Ik heb nog een extra detailfoto toegevoegd aan de vorige post.
MOB28 voor de tandwielen en SKF vet VKG1/0.2(lithium) voor de lagers. Je hebt wat verschillende stukken gereedschap nodig. Belangrijkste is om de cranks eraf te krijgen, een poelidrukker. Andere stukken gereedschap zijn diverse spitsbektangetjes(korte en lange bekken), rubber hamer en evt. een circliptang, hoewel ik die niet heb. En een paar inbussleutels + tube siliconen voor de draad doorvoer. Nylon tandwieltje was netjes. Ik heb een nieuwe liggen maar niet nodig.DeVadderF schreef op zondag 24 april 2016 @ 14:03:
[...]Welk smeermiddel heb je gebruikt en gebruik je overal hetzelfde middel of meerdere middelen op de verschillende plaatsen.Heb je veel verschillende gereedschappen nodig of kom je met de normale tools ( circlipstang, enz ... ) al een heel eind ?Hoe was de staat van het witte nylon tandwiel ?Ik heb ergens gelezen dat als je al ergens slijtage hebt het wellicht dit witte tandwiel zal zijn, het zou er speciaal voor dienen.
[ Voor 6% gewijzigd door bgttje op 24-04-2016 16:38 ]
Idd, ik ga er bij Scheveningen op en rijd dan richting Haarlem/Zandvoort. Zijn wel geasfalteerde wegen door de duinen. Ik rijd sinds vorig jaar wel met de BBS02-500W. Die heeft totaal geen moeite met hellingen.racinfo schreef op zondag 24 april 2016 @ 13:39:
[...]Dat is heel wat en begrijp uit eerdere posts dat het veelal ook duinpaden waren waarop je hebt gereden, dus heuvelachtig terrein? Ik woon vlak bij Katwijk, wellicht komen we elkaar nog eens tegen
[ Voor 9% gewijzigd door bgttje op 24-04-2016 14:42 ]
Ik heb net de fietstunnel onder de turbo rotonde van de A44 / N444 uitgeprobeerd, moest wel in versnelling terug schakelen; ik betwijfel of ie die helling alleen op de motor zal opklimmen.bgttje schreef op zondag 24 april 2016 @ 14:41:
[...]
Idd, ik ga er bij Scheveningen op en rijd dan richting Haarlem/Zandvoort. Zijn wel geasfalteerde wegen door de duinen. Ik rijd sinds vorig jaar wel met de BBS02-500W. Die heeft totaal geen moeite met hellingen.
Iets anders, bij speuren op Google kwam ik bij toeval een leuke test site tegen met een (ruime) variatie aan fietsen en hun kenmerken (ook Bafang)
http://brinkebike.com/doc/brinke_brochure_dut.pdf
[ Voor 15% gewijzigd door racinfo op 24-04-2016 15:44 ]
Mooie duidelijke foto, t'is zo helder als glas nu. We gaan wachten op de sensors, zal wel even duren voor het hier is.DeVadderF schreef op zondag 24 april 2016 @ 14:31:
Ik heb nog een extra detailfoto toegevoegd aan de vorige post.
Wat betreft de Sinttesi, ik heb wel een ander balhoofd besteld, eentje die je kunt knikken (naar boven) want dat horizontaal over de fiets hangen is niet echt mijn ding hoewel het natuurlijk wel sportief
He, daar kom ik ook vaak op weg naar m'n dorp. De BBS02-500W kan daar zonder problemen(zonder te trappen) omhoog. Logisch dat je daar moet terugschakelen. Maar een BBS01-250W met duimgas erop moet dat ook kunnen in een lagere versnelling. Ik heb trouwens wel een 42T voor tandwiel. Kleiner gaat niet zonder de "kettinglijn" te verstoren. Met 46T maakt ie te weinig toeren, voor mij althans. Probeer altijd een rpm hoger dan 70 te hebben. Dat spaart de motor.............het is geen Teslaracinfo schreef op zondag 24 april 2016 @ 15:02:
[...]Ik heb net de fietstunnel onder de turbo rotonde van de A44 / N444 uitgeprobeerd, moest wel in versnelling terug schakelen; ik betwijfel of ie die helling alleen op de motor zal opklimmen.
Ik heb mij gerealiseerd dat ik moet terugschakelen; midmotor is toch even wat anders dan een voorwielmotor - ik zal er aan moeten wennen dat motorvermogen via de versnelling werkt.bgttje schreef op zondag 24 april 2016 @ 16:50:
[...]
He, daar kom ik ook vaak op weg naar m'n dorp. De BBS02-500W kan daar zonder problemen(zonder te trappen) omhoog. Logisch dat je daar moet terugschakelen. Maar een BBS01-250W met duimgas erop moet dat ook kunnen in een lagere versnelling. Ik heb trouwens wel een 42T voor tandwiel. Kleiner gaat niet zonder de "kettinglijn" te verstoren. Met 46T maakt ie te weinig toeren, voor mij althans. Probeer altijd een rpm hoger dan 70 te hebben. Dat spaart de motor.............het is geen Tesla
Er zit een cassette op het achterwiel ( 11-12-13-14-15-17-19-21-24t ) , keus genoeg maar ik "vergat" domweg dat aandrijving via trapas nu op de achter-as zit.
Overigens vanmiddag even de 35 km/h getest, gewoon moeiteloos op mijn slippers
[ Voor 12% gewijzigd door racinfo op 24-04-2016 17:42 ]
Klopt, een MTB stuurt best anders. Heeft volgens mij met name te maken met de stand van de voorvork inderdaad.En wellicht ook de meestal korte stuurpen. Ik vind het wel lekker rijden, maar je moet veel steunen op je armen dus dat levert nog wel eens pijnlijke armen op. Ik ben dan ook 1m95 dus mijn fiets is eigenlijk iets te klein.racinfo schreef op zondag 24 april 2016 @ 14:16:
Ziet er best netjes uit, goed afgewerkt. Vanmorgen even de snelheid getest maar dat liegt er niet om, niet eerder zag ik die stand op eerdere fietsen
Staat de dagteller nu al op bijna 8 km.
Het sturen is wel even wennen, staat bij een ATB het wiel verder naar voren? Dus schuiner dan een toerfiets? Ik krijg wel de indruk dat het anders sturen is.
Ik ontloop je niet veel met mijn 1.89 desondanks koos ik toch opzetterlijk voor een kleinere framemaat en wielen dan de eerdere Peugeot met fm>62 en 28" wielen. Die fiets was zo hoog dat ik mij ergens aan vast moest houden om het "ros" te bestijgen; bijzonder lastig in vlak terreinOpperpanter2 schreef op zondag 24 april 2016 @ 18:53:
[...]
Klopt, een MTB stuurt best anders. Heeft volgens mij met name te maken met de stand van de voorvork inderdaad.En wellicht ook de meestal korte stuurpen. Ik vind het wel lekker rijden, maar je moet veel steunen op je armen dus dat levert nog wel eens pijnlijke armen op. Ik ben dan ook 1m95 dus mijn fiets is eigenlijk iets te klein.

Tellerstand "per ongeluk" gewist maar is dit de dagteller? Zit er op de C965A ook nog ergens een totaalteller die wellicht niet te cleanen is? Wie weet dit?
[ Voor 9% gewijzigd door racinfo op 24-04-2016 19:30 ]
racinfo schreef op zondag 24 april 2016 @ 19:12:
[...]
Tellerstand "per ongeluk" gewist maar is dit de dagteller? Zit er op de C965A ook nog ergens een totaalteller die wellicht niet te cleanen is? Wie weet dit?

Bij een grote vertraging moet je inderdaad terugschakelen, ik zie dat je alleszins een goede race-casette hebt met een goed bereik voor jou toepassing.racinfo schreef op zondag 24 april 2016 @ 17:31:
Ik heb mij gerealiseerd dat ik moet terugschakelen; midmotor is toch even wat anders dan een voorwielmotor - ik zal er aan moeten wennen dat motorvermogen via de versnelling werkt.
Er zit een cassette op het achterwiel ( 11-12-13-14-15-17-19-21-24t ) , keus genoeg maar ik "vergat" domweg dat aandrijving via trapas nu op de achter-as zit.
Probeer bij een grotere helling op de grootste tandwielen achteraan te zitten, dan heeft de motor het grootste koppel bij een goed toerental.
Je moet gewoon nog even wennen, dat moest ik ook in het begin maar eens je er mee weg bent heb je veel meer mogelijkheden dan met de voorwielmotor.
Die kleurendisplay blijft maar in mijn hoofd nazinderen, vind deze echt prachtig maar jammer genoeg heb ik nog maar een nieuwe C965 welke overigens prima funtioneert ( maar helaas geen klokje heeft ) ...
Bedankt, (ook aan de andere mensen die reageerden!) blijkbaar zijn er wegen om die accu's toch naar NL te shippen. Ik heb de nederlandse sites bekeken die hier werden aangeraden, maar die zijn me wat te prijzig. Mogelijk wel interessant voor speciale onderdelen.racinfo schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 08:11:
[...]
Je zou een der set's ook rechtstreeks uit China kunnen laten komen, er kunnen dan wel invoerrechten en btw bijkomen
http://www.ebay.nl/itm/36...m:mSTz5yudwwmTEFuaBm8_HjQ
Ben aan het overwegen zo'n setje aan te schaffen;
http://nl.aliexpress.com/...619.html?isOrigTitle=true
Maar ik heb al gezien dat ik nog een boel te leren heb, dus op het gemakje ;-)
[ Voor 0% gewijzigd door Frost_Azimov op 24-04-2016 22:10 . Reden: typo ]
Ik denk dat je gewoon de trip-teller gewist hebt ( Trip Clear = Tc ).racinfo schreef op zondag 24 april 2016 @ 19:12:
Dit houdt in :
1) afgelegde kilometers
2) verstreken tijd
3) gemiddelde snelheid
4) maximum snelheid.
De totaal afgelegde kilometers ( ODO ) blijven echter behouden.
Lijkt me geen verkeerde keuze, 48 Volt heefft altijd minder stroom tot gevolg = voordeel.Frost_Azimov schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:09:
En je kan indien gewenst altijd overschakelen naar een Bafang HD, iets wat ik hier voorlopig niet kan met mijn 36 Volt.
Niet dat ik dit nu persé wil doen, ik wil gewoon zeggen dat je met 48 Volt alle kanten op kan, BBS02 500 Watt, 750 Watt of BBS HD 1000 Watt.
Deze motoren zijn echter enkel te gebruiken met goed beleid en volle verstand, zeker de laatste lijkt me niet geschikt voor normaal gebruik.
[ Voor 21% gewijzigd door DeVadderF op 24-04-2016 22:40 ]
Helaas heb ik hier niets aan, mijn vraag blijft open.... wie?
Bedankt voor de info.bgttje schreef op zondag 24 april 2016 @ 14:39:
[...]
MOB28 voor de tandwielen en SKF vet VKG1/0.2(lithium) voor de lagers. Je hebt wat verschillende stukken gereedschap nodig. Belangrijkste is om de cranks eraf te krijgen, een poelidrukker. Andere stukken gereedschap zijn diverse spitsbektangetjes(korte en lange bekken), rubber hamer en evt. een circliptang, hoewel ik die niet heb. En een paar inbussleutels + tube siliconen voor de draad doorvoer. Nylon tandwieltje was netjes. Ik heb een nieuwe liggen maar niet nodig.
Goed nieuws betreffende het nylon tandwiel, dat is normaal gezien de bewust gekozen slijtagecomponent.
Dus je hebt eigenlijk geen nieuwe onderdelen moeten plaatsen ?
Thanks, ik vroeg me al af of daar een voordeel aan zat... zoals ik al zei: ik heb nog veel te leren...DeVadderF schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:17:
[...]
Lijkt me geen verkeerde keuze, 48 Volt heefft altijd minder stroom tot gevolg = voordeel.
En je kan indien gewenst altijd overschakelen naar een Bafang HD, iets wat ik hier voorlopig niet kan met mijn 36 Volt.
Grappig om te zien dat er mensen zijn die exact de zelfde fietsroute nemen als ik in gedachten heb om naar het werk te gaan met de bafang. (voor mij noordwijk->scheveningen door de duinen). Ik heb het wel zonder 'hulp' gedaan, maar dan is 60KM heen en terug (ik moet nog iets verder) wel iets te pittig voor me.
eh... wat is een Bafang HD eigenlijk?
Ik heb zelf een accu uit china laten komen toen dollarkoers nog gunstig tov de euro wasFrost_Azimov schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:09:
[...]
Bedankt, (ook aan de andere mensen die reageerden!) blijkbaar zijn er wegen om die accu's toch naar NL te shippen. Ik heb de nederlandse sites bekeken die hier werden aangeraden, maar die zijn me wat te prijzig. Mogelijk wel interessant voor speciale onderdelen.
Maar ik heb al gezien dat ik nog een boel te leren heb, dus op het gemakje ;-)
Heel erg bedankt Freddy.DeVadderF schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:12:
[...]
Ik denk dat je gewoon de trip-teller gewist hebt ( Trip Clear = Tc ).
Dit houdt in :
1) afgelegde kilometers
2) verstreken tijd
3) gemiddelde snelheid
4) maximum snelheid.
De totaal afgelegde kilometers ( ODO ) blijven echter behouden.
Bedoel je dan 30 kilometer enkele rit ?Frost_Azimov schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:26:
Grappig om te zien dat er mensen zijn die exact de zelfde fietsroute nemen als ik in gedachten heb om naar het werk te gaan met de bafang. (voor mij noordwijk->scheveningen door de duinen). Ik heb het wel zonder 'hulp' gedaan, maar dan is 60KM heen en terug (ik moet nog iets verder) wel iets te pittig voor me.
En kan je bijladen op het werk ?
Dit is de nieuwste Bafang HD motor 1000 Watt 160 Nm.Frost_Azimov schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:26:
eh... wat is een Bafang HD eigenlijk?
Deze draait enkel op 48 Volt.
Niet dat je deze persé moet hebben voor een stadsfiets hoor, veel te gevaarlijk ...
Maar mocht je ooit een fiets willen bouwen om buiten de openbare weg te fietsen kan deze 48 Volt motor misschien wel interessant zijn.
[ Voor 31% gewijzigd door DeVadderF op 24-04-2016 22:44 ]
Let wel op met het display, ik zag pas dat in deze set het display C961 zit.Frost_Azimov schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:09:
Dit is een ouder type, het recentere type is C965.
Of er grote verschillen zijn heb ik geen ervaring mee maar indien mogelijk kies voor de nieuwste.
20Ah 48V voor 350,- :racinfo schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:29:
[...]
Ik heb zelf een accu uit china laten komen toen dollarkoers nog gunstig tov de euro was, ik betaalde toen circa 299 euro voor de accu en lader (LiFePO4 10Ah 36V). Voor die prijs zal het nu niet meer lukken.
http://nl.aliexpress.com/...3.html?isOrig=true#extend
Of zie ik iets over het hoofd?
Yep, 30 per rit. Ik had wel zadelpijn maar met een hulp motortje moet het wel lukken lijkt me. Opladen op het werk zal wel lukken denk ik, maar ik wil er niet op hoeven vertrouwen... (ik heb ook geen idee hoeveel Ah ik voor zo'n 60Km nodig heb, maar ik zag wel een lijstje ergens op een van de shops met een overzicht waar de verhoudingen lagen.)DeVadderF schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:35:
Bedoel je dan 30 kilometer enkele rit ?
En kan je bijladen op het werk ?
phew. Ik zet nu even in op een 750W denk ik, dat lijkt me al zat. Ik zie dat die ook het meest verkocht lijken te worden. Meer watt = sneller? Harder dan 40 wil ik echt niet gaan hoor, ik moet er niet aan denken met 60 op een fietjes te gaan...Dit is de nieuwste Bafang HD motor 1000 Watt 160 Nm.
Deze draait enkel op 48 Volt.
Niet dat je deze persé moet hebben voor een stadsfiets hoor, veel te gevaarlijk ...
Maar mocht je ooit een fiets willen bouwen om buiten de openbare weg te fietsen kan deze 48 Volt motor misschien wel interessant zijn.
Zo te horen zet Bafang in op 48 Volt motoren, dus dat lijkt me dan de beste keuze.
Hmmm, ik zag hier al een nog mooiere display. De meeste 'setjes' die ik nu op ali zie lijken alleen die c961 te hebben. Maar die is dus makkelijk te vervangen door wat ik hier zag lijkt me?DeVadderF schreef op zondag 24 april 2016 @ 23:13:
[...]
Let wel op met het display, ik zag pas dat in deze set het display C961 zit.
Dit is een ouder type, het recentere type is C965.
Of er grote verschillen zijn heb ik geen ervaring mee maar indien mogelijk kies voor de nieuwste.
Of heb je dan ook dike kans dat je een 'oudere motor' hebt? (Ik las iets over foute mosfets die in een nieuwer type vervangen zijn) Deze meneer adverteerd er zelfs expliciet mee:
http://nl.aliexpress.com/...013.html?isOrigTitle=true
(maar ook de C961 zie ik...)
Ach de helft van de lol zit 'm in het uitzoeken van alle details... allemaal voorpret ;-)
Ik heb er speciaal op gelet dat er een C965 (A) display bij zat, een losse C965 display naderhand verwisselen kost circa 85 euro, reden om er bij aanschaf op te letten dunkt mij.
Frost_Azimov wrote:
Neem je dan een accu van 36 volt 20 Ah dan zal ook de actieradius van 60 km geen probleem zijn. En de fiets is legaal voor de openbare weg.
Frost_Azimov wrote:
Mijn totaal prijs accu was incl verzendkosten, btw en invoerrechten, wellicht zie je dat over het hoofd?20Ah 48V voor 350,- :
http://nl.aliexpress.com/...3.html?isOrig=true#extend
Of zie ik iets over het hoofd?
Hoger vermogen geeft meer kracht, ga je bijvoorbeeld veldrijden of crossen, fietsen in de bergen dan is 500 watt of hoger geen overbodige luxe, voor 40 km/h kun je met 250 watt volstaan, zeker wanneer je over jonge benen beschikt.phew. Ik zet nu even in op een 750W denk ik, dat lijkt me al zat. Ik zie dat die ook het meest verkocht lijken te worden. Meer watt = sneller? Harder dan 40 wil ik echt niet gaan hoor, ik moet er niet aan denken met 60 op een fietjes te gaan...
Neem je dan een accu van 36 volt 20 Ah dan zal ook de actieradius van 60 km geen probleem zijn. En de fiets is legaal voor de openbare weg.
48Volt-1000Watt, handig om de Alpe d Huez te beklimmeneh... wat is een Bafang HD eigenlijk?
[ Voor 46% gewijzigd door racinfo op 25-04-2016 07:15 ]
Niet direct. De terugstand van de voorvork is bij heel veel merken E-bike (en toerfiets) gelijk aan een ATB. Er kan dus een enorm verschil zijn tussen een willekeurige ATB en een willekeurige toerfiets, maar het hoeft zeer zeker niet.Opperpanter2 schreef op zondag 24 april 2016 @ 18:53:
[...]
Klopt, een MTB stuurt best anders. Heeft volgens mij met name te maken met de stand van de voorvork inderdaad.
Het grote verschil met een stadfiets is de veel lagere stack (hoogte balhoofdbuis gemeten vanaf bracket), er is dus veel meer "drop" (hoogte verschil zadel-stuur), waardoor je naar voren kantelt en meer gewicht op het voorwiel zet. Daarnaast is een echte stadsfiets wat korter doordat de stuurpen vaak recht omhoog staat (weer minder drop en minder reach).
Betreft sportieve e-bikes zie je vaak een ATB afgeleide GEO, alleen kies je bij een ATB vaak voor een maat kleiner, wat weer leidt tot meer drop, maar minder reach (dus korter). Sowieso is er van de fabriek uit bij een ebike vaak meer spacers en een wat meer omhoog gerichte stuurpen, wat het lichaam ondanks de lengte toch wat omhoog kantelt.
Dat stuurt zeker anders, namelijk rustiger, maar met meer controle. Nadeel is dat de houding pittig kan zijn waardoor je weer minder controle hebt
Let op! Dit zijn dus generale observaties, het verschilt enorm van merk tot merk.
The case at hand. Het is altijd wat lastig om het te bekijken zonder berijder, maar:
De ATB van Racinfo lijkt prima op maat... voor een sportieve ATB. Op de weg had een maatje groter vermoedelijk wat beter gepast.
Racinfo heeft hierdoor redelijk veel drop, waardoor je behoorlijk diep moet zitten. De voorvork is afgezaagd, waardoor hij geen spacers meer kan zetten. Een stuurpen die meer omhoog wijst en wellicht wat korter is) is een mogelijke oplossing, het zal alleen esthetisch minder mooi ogen (maar dat is boeien!).
Maar ik denk dat je ten allen tijde nogal voorover gebogen op deze fiets gaat zitten. Die drop is volgens mij echt te groot om nog te compenseren.
Overigens... als Amsterdammer wordt ik hier echt blij van:
http://www.nu.nl/algemeen...oter-strafbaar-maken.html
Ik wordt echt niet blij van die bakken die met 50 over het fietspad racen.
En dan twee taktjes en oude cantatjes verbieden en de luchtkwaliteit op het fietspad gaat omhoog.
En dan twee taktjes en oude cantatjes verbieden en de luchtkwaliteit op het fietspad gaat omhoog.
[offtopic]Prima als ze dat willen doen, alleen hoe willen ze dat gaan "handhaven"? Door de politie? Die zegt daar geen tijd voor te hebben door te weinig mankracht.roffeltjes schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:12:
Overigens... als Amsterdammer wordt ik hier echt blij van:
Scooter APK, gaat dat werken? Denk dat veel scooters dan gekeurd worden met de originele carburateur en bv. cylinder/zuiger. APK binnen? Opgevoerde set er weer op; scheuren maar, want de politie doet "niets", ben ik bang. Alleen draconische maatregelen gaan nu nog werken, want dit speelt al jaren.
(Ben het overigens helemaal met je eens)
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Roffeltjes, je hebt volkomen gelijk betreffende teveel voorover hangen, toch doordat ik zadel wat lager en naar voren versteld hebt valt het nu wat mee.roffeltjes schreef op maandag 25 april 2016 @ 08:10:
[...]
Niet direct. De terugstand van de voorvork is bij heel veel merken E-bike (en toerfiets) gelijk aan een ATB. Er kan dus een enorm verschil zijn tussen een willekeurige ATB en een willekeurige toerfiets, maar het hoeft zeer zeker niet.
Betreft sportieve e-bikes zie je vaak een ATB afgeleide GEO, alleen kies je bij een ATB vaak voor een maat kleiner, wat weer leidt tot meer drop, maar minder reach (dus korter). Sowieso is er van de fabriek uit bij een ebike vaak meer spacers en een wat meer omhoog gerichte stuurpen, wat het lichaam ondanks de lengte toch wat omhoog kantelt.
Dat stuurt zeker anders, namelijk rustiger, maar met meer controle. Nadeel is dat de houding pittig kan zijn waardoor je weer minder controle hebt![]()
De ATB van Racinfo lijkt prima op maat... voor een sportieve ATB. Op de weg had een maatje groter vermoedelijk wat beter gepast.
Racinfo heeft hierdoor redelijk veel drop, waardoor je behoorlijk diep moet zitten. De voorvork is afgezaagd, waardoor hij geen spacers meer kan zetten. Een stuurpen die meer omhoog wijst en wellicht wat korter is) is een mogelijke oplossing, het zal alleen esthetisch minder mooi ogen (maar dat is boeien!).
. Desondanks heb ik eergisteren al een nieuwe stuurpen besteld die naar boven scharnierbaar is, de winst met het schuin naar boven richten daarvan is dat het stuur circa 6cm hoger komt en ook dichterbij tov zadel, ook doordat de kop er op gemonteerd ipv er tegen geeft ook nog 4cm winst.

Dat ik voor 26 inch wielen koos komt voornamelijk dat ik momenteel te stijf ben om mijn been over de fiets heen te krijgen bij op- en afstappen. Ik kan nu met de voeten plat op de grond komen. Ik realiseer dat dit ivm de hoek van de knieen niet de ideale fietshouding oplevert maar van echt fietsen is al jaren geen sprake meer.
Net de 2e BBS01-250W gedaan en die zag er ook goed uit. Niets te mopperen dus.DeVadderF schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:20:
[...]Bedankt voor de info.Goed nieuws betreffende het nylon tandwiel, dat is normaal gezien de bewust gekozen slijtagecomponent.Dus je hebt eigenlijk geen nieuwe onderdelen moeten plaatsen ?
Al die horror verhalen op "EndlessSphere" begrijp ik dus niet echt. Dan moeten ze of een maandagochtend setje hebben gehad of die motoren hebben afgebeuld. Maar goed....dat zijn natuurlijk enkelingen op een hele grote groep.
PS het enige is dat de teflon ring niet meer mooi afsluit. Moet ik ff iets anders voor vinden. Je wil geen zand in t lager.
[ Voor 9% gewijzigd door bgttje op 25-04-2016 09:56 ]
@ DeVadderF or bgttje, ik heb een vraag
Heb jij dit al eens geprobeerd?
Ik maak hieruit op dat je op het C965A display een POWER weergave (opgenomen vermogen motor in Watts) kunt verkrijgen maar het lukt mij niet om in dit POD menu te geraken. Wanneer ik in de basis instellingen blader springt display na keuze km/miles (4e optie) weer terug in de standaard stand.8.5 Power display: The location of speed display symbol Pod, press UP/DOWN
button display symbol 0/1, represent whether to show the power indicate on LCD. 0
indicates Power display off, 1 indicates Power display on.
Verwijderd
Met 25 km/h e-bikes zal het ook die kant opgaan....!OgWok schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:20:
[...]
[offtopic]Prima als ze dat willen doen, alleen hoe willen ze dat gaan "handhaven"? Door de politie? Die zegt daar geen tijd voor te hebben door te weinig mankracht.
Scooter APK, gaat dat werken? Denk dat veel scooters dan gekeurd worden met de originele carburateur en bv. cylinder/zuiger. APK binnen? Opgevoerde set er weer op; scheuren maar, want de politie doet "niets", ben ik bang. Alleen draconische maatregelen gaan nu nog werken, want dit speelt al jaren.
(Ben het overigens helemaal met je eens)
Als oom agent al niet meer omkijkt naar het rijden zonder licht ....dan zie ik de bui al hangen welke kant dit opgaat.
De omhoog gerichte stuurpen laat je meer rechtop zitten wat tot rustiger en meer gecontroleerd stuurgedrag leidt, begrijp ik, maar wat bedoel je met "Nadeel is dat de houding pittig kan zijn waardoor je weer minder controle hebt".roffeltjes schreef op maandag 25 april 2016 @ 08:10:
Sowieso is er van de fabriek uit bij een ebike vaak meer spacers en een wat meer omhoog gerichte stuurpen, wat het lichaam ondanks de lengte toch wat omhoog kantelt.
Dat stuurt zeker anders, namelijk rustiger, maar met meer controle. Nadeel is dat de houding pittig kan zijn waardoor je weer minder controle hebt
Ik heb een C965 display en ik denk dat de power weergave niet mogelijk is.racinfo schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:54:
Ik maak hieruit op dat je op het C965A display een POWER weergave (opgenomen vermogen motor in Watts) kunt verkrijgen maar het lukt mij niet om in dit POD menu te geraken. Wanneer ik in de basis instellingen blader springt display na keuze km/miles (4e optie) weer terug in de standaard stand.
Mij is het alvast niet gelukt.
Tegelijk knoppen + en - induwen geeft me een menu met instellingen.
Dan kan je nogmaals + en - induwen om naar een ander menu te gaan ( na ingave paswoord 0512 ) maar nergens zie ik de optie power weergave.
roffeltjes, hopelijk komt de Ortlieb tas inclusief de inhoud ervan integraal bij u terug, we duimen hier alvast mee ...roffeltjes schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 11:19:
Argh, vanmorgen Blauwe Ortlieb tas verloren in Amsterdam-Zuidoost/Diemen.
Beloning uitgeloofd
Het is eigenlijk andersom:- oblomov - schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:36:
[...]
De omhoog gerichte stuurpen laat je meer rechtop zitten wat tot rustiger en meer gecontroleerd stuurgedrag leidt, begrijp ik, maar wat bedoel je met "Nadeel is dat de houding pittig kan zijn waardoor je weer minder controle hebt".
Hoe verder de pen vooruitsteekt (loodrecht gemeten vanaf balhoofd), hoe stabieler de fiets.
Vergelijk het als een vrachtwagen stuur versus een F1 stuur. Een vrachtwagen stuur heeft veel meer uitslag qua afstand dan een klein F1 stuur. Resultaat is dat je een grotere afstand in cm moet draaien voor een gelijke stuur uitslag.
Oftewel, een fiets wordt minder gevoelig voor kleinere stuurbewegingen.
Zo ook het gewicht: hoe meer gewicht op je voorwiel, des te zwaarder het stuurt en hoe stabieler het wordt.
Alleen is verder naar voren zitten erg wennen, dusdanig dat je minder controle lijkt te krijgen (helemaal als je rug/nek en schouderpijn krijgt).
Edit/25 apr '16 - 18:05racinfo schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:54:
[...]
Ik maak hieruit op dat je op het C965A display een POWER weergave (opgenomen vermogen motor in Watts) kunt verkrijgen maar het lukt mij niet om in dit POD menu te geraken. Wanneer ik in de basis instellingen blader springt display na keuze km/miles (4e optie) weer terug in de standaard stand.
Ik heb de dealer aangeschreven om deze kwestie, zijn antwoordt:
Beste,
In de handleiding staat inderdaad dat dat mogelijk is. Echter is dit alleen bij het C965A display en u heeft het C965 display waar het niet op mogelijk is helaas. Het C965A display
is enige tijd zeer beperkt uitgeleverd.
Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd,
met vriendelijke groet,
Thijs Bloemendal
Elektrische Fietsunie
www.fietsunie.nl
Is er iemand hier die ervaring heeft met de Specialized Turbo FLR (25 Km/h)? Ik twijfel nog altijd tussen de Koga E-Lement en de Cube Touring Hybrid Pro 500. De laatste twee hebben de Bosch performance met 500 batterij. Maar als ik puur op looks kijk steekt de Specialized er echt wel met kop en schouders bovenuit. Fiets zal voornamelijk dienen voor woon-werk verkeer. 15 km enkele rit. Weinig of niet remmen op mijn parkoers.
https://www.specialized.com/be/nl/bikes/turbo-flr/106633
http://www.koga.com/nl/el...ctie/e-lement.htm?frame=H
http://www.cube.eu/nl/pro...-pro-500-blackngrey-2016/
[ Voor 36% gewijzigd door FrE911 op 25-04-2016 18:37 ]
Bedankt, het is mij nu duidelijk.roffeltjes schreef op maandag 25 april 2016 @ 17:58:
Het is eigenlijk andersom:
Hoe verder de pen vooruitsteekt (loodrecht gemeten vanaf balhoofd), hoe stabieler de fiets.
Vergelijk het als een vrachtwagen stuur versus een F1 stuur. Een vrachtwagen stuur heeft veel meer uitslag qua afstand dan een klein F1 stuur. Resultaat is dat je een grotere afstand in cm moet draaien voor een gelijke stuur uitslag.
Zo ook het gewicht: hoe meer gewicht op je voorwiel, des te zwaarder het stuurt en hoe stabieler het wordt.
Alleen is verder naar voren zitten erg wennen, dusdanig dat je minder controle lijkt te krijgen (helemaal als je rug/nek en schouderpijn krijgt).
Tja moeilijk kiezen altijd. Ik heb zelf op best wel een aantal fietsen gereden tijdens het uittesten. Ik was er zelf qua motor al wel snel erachter dat het de Bosch Performance moest worden.FrE911 schreef op maandag 25 april 2016 @ 18:34:
Is er iemand hier die ervaring heeft met de Specialized Turbo FLR (25 Km/h)? Ik twijfel nog altijd tussen de Koga E-Lement en de Cube Touring Hybrid Pro 500. De laatste twee hebben de Bosch performance met 500 batterij. Maar als ik puur op looks kijk steekt de Specialized er echt wel met kop en schouders bovenuit. Fiets zal voornamelijk dienen voor woon-werk verkeer. 15 km enkele rit. Weinig of niet remmen op mijn parkoers.
Enigste voordeel wat de specialized misschien heeft is dat de motor in het achterwiel zit. Deze zal een stuk stiller zijn werk kunnen doen in vergelijking met de Bosch motor. Maar ik vindt het niet vervelend en als je een keer stukken hebt is dit allemaal makkelijker te repareren.
Probeer anders of je met je fietsenmaker kunt afspreken of je de fietsen mag uitproberen voor je woon werk verkeer.
Je hebt toch al wel een duidelijke voorkeur en door wat langer te fietsen heb je op een 15 km afstand heus wel in de gaten wat de fiets je te bieden heeft.
Succes
Edit de specialized heeft een 200Watt motor en de Bosch performance 350Watt ter beschikking.
[ Voor 3% gewijzigd door zonnefreak op 25-04-2016 19:36 ]
Helemaal mee eens, ik ben gelijk opnieuw aan het zoeken gegaan, en inderdaad er zijn er zat te vinden...racinfo schreef op maandag 25 april 2016 @ 06:55:
Ik heb er speciaal op gelet dat er een C965 (A) display bij zat, een losse C965 display naderhand verwisselen kost circa 85 euro, reden om er bij aanschaf op te letten dunkt mij.
Yep, that's it...Mijn totaal prijs accu was incl verzendkosten, btw en invoerrechten, wellicht zie je dat over het hoofd?
Verwijderd
Die 350w Bosch Performance is beresterk en je hoort hem nauwelijks....Met een helm op hoor je meer de rijwind,en dat is ook niet storend.zonnefreak schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:15:
[...]
Tja moeilijk kiezen altijd. Ik heb zelf op best wel een aantal fietsen gereden tijdens het uittesten. Ik was er zelf qua motor al wel snel erachter dat het de Bosch Performance moest worden.
Enigste voordeel wat de specialized misschien heeft is dat de motor in het achterwiel zit. Deze zal een stuk stiller zijn werk kunnen doen in vergelijking met de Bosch motor. Maar ik vindt het niet vervelend en als je een keer stukken hebt is dit allemaal makkelijker te repareren.
Probeer anders of je met je fietsenmaker kunt afspreken of je de fietsen mag uitproberen voor je woon werk verkeer.
Je hebt toch al wel een duidelijke voorkeur en door wat langer te fietsen heb je op een 15 km afstand heus wel in de gaten wat de fiets je te bieden heeft.
Succes
Edit de specialized heeft een 200Watt motor en de Bosch performance 350Watt ter beschikking.
Er is inderdaad erg weinig te vinden. Het enigste wat ik kon ontdekken is dat de accu een capaciteit van 396Wh heeft. De motor heeft een vermogen van 200 Watt.FrE911 schreef op maandag 25 april 2016 @ 22:54:
Het vervelende is dat je online zo goed als niks terug vindt over de specialized. Range? Enz.
Als je deze link aanklikt en dan de motor active line cruise (250watt) aanhoud en dan ondersteuning stand eco of tour dan geeft hij op eco 145km aan en op op tour 80km.
http://www.bosch-ebike.de...eichweiten_assistent.html
Omdat je motor 200 watt is zal het bereik misschien iets verder zijn maar als je dan een zwaardere ondersteuning gaat gebruiken dan haal je nog maar net 50km als het tegen zit. Weet niet de ondersteunings percentage's maar het zal wel aardig overeen komen.
Heb je misschien de mogelijkheid om een paar uur op die fiets te kunnen fietsen bij een lokale fietsenmaker? Als je dan kunt afspreken dat de accu helemaal vol geladen wordt en je dan een paar uur kunt fietsen (liefst met flinke wind tegen) dan krijg je de accu wel leeg gereden en weet je het werkelijke bereik.
Weet je misschien ook de snelheid tot hoe ver hij ondersteund. Stel dat hij bijvoorbeeld tot 30km/h ondersteund dan is het bereik nog een stuk minder.
[ Voor 3% gewijzigd door zonnefreak op 26-04-2016 09:56 ]
Mailtje van de dealer gekregen :
Deze fiets komt binnen als 25 per uur fiets maar u kan gewoon de instellingen wijzigen en op 33 of 45 km/h zetten.
Deze fiets haalt dan wel nooit echt 45 maar toch wel 38 per uur.
Deze fiets komt binnen als 25 per uur fiets maar u kan gewoon de instellingen wijzigen en op 33 of 45 km/h zetten.
Als je echt met die snelheid wilt gaan fietsen dan zakt je bereik echt heftig in. Ben zelf in het bezit van een HS bike met Bosch Performance, maar als ik het zo snel mogelijk afleg (een afstand van 17,5km enkele reis) dan hou ik nog maar een bereik over van (afhankelijk van de tegenwind) van zo'n 4 tot 12km.FrE911 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 09:59:
Mailtje van de dealer gekregen :
Heb een 400Wh accu
Ik moet op mijn werk dus altijd laden anders haal ik het echt niet.
Ik weet ook niet of je motor van 200 Watt van de specialized dit nou zo fijn zal gaan vinden. Als hij continu op vol vermogen moet werken dan kun je misschien toch beter voor die 2 andere fietsen gaan.
Tevens zit je met je fiets dan wel in de speedbike regionen. Met de verplichte WA verzekering en dergelijke.
Is misschien ook wel belangrijk om dit zeker te weten of je hem als speedbike kunt verzekeren? Van de andere kant is dit wel een mooie maas in de wet.
[ Voor 24% gewijzigd door zonnefreak op 26-04-2016 10:27 . Reden: tekst bijgevoegd ]
Ik heb de volgende stuurpen besteld, deze wordt op de voorvork bevestigd ipv. er tegen aan zoals bij de huidige uitvoering (dit scheelt al enige cm'ersroffeltjes schreef op maandag 25 april 2016 @ 17:58:
[...]
Het is eigenlijk andersom:

Als ik je goed begrijp zal de stuurbeweging directer worden, (onrustiger) wanneer het horizontale gedeelte omhoog wordt gekanteld? Dus hoe groter de hoek naar boven des te directer de stuurbeweging. Het is dus zaak een compromis te vinden tussen zithouding en stuurgedrag.
Nog een paar foto's na / van de inbouw BBS01
[ Voor 15% gewijzigd door racinfo op 26-04-2016 13:03 ]
De Gaastra Fyts 4.e (model 2016) is vorige week eindelijk onder mijn kont gekomen, wat een beauty! Zoals beloofd een review van het beestje.
Ik heb niet de beste dagen (gisteren en vandaag) uitgekozen om het fietsen naar het werk uit te proberen met wind en gistermiddag behoorlijk wat regen (ik moet toch eens die handleiding van die buienradar gaan lezen), maar toch is het een verrukking! Heerlijk om een half uurtje voor en na het werk even lekker op de pedalen wat weg te trappen, zelfs met regen tegen.
Mijn route loopt van Haarlem-Oost (station Spaarnwoude) naar Amsterdam Sloterdijk, ongeveer 12,5 km met vier stoplichten en minimaal bochtwerk. De fietspaden zouden wat beter onderhouden kunnen worden, wat mij op het eerste punt van de fiets brengt; de banden. Er liggen Big Apples omheen, die op 3,5 bar zijn opgepompt door de FM, op zich heel erg lekker dat die banden zo breed zijn, want dat geeft de mogelijkheid om er nog wat uit te laten lopen. De wielen geven namelijk wel alles door wat ze tegenkomen aan putjes en hobbeltjes.
Dat brengt me meteen op het tweede punt; het stuur. Ik heb nog nooit een fiets gehad, die zo vlijmscherp luisterde naar mijn stuurbewegingen. Het omzeilen van hobbeltjes en putjes is met een kleine beweging van het stuur al voor elkaar, wat zelfs met hoge snelheden en een late reactie er nog voor zorgt dat je kan ontwijken. Sowieso is het stuurgedrag erg fijn; bochten kan je erg scherp nemen, zelfs met hogere snelheden en een nat wegdek, zonder dat je het gevoel hebt dat je wegglijdt. Denk alleen niet dat ik het met gladheid ga proberen...
Het standaard geleverde zadel is voor mij in ieder geval niet het juiste, merkte ik na elke rit. Dat gaat dus vervangen worden door een ander, iets breder model. Verder heb ik over de afwerking van de fiets eigenlijk weinig op te merken. Met z'n glanzend diepzwarte lak ziet hij er gewoon heel erg mooi uit, zeker als ik hem vergelijk met wat er hier nog meer in de fietsenstalling staat aan pedelecs en speedpedelecs.
Het fietsen op de Fyts is een waar genot, ook zonder ondersteuning. Het zal er misschien aan liggen dat ik van een versleten Nexus 3 komt, maar de Shinamo Alfine 8 is erg prettig. Zo met de wind en de regen in mijn gezicht, fietsen de voorlaatste en de versnelling daaronder erg prettig. Het is dan fijn om te weten dat je nog een versnelling naar boven kan, als je echt uit je dak wil gaan. Gisterochtend meteen al die vergissing gemaakt: ik zag een fiets met een blauwe plaat vlak voor Amsterdam en deze heb ik geprobeerd bij te houden. Bij 41 op mijn teller moest ik toch echt afhaken en gutste het zweet lange mijn rug.
Zonder dat soort fratsen is het gewoon erg prettig fietsen in de bovenste helft van de versnellingen. Vooral bij het optrekken merk ik het genot van een motor (Bosch ActiveLine), als ik eenmaal op kruissnelheid ben, dan heb ik de motor niet meer nodig, behalve om terugval in tempo op te vangen. Maar in de turbo-stand en met het juiste schakelwerk (moet ik nog onder de knie krijgen), zit je binnen no time op de 27 km/u. Daarboven is het zelf werken, maar echt hard werken is het niet (voor mij) en ik kom redelijk relaxt op mijn werk of thuis aan. Die 27 was gisterochtend met redelijk fietsweer dan ook mijn gemiddelde, waarbij ik tot mijn eigen verbazing redelijk vaak op de 30 zat.
Gaastra heeft kennelijk besloten om de 500 Wh te leveren, in plaats van de beloofde 400 Wh. Ik kan niet zeggen dat ik ze dat kwalijk neem. De FM had de accu volledig opgeladen (24 uur aan de lader, foei!) en sindsdien heb ik er 65 km op gefietst, zonder op te laden. Zoals gezegd heb ik de ondersteuning steeds op turbo staan en ik heb nog drie streepjes over op de accu, wat volgens de computer nog goed is voor 52 km. Kennelijk is het bereik van deze batterij dus 117 km in de turbo-stand voor mijn gebruik, veel meer dan de 60 km die Bosch opgeeft. Bewijst maar weer dat actieradius niets zegt, want dit betekent dat ik ongeveer eens in de week hoef op te laden.
Ben benieuwd hoe ik er over een paar weken over denk, maar tot nog toe een tevreden mensch!
Ik heb niet de beste dagen (gisteren en vandaag) uitgekozen om het fietsen naar het werk uit te proberen met wind en gistermiddag behoorlijk wat regen (ik moet toch eens die handleiding van die buienradar gaan lezen), maar toch is het een verrukking! Heerlijk om een half uurtje voor en na het werk even lekker op de pedalen wat weg te trappen, zelfs met regen tegen.
Mijn route loopt van Haarlem-Oost (station Spaarnwoude) naar Amsterdam Sloterdijk, ongeveer 12,5 km met vier stoplichten en minimaal bochtwerk. De fietspaden zouden wat beter onderhouden kunnen worden, wat mij op het eerste punt van de fiets brengt; de banden. Er liggen Big Apples omheen, die op 3,5 bar zijn opgepompt door de FM, op zich heel erg lekker dat die banden zo breed zijn, want dat geeft de mogelijkheid om er nog wat uit te laten lopen. De wielen geven namelijk wel alles door wat ze tegenkomen aan putjes en hobbeltjes.
Dat brengt me meteen op het tweede punt; het stuur. Ik heb nog nooit een fiets gehad, die zo vlijmscherp luisterde naar mijn stuurbewegingen. Het omzeilen van hobbeltjes en putjes is met een kleine beweging van het stuur al voor elkaar, wat zelfs met hoge snelheden en een late reactie er nog voor zorgt dat je kan ontwijken. Sowieso is het stuurgedrag erg fijn; bochten kan je erg scherp nemen, zelfs met hogere snelheden en een nat wegdek, zonder dat je het gevoel hebt dat je wegglijdt. Denk alleen niet dat ik het met gladheid ga proberen...
Het standaard geleverde zadel is voor mij in ieder geval niet het juiste, merkte ik na elke rit. Dat gaat dus vervangen worden door een ander, iets breder model. Verder heb ik over de afwerking van de fiets eigenlijk weinig op te merken. Met z'n glanzend diepzwarte lak ziet hij er gewoon heel erg mooi uit, zeker als ik hem vergelijk met wat er hier nog meer in de fietsenstalling staat aan pedelecs en speedpedelecs.
Het fietsen op de Fyts is een waar genot, ook zonder ondersteuning. Het zal er misschien aan liggen dat ik van een versleten Nexus 3 komt, maar de Shinamo Alfine 8 is erg prettig. Zo met de wind en de regen in mijn gezicht, fietsen de voorlaatste en de versnelling daaronder erg prettig. Het is dan fijn om te weten dat je nog een versnelling naar boven kan, als je echt uit je dak wil gaan. Gisterochtend meteen al die vergissing gemaakt: ik zag een fiets met een blauwe plaat vlak voor Amsterdam en deze heb ik geprobeerd bij te houden. Bij 41 op mijn teller moest ik toch echt afhaken en gutste het zweet lange mijn rug.
Zonder dat soort fratsen is het gewoon erg prettig fietsen in de bovenste helft van de versnellingen. Vooral bij het optrekken merk ik het genot van een motor (Bosch ActiveLine), als ik eenmaal op kruissnelheid ben, dan heb ik de motor niet meer nodig, behalve om terugval in tempo op te vangen. Maar in de turbo-stand en met het juiste schakelwerk (moet ik nog onder de knie krijgen), zit je binnen no time op de 27 km/u. Daarboven is het zelf werken, maar echt hard werken is het niet (voor mij) en ik kom redelijk relaxt op mijn werk of thuis aan. Die 27 was gisterochtend met redelijk fietsweer dan ook mijn gemiddelde, waarbij ik tot mijn eigen verbazing redelijk vaak op de 30 zat.
Gaastra heeft kennelijk besloten om de 500 Wh te leveren, in plaats van de beloofde 400 Wh. Ik kan niet zeggen dat ik ze dat kwalijk neem. De FM had de accu volledig opgeladen (24 uur aan de lader, foei!) en sindsdien heb ik er 65 km op gefietst, zonder op te laden. Zoals gezegd heb ik de ondersteuning steeds op turbo staan en ik heb nog drie streepjes over op de accu, wat volgens de computer nog goed is voor 52 km. Kennelijk is het bereik van deze batterij dus 117 km in de turbo-stand voor mijn gebruik, veel meer dan de 60 km die Bosch opgeeft. Bewijst maar weer dat actieradius niets zegt, want dit betekent dat ik ongeveer eens in de week hoef op te laden.
Ben benieuwd hoe ik er over een paar weken over denk, maar tot nog toe een tevreden mensch!
Hartelijk gefeliciteerd met je nieuwe e-bike en veel plezier met de Fyts.
Een snelheid van 41 km/u op de teller van een 25 km/u e-bike, haal ik alleen op de Cauberg naar beneden met wind in de rug
http://heuvelsfietsen.nl/Valkenburg/Cauberg.php
Een snelheid van 41 km/u op de teller van een 25 km/u e-bike, haal ik alleen op de Cauberg naar beneden met wind in de rug
ATB's zijn meestal heel stabiel, dus het zal wel loslopen, zeker als je hem niet recht omhoog zet.racinfo schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:32:
Als ik je goed begrijp zal de stuurbeweging directer worden, (onrustiger) wanneer het horizontale gedeelte omhoog wordt gekanteld? Dus hoe groter de hoek naar boven des te directer de stuurbeweging. Het is dus zaak een compromis te vinden tussen zithouding en stuurgedrag.
Bij een racefiets die meestal toch wat nerveuzer zijn kan je als je onder de 100mm stuurpen komt toch wel merkbaar directer sturen, maar ook daar is niet gezegd dat dat direct een ramp is.
Ik ben af en toe nogal een theoreticus
Wees trouwens wel netjes met het monteren en het moment op je stuurpen, want je creëert een extra hefboom met die nieuwe pen. Heel erg vervelend als je vorkbuis daar door kerfwerking scheurt, dat is helaas niet theoretisch, maar een reëel risico. Je bent dan niet de eerste die zo zijn sleutelbeen breekt

Ook dat zal wel loslopen als je het netjes doet, maar neem dat alsjeblieft wel in acht.
[ Voor 21% gewijzigd door roffeltjes op 26-04-2016 22:54 ]
Het plan is 30-40 graden. Bedankt roffeltjes voor de uitleg!roffeltjes schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 22:48:
[...]
ATB's zijn meestal heel stabiel, dus het zal wel loslopen, zeker als je hem niet recht omhoog zet.
Bij een racefiets die meestal toch wat nerveuzer zijn kan je als je onder de 100mm stuurpen komt toch wel merkbaar directer sturen, maar ook daar is niet gezegd dat dat direct een ramp is.
Ik ben af en toe nogal een theoreticus
Wat is er niet duidelijk? Met de power knop schakel je tussen de in het plaatje genoemde 5 functies.racinfo schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:20:
[...]
Helaas heb ik hier niets aan, mijn vraag blijft open.... wie?
Tripteller, tijdtijd, totaalteller, gemiddelde snelheid, maximum snelheid.
Die schakel mogelijkheden waren wel duidelijk, ik vroeg mij alleen af of met de clear functie ook de "ODO" (totaalteller) zou worden gewist.Opperpanter2 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 23:21:
[...]
Wat is er niet duidelijk? Met de power knop schakel je tussen de in het plaatje genoemde 5 functies.
Tripteller, tijdtijd, totaalteller, gemiddelde snelheid, maximum snelheid.
Dat lukt mij daar, denk ik ook op een fiets "zonder" motor!- oblomov - schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:24:
Hartelijk gefeliciteerd met je nieuwe e-bike en veel plezier met de Fyts.
Een snelheid van 41 km/u op de teller van een 25 km/u e-bike, haal ik alleen op de Cauberg naar beneden met wind in de rug![]()
[ Voor 32% gewijzigd door racinfo op 28-04-2016 08:20 ]
De inspiratie was een fiets met een dikke framebuis en een blauw plaatje voor me, die had er iets minder moeite mee dan ik. Overigens geloof ik de 36 die ik vlak daarvoor zag staan meer dan die 41. Een collega met ook een Intuivia wist later te melden dat hij (altijd rustige fietser) ook wel dat soort maxima haalt, blijkt een foutje in de registratie van de snelheid te zijn, als hij een slag van de sensor mist of zoiets, dat klinkt dan wat logischer. Toch verbaast het me dat ik regelmatig rond de dertig zit, wat wel lijkt te kloppen.- oblomov - schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:24:
Als aanvulling op mijn review, met een flinke tegenwind ook maar eens naar het verschil tussen fietsen met en zonder motor gekeken. Met motor fietst het in de zesde versnelling prima met een gangetje van 25 km/u en geen probleem qua zwaar fietsen, maar toen zette ik de ondersteuning uit. Vanaf de derde versnelling (van de acht) is dat geen fietsen meer, omdat het te zwaar trapt. Het viel me op dat het niet het zware trappen is door de wind-weerstand, maar dat het vooral ook een weerstand in de trapas was. Dat viel me eigenlijk wel een beetje tegen van het elektrisch fietsen. Het stomme is dat ik er vrijdag zonder wind veel minder last van leek te hebben.
Toch maar eens wat minder enthousiast zijn over fietsen zonder ondersteuning
Met een Bosch motor is het zonder ondersteuning vrij zwaar fietsen. Viel me afgelopen zondag op tijdens een MTB Clinic.
Als ik windje mee heb naar mijn werk dan zet ik hem wel eens uit. Goede training
Als ik windje mee heb naar mijn werk dan zet ik hem wel eens uit. Goede training
Soortgelijke ervaring heb ik ook inmiddels met de BBS01 set op de fiets; zonder ondersteuning is het aanzienlijk zwaarder dan eerst toen de motor er nog niet onder zat.
Het vermoeden is dat het een gevolg is van de tandwielvertraging die schijnbaar niet wordt losgekoppeld van de trapas wanneer motor neutraal (stand 0) staat.
Edit/
De nieuwe stuurpen zit er op, stuurt prima en ik kan nu redeljk rechtop zitten.
foto van de nieuwe situatie,

De hoek staat ingesteld op 20 grd.
Hier nog een totaal plaatje van vanmiddag
Het vermoeden is dat het een gevolg is van de tandwielvertraging die schijnbaar niet wordt losgekoppeld van de trapas wanneer motor neutraal (stand 0) staat.
Edit/
De nieuwe stuurpen zit er op, stuurt prima en ik kan nu redeljk rechtop zitten.
Hier nog een totaal plaatje van vanmiddag
[ Voor 36% gewijzigd door racinfo op 28-04-2016 16:51 ]
Wil je bij de Gaastra Fyts eens even kijken, welk type remmen er gemonteerd zijn.Het Poezenbeest schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:09:
[...]
De inspiratie was een fiets met een dikke framebuis en een blauw plaatje voor me, die had er iets minder moeite mee dan ik. Overigens geloof ik de 36 die ik vlak daarvoor zag staan meer dan die 41. Een collega met ook een Intuivia wist later te melden dat hij (altijd rustige fietser) ook wel dat soort maxima haalt, blijkt een foutje in de registratie van de snelheid te zijn, als hij een slag van de sensor mist of zoiets, dat klinkt dan wat logischer. Toch verbaast het me dat ik regelmatig rond de dertig zit, wat wel lijkt te kloppen.
Als aanvulling op mijn review, met een flinke tegenwind ook maar eens naar het verschil tussen fietsen met en zonder motor gekeken. Met motor fietst het in de zesde versnelling prima met een gangetje van 25 km/u en geen probleem qua zwaar fietsen, maar toen zette ik de ondersteuning uit. Vanaf de derde versnelling (van de acht) is dat geen fietsen meer, omdat het te zwaar trapt. Het viel me op dat het niet het zware trappen is door de wind-weerstand, maar dat het vooral ook een weerstand in de trapas was. Dat viel me eigenlijk wel een beetje tegen van het elektrisch fietsen. Het stomme is dat ik er vrijdag zonder wind veel minder last van leek te hebben.
Toch maar eens wat minder enthousiast zijn over fietsen zonder ondersteuning
Volgens de site zijn er deore schijven gemonteerd.
In eerdere testen worden de Sram Avic XO remmen benoemd.
Het kan natuurlijk zijn dat het om een 2016 wijziging gaat
Dat ziet er prima uit !De nieuwe stuurpen zit er op, stuurt prima en ik kan nu redeljk rechtop zitten.
[afbeelding]
De motor wordt echt wel losgekoppeld als ie uit staat. Je hoeft dan geen tandwielen te laten draaien die in de motorbehuizing zitten.Het enige wat je dan moet overwinnen is het ratel mechanisme/koppeling in het grote tandwiel. En dat loopt ontzettend licht. Ik heb het opengemaakt bij het doorsmeren van m'n BBS01-250W. Hier zijn de verliezen nihil.racinfo schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:02:
Soortgelijke ervaring heb ik ook inmiddels met de BBS01 set op de fiets; zonder ondersteuning is het aanzienlijk zwaarder dan eerst toen de motor er nog niet onder zat.Het vermoeden is dat het een gevolg is van de tandwielvertraging die schijnbaar niet wordt losgekoppeld van de trapas wanneer motor neutraal (stand 0) staat.
Bij mij fiets ie zonder chainglider ietsje zwaarder en met chainglider aanzienlijk zwaarder zonder ondersteuning.
Doordat de nieuwste Bosch motoren een kleiner voortandwiel hebben(Bafang kan 1 op 1 doen.....trapas rpm = voortandwiel rpm) moet je daar wel extra tandwielen in de motorbehuizing gebruiken om het trapas rpm om te zetten naar het gewenste rpm van het voortandwiel. Hier heb je dus extra tandwiel verliezen.
[ Voor 26% gewijzigd door bgttje op 28-04-2016 22:49 ]
bgttje, ik heb de fiets getest voor de inbouw van de motor en nadien met de motor, hij fietst echt zwaarder, ook als je de spanning eraf haalt. Overigens heb ik geen kettingkast of chainglider in gebruik. Beetje lastig met een derailleur. Ketting is nieuw alsmede alle tandwielen (cassette)
Nu moet ik wel bekennen dat fietsen met beenkracht niet echt mijn ding is ...
[ Voor 12% gewijzigd door racinfo op 28-04-2016 23:03 ]
Gisteren geheel onverwacht een testrit gedaan met een Batavus Razer 2016 en moet zeggen dat deze wel heel erg meegevallen is. De maat 53 paste me heel goed en het prijsverschil met de Koga die met zijn 3449 1350 euro meer kost kan ik bijna niet verantwoorden. Wetende dat de fiets voornamelijk wordt aangeschaft voor woon-werk verkeer.FrE911 schreef op maandag 25 april 2016 @ 18:34:
@Fre911: Ik zat zelf naar de E-nova van Koga te kijken, maar zowel de FM, als de veelposters hier wisten mij op andere gedachten te brengen. Zelf heb ik een woon-werkritje van 12,5 km.
Het is voor mij belangrijk dat ik geen gehannis heb met iets dat ik dagelijks gebruik en dat het gewoon doet wat ik er van verwacht. Dat kost extra, maar dat heb ik er voor over. Zo ben ik bewust niet voor een derailleur gegaan, omdat dat meer onderhoud vergt en je dan zelf aan de gang moet. Ik ben daar niet zo'n held in en heb dat zeker laten meewegen in mijn keuze.
De argumenten tegen de Koga waren voornamelijk dat kabels moeilijk bereikbaar zijn als er wat aan de hand is en dat er allerlei vering in zat. Dat maakt je frame steeds anders qua verhoudingen en dus ook je houding op de fiets. Denk bijvoorbeeld aan de afstand tussen trappers en zadel en tussen de grond en je stuur.
Als je een vergoeding van de baas krijgt voor fietsend naar het werk komen (max 19ct.km), dan heb je met vijf dagen in de week, 50 weken per jaar, maal 30km, al snel een budget van € 1.425 per jaar te besteden. Stel dat je een fiets voor drie jaar neemt, dan heb je dus een budget van € 4.275. Het volgende probleem is dat je dat bedrag ineens moet aftikken bij de FM. Dat je de fiets dus vooral voor woon-werkverkeer gebruikt, vergroot alleen maar de mogelijkheden qua budget.
Zelf ben ik op de Fyts uitgekomen, zoals je ongetwijfeld hebt gelezen, die is zelfs iets duurder dan de Koga, maar ook een stuk mooier. Na een weekje rijden kan ik niets dan lof over deze fiets spreken. Hij stuurt messcherp en de afwerking is ook geweldig. Dat hij een sloot geld meer kost, kan ik met de kilometervergoeding verantwoorden. Gaastra/Idworx staat wel voor meer dan drie jaar rijplezier en dus kon ik mijn budget verlengen naar vier jaar kilometervergoeding. Ik heb het aankoopbedrag bij elkaar kunnen krijgen door verlof te verkopen aan de baas, maar eerlijk is eerlijk, die mogelijkheid moet je maar net hebben, of je moet het geld hebben liggen.
Wat ik wil zeggen is dat een goedkopere fiets in eerste instantie aantrekkelijk lijkt, maar dat als je gaat cijferen, een goedkopere fiets niet altijd nodig is. Bedenk wel dat het een ding is waar je dagelijks twee keer drie kwartier op moet zitten en waar je zeker met Oudhollandsch graftakkenweer zoals het vandaag is, geen gelazer mee wilt hebben. Juist omdat je het voor woon-werkverkeer wilt gaan gebruiken, wil je een fiets hebben die het altijd doet.
Waarmee ik overigens niks negatiefs over de Razer wil zeggen, ik ken de Razer niet zelf, maar Roffeltjes en zijn betere helft rijden er geloof ik op en trekken er zowat caravans vol kroost mee. Aangezien Roffeltjes nogal kieskeurig schijnt, raad ik je aan om eens een paar maanden terug te lezen in dit topic en zijn ervaringen na te pluizen. Ik geloof met name dat het standaard geleverde stuur er aan moest geloven.
Het is voor mij belangrijk dat ik geen gehannis heb met iets dat ik dagelijks gebruik en dat het gewoon doet wat ik er van verwacht. Dat kost extra, maar dat heb ik er voor over. Zo ben ik bewust niet voor een derailleur gegaan, omdat dat meer onderhoud vergt en je dan zelf aan de gang moet. Ik ben daar niet zo'n held in en heb dat zeker laten meewegen in mijn keuze.
De argumenten tegen de Koga waren voornamelijk dat kabels moeilijk bereikbaar zijn als er wat aan de hand is en dat er allerlei vering in zat. Dat maakt je frame steeds anders qua verhoudingen en dus ook je houding op de fiets. Denk bijvoorbeeld aan de afstand tussen trappers en zadel en tussen de grond en je stuur.
Als je een vergoeding van de baas krijgt voor fietsend naar het werk komen (max 19ct.km), dan heb je met vijf dagen in de week, 50 weken per jaar, maal 30km, al snel een budget van € 1.425 per jaar te besteden. Stel dat je een fiets voor drie jaar neemt, dan heb je dus een budget van € 4.275. Het volgende probleem is dat je dat bedrag ineens moet aftikken bij de FM. Dat je de fiets dus vooral voor woon-werkverkeer gebruikt, vergroot alleen maar de mogelijkheden qua budget.
Zelf ben ik op de Fyts uitgekomen, zoals je ongetwijfeld hebt gelezen, die is zelfs iets duurder dan de Koga, maar ook een stuk mooier. Na een weekje rijden kan ik niets dan lof over deze fiets spreken. Hij stuurt messcherp en de afwerking is ook geweldig. Dat hij een sloot geld meer kost, kan ik met de kilometervergoeding verantwoorden. Gaastra/Idworx staat wel voor meer dan drie jaar rijplezier en dus kon ik mijn budget verlengen naar vier jaar kilometervergoeding. Ik heb het aankoopbedrag bij elkaar kunnen krijgen door verlof te verkopen aan de baas, maar eerlijk is eerlijk, die mogelijkheid moet je maar net hebben, of je moet het geld hebben liggen.
Wat ik wil zeggen is dat een goedkopere fiets in eerste instantie aantrekkelijk lijkt, maar dat als je gaat cijferen, een goedkopere fiets niet altijd nodig is. Bedenk wel dat het een ding is waar je dagelijks twee keer drie kwartier op moet zitten en waar je zeker met Oudhollandsch graftakkenweer zoals het vandaag is, geen gelazer mee wilt hebben. Juist omdat je het voor woon-werkverkeer wilt gaan gebruiken, wil je een fiets hebben die het altijd doet.
Waarmee ik overigens niks negatiefs over de Razer wil zeggen, ik ken de Razer niet zelf, maar Roffeltjes en zijn betere helft rijden er geloof ik op en trekken er zowat caravans vol kroost mee. Aangezien Roffeltjes nogal kieskeurig schijnt, raad ik je aan om eens een paar maanden terug te lezen in dit topic en zijn ervaringen na te pluizen. Ik geloof met name dat het standaard geleverde stuur er aan moest geloven.
Als ik terug blader @ roffeltjes lees ik dat je zelf een ander stuur op de fiets hebt (laten) zetten. Op mijn fiets zit nu een volkomen recht stuur, ik vraag mij af of een schuin naar achteren gericht stuur een nog betere stuur ervaring zal opleveren hoewel ik met het huidige rechte stuur (even wennen, dat wel) ook een plezierige, directe sturing ervaar.
Heb net even voor je gekeken, maar het zijn inderdaad de Deores klemmen (en ik denk ook de schijven). Ik denk dat Bike&Trekking het gewoon verkeerd heeft genoteerd, de andere tests komen ook op de Deores uit, ik denk dan ook niet dat het een recente wijziging is.pjotter1965 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 22:02:
[...]Wil je bij de Gaastra Fyts eens even kijken, welk type remmen er gemonteerd zijn.
Volgens de site zijn er deore schijven gemonteerd. In eerdere testen worden de Sram Avic XO remmen benoemd. Het kan natuurlijk zijn dat het om een 2016 wijziging gaat
De ervaring daarmee is overigens dat ze ook bij flinke regen (zowel uit de lucht, als horizontale regen), gewoon hun remkracht behouden. Maandag in de stromende regen een snorfiets moeten ontwijken die ging inhalen en met twee-drie fietslengtes stond ik stil vanaf 26 km/u. Gisteren met droog weer Amsterdam in geweest en daar genoeg remtesten moeten doen (welke lul fietst er dan ook met 27 km/u over de Haarlemmerdijk?), en nagenoeg geen verschil met de natte omstandigheden. Je kan de remmen overigens met je pink bedienen, als je zou willen, ze gaan heel erg licht.
Hoewel prozaisch geschreven is dit geen leugen^^Roffeltjes en zijn betere helft rijden er geloof ik op en trekken er zowat caravans vol kroost mee.
Zondag gaan we met de Chariot tweezitter en de Roland Carrie M kamperen. Dat is al snel 30-40kg voor de Roland en 40-45kg voor de chariot. Daarboven op per fiets twee frontrollers en twee backrollers van Ortlieb. Nog eens 25kg per fiets? Dan nog een tent van 8kg overdwars.Pappa en mamma zullen al snel 70-71kg inc kleren zijn (helemaal als het regent).
Dus 140kg per fiets. Nou zou ik daar de heuvels niet mee in willen (vooral het dalen met regen trekt me niet^^), maar in het vlakke Noord Holland is dit geen centje pijn.
Los van de sterkte van de fiets en de kracht van de motor; de Razer is en blijft een van de beste standaard forenzen (en vakantie!) e-bikes. Er is echt wel wat aan te merken aan de Razer (zie mijn review waar ik hem uitbeen), maar rijgedrag+frame+motor+prijs zijn dusdanig dat ik altijd zou aanraden hem te testen. En ja, ik ben kritisch en probeer objectief te blijven.
Dat kan, maar het lijkt me toch vreemd ook al omdat ze er vrij expliciet over zijn. Ik denk dat het een gevalletje levering issues was bij Shimano of botweg een voorraadje remmen opmaken bij Idworkx/Gaastra. Het verschil tussen een Avid XO en een Deore rem is niet van dien aard dat je daar wakker van ligt.Ik denk dat Bike&Trekking het gewoon verkeerd heeft genoteerd
Dat is lastig, dat soort dingen zijn persoonlijk. Hier een "Op afstand" analyse, dus neem dit met een zakje zout:racinfo schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 08:13:
[...]ik vraag mij af of een schuin naar achteren gericht stuur een nog betere stuur ervaring zal opleveren hoewel ik met het huidige rechte stuur (even wennen, dat wel) ook een plezierige, directe sturing ervaar.
Jij zit iets korter en dieper dan ik (je fiets is relatief kleiner dan mijn fiets), dat is een normale keuze voor een ATB. Gevolg is dat je armen meer naar beneden wijzen dan de mijne. dus kopieer in ieder geval niet kwakkeloos mijn keuze.
Een testje: Als ik op de bank mijn armen strek staan mijn handen (polsen) iets naar binnen geroteerd. Als ik mijn polsen naar binnen draai voel ik lichte spanning op mijn onderarmen. Hoe verder ik draai, hoe meer spanning er komt. Dat is iets wat je wil minimaliseren, je wil een zo ontspannen mogelijke stand van pols en hand. Ervaring leert dat de meeste mensen een terugstand (backsweep) van tussen de 15 en 30 graden (dat is nogal een range!) prettig vinden. Logischerwijs speelt hierbij ook de breedte van je stuur een rol, hoe breder, hoe meer terugstand je nodig gaat hebben.
Wat ik zou doen: Ga op je fiets zitten en laat met rechte armen je handen (open)ontspannen vallen op je stuur. Als er een flink verschil is met je stuur en de stand van je polsen zou ik een ander stuur proberen met meer rise en sweep. Sowieso is meer rise weer een manier iets rechter op je fiets te komen, wat voor jou vermoedelijk wel prettig is.
Een goed stuur (Humpert of XLC) is minder dan 20 euro, dus het is zeker de moeite waard.
[ Voor 50% gewijzigd door roffeltjes op 29-04-2016 09:02 ]
Misschien dat het verschil op n fiets met derailleur groter is dan met een naaf versnelling. Ik vond het verschil iig niet groot. De Batavus fiets liep al redelijk zwaar in verhouding tot een fiets met derailleur.racinfo schreef op donderdag 28 april 2016 @ 22:57:
bgttje, ik heb de fiets getest voor de inbouw van de motor en nadien met de motor, hij fietst echt zwaarder, ook als je de spanning eraf haalt. Overigens heb ik geen kettingkast of chainglider in gebruik. Beetje lastig met een derailleur. Ketting is nieuw alsmede alle tandwielen (cassette)
Verwijderd
Ehm roffeltjes, het is "klakkeloos". Je raadt medeforummers hier iets heel bijzonders aanroffeltjes schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 08:18:
dus kopieer in ieder geval niet kwakkeloos mijn keuze.
IK heb je advies gevolgd en merk geen spanning op in handen en- of armen.roffeltjes schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 08:18:
[...]
Wat ik zou doen: Ga op je fiets zitten en laat met rechte armen je handen (open)ontspannen vallen op je stuur. Als er een flink verschil is met je stuur en de stand van je polsen zou ik een ander stuur proberen met meer rise en sweep. Sowieso is meer rise weer een manier iets rechter op je fiets te komen, wat voor jou vermoedelijk wel prettig is.
Indien ik in fietshouding op het zadel zit, hang ik met mijn kin min of meer boven de stuurpen/balhoofd (circa 50cm) .
Bij een fietstochtje gisteren zowel voor, zij en tegenwind bemerk geen vermoeidheid in armen of handen.
Wel heb ik iets breder aflopende handgrepen gemonteerd die wat meer steun geven aan de handpalmen.
Kwek-kwakVerwijderd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:28:
[...]
Ehm roffeltjes, het is "klakkeloos". Je raadt medeforummers hier iets heel bijzonders aan
Spelfautje bedankt
[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 29-04-2016 11:39 ]
Bij mij merk ik ook nauwelijks weerstand van de motor als deze uitstaat.racinfo schreef op donderdag 28 april 2016 @ 22:57:
Ik zal volgende week wanneer de wind(kracht) nul en de temperatuur 19 grd is nog eens goed testen. Vergeet niet dat ik vergelijk met de situatie zonder en met motor. Natuurlijk kan het een rol spelen dat dit tandwiel anders van vorm is als het nieuwe bij de Bafang motor.Opperpanter2 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 17:10:
[...]
Bij mij merk ik ook nauwelijks weerstand van de motor als deze uitstaat.
Na flink wat browsen is bij mij ook de kogel door de kerk (mede dankzij jullie advies).
Ik heb de Bafang BBS02 750 genomen, met de nieuwere mosfets & c965A bediening, en een 13Ah ' bottle' accu (48 V)
Beetje gokken bij Ali, maar we zien wel...
Deze: http://nl.aliexpress.com/...2.html?isOrig=true#extend
Blijkt die beste man ook nog een website te hebben (ik zag ook een youtuber die zijn spulletjes bij hem gekocht had, dus dat geeft al een wat beter gevoel ;-)
Omdat ik hydraulische remmen heb, heb ik daar ook nog de hydraulic brake sensor besteld:
http://www.elifebike.com/...=dtpic-2014-C5-0JU4.7TTSP
En omdat ik zelf e.e.a wil verbouwen ook nog wat gereedschap:
de wrench tool: http://www.elifebike.com/...=dtpic-2014-AM-S70P.5ATQB
en de crank tool: http://www.elifebike.com/...=dtpic-2014-AM-RX3P.5ATBW
Ik hoop dat ik zo alles heb... nu nog geduld hebben...
Ik heb de Bafang BBS02 750 genomen, met de nieuwere mosfets & c965A bediening, en een 13Ah ' bottle' accu (48 V)
Blijkt die beste man ook nog een website te hebben (ik zag ook een youtuber die zijn spulletjes bij hem gekocht had, dus dat geeft al een wat beter gevoel ;-)
Omdat ik hydraulische remmen heb, heb ik daar ook nog de hydraulic brake sensor besteld:
Volgens mij heb je zoiets ook nog nodig: http://www.amazon.com/Bic...-Convenient/dp/B00SKWSNAYFrost_Azimov schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:32:
Hartelijk gefeliciteerd met je Bafang set, het lijkt me nog een goede prijs ook !Frost_Azimov schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:32:
Na flink wat browsen is bij mij ook de kogel door de kerk (mede dankzij jullie advies).
Welk tandwiel heb je gekozen en op welke fiets ging je deze monteren ?
Kan je eens laten weten hoe het uiteindelijk is afgelopen betreffende eventuele bijkomende inklaringskosten ?
De tool die Opperpanter2 voorstelt heb ik ook nodig gehad om de M33 moeren aan te spannen.
Veel succes met de ombouw en houd ons op de hoogte a.u.b.
[ Voor 13% gewijzigd door DeVadderF op 30-04-2016 02:20 ]
Thanks! Ik hou jullie zeker op de hoogte van mijn voortgang... Zal alleen wel even duren voor alles hier is denk ik, we zien wel. Ik had in eerste instantie mijn oude ATB in gedachten, maar vandaag nog even alles nagelopen en getest, en de nieuwe fietst zoveel lekkerder (eerste was een tweedehandsje, en eigenlijk iets te klein). Dus ik ga 'm toch maar op de nieuwe fiets zetten...DeVadderF schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 00:12:
[...]
Hartelijk gefeliciteerd met je Bafang set, het lijkt me nog een goede prijs ook !
Welk tandwiel heb je gekozen en op welke fiets ging je deze monteren ?
Kan je eens laten weten hoe het uiteindelijk is afgelopen betreffende eventuele bijkomende inklaringskosten ?
De tool die Opperpanter2 voorstelt heb ik ook nodig gehad om de M33 moeren aan te spannen.
Veel success met de ombouw en houd ons op de hoogte a.u.b.
De kit komt met een 46 tands tandwiel (de grootste is nu 42). Dat moet wel lukken hoop ik.
Die tool die Opperpanter2 voorstelt is dan zeker voor een moer die op de bafang zit? Want ik zie nu niet zo iets op mijn fiets... Anders zal ik die inderdaad ook maar even bijbestellen...
Iets anders wat ik nog overweeg is de gearsensor:
https://www.fietsunie.nl/...s01---bbs02-en-bbshd.html
Maar dat kan later ook nog wel...
Zelf heb ik dit nog niet echt getest, maar ik herinner me tijdens de ombouw dat de trapas zonder ondersteuning erg licht liep.racinfo schreef op donderdag 28 april 2016 @ 22:57:
Ik zal dit eens testen en iets laten weten.
De tool die Opperpanter2 voorstelt is inderdaad voor de twee M33 moeren die bij de bafang zitten.Frost_Azimov schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 01:28:Die tool die Opperpanter2 voorstelt is dan zeker voor een moer die op de bafang zit? Want ik zie nu niet zo iets op mijn fiets... Anders zal ik die inderdaad ook maar even bijbestellen...
Op een standard fiets zitten die normaal gezien niet.
Dit zijn de M33 moeren : https://california-ebike..../bafang-m33-lock-nut-set/
en dit is de tool van XLC die ik gebruikt heb : https://eurocycles.com/xl...bottom-bracket-tool-7464/
Gearsensor heb ik ook nog overwogen maar na het lezen van verschillende problemen heb ik er - misschien onterecht - vanaf gezien.
[ Voor 6% gewijzigd door DeVadderF op 30-04-2016 02:29 ]
Het is heel simpel, ik heb de fiets gewoon op een dubbele poot (standaard) staan en draai met mijn hand de trappers rond terwijl de motor uit staat. Je voelt dan domweg meer weerstand dan toen de motor er nog niet aanhing, ook al haal je de ketting er af.DeVadderF schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 02:19:
[...]
Zelf heb ik dit nog niet echt getest, maar ik herinner me tijdens de ombouw dat de trapas zonder ondersteuning erg licht liep.
Ik zal dit eens testen en iets laten weten.
Het viel mij meteen al op toen ik de motor monteerde en met de hand aan de trapas draaide. Overigens kan ik mij voorstellen dat iemand met gezonde benen het verschil minder bemerkt dan iemand die geen kracht meer in de benen heeft.
De M33 moer (metalen, de andere is van kunststof) heb ik met een aangepaste (oude) waterpomptang vast gezet, door een der bekken met de slijpsteen te voorzien van de gewenste vorm.DeVadderF schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 02:27:
[...]
De tool die Opperpanter2 voorstelt is inderdaad voor de twee M33 moeren die bij de bafang zitten.
en dit is de tool van XLC die ik gebruikt heb : https://eurocycles.com/xl...bottom-bracket-tool-7464/
Gearsensor heb ik ook nog overwogen maar na het lezen van verschillende problemen heb ik er - misschien onterecht - vanaf gezien.
De oude trapas heb ik verwijderd met een originele Shimano of ISIS tool die voor 4,95 Euro bij Toolstation te koop is.
http://www.toolstation.nl...passleutel/p56112?lnjs=en

De cranks haal je er af met een cranksleutel mits dit geen zeskantige bout is (bij MTB vaak toegepast), van het merk IceToolz:

Het enige wat je dan verder nog moet hebben is een gereedschap met tal van soorten inbussleutels, ik gebruik een tool waar alle maten tesamen bij elkaar in een handig omhulsel zitten, daar kun je ook erg veel kracht mee zetten zonder verdere hulpmiddelen.
=
[ Voor 59% gewijzigd door racinfo op 30-04-2016 08:40 ]
Snap niet goed waarom die sensor meer dan € 64 moet kostenFrost_Azimov schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 01:28:
[...]
Dat kun je je bij de hydraulische rem sensors ook afvragen (69,-)OgWok schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 07:57:
[...]
Snap niet goed waarom die sensor meer dan € 64 moet kosten
http://mtb-ombouw.nl/bafa...2-hydraulische-rem-sensor
Edit
Nu kun je zeggen dat een gear sensor, zeker bij de 250 Watt BBS01 Motor een overbodige luxe is. Bij dit vermogen schakelt de derailleur vrijwel zonder problemen, zeker wanneer je even ophoudt met trappen valt de motor ogenblikkelijk al uit en kun je zonder probleem schakelen, althans in mijn beleving.
Of je knijpt even de remhandle in waardoor het vermogen van de motor ook even uitvalt.
[ Voor 39% gewijzigd door racinfo op 30-04-2016 09:31 ]
ik heb een tweede hands giant twist go single uit 2010 gekocht. ik merk bij deze fiets dat het heel moeilijk is om zelf te fietsen. de vrijloop is lawaaiig maar werkt goed. maar als je kracht zet op de trappers dan is het net of je met een super soft geveerde mountainbike aan het fietsen bent. ik vroeg mij af of dit door de trapper sensoren komt en normaal is? toen ik hem kocht wilde ik hem eerst niet nemen vanwege een kleine tik in het voortandwiel, maar de fietsenmaker waar hij van gekocht was door de verkoper kwam toen net van zijn werk aanrijden en zij dat alles goed was. er zit ook zeer lichte speling op het voortandwiel, waar volgens mij van die veren inzitten voor de trappersensoren. dus als ik kracht zet op de pedalen moet ik door watten heentrappen.
Waar gebruik je het voor.. woon werk verkeer of gewoon als hobby.. 13 x 48 = 624Wh accu is zowiezo al beter dan de standaard fietsen.Frost_Azimov schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:32:
Geen idee, ik koos uit drie stuurtjes die de FM had laten overkomen, verder niet gelet op het type (staat er ook niet op). Niet spannend, een Ergotec stuurtje met wat sweep. Zou wel eens een "Trekking" kunnen zijn.
Foto's zitten bij mijn eerdere review van zowel fiets als Roland kar.
Zoek maar in deze draad op mijn naam met zoeksleutels "Roland"en "review razer"
Link naar Ergotec:
http://www.ergotec.de/produkte/lenker.html
Foto's zitten bij mijn eerdere review van zowel fiets als Roland kar.
Zoek maar in deze draad op mijn naam met zoeksleutels "Roland"en "review razer"
Link naar Ergotec:
http://www.ergotec.de/produkte/lenker.html
[ Voor 39% gewijzigd door roffeltjes op 30-04-2016 13:29 ]
Ik heb bij Rose een Ergotec sportstuur gevonden

Voor de prijs behoef je het niet te laten (10,-)
Lengte 61 cm
Bevestiging 25.4mm

Voor de prijs behoef je het niet te laten (10,-)
Lengte 61 cm
Bevestiging 25.4mm
[ Voor 69% gewijzigd door racinfo op 30-04-2016 16:26 ]
Beste tweakers,
Ik ben sinds kort ook begonnen met het ombouwen van mijn fiets.
De fiets is een Batavus weekend uit 2013, de motor is een Bafang bbs01 250 Watt.
De accu 36 Volt 11,6 Ah en tevens in het bezit van de kabel om de controller te kunnen programmeren.
Mijn ervaring met de motor is top, de snelheid ligt gemiddeld iets onder 30km en gemiddeld haal ik kwa afstand rond de 50km.
De set heb ik via mp overgenomen en was praktisch nieuw, de oude eigenaar heeft een aangepast tandwiel met bijbehorende bescherming geplaatst.
de tandwieloverbrenging is nu 40/17 met een Nexus 8 speed naaf.
Wat ik nog wil proberen is om de controller zo in te stellen voor een optimale afstand en snelheid.
Ik gebruik de fiets voor recreatiedoeleinde en ben erg tevreden met het resultaat.

Ik ben sinds kort ook begonnen met het ombouwen van mijn fiets.
De fiets is een Batavus weekend uit 2013, de motor is een Bafang bbs01 250 Watt.
De accu 36 Volt 11,6 Ah en tevens in het bezit van de kabel om de controller te kunnen programmeren.
Mijn ervaring met de motor is top, de snelheid ligt gemiddeld iets onder 30km en gemiddeld haal ik kwa afstand rond de 50km.
De set heb ik via mp overgenomen en was praktisch nieuw, de oude eigenaar heeft een aangepast tandwiel met bijbehorende bescherming geplaatst.
de tandwieloverbrenging is nu 40/17 met een Nexus 8 speed naaf.
Wat ik nog wil proberen is om de controller zo in te stellen voor een optimale afstand en snelheid.
Ik gebruik de fiets voor recreatiedoeleinde en ben erg tevreden met het resultaat.

Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07
Gefeliciteerd met uw aankoop en ombouw, van deze combinatie gaat u veel plezier beleven.
[ Voor 6% gewijzigd door racinfo op 30-04-2016 18:29 ]
Dank u, ik ben ook zeer in mijn nopjes.
Ik heb in het programma de tijd van het stoppen van de motor aangepast op de minimale waarde van 10.
Nu tijdens het overschakelen van de versnelling totaal geen last van de Nexus naaf.
Even stoppen met peddelen tijdens het schakelen en weer op de trappers.
Ik heb in het programma de tijd van het stoppen van de motor aangepast op de minimale waarde van 10.
Nu tijdens het overschakelen van de versnelling totaal geen last van de Nexus naaf.
Even stoppen met peddelen tijdens het schakelen en weer op de trappers.
Thanks, ik zal eens op zoek gaan, bij mijn fietsenmaker kostte deze 27 Euro, moet online beter kunnen ;-)DeVadderF schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 02:27:
[...]
De tool die Opperpanter2 voorstelt is inderdaad voor de twee M33 moeren die bij de bafang zitten.
Ik heb er inderdaad ook mijn twijfels bij. Ik ga het eerst maar eens zonder proberen...Gearsensor heb ik ook nog overwogen maar na het lezen van verschillende problemen heb ik er - misschien onterecht - vanaf gezien.
Zo te zien gelijkwaardige tools als die ik in mijn linkje had, mocht het niet passen dan heb ik er nu een adresje bij!racinfo schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 07:26:
[...]
Het is heel simpel, ik heb de fiets gewoon op een dubbele poot (standaard) staan en draai met mijn hand de trappers rond terwijl de motor uit staat. Je voelt dan domweg meer weerstand dan toen de motor er nog niet aanhing, ook al haal je de ketting er af.
Het viel mij meteen al op toen ik de motor monteerde en met de hand aan de trapas draaide. Overigens kan ik mij voorstellen dat iemand met gezonde benen het verschil minder bemerkt dan iemand die geen kracht meer in de benen heeft.
[...]
De M33 moer (metalen, de andere is van kunststof) heb ik met een aangepaste (oude) waterpomptang vast gezet, door een der bekken met de slijpsteen te voorzien van de gewenste vorm.
De oude trapas heb ik verwijderd met een originele Shimano of ISIS tool die voor 4,95 Euro bij Toolstation te koop is.
http://www.toolstation.nl...passleutel/p56112?lnjs=en
De cranks haal je er af met een cranksleutel mits dit geen zeskantige bout is (bij MTB vaak toegepast), van het merk IceToolz:
Het enige wat je dan verder nog moet hebben is een gereedschap met tal van soorten inbussleutels, ik gebruik een tool waar alle maten tesamen bij elkaar in een handig omhulsel zitten, daar kun je ook erg veel kracht mee zetten zonder verdere hulpmiddelen.

Helemaal mee eens, het is gewoon een simpele sensor. Een beetje Arduino knutselaar maakt het zo zelf.OgWok schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 07:57:
[...]
Snap niet goed waarom die sensor meer dan € 64 moet kosten
Of $25 voor twee...racinfo schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 08:35:
[...]
Dat kun je je bij de hydraulische rem sensors ook afvragen (69,-)
http://mtb-ombouw.nl/bafa...2-hydraulische-rem-sensor

Oh gewoon voor de lol... en wie weet, fiets ik er ook zo nu en dan mee naar mijn werk (30KM). Maar ik ben geen die-hard hoor, alleen als het lekker weer isBabyRattle schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 11:08:
[...]
Waar gebruik je het voor.. woon werk verkeer of gewoon als hobby.. 13 x 48 = 624Wh accu is zowiezo al beter dan de standaard fietsen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel benieuwd ben hoeveel KM ik haal op één batterij. Met name omdat het een china-accu is, en de verhalen die je daar over leest...

Op mijn fiets is een Deore XT handel gemonteerd, je zou zoals DeVadderF de magnetische rem sensors heeft aangebracht (zie een der vorige posten) op de rem schakelhandles dit ook op de handles van de versnelling kunnen monteren; de slag lijkt mij voldoende om de sensors te kunnen schakelen. Het enige nadeel is de hoeveelheid kabels aan je stuur maar dat valt misschien met een klein stuurtasje wel weg te werken.
.
Bedankt, dit adresje zal ik onthouden hoewel... ik mis die rem sensors eigenlijk helemaal niet, ik ben zo gewend om te stoppen met trappen wanneer ik van voornemens ben te stoppen dat ik mij afvraag of ze werkelijk wel nut hebben? Misschien op de BBS02 750W of hoger, maar op de BBS01 heb ik ze eigenlijk nog niet gemistFrost_Azimov schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:12:
[...]
Of $25 voor twee...
[ Voor 39% gewijzigd door racinfo op 30-04-2016 19:35 ]
Voor diegene die voor weinig geld een verbruiksmetertje zoeken om het opgenomen vermogen in realtime te zien.
Deze word gemonteerd tussen je accu en motor.
Hier een link van Ebay voor net geen 11 euro, da's geen geld.
http://www.ebay.de/itm/14...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Ik zeg, doe er uw voordeel mee..
Deze word gemonteerd tussen je accu en motor.
Hier een link van Ebay voor net geen 11 euro, da's geen geld.
http://www.ebay.de/itm/14...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Ik zeg, doe er uw voordeel mee..
[ Voor 7% gewijzigd door spattex op 30-04-2016 21:28 ]
Al enige tijd op zoek naar gebruiker-info over de relatief nieuwe middenmotor van Brose
De door Brose benoemde voordelen zijn
- zeer geluidsarm ( door tandriemoverbrenging in de motor )
- 100% ontkoppeling motor bij harder fietsen dan 25 of bij het niet gebruiken van de motor.
Op dit moment toegepast door :
http://www.brose-ebike.com/de/e-bike-marken/
Fietsen die mij wel aanspreken zijn :
http://www.ebike-manufaktur.com/de/e-bikes/13ZEHN
En de :
http://www.greenmover.de/product/lacuba-evo/
( Bulls gebruikt een 650 Wh accu )
Iemand zelf al eens gereden met deze brose middenmotor ?
De door Brose benoemde voordelen zijn
- zeer geluidsarm ( door tandriemoverbrenging in de motor )
- 100% ontkoppeling motor bij harder fietsen dan 25 of bij het niet gebruiken van de motor.
Op dit moment toegepast door :
http://www.brose-ebike.com/de/e-bike-marken/
Fietsen die mij wel aanspreken zijn :
http://www.ebike-manufaktur.com/de/e-bikes/13ZEHN
En de :
http://www.greenmover.de/product/lacuba-evo/
( Bulls gebruikt een 650 Wh accu )
Iemand zelf al eens gereden met deze brose middenmotor ?
[ Voor 8% gewijzigd door pjotter1965 op 30-04-2016 23:12 ]
Ik doe het precies zo met m'n BBS02-500W. Geen enkel probleem.ik mis die rem sensors eigenlijk helemaal niet, ik ben zo gewend om te stoppen met trappen wanneer ik van voornemens ben te schakelen
@ bgttje, wat zijn jouw ervaringen met de spaningsmeter op de BBS0x ? Ik meen dat je ook verschillende accu's gebruikt op je fiets waaronder ook een LiFePO4? Ik heb nu ruim 35 km verreden met de LFP maar de meter op display blijft stug 5 streepjes aanwijzen.
Ervaar jij verschil van aanwijzing tussen de LiFePO4 en de / of de 'normale' Li-ion batterij? En dan bedoel ik met name de ondergrens van de ingestelde spanning? Bij mij staat alles nog in de fabrieksinstellingen; hoewel ik de USB kabel meteen mee besteld had is deze nog niet gebruikt. Alle instellingen staan default.
Ervaring met de BBS01 tot nu toe:
In een woord: geweldig, wat een enorm verschil tov fietsen met een voorwielmotor. Het lijkt wel of de fiets veel lichter stuurt, vooral in bochten maar ook op de gewone weg. De Magura voorvering werkt ook 100% beter dan die op mijn oude Peugeot.
De motorondersteuning is ook veel beter en stemt veel beter af op de trap cadans dan de eerdere voorwiel aandrijving. In het begin was het even wennen de versnellingen af te stemmen op de ingestelde motor ondersteunings standen maar dat wende zeer snel, ik weet al niet meer beter.
Qua fiets eigenschappen is een MTB zo-ie-zo al een enorm verschil natuurlijk. Ik rij net zo makkelijk naast het fietspad of er op. De motor trekt hem er zonder enig probleem doorheen. Jammer dat er hier geen bospaden te vinden zijn waar ik dat eens kon testen of ik zou Panbos eens in moeten rijden bij Wassenaar.
Kortom, de BBS01 is zijn geld zondermeer 100% waard, had ik al veel eerder moeten doen
Ervaar jij verschil van aanwijzing tussen de LiFePO4 en de / of de 'normale' Li-ion batterij? En dan bedoel ik met name de ondergrens van de ingestelde spanning? Bij mij staat alles nog in de fabrieksinstellingen; hoewel ik de USB kabel meteen mee besteld had is deze nog niet gebruikt. Alle instellingen staan default.
Ervaring met de BBS01 tot nu toe:
In een woord: geweldig, wat een enorm verschil tov fietsen met een voorwielmotor. Het lijkt wel of de fiets veel lichter stuurt, vooral in bochten maar ook op de gewone weg. De Magura voorvering werkt ook 100% beter dan die op mijn oude Peugeot.
De motorondersteuning is ook veel beter en stemt veel beter af op de trap cadans dan de eerdere voorwiel aandrijving. In het begin was het even wennen de versnellingen af te stemmen op de ingestelde motor ondersteunings standen maar dat wende zeer snel, ik weet al niet meer beter.
Qua fiets eigenschappen is een MTB zo-ie-zo al een enorm verschil natuurlijk. Ik rij net zo makkelijk naast het fietspad of er op. De motor trekt hem er zonder enig probleem doorheen. Jammer dat er hier geen bospaden te vinden zijn waar ik dat eens kon testen of ik zou Panbos eens in moeten rijden bij Wassenaar.
Kortom, de BBS01 is zijn geld zondermeer 100% waard, had ik al veel eerder moeten doen
Is dat een spanningsmeter in streepjes? Volt is toch echt het beste af te lezen in cijfers (met één of twee cijfers achter de komma).racinfo schreef op zondag 01 mei 2016 @ 07:26:
..... Ik heb nu ruim 25 km verreden met de LFP maar de meter op display blijft stug 5 streepjes aanwijzen.....
[ Voor 4% gewijzigd door OgWok op 01-05-2016 07:44 ]
Op de display van de BBS0x staat aanduiding in 5 streepjes, zie afb.OgWok schreef op zondag 01 mei 2016 @ 07:42:
[...]
Is dat een spanningsmeter in streepjes? Volt is toch echt het beste af te lezen in cijfers (met één of twee cijfers achter de komma).

Daarom is het kleurendisplay (wat elders is te bestellen) wel mooier omdat daarop wel het voltage af te lezen valt. Een belangrijk voordeel bijvoorbeeld bij langdurig opslag van de fiets in de winter om de accu spanning in de gaten te kunnen houden. Maar dit zul je dan apart moeten kopen. (@bgttje heeft hem in bestelling staan)

http://lunacycle.com/part...for-the-bbs02-and-bbbshd/
[ Voor 39% gewijzigd door racinfo op 01-05-2016 09:42 ]
Dit topic is gesloten.