RoseSolane schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 16:39:
Daar heb ik dus een heel andere mening over. Ik vind het complete gebrek aan een fatsoenlijke communicatie vanuit Blizzard richting de Europese speler het grootste probleem. In de afgelopen dagen heb ik de server status alleen maar up gezien. Zowel woensdag als donderdagavond was inloggen een groot probleem. Het is mij woendag niet gelukt en donderdag pas na anderhalf uur proberen. Dan kunnen je games servers wel up zijn, maar als een (groot) deel van je gebruikers er niet op kunnen heb je daar niets aan.
Als ze ergens mee bezig zijn, staat er een melding in het login-scherm. Het is een algemene melding, maar dat is voor de gemiddelde speler voldoende.
Er worden regelmatig updates gegeven op Twitter (die je ook zonder account kunt bekijken). Je kunt zeggen, dat is niet het juiste medium, misschien niet, maar dat vind ik ook een beetje kinderachtig "ik kijk er gewoon niet".
Op de forums posten ze ook (af en toe, oke) updates. Ik snap wel dat ze niet genoeg tijd (en/of mensen) hebben om
alle region forums altijd up-to-date te houden.
Ze hebben problemen met de login-servers, blijkbaar is er niet een quick-fix. Vervelend.
Ik heb nog één andere opmerking: Blizzard verkoopt een game waarbij je altijd online moet zijn. Dan is het hun verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat hun servers te bereiken zijn. Daar heb ik 50 euro voor betaald. Dat betekent niet dat ik 100% uptime verwacht, maar wel iets wat er heel dicht bij komt. Als Blizzard geen bijna 100 % uptime kan garanderen dan hadden ze geen Diablo 3 moeten maken.
Mijn punt was: Je hebt, hoe vervelend dat bij down-time ook is, betaalt voor de "mogelijkheid om op hun servers te spelen
(als deze up zijn)". Blizzard baalt er zelf ongetwijfeld ook van dat er zo veel problemen zijn.
Verder; 100% uptime hoeft niet; hoeveel procent dan wel? 99%? 95%? Alleen 100% op de tijdstippen dat jij wil spelen?
Overigens, de servers zijn gewoon up. Zoals ze hebben aangegeven, bij Error 37 moet je het een paar minuten later opnieuw proberen. De een heel iets meer 'geluk' dan de ander misschien, dat is vervelend.
Ik hoop echt dat in de komende weken de benodigde hoeveelheid onderhoud veel minder wordt en dat we wel kunnen spelen wanneer dat ons uitkomt. En dat Blizzard iets meer gaat doen voor hun EU spelers.
Sja, afwachten. Van sommige problemen is de oorzaak niet (direct) duidelijk en dan kost het veel tijd. Wat zou je willen dat ze "gaan doen" voor "EU spelers"?
NB: Ik heb al meerdere mails naar Blizzard gestuurd met mijn mening over hun functioneren, dus opmerkingen in die richting graag achterwege laten. En ik ben IT-er van beroep dus ook de onzin-opmerkingen in die richting hoeven niet. En als laatste: ik ben waarschijnlijk ouder dan 99% van jullie, dus opmerkingen over leeftijd zijn ook niet aan mij besteed.
Mail naar Blizzard sturen is wel het beste, hoewel ik bang ben dat ook dat niet heel veel uit gaat maken.
Aangezien je in de IT werkt, weet je dus ook dat soms de oorzaak van een probleem lastig is te achterhalen. Daarnaast zal je ook wel bekend zijn met het effect dat 6+ miljoen mensen hebben op een login-server. Niet dat ik daarmee de down-time goed praat, maar we hebben het hier niet over een simpel login-dingetje.
Jij haalt nu zelf de leeftijd er bij. Ik ben misschien jonger, maar ook al genoeg ervaring met online games, down-time en IT in het algemeen.

En dat waren mijn frustraties (over Blizzard en dit forum). Prettig weekend en speel ze

Ik snap heel goed dat je gefrustreerd hebt, ik zou ook liever zien dat iedereen altijd gewoon kan inloggen. Helaas is dat niet zo. Wat precies de reden is weet ik niet, maar dat maakt mij ook niet zo uit. Blizzard heeft problemen met de (login-)servers.
Kan je zwart/wit gezien 2 dingen doen: je er bij neerleggen en blijven proberen in te loggen of stoppen met Diablo 3 spelen.
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.