Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.095 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19
Figo112 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 10:16:
[...]

Zie: http://elektrischefiets-b...ikemotor-van-2012-is.html

Met de Bosch e-bike motor van 2012 is tuning eigenlijk niet meer mogelijk.
Bosch heeft het onmogelijk gemaakt om met de magneet truc, de fiets sneller te laten lopen.
Dit lukt alleen maar met de 2010 en 2011 motoren.
En met de nieuwe firmware update worden zelfs motoren uit 2010 onbruikbaar.
Dus moest er weer wat geëxperimenteerd worden.

Ik heb denk ik een oplossing gevonden,voor de tuning met de 2012 Bosch e-bike motor
Ik heb zelf een Bosch Booster gebouwd.
Daar voor heeft men de volgende Bouwdelen van Conrad nodig:

Een Batterij clip voor 9 Volt blok batterij
De Gloeilampen wisselknippering bouwpakket
Een Elektromagneet met 20 N
Universele behuizing G03B
En een kleine schakelaar.
Die blog is erg leuk om te lezen inderdaad. Bert is altijd bezig om die Bosch motor harder te laten rijden :+
Je zag op zijn blog ook de foto van de nieuwe Bosch motor, maar die heeft hij helaas moeten verwijderen. Zag er heel anders uit als de huidige Bosch motoren.

Wat een fietsweer vanmorgen, lekker in een t-shirt 25km naar de zaak kachelen. Heerlijk gewoon. Vanmiddag lekker windje in de rug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Bert is inderdaad goed bezig. Ik ga binnenkort die Boschbooster bouwen en testen. Is in iedergeval de goedkoopste oplossing waarbij je de fiets zelf niet hoeft aan te passen. Die sdx2 dongles zijn wel erg overpriced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dealers en testen daarvoor denk ik dat je het beste met ebike contact op kunt nemen, zie hun website http://www.ebike-kit.nl.

Over de accu, houd er rekening mee dat lipo en lifepo4 twee verschillende cellen zijn! Lipo zit vooral in goedkope accu's en e-bikes, lifopo4 heb ik zelf niet voor gekozen ivm grote formaat en gewicht. Ik heb van ebike-kit de NMC accu, daar ben ik tot op de dag van vandaag super tevreden over. Het lichte gewicht van de accu (2,4kg) is top en ook de capaciteit in de winter bleef erg stabiel.

Succes met je keuze!
wsmaal schreef op zondag 07 juli 2013 @ 23:36:
[...]

Enige jaren geleden heb ik voor mijn vrouw een Jan Janssen fiets (Hybridium) met de juiste maten laten samen stellen (customized). Door een vervelende aandoening heeft zij nu minder conditie en overweeg ik een ombouw set van eBike-Kit of FMH.

eBike-Kit heeft in tegenstelling tot (het duurdere) FMH geen dealer netwerk. FMH levert, volgens de website (Juli 2013), de LiPo accu. eBike-Kit standaard de Lithium-ion accu en optioneel de LifePo4 (36v /10Ah), meerprijs €75.

Beide claimen dat zij als beste getest zijn, maar de tests waaruit dat zou moeten blijken, heb ik niet kunnen vinden. Onafhankelijke tests kunnen bijdragen tot het maken van een keuze. Recente gebruikers ervaringen zijn meer dan welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Van batteryUniversity:

LiFePo4:
Afbeeldingslocatie: http://batteryuniversity.com/_img/content/li_5(1).jpg

NMC:
Afbeeldingslocatie: http://batteryuniversity.com/_img/content/li_6(1).jpg

LiPo:
Afbeeldingslocatie: http://batteryuniversity.com/_img/content/li_2(1).jpg

Ik zou voor de NMC accu gaan dus. Nieuwe technologie, lichter. Gaat misschien 1/3 korter mee dan LiFePO4, maar wel voor de helft van de prijs.
Tenminste. De cellen zijn even duur, maar LiFePO4 heeft een ingewikkeld management systeem nodig om de cellen in balans te houden en NMC niet.

[ Voor 14% gewijzigd door RocketKoen op 08-07-2013 13:25 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-09 15:36
Figo112 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 11:00:
Bert is inderdaad goed bezig. Ik ga binnenkort die Boschbooster bouwen en testen. Is in iedergeval de goedkoopste oplossing waarbij je de fiets zelf niet hoeft aan te passen. Die sdx2 dongles zijn wel erg overpriced.
Volgens mij was een redelijk geprijsde de BPX-Key,

http://bpx-key.com/

Via mail kun je in contact komen met de maker. 89 euro was het voor V3 toen ik in februari mail contact met hem had. Alleen ben ik toen eerst voor de magneten tuning gegaan aangezien daar de motor niet voor open hoeft. Mailadres Bunny-Power apenstaartje bpx-key.com

Via dit Duitse forum kan je er veel over te weten komen (en ook over andere tuning mogelijkheden).
http://www.elektrofahrrad...it-dem-bpx-key-t1147.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Hierbij een plaatje van de nieuwe Bosch motoren:
Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-AvuUUjtV4mM/UdyGcGuA4GI/AAAAAAAABOs/EciHVWGvAXI/s1600/Nieuwe+bosch+motor+2014-2.jpg

Uiteraard komen de plaatjes bij Bert vandaan :)
Zie verder http://elektrischefiets-bert.blogspot.nl/

Het enige dat er nog aan mist is een kettingzaag :P
Maar even serieus: Doe mij de zwarte maar 8)

Edit:

Vanmorgen de Spiked leenfiets in ontvangst mogen nemen, ik mag hem een week lenen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JFVf9WZAs5PXJiAvNXocAgch/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/icOCbs5kMEUQSUCQzzU70t2j/medium.jpg

In vergelijking met mijn omgebouwde Batavus is dit wel andere koek. De vering is een verademing, het is net of je met een Citroen BX over alle hobbels heen gaat zonder ook maar iets te voelen. Hoef ik met mijn eigen fiets dus echt niet te proberen. Ik heb vandaag zo rond de 55 km gefietst en de accu was redelijk leeg. Daarnaast had ik nog veel wind in de rug. Dus ik denk dat een actieradius van 50 km op de hoogste stand wel reeel is.

De motor is wel hoorbaar maar niet zo aanwezig als mijn voorwielmotor van FMH. Het is een wat rustiger gezoem maar dus wel degelijk hoorbaar.

Kreeg ook veel positieve reacties op mijn werk. Gave fiets vonden ze het. Enige nadeel is dat er geen bagagedrager op zit omdat ze geen leenfiets hadden met een bagagedrager. Ik moet dus met een rugzak naar mijjn werk kachelen maar dat is niet zo erg voor een week. Denk wel dat de Spiked met bagagedrager er een stuk minder stoer uit ziet.

De achterverlichting staat overigens altijd aan, ik zou het nog mooier vinden om aan beide kanten LED's te hebben maar dat is een optie die je erbij kunt nemen. De voorlamp heb ik net even aan gehad en die is echt fel te noemen.

Het is wel even wennen om de accu los te halen, er zit een etui omheen met het logo van Spiked en die is eigenlijk net wat te dik. Even rommelen / wennen dus.

Er zitten 5 versnellingen op, ik gebruik uitsluitend de zwaarste versnelling. Zelfs bij het stoplicht ben je in no time op snelheid. Morgen maar eens kijken hoe het is om in de ochtend tegen de wind in te fietsen 8)

[ Voor 86% gewijzigd door Vlassie1980 op 10-07-2013 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 20:29
Bijzonder fiets Vlassie. Tot welke snelheid heb je ondersteuning? En hoe zijn je ervaringen?

V.w.b. de nieuwe bosch motoren: erg interessant. Ik begrijp alleen niet dat zowel de zgn active line alsook de performance line niet meer dan tot 25 p/u ondersteunen. Dan lijkt de perfomance line vooral gericht op het segment van de MTB's

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
dirkjesdirk schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:19:
Bijzonder fiets Vlassie. Tot welke snelheid heb je ondersteuning? En hoe zijn je ervaringen?

V.w.b. de nieuwe bosch motoren: erg interessant. Ik begrijp alleen niet dat zowel de zgn active line alsook de performance line niet meer dan tot 25 p/u ondersteunen. Dan lijkt de perfomance line vooral gericht op het segment van de MTB's
De Spiked ondersteunt tot 25~26. De ondersteuning valt geleidelijk weg, er is ook een krachtsensor.
Mijn ervaring tot nu toe is dat het een erg leuke hippe fiets is voor met name dertigers en veertigers.

Je kunt hem zelf configureren. De vering is ook super, maar misschien komt dat ook wel doordat mijn eigen fiets geen vering heeft. Dan is alles met vering al een verademing.

Verlichting is ook erg mooi. Met LED verlichting aan de achterkant.

Voor mijn woon-werkverkeer afstand komt hij echter qua accu net wat te kort. Vanmorgen met windje tegen op de hoogste stand kwam ik op de zaak aan met 1 streepje. Er zit een 36V - 8,6 Ah, output: 310 Wh accu op en die heeft het toch vrij zwaar. Accu komt van Suntour en ik vraag me af of ze ook een 400 Wh accu kunnen leveren.

Wat betreft die nieuwe Bosch motoren:
Ik ben bang dat de snellere 45km varianten gaan verdwijnen, dat zou toch wel erg jammer zijn :-(
Daarnaast is het volgens Bert ook niet mogelijk om die motoren te tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Fraaie fiets inderdaad. Ik ben alleen niet zo gecharmeerd van de plek van de accu. Net als bij de flyer zal dat best een verantwoorde plek zijn uit het oogpunt van gewichtsverdeling, maar ik vind niet niet zo charmant staan.

Ik vind op het bereik wel teleurstellend. Met mijn 300 Wh accu kom ik toch altijd nog wel 35 km ver, en dat met een hogere gemiddelde snelheid (ruim 30 p/u)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
dirkjesdirk schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:45:
Fraaie fiets inderdaad. Ik ben alleen niet zo gecharmeerd van de plek van de accu. Net als bij de flyer zal dat best een verantwoorde plek zijn uit het oogpunt van gewichtsverdeling, maar ik vind niet niet zo charmant staan.

Ik vind op het bereik wel teleurstellend. Met mijn 300 Wh accu kom ik toch altijd nog wel 35 km ver, en dat met een hogere gemiddelde snelheid (ruim 30 p/u)
Die accu vind ik opzich nog wel een leuke plek hebben. 10x beter dan de accu onder de bagagedrager, dat heeft echt een oubollig imago. Pssst... mijn eigen fiets heeft dat ook :P

De plek op de stang bij jouw fiets vind ik ook mooi, maar het blijft natuurlijk iets persoonlijks. Spiked heeft het wel leuk gedaan met die accu-sleeves, je kunt uit vier verschillende kleuren kiezen.

Wat betreft jouw accu: Told ya dat je de 400 watt moest nemen ;)
Maar ik neem aan dat jij niet de allerzwaarste stand hebt gedurende de hele rit. Dat doe ik namelijk met beide fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:54:
[...]

Die accu vind ik opzich nog wel een leuke plek hebben. 10x beter dan de accu onder de bagagedrager, dat heeft echt een oubollig imago. Pssst... mijn eigen fiets heeft dat ook :P

De plek op de stang bij jouw fiets vind ik ook mooi, maar het blijft natuurlijk iets persoonlijks. Spiked heeft het wel leuk gedaan met die accu-sleeves, je kunt uit vier verschillende kleuren kiezen.

Maar ik neem aan dat jij niet de allerzwaarste stand hebt gedurende de hele rit. Dat doe ik namelijk met beide fietsen.
Kan die accu nu ook nog op slot? Zodat iemand hem niet zomaar mee kan nemen als je fiets ergens geparkeerd staat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 14:19:
[...]

Kan die accu nu ook nog op slot? Zodat iemand hem niet zomaar mee kan nemen als je fiets ergens geparkeerd staat.
Kan inderdaad op slot.Je haalt hem er ook echt niet zomaar uit.
Ze leveren trouwens ook als optie een erg mooi slot, die zit er bij mij ook op.
http://spikedcycles.nl/winkel/accessoire/abus-art-vouwslot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Vlassie1980 schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 14:50:
Mijn route gaat inderdaad echt dwars door weilanden, ik kom welgeteld 1 stoplicht tegen en een paar rotondes en that's it. Echt midden door het Groene Hart. Het zijn ook zeer rustige fietspaden met amper andere fietsers die me ophouden.
Even nieuwsgierig, maar welke route rij je?
Vlassie1980 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:54:
[...]

Eh, ik doelde op het bereik van de accu van de Spiked. Mijn eigen accu is voldoende. Met 400Wh zou ik eveneens op het werk moeten laden en ik gebruik de fiets toch voor 95% voor woon-werk

[ Voor 39% gewijzigd door dirkjesdirk op 11-07-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 14:40:
[...]

Kan inderdaad op slot.Je haalt hem er ook echt niet zomaar uit.
Ze leveren trouwens ook als optie een erg mooi slot, die zit er bij mij ook op.
http://spikedcycles.nl/winkel/accessoire/abus-art-vouwslot
Ik vroeg me al af wat dat ding naast je accu was :P

ART2 is wel een beetje licht voor een fiets van €2500. Maar dat ligt er natuurlijk aan waar je hem neer zet.
Hier moet hij de hele nacht buiten staan in een vogelaarwijk, dus ik heb een ART5 slot

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
dirkjesdirk schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 15:18:
[...]

Even nieuwsgierig, maar welke route rij je?

[...]

Eh, ik doelde op het bereik van de accu van de Spiked. Mijn eigen accu is voldoende. Met 400Wh zou ik eveneens op het werk moeten laden en ik gebruik de fiets toch voor 95% voor woon-werk
Mijn route:
http://goo.gl/maps/tb1Rm

En hoe gaat jouw route?

En wat betreft je accu: Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je met een 400 watt nog harder zou kunnen aangezien hij nu al vrij vlot leeg is, althans dat had ik van je begrepen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsmaal
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op zondag 07 juli 2013 @ 23:41:
[...]

Ik ben opzich redelijk tevreden over de FMH motor kit. Ondersteuning is goed, maar de motor maakt zelfs in stand 3 al een aardige herrie. Ik rijdt zelf meestal met de hoogste stand ( stand 5 ) en dan hoor je continue gezoem van de motor als hij oppakt.

Daarnaast neemt de kracht van de motor af naarmate de accu leegloopt, dat is bij bijvoorbeeld een Bosch motor niet het geval.

Je zou er goed aan doen om eerst beide kits te testen op demo-modellen van ze.
Uiteindelijk hebben wij afgezien van een ombouwset voor haar Jan Janssen fiets.

Vanwege een oogaandoening kan mijn vrouw de sportieve houding op de Jan Janssen Hybridium niet lang volhouden. Dat is weliswaar ook aan te passen maar de kosten daarvan + kosten ombouwset heeft na enkele proefritten (incl. fiets met FMH ombouwset) geleid tot de aanschaf van de Victoria Mondeville Nexus 8 Bosch (midden motor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Vlassie1980 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 16:23:
[...]

Mijn route:
http://goo.gl/maps/tb1Rm

En hoe gaat jouw route?

En wat betreft je accu: Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je met een 400 watt nog harder zou kunnen aangezien hij nu al vrij vlot leeg is, althans dat had ik van je begrepen :P
Een redelijke indruk van mijn route. De juiste route plan ik via de routeplanner van de fietsersbond (aanrader)

Je hebt gelijk. Als ik de grotere accu had, kan ik inderdaad op de speed stand en tegen de 40 p/u rijden. Maar ik vind 30-32 p/u hard zat. En je moet ook zelf nog wat willen doen. Ik vind het wel best zo.

[ Voor 39% gewijzigd door dirkjesdirk op 11-07-2013 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
dirkjesdirk schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 22:12:
[...]

Een redelijke indruk van mijn route. De juiste route plan ik via de routeplanner van de fietsersbond (aanrader)

Je hebt gelijk. Als ik de grotere accu had, kan ik inderdaad op de speed stand en tegen de 40 p/u rijden. Maar ik vind 30-32 p/u hard zat. En je moet ook zelf nog wat willen doen. Ik vind het wel best zo.
Dat is inderdaad ook wel een stevige route, ook wel veranderlijk doordat je veel door de polder rijdt en soms ook door de bebouwde kom. Ook aardig wat meer bochten als mijn route, dat zorgt er ook voor dat je je accu sneller leeg rijdt omdat je weer op snelheid moet komen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Vlassie1980 schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 10:43:
[...]

Dat is inderdaad ook wel een stevige route, ook wel veranderlijk doordat je veel door de polder rijdt en soms ook door de bebouwde kom. Ook aardig wat meer bochten als mijn route, dat zorgt er ook voor dat je je accu sneller leeg rijdt omdat je weer op snelheid moet komen lijkt me.
Valt erg mee hoor. Vanochtend 31 km p/u gemiddeld, inclusief stoptijd.
De route is eigenlijk alleen de 1e km en de laatste 3 km door de bebouwde kom. De rest is precies overal tussendoor. Vandaar deze route. Ik ontwijk het treurige Zoetermeer en rij precies tussen Berkel en Pijnacker door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
dirkjesdirk schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 11:34:
[...]

Valt erg mee hoor. Vanochtend 31 km p/u gemiddeld, inclusief stoptijd.
De route is eigenlijk alleen de 1e km en de laatste 3 km door de bebouwde kom. De rest is precies overal tussendoor. Vandaar deze route. Ik ontwijk het treurige Zoetermeer en rij precies tussen Berkel en Pijnacker door.
Dat is inderdaad erg netjes, 31 gemiddeld. Ik zit gemiddeld aan de 24,5 per uur :+

Paar vragen nog:
- Heb je hem verzekerd?
- Kentekenplaat?
- Draag je een helm? Zo ja, wat voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mss dat het hier al gevraagd is, excuses dan.
Maar ik vroeg me af hoe goed de gemiddelde ebike motor bestand is tegen een fikse klim.
Ga met m'n vriendin fietsen op de Veluwe, klimmetje van 10% tegen de Posbank op. Prompt gaat de motor van haar stuk. Bloedheet geworden en weigert verder alle dienst. Wil nog een keer in Z Limburg gaan fietsen maar durf nou niet zo goed meer. Bedankt voor de reacties.

Oh ja, het ging hier over een praktisch nieuwe fiets, 300 km mee getrapt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2013 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 12:56:
Maar ik vroeg me af hoe goed de gemiddelde ebike motor bestand is tegen een fikse klim.
Ga met m'n vriendin fietsen op de Veluwe, klimmetje van 10% tegen de Posbank op. Prompt gaat de motor van haar stuk. Bloedheet geworden en weigert verder alle dienst. Wil nog een keer in Z Limburg gaan fietsen maar durf nou niet zo goed meer. Bedankt voor de reacties.
Als je een beetje goede fabrikant hebt dan zou er een beveiliging in moeten zitten met temperatuursensor die ervoor zorgt dat het systeem uitschakelt wanneer er een bepaalde temperatuur wordt behaald. Zou dus normaal gesproken niet voor mogen komen en ik beschouw het dan ook als een incidentje. Maar ik weet dan ook niet wat voor fiets je vrienden heeft en hoe oud de fiets is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Vlassie1980 schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 12:44:
[...]
Paar vragen nog:
- Heb je hem verzekerd?
- Kentekenplaat?
- Draag je een helm? Zo ja, wat voor?
Tja :+
Maar die helm is misschien wel een goed idee.
Een goede motor moet daar tegen kunnen. Met de bosch motor zeker, maar ook een andere e-bike moet dat aankunnen. Anders is het toch een gevalletje garantie lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ligt er denk ik aan hoe lang de klim is. Mijn motor kon deze helling vorig jaar niet hebben. Halverwege stond ik stil. Ik moest terug naar bergversnelling en zelf trappen. Zodra het weer wat vlakker werd deed de motor het weer.

Nu is dit een redelijk korte klim. Maar ik kan me voorstellen dat zo'n motor niet gemaakt is om langere tijd vol belast te zijn. Alhoewel ik ook op vlakke stukken 15km met volle tegenwind heb gefietst. Ik haalde met volle ondersteuning de 15km/u net. En dat was ook geen probleem (behalve dat de accu snel leeg is)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tot zover bedankt voor alle reactie.

Ja, het betrof hier een 3 maanden oude Kemp Starley Observer. Het is ook netjes onder garantie hersteld. Maar ik vond het zo frappant dat ie er de brui aan gaf halverwege de toch wel pittige klim tegen de Posbank op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Met alle respect, maar Kemp Starley is natuurlijk wel een wat meer budget merk. Wel netjes dat het is opgelost.

Je leest namelijk ook vaak dat elektrische fietsen juist worden aangeschaft omdat je daarmee makkelijker bergop kan. Flyers komen ook uit Zwitserland, maar dat is natuurlijk appels met peren vergelijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Observer is niet de goedkoopste Kemp Starley. En opgebouwd met merk onderdelen: Shimano, Zoom, Tektro etc. etc. Nou, ik beschouw het maar als een incident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Iemand enige idee hoe lang de bosch motor nog ondersteuning geeft als de actieradius op 0 staat? Ik heb nu al een paar keer gehad dat de actieradius / bereik teller op nul staat en ik nog vol ondersteuning heb. Vanmiddag op deze stand nog zeker 2 km gereden.
Ik neem aan dat de accu zo intelligent is dat deze automatisch uitschakelt als deze te leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-08-2018
dirkjesdirk schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 22:05:
Iemand enige idee hoe lang de bosch motor nog ondersteuning geeft als de actieradius op 0 staat? Ik heb nu al een paar keer gehad dat de actieradius / bereik teller op nul staat en ik nog vol ondersteuning heb. Vanmiddag op deze stand nog zeker 2 km gereden.
Ik neem aan dat de accu zo intelligent is dat deze automatisch uitschakelt als deze te leeg is.
Bij mijn fiets kan ik precies tot 0 km rijden en dan slaat het systeem uit.

Cube epo touring 400 watt accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
wielemans schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 09:27:
[...]

Bij mijn fiets kan ik precies tot 0 km rijden en dan slaat het systeem uit.

Cube epo touring 400 watt accu.
Ok, bij mij gaat het dan dus door. Ik heb wel een 300Wh accu, maar dat zou niet uit mogen maken.

Hilarische naam van de fiets BTW :+ . Goed gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
dirkjesdirk schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 12:12:
[...]

Ok, bij mij gaat het dan dus door. Ik heb wel een 300Wh accu, maar dat zou niet uit mogen maken.

Hilarische naam van de fiets BTW :+ . Goed gevonden.
Cube heeft een hele lijn van EPO modellen:
  • Epo Nature
  • Epo Travel
  • Epo Touring
  • Epo Delhi
Het is dat je me er op attendeerd, want ik heb ze al vaker voorbij zien komen. Mooie fietsen ook _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

RocketKoen schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 13:03:
[...]

Ligt er denk ik aan hoe lang de klim is. Mijn motor kon deze helling vorig jaar niet hebben. Halverwege stond ik stil. Ik moest terug naar bergversnelling en zelf trappen. Zodra het weer wat vlakker werd deed de motor het weer.

Nu is dit een redelijk korte klim. Maar ik kan me voorstellen dat zo'n motor niet gemaakt is om langere tijd vol belast te zijn. Alhoewel ik ook op vlakke stukken 15km met volle tegenwind heb gefietst. Ik haalde met volle ondersteuning de 15km/u net. En dat was ook geen probleem (behalve dat de accu snel leeg is)
Met veel wind zal zo'n motor ook meer koeling hebben. Het is net zoiets als met een auto filerijden op warme dagen. Dan slaat ook heel snel de ventilator aan terwijl je die de rest van het jaar niet hoort.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Marzman schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 22:13:
[...]

Met veel wind zal zo'n motor ook meer koeling hebben. Het is net zoiets als met een auto filerijden op warme dagen. Dan slaat ook heel snel de ventilator aan terwijl je die de rest van het jaar niet hoort.
Maar dan nog. Een 250W motor met een rendament van ongeveer 95%?
Dat betekent 12,5W verloren energie in de motor. Daar wordt een ding van een paar kilo niet gloeiend heet van.

Ik denk eerder dat het defect aan de motor de warmte heeft veroorzaakt ipv andersom.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
dirkjesdirk schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 22:05:
Mijn ervaring is dat de indicator na een tijdje niet helemaal meer klopt (en vooral bij koud weer). Om hem weer de juiste indicatie te laten geven moet je er eigenlijk mee gaan fietsen totdat de ondersteuning helemaal stopt.
Daarna opladen en dan klopt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
hm, bij koud weer heb ik nog niet gefietst. Helemaal leegtijden tot de ondersteuning stopt heb ik geen goed gevoel bij. Ik heb toch nog steeds het idee dat dit slecht is voor de accu. Of is die accu voldoende beveiligd tegen diepteontlading?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

RocketKoen schreef op zondag 14 juli 2013 @ 00:53:
[...]

Maar dan nog. Een 250W motor met een rendament van ongeveer 95%?
Dat betekent 12,5W verloren energie in de motor. Daar wordt een ding van een paar kilo niet gloeiend heet van.

Ik denk eerder dat het defect aan de motor de warmte heeft veroorzaakt ipv andersom.
Lijkt me dat hij best te warm kan worden in een te zware versnelling bij het naar boven rijden. Juist omdat het maar 250W is, probeer eens met een klein autootje in de vakantie vol beladen in zijn 5 een berg op te rijden. Dat gaat ook niet of onder protest.

Ok, een auto is niet electrisch zeg je dan. Pak een boor, als je die te lang in een te zwaar beton laat boren brandt hij ook door. Je moet dan regelmatig pauzeren als je een diep gat nodig hebt om het ding niet te warm te laten worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 15-07-2013 12:46 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Marzman schreef op maandag 15 juli 2013 @ 12:44:
[...]
Lijkt me dat hij best te warm kan worden in een te zware versnelling bij het naar boven rijden. Juist omdat het maar 250W is, probeer eens met een klein autootje in de vakantie vol beladen in zijn 5 een berg op te rijden. Dat gaat ook niet of onder protest.

Ok, een auto is niet electrisch zeg je dan. Pak een boor, als je die te lang in een te zwaar beton laat boren brandt hij ook door. Je moet dan regelmatig pauzeren als je een diep gat nodig hebt om het ding niet te warm te laten worden.
Klopt, ik neem alleen wel aan dat de meeste systemen bij e-bikes hiertegen zijn beveiligd. Dus dat het systeem zichzelf uitschakelt als hij te warm wordt. En dus niet dat de hele motor naar zijn grootje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Afbeeldingslocatie: http://www.foksuk.nl/content/formfield_files/formcartoon_9570_e94a724b0731be518177d5d8bf3375dafa8c28b7.gif

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
dirkjesdirk schreef op maandag 15 juli 2013 @ 12:40:
hm, bij koud weer heb ik nog niet gefietst. Helemaal leegtijden tot de ondersteuning stopt heb ik geen goed gevoel bij. Ik heb toch nog steeds het idee dat dit slecht is voor de accu. Of is die accu voldoende beveiligd tegen diepteontlading?
Volgens mij wel en je hoeft het ook niet vaak te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
luckyjan schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 15:39:
[...]

Volgens mij wel en je hoeft het ook niet vaak te doen.
Binnenkort laatste stuk maar eens op de turbo stand dan om de accu echt leeg te rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
De Spiked fiets is vandaag opgehaald, dus nu zal ik weer op mijn eigen vertrouwde fietsje naar huis moeten.
Ik heb Spiked nog van feedback voorzien, in het kort kom ik op de volgende plus en minpunten uit:

Positief
Looks van de fiets
Je kunt de fiets volledig naar eigen smaak samenstellen, denk hierbij aan kleur van het frame, kleur spatborden, enkel of dubbel achterlicht, bagagedragers voor / achter, kleur banden, kleur velgen, verende zadelpen etc....

Comfort
Als je voor de verende zadelpen kiest, dan is de vering super. Denk dat je ook met een vaste zadelpen een goede vering hebt.

Acceleratie vanuit stilstand
Je bent bij een stoplicht erg snel weg, zelfs als de fiets in een zware versnelling staat. Komt door de krachtsensor die direct oppakt. Mijn eigen fiets heeft een rotatiesensor, daardoor duurt het even voordat die oppakt.

Minder Positief
Actieradius accu
Met een enkele reis 25km tegen windkracht 3 a 4 op de hoogste stand geeft de accu bij aankomst nog maar 1 streepje. Dat vind ik toch wel aardig tegenvallen. Spiked maakt gebruik van een accu met 300Wh en ze gaan in augustus ook een zwaarder model met 400Wh aanbieden, of deze accu de huidige accu gaat vervangen of dat het een duurdere optie wordt weet ik niet.

Kruissnelheid lijkt wat lager
Ik deed er gemiddeld 5 minuten langer over om thuis of op de zaak te komen. De maximale ondersteuningssnelheid ligt dus volgens mij net wat lager. Denk dat hij staat ingesteld op 25 a 26 km/u. Aangezien je wettelijk een 10% afwijking mag hebben zou dit dus nog iets bijgesteld kunnen worden. Ik werd gisteren ook nog ingehaald door een oudere vrouw op een Qwic, en die haalde me aardig rap in :X

Conclusie
Al met al een heel erg leuk product, alleen voor mijn woon-werkverkeer schiet een Spiked op dit moment tekort. Ik denk dat je met deze fiets in de winter toch aardig vaak tegen de beperkingen van de accu aan gaat lopen. Ik zie een Spiked op dit moment toch wat meer als een urban bike of een ideale fiets voor woon-werkverkeer voor laten we zeggen max 15km enkele reis. Ik denk echter wel dat dit bedrijf de komende tijd aardig wat fietsen af gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 15:47
Vlassie1980 schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 12:30:
De Spiked fiets is vandaag opgehaald, dus nu zal ik weer op mijn eigen vertrouwde fietsje naar huis moeten.
Ik heb Spiked nog van feedback voorzien, in het kort kom ik op de volgende plus en minpunten uit:
Aardig slecht vor een ebike van 2600 euro. :/

Voor dat geld koop je menig ebike met het bosch systeem. Van het weekend 60km gereden op flinke snelheid door het zuid-limburgse heuvellandschap op een Sparta B2/bosch en maar 2 van de 5 accu streepjes weg. 2060 euro!

[ Voor 21% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 17-07-2013 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Het zegt wel een hoop over de (in)efficiëntie van die fietsen als je bijna 300Wh nodig hebt voor een uurtje fietsen. Ik trap met iets meer dan 100W al 25km/h in m'n velomobiel (en dat is nog een van de traagste ligfietsen die je kunt hebben), dus op een gemiddelde elektrische fiets kijk je naar sub-40% totale elektrische efficiëntie.

Moet je je voorstellen hoeveel vooruitgang er nog te boeken valt in de komende jaren :)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
mux schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 14:26:
Het zegt wel een hoop over de (in)efficiëntie van die fietsen als je bijna 300Wh nodig hebt voor een uurtje fietsen. Ik trap met iets meer dan 100W al 25km/h in m'n velomobiel (en dat is nog een van de traagste ligfietsen die je kunt hebben), dus op een gemiddelde elektrische fiets kijk je naar sub-40% totale elektrische efficiëntie.

Moet je je voorstellen hoeveel vooruitgang er nog te boeken valt in de komende jaren :)
Aan de motor valt weinig meer te verbeteren.
Het verlies komt ten eerste door een combinatie van gewicht (vooral van de berijder) en remmen.
Een licht persoon op een lange rustige weg zal veel verder komen op een accu als een zwaar iemand die elke 300m voor een stoplicht staat.

En dan is er de luchtweerstand. Daar win je veel mee in een ligfiets. Maar voordat je de massa daar in krijgt is niet een kwestie van techniek.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Maar je hebt nevernooitniet 300W nodig om 25km/h te rijden. Hoogstens de helft, zelfs op een stadsfiets. Zoveel maakt een ligfiets ook niet uit bij zulke lage snelheden.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 13:56:
[...]

Aardig slecht vor een ebike van 2600 euro. :/

Voor dat geld koop je menig ebike met het bosch systeem. Van het weekend 60km gereden op flinke snelheid door het zuid-limburgse heuvellandschap op een Sparta B2/bosch en maar 2 van de 5 accu streepjes weg. 2060 euro!
Inmiddels heb ik genoeg ervaring met de actieradius van e-bikes om te kunnen constateren dat je daar eigenlijk helemaal niets van kan zeggen. Het hangt van zoveel factoren af: soort systeem, mate van ondersteuning, hoeveel je zelf mee trapt, capaciteit accu, hoeveelheid wind, gewicht berijder en hoogte van de gereden snelheid, de constantheid van de snelheid, de temperatuur, de schakelverhouding, etc, etc.

Het systeem van Bosch lijkt relatief efficient te zijn, maar zij leveren ook relatief krachtige batterijen (400Wh).

Mijn eigen ervaring met de Bosch Speedmotor (350W ipv 250W), is dat je met een 300Wh accu in behoorlijk ongunstige omstandigheden (wind tegen, 30-35 p/u, speed stand) krap 25-30 km haalt. In de eco stand en met een wat normalere snelheid (25 p/u) en zonder al te veel wind haal je daarentegen zonder problemen 80-100 km.

[ Voor 14% gewijzigd door dirkjesdirk op 17-07-2013 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik blijf erbij dat de prestaties van de Spiked teleurstellend zijn. Even een samenvatting:

Ben 1,99m en weeg 90 kg. De route gaat door de weilanden en bedraagt enkele reis 25 km. Met de FMH motor set had ik dus nog op de hoogste stand 3 van de 4 bolletjes over. De capaciteit van die accu is 360Wh. De accu van Spiked had nog maar 1 streepje over en had een capaciteit van 324 Wh. Dus je kunt dus stellen dat de effectiviteit veel minder is. Daarnaast gaat mijn eigen fiets nog harder als de Spiked ook.

Ik heb dit ook aan ze uitgelegd en ze zijn bekend met probleem en werken dus aan een oplossing. Ze werken met apparatuur van Suntour. Het zal ook wel lastig zijn als klein bedrijf om toch aan goed spul te komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Vlassie1980 op 17-07-2013 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Ja, 25 km met zo'n accu en met een snelheid die -zo begrijp ik- niet hoger ligt dan 25 km p/u is dat wel slecht ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

RocketKoen schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 15:02:
[...]

Aan de motor valt weinig meer te verbeteren.
Valt er echt zo weinig te verbeteren aan het rendement van de motor en de eventuele overbrengingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Dre schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 21:07:
[...]

Valt er echt zo weinig te verbeteren aan het rendement van de motor en de eventuele overbrengingen?
Pretty much...
De wint bij elektrisch vervoer zit hem in de eerste plaats in de stroombron. Dus een betere accu (lichter, meer capaciteit en langere levensduur), zonnepanelen of brandstof cellen.
Het 2e verbeterpunt is het beperken van de verliezen die door het voertuig veroorzaakt worden. Dus een lichter voertuig, opslaan van remenergie en betere earodynamica.

De industrie richt zich vooral op de 1e oplossing. Vooral omdat dat makkelijk toepasbaar is in auto's.
De 2e oplossing is veel beter te doen met de huidige technologie. Alleen dan krijg je voertuigen die vrijwel niemand wil kopen. Kijk maar eens wat er mee rijdt in de solar challange.

Wat elektrische fietsen betreft lenen we gewoon de innovaties die gedaan worden in de auto en luchtvaart industrie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Even een vraagje aan de Bosch rijders met standaard motor ( dus geen high speed ) :
Wat is de maximale kruissnelheid zonder dat je zelf bij hoeft te trappen? Ik heb een tijdje geleden een proefritje gedaan maar dat was te kort om nou echt even lekker te beoordelen hoe het reed en wat de snelheid was.

Gaat dit tot 25 km per uur of toch wel iets hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
^ bedoel je zonder ondersteuning? Wordt vanaf 26 km afgebouwd en 27.1 geen ondersteuning meer.

Vanochtend met de bosch booster gereden en dat beviel me wel, heb je daar geen last meer van :)
Voordeel bij de boschbooster is dat je niks open hoeft te schroeven. Je plakt hem gewoon tegen de speedsensor aan en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:04:
Even een vraagje aan de Bosch rijders met standaard motor ( dus geen high speed ) :
Wat is de maximale kruissnelheid zonder dat je zelf bij hoeft te trappen? Ik heb een tijdje geleden een proefritje gedaan maar dat was te kort om nou echt even lekker te beoordelen hoe het reed en wat de snelheid was.

Gaat dit tot 25 km per uur of toch wel iets hoger?
Als je niet trapt ga je 0km per uur.
Dat is een eis voor de vrijstelling van kentekenplicht.
Sommige fietsen hebben een knop waarmee je 6km/u gaat zonder te hoeven trappen. Maar dit is vooral voor mensen die fysiek niet in staat zijn de fiets mee te slepen als ze ergens moeten lopen.

Verder geeft de motor ondersteuning tot 26/27km/u als je zelf meetrapt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Figo112 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:42:
^ bedoel je zonder ondersteuning? Wordt vanaf 26 km afgebouwd en 27.1 geen ondersteuning meer.

Vanochtend met de bosch booster gereden en dat beviel me wel, heb je daar geen last meer van :)
Voordeel bij de boschbooster is dat je niks open hoeft te schroeven. Je plakt hem gewoon tegen de speedsensor aan en klaar is kees.
Pics or it didnt happen :+

Ben al tijdenlang geinteresseerd in een Bosch fiets, denk dat er binnenkort aardig wat aanbiedingen voorbij komen vanwege de nieuwe collectie. En ik zou dus ook graag wat harder gaan zodat ik mijn reistijd iets kan verkorten ( Laten we zeggen een constante 30 a 35 per uur )

Voor zover ik heb kunnen lezen zijn er 3 manieren om te tunen:

- Dongle ( omslachtig omdat hiervoor wel de kap van de motor open moet )
- Magneettruck ( werkt volgens mij niet bij alle modellen )
- Bosch Booster? ( Ik kan er maar vrij weinig over vinden en hoe het in elkaar zit? )
RocketKoen schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:53:
[...]

Als je niet trapt ga je 0km per uur.
Dat is een eis voor de vrijstelling van kentekenplicht.
Sommige fietsen hebben een knop waarmee je 6km/u gaat zonder te hoeven trappen. Maar dit is vooral voor mensen die fysiek niet in staat zijn de fiets mee te slepen als ze ergens moeten lopen.
Ja duuhhh, dat wist ik zelf ook nog wel :+
Misschien had ik de vraag iets anders moeten stellen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Doet me wel een beetje denken aan al die brommer petjes :P Het moet weer opgevoerd worden.
Ik haal nu overigens ook makkelijk de 35km/u. Gewoon een beetje conditie kweken kan geen kwaad.

Als ik een ritje binnenstad doe laat ik de hele accu er zelfs af tegenwoordig.
Met ondersteuning ga ik harder dan de auto's hier. 9 van de 10 ziet je aankomen. Maar die andere 10% rijdt je bijna dood omdat ze niet verwachten dat ze ingehaald worden door fietsers.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op maandag 22 juli 2013 @ 15:15:
Doet me wel een beetje denken aan al die brommer petjes :P Het moet weer opgevoerd worden.
Ik haal nu overigens ook makkelijk de 35km/u. Gewoon een beetje conditie kweken kan geen kwaad.

Als ik een ritje binnenstad doe laat ik de hele accu er zelfs af tegenwoordig.
Met ondersteuning ga ik harder dan de auto's hier. 9 van de 10 ziet je aankomen. Maar die andere 10% rijdt je bijna dood omdat ze niet verwachten dat ze ingehaald worden door fietsers.
Ga jij met dit weer maar lekker 35 rijden jongen :P

Ach ja, vroeger ook een 70cc onder mijn Puch Maxi gehangen O-)

In het dorp fiets ik trouwens ook gewoon zonder accu, anders krijg je inderdaad minder leuke situaties en het zijn allemaal stuiter-fietspaden. Geef mij maar lekker die goed geasfalteerde fietspaden op mijn woon-werkroute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
35 met dit weer is heerlijk hoor :P
lekker fris windje. Pas als je even stil staat merk je verschrikkelijk warm het is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op maandag 22 juli 2013 @ 15:35:
35 met dit weer is heerlijk hoor :P
lekker fris windje. Pas als je even stil staat merk je verschrikkelijk warm het is.
Ik zal het zo eens proberen :)
Die fiets van mij is alleen boven de ondersteuning van de motor een ontiegelijk log en zwaar geval dus ik hou het nooit zo lang vol :X ( Ruim 30kg )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Ik had vorige keer alle nodige spullen bij Conrad besteld voor de Bosch booster, maar kreeg een pm van een forumgenoot die een bosch booster over had. Heb dus de bosch booster van die forumgenoot overgenomen en die spullen weer retour gedaan. Scheelde mij weer soldeerwerk  :)
Gaat om een klein kastje waar die printplaat in zit. Verder hangt er een magneetje aan het kastje die je op de speedsenor bevestigt (bijv. met tape). Op het kastje zit een schakelaar waarmee je hem aan en uit kan zetten.
Als je hem aanzet wordt er via het magneetje een signaal afgegeven, waardoor je fiets gefopt wordt.
Als je hem bijv. op 18 km insteld dan denkt het systeem dat je 18 km gaat. Op die manier krijg je continu ondersteuning.
Nadeel is dat je niet kan zien, hoe hard je fietst, op het display zie je namelijk steeds die 18 km.
Moet zeggen dat het best goed werkt. Alleen gaat je accu bereik wel snel achteruit  8)
Vlassie1980 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 14:17:
[...]

Pics or it didnt happen  :+
Ben al tijdenlang geinteresseerd in een Bosch fiets, denk dat er binnenkort aardig wat aanbiedingen voorbij komen vanwege de nieuwe collectie. En ik zou dus ook graag wat harder gaan zodat ik mijn reistijd iets kan verkorten ( Laten we zeggen een constante 30 a 35 per uur )
Voor zover ik heb kunnen lezen zijn er 3 manieren om te tunen:
- Dongle ( omslachtig omdat hiervoor wel de kap van de motor open moet )
- Magneettruck ( werkt volgens mij niet bij alle modellen )
- Bosch Booster? ( Ik kan er maar vrij weinig over vinden en hoe het in elkaar zit? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 15:48:
[...]

Ik zal het zo eens proberen :)
Die fiets van mij is alleen boven de ondersteuning van de motor een ontiegelijk log en zwaar geval dus ik hou het nooit zo lang vol :X ( Ruim 30kg )
Dat is wel een goed punt om op te testen voor de mensen die nog een fiets willen kopen.
ondersteuning uitzetten en kijken of het dan nog steeds lekker fietst.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 14:29
Wie hebben er hier nou allemaal ervaring met de Bosch booster of de SX2 dongle ?
Ik heb een Batavus Garda besteld voor m'n woonwerk en wil hem ook graag 'verbeteren', zodat ik zonder moeite iets harder dan 26 kan...
hoor graag meerdere ervaringen hiermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Vanmorgen kwam ik onderweg naar het werk in de auto ( ja, ik skip vandaag even de fiets omdat ik gisteren niet helemaal lekker was O-) ) een Bulls Green Mover E45 tegen bij een rotonde. Ik liet hem voorgaan en hij reed een tijdje parallel met mij. Mijn kilometerteller zat rond de 50 km/u en die gozer bleef gewoon naast me rijden :D

Echte een mooie fiets maar ook wel duur:
http://www.12gobiking.nl/elektrischefietsen/45elekfietsen

Het 2012 model is iets goedkoper omdat de accu iets minder capaciteit heeft en ook iets minder newtonmeters.

Ik woon in de buurt van 12go en ik wil toch wel eens een keer gewoon een proefritje maken. Ben benieuwd hoe ze daar tegenover staan aangezien er geen verzekeringsplaatje op zit. Die gozer die ik vanmorgen tegen kwam had dat overigens ook niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Vlassie1980 op 25-07-2013 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Dat had een brommer gisteren ook toen ik naast hem fietste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 08:44:
Ik woon in de buurt van 12go en ik wil toch wel eens een keer gewoon een proefritje maken. Ben benieuwd hoe ze daar tegenover staan aangezien er geen verzekeringsplaatje op zit. Die gozer die ik vanmorgen tegen kwam had dat overigens ook niet.
Verkopen mag wel. Maar zonder kenteken en verzekering mag je er in principe niet de openbare weg mee op.
Of je er mee gepakt wordt is een 2e. Ik mag in ieder geval altijd doorfietsen als er weer eens zo'n fuik staat met rollerbank. Ze kijken alleen of mn verlichting werkt :')

Heb vorig jaar ook in het VK gefietst en daar hebben ze er wel iets op bedacht. Officieel moet je daar een typeplaatje hebben op je fiets of motor, waarop het vermogen en de max. snelheid staat. Kunnen ze meteen zien of je de openbare weg op mag met die fiets zonder verzekering enzo.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

RocketKoen schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 09:54:
[...]

Verkopen mag wel. Maar zonder kenteken en verzekering mag je er in principe niet de openbare weg mee op.
Of je er mee gepakt wordt is een 2e. Ik mag in ieder geval altijd doorfietsen als er weer eens zo'n fuik staat met rollerbank. Ze kijken alleen of mn verlichting werkt :')

Heb vorig jaar ook in het VK gefietst en daar hebben ze er wel iets op bedacht. Officieel moet je daar een typeplaatje hebben op je fiets of motor, waarop het vermogen en de max. snelheid staat. Kunnen ze meteen zien of je de openbare weg op mag met die fiets zonder verzekering enzo.
Een plaatje helpt toch niks? Dan kun je daarna toch nog steeds je fiets opvoeren? Ze zullen echt een soort rollenbankachtige test moeten doen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Wij zijn een weekje op texel gaan fietsen.

mijn vrouw heeft een sparta emotion C2.
Ik een cube met bosch motor.

Wij fietsen ongeveer 40 km per dag, dit hielt in dat de sparta bijna leeg was en dus elke dag opladen.
met mijn bosch fiets reed ik 3 dagen voordat de lader geplaatst werd.
een leuk voorbeeld is het volgende, de accu van de sparta was leeg op ongeveer 7 km voor ons hotel, ik heb haar toen zonder dat ze mee trapten met gemak en een snelheid van ongeveer 23 km per uur terug geduwd
naar ons hotel.
dit geeft ook maar weer eens aan hoe sterk een bosch motor is, en hoe ver je er mee kan komen.
wij denken er sterk aan om de sparta nu ongeveer 500 km oud te gaan inruilen voor een cube dames model
uiteraard met een bosch motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Met welke ondersteuning fiets je om die 120 km bereik te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er mensen met ervaringen met een elektrische fiets terwijl ze geen berging hebben? Dus de fiets staat beneden op straat eventueel in een fietstrommel en de accu's moeten opgeladen worden. Hoe werkt dit in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 13:13:
Zijn er mensen met ervaringen met een elektrische fiets terwijl ze geen berging hebben? Dus de fiets staat beneden op straat eventueel in een fietstrommel en de accu's moeten opgeladen worden. Hoe werkt dit in de praktijk?
Moet je even wachten tot Rocketkoen zich hier weer meld, die kan je er alles over vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Figo112 schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 12:47:
Met welke ondersteuning fiets je om die 120 km bereik te halen?
In de stand Tour haal ik gemiddeld 120 a 130 km dit bij een volledig geladen accu met een gemiddelde snelheid van 18 a 20 km/h.
en 80 a 90 km in de stand sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de opvoerders onder ons, de jacht lijkt geopend,

http://www.telegraaf.nl/b...kt_fietstaxi_kwijt__.html

Met andere woorden het duurt echt niet lang meer voor de elektrische fiets ook gecontroleerd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Tja, op zich is dat aanrommelen met magneetjes, draadjes of printplaatjes ook vrij makkelijk te zien voor de agenten en die taxies vallen ook veel meer op. Elke passagier kan de politie hierover getipt hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door Marzman op 29-07-2013 19:43 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Tsja, ik fiets midden in een weiland. Geen hond die me daar van de weg zal plukken dus ik ben nog niet aan het beven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 13:13:
Je kan de accu er gewoon afhalen.
Meestal is dat een kwestie van sleutel omdraaien en dan kan hij er zo uit.
Dit kan niet bij elke fiets, dus wel iets om op te letten voordat je hem aanschaft.

Verder zijn het gewoon dure fietsen, dus een goed slot is aan te raden. Enige probleem dat dan overblijft is vandalisme. Maar dat is in mijn geval omdat ik in een "vogelaarwijk" woon, waar bepaalde culturen (en dronken uitgaanspubliek) niet zoveel respect hebben voor andermans spulletjes.
Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 18:22:

Met andere woorden het duurt echt niet lang meer voor de elektrische fiets ook gecontroleerd gaat worden.
Bij fietstaxi's (en bakfietsen) is het vaak zo dat ze er een veel zwaardere motor in zetten als toegestaan. 250 Watt is namelijk niks als je 300kg moet verplaatsen. Helemaal als je over grachten moet enzo.
Bij 250 tot 500 Watt is het dan officieel een scooter. Vanaf 600 Watt is het zelfs een motor.
Helemaal eerlijk is het niet, maar dat is nu eenmaal de europese wetgeving op dat gebied.

Op zich mag je er wel mee rijden. Maar dan moet je dus een rijbewijs, helm, kenteken(bewijs), APK en verzekering moeten hebben.

Ik ben wel benieuwd hoe ze dat testen... Als je met een te zware motor bent moet je wel achterlijk zijn als je het typeplaatje met vermogen op de motor laat zitten. Dat is, behalve in het VK, namelijk niet verplicht.
Bij scooters/brommers berekenen ze het vermogen op de rollerbank dmv de maximum snelheid. Dat werkt bij fietsen niet, want die zijn begrensd. Om precies die reden zijn begrenzers voor brommers en scooters ook verboden.

[ Voor 46% gewijzigd door RocketKoen op 29-07-2013 20:34 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Afbeeldingslocatie: http://www.adventure-magazin.de/Daten_Equipment_Fahrrad/Riese_und_Mueller/delite-hybrid_proto.jpg

Prototype van een Riese und Muller met de nieuwe Bosch motor. Laat ik het erop houden dat ik het even wennen vind.

Bron: http://elektrischefiets-bert.blogspot.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 18:22:

Denk dat het nog lang duurt voordat ze uberhaupt nog electrische fietsen gaan aanhouden.
Het aantal electrische fietsen die rond rijdt valt naar mijn mening nog erg tegen. In een bedrijf van 1700 werknemers zie ik dagelijks gemiddeld maar 3 electrische fietsen in de kelder.
En tijdens woon werk verkeer zie ik ze ook niet zo vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 16:38

Metro2002

Memento mori

Figo112 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 10:14:
[...]

Denk dat het nog lang duurt voordat ze uberhaupt nog electrische fietsen gaan aanhouden.
Het aantal electrische fietsen die rond rijdt valt naar mijn mening nog erg tegen. In een bedrijf van 1700 werknemers zie ik dagelijks gemiddeld maar 3 electrische fietsen in de kelder.
En tijdens woon werk verkeer zie ik ze ook niet zo vaak.
Ik weet niet waar jij fietst maar ik zie echt ontzettend veel electrische fietsen rijden (omg. Rotterdam) op mijn dagelijkse fietsroute. vanochtend ook 1 die duidelijk opgevoerd was, die hield ik zelfs met mijn velomobiel niet bij, reed constant boven de 40km/u :o Ook met forse tegenwind en heuvel op ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:25
RocketKoen schreef op maandag 29 juli 2013 @ 20:16:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe ze dat testen... Als je met een te zware motor bent moet je wel achterlijk zijn als je het typeplaatje met vermogen op de motor laat zitten. Dat is, behalve in het VK, namelijk niet verplicht.
Bij scooters/brommers berekenen ze het vermogen op de rollerbank dmv de maximum snelheid. Dat werkt bij fietsen niet, want die zijn begrensd. Om precies die reden zijn begrenzers voor brommers en scooters ook verboden.
Sterker nog, als je de motor nog steeds via trapondersteuning laat werken en niet met een gasknop/pedaal, dan is het vermogen helemaal niet vast te stellen want een deel is gewoon spierkracht....
Echter kunnen ze met het accu vermogen en motortype natuurlijk wel achterhalen wat het vermogen is op je fiets.

Er gingen geruchten over aanpassingen in de Europese wetgeving met een ophoging naar 500W, maar daar kan ik weinig concreets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Op mijn route door het Groene Hart kom ik met regelmaat elektrische fietsen tegen. Zijn meestal wel oudjes natuurlijk met hun Batavus Padova's / Sparta Ion's of de andere bejaarden-modellen.

Daarnaast soms wel eens wat forensen die net zo slim zijn als ons en de fiets voor woon-werkverkeer gebruiken.

Ook een leuke constatering: Beetje mooi weer en het bulkt van de racefietsers en als het een beetje minder weer is zie je die knakkers opeens niet meer :+
PROnline schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 14:10:
[...]

Sterker nog, als je de motor nog steeds via trapondersteuning laat werken en niet met een gasknop/pedaal, dan is het vermogen helemaal niet vast te stellen want een deel is gewoon spierkracht....
Echter kunnen ze met het accu vermogen en motortype natuurlijk wel achterhalen wat het vermogen is op je fiets.

Er gingen geruchten over aanpassingen in de Europese wetgeving met een ophoging naar 500W, maar daar kan ik weinig concreets over vinden.
Dat is inmiddels weer linea recta de prullenbak in gedonderd:
http://www.elektrischefie...ische-fiets/#.UfettI2GF1Y

Fijn he die proleten in Brussel |:(

[ Voor 45% gewijzigd door Vlassie1980 op 30-07-2013 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vlassie1980 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 14:10:
Op mijn route door het Groene Hart kom ik met regelmaat elektrische fietsen tegen. Zijn meestal wel oudjes natuurlijk met hun Batavus Padova's / Sparta Ion's of de andere bejaarden-modellen.

Daarnaast soms wel eens wat forensen die net zo slim zijn als ons en de fiets voor woon-werkverkeer gebruiken.

Ook een leuke constatering: Beetje mooi weer en het bulkt van de racefietsers en als het een beetje minder weer is zie je die knakkers opeens niet meer :+

[...]

Dat is inmiddels weer linea recta de prullenbak in gedonderd:
http://www.elektrischefie...ische-fiets/#.UfettI2GF1Y

Fijn he die proleten in Brussel |:(
Kijk alleen al eens in dit topic hoeveel mensen het hebben over opvoeren. Aan dat soort mensen heb je het te danken. Hoe hard denk je dat je kan met 500w op een fiets? Dan haal je de 60km/u wel hoor. Ik begrijp aan de ene kant wel dat ze het vermogen niet zomaar willen laten verhogen. Brommers mogen bv ook maar een bepaald vermogen hebben. Wil je meer vermogen dan die 250w dan kan je 2 dingen doen: Koop een auto of trap zelf harder. Een gemiddelde fietser haalt die 250w al niet eens en met 500w kom je al in tour de france rijders territorium uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 30-07-2013 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Metro2002 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 14:44:
[...]

Kijk alleen al eens in dit topic hoeveel mensen het hebben over opvoeren. Aan dat soort mensen heb je het te danken. Hoe hard denk je dat je kan met 500w op een fiets? Dan haal je de 60km/u wel hoor. Ik begrijp aan de ene kant wel dat ze het vermogen niet zomaar willen laten verhogen. Brommers mogen bv ook maar een bepaald vermogen hebben. Wil je meer vermogen dan die 250w dan kan je 2 dingen doen: Koop een auto of trap zelf harder. Een gemiddelde fietser haalt die 250w al niet eens en met 500w kom je al in tour de france rijders territorium uit.
Dat gaat om fietsen met een begrenzing op 25 km/u
Die begrenzing is er soms wel heel makkelijk af te slopen, maar dat is makkelijk genoeg te testen op een rollerbank.
Daarnaast is ongeveer 3 op de 4 bromfietsen/scooters opgevoerd (als je naar de cijfers kijkt van politie controles). Dus dat het hier ook gebeurt is niet zo'n wonder.

Extra vermogen met begrenzer is vooral handig voor bakfietsen, fietstaxi's en bergachtige gebieden. Voor de rest is 250 Watt meer dan genoeg hoor.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Metro2002 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 14:44:
[...]

Er wordt zoveel in dit topic gepraat over tunen omdat het vrij makkelijk is en 25 km/u nou niet bepaald de hoogste snelheid is.

Je zou met een 500w fiets vast wel 60 km/u kunnen halen. En dat vind ik ook te veel van het goede. Maar ik vind het wel een betutteling dat een elektrische fiets met een sportief model en goede remmen niet harder mag. Race-fietsers gaan ook harder dan dat. Het zal wel een vaak gehoord excuus zijn maar dat is gewoon zo. Het excuus van het niet aan horen komen en dus gevaarlijk gaat dan dus ook niet op.

Komt allemaal doordat de elektrische fiets in eerste instantie is ontworpen voor old folks, maar er zijn gelukkig mensen met verstand die erachter komen dat het voor woon-werkverkeer ook lucratief is en er komen dus steeds meer sportievere modellen.

En nee ik wil niet harder trappen want dan ben ik halfdood op die lompe fiets van me en een auto heb ik al: een benzine slurpende Avensis T22 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

RocketKoen schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 15:14:
[...]

Dat gaat om fietsen met een begrenzing op 25 km/u
Die begrenzing is er soms wel heel makkelijk af te slopen, maar dat is makkelijk genoeg te testen op een rollerbank.
Daarnaast is ongeveer 3 op de 4 bromfietsen/scooters opgevoerd (als je naar de cijfers kijkt van politie controles). Dus dat het hier ook gebeurt is niet zo'n wonder.

Extra vermogen met begrenzer is vooral handig voor bakfietsen, fietstaxi's en bergachtige gebieden. Voor de rest is 250 Watt meer dan genoeg hoor.
Ik snap wel waarom meer vermogen handig is hoor maar je wéét gewoon (kijk maar naar bromfietsen) dat ze opgevoerd gaan worden. En als je dan 3x zoveel vermogen toestaat op een fiets dan de gemiddelde fietser kan trappen dan is het wel een beetje de goden verzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 14:29
Als ik mijn aankomende Batavus Garda zal tunen is die niet om de snelste te zijn, maar gewoon op m'n gemak toch net even iets harder dan 25 te fietsen op het langere rechte stuk. Ik dub alleen nog even over de garantie om het wel / niet te doen.

Voor wie goedkoop een Batavus Garda met bosch motor wil scoren:
http://link.marktplaats.nl/702084973

Dit betreft een heren 57cm, voor mij dus helaas te klein.800 euro is een erg leuke prijs voor een fiets met pas 350 km :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 15:49
Kent iemand deze fiets toevallig, de spijkstaal 75?
Afbeeldingslocatie: http://image-store.slidesharecdn.com/6b39c2d2-d25f-11e2-8aa2-22000aa5108a-medium.jpg

Vind er hem wel aardig uit zien maar kan maar weinig informatie vinden.
Info van de site:
Technische specificaties
Snelheid max.: 25 km/u
Actieradius: 50 / 70 km*
Motor: 250W Brushless
Batterij: 36V 9Ah Lithium batterij
Oplaadtijd: < 6 uur
Wielen: 28” aluminium, anti-lek binnenbanden
Versnelling: Shimano Nexus 3
Gewicht: 25 kg
Kleuren: Zwart (heren- of damesmodel)
http://www.byspijkstaal.nl/productacties/spijkstaal-75-herenfiets.html

[ Voor 51% gewijzigd door polleke op 30-07-2013 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als de accu verwerkt zit in het frame zoals op de website staat wat is dat blok dan onder de bagagedrager? Niet dat ik dat een slechte plek vind, maar ze schrijven dat de accu ergens anders zit.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:18
Vlassie1980 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 15:19:
[...]
Race-fietsers gaan ook harder dan dat. Het zal wel een vaak gehoord excuus zijn maar dat is gewoon zo. Het excuus van het niet aan horen komen en dus gevaarlijk gaat dan dus ook niet op.
Enerzijds voel ik met je mee, anderzijds er zijn toch best goede tegenargumenten. Het aantal racefietser met helm op is vele malen groter dan het aantal elektrische fiets rijders (terzijde wat mij betreft maken ze het voor racefietsers verplicht).

Verder reed ik vanmorgen op m'n 'opa elektrische fiets'* met de grote plaat door een tunnel +/- 45km/h. Daar stoof een duif op voor me en die raakte bijna m'n voorwiel. Verder moest ik ook de neiging onderdrukken om weg te sturen want ik voelde de fiets bij een klein beetje sturen al wat heftiger reageren dan normaal (ik begrijp dat er stabielere fietsen zijn dan waar ik op rij), ik wil niet weten wat er gebeurd was als'ie vol tegen m'n voorwiel opvloog en vroeg me af of het wel zo verstandig was deze snelheid op dit type voertuig zonder helm te rijden.

Op rechte stukken zou ik ook graag tot rond de 30km/h bekrachtigd rijden, maar het is ook wel logisch dat ze bestaande snelheidsbeperkingen die ook van de snorfietsen komen aanhouden. Kijk hoe er geklaagd wordt over de lappen deken aan snelheidsbeperkingen die we tegenwoordig voor de auto hebben.

Ohwja ik ben ook nog racefietser (elektrische fiets gebruik ik voor afstanden van 10/20km waar ik representatief wil aankomen), dus volgens mij hoor ik bij alle groepen die niet zo populair zijn in dit topic >:)

* Sparta ION uit 2008/2009 gekregen door schenking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
[b]marklinfan schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 19:38:[/b

Dit betreft een heren 57cm, voor mij dus helaas te klein.800 euro is een erg leuke prijs voor een fiets met pas 350 km :-)
Lijkt mijn een geval 'te mooi om waar/eerlijk te zijn'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
marklinfan schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 19:38:
Als ik mijn aankomende Batavus Garda zal tunen is die niet om de snelste te zijn, maar gewoon op m'n gemak toch net even iets harder dan 25 te fietsen op het langere rechte stuk. Ik dub alleen nog even over de garantie om het wel / niet te doen.

Die is wel erg goedkoop, vraag me af wat de catch erachter is. Alleen voor de accu betaal je al bijna 700 euro 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
llevering schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 22:32:
[...]

Enerzijds voel ik met je mee, anderzijds er zijn toch best goede tegenargumenten. Het aantal racefietser met helm op is vele malen groter dan het aantal elektrische fiets rijders (terzijde wat mij betreft maken ze het voor racefietsers verplicht).

Verder reed ik vanmorgen op m'n 'opa elektrische fiets'* met de grote plaat door een tunnel +/- 45km/h. Daar stoof een duif op voor me en die raakte bijna m'n voorwiel. Verder moest ik ook de neiging onderdrukken om weg te sturen want ik voelde de fiets bij een klein beetje sturen al wat heftiger reageren dan normaal (ik begrijp dat er stabielere fietsen zijn dan waar ik op rij), ik wil niet weten wat er gebeurd was als'ie vol tegen m'n voorwiel opvloog en vroeg me af of het wel zo verstandig was deze snelheid op dit type voertuig zonder helm te rijden.

Op rechte stukken zou ik ook graag tot rond de 30km/h bekrachtigd rijden, maar het is ook wel logisch dat ze bestaande snelheidsbeperkingen die ook van de snorfietsen komen aanhouden. Kijk hoe er geklaagd wordt over de lappen deken aan snelheidsbeperkingen die we tegenwoordig voor de auto hebben.

Ohwja ik ben ook nog racefietser (elektrische fiets gebruik ik voor afstanden van 10/20km waar ik representatief wil aankomen), dus volgens mij hoor ik bij alle groepen die niet zo populair zijn in dit topic >:)

* Sparta ION uit 2008/2009 gekregen door schenking
Als ik zelf een s-pedelec zou hebben dan zou ik ook een helm opzetten. Met die snelheden is het wel aan te raden want als je hard op je bakkes gaat heb je wel een probleem lijkt me.

Dat voorbeeld met die duif had echter ook met een racefietser kunnen gebeuren, maar die hebben doorgaans dus wel een helm op.
Duiven zijn trouwens echt de meest lompe vogels die je maar kunt bedenken, ik heb in 5 jaar tijd al 2 keer zo'n dikke houtduif op mijn voorruit gehad. En die kleine Turkse tortels blijven altijd op de weg zitten als je met de auto aan komt rijden 8)7

Wat betreft de snelheidsbeperking op snorfietsen: Er zijn zat standaard snorfietsen die harder lopen als 25, sterker nog, ken jij iemand met een snorfiets die niet harder loopt dan 25?

Ik heb overigens helemaal geen probs met racefietsers, prima dat ze me inhalen. Daar hebben ze ook de fiets voor dus who cares :+
marklinfan schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 19:38:

Te mooi om waar te zijn :)
Of gewoon een bejaard stel met geld te veel en die het gezellig vinden dat je hun fietsen overneemt en vervolgens nog een bakkie doet met ze zodat er over het weer gepraat kan worden :+

[ Voor 14% gewijzigd door Vlassie1980 op 31-07-2013 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
En welke tweaker heeft 2 Batavus garda e-go fietsen gekocht? (mp advertentie staat er niet meer op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:18
Vlassie1980 schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 11:12:
[...]

Dat voorbeeld met die duif had echter ook met een racefietser kunnen gebeuren, maar die hebben doorgaans dus wel een helm op.
Zeker en ik kan ook niet zeggen dat er niets gebeurd zou zijn. Maar als je in de beugels zit ben je wel een stuk stabieler. Verder helpt het lagere gewicht om iets makkelijker van je lijn afwijken zonder onverwachte bij-effecten. Ik schat in dat je niet op je bakkes gaat maar wel je voorwiel een aantal kapotte spaken heeft en gerecht moet worden. Maar gelukkig nog niet meegemaakt, dus zeker inconclusive ;).
Wat betreft de snelheidsbeperking op snorfietsen: Er zijn zat standaard snorfietsen die harder lopen als 25, sterker nog, ken jij iemand met een snorfiets die niet harder loopt dan 25?
Wel bij type goedkeuring, blijkbaar is het geen probleem om de snorfietsen verder door te ontwikkelen met een vergelijkbare beperking :)

Maargoed misschien valt er een categorie te creëren met hogere wattages en als ze boven de 25km/h kunnen met (open) helm verplichting. Dat zou ideaal zijn, maar politieke en ideale oplossingen ;). Nogmaals van mij mag het wel wat meer, tegelijkertijd snap ik gedeeltelijk de Europese bezwaren wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:11

racoon

mooowwww

Weet er iemand een voordelige set met fietscomputer display?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
racoon schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 15:35:
Weet er iemand een voordelige set met fietscomputer display?
http://www.rat-holland.nl/ heeft er een aantal.
Maar kom op, 2 minuten op google en je vind er zelf nog 5 meer.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18
Van het weekend een nieuwe fiets gekocht: Victoria Monaco.
Deze fiets ondersteund tot 45 km/u.

Vandaag eerste ritje gemaakt; had ik veel eerder moeten doen. Voorheen reed ik op een dames-model Qwic Trend 3 en ergerde me aan de volt-meter ipv BMS en het slappe frame.
De Victoria is een heren uitvoeren, veel stijfer en als een vorst zit ik nu op de weg.

Ik had ook nog even de Riese und Muller geprobeert, maar die fietst te zwaar (met NuVinci naaf)

Helemaal om nu naar een derailleur versnelling, schijfremmen en supersnelle fiets.

Vanochtend met 48 minuten 28 km gefietst (dat is dus inclusief dwars door Utrecht)
Ik zal vanavond even een plaatje uploaden.

[ Voor 1% gewijzigd door wmeester op 05-08-2013 16:07 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 15:47
Mooie fiets, maar ik blijf toch huiverig voor de beperkingen als helm en verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
wmeester schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 16:04:

Vandaag eerste ritje gemaakt; had ik veel eerder moeten doen. Voorheen reed ik op een dames-model Qwic Trend 3 en ergerde me aan de volt-meter ipv BMS en het slappe frame.
De Victoria is een heren uitvoeren, veel stijfer en als een vorst zit ik nu op de weg.

Ik had ook nog even de Riese und Muller geprobeert, maar die fietst te zwaar (met NuVinci naaf)

Helemaal om nu naar een derailleur versnelling, schijfremmen en supersnelle fiets.

Vanochtend met 48 minuten 28 km gefietst (dat is dus inclusief dwars door Utrecht)
Jaloers! :P
Veel plezier met je aankoop! Hoeveel moest je neerleggen ervoor? Zeker bij Bemibikes of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:11

racoon

mooowwww

is dit een goed setje? http://www.power-bike.nl/PB-Concversiekit-Excellent of kan ik beter voor een rat setje gaan?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
maakt volgens mij weinig uit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
wmeester schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 16:04:

mooie fiets lijkt een beetje op de Cube tour,
en een goede keuze van de derailleur versnelling rijd heel licht, kan geen naafversnelling tegen op..
Pagina: 1 ... 8 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.