GTAjunk schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 09:04:
Het gewicht voorin moet denk ik niet worden overdreven ('
erg zwaar om mee te manoeuvreren'...).
Net als 'voorwielmotoren zijn erg kwetsbaar'...
Ik mis de nuance een beetje,
rijd zelf (en anderen in mijn omgeving) al vele jaren met voorwielmotoren en nog nooit 1 keer een probleem mee gehad.
Ik heb 5+ jaar een voorwielmotor gehad. Zowel ik als mijn vrouw zijn echt fitte mensen (sporten behoorlijk niveau). Ik kan dus echt wel zeggen dat ik ervaring heb met voorwielmotoren. Een voorwielmotor is gewoon knudde in een fietsenrek door de gewichtsverdeling. En nee, ik denk niet dat een 75+er sterker is dan wij. Ik neem aan dat jij niet 75+ bent?
Betreft kwetsbaarheid: Wij hebben drie fietsen gehad,
per fiets gemiddeld 50.000km in die 5+ jaar. Het aantal storingen was fors. En dat was grotendeels de kabelboom. Elke voorwielmotor heeft daar last van aldus FM's die ik spreek (en vertrouw). Het is ontegenzeggelijk kwetsbaarder omdat die kabelboom frictie heeft en bij bijvoorbeeld fietsenrekken beschadigd kan raken.
Bij de voorwielmotor is het trouwens ook minder erg om zonder ondersteuning te rijden (mocht de accu onverhoopt eens leeg raken), vanwege een 'echte' vrijloop.
???? Een borstelloze voornaaf loopt helemaal niet zo licht. Nuance? Dit is gewoon hoogst discutabel.
Ja, als je het beste van het beste wilt (en geld geen probleem is) dan is een voorwielmotor misschien niet de eerste keus.
Maar ze zijn nogmaals vaak een stuk goedkoper, en meestal een betere prijs-kwaliteitsverhouding.
Een voorwielmotor fiets met goede onderdelen is lastig te vinden, of het wordt een dure ION. En nee, die hebben geen prijs/kwaliteits voordeel, die zijn net zo duur als een Bosch/Yamaha.
Kijk, ik weet dat dit een "ik weet het beter" post is, maar in deze heb ik behoorlijk goede argumenten waarom ik tegen voorwielmotoren ben. Ik spreek niet alleen uit uitgebreide ervaring, ik heb redelijk diepe inside-kennis in de branche. De aanschafprijs van een e-bike is maar een deel van de uiteindelijke kostprijs.
Ik heb met de meeste systemen rondgereden en ook daaruit komt mijn voorkeur voor een middenmotor. En dat terwijl ik een groot fan ben van ION omdat de ondersteuningscurve ontzettend goed is ingesteld (duidelijk klasse werk van de Nederlanders achter ION). Maar de nadelen van een naaf-motor zijn wat mij betreft te groot. Het
enige voordeel is de lagere instapprijs, maar zelfs die is niet duidelijk als je de vervolg kosten bekijkt. Een paar keer een motor moeten opsturen (wellicht vervangen) hakt gigantisch in het prijsvoordeel.
En in deze is voor een 75+er gewicht gewoon een factor.
[
Voor 4% gewijzigd door
roffeltjes op 02-03-2016 10:40
]