Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.563 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 09:34
Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:34:
[...]

Er zit een klittebandje bij die hoes en die bevestig je op de rug van de accu !
Heeft die van mij niet, ik heb een Fahrer accu cover:
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/81WpOiYU1XL._SX425_.jpg
- oblomov - schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:56:
@ Harrievang, welke merk hoes heb jij?

Kan je de accu met hoes er omheen nog steeds door de opening bovenin de accu vasthouden?

Is het lastig om met de accu + hoes te manoeuvreren (verwijderen & plaatsen uit de accuhouder op de fiets) en bij het opladen (stekker)?
Je kunt de accu nog steeds vasthouden. Manoeuvreren is niet lastig, je klikt hem er nog steeds zo op. Is wel alleen even zoeken naar het sleutelgat als je hem eraf wilt halen. En je ziet de batterij ledjes ook nog amper door die kleine gaatjes :)

[ Voor 48% gewijzigd door Vlassie1980 op 29-02-2016 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 09:38:
[...]

Zeer mooie fiets, voor die prijs ook een riem erop is gewoon erg netjes.
Wel jammer dat het een active line en geen performance line is. En het is zo te zien ook wel een 400Wh accu die je erbij krijgt en geen 500Wh.

Ga je hem voor woon-werk gebruiken?
Gaat voor woon/werk worden ja, ongeveer 20 km per dag. Maar ook door weer en wind doordat ik geen auto heb. Dan is die gates riem denk ik wel fijn, niet meer schoon houden en smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Foxke schreef op maandag 29 februari 2016 @ 15:17:
[...]

Gaat voor woon/werk worden ja, ongeveer 20 km per dag. Maar ook door weer en wind doordat ik geen auto heb. Dan is die gates riem denk ik wel fijn, niet meer schoon houden en smeren.
Voor die afstand is het een meer dan prima fiets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Wat vonden jullie van die Victoria die ik in de link hierboven zette?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:56:
@ Harrievang, welke merk hoes heb jij?

Kan je de accu met hoes er omheen nog steeds door de opening bovenin de accu vasthouden?

Is het lastig om met de accu + hoes te manoeuvreren (verwijderen & plaatsen uit de accuhouder op de fiets) en bij het opladen (stekker)?
zie fbln.de Het is de originele hoes mrt dat rode lintje eraan (fahrer staat op het rode lintje).

Is vrij makkelijk te verwijderen en er weer op te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:42:
[...]

Heeft die van mij niet, ik heb een Fahrer accu cover:
[afbeelding]

[...]

Je kunt de accu nog steeds vasthouden. Manoeuvreren is niet lastig, je klikt hem er nog steeds zo op. Is wel alleen even zoeken naar het sleutelgat als je hem eraf wilt halen. En je ziet de batterij ledjes ook nog amper door die kleine gaatjes :)
Dat klittebandje zou er bij moeten ziten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:38:
Dat klittebandje zou er bij moeten ziten !
Heb jij de ervaring dat de hoes de accu minder laat afkoelen bij een koude buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:47:
[...]

Op de beurs in Expo Antwerpen heb ik even getest,die Stromer S1 en vooral de S2,en ik moet zeggen wat een kracht zit daar in zeg..Zalig dat hoge koppel, :*) .echter toen ik de prijs zag...6400 euro daar heb ik bijna twee speed pedelecs voor.Maar inderdaad niet die sensatie van een S2 die nu zelfs leverbaar zou zijn in een type S2 s met een groter frame..!
Fijn dat je de sensatie van de Stromer ST2 even hebt kunnen ervaren, want dat is het uiteindelijk wel, een sensatie. En dan vermoed ik dat je nog niet in het stadsverkeer hebt gereden of langs het jaagpad, of een andere plaats waar de Stromer echt tot zijn recht en volledige potentieel komt.

En de prijs blijft inderdaad een pijnpunt. Maar voor de prijs van een Tesla of een Mercedes S-klasse heb je vaak ook meerdere auto's, en toch zie ik die ook heel regelmatig rijden. Het is maar wat de gek er voor wilt betalen zeker? Deels zal het liggen aan het onderzoek en ontwikkeling, deels aan de afmontage, en er zit zeker een (serieus) stuk 'lifestyle' bij, en dat stukje betaal je extra duur.

Ook de 'gewone' ST2 is, net als de ST2S, binnenkort leverbaar met een 22" frame (al blijft de balhoofdbuis even lang). Dat formaat is er gekomen op specifieke vraag van de Nederlandse importeur. Het is ook daarom dat ik heb moeten wachten, want ik meet 2.02 meter.

Groeten
Jef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:16
DHL schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:45:
[...]Ideaal zou zijn dat er ook keuze was om bvb zonder die dure riem en naaf hem samen te stellen maar wel met die CX motor.
Voor jou is een naaf systeem sowieso niet interessant.

Een derrie is qua performance en prijs gewoon niet te kloppen (voor de meeste mensen!), ik zou als ik jou was vrolijk zwaaien naar mij met mijn Rohloff fetish (guilty as charged by myself^^) en je hoofd schudden. :+

Horses for courses. Jouw wensen zijn terecht heel anders dan de mijne. En die fiets die je linkt heeft op het eerste gezicht prima specs voor jou (al ben ik niet zo'n fan van merken zonder goede reputatie).

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 29-02-2016 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Is Victoria een minder goed merk? Ik ken het niet, maar heb een dealer hier vlakbij. Een goede dealer. Is zowat de enige fiets met rechtere houding en gebogen stuur met de CX motor die ik ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:40:
[...]

Heb jij de ervaring dat de hoes de accu minder laat afkoelen bij een koude buitentemperatuur?
Dat idee heb ik wel !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
bgttje schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:32:
[...]

190-230km.............................tja...hoe gek kunnen ze t maken.
Heel erg gek inderdaad. Meestal is de laagste stand net genoeg om het extra gewicht van de fiets teniet te doen. Dan kun je 200 kilometer halen, maar koop je daarvoor een elektrische fiets? Je hebt bij de ondersteuning een zeker vermogen nodig om het extra gewicht teniet te doen. Alles daarboven is bedoeld om het fietsen werkelijk lichter te maken, maar dat kost actieradius. Het beste is de gulden middenweg; de middenstand. Als je een reguliere 25 km/h elektrische fiets hebt kost de middenstand rond de 125 watt uit de accu. Als je dan 20 km/h rijdt kost dat je 6,25 Wh/km inclusief verliezen in de controller. Als je 200 kilometer uit een 500 Wh accu wilt halen dan doe je 2,5 Wh/km. Bij 20 km/h is dat een ondersteuning van 50 watt; wat je amper zult voelen. Ga je voor hoge ondersteuning dan kost dat comfort je ongeveer 10 Wh/km bij 20 km/h.
Om echt het gevoel te hebben dat je ondersteuning hebt moet de motor minimaal 100 watt op het wiel leveren. Daaronder is het zelf aardig aanpoten. Dus meer dan 100 kilometer uit een 500 Wh accu is lichte ondersteuning. 5 Wh/km doe je al heel vlug en 8-10 Wh/km is heel comfortabel. In mijn geval is dat stand 4 van de 5. Het is dus een overweging van comfortabel rijden of heel sportief rijden.
En ja, ik betrap me er steeds vaker op dat ik in de hoge ondersteuning fiets. Dan is mijn accu wel na ruim 2 uur fietsen plat, maar die is weer oplaadbaar en als deze accu op is koop ik gewoon een nieuwe. :) Ik ga niet panisch beknibbelen op de mate van ondersteuning. In stand 4 en redelijk mee trappen zit ik rond de 24 km/h. Alleen lastig dat het verschil tussen stand 3 en 4 zo enorm groot is. 100 watt tegen 175 watt. Bij 175 watt mag je al 25 watt extra rekenen vanwege verliezen in de controller.
- oblomov - schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 17:15:
[...]

Misschien de hoes met wat klittenband op de accu vastzetten!

Kan je de accu met hoes er omheen nog steeds in de opening van de accu vasthouden?

Vlassie ik vraag mij af of een accu, die een nacht binnen heeft gelegen bij een temperatuur van ongeveer 18 graden met hoes, bij een buitentemperatuur van bijvoorbeeld -5 graden geen voordeel van een neopreen hoes heeft.
Deze winter was het tot nu toe niet vaak zo koud, maar met enkele graden onder nul en minimaal een snelheid van 25 km/u is 5 graden onder nul al vlug de realiteit.
Ik betwijfel het nut van zo'n hoes. Het is zo dat gevoelstemperatuur geen invloed heeft op de accu of verwaarloosbaar. Als je de accu binnenshuis oplaad start je met een warme accu en als je dan zelf ook flink vermogen gaat vragen blijven ze warm. Natuurlijk verlies de accu flink wat warmte in de koude wind. Om het technisch uit te leggen moet je denken aan een natteboltemperatuur quotient. De koude buiten zuigt wel de warmte weg. Je snapt wel dat het fietsen met zo'n hoes in de lente en zomer voor snellere slijtage zorgt omdat de cellen dan steeds moeilijker hun warmte kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JefVB schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:00:
[...]

Fijn dat je de sensatie van de Stromer ST2 even hebt kunnen ervaren, want dat is het uiteindelijk wel, een sensatie. En dan vermoed ik dat je nog niet in het stadsverkeer hebt gereden of langs het jaagpad, of een andere plaats waar de Stromer echt tot zijn recht en volledige potentieel komt.

En de prijs blijft inderdaad een pijnpunt. Maar voor de prijs van een Tesla of een Mercedes S-klasse heb je vaak ook meerdere auto's, en toch zie ik die ook heel regelmatig rijden. Het is maar wat de gek er voor wilt betalen zeker? Deels zal het liggen aan het onderzoek en ontwikkeling, deels aan de afmontage, en er zit zeker een (serieus) stuk 'lifestyle' bij, en dat stukje betaal je extra duur.

Ook de 'gewone' ST2 is, net als de ST2S, binnenkort leverbaar met een 22" frame (al blijft de balhoofdbuis even lang). Dat formaat is er gekomen op specifieke vraag van de Nederlandse importeur. Het is ook daarom dat ik heb moeten wachten, want ik meet 2.02 meter.

Groeten
Jef
Op dit forum lees ik dat dit Zwitserse merk er financieel niet zo best voorstaat...Misschien beter niet aan denken ,maar toch,zou dergelijk merk het niet gaan halen waar blijf je dan met garantie service en onderhoud....? Maar los daarvan op termijn misschien toch ooit voor dit merk gaan? Wie weet de sensatie blijft !! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
bgttje schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:32:
[...]

190-230km.............................tja...hoe gek kunnen ze t maken.
Als het bereik van 190 kilometer geldt voor de 400 Wh accu, en de 230 kilometer voor de 500 Wh accu heb je in het eerste geval toch maar mooi een ondersteuning van 2,11 Wh/km en in het tweede geval 2,17 Wh/km!

Bij die getallen heeft de Bulls Green Mover E45 met zijn batterij van 735 Wh een bereik van 339 kilometer... 8)7 Bij een afstand van 50 kilometer per dag moet je dan maar om de week je accu opladen. Handig is dat.

Doe er je voordeel mee! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Dat is dan 52 keer per jaar opladen! Wow, dan gaat die Bulls accu bij maximaal 500 of 1000 laadcycli, 10 tot 20 jaar mee *O*

Daar wordt jimh307 niet blij van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
jimh307 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:01:
Ik betwijfel het nut van zo'n hoes. Het is zo dat gevoelstemperatuur geen invloed heeft op de accu of verwaarloosbaar. Als je de accu binnenshuis oplaad start je met een warme accu en als je dan zelf ook flink vermogen gaat vragen blijven ze warm. Natuurlijk verlies de accu flink wat warmte in de koude wind. Om het technisch uit te leggen moet je denken aan een natteboltemperatuur quotient. De koude buiten zuigt wel de warmte weg. Je snapt wel dat het fietsen met zo'n hoes in de lente en zomer voor snellere slijtage zorgt omdat de cellen dan steeds moeilijker hun warmte kwijt kunnen.
Als ik de reactie's zo lees, begin ik ook aan het nut te twijfelen. Bovendien ben ik als pensionado niet afhankelijk van de e-bike voor woon/werk verkeer en ik realiseer mij dat ik bij echt koud weer meestal geen grote afstanden fiets, maar meer functioneel en dan hooguit zo'n 40 km. Ik start met een accu op kamertemperatuur en waar mogelijk neem ik de accu, tijdens een verblijf onderweg, mee naar binnen. Kortom: zelfs als het licht tot matig vriest, kan die accu ook zonder hoes die 40 km probleemloos ondersteunen.

[ Voor 4% gewijzigd door - oblomov - op 01-03-2016 00:19 . Reden: Kortom, enz. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
DHL schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:58:
Is Victoria een minder goed merk? Ik ken het niet, maar heb een dealer hier vlakbij. Een goede dealer. Is zowat de enige fiets met rechtere houding en gebogen stuur met de CX motor die ik ken.
Ik ken het ook niet, maar of dat betekent dat het rommel is? Nee, of ik iets al dan niet ken is natuurlijk geen objectieve maatstaf van kwaliteit :+

Maar mijn ervaringen zijn eigenlijk altijd beter met a-merken. YMMV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
DHL schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:58:
Wat ik erover lees en hoor is het een betrouwbaar merk. Mijn FM voert dit merk ook, maar dan de wat eenvoudigere uitvoeringen. Want zegt hij: "Als je voor de duurdere Victoria Trekking 8.9 gaat, kan je beter een Bluelabel Charger Touring kopen." Hij wees mij ook op de belachelijk (zijn woorden) hoge plaatsing van de bagagedrager.

Ik heb in het najaar, bij een andere FM, proefgereden op het Victoria Trekking 8.9 modeljaar 2015 met Performance motor (zonder CX). Ik fietste er prettig op en was ook van het model gecharmeerd. De 2015 kleurstelling was ook iets soberder (door ben ik gevoelig voor) en zover als ik mij kan herinneren was de bagagedrager lager gemonteerd. Een tijdlang was dit mijn favoriete fiets.
Wat voor mij mede de doorslag voor de Bluelabel Charger Touring gaf zijn de bredere banden omdat ik ook regelmatig op grindpaden en (soms) zandgrond fiets.

De afmontage is behoorlijk tot goed, maar ik denk dat je aan geen enkele fiets in deze prijsklasse mis koopt. Het is meer een kwestie van persoonlijke voorkeuren; plaats van de accu, wel of geen CX motor, wel of geen riemaandrijving, wel of geen verende voorvork, enz, enz.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ABTJJoaXwPafrWqNNs401esc/medium.jpg
klik voor grotere afbeelding

[ Voor 4% gewijzigd door - oblomov - op 01-03-2016 17:31 . Reden: aanvulling bredere banden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ik vind het een vrij mooie fiets op de kleuraccenten en, nu je het zegt, de bagagedrager na. Maar lijkt wel een voor mij geschikte houding. Even zien of ik me kan inhouden eens het beter weer wordt lol..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-10 14:45

OgWok

U.N.C.L.E.

JefVB schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:16:
[...]

Als het bereik van 190 kilometer geldt voor de 400 Wh accu, en de 230 kilometer voor de 500 Wh accu heb je in het eerste geval toch maar mooi een ondersteuning van 2,11 Wh/km en in het tweede geval 2,17 Wh/km!

Bij die getallen heeft de Bulls Green Mover E45 met zijn batterij van 735 Wh een bereik van 339 kilometer... 8)7 Bij een afstand van 50 kilometer per dag moet je dan maar om de week je accu opladen. Handig is dat.

Doe er je voordeel mee! ;)
"Ondersteuning van 2,11 Wh/km en 2,17 Wh/km!" Waarom een uitroepteken erachter? Duurt een hele tijd voor de accu leeg is; lijkt me dat je van die ondersteuning weinig/niets merkt. Nutteloos dus.

Een ouderwetse fietsdynamo levert nog meer...... nl. rond de 3 Watt (0,5A bij 6V) :)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Nog even over het 'bewaren' van een accu:
Ik meen hier op het forum gelezen te hebben (kan het ff niet terugvinden) dat je het best een fietsaccu kan bewaren zo tussen de 20 en 80% oplaadcapaciteit als ik het goed heb.
De verkoper -is FM overigens- van mijn zelfbouw s-pedelec, met Sunpower 48V Li-Ion accu (15 Ah, 700W max) beweert echter dat 1x per maand helemaal opladen het beste is als je de fiets niet gebruikt. In mijn geval zo'n 4 tot 6 maanden per jaar. De accu is overigens niet afneembaar (vind ik zelf niet zo'n probleem).
Wat is nu wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ligt eraan waar (en dus hoe warm) je ze bewaart; zie http://batteryuniversity....le/how_to_store_batteries

Ik zou de 80% eerder aanhouden en afhankelijk van hoe je ze opslaat, elke maand even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Roamor schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 09:14:
Ligt eraan waar (en dus hoe warm) je ze bewaart
Zo tussen de ca. 10 en 15°.
Roamor schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 09:14:
zie http://batteryuniversity....le/how_to_store_batteries
Ik zou de 80% eerder aanhouden en afhankelijk van hoe je ze opslaat, elke maand even checken.
Interessante site.
Ik lees wel: "Lithium-ion must be stored in a charged state, ideally 40 percent."
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
"Ik" inderdaad. ;) Maar ik gebruik ze regelmatig. Als je een maand zonder controle wegzet in een frisse omgeving, dan hou ik liever wat meer speelruimte. Zodra je onder de 2V per cel komen beschadig je ze namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
OK.. en wat is het nadeel van elke maand even opladen, zodat de capaciteit neem ik aan steeds tussen de 80 en 100% zit, of zelfs steeds tussen de 90 en 100%... minder levensduur? (in vergelijking met zo tussen de 40 en 80% houden zeg maar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Ligt een beetje aan de oplader/type fiets die je hebt. Ik heb vooral ervaringen met losse 18650's (waaruit de meeste accu's zijn opgebouwd), en bij die opladers heb je vaak een "storage" functie. Meestal (ont)laad deze de accu eerst helemaal, om ze daarna naar een veilig storageniveau (ook afhankelijk van de temperatuur) te brengen. Daarin ben je dus een beetje afhankelijk van de mogelijkheden van je lader.

Met hoog voltage opslaan verminderd het aantal cycles dat hij aankan:
Most Li-ions charge to 4.20V/cell, and every reduction in peak charge voltage of 0.10V/cell is said to double the cycle life. For example, a lithium-ion cell charged to 4.20V/cell typically delivers 300–500 cycles. If charged to only 4.10V/cell, the life can be prolonged to 600–1,000 cycles; 4.0V/cell should deliver 1,200–2,000 and 3.90V/cell should provide 2,400–4,000 cycles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Mijn lader is de XVE-5460200, van Chinese makelij waarschijnlijk.
Input: 100-240VAC, 50/60Hz
Output: DC54.6V 2.0A
Ik neem aan geen storage functie.
Elektromotor: Bafang BPM 8fun 48V 500W (voorwiel).

En bij hoog voltage opslaan, vermindert het aantal cycles dan 'alleen maar' of wordt de actieradius ook versneld minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
OgWok schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 08:19:
[...]

"Ondersteuning van 2,11 Wh/km en 2,17 Wh/km!" Waarom een uitroepteken erachter? Duurt een hele tijd voor de accu leeg is; lijkt me dat je van die ondersteuning weinig/niets merkt. Nutteloos dus.

Een ouderwetse fietsdynamo levert nog meer...... nl. rond de 3 Watt (0,5A bij 6V) :)
Het uitroepteken staat er om de impact van de getallen te vergroten. Anders was het een loutere vaststelling. Met uitroepteken is het toch overtuigender. 2,11 Wh/km! 2,17 Wh/km!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
koelkast schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 13:24:
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Kwaliteit van het batterijklepje is sowieso bagger, die is nu alweer afgebroken.
Verder had ik ook aardig wat foutmeldingen, ben er vanaf gestapt. Support van hun kant is overigens wel goed, mag ook wel voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
jimh307 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:01:
[...] Ik ga niet panisch beknibbelen op de mate van ondersteuning.
Zo denk ik er ook over.................gaan met die banaan. En mn 500Wattertje lust wel wat als je m op z'n staart trapt ;) .

[ Voor 3% gewijzigd door bgttje op 01-03-2016 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongeroel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:48
Hallo,

Ik lees als fanatiek fietser al de nodige tijd dit forum, voornamelijk het wielren gedeelte. Op dit moment ben ik bezig met mijn fiets gerelateerd afstudeer onderzoek, hopelijk ben ik hier op het juiste adres en willen jullie helpen.

Het gaat over het koopgedrag bij een nieuwe fiets. Kopen jullie die online of offline in de winkel? De enquête is gemakkelijk binnen 5 minuten in te vullen en je maakt ook nog eens kans op een VVV bon van €50. Vragen of opmerkingen zijn natuurlijk ook altijd welkom.

Hier de enquête: http://goo.gl/forms/V6GaETTVjp

Bedankt voor het invullen!

Roel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:49:
[...]

Kwaliteit van het batterijklepje is sowieso bagger, die is nu alweer afgebroken.
Verder had ik ook aardig wat foutmeldingen, ben er vanaf gestapt. Support van hun kant is overigens wel goed, mag ook wel voor dat geld.
Ik heb ze een uur geleden gemaild en heb al antwoord; ze blijken met de diagnose van mijn vorige (typ 3.2) de huidige 3.3 te hebben verbeterd en die gaan ze me toesturen. Ondertussen stuur ik ze mijn defecte 3.3 toe. Ik ben benieuwd hoelang die het gaat uithouden.
Wat heb jij momenteel dan als alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
koelkast schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:26:
[...]

Ik heb ze een uur geleden gemaild en heb al antwoord; ze blijken met de diagnose van mijn vorige (typ 3.2) de huidige 3.3 te hebben verbeterd en die gaan ze me toesturen. Ondertussen stuur ik ze mijn defecte 3.3 toe. Ik ben benieuwd hoelang die het gaat uithouden.
Wat heb jij momenteel dan als alternatief?
Dat is erg netjes van ze.

Momenteel heb ik geen alternatief, heb er nogal gedoe mee gehad en vond het verder ook niet echt fijn om zo rond te fietsen. Kans is klein, maar als je een aanrijding hebt en ze komen erachter dan heb je een probleem.

De snelheid beviel me uiteraard wel, maar ben nu aan het sparen voor een speed pedelec. Die komt er denk ik wel over een jaar of 2,3 :)

Ben ook benieuwd naar de toekomstige ontwikkelingen, accu-capaciteit is een dingetje omdat het meestal bij 500Wh wel ophoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
- oblomov - schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:46:
Dat is dan 52 keer per jaar opladen! Wow, dan gaat die Bulls accu bij maximaal 500 of 1000 laadcycli, 10 tot 20 jaar mee *O*

Daar wordt jimh307 niet blij van ;)
Jimh307 heeft het wel gelezen hoor ;)

Was de praktijk maar zo'n feest. Helaas verouderen cellen ook als ze niets doen. Mijn accu laad ik ongeveer 2x per week op, maar ook deze zullen na 3 a 4 jaar aardig heen zijn. Ik gebruik ze eigenlijk te weinig. Ik merk na 13 maanden bezit wel een kleine achteruitgang. Echter maar minimaal. Ik schat dat ik van de originele 522 Wh nog 450 Wh over heb. In de winter is dat altijd lastig om te bepalen, maar het zou niet meer dan logisch zijn. Vaker hoge ondersteuning vragen en een vergrote interne weerstand bij koude hebben ook hun tol. Toch valt me dat nog wel mee.
Maar het geheim zit hem in de overige 90% van mijn afnemers die louche met de accu omgaan en zo sneller op mijn deurmat staan voor een nieuwe batch. ;)
GTAjunk schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 09:03:
Nog even over het 'bewaren' van een accu:
Ik meen hier op het forum gelezen te hebben (kan het ff niet terugvinden) dat je het best een fietsaccu kan bewaren zo tussen de 20 en 80% oplaadcapaciteit als ik het goed heb.
De verkoper -is FM overigens- van mijn zelfbouw s-pedelec, met Sunpower 48V Li-Ion accu (15 Ah, 700W max) beweert echter dat 1x per maand helemaal opladen het beste is als je de fiets niet gebruikt. In mijn geval zo'n 4 tot 6 maanden per jaar. De accu is overigens niet afneembaar (vind ik zelf niet zo'n probleem).
Wat is nu wijsheid?
De temperatuur van de opslag is quasi belangrijker dan de staat van lading (SoC). Tussen de 20% en 80% bewaren met een optimaal percentage van 40%. Als je de fiets op winterstalling zet dan is aan te raden om maandelijks de accu te controleren. Druk op het knopje van de batterijindicator. Heb je 5 ledjes dan zou ik beginnen met het wegleggen van de accu rond de 40% ingeladen (2 a 3 ledjes). Laad de accu eens per maand op totdat 3 van de 5 ledjes oplichten en koppel de lader er dan weer af. Je moet er rekening mee houden dat de cellen ongeveer 2% per week zelf ontladen worden door zelfontlading. 1 ledje dat oplicht is te weinig.
Ze zeggen ook wel eens dat je 1 uur per maand moet bijladen. Als je dat een aantal maanden doet heb je kans dat ze te vol blijven voor opslag (>80% SoC).
GTAjunk schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 09:40:
OK.. en wat is het nadeel van elke maand even opladen, zodat de capaciteit neem ik aan steeds tussen de 80 en 100% zit, of zelfs steeds tussen de 90 en 100%... minder levensduur? (in vergelijking met zo tussen de 40 en 80% houden zeg maar).
Dat heb je goed gezien :) Voor de fabrikant is dit wel fijn, maar voor jouw knip niet zo. Dit is bijna hetzelfde als de accu volgeladen wegzetten wat ik iedereen ten zeerste afraad. Het is de kunst om hem op de helft te houden. Nu geeft het niet zozeer of de staat van lading 40% is of 60%. Koel bewaren (zoals in je schuur; mits die vorstvrij is!) is veel voornamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:51:
Dat is erg netjes van ze.

Momenteel heb ik geen alternatief, heb er nogal gedoe mee gehad en vond het verder ook niet echt fijn om zo rond te fietsen. Kans is klein, maar als je een aanrijding hebt en ze komen erachter dan heb je een probleem.

De snelheid beviel me uiteraard wel, maar ben nu aan het sparen voor een speed pedelec. Die komt er denk ik wel over een jaar of 2,3 :)

Ben ook benieuwd naar de toekomstige ontwikkelingen, accu-capaciteit is een dingetje omdat het meestal bij 500Wh wel ophoudt.
Over 2,3 jaar of over 2 à 3 jaar?

Welke versie van de Badass heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een elektrische fiets voor mijn moeder. Ze is 76 en mist de kracht voor een gewone fiets. Verder nog goed te been.

Adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
jimh307 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:56:
De temperatuur van de opslag is quasi belangrijker dan de staat van lading (SoC). Tussen de 20% en 80% bewaren met een optimaal percentage van 40%. Als je de fiets op winterstalling zet dan is aan te raden om maandelijks de accu te controleren. Druk op het knopje van de batterijindicator. Heb je 5 ledjes dan zou ik beginnen met het wegleggen van de accu rond de 40% ingeladen (2 a 3 ledjes). Laad de accu eens per maand op totdat 3 van de 5 ledjes oplichten en koppel de lader er dan weer af. Je moet er rekening mee houden dat de cellen ongeveer 2% per week zelf ontladen worden door zelfontlading. 1 ledje dat oplicht is te weinig. Ze zeggen ook wel eens dat je 1 uur per maand moet bijladen. Als je dat een aantal maanden doet heb je kans dat ze te vol blijven voor opslag (>80% SoC).
(...)
Het is de kunst om hem op de helft te houden. Nu geeft het niet zozeer of de staat van lading 40% is of 60%.
OK bedankt, dus samenvattend:
Maandelijks de accu controleren, en de capaciteit op ongeveer de helft als je hem langere tijd niet gebruikt.
Ik heb trouwens 4 ledjes, dus het beste dus op ongeveer 2 houden (waarbij 3 na het opladen kan, en mocht hij naar 1 ledje ontladen zijn meteen bijladen tot 3).
jimh307 schreef:
Koel bewaren (zoals in je schuur; mits die vorstvrij is!) is veel voornamer :)
Aha, dus tóch juist wat koeler bewaren.
Dat zit ik aardig goed lijkt me met zo'n 10 tot 15° dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 18:57
Roamor schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 09:55:
Ligt een beetje aan de oplader/type fiets die je hebt. Ik heb vooral ervaringen met losse 18650's (waaruit de meeste accu's zijn opgebouwd), en bij die opladers heb je vaak een "storage" functie. Meestal (ont)laad deze de accu eerst helemaal, om ze daarna naar een veilig storageniveau (ook afhankelijk van de temperatuur) te brengen. Daarin ben je dus een beetje afhankelijk van de mogelijkheden van je lader.

Met hoog voltage opslaan verminderd het aantal cycles dat hij aankan:

[...]
Als ik nu mijn accu van Bosch zo optimaal mogelijk wil opladen tot die 3,9 Volt per cel dan zou ik mijn accu tot 39 volt moeten opladen om zo 2400 tot 4000 keer op te kunnen laden.
Ik heb ontdekt dat als er +5volt op bepaalde klemmen van de accu word gezet, dan kan ik de accu spanning uitlezen. Helemaal vol is bijna 42 volt en hartstikke leeg is hij 36 volt heb ik gemerkt.
Echter als ik nu de mijn accu tot steeds 39 volt zou opladen worden dan de cellen nog wel automatisch gebalanceerd of zou ik dan bijvoorbeeld 1 keer per 2 weken dan toch helemaal vol moeten laden. Weet jij dit misschien jim307 of andere mede tweakers.
Kijk als ik op deze manier dan de accu levens duur misschien kan verdubbelen dan is dit zo'n slecht idee nog niet :) heb de volledige capaciteit ook niet nodig hou wel wat over.

Weet iemand waar je ergens die stekker die aan de oplaadadapter zit en het liefst ook nog een vrouwelijk examplaar (die in de accu zit) 400Wh waar ik die ergens zou kunnen bestellen, dan kan ik daar fijn mee gaan knutselen.

Alvast bedankt voor jullie input.
:)

[ Voor 8% gewijzigd door zonnefreak op 01-03-2016 19:41 . Reden: tiep voutje ;) en extra vraagje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
zonnefreak schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 19:18:
[...]

Echter als ik nu de mijn accu tot steeds 39 volt zou opladen worden dan de cellen nog wel automatisch gebalanceerd of zou ik dan bijvoorbeeld 1 keer per 2 weken dan toch helemaal vol moeten laden. Weet jij dit misschien jim307 of andere mede tweakers.
Balanceren is een continue proces, ongeacht hoe vol de accu zit. Vanaf elke cel loopt er een kabel naar het moederbord van de lader, die het laden stuurt zodat alles in balans blijft.

Interessante video hierover:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
- oblomov - schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:30:
[...]

Over 2,3 jaar of over 2 à 3 jaar?

Welke versie van de Badass heb jij?
2 a 3 jaar :)

Heb de 3.3 versie, die deelt door 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Balanceren van de cellen gebeurd niet altijd automatisch. Sommige BMSen gaan pas bij 39/40/41V balanceren. Ff oppassen dus. Ik gebruik (als t weer warmer wordt) 1 keer per maand een lader die tot 42V laad en dan moet ie wel balanceren. In de winter 1s in de 2 maanden en dan natuurlijk wel weer gebruiken. M'n laders voor de 42V accu's gaan nooit hoger dan 41V. M'n Lifepo4 lader gaat tot 43,2V. De accu's moeten ook niet te lang meegaan. Cellen verbeteren ook steeds qua vermogen dus dan kan je weer updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 21:06:
Heb de 3.3 versie, die deelt door 2.
De 3.3 versie deelt dus vanaf 20 km/u door 2. Hoe zit het met de afgelegde kilometerafstand, wordt deze wel juist weergegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
- oblomov - schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 22:19:
[...]

De 3.3 versie deelt dus vanaf 20 km/u door 2. Hoe zit het met de afgelegde kilometerafstand, wordt deze wel juist weergegeven?
Nee, die wordt dus ook zo'n 2x zo weinig :)
Tenminste, als je vaak boven de 20 km/u fietst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:41:
Ik ben op zoek naar een elektrische fiets voor mijn moeder. Ze is 76 en mist de kracht voor een gewone fiets. Verder nog goed te been.

Adviezen?
Ik zou voor een a-merk fiets met Bosch gaan. Eventueel een ION achterwiel motor. Voorwielmotoren maken een fiets erg zwaar om mee te manouvreren (bv stallen in een fietsenrek). Sowieso is gewicht wel een issue voor ouderen (mijn moeder is 81 en fiets ook nog).

Remmen e.d. is minder spannend, ze zal niet met 25 pu door het verkeer vlammen. Dus in haar geval is een gewone v-brake of trommelrem prima (al heb je bij een goede hydraulische rem minder handkracht nodig).

Overigens is tweedehands een hele goede optie. Als ze geen lange stukken gaat doen boeit de kwaliteit van de accu minder.

Overigens, voor wat het waard is:

In mijn 1 jaar verslag stond een fout: De banden maat is 42 mm
En ik heb een foto toegevoegd (al klopt het zadel niet en is de fiets daar nog erg schoon^^)

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 01-03-2016 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
bgttje schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 21:25:
Balanceren van de cellen gebeurd niet altijd automatisch. Sommige BMSen gaan pas bij 39/40/41V balanceren. Ff oppassen dus. Ik gebruik (als t weer warmer wordt) 1 keer per maand een lader die tot 42V laad en dan moet ie wel balanceren. In de winter 1s in de 2 maanden en dan natuurlijk wel weer gebruiken. M'n laders voor de 42V accu's gaan nooit hoger dan 41V. M'n Lifepo4 lader gaat tot 43,2V. De accu's moeten ook niet te lang meegaan. Cellen verbeteren ook steeds qua vermogen dus dan kan je weer updaten.
Tja wat is wijsheid. Ik denk zelf eerlijk gezegd ook wel dat dat balanceren alleen maar gebeurt als hij echt volledig opgeladen wordt. Ik vind het jammer dat er wat dat betreft niet meer informatie over te vinden is op internet over die Bosch accu's. Een technisch schema van de aansluitingen bijvoorbeeld. Het zijn zeer dure accu's en ik heb mij fiets nu 2,5 maand dan wil ik wel dat het zo lang mogelijk goed blijft. Omdat er niet genoeg over te vinden is ga je lopen zoeken. Heb op dit forum al heel veel dingen geleerd ervan.
Ga maar eens op zoek naar een tweedehands omvormer en proberen deze op 39 of 40 volt af te stellen. En dan eens in de zoveel tijd een keer volledig op te laden net als jij doet.
Eigenlijk jammer dat er geen knopje op de lader zit waarmee je dit zelf kunt instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:41:

Adviezen?
Wel aan de prijs..Een FLYER uit de T serie.
Recent zijn deze modellen nog eens vernieuwd,maar het ziet er fraai uit.

Ook de plaatsing van de accu achter de zitbuis valt nu minder op !
Bovendien is het rijcomfort van dit Zwitserse merk top alsmede de afwerking van deze fietsen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 23:14:
Voorwielmotoren maken een fiets erg zwaar om mee te manouvreren
Maar ze zijn vaak stiller, vergen niet of nauwelijks onderhoud en het kan met een gesloten kettingkast.
En vooral: ze zijn goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Betreft dat onderhoud en kosten durf ik te stellen dat dit erg discutabel is. Voorwielmotoren zijn erg kwetsbaar. De fietsenmakers die ik spreek beamen dit. Verder, middenmotoren werken ook prima met een gesloten kettingkast, dus dat voordeel is niet zo groot.

Blijft het gewicht over. Leuk om een goedkope fiets te hebben, maar als Oma de fiets de stoep niet op krijgt en geen fietsenrek in kan manoeuvreren houdt het op. We hebben het hier over 75+, gewicht is gewoon een groot probleem, juist voorin. Want als de voorkant lichter is volgt de rest vanzelf wel die stoep op.

Het advies van Harrie voor de flyer is erg goed(erg lage instap), alleen is zoals hij zelf al zegt die prijs wel hikken. Maar je kan ze ook 2e hands vinden, dus dat is een serieuze optie.

Hier is een cheapo:

http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Ongetwijfeld is de accu op, maar dat hoeft geen beletsel te zijn voor een 75+er die boodschappen wil doen. Ik ga er even vanuit dat de dame in kwestie niet ritten van 30+ wil gaan maken, al deed mijn moeder dat tot haar 80ste ook nog.

[ Voor 35% gewijzigd door roffeltjes op 02-03-2016 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Het gewicht voorin moet denk ik niet worden overdreven ('erg zwaar om mee te manoeuvreren'...).
Net als 'voorwielmotoren zijn erg kwetsbaar'...
Ik mis de nuance een beetje, rijd zelf (en anderen in mijn omgeving) al vele jaren met voorwielmotoren en nog nooit 1 keer een probleem mee gehad.

Bij de voorwielmotor is het trouwens ook minder erg om zonder ondersteuning te rijden (mocht de accu onverhoopt eens leeg raken), vanwege een 'echte' vrijloop.

Ja, als je het beste van het beste wilt (en geld geen probleem is) dan is een voorwielmotor misschien niet de eerste keus.
Maar ze zijn nogmaals vaak een stuk goedkoper, en meestal een betere prijs-kwaliteitsverhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Gisteren anderhalf uur over de terugrit gedaan met windkracht 6 pal in mijn gezicht, en dan ook in combinatie met miezer regen :(

Ik was helemaal gaar, zelfs met een e-bike was dit best heftig. Heb wel de energie goed gedoseerd want ik had nog 1 km actieradius over :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
zonnefreak schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 23:58:
[...]Tja wat is wijsheid. Ik denk zelf eerlijk gezegd ook wel dat dat balanceren alleen maar gebeurt als hij echt volledig opgeladen wordt. Ik vind het jammer dat er wat dat betreft niet meer informatie over te vinden is op internet over die Bosch accu's. Een technisch schema van de aansluitingen bijvoorbeeld. Het zijn zeer dure accu's en ik heb mij fiets nu 2,5 maand dan wil ik wel dat het zo lang mogelijk goed blijft. Omdat er niet genoeg over te vinden is ga je lopen zoeken. Heb op dit forum al heel veel dingen geleerd ervan. Ga maar eens op zoek naar een tweedehands omvormer en proberen deze op 39 of 40 volt af te stellen. En dan eens in de zoveel tijd een keer volledig op te laden net als jij doet. Eigenlijk jammer dat er geen knopje op de lader zit waarmee je dit zelf kunt instellen.
Is idd lastig met een fabriek setje. Zou idd een knopje moeten zitten.........maar dat doen ze niet want ze willen verkopen. Mijn vrouw heeft een Stella Modena en daar zit ook weer zo'n rare stekker/plug aan de akku. Er 1(de aansluit stekker) vinden zodat ik mijn gemodificeerde lader kan gebruiken is nog niet zo eenvoudig. Ik heb wel gezien dat ie maar 2 aansluitpunten heeft zonder status lijntjes. Deze kan je dus ook met niet standaard laders laden. Nu nog ff de plug vinden.
PS ik zou je graag willen helpen met die lader alleen moet je idd even weten hoe de laadcyclus tot stand komt. En net als bij mijn vrouw haar fiets(de Stella Modena) ga ik niet zomaar pluggen veranderen omdat er 5 jaar garantie op de fiets zit. Het moet dus gebeuren zonder modificaties op de fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
GTAjunk schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:11:
Mijn lader is de XVE-5460200, van Chinese makelij waarschijnlijk.Input: 100-240VAC, 50/60Hz
Output: DC54.6V 2.0A Ik neem aan geen storage functie. Elektromotor: Bafang BPM 8fun 48V 500W (voorwiel).En bij hoog voltage opslaan, vermindert het aantal cycles dan 'alleen maar' of wordt de actieradius ook versneld minder?
Nooit volgeladen opslaan!!!! Dat is echt slecht. En een storage functie heeft geen enkele standaard lader.
Je kan wel een lader erbij nemen en die als storage lader maken door de uitgangsspanning(in de lader) naar beneden te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
bgttje schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 09:37:
Nooit volgeladen opslaan!!!! Dat is echt slecht.
Ja, opvallend dat er blijkbaar zelfs fm's zijn met e-bike ervaring (niet hier) die daarin verkeerd adviseren.
bgttje schreef:
En een storage functie heeft geen enkele standaard lader.
Je kan wel een lader erbij nemen en die als storage lader maken door de uitgangsspanning(in de lader) naar beneden te schroeven.
Senks voor de tip!
Maar afgezien nog van de extra kosten begin ik daar maar liever niet aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
GTAjunk schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 09:04:
Het gewicht voorin moet denk ik niet worden overdreven ('erg zwaar om mee te manoeuvreren'...).
Net als 'voorwielmotoren zijn erg kwetsbaar'...
Ik mis de nuance een beetje,rijd zelf (en anderen in mijn omgeving) al vele jaren met voorwielmotoren en nog nooit 1 keer een probleem mee gehad.
Ik heb 5+ jaar een voorwielmotor gehad. Zowel ik als mijn vrouw zijn echt fitte mensen (sporten behoorlijk niveau). Ik kan dus echt wel zeggen dat ik ervaring heb met voorwielmotoren. Een voorwielmotor is gewoon knudde in een fietsenrek door de gewichtsverdeling. En nee, ik denk niet dat een 75+er sterker is dan wij. Ik neem aan dat jij niet 75+ bent?

Betreft kwetsbaarheid: Wij hebben drie fietsen gehad,per fiets gemiddeld 50.000km in die 5+ jaar. Het aantal storingen was fors. En dat was grotendeels de kabelboom. Elke voorwielmotor heeft daar last van aldus FM's die ik spreek (en vertrouw). Het is ontegenzeggelijk kwetsbaarder omdat die kabelboom frictie heeft en bij bijvoorbeeld fietsenrekken beschadigd kan raken.
Bij de voorwielmotor is het trouwens ook minder erg om zonder ondersteuning te rijden (mocht de accu onverhoopt eens leeg raken), vanwege een 'echte' vrijloop.
???? Een borstelloze voornaaf loopt helemaal niet zo licht. Nuance? Dit is gewoon hoogst discutabel.
Ja, als je het beste van het beste wilt (en geld geen probleem is) dan is een voorwielmotor misschien niet de eerste keus.
Maar ze zijn nogmaals vaak een stuk goedkoper, en meestal een betere prijs-kwaliteitsverhouding.
Een voorwielmotor fiets met goede onderdelen is lastig te vinden, of het wordt een dure ION. En nee, die hebben geen prijs/kwaliteits voordeel, die zijn net zo duur als een Bosch/Yamaha.

Kijk, ik weet dat dit een "ik weet het beter" post is, maar in deze heb ik behoorlijk goede argumenten waarom ik tegen voorwielmotoren ben. Ik spreek niet alleen uit uitgebreide ervaring, ik heb redelijk diepe inside-kennis in de branche. De aanschafprijs van een e-bike is maar een deel van de uiteindelijke kostprijs.

Ik heb met de meeste systemen rondgereden en ook daaruit komt mijn voorkeur voor een middenmotor. En dat terwijl ik een groot fan ben van ION omdat de ondersteuningscurve ontzettend goed is ingesteld (duidelijk klasse werk van de Nederlanders achter ION). Maar de nadelen van een naaf-motor zijn wat mij betreft te groot. Het enige voordeel is de lagere instapprijs, maar zelfs die is niet duidelijk als je de vervolg kosten bekijkt. Een paar keer een motor moeten opsturen (wellicht vervangen) hakt gigantisch in het prijsvoordeel.

En in deze is voor een 75+er gewicht gewoon een factor.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 02-03-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-10 20:12
Vlassie1980 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 09:07:
Gisteren anderhalf uur over de terugrit gedaan met windkracht 6 pal in mijn gezicht, en dan ook in combinatie met miezer regen :(

Ik was helemaal gaar, zelfs met een e-bike was dit best heftig. Heb wel de energie goed gedoseerd want ik had nog 1 km actieradius over :+
Ha heel herkenbaar. Heb functie "bereik" vaker op het display staan dan gemiddelde snelheid, afgelegde afstand etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Vlassie1980 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 09:07:

Ja feest van herkenning. Mijn handschoenen zijn nog nat.
Maar goed we hebben weer gebikkeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
bgttje schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 09:32:
[...]

Is idd lastig met een fabriek setje. Zou idd een knopje moeten zitten.........maar dat doen ze niet want ze willen verkopen. Mijn vrouw heeft een Stella Modena en daar zit ook weer zo'n rare stekker/plug aan de akku. Er 1(de aansluit stekker) vinden zodat ik mijn gemodificeerde lader kan gebruiken is nog niet zo eenvoudig. Ik heb wel gezien dat ie maar 2 aansluitpunten heeft zonder status lijntjes. Deze kan je dus ook met niet standaard laders laden. Nu nog ff de plug vinden.
PS ik zou je graag willen helpen met die lader alleen moet je idd even weten hoe de laadcyclus tot stand komt. En net als bij mijn vrouw haar fiets(de Stella Modena) ga ik niet zomaar pluggen veranderen omdat er 5 jaar garantie op de fiets zit. Het moet dus gebeuren zonder modificaties op de fiets.
Oké heb een originele tweedehands oplader kunnen aanschaffen. Zal nog wel een paar dagen duren voordat ik hem binnen krijg.
Ben benieuwd of het te modificeren valt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:32:

Ik heb 5+ jaar een voorwielmotor gehad. Zowel ik als mijn vrouw zijn echt fitte mensen (sporten behoorlijk niveau). Ik kan dus echt wel zeggen dat ik ervaring heb met voorwielmotoren. Een voorwielmotor is gewoon knudde in een fietsenrek door de gewichtsverdeling. En nee, ik denk niet dat een 75+er sterker is dan wij. Ik neem aan dat jij niet 75+ bent?
Aantekening bij "echt fit" is wel dat jullie lichtgewichten zijn toch? Voor iemand op leeftijd kan het uiteraard wel een factor zijn, al hoef je je fiets niet verplicht ergens te stallen waar je hem in het fietsenrek moet tillen. Je kunt 'm er gewoonlijk ook wel naast zetten.

@ zonnefreak: 2e oplader plus gunstigere weersomstandigheden gaat je probleem oplossen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Lichtgewicht, maar wel behoorlijk getraind qua spiermassa (vooral sinds ik een aantal jaren mijn vrouw ben gevolgd en Karate ben gaan doen ipv dat eenzijdige wielrennen). Ik vermoed toch dat er weinig 75+ers zijn die sterker zijn dan wij^^. Het probleem is eigenlijk dat je een voorwiel voor je uit tilt, waarbij je je armen steeds verder strekt in een fietsenstalling. Dat is gewoon pittig (zeker met een hoog rek). Ik vond het zelfs irritant bij een hoge stoep, terwijl je dan iets minder nadelig tilt.

Dit is trouwens niet zomaar anecdotisch, de klacht over het gewicht van ebikes is wel degelijk een bekende klacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geloof ik graag hoor. Maar ik hoef mijn fiets letterlijk nooit in een fietsenrek te zetten. Dat is een keuze. Waarschijnlijk worden fietsen in b.v. de Amsterdamse binnenstad verwijderd als ze niet in de rekken staan, volgens mij is dat niet de gemiddelde situatie.

Offtopic: shotokan of kyokushinkai?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2016 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Het 'gedrag' van een fiets met voorwielmotor in een fietsenrek zal voor de meesten hooguit een klein nadeel zijn. Ik zet mijn fiets nooit in een doorsnee fietsenrek, zelfs mijn simpele en goedkope huis-tuin en keuken stadsfiets niet. Ook omdat je de fiets er niet veilig voor diefstal aan het frame kunt vastzetten.
In een enkel geval hebben fietsrekken ter hoogte van het frame en in de buurt van het zadel een constructie (meestal een gewone metalen buis o.i.d.) waar je je fiets diefstalveilig(er) aan kan vastzetten en waardoor hij automatisch ook steviger staat... ja, dán wil ik het nog wel eens gebruiken. Voor de rest is er net als Benedict Tokkie ook zegt praktisch altijd wel een andere mogelijkheid (paal, boom, hek om maar wat te noemen).
En ik blijf erbij dat de e-bike met voorwielmotor verreweg meestal de beste prijs-kwaliteit biedt.
Bovendien, een midden- of achterwielmotor is ook zéker niet per definitie onderhoudsvrij of technisch perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Wado-Ryu

Zij heeft eerste dan, ik ben een prutser met de blauwe band. We komen nu met enige regelmaat bij trainingen waarbij iedereen onder de tweede dan als beginner wordt gezien :X

Wat wel weer aardig is, is dat we allebei van sparren houden... ik kan dus zeggen dat ik mijn vrouw sla :+

Al was het gisteren vooral eenweg verkeer richting mijn lichaam.. waaronder een Mawashi Geri vol op mijn wang :( En een waarschuwing van de scheids richting haar voor een trap in mijn edele delen. Ik ben iig blij dat ik tegen haar met toque, scheen en mondbeschermer knok.

@GTAjunk, hoewel ik het gewicht een serieus nadeel vind voor een oudere (en daar sta ik echt niet alleen in), is je punt over de niet zo zorgeloze middenmotoren absoluut waar.

Betreft prijs-kwaliteit: we agree to disagree. Als je niet geeft om de onderdelen is een voorwielmotor goedkoper. Maar bij gelijkwaardige afmontage is er vrijwel geen prijsvoordeel te bekennen. Het ligt dus nogal aan je eisen en wensen.

[ Voor 41% gewijzigd door roffeltjes op 02-03-2016 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

M'n fiets in een fietsenrek? An-me-nooit-niet. Gewoon lekker stevig op de dubbele standaard. Een voorwielmotor zwaarder? Nee hoor, 3.2 kg aan de vooras vind ik niet (te) zwaar. En tot slot, meningen van fietsenmakers lap ik aan mijn laars; ze staan alleen maar klaar voor hun eigen portemonnaie en wat ook nog erg logisch is.

Dit wou ik even kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jimh307 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:56:
Dat heb je goed gezien :) Voor de fabrikant is dit wel fijn, maar voor jouw knip niet zo. Dit is bijna hetzelfde als de accu volgeladen wegzetten wat ik iedereen ten zeerste afraad. Het is de kunst om hem op de helft te houden. Nu geeft het niet zozeer of de staat van lading 40% is of 60%. Koel bewaren (zoals in je schuur; mits die vorstvrij is!) is veel voornamer :)
Mijn E-Bike (gazelle met Bosch middenmotor) staat al zo'n 4 maanden in de tuinschuur (niet vorstvrij). N.a.v. bovenstaand bericht ben ik gaan kijken maar de accu-test geeft aan dat hij nog steeds volgeladen is.

Lijkt mij dus geen reden om zorgen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:20:
Wado-Ryu

Zij heeft eerste dan, ik ben een prutser met de blauwe band. We komen nu met enige regelmaat bij trainingen waarbij iedereen onder de tweede dan als beginner wordt gezien :X

Wat wel weer aardig is, is dat we allebei van sparren houden... ik kan dus zeggen dat ik mijn vrouw sla :+

Al was het gisteren vooral eenweg verkeer richting mijn lichaam.. waaronder een Mawashi Geri vol op mijn wang :( En een waarschuwing van de scheids richting haar voor een trap in mijn edele delen. Ik ben iig blij dat ik tegen haar met toque, scheen en mondbeschermer knok.
Hallo! Dat is een pittig gekruid kipje. Ehm, zeg maar niet tegen d'r dat ik dat zei :P
Wado-Ryu betekent "de weg van de vrede en harmonie", volgens mij heeft je vrouw de theorielessen overgeslagen. Ik kan me serieus voorstellen dat het goed is voor je relatie als je elkaar in de dojo lekker af kunt rossen.

Ehm, beetje offtopic is het mogelijk wel, excuses aan TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:49:
[...]

Hallo! Dat is een pittig gekruid kipje. Ehm, zeg maar niet tegen d'r dat ik dat zei :P
Wado-Ryu betekent "de weg van de vrede en harmonie", volgens mij heeft je vrouw de theorielessen overgeslagen. Ik kan me serieus voorstellen dat het goed is voor je relatie als je elkaar in de dojo lekker af kunt rossen.

Ehm, beetje offtopic is het mogelijk wel, excuses aan TS.
Maakt niet uit, leuk dat jullie via een e-bike topic erachter komen dat jullie dezelfde sport beoefenen :)

Straks weer takke weer op weg naar huis, gelukkig wel iets minder wind...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Ik was dit jaar nog maar vijf keer niet met de fiets geweest,
totdat vorige week de ketting begon door te trappen en er
een nestje kuikentjes in mijn middenmotor zich gevestigd had
[niet letterlijk... er kwamen piepjes/knars geluiden vandaan]

Dus ik dacht, lager stuk of zoiets, maar de Bosch middenmotor moet
terug naar leverancier en dus twee weken [minimaal?] geen fiets !

Gelukkig gebeurt het nu, de fiets is 1,5 jaar oud met 5400km op
de teller.

Het is de Riese Muller Blue Label Cruiser Nuvinci HS.

...moest het ff kwijt, want balen.

Ben benieuwd of er door alle regen en zout op de weg toch het een en
ander binnen in de behuizing is geraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
racinfo schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 14:08:
M'n fiets in een fietsenrek? An-me-nooit-niet. Gewoon lekker stevig op de dubbele standaard. Een voorwielmotor zwaarder? Nee hoor, 3.2 kg aan de vooras vind ik niet (te) zwaar. En tot slot, meningen van fietsenmakers lap ik aan mijn laars; ze staan alleen maar klaar voor hun eigen portemonnaie en wat ook nog erg logisch is.
Jouw beeld van de medemens is behoorlijk zwartgallig. In jouw ogen is iedereen voor de Dikke-Ikke, gelukkig weet ik dat dat niet zo is :+

Laten we er maar over op houden. Jullie vinden dat een oma 4kg wel de stoep op trekt en dat ze hem nooit in het fietsenrek zal zetten. Ik denk dat het wel een issue, is en ik heb mijn mening gegeven.

De vrager kan zelf wel bepalen wat er nodig is.
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:49:
Wado-Ryu betekent "de weg van de vrede en harmonie", volgens mij heeft je vrouw de theorielessen overgeslagen.
Tsja... omdat Wado minder diep staat (dus dynamischer) en wat meer jujutsu invloeden heeft is het in de praktijk wat meer de richting voor de knokkers. Daar waar kata vooral Shotokan adepten heeft omdat het mooie lange standen heeft. "Zachte" vormen zijn wat effectiever bij vechten dan de wat "hardere" vormen.

Al ken ik ontzettend veel Kata-karateka bij Wado, dus het is bepaald geen wet van Meden en Perzen.

[ Voor 28% gewijzigd door roffeltjes op 02-03-2016 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
JellBro schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 16:53:
Ik was dit jaar nog maar vijf keer niet met de fiets geweest,
totdat vorige week de ketting begon door te trappen en er
een nestje kuikentjes in mijn middenmotor zich gevestigd had
[niet letterlijk... er kwamen piepjes/knars geluiden vandaan]

de teller.

...moest het ff kwijt, want balen.

Inderdaad balen dat je de fiets die tijd kwijt bent, ik had hem na 10 dagen weer terug en had een nieuwe motor gekregen, maar ik had wel een andere klacht als jij en dat was een 500 foutmelding.

Motor heeft ook een tijdje gekraakt maar dat kwam doordat een van de bevestiginsbouten van de motor was losgetrild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
We gaan wel heel erg van de draad af.
Wel jiu jitsu en karate doen, maar ook nog een elektrische fiets rijden ;)

Zelf heb ik alleen maar voorwielmotoren gehad en met de motor nog nooit pech gehad. Wel veel ellende gehad met accu's en vocht. Dit is mijn eerste elektrische fiets die verder kan komen dan 50 km op een lading. Wat wel klopt is dat item over de kabelboom van een voorwielmotor. Vaak zijn die erg slecht weggewerkt en als het stuur om klapt dan zit je al 'bijna' met een kabelbreuk te kijken. Nu is dit nog wel redelijk/relatief snel te verhelpen. Geëtter met de controller is al een pak lastiger. Als de computer van slag is of een foutcode geeft gaat er echt zo'n golf van onbehagen door je heen. Het mechaniek en de banden zijn makkelijk op te lossen, maar de elektronica moet goed zijn. Dat was ook het geval toen ik afgelopen november een melding kreeg van een oververhitte controller. Dan schrik je wel even, maar dat was met storm pal tegen in het hoogste verzet en dan nog een gangetje hebben van 16 km/h bij zelf heel erg hard mee trappen. Sindsdien niets meer gezien qua storingen.

Gisteren heb ik even de fiets nagelopen. De spaken heb ik allemaal bijgesteld en de bandjes weer van wat extra lucht voorzien. Ik merk het wel in de bochten dat de fiets veel strakker de bocht omgaat. Ik merkte al een tijdje dat de fiets iets zwabberde met volle fietstassen. Dit is nu ook verleden tijd :)

PS: Dapper hoor om met dat rotweer te fietsen, heb ik wel respect voor.

[ Voor 11% gewijzigd door jimh307 op 02-03-2016 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-10 20:12
JellBro schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 16:53:

de teller.

Dat is balen. Laat weten hoe het afloopt. Ik rij zelf met de RM Blue Label NuVInci Belt

De FM had geen leenfiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:29
De nominaties van de Fiets, E-bike en Speed E-bike van het Jaar 2016 zijn bekend, bij de Speedbikes voor mij wel een opvallende verschijning nl. de Moustache Friday 27 Speed, nog nooit van het merk gehoord.
Afgemonteerd met Alloy onderdelen, Shimano New XT 11 speed, Magura MT4's en een Brooks zadel B17.

Wel stevig geprijsd in vergelijking met de eveneens genomineerde Gazelle CityZen Speed, voor de volledige lijst zie:

http://www.fietsawards.nl...van-het-jaar-2016-bekend/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Moustache is een Frans merk, is inderdaad niet een alledaagse verschijning.
Ziet er ook vrij apart uit met die bovenbuis:
Afbeeldingslocatie: http://www.fietsawards.nl/wp-content/uploads/2016/02/Moustache-Fri27_Speed.jpg

Laten we het erop houden dat het niet mijn ding is.

Die Cityzen van Gazelle is wat dat betreft veel beter gelijnd, maar heel erg jammer dat Gazelle niet inziet dat ze die met minimaal een 500Wh accu moeten leveren wil het interessant zijn. Een grotere accu is niet eens een optie 8)7

Die Koga E-XLR8 zou wat mij betreft de keuze zijn. Maar die blijft wel erg prijzig.
Sowieso zijn Speed Pedelecs een stuk prijziger, terwijl de hardware eigenlijk nagenoeg hetzelfde is. Als ze dat nou ook eens een keer aan gaan pakken dan gaat het misschien nog eens wat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
mguzz schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 10:33:
De nominaties van de Fiets, E-bike en Speed E-bike van het Jaar 2016 zijn bekend,
(...)
voor de volledige lijst zie:
http://www.fietsawards.nl...van-het-jaar-2016-bekend/
Opvallend dat er zowel bij de fietsen, e-bikes als speed e-bikes steeds één genomineerde bijzit die er qua prijs duidelijk uitspringt. In positieve zin dus.
Hoewel € 3.099,- voor een speed e-bike nog steeds fors aan prijs zit wmb (laat staan 6½ mille voor een Stromer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
GTAjunk schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:27:
Opvallend dat er zowel bij de fietsen, e-bikes als speed e-bikes steeds één genomineerde bijzit die er qua prijs duidelijk uitspringt. In positieve zin dus.
Hoewel € 3.099,- voor een speed e-bike nog steeds fors aan prijs zit wmb (laat staan 6½ mille voor een Stromer).
Ik sta sceptisch tegenover dit soort nominaties. Daarmee wil ik niet beweren dat het slechte fietsen zijn, maar bijna elk merk wint wel iets, volgende jaar zijn anderen weer aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Waarom citeerde je mij eigenlijk?

[ Voor 9% gewijzigd door AntonTH4Dutch op 03-03-2016 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
GTAjunk schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:18:
Waarom citeerde je mij eigenlijk?
Oh, sorry. Per abuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Net zoals een aantal eerdere posters, val ik ook met verbazing in in dit draadje. Mijn God, wat is er hier veel kennis aanwezig! Dank alvast aan de veelposters voor de kennis die ze mij de afgelopen weken hebben bijgebracht (327 pagina's lees je niet snel even door).

Mijn aanleiding om op de pedelec te stappen is weinig eco(nomisch) te noemen. Ik reis nu met de trein van Haarlem naar Amsterdam, geheel vergoed door de baas, die mij voor fietskilometers ook 19ct vergoedt. Mijn enkele reisafstand is 13 km op de fiets, vrijwel geheel naast de Amsterdamse- en Haarlemmerweg (A200 en de N200). Als alternatief heb ik een mooie, ook bijna directe route door Spaarnewoude, een natuurgebied, dus is de vraag waarom ik dat niet zou willen fietsen, snel beantwoord.

Als ik zo dit draad doorlees, dan moet ik rekenen op een afschrijftermijn van ongeveer drie jaar voor een pedelec, rekening houdend met slijtage en technische vooruitgang. Met die vergoeding van de baas kom ik op ongeveer op € 1.027 per jaar, dus heb ik een budget van rond de € 3.000 om op de pedelec te stappen, gelukkig niet al te krap en grotendeels voorfinancierbaar.

Gezien mijn budget en mijn wensen voor degelijkheid, onderhoudsarm en robuustheid, ben ik uitgekomen op de Koga E-Nova, met een 500Wh-batterij. Aangezien mijn FM mij 22% korting biedt, is deze meer dan haalbaar, en doordat alles zoveel mogelijk in het frame is weggewerkt, denk ik dat de kans op kabelbreuk en -schade hier ook het meest beperkt is. De naaf die er in zit (Harmony) lijkt mij juist lekker voor mijn fietsmanier. Ik weet dat niet alle handen er hier voor op elkaar gaan.

Nou geeft mijn FM aan dat juist de weggewerkte kabels geen pré zijn en dat de vork- en zadelvering een nadeel zijn. Hij adviseert me om voor de Gaastra Fyts 4(?) te gaan, omdat die geen vering in vork en zadel heeft en je bij alle kabels kan. Voordeel is misschien de schijfrem, maar nadeel lijkt me de Alfine 8-naaf.

Ik ben zelf geen klusser en kom niet verder dan een band plakken, dus die kabels lijkt me een probleem voor de FM. Daarnaast lijken vork- en zadelvering mij juist bijdragen aan een comfortabele rit. Verder komt de Fyts ook net buiten mijn budget (adviesprijs € 3.800). Voor mij hoeft het ook niet meteen top of the bill te zijn, aangesien ik een relatief kleine afstand afleg per rit.

Ik heb Roffeltjes hier zien afgeven (sterk uitgedrukt) op een Koga, maar dat was in mijn herinnering een damesframe en ik ga voor een herenframe. Dat zou moeten schelen in stijfheid, hoewel de stijfheid van een frame mij niet echt iets zegt. Wat doet het eigenlijk met een fiets tijdens het fietsen? Sowieso kom ik deze Koga wenig tegen hier, maar ik neem aan dat er meer mensen op rijden.

Mijn vraag aan jullie collectieve deskundigheid en ervaring is eigelijk of er veel mis is met de Koga E-Nova en of ik er ongelukkig van ga worden. Heeft mijn FM een punt, als hij zegt dat ik blijer ga worden op de Fyts en dat dat de meerkosten (€ 600) waard is? Nadeel voor mij is ook dat ik die Koga nu kan financieren en dat de Fyts dus nog even een half jaar doorsparen betekent, maar ik nu al op twee wielen wil gaan forenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Het Poezenbeest schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 16:12:
Net zoals een aantal eerdere posters, val ik ook met verbazing in in dit draadje. Mijn God, wat is er hier veel kennis aanwezig! Dank alvast aan de veelposters voor de kennis die ze mij de afgelopen weken hebben bijgebracht (327 pagina's lees je niet snel even door).

Mijn aanleiding om op de pedelec te stappen is weinig eco(nomisch) te noemen. Ik reis nu met de trein van Haarlem naar Amsterdam, geheel vergoed door de baas, die mij voor fietskilometers ook 19ct vergoedt. Mijn enkele reisafstand is 13 km op de fiets, vrijwel geheel naast de Amsterdamse- en Haarlemmerweg (A200 en de N200). Als alternatief heb ik een mooie, ook bijna directe route door Spaarnewoude, een natuurgebied, dus is de vraag waarom ik dat niet zou willen fietsen, snel beantwoord.

Als ik zo dit draad doorlees, dan moet ik rekenen op een afschrijftermijn van ongeveer drie jaar voor een pedelec, rekening houdend met slijtage en technische vooruitgang. Met die vergoeding van de baas kom ik op ongeveer op € 1.027 per jaar, dus heb ik een budget van rond de € 3.000 om op de pedelec te stappen, gelukkig niet al te krap en grotendeels voorfinancierbaar.

Gezien mijn budget en mijn wensen voor degelijkheid, onderhoudsarm en robuustheid, ben ik uitgekomen op de Koga E-Nova, met een 500Wh-batterij. Aangezien mijn FM mij 22% korting biedt, is deze meer dan haalbaar, en doordat alles zoveel mogelijk in het frame is weggewerkt, denk ik dat de kans op kabelbreuk en -schade hier ook het meest beperkt is. De naaf die er in zit (Harmony) lijkt mij juist lekker voor mijn fietsmanier. Ik weet dat niet alle handen er hier voor op elkaar gaan.

Nou geeft mijn FM aan dat juist de weggewerkte kabels geen pré zijn en dat de vork- en zadelvering een nadeel zijn. Hij adviseert me om voor de Gaastra Fyts 4(?) te gaan, omdat die geen vering in vork en zadel heeft en je bij alle kabels kan. Voordeel is misschien de schijfrem, maar nadeel lijkt me de Alfine 8-naaf.

Ik ben zelf geen klusser en kom niet verder dan een band plakken, dus die kabels lijkt me een probleem voor de FM. Daarnaast lijken vork- en zadelvering mij juist bijdragen aan een comfortabele rit. Verder komt de Fyts ook net buiten mijn budget (adviesprijs € 3.800). Voor mij hoeft het ook niet meteen top of the bill te zijn, aangesien ik een relatief kleine afstand afleg per rit.

Ik heb Roffeltjes hier zien afgeven (sterk uitgedrukt) op een Koga, maar dat was in mijn herinnering een damesframe en ik ga voor een herenframe. Dat zou moeten schelen in stijfheid, hoewel de stijfheid van een frame mij niet echt iets zegt. Wat doet het eigenlijk met een fiets tijdens het fietsen? Sowieso kom ik deze Koga wenig tegen hier, maar ik neem aan dat er meer mensen op rijden.

Mijn vraag aan jullie collectieve deskundigheid en ervaring is eigelijk of er veel mis is met de Koga E-Nova en of ik er ongelukkig van ga worden. Heeft mijn FM een punt, als hij zegt dat ik blijer ga worden op de Fyts en dat dat de meerkosten (€ 600) waard is? Nadeel voor mij is ook dat ik die Koga nu kan financieren en dat de Fyts dus nog even een half jaar doorsparen betekent, maar ik nu al op twee wielen wil gaan forenzen.
Ik heb vorig jaar toevallig toen ik nog voor www.misterebike.nl schreef (site is helaas ter ziele) een E-Nova gereden.

Algemene indruk was dat hij redelijk zwaar trapt, dit komt doordat het een naafversnelling is en dat ook in combinatie met een Active Line motor van Bosch. Ik ben zelf de Performance Line gewend in combinatie met derailleur. En ik merkte toch dat de Performance Line heel wat pittiger is qua ondersteuning. Bij een windje tegen kon ik niet boven de 23 km/u komen terwijl ik op mijn eigen Merida met 2 vingers in de neus constant 26km/u neerzet. Dat verschil merk je!

Verder is het zeker geen onaardige fiets, maar hij is duur! Je moet de keuze natuurlijk zelf maken, maar voor 3000 euro zijn er nog heel veel andere alternatieven. Je hebt dan niet altijd een Harmony naaf, maar ik vind die naaf nogal overrated. Hij ging bij mij ook raar doen en storing geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Geeft de FM je ook 22% korting op de Gaastra?

Natuurlijk gaat er energie verloren door, met name, de voorvorkvering. Behalve als off-road fiets, lock ik daarom die voorvorkvering, maar of dat met die Koga ook kan weet ik niet.
Afin, roffeltjes kan je over beide merken veel vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-10 14:45

OgWok

U.N.C.L.E.

.........
Als je FM zegt dat je blijer gaat worden van de Fyts, dan heeft hij, neem ik aan, argumenten genoemd.
Dus wat zijn die argumenten om voor een Fyts te kiezen? Overigens is nu vlot kiezen een slechte raadgever.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
OgWok schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 17:28:
[...]

Als je FM zegt dat je blijer gaat worden van de Fyts, dan heeft hij, neem ik aan, argumenten genoemd.
Dus wat zijn die argumenten om voor een Fyts te kiezen? Overigens is nu vlot kiezen een slechte raadgever.
De argumenten waren eigenlijk dat de Fyts niet die nadelen heeft, die de Koga wel heeft... Frame zou stijver zijn (want geen vorkvering) en geen zadelvering, dus constante afstand tussen kont en pedaal. Daarnaast de betere rijstijl en kwaliteit.
- oblomov - schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 16:53:
Geeft de FM je ook 22% korting op de Gaastra
Jeps... :*)

@Vlassie: bedoel je dan in de situatie zonder ondersteuning? Of ook als de ondersteuning aan staat... Laatste lijkt me toch een zichzelf-oplossend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flyer staat WEER bij de fietsenmaker. Weer de aandrijving. Kraken, vastlopen. Ik word er nogal moe van. Met dit weer word je aandrijving ongelofelijk snel vies, ik denk dat het daar aan ligt. De hele smeerboel schoonmaken van een ebike (zonder water!) is een van de ergste rotklussen die ik ken, dat wens je je ergste vijand niet toe. Dat laten ze gevangenen doen in Guantanamo bay, tussen het waterboarden en het poepen op heilige geschriften door.

Is er iets aan te doen om je aandrijving onderhoudsvrij te maken, of minder onderhoudsintensief? Zo gaat de lol er snel af. Geen Rohloff, dat doe je alleen als je echt van gekkigheid niet weet waar je je geld heen moet brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tsja, de Fyts is een waanzinnige fiets, maar voor Amsterdam-Haarlem is het wel een tikkie overkill. Aan de andere kant, ik had hem gekozen over de Razer als mijn FM hem had kunnen leveren. Ik snap de FM wel, als je het je kan veroorloven is het om te smullen. Als ik moest kiezen tussen de E-Nova en de Fyts E4 kan ik niet anders zeggen dat ik dezelfde keuze maak als de FM.

Voor forenzen vind ik de E-Nova niet geweldig, heel erg rechtop, echt een klassieke fiets. Ik zou zelf naar de volgende modellen kijken (eerst testrijden, dan beslissen! Alleen jij weet wat prettig rijdt):

Met stip op #1:

Pegasus Tecaro E8 (of als je echt super mooi wil de E10). Ik heb er nooit op gereden, maar op papier is het erg goed en het merk heeft een goede naam (oa de fietsersbond test gewonnen met een ander model als ik het me goed herinner). Als je de kans krijgt hem te testen zou ik het zeer zeker doen!

Maar als je Fm dat niet kan leveren is dit uit mijn hoofd het volgende lijstje voor forenzen:

Merida 408/409/410
Gazelle Cityzen
Batavus Razer
Koga E-inspire (kanttekening: ik vond de voorvork erg slap)
Fyts E4 (erg duur, erg mooi).

Ik maak me sterk dat hij in ieder geval een paar van deze modellen niet kan laten leveren om op te rijden. Er is nog veel meer, maar dit zijn drie grote ketens (Merida, Accell en Derby), dus goed verkrijgbaar en Gaastra kan de FM blijkbaar leveren. Het zou bizar zijn als je hier niet een fijn model tussen kan vinden.

En ja, ik vind de huidige Koga's niet zo prettig, doordat de voorvork (headshock) me niet bevalt. Geen lockout, vrij klein veer gewricht. Ik ben ook niet zo dol op Gazelle's, vond ik echt dramatisch rijden en de onderdelen keuze staat me niet aan. De Cityzen ziet er wel beter uit en ik heb hem niet bereden dus ik zou hem zeker testen als je in de gelegenheid bent.

Maar je moet dat toch echt zelf voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:23:
Flyer staat WEER bij de fietsenmaker. Weer de aandrijving.
Welk model is het? Schakel je met een Derrie? Een Nexus 8 met open ketting?

Ja, ik ben te lui om het op te zoeken, je zal het vast wel een keer hebben genoemd^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Bekijk ook eens de R&M Bluelabel Charger Touring. Sportiever dan de Gaastra en goedkoper, maar duurder dan de Koga.
Met een 500Wh accu bruto € 3350,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:24:
[...]

Welk model is het? Schakel je met een Derrie? Een Nexus 8 met open ketting?

Ja, ik ben te lui om het op te zoeken, je zal het vast wel een keer hebben genoemd^^
Flyer T8 met SRAM DualDrive en derailleur.

SRAM naaf, ketting, beide motortandwielen, cassette zijn onlangs vervangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2016 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tsja, dan heb ik weinig te bieden. Regelmatig afnemen met een droge borstel (en.of niet pluizende doek) en dan even op spuiten met een droog smeermiddel (paar druppels, NIET TEVEEL!!!). Je kan ook zo'n ketting reiniger (bak met met borsteltjes, kan je een reinigingsmiddel in gieten) er op los laten, maar dat hoeft niet zo vaak als je maar regelmatig de buitenkant even afneemt. Sowieso moet je daarna weer zorgen dat de boel goed gevet is (goed als in diep in de schakels, nog steeds NIET TEVEEL), dus ik ben er erg terughoudend met rigoureus reinigingsmiddelen erop loslaten.

En ja, ik heb daarom gekozen voor een Nexus 8 met chainglider. Ik ben sowieso wel iemand die soms in het pak op de fiets moet... met alle narigheid van dien.

[ Voor 45% gewijzigd door roffeltjes op 03-03-2016 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:29
@het poezenbeest

Je kan ook eens kijken op onderstaande site, hier staan oa 43 reviews van Koga e bikes, het zijn ervaringen van Koga bezitters en niet van, met alle respect, mensen die ze op de specs of prijs/kwaliteit beoordelen.

Nu weet ik wel dat deze reviews niet een eerlijk beeld geven omdat als je meerdere klachten hebt gehad je sneller de pen ter hand neemt maar je krijgt in ieder geval een idee wat zoal de meest voorkomende klachten zijn, er staan trouwens ook veel positieve berichten tussen.

[url]http://http://www.elektrischefietsen.com/elektrische-fiets-ervaringen/koga-ervaringen/[/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
- oblomov - schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:42:
[...]

Bekijk ook eens de R&M Bluelabel Charger Touring. Sportiever dan de Gaastra
Allereerst: R&M moet de vrager zeker proberen, er zijn heel veel mensen positief over. Maar de vergelijking met de Gaastra qua karakter?

Tsja... R&M heeft wel een hele lange bovenbuis en laag balhoofd, dus daar heb je een punt. Je zit super gestrekt. Maar de wielbasis van de R&M is bizar lang en gecombineerd met de enorme naloop maakt dat hem wel weer heel erg niet sportief :+

Ik hou van stabiel, dus kan het best pruimen, maar ik moet zeggen dat ik een wielbasis 105-110cm met 70mm naloop zat vind. Ik vind de Gaastra dus niet minder sportief dan de Blue Labels, juist doordat ze een stuk wendbaarder zijn (zonder dat ze nerveus zijn).

Ik heb het al eens eerder gezegd; ik vind R&M qua geo heel vreemd (mits en indien hun info klopt, zouden niet de eerste fabrikant zijn die hier ietwat misleidend over zijn). Eigenlijk hebben ze twee maten (grootste twee zijn effectief vrijwel hetzelfde). Als die je passen prima, maar het is wel heel erg beperkt. Dat gezegd hebbende, het is in ieder geval een heeeeel rustig stuurkarakter en dat is wat mij betreft nog altijd een stuk beter dan een veel te nerveus karakter. Ik kan me best voorstellen dat mensen het heel fijn vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zebsite
  • Laatst online: 13-10 10:40
Vanmiddag de knoop doorgehakt, (nadat we vanmorgen de Vennbahn fietsreis hadden geboekt voor 1 juli as) de Batavus Razer besteld bij de plaatselijke fm. Verleden week was de levertijd begin april....dus tijd zat om hem "in te rijden" . Hoor ik dus van de fm na controle op de bestelsite van Batavus, dat de fiets pas op 6 juli geleverd wordt! fm gaat morgen bellen naar zijn "mannetje" bij Batavus of er met mijn onze vakantie rekening gehouden kan worden...

wordt vervolgt.

[ Voor 0% gewijzigd door zebsite op 05-03-2016 14:42 . Reden: datum aflevering onjuist ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Daar gaat de exclusiviteit :+

Nee, prima fiets voor de Vennbahn. Flinke actieradius, mogelijkheid tot voortassen. Een zeer goede keuze!

Voor meer info over fietsvakanties (van de Vennbahn tot de Kalahari^^):

http://www.wereldfietser.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10 03:07
Ik ben zelf al een paar maanden aan het rondkijken naar de beschikbare ebikes en kom toch ook telkens weer uit bij de Razer. Er zullen wel betere zijn maar ik wil geen 3000 euro uitgeven gezien hij zo goed als alleen voor wat boodschappen en woon werk verkeer zal dienen (15km enkele rit). Online te vinden voor 2000 euro dus ideaal voor mijn noden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 21:17:
Allereerst: R&M moet de vrager zeker proberen, er zijn heel veel mensen positief over. Maar de vergelijking met de Gaastra qua karakter?

Tsja... R&M heeft wel een hele lange bovenbuis en laag balhoofd, dus daar heb je een punt. Je zit super gestrekt. Maar de wielbasis van de R&M is bizar lang en gecombineerd met de enorme naloop maakt dat hem wel weer heel erg niet sportief :+

Ik hou van stabiel, dus kan het best pruimen, maar ik moet zeggen dat ik een wielbasis 105-110cm met 70mm naloop zat vind. Ik vind de Gaastra dus niet minder sportief dan de Blue Labels, juist doordat ze een stuk wendbaarder zijn (zonder dat ze nerveus zijn).

Ik heb het al eens eerder gezegd; ik vind R&M qua geo heel vreemd (mits en indien hun info klopt, zouden niet de eerste fabrikant zijn die hier ietwat misleidend over zijn). Eigenlijk hebben ze twee maten (grootste twee zijn effectief vrijwel hetzelfde). Als die je passen prima, maar het is wel heel erg beperkt. Dat gezegd hebbende, het is in ieder geval een heeeeel rustig stuurkarakter en dat is wat mij betreft nog altijd een stuk beter dan een veel te nerveus karakter. Ik kan me best voorstellen dat mensen het heel fijn vinden.
Ik heb niet echt veel verstand van fiets geometrie, maar wat de 46 cm uitvoering betreft ervaar ik de fiets als stabiel en tegen de verwachting in, gezien de lange wielbasis, tegelijk heel wendbaar en zeker niet nerveus. Ik ben niet meer de jongste (dat is een eufemisme), maar met losse handen fietsen op deze fiets is geen probleem en dat kan ik zeker niet zeggen van al die vele fietsen waarop ik proefritten gemaakt heb om tot mijn keuze voor de Charger te komen. Ik ben 1.76 cm lang en direct bij mijn eerste proefrit op de Charger voelde ik mij, in tegenstelling tot alle andere fietsen, senang. Ik heb in 5 weken bijna 600 kilometer gefietst en dat is, mede als gevolg van de vele regendagen, weinig voor mijn doen. Elke rit geniet ik en ben ik erg blij dat ik deze fiets heb ontdekt. Het was zeker niet mijn bedoeling om een zo dure fiets te kopen, maar mijn FM heeft mij met zijn bevlogen enthousiasme voor dit merk aangestoken. Toen ik de eerste proefrit maakte, wist ik een ding: die fiets wil ik, ongeacht wat hij kost.
Als je de kans krijgt roffeltjes, maak dan eens een proefrit op de Charger Touring. Ik verwacht dat die 46 framemaat ook goed past bij jou. Eigenlijk moet ik je dat afraden, want het kan daarna frusterend zijn ;)
Een fiets is iets heel persoonlijks en de enige manier om er achter te komen is: maak een, bij voorkeur lange, proefrit.

Met sportief, bedoelde ik ook het uiterlijk. Ik vind de Gaastra eerder wat bedaagd, but that's a matter of taste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
- oblomov - schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 23:54:
[...]
r met losse handen fietsen op deze fiets is geen probleem en dat kan ik zeker niet zeggen van al die vele fietsen waarop ik proefritten gemaakt heb om tot mijn keuze voor de Charger te komen.
Tsja, makkelijker met losse handen dan op die fiets kan ik me ook niet voorstellen. En zoals je weet ben ik daar heel strak in... teveel fietsen zijn wat mij betreft niet stabiel genoeg.

Dus ik snap je liefde voor die R&M wel. Hij lijkt mij wat te veel van het goede (116cm wielbasis!!!), maar ik heb ze nooit bereden. Ik zal binnenkort eens vragen bij een collega. Maar ik ben niet zo bang dat ik verpest zal worden, ik heb al een erg goede fiets (net zoals ik de Gaastra niet echt mis, of dat ik de neiging voel een Pegasus te testen. Ik ben wel consumentist, maar zo erg heb ik het gelukkig ook weer niet :+
Met sportief, bedoelde ik ook het uiterlijk. Ik vind de Gaastra eerder wat bedaagd, but that's a matter of taste.
Eens, het is een wat klassieke fiets (sloping en zwaar oversized, dus zo klassiek nou ook weer niet), maar de zit is gelukkig echt wel sportief te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zebsite schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 21:28:
Vanmiddag de knoop doorgehakt, (nadat we vanmorgen de Vennbahn fietsreis hadden geboekt voor 1 juli as) de Batavus Razer besteld bij de plaatselijke fm. Verleden week was de levertijd begin april....dus tijd zat om hem "in te rijden" . Hoor ik dus van de fm na controle op de bestelsite van Batavus, dat de fiets pas op 6 juni geleverd wordt! fm gaat morgen bellen naar zijn "mannetje" bij Batavus of er met mijn onze vakantie rekening gehouden kan worden...

wordt vervolgt.
Heerlijke tocht die Vennbahn waar ze nog voor de zomervakantie wederom een stuk gaan asfalteren t h v
Waimes en st. Vith.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
@ roffeltjes, natuurlijk heb je een uitstekende fiets die nog jaren mee kan. Ik wilde per se een verende voorvork en bredere banden voor off road, anders was die Razer een kandidaat geweest met een betrouwbare sterke motor en een vriendelijke prijs. Ook als vakantiefiets met nokken op de voorvork zeer geschikt. Ik ben van plan om in de vroege of late zomer (buiten de schoolvakanties) een rondje Nederland te doen. Ik overnacht dan bij ''vrienden op de fiets", zodat ik aan twee ruimere achtertassen voldoende heb.

Overigens, de wielbasis van de Charger Touring framemaat 46 is 114 cm. Nog veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 00:50:
Heerlijke tocht die Vennbahn waar ze nog voor de zomervakantie wederom een stuk gaan asfalteren t.h.v. Waimes en St. Vith.
Doet mij denken aan iemand die in de begin jaren elk jaar Diekirch - Valkenwaard fietste. 255 km in 1 dag. Hij was al in de veertig en fietste op een gewone herenfiets met 10 of 14 versnellingen en 2 wapperende tassen met proviand achterop. Op de heenweg 's nachts vanuit Valkenswaard naar Diekirch, zat hij dan in de bus met allemaal jonge mensen met een racefiets, die hem dan meewarig bekeken. Altijd arriveerde hij met de middenmoot in Valkenwaard. Het publiek was dan, gezien zijn leeftijd en soort fiets, dol enthousiast. Indertijd liep de route ook over de Hoge Venen en in dit gebied met een Alpineklimaat, belandde hij ooit, eind augustus, in een sneeuwbui.
Hij was niet echt getraind, maar had een ongelofelijk doorzettingsvermogen.
www.diekirch-valkenswaard.nl
Pagina: 1 ... 82 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.