Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.223 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
Yoki1985 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 14:42:
Ik ben nu ook aan het kijken om met de fiets naar het werk te gaan.
Echter ik moet 35,5 km afleggen om van thuis tot het werk te geraken.

Graag had ik dit in minder dan 1 uur gedaan, dus kom ik op een speed pedelec uit.
Ik had de gazelle CityZen Speed in gedachte.

Ik zie op hun site dat het actiebereik van turbo 35 km is. Dit is dus heel nipt.

Heeft iemand hier ervaring met deze fiets en zijn bereik op topsnelheid?
Niet doen! Die 400Wh gaat tekort schieten op die afstand. Kijk naar een model met minimaal 500Wh maar liever 600Wh accucapaciteit. In de lente en zomer zal het nog wel gaan maar in de herfst en winter met veel wind ga je er niet happy van worden, kan ik je garanderen.

Het is en blijft triest dat die Cityzen niet leverbaar is met een 500Wh accu. Want hij is scherp geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07
Mmhh heb je mss een voorbeeld van merk/type fiets met zo een 600Wh accu?
Ik ken er nl totaal niets van en ben compleet nieuw in de fietsen materie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

Graag had ik dit in minder dan 1 uur gedaan, dus kom ik op een speed pedelec uit.

Ik zie op hun site dat het actiebereik van turbo 35 km is. Dit is dus heel nipt.

Of je die 35 km in een uur haalt hangt ook sterk af van je fietsroute, opletten daarmee. We spreken dan over een gemiddelde van min. 35 km/h. Kan perfect gehaald worden op een speed pedelec mits goeie fietspaden. Fietsen door de stad, verkeerslichten, ... halen je gemiddelde snelheid onderuit en dat compenseer je niet altijd door wat sneller te rijden op de langere stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
https://www.strava.com/routes/4657172

Dat is de route die ik dan zou doen. Der zit wel wat hoogteverschil etc in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 21:56

Reken er maar op dat je bereik eerder in de buurt van 25 km komt als je heel hard gaat rijden in de turbostand. Sportstand en ca. 35 km/u dan zou je het kunnen halen, maar dan moet je zelf wel een klein beetje meezweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 18:10
Net terug van de fietsenwinkel en een proefritje gemaakt op de Stromer ST1 8).

Mijn indrukken:

Positief:

- Bouwkwaliteit
- Waanzinnige motor
- Remmen

Negatief

- Geen verende voorvork. Dit is wel een behoorlijk minpunt, want hier in de randstad zijn de fietspaden niet allemaal even goed en krijg je doordat je vrij makkelijk op een hoge snelheid zit af en toe behoorlijke klappen te verduren. Op hobbelige wegen dus niet erg comfortabel.

Er schijnt optioneel een verende voorvork op te kunnen, maar die is niet goedkoop en 4000 euro is echt mijn absolute max.

Ik wil graag nog een testrit doen op de Bulls E45, maar er zit helaas geen bulls dealer bij mij in de buurt.

Iemand hier die zijn ervaringen wil delen over de Bulls E45?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
Bestaat er iets vergelijkbaars waar je geen helm voor nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:33
netvista schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:41:
- Geen verende voorvork. Dit is wel een behoorlijk minpunt, want hier in de randstad zijn de fietspaden niet allemaal even goed en krijg je doordat je vrij makkelijk op een hoge snelheid zit af en toe behoorlijke klappen te verduren. Op hobbelige wegen dus niet erg comfortabel.

Er schijnt optioneel een verende voorvork op te kunnen, maar die is niet goedkoop en 4000 euro is echt mijn absolute max.
(...)
Kan het zijn dat de FM de banden van de ST1 nogal hard had opgepompt? Het prettige van de Big Bens die eronder zitten is dat je ze met 2 bar kunt rijden waardoor de banden een deel van de klappen opvangen. Ik heb er in ieder geval niet heel veel last van maar mijn 27 kilometer zijn dan ook wel voornamelijk asfalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:13

Zoals Vlassie al zei: Dat is echt onvoldoende voor die afstand. Als je in de herfst een beetje wind staat of 's ochtends wat fris is je accu capaciteit echt onvoldoende. Vergeet niet dat bij iedere graad onder de 20 graden de capaciteit met 1% afneemt.
Ik denk niet dat je onder een zeer exclusief model (stromer) of een zelfbouw project met grote accu uitkomt of moet kiezen voor langzamer rijden en dus een langere reistijd.

Edit: Of twee accu's meenemen en onderweg wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wieler
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-01-2023
Mijn vriendin haalt met een nieuwe st1 46 km langs de n18 een gemiddelde van 35 km/u. Dan is er nog ca 20% over van de accu.
Er zit wel een ligstuur op, dat scheelt veel met die snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
3wieler schreef op donderdag 14 april 2016 @ 21:15:
Mijn vriendin haalt met een nieuwe st1 46 km langs de n18 een gemiddelde van 35 km/u. Dan is er nog ca 20% over van de accu.
Is dat de versie met 522Wh accu? Moet dan zeggen dat de actieradius erg goed is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 13:07
Vlassie1980 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 21:39:
[...]Is dat de versie met 522Wh accu? Moet dan zeggen dat de actieradius erg goed is!
Is afhankelijk van postuur van de fietser. Smal en licht, dan zou t kunnen. Ik merk iig dat gewicht en breedte/lengte er allemaal toe doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
3wieler schreef op donderdag 14 april 2016 @ 21:15:
Behalve dat ligstuur, zijn leeftijd, getraindheid, lichaamsgewicht, lichaamslengte, soort ondergrond waarop gereden wordt, stad met veel of buitengebied met weinig stops, kustgebied met veel of binnenland met minder wind, buitentemperatuur (accu), enz, belangrijke factoren die de actieradius bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

salipander schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:11:
[...]

Bedenk wel dat je reistijd niet echt veel korter wordt als je topsnelheid een paar kilometer hoger ligt. Je gemiddelde neemt niet evenredig toe, dus is het je al dat (Stromer) geld wel waard?
Inderdaad, je reistijd is maar enkele minuten korter als je nu 42 rijdt 0f 38 km/h !

Over 20 km woon-werkverkeer scheelt dit hooguit 4 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De nieuwe NEVO van Riese en Muller is echt zo'n fiets waar je zo mee weg kan rijden...
Behoorlijk aan de prijs voor de HS versie,...Tis wat je er aan wil besteden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:32:
[...]

Niet doen! Die 400Wh gaat tekort schieten op die afstand. Kijk naar een model met minimaal 500Wh maar liever 600Wh accucapaciteit. In de lente en zomer zal het nog wel gaan maar in de herfst en winter met veel wind ga je er niet happy van worden, kan ik je garanderen.

Het is en blijft triest dat die Cityzen niet leverbaar is met een 500Wh accu. Want hij is scherp geprijsd.
Een tweede accu is dan de oplossing !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

netvista schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:41:
Net terug van de fietsenwinkel en een proefritje gemaakt op de Stromer ST1 8).

Mijn indrukken:

Positief:

- Bouwkwaliteit
- Waanzinnige motor
- Remmen

Negatief

Ik wil graag nog een testrit doen op de Bulls E45, maar er zit helaas geen bulls dealer bij mij in de buurt.

Iemand hier die zijn ervaringen wil delen over de Bulls E45?
De nieuwe Riese &Muller Charger GS HS. Bij de plaatselijke fm zien staan in de winkel !
Indrukwekkend geheel,vooral door die zeer brede banden en evenzo brede matzwarte spatschermen.en verder in het matzwart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ko de Boswachter schreef op donderdag 14 april 2016 @ 17:10:
[...]

Kan het zijn dat de FM de banden van de ST1 nogal hard had opgepompt? Het prettige van de Big Bens die eronder zitten is dat je ze met 2 bar kunt rijden waardoor de banden een deel van de klappen opvangen. Ik heb er in ieder geval niet heel veel last van maar mijn 27 kilometer zijn dan ook wel voornamelijk asfalt.
Dan zal ik maar bij mijn fiets snel wat lucht laten ontsnappen,want ik rijd al ruim een jaar met 5 bar in dit type band...Overigens rijdt dit niet slecht maar ik mis inderdaad veercomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Het hangt nogal af van je bandmaat en wat je weegt/meeneemt, maar het gros van de sportieve fietsers pompt zijn banden wat mij betreft te hard op. Het voelt sneller (maar dat is niet zo) en men denkt altijd weer aan de stations fiets met de zachte band.

Hierbij een handige sheet, helaas moet je wel even Kg naar Lbs omrekenen.

http://www.biketinker.com/tire-pressure-calculator/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 08:24:
Het voelt sneller (maar dat is niet zo)
In elk geval meer actieradius, want minder weerstand uiteraard.
Maar is natuurlijk nooit goed, zeker niet qua veercomfort.
En harder oppompen dan de fabrikant aangeeft, is idd ook niet aan te raden (tenzij zware lading).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 00:54:
[...]

De nieuwe NEVO van Riese en Muller is echt zo'n fiets waar je zo mee weg kan rijden...
Behoorlijk aan de prijs voor de HS versie,...Tis wat je er aan wil besteden !
Heb net even gekeken naar de NEVO van Riese en Muller. Deze heeft toch ook "maar" een batterij van 500Wh.
Waarom is deze dan wel geschikt en andere niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 00:55:
[...]

Die accuwissel kost je wel een minuutje, daar gaat je gemiddelde wel van omlaag. Beter 36 km/u rijden ipv. 40, of koop een elektrische scooter als je zonodig keisnel moet :+

Het is zoiets als een auto kiezen die max 165 km/u kan en daarmee altijd 160 moeten willen rijden. Je zit aan de rand van wat het apparaat kan, qua prestatie (en accucapaciteit bij de fiets).

[ Voor 22% gewijzigd door salipander op 15-04-2016 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Yoki1985 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 10:14:
[...]

Heb net even gekeken naar de NEVO van Riese en Muller. Deze heeft toch ook "maar" een batterij van 500Wh.
Nagenoeg ALLE speed pedelecs met Bosch van het nieuwe modeljaar 2016 hebben een 500Wh accu. Dat is het maximale wat leverbaar is voor Bosch. Gazelle snapt er helemaal niks van want die leveren alleen maar 400Wh, die willen blijkbaar niet verkopen :')
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 00:55:
[...]

Sorry, maar dit zou ik dus nooit doen. Een tweede accu lappen kost je 800 eurie. Kan je beter investeren in een speed pedelec met meer accucapaciteit. Halverwege je rit afstappen en een andere accu erop jassen 2x daags lijkt mij zeer irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
Vlassie1980 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 10:44:
[...]

Nagenoeg ALLE speed pedelecs met Bosch van het nieuwe modeljaar 2016 hebben een 500Wh accu. Dat is het maximale wat leverbaar is voor Bosch. Gazelle snapt er helemaal niks van want die leveren alleen maar 400Wh, die willen blijkbaar niet verkopen :')

[...]

Sorry, maar dit zou ik dus nooit doen. Een tweede accu lappen kost je 800 eurie. Kan je beter investeren in een speed pedelec met meer accucapaciteit. Halverwege je rit afstappen en een andere accu erop jassen 2x daags lijkt mij zeer irritant.
Ik denk dat Gazelle (owned by Pon) een goede deal met Bosch heeft afgesloten, waar de 400 Wh accu onderdeel van is, omdat deze natuurlijk aanzienlijk goedkoper is dan de 500Wh opvolger. Voorraden enzo.. Daarom kun je niet kiezen om bij te betalen voor een grotere accu, ze moeten die 400Wh kwijt.

Mee eens dat een accuwissel wel het laatste is wat je wilt als je in je regenpak onderweg moet stoppen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-09 19:11
Met een 350 w BOSCH performance rijd ik gemakkleijk 40/42 km/h onafgebroken zonder moeite !
[/quote]

Ik rijdt op mijn atb van 22 jaar oud makkelijk 43,3 km/uur onafgebroken (gemiddelde snelheid volgens Strava), maar zo'n opmerking zegt, net als jouw zin, niets over de trapondersteuning.
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 00:16:
23km enkele reis en veelal lange trajecten in ruim 30 minuten. >:)
Deze zin is lastig te interpreteren. Stel je nu dat je bijna 46 km/uur rijdt?

Of zeg je dat je een gemiddelde snelheid van 40/42 km/uur over een afstand van 23 km hebt?

Gezien de maximale trapondersteuning van een 350 w performance bij die rotatiesnelheden heb je maar weinig trapondersteuning en lever je zelf vrij veel vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yoki1985 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 10:14:
[...]

Het is weer eens wat anders...Geen uitgesproken frame ...Zowel voor dames of herenfiets,het kan beide !

In tegenstelling tot andere merken kan een damesfiets er wat oubolliger uitzien.
En dat heeft deze NEVO niet...Een tijdloos model eigenlijk !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjb85
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-08 13:22
Opperpanter2 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 11:50:
[...]

Ben benieuwd hoe duitse toeristen die hier in nederland op rijden worden behandeld door de politie.
Spreek je een beetje duits?
Dat is een goede vraag, maar volgens mij mag je met een dergelijke Flyer gewoon in Nl niet op de openbare weg rijden, ongeacht of deze in Duitsland gekocht is. Of de politie hier iets op uit doet is een tweede. Ik spreek zelf een aardig woordje Duits, maar mijn Duitse FM spreekt ook gewoon Nederlands, dus dat is nog makkelijker;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2green schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:11:
Met een 350 w BOSCH performance rijd ik gemakkleijk 40/42 km/h onafgebroken zonder moeite !
[/quote]

Ik rijdt op mijn atb van 22 jaar oud makkelijk 43,3 km/uur onafgebroken (gemiddelde snelheid volgens Strava), maar zo'n opmerking zegt, net als jouw zin, niets over de trapondersteuning.

[...]

Deze zin is lastig te interpreteren. Stel je nu dat je bijna 46 km/uur rijdt?

Of zeg je dat je een gemiddelde snelheid van 40/42 km/uur over een afstand van 23 km hebt?

Gezien de maximale trapondersteuning van een 350 w performance bij die rotatiesnelheden heb je maar weinig trapondersteuning en lever je zelf vrij veel vermogen.
Dat vrij veel vermogen valt wel mee,want als je 43,5 km/h bereikt in de turbostand dan komt de begrenzer al in actie en zie voel je de ondersteuning afnemen !
Dus terug naar een 42.5 en volle kracht (zonder zelf veel te moeten meetrappen) vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:22:
[...]

Dat vrij veel vermogen valt wel mee,want als je 43,5 km/h bereikt in de turbostand dan komt de begrenzer al in actie en zie voel je de ondersteuning afnemen !
Dus terug naar een 42.5 en volle kracht (zonder zelf veel te moeten meetrappen) vooruit.
Okay, je hebt mij nieuwschierig gemaakt, ga morgen even bij een maat langs met een fietsenzaak, toch even testen. Zat eigenlijk op de giant quick e45 te wachten, maar als de ondersteuning dusdanig is, zijn ineens veel meer fietsen een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2green schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:28:
[...]

Okay, je hebt mij nieuwschierig gemaakt, ga morgen even bij een maat langs met een fietsenzaak, toch even testen. Zat eigenlijk op de giant quick e45 te wachten, maar als de ondersteuning dusdanig is, zijn ineens veel meer fietsen een optie.
De nieuwe Riese&Muller Nuvinci 380 ! met veel groter bereik...zelfs hoger dan een deraiileur en dan met de 500 w accu..Wa :o t een fiets is dat zeg..! Een groot nadeel is zijn prijs van bijna 4500 euro !

Reken dit maar niet om (trouwens wie doet dit nog,maar toch..10.000 gulden voor een fiets...Aj aj...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Nu online
GTAjunk schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:37:
[...]
In elk geval meer actieradius, want minder weerstand uiteraard.
Nou nee dus....

Een harde band werkt goed op een perfecte ondergrond, maar buiten wielerbanen kan je die nergens vinden. Je verlies door trillingen weegt niet op tegen het verlies van de vervorming van de band. Een extreem voorbeeld; Laat maar eens een velg rollen zonder band, dat gaat bepaald niet efficient. Bij een trein gaat dat wel omdat je daar geen probleem hebt met je ondergrond (rails).

Dus een hardere band heeft niet zomaar een positief effect op de actieradius, uit (praktijk) onderzoek blijkt dat je veel eerder vermogen gaat verliezen dan dat wel wordt gedacht.

https://janheine.wordpres...tire-pressure-revolution/

https://janheine.wordpres...ressure-data-and-details/

Ook uit andere onderzoeken is er nauwelijks voordeel te ontdekken bij hogere druk, dus ik zou altijd kiezen voor lagere, comfortabele druk. Als er al verlies is is dit vrijwel zeker uiterst minimaal. Daarentegen kan je direct constateren dat minder road-buzz in je polsen erg prettig is ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:37:
[...]

De nieuwe Riese&Muller Nuvinci 380 ! met veel groter bereik...zelfs hoger dan een deraiileur en dan met de 500 w accu..Wa :o t een fiets is dat zeg..! Een groot nadeel is zijn prijs van bijna 4500 euro !

Reken dit maar niet om (trouwens wie doet dit nog,maar toch..10.000 gulden voor een fiets...Aj aj...
Harrie, ff je fan t shirt uit en je baseren op feiten.

1. Een derailleur triple heeft een nog groter bereik. Sterker nog, de SRAM X10 42-11 casette heeft gecombineerd met 1 voorblad al een groter bereik.
2. Los daarvan, op een pedelec heb je dat grote bereik totaal niet nodig.

Naast alle andere nadelen is Nuvinci het meest inefficiente systeem, je verliest gewoon significant veel actieradius (15%+).

Het zou je sieren als je niet elke keer roept R&M! GATES! BOSCH! NUVINCI! (inclusief hoofdletters)zonder daarbij aan te geven waarom dat voor die gebruiker al dan niet een goede oplossing is. Jij bent nu echt een klusjesman die voor elke klus een hamer gebruikt, omdat hij die goed kent. Gaatje boren? Pak de hamer maar...

Persoonlijke voorkeur hoeft niemand uit te sluiten, dat is flauwekul, maar jij trekt het wel heel erg ver door. Zo ben ik ook zeer tevreden over de Razer, maar er zijn serieuze nadelen aan die fiets en ik aarzel dan ook niet om die te benoemen. En ik neem ook mee hoe een systeem door andere gebruikers groepen wordt beoordeeld, bijvoorbeeld via het Pedelecforum of het GoT.

.

[ Voor 44% gewijzigd door roffeltjes op 15-04-2016 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wieler
  • Laatst online: 03-01-2023
- oblomov - schreef op donderdag 14 april 2016 @ 22:14:
[...]

Behalve dat ligstuur, zijn leeftijd, getraindheid, lichaamsgewicht, lichaamslengte, soort ondergrond waarop gereden wordt, stad of veel of buitengebied met weinig stops, kustgebied met veel of binnenland met minder wind, buitentemperatuur (accu), enz, belangrijke factoren die de actieradius bepalen.
1.78, 65 kg, mtb klik-pedalen (crank brothers), 1 fietstas met kleding, schoenen, lunch en lader en ze draagt redelijk strakke kleding.

Sensor op stand 6 (60)

Afgelopen maandag data van Strava:

45,9km
Afstand

1:16:31
Beweegtijd

13m
Hoogte
235W
Geschat gem. vermogen

1.079kJ
Gebruikte energie

Gemid. Max.
Snelheid 36,0km/u 47,2km/u
Hartslag 133bpm 152bpm
Calorieën 1.204
Verstreken tijd 1:19:54

De terugweg beschouwt ze als training, in volledige wieleroutfit en beuken op een lage stand

Windkracht 3 a 4 schuin tegen:

45,9km
Afstand

1:13:48
Beweegtijd

31m
Hoogte
268W
Geschat gem. vermogen

1.188kJ
Gebruikte energie

Gemid. Max.
Snelheid 37,3km/u 44,3km/u
Hartslag 157bpm 173bpm
Calorieën 1.325
Verstreken tijd 1:16:56

Over de ST1 na ca 500 km:

Degelijke fiets, geen gerammel, geen plastic onderdelen/bevestigingen.
Wel merk je aan de elektronica dat het al 5 jaar oud is. Display is niet geavanceerd en weinig ergonomisch, vooral ten opzichte van bosch.
Ook de sensor en aansturing van de motor zijn wat minder soepel en "onmerkbaar" dan bij Bosch.
Bij de Stromer kan je precies met elke pedaalslag net over en onder een grenswaarde van de sensor zitten, waardoor ook de ondersteuning gaat schommelen. Bij een Bosch HS heb ik dit niet opgemerkt.

Gelukkig kun je wel de sensorgevoeligheid instellen in negen stappen, maar tijdens het rijden is dit bijna niet te doen, mede omdat de ondersteuning dan uitschakelt.

Waarom de ST1 gekozen? Prijs (3650 met 522Wh) icm efficiente aandrijflijn voor de 46 km rit.

Speciaal voor Harrie: de RM Charger Touring stond 2e op de lijst. Geen nuvinci ivm te veel verlies.

Bestaande ideale fiets voor mijn vriendin: ST2. helaas veel te duur.
Zelf samengestelde ideale fiets: RM Charger Beltdrive Rohloff HS met ST2 accu.

Voor mijn eigen gebruik (2, 7, 13 of 15 km enkele reis) had ik een Charger Beltdrive Nuvinci genomen. Ik denk geen HS, maar een dongel tot ca 35 km/u.

[ Voor 9% gewijzigd door 3wieler op 15-04-2016 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 12:22:
Nou nee dus....
Een harde band werkt goed op een perfecte ondergrond, maar buiten wielerbanen kan je die nergens vinden. Je verlies door trillingen weegt niet op tegen het verlies van de vervorming van de band. Een extreem voorbeeld; Laat maar eens een velg rollen zonder band, dat gaat bepaald niet efficient. Bij een trein gaat dat wel omdat je daar geen probleem hebt met je ondergrond (rails).
Dus een hardere band heeft niet zomaar een positief effect op de actieradius, uit (praktijk) onderzoek blijkt dat je veel eerder vermogen gaat verliezen dan dat wel wordt gedacht.
https://janheine.wordpres...tire-pressure-revolution/
https://janheine.wordpres...ressure-data-and-details/
Ook uit andere onderzoeken is er nauwelijks voordeel te ontdekken bij hogere druk, dus ik zou altijd kiezen voor lagere, comfortabele druk. Als er al verlies is is dit vrijwel zeker uiterst minimaal. Daarentegen kan je direct constateren dat minder road-buzz in je polsen erg prettig is ;)
Kerel, daar gaan vele decennia aan zekerheden ;)
Maar het lijkt míj in elk geval nog steeds zeer aannemelijk dat op vlak en goed asfalt (en dat is echt niet alleen op een wielerbaan) een hogere druk in de banden minder rolweerstand geeft, en dus meer actieradius.
Misschien was ik wat kort door de bocht door verschillende wegcondities niet in ogenschouw te nemen, maar dat 'nou nee dus...' is dat misschien ook wel. Want even later breng je toch wat nuanceringen aan (die ik ook lees in die 2 links van Jan Heine).
Kortom, helemaal overtuigd ben ik zeker niet.
Dat minder road-buzz in je polsen erg prettig is, kan ik ook beamen. Maar dan zal waarschijnlijk elke fietser het mee eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
gjb85 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:20:
[...]

Dat is een goede vraag, maar volgens mij mag je met een dergelijke Flyer gewoon in Nl niet op de openbare weg rijden, ongeacht of deze in Duitsland gekocht is. Of de politie hier iets op uit doet is een tweede. Ik spreek zelf een aardig woordje Duits, maar mijn Duitse FM spreekt ook gewoon Nederlands, dus dat is nog makkelijker;-)
Voor auto's geldt een rare constructie: nieuws: Mercedes met rijbaanwisselfunctie mag niet in Nederland in de verkoop
Mag niet in nederland verkocht wordne, maar een Duits exemplaar mag wel in Nederland rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
3wieler schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 13:38:
1.78, 65 kg, mtb klik-pedalen (crank brothers), 1 fietstas met kleding, schoenen, lunch en lader en ze draagt redelijk strakke kleding.

Sensor op stand 6 (60)

Afgelopen maandag data van Strava:

45,9km
Afstand

1:16:31
Beweegtijd

13m
Hoogte
235W
Geschat gem. vermogen

1.079kJ
Gebruikte energie

Gemid. Max.
Snelheid 36,0km/u 47,2km/u
Hartslag 133bpm 152bpm
Calorieën 1.204
Verstreken tijd 1:19:54

De terugweg beschouwt ze als training, in volledige wieleroutfit en beuken op een lage stand

Windkracht 3 a 4 schuin tegen:

45,9km
Afstand

1:13:48
Beweegtijd

31m
Hoogte
268W
Geschat gem. vermogen

1.188kJ
Gebruikte energie

Gemid. Max.
Snelheid 37,3km/u 44,3km/u
Hartslag 157bpm 173bpm
Calorieën 1.325
Verstreken tijd 1:16:56
.
Ik, 65+ & 88 kg, ga dat qua snelheid, afstand en tijd niet redden met de ST1. Hooguit met de ST2 en een 983 Wh accu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 13:38
StanTheMan schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 22:09:
Ik heb net de nieuwe Vanmoof Electrified S in preorder besteld. Lijkt me een mooie fiets voor 15km woonwerk verkeer (1 richting).

Ook mooi dat je 'm op US-setting kan zetten, wat ondersteuning tot 32 km/u geeft. Vraag me nog wel iets af.

Stel dat je de instelling zet op bv ondersteuning tot 27 km/u (standje 3 in us setting, 17mph). Kun je dan als je goed doortrapt nog 30km/u fietsen of wordt alle extra energie boven die 27 dan teniet gedaan en van de ondersteuning afgehaald.

Of als je een beetje getraind bent met wielrennen, fiets je dan in een lagere stand sneller en met meer bereik of wordt het dan gewoon heel licht trappen voor je.

https://preorder.vanmoof.com?ct-referral-code=elEA8PuV met vanmoof100 als promocode krijg je 100 euro extra korting, mocht je ook willen bestellen.
Die fietsen zien er wel fantastisch uit. Ook niet bijzonder duur geprijsd als ik naar andere alternatieven kijk hier.

Waarom ben je specifiek voor deze gegaan in plaats van een ander merk?
De reden dat ik het vraag, is omdat ik aan het orienteren ben. Moet toegeven dat de vormgeving en het "compleet" gevoel me wel erg aantrekt bij deze fiets :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Kashika schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 16:49:
[...]

Die fietsen zien er wel fantastisch uit. Ook niet bijzonder duur geprijsd als ik naar andere alternatieven kijk hier.

De reden dat ik het vraag, is omdat ik aan het orienteren ben. Moet toegeven dat de vormgeving en het "compleet" gevoel me wel erg aantrekt bij deze fiets :)
Van het design moet je houden, mij spreekt hij niet echt aan.
En ook maar 2 versnellingen is ook erg jammer. In het vaak winderige Nederland is dat gewoon te weinig, of je moet hem alleen maar in de stad gebruiken.

Als je door de polder fietst met wat tegenwind dan trapt hij in de ene versnelling te zwaar en in de andere weer te licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Nu online
GTAjunk schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 14:14:
[...]
Maar het lijkt míj in elk geval nog steeds zeer aannemelijk dat op vlak en goed asfalt (en dat is echt niet alleen op een wielerbaan) een hogere druk in de banden minder rolweerstand geeft, en dus meer actieradius
Ik ook... maar de test wijst anders uit....
Rough vs. Smooth Pavement

The rolldown tests were performed on relatively rough pavement. No holes or bumps, but the tar between the aggregate had washed away over decades of Seattle weather. Interestingly, high pressures generally did result in slightly higher speeds for some clincher tires. It’s not a lot, but it’s statistically significant.

The track tests were run on very smooth, newly laid asphalt pavement. There, we see the opposite. High pressures of 100-110 psi result in slightly lower speeds. How can we explain this? One hypothesis is that the tire deforms more on the rougher pavement to conform to the surface irregularities. At lower pressure, you create an imprint of the road surface in the tire as it rolls. At higher pressure, the tire bridges the gaps between the high points, and thus deforms less. On the smooth road, there aren’t any gaps to bridge, and so the high pressure loses its advantage.
Overigens is dit (ondanks dat Heine wel een behoorlijke goede rep) heeft ook weer niet de meest gecontroleerde test, dus ook daarom een slagje om de arm. Ik heb genoeg testjes gelezen om te gokken dat Jan hier wel dicht bij de waarheid zit, maar de data punten zelf zijn natuurlijk niet te reproduceren (andere fiets/renner/weg). Maar dat is dus wel weer nuttig van zon praktijk test, zeker als meerdere tests het zelfde aanduiden.

Links of rechtsom, ik denk dat het heel lastig is om te stellen dat harde banden een actieradius voordeel opleveren. Wat wel duidelijk is, is dat het minder comfortbel is.Mijn advies is dus: niet te hard, zeker niet met dikke banden. Je snelheid en actieradius zullen er niet of nauwelijks onder leiden (kunnen zelfs toenemen^^).

Not worth the discomfort :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Het heeft mij wel doen besluiten om in elk geval niet meer lucht in de banden te pompen dan de fabrikant aangeeft. Soms deed ik dat nl. nog wel 's.. ook bij normale belading. Scheelt in elk geval rijcomfort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 22:05
Kashika schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 16:49:
[...]

Dat kan ik denk ik niet goed onderbouwen. Sterker nog, ik heb me heel beperkt geörienteerd.
Dat je hem op US-setting 32km/u kon zetten vond ik wel een belangrijke, naast het hippe 'connected' gehalte.
Uiterlijk is kwestie van smaak, ik vind het wel wat hebben.
Daarnaast de preorder aanbiedingsprijs die je toch doet besluiten tot iets impulsievere keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik zag gisteren onderweg naar huis toevallig een Flyer Vollblutt rijden.
Mooie fiets, maar inderdaad geen kenteken. 422Wh accu is echter niet zo veel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
De flyer is ook zo'n mooi voorbeeld van nederland dat als klein landje veel te veel regels hanteert voor van alles, waaronder elektrische fietsen.

Niet nodig, lokt onnodige discussies uit

Lekker innoverend landje hebben we.

[ Voor 45% gewijzigd door deepbass909 op 17-04-2016 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Is het niet zo dat Flyer het (financieel) niet zinvol acht om een type goedkeuring aan te vragen voor Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
Heren, vecht deze discussie even via pm uit. Voegt niks toe aan dit topic verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Enkele berichten verwijderd over een wel erg off-topic weddenschap.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Reactie/feedback op moderatie mag in het daartoe aangewezen topic en/of direct naar de Mods

[ Voor 95% gewijzigd door PWM op 18-04-2016 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
- oblomov - schreef op zondag 17 april 2016 @ 11:36:
Is het niet zo dat Flyer het (financieel) niet zinvol acht om een type goedkeuring aan te vragen voor Nederland?
Terug naar de essentie. Ben benieuwd naar je mening!

[ Voor 34% gewijzigd door - oblomov - op 20-04-2016 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
- oblomov - schreef op maandag 18 april 2016 @ 00:37:
[...]

[...]

Terug naar de essentie. Ben benieuwd naar je mening!
Bedankt voor de uitlokkende afleiding :)

Mijn punt, dat voor een deel is weggehaald door een moderator, was juist dat nederland wel erg strenge regels hanteert voor relatief eenvoudig materiaal, met relatief weinig vermogen, voor een relatief kleine markt. Zo hebben speedbikes in nederland een type goedkeuring nodig waar dat in een groter land zoals belgie niet nodig is.

Jou opmerking onderstreept daarvan de nadelen. Klein land + strenge eisen + nieuwe ontwikkeling = niet interessant

Want ons land kent al een kleine omvang, deze omvang neemt verder af als het om een nieuwe ontwikkeling gaat en nog verder als het iets is wat ligt binnen een nichemarkt.

Dus zo snel een nieuwe ontwikkeling wel in nederland opgepakt wordt, hebben de bedrijven in het buitenland een gigantische voorsprong in markt, ontwikkeling en wat niet.

Nederland is dus perfect bezig onze kennis economie te laten verschrompelen.

Alhoewel ik niet de bron ken m.b.t. jouw uitspraak van flyer, zo dat heel goed mee kunnen hebben gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
Ik ben zaterdag naar de fietsenwinkel geweest om eens te kijken voor een speed pedelec.
Wat ze mij daar hebben laten zien is een fiets van lombardo (http://www.lombardobikes.com/e-bikes/item/126-amantea-city).

Is er iemand die ervaring heeft met dit merk? Vind hier nl niet heel veel van op het internet (of het is in Italiaans)

Op de site zie je een 40Wh batterij staan maar ik neem wel degelijk dan de 500Wh batterij

[ Voor 12% gewijzigd door Yoki1985 op 18-04-2016 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:54

OgWok

U.N.C.L.E.

@Yoki1985: lijkt er wel op dat ze zich sterk richten op de Italiaanse markt; dan wel dat ze in Italie gemaakt worden. Wat kost die Amathea City hier in NL?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
De prijs die ik van mijn fietsenwinkel gekregen heb is €2999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Yoki1985 schreef op maandag 18 april 2016 @ 08:04:
Ik ben zaterdag naar de fietsenwinkel geweest om eens te kijken voor een speed pedelec.
Wat ze mij daar hebben laten zien is een fiets van lombardo (http://www.lombardobikes.com/e-bikes/item/126-amantea-city).

Is er iemand die ervaring heeft met dit merk? Vind hier nl niet heel veel van op het internet (of het is in Italiaans)

Op de site zie je een 40Wh batterij staan maar ik neem wel degelijk dan de 500Wh batterij
Neem aan dat je deze bedoelt?
https://elektrischefietsw...mantea-city-speed-pedelec

Kan nergens lezen of het een 400Wh of 500Wh accu is. Verder is het een Bosch systeem natuurlijk dus dat is in principe niet verkeerd. Maar die bagger site van ze is voor mij al een reden om doei te zeggen. Dan nog liever een Gazelle dan dit onbekende Italiaanse merk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
Vlassie1980 schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:02:
[...]

Kan nergens lezen of het een 400Wh of 500Wh accu is. Verder is het een Bosch systeem natuurlijk dus dat is in principe niet verkeerd. Maar die bagger site van ze is voor mij al een reden om doei te zeggen. Dan nog liever een Gazelle dan dit onbekende Italiaanse merk :)
Yup die bedoel ik. In de catalogus die zij hadden stond dat het een 500Wh batterij is.
Het probleem bij de gazelle is dat deze enkel de 400Wh batterij heeft.

De merken die mijn fietstenboer heeft zijn
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gzoiCDS.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Yoki1985 schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:31:
[...]

Yup die bedoel ik. In de catalogus die zij hadden stond dat het een 500Wh batterij is.

[afbeelding]
Wat is de afstand die je dagelijks moet overbruggen?

Sparta heeft wel speed pedelecs maar als ik naar je nickname kijk en dan 1985 zie staan dan denk ik niet dat je gecharmeerd raakt van die Sparta speed pedelecs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Yoki1985 schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:31:
[...]

[afbeelding]
Weet je dat de afmetingen van de behuizingen van de 400Wh en de 500Wh exact het zelfde zijn. is alleen 200 gram zwaarder.
Zou anders vragen wat een gazelle fiets dan zonder 400Wh accu kost. en dan een losse 500Wh erbij kopen.
Naar mijn persoonlijke idee gooit Gazelle onderhand toch echt zijn eigen ruiten in. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
Vlassie1980 schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:51:
[...]

Wat is de afstand die je dagelijks moet overbruggen?

Sparta heeft wel speed pedelecs maar als ik naar je nickname kijk en dan 1985 zie staan dan denk ik niet dat je gecharmeerd raakt van die Sparta speed pedelecs :)
Ik moet 35.5 Km overbruggen naar het werk, en ik had dit graag gedaan in minder dan 1 uur (of toch max 1 uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Yoki1985 schreef op maandag 18 april 2016 @ 11:18:
[...]

Ik moet 35.5 Km overbruggen naar het werk, en ik had dit graag gedaan in minder dan 1 uur (of toch max 1 uur)
Ik heb een keer onder ideale omstandigheden er 45 minuten over gedaan om met een gehuurde Riese und Muller Cruiser HS naar mijn werk toe te fietsen. Dat is een afstand van 27km enkele reis.

- De accu was nagenoeg leeg ( 400Wh Bosch Accu )
- Gemiddelde snelheid was 35 km/u
- Topsnelheid was 44 km/u

Ik doe er met mijn "slome" Merida met Bosch Performance Line ongeveer 65 minuten over om die 27 km's te overbruggen.

In jouw geval is de accu de beperkende factor, zelfs met een 500Wh accu ga je soms in de problemen komen om binnen een uur thuis te zijn met eventuele harde wind. Wellicht dat een Kalkhoff met 612Wh accu een betere optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 15:33
Bij een FM hebben ze een Bulls Green Mover Lacuba E45 uit 2015 staan.

Ik weet dat er een prijsverschil is en dat deze versie een naafmotor heeft en de 2016-versie een middenmotor.
Wat de overige verschillen van beide modellen zijn, kom ik even niet uit
Heeft iemand daar meer inzicht in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Yoki1985 schreef op maandag 18 april 2016 @ 11:18:
[...]
Ben hier al een hele tijd aan het rondkijken, toch eindelijk maar eens reageren:

Bovenstaande vraag is exact waar ik mijn fiets (zelfbouw speed pedelec) ook voor gebruik (35Km enkele reis woon-werk), ook graag in zo min mogelijk tijd.

In tegenstelling tot wat hier beweert wordt is dit zeker te doen, maar het hangt voor een groot deel af van de route die je fietst en hoe hard je zelf bereid bent mee te trappen.

In mijn geval is het ca. 80% rustig buitengebied, 20% bebouwing, alles vlak. In de bebouwing doe ik altijd rustig aan.
Het fietsen zie ik als combinatie van sport en woon-werk verkeer. Dit vereist wel behoorlijke inspanning van mezelf (douchen is zeker nodig). Snelste tijd die ik heb neergezet is 1 uur 4 min, gemiddeld 1 uur 10min. Topsnelheid is daarbij 46Km/h.
Mijn fiets is uitgerust met een 450Wh accu (36V systeem). Bij aankomst zit er meestal nog 10 - 20% in de accu, afhankelijk van temperatuur en wind.

Zoals gezegd, de fiets waarmee ik dit doe heb ik zelf in elkaar gezet, omdat ik niet zomaar 3000€ voor een fiets kan ophoesten. Totale kosten, incl fiets, 700€. Tot nu toe 3000Km probleemloos. Als er mensen zijn die dit interessant vinden, wil ik best wat uitgebreidere info posten. Zeer leerzaam om te bouwen en een verdomd leuk en snel fietsje 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Vlassie1980 schreef op maandag 18 april 2016 @ 11:34:
[...]

Ik heb een keer onder ideale omstandigheden er 45 minuten over gedaan om met een gehuurde Riese und Muller Cruiser HS naar mijn werk toe te fietsen. Dat is een afstand van 27km enkele reis.

- De accu was nagenoeg leeg ( 400Wh Bosch Accu )
- Gemiddelde snelheid was 35 km/u
- Topsnelheid was 44 km/u

Ik doe er met mijn "slome" Merida met Bosch Performance Line ongeveer 65 minuten over om die 27 km's te overbruggen.

In jouw geval is de accu de beperkende factor, zelfs met een 500Wh accu ga je soms in de problemen komen om binnen een uur thuis te zijn met eventuele harde wind. Wellicht dat een Kalkhoff met 612Wh accu een betere optie is?
Ik sluit me bij Vlassie1980 zijn bevindingen aan.

Ik heb zelf een enkele woonwerk afstand van 17,5km. Als ik echt doorstamp en op zijn maximum fiets en ik heb geen wind tegen dan geeft de fiets nog een afstand te behalen van ongeveer 12km.
17,5+12=29,5km. Dit betreft ook een 400Wh accu.
Als ik echter flink harde wind tegen heb en het vriest ook dan hield ik soms nog maar 2 km over op die afstand van 17,5km. Ik kan dan ook echt niet sneller meer dan 33a 35km/h. En dan stond de ondersteuning maximaal.

Heb ook wel eens een keer gewoon een maximale snelheid aangehouden van 30km/h en dan behaalde ik een afstand van 48 kilometer.

Als je jezelf de discipline op kunt leggen om niet harder dan 33 tot 36km/h te fietsen dan kun je met 1 lading van een 400Wh accu het net halen. Ga je harder fietsen of heb je echt flink harde wind tegen dan redt je het echt niet met een 400Wh accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:52
Waarschijnlijk is deze vraag al wel vaker voorgekomen, maar hoe vaak kan je een accu ongeveer opladen voordat deze versleten is?

Het zou dan gaan om de Sparta ION E-Speed V9
Ik moet zo'n 17 km enkele reis naar mijn werk (auto is 23 km enkele reis) dus ik zou in theorie 1 keer op en neer op een accu lading moeten redden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 07:54

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op maandag 18 april 2016 @ 12:28:
[...]

.......

Zoals gezegd, de fiets waarmee ik dit doe heb ik zelf in elkaar gezet, omdat ik niet zomaar 3000€ voor een fiets kan ophoesten. Totale kosten, incl fiets, 700€. Tot nu toe 3000Km probleemloos. Als er mensen zijn die dit interessant vinden, wil ik best wat uitgebreidere info posten. Zeer leerzaam om te bouwen en een verdomd leuk en snel fietsje 8)
Prima, graag uitgebreidere info. Foto's erbij? Helemaal mooi.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
FabianGTI schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:48:
Waarschijnlijk is deze vraag al wel vaker voorgekomen, maar hoe vaak kan je een accu ongeveer opladen voordat deze versleten is?

Het zou dan gaan om de Sparta ION E-Speed V9
Ik moet zo'n 17 km enkele reis naar mijn werk (auto is 23 km enkele reis) dus ik zou in theorie 1 keer op en neer op een accu lading moeten redden
Verschilt per accu, de een kan 500 volledige laadcycli aan, de ander 1000.
Na 2 jaar begin ik met mijn Bosch Accu te merken dat het eerste streepje wat eerder weg is. Verder is de actieradius nog prima.

Fiets soms met een oudere man met een Sparta een stukje mee, die rijdt nog vrolijk op zijn 9 jaar oude fiets rond. Accu is nog steeds niet vervangen en doet het nog prima.

Kortom: Er is geen pijl op te trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na 10dkm op de accu hier nog altijd geen merkbaar verschil, valt me alleszins mee. Met wat mijn fiets tweedehands op zou moeten brengen denk ik dat ik hem gewoon lekker op ga rijden. Financieel een stuk prettiger en mocht het nodig zijn kun je altijd de accu nog wegbrengen dan wel open schroeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:52
Vlassie1980 schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:01:
[...]

Verschilt per accu, de een kan 500 volledige laadcycli aan, de ander 1000.
Na 2 jaar begin ik met mijn Bosch Accu te merken dat het eerste streepje wat eerder weg is. Verder is de actieradius nog prima.

Fiets soms met een oudere man met een Sparta een stukje mee, die rijdt nog vrolijk op zijn 9 jaar oude fiets rond. Accu is nog steeds niet vervangen en doet het nog prima.

Kortom: Er is geen pijl op te trekken :)
Hmm, zit wat in natuurlijk
Zal ook grotendeels aan de eindgebruiker liggen

Nog maar eens verdiepen in de wereld van de elektrische fiets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Volgens mij is het ook zo dat hoe vaker je de accu gebruikt, des te beter?
Heb daar diverse verhalen over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Nu online
Volgens mij speelt geluk een hele grote rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 21:35
OgWok schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:00:
[...]

Prima, graag uitgebreidere info. Foto's erbij? Helemaal mooi.
Ik heb een accu van 960Wh besteld, nog ff wachten tot het binnen is en zal zien hoelang ik kan fietsen tot de accu leeg is en weer opgeladen moet worden.

Heenreis volle ondersteuning
terugreis minder ondersteuning
zodat ik zelf wat meer kracht moet zetten :P Goed voor de conditie.

Mijn reis van woon-werk is +-13km heen 13km terug..

Om de 2 -3 dagen opladen waarschijnlijk? Of elke dag want dat is waarschijnlijk beter voor de accu
Alleen maar buitengebied.

[ Voor 9% gewijzigd door BabyRattle op 18-04-2016 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Laatst online: 20-09 23:03

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Vlassie1980 schreef op maandag 18 april 2016 @ 11:34:
[...]

Waar kan je dit type fietsen huren ?
Ben hier al enige tijd naar op zoek.
Weet namelijk niet 100% zeker of het fietsen wat voor me is.
En als ik dit eens een week probeer (dmv huren)
Heb ik hier toch een stuk beter gevoel bij.

@Karel85 ik zou ook graag wat meer zien van je zelf bouw fiets

[ Voor 6% gewijzigd door kaasszje op 18-04-2016 17:13 ]

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
de fiets waarmee ik dit doe heb ik zelf in elkaar gezet, omdat ik niet zomaar 3000€ voor een fiets kan ophoesten. Totale kosten, incl fiets, 700€. Tot nu toe 3000Km probleemloos. Als er mensen zijn die dit interessant vinden, wil ik best wat uitgebreidere info posten.
Graag, ben (ook) heel benieuwd naar foto's.
En 700€ met 3000 probleemloze km... respect man _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnefreak schreef op maandag 18 april 2016 @ 11:16:
[...]

Weet je dat de afmetingen van de behuizingen van de 400Wh en de 500Wh exact het zelfde zijn. is alleen 200 gram zwaarder.
Zou anders vragen wat een gazelle fiets dan zonder 400Wh accu kost. en dan een losse 500Wh erbij kopen.
Naar mijn persoonlijke idee gooit Gazelle onderhand toch echt zijn eigen ruiten in. :N
Zoals iemand al aanhaalde moeten ze blijkbaar van die ""oude "" voorraad 400 w accu's af !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnefreak schreef op maandag 18 april 2016 @ 12:28:
[...]

Ik sluit me bij Vlassie1980 zijn bevindingen aan.

Ik heb zelf een enkele woonwerk afstand van 17,5km. Als ik echt doorstamp en op zijn maximum fiets en ik heb geen wind tegen dan geeft de fiets nog een afstand te behalen van ongeveer 12km.
17,5+12=29,5km. Dit betreft ook een 400Wh accu.
Als ik echter flink harde wind tegen heb en het vriest ook dan hield ik soms nog maar 2 km over op die afstand van 17,5km. Ik kan dan ook echt niet sneller meer dan 33a 35km/h. En dan stond de ondersteuning maximaal.

Heb ook wel eens een keer gewoon een maximale snelheid aangehouden van 30km/h en dan behaalde ik een afstand van 48 kilometer.

Als je jezelf de discipline op kunt leggen om niet harder dan 33 tot 36km/h te fietsen dan kun je met 1 lading van een 400Wh accu het net halen. Ga je harder fietsen of heb je echt flink harde wind tegen dan redt je het echt niet met een 400Wh accu.
Al wat je hier schrijft ondervind ik dus dagelijks met de BOSH HS met 400 w accu !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:27:
Volgens mij is het ook zo dat hoe vaker je de accu gebruikt, des te beter?
Heb daar diverse verhalen over gelezen.
Inderdaad,.intensief gebruik houdt hem fit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:24:
[...]

Inderdaad,.intensief gebruik houdt hem fit !
Li-ion accu's worden niet fitter van 'dagelijks' gebruik. Ze onthouden niets. Misschien merk je er wat van dat hij wat beter afgetopt wordt door het frequenter load balancen van de BSD in de accu, waardoor hij nog wat voller kan raken. Dit is echter niet persé goed voor de levensduur; deze wordt begrensd door het aantal laadcycli en uiteindelijk door een zekere ouderdom. En heel vol opladen zorgt voor meer slijtage (maar dat regelt Bosch wel netjes - niet teveel dus)

Je kunt een Li-ion accu als je hem langer weglegt, het beste halfvol, plusminus 40-60% bewaren en ongeveer 1x per twee maanden checken en evt. wat bijladen. Dus zeker niet propvol wegleggen zoals sommige FM beweren - dit geeft alleen maar extra slijtage!. Dit staat zelfs in de Bosch accu handleiding :*)

[ Voor 16% gewijzigd door salipander op 18-04-2016 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdr
  • Laatst online: 07-09-2021
DeVadderF schreef op maandag 28 maart 2016 @ 01:37:
[...]

Mijn route ( 18 km enkel ) omvat vele stukken door de natuur met weinig auto's, enz ...
Daar kan ik goed doorrijden in alle stilte zonder de natuur te storen.
Als je +40 km/u rijdt moet je wel goed beseffen waarmee je bezig bent.
Je moet het verkeer kunnen lezen om alles zo goed mogelijk te kunnen inschatten, vandaar ook de spiegel op het stuur.
Die kan ik niet missen om tegelijkertijd het verkeer voor en achter me goed in de gaten te hebben.

.....

Zelf heb ik de WINORA fiets modeljaar 2015 nieuw gekocht op het einde van het jaar in december met grote korting voor een totaalprijs van 469 €.
Voor deze prijs had ik een goede fiets met Magura HS-11 hydraulische velgremmen, dubbelwandige sterke velgen met brede Schwalbe banden, een geveerde voorvork Suntour en geveerd zadel, een derailleur Shimano Alivio 8-speed, en een naafdynamo van 3 Watt die voor-en achterlicht LED doet branden.

De Bafang BBS02 36V 500 Watt set kostte me 400 € + 70 € verzending + 162 € douanekosten.
Verder nog een achterdrager voor de accu ( 39 € ), de LiFePO4 accu zelf van 36V 10 Ah ( 349 € ) en 2 laders ( 2 maal 39 € ).

Ik kom dus uit op een totaalprijs van 469 + 400 + 70 + 162 + 39 + 349 + 39 + 39 = 1567 €
De werkuren zijn niet gerekend.
Voor 1567 € heb ik een nieuwe fiets met een nieuwe motor aangevuld met een LiFePO4 accu en 2 laders.
Een lader voor thuis en de andere lader voor op het werk, ik moet dus geen lader meesleuren elke dag.

Groetjes, DeVadderF :)B
Mooi projectje, leuke post met veel nuttige info. Iets dergelijks zit ik zelf ook over te denken alleen dan is mijn reisafstand 35 kilometer ;). 3 kwart van mijn kilometers gaat over rustige fietspaden door het bos en alhoewel ik dit stuk af en toe ook rijd met een mountainbike met wegbanden zal het met wat ondersteuning nog wel iets sneller gaan dan de gemiddeld 26/27 km/h die ik nu haal 8) .

Hoe is jouw ervaring tot nu toe met de fiets icm de motor? Ergens eerder in het topic zag ik staan dat naafversnelling die in jouw fiets zit mogelijk problemen zou kunnen geven en dat fabrikanten de motor begrenzen op 50nm. Zelf zat ik daarom al te kijken voor een derailleur fiets.
En de accu die nu hebt, hou je daar nog wat capaciteit mee over na 18km of is die dan 'leeg'?

Edit. Nevermind, zie al veel van mijn vragen beantwoord worden in anders posts :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdr
[...]

Netjes hoor 3000km probleemloos met een zelfbouw fiets voor dat geld. Meer info is wat mij betreft zeker gewenst. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Laatst online: 22-09-2024
Inderdaad interessant @Karel85... Welke fiets heb je gebruikt en welke motorset, in combinatie met welke accu?
Het bedrag is zeker om jaloers op te worden, kijkende naar de twee, drie ruggen die er door de meesten neergeteld worden. Het maakt de pedelec ook beter bereikbaar, als het een beetje te doen is qua bouwen. Hoe is dat je vergaan? Veel zelf verzonnen, of alles kant-en-klaar uit de doos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-11-2018
Ben hier al een hele tijd aan het rondkijken, toch eindelijk maar eens reageren:

Bovenstaande vraag is exact waar ik mijn fiets (zelfbouw speed pedelec) ook voor gebruik (35Km enkele reis woon-werk), ook graag in zo min mogelijk tijd.

In tegenstelling tot wat hier beweert wordt is dit zeker te doen, maar het hangt voor een groot deel af van de route die je fietst en hoe hard je zelf bereid bent mee te trappen.

In mijn geval is het ca. 80% rustig buitengebied, 20% bebouwing, alles vlak. In de bebouwing doe ik altijd rustig aan.
Het fietsen zie ik als combinatie van sport en woon-werk verkeer. Dit vereist wel behoorlijke inspanning van mezelf (douchen is zeker nodig). Snelste tijd die ik heb neergezet is 1 uur 4 min, gemiddeld 1 uur 10min. Topsnelheid is daarbij 46Km/h.
Mijn fiets is uitgerust met een 450Wh accu (36V systeem). Bij aankomst zit er meestal nog 10 - 20% in de accu, afhankelijk van temperatuur en wind.

Ik heb heel veel interesse om meer info betreffende dit project te lezen / zien.
Zelf heb ik ook een zelfbouwproject achter de rug met zeer positieve ervaring tot nu toe.
Momenteel probleemloos 700 km gereden en ik werk met een 36V 360 Wh accu.
Aan uw totale kosten kan ik echter niet tippen, bij mij was het dubbel zoveel maar iedere cent waard en zeer leerzaam om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
drdr schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:36:
Mooi projectje, leuke post met veel nuttige info. Iets dergelijks zit ik zelf ook over te denken alleen dan is mijn reisafstand 35 kilometer ;). 3 kwart van mijn kilometers gaat over rustige fietspaden door het bos en alhoewel ik dit stuk af en toe ook rijd met een mountainbike met wegbanden zal het met wat ondersteuning nog wel iets sneller gaan dan de gemiddeld 26/27 km/h die ik nu haal 8) .

Hoe is jouw ervaring tot nu toe met de fiets icm de motor? Ergens eerder in het topic zag ik staan dat naafversnelling die in jouw fiets zit mogelijk problemen zou kunnen geven en dat fabrikanten de motor begrenzen op 50nm. Zelf zat ik daarom al te kijken voor een derailleur fiets.
En de accu die nu hebt, hou je daar nog wat capaciteit mee over na 18km of is die dan 'leeg'?

Edit. Nevermind, zie al veel van mijn vragen beantwoord worden in anders posts :P
De fiets doet het hier geweldig goed, veel koppel en mooie topsnelheid dankzij het voorblad van 52 tanden.
Ik heb geen naafversnelling maar wel een 8-speed Shimano derailleur.
Zou geen naafversnelling aandurven met het 100 Nm koppel.
De derailleur kan dit goed aan en was een bewuste keuze die ik gemaakt heb dankzij deze topic.

De accu is een 36V 10 Ah ( 360 Wh ) en na de rit van 18 km rest er nog +/- 25% capaciteit.
Voor mij is dit geen probleem want ik heb het geluk om op het werk te kunnen bijladen.
De gebruikte accu is een LiFePO4 accu dus normaal gezien heel veel laadbeurten.
Ik rijd wel altijd op volle ondersteuning en hier en daar maak ik gebruik van het gashendeltje om na een vertraging sneller terug naar kruissnelheid te kunnen gaan
Momenteel heb ik probleemloos 700 km gereden en dit met veel plezier.

[ Voor 6% gewijzigd door DeVadderF op 19-04-2016 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meeren88
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-11-2024
Vlassie1980 schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:02:
[...]

Even offtopic; Ik wil je absoluut niet overtuigen je fiets hier te kopen, maar ik ben benieuwd wat je bedoeld met "bagger site"? >:) (Opbouwende kritiek is altijd welkom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de enthousiaste reacties :) Ik zal vanavond posten over het hoe & waarom van de keuzes die ik heb gemaakt en uitgebreid ingaan op alle technische details die erbij komen kijken, met foto's uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Meeren88 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 08:37:
[...]

Even offtopic; Ik wil je absoluut niet overtuigen je fiets hier te kopen, maar ik ben benieuwd wat je bedoeld met "bagger site"? >:) (Opbouwende kritiek is altijd welkom)
Ik doelde op de semi Italiaanse site van de fabrikant Lombardo ;)
Van dat soort sites krijg ik altijd de kriebels.

Neem aan dat jij https://elektrischefietswinkel.com/ in beheer hebt? Ziet er niet verkeerd uit maar het is wel duidelijk waar de inspiratie vandaan komt 8)
Verder een leuk Magento project lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdr
DeVadderF schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 08:07:
[...]

De fiets doet het hier geweldig goed, veel koppel en mooie topsnelheid dankzij het voorblad van 52 tanden.
Ik heb geen naafversnelling maar wel een 8-speed Shimano derailleur.
Zou geen naafversnelling aandurven met het 100 Nm koppel.
De derailleur kan dit goed aan en was een bewuste keuze die ik gemaakt heb dankzij deze topic.

De accu is een 36V 10 Ah ( 360 Wh ) en na de rit van 18 km rest er nog +/- 25% capaciteit.
Voor mij is dit geen probleem want ik heb het geluk om op het werk te kunnen bijladen.
De gebruikte accu is een LiFePO4 accu dus normaal gezien heel veel laadbeurten.
Ik rijd wel altijd op volle ondersteuning en hier en daar maak ik gebruik van het gashendeltje om na een vertraging sneller terug naar kruissnelheid te kunnen gaan
Momenteel heb ik probleemloos 700 km gereden en dit met veel plezier.
Goed te horen dat de fiets in combinatie met de ombouw erg goed bevalt. Oeps, je hebt wel een derailleur zie ik, dacht alfine ofwel naafversnelling te hebben zien staan maar is dus alivio, verkeerd gelezen ofzo ;).

Uiteindelijk kom ik dus net als jou op dezelfde conclusie uit dat ivm de krachten derailleur betere optie is/lijkt. 8) . Qua accu capaciteit zou ik dan weer nodig hebben gezien jouw ervaring met 18 km. Alhoewel ik verwacht ik niet steeds met ondersteuning zal fietsen.

52 tanden lijkt mij ook een goede keuze om de ketting zo recht mogelijk te houden. Als ik nu kijk naar mijn mountainbike ligt deze er vaak schuin op om zo een hogere versnelling te kunnen fietsen. En dat zal met ondersteuning nog meer worden >:)
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 09:17:
Bedankt voor de enthousiaste reacties :) Ik zal vanavond posten over het hoe & waarom van de keuzes die ik heb gemaakt en uitgebreid ingaan op alle technische details die erbij komen kijken, met foto's uiteraard.
Ben benieuwd, technische details en foto's zijn zeer welkom _/-\o_ !

[ Voor 10% gewijzigd door drdr op 19-04-2016 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meeren88
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-11-2024
Vlassie1980 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 09:40:
[...]

Ik doelde op de semi Italiaanse site van de fabrikant Lombardo ;)
Van dat soort sites krijg ik altijd de kriebels.

Neem aan dat jij https://elektrischefietswinkel.com/ in beheer hebt? Ziet er niet verkeerd uit maar het is wel duidelijk waar de inspiratie vandaan komt 8)
Verder een leuk Magento project lijkt me?
De italianen noemde dit volgens mij elocutio... Of ik deze shop in beheer heb laat ik even in het midden :P Leuk topic, 360 pagina's is te veel om terug te lezen, maar zo te lezen zit hier veel kennis _/-\o_ dus ik lees links en recht wat mee, nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Vanmorgen de Bafang BBS01 250 Watt besteld om mijn voorwiel aangedreven (ook zelfbouw) fiets van deze unieke middenmotor te voorzien. De LFP 36V-10Ah accu heb ik al 2 jaar in gebruik en deze gaat ook deze nieuwe middenmotor van spanning voorzien.

Ben razend benieuwd naar de verschillen t.o.v. de huidige voorwielmotor waarmee ik inmiddels 2200 km mee gereden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:01:
Vanmorgen de Bafang BBS01 250 Watt besteld om mijn voorwiel aangedreven (ook zelfbouw) fiets van deze unieke middenmotor te voorzien. De LFP 36V-10Ah accu heb ik al 2 jaar in gebruik en deze gaat ook deze nieuwe middenmotor van spanning voorzien.Ben razend benieuwd naar de verschillen t.o.v. de huidige voorwielmotor waarmee ik inmiddels 2200 km mee gereden hebt.
Je zal er geen spijt van krijgen. Ik heb ze op m'n vouwfietsen zitten en dat bevalt uitstekend. Bovendien zijn de BBS01/02-250/500W Bafangetjes zeer betrouwbaar en werken ze heel plezierig omdat er ook veel in te stellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
Vandaag nog een tweede proefrit gemaakt op een stromer st1 en heb ik de knoop door gehakt. Ik ben uiteindelijk gegaan voor een stromer st1 Touring. Volgende week word ie afgeleverd.

Het concept van DeVadderF (bijzonder mooi afgewerkt project overigens) heb ik nog serieus in overweging genomen, maar het risico van inbeslagname bij een eventuele controle hier in NL durf ik niet te nemen. Dat grapje zou rond de 2000 euro gaan kosten, de bekeuringen buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeVadderF
netvista schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 21:40:
Vandaag nog en tweede proefrit gemaakt op een stromer st1 en heb ik de knoop door gehakt. Ik ben uiteindelijk gegaan van voor een stromer st1 Touring. Volgende week word ie afgeleverd.

Het concept van DeVadderF (bijzonder mooi afgewerkt project overigens) heb ik nog serieus in overweging genomen, maar het risico van inbeslagname bij een eventuele controle hier in NL durf ik niet te nemen. Dat grapje zou rond de 2000 euro gaan kosten, de bekeuringen buiten beschouwing gelaten.
Gefeliciteerd met uw aankoop !
Indien mogelijk graag een foto van de Rolls Royce der e-bikes.
Wat is er specifiek aan de touring versie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
Dank u ! T.o.v. de regular ST1 zijn de verschillen met name de Schlumpf speed drive, betere handvaten, audi bruine paint en nog een aantal andere kleine details die ik zo niet uit mijn hoofd weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
racinfo schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:01:
Vanmorgen de Bafang BBS01 250 Watt besteld om mijn voorwiel aangedreven (ook zelfbouw) fiets van deze unieke middenmotor te voorzien. De LFP 36V-10Ah accu heb ik al 2 jaar in gebruik en deze gaat ook deze nieuwe middenmotor van spanning voorzien.

Ben razend benieuwd naar de verschillen t.o.v. de huidige voorwielmotor waarmee ik inmiddels 2200 km mee gereden hebt.
Hopelijk ervaar je hetzelfde als ik.
Je kan straks ten volle genieten van de aanwezige versnellingen, wat met een voorwielmotor niet mogelijk is.

Vroeger ook 4 jaar gereden ( 2012 - 2013 - 2014 - 2015 ) met een voorwielmotor. 7(8)7
Dankzij de Bafang middenmotor ging er vanaf 2016 een nieuwe e-bike wereld voor me open. oOo
Veel succes met de montage ! d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door DeVadderF op 19-04-2016 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
netvista schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 21:48:
Dank u ! T.o.v. de regular ST1 zijn de verschillen met name de Schlumpf speed drive, betere handvaten, audi bruine paint en nog een aantal andere kleine details die ik zo niet uit mijn hoofd weet.
Dat hoort er allemaal fantastisch uit.
Ik zou haast niet kunnen wachten mocht ik in uw plaats zijn. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
Ik kan uiteraard niet wachten, maar geduld is een schone zaak. Als optie heb ik ook een verende voorvork en verende zadelpen genomen, dus ik ben benieuwd hoe dat bevalt. Dat heb ik nog niet kunnen testen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 09:17:
Bedankt alvast en ik ruik in de verte al een sublieme reportage.
Iedere zin + iedere foto zal hier meerdere malen gelezen / bekeken worden.
Het is plezant lezen in deze topic doch dergelijke zelfbouw-reportages krijgen we hier niet zoveel te zien.
Vandaar dat dit voor sommigen - mezelf inclusief - smullen wordt.
Ben je ook een :)B
Ik ga enkel af op de woordenschat en zinsbouw, dus kan er volledig naast zitten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
DeVadderF schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 21:48:
[...]Met de Bafang middenmotor ging er vanaf 2016 een nieuwe e-bike wereld voor me open.
Ik had mn 1ste Bafang middenmotor in 2014. Een BBS01-250W. Werkt nog steeds puik. Ik ga 'm wel ff openmaken binnenkort. Kijken of alles er nog goed bij staat. Heeft ook al weer meer dan 10k km gedraaid.

[ Voor 17% gewijzigd door bgttje op 19-04-2016 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
netvista schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 21:56:
Ik kan uiteraard niet wachten, maar geduld is een schone zaak. Als optie heb ik ook een verende voorvork en verende zadelpen genomen, dus ik ben benieuwd hoe dat bevalt. Dat heb ik nog niet kunnen testen helaas.
Wat betreft geduld moeten hebben weet ik alles van, heb bijna 3 maanden moeten wachten op mijn motor.
Verende voorvork is mijn inziens zowieso de betere keuze.
Ik was er vroeger nochtans tegen maar kan ze nu niet meer missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
bgttje schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 22:00:
[...]

Ik had mn 1ste Bafang middenmotor in 2014. Een BBS01-250W. Werkt nog steeds puik. Ik ga 'm wel ff openmaken binnenkort. Kijken of alles er nog goed bij staat. Heeft ook al weer meer dan 10k km gedraaid.
Dat is geen verkeerd idee, je kunt quasi direct bij de secundaire metalen overbrenging om te zien of er nog genoeg smeermiddel ( vet ) aanwezig is.
Genoeg video's te vinden op YouTube, maar misschien heb je deze niet nodig ...
De eerste keer zal ik eens goed moeten kijken, daarna weet je hoe en wat.

Op mijn display vraag ik altijd volle ondersteuning.
Toch gebeurt het af en toe dat ik de gashendel induw en dan gaat de fiets nog sneller.
Precies alsof de gashendel 110% vermogen afgeeft, is dit normaal ?
Naar de settings kan ik niet kijken wegens nog geen programmeerkabel, maar de gashendel heeft bij mij altijd voorrang op PAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
drdr schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 09:59:
Goed te horen dat de fiets in combinatie met de ombouw erg goed bevalt. Oeps, je hebt wel een derailleur zie ik, dacht alfine ofwel naafversnelling te hebben zien staan maar is dus alivio, verkeerd gelezen ofzo ;).

Uiteindelijk kom ik dus net als jou op dezelfde conclusie uit dat ivm de krachten derailleur betere optie is/lijkt. 8) . Qua accu capaciteit zou ik dan weer nodig hebben gezien jouw ervaring met 18 km. Alhoewel ik verwacht ik niet steeds met ondersteuning zal fietsen.

52 tanden lijkt mij ook een goede keuze om de ketting zo recht mogelijk te houden. Als ik nu kijk naar mijn mountainbike ligt deze er vaak schuin op om zo een hogere versnelling te kunnen fietsen. En dat zal met ondersteuning nog meer worden >:)
Je verwachting om niet steeds met ondersteuning te fietsen durf ik te betwijfelen. ;)
Op den duur raak je eraan verslingerd.
Alhoewel ik moet zeggen dat mijn fiets met de accu op UIT heel soepel rijdt, de freewheel functie bij Bafang is heel goed.
Veel beter dan bij mijn vroegere voorwielmotor, met een lege accu was ik zelf ook "leeg" bij thuiskomst. :S

Derailleur bewust gekozen omwille van de krachten die op de aandrijving komen.
Benieuwd hoe lang de aandrijflijn het zal trekken.
Ik draag er wel zorg voor in die zin dat ik ALTIJD even de rem lichtjes inknijp tijdens het schakelen ( = cut off power ).
Het onderhoud neem ik er voor lief bij al vind ik dat dit allemaal nog goed meevalt.
Ik fiets wel nooit tijdens de winter ( strooizout, enz ... )

Deze ochtend een nieuw Bafang voorblad besteld, terug 52 tanden.
Ik wil hebben dat het klaarligt voor mocht ik het dringend nodig hebben.
Nieuwe ketting is reeds aanwezig in de voorraadkast.
Enkel nog een 8-speed Shimano casette CS-HG 200-8 bestellen.
Deze zit origineel op de fiets en heeft volgende tanden 32-28-24-21-18-16-14-12

De ketting komt enkel op de vet gedrukte getallen, op de normaal gedrukte getallen kom ik NOOIT.
Tandwiel 21 tanden : vertrekken vanuit stilstand.
Tandwiel 18 tanden : stormachtige tegenwind.
Tandwiel 16 tanden : daar ligt de ketting 90% van de tijd, kruissnelheid +/- 40 km/u, rechte kettinglijn.
Tandwiel 14 tanden : sterke meewind.

Soms zou ik wensen dat ik een 15 tanden tandwiel beschikbaar had tijdens omstandigheden dat de 16 te klein is en de 14 te groot.
Weet hier iemand of het mogelijk is om een afwijkende casette te plaatsen die nog beter zou aansluiten bij mijn werkgebied ?

[ Voor 8% gewijzigd door DeVadderF op 19-04-2016 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DeVadderF schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 22:31:
[...]

Enkel nog een 8-speed Shimano casette CS-HG 200-8 bestellen.
Deze heeft volgende tanden 32-28-24-21-18-16-14-12
HG200 ken ik niet als 8-speed, wel als 9-speed. Ben je zeker van het type?
8-speed Shimano HG50 is te krijgen in 12-13-15-17-19-21-23-25, 12-13-14-15-17-19-21-23 en zelfs 13-14-15-16-17-19-21-23, bij die laatste heb je wel 6 tandwielen in je 14-21 range.

Mijn ervaring met deze cassettes is dat de kleinste 2 of 3 tandwielen los zijn en de rest met een soort klinknagels aan elkaar zit. Die klinknagels kun je uitboren en dan kun je los gaan. Zo rij ik nu op een 8-speed 11-12-13-14-15-17-20-23. Die vind je niet in de winkel. ;)
Wat ik deed is twee cassettes zoeken die gecombineerd de tandwielen hebben die me aanstonden en die combineren. Zo kun je vast een 14-15-16-17-18-19-20-21 maken als je dat wil (maar dat zou ik het niet doen, ik denk dat de standaard 12-23 of 13-23 voldoende is).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

DeVadderF schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 21:48:
[...]

Hopelijk ervaar je hetzelfde als ik.
Je kan straks ten volle genieten van de aanwezige versnellingen, wat met een voorwielmotor niet mogelijk is.

Vroeger ook 4 jaar gereden ( 2012 - 2013 - 2014 - 2015 ) met een voorwielmotor. 7(8)7
Dankzij de Bafang middenmotor ging er vanaf 2016 een nieuwe e-bike wereld voor me open. oOo
Veel succes met de montage ! d:)b
Dankjewel @ DeVadderF, ik heb mij op het forum (wat ik al volg vanaf september 2013) goed ingelezen inzake de BBS01. Ook heeft @ Opperpanter2 mij degelijke adviezen via PB verstrekt, waarvoor mijn dank.

De reden dat ik toch voor de 250 Watt versie gegaan ben is zoals @ Netvista al aangaf: ik loop liever geen risico om met een zwaardere uitvoering zoals de BBS02 mijn fiets bij calamiteiten kan inleveren met een hoop narigheid (kosten) als nasleep tengevolge.

Wat betreft de versnellingen bij een voorwiel (of achterwiel) motor heb ik ook ervaren dat de trapfrequentie eigenlijk zeer beperkt is in te stellen, hoogstens keuze uit 2 tandwieltjes op het achterwiel om bij de betreffende ondersteunings standen lekker met mee te fietsen cq. trappen.

Vooral als de benen (door vaat problemen) niet meer de kracht kunnen leveren die jezelf zou wensen. En wat ik dan op het forum lees dat nu juist dat zo prima te combineren is bij de 3-5 of 9 ondersteunings standen van de BBS01 motor. Ik heb op mijn Peugeot fiets een derailleur versnelling (21) zodat ik straks keuze heb uit 7 versnelings instellingen. Ik ben heel benieuwd hoe dat in de praktijk zal gaan werken.
bgttje schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 21:13:
[...]

Je zal er geen spijt van krijgen. Ik heb ze op m'n vouwfietsen zitten en dat bevalt uitstekend. Bovendien zijn de BBS01/02-250/500W Bafangetjes zeer betrouwbaar en werken ze heel plezierig omdat er ook veel in te stellen is.
Dat laatste is voor mij, als tweaker nu juist interessant ;) omdat er van alles is in te stellen, ondersteuning bij de standen zoals je dat wilt.

De fiets geschikt te maken voor elk doel wat je ermee wilt doen. Iets wat op fabrieksfietsen praktisch onmogelijk is (of mbv dealers alleen mogelijk). Omschakelen van stadsfiets naar veldfiets enz. Dat laatste is ook al door meerderen vaak aangegeven. Om die reden heb ik ook meteen de USB kabel meebesteld waarmee je via de laptop allerlei (ondersteunings) instellingen kunt aanpassen.

[ Voor 51% gewijzigd door racinfo op 20-04-2016 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Het kan altijd nóg goedkoper: 499 euro voor deze superbike bij de markt waar ze ook wel media hebben :X :
www.beste.nl/20204056/for...lifestyle-nu-voor-euro499
Let vooral op het euh... flitsende design ;)
Pagina: 1 ... 90 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.