Even wat zondagse motregen-mijmeringen over accu's en actieradius met een speedelec. Omdat hard fietsen heel veel meer stroom kost, kom je met een speedelec niet zo ver met de huidige accucapaciteiten. Dan kan Bosch wel met een pietepeuterig beetje meer komen (500wh), maar dat zet geen zoden aan de dijk. N.b. Bosch heeft nog niet gereageerd op mijn vraag over de 500wh accu. Na twee weken: nada
Een dagtochtje van bijv. 100+ km met 30 km/u afleggen in tourstand vereist al tweemaal bijladen en dat kost zoveel extra tijd dat je beter wat langzamer kunt rijden. Met de huidige accucapaciteit moet je eigenlijk bij een lange tocht geregeld terug naar de ecostand gaan.
Stel dat je over een tijdje een 600 Wh accu hebt, dan is bijladen nog steeds noodzakelijk, en hopelijk heb je dan een lader die ook sterker is (6A), want anders wordt de laadpauze weer zo lang. Maar één laadpauze hoort toch wel bij een dagtoer - de mens wil ook bijladen nietwaar? Ik snap die 2A laders die meestal worden meegeleverd dan ook echt niet, daar vul je in een uur nauwelijks wat mee, daar doen Bosch en Yamaha(?) het beter met een 4A lader.
Wat zou een ideale speedelec accu moeten zijn? Ik denk zo'n 800 Wh. Maar dat is nog toekomstmuziek.
De truuk voor nu is: neem twee accu's en twee laders mee, dan kun je parallel laden

Zorg dan wel dat je beide accu's hebt gebruikt als je laadpauze neemt

Moet je wel de beschikking over twee accu's en laders hebben, bijvoorbeeld als je partner die dag geen zin in fietsen heeft. Dilemma's dilemma's
Heeft iemand op dit forum een keer beweerd dat Riese&Muller de optie biedt om een 2e frame-accu te kunnen monteren? Ik kan bij R&M niets hierover vinden.
En nu ik toch bezig ben: Zelf accucellen vervangen kan je heel veel geld besparen. Momenteel kost een LG INR18650-MJ1 3500mAh - 10A cel zo'n 4,35 Euro bij afname van 50 stuks (bij nkon). Punt is dan dat je ze wel zelf moet punt

lassen in je oude accu. Heeft iemand ervaring met puntlasapparaten om accucellen te kunnen vervangen? Bijvoorbeeld zo'n Chinese Sunkko 709A of 788h?
[
Voor 10% gewijzigd door
salipander op 20-03-2016 11:19
]