Ah ok, ga ik proberen.
Wat voor mij de userexperience in browsen op de RT minder maakt tov op de iPad is het gemis van een favorietenbalk die je altijd in beeld kunt zetten (alhoewel safari in ios7 dat volgens mij ook niet meer heeft, tenminste, het zat niet in de beta 2 die ik had geinstalleerd), het soms wat moeilijk inladen van pagina's (soms heb je een donkere transparante overlay over de pagina, dan issie aan het inladen ofzo) en het lastig aanklikken van kleine icoontjes: bv op sommige forums heb je op de 'actieve topics'-pagina achter de naam van degene die de laatste reactie heeft gepost zo'n kleine 'pagina'-icoontje die naar die laatste reactie verwijst als je erop klikt. Op mn iPad heb ik nooit last met het klikken erop, op de RT is het altijd 'gezeur'. Ik heb nooit dat ie de link meteen 'pakt'. Meestal doet ie niks als je erop klikt, vaak dan wordt het icoontje geselecteerd (zie je de selectie-elementjes) of heb je per ongeluk op de naam van de poster geklikt waardoor je naar de profielpagina gaat. Mn oplossing is dan om de pagina te vergroten waardoor het icoontje ook groter wordt en je er makkelijk op kan klikken, maar fijn is zo'n handeling niet.
Verder zie je wel dat het scherm op de RT geen 'retina' is. Fonts zien er gewoon minder mooi (raffelig, dun) uit waardoor teksten gewoon net wat minder goed leesbaar zijn dan op de iPad. En ik vind de RT gewoon te breed. Voor films prima, maar om te typen een drama. Je kan dan wel het toetsenbord 'splitten', maar dat heeft een enorme leercurve en wil je de RT goed leren kennen en z'n eigenaardigheden vergeven, dan helpen zulke zaken niet. Wat dat betreft vind ik een iPad op diverse punten makkelijker in de omgang waardoor ik de totale userexperience van de iPad fijner vindt -tot nu toe-..
Wat ik enorm prettig aan de RT vind is de (simpele) mogelijkheid om er een USB-stick erin te stoppen en heel makkelijk bestanden kunt beheren (in de desktop-modus). Die hele desktop-modus snap ik eigenlijk totaal niet. Waarom zit die hele windows desktop er eigenlijk achter? Ik heb er veel over gelezen voor ik de RT had maar nu ik die RT heb snap ik eigenlijk niet waarom niet gewoon alles in de tablet modus zit. Opzich heel mooi dat ik een CMD kan starten enzo, maar voor bv mijn vrouw is dat allemaal veel te technisch en is de dektop modus te verwarrend. De RT lijkt daardoor schrizofreen, alsof microsoft niet heeft durven te kiezen. Of ze zagen er juist wel de voordelen van (makkelijk aansluiting bieden voor mensen die het oude windows gewend zijn?) maar dit werkt in mijn ogen niet. Bv op mijn werk doet het wifi het niet super en is een IP vrijgeven voor een mobiel apparaat om de 1 of andere reden geen vanzelfsprekendheid, met mijn iPad en WP8 telefoon geen enkel probleem (alhoewel ik met die laatste dan soms geen verbinding heb), maar met mn RT moest ik dus helemaal de dos prompt in. Nou, als gemiddelde gebruiker lijkt mij dat enorm frustrerend. Je wil gewoon -lijkt mij- een tablet OS en geen desktop OS/tablet OS combinatie.
Verder vind ik hoe je kan switchen tussen de apps (het van links naar echts swipen aan de linkerkant) enorm prettig en snap eigenlijk niet waarom apple niet meer van die swipe mogelijkheden in ios heeft ingebouwd. Een enorm gemiste kans van Apple als je t mij vraagt.
Ik heb de RT gekocht om het windows 8 op een tablet te leren kennen (na veel negatieve reviews gelezen te hebben) en wil kijken of dit wat voor me is, maar door die kleine lastigheden in het browsen, de 'dubbele OS' en het formaat neig ik toch weer sterk naar de iPad. Maar goed, het is voor mij nu nog te vroeg om daar een keuze in te maken, heb de RT net 3 dagen.
[
Voor 4% gewijzigd door
deBennie op 01-09-2013 11:31
]