• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:13
EddoH schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:08:
Ligt aan de situatie in de meterkast en welke sensoren je nodig hebt ;)

Vanwege de 'opstartfase' van het product is de prijs inderdaad op aanvraag, maar over 4 jaar gezien ben je goedkoper uit dan Toon, mits je gebruik maakt van de mogelijkheid om tussentijds van energieleverancier te wisselen, en het overstapvoordeel wat daar mee gepaard gaat mee te pakken. De aanschafprijs ligt natuurlijk hoger dan Toon omdat je hem niet op afbetaling koopt.
Interessant! Zit hier geen abo aan vast? Wij zijn, ivm nieuw huis welke wij eind 2015/begin 2016 betrekken aan het kijken naar de mogelijkheden voor domotica. Daar het vooral gaat om uitlezen van energieverbruik, aansturen verlichting en ketel/vloerverwarming zou dit interessant kunnen zijn.

Is de thermostaat modulerend? Is wel een belangrijke wens...
Verder ben ik benieuwd of je hem ook kunt gebruiken om bijv. ventilatoren in badkamer/toilet zou kunnen aansturen vanaf het display of bij bereiken van bepaalde waarden. Dat is bijv. mogelijk met de !Spider van itho.http://www.ithodaalderop.nl/nieuws/je-regelt-het-met-spider

groet,
Ron

[Voor 5% gewijzigd door thunder68 op 20-05-2015 11:15]

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

thunder68 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:01:
[...]

Interessant! Zit hier geen abo aan vast? Wij zijn, ivm nieuw huis welke wij eind 2015/begin 2016 betrekken aan het kijken naar de mogelijkheden voor domotica. Daar het vooral gaat om uitlezen van energieverbruik, aansturen verlichting en ketel/vloerverwarming zou dit interessant kunnen zijn.

Is de thermostaat modulerend? Is wel een belangrijke wens...
Verder ben ik benieuwd of je hem ook kunt gebruiken om bijv. ventilatoren in badkamer/toilet zou kunnen aansturen vanaf het display of bij bereiken van bepaalde waarden.

groet,
Ron
Dit alles is mogelijk. Een deel daarvan zou misschien maatwerk worden; de technische ondersteuning is er wel, er is alleen nog niet voor alle functionaliteiten(zoals ventilatie) een gestandaardiseerde app gemaakt. Echter door de gebruikte techniek is er echt heel veel mogelijk qua aansturing en besturingslogica(drempelwaardes en dergelijke) Alles is vanaf touchscreen en op afstand te besturen en de thermostaat is modulerend. Er zit geen abo aan vast.

Ik raad je aan via de site een bericht te sturen, er zal dan contact met je opgenomen worden waarin je alle wensen in detail kunt bespreken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-06 20:17

Trackerfire

ADA HODLER

Toon besteld en tip van de dag :)

Vandaag ook de Toon besteld bij een 3-jarig contract. Let op: eerst krijg je een hoge prijs voor stroom te horen. Roep even dat je goed hebt rondgekeken en dat je voor die prijzen de Toon c.q. het contract bij Eneco niet wilt afsluiten. Ze gaan dan even "kijken wat er mogelijk" is. Vervolgens gaan ze gewoon mee met de lagere prijzen :)

Skoda Enyaq iV80x Founders Edition Black

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is deze al voorbij gekomen?
http://nl.hardware.info/n...zonnepanelen-met-toon-zon

Heb zelf geen toon...
Wachttijd tot 1 julli op een monteur lees ik op een forum.
Ok dan...

[Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-06-2015 19:36]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:01
Toon als niet Eneco klant geinstalleerd, helaas blijf ik in de activatiecode hangen. Tevens kwam ik erachter dat de app alleen met een abonnement werkt :(

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:31

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ik heb sinds vanmorgen een toon in huis :) Zit inmiddels op mn werk en zo af en toe kijk ik even in de app. Het valt me op dat er bij "Stroom nu" continue 0,0 watt staat. Helaas geloof ik daar niks van met een server (~150w), koelkast, vriezer etc. Is er een vertraging dat je pas na 1 dag de waarde in de app ziet staan oid? Vanochtend op de Toon zelf zag ik wel >400w staan dus ik ga er vanuit dat alles correct is aangesloten.

My Youtube Channel

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mattie112 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:13:
Ik heb sinds vanmorgen een toon in huis :) Zit inmiddels op mn werk en zo af en toe kijk ik even in de app. Het valt me op dat er bij "Stroom nu" continue 0,0 watt staat. Helaas geloof ik daar niks van met een server (~150w), koelkast, vriezer etc. Is er een vertraging dat je pas na 1 dag de waarde in de app ziet staan oid? Vanochtend op de Toon zelf zag ik wel >400w staan dus ik ga er vanuit dat alles correct is aangesloten.
Nee, dat moet live zijn. Misschien dat de stroommeter toch niet helemaal goed de data doorstuurt (te ver weg bijv). Zou thuis even kijken!

• Mattie112

Mattie112

Mja er zit een meter of 2 tussen dus dat zal het probleem niet moeten zijn :p Maar helaas dan is er voor nu even niks aan te doen. Vond het vooral vreemd aangezien de toon wel werkte, heb nog even met de waterkoker zitten spelen om te kijken of het klopte idd. Maarja dan thuis maar even de app vergelijken, thx!

My Youtube Channel

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:23

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Mattie112 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:13:
Je moet even kijken in de grafieken van Toon. Als je een grijs vlak ziet dan was toon de verbinding even kwijt met de meter adapter.
Bij mij kwam dit issue alleen maar voor toen het scherm van toon uitstond vreemd genoeg.
Toen was het opgelost door een repeater te plaatsen.

PVoutput

• Mattie112

Mattie112

Thx daar zal ik even op letten!

Repeater zou niet nodig moeten zijn, is 2 meter van zowel de adapter als de router, maw WiFi bereik is gewoon >90%

My Youtube Channel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Goed... sinds een uur of 18:00 gister avond is er voor bijna 100% een complete lijn te zien. Voor die tijd gigantische gaten idd "grijs". Hele nacht geen enkel probleem, vanochtend ook geen enkel probleem. Gister wel nog "bezig met inregelen sensoren" te zien vanochtend echter niet meer.

Ik dacht dus top: opgelost, echter ik probeer nu vanaf werk een aantal keer te kijken maar weer krijg ik elke keer 0 watt..... Zal er eens opletten zodra ik thuis ben wat er dan op de toon zelf staat.

My Youtube Channel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Zo, sinds vandaag hebben we nu ook Toon in huis. De installatie in de meterkast is met sensoren i.p.v. een slimme meter, en de boel werkt prima.

Echter een paar vragen:
- Toon moet zichzelf eerst enkele weken inregelen om goed advies te kunnen geven en een profiel te maken. Voor nu in de zomer wordt het leuk, want er wordt uiteraard aanzienlijk minder gas gebruikt voor in de winter. Dus hoe pakt hij dat in de winter aan?

- Onze buren hebben bij Toon direct een slimme meter gekregen. Klopt het dat alleen de netbeheerder (Stedin hier) deze mag aansluiten, en geen Eneco-monteurs? En als ik een slimme meter wil, moet ik wachten totdat ik deze kosteloos kan inbouwen, of kan ik gewoon hiervoor Stedin vragen? Of gaan ze dan geld vragen?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willboirdt
  • Registratie: April 2015
AW_Bos schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 21:37:

- Onze buren hebben bij Toon direct een slimme meter gekregen. Klopt het dat alleen de netbeheerder (Stedin hier) deze mag aansluiten, en geen Eneco-monteurs? En als ik een slimme meter wil, moet ik wachten totdat ik deze kosteloos kan inbouwen, of kan ik gewoon hiervoor Stedin vragen? Of gaan ze dan geld vragen?
Klopt dat eneco dat niet mag. Moet de netbeheerder inderdaad doen. Meestal moet je er dan wel voor betalen. Maar bij mij werkt hij al ruim 2jaar prima op zijn sensoren.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik heb al een bug ontdekt in Toon, waarbij hij moeite lijkt te hebben met twee SSID's met dezelfde naam. Als er een van beide nu uitgaat, dan pakt hij niet meer het signaal van de sterkste op. :/

Maandag maar even de Toon-support bellen. heeft iemand een idee hoe ik Toon anders de WiFi-verbinding van ons kan laten vergeten, zodat ik hem opnieuw kan ingeven?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• Mattie112

Mattie112

Mattie112 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:09:
Goed... sinds een uur of 18:00 gister avond is er voor bijna 100% een complete lijn te zien. Voor die tijd gigantische gaten idd "grijs". Hele nacht geen enkel probleem, vanochtend ook geen enkel probleem. Gister wel nog "bezig met inregelen sensoren" te zien vanochtend echter niet meer.

Ik dacht dus top: opgelost, echter ik probeer nu vanaf werk een aantal keer te kijken maar weer krijg ik elke keer 0 watt..... Zal er eens opletten zodra ik thuis ben wat er dan op de toon zelf staat.
Voor het geval meer mensen hier last van hebben heb even een topic gestart bij eneco:

https://forum.eneco.nl/st...t-0-watt-8945/index1.html

My Youtube Channel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-04 20:52

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Mattie112 schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 12:08:
[...]

Voor het geval meer mensen hier last van hebben heb even een topic gestart bij eneco:

https://forum.eneco.nl/st...t-0-watt-8945/index1.html
Ik had hier ook last van iets vergelijkbaars. via Eneco forum tip gekregen om de meteradapter eens andersom in het stopcontact te doen. Kan namelijk zijn dat de zwave verbinding net te zwak is.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Dat heb ik ook gedaan ja, echter op 3 meter afstand heeft het in elk geval niks met het signaal te maken ;) Wel vreemd, vanaf een uur of 1300 gister heen storing meer gehad en niks veranderd....

My Youtube Channel

• DennusB
  • Niet online
Zo, die laatste update heeft alles wel 72347832476327846x sneller gemaakt zeg. Eindelijk!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:23
DennusB schreef op maandag 13 juli 2015 @ 09:13:
Zo, die laatste update heeft alles wel 72347832476327846x sneller gemaakt zeg. Eindelijk!
Inderdaad! Voelt weer aan als een modern apparaatje! :)

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Beetje jammer dat je met Toon Zon moet wachten op software 3.1
Verwachting is September.

Ik moet dus nog een flinke tijd wachten op deze verbetering.

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:47
Ik weet niet of mensen hier los een Toon gekocht hebben via bijv. marktplaats, met het idee om daar een abonnement op af te sluiten, maar dat is niet mogelijk. Eneco aan de lijn gehad en het is alleen mogelijk wanneer je via hun of via CoolBlue een nieuwe koopt.

Een kleine waarschuwing wanneer mensen dit wel willen :(

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

DennusB schreef op maandag 13 juli 2015 @ 09:13:
Zeker een verbetering. Alleen zitten er nog wel veel bugs in die verholpen moeten worden...

PVoutput

• DennusB
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:47:
[...]

Zeker een verbetering. Alleen zitten er nog wel veel bugs in die verholpen moeten worden...
Zoals?

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Bij mij gaat het scherm niet meer aan op de tijden dat hij ingesteld staat. Wat voor de update wel zo was.
Maar word vast wel weer gefixt.

PVoutput

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

Wimlem schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:10:
Ik weet niet of mensen hier los een Toon gekocht hebben via bijv. marktplaats, met het idee om daar een abonnement op af te sluiten, maar dat is niet mogelijk. Eneco aan de lijn gehad en het is alleen mogelijk wanneer je via hun of via CoolBlue een nieuwe koopt.

Een kleine waarschuwing wanneer mensen dit wel willen :(
Hier een Toon via marktplaats gekocht en kon op gewoon een abonnement ervoor afsluiten.
Op dit moment is het nog wel alleen mogelijk als er een contract met Eneco loopt, later dit jaar is Toon ook los te koop voor met niet een Eneco contract en een abonnement af te sluiten.

ps. In de Community van Eneco kan je de firmware laten pushen naar 3.0.29

De groeten doen is niet nodig, zie Het algemeen beleid #groeten.

[Voor 11% gewijzigd door FeaR op 17-07-2015 11:33]

• Wimlem
  • Laatst online: 19:47
pa3eia schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:45:
[...]

Hier een Toon via marktplaats gekocht en kon op gewoon een abonnement ervoor afsluiten.
Op dit moment is het nog wel alleen mogelijk als er een contract met Eneco loopt, later dit jaar is Toon ook los te koop voor met niet een Eneco contract en een abonnement af te sluiten.

73's

ps. In de Community van Eneco kan je de firmware laten pushen naar 3.0.29
In september kan men ook een toon abonnement afsluiten op Toon's die via marktplaats gekocht zijn. Dit is mij gister via Twitter verteld.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:45
pa3eia schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:45:
[...]
Sinds gisteren, 15 juli, is het mogelijk om een losse Toon aan te schaffen, als je geen contract bij Eneco hebt.

Blog

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zerocool
  • Laatst online: 05-06 11:35
Wat mis je dan ten opzichte van klanten van Eneco?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:45
Volgens mij "niks". Maar dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen :)

Blog

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Ben.Hahlen schreef op zondag 19 juli 2015 @ 21:40:
Volgens mij "niks". Maar dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen :)
Zonder Toon abonnement mist je een berg features.
Anders ben je iets duurder uit dan een Eneco klant voor een Toon abonnement.

Weet even de details niet, maar die zijn mogelijk met Google of een andere search tool te achterhalen.

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 08:09
zerocool schreef op zondag 19 juli 2015 @ 19:50:
Wat mis je dan ten opzichte van klanten van Eneco?
Ik gebruik hem ook zonder Toon of Eneco abonnement, het is nu gewoon een leuke thermostaat (zeker na de laatste update) waarop je je gas en stroomverbruik kunt zien. Voor alle andere functies moet je een abonnement hebben (geschiedenis, vergelijken met de buurt, bedienen op afstand, weerbericht en files )

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:43
weertenaar schreef op maandag 20 juli 2015 @ 07:47:
[...]

Ik gebruik hem ook zonder Toon of Eneco abonnement, het is nu gewoon een leuke thermostaat (zeker na de laatste update) waarop je je gas en stroomverbruik kunt zien. Voor alle andere functies moet je een abonnement hebben (geschiedenis, vergelijken met de buurt, bedienen op afstand, weerbericht en files )
Maar die updates krijg je toch ook niet meer zonder abonnement?
Anders was het voor mij een no-brainer; ik wil alleen de updates onvangen.
Al die vergelijkings rommel en het weerbericht hoe ik niet.

[Voor 12% gewijzigd door remmuz op 20-07-2015 10:32]

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 08:09
remmuz schreef op maandag 20 juli 2015 @ 10:30:
[...]

Maar die updates krijg je toch ook niet meer zonder abonnement?
Anders was het voor mij een no-brainer; ik wil alleen de updates onvangen.
Al die vergelijkings rommel en het weerbericht hoe ik niet.
Updates komen gewoon binnen, ik heb al 2 jaar geen abonnement meer. Enige wat ik mis, is Toon op afstand

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

weertenaar schreef op maandag 20 juli 2015 @ 07:47:
[...]

Stom dat je een abonnement moet hebben voor geschiedenis. Het wordt namelijk gewoon lokaal opgeslagen 8)7
Bij een fabrieksreset is alles weg zegmaar...

PVoutput

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Psycho_Mantis schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:13:
[...]

Stom dat je een abonnement moet hebben voor geschiedenis. Het wordt namelijk gewoon lokaal opgeslagen 8)7
of bij verhuizing

Tja vanalles

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Maar dat is dan weer niet zo erg, want die data is toch niet meer van toepassing dan op je nieuwe huis.
Het ging me meer om het feit dat je moet betalen om lokaal data op te slaan. Wat gewoon belachelijk is.

PVoutput

• Jarlian
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-06 20:57
Psycho_Mantis schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:13:
[...]

Nou, ik ben recent overgestapt naar een andere leverancier omdat Eneco behoorlijk aan de prijs was. Overigens probeerden ze twee weken na mijn overstap me alsnog te verleiden terug te komen maar zelfs dat aanbod bleek duurder. (overigens een crappy manier om om te gaan met bestaande klanten maar dat terzijde)

Wat ik echt helemaal schofterig vindt is dat de manier waarop Toon nu idd "dom" is gemaakt. Alle oude data is uit de Toon verwijderd (ik kan er niet meer bij althans) en zelfs de buitentemperatuur is niet meer zichtbaar. Ik heb destijds 100 euro voor dat ding betaald en nu doet Eneco alsof ik updates nodig heb om de buitentemperatuur te kunnen zien en gegevens op te slaan? Mijn slimme meter spuugt deze data gewoon uit. Toon kan dat gewoon inzichtelijk maken ook zonder updates. Wat ik daarbij extra bizar vindt is dat Eneco mijn internetverbinding heeft gebruikt om mijn Toon te downgraden.

Ik vind dit, samen met, pas een redelijk aanbod kunnen doen tot contractverlenging als ik al ben overgestapt, niet echt getuigen van fatsoen. Ik snap dat je als bedrijf winst wil maken maar dit voelt meer als maximaal uitmelken en daar pas ik echt voor. Voor mij reden om voorlopig niet meer terug te gaan naar Eneco.

[Voor 3% gewijzigd door Jarlian op 30-08-2015 20:20]

"Never argue with a fool. He will only drag you down to his level and beat you on experience."

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Jarlian schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 20:17:
[...]

Nou, ik ben recent overgestapt naar een andere leverancier omdat Eneco behoorlijk aan de prijs was. Overigens probeerden ze twee weken na mijn overstap me alsnog te verleiden terug te komen maar zelfs dat aanbod bleek duurder. (overigens een crappy manier om om te gaan met bestaande klanten maar dat terzijde)

Wat ik echt helemaal schofterig vindt is dat de manier waarop Toon nu idd "dom" is gemaakt. Alle oude data is uit de Toon verwijderd (ik kan er niet meer bij althans) en zelfs de buitentemperatuur is niet meer zichtbaar. Ik heb destijds 100 euro voor dat ding betaald en nu doet Eneco alsof ik updates nodig heb om de buitentemperatuur te kunnen zien en gegevens op te slaan? Mijn slimme meter spuugt deze data gewoon uit. Toon kan dat gewoon inzichtelijk maken ook zonder updates. Wat ik daarbij extra bizar vindt is dat Eneco mijn internetverbinding heeft gebruikt om mijn Toon te downgraden.

Ik vind dit, samen met, pas een redelijk aanbod kunnen doen tot contractverlenging als ik al ben overgestapt, niet echt getuigen van fatsoen. Ik snap dat je als bedrijf winst wil maken maar dit voelt meer als maximaal uitmelken en daar pas ik echt voor. Voor mij reden om voorlopig niet meer terug te gaan naar Eneco.
De buiten temperatuur komt van de Eneco servers, dus dat is dan weer niet vreemd...

PVoutput

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:56
Wat ik me afvroeg, mocht er iets mis zijn met mijn CV wordt er een foutmelding getoond op mijn standaard thermostaat. Worden deze meldingen ook getoond op Toon?

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Ryan_ schreef op woensdag 23 september 2015 @ 11:08:
Wat ik me afvroeg, mocht er iets mis zijn met mijn CV wordt er een foutmelding getoond op mijn standaard thermostaat. Worden deze meldingen ook getoond op Toon?
Zover bekend geeft Toon hier (nog) geen meldingen op/over.
Dit is wel iets waar ze mee bezig zijn zover ik weet.

• FunFair
Ik doe mee aan de pilot van ketelcomfort. Daarbij worden storingen wel automatisch doorgemeld naar Eneco, maar dat is enkel, omdat mijn ketel onderhoud ook bij hun zit denk ik.

Heb overigens nog nooit een melding gehad over een storing, dus of het werkt... geen idee.

• FunFair
Gisteren weer voor het eerst de verwarming aan gehad dit jaar. Dit is het 2e jaar dat ik nu gebruik maak van Toon. Maar het systeem moet weer opnieuw inleren merk ik. De temperatuur is namelijk doorgeschoten naar 21,5 graden, terwijl de instel temperatuur 20 graden was.

Klopt het? of is door alle updates dit jaar toch wat informatie verloren gegaan?

Over een paar dagen krijg ik als het goed is mijn nieuwe afschrift en kan ik zien wat Toon voor effect bij ons thuis heeft gehad. In 2014 hebben we een gewone thermostaat gehad en toen was het ook een zachte winter. Met mijn eigen berekening op basis van de opname stand hebben we toch bijna een kwart minder verbruikt! Gasverbruik is van 966 m3 gedaald naar 765 m3.

Ons maandbedrag is nu 105 euro en zou terug kunnen naar 93 euro. A.s. jaar zullen we echter veel vaker thuis zijn, dus 93 euro is te laag voor de praktijk.

Het is natuurlijk zo, dat het afname in verbruik niet enkel door de slimme werking van Toon is, maar grotendeels door bewustwording van het gasverbruik en de uitdaging om het verbruik terug te dringen door efficienter te koken, douchen de verwarming een graadje kouder te zetten.

[Voor 53% gewijzigd door FunFair op 29-09-2015 08:52]

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Er is inmiddels ook (eindelijk) een API voor Toon beschikbaar:

Bron 1: http://quby.nl/news/eneco-launches-toon-open-api
Bron 2: http://www.toonapi.com/

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-06 14:39

ranzige pad

kwaaak kwaak

Mooi, dan zal ook wel snel IFTTT integratie komen en via diverse apps bediening op afstand zonder abonnement.

12-okt, wordt de mijn Toon-met-zon geinstalleerd.

HT & NAS & Inventaris

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:29
ranzige pad schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:26:
[...]

Mooi, dan zal ook wel snel IFTTT integratie komen en via diverse apps bediening op afstand zonder abonnement.

12-okt, wordt de mijn Toon-met-zon geinstalleerd.
Ja en dan kun je nog wachten tot november voordat je software v3.0 krijgt ivm Toon & Zon :(

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

tcviper schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:56:
[...]

Ja en dan kun je nog wachten tot november voordat je software v3.0 krijgt ivm Toon & Zon :(
monteur gaat toch pas weg waneer het werkt ?? ;)

HT & NAS & Inventaris

• tcviper
ranzige pad schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:39:
[...]

monteur gaat toch pas weg waneer het werkt ?? ;)
Het werkt ook wel, alleen krijg je 2.x software helaas nog. 3.x is op dit moment alleen voor gebruikers zonder Zonnepanelen.

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

3.2 komt er wel aan. Heb hem hier als veldtester draaien. Test periode begint binnenkort zover ik begreep van quby.

• tcviper
Robinski schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 21:30:
3.2 komt er wel aan. Heb hem hier als veldtester draaien. Test periode begint binnenkort zover ik begreep van quby.
Dat zeg ik dus... November pas publiekelijk hopelijk!

• screamhouse
Gaaf, hoop op Vera integratie

• Ryan_
  • Laatst online: 12:56
Vrijdag wordt Toon bij ons geïnstalleerd. Wij wonen in een maisonnette woning.

Begane grond:
Meterkast

Tweede verdieping:
Woonkamer (hier komt Toon te hangen en staat tevens onze router)

Derde verdieping:
CV-Ketel

Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat Toon ook afhankelijk is van je WiFi verbinding. In hoeverre klopt dit? En voor welke modules geldt dit? Alleen de meterkast, CV of beide? De afstand van de router naar de meterkast is veel groter dan naar de CV module wat resulteert naar een instabiele WiFi verbinding.

Ik hoop dat iemand mij hier wat meer duidelijkheid over kan geven.

[Voor 4% gewijzigd door Ryan_ op 05-10-2015 12:35]

• tcviper
Ryan_ schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 12:33:
Vrijdag wordt Toon bij ons geïnstalleerd. Wij wonen in een maisonnette woning.

Begane grond:
Meterkast

Tweede verdieping:
Woonkamer (hier komt Toon te hangen en staat tevens onze router)

Derde verdieping:
CV-Ketel

Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat Toon ook afhankelijk is van je WiFi verbinding. In hoeverre klopt dit? En voor welke modules geldt dit? Alleen de meterkast, CV of beide? De afstand van de router naar de meterkast is veel groter dan naar de CV module.

Ik hoop dat iemand mij hier wat meer duidelijkheid over kan geven.
Toon zelf (dus de display) heeft inderdaad WIFI nodig.
De module die bij je CV komt is via de 2 draadjes achter je thermostaat gelinkt aan de display, maar daar gaat geen wifi overheen.

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Er komt een module in de meterkast, deze verbind via zwave met Toon. Indien nodig kunnen hier repeaters tussen (heb je wel stroom/stopcontact voor nodig).
Bij je CV kom een module om Toon van genoeg stroom te voorzien en met je CV te communiceren. Toon word met de huidige CV draden verbonden.

Toon zelf heeft nog wifi nodig voor software updates, toon op afstand, weer en verkeer, etc.

• Ierlandfan
  • Laatst online: 30-05 22:24
Mocht iemand geinterreseerd zijn, er loopt op het Domoticaforum een draadje om Toon succesvol te rooten via JTAG. Geen API nodig. Dan zie je pas wat er mogelijk is met Toon. De communicatie met de servers van Quby is gewoon een leuke melkkoe voor Eneco/Quby maar totaal niet nodig. Ik vind de sms functie overigens wel een leuke toevoeging van Eneco maar die is ook op een andere manier (Domoticz of ander pakket) vast te realiseren met root toegang.

Overigens is er een root hack die niet openbaar wordt gemaakt wegens de eenvoud, de eventuele privacy gevolgen voor Toon gebruikers en om ervoor te zorgen dat scriptkiddies en/of ander gespuis buiten de deur blijven.

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:59
klinkt promising. Maar even voor mijn begrip... bedoel je deze thread?
Marcelr schreef:
Yes, you will have to physically open toon to get in. There's no other way (at least not one that we know of). Quby did a good job at securing the machine from intrusion through software. Prodrive shouldn't have soldered a serial port and JTAG interface to the pcb, though :-). Once you're in, it's straightforward to install dropbear, and to start talking with the machine, through ssh. Telnet is a bit old school.
En wat bedoel je als je schrijft:
Ierlandfan schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 23:48:
De communicatie met de servers van Quby is gewoon een leuke melkkoe voor Eneco/Quby maar totaal niet nodig.
Bedoel je dat er met je Toon open schroeven en tweaken de mogelijkheid bestaat om met een alternatief zoals Domoticz of ander pakket een lijntje te leggen met het internet en op die manier vanaf buitenshuis commando's naar toon te sturen? (ipv dat je de servers van Quby hiervoor gebruikt)

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Vinden jullie ook dat Toon een stuk trager is geworden, nu dat jullie een aantal maanden versie 3.0 draaien?
Vlak na de update was hij echt een stuk sneller, maar nu lijkt hij haast trager dan de oude software...

PVoutput

Anoniem: 193142

Psycho_Mantis schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:37:
Vinden jullie ook dat Toon een stuk trager is geworden, nu dat jullie een aantal maanden versie 3.0 draaien?
Vlak na de update was hij echt een stuk sneller, maar nu lijkt hij haast trager dan de oude software...
Nee, eigenlijk helemaal geen last van. Heb je hem al eens los geklikt van de muur en er weer opgezet (forced power cycle)?

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Anoniem: 193142 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:52:
[...]

Nee, eigenlijk helemaal geen last van. Heb je hem al eens los geklikt van de muur en er weer opgezet (forced power cycle)?
Nee niet geprobeerd, maar zal het vanavond thuis ff doen.
Thanks voor de tip! :)

PVoutput

• Ierlandfan
davides schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 10:41:
Yep.
Bedoel je dat er met je Toon open schroeven en tweaken de mogelijkheid bestaat om met een alternatief zoals Domoticz of ander pakket een lijntje te leggen met het internet en op die manier vanaf buitenshuis commando's naar toon te sturen? (ipv dat je de servers van Quby hiervoor gebruikt)
Yep. ik heb bijvoorbeeld een script lopen die de dataID's van Opentherm uit de Toon leest en die laat weergeven door Domoticz. Als bijvoorbeeld de waterdruk onder de 1.3 komt (DataID 18) krijg ik een melding van Domoticz. Of bij een andere error. (IPV de monteur waar je een abbonement voor moet afnemen)

Marcel is bijvoorbeeld bezig om zijn eigen implementatie van Toon te maken icm stooklijnen en andere handige dingen. Je zou ook een extra Tegel kunnen maken (schrijven) Of je sloopt eruit dat de buienradar via de servers van Quby loopt ofzo. Of je zet Misterhouse erop (Daar is Quby ooit in een ver verleden mee begonnen zonder dat Bruce daar iets van terug gezien heeft) Dat was dan de Home Control Box overigens, de voorloper van de Toon.

Voor de duidelijkheid, dit zijn marktplaats Toons, Het kan ook prima op "live" Toons maar met de winter in aantocht klooi ik liever aan een "Spare" thermostaat.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de Toon brandmelders?

Zef Toon al gehad in het verleden, maar toen toch uiteindelijk opgezegd, aangezien ik hem te traag vond. Nu een paar jaar verder toch maar weer voor Toon gegaan vanuit practische overwegingen, maar vroeg mij af of iemand deze melders al heeft en hun ervaring hier mee is (en dan niet de praktijktest :o ) maar qua connectiviteit etc...

• remmuz
Ierlandfan schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:46:

Yep. ik heb bijvoorbeeld een script lopen die de dataID's van Opentherm uit de Toon leest en die laat weergeven door Domoticz. Als bijvoorbeeld de waterdruk onder de 1.3 komt (DataID 18) krijg ik een melding van Domoticz. Of bij een andere error. (IPV de monteur waar je een abbonement voor moet afnemen)
Kan ik ergens lezen hoe je dat precies gedaan hebt? Of kun je dat misschien hier uitleggen?
Ik denk dat je heel veel mensen blij kunt maken met die informatie.

• tcviper
davides schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 10:41:

[...]

En wat bedoel je als je schrijft:

[...]

Dat kan toch sowieso uberhaupt al met Domoticz bijv? Je kunt gewoon toon toevoegen als apparaat en daarna kun je ook Toon bedienen in Domoticz en status uitlezen etc.

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-06 20:17

Trackerfire

ADA HODLER

Vorkie schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 07:45:
Heeft iemand ervaring met de Toon brandmelders?

Zef Toon al gehad in het verleden, maar toen toch uiteindelijk opgezegd, aangezien ik hem te traag vond. Nu een paar jaar verder toch maar weer voor Toon gegaan vanuit practische overwegingen, maar vroeg mij af of iemand deze melders al heeft en hun ervaring hier mee is (en dan niet de praktijktest :o ) maar qua connectiviteit etc...
Jep heb er twee gekoppeld nu en werkt als een t..t :*) Toon is sinds de update naar 3.0 ook zeker 5x zo snel geworden en is nu gewoon prima om mee te werken.

Succes met de keuze 8)

Skoda Enyaq iV80x Founders Edition Black

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 14:10
tcviper schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 10:55:
[...]

Dat kan toch sowieso uberhaupt al met Domoticz bijv? Je kunt gewoon toon toevoegen als apparaat en daarna kun je ook Toon bedienen in Domoticz en status uitlezen etc.
De implementatie van domotics loopt volgens mij nog steeds via de web API.

• remmuz
Reinder83 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:58:
[...]

De implementatie van domotics loopt volgens mij nog steeds via de web API.
Dat klopt inderdaad. En dat is nou precies waar ik vanaf wil.
Het meest interessante vind ik de mogelijkheid om b.v. de waterdruk van het systeem uit te lezen in Domoticz.
Maar ook na het doorlezen van het topic op het Domoticaforum ben ik nog niet veel wijzer.

• tcviper
Tja, het zou mooi zijn als je met Toon bijv ook Nest Protect rookmelders (die ook op 230v kunnen en koolmonoxide detecteren) kunt koppelen en andere apparaten zoals bijv relay switches van Fibaro en Dimmers. Zolang dat niet kan, blijven wij de Fibaro HC2 (in combinatie met Domoticz) er maar naast gebruiken.

Anoniem: 193142

tcviper schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 11:46:
Tja, het zou mooi zijn als je met Toon bijv ook Nest Protect rookmelders (die ook op 230v kunnen en koolmonoxide detecteren) kunt koppelen en andere apparaten zoals bijv relay switches van Fibaro en Dimmers. Zolang dat niet kan, blijven wij de Fibaro HC2 (in combinatie met Domoticz) er maar naast gebruiken.
Ik vind het ook een gemis dat ze nog niet kunnen koppelen met de Nest Protect of LIFX Ledlampen...
Ze focussen zich volledig op Fibaro componenten... Jammer, zowel Nest as LIFX hebben API's waar zeer makkelijk mee te koppelen is...

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

vandaag Toon + Zong geinstaleerd gekregen, had het zelf ook kunnen doen, zo eenvoudig. Het enige vervelende is dat Eneco een eigen soort bruto productie meter gebruikt welke een reguliere S0 puls teller is, maar vanwege de uitlezing via het lampje (precies in het midden tbv de sensor) was het niet mogelijk mijn huidige S0 pulsteller te behouden.

Toon Zon v2.10.x is het geworden, leuk spul al met al, ook samen met Philips Hue bediening.

HT & NAS & Inventaris

• screamhouse
iemand een idee, ik heb Toon gewoon als aan / uit thermostaat. Ondanks dat ik geen vlammetje zie, hoor ik mij ketel wel wat doen en blijven de radiatoren lauwwarm. Huiskamer temp is hoger dan het programma, dus hij hoort niet aan te slaan. Op de ketel brandt ook geen lampje dat hij een vraag vanuit de Toon krijgt, maar hij doet wel iets, want de radiatoren blijven warm. Met mijn vorige thermostaat had ik dit niet. Iemand een idee. Ketel is een Vaillant HR solide (niet modulerend)

• Ierlandfan
Dat kan toch sowieso uberhaupt al met Domoticz bijv? Je kunt gewoon toon toevoegen als apparaat en daarna kun je ook Toon bedienen in Domoticz en status uitlezen etc
Dat loopt via de webapi en ze hebben iets gedaan met de electriciteits aanroep waardoor het niet werkt.
Ik roep gewoon rechtstreeks in mijn eigen netwerk de gegevens aan. Geen abbo voor nodig. Het scrhijven van een nieuwe plugin gaat ook een stuk makkelijker! (Bijna allemaal standaard Json calls)

• Jarlian
  • Laatst online: 04-06 20:57
Ierlandfan schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 22:38:
[...]
Dat loopt via de webapi en ze hebben iets gedaan met de electriciteits aanroep waardoor het niet werkt.
Ik roep gewoon rechtstreeks in mijn eigen netwerk de gegevens aan. Geen abbo voor nodig. Het scrhijven van een nieuwe plugin gaat ook een stuk makkelijker! (Bijna allemaal standaard Json calls)
Remmuz vroeg wat hoger om uitleg hierover.. Daar ben ik zelf eigenlijk ook wel erg nieuwsgierig naar. Ik zou heel graag mijn Toon bedienen via Domoticz zonder abonnement van Eneco. :)

"Never argue with a fool. He will only drag you down to his level and beat you on experience."

• davides
Toon is nu in de aanbieding voor 199,- bij Bol.com en Coolblue
En de Toon slimme stekkers en de rookmelder zijn deze week met 20% kortingcoupon te krijgen bij Karwei. €51,96 voor een Fibaro Wall plug is geen slechte prijs.

[Voor 5% gewijzigd door davides op 26-10-2015 16:38]

• HardinxCore
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:02
davides schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:28:
Toon is nu in de aanbieding voor 199,- bij Bol.com en Coolblue
En de Toon slimme stekkers en de rookmelder zijn deze week met 20% kortingcoupon te krijgen bij Karwei. €51,96 voor een Fibaro Wall plug is geen slechte prijs.
Bij Karwei hebben ze zojuist de Fibaro's uitgesloten van de 20% kortingsactie |:(

Ik had hem al in mijn winkelwagen en na het aanmaken van een account (net voor het afrekenen dus) blijkt de korting ineens weg te zijn...

Nogmaals naar het product en nu het label erop dat hij uitgesloten is van de actie 8)7

• davides
misschien nog proberen in de winkel ipv online? (mogelijk is 'ie het kassa systeem nog niet aangemerkt als 'vast verlaagd' en geldt de coupon daar wel)

De Toon kost overigens bij Karwei nu plots ook 199,- Deze stond gister nog voor 220,- (275,- icm 20% keuzekorting)

• edebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 23:25
misschien dat iemand hier mij meer duidelijkheid kan geven, de klantenservice van eneco komt niet tot een eenduidig en duidelijk antwoord. Ik zou graag toon willen maar heb twijfels of toon bij mij geinstalleerd kan worden.Situatie is als volgt zowel gasmeter als electriciteit meter zijn domme meters. De electriciteitmeter zit in de hal in de meterkast de gasmeter zit in de kelder. Afstand tussen meterkast en de gasmeter zal dan iets van 5 meter zijn en natuurlijk ook de vloer. De kelder loopt wel door onder de meterkast. Kan ik nu gebruik maken van toon ? Ene keer zegt eneco ja want de meters zitten beide binnen de woning andere keer nee want kelder is een probleem. Zou dit wel graag zeker weten voordat ik een langjarig contract aangaat met eneco.

• remmuz
Analoge meters worden voorzien van een sensor die pulsen doorgeeft van de draaischijf of het telwerk.
Deze sensoren worden met een kabeltje aangesloten op een unit die de gegevens via zwave naar Toon stuurt.
Het zal in jouw geval dus erg lastig worden om beide sensoren op de dezelfde unit aan te sluiten, tenzij je de kabel vanuit de kelder naar de meterkast kunt leiden.

[Voor 9% gewijzigd door remmuz op 30-10-2015 08:19]

• J-D
  • Niet online
edebee schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:38:
misschien dat iemand hier mij meer duidelijkheid kan geven, de klantenservice van eneco komt niet tot een eenduidig en duidelijk antwoord. Ik zou graag toon willen maar heb twijfels of toon bij mij geinstalleerd kan worden.Situatie is als volgt zowel gasmeter als electriciteit meter zijn domme meters. De electriciteitmeter zit in de hal in de meterkast de gasmeter zit in de kelder. Afstand tussen meterkast en de gasmeter zal dan iets van 5 meter zijn en natuurlijk ook de vloer. De kelder loopt wel door onder de meterkast. Kan ik nu gebruik maken van toon ? Ene keer zegt eneco ja want de meters zitten beide binnen de woning andere keer nee want kelder is een probleem. Zou dit wel graag zeker weten voordat ik een langjarig contract aangaat met eneco.
Zoals remmuz al aangeeft worden de oude domme meters met een bekabelde puls teller aangesloten. Als ik het goed van de monteur begreep kan dit ook bij sommige slimme meters toegepast worden. In de installatie video van Eneco wordt alles vrolijk aan elkaar gepraat met wat beeld er bij. Ongeveer op dit moment zie je de apparatuur die nodig is om de meters uit te lezen. Aan de puls teller zit ongeveer een kabel van 2 meter met aan een kant de teller en aan de andere kant een soort 3,5mm jack. Ik denk niet dat deze te verlengen is omdat dit de registratie nadelig kan beïnvloeden. Volgens mij kan je Toon wel gebruiken met enkel elektriciteit of gas meting, alleen valt de toepassing van het apparaat dan in het niet. Het beste zou je nog eens na kunnen vragen of Toon enkel met Gas of elektriciteit registratie te gebruiken is, of anders vragen of er puls tellers zijn met langere kabels. Wellicht als de meet-module halverwege de kabelweg tussen de meters geplaatst kan worden je het wel gaat redden. Bedenk wel dat je hier dan ook een 230v aansluiting moet hebben.

• edebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 23:25
J-D schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 14:34:
[...]

Zoals remmuz al aangeeft worden de oude domme meters met een bekabelde puls teller aangesloten. Als ik het goed van de monteur begreep kan dit ook bij sommige slimme meters toegepast worden. In de installatie video van Eneco wordt alles vrolijk aan elkaar gepraat met wat beeld er bij. Ongeveer op dit moment zie je de apparatuur die nodig is om de meters uit te lezen. Aan de puls teller zit ongeveer een kabel van 2 meter met aan een kant de teller en aan de andere kant een soort 3,5mm jack. Ik denk niet dat deze te verlengen is omdat dit de registratie nadelig kan beïnvloeden. Volgens mij kan je Toon wel gebruiken met enkel elektriciteit of gas meting, alleen valt de toepassing van het apparaat dan in het niet. Het beste zou je nog eens na kunnen vragen of Toon enkel met Gas of elektriciteit registratie te gebruiken is, of anders vragen of er puls tellers zijn met langere kabels. Wellicht als de meet-module halverwege de kabelweg tussen de meters geplaatst kan worden je het wel gaat redden. Bedenk wel dat je hier dan ook een 230v aansluiting moet hebben.
J-D en remmuz bedankt voor jullie info, is een stuk duidelijker dan die van eneco, uit jullie verhalen maak ik op dat de toon bij mij niet (goed) zal gaan werken. Wie weet ben ik ooit aan de beurt voor de slimme meters als het zover is zal ik opnieuw het toon gebeuren gaan bekijken.

• posttoast
  • Laatst online: 18:58
edebee schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:53:
[...]

J-D en remmuz bedankt voor jullie info, is een stuk duidelijker dan die van eneco, uit jullie verhalen maak ik op dat de toon bij mij niet (goed) zal gaan werken. Wie weet ben ik ooit aan de beurt voor de slimme meters als het zover is zal ik opnieuw het toon gebeuren gaan bekijken.
Of zelf bij je netbeheerder slimme meters aanvragen, als je heel graag wilt (en als dat bij jou het probleem oplost). Kost je ongeveer 75 euro.

Bij mij waren mijn meters wel slim maar nog net niet slim genoeg dat ze zo'n p1 aansluiting hadden (alleen mijn elektriciteit heeft een pulssignaal, maar gas kan niet uitgelezen worden). In mijn geval betaalt Eneco de vervanging van mijn meters. Je zou kunnen informeren of dat bij jou ook het geval is?

omniscale.nl

• davides
posttoast schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 23:10:
[...]

Of zelf bij je netbeheerder slimme meters aanvragen, als je heel graag wilt (en als dat bij jou het probleem oplost).
Slimme meters laten plaatsen, kan bij jou de oplossing zijn. Bij slimme meters wisselen de gasmeter en de elektriciteitsmeter de standen onderling uit. De Toon meteradapter hoeft daarom alleen nog maar met de elektriciteitsmeter verbonden te worden.

De monteur die Toon komt installeren, kan rechtstreeks de voorkeursplaatsing van een slimme meter bij je netbeheerder aanvragen. Eneco betaalt dan de kosten (75,-).

• Tylen
  • Laatst online: 21:38

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb een Toon kunnen overnemen van mijn maat. Maar in de handleiding staat geen aansluit schema.

Edit: Ben ondertussen op het laatste struikelblok aanbeland. Op de ketelmodule. Welke aansluiting is de O en welke de T. (Wil hem via opentherm aansluiten).

Of maakt dit niks uit?

[Voor 110% gewijzigd door Tylen op 02-11-2015 16:40]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• davides
Volgens wikipedia maakt het niet uit hoe de twee draden aangesloten worden. OpenTherm is polariteit ongevoelig.
Wikipedia

• Tylen

Tylen

Thanks voor de bevestiging ;) Ik had hem gewoon aangesloten en het werkte. Top.

Nu nog wachten op Eneco voor de activatie code :(

Anoniem: 272876

albert04 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:34:
Ik ben ook nieuwsgierig naar Toon. Wij hebben een CV(intergas) icm hete luchtverwarming van Brink. Momenteel heb ik een Honeywall Chronotherm IV(4) (is niet moduleer maar mijn CV ondersteunt het wel) en deze wil ik graag vervangen zodat ik op de hoogte ben van het dagelijkse verbruikt en uiteraard dat ik buitenshuis de verwarming kan regelen. Naast dat, ben ik ook erg nieuwsgierig of je met Toon 'zuiniger' bent dan met een normale thermometer. Kan iemand in dit topic bewijzen of dat zo is? Mijn huidige thermometer is ook zelf-lerend, maar ik neem aan dat Toon dit nog beter en efficiënter doet.
Ben benieuwd of je uiteindelijk met je Brink en Intergas ook gekozen heb voor Toon. Heb vergelijkbare installatie en hoor graag wat je evt ervaringen zijn.

• posttoast
Hier een Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 in combinatie met een WTW installatie van Brink, namelijk de Elan 25 gecombineerd met de Renovent HR. Dit alles was aangesloten met een Honeywell CT8775A thermostaat. En nu dus met Toon :)

Wat ik een beetje "jammer" vond was dat de monteur hier voor mijn gevoel maar wat deed, hij had duidelijk geen ervaring met WTW installaties. Zie ook mijn relaas op het Eneco forum. Lang verhaal kort: mijn oude thermostaat had een zogenaamde "MIT schakelaar", die op een 3e en 4e ader aangesloten waren op de ketel. Toon heeft maar 2 aders (voor aan/uit of OpenTherm), dus dat MIT systeem heb ik nu niet meer. Het vervelende is dat ik niet precies weet of dat nodig is voor het correct functioneren van mijn WTW installatie, en bij Eneco lijkt er ook niemand te zijn die dat weet ;)

Maar om positief af te sluiten: ik heb gewoon nog warm water en stoken lukt ook nog gewoon. Of het net zo efficiënt/zuinig gebeurt als met mijn oude thermostaat durf ik dan niet te zeggen.

omniscale.nl

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 16:27
Ah kijk, meer mensen met hetzelfde systeem.. :) Ik heb exact datzelfde wat @posttoast ervaren heeft. De monteur deed ook maar wat. Hij zei dat de Toon perse over OpenTherm moest, maar ik weet dat hete luchtverwarming beter met aan/uit functioneert.

Maar, ik moet wel zeggen dat ik het op het moment ook 'warmer' ervaar, beter dan met de Chronoterm.
Ik zit nu ook zonder een MIT schakelaar. De overige 2 draden hangen nu los achter de Toon. Ik weet zelf ook niet wat het precies doet. Ik heb ooit met de schakelaar gespeeld, maar merk geen verschil in de luchtdoorstroom. Daarom denk ik dat ik het ook niet ga missen.. :)

Ik zit nu met smak op winter te wachten. Voorheen hadden wij het altijd koud terwijl de thermostaat op 21 stond. Het voelde toen altijd ongv 18 graden aan. Ik ben daarom erg benieuwd wat de Toon doet.

• posttoast
albert04 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 21:06:
Ah kijk, meer mensen met hetzelfde systeem.. :) Ik heb exact datzelfde wat @posttoast ervaren heeft. De monteur deed ook maar wat. Hij zei dat de Toon perse over OpenTherm moest, maar ik weet dat hete luchtverwarming beter met aan/uit functioneert.

Maar, ik moet wel zeggen dat ik het op het moment ook 'warmer' ervaar, beter dan met de Chronoterm.
Ik zit nu ook zonder een MIT schakelaar. De overige 2 draden hangen nu los achter de Toon. Ik weet zelf ook niet wat het precies doet. Ik heb ooit met de schakelaar gespeeld, maar merk geen verschil in de luchtdoorstroom. Daarom denk ik dat ik het ook niet ga missen.. :)

Ik zit nu met smak op winter te wachten. Voorheen hadden wij het altijd koud terwijl de thermostaat op 21 stond. Het voelde toen altijd ongv 18 graden aan. Ik ben daarom erg benieuwd wat de Toon doet.
Haha, je woont toch niet ook toevallig in de Menkemastraat in Den Haag he? ;)

Het is bij mij dus wel via opentherm aangesloten nu ipv via aan/uit. Ik had geen idee dat dat laatste beter is icm een wtw installatie. Toch maar weer anders aansluiten dus? Of heb jij hem nu ook via opentherm aangesloten?

Die MIT stand was, voor zover ik begreep, puur voor zeer koude winters. Er wordt dan continu een beetje verwarmd, niet enkel wanneer de thermostaat erom vraagt. Ik heb het zelf eigenlijk ook maar een paar keer geprobeerd, vond het al snel veel te warm in huis.

omniscale.nl

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 16:27
haha, nee woon in het noorden van Nederland ;) Bij mij is ie ook gewoon via Opentherm aangesloten en ik kan nu niet echt bepalen of het beter werkt. Het moet buiten eerst even goed gaan vriezen.

Oke, ik had die schakelaar ook een paar keer geprobeerd (ik had 3 standen namelijk) en geen 1 had echt invloed op de warmte zeg maar.

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-04 16:37
Ik heb een toon overgenomen, echter hoe ik de ketelmodule ook aansluit aan de cv zijde en de thermostaatzijde de ketel reageert niet. Heb een intergas kombi kompakt hr 28. Mag ik de conclusie trekken dat de module kapot is?
Je hoort de module nog wel tikken als je vanaf toon verbinding zoekt.

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

• remmuz
Staan zowel Toon als je ketel op aan/uit of Opentherm aansturing ingesteld?

• YMGV4LIFE
Beide geprobeerd, geen werkt.

• Tylen

Tylen

YMGV4LIFE schreef op zondag 15 november 2015 @ 10:57:
Ik heb een toon overgenomen, echter hoe ik de ketelmodule ook aansluit aan de cv zijde en de thermostaatzijde de ketel reageert niet. Heb een intergas kombi kompakt hr 28. Mag ik de conclusie trekken dat de module kapot is?
Je hoort de module nog wel tikken als je vanaf toon verbinding zoekt.
Heb je toon gereset?

Hoe is De ketelmode op de ketel aangesloten?

Vind Toon de Ketel bij de installatie wizard??

• YMGV4LIFE
Toon na fabrieksinstellingen teruggezet.
Verder de module op zowel aan-uit als op opentherm aansluitingen proberen aan te sluiten.
Toon geeft allemaal groene vinkjes, maar geen reactie van de ketel als de temp omhoog gezet wordt.

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:31
YMGV4LIFE schreef op maandag 16 november 2015 @ 18:53:
Toon na fabrieksinstellingen teruggezet.
Verder de module op zowel aan-uit als op opentherm aansluitingen proberen aan te sluiten.
Toon geeft allemaal groene vinkjes, maar geen reactie van de ketel als de temp omhoog gezet wordt.
Dat is vreemd. ik heb afgelopen weekend Toon zelf opgehangen en aangesloten. Geen hogere wiskunde en zeker niet als je een Slimme meter met P1 poort hebt. Ik heb overigens zo goed als dezelfde ketel als jou.

Er gaan twee aders van ik meen klem 11 en 12 van de ketel naar de Toon module. Van die module lopen afgaande twee aders naar de Toon Thermostaat.

Mijn Toon kon direct met ketel uitlezen (OpenTerm)

Kan het zijn dat je Ketel niet goed is aangesloten ? Welke thermostaat had je VOOR toon ?

[Voor 3% gewijzigd door boswandeling op 17-11-2015 21:18]

• YMGV4LIFE
boekee schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 21:17:
[...]

Dat is vreemd. ik heb afgelopen weekend Toon zelf opgehangen en aangesloten. Geen hogere wiskunde en zeker niet als je een Slimme meter met P1 poort hebt. Ik heb overigens zo goed als dezelfde ketel als jou.

Er gaan twee aders van ik meen klem 11 en 12 van de ketel naar de Toon module. Van die module lopen afgaande twee aders naar de Toon Thermostaat.

Mijn Toon kon direct met ketel uitlezen (OpenTerm)

Kan het zijn dat je Ketel niet goed is aangesloten ? Welke thermostaat had je VOOR toon ?
Voor Toon had ik een Honeywell modulation. Die zat ook op klem 11 en 12 aangesloten. Toon daar ook op aangesloten, echter geen respons.

• boswandeling
Das vaag.....

Kan je wel met je Toon de ketel uitlezen... bijvoorbeeld op hoeveel graden je tapwater staat ? Niet dat dat de oplossing is maar dan weet je iets meer.

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:07
(voor als het nog niet opgelost is)

Thermostaat draad tussen de ketel module en cv ketel controleren en eventueel vervangen voor een nieuw stuk.

Op de toon: menu->systeem->verwarming-> controleren als de cv ketel o.t is aangesloten dan moet de toon dit ook aan geven.

• boswandeling
Ik ben wel een klein beetje teleurgesteld in de Web versie van Toon Client
https://toonopafstand.eneco.nl/index_pc.html

• YMGV4LIFE
badboynova schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 10:32:
(voor als het nog niet opgelost is)

Thermostaat draad tussen de ketel module en cv ketel controleren en eventueel vervangen voor een nieuw stuk.

Op de toon: menu->systeem->verwarming-> controleren als de cv ketel o.t is aangesloten dan moet de toon dit ook aan geven.
Bedankt voor het meedenken.
Was alleen niet de oplossing.

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:07
YMGV4LIFE schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 21:44:
[...]

Bedankt voor het meedenken.
Was alleen niet de oplossing.
Sluit de oude thermostaat weer eens aan ( aan het draadje dat vanaf de ketel komt die naar de ketel module gaat, dus cv ketel ->draad -> thermostaat). Test Dan de ketel als deze dan werkt.

Werkt dit niet dan is er tijdens de montage mogelijk sluiting veroorzaakt waardoor de o.t gedeelte op de print defect is geraakt (kom dit te vaak tegen als er weer iemand van guidion is geweest, en kan ik dit weer oplossen). Bij elke plaatsing test ik zelf als de ketel gewoon aan gaat, en dat doen ze b.v bij guidion niet omdat het min of meer zz'pers zijn die door ons betaald worden voor elke plaatsing.
Pagina: 1 2 3 ... 23 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee