Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.124 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 13:42

racoon

mooowwww

Weet er iemand waar ik in de regio Apeldoorn\Zwolle een dealer kan vinden die mijn fiets kan ombouwen, via Google kon ik zo niks vinden.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19
racoon schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 09:38:
Weet er iemand waar ik in de regio Apeldoorn\Zwolle een dealer kan vinden die mijn fiets kan ombouwen, via Google kon ik zo niks vinden.
Ik denk dat je gewoon even naar diverse fietsenmakers in jouw buurt moet bellen met de vraag of ze voor jou je fiets willen ombouwen.

De ene vind het geen probleem om te doen terwijl de andere fietsenmaker heel stellig is en alleen maar eigen elektrische fietsen wil verkopen. Ik werd raar aangekeken toen ik met de Gazelle van mijn vrouw aan kwam waarbij het stuurslot helemaal muurvast zat en het wiel een kwartslag was gedraaid, het is een Batavus dealer dus gelijk in de verdediging schieten. Uiteindelijk wel opgelost maar gelijk de laatste keer dat we met de Gazelle van mijn vrouw naar die dealer gaan.

Fietsenwinkels bij mij in de buurt deden er dus moeilijk over, maar als je gewoon een kleine rijwielhandel zonder enige vorm van arrogantie hebt dan doen ze het vast wel voor je.

Ik heb de set van FMH motor en heb hem gelijk bij het bestellen om laten bouwen door hun zelf. Het schijnt niet al te moeilijk te zijn maar ik wou de zekerheid hebben dat het goed werd gedaan vanwege het hoge aantal km's dat ik maak.

[ Voor 15% gewijzigd door Vlassie1980 op 06-08-2013 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 20:29
wmeester schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 16:04:
Van het weekend een nieuwe fiets gekocht: Victoria Monaco.
Deze fiets ondersteund tot 45 km/u.

Vandaag eerste ritje gemaakt; had ik veel eerder moeten doen. Voorheen reed ik op een dames-model Qwic Trend 3 en ergerde me aan de volt-meter ipv BMS en het slappe frame.
De Victoria is een heren uitvoeren, veel stijfer en als een vorst zit ik nu op de weg.

Ik had ook nog even de Riese und Muller geprobeert, maar die fietst te zwaar (met NuVinci naaf)

Helemaal om nu naar een derailleur versnelling, schijfremmen en supersnelle fiets.

Vanochtend met 48 minuten 28 km gefietst (dat is dus inclusief dwars door Utrecht)
Ik zal vanavond even een plaatje uploaden.
Bedankt voor het delen van je ervaringen. Ben benieuwd naar je ervaringen mbt de actieradius als je 30+ km/u fietst. Ik neem aan dan je de 400Wh accu hebt?

Je opmerking over het zwaar fietsen van de RM begrijp ik niet zo goed. Het is een feit van algemene bekendheid dat de naafvernelling een wat lager rendement heeft dan een derailleur. Vandaar mijn vraag over de accu. Maar 'zwaar fietsen' kan ik zo niet plaatsen. Bedoel je zonder ondersteuning?

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Ik ga zeker een setje kopen,maar zijn ze er ook met zwarte accu en zwarte bagagedrager,past beter bij mijn fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
racoon schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 15:55:
Ik ga zeker een setje kopen,maar zijn ze er ook met zwarte accu en zwarte bagagedrager,past beter bij mijn fiets.
http://www.ombouwsetelektrischefiets.nl/webshop/

Let wel: Is aardig wat duurder dan de set die je eerder gaf en er zit ook geen snelheidsmeter op het bedieningspaneel. ( http://www.power-bike.nl/ )

Ik heb de set van FMH motor ook, is wel aardig rumoerig in stand 4 en 5 en ik weet niet hoe dat met andere sets is. Ze leveren wel standaard een zeer goede accu die tot 1500 laadcyclussen aan zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
JAHRASTAFARI schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 16:15:
Mooie fiets, maar ik blijf toch huiverig voor de beperkingen als helm en verzekering.
imo ook terecht..
http://www.rijksoverheid....jn-de-verkeersregels.html
Regels fiets met trapondersteuning tot 25 km/h

Een elektrische fiets (e-bike) met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur geldt volgens de Wegenverkeerswet als een normale fiets. Dat wil zeggen dat rijbewijs, kenteken, verzekering of helm niet nodig zijn.
Regels fiets met trapondersteuning tot 45 km/h

Stopt de trapondersteuning niet na 25 kilometer per uur? Dan is de fiets volgens de wet een snorfiets of bromfiets. Welke van de twee hangt af van de zogenaamde typegoedkeuring door de RDW. U kunt dit navragen bij de fabrikant van de fiets of bij de RDW .

Om hierop te rijden moet u een brommerrijbewijs, een verzekering en een kenteken hebben. Een helm is alleen verplicht voor bromfietsers.
In feite ben je toch gewoon niet verzekerd met een standaard aansprakelijkheidsverzekering indien de ondersteuning zonder mee te trappen of boven de 25km/u nog werkt (het zal ook allemaal wel zijn uitgesloten in de polisvoorwaarden net als voor snorfietsen/brommers die sneller kunnen rijden dan de Nederlandse constructiesnelheid).
Een mogelijk gevolg van onverzekerd rondreiden is natuurlijk dat je zelf voor de kosten van letsel/schade kan opdraaien. Een boete is meestal te overzien maar rij je onverzekerd iemand aan dan is het een ander verhaal en draai je zelf voor de kosten op.

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 06-08-2013 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
bite schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 17:46:
[...]

imo ook terecht..
http://www.rijksoverheid....jn-de-verkeersregels.html

[...]

In feite ben je toch gewoon niet verzekerd met een standaard aansprakelijkheidsverzekering indien de ondersteuning zonder mee te trappen of boven de 25km/u nog werkt (het zal ook allemaal wel zijn uitgesloten in de polisvoorwaarden net als voor snorfietsen/brommers die sneller kunnen rijden dan de Nederlandse constructiesnelheid).
Een mogelijk gevolg van onverzekerd rondreiden is natuurlijk dat je zelf voor de kosten van letsel/schade kan opdraaien. Een boete is meestal te overzien maar rij je onverzekerd iemand aan dan is het een ander verhaal en draai je zelf voor de kosten op.
Een fietser hoeft geen WA verzekering omdat hij niet aansprakelijk is voor schade of letsel, zolang dat niet opzettelijk is veroorzaakt. (opzettelijk veroorzaken van een ongeval wordt ook door een WA verzekering niet gedekt).

Maar bij een 45km/u e-bike ben je dus wel aansprakelijk. En flink de lul mocht je in een ongeluk komen.
Mocht je met die fiets tegen een voetganger of andere fietser rijden dan werkt die vorige wet juist in je nadeel. Ook al was het hun schuld, jij bent aansprakelijk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 18:52:
[...]
Een fietser hoeft geen WA verzekering omdat hij niet aansprakelijk is voor schade of letsel, zolang dat niet opzettelijk is veroorzaakt. (opzettelijk veroorzaken van een ongeval wordt ook door een WA verzekering niet gedekt).

Maar bij een 45km/u e-bike ben je dus wel aansprakelijk. En flink de lul mocht je in een ongeluk komen.
Mocht je met die fiets tegen een voetganger of andere fietser rijden dan werkt die vorige wet juist in je nadeel. Ook al was het hun schuld, jij bent aansprakelijk.
Hier zit inderdaad wel een kern van waarheid, je moet natuurlijk zelf weten of je je fiets verzekerd of niet. Maar mocht het fout gaan en ze komen erachter dat het geen standaard e-bike is dan heb je wel een probleem. Volgens mij ben je als fietshandelaar ook verplicht om je klanten daarop te wijzen.

Toch is de manier van verzekeren nogal vaag, bij 12GObiking vertelden ze me dat je de Green Mover E45 wel kon verzekeren maar de Kalkhoff Endeauvour niet. Waarom verkoop je die fiets dan 8)7
Ik weet overigens niet of het klopt wat hij zei.

Het is ook jammer dat zo'n kentekenplaat lelijk op je fiets staat. Maar goed, een ongeluk zit in een klein hoekje en ik denk altijd dat dit soort dingen juist mij weer overkomen, ondanks dat mijn woon-werkverkeer route uit kaarsrechte fietspaden bestaat die zeer overzichtelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een kentekenplaat kost je hooguit een boete. Dat risico kun je nog wel nemen. Onverzekerd rondrijden is inderdaad minder slim.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Marzman schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 23:15:
Een kentekenplaat kost je hooguit een boete. Dat risico kun je nog wel nemen. Onverzekerd rondrijden is inderdaad minder slim.
Voor een boete zou ik ook zeker niet bang zijn. Er rijden voorlopig niet genoeg van die dingen rond dat de politie er aandacht aan gaat besteden.
Dat kan natuurlijk in 1 klap veranderen als er een keer een ernstig ongeluk gebeurt met een snelle e-bike. Net als afgelopen maand toen een wielrenner een bejaarde doodreed.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
RocketKoen schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 23:31:
(...) toen een wielrenner een bejaarde doodreed overleed door op de verkeerde weghelft tegen een wielrenner te botsen.
There, IFTFY.

En dat lijkt kinderachtig, maar zodra er meer snelle elektrische fietsen gaan komen, gaat er eenzelfde ongegronde aversie tegen elektrofietsers ontstaan als tegen wielrenners of snelle motorrijders.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

25 km per uur valt nogal mee. Het is vooral voor bejaarden een problematische snelheid. Brommers hebben altijd met 45 km per uur (en sneller) over het fietspad gereden, het is pas de laatste jaren dat ze meer naar de weg moeten uitwijken.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Lijkt me sowieso een redelijk nutteloze discussie zonder harde statistieken over het absolute risico hier.

Historisch gezien zijn fiets-fiets en fiets-voetgangerongelukken veruit de minst dodelijke, maar ook veruit de meest voorkomende.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

mux schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 09:30:
Lijkt me sowieso een redelijk nutteloze discussie zonder harde statistieken over het absolute risico hier.

Historisch gezien zijn fiets-fiets en fiets-voetgangerongelukken veruit de minst dodelijke, maar ook veruit de meest voorkomende.
Met 40 km per uur kun je iemand aardig de vernieling in helpen. Kosten voor rehabilitatie en het niet kunnen werken lopen dan flink op. De kans lijkt me redelijk klein als je zelf goed op let en geen grote risico's neemt, maar die kans wil ik helemaal niet lopen. Daar denken veel mensen zo over en daarom hebben verzekeringen bestaansrecht.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
dreamscape schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 09:11:
[...]

There, IFTFY.

En dat lijkt kinderachtig, maar zodra er meer snelle elektrische fietsen gaan komen, gaat er eenzelfde ongegronde aversie tegen elektrofietsers ontstaan als tegen wielrenners of snelle motorrijders.
Maar als die wielrenner op een 45km/u fiets had gezeten dan was hij nog steeds aansprakelijk. ipv de wettelijke bescherming van gewone fietsers en voetgangers in het verkeer.

Ik weet uit ervaring dat sommige mensen echt achterlijk zijn in het verkeer.
Bij kinderen begrijp ik het nog wel, maar hier zijn het vaak volwassenen waar ik voor in de rem moet omdat ze spookrijden, door rood gaan of plotseling uitwijken zonder eerst te kijken.
2 weken geleden nog een voetganger aangereden. Die stond netjes te wachten op de stoep, keek links en rechts. En dan als ik op een paar meter afstand ben steekt ze over. Dit keer is het afgelopen met een paar schrammetjes en €50 schade, maar ik wil niet weten wat er was gebeurd als ik 45 ging.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

vandaag de rat ombouwset 002 besteld,ben benieuwd hoe het bevalt, en vooral hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mux schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 09:30:

Historisch gezien waren auto-voetgangerongelukken ook de minst dodelijke. Maar dat was in 1890.
Je kunt niets zeggen over ongevallen met voertuigen en snelheden die anders zijn dan de historische gegevens. Je kunt er grif van uitgaan dat ongevallen ernstiger worden als fietsen zich meer en meer met 40 km/h gaan voortbewegen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
De meeste ongelukken (per kilometer) waren een aantal jaar terug tussen brommers en fietsers.
Dit vanwege het grote snelheidsverschil en weinig uitwijk mogelijkheden op een fietspad.
Sinds de brommers in de stad op de rijbaan moeten ipv op het fietspad is dat veel minder geworden. Tegenover een hele kleine toename in het aantal auto-brommer ongelukken.

Benieuwd hoe dit gaat als fietsen straks steeds harder gaan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik denk dat het grootste deel van de aanrijdingen met fietsen in de bebouwde kom gebeurt omdat daar simpelweg meer fietsers zijn.

Mijn woon-werkverkeer route is alleen maar langgerekt fietspad, ik heb ook nooit echt hachelijke situaties meegemaakt. Behalve scholieren die met z'n 3en naast elkaar fietsen en je niet horen omdat ze muziek op hebben staan, maar dat is gewoon een kwestie van erop anticiperen en alleen inhalen als het kan.

Wat wel een gevaar zou kunnen zijn is het inschatten van de snelheid van een tegemoetkomende fietser met een s-pedelec. Je denkt dan dat die niet zo hard gaat terwijl het toch 40 km/u kan zijn. Als ik in de verte een scooter aan zie komen dan wacht ik meestal ook even met inhalen, maar voor hetzelfde geld is het een snorscooter en dan kan je dus bijvoorbeeld wel inhalen.

Maar goed, ik denk dat je sowieso binnen de bebouwde kom niet te hard moet gaan omdat mensen dat simpelweg niet verwachten van een normaal uitziende fiets. Op fietspaden buiten de bebouwde kom verwacht ik er eerlijk gezegd weinig problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Het gevaarlijkste gedrag van fietsers vind ik nog altijd het kloten met hun telefoon tijdens het fietsen.
Gebeurt mij iets te vaak dat ik iemand (met een flink hogere snelheid) in wil halen, en dat ze ineens naar links schieten omdat ze het stuur loslaten zodat ze hun telefoon uit hun broek kunnen pakken.
Je moet natuurlijk wel meteen reageren op whatsapp, of skippen naar een ander nummer. Dat kan niet even wachten.
En dat mag op de fiets ook gewoon nog steeds, terwijl je er in de auto of op een bromfiets €200 voor mag afrekenen.

offtopic:
* RocketKoen heeft daar zelf een pebble voor

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 14:32:
Het gevaarlijkste gedrag van fietsers vind ik nog altijd het kloten met hun telefoon tijdens het fietsen.
Gebeurt mij iets te vaak dat ik iemand (met een flink hogere snelheid) in wil halen, en dat ze ineens naar links schieten omdat ze het stuur loslaten zodat ze hun telefoon uit hun broek kunnen pakken.
Je moet natuurlijk wel meteen reageren op whatsapp, of skippen naar een ander nummer. Dat kan niet even wachten.
En dat mag op de fiets ook gewoon nog steeds, terwijl je er in de auto of op een bromfiets €200 voor mag afrekenen.

offtopic:
* RocketKoen heeft daar zelf een pebble voor
Daar maak ik me ook wel eens schuldig aan, maar dan kijk ik altijd wel even achterom om zeker te weten dat er niks aan komt dat me in kan halen O-)
Soms wel handig om met mijn mobiel bijvoorbeeld buienalert te checken.

Leuk dingetje die Pebble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 15:47
dirkjesdirk schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 14:31:
[...]

Bedankt voor het delen van je ervaringen. Ben benieuwd naar je ervaringen mbt de actieradius als je 30+ km/u fietst. Ik neem aan dan je de 400Wh accu hebt?

Je opmerking over het zwaar fietsen van de RM begrijp ik niet zo goed. Het is een feit van algemene bekendheid dat de naafvernelling een wat lager rendement heeft dan een derailleur. Vandaar mijn vraag over de accu. Maar 'zwaar fietsen' kan ik zo niet plaatsen. Bedoel je zonder ondersteuning?
1 x 28 km gefietst, geen wind, gemiddeld 37 km en bijna alles op turbo had ik nog 10 km over
1 x 28 km gefietst flink wind tegen, gemiddeld 32 km p/u, alles op turbo en 8 km over.
1 x 28 km gefietst, iets wind achter, op sport, gemiddeld 35 km/u, nog 15 km over

De snelheid van 45 km, waar iedereen hier erg bang voor is :), haal ik bijna nooit. Kruisnelheid is zo'n beetje 35-38 km per uur.

De RM trapte zwaarder in vergelijking met de Victoria, ik merkte dat ook pas nadat ik op beide fietsen een rondje had gefietst.
Geen foto's nog (had ik wel toegezegd) maar nog niet aan toe gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
wmeester schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 16:46:
[...]

1 x 28 km gefietst, geen wind, gemiddeld 37 km en bijna alles op turbo had ik nog 10 km over
1 x 28 km gefietst flink wind tegen, gemiddeld 32 km p/u, alles op turbo en 8 km over.
1 x 28 km gefietst, iets wind achter, op sport, gemiddeld 35 km/u, nog 15 km over

De snelheid van 45 km, waar iedereen hier erg bang voor is :), haal ik bijna nooit. Kruisnelheid is zo'n beetje 35-38 km per uur.

De RM trapte zwaarder in vergelijking met de Victoria, ik merkte dat ook pas nadat ik op beide fietsen een rondje had gefietst.
Hij is dus wel begrensd op 45, maar door het vermogen van de motor haal je dat in de praktijk niet.
edit: Ik zie dat je fiets ook begrensd is qua ondersteuning. Dat hij dus maximaal 2,5x je trapkracht levert.

[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 08-08-2013 16:51 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
RocketKoen schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 16:48:
[...]
Hij is dus wel begrensd op 45, maar door het vermogen van de motor haal je dat in de praktijk niet.
Idd, om af en toe een sprintje te trekken is het erg leuk, maar je moet bijzonder veel toeren met je beentjes maken om die 45km te halen, dat is niet ontspannen + 45 km is erg hard op je fietsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
wmeester schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 16:51:
[...]

Idd, om af en toe een sprintje te trekken is het erg leuk, maar je moet bijzonder veel toeren met je beentjes maken om die 45km te halen, dat is niet ontspannen + 45 km is erg hard op je fietsje.
Mag nog wel een zwaardere versnelling op dan? ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
RocketKoen schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 16:52:
[...]

Mag nog wel een zwaardere versnelling op dan? ;)
Ja, alleen is het achterste tandwieltje nu al klein. Dat krijg je mi alleen maar voorelkaar door het voor-tandwiel te verkleinen. -> zie de nieuwe motoren van Bosch in 2013.
Bij weinig toeren heeft de Bosch motor ook minder kracht, in de hoogste versnelling is het moeilijker naar de topsnelheid te komen (het sprintje van 25 km/h -> 45 km/u) dan in de een na hoogste versnelling. Als je eenmaal op snelheid bent -> schakelen naar hoogste versnelling en draaien maar met de benen.

[ Voor 30% gewijzigd door wmeester op 08-08-2013 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
wmeester schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 16:53:
[...]

Ja, alleen is het achterste tandwieltje nu al klein. Dat krijg je mi alleen maar voorelkaar door het voor-tandwiel te verkleinen. -> zie de nieuwe motoren van Bosch in 2013.
Bij weinig toeren heeft de Bosch motor ook minder kracht, in de hoogste versnelling is het moeilijker naar de topsnelheid te komen (het sprintje van 25 km/h -> 45 km/u) dan in de een na hoogste versnelling. Als je eenmaal op snelheid bent -> schakelen naar hoogste versnelling en draaien maar met de benen.
Dat is wel een heel verschil met mijn voorwielmotor ja.
Ik laat mn fiets gewoon in de hoogste versnelling staan. Zodra ik weer ga fietsen trekt de motor me toch naar de 25km/u. Pas daarna hoef ik zelf moeite te doen om sneller te gaan.

Moest laatst mn ketting en tandwielen vervangen (fiets waar de motor is opgezet is al 16 jaar oud). Ik ben van 21 versnellingen overgestapt naar 7. Ipv de 3 bladen die er zaten alleen het grootste blad vervangen.
Alles was versleten en deed het al een tijdje niet meer. Anders had een nieuwe stuurschakelaar, voorderailleur en 2 extra bladen me €50-100 extra gekost.
En met motor in je wiel gebruik je toch alleen de zwaarste versnelling nog :P De overige gebruik ik voor korte ritjes waar ik de accu thuis laat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Inmiddels de eerste 400 km gefietst.

Van het weekend een klein ongelukje gehad: ik had een fietstas op de fiets met een lange schouderband eraan. Die schoudeband kwam tussen de achtertandwielen, en dus ook tussen de ketting. Dat is dan een voordeel van een derailleur versnelling: ketting beetje los en peuteren maar. De schouderband is in vlokjes er tussenuit gekomen & schouderband zat ook tussen tandwielen en frame in, nou is de fiets uitgerust met een snel-sluiting en kon dus het wiel iets los maken om ook daar de resten schouderband er tussenuit te peuteren.
Resultaat: erg vieze handen, schouderband weg en gelukkig geen verdere schade.
Ik heb ook in het donker gefietst op enkele onverlichte wegen en de koplamp bevalt prima. Geeft mooi breed licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het zo simpel? Werkt dit ook voor Bosch motor van 2013?
wielemans schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 20:33:
[...]

Maar het kan nog simpeler en goedkoper en dat is de magneet die aan de spaken zit te verwijderen of iets te verschuiven, 35 a 40 km zonder probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 14:52:

[...]
Als die hetzelfde systeem gebruikt.

Een bosch motor kan niet op de motor meten wat de snelheid is (immers weet hij niet hoeveel tanden en inch het achterwiel heeft).
Op het wiel kun je op een aantal manieren de snelheid meten:
1) Spaken tellen met een lichtsluis
2) Rotaties tellen door een magneet en een sensortje.
3) Wieltje op de band of velg.

1 is te saboteren door spaken weg te halen. Zou ik alleen niet doen... slecht voor je wiel.
2 is te saboteren als er meer dan 1 magneetje wordt gebruikt. Door 1 of meerdere magneetjes er af te halen. Of te verplaatsen zodat ze niet meer langs de sensor gaan.
3 is te saboteren door het wieltje groter te maken.

In alle gevallen is het te saboteren door een stukje elektronica die het signaal tussen de sensor en de motor onderschept en aanpast.

En in alle gevallen telt dat het, net als het opvoeren van een bromfiets, verboden is om nog langer op de openbare weg te komen met je fiets als je dat doet.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb pas een herenfiets met bosch motor besteld.
De verkoper raadde mij de versie met naafversnelling (Shimano nexus 8) aan.
Ik ben echter gewend om met derailleur te rijden.
De verkoper zei dat een derailleur sneller versleten is om dat er grote krachten van de motor op komen. Een derailleur zou ook duurder zijn om te herstellen.
Ik bestelde de naafversnellingsversie maar ik begin te twijfelen (Ik zou deze keuze nog wel kunnen wijzigen).

1) Iemand ervaring bij de keuze tussen derailleur of naafversnelling?

Ik las ook eerder ergens (weet niet meer waar) dat de bosch motor maximaal 50Nm levers bij een fiets met derailleur versnelling maar dat de bosch motor begrensd wordt op 40 Nm bij een fiets met naafversnelling.

2) Kan iemand dit bevestigen of tegenspreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Ik heb 5600 km gereden met de Shimano Nexus 7-speed en die gaf vooralsnog geen krimp. Ik heb sinds kort een derailleurversnelling en het is even wennen: schakelen gaat minder snel en je moet goed voelen/luisteren of de ketting op het blad zit. De derailleur versnelling loopt wel soepeler en heb meer versnellingen (10 ipv 7)
Volgens mij is de grootste slijtagefactor: zand in je ketting en als je je derailleurversnelling/ketting/tandwielen regelmatig schoonmaakt dat de slijtage meevalt.
Volgens de verkoper moest ik wel na 6000 km nieuwe ketting/achtertandwielen erop gaan zetten. Ik weet dat dus over ongeveer een jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 12:44

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:57:
De verkoper zei dat een derailleur sneller versleten is om dat er grote krachten van de motor op komen. Een derailleur zou ook duurder zijn om te herstellen.
Ik bestelde de naafversnellingsversie maar ik begin te twijfelen (Ik zou deze keuze nog wel kunnen wijzigen).
Het ligt er aan welke derailleur je het vergelijkt, ik denk dat het uiteindelijk niet veel uitmaakt.
Een Shimano Nexus 8 kost ongeveer 100 tot 150 euro, een wiel met derailleur kan goedkoper zijn (maar ook veel duurder) in aanschaf maar heeft meer onderhoud nodig, maar dat kan je makkelijker zelf doen dan met een naafversnelling. Een Nexus 8 zou niet veel onderhoud nodig moeten hebben maar bij als hij kapot gaat dan zal waarschijnlijk het hele binnenwerk worden vervangen, tenzij deze fietsenmaker toevallig een enorme lading aan reserveonderdelen heeft liggen.

Op de naafversnelling komen ook grotere krachten. De ketting blijft dan altijd op hetzelfde tandwiel dus dit tandwiel zal sneller slijten (maar is goedkoop te vervangen) terwijl bij een derailleur over tijd slijtage langzamer gaat omdat deze verdeeld wordt over de verschillende tandwielen.
Niet voor een electrische fiets, maar ik wil het hele jaar door fietsen en het afstellen en schoonmaken van derailleurs is niet mijn hobby. ik kies dus bij mijn volgende fiets voor een naafversnelling.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-08-2018
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 14:52:

[...]
Mijn fiets is een cube touring model 2013 gekocht in juni 2013 met bosch motor ik heb deze week nog gereden met de magneet iets op geschoven de snelheid is zeker 35 a 40 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans

Ik las ook eerder ergens (weet niet meer waar) dat de bosch motor maximaal 50Nm levers bij een fiets met derailleur versnelling maar dat de bosch motor begrensd wordt op 40 Nm bij een fiets met naafversnelling. (Klopt)

naaf versellingen kunnen minder krachten overbrengen dan derailleur versenlingen, dus klop het verhaal van de verkoper niet. derailleur versnellingen slijten wel sneller door vervuiling.
Ik zou gaan voor de derailleur, iets meer onderhoud maar kan de 50 Nm goed aan en rijd het lichts
Met mijn fiets rij ik in de stand tour 130 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik altijd op naaf versnellingen heb gereden in het goedkopere segment, maar daarmee heb ik de ervaring dat na een jaar of 3 (met max 1000km per jaar, eerder veel minder) het begon te rammelen. Dan kwam er onderhoud door de fm, maar echt goed zoals daarvoor werd het nooit meer. Dan moest er steeds in kortere intervallen opnieuw afgesteld worden en dan mocht de naaf weer vervangen worden. Meest voorkomende euvel was dat als je een beetje aanzette dat je door de versnelling heen trapte een hoop geratel en weinig voortgang. Een derailleur heeft wat meer liefde nodig, maar in het ergste geval vervang je een cassette en ketting en ben je met zo'n 50 euro weer op pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 22:34

Nox

Noxiuz

Ik las ook eerder ergens (weet niet meer waar) dat de bosch motor maximaal 50Nm levers bij een fiets met derailleur versnelling maar dat de bosch motor begrensd wordt op 40 Nm bij een fiets met naafversnelling.

Mijn stadsfiets heeft een nexus 8 en mijn mtb 3x9 deore SLX. Met mijn naaf doe ik vaak wel voorzichtig met klimmen hoeveel kracht ik erop zet. Op mijn MTB kan ik rustig lomp gaan stoempen bergopwaarts. Een nexus 8 is een goede naaf maar is minder efficient en kan inderdaad iets minder krachten aan, de tandwielen e.d. zijn allemaal wat kleiner dan een normale cassette.

Als je een goede naaf wilt, weinig onderhoud > nexus 8. Wil je een groter bereik, een iets efficienter systeem en lompe kracht kwijt > derailleur.

Echter, in de zomer kan je op een smering 500km doen, in de winter is het smeren geblazen met je ketting. Na iedere rit van zeg 50km moet je ketting smeren en even met een doekje erlangs. Afstellen hoeft niet, enkel als je wiel eruit is geweest even nalopen. Maar een derailleur heeft veel meer onderhoud nodig. Voor mijn MTB vind ik het ideaal vanwege het bereik en de krachten die het aan kan. Voor mijn stadsfiets wil ik gewoon alleen een druppeltje olie op de ketting doen en een paar weken trappen.

Verder slijten ketting en tandwielen op elkaar in, met goed onderhoud en degelijk spul is het mogelijk rond de acht tot tienduizend kilometer te doen. Maar dat houdt in dat zand vermeden moet worden en water waar mogelijk. Daarnaast moet je goed smeren en dat houdt voor de winter eigenlijk vet in, succes met het frituren van je ketting :7 . Persoonlijk wegen de voordelen van een derrie niet op tegen de nadelen en kies je voor een goede naaf. Ik vind hem persoonlijk erg goed en redelijk licht lopen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 14:29
wielemans schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 20:12:
[...]

Mijn fiets is een cube touring model 2013 gekocht in juni 2013 met bosch motor ik heb deze week nog gereden met de magneet iets op geschoven de snelheid is zeker 35 a 40 km/u.
Interessant! Dan heb je hem een stukje naar buiten verplaatst neem ik aan? Hoeveel ongeveer in centimeters? Kan ik bij mijn 2013 Garda ook eens proberen.
Gaf de snelheidsmeter in display nog wel werkelijke kilometers of hoe ging dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
marklinfan schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 08:52:
[...]

Interessant! Dan heb je hem een stukje naar buiten verplaatst neem ik aan? Hoeveel ongeveer in centimeters? Kan ik bij mijn 2013 Garda ook eens proberen.
Ik heb de magneet zover verplaatst dat deze de sensor niet meer regestreed, dan kan je dus veel harder dan 25/27 km/u, (ongeveer 35 a 40 km dit is een schatting)
nadeel is dat de snelheidsmeter op nul blijft staan, voor de rest werkt alles normaal in het display.
Hoe hard de fiets precies gaat moet ik nog een keer meten door een andere sneheids meter bij te plaatsen
of naast een brommer te fietsen die de snelheid dan kan meten.
Ik weet ook niet hoe ver ik met deze snelheid kan fietsen, moet ik ook nog eens uitproberen, normaal rij ik 130 km in stand tour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

wielemans schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 12:43:
[...]

Ik heb de magneet zover verplaatst dat deze de sensor niet meer regestreed, dan kan je dus veel harder dan 25/27 km/u, (ongeveer 35 a 40 km dit is een schatting)
nadeel is dat de snelheidsmeter op nul blijft staan, voor de rest werkt alles normaal in het display.
Hoe hard de fiets precies gaat moet ik nog een keer meten door een andere sneheids meter bij te plaatsen
Ik weet ook niet hoe ver ik met deze snelheid kan fietsen, moet ik ook nog eens uitproberen, normaal rij ik 130 km in stand tour.
130 KM is best behoorlijk, met welke accu is dat?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Marzman schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 12:51:
[...]

130 KM is best behoorlijk, met welke accu is dat?
Ik heb de 400 wh accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
wielemans schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 12:43:
[...]

Gewoon je telefoon gebruiken met runkeeper ofzo.
Kun je achteraf een grafiek bekijken van je snelheid op basis van je GPS signaal.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
RocketKoen schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:04:
[...]

Gewoon je telefoon gebruiken met runkeeper ofzo.
Kun je achteraf een grafiek bekijken van je snelheid op basis van je GPS signaal.
Ik heb maar een oud nokia telefoontje, ben al blij dat ik er mee kan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 22:34

Nox

Noxiuz

Apart tellertje erbij zetten op je voorwiel en klaar.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alle raad overwogen ben ik voor de Nexus gegaan. Iedereen bedankt voor jullie raad.
NoxiuZ schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 23:54:
[...]
Mijn stadsfiets heeft een nexus 8 en mijn mtb 3x9 deore SLX. Met mijn naaf doe ik vaak wel voorzichtig met klimmen hoeveel kracht ik erop zet. Op mijn MTB kan ik rustig lomp gaan stoempen bergopwaarts. Een nexus 8 is een goede naaf maar is minder efficient en kan inderdaad iets minder krachten aan, de tandwielen e.d. zijn allemaal wat kleiner dan een normale cassette.

Als je een goede naaf wilt, weinig onderhoud > nexus 8. Wil je een groter bereik, een iets efficienter systeem en lompe kracht kwijt > derailleur.

Echter, in de zomer kan je op een smering 500km doen, in de winter is het smeren geblazen met je ketting. Na iedere rit van zeg 50km moet je ketting smeren en even met een doekje erlangs. Afstellen hoeft niet, enkel als je wiel eruit is geweest even nalopen. Maar een derailleur heeft veel meer onderhoud nodig. Voor mijn MTB vind ik het ideaal vanwege het bereik en de krachten die het aan kan. Voor mijn stadsfiets wil ik gewoon alleen een druppeltje olie op de ketting doen en een paar weken trappen.

Verder slijten ketting en tandwielen op elkaar in, met goed onderhoud en degelijk spul is het mogelijk rond de acht tot tienduizend kilometer te doen. Maar dat houdt in dat zand vermeden moet worden en water waar mogelijk. Daarnaast moet je goed smeren en dat houdt voor de winter eigenlijk vet in, succes met het frituren van je ketting :7 . Persoonlijk wegen de voordelen van een derrie niet op tegen de nadelen en kies je voor een goede naaf. Ik vind hem persoonlijk erg goed en redelijk licht lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Laatst online: 16-08 20:29
wmeester schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 16:46:
[...]

Erg netjes. Op basis van deze gegevens zou ik zeggen dat jouw fiets inderdaad efficienter met z'n ernergie om gaat. Op Turbo stand en bij gemiddel 37 p/u is mijn accu echt wel na 20/25 km leeg. Gecorrigeerd naar een 400 Wh accu is dat maximaal 30 km.

Ik kan bevestigen dat 45 km p/u bijna nooit wordt gehaald. Op speed is een kruissnelheid van 35-38 per uur haalbaar, maar ik vind 32-34 per uur iets relaxter rijden. Meestal rij ik op tour. De 1e 5 km vaak op eco en de laatste 10 km op speed (als de energievoorraad het nog toelaat).

Overigens heb ik onlangs de 35 zonder ondersteunig gefietst. Uiteraard wel veel trager, maar het viel mij helemaal niet tegen. Het trapt zeker niet zwaar, maar misschien in direct vergelijk met een dirailleurfiets wel.

[ Voor 4% gewijzigd door dirkjesdirk op 16-08-2013 14:47 ]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
marklinfan schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 08:52:
[...]

Dat gaat niet werken. Ik vind het al raar dat het bij de cube touring 2013 model wel lukt.
Als de bosch 2013 systeem het magneetje niet meer registreert schakelt het systeem naar een default snelheid die veel lager zit dan de 25 km per uur. Ik schat zelfs onder de 20 km.

Dit kan ik ook bevestigen, aangezien ik het al bij mijn garda e-go heb geprobeerd. Vandaar dat ik nu de bosch booster heb. De bosch booster stuurt via een magneetje een signaal van bijv. 18 km naar het bosch systeem waardoor je volgens het systeem altijd 18km fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Figo112 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 20:13:
[...]

Dat gaat niet werken. Ik vind het al raar dat het bij de cube touring 2013 model wel lukt.
Als de bosch 2013 systeem het magneetje niet meer registreert schakelt het systeem naar een default snelheid die veel lager zit dan de 25 km per uur. Ik schat zelfs onder de 20 km.

Dit kan ik ook bevestigen, aangezien ik het al bij mijn garda e-go heb geprobeerd. Vandaar dat ik nu de bosch booster heb. De bosch booster stuurt via een magneetje een signaal van bijv. 18 km naar het bosch systeem waardoor je volgens het systeem altijd 18km fietst.
Dit begrijp ik niet, bij mij werkt het prima, ik kijg in het begin ook een fout melding in het display maar dan druk ik op de I knop en de fout melding is weg.
ik heb de snelheid nog niet echt gemeten maar het gaat zeker naar de 40Km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
^welke display heb je? een intuvia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Figo112 schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 21:40:
^welke display heb je? een intuvia?
Intuvia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
Welke heb je uiteindelijk gekozen (of ben ik te vroeg).
Ben benieuwd naar de ervaringen met power-bike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Hallo allen,

Heb het topic beetje doorgespit, interessant allemaal.
Wat ik nog mis is informatie over de type/merken motoren die de diverse aanbieders van ombouwkits leveren.
Het enige merk dat ik ben tegen gekomen is Bafang, wat synoniem lijkt te staan voor veel lawaaimakende motoren.
Op zich is een beetje lawaai niet erg, maar ik vind het wel een sport om een zo stil mogelijke motor te kopen.

Ik lees goede reacties over FMH qua kwaliteit/power/accu. Maar de motor maakt wel redelijk wat lawaai.
Zit er veel verschil tussen de geluidsproductie van motoren, of is het allemaal vergelijkbaar (in de prijsklassen van FMH)?

Ik lees her en der dat sommige mensen hun Bafang motor hebben vervangen door een v-mini motor van http://v-fiets.com/. Deze motor is iets minder krachtig (225W), maar schijnt heel stil te zijn.
Ook de V-TT motor van hun staat genoemd als direct drive en zou dus stiller moeten zijn.

Ook de sets van power-bike.com lijken met interessant.

rat-holland lijkt interessant, maar krijg toch een wat minder gevoel als ik de ervaringen her-en-der lees.
En hun el cheapo elektrische scooters op de site zie.

e-bike.nl motoren schijnen ook gewoon bafang motoren te zijn en dus relatief lawaaiig.

Wie heeft er ervaringen/tips qua geluidsproductie?

Accu's

Mijn tweede vraag is aangaande accu's. Ik begrijp de verschillende types en hoop een set te kopen met een LiFePo4 accu.

Zit er tussen de LiFePo4 accu's nog grote verschillen in kwaliteit, af zou dat mee moeten vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Alle motoren, op Bosch na, zijn Direct drive.
Die term betekent namelijk niets anders dan dat er geen overbrenging zit tussen de motor en de aangedreven as.

Bij wasmachines staat die term voor een stille machine, maar dat komt omdat 95% van de wasmachines een aandrijfband heeft ipv direct drive.

Waar het bij wasmachines een voordeel is, is het bij een fiets juist een nadeel. Direct drive betekent namelijk dat de motor in je wiel moet zitten, ver van het zwaartepunt van je fiets af.

Wat geluid betreft is er tussen de verschillende motoren eigenlijk weinig verschil.

Veel belangrijker is:
) Vermogen, capaciteit en duurzaamheid van de accu.
Li-ion is goedkoper en geeft wat meer vermogen. LiFePO4 gaat langer mee.

) Gewicht van de motor en accu, en hun locatie op de fiets.
Motor op de trapas, in het voor of het achterwiel. Dat maakt heel veel uit voor de rijeigenschappen. Ook de accu kun je beter in het midden van de fiets hebben ipv achterop.
LiFePO4 accu's zijn wat zwaarder meestal. En hoe nieuwe de motor, hoe lichter hij vaak is.

) Kwaliteit van de aansturing. Het ene merk is heel abrupt, een ander heel subtiel. En sommige zijn gewoon slecht, waar je ondersteuning onverwacht wegvalt.

) Bouwkwaliteit van het ombouwsetje of de fiets. Het moet toch een x aantal jaar mee gaan.

) Vermogen van de motor. Legaal heb je ze tot 250 Watt. Maar je kan ze ook vinden tot 450 Watt.
Imo is 250 Watt meer dan genoeg voor 99% van Nederland.
Voor een bakfiets of voor in de bergen is het niet genoeg. En in dit topic zitten ook een aantal snelheidsfreaks die toch 40 willen op hun fiets :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Op mijn Qwic zat ook een "lawaaiige"motor; dwz; als ie op stand "max" stond hoorde je hem bij het optrekken even. Daarna is het een zacht zoemend geluid waar je je niet snel aan zou storen.
Ik denk dat vrijwel alle motoren geluid maken maar het een verschil zit waar de motor zich bevind en hoe je hem belast; als de motor in het voorwiel zit dan rij je naar het geluid toe en zal je hem meer horen dan wanneer ie in het achterwiel/trapas zit.
Ik heb een jaar gereden met deze fiets en pas als je een luxere fiets koopt (met trapas motor) merk je pas hoe stil de trapas motor is. De vraag is of je hier veel geld aan uit wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Thanks alvast voor de info.

Is er bekend welke webshops welke motor leveren, of welke met de meest recente types werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik ben nu ook weer een fase verder met mijn onderzoek naar een inbouwset + inbouw. En na een paar belletjes naar de resellers blijkt dus weer dat het "niet zo eenvoudig is, blabla".

Voor de rat-holland krijg je geen wiel, dus moet je motor in je bestaande velg doen en spaken. Lekker.
Voor e-bike-kit krijg je een wiel, maar dan moet je fiets van/naar sHertogenbosch rijden of laten brengen.
FMH is over algemeen gewoon duurder. Zelfs qua inbouw beginnen ze 100 euro duurder vergelijken met rat en ebike.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
kmf schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 15:31:
Ik ben nu ook weer een fase verder met mijn onderzoek naar een inbouwset + inbouw. En na een paar belletjes naar de resellers blijkt dus weer dat het "niet zo eenvoudig is, blabla".

Voor de rat-holland krijg je geen wiel, dus moet je motor in je bestaande velg doen en spaken. Lekker.
Voor e-bike-kit krijg je een wiel, maar dan moet je fiets van/naar sHertogenbosch rijden of laten brengen.
FMH is over algemeen gewoon duurder. Zelfs qua inbouw beginnen ze 100 euro duurder vergelijken met rat en ebike.
uhm, zeker weten?
Ik heb een R-A-T setje, en daar zat gewoon een wiel bij hoor.
Alleen bij hun panasonic setjes zit standaard geen wiel. Maar die kun je als optie (€60) aanvinken.

Andere winkels bieden je vaak ook de optie om de motor in je bestaande wiel in te bouwen. Dat is vooral handig als je fiets geen standaard wielmaat heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door RocketKoen op 21-08-2013 15:39 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

RocketKoen schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 15:39:
[...]

uhm, zeker weten?
Ik heb een R-A-T setje, en daar zat gewoon een wiel bij hoor.
Alleen bij hun panasonic setjes zit standaard geen wiel. Maar die kun je als optie (€60) aanvinken.

Andere winkels bieden je vaak ook de optie om de motor in je bestaande wiel in te bouwen. Dat is vooral handig als je fiets geen standaard wielmaat heeft.
Dat is wat me door de telefoon door de dealer is verteld. Ik moet namelijk volgens hun ombouwkitselector dus zo'n panasonic setje kopen voor mijn fiets.
Ik ga nog wel een keer langsfietsen zodat ze een uiteindelijke offerte kunnen maken. Als ze de motor in m'n huidige velg kunnen inspaken vind ik het ook wel best. Heb namelijk wel mooie velgen :*)

In de buurt is ook een dealer/ombouwer van de v-fiets-set, dus daar ga ik ook even langs

Fase 2 dus: offertes vergelijken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
kmf schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 15:31:

Is er en specifieke reden waarom je http://www.power-bike.nl niet meeneemt als optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Opperpanter2 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 20:22:
[...]

Is er en specifieke reden waarom je http://www.power-bike.com niet meeneemt als optie?
Nooit van gehoord. En dan ook nog een 'under construction' website?

edit: ach, het is .nl
Maar dan blijft het antwoord: ik heb er nooit van gehoord of gelezen. En er zijn net te weinig info om ze serieus mee te nemen ("u kunt bij onze dealers laten inbouwen" en dan staat er niks over welke dealers ze hebben :| )

[ Voor 30% gewijzigd door kmf op 21-08-2013 21:25 ]

• wmeester
Anders de goldenmotor.com site al gevonden? Wel iets meer tweaker-spul.

Via http://www.devi-motion.com/ iets vriendelijkere verzendkosten.

[ Voor 33% gewijzigd door wmeester op 22-08-2013 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Morgen mijn fiets die omgebouwd is met een RAT-Holland set ophalen, waar dien ik op te letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
wmeester schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:21:
Anders de goldenmotor.com site al gevonden? Wel iets meer tweaker-spul.

Via http://www.devi-motion.com/ iets vriendelijkere verzendkosten.
interesting. iemand ervaring?
zowel met de producten zelf als met deze nederlandse "dealer"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
racoon schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 15:40:
Morgen mijn fiets die omgebouwd is met een RAT-Holland set ophalen, waar dien ik op te letten?
Kijk of alles nog goed werkt als je de verlichting aan hebt :+

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

RocketKoen schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:50:
[...]

Kijk of alles nog goed werkt als je de verlichting aan hebt :+
Was dat bij jou niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Weet iemand die een rat set heeft hoe de 6km\h functie werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Bij mij werkt 1 remsensor niet goed meer als de verlichting aan staat. Helaas al buiten de garantie.
racoon schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:51:
Weet iemand die een rat set heeft hoe de 6km\h functie werkt?
Mijne heeft die niet. Maar als het er op zit is het een knopje die je in kan drukken zodat je 6km/u gaat zonder dat je hoeft te trappen.
Het is bedoeld voor als je met je fiets aan de hand loopt en het is te zwaar voor je. Bijvoorbeeld de trap op bij een fietsenstalling of station, of als je oud en versleten bent.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

RocketKoen schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 13:56:
[...]

Bij mij werkt 1 remsensor niet goed meer als de verlichting aan staat. Helaas al buiten de garantie.

[...]

Mijne heeft die niet. Maar als het er op zit is het een knopje die je in kan drukken zodat je 6km/u gaat zonder dat je hoeft te trappen.
Het is bedoeld voor als je met je fiets aan de hand loopt en het is te zwaar voor je. Bijvoorbeeld de trap op bij een fietsenstalling of station, of als je oud en versleten bent.
Zit geen knopje op,maar volgens de website moet het er wel opzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
racoon schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:10:
[...]

Zit geen knopje op,maar volgens de website moet het er wel opzitten.
https://www.carbonelectri...com/king-meter-user-guide (let op, verlopen ssl cert)

De "DOWN" knop op je stuur ingedrukt houden.

Staan trouwens ook leuke dingen, zoals het aanpassen van de maximum snelheid O-)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Bedankt,net geprobeerd de doen knop ingedrukt te houden en werkt,vraag mij af of het veilig is om de snelheid aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
racoon schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:51:
Bedankt,net geprobeerd de doen knop ingedrukt te houden en werkt,vraag mij af of het veilig is om de snelheid aan te passen
Hij kan met die aanpassing tot 40km/u. Er zijn in dit topic een aantal mensen die iets vergelijkbaars hebben gedaan. Al heb ik het nog nergens zo makkelijk gezien als met dit setje.

Zelf zou ik het niet doen. Heb al 7 weken met mn pootje in het gips gezeten na een val met 20km/u. En met mijn ongeveerde fiets lijkt 40km/u me niet prettig.
Plus dat je fiets er officieel een bromfiets wordt en je dus een kenteken, verzekering, rijbewijs en helm zou moeten dragen. De pakkans is alleen vrijwel 0, en als het een probleem wordt is het zo weer ongedaan gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 24-08-2013 16:57 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

RocketKoen schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:56:
[...]

Hij kan met die aanpassing tot 40km/u. Er zijn in dit topic een aantal mensen die iets vergelijkbaars hebben gedaan. Al heb ik het nog nergens zo makkelijk gezien als met dit setje.

Zelf zou ik het niet doen. Heb al 7 weken met mn pootje in het gips gezeten na een val met 20km/u. En met mijn ongeveerde fiets lijkt 40km/u me niet prettig.
Plus dat je fiets er officieel een bromfiets wordt en je dus een kenteken, verzekering, rijbewijs en helm zou moeten dragen. De pakkans is alleen vrijwel 0, en als het een probleem wordt is het zo weer ongedaan gemaakt.
Dat aanpassen is erg simpel,maar werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 19:52
foutje ;)

[ Voor 97% gewijzigd door fazertje op 25-08-2013 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
fazertje schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 10:29:
Is er wat verandert in de regelgeving? ik kom ineens geen pedelec meer tegen op nl site's
Bemibike staan er geen meer op , die hadden er ongeveer 5 , bij Haibike, hebben ze de pedelec ook niet meer ??
Denk dat het meer een kwestie van nieuwe collectie is. Bij 12go hebben ze de Kalkhoff Endeauvour 2014 met nieuwe Bosch motor tot 45 per uur gewoon op de site staan.

Neem aan dat je met pedelec op 45 km/u modellen doelt? Dat zijn geen pedelecs maar S-pedelecs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Vandaag 70km gefietst en de accu is bijna leeg max snelheid heuvel af 43.3 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
racoon schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 15:40:
Vandaag 70km gefietst en de accu is bijna leeg max snelheid heuvel af 43.3 km
inwelke stand? Zelf meeduwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Opperpanter2 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 18:26:
[...]

inwelke stand? Zelf meeduwen?
Stand 9 en zelf rustig mee trappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met 40km/u doe je je naam wel meer eer aan ;)
RocketKoen schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:56:
[...]

Heb zelf jaren woon/werk gedaan op een racefiets. Deur tot deur kwam niet onder een gemiddelde van 30km/u op een afstand van 16km. Dit betekent dat je hele stukken tussen de 35 á 40km/u doet. Als je remmen en je reactievermogen goed zijn kan dat wel zonder al teveel risico. Ik denk dat het gevaar schuilt in mensen die niet fit genoeg zijn om zonder ondersteuning dat soort snelheden te halen. De begrenzing tot 25km/u vind ik wel reëel, aangezien dit een snelheid is die bijna iedereen zonder ondersteuning ook wel kan halen. Zelf zou ik wel de aanpassing doen, hoe stom misschien ook. Sneller = beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
racoon schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 18:40:
[...]

Stand 9 en zelf rustig mee trappen
Graag wat meer info,

bv. je zegt stand 9:en je bent 70 km ver gereden en de accu is bijna leeg.
hoe hard ga je in stand 9 ??
En wat zijn de snelheden in de andere 8 standen ongeveer ?
hoeveel amper uur is je accu ?

ik heb een fiets met maar 4 standen weet dus niet hoe jou systeem werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
wielemans schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 20:19:
[...]
Graag wat meer info,

Uitgaande van 9 standen, zal het denk ik deze set zijn (002): http://www.rat-holland.nl...%20Pro%20LCD%2036V/9Ah%22

Is 36V9Ah=324Wh. De rest zal van de info zal van Racoon zelf moeten komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

wielemans schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 20:19:
[...]

Graag wat meer info,

In stand 4 ga ik 22 km per uur zonder veel moeite,in stand 9 kan ik 27 km zonder al te veel moeite halen,de link hier boven is inderdaad de set die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Na lang onderzoek en met het gedachte dat mijn fiets toch ietwat complex is (de onderdelen zijn niet meer te koop) heb ik deze maar ingeruild en een Sparta Emotion C1 gehaald.

Het laten ombouwen van mijn fiets zal me minimaal 950 euro kosten. En voor 1000 euro kon ik de Sparta krijgen. Weliswaar veel minder capaciteit dan een ombouwset, en veel minder luxe dan mijn oude fiets. Maar ik krijg daar wel garantie voor in de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Ik ben opzoek naar dubbele sportieve fietstassen die geschikt zijn voor de elektrische fiets,iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Zijn dat andere tassen als voor een gewone fiets dan?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Wat ik begrepen heb wel,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
kmf schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 08:30:
Na lang onderzoek en met het gedachte dat mijn fiets toch ietwat complex is (de onderdelen zijn niet meer te koop) heb ik deze maar ingeruild en een Sparta Emotion C1 gehaald.

Het laten ombouwen van mijn fiets zal me minimaal 950 euro kosten. En voor 1000 euro kon ik de Sparta krijgen. Weliswaar veel minder capaciteit dan een ombouwset, en veel minder luxe dan mijn oude fiets. Maar ik krijg daar wel garantie voor in de plaats.
Op de ombouwset heb je ook gewoon garantie hoor.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elektrische fiets laten homologeren in Duitsland.

Ik heb een velo de ville met Bosch 2013 intuvia.

Ik las ergens dat je fiets in Duitsland kan laten homologeren tot 35 km/u. Het zou alsnog een "fiets"blijven. Ook als je deze in België zou gebruiken.
Specifiekere info vind ik nergens.
Voor mij zou het interessant zijn als het een "fiets" zou blijven ivm fiets vergoeding van het werk.

Ik heb het ook graag allemaal wettelijk OK.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 21:10:
Elektrische fiets laten homologeren in Duitsland.

Ik heb een velo de ville met Bosch 2013 intuvia.

Ik las ergens dat je fiets in Duitsland kan laten homologeren tot 35 km/u. Het zou alsnog een "fiets"blijven. Ook als je deze in België zou gebruiken.
Specifiekere info vind ik nergens.
Voor mij zou het interessant zijn als het een "fiets" zou blijven ivm fiets vergoeding van het werk.

Ik heb het ook graag allemaal wettelijk OK.

Iemand hier ervaring mee?
De EU wetgeving is nog steeds 25km/u, trapondersteuning, 250 Watt, remonderbreking.
Voldoe je daar niet aan, dan ben je een motorvoertuig voor de wet.
Ze zijn niet verboden, maar je moet wel aan allerlei eisen voldoen voordat je er de openbare weg mee op mag.

In Duitsland is dat precies hetzelfde. En ook al was het daar anders, het maakt niet uit in welk land je iets koopt, maar waar je het gebruikt.
Je kan hier ook geen 200 gaan rijden op de autosnelweg, omdat je auto in Duitsland gemaakt is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Marzman schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 17:50:
Zijn dat andere tassen als voor een gewone fiets dan?
elektrische tassen? De proefrit fiets van fhm heeft ook fietstassen, niks bijzonders aan volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Opperpanter2 schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 21:28:
[...]

elektrische tassen? De proefrit fiets van fhm heeft ook fietstassen, niks bijzonders aan volgens mij.
Ik neem aan dat ze gewoon een model hebben gekozen waarbij die fietstas niet in de weg zit van de accu.
En vervolgens €20 op de prijs gedaan en de naam veranderd :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik ben juist op zoek naar een fietstas welke de accu verbergt. Het is niet zo erg om de fietstas opzij te schuiven in de schuur. Een verborgen accu is wel wat minder diefstalgevoelig

[ Voor 17% gewijzigd door kmf op 27-08-2013 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

RocketKoen schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 19:42:
[...]

Op de ombouwset heb je ook gewoon garantie hoor.
Ik vraag me dan af wie er ervaring heeft met garantieclaims op zelf ingebouwde sets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 18:43
Ik zit met een dilemma: ik heb drie maanden geleden een Sparta B2 fiets gekocht met Bosch motor. Super fiets. Ik had aan het begin een slechte conditie en was te zwaar. Nu ben ik 3-4 keer per week flink gaan fietsen met de B2 (zo'n 2-3 uur per keer intensief fietsen in het zuid limburgse heuvelland, altijd met 25-28 km/h onderweg dus waar de ondersteuning al begint te dalen) en gaandeweg op een lagere stand (nu meestal op "tour"). Inmiddels ben ik 12kg afgevallen (ook geen frisdrank meer gedronken, maar eet verder normaal) en voel me top. Ik heb het gevoel dat ik ook op een gewone sportieve fiets verder kan.

Doordat ik mogelijk in geldnood dreig te geraken (ga bij mijn vrouw weg, huis probeer ik over te nemen, heel verhaal verder) ben ik nu aan het denken om toch de B2 te verkopen en een (cross)hybride te kopen van zo'n 800 euro nieuw of 2e hands, zeg maar een fiets zonder trapondersteuning met smallere banden en een lager gewicht. Verstandig, of zou zo'n (cross)hybride te oncomfortabel zijn qua zithouding en zadel? Wat zou de B2 (maat 65) nog opleveren met 5 jaar verzekering die erbij zit?

[ Voor 3% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 27-08-2013 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb een gewone hybride fiets met verstelbaar stuur (Gazelle Medeo). Het stuur staat vrijwel altijd in de laagste positie en dan is het redelijk vergelijkbaar met een MTB-positie. Alleen is het natuurlijk geen recht stuur maar wijzen de punten naar achter. Ik denk dat het niet zo'n probleem is.
Overigens: als het alleen is voor te sporten en af te vallen, waarom dan een elektrische fiets. Dat staat een beetje haaks op het doel.
Ik ben overigens ook al 14 kg afgevallen door meer te gaan fietsen en op mijn eten te letten. Dat is dan wel in Noord-Limburg (een stuk vlakker), maar ook 2-3 uur per dag (50-60 km).

Maar ik denk dat je er vooral eens mee moet fietsen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 18:43
Ja het klinkt raar gaan "sporten" met een elektrische fiets, maar het is me toch zo gelukt. Op mijn oude gewone fiets had ik er geen enkele lol in, en nu zie ik dat ik ook langere reisafstanden (bijv. 30km verderop bij iemand op bezoek gaan) met de fiets doe. Ik ga idd eens een proefrit maken op zo'n crosshybride, kijken hoe dat bevalt. Wat zou mijn B2 nog waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik zou die fiets gewoon houden, ik denk niet dat je geld bespaart door je fiets in te ruilen en straks heb je een paar keer tegenwind en verlies je de lol weer in het fietsen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als dit goed bevalt zou ik voorlopig lekker door blijven e-fietsen. Je zegt zelf al dat je geen lol had in een gewone fiets.
Ik heb ooit ook een sportievere fiets gekocht en dat fietst beter dan het oude drie versnellingen ding maar je moet nog steeds trappen en stukken van 30 km klinken niet aanlokkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
kmf schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 08:10:
[...]

Ik vraag me dan af wie er ervaring heeft met garantieclaims op zelf ingebouwde sets.
Ik.
Na 8 maanden begaf mijn setje van RAT het. Is onder garantie vervangen. De seal van het display was kapt gegaan, en daardoor was er water in gekomen.

Nadeel: Je moet wel de hele set (of iig de controller en display) uitbouwen en opsturen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rened80
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-08 11:47
Heeft iemand ervaring met de Batavus Lucca E-go® 2013?

Zo rond €1150 a 1200 verkrijgbaar. Ik vraag me dan altijd af waarop in moet leveren?
Een voordeel is natuurlijk de prijs, nadeel vind ik het niet afneembare display. Actie radius lijkt mij gemiddeld.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als de actieradius voldoende is voor je (ook in niet optimale omstandigheden) lijkt het me een prima fiets. Die duurdere hebben een dubbele actieradius dus ik denk dat het grootste kostenverschil in de accu zit.

[ Voor 32% gewijzigd door Marzman op 31-08-2013 14:26 ]

/▌

Pagina: 1 ... 9 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.