Retina Pro of new 13" Air 1.8Ghz

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:14
Zoals in een aantal andere topics zit ik ook met een luxe probleem. Ik bezit momenteel een 2009 MacBook Pro 15" 2,66Ghz 4Gb 9400M (+GT). Deze wil ik nu vervangen voor een nieuwe MacBook, de oude wordt verkocht.

Mijn gebruik:
- Browsen + Mail.
- Zakelijk (veel) documenten typen, ook onderweg.
- Plex (client).
- Privé foto's licht bewerken (90% iPhoto, 10% Photoshop vooral uitsnijden).
- Downloaden usenet 120mbit

Waarom een MacBook Retina (15" 2,3 8GB 256GB, à €2096):
- 15" scherm
- HDMI
- Klein en licht (t.o.v. mijn huidige MacBook Pro)
- Retina

Waarom de MacBook Air (13" 1,8 8GB 256GB, à €1550):
- Kleinst en lichtst
- Gunstige prijs
- Sneller dan mijn huidige MacBook dus snel genoeg

Waarom twijfel:
- Is 13" niet te klein
- Geen HDMI, houd in 2 converter's (Gigabit + HDMI)
- Omdat ik verwacht dat de toekomstige Mac's allemaal retina worden en het Pro Retina model langer met de tijd mee kan. De 'oude' MacBook pro's geven mij het gevoel dat ik volgend jaar een oud laptopje heb. Ik heb dus helemaal geen interesse in de nieuwe 'oude' MacBook Pro's.

* prijzen uit de edu store

Wie heeft er goed advies, geld heeft een ondergeschikte rol het gaat om functionaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strunkie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-10-2024

Strunkie

> Post is rechts!

Ga gewoon een keertje bij een Apple reseller of Apple store (a'dam) langs om te bepalen welke afmeting je nodig bent. Daarnaast kunnen deze mensen je prima adviseren, ik persoonlijk zou de 15" nemen, 13" is bijna net zo klein als een tablet ?

^ Post is hierboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Fuck geld? Macbook Pro Retina natuurlijk. Ding is licht, wel wat groter dan Air, maar het is een mooie middenweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Vind het een beetje een rare vergelijking.

Het voelt een beetje als , "ik zoek een auto en twijfel tussen een Golf GTI en een Lamborghini Aventador"

Als geld een ondergeschikte rol heeft dan is er maar 1 juiste keuze en dat is dan de 15" Retina. Die paar extra centimeter kan je makkelijk mee dragen en je hebt gewoon een betere machine.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Q schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 23:34:
Macbook Pro Retina natuurlijk. Ding is licht, heeft ook geen optische drive, is een mooie middenweg tussen de air en de MBP en heeft een ingebouwde patsfactor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Ik heb nu exacte dezelfde Macbook als jij en heb gekozen voor de Retina Macbook 2.3Ghz, 16GB, 256GB.

Vrij eenvoudig: 13" is te klein voor de meeste dingen. Als je hem heel veel mee neemt onderweg neem je dat voor lief maar anders wil je gewoon een 15". Hij is sneller, meer aansluitmogelijkheden, veel meer schermruimte en een beter scherm.

Het enige nadeel is dat hij 15" duurder is. Maar aangezien jou huidige Macbook voldoet voor de taken die jij noemt neem ik aan dat geld niet echt het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-08 12:57

Underworld

+1 Inzichtvol

Q schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 23:34:
Fuck geld? Macbook Pro Retina natuurlijk. Ding is licht, wel wat groter dan Air, maar het is een mooie middenweg.
En inderdaad ik zou ook zeker voor Retina gaan. Het is wel 1000 meer, maar je krijgt er volgens mij UBER veel voor terug. Daarnaast als je MBP nog voldoet, (zoals die van mij) mark-my-words: op de WWDC'13 MacBook Airs with Retina. :*)
Donstil schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 23:42:
Vind het een beetje een rare vergelijking.

Het voelt een beetje als , "ik zoek een auto en twijfel tussen een Golf GTI en een Lamborghini Aventador"

Als geld een ondergeschikte rol heeft dan is er maar 1 juiste keuze en dat is dan de 15" Retina. Die paar extra centimeter kan je makkelijk mee dragen en je hebt gewoon een betere machine.
Hoewel je vergelijking niet helemaal klopt (ik vind de vergelijking met een GTI en een Lambo namelijk niet echt realistisch, zeg dan Porsche Turbo oid 8)7 ) is het wel een gruwelijke bak..
http://vimeo.com/22884674

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:36
zijn jullie trouwens van plan de nieuwe MBP icm een extern display te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Ja ik ga mijn 24" Samsung display en 32" Philips TV er aan hangen. (Jeej hdmi!)

Waarom vraag je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:41

Umbrah

The Incredible MapMan

Mijn bezwaar bij beiden is je punt betreffende downloaden. Bij de air wéét je dat je vast zit aan de SSD, maar bij de nieuwe pro lijkt dat ook het geval te zijn. 256gb is de basis, gradaties meer is duurder. En bij Apple: VEEL duurder. In het geval van een pro betekende dat dat je de hdd in de optische drivebay kon plaatsen en een SSD van eigen aanschaf op de plek van de HDD. Heb ik bij m'n Dell, waar ik overigens nog steeds lyrisch over ben, ook gedaan. Die is nu overigens voor het werk wat jij doet op 0db, omdat ik er nu twee SSD's in heb. Geen optisch loopwerk en standaard een SSD betekend geen harddrive op de plek van je odd, en standaard een SSD wil zeggen: mSATA of Apple legacy. Storage wordt een heikel punt zo! Of je moet naast je ethernet converter ook willen gaan daisy chainen met een externe HDD wat het idee laptop over desktop verknoeit. Of je moet een NAS hebben maar dan vraag ik je: waarom download die niet en doet je TV er niet gewoon DLNA mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryslinger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Maar loop je op dit moment tegen de max van het kunnen van je huidige laptop? Heb je er al een ssd inzitten? Vindt het toch wel een bak met geld voor een nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Als ik t zo bekijk denk ik dat je met een SSD inderdaad een betere investering doet. Koop voor 250 euro een 256GB Samsung oid, geniet van de snelheid en wacht nog even een (half)jaar en kijk wat er dan te koop is. 2400 euro uitgeven aan een laptop om te kunnen downloaden lijkt me wat teveel van het goede.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Het grootste obstakel voor mij zal het gewicht zijn.

Air = 1,35 Kg
Pro= 2,02 Kg

Als je van een oudere MBP afkomt zal het natuurlijk iets mee vallen, maar in mijn geval van een MBA
( die naar verloop van tijd ook aardig gaat door wegen ) zal het een grote stap zijn.

Vanavond even naar de Apple store ervaring op te doen.

Wat me wel opvalt is dat Apple nog steeds durt te adverteren met onderstaande tekst:

" MacBook Pro wordt geleverd met 90 dagen telefonische ondersteuning en een jaar garantie "

[ Voor 23% gewijzigd door Greatsword op 13-06-2012 10:28 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Destianto schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 10:03:
Het grootste obstakel voor mij zal het gewicht zijn.

Wat me wel opvalt is dat Apple nog steeds durt te adverteren met onderstaande tekst:

" MacBook Pro wordt geleverd met 90 dagen telefonische ondersteuning en een jaar garantie "
De garantieperiode is verlengd naar twee jaar toch? Ik denk dat ze het gewoon niet aangepast hebben op de website. Er zijn wel vaker slordigheden op de site te vinden, zeker vlak na introdcutie. Het lijkt wel alsof ze eerst de Amerikaanse pagina overnemen en vlug vertalen om de store online te krijgen. Na een tijdje zijn de meeste fouten vaak opgelost.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

idd, ik kijk ook echt uit naar PS CS6 op dit scherm.

Meestal doe ik het voorwerk nu op mijn MBA, en maak het vervolgens af op mijn iMac door de prettige resolutie en kleurgetrouwheid.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:23
Ik zeg niet doen. Ook ik had een boner in mn broek tijdens WWDC dat er een Macbook Badass komt. Helemaal enthousiast. Gezien het feit dat ik in mijn Macbook Pro uit 2009 een SSD en 8gb geheugen gepropt heb een tijd geleden begin ik ik niet aan een nieuwe. Je wilt niet weten hoeveel snelheidsverschil dat is. Boottime is een paar seconden. Het is het niet waard!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Gewicht maakt veel uit! Ik heb eerst een tijdlang rondgelopen met een plastic 13", vervolgens een 15" Pro en nu een 13" Air. Een wereld van verschil.

De keuzemogelijkheden hangen - naar mijn bescheiden mening - af van de volgende variabelen.

- wat ga je er mee doen? (heb je alternatieven in de vorm van een iMac of zo?)
- hoe vaak doe je dat?
- hoe versleep je het geheel?

Ik ben blij met de Air die ik nu heb, omdat ik dat ding gewoon bij me wil hebben en geen compromissen wil doen op het gebied van gewicht. Thuis heb ik een 27" iMac staan, en daar doe ik het meeste van mijn werk op.

Zou ik geen krachtig alternatief hebben, dan zou die 15" Retina Pro de enige keuze zijn. Het beste van beide werelden, krachtig en nog steeds licht. En dat scherm, daar ben ik wel heel nieuwsgierig naar.

Zou ik thuis een groot scherm hebben staan, en zou de 15" krachtig genoeg zijn, dan zou de keuze een "gewone" 15" Pro zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGB83
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:46
Voor mij is 256GB te weinig en ik wil geen externe hdd er aan hangen steeds. Ook vind ik het nog iets te vroeg om afstand te nemen van de dvd drive.

Daarom ga ik de 15" zonder retina nemen met 8gb ram, 750gb hdd 7200rpm en high res scherm (1680 x 1050).

€50 goedkoper, meer schijfruimte, optische drive, geen retina scherm.

Daar doe ik het voor. Dat de hdd minder snel is dan de ssd lig ik niet wakker van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Peabz21 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:20:
Voor mij is 256GB te weinig en ik wil geen externe hdd er aan hangen steeds. Ook vind ik het nog iets te vroeg om afstand te nemen van de dvd drive.

Daarom ga ik de 15" zonder retina nemen met 8gb ram, 750gb hdd 7200rpm en high res scherm (1680 x 1050).

€50 goedkoper, meer schijfruimte, optische drive, geen retina scherm.

Daar doe ik het voor. Dat de hdd minder snel is dan de ssd lig ik niet wakker van ;)
Dan zou ik eerder voor een oud model gaan? Veel goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGB83
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:46
Brm-G schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:30:
[...]

Dan zou ik eerder voor een oud model gaan? Veel goedkoper...
Ik heb meer aan de configuratie die ik hierboven schetste dan aan de retina macbook. Kosten ongeveer hetzelfde, dat is de afweging die ik bedoelde. Maar dat is een persoonlijke afweging natuurlijk.

Edit: oude is geen optie, ik ga voor een ivy bridge macbook. Ik vergelijk de huidige 15" macbooks met elkaar (met en zonder retina).

[ Voor 15% gewijzigd door PGB83 op 13-06-2012 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 19:08
Voor de dingen die je er mee doet, zou ik zeggen een Air. Ik twijfel zelf ook tussen de retina en air. Maar het enige wat ik doe is een beetje surfen en apps gebruiken. De meeste die retina aanbevelen denken aan het scherm, maar uiteraard is de hardware ook wel geupgraded. Met de air kan je ongeveer hetzelfde overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder twijfel de Pro.....

Als je beste kunt kopen neem je toch geen genoegen met 1 slag minder.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Het retina scherm is ongetwijfeld prachtig, maar zolang de meeste apps er nog niets mee doen, zal het niet veel beter zijn dan een 1440x900 IPS scherm (nog steeds erg goed overigens). Als een MacBook Air eigenlijk genoeg voor je is qua specs, zou ik de Air nemen en van het geld dat je bespaart een NAS kopen om op te downloaden. Dat zou grotendeels het storage probleem ook verhelpen.

Wat ik persoonlijk een belangrijk argument tegen de MacBook Air zou vinden is het keyboard. De MacBook Air heeft ongeveer 50% minder key-travel dan de MacBook Pro. Of je dat heel erg storend vindt is uiteraard persoonlijk, maar ga het zeker testen voordat je een aanschaf doet. Ik kan in principe prima typen op een MacBook Air, maar een MacBook Pro vind ik fijner. (en het allerfijnst vind ik qua typen toch echt mijn Thinkpad :+ )

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Whieee schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 20:31:
Het retina scherm is ongetwijfeld prachtig, maar zolang de meeste apps er nog niets mee doen, zal het niet veel beter zijn dan een 1440x900 IPS scherm (nog steeds erg goed overigens). Als een MacBook Air eigenlijk genoeg voor je is qua specs, zou ik de Air nemen en van het geld dat je bespaart een NAS kopen om op te downloaden. Dat zou grotendeels het storage probleem ook verhelpen.
Ik moet het effe vragen. Heb je een iPad 3(rd gen)?

Het is moeilijk voor te stellen hoe belangrijk het retina scherm is als je het nooit beleefd hebt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:53
Macbooks hebben toch geen ips scherm (op de retina na dan) heb ik net geleerd in een ander topic.
Ik heb absoluut geen verstand van macbooks en hoor graag mijn ongelijk in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Mijn bezwaar voor de Retina Macbook was dat je effectieve schermruimte niet toenam, en nog wat andere dingetjes waar je wel voor betaald maar niet nodig hebt, heb ik gekozen voor de 13 inch, die 1000 euro kan ik ergens anders in stoppen, een 27 inch scherm ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiVanc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2023
Ik ben zelf aan het twijfelen tussen beide toestellen. Ik beschik nu over een late mbp 2008 en deze is nu echt wel dringend aan vervanging toe.

Ik gebruik de mbp voornamelijk voor het volgende:
- Web & software development (Coda 2, Eclipse voor Java, Xcode)
- Designwerk (logo's en UI): Fireworks, Illustrator, Photoshop
- Itunes, MAMP (indien web development), Mail, Safari en Twitter staan steeds op
- iWork, Billings, Transmission, iPhoto
- Per dag zit ik in totaal een 90 tal minuten op de trein (doe dit nu met m'n huidige mbp)
- Wil in de toekomst wel eens wat spelen met final cut pro X (voor familavideos, niets professioneels)
- Het is mijn main computer (heb wel een iPad 2)

Wat raden jullie mij aan, Macbook Air 13" i5/128 of 256ssd/8gig ram of de nieuwe RMBP? Het is de bedoeling om net als met mijn hudig toestel zeker 4 jaar verder te kunnen.

twitter: @NiVanc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

@NiVanc:
De dingen die je doet zouden in principe perfect moeten kunnen op een Air met 8GB. De vraag is wel hoeveel storage je nodig hebt en indien je bereid bent om externe storage te gebruiken. De RMBP kan grotere SSD's bevatten, maar je moet uiteraard bereid zijn om daar de (hoge) meerprijs voor te betalen.

Verder: gezien je werkzaamheden veronderstel ik dat je steeds aan een (vast) bureau werkt? In dat geval zou ik zeker een degelijk extern scherm aanraden als je voor de Air kiest, maar dat scherm heb je misschien al. In ieder geval is het zo dat je voor de prijs van een RMBP een Air hebt incl. een goed scherm zoals natasdiamon hierboven ook al aanhaalt.

De twee extra cores van de CPU in de RMBP zullen het verschil niet maken voor development of webdesign. Eigenlijk moet je je keuze dus baseren op deze zaken:
- Hoeveel interne storage heb ik nodig? Indien meer dan 256GB --> RMBP
- Welke schermresolutie is voor mij voldoende als ik mobiel werk? Indien 1440x900 niet voldoet --> RMBP
- Heb ik meer dan 8GB RAM nodig? Indien ja --> RMBP

Het grootste nadeel is dat je die keuzes nu al moet maken aangezien je de RMBP achteraf niet kan upgraden. Denk je dat je 16GB RAM zal nodig hebben in de toekomst, dan moet je die keuze al maken bij de aanschaf. Idem voor het SSD verhaal.

Een andere optie is een klassieke MBP 15" kopen met het high-res scherm. Iets zwaarder en dikker dan de RMBP maar:
- iets goedkoper (met high-res net geen € 2000)
- eenvoudig en goedkoop te upgraden naderhand
- Optical drive te vervangen door een optibay + HDD (meer interne storage)
- vrij goede resolutie (1680x1050) om mobiel toch comfortabel te kunnen editen
- performance is evenwaardig aan de RMBP op voorwaarde dat je er een SSD in zet

Voor ongeveer hetzelfde bedrag als een RMBP kan je een MBP 15 high-res kopen incl upgrade van SSD, 16GB RAM en een optibay met behuizing om je optical als externe drive te gebruiken.

De MBP13" valt af door de resolutie (heb ik de voorbije dagen misschien al wat veel herhaald, maar het is nu eenmaal zo :))

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiVanc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2023
Darkstar schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 10:26:
@NiVanc:
De dingen die je doet zouden in principe perfect moeten kunnen op een Air met 8GB. De vraag is wel hoeveel storage je nodig hebt en indien je bereid bent om externe storage te gebruiken. De RMBP kan grotere SSD's bevatten, maar je moet uiteraard bereid zijn om daar de (hoge) meerprijs voor te betalen.

Verder: gezien je werkzaamheden veronderstel ik dat je steeds aan een (vast) bureau werkt? In dat geval zou ik zeker een degelijk extern scherm aanraden als je voor de Air kiest, maar dat scherm heb je misschien al. In ieder geval is het zo dat je voor de prijs van een RMBP een Air hebt incl. een goed scherm zoals natasdiamon hierboven ook al aanhaalt.

De twee extra cores van de CPU in de RMBP zullen het verschil niet maken voor development of webdesign. Eigenlijk moet je je keuze dus baseren op deze zaken:
- Hoeveel interne storage heb ik nodig? Indien meer dan 256GB --> RMBP
- Welke schermresolutie is voor mij voldoende als ik mobiel werk? Indien 1440x900 niet voldoet --> RMBP
- Heb ik meer dan 8GB RAM nodig? Indien ja --> RMBP

Het grootste nadeel is dat je die keuzes nu al moet maken aangezien je de RMBP achteraf niet kan upgraden. Denk je dat je 16GB RAM zal nodig hebben in de toekomst, dan moet je die keuze al maken bij de aanschaf. Idem voor het SSD verhaal.

Een andere optie is een klassieke MBP 15" kopen met het high-res scherm. Iets zwaarder en dikker dan de RMBP maar:
- iets goedkoper (met high-res net geen € 2000)
- eenvoudig en goedkoop te upgraden naderhand
- Optical drive te vervangen door een optibay + HDD (meer interne storage)
- vrij goede resolutie (1680x1050) om mobiel toch comfortabel te kunnen editen
- performance is evenwaardig aan de RMBP op voorwaarde dat je er een SSD in zet

Voor ongeveer hetzelfde bedrag als een RMBP kan je een MBP 15 high-res kopen incl upgrade van SSD, 16GB RAM en een optibay met behuizing om je optical als externe drive te gebruiken.

De MBP13" valt af door de resolutie (heb ik de voorbije dagen misschien al wat veel herhaald, maar het is nu eenmaal zo :))
Dat is mooie input, bedankt!
Wat betreft storage maak ik me helemaal geen zorgen. Heb een Airport Extreme met daaraan een 2TB HD voor mijn iTunes Library en andere media gerelateerde zaken.

Het ding is dat ik niet steeds op een vast bureau werk maar ik vaak op een ander bureau dien te werken. Verder ben ik het nu gewoon steeds op een 15" te werken. Ik ben wel in de winkel al wat gaan spelen met de 13" Air maar op basis daarvan is het natuurlijk moeilijk te beoordelen of deze schermgrootte aangenaam is om lange tijd op te werken.

Ander ding waar ik mee in m'n hoofd zit, is dat ik voor hetzelfde budget een Macbook Air twee keer zo snel kan vervangen dan een RMBP of er een Thunderbolt Display kan bij aanschaffen. Ik vind het echt een moeilijk keuze, het is eigenlijk de eerste keer dat ik het zo moeilijk heb om een keuze te maken in het notebookgamma van Apple. :(

twitter: @NiVanc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Voor degenen die niet vast zitten aan OS X is de Asus UX31 wellicht een mooie midden weg.

13.3" mat IPS scherm met 1920x1080 resolutie, gewicht 1.3kg.
pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R400V

[ Voor 37% gewijzigd door Philflow op 14-06-2012 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Philflow schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 11:50:
Voor degenen die niet vast zitten aan OS X is de Asus UX31 wellicht een mooie midden weg.

13.3" mat IPS scherm met 1920x1080 resolutie, gewicht 1.3kg.
pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R400V
Zo zijn er voor alle situaties natuurlijk wel alternatieven te bedenken. Aangezien dit het Apple gedeelte van GoT is zullen de posters hier al wel de keuze Apple of non-Apple gemaakt hebben.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Darkstar schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 13:02:
[...]
Zo zijn er voor alle situaties natuurlijk wel alternatieven te bedenken. Aangezien dit het Apple gedeelte van GoT is zullen de posters hier al wel de keuze Apple of non-Apple gemaakt hebben.
Vaak wel en niet altijd. Voor mij bijvoorbeeld gaat de keuze tussen de RMBP en de Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Philflow schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 13:55:
[...]

Vaak wel en niet altijd. Voor mij bijvoorbeeld gaat de keuze tussen de RMBP en de Asus.
Nogal een erg groot verschil tussen die twee toestellen, niet? Ik veronderstel dat het je vooral te doen is om de resolutie. Gebruik je nu ook al OSX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Darkstar schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 13:57:
[...]
Nogal een erg groot verschil tussen die twee toestellen, niet? Ik veronderstel dat het je vooral te doen is om de resolutie. Gebruik je nu ook al OSX?
Ja ik gebruik nu OS X. Het gaat me vooral om een topkwaliteit scherm.

De nieuwe Air vind ik een dikke teleurstelling met 1440x900 TN panel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
kmf schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 21:53:
[...]

Het is moeilijk voor te stellen hoe belangrijk het retina scherm is als je het nooit beleefd hebt.
Het Retina scherm van de iPad3 is nou juist een van de redenen waarom ik NIET voor een 15" Retina ga
(Heb nu een 2,3ghz 2011 MBP / 8gb / SSD / Highres non glossy).

Op de iPhone is retina echt prachtig en heb ik nu nogsteeds soms van "wat is het toch scherp", op een iPad heb ik dat helemaal niet doordat je die wat verder houd. Ik ben benieuwd hoe dat met de 15" Retina mac zal zijn. Daar zit je natuurlijk nog verder vanaf.

Ik moet dat eerst zien voordat ik ik er wild van wordt (en hij moet Non Glossy worden natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
Donstil schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 14:12:
[...]

Het Retina scherm van de iPad3 is nou juist een van de redenen waarom ik NIET voor een 15" Retina ga

Op de iPhone is retina echt prachtig en heb ik nu nogsteeds soms van "wat is het toch scherp", op een iPad heb ik dat helemaal niet doordat je die wat verder houd. Ik ben benieuwd hoe dat met de 15" Retina mac zal zijn. Daar zit je natuurlijk nog verder vanaf.

Ik moet dat eerst zien voordat ik ik er wild van wordt (en hij moet Non Glossy worden natuurlijk).
Volgens de mensen die wel wat unboxings doen op youtube (jon4lakers) is er niet veel spectaculairs aan, het is niet van omg super display, maar gewoon normaal van achja het is wel mooi.
Als je een retina koopt zou je eigenlijk het moeten doen voor de hardware en/of het een dunnere versie van de MBP is. De meeste dingen ondersteunen die hoge res ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
itsFuzeh schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 14:17:
[...]

Volgens de mensen die wel wat unboxings doen op youtube (jon4lakers) is er niet veel spectaculairs aan, het is niet van omg super display, maar gewoon normaal van achja het is wel mooi.
Als je een retina koopt zou je eigenlijk het moeten doen voor de hardware en/of het een dunnere versie van de MBP is. De meeste dingen ondersteunen die hoge res ook niet.
Ja precies, die reacties heb ik ook gezien op Youtube. Ook reviews waren niet zo positief als dat ik had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Donstil schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 14:12:
[...]

Ik vond het retinascherm van de nieuwe iPad echt wel een enorme verbetering. Sinds ik een nieuwe iPad heb gebruik ik die weer volop waar mijn oude (eerste generatie) iPad op een gegeven moment stof lag te hebben. Het retinascherm is perfect voor iBooks en websites kunnen ook in portretstand goed bekeken worden.

Wat ik jammer vind aan het retinascherm in de MBPR is dat Apple niet meteen naar 3360x2100 of 3840x2400 is gegaan. Op de normale instelling (1440x900 keer vier) is het een gehandicaptenlaptop met weliswaar een briljant scherp beeld maar ook letters en UI-elementen die belachelijk groot worden weergegeven. Een mens met een normaal zicht kan 'm makkelijk op de 1680x1050 of 1920x1200 settings gebruiken maar dan is de scaling dus niet perfect. Letters worden daardoor iets softer. Het is alsnog een stuk beter dan bij de huidige beeldschermen waar je individuele pixels op kunt zien. Het retinascherm geeft zelfs een soort analoog gevoel omdat je op normale kijkafstanden geen pixels ziet.

Die pixels zie je overigens wel in graphics die niet geschikt zijn voor retina, bijv. afbeeldigen op websites die worden opgeschaald. Dan vallen de pixels juist beter op dan op een scherm met een lage dpi dat van zichzelf minder scherp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

kmf schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 21:53:
[...]

Ik heb geen iPad, maar ik heb met de diverse generaties iPad al redelijk wat uurtjes besteed. Het retina scherm is prachtig, maar als apps er (nog) geen gebruik van maken is het enkel een leuk IPS scherm waarbij elke pixel nu 4 pixels in beslag neemt. Pas wanneer op applicatie-niveau ondersteuning is voor retina (wat op dit moment voor veel apps nog niet het geval is), krijg je écht voordelen van de verviervoudiging van de pixels.

Verder kan ik persoonlijk niet warm lopen voor een glossy 15inch paneel dat effectief niet meer ruimte biedt dan 1440x900, al ben ik wel benieuwd hoe de scaled 1920x1200 en 1680x1050 eruit zien.

Het is dus maar net waar je prioriteiten liggen, en zolang retina-ready software nog schaars is (en apple geen matte variant aanbiedt), zie ik persoonlijk nog geen overweldigend argument om een slordige 2400 EUR neer te leggen voor een laptop die mij geen betere gebruikerservaring gaat geven dan mijn huidige anti-glare hi-res 15inch MBP ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
Whieee schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 20:26:
[...]

Ik heb geen iPad, maar ik heb met de diverse generaties iPad al redelijk wat uurtjes besteed. Het retina scherm is prachtig, maar als apps er (nog) geen gebruik van maken is het enkel een leuk IPS scherm waarbij elke pixel nu 4 pixels in beslag neemt. Pas wanneer op applicatie-niveau ondersteuning is voor retina (wat op dit moment voor veel apps nog niet het geval is), krijg je écht voordelen van de verviervoudiging van de pixels.

Verder kan ik persoonlijk niet warm lopen voor een glossy 15inch paneel dat effectief niet meer ruimte biedt dan 1440x900, al ben ik wel benieuwd hoe de scaled 1920x1200 en 1680x1050 eruit zien.

Het is dus maar net waar je prioriteiten liggen, en zolang retina-ready software nog schaars is (en apple geen matte variant aanbiedt), zie ik persoonlijk nog geen overweldigend argument om een slordige 2400 EUR neer te leggen voor een laptop die mij geen betere gebruikerservaring gaat geven dan mijn huidige anti-glare hi-res 15inch MBP ;)
Matte variant? Deze gaat er niet komen, ze zeiden in de keynote dat ze de glare met 80% verminderd zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Volgens mij is het zo dat het diffuse effect van een mat scherm 2 kanten op werkt, dit betekend dat een mat scherm dus minder goede kleuren en contrast geeft dan een glossy. Dit verklaard wellicht het gebruik van glossy schermen door Apple.

Persoonlijk heb ik voor mn werk liever mat en prive een glossy.

Hier Zijn wel wat onderzoekjes over te vinden.
Hiermee wil ik overigens niet een soort oorlogje laten uitbreken over mat vs glossy ;)

[ Voor 8% gewijzigd door rinkel op 14-06-2012 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

rinkel schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 21:26:
Volgens mij is het zo dat het diffuse effect van een mat scherm 2 kanten op werkt, dit betekend dat een mat scherm dus minder goede kleuren en contrast geeft dan een glossy. Dit verklaard wellicht het gebruik van glossy schermen door Apple.

Persoonlijk heb ik voor mn werk liever mat en prive een glossy.

Hier Zijn wel wat onderzoekjes over te vinden.
Hiermee wil ik overigens niet een soort oorlogje laten uitbreken over mat vs glossy ;)
Ik vind persoonlijk glossy gewoon irritant, omdat de voordelen voor mij niet opwegen tegen de reflecties. Ik heb nu een anti-glare MacBook Pro, en een Thinkpad X220 (12.5 inch IPS anti-glare), en dat werkt voor mij vele malen rustiger dan de glossy schermen die ik ervoor had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Voor mn werk zou ik ook geen glossy willen, ik heb daar sowieso een externe matte monitor, ik zou dus een glossy kunnen nemen voor thuisgebruik. Alleen reis ik regelmatig en zit dan op een plek waar ik geen extrene monitor heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whieee schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 20:26:
[...]
Ik heb begrepen dat het scherm wel effectief 2880 x 1800 kan tonen indien de software dit ondersteunt. Klopt dit? Ik ga ervan uit dat Apple probeert zo snel mogelijk zoveel mogelijk software compatible te maken.

Verder zou ik persoonlijk toch voor 15" gaan omdat ik 13" toch wat klein vind. Je kunt je ook afvragen hoe lang je met de laptop wilt doen voordat hij vervangen wordt. Dan kun je misschien uitrekenen hoeveel het je (per jaar bijvoorbeeld) kost om of het ene of het andere model te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 22:53:
[...]

Ik heb begrepen dat het scherm wel effectief 2880 x 1800 kan tonen indien de software dit ondersteunt. Klopt dit? Ik ga ervan uit dat Apple probeert zo snel mogelijk zoveel mogelijk software compatible te maken.
Dat klopt idd, er zijn echter naar mijn mening 3 manieren waarop developers Retina kunnen gaan ondersteunen.

1. Zoals bij de iPad / iPhone, 1440x900 maar dan super scherp in 2880x1800 maar zonder extra ruimte.
Zo zijn normale iconen/apps super scherp. bv goed voor Safari, mail clients, Apple standaard apps. enz.

2. Developers kiezen ervoor om hun Apps 2880x1800 te laten herkennen, text enz wordt dan priegelig klein maar bv 1080p content past dan op je scherm.

3. Developers kiezen voor een combinatie van die 2, zoals ik dat voor Photoshop en Aperture graag zou zien. De knoppen maken dan gebruik van functie 1 (Dus extra scherp maar wel gewoon het normale 1440x900 formaat) en het venster met je foto "ziet" een 2880x1800 scherm waardoor de foto dus voor een heel groot gedeelte op zijn volle formaat getoond kan worden.

Het wachten is alleen tot de developers updaten. Hopelijk gaat dit een beetje vlot, bij de iPhone4 duurde dit best een tijdje en ook voor de iPad 3 is nog geen 25% van mijn gekochte Apps niet ready.

[ Voor 6% gewijzigd door Donstil op 14-06-2012 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:28
Zou de 13 inch air kiezen. Vind het bedrag voor retina nog veel te hoog voor een laptop die iets dunner is. Air is klein en handzaam, heb zelf de 17 inch MB gisteren verkocht.

Wat mij wel prikkelde was, de beperkte toetsenbord oppervlakte die iemand noemde bij de air 13 inch, ben gezegend met twee behoorlijk grote knuisten en had dat punt nog niet meegenomen.

Bij de iPad retina irriteer ik me mateloos dat letters op een website extreem scherp zijn maar de plaatjes van websites korrelig. Voor mijn gevoel is de wereld nog niet retina ready en duurt dat nog min 1 MacBook lifecycle = 3 jaar:) de Apps voor de iPad vallen mij ook tegen met retina releases/updates.

Misschien dat het ineens hard gaat nu maar ik denk dat ik me zou gaan irriteren aan korreliger plaatjes op websites met surfen, want SSH en de webbrowser zijn de twee tools die ik vaak gebruik.

Is het huidige Air scherm slechter dan mijn MBP 17 inch mid2009 ik zie termen als TN en IPS schermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-08 10:36

- Gunstige prijs

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:51
RVE_NL schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 23:25:
Zoals in een aantal andere topics zit ik ook met een luxe probleem. Ik bezit momenteel een 2009 MacBook Pro 15" 2,66Ghz 4Gb 9400M (+GT). Deze wil ik nu vervangen voor een nieuwe MacBook, de oude wordt verkocht.

Mijn gebruik:
- Browsen + Mail.
- Plex (client).

Waarom een MacBook Retina (15" 2,3 8GB 256GB, à €2096):
- 15" scherm
- HDMI
- Klein en licht (t.o.v. mijn huidige MacBook Pro)
- Retina

- Kleinst en lichtst
- Gunstige prijs
- Sneller dan mijn huidige MacBook dus snel genoeg

Waarom twijfel:
- Is 13" niet te klein
- Geen HDMI, houd in 2 converter's (Gigabit + HDMI)
- Omdat ik verwacht dat de toekomstige Mac's allemaal retina worden en het Pro Retina model langer met de tijd mee kan. De 'oude' MacBook pro's geven mij het gevoel dat ik volgend jaar een oud laptopje heb. Ik heb dus helemaal geen interesse in de nieuwe 'oude' MacBook Pro's.

* prijzen uit de edu store

Wie heeft er goed advies, geld heeft een ondergeschikte rol het gaat om functionaliteit?
Duidelijk een MacBook Aair voor jou, en het Retina scherm is prachtig maar hoe veel content is er nou beschikbaar in die resoluties op het web, juist amper wat. Voor de dingen die jij wilt doen is een Retina Mac echt duidelijk overkill. Mochten alle Mac volgend jaar met een Retina scherm komen, dan kun je deze mits op tijd voor een prima bedrag verkopen. En je kan gewoon een HDMI adapter kopen voor de Air, niet echt een probleem dus. Ik werk zelf al tijde op een 11 inch en dan werkt zelfs nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Morress schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 23:33:

- Gunstige prijs

:?
Ten opzichte van een retina MBP uiteraard, dan is deze toch een slordige € 750 goedkoper. Maar gezien je reactie denk ik dat je eerder probeert te trollen dan dat je een serieuze vraag probeert te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:23
Ook misschien voor jou wel nuttig:

http://www.macrumors.com/...ok-pro-coming-in-october/

Ben niet zo van de analisten, maar deze knaap was bijzonder goed op de hoogte wat betreft de lancering van de 15" Retina NAAST de huidige modellen. Dus degene die een 13" voor ogen hebben zou ik nog even wachten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:14
Bedankt voor jullie reacties, ik heb mijn keuze gemaakt het wordt de RMPBP.
Ik ben in de Apple store geweest en heb even op de nieuwe Air gespeeld. Het 13'' scherm van air is me gewoon te klein, daar ga ik mij aan irriteren.

De RMBP
- is licht (t.o.v. van mijn huidige MBP),
- 256GB is ruim voldoende voor mij (ik gebruik een NAS, nu maar 80GB van de 320 in MBP in gebruik),
- HDMI (ik hoef dan geen optisch geluidskabeltje meer als ik hem aansluit op de TV, kabeltje minder)
- ''als je de beste kunt kopen, neem je niet genoeg met een slag minder :+ ''

Het enige waar ik nu nog over twijfel is 8GB of toch maar 16GB. 8GB zou voldoende moeten zijn maar is dat het over zeg 2 jaar ook nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
RVE_NL schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 10:54:
Het enige waar ik nu nog over twijfel is 8GB of toch maar 16GB. 8GB zou voldoende moeten zijn maar is dat het over zeg 2 jaar ook nog?
Zal toch wel. Over 2 jaar komt er heus geen OS wat ineens 16gb geheugen zal gaan gebruiken.

Edit: Ooh ik zie nu wat je er mee wilt gaan doen, nou dan is deze hele machine al overkill dus 8gb is absoluut voldoende.
RVE_NL schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 23:25
Mijn gebruik:
- Browsen + Mail.
- Plex (client).

[ Voor 40% gewijzigd door Donstil op 15-06-2012 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
mikevdzanden schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 09:53:

Ben niet zo van de analisten, maar deze knaap was bijzonder goed op de hoogte wat betreft de lancering van de 15" Retina NAAST de huidige modellen. Dus degene die een 13" voor ogen hebben zou ik nog even wachten! :)
Een 13" retina pro zou geniaal zijn, indien de resolutie hiervan hetzelfde zal zijn als die van de 15" retina pro (2880*1800). Als ze gewoon 2560*1600 ervan maken heb je nog niet meer effectieve schermruimte en dat is wat de huidige 13" juist mist.

Daarnaast vraag ik me af of er wel plek is voor een 13" retina pro. Er is immers al de MBA 13", die waarschijnlijk ook een retina update krijgt... Als je de 13" dunner maakt, zoals de 15" retina pro dan zit je al erg snel in het vaarwater van de 13" air. Bij de air heb je inmiddels ook al de optie voor 8GB ram en 512GB SSD.... Enige echt toegevoegde waarde zou dan 16GB ram zijn en 754GB SSD, qua gewicht is die dan zwaarder en dunner is die ook alleen maar aan de achterkant.

Edit: ik zou graag een 13" met het huidige design van de MBP zien met een retina scherm met een 2880*1800 resolutie. Die heeft een enorm voordeel tov het nieuwe design, je kunt er zelf 2 schijven inzetten en je kunt zelf RAM upgraden. Dat zou een instant buy zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door SquareOne op 15-06-2012 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Het lijkt me dat de normale 13" MBP vervangen zal worden door de Retina 13" en de Air.
Er is vrij weinig echt Pro aan de huidige 13" modellen en daarom kunnen ze makkelijk vervangen worden door een Air voor de meeste mensen, voor de mensen die een echte Pro nodig hebben en vast zitten aan de kleine maat komt er dan een 13" Retina model welke duurder zal worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Donstil op 15-06-2012 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Dan lijkt het me niet dat ze de MBA ook uitrusten met een retina scherm? Anders zijn het vrijwel identieke machines, in een 13" retina pro gaan ze ook discrete GPU kwijt kunnen, net zoals in de 13" Air. Alleen heeft de pro dan iets meer aansluitingen.

Dan zou de prijs van het basismodel al boven de 1699 euro moeten zitten. De 13" MBA met 8GB ram en 256GB SSD (dit lijken met de specs van een instap retina pro?) zit al op 1649 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Er is heus wel wat te vinden op een echte GPU in een 13" model. Doen andere merken ook toch?

En anders krijgen ze het heus wel verkocht joh :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Brm-G schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 13:31:
Dan lijkt het me niet dat ze de MBA ook uitrusten met een retina scherm?
Kwestie van tijd. Maar de Pro zal het wel eerder krijgen.

Trouwens net de Retina gezien. Mooi scherm maar ook weer niet heel bijzonder. Het design van de laptop vond ik erg geslaagd.

[ Voor 20% gewijzigd door Philflow op 15-06-2012 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mikevdzanden schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 09:53:

Had ik ook gezien en ik denk voor fotobewerking zal deze voldoen, maar voor multican video gaat dit moeilijk worden. de 13" heft dan een probleem om zijn warmte kwijt te kunnen...

Maar de 13 komt we echt wel volgens mij. (met poortje minder waarschijnlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

stormfly schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 23:30:
Wat mij wel prikkelde was, de beperkte toetsenbord oppervlakte die iemand noemde bij de air 13 inch, ben gezegend met twee behoorlijk grote knuisten en had dat punt nog niet meegenomen.
De oppervlakte van het keyboard is niet anders dan op de MacBook Pro. Wat wél anders is is de hoeveelheid keytravel; de afstand die je een toets indrukt. Die afstand is op een MacBook Air ongeveer 50% minder dan op een MacBook Pro. Dit wordt door sommige mensen als storend ervaren, andere mensen vinden het geen probleem.

Moraal van het verhaal: ga naar een Apple reseller/store en ga het testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whiee, zelfde ervaringen. Bij mijn vorige MBA heb ik zelfs een toetsenbord (is dus de hele onderkant bijna) moeten vervangen. Is dus ook iets gevoeliger als je veel moet tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingofnima
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-08 15:22
Peabz21 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:48:
[...]

Ik heb meer aan de configuratie die ik hierboven schetste dan aan de retina macbook. Kosten ongeveer hetzelfde, dat is de afweging die ik bedoelde. Maar dat is een persoonlijke afweging natuurlijk.

Edit: oude is geen optie, ik ga voor een ivy bridge macbook. Ik vergelijk de huidige 15" macbooks met elkaar (met en zonder retina).
Ivy bridge is een ding maar de GPU is wel echt veel beter in het nieuwe model. Ik denk trouwens ook dat ik voor de old school versie vand e nieuwe 15" ga. Ik zet er wel een SSD in als ik het nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
Hebben toevallig ook sommige mensen problemen met vlekken en krassen op de plaats waar normaal je polsen steunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingofnima
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-08 15:22
Trouwens, je kunt voor 365 E een 512GB Crucial M4 SSD er in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Je kunt geen normale 2,5inch SSD in een Retina Pro zetten.
Daar gaan kaarten in, vergelijkbaar met de Air.
Dit bespaart ruimte.

Er is al wel een fabrikant er mee bezig om losse te ontwikkelen in dat formaat, echter ik denk wel wat duurder als een standaard 2,5inch SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

Mochten mensen een standaard Retina 2.3 willen hebben. MM Rotterdam heeft ze gewoon op voorraad.

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kingofnima schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 11:48:
Trouwens, je kunt voor 365 E een 512GB Crucial M4 SSD er in zetten.
Niet in de Retina of de AIR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:26
Scharnout schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 14:48:
Mochten mensen een standaard Retina 2.3 willen hebben. MM Rotterdam heeft ze gewoon op voorraad.
Groningen gister ook.

no comment

Pagina: 1