Hmmm, ik heb voor het eerst niet echt een idee. Ik heb mijn hele leven groenlinks gestemd, omdat zij het meest progressief-liberaal en toch een beetje links zijn en ik bij het meeste uit hun programma aansluiting vond. Helaas vind ik Jolande Sap niet genoeg uitdragen van waar de partij vroeger voor stond. Het lijkt er soms op, bij enkele beslissingen wat gemaakt zijn, ze meer de rest "volgen" dan dat ze uitkomen voor waar ze voor staan. Dus ik twijfel een beetje of ik het wel moet doen.....Wat ik wel weet is dat het NIET cda en zeer zeker NIET pvv wordt. SGP/CU sowieso ook niet, omdat ik erin geloof dat de staat en kerk 2 aparte entiteiten zijn en dat moet zo blijven. Ik ben groot voorstander voor het homohuwelijk en ik vind zeker weten dat mensen het recht hebben om te beslissen over hun eigen leven. Dus euthanasie moet ook gewoon blijven bestaan.
Naar mijn idee heeft het CDA te lang in de regering gezeten en alle kabinetten sinds toch zeker 2005 zijn gevallen met het CDA erin. Geen sterke partij, en er zitten wat mij betreft ook geen sterke, charismatische figuren meer in het CDA.
Radicale "schop"partijen die hoofdzakelijk enige vorm van negatief extremisme uiten (helaas geloven naar mijn mensen er teveel in omdat ze denken dat die partij tenminste iets "durft" uit te spreken) houdt ook geen enkele regering stabiel, zoals nu ook wel weer gebleken is.
Iedereen wordt vergiftigd door de media met semi-politics-of-fear methodes....de mensen maar vaak genoeg laten weten dat er crisis is; dat terrorisme ons leven overneemt als we bezuinigen op defensie, terwijl er (ondanks alle maatregelen) bijna elk half jaar toch iets enorm groots gebeurt dat de hele wereld shockeert; dat het hele eurozone gedoe slecht is voor onze eigen beurs......en intussen wordt er geschrapt in de basisdingen die gewoon in orde horen te zijn: onderwijs en gezondheid.
En intussen leven wij maar door in een individualistische materialistische cultuur. Carriere, status en het hebben van dure materiele zaken zorgen ervoor dat mensen om ons heen ons leuk vinden of denken dat we het goed voor elkaar hebben, zonder ons uberhaupt af te vragen of we wel gelukkig zijn: we willen allemaal 4 kinderen, EN 2x/jaar op vakantie, EN een eigen huis, EN een hoog aanzien op het werk, EN 2 auto's voor de deur, EN 2x/week uiteten, en intussen de kinderen 5dagen/week in een opvang duwen. Misschien moeten wat meer mensen erbij stilstaan dat we dit sociaal/maatschappelijke patroon onzelf opgedrongen hebben, al dan niet met behulp van de media. We kunnen best eens beseffen dat we het luxe hebben en dus een stapje terug doen door de broekriem maar eens aan te trekken, door bij de LidL&Aldi boodschappen te gaan doen i.p.v. de Albert Heijn, eens even niet uit eten te gaan e.d. Dan hoeft er geen crisis te zijn.
Maar zoals altijd: fouten gemaakt in de politiek, moeten altijd opgelost worden door het volk.
Het is allemaal niet je-van-het hoor en geen enkele partij heeft een programma dat 100% aansluit bij wat ik vind. Naar mijn idee roepen wat veel mensen "VVD" omdat we overspoeld worden met crisis, europa e.d....en "dat kan een linkse partij toch zeker niet fixen".....De kern "Liberalisme" ben ik groot voorstander van, maar de VVD draagt dit allang niet meer uit. De rest ook niet overigens hoor

D66 en de SP zijn de kandidaten waar ik me tot wil richten. De SP mag het wat mij betreft gewoon proberen. Zij hebben 2 verkiezingen lang een van de meeste zetels gehaald, maar niet in de coalitie gekomen, en ze verklaren dat steeds doordat er niet mee samen te werken valt......right, en met de PVV wel dan? Waardeloos argument. Uiteraard wordt ons wijsgemaakt dat we krijgen waarvoor we stemmen. Iedereen stemt massaal links en krijgen een rechtse regering die de afgelopen tijd er ook niet veel van gebakken hebben. Ze zijn er al zolang vanaf het begin en ik vind het toch een klein beetje schandalig dat partijen als LPF en PVV, (en wellicht andere radicale partijen in de toekomst als het zo doorgaat) sneller kansen krijgen dan de SP, ondanks een kleiner aantal zetels.
Ik weet dat er veel gezegd wordt dat de SP soms te radicaal is, maar goed. Het zal uiteindelijk wanneer ze in de regering zitten toch afgezwakt worden en de partijen zullen nooit hun hele programma 1 op 1 kunnen doorvoeren. Er is inmiddels nog steeds geen haat tegen de islam vanuit de politiek doorgevoerd (gelukkig). Dus ik zeg dit keer eens SP, laat het ze maar eens proberen
EDIT: overigens stemwijzer:
1: PvdD
2: SP
3: GroenLinks
4: PvdA
5: ChristenUnie
6: D66
[
Voor 13% gewijzigd door
Deathchant op 15-08-2012 17:05
]