Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
DaRk PoIsOn schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:14:
Ik snap nog niet helemaal wat dit nou voor gerootte Toons betekent?
Geen toekomstige software updates meer. Dit zijn updates vanuit Eneco en die worden via een VPN binnengehaald.

[ Voor 17% gewijzigd door jobr op 14-04-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_dusa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 09:07

Me_dusa

Red een boom, eet een bever!

Goede tip, ben m nu aan het bijwerken :)

Me_dusa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Me_dusa schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:41:
Goede tip, ben m nu aan het bijwerken :)
Precies, als ik dit niet had gelezen was ik te laat. Heb hem gelijk maar geüpdatet

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 11:01
Ik ook op de valreep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Nou... ik hoef me nu dus nooit meer druk te maken over het updaten van m'n Toon 8)7
Lees het nu pas en zit nu dus permanent op 5.49.7....

VPN tunnel wordt niet meer opgezet...

Betekent dit, dat als je nog een Toon in doos hebt liggen, of niet aan de Wifi hebt hangen, dat je die nu ook nooit meer online krijgt? Mijn zwager heeft een Toon 2, maar die heeft door een wifi wachtwoord wijziging z'n Toon 2 nooit meer opnieuw gekoppeld lol.

En de Toon's die nog nieuw in doos zitten? of worden ze niet meer verkocht?

[ Voor 51% gewijzigd door FunFair op 15-04-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toonz
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:30
Toon 2 heeft een certificaat wat pas rond 2027 verloopt, echter, als je een Toon 2 update naar 5.49.16 krijgt hij nu wel direct een nieuw VPN certificaat. Onduidelijk is hoe lang de oude Toon2 certificaten nog bruikbaar blijven.
Toon 1 wordt al jaren niet meer verkocht. Kijk wel uit op marktplaats met het kopen van een Toon 1. Het zou zomaar kunnen dat die met verlopen certificaat vaker zullen worden aangeboden.
Ik verwacht zelf dat de oude Toon 2 certificaten nog wel even bruikbaar zijn. Eneco heeft tenslotte een flinke voorraad Toons 2 die nog wel aan de man gebracht moeten worden. Maar op een gegeven moment is dat ook afgelopen.

[ Voor 21% gewijzigd door Toonz op 15-04-2022 15:35 ]

member of the Toon Software Collective

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Ach ja... Het is dat Toon 2 zo foeilelijk is. Anders had ik de Toon 1 misschien daar nog wel voor ingeruild.
En anders stappen we wel een keer over naar een alternatief wat wel via een gratis/open API's te benaderen is.
Dat hele abonnement voor Toon slaat immers nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toonz
FunFair schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:46:
Ach ja... Het is dat Toon 2 zo foeilelijk is. Anders had ik de Toon 1 misschien daar nog wel voor ingeruild.
Da's waar, maar in het gebruik is een Toon 2 toch wel erg prettig. Zeer snelle response, geen spontane herstarts door geheugenproblemen. Geen beperkingen aan het aantal apps wat je wilt installeren.Als je het eenmaal hebt ervaren wil je nooit meer terug naar een Toon 1 ook al ziet die er beter uit.
P.S. De auteur heeft geen banden met Eneco of aandelen in Eneco :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Ik heb een geroote Toon 1 en heb denk ik 2x last gehad van een spontane herstart.
Nu heb ik er niet veel apps opstaan omdat ik toch bijna alles doe via Google hub, en er staat alleen ToonWater op en toch vind hem aardig snel. En helemaal via mijn telefoon of tablet.

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Lees dit nu pas. Vanavond foutmelding op de Toon 1 dat ie geen verbinding kan maken met het Service Center. Dat hoeft ie van mij ook niet want ik heb geen abo of extra programma’s, ik gebruik Toon gewoon als thermostaat. Firmware is 5.43.100. Ben ik nu het bokje en blijft Toon voortaan die foutmelding geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:02

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

JME schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 23:02:
Lees dit nu pas. Vanavond foutmelding op de Toon 1 dat ie geen verbinding kan maken met het Service Center. Dat hoeft ie van mij ook niet want ik heb geen abo of extra programma’s, ik gebruik Toon gewoon als thermostaat. Firmware is 5.43.100. Ben ik nu het bokje en blijft Toon voortaan die foutmelding geven?
Rooted of niet?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Niet geroot, gewoon origineel en zonder apps. Dat ding zou überhaupt geen contact hoeven hebben met het Service Center, behalve voor updates en juist dat heeft ie dus niet gedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:54
JME schreef op zondag 17 april 2022 @ 07:27:
Niet geroot, gewoon origineel en zonder apps. Dat ding zou überhaupt geen contact hoeven hebben met het Service Center, behalve voor updates en juist dat heeft ie dus niet gedaan..
Hij update nooit zelf. Geen witte balk gezien met dat er een update klaar stond?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Jawel, en toen zelf op Update geklikt. Maar niet heel recent of zo.
Edit: 5.43.100 was dus de laatste keer hier.

[ Voor 25% gewijzigd door JME op 17-04-2022 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 20:48

Winkiller

De Mopperpot

JME schreef op zondag 17 april 2022 @ 08:40:
Jawel, en toen zelf op Update geklikt. Maar niet heel recent of zo.
Edit: 5.43.100 was dus de laatste keer hier.
Wij ook, geen verbinding met service center maar wel paaseieren in het scherm. :?
Niet geroot, ik vindt het wel best zo.
Ook firmware: 5.43.100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Ik vind het ook wel best, zolang ik nu maar niet om de haverklap die witte balk in beeld krijg dat Toon geen verbinding met het Service Center krijgt. Het liefst zet ik de complete WiFi uit, maar dan gaat Toon dáár weer over miepen. Het is een beetje een Miep, die Toon van ons..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Winkiller schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:23:
[...]

Wij ook, geen verbinding met service center maar wel paaseieren in het scherm. :?
Niet geroot, ik vindt het wel best zo.
Ook firmware: 5.43.100.
Vrolijk pasen. Kijk ook eens naar Toon op Kerst en Valentijnsdag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 20:48

Winkiller

De Mopperpot

AW_Bos schreef op zondag 17 april 2022 @ 13:07:
[...]

Vrolijk pasen. Kijk ook eens naar Toon op Kerst en Valentijnsdag. ;)
Haha ja ik weet het, maar hangt dat niet samen met het service center ?
Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan of nagedacht of dat wel of niet bij elkaar hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toonz
De Toon 1 certificaten voor de VPN verbinding met het service center zijn allemaal verlopen, alleen iedereeen die vorige week de Toon 1 en de Toon 2 heeft bijgewerkt naar 5.49.16 heeft daarbij ook nieuwe certificaten gekregen (Toons met firmware die eindigde op .100 zijn bijgewerkt naar 6.0.2).
Ik vermoed dat alle Toon 1's die niet zijn bijgewerkt naar deze versie dus ook nooit meer een update zullen krijgen omdat er geen verbinding met het servicecenter meer kan worden gemaakt en Eneco dus ook niet op afstand in kan grijpen.

Een uitzondering hierop zijn Toons met firmware die nu nog eindigen op .100. Die halen weliswaar ook updates op via het VPN (wat nu niet meer lukt) maar die zijn nog wel benaderbaar door Eneco waarschijnlijk. Even wachten wat Eneco gaat doen voor deze groep.

De Toon 2 is een ander verhaal, die heeft op zich nog wel een geldig certificaat maar kan ook niet meer verbinden met het VPN op oudere firmwares. Ook hier is het afwachten wat Eneco gaat doen.
Een ander probleem voor Eneco is de huidige voorraad nieuwe Toon 2s: out of the box kunnen die nu niet meer worden geactiveerd. Ook een leuke uitdaging voor Eneco.

Waarschuwing: gebruik niet meer de ingebouwde recovery van de Toon 2, die brengt je naar versie 4.9.124 en die kan ook niet meer worden geactiveerd en voorzien van nieuwe firmware.

Mensen met een gerootte Toon (1 of 2) kunnen waarschijnlijk wel geholpen worden binnenkort, meer info op domoticaforum.eu tezijnertijd. Eerst even afwachten wat Eneco uit de hoge hoed gaat toveren.

Vrolijk Pasen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Toonz schreef op zondag 17 april 2022 @ 13:54:
De Toon 1 certificaten voor de VPN verbinding met het service center zijn allemaal verlopen, alleen iedereeen die vorige week de Toon 1 en de Toon 2 heeft bijgewerkt naar 5.49.16 heeft daarbij ook nieuwe certificaten gekregen (Toons met firmware die eindigde op .100 zijn bijgewerkt naar 6.0.2).
Ik vermoed dat alle Toon 1's die niet zijn bijgewerkt naar deze versie dus ook nooit meer een update zullen krijgen omdat er geen verbinding met het servicecenter meer kan worden gemaakt en Eneco dus ook niet op afstand in kan grijpen.

Een uitzondering hierop zijn Toons met firmware die nu nog eindigen op .100. Die halen weliswaar ook updates op via het VPN (wat nu niet meer lukt) maar die zijn nog wel benaderbaar door Eneco waarschijnlijk. Even wachten wat Eneco gaat doen voor deze groep.

De Toon 2 is een ander verhaal, die heeft op zich nog wel een geldig certificaat maar kan ook niet meer verbinden met het VPN op oudere firmwares. Ook hier is het afwachten wat Eneco gaat doen.
Een ander probleem voor Eneco is de huidige voorraad nieuwe Toon 2s: out of the box kunnen die nu niet meer worden geactiveerd. Ook een leuke uitdaging voor Eneco.

Waarschuwing: gebruik niet meer de ingebouwde recovery van de Toon 2, die brengt je naar versie 4.9.124 en die kan ook niet meer worden geactiveerd en voorzien van nieuwe firmware.

Mensen met een gerootte Toon (1 of 2) kunnen waarschijnlijk wel geholpen worden binnenkort, meer info op domoticaforum.eu tezijnertijd. Eerst even afwachten wat Eneco uit de hoge hoed gaat toveren.

Vrolijk Pasen :-)
Onderaan Toon 1 zit een USB-poort. Maar volgens mij zit deze er er ook maar voor de kat zijn viool.
Hoe handig zou het zijn dat je via deze ingang alsnog via een USB-stick een firmware-update erop kan zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:29
Ik heb momenteel een Toon 1 en zit eraan te denken om de Toon 2 aan te schaffen.
Past deze echter op dezelfde muurhouder als die van de Toon 1 of moet ik die ook vervangen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Zojuist even met de klantenservice gebeld over de foutmelding als Toon niet is bijgewerkt naar de laatste firmware. Volgens de uiterst vriendelijke en behulpzame dame kan dit alleen worden opgelost door de betreffende Toon in “het systeem” een andere “softwaregroep” te geven. Voorwaarde is dan wel dat de betreffende Toon in “het systeem” staat. En dat is alleen het geval als je een abonnementje hebt. Ah..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?p=100040#p100040

Wat een held! Nieuw certificaat opgevraagd en nu werkt de VPN tunnel weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

FunFair schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:54:
https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?p=100040#p100040

Wat een held! Nieuw certificaat opgevraagd en nu werkt de VPN tunnel weer!
Helaas krijg ik de volgende foutmelding:
code:
1
2
3
4
000cat: can't open '/root/newvpn/new.json': No such file or directory
cat: can't open '/root/newvpn/new.json': No such file or directory
unable to load certificate

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Metalfreak schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:01:
[...]

code:
1
2
3
4
Toon 1 of 2?
Misschien even posten op het domoticaforum?
https://www.domoticaforum...pic.php?t=11996&start=645

script is 12 minuten geleden nog geupdate naar 4.7.1, misschien werkt het nu wel. Ik had toevallig al de link uit de hosts gehaald, die nu als wijziging is doorgevoerd.

Zojuist geupdate naar de laatste firmware. Reboot duurde wel een minuut of 10. Kneep hem wel even dat de verbinding zo lang weg was, gezien ik de update vanaf werk heb uitgevoerd :+

[ Voor 23% gewijzigd door FunFair op 20-04-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

JME schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:28:
Zojuist even met de klantenservice gebeld over de foutmelding als Toon niet is bijgewerkt naar de laatste firmware. Volgens de uiterst vriendelijke en behulpzame dame kan dit alleen worden opgelost door de betreffende Toon in “het systeem” een andere “softwaregroep” te geven. Voorwaarde is dan wel dat de betreffende Toon in “het systeem” staat. En dat is alleen het geval als je een abonnementje hebt. Ah..
Wat bedoelen ze eigenlijk met 'andere software groep'?

Ik heb het idee dat ze met 'het systeem' het Toon-netwerk zowel technisch als administratief bedoelen?

Als je geen abonnementje hebt, zou je dus moeten rooten.

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 20-04-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

@AW_Bos geen flauw idee, vandaar dat ik het allemaal tussen aanhalingstekens plaatste. Voor mij was het nogal abracadabra, maar de mevrouw was druk aan het typen en checken. Uiteindelijk was de slotsom: of u neemt een abonnement en dan kan ik proberen u een nieuwe firmware te geven, of u leert leven met een uitroeptekentje rechtsbovenin uw Toon. Die keuze was niet heel ingewikkeld :+

[ Voor 8% gewijzigd door JME op 20-04-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toonz
JME schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:28:
Een 'abonnementje' is zo afgesloten en kan je altijd zonder kosten weer opzeggen binnen 14 dagen (of eerder als je de firmware hebt bijgewerkt :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37
Metalfreak schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:01:
[...]

code:
1
2
3
4
Probeer het nog eens inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Toonz schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:15:
[...]

Een 'abonnementje' is zo afgesloten en kan je altijd zonder kosten weer opzeggen binnen 14 dagen (of eerder als je de firmware hebt bijgewerkt :) )
Ik wacht wel even wat ervaringen van anderen af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maasmaas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:08
Het is mij ook weer gelukt om mijn (rooted) Toon 1 bij te werken. Hulde! Ik zat blijkbaar nog op 5.33.9 toen ik de berichten las over verlopen certificaten, maargoed hij loopt nu weer lekker bij.

Ik had bij de eerste keer updaten per ongeluk nog wel een verkeerd (oud) script opgehaald: uit de master ipv main branche (zo stond dat nog in mijn eigen aantekeningen 8) ). Ja toen wilde ie natuurlijk die VPN niet opzetten 8)7 Maar daarna de juiste te pakken en die ging soepel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 20:46
Dank voor de meldingen. Ik heb net in het TSC menuutje op 'check for updates' geklikt en ik ben weer helemaal up-to-date!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:55
Ik zit al aardig lang bij Eneco en gebruik Toon. Pas weer de nieuwste Toon gekregen vanwege een upgrade omdat ik mijn zonnepanelen wil monitoren. Eenmalige kosten 99 voor de Zon op Toon module in de meterkast omdat ik dan beter realtime alles kan zien in plaats van de mySolarEdge app. De app mySolarEdge heeft veel vertragingen en de Zon op Toon is wel realtime continue en je ziet veel meer als het om verbruik en terug leveren aan het net gaat. Zeer tevreden.

Alleen ik merk een verschil met opwekken. Module van Toon zit vaak maximaal 1 kWh ernaast einde van de dag met opwekken. Meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

thehog schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:36:
[...]

Probeer het nog eens inderdaad
Ik had niet meer gereageerd zag ik, maar inderdaad met die update werkte het wel :)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Draconian schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:09:
Alleen ik merk een verschil met opwekken. Module van Toon zit vaak maximaal 1 kWh ernaast einde van de dag met opwekken. Meer mensen last van?
Vergeleken met je omvormer?
Dat kan liggen aan de afstand tussen omvormer en je meterkast waar de zonoptoon module zit. Er gaat energie verloren op de kabel.
Wat zijn de wattpiek van je systeem en wat is de afstand van je omvormer tot de meterkast schat je in? Enig idee wat voor kabeldikte daar is gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Die zon op toon module is toch gewoon een kwh teller die pulst en wordt uitgelezen?

Ik begreep dat omvormers van zonnepanelen nog wel eens wat optimitisch zijn met meten. Zou ook het verschil kunnen maken. Maar 1kWh op een dag is nog wel redelijke afwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
thehog schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:55:
[...]

Dat kan liggen aan de afstand tussen omvormer en je meterkast waar de zonoptoon module zit. Er gaat energie verloren op de kabel.
Wat zijn de wattpiek van je systeem en wat is de afstand van je omvormer tot de meterkast schat je in? Enig idee wat voor kabeldikte daar is gebruikt?
De toon module is gewoon een stroom meting. Dat zou hetzelfde moeten zijn ook al heb je een hele slechte kabel. Ik zie echter ook verschil tussen mijn solaredge en toon alleen niet zo extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
thehog schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:55:
[...]

Het is een SolarEdge H5000 omvormer met 3,5 kWh piek. 10 panelen vol in de zon tot 15 uur ongeveer en de andere kant van het dak 9 panelen die dan later op de dag zon pakken. Pak met deze dagen 34 kWh op een dag. Kabel is nieuw getrokken met in de meterkast 25 ampere afgezekerd. Dikte 3 x 4 kwadraat. Op dit moment geeft de omvormer aan 30,7 kWh opgewekt. De module van Toon geeft aan 29,9 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Draconian schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:21:
[...]

Het is een SolarEdge H5000 omvormer met 3,5 kWh piek. 10 panelen vol in de zon tot 15 uur ongeveer en de andere kant van het dak 9 panelen die dan later op de dag zon pakken. Pak met deze dagen 34 kWh op een dag. Kabel is nieuw getrokken met in de meterkast 25 ampere afgezekerd. Dikte 3 x 4 kwadraat. Op dit moment geeft de omvormer aan 30,7 kWh opgewekt. De module van Toon geeft aan 29,9 kWh.
Dat is voldoende dik. 3500 wattpiek had prima over 1 fase gekund zelfs :)

Dat verklaard dan niet het verlies (of er zit ergens een kabel niet erg goed vast). Maar je moet het ook niet als erg beschouwen. De toon is puur voor visuele beeld en wordt niet gebruikt voor je afrekening. Dat het er een kWh naast zit is dan jammer maar maakt voor het visuele beeld niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Snowhite0901 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:04:
[...]

De toon module is gewoon een stroom meting. Dat zou hetzelfde moeten zijn ook al heb je een hele slechte kabel. Ik zie echter ook verschil tussen mijn solaredge en toon alleen niet zo extreem.
Ehm, juist wel. Stroom raakt verloren op de kabel, vooral als die heel slecht is. Hoe meer weerstand hoe meer hij opwarmt en dat kost energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
thehog schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:24:
[...]

Dat is voldoende dik. 3500 wattpiek had prima over 1 fase gekund zelfs :)

Dat verklaard dan niet het verlies (of er zit ergens een kabel niet erg goed vast). Maar je moet het ook niet als erg beschouwen. De toon is puur voor visuele beeld en wordt niet gebruikt voor je afrekening. Dat het er een kWh naast zit is dan jammer maar maakt voor het visuele beeld niet veel uit.
Het is 1 fase. Maar 25 ampère automaat is wel een overkill geweest ja. Zal van de week even de schroeven checken van de module. Monteur van Toon was snel klaar en was vergeten de gasmeting op de Toon zelf weer te activeren ook. Te druk hebben die lui het.

Kabel is splinternieuw. Geen slechte oude kabel.

Automatische zekering zit rechtsonder. Module boven rechts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XstexNrzcuIsNGMLUF8kcUQ-1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXyTKoDQEqahK9Vkyv2pcMJ1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
thehog schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:27:
[...]

Ehm, juist wel. Stroom raakt verloren op de kabel, vooral als die heel slecht is. Hoe meer weerstand hoe meer hij opwarmt en dat kost energie.
Misschien toch nog even terug naar de natuurkunde les.... Er komt spanning over de kabel te staan, maar er kan geen stroom verminderen in een kabelv iets met kirchoff. Je hebt wel gelijk dat met een lagere spanning in je meterkast je ook een lager vermogen berekent overigens. Ik weet alleen niet of hij ook spanning meet.

[ Voor 5% gewijzigd door Snowhite0901 op 28-04-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Snowhite0901 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:38:
[...]

Misschien toch nog even terug naar de natuurkunde les.... Er komt spanning over de kabel te staan, maar er kan geen stroom verminderen in een kabelv iets met kirchoff. Je hebt wel gelijk dat met een lagere spanning in je meterkast je ook een lager vermogen berekent overigens. Ik weet alleen niet of hij ook spanning meet.
Ok stroom vs vermogen. Je hebt gelijk. Ik was even te snel met stroom vs vermogen :-)
Er is een spanningsverlies over de kabel (want weerstand). Stroom blijft gelijk. Maar we hebben het hier over een vermogensmeter en inderdaad niet over stroom. Door de spanning lager is is dus ook het vermogen lager en dus de totaal gemeten kWh lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Draconian schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:31:
[...]

Het is 1 fase. Maar 25 ampère automaat is wel een overkill geweest ja. Zal van de week even de schroeven checken van de module.
Oeps ja, ik las even snel 3 fases 4mm2 maar er staat toch duidelijk 3 aders :0
Check ook even de aansluitingen bij de automaat en bij de omvormer. Je weet maar nooit.

Maar 1kWh op een dag verliezen, pak hem beet 12 uuur zon, betekend zo'n 80Watt continu verlies (even grof simpel rekenen). Als dat omgezet wordt in warmte dan zou dat redelijk voelbaar moeten zijn.
Wat je ook eens kan doen is de spanning meten bij de omvormer en bij de zonoptoon module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
[hier ging wat mis

[ Voor 95% gewijzigd door Snowhite0901 op 28-04-2022 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
Draconian schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:21:
[...]

Dat is overdreven... Ik heb veel meer wp op het zuiden op een 4000.... En dat is prima op elkaar afgestemd. Wat is de waarde van je hoofdzekering? Want ik vermoed dat er iets niet goed gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Snowhite0901 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:32:
[...]

Dat is overdreven... Ik heb veel meer wp op het zuiden op een 4000.... En dat is prima op elkaar afgestemd. Wat is de waarde van je hoofdzekering? Want ik vermoed dat er iets niet goed gaat...
Hoofdzekering is uit mijn hoofd 35 ampère. 1 fase maar deze woningen. Op het zuiden 10 panelen van 375wp. Op het noorden 9 panelen van 375wp met allemaal een eigen p401 optimizer. Rond 14 uur vangen ze allemaal zon. Maar kom nooit boven de 3,5 kWh piek. Monteur zei omdat ik over twee verschillende vlakken heb verdeeld maar ze zitten wel allemaal op 1 string. Ik heb nu weer 1 kWh verschil. 33,1 op de omvormer en 32,1 op de Toon. Afbeelding hieronder van mijn schuine dak. Nok in het midden dus.

Zou de 25 ampere zekering de oorzaak kunnen zijn? Heb ook nog een nieuwe 20 ampere liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7o60v5gM8_l4ThqTHEfmR9zAmSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0gpOOS4jmeR4JuEDsSGVH9Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Draconian op 28-04-2022 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
Draconian schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:43:
[...]
.

Zou de 25 ampere zekering de oorzaak kunnen zijn? Heb ook nog een nieuwe 20 ampere liggen.

[
Nee, is misschien een ander probleem met selectiviteit....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Snowhite0901 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:26:
[...]

Nee, is misschien een ander probleem met selectiviteit....
Wat heeft dat er nou mee te maken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Draconian schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:43:
[...]

Hoofdzekering is uit mijn hoofd 35 ampère. 1 fase maar deze woningen. Op het zuiden 10 panelen van 375wp. Op het noorden 9 panelen van 375wp met allemaal een eigen p401 optimizer. Rond 14 uur vangen ze allemaal zon. Maar kom nooit boven de 3,5 kWh piek. Monteur zei omdat ik over twee verschillende vlakken heb verdeeld maar ze zitten wel allemaal op 1 string. Ik heb nu weer 1 kWh verschil. 33,1 op de omvormer en 32,1 op de Toon. Afbeelding hieronder van mijn schuine dak. Nok in het midden dus.
Hoe kunnen panelen op het noorden om 14u zon vangen? Alleen als het lichtbewolk is lijkt mij.
Maar 10 panelen 375wp is sowieso al 3750wp, met dan nog 9 panelen op het noorden die er wat bij doen (met potentieel door licht bewolking best nog wat opwek) begrijp ik die solaredge 5000 wel met de 25A zekering.

Als je zegt 3.5kWh piek bedoel je dan 3,5kW piek (kWh in wattpiek is dus niet correct) of dat ze max 3.5kwh per paneel op een dag opleveren? Want een 375Wp paneel is dus 375Wp en 10 er van dus 3750Wp :)
Nee hoor dat veroorzaakt jouw probleem echt niet. Ik denk of een niet erg goed aangedraaide aansluiting of een overoptimitische solaredge.
En 25A is prima selectief bovenop de 35A hoofdzekering trouwens, maar dat staat dus helemaal los van deze vraag van jou.

[ Voor 7% gewijzigd door thehog op 28-04-2022 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
thehog schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:28:
[...]

Wat heeft dat er nou mee te maken 8)7
Ik zei toch al dat dat geen invloed heeft, maar kan een ander probleem zijn .. Ik weet dat mijn 20A al eigenlijk niet mag ( maar kan wel omdat het automaten zijn)
Edit: ik heb dan ook naar 25a hoofdzekering... Sorry voor de verwarring

Anyway ik zal morgen ook even toon en solaredge vergelijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Snowhite0901 op 28-04-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
thehog schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:33:
[...]

Hoe kunnen panelen op het noorden om 14u zon vangen? Alleen als het lichtbewolk is lijkt mij.
Maar 10 panelen 375wp is sowieso al 3750wp, met dan nog 9 panelen op het noorden die er wat bij doen (met potentieel door licht bewolking best nog wat opwek) begrijp ik die solaredge 5000 wel met de 25A zekering.

Als je zegt 3.5kWh piek bedoel je dan 3,5kW piek (kWh in wattpiek is dus niet correct) of dat ze max 3.5kwh per paneel op een dag opleveren? Want een 375Wp paneel is dus 375Wp en 10 er van dus 3750Wp :)

[...]

Nee hoor dat veroorzaakt jouw probleem echt niet. Ik denk of een niet erg goed aangedraaide aansluiting of een overoptimitische solaredge.
En 25A is prima selectief bovenop de 35A hoofdzekering trouwens, maar dat staat dus helemaal los van deze vraag van jou.
Met 3,5 kW piek bedoel ik de maximale piek van opwekken in vol zonlicht. Ik pak even een oudere screenshot. Is pas 5 april dit jaar in dienst gegaan de set. Ik kom nooit boven de 3,5. Ook als het heel de dag helder is. Dan non stop de 3,5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60hoNosHa-5fJRNn2rM4ORI9aac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9g1VYWXy3JmdhTgrDRnA0VO.jpg?f=fotoalbum_large

Even screenshot van de hele maand. Nooit boven de 3,5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5tQpdCnMcmQcPEyX3iNrBJjMfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlZTpa8iANp7rpG8NKw2XleE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Draconian op 28-04-2022 19:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
Draconian schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:55:
[...]

Met 3,5 kW piek bedoel ik de maximale piek van opwekken in vol zonlicht. Ik pak even een oudere screenshot. Is pas 5 april dit jaar in dienst gegaan de set. Ik kom nooit boven de 3,5. Ook als het heel de dag helder is. Dan non stop de 3,5.
Dat is dan nog niet je wattpiek. Die is berekend door je installateur op basis van je type panelen en je ligging plus mogelijks schaduw etc.
Dat je nu max 3.5kW hebt gezien betekend niet dat het er nog boven kan komen. Zoals gezegd kan een beetje bewolking in jouw geval heel gunstig uitpakken. Indirecte straling van zonlicht via de wolken naar de noordpanelen jouw zomaar boven die 3.5kW helpen en zou mij niet verbazen dat je zo boven de 4kW of zelfs 4.5kw uit komt. Die 5kW omvormer is zeker geen overschatting zoals ik het nu zie.

Ergens half mei tot half juni zal je je echte piek zien. Dan is het vaak nog koud genoeg maar voldoende hoge zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
datumtoonSE
28-42829.1
27-42626.5
26-42121.7

Dus ook soms een kwh.... maar wat opvalt is dat je van vorige dagen geen kommagetal meer kan zien. Zou het daar niet ook in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oepi-loepi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 22:14
Als de qubino een meetafwijking in het negatieve heeft van max 5% en de solaredge in het positieve ontstaan verschillen. Een stroommeting heeft nu eenmaal meetafwijkingen. De toon en ook de solaredge geven alleen de waarden door als indicatief getal en maken plaatjes ter beeldvorming. Uiteindelijke afrekening wordt gedaan aan de hand van gegevens van de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Hier hebben we een oude Toon 1 aan de wand die soms monsterlijk traag is, en zichzelf reset. Door Zon op Toon is dat ding helemaal traag, lijkt wel.

Ikzelf sta hierom te springen om Toon 2, en heb inmiddels contact met Eneco gehad, maar ik wil wel graag alle gegevens van begin tot eind weer importeren in de nieuwe Toon. Het was een veelbelovend gesprek want ze gaven aan dat je via het menu dus een export kan laten maken (http://toon/export.zip) zodat je die gegevens kan bewaren. Eigenlijk wist is dit al maar mij gaat het om het importeren wat nu niet kan.

Toen ik ze hiermee confronteerde zeiden ze dat ze dit in de toekomst plannen hebben om dit via een monteur weer te laten importeren. Maar voor nu was zijn advies om 'Toon te kraken'. ;)

Nu ben ik benieuwd of andere mensen het voor elkaar hebben om de gegevens van de oude Toon 1 over te zetten naar Toon 2. In ieder geval lijkt het mij dat je met die export.zip wel wat kan bereiken.
Hopelijk is er iemand met ervaring? Ik las dat Quby ook op vriendelijke verzoek een poortje (SSH denk ik) open kon zette voor root mogelijkheden, alhoewel ik niet weet of ze dat nog steeds doen. Maar dan moet er ik nog een importscript voor hebben :P

Ik hoop dat iemand ervaringen kan delen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:21
@AW_Bos

Dit misschien?
https://www.domoticaforum...3&t=12168&start=15#p96410

Kan me herinneren dat ik hiernaar heb gekeken bij de overstap van T1 naar T2, weet niet meer of het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toonz
Deze tool werkt perfect voor het overzetten van je data maar let wel dat de ontvangende Toon geroot moet zijn om de gegevens in te kunnen lezen van de oude Toon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Kijk, daar heb ik zeker wat aan. :)

Geen idee of Eneco de oude Toon 1 straks meeneemt. Dus zodra ik de monteur even een kopje koffie geef, laat ik eerst even een export draaien van de oude Toon ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toonz
overigens hoef je de nieuwe Toon niet direct te rooten, het inlezen kan ook op een later moment zonder verlies van data. Bewaar alleen de export.zip file heel goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
Tot vorige week kon ik contact maken met de Toon als ik buiten mijn eigen Wifi-netwerk was maar opeens lukt dit niet meer. En voor zover ik weet heb ik niets aangepast.

Via de webbrowser toets ik dan in: http://86.91.x.xxx/mobile/#main en dan had ik contact maar dat werkt dus niet meer. Ik heb eigenlijk geen idee waar ik het zoeken moet om dit op te lossen.
Moet ik iets op mijn router (Experiabox) aanpassen of in de Toon zelf?

Wie kan me (opgang)helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@bruce the boss

Mogelijk is het ip-adres of het poortnummer veranderd.
Ik zou eerst even kijken of het lokaal nog wel werkt en dan het IP van de toon en de bijbehorende port forwards checken.

Dat klinkt als een heel slecht idee; toegang tot de toon via http.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
RudolfR schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:40:
@bruce the boss

Mogelijk is het ip-adres of het poortnummer veranderd.
Ik zou eerst even kijken of het lokaal nog wel werkt en dan het IP van de toon en de bijbehorende port forwards checken.

Dat klinkt als een heel slecht idee; toegang tot de toon via http.
Bedankt voor je reply maar hoe kan ik anders de Toon bereiken als ik buiten mijn netwerk ben?
Zijn daar andere manieren voor dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
Via een VPN of een reverse proxy met ssl-encryptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Straks wordt Toon 2 aan de wand opgehangen door Eneco. Maar heeft iemand ervaring om die export.zip van Toon 1 te importeren in Toon 2?

Ik heb al zitten kijken in de source die ik hier tegenkwam: https://www.domoticaforum...3&t=12168&start=15#p96410

Hij roept dus http://toon/hcb_rrd aan met en zwik aan argumenten.
Deze staat dus voor enkele uurtjes open als ik de export wil downloaden. Netjes.
Echter krijg ik steevast een 'forbidden 403' terug, omdat deze niet ge-root is.

Kan Eneco of Quby hier wat mee om wat tijdelijk open te zetten?
In het verleden deden ze dit geloof ik, herinner ik mij nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 16:45
Oke wie kan me helpen, want ik kom er zelf totaal niet meer uit.

Ik heb al jaren een toon 1 aan mijn muur hangen, maar afgelopen weekend heb ik zonnepanelen gelegd.
Nu wilde ik graag ook op mijn toon de opbrengst willen zien en heb dus een abonnement afgesloten.
Code gekregen en zag dat ik eerst terug moest gaan naar fabrieksinstellingen.

Dat heb ik dus gedaan en kom in de installatie wizard terecht.
Verbonden met mijn wifi netwerk, maar verder dan dat kom ik dus niet.
Ik kan niet op activeren bij service center klikken.

Hier zit ik dus vast.
Iemand die me kan helpen?

PS, let niet op de wifinaam want ik wilde m gaan rooten, maar dat gaat dus ook niet.

Edit: ook met ethernet verbonden zonder resultaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Z07O9tolBn5Sx1kD1M_8LaiuB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fv4oWLMNiZsimoQ3olPnwe2W.jpg?f=fotoalbum_large

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toonz
AW_Bos schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:25:
Straks wordt Toon 2 aan de wand opgehangen door Eneco. Maar heeft iemand ervaring om die export.zip van Toon 1 te importeren in Toon 2?

Ik heb al zitten kijken in de source die ik hier tegenkwam: https://www.domoticaforum...3&t=12168&start=15#p96410

Hij roept dus http://toon/hcb_rrd aan met en zwik aan argumenten.
Deze staat dus voor enkele uurtjes open als ik de export wil downloaden. Netjes.
Echter krijg ik steevast een 'forbidden 403' terug, omdat deze niet ge-root is.

Kan Eneco of Quby hier wat mee om wat tijdelijk open te zetten?
In het verleden deden ze dit geloof ik, herinner ik mij nog.
Eneco zal hier niets voor je kunnen gaan betekenen. Rooten is de enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
da_stiech schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:01:

Ik heb al jaren een toon 1 aan mijn muur hangen, maar afgelopen weekend heb ik zonnepanelen gelegd.
Nu wilde ik graag ook op mijn toon de opbrengst willen zien en heb dus een abonnement afgesloten.
Code gekregen en zag dat ik eerst terug moest gaan naar fabrieksinstellingen.

Dat heb ik dus gedaan en kom in de installatie wizard terecht.
Verbonden met mijn wifi netwerk, maar verder dan dat kom ik dus niet.
Ik kan niet op activeren bij service center klikken.

Hier zit ik dus vast.
Iemand die me kan helpen?

PS, let niet op de wifinaam want ik wilde m gaan rooten, maar dat gaat dus ook niet.

Edit: ook met ethernet verbonden zonder resultaat

[Afbeelding]
Je hebt toch een abonnement afgesloten? Dus wat zegt Eneco? Je eerste lijn voor support hiervoor.

Maar lees ook even hier mee, https://toonforum.nl/d/23...n-verbinding-met-eneco/55, hier staat je oorzaak. Ben dus wel benieuwd wat Eneco voor jou kan betekenen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Toonz schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:28:
[...]

Eneco zal hier niets voor je kunnen gaan betekenen. Rooten is de enige optie.
Vooruit....

Maar ik meen dat Eneco of Quby dat vroeger 'op vriendelijk verzoek' kon doen, toch?
Ik snap dat tijden veranderen.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

da_stiech schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:01:
[...]

[Afbeelding]
Ik vrees ook dat het om het geval gaat van de verlopen VPN-certificaat. Ikzelf heb sinds vandaag Toon 2, maar dan via Eneco zelf, als vervanger van Toon 1 (enkel omdat Toon 1 echt rete traag was). Maar hier duurde het activeren wat langer. Het heeft zelfs een ruim kwartier geduurd. Volgens de monteur komt dit door een storing bij Eneco. Activaties gaan laatste tijd best traag.

Maar gezien je verhaal neig ik toch naar het cerificaat-issue te denken. Rooten lijkt me de enige optie of Eneco bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
AW_Bos schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:25:
[...]

Ik vrees ook dat het om het geval gaat van de verlopen VPN-certificaat. Ikzelf heb sinds vandaag Toon 2, maar dan via Eneco zelf, als vervanger van Toon 1 (enkel omdat Toon 1 echt rete traag was). Maar hier duurde het activeren wat langer. Het heeft zelfs een ruim kwartier geduurd. Volgens de monteur komt dit door een storing bij Eneco. Activaties gaan laatste tijd best traag.

Maar gezien je verhaal neig ik toch naar het cerificaat-issue te denken. Rooten lijkt me de enige optie of Eneco bellen.
Op een toon2 kan de activatie inderdaad langer duren. Heeft met zelfde probleem te maken (te veel om even uit te leggen) maar alleen voor de toon1 gaat het helemaal niet werken. Tenzij ze al op de nieuwste software draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 16:45
thehog schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:32:
[...]

Je hebt toch een abonnement afgesloten? Dus wat zegt Eneco? Je eerste lijn voor support hiervoor.

Maar lees ook even hier mee, https://toonforum.nl/d/23...n-verbinding-met-eneco/55, hier staat je oorzaak. Ben dus wel benieuwd wat Eneco voor jou kan betekenen ook.
Thanks voor de link, heb idd hetzelfde probleem met het certificaat
Ik neem van de week even contact op met Eneco hierover en eens zien wat ze gaan doen.

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Eneco geeft aan achter de schermen nog steeds hard aan een oplossing te werken. Ik geloof er echter niet meer in, zeker omdat men voor een softwarematige oplossing een verbinding met het service center nodig gaat hebben en het probleem is nu juist dat die verbinding er niet meer is.
Nu heb ik een Toon1. Doet het op zich prima, al is ie wat traag. Het is voor mij best werkbaar, maar ik kan die foutmelding niet uitstaan. Rooten kost me 4 tientjes en als ik er functies bij krijg dan kan het dat waard zijn. Of is Toon1 zodanig traag dat je toch amper iets extra’s er fatsoenlijk op kan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
JME schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:39:
Eneco geeft aan achter de schermen nog steeds hard aan een oplossing te werken. Ik geloof er echter niet meer in, zeker omdat men voor een softwarematige oplossing een verbinding met het service center nodig gaat hebben en het probleem is nu juist dat die verbinding er niet meer is.
Nu heb ik een Toon1. Doet het op zich prima, al is ie wat traag. Het is voor mij best werkbaar, maar ik kan die foutmelding niet uitstaan. Rooten kost me 4 tientjes en als ik er functies bij krijg dan kan het dat waard zijn. Of is Toon1 zodanig traag dat je toch amper iets extra’s er fatsoenlijk op kan draaien?
Dat laatste. Je kan het laten rooten voor alleen die update te krijgen en zonder abonnement te kunnen draaien maar voor de apps is het eigenlijk niet de moeite waard meer.

Overigens is 40 euro voor rooten wel duur hoor. Het is 10 minuten werk. Probeer gewoon eens een paar rooters te vragen of je ergens goedkoper kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-09 22:08
Ik heb een nieuwe woning en daar hangt een Toon. Ik geef helemaal niks om domotica en m'n kachel staat eigenlijk altijd uit, tenzij het buiten écht koud is.

De Toon is niet aangesloten op internet en ik wil hem eigenlijk gewoon op de meest energiezuinige stand zetten. Iemand een idee wat de beste optie is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
civspeler schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:00:
Ik heb een nieuwe woning en daar hangt een Toon. Ik geef helemaal niks om domotica en m'n kachel staat eigenlijk altijd uit, tenzij het buiten écht koud is.

De Toon is niet aangesloten op internet en ik wil hem eigenlijk gewoon op de meest energiezuinige stand zetten. Iemand een idee wat de beste optie is?
Meest energiezuinig is op 10 graden zetten en de warmwater voorverwarming uit zetten en pas de temperatuur verhogen als het echt koud is.

edit: en nog zuiniger: de toon uitzetten, want die verbruikt ook stroom :)

[ Voor 6% gewijzigd door thehog op 11-06-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
thehog schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:05:
[...]

Meest energiezuinig is op 10 graden zetten en de warmwater voorverwarming uit zetten en pas de temperatuur verhogen als het echt koud is.

edit: en nog zuiniger: de toon uitzetten, want die verbruikt ook stroom :)
Hmmm ja, Toon uitzetten, zat ik wel over te denken.

Maar de Toon is ook de thermostaat, of niet? Want ik ben een beetje bang dat m'n CV-ketel van slag raakt als ik hem helemaal uit zet. En ik wil wel kunnen douchen, dat dan weer wel. ;)

De "warmwater voorverwarming", is dat iets in de Toon of in de CV-ketel?

Probleem is dat het een huurwoning betreft en ik dus met een verhuurder te maken heb. En ik verwacht dat die minder blij zal worden als ik de boel laat ontsporen en er een monteur bij moet komen. Want ik heb er zelf niet al te veel verstand van (is m'n allereerste CV-ketel ooit :')).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

thehog schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:46:
[...]

Dat laatste. Je kan het laten rooten voor alleen die update te krijgen en zonder abonnement te kunnen draaien maar voor de apps is het eigenlijk niet de moeite waard meer.

Overigens is 40 euro voor rooten wel duur hoor. Het is 10 minuten werk. Probeer gewoon eens een paar rooters te vragen of je ergens goedkoper kan krijgen.
Tsja, daar was ik al bang voor.
En rooten is inderdaad een klusje van niks, maar je hebt wel de spullen nodig. Er zijn een paar rooters op Marktplaats actief en die vragen 30-35 euro. Daar komen dan nog verzendkosten heen en terug bij, maar het is goedkoper dan alles voor eenmalig gebruik zelf aanschaffen. Mooi verdienmodel, dat wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
civspeler schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:12:
[...]

Hmmm ja, Toon uitzetten, zat ik wel over te denken.

Maar de Toon is ook de thermostaat, of niet? Want ik ben een beetje bang dat m'n CV-ketel van slag raakt als ik hem helemaal uit zet. En ik wil wel kunnen douchen, dat dan weer wel. ;)

De "warmwater voorverwarming", is dat iets in de Toon of in de CV-ketel?

Probleem is dat het een huurwoning betreft en ik dus met een verhuurder te maken heb. En ik verwacht dat die minder blij zal worden als ik de boel laat ontsporen en er een monteur bij moet komen. Want ik heb er zelf niet al te veel verstand van (is m'n allereerste CV-ketel ooit :')).
Ja de toon is de thermostaat. Maar je CV ketel zal echt niet van slag gaan als je hem op 10 graden zet. Dat is namelijk gewoon de kamel temperatuur waarbij de CV ketel wordt gevraagd om op te starten door de Toon.

Wamwater voorziening kan je soms uitzetten in de Toon (als de Toon goed kan praten met de CV ketel, oudere ketels vaak niet) maar ook in de CV ketel. Dat zorgt er voor dat de CV ketel het warme water niet warm houdt (water voor douche en warme kraan) maar pas warmt maakt als de kraan open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
JME schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:28:
[...]

Tsja, daar was ik al bang voor.
En rooten is inderdaad een klusje van niks, maar je hebt wel de spullen nodig. Er zijn een paar rooters op Marktplaats actief en die vragen 30-35 euro. Daar komen dan nog verzendkosten heen en terug bij, maar het is goedkoper dan alles voor eenmalig gebruik zelf aanschaffen. Mooi verdienmodel, dat wel ;)
Toen ik het nog deed vroeg ik gewoon 10 euro excl verzendkosten. Probeerde hiermee de prijs van de anderen ook te drukken maar helaas lukte dat niet. Men bleef die andere ook vinden en rijkelijk betalen.
Het verschil zit wel in de nazorg. Voor 10 euro gaf ik er geen advies en nazorg bij. Het is geroot maar verder geen vragen achteraf.

Maar 40 euro is misschien ook net te laag dat mensen er niet over willen nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
thehog schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:47:
[...]

Ja de toon is de thermostaat. Maar je CV ketel zal echt niet van slag gaan als je hem op 10 graden zet. Dat is namelijk gewoon de kamel temperatuur waarbij de CV ketel wordt gevraagd om op te starten door de Toon.

Wamwater voorziening kan je soms uitzetten in de Toon (als de Toon goed kan praten met de CV ketel, oudere ketels vaak niet) maar ook in de CV ketel. Dat zorgt er voor dat de CV ketel het warme water niet warm houdt (water voor douche en warme kraan) maar pas warmt maakt als de kraan open gaat.
Bedankt! Ik had de Toon inderdaad al een tijdje op 10 graden staan. Maar helemaal uitzetten... lijkt me een beetje onvoorspelbaar wat er dan gebeurt, omdat de ketel dan geen signaal meer krijgt.

Zodra ik wat meer tijd heb, zal ik me zelf eens wat meer in die Toon en ketel gaan verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
civspeler schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:54:
[...]

Bedankt! Ik had de Toon inderdaad al een tijdje op 10 graden staan. Maar helemaal uitzetten... lijkt me een beetje onvoorspelbaar wat er dan gebeurt, omdat de ketel dan geen signaal meer krijgt.

Zodra ik wat meer tijd heb, zal ik me zelf eens wat meer in die Toon en ketel gaan verdiepen.
Geen signaal vanuit de Toon is geen warmtevraag naar de ketel. Niks mis mee.
Het signaal voor warm water voor uit de kraan heeft daar niks mee te maken. Dat bepaalt de CV ketel zelf met een water flow schakelaar (=zodra er warm water gaat lopen schakelt hij automatisch de branders aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Ik lees op toonforum.nl dat Eneco een oplossing heeft voor het D03 probleem. Als ik het goed begrijp, dan gaan ze de klok op hun NTP server terugzetten, zodat Toons met verlopen licentie denken dat ze toch nog binnen licentie vallen en dus weer bij het Service Center kunnen en gaan updaten. Om dat te kunnen doen, moeten ze alle overige Toons eerst updaten om ze te vertellen die teruggang in de tijd te negeren. Dan kunnen ze de ouwe meuk updaten. En dan moeten ze alles weer rechtzetten voor iedereen. Een omvangrijke operatie die nog wel even kan duren, maar er gloort dus licht aan de horizon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokkert1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 20:23
Goedemiddag,
ik ben van plan een Toon thermostaat te koppelen via homebridge aan homekit. nu is mijn vraag: moet ik om dat werkend te hebben ook nog een abonnement hebben of kan ik deze opzeggen en blijft toon gewoon werken met homebridge?
ik heb online nergens antwoord kunnen vinden op mijn vraag, excuses als dit toch al ergens beantwoord is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Voor de homebridge toon plugin heb je een abonnement nodig omdat dat via de (werkt dat uberhaupt nog?) officiele api site van de toon gaat.
Voor de homeridge rootedtoon plugin heb je een rooted toon nodig. maar dan geen abonmment meer https://www.npmjs.com/package/homebridge-rootedtoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Ik wilde van m'n Toon 2 (rooted) de energietarieven aanpassen, maar ik kom er via SSH niet meer bij.
(Via de GUI is het wel gelukt)

De foutmelding is:
'Unable to negotatiate with x.x.x.x port 22: no matching host key type found. Their offer: ssh-rsa'

Ik heb wel ergens key access ingeregeld, maar inloggen met een wachtwoord kon ook altijd nog wel.
Wat is er veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
gebruik een andere ssh client

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 14:23
meer personen die na de 607 update problemen met hun toon hebben.
Krijg na 30-60 minuten een D02 foutmelding... enige manier om er vanaf te komen is een factory reset.
Daarna werkt het weer voor 30-60 minuten, en krijg je weer een D02 error!

Aan het netwerk settings aan mijn zijde is niks veranderd. Ook Pi-Hole laat alle DNS requesten door!

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Een factory reset of gewone reset?

Met 6.0.7 zitten alle Toons op de IOT omgeving (daar waar voorheen alleen de 5.x.100 toons op zaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ikzelf heb ook nu 6.0.7 en dat werkt prima. Die upgrade van 5.xx naar 6.xx heeft ermee te maken dat Toon op een ander nieuw (stabieler) netwerk van Eneco zit. Ik ben benieuwd of dit ook beter werkt met de Home Assistent integratie die maar niet wilt lukken. Zie daarvoor het betreffende topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
@AW_Bos ik heb het werkend.... was wat uitzoekwerk.. maar hij doet het weer.

de stappen zijn

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Maak de API aan met callback https://my.home-assistant.io/redirect/oauth
2. plaats de juiste API Gegevens in configuration.yaml
3. Start de Toon integratie
4. Er wordt nu gevraagd om je ip gegevens (of wel http://xx.yy.zz.aa:8123 of je externe url)
5. Sla deze op
6. Als het goed is krijg je nu te zien dat je Toon integratie is toegevoegd, maar dat er problemen met de API zijn
7. Verander je callback gegevens met de gegevens die je onder 4 heb ingevuld
8. Het werkt

Hopelijk heb je hier wat aan!

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
All,

er is een nieuw update voor de toon 608

Deze heeft voor mij het D02 probleem verholpen (tot nu toe!)

EDIT2

Blijkbaar is gisteren 609 geinstalleerd op mijn toon... en de D02 problemen zijn weer terug!

[ Voor 46% gewijzigd door MAdD op 21-07-2022 09:16 . Reden: typo + edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

MAdD schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:27:

de stappen zijn

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
4. Er wordt nu gevraagd om je ip gegevens (of wel http://xx.yy.zz.aa:8123 of je externe url)
5. Sla deze op
6. Als het goed is krijg je nu te zien dat je Toon integratie is toegevoegd, maar dat er problemen met de API zijn
8. Het werkt

Ik ga eens kijken! Net terug van vakantie dus weer frisse moed :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

MAdD schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:27:

de stappen zijn

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
5. Sla deze op
8. Het werkt

Jazeker, het werkt weer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dma-creations
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-08-2022
Heb een geroote toon aangeschaft heb meerdere omvormers en wou deze gebruiken om mijn teruglevering / verbruik realtime te laten zien.
Dit was altijd mogelijk zelf als Enexus monteur gewerkt bij het verwisselen van meters velen aangesloten ook met zonnepanelen die dan netjes de terug weergave aangaven op toon.

Nu blijkt Eneco een update gedaan te hebben in 2017 dat de data van de p1 poort het energie verbruik alleen nog wordt weer gegeven bij een positief verbruik. Bij terug levering staat er 0 zodat ze zelf meer abonnementen kunnen verkopen van toon zon!!

Dit moet met een geroote toon toch makkelijk te omzeilen zijn.
Kan ik met een geroote toon een firmware van 2012 er opzetten zodat dit weer gewoon werkt.
Of zijn hier andere oplossingen voor zodat negatief energieverbruik gewoon weer zichtbaar word zonder 0 weergave.

Heb de solar app reeds geinstalleerd de teruglever meterstanden worden dan wel weer weergeven maar dit is dan nog niet opgelost.

Iemand een oplossing hiervoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
Doel van de Toon is inzichtbaar maken van je stroomverbruik en de slurpers. Vandaar dat ze het zo gekozen hebben. Als je zonnepanelen hebt, is dan zonoptoon een must om die 'eigen' verbruik ook in te zien.

Als je perse wil zien hoeveel stroom er naar het net gaat en je hebt de solar app (of zonoptoon) al werkende, dan kan je gewoon in de /mobile website van de toon kijken. Daar is (als je naar links swiped) de informatie zichtbaar.

edit: hele oude software terug zetten is heel lastig. Daar zou ik niet aan beginnen

[ Voor 9% gewijzigd door thehog op 08-08-2022 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dma-creations
@ the hog bedankt voor je reactie

Doel van de Toon is inzichtbaar maken van je stroomverbruik en de slurpers.
Dat wil ik ook juist inzien maar als er hele dag 0 staat is dit niet inzichtbaar en is het apparaat onbruikbaar voor mij.

Zonoptoon moet je extra sensoren instaleren bij 1 omvormer makkelijk te doen.
Bij meerdere omvormers op verschillende plekken die niet elk een eigen groep hebben en je ook zonnepanelen op de schuur hebt liggen ver van de woning is dit niet mogelijk.
Dus Zonoptoon is geen optie anders had ik hier wel voor gekozen.

Zijn er nog andere systemen die gewoon op de p1 poort werken die de waarde wel juist weergeven met een display die aan blijft.
Geo trio II ben ik zelf mee bekend maar dat is niet mijn ding zijn daar mischien alternatieven voor?

Blijf het zonde vinden dat op een rooted toon dit gewoon niet mogelijk is.
Gewoon een simpel software dingetje wat voor veel mensen een uitkomst is!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
@dma-creations met de solar app kan het toch gewoon? alleen is dat niet helemaal realtime omdat die gegevens via een cloud server van de omvormer leverancier moet komen. Bij zonoptoon is dat wel realtime.

Wil je wel zonoptoon met meerdere omvormers dan kan je dat zelf bouwen. Meerdere kWh meters zelf uitlezen en dat optellen en vervolgens dat weer als pulsjes doorgeven aan de toon zonoptoon aansluiting. Dan heb je ook realtime en echt zonoptoon. Zo doe ik dat zelf. Even beetje klussen met wat esp8266 modules op de s0 poort van kWh metertjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dma-creations
Het is reeds opgelost! Heb een HomeWizard Wi-Fi P1 aangeschaft met een tablet. Software geïnstalleerd dat de display altijd aan blijft en de accu max op 85% opgeladen kan worden. Tablet aan de muur bevestigd. Vergeleken met de Toon loopt dit systeem jaren voor! Veel betere display,veel sneller en de software grafisch veel mooier. De geroote toon staat inmiddels op marktplaats daar kan ik iemand anders vast mee blij maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehub
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:33

Wirehub

Blaat

MAdD schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:16:
All,

er is een nieuw update voor de toon 608

Deze heeft voor mij het D02 probleem verholpen (tot nu toe!)

EDIT2

Blijkbaar is gisteren 609 geinstalleerd op mijn toon... en de D02 problemen zijn weer terug!
ik zit met een Toon 2 op 5.49.19 , hoe kom ik dan op de 6 release ?

Xiaomi - Mi2/ Mi2S 32GB/ Mi3 64GB/ OnePlus One 64GB / Mi5 64GB / Mi Pad 2 / Mi6 128GB ceramic / Mi8 128GB / Mi pad 4 / Mi 10 / Xiaomi 12 / Xiaomi 14 Pro / Redmi pad pro

Pagina: 1 ... 19 ... 25 Laatste