Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.196 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10

OgWok

U.N.C.L.E.

racinfo schreef op zondag 01 mei 2016 @ 08:46:
[...]
Op de display van de BBS0x staat aanduiding in 5 streepjes, zie afb.

[afbeelding]

Daarom is het kleurendisplay (wat elders is te bestellen) wel mooier omdat daarop wel het voltage af te lezen valt. Een belangrijk voordeel bijvoorbeeld bij langdurig opslag van de fiets in de winter om de accu spanning in de gaten te kunnen houden. Maar dit zul je dan apart moeten kopen. (@bgttje heeft hem in bestelling staan)

[afbeelding]
Nu nog wachten tot de snelheidsmeter er zo uit ziet ;) :

Afbeeldingslocatie: http://thumb7.shutterstock.com/thumb_large/2405021/269153279/stock-photo-car-speedometer-animal-clip-art-269153279.jpg

De Luna is een stuk beter; hopelijk is die in fel zonlicht ook nog goed af te lezen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Analoge weergave zou in de future ook nog mogelijk worden, dus wellicht... ;)
Maar of dat gemakkelijker aflezen zou worden waag ik te betwijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
pjotter1965 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 23:05:
Al enige tijd op zoek naar gebruiker-info over de relatief nieuwe middenmotor van Brose
De door Brose benoemde voordelen zijn
- zeer geluidsarm ( door tandriemoverbrenging in de motor )
- 100% ontkoppeling motor bij harder fietsen dan 25 of bij het niet gebruiken van de motor.

Op dit moment toegepast door :
http://www.brose-ebike.com/de/e-bike-marken/

Fietsen die mij wel aanspreken zijn :
http://www.ebike-manufaktur.com/de/e-bikes/13ZEHN
En de :
http://www.greenmover.de/product/lacuba-evo/
( Bulls gebruikt een 650 Wh accu )
Iemand zelf al eens gereden met deze brose middenmotor ?
Ja....info gevonden over de Brose
Bulls Lacuba zat in de Telegraaf fietstest 2016
https://www.elektrischefi...f-fietsersbond-test-2016/

Brose middenmotor kwam er inderdaad uit als de stilste middenmotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

pjotter1965 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 09:58:
[...]

Ja....info gevonden over de Brose
Bulls Lacuba zat in de Telegraaf fietstest 2016
https://www.elektrischefi...f-fietsersbond-test-2016/

Brose middenmotor kwam er inderdaad uit als de stilste middenmotor
Dan hebben ze de Bafang BBS01 vast niet meegenomen in de test want die is echt onhoorbaar tijdens het fietsen. Mijn voorwielmotor produceerde, vooral bij opschalen een duidelijke aanwezigheid. De Bafang motor is (en blijft) stil, ook bij opschalen bijvoorbeeld bij hellingen ed. Toch wel een van de vele voordelen bij deze middenmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Keola fiets zat in de test met een Bafang middenmotor :

Uit de test:
Ondersteuning: De fiets is voorzien van een Bafang middenmotor. De ondersteuning, met krachtsensor voldoet goed onder alle omstandigheden. Motor licht hoorbaar. (en bij een paar fietsen met Bafang-motor gaf de motor af en toe een gekke kraak bij een bijna lege accu). Terugschakelen gaat dankzij schakelonderbreking soepel.

Beoordeling testrijders 8,2: Op testers waren erg te spreken over het rijgedrag, stabiliteit en comfort van de fiets.
Eindconclusie: Uitstekend rijdende fiets met goede ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 23:06
Voor degene die de terugroepactie van Shimano hebben gemist: het gaat om de achterwiel rollerbrakes, sommige kunnen plotseling remkracht verliezen, zelfs in geval van correcte assemblage, voor typenummers zie

:https://www.perssupport.n...o-achterwiel-rollerbrakes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
spattex schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 18:11:

de tandwieloverbrenging is nu 40/17 met een Nexus 8 speed naaf.

[afbeelding]
Hoi, Weet je hoe de beste man deze 40t tandwiel heeft gemonteerd, met een adapter waarschijnlijk?
Heb je wellicht nog wat meer of grotere foto's van het tandwiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 08:04
Op mijn fiets is het voorzien om de stuurpen te gebruiken zoals ik foto 1. Graag had ik iets gehad zoals foto 2 en daarvoor zou ik met een stuurpen zoals op foto 3 moeten werken. Kan dit opgelost worden? ;)

Afbeeldingslocatie: http://i101.twenga.com/sport/stuurpen/stuurpen-1-1-8-tp_6215527068056638452f.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.koga.com/bike-images/KG215000_1.tif?width=1000&format=jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.martens-tweewielers.nl/shop/bin/productfoto_bestand_18580.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-11-2018
racinfo schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 08:35:
Dat kun je je bij de hydraulische rem sensors ook afvragen (69,-)
http://mtb-ombouw.nl/bafa...2-hydraulische-rem-sensor
Hoe ze zo'n prijzen durven vragen voor de remsensoren in tijden van internet is me een raadsel 8)7
De prijzen van de motoren zelf zijn redelijk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
spattex schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 18:35:
Dank u, ik ben ook zeer in mijn nopjes.
Ik heb in het programma de tijd van het stoppen van de motor aangepast op de minimale waarde van 10.
Nu tijdens het overschakelen van de versnelling totaal geen last van de Nexus naaf.
Even stoppen met peddelen tijdens het schakelen en weer op de trappers.
spattex, veel plezier aan deze fiets met BBS motor ga je zeker beleven.
Dank voor de mooie foto's van de zeer knappe ombouw !
Kan de Nexus naaf goed met het koppel om ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
racinfo schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:20:
Op mijn fiets is een Deore XT handel gemonteerd, je zou zoals DeVadderF de magnetische rem sensors heeft aangebracht (zie een der vorige posten) op de rem schakelhandles dit ook op de handles van de versnelling kunnen monteren; de slag lijkt mij voldoende om de sensors te kunnen schakelen. Het enige nadeel is de hoeveelheid kabels aan je stuur maar dat valt misschien met een klein stuurtasje wel weg te werken.

Bedankt, dit adresje zal ik onthouden hoewel... ik mis die rem sensors eigenlijk helemaal niet, ik ben zo gewend om te stoppen met trappen wanneer ik van voornemens ben te stoppen dat ik mij afvraag of ze werkelijk wel nut hebben? Misschien op de BBS02 750W of hoger, maar op de BBS01 heb ik ze eigenlijk nog niet gemist ;) .
Als je de remsensoren niet mist kan je overwegen om ze niet te plaatsen, ze luisteren echt nauw naar plaatsing toe en kunnen dus ongewenst de motor onderbreken.
Zelf heb ik de remsensoren wel in gebruik bij de 500 Watt BBS02 om een slijtageslag op de aandrijflijn te vermijden tijdens het schakelen, ik rij ook altijd op volle ondersteuning.
Bij hogere vermogens kunnen ze wel nuttig zijn omdat het ook een veiligheidsitem is, je zal maar meemaken dat je duimgas blijft hangen en vol gas openstaat ... als je dan de remhendel inknijpt wordt het vermogen onmiddelijk naar nul herleid.
racinfo, gebruik je soms de gashendel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
racinfo schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 07:26:
Het viel mij meteen al op toen ik de motor monteerde en met de hand aan de trapas draaide. Overigens kan ik mij voorstellen dat iemand met gezonde benen het verschil minder bemerkt dan iemand die geen kracht meer in de benen heeft.
racinfo, ik heb dit gisteren getest.
Tijdens het fietsen gewoon de motor volledig uitgezet en vond het inderdaad relatief zwaar trappen.
Ik heb wel nooit met mijn fiets gereden zonder motor, ik bedoel hiermee dat ik de fiets kocht en meteen omgebouwd heb.
Echt vergelijken kan ik dus niet, maar toch denk ik dat bij een lege accu het zweet op mijn rug zal staan bij thuiskomst.
Nu zal dit normaal gezien nooit gebeuren want ik zorg altijd voor een volle accu en fiets bijna uitsluitend woon werk verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
pjotter1965 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 11:53:
Keola fiets zat in de test met een Bafang middenmotor :

Uit de test:
Ondersteuning: De fiets is voorzien van een Bafang middenmotor. De ondersteuning, met krachtsensor voldoet goed onder alle omstandigheden. Motor licht hoorbaar. (en bij een paar fietsen met Bafang-motor gaf de motor af en toe een gekke kraak bij een bijna lege accu). Terugschakelen gaat dankzij schakelonderbreking soepel.

Beoordeling testrijders 8,2: Op testers waren erg te spreken over het rijgedrag, stabiliteit en comfort van de fiets.
Eindconclusie: Uitstekend rijdende fiets met goede ondersteuning.
Ben je zeker dat het een Bafang BBS0X betrof want deze heeft normaal gezien geen krachtsensor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

DeVadderF schreef op zondag 01 mei 2016 @ 16:46:
[...]
Bij hogere vermogens kunnen ze wel nuttig zijn omdat het ook een veiligheidsitem is, je zal maar meemaken dat je duimgas blijft hangen en vol gas openstaat ... als je dan de remhendel inknijpt wordt het vermogen onmiddelijk naar nul herleid.
racinfo, gebruik je soms de gashendel ?
Hoewel gebruik van Throttle in NL verboden is heb ik hem toch gemonteerd op mjn stuur. Reden daarvan is hoofdzakelijk als wegrij-hulp, ben ik eenmaal op weg gebruik ik die, behalve bij hellingen zelden.

Ik heb 2 sensors in bestelling staan bij MTB Ombouw maar om de een of andere domme reden zijn deze nog steeds niet afgezonden 8)7 ; ik ontving afgelopen vrijdag (14 dagen na de bestelling) zelfs per email de vraag of ik ze nog wou hebben !! ;( :'( ; nouja zeg...

Edit
Zojuist weer een email. Bestelling is geannuleerd. Ga ik ze bij Aliexpress bestellen.

Edit2
Niet meer leverbaar :?
Mooie uitdaging wordt dit, want zouden we niet iets kunnen doen met die mechanische schakelaars die in de bijgeleverde (mech) remhandels wordt meegeleverd? Voor een echte tweaker mag dat toch geen probleem zijn!
We gaan het proberen.

Edit3

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/DSC_0752-1_resized.jpg

Het verdient niet de schoonheidsprijs maar het werkt wel! 8)
De schakelaar zit vast met secondenlijm; het parkertje in een voorgeboord gaatje met de Dremel (wat een handig ding is dat toch); ik test dit eerst uit voordat ik mijn achterrem ook ga voorzien van (gratis) rem sensor voor Deore XT hydraulische rem systeem (foto is met gsm gemaakt, niet al te scherp). :|

[ Voor 31% gewijzigd door racinfo op 01-05-2016 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:32
Opperpanter2 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 13:10:
[...]

Hoi, Weet je hoe de beste man deze 40t tandwiel heeft gemonteerd, met een adapter waarschijnlijk?
Heb je wellicht nog wat meer of grotere foto's van het tandwiel?
Het tandwiel bestaat uit 1 geheel met een klein verzet zodat de kettinglijn mooi recht is, dus geen adapter.

Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
DeVadderF schreef op zondag 01 mei 2016 @ 16:29:
[...]

spattex, veel plezier aan deze fiets met BBS motor ga je zeker beleven.
Dank voor de mooie foto's van de zeer knappe ombouw !
Kan de Nexus naaf goed met het koppel om ?
Totaal geen probleem, de Nexus loopt als een zonnetje.
Ik heb deze geheel gedemonteerd en gereinigd, daarna in de ATF olie gedompeld.
De naaf loopt nu erg soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 21:35
Zijn er ook mensen die een tweede ebike hebben genomen voor woon-werkverkeer?

Mocht de huidige fiets iets overkomen lekke band motor die behandeld moet worden o.i.d

Komende week word mijn set gebouwd op mijn fiets en dan zal mijn auto verdwijnen mocht het allemaal OK werken na enkele testritten.

Maar de gedachte van een reserve ebike is altijd handig. Natuurlijk zal ik wel dezelfde accu gebruiken voor de reserve ebike anders is het een dure grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
BabyRattle schreef op zondag 01 mei 2016 @ 19:53:
Zijn er ook mensen die een tweede ebike hebben genomen voor woon-werkverkeer?

Mocht de huidige fiets iets overkomen lekke band motor die behandeld moet worden o.i.d

Komende week word mijn set gebouwd op mijn fiets en dan zal mijn auto verdwijnen mocht het allemaal OK werken na enkele testritten.

Maar de gedachte van een reserve ebike is altijd handig. Natuurlijk zal ik wel dezelfde accu gebruiken voor de reserve ebike anders is het een dure grap.
Ik heb 2 ebikes. Een MTB en een hybride/touring model. Niet bewust als reserve. Eigenlijk had ik meer een reserve motor besteld :) Gedeelde accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 23:14

Remco2001

Ehm, ok...

Heb nu zelf ruim een jaar een Blue Label van Riese Und Müller, maar blijf geïnteresseerd in de ontwikkeling van dit segment in de fietsenwereld.

De ervaring leert dat de meeste speedbikes die te koop zijn een maximaal motorvermogen hebben van 350watt. Is dit wettelijk zo geregeld, dat maximum voor speedbikes? Op het evenement van deze site een week geleden in Breda, waar je fietsen kon uittesten, was er ook een Grace One, een speedbike met een motor van 1300watt.

Nu wist ik dat die sterkere speedbikes er wel waren, maar in Nederland kom ik niet verder dan deze, de E-Rocket en de M1 Spitzing. Bij deze laatste 2 wordt wel aangegeven dat je hiervoor een motorrijbewijs nodig hebt, maar waar ligt die grens dan? En welke snellere speedbikes zijn er nog meer te koop in Nederland.

Kijk je namelijk bijvoorbeeld naar de VS, kom je hele snelle ebikes tegen tot wel 12000watt, zoals op http://hitrekcycles.com/ of via google op https://www.google.nl/web...alth+bomber+electric+bike. Welliswaar erg duur, maar er moet dus wel een grotere markt zijn, aangezien er op youtube met gericht zoeken in een combinatie als ebike en 10000watt of iets dergelijks de meeste exotische bikes tevoorschijn komen.

Hier wordt in Nederland nergens over gesproken. Dus is eigenlijk o.a. de vraag, wat is hier toegestaan (ook al is het in sommige gevallen dan een motorfiets)? Ik heb althans in NL hier nog nooit zoiets zien rijden. En zijn er mensen die nog meer van dit soort ebikes kennen bij naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

DeVadderF schreef op zondag 01 mei 2016 @ 16:24:
[...]
Hoe ze zo'n prijzen durven vragen voor de remsensoren in tijden van internet is me een raadsel 8)7
De prijzen van de motoren zelf zijn redelijk ...
Bij Aliexpress zijn ze niet meer in voorraad, een paar weken geleden maakte ik nog een schermafdruk ervan, stond een prijs bij van 12 euro de 2 stuks; als je nu ernaar zoekt kosten ze plots 35,- de 2 stuks. Blijkbaar worden de prijzen hoger wanneer de vraag stijgt.
Remco2001 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 00:37:
Nu wist ik dat die sterkere speedbikes er wel waren, maar in Nederland kom ik niet verder dan deze, de E-Rocket en de M1 Spitzing. Bij deze laatste 2 wordt wel aangegeven dat je hiervoor een motorrijbewijs nodig hebt, maar waar ligt die grens dan?
Voor zover ik weet is tot een vermogen van 250 watt een normale e-bike waarvoor geen rijbewijs nodig is.
Alles wat sneller kan tot een max van 45 km/h (ongeacht vermogen) valt onder speed-pedelec en daarvoor is (na juli 2017 'n bromfiets rijbewijs) nu een snorfiets rijbewijs voor nodig. Kan de fiets sneller dan 45 km/h zal er een motorrijbewijs nodig zijn hoewel ik daar weinig over gehoord heb tot nog toe.

Net wat jezelf al opmerkte, die laatste categorie zie je nog niet in Nederland (de clandestine even buiten beschouwing gelaten >:) )

[ Voor 46% gewijzigd door racinfo op 02-05-2016 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 13:07
DeVadderF schreef op zondag 01 mei 2016 @ 17:12:
[...]Ben je zeker dat het een Bafang BBS0X betrof want deze heeft normaal gezien geen krachtsensor ?
Deze fiets had geen BBS01/02 motor. Is niet te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op zondag 01 mei 2016 @ 07:26:
@ bgttje, wat zijn jouw ervaringen met de spaningsmeter op de BBS0x ? Ik meen dat je ook verschillende accu's gebruikt op je fiets waaronder ook een LiFePO4? Ik heb nu ruim 35 km verreden met de LFP maar de meter op display blijft stug 5 streepjes aanwijzen.Ervaar jij verschil van aanwijzing tussen de LiFePO4 en de / of de 'normale' Li-ion batterij? En dan bedoel ik met name de ondergrens van de ingestelde spanning?
Idd, als ik m'n Lifepo4 accu gebruik dan blijft ie bijna tot het einde op vol staan, daarna stort ie naar beneden en schakelt de ondersteuning uit. Dit komt door de voltmeter in de C965. Die begint pas bij iets van 37V te zakken. Li-ion accu's zakken veel sneller in spanning.

[ Voor 40% gewijzigd door bgttje op 02-05-2016 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
spattex schreef op zondag 01 mei 2016 @ 19:47:
[...]Ik heb deze geheel gedemonteerd en gereinigd, daarna in de ATF olie gedompeld.
Ja, moet ik ook eens doen met mijn Nexus 8V SG-8R31. Heeft er al 25k opzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:18:
[...]

Deze fiets had geen BBS01/02 motor. Is niet te vergelijken.
Het betrof volgens mij een voor (of achter)wielmotor van Bafang (daar zijn ze bekend door geworden).
bgttje schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:19:
[...]

Idd, als ik m'n Lifepo4 accu gebruik dan blijft ie bijna tot het einde op vol staan, daarna stort ie naar beneden en schakelt de ondersteuning uit. Dit komt door de voltmeter in de C965. Die begint pas bij iets van 37V te zakken. Li-ion accu's zakken veel sneller in spanning.
Dan heeft een voltmeter zoals op het Lune display ook weinig zin denk ik. Ik vraag mij af of het omlaag stellen van de laagste spanning in "Low battery Protect (V)" van de software in de BBS01/02 (van nu 32V) naar bijv. 30 volt ( = 2.5 volt per cel) veel zal uitmaken op dit spanningsbeeld op het display.

[ Voor 57% gewijzigd door racinfo op 02-05-2016 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
Daarom gebruik ik zo'n Wattmetertje wat ik een paar postings terug aangaf, die geeft ook het Ah in verbruik aan.
Ik gebruik zelf ook Lipo's uit de hobbywereld, deze zijn een stuk goedkoper als Li-ion en krachtiger.
Nadeel is wel oppassen met wat je doet, laden tot 4,2V en niet verder ontladen dan 3,5V.
Voordeel van de Lipo is dat deze tot aan het einde zijn voltage vrij constant houd.
Hier nog een link van een Watt verbruiksmeter.
http://www.ebay.de/itm/G-...t%3D6%26sd%3D141837749683
Deze plaats je dmv connectors tussen je accu en motor, werkt als een tierelier..

Mocht je Lipo accu's willen gebruiken, kijk dan eens op hobbyking.
Deze heeft ook een warehouse in N.L. en erg scherpe prijzen..

[ Voor 7% gewijzigd door spattex op 02-05-2016 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeVadderF
racinfo schreef op zondag 01 mei 2016 @ 17:33:
De schakelaar zit vast met secondenlijm; het parkertje in een voorgeboord gaatje met de Dremel (wat een handig ding is dat toch); ik test dit eerst uit voordat ik mijn achterrem ook ga voorzien van (gratis) rem sensor voor Deore XT hydraulische rem systeem (foto is met gsm gemaakt, niet al te scherp). :|
Zeer knap gezien en de remmen komen toch zowieso mee in de set, je bent een echte tweaker. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
racinfo schreef op maandag 02 mei 2016 @ 09:15:
Bij Aliexpress zijn ze niet meer in voorraad, een paar weken geleden maakte ik nog een schermafdruk ervan, stond een prijs bij van 12 euro de 2 stuks; als je nu ernaar zoekt kosten ze plots 35,- de 2 stuks. Blijkbaar worden de prijzen hoger wanneer de vraag stijgt.
Ik heb het gevoel dat als je thuis zit te zoeken en een aantal keer een item opent, dat de prijs dan begint te stijgen.
Ze weten dan dat je effectief interesse hebt.
Wat ik veel toepas is thuis alles uit zitten zoeken op mijn pc en als ik effectief beslis om te kopen doe ik dit op de pc van het werk ( als de tijd het toelaat ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
bgttje schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:19:
Ik heb identiek dezelfde ervaring met lifepo4.
Tijdens de eerste rit naar het werk kwam ik na 18 km speedbiking toe en had nog alle 5 blokjes op het display.
Wat een zuinige motor dacht ik toen :*)
Tot ik de 360 Wh accu aan de lader koppelde en zag dat deze pas na 3,5 uur was volgeladen ( 270 Wh bijgeladen ).
Dan wist ik dat ik 75% van de capaciteit opgesoupeerd had.
Wat neerkomt op 15 Wh per kilometer, en dit schijnt relatief normaal te zijn bij gemiddelde snelheden van 35 km/u.
Als ik echter de throttle gebruik zie je de blokjes op het display wel zakken, daar kan je zien dat volgas geven toch een serieuze belasting is voor de accu.
Hier nog steeds heel tevreden met ondertussen 900 km op de teller, en binnen een paar uur vat ik alweer de rit aan. :w

[ Voor 7% gewijzigd door DeVadderF op 02-05-2016 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
racinfo schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:35:
Dan heeft een voltmeter zoals op het Lune display ook weinig zin denk ik. Ik vraag mij af of het omlaag stellen van de laagste spanning in "Low battery Protect (V)" van de software in de BBS01/02 (van nu 32V) naar bijv. 30 volt ( = 2.5 volt per cel) veel zal uitmaken op dit spanningsbeeld op het display.
Op het LUNA kleuren-display kan je toch de spanning in Volt continu aflezen, en dan is dit toch wel een meerwaarde ?
Dan zie je toch ongeveer waar de accu zit in het ontlaadproces ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
spattex schreef op maandag 02 mei 2016 @ 17:04:
Daarom gebruik ik zo'n Wattmetertje wat ik een paar postings terug aangaf, die geeft ook het Ah in verbruik aan.
Ik gebruik zelf ook Lipo's uit de hobbywereld, deze zijn een stuk goedkoper als Li-ion en krachtiger.
Nadeel is wel oppassen met wat je doet, laden tot 4,2V en niet verder ontladen dan 3,5V.
Voordeel van de Lipo is dat deze tot aan het einde zijn voltage vrij constant houd.
Deze plaats je dmv connectors tussen je accu en motor, werkt als een tierelier..

Bedoel je dat je zelf uw accu hebt opgebouwd met Lipo cellen ?
De Watt verbruiksmeter geeft interessante info die veel zegt over wat er elektrisch aan het gebeuren is tijdens het fietsen.
Mijn fiets daarnet even goed bekeken en volgende gezien :
de accu zit achteraan ( bagagedrager ), dan moet ik naar voor met 2 geleiders van 2,5 mm² om het display te bereiken om dan terug te gaan naar de motor.
Ben wat bang voor de verliezen ( spanningsval ), zeker bij throttle wat een stroom kan trekken tot 25 A.
Jammer want zo'n display voor zo weinig geld zou een echte meerwaarde kunnen betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spattex
Ja ik maak mijn accupacks zelf met Lipo's.
Bijv. 4 maal Zippy 5s 8000mah maakt totaal aan kosten 4 maal 68,- euro.
Daar heb je dan totaal een accu voor met 16Ah!
Voordeel van dit pack is dat de spanning zeer lang constant blijft over de totale gebruiksduur.

Ik gebruik een hobby snellader (pulsar 2+ met balancer) en een servervoeding 12V 725W (HP ps-37010).
Hiermee blaas ik dit pack in een poep en scheet vol, zonder schade.
Ik ben zelf nou eenmaal een tweaker en vind dit leuk om zelf te knutselen.

Je kan de watt meter ook bij het accupack houden zodat je onderweg een oogje in het zeil kan houden wat je verbruikt hebt (zie het als accuverbruiksmeter ipv 5 lampjes)

[ Voor 3% gewijzigd door spattex op 02-05-2016 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Zo'n Watt meter lijkt mij geweldig om tijdens de rit het vermogen wat de motor onttrekt continu te kunnen checken maar... ik heb mijn bedenkingen met de kabel die je tussen de motor en accu, die ik nu zo kort mogelijk heb gemaakt (circa 55cm) dan te moeten verlengen naar je stuur en weer terug. Nog afgezien van de extra kabels langs de buis vrees ik dat de lengte ervan van invloed zal zijn op de stroomsterkte.
Dat weerhoudt mij de meter aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
Als je dit niets vind, en je vind 140,- euro geen probleem.
Zoek dan op Ebay Duitsland op cycle analyst.
Dit is het apparaat wat jij zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

spattex schreef op maandag 02 mei 2016 @ 18:20:
Als je dit niets vind, en je vind 140,- euro geen probleem.
Zoek dan op Ebay Duitsland op cycle analyst.
Dit is het apparaat wat jij zoekt.
Het biedt weinig meerwaarde tov het C965A display wat vaak met de BBS0x wordt meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
racinfo schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:35:
Ik had bij mijn lifepo4 accu ook een voltmeter op het display en dat is juist superhandig. Veel duidelijker dan die streepjes. Aan de voltmeter kan je ook goed zien hoe het voltage zich herstelt als je even stopt of geen ondersteuning gebruikt. Daarmee was prima in te schatten hoe vol de accu nog was.
Maar uiteindelijk kwam ik qua reikwijdte eigenlijk altijd op 34-36km uit, weer of geen weer. Dus de tripteller is eigenlijk nog nauwkeuriger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:02:
[...]

Ik had bij mijn lifepo4 accu ook een voltmeter op het display en dat is juist superhandig. Veel duidelijker dan die streepjes. Aan de voltmeter kan je ook goed zien hoe het voltage zich herstelt als je even stopt of geen ondersteuning gebruikt. Daarmee was prima in te schatten hoe vol de accu nog was.
Maar uiteindelijk kwam ik qua reikwijdte eigenlijk altijd op 34-36km uit, weer of geen weer. Dus de tripteller is eigenlijk nog nauwkeuriger :)
Ik neem aan dat de LFP accu 10 Ah was want de afgelegde afstand komt aardig overeen met mijn 37.5 km die ik op de lading hebt gehaald. Het is natuurlijk wel zo dat die eerste 37.5 km met deze motor erg experimenteel zijn verlopen. Testen van hoe hard (38) kan die enz hebben natuurlijk een flinke hap uit de capaciteit genomen. In het normale gebruik (max 23 km/h zal de accu wellicht iets langer meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
racinfo schreef op maandag 02 mei 2016 @ 18:47:
[...]

Het biedt weinig meerwaarde tov het C965A display wat vaak met de BBS0x wordt meegeleverd.
- Nauwkeurige watt meter ipv de watt meter op de C965 die onnauwkeurig is
- Verbruikte Ah/Wh
- Voltage
- Amperage

Zat meerwaarde vind ik, alleen duur en lelijk. En een hoop extra kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
racinfo schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:30:
[...]
Ik neem aan dat de LFP accu 10 Ah was want de afgelegde afstand komt aardig overeen met mijn 37.5 km die ik op de lading hebt gehaald. Het is natuurlijk wel zo dat die eerste 37.5 km met deze motor erg experimenteel zijn verlopen. Testen van hoe hard (38) kan die enz hebben natuurlijk een flinke hap uit de capaciteit genomen. In het normale gebruik (max 23 km/h zal de accu wellicht iets langer meegaan.
11Ah was die, maar dan wel geheel op duimgas rijdend. Max speed 32km/h met voorwiel motor.
De middenmotor is iets zuiniger, maar niet veel. Bij lage snelheden is de middenmotor wel een stuk zuiniger, dan merk je het voordeel van de juiste versnelling hebben. Een voorwielmotor is bij lage snelheden te inefficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:12
is dit al bekend hier?
kost vanaf 650 dollar op Kickstarter.
https://www.kickstarter.c...r-bike-electric-in-60-sec

[ Voor 50% gewijzigd door snoekds20 op 02-05-2016 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remco2001 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 00:37:
Heb nu zelf ruim een jaar een Blue Label van Riese Und Müller, maar blijf geïnteresseerd in de ontwikkeling van dit segment in de fietsenwereld.

De ervaring leert dat de meeste speedbikes die te koop zijn een maximaal motorvermogen hebben van 350watt. Is dit wettelijk zo geregeld, dat maximum voor speedbikes? Op het evenement van deze site een week geleden in Breda, waar je fietsen kon uittesten, was er ook een Grace One, een speedbike met een motor van 1300watt.

Nu wist ik dat die sterkere speedbikes er wel waren, maar in Nederland kom ik niet verder dan deze, de E-Rocket en de M1 Spitzing. Bij deze laatste 2 wordt wel aangegeven dat je hiervoor een motorrijbewijs nodig hebt, maar waar ligt die grens dan? En welke snellere speedbikes zijn er nog meer te koop in Nederland.

Kijk je namelijk bijvoorbeeld naar de VS, kom je hele snelle ebikes tegen tot wel 12000watt, zoals op http://hitrekcycles.com/ of via google op https://www.google.nl/web...alth+bomber+electric+bike. Welliswaar erg duur, maar er moet dus wel een grotere markt zijn, aangezien er op youtube met gericht zoeken in een combinatie als ebike en 10000watt of iets dergelijks de meeste exotische bikes tevoorschijn komen.

Hier wordt in Nederland nergens over gesproken. Dus is eigenlijk o.a. de vraag, wat is hier toegestaan (ook al is het in sommige gevallen dan een motorfiets)? Ik heb althans in NL hier nog nooit zoiets zien rijden. En zijn er mensen die nog meer van dit soort ebikes kennen bij naam?
Stromer..dat merk gebruikt een 500 w in het achterwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 23:14

Remco2001

Ehm, ok...

Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2016 @ 22:56:
[...]

Stromer..dat merk gebruikt een 500 w in het achterwiel.
Die was ik vergeten te vermelden inderdaad. Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Leuk idee! Beetje vreemd en al dat gewicht in het voorwiel? Ook "mooi weer wiel". Zand, regen, modder; kan die niet goed tegen lijkt me.

[ Voor 4% gewijzigd door OgWok op 03-05-2016 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Doet mij denken aan de vroegere Solex, leuk idee maar owee als je daarmee door nattigheid gaat rijden. Ook het gewicht van het voorwiel lijkt mij niet bevordelijk om soepel te kunnen rijden en- of sturen.

@ Opperpanter2:
- Nauwkeurige watt meter ipv de watt meter op de C965 die onnauwkeurig is
- Verbruikte Ah/Wh
- Voltage
- Amperage

Zat meerwaarde vind ik, alleen duur en lelijk. En een hoop extra kabel.
Wat ik ervan begrijp werkt dit met een shunt weerstand, de bekabeling zal dus dun kunnen worden uitgevoerd; 2 aderige (telef.) snoer kun je gemakkelijk wegwerken. Maar zoals je al opmerkt: veel te duur.
Opperpanter2 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 20:17:
[...]

Bij lage snelheden is de middenmotor wel een stuk zuiniger, dan merk je het voordeel van de juiste versnelling hebben. Een voorwielmotor is bij lage snelheden te inefficient.
Op mijn Bafang voorwielmotor haalde ik in stand 2 van ondersteuning (circa 21 km/h) een actieradius van ruim 55 km op deze zelfde LFP accu a 10 Ah. Ik ga deze week eens consequent ook die snelheid rijden en daarmee eens kijken wat dan de actieradius is.

Edit
Hopelijk ben ik dan wel wat dichter bij huis dan gisteren 8)7 , want 3 km trappen kostte mij wel kramp in beide benen nadat de accu geheel leeg getrokken werd en de middenmotor BBS01 totaal was uitgevallen ;w .

[ Voor 27% gewijzigd door racinfo op 03-05-2016 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 20:17:
Een voorwielmotor is bij lage snelheden te inefficient.
Bij welke snelheid ongeveer wordt een voorwielmotor efficiënt (of efficiënter zodat hij wat dat betreft kan 'concurreren' met bv. een middenmotor)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

FrE911 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 16:15:
Op mijn fiets is het voorzien om de stuurpen te gebruiken zoals ik foto 1. Graag had ik iets gehad zoals foto 2 en daarvoor zou ik met een stuurpen zoals op foto 3 moeten werken. Kan dit opgelost worden? ;)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Verkeerde forum? 8)7
GTAjunk schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:14:
[...]

Bij welke snelheid ongeveer wordt een voorwielmotor efficiënt (of efficiënter zodat hij wat dat betreft kan 'concurreren' met bv. een middenmotor)?
Bij geen enkele snelheid denk ik. Zo-ie-zo is het vermogen wat de motor levert inefficiënt tov van de middenmotor aandrijving via versnellingen aan het achterwiel.

[ Voor 25% gewijzigd door racinfo op 03-05-2016 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Lipo tot 4.2?????? Bedoel je Lifepo4, die mag maar tot 3.6V. Li-Ion mag tot 4.2V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Bij mijn speurtocht over het wereldwijdeweb kwam ik nog een leuk alternatief tegen voor de meter die @spattext als laatste noemde en tegen een lage(re) prijs, en met een shunt bijgeleverd. Een dunne 4 aderige (ptt) kabel van accu naar stuur volstaat.

http://www.amazon.com/6-5...oh_aui_detailpage_o00_s01

[ Voor 49% gewijzigd door racinfo op 03-05-2016 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
bgttje schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:29:
[...]

Lipo tot 4.2?????? Bedoel je Lifepo4, die mag maar tot 3.6V. Li-Ion mag tot 4.2V.
Nee hoor, ik bedoel echt Lipo.
Laden tot 4,2 of beter 4,15 Volt, nominale spanning van de cel is 3,7 Volt maximaal belasten tot 3,5 Volt.

Linkje voor wat huiswerk...
http://www.rchelicopterfun.com/rc-lipo-batteries.html

[ Voor 12% gewijzigd door spattex op 03-05-2016 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 21:35
Safety issues - because of the high energy storage coupled with the volatile electrolyte used in LiPo’s, they can burst and/or catch fire when mistreated.
RC LiPo batteries require unique and proper care if they are going to last for any length of time more so than any other battery technology. Charging, discharging, storage, and temperature all affect the lifespan – get it wrong and a LiPo is garbage in as little as one mistake!

Het zal je maar gebeuren je gebruikt het veel en boem! iets te lang aan de lader... 300-500 chargecycles maar in unieke gevallen als je alles goed volgt is 1000 cycles mogelijk... klinkt leuk als hobby maar voor woon werkverkeer niet betrouwbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
racinfo schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 07:23:
[...]

[...]
Wat ik ervan begrijp werkt dit met een shunt weerstand, de bekabeling zal dus dun kunnen worden uitgevoerd; 2 aderige (telef.) snoer kun je gemakkelijk wegwerken. Maar zoals je al opmerkt: veel te duur.
Toch eens induiken dat shunt weerstand gedoe, nooit genoeg naar gekeken om het te snappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
GTAjunk schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:14:
[...]

Goede vraag. Hangt beetje van de motor af. Hoe dichter je bij de topsnelheid van de motor zit, hoe efficienter deze wordt. Mijn voorwielmotor had een top van 32km/h, dus dan verschuift het punt wel tov een standaard 25/27 km/h.
Ik denk dat je wel kan stellen dat onder 50% van de topsnelheid, de efficientie erg slecht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
Heb m'n Luna display binnen en gelijk erop gezet. Moest wel zowat alle instellingen veranderen. De Watt en Voltmeter zijn ontzettend handig om mee te werken/fietsen. Helderheid gelijk op max gezet. Anders zie je niets in de zon. Kraakhelder IPS displaytje. Ik verbaas mij erover hoe snel het verbruik omhoog gaat als je tegen de wind inrijdt. Ligt ook aan de snelheid natuurlijk. Tikte ook af en toe 895W aan als ik m in standje 9 had met volgas de helling op. Vlakke weg gebruikt ie meestal tussen de 100 en 300W bij de max. snelheid. Staat nu op 27km/u afgesteld. Geweldige display. Nu ff op n BBS01 testen.
https://dl.dropboxusercon...003205/Luna%20Display.jpg
O ja, het display verbindingskabeltje is wel 30cm korter dan die van de C965.
http://nl.aliexpress.com/...on-cable/32611164635.html

[ Voor 78% gewijzigd door bgttje op 03-05-2016 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
spattex schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 15:34:
[...]Nee hoor, ik bedoel echt Lipo.Laden tot 4,2 of beter 4,15 Volt, nominale spanning van de cel is 3,7 Volt maximaal belasten tot 3,5 Volt.Linkje voor wat huiswerk...http://www.rchelicopterfun.com/rc-lipo-batteries.html
Dezelfde eigenschappen als standaard fietsaccu's. Ik rijd ze trouwens altijd leeg tor 3V per cel.

[ Voor 5% gewijzigd door bgttje op 03-05-2016 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 19:45:
[...]

Toch eens induiken dat shunt weerstand gedoe, nooit genoeg naar gekeken om het te snappen.
Heel in het kort, een shunt is een (lage) weerstand waarover een meter hangt. Door de shunt gaat de stroom welk een apparaat trekt.

Door die (lage) weerstand in de shunt ontstaat een zeer gering spanningsverschil en dat maakt een mA meter zichtbaar. Doordat de meter slechts een gering spanningsverschil meet kun je de leidingen ernaar dus van gewoon dun draad uitvoeren en hebben die geen merkbare invloed op de totaalstroom naar het apparaat (of motor zoals je wilt).

Ik ben geen schoolmeester, en ik leg het vast niet helemaal goed uit maar zo ongeveer moet je het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1nzent-
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:19
Om modbreaks te voorkomen het volgende.
Ik ben (al enige tijd) op zoek naar een degelijke fiets voor dagelijks woon-werk verkeer en aan het kijken naar een degelijke en betrouwbare fiets voor max 1200 euro.
Snelheid >28km. geen bezwaar ;)
Aangezien er meerdere shops zijn die fietsen ombouwen in NL en meerdere int. shops zijn die (zeer betaalbaar) kits (Bafang) aanbieden vraag ik mij af of het posten van shops ed. geoorloofd is.
De afweging is om een (nieuwe/zgan) fiets te kopen en om te laten bouwen of om een degelijke fiets aan te schaffen en zelf een kit aan te schaffen en te monteren.
Afgezien van mijn van mijn vraag of het posten van shops ed. geoorloofd is is advies zeer welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
v1nzent- schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 21:28:
Om modbreaks te voorkomen het volgende.Ik ben (al enige tijd) op zoek naar een degelijke fiets voor dagelijks woon-werk verkeer en aan het kijken naar een degelijke en betrouwbare fiets voor max 1200 euro.
Snelheid >28km. geen bezwaar ;)Aangezien er meerdere shops zijn die fietsen ombouwen in NL en meerdere int. shops zijn die (zeer betaalbaar) kits (Bafang) aanbieden vraag ik mij af of het posten van shops ed. geoorloofd is.De afweging is om een (nieuwe/zgan) fiets te kopen en om te laten bouwen of om een degelijke fiets aan te schaffen en zelf een kit aan te schaffen en te monteren.Afgezien van mijn van mijn vraag of het posten van shops ed. geoorloofd is is advies zeer welkom!
Weet wel dat die Bafang setjes een PAS sensor hebben, geen Torque sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
Hé, gaaf. All Wheel Drive op je fiets. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

v1nzent- schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 21:28:
Om modbreaks te voorkomen het volgende.
Ik ben (al enige tijd) op zoek naar een degelijke fiets voor dagelijks woon-werk verkeer en aan het kijken naar een degelijke en betrouwbare fiets voor max 1200 euro.
Snelheid >28km. geen bezwaar ;)
Aangezien er meerdere shops zijn die fietsen ombouwen in NL en meerdere int. shops zijn die (zeer betaalbaar) kits (Bafang) aanbieden vraag ik mij af of het posten van shops ed. geoorloofd is.
De afweging is om een (nieuwe/zgan) fiets te kopen en om te laten bouwen of om een degelijke fiets aan te schaffen en zelf een kit aan te schaffen en te monteren.
Afgezien van mijn van mijn vraag of het posten van shops ed. geoorloofd is is advies zeer welkom!
De volgende punten die je moet afwerken om tot de juiste keuze te komen zijn:

1 - Lees je eerst in op dit forum door te zoeken met de zoek woorden: bafang, BBS01 en- of BBS02 8)7
2 - Wij tweakers laten in 99% van de gevallen niets "laten" inbouwen, dat doen we juist zelf :)
3 - Mede door het voorgaande kunnen wij geen advies geven over "laten" inbouwen ;w
4 - Wij staan wel voor je klaar wanneer jezelf de motor gaat inbouwen, het idee wat jezelf al opperde over een goede 2e hands bike en een motorunit aan te schaffen is, denk ik een goed idee! :9
5 - Een kant en klare goede e-bike voor 1200 pegels is , denk ik een utopie... :'(

Begin met punt 1 van dit lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Ik heb vanochtend de Luna display getest met m'n BBS01-250W(zit op m'n vouwfiets) en dat ging prima. Geen enkele beperking t.o.v. de BBS02-500W alleen heeft het motortje minder vermogen en dat merk je tegen de helling op(piekvermogen 548W).
De accuspanning zakt natuurlijk minder ver als bij het gebruiken van het piekvermogen van de BBS02-500W.
Ik laat de Luna ook lekker op m'n vouwfietsje zitten. Staat heel luxe ;)

[ Voor 9% gewijzigd door bgttje op 04-05-2016 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Je mist denk ik wel de kracht van een middenmoter en het lijkt mij best wel onderhoudsgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 13:54:
Ik heb vanochtend de Luna display getest met m'n BBS01-250W(zit op m'n vouwfiets) en dat ging prima. Geen enkele beperking t.o.v. de BBS02-500W alleen heeft het motortje minder vermogen en dat merk je tegen de helling op(piekvermogen 548W).
De accuspanning zakt natuurlijk minder ver als bij het gebruiken van het piekvermogen van de BBS02-500W.
Ik laat de Luna ook lekker op m'n vouwfietsje zitten. Staat heel luxe ;)
Ik begrijp dat je het de prijs wel waard vindt bgttje? Zo de voltmeter dan toch een goede oplossing zijn wanneer je de fiets enige tijd ongebruikt wegzet om het accuspannings-peil in de smiezen te kunnen houden. (iets wat ik nu met de multimeter doe)

De watt meter is een mooie aanvulling om je verbruik onderweg in goede banen te kunnen leiden. Die klok is ook mooi maar voor mij minder belangrijk hoewel handsfree fietsrijden met motor aan, en dan op je pols de tijd te kunnen onderscheiden nou bepaald niet veilig is.

Hoe lang is de aansluitkabel in cm'ers? Je sprak al eerder van vrij kort.

Edit
Kogel door de kerk; ik heb hem besteld _/-\o_
We gaan het beleven :)

[ Voor 4% gewijzigd door racinfo op 04-05-2016 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vorige week de Batavus Milano e-go 400 gekocht. Meerdere elektrische fietsen getest (gazelle, sparta, pegasus). De Batavus vond ik het prettigst. Lekker stille middenmotor, mooi design, mooie matte afwerking van de fiets. Erg blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 15:40:
Vorige week de Batavus Milano e-go 400 gekocht. Meerdere elektrische fietsen getest (gazelle, sparta, pegasus). De Batavus vond ik het prettigst. Lekker stille middenmotor, mooi design, mooie matte afwerking van de fiets. Erg blij mee :)
Fijn dat je je keus kon maken.

[ Voor 17% gewijzigd door racinfo op 04-05-2016 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 13:58:
[...]

Je mist denk ik wel de kracht van een middenmoter en het lijkt mij best wel onderhoudsgevoelig.
Je mist nog meer op dit wiel, plek voor een ventiel is er niet, er schijnt een massieve band omheen te zitten. Ik weet niet wat er zal gebeuren wanneer je hard de stoeprand af- of op gaat rijden met 20 mijl/h 8)7

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/solexwielen.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:49
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 15:40:
Mooie fiets! Ik hoor graag je ervaring. Ik ben ook op zoek naar een elektrische fiets en dit is een fiets die mijn aandacht heeft. Hoeveel kilometers denk je te maken?

[ Voor 3% gewijzigd door FreeShooter op 04-05-2016 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Op electricbike.com las ik het volgende: (opvolger van de LiFePO4 battery)

The latest and greatest in battery technology!
All New Li-NMC (Nickel Manganese Cobalt) cells provide more power lighter weight smaller size and 25% more range than LiFePo4 chemistry!
Easy for serial or parallel for any battery pack
Two or more packs can be set up in parallel for for extreme range
Fully UN 38.3,MSDS,UL,CE,ROHS Certified
All Westart NCM cells are ready for export worldwide
Discharge rate 10C, nominal voltage 3.7V,Capacity 10Ah, 20Ah,25Ah,30Ah available.
can be customerized voltage, capacity and size.
reach us at sales@szwestart.com thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
racinfo schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 08:58:
Op electricbike.com las ik het volgende: (opvolger van de LiFePO4 battery)

The latest and greatest in battery technology!
All New Li-NMC (Nickel Manganese Cobalt) cells provide more power lighter weight smaller size and 25% more range than LiFePo4 chemistry!
Easy for serial or parallel for any battery pack
Two or more packs can be set up in parallel for for extreme range
Fully UN 38.3,MSDS,UL,CE,ROHS Certified
All Westart NCM cells are ready for export worldwide
Discharge rate 10C, nominal voltage 3.7V,Capacity 10Ah, 20Ah,25Ah,30Ah available.
can be customerized voltage, capacity and size.
reach us at sales@szwestart.com thanks!
Tja iedereen kan een mooi verhaal ophangen. Ondertussen zijn er al NCA cellen, die gaan langer mee.
NMC heeft vooral als voordeel dat het wat lichter is, maar gaat minder lang mee dan NCA en veel minder lang dan LifePo4. Zeker bij 10C ontlaadstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
bgttje schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 20:19:
Heb m'n Luna display binnen en gelijk erop gezet. Moest wel zowat alle instellingen veranderen. De Watt en Voltmeter zijn ontzettend handig om mee te werken/fietsen. Helderheid gelijk op max gezet. Anders zie je niets in de zon. Kraakhelder IPS displaytje. Ik verbaas mij erover hoe snel het verbruik omhoog gaat als je tegen de wind inrijdt. Ligt ook aan de snelheid natuurlijk. Tikte ook af en toe 895W aan als ik m in standje 9 had met volgas de helling op. Vlakke weg gebruikt ie meestal tussen de 100 en 300W bij de max. snelheid. Staat nu op 27km/u afgesteld. Geweldige display. Nu ff op n BBS01 testen.
https://dl.dropboxusercon...003205/Luna%20Display.jpg
O ja, het display verbindingskabeltje is wel 30cm korter dan die van de C965.
http://nl.aliexpress.com/...on-cable/32611164635.html
Hoe heb jij de snelheidsbegrenzing ingesteld, in het display?

Ik heb dat ook eens gedaan, maar dat werkt vrij abrupt. Stel ik stel in maximaal 27. Zodra ik daarboven kom, stopt de ondersteuning helemaal. Dit duurt dan een paar seconden en je snelheid zakt dan in tot 22 km/u ofzo. Dan komt de ondersteuning weer terug, totdat je boven de 27 komt. Vrij schokkerig allemaal. Dit is allemaal bij gebruik van duimgas. Wellicht dat het beter werkt met trapondersteuning.

Of heb jij de max speed in de controller ingesteld en werkt die dan wel "soepel"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Bij een fietstocht vanmorgen in stand 3 (van 5) viel het mij op bij een snelheid van 25,3 km/h dat hij steeds als ik over die snelheid dreigde te gaan dat de motor een fractie inhield. Niet veel, we hebben het over een verschil van hoogstens 0.4 km/h.

Edit
Kapje over de rem sensor aangebracht ter afwerking van deze prima werkende oplossing!

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/DSCF5915.JPG

De schakelaar extra vastgezet met Bison 2-componenten lijm. Daarmee ook de open ruimte opgevuld omdat de kleur vd lijm vrijwel overeenstemd met de schakelhandel.

[ Voor 88% gewijzigd door racinfo op 05-05-2016 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 09:21:[...]Hoe heb jij de snelheidsbegrenzing ingesteld, in het display?Ik heb dat ook eens gedaan, maar dat werkt vrij abrupt. Stel ik stel in maximaal 27. Zodra ik daarboven kom, stopt de ondersteuning helemaal. Dit duurt dan een paar seconden en je snelheid zakt dan in tot 22 km/u ofzo. Dan komt de ondersteuning weer terug, totdat je boven de 27 komt. Vrij schokkerig allemaal. Dit is allemaal bij gebruik van duimgas. Wellicht dat het beter werkt met trapondersteuning. Of heb jij de max speed in de controller ingesteld en werkt die dan wel "soepel"?
Nee, ik heb het in de display ingesteld maar als je dan idd duimgas gebruikt dan kan dit wel wat uit/aan werking tot gevolg hebben. Maar dat gaat toch vrij soepel. Bij trapondersteuning, wat ik voornamelijk gebruik, heb je hier eigenlijk geen last van. Denk dat dit ook te maken heeft met de controller instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 13:44:
[...]

. Bij trapondersteuning, wat ik voornamelijk gebruik, heb je hier eigenlijk geen last van. Denk dat dit ook te maken heeft met de controller instellingen.
Ik bemerk enige speling wanneer ik in stand 3 (van 5) circa 25 km/h fiets (met meetrappen) dat de snelheid enigzins fluctureert, t' is net of je wanneer je de 25.6 haalt je weer wordt tegen gehouden en de snelheid zakt terug naar 25.2, daarna weer naar 25.6 enz. Het is niet hinderlijk, je went er zo aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Ik heb een Sparte e-motion fiets maar de accu begint nu echt op zijn einde te raken. Nu gaat het om een Li-ion accu van 24volt 10Ah, nu wou ik de losse cellen vervangen, maar dat zijn vierkant platte cellen. Iemand hier die een idee heeft qua naam hiervan of waar die te bestellen zijn? Heb zo snel even geen foto helaas.

Of helemaal ombouwen naar andere type accu is ook een mogelijkheid, gaat vooral om dat het het liefst in de originele behuizing past en dat die prijs laag blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 17:43
zijn er ondertussen al ervaringen met het gebruik van ombouw kits icm met gazelle Paris ?
aangezien het spatbord aan de bagage drager zit bevestig.
hoe wordt dit opgelost ? zitten deze onder delen erbij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

TerminalNL schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 01:38:
Ik heb een Sparte e-motion fiets maar de accu begint nu echt op zijn einde te raken. Nu gaat het om een Li-ion accu van 24volt 10Ah, nu wou ik de losse cellen vervangen, maar dat zijn vierkant platte cellen. Iemand hier die een idee heeft qua naam hiervan of waar die te bestellen zijn? Heb zo snel even geen foto helaas.

Of helemaal ombouwen naar andere type accu is ook een mogelijkheid, gaat vooral om dat het het liefst in de originele behuizing past en dat die prijs laag blijft.
Staan er geen nummers en/of cijfers op? Dat geeft al enig houvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

TerminalNL schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 01:38:

Mogelijk zijn dit prismatische cellen die worden vaak toegepast in een LiPO accu. Heb je een bouwjaar van de fiets? Kun je een foto plaatsen van zo'n accucel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Nu online
racinfo schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 07:02:
[...]
Mogelijk zijn dit prismatische cellen die worden vaak toegepast in een LiPO accu. Heb je een bouwjaar van de fiets? Kun je een foto plaatsen van zo'n accucel?
De fiets is van ik dacht 2011.

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xlf1/v/t1.0-9/13103545_10207549405908013_5554264563659922536_n.jpg?oh=30b0eba29c4b04c7be26c660d51ae8fc&oe=579DD703&__gda__=1470964156_7e92bc2725fee8f5dba35cec52499a0f

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/r270/13173702_10207549406268022_5457500091912828586_n.jpg?oh=ca8a224763513ddbedbbcb1d023942f4&oe=57AFA531&__gda__=1470417060_06b6f2fa1dba4851805f612515a0d37f

Er zitten 7 cellen in, op de cellen zelf staat helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
TerminalNL schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 11:12:
[...]De fiets is van ik dacht 2011. [afbeelding][afbeelding]Er zitten 7 cellen in, op de cellen zelf staat helemaal niks.
Lijken meer op Lifepo4 blokken.........kan alleen niet met 7 blokken. Indeling ziet er behoorlijk antiek/grof uit. Handiger om hier 18650 cellen in te zetten. Heb je meer Watt per vierkante cm. De BMS ziet er ook groot uit. Zitten er nog extra status draadjes aan , behalve de gebruikelijke + en - draad, naar de uitgaande plug? Indien wel....zit je aan deze BMS vast. Je zou eens kunnen meten hoeveel 18650 cellen hierin passen. Die platte cellen zijn hier in NL niet te krijgen, die ronde 18650 cellen wel, bij Nkon.http://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size.html?buttontop=26

[ Voor 10% gewijzigd door bgttje op 06-05-2016 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

[...]

De fiets is van ik dacht 2011.

[afbeelding]

[afbeelding]

Er zitten 7 cellen in, op de cellen zelf staat helemaal niks.
Dit zouden toch LiFePO4 prismatische cellen kunnen zijn. Wat betreft de spanning van de 7 stuks (7x 3.42 volt = 24 volt). Ik twijfel echter wel of de computer van de Sparta het zal toelaten de cellen door andere te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
[...]De fiets is van ik dacht 2011. [afbeelding][afbeelding]Er zitten 7 cellen in, op de cellen zelf staat helemaal niks.
Lifepo4 cellen.....passen deze? Heb ze zelf ook. Erg goede kwaliteit. Je kan ze zo bestellen via internet, heb je ze binnen een week thuis zonder Douanekosten. Komt wel BTW bij als je geen BTW nummer hebt.
http://www.ev-power.eu/Li...-10Ah-aluminium-case.html
Je moet wel zeker zijn wat voor cellen het zijn...Lipo of Lifepo4. Moet je m even aan de lader zetten en meten als ie vol is. Lipo = 4.2V en Lifepo4 = 3.6V als ie vol is.

[ Voor 16% gewijzigd door bgttje op 06-05-2016 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 15:37:
[...]Dit zouden toch LiFePO4 prismatische cellen kunnen zijn. Wat betreft de spanning van de 7 stuks (7x 3.42 volt = 24 volt). Ik twijfel echter wel of de computer van de Sparta het zal toelaten de cellen door andere te vervangen.
BMSen zijn ingesteld voor 3.7V(Lipo/Li-Ion) of 3.2V(Lifepo4) cellen. Verder dus niet kritisch qua merk. Tenslotte hebben de cellen geen statuslijntje(behalve het V sense lijntje) naar de BMS(BMS kan niet weten wat voor cellen je er aan hangt). De BMS wordt in de fabriek ingesteld wat voor soort accu er wordt gebruikt. Alleen bij een SmartBMS kan je dat via je pc instellen.

[ Voor 17% gewijzigd door bgttje op 06-05-2016 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Nu online
Dan lijkt het al niet meer de originele accu te zijn, want het stickertje zegt echt li-ion. Nu is dit verder niet zo een probleem :)

BMS is neem ik aan de laad controller?
Daar komen inderdaad nog dunne meetdraden uit die op de verbindingen tussen de polen gesoldeerd zijn.

Maar ik zou dus gewoon de cellen kunnnen bestellen die bgttje aangeeft? Of nouja dat soort cellen met soldeer lip.
De computer van de sparta maakt het niet uit, die krijgt alleen spanning vanaf de accu.

Edit;

Even zitten googlen maar om ze te vinden met soldeer/las punten is nog lastig, nu heb ik via aliexpress wel wat gevonden maar twijfel over de kwaliteit. Al is het op het oog precies gelijk met wat er nu in zit. Klik

[ Voor 23% gewijzigd door TerminalNL op 06-05-2016 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:35
Met al die prijzen die ze hier in Nederland voor accupakketten vragen heb ik maar het zooitje besteld om zelf wat te gaan spotwelden.

Toch weer even die oude elektrokennis ophalen, gaat wel lekker roestig.
Ik zit nu nog op een 48v Lipo accu die begon met ongeveer 60km actieradius. (bij 40km/u) en nu is afgezakt naar 40km.

Ik begon zelf met een 36v350w Bafang voorwielmotor, daar heb ik een goede 6500km op gezet en toen was ik het wel zat. Die had ik op 48v lopen dus normaal vermogen was zo rond de 500w op het voorwiel. 40km/u max. heuvel af 60 aangetikt maar dat was wel vol mee trappen, en bloedlink.

Nu heb ik er een BBS02 op gebouwd en dat bevalt heel wat beter, gewicht in het voorwiel is niet prettig. Voorwielaandrijving is wel fijn, maar het zwaardere sturen en vol de kuiltjes ingaan verpest rijervaring toch wel. BBS02 staat nu nog op de 18A stand, weet nog niet of ik wel naar 25A wil. Meer snelheid is toch actieradius inleveren en 18A komt met gemak op 40km/u.

Op de een of andere manier is die 40 km/u een hele fijne grens, je gaat redelijk vlot al is het binnen steden echt te rap, dan zet ik snel terug naar 25 of 30 of ondersteuning af en bijgeven met gashendel.

Met de voorwiel drive had ik PAS eraf gehaald, en nooit gemist. Met de BBS02 weet ik het nog niet, het is wel prettig op de langere rustige stukken als een soort van cruise control, maar bij stoplichten, bochtenwerk en acceleratie word ik er helemaal gek van.

De fiets die ik heb is een Sensa Cross, soort van weg mountainbike, voorkant disc / achter v-brake. (remmen doe je met je voorwiel, achterwiel hoeft helemaal niet zo zwaar). De fiets kwam standaard met 2x v-brake maar dat was met regen niet te doen, ook de remblokjes om de maand vervangen 8)7 )

[ Voor 3% gewijzigd door Torched op 06-05-2016 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Ko de Boswachter schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:43:
Nog even een woord van dank aan wmeester voor de tip over de Cat Ears: vandaag voor het eerst mee gereden en het is inderdaad een wereld van verschil. Nog slechts een zacht geruis in plaats van het gebulder dat boven de 35 km/h ontstaat.
Ik had ze een tijdje geleden ook besteld maar was eerst nog een week op vakantie in Frankrijk.
Heb vanavond eindelijk de Cat Ears uitgeprobeerd en dit werkt echt goed. Je hebt absoluut niet meer het gebulder van de wind in je oren. Alleen een zacht geruis hoor je. :)
Sta er van te kijken hoeveel herrie de banden zelf toch nog maken. Omgevingsgeluiden zijn ook veel beter hoorbaar.
Fietste daarstraks nog op nog geen paar meter afstand van een reiger. Dat zijn toch wel grote vogels zeg.
Merk wel op dat nu het warmer weer is het aantal vliegentjes en andere beestjes toch wel in flinke getalen aanwezig zijn zeg. Dat vliegt dan met zo'n 40km/h in je bek. :(
Moet ik ook nog eens iets op verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

TerminalNL schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 19:46:
Dan lijkt het al niet meer de originele accu te zijn, want het stickertje zegt echt li-ion. Nu is dit verder niet zo een probleem :)

BMS is neem ik aan de laad controller?
Daar komen inderdaad nog dunne meetdraden uit die op de verbindingen tussen de polen gesoldeerd zijn.

Maar ik zou dus gewoon de cellen kunnnen bestellen die bgttje aangeeft? Of nouja dat soort cellen met soldeer lip.
De computer van de sparta maakt het niet uit, die krijgt alleen spanning vanaf de accu.

Edit;

Even zitten googlen maar om ze te vinden met soldeer/las punten is nog lastig, nu heb ik via aliexpress wel wat gevonden maar twijfel over de kwaliteit. Al is het op het oog precies gelijk met wat er nu in zit. Klik
Voor die prijs zou ik de gok wagen, de cellen lijken mij aardig overeen te komen met wat er nu in zit Ricardo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
racinfo schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 15:37:
[...]
Dit zouden toch LiFePO4 prismatische cellen kunnen zijn. Wat betreft de spanning van de 7 stuks (7x 3.42 volt = 24 volt). Ik twijfel echter wel of de computer van de Sparta het zal toelaten de cellen door andere te vervangen.
Ik twijfel eerlijk gezegd ook een beetje of dit goed zal gaan. Als je de huidige cellen los gaat maken en de BMS ziet dat dan denkt hij misschien dat de betreffende cel dood is en gaat hij deze misschien niet meer aansturen.

Misschien kun je beter de nieuwe cellen eerst op de zelfde spanning brengen als de cel aangeeft die je wilt vervangen. En dan zo 1 voor 1 de cel parallel aansluiten zodat de BMS geen spanningsverschillen gaat detecteren.

Ik weet niet zeker of dit zo geldt voor alle BMS-en maar ik meen er wel eens over gelezen te hebben, dat ze het niet fijn vinden als de spanning van een cel plotseling verdwijnt.

Het is iets meer gedoe maar dan weet je in ieder geval wel dat je BMS heel blijft.
Het is toch schandalig wat ze voor nieuwe accu's durven te vragen.
Succes met je zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
zonnefreak schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:12:
[...]
Merk wel op dat nu het warmer weer is het aantal vliegentjes en andere beestjes toch wel in flinke getalen aanwezig zijn zeg. Dat vliegt dan met zo'n 40km/h in je bek. :(
Moet ik ook nog eens iets op verzinnen.
Elk seizoen heeft zijn nadeel :)

Die kleine vliegjes zijn rete-irritant, die gaan vaak rondvliegen als het gaat onweren volgens mij.
Ook in het eerste jaar sinds ik fiets met een gangetje van 27 km/u een dikke vette bromvlieg in mijn oog gehad. Dat deed echt gruwelijk veel pijn, sindsdien dus zonnebrilletje op 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:35
zonnefreak schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:26:
[...]

Ik twijfel eerlijk gezegd ook een beetje of dit goed zal gaan. Als je de huidige cellen los gaat maken en de BMS ziet dat dan denkt hij misschien dat de betreffende cel dood is en gaat hij deze misschien niet meer aansturen.

Misschien kun je beter de nieuwe cellen eerst op de zelfde spanning brengen als de cel aangeeft die je wilt vervangen. En dan zo 1 voor 1 de cel parallel aansluiten zodat de BMS geen spanningsverschillen gaat detecteren.

Ik weet niet zeker of dit zo geldt voor alle BMS-en maar ik meen er wel eens over gelezen te hebben, dat ze het niet fijn vinden als de spanning van een cel plotseling verdwijnt.

Het is iets meer gedoe maar dan weet je in ieder geval wel dat je BMS heel blijft.
Succes met je zoektocht.
Je kunt toch gewoon alle cellen lostrekken, bms geen stroom meer dus kan niks signaleren.
Lijkt me sterk dat er zo'n slim bms aan hangt.

Cellen sowieso allemaal naar dezelfde spanning brengen, anders gaan ze naar elkaar ontladen/opladen en daar word je ook niet blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Je kan de cellen rustig loshalen hoor. De BMS weet echt niet wat je doet. Is een dom ding. Meestal 1st de sense lijnen loshalen en dan de + en -. Meestal zit dat op zo'n miniplug. http://www.ebay.com/itm/J...216cf7:g:9d0AAOxyLchRx6uS
PS oh ik zie net dat het Li-Ion accu cellen zijn. Dus dan de 18650 cellen bestellen. Hebben veel meer Watt per vierkante centimeter.

[ Voor 79% gewijzigd door bgttje op 07-05-2016 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Nu online
Hoe zou ik ze op de zelfde spanning moeten krijgen? Gewoon met een losse lader ze per stuk opladen?

Als het goed is zijn het geen Li-ion cellen maar LifePo4 cellen. Zullen ze van de week eens bestellen en hopen dat het een beetje vlot binnenkomt. Merk toch nu met fietsen dat het een zware fiets is zo zonder ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

zonnefreak schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:26:
[...]

Succes met je zoektocht.
Ik bedoelde met de computer niet het BMS maar de computer in de Sparta die alle techn zaken bijhoudt, bijv hoevaak er geladen is, tot hoever de accu is leeg gereden, enz. Die computer kan (het hoeft niet zo te zijn) mogelijk een andere accu, met een andere inwendige weerstand dan de originele mogelijk "niet herkennen" !

Overigens zou je bij vervanging van de cellen ze allemaal tegelijk vernieuwen, waarom zou je het risico lopen dat bij vervanging van een enkele er nadien weer een onderuit gaat. Dan kun je de accu weer openmaken! Nee, dan liever allemaal tegelijk, en die zullen alle bij levering ook op een 40% staan. De BMS zal daar dan geen probleem mee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Gisteren met een flinke wind pal tegen op het fietspad langs het kanaal, ruim 2.5 km lang met groot plezier andere e-bikes die ternauwernood de wind konden trotseren en ook nog een groepje mensen op een racefiets met ruim 34 km/h (tegen wind) voorbij gereden ;)

Ik weet het, volkomen onverantwoordelijk maar wat een fijn gevoel gaf dat. Met de eerdere voorwiel aandrijving had ik ternauwernood 16 km/h gehaald maar met de BBS01 (zou het toch misschien een BBSHD kunnen zijn?) trok ik het hele span met een noodgang voorbij en liet ze ver achter mij. Heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
TerminalNL schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 01:35:
Hoe zou ik ze op de zelfde spanning moeten krijgen? Gewoon met een losse lader ze per stuk opladen?
Als het goed is zijn het geen Li-ion cellen maar LifePo4 cellen. Zullen ze van de week eens bestellen en hopen dat het een beetje vlot binnenkomt. Merk toch nu met fietsen dat het een zware fiets is zo zonder ondersteuning.
Je kan m in z'n geheel opladen en kijken op een cel wat de eindspanning is. Dan weet je of t Lifepo4 of Lipo is.
Je moet namelijk de BMS gebruiken om m goed op te laden tot de juiste eindspanning.

[ Voor 7% gewijzigd door bgttje op 07-05-2016 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 09:17:
Gisteren met een flinke wind pal tegen op het fietspad langs het kanaal, ruim 2.5 km lang met groot plezier andere e-bikes die ternauwernood de wind konden trotseren en ook nog een groepje mensen op een racefiets met ruim 34 km/h (tegen wind) voorbij gereden
Valt mij soms ook op hoe weinig power sommige ebikes hebben. Maar ja, zal er wel aan liggen dat de gebruikers of een heel laag ondersteuningsniveau ingesteld hebben of niet hard genoeg op de trappers staan.
Wat dat betreft is een goede PAS regeling wel handiger. Die kan je continue instellen op jouw eigen gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
Aan de kenners : RS Bikespeed / ASA Espeed? Of andere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
FrE911 schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 20:29:
Welke fiets heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

FrE911 schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 20:29:
Ik zou voor de laatste gaan; geeft echte km'ers aan, maar een echte kenner ben ik niet. Welke Bosch motor heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Bikespeed RS geeft ook echte km aan. Gebruik hem hier op mijn Batavus met Yamaha motor.
En die kan ik ook aan en uit zetten via de standaard bediening op het stuur.

[ Voor 30% gewijzigd door Chrasher op 07-05-2016 23:26 ]

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
Koga E lement met Bosch Performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 12:08:
[...]

Valt mij soms ook op hoe weinig power sommige ebikes hebben. Maar ja, zal er wel aan liggen dat de gebruikers of een heel laag ondersteuningsniveau ingesteld hebben of niet hard genoeg op de trappers staan.
Wat dat betreft is een goede PAS regeling wel handiger. Die kan je continue instellen op jouw eigen gemak.
Hoeft niet aan de PAS te liggen, mijn eerdere voorwielmotor (ook 250 watt) redde het echt niet met tegenwind a 5 beaufort ;). Dat was ook daarom de hoofdreden dat ik voor de middenmotor koos. Sneller dan 16 km/h met woest meetrappen was echt het maximum, zelfs met full trottle ingeschakeld.

Edit
De motor was na deze stunt wel handwarm, weet je je bent geneigd om het verzet hoger te schakelen want de trapcadans is wel erg hoog maar dat resulteert in een lagere snelheid want dan "trekt" de middenmotor het niet meer. Dat is dus wel even wennen.

[ Voor 15% gewijzigd door racinfo op 08-05-2016 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
FrE911 schreef op zondag 08 mei 2016 @ 00:06:
Koga E lement met Bosch Performance
Oké je hebt er wel de juiste motor voor.
Hou je er wel rekening mee dat je bereik echt enorm afneemt als je tegen de 40 per uur gaat fietsen.
Bij een 400Wh accu ongeveer 26 kilometer maximaal :( en dan mag je al niet te veel wind tegen hebben.

Weet niet of je het voor woon werk verkeer wilt gaan gebruiken?
Pagina: 1 ... 93 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.