Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.130 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 14:29
Nou ik heb mijn Garda zojuist voorzien van SX2 dongle. Even een kort rondje mee gereden:

max 37,8km (telefoon GPS) en idd helft van wat display aangeeft.
Ik denk dat ca 33 a 34 km/u nog te doen is om een langere afstand te fietsen, sneller niet want je trapt je kapot in de rondte.
Het is gewoon erg fijn dat de begrenzer eraf is want dan kun je net een paar km's harder fietsen en daarmee op een wat prettiger traptempo in de hoogste versnelling. Ben er wel blij mee!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:11
marklinfan schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 23:23:
Nou ik heb mijn Garda zojuist voorzien van SX2 dongle. Even een kort rondje mee gereden:

max 37,8km (telefoon GPS) en idd helft van wat display aangeeft.
Ik denk dat ca 33 a 34 km/u nog te doen is om een langere afstand te fietsen, sneller niet want je trapt je kapot in de rondte.
Het is gewoon erg fijn dat de begrenzer eraf is want dan kun je net een paar km's harder fietsen en daarmee op een wat prettiger traptempo in de hoogste versnelling. Ben er wel blij mee!!
Mooi!. Deze optie ook overwogen, voordat ik voor de RM ging. Let wel op je accu bij 35 p/u! Vorige week voor de aardigheid eens op 25-27 getrapt op standje tour. Daarbij verdubbelde de actieradius en kon ik op 1 acculading heen en weer (2x 35 km), terwijl de accu op hoge snelheid nagenoeg leeg is na een enkele reis.

Overigens vraagje over de nieuwe bosch motoren: het belangrijkste voordeel vind ik de laadmogelijkheid aan de fiets. De oude 2010-2013 lijn wordt nu de classic lijn genoemd, maar ook daarvoor is wel een nieuwe lader beschikbaar. Ik kan daar allen niet zoveel info over vinden.
Ik bedoel deze nieuwe lader

Een 2e lader lijkt mij wel interessant. Nu heb ik nog dit exemplaar, maar is alleen het formaat het voordeel van de nieuwe? Wie heeft hier meer info over?

[ Voor 25% gewijzigd door dirkjesdirk op 01-09-2013 16:21 ]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:02
dirkjesdirk schreef op zondag 01 september 2013 @ 16:17:
[...]

Mooi!. Deze optie ook overwogen, voordat ik voor de RM ging. Let wel op je accu bij 35 p/u! Vorige week voor de aardigheid eens op 25-27 getrapt op standje tour. Daarbij verdubbelde de actieradius en kon ik op 1 acculading heen en weer (2x 35 km), terwijl de accu op hoge snelheid nagenoeg leeg is na een enkele reis.

Overigens vraagje over de nieuwe bosch motoren: het belangrijkste voordeel vind ik de laadmogelijkheid aan de fiets. De oude 2010-2013 lijn wordt nu de classic lijn genoemd, maar ook daarvoor is wel een nieuwe lader beschikbaar. Ik kan daar allen niet zoveel info over vinden.

Een 2e lader lijkt mij wel interessant. Nu heb ik nog dit exemplaar, maar is alleen het formaat het voordeel van de nieuwe? Wie heeft hier meer info over?
Ik denk dat het niet veel verschilt welke je erbij koopt. De ene zal misschien wat sneller laden als de ander maar als je aan het werk bent maakt het niet veel uit of het 2 of 3 uur duurt toch? Als ik een nieuwe fiets aanschaf zorg ik er in ieder geval wel voor dat ik 2 laders heb want ik loop er elke dag ook mee te zeulen.

Even een algemene vraag over Bosch: Kan iemand mij vertellen hoeveel kilometer een Bosch motor eigenlijk minimaal mee zou moeten gaan? Ik kwam ook een blog tegen van een Duitser die een rondje Australie heeft gefietst met een Haibike fiets met Bosch motor dus je zou zeggen dat de motor erg duurzaam is, maar is het reeel om te zeggen dat een Bosch motor toch wel 40.000 km moet kunnen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 00:24:
Alle motoren, op Bosch na, zijn Direct drive.
Alle motoren, op Bosch na, zijn HUB-motoren (ze zitten rond de as van het wiel). Hierbinnen maakt men nog onderscheid tussen Geared Hub-Motors and Direct Drive Hub-Motors. Bij een Direct Drive drijft de motor direct de as van het fietswiel aan, bij Geared Motors zit er een Planetary Gear tussen. Beide systemen hebben voor- en nadelen. Hier een voorbeeld van een test met twee Hub-motoren, een Direct-Drive exemplaar en een Geared exemplaar:

http://www.electricbike.com/hubmotor/

Een bijzonder(!) interessant en vooral ook vriendelijk topic dit. Alle respect voor eenieder die hieraan bijdraagt.

^Rook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op maandag 02 september 2013 @ 13:30:
[...]

Een bijzonder(!) interessant en vooral ook vriendelijk topic dit. Alle respect voor eenieder die hieraan bijdraagt.

^Rook
Ik moet zeggen dat ik nooit had verwacht dat dit topic zo hard zou gaan. Pedelecs zijn blijkbaar erg hot onder Tweakers :)

Daarnaast is het altijd mooi dat je elkaar goed kunt adviseren en kunt discussiëren over deze nog vrij jonge technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij betreft iedereen aan de E-Bike dus leuk dat de interesse groeit. Vind het absoluut geen 'ouwe-lullen-ding' maar juist een zeer innovatieve en trendsettende manier van voortbeweging. Een vriendelijke en enthousiasmerende 'gastheer' (TS) die de boel op gang houdt helpt ook ;)

Zelf op vakantie de kans gekregen om een accu leeg te rijden op een Cannondale met Bosch aan boord. Wauw... Op slag verliefd op deze manier van voortbewegen. Dit terwijl ik voorheen niet tot nauwelijks naar de fiets omkeek, na 5 minuten al kramp in de benen. Zo'n tiepje van met de auto naar het einde van de straat om patat te halen (ietwat overdreven, het is een paar straten en toch al gauw een hele kilometer). Inmiddels heb ik er in drie weken ruim 350 kilometer op de Nederlandse fietspaden op zitten. Helaas niet allemaal op die mooie Bosch-Bike ;) Met een nieuwprijs van E2899,00 voor mijzelf helaas niet weggelegd. Was een lenertje...

Momenteel verplaats ik mij binnen een straal van 10 kilometer van ons huis, op een 6 jaar oude, gekregen CityStar van de Aldi. Accu van het ding (Li-Ion 24V) ligt op sterven en de vorige eigenaar (schoonvader) heeft een nieuwe E-Bike gekocht (weer Aldi). 10 Kilometer heen en 10 terug is nog NET te doen...als het niet waait. Krijg je wel wind tegen dan zakt het Voltage regelmatig in, met als gevolg dat het BMS de accu uitschakelt. Puur voor de fun dus, geen serieus transport-middel voor langere afstanden.

Maar een gegeven paard kijk ik niet in de bek, ik ben er reuze mee in mijn nopjes. Binnen de bebouwde kom, waar je veel moet stoppen en dus weer optrekken, is het een enorme uitkomst. Ik hang er een fietskar achter en vervoer er 1 volwassene en 4 kinderen mee...! Was voorheen een heel gesjouw met optrekken, nu geen centje pijn ;)

Uiteraard wel plannen om de fiets te gaan vernieuwen. Hiervoor GoldenMotor op het oog. De basis is prima; alu frame, shocks voor en in zadelpen en V-Brakes. Bijna klaar met centen bijeen sprokkelen, het moet LOW(!) budget ;)

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/16hn254.jpg

^Rook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Nice story @ hierboven :)

Samenvatting van een dagje woon-werkverkeer vandaag:

- Op de heenweg ingehaald door een Flyer HS, ik hoorde iemand bellen achter me aangezien het nogal een smal fietspaadje was en ik dacht aan een racefiets maar het was een vrij nieuwe Flyer die me keihard het nakijken gaf :P

- Terugweg valt mijn trapper er vanaf, met moeite het dichtstbijzijnde dorp kunnen bereiken en de fietsenmaker was gelukkig nog open dus hij heeft er een nieuwe crank opgezet en ik kon dus weer verder. Aardige vent trouwens die vertelde dat er komend jaar van Koga en Riese en Muller nog meer nieuwe High Speed modellen komen. Hij vroeg hoe mijn FMH motorset beviel want FMH had hem ook benaderd om dealer te worden.

Met nog 4 km te gaan viel het systeem telkens uit, heel vaag. Hoe hoger de ondersteuning hoe sneller hij uitviel, gecontroleerd of de accu goed vastzat en dat zat allemaal prima. Vervolgens na het eten nog een proefrondje van 5 km gedaan en toen gebeurde het niet meer. Ik hoop in ieder geval dat het niet nog eens voor gaat komen want ik ben inmiddels de garantieperiode van 1 jaar al gepasseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Vlassie1980 schreef op maandag 02 september 2013 @ 22:40:
Nice story @ hierboven :)

Samenvatting van een dagje woon-werkverkeer vandaag:

- Op de heenweg ingehaald door een Flyer HS, ik hoorde iemand bellen achter me aangezien het nogal een smal fietspaadje was en ik dacht aan een racefiets maar het was een vrij nieuwe Flyer die me keihard het nakijken gaf :P

- Terugweg valt mijn trapper er vanaf, met moeite het dichtstbijzijnde dorp kunnen bereiken en de fietsenmaker was gelukkig nog open dus hij heeft er een nieuwe crank opgezet en ik kon dus weer verder. Aardige vent trouwens die vertelde dat er komend jaar van Koga en Riese en Muller nog meer nieuwe High Speed modellen komen. Hij vroeg hoe mijn FMH motorset beviel want FMH had hem ook benaderd om dealer te worden.

Met nog 4 km te gaan viel het systeem telkens uit, heel vaag. Hoe hoger de ondersteuning hoe sneller hij uitviel, gecontroleerd of de accu goed vastzat en dat zat allemaal prima. Vervolgens na het eten nog een proefrondje van 5 km gedaan en toen gebeurde het niet meer. Ik hoop in ieder geval dat het niet nog eens voor gaat komen want ik ben inmiddels de garantieperiode van 1 jaar al gepasseerd.
Ondersteuning die sporadisch wegvalt ligt meestal aan falende onderbrekingen. Of je trapas sensor zit niet goed meer, of de remonderbreking doet moeilijk.

De remonderbreking is makkelijk te testen. Als je het kabeltje loshaalt zou je gewoon moeten kunnen fietsen.
De trapsensor is wat lastiger, die moet een signaal geven anders doet je motor niks. Er zit bij mij wel een rood LEDje op die verraad of hij een onderbreking stuurt of niet.

Als je net een nieuwe crank hebt zou het heel goed kunnen dat het magneetwieltje op je trapas nu te ver van de sensor zit ofzo.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op maandag 02 september 2013 @ 22:55:
[...]
Ondersteuning die sporadisch wegvalt ligt meestal aan falende onderbrekingen. Of je trapas sensor zit niet goed meer, of de remonderbreking doet moeilijk.

De remonderbreking is makkelijk te testen. Als je het kabeltje loshaalt zou je gewoon moeten kunnen fietsen.
De trapsensor is wat lastiger, die moet een signaal geven anders doet je motor niks. Er zit bij mij wel een rood LEDje op die verraad of hij een onderbreking stuurt of niet.

Als je net een nieuwe crank hebt zou het heel goed kunnen dat het magneetwieltje op je trapas nu te ver van de sensor zit ofzo.
Ik zal morgen eens kijken. Als eerste gelijk maar even naar de trapas en de magneetschijf gekeken en die zitten volgens mij qua afstand wel goed. Ik denk in ieder geval dat het iets te maken heeft met het plaatsen van de nieuwe crank maar het vreemde is dat het alleen op het eind van de rit gebeurde toen hij nog halfvol was. Het gebeurde ook meestal wanneer ik de hoogste ondersteuning gebruikte.

Denk dat het morgen wel weer gaat gebeuren, zijn altijd van die vage problemen die je moeilijk kunt oplossen. Ik heb trouwens geen remonderbreking dus daar ligt het sowieso niet aan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Oh, remonderbreking hoort er wel op :P
Maar ik heb er hier ook 1 die het minder goed doet. Om een of andere reden hapert die als de verlichting aan staat...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipzes
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-09 16:37
Sinds enkele dagen eigenaar van een AVE met Bosch aandrijving (2013). De fiets heeft normale 28 inch wielen.

Als ik precies 1000 meter heb afgelegd dan geeft de Intuvia 930 meter aan. Die gaat dus kennelijk uit van 26 inch wielen... De snelheid wordt navenant te laag weergegeven.

Ik heb nergens kunnen vinden waar de wielmaat is in te stellen. Iemand een hint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 18:43
kipzes schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 00:32:
Sinds enkele dagen eigenaar van een AVE met Bosch aandrijving (2013). De fiets heeft normale 28 inch wielen.

Als ik precies 1000 meter heb afgelegd dan geeft de Intuvia 930 meter aan. Die gaat dus kennelijk uit van 26 inch wielen... De snelheid wordt navenant te laag weergegeven.

Ik heb nergens kunnen vinden waar de wielmaat is in te stellen. Iemand een hint?
Ga je dan ook "gratis" sneller, dus werkelijke snelheid met ondersteuning > 27,5 km/h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op maandag 02 september 2013 @ 23:01:
Ik heb trouwens geen remonderbreking dus daar ligt het sowieso niet aan O-)
Pardon...? Geen rem-onderbreking? Dus jouw motortje blijft doorduwen als jij blijft trappen met de rem een beetje ingedrukt?

Het uitvallen alleen bij hoge belasting lijkt wel ernstig veel op symptomen van een slechter wordende accu. Dat zal toch nog niet met een accu van iets meer dan jaar jong... Blijft het aanhouden als je andere oorzaken hebt kunnen afvinken? Dan zou ik eens proberen om er een multi-metertje tussen te zetten. Kijken wat er met het Voltage gebeurt vlak voordat 'ie uitvalt.

^Rook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:12
dirkjesdirk schreef op zondag 01 september 2013 @ 16:17:
[...]

Ik heb bij aanschaf van de fiets (3 weken geleden) zo'n nieuwe lader gekregen en laadt daar iedere dag 2x mijn accu mee op. Zit geen ventilator in maar wordt slechts handwarm. Volgens de papieren weegt ie 900 gram.

Ik heb overigens ook een extra lader erbij besteld voor op mijn werk (nog niet binnen).
Ik heb de lader hier besteld: http://www.pro-cycling-go...artikel50b65e37a68f5.html

Vreemd trouwens dat de lader _alleen_ in Duitsland te verkrijgen is...

[ Voor 8% gewijzigd door wmeester op 03-09-2013 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 09:08:
[...]

Pardon...? Geen rem-onderbreking? Dus jouw motortje blijft doorduwen als jij blijft trappen met de rem een beetje ingedrukt?

Het uitvallen alleen bij hoge belasting lijkt wel ernstig veel op symptomen van een slechter wordende accu. Dat zal toch nog niet met een accu van iets meer dan jaar jong... Blijft het aanhouden als je andere oorzaken hebt kunnen afvinken? Dan zou ik eens proberen om er een multi-metertje tussen te zetten. Kijken wat er met het Voltage gebeurt vlak voordat 'ie uitvalt.

^Rook
Bij FMH motor zijn de motoronderbrekende remgrepen optioneel, ik heb daar toen dus niet voor gekozen.
Hij blijft inderdaad soms nog wel eens doordraaien maar het heeft gelukkig nooit tot hachelijke situaties geleid.

Vanmorgen weer naar de zaak gefietst en het systeem is niet meer uitgevallen, ik hoop dat het iets tijdelijks of een glitch was. De accu is een LiFePO4 en die zou zeker langer mee moeten kunnen gaan. De accu was gisteren toen het gebeurde ook verre van leeg. Het leek er meer op dat hij overbelast / te warm werd.

We kijken het nog maar even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij uitvallen van accu's onder belasting komt het vaak door kapotte cellen. Ik denk dat dit bij die fietsaccu's hetzelfde is, al verwacht ik dat er wel wat inteligentie inzit dat ze een beperkte mate van kapotte cellen kunnen opvangen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
Vlassie1980 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 09:49:

Vanmorgen weer naar de zaak gefietst en het systeem is niet meer uitgevallen, ik hoop dat het iets tijdelijks of een glitch was. De accu is een LiFePO4 en die zou zeker langer mee moeten kunnen gaan. De accu was gisteren toen het gebeurde ook verre van leeg. Het leek er meer op dat hij overbelast / te warm werd.
is dat een accu van fhm? die levert toch alleen een LiPo accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Opperpanter2 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 11:58:
[...]

is dat een accu van fhm? die levert toch alleen een LiPo accu?
Ik dacht dat dat hetzelfde was 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Vlassie1980 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 12:13:
[...]

Ik dacht dat dat hetzelfde was 8)7
een lifepo4 accu is een bijzondere variant van een lipo accu (met ferro dus ijzer erin verwerkt).
dus een lifepo4 is ook ern lipo accu. andersom geldt dat niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt als een bus. Neemt niet weg dat een gewone Li-Po ook nog zeker niet aan zijn einde mag zijn na een jaar fietsen (al ben jij natuurlijk wel echt een grootverbruiker met 50 km per dag, 5 dagen in de week...maar dan nog)

Zou inderdaad ook overbelastings-beveiliging in de Controller geweest kunnen zijn. Maar dan wel opvallend dat het zich nu pas voor het eerst voordoet. Waren de omstandigheden vreemd? Zo lang het de accu in ieder geval maar niet is! Tot mijn grote frustratie zijn Lithium-accu's voor de fiets nagenoeg onbetaalbaar. Zeker omdat het een VERbruiks-artikel is (lees: weinig restwaarde), vind ik het moeilijk om hier dergelijke bedragen aan uit te geven :'( Ongetwijfeld ben ik daarin niet de enige... Een E-Bike verliest enorm snel zijn waarde, doordat het duurste onderdeel als eerste vervangen moet worden...

^Rook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 12:45:
Klopt als een bus. Neemt niet weg dat een gewone Li-Po ook nog zeker niet aan zijn einde mag zijn na een jaar fietsen (al ben jij natuurlijk wel echt een grootverbruiker met 50 km per dag, 5 dagen in de week...maar dan nog)

Zou inderdaad ook overbelastings-beveiliging in de Controller geweest kunnen zijn. Maar dan wel opvallend dat het zich nu pas voor het eerst voordoet. Waren de omstandigheden vreemd? Zo lang het de accu in ieder geval maar niet is! Tot mijn grote frustratie zijn Lithium-accu's voor de fiets nagenoeg onbetaalbaar. Zeker omdat het een VERbruiks-artikel is (lees: weinig restwaarde), vind ik het moeilijk om hier dergelijke bedragen aan uit te geven :'( Ongetwijfeld ben ik daarin niet de enige... Een E-Bike verliest enorm snel zijn waarde, doordat het duurste onderdeel als eerste vervangen moet worden...

^Rook
FMH garandeert dat hun accu enorm sterk is en 1500 keer herladen kan worden. Ik kom zeker nog niet aan dat aantal ladingen aangezien ik hem pas hoogstens 500 keer herladen heb en dat zijn dan nog geeneens volledige ladingen maar eerder halve ladingen.

Zou een enorme teleurstelling zijn als de accu nu al mankementen gaat vertonen aangezien ik bewust voor FMH heb gekozen vanwege het hoge aantal ladingen. En de garantietermijn is uiteraard weer net verlopen. Maar goed, vooralsnog ging het op de heenweg goed en moeten we maar eens kijken wat er op de terugweg gaat gebeuren, hij is nog voor 3/4 vol dus ben benieuwd of hij alsnog moeilijk gaat doen als hij leger raakt.

Het is trouwens jammer dat er niet wat meer verbeteringen zijn bij pedelecs qua accuduur en maximaal aantal ladingen. Ik had gehoopt dat Bosch met een betere accu zou komen maar volgens mij is het niet veel anders dan de modellen van 2011-2013 maar dan in een ander omhulsel?

[ Voor 7% gewijzigd door Vlassie1980 op 03-09-2013 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Vlassie1980 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 12:51:
[...]

FMH garandeert dat hun accu enorm sterk is en 1500 keer herladen kan worden. Ik kom zeker nog niet aan dat aantal ladingen aangezien ik hem pas hoogstens 500 keer herladen heb en dat zijn dan nog geeneens volledige ladingen maar eerder halve ladingen.
fhm stelt op hun site inderdaad dat de levensduur 1500 (volledige?) cycles is.
ik ben zelf op zoek naar een ombouwset met een goede accu en betwijfel deze bewering.
volgens de meeste bronnen gasn lipo accus inderdaad meer cycles mee dan gewone lion accus.
maar dan wordt er gesproken over "tot 1000" cycles.
voor 1500 moet je volgens mij toch echt een lifepo4 accu hebben.
om het kiezen nog moeilijker te maken moeten we eigenlijk ook nog rekening houden met de "grade" van de cellen die in de accus zitten.
de fhm accu schijnt A-grade cellen van Panasonic te bevatten. Misschien maakt dat de accu wel beter dan bijvoorbeeld een lifepo4 accu van power-bike.nl of rat-holland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Vlassie:

Electronica heeft natuurlijk ook vaak wel de neiging om onlogische/onverklaarbare glitches te vertonen. Zou zomaar bij een enkele keer kunnen blijven. Als je er van wakker ligt, zal wel niet, dan kun je het ook eens in de groep gooien bij FMH... Altijd interessant om meer te horen over eventuele fail-save functionaliteit van de gebruikte Controller.

Verder: Mocht het inderdaad toch de accu zijn. Dan verwacht ik dat FMH lenient zal zijn en het wel voor je zal oplossen, ookal valt het net buiten garantie. Groeiend bedrijfje op zoek naar Dealers en jij bent een aardige reclame-zuil voor ze. Grootverbruiker van het systeem en actief op een bekend en druk bezocht forum. Use that to your advantage...;)
Opperpanter2 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 13:58:
[...]

om het kiezen nog moeilijker te maken moeten we eigenlijk ook nog rekening houden met de "grade" van de cellen die in de accus zitten.
de fhm accu schijnt A-grade cellen van Panasonic te bevatten. Misschien maakt dat de accu wel beter dan bijvoorbeeld een lifepo4 accu van power-bike.nl of rat-holland?
Goed punt... Voor mij persoonlijk minder interessant want ik wil gewoon cheap en zie wel hoe lang het spul mee gaat. Maar de levensduur van de accu is voor heel veel kopers een zeer belangrijk speerpunt. Mijn bejaarde buurman had bij aanschaf (E2399,00) uberhaupt niet begrepen dat de accu een verbruiksartikel is. Nu hij hier achter is gekomen doet hij zijn E-Bike weg en gaat weer terug naar de gewone fiets. Man helemaal beledigd dat er dalijk weer E600 neergelegd zou moeten worden voor een nieuwe (inbouw-)accu...

^Rook

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2013 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _koen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-08 09:35
Ik ben momenteel aan het overwegen een elektrische fiets aan te schaffen voor dagelijks woon- werkverkeer (60km/week), budget max. 1400 euro. Ik heb dit topic zo'n beetje doorlezen, je vindt hier wel veel info over de ombouwsets, maar weinig over de "cheapline" fietsen. Grote merken zitten al vlug aan 2000 euro.

Op die enkele reviews op het net af gaan is ook soms moeilijk, meestal heb je die één review van een extreem tevreden aankoper (wat je dan weer achterdochtig maakt) of net het omgekeerde. Iemand van jullie een gouden tip (die dan ook nog eens in België verkoopt) ?

Momenteel twijfel ik over de modelletjes van Decathlon

http://www.decathlon.be/bebike-9-ii-2013-id_8241852.html
&
http://www.decathlon.be/e...eb7-heren-id_8236495.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
De eerste heeft een display wat erg lijkt op een Qwic Trend 2

De tweede heeft erg weinig info maar wel een derailleur versnelling, het wordt uit de produktomschrijving niet snel duidelijk met wat voor kwaliteit spullen ie is afgemonteerd

Er zal waarschijnlijk niet veel mis zijn met beide fietsen maar de waar is wel naar zijn geld, dus verwacht geen wonderen.
Ik zou zeggen; ga eens een rondje fietsen met de genoemde exemplaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dan zou ik persoonlijk liever een Batavus van 1200 euro kopen. Lijkt me ook goed genoeg voor deze afstanden.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _koen
Ik vrees een beetje de batterij van zo'n goedkope Batavus, als deze snel moet vervangen worden wordt het een duurkoop ? Qua specs steken de Decathlons hem ook wel voorbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_koen schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 15:50:
Ik vrees een beetje de batterij van zo'n goedkope Batavus
Li-Ion accu van de Aldi-fiets van destijds E699 (dus waarschijnlijk prut-kwaliteit...?) heeft het toch ook 5 jaar volgehouden. Een accu houdt er meestal ook niet ineens mee op maar capaciteit en dus actie-radius wordt geleidelijk minder (je krijgt dus wel tijd om beetje te sparen voor een nieuwe na de eerste tekenen van verval, hehe).

Bij normaal gebruik (dus geen dagelijks woon-/werk-verkeer van 50 km) is een goedkope accu prima te overwegen. Daarbij kun je nu bij eerste aanschaf behoorlijk besparen door niet voor de dure fietsen te gaan. Je kunt in een later stadium, dus als vervanging nodig is, altijd nog voor een betere accu gaan. Er zijn bedrijfjes die iedere bestaande Fiets-accu van iedere gewenste soort nieuwe cellen kunnen voorzien. Dus ook voor accu's in het frame is 'revisie' (lees: vervangen van de cellen en evt BMS) een optie.

^Rook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

_koen schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 14:15:
Ik ben momenteel aan het overwegen een elektrische fiets aan te schaffen voor dagelijks woon- werkverkeer (60km/week), budget max. 1400 euro. Ik heb dit topic zo'n beetje doorlezen, je vindt hier wel veel info over de ombouwsets, maar weinig over de "cheapline" fietsen. Grote merken zitten al vlug aan 2000 euro.

Op die enkele reviews op het net af gaan is ook soms moeilijk, meestal heb je die één review van een extreem tevreden aankoper (wat je dan weer achterdochtig maakt) of net het omgekeerde. Iemand van jullie een gouden tip (die dan ook nog eens in België verkoopt) ?

&
60km per week en je wilt een electrische fiets? :o of lees ik nou verkeerd.
Is lopen geen betere optie? :P

5km enkele reis is toch geen afstand en al helemaal niet om daar een fiets met trapondersteuning voor te nemen.

Waar gaat de wereld heen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Metro2002 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 18:15:
[...]

5km enkele reis is toch geen afstand en al helemaal niet om daar een fiets met trapondersteuning voor te nemen.

Misschien vanwege een lichamelijke beperking? Tel je zegeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Opperpanter2 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 18:18:
[...]

Misschien vanwege een lichamelijke beperking? Tel je zegeningen.
Het staat er niet bij maar indien dat zo is neem ik mijn woorden terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook voor 6 km enkele reis per dag vind ik het een top-vervoermiddel. En bij deze afstanden is de kwaliteit van de accu echt minder belangrijk. Zou zelfs op mijn Aldi-mobiel met rotte accu nog kunnen! Voor deze afstanden kun je ook gerust een fiets van onder de E1000 kopen.

Of een elektrisch vouwfietsje voor weinig..?

http://www.shinga.nl/winkel-shop

^Rook

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2013 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

[...]

Lopen? Wat een onzin. Dat is een uur lopen.
En fietsen met normale fiets kan, maar met ondersteuning is gewoon comfortabeler. Je wilt niet bezweet aankomen op het werk. Toen ik student was kon dat nog, nu niet meer.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
kmf schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 18:44:
[...]

En fietsen met normale fiets kan, maar met ondersteuning is gewoon comfortabeler. Je wilt niet bezweet aankomen op het werk. Toen ik student was kon dat nog, nu niet meer.
Je moet met een elektrische fiets nog steeds trappen hoor. Het verschil is dat je met dezelfde moeite 2x zo hard gaat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 19:08:
[...]

Je moet met een elektrische fiets nog steeds trappen hoor.
De Aldi-Bike wil alleen dat je de pedalen blijft ronddraaien maar dit mag teeeergend langzaam (2-3 sec per rondje). Zolang je dit doet kun je met een gashendel bepalen hoe hard je gaat tot max 25 km/u. Je hoeft dus geen kracht te zetten, trappen zou ik het derhalve in dit geval niet willen noemen. Accu heeft het wel zwaar als je zelf helemaal niets aan koppel bijdraagt, snelste manier om 'em leeg te trekken is puur op motortje rijden natuurlijk.

Het ding is in NL verkocht door een bekende keten en mag kennelijk een E-Bike Pedelec heten. Maar als je wilt is het ook een soort elektrisch snor-fietsje. Lijkt me echt een grens-gevalletje...

^Rook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 19:17:
[...]

De Aldi-Bike wil alleen dat je de pedalen blijft ronddraaien maar dit mag teeeergend langzaam (2-3 sec per rondje). Zolang je dit doet kun je met een gashendel bepalen hoe hard je gaat tot max 25 km/u. Je hoeft dus geen kracht te zetten.
Het ding is in NL verkocht door een bekende keten en mag kennelijk een E-Bike heten. Maar als je wilt is het ook een soort elektrisch snor-fietsje. Lijkt me echt een grens-gevalletje...

^Rook
Dit hebben de meeste elektrische fietsen en deze heten eigenlijk geen e-bike maar pedelec.
E-bike zijn elektrische fietsen die voort (kunnen) bewegen zonder mee te trappen.
Maar goed de meeste elektrische fietsen/doe het zelf kits hebben een pedelec sensor die inderdaad alleen meet of de trappers rond gaan. Als je ze te langzaam ronddraait (of achteruit) stop de ondersteuning.
Er zijn ook fietsen met een "trapkrachtsensor" (weet ff de officiële naam niet meer). Deze fietsen passen de mate van ondersteuning aan aan hoeveel kracht je op de pedalen zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _koen
[...]

Het gaat om 10km heen, 10km terug. Ik zou dit omwille van praktische reden gemiddeld slechts drie keer per week doen. Ik rij dit nu met gewone fiets, maar rij dit straks maar eens met winterjas aan zonder bezweet aan te komen op het werk. Ik twijfel hoor... maar er zijn veel voordelen aan een elektrische...

En het toppunt van luiheid is met de wagen naar het werk komen, zoals die andere 90% >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:58
Als je van 10 km fietsen bezweet op je werk arriveert, moet je vooral NIET op een elektrische fiets gaan rijden, maar nog meer 'human powered' gaan fietsen. Dan heeft je conditie dat beetje training blijkbaar nodig.

Of je kunt je niet inhouden en gaat te hard fietsen, dat kan natuurlijk ook...

* dreamscape komt met 24 km/u gemiddeld na 6 km droog op zijn werk aan, maar kan zich niet altijd inhouden.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opperpanter2 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 19:58:
[...]

deze heten eigenlijk geen e-bike maar pedelec.
E-bike zijn elektrische fietsen die voort (kunnen) bewegen zonder mee te trappen.
Goed dat je me corrigeert. De terminologie is nog vrij nieuw voor me maar probeer snel te leren want een juist gebruik van de benamingen is wel van belang om elkaar goed te begrijpen.

Het ding mocht dus in NL als "Pedelec" verkocht worden. Maar doordat de trap-sensor absoluut niet kritisch is en er een handmatige gashendel op zit, lijkt het dus eigenlijk meer een "E-Bike" (die in NL niet de weg op mogen).

Hoe werkt een (niet-Bosch) Pedelec zonder gashendel? Stel ik zet de fiets op de lichtste versnelling en draai de trappers zonder ze te belasten precies snel genoeg rond om de trap-sensor tevreden te houden. Kan ik dan met de boordcomputer de snelheid regelen door de verschillende ondersteunings-standen te selecteren? Dus als ik hoogste standje instel en zo trap als net beschreven, dan accelereert de fiets op eigen kracht naar de 25 km/u?

^Rook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 20:43:
[...]

Goed dat je me corrigeert. De terminologie is nog vrij nieuw voor me maar probeer snel te leren want een juist gebruik van de benamingen is wel van belang om elkaar goed te begrijpen.

Het ding mocht dus in NL als "Pedelec" verkocht worden. Maar doordat de trap-sensor absoluut niet kritisch is en er een handmatige gashendel op zit, lijkt het dus eigenlijk meer een "E-Bike" (die in NL niet de weg op mogen).

Hoe werkt een (niet-Bosch) Pedelec zonder gashendel? Stel ik zet de fiets op de ligtste versnelling en draai de trappers zonder ze te belasten precies snel genoeg rond om de trap-sensor tevreden te houden. Kan ik dan met de boordcomputer de snelheid regelen door de verschillende ondersteunings-standen te selecteren? Dus als ik hoogste standje instel en zo trap als net beschreven, dan accelereert de fiets op eigen kracht naar de 25 km/u?

^Rook
Dat kan inderdaad op de meeste goedkope fietsen en met alle ombouwsets.
En dat is ook gewoon legaal. Omdat die sensor er in zit is het een pedelec.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oké, bedankt...! En bij de duurdere fietsen werkt het dus anders puur omdat daar een kracht-sensor wordt gebruikt in plaats van een rotatie-sensor?
_koen schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 20:10:
[...]
Ik twijfel hoor... maar er zijn veel voordelen aan een elektrische...
Niet twijfelen, gewoon DOEN...! Die dingen rijden echt heel erg leuk, gegarandeerd verslavingsgevaar. Ga proefrijden 8)

^Rook

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2013 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Nou nog even een update van mijn FMH probleem:

Hij viel vanmiddag op weg naar huis weer uit, mijn display gaf nog 3 bolletjes aan en ik heb het idee dat de controller van slag is wanneer hij 2 bolletjes energie weer moet geven. Dan valt het complete systeem uit.

Ik kan dus nog wel gewoon fietsen, zo lang hij maar niet te leeg raakt gaat het prima want ik kwam vanmorgen zonder problemen op mijn werk.

Inmiddels wel gemaild naar FMH, benieuwd naar hun reactie.
[...]

Het gaat om 10km heen, 10km terug. Ik zou dit omwille van praktische reden gemiddeld slechts drie keer per week doen. Ik rij dit nu met gewone fiets, maar rij dit straks maar eens met winterjas aan zonder bezweet aan te komen op het werk. Ik twijfel hoor... maar er zijn veel voordelen aan een elektrische...

En het toppunt van luiheid is met de wagen naar het werk komen, zoals die andere 90% >:)
Ik vind dit toch wel een afstand die je met een normale goede fiets kunt overbruggen. Als je nu bijvoorbeeld een oma fiets zonder versnellingen hebt dan begrijp ik dat je een nieuwe fiets wilt maar voor 10km hoeft dat echt geen elektrische te zijn. Als het over 25km enkele reis gaat is het natuurlijk een ander verhaal :+

[ Voor 47% gewijzigd door Vlassie1980 op 03-09-2013 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _koen
dreamscape schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 20:13:
Als je van 10 km fietsen bezweet op je werk arriveert, moet je vooral NIET op een elektrische fiets gaan rijden, maar nog meer 'human powered' gaan fietsen. Dan heeft je conditie dat beetje training blijkbaar nodig.

Of je kunt je niet inhouden en gaat te hard fietsen, dat kan natuurlijk ook...

* dreamscape komt met 24 km/u gemiddeld na 6 km droog op zijn werk aan, maar kan zich niet altijd inhouden.
Dit draadje gaat over elektrische fietsen, niet over zweetklierwetenschap...

dan zelf ook toch offtopic in de verdediging : Mijn conditie deed me laatst 140km rijden op de racefiets. Ik ben nu eenmaal een snelle zweter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 20:53:
Inmiddels wel gemaild naar FMH, benieuwd naar hun reactie.
Me too! Lijkt nog steeds veel op een slechte accu :'( Als deze leger raakt heeft deze moeite met op spanning blijven wanneer er veel vermogen gevraagd wordt. Is 'ie vol dan blijft het Voltage onder belasting nog boven de drempel. Is 'ie half leeg dan zak het Voltage onder belasting onder de drempel en schakelt 'ie uit... Was het uitvallen wederom in de hoogste ondersteuningsstand, motor moest goed werken? Eventueel gevoeld aan Controller, warm...heet?

Keeping my fingers crossed for you...

^Rook

PS: Na 1 KM zonder ondersteuning al kletsnat, lang leve de "Pedelec" (man, ik leer snel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
_koen schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 14:15:

&
''Ik zou echt voor een bosch motor gaan. De goedkoopste modellen komen dicht in de buurt van je budget
http://www.bemibikes.nl/e...em-wit-2012-art-16591.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 21:03:
[...]

Me too! Lijkt nog steeds veel op een slechte accu :'( Als deze leger raakt heeft deze moeite met op spanning blijven wanneer er veel vermogen gevraagd wordt. Is 'ie vol dan blijft het Voltage onder belasting nog boven de drempel. Is 'ie half leeg dan zak het Voltage onder belasting onder de drempel en schakelt 'ie uit... Was het uitvallen wederom in de hoogste ondersteuningsstand, motor moest goed werken? Eventueel gevoeld aan Controller, warm...heet?

Keeping my fingers crossed for you...

^Rook

PS: Na 1 KM zonder ondersteuning al kletsnat, lang leve de "Pedelec" (man, ik leer snel).
Ik heb er een filmpje van gemaakt met mijn mobieltje:

Kan zijn dat hij het nog niet doet want ik hem hem net geupload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bosch...*zucht*...zo mooi... Als je Bosch kunt betalen dan is dat inderdaad het mooiste spul dat je nu kunt kopen...*mijmer*...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
wmeester schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 09:09:
[...]

Ik heb bij aanschaf van de fiets (3 weken geleden) zo'n nieuwe lader gekregen en laadt daar iedere dag 2x mijn accu mee op. Zit geen ventilator in maar wordt slechts handwarm. Volgens de papieren weegt ie 900 gram.

Ik heb overigens ook een extra lader erbij besteld voor op mijn werk (nog niet binnen).
Ik heb de lader hier besteld: http://www.pro-cycling-go...artikel50b65e37a68f5.html

Vreemd trouwens dat de lader _alleen_ in Duitsland te verkrijgen is...
Bedankt voor je reactie.

Ik heb even zitten zoeken. De oude lader heeft EAN code 4047024953581
De nieuw Classic Plus lader EAN code 4053846354192

Een nl shop die de nieuw lader verkoopt inmiddels ook gevonden: http://www.fiets-onderdel...tion=ViewProductViaPortal

Behalve het formaat zijn de verschillen volgens mij niet interessant. Of klopt dat niet? Jij hebt nu toch beide versies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 21:12:
[...]

Ik heb er een filmpje van gemaakt met mijn mobieltje:
Het gaat mis even nadat je naar standje 5 gaat. Blijf je in standje 4 dan is er niets aan de hand. Correct? Heeft dus wel te maken met leveren van groot vermogen. Wat ik zelf zou willen weten is wat de spanning van de accu precies doet. Als je een multi-meter aan kunt sluiten, direct aan de polen van de accu (dun snoertje tussen de aansluitingen van accu aan fiets klemmen en daar multi-meter aan vast, gewoon andere eind van de draadjes met tape even aan de pennen van de multi-meter hangen). En dan dus tijdens het rijden het Voltage van de accu in de gaten kunt houden. Dan zou dat volgens mij wel interessante info opleveren. Kun je zien of de Accu vlak voor uitschakeling tegen het drempel-Voltage aan zit.

Maar vooralsnog is het natuurlijk vooral aan FMH om met een analyse te komen. Zij zijn de pro's ;)

^Rook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
dirkjesdirk schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 21:26:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Ik heb even zitten zoeken. De oude lader heeft EAN code 4047024953581
De nieuw Classic Plus lader EAN code 4053846354192

Een nl shop die de nieuw lader verkoopt inmiddels ook gevonden: http://www.fiets-onderdel...tion=ViewProductViaPortal

Behalve het formaat zijn de verschillen volgens mij niet interessant. Of klopt dat niet? Jij hebt nu toch beide versies?
De EAN code kan ik niet vinden op de lader. Ik heb nu twee nieuwe laders (gistermiddag binnen gekomen).

De nieuwe lader kan 36 volt 4A leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op woensdag 04 september 2013 @ 00:00:
[...]

Het gaat mis even nadat je naar standje 5 gaat. Blijf je in standje 4 dan is er niets aan de hand. Correct? Heeft dus wel te maken met leveren van groot vermogen. Wat ik zelf zou willen weten is wat de spanning van de accu precies doet. Als je een multi-meter aan kunt sluiten, direct aan de polen van de accu (dun snoertje tussen de aansluitingen van accu aan fiets klemmen en daar multi-meter aan vast, gewoon andere eind van de draadjes met tape even aan de pennen van de multi-meter hangen). En dan dus tijdens het rijden het Voltage van de accu in de gaten kunt houden. Dan zou dat volgens mij wel interessante info opleveren. Kun je zien of de Accu vlak voor uitschakeling tegen het drempel-Voltage aan zit.

Maar vooralsnog is het natuurlijk vooral aan FMH om met een analyse te komen. Zij zijn de pro's ;)

^Rook
Het gaat inderdaad mis nadat ik naar standje 5 ga. Maar dat is dus niet de hoofdreden, als je goed oplet zie je dat bij het aanzetten de display nog 3 bolletjes aan energie weergeeft. Wanneer het systeem wordt ingeschakeld begin je altijd in de laagste stand.

Als ik de ondersteuning dus hoger zet moet de motor meer kracht leveren, en als dan het 3e bolletje uitgaat is het over met de pret.

Zou inderdaad interessant zijn die methode die je omschrijft maar ik wacht eerst even de reactie van FMH af. Vanmorgen met een volle accu zonder problemen op de zaak gekomen op de middelste stand, zolang het dus niet al te hard waait kom ik niet in de problemen maar moet natuurlijk wel op korte termijn worden opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als FMH niets doet zou je zo'n bedrijfje kunnen opzoeken die cellen in accu's kunnen vervangen. Het zal een stuk goedkoper zijn de slechte cellen te vervangen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Marzman schreef op woensdag 04 september 2013 @ 08:48:
Als FMH niets doet zou je zo'n bedrijfje kunnen opzoeken die cellen in accu's kunnen vervangen. Het zal een stuk goedkoper zijn de slechte cellen te vervangen.
Dat zal vast wel een interessant topic worden ter zijner tijd :P

Iemand ervaring met reviseren van accu's? Ik heb een paar gezien die de huidige accucellen kan vervangen met lifepo4 zelfs? Moet je dan niet een andere lader en zo hebben? Hoe zit het met veiligheid, etc?
Waren accu;s van sparta e.d. niet dusdanig dat ze niet eens standaard uitwisselbaar zijn? Hoe zit het dan met een vervangende of gereviseerde accu?

[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 04-09-2013 09:04 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
kmf schreef op woensdag 04 september 2013 @ 09:02:
[...]
Dat zal vast wel een interessant topic worden ter zijner tijd :P

Iemand ervaring met reviseren van accu's? Ik heb een paar gezien die de huidige accucellen kan vervangen met lifepo4 zelfs?
Mijn oude sparta pharos, tweedehands gekocht, kwam met een 'gereviseerde accu' (janaccu).
Moet je dan niet een andere lader en zo hebben? Hoe zit het met veiligheid, etc?
Als je een ander type gaat gebruiken wel.
Waren accu;s van sparta e.d. niet dusdanig dat ze niet eens standaard uitwisselbaar zijn? Hoe zit het dan met een vervangende of gereviseerde accu?
Als je die in het frame bedoeld, dat is wellicht lastiger ook vanwege de elektronica die je aan een pc moet hangen etc. Ik weet niet of er meer merken of types zijn die zo een of andere beveiliging hebben.
Bij mijn pharos zit de ni-cd accu gewoon in een plastic behuizing die in de houder onder het zadel gaat. Je kan die behuizing openschroeven/klikken en er andere cellen in plaatsen. Ik heb dat wel eens getest met 6s lipo's die de zelfde spanning hebben en dat gaat prima. Die lipo's moet ik dan wel aan de lader met balancer hangen en ze opgeladen laten staan is slecht voor de levenduur. Life zou beter zijn maar die ni-cd voldoet wel nog voor korte afstanden; meestal niet meer dan een 5km retour (met leasebak niet zo gemotiveerd om ver te fietsen ;) ).

[ Voor 4% gewijzigd door bite op 04-09-2013 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik heb de Sparta Emotion C1. Ergens online (...) heb ik gelezen dat de accu's niet standaard uitwisselbaar zijn en je bij de dealer iets moet laten doen.

(...) Het is raar, maar over elektrische fietsen (en fietsen in het algemeen) zijn eigenlijk HEEL weinig gedetailleerde info te vinden online. Een berichtje hier en daar van een review of reactie op een review. Maar modelspecifieke info is niet makkelijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
kmf schreef op woensdag 04 september 2013 @ 11:44:
Ik heb de Sparta Emotion C1. Ergens online (...) heb ik gelezen dat de accu's niet standaard uitwisselbaar zijn en je bij de dealer iets moet laten doen.

(...) Het is raar, maar over elektrische fietsen (en fietsen in het algemeen) zijn eigenlijk HEEL weinig gedetailleerde info te vinden online. Een berichtje hier en daar van een review of reactie op een review. Maar modelspecifieke info is niet makkelijk te vinden.
Om die reden is het ook des te beter dat er met Bosch een standaard is. In het verleden had elk merk wel zijn eigen systeem, na een aantal jaren gaat dat systeem uit de collectie en zit je met de gebakken peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
kmf schreef op woensdag 04 september 2013 @ 11:44:
standaard zinnetje bij alle elektronica van alle merken zo'n beetje.... maar het zou waar kunnen zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Opperpanter2 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 12:01:
[...]

standaard zinnetje bij alle elektronica van alle merken zo'n beetje.... maar het zou waar kunnen zijn natuurlijk.
Dat komt omdat er in de accu elektronica zit die de controller van je fiets informatie geeft.

Je kan de accu in principe prima open maken en de individuele cellen vervangen door hetzelfde type.
Maar je kan niet de hele accu vervangen door een nieuwe.

Zelfs al vervang je de accu door eentje uit een identieke fiets, dan zal het vaak nog niet werken. Om diefstal tegen te gaan programmeert de fabrikant namelijk vaak een serienummer in de accu. Als het serienummer van de accu niet op de "allow" lijst staat van de controler weigert deze dienst.
De dealer krijgt een stukje software en een kabeltje waarmee je accu's toe kan voegen aan de lijst. Bijvoorbeeld als je een nieuwe koopt, of als je 2 dezelfde fietsen hebt en accu's wilt uitwisselen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
RocketKoen schreef op woensdag 04 september 2013 @ 12:28:
[...]

Dat komt omdat er in de accu elektronica zit die de controller van je fiets informatie geeft.

Je kan de accu in principe prima open maken en de individuele cellen vervangen door hetzelfde type.
Maar je kan niet de hele accu vervangen door een nieuwe.

Zelfs al vervang je de accu door eentje uit een identieke fiets, dan zal het vaak nog niet werken. Om diefstal tegen te gaan programmeert de fabrikant namelijk vaak een serienummer in de accu. Als het serienummer van de accu niet op de "allow" lijst staat van de controler weigert deze dienst.
De dealer krijgt een stukje software en een kabeltje waarmee je accu's toe kan voegen aan de lijst. Bijvoorbeeld als je een nieuwe koopt, of als je 2 dezelfde fietsen hebt en accu's wilt uitwisselen.
Mijn "oude" Qwic fiets had een accu met drie polen, +, - en ?
Dat kan toch geen databus zijn oid om de accu te verifieren?

Dat diefstal argument vind ik maar onzin, mi is het meer om de eigen produkten te promoten en geen 3th party produkten toe te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
kortom: zelfbouwkit :-D

of naast je accu (+bms/lader uiteraard) ook je controller vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
wmeester schreef op woensdag 04 september 2013 @ 13:40:
[...]

Mijn "oude" Qwic fiets had een accu met drie polen, +, - en ?
Dat kan toch geen databus zijn oid om de accu te verifieren?

Dat diefstal argument vind ik maar onzin, mi is het meer om de eigen produkten te promoten en geen 3th party produkten toe te laten.
De kabel van mijn controller naar mijn motor is ook 3 polig. Ik neem aan dat dit 3f/AC is, met het frame als ground.
Maar een data signaal zou ook kunnen. Alhoewel je dat prima over de powerline kan moduleren.

Daarnaast zijn accu's echt iets waar 99,99% van de gebruikers niet genoeg verstand van heeft om te weten of de 3rd party accu die ze kopen veilig werkt op hun fiets. Fabrikanten willen heel graag voorkomen dat er berichten over ontploffende accu's in de krant komen. Kijk maar eens wat zoiets doet bij mobieltjes, fyra's of dreamliners.

[ Voor 30% gewijzigd door RocketKoen op 04-09-2013 16:22 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:17:
[...]

De kabel van mijn controller naar mijn motor is ook 3 polig. Ik neem aan dat dit 3f/AC is, met het frame als ground.
Drie polen van Controller naar Motor is omdat het een Brushless DC Motor is, toch? Alle Brushless Motors die ik ken hebben drie draden. Volgens mij heeft het iets te maken met dat de Controller moet weten in welke positie de motor zich bevindt bij een borstelloze motor...? Het fijne weet ik er niet van.

3-Polig van Accu naar Controller zegt me niets. Mijn fietsje heeft maar twee polen aan de Accu. Mischien werken dergelijke accu's met een externe BMS in de Controller en niet in de Accu? Noem maar wat...

^Rook

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2013 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

kmf schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 18:44:
[...]

Even een schoon shirt aan op je werk en klaar. Maar sowieso vraag ik me af of je in die 10 minuten die de 'reis' per reguliere fiets kost uberhaupt aan zweten toekomt :+
;) en je hoeft jezelf uiteraard niet te verdedigen, ik verbaas me soms erover hoe mensen voor hele korte afstanden bepaalde vervoersmiddelen kiezen maargoed, het is al een heel stuk beter dan met de auto. :)
[...]

10km is een afstand die inderdaad een beetje op de grens ligt, daar zou een electrische fiets een uitkomst kunnen bieden als je écht niet wilt zweten. Al kan je met gewoon wat rustiger aan fietsen ook gewoon zweetvrij aankomen. Tijdswinst zul je niet halen op die afstand met een ondersteunde fiets.
En ja er zijn voordelen aan een electrische fiets maar ook veel nadelen. Zie hierboven het stuk over slechte (en hele dure) accu's die na een tijdje vervangen moeten worden, ze zijn zwaarder dan reguliere fietsen, stukken duurder in aanschaf etc. Ik zou het niet overhebben voor die afstand.

[ Voor 44% gewijzigd door Metro2002 op 04-09-2013 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Metro2002 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 18:44:
10km is een afstand die inderdaad een beetje op de grens ligt, daar zou een electrische fiets een uitkomst kunnen bieden als je écht niet wilt zweten. Al kan je met gewoon wat rustiger aan fietsen ook gewoon zweetvrij aankomen. Tijdswinst zul je niet halen op die afstand met een ondersteunde fiets.
op 10km enkele reis kun je toch 45min extra vrije tijd winnen per dag, als je alternatief is om rustig aan te fietsen.

Plus dat je na een zware dag misschien zo moe bent dat je geen zin meer hebt om te fietsen, en dus veel vaker de auto pakt.

Met de ondersteuning kun je lekker relaxed, maar toch snel, thuis komen. Of als je je in het zweet wilt werken de ondersteuning laag/uit zetten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

RocketKoen schreef op woensdag 04 september 2013 @ 18:53:
[...]

op 10km enkele reis kun je toch 45min extra vrije tijd winnen per dag, als je alternatief is om rustig aan te fietsen.
Ik zie niet hoe je op een uur fietsen in totaal 45 minuten kan winnen
Plus dat je na een zware dag misschien zo moe bent dat je geen zin meer hebt om te fietsen, en dus veel vaker de auto pakt.
Ik kan niet voor iedereen spreken en staat verder ook los van e-bike of geen e-bike maar als ik een rotdag of zware dag op kantoor heb gehad dan wil ik liever NIET met de auto. Sta je daar met je sago kop in de file jezelf op te vreten. Dan trap ik liever even de dag weg en maak ik mijn hoofd leeg zodat ik fysiek moe maar geestelijk fris weer thuiskom.

Dat is ook even een knop die om gezet moet worden bij veel mensen die de switch van auto naar fiets maken maar na vrij korte tijd wil je niet eens meer in dat blik stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Metro2002 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 19:06:

Ik kan niet voor iedereen spreken en staat verder ook los van e-bike of geen e-bike maar als ik een rotdag of zware dag op kantoor heb gehad dan wil ik liever NIET met de auto. Sta je daar met je sago kop in de file jezelf op te vreten. Dan trap ik liever even de dag weg en maak ik mijn hoofd leeg zodat ik fysiek moe maar geestelijk fris weer thuiskom.

Dat is ook even een knop die om gezet moet worden bij veel mensen die de switch van auto naar fiets maken maar na vrij korte tijd wil je niet eens meer in dat blik stappen.
Hier kan ik mezelf ook volledig in vinden, ok, ik verricht heel wat minder fysieke arbeid als jou waarschijnlijk omdat ik een pedelec gebruik maar het is alsnog heel fijn om na een drukke dag werken lekker op de fiets te stappen en lekker door het weiland fietsen en je hoofd leeg kunt maken.

Morgen moet ik weer met de auto naar de zaak vanwege een afspraak, bleh! En het kost nog benzine ook :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Metro2002 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 19:06:
[...]

Ik zie niet hoe je op een uur fietsen in totaal 45 minuten kan winnen
Haal jij met rustig relaxed fietsen een gemiddelde snelheid van 20km/u op je gewone fiets?

TheS4ndm4n#1919

• Opperpanter2
Ik wil http://nutech.nl/gadgets/...ktrische-bus-oplaadt.html ondersteuning op mijn fietspad :)

• dirkjesdirk
RocketKoen schreef op woensdag 04 september 2013 @ 21:30:
[...]

Haal jij met rustig relaxed fietsen een gemiddelde snelheid van 20km/u op je gewone fiets?
Never niet als je niet wilt zweten.
Ik vind een pedelec voor 10 km enkele reis helemaal niet gek. Je kunt gewoon je je nette kleren rustig paar je werk peddelen.

Hoewel mijn afstand (35 km) niet te vergelijken is, is hét voordeel dat je kunt afwisselen. Gisteren de ondersteuning eerst uitgezet en mezelf 15 km lang helemaal leeg gefietst. 2 helft van de rit vervolgens ondersteuning aan en de rit meer relaxed uitrijden.

Valt mij trouwens op dat op de ECO stand van de Bosch prima hoge snelheden zijn te fietsen, terwijl het accu verbruik dan echt enorm veel minder is. Ok, je moet zelf ook flink mee trappen, maar ik kan dan wel zonder bijladen en met gemiddeld 30 km per uur heen en weer (ca 70 km dus).

[ Voor 3% gewijzigd door dirkjesdirk op 05-09-2013 12:13 ]

• wmeester
dirkjesdirk schreef op donderdag 05 september 2013 @ 12:12:
[...]

Hoewel mijn afstand (35 km) niet te vergelijken is, is hét voordeel dat je kunt afwisselen. Gisteren de ondersteuning eerst uitgezet en mezelf 15 km lang helemaal leeg gefietst. 2 helft van de rit vervolgens ondersteuning aan en de rit meer relaxed uitrijden.

Valt mij trouwens op dat op de ECO stand van de Bosch prima hoge snelheden zijn te fietsen, terwijl het accu verbruik dan echt enorm veel minder is. Ok, je moet zelf ook flink mee trappen, maar ik kan dan wel zonder bijladen en met gemiddeld 30 km per uur heen en weer (ca 70 km dus).
Hier ongeveer hetzelfde: 's ochtends is het nog fris (12 graden) en met slechts een t-shirt aan eerst op de tour - stand even flink trappen totdat je warm bent, dan op de sport stand de rest.

Op de terugweg is het 25 graden buiten -> gelijk op de sport stand rustig naar huis peddelen.

De Eco - stand bewaar ik wel voor als het vriest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _koen
Dummyvraag : wettelijk krijg je ondersteuning tot 25km/u, maar ik lees hier mensen die makkelijk "tot 30 per uur bijtrappen". Ik zag die ondersteuning als "na 25 km/u valt alles uit", maar krijg je dan toch nog een duwtje als je 30 km/u trapt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
_koen schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 09:18:
Dummyvraag : wettelijk krijg je ondersteuning tot 25km/u, maar ik lees hier mensen die makkelijk "tot 30 per uur bijtrappen". Ik zag die ondersteuning als "na 25 km/u valt alles uit", maar krijg je dan toch nog een duwtje als je 30 km/u trapt ?
Die mensen die tot 30 bijtrappen hebben waarschijnlijk een goede conditie en een lichtere fiets qua gewicht.
Mijn fiets ondersteunt tot ongeveer 26 km/u, als ik harder ga doet de motor niks meer.

En er zijn hier ook wat Tweakers die een snellere versie hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
_koen schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 09:18:
Over het algemeen stopt de ondersteuning ergens tussen de 25 en 30km/u.
Harder fietsen kan, maar dan moet je het zelf doen. Je hebt dan nog wel het voordeel dat als je moet afremmen voor verkeer, de motor je weer helpt om naar de 25 te komen.
Er zijn op mijn dagelijkse route niet veel plaatsen waar ik uberhaubt 30 kan fietsen. In de stad overal verkeerslichten. Op die fietsroute buiten de stad veel langzamere fietsers waar je even achter moet zitten tot je ze veilig in kan halen. Vaak is het wegdek ook niet zo geweldig. En sinds ik begin dit jaar mn pootje brak omdat ik onderuit ging, neem ik mn bochten ook wat langzamer.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 00:48
Afbeeldingslocatie: http://static.webshopapp.com/shops/003882/files/001271768/qwic-urban-heren.jpg

Ik heb mijn Qwic Urban inmiddels al anderhalf jaar en gebruik hem dagelijks voor het ritje huis station. Heen en terug is dat zo'n 10 km. Heenreis heb ik eigenlijk altijd de ondersteuning op z'n max aan staan, omdat ik vaak te laat van huis ga. Met zo'n 10 minuten ben ik dan op het station. Ideaal. Op het station staat de fiets in een kluis. Deze kluis heb ik ook eerst besteld, voordat ik de fiets kocht. Daarvoor ging ik op een oude opoe fiets (een echte origineel oude Gazelle) zonder ondersteuning heen en weer.

Sinds de e-bike in de schuur staat pak ik deze veel vaker dan de auto. Ook ritjes naar m'n ouders (20 km heen en terug) doe ik nu op de fiets, evenals ritjes naar de winkel. Zo'n kratje voorop is dan ook echt een uitkomst. Het nadeel ervan is wel dat de accu sneller leeg is als het kratje goed vol en zwaar is omdat de motor ook in het voorwiel zit.

Ik heb juist voor deze fiets gekozen omdat het een vlotte en mooie fiets is. Het merk Qwic heeft een ander type fiets welke als beste getest was, mede daarom heb ik voor dit merk gekozen en het was toen de enigste met een elektrische transportfiets. Ik ben ook wel erg blij met mijn Brooks zadel. Ik zweer bij die dingen, want ze zitten heerlijk. En de dichte kettingkast was voor mij ook een pre: weinig onderhoud en geen vieze broek.

Inmiddels heb ik in die anderhalf jaar tijd al 3500 km op deze Qwic Urban gefietst.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mooie fiets, kluisje is wel een vereiste dan helaas inderdaad. Als ik in redelijke tijd op mijn werk kon komen met het openbaar vervoer zou ik het ook best zo willen doen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Laatst online: 13:46
RocketKoen schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 09:54:
[...]

Over het algemeen stopt de ondersteuning ergens tussen de 25 en 30km/u.
Harder fietsen kan, maar dan moet je het zelf doen. Je hebt dan nog wel het voordeel dat als je moet afremmen voor verkeer, de motor je weer helpt om naar de 25 te komen.
Er zijn op mijn dagelijkse route niet veel plaatsen waar ik uberhaubt 30 kan fietsen. In de stad overal verkeerslichten. Op die fietsroute buiten de stad veel langzamere fietsers waar je even achter moet zitten tot je ze veilig in kan halen. Vaak is het wegdek ook niet zo geweldig. En sinds ik begin dit jaar mn pootje brak omdat ik onderuit ging, neem ik mn bochten ook wat langzamer.
Op mijn Trek ebike stopt de ondersteuning precies bij 25km/u maar omdat je dan al veel snelheid hebt kun je redelijk eenvoudig een stukje harder fietsen dan 25km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit moet 'em gaan worden:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/1r3d5t.jpg

Schaf de set aan zonder accu en lader.

Set wordt verkocht als 36V 500Watt variant en als 48V 1000W variant. Beide maken echter gebruik van dezelfde componenten (alleen de batterij-indicator in de Throttle verschilt). Navraag leert dat de set ook met 24V te voeden is. Het is dus een veelzijdige set waarmee ik gaandeweg kan opklimmen naar meer 'geweld'.

Er zit een 24-48V 30A Controller bij die met behulp van een (te dure) USB-kabel aan de PC gehangen kan worden. Vervolgens kunnen diverse instellingen worden aangepast, waaronder maximum vermogen... Set wordt verder geleverd inclusief bespaakte 28" velg met 1000W motor, duim-gas, cruise-control button en rem-hendels. Pedelec Sensor en Programmeer-Kabel zijn optioneel. Totaal met laatst genoemden erbij voor E311 plus verzendkosten binnen NL.

^Rook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 16:08:

[afbeelding]

Set wordt verkocht als 36V 500Watt variant en als 48V 1000W variant. Beide maken echter gebruik van dezelfde componenten (alleen de batterij-indicator in de Throttle verschilt). Navraag leert dat de set ook met 24V te voeden is. Het is dus een veelzijdige set waarmee ik gaandeweg kan opklimmen naar meer 'geweld'.

Er zit een 24-48V 30A Controller bij die met behulp van een (te dure) USB-kabel aan de PC gehangen kan worden. Vervolgens kunnen diverse instellingen worden aangepast, waaronder maximum vermogen... Set wordt verder geleverd inclusief bespaakte 28" velg met 1000W motor, duim-gas, cruise-control button en rem-hendels. Pedelec Sensor en Programmeer-Kabel zijn optioneel. Totaal met laatst genoemden erbij voor E311 plus verzendkosten binnen NL.

^Rook
Welke accu ga je gebruiken? Ga je bestellen bij goldenmotor rechtstreeks, of bij devi-motion?
Volgens mij hebben deze motoren geen echte vrijloop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Accu zal ik je vertellen als ik het heb uitgeprobeerd, hahaha... :F Bestel bij Devi, vanwege support en service achteraf.

Vrijloop-vraag kan ik (nog) niet beantwoorden. Zou voor mij geen afknapper zijn, zal de fiets alleen met ondersteuning gebruiken. Ben nu wel benieuwd geworden, good question. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 16:08:

[afbeelding]

^Rook
Heb je ook het stukje gelezen op hun website dat je met deze set niet op de openbare weg mag in Nederland (en de rest van de EU)?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 16:46:
[...]

Heb je ook het stukje gelezen op hun website dat je met deze set niet op de openbare weg mag in Nederland (en de rest van de EU)?
Yep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De motor in deze set heeft inderdaad géén vrijloop:

http://www.goldenmotor.ca/FAQ/questions.php?questionid=4

De set biedt Regenerative Braking. Dit wil zeggen dat je de accu met de motor kunt opladen als je remt. Hiervoor moet de motor dus juist niet vrij lopen. Nu is dit Regen Braking in de praktijk niet veel meer dan een stoer verhaal dat je kunt vertellen. Men spreekt over 1% verschil in actie-radius bij een volledige accu-lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Moet je accu niet leegraken :)

Ik zou hem zelf niet kopen, ziet er mooi uit en leuke specs, maar met zo'n grote zwarte motor ben je ook de eerste die tegen de lamp loopt op het moment dat er op gecontroleerd gaat worden (denk aan die fietstaxies in Amsterdam, die zijn ook van de weg gehaald)

[ Voor 76% gewijzigd door Marzman op 06-09-2013 17:14 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Da's een ding dat zeker is! That would kill me for sure... Waarschijnlijk wordt het zoiets als bij een luchtballon. Ik heb een team volg-auto's nodig. Daar gaat het milieu-voordeel...

De kans dat de fiets mij meer gaat kosten aan de lange arm der wet dan de auto dat tot nu toe gedaan heeft... Is ernstig klein. Het is een bewust genomen gok, net als met de brommertjes vroeger ;) Daarbij rijd ik nooit in de stad maar alleen in dorpjes en polders.

Jullie merken wel hoe lang ik er van zal kunnen genieten...hahaha

Ga er natuurlijk alleen maar mee op eigen terrein rijden.

^Rook

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2013 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 17:07:
De set biedt Regenerative Braking. Dit wil zeggen dat je de accu met de motor kunt opladen als je remt. Hiervoor moet de motor dus juist niet vrij lopen. Nu is dit Regen Braking in de praktijk niet veel meer dan een stoer verhaal dat je kunt vertellen. Men spreekt over 1% verschil in actie-radius bij een volledige accu-lading.
Het regenerative braking werkt ook nog s alleen als je remt op de motor. Dus dat levert pad echt iets op als heuvel af gaat o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Probleem met mijn accu lijkt opeens verdwenen :?
Echt vaag... Vandaag op de terugweg bewust de accu aardig belast zodat ik zeker wist dat hij op een bepaald moment 2 bolletjes zou geven. Toen ik bijna thuis was gaf hij in een bocht dus gewoon 2 bolletjes en viel niet uit.

Fijn zou je zeggen maar nou weet ik dus wel dat dit probleem alsnog op kan treden wanneer ik het niet verwacht. Morgen maar weer even verder fietsen en kijken of het alsnog gebeurt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opperpanter2 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 18:54:
[...]

Het regenerative braking werkt ook nog s alleen als je remt op de motor. Dus dat levert pad echt iets op als heuvel af gaat o.i.d.
Heuveltje af zou het rendement van het Regen Braking inderdaad wel kunnen verhogen. De set werkt zo dat zodra je een rem-hendel beroert, het Regen Braking wordt geactiveerd. Rem-hendel piepklein stukje indrukken en dan wordt de motor een dynamo.
Vlassie1980 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 19:28:
Fijn zou je zeggen maar nou weet ik dus wel dat dit probleem alsnog op kan treden wanneer ik het niet verwacht. Morgen maar weer even verder fietsen en kijken of het alsnog gebeurt....
Heb je al antwoord van FMH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ja ik heb contact met ze gehad en ze wilden nog een aantal specifieke dingen weten over het uitvallen.
Maar als hij niet meer uitvalt is het lastig om dat aan te blijven kaarten.

Heb er eigenlijk wel de balen van, heb liever dat het gewoon een structureel probleem is zodat het makkelijk te tackelen valt dan dat er zoiets vaags gebeurt. Nu ga je je afvragen waarom het nu wel goed gaat en afgelopen maandag en dinsdag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is inderdaad erg lastig om een dergelijk probleem te tackelen, als het niet altijd te reproduceren is :'( Was er veel temperatuur-verschil tussen gisteren en de eerdere dagen dat het wel mis ging? Een Lithium-accu is wel gevoelig voor temperatuur. Bij warmer weer heeft het ding misschien net dat ietsje meer prik, zodat het dan wel goed gaat. Maar het blijft een guessing game hoor, erg vervelend.

Heb je FMH gevraagd onder welke omstandigheden/in welke situaties het systeem kan uitschakelen als beveiliging? Zitten er fail-saves op de controller? Ben benieuwd of men het zelf in de accu of in de controller zoekt... Ze hebben het filmpje gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Vanmiddag nog een proefritje gedaan en toen ging het weer fout. Dus nu filmpje en foto's van de batterijweergave gemaild en dan maar afwachten wat de reactie is.

Volgens FMH zou het of met de display te maken hebben of met de accu, de controller in de bagagedrager geeft slechts de signalen door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-08-2018
Weet iemand of je het nieuwe Nyon display van bosch ook op het model intuvia 2013 kan plaatsen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Vlassie1980 schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 17:23:
Vanmiddag nog een proefritje gedaan en toen ging het weer fout. Dus nu filmpje en foto's van de batterijweergave gemaild en dan maar afwachten wat de reactie is.

Volgens FMH zou het of met de display te maken hebben of met de accu, de controller in de bagagedrager geeft slechts de signalen door.
Waarschijnlijk een accu probleem.

Als de nominale klemspanning te ver in zakt schakeld de controler of display zich uit (bij lipo accu's kan de lipo cut off zich ook in de accu bevinden). Bij oude fietsen met een 24volts (NiMH of lood accu) systeem was dit doorgaans rond 18volt. Een 9 cels lipo systeem (36volt) zal waarschijnlijk bij 27 volt uitschakelen (3volt per cel). Als de accu een XLR laadaansluiting heeft is dat meestal heel makkelijk na te meten. (behalve als er een diode voor zit zoals bij de oude sparta ion's met accu in het frame).

[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 08-09-2013 13:09 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op zondag 08 september 2013 @ 13:04:
[...]
Een 9 cels lipo systeem (36volt) zal waarschijnlijk bij 27 volt uitschakelen (3volt per cel).
Zelf heb ik geleerd over Li-Po's: Rekenen met 3,7V per Cel, te laden tot 4,2V en te ontladen tot 3,2V per Cel. Zou het ook een 10S kunnen zijn in de fiets van Vlassie? Of zeg ik dan iets geks? En is 3 Volt per Cel als afslag-spanning niet erg laag?

@Vlassie:

Tijd voor de Multi-Meter...?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2013 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Verwijderd schreef op zondag 08 september 2013 @ 17:04:
[...]

Zelf heb ik geleerd over Li-Po's: Rekenen met 3,7V per Cel, te laden tot 4,2V en te ontladen tot 3,2V per Cel. Zou het ook een 10S kunnen zijn in de fiets van Vlassie? Of zeg ik dan iets geks? En is 3 Volt per Cel als afslag-spanning niet erg laag?
3V is inderdaad een redelijk lage ondergrens, maar een kortdurdende dip op 3V klemspanning tijdens piek belasting is heel wat anders als een cel diep ontladen tot een onbelaste spanning van 3V

Ik vermoed dat het 9S is. Als het 10S is zouden de dips waarop ie uitschakeld wel erg laag zijn. Volledig geladen zonder load meten LIPO accu packs van Sachner 39+ volt. En 2/3e leeg accu pack dipt al tegen de 30volt. Als ze onder de 27-28 volt dippen valt de fiets uit. Die accupacks worden verkocht als zijnde 36V, 9Ah pakketjes.

[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 08-09-2013 17:30 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Volgens fmh is het een 10s5p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Goede kans dat 1 van de cellen stuk is. Dat gebeurt nog wel eens bij li-ion accu's.
Dan dropt je totale spanning ineens met 3-4 Volt.
Zeker als de elektronica dat niet opvangt moet je de kapotte cell vervangen voordat je accu weer fatsoenlijk werkt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op zondag 08 september 2013 @ 17:26:
[...]

maar een kortdurdende dip op 3V klemspanning tijdens piek belasting is heel wat anders als een cel diep ontladen tot een onbelaste spanning van 3V
Makes sense, thanks 8)
RocketKoen schreef op zondag 08 september 2013 @ 18:15:

Goede kans dat 1 van de cellen stuk is. Dat gebeurt nog wel eens bij li-ion accu's.
Met maar liefst 50 cellen is de kans natuurlijk behoorlijk dat er eentje slecht is na een jaar intensief gebruik. Ook bij Li-Po niet heel onwaarschijnlijk, lijkt mij...? Zeker aangezien het echt optreedt bij piek-belasting en als de accu al rond de helft van zijn lading zit. Het zou bij de klachten goed passen.

Hoop dat men bij FMH daadkrachtig is en de accu gaat onderzoeken en repareren danwel vervangen. Een jaar is te kort voor de beloftes die men maakt....

^Rook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Je krijgt niet voor niks beperkte garantie op accu's. Hopelijk is het gewoon te repareren ipv dat ze zeggen dat je maar een nieuwe accu van €400 moet kopen

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op zondag 08 september 2013 @ 19:50:
Je krijgt niet voor niks beperkte garantie op accu's. Hopelijk is het gewoon te repareren ipv dat ze zeggen dat je maar een nieuwe accu van €400 moet kopen
Het is inderdaad te hopen dat ze coulant zijn of dat het voor een klein bedrag is op te lossen. Ik heb namelijk bewust voor deze set gekozen en niet voor bijvoorbeeld www.e-bikekit.nl omdat de accu meer ladingen aan zou moeten kunnen en hun slogan is ook "Niet de goedkoopste maar wel de beste".

Lekker zuur dat hij nu 3 maanden buiten garantie de geest geeft :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Vlassie1980 op 09-09-2013 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op maandag 09 september 2013 @ 11:47:
[...]

Het is inderdaad te hopen dat ze coulant zijn of dat het voor een klein bedrag is op te lossen. Ik heb namelijk bewust voor deze set gekozen en niet voor bijvoorbeeld www.e-bikekit.nl omdat de accu meer ladingen aan zou moeten kunnen en hun slogan is ook "Niet de goedkoopste maar wel de beste".

Lekker zuur dat hij nu 3 maanden buiten garantie de geest geeft :'(
Als ze adverteren met een accu die "3 tot 5 jaar" mee gaat, dan maakt het ook niet uit of je nog garantie had als hij na 15 maanden stuk is. Dan moeten ze nog steeds een deel van de kosten vergoeden.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1 ... 10 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.