Afgelopen weekend een toon 1 op mijn bureau gekregen. Zwager vond het indrukewekkend dat ik mijn toon 2 had geroot en wilde zijn oude toon 1 ook weer ophangen (na drie jaar weer ophangen). "Kun jij dat fixen?"
Vol goede moed:
- raspberry methode geprobeerd via
root-a-toon, die werkte bij mij als een zonnetje en ook bij een andere toon 1 eerder dit jaar. Helaas geen succes....
- toen dacht ik, laat ik hem een factory reset geven...... ai, dat had ik beter niet kunnen doen.... Ik bleef hangen in het "activatie scherm" dat hier al een paar keer eerder voorbij kwam
- In mijn la had ik nog een USB-serial stekkertje en ging aan de slag met het vervangen van de bootloader met deze
werkwijze, helaas bezat deze toon al een geupdate bootloader U-Boot 2010.09-R10 met ge-encrypt password
- uiteindelijk mijn pi met jumpers aangesloten op de toon en deze
methode. wel wat klooien om de serial settings goed te krijgen op de pi
resultaat:
- toon 1 geroot
- geupdate naar laatste versie
Laatste uitdaging: "zon op toon" werkend krijgen. Ik heb het wel in het TSC menu aangezet, maar ik krijg de data niet door. De meterkast adapter heeft 2 wel vlammetjes maar komt van een andere toon en is wel gekoppeld en geeft netjes de data uit de p1 door. Verder knippert ook de led op de adapter synchroon met de kwh meter.