Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:33:
Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier maar heb al heel wat van de 336 pagina's doorgelezen van het elektrische fietsen topic. Ik heb al wat ervaring met fietsen (rijd al jaren op een mountainbike van carbon van Trek) maar ben nu aan het kijken voor een goeie elektrische fiets voor dagelijks werkverkeer. Het weer trekt aan, de auto staat te vaak stil rond Amsterdam en de fiets lijkt mij dan een perfecte oplossing mits deze mij helpt droog te blijven (mijn kleding bedoel ik hiermee). Afstand per enkele rit rond de 30 km over alle soorten wegen.
Waar moet ik op letten bij de aankoop (ook hier heb ik al aardig wat over gelezen hier) maar belangrijker: wat is jullie ervaring met de Bosch, Shimano, Yamaha en Impulse systemen over een langere periode?
Ik ga in ieder geval voor de middenmotor. Derailleur of naaf versnelling is mij om het even qua onderhoud, dat kan ik zelf goed uitvoeren. Ik sta dus voor alles open. Maar betrouwbaarheid is belangrijk.
Ik zie veel Bosch gebruikers en volgens mij is dat ook de meest verkochte versie. Ik zie daar ook nog wel eens wat defecten tussen zitten (die ook weer opgelost worden zonder problemen). Hoe gaat dit buiten de garantie periode? Heeft iemand daar ervaring mee? Yamaha lijkt een stabiel systeem (maar ook wat fragiel lijkt het), al is het een gesloten systeem dus geen software. Is dat betrouwbaar of toch ook wel problemen ondervonden? Shimano lees ik heel weinig over, is dat met een reden of gewoon nog te jong voor de meesten hier?
Ik lees het graag. Alvast bedankt voor alle reacties.
Groeten,
Robin.
Dag Robin, welkom op het leukste topic
Goed van je om serieus over te stappen naar het elektrische fietsen
Wat je zelf waarschijnlijk ook al wel gelezen hebt en zijn in hoofdlijnen twee soorten elektrische fietsen.
Je hebt de speedbike uitvoering (ondersteund tot 45km/h) en de normale uitvoering (ondersteund tot ongeveer 27 a 28km/h
Ik heb zelf een speedbike (sparta e speed met derailleur 9 versnellingen) met Bosch middenmotor type performance en ben hier zelf erg tevreden over. Nou fiets ik wel voor het overgrote gedeelte stukken buiten de bebouwde kom en dan kun je wat beter deze snelheid zeg maar 35 a 38km/h tot zijn recht laten komen.
Wat een groot nadeel is van deze fietsen is dat ze volgend verplicht worden om op sommige stukken tussen de auto's in te moeten fietsen. Ik weet niet of je daar blij van wordt. Als je grote stukken over verplichte fietspaden kunt blijven rijden dan is het niet zo'n probleem maar anders moet je dit echt in je overweging mee nemen.
Wat misschien ook wel een belangrijke factor kan zijn is of je op je fiets minimaal 4 of 5 jaar garantie kunt krijgen. Bij de fietsen met de Bosch middenmotor kan dit niet spijtig genoeg. Zou voor mij persoonlijk wel een reden zijn als mijn fiets straks uit de garantie is hiernaar te gaan kijken. Maar goed dit duurt voor mij nog 19 maanden.
Als je een speedbike neemt en je wilt echt blijven knallen met je snelheid dan ga je de afstand van 30 kilometer met een 400 Wh accu niet halen. Tenzij je de ondersteuning wat lager zet. Je snelheid wordt dan ook wat lager. Dan is mijn advies bij een speedbike minstens 500Wh accu.
Als je voor een gewone uitvoering gaat dan is een enkele reis zeker haalbaar. (dus oplader meenemen is misschien wel handig)
Voor de rest kan ik je alleen maar adviseren ga zo veel mogelijk proef fietsen op allerlei verschillende merken en systemen en dan kun je voor je zelf het beste systeem er wel uithalen.
En kijk ook bij welke fietsenzaak je eigen het prettigste voelt.
Wat ik zelf ook wel belangrijk vind zijn de remmen. Ik heb nu hydraulische Magura M 11 remblokken op de velg. Ik heb gemerkt dat als ik in een flinke regenbui aan het fietsen ben dat dit niet de meest optimale remmen zijn. Ze remmen wel voldoende maar omdat er bij hoge snelheden ook modder er tussen komt slijten deze erg snel. Ik heb de eerste remblokken al bij 1000 kilometer kunnen vervangen. (Is zelf makkelijk te doen)
Misschien dat hydraulische schijfremmen dan de betere zijn maar heb hier geen ervaring mee behalve met het proeffietsen dan. Ik vond persoonlijk met droogweer dat de schijfremmen minder hard konden remmen dan de velgremmen van magura.
Succes met je zoektocht en mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.
Oja over je opmerking over je kleding om ze droog te houden lukt prima hoor. Ik kom niet bezweten aan op het werk.