Sinds wanneer is D66 een 'linkse partij'? Volgens mij zijn ze vooral pragmatisch, maar dat terzijde. Het is in elk geval juist om te stellen dat het homohuwelijk een verworvenheid is die we met veel moeite hebben bemachtigd. Je ziet dat Nederland daarin ook de rol heeft van gidsland: zelfs zwaar katholieke landen als Spanje hebben zich inmiddels achter het homohuwelijk geschaard.xzaz schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 14:24:
[...]
Mij gaat het niet eens om dat je het er mee eens bent ja of nee; het gaat erom dat men er tegen mag zijn. D66 en andere linkse partijen doen ons graag geloven dat het een verworvenheid is die we met bloed zweet en tranen hebben bemachtigd.
En, met het gevaar om weer een cultuurrelativistische reactie te krijgen: ja, ik vind het homohuwelijk (en LGBT-acceptatie en -emancipatie in het algemeen) inderdaad iets waarmee een land zich kan onderscheiden van minder ontwikkelde landen. Landen waar LGBT's nog steeds rechten worden ontzegd zijn voor mij echt minder ontwikkelde landen.
Ik ken de cijfers niet, maar ik kan me niet voorstellen dat het ongebreideld laten verrichten van abortussen nu echt significant heeft bijgedragen aan die 45 miljard euro stijging van de zorgkosten tussen 2000 en 2010. Het betrekken van de kosten van medische handelingen bij de vraag of je ze moet verrichten of niet is overigens moeilijk anders te kwalificeren dan als een ethische kwestie, maar soit.PWM schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 14:22:
[...]
Ik zou abortus nog wel eens ter discussie willen stellen. Niet de ethiek, wel de kosten. 30.000 abortussen per jaar, waarvan het over grote deel niets te maken hebben met verkrachtingen of medische redenen. Een deel van de vrouwen heeft zelfs meerdere abortussen ondergaan. Dat komt allemaal uit de AWBZ, 100% vergoed. Het is toch echt de eigen keuze geweest om onbeschermde seks te hebben, dan betaal je er ook maar voor (of in ieder geval betaal je mee).
Los daarvan vind ik dat je wel erg makkelijk suggereert dat er veel vrouwen zijn die zomaar een abortus laten plegen omdat een kind hen eventjes niet goed uitkomt. Een abortus is een ontzettend ingrijpende en ook gevaarlijke handeling (ook emotioneel en psychologisch). Je kunt niet zomaar zeggen dat de meerderheid van die 30.000 vrouwen lekker promiscu zijn geweest en onbeschermde seks hebben gehad en daarom maar geen abortus moeten krijgen (althans, die uit eigen zak moeten betalen). Dan ben je namelijk de geboorte van het kind als 'straf' voor bepaald gedrag aan het gebruiken.
[ Voor 46% gewijzigd door nare man op 04-09-2012 14:38 ]
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.