Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.571 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:44
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:33:
Ik zie veel Bosch gebruikers en volgens mij is dat ook de meest verkochte versie. Ik zie daar ook nog wel eens wat defecten tussen zitten (die ook weer opgelost worden zonder problemen). Hoe gaat dit buiten de garantie periode? Heeft iemand daar ervaring mee? Yamaha lijkt een stabiel systeem (maar ook wat fragiel lijkt het), al is het een gesloten systeem dus geen software. Is dat betrouwbaar of toch ook wel problemen ondervonden?
Ferme slag om de arm: Het lijkt erop dat de Yamaha het minst storingsgevoelig is. Dit baseer ik op signalen uit de vakhandel en wat ik lees o.a. op het www.pedelecforum.de waar wat meer ervaringen te vinden zijn.

Yamaha is in ieder geval niet fragiel.

Hier zie je een Yamaha motor, het is zo te zien allemaal metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 09:34
Dat maakt die Giant Quick E toch ook weer interessant, ook Yamaha powered.
http://www.giant-bicycles...l/quick.e.45/22505/84675/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:04:
[...]

Crap, ik zie nu ineens je avatar! Ik mag het in dit topic eigenlijk niet zeggen want eco, maarre, schitterende auto. Op zijn minst.
Dank :) wat pics voor de liefhebber

Wel mooi, die Yamaha motor zo, lijkt inderdaad een stuk degelijker in elkaar te zitten dan de Bosch met z'n telfon tandwielen en interne gearing. Specs van de Yamaha zijn ook wat beter, nog een fors hoger koppel dan de performance van Bosch (hoewel de CX in de buurt komt). Wat me met name tegenvalt is dat ik gewoon regelmatig klachten in mijn omgeving hoor en dat ze al langer bestaan, lijkt erop dat er niet veel aan gebeurt.

Ik koop die fiets eigenlijk voor een periode van een jaar of 5-7, niet voor 2-3. Daarvoor is 'ie eigenlijk te duur, ondanks dat 'ie genoeg kosten uitspaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reacties zover.

Ik bedoel het Yamaha systeem niet als totaal fragiel, maar las wel van een gevallen boordcomputer en nog ergens iets. Dat die motor goed is lijkt me wel, Yamaha heeft daar al aardig wat ervaring mee in de verbrandingsmotoren en ooit in een ver verleden de Yamaha PAS motor in de Sparta fietsen. Simpel maar nog steeds werkend systeem.

Ik lees op de Duitse forums ook weinig problemen met de Yamaha systemen. Bosch lees ik meer van, maar volgens mij rijden er daar ook veel meer van rond? Dan komt je naam al sneller naar boven, of zie ik het verkeerd?

Afstand in tijd van rond de 80 minuten per rit vind ik geen probleem, zolang ik maar kan blijven rijden. Nu doe ik er met de auto net zo lang over maar sta dan stil. Of ik moet eerder weg van huis maar dan ben ik te vroeg (het is ook nooit goed).
Overlevingspakket voor onderweg is zeker nodig als je regen en lekke banden wilt tegengaan.
Remmen moeten minimaal hydraulisch zijn, schijfremmen werken altijd goed en ben ik gewend van mijn mtb, velgremmen slijten de velg uit waardoor je extra kosten krijgt bij regelmatig gebruik. Met de goede hardheid in blokken kan je met de schijfrem lang remmen, hoewel de slijtage hoger is dan met de velgrem versie van HS11 of HS33. Dus aan de ene kant meer remblokken met de schijf, aan de andere kant hogere kosten door vervangen van de velg(en).

Een speed wil ik niet aanschaffen omdat er dan van alles gaat veranderen. De helm vind ik een must op elke fiets, maar tussen de auto's binnen de bebouwde kom? Nee, daar pas ik voor met die snelheid. En met de speed moet je inderdaad al snel naar een grote accu gaan kijken en dan is de 500 W ook nog te klein in mijn ogen. Heb ik met de gewone versie weinig last van.

Hoe is de Shimano? Daar zie ik ook weinig van in de Duitse forums. Maar ook zwakker dan Bosch. Ga ik dat merken in een rit of is het alleen merkbaar bij het wegrijden? Want als je dan op snelheid bent is dat "probleem" al weg.

Bedankt weer!

Robin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:50:
Ik bedoel het Yamaha systeem niet als totaal fragiel, maar las wel van een gevallen boordcomputer en nog ergens iets. Dat die motor goed is lijkt me wel,
Ik vermoed dat ik dat was^^
Ik lees op de Duitse forums ook weinig problemen met de Yamaha systemen. Bosch lees ik meer van, maar volgens mij rijden er daar ook veel meer van rond? Dan komt je naam al sneller naar boven, of zie ik het verkeerd?
Vandaar mijn slag om de arm :+

Ik denk dat het toch wel uitmaakt, maar het is lastig te zeggen zonder harde data.
Hoe is de Shimano?
Als het gaat verkopen dan gaan de volgende generaties volgens mij de gouden standaard worden. Shimano is heel, heel erg goed in zijn productie processen (en dat is een understatement^^).

Maar zelfs Shimano heeft wel eens missers in de eerste versies. Wat ik nu lees over de Steps is het gewoon nog niet gebalanceerd genoeg qua profiel (rijdt niet zo prettig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Shimano is vast wel goed, maar ik vind de vormgeving erg slecht. Als je naar de accu op het frame kijkt van de nieuwste Merida met Shimano zie je een lompe kabel lopen. Voor de rij-eigenschappen maakt het niet veel uit maar ik vind de oudere modellen met Bosch meer geslaagd.

Afbeeldingslocatie: http://www.elektrabikes.nl/wordpress/wp-content/uploads/2015/08/Merida-E-SPRESSO-600-EQ-G-2016.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:09

vhal

ಠ_ಠ

En je weet he, negatieve verhalen hoor je sneller dan positieve. Ik ben best tevreden met mijn Bosch. Zo ;)

Ergo: ieder systeem heeft wel wat. Yamaha heeft een ielig schermpje wat snel kapot kan, Bosch heeft vage dingen met zijn afstandbediening op het stuur en maakt een geluid als een koffiemolen, Shimano is te nerveus en alles wat voorwielaangedreven is rijdt bagger.

;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:55:
Over displays gesproken:
[afbeelding]

Schijnt een Bosch dingetje te zijn :)
En ook als ik op "i" druk op de controller dan schiet de ondersteuning vaak terug naar een lagere stand. Maakt schijnbaar contact met de "-"

Wat een topsysteem is het toch ook he jongens.
Ja, daar begint de ellende ook mee. Eerst is het nog een waas die binnen in je display zit en over een tijdje krijg je echt druppelvorming. In mijn display zit ook wat condens, maar ik heb geen storingen in de elektronica. Misschien omdat mijn fietscomputer geen knoppen bevat die nog meer vocht kunnen vreten dan het inwendige van je display. Ik zie het alleen als de zon op mijn display schijnt. Ik heb het al vanaf het begin waarna ik ook meteen de overgangen van de draden naar en van het display heb ingevet met vaseline. Sindsdien niet erger geworden.
Toch wel jammer dat het zo moet. Je mag er toch vanuit gaan dat dit bij de assemblage van de fiets iets is om rekening mee te houden?? :/

Ook kom ik nog even terug op die ibood-fiets iets terug in dit topic. Je zult in het begin niet veel merken van de goedkopere onderdelen, maar wat vaak aan bod komt bij zulke goedkope modellen is dit:
-Lagers krijgen sneller speling en slijten als een gek
-Op hoge snelheid (heuvel af) kan de fiets instabiel worden (inherent aan lagers)
-Wegligging in bochten is vaak slecht
-Snel speling in de trapaslager
-Storingen met de accu door goedkopere cellen
-Slap frame waardoor de fiets gaat zwenken
Dit zijn dingen die in het begin niet erg zijn en waar mensen die zo'n fiets kopen onbewust rekening mee houden. Zo'n fiets ligt bij hogere snelheden niet lekker op de weg en de accu kan het veel sneller begeven.
Ook vocht is een geduchte vijand en zelfs bij duurdere merken een kritisch punt (@Vlassie1980)..

Ik denk dat het bij elke elektrische fiets wel iets is. Zelfs een Strömer ST2 zal zijn zwakheden hebben en het enigste wat een echt goede investering is is extra garantie en een competente FM.

PS: Laatst had er iemand aan mijn fiets gezeten terwijl ik in de supermarkt was want de kettingkast was verschoven en de draad van de versnelling was niet meer goed afgesteld zodat je bewuster moet schakelen. Nu mag ik dat weer fixen. Alleen even de juiste maat schroef vinden en ik zet hem weer goed en dan is de naaf ook meteen weer goed afgesteld. Verder geen schade gelukkig, maar jammer dat er van die jaloerse mensen zijn die een ander niets gunnen. Het is bewust gebeurt want alleen de kettingkast is omhoog getrokken (tegenaan schoppen bv). Dus bij het boodschappen doen een betere plek uitzoeken met veel zich en voorbij lopende mensen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
vhal schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:51:
En je weet he, negatieve verhalen hoor je sneller dan positieve. Ik ben best tevreden met mijn Bosch. Zo ;)

Ergo: ieder systeem heeft wel wat. Yamaha heeft een ielig schermpje wat snel kapot kan, Bosch heeft vage dingen met zijn afstandbediening op het stuur en maakt een geluid als een koffiemolen, Shimano is te nerveus en alles wat voorwielaangedreven is rijdt bagger.

;)
Hoeveel km heb jij inmiddels op je Merida 409 gezet? Bevalt de fiets je verder goed?
Qua frame en rij-eigenschappen heb ik verder niet veel te klagen. Hij heeft alleen de neiging om te gaan shimmyen wanneer ik met losse handjes fiets. Ketting en derailleur moeten binnenkort wel worden vervangen want hij begint aardig te kraken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm dat shimmy-en merk ik alleen als ik gewicht achterop heb dat ongelijk verdeeld is tussen links en rechts, dan kan het wel redelijk optreden, maar verder geen last van gehad eigenlijk :) Ik wacht nog een paar weken met de boel vervangen, eerst alle shit van de weg af voor de nieuwe set erop gaat :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2016 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:16:
Dat is een grijs gebied. Ik kan mijn Flyer T8HS niet laten keuren bij de RDW, omdat Flyer eigenzinnig is en wat onderdelen enzo gebruikt die niet gangbaar zijn wordt ie nooit goedgekeurd. Dat betekent dat ik 'm niet kan verzekeren.

Als je fiets wel gekeurd en verzekerd is, een kenteken heeft en je een goedgekeurde helm draagt, mag je nog altijd max. 25 km/u rijden. Als kan worden aangetoond dat je harder reed (lijkt me heel lastig), kan de verzekeraar alsnog moeilijk doen bij ongevallen. Als je zelf letsel hebt en geen goedgekeurde helm draagt (ik weet niet wat je nu moet dragen), kunnen ze moeilijk doen.

Er is voor dit jaar sprake van een absurde situatie die helemaal niet zou moeten kunnen voorkomen. Dit is te wijten aan hemeltergende onkunde bij de overheid, ze slagen er niet in met wetgeving te komen die ergens op slaat. Voor 2017 is de wetgeving minder absurd maar nog altijd volstrekt onnozel.

Het milieubeleid is het beste te kwalificeren als "hilarisch", nieuwbouwhuizen moeten zeer energiezuinig zijn, er is subsidie voor energiezuinige technieken als warmtepompen en zonneboilers, intussen worden zonnepanelenbezitters wel aangepakt door afschaffen van de salderingsregeling in 2020 en wordt he

t gebruik van de speed pedelec, voor forensen een zeer aantrekkelijk alternatief voor de auto, sterk

ontmoedigd.

Juist ja, dergelijke afbeelding is hetgeen onze (r)overheid ons allemaal aandoet ! :(

Uiteindelijk heeft het allemaal te maken met het niveau van onze overheid. Daar kun je veel woorden aan vuil maken, je kunt ook volstaan met een treffende illustratie:

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:16:
Dat is een grijs gebied. Ik kan mijn Flyer T8HS niet laten keuren bij de RDW, omdat Flyer eigenzinnig is en wat onderdelen enzo gebruikt die niet gangbaar zijn wordt ie nooit goedgekeurd. Dat betekent dat ik 'm niet kan verzekeren.
Naar mijn bescheiden mening kun je de fiets gewoon ter keuring aanbieden, als het een af-fabriek HS model is. Er zullen door Flyer misschien wat andere onderdelen gebruikt zijn, maar die zullen toch niet dermate inferieur zijn dat die fiets daarom geen goedkeuring kan krijgen, toch?
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:00:
M.b.t. die speed pedelecs vraag ik me wel wat af; ben je uberhaupt onverzekerd op die fietsen of alleen als aangetoond is dat je te hard hebt gereden? Mijn auto kan ook 250 lopen maar dat maakt me nog niet inherent fout bij een aanrijding :) 35kmh red ik ook op eigen kracht als ik aanzet.
De kenteken- en verzekeringsplicht berust op de constructiesnelheid en niet op de gereden snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Peatsmoke schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 06:51:
[...]

Naar mijn bescheiden mening kun je de fiets gewoon ter keuring aanbieden, als het een af-fabriek HS model is. Er zullen door Flyer misschien wat andere onderdelen gebruikt zijn, maar die zullen toch niet dermate inferieur zijn dat die fiets daarom geen goedkeuring kan krijgen, toch?
Volgens mij ga je die Flyer bij de RDW er niet doorheen krijgen, een fabrikant moet een TUV rapportje af kunnen geven alvorens je hem kunt laten keuren. Althans, dat is een aanname van mijn kant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:37:
Shimano is vast wel goed, maar ik vind de vormgeving erg slecht. Als je naar de accu op het frame kijkt van de nieuwste Merida met Shimano zie je een lompe kabel lopen. Voor de rij-eigenschappen maakt het niet veel uit maar ik vind de oudere modellen met Bosch meer geslaagd.

[afbeelding]
Dit ziet er inderdaad niet uit. En alleen maar om ruimte te houden voor een bidon. Lijkt me ook dat het zwaartepunt van de accu beter bij het bracket kan liggen dan zo hoog op de buis.

Bedankt hiervoor, deze wordt het dus niet haha 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:54:
[...]

Welkom,

30 km per dag is met een normale pedelec toch wel 70 minuten of langer trappen. Ik doe zelf enkele rit 26 km en zou als ik terug in de tijd kon springen gelijk voor een speed pedelec zijn gegaan. Dat scheelt toch wel 10 a 15 minuten als je een beetje doortrapt.

Mijn ervaring met Bosch is wisselend, zoals je wellicht hebt gelzen is de motor net voor einde garantieperiode vervangen voor een nieuw exemplaar. Maar op de nieuwe motor krijg ik dus geen extra garantie meer terwijl deze (als het goed is) nieuw is. Heb ook een keer op een Riese und Muller Cruiser HS gereden met Bosch en dat reed meer dan prima.

Als je voor een speed pedelec wilt gaan dan is de accu de beperkende factor! Wat dat betreft zijn de Bulls Green Mover E45 (735Wh accu) of de Focus / Kalkhoff met Impulse (612Wh accu) ook interessant.

Als je het bij een normale pedelec wilt houden (wat ik niet zou doen 8) ) dan heb je nog veel meer keus natuurlijk.

Vanuit mezelf sprekend kan ik zeggen dat het heerlijk fietsen is naar het werk, zeker met het betere weer nu. En vergeet verder natuurlijk geen "basis-pakketje" samen te stellen:

- Goede regenbroek / regenjas ( Ik draag in de winter ook nog een windbreaker onder mijn ski-jas )
- Goede handschoenen
- Overschoenen om te voorkomen dat je in je schoenen zit te soppen bij hoosweer
- Zonnebril tegen de vliegen in de zomer
- Plaksetje / fietspomp

Mocht je nog meer info nodig hebben, stel ze gerust, daar is dit topic voor en er zijn hier genoeg e-bikers die je extra info kunnen geven.
Ik zie het probleem niet zo.

Met een 400 w BOSCH accu rijd ik naar mijn werk in een half uur (20 km enkel ! )
Op het werk heb ik een tweede lader staan waar ik hem kan opladen.
Einde werkdag wederom 20 km naar huis in de turbo stand,en zo gaat dit al twee jaar.
Nauwelijks capaciteitsverlies van de accu. (komt wellicht door het intensieve gebruik ervan)
Tweemaal daags opladen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:40:
[...]

Met een 400 w BOSCH accu rijd ik naar mijn werk in een half uur (20 km enkel ! )
Einde werkdag wederom 20 km naar huis in de turbo stand,en zo gaat dit al twee jaar.
Nauwelijks capaciteitsverlies van de accu. (komt wellicht door het intensieve gebruik ervan)
Ok noted, maar jij doet 20km enkele reis en ik 26km. Ik neem aan dat je soms toch ook met nog maar 1 streepje thuis komt? Als je een beetje wind tegen hebt en de Turbo aangooit dan gaat het heel hard. Zelfs met mijn "standaard" Bosch motor krijg ik het soms voor elkaar om met Turbo met nog maar 1 streepje thuis te komen. Met een beetje tegenwind that is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:40:
[...]

Ik beloof je dat het verlies er wel is.
Als je 2C trekt uit je accu (binnen 30 minuten geheel ontladen) worden deze warm en door het intensieve gebruik ervan houd je ze in conditie. Er zijn hier 2 dingen aan de hand:
->Intensief gebruiken houd de accu op niveau (dat is evident)
->Je stookt de cellen warm zodat de interne weerstand afneemt

Zoals iemand anders hier in dit topic op zijn werk moest wachten met opladen omdat de accu te warm is is dit een teken van aftakeling. De accu zal steeds warmer worden tot het punt dat de cellen sterven. Dit kan binnen 1 maand gebeurd zijn.
Sorry voor de deprimerende woorden, maar al zou je accu maar 2 a 3 jaar meegaan; je bespaard gegarandeerd veel uit vergeleken met de auto. Misschien kom ik soms wat zeikerig over als het gaat om accu's en aanverwant, maar dat is louter informatie geven en een kwestie van zoete koekjes worden niet gebakken. Verder 'vind ik' het 2 maal daags opladen van de accu fors. Je kunt door het intensieve gebruik niet zien hoe het zit met zelfontlading. Cellen die ouder worden gaan steeds sneller zelfontladen.
Ik wil je alleen behoeden voor nare verassingen, maar elke accu heeft een bepaalde levensduur en een bepaald aantal cycli.

In mijn geval laad ik de accu 2 maal per week op en kom ik met hoge ondersteuning ongeveer 45 km ver. Wissel ik af met middenondersteuning dan haal ik de 60 kilometer op een lading. Verder blijf ik erbij dat een speedbike minimaal een accu van 800 Wh moet hebben wil het representatief zijn. Ik vind mijn 522 Wh accu al soms te klein en dan heb ik geen speedbike. Ik zal nog 80% restcapaciteit over hebben. Dat is 400 Wh netto.

Gewoon lekker blijven fietsen en de accu vervangen als het nodig is. Het is niet mijn bedoeling om panisch om te gaan met de mate van ondersteuning, maar om je te attenderen dat aan elke accu een einde zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:43:
[...]

Ok noted, maar jij doet 20km enkele reis en ik 26km. Ik neem aan dat je soms toch ook met nog maar 1 streepje thuis komt? Als je een beetje wind tegen hebt en de Turbo aangooit dan gaat het heel hard. Zelfs met mijn "standaard" Bosch motor krijg ik het soms voor elkaar om met Turbo met nog maar 1 streepje thuis te komen. Met een beetje tegenwind that is...
Met de wind van de afgelopen dagen kan het inderdaad wel bijzonder hard gaan, maar ik haal normaal in de turbo stand ook gewoon 50+km, maar trap wel redelijk mee. Wat Jim ook al zegt, ik maak me inmiddels wat minder druk om die accu, dan gaat 'ie maar wat minder lang mee; het zal me een zorg zijn :) Tot nu toe ook hier geen merkbaar capaciteitsverlies, maarja met 10dkm op de accu zijn er misschien 200 ladingen doorheen gegaan (red ie niet, eerste jaar vrijwel alleen eco gereden). Dat is dan weer niet zo schokkend :)

Overigens laad ik ook thuis en op het werk op, maar ik hou hem daardoor continue tussen de 2 en de 4 streepjes, ik cycle hem dus nauwelijks volledig :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2016 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
sommige mensen kunnen natuurlijk ook niet anders dan 2x per dag herladen...
Jij doet (blijkbaar) 90km/week woonwerk, die persoon doet mss het dubbele?

Alles hangt natuurlijk van de situatie af...

feit is, dat een accu toch altijd wat afneemt in capaciteit vermogen.
Als je het na 2jaar nog niet merkt, heb je geluk met een goeie reeks, die niet snel afneemt.

De persoon met al die accu kennis hier, zei dat je ongever 10-15% per jaar moet rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Repi3 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:41:
sommige mensen kunnen natuurlijk ook niet anders dan 2x per dag herladen...
Jij doet (blijkbaar) 90km/week woonwerk, die persoon doet mss het dubbele?

Alles hangt natuurlijk van de situatie af...

feit is, dat een accu toch altijd wat afneemt in capaciteit vermogen.
Als je het na 2jaar nog niet merkt, heb je geluk met een goeie reeks, die niet snel afneemt.

De persoon met al die accu kennis hier, zei dat je ongever 10-15% per jaar moet rekenen
Dat was ik. Als je zorgvuldig met de accu omgaat moet je al 10-15% per jaar inleveren. Na 4 jaar is het dan al gebeurt. Veel ouderen gaan op het advies van de FM af en zetten de accu 24/7 aan de lader. Dan red je het niet met 10-15% per jaar, maar mag je 20-25% verlies rekenen. Dat van 24/7 aan de lader stamt nog uit de tijd van de Nikkel-Metaalhybride accu's. Met de moderne NMC en NCA cellen is vol vol.

En ik ga met de auto naar het werk. 48 km enkel is toch wat ver peddelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:43:
[...]

Inderdaad kom ik met 1 streepje wel eens thuis...Bereik 1 km of --

Voordeel hiervan is dat je altijd een volledige laadcyclus hebt ! (vol naar leeg...en weer volledig opladen)

Zou ik een langer traject moeten doen dan neem ik de reserveaccu mee .

Gebruik doorgaans de twee accu's beurtelings ,dagelijks wisselen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jimh307 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:35:
[...]

Ik beloof je dat het verlies er wel is.
Als je 2C trekt uit je accu (binnen 30 minuten geheel ontladen) worden deze warm en door het intensieve gebruik ervan houd je ze in conditie. Er zijn hier 2 dingen aan de hand:
->Intensief gebruiken houd de accu op niveau (dat is evident)
->Je stookt de cellen warm zodat de interne weerstand afneemt

Zoals iemand anders hier in dit topic op zijn werk moest wachten met opladen omdat de accu te warm is is dit een teken van aftakeling. De accu zal steeds warmer worden tot het punt dat de cellen sterven. Dit kan binnen 1 maand gebeurd zijn.
Sorry voor de deprimerende woorden, maar al zou je accu maar 2 a 3 jaar meegaan; je bespaard gegarandeerd veel uit vergeleken met de auto. Misschien kom ik soms wat zeikerig over als het gaat om accu's en aanverwant, maar dat is louter informatie geven en een kwestie van zoete koekjes worden niet gebakken. Verder 'vind ik' het 2 maal daags opladen van de accu fors. Je kunt door het intensieve gebruik niet zien hoe het zit met zelfontlading. Cellen die ouder worden gaan steeds sneller zelfontladen.
Ik wil je alleen behoeden voor nare verassingen, maar elke accu heeft een bepaalde levensduur en een bepaald aantal cycli.

In mijn geval laad ik de accu 2 maal per week op en kom ik met hoge ondersteuning ongeveer 45 km ver. Wissel ik af met middenondersteuning dan haal ik de 60 kilometer op een lading. Verder blijf ik erbij dat een speedbike minimaal een accu van 800 Wh moet hebben wil het representatief zijn. Ik vind mijn 522 Wh accu al soms te klein en dan heb ik geen speedbike. Ik zal nog 80% restcapaciteit over hebben. Dat is 400 Wh netto.

Gewoon lekker blijven fietsen en de accu vervangen als het nodig is. Het is niet mijn bedoeling om panisch om te gaan met de mate van ondersteuning, maar om je te attenderen dat aan elke accu een einde zit.
Goed dat ik gebruik kan maken van twee 400 w accu's ...En diegene op het forum die schreef dat de accu te warm is om direct op te laden dat was harrievang dus !
500 laadcycl. daar zou ik jaren mee vooruitkunnen..We zullen het zien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:14:
(...)
Voordeel hiervan is dat je altijd een volledige laadcyclus hebt ! (vol naar leeg...en weer volledig opladen)
@jimh307, is dat beter voor de levensduur?
(ik heb het niet over NiCd en NiMh accu's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
GTAjunk schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:33:
[...]

@jimh307, is dat beter voor de levensduur?
(ik heb het niet over NiCd en NiMh accu's)
Nee, in principe niet. Als je de accu 2 keer per week laadt zoals ik dat doe dan maakt het niet zoveel uit. Als je elke dag 2x moet laden is dit slecht voor de levensduur.
->Een Lithiumaccu gaat continu achteruit. Als je nooit zou laden dan zijn ze na 4 jaar ook aardig heen.
->Als je 2 maal daags een volle cycli doet dan zal de accu na zo'n 300 werkdagen 'op' zijn.
Het meest ideale is de accu om de 2 dagen volledig op te laden (volledige cycli). Dan heb je de meeste ladingen per levensduur. Minder laden heeft dan weinig invloed en heel veel laden kost je vroegtijdig een nieuwe accu.
Het is wel zo dat je bij telkens leegrijden en weer opladen vroegtijdig kunt signaleren dat de actieradius minder gaat worden of dat de accu heel warm gaat worden (hoge ontlaadstroom).

Als de accu (zoals gewoonlijk) langzaam achteruit gaat merk je pas laat dat het al veel scheelt. Dit is ook met horen zo. Je gehoor kan bij de stijgende leeftijd steeds minder hoge tonen aan. In het begin merk je dit niet totdat je ineens beseft dat je al slechthorend bent.

Ik laad mijn accu 2 maal per week op en ik trek ze zelden helemaal leeg. Ook ik merk 'iets' achteruitgang in de actieradius. Nu weet ik waar ik op moet letten, maar het zal 20% zijn. (1 jaar gebruik en stil liggen na fabricage). Bij het in gebruik nemen van een nieuwe accu is het niet verkeerd als je dan nog maar 90% over hebt en ik gebruik de accu al een jaar, dus bij 10% verlies per jaar zou ik rond de 80% restcapaciteit zitten.
Weinig? Waarschijnlijk levert menig accu hier niet eens meer die 80%. Een speedbike vreet zich door de levensduur heen en er bestaat geen Lithiumaccu die niet aan slijtage onderhevig is. Er zijn nog geen 'wondercellen' op de markt die deze feiten kan ontduiken.
Pas als je 60% over hebt zul je beseffen dat de accu zijn beste tijd heeft gehad. Ga ik zo door met 2 maal per week laden dan verlies ik 10% per jaar met zekerheid. Bij vaker laden nog meer.

Maar om het gezellig te houden ben je met een elektrische fiets sowieso goedkoper uit dan met een auto. Ondanks accu's niet het eeuwige leven hebben is het vervangen ervan goedkoper dan telkens de heilige koe volgooien met benzine. Gewoon lekker genieten van het fietsen wat nog gezonder is ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Ik wil de Cube Cross Hybrid Race Allroad 25 km/u e-bike nog eens onder de aandacht brengen. Met 500Wh accu en Bosch Performance CX motor. In de basisuitvoering bruto ongeveer 500 euro goedkoper dan de R&M Bluelabel Charger Touring.

Wil je een Cube ‘Racktime’ lichtgewicht achterdrager, betaal je een paar tientjes meer.
De relatief brede Schwalbe Smart Sam 44-622 banden hebben, voor normaal gebruik, een wat grof profiel, maar die kan je bijvoorbeeld omruilen voor de bredere Schwalbe Marathon Mondial DD 47-622 (maat 50-622 past waarschijnlijk niet).
Denk verder aan een verstelbare stuurpen en een iets meer gebogen stuur.
Aanpassingen gaan meestal met gesloten beurs of een kleine bijbetaling.

De Cube Cross Hybrid Race Allroad fiets lijkt op een MTB, maar zoals de naamgeving al aanduid is het meer een sportieve all-round fiets; geschikt voor stad, touren en light off-road.

Dat ik uiteindelijk koos voor de R&M Bluelabel Charger Touring is meer een gevoelskwestie, maar de Cube Cross Hybrid Race Allroad eindigde Ex aequo.

Er is geen 45 km/u uitvoering, bovendien bestaat de CX motor niet in een HS versie.

http://www.cube.eu/nl/pro...oad-500-blackngreen-2016/

http://www.cube.eu/en/equ...ier-trekking-28-29-black/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jimh307 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:26:
[...]

Nee, in principe niet. Als je de accu 2 keer per week laadt zoals ik dat doe dan maakt het niet zoveel uit. Als je elke dag 2x moet laden is dit slecht voor de levensduur.
->Een Lithiumaccu gaat continu achteruit. Als je nooit zou laden dan zijn ze na 4 jaar ook aardig heen.
->Als je 2 maal daags een volle cycli doet dan zal de accu na zo'n 300 werkdagen 'op' zijn.
Het meest ideale is de accu om de 2 dagen volledig op te laden (volledige cycli). Dan heb je de meeste ladingen per levensduur. Minder laden heeft dan weinig invloed en heel veel laden kost je vroegtijdig een nieuwe accu.
Dit is niet conform de onderzoeken die ik lees en wat Tesla met zijn lithiumaccu's doet, bijvoorbeeld in de powerwall. Ze overdimensioneren bewust om volle cycli te voorkomen en de accu tussen de 20 en 80% procent te houden. Een hoge state of charge gecombineerd met hogere temperaturen zorgt voor een snellere degradatie van de cellen, het volledig cyclen vinden ze ook niet bijzonder prettig. Een lithium cel heeft juist heel weinig problemen met regelmatig bijladen, maar met name last van hoge temperaturen, helemaal leeg getrokken worden en volledig opgeladen worden.

Het onderzoek van Tesla geeft aan dat door de accu tussen de 20 en 80 procent te houden de accu ca. 2,5x(!) langer meegaat. Ik heb dit onderzoek hier al eens gelinkt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2016 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Momenteel lijkt dit mij de meest interessante met cx motor : http://www.fietsenwildiers.be/webshop/172992-victoria
Ook een aangename prijs.(de 8.9 versie)

[ Voor 5% gewijzigd door DHL op 17-03-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
In de uiteindelijke prijs, met alle aanpassingen, zullen ze elkaar niet veel ontlopen.
De Cube heeft ruimte voor bredere banden en de Victoria een mismaakte achterdrager. Maar ja, daar kan die achterdrager niets aan doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:35:
[...]

Dit is niet conform de onderzoeken die ik lees en wat Tesla met zijn lithiumaccu's doet, bijvoorbeeld in de powerwall. Ze overdimensioneren bewust om volle cycli te voorkomen en de accu tussen de 20 en 80% procent te houden. Een hoge state of charge gecombineerd met hogere temperaturen zorgt voor een snellere degradatie van de cellen, het volledig cyclen vinden ze ook niet bijzonder prettig. Een lithium cel heeft juist heel weinig problemen met regelmatig bijladen, maar met name last van hoge temperaturen, helemaal leeg getrokken worden en volledig opgeladen worden.

Het onderzoek van Tesla geeft aan dat door de accu tussen de 20 en 80 procent te houden de accu ca. 2,5x(!) langer meegaat. Ik heb dit onderzoek hier al eens gelinkt :)
Dat klopt helemaal. Het beste zijn gedeelde cycli en zo omschrijf ik dat ook duidelijk in mijn werkstuk. Het is niet goed om Lithiumaccu's helemaal vol te laden, maar voor in een elektrische fiets heb je vaak geen andere keuze en laad de lader rustig door naar 100%. Te vroeg de lader ontkoppelen kan als gevolg hebben dat het BMS de cellen niet goed gelijk krijgt waardoor de actieradius afneemt. Blijf daarom dus ook zo veel als mogelijk tussen de 20% en 80% en gebruik de fiets direct na het opladen om vol staan te voorkomen. Het kan niet veel kwaad om de cellen helemaal vol te laden, maar laat ze zeker niet langer dan een paar uur helemaal vol staan, dat is zeer zeker slecht voor de cellen.
Vandaar dat ik ook moord en brand schreeuw om de accu niet 24 uur aan de lader te laten zitten. Volledige cycli stressen de accu, maar je wordt haast wel verplicht om ze helemaal vol te laden omdat de elektronica zo is afgesteld. Het geeft de hoogste actieradius en daar het hun om. (om hun claim zoveel als mogelijk waar te maken).
NASA laadt de Lithiumcellen op van 30% naar 60%. Zo gaan ze nog veel langer mee dan de Tesla powerwall.
Er zijn veel uitzonderingen en om ze niet allemaal steeds te hoeven uitleggen ga ik uit van volledige cycli. Dat is wat er in de markt speelt zoals het 'altijd aan de lader'-regeltje. Voor de fabrikant een uitkomst, maar voor de gebruiker duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt ja, toch schijnt het met dat balanceren nogal mee te vallen.

YouTube: jehugarcia

Deze gozer bouwt zelf z'n accupakketten en doet dat regelmatig zelfs zonder BMS. Tot nu toe gaat dat goed, weinig disbalans tussen de cellen, ondanks dat 'ie veel afgeschreven accu's gebruikt als basis. Zo heel af en toe keer volledig cyclen is misschien wel handig voor de balans en de kalibratie.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2016 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo te zien willen niet alle fabrikanten constant aan de lader: http://www.bosch-ebike.de...h-eBike-Akku-Guide_NL.pdf

Heb ook begrepen dat de Bosch accu het aantal ladingen in deel ladingen laat zien aan de pc van de dealer? Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben trouwens weer leuk met de fietsenmaker in conclaaf, vocht in de display hoort er schijnbaar bij. Ik dacht het ook ja, goed voor de corrosie van de electronica...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 18:57
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 18:15:
Ik ben trouwens weer leuk met de fietsenmaker in conclaaf, vocht in de display hoort er schijnbaar bij. Ik dacht het ook ja, goed voor de corrosie van de electronica...
@ neographikal en vlassie 1980 en andere mensen met een Bosch display waar vocht in zit.

Wat eventueel ook te proberen is je display onderste boven in de zon te leggen. De warme vochtige lucht kan kan weer ontsnappen door de zelfde openingen als waardoor het naar binnen gekomen is. Warme lucht stijgt op. Je kunt het eens proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmb
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-05-2024

vmb

Wie weet raad?

Sinds januari 2016 een Kalkhoff Integrale S10 (speedpedelec) in gebruik. Nu op krap 650 km.

Vanmorgen begonnen de problemen (zo lijkt het). Zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak, stopt (tijdens het fietsen) de ondersteuning van de motor. Het display blijft aan.

Vanmorgen en vanmiddag de volgende dingen geprobeerd:

- Snelheidssensor gecontroleerd: zit goed, registreert de snelheid goed.
- Fiets via display gereset naar fabrieksinstellingen: wegval van ondersteuning blijft.
- Accu uit de fiets gehaald (soort reset): wegval van ondersteuning blijft.
- Stoppen met trappen (fiets rolt door) helpt soms wel, soms niet.
- Aan- en uitschakelen van de elektra (fiets rolt door) helpt weer een paar honderd meter/paar kilometer; wegval van ondersteuning komt echter vlot daarna terug.
- Shiftsensor (schakelt ondersteuning uit op moment van schakelen) uitgeschakeld. Geen effect, want de ondersteuning valt na paar honderd meter/kilometer weg.

Kortom: Geen touw aan vast te knopen of de storing te reproduceren om een duidelijk aanwijsbare oorzaak te kunnen vinden.

Ik vermoed dat het de krachtsensor is, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit ook puur koffiedik kijken is. Als de ondersteuning er namelijk wel is, dan voel ik dat de ondersteuning soms wisselt. Ene moment stabiel sterk en het andere moment meer aarzelend, maar nog niet schokkerig.

FM (12GO) gebeld en die zegt (wat ik al verwachtte) terug naar werkplaats.

Weet iemand van jullie raad of heeft iemand een tip die ik eerstzelf nog uit kan proberen. Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 17:58:
Zo te zien willen niet alle fabrikanten constant aan de lader: http://www.bosch-ebike.de...h-eBike-Akku-Guide_NL.pdf

Heb ook begrepen dat de Bosch accu het aantal ladingen in deel ladingen laat zien aan de pc van de dealer? Iemand daar ervaring mee?
Geen eigen ervaring, maar ik weet dat meerdere elektrische systemen dit doen. Het ION systeem van Sparta staat daar ook bekend om en zo kunnen ze kijken of je wel recht hebt op garantie. De fabrikant ziet het liefste dat jij je accu 24 uur aan het net laat hangen zodat ze sneller corroderen en ze jou sneller een nieuwe accu kunnen verkopen. Jaja, geen geintje.
Je ontkomt er soms echt niet aan, maar zolang er geen diepteontlading heeft plaatsgevonden kunnen ze je niets opleggen qua laad- en ontlaadgedrag van de accu's. De FM zal dat wel proberen, maar de FM hier in Rosmalen weet al breed dat hij die discussie niet gaat winnen, echt niet. Ik heb duidelijk aangegeven dat ze mijn accu met rust laten en dat ze garantie mogen afwijzen als er door mijn schuld een diepteontlading heeft plaatsgevonden. Zolang dit niet het geval is is het aan jou om verantwoord met de accu om te gaan.

De onwetende consument wordt op die manier misleid en mijn enigste wapen wat ik ze kan aanreiken is mijn werkstuk. Ik kan niet met iedereen meegaan naar de FM om die eens op zijn kennis te testen. Dus zet die accu maar continu aan de lader en probeer maar eens bij vroegtijdige afname van de actieradius aan te tonen dat het de schuld van de fabrikant is. Veel succes ermee want dat lukt veruit de meeste mensen toch niet. In het instructieboekje staat duidelijk dat de accu continu aan de lader moet. Ik vreet mijn HBO diploma op als dit goed is.
En dan zijn er (serieus) mensen die vinden dat ik maar wat raak klets met mijn werkstuk omdat de fabrikant anders doet vermoeden. Hoe kan ik bewijzen dat ik het goed heb en dat ik niet uit mijn nek zit te kletsen? De tijd zal het wel leren en in mijn groothandel is de afname van Lithiumaccu's groter dan primair nodig. Dat zegt al meer dan genoeg.
Net als een tandarts die zegt 'snoep verstandig; eet een appel' terwijl die appel heel zuur kan zijn en slecht voor je tanden. De tandarts ziet je graag terugkomen. Dat spekt zijn portemonnee.
Zo werkt het 'helaas' in deze wereld.

PS: Bosch is een van de weinigen die adviseren de accu niet constant aan de lader te houden. Daar heb ik dan wel weer respect voor :)
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 18:15:
Vocht in je display hoort zeker niet. Ik heb er ook last van, maar bij een defect beroep ik me wel op mijn garantie. Het is zo dat de FM die klacht zo vaak zou krijgen dat hij je afwimpelt met wat hij normaal vind omdat hij het zo vaak meemaakt. De FM moet je display vervangen als deze defect raakt. Vandaar dat ik ook zo hamer op een langere garantie. Echt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Vocht in display kan je makkelijkst wegkrijgen door hem in een pot rijst te leggen. Natuurlijk lost dit het euvel niet op. Hier geen last van vocht in het display. Wordt ook in de regen mee gereden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Bedankt jimh307 en anderen, vwb het laadgedrag voor accu's.
Nog even over de temperatuur bij het laden: idealiter kamertemperatuur begrijp ik, is dat bevorderlijk voor de levensduur of ook nog andere redenen?
(bv. snelheid v/h laden, of hogere actieradius van de eerstvolgende rit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
vmb schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 18:47:
Wie weet raad?

Sinds januari 2016 een Kalkhoff Integrale S10 (speedpedelec) in gebruik. Nu op krap 650 km.

Vanmorgen begonnen de problemen (zo lijkt het). Zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak, stopt (tijdens het fietsen) de ondersteuning van de motor. Het display blijft aan.

- Fiets via display gereset naar fabrieksinstellingen: wegval van ondersteuning blijft.
- Aan- en uitschakelen van de elektra (fiets rolt door) helpt weer een paar honderd meter/paar kilometer; wegval van ondersteuning komt echter vlot daarna terug.
- Shiftsensor (schakelt ondersteuning uit op moment van schakelen) uitgeschakeld. Geen effect, want de ondersteuning valt na paar honderd meter/kilometer weg.

Kortom: Geen touw aan vast te knopen of de storing te reproduceren om een duidelijk aanwijsbare oorzaak te kunnen vinden.

Ik vermoed dat het de krachtsensor is, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit ook puur koffiedik kijken is. Als de ondersteuning er namelijk wel is, dan voel ik dat de ondersteuning soms wisselt. Ene moment stabiel sterk en het andere moment meer aarzelend, maar nog niet schokkerig.

Weet iemand van jullie raad of heeft iemand een tip die ik eerstzelf nog uit kan proberen. Alvast bedankt! _/-\o_
Ik kan je helaas geen tips geven. Ontzettend balen voor je en inderdaad terug naar de FM. :(
Laat even weten hoe het afgelopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jimh307 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 18:59:
Vocht in je display hoort zeker niet. Ik heb er ook last van, maar bij een defect beroep ik me wel op mijn garantie. Het is zo dat de FM die klacht zo vaak zou krijgen dat hij je afwimpelt met wat hij normaal vind omdat hij het zo vaak meemaakt. De FM moet je display vervangen als deze defect raakt. Vandaar dat ik ook zo hamer op een langere garantie. Echt 8)7
Ik heb ook verzocht om langere garantie, antwoord terug was nee kunnen we niet doen want daar beginnen de fabrikanten niet aan. Het is zo vaak dat winkels hun plichten niet kennen.... als consument heb ik geen fluit van doen met de fabrikant, ik mag van deze winkel een deugdelijk product verwachten of de fabrikant de schade nou vergoed of niet.

De grootste grap is dat het intern is geforward waarbij o.a. dit in de mail stond
Ik zie dat de fiets inderdaad sinds aanschaf bijna maandelijks bij ons is geweest.
Dat is wat heftig, maar hij heeft er inderdaad regelmatig gestaan, waaronder twee keer voor meer dan een maand. Als ze in de toekomst de garantie proberen te ontduiken dan gaan ze een taaie aan me hebben. Praktisch alles is nu vervangen in het laatste jaar op de accu na.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2016 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peatsmoke schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 06:51:
[...]

Je kunt 'm idd aanbieden. De kans dat ie wordt goedgekeurd is alleen nihil, volgens de Flyer dealer. Geldt alleen voor de HS fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
GTAjunk schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 19:33:
Bedankt jimh307 en anderen, vwb het laadgedrag voor accu's.
Nog even over de temperatuur bij het laden: idealiter kamertemperatuur begrijp ik, is dat bevorderlijk voor de levensduur of ook nog andere redenen?
(bv. snelheid v/h laden, of hogere actieradius van de eerstvolgende rit)
Bij kamertemperatuur is de interne weerstand lager en laden ze sneller op dan in een koude schuur. Het is wel belangrijk om de accu eerst een paar uur te laten acclimatiseren zodat het temperatuurverschil tussen de cellen onderling kleiner wordt. De cellen aan de rand van de behuizing acclimatiseren sneller dan de cellen helemaal in het midden van het accupak.

Als het verschil in temperatuur buiten groot is zal de accu sneller afkoelen ondanks dat de behuizing van de accu van kunststof is. De interne weerstand neemt dan toe. Ik merk het bijvoorbeeld ook als ik naar mijn ouders ga op mijn pedelec. De heenreis is de accu nog op kamertemperatuur, maar thuis staat deze 3 uur in de kou buiten en dat merk je wel omdat het eerste streepje van de 5 sneller weggaat dan bij een warmere accu zoals bij mijn fietstochten.
Ik merk het soms ook als ik weer thuis ben. Er staan dan 4 streepjes over en na een uur komt het 5e streepje weer terug op de accu.

Dus voorlopig blijft het zaak om het temperatuurverschil zo klein als mogelijk te houden en daarbij zeker elke maand 1x overnacht laden zodat alle cellen zich kunnen ijken.
Helaas voorlopig nog wel want het gaat weer winters worden komende week/weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
vmb schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 18:47:
Wie weet raad?

Ik kan je niet echt veel raad geven, is gewoon een kwestie van terugbrengen bij 12Go. Je hebt nog ruim garantie dus je bent hem hoogstens even kwijt.

Mijn Merida staat inmiddels ook bij 12Go, de tik kwam toch echt uit de motor. Ben ook even bij een andere FM geweest en die zei dat hij waarschijnlijk ingevet moet worden en dat er een bepaald onderdeel contact maakt. De motor moet dan dus open maar verder een kleinigheidje, dat hoop ik tenminste.... ik zit namelijk wel buiten de garantie aangezien de fiets al 1 maand uit de garantie is.

Staat op de nieuwe motor pas 1300 km...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
@ Vlassie, er bestaat toch zoiets als garantie, van bijvoorbeeld 3 maanden, op een reparatie en/of de onderdelen? Een nieuwe motor als vervanging in de garantieperiode kan je toch zien als een reparatie van een onderdeel!

[ Voor 3% gewijzigd door - oblomov - op 18-03-2016 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jimh307 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:26:
[...]

Het is wel zo dat je bij telkens leegrijden en weer opladen vroegtijdig kunt signaleren dat de actieradius minder gaat worden of dat de accu heel warm gaat worden (hoge ontlaadstroom).

Als de accu (zoals gewoonlijk) langzaam achteruit gaat merk je pas laat dat het al veel scheelt. Dit is ook met horen zo. Je gehoor kan bij de stijgende leeftijd steeds minder hoge tonen aan. In het begin merk je dit niet totdat je ineens beseft dat je al slechthorend bent.

Ik laad mijn accu 2 maal per week op en ik trek ze zelden helemaal leeg. Ook ik merk 'iets' achteruitgang in de actieradius. Nu weet ik waar ik op moet letten, maar het zal 20% zijn. (1 jaar gebruik en stil liggen na fabricage). Bij het in gebruik nemen van een nieuwe accu is het niet verkeerd als je dan nog maar 90% over hebt en ik gebruik de accu al een jaar, dus bij 10% verlies per jaar zou ik rond de 80% restcapaciteit zitten.
Weinig? Waarschijnlijk levert menig accu hier niet eens meer die 80%. Een speedbike vreet zich door de levensduur heen en er bestaat geen Lithiumaccu die niet aan slijtage onderhevig is. Er zijn nog geen 'wondercellen' op de markt die deze feiten kan ontduiken.
Pas als je 60% over hebt zul je beseffen dat de accu zijn beste tijd heeft gehad. Ga ik zo door met 2 maal per week laden dan verlies ik 10% per jaar met zekerheid. Bij vaker laden nog meer.

Maar om het gezellig te houden ben je met een elektrische fiets sowieso goedkoper uit dan met een auto. Ondanks accu's niet het eeuwige leven hebben is het vervangen ervan goedkoper dan telkens de heilige koe volgooien met benzine. Gewoon lekker genieten van het fietsen wat nog gezonder is ook :)
Helemaal mee eens... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

- oblomov - schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 23:59:
@ Vlassie, er bestaat toch zoiets als garantie, van bijvoorbeeld 3 maanden, op een reparatie en/of de onderdelen? Een nieuwe motor als vervanging in de garantieperiode kan je toch zien als een reparatie van een onderdeel!
Bij auto's is het zo dat garantie op garantie niet bestaat, tenzij je zelf een deel hebt moeten betalen. Bvb na een tussenkomst voor een gebrek na de garantieperiode. Vermoed dat dit bij fietsen ook wel zo zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij auto's is het zo dat garantie op garantie niet bestaat, tenzij je zelf een deel hebt moeten betalen. Bvb na een tussenkomst voor een gebrek na de garantieperiode. Vermoed dat dit bij fietsen ook wel zo zal zijn.
Zo is het in de fiets industrie ook: garantie op garantie gaat niet op, maar de periode dat de fiets niet gebruikt kan worden door dit defect mag worden opgeteld bij de garantie periode. Voor elektrische fietsen lijkt mij dat in ieder geval een nuttige uitbreiding. Hoewel je als gebruiker ook sterk afhankelijk bent van de capaciteiten van je fietsenmaker. Welke winkel is in jullie ogen goed met elektrische fietsen in de omgeving van Amsterdam?
Er zijn geen speciaalzaken in die regio, of wel?

Bedankt en groeten,
Robin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:37
Er zijn geen speciaalzaken in die regio, of wel?

Bedankt en groeten,
Robin.
Zeker wel: 2 zelfs. Juizz heeft een vestiging in Amsterdam: http://www.juizz.nl/juizz_amsterdam/ en je hebt QicQ: http://www.qicq.nl/contact#5-adres-amp-openingstijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Dat zijn inderdaad erg leuke winkels, QicQ is vooral gespecialiseerd in high end e-bikes ( Stromer en Leaos ) en Juizz is een winkel waar je allerlei e-bikes, speed pedelecs, elektrische bakfietsen en scooters kunt kopen.

Ben van plan om binnenkort een keer daar langs te gaan, gewoon omdat het concept me wel aanspreekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Zie ik net de Stromer ST2 s staan, kon het amper geloven: € 8.999,-
Dan ben ik toch wel errug blij met met mijn bijna 11x (!) zo goedkope, voorwielaangedreven zelfbouw-speedpedelecje :*)
Tuurlijk, als ik met m'n geld geen raad wist kocht ik ook die Stromer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
DHL schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 02:32:
Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:48:
Zo is het in de fiets industrie ook: garantie op garantie gaat niet op, maar de periode dat de fiets niet gebruikt kan worden door dit defect mag worden opgeteld bij de garantie periode. Voor elektrische fietsen lijkt mij dat in ieder geval een nuttige uitbreiding. Hoewel je als gebruiker ook sterk afhankelijk bent van de capaciteiten van je fietsenmaker.
Weer iets wijzer geworden. Dat van die bijtelling moet ik onthouden, maar ik verwacht ook dat het van de daadkracht van de FM afhangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Wie weet wat de functie van de kunststof klem is? De kunststof klem omvat de inbusbout die de schijfremklauw aan het frame bevestigd.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/wJle64wSXC5a1ejGR7sJ6t0h/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:50:
Wie weet wat de functie van de kunststof klem is? De kunststof klem omvat de inbusbout die de schijfremklauw aan het frame bevestigd.

[afbeelding]
Die kunstof klemring is ter voorkoming dat de bout los kan lopen. Door de 2 pootjes om de ring tegen de remklauw te positioneren kan deze niet loskomen. Het is dus een borging.
Deze komt alleen voor bij Shimano schrijfrem klauwen, eerder werden deze boutjes met een stuk ijzerdraad geborgd (wat wel een heel erg racy look gaf). De borging zoals hier getoond heb ik ook op mijn mtb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
GTAjunk schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:32:
Zie ik net de Stromer ST2 s staan, kon het amper geloven: € 8.999,-
Idd absurd, maar ja dat is met auto's ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:55:
Die kunstof klemring is ter voorkoming dat de bout los kan lopen. Door de 2 pootjes om de ring tegen de remklauw te positioneren kan deze niet loskomen. Het is dus een borging.
Deze komt alleen voor bij Shimano schrijfrem klauwen, eerder werden deze boutjes met een stuk ijzerdraad geborgd (wat wel een heel erg racy look gaf). De borging zoals hier getoond heb ik ook op mijn mtb.
Dank je. Ik had zo'n vermoeden, maar twijfelde omdat ze niet op alle 4 de inbusbouten van de remklauwen aanwezig zijn. Waarschijnlijk ben ik die dan verloren of ze hebben er nooit opgezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je. Ik had zo'n vermoeden, maar twijfelde omdat ze niet op alle 4 de inbusbouten van de remklauwen aanwezig zijn. Waarschijnlijk ben ik die dan verloren of ze hebben er nooit opgezeten.
Dat klopt waarschijnlijk ook; bij mij zitten ze ook niet op alle bouten. Ik heb er ook nog nooit 1 gehad die los was gekomen overigens.

Robin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker wel: 2 zelfs. Juizz heeft een vestiging in Amsterdam: http://www.juizz.nl/juizz_amsterdam/ en je hebt QicQ: http://www.qicq.nl/contact#5-adres-amp-openingstijden
Dan ga ik daar eens even kijken dit weekend. Na gisteren kan die fiets maar beter snel geleverd worden #lentekriebels }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Over HS-speed gesproken, een tip! Een paar maanden geleden heb ik op een Qwic Performance P-Rd9 proefgefietst. De Qwic Performance P-Rd9 is de 25 km/u van de Qwic Performance P-Rd9s 45 km/u uitvoering. De versie zonder "s" kan eenvoudig softwarematige naar een hogere snelheid ingesteld worden. Je krijgt er dan de ontbrekende stand 9 bij. De snelheid van beide versies stoppen in stand 9 ongeveer bij 33 km/u.

Deze fietsen zijn verkrijgbaar met accu’s van 375Wh tot 735Wh.
De Qwic P-Rd9 met de 735Wh accu kon ik met korting kopen voor € 2600,- Ondanks de zware achterbouw; achterwielmotor en accu op de, overigens, zeer solide achterdrager, merkte ik daar tijdens het fietsen niets van. Het ietwat eigenzinnige uiterlijk is niet echt mijn ding, maar tegelijk blijft de fiets mij boeien.

Voor een forens, die niet teveel wil uitgeven, een relatief snelle fiets en een grote accu wil, is het misschien een optie. Voordat je de fiets koop moet je wel zeker weten dat de FM stand 9 wil toevoegen.

De Qwic P-Rd9 met en zonder “s” verschillen maar weinig van elkaar. De Qwic P-Rd9 is in de basisuitvoering €100,- goedkoper en heeft een echte achterdager, verstelbare stuurpen en een meer gebogen stuur.

http://www.qwic.nl/nl-NL/...n/performance-series.html

PS Met een dubbele achtertas over de drager, valt de accu minder op dan een accu op de voorbuis en met de motor in het achterwiel, lijkt deze fiets nog meer op een gewone fiets. Dus als HS-speed e-bike betrekkelijk onopvallend.

PS PS De 2016 modellen hebben een verende voorvork. In 2015 was dat nog een vrij belabberde Monoshock voorvorkvering.

[ Voor 11% gewijzigd door - oblomov - op 19-03-2016 00:10 . Reden: PS, PS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
De Merida is voorzien van een nieuw voorblad, Ultegra cassette en nieuwe ketting. Tik in de motor is helemaal weg dus netjes opgelost. Hij kan er weer een jaar tegenaan :)
En wat rijdt dat lekker als alles weer nieuw is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jimh307 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 22:01:
[...]

Bij kamertemperatuur is de interne weerstand lager en laden ze sneller op dan in een koude schuur. Het is wel belangrijk om de accu eerst een paar uur te laten acclimatiseren zodat het temperatuurverschil tussen de cellen onderling kleiner wordt. De cellen aan de rand van de behuizing acclimatiseren sneller dan de cellen helemaal in het midden van het accupak.

Als het verschil in temperatuur buiten groot is zal de accu sneller afkoelen ondanks dat de behuizing van de accu van kunststof is. De interne weerstand neemt dan toe. Ik merk het bijvoorbeeld ook als ik naar mijn ouders ga op mijn pedelec. De heenreis is de accu nog op kamertemperatuur, maar thuis staat deze 3 uur in de kou buiten en dat merk je wel omdat het eerste streepje van de 5 sneller weggaat dan bij een warmere accu zoals bij mijn fietstochten.
Ik merk het soms ook als ik weer thuis ben. Er staan dan 4 streepjes over en na een uur komt het 5e streepje weer terug op de accu.

Dus voorlopig blijft het zaak om het temperatuurverschil zo klein als mogelijk te houden en daarbij zeker elke maand 1x overnacht laden zodat alle cellen zich kunnen ijken.
Helaas voorlopig nog wel want het gaat weer winters worden komende week/weken.
Niets beter dan een afneembare accu..Geen wonder dat je e-bikes met een geintegreerde accu niet meer in de fietsenwinkels tegenkomt. Het waren vooral de eerste modellen zo''n 7 / 9 jaar geleden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 23:26:
De Merida is voorzien van een nieuw voorblad, Ultegra cassette en nieuwe ketting. Tik in de motor is helemaal weg dus netjes opgelost. Hij kan er weer een jaar tegenaan :)
En wat rijdt dat lekker als alles weer nieuw is :D
Het klinkt als... een communicantje met zijn eerste fiets *O*

[ Voor 73% gewijzigd door - oblomov - op 19-03-2016 00:06 . Reden: quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Vraagje over dat vocht in het display van Bosch (Intuivia); waar zitten die contacten die je tegen vocht kan invetten? Is dat op het computertje zelf, of op de houder?

Krijg er met een paar weken ook eentje en zou dit preventief meteen na aanschaf willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Voor een forens, die niet teveel wil uitgeven, een relatief snelle fiets en een grote accu wil, is het misschien een optie. Voordat je de fiets koop moet je wel zeker weten dat de FM stand 9 wil toevoegen.
Die naaf motor modellen lijken verdomd leuke fietsen. De modellen met middenmotoren van MPF trekken me minder.

Maar juist omdat je bij een snellere pedelec wel een voordeel hebt met een (grote!) naafmotor (minder aandrijving belasting) zie ik wel wat in die specifieke modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Puntje bij Qwic is dat ze niet op kenteken zijn te krijgen. Aan de andere kant... 33 km per uur is ook niet echt een opvallende snelheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-10 22:03
Vlassie1980 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 10:03:
Puntje bij Qwic is dat ze niet op kenteken zijn te krijgen. Aan de andere kant... 33 km per uur is ook niet echt een opvallende snelheid....
De perfecte fiets: een gewone e-bike die net even harder dan 25 km/u kan O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke optie oblomov. De monoshock vering in de voorvork was een punt van zorg, goed te lezen dat dat in 2016 wordt vervangen door conventionele vering. Achterwielmotor met 40 nm klinkt ook goed. Dat is veel voor een naafmotor. Ik vraag me af wat voor motor dat is?

Over de betrouwbaarheid van Qwic twijfel ik, veel slechte ervaringen, al is het lastig om dat kwantitatief te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Het Poezenbeest schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 09:27:
Vraagje over dat vocht in het display van Bosch (Intuivia); waar zitten die contacten die je tegen vocht kan invetten? Is dat op het computertje zelf, of op de houder?

Krijg er met een paar weken ook eentje en zou dit preventief meteen na aanschaf willen doen.
Meteen de overgangen van de draad invetten met vaseline. Vooral de overgang waar de draad het display ingaat. Als het een afneembaar display is dan de contactpuntjes voorzien van een klein beetje contactspray. Die computertjes zijn zelden waterdicht. Als het flink miezert of regent dan moet je zien wat vaseline wel niet voorkomt. Als ik gefietst heb in de regen dan zie ik meteen wat vaseline doet. De overgangen zijn kletsnat. Vaseline stoot water af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 11:21:
Leuke optie oblomov. De monoshock vering in de voorvork was een punt van zorg, goed te lezen dat dat in 2016 wordt vervangen door conventionele vering. Achterwielmotor met 40 nm klinkt ook goed. Dat is veel voor een naafmotor. Ik vraag me af wat voor motor dat is?

Over de betrouwbaarheid van Qwic twijfel ik, veel slechte ervaringen, al is het lastig om dat kwantitatief te maken.
Een kritische benadering kan zeker geen kwaad. Volgens de FM, waar ik de de fiets uitprobeerde, waren die slechte ervaringen veelal terug te voeren op het accu(systeem). Vanaf 2015 is de accu compleet vernieuwd en zouden deze problemen zich, aldus de FM, niet meer voordoen.

De FM dacht aan een BionX motor; het ribbelpatroon in de motor doet daar ook aan denken. Ik wilde het zeker weten en heb het (hoofd)kantoor gebeld, maar de directeur? van Qwic wilde daarover geen mededeling doen!

Ik ervoer de motor als behoorlijk krachtig. De 9! ondersteuningsstanden impliceren wel veel op & afschakelen van deze standen tijdens het rijden.

De relatief lage prijs is ook terug te vinden in de wat goedkope cassette & derailleur en het vrij eenvoudige display/besturingsunit. Vervanging zal dan ook niet zo duur zijn!!

Het is met kwaliteit en garantie ook een kwestie van wat geluk en een betrouwbare FM die achter de klanten staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Mijn bedoeling is om het onderhoud en reparatie aan mijn e-bike en de fietsen van mijn gezin nu helemaal zelf te doen. Ik overweeg om daarvoor een momentsleutel aan te schaffen. Ik onderschat(te) mijn kracht nogal eens. Vooral vroeger draaide ik weleens iets kapot. Tegenwoordig eigenlijk nooit meer.

Nu heb ik geleerd dat hoe groter het bereik, hoe onnauwkeuriger de sleutel. Veruit de meeste aanhaalmomenten van een fiets liggen tussen de 1-20 Nm, met enkele uitzonderingen, zoals pedaal, crank, cassette, maar bij deze onderdelen vertrouw ik op mijn eigen kracht.

Een sleutel die voldoet, is deze: www.topeak.com/products/Homeshop-Tools/dtorq

Hier www.fiets.nl/2012/02/28/test-momentsleutels worden een aantal momentsleutels getest op nauwkeurigheid. Het jpg-overzicht is te downloaden.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

[ Voor 10% gewijzigd door - oblomov - op 19-03-2016 21:29 . Reden: Aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blokart
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-01-2024
@ oblomov

Welke momentsleutel je koopt is van ondergeschikt belang voor onze (fietsen) toepassing je zal
geen schade aanrichten als je nu 5 of 6 Nm gaat aanhalen.
Zelf de goedkopere sleutels zijn goed genoeg.
Heb onlangs eentje gekocht van Datona een Smoos 2-24Nm voor weinig.
Heb het vergelijk gedaan met een pas geijkte sleutel (erkende ijkingsdienst) en was op de gecontroleerde
setting binnen specs.
Voor stalen onderdelen gebruik ik meestal geen msleutel wel voor aluminium/kunststof want als je geen spanning meer voelt is het al te laat.

Wel steeds na gebruik de spanning van de sleutel (Nm) halen zodat de veer onbelast is tijdens opslag.
Is een regel bij ons in het onderzoekcentrum

Dit is een handige maar is zwaar investeren Facom Adapter Koppel-Hoekdraai/Momentsl.E.506-200S

[ Voor 6% gewijzigd door blokart op 19-03-2016 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
- oblomov - schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 00:05:
[...]

Het klinkt als... een communicantje met zijn eerste fiets *O*
[flauw]Klinkt knap fout ;)

Een communicantje met zijn eerste fiets klinkt als iemand die zijn/haar communie net heeft gedaan. :X

To commute is een WW wat forenzen betekend (het heen en weer pendelen).[/flauw]

Gelukkig Vlassie1980 loopt het deze keer af met een sisser. Na 1300 km een Bosch motor in de soep rijden moet echt niet kunnen en is dit niet het geval gelukkig, mooi. Zelf zou ik echt nooit voor een middenmotor gaan. Dan gaat het mij niet over de motor zelf, maar om de krachten die op het mechaniek komen te staan. De winst die je haalt door de efficiëntere aandrijving doe je teniet vanwege het 'regelmatig' vervangen van het hele mechaniek. Als je heel handig bent zullen de kosten meevallen, maar voor iemand zonder 2 rechtse handen kan het duur uitpakken.
Waar ik wel uit ben is dat mijn volgende elektrische fiets een Strömer ST1 gaat worden. Ik weet niet of er over een paar jaar nog de ST1 bestaat, maar het merk en de techniek spreken mij wel degelijk aan. Ik vind het niet erg dat je door de achtermotor aangewezen bent op een derailleur versnelling. Ik wil geen naaf meer want die trap je zo aan gort als je echt los gaat. Een achterwielmotor in combinatie met een derailleur gaat het worden. Ook wil ik geen accu meer op de achterdrager want dit doet de stabiliteit van de fiets niet goed. Ik merk het ook op mijn fiets. De accu achterop betekend iets meer zwabberen. Dit is niet meteen erg, maar met volle fietstassen die door de accu ook hoger hangen merk ik het wel.
Sparta heeft bezuinigd op het mechaniek want er zit al een tweede trapas in en een tweede versnellingsnaaf. Wat het goed maakt is de elektronica. Deze geeft geen krimp gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
jimh307 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 00:43:
[flauw]Klinkt knap fout ;)

Een communicantje met zijn eerste fiets klinkt als iemand die zijn/haar communie net heeft gedaan. :X

To commute is een WW wat forenzen betekend (het heen en weer pendelen).[/flauw]
Oh, ben ik knap fout geweest en krijg klappen van de juf :')

“Het klinkt als... een communicantje met zijn eerste fiets.” Is meer grappig bedoeld. Ik zag een vergelijking in de blijdschap van Vlassie aangaande zijn reactie, dat alles het weer doet en als gesmeerd loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Was bij 12Go nog even naar boven naar de showroom gelopen nadat ik mijn Merida weer had opgehaald. Kalkhoff Integrale met riemaandrijving is wel echt een hele mooie. Alleen die prijs... doe ff normaal jongens :)

Ik was verder ook wel gecharmeerd van de wat oudere Bulls Green Mover E45 maar volgens een monteur bij de werkplaats zijn die ontzettend onbetrouwbaar en hebben ze heel veel storingen. Jammer, want verder is en blijft het een erg mooie forensenfiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 09:12:
Was bij 12Go nog even naar boven naar de showroom gelopen nadat ik mijn Merida weer had opgehaald. Kalkhoff Integrale met riemaandrijving is wel echt een hele mooie. Alleen die prijs... doe ff normaal jongens :)

Ik was verder ook wel gecharmeerd van de wat oudere Bulls Green Mover E45 maar volgens een monteur bij de werkplaats zijn die ontzettend onbetrouwbaar en hebben ze heel veel storingen. Jammer, want verder is en blijft het een erg mooie forensenfiets.
Dit lijkt wel een beetje een Duitse verkooptechniek.
  1. Creëer het gevoel van premium;
  2. Gebruik iets luxere materialen;
  3. Verkoop het drie keer zo duur.
Zie het maar hetzelfde als het VAG-concern doet: die verkopen ook een auto's die voor 95% gelijk aan elkaar zijn drie keer duurder met een ander merk erop geplakt (Skoda vs Audi). :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
Even wat zondagse motregen-mijmeringen over accu's en actieradius met een speedelec. Omdat hard fietsen heel veel meer stroom kost, kom je met een speedelec niet zo ver met de huidige accucapaciteiten. Dan kan Bosch wel met een pietepeuterig beetje meer komen (500wh), maar dat zet geen zoden aan de dijk. N.b. Bosch heeft nog niet gereageerd op mijn vraag over de 500wh accu. Na twee weken: nada |:(

Een dagtochtje van bijv. 100+ km met 30 km/u afleggen in tourstand vereist al tweemaal bijladen en dat kost zoveel extra tijd dat je beter wat langzamer kunt rijden. Met de huidige accucapaciteit moet je eigenlijk bij een lange tocht geregeld terug naar de ecostand gaan.

Stel dat je over een tijdje een 600 Wh accu hebt, dan is bijladen nog steeds noodzakelijk, en hopelijk heb je dan een lader die ook sterker is (6A), want anders wordt de laadpauze weer zo lang. Maar één laadpauze hoort toch wel bij een dagtoer - de mens wil ook bijladen nietwaar? Ik snap die 2A laders die meestal worden meegeleverd dan ook echt niet, daar vul je in een uur nauwelijks wat mee, daar doen Bosch en Yamaha(?) het beter met een 4A lader.

Wat zou een ideale speedelec accu moeten zijn? Ik denk zo'n 800 Wh. Maar dat is nog toekomstmuziek.
De truuk voor nu is: neem twee accu's en twee laders mee, dan kun je parallel laden _/-\o_ Zorg dan wel dat je beide accu's hebt gebruikt als je laadpauze neemt :> Moet je wel de beschikking over twee accu's en laders hebben, bijvoorbeeld als je partner die dag geen zin in fietsen heeft. Dilemma's dilemma's :?

Heeft iemand op dit forum een keer beweerd dat Riese&Muller de optie biedt om een 2e frame-accu te kunnen monteren? Ik kan bij R&M niets hierover vinden.

En nu ik toch bezig ben: Zelf accucellen vervangen kan je heel veel geld besparen. Momenteel kost een LG INR18650-MJ1 3500mAh - 10A cel zo'n 4,35 Euro bij afname van 50 stuks (bij nkon). Punt is dan dat je ze wel zelf moet punt :+ lassen in je oude accu. Heeft iemand ervaring met puntlasapparaten om accucellen te kunnen vervangen? Bijvoorbeeld zo'n Chinese Sunkko 709A of 788h?

[ Voor 10% gewijzigd door salipander op 20-03-2016 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Peatsmoke schreef op zondag 20 maart 2016 @ 09:54:
Dit lijkt wel een beetje een Duitse verkooptechniek.
  1. Creëer het gevoel van premium;
  2. Gebruik iets luxere materialen;
  3. Verkoop het drie keer zo duur.
Zie het maar hetzelfde als het VAG-concern doet: die verkopen ook een auto's die voor 95% gelijk aan elkaar zijn drie keer duurder met een ander merk erop geplakt (Skoda vs Audi). :X
Klopt, doch marketing-psychologie is niet per se Duits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
- oblomov - schreef op zondag 20 maart 2016 @ 11:16:
[...]

Klopt, doch marketing-psychologie is niet per se Duits.
'Doch' is best wel Duits, of altmodischses Nederlandsch ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinten
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-05 23:03
Heeft iemand ervaring met puntlasapparaten om accucellen te kunnen vervangen?
[/quote]

Ja, ik met een zelfbouw puntlas apparaat. Ik heb volgens de site van avdweb gewerkt (even googelen op avdweb en DIY spotwelder)
Goed te doen als je wat elektro kennis hebt. Goed materiaal gebruiken zoals nikkelband voor de tabs en krimpkous voor isoleren en verpakken. Reken op een paar tientjes bijkomende kosten per pakket hiervoor. Ik vond het leuk om zelf te doen en had het meeste materiaal om een spot welder te bouwen beschikbaar. De Chinese machientjes zullen het ook best doen maar zelf geen ervaring mee.
Let ook op de elektronica van het accupakket (BMS), sommige zijn beveiligd tegen het zelf cellen wisselen en vereisen speciale handelingen.
Als het om een enkel pakketje gaat kun je beter even rondkijken en het laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
salipander schreef op zondag 20 maart 2016 @ 11:04:
Ik snap die 2A laders die meestal worden meegeleverd dan ook echt niet, daar vul je in een uur nauwelijks wat mee, daar doen Bosch en Yamaha(?) het beter met een 4A lader.
Daarom heb ik ook een 8A lader. Na 2 uur is mn accu(14.5A laadt tot 13A ) weer bijna vol.
Bovendien soldeer ik m'n packs altijd. Vind ik handiger dan puntlassen. Bij het testen kan ik dan nog altijd vrij makkelijk een rotte cel eruit halen(soms ook na een half jaar gebruik). Hierdoor zijn mn packs super stabiel.
PS ik lijm de cellen ook niet aan elkaar.

[ Voor 5% gewijzigd door bgttje op 20-03-2016 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
Even wat zondagse motregen-mijmeringen over accu's en actieradius met een speedelec. Omdat hard fietsen heel veel meer stroom kost, kom je met een speedelec niet zo ver met de huidige accucapaciteiten. Maar één laadpauze hoort toch wel bij een dagtoer - de mens wil ook bijladen nietwaar?

Wat zou een ideale speedelec accu moeten zijn? Ik denk zo'n 800 Wh. Maar dat is nog toekomstmuziek.
De truuk voor nu is: neem twee accu's en twee laders mee, dan kun je parallel laden _/-\o_ Zorg dan wel dat je beide accu's hebt gebruikt als je laadpauze neemt :> Moet je wel de beschikking over twee accu's en laders hebben, bijvoorbeeld als je partner die dag geen zin in fietsen heeft. Dilemma's dilemma's :?
983 Wh en uitneembaar... _/-\o_ Als je dan twee accu's meeneemt, kun je je laders zorgeloos rustig thuis laten, (nog) sneller gaan rijden of je tocht langer maken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
JefVB schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:42:
[...]

983 Wh en uitneembaar... _/-\o_ Als je dan twee accu's meeneemt, kun je je laders zorgeloos rustig thuislaten, (nog) sneller gaan rijden of je tocht langer maken... ;)
Dat is zeker een Stromer? Onbereikbaar voor de gewone man (a.k.a. overpriced) en doodeng om uit het zicht te laten als je 'm ergens parkeert :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
salipander schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:55:
[...]

Dat is zeker een Stromer? Onbereikbaar voor de gewone man (a.k.a. overpriced) en doodeng om uit het zicht te laten als je 'm ergens parkeert :-(
Daar heb je helaas volkomen gelijk in. Maar motregenmijmeringen moeten zich niet laten begrenzen door de realiteit, toch? (Hier schijnt trouwens de zon.)

Misschien dat de doorontwikkeling van de techniek op termijn gaat leiden naar aanvaardbare prijzen, en wat misschien nog belangrijker is: een betrouwbaarder product. (Waarschijnlijker is dat ze nieuwe dingen blijven verzinnen om de prijs hoog te houden.)

Als ik hier lees dat een technieker tegen Vlassie zegt dat de Bulls Green Mover notoir onbetrouwbaar is... En ook over de Kalkhoff/Focus heb ik al het een en ander gelezen, en niet in positieve zin. (Een getrainde Amerikaanse gebruiker die na 4800 km aan zijn derde motor toe was en zijn kunststof tandwielen geregeld in de soep had gedraaid.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
salipander schreef op zondag 20 maart 2016 @ 11:27:
'Doch' is best wel Duits, of altmodischses Nederlandsch ;)
Heusch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 09:12:

Argh, zelfs de Green Mover is onbetrouwbaar? Dat was mijn enige overgebleven optie als ik een nieuwe ebike zou kopen in 2017. Ik had nou net wel het idee dat die vrij degelijk is. Is er dan echt geen ideale forensenfiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
blokart schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 20:24:
@ oblomov
Welke momentsleutel je koopt is van ondergeschikt belang voor onze (fietsen) toepassing je zal geen schade aanrichten als je nu 5 of 6 Nm gaat aanhalen.
Zelf de goedkopere sleutels zijn goed genoeg.
Heb onlangs eentje gekocht van Datona een Smoos 2-24Nm voor weinig.
Heb het vergelijk gedaan met een pas geijkte sleutel (erkende ijkingsdienst) en was op de gecontroleerde setting binnen specs.
Voor stalen onderdelen gebruik ik meestal geen msleutel wel voor aluminium/kunststof want als je geen spanning meer voelt is het al te laat.

Wel steeds na gebruik de spanning van de sleutel (Nm) halen zodat de veer onbelast is tijdens opslag.
Is een regel bij ons in het onderzoekcentrum

Dit is een handige maar is zwaar investeren Facom Adapter Koppel-Hoekdraai/Momentsl.E.506-200S
Die Facom Adapter is wel erg prijzig. De Datona Smoos 2-24Nm, vind ik betaalbaar.
Ik twijfel nog of ik zo'n momentsleutel wel echt nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even wat zondagse motregen-mijmeringen over accu's en actieradius met een speedelec. Omdat hard fietsen heel veel meer stroom kost, kom je met een speedelec niet zo ver met de huidige accucapaciteiten. Dan kan Bosch wel met een pietepeuterig beetje meer komen (500wh), maar dat zet geen zoden aan de dijk. N.b. Bosch heeft nog niet gereageerd op mijn vraag over de 500wh accu. Na twee weken: nada |:(

Een dagtochtje van bijv. 100+ km met 30 km/u afleggen in tourstand vereist al tweemaal bijladen en dat kost zoveel extra tijd dat je beter wat langzamer kunt rijden. Met de huidige accucapaciteit moet je eigenlijk bij een lange tocht geregeld terug naar de ecostand gaan.

Stel dat je over een tijdje een 600 Wh accu hebt, dan is bijladen nog steeds noodzakelijk, en hopelijk heb je dan een lader die ook sterker is (6A), want anders wordt de laadpauze weer zo lang. Maar één laadpauze hoort toch wel bij een dagtoer - de mens wil ook bijladen nietwaar? Ik snap die 2A laders die meestal worden meegeleverd dan ook echt niet, daar vul je in een uur nauwelijks wat mee, daar doen Bosch en Yamaha(?) het beter met een 4A lader.

Heeft iemand op dit forum een keer beweerd dat Riese&Muller de optie biedt om een 2e frame-accu te kunnen monteren? Ik kan bij R&M niets hierover vinden.

En nu ik toch bezig ben: Zelf accucellen vervangen kan je heel veel geld besparen. Momenteel kost een LG INR18650-MJ1 3500mAh - 10A cel zo'n 4,35 Euro bij afname van 50 stuks (bij nkon). Punt is dan dat je ze wel zelf moet punt :+ lassen in je oude accu. Heeft iemand ervaring met puntlasapparaten om accucellen te kunnen vervangen? Bijvoorbeeld zo'n Chinese Sunkko 709A of 788h?
Op middellange termijn zullen accu's, 8) ook die van BOSCH veel compacter en veel meer capaciteit hebben.
Je kan het vergelijken met de eerste mobiele telefoons waarvan de accu''s steeds kleiner en sterker werden.
Echter,we zullen het nog een tijd moeten doen met wat er nu is.Het zelf vervangen van de cellen..Jammer maar de accu fabrikanten hebben een BMS ingebouwd en dit is eigenlijk niet te kraken.Tis een kwestie van geld !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 14:07:
[...]

Argh, zelfs de Green Mover is onbetrouwbaar? Dat was mijn enige overgebleven optie als ik een nieuwe ebike zou kopen in 2017. Ik had nou net wel het idee dat die vrij degelijk is. Is er dan echt geen ideale forensenfiets?
BOSCH performance 350 w HS al 15000 km en geen problemen en dagelijks in de turbo stand 40 km ?h woon werkverkeer !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 14:31:
[...]

BOSCH performance 350 w HS al 15000 km en geen problemen en dagelijks in de turbo stand 40 km ?h woon werkverkeer !
Ik wil absoluut maar dan ook echt ab-so-luut geen Bosch motor. Die beschouw ik als weinig betrouwbaar. Dat er mensen zijn die er 15.000 km mee rijden zegt me niet zo veel, het gaat om het gemiddelde.

Verder rijd je met riemaandrijving en een 350W Bosch MM geen 40 km/u gemiddeld, lijkt me.

Een ideale forensenfiets heeft naar mijn idee:
- 500W motor, voor een comfortabele kruissnelheid van zo'n 40 km/u
- Achterwielmotor
- Japanse motor en accu (Yamaha of Panasonic)
- Bereik van min. 50 km/u op 1 acculading, met volledige ondersteuning; 600 Wh lijkt me geen overbodige luxe
- Schijfremmen
- Riemaandrijving met Rohloff naaf

De perfecte forsenfiets is deze;
http://www.elektrofahrrad...lblut-500-28#.Vu6szuLhCUk

De Flyer Vollblut, met 500W Panasonic achterwielmotor. Beter wordt het niet. Helaas niet RDW te keuren in NL.

Giant komt volgens mij dit jaar met een Yamaha-based s-pedelec. Komt misschien nog het meest in de buurt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2016 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 14:57:
[...]

Ik wil absoluut maar dan ook echt ab-so-luut geen Bosch motor. Die beschouw ik als weinig betrouwbaar. Dat er mensen zijn die er 15.000 km mee rijden zegt me niet zo veel, het gaat om het gemiddelde.

Verder rijd je met riemaandrijving en een 350W Bosch MM geen 40 km/u gemiddeld, lijkt me.

- Achterwielmotor
- Bereik van min. 50 km/u op 1 acculading, met volledige ondersteuning; 600 Wh lijkt me geen overbodige luxe
- Schijfremmen

De Flyer Vollblut, met 500W Panasonic achterwielmotor. Beter wordt het niet. Helaas niet RDW te keuren in NL.

Giant komt volgens mij dit jaar met een Yamaha-based s-pedelec. Komt misschien nog het meest in de buurt.
Smaken verschillen nu eenmaal...Anders had iedereen dezelfde e bike !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

- Achterwielmotor
- Schijfremmen

Om stil van te worden...Gewaagd aan een Stromer ST2. Wat zou deze Flyer Vollblutt kosten ?
Zeker in de buurt van een Stromer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik denk niet dat het primair om smaak gaat want een fiets hoeft van mij niet mooi of cool te zijn. Of enorm lekker te rijden.

Die Flyer Vollblut kost in Duitsland 3999, in NL heb ik 'm gezien voor 4299.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 15:33:
Nou, ik denk niet dat het primair om smaak gaat want een fiets hoeft van mij niet mooi of cool te zijn. Of enorm lekker te rijden.
Enorm lekker rijden vind ik wel een pré. Maar design idd? Nee, van mij hoeft het ook niet zo nodig mooi of cool.
Degelijkheid, functionaliteit en met name prijs-kwaliteit... daar gaat het mij vooral om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blokart
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-01-2024
- oblomov - schreef op zondag 20 maart 2016 @ 14:08:
[...]

Die Facom Adapter is wel erg prijzig. De Datona Smoos 2-24Nm, vind ik betaalbaar.
Ik twijfel nog of ik zo'n momentsleutel wel echt nodig heb.
Als je iets te hard hebt aangedraaid dan is te laat, heb ik in het begin van m'n carrière ondervonden.

Wat is nou z'n bedrag in vergelijking met een ebike of ander prijzig spul en je zal de sleutel langer gebruiken als de ebike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
- oblomov - schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 19:27:
Mijn bedoeling is om het onderhoud en reparatie aan mijn e-bike en de fietsen van mijn gezin nu helemaal zelf te doen. Ik overweeg om daarvoor een momentsleutel aan te schaffen. Ik onderschat(te) mijn kracht nogal eens. Vooral vroeger draaide ik weleens iets kapot. Tegenwoordig eigenlijk nooit meer.

Nu heb ik geleerd dat hoe groter het bereik, hoe onnauwkeuriger de sleutel. Veruit de meeste aanhaalmomenten van een fiets liggen tussen de 1-20 Nm, met enkele uitzonderingen, zoals pedaal, crank, cassette, maar bij deze onderdelen vertrouw ik op mijn eigen kracht.

Een sleutel die voldoet, is deze: www.topeak.com/products/Homeshop-Tools/dtorq

Hier www.fiets.nl/2012/02/28/test-momentsleutels worden een aantal momentsleutels getest op nauwkeurigheid. Het jpg-overzicht is te downloaden.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!
Als je een beetje nadenkt en er staat bij een bepaalde bout bijvoorbeeld 10 Nm dan moet er een draaimoment van 10 Newton Meter op de bout worden gezet.
Als je een inbussleutel hebt van 0,2meter lengte en je zet er een gewicht op van 1 Kg (9,8 Newton) dan creëert dat een draaimoment van 9,8N x 0,2M= 1,96Nm.
Zet je er 5 Kg op dezelfde inbussleutel dan krijg je 9,8*5N x0,2M = 9,8Nm.
Als je hiermee een keer een klein beetje experimenteert dan heb je dit gevoel zo in je vingers zitten. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 15:33:

Die Flyer Vollblut kost in Duitsland 3999, in NL heb ik 'm gezien voor 4299.
In Nederland wordt deze fiets eigenlijk bij geen enkele fm aangeboden.
Ook zie ik op internet hier weinig van terug en een stuk goedkoper dan een Stromer en ook praktischer in gebruik Bijv is deze voorzien van een Racktime bagagedrager...

Wist tot vandaag niet eens dat dit type te koop was..Misschien een optie voor mijn volgende fiets !
Mijn R&M Charger was ook tegen de 4 mille in 2014 !

Echter het op kenteken krijgen in Nederland schijnt een probleem te zijn !
Vraag me af waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 16:04:
[...]

In Nederland wordt deze fiets eigenlijk bij geen enkele fm aangeboden.
Ook zie ik op internet hier weinig van terug en een stuk goedkoper dan een Stromer en ook praktischer in gebruik Bijv is deze voorzien van een Racktime bagagedrager...

Wist tot vandaag niet eens dat dit type te koop was..Misschien een optie voor mijn volgende fiets !
Mijn R&M Charger was ook tegen de 4 mille in 2014 !

Echter het op kenteken krijgen in Nederland schijnt een probleem te zijn !
Vraag me af waarom.
Ik heb nu een Flyer HS (250W Panasonic MM), die keurt de RDW ook niet goed. Flyer schijnt eigenwijs te zijn en wat onderdelen te gebruiken die hier niet gebruikelijk zijn. Er schijnen hier strenge eisen te zijn die een hoop werk opleveren, voor de kleine NLse markt doen ze de moeite niet om alles street legal te krijgen.

Volgens de Flyer dealer geldt dat ook voor de nieuwste HS modellen. Die kunnen hier niet legaal de weg op, dus worden ze niet aangeboden door de dealers. Ze hebben hier alleen de slakversies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke actie van Sparta!

Als je een proefrit maakt op een MI8 of mi10 dan krijg je een voucher. Als je die voucher inlevert bij aankoop, dan krijg je gratis verlengde garantie van 5 jaar.

Geeft denk ik toch wel aan dat Sparta vertrouwen heeft in die modellen.
Pre voor mij is dat er een Yamaha motor van 80 Nm in zit. Heb er al een proefrit op gemaakt, en vond die aandrijving extreem krachtig. Ik doe er dan een accu bij van 620 Wh.

Wat vinden jullie er van? Ik denk er over om er een te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online

- Achterwielmotor
- Schijfremmen

De ideale forensenfiets heeft, naar jouw idee, onder andere riemaandrijving met Rohloff naaf en minimaal een 600Wh accu. Vervolgens noem je de Flyer Vollblut 500 met derrailleur versnelling en een magere 412Wh accu, de perfecte forensenfiets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:55:
Over displays gesproken:
[afbeelding]
Schijnt een Bosch dingetje te zijn :)
En ook als ik op "i" druk op de controller dan schiet de ondersteuning vaak terug naar een lagere stand. Maakt schijnbaar contact met de "-"

Wat een topsysteem is het toch ook he jongens.
Ook in ons buurland wordt daarover geklaagd:
http://www.pedelecforum.d...intuvia-beschlagen.39440/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 16:24:
Leuke actie van Sparta!

Als je een proefrit maakt op een MI8 of mi10 dan krijg je een voucher. Als je die voucher inlevert bij aankoop, dan krijg je gratis verlengde garantie van 5 jaar.

Geeft denk ik toch wel aan dat Sparta vertrouwen heeft in die modellen.
Pre voor mij is dat er een Yamaha motor van 80 Nm in zit. Heb er al een proefrit op gemaakt, en vond die aandrijving extreem krachtig. Ik doe er dan een accu bij van 620 Wh.

Wat vinden jullie er van? Ik denk er over om er een te kopen.
Als ik het hier zo lees dan is 5 jaar garantie een enorme pré. Ik lees en zie nergens dat er een Yamaha motor in zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ION motor, ontwikkeld door Sparta en Yamaha samen.
Pagina: 1 ... 85 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.