WTF! Wat maakt D66 voor veel tweakers zo'n goede en de PvdA zo'n slechte partij?21% D66
2% PvdA
Ik ga zelf waarschijnlijk strategisch op de VVD stemmen om te voorkomen dat de SP de grootste wordt.
WTF! Wat maakt D66 voor veel tweakers zo'n goede en de PvdA zo'n slechte partij?21% D66
2% PvdA
Ik vind het zorgelijker dat een onbetrouwbare nonsense-partij als de PVV met 76 stemmen 9 procent haalt eigenlijktweaker2010 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 22:38:
[...]
WTF! Wat maakt D66 voor veel tweakers zo'n goede en de PvdA zo'n slechte partij?
[ Voor 24% gewijzigd door anandus op 08-06-2012 22:43 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ook hier vind je xenofobe mensen die alles voor zichzelf willen houden.anandus schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 22:41:
[...]
Ik vind het zorgelijker dat een onbetrouwbare nonsense-partij als de PVV met 76 stemmen 9 procent haalt eigenlijkEen handvol procent kan ik begrijpen, maar 9 procent?
Op een site als tweakers waar je toch wel wat intelligentere mensen verwacht die door dat bubbeltje heenprikken had ik een lager percentage verwacht.
Verwijderd
Uit nieuwsgierigheid: op welke partij had je anders gestemd? Want als je wilt dat de SP niet de grootste wordt, kun je op elke andere partij stemmen. En aangezien je nu strategisch VVD wilt stemmen, vermoed ik dat jouw eerste keuze geen partij is die met de SP zou willen regeren.tweaker2010 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 22:38:
[...]
WTF! Wat maakt D66 voor veel tweakers zo'n goede en de PvdA zo'n slechte partij?
Ik ga zelf waarschijnlijk strategisch op de VVD stemmen om te voorkomen dat de SP de grootste wordt.
Ik houd er serieus rekening mee dat de PVV dit keer de grootste partij wordt met, pak 'm beet, 30 zetels.maartend schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 23:05:
[...]
Ook hier vind je xenofobe mensen die alles voor zichzelf willen houden.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Jahjah, Wilders premier. Met welke coalitie precies? Noem 1 partij die het haar achterban komende verkiezingen durft te verkopen met Wilders een coalitie te sluiten. Zelfs VVD zie ik het in ieder geval deze keer niet doen.anandus schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 00:05:
[...]
Ik houd er serieus rekening mee dat de PVV dit keer de grootste partij wordt met, pak 'm beet, 30 zetels.
De VVD net een zeteltje minder, PvdA en SP stuivertje wisselen rond de 25 zetels en dat we een interessante situatie krijgen waar het afhangt van het aantal zetels van het CDA of Wilders wel of geen premier wordt.
edit:
God forbid
[ Voor 4% gewijzigd door Malarky op 09-06-2012 00:15 ]
En dan krijgt dit land een regering dat het verdient.anandus schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 00:05:
[...]
Ik houd er serieus rekening mee dat de PVV dit keer de grootste partij wordt met, pak 'm beet, 30 zetels.
De VVD net een zeteltje minder, PvdA en SP stuivertje wisselen rond de 25 zetels en dat we een interessante situatie krijgen waar het afhangt van het aantal zetels van het CDA of Wilders wel of geen premier wordt.
edit:
God forbid
Ik vindt het ook zeer moeilijk om een partij te kiezen en PVV zal ook absoluut niet in het rijtje vallen maar ik zie D66 bovenaan staan nou ik moet zeggen ik heb die Pechtold ook een hoop onzin horen zeggen. Hij zij op tv dat de belasting op het werkverkeer de files op lange termijn zullen verminderen.......wat een onzin zeg, van zulke onzin wordt ik echt pissig hij zegt gewoon dingen die compleet onzin zijn. Het gaat de werkende Nederlander gewoon keihard veel euro's kosten, niet te vergeten dat we echt al overal belasting voor betalen. Waar werken we nog vooranandus schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 22:41:
[...]
Ik vind het zorgelijker dat een onbetrouwbare nonsense-partij als de PVV met 76 stemmen 9 procent haalt eigenlijkEen handvol procent kan ik begrijpen, maar 9 procent?
Op een site als tweakers waar je toch wel wat intelligentere mensen verwacht die door dat bubbeltje heenprikken had ik een lager percentage verwacht.
In het kort ; door alle maatregelen in de voorgaande decineia zijn nederlanders de mensen in europa die het verste forensen. Dus ja, harde maatregelen zullen dat verminderen.Bluebe schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 00:27:
[...]
Ik vindt het ook zeer moeilijk om een partij te kiezen en PVV zal ook absoluut niet in het rijtje vallen maar ik zie D66 bovenaan staan nou ik moet zeggen ik heb die Pechtold ook een hoop onzin horen zeggen. Hij zij op tv dat de belasting op het werkverkeer de files op lange termijn zullen verminderen.......wat een onzin zeg, van zulke onzin wordt ik echt pissig hij zegt gewoon dingen die compleet onzin zijn. Het gaat de werkende Nederlander gewoon keihard veel euro's kosten, niet te vergeten dat we echt al overal belasting voor betalen. Waar werken we nog voorja om de belasting te betalen nou kom op dat kan de bedoeling niet zijn. Ja ga maar dichterbij wonen....dat betekent dus dat je vrouw/vriendin en jij allebij dichtbij huis moeten werken of dat je evt. moet verhuizen wat dus niet mogelijk is want je huis kan je niet verkopen of je hebt gewoon het geld er niet voor. VVD is net zo, we leveren zo ontzettend veel in en we blijven dat maar elk jaar doen, wanneer stopt het eens. De plannen die gemaakt worden zijn in mijn ogen niet de gene waar we later weer sterker uit komen maar eerder plannen waardoor we alleen maar verder de bezuinigingen in worden gedieuwd (is dat de juiste spelling?). Ik ben er dus nog niet uit.
Anders waarschijnlijk CDA of PvdA, maar ik verwacht niet dat die groot genoeg worden.Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 23:51:
[...]
Uit nieuwsgierigheid: op welke partij had je anders gestemd? Want als je wilt dat de SP niet de grootste wordt, kun je op elke andere partij stemmen. En aangezien je nu strategisch VVD wilt stemmen, vermoed ik dat jouw eerste keuze geen partij is die met de SP zou willen regeren.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Zo intelligent komt de gemiddelde tweaker niet op mij over.anandus schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 22:41:
Waarom zou je je in 's hemelsnaam schamen als je een uitkering hebt?Malarky schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 15:21:
Hardwerkende achterban met zeer veel ondernemers waar een uitkering nog iets is om je een beetje voor te schamen.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Niet. Maar zo denken steeds meer mensen. En nee, ik heb geen uitkering en when attacked zal k het wel eens vertellen.geen vinger schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 00:41:
[...]
Zo intelligent komt de gemiddelde tweaker niet op mij over.
[...]
Waarom zou je je in 's hemelsnaam schamen als je een uitkering hebt?
Ik hoop toch dat de kiezer op tijd wakker wordt en zich niet afhankelijk maakt van een al dan niet bestaand opperwezen
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Vergis je niet in de politieke realiteit van de dag, na de verkiezingen zijn de kaarten opnieuw geschud en zijn de verkiezingsbeloftes weinig meer waard. Men kan altijd een excuus verzinnen om weer met de PVV te regeren, hoe vaak hebben we de op zich zelf inhoudsloze termen 'verantwoordelijk nemen', 'landsbelang', 'keuzes maken' niet gehoord?Malarky schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 00:15:
Jahjah, Wilders premier. Met welke coalitie precies? Noem 1 partij die het haar achterban komende verkiezingen durft te verkopen met Wilders een coalitie te sluiten. Zelfs VVD zie ik het in ieder geval deze keer niet doen.
Het 'verslaan' van een tegenstander betekend een volledige uitschakeling van die tegenstander. Een illusie, want in de huidige politieke realiteit is dat geenszins een geval, integendeel, strategisch stemmen vergroot juist de kans dat jouw tegenstander meer macht krijgt dan je lief is. Met 2 stemmen verschil was de vorige verkiezingen heel anders gelopen,.tweaker2010 schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 00:37:
Anders waarschijnlijk CDA of PvdA, maar ik verwacht niet dat die groot genoeg worden.
De VVD is (naast de PVV) de enige partij die de SP kan verslaan.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Verwijderd
De staat is het ultieme monopolie, niet? Die duldt geen concurrentieD-e-n schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:23:
"Om monopolies af te schaffen staan wij een strikte scheiding van staat en bedrijfsleven voor."
Staat dat er echt? Hoe kun je nu denken dat monopolies verdwijnen door je handen overal vanaf te trekken?
Daarom dat al die marktwerking in onze zorg en op het spoor momenteel zo goed werktEén woord: kwaliteit. Bij de zorg streef je een bepaalde kwaliteit na. Het gaat soms ook om technologisch moeilijke ingrepen. Dat kun je niet te vergelijken met een budgettelefoontje waar iemand dan maar genoegen mee moet nemen.
Nooit, simpel gezegd de overheid is ook gewoon een bedrijf dat inkomsten nodig heeft om zijn uitgaven te dekken. Waar komen die inkomsten vandaag? Precies vanuit de belastingen. Het enige wat theoretisch zou kunnen is dat de overheid genoeg geld in kas heeft dat het kan gaan rentenieren, waardoor we geen belasting meer zouden hoeven te betalen. Het probleem is dat we nooit zo ver komen omdat burgers niet zouden accepteren dat we belasting moeten betalen en langdurig moeten bezuinigen als de overheid steeds rijker wordt. We zouden dan namelijk een overschot moeten hebben van +/- 3000 miljardBluebe schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 00:27:
[...] we leveren zo ontzettend veel in en we blijven dat maar elk jaar doen, wanneer stopt het eens.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Verwijderd
Volgens mij ging het Bleube meer om het steeds meer en meer inleveren, niet om het ieder jaar evenveel inleveren. Dat is een kritisch verschilCurlyMo schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 10:13:
Nooit, simpel gezegd de overheid is ook gewoon een bedrijf dat inkomsten nodig heeft om zijn uitgaven te dekken. Waar komen die inkomsten vandaag? Precies vanuit de belastingen. Het enige wat theoretisch zou kunnen is dat de overheid genoeg geld in kas heeft dat het kan gaan rentenieren, waardoor we geen belasting meer zouden hoeven te betalen. Het probleem is dat we nooit zo ver komen omdat burgers niet zouden accepteren dat we belasting moeten betalen en langdurig moeten bezuinigen als de overheid steeds rijker wordt. We zouden dan namelijk een overschot moeten hebben van +/- 3000 miljard
Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU
Dan is de belangrijke vraag of we in vorige kabinetten in de '90 jaren niet teveel verwend zijn en dus te weinig hebben betaald. Zie de huidige problemen in de pensioenfondsen en de zorg.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 10:16:
[...]
Volgens mij ging het Bleube meer om het steeds meer en meer inleveren, niet om het ieder jaar evenveel inleveren. Dat is een kritisch verschil
Virussen? Scan ze hier!
Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU
Verwijderd
Goede vraag, want ik zie inderdaad weinig heil in het idee dat iedereen die goed genoeg is om een potlood op te tillen ook daadwerkelijk mag stemmen. Voor het besturen van een voertuig moet je al aanzienlijk meer competenties hebben en de macht die je daarmee uitoefent is aanzienlijk kleiner.wildhagen schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 10:24:
Is stemmen tegenwoordig zo complex dat je ervoor moet leren dan? Zo moelijk is het met een potlood rood maken van een vakje nu ook weer niet?
Je pakt mijn zin zo uit de context. Ik zet die oude gedachte die nog veel leeft in calvinistische kringen tegenover dat gedachte dat schuld een RECHT is met hoofdletters. Zoals ik net als zei, als ik mijn rechtenboeken erbij pak gaat het vooral over de rechten van schuldenaren minder over hun plichten. In zo'n maatschappij verbaast het mij niets dat er naar mijn gevoel steeds meer mensen zijn die het de normaalste zaak van de wereld vinden dat een ander in hun levensonderhoud voorzien. Die niet meer het gevoel hebben, laat ik zoveel als mogelijk zelf doen, bijvoorbeeld zoveel mogelijk vrijwilligerswerk. Waarbij ik de vele gevallen waarbij dat echt niet mogelijk is niet veronachtzaam.geen vinger schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 00:41:
[...]
Waarom zou je je in 's hemelsnaam schamen als je een uitkering hebt?
Ik geloof er niet in. Zeker niet zolang de VVD Mark Rutte nog als fractievoorzitter heeft. Ik had in zijn relaas na de val van de Catshuis besprekingen echt het gevoel dat Rutte zich persoonlijk belazerd voelde en zoiets speelt gewoon mee. Ondanks dat een groot deel van de lezers hier de mislukte Catshuis besprekingen misschien een goede zaak vind blijft het staat dat Wilders daar zijn partners een loer draaide. Nu achteraf huichelt hij, in de wetenschap dat het grootste deel van zijn stemmers een korte termijn geheugen heeft, danwel een leugen meer of minder voor de goede zaak voor lief neemt, dat hij weken geknokt heeft maar er uiteindelijk niet uit kwam.defiant schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 02:26:
[...]
Vergis je niet in de politieke realiteit van de dag, na de verkiezingen zijn de kaarten opnieuw geschud en zijn de verkiezingsbeloftes weinig meer waard. Men kan altijd een excuus verzinnen om weer met de PVV te regeren, hoe vaak hebben we de op zich zelf inhoudsloze termen 'verantwoordelijk nemen', 'landsbelang', 'keuzes maken' niet gehoord?
[ Voor 36% gewijzigd door Malarky op 09-06-2012 11:06 ]
Buitenlanders die hierheen komen moeten verplicht slagen voor hun inburgeringscursus. Ik zie wel wat in een stemgerechtigdencursus waarvoor je moet slagen voordat je mag stemmen. Met daarin veel uitleg over hoe de politiek werkt en wat de plannen van de diverse partijen zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 10:28:
[...]
Goede vraag, want ik zie inderdaad weinig heil in het idee dat iedereen die goed genoeg is om een potlood op te tillen ook daadwerkelijk mag stemmen. Voor het besturen van een voertuig moet je al aanzienlijk meer competenties hebben en de macht die je daarmee uitoefent is aanzienlijk kleiner.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Daar zie ik niets in. Als alle immigranten moeten stemmen op basis van verkiezingsbeloften, gaan de verkiezingsbeloftenleugens nog eens veel groter worden. Politieke werkelijkheid is wat van belang is, niet of er X of Y in een partijprogramma staat. Daar konden we 100 jaar geleden misschien wat mee, nu niet meer.Fiber schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 11:21:
[...]
Buitenlanders die hierheen komen moeten verplicht slagen voor hun inburgeringscursus. Ik zie wel wat in een stemgerechtigdencursus waarvoor je moet slagen voordat je mag stemmen. Met daarin veel uitleg over hoe de politiek werkt en wat de plannen van de diverse partijen zijn.
Verwijderd
Als ik het goed begrijp heeft hij het over alle burgers, niet over immigranten wat betreft stemmenMalarky schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 11:30:
Daar zie ik niets in. Als alle immigranten moeten stemmen op basis van verkiezingsbeloften, gaan de verkiezingsbeloftenleugens nog eens veel groter worden. Politieke werkelijkheid is wat van belang is, niet of er X of Y in een partijprogramma staat. Daar konden we 100 jaar geleden misschien wat mee, nu niet meer.
Hmm, dat kan ik er niet helemaal uit op maken, maar het zou kunnen dat hij dat bedoeldeVerwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 11:32:
[...]
Als ik het goed begrijp heeft hij het over alle burgers, niet over immigranten wat betreft stemmen
[ Voor 10% gewijzigd door Malarky op 09-06-2012 11:39 ]
Verwijderd
Je moet ook niet slechts van partijprogramma's uitgaan, maar van een minimumeffort wat betreft de politiek. Als je je niet interesseert in de politiek zou je er ook niet over moeten willen beslissenMalarky schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 11:38:
Hmm, dat kan ik er niet helemaal uit op maken, maar het zou kunnen dat hij dat bedoelde. Maar dat zou mijn gestelde probleem nog groter maken. Als alle Nederlanders op basis van hun inhoudelijke kennis van partijprogramma's gaan stemmen, gaan de verkiezingsbeloften en -leugens niet bepaald afnemen.
Iedereen zou inzicht moeten hebben in de politieke werkelijkheid, maar het 'vak' politieke werkelijkheid zal natuurlijk nooit neutraal gegeven kunnen worden.
Aan de andere kant zullen er minder mensen stemmen op een bepaalde partij om de mooie blauwe ogen van de fractievoorzitter met de alweer vergeten naam. Dat is winst.
Dat vind ik weer iets te kort door de bocht. Politiek is op zichzelf helemaal niet interessants voor elke burger. Politiek is aan de ene kant een spel wat zich ergens afspeelt in Den Haag, aan de andere kant is politiek de democratische vertegenwoordig van de belangen van iedere inwoner. En juist dat laatste is wat politiek vooral moet zijn en juist dat eerste is waartoe politiek meer verworden is.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 11:40:
[...]
Je moet ook niet slechts van partijprogramma's uitgaan, maar van een minimumeffort wat betreft de politiek. Als je je niet interesseert in de politiek zou je er ook niet over moeten willen beslissen
Verwijderd
Je hoeft dat spel ook helemaal niet te kennen, maar je wel een minimum te interesseren. Wil je niets met politiek van doen hebben, dien je er ook niet over te oordelen.Malarky schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 12:03:
Dus als iemand niet geïnteresseerd is in 'politiek', is de vraag waar diegene weinig van wil weten. Kan diegene het spel in Den Haag niets schelen of wil hij/zij niet dat zijn belangen vertegenwoordigd worden.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2012 12:05 ]
Verwijderd
Verwijderd
Dat laatste dient inderdaad voorkomen te worden, maar aangezien deze groep toch al niet geïnteresseerd is in de politiek zal die impact relatief klein zijn. Het is echter wel zo eerlijk naar de andere kiezers toe dat de invloed van die groep op het stemproces ook geminimaliseerd wordt. Die groep slechts een stem laten hebben om ze tevreden te houden, maar zonder dat we ook hopen dat men inhoudelijk iets toe te voegen heeft is is wel een heel slechte drijfveer om het te houden zoals het is.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 12:17:
Een extra horde voor stemmers is niet gewenst. hierdoor zal de hoeveelheid stemmers (drastisch?) afnemen, waardoor een groep kiezers het gevoel krijgt dat er geen gehoor meer is voor "hun" problemen.
ditVerwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 10:16:
[...]
Volgens mij ging het Bleube meer om het steeds meer en meer inleveren, niet om het ieder jaar evenveel inleveren. Dat is een kritisch verschil
Verwijderd
Pfft, dat is nogal vanuit de huidige situatie gedacht. Ga eerst maar eens kijken hoe de oorspronkelijke democratie eruit zagCurlyMo schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 12:25:
We gaan hier voorbij aan een belangrijk aspect van de democratie:
[...]
Dus het invoeren van een of andere drempel voor mensen om te stemmen heeft de schijn van een dicatoriale gedachte.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2012 12:40 ]
Die belastingen hebben allemaal hun doel. De belasting die je betaalt over je inkomen heeft bijv. als doel je ww of uitkering te kunnen betalen als je werkloos wordt.Bluebe schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 12:35:
[...]
Je werkt ergens voor en over die verdiensten betaal je dikke belasting, wil je wat van dat geld kopen wat je over houdt na de belasting dan betaal je over dat product ook weer belasting...en wil je weer wat met dat product doen dan betaal je daar ook weer belasting over (denk bijv. aan je auto). Ik snap ook niet dat mensen het normaal vinden dat er zo veel belasting zit op benzine, je bent het allemaal nodig en er zit dus gewoon 70% (toch?) belasting en accijns op...maar toe maar we zullen het blijkbaar allemaal gewild hebben zo.
Een democratie die alleen maar bestaat uit de gratie van de meerderheid strand vanzelf in een Amerikaans twee partijen model of in een dictatuur (zie bijv. Syrië). Daar heeft de minderheid zichzelf alle macht toegeëigend omdat ze bang zijn voor de macht van de meerderheid. Als de meerderheid de angst van de minderheid zou kunnen wegnemen, wat in de huidige situatie natuurlijk onmogelijk is, dan zou er ook een veel minder groot probleem zijn geweest in dat land. Simpel gezegd natuurlijkVerwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 12:37:
Pfft, dat is nogal vanuit de huidige situatie gedacht. Ga eerst maar eens kijken hoe de oorspronkelijke democratie eruit zagBovendien, er is genoeg ruimte voor minderheden, al klinkt dat natuurlijk wel lekker om een dergelijke verandering eng te maken
Verwijderd
Dit klopt natuurlijk niet. Als het echte doel het ontmoedigen van rijden zou zijn, dan zou er niet simpelweg meer belasting/accijnzen geheven worden. De geschiedenis én onderzoek heeft al lang geleerd dat dat niet zo werkt. Meer heffing betekent nauwelijks of geen daling van het aantal weggebruikers. De reden van de overtrokken heffing is simpelweg het vullen van de schatkist, niet meer en niet minder. Juist omdat mensen toch wel blijven rijden is dat interessant.CurlyMo schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 12:42:
Die belastingen hebben allemaal hun doel. De belasting die je betaalt over je inkomen heeft bijv. als doel je ww of uitkering te kunnen betalen als je werkloos wordt.
De belasting op benzine heeft als doel het gedrag van mensen te proberen te veranderen. Net zoals accijnzen op sigaretten en alcohol. Naast voorlichting is dat het enige middel wat de overheid heeft. Daarnaast draai je met je gedrag bijv. auto rijden ook bij aan het oplossen van het probleem dat je met je auto veroorzaakt zoals files, onderhoud van wegen, millieuvervuiling enz. Dat die belasting veel minder geheven wordt op het reizen met de trein komt omdat dat veel minder duur is voor de overheid en je er veel minder problemen mee veroorzaakt zoals eerder genoemd. Dat zou een stimulans moeten vormen voor mensen om meer met de trein te reizen.
De ontmoedigen van rijden (in files) is precies het doel van de lang lopende discussie van het rekening rijden. Een nieuwe belasting om gedrag van mensen te veranderen.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 12:47:
[...]
Dit klopt natuurlijk niet. Als het echte doel het ontmoedigen van rijden zou zijn, dan zou er niet simpelweg meer belasting/accijnzen geheven worden. De geschiedenis én onderzoek heeft al lang geleerd dat dat niet zo werkt. Meer heffing betekent nauwelijks of geen daling van het aantal weggebruikers. De reden is simpelweg het vullen van de schatkist, niet meer en niet minder.
Hetzelfde geldt voor de wegenbelasting. Die dekt de uitgaven aan het wegennet meer dan voldoende, maar desondanks wordt die eerder verhoogd dan verlaagd. Dat e.e.a. een direct verband zou hebben is een romantisch beeld, maar blijkt in de realiteit niet echt (of echt niet) waar te zijn. Op de wegenbelasting wordt dik winst gemaakt, wat weer gebruikt wordt om gaten anders dan in het wegdek te vullen.
Verwijderd
Die ontmoediging is hooguit een kapstokreden, het zijn simpelweg vrij ordinaire belastingverhogingen. De eerste minister die rookgedrag en accijnzen koppelt moet ik in ieder geval nog tegenkomen. Helaas.CurlyMo schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 12:53:
Dat het invoeren van belastingen niet helpen gedrag te veranderen hoef je mij niet te vertellen maar dat neemt niet weg dat dit een belangrijk doel is van belastingen. Waarom zou men anders de belasting op sigaretten blijven verhogen, precies voor een belangrijk deel ontmoediging, en een deel kan ingezet worden voor voorlichting en zorgkosten.
Nog een goede reden waarom teveel ongecontroleerde inspraak van ongekwalificeerde partijen geen goed idee is. We stellen niet voor niets mensen aan die enige inhoudelijke kennis zouden moeten hebben danwel opbouwen op een bepaald vlak, juist om die onderbuikreacties te voorkomen.Probeer daarnaast iemand maar eens wijs te maken dat (hogere) straffen averechts werken tegen problemen zoals criminaliteit. Dat zijn simpele behavioristische theorieën waar inderdaad de sociale wetenschappen als het gaat om opvoeding over uit is. Toch pleiten we in Nederland in de meerderheid voor hogere straffen
Verwijderd
Verwijderd
Een goede vraag en wat mij betreft ééntje van een categorie die we veel te weinig zien. In plaats van maatregeltje dit en maatregeltje dat zouden we ons eens wat meer op basaal niveau moeten afvragen wat we nu eigenlijk willen en op welke manier.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 14:44:
De strafmaat in Nederland is niet populistisch als je tot de kern gaat. Is de functie van een straf het voldoen aan de sociale wens van de maatschappij/slachtoffers om de persoon in kwestie te straffen voor de daad of om te voorkomen dat soortgelijke daad wederom kan plaats vinden?
Ho, wacht, dan heb je de trias politica niet helemaal zuiver. De rechterlijke macht is er niet om eigenzinnig zaken te beslissen wat het wetgevende volk ook zegt. Ze zijn er slechts om die wetten objectief (of zo objectief mogelijk) te interpreteren en juist niet om daar een eigen draai aan te geven.Als 100% voor hogere straffen is dan nog het aan de rechter om de strafmaat te bepalen. Als het goed is staat een rechter boven de grillen van de dag en is neutraal. Daarom is misschien een basis cursus trias politica voor politci wel handig, ken de grenzen van je macht. Daar is juist die scheiding voor.
Gelukkig hebben we geen zuivere trias politicaVerwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 14:55:
[...]
Ho, wacht, dan heb je de trias politica niet helemaal zuiver. De rechterlijke macht is er niet om eigenzinnig zaken te beslissen wat het wetgevende volk ook zegt. Ze zijn er slechts om die wetten objectief (of zo objectief mogelijk) te interpreteren en juist niet om daar een eigen draai aan te geven.
Al de wetgever bepaalt dat straffen 100% hoger moeten worden zal dat ideaal gezien zo gebeuren. Als, in tegenstelling, het OM opeens 100% hogere straffen gaat eisen heb je totaal gelijk. Daar hoeven (en mogen) rechters zich geen snars van aantrekken.
In tegenstelling tot wat veel rechtsprofessoren ons willen laten geloven (ik lees zelfs in mijn rechtsboeken dat hogere straffen puur gebaseerd zijn op onderbuikgevoelensVerwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 14:44:
De strafmaat in Nederland is niet populistisch als je tot de kern gaat. Is de functie van een straf het voldoen aan de sociale wens van de maatschappij/slachtoffers om de persoon in kwestie te straffen voor de daad of om te voorkomen dat soortgelijke daad wederom kan plaats vinden?
[ Voor 37% gewijzigd door Malarky op 09-06-2012 16:38 ]
Verwijderd
Volgens mij heb je dan het concept ook niet helemaal zuiverMalarky schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 16:27:
Gelukkig hebben we geen zuivere trias politicaEen zuivere trias politica houdt in dat de wetgevende, de rechtsprekende en de uitvoerende macht geheel onafhankelijk van elkaar zouden zijn. Dat zou ook inhouden dat de uitvoerende macht geen toestemming voor vergaande handelingen aan de rechtsprekende macht zou hoeven vragen. En dat de rechtsprekende macht straffen oplegt naar eigen goeddunken, niet aan de hand van een wetboek wat door de wetgevende macht. Sterker nog, de constitutie wetgevende macht zou helemaal niet voorkomen.
De maatschappij random mensen die de dialoog kapen moet(en) zich niet bemoeien met zaken die de zijne/hunne niet zijnMalarky schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 16:27:
Vooral op dat laatste ligt de laatste tijd de nadruk in de media en het politieke spectrum. Tegenstanders van hogere straffen houden zich 'dom' en blijven maar doordrammen dat de kans op recidive er niet kleiner van wordt. Als de bevolking het algeheel rechtsgevoel denkt te vergroten door hoge strafeisen, dan moet daar democratisch over beslist worden en moeten slimme jongens niet steeds het debat vervuilen met praatjes over recidive kansen.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2012 16:56 ]
Mijn argumenten waren inderdaad niet zuiver voor wat ik beoogde te zeggen. Ik legde het misschien niet goed uit hoe Prof. Mr. Kortman mij het bij Staatsrecht duidelijk heeft proberen te maken. Maar Montesquieu (bedenker trias politica) was persoonlijk al tegen de zuivere trias politica leer. Hij constateerde dat macht corrumpeerde en dat een zuivere trias politica daarom onwenselijk was. Daarom koos hij voor een systeem van checks en balances binnen de trias politica; deze worden nog steeds aangehouden. Deze checks en balances houden kort gezegd gewoon controles in wat geen van de machten absoluut maakt. Dus wij hebben geen zuivere trias politica en daar is niet naar gestreefd ook.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 16:42:
[...]
Volgens mij heb je dan het concept ook niet helemaal zuiverJuist die scheiding betekent dat de uitvoerende macht wel aangestuurd wordt door de besluiten van de wetgevende macht. Immers voert de uitvoerende macht alleen maar uit en bepaalt die niet zelf wat wel en niet mag. Die heeft dus ook niets te vragen, alleen uit te voeren. De wetgevende macht heeft op zijn beurt niet de mogelijkheid om zijn besluiten te interpreteren en op de praktijk toe te passen, daar is de rechterlijke macht voor. De rechterlijke macht is weer zinloos zonder de uitvoerende macht om zijn besluiten te bekrachtigen (mensen in de cel zetten bijvoorbeeld) of de wetgevende macht om de regels te bepalen die de basis voor de oordelen vormen.
Een zuivere trias politica betekent juist dat iedere tak totaal van de andere afhankelijk is voor correct functioneren. Geen heeft de overmacht, geen heeft een ongeschikte rol. Dat is juist de hele bedoeling.
Dit vind ik op een makkelijke manier een deel van de bewolking wegzetten. Het gaat hier zoals ik zei niet alleen om een gevoel van veiligheid maar veeleer om een gevoel van rechtvaardigheid in de samenleving. En het gevoel van rechtvaardigheid bepalen we met elkaar en kunnen we bij de komende verkiezingen mede laten meewegen in onze stem. Iedereen heeft een rechtvaardige samenleving namelijk op een andere manier voor ogen. Er zijn ook een (naar mijn mening gelukkig steeds kleinere groep mensen) die een samenleving rechtvaardig ziet als misdadigers oneindige kansen krijgen en dat je kwaad altijd met goed moet bestrijden.De maatschappij random mensen die de dialoog kapen moet(en) zich niet bemoeien met zaken die de zijne/hunne niet zijnLeuk dat allemaal mensen zich ontzettend onveilig voelen omdat ze weer eens iets op SBS6 hebben gezien, maar uiteindelijk is het uiterst dom en riskant is dergelijke gevoelens belangrijker te maken dan het daadwerkelijk wegnemen van de bron van die gevoelens. Dat is niet het vervuilen van het debat, het claimen van random onderbuikgevoelens is dat juist. Want die gevoelens zijn praktisch niet te kwantificeren en zullen voor iedereen weet iets anders zijn, waardoor een fatsoenlijke, eerlijke en in vergelijkbare situaties vergelijkbaar oordeel onmogelijk wordt.
[ Voor 32% gewijzigd door Malarky op 09-06-2012 17:08 ]
Verwijderd
Volgens mij bedoelen we nu hetzelfde, alleen gebruiken we andere termen. Een zuivere trias politica is juist een systeem waarbij iedere macht afhankelijk is van de andere (maar men elkaars afgebakende gebied niet betreedt). Een onzuivere scheiding is er eentje waarbij machten bevoegdheden van elkaar overnemen en dat leidt uiteraard al rap tot problemen.Malarky schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 17:01:
Mijn argumenten waren inderdaad niet zuiver voor wat ik beoogde te zeggen. Ik legde het misschien niet goed uit hoe Prof. Mr. Kortman mij het bij Staatsrecht duidelijk heeft proberen te maken. Maar Montesquieu (bedenker trias politica) was persoonlijk al tegen de zuivere trias politica leer. Hij constateerde dat macht corrumpeerde en dat een zuivere trias politica daarom onwenselijk was. Daarom koos hij voor een systeem van checks en balances binnen de trias politica; deze worden nog steeds aangehouden. Deze checks en balances houden kort gezegd gewoon controles in wat geen van de machten absoluut maakt. Dus wij hebben geen zuivere trias politica en daar is niet naar gestreefd ook.
Bijvoorbeeld: de wetgevende macht heft als enige belasting, waardoor de rechtsprekende macht afhankelijk wordt van de wetgevende macht. Zij heeft immers geld nodig.
Nogmaals, een gevoel van rechtvaardigheid van de samenleving van bepaalde burgers is niet objectief te kwantificeren en zou daarom ook met zeer grote voorzichtigheid als beslissingsbasis gekozen moeten worden. Zeker als om tegemoet te komen aan dat gevoel van rechtvaardigheid gekozen wordt voor straffen die er uiteindelijk alleen maar voor zorgen dat dat gevoel van rechtvaardigheid vaker getoetst wordt omdat de criminaliteit toeneemt. In dergelijke gevallen moet je de maatschappij ook beschermen tegen (een deel van) zichzelf, want anders verval je in emotionele neerwaartse spiralen. Zwaarder straffen > meer misdaad > zwaarder straffen et cetera.Dit vind ik op een makkelijke manier een deel van de bewolking wegzetten. Het gaat hier zoals ik zei niet alleen om een gevoel van veiligheid maar veeleer om een gevoel van rechtvaardigheid in de samenleving. En het gevoel van rechtvaardigheid bepalen we met elkaar en kunnen we bij de komende verkiezingen mede laten meewegen in onze stem. Iedereen heeft een rechtvaardige samenleving namelijk op een andere manier voor ogen. Er zijn ook een (naar mijn mening gelukkig steeds kleinere groep mensen) die een samenleving rechtvaardig ziet als misdadigers oneindige kansen krijgen en dat je kwaad altijd met goed moet bestrijden.
Gaat lastig worden, hij stopt ermee, aldus http://www.nu.nl/politiek...m-stopt-als-kamerlid.htmlBrons schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 16:56:
[...]
Ik stem eigenlijk nooit op de lijsttrekker. Waarschijnlijk krijgt Boris van der Ham mijn stem dit jaar.
Virussen? Scan ze hier!
Voorop: de VVD is ook niet mijn partij maar om andere redenen dan jij.IngamerX schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 22:30:
Ik snap echt niet waarom er zoveel mensen op een partij als de VVD stemmen.
[ Voor 0% gewijzigd door gambieter op 20-06-2012 18:01 . Reden: SPvdA is niet de naam van de partij... ]
Historisch gezien is de aanname dat de VS meer economische groei en innovatie hebben gecreëerd enkel een aanname. Een die trouwens op geen enkele wijze te valideren valt aangezien de groei en innovatie enkel gestoeld is op schuldverklaring. Dat is enkel de illusie van groei, niet een realiteit. Wanneer jouw onderpand niet genoeg waard is om die schuldverklaring te dekken, kom je weer hard op de grond terug.xahmol schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:30:
[...]
Overigens voor wat betreft de vergelijking met Amerika: wat Obama beoogte was een zorgstelsel wat zelfs de VVD asociaal zou noemen, Geen vergelijk dus.
En ik pleit echt niet voor Amerikaanse toestanden waar je met twee banen nog steeds onder de armoedegrens kan leven (the working poor). Maar feit is wel dat Amerika meer economische groei en innovatie heeft gecreeeerd dan welk Europees land dan ook. Juist door niet de nadruk te leggen op al die zielige mensen en wat ze niet kunnen, maar op wat mensen wel kunnen. Wat dat betreft mag Europa best wat richting de VS bewegen. En de VS wat richting Europa.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Punt is dat het niet zozeer het amerikaanse systeem is. Maar een globaal schema van herverdeling op basis van schuldverklaring met als oogmerk het kanaliseren van die herverdeling selectief voor diegenen die in het systeem de grootste participatie aangaan met de laagste aanname van afhankelijkheden. Er is in dat opzicht geen verschil tussen de VS of de EU of zelfs China. Het verschil zit hem in de EU in de historische achtergrond van conflict tussen systemen of basis van ideologie (wat een sociale buffer heeft opgeleverd tegen de normale neiging van menselijk gedrag to excessiviteit), en in China in het gegeven dat men daar nog in een proces van evolutie er naar toe zit en selectief is in toepassing op demographie en territorium van die processen.xahmol schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 15:19:
Nogmaals: Ik wil ook zeker niet het Amerikaanse systeem heilig verklaren. Integendeel.
Nee, dat is een perceptie. Het wordt zo voorgesteld. Elk systeem wat we wereldwijd kennen is gericht op status quo. Het zijn systemen van belangenbehartiging, selectief. Het idee wat we krijgen bij innovatie en voorstelling en presentatie is gewoon marketing. De basis van elk gehanteerd systeem op dit gegeven. Zowel de methodiek en orientatie van organisatie in de VS als in de EU is direct gericht op behartiging van status quo.xahmol schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 15:19:
Maar elementen uit het Amerikaanse systeem zijn zeker winstpunten voor het inherent op consolidatie van de status quo gerichte Europese systeem.
Flexibilisering in die context is helaas een illusie. Opnieuw een kwestie van decennia lange beeldvorming onderhevig aan noodzakelijkheden voor continuiteit van systeem. Pas de laatste twintig jaar is daar een kentering in aan het komen middels onderzoek in economie en organisatorische dynamiek. Helaas voor de realiteitstoets past dit, ondanks dat steeds meer gerenomeerde instellingen en onderzoekers aan de bel trekken, niet in het stramien van vereisten voor behartiging van het gekozen systeem. Wat we kunnen zien, is dat de verschillende argumenten worden gebruikt in een discussie die weigert te erkennen dat - en nu komen we inderdaad bij het tweede deel - men geen invloed meer heeft over basisvoorwaarden van herverdeling juist omdat we geen eiland zijn.xahmol schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 15:19:
De Europese wevaartsstaat is domweg niet houdbaar als de economie en de arbeidsmarkt zich niet wat meer flexibiliseerd. We zijn geen eiland, en de rest van de wereld concurreerd ons er niet langer alleen op arbeidskosten uit maar ook op kennis.
China is niets meer en niets minder dan een economie in opkomst, en verschilt in geen enkel punt van de economische opkomst van de VS of zelfs individuele landen in Europe of elders in de wereld. Wat we excessief gedrag of controle noemen, en de verdeling tussen have and have not's, dat hebben we elders ook gehad. Nederland is ook economisch gegroeid door institutioneel rovertje spelen, Balkenende noemde dat de VOC mentaliteit. Er is ook in sociaal of politiek opzicht weinig verschil in excessen. De VS ten tijde van de uitbreiding naar het westen had een sociaal geinternaliseerd en geaccepteerde implementatie van standrechtelijke executie bijvoorbeeld. Beeldvorming wordt gevormd door wat in het heden verteld wordt, en niet door wat er verder nog gebeurde in de tijd zelfxahmol schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 15:19:
Overigens is het China van nu bij uitstek natuurlijk een harde markteconomie met erg rijke haves en een meerderheid erg arme have nots. Enige verschil met Amerika (alhoewel, democratie in de VS is ook maar een laagje vernis) is dat je in China het ook niet al te bont moet maken in afwijkende politieke voorkeur en niet te veel moet klagen. Soclalistisch is China al lang niet meer.
[ Voor 8% gewijzigd door Virtuozzo op 20-06-2012 16:05 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Met beide kan ik leven. Maar wat er bij komt is dat er niet alleen een hogere straf wordt opgelegd de laatste tijd, maar er ook steeds vaker onterecht gestraft wordt. En dat is iets waarvan ik zeg dat kan echt niet.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 14:44:
De voorstander van hogere strafmaten zal moeten accepteren dat dit criminaliteit niet terug dringt en de tegenstander moet accepteren dat een moordenaar maar een paar jaar vast zit.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Progressief slaat op de inhoud van de standpunten, het heeft niets te maken met verandering.xahmol schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:30:
Maar links=progressief? Sorry hoor, maar als iemand elke verandering blokkeerd is het wel de SP en de SPvdA.
Dan verwijs ik toch maar even naar meerdimensionale benaderingen van het politieke spectrum:geen vinger schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 17:49:
[...]
Progressief slaat op de inhoud van de standpunten, het heeft niets te maken met verandering.
[ Voor 5% gewijzigd door xahmol op 20-06-2012 20:23 ]
Het zijn ook geen synoniemen, links is op zich wel progressiever.xahmol schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 20:20:
En je ziet dat ik toch zeker niet de enige ben die progressief zeker geen synoniem vind van links.
Dit was de situatie bij de verkiezingen 2010. Persoonlijk zou ik zowel de SP als de pvdA stukken conservatiever plaatsen nu.geen vinger schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 21:26:
[...]
Het zijn ook geen synoniemen, links is op zich wel progressiever.
Je ziet overigens wat je wil zien, want het is in dat plaatje duidelijk dat de linkse partijen progressiever zijn dan de rechtse. Globaal genomen neigen linkse partijen inderdaad naar progressief en de rechtse naar conservatief.
Want?xahmol schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 22:07:
Persoonlijk zou ik zowel de SP als de pvdA stukken conservatiever plaatsen nu.
Die hebben geen belachelijke voorstellen?furby-killer schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 12:57:
![]()
zo kom ik wel weer bij de VVD uit als ze zulke belachelijke voorstellen hebben.
Is natuurlijk nog wel het concept, bij D66 kan er dan uiteindelijk best nog wel wat door de leden veranderd worden.Fiber schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 12:10:
Nou, alvast één kandidaat minder om op te stemmen. D66 heeft over het algemeen best goede ideeën maar dit is natuurlijk van de gekke: nieuws: D66 wil ddos-aanvallen wettelijk toestaan
[ Voor 22% gewijzigd door xahmol op 22-06-2012 13:57 ]
Ze hebben genoeg voorstellen waarmee ik het niet eens ben, maar ik kan me niet zomaar eentje bedenken die dit niveau van achterlijkheid halen. (Imo dan, blijkbaar vinden nog genoeg tweakers het een goed idee, ik niet).
[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 22-06-2012 13:58 ]
Laten we het hopen. Nou is er bij alle partijen wel wat mis, dus er blijft weinig over helaas. Dit soort berichten wordt ik ook niet vrolijk van: http://www.trouw.nl/tr/nl...-in-de-rug-gestoken.dhtml en http://www.volkskrant.nl/...even-van-GroenLinks.dhtmlxahmol schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 13:46:
[...]
Is natuurlijk nog wel het concept, bij D66 kan er dan uiteindelijk best nog wel wat door de leden veranderd worden.
Ik vind het altijd grappig, als de SP/PvdA de belasting wilt verhogen voor de rijkste, dan zegt iedereen dat het bijna niets oplevert en dat het voor de publiciteit enz is, vervolgens zeggen diezelfde mensen altijd wel dat de rijkste zoveel betalen en dat ze al het geld bij de rijken halen. De vraag is dus ook als die verhoging zo weinig oplevert, hoe komt het dan dat ze toch zo gigantisch veel betalen, of is het dan toch waar dat de arme uiteindelijk toch het meeste betalen?xahmol schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:30:
[...]
Maar links=progressief? Sorry hoor, maar als iemand elke verandering blokkeerd is het wel de SP en de PvdA.
Wat de SP wel eens lijkt te vergeten is dat de belastinginkomsten voor al die leuke sociale zekerheid toch echt van de meerverdienenden moet komen.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Dat is dan ook geen onderdeel van de definitie, anders zou conservatief slecht zijn.Malarky schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 20:49:
Progressieve voorstellen geven overigens echt niet altijd verbetering.
Ik zou wel eens een (onafhankelijke) link willen zien waarin dat progressief wordt genoemd. Want de confessionele partijen, die allen behoorlijk conservatief zijn, hebben ook altijd dat idee van de maakbare maatschappij gehad, zowel in algemeen verbieden als algemeen opleggenDe maatschappij inrichten alsof deze geheel maakbaar was, werd wat jaren geleden als zeer progressief bestempelt. Vooral de PvdA was er maar druk mee en de liberalen (toentertijd vooral de VVD waren fel tegen). Zij waren dus als conservatief te bestempelen. Achteraf (tegenwoordig) lachen de meeste progressieven als conservatieven om het idee dat een samenleving geheel maakbaar zou zijn. We weten ondertussen wel beter. Maar de PvdA heeft achteraf gezien de samenleving allesbehalve goed gedaan met hun plannen om de geheel maakbare samenleving te verwezenlijken.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Volgens mij bedoel je de maakbare samenleving als uitgangspunt, want je kan zoiets niet verwezenlijken, want een samenleving is maakbaar of niet. Daarnaast overdrijf je ook enorm door te stellen de PvdA uitging van een geheel maakbare samenleving.Malarky schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 20:49:
Achteraf (tegenwoordig) lachen de meeste progressieven als conservatieven om het idee dat een samenleving geheel maakbaar zou zijn. We weten ondertussen wel beter. Maar de PvdA heeft achteraf gezien de samenleving allesbehalve goed gedaan met hun plannen om de geheel maakbare samenleving te verwezenlijken.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Wat denk jij zelf?Benjamin- schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 14:23:
Ik vind het altijd grappig, als de SP/PvdA de belasting wilt verhogen voor de rijkste, dan zegt iedereen dat het bijna niets oplevert en dat het voor de publiciteit enz is, vervolgens zeggen diezelfde mensen altijd wel dat de rijkste zoveel betalen en dat ze al het geld bij de rijken halen. De vraag is dus ook als die verhoging zo weinig oplevert, hoe komt het dan dat ze toch zo gigantisch veel betalen, of is het dan toch waar dat de arme uiteindelijk toch het meeste betalen?
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Meer marktwerking in de zorg, ontwikkelingshulp afschaffen, denken dat een coalitie met de PVV iets oplevertfurby-killer schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 13:55:
[...]
Ze hebben genoeg voorstellen waarmee ik het niet eens ben, maar ik kan me niet zomaar eentje bedenken die dit niveau van achterlijkheid halen. (Imo dan, blijkbaar vinden nog genoeg tweakers het een goed idee, ik niet).
[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 25-06-2012 10:15 ]
Grappig, dat is een argument wat je vaak tegenkomt internationaal. Nog vaker zelfs in de context van verkiezingen en polarisatie tussen "liberaal" en "sociaal". Niet alleen in Nederland, maar ook de VS waar de VVD vaak de voorbeelden en parallellen vandaan haalt ter instigatie.kenneth schreef op maandag 25 juni 2012 @ 09:38:
[...]
Wat denk jij zelf?
Ik ben best benieuwd namelijk. De rijken betalen veruit de meeste belasting, ook al vormen ze een kleine groep. De rijken hebben echter ook veruit de grootste belastingvoordelen. Wat er onder de streep betaald wordt, heb ik nog nooit zinnige cijfers over gezien.
Los van het feit dat 'arm' en 'rijk' zulke uitgeholde en makkelijke termen zijn. De meeste Nederlanders zijn rijk noch arm.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq