Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.569 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 17:08:
[...]

Die zware Marathon plus banden rijdt dat niet heel stug ?
Ben aan het nadenken als mijn Schwalbe BIG BEN ''op"zijn ook deze antilekbanden er op te leggen,maar dan mis ik wel het comfort van de brede BIG BEN banden .
Het nadeel is inderdaad dat deze gevoeliger zijn voor lekrijden !
Wat is stug? Ik vind ze wel een beetje stuiterig op de weg en ze geven ongeregeldheden in de weg goed door alsof ze op 8 bar staan, maar ik hecht een bijzonder hoge waarde aan lekbestendigheid. De Martahon Plus banden hebben de beste lekbestendigheid van alle banden die ik ken. Ook kan ik deze 'stugge' banden waarderen op hun bochtengedrag. In de bocht blijven ze mooi in spoor lopen en heb je niet het idee dat ze onder je wegschuiven zoals de originele banden.
Nu is lekrijden niet altijd te voorkomen, maar deze banden hebben me al 3x echt geholpen. In mijn regio (Rosmalen, Den Bosch) hebben ze er een handje van om met glas te strooien. Soms kun je dit echt niet ontwijken en ga je er dwars doorheen. Zeker met de vernieuwing van de fietsinfrastructuur blijft er veel afval her en der slingeren zoals rare voorwerpen op het fietspad. Zelfs al een keer een nagelstrip onder mijn wielen gehad hier dus de Schwalbe Marathon Plus is in deze omgeving meer dan aan te raden :/ .
Verder is een lekke band de absolute garantie dat je niet verder kunt fietsen en je kunt gaan lopen of wachten op pechhulp. Maar om eerlijk te zijn heb ik ze ook genomen omdat Sparta zo debiel is om de voorwielmotor zo te ontwerpen dat je de motor opnieuw kunt balanceren zodra het voorwiel eruit moet om een binnenband te verwisselen. Kost je 50 euro. Niets tegen Sparta en het is een fijne fiets, maar de elektronica staat wel op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 18:57
- oblomov - schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 17:48:
Ik kan de Schwalbe Marathon Mondial Double Defense aanraden. Dezelfde Rolling als de Marathon met GreenGuard, maar een betere Roadgrip, Off-Roadgrip, Protection en Durability. Ze geven, als gevolg van het vrij ver doorlopend profiel aan de zijkanten, goede grip in de bochten zowel bij droog als nat weer. Extra belangrijk voor een
HS e-bike. Nadeel is dat deze banden, vooral in de bredere 50-622 maat, relatief duur zijn.

De Mondial is per set ruim 0.5 kg lichter en het draagvermogen is 14 kg hoger dan de Marathon met GreenGuard.

http://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/marathon-mondial.html
Deze banden mogen niet op een High Speed bike gemonteerd worden

De enigste banden die dit mogen, zijn

http://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/energizer-plus.html O-)

Heeft allemaal te maken met de goedkeuringseisen voor de High Speed bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Goed dat je daarop wijst. Over gelezen, maar weer vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-10 20:16
Wat een flauwekul. Alsof banden bij 45kmpu zoveel sterker moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 09:34
Gisteren op weg naar huis begon de Bosch motor een tikkend geluid te maken. Er staat op deze motor net 1000 km. Dit is een vervangexemplaar omdat de vorige motor na 15.000 km foutmeldingen begon te geven.

Als ik het achterwiel optil en de walk assist ingedrukt hou dan zie je ook dat hij op een bepaald punt lijkt te haperen, dus er is iets met de motor mis :(

Dus... weer terug naar 12go en benieuwd wat ze gaan zeggen. Ik zit nu net 1 maand over mijn garantieperiode heen.

Ben er een beetje klaar mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
roffeltjes schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:23:
Tsja, de Fyts is een waanzinnige fiets, maar voor Amsterdam-Haarlem is het wel een tikkie overkill.
Ik zal het maar op zware overkill houden, zeker omdat ik in het oosten van Haarlem moet en toch echt naar ongeveer het meest westelijke puntje van Amsterdam (slechts 12,3 km), maar toch gaat het hem worden.

Als ik hier en elders zo lees wat er over deze Fyts gezegd wordt, dan is het het meest haalbare voor een nog-net-niet-absurde prijs. Gecijferd en ook deze fiets kan er uit in vier jaar, dat is iets langer dan ik zou willen, maar je moet er wat voor over hebben. Als ik kijk naar de andere overkill-aankopen uit mijn verleden, dan ben ik eigenlijk met het meeste nog steeds blij dat ik destijds voor overkill heb gekozen.

Oftewel: zo maar eens naar de FM om over een uitgebreid bakkie pleur het over deze fiets te gaan hebben. Voor zover ik heb kunnen vinden staat er nergens een testmodel, dus eens kijken of hij Gaastra zover kan krijgen om een testmodel te geven, dan eens bestijgen en vermoedelijk ook wel kopen.

Probleem is dat ik bij de aanschaf van dit soort dingen op een gegeven moment mijn zinnen op één product zet en alleen daarbij nog maar ga kwijlen (herkenbaar voor sommigen denk ik). Deed ik dat eerst bij de Koga, nu laat die me koud en begint mijn mond alleen nog maar bij de Fyts vol te raken. Ik heb een beetje een smaak voor mooie dingen en die zijn vaak duur... Er staan hier ook veel te dure dingen op de boot, maar die zijn wel allemaal goed. Daar komt dus nu een fiets bij, die prima in dat rijtje past...

Nogmaals mijn enorme dank aan de veelposters hier voor het meedenken en de informatie, het heeft me erg veel geholpen. Nu de tweede fase in, het aanschaffen, keep you posted...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:38

Metro2002

Memento mori

roffeltjes schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 07:30:
Sterker niet maar je hebt wel graag wat extra grip bij hogere snelheden. De meeste standaard fietsbandjes staan nou niet bepaald bekend om de fantastische grip, zeker niet bij nat weer. Pas nog een fietser bijna onderuit zien gaan bij een noodstop (hij moest mij voorrang verlenen) omdat zijn wielen blokkeerden en zijn bandjes lekker nog een paar meter doorgleden op het natte wegdek terwijl ik op mijn bromfiets gewoon in no time stil stond zonder enig probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welcome to my world :P

Mijn walkassist doet het zonder contact op het wegdek overigens ook niet continue volgens mij. Kan straks wel even kijken voor je. Ik hoop dat die motor het nog een keer 10dkm uithoudt, dan heb ik ongeveer break even gedraaid op de fiets. Daarna vergeet heel snel die Bosch motoren, ik vertrouw ze voor geen meter.

Een nieuwe motor kost overigens 800 euro, dus daarmee is de fiets instant total loss. Ik zou de rechtsbijstand erop zetten eigenlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2016 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-10 23:29
Mijn fiets met Impulse motor is teruggenomen door de fabrikant, mijn FM had dit nog nooit meegemaakt maar na 3 motoren 2x accu revisie, vervanging achtervelg en 2 trappers leek me deze actie vrij logisch.
Alle defecte onderdelen vervangen/hersteld binnen de garantieperiode en met 10.000 km op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Metro2002 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 10:34:
[...]
Sterker niet maar je hebt wel graag wat extra grip bij hogere snelheden.
Begrijp ik, maar alle Marathon's, Big Apples en derivatieven hebben zich uitgebreid bewezen in de bergen met veel hogere snelheden.

De Energizer is gewoon een Marathon met een andere sticker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Het Poezenbeest schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 10:23:
[...]Ik zal het maar op zware overkill houden, zeker omdat ik in het oosten van Haarlem moet en toch echt naar ongeveer het meest westelijke puntje van Amsterdam (slechts 12,3 km), maar toch gaat het hem worden.
Gefeliciteerd... scheelde een haartje of ik had dezelfde gekocht met precies dezelfde overweging als jij maakt.

Bovendien, je gaat er veel langer mee doen dan 4 jaar. Ik ga er vanuit dat Bosch gewoon goed verkrijgbaar blijft en tot nog toe zijn ze bij dezelfde formfactor gebleven, dus ik denk dat je met de vervanging van een accu en eventueel een motor jaren en jaren verder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem is dat als je een nieuwe accu en motor koopt je 1500 euro kwijt bent, I kid you not. De hele set van Bosch op de fiets los kopen kost je ~2000 euro. Mijn fiets heeft dus 500 euro gekost volgens de logica van Bosch, ergo ze naaien de klanten een gigantisch oor aan.

Niet interessant, enige hoop die er is, is dat er op een gegeven moment een aantal aftermarket leveranciers hierin springen om het spul aan de gang te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2016 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 09:21:
Gisteren op weg naar huis begon de Bosch motor een tikkend geluid te maken. Er staat op deze motor net 1000 km. Dit is een vervangexemplaar omdat de vorige motor na 15.000 km foutmeldingen begon te geven.

Als ik het achterwiel optil en de walk assist ingedrukt hou dan zie je ook dat hij op een bepaald punt lijkt te haperen, dus er is iets met de motor mis :(

Dus... weer terug naar 12go en benieuwd wat ze gaan zeggen. Ik zit nu net 1 maand over mijn garantieperiode heen.

Frusterend. Ben ook zeer benieuwd hoe dit afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Balen Vlassie, net nu het lenteseizoen van start gaat. Hopelijk is bosch coulant.

Dit weekend de hele fiets maar eens goed reinigen, gaat ie weer netjes de voorjaarsperiode in.
Heb overigens last van behoorlijk piepende schijfremmen. Hoe wordt er gedacht over het oppervlak van de blokjes over een vijl halen? Help dit om het piepen te reduceren?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2016 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Het Poezenbeest schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 10:23:
Ik zal het maar op zware overkill houden, zeker omdat ik in het oosten van Haarlem moet en toch echt naar ongeveer het meest westelijke puntje van Amsterdam (slechts 12,3 km), maar toch gaat het hem worden.

Als ik hier en elders zo lees wat er over deze Fyts gezegd wordt, dan is het het meest haalbare voor een nog-net-niet-absurde prijs. Gecijferd en ook deze fiets kan er uit in vier jaar, dat is iets langer dan ik zou willen, maar je moet er wat voor over hebben. Als ik kijk naar de andere overkill-aankopen uit mijn verleden, dan ben ik eigenlijk met het meeste nog steeds blij dat ik destijds voor overkill heb gekozen.

Oftewel: zo maar eens naar de FM om over een uitgebreid bakkie pleur het over deze fiets te gaan hebben. Voor zover ik heb kunnen vinden staat er nergens een testmodel, dus eens kijken of hij Gaastra zover kan krijgen om een testmodel te geven, dan eens bestijgen en vermoedelijk ook wel kopen.

Probleem is dat ik bij de aanschaf van dit soort dingen op een gegeven moment mijn zinnen op één product zet en alleen daarbij nog maar ga kwijlen (herkenbaar voor sommigen denk ik). Deed ik dat eerst bij de Koga, nu laat die me koud en begint mijn mond alleen nog maar bij de Fyts vol te raken. Ik heb een beetje een smaak voor mooie dingen en die zijn vaak duur... Er staan hier ook veel te dure dingen op de boot, maar die zijn wel allemaal goed. Daar komt dus nu een fiets bij, die prima in dat rijtje past...

Nogmaals mijn enorme dank aan de veelposters hier voor het meedenken en de informatie, het heeft me erg veel geholpen. Nu de tweede fase in, het aanschaffen, keep you posted...
Ben benieuwd hoe je tot je besluit bent gekomen, je uitleg lijkt niet echt afgewogen. Je heb dus nog geen proefrit gemaakt op de Fyts! Heb je wel al proefritten gemaakt op andere e-bikes?

Je schrijft: "Nogmaals mijn enorme dank aan de veelposters hier voor het meedenken en de informatie, het heeft me erg veel geholpen." Waarmee dan?

Mogelijk krijg bij mijn vragen de indruk alsof je verantwoording moet afleggen, maar dat is niet mijn bedoeling; ik vind het interessant om te vernemen hoe mensen tot een besluit komen. Ik kan mij ook voorstellen dat je het liefst bij de FM koopt omdat hij vertrouwd is en/of dichtbij zit en/of geen andere merken verkoopt of gewoon omdat je zin hebt in die Fyts.

Fyts is een betrouwbaar merk; het zal zeker geen miskoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
@Oblomov: Ik heb dit topic zo'n beetje helemaal doorgelezen en daar kennis over naven, motoren, frames en soorten accu's mee opgedaan. Die kan ik ook wel van andere sites halen, maar niet zo uiteenlopend als hier, waardoor je juist een enorm genuanceerd beeld van dingen krijgt.

Ik ben tot mijn keuze gekomen doorhet hier eens voor te leggen en door naar mijn FM te luisteren en alle dingen die gezegd worden ook na te trekken. Daaruit komt dat ik uiteraard voor veel fietsen kan gaan, maar deze fiets lijkt toch het meeste bij me te passen.

Vandaag overigens een proefrit van een uur gemaakt op de damesvariant van de Fytts, maar hij rijdt als een zonnetje! Dit gaf definitief de doorslag, hoewel ik moet erkennen dat ik niet meer geheel onpartijdig was.

Even overleggen met de FM wanneer zij hem kunnen leveren, maar dat moet dus binnen een week kunnen... Heb zelf iets langer nodig voor de centjes, maar dat gaat goed komen! Mijn maat (56) was in ieder geval goed op voorraad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online

Waardeloos dit, Vlassie.
Heb je net een beetje vertrouwen teruggewonnen en 'hop' weg vertrouwen. Ik snap dat je er klaar mee bent en dit is ook geen leuk begin van het weekend. Wordt het eindelijk lente, gaat je Bosch motor voor de 2e keer stuk. Kan dit zomaar? Blijkbaar wel. Ook balen dat je net over je garantie heen zit. In principe kunnen ze je de volle mep laten betalen en ben je vlug 800 euro armer, maar ik hoop voor jou zeker op een coulanceregeling.

Nou vind ik die Bosch motoren (ook de accu) wel heel erg duur :/ . Gaat eigenlijk nergens meer over.
Leer er van en koop bij een nieuwe elektrische fiets meteen extra garantie. Ik heb dat ook gedaan en dat fietst meteen zoveel lekkerder. Op gebied van elektronica nog geen pech gehad, maar ik heb mijn fiets pas 3500 km.

Vlassie, ga terug en laat zeker weten dat dit niet zomaar kan. Je mag een bepaalde degelijkheid verwachten van zo'n motor en daar kun/mag jij je op beroepen. In mijn ogen krijg je geen coulance, maar heb je recht op de totale kosten. Blijf altijd netjes, al zal dat niet meevallen (ik zou ook giftig worden als mij dat gebeurd nét buiten de garantie).

Ik hoop toch dat je een fijn weekend zult hebben :)
roffeltjes schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 07:30:
Mijn Marathon Plus banden zijn ebike 50 ready (staat op de band zelf). Ze zijn gemaakt voor snelheden tot 50 km/h. Dus ook onder je speedbike passen Marathon Plus banden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:33

OgWok

U.N.C.L.E.

Lijkt mij niet onredelijk als je van de motor een jaar of 5 plezier mag verwachten (bij redelijke KM's). Accu misschien korter, maar toch zeker 2 jaar. Of zijn de vroege aanschaffers in feite de testrijders van Bosch?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OgWok schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 16:40:
Lijkt mij niet onredelijk als je van de motor een jaar of 5 plezier mag verwachten (bij redelijke KM's). Accu misschien korter, maar toch zeker 2 jaar. Of zijn de vroege aanschaffers in feite de testrijders van Bosch?
Ik ben de 16000 km gepasseerd met een BOSCH performance HS.Voor woon- werkverkeer 50 km per dag. >:)

Tot nu geen klachten !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

In NL geldt volgens mij dat consumentenprodukten zo lang mee moeten gaan als je als consument redelijkerwijs mag verwachten. Mogelijk kun je een case maken, Vlassie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:58

vhal

ಠ_ಠ

vervelend man, is het tikkend geluid op een bepaalde pedaalstand of continue? Mijn Bosch lijkt ook af en toe te tikken maar ik ben er niet helemaal over uit of het de crank is of de motor zelf. Zal eens kijken wat de motor doet met de walk assist.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Of de remblokjes van de schijfrem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brummelver
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-05 19:15
@ vlassie, indien de klacht het een " bosch classic motor " betreft: deze motoren hebben een verlengde garantie tot en met december 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 18:17:
In NL geldt volgens mij dat consumentenprodukten zo lang mee moeten gaan als je als consument redelijkerwijs mag verwachten. Mogelijk kun je een case maken, Vlassie.
Wat zou jij redelijkerwijs verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
1000 km is in ieder geval tekort, dus wat dat betreft is het simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OgWok schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 07:58:
[...]

Wat zou jij redelijkerwijs verwachten?
Als je motor minder dan 10.000 km meegaat, lijkt mij dat weinig. In tijd, zou ik denken aan een periode van 4 a 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
brummelver schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 21:31:
@ vlassie, indien de klacht het een " bosch classic motor " betreft: deze motoren hebben een verlengde garantie tot en met december 2016.
Gaat om een performance line uit 2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ik vraag me dan af hoe de Bosch motoren hun warmte kwijt kunnen. De motor zit geheel in plastic verpakt en er komt gegarandeerd veel warmte vrij. Als ik mijn voorwielmotor aanraak na een ritje op hoge ondersteuning is deze ook handwarm. Laat staan op een speedbike waarbij een deel van het opgenomen vermogen in warmte wordt omgezet. Als deze warmte zich continu moet opstapelen kan het zaakje erg heet worden. Dit is geen excuus voor een defect, maar is hier met het ontwerpen rekening mee gehouden?
Ik lees in deze draad veel moeilijkheden over de Bosch motor. Ik vind dit aangezien van de prijs echt niet kunnen. Voor 800 euro heb je al een goedkope nieuwe pedelec.
Misschien toch in de toekomst iets minder ondersteuning vragen. Een tandje lager scheelt al heel veel in de warmteontwikkeling. Mede om die redenen zet ik mijn ondersteuning nooit op z'n allerhoogst. Met iets minder ondersteuning gaat het zaakje zoveel langer mee. Ook de accu is me hier dankbaar voor.
Hoeveel scheelt het als je de stand 'sport' gebruikt ipv de stand 'turbo'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Wie weet er welke fietspomp er het beste is om racebandjes te pompen, maar ook voor mijn ebikes en MTB? Topeak? Of iets anders? Heb er echt geen idee van, maar ik weet wel dat mijn pomp van 40 euro weeral stuk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
jimh307 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:51:
Ik vraag me dan af hoe de Bosch motoren hun warmte kwijt kunnen. De motor zit geheel in plastic verpakt en er komt gegarandeerd veel warmte vrij. Als ik mijn voorwielmotor aanraak na een ritje op hoge ondersteuning is deze ook handwarm. Laat staan op een speedbike waarbij een deel van het opgenomen vermogen in warmte wordt omgezet. Als deze warmte zich continu moet opstapelen kan het zaakje erg heet worden. Dit is geen excuus voor een defect, maar is hier met het ontwerpen rekening mee gehouden?
Ik lees in deze draad veel moeilijkheden over de Bosch motor. Ik vind dit aangezien van de prijs echt niet kunnen. Voor 800 euro heb je al een goedkope nieuwe pedelec.
Misschien toch in de toekomst iets minder ondersteuning vragen. Een tandje lager scheelt al heel veel in de warmteontwikkeling. Mede om die redenen zet ik mijn ondersteuning nooit op z'n allerhoogst. Met iets minder ondersteuning gaat het zaakje zoveel langer mee. Ook de accu is me hier dankbaar voor.
Hoeveel scheelt het als je de stand 'sport' gebruikt ipv de stand 'turbo'?
Ik kan mij niet voorstellen dat een enorm wereldbedrijf zoals Bosch onvoldoende rekening houdt met de warmteafgifte van de motor. Ik ben er zeker van dat er diverse e-bike motoren continu in allerlei (geforceerde) proefopstellingen draaien. Niets is meteen perfect, maar de motor is al enkele jaren op de markt, dus heeft Bosch de motor ongetwijfeld verder verfijnd.

Net als de consument, vindt een FM, importeur en fabrikant het vervelend als er vaak problemen zijn met een motor.
Realiseer je dat Bosch in Europa tegenwoordig veruit de grootste aanbieder van e-bike midden motoren is, dus verhoudingsgewijs hier vaker negatief aan bod komt.

Je schrijft: "Ik vind dit aangezien van de prijs echt niet kunnen. Voor 800 euro heb je al een goedkope nieuwe pedelec."
Ik vind: al zou de motor maar € 400,- kosten dan hoeft de klant dat ook niet te accepteren. Overigens voor € 800,- koop je een e-bike, die te vergelijken is met een gewone fiets van € 149,- en die al in de winkel staat te roesten en dan heb ik het nog niet over de kwaliteit van de motor en de accu.

Ik wil problemen van de forumleden niet bagatelliseren. Ik zou er ook van balen als mijn motor regelmatig kuren vertoond. Hetgeen nog vervelender wordt omdat de motor bijna altijd naar Bosch verstuurd moet worden en je door deze procedure de e-bike minstens 2 weken niet kan gebruiken.

Tot slot, niet direct gerelateerd aan jouw quote; het opvoeren van een motor, zal de levensduur ook niet ten goede komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet echt heel goedkoop, maar werkt als een tierelier!

http://www.compressorcent...decker-asi500-qw-12v.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jimh307 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:51:
Ik vraag me dan af hoe de Bosch motoren hun warmte kwijt kunnen. De motor zit geheel in plastic verpakt en er komt gegarandeerd veel warmte vrij.
Motor wordt zelfs niet lauw.

En voor 800 euro een ebike?, daarvoor heb je niet eens een goede normale fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blokart
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-01-2024
Heb nog nooit een fietspomp gehad altijd al een compressor of CO2 patronen gebruikt

Hier enkele goedkope oplossingen maar voldoende voor wat je nodig hebt al dan niet combineerbaar met andere functionaliteiten.

https://www.bol.com/nl/p/...00-watt/9200000010412115/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
DHL schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 14:28:
Wie weet er welke fietspomp er het beste is om racebandjes te pompen, maar ook voor mijn ebikes en MTB? Topeak? Of iets anders? Heb er echt geen idee van, maar ik weet wel dat mijn pomp van 40 euro weeral stuk is...
Als framepomp die je overal voor kan gebruiken is de Zefal HPX super. Als je 1 pomp wil die ook mee kan zou ik die kiezen.

Voor het zwaardere werk heb je de SKS pompen. De Rennkompressor is heel erg goed.

http://www.sks-germany.com/produktkategorien/standpumpen/

Minipompen is wat lastiger. Zelf heb ik de Zefal Airprofil LL (Vrij groot), bevalt goed (is en blijft klein dus behelpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
Zelf heb ik een aluminium vloerpomp van Lezyne en daar ben ik super tevreden over. Heel robuust gemaakt. In aanschaf is dit even iets duurder, maar zelf heb ik er al jarenlang heel veel plezier van. Ze is zonder dat ik het wist door mijn neefjes mishandeld in de zandbak en het zwembad en doet het nog steeds goed. Aan mijn pomp is amper plastic te vinden, en dat vind ik steeds een heel grote plus, want kunststof is des duivels.

Er is ook een goedkoper stalen model te verkrijgen. (Ooit als verjaardagscadeau aan mijn toenmalige vriendin gegeven - voltreffer was dat.) Dit stalen model is zeker even goed. Aluminium is natuurlijk iets lichter. Wanneer we met de jeugdbeweging gingen fietsen stak ik de pomp vaak gewoon onder mijn snelbinder of in de rugzak.

Nog een voordeel: aan deze pomp kan nog gewerkt worden wanneer er iets stuk gaat. Dat is tegenwoordig ook al een uitzondering. Al heb ik dat zelf nog niet moeten doen.

En, ze is mooi!

Wanneer je mtb banden moet oppompen kost dit wel heel wat meer pompbewegingen en tijd, zeker wanneer je ze moet oppompen wanneer ze volledig plat zijn. Bij ballonbanden zal dit zeker ook zo zijn. Maar dat zal bij de meeste pompen zo zijn...

Voor onderweg heb ik nog een klein handpompje van Lezyne en daar ben ik eveneens heel tevreden over. Maar daar onderweg een platte mtb band met oppompen is helemaal geen lachtertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Die pompen van Lezyme was ik ook tegen gekomen. Lijkt me wel iets. Ik geloof dat as adventure die ook verkoopt. Zal eens gaan kijken..
Die Black and Decker ziet er ook leuk uit, maar ik heb hier thuis een compressor staan. SKS pompen heb ik minder over gelezen, ga ik zeker opzoeken. En eens snuisteren bij bol.com. Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-10 20:12
Ik heb zelf al jaren een SKS Rennkompressor met drukmeter. Heel erg tevreden over. Je kunt als een onderdeeltje kapot is makkelijk een los onderdeel bij bestellen. Hoef je geen nieuwe pomp te kopen. Verder met een kop om makkelijk banden met frans ventiel en hollands ventiel op te pompen

Een Joe Blow is ook een prima alternatief.

Ik vind een fietspomp met een drukmeter een must zodat je precies weet hoeveel Bar er in je banden zit.Er zijn zoveel mensen die fietsen met te weinig lucht in de banden. Wel goed voor je conditie (als je geen ebike hebt) maar minder voor het bereik van je ebike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 17:16:
[...]

Motor wordt zelfs niet lauw.

En voor 800 euro een ebike?, daarvoor heb je niet eens een goede normale fiets.
Ik bedoel maar (bij wijze van spreken) dat je voor de prijs van een losse Bosch motor een nieuwe pedelec kunt kopen. De kwaliteit van deze Chinese fietsen is ver beneden pijl en geschikt voor tante Mien die op standje eco boodschappen gaat doen. Snap ik. Ik heb zelf 2 Chinese elektrische fietsen gehad en daar was ik snel doorheen qua levensduur.

Elke elektromotor wordt warm en die warmte moeten ze toch ergens aan kwijt kunnen. Bosch motoren zitten in een kunststof behuizing wat dus blijkbaar een hele goede isolator is.
Kijk maar naar Loodaccu's. De cel kan van binnen 70 graden halen terwijl het kunststof omhulsel nauwelijks warm wordt. Het elektrolyt van de Loodaccu (vooral AGM accu's) raakt niet het omhulsel. Eenzelfde situatie.

Ik zal zelf altijd gaan voor een naafmotor of het nu in het voor- of achterwiel is. Bosch is verder een prima merk, maar helemaal perfect is het zeker nog niet.
- oblomov - schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 15:28:
[...]

Ik kan mij niet voorstellen dat een enorm wereldbedrijf zoals Bosch onvoldoende rekening houdt met de warmteafgifte van de motor. Ik ben er zeker van dat er diverse e-bike motoren continu in allerlei (geforceerde) proefopstellingen draaien. Niets is meteen perfect, maar de motor is al enkele jaren op de markt, dus heeft Bosch de motor ongetwijfeld verder verfijnd.

Net als de consument, vindt een FM, importeur en fabrikant het vervelend als er vaak problemen zijn met een motor.
Realiseer je dat Bosch in Europa tegenwoordig veruit de grootste aanbieder van e-bike midden motoren is, dus verhoudingsgewijs hier vaker negatief aan bod komt.

Je schrijft: "Ik vind dit aangezien van de prijs echt niet kunnen. Voor 800 euro heb je al een goedkope nieuwe pedelec."
Ik vind: al zou de motor maar € 400,- kosten dan hoeft de klant dat ook niet te accepteren. Overigens voor € 800,- koop je een e-bike, die te vergelijken is met een gewone fiets van € 149,- en die al in de winkel staat te roesten en dan heb ik het nog niet over de kwaliteit van de motor en de accu.

Ik wil problemen van de forumleden niet bagatelliseren. Ik zou er ook van balen als mijn motor regelmatig kuren vertoond. Hetgeen nog vervelender wordt omdat de motor bijna altijd naar Bosch verstuurd moet worden en je door deze procedure de e-bike minstens 2 weken niet kan gebruiken.

Tot slot, niet direct gerelateerd aan jouw quote; het opvoeren van een motor, zal de levensduur ook niet ten goede komen.
Daar heb je een goed punt, maar als monopolist kan Bosch zich zeker het eea veroorloven. Als zo'n motor te lang meegaat is er minder winst te behalen, maar anderzijds kan Bosch ook klanten verliezen als er teveel kuren zijn. Dat is waar ik je volledig gelijk in geef, maar er zullen altijd addertjes onder het gras zitten. Dat is bij elke techniek het geval.
Ik denk dat Vlassie1980 ook weer het vertrouwen moet terugwinnen met een eventuele nieuwe motor. Het geeft wel een tekening dat het afnemen van extra garantie eerder een noodzaak is dan wijsheid. Een van de redenen dat ik mezelf bij de aankoop van mijn Sparta heb voorzien van extra garantie. Als de motor in de soep loopt of de naaf gaat doortrappen dan ben ik verzekerd van een kosteloze reparatie. Als ik mijn fiets na 4 jaar wil verkopen kan ik er meer voor vragen als er nog garantie opzit en ja, extra garantie is overdraagbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Goose schreef op zondag 13 maart 2016 @ 08:10:
[...]
Ik heb zelf al jaren een SKS Rennkompressor met drukmeter. Heel erg tevreden over. Je kunt als een onderdeeltje kapot is makkelijk een los onderdeel bij bestellen. Hoef je geen nieuwe pomp te kopen.
Ik raakte een veertje van de hendel kwijt in een pikdonkere garage. Mailtje naar SKS met de vraag welk onderdeel ik nodig had. Paar dagen later een compleet handvat in de post. Gratis, gevalletje goodwill.

Dat maakt me wel enthusiast.

Betreft Lezyne, erg goed merk, maar voor vloerpompen vind ik SKS beter.
Een Joe Blow is ook een prima alternatief.
Inderdaad, je bent een kenner!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
jimh307 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 14:09:
[...]

Ik bedoel maar (bij wijze van spreken) dat je voor de prijs van een losse Bosch motor een nieuwe pedelec kunt kopen. De kwaliteit van deze Chinese fietsen is ver beneden pijl en geschikt voor tante Mien die op standje eco boodschappen gaat doen. Snap ik. Ik heb zelf 2 Chinese elektrische fietsen gehad en daar was ik snel doorheen qua levensduur.

Elke elektromotor wordt warm en die warmte moeten ze toch ergens aan kwijt kunnen. Bosch motoren zitten in een kunststof behuizing wat dus blijkbaar een hele goede isolator is.
Kijk maar naar Loodaccu's. De cel kan van binnen 70 graden halen terwijl het kunststof omhulsel nauwelijks warm wordt. Het elektrolyt van de Loodaccu (vooral AGM accu's) raakt niet het omhulsel. Eenzelfde situatie.

Ik zal zelf altijd gaan voor een naafmotor of het nu in het voor- of achterwiel is. Bosch is verder een prima merk, maar helemaal perfect is het zeker nog niet.

[...]

Daar heb je een goed punt, maar als monopolist kan Bosch zich zeker het eea veroorloven. Als zo'n motor te lang meegaat is er minder winst te behalen, maar anderzijds kan Bosch ook klanten verliezen als er teveel kuren zijn. Dat is waar ik je volledig gelijk in geef, maar er zullen altijd addertjes onder het gras zitten. Dat is bij elke techniek het geval.
Ik denk dat Vlassie1980 ook weer het vertrouwen moet terugwinnen met een eventuele nieuwe motor. Het geeft wel een tekening dat het afnemen van extra garantie eerder een noodzaak is dan wijsheid. Een van de redenen dat ik mezelf bij de aankoop van mijn Sparta heb voorzien van extra garantie. Als de motor in de soep loopt of de naaf gaat doortrappen dan ben ik verzekerd van een kosteloze reparatie. Als ik mijn fiets na 4 jaar wil verkopen kan ik er meer voor vragen als er nog garantie opzit en ja, extra garantie is overdraagbaar.
Ik heb dus ook een Sparta maar dan wel een HS uitvoering met Bosch Performance. Maar ik kan deze dus niet verlengen qua garantie naar 5 jaar. Alleen hun eigen ION systeem geven ze 5 jaar op. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:17
De accu van mijn Flyer T8 uit 2011 is aan vervanging toe.
Nu zijn er compatibele accu,s die in Duitsland worden geproduceerd op de markt en deze zijn een stuk goedkoper als de originele van Panasonic.
Heeft iemand ervaring met deze accu,s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
zonnefreak schreef op zondag 13 maart 2016 @ 17:20:
[...]

Ik heb dus ook een Sparta maar dan wel een HS uitvoering met Bosch Performance. Maar ik kan deze dus niet verlengen qua garantie naar 5 jaar. Alleen hun eigen ION systeem geven ze 5 jaar op. :(
Ja, daar heb je het al. Waarom kan ik wel 5 jaar garantie nemen en jij niet? Omdat het een Bosch is??
Ik vind het belachelijk want jij hebt toch ook geïnvesteerd in die fiets? Ik zou het nog eens goed navragen. Is je fiets ouder dan 2 jaar? Zo nee, dan kun je 'in mijn ogen' gewoon 3 jaar garantie bijkopen.

Ik heb trouwens het E-motion systeem, een afgeleide van het ION systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
Hansw1 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 18:10:
Nu zijn er compatibele accu,s die in Duitsland worden geproduceerd op de markt en deze zijn een stuk goedkoper als de originele van Panasonic.
Heb je al een revisie overwogen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar heb ik ervaring mee !
Het zijn accu''s van DERBY Cycles (Kalkhof 18 ah en 24 AH (26V) Later zijn ze overgegaan naar 36 V.
Vooral de 24 ah had de kwaal om al vanaf 20 km in de middelste ondersteuningsstand aanzienlijk minder trekkracht te geven..Je moest al aardig gaan bijtrappen alsof de accu bijna leeg was !
De 18 ah had er minder last van.Ik gebruikte deze voor een FLYER T-8 HS uit 2007.

Met mijn huidige BOSCH performance 36 V geen enkel probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
zonnefreak schreef op zondag 13 maart 2016 @ 17:20:
[...]

Bij Cube heb ik ook al eens navraag gedaan. Die geven ook geen mogelijkheid om de garantie te verlengen naar 5 jaar. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Volgens mij is het tikkende geluid bij mijn Bosch motor toch vals alarm, ik hoor het soms wel en soms niet. Denk dat de crank aanloopt op het spatbord soms.

Maar het is en blijft wel triest dat schijnbaar niemand hier het voor elkaar lijkt te krijgen om extra garantie af te kopen op een Bosch motor. Gazelle biedt op Panasonic en Impulse namelijk wel de mogelijkheid tot garantie van 4 jaar.

Mijn volgende fiets gaat niet van eigenaar wisselen zonder dat ik minimaal 4 jaar garantie heb, die fiets die ik heb moet kilometers vreten en daarbij kan ik niet na 2 jaar constant gezeik verwachten. Moet wel zeggen dat de eerste motor zich ondanks het wat hardere geluid verder goed heeft gehouden. Maar na 15.000 km kwam dus die error 500...

Wat zijn hier overigens de ervaringen met Impulse motoren? Daar lees ik ook diverse verhalen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ondertussen ben ik ook een aantal stappen verder in mijn verhaal...

na wat heen en weer gemail met FM en Leverancies, komt het er op neer, dat de eerste batch op een 'unlocked' versie stond van de software...
Ik heb dus blijkbaar 1 van deze, geluk en ongeluk natuurlijk.
De nieuwe versie gaat niet zo snel, wordt aan 30km/h volledig afgeblokt....

Nu omdat ik deze fiets gekocht heb op de bevindingen van mijn testritten, heeft de FM met de leverancier een deal kunnen maken om een extra lader ter compensatie te krijgen.
Ik heb deze dit weekend kunnen ophalen.

Ook zou ik samen met de FM nog de aanpassingen van vermogen kunnen aanpassen. (software matig)
Zodat ik zelf in 'ECO' stand toch weg en weer kan, wat nu natuurlijk minder moet met die extra lader...
Maar hij heeft voorlopig de tools nog niet om dit te kunnen doen.

Dus, ik ben nog altijd content met mijn fiets, hij rijdt echt wel goed en mijn FM heeft er toch alles aan gedaan om mij als klant tevreden te houden. Ik heb er ondertussen ook een fietsrek gratis voor gekregen. (straks eens foto plaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Repi3 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:00:
Ondertussen ben ik ook een aantal stappen verder in mijn verhaal...

na wat heen en weer gemail met FM en Leverancies, komt het er op neer, dat de eerste batch op een 'unlocked' versie stond van de software...
Ik heb dus blijkbaar 1 van deze, geluk en ongeluk natuurlijk.
De nieuwe versie gaat niet zo snel, wordt aan 30km/h volledig afgeblokt....

Nu omdat ik deze fiets gekocht heb op de bevindingen van mijn testritten, heeft de FM met de leverancier een deal kunnen maken om een extra lader ter compensatie te krijgen.
Ik heb deze dit weekend kunnen ophalen.

Ook zou ik samen met de FM nog de aanpassingen van vermogen kunnen aanpassen. (software matig)
Zodat ik zelf in 'ECO' stand toch weg en weer kan, wat nu natuurlijk minder moet met die extra lader...
Maar hij heeft voorlopig de tools nog niet om dit te kunnen doen.

Dus, ik ben nog altijd content met mijn fiets, hij rijdt echt wel goed en mijn FM heeft er toch alles aan gedaan om mij als klant tevreden te houden. Ik heb er ondertussen ook een fietsrek gratis voor gekregen. (straks eens foto plaatsen)
Dat is dan netjes. En aangezien hij wat harder gaat als normaal is het ook niet gek dat hij iets meer stroom pakt. Maar als je op het werk een ladertje hebt liggen mag het ook geen enkel probleem zijn lijkt me, accuutje eraf en daar inprikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 10:15:
Wat zijn hier overigens de ervaringen met Impulse motoren? Daar lees ik ook diverse verhalen over.
Ik heb geen ervaring met een Impulse motor. Ook nooit op een e-bike met Impulse motor proefgereden, maar wil ik nog eens mijn posting van 9 december 2015 onder de aandacht brengen.
Toch heb ik hier nog nooit gelezen dat iemand klaagde over geringe ondersteuning van de Impluse motor. Het kan natuurlijk zo zijn dat de Impulse rijder niet beter weet.
- oblomov - schreef op woensdag 09 december 2015 @ 20:53:
Het Duitse tijdschrift ElektroBike heeft in het voorjaar van 2015 een aantal e-bikes getest.
Getest in de praktijk, maar ook onder laboratoriumomstandigheden. Gelijke omstandigheden voor elke e-bike zodat een betrouwbare vergelijking mogelijk is.
Het test scenario bestond uit de onderdelen:
Stad: met een aantal start en stops
Tour: naast vlakke ook gedeelten met een licht stijging
Berg: met verschillende klimpercentages.

Interessant is dat ElektroBIKE ook de mate van ondersteuning heeft gemeten. ElektroBike noemt dat onderdeel van de meting EBUK (ElektroBIKE-Unterstützungs-Koeffizienten).
De uitkomst daarvan geeft aan hoe de actieradius te duiden in relatie tot de hoeveelheid ondersteuning. Een voorbeeld: de Raleigh Dover City e-bike heeft in de teststand Tour een laboratorium-actieradius van 125 km. Dat is in verhouding met andere ebikes behoorlijk veel, echter de EBUK is maar 0,5. Hetgeen betekent dat er maar weinig ondersteuning wordt gegeven en dat de berijder zelf veel kracht moet uitoefenen.

Die EBUK uitkomsten vind ik belangwekkend omdat ze laten zien hoeveel ondersteuning ik kan verwachten van een e-bike. Voor het gemak heb ik van de meeste testen een overzicht gemaakt, verdeeld over de verschillende typen e-bike motoren.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/VjkzSAltBcMJ4EHg7IbztJV9/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/0hgFu7cYwRxtwV1Qh76OpoSh/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Volgens mij is het tikkende geluid bij mijn Bosch motor toch vals alarm, ik hoor het soms wel en soms niet. Denk dat de crank aanloopt op het spatbord soms.
Ik had al vrij snel last van een tikkend geluid. Het geluid leek (uit buurt) van de motor te komen, tot ik zacht remde en het geluid was weg. Wat bleek de de remblokje tikten tegen de schijfrem aan. Kwestie van iets verfijnder afstellen en het geluid is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online

Maar het is en blijft wel triest dat schijnbaar niemand hier het voor elkaar lijkt te krijgen om extra garantie af te kopen op een Bosch motor. Gazelle biedt op Panasonic en Impulse namelijk wel de mogelijkheid tot garantie van 4 jaar.

Mijn volgende fiets gaat niet van eigenaar wisselen zonder dat ik minimaal 4 jaar garantie heb, die fiets die ik heb moet kilometers vreten en daarbij kan ik niet na 2 jaar constant gezeik verwachten. Moet wel zeggen dat de eerste motor zich ondanks het wat hardere geluid verder goed heeft gehouden. Maar na 15.000 km kwam dus die error 500...

Ik mag het hopen voor je. Genoeg meegemaakt, niet? ;)

En ja, zoals navraag bleek in dit topic is dat bepaalde merken/modellen geen 5 jaar garantie kunnen bieden. Voor mij zegt dit toch wel iets. Ik zou graag de reden van zoiets willen weten als ik dat ook niet kon.
Sorry, had deze niet gelezen.
Veel merken zoals Panasonic hebben hun fabricageproces verfijnt en gebeurt de assemblage van de cellen in een cleanroom (ik meen cleanroom 400). Dit wordt gedaan om de cellen zeer zuiver te kunnen assembleren. (in een lithium 18650 cel zit een opgerolde strip van +-150cm). Bij het oprollen hiervan mag er geen stof gevangen komen te zitten.
Cellen die veel goedkoper zijn zijn minder zuiver. Dit komt omdat een cleanroom veel kost. Vooral voor het drukken van de anode op de strip (het grafiet; een zeer fijn koolstof poeder) vergt een schone omgeving.
In het begin zul je dit niet merken, maar als ze wat ouder worden dan neemt de interne weerstand hand over hand toe. Er zal ergens op bezuinigd moeten worden want anders kunnen ze die cellen niet goedkoper aanbieden.

Voor een echte Flyer zou mijn raad toch uit gaan om voor Panasonic cellen te gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:21
Die van mij doet het al 10k km prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 15:28:
[...]

Ik denk dat in deze wel relevant kan zijn dat de Bosch motor niet is ontwikkeld voor elektrische fietsen, maar voor de stuurbekrachtigingspomp van een Audi A3, onder andere.

Die is dus niet "dedicated", voor zover ik weet de enige ebike motor waarvoor dat geldt. Het zou kunnen dat hij zover doorontwikkeld is dat het geen nadeel meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
Beste jimh307

Toch nog even een vraag over de kwaliteit van de accu :
Het merk Kalkhof gebruikt ook deze goedkopere accu en dat is volgens mij toch geen slechte fiets.
Of zie ik dit verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2016 @ 20:46:
Ik denk dat in deze wel relevant kan zijn dat de Bosch motor niet is ontwikkeld voor elektrische fietsen, maar voor de stuurbekrachtigingspomp van een Audi A3, onder andere.

Die is dus niet "dedicated", voor zover ik weet de enige ebike motor waarvoor dat geldt. Het zou kunnen dat hij zover doorontwikkeld is dat het geen nadeel meer is.
De Brose e-bike motor is ook een doorontwikkeling van een stuurbekrachtigingspomp. www.brose-ebike.com/en/the-motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-10 22:03
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2016 @ 20:46:
[...]

De eerste 'Classic' serie was idd. een stuurbekrachtigingsmotor, de huidige is wel ontworpen voor e-bikes.
Voor teveel warmte hoef je je niet zo druk te maken, aangezien we hier in Europa maar 250/350w motoren mogen hebben. Als er 50w in de motor 'verdwijnt' is het al veel, de rest zou toch naar de aandrijving moeten gaan.

In de USA heb je 1200w en zelfs 3000w motoren en dat gaat blijkbaar ook nog goed, al hebben die wel koelvinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
- oblomov - schreef op maandag 14 maart 2016 @ 18:41:
[...]

Ik heb geen ervaring met een Impulse motor. Ook nooit op een e-bike met Impulse motor proefgereden, maar wil ik nog eens mijn posting van 9 december 2015 onder de aandacht brengen.
Toch heb ik hier nog nooit gelezen dat iemand klaagde over geringe ondersteuning van de Impluse motor. Het kan natuurlijk zo zijn dat de Impulse rijder niet beter weet.

[...]
Bij je post van 9 december 2015 en bijgaande tabel sluit volgend filmpje wel aardig aan.

http://electricbikereview...id-drive-comparison.3675/

Ik denk dat de Stromer ST2 voorlopig nog in zijn eigen klassement rijdt waar hij qua prestaties geen concurrenten te dulden heeft. Wel vermeldt de maker van het filmpje dat na vier beklimmingen de warmteontwikkeling bij de Stromer veel hoger ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Deze tabel is wel aardig, maar misleidend qua praktijk. Dat is niet zozeer mijn ervaring, maar ook als ik bij het pedelec forum kijk.

- De actieradius van de fietsen is heel erg laag (Geaccidenteerd terrein?)
- De impulse is zo sterk bij het optrekken dat je een wheelie kan trekken.

Ik denk niet dat een lab opstelling de dynamiek van echt fietsen kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:14
[...]

[...]
Verleden jaar testrit gemaakt op een Kalkhoff Endeavour Impulse S11 Premium 2015.
350W 2.0 Impulse (45/Km/h), Gates drive en Alfine11.
Schakelde soepel en zeer stil maar voelbaar minder koppel/ondersteuning vergeleken met mijn 2014 Bosch 350Watt Kalkhoff BS10 met derailleur.
Display was ook slecht leesbaar (bril drager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
salipander schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:31:
[...]

De eerste 'Classic' serie was idd. een stuurbekrachtigingsmotor, de huidige is wel ontworpen voor e-bikes.
Voor teveel warmte hoef je je niet zo druk te maken, aangezien we hier in Europa maar 250/350w motoren mogen hebben. Als er 50w in de motor 'verdwijnt' is het al veel, de rest zou toch naar de aandrijving moeten gaan.

In de USA heb je 1200w en zelfs 3000w motoren en dat gaat blijkbaar ook nog goed, al hebben die wel koelvinnen.
Hoe kom je aan deze info, als ik vragen mag?
Mijn FM heeft mij verteld (wijs gemaakt) dat dit idd een stuurbekrachtigingsmotor is, ook in de huidige serie motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Hansw1 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:23:
Beste jimh307

Toch nog even een vraag over de kwaliteit van de accu :
Het merk Kalkhof gebruikt ook deze goedkopere accu en dat is volgens mij toch geen slechte fiets.
Of zie ik dit verkeerd
Nee, de Kalkhoff is een prima fiets met een goede accu. Het is alleen zo dat de cellen vaak uit Japan komen (Panasonic) en niet van eigen makelarij. Het prijsverschil van cellen onderling zegt toch iets van de kwaliteit anders zouden de duurdere cellen nooit verkocht kunnen worden. Dat is dat beroemde addertje onder het gras. Het prijsverschil doe je al teniet als je 1 jaar langer kunt doen met de accu. In het begin is elke cel goed, maar naarmate ze ouder worden ga je het verschil in prijs zien/merken.
Van Samsung en Panasonic cellen weet ik dat deze ook echt goed zijn en dat er geen concessies gedaan worden. Er zijn cellen die de helft goedkoper zijn, maar daar doe je ook minder lang mee / de interne weerstand neemt vlugger toe en interne weerstand is een sluipmoordenaar.

Van mijn fiets (Sparta) weet ik dat het Panasonic cellen zijn. Ook deze A-klasse cellen gaan langzaam achteruit, maar langzamer dan de goedkopere cellen. Ook de koudebestendigheid is vaak net wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-10 23:29
Zanac-ex schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 10:47:
[...]

Verleden jaar testrit gemaakt op een Kalkhoff Endeavour Impulse S11 Premium 2015.
350W 2.0 Impulse (45/Km/h), Gates drive en Alfine11.
Schakelde soepel en zeer stil maar voelbaar minder koppel/ondersteuning vergeleken met mijn 2014 Bosch 350Watt Kalkhoff BS10 met derailleur.
Display was ook slecht leesbaar (bril drager).
De Impulse 2.0 heeft 3 standen mbt de ondersteuning en dan bedoel ik niet de eco/sport/turbo die je zelf kan kiezen maar de standen: Relax / Regular / Dynamic.
Deze kunnen echter alleen door de FM dmv een maintenance tool worden gekozen via de usb ingang van de motor.
Standaard staat deze af fabriek op Regular ingesteld, heb de mijne op Dynamic laten zetten en dit scheelt een hoop koppel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
Beste Jimho7,

Dit staat vermeld bij de compatibele accu:

Deze compatibel Kalkhoff fietsaccu is geschikt voor alle modellen met een Panasonic motor. De accu heeft Samsung cellen en levert daarmee betrouwbare prestaties. Deze compatibel Kalkhoff fietsaccu kan de originele accu vervangen of dienen als (reserve) accu. De accu kan worden aangesloten op de bestaande originele lader.

Ik heb ook gelezen dat een nieuwe accu van Panasonic ,die al enige tijd geleden geproduceerd is ook al minder capaciteit heeft. Omdat ik een 26v accu voor mijn Flyer uit 2011 moet hebben , hoe weet ik dan
dat deze niet is verouderd temeer er geen produktiedatum op de accu staat .
Flyer produceert nu alleen nog fietsen met een 36v accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 07:53:
Deze tabel is wel aardig, maar misleidend qua praktijk. Dat is niet zozeer mijn ervaring, maar ook als ik bij het pedelec forum kijk.

- De actieradius van de fietsen is heel erg laag (Geaccidenteerd terrein?)
- De impulse is zo sterk bij het optrekken dat je een wheelie kan trekken.

Ik denk niet dat een lab opstelling de dynamiek van echt fietsen kan halen.
Als de tabel echt misleidend is, dan noem ik dat niet aardig!

De actieradius van Impulse motoren is, volgens de tabel, juist hoog!

Betekent sterk en het kunnen maken van een wheelie, automatisch dat de ondersteuning constant hoog en/of gelijkmatig is?

De tabel roept bij mij ook vragen op.

Als we ervan uit gaan dat de lab opstelling de dynamiek van echt fietsen niet (goed) kan nabootsten, hoe zijn dan de verschillen in ondersteuning tussen de diverse merken motoren te verklaren?

Of, stel dat de ondersteuning van Impulse motoren vergelijkbaar is met andere merken motoren, dan is, volgens de lijst, de actieradius van Impulse motoren in verhouding met andere motoren met een omgerekend vergelijkbare accu capaciteit uitzonderlijk hoog.

Ik wek met bovenstaande reacties hopelijk niet de indruk dat ik die tabel en dat tijdschrift per se verdedig! Ik ben geïntrigeerd door die verschillen en benieuwd naar de zienswijze en ervaringen van Impulse bezitters en anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ja, wat je zegt is wel een goed punt. Ik denk dat het verschil hierin zit::

Ondersteuning is variabel, afhangend van kracht en rpm.

Zie hier de Gazelle met Impulse 2 waarbij de berijder een wheelie maakt

http://www.ebikereviews.c...ge-c8-impulse-2-0-review/

Die Impulse geeft dus blijkbaar heel snel veel kracht af, waarna hij vermoedelijk flink afvlakt (anders snap ik die lage ondersteuning waar de Duitsers op komen niet). Gokje, als je met de Gazelle dus niet teveel rpm geeft met flinke kracht is ie wel sterk.

Als je dan test met een opstelling van 80 rpm (ik zeg maar wat) doet ie dus niet zoveel en haal je enorme afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
De moraal van het verhaal: het moet uit de lengte of de breedte komen.

Er zullen ongetwijfeld e-bikers zijn die een grote actieradius ten koste van een (iets) zwakkere ondersteuning op prijs stellen. Daarom is het zeer belangrijk dat men liefst een zo lang mogelijke proefrit maakt. Zodat men zo goed mogelijk te weten probeert te komen, wat men aan ondersteuning kan verwachten.

Hetgeen forumlid “mguzz” over de Impulse schrijft is ook belangrijk om te weten.
mguzz schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 12:05:
De Impulse 2.0 heeft 3 standen mbt de ondersteuning en dan bedoel ik niet de eco/sport/turbo die je zelf kan kiezen maar de standen: Relax/Regular/Dynamic.
Deze kunnen echter alleen door de FM dmv een maintenance tool worden gekozen via de usb ingang van de motor.
Standaard staat deze af fabriek op Regular ingesteld, heb de mijne op Dynamic laten zetten en dit scheelt een hoop koppel
Inmiddels heeft het tijdschrift van de tabel, namelijk: “E-Bike, Das Pedelec Magazine” nummer 1/2016 uitgebracht waarin 40 e-bikes getest worden. Opvallend bij de testen is de afwezigheid van die “Reichweite/Effizienz Bewertungen”. Vorige jaar vroeg ik mij al af hoe de fabrikanten van Impulse, Suntour, Bionx-(P-250) en een paar e-bikes met een Panasonic motor zouden reageren op die voor hun, mogelijk, negatief geziene waardering.
Er bestaan een aantal "e-bike" tijdschriften in Duitsland en ik verwacht dat de oplagen, zelfs in een groot land als Duisland, niet erg hoog zijn. Met andere woorden, deze magazines zijn financieel voor een belangrijk gedeelte afhankelijk van advertentie-inkomsten. Misschien is dat de reden voor “E-Bike, Das Pedelec Magazine” om de “Reichweite/Effizienz Bewertungen” te schrappen.

Die afhankelijkheid van de advertentie-inkomsten is ook de reden dat ik deze bladen, en dat betreft niet alleen die voor e-bikes, met de nodige scepsis bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Vergeet niet dat reikwijdte/efficientie voor een groot deel wordt bepaald door zithouding.

Het is lastig om iets te zeggen over de motoren in kwestie als je echt twee verschillende modellen hebt. Als je bijvoorbeeld Bosch en Yamaha wil vergelijken kan je het beste twee Haibikes met een vergelijkbare config nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Vandaag bij ibood België een "ebike". Amper specs, zelfs geen batterijinhoud. 8)7 En wat kan je voor die prijs krijgen... Om te huilen. Al vrees ik dat hier weer wat mensen in zullen lopen.

http://www.ibood.com/extr...lo-e-bike-voor-dames.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 07:33:
Vergeet niet dat reikwijdte/efficientie voor een groot deel wordt bepaald door zithouding.
Zoals ook de lichaamsgrootte en het gewicht van de berijder. Neem alleen al het gewicht; 60 of 95 kg. Eenmaal op snelheid, rolt het wel, maar in de stad met veel stops of in heuvelachtig terrein, tikt dat behoorlijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
vverbeke schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 07:56:
Vandaag bij ibood België een "ebike". Amper specs, zelfs geen batterijinhoud. 8)7 En wat kan je voor die prijs krijgen... Om te huilen. Al vrees ik dat hier weer wat mensen in zullen lopen.
Waarschijnlijk door mensen die het al niet breed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Specs zeggen genoeg. "Wil je in het weekend graag lange fietstochten maken, met een beetje hulp op de terugweg?"
Dus als je een lange tocht maakt kun je alleen op de terugweg een beetje hulp verwachten.

Maar, 6-speed derailleur? Wordt dat nog gemaakt?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet zo negatief joh, volgens mij gewoon 36Vx10Ah, hydraulische v-brakes en instapper shimano derailleur.
Niet iedereen wil +2000euro aan een fiets uitgeven ;)
Net als dat niet iedereen het nut van een Audi of BMW inziet met +200 pk.

Prijs/Kwaliteit verhouding zal best prima zijn, het comfort van een middenmotor kun je niet verwachten nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:02:
Niet zo negatief joh, volgens mij gewoon 36Vx10Ah, hydraulische v-brakes en instapper shimano derailleur.

Prijs/Kwaliteit verhouding zal best prima zijn, het comfort van een middenmotor kun je niet verwachten nee.
De prijs/kwaliteit verhouding zal ongetwijfeld in orde zijn; een lage prijs voor een lage kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nu gaat een heel groot deel van het begrip "kwaliteit" zoals het hier wordt geïnterpreteerd, over zaken die er voor veel mensen minder toe doen. Men is hier superkritisch op comfort, rijbeleving, zelfs uiterlijk van de fiets e.d. en dat zijn dingen die me als forens worst zijn. Ik beoordeel een fiets op functionaliteit. Wat doet het voor mijn reistijd, hoe vaak gaat ie kapot. Dat zijn voor forensen denk ik toch de belangrijkste criteria. Want een fiets die vaak stil staat kan echt niet, dat is voor iedere forens onacceptabel want dat betekent in veel gevallen een heel stuk lopen.

Betrouwbaarheid in zijn algemeenheid is bij ebikes matig. Ik sluit niet uit dat je een goedkope ebike vindt waarbij de betrouwbaarheid net zo matig is als bij een fiets van 3000 euro met Impulse of Bosch MM. Ik zou dan zeggen: kwaliteit is gelijk. Indien forens: doen! Indien liefhebber: niet doen! Maar dan sparen voor iets waar je meer plezier van hebt.

Qua betrouwbaarheid is het sleutelwoord: "Japans". Motor, accu en display moeten sowieso Japans zijn, voor de afmontage is Shimano een goede keuze. Dingen als frame enzo zijn worst, dat gaat niet kapot, vandaar de eindeloze garanties.

Waarom? Japanners zijn een trots volk met een enorm eergevoel. Als een produkt kwalitatief minder is, leidt dat tot gezichtsverlies en dat is zo ongelofelijk onacceptabel, dat kunnen we ons als Westerlingen niet voorstellen. Toyota maakt al jarenlang nauwelijks winst op de Prius omdat er niets aan kapot gaat en het ding maar blijft lopen, ook wordt ie goedkoop in de markt gezet. De Duitse fabrikanten lachen daarom, dat vinden ze dom, want er worden monsterwinsten gemaakt op onderdelen die vervangen worden. Nieuwe automaat na 150.000 km? We maken hem voor 500 euro, je betaalt 3500 euro. Ka-ching! Dat is het verdienmodel voor merken als VW, Audi, BMW. Onderdelen worden gemaakt om kapot te gaan na een bepaald aantal km's, daar worden ze op getest. Een merk als Bosch is nauw bij de Duitse auto-industrie betrokken. Het CVT-achtige systeem van een Prius gaat niet kapot. Ik als consument zeg: fantastisch! Maar voor een autofabrikant betekent dat ook veel minder winst.

Nippon! Het andere is harakiri of seppuku. Kort door de bocht en gechargeerd uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Wat ook meespeelt: kritiek op iets van mindere kwaliteit (maar wel veel goedkoper) doet het ook vaak wel goed, maakt indruk en dwingt respect af (dat wordt geprobeerd tenminste). Dit fenomeen zie je vaak op allerlei fora.
De vraag is wel: is de duurste Stromer 8 of misschien wel 10x zo goed als een goedkope elektrische fiets?
Ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, lijkt me niet.

Maar tijd is geld. Een mogelijke benadering zou zijn om je uurloon te nemen en je besparing in reistijd om te zetten in een bedrag.

Als je met een gewone ebike 45 min onderweg bent en met een Stromer ST2 30 min, is dat een half uur per dag. Bij fulltime baan 2.5 uur per week. Dat gaat om grofweg 100 uur per jaar. Als je netto uurloon 20 euro per uur bedraagt, betekent dat een tijdwinst met een equivalent van 2000 euro per jaar. Als het 15 euro is, 1500 euro per jaar.

Ik zou in zijn algemeenheid dan ook zeggen: speed pedelec is de extra investering t.o.v. een gewone pedelec altijd waard voor de forens, sterker nog, je bent gek als je het niet doet (mits voldoende reisafstand, maar als die afstand kort is heb je geen ebike nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Benedict chargeert het wat, maar ik moet zeggen dat ik sterk het idee heb dat het gros wel klopt. Ik heb zowel een BMW als een Toyota, dus ik kan zonder vooroordeel over beide kampen wel wat roepen: de BMW's lijken wat meer mankementen te vertonen, in ieder geval wat mij bekend is, daar waar het Japanse spul vrolijk door blijft lopen met minimale reparaties (grappig, enige mankement aan mijn Aygo, de waterpomp: Bosch)

Dit is ook iets dat we bij mijn ouders lijken te merken, de Toyo's waren doorgaans (op 1 absolute maandagmorgenwagen na) feilloos. De nieuwe BMW 3-serie heeft al twee weken bij de dealer gestaan ivm electronicaproblemen en onlangs met een kapotte automaat (na 17dkm....). Hetzelfde geldt voor mijn ebike, Bosch (twee keer de motor vervangen inmiddels), de volgende keer doe ik een Yamaha. Ik hoor daarover weinig klachten in mijn omgeving.

Mijn volgende daily zou weer een Toyota/Honda worden en als ik ooit de Z4 weg zou doen neig ik naar een GT86, mede vanwege de degelijkheid.

edit: shit ik dacht in het elektrische auto topic te zitten, nja, goed deel blijft van toepassing ik laat de post staan :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2016 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk wel (om op de ibood fiets terug te komen) dat deze uit China komt en helaas niet uit Japan.

Wilde alleen aangeven dat dit niet perse een miskoop hoeft te zijn voor mensen die 20-30km per week de fiets pakken om boodschappen te doen. We hoeven deze mensen niet meteen van het forum te jagen! :)

Ik heb zelf een jaar lang een 'Pro ebike' gehad (ook chinees import, was iets van 1100euro nieuw). Dit was voor mij de manier om te kijken of forenzen op de fiets goed beviel. Kwaliteit was prima in orde, restwaarde na een jaar ook. Motor was geruisloos en krachtig, de chinese 36V10Ah accu ook prima qua actieradius zomer/winter. Daarna idd de switch naar een mid-motor speedpedelec. Om sneller naar het werk te komen, maar ook wat liefhebberij uiteraard ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ach, mijn eerste auto was een Citroen Xsara, daar ging van alles aan kapot. Vervolgens een Toyota Avensis gekocht en die heeft in 6,5 jaar tijd amper een krimp gegeven. Alleen een accu die dood was maar die moet je gewoon om de 5 jaar wel vervangen.

Nu weer een Jap (Mazda6) en dat blijkt een olieslurper te zijn. Je moet er dus ook een beetje geluk mee hebben.

Maar voor mij als forens is betrouwbaarheid en comfort zeer belangrijk. Ik zou nooit zo'n goedkoop onding kopen. Die zien er niet uit, en als bijna 36-jarige wil ik wel op iets vlots voorbij komen. Vanmorgen ook weer ingehaald door een Sparta E-speed, wat een gruwelijk lelijk ding is dat :P

Die goedkope fietsen zijn ook nog eens allemaal uitgerust met een voorwielmotor, daar ben ik inmiddels ook wel klaar mee.

Voor opa en oma zijn dit soort fietsen wel interssant, al zou ik mijn moeder wel gewoon op een A merk zetten met een Bosch / Impulse / Yamaha of BionX systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Maar voor mij als forens is betrouwbaarheid en comfort zeer belangrijk."

Gelukkig dat jou Merida keibetrouwbaar is >:)
maar je ziet er iig wel blits uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:33:
"Maar voor mij als forens is betrouwbaarheid en comfort zeer belangrijk."

Gelukkig dat jou Merida keibetrouwbaar is >:)
maar je ziet er iig wel blits uit
Hij is buiten de Bosch motor ook keibetrouwbaar :P
Helaas kom je er pas later achter of een product goed of niet goed is. Ben opzich tevreden over de Bosch motor, en ook blij dat hij nog net voor einde garantieperiode is ingeruild.

Maar het gegeven dat ik nu geen nieuwe garantie meer heb op een dusdanig cruciaal onderdeel vind ik toch wel heel erg triest. De verwachte levensduur van een motor zou ik toch zeker wel op 5 jaar zetten. Accu is in een ander verhaal, het is een vast gegeven dat die onderhevig is aan slijtage en na een x aantal laadcycli aan vervanging toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met hetzelfde probleem, nu is zowel de display als de bedieningseenheid weer niet goed. Om moe van te worden eerlijk gezegd, ik heb de fietsenmaker dan ook verzocht om twee jaar extra garantie omdat nu alle elektronische onderdelen in het laatste jaar / half jaar zijn vervangen. Ik sta dan ook erg in dubio wat ik met de fiets ga doen, gokken op doorrijden of inruilen tegen het einde van het jaar (waarbij ik er grof op verlies), maar wel weer gebruik kan maken van het fietsplan van de zaak.

Tweede probleem is om een geschikte vervanger te vinden, mijn voorkeur gaat uit naar een Yamaha motor, maar een frame met MTB geometrie, derailleur (naaf + 80nm klinkt als een slecht plan) en schijfremmen icm de Yamaha motor is niet makkelijk te vinden. Merida heeft wel modellen die hetzelfde zijn als mijn huidige fiets met Shimano Steps, maar daarvan zijn de reviews niet zo lovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes

Mwah... die fiets verkopen ze ook bij de Gamma. Overigens zijn dat geen hydraulische remmen, maar voor de rest vind ik het allemaal nog wel mee vallen qua onderdelen. Grootste probleem is: Wat doe je als de motor/electro stuk gaat?

Verder weet je dat deze fiets droog gemonteerd is, daar waar een goede FM alles naloopt krijg je deze gewoon hop uit de doos.

Maar qua onderdelen is het niet eens zo heel slecht, dit zelfde spul zie je ook bij instappers van grotere merken. Alleen kan je dan makkelijker terug naar je dealer en dat is bij een E-bike wel een belangrijke factor.
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:45:. Ik sta dan ook erg in dubio wat ik met de fiets ga doen, gokken op doorrijden of inruilen tegen het einde van het jaar (waarbij ik er grof op verlies), maar wel weer gebruik kan maken van het fietsplan van de zaak.
Lastige keuze.
Tweede probleem is om een geschikte vervanger te vinden, mijn voorkeur gaat uit naar een Yamaha motor, maar een frame met MTB geometrie, derailleur (naaf + 80nm klinkt als een slecht plan) en schijfremmen icm de Yamaha motor is niet makkelijk te vinden.
Haibike SDURO Cross/Trekking

http://www.haibike.de/produkte_liste_sduro_en,74932.html

[ Voor 26% gewijzigd door roffeltjes op 16-03-2016 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Over displays gesproken:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ePld1Gq2RuMs46Kox9YrQ9pI/full.png

Schijnt een Bosch dingetje te zijn :)
En ook als ik op "i" druk op de controller dan schiet de ondersteuning vaak terug naar een lagere stand. Maakt schijnbaar contact met de "-"

Wat een topsysteem is het toch ook he jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb exact dezelfde problemen. Kansloos.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2016 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan daar heel boos over worden, ook als het niet mijn eigen fiets is. Waardelozer dan waardeloos. Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tsja, jammer dat Giant Quick-E+ niet in een standaard versie levert... hele mooie fiets, maar met die wetgeving vaagheid is het niet iets wat ik nu nog zou aanschaffen. Eerst moet dat stof neerdalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het feit dat ik het bij nog meer mensen heb gehoord betekent domweg dat het een productiefout is.Daarnaast is 'ie al een tijd bekend en Bosch doet er geen bal aan.

M.b.t. die speed pedelecs vraag ik me wel wat af; ben je uberhaupt onverzekerd op die fietsen of alleen als aangetoond is dat je te hard hebt gereden? Mijn auto kan ook 250 lopen maar dat maakt me nog niet inherent fout bij een aanrijding :) 35kmh red ik ook op eigen kracht als ik aanzet.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2016 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een grijs gebied. Ik kan mijn Flyer T8HS niet laten keuren bij de RDW, omdat Flyer eigenzinnig is en wat onderdelen enzo gebruikt die niet gangbaar zijn wordt ie nooit goedgekeurd. Dat betekent dat ik 'm niet kan verzekeren.

Als je fiets wel gekeurd en verzekerd is, een kenteken heeft en je een goedgekeurde helm draagt, mag je nog altijd max. 25 km/u rijden. Als kan worden aangetoond dat je harder reed (lijkt me heel lastig), kan de verzekeraar alsnog moeilijk doen bij ongevallen. Als je zelf letsel hebt en geen goedgekeurde helm draagt (ik weet niet wat je nu moet dragen), kunnen ze moeilijk doen.

Er is voor dit jaar sprake van een absurde situatie die helemaal niet zou moeten kunnen voorkomen. Dit is te wijten aan hemeltergende onkunde bij de overheid, ze slagen er niet in met wetgeving te komen die ergens op slaat. Voor 2017 is de wetgeving minder absurd maar nog altijd volstrekt onnozel.

Het milieubeleid is het beste te kwalificeren als "hilarisch", nieuwbouwhuizen moeten zeer energiezuinig zijn, er is subsidie voor energiezuinige technieken als warmtepompen en zonneboilers, intussen worden zonnepanelenbezitters wel aangepakt door afschaffen van de salderingsregeling in 2020 en wordt het gebruik van de speed pedelec, voor forensen een zeer aantrekkelijk alternatief voor de auto, sterk ontmoedigd.

Uiteindelijk heeft het allemaal te maken met het niveau van onze overheid. Daar kun je veel woorden aan vuil maken, je kunt ook volstaan met een treffende illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://whyweprotest.net/attachments/1240858804059-jpg.159699/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:00:
Het feit dat ik het bij nog meer mensen heb gehoord betekent domweg dat het een productiefout is. Daarnaast is 'ie al een tijd bekend en Bosch doet er geen bal aan.
Ook al reageert Bosch op dit soort bekende issues niet, wat ik onacceptabel vind, is het ook voor mij te hopen dat Bosch dit soort mankementen inmiddels heeft verholpen en verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:02:
[...]

Overigens is mijn ervaring met een "instapper Shimano derailleur" goed. Op mijn ATB fiets de Revoshift 6 sp. achterderailleur (na 15 jaar) vervangen door een eveneens budget Sunrace van € 17,95.
Wel de wieltjes vervangen, eens in de 2 jaar, door wieltjes met kogellagers. Verder goed smeren/schoonmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:00:
Het feit dat ik het bij nog meer mensen heb gehoord betekent domweg dat het een productiefout is.Daarnaast is 'ie al een tijd bekend en Bosch doet er geen bal aan.

M.b.t. die speed pedelecs vraag ik me wel wat af; ben je uberhaupt onverzekerd op die fietsen of alleen als aangetoond is dat je te hard hebt gereden? Mijn auto kan ook 250 lopen maar dat maakt me nog niet inherent fout bij een aanrijding :) 35kmh red ik ook op eigen kracht als ik aanzet.
Als er een blauwe kenteken plaat op zit en je hebt hiervoor een WA verzekering afgesloten dan zit je verzekerings technisch goed.
Het valt tot 2017 onder een snorfiets en de daarbij gestelde verplichtingen. Geen helmplicht en buiten de bebouwing max 30 km/h.

De grootste groep speedbike rijders waaronder ik zelf zijn echt wel voorzichtig rijdende forenzen die graag op een sportieve manier zonder files naar hun werk gaan.

Je moet door de hogere snelheden zo ie zo al erg goed anticiperen op het overige verkeer. Maar moet eerlijk zeggen ben er nu al verslaafd aan geraakt. Vanaf 1 januari hiermee begonnen en al bijna 1500 km gefietst tot nu toe. Vorig jaar deed ik dus alles met de auto 🚗 maar als ik nu aan het einde van de maand mijn bankafschrift bekijk, dan is dat toch ook wel een flinke besparing op de brandstof ⛽

Kortom ik vind het een zeer goede vervanger voor een personen auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat rijdt jij voor auto, neograph? Das best 'n vlotte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
Vlassie1980 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:28:Ach, mijn eerste auto was een Citroen Xsara, daar ging van alles aan kapot. .
Heb ik ook gehad, het laatste model, een 1.6i 16V break, en die auto was echt super betrouwbaar. Nooit wat aan gehad. Moest m op n gegeven moment wegdoen omdat ik een grotere caravan had gekocht en die combinatie was niet goed als er veel zijwind stond. De auto was te licht. Met mn C5 (3) Tourer geen enkel probleem.
Zo zie je maar, de 1 heeft nooit wat met een bepaald merk en de ander wel. Heb o.a. ook een Mitsubishi en een Mazda gehad en die mankeerden nooit wat. Ook VW/Opel/Ford gehad maar die mankeerden des temeer.

[ Voor 12% gewijzigd door bgttje op 16-03-2016 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:28:
[...]

Wat rijdt jij voor auto, neograph? Das best 'n vlotte :)
BMW Z4 E85 3.0l :) Ding sjouwt aardig door, 5.8 naar de 100, best knap voor "maar" 231PK :) Als compensatie dan maar de ebike, beter voor het milieu :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2016 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier maar heb al heel wat van de 336 pagina's doorgelezen van het elektrische fietsen topic. Ik heb al wat ervaring met fietsen (rijd al jaren op een mountainbike van carbon van Trek) maar ben nu aan het kijken voor een goeie elektrische fiets voor dagelijks werkverkeer. Het weer trekt aan, de auto staat te vaak stil rond Amsterdam en de fiets lijkt mij dan een perfecte oplossing mits deze mij helpt droog te blijven (mijn kleding bedoel ik hiermee). Afstand per enkele rit rond de 30 km over alle soorten wegen.

Waar moet ik op letten bij de aankoop (ook hier heb ik al aardig wat over gelezen hier) maar belangrijker: wat is jullie ervaring met de Bosch, Shimano, Yamaha en Impulse systemen over een langere periode?
Ik ga in ieder geval voor de middenmotor. Derailleur of naaf versnelling is mij om het even qua onderhoud, dat kan ik zelf goed uitvoeren. Ik sta dus voor alles open. Maar betrouwbaarheid is belangrijk.

Ik zie veel Bosch gebruikers en volgens mij is dat ook de meest verkochte versie. Ik zie daar ook nog wel eens wat defecten tussen zitten (die ook weer opgelost worden zonder problemen). Hoe gaat dit buiten de garantie periode? Heeft iemand daar ervaring mee? Yamaha lijkt een stabiel systeem (maar ook wat fragiel lijkt het), al is het een gesloten systeem dus geen software. Is dat betrouwbaar of toch ook wel problemen ondervonden? Shimano lees ik heel weinig over, is dat met een reden of gewoon nog te jong voor de meesten hier?

Ik lees het graag. Alvast bedankt voor alle reacties.
Groeten,
Robin.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2016 14:34 . Reden: fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:14
Vlassie1980 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:28:
Ach, mijn eerste auto was een Citroen Xsara, daar ging van alles aan kapot. Vervolgens een Toyota Avensis gekocht en die heeft in 6,5 jaar tijd amper een krimp gegeven. Alleen een accu die dood was maar die moet je gewoon om de 5 jaar wel vervangen.

Nu weer een Jap (Mazda6) en dat blijkt een olieslurper te zijn. Je moet er dus ook een beetje geluk mee hebben.
Off Topic, Mijn 2003 1.8 Avensis met 230.000 de koppeling versleten, versnellings back lager laatst vervangen en 2.5L olie per 1000 Km. Aanschaf prijs was er ook naar ;)
Dat alles wat uit Japan komt goed is geloof ik niet (meer) in.......... volgende auto word een Prius.

Wat ik wel weet is dat ik erg tevreden ben met mijn Bosch Performance! Hopelijk blijft dat zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:33:
Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier maar heb al heel wat van de 336 pagina's doorgelezen van het elektrische fietsen topic. Ik heb al wat ervaring met fietsen (rijd al jaren op een mountainbike van carbon van Trek) maar ben nu aan het kijken voor een goeie elektrische fiets voor dagelijks werkverkeer. Het weer trekt aan, de auto staat te vaak stil rond Amsterdam en de fiets lijkt mij dan een perfecte oplossing mits deze mij helpt droog te blijven (mijn kleding bedoel ik hiermee). Afstand per enkele rit rond de 30 km over alle soorten wegen.

Waar moet ik op letten bij de aankoop (ook hier heb ik al aardig wat over gelezen hier) maar belangrijker: wat is jullie ervaring met de Bosch, Shimano, Yamaha en Impulse systemen over een langere periode?
Ik ga in ieder geval voor de middenmotor. Derailleur of naaf versnelling is mij om het even qua onderhoud, dat kan ik zelf goed uitvoeren. Ik sta dus voor alles open. Maar betrouwbaarheid is belangrijk.

Ik zie veel Bosch gebruikers en volgens mij is dat ook de meest verkochte versie. Ik zie daar ook nog wel eens wat defecten tussen zitten (die ook weer opgelost worden zonder problemen). Hoe gaat dit buiten de garantie periode? Heeft iemand daar ervaring mee? Yamaha lijkt een stabiel systeem (maar ook wat fragiel lijkt het), al is het een gesloten systeem dus geen software. Is dat betrouwbaar of toch ook wel problemen ondervonden? Shimano lees ik heel weinig over, is dat met een reden of gewoon nog te jong voor de meesten hier?

Groeten,
Robin.
Welkom,

30 km per dag is met een normale pedelec toch wel 70 minuten of langer trappen. Ik doe zelf enkele rit 26 km en zou als ik terug in de tijd kon springen gelijk voor een speed pedelec zijn gegaan. Dat scheelt toch wel 10 a 15 minuten als je een beetje doortrapt.

Mijn ervaring met Bosch is wisselend, zoals je wellicht hebt gelzen is de motor net voor einde garantieperiode vervangen voor een nieuw exemplaar. Maar op de nieuwe motor krijg ik dus geen extra garantie meer terwijl deze (als het goed is) nieuw is. Heb ook een keer op een Riese und Muller Cruiser HS gereden met Bosch en dat reed meer dan prima.

Als je voor een speed pedelec wilt gaan dan is de accu de beperkende factor! Wat dat betreft zijn de Bulls Green Mover E45 (735Wh accu) of de Focus / Kalkhoff met Impulse (612Wh accu) ook interessant.

Als je het bij een normale pedelec wilt houden (wat ik niet zou doen 8) ) dan heb je nog veel meer keus natuurlijk.

Vanuit mezelf sprekend kan ik zeggen dat het heerlijk fietsen is naar het werk, zeker met het betere weer nu. En vergeet verder natuurlijk geen "basis-pakketje" samen te stellen:

- Goede regenbroek / regenjas ( Ik draag in de winter ook nog een windbreaker onder mijn ski-jas )
- Goede handschoenen
- Overschoenen om te voorkomen dat je in je schoenen zit te soppen bij hoosweer
- Zonnebril tegen de vliegen in de zomer
- Plaksetje / fietspomp

Mocht je nog meer info nodig hebben, stel ze gerust, daar is dit topic voor en er zijn hier genoeg e-bikers die je extra info kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:12:
[...]

BMW Z4 E85 3.0l :) Ding sjouwt aardig door, 5.8 naar de 100, best knap voor "maar" 231PK :) Als compensatie dan maar de ebike, beter voor het milieu :P
Crap, ik zie nu ineens je avatar! Ik mag het in dit topic eigenlijk niet zeggen want eco, maarre, schitterende auto. Op zijn minst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:33:

Groeten,
Robin.
Dag Robin, welkom op het leukste topic :)
Goed van je om serieus over te stappen naar het elektrische fietsen

Wat je zelf waarschijnlijk ook al wel gelezen hebt en zijn in hoofdlijnen twee soorten elektrische fietsen.
Je hebt de speedbike uitvoering (ondersteund tot 45km/h) en de normale uitvoering (ondersteund tot ongeveer 27 a 28km/h

Ik heb zelf een speedbike (sparta e speed met derailleur 9 versnellingen) met Bosch middenmotor type performance en ben hier zelf erg tevreden over. Nou fiets ik wel voor het overgrote gedeelte stukken buiten de bebouwde kom en dan kun je wat beter deze snelheid zeg maar 35 a 38km/h tot zijn recht laten komen.
Wat een groot nadeel is van deze fietsen is dat ze volgend verplicht worden om op sommige stukken tussen de auto's in te moeten fietsen. Ik weet niet of je daar blij van wordt. Als je grote stukken over verplichte fietspaden kunt blijven rijden dan is het niet zo'n probleem maar anders moet je dit echt in je overweging mee nemen.

Wat misschien ook wel een belangrijke factor kan zijn is of je op je fiets minimaal 4 of 5 jaar garantie kunt krijgen. Bij de fietsen met de Bosch middenmotor kan dit niet spijtig genoeg. Zou voor mij persoonlijk wel een reden zijn als mijn fiets straks uit de garantie is hiernaar te gaan kijken. Maar goed dit duurt voor mij nog 19 maanden.

Als je een speedbike neemt en je wilt echt blijven knallen met je snelheid dan ga je de afstand van 30 kilometer met een 400 Wh accu niet halen. Tenzij je de ondersteuning wat lager zet. Je snelheid wordt dan ook wat lager. Dan is mijn advies bij een speedbike minstens 500Wh accu.

Als je voor een gewone uitvoering gaat dan is een enkele reis zeker haalbaar. (dus oplader meenemen is misschien wel handig)

Voor de rest kan ik je alleen maar adviseren ga zo veel mogelijk proef fietsen op allerlei verschillende merken en systemen en dan kun je voor je zelf het beste systeem er wel uithalen.
En kijk ook bij welke fietsenzaak je eigen het prettigste voelt.

Wat ik zelf ook wel belangrijk vind zijn de remmen. Ik heb nu hydraulische Magura M 11 remblokken op de velg. Ik heb gemerkt dat als ik in een flinke regenbui aan het fietsen ben dat dit niet de meest optimale remmen zijn. Ze remmen wel voldoende maar omdat er bij hoge snelheden ook modder er tussen komt slijten deze erg snel. Ik heb de eerste remblokken al bij 1000 kilometer kunnen vervangen. (Is zelf makkelijk te doen)
Misschien dat hydraulische schijfremmen dan de betere zijn maar heb hier geen ervaring mee behalve met het proeffietsen dan. Ik vond persoonlijk met droogweer dat de schijfremmen minder hard konden remmen dan de velgremmen van magura.

Succes met je zoektocht en mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.
Oja over je opmerking over je kleding om ze droog te houden lukt prima hoor. Ik kom niet bezweten aan op het werk.
Pagina: 1 ... 84 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.