Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.571 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-10 10:33

OgWok

U.N.C.L.E.

@DeVadderF: ziet er goed uit; netjes gedaan. Ben benieuwd hoe het je door de tijd heen bevalt.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
DeVadderF schreef op zondag 27 maart 2016 @ 05:23:
Vorige week heb ik dan eindelijk de Bafang 36 Volt 500 Watt BBS02 motor set gemonteerd op de WINORA fiets.
Mijn complimenten d:)b
Had je de Winora nieuw gekocht? (kan zijn dat ik het eerder in het topic ff gemist had )
Kun je een schatting geven van de totale kosten van het project?
De werktijd even buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 18:57
Vorige week heb ik dan eindelijk de Bafang 36 Volt 500 Watt BBS02 motor set gemonteerd op de WINORA fiets.
Hieronder enkele foto's waarop de omgebouwde fiets te zien is :
[afbeelding]
Ik heb ook mijn originele kettingbeschermer kunnen behouden in combinatie met de cover van Bafang.
Overal had ik gelezen dat dit niet mogelijk zou zijn maar hier ging het zeer gemakkelijk :
[afbeelding]
[afbeelding]
Als tandwiel vooraan heb ik gekozen voor het grootste tandwiel dat ik kon krijgen, dit was 52T omdat mijn route volledig plat is en omdat ik op cruisesnelheid de kettinglijn zo recht mogelijk wil hebben en niet steeds volledig rechts op de cassette.
Deze opzet is geslaagd want op de 8-speed cassette ligt de ketting meestal op de 4,5 en 6 en heel soms op de 7 als ik meewind heb :
[afbeelding]
Qua bekabeling vind ik alles goed meevallen als je er een beetje je werk van maakt.
Iedereen die de fiets tot nu toe gezien heeft vind dit helemaal niet storend :
[afbeelding]
Het display is goed verlicht in het donker en gemakkelijk te bedienen via de aparte bedieningsunit die ik links heb geplaatst aan het stuur :
[afbeelding]
Ook het gashendeltje zit links :
[afbeelding]

Ik rij nu reeds een week naar het werk met deze fiets dus kan ik al een reactie geven.
De motor is erg krachtig en bijna niet hoorbaar.
Er is veel power aanwezig en het gashendeltje is superhandig en kan ik nu al niet meer missen.
Ik ben zeer tevreden met deze Bafang BBS02 ombouw en de hoge verwachtingen die ik had werden volledig ingelost.
De originele settings van EM3EV zijn voor mij OK en ga ik voorlopig niets aan veranderen.

Gisterenochtend heb ik een fietshelm aangeschaft want deze fiets gaat echt wel hard vooruit.
Zelfs mensen met een BOSH speed pedelec van vele duizenden euro's ga ik gewoon voorbij.
Zij kunnen ook wel 40+ maar moeten hard werken om dit een langere tijd te kunnen aanhouden ( krachtsensor ).
Met de BBS02 rijd je ook 40+ en kan je deze hogere snelheden veel langer aanhouden ( rotatiesensor ), ik heb hier bewust voor gekozen.

Sorry mocht dit wat oneerbiedig klinken maar ik kan maar moeilijk begrijpen dat de speed-pedelec's zoveel moeten kosten als er dingen zoals BBS02 op de markt zijn ...
Enige reden die ik kan bedenken is het werk dat je er aan hebt ... ook al heb ik de ombouw zeer graag gedaan en als je alles zelf doet weet je wel goed hoe alles in elkaar zit, kan handig zijn bij een defect of zo ...
Kies wel een sterke fiets met goede remmen, verlichting, sterke velgen, enz ... want het moet natuurlijk allemaal een beetje veilig blijven.
Ik rij altijd met de verlichting aan ( ook overdag ) dit voor de veiligheid, men ziet u toch beter komen.
De naafdynamo geeft spanning aan het voor - en achterlicht, dus geen batterijtjes te vervangen.

Dank aan de mensen op dit forum die me geholpen hebben bij de moeilijke keuze !
Mooi gedaan hoor. Goed dat je ook een helm hebt aangeschaft.
Die gashendel kun je die dan gebruiken om zonder te trappen vooruit te komen. (net als een gaspedaal in de auto)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Netje afgewerkt!
Is het gezichtsbedrog of steekt de motor vrij diep naar beneden. Wat is de afstand tussen de motor en grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:44
pjotter1965 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 22:01:
Iemand ervaring met Go Swiss aandrijving of Neodrives ?
Zoek een fiets met pinion aandrijving met ondersteuning ( voor woonwerk + vakantie )

Go Swiss. http://www.santosbikes.co...-met-pinion-go-swissdrive

Neodrives. http://www.idworx-bikes.de/nl/
Deze vergat ik te beantwoorden. Mijn vraag is hierbij vooral waarom?

Pinion is t.o.v. de Rohloff inefficient wat juist bij een E-bike een actieradius issue oplevert. Naaf motoren zijn niet je dat. Zeker de Swiss staat bekend om zijn "elastiek"gevoel.

Mijn advies als je toch zoveel geld uitgeeft, koop iets wat bewezen goed is: Een Idworkx Powerrohler en laat er een belt op zetten. Ik zie geen enkel voordeel in de Pinion tov de Rohloff in het algemeen, laat staan voor een E-bike. En blijf ook ver weg van Santos E-bikes, die hebben het tot nog toe ook niet begrepen. Dat zeg ik als Santos fan :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeVadderF
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-11-2018
vhal schreef op zondag 27 maart 2016 @ 08:56:
Op zich wel leuk en aardig maar wat als je je omgebouwde fiets nou betrokken raakt bij een ongeluk + letsel? Aan de ene kant worden speed-pedelecs tot in den treure gereguleerd en aan de andere kant kan iemand een random fiets ombouwen tot een ongeleid rotatiesensor projectiel die >40km/h kan die notabene nog een gashendel heeft ook. Zelf had ik ook de bikespeed-RS op mijn fiets waardoor het ding 50km/h kon als je een beetje doortrapt maar de voordelen wogen niet op tegen de nadelen...die ging er dus mooi van af.
Maar ieder zijn ding uiteraard... ;)
vhal, je moet natuurlijk altijd wel een beetje opletten, dat is zeker juist.
Maar met een dosis gezond verstand kom je al ver, ik rijd veel tijdens de stille uren met weinig verkeer.
Ik fiets ook veel in het donker en met dieren ( bv katten, konijntjes ) moet ik nog het meest opletten, die worden 's avonds actief en hebben de neiging om te zitten wachten en kijken om dan op het laatste moment over te steken juist als ik daar ben.

Mijn route ( 18 km enkel ) omvat vele stukken door de natuur met weinig auto's, enz ...
Daar kan ik goed doorrijden in alle stilte zonder de natuur te storen.
Als je +40 km/u rijdt moet je wel goed beseffen waarmee je bezig bent.
Je moet het verkeer kunnen lezen om alles zo goed mogelijk te kunnen inschatten, vandaar ook de spiegel op het stuur.
Die kan ik niet missen om tegelijkertijd het verkeer voor en achter me goed in de gaten te hebben.

Als ik door de bebouwde kom rijd pas ik altijd mijn snelheid aan.
Bij het inknijpen van de remmen stopt de motor onmiddelijk.
Natuurlijk staat de fiets dan niet direct stil, daarom zijn goede remmen zeer belangrijk.
En ze moeten ook goed onderhouden worden.

Ik fiets deze route ondertussen reeds 4 jaar, dus heb wel wat fietservaring.
Tot vorige week was dit met een omgebouwde fiets met voorwielmotor van v-fiets.
Op zich was ik daar wel tevreden van maar de fiets die ik nu heb is niet meer te vergelijken.
Mijn batterij doet het ook goed en ik heb het gevoel dat de middenmotor veel efficienter omgaat met de energie.

Voor mij dus nooit geen voorwielmotor meer, ik voel echt goed de verschillen en dan bedoel ik niet alleen het vermogen maar ook efficiency en wegligging.
Mijn naafdynamo heb nu mooi kunnen behouden, bij mijn vorige fiets was ik deze kwijt omdat de motor daar kwam te zitten.
En zo kan ik nog vele zaken opnoemen.
Neen, een voorwielmotor kan ik helaas niemand aanraden ook al heb ik er 4 jaar mee rondgereden omdat ik van niet beter wist.
Met deze nieuwe fiets ben ik niet 1 maar 10 stappen vooruit gegaan.
OgWok schreef op zondag 27 maart 2016 @ 09:43:
@DeVadderF: ziet er goed uit; netjes gedaan. Ben benieuwd hoe het je door de tijd heen bevalt.
OgWok, bedankt en ik ben zelf ook benieuwd. :)
Anderzijds kun je over deze motoren enorm veel info vinden op het net ( youtube, endless-sphere.com, enz ... )
Je kan daar horen en zien hoe de motor volledig uit elkaar kan worden genomen om eventueel onderdelen te vervangen en te smeren.
Het is een relatief eenvoudig systeem met een rotatiesensor en een display, de controller zit in de motor.
Belangrijk is om de motor niet te mishandelen, en in de juiste versnelling te vertrekken.
Vergelijk het met een auto, je vertrekt ook niet in vierde versnelling ...
Het display zit vast op het stuur en kan dus niet uit je handen vallen.
Eventuele problemen met glijcontacten ( slecht contact ) zijn hierdoor ook meteen uitgesloten.
GTAjunk schreef op zondag 27 maart 2016 @ 10:46:
Mijn complimenten d:)b
Had je de Winora nieuw gekocht? (kan zijn dat ik het eerder in het topic ff gemist had )
Kun je een schatting geven van de totale kosten van het project?
De werktijd even buiten beschouwing gelaten.
GTAjunk, bedankt voor de complimenten. :)
En eveneens felicitaties met uw recente aankoop ! Heel veel fiets voor een beperkt bedrag.

Zelf heb ik de WINORA fiets modeljaar 2015 nieuw gekocht op het einde van het jaar in december met grote korting voor een totaalprijs van 469 €.
Voor deze prijs had ik een goede fiets met Magura HS-11 hydraulische velgremmen, dubbelwandige sterke velgen met brede Schwalbe banden, een geveerde voorvork Suntour en geveerd zadel, een derailleur Shimano Alivio 8-speed, en een naafdynamo van 3 Watt die voor-en achterlicht LED doet branden.

De Bafang BBS02 36V 500 Watt set kostte me 400 € + 70 € verzending + 162 € douanekosten.
Verder nog een achterdrager voor de accu ( 39 € ), de LiFePO4 accu zelf van 36V 10 Ah ( 349 € ) en 2 laders ( 2 maal 39 € ).

Ik kom dus uit op een totaalprijs van 469 + 400 + 70 + 162 + 39 + 349 + 39 + 39 = 1567 €
De werkuren zijn niet gerekend.
Voor 1567 € heb ik een nieuwe fiets met een nieuwe motor aangevuld met een LiFePO4 accu en 2 laders.
Een lader voor thuis en de andere lader voor op het werk, ik moet dus geen lader meesleuren elke dag.

Ok, het is wel een bedrag natuurlijk maar anderzijds heb ik alles kunnen kiezen zonder compromissen te moeten sluiten.
Ik heb de fiets zelf kunnen kiezen, de motor zelf kunnen kiezen, de LiFePO4 accu zelf kunnen kiezen.
De fiets is dus 100 % hoe ik hem wou hebben en dat vind ik echt een serieus voordeel.
zonnefreak schreef op zondag 27 maart 2016 @ 11:00:
Mooi gedaan hoor. Goed dat je ook een helm hebt aangeschaft.
Die gashendel kun je die dan gebruiken om zonder te trappen vooruit te komen. (net als een gaspedaal in de auto)?
zonnefreak, ja het klopt dat de gashendel onafhankelijk werkt van het PAS systeem.
Ik gebruik deze vooral om te vertrekken vanuit stilstand, of om eens een extra zetje te geven.
Dit is een serieuze meerwaarde en niet te vinden bij fabrieksfietsen, omdat het eigenlijk niet mag ...
- oblomov - schreef op zondag 27 maart 2016 @ 20:27:
Netjes afgewerkt!
Is het gezichtsbedrog of steekt de motor vrij diep naar beneden. Wat is de afstand tussen de motor en grond?
oblomov, merci voor de complimenten. :)
Dat heb je heel goed gezien, het is geen gezichtsbedrog want de motor zit vrij diep naar beneden.
De reden hiervoor is dat er een versnellingskabel + elektrische kabel voor het achterlicht doorheen de kaderbuis naar beneden lopen.
Daardoor heeft de kader beneden t.h.v. de trapas een speciale vorm waardoor de motor tijdens het monteren minder omhoog gekanteld kon worden.
De grondspeling bedraagt +/- 16 cm en is voor mij gelukkig voldoende.
Als ik fietsen zie let ik vanaf nu op de kader t.h.v. de trapas en de meeste kaders hebben dit probleem niet.
Mijn fietskader had dit echter wel dus tijdens het monteren sloeg de schrik me om het hart.
Na het lange wachten ( verzending + miserie douane ) wou ik beginnen ombouwen en stuitte ik meteen op dit probleem. 8)7
Achteraf gezien valt het echter zeer goed mee.
Voordeel van de noodgedwongen lagere montage was dat ik mijn originele kettingbeschermer kon monteren.
Zoals je kan zien heeft deze kettingbeschermer ruim plaats voor het 52T voorblad, wat je niet veel vind.
Moest ik de motor hoger kunnen monteren hebben dan was de kettingbeschermer montage niet mogelijk geweest want dan kwam de motor tegen de kettingbeschermer bevestiging aan.
Om het met de woorden van wijlen Johan Cruyff te zeggen : ieder nadeel heb zijn voordeel, en gelijk had ie ...

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/18258316/IMG_4132.JPG

Tenslotte nog een dankwoordje aan bgttje & Opperpanter2, het is door hun info en ervaringen dat ik voor de 500 Watt Bafang BBS02 heb gekozen. d:)b en dit tot volle tevredenheid. _/-\o_

Groetjes, DeVadderF :)B

[ Voor 3% gewijzigd door DeVadderF op 28-03-2016 04:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
vhal schreef op zondag 27 maart 2016 @ 08:56:
[...]

Op zich wel leuk en aardig maar wat als je je omgebouwde fiets nou betrokken raakt bij een ongeluk + letsel? Aan de ene kant worden speed-pedelecs tot in den treure gereguleerd en aan de andere kant kan iemand een random fiets ombouwen tot een ongeleid rotatiesensor projectiel die >40km/h kan die notabene nog een gashendel heeft ook. Zelf had ik ook de bikespeed-RS op mijn fiets waardoor het ding 50km/h kon als je een beetje doortrapt maar de voordelen wogen niet op tegen de nadelen...die ging er dus mooi van af.

Maar ieder zijn ding uiteraard... ;)
Je kunt natuurlijk alles, je kunt er ook een verbrandingsmotor op zetten waardoor de fiets 120 km/u kan... ;)
Wanneer je de fiets ombouwt, moet je voor de wet kijken wat het dan wettelijk gezien wordt. Bijna alle verkeerswetten en regels beginnen met een soort definitie van alle gebruikte termen.
In het geval van een omgebouwde fiets tot e-bike is er (mits geen gashandel en de fiets maximaal ondersteuning biedt tot + 25 km/u) niets aan de hand.
Blijft de ondersteuning actief boven de 25 km/u dan heb je altijd een probleem. De S-pedelec moet namelijk altijd voorzien worden van een typegoedkeuring. Voor een omgebouwde fiets krijg je die nooit, omdat daarvoor een homogenisatie vereist is. Fabrikanten regelen dat Europees want de kosten daarvoor lopen in enkele tienduizenden euro's per type fiets.
Je krijgt dus geen typegoedkeuring, waardoor je S-pedelec, dus niet op kenteken gezet kan worden. Hierdoor kun je ook geen vereiste verzekering afsluiten.
WA-verzekeringen sluiten het gebruik van motorvoertuigen uit, dus die dekt ook niet.
Je rijdt dan dus eigenlijk op een motorvoertuig zonder kenteken, zonder type-goedkeuring en zonder vereiste verzekering. Wanneer je gewoon in een controle rijdt kan dat betekenen dat je S-pedelec aan het verkeer onttrokken wordt (zie richtlijnen OM) hetgeen betekend dat vernietiging plaats vindt en je voor alle zaken een boete krijgt.
Raak je betrokken bij een ongeval dan zal de WA verzekering en Ziektekostenverzekering de schade veelal uitkeren. Als echter blijkt dat je inderdaad op zoiets gereden hebt, vorderen zij het uitgekeerde bedrag terug op jouw. Ik ga er even vanuit dat jij of de tegenpartij gewoon helemaal hersteld en geen blijvend letsel eraan over houdt, want dan wordt het nog gecompliceerder (zuurder).

Een gashandel maakt in alle gevallen (mits aandrijving boven de 6 km/u) in alle gevallen van je fiets een bromfiets (geen S-pedelec), maar voor de rest zijn bovenstaande zaken ook van toepassing.

Ik heb het niet verzonnen, maar ben slechts boodschapper in dit verhaal. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Ik weet niet of de ziektekostenverzekering daarnaar kijkt, karters worden bijvoorbeeld ook niet uitgesloten van vergoeding vsn medische kosten na een kartongeval. Denk alleen dat ik met zo'n discussie wel heel erg offtopic ga.

Typegoedkeuring is inderdaad een probleem bij zelfbouw, je riskeert dat ze je fiets van de weg halen (lees: in beslag nemen), maar wederom is het de pakkans, die meegewogen miet worden in het risico. Ik zou er zelf denk ik niet voor kiezen, maar dat heeft met het ontbreken van een rijbewijs, een schurfthekel aan hoofddeksels en twee linkerhanden te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransn
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Een lokale fm biedt gewoon getunede ebikes aan. Mountainbikes met Bosch performance line cx. Die dingen rijden met gemak 48 km/u. Afgelopen week mocht ik even een testrit rijden. De intuvia geeft foute waardes aan dus een zit een extra fietscomputer op. Het valt natuurlijk wel op dat een paar dingen anders zijn. Ik ben benieuwd hoe dat beoordeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
DeVadderF schreef op maandag 28 maart 2016 @ 01:37:
felicitaties met uw recente aankoop ! Heel veel fiets voor een beperkt bedrag.
Dank!
DeVadderF schreef:

Zelf heb ik de WINORA fiets modeljaar 2015 nieuw gekocht op het einde van het jaar in december met grote korting voor een totaalprijs van 469 €.
Voor deze prijs had ik een goede fiets met Magura HS-11 hydraulische velgremmen, dubbelwandige sterke velgen met brede Schwalbe banden, een geveerde voorvork Suntour en geveerd zadel, een derailleur Shimano Alivio 8-speed, en een naafdynamo van 3 Watt die voor-en achterlicht LED doet branden.
De Bafang BBS02 36V 500 Watt set kostte me 400 € + 70 € verzending + 162 € douanekosten.
Verder nog een achterdrager voor de accu ( 39 € ), de LiFePO4 accu zelf van 36V 10 Ah ( 349 € ) en 2 laders ( 2 maal 39 € ).
Ik kom dus uit op een totaalprijs van 469 + 400 + 70 + 162 + 39 + 349 + 39 + 39 = 1567 €
Dat vind ik echt heel netjes.
Idd precies zoals je hem zelf wilde hebben, zonder compromissen... en dan ook nog voor dat geld: _/-\o_
En het is enigszins appels met peren vergelijken, maar voor de prijs van een Stromer st2s heb je bijna 6 van jouw fietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Fransn schreef op maandag 28 maart 2016 @ 11:50:
Een lokale fm biedt gewoon getunede ebikes aan. Mountainbikes met Bosch performance line cx. Die dingen rijden met gemak 48 km/u. Afgelopen week mocht ik even een testrit rijden. De intuvia geeft foute waardes aan dus een zit een extra fietscomputer op. Het valt natuurlijk wel op dat een paar dingen anders zijn. Ik ben benieuwd hoe dat beoordeeld wordt.
Getuned lijkt me een groot woord. Niet veel meer dan n andere wielmaat ingesteld gok ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
GTAjunk schreef op maandag 28 maart 2016 @ 12:34:
[...]

En het is enigszins appels met peren vergelijken, maar voor de prijs van een Stromer st2s heb je bijna 6 van jouw fietsen :)
Enigszins? Dan druk je jezelf wel heel voorzichtig uit... Ongeacht ik veel eerbied en bewondering heb voor het project van Freddy De Vadder vergelijk je hier een fiets die zich nog niet heeft bewezen en die je nooit gereglementeerd en verzekerd op de weg kan laten rijden met een fiets die wel aan de nodige voorschriften voldoet, een (verplichte) garantieregeling heeft en daarbij nog iets andere specificaties heeft qua batterij en componenten. De financiële vergelijking gaat in mijn ogen dan ook totaal niet op...

Zo kun je vele zaken verzinnen die veel goedkoper zouden zijn.

Maar ik vind het wel heel knap gedaan, Freddy, mijn complimenten. Zelf houd ik er over zo'n dingen nogal liberale opvattingen op na. Ik heb niet snel het gevoel dat zulke zaken niet kunnen. Er wordt tenslotte tegenwoordig al zoveel (kapot) gereglementeerd. En ik vermoed dat Freddy - net als ik - in België woont. Daar heb je een grotere kans dat je met zulke projecten weg raakt, en dat heeft ook zijn charmes.

De toekomst zal bovendien uitwijzen hoe het zich allemaal houdt. Daar moet je ons dan ook maar van op de hoogte houden. Hoewel ik vermoed dat de fiets met beleid wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Fransn schreef op maandag 28 maart 2016 @ 11:50:
Dat is gemiddeld 10 km/u sneller dan de meeste HS e-bikes! Kan je verklappen hoe die FM dat doet?
Opperpanter2 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 17:17:
Getuned lijkt me een groot woord. Niet veel meer dan n andere wielmaat ingesteld gok ik?
Tunen middels het aanpassen van de alleen de wielmaat levert mij geen voordeel op. De wielomtrek van mijn e-bike is 2265mm. Op de Bosch Intuvia kan ik een wielmaat instellen van 2150 tot 2340mm. Volgens mijn FM kan ik sneller als ik een lagere wielmaat opgeef. Als ik wielmaat 2150mm opgeef kan ik theoretisch 5% oftewel 1.25 km/u sneller. Echter ik merk daar in de praktijk niets van. Stopt de ondersteuning normaal bij 27 km/u, nu bij ongeveer 26 km/u.
Ik ben benieuwd naar mensen bij wie dat wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
JefVB schreef op maandag 28 maart 2016 @ 20:47:
Enigszins? Dan druk je jezelf wel heel voorzichtig uit... Ongeacht ik veel eerbied en bewondering heb voor het project van Freddy De Vadder vergelijk je hier een fiets die zich nog niet heeft bewezen en die je nooit gereglementeerd en verzekerd op de weg kan laten rijden met een fiets die wel aan de nodige voorschriften voldoet, een (verplichte) garantieregeling heeft en daarbij nog iets andere specificaties heeft qua batterij en componenten.
joh, echt? ;w
JefVB schreef:
Maar ik vind het wel heel knap gedaan, Freddy, mijn complimenten.
precies :Y

[ Voor 10% gewijzigd door AntonTH4Dutch op 28-03-2016 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
Sterke onderbouwing! Knap hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
- oblomov - schreef op maandag 28 maart 2016 @ 21:04:
[...]

Dat is gemiddeld 10 km/u sneller dan de meeste HS e-bikes! Kan je verklappen hoe die FM dat doet?
Die HS e-bikes gaan allemaal 45 toch dacht ik of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 09:34
Met gemak 48 is ook overdreven, daar moet je toch ook aardig wat voor spinnen met de beentjes wil je dat halen en volhouden. Met mijn Merida en een Badass heb ik ook een keer 16 km/u op het display gehad. Die mag je dus x3 doen ;)

Dat was een snelheid die ik niemand aan kan bevelen op een fiets kan ik je zeggen... Maar ik hield dat ook niet heel lang vol.

35 ~ 40 is veel realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 09:20:
Met gemak 48 is ook overdreven, daar moet je toch ook aardig wat voor spinnen met de beentjes wil je dat halen en volhouden. Met mijn Merida en een Badass heb ik ook een keer 16 km/u op het display gehad. Die mag je dus x3 doen ;)

Dat was een snelheid die ik niemand aan kan bevelen op een fiets kan ik je zeggen... Maar ik hield dat ook niet heel lang vol.

35 ~ 40 is veel realistischer.
Mijn kruissnelheid is zo'n 35 km per uur met de Badass. Dat is aangenaam, niet te snel ook. Ooit een keer 55-60 gehaald met wat wind mee, maar toen voelde ik me niet echt veilig meer op mijn Batavus :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
- oblomov - schreef op maandag 28 maart 2016 @ 21:04:
[...]
Tunen middels het aanpassen van de alleen de wielmaat levert mij geen voordeel op. De wielomtrek van mijn e-bike is 2265mm. Op de Bosch Intuvia kan ik een wielmaat instellen van 2150 tot 2340mm. Volgens mijn FM kan ik sneller als ik een lagere wielmaat opgeef. Als ik wielmaat 2150mm opgeef kan ik theoretisch 5% oftewel 1.25 km/u sneller. Echter ik merk daar in de praktijk niets van. Stopt de ondersteuning normaal bij 27 km/u, nu bij ongeveer 26 km/u.
Ik ben benieuwd naar mensen bij wie dat wel werkt.
Ik heb dezelfde ervaring met Bosch. Wielmaat aanpassen maakt geen verschil voor de effectieve ondersteuning. Enkel de snelheidsmeting op je display wijkt iets af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Nou, van mij ook een speed pedelec verhaaltje voor tussendoor:

Net een nieuwe Bosch Performance motor "gekregen", twee weken terug.
Twee dagen mee gereden, maar er zat ergens anders nog een piep in het trapgedeelte.
Motor gedraagt zich ook anders dan die van 2014.

En toen werd ik woensdag 16-03 aangereden.

Ik kwam van rechts en werkbusje had mij niet gezien vanwege laagstaande zon, hij
leek voor mij eerst vaart te minderen, waardoor ik dacht dat hij mij wel gezien had.

Last van rug, foto's gelukkig geen wervel gebroken, maar het hele fietsverhaal is
plotseling niet meer zo gezond te noemen. Ik heb nog wel "geluk" gehad en ben
vandaag weer aan het werk gegaan, maar voorlopig nog even niet op de fiets
[die is ook nog niet gerepareerd en als hij het is moet ik weer even moed verzamelen].

Kennelijk moet je altijd bij voertuig en fietser/voetganger aanrijding een ambulance
bellen, hoorde ik achteraf.

Zoals altijd reed ik netjes met helm en handschoenen en zo en heb alles verzekerd
bij de ENRA die tot nu toe keurig met alles hebben geholpen. Ze hebben mijn fiets
ook naar de FM gebracht terwijl dat niet in de polis zit [alleen vanaf plaats ongeval
kennelijk].

Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-10 21:23
Nou, dat is echt weinig plezier van een nieuwe motor, wat een pech. Overigens ben ik altijd heel voorzichtig met werkbusjes, ook in het autoverkeer, meestal snijden ze alles en overal.

Nooit geweten dat altijd ambulance gebeld moet... heb al 2 aanrijdingen achter de rug (wel allebei al zeer lang geleden).

1x auto op rotonde die de vooruit niet goed schoon had gemaakt en ineens optrok terwijl ik op de rotonde fietste. En 1x ook geen voorrang van personen auto die ineens met vaart aankwam, vol in de rem ging maar nog net een flinke tik uitdeelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
JellBro schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 11:59:
Nou, van mij ook een speed pedelec verhaaltje voor tussendoor:

Net een nieuwe Bosch Performance motor "gekregen", twee weken terug.
Twee dagen mee gereden, maar er zat ergens anders nog een piep in het trapgedeelte.
Motor gedraagt zich ook anders dan die van 2014.

En toen werd ik woensdag 16-03 aangereden.

Ik kwam van rechts en werkbusje had mij niet gezien vanwege laagstaande zon, hij
leek voor mij eerst vaart te minderen, waardoor ik dacht dat hij mij wel gezien had.

Last van rug, foto's gelukkig geen wervel gebroken, maar het hele fietsverhaal is
plotseling niet meer zo gezond te noemen. Ik heb nog wel "geluk" gehad en ben
vandaag weer aan het werk gegaan, maar voorlopig nog even niet op de fiets
[die is ook nog niet gerepareerd en als hij het is moet ik weer even moed verzamelen].

Kennelijk moet je altijd bij voertuig en fietser/voetganger aanrijding een ambulance
bellen, hoorde ik achteraf.

Zoals altijd reed ik netjes met helm en handschoenen en zo en heb alles verzekerd
bij de ENRA die tot nu toe keurig met alles hebben geholpen. Ze hebben mijn fiets
ook naar de FM gebracht terwijl dat niet in de polis zit [alleen vanaf plaats ongeval
kennelijk].

Tja.
Dat is goed schrikken dan, veel sterkte gewenst me je herstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
vverbeke schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 11:35:
Ik heb dezelfde ervaring met Bosch. Wielmaat aanpassen maakt geen verschil voor de effectieve ondersteuning. Enkel de snelheidsmeting op je display wijkt iets af.
Dank je. Nu weet ik het ook zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 00:37:
Die HS e-bikes gaan allemaal 45 toch dacht ik of mis ik iets?
Fransn, beweerd: “die dingen rijden met gemak 48 km/u”. Met die dingen bedoeld hij een getunede Bosch Performance CX 25 km/u e-bike.

HS e-bikes mogen wettelijk 45 km/u rijden, maar in de praktijk is dat eerder 38 km/u.
Vandaar dat ik "sceptisch" reageerde met: “Dat is gemiddeld 10 km/u sneller dan de meeste HS e-bikes!”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Aldi heeft binnenkort een 250W damesfiets in de aanbieding. In DE € 899,-- in NL € 999,-- 3 jaar garantie. Op internet, over NL model, niets over te vinden; wel in recente folder in de winkel; opvallend.

Afbeeldingslocatie: http://www.aldi-nord.de/images/alu_city_elektro_fahrrad_mit_mittelmotor_28_normal_a511002.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door OgWok op 29-03-2016 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slabetje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-10 18:58
Wat is de maximale snelheid welke je met een Bafang BBS02 500W (36v) kunt behalen met normaal mee trappen ? Is dit 35 - 40 ? of meer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clarkske
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-05 07:43
Kan iemand mij zeggen of je op een Bosch Performance Speed ook de wielomtrek kan veranderen?
Origineel heb ik 27,5 wielen maar soms zet ik er 29er wielen in en dan klopt de snelheid en afstand niet.
Heb een Intuvia display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan alleen met de nieuwe motor en recente software, plus of min 5 %, dat ga je dus niet redden met het verschil tussen 29 en 27,5 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Clarkske schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:15:
Kan iemand mij zeggen of je op een Bosch Performance Speed ook de wielomtrek kan veranderen? Origineel heb ik 27,5 wielen maar soms zet ik er 29er wielen in en dan klopt de snelheid en afstand niet. Heb een Intuvia display.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:26:
Dat kan alleen met de nieuwe motor en recente software, plus of min 5 %, dat ga je dus niet redden met het verschil tussen 29 en 27,5 inch.
De voorwaarden (hard- & software), waaraan een Bosch Performance Speed motor en Intuvia display moet voldoen om de wielomtrek te kunnen veranderen, ken ik niet.

Ik heb nu geen Intuvia display meer, maar ik meen mij te herinneren dat je dat bij de INSTELLINGEN kan regelen.

Mijn fiets heeft zogenaamde 29 inch wielen (28 inch velgen met Marathon Mondial 50-622 banden) en heeft een wielmaat van 2265 mm (bij 3.5-4 bar).
De Nyon is instelbaar van 2150 tot 2340 mm. De Intuvia (uit mijn geheugen) is instelbaar van 2115 - 2341 mm

Misschien dat een 27.5 inch MTB band nog net binnen de marge van het Intuvia instelbereik valt.

PS De wielomtrek is alleen instelbaar als de Intuvia/Nyon in de houder op fiets geplaatst is.

[ Voor 34% gewijzigd door - oblomov - op 30-03-2016 14:33 . Reden: Quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
OgWok schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:03:
Aldi heeft binnenkort een 250W damesfiets in de aanbieding. In DE € 899,-- in NL € 999,-- 3 jaar garantie. Op internet, over NL model, niets over te vinden; wel in recente folder in de winkel; opvallend.

[afbeelding]
Hey, dat is een BBS01 of BBS02 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
slabetje schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 20:21:
Wat is de maximale snelheid welke je met een Bafang BBS02 500W (36v) kunt behalen met normaal mee trappen ? Is dit 35 - 40 ? of meer ?
Dat ligt er aan welke tandwielen je monteert. Ik heb 44 voor en dan 11 kleinste achter dan ga je 43 zonder te trappen. Op het endless sphere forum haalt iedereen met diezelfde tandwielen zogenaamd de 50, maar ik heb 2 fietsen en haal op beide 43. 26" en 28" wielen. Met wind mee ga je natuurlijk harder, hoogste is dacht ik 53km/h zonder te trappen....
Dit is allemaal met een 48V model, maar volgens mij is de 36V gebouwd met dezelfde topsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjb85
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-08 13:22
Clarkske schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:15:
Kan iemand mij zeggen of je op een Bosch Performance Speed ook de wielomtrek kan veranderen?
Origineel heb ik 27,5 wielen maar soms zet ik er 29er wielen in en dan klopt de snelheid en afstand niet.
Heb een Intuvia display.
Zoals brokke al aangaf kun je 5% plussen of minnen. Houd er echter rekening mee dat je wielomtrek ook in de technische beschrijving van de speed pedelec staat. Dit houdt in dat hij ook met deze wielomtrek (goed)gekeurd is. Ik weet niet wat de concreet de gevolgen kunnen zijn van een dergelijke aanpassing, maar misschien wel iets om even rekening mee te houden;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:28
Las net het volgende artikel: Fabrikanten niet blij met e-bikes bij MediaMarkt

MediaMarkt gaat elektrische fietsen verkopen, maar A-merken als Gazelle, Giant, Batavus en Sparta rijden het elektronicaconcern in de wielen. Voor distributeurs die toch fietsen aan MediaMarkt doorverkopen, is het meteen einde oefening.

Via een omweg heeft de Mediamarkt deze A-merken weten te bemachtigen, hoe ze echter aan nieuwe software gaan komen is me een raadsel.
Qua reparaties maken ze zich niet zoveel zorgen volgens een woordvoerder van de Mediamarkt: "de motor van een e-bike verschilt niet zoveel van die van een wasmachine".

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/38...ikes-bij-MediaMarkt.dhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mguzz schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:44:

MediaMarkt gaat elektrische fietsen verkopen, maar A-merken als Gazelle, Giant, Batavus en Sparta rijden het elektronicaconcern in de wielen. Voor distributeurs die toch fietsen aan MediaMarkt doorverkopen, is het meteen einde oefening.

Via een omweg heeft de Mediamarkt deze A-merken weten te bemachtigen, hoe ze echter aan nieuwe software gaan komen is me een raadsel.
Qua reparaties maken ze zich niet zoveel zorgen volgens een woordvoerder van de Mediamarkt: "de motor van een e-bike verschilt niet zoveel van die van een wasmachine".

Daar krijgen ze een hoop sores mee..en boze klanten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-10 22:03

Dat neemt Mediamarkt wel erg licht op. Het blijkt nu al dat het voor een gemiddelde fietsenmaker knap lastig is om zijn meerwaarde te bewijzen bij problemen met een e bike. Heel vaak is de fietsenmaker volledig afhankelijk van een electronische diagnose die volledig is vastgelegd door de fabrikant. De FM is alleen nog maar de klachten- en garantieafhandelaar tussen klant en fabrikant en kan (mag) zelf weinig sleutelen aan de electronica om probleempjes op te lossen. Het verschil tussen een goede FM en de Mediamarkt is dat de FM tenminste beseft dat het niet zo eenvoudig ligt met e-bikes.

De fabrikant is aan de macht en dat is niet goed voor de consument :'( De klant zou juist nu de fabrikanten die zich afzetten tegen alternatieve kanalen, moeten boycotten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-10 14:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan is het toch geen probleem? Juist omdat de fietsenmaker weinig toegevoegde waarde heeft en voor bijna alles naar de fabrikant moet kan de Mediamarkt toch zeggen "kom maar op met die fiets, we sturen hem wel naar de fabrikant".

En voor alle kleine dingetjes (remkabels, ketting, banden) kun je naar de fietsenmaker.
Oh nee wacht, die beroepsgroep is (in mijn ervaring) zo conservatief en gesloten dat je met een niet daar gekochte fiets de repearatieruimte uitgekeken wordt. "Wij verkopen hier Batavus, meneer!"

Overigens ook een leuk stukje over de verkooppraktijken van de gevestigde fabrikanten: http://daskapital.nl/2016...jn_dus_veels_te_duur.html

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Maasluip schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:29:
Dan is het toch geen probleem? Juist omdat de fietsenmaker weinig toegevoegde waarde heeft en voor bijna alles naar de fabrikant moet kan de Mediamarkt toch zeggen "kom maar op met die fiets, we sturen hem wel naar de fabrikant".

En voor alle kleine dingetjes (remkabels, ketting, banden) kun je naar de fietsenmaker.
Oh nee wacht, die beroepsgroep is (in mijn ervaring) zo conservatief en gesloten dat je met een niet daar gekochte fiets de repearatieruimte uitgekeken wordt. "Wij verkopen hier Batavus, meneer!"

Overigens ook een leuk stukje over de verkooppraktijken van de gevestigde fabrikanten: http://daskapital.nl/2016...jn_dus_veels_te_duur.html
Dat is inderdaad heel irritant, die fietsenmakers die betweterig durven te zeggen dat ik mijn fiets daar niet gekocht heb en er niks mee kunnen. I don't freakin' care! Een universele garage of merkdealer van auto's flikt dat ook niet.

Maar ze gaan het wel voelen die fietsenmakers, je koopt tegenwoordig online veel goedkoper een fiets dan een fietsenmaker op de hoek. Een fietsenmaker moet zich gaan focussen op service en onderhoud en minder op verkoop van fietsen, anders gaan ze over de kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online

Laat "de Nederlandse A-merken" lekker links liggen.
Als MM de Duitse A-merken zo ver krijgt dat die wel leveren komt er misschien een hele goede concurrent bij, hoewel MM ook al lang niet meer zo gunstig in prijs als als vroeger. Maar wat extra concurrentie kan geen kwaad in dit land.
Er zijn gewoon nog een aantal markten, waaronder fietsen en boeken, die nog nooit gehoord hebben van een vrije markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
Ik kan me op zich wel vinden in de kritiek op de Mediamarkt, maar ik zie ook wel wat in de opmerking van Vlassie. Ik had indertijd Kronans en daar moest ik bij de meeste fietsenmakers in de hoofdstad ook niet mee aankomen. Mij is vele malen verteld dat wat je op internet koopt, ook op internet gerepareerd moet worden.

Gelukkig bestaan er ook fietsenmakers die het andersom benaderen, namelijk dat een reparatie gewoon geld oplevert en dat je dus ook aan Kronans kon verdienen. Bij dit soort lieden kon ik dus wel terecht en ik heb aan één van mijn Kronans meer geld bij de FM besteed, dan dat hij ooit aan de verkoop had kunnen verdienen. Hij heeft me ook meerdere malen bekend dat hij internet-fietsen een zegen vindt; gouden bergen verdient hij aan de troep die er op internet verkocht wordt. Men moet toch fietsen en zal dus wel naar de winkel blijven komen.

Deze FM zal wel overleven met zo'n instelling, zijn conservatieve collega's zullen door natuurlijke selectie vanzelf uitsterven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Nou is Kronan ook wel een roestbak pur sang })

Betreft de gemiddelde FM: oerconservatief en ingesteld op verkoop, niet op verdienen aan reparaties. Aan de andere kant zit je als FM natuurlijk ook niet te wachten op de ellende van reparatiegevallen met motoren. De marge daarop is vermoedelijk extreem laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
roffeltjes schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 18:28:

.. zit je als FM natuurlijk ook niet te wachten op de ellende van reparatiegevallen met motoren. De marge daarop is vermoedelijk extreem laag.
Zoniet, zorgen de fabrikanten daar wel voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:05
In
Hieronder enkele foto's waarop de omgebouwde fiets te zien is :
[afbeelding]
Ik heb ook mijn originele kettingbeschermer kunnen behouden in combinatie met de cover van Bafang.
Overal had ik gelezen dat dit niet mogelijk zou zijn maar hier ging het zeer gemakkelijk :
[afbeelding]
[afbeelding]
Als tandwiel vooraan heb ik gekozen voor het grootste tandwiel dat ik kon krijgen, dit was 52T omdat mijn route volledig plat is en omdat ik op cruisesnelheid de kettinglijn zo recht mogelijk wil hebben en niet steeds volledig rechts op de cassette.
Deze opzet is geslaagd want op de 8-speed cassette ligt de ketting meestal op de 4,5 en 6 en heel soms op de 7 als ik meewind heb :
[afbeelding]
Qua bekabeling vind ik alles goed meevallen als je er een beetje je werk van maakt.
Iedereen die de fiets tot nu toe gezien heeft vind dit helemaal niet storend :
[afbeelding]
Het display is goed verlicht in het donker en gemakkelijk te bedienen via de aparte bedieningsunit die ik links heb geplaatst aan het stuur :
[afbeelding]
Ook het gashendeltje zit links :
[afbeelding]

Ik rij nu reeds een week naar het werk met deze fiets dus kan ik al een reactie geven.
De motor is erg krachtig en bijna niet hoorbaar.
Er is veel power aanwezig en het gashendeltje is superhandig en kan ik nu al niet meer missen.
Ik ben zeer tevreden met deze Bafang BBS02 ombouw en de hoge verwachtingen die ik had werden volledig ingelost.
De originele settings van EM3EV zijn voor mij OK en ga ik voorlopig niets aan veranderen.

Gisterenochtend heb ik een fietshelm aangeschaft want deze fiets gaat echt wel hard vooruit.
Zelfs mensen met een BOSH speed pedelec van vele duizenden euro's ga ik gewoon voorbij.
Zij kunnen ook wel 40+ maar moeten hard werken om dit een langere tijd te kunnen aanhouden ( krachtsensor ).
Met de BBS02 rijd je ook 40+ en kan je deze hogere snelheden veel langer aanhouden ( rotatiesensor ), ik heb hier bewust voor gekozen.

Sorry mocht dit wat oneerbiedig klinken maar ik kan maar moeilijk begrijpen dat de speed-pedelec's zoveel moeten kosten als er dingen zoals BBS02 op de markt zijn ...
Enige reden die ik kan bedenken is het werk dat je er aan hebt ... ook al heb ik de ombouw zeer graag gedaan en als je alles zelf doet weet je wel goed hoe alles in elkaar zit, kan handig zijn bij een defect of zo ...
Kies wel een sterke fiets met goede remmen, verlichting, sterke velgen, enz ... want het moet natuurlijk allemaal een beetje veilig blijven.
Ik rij altijd met de verlichting aan ( ook overdag ) dit voor de veiligheid, men ziet u toch beter komen.
De naafdynamo geeft spanning aan het voor - en achterlicht, dus geen batterijtjes te vervangen.

Dank aan de mensen op dit forum die me geholpen hebben bij de moeilijke keuze !
Mijn complimenten, ziet er zeer goed uit. Ik zit zelf ook aan zoiets te denken voor op mijn Gudereit LC75 Komt jou motor van alibaba?
Ik twijfel alleen nog tussen een 36v of een 48v systeem. Wat is het voordeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slabetje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-10 18:58
snoekds20 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:42:
In
[...]

Mijn complimenten, ziet er zeer goed uit. Ik zit zelf ook aan zoiets te denken voor op mijn Gudereit LC75 Komt jou motor van alibaba?
Voor de mensen die niet zitten te wachten op een lange levertijd, en bijkomende douane kosten:
op FIETSUNIE zijn alle soorten leverbaar.

Tevens kan het nog wat goedkoper (betrouwbaar) op: MTB-Ombouw

Het is een paar euro duurder, maar je hebt wel 1 jaar garantie (fietsunie, of 6 maanden bij MTB-ombouw)
Fietsunie levert met het vernieuwde Display: C965. En de levertijd is zeer snel (1 dag)

Ik heb vandaag een set bij Fietsunie besteld, en zal mijn bevindingen z.s.m. laten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeVadderF
JefVB schreef op maandag 28 maart 2016 @ 20:47:
[...]
Enigszins? Dan druk je jezelf wel heel voorzichtig uit... Ongeacht ik veel eerbied en bewondering heb voor het project van Freddy De Vadder vergelijk je hier een fiets die zich nog niet heeft bewezen en die je nooit gereglementeerd en verzekerd op de weg kan laten rijden met een fiets die wel aan de nodige voorschriften voldoet, een (verplichte) garantieregeling heeft en daarbij nog iets andere specificaties heeft qua batterij en componenten. De financiële vergelijking gaat in mijn ogen dan ook totaal niet op...

Zo kun je vele zaken verzinnen die veel goedkoper zouden zijn.

Maar ik vind het wel heel knap gedaan, Freddy, mijn complimenten. Zelf houd ik er over zo'n dingen nogal liberale opvattingen op na. Ik heb niet snel het gevoel dat zulke zaken niet kunnen. Er wordt tenslotte tegenwoordig al zoveel (kapot) gereglementeerd. En ik vermoed dat Freddy - net als ik - in België woont. Daar heb je een grotere kans dat je met zulke projecten weg raakt, en dat heeft ook zijn charmes.

De toekomst zal bovendien uitwijzen hoe het zich allemaal houdt. Daar moet je ons dan ook maar van op de hoogte houden. Hoewel ik vermoed dat de fiets met beleid wordt gebruikt.
@ JefVB : de fiets wordt inderdaad met beleid gebruikt, ben geen 3 maal 7 meer hé maar het dubbele en dan bekijk je het allemaal toch even anders.
Als het hier gewenst is wil ik jullie wel op de hoogte van het verdere verloop.
En ja ik woon in België :)B

Een financiele vergelijking maken is moeilijk, je moet opletten dat er geen appelen met peren worden vergeleken.
Ik deed het ook als hobbyprojectje en houd er een leuke fiets aan over die wel dagelijks zal gebruikt worden voor woon-werk verkeer.
Je moet ook weten dat ik altijd alles zelf doe aan de fiets, en vanaf nu dus ook aan de motor.
Als je dat allemaal niet ziet zitten koop je misschien beter een kant en klare e-bike waarmee je naar de fietsenmaker kunt gaan.
Al ga je dan niet hebben wat ik momenteel heb, daar blijf ik toch bij ...
OgWok schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:03:
[afbeelding]
OgWok, lijkt verdacht veel op een BBS01. Op het net ben ik maanden geleden tijdens mijn zoektocht naar deze middenmotoren ook nog andere merken tegengekomen.
De naam weet ik niet meer maar de motoren + montage zagen er identiek uit.
Of deze middenmotoren allemaal identiek zijn qua onderdelen kan ik niet zeggen.
Ik heb mijn set gekocht bij EM3EV omdat dit een gekende webshop was met een goede reputatie, ook al vond ik er goedkopere op AliExpress.
Met die persoon had ik ook goede communicatie wat ik ook belangrijk vind.
En niet alle shops verkochten het 52T voorblad dat ik persé wou.

Ik heb een produktvideo opgezocht en die Aldi fiets lijkt me niet slecht.
Het is natuurlijk te zien wat je wil maar voor vele mensen zal deze fiets meer dan OK zijn.
Voor 999 € heb je een fiets met middenmotor en naafversnelling ( rechte kettinglijn ).
Een 10,4 Ah accu met Samsung cellen, een 30 LUX voorlicht vanuit de accu en 3 jaar garantie.
Akkoord, er bestaan zeker betere onderdelen maar niet iedereen fietst elke dag vele kilometers zoals de meesten hier wel doen.
slabetje schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 20:21:
Er zijn natuurlijk allerlei invloeden van belang.
Toch kan ik over het algemeen zeggen dat je met normaal meetrappen 40 - 45 km/u kunt halen, eén en ander is afhankelijk van de gebruikte tandwielen, gewicht persoon, zithouding, enz ...
Zondagochtend fietste ik na de nachtshift om 07u00 naar huis, het was reeds licht en iedereen sliep nog.
Er was veel wind die ik op een bepaald moment in de rug had.
De fiets ging toen naar 58 km/u ( maar eventjes gedaan en gold als test ), ik wou de begrenzing testen die op 60 km/u max. ingesteld staat.
Dit kon echter niet worden behaald omdat ik enkele honderden meters verder een kruispunt had en niet bruusk wilde remmen.

In het omgekeerde geval ( bij hevige tegenwind ) rijd ik 32 - 38 km/u, dit is nog zeer goed in mijn beleving.
Ik gebruik vooraan een 52T en achtereen een 8-speed casette ( 32-28-24-21-18-16-14-12 ) waarvan enkel de 21T ( vertrekken ) 18T en 16T ( tegenwind en kruissnelheid ) en 14T ( meewind ) worden gebruikt.
De 16T wordt het meest gebruikt en geeft me de prettigste trapfrequentie bij kruissnelheid 40 km/u.
De kettinglijn is op 16T ook het meest recht, ideaal dus want het was voor mij belangrijk om niet steeds uiterst rechts ( 12T ) te moeten rijden.
Vandaar dat ik vooraan 52 T heb gekozen.
snoekds20 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:42:
In
Neen, van EM3EV.
Mocht ik mijn accu van 36V vorig jaar niet gekocht hebben, ging ik voor een 48V systeem.
Hogere spanning geeft lagere stromen voor hetzelfde vermogen.
De 48V accu's hebben ook al snel wat meer Ah wat de actieradius verhoogt.
slabetje schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:58:
Voor de mensen die niet zitten te wachten op een lange levertijd, en bijkomende douane kosten:
op FIETSUNIE zijn alle soorten leverbaar.

Tevens kan het nog wat goedkoper (betrouwbaar) op: MTB-Ombouw

Het is een paar euro duurder, maar je hebt wel 1 jaar garantie (fietsunie, of 6 maanden bij MTB-ombouw)
Fietsunie levert met het vernieuwde Display: C965. En de levertijd is zeer snel (1 dag)

Ik heb vandaag een set bij Fietsunie besteld, en zal mijn bevindingen z.s.m. laten weten.
Felicitaties met uw aankoop en graag uw bevindingen laten weten a.u.b.
Display C965 moet je nu wel hebben vind ik. Het is rechtopstaand en oogt veel mooier dan het vorige model.

[ Voor 16% gewijzigd door DeVadderF op 30-03-2016 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

salipander schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 14:46:
[...]

Dat neemt Mediamarkt wel erg licht op. Het blijkt nu al dat het voor een gemiddelde fietsenmaker knap lastig is om zijn meerwaarde te bewijzen bij problemen met een e bike. Heel vaak is de fietsenmaker volledig afhankelijk van een electronische diagnose die volledig is vastgelegd door de fabrikant. De FM is alleen nog maar de klachten- en garantieafhandelaar tussen klant en fabrikant en kan (mag) zelf weinig sleutelen aan de electronica om probleempjes op te lossen. Het verschil tussen een goede FM en de Mediamarkt is dat de FM tenminste beseft dat het niet zo eenvoudig ligt met e-bikes.

De fabrikant is aan de macht en dat is niet goed voor de consument :'( De klant zou juist nu de fabrikanten die zich afzetten tegen alternatieve kanalen, moeten boycotten >:)
Dan zouden we allemaal aan de R&M, Stromer DUTCH ID moeten want deze merken zullen nimmer bij MM te koop zijn....(En zo zijn er nog wel meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

DeVadderF schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 22:48:
[...]

[...]

OgWok, lijkt verdacht veel op een BBS01. Op het net ben ik maanden geleden tijdens mijn zoektocht naar deze middenmotoren ook nog andere merken tegengekomen.
De naam weet ik niet meer maar de motoren + montage zagen er identiek uit.
Of deze middenmotoren allemaal identiek zijn qua onderdelen kan ik niet zeggen.
Ik heb mijn set gekocht bij EM3EV omdat dit een gekende webshop was met een goede reputatie, ook al vond ik er goedkopere op AliExpress.
Met die persoon had ik ook goede communicatie wat ik ook belangrijk vind.
En niet alle shops verkochten het 52T voorblad dat ik persé wou.

Ik heb een produktvideo opgezocht en die Aldi fiets lijkt me niet slecht.
Het is natuurlijk te zien wat je wil maar voor vele mensen zal deze fiets meer dan OK zijn.
Voor 999 € heb je een fiets met middenmotor en naafversnelling ( rechte kettinglijn ).
Een 10,4 Ah accu met Samsung cellen, een 30 LUX voorlicht vanuit de accu en 3 jaar garantie.
Akkoord, er bestaan zeker betere onderdelen maar niet iedereen fietst elke dag vele kilometers zoals de meesten hier wel doen.
Zet Bafang deze motoren dus met veel andere namen op de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiets weer teruggekregen met nieuwe bediening. Gelijk eens naar de inruilprijs gevraagd, 800 euro.... Voor een fiets van nog geen twee jaar oud en 5dkm op de motor valt me dit nogal tegen. Ze hebben trouwens gelijk de software naar v5.5 geflashod maar ik heb sterk het idee dat met de versies door de tijd heen de ondersteuning langzaam minder agressief is geworden voor de performance motor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 09:11:
Fiets weer teruggekregen met nieuwe bediening. Gelijk eens naar de inruilprijs gevraagd, 800 euro.... Voor een fiets van nog geen twee jaar oud en 5dkm op de motor valt me dit nogal tegen. Ze hebben trouwens gelijk de software naar v5.5 geflashod maar ik heb sterk het idee dat met de versies door de tijd heen de ondersteuning langzaam minder agressief is geworden voor de performance motor...
Valt inderdaad zwaar tegen die prijs dan, kan je hem beter zelf via MP verkopen voor 1100 ~ 1250 euro. Lijkt me een reële prijs.

Mijn Merida is laatst ook weer voorzien van een update, doen ze altijd bij een onderhoudsbeurt en ik heb er eerlijk gezegd nog niet zoveel van gemerkt.. Als enige merk ik wel dat het geluid van de motor een stuk minder is als de eerste motor.

Het is de intentie om nog 1 a 2 jaar door te rijden met deze fiets. Qua accu doet hij het nog goed en ik heb verder weinig klachten, behalve dat de voorste schijfrem een beetje krom lijkt te zijn. Hij remt nogal schokkerig maar dat is geen grote issue.

Stromer ST1 staat nu wel hoog op het verlanglijstje, komen ook voor redelijke prijzen voorbij op Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
OgWok schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 07:56:
Zet Bafang deze motoren dus met veel andere namen op de markt?
Mogelijks wel, bij mij is het alleszins 8FUN.
Als je zoekt op mittelmotor ( duits ) krijg je bv. ook een Kreidler motor :
Afbeeldingslocatie: http://ebike-news.de/wp-content/uploads/2013/08/KXPrxvdpoG3XqowLcCWGpVQyQn0f7rK_GulTtCAEVI.jpeg

of een e-novation motor :
Afbeeldingslocatie: http://ebike-news.de/assets/kw2214_mo_38_db.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door DeVadderF op 31-03-2016 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Het is allemaal dezelfde motor, maar iedereen plakt er weer een ander labeltje op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sta in twijfel maar met die prijzen is het aantrekkelijker om door te rijden inderdaad, anders pak je weer de initiële afschrijving op de nieuwe fiets. Tegelijkertijd is bij serieuze problemen de fiets meteen economisch total loss. Ik kan ook gebruik maken van een regeling op het werk waardoor ik effectief 650 euro korting krijg. Als ik de fiets kan verkopen voor een ±1200 euro, dan begint het gat te overzien te worden na goed 2,5-3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
- oblomov - schreef op zondag 06 maart 2016 @ 12:29:
[...]

Als ik dat zo lees, doe je het niet slecht met een 400Wh accu. Of dat verschil van 25% of 17% je € 800,- waard is?

Waarom stuur je geen e-mail naar Bosch en leg ze je berekening voor?
Inmiddels bijna 4 weken verder: geen enkele respons van Bosch. Verbaast me niet, het zou wel eens een precaire vraag kunnen zijn.

De vraag was: is het werkelijke verschil tussen de 400 en 500Wh accu's niet een stuk kleiner dan wordt gepromoot? 500/400 is een toename van 25%; de werkelijke capaciteiten zijn echter 483 en 417 Wh en dan heb je maar zo'n 17% verschil.

Heeft iemand inmiddels ervaring met een 500Wh accu die eerder met een 400Wh accu door het leven moest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Jammer dat ze zo hardnekkig zwijgen en je kan ze niet bellen want ze willen geen consumenten te woord staan, heb ik gehoord.
Meestal stuur ik bij dit soort e-mails wekelijks een herinneringsmail. Soms werkt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
Is het OK dat ik hier even laat weten dat ik een Bafang kettingwiel 48T + cover in de aanbieding heb ?
http://link.marktplaats.nl/m1036721489
Indien niet gewenst verwijder ik dit dan wel weer.
Misschien dat hier iemand dit wel kan gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

salipander schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 10:46:
[...]

Inmiddels bijna 4 weken verder: geen enkele respons van Bosch. Verbaast me niet, het zou wel eens een precaire vraag kunnen zijn.

..........
Wat bezielt de Duitsers, om gewoon niets van zich te laten horen. Je vraag lijkt me redelijk.
Heb het idee dat, in de tijd dat er "Made in West-Germany" op stond, anders mee om werd gegaan.

(En nee, vroeger was niet alles beter ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Weet iemand waar je een LiFePO4 accu t.b.v.Bafang Motor voor frame of bidon montage kan kopen, ik kom alleen de bagagedrager versie en/of Lithium-Ion tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
DeVadderF schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 22:48:
[...]

@ JefVB : de fiets wordt inderdaad met beleid gebruikt, ben geen 3 maal 7 meer hé maar het dubbele en dan bekijk je het allemaal toch even anders.
Als het hier gewenst is wil ik jullie wel op de hoogte van het verdere verloop.
En ja ik woon in België :)B

Een financiele vergelijking maken is moeilijk, je moet opletten dat er geen appelen met peren worden vergeleken.
Ik deed het ook als hobbyprojectje en houd er een leuke fiets aan over die wel dagelijks zal gebruikt worden voor woon-werk verkeer.
Je moet ook weten dat ik altijd alles zelf doe aan de fiets, en vanaf nu dus ook aan de motor.
Als je dat allemaal niet ziet zitten koop je misschien beter een kant en klare e-bike waarmee je naar de fietsenmaker kunt gaan.
Al ga je dan niet hebben wat ik momenteel heb, daar blijf ik toch bij ...

Er zijn natuurlijk allerlei invloeden van belang.
Toch kan ik over het algemeen zeggen dat je met normaal meetrappen 40 - 45 km/u kunt halen, eén en ander is afhankelijk van de gebruikte tandwielen, gewicht persoon, zithouding, enz ...
Zondagochtend fietste ik na de nachtshift om 07u00 naar huis, het was reeds licht en iedereen sliep nog.
Er was veel wind die ik op een bepaald moment in de rug had.
De fiets ging toen naar 58 km/u ( maar eventjes gedaan en gold als test ), ik wou de begrenzing testen die op 60 km/u max. ingesteld staat.
Dit kon echter niet worden behaald omdat ik enkele honderden meters verder een kruispunt had en niet bruusk wilde remmen.

In het omgekeerde geval ( bij hevige tegenwind ) rijd ik 32 - 38 km/u, dit is nog zeer goed in mijn beleving.
Wauw, 58 km/uur, dat is een aardig gangetje. Heb je al zicht op het verbruik per kilometer?

Een (financiële) vergelijking maken is inderdaad moeilijk, zeker tussen gereglementeerde fietsen en de jouwe. Interessant zou zijn om meerdere niet-gereglementeerde fietsen te vergelijken. Maar als ik dat zo lees heb je wel heel veel fiets(plezier) voor dat bedrag, zeker omdat je nogal voorzichtig omgaat met de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

snoekds20 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:47:
Weet iemand waar je een LiFePO4 accu t.b.v.Bafang Motor voor frame of bidon montage kan kopen, ik kom alleen de bagagedrager versie en/of Lithium-Ion tegen.
Bij RAT Holland hebben ze een LiFePO4 accu in bidon uivoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
snoekds20 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:47:
Vraag als het kan even naar de stroomsterkte ( current ) die de accu kan leveren, daar zit soms ook verschil in.
Bij de LiFePO4 accu 10 Ah die ik gebruik heb ik deze ook opgevraagd en de stroomwaardes waren :

Continous current : 15 A
Maximum discharge current : 30 A
De zekering die vooraan op de accu zit is 30 A
Doe de elektrische aansluiting van de 36V voeding met soepele geleider van 2,5 mm².
Dit omdat er uit de motor ook 2,5 mm² rode en zwarte geleider komt.

Hopelijk heb je hier wat aan ...

[ Voor 11% gewijzigd door DeVadderF op 31-03-2016 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
JefVB schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 14:55:
Wauw, 58 km/uur, dat is een aardig gangetje. Heb je al zicht op het verbruik per kilometer?

Een (financiële) vergelijking maken is inderdaad moeilijk, zeker tussen gereglementeerde fietsen en de jouwe. Interessant zou zijn om meerdere niet-gereglementeerde fietsen te vergelijken. Maar als ik dat zo lees heb je wel heel veel fiets(plezier) voor dat bedrag, zeker omdat je nogal voorzichtig omgaat met de fiets.
Ja het was de moeite en éénmalig als test uitgevoerd.
De fiets hield zich goed en ik voelde me relatief veilig.
Maar ik ben gestopt omdat ik het niet gedroomd wil hebben om dan te vallen of iemand aan te rijden.
Een kruissnelheid van 40-45 km/u is wat ik 90% van de tijd doe en de fiets kan dit heel goed aan.
Deze middag regende het wat maar toch ben ik met de fiets naar het werk gekomen, omdat ik er enorm veel plezier aan beleef. oOo

Momenteel is de accu aan het opladen naar volledig vol.
Eens thuis vanavond ( na een rit van 18 km ) laad ik terug volledig vol met de Wh meter aangekoppeld.
Zo kan ik het aantal verbruikte Wh delen door 18 en weten we meteen hoeveel Wh/km er wordt verbruikt.

Voor zover ik nu reeds kan zien moet de accu na elke 18 km-rit toch een drie-tal uur bijladen ( laden op 2 A ) dus ik verwacht een verbruik aan de hogere kant ( 12 à 15 Wh / km ).
Sneller rijden vreet energie, dat is geweten en mijn inziens ook logisch.
Vandaar dat ik koos voor een LiFePO4 accu omdat deze meer laadcycli zouden aankunnen.
Hopelijk is het waar wat men zegt betreffende de laadcycli, we zullen het alleszins te weten komen na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-10 07:26
@ DeVadderF

Welk type Winora heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
netvista schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 17:26:
@ DeVadderF
Welk type Winora heb je?
Een Winora Jamaica modeljaar 2015 met magura remmen en Alivio 8-speed derailleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online

Dagblad v/h Noorden, 31 maart 2016

Als Mediamarkt in ons land e-bikes gaat verkopen, gaan wij als fietswinkels in elektronica.
Met die gedachte probeert Karina Zijnge van Fietsverda in Groningen een ludieke tegenactie op te zetten.
Zij roept collega-winkeliers in ons land op bij de verkoop van een elektrische fiets de klant een televisie
cadeau te doen. Bij voldoende deelname en met wat korting door de toeleverancier moet dat
uit kunnen, meldt ze op tweewieler.nl.

Mediamarkt wil in zes vestigingen e-bikes verkopen. Grote fietsmerken in ons land als Accell (Batavus, Sparta), Gazelle en Giant weigeren met Mediamarkt mee te werken.

zie ook: www.tweewieler.nl/retaili...koop-media-markt-10124635

[ Voor 3% gewijzigd door AntonTH4Dutch op 31-03-2016 18:00 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag weer eens verdiept in mijn zoektocht. Ik had gehoopt al verder te zijn maar door mijn werk lukte dat tot nog toe niet. Vorige week ben ik bij 1-2Go Biking geweest waar ik werd geattendeerd op hun ebike dag, zaterdag 9 april. Daar zullen veel merken aanwezig zijn en ruime gelegenheid voor een proefrit. Ik zal daar zeker zijn want ik ben er nog niet uit.

Bij 1-2 Go wel een paar leuke fietsen gezien. Als ik uitga van wat de verkoper mij verteld dan is Bosch de beste optie. Het systeem heeft zijn problemen maar die zijn bekend en snel op te lossen. Shimano hebben ze nog geen goede ervaring mee en er staan nauwelijks fietsen met dit systeem in de winkel. Impulse is redelijk maar kent veel storingen, sommige klanten komen er te vaak mee terug. Yamaha is goed maar wordt onder weinig merken gemonteerd, bovendien zijn ze te sterk voor de meeste naaf versnellingen.

Ik ga de 9e uitgebreid proberen en kijken of ik iets stuk kan krijgen.

Robin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
Heeft er iemand ervaring met foutcode 530 bij een Bosh Performance ?
Mijn collega komt sinds vorig jaar elke dag werken met een CUBE touring hybrid en heeft ondertussen 4000 km gefietst.
Hij is zeer tevreden met zijn aankoop en had tot nu toe enkel een afgebroken achterspatbord.

Vandaag echter viel plots de ondersteuning + display uit.
Na het verwijderen & terugplaatsen van de accu kon hij gelukkig weer verder.
Hij zou het graag zelf oplossen want met de verkoper heeft hij problemen gehad i.v.m. het achterspatbord en wil hij niet meer naartoe.
De foutcode was zoals gezegd 530.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
DeVadderF schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 17:58:
Mijn collega komt sinds vorig jaar elke dag werken met een CUBE touring hybrid en heeft ondertussen 4000 km gefietst.
Hij is zeer tevreden met zijn aankoop en had tot nu toe enkel een afgebroken achterspatbord.

Hij zou het graag zelf oplossen want met de verkoper heeft hij problemen gehad i.v.m. het achterspatbord en wil hij niet meer naartoe.
Alvast bedankt.
ff googlen en zo gevonden: 530 Accu fout (Accu uit en in ,nog problemen terug naar dealer), op http://bosch-ebike.be/pages/nl/info/618/Downloads.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 17:48:
Als ik uitga van wat de verkoper mij verteld dan is Bosch de beste optie. Het systeem heeft zijn problemen maar die zijn bekend en snel op te lossen. Shimano hebben ze nog geen goede ervaring mee en er staan nauwelijks fietsen met dit systeem in de winkel. Impulse is redelijk maar kent veel storingen, sommige klanten komen er te vaak mee terug. Yamaha is goed maar wordt onder weinig merken gemonteerd, bovendien zijn ze te sterk voor de meeste naaf versnellingen.

Robin.
De verkoper staat er om iets te verkopen, liefst iets van in zijn eigen winkel en merk, niet dat van de collega FM (of merk). Beter is dan zijn woorden voor info aan te horen maar wel degelijk je eigen plan trekken.

1. Lees je grondig in bijv. hier op Tweakers
2. Lees alleen fabrieksfolders door
3. Luister nooit naar de fietsenmaker behalve dan als je de fiets er al hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 17:48:
Yamaha is goed maar wordt onder weinig merken gemonteerd, bovendien zijn ze te sterk voor de meeste naaf versnellingen.
Yamaha: Giant, Haibike, Batavus EN nu ook Sparta (ION)

Betreft de kracht van de motor: op papier zeker waar, maar ik hoor nooit over een gesloopte Nexus/Alfine naaf, die is volgens mij door Shimano zwaar overspecced. Sowieso lijkt het er nog steeds op dat Yamaha minder garantiegevallen heeft dan Bosch. Uiteraard met een paar slagen om de arm, maar er zijn genoeg gebruikerservaringen (o.a. pedelecforum.de) om dit te stellen.

Ik zou het serieus meenemen in je keuze versus de Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 18:07:
[...]

Yamaha: Giant, Haibike, Batavus EN nu ook Sparta (ION)

Betreft de kracht van de motor: op papier zeker waar, maar ik hoor nooit over een gesloopte Nexus/Alfine naaf, die is volgens mij door Shimano zwaar overspecced. Sowieso lijkt het er nog steeds op dat Yamaha minder garantiegevallen heeft dan Bosch. Uiteraard met een paar slagen om de arm, maar er zijn genoeg gebruikerservaringen (o.a. pedelecforum.de) om dit te stellen.

Ik zou het serieus meenemen in je keuze versus de Bosch.
Daarom ga ik ook mijzelf uitgebreid uitleven bij 1-2Go op 9 april. Overigens ga ik altijd uit van eigen ervaring en gevoel. Een fietsenmaker kan niet zo veel met al die elektronica op de huidige fietsen, heb ik hier met regelmaat gelezen helaas. Wordt vervolgd. Gaan er nog andere mensen van hier naar die dag?

Groeten, Robin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 11:08:
Jammer dat ze zo hardnekkig zwijgen en je kan ze niet bellen want ze willen geen consumenten te woord staan, heb ik gehoord.
Meestal stuur ik bij dit soort e-mails wekelijks een herinneringsmail. Soms werkt dat.
Je moet dat ook gewoon als vraag op hun facebook pagina zetten, dan ziet iedereen het en reageren ze veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
DeVadderF schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 17:58:

Alvast bedankt.
Deze foutcode heb ik zelf ook gehad op mijn Cube en verscheen steeds vaker, nadat die de eerste keer verschenen was.
Het bleek te gaan om een bekende software-fout en na een update naar de laatste versie is de code niet meer verschenen. Mogelijk dat je collega ook nog een oude software-versie gebruik, of er is daadwerkelijk iets mis met de accu.

Hoe lullig ook, hij zal daarvoor naar de dealer moeten want, buiten het feit dat ik de software nog nergens ben tegengekomen en er ook hardware voor nodig is, dit is dat niets is wat je zelf kunt oplossen.

[ Voor 9% gewijzigd door Peatsmoke op 01-04-2016 06:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spam

[ Voor 99% gewijzigd door PWM op 02-04-2016 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je vergeet alleen te vertellen hoe ze zijn als werkgever. Nou?

[ Voor 62% gewijzigd door PWM op 02-04-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Gevalletje door de mand vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:11:
[...]

Je vergeet alleen te vertellen hoe ze zijn als werkgever. Nou?
Misschien een domme vraag van mijn kant uit maar hoe ben je hier achter gekomen dat het een werknemer van die firma zou zijn? Heb die link ook aangeklikt maar zag toch geen vreemde dingen volgens mij. Maar goed ben zelf wel goedgelovig ingesteld en als je mij dit kunt uitleggen zou ik je dankbaar zijn. Alvast bedankt voor je reactie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Er was hier wel vaker een knakker die een account had aangemaakt op GoT om zijn accu toko te promoten, vandaar de scepsis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jep, je aanmelden en direct in je enige posting verwijzen naar een bedrijf waar je zo'n goede ervaringen mee hebt, dat is vrijwel gegarandeerd reclame maken.

Of een werknemer is, een aandeelhouder of familie is verder onbelangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Inderdaad, iedereen is natuurlijk onschuldig tot het tegendeel is bewezen maar het feit dat R.tellan zijn eerste en enige bericht gepost heeft met een vandaag aangemaakt account (en nu in alle talen zwijgt :X) geeft ook niet echt reden om in zijn voordeel te pleiten... sprak hij diplomatiek ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
Oké op die elektrische fiets :) . Nu snap ik het.
Was vandaag weer lekker 😋 op de fiets.
Fijn weekend allemaal en geniet van het mooie weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
OgWok schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:26:
[...]

De vraag was: is het werkelijke verschil tussen de 400 en 500Wh accu's niet een stuk kleiner dan wordt gepromoot? 500/400 is een toename van 25%; de werkelijke capaciteiten zijn echter 483 en 417 Wh en dan heb je maar zo'n 17% verschil.

Wat bezielt de Duitsers, om gewoon niets van zich te laten horen. Je vraag lijkt me redelijk.
Heb het idee dat, in de tijd dat er "Made in West-Germany" op stond, anders mee om werd gegaan.

(En nee, vroeger was niet alles beter ;) )
Na endlich Antwort! Via Facebook messenger lukt het inderdaad binnen een dag _/-\o_

Hallo Patrick, die 25% sind ein Rundungswert und beziehen sich auf die Wattstunden, da dies die üblichere Angabe für die Reichweite der Akkus ist. Rechnerisch hast Du natürlich Recht, wobei unsere Angabe der Kapazität (Ah) aufgrund rechtlicher Vorgaben nur den Minimalwert berücksichtigt. Dein Bosch eBike Team.

M.a.w. mijn berekening is goed, dus een Bosch 500Wh accu is niet echt 25% meer dan een 400Wh accu, maar tegen de 20% (minimaal 17%).

[ Voor 12% gewijzigd door salipander op 01-04-2016 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
@Patrick, mijn complimenten.

Rundungswert dat wordt een stopwoord. Als iets niet helemaal klopt en men vraagt door, noem ik het Rundungswert en afhankelijk van de situatie: nach oben oder nach unten, selbstverständlich ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

salipander schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 19:51:
[...]

Na endlich Antwort! Via Facebook messenger lukt het inderdaad binnen een dag _/-\o_

Hallo Patrick, die 25% sind ein Rundungswert und beziehen sich auf die Wattstunden, da dies die üblichere Angabe für die Reichweite der Akkus ist. Rechnerisch hast Du natürlich Recht, wobei unsere Angabe der Kapazität (Ah) aufgrund rechtlicher Vorgaben nur den Minimalwert berücksichtigt. Dein Bosch eBike Team.

M.a.w. mijn berekening is goed, dus een Bosch 500Wh accu is niet echt 25% meer dan een 400Wh accu, maar tegen de 20% (minimaal 17%).
Wel een 350 euro duurder dan een 400 w...want die kan de plaatselijke fm :( leveren voor 599 euro (849 euro voor een 500w exemplaar ! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 20:50:
[...]

Wel een 350 euro duurder dan een 400 w...want die kan de plaatselijke fm :( leveren voor 599 euro (849 euro voor een 500w exemplaar ! )
Ik heb de 500Wh ook al voor 749 Euro gezien - ook nog te duur. Ik wacht nog wel even een jaartje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Beste,

mijn situatie: woon-werk 25 km dus 50 km per dag ca. 3 dagen per week over vlak landschap tussen de open weilanden met altijd wel (tegen)wind.
Nu zit ik aan een Bafang kit te denken type 48V 750 Watt of is dit over de top en volstaat type 36V 500 watt ook?
Daarnaast kan ik een keuze maken tussen LiFePo4 accu in de bagagedrager, of een Li-Ion als bidon model. (de laatste vind ik persoonlijk mooier en lijkt me stabieler)
Welk vermogen van de accu past hier het beste bij, 10 Ah, 12 Ah of hoger?
De fiets waar de aanpassing op plaats vind is een Gudereit LC75 Trekking met derailleur versnelling. Is het verstandig om een groter voorblad te nemen dus 52 t i.p.v 48 tanden dit i.v.m. de gewenste cruisesnelheid van ca. 35 km/h.
Er wordt alleen bij droog weer gefietst:)
Welke configuratie spreekt jullie het meeste aan voor deze situatie, ik heb geen enkele ervaring in deze materie vandaar deze vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:16:
Er was hier wel vaker een knakker die een account had aangemaakt op GoT om zijn accu toko te promoten, vandaar de scepsis :)
Diegene die het -wat mij betreft zou mogen- omdat hij ons ook van heel veel informatie voorziet doet het niet. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
Als ik het me goed herinner, zit hij (Jim oid) ook meer in de industrïele accu's, voor ziekenhuizen en zo, maar heeft hij zelf een pedelec en laat daar zijn kennis ook op los. Gelukkig voor ons (ook mij als lurker in dit topic), deelt hij hier uitgebreid zijn toegepaste kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Da's jimh307. Al een tijdje niet meer gezien/gelezen........

[ Voor 6% gewijzigd door OgWok op 02-04-2016 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
snoekds20 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 02:04:
Beste,

mijn situatie: woon-werk 25 km dus 50 km per dag ca. 3 dagen per week over vlak landschap tussen de open weilanden met altijd wel (tegen)wind.
Nu zit ik aan een Bafang kit te denken type 48V 750 Watt of is dit over de top en volstaat type 36V 500 watt ook?
Daarnaast kan ik een keuze maken tussen LiFePo4 accu in de bagagedrager, of een Li-Ion als bidon model. (de laatste vind ik persoonlijk mooier en lijkt me stabieler)
De fiets waar de aanpassing op plaats vind is een Gudereit LC75 Trekking met derailleur versnelling. Is het verstandig om een groter voorblad te nemen dus 52 t i.p.v 48 tanden dit i.v.m. de gewenste cruisesnelheid van ca. 35 km/h.
Welke configuratie spreekt jullie het meeste aan voor deze situatie, ik heb geen enkele ervaring in deze materie vandaar deze vragen.
Goedemorgen, leuk dat je interesse gewekt is in elektrische fietsen.
Qua vermogen is de 500 Watt meer dan voldoende. Heb zelf een speedbike en hierop zit een 350Watt middenmoter. Als ik 35 km/h fiets dan verbruik ik ongeveer de helft van 350 Watt. Dus laat zeggen 200 Watt als er niet te veel tegen wind is. Als er wel volle kracht staat dan verbruikt hij echt wel 350 Watt. Zit wel helemaal rechtop en 2 grote fiets tassen achterop.
Wat betreft accu capaciteit zou ik proberen 12Ah of zo groot mogelijk toe te passen. Qua actieradius kun je een enkele reis wel halen met 35km/h maar moet je wel op je werk opladen anders haal je de terug weg niet. Dus oplader meenemen.

Qua accu plaats vindt ik persoonlijk de bagagedrager wel het stevigst. Je moet niet vergeten als je met 35 of harder over een drempel gaat wordt je echt wel gelanceerd. Als je dan een accu in een bidon vorm hebt (weet niet of er een slot of iets dergelijks op zit) dan zou hij zomaar gelanceerd kunnen worden uit je houder. Daarom zeg ik ook dat dit persoonlijk is.

Over de techniek van de accu zelf heb ik niet zoveel verstand van.
Even een ander vraagje aan je. Wat voor plaats van de motor heb je zelf in gedachten.
Nou succes met je puzzel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Dank alvast voor je reactie.
De motor wordt een middenmotor, de bidon ophanging van de accu (met slot, o.a voor MTB) heb ik nooit in het echt gezien/gevoeld maar deze komt uit China, op div. website's te zien. De bedoeling is om niet op het werk op te laden, dus minimaal ca. 50 km actieradius is wel gewenst.
Ik ben dus aan het uitzoeken wat voor mij het gunstigste is en dan valt de 10 Ah accu dus al af.
ik dacht zelf aan http://nl.aliexpress.com/...92-45ef-97ea-957326f994f5 zoiets.In deze conversie is de accu dus waarschijnlijk te klein voor mijn wens van 50 km actieradius.

[ Voor 33% gewijzigd door snoekds20 op 02-04-2016 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
Beste,

Zou je wel zo'n mooie Gudereit opofferen aan een elektrokit? Hij zal veel zwaarder worden en niet meer zo licht en wendbaar fietsen als voorheen, m.a.w. je zult altijd elektrisch willen/moeten fietsen en je gaat een lichtlopende gewone fiets missen. Of je moet al paar fietsen hebben :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
snoekds20 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 10:59:
Dank alvast voor je reactie.
De motor wordt een middenmotor, de bidon ophanging van de accu (met slot, o.a voor MTB) heb ik nooit in het echt gezien/gevoeld maar deze komt uit China, op div. website's te zien. De bedoeling is om niet op het werk op te laden, dus minimaal ca. 50 km actieradius is wel gewenst.
Ik ben dus aan het uitzoeken wat voor mij het gunstigste is en dan valt de 10 Ah accu dus al af.
ik dacht zelf aan http://nl.aliexpress.com/...92-45ef-97ea-957326f994f5 zoiets.In deze conversie is de accu dus waarschijnlijk te klein voor mijn wens van 50 km actieradius.
Oei als je echt 50 km actieradius wil halen met 35 km/h dan heb je minstens 700Wh nodig schat ik zo.
Uit mijn eigen ervaring weet ik dat als ik op mijn fiets een gemiddelde aanhoudt van 30km/h met niet te gek veel wind tegen dat ik dan ongeveer 40 a 45 kilometer kan halen.
Als ik 40km/h fiets dan haalt hij tussen de 25 en de 30 km afstand bij weinig wind. Ik heb een 400Wh accu van Bosch.
Van de week stond er best een harde wind. Heb toen 35km/h aan kunnen houden tegen de wind in (sneller kom ik toen ook niet) maar dan haal ik amper 20 a 22km. Snelheid vreet echt veel energie en wind tegen ook.

Als je echt tussen de weilanden fietst heb je meestal openvlaktes waar de wind vrij spel heeft.

Misschien zou het een idee zijn om ergens een keer een speedbike te huren of te lenen om zo de juiste keuze te kunnen maken. Je kunt dan zelf ook eens ervaren wat snelheid en wind doet met de actieradius. Het zou zo zonde van je geld zijn als je er later achter komt dat je het bij lange na niet red met je accu :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
salipander schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 11:46:
[...]

Zou je wel zo'n mooie Gudereit opofferen aan een elektrokit? Hij zal veel zwaarder worden en niet meer zo licht en wendbaar fietsen als voorheen, m.a.w. je zult altijd elektrisch willen/moeten fietsen en je gaat een lichtlopende gewone fiets missen. Of je moet al paar fietsen hebben :o
Ook dat is een twijfel, het is mijn enige fiets. Keuzes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-10 15:44
Zelf heb ik een 750W 48V bafang middenmotor aangeschaft bij MTB.. met een accu van
48v 20ah softpack lithium-ion accu. Verlengkabel erbij voor de accu aangezien ik die accu in de hoes hieronder en dan vervolgens in mijn nieuwe waterafstotende fietstas doe.

Gewicht Accu is 6kilo, gewicht middenmotor is 4.2kilo totaal 10.2kilo zwaardere fiets.

batterybag

Van plan om de auto de deur uit te doen en 150+ per maand te besparen. Rit op de fiets is 13km heen 13km terug gemiddeld 50-55km p/u.. ipv 45 min fietsen of 10 minuten autorijden wil ik 15 min fietsen auto wegdoen.

Wisselende diensten en vaak savonds of sochtendsvroeg pas klaar dus ik zal niemand hinderen in de bossen :+

Ik ben benieuwd.. zodra het pakket binnen is, gebouwd is op mijn fiets zal ik mijn informatie delen met jullie.
Weet er iemand toevallig wat het beste is tegen de regen om over mijn pak te dragen op de fiets?
Ik zie door de bomen het bos niet meer met allerlei soorten poncho's waterpakken e.d

Misschien heeft iemand wat tips..

[ Voor 32% gewijzigd door BabyRattle op 02-04-2016 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeVadderF
Beste,

Ik kan u volgende info geven betreffende de combi 36V Bafang BBS02 500 Watt & LiFePO4 accu 10 Ah :

Na een rit gisterenavond komende van het werk heb ik de accu aan de lader gehangen met een vermogenmeter ertussen :
  • Totale afstand = 18 km
  • Instelling ondersteuning via stuurbediening = maximale ondersteuning
  • Gemiddelde snelheid = 34,0 km
  • Maximum snelheid = 40,8 km/h
  • Totale tijd aan de lader tot volledig vol = 3,5 uur aan 2A laadstroom
  • Spanning gemeten voor het laden = 39,44 Volt
  • Spanning gemeten na het laden = 43,34 Volt
  • Totaal opgenomen vermogen gemeten met de vermogenmeter = 290 Wh
  • Windsituatie = niet overdreven veel wind maar bij grotere snelheden al snel voelbaar
  • Toestand accu net na de rit = helemaal niet warm, gewoon koud dus
  • Toestand motor na de rit = temperatuur gewoon lauw
  • Toestand remmen tijdens de rit = geen aanlopende remmen ( Magura velgremmen )
  • Toestand fiets tijdens de rit = goedlopende nieuwe fiets, enkel de naafdynamo kan wat weerstand geven
290 Wh/km / 18 km = 16,11111 Wh/km
Sneller fietsen slurpt energie, dat is een vaststaand feit.
Een rit heen en terug zonder bijladen op het werk is dus voor mij helemaal niet mogelijk.
Nu was ik hier op voorhand reeds op voorzien met een tweede lader op het werk.
Enige punt van eventuele afwijking kan zijn dat de vermogenmeter op de stopcontactzijde van de lader zit.
De lader wordt goed warm dus mogelijks is de genoemde 290 Wh in werkelijkheid iets minder ...
Wat voor rendement zou zo'n gewone lader 2A eigenlijk hebben ?

De 50 km waar je het over hebt mag je volgens mij meteen vergeten aan hogere snelheid.
Tenzij je gaat voor een enorme accu zoals de combi van BabyRattle.
Als je nog niets hebt vind ik een 48 Volt systeem wel aan te bevelen m.b.t. de lagere stromen.
Accu in de bagagedrager ben ik voorstander van maar dat is persoonlijk.
Kan je echt niet bijladen op je werk ?

@ BabyRattle : dank om hier info te plaatsen betreffende de nakende ombouw en alvast veel success toegewenst. d:)b

[ Voor 12% gewijzigd door DeVadderF op 02-04-2016 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Als ik ga veranderen van mijn zelfbouw e-bike met voorwielmotor naar een fabrieksfiets dan heb ik 3 modellen op het oog:
1. Batavus razer
2. Merida e-spress
3. Stromer st1 (Platinum)
4. Sparta E-Speed

of toch gewoon een 2e zelfbouw project met een BBS02 van 350 watt?

Als, want intussen ben ik zo gewend geraakt aan mijn duimgas (ideaal bij wegrijden) dat ik zou wensen dat het ook op mijn toekomstige fabrieksfiets zou willen maar welk van de eerder genoemde 3 modellen komt dan het meest in aanmerking. Prijs speelt hierbij geen rol.

Iemand een goede tip?

[ Voor 7% gewijzigd door racinfo op 03-04-2016 10:57 . Reden: Sparta als 4e voorkeur ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dat zijn compleet verschillende beestjes, wat zijn je wensen?

- Welke snelheid wil je halen?
- Derrie of liever niet?
- Kan je leven met Magura verlgremmen of wil je per se schijfremmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
BabyRattle schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 15:41:
Zelf heb ik een 750W 48V bafang middenmotor aangeschaft bij MTB.. met een accu van
48v 20ah softpack lithium-ion accu. Verlengkabel erbij voor de accu aangezien ik die accu in de hoes hieronder en dan vervolgens in mijn nieuwe waterafstotende fietstas doe.

Gewicht Accu is 6kilo, gewicht middenmotor is 4.2kilo totaal 10.2kilo zwaardere fiets.

[afbeelding]

Van plan om de auto de deur uit te doen en 150+ per maand te besparen. Rit op de fiets is 13km heen 13km terug gemiddeld 50-55km p/u.. ipv 45 min fietsen of 10 minuten autorijden wil ik 15 min fietsen auto wegdoen.

Wisselende diensten en vaak savonds of sochtendsvroeg pas klaar dus ik zal niemand hinderen in de bossen :+

Ik ben benieuwd.. zodra het pakket binnen is, gebouwd is op mijn fiets zal ik mijn informatie delen met jullie.
Weet er iemand toevallig wat het beste is tegen de regen om over mijn pak te dragen op de fiets?
Ik zie door de bomen het bos niet meer met allerlei soorten poncho's waterpakken e.d

Ik heb wel een paar goede tips voor je.

Koop ten eerste goede fietsverlichting. Bijvoorbeeld B&M Lumotec IQ Cyo 42/6V DC Led N Premium.
Deze geeft 80 Lux en ook een goed lichtbeeld op 40 meter afstand.
Hou er wel rekening dat konijnen en andere dieren meestal precies in het midden van je lichtstraal verstijft van angst opeens stil gaan zitten. Met een beetje pech rijd je zo over een dier heen als jij met 50-55km/h aan komt zoeven.

Ik zou ook je maximale snelheid wat lager houden 35km/h is in het donker echt al hard genoeg. Je hebt ook nog een best wel flinke remweg als je veel harder gaat.

Een fietshelm zou ik je zeker ook aanbevelen. zeker als je zo hard wilt gaan.

Je accu pakket van 6 kilo zou ik niet in een watervaste fiets tas doen. Je gaat je fiets ongelijk beladen en dan met die snelheden fietst dat niet fijn. Ik zou het proberen zo vast mogelijk te monteren op je bagage drager. Als je over een bult gaat met 40km/h dan wordt die waterdichte fietstas echt gelanceerd en kun je midden in het pikkedonker gaan lopen zoeken waar die tas gebleven is. En reken maar dat die een end wegglijd. Heb het zelf ook een keer meegemaakt met een tas met beugels en een klittenband met een regenpak erin. Lag zeker 30 meter verderop. 8)7

Even over je regenkleding. Ik zou proberen een ademend regenpak aan te schaffen, kost wel een paar centen maar daar heb je ook wel veel plezier van. Ik gebruik zelf een ademende jas met een polyester regenbroek. Als het echt staat te spoelen dan red ik het niet met de ademde jas maar mijn broek blijft wel droog. :)

Wat voor fiets wil je gaan gebruiken om deze set erop te gaan bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-10 13:38

Metro2002

Memento mori

BabyRattle schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 15:41:

als je over 13km 45 minuten doet rij je dus gemiddeld slechts 17km/u?
Doe eens wat aan je conditie :? ;)

En een serieuze tip: Doe normaal met die snelheid! 50-55km/u is echt té hard op een fiets. Zeker ook nog zonder enige vorm van beschermende kleding zoals handschoenen, helm, broek, etc? Waarschijnlijk geen verzekering? Remmen en banden van een standaard fiets zijn echt niet gemaakt om met die snelheden een noodstop te maken etc. Het is om zoveel redenen een slecht idee dat het me verbaast dat je hier om tips vraagt.
zonnefreak schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:25:
[...]
Een fietshelm zou ik je zeker ook aanbevelen. zeker als je zo hard wilt gaan.
Hoeveel nut denk je dat een piepschuimen fietshelmpje heeft bij 55km/u? (dat is 10km/u sneller dan bromfietsers mogen rijden! )

[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 02-04-2016 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dat soort snelheden is inderdaad absurd en veel te link voor je medeweggebruikers. Je moet zeker 60+ rijden om zo'n gemiddelde te halen.

Dat betekent een (elektrische) auto of (elektrische) motorfiets.

Mijn advies? Wees reëel en ga uit van 35 minuutjes (Ebike standaard) of 25 minuutjes (speedpedelec).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
[...]

Hoeveel nut denk je dat een piepschuimen fietshelmpje heeft bij 55km/u? (dat is 10km/u sneller dan bromfietsers mogen rijden! )
Ja ik denk ook dat het bij deze snelheden inderdaad weinig toegevoegde waarde meer geeft. Maar ja ik snap ook niet waarom iemand met zo'n snelheid nachts door het bos gaat lopen crossen. Maar goed als hij dat dan toch wil doen met zo'n snelheid dan liever nog iets van bescherming dan niets. Als hij met 55km/h over de kop slaat door zo'n konijn dan is het toch al einde oefening vrees ik :X
Pagina: 1 ... 87 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.