Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenRo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-06 12:35
SSD zit echt wel vast bij de nieuwe retina MBP. Check daarvoor onderstaande foto maar eens...

Afbeeldingslocatie: http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2012/06/macbook-pro-retina-display-innards-labelled.jpg

Wou dit toch nog even melden voor mensen een MPB bestellen waarvan ze denken nadien nog het opslaggeheugen uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een behoorlijke accu :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:39
Ik blijf het een grappige layout vinden. Ive heeft er een leuk mannetje van gemaakt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:57
Het lijken er wel 6 :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Aww de verzendtijd van de RMBP is verschoven naar 3-4 weken :(
Ik wacht nog steeds totdat er voldoende saldo op mijn Credit card staat. Moet vandaag of morgen gebeuren. Helaas te laat want als ik nu bestel wordt hij volgens de winkelmand tussen 13-19 juli geleverd en ik ga 10 juli al op vakantie. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:43

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

D-TECH schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 07:35:
[...]

Dat is toch raar. Zoveel heeft Apple toch niet veranderd?
Iets van 200 wijzigingen toch?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:30
pposthoorn schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 10:12:
Ik wacht nog steeds totdat er voldoende saldo op mijn Credit card staat. Moet vandaag of morgen gebeuren. Helaas te laat want als ik nu bestel wordt hij volgens de winkelmand tussen 13-19 juli geleverd en ik ga 10 juli al op vakantie. :F
waarom haal je hem niet op in de apple store... daar hebben ze hem toch wel op voorraad mag ik aannemen?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

JeroenRo schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 10:06:
[...]

SSD zit echt wel vast bij de nieuwe retina MBP. Check daarvoor onderstaande foto maar eens...

[afbeelding]

Wou dit toch nog even melden voor mensen een MPB bestellen waarvan ze denken nadien nog het opslaggeheugen uit te breiden.
mikevdzanden schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 10:07:
Ik blijf het een grappige layout vinden. Ive heeft er een leuk mannetje van gemaakt! :)
Afbeeldingslocatie: http://www.examiner.com/sites/default/files/styles/mobile_rss/hash/temple-run-2.png

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Echt niet. Kijk maar eens heel goed. Of kijk in de keynote om 39:15.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 13-06-2012 10:35 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Waarschijnlijk dezelfde connector als die in de nieuwe MBA zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:36
pposthoorn schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 10:12:
Even bij de Apple Store of reseller naar binnen lopen geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

[...]

[afbeelding]

Denk eerder dat dit een render is. Er zit duidelijk een msata achtige poort naast de SSD. Het lijkt me dat, ook om garantieredenen, de SSD gewoon in het logicboard geprikt zit.

Even wat anders;

Dat Retinascherm: is dat nu gewoon bruikbaar op de hoogste resolutie, of wordt er alleen geschaald dan? Ik las gister een artikel op macrumors waar ik het idee uithaalde dat je standaard op 1440*900 werkt, maar de resolutie kunt aanpassen naar onder andere 1920*1200 etc. In het artikel staat dat bij het verhogen van de resolutie kwaliteit wordt ingeruild voor schermruimte. Tis nogal een wazig verhaal zo, maar meer begreep ik er ook niet van. Er zitten toch gewoon 2880*1800 pixels in dat scherm? Als ik de hoogste resolutie dan kies, wordt er verder niets geschaald ofzo toch? Dus zou de kwaliteit ook prima moeten zijn.

Als dat niet zo is namelijk, koop ik gewoon de 15"pro met 1680*1050 scherm.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Correct, er zitten gewoon 2880*1800 pixels in het paneel. Maar op dit moment zijn er maar een
handvol apps welke de resolutie juist ondersteunen.

Hier een artikel over Google Chrome en retina support;
Klik!

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2012 10:47 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik denk dat ie bedoelt dat je ook daadwerkelijk de 2880x1800 als ruimte hebt ipv de 1440x900 die je qua ruimte hebt.

Hoe ik het verhaal hebt geïnterpreteerd: qua ruimte zit je op 1440x900, maar iedere pixel heeft 4 pixels om zich heen waardoor heel het verhaal bloedjescherp zal zijn. In Lion zitten wel scalingopties zodat je je ruimte kan vergroten (dus tekst kleiner) waardoor je dan op 1680x1050 of zelfs 1920x1200 kan werken. Hierdoor lever je wel in scherpte in, aangezien iedere pixel geen 4 pixels meer om zich heen heeft. Echter schijnt het qua scherpte nog wel beter te zijn dan de vorige generatie 1680x1050 MBP.

Bron: Anandtech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Pixeltje schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 10:42:
[...]

Dat Retinascherm: is dat nu gewoon bruikbaar op de hoogste resolutie, of wordt er alleen geschaald dan? Ik las gister een artikel op macrumors waar ik het idee uithaalde dat je standaard op 1440*900 werkt, maar de resolutie kunt aanpassen naar onder andere 1920*1200 etc. In het artikel staat dat bij het verhogen van de resolutie kwaliteit wordt ingeruild voor schermruimte. Tis nogal een wazig verhaal zo, maar meer begreep ik er ook niet van. Er zitten toch gewoon 2880*1800 pixels in dat scherm? Als ik de hoogste resolutie dan kies, wordt er verder niets geschaald ofzo toch? Dus zou de kwaliteit ook prima moeten zijn.
Standaard heb je de workspace van een conventioneel 1440x900-scherm alleen dan met het viervoudige aantal pixels. Beeldelementen en letters worden dus fysiek even groot getoond maar wel veel scherper. Apple heeft voor alle bitmaps die in OS X worden gebruikt HiDPI-versies gemaakt. Naar wens kun je de workspace weergeven als een virtueel 1680x1050 of 1920x1200 beeldscherm. De desktop wordt dan gerenderd naar 3360x2100 of 3840x2400 en vervolgens teruggeschaald naar 2880x1800. Dit levert een klein verlies van beeldkwaliteit op omdat er geen 4:1 pixelmapping is. Omdat de pixels zo klein zijn dat je ze vanaf een normale kijkafstand niet met het blote oog zou moeten kunnen onderscheiden zou het echter toch een acceptabel resultaat moeten opleveren. Teksten en dergelijke zijn nog steeds veel scherper dan op een 1920x1200 beeldscherm.

Je kunt 'm dus niet gebruiken als een 2880x1880 scherm met normale 'LoDPI'-beeldelementen. Dat wil je ook helemaal niet omdat je een vergrootglas nodig zou hebben om teksten te kunnen lezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Femme op 13-06-2012 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 16:52
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Oh echt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Laatst online: 13-09 14:38
Het geheugen lijkt me vast gesoldeerd?

edit: Jep volgens de teardown van iFixit zit het ook daar vast. http://www.ifixit.com/Tea...a-Display-Teardown/9462/3

[ Voor 65% gewijzigd door ZpAz op 13-06-2012 11:16 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Phreak, RnB en Femme: Bedankt, nu is het wat duidelijker.

Even de vergelijkingen afwachten voor wat het scherm doet in verhouding tot de 1680*1050 "high res", dat zou me een bak geld kunnen schelen.
ZpAz schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:14:
Het geheugen lijkt me vast gesoldeerd?
Ja, je kunt op de website van Apple ook zien dat het om DDR3L geheugen gaat. Waar die L voor staat weet ik niet zeker, maar er wordt in ieder geval aangegeven dat het niet-vervangbaar geheugen is. Ook niet uitbreidbaar dus; als je nu denkt in de toekomst meer geheugen nodig te hebben zul je dat ook nu moeten aanschaffen.

[ Voor 55% gewijzigd door Pixeltje op 13-06-2012 11:16 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonXZ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-03 15:29
Ik zit op dit moment te twijfelen tussen de Macbook Pro 15" instap, uitstap en de instap Macbook Retina.
Ik wacht even de reviews/hands on van Tweakers.net af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dan moet je alsnog zo'n Apple SSD kopen, of kan je een gewone SSD opendoen en dit er uit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Laatst online: 13-09 14:38
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:17:
[...]

Maar dan moet je alsnog zo'n Apple SSD kopen, of kan je een gewone SSD opendoen en dit er uit halen?
Nope. Je moet één met zo'n mSata? aansluiting hebben.

Lijkt me wel een mooi notebookje in 13" :9 Misschien met een jaar ofzo?

[ Voor 4% gewijzigd door ZpAz op 13-06-2012 11:18 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Over de SSD in de Retina MBP: het is dus niet dezelfde aansluiting als in de MBA (die bij de laatste update ook weer gewijzigd is).

The proprietary SSD isn't upgradeable either (yet), as it is similar but not identical to the one in the Air. It is a separate daughtercard, and we’re hopeful we can offer an upgrade in the near future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

bartkoper schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 10:22:
[...]

waarom haal je hem niet op in de apple store... daar hebben ze hem toch wel op voorraad mag ik aannemen?>
Omdat ik graag 16GB wil, maar belangrijker: ik wil een USA toetsenbord zodat ik een liggende Enter heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

pposthoorn schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:22:
[...]

Omdat ik graag 16GB wil, maar belangrijker: ik wil een USA toetsenbord zodat ik een liggende Enter heb.
Dat zou voor mij ook een must zijn. Hoe vaak ik niet mis tik op de laptop van mijn vriendin, vreselijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

BeQuietAndDrive schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:23:
[...]
Dat zou voor mij ook een must zijn. Hoe vaak ik niet mis tik op de laptop van mijn vriendin, vreselijk...
Precies! Mijn moeder heeft een NL toetsenbord en ik erger mij altijd kapot aan die enter van nog geen centimeter. Als ik €2.5k uitgeef aan een laptop waar ik 3 jaar mee wil doen is dat natuurlijk geen optie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:11

Fiber

Beaches are for storming.

Femme schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:04:
[...]
Je kunt 'm dus niet gebruiken als een 2880x1880 scherm met normale 'LoDPI'-beeldelementen. Dat wil je ook helemaal niet omdat je een vergrootglas nodig zou hebben om teksten te kunnen lezen.
Maar kun je full screen foto's wel op 2880x1800 afbeelden? (Bijna 5.2 MP) O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Het ram geheugen van de MBP Retina zit dus ook vast gesoldeerd?

Edit: Wat ik mij afvraag, is of de Macbook Pro Retina geschikt is voor RAW foto's van een DSLR camera te bewerken.

[ Voor 48% gewijzigd door iApp op 13-06-2012 13:56 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
HardCoreGamer schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:56:

Edit: Wat ik mij afvraag, is of de Macbook Pro Retina geschikt is voor RAW foto's van een DSLR camera te bewerken.
Nee, daar zal je toch echt een netbook voor moeten kopen..

:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

HardCoreGamer schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:56:

Bij uitstek!

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conscience NL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:41
pposthoorn schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:22:
[...]

Dus als je een MacBook Pro koopt die standaard op 'Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)' staat, welke enter uit dit plaatje krijg je dan?

PS4 Pro - ConscienceNL | Nintendo Switch | LG OLED 55C7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

tweede van links. Rechtopstaande enter. Werkt prima voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik kan sinds (dankzij?) de Commodore 64 niet meer wennen aan een andere positie of vorm van de enter toets. Ram dan op een avondje werken minimaal 50x (niet overdreven, eerder een veilige schatting) op de \ in plaats van de enter... maar ja, ieder zijn meug :)

[ Voor 12% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 13-06-2012 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Conscience NL schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 14:02:
[...]

Dus als je een MacBook Pro koopt die standaard op 'Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)' staat, welke enter uit dit plaatje krijg je dan?
Krijg je zo een vreselijke omhoogstaande Enter. Onhandige indeling ook dat Nederlandse toetsenboard.

(Al mijn Macs hebben een US keyboard op 1 na, stoor me er elke keer weer aan)

Afbeeldingslocatie: http://en.newinstance.it/wp-content/uploads/2009/09/mac-international-keyboard.png
Afbeeldingslocatie: http://www.dvhardware.net/news/apple_imac_cebit09_keyboard.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Donstil op 13-06-2012 14:54 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is alleen storend als je niet alles hetzelfde hebt. Ik ben nu volledig gewend aan de rechtopstaande return toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik vind het US-toetsenbord ook wel wat fijner en mooier (symmetrischer). Shift-toetsen zijn ook groter. Je mist wel een €-toets.

[ Voor 18% gewijzigd door Femme op 13-06-2012 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Slecht nieuws voor de mensen die hun MBP altijd zelf willen repareren...
http://9to5mac.com/2012/0...-repairable-laptop-ever/#

Dat wordt dus AppleCare aanschaffen wanneer je een Macbook Pro Retina koopt.
Even een dom vraagje tussen door; AppleCare kost €350,- euro, verleng je de garantie dan met één of 2 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

HardCoreGamer schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:04:

Even een dom vraagje tussen door; AppleCare kost €350,- euro, verleng je de garantie dan met één of 2 jaar?
Je verlengd je garantie naar 3 jaar.

Wie repareert hun eigen mac in vredesnaam?

[ Voor 4% gewijzigd door Osxy op 13-06-2012 15:08 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:18
Osxy schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:07:
[...]

Maar je hebt standaard 2 jaar, dus je betaald zoveel voor 1 jaar ?.

@ ligt eraan wat het is, ik kan parts zat krijgen voor een iMac als het moet :), behalve mainboard.

[ Voor 16% gewijzigd door Mektheb op 13-06-2012 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Osxy schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:07:
[...]

Bepaalde dingen als ram en HD opslag zijn de enige dingen die je überhaupt zou repareren. Voor de rest is het inderdaad gewoon reparatieservice.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Mektheb schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:08:
[...]

Maar je hebt standaard 2 jaar, dus je betaald zoveel voor 1 jaar ?.

@ ligt eraan wat het is, ik kan parts zat krijgen voor een iMac als het moet :), behalve mainboard.
Er vallen dingen onder applecare die niet onder normale garantieregelingen vallen, het is dus gewoon 3 jaar uitgebreide garantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Doe dan gelijk het ifixit linkje... ;)
http://www.ifixit.com/Tea...rdown/9462/1#.T9iQ529riqE

Ziet er wel gelikt uit, ook van binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

thijszor schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:10:
[...]

Er vallen dingen onder applecare die niet onder normale garantieregelingen vallen, het is dus gewoon 3 jaar uitgebreide garantie ;)
Bijvoorbeeld alle onderdelen die slijtage onderhevig zijn krijg je na het eerste jaar geen garantie op (accu, hd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Touchdomex schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:09:
[...]

Bepaalde dingen als ram en HD opslag zijn de enige dingen die je überhaupt zou repareren. Voor de rest is het inderdaad gewoon reparatieservice.
Ik zat meer te denken aan de batterij die eens in de zoveel tijd vervangen moet worden... ;)

Maar je betaald dus €350,- euro voor 1 jaar extra garantie? :(
En die AppleCare kan ik later toch ook nog aanschaffen? Dat hoeft toch niet meteen?

En de belangrijkste vraag: hoeveel is een MacBook Pro Retina (€2279,-) uit 2012 nog 2e hands waard in 2013?
Stel dat ik elk jaar €279,- euro hoef bij te betalen voor elk jaar een nieuw model; Dan is dat hem het wel waard. :) Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

AppleCare kan tot een jaar na aanschaf, en je betaalt voor twee jaar extra fabrieksgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

HardCoreGamer schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:29:
[...]

Ik zat meer te denken aan de batterij die eens in de zoveel tijd vervangen moet worden... ;)

Maar je betaald dus €350,- euro voor 1 jaar extra garantie? :(
En die AppleCare kan ik later toch ook nog aanschaffen? Dat hoeft toch niet meteen?

En de belangrijkste vraag: hoeveel is een MacBook Pro Retina (€2279,-) uit 2012 nog 2e hands waard in 2013?
Stel dat ik elk jaar €279,- euro hoef bij te betalen voor elk jaar een nieuw model; Dan is dat hem het wel waard. :) Wat denken jullie?
Je kan Applecare alleen tijdens het eerste jaar aanschaffen. En de accu? Die gaat lang mee. We hebben hier in huis 3 Macbook Pro's. 1 uit 2008, 1 uit 2010 en 1 uit 2011. De accu's staan op 80 tot 97% van de nieuwe maximale waardes nog.

Ik zou eens goed onderzoek doen naar het europese garantie recht, het is wel 2 jaar maar tijdens het 2e jaar moet jij als consument aantonen dat het defect er al in de eerste 6 maanden na aanschaf aanwezig was. (http://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/)

Ik denk dat de afschrijving meer dan 10% zal zijn. Het zal eerder 25%zijn (kijkend naar de waarde van de normale Macbook Pro's). Mijn Pro uit december 2011 van 1750 euro is nu nog ±1300-1500 euro waard.

Dus laat mij me glazenbol pakken: De retina is in 2013 nog 1750 euro waard.

[ Voor 13% gewijzigd door Osxy op 13-06-2012 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:31:
AppleCare kan tot een jaar na aanschaf, en je betaalt voor twee jaar extra fabrieksgarantie.
Daarnaast krijg je ook garantie op een Airport Express, Airport Extreme, Time Capsule en Apple Display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:44:
[...]

Daarnaast krijg je ook garantie op een Airport Express, Airport Extreme, Time Capsule en Apple Display.
TimeCapsule staat ook op mijn verlanglijst. :P

Dus de MBP zal volgend jaar nog maar ongeveer €1700,- euro waard zijn? :(
Dan zou ik dus ieder jaar €580,- euro moeten bijbetalen wil ik met de high- end sector willen meegaan... :| (Net zoals ik ieder jaar met mijn iPhone, iPad en Apple tv doe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Femme schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 14:55:
Ik vind het US-toetsenbord ook wel wat fijner en mooier (symmetrischer). Shift-toetsen zijn ook groter. Je mist wel een €-toets.
Shift+Option+2 = € ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Niet online
HardCoreGamer schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:04:

Vervelend. Bij mijn maandagmorgen mid-2006 Macbook heb ik bijna alle onderdelen moeten vervangen: LCD panel, Logic Board, accu, Airport, adapter, display inverter, CPU fan, display bezel, topcase. Dat was allemaal erg goedkoop omdat de onderdelen los te verkrijgen waren (en sommige dingen onder garantie vielen). Als het allemaal één assembly is maakt dat het peperduur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

HardCoreGamer schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:48:
[...]

TimeCapsule staat ook op mijn verlanglijst. :P

Dus de MBP zal volgend jaar nog maar ongeveer €1700,- euro waard zijn? :(
Dan zou ik dus ieder jaar €580,- euro moeten bijbetalen wil ik met de high- end sector willen meegaan... :| (Net zoals ik ieder jaar met mijn iPhone, iPad en Apple tv doe)
Ja zo ongeveer wel. Maar dat is ook omdat het gewoon niet nodig is. Je kan gewoon prima 3 jaar doen met dit soort machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ik heb geregeld Macbook's (pro's) op de TD waar we van alles aan repareren.

Schermen, geheugen, case ombouw (valschade enz), ssd, hdd, optische drive, logicboards, keyboard, trackpad's en zelfs videochips vervangen we gewoon.

Allemaal prima te doen als je het ff weer.

Edit: Ooh en voor de goeie orde ik werk niet bij een APR ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Donstil op 13-06-2012 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Osxy schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:03:
[...]

Ja zo ongeveer wel. Maar dat is ook omdat het gewoon niet nodig is. Je kan gewoon prima 3 jaar doen met dit soort machines.
En in 2015 zou de Macbook Pro Retina ongeveer €1100,- waard zijn? (Mits goed onderhouden natuurlijk)

Jammer dat apparatuur als deze altijd zo snel in waarde dalen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

HardCoreGamer schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:09:
[...]

En in 2015 zou de Macbook Pro Retina ongeveer €1100,- waard zijn? (Mits goed onderhouden natuurlijk)

Jammer dat apparatuur als deze altijd zo snel in waarde dalen. :(
Nee want afschrijving is in het eerste jaar het hoogste, daarna neemt het af.

Maar hoeveel precies hangt af van welke nieuwe technologie uit komt, hoe snel, etc.
Alle elektronische apparaten (en auto's) schrijven GIGANTISCH af. Dat is part of life. Bedrijven schrijven computers in 5 jaar volledig af.

[ Voor 13% gewijzigd door Osxy op 13-06-2012 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou rekening houden met een afschrijving van 25 procent per jaar. De MBA 13 inch was vorig jaar 1200 euro en wordt nu aangeboden voor 850-900 euro. Over drie jaar zit je op een waarde van net onder de 1000 euro voor een standaard MBP Retina. 1000 euro vind ik alsnog een hoop geld voor een drie jaar oude laptop. Je moet ', dan wel goed onderhouden. Aluminium heeft een hoge stijfheid maar is ook kwetsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:54

World Citizen

FreeReef.nl

Het beste nieuws vind ik eigenlijk dat die nieuwe macbook een stereo microfoon heeft..

Dit is natuurlijk een vrijbrief voor Siri op desktops, en bv games waar mensen tegen kunnen lullen. Ze hebben nu VoicetoText meegeleverd, maar er zit niet voor niets een stereo mic in... Deze Retina Macbook gaat nog geüpdatet worden met Siri!!!!

Waarschijnlijk ook de rede dat er nog geen Apple TV is... Deze moet uiteraard hier mee van profiteren, en dat kan pas als het een beetje getest is... VoicetoText is een mooie test voor de Mic, en nu kunnen ze de database vullen met samples.. om zo te kijken of Siri ook gaat werken.

Dual Mic is een poort naar de toekomst denk ik zo...

SlideAndSpeak navigation.... ofwel wat schermen in huis, en wat mics... geen oude input devices meer.

[ Voor 7% gewijzigd door World Citizen op 13-06-2012 16:41 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Fiber schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:52:
[...]
Maar kun je full screen foto's wel op 2880x1800 afbeelden? (Bijna 5.2 MP) O-)
Niemand?

Overigens doet mijn 10 jaar oude Dell Inspiron met Pentium M (Centrino) het ook nog steeds prima voor internet en office gebruik. Dus als ik zo'n superdeluxe Retina Macbook Pro aan zou schaffen zie ik absoluut niet in waarom die ook niet minimaal 10 jaar mee zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Als ik even op Marktplaats kijk, dan vind ik het volgende:

Macbook Pro 15'' Mid 2010 + Applecare = €1495,-
Macbook Pro 15'' 2011 + Mat scherm + 8GB Ram = €1600,-
Macbook Pro 15'' 2011 (9 Maand oud) = €1400,-

Dus als ik zo rond kijk, hebben mensen rond de €250,- - €350,- verlies op hun MBP t.w.v €1750,-.
Valt nog mee dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nou ja, dit zijn vraagprijzen, geen verkoopprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het scherm heeft natuurlijk niet voor niets het dubbele aantal pixels. Ik kan me wel voorstellen dat de software geupdate moet worden om gebruik te maken van de hogere resolutie, dat zal duidelijk moeten worden uit de reviews. Aperture kan er in ieder geval al mee overweg en alle meegeleverde software ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

HardCoreGamer schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 17:00:
Als ik even op Marktplaats kijk, dan vind ik het volgende:

Macbook Pro 15'' Mid 2010 + Applecare = €1495,-
Macbook Pro 15'' 2011 + Mat scherm + 8GB Ram = €1600,-
Macbook Pro 15'' 2011 (9 Maand oud) = €1400,-

Dus als ik zo rond kijk, hebben mensen rond de €250,- - €350,- verlies op hun MBP t.w.v €1750,-.
Valt nog mee dus :)
Mid 2010 + Applecare = 2100 euro
600 euro afschrijving in 2 jaar = 300 per jaar
15% afschijving, maar ik vind deze prijs niet realistisch.

2011 + mat scherm en 8GB = 1950
350 euro afschrijving in 1 jaar
±20% afschrijving

Laatste was 1750
350 afschrijving in 9 maanden dus 470 per jaar
Dat is ruim 25%

Dus ja ga maar uit van 25% per jaar.

Maar dit was eigenlijk gigantisch OT.
Ik vind de retina gigantisch geile machine, zou hem graag willen maar mijn Macbook is pas 6 maanden oud en voorlopig niet aan upgrade toe helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door Osxy op 13-06-2012 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Vorige week verkocht

MacBook Pro unibody 15 inch Intel Quad Core i7 2,20 GHz 4096 / 750 GB / superdrive

voor 1700 euro. Geen ApplceCare... Wel een muis en mini tobo erbij.

hij was 1 jaar oud.

[ Voor 6% gewijzigd door World Citizen op 13-06-2012 17:12 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:10
Je hebt wel 2300 euro over voor een laptop, maar je gaat wel kijken of je 2e hands 100 euro verlies gaat trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

NotSoSteady schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 17:17:
Je hebt wel 2300 euro over voor een laptop, maar je gaat wel kijken of je 2e hands 100 euro verlies gaat trekken.
Binnen 2 jaar verkopen is redelijk sonde... Uiteindelijk betaal je dan een paar 100 euro voor een jaar gebruik.
Dat is te veel.

In mijn geval kreeg ik er een van de baas, en had zelf een iMac.. dus deze mocht eruit. Ik was bepaald niet blij met het afschrijven van 500 euro in een jaar... Maar 1700 euro in de kast leggen was ook sonde.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Didyoumeetmax?
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-01 17:29
Fiber schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:10:
Doe dan gelijk het ifixit linkje... ;)
http://www.ifixit.com/Tea...rdown/9462/1#.T9iQ529riqE

Ziet er wel gelikt uit, ook van binnen!
Die SSD kun je zo te zien wel vervangen. Misschien over 2 jaar dat de prijs een beetje fatsoenlijk is en dit formaat ook door andere partijen geproduceerd wordt en los te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Didyoumeetmax? schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 17:32:
[...]
Die SSD kun je zo te zien wel vervangen. Misschien over 2 jaar dat de prijs een beetje fatsoenlijk is en dit formaat ook door andere partijen geproduceerd wordt en los te koop is.
Die vastgelijmde accu's en dat gesoldeerde RAM vervangen is een stuk lastiger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
World Citizen schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 17:31:
[...]
Binnen 2 jaar verkopen is redelijk sonde... Uiteindelijk betaal je dan een paar 100 euro voor een jaar gebruik.
Dat is te veel.

In mijn geval kreeg ik er een van de baas, en had zelf een iMac.. dus deze mocht eruit. Ik was bepaald niet blij met het afschrijven van 500 euro in een jaar... Maar 1700 euro in de kast leggen was ook sonde.
offtopic:
Zonde, niet sonde. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:10
World Citizen schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 17:31:
[...]

Dat is te veel.

Inderdaad maar als je 2200 of 2300 euro er voor over hebt vind ik het persoonlijk een beetje raar dat je dan zo ver gaat rekenen, de MacBooks zijn juist in vergelijking met de rest al zo prijsvast 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

NotSoSteady schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 17:54:
[...]

Inderdaad maar als je 2200 of 2300 euro er voor over hebt vind ik het persoonlijk een beetje raar dat je dan zo ver gaat rekenen, de MacBooks zijn juist in vergelijking met de rest al zo prijsvast 2e hands.
Ik kan dit jaar €2200 veroorloven, maar dat betekend dat ik op de iPhone 5 na niks extra's kan kopen dit jaar...
Hooguit volgend jaar mei pas een iMac, omdat ik mijn huidige pc dan verkoop.

Ik reken juist ver vooruit omdat, wil je een beetje geld in de hand houden, toch wel verder moet kijken dan bijvoorbeeld alleen volgende maand.

Ik kijk naar de mogelijkheid om mijn MacBook Pro volgend jaar (goedkoop) te kunnen upgraden naar een nieuwe. Helaas zal ik dan moeten dealen met een verlies van ongeveer 17% - 20%. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
HardCoreGamer schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 18:33:
[...]

Ik kan dit jaar €2200 veroorloven, maar dat betekend dat ik op de iPhone 5 na niks extra's kan kopen dit jaar...

Ik reken juist ver vooruit omdat, wil je een beetje geld in de hand houden, toch wel verder moet kijken dan bijvoorbeeld alleen volgende maand.

Ik kijk naar de mogelijkheid om mijn MacBook Pro volgend jaar (goedkoop) te kunnen upgraden naar een nieuwe. Helaas zal ik dan moeten dealen met een verlies van ongeveer 17% - 20%. ;)
Misschien dat je beter een dikke retina MBP kan nemen en gewoon geen iMac kopen volgend jaar? Volgens mij is zo'n 2012 fully upgraded toch wel een krachtpatser waar je geen ander systeem bij nodig hebt? Gewoon Thuis aan een extern scherm hangen als je nog wat pixels te kort komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

HardCoreGamer schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 18:33:
[...]

Wat wil je met een iMac als je een MBP Retina hebt? Wat betreft prestaties gaat het je niets extra's brengen of je moet net een kleine update van Intel kunnen meepakken. Beide zijn gebaseerd op laptop processors. Een MBP met extern beeldscherm werkt hetzelfde als een iMac.

Je kunt beter sparen voor een Retina Cinema Display die misschien volgend jaar op de markt zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Femme schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 18:53:
[...]

Wat wil je met een iMac als je een MBP Retina hebt? Wat betreft prestaties gaat het je niets extra's brengen of je moet net een kleine update van Intel kunnen meepakken. Beide zijn gebaseerd op laptop processors. Een MBP met extern beeldscherm werkt hetzelfde als een iMac.

Je kunt beter sparen voor een Retina Cinema Display die misschien volgend jaar op de markt zal komen.
Omdat ik naast een laptop ook een desktop wil hebben; En omdat Apple nou mijn favoriete merk is... ;)
Een Mac Pro is namelijk ook geen oplossing, omdat je dan nog met oude hardware zit opgescheept... + Een Mac Pro kost wel heel wat meer dan een iMac (+€800,-).
Brm-G schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 18:42:
[...]Gewoon Thuis aan een extern scherm hangen als je nog wat pixels te kort komt :)
Pixels niet maar inches wel. :)

[ Voor 13% gewijzigd door iApp op 13-06-2012 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
HardCoreGamer schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 19:01:
[...]

Omdat ik naast een laptop ook een desktop wil hebben; En omdat Apple nou mijn favoriete merk is... ;)
Een Mac Pro is namelijk ook geen oplossing, omdat je dan nog met oude hardware zit opgescheept... + Een Mac Pro kost wel heel wat meer dan een iMac (+€800,-).

[...]

Een retina MBP is toch eigenlijk gewoon desktopvervanger? Zeker als je 'm aan een extern scherm hangt? Als je een iMac koopt kun je toch net zo goed daar gewoon een MBA 11" of 13" bij kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 19:08
Heeft de mac mini nu ook Ivy Bridge? En de iMac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

itsFuzeh schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 19:10:
Nop, deze zijn allebei niet geupdated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
HardCoreGamer schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 19:01:
[...]

[...]

Oude hardware die wel het dubbele scoort van een Retina mac 8)7

Een iMac 3,4 i7 uit 2011 doet 116xx Geekbech score. Een Mac Pro (Early 2009) doet er 155xx en een Retina mac 2,6ghz uit 2012 doet er dan "maar" 115xx.

Oftewel als je de ruimte hebt dan is welke MacbookPro dan ook (retina of niet, updates of niet) absoluut geen desktop vervanger.

Retina is prachtig hoor maar het blijft wel maar 15" natuurlijk. Ook zodra Photoshop enz er voor zijn aangepast blijft het een 15" scherm, wel super scherp natuurlijk maar ze moeten dan kiezen, priegelig of super scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

itsFuzeh schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 19:10:
Nog niet. Wordt wel verwacht binnen een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 19:08
Fiber schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 19:13:
[...]

Nog niet. Wordt wel verwacht binnen een paar maanden.
Ik hoop zo snel mogelijk. Een retina valt toch af voor mij, dan wordt het een 13" Air of Pro of een Mini en heel misschien een iMac.

Is de mini aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Engadget heeft een review online gezet van de nieuwe Macbook http://www.engadget.com/2...th-retina-display-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Donstil schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 19:13:
[...]

Een iMac 3,4 i7 uit 2011 doet 116xx Geekbech score. Een Mac Pro (Early 2009) doet er 155xx en een Retina mac 2,6ghz uit 2012 doet er dan "maar" 115xx.

Oftewel als je de ruimte hebt dan is welke MacbookPro dan ook (retina of niet, updates of niet) absoluut geen desktop vervanger.

Retina is prachtig hoor maar het blijft wel maar 15" natuurlijk. Ook zodra Photoshop enz er voor zijn aangepast blijft het een 15" scherm, wel super scherp natuurlijk maar ze moeten dan kiezen, priegelig of super scherp.
Ik werk dagelijks op 15" Macbook Pro als graficus met Indesign, Illustrator, Photoshop etc. Kom ik ruimte echt te kort? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Donstil schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 19:13:
[...]

Je kunt er een beeldscherm op aansluiten hè (zelfs twee keer 30 inch). Met extern beeldscherm doet een Retina MBP niets onder voor een quad-core Mac Pro. De 2,8GHz quad-core Mac Pro doet 8665 punten in Geekbench, de Retina MBP 2,6GHz 11960 punten.

De systemen met acht cores zijn nog een slag duurder en komen alleen tot in recht in applicaties die goed gebruikmaken van zoveel cores. Er is zeker een plek voor de Mac Pro maar het is een niche bevolkt door mensen die filmproducties en 3d-animaties doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Femme schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 20:36:
[...]

Je kunt er een beeldscherm op aansluiten hè (zelfs twee keer 30 inch). Met extern beeldscherm doet een Retina MBP niets onder voor een quad-core Mac Pro. De 2,8GHz quad-core Mac Pro doet 8665 punten in Geekbench, de Retina MBP 2,6GHz 11960 punten.

De systemen met acht cores zijn nog een slag duurder en komen alleen tot in recht in applicaties die goed gebruikmaken van zoveel cores. Er is zeker een plek voor de Mac Pro maar het is een niche bevolkt door mensen die filmproducties en 3d-animaties doen.
Ja schermen erop aansluiten kan natuurlijk wel idd, daar had ik even niet aan gedacht.
Osxy schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 20:04:
[...]

Ik werk dagelijks op 15" Macbook Pro als graficus met Indesign, Illustrator, Photoshop etc. Kom ik ruimte echt te kort? Nee.
Ja zo verschillen de eisen toch maar weer. Ik werk ook dagelijks met Photoshop maar mis toch wel wat meer ruimte (Heb nu een 1680x1050 non Glossy 15" mbp). Daarom grijp ik naar de iMac zodra het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Ik werk al drie jaar op een MBP als enige computer (incl. vrij zwaar grafisch werk). Werkt in combinatie met zo'n LED Cinema Display geweldig. Ding sjouw ik overal heen en heb alles bij de hand, thuis hang ik de MBP aan dat scherm en ik werk verder op een groot scherm, normaal toetsenbord en muis. Eventueel kan de MBP zelf nog dienst doen als tweede scherm. Verder merk je niet dat je op een laptop werkt. Nadelen kan ik zo niet noemen, behalve dat de combinatie duurder is als een iMac :)

[ Voor 5% gewijzigd door Tom op 13-06-2012 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Tom schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 20:45:
Nadelen kan ik zo niet noemen, behalve dat de combinatie duurder is als een iMac :)
Een ander nadeel is dat een Macbook zijn warmte moeilijker kwijt kan geraken dan bijv een Mac Pro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online
Dat is geen nadeel als ie gewoon blijft werken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik ben iig blij dat er een HDMI poort in de MBP Retina zit, want dat zal ik toch wel redelijk vaak gaan gebruiken denk ik. (TV als monitor :))

By the way, kun je een iMac ook gebruiken als externe monitor voor je MBP Retina?

[ Voor 23% gewijzigd door iApp op 13-06-2012 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ja, Target Display Mode ( door middel van Thunderbolt )

Waarom wordt er hier nog gediscussieerd ?

[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 20

[MacBook Air] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Retina Pro of new 13" Air 1.8Ghz

[OS X Mountain Lion 10.8] Ervaring & Discussie

[iOS 6] Ervaringen & Discussie

[ Voor 81% gewijzigd door Greatsword op 13-06-2012 21:43 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel54
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 11:36
Ik was aan het twijfelen tussen een imac of een mbp. Maar aangezien ze de ethernetpoort en de optische drive er uit gemept hebben wordt het sowieso al een imac. (als ze er niet zot mee doen teminste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

miel54 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 23:45:
Ik was aan het twijfelen tussen een imac of een mbp. Maar aangezien ze de ethernetpoort en de optische drive er uit gemept hebben wordt het sowieso al een imac. (als ze er niet zot mee doen teminste)
Redenen genoeg te verzinnen om voor een iMac te kiezen, maar deze twee vind ik allebei onzin. Optische drive kun je los kopen (Als je die überhaupt nog nodig hebt) en Ethernet is een adapter voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Fiber schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 23:51:
[...]

Redenen genoeg te verzinnen om voor een iMac te kiezen, maar deze twee vind ik allebei onzin. Optische drive kun je los kopen (Als je die überhaupt nog nodig hebt) en Ethernet is een adapter voor.
Ja kan je weer 60 euro dokken voor een ethernet aansluiting. Dat heeft elke tokkie-laptop toch tegenwoordig...

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jingles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 20:12
DennusB schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 08:34:
[...]

Ja kan je weer 60 euro dokken voor een ethernet aansluiting. Dat heeft elke tokkie-laptop toch tegenwoordig...
Die dingen zijn straks voor een paar dollar te vinden op ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Mr.Jingles schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 08:39:
[...]

Die dingen zijn straks voor een paar dollar te vinden op ebay.
Dan nog. Moet je die altijd weer meenemen enzo. Belachelijk onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
DennusB schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 08:40:
[...]

Eh, je bent bekend met het fenomeen "wifi"?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:18:
[...]

Eh, je bent bekend met het fenomeen "wifi"?
Ja, maar dat is niet echt handig als je zo'n GIGA dikke laptop koopt om heerlijke videobewerking te doen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:17

vhal

ಠ_ಠ

en om over de transfersnelheden maar te zwijgen...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

filenox schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 21:08:
[...]

Een ander nadeel is dat een Macbook zijn warmte moeilijker kwijt kan geraken dan bijv een Mac Pro :)
Als een systeem voortdurend zware dingen moet tillen zoals het renderen van video's ben je beter uit met een Mac Pro. Een MBP staat dan de hele tijd te blazen en wordt misschien wel teruggeklokt als hij te warm wordt. Een Mac Pro kan ook voorzien worden van meer cores (maar dan lopen de prijzen wel erg op).

Photoshoppen en Lightroomen gaat prima op een MBP. Ik kan me geen situatie voorstellen waarin je met simpel Photoshop en Lightroom een MBP tot zijn knieën kunt dwingen qua cpu-gebruik. Photoshop is wel bloatware dat onder bepaalde omstandigheden belachelijke hoeveelheden geheugen gebruikt en gigantische scratchfiles schrijft. Daar ligt eerder je probleem, maar een Retina MBP heeft juist snelle I/O vanwege de ssd.
DennusB schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 08:40:
[...]

Het is een laptop. Elke draad die je eraan hangt doet afbreuk aan de mobiliteit. Draadloze netwerken zijn tegenwoordig zo snel dat ethernet alleen nodig is als je een keer tientallen of honderden gigabytes aan video of backups moet overpompen. Een thunderbolt naar gigabit adaptertje kost slechts 29 euro. Voor stationair zit Apple liever dat je een Thunderbolt Cinema Display gebruikt. Dat is duur maar wel de veel elegantere oplossing en zelf telkens een bos met kabels insteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Niet online
Femme schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:36:
[...]

Het is een laptop. Elke draad die je eraan hangt doet afbreuk aan de mobiliteit. Draadloze netwerken zijn tegenwoordig zo snel dat ethernet alleen nodig is als je een keer tientallen of honderden gigabytes aan video of backups moet overpompen. Een thunderbolt naar gigabit adaptertje kost slechts 29 euro. Voor stationair zit Apple liever dat je een Thunderbolt Cinema Display gebruikt. Dat is duur maar wel de veel elegantere oplossing en zelf telkens een bos met kabels insteken.
Het is toch wel fijn dat als je een Bluray rip of VMware image van een NAS haalt je niet een half uur maar slechts vijf minuten hoeft te wachten. En dat is het een goed WiFi netwerk, heb je veel ruis op de 2.4Ghz of 5Ghz band kan het met gemak een uur duren.

Daarnaast is het ook nog eens erg prettig bij lage latency vereisende applicaties zoals gaming (en al helemaal streaming gaming).

En natuurlijk het gemak. Als ik in een datacenter of meterkast een Macbook Pro van 2200 dollar op mijn arm laat balanceren wil ik niet met een omzetkabel pielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 10:19:
[...]
Het is toch wel fijn dat als je een Bluray rip of VMware image van een NAS haalt je niet een half uur maar slechts vijf minuten hoeft te wachten. En dat is het een goed WiFi netwerk, heb je veel ruis op de 2.4Ghz of 5Ghz band kan het met gemak een uur duren.

Daarnaast is het ook nog eens erg prettig bij lage latency vereisende applicaties zoals gaming (en al helemaal streaming gaming).

En natuurlijk het gemak. Als ik in een datacenter of meterkast een Macbook Pro van 2200 dollar op mijn arm laat balanceren wil ik niet met een omzetkabel pielen.
Daarom is er natuurlijk ook nog altijd "good old" MBP. Als je in datacenters zit heb je inderdaad wel vaak de ethernetaansluiting nodig, het is dus een afweging die ieder voor zich moet maken. Binnen 10 jaar lacht iedereen wellicht als we terugdenken aan dat gepiel met die ethernetkabels :+

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het inpluggen van een thunderbolt naar gigabit adapter kost niet meer werk dan het inpluggen van een netwerkkabel als die adapter eenmaal aan je netwerkkabel hangt. Het percentage gebruikers dat met regelmaat al staande een netwerkkabel in zijn laptop probeert in te pluggen zal zeer gering zijn, daarvoor ga je geen concessies doen aan het ontwerp van een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ja, een VGA-aansluiting is ook handig!
Ow ja, waarom geen 2 DVD-spelers, kun je sneller DVDs branden.

En stel je nou eens voor dat je een oud toetsenbord wilt aansluiten, waarom geen PS/2, of seriële poort!!

Snap je 'm?
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste

Let op:
Gedurende de WWDC keynote mag dit topic -en UITSLUITEND dit topic- gebruikt worden als kroegtopic. :) Daarna mogen er nieuwe topicstarts bij ons aangemeld worden voor de ongetwijfeld noodzakelijke nieuwe topics. Vanaf morgenochtend (dinsdag 12 juni) gelden hier weer de gebruikelijke regels ;)

Voor (slow)chat is iedereen uiteraard ook welkom in #apple op irc.tweakers.net - Om #apple binnen te gaan, typ: /join #apple