Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.571 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Tja willem, als alles voor je gevoel klopt; het fietsgevoel, de krachtige ondersteuning, de mogelijkheid voor een krachtige accu en met die 5 jaar garantie. Klinkt niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 14:57:
[...]

De perfecte forsenfiets is deze;
http://www.elektrofahrrad...lblut-500-28#.Vu6szuLhCUk

De Flyer Vollblut, met 500W Panasonic achterwielmotor. Beter wordt het niet. Helaas niet RDW te keuren in NL.
:o Wat moet je met een 30-speed (triple voorblad) op een e-bike?

Sterker nog: wat moet je met (blijkbaar) een 36-tands achtertandwiel op een e-bike :X

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 20-03-2016 18:46 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op zondag 20 maart 2016 @ 16:31:
[...]

De ideale forensenfiets heeft, naar jouw idee, onder andere riemaandrijving met Rohloff naaf en minimaal een 600Wh accu. Vervolgens noem je de Flyer Vollblut 500 met derrailleur versnelling en een magere 412Wh accu, de perfecte forensenfiets!
Qua accucapaciteit heb je bij Flyer een hele reeks opties (en dan heb je nog de niet-originele versies in allerlei soorten en maten), en de Rohloff is gewoonlijk ook optioneel. Die fiets, maar dan met genoemde configuratie, is de perfecte forensenfiets.

Anders is ie idd sub-perfect, maar nog altijd met afstand de beste optie die mij bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:44
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 16:24:
Leuke actie van Sparta!

Als je een proefrit maakt op een MI8 of mi10 dan krijg je een voucher. Als je die voucher inlevert bij aankoop, dan krijg je gratis verlengde garantie van 5 jaar.

Geeft denk ik toch wel aan dat Sparta vertrouwen heeft in die modellen.
Pre voor mij is dat er een Yamaha motor van 80 Nm in zit. Heb er al een proefrit op gemaakt, en vond die aandrijving extreem krachtig. Ik doe er dan een accu bij van 620 Wh.

Wat vinden jullie er van? Ik denk er over om er een te kopen.
HUH??? ION middenmotoren? :D Ik geloof dat ik wat heb gemist....

Als ze bij Accell een Yamaha motor hebben gepakt en de jongens van ION hiervoor een profiel hebben gemaakt ben ik heel, heel, heel erg benieuwd! :9~

In ieder geval zijn die grote Accu's al een leuke optie. Wel hopen dat ze bij ION nu WEL waterdichte displays hebben genomen, dat was wel een groot probleem bij onze vorige fietsen. De display is in ieder geval veel sjieker dan de standaard Yamaha rechthoek.

Dingen waar ik direct niet blij van wordt:

- Monoshock vork.
- Geintegreerde verlichting
- Rollerbrakes op de 8 speed versie
- Magura HS11 op de derrie versie kan net, maar waarom niet gewoon een schijfrem?
- Stomme achterdrager bevestiging. WAAROM????
- Waarom niet een sportief model op de markt gooien?

Ik vind het best toffe fietsen en die motor is super interessant. Voor mij is het door bovengenoemde nadelen helaas geen optie, maar ik wil wel zien wat Batavus en Koga volgend jaar hiermee gaan doen.

[ Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 20-03-2016 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 16:16:
[...]

Ik heb nu een Flyer HS (250W Panasonic MM), die keurt de RDW ook niet goed. Flyer schijnt eigenwijs te zijn en wat onderdelen te gebruiken die hier niet gebruikelijk zijn. Er schijnen hier strenge eisen te zijn die een hoop werk opleveren, voor de kleine NLse markt doen ze de moeite niet om alles street legal te krijgen.

Volgens de Flyer dealer geldt dat ook voor de nieuwste HS modellen. Die kunnen hier niet legaal de weg op, dus worden ze niet aangeboden door de dealers. Ze hebben hier alleen de slakversies.
Welke onderdelen zouden de boosdoener zijn dat de RDW daar moeite mee heeft...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 18:49:
[...]

Welke onderdelen zouden de boosdoener zijn dat de RDW daar moeite mee heeft...?
Die vraag mijnerzijds werd vakkundig ontweken door de Flyer dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 17:45:
Qua accucapaciteit heb je bij Flyer een hele reeks opties (en dan heb je nog de niet-originele versies in allerlei soorten en maten), en de Rohloff is gewoonlijk ook optioneel. Die fiets, maar dan met genoemde configuratie, is de perfecte forensenfiets.

Anders is ie idd sub-perfect, maar nog altijd met afstand de beste optie die mij bekend is.
Ik kan je wel enigszins volgen. Behalve de dure Stromer, bestaat de ideale e-bike 45 km/u voor forensen nog niet. De accu capaciteit is vaak nog niet echt voldoende, enz, enz. Daarbij is een e-bike vrij kwetsbaar en servicegevoelig, hetgeen voor de forens extra nadelig is. Misschien kan je beter een paar jaar wachten en die Flyer verder oprijden.

Maar ik moet harrievang nageven dat hij, in mijn ogen, een vrij ideale 45 km/u e-bike heeft en dat het hem wel al 15.000 km lukt om, zover ik het heb begrepen, zonder problemen de e-bike voor woon/werk verkeer te gebruiken.

Als de woon/werk afstand niet al te groot zijn, voldoen de huidige accu capaciteiten ook. Waarom dan wachten of meer geld uitgeven voor een grotere accu; er is toch niks mis mee om een accu op het werk op te laden voor de terugreis.

Jij wil per se geen fiets met een Bosch motor. Dat is je goed recht. Een Bosch MM hangt tegenwoordig onder heel veel e-bike's, dus de kans op een defecte motor van dat merk is ook groter.
Misschien klopt het dat Bosch motoren ook verhoudingsgewijs vaker defecten vertonen, wat ik niet hoop want ik heb er zelf een, echter ik verwacht ook dat ze elk jaar beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Maasluip schreef op zondag 20 maart 2016 @ 17:22:
:o Wat moet je met een 30-speed (triple voorblad) op een e-bike?

Sterker nog: wat moet je met (blijkbaar) een 36-tands achtertandwiel op een e-bike :X
Ik denk dat hij niets moet.

De Flyer wordt in Zwitserland gemaakt en toevallig is het daar bergachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
- oblomov - schreef op zondag 20 maart 2016 @ 19:30:
[...]

Jij wil per se geen fiets met een Bosch motor. Dat is je goed recht. Een Bosch MM hangt tegenwoordig onder heel veel e-bike's, dus de kans op een defecte motor van dat merk is ook groter.
Misschien klopt het dat Bosch motoren ook verhoudingsgewijs vaker defecten vertonen, wat ik niet hoop want ik heb er zelf een, echter ik verwacht ook dat ze elk jaar beter worden.
Ik ben een groot fan van middenmotoren, maar met S-pedelecs heb ik ook wel enige reserveringen :X

Dat koppel is dusdanig dat je wel wat issues kan verwachten met schakelen en dat wordt hier op dit forum wel enigszins bevestigd. Schakelherkenning is gewoon niet foolproof.

Mijn intuïtie zegt me dat dit wel iets is waar een achterwielmotor veel minder kritisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Ietwat off topic in deze context, maar terugkomend op de Bosch. Ik hoop welgemeend dat de concurrentie veel groter wordt, want regelmatig lees ik iets van een arrogante houding bij Bosch. Concurrentie is in ons aller voordeel en houdt een onderneming scherp en dienstbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op zondag 20 maart 2016 @ 19:30:
[...]

Ik kan je wel enigszins volgen. Behalve de dure Stromer, bestaat de ideale e-bike 45 km/u voor forensen nog niet. De accu capaciteit is vaak nog niet echt voldoende, enz, enz. Daarbij is een e-bike vrij kwetsbaar en servicegevoelig, hetgeen voor de forens extra nadelig is. Misschien kan je beter een paar jaar wachten en die Flyer verder oprijden.
Ik lees ook wisselende berichten over de storingsgevoeligheid van de Stromers, zitten veel elektronische gadgets op. Daarnaast vallen ze door hun prijs alleen al in "a class of their own". Ik zag een prijs van 9000 euro, voor iets meer dan de helft heb je een Bulls Green Mover E45, die doet er niet of nauwelijks voor onder naar mijn idee. Veel minder flashy, dat wel.
Maar ik moet harrievang nageven dat hij, in mijn ogen, een vrij ideale 45 km/u e-bike heeft en dat het hem wel al 15.000 km lukt om, zover ik het heb begrepen, zonder problemen de e-bike voor woon/werk verkeer te gebruiken.

Als de woon/werk afstand niet al te groot zijn, voldoen de huidige accu capaciteiten ook. Waarom dan wachten of meer geld uitgeven voor een grotere accu; er is toch niks mis mee om een accu op het werk op te laden voor de terugreis.
Laden op het werk kan in veel gevallen. Al moet je normaliter wel een extra oplader kopen (kosten vaak zo 250 euro, dan kun je net zo goed voor 200 Wh extra capaciteit gaan) en zijn niet alle accu's afneembaar, dan is dat niet altijd praktisch.

De Flyer Vollblut wint ook energie terug, waarschijnlijk remenergie. Ze noemen het "remuneration". De Stromer heeft dat ook meen ik. Ik weet niet hoeveel doden dat in de zeik zet, maar de actieradius is dus mogelijk wat groter dan je zou verwachten op basis van de specs.
De Giant s-pedelec met Yamaha MM heeft een koppel dat begrensd is op 50 nm, terwijl de normale motor een koppel heeft van ik meen zelfs 90 nm. Dat om het schakelmotoriek te sparen. Op de normale pedelec levert ie zijn max. koppel.

Een naafmotor heeft een duidelijk lager koppel, minder geschikt voor stoplichtsprintjes maar op de lange rechte stukken blijft ie constant ondersteunen. Minder rijbeleving (natuurlijk is dat optrekken tof met een Bosch Performance CX of een Yamaha MM), maar voor de forens ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 20:04:
[...]

Ik lees ook wisselende berichten over de storingsgevoeligheid van de Stromers, zitten veel elektronische gadgets op. Daarnaast vallen ze door hun prijs alleen al in "a class of their own". Ik zag een prijs van 9000 euro, voor iets meer dan de helft heb je een Bulls Green Mover E45, die doet er niet of nauwelijks voor onder naar mijn idee. Veel minder flashy, dat wel.

[...]

Laden op het werk kan in veel gevallen. Al moet je normaliter wel een extra oplader kopen (kosten vaak zo 250 euro, dan kun je net zo goed voor 200 Wh extra capaciteit gaan) en zijn niet alle accu's afneembaar, dan is dat niet altijd praktisch.

De Flyer Vollblut wint ook energie terug, waarschijnlijk remenergie. Ze noemen het "remuneration". De Stromer heeft dat ook meen ik. Ik weet niet hoeveel doden dat in de zeik zet, maar de actieradius is dus mogelijk wat groter dan je zou verwachten op basis van de specs.

[...]

De Giant s-pedelec met Yamaha MM heeft een koppel dat begrensd is op 50 nm, terwijl de normale motor een koppel heeft van ik meen zelfs 90 nm. Dat om het schakelmotoriek te sparen. Op de normale pedelec levert ie zijn max. koppel.

Een naafmotor heeft een duidelijk lager koppel, minder geschikt voor stoplichtsprintjes maar op de lange rechte stukken blijft ie constant ondersteunen. Minder rijbeleving (natuurlijk is dat optrekken tof met een Bosch Performance CX of een Yamaha MM), maar voor de forens ideaal.
Is een BOSCH performance CX ook in een HS versie leverbaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist even bij de lokale FM geweest (kennis van me) omdat mijn Batavus Razer een vreemde foutmelding gaf en het dus niet meer deed, geen motor, geen licht. Alleen het aanzien van een geflipt display.

Het bleek om een kleingheidje te gaan, namelijk de knoopcel-batterij (CR2032). Deze was zo goed als leeg.
De FM gaf aan dat dit erg onhandig is voor mensen die op vakantie zijn met hun fiets, zij moeten eigenlijk altijd zo'n batterijtje bij zich hebben, mocht dit euvel zich voordoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 09:34
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 14:07:
[...]

Argh, zelfs de Green Mover is onbetrouwbaar? Dat was mijn enige overgebleven optie als ik een nieuwe ebike zou kopen in 2017. Ik had nou net wel het idee dat die vrij degelijk is. Is er dan echt geen ideale forensenfiets?
Hij vertelde me dat sommige accu's meer in de werkplaats lagen dan dat ze op de fiets zaten :(
Erg jammer want qua specs is het echt wel een mooie machine. Bulls gaat nu voor een ander high speed model met Brose middenmotor, hopelijk is die wat betrouwbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-10 22:03
Vlassie1980 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 10:06:
[...]
Bulls gaat nu voor een ander high speed model met Brose middenmotor, hopelijk is die wat betrouwbaarder.
Dat Brose ziet er wel fraai uit. En ze lijken ook eerlijk: ze zeggen gewoon dat de efficiency van de motor (plus aandrijflijn en motorsturing mag ik aannemen) 75% is. Dat geldt natuurlijk ook voor andere merken. Ziehier één van de verklaringen waarom de actieradius altijd minder is dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
Op https://www.raivereniging.nl/dossiers/speed-pedelec staan wat beschouwingen rond de speedelec wetgeving, die nog zo onrijp is als wat. Dat blijkt o.m. uit het verschil in wat RAI en het rapport van Grontmij voorstellen over de speedelec in de bebouwde kom:

- RAI zegt: op rijbaan in de bebouwde kom; op fietspad buiten de bebouwde kom,
- Grontmij zegt: speedelec altijd op fietspad, vanwege veiligheid fietser.

Ik heb er daarom maar eens een mailtje naar de fietsvertegenwoordiger van RAI aan gewaagd:

"
Dag mevrouw van de RAI fietsvertegenwoordiging,

Ik las dat RAI het standpunt heeft dat speedelecs in de bebouwde kom niet op het fietspad maar op de rijbaan zouden horen. Het verslag van Grontmij stelt voor om de speedelec altijd op het fietspad toe te laten omdat de rijsnelheid van 45 km/u normaalgesproken zelden tot nooit wordt gereden - veel mensen halen deze snelheid niet eens, of maar kortstondig - de kruissnelheid ligt eerder rond de 35 km/u.

Mijn idee: zou de speedelec (vooralsnog) niet net als een snorfiets behandeld moeten (blijven) worden en begrensd op 35 km/u, net als bij snorfietsen offcieel gehandhaafd wordt? Door de speedelec op deze zelfde grens als die van snorfietsen te leggen èn omdat de praktijk uitwijst dat dit ook een realistisch haalbare kruissnelheid is voor de meeste fietsers, voorkom je verwarring met wetgeving èn rijgedrag tussen snorfietsen en speedelecs, blauwe en andersgekleurde nummerplaten etc.

Dan kunnen ook dezelfde regels als voor een snorfiets gelden: max. toegestane snelheid 25 km/u, begrenzing op 35 km/u - inclusief het gedogen van 25-35 km/u buiten de bebouwde kom zoals nu blijkbaar met snorfietsen gebeurt. Dan is de paniek over die nogal theoretische 45 km/u op een speedelec tenminste van de baan: een speedelec is ècht geen bromfiets, simpelweg niet te vergelijken.

n.b. ik zag een link naar een "paper speed pedelec onderzoek", maar die is alleen voor leden, helaas. Dat helpt de informatievoorziening en een zinvolle discussie jammer genoeg niet, maar die is er zeker: Op het Tweakers.net forum 'het grote elektrischefietsentopic' wordt geregeld een zeer zinvolle discussie gevoerd tussen speedelecgebruikers, o.a. rond het Grontmijrapport. Het lezen waard, hier spreken ervaren mensen die zich verantwoord willen gedragen, binnen een redelijke wetgeving!

Ik ben benieuwd naar uw reactie!
"
..Dus ik ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 18:57
salipander schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:43:
Op https://www.raivereniging.nl/dossiers/speed-pedelec staan wat beschouwingen rond de speedelec wetgeving, die nog zo onrijp is als wat. Dat blijkt o.m. uit het verschil in wat RAI en het rapport van Grontmij voorstellen over de speedelec in de bebouwde kom:

Ik heb er daarom maar eens een mailtje naar de fietsvertegenwoordiger van RAI aan gewaagd:

"

Ik las dat RAI het standpunt heeft dat speedelecs in de bebouwde kom niet op het fietspad maar op de rijbaan zouden horen. Het verslag van Grontmij stelt voor om de speedelec altijd op het fietspad toe te laten omdat de rijsnelheid van 45 km/u normaalgesproken zelden tot nooit wordt gereden - veel mensen halen deze snelheid niet eens, of maar kortstondig - de kruissnelheid ligt eerder rond de 35 km/u.

Mijn idee: zou de speedelec (vooralsnog) niet net als een snorfiets behandeld moeten (blijven) worden en begrensd op 35 km/u, net als bij snorfietsen offcieel gehandhaafd wordt? Door de speedelec op deze zelfde grens als die van snorfietsen te leggen èn omdat de praktijk uitwijst dat dit ook een realistisch haalbare kruissnelheid is voor de meeste fietsers, voorkom je verwarring met wetgeving èn rijgedrag tussen snorfietsen en speedelecs, blauwe en andersgekleurde nummerplaten etc.

Dan kunnen ook dezelfde regels als voor een snorfiets gelden: max. toegestane snelheid 25 km/u, begrenzing op 35 km/u - inclusief het gedogen van 25-35 km/u buiten de bebouwde kom zoals nu blijkbaar met snorfietsen gebeurt. Dan is de paniek over die nogal theoretische 45 km/u op een speedelec tenminste van de baan: een speedelec is ècht geen bromfiets, simpelweg niet te vergelijken.

n.b. ik zag een link naar een "paper speed pedelec onderzoek", maar die is alleen voor leden, helaas. Dat helpt de informatievoorziening en een zinvolle discussie jammer genoeg niet, maar die is er zeker: Op het Tweakers.net forum 'het grote elektrischefietsentopic' wordt geregeld een zeer zinvolle discussie gevoerd tussen speedelecgebruikers, o.a. rond het Grontmijrapport. Het lezen waard, hier spreken ervaren mensen die zich verantwoord willen gedragen, binnen een redelijke wetgeving!

"
..Dus ik ben benieuwd..
Goed verwoord ben ook benieuwd naar hun reactie.

Denk eerlijk gezegd dat die aparte fietshelm die in dat verslag staat vermeld nooit op tijd gefabriceerd kan worden voor het einde van 2016.
Maar goed we gaan het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Ben ook benieuwd.

Welke invloed hebben de RAI en de Grontmij op de totstandkoming van de wetgeving?

Overigens, de wettelijke maximum snelheid van een 'Snorfiets' is 25 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
- oblomov - schreef op maandag 21 maart 2016 @ 16:39:

Overigens, de wettelijke maximum snelheid van een 'Snorfiets' is 25 km/u.
Klopt, maar op de rollenbank wordt tot 35 km/u gedoogd en dat is buiten de bebouwde kom nou net wel even handig.

Er zijn denk ik 2 stappen in de wetgeving te gaan:
- speedelec (vooralsnog) gelijkhouden aan snorfiets, inclusief gedogen 25-35 km/u buiten bebouwde kom. Binnen bebouwde kom op fietspad dus 25 km/u, dit is wel zo veilig.
- op termijn de wet moderniseren en speedelec echt als wat anders beschouwen

dus niet (tijdelijk) als bromfiets bestempelen! :? :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
salipander schreef op maandag 21 maart 2016 @ 16:58:
Klopt, maar op de rollenbank wordt tot 35 km/u gedoogd en dat is buiten de bebouwde kom nou net wel even handig.
Het zou fijn zijn als die snelheid op de rollenbank ook wordt gedoogd voor
een 25 km/u e-bike :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
- oblomov - schreef op maandag 21 maart 2016 @ 17:25:
[...]

Het zou fijn zijn als die snelheid op de rollenbank ook wordt gedoogd voor
een 25 km/u e-bike :)
Ik vraag me ook af in hoe verre dat stand gaat houden met betrekking tot een speedbike op de rollenbanktest. Volgens mij belast zo'n rollenbank ook de fiets naar verhouding veel te zwaar. Maar heb hier helemaal geen verstand van. Als ik eens in de buurt ben van een rollenbank zal ik eens vragen of ik mijn speedbike er op mag zetten. Kijken wat dit oplevert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wieler
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-01-2023
Een (speed)pedelec kan toch helemaal niet op de rollenbank?

Overigens, weet iemand hier of er uberhaubt een controlemogelijkheid op opgevoerde elektrische fietsen is?
Anders dan natuurlijk inbeslagname.

Is er al een verhaal van iemand die in de problemen is gekomen met zijn opgevoerde fiets?

Nog een 'leuk' probleem bij de voorgestelde omkentekening van speed pedelecs:
Lichte snorfietsen hebben andere toelatingseisen en permanente eisen dan bromfietsen. Grootste, remlichten. Mijn ST1 heeft geen remlichten en bijna alle de afgelopen 4 jaar afgeleverde speeds hebben ze niet.
Ik heb ze tot nu toe alleen bij de Cannondale Contro e-speed gezien en de ST2S.

In de voorgestelde regeling gaat de RDW dus gewoon klakkeloos nieuwe kentekens afgeven voor voertuigen die niet aan hun eigen eisen voor dat kenteken voldoen?
Lijkt me een vreemde situatie.

[ Voor 5% gewijzigd door 3wieler op 21-03-2016 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

"

"
..Dus ik ben benieuwd..
Goed gedaan :) Nu nog een handtekeningenpetitie en een officieel gesprek met RAI.
Misschien een idee voor Vlassie1980 om een poll hier neer te zetten in TS om het beeld meteen duidelijk te krijgen. Ik ben ook fel tegen de speedbike op de autobaan omdat dit zeer gevaarlijke hachelijke situaties kan opleveren. Ook het vermogen van een brommer is veel hoger (1,5 kW of meer) om een kruissnelheid van 45 km/h te halen en te behouden. Een speedbike komt er dan met 500 Watt bekaaid vanaf.
Het zou zeer verderfelijk zijn voor de markt van speedbikes als deze op de autobaan moeten met een integraalhelm op je kop. Ik sta in ieder geval achter dit schrijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Welke invloed hebben de RAI en de Grontmij op de totstandkoming van de speed-pedelec wetgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
_/-\o_ Nu nog beter & vernieuwd: overzichtelijker en wat rekenvaudjes weggewerkt _/-\o_
Een handige tabel met uiteenzetting van actieradius versus snelheid bij verschillende ondersteuningsstanden en accucapaciteiten: http://pjwils.home.xs4all.nl/fietsent.pdf

Enkele conclusies:
- Meer accucapaciteit en nog eens meer accucapaciteit graag!
- Boven de 35 km/u wordt het een zware dobber voor de huidige accu's, of anders heel hard bijtrappen!
- De reputatie van een speedelec dat hij 45 km/u kan bijt 'm in z'n staart: men(*) ziet een wolf, maar het is in de praktijk een behoorlijk brave hond }:O die vanaf 35 km/u steeds harder moet hijgen en moe wordt.

(*) minister, wetgever, anti speed bike volk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
- oblomov - schreef op maandag 21 maart 2016 @ 20:24:
Welke invloed hebben de RAI en de Grontmij op de totstandkoming van de speed-pedelec wetgeving?
Weet ik veel, ben geen medewerker van de eerste en tweede kamer. Vraag het hun :/

Ieder mag zijn best doen en zijn betoog neerzetten waar hij dat wil. Zelf heb ik geen speedbike en ik hoef er ook geen, dus zou het me geen barst kunnen schelen hoe ze die wetgeving gaan aanpakken. Doch geef ik er wel wat om en je moet ergens mee beginnen. Bijdehand doen voegt zeker geen zoden aan de dijk toe. Ik waardeer het enorm dat hij de moeite neemt een schrijven op te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
salipander schreef op maandag 21 maart 2016 @ 20:50:
_/-\o_ Nu nog beter & vernieuwd: overzichtelijker en wat rekenvaudjes weggewerkt _/-\o_
Een handige tabel met uiteenzetting van actieradius versus snelheid bij verschillende ondersteuningsstanden en accucapaciteiten: http://pjwils.home.xs4all.nl/fietsent.pdf

Enkele conclusies:
- Meer accucapaciteit en nog eens meer accucapaciteit graag!
- Boven de 35 km/u wordt het een zware dobber voor de huidige accu's, of anders heel hard bijtrappen!
- De reputatie van een speedelec dat hij 45 km/u kan bijt 'm in z'n staart: men(*) ziet een wolf, maar het is in de praktijk een behoorlijk brave hond }:O die vanaf 35 km/u steeds harder moet hijgen en moe wordt.

(*) minister, wetgever, anti speed bike volk.
Voor een e-bike met een Bosch motor, maar ik verwacht ook voor andere merken, is deze tool erg handig: http://www.bosch-ebike.de...eichweiten_assistent.html
De uitkomsten komen vrijwel overeen met mijn praktijkervaring.
Groter accu's laten zich makkelijk doorberekenen, dunk mij.

Overigens, verwacht ik niet dat de wetgever/minister anti-speedbike zijn. Ik denk eerder dat ze nog niet zo goed weten wat ze er mee aan moeten. Ik vertrouw erop dat het uiteindelijk wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
- oblomov - schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:14:
[...]

Voor een e-bike met een Bosch motor, maar ik verwacht ook voor andere merken, is deze tool erg handig: http://www.bosch-ebike.de...eichweiten_assistent.html
Groter accu's laten zich makkelijk doorberekenen, dunk mij.

Overigens, verwacht niet ik niet dat de wetgever/minister anti-speedbike zijn. Ik denk eerder dat ze nog niet zo goed weten wat ze er mee aan moeten. Ik vertrouw erop dat het uiteindelijk wel meevalt.
Dat is idd. een leuk Bosch tool, maar hij gaat maar tot 25 km/u. Bosch beweert dat berekeningen 'niet kunnen' boven de 25 km/u: ze bedoelen dat ze de actieradiusbeperkingen teveel blootleggen :+ Het geeft ook niet direkt een overzicht van het optimale werkgebied. Vandaar al die kleurtjes bovenop de droge cijfertjes in mijn tabel :*)
http://pjwils.home.xs4all.nl/fietsent.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door salipander op 21-03-2016 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
jimh307 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:09:
Weet ik veel, ben geen medewerker van de eerste en tweede kamer. Vraag het hun :/

Ieder mag zijn best doen en zijn betoog neerzetten waar hij dat wil. Zelf heb ik geen speedbike en ik hoef er ook geen, dus zou het me geen barst kunnen schelen hoe ze die wetgeving gaan aanpakken. Doch geef ik er wel wat om en je moet ergens mee beginnen. Bijdehand doen voegt zeker geen zoden aan de dijk toe. Ik waardeer het enorm dat hij de moeite neemt een schrijven op te stellen.
Als je het niet weet hoef je ook niet zo te reageren en dan gelijk die grote woorden dat het je geen barst kan schelen.
Waar haal je het vandaan dat ik zijn betoog niet kan waarderen of niet serieus neem?

Je reageerde ook al zo kinderachtig en warrig op mijn grappig bedoelde reactie op Vlassie.

Heb je iets tegen mij en waar baseer je dat op? Op mijn ietwat zakelijke benadering? Ik hoop dat mijn bijdragen alhier overwegend als opbouwend, informatief en positief worden ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
salipander schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:21:
Dat is idd. een leuk Bosch tool, maar hij gaat maar tot 25 km/u. Bosch beweert dat berekeningen 'niet kunnen' boven de 25 km/u: ze bedoelen dat ze de actieradiusbeperkingen teveel blootleggen :+ Het geeft ook niet direkt een overzicht van het optimale werkgebied. Vandaar al die kleurtjes bovenop de droge cijfertjes in mijn tabel :*)
http://pjwils.home.xs4all.nl/fietsent.pdf
Als je de Performance line Speed motor aanklikt kan je tot 45 km/u kiezen!

Overigens, chapeau voor dat overzicht. Monnikenwerk zo te zien. Ik wist niet dat jij hem hebt gemaakt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
- oblomov - schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:43:
[...]

Als je de Performance line Speed motor aanklikt kan je tot 45 km/u kiezen!

Overigens, chapeau voor dat overzicht. Monnikenwerk zo te zien. Ik wist niet dat jij hem hebt gemaakt :D
Thanx :) En bedankt voor de tip. Niet eerder gezien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is idd. een leuk Bosch tool, maar hij gaat maar tot 25 km/u. Bosch beweert dat berekeningen 'niet kunnen' boven de 25 km/u:
Dat is niet waar, er kan elk type motor (Active, Performance, Performance CX en Performance speed) en accu (300, 400 en 500 Wh) worden ingesteld. Dus de berekenaar gaat wel degelijk tot de 45 km/u.
En dat is goed om te lezen, bevestigd voor mij dat Bosch wel weet waar ze het over hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen weekend wat zoekwerk gedaan bij de winkels in Amsterdam en ben gisteravond nog naar een open avond geweest bij Kroone Liefting in Limmen. Ben al heel wat wijzer geworden.

Ben zaterdag begonnen bij Qicq. Mooie winkel maar erg gespitst op de S pedelec. Ook erg duur allemaal, exclusieve merken maar niet wat ik zoek. Wel weer goed om te weten dat ze daar allerhande accessoires voor de ebike verkopen, goede helmen etc.

Vervolgens naar Juizz gegaan waar ze een heel wat groter assortiment erop na houden.
Ik heb me zoveel mogelijk laten informeren over alle verschillen en kwam gelukkig uit op mijn eigen conclusie; de middenmotor is the way to go. Vervolgens gereden op verschillende modellen.

Batavus Razor, strakke fiets, mooi afgewerkt alleen vind ik de chain glider een lelijk ding en mis ik demping aan de voorkant. Ik geloof direct dat deze fiets voor langere afstanden buiten de bebouwde kom zeer goed is, maar voor stadsverkeer te stug.
Ook opvallend vond ik de Yamaha motor die een fluitend geluid maakt. Waarschijnlijk hoor je daar niets van in het verkeer maar door het Vondelpark hoorde ik het wel duidelijk.

Riese en Muller Pony, leuke fiets met als voordeel dat hij wat compacter is. Ik heb vroeger een vouwfiets gehad van R&M die zeer goed reed en heel degelijk gebouwd was. Deze fiets vouwt slechts op het stuur, wat in mijn ogen ook voldoende is. Rijden met de kleinere wielen voelt vertrouwd aan en met schijfremmen heb je ook geen last van ingeslten velgen (wat met een kleinere wielmaat sneller opspeelt als je een velgrem hebt, dat weet ik ook nog van mijn vouwfietstijd). Voorvering, prettig. Bosch Performance motor, wel weer zo'n chain glider. 400 Wh accu zou ik liever in 500 hebben maar wie weet wat er bij de aankoop mogelijk is. Nuvinci systeem werkt ook erg prettig, al trap je op de topsnelheid wel erg snel rond. Shimano Alfine is ook een optie maar dan wordt de motor afgeregeld op een maximaal van 50 Nm anders gaat de naaf schijnbaar kapot. Dus jammer van die Performance motor.

Koga E-nova, mooie stadsfiets met goede remmen, voorvering, mogelijk om te bestellen met Nuvinci en de grote accu. Gebruikte motor is de Active die duidelijk meer geluid maakt dan de Performance motor, maar minder aanwezig dan de Yamaha. In ieder geval niet storend. En een normale kettingkast (die aan de voorkant net niet aansluit op de motorkap waardoor de ketting nog steeds open en bloot in de vuiligheid hangt).

Opvallend vind ik dat de derailleur fietsen vrijwel allemaal S pedelecs zijn, of mountainbikes. Juizz is duidelijk op stadsfietsers ingesteld.

Gisteravond ben ik bij Kroone Liefting in Limmen geweest waar een open avond was georganiseerd. Ook waren daar de verschillende fabrikanten aanwezig, Shimano, Accell, Bosch voor de motoren en verschillende fietsmerken. Ook kon ik met verschillende fietsen die ik niet eerder had gezien rijden.

Indrukwekkend vond ik de nieuwe Sparta M8i met Ion middenmotor (samenwerking met Yamaha maar met een eigen controller volgens de vertegenwoordiger). Sterk, stil maar optisch wel erg aanwezig. Hoe dit komt weet ik niet. Komt misschien door de vorm en plaats in het frame. Grappig: er stonden verschillende Sparta fietsen met verschillende motoren en de vertegenwoordiger vond zelf ook dat de M8i minder mooi is afgewerkt, hij gaf voorkeur aan de Bosch fietsen.

Veel Shimano fietsen, maar ook weer allemaal met een naaf versnelling. Voordeel is wel dat bij schakelen het systeem stopt met aandrijven en dat spaart de naaf. Alles is van Shimano en past ook mooi op elkaar. En toch vond ik de Shimano niet zo. Duidelijk minder krachtig en het hele systeem heeft een uitstraling van een blik bruine bonen. Vierkant, hoekig, dunne kabeltjes en een in mijn ogen fragiel display met houder. Ook vervelend vond ik de piepjes tijdens het schakelen en de complete ringtoon die afgaat als het systeem in of uitgeschakeld wordt. Zal wel Aziatisch zijn want onze Samsung wasmachine doet dat ook.

Nog gereden met een Cube, Bosch Performance met derailleur. Mooie fiets maar een nog niet uitgebracht model. De naam ben ik ook kwijt. Details waren netjes, onderdelen van Sram werkten erg goed. Bij de Performance motor van Bosch wordt de ondersteuning even uitgezet tijdens het schakelen en dat voel je. Niet storend maar even vreemd in het begin. Volgens de verkoper was dit schakelherkenning maar hoe dat werkt weet ik niet want er zaten geen schakelaars of sensoren aan de schakelkabels. Het blijkt in de motor zelf te zitten. Dit werd mij weer verteld door de vertegenwoordiger van Bosch. Het werkt in ieder geval wel.

Trek was aanwezig met verschillende modellen en dat zijn heel nette fietsen en met een goede visie in mijn ogen: Shimano Steps voor de fietsen met dichte kettingkast, Bosch voor de open systemen. Bionx gebruiken ze ook maar hadden ze niet bij zich. Volgens de verkoper van Kroone Liefting ook beter om die niet te kopen vanwege de problemen die Bionx zou hebben. Iemand hier ervaring mee?

Ik heb gereden met de Trek TM600+ welke is uitgerust met de Active motor, 500 Wh accu en Nyon boordcomputer. Strak rijdende fiets met schijfremmen, voorvering en een mooi afgewerkt frame (jammer van die remnokken!). Nyon had ik nog niet eerder gezien en ik vind dit een mooie boordcomputer. De werking van het apparaat kon de verkoper niet zo makkelijk uitleggen maar er was ook iemand aanwezig van Bosch en die kon dat wel. Kom ik zo op terug.
Ik voelde duidelijk het verschil tussen de Active motor met derailleur en de Performance met derailleur. De laatste trekt beduidend harder, maar voordeel van de Active is natuurlijk de grotere actieradius. Ook opvallend is dat de schakelherkenning veel minder aanwezig is bij de Active. Dit zou komen door de lagere output, 50 Nm voor Active en 60Nm voor Performance.

Tijd voor een praatje bij de Bosch stand.
Ik heb eerst eens de verschillen gevraagd tussen de motoren. Alle motoren zijn gelijk alleen bepaald de software wat er voor vermogen wordt gegeven. De enige motor die intern anders is zou de Performance CX zijn die voor de mountainbike is ontwikkeld. Deze wordt ook niet gemaakt in 45 km/u versie omdat een brommer (want dat is het in Duitsland al) niet off road mag komen. Heeft wel de krachtigste output:75 Nm.

De display vragen die ik hier op het forum met regelmaat voorbij zie komen heb ik ook eens neergelegd.
Het antwoord hierop blijkt ook in de handleiding van de fiets te staan, maar wordt ook in het scholingsboek van de FM beschreven: het kunststof dat gebruikt wordt voor de behuizing neemt een kleine hoeveelheid vocht op en dit kan zichtbaar worden als er grote temperatuurverschillen optreden. Er kunnen dan condens puntjes in de hoeken van het scherm komen, of een condensvlek in het midden van het scherm. Dit trekt vanzelf weer weg, kan soms even duren. Het scherm gaat er niet kapot van werd mij verzekerd. De fiets die hij bij zich had (mooi ding wat hij zelf had opgebouwd) had het ook met regelmaat in dit jaargetijde en heeft hem nog nooit problemen gebracht. Als er echt water onder het display komt, dan is er iets anders aan de hand. De 2 schalen worden met een afdichtrubber gesloten en zou water tegen moet houden. De afdichting voor de USB aansluiting op het display moet wel gesloten zijn bij nat weer anders kan er vocht naar binnen. Zowel de Intuvia als de Nyon zijn waterdicht mits die poort dicht is.

Motoren die kraken of stoppen met werken. Kraken kan natuurlijk met de motor zelf te maken hebben, maar kan ook de aansluiting met het fietsframe zijn. Sommige frames zetten zich waarna langzaam geluiden naar buiten komen die steeds luider worden. Opnieuw vastzetten met de juiste specificatie van de motor is dan voldoende en wordt vaak tijdens de eerste beurt van de fiets gedaan. Ook kan het ontstaan door crankbouten en blijkbaar zit daar veel verschil in want bij sommige fabrikanten komt het vaker voor dan bij anderen. Vervangen voor een betere kwaliteit is dan voldoende om het op te lossen. Hij heeft niet willen vertellen welke merken dit zijn, klanten afkraken wil hij niet.

Defecten aan systemen zijn niet te voorkomen. Buiten het feit dat het elektronica is ben je ook afhankelijk van hoe het totaal product in elkaar zit. Als voorbeeld gaf hij dat er in het verleden een fabrikant was die de kabel vanaf de accu naar de motor in het spatbord plaatste maar tijdens het fietsen kwam de kabel los en viel op de band. Dit gaf uiteindelijk een kortsluiting waardoor zowel de accu als de motor defect gingen. Probleem was dat de FM de kabel niet zag maar wel de nieuwe onderdelen ging plaatsen. Bij inschakelen was vaak direct weer een onderdeel defect, of de fiets deed gewoon niets. Uiteindelijk bleek het euvel dus geen slecht Bosch product, maar een samenloop waardoor er een defect optrad. Maar hij gaf ook toe dat er in het verleden storingen zijn geweest die echt aan Bosch lagen. En daar is de garantie dan natuurlijk voor. De ontwikkeling van de onderdelen gaat gewoon door wat merkbaar is in bijvoorbeeld geluid, maar ook stabiliteit.

Nyon kon hij ook veel over vertellen en laten zien. Via een tablet kon hij verbinding maken met de Nyon app welke verbind via bluetooth en waarmee je persoonlijke gegevens kunt ingeven, routes voor navigatie kan maken en doorsturen en een eigen samenstelling van de verschillende schermen maken. Dit laatste is zelfs fiets specifiek dus als je de Nyon op meerdere fietsen gebruikt kan je per fiets een ander scherm maken. Importeren van GPX bestanden kan ook en hij liet dit via internet zien. Een simpel rondje werd gemaakt en opgeslagen en vervolgens via het Nyon online portaal naar het apparaat overgedragen. En dit ging snel, zelfs als hij het langzaam liet zien. Ik weet niet of ik Nyon zou gaan gebruiken maar zie er wel een meerwaarde in. Problemen waarover ik hier heb gelezen lagen allemaal aan de ontwikkelingsperiode. Na de laatste update vorig jaar augustus zijn de meeste gebruikers dik tevreden.

Op mijn vraag waarom er geen grotere accu's zijn dan 500 Wh gaf hi als antwoord dat er geen grotere cellen met meer capaciteit in de huidige accu behuizing past. Er zijn wel grotere cellen maar die zijn niet veilig genoeg om onder een groot publiek uit te brengen. Voor de gewone fietsen is de 500 Wh groot genoeg, maar voor de S pedelec zou er inderdaad meer capaciteit beschikbaar mogen zijn. Hopelijk op korte termijn meer.

Al met al een goed gesprek en duidelijk iemand die er veel vanaf weet. Geen verkoop praatjes in ieder geval, iets dat me bij Shimano wel meer opviel.

Morgen eens even kijken bij 1-2Go.

Groeten, Robin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Mooi verslagje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 10:52:
Ik heb gereden met de Trek TM600+ welke is uitgerust met de Active motor, 500 Wh accu en Nyon boordcomputer. Strak rijdende fiets met schijfremmen, voorvering en een mooi afgewerkt frame (jammer van die remnokken!). Nyon had ik nog niet eerder gezien en ik vind dit een mooie boordcomputer. De werking van het apparaat kon de verkoper niet zo makkelijk uitleggen maar er was ook iemand aanwezig van Bosch en die kon dat wel. Kom ik zo op terug.
Ik rij zelf al enkele maanden met zo'n Trek TM600+. Best tevreden van, mooie degelijke fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 10:52:
Ik weet niet of ik Nyon zou gaan gebruiken maar zie er wel een meerwaarde in. Problemen waarover ik hier heb gelezen lagen allemaal aan de ontwikkelingsperiode. Na de laatste update vorig jaar augustus zijn de meeste gebruikers dik tevreden.
Het systeem is best oké maar ontbreekt nog aan voldoende functionaliteit om de toch best stevige meerprijs te verantwoorden. Ik mis vooral een mogelijkheid om gereden ritten te exporteren, liefst dan ook nog een automatische export naar Strava/Endomondo/...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 08:49:
[...]

Dat is niet waar, er kan elk type motor (Active, Performance, Performance CX en Performance speed) en accu (300, 400 en 500 Wh) worden ingesteld. Dus de berekenaar gaat wel degelijk tot de 45 km/u.

[...]

En dat is goed om te lezen, bevestigd voor mij dat Bosch wel weet waar ze het over hebben.
Fiets dagelijks met een BOSCH performance maar bij 43km/h gaat de begrenzing zijn werk doen en dan is 45 voor een deel op eigen kracht..Is wel te doen maar is minder comfortabel .je moet immers gaan meetrappen..Tot 43 km/h gaat deze als een speer en is eigenlijk snel genoeg ! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander

"

"
..Dus ik ben benieuwd..
..en de reactie van de RAI is snel gekomen :*)

Bedankt voor uw email. De speed pedelec is een innovatief product dat kansen biedt voor een bijdrage aan (stedelijke) bereikbaarheid, het milieu en de gezondheid. Vandaar dat wij als vereniging ons inzetten voor de kansen voor deze nieuwe vervoerswijze.

Dit doen we in overleg met onze leden (de fietsindustrie), overheden in binnen – en buitenland en andere belangenorganisaties.

Hieronder het standpunt van RAI Vereniging inzake de speed pedelec.

Met de komst van onder meer de speed pedelec is de druk op het bestaande systeem van voertuigcategorieën, plaats op de rijbaan en maximale snelheden (nog) verder onder druk komen te staan. Immers, de speed pedelec past niet binnen de kaders van het bestaande systeem: hij gaat harder dan een snorfiets, wat eigenlijk zou betekenen dat berijders naar de rijbaan zouden moeten verplaatsen. Echter, de berijder kan ook zonder trapondersteuning rijden en dan zou het niet wenselijk zijn als hij verplicht op de rijbaan zou moeten rijden. De bestaande (gedateerde) wettelijke kaders mogen innovaties zoals de speed pedelec niet in de weg staan.

Standpunt RAI Vereniging: Innovaties zoals de speed pedelec mogen geen belemmering ondervinden van het feit dat wetgeving nog niet toegespitst is op nieuwe concepten of vervoersmiddelen. Immers de Speed EPAC is een innovatief product die een nieuwe doelgroep aanspreekt en een aantrekkelijk alternatief biedt voor het afleggen van lange afstanden per fiets. De Speed EPAC draagt bij aan (stedelijke) bereikbaarheid, is duurzaam en gezond.

Gezien de maatschappelijke wenselijkheid om vooral forenzen van de auto op de 2 wieler te krijgen, is het verantwoord om serieus te kijken naar het inrichten van een aparte (nieuwe) categorie voor deze voertuigen. Omwille van herkenbaarheid staat RAI Vereniging een eigen, unieke kleur kentekenplaat voor.

De plaats op de weg, de snelheid en de helmplicht zou afhankelijk moeten zijn van de locatie waar het voertuig wordt ingezet. Veiligheid is van essentieel belang in deze discussie. Rai Vereniging is een voorstander voor het dragen van een fietshelm (of fietshelm+). De industrie is bezig een specifieke norm voor de speed pedelec helm te ontwikkelen.

De overheid bepaalt de indeling van voertuigen in categorieën. Volgens de huidige regelgeving is de speed pedelec een snorfiets (en mag volgens de regelgeving niet harder dan 25 km/h). Vanaf 2017 zal de snorfiets wettelijk gezien worden als een bromfiets (en mag er max 45 km/h gereden worden)

U heeft gelijk dat beide categorieën niet helemaal passend zijn, de gebruiker van een speed pedelec gedraagt zich meer als een racefietser; hij levert fysieke inspanning en rijdt gemid 33-35 km/h. vandaar dat Rai vereniging een aparte categorie heeft voorgesteld.

Met vriendelijke groet etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Die snappen het tenminste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-10 18:36
Dan moet je eens 20 kilometer afleggen op de Bulls Green mover E45 terwijl je maat op de stromer rijdt...

Ik garandeer je dat je dan niet meer denkt dat hij nauwelijks onder doet ^^^

Wereld van verschil die twee fietsen. Op de stromer doe je 40 met eieren onder je zolen en 45 als je een beetje doortrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3dyB
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-12-2023
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 14:07:
[...]

Argh, zelfs de Green Mover is onbetrouwbaar? Dat was mijn enige overgebleven optie als ik een nieuwe ebike zou kopen in 2017. Ik had nou net wel het idee dat die vrij degelijk is. Is er dan echt geen ideale forensenfiets?
Nou, dan heb ik waarschijnlijk een zeldzaam betrouwbaar exemplaar. Nog geen elektrische problemen gehad, door weer en wind. Accu capaciteit lijkt wel wat minder te worden maar verder als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag ingehaald door een Riese & Muller met Bosch Performance MM en riemaandrijving. Zat een woest pompende en heen en weer schuddende 40er op. Ik reed 32 km/u, hij reed vrij vlotjes bij me weg (ik schat dat ie 36 of 37 km/u reed) maar gaf ook alles, zo op het oog. Zou het harrievang zijn? Die heeft zo'n fiets en fietst zich het leplazarus. N237 bij Soesterberg?
2green schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:59:
[...]

Dan moet je eens 20 kilometer afleggen op de Bulls Green mover E45 terwijl je maat op de stromer rijdt...

Wereld van verschil die twee fietsen. Op de stromer doe je 40 met eieren onder je zolen en 45 als je een beetje doortrapt.
Quotes uit dit topic:

Vlassie: "Vanmorgen kwam ik onderweg naar het werk in de auto ( ja, ik skip vandaag even de fiets omdat ik gisteren niet helemaal lekker was O-) ) een Bulls Green Mover E45 tegen bij een rotonde. Ik liet hem voorgaan en hij reed een tijdje parallel met mij. Mijn kilometerteller zat rond de 50 km/u en die gozer bleef gewoon naast me rijden :D "

Beun1001: "Ik heb van het weekend mijn Bulls E45 opgehaald. Wat me opvalt is dat het een grotere en steviger gebouwde fiets is dan je op foto's op internet zou zeggen.
Eerst voorzichtig geprobeerd (heb eigenlijk nog nooit met derailleurs gereden)
Hierna een breed en rustig fietspad opgezocht om wat snelheid te maken. Ik zat zo aan de 40 km/h.
35 km/h is een makkie. Om 45 km/h en hoger te halen moet toch stevig doorgetrapt worden."

Beun1001: "Op de lange vlakke stukken kan ik een snelheid halen van 40-45 km/h. (met wind mee zelfs 45-47 km/h). Het is weliswaar zo dat 45 km/h echt niet zo makkelijk gaat. Je moet behoorlijk meetrappen."

En ik heb al vaker reacties gelezen van mensen die vrij makkelijkm 40-45 rijden op een Bulls E45. Wereld van verschil lijkt me iig absolute nonsens.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2016 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjb85
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-08 13:22
Ik fiets op de Diamant 825+ (oftewel Trek XM700+) met een Bosch Speed Performance motor. Ik leg iedere dag een kleine 25km, enkele reis, af en fiets gemiddeld zo'n 38 km p/u. Op vlakke rechte stukken fiets ik rond de 42 km p/u als ik goed meetrap. Een snelheid van rond de 37 km p/u is echt heel makkelijk te behalen (hier is geen lol aan). Dus voor een fiets die zo'n pakweg 2 à 3x minder duur is dan een Bulls Green mover E45 of een gemiddelde Riese & Muller wil ik wel een paar kilometertjes per uur inleveren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ligt er aan wat je wil uiteraard, ik wil bijvoorbeeld onbezweet op mijn werk aankomen. De snelheid die je comfortabel rijdt met weinig inspanning is op de heenweg dus heel belangrijk. Ik denk dat het fysiek onmogelijk is om 40 min 38 km/u te rijden op jouw fiets zonder stevig te zweten. Als je niet fit bent zweet je snel want grotere inspanning, als je wel fit bent zweet je snel want meer efficiënte lichaamseigen waterkoeling.

Overigens is een Riese & Muller ongeveer even snel als jouw fiets, want identiek gemotoriseerd. Een 350 W middenmotor. Wattage is een tamelijk goede indicatie voor hoe hard ie kan. Een Bulls E45 of een Stromer hebben ST2 hebben een 500W motor in het achterwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-10 10:33

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:39:
Vandaag ingehaald door een Riese & Muller met Bosch Performance MM en riemaandrijving. Zat een woest pompende en heen en weer schuddende 40er op. Ik reed 32 km/u, hij reed vrij vlotjes bij me weg (ik schat dat ie 36 of 37 km/u reed) maar gaf ook alles, zo op het oog. Zou het harrievang zijn? Die heeft zo'n fiets en fietst zich het leplazarus. N237 bij Soesterberg?

[...]
Ha, ha, let maar op over een jaartje is zijn accu niet meer je dat en dan haal jij hem gewoon in op spierkracht ;)
Da's het leuke van spieren; die worden sterker als je ze traint; accu's (nog) niet, dus.

[ Voor 6% gewijzigd door OgWok op 24-03-2016 08:57 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjb85
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 08:23:
Het ligt er aan wat je wil uiteraard, ik wil bijvoorbeeld onbezweet op mijn werk aankomen. De snelheid die je comfortabel rijdt met weinig inspanning is op de heenweg dus heel belangrijk. Ik denk dat het fysiek onmogelijk is om 40 min 38 km/u te rijden op jouw fiets zonder stevig te zweten. Als je niet fit bent zweet je snel want grotere inspanning, als je wel fit bent zweet je snel want meer efficiënte lichaamseigen waterkoeling.

Overigens is een Riese & Muller ongeveer even snel als jouw fiets, want identiek gemotoriseerd. Een 350 W middenmotor. Wattage is een tamelijk goede indicatie voor hoe hard ie kan. Een Bulls E45 of een Stromer hebben ST2 hebben een 500W motor in het achterwiel.
Misschien dat ik dan erg fit ben, want als ik 40 min lang 38 km p/u fiets red ik dat zonder te zweten ;). Maar wellicht dat het ene (fit zijn/worden) het gevolg is van het ander (harder trappen), de welbekende vicieuze cirker zeg maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-10 12:14
gjb85 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 08:38:
[...]

Misschien dat ik dan erg fit ben, want als ik 40 min lang 38 km p/u fiets red ik dat zonder te zweten ;). Maar wellicht dat het ene (fit zijn/worden) het gevolg is van het ander (harder trappen), de welbekende vicieuze cirker zeg maar..
Als ik 40 minuten lang 38 Km/u fiets zonder te zweten dan moet mijn Bosch Performance toch echt op de Sport stand.
En des te meer kracht je zet des te meer ondersteuning er wordt geleverd met als gevolg dat mijn aktieradius instort en ik mijn dagelijkse 30 KM niet red op een lading. Oftewel die vicieuze cirkel is niet mijn conditie maar de 400W/h batterij. Sterlker nog, hard fietsen op de Eco stand is een echte workout........

(Redelijke conditie, forens alle seizoenen op Eco/Tour stand door weer en wind met gezwinde spoed)

[ Voor 5% gewijzigd door Zanac-ex op 24-03-2016 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjb85
Eerlijk is eerlijk.. ik heb de motor altijd op de sport stand staan. Overigens geeft het display aan dat ik na 25 km nog een bereik heb van +/-10-15 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
gjb85 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 07:58:
Ik fiets op de Diamant 825+ (oftewel Trek XM700+) met een Bosch Speed Performance motor. Ik leg iedere dag een kleine 25km, enkele reis, af en fiets gemiddeld zo'n 38 km p/u. Op vlakke rechte stukken fiets ik rond de 42 km p/u als ik goed meetrap. Een snelheid van rond de 37 km p/u is echt heel makkelijk te behalen (hier is geen lol aan). Dus voor een fiets die zo'n pakweg 2 à 3x minder duur is dan een Bulls Green mover E45 of een gemiddelde Riese & Muller wil ik wel een paar kilometertjes per uur inleveren :P
Hoe definieer jij 2 à 3x minder duur? :? Zo te zien is die Diamond in Nederland voor 3200 euro verkrijgbaar. Een gemiddelde R&M HS begint bij 3500 en een Bull Green Mover E45 kom ik voor 3700 euro tegen. Feit blijft dat dit soort fietsen ergens tussen de 3000 en de 4000 euro beginnen te kosten. Ik zie in dit topic nogal eens de vergelijking tussen dit soort fietsen en de Stromer ST2(s) van 6000 tot inderdaad 9000 euro maar je gaat een middenklasse auto toch ook niet met een supercar vergelijken?

Ikzelf rij sinds 1 februari op een Stromer ST1 de afstand van 27 kilometer enkele reis naar en van werk. Nu, 1200 kilometer verder, vind ik het echt de ideale manier van vervoer; op die hele afstand heb ik welgeteld 3 verkeerslichten en verder voornamelijk lange stukken door de polder. Gemiddeld rij ik meestal zo 34 à 35 kilometer per uur met een kruissnelheid die net als bij jou eigenlijk altijd rond de 37 à 38 kilometer per uur ligt. Wind is wel een grote factor in die polders; wind mee haal je zelfs op stand 2 van de 4 nog de 45 kilometer per uur als je een beetje mee trapt. Wind tegen is met stand 4 de 40 kilometer per uur nog net te halen maar dan hou ik aan het eind van die 27 kilometer net 20% accu over. Dan maar iets rustiger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjb85
2green schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:59:
[...]

Ik refereerde aan deze reactie (incl. quote) Ko. En ik heb m'n Diamant in Duitsland gekocht, dus die was nog 'iets' goedkoper dan in NL. Aangezien in uitging van de ST2 kwam ik uit op 2 à 3 x. Maar als je uitgaat van een goedkoper model dan gaat mijn vergelijking inderdaad niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gjb85 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 08:38:
[...]

Dat zal je in de winter vast wel lukken, maar in de zomer? Je kunt ook wind tegen hebben. Je moet flink meetrappen om op een fiets met 350W motor lange stukken met 38 km/u te rijden.

Verder zei ik eigenlijk dat fitte mensen OOK meer zweten doordat ze een efficiëntere vochthuishouding hebben ;)
Ko de Boswachter schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 15:29:
[...]

Hoe definieer jij 2 à 3x minder duur? :? Zo te zien is die Diamond in Nederland voor 3200 euro verkrijgbaar. Een gemiddelde R&M HS begint bij 3500 en een Bull Green Mover E45 kom ik voor 3700 euro tegen. Feit blijft dat dit soort fietsen ergens tussen de 3000 en de 4000 euro beginnen te kosten. Ik zie in dit topic nogal eens de vergelijking tussen dit soort fietsen en de Stromer ST2(s) van 6000 tot inderdaad 9000 euro maar je gaat een middenklasse auto toch ook niet met een supercar vergelijken?
Als die middenklasser even snel is als jouw "supercar", kun je ze zeker wel vergelijken. Speed pedelecs zijn forensenfietsen bij uitstek. Ik zie de voordelen van een Stromer ST2 niet t.o.v. een Bulls E45. Beiden ongeveer even snel, beiden een 500 W achterwielmotor. Wat maakt 'm ook weer zo super?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
Als die middenklasser even snel is als jouw "supercar", kun je ze zeker wel vergelijken. Speed pedelecs zijn forensenfietsen bij uitstek. Ik zie de voordelen van een Stromer ST2 niet t.o.v. een Bulls E45. Beiden ongeveer even snel, beiden een 500 W achterwielmotor. Wat maakt 'm ook weer zo super?
Ik zou het zo ook niet weten maar ik kan me zo voorstellen dat alle gadgets als het ingebouwde schermpje in het frame en de mogelijkheid om de fiets met een app via GPS te volgen en te bedienen ook niet gratis worden ingebouwd. En de standaard 814 Wh accu van een ST2 kost alvast 450 Euro extra ten opzichte van de 522 Wh accu die ik in mijn ST1 heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Bulls E45 heeft een 735 Wh accu, dat is niet veel minder dan die ST2 accu.

En je kunt je fiets bedienen met je telefoon? Klinkt nuttig. Je zou de instellingen op afstand kunnen veranderen en de fiets op afstand op slot zetten, aldus Stromer. Zodra een dief weg wil fietsen met je ST2, zet je 'm vanaf je terras ineens op slot. Bam, op z'n plaat. Dat zal 'm leren!

Nutteloze gadgets maken geen superbike, naar mijn mening. Vooralsnog vind ik een ST2 een onzinprodukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 18:47:
Een Bulls E45 heeft een 735 Wh accu, dat is niet veel minder dan die ST2 accu.

En je kunt je fiets bedienen met je telefoon? Klinkt nuttig. Je zou de instellingen op afstand kunnen veranderen en de fiets op afstand op slot zetten, aldus Stromer. Zodra een dief weg wil fietsen met je ST2, zet je 'm vanaf je terras ineens op slot. Bam, op z'n plaat. Dat zal 'm leren!

Nutteloze gadgets maken geen superbike, naar mijn mening. Vooralsnog vind ik een ST2 een onzinprodukt.
Keyless entry reversed.. Ik houd niet van keyless entry. Weg auto, weg fiets.. nee doe maar niet.

Ach bij auto's heb je ook de keuze tussen praktisch of ultracooldeluxe. Als je een Ferrari koopt ga je ook niet zeuren over kofferruimte of handiger sleutel. Ieder z'n lol :+

[ Voor 6% gewijzigd door salipander op 24-03-2016 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
wow ik was vandaag net vertrokken naar huis toen ik net voor een kruispunt een mooie E-bike zag.

denk deze : https://www.electricbike.com/specialized_turbo/
Maar die persoon moest de andere richting uit dus kon niets vragen, maar zag er echt vet uit!
Buiten wat specs en dergelijke, kan ik precies niet veel shops vinden die hem aanbieden of reviews...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Repi3 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 19:54:
wow ik was vandaag net vertrokken naar huis toen ik net voor een kruispunt een mooie E-bike zag.

denk deze : https://www.electricbike.com/specialized_turbo/
Maar die persoon moest de andere richting uit dus kon niets vragen, maar zag er echt vet uit!
Buiten wat specs en dergelijke, kan ik precies niet veel shops vinden die hem aanbieden of reviews...
Dat is inderdaad een mooie fiets die Specialized. Ze hebben ook al een Playboy edition:
https://pedelec-elektro-f...n-schnell-und-sexy/40584/

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

salipander schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 18:49:
[...]

Keyless entry reversed.. Ik houd niet van keyless entry. Weg auto, weg fiets.. nee doe maar niet.

Ach bij auto's heb je ook de keuze tussen praktisch of ultracooldeluxe. Als je een Ferrari koopt ga je ook niet zeuren over kofferruimte of handiger sleutel. Ieder z'n lol :+
Nou, als je voor de helft van het geld een auto kunt kopen die identiek presteert, dan verdient een Ferrari ook kritiek. Al is een Ferrari nog een statussymbool, daar heb je serieus geld voor nodig, terwijl iedereen die werkt in principe een Stromer ST2 kan kopen.

@ die Specialized Turbo, ik voel een nieuw schandaal aankomen:
" Although the motor is publicly rated at 250 watts, I feel this is just to get past European regulations (250 watts is the maximum output allowed in Europe) but really, this motor is putting out more than 500 watts continuous, and even more than that at peak watts."

Topsnelheid van 45 km/u. Circa 6000 euro. 350 Wh accu. How does that make sense?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:39:

Dat zal harrievang niet zijn...Die midden vijftiger fietst heel relaxed,zonder zich in het zweet te fietsen
gemiddeld 38km/h.Met wind in de rug ook 43 km/h en echte tegenwind nog altijd 35 !
Bovendien woon ik in het zuiden van het land..Dagelijks de weg Weert-Someren W.werkverkeer 42 km ! ;)

[...]

Quotes uit dit topic:

Vlassie: "Vanmorgen kwam ik onderweg naar het werk in de auto ( ja, ik skip vandaag even de fiets omdat ik gisteren niet helemaal lekker was O-) ) een Bulls Green Mover E45 tegen bij een rotonde. Ik liet hem voorgaan en hij reed een tijdje parallel met mij. Mijn kilometerteller zat rond de 50 km/u en die gozer bleef gewoon naast me rijden :D "

Beun1001: "Ik heb van het weekend mijn Bulls E45 opgehaald. Wat me opvalt is dat het een grotere en steviger gebouwde fiets is dan je op foto's op internet zou zeggen.
Eerst voorzichtig geprobeerd (heb eigenlijk nog nooit met derailleurs gereden)
Hierna een breed en rustig fietspad opgezocht om wat snelheid te maken. Ik zat zo aan de 40 km/h.
35 km/h is een makkie. Om 45 km/h en hoger te halen moet toch stevig doorgetrapt worden."

Beun1001: "Op de lange vlakke stukken kan ik een snelheid halen van 40-45 km/h. (met wind mee zelfs 45-47 km/h). Het is weliswaar zo dat 45 km/h echt niet zo makkelijk gaat. Je moet behoorlijk meetrappen."

En ik heb al vaker reacties gelezen van mensen die vrij makkelijkm 40-45 rijden op een Bulls E45. Wereld van verschil lijkt me iig absolute nonsens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-04 09:34
ik rij nu sinds sept vorig jaar met een batavus razer en badass 3.3 chip. de chip is 1 keer stuk geweest, maar kreeg gewoon gratis een nieuwe. bijna iedere dag 30km woonwerk, in de polder 38km/u en geen zweet. bij windkracht 5 tegen haal ik dan 33km/u. normaal vanaf 38 tot 42 is het zeker aanpoten, dus dat is niet vaak ( max stand). de razer bevalt nog steeds goed, ik laad de accu om de dag wat bij.
nu de regels voor een officiele speed pedelec duidelijker worden (geen integraal helm) zal de volgende fiets een echte pedelec worden zodra ook bekend is of je op het fietspad mag blijven.

ik zit ook altijd in hartslag zone 1 a 2, en dat merk ik, al 8kg kwijt :)
op een gewone fiets kom ik in een hogere zone bij 26km/u dus dan eerder honger gevoel (en zweet)

ik wil niet anders meer, en er komt steeds meer moois op de markt.
nu nog volledige duidelijkheid mbt de regels.

ook zijn er nogal wat negatieve reacties van fietsers en automobilisten betreffende pedelecs..... :(

[ Voor 25% gewijzigd door bhoek op 25-03-2016 11:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Badass tuning voor een elektrische fiets, vast een mooi systeem maar welke halve gare verzint die naam... what's next? Gangsta Bling velgen? Death Row Pimp displays? MILF Rider bagagedragers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:28
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 12:19:
Badass tuning voor een elektrische fiets, vast een mooi systeem maar welke halve gare verzint die naam... what's next? Gangsta Bling velgen? Death Row Pimp displays? MILF Rider bagagedragers?
Tsja Benedict Tokkie, hoe verzin je het 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
bhoek schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 11:36:

ook zijn er nogal wat negatieve reacties van fietsers en automobilisten betreffende pedelecs..... :(
Helaas worden pedelecs nog steeds met oudere mensen geassocieerd. Maar als je naar een Stromer kijkt dan is die cliche in 1 keer weg natuurlijk.

Maar goed, het boeit me eigenlijk niet zoveel wat andere mensen erover denken. Ik ken de kracht en potentie van dit schitterende vervoermiddel en ben zeer blij dat ik deze manier van forensen heb ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wieler
  • Laatst online: 03-01-2023
De kogel is door de kerk:

https://www.rijksoverheid...s-inzake-de-speed-pedelec

Zoals verwacht is niets gebeurt met alle onderzoeken en opmerkingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:37:
[...]

Helaas worden pedelecs nog steeds met oudere mensen geassocieerd. Maar als je naar een Stromer kijkt dan is die cliche in 1 keer weg natuurlijk.

Maar goed, het boeit me eigenlijk niet zoveel wat andere mensen erover denken. Ik ken de kracht en potentie van dit schitterende vervoermiddel en ben zeer blij dat ik deze manier van forensen heb ontdekt.
En...toch is er een ware cultuuromslag nodig...Op mijn werk doen velen nog belachelijk over het fenomeen E bike..Wanneer je dan vertelt dat je in ruim een half uur 20 km kan overbruggen zonder ""nat"" te worden dan zegt men al gauw..Zo'n 3000 euro voor een Speed model...dan koop ik liever een brommertje voor 1100 euro...!! Blijkbaar niet beseffend dat je ook op deze manier wat aan conitie doet...

Nee, met de auto naar het werk en dan in de vrije tijd maar naar die sportschool of racefiets pakkende
Tis maar wat je voorkeur is...En bij velen zijn dit laatstgenoemden ! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3wieler schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 14:16:

Dan heeft oom >:) agent nog wat te doen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 14:34:
[...]

En...toch is er een ware cultuuromslag nodig...Op mijn werk doen velen nog belachelijk over het fenomeen E bike..Wanneer je dan vertelt dat je in ruim een half uur 20 km kan overbruggen zonder ""nat"" te worden dan zegt men al gauw..Zo'n 3000 euro voor een Speed model...dan koop ik liever een brommertje voor 1100 euro...!! Blijkbaar niet beseffend dat je ook op deze manier wat aan conitie doet...

Nee, met de auto naar het werk en dan in de vrije tijd maar naar die sportschool of racefiets pakkende
Tis maar wat je voorkeur is...En bij velen zijn dit laatstgenoemden ! :>
Tsja, principiele afkeer... Dat is lastig te doorbreken.

Ik heb een keer een Riese und Muller Cruiser HS te leen gehad. Omdat de fiets nog gloednieuw was hem maar even boven op onze IT afdeling neergezet ivm eventuele diefstal. Toen vonden ze het allemaal wel een erg mooie fiets.

En dat over die scooter / brommer: Daar moet je nog altijd benzine in gooien en het onderhoud kost veel meer als een pedelec. En in de winter vriezen je vingers er zowat af omdat je met hoge snelheid stilzit. Nee, laat mij maar lekker een beetje beweging hebben om naar de zaak te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een lichtere ventilerende helm (een fietshelm?) verplichten klinkt als een goed compromis.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
Tsja, en wat gebeurt er nu met fietspaden die door de natuur lopen, de "fietsen dus niet brommen" paden? Mag je daar straks niet meer komen met je speedelec?

Nee beste minister, een speedelec is geen stinkbrommer, gewoon niet |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:28
salipander schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 16:16:
Tsja, en wat gebeurt er nu met fietspaden die door de natuur lopen, de "fietsen dus niet brommen" paden? Mag je daar straks niet meer komen met je speedelec?

Ach Nederland en de calvinistische regeltjes, ik word er gek van:

Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/e88xldjamdhp_wd1280.jpg/staatsbosbeheer-verwijdert-bord-met-seksende-mannen-in-kootwijk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mguzz schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:32:
[...]

Tsja Benedict Tokkie, hoe verzin je het 8)7
Een forum nickname vind ik zelf net iets anders dan een consumentenprodukt.

"Badass tuning" voor je elektrische fiets, alsjeblieft zeg. Alsof Badr Hari de software heeft geschreven en de fiets daarna zo de ghetto in kan. Een elektrische fiets is een serieus vervoermiddel wat vooral wordt gebruikt door forensen en pensionado's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

salipander schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 16:16:

Dan zou je ook niet meer mogen rijden op de Fietsroute van het jaar 2014 de Venn- bahn
Een schitterende route door het Eifelgebied en de Ardennen..
Niets van aantrekken a u b en daar fietsen als een recreant,dus geen 35+
Benieuwd of ze daar gaan contoleren op een HS fiets...Zal wel meevallen ! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 14:59:
[...]

Tsja, principiele afkeer... Dat is lastig te doorbreken.

Ik heb een keer een Riese und Muller Cruiser HS te leen gehad. Omdat de fiets nog gloednieuw was hem maar even boven op onze IT afdeling neergezet ivm eventuele diefstal. Toen vonden ze het allemaal wel een erg mooie fiets.

En dat over die scooter / brommer: Daar moet je nog altijd benzine in gooien en het onderhoud kost veel meer als een pedelec. En in de winter vriezen je vingers er zowat af omdat je met hoge snelheid stilzit. Nee, laat mij maar lekker een beetje beweging hebben om naar de zaak te gaan :)
En zo is het ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 17:13:
[...]

Dan zou je ook niet meer mogen rijden op de Fietsroute van het jaar 2014 de Venn- bahn
Ik weet dat Nederlanders nogal internationaal denken, maar bij mijn weten ligt de Vennbahn nog steeds in Duitsland, België en Luxemburg. Ik heb er dan ook alle hoop op dat onze Belgische politici het verstandiger gaan aanpakken dan bij jullie... (Al is jullie infrastructuur wel 77 keer beter.)

In België mag je wanneer de maximumsnelheid 50 km/uur of minder bedraagt (binnen of buiten bebouwde kom) trouwens kiezen of je met de bromfiets op het fietspad of de rijweg rijdt, tenzij expliciet aangegeven.

Het ideaal zou zijn: Nederlandse infrastructuur met Belgische wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-10 07:26

Die helmplicht word toch een beetje de doodsteek voor het doorzetten van de speed-elec markt ben ik bang. Erg jammer want ik was zelf ook in de markt voor een goede speed-elec op de korte termijn, maar ik haak nu af. ik zie mezelf echt niet met zo een potje op de fiets zitten. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3dyB
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-12-2023

Valt me mee, mn huidige blauwe plaatje gratis wisselen voor een gele. Fiets toch al liever op de weg ipv fietspad met zn hobbbbels. En die fietshelm heb ik al op, geen problemen mee (Nog niet de NEN gekeurde maar dat zie we dan wel).
En recreatief fiets ik toch niet met mn snelle fiets. Daar heb ik een 'gewone' voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 16:55:
[...]

Een forum nickname vind ik zelf net iets anders dan een consumentenprodukt.

"Badass tuning" voor je elektrische fiets, alsjeblieft zeg. Alsof Badr Hari de software heeft geschreven en de fiets daarna zo de ghetto in kan. Een elektrische fiets is een serieus vervoermiddel wat vooral wordt gebruikt door forensen en pensionado's.
en wat dan nog, als die doet wat ik ervan verwacht.
een serieus vervoermiddel zeg je, pff wat een onzin, dan vind je de 'green mover' zeker ook niet ok.
maar ik snap het al, ik zie je nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fr3dyB schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 20:01:
[...]

Valt me mee, mn huidige blauwe plaatje gratis wisselen voor een gele. Fiets toch al liever op de weg ipv fietspad met zn hobbbbels. En die fietshelm heb ik al op, geen problemen mee (Nog niet de NEN gekeurde maar dat zie we dan wel).
En recreatief fiets ik toch niet met mn snelle fiets. Daar heb ik een 'gewone' voor.
Zoveel veranderd er met deze versie van de wetswijziging niet, alleen de datum van omzetting kenteken is verlengd. Dit was in eerste instantie vanaf juli 2016 en vanaf 1 januari 2017 moest alles op geel kenteken staan, nu is dat verlengd tot juni 2017. De helmplicht was al aangekondigd dus dat zal geen verrassing zijn.
Wel leuk om te lezen: alles wat nu als s pedelec op de weg staat met blauw kenteken mag niet harder dan 25 kmu, want snorfiets. Zou ik dus met een gewone ebike sneller kunnen vanwege de uitloop op de teller (tijdens de proefritjes haalde ik steeds 27 kmu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
netvista schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 18:45:
[...]

Die helmplicht word toch een beetje de doodsteek voor het doorzetten van de speed-elec markt ben ik bang. Erg jammer want ik was zelf ook in de markt voor een goede speed-elec op de korte termijn, maar ik haak nu af. ik zie mezelf echt niet met zo een potje op de fiets zitten. :D
ja dat dat dacht ik eerst ook, maar sinds ik iemand hij ons in de straat met zo'n 25km/u op de straat zag klappen, en degene nu een serieus blijvende hersen beschadiging heeft, vind ik het absoluut geen probleem om vanaf 25km/u met helm op te rijden. wielrenners doen het ook allemaal en de meeste rijden langzamer dan 40.
maar toegegeven, een rustige tochtje op een gewone fiets is ook zonder helm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
Uiteraard snap ik dat een helm nog niet zo gek is bij 45 km/h, maar het blijft wel een fiets. Een fietshelm kan ik prima mee leven, maar een serieuze bromfietshelm lijkt me niet echt comfortabel fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Laatst online: 21:28
Iemand ervaring met Go Swiss aandrijving of Neodrives ?
Zoek een fiets met pinion aandrijving met ondersteuning ( voor woonwerk + vakantie )

Go Swiss. http://www.santosbikes.co...-met-pinion-go-swissdrive

Neodrives. http://www.idworx-bikes.de/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransn
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Heb het artikel over de nieuwe wetgeving even gescand op de helmnorm. Natuurlijk fiets ik niet zonder helm als ik met 39 km/u door de polder rij. Maar, dat zijn wel gewone fietshelmen. Nu wordt de norm een hele andere helm. Als ik met deze helmen op (helmnorm) moet gaan fietsen...
Ik denk dat dit onderdeel is bedacht door mensen die geen flauw idee hebben wat het verschil is tussen een brommer en een speed pedelec. In het artikel wordt kort ingegaan op het verschil in inspanning en op ventilatie, maar daar blijft het bij. Het lijkt me echter dat een bromfiets of scooter en een speed pedelec echt totaal verschillende vervoersmiddelen zijn. In de eerste plek is een speed pedelec gewoon een fiets. Dat zou het uitgangspunt moeten zijn. En voor fietsen zijn er fietshelmen toch?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kijk er nu al naar uit om met mijn gele plaat achterop met een gangetje van 30 binnen de bebouwde kom midden op de weg voor overspannen automobilisten uit te rijden.😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Die helmplicht, zeg maar een mtb+ helm, hoeft het probleem niet zo te zijn en vind ik zelf ook niet meer dan logisch. Als je een keer met 35+ tegen het asfalt bent gekwakt dan ben je snel genezen van het hele "ik draag geen helm". De enige mazzel die ik heb gehad is dat ik doorgaans goed val door wat jaartjes judo :)

Ik draag met glad weer op m'n normale ebike nu al een helm. Dat verhaal van op de rijbaan rijden zouden ze me alleen wat mee kunnen, dan maar een boete.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2016 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 12:19:
Badass tuning voor een elektrische fiets, vast een mooi systeem maar welke halve gare verzint die naam... what's next?
Die naam is duidelijk met een knipoog bedoeld. Hetgeen ook de bedoeling van jouw nickname was/is, veronderstel ik ;) ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 17:13:
[...]

Dat is voor mij een van de redenen (samen met de helmplicht) geweest om geen HS te kopen. Niet alleen de Vennbahn wordt officieel verboden gebied, maar ook allerlei andere mooie fietsroutes waar je nu nog mag rijden. Kijk maar eens om je heen en let maar eens op de borden, hoe weinig routes er nog maar overblijven... :(
Of er op het Belgische deel van de Vennbahn gecontroleerd gaat worden, lijkt mij onwaarschijnlijk, want ze hebben daar voorlopig andere dingen aan hun hoofd. De NRW-Polizei is wel gründlich in het handhaven, maar dan kan je altijd nog beginnen in Raeren.
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je betrokken raakt bij een ongeval waarbij jezelf of de tegenpartij gewond raakt. Dan zal er natuurlijk met een opgeheven vingertje gezegd worden: "U had hier niet mogen rijden".
[...]

Ik kan mij vergissen, maar er is nog geen definitief besluit over de helm genomen. Door de Speed-Pedelec als voertuigomschrijving op te nemen, bestaat de mogelijkheid dat hiervoor nog iets anders komt dan de ECE22.05 norm. Aan de andere kan heeft de Wetgever wel al een stempel gedrukt op de status "Electrische BROMFIETS" en worden onverplichte fietspaden, gewone fietspaden en wegen door stiltegebieden dus inderdaad gesloten voor deze categorie. Hoe vreemd het ook is omdat de speedpedelec natuurlijk niet meer herrie maakt dan een gewone e-bike...

[ Voor 28% gewijzigd door Peatsmoke op 26-03-2016 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Laten we wel wezen: stel je koopt een s-pedelec en verzekert hem maar plaatst geen kenteken achterop. Hoe groot is de kans dat je dan wordt aangehouden?

Ik zeg nihil.

Stiltegebied is inderdaad verboden voor scooters en brommers. Maar het is heel kortzichtig om dit ook voor s-pedelecs te laten gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Laatst online: 22-09-2024
Op zich is de huidige regelgeving ook krom: je mag met een blauw kenteken niet harder dan 25, maar zonder kenteken mag je zo hard als je kan. Wordt dus voor iedereen gelijk; maximaal 45...

45 op de rijbaan, op het bromfietspad binnen de bebouwde kom is het maar 30 en buiten de bebouwde kom 40. Lekker duidelijk. Rij je, zoals het hoort 40, word je ingehaald door racefietsers zonder rijbewijs-, helm en verzekeringsplicht. Rij je keurig 30, word je ingehaald door een flink doortrappende pedeleccer.

Dan vraag ik me ook af hoe de agent, maar nog erger, de speedpedeleccer zelf, controleert wat de snelheid is. Ik kan me niet voorstellen dat al die fietscomputers voldoen aan de eisen voor snelheidsmeting. Het voorstel heeft het over een 'geschatte snelheid', ik kan je nu al voorspellen dat elk bezwaar tegen een snelheidsboete succes gaat hebben.

Voor de gewone pedelec geldt dat deze geen snelheidslimiet meekrijgt, en dus met ondersteuning harder kan en mag (tot 27,5), en zonder al helemaal harder kan en mag dan een snorfiets, maar dan zonder de rijbewijs- en verzekeringsplicht. Klinkt mij, hoewel ik er blij mee ben, toch vreemd in de oren allemaal, als veiligheid je ding is.

Ik vraag me ook af hoe ze dan uit oogpunt van veiligheid het verschil tussen de racefietser en de speedpedelec willen verantwoorden. Beide gaan ongeveer even hard, en zijn dus even (on)gevaarlijk, maar de speedpedelec wordt wel zwaar beteugeld en de racefietser niet. Racefietser rijdt 45 in de beboudwe kom, geen boete, speedpedeleccer rijdt 45, levert een forse boete op, want 15 te hard.

Ik zou dit bijna de doodsteek voor de speedpedelec noemen, omdat je met een pedelec meer vrijheid en minder kosten heb, terwijl het verschil in snelheid maar klein wordt met deze beperkingen ten opzichte van de flink doortrappende pedeleccer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Men is bang voor de idioten, die zich onverantwoord gaan gedragen. Ik heb die idioten liever op een Stromer dan in een Astra GSi, op een Honda Fireblade of een quad.

Pakkans voor rijden zonder kenteken lijkt mij ook vrijwel nul. Al zullen ze er een paar pakken en die op Wegmisbruikers etc. laten zien, zodat men het gevoel krijgt dat je wel degelijk een risico loopt.
- oblomov - schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 23:05:
[...]

Die naam is duidelijk met een knipoog bedoeld. Hetgeen ook de bedoeling van jouw nickname was/is, veronderstel ik ;) ;) ;)
Badass is Duits. Ik weet niet of je iets mee hebt gekregen van de Duitse tuning scene, maar die neemt zichzelf tamelijk serieus. Het zou zo kunnen zijn dat men die scene op de hak neemt, ik denk dat ze het gewoon cool vinden. Hoe dan ook vind ik de naam niks. Dat betekent niet dat ik zelf niet zo'n chip zou overwegen, als het praktische voordelen heeft. Gezien de grote betrouwbaarheidsproblemen van ebikes, lijkt het me echter tamelijk onverantwoord om motortuning toe te passen. Het kan niet anders of dat heeft nadelen, verhoogde slijtage etc.

Chiptuning bij auto's leidt ook tot verminderde betrouwbaarheid, maar daar kun je chiptuning op maat toepassen. Chiptuning on a chip (plug and play) wordt bij auto's als onverantwoord beschouwd. En auto's zijn veel betrouwbaarder dan ebikes.

If it sounds too good to be true, it is.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2016 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Laatst online: 22-09-2024
Vlassie1980 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 08:35:
Laten we wel wezen: stel je koopt een s-pedelec en verzekert hem maar plaatst geen kenteken achterop. Hoe groot is de kans dat je dan wordt aangehouden?

Ik zeg nihil.

Stiltegebied is inderdaad verboden voor scooters en brommers. Maar het is heel kortzichtig om dit ook voor s-pedelecs te laten gelden.
Dat eerste: van veraf lijk je op een (race)fietser, van dichtbij op een gewone pedelec, dus zal de haNdhaver echt je framenummer moeten vinden en door het systeem moeten halen. Fijne wedstrijd daarmee.

Dat tweede: stiltegebieden bestaan niet als zodanig in de wet. De wegbeheerder kan stilte alleen maar afdwingen door alleen fietspaden aan te leggen. Dat betekent dat brommers en speedpedelecs er niet mogen komen, want die mogen alleen op de rijbaan en fiets/bromfietspaden. Snorfietsen mogen er volgens mij wel gewoon komen, hoe vreemd ook. Het RVV is daar niet zo duidelijk over.

Dus nee, de stille speedpedeleccer mag er niet komen, de snorfiets met zijn oorverdovende en geurende motor wel.

[edit]
Zit me nu te bedenken dat de wegbeheerder ook de snorfiets kan weren, door er onverplichte fietspaden van te maken. Betekent echter dat alleen fietsers en voetgangers er mogen komen, maar ruiters bijvoorbeeld ook niet.

Vraag me alleen af of de wegbeheerder wel altijd bekwaam is, als ik zo de chaos qua verkeersborden zie.

[ Voor 13% gewijzigd door Het Poezenbeest op 26-03-2016 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Vlassie1980 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 08:35:

Ik zeg nihil.

Tja zonder kentekenplaat rijden kun je overwegen maar een boete kost 160 euro als ik me niet vergis.
Pas geleden was er op dit forum ook een filmpje van iemand die met een stromer aan het planken was. Werd aangehouden en had geen kenteken plaat. Kassa was dat.
Heb op mijn route ook al een paar verplichte fietspaden waar ik dus op een gegeven moment op de rijbaan moet gaan rijden. Nou geen haar op mijn hoofd om dat daar te gaan doen. De auto's rijden daar allemaal dik 50 en harder, daar ga ik dus echt niet tussen fietsen. Ben mijn leven nog niet moe.
Ik begrijp best dat ze op de verplichte fietspaden liever geen voertuigen hebben rijden die rond de 40 gaan. Het schrik effect kan best groot zijn als iemand anders dan 20 fietst.

De meeste speedbikes hebben continu verlichting aan welke niet uit te schakelen is. Bij mijn speedbike is dat in ieder geval zo. Als ze nou een met felle leds eens een letter S zouden monteren van 20 cm hoog aan de voorkant dan kan dit misschien ook betere herkenbaarheid geven. :+ 7(8)7

[ Voor 0% gewijzigd door zonnefreak op 26-03-2016 09:44 . Reden: paar type fouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
Rijden zonder kentekenplaat kan je doen , maar dan moet je ook zonder helm rijden anders valt het gelijk op natuurlijk :)

Mocht je worden aangehouden dan zijn alleen die 2 bekeuringen zijn al niet zo prettig voor de portemonnee.

Ik verwacht overigens dat ze er wel degelijk actief op gaan controleren als de regeling in 2017 van kracht word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

netvista schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 10:01:
Ik verwacht overigens dat ze er wel degelijk actief op gaan controleren als de regeling in 2017 van kracht word.
Denk je dat echt? Er wordt nu al nauwelijks gecontroleerd, je komt jarenlang moeiteloos weg met aso-gedrag. Ik heb al heel lang mijn rijbewijs en heb ook nog nooit hoeven blazen.

Met de terrorismedreiging, mocro maffia etc. DENK ik zo dat de politie wel wat beters te doen heeft dan huisvaders die 5 km/u te hard rijden of zonder helm rijden te bekeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Het Poezenbeest schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 09:21:
[...]

Dat eerste: van veraf lijk je op een (race)fietser, van dichtbij op een gewone pedelec, dus zal de haNdhaver echt je framenummer moeten vinden en door het systeem moeten halen. Fijne wedstrijd daarmee.

Dat tweede: stiltegebieden bestaan niet als zodanig in de wet. De wegbeheerder kan stilte alleen maar afdwingen door alleen fietspaden aan te leggen. Dat betekent dat brommers en speedpedelecs er niet mogen komen, want die mogen alleen op de rijbaan en fiets/bromfietspaden. Snorfietsen mogen er volgens mij wel gewoon komen, hoe vreemd ook. Het RVV is daar niet zo duidelijk over.

Dus nee, de stille speedpedeleccer mag er niet komen, de snorfiets met zijn oorverdovende en geurende motor wel.

[edit]
Zit me nu te bedenken dat de wegbeheerder ook de snorfiets kan weren, door er onverplichte fietspaden van te maken. Betekent echter dat alleen fietsers en voetgangers er mogen komen, maar ruiters bijvoorbeeld ook niet.

Vraag me alleen af of de wegbeheerder wel altijd bekwaam is, als ik zo de chaos qua verkeersborden zie.
Stiltegebieden bestaan idd niet volgens de verkeerswetten en regels, maar in de -door de provincie aangewezen stiltegebieden- worden automatisch bepaalde verkeersregels ingesteld. Een gesloten verklaring voor bromfietsen is daar één van.

Handhavers van de politie hebben tegenwoordig allemaal een mobiele telefoon waar ze apps op hebben staan die speciaal voor de politie ontwikkeld zijn. Een app voor brom- en snorfietsen is daar één van. Merk en type invoeren en je ziet precies alle gegevens, typegoedkeuring en bijvoorbeeld ook waar het VIN te vinden is. In een ander app voeren ze het VIN in (of scannen ze de kentekenplaat), scannen ze je ID kaart en na een paar dagen krijg je de acceptgiro in de bus.
Mocht je Vadertje Staat nog wat verschuldigd zijn (incl. belasting) komt er bij het inscannen meteen een melding en mag je aftikken of wordt het voertuig waarop je rijdt (of he nu wel of geen eigendom is) in bewaring genomen, totdat je de openstaande vordering of boete betaald hebt.

Oké, dit is het worst-case-scenario, maar de tijden dat oom (of tante) agent lag te kloten om alles uit te zoeken zijn voorbij.

Het is inderdaad allemaal onlogisch als je het bekijkt vanuit het feit dat een snorfiets er wel mag rijden en een speedpedelec niet. Het gaat daar echter niet om geluid maar om snelheid. Als het om geluid ging, zou je ook alle landbouwverkeer (hoezo aso rijstijl??? ) moeten weren.
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 11:12:
[...]

Denk je dat echt? Er wordt nu al nauwelijks gecontroleerd, je komt jarenlang moeiteloos weg met aso-gedrag. Ik heb al heel lang mijn rijbewijs en heb ook nog nooit hoeven blazen.

Met de terrorismedreiging, mocro maffia etc. DENK ik zo dat de politie wel wat beters te doen heeft dan huisvaders die 5 km/u te hard rijden of zonder helm rijden te bekeuren.
Die verkeershandhavers hebben niks te doen met terrorisme of Mocro's. Zij hebben maar een doel en dat is zo veel mogelijk geld binnen harken onder het mom van verkeersveiligheid. De opgevoerde pedelec of S-pedelec is een goede melkkoe en zeker als we straks de nieuwe regelgeving hebben.
In de bijna 30 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, heb ik ook slechts één keer hoeven blazen: toen ik een fuik inreed (die als ik gewild had ook nog had kunnen mijden). Aan de andere kant heb ik in het verleden wel regelmatig snelheidstax mogen betalen, ook vanwege het feit dat dit een goede melkkoe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Ik rijd al tientallen jaren bijna dagelijks in natuurgebieden van bijvoorbeeld Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten. Meestal op smalle grindpaden. Er staat dan bij het begin van zo'n pad een bordje "Vrij wandelen en fietsen op wegen en paden". Ik ben er nog nooit iemand op een snorfiets tegengekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:23
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 22:45:
Ik kijk er nu al naar uit om met mijn gele plaat achterop met een gangetje van 30 binnen de bebouwde kom midden op de weg voor overspannen automobilisten uit te rijden.😊
YouTube: K&B 11 - 1997 - 8van10 - De fietser gaat vrijuit
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
- oblomov - schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 17:43:
Ik rijd al tientallen jaren bijna dagelijks in natuurgebieden van bijvoorbeeld Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten. Meestal op smalle grindpaden. Er staat dan bij het begin van zo'n pad een bordje "Vrij wandelen en fietsen op wegen en paden". Ik ben er nog nooit iemand op een snorfiets tegengekomen.
Ik kom ze toch geregeld tegen, terwijl ik maar n paar maanden per jaar fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-10 18:36
Blijkbaar hebben die mensen die fiets opgevoerd of iets dergelijks, vanuit de winkel heb je echt niet zo'n ondersteuning. Ga er anders zelf eens op rijden ipv gelijk te vertellen zonder enige vorm van kennis dat iets nonsens is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeVadderF
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-11-2018
Vorige week heb ik dan eindelijk de Bafang 36 Volt 500 Watt BBS02 motor set gemonteerd op de WINORA fiets.
Hieronder enkele foto's waarop de omgebouwde fiets te zien is :
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/18258316/IMG_4130.JPG
Ik heb ook mijn originele kettingbeschermer kunnen behouden in combinatie met de cover van Bafang.
Overal had ik gelezen dat dit niet mogelijk zou zijn maar hier ging het zeer gemakkelijk :
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/18258316/IMG_4139.JPG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/18258316/IMG_4131.JPG
Als tandwiel vooraan heb ik gekozen voor het grootste tandwiel dat ik kon krijgen, dit was 52T omdat mijn route volledig plat is en omdat ik op cruisesnelheid de kettinglijn zo recht mogelijk wil hebben en niet steeds volledig rechts op de cassette.
Deze opzet is geslaagd want op de 8-speed cassette ligt de ketting meestal op de 4,5 en 6 en heel soms op de 7 als ik meewind heb :
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/18258316/IMG_4132.JPG
Qua bekabeling vind ik alles goed meevallen als je er een beetje je werk van maakt.
Iedereen die de fiets tot nu toe gezien heeft vind dit helemaal niet storend :
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/18258316/IMG_4133.JPG
Het display is goed verlicht in het donker en gemakkelijk te bedienen via de aparte bedieningsunit die ik links heb geplaatst aan het stuur :
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/18258316/IMG_4135.JPG
Ook het gashendeltje zit links :
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/18258316/IMG_4136.JPG

Ik rij nu reeds een week naar het werk met deze fiets dus kan ik al een reactie geven.
De motor is erg krachtig en bijna niet hoorbaar.
Er is veel power aanwezig en het gashendeltje is superhandig en kan ik nu al niet meer missen.
Ik ben zeer tevreden met deze Bafang BBS02 ombouw en de hoge verwachtingen die ik had werden volledig ingelost.
De originele settings van EM3EV zijn voor mij OK en ga ik voorlopig niets aan veranderen.

Gisterenochtend heb ik een fietshelm aangeschaft want deze fiets gaat echt wel hard vooruit.
Zelfs mensen met een BOSH speed pedelec van vele duizenden euro's ga ik gewoon voorbij.
Zij kunnen ook wel 40+ maar moeten hard werken om dit een langere tijd te kunnen aanhouden ( krachtsensor ).
Met de BBS02 rijd je ook 40+ en kan je deze hogere snelheden veel langer aanhouden ( rotatiesensor ), ik heb hier bewust voor gekozen.

Sorry mocht dit wat oneerbiedig klinken maar ik kan maar moeilijk begrijpen dat de speed-pedelec's zoveel moeten kosten als er dingen zoals BBS02 op de markt zijn ...
Enige reden die ik kan bedenken is het werk dat je er aan hebt ... ook al heb ik de ombouw zeer graag gedaan en als je alles zelf doet weet je wel goed hoe alles in elkaar zit, kan handig zijn bij een defect of zo ...
Kies wel een sterke fiets met goede remmen, verlichting, sterke velgen, enz ... want het moet natuurlijk allemaal een beetje veilig blijven.
Ik rij altijd met de verlichting aan ( ook overdag ) dit voor de veiligheid, men ziet u toch beter komen.
De naafdynamo geeft spanning aan het voor - en achterlicht, dus geen batterijtjes te vervangen.

Dank aan de mensen op dit forum die me geholpen hebben bij de moeilijke keuze !

[ Voor 3% gewijzigd door DeVadderF op 27-03-2016 05:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Één klein puntje: met een gele of blauwe plaat achterop val je niet onder de beschermde verkeersdeelnemer. Dat is enkel voor fietsers en voetgangers. Laat een S-pedelec nou een bromfiets zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:09

vhal

ಠ_ಠ

DeVadderF schreef op zondag 27 maart 2016 @ 05:23:

Gisterenochtend heb ik een fietshelm aangeschaft want deze fiets gaat echt wel hard vooruit.
Zelfs mensen met een BOSH speed pedelec van vele duizenden euro's ga ik gewoon voorbij.
Zij kunnen ook wel 40+ maar moeten hard werken om dit een langere tijd te kunnen aanhouden ( krachtsensor ).
Met de BBS02 rijd je ook 40+ en kan je deze hogere snelheden veel langer aanhouden ( rotatiesensor ), ik heb hier bewust voor gekozen.

Sorry mocht dit wat oneerbiedig klinken maar ik kan maar moeilijk begrijpen dat de speed-pedelec's zoveel moeten kosten als er dingen zoals BBS02 op de markt zijn ...
Enige reden die ik kan bedenken is het werk dat je er aan hebt ... ook al heb ik de ombouw zeer graag gedaan en als je alles zelf doet weet je wel goed hoe alles in elkaar zit, kan handig zijn bij een defect of zo ...
Kies wel een sterke fiets met goede remmen, verlichting, sterke velgen, enz ... want het moet natuurlijk allemaal een beetje veilig blijven.
Ik rij altijd met de verlichting aan ( ook overdag ) dit voor de veiligheid, men ziet u toch beter komen.
De naafdynamo geeft spanning aan het voor - en achterlicht, dus geen batterijtjes te vervangen.

Dank aan de mensen op dit forum die me geholpen hebben bij de moeilijke keuze !
Op zich wel leuk en aardig maar wat als je je omgebouwde fiets nou betrokken raakt bij een ongeluk + letsel? Aan de ene kant worden speed-pedelecs tot in den treure gereguleerd en aan de andere kant kan iemand een random fiets ombouwen tot een ongeleid rotatiesensor projectiel die >40km/h kan die notabene nog een gashendel heeft ook. Zelf had ik ook de bikespeed-RS op mijn fiets waardoor het ding 50km/h kon als je een beetje doortrapt maar de voordelen wogen niet op tegen de nadelen...die ging er dus mooi van af.

Maar ieder zijn ding uiteraard... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 27-03-2016 08:58 ]

Strava

Pagina: 1 ... 86 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.