You can't control the wind, but you can adjust your sails.
Het zou makkelijk zijn als je een indicatie gaf van je budget. Anders is het simpel, pak de high-end 27" en maximaliseer alles. Dan kan je prachtig gamen.Remcoudb schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 16:04:
Hallo allemaal, ik wil graag een IMac kopen. Ik heb een beetje rond gekeken op de website van Apple maar er zijn zoveel opties dat ik er niet uit kom. Ik wil hem gaan gebruiken voor de standaard zaken als interneten, gamen en zo nu en dan misschien een film downloaden. Welke raden jullie aan? Of is het een idee om voor een macbook te gaan kwa prestaties en er in de toekomst een scherm bij te kopen?
Als het je om het gamen gaat is het sowieso verstandig om voor de high-end 27" te gaan omdat die met de beste videokaart wordt uitgerust
Van top naar minder voor gaming qua videokaart
27" iMac High-end met GTX 780M 4GB upgrade
27" iMac High-end met GTX 775M standaard
15" rMBP High-end met GT 750M
21" iMac High-end met GT 750M
Dan is het sowieso nog aan te raden om in elk geval minimaal een Fusion Drive erin te doen of een SSD ivm snelheid en minimaal 8GB RAM. De 15" rMBP heeft een PCI-e 800 SSD dus is al retesnel. Bij de andere moet je dat als extra optie kiezen.
De 13" rMBPs zijn met alleen een interne videokaart minder snel voor games dan de bovenstaande modellen en de goedkoopste iMac 21" heeft ook alleen onboard video.
Het is echt budget afhankelijk ...
Precies.
Want anders kun je altijd nog een PCI-e extensie aansluiten via Thunderbolt:
Running an NVIDIA GTX 780 Ti Over Thunderbolt 2
...en lees daarbij vooral ook het stuk onderaan (=kan ook al veel goedkoper).
Je kan je vraag beter stellen in een iMac topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1465522.Remcoudb schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 16:04:
Hallo allemaal, ik wil graag een IMac kopen. Ik heb een beetje rond gekeken op de website van Apple maar er zijn zoveel opties dat ik er niet uit kom. Ik wil hem gaan gebruiken voor de standaard zaken als interneten, gamen en zo nu en dan misschien een film downloaden. Welke raden jullie aan? Of is het een idee om voor een macbook te gaan kwa prestaties en er in de toekomst een scherm bij te kopen?
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Dit is geen normaal gedrag voor het scherm. Als ik jou was zou ik hem direct omruilen.iNickx schreef op maandag 26 mei 2014 @ 16:05:
Hi;
Ik heb sinds enkele dagen een nieuwe MB Pro 15" Retina. Inderdaad een magnifiek apparaat.
Vandaag voor het eerste op pad geweest en nu de notulen aan het uitwerken.
Wat mij enorm opvalt is dat het scherm trilt, flikkert als het ware zoals een TL buis dat wel eens kan doen heel snel achter elkaar. Als ik citrix in ga met de blauwe achtergrond is het heel goed zichtbaar.
Ook onder Windows 8 (VM) is het behoorlijk zichtbaar. Ik heb de topics doorgelezen (afgelopen 5 pagina's) maar zie niet echt een klacht. Iemand die dit herkent, heb hem bij de MMarkt gehaald? Kan ik er mee terug alle advies is meer dan welkom.
Bedankt alvast
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Ik wil van mijn vakantiegeld een MacBook Pro aanschaffen, alleen ben ik aan het twijfelen tussen de 2,4 ghz 13,3 variant en de 15 inch 2,0 ghz variant. Ik heb nu een 15 inch laptop en ben toch wel gehecht aan dat formaat.
Via de onderwijsinstelling waar ik de MacBook kan aanschaffen zie ik een prijsverschil van 400 euro tussen de 13 en 15 inch. Als ik naar mijn gebruik kijk wil ik hem inzetten voor het maken van documenten voor school, internetten en hier en daar een potje Football Manager.
Heb ik in bovenstaande situatie genoeg aan de 13 inch of is die 400 euro voor de 15 inch te rechtvaardigen? Wat zijn jullie ervaringen? Ik heb thuis een 24 inch beeldscherm staan dus mocht ik op een groter scherm willen werken kan ik hem daar altijd nog op aansluiten.
Alvast bedankt voor jullie moeite.
PSN: Finally_Chris
Het belangrijkste voordeel van de 15" zou de quadcore i7 zijn. Gezien je eisen zie ik geen noodzaak voor die quadcore i7. Als jij met 13" goed uit de voeten kunt zou ik zeker voor de 13" gaan.CR1691 schreef op zondag 01 juni 2014 @ 20:11:
Hallo allemaal,
Ik wil van mijn vakantiegeld een MacBook Pro aanschaffen, alleen ben ik aan het twijfelen tussen de 2,4 ghz 13,3 variant en de 15 inch 2,0 ghz variant. Ik heb nu een 15 inch laptop en ben toch wel gehecht aan dat formaat.
Via de onderwijsinstelling waar ik de MacBook kan aanschaffen zie ik een prijsverschil van 400 euro tussen de 13 en 15 inch. Als ik naar mijn gebruik kijk wil ik hem inzetten voor het maken van documenten voor school, internetten en hier en daar een potje Football Manager.
Heb ik in bovenstaande situatie genoeg aan de 13 inch of is die 400 euro voor de 15 inch te rechtvaardigen? Wat zijn jullie ervaringen? Ik heb thuis een 24 inch beeldscherm staan dus mocht ik op een groter scherm willen werken kan ik hem daar altijd nog op aansluiten.
Launching containers into space
Ik ben zelf erg tevreden met de 13". Ideaal voor transport, licht gewicht en goed te gebruiken in de trein. Met een 15" laptop zit je net iets te breed: als er iemand naast je zit dan kan je amper typen.CR1691 schreef op zondag 01 juni 2014 @ 20:11:
Hallo allemaal,
Thuis sluit ik 'm aan op een extern scherm omdat het niet al te prettig is om de hele dag naar een 13" schermpje te turen. Maar hetzelfde geldt voor de 15"..
Toch moet ik toegeven dat de 15" er ook erg mooi uit ziet en de extra schermruimte kan wel van pas komen. Plus dat de specificaties natuurlijk beter zijn, behalve de accuduur. Maarja toch 400 euro duurder. Aangezien je zegt dat je gehecht bent aan 15" is het misschien toch verstandiger om voor de 15" te gaan.
Zelf kwam ik ook van een 15" laptop af, maar binnen een week was ik helemaal aan 13" gewend.
Verwijderd
WD My Passport for Mac (USB 3.0) 1TB Zilver
WD My Passport Ultra 1TB Zwart
Zit een klein prijsverschil tussen (€10), maar de mac versie vind ik qua design minder.. Nu is mijn vraag of de gewone ook werkt op de mac, of dat ik percee de eerste versie moet pakken.
Ben vandaag even langs Apple gegaan en tot de conclusie gekomen om de 15 inch te nemen. Compactheid speelt geen rol omdat ik niet met het Ov reis en ik toch liever op een groter scherm werk.
PSN: Finally_Chris
Ik krijg geen beeld op mijn externe monitor, in safe mode werkt de monitor wel. (Macbook pro 2013)
Ik heb de volgende dingen geprobeerd:
- Andere kabel
- Andere monitor
- Andere displayport adapter
- NVRAM reset
Op een andere macbook werkt het scherm direct..
✌
Ik maak me een beetje zorgen hierover. Iets om mee terug te gaan naar de winkel?
[ Voor 5% gewijzigd door Chrosser op 05-06-2014 21:35 ]
Mijn rMBP 13" begint pas te blazen bij temperaturen rond de 70 graden Celcius.
Ik kan mijn Mac daarentegen wel comfortabel op mijn schoot houden bij licht gebruik (beetje surfen, typen en muziek luisteren). Ga ik wat zwaarder werk doen (fotobewerking, Netflix streamen, gamen), dan word de onderkant wel te warm om mijn Mac nog comfortabel op mijn schoot te hebben.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Fan right side zat rond de 5500 toeren te draaien op dat moment.
Cpu usage (in ieder geval volgens istat pro) is maar 3% ouzo..
Wat ik open had is: safari, twitter (app), finder en burgers (dat spelletje) wat dus echt alleen een 2d browser game is.
Ik weet t niet.. Daarbij 62 graden halen.. vind ik vrij apart.. Meer mensen met zo'n ervaring?
[ Voor 35% gewijzigd door Chrosser op 05-06-2014 22:09 ]

- scrollen zowel Safari als Chrome, soms super goed en een andere keer dramatisch.
- Filmpje afspelen, dumpert of youtube lijkt de eerste 2 seconden vast te lopen.
- Verlichting van me toetsenbord die voor een paar tellen uit gaat, je kan hem dan ook niet meer of minder aanzetten via de knoppen.
- Als je de mac uit de slaap stand haalt duurt het echt 1 minuut voor dat deze verbinding maakt met het Wifi. (mijn vriendin heeft daarnaast een Win 8.1 laptop en die pakt het WIFI gelijk op.)
Hoop dat 10.10 het een en ander verbeterd anders is dit toch de eerste en laatste voor mij
Wifi maakt veel sneller verbinding als bluetooth uitstaat. Raar en onhandig, maar bij mij scheelt het echt veel.
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Overgaan op 5Ghz band anders?BillSpaarbank schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 09:17:
Toetsenbord verlichting werkt alleen als er onvoldoende licht is.
Wifi maakt veel sneller verbinding als bluetooth uitstaat. Raar en onhandig, maar bij mij scheelt het echt veel.
Zit het niet in de weg van de 2.4Ghz waar Bluetooth ook bij werkt.
Verwijderd
Ik heb in 2011 de MBP 15 inch gekocht. Instapmodelletje van 2k.
Een kleine 3 jaar later ben ik toch opzoek naar wat beters, een nieuwe MBP leek mij wel wat. Maar nu hoor ik in de wandelgangen dat er een hele reeks nieuwe MBP en iMacs verschijnen na de zomer. Is het dan wel slim om nu een nieuwe MBP te kopen, of kan ik beter even doorbijten op mijn oude MBP en wachten tot de nieuwe ´batch´?
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Als je hem niet direct nodig hebt dan kan je wachten. Heb je wat meer nood dan zal je je zeker geen buil vallen aan de huidige generatie
Verwijderd
Ik vraag me alleen af wanneer dit ongeveer zou zijn.ankhie schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 10:35:
Ik zou ook niet te moeilijk doen. Tuurlijk, Apple heeft vaak wel weer wat verbeteringen in petto, maar als ik naar de technologieën kijk van de afgelopen tijd, plus het nog even uitblijven van Broadwell (als dat een echte verbetering is) vraag ik me af of het deze keer zo spannend is. Vorige iteratie was wel handig ivm Thunderbolt 2 (4K monitoren) en de Iris Pro interne grafische kaart, maar de 650M en 750M verschillen dan ook weer heel weinig en 16GB met een goeie i7 processor ga je ook niet heel veel performance voor missen tussen de verschillende processoren.
Als je hem niet direct nodig hebt dan kan je wachten. Heb je wat meer nood dan zal je je zeker geen buil vallen aan de huidige generatie
Als ik bijvoorbeeld 1 september weer met school begin wordt het dan een rMBP late 2013 of een rMBP 2014?

Ik heb sinds een half jaartje weer een MBP en deze bevalt natuurlijk geweldig! Nu zit ik echter 1 week met het probleem, dat als ik connect met mijn windows share, dat dit ontiegelijk lang duurt. Ik connect gewoon via CMD+K en dan de smb share invoeren. Kennen jullie dit probleem? Of heeft iemand een goed alternatief programma?
PS. Voorheen werkte dit gewoon perfect
-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //
Ik zit een beetje met hetzelfde. Ben nog 20 dagen in de US en een Pro is hier een stuk goedkoper maar zou het wel zonde vinden als er kort hierna een nieuwe versie uitkomt. Macrumours geeft wat dat betreft 'caution' aan al boeit het voor wat internetten en Office ook niet zoveel. Wilde eerst de nieuwe Air kopen maar zag gisteren de Air naast de Retina Pro en dan is dat scherm toch wel een heel stuk mooier. Lastige keuze. Moet sowieso nog even uitzoeken of de US stroomadaptor alleen 110V is of 110-220 want in dat geval heb ik alleen een wereldstekker nodig. Apple US meldt 100-240 en identieke adapter specs als Apple NL (behalve dat daar wisselstroom staat en in de US staat er A-C) maar geen idee of die adapter in NL dan ook werkt.Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 12:51:
[...]
Ik vraag me alleen af wanneer dit ongeveer zou zijn.![]()
Als ik bijvoorbeeld 1 september weer met school begin wordt het dan een rMBP late 2013 of een rMBP 2014?
Edit: toch nog eens gekeken en een 13" Air is hier 791€ en dan heb je 1 jaar garantie en moet je door de douane zien te komen. Als je geen Apple Care wilt kopen is in NL bij Dixons 3 jaar garantie voor €949 een betere deal. Hoef je ook niets het land in te smokkelen
[ Voor 19% gewijzigd door Aghanim op 09-06-2014 07:17 ]
AC staat voor alternating current, oftewel, wisselstroom.Aghanim schreef op maandag 09 juni 2014 @ 03:39:
[...]
(behalve dat daar wisselstroom staat en in de US staat er A-C)
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Dat is altijd lastig te zeggen. De late 2013 kwam uit in Oktober, dus zou je met 1 september een late 2013 hebben dusVerwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 12:51:
[...]
Ik vraag me alleen af wanneer dit ongeveer zou zijn.![]()
Je hoeft geen Apple stekker te kopen. Een eurostekker past ookRnB schreef op maandag 09 juni 2014 @ 09:32:
Die adapter is inderdaad gewoon wereldwijd te gebruiken. Wat hierboven gezegd wordt en wat jezelf al gevonden hebt geven dat ook aan. Het enige wat je dus nodig hebt, is zo'n stekkertje.

Aangezien 98 procent van de dvdspelers in Nederland stil staan kun je daar wel eentje uithalen.
Aangezien mijn vorige laptop (BTO 15CL35, i7, 8gb ram, 120gb ssd+750gb HD) bijna 3 jaar oud is en kampte met een defecte HDMI poort. Heb ik de laptop onlangs verkocht (tegen dumpprijs).
Aangezien ik daarnaast ook mijn pc heb verkocht (wegens hoog stroomverbruik en onderhoud). Ben ik op zoek naar een laptop welke ook inzetbaar is als werkstation. Zakelijk heb ik een laptop, echter gebruik ik de laptop enkel op kantoor.
Ik zal de laptop voornamelijk gebruiken voor het virtualiseren van testomgevingen (2-3 vms), wat standaard werkzaamheden (office/rdp/vnc/ssh/internet) en incidenteel games. Ik ben erg gecharmeerd van het design, de bouwkwaliteit, het retina scherm en de accuduur van de MacBook pro. Daarnaast zou ik meer ervaring willen opdoen met Mac OSX (ouders onlangs voorzien van iMac 27").
Mijn oog is gevallen op het 13" model met de volgende specificaties:
2,4-GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 2,9 GHz
8 GB 1600-MHz DDR3L SDRAM
256 GB PCIe-flashopslag
Bovenstaande MacBook kost €1.529,- als ik de laptop direct bij Apple zou afnemen. Ik kan nog gebruik maken van studentenkortingen via surfspot à 5-8%.
Al met al nog een hoop geld. Voor hetzelfde bedrag kan ik bij BTO een nieuw notebook samenstellen met i7 quad-core, 8-16gb ram, 2x 256gb ssd (raid1/0) plus 1tb s-ata disk en nvidia gpu. Ik realiseer mij dat ik de twee laptops niet direct met elkaar kan vergelijken. Ik heb in ieder geval zelf de volgende verschillen op een rijtje gezet:
Afschrijving/restwaarde - ik merk dat Apple producten in zijn algemeen een (veel) hogere restwaarde hebben. De initiële investering ligt wellicht hoger, echter levert de laptop per saldo meer op bij verkoop.
Garantie - ik begrijp dat Apple zelf 1 jaar garantie aanbiedt, echter worden/zijn zij verplicht tot 2-3 jaar (productonafhankelijk?). Bij BTO is dit standaard 2 jaar meen ik.
Upgrade - na e.e.a. opgezocht te hebben blijkt dat Apple het upgraden van het laatste model nagenoeg onmogelijk heeft gemaakt. Het eventueel bijprikken van geheugen en/of een extra schijf gaat niet zomaar. Met een BTO zijn alle onderdelen te upgraden en tevens goedkoper in te kopen
Accuduur - de accuduur op mijn vorige BTO, was desondanks een 9cel batterij waardeloos te noemen (Max 2,5-3 uur bij aanschaf). Ik begrijp uiteraard dat dit gepaard gaat met de zwaardere specs. De MacBook kent een veel hogere accuduur.
Scherm/beeldkwaliteit - als ik het scherm van de iMac (of MacBook retina) vergelijk met mijn eigen Samsung 27" is dit geen vergelijk. De Apple's komen hierin veel beter naar voren. Echter bied BTO nu ook "3K" schermen aan in zijn laptops.
Ik zou eventueel nog 1-2 maanden kunnen wachten voor een eventuele aanschaf (misschien nieuw model? Als ik het release schema mag geloven, bestaat er een kans dat er binnen nu en 1-2 maanden de nieuwe modellen released worden). Al met al een behoorlijk dilemma.
Wat zouden jullie hierin mij adviseren? Mochten er zaken onduidelijk zijn of mocht ik mijn vraag in het verkeerde topic/sub forum geplaatst hebben, excuses hiervoor.
Dat ziet er alleen wel een beetje raar uit. Als je de MacBook lader alleen kort wilt gebruiken (dus zonder het lange snoer,) kun je ook gewoon het stekker stukje van de (oude) iPhone/iPad-lader gebruiken, mocht je er nog een hebben liggen. Dat past namelijk ook op de MacBook lader.4POX schreef op maandag 09 juni 2014 @ 10:53:
[...]
Je hoeft geen Apple stekker te kopen. Een eurostekker past ook
[afbeelding]
Aangezien 98 procent van de dvdspelers in Nederland stil staan kun je daar wel eentje uithalen.
Ja duh, ik kan nog wel tig dingen bedenken naast de niet originele stekker die je erin kan doen, maar dat ziet er niet uit. Mocht ie een iPad lader hebben, kan ie daar ook de stekker van gebruiken. Dat ziet er tenminste uit.4POX schreef op maandag 09 juni 2014 @ 10:53:
[...]
Je hoeft geen Apple stekker te kopen. Een eurostekker past ook
[afbeelding]
Vanaf het begin dat ik mijn MBPr heb, gaat hij maximaal 5 uur mee op een accu. Vervolgens na verschillende updates ( 10.9.1 naar 10.9.3 ) is deze gezakt naar maximaal 4 uur. Nu met 10.10 beta is de accuduur nog slechter ( begrijpelijk, het is een beta ). Volgens Coconutbattery is alles normaal en is de batterij status nog 99,7% van de design capaciteit.
Moet ik hiermee naar Apple gaan of is dit normaal?
Het betreft een Late 2013 model.
i5 2,4GHz
128GB SSD
8GB RAM
[ Voor 7% gewijzigd door TweakedTea op 09-06-2014 18:29 ]
Whole lot of stars ***
Mbt tot blazen en of snel heet worden (opmerking komt vaker voorbij). Is mij ervaring dat als ik safari als brouwser gebruik ik hier geen last van heb. Echter onder Firefox wil die wel eens opstijgen en warm worden waar dat nu precies inzit is een beetje vaag (Plugin's, Streamvideo, Flash iets in die hoek vermoed ik)
Apple hardware is niet duurder of goedkoper dan vergelijkbare A merken sterker nog tweedehands levert het nog altijd veel op en bovendien werk ik gemiddeld drie tot vier jaar op Apple hardware.
Ik heb eigenlijk nooit een probleem met de hardware van Apple geen reparatie's niets van dit alles. Ben dus zeer tevreden en zal ook wel een beetje mazzel hebben dat ik nooit een maandag ochtend model heb gekocht :-)
Het is niet helemaal normaal nee, je moet meer kunnen halen. Maar het hangt ook nogal af van welke software je gebruikt hoe lang hij meegaat. Chrome/Firefox kunnen aardig slurpen. Je screen brightness heeft ook nog invloed en nog tig andere zaken. Misschien een korte beschrijving van wat je er allemaal mee doet normaalgesproken dat je 4-5 uur haalt?TweakedTea schreef op maandag 09 juni 2014 @ 18:28:
Beste Medetweakers,
Vanaf het begin dat ik mijn MBPr heb, gaat hij maximaal 5 uur mee op een accu. Vervolgens na verschillende updates ( 10.9.1 naar 10.9.3 ) is deze gezakt naar maximaal 4 uur. Nu met 10.10 beta is de accuduur nog slechter ( begrijpelijk, het is een beta ). Volgens Coconutbattery is alles normaal en is de batterij status nog 99,7% van de design capaciteit.
Moet ik hiermee naar Apple gaan of is dit normaal?
Het betreft een Late 2013 model.
i5 2,4GHz
128GB SSD
8GB RAM
Hij is op dit moment ongeveer 6 maanden oud, zal ik een nieuwe macbook krijgen? Of krijg ik een nieuwe accu?
Mijn broertje heeft ook een MBPr, precies op het zelfde moment gekocht. Zijn accu gaat gemakkelijk 9,5/10 uur mee op een volledige lading.
[ Voor 37% gewijzigd door TweakedTea op 09-06-2014 22:36 ]
Ik denk geen van beide gezien je accu volgens het uitlezen nog netjes op 99% van design capacity zit, ik denk dat ze eerder eens zullen zeggen van, heb je hem al een keer gefactory default? Daar zou ik mee beginnen, er lijkt een proces heel veel stroom te gebruiken.TweakedTea schreef op maandag 09 juni 2014 @ 22:27:
Ik surf een beetje op het net, nu heb ik het scherm wel op maximale helderheid, vanwege mijn slechte zicht op de late avond. Maximaal 4 uur op dit moment. Erg vreemd. Gebruik alle standaard apps, waaronder safari etc.
Hij is op dit moment ongeveer 6 maanden oud, zal ik een nieuwe macbook krijgen? Of krijg ik een nieuwe accu?
Mijn broertje heeft ook een MBPr, precies op het zelfde moment gekocht. Zijn accu gaat gemakkelijk 9,5/10 uur mee op een volledige lading.
Kortom, time machine backup maken en lekker eerst eens recoveren.
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Probeer eens een NVRAM reset. En verwijder daarna via de Terminal: ~/Library/Preferences/com.apple.desktop.plist en herstart het Dock:TweakedTea schreef op maandag 09 juni 2014 @ 22:27:
Ik surf een beetje op het net, nu heb ik het scherm wel op maximale helderheid, vanwege mijn slechte zicht op de late avond. Maximaal 4 uur op dit moment. Erg vreemd. Gebruik alle standaard apps, waaronder safari etc.
1
2
3
| cd ~/Library/Preferences/ rm com.apple.desktop.plist killall Dock |
Als je naar de Apple Store gaat, is dat het eerste wat ze zullen doen. En in veel gevallen helpt dat accuduur te verbeteren. Het schijnt door een misconfiguratie onder de motor kap te komen, waardoor het systeem meer resources gebruikt dan nodig. Waar het precies aan ligt, geen idee. Maar dit bied vaak een uitkomst.
Bij een Apple reseller vinden ze van wel, het advies was ook om hem niet op schoot te gebruiken. Toen ik verder nog bij vermelde dat in gesloten toestand i.c.m. een Thunderbolt-scherm het altijd fan-fiesta is was het advies de laptop open te laten.
Moest ik dus een beetje van huilen en ik ga dus ook binnenkort maar eens naar een andere store. Maar mocht iemand nog ideeen op tips hebben. Graag
http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=nl_NLConZito schreef op maandag 09 juni 2014 @ 23:44:
Is er ook zo'n leuke quick fix als de fans van je MBPr bijna constant aan staan als je een beetje zit te browsen. Volgens CPU temp apps loopt de temp van de CPU op naar de 100 graden, kan volgens mij niet de bedoeling zijn.
Bij een Apple reseller vinden ze van wel, het advies was ook om hem niet op schoot te gebruiken. Toen ik verder nog bij vermelde dat in gesloten toestand i.c.m. een Thunderbolt-scherm het altijd fan-fiesta is was het advies de laptop open te laten.
Moest ik dus een beetje van huilen en ik ga dus ook binnenkort maar eens naar een andere store. Maar mocht iemand nog ideeen op tips hebben. Graag
Koop je als student een dure apple, heb je een slechte accu te pakken. Mijn iPhone 5 had precies het zelfde probleem, accu ging een half uurtje mee op volledige lading.
Dat heb ik natuurlijk al 500x gedaan. Het punt is dat dat hok continue heet is en dan is het ook logisch dat de fans aan gaan. Maar als ik dan 5% systeembelasting heb vind ik dat raar
On topic: misschien beide nog maals uitvoeren en anders eventjes contact opnemen met Apple, schijnt vaker voor te komen bij Macbook Pro Retina dat het fan-fiesta is. Mijne deed dit ook eens en heb toen SMC en NVRAM reset gedaan, heeft hij vervolgens nooit meer gedaan.
Weet iemand hier een oplossing voor of heeft iemand het zelfde probleem?

* nu zie ik dat wanneer ik de magsafe kabel uit mijn macbook haal, hij het weer goed doet. Zodra ik de kabel weer aanleg, en mijn macbook weer oplaad knalt de kernel_task weer omhoog. (batterij percentage 75%)
[ Voor 18% gewijzigd door Citroentaart op 10-06-2014 11:14 ]
Via activiteitenweergave is niet te zien dat heel veel stroom gebruikt, indexeren is gedaan, dus hier ligt het niet aan. Gisteren had ik na een SMC en NVRAM reset weer een accuduur van 8:32 uur maar dit is nu weer 4:50 uur.....
Vind het erg raar. Onder 10.10 is de accuduur zelfs beter als onder 10.9.3
P.S. Weet niet of dit veel uitmaakt, bij CoconutBattery veranderd de Maximum Charge continu, na het opladen is hij weer 6305 of 6425 of 6210 etc. verschilt bij iedere keer dat de lader eraan hangt en eraf gaat.
[ Voor 29% gewijzigd door TweakedTea op 10-06-2014 11:14 ]
8 Uur 32 Minuten, en nu nog 2 Uur en 41 Minuten tijdens het maken van een opdrachtje in Word...
Met 56% lading.
[ Voor 60% gewijzigd door TweakedTea op 10-06-2014 11:44 ]
Nadeel, vorige week was mijn macbook zo ver leeg dat zelf de klok het niet meer deed.
Misschien is accu kalibreren erg belangrijk. Maar waar vind ik de tijd daarvoor?
Moet hen op de hoogte houden, vervolgens zullen ze actie ondernemen.
Van het kastje naar de muur lopen...
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Daar zit een knop geavanceerd meen ik, daar staan je DHCP settings. Dus ook je ip en dergelijke.
Anders inderdaad ifconfig en "netstat -rn"
Gewoon spullen
Nu is die laptop gewoon te lomp om even mee te nemen naar colleges en ga zo maar door. Dus vandaar dat ik van plan ben een nieuwe te halen en evt de oude te verkopen. Gamen is vrijwel onnodig daar kom ik niet aan toe als ik op mij zelf ga (misschien in weekenden op de pc die thuis blijft en op de ps4) Photoshop blijf ik wel gebruiken ivm tekenen.
Ik zelf twijfel daarom erg tussen de 13" met 8GB en 256GB opslag. Of de 15" met die mooie i7. Hoe rap is de i5 in de 13" aangezien hij veel lager presteert dan een quad core. Maar het blijft mac en dat loopt stukken soepeler met minder hardware (wat ik altijd merk dan..)
Graag tips van mensen hier
Hij vond ook dat de accuduur zeer slecht was, misschien krijg ik een vervangend toestel: Nieuwe
Iemand ervaring met Apple betreffende service?
Apple is, mits je naar de Apple Store gaat, vaak vrij coulant en makkelijk in het omruilen. Maar je kan het beste gewoon even langsgaan daar voor je opties. Of misschien bellen van tevoren.TweakedTea schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 10:43:
Update: Macbook in Safemodus moeten testen. Accuduur nog minder als in normal boot.
Hij vond ook dat de accuduur zeer slecht was, misschien krijg ik een vervangend toestel: Nieuwe
Iemand ervaring met Apple betreffende service?
Deze doet het perfect
Mag ik vragen op welke helderheid jij je scherm meestal hebt staan.TweakedTea schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 10:34:
Factory reset in de trent van herinstallatie via restore van meegeleverde installatie? Of hoe bedoelen jullie? Want dit heb ik al 2 keer gedaan met het zelfde resultaat.
Via activiteitenweergave is niet te zien dat heel veel stroom gebruikt, indexeren is gedaan, dus hier ligt het niet aan. Gisteren had ik na een SMC en NVRAM reset weer een accuduur van 8:32 uur maar dit is nu weer 4:50 uur.....
Vind het erg raar. Onder 10.10 is de accuduur zelfs beter als onder 10.9.3
P.S. Weet niet of dit veel uitmaakt, bij CoconutBattery veranderd de Maximum Charge continu, na het opladen is hij weer 6305 of 6425 of 6210 etc. verschilt bij iedere keer dat de lader eraan hangt en eraf gaat.
Ik heb ook last van een matige batterij (max 3 uur) tijdens normaal gebruik. Dus een beetje internetten en downloaden met SABNZBD.
Ik ging er eigenlijk van uit dat het aan de helderheid van het scherm lag.

Anders even contact opnemen met Apple.
Bekijk daarnaast ook het Energy tabblad van Activity Minitor. Daar kun je zien welke applicaties (gemiddeld) veel van de batterij vragen. Vooral Flash en Google Chrome hebben er een handje van om meer te verbruiken dan rechtvaardig is.TweakedTea schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 21:08:
Schakel Dropbox eens uit, bij mij gebruikt deze namelijk ook veel stroom ( 1 uur minder ).
Anders even contact opnemen met Apple.
Studenten krijgen altijd korting bij Apple.matthijsg schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 09:51:
Waarschijnlijk niet geheel het juiste topic maar weet iemand wanneer de kortingsacties ivm studenten of iets anders weer losbarsten bij de Mediamarkts of apple verkopende winkels?
Ja, maar je hebt in het begin van het schooljaar altijd de 'Back to School,' kortingsactie. Volgens mij is dat altijd eind juni end heel augustus. Waarbij je $100 'korting' krijgt in de vorm van een iTunes/App Store gift card (weet niet zeker of dat hier vertaald naar €100).
Edit: Er zijn trouwens hogescholen en universiteiten welke meer korting geven dan de nl-edu webshop van Apple. Informeer dat even met je school, want dat kan nog wel eens een paar procent schelen.
[ Voor 18% gewijzigd door ThomasG op 13-06-2014 11:38 ]
Meer mensen het probleem? En wat kan ik er tegen doen? Heb hem zelf hard nodig voor school, dus heb geen zin eigenlijk om hem lang kwijt te zijn door reparatie?
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Tip: als er gegeten is in de buurt van je Macbook: ondersteboven houden, blazen en toetsen indrukken. Vaak komt er een partij rommel uit het toetsenbord waar je u tegen zegt. Soms kan het zijn dat er een kruimel tussen je toets zit. Althans dit is mijn ervaring.Steeffoon schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 11:38:
Meer mensen dat het toetsenbord niet echt lekker typt? Ik heb de Macbook Pro Retina 15", van december 2013. Eerst had ik het probleem dat de spatiebalk niet meer goed ingedrukt kon worden, dat is nu op onverklaarbare wijze verholpen, maar het probleem is verplaatst naar de cijfertoets '7'. Deze functioneert nog wel, maar blijft vaak een soort van hangen.
Meer mensen het probleem? En wat kan ik er tegen doen? Heb hem zelf hard nodig voor school, dus heb geen zin eigenlijk om hem lang kwijt te zijn door reparatie?
hoe zit dat bij leraren dan?
mijn vrouw ( lerares ) heeft er nu 1 van het werk maar die moet ze inleveren, maar wil er nu zelf 1 aanschaffen, kan zij ook nog ergens gebruik van maken.
excuseer, gevonden!
http://store.apple.com/nl/browse/campaigns/education_pricing
[ Voor 10% gewijzigd door talin op 13-06-2014 12:58 ]
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
http://store.apple.com/nl_edu_5002786talin schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 12:56:
[...]
hoe zit dat bij leraren dan?
mijn vrouw ( lerares ) heeft er nu 1 van het werk maar die moet ze inleveren, maar wil er nu zelf 1 aanschaffen, kan zij ook nog ergens gebruik van maken.
excuseer, gevonden!
http://store.apple.com/nl/browse/campaigns/education_pricing
Wat ik niet heel snel kan vinden is hoe ik de korting gewoon krijg of echt een 'bewijs' moet laten zie mbt onderwijs doeleinden (en dan wat voor bewijs).
Die Back to school acties komen er inderdaad weer aan. Maar bijv. een 'BTW, weg ermee' weken vind ik ook niet verkeerd........
Ik heb geregeld als student iets in de Apple Store gekocht met korting. Ik heb daar (online) nooit iets voor moeten laten zien, of inloggen via een portaal (mijn opleiding bood geen extra korting.) Dus in theorie zou iedereen het zo kunnen bestellen.matthijsg schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:37:
[...]
Wat ik niet heel snel kan vinden is hoe ik de korting gewoon krijg of echt een 'bewijs' moet laten zie mbt onderwijs doeleinden (en dan wat voor bewijs).
Die Back to school acties komen er inderdaad weer aan. Maar bijv. een 'BTW, weg ermee' weken vind ik ook niet verkeerd........
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Mocht je een Air overwegen, leg dan iets bij voor een MBPr, heb je veel langer lol van
Zelfde met de w en de ; op mijn rMBP 13 inch. En nee, er wordt NIET gegeten of gedronken bij mijn rMBP in de buurt.Steeffoon schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 11:38:
Meer mensen dat het toetsenbord niet echt lekker typt? Ik heb de Macbook Pro Retina 15", van december 2013. Eerst had ik het probleem dat de spatiebalk niet meer goed ingedrukt kon worden, dat is nu op onverklaarbare wijze verholpen, maar het probleem is verplaatst naar de cijfertoets '7'. Deze functioneert nog wel, maar blijft vaak een soort van hangen.
Hier ook last van het toetsenbord. (13 inch late 2013)Steeffoon schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 11:38:
Ik merk dit vooral als ik de toetscombinatie cmd + c gebruik. 8 van de 10 keer pakt hij het niet.
Idd. Ik twijfelde tussen de Air en Pro R. Maar van de Air wilde ik wel het 13 inch model met 256 opslag en minstens 8GB Ram. Van de Pro R had ik het model met 256GB opslag, 13 inch op het oog. Het verschil in prijs (normale prijzen dan) is 200 euro. Een beetje meer rekenkracht en een zeer fraai scherm vind ik het wel waard.TweakedTea schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 19:11:
Ontopic: Welke model had je in gedachten om te kopen dan?
Mocht je een Air overwegen, leg dan iets bij voor een MBPr, heb je veel langer lol van
Maar nog een laatste dingetje. Dus die studentenkorting krijg je dus vrij makkelijk (ik wil hem ook daadwerkelijk voor aankomend schooljaar kopen maar heb nog geen studenten nummer iets....ding) Iemand ooit zo iets gekocht in de fysieke store in A'dam of Haarlem, met studentenkorting.
http://store.apple.com/nl-edu/buy-mac/macbook-pro kun je gewoon zo bestellen, maar let even op de modbreak:
Daedalus schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 18:02:
[mbr]Discussies over de Apple Store en onderwijskorting is hier offtopic, en meer iets voor het Shopping Forum. Graag weer ontopic met ervaringen en discussie met de MacBook Pro.[/]
[ Voor 211% gewijzigd door |sWORDs| op 14-06-2014 00:47 ]
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Een fysieke store vraagt om een bewijs, deze moeten ze namelijk zelf ook weer doorsturen naar het kantoor. Tenminste dit was bij die van mij. Wel hoeft hij niet op je eigen naam te staan zolang je maar een kopie van een ID erbij doetmatthijsg schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 23:24:
[...]
Idd. Ik twijfelde tussen de Air en Pro R. Maar van de Air wilde ik wel het 13 inch model met 256 opslag en minstens 8GB Ram. Van de Pro R had ik het model met 256GB opslag, 13 inch op het oog. Het verschil in prijs (normale prijzen dan) is 200 euro. Een beetje meer rekenkracht en een zeer fraai scherm vind ik het wel waard.
Maar nog een laatste dingetje. Dus die studentenkorting krijg je dus vrij makkelijk (ik wil hem ook daadwerkelijk voor aankomend schooljaar kopen maar heb nog geen studenten nummer iets....ding) Iemand ooit zo iets gekocht in de fysieke store in A'dam of Haarlem, met studentenkorting.
Ontopic: Ik heb zelf een Pro R 13inch 2013 maar de accuduur eriteert mij al een tijdje, voor mijn gevoel zou ie langer moeten zijn. Wel maak ik veel gebruik van chrome met veel vensters open, zou dit sterk van invloed kunnen zijn?
Hoe lang gaat hij mee, en hoe lang verwacht je dat hij mee zou moeten gaan (in alle redelijkheid)? Apple zegt dat onder Mavericks een 2013 rMBP met gebruik van Safari ruim 9 uur moet kunnen werken: https://www.apple.com/nl/macbook-pro/features-retina/ "Met de 13‑inch MacBook Pro kun je nu tot 9 uur onafgebroken werken". Dit is reclame dus die 9 uur haal je alleen op hun voorwaarden. Bovendien is 9 uur onafgebroken werken helemaal niet goed voor je, maar dat terzijde. Welnu, als je uit jouw laptop maar 3 uur haalt zou ik teruggaan. Haal je met gebruik van Chrome (waarvan bekend is dat het meer batterij vreet dan Safari) de 7 1/2 uur, dan zou ik me niet druk maken. Probeer het eens met alleen Safari en kijk wat 'ie dan doet.BlackMonkey schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 09:40:
[...]
Ontopic: Ik heb zelf een Pro R 13inch 2013 maar de accuduur eriteert mij al een tijdje, voor mijn gevoel zou ie langer moeten zijn. Wel maak ik veel gebruik van chrome met veel vensters open, zou dit sterk van invloed kunnen zijn?
[ Voor 4% gewijzigd door RobV op 14-06-2014 11:16 ]
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
De PRO is ook kleiner als de AIR. Hij is minder breed en minder lang. Hierdoor gaat die makkelijker in mijn tassen. De air daarentegen is lichter.matthijsg schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 23:24:
[...]
Idd. Ik twijfelde tussen de Air en Pro R. Maar van de Air wilde ik wel het 13 inch model met 256 opslag en minstens 8GB Ram. Van de Pro R had ik het model met 256GB opslag, 13 inch op het oog. Het verschil in prijs (normale prijzen dan) is 200 euro. Een beetje meer rekenkracht en een zeer fraai scherm vind ik het wel waard.
Signature van nature
Dan heb je daar de boosdoener al te pakken. Safari is veel beter geoptimaliseerd voor OSX en daardoor ook veel zuiniger met energie. Bij Safari gebruik zul je zien dat je werktijd op een acculading zal toenemen.BlackMonkey schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 09:40:
[...]
Heeft niet geholpen helaas.Pat-Juh schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 12:22:
[...]
Tip: als er gegeten is in de buurt van je Macbook: ondersteboven houden, blazen en toetsen indrukken. Vaak komt er een partij rommel uit het toetsenbord waar je u tegen zegt. Soms kan het zijn dat er een kruimel tussen je toets zit. Althans dit is mijn ervaring.
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Dit heb ik vorige week ook gehad, hoorde wel het geluidje van het opstarten maar verder totaal geen beeld, ook niet op extern scherm. Na veel proberen PRAM gereset en toen kreeg ik weer beeld. Heb je dit ook geprobeerd?Sircuri schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 15:05:
Balen. MacBook op weg naar Apple service. Vanmorgen deed ik mijn laptop open, maar helaas.geen beeld of niks. Contact gehad met Apple support ( die bellen je gewoon letterlijk binnen twee minuten na aanvraag op website. Top!), maar er was niks mee te beginnen. Zit je dus mooi twee weken zonder laptop. Hopelijk gaat het wat vlotter dan dat. Gelukkig valt alles binnen garantie. Laptop is pas 4 maanden oud. Maar, ik vind het toch wel snel al.
In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams
Signature van nature
Vraagje:
Heb een paar dagen geleden (in de VS) een nieuwe macbook pro gekocht waarop standaard al iWork en iLive geïnstalleerd staan. (iPhoto, keynote, pages & numbers etc)
Als ik ze via de App Store op zoek zijn ze idd ook "installed". Op mijn oude macbook waarop ik met hetzelfde Apple ID ingelogd ben moet ik betalen om ze te installeren.
Nu hoef ik ze niet perse op de oude macbook te hebben (die nu naar mijn vriendin gaat) maar ik vraag me wel af of ik ze weer kan installeren als ik een keer een verse installatie van Mac OS X doe? Moet ik iets backuppen?
Toch stiekem wel een wereld van verschil tussen deze 13" Retina en mijn oude Macbook (Late 2008)
Hij is een stuk kleiner en dunner en ondanks dat ik die oude al geupgrade had naar 8 GB en een SSD is deze beduidend sneller. (Heb hier wel 16 GB RAM in laten zetten) En natuurlijk het scherm waar het me vooral om ging.
[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 15-06-2014 18:52 ]
Ik kon gewoon alle apps weer installeren zonder een backup uit te voeren. Ik weet alleen niet of dit anders zal zijn bij een US MBP.Farmerwood schreef op zondag 15 juni 2014 @ 18:49:
Ik kan het zo via de zoekfunctie niet vinden en een nieuw topic openen lijkt me wat teveel.
Vraagje:
Heb een paar dagen geleden (in de VS) een nieuwe macbook pro gekocht waarop standaard al iWork en iLive geïnstalleerd staan. (iPhoto, keynote, pages & numbers etc)
Als ik ze via de App Store op zoek zijn ze idd ook "installed". Op mijn oude macbook waarop ik met hetzelfde Apple ID ingelogd ben moet ik betalen om ze te installeren.
Nu hoef ik ze niet perse op de oude macbook te hebben (die nu naar mijn vriendin gaat) maar ik vraag me wel af of ik ze weer kan installeren als ik een keer een verse installatie van Mac OS X doe? Moet ik iets backuppen?
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Toevallig afgelopen zaterdag gehad.. na 4 a 5 x kreeg ik ineens zwart beeld met een grijze stopbord zeg maar.Sircuri schreef op zondag 15 juni 2014 @ 13:16:
Ja, zowel aan de telefoon samen met de helpdesk medewerker en later nog een keer door de A-Mac. Toen werd besloten hem in te nemen en op te sturen. Het beeld ging wel aan, maar bleef zwart.
Toen na 3 herstarts kreeg ik dat opstart bleef hangen en continue booten.. met een krakend geluid.. toen herstart en een kernel panic.
Toen opnieuw reboot en startte op.. Met een crash op desktop.
Toen opnieuw gestart en weer vrolijk werken..
Er is duidelijk wat mis.. maar wist ik al al sinds dag 1 vage problemen met machine. Moet hem dus ook insturen..maar ja ben beetje huiverig dat ze (amac rotterdam) er wel "netjes" mee om gaan..
Powerknop minuten indrukken helpt hier altijd...
of option key.
[ Voor 4% gewijzigd door Quakie op 16-06-2014 13:04 ]
Ik teken nergens meer voor