Santho schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 14:55:
[...]
Ik wil de camera wat meer gaan gebruiken en bijvoorbeeld een hele dag in de dierentuin foto's maken.
Omdat ik een echte beginner ben zal ik waarschijnlijk veel meer foto's maken dan gemiddeld omdat ik nog moet leren welke instellingen ik het beste kan gebruiken in verschillende situaties etc.
Ik ga het eerst nog even testen door de batterij nogmaals helemaal op te laden en dan een dag lang met de camera bezig te zijn en na te gaan hoe lang de batterij het vol houdt bij mij.
Volgens reviews zou ik met een volle batterij rond de 400 foto's kunnen maken, maar dat gaat natuurlijk hard als de eerste 10 of meer foto's allemaal test shots zullen zijn bij elke foto die ik wil maken
Ik ben afgelopend weekend naar Brugge geweest en heb de camera daar voor het eerst stevig aan de tand gevoeld. 2,5 dag op stap en de camera steeds in de aanslag om alles vast te leggen. Ik heb foto's geschoten in RAW en JPEG (zowel via de zoeker als via Live View) en ook flink wat gefilmd. Halverwege de tweede dag was de eerste batterij leeg. De tweede batterij was maandagmiddag pas leeg, nadat ik alle foto's naar de pc had overgezet en nog wat testshots had gemaakt.
Een dagje dierentuin zou dus vrij eenvoudig met 1 batterij moeten lukken. Ik heb overigens 2 batterijen van Phottix gekocht en heb het idee dat die het zelfs langer uithouden dan de originele Canonbatterij (terwijl ze slechts een fractie van de prijs kosten). Daarnaast heb ik er voor de zomervakantie nog een battery grip bijgekocht (ook van Phottix), zodat ik eventueel kan overstappen op penlites.
Overigens een tip: Ik had de brightness van het scherm een stuk naar beneden gezet om de batterij te sparen, maar hierdoor leken foto's op het scherm een stuk donkerder. Bij thuiskomst bleken heel wat foto's op de pc ietwat overbelicht te zijn. Ik heb de brightness dus meteen weer een stuk omhoog gezet. Dan maar wat meer stroom verbruiken.
Op internet vond ik overigens een handige tip om de brightness in te stellen: Even een willekeurige foto maken en deze overzetten naar de pc, daarnaast de foto ook op het toestel laten staan. Vervolgens de foto op het toestel vergelijken met de foto op het beeldscherm van de pc en de helderheid op elkaar afstemmen.