Gruber heeft zich al meerdere malen positief uitgelaten over de richting die MS in slaat met Windows 8 en Metro. Waar hij kritiek op heeft is dat het een volkomen incoherent systeem wordt met:
- Tablets die Windows RT draaien
- Tablets die Windows Pro draaien met een volledige touch interface op een 10" scherm
- Desktops die Windows Pro draaien met een muis interface op een +20" scherm
En dat dit 3 compleet verschillende OS'en zijn die allen ook compleet verschillende mogelijkheden hebben, maar Microsoft market het als '1 OS to rule them all'. Hij had (net zoals ik overigens zoals ik hierboven vermeld) graag een Metro only tablet OS gezien, zonder de desktop. Dát is waar hij kritiek op heeft, maar over Metro zelf is hij vaak zeer positief.
Daarnaast, met betrekking tot de Surface announcement:
But no pricing, no battery life specs, no demonstrations of the seemingly extraordinarily clever cover-keyboards in action, or really much in the way of software demonstrations, period? That’s rough, even by the standards of pre-announcements.
Hiervoor hoef je geen Apple Fanboy te zijn, dit is volkomen objectief. Of ben je het hier ook compleet mee oneens.
Kijk, ik weet zelf ook dat Gruber ontzettend Apple-minded is en een spuughekel heeft aan Android, maar over Windows 8/Metro heeft zelfs hij veel lovende woorden geschreven en gesproken. Dit wil overigens niet zeggen dat hij er geen kritiek op heeft (goh, iemand die z'n mening geeft op I-net).
De Surface kán een grote hit worden, maar heel reëel gezien heeft Microsoft dit event bijna niks laten zien van hoe het apparaat nu echt werkt en wat de echte mogelijkheden zijn (specs, accuduur, prijs, hoe typen de keyboards, etc.). Dát zijn de dingen die de consument wil weten.