• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:45

Winkiller

De Mopperpot

thehog schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:03:
[...]

Ik heb in een ander forum aangeboden om alleen tegen verzend en retourkosten eens te kijken waarom deze toons niet willen updaten (en eventueel rooten als je wilt). Stuur maar even een DM als jij dat ook wil. Hopelijk kan ik met die informatie Eneco helpen om te begrijpen waarom niet voor alle display de beoogde fix voldoende is.
Is aardig van je maar ik wacht het nog even af, misschien komt er na het weekend nog iets los.
Verder maak ik me er niet zo druk over, de thermostaat functie werkt nog prima, ook zonder Eneco.
But I will keep it in mind (Rooten). :P d:)b

Herhaling is de beste leermeester, LUID IS UIT !

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:39

JME

zeg maar Jamie

Durf het bijna niet te vragen, maar is er wellicht een overzicht van wat de verschillende opties in het TSC Menu zoal doen?

• gerritwillie
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-03 09:59
Goedemorgen!

Gisteren heb ik m'n Toon 1 geroot via de instructies op Github.
Hij werkt prima, ik mis alleen de mogelijkheid om de Hue bridge te kunnen koppelen.
Nu zoek ik op dit forum, maar lees er tegenstrijdige waarheden...;)

Is het mogelijk om de hue lampen te bedienen via de Toon?
Zijn er tweakers die dit werkend hebben op een geroote Toon 1?

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:33
@gerritwillie

Ik heb geen echte hue-bridge, maar gebruik de emulator in Home Assistant en dat werkt (nu met Toon2, maar volgens mij met Toon1 ook)

Wel moet ik zorgen dat het MAC-adres van de bridge is ingevuld als serialNumber in
code:
1
/mnt/data/qmf/config/config_hdrv_hue.xml

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:41
Even een cross post vanaf een andere forum:

Hoi iedereen,
Vandaag een niet werkende toon op de post gekregen en samen met Eneco hier naar gekeken.
Voorlopig lijkt het probleem te liggen dat de gekozen terugdraaitijd (jaar 2015) te vroeg was. Deze toon bestond toen nog niet (en het client certificaat dus niet geldig is).
Iedereen die nog op een oude firmware zit en nu nog met D03 zit, hebben jullie een toon die ergens tussen de eneco-001-300000 en eneco-001-400000 zitten? Of misschien nog iets daarvoor? Dat zijn de laatsten.

• Daniel85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:30
Hier een eneco-001-270304 met software versie 6.0.8 ketel module 37 met nog geen update naar 6.0.9 en de DS03 foutcode.

Tijd en datum staan goed.

Toon is niet geroot.

• thehog
6.0.8 zou eigenlijk goed moeten zijn.
DS03 bedoel je D03 mee denk ik? Kan even duren dat de verbinding weer hersteld maar moet na een uur ofzo wel terug komen.

• Daniel85
thehog schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:09:
6.0.8 zou eigenlijk goed moeten zijn.
DS03 bedoel je D03 mee denk ik? Kan even duren dat de verbinding weer hersteld maar moet na een uur ofzo wel terug komen.
Excuus, inderdaad D03 code.

Ik houd het in de gaten.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:25
gerritwillie schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:56:
Op een geroote Toon2 in ieder geval wel.

• thehog
jobr schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:02:
[...]

Op een geroote Toon2 in ieder geval wel.
Op een rooted toon 1 werkt het ook gewoon

• gerritwillie
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-03 09:59
gerritwillie schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:56:
Goedemorgen!

Gisteren heb ik m'n Toon 1 geroot via de instructies op Github.
Hij werkt prima, ik mis alleen de mogelijkheid om de Hue bridge te kunnen koppelen.
Nu zoek ik op dit forum, maar lees er tegenstrijdige waarheden...;)

Oke.. Na opnieuw opstarten krijg ik de vraag of ik de hue bridge wil koppelen..
#geduldigzijn

• thriller
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:09
Hier 1 met de D03 melding eneco-001-281*** en software versie 5.43.100
Ik heb al 2x de tijd zien verspringen maar dat heeft niet geholpen.
Gekocht in augustus 2016

[Voor 35% gewijzigd door thriller op 20-09-2022 08:23]

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Wij hebben een Toon-1 (eneco-001-264025), geen update gekregen. :'(
Wel is de datum weer normaal.
Software versie 5.43.100.

[Voor 12% gewijzigd door Winkiller op 19-09-2022 21:51]

• thehog
@thriller @Winkiller als je hem wil opsturen voor onderzoek en gegarandeerd dat ie daarna is geupdate, laat maar weten.
Langsbrengen regio Arnhem Nijmegen mag ook

• leonvolt
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-02 13:24
Had een aantal jaar geleden een geroote toon gekocht omdat rooten toen voor mij net iets te veel risico was. Dit werkte al jaren uitstekend.
Heb nu zelf gisteren mijn orginele toon geroot. Met deze instructies.
https://github.com/JackV2020/Root-A-Toon-USB-Stick
Deze methode werkte erg makkelijk en heb hem niet open hoeven maken. Was ook gelijk van de DO3 foutcode af.

• KriSH
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-02 22:13
thehog schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:23:
Enige kans is rooten. Vanuit Eneco hoor ik ook niks meer. Ze zouden nog een algehele herstelpoging doen maar lijkt er niet op te komen
Ook ik heb dezelfde scherm als hierboven.. kan niets invullen bij Activeren.. hoe nu verder..? Wil de toon graag rooten maar kom nu niet verder.. Nog tips?

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
leonvolt schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:08:
Had een aantal jaar geleden een geroote toon gekocht omdat rooten toen voor mij net iets te veel risico was. Dit werkte al jaren uitstekend.
Heb nu zelf gisteren mijn orginele toon geroot. Met deze instructies.
https://github.com/JackV2020/Root-A-Toon-USB-Stick
Deze methode werkte erg makkelijk en heb hem niet open hoeven maken. Was ook gelijk van de DO3 foutcode af.
Ik heb gisteren via deze manier mijn Toon 1 ook geroot. Appeltje eitje achteraf.

Liep wel tegen een paar 'probleempjes' aan die deels mijn eigen schuld waren.

1. Mijn laptop zit standaard niet op een UTP kabel, dus ik ging meteen de laptop wifi verbinden naar mijn normale AP. Hierdoor kon het script natuurlijk geen werkend SSID aanmaken. Je moet natuurlijk je internet wel voeden via een UTP kabel

2. Toen ik 1 eenmaal door had kon ik het AP opzetten, en het script detecteerde de calls van vanaf de Toon naar het internet. Echter eindigde het met de melding dat de payload was verzonden, en dat de Toon dat dan moest oppakken, Er gebeurde alleen niks..

Een dag later probeerde ik het nog een keer, en toen werkte het wel meteen. Ik vermoed dat de API-keys nog moesten verlopen? (4.09)

• thehog
TripleQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:35:
[...]

Een dag later probeerde ik het nog een keer, en toen werkte het wel meteen. Ik vermoed dat de API-keys nog moesten verlopen? (4.09)
Ja dat kan kloppen. Hangt van de firmware af maar klopt

• KriSH
KriSH schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:59:
[...]

Ook ik heb dezelfde scherm als hierboven.. kan niets invullen bij Activeren.. hoe nu verder..? Wil de toon graag rooten maar kom nu niet verder.. Nog tips?
Inmiddels na een wachttijd van anderhalf uur met de Servicedesk van Toon gesproken, doordat ik ooit een fabrieksherstel hebt gedaan is mijn Toon nu helemaal niet meer bereikbaar met het Service Center. Eneco is hier al meer dan aan half jaar bezig om dit te fixen. Weekenden gaan ze weer proberen wat fixes uit te brengen. Ik moet wachten totdat mijn Toon de optie laat zien om een activeringscode in te vullen.. daarna kan ik weer aan de slag.

• thehog
Eneco gaat dit weekend weer een zelfde actie uitvoeren maar nu met terug-draai datum naar 2018 ipv 2015. Hiermee hopen ze ook de displays van na 2015 te kunnen herstellen.

• Daniel85
thehog schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:09:
Eneco gaat dit weekend weer een zelfde actie uitvoeren maar nu met terug-draai datum naar 2018 ipv 2015. Hiermee hopen ze ook de displays van na 2015 te kunnen herstellen.
Hopelijk verhelpt dat het probleem met mijn toon, want heb nog steeds de D03 melding. Ook na meerdere keren deze week een herstart uitgevoerd te hebben.

[Voor 8% gewijzigd door Daniel85 op 23-09-2022 17:37]

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

thehog schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:09:
Ja de datum is teruggezet maar geen update hier. :O
Toon-1 (eneco-001-264025), Software versie 5.43.100.

[Voor 7% gewijzigd door Winkiller op 24-09-2022 10:57]

• addykbre
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-01 10:17
Mijn Toon 1 heeft sinds vanmorgen een activeer mogelijkheid.
Nu met de usb stick verder om te rooten.
Bij het gebruiken van het activate script, moet de toon dan verbonden zijn met de wifiverbinding die je als toonacces point hebt opgestart? Maw de toon verbindt via de toonrouter wifi verbinding naar het service centrum zodat de activeer knop zichtbaar wordt?
Dank alvast voor de info!

• thehog
addykbre schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:20:
Mijn Toon 1 heeft sinds vanmorgen een activeer mogelijkheid.
Nu met de usb stick verder om te rooten.
Bij het gebruiken van het activate script, moet de toon dan verbonden zijn met de wifiverbinding die je als toonacces point hebt opgestart? Maw de toon verbindt via de toonrouter wifi verbinding naar het service centrum zodat de activeer knop zichtbaar wordt?
Dank alvast voor de info!
De toon moet sowieso aan de accesspoint van het script zitten. In de 1e fase van het script staat alles open en mag de toon naar internet connecten en dan is de activatieknop zichtbaar. Op dat moment druk op je op die knop en in het volgende scherm wacht je even. Dan ga je naar de 2e fase van het script en je blijft daarna een willekeurige activcatie code proberen totdat het script werkt (kan 2 minuten duren).

• thehog
Winkiller schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:56:
[...]

Ja de datum is teruggezet maar geen update hier. :O
Toon-1 (eneco-001-264025), Software versie 5.43.100.
Kan zijn dat jij last van een ander probleem, namelijk dat de configuratie van de VPN helemaal weg is. Dat is helaas niet op afstand te herstellen lijkt het voor nu. Als de D03 blijft, ook nadat de tijd terug is en je minimaal een uur gewacht hebt is dat het geval.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

thehog schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:42:
[...]

Kan zijn dat jij last van een ander probleem, namelijk dat de configuratie van de VPN helemaal weg is. Dat is helaas niet op afstand te herstellen lijkt het voor nu. Als de D03 blijft, ook nadat de tijd terug is en je minimaal een uur gewacht hebt is dat het geval.
Als jij veel weet over deze Toons kan je mij misschien ook vertellen hoe dat komt, ik heb er nooit aan gesleuteld, hij is helemaal origineel sinds ik hem heb aangeschaft via Eneco zelf. Ik was op tijd met de laatste update maar hij is er nooit door heen gekomen en sindsdien dan ook die D03 melding. Ook heb ik hem niet teruggezet naar fabrieksinstellingen, wat sommige hier wel hebben gedaan.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:31
kon deze vraag in dit topic niet terug vinden; Is het mogelijk om op een Toon-1 die geroot is de gasprijs aan te passen?

• thehog
remmuz schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:14:
kon deze vraag in dit topic niet terug vinden; Is het mogelijk om op een Toon-1 die geroot is de gasprijs aan te passen?
Ja via het TSC menu

• Daniel85
thehog schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:42:
[...]

Dat zal voor mij waarschijnlijk ook gelden. Nog steeds op 6.0.8 en D03 foutmelding. Datum is niet teruggezet.

Bedankt in ieder geval dat je ons allemaal hier op de hoogte houdt en met ons meedenkt.

• thehog
Winkiller schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:10:
[...]

Als jij veel weet over deze Toons kan je mij misschien ook vertellen hoe dat komt, ik heb er nooit aan gesleuteld, hij is helemaal origineel sinds ik hem heb aangeschaft via Eneco zelf. Ik was op tijd met de laatste update maar hij is er nooit door heen gekomen en sindsdien dan ook die D03 melding. Ook heb ik hem niet teruggezet naar fabrieksinstellingen, wat sommige hier wel hebben gedaan.
De grote oorzaak van D03 is het niet kunnen verbinden via VPN met eneco. Als internet gewoon werkt en Eneco geen storing heeft dan ligt het aan de Toon. In april is een update gekomen om een certificaat en vpn configuratie te vernieuwen. Zonder deze update kon na half april de toon niet meer verbinden door verlopen certificaat.

Nou is het zo dat niet alle displays de update op tijd hebben opgehaald maar er zijn ook displays waar er tijdens het vernieuwen van de certificaten iets mis is gegaan. Het is nog niet duidelijk of dat tijdens het vernieuwen of daarna is gebeurd maar daardoor is de configuratie helemaal verdwenen. Of dit met fabrieksinstelling te maken heeft weet ik nog niet zeker maar jouw voorbeeld doet mij vermoedden dat het niet alleen bij fabrieksinstelling gebeurd.

Door de tijd terug te draaien kunnen de displays die de update niet op tijd hadden opgehaald alsnog de update ophalen. Maar de displays waar het mis is gegaan is nog niet een oplossing voor om het op afstand te herstellen.

Het snelste qua herstel is opsturen naar mij. Ik herstel ze gratis (excl verzend/retourkosten). Of je laat hem rooten door iemand op marktplaats.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

thehog schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:17:
[...]

De grote oorzaak van D03 is het niet kunnen verbinden via VPN met eneco. Als internet gewoon werkt en Eneco geen storing heeft dan ligt het aan de Toon. In april is een update gekomen om een certificaat en vpn configuratie te vernieuwen. Zonder deze update kon na half april de toon niet meer verbinden door verlopen certificaat.
Dit is dus de update waar mijn Toon van over zijn nek ging, hij kwam er niet doorheen. Startte uiteindelijk opnieuw op en kort daarna die beroemde D03 inderdaad. Ik heb geen hoge pet meer op van het arrogante Eneco maar moet toegeven dat ze toch goed bezig zijn om te proberen deze fout terug te draaien.
thehog schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:17:
[...]
Of je laat hem rooten door iemand op marktplaats.
In mijn ogen is dit wel het slechtste advies wat je kan geven. ;)

• thehog
Winkiller schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:38:
In mijn ogen is dit wel het slechtste advies wat je kan geven. ;)
Nee hoor. Daat heb ik mijn redenen voor :-)

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

thehog schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:51:
[...]

Nee hoor. Daat heb ik mijn redenen voor :-)
Ongetwijfeld :)

Maar ik zag zojuist dat de datum weer normaal is en dat we geen update hebben ontvangen. Vraag, als Eneco Toons op afstand (die niet verbonden zijn met het servicecenter) kan laten herstarten naar een oudere datum dan bv. vandaag hoeft de rest toch ook niet zo moeilijk te zijn.?!

• addykbre
thehog schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:41:
[...]

De toon moet sowieso aan de accesspoint van het script zitten. In de 1e fase van het script staat alles open en mag de toon naar internet connecten en dan is de activatieknop zichtbaar. Op dat moment druk op je op die knop en in het volgende scherm wacht je even. Dan ga je naar de 2e fase van het script en je blijft daarna een willekeurige activcatie code proberen totdat het script werkt (kan 2 minuten duren).
Super bedankt, nu in 1 keer geactiveerd en geroot!
Enige is nu de vraag of je gerust update meldingen zoals 5.49.19 moet activeren? Wat is je advies daarin?

• KriSH
Yess blijkbaar heeft Eneco wat gedaan want vrijdag kon ik eindelijk een activatie code invullen.

Toon is eindelijk helemaal geroot, was wel een moeizaam process. Heb de Toon1, root script aanzetten, na reboot Toon kreeg ik elke keer de melding dat er geen response terug was van de verzonden payload. Uiteindelijk was de oplossing de root script draaien en dan via de instellingen naar software te gaan zodat ie om een update gaat zoeken en zo de root firmware ophaalde.

[Voor 9% gewijzigd door KriSH op 25-09-2022 19:44]

• thehog
Winkiller schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:37:
[...]

Ongetwijfeld :)

Maar ik zag zojuist dat de datum weer normaal is en dat we geen update hebben ontvangen. Vraag, als Eneco Toons op afstand (die niet verbonden zijn met het servicecenter) kan laten herstarten naar een oudere datum dan bv. vandaag hoeft de rest toch ook niet zo moeilijk te zijn.?!
Tijd wordt gewoon via tijdprotocol server mee gegeven buiten servicecenter om. Daar ze een eigen tijdserver hebben konden ze die makkelijk terug draaien en volgenden alle toons gewoon mee (voor firmware 6.0.7 en later hebben ze een nieuwe tijdserver gemaakt zodat die allemaal gewoon op tijd bleven).
Maar aanpassingen van de software vereist echt een verbinding naar servicecenter (of fysiek toegang) helaas.

• thehog
addykbre schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:11:
[...]

Super bedankt, nu in 1 keer geactiveerd en geroot!
Enige is nu de vraag of je gerust update meldingen zoals 5.49.19 moet activeren? Wat is je advies daarin?
Updaten van een rooted toon1 is overbodig. Je wint er geen nieuwe features mee.

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:53
*knip*, hier hebben we Vraag & Aanbod voor.

[Voor 92% gewijzigd door ThinkPad op 10-10-2022 10:21]

Blog

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:28
Na elke keer hier weer een bericht te zien dat nogmaals een poging wordt gedaan vanuit Eneco heb ik het nu toch opgegeven en met het eerder gedeelde script geroot. Alles werkt prima en tijd doet weer normaal, dus dat is fijn. Thanks @thehog !

Binnenkort maar eens kijken wat ik er eigenlijk allemaal mee kan nu :P

• thehog
Inmiddels genoeg toons ontvangen en zie steeds zelfde verhaal terug komen. Lege configuratie bestand(en) wat niet te herstellen valt op afstand (voor zover nu duidelijk is). Ik ga mij nu bemoeien met een herstel script op dezelfde manier hoe het root-script werkt. Vereist een pc/laptop en usb stick (en vereist dus kennis om te booten vanaf usb) plus een ethernet kabel (om te verbinden met de toon). En wat skills om in linux commando's te typen die je worden verteld om in te typen. Hopelijk niet te lastig :-)

De mogelijkheid om door mij het te laten herstellen vervalt dan nu ook dus vraag mij niet meer om gratis je toon te herstellen en rooten (voor wie zijn toon nog onderweg is, natuurlijk die nog wel).

[Voor 8% gewijzigd door thehog op 29-09-2022 18:51]

• Pollekes
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-10-2022
Goedemiddag,

Ik wil mijn Toon gaan rooten met de eerder omschreven instructies op https://github.com/JackV2020/Root-A-Toon-USB-Stick , maar deze pagina lijkt niet meer te bestaan.
Heeft iemand toevallig deze instructies en de juiste files nog?

Alvast bedankt!

• jobr
Pollekes schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:28:
Goedemiddag,

Ik wil mijn Toon gaan rooten met de eerder omschreven instructies op https://github.com/JackV2020/Root-A-Toon-USB-Stick , maar deze pagina lijkt niet meer te bestaan.
Heeft iemand toevallig deze instructies en de juiste files nog?

Alvast bedankt!
https://github.com/ToonSo...ive/Root-A-Toon-USB-Stick

• totororo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-03 00:28
Hi,

De oude bewoners hebben hun thermostaat niet achtergelaten, maar ik zie wel een Toon thermostaat liggen in de berging.

Kan ik deze aansluiten en gebruiken? Ook als wij niet bij Eneco zitten? ;)

• thehog
Uiteraard. Mits de ketelmodule er ook bij zit plus de stroomadapter voor de ketelmodule. En hopelijk ook nog de meetmodule voor de meterkast.

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
totororo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:07:

De oude bewoners hebben hun thermostaat niet achtergelaten, maar ik zie wel een Toon thermostaat liggen in de berging.
Dan hebben ze het toch achter gelaten?

Be Stronger Than Your Excuses

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hele suffe vraag: kun je Toon ook gebruiken als digitale klok? Of is zoiets eenvoudig maakbaar? Ik zou wel in de markt zijn voor een zwart scherm met lichte cijfers, zoals bij een digitale wekker.

• Toonz
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:09
dat zou kunnen.... is niet zo ingewikkeld via een 'klok' animatie (alleen op een gerootte Toon uiteraard)

member of the Toon Software Collective

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:22

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

JME schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:52:
Hele suffe vraag: kun je Toon ook gebruiken als digitale klok? Of is zoiets eenvoudig maakbaar? Ik zou wel in de markt zijn voor een zwart scherm met lichte cijfers, zoals bij een digitale wekker.
Of neem een Google Nest Hub :)

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• KSR
  • Niet online
AW_Bos schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 00:50:
[...]

Of neem een Google Nest Hub :)
Kun je de temperatuur van Toon ook gelijk zien. 2 vliegen in een klap.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Nice! Wat grotere klok in het midden (vooruit, paar lay-out opties erbij) en de temp in een hoek of zo. Vraag me intussen overigens af of het scherm überhaupt hierop berekend is, het zou dan continu aan moeten staan met licht en donker op vaste plaatsen..

• RudolfR
Ik heb de Home Assistant Tile op Toon staan en die kan ook een klok tonen.
Nog niets gemerkt van inbranden, maar het scherm is overdag en 's nachts ook meestal gewoon uit.

• htca
  • Nu online
Afgelopen weekend een toon 1 op mijn bureau gekregen. Zwager vond het indrukewekkend dat ik mijn toon 2 had geroot en wilde zijn oude toon 1 ook weer ophangen (na drie jaar weer ophangen). "Kun jij dat fixen?"
Vol goede moed:
- raspberry methode geprobeerd via root-a-toon, die werkte bij mij als een zonnetje en ook bij een andere toon 1 eerder dit jaar. Helaas geen succes....
- toen dacht ik, laat ik hem een factory reset geven...... ai, dat had ik beter niet kunnen doen.... Ik bleef hangen in het "activatie scherm" dat hier al een paar keer eerder voorbij kwam
- In mijn la had ik nog een USB-serial stekkertje en ging aan de slag met het vervangen van de bootloader met deze werkwijze, helaas bezat deze toon al een geupdate bootloader U-Boot 2010.09-R10 met ge-encrypt password
- uiteindelijk mijn pi met jumpers aangesloten op de toon en deze methode. wel wat klooien om de serial settings goed te krijgen op de pi

resultaat:
- toon 1 geroot
- geupdate naar laatste versie

Laatste uitdaging: "zon op toon" werkend krijgen. Ik heb het wel in het TSC menu aangezet, maar ik krijg de data niet door. De meterkast adapter heeft 2 wel vlammetjes maar komt van een andere toon en is wel gekoppeld en geeft netjes de data uit de p1 door. Verder knippert ook de led op de adapter synchroon met de kwh meter.

• marlsbarkley
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-12-2022
Beetje meegelezen hier... twijfel al een tijdje over welke 'slimme thermostaat' aan te schaffen. Zie een hoop Toon versie 1 op marktplaats voorbij komen en dacht wellicht is dit een goed startpunt.

Ik zit niet bij Eneco maar als ik het goed begrijp maakt dit niet uit toch? Volgende vraag is, hoe zit 't met dat root'n...is dat iets wat ik zal moeten gaan doen?

Twijfel momenteel dus een beetje of ik zou moeten gaan voor een Toon thermostaat of iets 'simpelers' als een Nefit easy oid....

Wat ik eigenlijk wil is gewoon een 'slimme' thermostaat die ik kan controleren/uitlezen/inregelen via Home Assistant. Alle overige functies vind ik minder interessant aangezien ik al m'n energie verbruik zelf manage in Home Assistant, zie dus niet echt het nu ervan in om dit ook op de Toon te doen? Of is dit gewoon leuk om erbij te doen d.m.v. P1 splitter.

Voor deze relatief simpele use-case, zouden jullie dan een Toon 1 adviseren of toch voor iets 'simpelers' te gaan?

• addykbre
Ik heb nog een toon gekocht via marktplaats en deze is helaas teruggezet naar de fabrieksinstellingen, gevolg geen activatieknop.
Dit had ik ook bij mijn andere toon maar door de update van 3 wk geleden was de knop zichtbaar en kon ik de toon rooten.
Weet iemand of deze update gewoon wordt verstuurd als je de toon aan laat staan? Of moet je hem gaan rooten via de jtag methode?
Hoor graag jullie advies.
Ad

• thehog
addykbre schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:18:
Ik heb nog een toon gekocht via marktplaats en deze is helaas teruggezet naar de fabrieksinstellingen, gevolg geen activatieknop.
Dit had ik ook bij mijn andere toon maar door de update van 3 wk geleden was de knop zichtbaar en kon ik de toon rooten.
Weet iemand of deze update gewoon wordt verstuurd als je de toon aan laat staan? Of moet je hem gaan rooten via de jtag methode?
Hoor graag jullie advies.
Ad
Ja binnen 24 uur stuurt de toon sowieso een update verzoek en kan je hem daarmee dus rooten. Ook zonder activatie

• addykbre
Dank v d reactie, ik ga het proberen hij staat namelijk al 3 dagen aan.

• addykbre
Toch nog even voor mijn beeld of ik je reactie goed begrijpt.
Uitgaande van de usb rootmethode, de toon is niet geactiveerd dus de knop is niet zichtbaar.
Hierdoor kan je de willekeurige activatie code niet ingeven om vooruitlopend de rooting te starten.
Dus gewoon de toon verbonden als accesspoint het rootscript starten en afwachten totdat het updateverzoek wordt verzonden waardoor het script start en zijn werk doet?

• thehog
addykbre schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:20:
Toch nog even voor mijn beeld of ik je reactie goed begrijpt.
Uitgaande van de usb rootmethode, de toon is niet geactiveerd dus de knop is niet zichtbaar.
Hierdoor kan je de willekeurige activatie code niet ingeven om vooruitlopend de rooting te starten.
Dus gewoon de toon verbonden als accesspoint het rootscript starten en afwachten totdat het updateverzoek wordt verzonden waardoor het script start en zijn werk doet?
Klopt. Je zal ook een aantal andere servicecenter meldingen voorbij zien komen (ik geloof 'friendrequests') maar dat zal het script negeren

• Thomas H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-03 08:26
marlsbarkley schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:52:
Beetje meegelezen hier... twijfel al een tijdje over welke 'slimme thermostaat' aan te schaffen. Zie een hoop Toon versie 1 op marktplaats voorbij komen en dacht wellicht is dit een goed startpunt.

Ik zit niet bij Eneco maar als ik het goed begrijp maakt dit niet uit toch? Volgende vraag is, hoe zit 't met dat root'n...is dat iets wat ik zal moeten gaan doen?

Twijfel momenteel dus een beetje of ik zou moeten gaan voor een Toon thermostaat of iets 'simpelers' als een Nefit easy oid....

Wat ik eigenlijk wil is gewoon een 'slimme' thermostaat die ik kan controleren/uitlezen/inregelen via Home Assistant. Alle overige functies vind ik minder interessant aangezien ik al m'n energie verbruik zelf manage in Home Assistant, zie dus niet echt het nu ervan in om dit ook op de Toon te doen? Of is dit gewoon leuk om erbij te doen d.m.v. P1 splitter.

Voor deze relatief simpele use-case, zouden jullie dan een Toon 1 adviseren of toch voor iets 'simpelers' te gaan?
Ik heb voor de zelfde keuze gestaan (home automation via Home Assistant en ik had nog een simpele thermostaat) en ben voor een geroote Toon gegaan. Het ding kostte zo weinig dat ik er mijn vraagtekend bij had: 50€ inclusief de P1 sensor en is echt behoorlijk fancy, zeker in vergelijking tot wat ik had. De geroote Toon laat zich redelijk eenvoudig integreren in Home Assistant en daarna is de sky de limit ;)

• addykbre
thehog schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:28:
[...]

Klopt. Je zal ook een aantal andere servicecenter meldingen voorbij zien komen (ik geloof 'friendrequests') maar dat zal het script negeren
Inmiddels meer als 72 uur geprobeerd, echter geen update verzoek wel friendrequests ieder uur langsgekomen. Kan ik nog iets anders daarin doen?

• thehog
Hmm theorie en praktijk. Kan ook aan de firmware liggen dat het anders werkt nu. Dan helaas toch op de oude manier rooten (via kabeltjes)

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-03 19:05
Hier stond onzin

[Voor 97% gewijzigd door Raziel op 24-10-2022 18:56. Reden: onzinpost]

• Tinus7
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-02 21:56
marlsbarkley schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:52:

Ik heb zelf ook een Nefit Easy en om het electriciteitsverbruik te monitoren heb ik via marktplaats een keer een Toon erbij gekocht, zoals je zegt leuk om erbij te doen. Ik neem hem ook wel eens mee op visite om bij anderen die vragen hebben over hun elektriciteitsverbruik even in te pluggen om uit te pluizen wat de energieslurpers zijn. Vooral handig omdat je vrijwel direct het effect ziet van bijvoorbeeld een lamp aan/uit zetten, waar je niet even makkelijk een energiemeter tussen kan zetten. En je ziet direct het totale sluipverbruik als verder alles uit staat. Als thermostaat gebruik ik hem niet, ik vraag me af wat je use case is wat niet met de Nefit Easy kan? Daar kan je ook het nodige controleren/uitlezen/inregelen met de app.

• RudolfR
Laten jullie het scherm van de Toon2 ook wel eens uitgaan? Bij afwezigheid of 's nachts?

Hier wel en ik heb 't idee dat dat de temperatuurmeting ook negatief beinvloedt, dwz. dat de gemeten temperatuur dus abnormaal laag wordt.
Toon2 duikt soms onder de 18 graden, terwijl andere sensoren in de woonkamer rond de 19 blijven steken.

Ik weet dat TSC slimme dingen heeft gedaan om de gemeten temperatuur beter te laten kloppen als het scherm aanstaat (en dat is top), maar of dit ook dynamisch werkt weet ik niet?
Dat is misschien ook niet haalbaar en misschien kan ik het scherm beter aanlaten? Of verbeeld ik het me?

• jobr
RudolfR schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:39:
Laten jullie het scherm van de Toon2 ook wel eens uitgaan? Bij afwezigheid of 's nachts?

Hier wel en ik heb 't idee dat dat de temperatuurmeting ook negatief beinvloedt, dwz. dat de gemeten temperatuur dus abnormaal laag wordt.
Toon2 duikt soms onder de 18 graden, terwijl andere sensoren in de woonkamer rond de 19 blijven steken.

Ik weet dat TSC slimme dingen heeft gedaan om de gemeten temperatuur beter te laten kloppen als het scherm aanstaat (en dat is top), maar of dit ook dynamisch werkt weet ik niet?
Dat is misschien ook niet haalbaar en misschien kan ik het scherm beter aanlaten? Of verbeeld ik het me?
Ik heb hem altijd op dark mode (zwart met witte letters) staan. Als het scherm aanstaat dan heeft dat inderdaad een flink effect op de temperatuurmeting.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hier springt Toon na een halve minuut op de dimstand, wat in de praktijk helemaal uit is (“scherm uit” staat ingesteld op “in plaats van dim”). Als we dan toch aan het besparen zijn.. En het scheelt kennelijk een T-correctie. Nooit bij stil gestaan :)

• Balans
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:13
Wat zou het toch mooi zijn als de toon2 een externe temperatuur sensor kan gebruiken voor de thermostaat functie.
Of kan laten weergeven ipv de weergave die er nu staat.
Ik kan wel een tile vullen met externe temp maar zou toch graag die willen zien ipv dat willekeurige ding wat er intern inzit.

of is er een hardware mod bekend om de sensor te verplaatsen ?

Jij brand ik blus! pvoutput

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ach, in de praktijk verwarm je toch tot een punt dat je aangenaam vindt. Of daar volgens Toon nu het getal 18 of 27 bij hoort, dat boeit mij niet zoveel. Zolang de afwijking maar constant is.

• thehog
JME schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:16:
Ach, in de praktijk verwarm je toch tot een punt dat je aangenaam vindt. Of daar volgens Toon nu het getal 18 of 27 bij hoort, dat boeit mij niet zoveel. Zolang de afwijking maar constant is.
Helemaal mee eens. Het getal staat meer voor een comfortwaarde dan voor een temperatuur (wat ie wel benaderd natuurlijk).

• oepi-loepi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-03 21:00
In weze zou ik de temperatuurcorrectie automatisch kunnen maken zodat deze wordt gecorrigeerd adh een externe toontemp sensor. Dan wordt de temperatuur van de toon altijd gelijk gemaakt met de externe toontemp sensor.

Maar ik ben het wel eens met de stelling dat de temperatuur relatief is. Als je het koud vond zal je de verwarming aan willen hebben en als je het warm genoeg hebt mag hij weer uit. Helemaal onafhankelijk van de aanduiding oo de toon.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Leuk idee, maar dat is feitelijk alleen maar verplaatsen van het probleem (als het al een probleem is). Want wie garandeert je dat die externe sensor de juiste temperatuur meet?

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:29
JME schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:45:
Leuk idee, maar dat is feitelijk alleen maar verplaatsen van het probleem (als het al een probleem is). Want wie garandeert je dat die externe sensor de juiste temperatuur meet?
Je kan hem in ieder geval weg halen van een scherm wat sowieso direct invloed heeft als het aan of uit gaat....

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Balans
JME schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:45:
das nou juist het probleem voor de aansturing van de warmtepomp, het wild fluctueren van de temperatuur is niet wenselijk.

Ik los het nu op via een externe "stabielere" temperatuur sensor maar die waarde kan ik dan alleen aflezen via een omweg.

• Balans
de externe

de toon ter vergelijking

de warmtepomp gaat 7:00 aan tot +- 9:00 das zat warmte voor de rest van de dag.
maar de piek begint al om 06:00 met bijna een graad omhoog
wat ook vreemd is dat de temp na etenstijd zo sterk daalt op de toon

je ziet ook nog een piekje van het koken rond 18:00

• JME

JME

zeg maar Jamie

Balans schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:52:
das nou juist het probleem voor de aansturing van de warmtepomp, het wild fluctueren van de temperatuur is niet wenselijk.
Ik zie een fluctuatie van max 0,5 graden en dan denk ik boeien :+
In mijn situatie dan hè, ik heb geen warmtepomp en had geen idee dat het daarvoor nauwkeuriger moest.

• Balans
Die kleine rimpels zijn te verwaarlozen maar die graad omlaag omhoog is toch echt te veel om een langzaam verwarmen systeem rustig door te laten draaien.

Ik zie dit helaas vaker gebeuren bij de toon2 en random dus dan zoek je naar alternatieven.
Die heb ik nu wel door een externe sensor te koppelen als temperatuur sensor.
Ik vind de toon een leuk apparaat maar zou deze standaard functie graag stabiel willen zien.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:47

Vos

AFCA

Vos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:49:
Ik heb sinds kort een geroote Toon 2 aan de muur hangen. Nu valt het mij op dat de temperatuur die aangegeven wordt aardig afwijkt van mijn andere temperatuur sensoren. Is dat een bekend probleem?

Op dit moment is de afwijking 2.5 graad, maar dat varieert wat. Ik kan hem wel bijstellen, maar of dat de oplossing is...
Even mijzelf weer quoten. Nu in de wat koudere periode blijft de Toon2 flink afwijken vind ik. Voorbeeld: het is 18 graden in huis, ik zet de thermostaat op 21. Ketel springt aan en binnen 10 minuten ofzo zegt de Toon dat het 21 graden is, terwijl dit nooit klopt en niet zo snel kan. Ook een externe thermometer geeft dan een 2 graden lagere temperatuur aan. Ik doe verder niets met de Toon dat hij om die reden warm is.

Dat is toch niet werkbaar? Hoe gaan jullie hier mee om?

[Voor 3% gewijzigd door Vos op 31-10-2022 13:19]

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:38
Vos schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:15:
[...]

Even mijzelf weer quoten. Nu in de wat koudere periode blijft de Toon2 flink afwijken vind ik. Voorbeeld: het is 18 graden in huis, ik zet de thermostaat op 21. Ketel springt aan en binnen 10 minuten ofzo zegt de Toon dat het 21 graden is, terwijl dit nooit klopt en niet zo snel kan. Ook een externe thermometer geeft dan een 2 graden lagere temperatuur aan. Ik doe verder niets met de Toon dat hij om die reden warm is.

Ik heb in de woonkamer ook aqara temp/hum sensor hangen tegen de muur. Achter die muur is een kamer die nooit verwarmd wordt. Gezien de Toon tegen een muur hangt met daarachter de ketel en daar weer boven en onder de ketel van de buren, heb ik de Toon naar beneden bijgesteld met de temperatuur van de sensor in de woonkamer. Uiteindelijk was dat 3 graden kouder.
Als ik nu de kachel een half uur op 23 graden zet, dan komt dat overeen met de woonkamer en is het een 0,4 graad warmer dan de sensor in de slaapkamer.

who put a "stop payment" on my reality check

• Thomas H
Vos schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:15:
[...]

Tja, bij ons is de afwijking aardig stabiel, een graad of twee. Ik heb sinds ik de Toon heb, het setpoint daarom 2 graden hoger staan. Werkt wat mij betreft helemaal OK. Ik heb ook een Aqara temperatuurmeting in de buurt liggen waarmee ik een beetje in de gaten kan houden of dat werkt en tot nu toe is dat zeker het geval.

• Vos

Vos

AFCA

Thomas H schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

Tja, bij ons is de afwijking aardig stabiel, een graad of twee. Ik heb sinds ik de Toon heb, het setpoint daarom 2 graden hoger staan. Werkt wat mij betreft helemaal OK. Ik heb ook een Aqara temperatuurmeting in de buurt liggen waarmee ik een beetje in de gaten kan houden of dat werkt en tot nu toe is dat zeker het geval.
Alleen in de zomer valt het hier de andere kant op. Naja dat wordt dan 2x per jaar ofzo het setpoint aanpassen.

• Vos

Vos

AFCA

DaRk PoIsOn schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:26:
[...]

Ik heb in de woonkamer ook aqara temp/hum sensor hangen tegen de muur. Achter die muur is een kamer die nooit verwarmd wordt. Gezien de Toon tegen een muur hangt met daarachter de ketel en daar weer boven en onder de ketel van de buren, heb ik de Toon naar beneden bijgesteld met de temperatuur van de sensor in de woonkamer. Uiteindelijk was dat 3 graden kouder.
Als ik nu de kachel een half uur op 23 graden zet, dan komt dat overeen met de woonkamer en is het een 0,4 graad warmer dan de sensor in de slaapkamer.
Bij ons hangt ie aan een vrijstaande muur, dus op zich geen invloeden van buitenaf. Moeten er maar mee leven denk ik :p

• jobr
Vos schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:11:
Bij ons hangt ie aan een vrijstaande muur, dus op zich geen invloeden van buitenaf. Moeten er maar mee leven denk ik :p
Display zoveel mogelijk in de dim stand houden (zwart scherm met witte letters)

• Vos

Vos

AFCA

jobr schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:36:
[...]

Display zoveel mogelijk in de dim stand houden (zwart scherm met witte letters)
Dat staat ie in 99.9% van de tijd.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Uit ipv dim dan?

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Vraagje aan @Thomas H: Eerder in dit topic lees ik dat je problemen had met de wifi verbinding van de Toon 1. Heb je hier inmiddels een oplossing voor gevonden? Ik zit namelijk met precies hetzelfde: De Toon verliest na een tijd de verbinding en geeft dan aan dat het wachtwoord onjuist is. Al verschillende instellingen geprobeerd en zelfs met een andere router, maar het komt elke keer terug.

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:59
Jullie weten dat je in de toon een offset aan de temperatuur sensor kan geven hè?

De sensor die erin zit kan gewoon afwijken. Ik heb hier 2 andere sensoren in de huiskamer en die wijken ook 2 graden af van elkaar. Kwestie van een ouderwetse thermometer ernaast leggen om even een goede offset in te stellen.

Overigens 'bespaart' het wel mooi. Als de toon structureel teveel aangeeft. Heel handig met vrouwen die het altijd koud hebben. "Nee hoor schat. De thermostaat geeft gewoon 20 aan" :+

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:29
FunFair schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:58:
Jullie weten dat je in de toon een offset aan de temperatuur sensor kan geven hè?

De sensor die erin zit kan gewoon afwijken. Ik heb hier 2 andere sensoren in de huiskamer en die wijken ook 2 graden af van elkaar. Kwestie van een ouderwetse thermometer ernaast leggen om even een goede offset in te stellen.

Overigens 'bespaart' het wel mooi. Als de toon structureel teveel aangeeft. Heel handig met vrouwen die het altijd koud hebben. "Nee hoor schat. De thermostaat geeft gewoon 20 aan" :+
Ja dat is handig als de offset constant is... Naar als die afhangt van of het display aan of uit is....

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:59
Ah ok. Bij mij staat het scherm altijd uit, dus daar heb ik dan geen last van.

• Thomas H
VantageR schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:28:
Vraagje aan @Thomas H: Eerder in dit topic lees ik dat je problemen had met de wifi verbinding van de Toon 1. Heb je hier inmiddels een oplossing voor gevonden? Ik zit namelijk met precies hetzelfde: De Toon verliest na een tijd de verbinding en geeft dan aan dat het wachtwoord onjuist is. Al verschillende instellingen geprobeerd en zelfs met een andere router, maar het komt elke keer terug.
In mijn geval was het heel eenvoudig: WiFi kaartje was dood. Ik heb er eentje via Ali besteld voor 7€ en ingebouwd. Daarna werkte het goed. Als hij het soms doet bij je, lijkt me dat een ander probleem…

• VantageR
  • Niet online
@Thomas H: Oke. Misschien dat je gelijk hebt, maar voor die paar euro wil ik toch wel een nieuw kaartje proberen. Weet je nog welke je besteld hebt? Als ik het goed zie is het een standaard pci-e kaartje?

• Thomas H
Ik heb toen goed gekeken welke code erop stonden. Volgens mij AW-NU168H. Het moet een specifiek kaartje zijn, volgens mij heeft het namelijk een USB interface over een Mini pci express slot.

Dit is degene die ik besteld heb (volgens mijn bestel historie) https://a.aliexpress.com/_EuLdNlx

• VantageR
  • Niet online
@Thomas H: Bedankt! Heb 'm besteld. Laatste poging om het te fixen, anders komt er een andere thermostaat ;)

• JME

JME

zeg maar Jamie

Is er een app op de Toon (te maken?) die aangeeft welke temperatuur de thermostaat op dat moment aan de ketel vraagt, plus de Taanvoer en Tretour van de ketel zelf?

• thehog
JME schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:43:
Is er een app op de Toon (te maken?) die aangeeft welke temperatuur de thermostaat op dat moment aan de ketel vraagt, plus de Taanvoer en Tretour van de ketel zelf?
Dat is er vroeger wel geweest maar door verandering aan de firmware kan dat niet meer helaas. Tevens was het afhankelijk van de ondersteuning van opentherm van je CV ketel

• JME

JME

zeg maar Jamie

Wat jammer. De T die Toon aan de ketel vraagt zou wel moeten kunnen? Dat zou mij al best veel inzicht verschaffen. Nog mooier zou zijn als je ook de gevraagde Tmin kon instellen, nu lijkt dat alleen Tmax te zijn. Wensen..

• thehog
JME schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:24:
Wat jammer. De T die Toon aan de ketel vraagt zou wel moeten kunnen? Dat zou mij al best veel inzicht verschaffen. Nog mooier zou zijn als je ook de gevraagde Tmin kon instellen, nu lijkt dat alleen Tmax te zijn. Wensen..
Kijk even naar:
http://toonip/happ_thermstat?action=getThermostatInfo
Daar staat achter currentInternalBoilerSetpoint de berekende/gevraagde aanvoer temp.

Dat zou eventueel wel in een tegel zichtbaar kunnen worden gezet.

Tmin is helaas niet in te stellen. Wel ergens in een configuratie bestand zit een Tmin maar als je die hoger zet gaat de toon algoritme helemaal in de war. Die staat op 6 graden (minimaal aanvoer) en aanpassen heeft dus geen zin. Ik ben daar ook vaak tegenaan gelopen want bij sommige CV ketels wil je niet een te lage aanvoer vragen want dan gaan ze te snel pendelen. Maar dit kan je bij de CV ketel ook instellen. Negeren van een te lage aanvraag of beantwoorden met een hogere temp.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dankjewel voor je snelle reactie.
thehog schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:59:
Tmin is helaas niet in te stellen. Wel ergens in een configuratie bestand zit een Tmin maar als je die hoger zet gaat de toon algoritme helemaal in de war. Die staat op 6 graden (minimaal aanvoer) en aanpassen heeft dus geen zin. Ik ben daar ook vaak tegenaan gelopen want bij sommige CV ketels wil je niet een te lage aanvoer vragen want dan gaan ze te snel pendelen. Maar dit kan je bij de CV ketel ook instellen. Negeren van een te lage aanvraag of beantwoorden met een hogere temp.
Die optie ga ik eens opzoeken. Ik heb een convectorput met ventilatoren en als de ketel op lage T gaat pruttelen dan slaan de fans niet altijd aan en blokkeren ze juist de luchtstroom.
Nefit Trendline II trouwens, geen Tmin in het reguliere menu maar mogelijk in een servicemenu?
Edit: nee, ook niet in de service-instellingen. Weet iemand toevallig of er een verborgen servicemenu op deze ketel zit? Anders maar hopen dat het zelflerend vermogen van het moduleeralgoritme er op enig moment rekening mee gaat houden dat er een omslagpunt optreedt vanaf een bepaalde ventilatorinschakeltemperatuur (3x woordwaarde).

[Voor 25% gewijzigd door JME op 21-11-2022 10:05]

• KSR
  • Niet online
JME schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:43:
Bedoel je zoiets als dit?

of als je Toon geroot is: http://urltoon/mobile/#main
Wel even toegang geven in Toon zelf

[Voor 6% gewijzigd door KSR op 20-11-2022 22:51]

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 07:16
Ik heb met mijn warmtepomp een raar verschijnsel. Toon is aangesloten via Aan/Uit.

Op de wp kan ik aflezen of er “ demand” is. Wanneer ik Toon voor proef op 22 zet, gemeten 20. Dan heb ik niet continue demand. Is er een mogelijkheid om het “warmtevraag” te finetunen? Hysteris, dat soort zaken.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• JME

JME

zeg maar Jamie

thehog schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:59:
Kijk even naar:
http://toonip/happ_thermstat?action=getThermostatInfo
Daar staat achter currentInternalBoilerSetpoint de berekende/gevraagde aanvoer temp.

Dat zou eventueel wel in een tegel zichtbaar kunnen worden gezet.
Even gecheckt en ja hoor, daar staat ie. Makkelijk toegankelijk via de telefoon, daar heb je eigenlijk niet eens een tegel voor nodig.
Edit: herstel, toch wel, voor gebruik via de url lijk je namelijk telkens opnieuw externe toegang te moeten instellen op Toon. Of ik doe iets fout, ook goed mogelijk..
KSR schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:48:
[...]

Bedoel je zoiets als dit?

of als je Toon geroot is: http://urltoon/mobile/#main
Wel even toegang geven in Toon zelf
Die app gaat niet werken op iOS, en via die link strand ik in een wachtwoordmenu waar ik niet doorheen kom. Ook niet met Lokale Toegang en/of Mobiele Toegang ingeschakeld op de Toon zelf.

[Voor 7% gewijzigd door JME op 21-11-2022 14:49]

Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee