Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-04 10:50
Ketel doet het met aan/uit thermostaat. Toon aansluiten op aan/uit klemmen, geen reactie van ketel. Je hoort wel een reactie van de module "klik" maar vervolgens geen effect op de ketel.

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-04 21:15

Robinski

A.K.A. RHarmsen

boekee schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 15:18:
Ik ben wel een klein beetje teleurgesteld in de Web versie van Toon Client
https://toonopafstand.eneco.nl/index_pc.html
zeer binnenkort komt de Toon API vrij.
Kunnen er eindelijk meer mensen interfaces in elkaar zetten.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:43
Alles wijst er nu op dat de module inderdaad defect is (controleer de contacten als je enige vorm van oxidatie of verkleuring zie, zou dit het geval zijn dan is er vocht bij de contacten gekomen en hier door defect geraakt).

Bel morgen even met de servicedesk 0900 235 3632 en vraag als er een nieuwe module toegestuurd kan worden ( hou mij maar op de hoogte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
badboynova schreef op zondag 22 november 2015 @ 11:24:
Alles wijst er nu op dat de module inderdaad defect is (controleer de contacten als je enige vorm van oxidatie of verkleuring zie, zou dit het geval zijn dan is er vocht bij de contacten gekomen en hier door defect geraakt).

Bel morgen even met de servicedesk 0900 235 3632 en vraag als er een nieuwe module toegestuurd kan worden ( hou mij maar op de hoogte).
Zal ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-05 20:33
Hier nog Tweakers die ook naar de launch party van de Toon API gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 21:32

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb die uitnodiging ook gehad. Maar is niet echt iets voor mij. Wel reuze intressant.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

lubbertkramer schreef op zondag 22 november 2015 @ 20:27:
Hier nog Tweakers die ook naar de launch party van de Toon API gaan?
Was het wel van plan, totdat ze de party verschoven naar donderdag, dat gaat me niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
badboynova schreef op zondag 22 november 2015 @ 11:24:

In eerste instantie konden ze niets doen, omdat ik geen klant ben of abonnement heb afgesloten. Toen geprobeerd een abbonnement af te sluiten, echter omdat het een overname betreft die niet door hun is geïnstalleerd vervalt de garantie. Verder worden er geen losse modules beschikbaar aangeboden.

Nog maar even terug bij de verkoper, als die ten minste wil meewerken. Anders op zoek naar iemand met een installatie met garantie, daar de module vervangen en dan bellen voor de garantie. Bied iemand zich op voorhand al vrijwillig aan? :9 _/-\o_

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-05 23:32
Even tussendoor nu ik overall zie dat TOON los verkocht word.

Werkt Toon nu ook in een huis zonder C.V ? ( ik wil alleen mijn stroom verbruik zien en bijhouden en de Hue app gaan gebruiken ervoor )

Thermostaat functie is bij mij niet mogelijk en ook totaal niet nodig.
Maar werkt Toon dan wel ?

Kan nergens antwoord hier op vinden :(

• badboynova
Mektheb schreef op donderdag 10 december 2015 @ 19:25:
Even tussendoor nu ik overall zie dat TOON los verkocht word.

Werkt Toon nu ook in een huis zonder C.V ? ( ik wil alleen mijn stroom verbruik zien en bijhouden en de Hue app gaan gebruiken ervoor )

Thermostaat functie is bij mij niet mogelijk en ook totaal niet nodig.
Maar werkt Toon dan wel ?

Kan nergens antwoord hier op vinden :(
Het kan werken, maar dan heb je wel non stop een storings melding in het scherm dat er een probleem is met de cv ketel en de ketel module.

Mijn advies is om niet een toon te kopen en naar andere opties te kijken, anders is het een dure thermostaat met extra functies. In Domotica verdiepen is in jouw geval een betere optie (mits je een slimme meter heb), om je verbuik uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:48
Die storingsmelding zie je alleen als je Toon instelt om de CV aan te sturen via Opentherm. Als je Toon instelt op aan/uit, verdwijnt de storingsmelding.

Dus mocht Mektheb een Toon gratis krijgen oid, dan is die zeker te gebruiken als energiedashboard en Hue bediening. Mocht je iets gaan kopen, dan kun je beter even kijken naar een product van een andere demotica fabrikant / goedkoper alternatief.

[ Voor 3% gewijzigd door davides op 11-12-2015 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:45
Als je alleen het gedeelte gebruikt om uit te lezen hoeveel stroom je gebruik, is het wel een dure oplossing met een abonnement van 4.95 per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
boekee schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 14:24:
Als je alleen het gedeelte gebruikt om uit te lezen hoeveel stroom je gebruik, is het wel een dure oplossing met een abonnement van 4.95 per maand
Dat is alleen maar als je Toon op afstand wilt gebruiken... als gewone thermostaat hoef je dat niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
Vorkie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 14:26:
[...]

Dat is alleen maar als je Toon op afstand wilt gebruiken... als gewone thermostaat hoef je dat niet....
Daarnaast schijnt er een root mogelijkheid opkomst te zijn, waarbij je niet meer aan Eneco gebonden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
Als ik mijn toon zonder abonnement wil gebruiken kan ik alleen handmatig mijn temparatuur veranderen, andere schermen krijg ik niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-05 17:07

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Weet niet of het al bekend is maar je kan je aanmelden voor een API-key:
http://www.toonapi.com/

Ik heb mijn key al binnen, deze vakantie maar eens even kijken of ik er wat mee kan doen!

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 17:13
Root optie kan je hier vinden

Toon Root

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:32

Pierre

Van nature lui!

Het lukt mij niet om op de web interface van mijn Toon te komen, ik heb de optie aangezet in het instellingen scherm (na 2 uur gaat het weer uit automatisch).

Ik heb de Toon een vast IP adres gegeven (via DHCP) maar ik krijg een melding dat de Advanced Z-Wave page op disabled staat.

Of doe ik iets niet goed, alvast dank

[ Voor 4% gewijzigd door Pierre op 20-12-2015 10:56 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Gisteravond was er een update, na installeren is Toon zoals op de relame en , nou, super snel met reageren, omgekend eigenlijk, had niet verwacht dat ze eigenlijk met de vorige software versies zo weinig hadden geoptimaliseerd.

Nog meer mensen met Toon met dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
Vreemd, de laatste update was maar een hele kleine; Een bugfix voor de weergave van het gasverbruik.
Misschien liep je wat updates achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
De 3.2.2 update word niet in 1 keer naar iedereen gestuurd maar steeds in een batch. Het is zeker een hele vooruitgang, en in de toekomst komen er nog meer updates die zulke grote performance verschillen zullen laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
De grote wijzigingen in de weergave en de snellere werking zaten in versie 3.0 van juli dit jaar.
De update van 20 december was versie 3.2.14. Hier zat dus alleen een bugfix in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Pierre schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 09:16:
Het lukt mij niet om op de web interface van mijn Toon te komen, ik heb de optie aangezet in het instellingen scherm (na 2 uur gaat het weer uit automatisch).

Ik heb de Toon een vast IP adres gegeven (via DHCP) maar ik krijg een melding dat de Advanced Z-Wave page op disabled staat.

Of doe ik iets niet goed, alvast dank
Ik liep ook tegen dat probleem.
in versie 2.9 kon je bij eigenschappen van de energiemeters Z-wave aanzetten. Hierna werkt die pagina wel (uitlezen van je meteradapter enzo).
Helaas kan ik dit bij versie 3 niet terugvinden.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

@DJKroon, thx voor je antwoord dan weet ik tenminste dat ik zelf niks fout doe

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Toon is hier iig geüpdatet naar versie 3.1.22 en verder geeft toon iig niet aan dat er nog updates zijn.

Ben wel positief verrast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Pierre schreef op zondag 20 december 2015 @ 11:55:
@DJKroon, thx voor je antwoord dan weet ik tenminste dat ik zelf niks fout doe
Ik heb nog even gespit en ik heb het gevonden.

Zet je lokale toegang aan, vervolgens ga je naar instellingen, energiemeters en druk op dat potlood/pennetje en nu staat onderin het scherm ineens z-wave beheer. Zet deze aan en je kan de energiemeter uitlezen tot 3 of 4 cijfers achter de komma dmv toon ip.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Na eerdere interesse heb ik nu (pas) Toon gekocht. Tweedehands dan, want ik ben geenszins van plan 275 Euro te betalen (inc. een installatie die ik zelf uitvoer) of om een vierjarig duur contract te nemen (ben al klant van/bij Eneco). Ga er wel een abonnement bij nemen, kan anders bijv. niet op afstand e.e.a. regelen en mijn Hue set bedienen. Morgen maar eens installeren. Begrijp dat ik de ketelmodule in ieder geval niet hoef te installeren, gezien ik al een modulerende thermostaat/ketel heb (Remeha Calenta 28c/iSense).

Heb Domoticz op een Raspberry PI2b draaien, maar eens verder stoeien met het Z-Wave protocol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:58
Is het jullie ook opgevallen dat Toon om 03u 's nachts opnieuw opstart? Is dit om de cache o.i.d te verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Exorcist schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:18:
Na eerdere interesse heb ik nu (pas) Toon gekocht. Tweedehands dan, want ik ben geenszins van plan 275 Euro te betalen (inc. een installatie die ik zelf uitvoer) of om een vierjarig duur contract te nemen (ben al klant van/bij Eneco). Ga er wel een abonnement bij nemen, kan anders bijv. niet op afstand e.e.a. regelen en mijn Hue set bedienen. Morgen maar eens installeren. Begrijp dat ik de ketelmodule in ieder geval niet hoef te installeren, gezien ik al een modulerende thermostaat/ketel heb (Remeha Calenta 28c/iSense).

Heb Domoticz op een Raspberry PI2b draaien, maar eens verder stoeien met het Z-Wave protocol :)
De ketelmodule heb je wel nodig. Hierop wordt de adapter van Toon aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Tylen schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:33:
[...]

De ketelmodule heb je wel nodig. Hierop wordt de adapter van Toon aangesloten.
Want die voedt zich niet via de bestaande bedrading? Vriend van me had nl. ook een iSense en dezelfde ketel, en hij beweert geen module te hebben bij zijn ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Klopt toon heeft zijn eigen voeding erbij. Dat loopt wel via de bestaande bedrading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
Exorcist schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:36:
[...]

Want die voedt zich niet via de bestaande bedrading? Vriend van me had nl. ook een iSense en dezelfde ketel, en hij beweert geen module te hebben bij zijn ketel?
Klopt.

De Ketelmodule wordt aangesloten (zie hieronder

Je hebt het blokje.... Twee aders van de ketel gaan naar het blokje, van het blokje gaan weer twee aders weg naar de thermostaatbediening in de woonkamer (de toondus) en op dat blokje wordt een adapter aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

DJKroon schreef op zondag 20 december 2015 @ 16:42:
[...]

Ik heb nog even gespit en ik heb het gevonden.

Zet je lokale toegang aan, vervolgens ga je naar instellingen, energiemeters en druk op dat potlood/pennetje en nu staat onderin het scherm ineens z-wave beheer. Zet deze aan en je kan de energiemeter uitlezen tot 3 of 4 cijfers achter de komma dmv toon ip.
Hi dat was het inderdaad _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

boekee schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:56:
[...]

Klopt.

De Ketelmodule wordt aangesloten (zie hieronder

Je hebt het blokje.... Twee aders van de ketel gaan naar het blokje, van het blokje gaan weer twee aders weg naar de thermostaatbediening in de woonkamer (de toondus) en op dat blokje wordt een adapter aangesloten.
Helder, dus toch de module. Zit er gewoon bij verder, maar dan moet ik een stekkerblok aansluiten bij de ketel. Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
Exorcist schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 17:17:
[...]

Helder, dus toch de module. Zit er gewoon bij verder, maar dan moet ik een stekkerblok aansluiten bij de ketel. Thx.
Als daar geen wandcontactdoos (stopcontact) in de buurt is zal je iets moeten fabriceren waardoor je de adapter van de ketelmodule van stroom kan voorzien inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik heb nog een 2de toon liggen lijkt me wel intressant om te doen :) in ieder geval intressant.

nu nog de nefit easy met IFTTT uitkomen en ik ga aan de slagboom .. in ieder geval bedankt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dols
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Hallo,

Zelf nog geen ervaring met Toon. Maar heeft iemand ervaring met 2e hands Toon van marktplaats? Prijs verschil is groot, en ik heb geen monteur nodig (tenminste dat denk ik dan ;) ) En dan ook nog 4-6 weken wachten op diezelfde montueur.....

Ik wil wel een abbonement afsluiten (neem energie af bij een ander)
En ik wil ook de KWH en GAS sensor gebruiken.

Waar moet ik dan op letten, zijn er dingen die alleen die een monteur kunnen (zoals bv. activereercode invoeren etc) of loop ik tegen een muur bij Eneco omdat ik deze 2e hands heb gekocht?

Alvast mijn dank en met vriendelijke groet,
Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dols schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 23:19:
Hallo,

Zelf nog geen ervaring met Toon. Maar heeft iemand ervaring met 2e hands Toon van marktplaats? Prijs verschil is groot, en ik heb geen monteur nodig (tenminste dat denk ik dan ;) ) En dan ook nog 4-6 weken wachten op diezelfde montueur.....

Waar moet ik dan op letten, zijn er dingen die alleen die een monteur kunnen (zoals bv. activereercode invoeren etc) of loop ik tegen een muur bij Eneco omdat ik deze 2e hands heb gekocht?

Richard
Als je een dag geduld hebt kan ik je vragen beantwoorden. Zelf Eneco klant, maar via MP een Toon gekocht vandaag (80 Euro). Morgen binnen en aansluiten. Verwacht weinig moeilijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dols
Exorcist schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 23:21:
[...]

Als je een dag geduld hebt kan ik je vragen beantwoorden. Zelf Eneco klant, maar via MP een Toon gekocht vandaag (80 Euro). Morgen binnen en aansluiten. Verwacht weinig moeilijkheden.
Dank voor snelle reactie, een dagje wachten gaat nog wel lukken :) .Ik ben wel benieuwd naar je ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:00
Hallo,

Richard
Heb maanden geleden ook de Toon via MP gekocht. Aansluiten was een fluitje van een cent maar ik lees wel gewoon de P1 poort uit van mijn meter.

Updates e.d. krijg ik gewoon binnen, maar dat komt waarschijnlijk omdat hij nog geregistreerd staat bij de vorige bewoner :)

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
Dols schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 23:28:
[...]

Dank voor snelle reactie, een dagje wachten gaat nog wel lukken :) .Ik ben wel benieuwd naar je ervaring.
Als je zelf een beetje technische kennis hebt is het een fluitje van een cent.

Ik heb zelf een ingesealde toon via MP gekocht en zelf geinstalleerd. Zelf mijn Toon geactiveerd en aangesloten.

Het is dus een fluitje van een cent als je een beetje technische kennis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-05 15:57
Van de week is bij een slimme meter geplaatst. Sindsdien wordt het gasverbruik niet meer gemeten. Als ik nu kijk dan valt me op dat er maar 1 P1 aansluiting is en die is aangesloten op de elektra meter. Ik zie ook helemaal geen stekker op de gasmeter. Iemand enig idee waar het hier fout gaat? Was zelf helaas niet aanwezig bij de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:45
Ik heb met nul technische kennis mijn Toon aan de praat gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:29

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Hallo,

Richard
Kan gewoon, let er wel op dat je een compatibel stroom meter heb. Het liefste een digitale meter met P1 poort.
Ik heb zelf een draaischijf meter die niet goed werkt met toon.

Ik had door me verhuizing ineens 2 Toon's gekregen van eneco, dus ik had de andere weggegeven. En die is geactiveerd zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dols
Hallo Allen,

Ik heb nog een "oude" meter, en wordt tussen nu en 2020 vervangen (tja). Zal dus met de sensor moeten werken. Wat me wel opvalt is de de reacties tot werken met "ongebruikte" toon's.

Gezien, mislukte MP onderhandelingen tot nu toe (lees, ik ben een groene beer) en dat via bol.com stuk goedkoper is. Neig ik om toch voor nieuwe te gaan...
Hallo,

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Hallo,

Richard
Een update :)

Iets langer mee bezig geweest dan gedacht, moest de meter opnieuw koppelen en dit ging niet erg vlot. Maar, het ding hangt en is volledig functioneel. Moest bij mijn ketel de draad doorknippen en strippen aan weerszijden, ketelmodule gekoppeld en succes. Hierna software van Toon naar de laatste versie gebracht, programma aangepast op onze eigen voorkeuren en de Philips Hue gekoppeld.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Dols schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:06:
Hallo Allen,

Ik heb nog een "oude" meter, en wordt tussen nu en 2020 vervangen (tja). Zal dus met de sensor moeten werken. Wat me wel opvalt is de de reacties tot werken met "ongebruikte" toon's.

Gezien, mislukte MP onderhandelingen tot nu toe (lees, ik ben een groene beer) en dat via bol.com stuk goedkoper is. Neig ik om toch voor nieuwe te gaan...

[...]
Moet helemaal niet hoor. Je kan gewoon een slimme meter aanvragen. Kost je dan wel iets van 75 euro ( bij stedin in ieder geval)
Maar houd rekening er mee dat niet alle draaischijf meters zullen werken, zoals in mijn geval ziet de toon sensor het streepje niet op mijn meter.

Trouwens als je Toon gewoon bij Eneco koopt dan betalen hun de kosten voor het vervangen van je meters mochten ze niet werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Psycho_Mantis op 23-12-2015 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Ik heb hier een "oude" meter met draaischijf werkt prima met mijn Toon hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Hier ook geen problemen met de draaischijf meter. Zit je sensor wel recht voor de schijf?

Blijf het wel jammer vinden dat ze maar 1 oogje in de sensor hebben gemaakt; met twee oogjes had Toon ook nog kunnen zien welke kant de schijf op draait.
(I.v.m zonnepanelen)

• Dols
Inmiddels heb ik een ongebruikte 2e hands toon.

Het is de bedoeling dat deze door een geïnstrueerde monteur wordt geïnstalleerd. Dit heeft als gevolg dat iedere vorm van installatie handleiding ontbreekt. Verschil maakt het niet, het is makkelijk te installeren en een handleiding wordt pas gelezen als het niet lukt…….

De thermostaat ophangen kon via de bestaande muurpluggen, das makkelijk. De Ketelmodule is ook een kwestie van 4 draden en een 220v stekker. Zowel op de module, als op de thermostaat staat niet aangegeven hoe de polariteit is. Tijdje zitten te googelen, met één schamele resultaat die zegt dat het niet uit maakt. Of heb geluk gehad, of maakt idd niet uit. Het werkte in één keer.

Voor de sensoren is ook geen installatie handleiding, maar het is makkelijk te doorzien wat de bedoeling is. Inmiddels knipperen de ledjes ook netjes als het zilveren nulletje voorbij komt, of het schijfje helemaal rond is gegaan.

Tot zo ver ging het wel erg makkelijk….

Toon instellen geeft wel frustratie. Je hebt een activatie code nodig. Deze vraag je aan via een webformulier. Inmiddels heb ik de bevestiging van mijn aanvraag, en mag binnen 7 werkdagen een code verwachten….wat 7 dagen!!!!???????

Ook instellen van de sensoren lukt (nog) niet. Eerst word de meteradapter niet gevonden, daarna wel, maar is het signaal te zwak, dan worden de sensoren op de adapter niet gevonden. Deze stap helemaal opnieuw doen gaat ook niet, wel kun je de adapter verwijderen (dat lukt ogenschijnlijk ook), maar dan zak je nog dieper in het moeras. Nu zit ik vast met de mededeling “eerder is gekoppeld met een andere meteradapter”.

Terug naar de fabrieksinstelling gaat ook niet. Kan niet meer de stappen 2 en 3 van de wizard uitvoeren en de temperatuur instellen.

Oja, bijna vergeten te melden. Kan temperatuur instellen, en dan gaat ook werkelijk de ketel stoken……

Dat wordt morgen toch bellen......

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Je bedoelt vandaag bellen, morgen gaat het je niet lukken gok ik.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

remmuz schreef op woensdag 23 december 2015 @ 17:05:
Hier ook geen problemen met de draaischijf meter. Zit je sensor wel recht voor de schijf?

Blijf het wel jammer vinden dat ze maar 1 oogje in de sensor hebben gemaakt; met twee oogjes had Toon ook nog kunnen zien welke kant de schijf op draait.
(I.v.m zonnepanelen)
Tuurlijk, maar deze meter is volgens Eneco niet geschikt.
Dat had de monteur al gezegd bij installatie van mijn Toon en heeft mij aangemeld voor nieuwe meters.

Maar omdat het zo belachelijk lang duurt heb ik maar even de meters opgeplakt om te kijken waarom het dan niet zou werken.
Dus het lijk er op dat het streepje niet herkend word door de sensor en oneven heden op de draaischijf ziet. Wat er dus voor zorg dat je dus verbruik heb van 70 KW per dag volgens toon :+

De gas meter werkt dan wel prima.

In mijn vorige huis was de oude meter wel geschikt en die had ook een veel duidelijker streepje in de meter, die dus wel goed herkend werd.

Dus vandaar dat ik waarschuw dat niet elke oude meter gewoon werkt, want niet elke meter is het zelfde.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Vond t nominale verbruik gisteren al hoog, maar toen ik de vaatwasser aanzette zag ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wCUyQhMqHv2ClEUNkbCPvoWE/full.jpg

Stond het ding ingesteld op een draaischijf ipv. digitale meter met puls. Nu rond de 450W, met TV, versterker en decoder bijv. ook aan. Straks 's bekijken wat het doet als ik alles uitzet behalve de "nodige" apparaten zoals koelkasten, laders, switches en routers.

• Dols
Bellen voor de activeringscode. Verhaal uitgelegd. Paar opmerkingen:
* Ze kunnen het wel telefonisch doorgeven, maar het aanmaken duurt een paar dagen.
* Bij zelf installeren vervalt de garantie (of dat juridisch klopt laat ik even in het midden)
* Of een monteur langskomt nadat je het zelf hebt geinstalleerd wist ze niet.
* Recht op "gratis" slimme meter indien oude meter niet voldoet vervalt.

Gezien ik op dit moment alleen in het "aanmeld bestand" sta, en zelfs nog niet in het CRM systeem sta, kan ze weinig voor me betekenen.

Ik twijfel of ik volgende week ga bellen. Je moet aangeven waarom dat je de code nu al wilt hebben, en dat wordt genoteerd. Denk dat ik de brief afwacht.

Ze geeft wel aan dat de aangegeven tijden over het algemeen erg ruim zijn. Maar dat de installateurs wel extra wachttijd kunnen hebben. Misschien heb ik wat gelukt, en hoef ik niet tot volgend jaar te wachten.

• Dols
Toch nog een laatste update dan...
Vanmiddag verschillende emails gehad voor het maken van een installatie afspraak, maken van een inlog account. Dit eerst maar eens allemaal gedaan. Toch nog een keer gebeld, misschien is de activatie code inmiddels aangemaakt.....Jawel en ook gekregen. Activeren ding probleemloos.

Nu de het volledige menu incl. settings werkt, is het ook mogelijk om de sensormodule goed te verwijderen en opnieuw te koppelen. Meermaals met success moeten verwijderen voordat deze echt weg was. Daarna was het geen probleem meer. De wallplug geconfigureerd, en dat werkt ook.

En na activatie werken ook de tabled-app en phone-app van toon.

Blijven nog twee dingetjes over.
1. as donderdag al (jawel oudejaars dag) is de afspraak met de monteur.
2. Nu staat er nog 2.10 sofware op, dus een software upgrade uitvoeren. Dat kan wachten.

Kort samengevat... Zelf installeren kan prima. Je hebt alleen net een beetje meer geduld nodig dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Psycho_Mantis schreef op woensdag 23 december 2015 @ 15:13:
[...]

Moet helemaal niet hoor. Je kan gewoon een slimme meter aanvragen. Kost je dan wel iets van 75 euro ( bij stedin in ieder geval)
Maar houd rekening er mee dat niet alle draaischijf meters zullen werken, zoals in mijn geval ziet de toon sensor het streepje niet op mijn meter.

Trouwens als je Toon gewoon bij Eneco koopt dan betalen hun de kosten voor het vervangen van je meters mochten ze niet werken.
hoeft ook niet als ze een toon installeren, en ze kunnen niet uitlezen installeren ze gratis een slimme meter.
welke je mag weigeren en dan installeren ze een variant die wel uitgelezen kan worden.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:17
Weet iemand een oplossing voor een slimme meter (gasmeter) die net te ver van de unit af zit om zijn signaal door te geven? Eneco heeft helaas geen signaal booster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Ik heb ooit op het Eneco forum gelezen dat de gas meter de stand doorgeeft aan de electra meter.
Vervolgens geeft de electra meter de stand door aan Toon.
Misschien probeer je nu op Toon iets te ontvangen wat er niet is?

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:42

JME

zeg maar Jamie

Onlangs een Toon aangeboden gekregen van Eneco. We waren toch aan een nieuwe thermostaat toe, dus dat kwam mooi uit. De slimme meter heb ik geweigerd en wij gebruiken Toon nu uitsluitend als sjieke (en gratis) thermostaat 8)
Nu staat er rechtsboven in het scherm een foutmelding dat Toon geen verbinding met de slimme meter heeft. Logisch, want die is er ook niet en ik heb Toon ook niet met een slimme meter gekoppeld. Maar weet iemand of/hoe ik die foutmelding kan uitschakelen? Staat zo suf.

• Mattie112

Mattie112

Allicht even de meteradapter er uit gooien en opnieuw toevoegen. Ik had die melding niet staan met mijn oude meter. Anders even op het toon forum vragen, krijg je snel antwoord meestal :)

Deze ruimte is te huur!

• JME
  • Laatst online: 22:42

JME

zeg maar Jamie

Tsja, ik heb dus helemaal geen meter gekoppeld. Geen slimme, geen analoge, gebruik puur en alleen de thermostaatfunctie vsn Toon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Impstoker schreef op zondag 27 december 2015 @ 12:15:
Weet iemand een oplossing voor een slimme meter (gasmeter) die net te ver van de unit af zit om zijn signaal door te geven? Eneco heeft helaas geen signaal booster.
Tja ik zou de zender en ontvanger(toon) dichter bij elkaar brengen .. je kan in de doe het zelf shop een rj11 kabel komen van 10m,

Maar ja wat is net ? nogal vaag .. beschrijf anders je situatie eens van waar de toon hangt en waar je meterkast zooi zit ?
JME schreef op donderdag 31 december 2015 @ 16:31:
Onlangs een Toon aangeboden gekregen van Eneco. We waren toch aan een nieuwe thermostaat toe, dus dat kwam mooi uit. De slimme meter heb ik geweigerd en wij gebruiken Toon nu uitsluitend als sjieke (en gratis) thermostaat 8)
Nu staat er rechtsboven in het scherm een foutmelding dat Toon geen verbinding met de slimme meter heeft. Logisch, want die is er ook niet en ik heb Toon ook niet met een slimme meter gekoppeld. Maar weet iemand of/hoe ik die foutmelding kan uitschakelen? Staat zo suf.
Als je de toon geen meter standen voert (slim of analoog) tja dan gaat tie mekkeren

Na jaren van plezier hebben we gekozen voor een Nefit easy ipv toon .. (net iets meer thermostaat controle en plezier) Voor ons is de toon erg waardevol omdat we juist op gas/stroom letten en hierdoor bewuster bezuinigen de thermostaat functie van toon/nefit zijn vrijwel identiek ..
In iedergeval voor jou zou ik ze of aansluiten of de melding negeren.

[ Voor 49% gewijzigd door vso op 01-01-2016 03:03 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

Is er hier al iemand aan de slag geweest met de toon API? (zie http://www.toonapi.com/)
Ik ben vooral geïnteresseerd in het Consumption deel, waarmee je volgens de documentatie data uit de api kan trekken om grafieken mee te maken, mooi om te integreren in mijn home automation dashboard.

De documentatie vermeld dat ik als parameters dingen mee moet sturen zoals fromTime, toTime en interval. Er wordt alleen niet bij vermeld in welk formaat die moet gebeuren en ik heb met trial en error nog geen fatsoenlijke response terug weten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Ik heb er heel even mee gekloot maar nadat ik geleden had dat

"A pricing model for our API services will be available soon. The basic principle is that we want you to
be able to make money with the apps you develop with our API. However, if you make extensive use
of our services and generate revenue, there will be associated fees. Do you have a business model
you want to discuss? Please get in touch!"

en toen maar gekapt, wacht eerst wel af wat ze precies gaan doen.

Heb helemaal geen zijn om een "applicatie" te maken, ik wil een scriptje om netjes even data naar mysql/whatever te loggen :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

hmm, waar ben je dat tegen gekomen? Ik dacht dat het gewoon gratis was. Ik ben ook niet van plan een app te gaan bouwen, maar wil gewoon al m'n data centraal kunnen weergeven zonder verschillende apps af te hoeven.

Ik heb eerder ook wel gelogd naar een mysql via de onofficiële api (https://github.com/rvdm/toon) maar men werd er niet vrolijk van dat ik dat elke minuut deed, na een aantal maanden werd mijn account geheel geblokkeerd (officiële apps deden het niet meer), volgens de mutsen van de klantenservice uit veiligheidsoverwegingen 8)7

Daarom was ik wel blij dat er nu een officiële api bestaat, en dat je die niet elke minuut uit hoeft te gaan lezen, maar je in één keer een hele reeks gebruiksgegevens op kan vragen. Nu alleen nog er achter komen hoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

AtlonXP1800 schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 19:42:
hmm, waar ben je dat tegen gekomen? Ik dacht dat het gewoon gratis was. Ik ben ook niet van plan een app te gaan bouwen, maar wil gewoon al m'n data centraal kunnen weergeven zonder verschillende apps af te hoeven.

Ik heb eerder ook wel gelogd naar een mysql via de onofficiële api (https://github.com/rvdm/toon) maar men werd er niet vrolijk van dat ik dat elke minuut deed, na een aantal maanden werd mijn account geheel geblokkeerd (officiële apps deden het niet meer), volgens de mutsen van de klantenservice uit veiligheidsoverwegingen 8)7

Daarom was ik wel blij dat er nu een officiële api bestaat, en dat je die niet elke minuut uit hoeft te gaan lezen, maar je in één keer een hele reeks gebruiksgegevens op kan vragen. Nu alleen nog er achter komen hoe...
http://toonapi.com/public...pi-code-of-conduct-v2.pdf

Link staat op de signup pagina :) http://toonapi.com/#sign-up-section

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

AtlonXP1800 schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 19:42:

Heb je hun online db uit zitten lezen ?, tja das vragen om dit soort reacties..
kon je de toon thuis niet query-en .. of proxied hij het dan ?

[url=slimme meter p1 "aftappen" (toon + PI)] ik ga mijn slimme meter maar aftappen en via domotica meuk zelf maar een toon variant bouwen .. gezien dat er nu bekend is dat de toon te rooten is ..
Het jammere is dat ze niet echt export/import toestaan en bv verbruiksmeters/timers en what not intergeren waarmee je je verbruik in huis echt kan terug brengen.

Veiligheid zoals rookmelder(s) is leuke bonus, maar de Hue zit ik nu niet echt om te springen.. zeker niet dat Philips de draagwijdte heeft beperkt .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
vso schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 02:54:
[...]

Tja ik zou de zender en ontvanger(toon) dichter bij elkaar brengen .. je kan in de doe het zelf shop een rj11 kabel komen van 10m,

Maar ja wat is net ? nogal vaag .. beschrijf anders je situatie eens van waar de toon hangt en waar je meterkast zooi zit ?

[...]
Hier is de situatie schets: Toon hangt in mijn woonkamer, de slimme elektriciteitmeter hangt in mijn gang (op 2 meter van de Toon), en op de beneden verdieping (bij de onder buurvrouw) zit mijn gasmeter. De afstand tussen de receiver (die zit volgens mij vlak bij de elektriciteitmeters) en de gasmeter is dus te groot.
Toon praat dus wel met de elektriciteitenmeter maar helaas niet met de gasmeter.
Er komt onder uit de elektriciteitsmeter een geel kabeltje naar een soort receiver (hoort die het signaal op te vangen van de gasmeter?) En de aansluiting die P1 heet op de elektriciteitsmeter is toch alleen voor zijn eigen stroom voorziening?
Dank voor het meedenken iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Impstoker schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:37:
[...]

Hier is de situatie schets: Toon hangt in mijn woonkamer, de slimme elektriciteitmeter hangt in mijn gang (op 2 meter van de Toon), en op de beneden verdieping (bij de onder buurvrouw) zit mijn gasmeter. De afstand tussen de receiver (die zit volgens mij vlak bij de elektriciteitmeters) en de gasmeter is dus te groot.
Toon praat dus wel met de elektriciteitenmeter maar helaas niet met de gasmeter.
Er komt onder uit de elektriciteitsmeter een geel kabeltje naar een soort receiver (hoort die het signaal op te vangen van de gasmeter?) En de aansluiting die P1 heet op de elektriciteitsmeter is toch alleen voor zijn eigen stroom voorziening?
aha nu snap ik je .. de netleverancier (bij mij stedin) zou hiervoor een oplossing moeten hebben je bent zeker niet de enige ..

nu ja zover ik weet betaal je geen abbonement voor de toon zolang dit niet gefixed is :) geen meter standen = geen abbo betalen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Mattie112 schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 19:32:
Ik heb er heel even mee gekloot maar nadat ik geleden had dat

"A pricing model for our API services will be available soon. The basic principle is that we want you to
be able to make money with the apps you develop with our API. However, if you make extensive use
of our services and generate revenue, there will be associated fees. Do you have a business model
you want to discuss? Please get in touch!"

en toen maar gekapt, wacht eerst wel af wat ze precies gaan doen.

Heb helemaal geen zijn om een "applicatie" te maken, ik wil een scriptje om netjes even data naar mysql/whatever te loggen :)
Ik was bezig met een App te maken voor de Apple Watch. Nadat het niet lukte om hun API te gebruiken ben ik overgestapt op de onofficiële API en die werkt wel prima.

De officiele API heeft overigens ook echt super onduidelijke documentatie 8)7

Maar maar goed dus dat ik de officiële niet gebruik. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
@Psycho_Mantis

Je kan hem ook lokaal uitlezen, wellicht wil je ons versterken in het Domotica forum?
Klik
Betere documentatie :-) en geen kans dat je geblokkeerd wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Impstoker schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:37:
[...]

Je gasmeter communiceert met je elektriciteitsmeter en deze stuurt het als geheel op naar de netbeheerder. Als je elektriciteitsmeter niet kan communiceren met je gasmeter lijkt me dit een probleem dat je netbeheerder moet oplossen, zij hebben dat ding immers geplaatst en zij zullen nu ook jouw gasverbruik niet op afstand kunnen uitlezen.

Ik weet niet hoe de Toon werkt, maar als je die aansluit op de P1 poort van je elektriciteitsmeter zou die van daaruit ook de meterstand van gas moeten krijgen. Ik ben trouwens benieuwd hoe vaak je gasverbruik gerefreshd wordt, bij mij wordt deze namelijk maar 1x per uur, à twee uur doorgestuurd naar de elektricteitsmeter. Dus wellicht dat de Toon dan toch wel iets doet met de gasmeter om dit real-time te voorzien??

[ Voor 15% gewijzigd door weebl15 op 03-01-2016 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dols
Ja, ik heb er mee gespeeld, maar vind het op dit moment nog niet intressant om daar serieus iets mee te doen. Sommige dingen werken wel, maar hoop niet. Ook ik krijg regelmatig een errormelding terug. van "Something went wrong" tot "Not implemented". Verder ben je er van bewust dat het hier gaat om en sandbox (dus geen echte data) omgeving. Wat straks de uiteindelijke distributie en voorwaarden zijn, en ook wanneer die er dan zijn is nog niet bekend. Hoop onzekerheid dus. Ik begrijp dat je eigenlijk alleen je eigen data wilt opvragen, als je straks daar geen key voor krijgt gaat het nooit werken.

Tot zo ver deze ontmoedigende woorden. Ik zal een quick en dirty instructie geven om te testen:

Stappen:
1. Ik ga er vanuit dat je wel een api key hebt aangevragd. Hierin zitten 4 stuks informatie, username, password, key en secret.
2. Ik maak gemakshalve gebruik van CURL (libcurl) ipv hun api code.

3. Codeer eenmalig je api key en secret in één base64 string:
ga naar https://www.base64encode.org/ .
Als input geef je je "<key>:<secret>" (zonder " maar wel met dubbele punt) (vb: "BGlo9idzfNAJ12345QokyvylMx4a:kxGRHr1234563oVkc2mRwsEGoYMa")
Encode resultaat in dit geval:
"QkdsbzlpZHpmTkFKMTIzNDVRb2t5dnlsTXg0YTpreEdSSHIxMjM0NTYzb1ZrYzJtUndzRUdvWU1h"

4. Nu moet je eerst een access token aanvragen:
curl -k --data "username=<username>&password=<password>&grant_type=password" --header "Authorization: Basic QkdsbzlpZHpmTkFKMTIzNDVRb2t5dnlsTXg0YTpreEdSSHIxMjM0NTYzb1ZrYzJtUndzRUdvWU1h" https://api.toonapi.com/token

antwoord:
{"scope":"default","token_type":"bearer","expires_in":3600,"refresh_token":"5680cfd8a7c576a527c46233518c625","access_token":"35d2ab3b90b749fe13fe695d79b54bc"}

Access token is in het antwoord te vinden (35d2ab3b90b749fe13fe695d79b54bc). Letwel deze is maar een uur geldig. Daarna zul je deze opnieuw moeten aanvragen (stap 4 opnieuw uitvoeren).

5. Nu kun je diverse request uitvoeren.
voorbeeld, opvragen van devices:
curl -k -X GET --header "Accept: application/json" --header "Authorization: Bearer 35d2ab3b90b749fe13fe695d79b54bc" "https://api.toonapi.com/toon/api/v1/devices"

ipv stap 5 kun je werken via de website "www.toonapi.com" en dan documentation. Bij authorization vul je dan in "Bearer 35d2ab3b90b749fe13fe695d79b54bc"

Success....
AtlonXP1800 schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 19:06:
Is er hier al iemand aan de slag geweest met de toon API? (zie http://www.toonapi.com/)
Ik ben vooral geïnteresseerd in het Consumption deel, waarmee je volgens de documentatie data uit de api kan trekken om grafieken mee te maken, mooi om te integreren in mijn home automation dashboard.

De documentatie vermeld dat ik als parameters dingen mee moet sturen zoals fromTime, toTime en interval. Er wordt alleen niet bij vermeld in welk formaat die moet gebeuren en ik heb met trial en error nog geen fatsoenlijke response terug weten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
weebl15 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:53:
[...]

Je gasmeter communiceert met je elektriciteitsmeter en deze stuurt het als geheel op naar de netbeheerder. Als je elektriciteitsmeter niet kan communiceren met je gasmeter lijkt me dit een probleem dat je netbeheerder moet oplossen, zij hebben dat ding immers geplaatst en zij zullen nu ook jouw gasverbruik niet op afstand kunnen uitlezen.

Ik weet niet hoe de Toon werkt, maar als je die aansluit op de P1 poort van je elektriciteitsmeter zou die van daaruit ook de meterstand van gas moeten krijgen. Ik ben trouwens benieuwd hoe vaak je gasverbruik gerefreshd wordt, bij mij wordt deze namelijk maar 1x per uur, à twee uur doorgestuurd naar de elektricteitsmeter. Dus wellicht dat de Toon dan toch wel iets doet met de gasmeter om dit real-time te voorzien??
Weer eens gebeld met Eneco en Enexis (dit probleem heb ik al 2 jaar namelijk), Eneco zegt dat Enexis dit moet oplossen.
Enexis weet van het probleem (veel huizen hier hebben de gasmeter bij de onderburen zitten), ze zijn nieuwe gasmeters aan het ontwikkelen die dit probleem oplossen, verwachting is eind 2016 leverbaar.
Dus nog even geduld vrees ik.

Nog een vraagje hier: Uit de slimme electriciteits meter komt een geel kabeltje die naar een rf-receiver loopt, wat is daar de functie van? Moet deze rf-receiver het signaal van de gasmeter opvangen?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FmNVTeU.jpg?2

*Update, gebeld met Enexis nogmaals en gevraagd of ik een kabel mag trekken op de gasmeter bekabeld op de electrometer aan te laten sluiten (via die gele kabel), zij zeggen dat het signaal verlies na 2 meter kabel te groot wordt... Helaas

[ Voor 7% gewijzigd door Impstoker op 04-01-2016 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Dols schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:55:
Ja, ik heb er mee gespeeld, maar vind het op dit moment nog niet intressant om daar serieus iets mee te doen. Sommige dingen werken wel, maar hoop niet. Ook ik krijg regelmatig een errormelding terug. van "Something went wrong" tot "Not implemented". Verder ben je er van bewust dat het hier gaat om en sandbox (dus geen echte data) omgeving. Wat straks de uiteindelijke distributie en voorwaarden zijn, en ook wanneer die er dan zijn is nog niet bekend. Hoop onzekerheid dus. Ik begrijp dat je eigenlijk alleen je eigen data wilt opvragen, als je straks daar geen key voor krijgt gaat het nooit werken.

Tot zo ver deze ontmoedigende woorden. Ik zal een quick en dirty instructie geven om te testen:

Stappen:
<snip>

[...]
Dank voor de info. Ik kan inmiddels aardig communiceren met de API, maar ´t is inderdaad een sandbox omgeving. (Ik schok even toen ik als adres een adres ergens in Amsterdam terug kreeg, maar dat klopt dus). Wat ik uiteindelijk wil is de data uit de toon integreren met mijn home automation dashboard. De insteek van de API lijkt dus meer te zijn dat ze hopen dat men apps voor hun gaat bouwen en dan ook nog gaat betalen voor het gebruik van de API (Heb de code of conduct nu gelezen). Dat is een beetje jammer (voor mij), maar in het business model van Eneco is waarschijnlijk niet veel plaats voor de echte Tweakers (8>

Ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen. Het liefst zou ik de gegevens gewoon rechtstreeks uit de toon uit willen lezen, zonder verbinding met de Eneco servers te maken, maar voor zover ik weet bestaat daar geen enkele mogelijkheid voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
  • Laatst online: 03-01 16:50
Impstoker schreef op maandag 04 januari 2016 @ 12:28:
gebeld met Enexis nogmaals en gevraagd of ik een kabel mag trekken op de gasmeter bekabeld op de electrometer aan te laten sluiten (via die gele kabel), zij zeggen dat het signaal verlies na 2 meter kabel te groot wordt... Helaas
Ik zou sowieso een beetje terughoudend zijn met aansluitingen aan de gasmeter. Volgens mij is explosiegevaar één van de redenen waarom gasmeters worden gevoed door een interne batterij in plaats van netstroom. (of ik het hier mee eens ben laat ik achterwege) maar weet in ieder geval wat je doet. ;-)
AtlonXP1800 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:00:
[...]
Ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen. Het liefst zou ik de gegevens gewoon rechtstreeks uit de toon uit willen lezen, zonder verbinding met de Eneco servers te maken, maar voor zover ik weet bestaat daar geen enkele mogelijkheid voor.
Voor mij ook één van de redenen om dit topic op de voet te volgen. Posts in het forum van Domoticz geven mij toch wel de hoop dat het nooit lang kan duren. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Jarlian op 05-01-2016 13:17 ]

"Never argue with a fool. He will only drag you down to his level and beat you on experience."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Jarlian schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 13:15:
Voor mij ook één van de redenen om dit topic op de voet te volgen. Posts in het forum van Domoticz geven mij toch wel de hoop dat het nooit lang kan duren. ;)
De huidige Domiticz implementatie maakt volgens mij gebruik van de reverse engineered onofficieele (en volgens Eneco zelf illegale) api (https://github.com/rvdm/toon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
AtlonXP1800 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 13:41:
[...]
De huidige Domiticz implementatie maakt volgens mij gebruik van de reverse engineered onofficieele (en volgens Eneco zelf illegale) api (https://github.com/rvdm/toon)
Waarom zou dat illegaal zijn? Ik heb al eerder gesteld dat ik het nogal vreemd vind dat Eneco geld vraagt voor het aflezen van het weerbericht. Er werd op geareageerd: "Ja, maar het verkeer komt van hun servers af." Inmiddels blijkt deze data gewoon afkomstig te zijn van openbare buienradar data.

Ik heb de Toon gekocht die daarme mijn eigendom is geworden. Na drie jaar is mijn contract met Enco verlopen en ik zit inmiddels bij een andere leverancier. Alles wat ik nu zelf doe met mijn Toon, kan nooit als illegaal bestempeld worden. De Toon is overigens een gerebrande Quby.

Oke, als ik delen van code van Eneco gebruik (lees jat) en daar geld voor vraag, dan heb je misschien wel een punt, maar dit is verre van het geval.

Edit: Als je een lopend abonnenment hebt en je betaalt voor updates bij Eneco en je gaat zelf software gebruiken die gebruik maakt van dat netwerk, dan zou je dat misschien illegaal kunnen noemen maar zo ver wil ik niet gaan. Voor mij geldt dat in ieder geval niet aangezien ik geen abbo meer heb. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Jarlian op 05-01-2016 15:19 ]

"Never argue with a fool. He will only drag you down to his level and beat you on experience."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Wat het illegaal maakt is dat die reverse-engineered api zijn gegevens haalt van de eneco servers (dus https://toonopafstand.eneco.nl), en dat mag niet volgens de algemene voorwaarden van Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dols
In dit threadje is veel te vinden. Op 11 december is door ierlandfan een linkje geplaastst om de toon te wortèlèn. De vraag is of je zo ver wilt gaat. Mogelijk dat je daar zoekt wat je zoekt.
AtlonXP1800 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:00:
[...]

Dank voor de info. Ik kan inmiddels aardig communiceren met de API, maar ´t is inderdaad een sandbox omgeving. (Ik schok even toen ik als adres een adres ergens in Amsterdam terug kreeg, maar dat klopt dus). Wat ik uiteindelijk wil is de data uit de toon integreren met mijn home automation dashboard. De insteek van de API lijkt dus meer te zijn dat ze hopen dat men apps voor hun gaat bouwen en dan ook nog gaat betalen voor het gebruik van de API (Heb de code of conduct nu gelezen). Dat is een beetje jammer (voor mij), maar in het business model van Eneco is waarschijnlijk niet veel plaats voor de echte Tweakers (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Milkman
  • Laatst online: 08-01 14:06

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Ben wel teleurgesteld, dat de 'beschikbare' en 'open' API nog steeds niet in te zetten valt voor eigen gebruik. Ik hoef geen hele app the maken. Ik wil gewoon af en toe wat requests naar mijn eigen Toon doen, o.b.v. mijn eigen domotica systeem. Had gehoopt dat dit nu eindelijk via de officiele weg zou kunnen, maar wederom vaagheid alom.

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

The Milkman schreef op maandag 11 januari 2016 @ 19:12:
Ben wel teleurgesteld, dat de 'beschikbare' en 'open' API nog steeds niet in te zetten valt voor eigen gebruik. Ik hoef geen hele app the maken. Ik wil gewoon af en toe wat requests naar mijn eigen Toon doen, o.b.v. mijn eigen domotica systeem. Had gehoopt dat dit nu eindelijk via de officiele weg zou kunnen, maar wederom vaagheid alom.
Is eigenlijk wel te verwachten, als leverancier van een systeem moet je keuzes maken in wat je ondersteunt.

Momenteel is voor mij de Toon handig om de vrouw gewend te laten raken aan domotica en de mogelijkheden.
Daarnaast kan ik rustig bouwen van een eigen Domotica oplossing,

De weg die Philips ingeslagen heeft met hun HUE product-lijn zal ze ook niet blij hebben gemaakt, teminste voor mij is het een reden om de toon te gaan uitfaseren.

Domotica is denk ik het nieuwe tweaken :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
In dit threadje is veel te vinden. Op 11 december is door ierlandfan een linkje geplaastst om de toon te wortèlèn. De vraag is of je zo ver wilt gaat. Mogelijk dat je daar zoekt wat je zoekt.
Serieus? Wortelen? _/-\o_ _/-\o_ Volledige lokale toegang noem ik het dan maar even. Root dus.

Lees de instructies. Sluit dat ding ffies kort, lIk zou zelfs een script kunnen bouwen die het werk doet,
(To do projectje voor het forum, moet ik even onthouden)
Domoticz script is al geschreven.
Precies wat je wil.Zelfs eigen applicaties installeren is mogelijk.
Geen abbo meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik was gisteren bij Eneco op bezoek en had daar begrepen dat de API live gaat volgende maand.
Ook zullen ze waarschijnlijk hun best gaan doen om de illegale API toegang te blokkeren.

Alleen je mag dus geen apps maken zonder toestemming van Eneco, je moet daar langs om een demo te geven.
Ook hoeft de kleine ontwikkelaar zich niet druk te maken over kosten, dit zal alleen gebeuren als je een flinke server load gaat veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Psycho_Mantis schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 08:36:
Ik was gisteren bij Eneco op bezoek en had daar begrepen dat de API live gaat volgende maand.
Ook zullen ze waarschijnlijk hun best gaan doen om de illegale API toegang te blokkeren.

Alleen je mag dus geen apps maken zonder toestemming van Eneco, je moet daar langs om een demo te geven.
Ook hoeft de kleine ontwikkelaar zich niet druk te maken over kosten, dit zal alleen gebeuren als je een flinke server load gaat veroorzaken.
Dus eigenlijk al onmogelijk voor de tweakers die het leuk vind om zijn data zelf in mysql te gooien id met een simpel scriptje.....

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 08:36:

Ze snappen daar ook echt helemaal niks van Domotica. Dat moet je juist niet zo gesloten maken. Zucht.

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Het is niet onmogelijk, maar te veel moeite voor de hobbyist.

En ze snappen inderdaad niet veel van domotica, de prioriteiten liggen echt verkeerd als je het mij vraagt.
Het lijkt erop dat de focus ligt op elektrische auto's te koppelen aan Toon.
Dingen zoals een Apple Watch app of een officele app voor Windows Phone staat volgens mij niet eens op de planning. En zo'n koppeling van Philips Hue is ook nog eens slecht implementeert.

De basis dingen wat hij moet doen, je verbruik meten werkt erg goed. Maar als je meer wilt blijft het toch wel beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dols
Voor de liefhebbers,

Ik heb op een ander forum extra technische informatie over de onofficiele api geplaatst.

http://www.domoticz.com/f...c.php?f=4&t=2824&start=20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dols
Toon is ook niet echt bedoeld voor domotica, maar leent zich daar wel prima voor. Mij is ook niet duidelijk wat het echte doel van de openapi is. Willen ze ontwikkelingen uitbesteden? Is het een vorm van sollicitatie? ZZP'ers vinden? Klantenbinding? Extra geld verdienen? voortraject voor grotere domotica plannen?

Ik denk dat het beheerstechnisch, en commericeel handig is dat ze de hobbyist ook een makkelijk toegang geven tot hun eigen data. Het maandelijke abbonement is toch een wezelijk onderdeel van het verdienmodel. Als ze alles potdicht gooien wordt het een kat en muisspel wat veel tijd, energie en geld gaat kosten, en jaagt een hoop mensen weg. En voor je het weet wordt de Toon zelf gehacked zodat eigenaren er mee kunnen wat ze willen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
En voor je het weet wordt de Toon zelf gehacked zodat eigenaren er mee kunnen wat ze willen
Wow, word begrijpelijk lezen nog wel geleerd op school?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02
Sta op het punt om een gebruikte Toon via marktplaats te kopen.
Ik zit niet bij Eneco en ben ook niet van plan om een abonnement bij hun te nemen.
Wat ga ik qua functionaliteit missen?
-update
-volledige functionaliteit thermostaat
-historie van gas/elektra
-weer

Is dat het zo'n beetje?

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Bedienen op afstand en gebruik van de app werkt ook niet.
Volgens mij blijft er niet veel meer over dan een simpele thermostaat.

Waarom dan toch een Toon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
Mijn niet ge-activeerde toon kon alleen handmatig de thermostaat hoog of laag zetten.

Maar nu ge-activeert, en heb alle opties. Ik weet niet wat er gebeurd als ik mijn abonnement weer de-activeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

wezep schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 20:28:
Sta op het punt om een gebruikte Toon via marktplaats te kopen.
Ik zit niet bij Eneco en ben ook niet van plan om een abonnement bij hun te nemen.
Wat ga ik qua functionaliteit missen?
-update
-volledige functionaliteit thermostaat
-historie van gas/elektra
-weer

Is dat het zo'n beetje?
Je kunt tegenwoordig ook een Toon Only (Toonly) abbonement nemen bij Eneco.
Dus alleen voor toon en niet ook voor afname elektra en gas.

Je gaat inderdaad die functies missen, maar ook bediening op afstand ga je missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02
boekee schreef op zondag 17 januari 2016 @ 00:59:
Mijn niet ge-activeerde toon kon alleen handmatig de thermostaat hoog of laag zetten.

Maar nu ge-activeert, en heb alle opties. Ik weet niet wat er gebeurd als ik mijn abonnement weer de-activeer.
Je TOON werd geactiveert, nadat je een abonnement had genomen?

Dat ben ik niet van plan en zo te zien heeft een TOON dan weinig toegevoegde waarde.

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
boekee schreef op zondag 17 januari 2016 @ 00:59:

Had je niet eens een klokthermostaat functie? Het instellen van een weekplanning etc? Mijn Toon heeft al sinds het vervangen van een router geen internetverbinding meer gekregen. Misschien moet ik dat zo houden. Anders zou je voor een maand een abonnementje moeten nemen en voor het eind van de maand de internetverbinding moeten uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
Ik ben nog altijd op zoek naar een ketelmodule. Iemand nog een slim idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
Jarlian schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:18:
[...]

Had je niet eens een klokthermostaat functie? Het instellen van een weekplanning etc? Mijn Toon heeft al sinds het vervangen van een router geen internetverbinding meer gekregen. Misschien moet ik dat zo houden. Anders zou je voor een maand een abonnementje moeten nemen en voor het eind van de maand de internetverbinding moeten uitschakelen.
Nope helemaal niets.

Ik weet niet wat er gebeurd als ik mijn abbo opzeg. Ik ga dat voorlopig ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
Nou, zolang je de Toon de wifi laat vergeten kan men op afstand niks wijzigen. In dat geval mis je hoogstens het weerbericht. Vind het enigzins schandalig dat Eneco zoveel functionaliteit uit de Toon verwijdert als je geen abbo hebt. Met het nieuwe wereld reclamespotje in mijn achterhoofd lijkt de Toon nu meer een melkkoe te worden dan een energiebesparende tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Jarlian schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:37:
Nou, zolang je de Toon de wifi laat vergeten kan men op afstand niks wijzigen. In dat geval mis je hoogstens het weerbericht. Vind het enigzins schandalig dat Eneco zoveel functionaliteit uit de Toon verwijdert als je geen abbo hebt. Met het nieuwe wereld reclamespotje in mijn achterhoofd lijkt de Toon nu meer een melkkoe te worden dan een energiebesparende tool.
Want? Hij helpt toch gewoon nog steeds met besparen en maakt je bewuster van je verbruik?
Ja, ze maken reclame van hun product. Lijkt mij dan niet dat het gelijk een melkkoe is.

En voor die 3,50 draag je bij aan de kosten die ze hebben zoals servers en ontwikkeling. Die prijs is nooit veranderd. Niet betalen = Geen service.
Pagina: 1 ... 4 ... 25 Laatste