Pyrone89 schreef op zondag 09 september 2012 @ 00:36:
Daar ben ik het toch niet met je eens. Het is heel gewoon om dit tijdens het opslaan te doen. Hoe dit voor verwarring kan zorgen is mij onduidelijk. En als dat echt de reden zou zijn, dan heeft Apple wel veel urgentere zaken aan te pakken qua verwarring (zie bijv. mijn post erboven).
Dat zeg ik dus ook: als je iets opslaat heb je de mogelijkheid om de naam direct mee te geven. Als je dat in 1x gewoon goed doet hoef je dat ook niet achteraf aan te passen. Die verwarring waar ik op doelde zit hem in het feit dat je overal en nergens hetzelfde kunt doen en mensen ineens het open file scherm van bijv. Word gaan gebruiken als filemanager. Zie daar maar eens remote support op te doen... Daarnaast levert dit ook problemen op wanneer men een andere applicatie gaat gebruiken die het net even ietsjes anders doet. Dan is het moord en brand en mag de helpdesk het weer oplossen.
Net zoals dat je ook kunt zeggen: laten we alles in 1 plek opslaan, want je kunt het daarna met Finder op de juiste plek zetten. Is ook onhandig.
Dat is het ook, daarom kun je alles ook beter in 1x gewoon goed doen want dan hoef je die extra onhandige handeling ook niet uit te voeren

Aangezien je veel meer met files zou willen doen (kopiëren naar een usb stick bijv.) heb je daar een filemanager voor (aka Finder). Als je zoiets toch al hebt...
En ook vind ik het eigenlijk raar dat ik plug-ins moet installeren voor zoiets.
Tja, OS X doet het meer op z'n UNIX: ze verwachten dat de gebruiker over enige intelligentie beschikt en gewoon de eerste keer de filename goed invoert. Zo niet dan is er een fallback via de filemanager. Het enige probleem in dit verhaal zijn dan apps die je niet toestaan om filenames op te laten geven of geautomatiseerde exports waarbij dit niet mogelijk is. Dat is echter geen probleem van OS X maar van de applicatie (en dus ook de maker van die app) zelf. Een OS behoort dit soort fouten niet op te vangen en op te lossen, dat is de taak van de softwaremaker.
De hele reden waarom je bij de iCloud dialogs dit allemaal wel kunt is doodeenvoudig: dit is op dit moment de enige interface die je hebt met je documenten. Er is niet een aparte filemanager waarin je dat kunt en Finder heeft deze mogelijkheid niet. Apple lijkt met iCloud een beetje van het idee van files op een filesystem die je beheert middels een filemanager af te stappen. Je bent bezig met content in een bepaalde app dus ligt het ook voor de hand om het beheer van die content in diezelfde app te doen. Vanuit die optiek past het kunnen renamen e.d. van die files in de open dialogs weer wel.
Ik vind het alleen geen handige aanpak omdat dit niet bepaald past bij de manier waarop mensen nu al sinds jaar en dag met bepaalde zaken bezig zijn. Als ik met een schoolopdracht bezig ben dan werk ik aan een soort van dossier waarbij ik allerlei soorten informatie heb. Je ziet dit ook goed terug in de tools die er zijn voor het schrijven van bijv. een boek of een scriptie. Je zit dus met plaatjes, links naar websites, bepaalde tijdschriften, boeken, tekstdocumenten, spreadsheets en ga zo maar door. De manier waarop dat iCloud nu werkt sluit hier totaal niet bij aan omdat je geen mogelijkheid hebt om de verschillende soorten files in 1 map te stoppen zodat je alles voor je project, scriptie, boek, enz. bij elkaar hebt. De huidige manier met files op een filesystem die je met een filemanager beheert geeft je die mogelijkheid wel. Je kunt het wel doortrekken naar cloud computing maar je zult uiteindelijk hetzelfde resultaat hebben als met de ouderwetse manier. Die cloud levert in dat opzicht dan ook geen enkele meerwaarde. Enig voordeel is dat middels zo'n cloud je spullen op diverse apparaten toegankelijk zijn. Dat is de meerwaarde in het verhaal.
Ik vraag me trouwens af wat er nu met iCloud.com is gebeurd: in oktober 2011 is het gelanceerd en sindsdien is er echt niks aan veranderd (itt Google die continue blijft verbeteren). Laatst hadden ze een beta waar wat kleine toevoegingen in werden gedaan (geen noemenswaardige zaken) maar daar heb ik niks meer van vernomen.
Dat cloud verhaal speelt al veel langer. Vroeger had je .Mac wat toen MobileMe is geworden en wat tegenwoordig iCloud is. Dat laatste heeft een hele andere visie gekregen waarbij het van belang is dat de apparaten er mee geïntegreerd worden. Daar zie je sinds oktober 2011 dan ook de ontwikkeling. Het is ook erg fijn dat eerst dit soort dingen goed gedaan worden en men er voor zorgt dat alles naar behoren werkt met een goede snelheid alvorens ze als een gek gaan lopen uitbreiden in features. Google wil hierin nog wel eens doorschieten waardoor je nog wel eens het idee hebt dat je in een continue beta test zit.
Ik hoop echt dat ze na de release van iOS6 eens goed met de bezem door alle terminologie, interfaces en inconsistenties gaan. Dat zou de flow tussen de verschillende producten ten goede komen.
Ik denk dat je dat ook wel kunt verwachten. Met iOS 6 en 10.8 en straks 10.8.2 brengen ze de boel veel meer op 1 lijn. Apple doet dit heel erg gefaseerd dus verwacht in de toekomst wat meer van die kleine verbeteringen.
Tot slot ben ik benieuwd naar de Facebook integratie en hoop dat ze ook snel dat voor LinkedIn doen. Dat lijkt me echt ideaal. Worden je contacten perfect bijgewerkt en kun je rechtstreeks vanuit je OS je persoonlijke (FB) en zakelijke (LinkedIn) contacten onderhouden. Wat dat betreft heeft Apple wel een voorsprong gepakt op Windows. Die begonnen destijds met de plug-in voor Outlook, maar dat vond ik toch een stuk minder geslaagd dan deze uitwerking.
Die integratie is prima voor wie dat wil maar de groep die dat absoluut niet wil moet men niet vergeten. Met andere woorden, zorg er voor dat het optioneel is en niet in de weg zit. Wil je er gebruik van maken dan prima, dan mag het ook overal in zitten. Wil je dat niet dan moet je er ook niet mee lastig worden gevallen. Dat laatste zorgt er ook voor dat er een waslijst aan social media spul ondersteund kan worden zonder dat je door een waslijst moet scrollen. Alleen datgene wat je hebt ingeschakeld staat er in zodat je door de bomen nog wel het bos kunt zien. Op dit moment is dat helaas niet zo, iets wat je vooral ziet bij de Quicktime Player (7 opties waarvan ik er maar 3 gebruik...). Die plug-in voor Outlook is dus eigenlijk hoe het wel moet en dus is het juist Microsoft die hier op voor loopt.