Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 20-05 23:20
Canon EOS 650D / 700D

Canon EOS 650D

De Canon 650D is de opvolger van de succesvolle 600D instap-dSLR. De 650D lijkt erg veel op zijn voorganger, maar er zijn een aantal verschillen. Het scherm is aanraakgevoelig geworden, alle 9 focuspunten zijn nu kruisgevoelig (middelste punt dubbelkruis f/2.8, zelfde AF-systeem als de 60D) en met "Hybrid AF" moet autofocus in live view of filmen een stuk sneller worden. Dit is mogelijk doordat er Phase-AF sensoren op de sensor zelf zitten. Samen met de 650D is ook de 18-135 IS STM kitlens geïntroduceerd, de STM aanduiding zou moeten zorgen voor een stillere focus tijdens het filmen.

Specificaties

• 18-Megapixel CMOS-sensor
• Full HD filmen (1080p 30/25/24 fps) met manual control en continue AF
• 5 fps burst
• Draaibaar 3" touch screen met 1.040.000 subpixels
• ISO 100-12800, uitbreidbaar tot 25600
• 9 punts AF systeem (allen kruistype, middelste punt dubbelkruis f/2.8)
• Geïntegreerde Speedlite transmitter
• DIGIC 5 processor
• Multi Shot Noise Reduction
• CA-correctie in JPEG

Nuttige linkjes

Preview dpreview
Preview Imaging Resource

Canon EOS 700D

De 700D verschilt bijna niet van de zijn voorganger de 650D. De belangrijke verschillen zijn:
• Een nieuwe modusknop die rond kan draaien
• Een andere textuur op de buitenkant
• Creative filters zijn ook in Live View te zien
• De 700D wordt standaard geleverd met de nieuwe 18-55 STM kitlens

Plaatje
Nuttige linkjes

Review dpreview
Preview Imaging Resource

PowerUp wijzigde deze reactie 11-06-2013 11:35 (25%)

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PowerUp
Ik ben benieuwd hoe het Hybride AF systeem in de praktijk werkt. Het klinkt veelbelovend om Phase AF op de sensor zelf te implementeren, maar volgens dpreview heeft Canon zelf er nog zijn twijfels over hoe snel het nu echt is:
quote:
The phase-detection system is used for identifying where the subject currently is, with contrast detection kicking-in to fine-tune focus. This means there will still be a slight 'focus wobble' as it confirms focus, but it should be considerably reduced thanks to the combination of the two AF technologies. However, while hybrid AF is available with all lenses, smooth and quiet AF for video is dependent on the use of the latest STM lenses.

Overall, while Canon says that the Hybrid AF system means live view focus is considerably improved, it still says there is a no tic able performance difference between live view AF and using the conventional autofocus sensor. This is underlined by the camera continuing to offer the 'Quick AF' mode in live view, which quickly flips the mirror down so the stand-along phase-detection sensor can be used.

Reading between the lines, this either means the company thinks hybrid AF isn't yet ready to act as the sole AF method in a mirrorless camera, or that it thinks mirrorless customers would have lower expectations than DSLR buyers.

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
Misschien het vermelden waard: het middelste AF punt is double cross.
¨One of the most significant upgrades to the EOS Rebel T4i is a dramatically upgraded AF system including a nine-point all cross-type AF array, with a high-precision dual-cross f/2.8 point at center. ¨

KopjeThee wijzigde deze reactie 08-06-2012 06:38 (60%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PowerUp
Bedankt, staat erbij :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Het AF systeem is toch gewoon dat van de 40D/50D/60D?

Die hybride AF klinkt inderdaad wel interessant, maar dat ze zeggen dat er een "noticeable performance difference", zegt in feite nog niks. Momenteel is er immers ook een merkbaar verschil tussen contrast en fase detectie AF.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 05-04-2017

G-Tus

Doe gewoon jij

Vette camera. Het is natuurlijk afwachten hoe goed het allemaal werkt, maar de volgende dingen vallen mij op die het toch wel een completere camera maken dan we gewend zijn van de xxxD serie:
  • Touch-screen
  • Hybrid AF
  • GPS mogelijkheid (kost wel €300,-)
  • Stereo microfoon
  • xxD AF unit, beter dan de 5D2 dus
Echter begrijp ik dan niet waarom er geen mogelijkheid is om een hoofdtelefoon aan te sluiten...

Wat me ook opviel, is dat de 18-135 nu een 'dynamische' IS-unit heeft, speciaal voor video. Zou ook mooi zijn als dat goed werkt.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 11:31
5 fps is ook wel netjes op een instapper?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
5 fps klinkt inderdad niet slecht, maar ik vraag me dan af hoeveel foto's je kunt schieten voordat je buffer vol is @ 5 fps.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Dat touchscreen ziet op youtube nog wel handig uit. Ik maak me alleen zorgen over vette vingers op het schermpje, terwijl je ook je foto´s wilt kunnen bekijken/beoordelen.

De movie mode is nu ook wel handig bereikbaar, via de aan/uit knop. Scheelt weer veel draaien aan het wieltje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22-05 23:47

Milo.

klik

Grappig 40mm lensje ook op t filmpje, past wel leuk op een xxxD of xxxxD body.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xibalba
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 31-03 21:55
Tja...best leuke verbeteringen. Stond op het punt een 600d aan te schaffen. Moet ik nu op deze wachten of hopen dat de 600d nog wat zakt in prijs en toch voor die gaan (meer geld voor lenzen)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EurOtiC
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 24-03-2018

EurOtiC

AlCoHoL? :)

En hij staat al te koop :)
Als bundel €1199,- (helaas nog geen 40mm bundel van maken)
http://www.cameranu.nl/nl...0-is-ii/h254_1007_264564/

Body only €849,-
http://www.cameranu.nl/nl...0d-body/h254_1007_264604/

Je weet niet wat je niet weet!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 11:31
quote:
henkie196 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 09:02:
5 fps klinkt inderdad niet slecht, maar ik vraag me dan af hoeveel foto's je kunt schieten voordat je buffer vol is @ 5 fps.
5 FPS zal sowieso op JPEG zijn, dus dat zijn heel wat foto's gok ik zo. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• qless
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 11:32

qless

...vraag maar...

Fase detectie op de sensor, hoe doen ze dat met gapless gecombineerd?

Website|Mavic Pro|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AHBdV
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 24-08-2018
Een AF fase detectie eenheid is gewoon een array van foto sensors. Een Sensor is een 2D-array van foto sensors. In weze geen verschil dus.

Aangezien bij CMOS alle pixels in principe individueel uitleesbaar zijn (dit in tegenstelling tot CCD), ga ik er dus vanuit dat ze gewoon een rij van pixels uitlezen.

Het enige probleem dat ik zie, is dat fase detectie ook nog wat aanpassingen in het lichtpad vergt. En ik zie niet in hoe ze dat willen toevoegen. Dat zal dan ook wel de reden zijn dat het niet gelijk werkt als de normale fase AF.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• treative
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22-05 06:03
quote:
EurOtiC schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 09:30:
En hij staat al te koop :)
Als bundel €1199,- (helaas nog geen 40mm bundel van maken)
http://www.cameranu.nl/nl...0-is-ii/h254_1007_264564/

Body only €849,-
http://www.cameranu.nl/nl...0d-body/h254_1007_264604/
Ik ben benieuwt hoelang die prijs zo blijft, de 60d kost je een paar tientjes meer. Voor die paar tientjes heb je een stevigere body, betere bediening, display erbovenop en een grotere viewfinder.

T809

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 22-05 20:41
Zie je wel vaker, dat ze in het begin gewoon de adviesprijzen neerzetten. Zodra hij echt goed leverbaar is en ook te koop is bij andere shops dan gaat de prijs wel omlaag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 11:28

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ongeveer dezelfde introductieprijs als de 600D vorig jaar. Die was anderhalve maand terug al gedaald tot zo'n 545 euro. Ik vermoed dat je volgend jaar ook zoiets betaalt voor de 650D.

Persoonlijk vind ik de verschillen met de (toch ook al niet nieuwe) 550D/600D zo klein dat ik vrees voor de houdbaarheidsdatum van deze camera. Touch screen lijkt me in veel omstandigheden echt geen goed idee, met de 600D stoor ik me al heel snel aan vlekken op het scherm en dan heb ik het scherm niet eens expres aangeraakt. Ik zie ook geen sensor die detecteert wanneer de camera aan het gezicht gehouden wordt (ontbrak ook al op de 600D en die dus moet zorgen dat het touchscreen ongevoelig wordt voor bediening door je gezicht.

Ik heb met het upgraden van mijn oude 350D gewacht tot ik het gevoel kreeg dat de nieuwe ontwikkelingen in camera's begon te vertragen. Uiteindelijk heb ik eind april een 600D gekocht en de 650D bevestigt voor mij dat ik inderdaad niet langer hoefde wachten.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik zie in de persbrief trouwens maar weinig gerept over de sensor. Zou het dan toch nog gewoon de oude sensor zijn? Anders zie je meestal dat ze uitgebreid uitweiden over de nieuwe mogelijkheden, maar dat zie ik hier niet gebeuren.

Grappig trouwens dat die prijzen van Cameranu precies de prijzen van de amerikaanse winkels zijn, als je € = $ doet.

/edit
Alhoewel ze misschien wel zouden kunnen zeggen dat de sensor nieuw is (zoals DPreview doet) als ze alleen de hybride AF hebben ingebouwd op de oude 600D sensor. Als ik het verhaaltje van AHBdV goed begrijp, tenminste.

henkie196 wijzigde deze reactie 08-06-2012 12:00 (19%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• treative
quote:
SnoeiKoei schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:34:
Ongeveer dezelfde introductieprijs als de 600D vorig jaar. Die was anderhalve maand terug al gedaald tot zo'n 545 euro. Ik vermoed dat je volgend jaar ook zoiets betaalt voor de 650D.

Persoonlijk vind ik de verschillen met de (toch ook al niet nieuwe) 550D/600D zo klein dat ik vrees voor de houdbaarheidsdatum van deze camera. Touch screen lijkt me in veel omstandigheden echt geen goed idee, met de 600D stoor ik me al heel snel aan vlekken op het scherm en dan heb ik het scherm niet eens expres aangeraakt. Ik zie ook geen sensor die detecteert wanneer de camera aan het gezicht gehouden wordt (ontbrak ook al op de 600D en die dus moet zorgen dat het touchscreen ongevoelig wordt voor bediening door je gezicht.

Ik heb met het upgraden van mijn oude 350D gewacht tot ik het gevoel kreeg dat de nieuwe ontwikkelingen in camera's begon te vertragen. Uiteindelijk heb ik eind april een 600D gekocht en de 650D bevestigt voor mij dat ik inderdaad niet langer hoefde wachten.
Het AF-systeem uit de 60d is wel iets waar ik op zou wachten, alleen dan niet voor €200,- meer natuurlijk.

T809

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 11:28

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

quote:
treative schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:59:
[...]

Het AF-systeem uit de 60d is wel iets waar ik op zou wachten, alleen dan niet voor €200,- meer natuurlijk.
Ja daar heb je een punt. AF is blijkbaar wel goed verbeterd. Voor mij (maar dat is weer een persoonlijk ding he) is het geen groot verschil want ik schiet veel macro en dan focus ik toch handmatig.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 11:39
quote:
SnoeiKoei schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:01:
[...]

Ja daar heb je een punt. AF is blijkbaar wel goed verbeterd. Voor mij (maar dat is weer een persoonlijk ding he) is het geen groot verschil want ik schiet veel macro en dan focus ik toch handmatig.
Voor manual focussen heeft de 5d3 nu een heel erg prettige focus confirmation, die echt prettig werkt.
In manual focus selecteer je nog steeds gewoon een AF punt in je zoeker en als de camera vind dat het op dat punt scherp is, knippert je zoeker rood.

Ik heb dat zitten testen deze week en dat werkt dus echt heel nice en vooral heel precies.

De nieuwe camera's van Canon zullen dat vast ook wel hebben, dus dat kan de moeite waard zijn :)

martijnscholtens.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djunicron
  • Laatst online: 03-05 02:58

djunicron

*click-swoosh-thud*

Body only voor €850?! Dan ben je echt behoorlijk gelijk aan de 60D uitgekomen!
Dat ik deze intro las was ik bijna bang dat ik met de 60D misschien net drie maandjes te vroeg was geweest, maar voor deze prijs...

Maar goed, je krijgt dezelfde focus groep (dik pluspunt van de 60D voorheen)
Zelfde sensor (naar alle waarschijnlijkheid)
Zelfde burstrate (5 versus 5.3) (andere buffer?)
Een zelfde scherm (touch is leuk en aardig, maar nuttig? Plus ik zit altijd met m'n neus ertegen aan)

Al met al lijkt mij vooralsnog, voor die mensen die hun DSLR niet als videocamera gebruiken, deze 650D niet zo'n goede deal. Natuurlijk zal de prijs over een paar maanden naar de €600 kunnen zakken, maar ik blijf het verschil met de 60D op papier maar klein vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• treative
quote:
Nomad schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:08:
[...]

Voor manual focussen heeft de 5d3 nu een heel erg prettige focus confirmation, die echt prettig werkt.
In manual focus selecteer je nog steeds gewoon een AF punt in je zoeker en als de camera vind dat het op dat punt scherp is, knippert je zoeker rood.

Ik heb dat zitten testen deze week en dat werkt dus echt heel nice en vooral heel precies.

De nieuwe camera's van Canon zullen dat vast ook wel hebben, dus dat kan de moeite waard zijn :)
Oudere camera's ook de 7D heeft het namelijk ook.
quote:
djunicron schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:12:
Dat ik deze intro las was ik bijna bang dat ik met de 60D misschien net drie maandjes te vroeg was geweest, maar voor deze prijs...

Een zelfde scherm (touch is leuk en aardig, maar nuttig? Plus ik zit altijd met m'n neus ertegen aan)

Al met al lijkt mij vooralsnog, voor die mensen die hun DSLR niet als videocamera gebruiken, deze 650D niet zo'n goede deal. Natuurlijk zal de prijs over een paar maanden naar de €600 kunnen zakken, maar ik blijf het verschil met de 60D op papier maar klein vinden.
Op papier misschien wel maar wanneer je ze in je handen hebt en er doorheen kijkt is het een wereld van verschil.

T809

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:30

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
AHBdV schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:02:
Een AF fase detectie eenheid is gewoon een array van foto sensors. Een Sensor is een 2D-array van foto sensors. In weze geen verschil dus.

Aangezien bij CMOS alle pixels in principe individueel uitleesbaar zijn (dit in tegenstelling tot CCD), ga ik er dus vanuit dat ze gewoon een rij van pixels uitlezen.

Het enige probleem dat ik zie, is dat fase detectie ook nog wat aanpassingen in het lichtpad vergt. En ik zie niet in hoe ze dat willen toevoegen. Dat zal dan ook wel de reden zijn dat het niet gelijk werkt als de normale fase AF.
Dit is hoe fuji dat heeft opgelost:
http://www.dpreview.com/news/2010/8/5/fujifilmpd

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Nu online
quote:
djunicron schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:12:

Schijnt dat er ook een nieuwe 70D aan zit te komen. Die zal daar wel weer over heen gaan natuurlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PowerUp
quote:
KillaZ schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 10:00:
[...]

5 FPS zal sowieso op JPEG zijn, dus dat zijn heel wat foto's gok ik zo. :)
5 fps is niet eens zo bijzonder meer voor een instapmodel. De Nikon D3200 en D5100 doen 4 fps, de Pentax K-30 6 fps en de Sony A37 5,5 fps.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djunicron
  • Laatst online: 03-05 02:58

djunicron

*click-swoosh-thud*

quote:
jip_86 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:34:
[...]

Schijnt dat er ook een nieuwe 70D aan zit te komen. Die zal daar wel weer over heen gaan natuurlijk.
Inderdaad, ik las dat ook op diverse sites, maar eerst zien dan geloven natuurlijk. Ik meen dat dat over Augustus ging? Is dat niet een beetje rare timing, deze 650D snap ik wel, dat is nu net vakantiegeld binnen komt en de vakantie periode eraan zit te komen.

Ben trouwens wel benieuwd of de 60D opvolger inderdaad een 70D wordt of een 7D mk2, 8D of wat dan ook.

Het is als ik dit model ook weer bekijk en kwa introductieprijs zie dat ze toch weer wat hoger mikken niet zo raar gezien ze de 1100D ook nog wat bestaansrecht willen geven, dat ze misschien alleen de 60D aanpassen voor een 70D. Maar die zal dan wel weer wat gaan concurreren met de (oudere) 7D, waardoor het mij waarschijnlijker lijkt dat ze die aanpakken. Er is inmiddels ook meer ruimte naar boven gemaakt door de 5D mk3 uit te brengen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De 600D begon op zo'n €800, dus wat dat aangaat lijkt het nog mee te vallen (maar toch weer duurder). Qua timing heeft dit trouwens weinig met vakantiegeld te maken, denk ik zo. Ze doen nu wel de aankondiging, maar voordat dit ding in de winkels ligt, gaan er waarschijnlijk nog wel een paar maandjes overheen.

De 70D zou volgens de geruchten een magnesium body krijgen met het AF systeem van de 7D, en lijkt daarmee voor mij meer op een opvolger van de 50D dan de 60D.

Als je de geruchten over de 7DII mag geloven (die paar die er tot nu toe zijn in ieder geval), lijkt deze op een wat hoger segment gericht te gaan worden dan de huidige 7D (ik geloof een 5DIII AF en iets van 10fps). Een 7DII hoeft trouwens helemaal niet te concurreren met een 5DIII, dit lijken mij camera's voor verschillende doeleinden (sport/actie vs studio).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AHBdV
quote:
Heel interessant!

Als ik zie dat Canon tegelijk aangeeft dat hybrid niet zo snel is als normaal fase AF, en het altijd in combinatie met contrast AF werkt, dan kom ik tot de volgende conclusie:

Met het afplakken van de helft van de pixel krijg je een vermoedelijk een relatief slecht werkend fase AF. Maar.... het is nog altijd goed genoeg om te bepalen in welke richting de focus ligt, en wellicht ook ongeveer hoe ver het focus weg ligt. Daardoor kun je de contrast AF een heel eind de goede richting op helpen. Je voorkomt er mee dat de focus eerste de verkeerde kant op gaat, en je kunt vermoedelijk het process versnellen, door 'm het eerste stuk over te laten slaan.

Dit gaat dan ten koste van de gevoeligheid in de pixels die de AF hebben... Vermoedelijk worden daar alleen de groene pixels voor gebruiker. Daarvan heb je er toch 2x zo veel als de blauwe en rode. Eventueel pak je slechts 1 van de groene, zodat je slechts een kwart licht verliest.

Wat eigenlijk nog mooier zou zijn, is als je die pixels niet voor de helft afplakt, maar als je er twee subpixels van maakt. Voor AF kun je ze dan apart uitlezen, (waarbij 1 pixel met 2 subpixels dus beide richtingen van de AF tegelijk meet) en voor beeldvorming tel je gewoon de signalen van die 2 subpixels bij elkaar op. Dan heb je geen licht verlies!

Hmmm... Dat zullen de ontwerpers bij Fuji en Canon ook wel bedacht hebben.
(Anders moet ik nog snel even een patent indienen!) ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AHBdV
quote:
Nomad schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:08:
[...]

Wanneer ik de AF focus sensor gebruik om de focus te bepalen, dan laat ik de camera gelijk ook de focus motor besturen... >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 26-02 16:48
Jij bent ook zo vreselijk gemakzuchtig....
Het hele proces om zelf aan die focus ring draaien om die focus bevestiging te zien is een onderdeel van de beleving van het fotos maken ;)

(Nou nog een hendeltje op de camera om 'm voor te bereiken voor de volgende foto, ipv dat je meteen weer op de ontspanner kunt klikken....)

mjtdevries wijzigde deze reactie 08-06-2012 15:17 (28%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22-05 20:55

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

quote:
mjtdevries schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 15:15:
Jij bent ook zo vreselijk gemakzuchtig....
Het hele proces om zelf aan die focus ring draaien om die focus bevestiging te zien is een onderdeel van de beleving van het fotos maken ;)

(Nou nog een hendeltje op de camera om 'm voor te bereiken voor de volgende foto, ipv dat je meteen weer op de ontspanner kunt klikken....)
Doe jij dat ook dan ... een 50 mm. lens op je dSLR zetten en nadat je de AF uitschakelt doen alsof je dSLR een SLR is ?? Ik ook! :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:30

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
AHBdV schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:38:
[...]
...
Wat eigenlijk nog mooier zou zijn, is als je die pixels niet voor de helft afplakt, maar als je er twee subpixels van maakt. Voor AF kun je ze dan apart uitlezen, (waarbij 1 pixel met 2 subpixels dus beide richtingen van de AF tegelijk meet) en voor beeldvorming tel je gewoon de signalen van die 2 subpixels bij elkaar op. Dan heb je geen licht verlies!

Hmmm... Dat zullen de ontwerpers bij Fuji en Canon ook wel bedacht hebben.
(Anders moet ik nog snel even een patent indienen!) ;)
Mja, normaalgesproken heeft elke subpixel zijn eigen microlens. Voor deze fasedetectie zou je me jouw voorstel twee subpixels achter 1 microlens moeten stoppen. Dat betekent dus op bepaalde plekken op de sensor subpixels in 2'en splitsen, achter dezelfde microlens, of op bepaalde plekken op de sensor de microlenzen 2 subpixels laten bestrijken zonder de subpixel layout te wijzigen. In beide situaties krijg je een onregelmatig patroon in pixellayout of microlens layout en dat lijkt me lastig voor het productieproces.

Een aantal pixels half blinderen kan ik me zo voorstellen dat een stuk makkelijk is.

Maar goed, dat is puur boerenverstand zonder enige substantiële kennis over CMOS productietechniek :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• treative
quote:
henkie196 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:17:
Als je de geruchten over de 7DII mag geloven (die paar die er tot nu toe zijn in ieder geval), lijkt deze op een wat hoger segment gericht te gaan worden dan de huidige 7D (ik geloof een 5DIII AF en iets van 10fps). Een 7DII hoeft trouwens helemaal niet te concurreren met een 5DIII, dit lijken mij camera's voor verschillende doeleinden (sport/actie vs studio).
Met die specs zou de 7D mk2 juist in hetzelfde segment gericht worden als de huidige 7D met dezelfde formule; cropcamera met superieure AF en dual Digic processor voor hoge fps.

T809

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AvWijk
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 26-04 01:06
Ben benieuwd in hoeverre de videokwaliteit is verbeterd ten opzichte van een 600D, met name door de sensor?
Zijn er al ergens (low light) samples?

AvWijk wijzigde deze reactie 08-06-2012 16:26 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

dpreview heeft een aantal ISO-samples online staan: http://www.dpreview.com/g...4i-preview-samples#page=2

Ziet er veelbelovend uit, vind ik! Behoorlijk clean tot en met ISO 12800.

tobiasvs wijzigde deze reactie 08-06-2012 17:07 (20%)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
quote:
AvWijk schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 16:26:
Ben benieuwd in hoeverre de videokwaliteit is verbeterd ten opzichte van een 600D, met name door de sensor?
Eerder door de snellere processor (DIGIC 5) denk ik, voor mogelijk betere kwaliteit compressie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• treative
quote:
tobiasvs schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:05:
dpreview heeft een aantal ISO-samples online staan: http://www.dpreview.com/g...4i-preview-samples#page=2

Ziet er veelbelovend uit, vind ik! Behoorlijk clean tot en met ISO 12800.
Ziet er inderdaad goed uit.

T809

• KopjeThee
  • Niet online
Sommige sites hebben al ¨hands-on¨ ervaring met de 650D. Hierbij het resultaat van mijn google actie:
techradar
dpreview
cnet asia
imaging resource
whatdigitalcamera

Het is allemaal nog niet erg uitgebreid. Het touch screen lijkt handig. Dpreview heeft ook een aantal foto´s, op een pre-productie exemplaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• davidgilmour
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2017
quote:
Wow, pittige prijs. De tijd dat nieuwe technologie voor een lagere retailprijs dan het vorige model werd neergezet is ten einde bij Canon.

Autofocus bij video en een mooi touchscreen zijn de pluspunten. Maar je kunt bij zo'n btw actie van de MM/Saturn al voor zo'n €440 een 550d body kopen. De vraag is of het verschil dat waard is, de meerprijs van €400.

Een 550d i.c.m. met een $200 import 40mm lensje en je hebt voor €600 een waanzinnige instapcamera.
Een 650d kost in .nl met die lens €1.100.

davidgilmour wijzigde deze reactie 10-06-2012 09:49 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 22-05 23:34
YouTube: Canon EOS 650D / Rebel T4i Review Preview

Ziet er leuk uit, zeker in combinatie met de pancake. Word alleen nou niet echt heel gelukkig van de bediening als ik dat zo zie op het filmpje.
Dat swipen door sluitertijden en diafragma lijkt leuk, maar duurt eeuwen vergeleken met een gewone draaiknop.

Dat multishot principe lijkt me wel erg handig. Soort in camera HDR oid..

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
quote:
davidgilmour schreef op zondag 10 juni 2012 @ 09:46:
[...]

Wow, pittige prijs. De tijd dat nieuwe technologie voor een lagere retailprijs dan het vorige model werd neergezet is ten einde bij Canon.

Autofocus bij video en een mooi touchscreen zijn de pluspunten. Maar je kunt bij zo'n btw actie van de MM/Saturn al voor zo'n €440 een 550d body kopen. De vraag is of het verschil dat waard is, de meerprijs van €400.

Een 550d i.c.m. met een $200 import 40mm lensje en je hebt voor €600 een waanzinnige instapcamera.
Een 650d kost in .nl met die lens €1.100.
Linkje naar 550d ex btw?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• davidgilmour
quote:
Paquito schreef op zondag 10 juni 2012 @ 17:22:
[...]

Linkje naar 550d ex btw?
Januari MM MediaMarkt btw actie 2012
mei Saturn Saturn Taxfree Shopping (28 mei t/m 3 juni)
en in mei ook de vakantiedubbelaar bij de MM.
Ik meen in juni de camera actie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 01:16
Wel een beetje appels met peren vergelijken, want ook de 650D zal je vast bij zo'n MM actie met korting kunnen aanschaffen. Maar het blijft idd een aanzienlijk prijsverschil.

Flickr | 500px | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0Henk 'm!

• davidgilmour
quote:
Sjekster schreef op zondag 10 juni 2012 @ 19:15:
Wel een beetje appels met peren vergelijken, want ook de 650D zal je vast bij zo'n MM actie met korting kunnen aanschaffen. Maar het blijft idd een aanzienlijk prijsverschil.
Die nieuwe cameras doen vaak niet mee omdat ze uitverkocht zijn :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• treative
quote:
davidgilmour schreef op zondag 10 juni 2012 @ 20:22:
[...]

Die nieuwe cameras doen vaak niet mee omdat ze uitverkocht zijn :)
Kan je gewoon na bestellen. Er gelden dezelfde regels voor als bij een 550d.

T809

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PowerUp
quote:
RobertJRB schreef op zondag 10 juni 2012 @ 15:00:
YouTube: Canon EOS 650D / Rebel T4i Review Preview
[...]

Dat multishot principe lijkt me wel erg handig. Soort in camera HDR oid..
In camera HDR is al een tijdje in gebruik door Pentax, Nikon en Sony. Multi shot noise reduction is al een tijdje geleden geïntroduceerd door Sony. Het werkt best aardig, je wint er ongeveer 1-2 stops aan ruis mee boven de ISO3200. Het is helaas wel een JPEG only functie.

• Paquito
  • Niet online
YouTube: Canon T4i/650d: Autofocus

Paquito wijzigde deze reactie 20-06-2012 12:16 (13%)

• jesper86
  • Niet online
quote:
Interessant, maar te verwachten. Een USM lens is mss nog best bruikbaar, maar dat is natuurlijk niet getest. }:O

• Paquito
  • Niet online
En met de nieuwe STM lens (18 - 135):

YouTube: Canon EOS 650D test video new AF

Het ziet er tezamen met de andere video niet echt bijster indrukwekkend uit.

Paquito wijzigde deze reactie 20-06-2012 12:56 (22%)

• KopjeThee
  • Niet online
quote:
Paquito schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 12:28:
En met de nieuwe STM lens (18 - 135):

YouTube: Canon EOS 650D test video new AF

Het ziet er tezamen met de andere video niet echt bijster indrukwekkend uit.
Die STM vind ik er juist wel goed uitzien. De voorbeelden van dat andere filmpje zijn inderdaad waardeloos. Ik ben ook benieuwd naar USM.

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 11:39
Vandaag de 650d en 40 STM in de handen gehad. Voelde wel goed en die 40 zit wel strak in elkaar qua bouw ook.
Het is echt compact, bijna uit verhouding zou ik haast zeggen. Focussen gaat echt stil.

Verder geen foto's van opgeslagen e.d., dus niet echt materiaal om te laten zien.

martijnscholtens.nl

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Nu online
Ook de STM met video getest?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• recemonster
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 14-11-2018
Nog een review dit maal van DigitalRevCom.
YouTube: Canon 650D / T4i Hands-on Review

Ook is de 650D bij sommige winkels al leverbaar :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
Hij lag in de Mediamarkt Maastricht met kitlens 18-55 voor 670 of 760 euro (weet niet meer precies). Touchscreen was wel gevoelig, alleen je moet er aan wennen hoe het werkt :)

• H92!
  • Niet online
Zou dit een foutje zijn? 840 euro + 2 kitlenzen.
http://www.centralpoint.n...t-6559b017aa-num-1339502/

• mjtdevries
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 26-02 16:48
Ik zie € 897 ex btw staan...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Ik heb de 650D body gisteren gekocht voor 767 euro bij Foto Booms.
Tot nu toe ben ik er blij mee.
  • Autofocus is beter dan mijn 550D. Dat zie ik bij mijn 85/1.8 lens goed terug. Minder missers. Dit was voor mij wel een belangrijk punt.
  • Het focussen tijdens het filmen werkt best goed. Je moet alleen niet verwachten dat het je helpt bij hele snelle actie. Het duurt een seconde of 2. Maar je kunt op het touch screen een object uitkiezen en die blijft dan gevolgd worden. Dat werkt best goed. Ik heb het gebruikt met mijn 15-85 USM lens. USM werkt voor deze toepassing vrij goed en stil, geen idee of die STM lenzen nog beter zijn. Hoewel ik bij mijn 550D gewoon een wat kleiner diafragma koos. Dat was ook prima, misschien zelfs beter bij wat snellere actie.
  • Het draadloos flitsen gaat goed met de 430EX2. Dat is ook een functie waar ik erg blij mee ben.
  • Eindelijk mijn uitklap schermpje weer terug :) Die heb ik voor het laatst gehad op mijn Powershot G5. En sindsdien eigenlijk altijd (een beetje) gemist. Net even een filmpje boven je hoofd kunnen maken bijvoorbeeld als het ergens druk is. Of een bijzondere foto vanuit een extreem laag standpunt. Bovendien is het schermpje gelijk beschermd als je hem inklapt.
  • Het touch screen werkt eigenlijk prima. Alle instellingen zijn goed bereikbaar. Het scherm reageert goed. Meer instelwieltjes werkt natuurlijk sneller. Maar voor een eenvoudige amateur als ik, werkt dit wel fijn. Ik was eigenlijk bang dat er makkelijk vette vingers zouden ontstaan, waardoor het beoordelen van foto´s lastiger zou worden. Tot nu toe zie ik daar geen problemen mee.
Ik heb hem trouwens niet gekocht ter vervanging van mijn 550D, maar meer als aanvulling. Dan hebben mijn vriendin en ik allebei een camera. Ik weet niet of ik hem ook als vervanging gekocht zou hebben. De 650D is in bijna elk opzicht iets beter, maar niet spectaculair veel beter, is mijn indruk. Voor mij was de voornaamste reden om voor de 650D te kiezen ipv de 600D de betere autofocus. Ik heb ook de 60D overwogen. De 60D is wat groter en zwaarder, wat voor mij niet echt prettig werkt. Maar dat is persoonlijk. Wel heeft hij 2 instelwieltjes en het schermpje bovenop de camera. Maar ja, ik vind het touch screen wel een leuke gadget :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• davidgilmour
quote:
KopjeThee schreef op zondag 01 juli 2012 @ 09:01:
Ik heb de 650D body gisteren gekocht voor 767 euro bij Foto Booms.
Ik heb hem trouwens niet gekocht ter vervanging van mijn 550D, maar meer als aanvulling. Ik weet niet of ik hem ook als vervanging gekocht zou hebben. De 650D is in bijna elk opzicht iets beter, maar niet spectaculair veel beter, is mijn indruk.
Ik heb de 550d body gekocht voor €399 (althans, setje met 2 lenzen voor 499 en de lenzen verkocht voor 100).
Als je geen camera had en je moest de keuze maken tussen de 550d voor 399 of de 650d voor 767, wat was dan jouw keuze? Ik heb gekozen voor de 550d omdat het bijna de helft scheelt, er is geen betere price/value denk ik dan voor de 550d nu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
quote:
davidgilmour schreef op zondag 01 juli 2012 @ 11:23:
[...]
Ik heb de 550d body gekocht voor €399 (althans, setje met 2 lenzen voor 499 en de lenzen verkocht voor 100).
Als je geen camera had en je moest de keuze maken tussen de 550d voor 399 of de 650d voor 767, wat was dan jouw keuze? Ik heb gekozen voor de 550d omdat het bijna de helft scheelt, er is geen betere price/value denk ik dan voor de 550d nu.
Ja, een 550D voor 400 euro kan je volgens mij nooit iets mis mee doen. Dat is gewoon een hele goede prijs/kwaliteit. Voor mij geldt dat ik geen vermogen wil uitgeven aan fotografie spullen, maar er mag altijd wel iets naar het gadget gehalte gaan :) Ik zou de 650D kopen. Dus misschien wil je mij deze vraag niet stellen.

Verder hangt het er van af wat je wilt, voor zover ik zie zijn dit ongeveer de wijzigingen in de xxxD range:
550D naar 600D:
- Uitklapschermpje
- Draadloos flitsen
600D naar 650D:
- Beter AF systeem
- AF tijdens filmen
- Touch screen

Als ik naar de pricewatch kijk, zou ik persoonlijk voor een paar tientjes extra misschien voor de 600D ipv 550D gaan. En als ik geen camera had, zou ik ook eens goed naar Nikon en Sony kijken.

KopjeThee wijzigde deze reactie 01-07-2012 14:52 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• treative
Persoonlijk vind ik het klapschermpje van de 600d een nadeel. Het maakt de camera dikker en ik gebruik nooit liveview.

T809

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
quote:
treative schreef op maandag 02 juli 2012 @ 01:23:
Persoonlijk vind ik het klapschermpje van de 600d een nadeel. Het maakt de camera dikker en ik gebruik nooit liveview.
Je zou het is moeten proberen. Ooghoogte maakt niet altijd de meest interessante foto's you know. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 11:20

Wormaap

Moderator Foto & Video
Contrast-AF ook niet :P Er is niets mis met ouderwets op de grond gaan liggen als je een laag standpunt wil :)

Ticking away, the moments that make up a dull day.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• treative
quote:
jesper86 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 01:40:
[...]

Je zou het is moeten proberen. Ooghoogte maakt niet altijd de meest interessante foto's you know. :+
Vaak zat gedaan. Ik gebruik het nu alleen af en toe op statief.

En mijn ooghoogte is gelukkig ook verstelbaar ;)

T809

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@KopjeThee: Hoe werkt de HDR en de multi-shot ruis reductie functie? Ik meen dat die functies er inmiddels ook op zaten.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjekster
quote:
treative schreef op maandag 02 juli 2012 @ 01:23:
Wordt de camera echt zoveel dikker dan? Kan me niet voorstellen dat het veel scheelt met een 550D. Het scherm valt toch helemaal binnen de contouren van de body?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Het scheelt best wel wat: http://camerasize.com/compare/#219,99

*In de breedte, en in de dikte zie hoe de lens mount een stuk verder naar voren moet.

jesper86 wijzigde deze reactie 02-07-2012 10:28 (41%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• treative
iig goed voelbaar, de camera is niet gelijk super groot maar als je vanaf een 550d komt merk je het wel.

treative wijzigde deze reactie 02-07-2012 11:28 (70%)

T809

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjekster
Ja, toch wel een redelijke groei zie ik :o. Ach, voor sommigen kan dat misschien als een pluspunt ervaren worden. Vond mijn 450D toch redelijk aan de kleine kant, 60D / 7D vind ik een stuk comfortabeler.

Heeft iemand al ervaring met die 18-135mm STM lens op de 650D? Ik lees veel over de 40mm STM, maar daar lijkt het me veel minder nuttig bij. Het is immers niet echt een videolens, zo zonder IS.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Hmmm. Ik maakte een filmpje met de 650D terwijl onze kleine op een trampoline sprong. Een situatie waar verder niet van focus gewisseld hoeft te worden. Ze bleef ongeveer even ver weg op misschien 30cm na. Begint die nieuwe live AF functie te hunten. Dat levert niet echt geweldige filmpjes op. Mijn vriendin noemde het misselijkmakend :). Gelukkig kan je met 1 druk op het touch screen de functie ook weer uitzetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
quote:
zonoskar schreef op maandag 02 juli 2012 @ 10:16:
@KopjeThee: Hoe werkt de HDR en de multi-shot ruis reductie functie? Ik meen dat die functies er inmiddels ook op zaten.
HDR heb ik net even uitgeprobeerd. In dit geval (mijn enige test tot nu toe) ben ik nog niet heel enthousiast.
Normaal, zonder flits
HDR

Ik noem deze compositie: Zon door vies keukenraam. De bovenste is een enkele foto, zonder flits (op auto). De onderste is HDR.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gadgetgek
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 24-02-2018
Dit is ook wel een heel extreme situatie om te testen. Ik vind dat je wel duidelijk verschil ziet, maar je moet niet verwachten dat je een velle lichtbron en een muur in de schaduw er goed op krijgt.
Dat ligt trouwens ook aan hoeveel stops HDR je plust en mint in de belichting.

Canon 5D mark II || Canon EF 17-40mm f/4L USM || Canon 24-105L f/4 IS USM || Canon 70-200L f/4 USM

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Nu online
Toch blijft HDR gewoon een gadget hoor, ik doe dat soort dingen toch liever in post met photoshop, krijg je veel betere resultaten mee!

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Milvus 1.4/50 | Zeiss Milvus 1.4/25

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
quote:
gadgetgek schreef op maandag 02 juli 2012 @ 18:30:
Dit is ook wel een heel extreme situatie om te testen. Ik vind dat je wel duidelijk verschil ziet, maar je moet niet verwachten dat je een velle lichtbron en een muur in de schaduw er goed op krijgt.
OK. Dan nog een iets eenvoudiger voorbeeld. Niet direct tegen de zon in :) Hier ben ik ook wel enthousiaster over.
Normaal 2
HDR 2
Boven weer normaal, zonder flits. Onder HDR. De muur is lichter, en er zit zelfs nog wat blauw in de lucht.

KopjeThee wijzigde deze reactie 02-07-2012 18:40 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
quote:
gadgetgek schreef op maandag 02 juli 2012 @ 18:30:
Ja, helemaal waar.
quote:
Ik heb net nog even door de handleiding gebladerd, maar ik heb niet de indruk dat ik daar iets in kan wijzigen bij de HDR modus. Maar misschien dat ik het over het hoofd zie hoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gadgetgek
  • Laatst online: 24-02-2018
Geen idee hoe dat bij de 650D zit. Ik doe dat altijd handmatig.

Canon 5D mark II || Canon EF 17-40mm f/4L USM || Canon 24-105L f/4 IS USM || Canon 70-200L f/4 USM

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
quote:
gadgetgek schreef op maandag 02 juli 2012 @ 19:27:
Geen idee hoe dat bij de 650D zit. Ik doe dat altijd handmatig.
Ja, dat kan natuurlijk ook. Maar dat was eigenlijk niet de lol van die HDR functie. Die levert je ook maar 1 jpg op. Alles is automatisch. Maar het had wel leuk geweest als je daarbinnen toch nog even had kunnen opgeven hoeveel stops verschil er tussen moet zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• H92!
  • Niet online

• Pep7777
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 04-05 08:37
Bedankt H92! voor linken naar mijn flickr :)
De HDR functie kan trouwens ook gewoon 1 raw bestand opleveren hoor, dus nabewerken kan nog steeds prima!
Maar dat heb ik voor de voorbeelden niet gedaan.

Wat vooral opvalt is het histogram van de (raw) HDR foto. Dat klimt heel snel op blijft bijna vlak totdat hij op het eind (naar wit toe) weer snel afvalt. Lijkt erop dat het algoritme zich vooral op histogram egalisatie richt. Waardoor er op iedere lichtsterkte dus ongeveer evenveel informatie in de foto zit.

Ik heb de 550D en dus nu ook de 650D. De laatste nog niet zo veel gebruikt, maar mij valt al wel de snellere autofocus op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slashdotter
  • Niet online
pricewatch: Canon EOS 650D

Laagste prijs is nu circa 737, hopelijk is het eind augustus naar 600~650 euro gedaald.
Meer mensen in dit topic die wachten tot de prijs nog wat verder daalt?

Slashdotter wijzigde deze reactie 06-07-2012 15:10 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

quote:
Slashdotter schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:09:

Laagste prijs is nu circa 737, hopelijk is het eind augustus naar 600~650 euro gedaald.
Yep. Ik was bij de mediamarkt een daar vroegen ze gewoon 849,- voor een 650D body. Er naast stond een 60D voor 859,- meen ik. 650 is een mooie prijs, hopelijk duurt het niet lang meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slashdotter
  • Niet online
quote:
zonoskar schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:16:
[...]

Yep. Ik was bij de mediamarkt een daar vroegen ze gewoon 849,- voor een 650D body. Er naast stond een 60D voor 859,- meen ik. 650 is een mooie prijs, hopelijk duurt het niet lang meer.
:?

Ik was zonet nog bij Mediamarkt Arena en de body was 767 geprijsd. Welk filiaal was jij?

Ze hebben vandaag de setjes met lenzen binnengekregen dus die worden aankomende week uitgestald.

De verkoper was zo vriendelijk om een lens en geheugenkaartje te leveren zodat ik de videofunctie kon testen, helaas was het een 512MB kaartje die al grotendeels gevuld was dus ik kreeg binnen een minuut ofzo al de melding dat het geheugen vol zat (ik schoot op 1080p dus dat vreet ruimte). Omdat de verkoper erbij stond kon ik niet uitgebreid ermee spelen maar wat me wel opviel was dat tijdens het video opnemen ik het touchscreen gebruiktte om te focussen en soms kreeg ik de melding dat het opnemen gepauzeerd/stopgezet was. Ik weet niet waarom maar iig is die autofocus op deze manier waardeloos.

Is hier nog iemand die met een eigen sdkaart (en misschien lens) binnenkort naar Mediamarkt gaat om het ook te testen?

Slashdotter wijzigde deze reactie 06-07-2012 23:02 (53%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• H92!
  • Niet online
quote:
Slashdotter schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 22:52:
[...]
Is hier nog iemand die met een eigen sdkaart (en misschien lens) binnenkort naar Mediamarkt gaat om het ook te testen?
Ik ben afgelopen week in Rotterdam geweest (Alexander en Centrum), maar beide filialen hadden geen batterij in de 650D zitten. In Maastricht hebben ze wel een batterij erin zitten, maar nog niet uitgeprobeerd. Iets voor komende week :) Hopelijk daalt de prijs snel tot zo'n 600-650 euro, want ik heb hem nodig in september.

• KopjeThee
  • Niet online
quote:
Pep7777 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 21:23:
De HDR functie kan trouwens ook gewoon 1 raw bestand opleveren hoor, dus nabewerken kan nog steeds prima!
Maar dat heb ik voor de voorbeelden niet gedaan.
Nee, je kunt geen Raw maken met HDR. Althans, niet volgens de handleiding:
http://tweakers.net/ext/f/LhvJbF4QRN2UrtoFxV7lRE63/thumb.png

• Pep7777
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 04-05 08:37
Hoi KopjeThee,
Je hebt gelijk, ik heb de fotos in lightroom geimporteerd zonder goed te kijken. Het zijn inderdaad JPEGs.
Excuses voor de verwarring.

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

quote:
Slashdotter schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 22:52:
Ik was zonet nog bij Mediamarkt Arena en de body was 767 geprijsd. Welk filiaal was jij?
In Eindhoven. Volgens mij zijn die gewoon duur. En de fotomedia actie is net afgelopen.

• Slashdotter
  • Niet online
quote:
H92! schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 23:15:
[...]

Ik ben afgelopen week in Rotterdam geweest (Alexander en Centrum), maar beide filialen hadden geen batterij in de 650D zitten. In Maastricht hebben ze wel een batterij erin zitten, maar nog niet uitgeprobeerd. Iets voor komende week :)

Bij Mediamarkt Arena was de beveiligingskabel tevens de powersupply voor de camera.

Slashdotter wijzigde deze reactie 07-07-2012 16:50 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oscaar
  • Laatst online: 02-05 13:05
quote:
Slashdotter schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 16:50:
[...]

Bij Mediamarkt Arena was de beveiligingskabel tevens de powersupply voor de camera.
Hier in Leeuwarden werd me verteld dat ze een nieuw beveiligingssysteem hebben en dat ze nog niet de juiste kabeltjes om de camera van stroom te voorzien hadden.

• rick85
  • Laatst online: 22-05 14:07
Van de frontpage: Canon: EOS 650D kan allergische reacties veroorzaken

Nu beginnen m'n handen toch wel écht te jeuken om deze camera aan te schaffen :9

• cue
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21-05 00:55
Zit te wachten op de kit met 18-135 mm STM lens... hopelijk duurt dit niet te lang meer :).

• Slashdotter
  • Niet online
quote:
Slashdotter schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:09:

Prijs is nu gezakt naar 709 bij Redcoon, het begint de juiste kant op te gaan. Denk dat ik m rond de 650 euro wel ga halen. Wat is jullie "ik ga m halen" prijspunt?

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

quote:
cue schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:19:
Zit te wachten op de kit met 18-135 mm STM lens... hopelijk duurt dit niet te lang meer :).
HIer? http://www.fotokonijnenbe...-135mm-f35-56-is-stm.html

• H92!
  • Niet online
quote:
Slashdotter schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 20:40:
[...]

Prijs is nu gezakt naar 709 bij Redcoon, het begint de juiste kant op te gaan. Denk dat ik m rond de 650 euro wel ga halen. Wat is jullie "ik ga m halen" prijspunt?
Afgelopen weekend begon ie eindelijk te dalen. Ik ga hem pas halen met 15-85mm als ik hem nodig heb :P (dus voor verre reis, die last-minute komt ;))

Is de STM lens beter dan de originele 18-135mm lens? Het is toch alleen de motor dat is veranderd?

• davidgilmour
Is het verschil in filmen tussen de 550d en 650d groot of valt het wel mee?

• Slashdotter
  • Niet online
Vraag ik me ook af, zou die Digic 5 processor veel invloed hebben op de ruis bij donkere filmopnames?

Verder sta ik te twijfelen of ik niet gewoon voor de Panasonic GH2 (of met een paar maanden wachten de GH3) moet gaan. Die schijnt beter te filmen dan de 550/600 dus als de 650 niet duidelijk beter presteert dan z'n voorgangers is dat de beste keus. En met een opzet stuk kan je je bestaande Canon lenzen op de GH2 gebruiken.

• rick85
Wie heeft deze mooie DSLR inmiddels al aangeschaft? Ik wacht nog even op een kleine prijsdaling maar een leuke (mini)review van een Tweaker zou natuurlijk nooit verkeerd zijn. :)

• jesper86
  • Niet online
Neem de review van 600D, voeg de new features toe en voila ;)

Enige probleem is inderdaad of die de (huidige) meerprijs waard zijn, maar dat kan alleen jij beslissen :)

• rick85
quote:
jesper86 schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 13:12:
Neem de review van 600D, voeg de new features toe en voila ;)

Enige probleem is inderdaad of die de (huidige) meerprijs waard zijn, maar dat kan alleen jij beslissen :)
Deze reviews heb ik al lang en breed doorgenomen natuurlijk. Persoonlijke ervaringen van users vind ik altijd interessant, daarom mijn vraag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ribr
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 17-01-2013
quote:
rick85 schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 13:00:
Wie heeft deze mooie DSLR inmiddels al aangeschaft? Ik wacht nog even op een kleine prijsdaling maar een leuke (mini)review van een Tweaker zou natuurlijk nooit verkeerd zijn. :)
Heb hem inmiddels in bezit. Hiervoor had ik de 550d en vond de 650d de moeite waard om up te graden. Voor een mini review heb ik helaas geen tijd, maar in het algemeen is het een zeer prettige camera en wat mij persoonlijk opvalt is het volgende:
- Goede, snelle autofocus
- Touch screen vind ik persoonlijk zeer prettig. Een verademing t.a.v. de knopjes / wieltjes. Je kan vrij snel instellingen wijzigen cq door je foto's bladeren.
- Ik gebruik hem met de 17-55/2.8 lens. Resultaten zijn perfecte foto's, geen opmerkingen, ook niet t.a.v. de bekende testjes.
- Peformance is uitstekend. 5 fps per seconde is prettig.
-Ik maak veel HDR foto's en dit toestel heeft nu een "automatische" samenvoeging van 3 fotos. Op zich wel leuk, maar haalt het niet bij nabewerking in photoshop.

Voor de vrouw is vooral de standaard modes en de CA mode handig: hier kan je de sfeer instellen + de scherpte diepte (met de woorden achtergrond wazig of niet). Zelf schiet ik op handmatige instellingen.

W.b.t. het filmen is de autofocus wel een verademing t.o.v. de 550d. De focus is goed echter bij zowel de 17-55/2.8 als bij de 10-22mm is het geluid van het autofocus / scherp stellen duidelijk te horen. Denk erover om hiervoor de EF 40mm f/2.8 pancake aan te schaffen, maar eerst ff in de winkel proef filmen.

Samengevat een prettige camera. Ik zat eerst te twijfelen tussen de 60d en de 650d maar vond dat de 650d net iets meer functionele voordelen heeft, de touch screen gaf mij de doorslag ivm de gebruikers vriendelijkheid.
Pagina: 1 2 3 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Verenigde staten

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True