edit: excuus voor de lange post, dit topic was een mooie gelegenheid om de vergelijk voor mezelf ook eens te maken
(plus ik las 'en waarom' als 'en waarom/waarom niet')
VVD:
Zwak optreden afgelopen periode, gezien de omstandigheden niet helemaal duidelijk waar dat aan lag.
Wel veel daadkracht getoond met het nemen van moeilijke beslissingen, al dan niet met goede afloop.
Afgelopen periode wijst uit dat deze partij de crisis niet gaat oplossen, ik hoop ook zeker dat het niet een top3 partij wordt maar een kleinere die eventueel als coalitiepartner mee kan gaan doen.
PVDA:
Afgelopen kabinetsperiode onzichtbaar, Cohen heeft behoorlijk wat schade aangericht wat Samsom waarschijnlijk niet kan rechtbreien voor de verkiezingen.
Zet op dit moment behoorlijk harde en concrete standpunten neer in hun programma.
Met name de 'crisis' politiek klinkt heel aantrekkelijk, het jammere is dan wel weer dat er meteen weer naar de Kunduz coalitie en Rutte gewezen wordt als schuldige van de economische malaise.
Praten in oplossingen ipv zondebokken zoeken is blijkbaar nog steeds erg moeilijk.
Vervelende partij die moeilijk samenwerkt in mijn ogen -> no-go.
PVV:
Pure oppositie partij, kan de vinger goed op de zere plek leggen maar is matig tot zelfs slecht met oplossingen aandragen.
Komen (afgezien van Wilders zelf) niet intelligent over in debatten.
Wilders zelf heeft van tijd tot tijd geen idee hoe men zich hoort te gedragen in nederland, het taalgebruik van deze beste man laat nogal te wensen over en schoffeert nodeloos medekamerleden.
Naast die minpunten een goede debater met helaas weinig concrete oplossingen voor de echt belangrijke problemen.
Verder een partij met een religieuze band (of anti-band eigenlijk), voor mij een no-go.
CDA:
heeft geen standpunten die eruit springen, qua economie en europa is het een laf programma met weinig tot geen concrete oplossingen.
voorbeeldje:
Er zijn in principe twee mogelijkheden om de overheidsfinanciën te verbeteren. Dit kan door het besparen op de uitgaven van de overheid, of door het verhogen van de lasten van burgers. Het CDA kiest voor het eerste.
Hoe dat vervolgens
niet zal leiden tot lastenverzwaring (al dan niet direct) wordt er niet bijverteld en is imho praktisch onmogelijk.
Verder een partij met religieuze band, voor mij een no-go.
SP:
Té sociale standpunten, niet goed voor de economie die het al niet best doet.
voorbeeldje:
De uitkering voor een gedeeltelijk arbeidsongeschikte wordt gekoppeld aan het laatstverdiende loon in plaats van aan het minimumloon
En waar halen we dat geld vandaan? Dat weet de SP blijkbaar zelf ook niet, of ze houden het geheim.
D66:
Sluit het meest aan bij mijn standpunten volgens de diverse kieswijzers, Pechtold is verder een van de meest prettige debaters die er rondloopt in de kamer op dit moment.
Zet erg stevig in op duurzame (en groene) energie, met name de subsidies op milieuvervuilende energie willen ze aanpakken.
Crisis oplossen? Groei is het toverwoord zonder concreet te worden (zoals de meeste andere partijen ook doen), we zullen het zien.
GroenLinks:
Overbodig geworden, andere partijen besteden inmiddels ook veel aandacht aan het milieu.
Tenzij ze met radicale groene standpunten komen hebben ze wat mij betreft geen meerwaarde meer.
Na het vertrek van Halsema ook weinig pit meer als oppositie partij, geen goede debaters in huis.
Interne machtsstrijd / moddergooien helpt ook niet mee.
ChristenUnie:
Partij met religieuze band, voor mij een no-go.
Verder niet handig om je als politieke partij niet aan de wet te houden (vrouwen discriminatie binnen de eigen partij), zichzelf compleet belachelijk gemaakt en enkel nog geschikt voor lokale politiek wat mij betreft. (dat was dus de SGP)
SGP:
Partij met religieuze band, voor mij een no-go.
Verder niet handig om je als politieke partij niet aan de wet te houden (vrouwen discriminatie binnen de eigen partij), zichzelf compleet belachelijk gemaakt en enkel nog geschikt voor lokale politiek wat mij betreft.[/
PvdD:
Niet voor mij weggelegd, verkiezingsprogramma vertoont naast diervriendelijke / groene standpunten weinig bijzonders.
MenS:
Geen mening, verkiezingsprogramma lijkt aardig maar mag zich eerst bewijzen in de oppositie.
PPNL:
Een 1 issue partij: 'informatie' en alles wat daarbij komt kijken.
Totaal zinloos in de regering maar beter op zijn plek in een adviserende rol / waakhond positie.. oh wacht, die hebben we al.
Verder lopen er enkele topics van deze partij van de vorige verkiezingen waarin niet duidelijk wordt dat we met zeer intelligente mensen te maken hebben.
Mediaoptredens een regelrechte ramp (ook dit jaar), ze kunnen de aandacht niet vestigen op hun mening maar het gaat enkel over het uberhaubt bestaan van de partij en zijn naam.
Heeft verder in de publieke opinie een (al dan niet terechte) band met 'illegaal downloaden', niet heel handig.
DPK:
Mij niet bekend, blijkbaar ook te klein.
DPN:
LibDem:
Libertarische Partij:
Nederland Lokaal:
P. van de Toekomst (PvdT):
zucht, mij niet bekend, blijkbaar ook te klein.
Soever. Onafhank. Pioniers Nl (SOPN):
Niet realistisch verkiezingsprogramma, de rekensommen die weergegeven worden slaan werkelijk als een koe op een drumstel.
Als we een kabinet willen die niet snapt hoe de economie in elkaar zit is deze partij een bijzonder grote kanshebber.
Een basisinkomen voor iederen.. fantatisch.
Geen files meer want niemand heeft meer haast om op zijn werk te komen want ze hebben toch een basisinkomen ( i kid you not, dit staat
letterlijk in het verkiezingsprogramma )
[
Voor 3% gewijzigd door
Mental op 24-07-2012 16:54
]