Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.563 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Misschien wil jij dan wel antwoorden op de vraag die ik mguzz stelde, namelijk:

Wat zou het voordeel in Nederland kunnen zijn?

Overigens, een gesloten wiel lijkt me nogal windgevoelig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 15:46:
M''n BOSCH 400 w accu is made in POLAND...(Polen dus)
De Bosch motoren worden gemaakt in Hongarije.

Het maakt niet uit in welk land iets gemaakt worden, zolang het aan de condities van de opdrachtgever voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
jimh307 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 20:56:
Dan heb je geen Samsung of Panasonic cellen, maar helaas meuk uit China.
Misschien laten Samsung en/of Panasonic hun cellen in China maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
ik ben bij de FM geweest en die vertelde onmiddellijk dat dit niet klopte...
Hij heeft me direct een andere/nieuwe batterij gegeven en moet morgen nog maar eens testen.
Hij zegt dat 50-60km zeker moet lukken, maar dat het kan dat stand 2 of 3 nipt worden door de koude.

Dus morgen maar eens testen EN oplader mee naar het werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vandaag mijn Koga weer teruggebouwd naar de ‘gewone’ fiets staat. De handvatten van de Koga zijn dringend aan vernieuwing toe. Nu overweeg ik om de Ergon GP1 handvatten van de R&M Bluelabel Charger op de Koga te zetten en voor de Charger Ergon GP2 of GP3 handvatten te kopen.

Wie kan mij iets vertellen over het eventuele nut van bar-ends en welke? Graag jullie mening daarover.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/MIMZUjqUret8RhEvsELmy9SM/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Repi3 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:21:
ik ben bij de FM geweest en die vertelde onmiddellijk dat dit niet klopte...
Hij heeft me direct een andere/nieuwe batterij gegeven en moet morgen nog maar eens testen.
Hij zegt dat 50-60km zeker moet lukken, maar dat het kan dat stand 2 of 3 nipt worden door de koude.

Dus morgen maar eens testen EN oplader mee naar het werk...
Goed opgepakt door de FM. Mijn FM adviseerde mij om de accu de eerste 3 à 4 keer elke keer helemaal leeg te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:16
- oblomov - schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:22:
Vandaag mijn Koga weer teruggebouwd naar de ‘gewone’ fiets staat. De handvatten van de Koga zijn dringend aan vernieuwing toe. Nu overweeg ik om de Ergon GP1 handvatten van de R&M Bluelabel Charger op de Koga te zetten en voor de Charger Ergon GP2 of GP3 handvatten te kopen.

Wie kan mij iets vertellen over het eventuele nut van bar-ends en welke? Graag jullie mening daarover.
Ik vind Ergons heel fijn, maar ik heb niet zulke goede ervaringen met de rubber versie (die worden plakkerig). Dat is dusdanig irritant dat ik op mijn Santos handschoenen gebruik. Daarom hebben wij voor de Razer de Bioleder versie gekozen. Echt super blij van.. zelfs al zou ik elk jaar nieuwe moeten kopen heb ik het er direct voor over, zo fijn vind ik ze. Leer voelt gewoon heel goed aan je hand.

Betreft Bar ends... ik heb ze op mijn Santos maar gebruik ze eigenlijk zelden. Andere mensen zweren erbij. Het is dus nogal persoonlijk. In ieder geval zou ik gaan voor lange, halfronde (Zie ook Bart Brentjes) omdat je daarmee het aantal handposities vergroot en je ze zelfs kan gebruiken om op te liggen (Ellebogen op de handvatten)

Mijn voorkeur zou zijn: Bioleder+losse barends. Dat staat minder mooi, maar dat gaat langer mee en je kann de juiste vorm bar end kiezen. Wil je perse Ergon geïntegreerd: Dan de langste.

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 24-02-2016 22:55 ]

• - oblomov -
  • Niet online
Bioleder... is dat verantwoord leder? De handvatten op de Koga zijn ook van leer en ze voelen prettig aan. Waarschijnlijk nog geen bio indertijd! Toch vind ik de rubber Ergon zeker niet vervelend. Hoewel, tot nu toe alleen nog maar met handschoenen aan heb gefietst.
Over een paar maanden, als het warmer wordt, weet ik het zeker, dus deze aanschaf nog maar even in de ijkast en dan misschien die Ergon Bioleder en die bar-ends bekijk ik dan wel weer. Kan ik nu gaan sparen ;)

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
- oblomov - schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:31:
[...]

Misschien laten Samsung en/of Panasonic hun cellen in China maken!
Nope, en daarbij hanteren ze hoge kwaliteitseisen.

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
- oblomov - schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 00:06:
Bioleder... is dat verantwoord leder? De handvatten op de Koga zijn ook van leer en ze voelen prettig aan. Waarschijnlijk nog geen bio indertijd! Toch vind ik de rubber Ergon zeker niet vervelend. Hoewel, tot nu toe alleen nog maar met handschoenen aan heb gefietst.
Over een paar maanden, als het warmer wordt, weet ik het zeker, dus deze aanschaf nog maar even in de ijkast en dan misschien die Ergon Bioleder en die bar-ends bekijk ik dan wel weer. Kan ik nu gaan sparen ;)
offtopic:
Verantwoord leer bestaat niet. ;)

[afbeelding]
Ook hier ervaring met de bar-ends en, hoewel ik ze eigenlijk zelden gebruik, vind ik het een fijne accessoire om eens even een heel ander houding aan te kunnen nemen.
Omdat ik ze niet zo heel lang en intensief gebruik, heb ik geen last van het feit dat ze van rubber gemaakt zijn. De handvatten op mijn fiets zijn ook dezelfde. Ik heb daar even aan moeten wennen, maar vind ze nu super en overweeg om ze ook op mijn Stevens Strada te zetten. Daar zitten ook ergonomische handgrepen op, maar die zijn net iets minder groot dan deze.

[ Voor 22% gewijzigd door Peatsmoke op 25-02-2016 06:54 ]

Verwijderd

- oblomov - schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:06:
[...]

De Bosch motoren worden gemaakt in Hongarije.

Het maakt niet uit in welk land iets gemaakt worden, zolang het aan de condities van de opdrachtgever voldoet.
Dat maakt in de praktijk veel uit. Je hebt huishoudelijke apparatuur van Bosch die in Duitsland wordt gemaakt, en apparatuur van Bosch die in volgens mij Spanje wordt gemaakt. Je wil echt alleen het "made in Germany" spul.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 09:34

[afbeelding]
Ik heb de GP3 op de Merida zitten en ik zweer er inderdaad bij. De standaard handvatten van de Merida vond ik maar niks en ik kreeg kramp in mijn handen omdat ik het stuur maar op 1 manier vast kon houden.

Zo zien de standaard handvatten eruit:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/1544474_694711993924877_1191961561_n.jpg?oh=2c69ec5f567dfbf8f91675c4768ced58&oe=5759DFAA

Met die GP3's kan ik nu op 2 manieren het stuur vasthouden, erg fijn en een echte aanrader. En ze zijn ook nog steeds niet plakkerig, goede kwaliteit spul dus :)

• Repi3
  • Niet online
- oblomov - schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:38:
[...]

Goed opgepakt door de FM. Mijn FM adviseerde mij om de accu de eerste 3 à 4 keer elke keer helemaal leeg te rijden.
Misschien goed aangepakt, maar zijn argument klopt voor geen meter...
Aangekomen op het werk en hetzelfde verhaal als gisteren, 3 van de 5 blokjes al weg 90% eco stand...
Gelukkig vandaag wel mijn oplader mee, vanavond eens testen op 'normal' mode en eens zien hoever we geraken...
Maar op deze manier hoeft het voor mij echt niet, de hogere snelheid is leuk, maar 2X per dag moeten opladen is echt balen...
Wil ik dan mss liever een 'normale' e-bike maar die mijn afstand makkelijker overbrugt...
Maar nu moet ik natuurlijk 'snel' op zoek naar een e-bike die vlot leverbaar is en das natuurlijk niet leuk, want ik doe graag 'voor'onderzoek...
Natuurlijk voor ik bij deze kwam, was ik aan het denken op de batavus razer, gekend en getest...
Misschien gaan voor 2016 model, maar levertermijn...

Alternatieven in dezelfde prijsklasse?

• Vlassie1980
Repi3 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:05:
[...]

Misschien goed aangepakt, maar zijn argument klopt voor geen meter...
Aangekomen op het werk en hetzelfde verhaal als gisteren, 3 van de 5 blokjes al weg 90% eco stand...
Gelukkig vandaag wel mijn oplader mee, vanavond eens testen op 'normal' mode en eens zien hoever we geraken...
Maar op deze manier hoeft het voor mij echt niet, de hogere snelheid is leuk, maar 2X per dag moeten opladen is echt balen...
Wil ik dan mss liever een 'normale' e-bike maar die mijn afstand makkelijker overbrugt...
Maar nu moet ik natuurlijk 'snel' op zoek naar een e-bike die vlot leverbaar is en das natuurlijk niet leuk, want ik doe graag 'voor'onderzoek...
Natuurlijk voor ik bij deze kwam, was ik aan het denken op de batavus razer, gekend en getest...
Misschien gaan voor 2016 model, maar levertermijn...

Alternatieven in dezelfde prijsklasse?
Ik zeul al 4 jaar mijn lader mee naar het werk. Je zou ook met hem kunnen overleggen over een 2e lader?
Vind het zelf geen fijn idee om met een halfvolle accu de tocht te maken, en ik zet hem ook vaak op Sport / Turbo.

Als ik met mijn Bosch accu ga rijden op Eco stand ben ik ook vaak 1 of 2 streepjes kwijt. Maar ik heb die fiets niet gekocht om op de Eco stand te rijden :)

Bosch laders zijn belachelijk duur, anders had ik wel een extra lader gekocht.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:45

OgWok

U.N.C.L.E.

roffeltjes schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 16:13:
[...]

De Yamaha motor rijdt behoorlijk goed zonder ondersteuning (zowel motor uit of als je harder gaat), vermoedelijk door de standaard overbrenging. Maar ik zal direct zeggen dat ik dat zelden benut (soms met wind mee).

Sowieso gok ik dat een Bosch met derailleur minstens zo efficent rijdt, je zit namelijk altijd met die Alfine naaf.
Is die Alfine naaf iets om te vermijden? Qua rendement gaat er niets boven een derailleur, maar toch meer onderhoud. Heb op mijn gewone fiets een 3 sp. Sturmey Archer en het valt me op hoe goed die het blijft doen na alle jaren. Af en toe een nieuw achtertandwiel/ketting en that's it.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:21
Hmm, nu toch een klein probleem mbt mijn Union Switch.

Gisteren liep mijn ketting er af nadat ik de stoep af reed (was bijna thuis gelukkig). Kettingkast open gemaakt en volgens mij moeten mijn ketting en voor en achter tandwielen vervangen worden (fiets heeft er ongeveer 15.000 km op zitten). De ketting heb ik er weer terug op gelegd.

De ketting heeft veel speling en ik hoorde al een tijdje een knakkelend geluid, dus ik verwachte al zoiets. Vorig jaar zelf nog de ketting gespannen door het achterwiel naar achteren te stellen, maar verder naar achteren kan niet meer.

Vanmorgen bij de fietsenmaker geweest vlak bij mijn werk. Die wil er echter NIET aan beginnen omdat hij deze fietsen niet repareert/verkoopt en niet weet of mijn trapondersteuning nog wel werkt na vervanging van de delen.

Ik moest maar naar een Union dealer gaan. De Halfords waar mijn fiets vandaan komt is in mijn woonplaats failliet dus dat is geen optie.

Volgens mij zitten er helemaal geen sensoren op de tandwielen en de ketting, tenminste ik zie ze niet !

Zou dit eventueel zelf te doen zijn (ben een redelijke klusser) ?

Verwijderd

Sure, why not, dit zijn vervangingsdelen: dat hebben ze echt niet onmogelijk gemaakt :)

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@Noppesnada: als je met een kettingpons kan werken, dan is het goed te doen, lijkt me. Wel even kijken of je het goede gereedschap hebt.

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:21
OgWok schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:02:
@Noppesnada: als je met een kettingpons kan werken, dan is het goed te doen, lijkt me. Wel even kijken of je het goede gereedschap hebt.
Vroeger wel eens gedaan toen ik nog een brommer reed. Ik heb veel gereedschap, maar niet specifiek voor de fiets.

Eens kijken of ik het kan lenen van een collega.

Overigens ga ik uit mijn werk even langs een andere fietsenmaker (die verkoopt wel Union). Eens kijken of die het wel aan durft.

edit:
Fietsenmaker nummer 2 wilde er ook niet aan beginnen, notabene een Union dealer.

Dit merk heeft schijnbaar 4 verschillende systemen waarvan hij er maar 2 kon kalibreren. Volgens hem moest dit gebeuren nadat het achterwiel is los geweest. Vorig jaar heb ik zelf mijn achterband vervangen zonder enig probleem achteraf.

Ik moest maar een Halfords gaan zoeken. Laat die nou net in mijn woonplaats geen doorstart hebben gemaakt.

Edit 28/2

Langs de Giga-bikes geweest in Tilburg. Die vonden het allemaal niet zo'n probleem _/-\o_

O ja meneer, uw achterrem hebben we ook even opnieuw afgesteld, die stond veel te strak. Kijk daar houdt ik van !

Tandwielen was niet nodig, alleen een nieuwe ketting, Voor 29 euro klaar en hij rijdt weer als een zonnetje.

[ Voor 42% gewijzigd door Noppesnada op 28-02-2016 11:33 ]

• Repi3
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:27:
[...]

Ik zeul al 4 jaar mijn lader mee naar het werk. Je zou ook met hem kunnen overleggen over een 2e lader?
Vind het zelf geen fijn idee om met een halfvolle accu de tocht te maken, en ik zet hem ook vaak op Sport / Turbo.

Als ik met mijn Bosch accu ga rijden op Eco stand ben ik ook vaak 1 of 2 streepjes kwijt. Maar ik heb die fiets niet gekocht om op de Eco stand te rijden :)

Bosch laders zijn belachelijk duur, anders had ik wel een extra lader gekocht.
ja dat begrijp ik wel en als ik moet opladen op het werk, lukt het me wel...
Maar das weer dat extra werk en mss extra kost...
En ik had duidelijk mijn eis bij de aankoop gesteld !

blijft natuurljik wat dubben, zo kan ik het wel oplossen en kan ik wel in normal mode ook rijden, maar heb hem daarvoor natuurlijk niet gekocht.
Alsook wat met de slijtage, het is al een B-merk, dus de slijtage zal mss nog sneller gaan?

Maar een alternatief is terug 700€ extra, dat lukt wel, maar je moet ze ook niet buitengooien toch?

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 07:33:
Dat maakt in de praktijk veel uit. Je hebt huishoudelijke apparatuur van Bosch die in Duitsland wordt gemaakt, en apparatuur van Bosch die in volgens mij Spanje wordt gemaakt. Je wil echt alleen het "made in Germany" spul.
Ik kan de juistheid van je woorden niet controleren. Made in Germany stond/staat meestal voor kwaliteit, maar als Bosch al haar e-bike motoren in Hongarije maakt is dat de realiteit en heb ik daar niet minder vertrouwen in.

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:29
OgWok schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:52:
[...]

Is die Alfine naaf iets om te vermijden? Qua rendement gaat er niets boven een derailleur, maar toch meer onderhoud. Heb op mijn gewone fiets een 3 sp. Sturmey Archer en het valt me op hoe goed die het blijft doen na alle jaren. Af en toe een nieuw achtertandwiel/ketting en that's it.
Ik heb 10.000 km met een Alfine 11 gereden zonder enig probleem, schakelt echt geweldig. Nu fiets ik voornamelijk in vlak gebied en zijn 11 versnellingen redelijk overdreven maar ik wilde geen Alfine 8 omdat het binnenwerk van de 8 met vet gevuld zit en de 11 met olie.
De stappen tussen de versnellingen van de Alfine11 zijn ook gelijkmatig en relatief klein wat ik ook prettig vind.
Nu fiets ik niet in heuvelachtig terrein of bergen dus een Rohloff naaf of een derailleur die een groter bereik hebben is voor mij niet noodzakelijk..

Ik heb nu weer gekozen voor een Alfine 11 icm een riemaandrijving, dat rijdt toch echt geweldig en bijna geen onderhoud meer. Na de eerste 1000 km olie verversen en daarna om de 5000 km.
De tandriem is opgebouwd uit UV- en weerbestendig polyurethaan, vuil en modder blijven niet plakken en wordt tussen de tanden van de speciaal opengewerkte tandwielen door geperst.
Alleen als je off road rijdt en de fiets onder de modder zit dan volstaat het wegspoelen met een tuinslang.

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
Repi3 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:08:
wat een teleurstelling ...

Ik had 3 jaar lang een omgebouwde trekking fiets met een FMH kit eronder...
Na 2 breuken in de drager, hadden ze een nieuwe methode met lassen voorzien en het zou beter moeten zijn.
Ik had geen problemen meer, maar nu sinds het laatste van vorig jaar merkte ik wel dat de batterij aan het achteruit gaan is.
Vroeger kon ik makkelijk op volle ondersteuning heen en terug met nog 1 of 2 streepjes over (van de 5)
De laatste maanden kom ik maar juist meer toe (ook door het koudere weer)

Daarom op zoek naar een nieuwe fiets, die vooral ook prijs kwaliteit goed is.
Na heel wat onderzoek welke fiets ik wilde/wou en enkel test ritten...
Batavus Razer, Cube touring, een HS model,...
en toen op deze gevallen een Votani M1, ze doen blijkbaar al langer elektrische fietsen...
Toen ik ermee reed, was het echt de moeite, gaf wat meer ondersteuning dan de anderen. tot 32-33km/h
Toch net dat tikkeltje leuker/sneller om je lange afstand te overbruggen... (24km enkel voor mij)
Je had 2 versie's... een 9A en 11A 36V, dus ik koos voor de 400 Watt.

Ik had de sprong durven wagen om toch voor eens iets anders te gaan... (ook de prijs deed het hem,1950€)

Na lang wachten, mocht ik er gisteren eindelijk achter...
Gisteren wat zitten toeren en echt aangenaam en snel, zoals de verschillende testritten (ik had geen woon/werk testrit mogen doen)

vandaag de eerste keer woon werk en dat was precies een serieuze teleurstelling :(
Na 10km was ik al 2 (van de 5) blokjes kwijt, ja ik speel de tussen stand 2 en 3 (max 3 standen)
Daarna maar verder gereden om stand 1, en na 20km nog een blokje kwijt.
Nu dus op het werk met nog 2 blokjes en 24km te gaan :s
Hopelijk geraak ik op stand 1 toch thuis :s
Ok het was koud en het is echt de eerste lange rit ik ermee doe, maar zoiets kan toch niet?
Zeker niet voor een nieuwe batterij?
Het kan toch niet de bedoeling zijn, dat je maar op Eco stand 50km kan doen, dat is althans niet wat ik wil...

Ik stel me dan al vragen voor over 2 jaar, batterij neemt af van vermogen ...

Ik denk dat ik deze avond maar rechtstreeks rij naar de FM en een deftig woordje uitleg vraag...
Want op mijn vraag toen ik hem kocht : "ik kan toch zeker 60km H/T per dag per oplaadbeurt é..." zei hij direct, zeker moet geen probleem zijn...

[afbeelding]

Natuurlijk mijn oude fiets vorige week verkocht...

In mijn hoofd ben ik toch ook al bezig, wat als ik echt ontevreden ben/blijf, dan vraag ik een andere fiets aan de FM met mss opleg...
Maarja, dan moet je 'snel' beslissen en dat is ook onaangenaam...

Hier wat raad gevraagd dus :)
Het lijkt me dat dit een complete misrekening is van je fietsenmaker. Mijn vader kocht vorig jaar een Sparta speed pedelec met een batterijcapaciteit van 500 Wh. In de brochure van Sparta wordt in de hoogste ondersteuningsstand een bereik van 25 km gegarandeerd. In de praktijk is dit zelfs iets meer, is mijn indruk. Zij rekenen dus aan 20 Wh verbruik/km in stand 5. Als je die berekening maakt bij jouw batterij kom je aan 20 kilometer. Bereken je aan 15 Wh/km kom je een kleine 27 kilometer ver. Bereken je aan 4 Wh/km kom je zo maar is even aan 100 kilometer, maar niet tegen 35 km/u.

Op de Sparta van mijn vader zit je wel heel rechtop, en dat vraagt veel energie. Ook de overbrenging is iets minder efficiënt. Maar als je flink doortrapt (letterlijk) aan hoge snelheid, de lagere temperatuur meeneemt, de misschien minder kwaliteitsvolle cellen in je batterijpakket en je eens flink wind op kop hebt, weet je al waar je gaat uitkomen... Enkele kilometers voor je bestemming ... met een lege batterij.

Dat er speed pedelecs worden verkocht met een batterijcapaciteit van 400 Wh begrijp ik dan ook niet. En je fietsenmaker had er ofwel geen ervaring mee en was dus onwetend; ofwel is hij een fietsenverkoper. De belofte van de 60 km per lading kan hij alleszins niet nakomen.

Ik zou de fiets niet houden. Hij zal je nooit gelukkig maken, integendeel. En steeds gefrusteerd op je batterijcapaciteitsmetertje zitten kijken levert alleen nog maar meer stress op. En dat kan niet de bedoeling zijn van elektrisch fietsen.

Misschien kun je de koop nog ontbinden?

Groeten

• Repi3
  • Niet online
JefVB schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 12:34:
[...]

Het lijkt me dat dit een complete misrekening is van je fietsenmaker. Mijn vader kocht vorig jaar een Sparta speed pedelec met een batterijcapaciteit van 500 Wh. In de brochure van Sparta wordt in de hoogste ondersteuningsstand een bereik van 25 km gegarandeerd. In de praktijk is dit zelfs iets meer, is mijn indruk. Zij rekenen dus aan 20 Wh verbruik/km in stand 5. Als je die berekening maakt bij jouw batterij kom je aan 20 kilometer. Bereken je aan 15 Wh/km kom je een kleine 27 kilometer ver. Bereken je aan 4 Wh/km kom je zo maar is even aan 100 kilometer, maar niet tegen 35 km/u.

Op de Sparta van mijn vader zit je wel heel rechtop, en dat vraagt veel energie. Ook de overbrenging is iets minder efficiënt. Maar als je flink doortrapt (letterlijk) aan hoge snelheid, de lagere temperatuur meeneemt, de misschien minder kwaliteitsvolle cellen in je batterijpakket en je eens flink wind op kop hebt, weet je al waar je gaat uitkomen... Enkele kilometers voor je bestemming ... met een lege batterij.

Dat er speed pedelecs worden verkocht met een batterijcapaciteit van 400 Wh begrijp ik dan ook niet. En je fietsenmaker had er ofwel geen ervaring mee en was dus onwetend; ofwel is hij een fietsenverkoper. De belofte van de 60 km per lading kan hij alleszins niet nakomen.

Ik zou de fiets niet houden. Hij zal je nooit gelukkig maken, integendeel. En steeds gefrusteerd op je batterijcapaciteitsmetertje zitten kijken levert alleen nog maar meer stress op. En dat kan niet de bedoeling zijn van elektrisch fietsen.

Groeten
jij beschrijft perfect wat ik ook voel en denk...
Ik zit nu natuurlijk wel in 'een moeilijke situatie' want als ik deze terug geef, heb ik niets meer...
En moet ik 'snel' naar een nieuwe fiets kijken.
Batavus Razer was voor de fiets mijn keuze, denk nog altijd dat dit een goeie keuze is?

zijn hier nog mensen die al even op de bavatus razer rijden? (buiten natuurlijk roffeltjes met zijn uitgebreide verslag laatst...)

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 13:37
Ik rij inmiddels een half jaar op de Batavus Razer, met een Bikespeed-RS. Dagelijks voor woon-werk verkeer. Hij bevalt prima, de meeste ervaringen die roffeltjes noemt kan ik bevestigen.
Standaard gelimiteerd op 25km/h (26 à 27 in de praktijk) levert een ruim bereik op. Haal ik de limiet eraf, dan fiets ik meestal ongeveer 30km/h in de 7e versnelling met een cadans van 80 rpm. Dit fietst voor mij lekker. Het bereik op een volle accu dondert wel ontzettend in elkaar boven de 25. Woon-werk is 17km enkele reis voor mij, gemiddeld haal ik ca. 24 tot 28km/h volgens strava. Dan haal ik net heen en terug op 1 acculading, beetje afhankelijk van de weerscondities. Hier in Rotterdam wil het nog wel eens stevig waaien. Windstil op stand ECO dan hou ik ongeveer een derde accu over. Met wat wind en stand STD dan is hij meestal toe aan het laatste blokje wanneer ik thuis ben.
Met stevige wind dan neem ik de oplader mee en wordt de accu opgeladen op het werk.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 08:29:
Ik heb de GP3 op de Merida zitten en ik zweer er inderdaad bij. De standaard handvatten van de Merida vond ik maar niks en ik kreeg kramp in mijn handen omdat ik het stuur maar op 1 manier vast kon houden.

Met die GP3's kan ik nu op 2 manieren het stuur vasthouden, erg fijn en een echte aanrader. En ze zijn ook nog steeds niet plakkerig, goede kwaliteit spul dus :)
Peatsmoke schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 06:31:
offtopic:
Verantwoord leer bestaat niet. ;)

Ook hier ervaring met de bar-ends en, hoewel ik ze eigenlijk zelden gebruik, vind ik het een fijne accessoire om eens even een heel ander houding aan te kunnen nemen.
Omdat ik ze niet zo heel lang en intensief gebruik, heb ik geen last van het feit dat ze van rubber gemaakt zijn. De handvatten op mijn fiets zijn ook dezelfde. Ik heb daar even aan moeten wennen, maar vind ze nu super en overweeg om ze ook op mijn Stevens Strada te zetten. Daar zitten ook ergonomische handgrepen op, maar die zijn net iets minder groot dan deze.
Dank jullie heren. Ik denk dat ik bar-ends met name bij lange ritten ga waarderen.
Rubber of leer is iets persoonlijks, maar ik kan mij het enthousiasme van roffeltjes wel voorstellen.

Ik wacht nog enkele maanden met mijn keuze tot enkele een warme dagen en dat weet ik of die rubber mij irriteert.

Overigens Vlassie, je hebt wel een vrij recht stuur zo te zien. Iets meer backsweep is ook prettig!

• Fransn
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Sinds een aantal weken rijd ik op de Gazelle CityZen Speed. De keus voor deze fiets was een economische. Het is een van de goedkoopste en krachtigste speedbikes van dit moment. Er zit (al eerder op het forum gemeld) een 400 Wh accu op deze fiets. Voor mijn woon-werkverkeer van 24 km enkele reis is dit (net)voldoende.
De eerste ervaringen zijn positief! Het zijn hier in Zeeland straffe omstandigheden voor fietsen. De reis gaat van Middelburg naar Goes en omgekeerd, dwars door de polder. De eerste keer fietsen had ik windkracht 7 vol tegen. Het was ondanks de wind toch mogelijk om zo'n 35 km/u te rijden. Op ongeveer een kilometer van mijn huis was de accu leeg... Als er weinig of geen wind is, dan rij ik het grootste deel van de route dik boven de 40 km/u. De afstand is al met al in zo'n 40 tot 45 minuten is afgelegd.
De keus voor deze fiets is een economische. De lage prijs betekent dat niet alles van topkwaliteit is op deze fiets. De derailleurset is een gewoon Shimano setje. De motor van Bosch (performance line) maakt redelijk wat geluid. De schijfremmen zijn goed, maar waren bij mij niet goed afgesteld. Dat afstellen heb ik op den duur zelf maar gedaan. De fiets is al terug geweest bij de dealer om piepende remmen te verhelpen, een rammelend nummerbordplaatje vast te zetten en om de schijfremmen opnieuw af te stellen. De piepende remmen en het rammelend nummerbordplaatje waren opgelost, maar de remmen liepen nog steeds aan. Er waren nieuwe padjes in gezet, maar dat hielp niet tegen het aanlopen. Dat heb ik dus maar zelf opgelost door de remmen af te stellen. Dat ging nog redelijk eenvoudig met een torx 2.5 sleuteltje.
De motor biedt een fraaie ondersteuning. Tot 43 km/u is (in turbo-stand) te merken dat de motor goed meeduwt. Boven die snelheid wordt de ondersteuning minder. Vanaf 45 moet er echt hard bijgetrapt worden. Het lukt soms om de 47 of 48 km aan te tikken, maar dat is hard werken!
De fiets is verder heel stabiel en rijdt prettig. Het achteruitkijkspiegeltje is een slap geval wat niet goed functioneert. Het zadel vond ik niet bijster comfortabel, dus ik heb mijn oude fietszadel (geveerd) overgezet op de fiets.
De test van deze fiets wordt een lange, dus ik ben heel benieuwd wat de ervaringen gaan worden. Zoals gezegd zijn de omstandigheden hier pittig. Lange, winderige en modderige polders vormen de hoofdmoot. Ik ben heel benieuwd hoe lang de accu meegaat, hoe de derailleur het gaat doen en hoe de motor reageert na een jaar intensief fietsen.
Elke week probeer ik de ketting te ontdoen van het ergste vuil en de fiets schoon te maken. Daarbij ben ik op zoek naar goede onderhoudtips en eventuele tweaks die ik nog aan de fiets kan doen...

Verwijderd

Repi3 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 12:43:
[...]

jij beschrijft perfect wat ik ook voel en denk...
Ik zit nu natuurlijk wel in 'een moeilijke situatie' want als ik deze terug geef, heb ik niets meer...
En moet ik 'snel' naar een nieuwe fiets kijken.
Batavus Razer was voor de fiets mijn keuze, denk nog altijd dat dit een goeie keuze is?

zijn hier nog mensen die al even op de bavatus razer rijden? (buiten natuurlijk roffeltjes met zijn uitgebreide verslag laatst...)
Gewoon 2e hands een extra lader kopen. Heb ik ook gedaan, een Panasonic lader kost nieuw 220 euro ofzo, ik heb er 2e hands 1 gekocht voor 80 euro. En dan op het werk bijladen.

Dan is er geen probleem meer toch? Ik heb het idee dat je iets moeilijker doet dan nodig is.

• zebsite
  • Laatst online: 13-10 10:40
Vlassie1980 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:59:
[...]

Ja, maar wellicht valt er nog wat te babbelen. Ze hebben tafeltjes en een koffie-apparaat... :)
Extra ladertje of iets dergelijks lijkt me toch wel bespreekbaar.
Mijn FM geeft 15% korting op de Razer (levertijd half april..) met die prijs zit ik zo'n 100 euro boven de dozenschuivers...Dus mijn keus is gemaakt!

Alleen een dingetje, mijn fm is een echte ouderwetse fm, heeft dus niet de moderne diagnostische apparatuur
om een Yamaha motor af te stellen... kan dat wel, of is dit nodig bij het "gesloten "systeem van Yamaha? zover mijn laatste twijfel. :?

• jimh307
  • Niet online
Wat ik hier zoal lees is de zeer beperkte actieradius in de hoge ondersteuning. Dat valt mij zelfs tegen. Dan denk ik aan goedkope cellen, maar dat is niet van toepassing bij Bosch dus moet ik een andere verklaring overdenken.
Laat ik zo zeggen dat een 500 wattuur accu veel te krap is voor de beschikbare vraag aan stroom. Een 500 wattuur accu kan ongeveer 60 minuten 500 watt aan motorkracht genereren en daarmee kom je met 45 km/h 45 kilometer ver. De realiteit is minder leuk om te horen, maar bij zulke grote stromen knalt de interne weerstand omhoog en stook je de accu warm ten koste van de kilometers actieradius. En als je dan 2 maal per dag moet opladen dan ben je met een goed jaar werken door de meeste cycles heen. Na 2 jaar 2 maal daags opladen zit je aardig aan de sterfdatum van je accu en is een investering van €750 (geschat) best duur.
In mijn werkstuk reken ik uit dat je ongeveer 1 euro per lading kwijt bent aan slijtage van de accu alleen. Dus als je 25 kilometer kunt peddelen op een lading dan betaal je alleen al 4 cent per kilometer aan slijtage aan de accu. Ik heb al eens eerder een berekening gemaakt wat een pedelec nu echt kost per kilometer en dan kom ik uit op 19ct/km en dan zit ik er niet ver naast. Alles tel ik dan mee tot aan de aanschaf van je opvolger tot aan inflatiecorrecties.
Mijn auto kost me 54ct/km, maar dan rijd ik wel altijd in een nieuwe middenklasser auto (Ford S-max automaat tot op 8 jarige leeftijd).

Het is misschien niet een zo heel slecht idee om het bij 25 km/h te houden. Speedpedelecs zijn leuk en niche, maar ik vind 2 maal daags laden gelijk aan het slopen van je accu. Heen en terug moet in mijn ogen te doen zijn met een lading. Jammer dat het dan meteen zo duur moet zijn, maar een Strömer ST2 met 800 Wh accu kan die taak wel aan. De Strömer ST1 is leuk tot 25 km/h omdat deze maximaal 522 Wh kan vasthouden. Ik merk zelf al dat hoge ondersteuning vragen accu zuipt. Mijn actieradius op de hoge stand is 40 kilometer en met afwisselen tussen midden en hoog 60 kilometer. Zou ik daar 500 watt uit trekken dan sta ik ook na 25 kilometer plat. Met kwaliteit heeft het dus niet te maken. Het is de inhoud van je accu die opbreekt. Bij zulke vermogens is een grotere capaciteit geen aanbeveling, maar een eis in mijn ogen (dat vind ik oprecht). Een ontlaadstroom >1C is vragen om vroegtijdige vervanging van je accu. Voor mij extra winst want ze gaan als warme broodjes naar de afnemers toe, maar dat wil niet zeggen dat ik winst wil halen over de rug van anderen. De markt weet te weinig af van wijsheid met accu's. Dat is evident!

• mguzz
jimh307 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:32:
De markt weet te weinig af van wijsheid met accu's. Dat is evident!
Vraagje: moet je een nieuwe accu in het begin nu echt een paar keer helemaal leeg rijden en weer vol laden of is dat een broodje aap verhaal?

• jimh307
  • Niet online
mguzz schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:40:
[...]

Vraagje: moet je een nieuwe accu in het begin nu echt een paar keer helemaal leeg rijden en weer vol laden of is dat een broodje aap verhaal?
Dat mag je van 2 kanten bekijken.

->Ja, als je ze dan een paar keer overnacht gaat laden dan krijgen de nieuwe cellen de tijd om te balanceren. Het kan niet echt kwaad, maar ze wekelijks overnacht opladen zou dit overbodig maken.
->Nee, de eerste laadbeurt is gelijk aan de 50ste laadbeurt. Voor individuele cellen is dit een broodje aap verhaal.

Ze zeggen vaak dat de eerste laadbeurt het belangrijkste is, maar dat is niet per sé zo. Waarom dit rouleert heeft alles te maken met het balanceren zodat de cellen gelijkmatiger zijn geladen.

Het helemaal leeg rijden is iets wat ik niemand kan aanbevelen. De zwakste cel schakelt zich het eerste uit en dan ben je al te ver gegaan met ontladen. Dan duurt het balanceren ook veel langer.

Dus. De eerste 2 keer de accu ontladen tot net onder de helft geeft hetzelfde resultaat als ze helemaal leeg trekken wat dus niet goed is. Bij de allereerste keer opladen is het al genoeg om ze meteen een nacht aan de lader te laten zitten en dan een paar keer een nacht aan de lader koppelen bij maximaal 20% restcapaciteit. Onder de 20% is niet fijn voor een Lithiumaccu.

Het gaat dus puur om het balanceren en niet om de cellen zelf. Bij het vragen van een hoog vermogen is vaker balanceren belangrijk. Feitelijk kun je een nieuwe accu meteen gebruiken zoals je hem wenst te gebruiken.

• mguzz
jimh307 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:59:
[...]
Het gaat dus puur om het balanceren en niet om de cellen zelf. Bij het vragen van een hoog vermogen is vaker balanceren belangrijk. Feitelijk kun je een nieuwe accu meteen gebruiken zoals je hem wenst te gebruiken.
Ok bedankt dat is duidelijk, als ik s' nachts doorlaad dan gaan op een gegeven moment de controlelampjes uit op de accu en ga ik er vanuit dat het laden is gestopt of gaat het balanceren dan nog door?

• Repi3
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 20:30:
[...]

Gewoon 2e hands een extra lader kopen. Heb ik ook gedaan, een Panasonic lader kost nieuw 220 euro ofzo, ik heb er 2e hands 1 gekocht voor 80 euro. En dan op het werk bijladen.

Dan is er geen probleem meer toch? Ik heb het idee dat je iets moeilijker doet dan nodig is.
Ja ik weet het...
Zit er zelf ook op te dubben, maar de FM vertelde me vandaag het volgende :

Leverancier bevestigd dat het normaal 50-60km moet zijn, dus ze gaan het onderzoeken...
Nu ik geloof er toch met moeite in...
Maar hij vertelde me ook, dat er mss nog onderhandelt kan worden om een extra lader te krijgen of aan 50% te krijgen.
En hij geeft ook navraag gedaan als de snelheden kunnen aangepast worden.
Als dat mogelijk is wil hij graag eens testen met mij...
We proberen dan iets van 25-28-32 als 'max' snelheden te zetten.
Waardoor het bereik ook een stuk vergroot wordt...

Geen idee of het mogelijk zou zijn maar als het kan toch een mooi alternatief van de FM/leverancier.
Wordt dus vervolgd :)

• jimh307
  • Niet online
mguzz schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 23:06:
[...]

Ok bedankt dat is duidelijk, als ik s' nachts doorlaad dan gaan op een gegeven moment de controlelampjes uit op de accu en ga ik er vanuit dat het laden is gestopt of gaat het balanceren dan nog door?
De meeste laders stoppen op het moment dat de opgevraagde stroom minder dan 70 mA bedraagt. Het opladen en het balanceren gaan dan nog door, maar na een volle nacht aan de lader is de laadstroom echt minimaal en heeft verder laden weinig zin. Door ze altijd overdreven lang op 4,2 volt per cel te houden slijt de accu sneller dan die paar mAh die er nog bij zou passen. Wil je een Lithiumaccu echt op de theoretische 100% krijgen dan ben je 30-40 uur verder en dan heb je de lekstroom over die enkele mA zal bedragen.
Je hoeft ze niet bij elke laadbeurt overnacht te laden. Eens per week is voldoende en voor de andere keren is het prima om de lader te ontkoppelen als deze aangeeft klaar te zijn. :)

• - oblomov -
  • Niet online
jimh307 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:59:
Het helemaal leeg rijden is iets wat ik niemand kan aanbevelen.
Kan ik er dan niet vanuit gaan dat, als ik de Bosch accu helemaal leeg rijd, het batterij management systeem er voor zorgt dat leeg op het display en het stoppen van de ondersteuning, niet leeg is voor de accu!

• mguzz
@jimh307 Nogmaals dank voor de info!

• jimh307
  • Niet online
Repi3 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 23:09:
[...]

Ja ik weet het...
Zit er zelf ook op te dubben, maar de FM vertelde me vandaag het volgende :

Leverancier bevestigd dat het normaal 50-60km moet zijn, dus ze gaan het onderzoeken...
Nu ik geloof er toch met moeite in...
Maar hij vertelde me ook, dat er mss nog onderhandelt kan worden om een extra lader te krijgen of aan 50% te krijgen.
En hij geeft ook navraag gedaan als de snelheden kunnen aangepast worden.
Als dat mogelijk is wil hij graag eens testen met mij...
We proberen dan iets van 25-28-32 als 'max' snelheden te zetten.
Waardoor het bereik ook een stuk vergroot wordt...

Geen idee of het mogelijk zou zijn maar als het kan toch een mooi alternatief van de FM/leverancier.
Wordt dus vervolgd :)
Ik vind het positief dat je FM dat wil doen. Bij een gangetje van 25 km/h mag je met redelijk zelf meetrappen zeker rekenen op 15 Wh per kilometer. Als je dan 50-60 km wilt halen dan heb je al een accu nodig van rond de 800 wattuur.

@Oblomov: het Bosch systeem zal de stroom tijdig afkappen als de accu leeg dreigt te raken. Zit daar niet over in, maar het ver ontladen van de accu kost kostbare cycli! Als je elke dag van 99% naar 2% gaat zal de accu na 500 laadbeurten aardig op zijn. Als je elke dag je accu ontlaad van 99% naar 10% dan kun je die accu ineens 200x vaker opladen wat 700 cycli betekend.

Dus 500 * 97% = 48500 % van de opgegeven capaciteit
Dus 700 * 89% = 62300 % van de opgegeven capaciteit

Dus dit is een verschil van 13800 % van de opgegeven capaciteit ofwel 138 volledige ladingen!

Ga je dan ook een tandje lager fietsen dan loopt dit verschil nog verder op. Vandaar dat veel elektrische fietsers klagen over de accu. Dus fabrikant geeft 100 kilometer op, maar je haalt dan maar 40 kilometer. Echter fietsen veel elektrische fietsers in een hoog verzet weg met volle ondersteuning. Dit is geen verwijt, maar onwetendheid. Tja, zo werkt de markt nu eenmaal en die actieradius geld voor de laagste ondersteuning met redelijk zelf mee trappen. Daarvoor koop je geen elektrische fiets. De laagste ondersteuning fietst even zwaar als een fiets zonder al die elektra. Ik schat de actieradius in op de middenstand van een elektrische fiets. Dat pakt zeker lager uit.
Voor een reguliere elektrische fiets reken ik in mijn werkstuk 7 Wh per kilometer met een formule die daarnaast ook rekening houd met aftakeling en temperatuur. Reken je er niet rijk op ;)

• Repi3
  • Niet online
jimh307 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 23:33:
[...]

Ik vind het positief dat je FM dat wil doen. Bij een gangetje van 25 km/h mag je met redelijk zelf meetrappen zeker rekenen op 15 Wh per kilometer. Als je dan 50-60 km wilt halen dan heb je al een accu nodig van rond de 800 wattuur.

@Oblomov: het Bosch systeem zal de stroom tijdig afkappen als de accu leeg dreigt te raken. Zit daar niet over in, maar het ver ontladen van de accu kost kostbare cycli! Als je elke dag van 99% naar 2% gaat zal de accu na 500 laadbeurten aardig op zijn. Als je elke dag je accu ontlaad van 99% naar 10% dan kun je die accu ineens 200x vaker opladen wat 700 cycli betekend.

Dus dit is een verschil van 13800 % van de opgegeven capaciteit ofwel 138 volledige ladingen!

Ga je dan ook een tandje lager fietsen dan loopt dit verschil nog verder op. Vandaar dat veel elektrische fietsers klagen over de accu. Dus fabrikant geeft 100 kilometer op, maar je haalt dan maar 40 kilometer. Echter fietsen veel elektrische fietsers in een hoog verzet weg met volle ondersteuning. Dit is geen verwijt, maar onwetendheid. Tja, zo werkt de markt nu eenmaal en die actieradius geld voor de laagste ondersteuning met redelijk zelf mee trappen. Daarvoor koop je geen elektrische fiets. De laagste ondersteuning fietst even zwaar als een fiets zonder al die elektra. Ik schat de actieradius in op de middenstand van een elektrische fiets. Dat pakt zeker lager uit.
Voor een reguliere elektrische fiets reken ik in mijn werkstuk 7 Wh per kilometer met een formule die daarnaast ook rekening houd met aftakeling en temperatuur. Reken je er niet rijk op ;)
Zowel met mijn vorige als nieuwe fiets, kan ik toch wel 25km/h halen zonder ondersteuning...
Dus ik vermoed als de FM de 'eco' stand op 25km/h kan afstellen dat die wel geen 15Wh/km zal vragen :)
Ik trap nogal goed zelf mee, voor mij is het vooral gemakkelijk dat je die laatste 2/3 km wat kan electrisch rijden, zo kom je aan en ben je al goed gerecupereerd...

Maar eerst zien of dat wel kan...

ps. zoals hij nu afgesteld staat, 'eco' stand = +-29km/h verbruikt hij 11Wh/km dus kan alleen maar minder zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online

Dank voor je uitleg en tips. Zo te lezen hier & elders behoren Bosch accu's tot de meest geavanceerde.

Ik kan iedereen de Bosch reikwijdte assistent aanraden. De enige parameter die ik nog mis is de lengte (en breedte) van de fietser. De uitkomsten komen vrij nauwkeurig overeen met mijn praktijkervaringen.
Ook voor de 45 km/u e-bike.
www.bosch-ebike.de/de/ser...eichweiten_assistent.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Aangaande accu's. We moeten ons realiseren dat als de buitentemperatuur kouder is dan ongeveer 20 graden, de accu capaciteit per graad temperatuur daling met 1 procent afneemt.
Als het, zoals de afgelopen vroege ochtenden, -5 graden is en rekening houdend met een nog iets lagere gevoelstemperatuur als gevolg van de fietssnelheid, de accu capaciteit ongeveer een derde lager is.
Voor een HS-speed is de gevoelstemperatuur nog iets lager en dan kan het zijn dat je met een 400 Wh accu niet 30 km, maar circa 20 km met ondersteuning kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
vverbeke schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:06:
Hoera! (not!) Vanmorgen naar het werk mijn eerste fiets-ongeval. In dit vriesweer geslipt en onderuit gegaan in een bocht. De fiets viel op de fietstas die de grootste schok heeft opgevangen, behalve een wat scheef spatbord aan het voorwiel niks te merken. Na de val had ik nog zo'n 15 km voor de boeg naar het werk, heeft hij probleemloos gedaan. Maar toch eens naar de fietsenmaker, ik moest sowieso gaan, schijfrem achter remt niet meer goed, kan hij onmiddellijk de fiets checken op (verborgen) breuken.

Aan mij hangt helaas geen fietstas om de schok op te vangen, pijnlijk staartbeen en mijn pols voelt ook niet goed, vannamiddag de fiets naar de fietsendokter en ik naar de mensendokter :-).

Weet ik direct ook weer waarom ik een helm draag, hoe irritant dat soms ook is. En blij met m'n kwaliteitsfiets die amper een kik geeft op zo'n val. En mijn jas, waar ook niks aan te zien is :-)
Hoera! 6 Weken gips. Middenhandsbeen en staartbeen gebroken |:( Dat wordt pas terug fietsen in de lente. Nu ja, geen gladde wegen meer dan. En een lelijke kras aan het stuur van mijn nieuwe fietsje :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Niet online
[...]

Ik kom zelf uit op zo'n 6 Wh per kilometer dus kan mij wel vinden in je redenering. Ik doe gemiddeld 23 à 24 km/h met een trapfrequentie van 80 rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@vverbeke: veel beterschap toegewenst. Het gaat eerder om jouwzelf want die fiets is vervangbaar. Je bent dan lelijk terecht gekomen.

6 Wh per kilometer met een middenmotor is vrij normaal. Dan trap je zelf ook redelijk mee. Op die waarde zal ik ook komen als ik een middenmotor had. Ik heb een voorwielmotor en die zijn iets minder efficiënt. Als ik fiets op de middenstand dan red ik het ook met 6 Wh per kilometer, maar dan moet ik zelf ook behoorlijk meewerken. Als ik hem hoog zet dan red ik het net met 8 Wh/km. Met mijn 522 Wh accu red ik ongeveer 60 kilometer als ik hoog en middenstand met elkaar afwissel. Omdat mijn accu alweer een vol jaar oud is schat ik dat ik 450 Wh netto over heb. De volle capaciteit heb je nooit ter beschikking tenzij je de accu in gebruik neemt zodra deze net door de fabriek gemaakt is. 60 kilometer met 450 Wh netto is dus 7,5 Wh per kilometer gemiddeld en dat is heel netjes.

Dus rustig aan doen vverbeke en denk goed aan jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
jimh307 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 20:56:
[...]

PS: als er vragen zijn over accu's hoor ik ze graag.
Dankzij je bijdragen aan het forum heb ik al heel wat opgestoken over accu's, bedankt daarvoor. Ook je werkstuk heb ik gelezen en daar heb ik heel wat vruchtbare informatie in gevonden.

Ik sta zelf op het punt om een Stromer ST2 te kopen, maar vraag me af of je op voorhand kan weten of de accu kan gereviseerd worden door een derde partij? Een nieuwe accu van 983 Wh kost momenteel € 1900.
Aangezien deze bestaat uit iets minder dan 100 individuele cellen lijkt me een revisie qua materiaalprijs te kunnen aan de helft van de prijs, afhankelijk van wat de batterijproducenten de komende jaren nog weten te verbeteren. Maar is dat ook mogelijk bij Stromer en hoe kun je dit te weten komen?

Wat denk jij hierover?

Groeten
Jef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransn
Het is een interessant hulpmiddel inderdaad en zelfs voor Performance Line Speed geeft hij een beeld. Dan moet je wel even doorklikken in het middelste gedeelte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
zebsite schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:08:
[...]

Mijn FM geeft 15% korting op de Razer (levertijd half april..) met die prijs zit ik zo'n 100 euro boven de dozenschuivers...Dus mijn keus is gemaakt!

Alleen een dingetje, mijn fm is een echte ouderwetse fm, heeft dus niet de moderne diagnostische apparatuur
om een Yamaha motor af te stellen... kan dat wel, of is dit nodig bij het "gesloten "systeem van Yamaha? zover mijn laatste twijfel. :?
Lijkt me niet echt relevant, Yamaha is een meer gesloten systeem als Bosch. Als je problemen hebt zal hij een oplossing moeten aandragen, dat houdt waarschijnlijk in dat hij de motor eronder vandaan moet trekken en opsturen naar Yamaha.

Ik zie niet echt een probleem, behalve een wat langere doorlooptijd voordat je je fiets weer terug hebt.
Fransn schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 20:04:
Sinds een aantal weken rijd ik op de Gazelle CityZen Speed. De keus voor deze fiets was een economische. Het is een van de goedkoopste en krachtigste speedbikes van dit moment. Er zit (al eerder op het forum gemeld) een 400 Wh accu op deze fiets. Voor mijn woon-werkverkeer van 24 km enkele reis is dit (net)voldoende.
De eerste ervaringen zijn positief! Het zijn hier in Zeeland straffe omstandigheden voor fietsen. De reis gaat van Middelburg naar Goes en omgekeerd, dwars door de polder. De eerste keer fietsen had ik windkracht 7 vol tegen. Het was ondanks de wind toch mogelijk om zo'n 35 km/u te rijden. Op ongeveer een kilometer van mijn huis was de accu leeg... Als er weinig of geen wind is, dan rij ik het grootste deel van de route dik boven de 40 km/u. De afstand is al met al in zo'n 40 tot 45 minuten is afgelegd.
De keus voor deze fiets is een economische. De lage prijs betekent dat niet alles van topkwaliteit is op deze fiets. De derailleurset is een gewoon Shimano setje. De motor van Bosch (performance line) maakt redelijk wat geluid. De schijfremmen zijn goed, maar waren bij mij niet goed afgesteld. Dat afstellen heb ik op den duur zelf maar gedaan. De fiets is al terug geweest bij de dealer om piepende remmen te verhelpen, een rammelend nummerbordplaatje vast te zetten en om de schijfremmen opnieuw af te stellen. De piepende remmen en het rammelend nummerbordplaatje waren opgelost, maar de remmen liepen nog steeds aan. Er waren nieuwe padjes in gezet, maar dat hielp niet tegen het aanlopen. Dat heb ik dus maar zelf opgelost door de remmen af te stellen. Dat ging nog redelijk eenvoudig met een torx 2.5 sleuteltje.
De motor biedt een fraaie ondersteuning. Tot 43 km/u is (in turbo-stand) te merken dat de motor goed meeduwt. Boven die snelheid wordt de ondersteuning minder. Vanaf 45 moet er echt hard bijgetrapt worden. Het lukt soms om de 47 of 48 km aan te tikken, maar dat is hard werken!
De fiets is verder heel stabiel en rijdt prettig. Het achteruitkijkspiegeltje is een slap geval wat niet goed functioneert. Het zadel vond ik niet bijster comfortabel, dus ik heb mijn oude fietszadel (geveerd) overgezet op de fiets.
De test van deze fiets wordt een lange, dus ik ben heel benieuwd wat de ervaringen gaan worden. Zoals gezegd zijn de omstandigheden hier pittig. Lange, winderige en modderige polders vormen de hoofdmoot. Ik ben heel benieuwd hoe lang de accu meegaat, hoe de derailleur het gaat doen en hoe de motor reageert na een jaar intensief fietsen.
Elke week probeer ik de ketting te ontdoen van het ergste vuil en de fiets schoon te maken. Daarbij ben ik op zoek naar goede onderhoudtips en eventuele tweaks die ik nog aan de fiets kan doen...
Die Gazelle is een interessante fiets, niet duur in ieder geval. Heeft deze trouwens een 400Wh of 500Wh accu?

Mijn conclusie na het huren van een R&M Cruiser HS met 400Wh was de toch wel beperkte actieradius.

[ Voor 63% gewijzigd door Vlassie1980 op 26-02-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Als er iets mis is stuurt mijn FM de fiets naar de invoerder en die stuurt hem naar Bosch. Dus ik denk dat de FM bitter weinig herstelt aan het electr gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransn
Vlassie1980 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 12:27:
[...]

Die Gazelle is een interessante fiets, niet duur in ieder geval. Heeft deze trouwens een 400Wh of 500Wh accu?
Mijn fiets heeft een 400Wh accu. De optie van een 500Wh accu is/wordt niet genoemd bij aanschaf. De discussie over laadcycli en de duurzaamheid van Bosch-accu's gaat dus in de praktijk getest worden. Ik laad de accu twee keer op een dag op. Ik neem de lader mee naar mijn werk en ik laad thuis op. Gemiddeld probeer ik aan vier fietsdagen in de week te komen.
Het verschil in topsnelheid en ondersteuning maakt voor mij dat de keus op een Speedbike is gevallen en niet op een reguliere elektrische fiets. Daarnaast biedt mijn werkgever een fietsplan en gaat de woon-werkvergoedingsregeling gewoon door. Als extra toetje fiets ik nu door prachtig landschap (conditie :Y )! In plaats van komma-berekeningen en eindeloze afwegingen heb ik gewoon een 'omdat-het-kan' keus gedaan. Ik hou de financiën wel bij en het verschil zal me duidelijk worden achteraf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Fransn schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 11:54:
Het is een interessant hulpmiddel inderdaad en zelfs voor Performance Line Speed geeft hij een beeld. Dan moet je wel even doorklikken in het middelste gedeelte!
Dank voor de correctie. Ga ik aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jimh307 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:32:
Wat ik hier zoal lees is de zeer beperkte actieradius in de hoge ondersteuning. Dat valt mij zelfs tegen. Dan denk ik aan goedkope cellen, maar dat is niet van toepassing bij Bosch dus moet ik een andere verklaring overdenken.
Laat ik zo zeggen dat een 500 wattuur accu veel te krap is voor de beschikbare vraag aan stroom. Een 500 wattuur accu kan ongeveer 60 minuten 500 watt aan motorkracht genereren en daarmee kom je met 45 km/h 45 kilometer ver. De realiteit is minder leuk om te horen, maar bij zulke grote stromen knalt de interne weerstand omhoog en stook je de accu warm ten koste van de kilometers actieradius. En als je dan 2 maal per dag moet opladen dan ben je met een goed jaar werken door de meeste cycles heen. Na 2 jaar 2 maal daags opladen zit je aardig aan de sterfdatum van je accu en is een investering van €750 (geschat) best duur.
In mijn werkstuk reken ik uit dat je ongeveer 1 euro per lading kwijt bent aan slijtage van de accu alleen. Dus als je 25 kilometer kunt peddelen op een lading dan betaal je alleen al 4 cent per kilometer aan slijtage aan de accu. Ik heb al eens eerder een berekening gemaakt wat een pedelec nu echt kost per kilometer en dan kom ik uit op 19ct/km en dan zit ik er niet ver naast. Alles tel ik dan mee tot aan de aanschaf van je opvolger tot aan inflatiecorrecties.
Mijn auto kost me 54ct/km, maar dan rijd ik wel altijd in een nieuwe middenklasser auto (Ford S-max automaat tot op 8 jarige leeftijd).

Het is misschien niet een zo heel slecht idee om het bij 25 km/h te houden. Speedpedelecs zijn leuk en niche, maar ik vind 2 maal daags laden gelijk aan het slopen van je accu. Heen en terug moet in mijn ogen te doen zijn met een lading. Jammer dat het dan meteen zo duur moet zijn, maar een Strömer ST2 met 800 Wh accu kan die taak wel aan. De Strömer ST1 is leuk tot 25 km/h omdat deze maximaal 522 Wh kan vasthouden. Ik merk zelf al dat hoge ondersteuning vragen accu zuipt. Mijn actieradius op de hoge stand is 40 kilometer en met afwisselen tussen midden en hoog 60 kilometer. Zou ik daar 500 watt uit trekken dan sta ik ook na 25 kilometer plat. Met kwaliteit heeft het dus niet te maken. Het is de inhoud van je accu die opbreekt. Bij zulke vermogens is een grotere capaciteit geen aanbeveling, maar een eis in mijn ogen (dat vind ik oprecht). Een ontlaadstroom >1C is vragen om vroegtijdige vervanging van je accu. Voor mij extra winst want ze gaan als warme broodjes naar de afnemers toe, maar dat wil niet zeggen dat ik winst wil halen over de rug van anderen. De markt weet te weinig af van wijsheid met accu's. Dat is evident!
Al bijna twee jaar gebruik ik een Blu-Label Charger HS met de 400 w accu en tot op heden merk ik eigenlijk niets van een teruggang in capaciteit !
Ook dagelijks 21km.enkele reis woon-werkverkeer en ook 2x daags opladen,een keer thuis en een tweede lader die ik op het werk heb liggen !
Wel zet ik hem bij aankomst niet gelijk aan de lader omdat er dan een beveiliging in gang wordt gezet nl. het eerste derde en vijfde lampje van de accu knippert..Hij is gewoon te warm op dat moment..Na een half uurtje is alles normaal en is deze in 3 uur vol ! Als ik de fiets bijv. enige tijd niet gebruik dan laad ik de accu tussen de veertig en zestig procent. Zo stel je het verouderingsproces uit !!
Bij correct gebruik moet een accu toch makklelijk 7 jaar meegaan,en er zal wellicht op langere termijn merkbaar verlies gaan optreden maar toch niet onder de 70 %.
Bovendien altijd laden op kamertemperatuur !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 00:41:
Aangaande accu's. We moeten ons realiseren dat als de buitentemperatuur kouder is dan ongeveer 20 graden, de accu capaciteit per graad temperatuur daling met 1 procent afneemt.
Als het, zoals de afgelopen vroege ochtenden, -5 graden is en rekening houdend met een nog iets lagere gevoelstemperatuur als gevolg van de fietssnelheid, de accu capaciteit ongeveer een derde lager is.
Voor een HS-speed is de gevoelstemperatuur nog iets lager en dan kan het zijn dat je met een 400 Wh accu niet 30 km, maar circa 20 km met ondersteuning kan rijden.
De neopreen accuhoes ? De warmte ontwikkeling voorkomt dat de accu bij een lage vriestemperatuur te ver afkoelt en..het scheelt zomaar 6 km. op een lading ! 23 km in de stand turbo op volle kracht.in de zomer beschermt deze hoes tegen de hitte !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JefVB schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 11:06:
[...]

Dankzij je bijdragen aan het forum heb ik al heel wat opgestoken over accu's, bedankt daarvoor. Ook je werkstuk heb ik gelezen en daar heb ik heel wat vruchtbare informatie in gevonden.

Ik sta zelf op het punt om een Stromer ST2 te kopen, maar vraag me af of je op voorhand kan weten of de accu kan gereviseerd worden door een derde partij? Een nieuwe accu van 983 Wh kost momenteel € 1900.
Aangezien deze bestaat uit iets minder dan 100 individuele cellen lijkt me een revisie qua materiaalprijs te kunnen aan de helft van de prijs, afhankelijk van wat de batterijproducenten de komende jaren nog weten te verbeteren. Maar is dat ook mogelijk bij Stromer en hoe kun je dit te weten komen?

Wat denk jij hierover?

Groeten
Jef
Een Stromer..Hebben die de laatste tijd niet erg veel problemen gekend met de electronica !
En....het model ...je moet ervan houden...Ik zou gaan voor de BOSCH performance...veel simpeler techniek en geen problemen mee.Bovendien voeren veel merken dit type motor ! ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 18:57
Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:15:
[...]

Al bijna twee jaar gebruik ik een Blu-Label Charger HS met de 400 w accu en tot op heden merk ik eigenlijk niets van een teruggang in capaciteit !
Ook dagelijks 21km.enkele reis woon-werkverkeer en ook 2x daags opladen,een keer thuis en een tweede lader die ik op het werk heb liggen !
Wel zet ik hem bij aankomst niet gelijk aan de lader omdat er dan een beveiliging in gang wordt gezet nl. het eerste derde en vijfde lampje van de accu knippert..Hij is gewoon te warm op dat moment..Na een half uurtje is alles normaal en is deze in 3 uur vol ! Als ik de fiets bijv. enige tijd niet gebruik dan laad ik de accu tussen de veertig en zestig procent. Zo stel je het verouderingsproces uit !!
Bij correct gebruik moet een accu toch makklelijk 7 jaar meegaan,en er zal wellicht op langere termijn merkbaar verlies gaan optreden maar toch niet onder de 70 %.
Wat zeg je me nou over je accu. Als je op je werk aankomt is die dan zo warm bij jou, dat de interne beveiliging aanspringt. Met wat voor snelheid fiets jij dan? Heb je dan ook een Bosch systeem of een ander merk.
Als ik hem flink belast heb ik dit nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransn
Verhitte (of sowieso; warme) accu's heb ik nog niet gehad. Het zou met het ontwerp van de fiets te maken kunnen hebben... Of met de temperaturen waarin ik heb gefietst... (Onder de 10 graden). Ook ik ben wel benieuwd naar de uitleg. Hoe warm wordt die accu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:15:
[...]

Je zegt het eigenlijk zelf al :)
Je accu is na een rit behoorlijk heet en dan direct opladen zou schadelijk zijn. Echter je lader is beschermd daartegen wat dus heel goed is.
Omdat je accu langzaam steeds warmer wordt merk je weinig achteruitgang. Door de warmte presteren ze beter ondanks je cellen zichzelf warm stoken. Die achteruitgang is er wel. Bij jou in de vorm van warmte. In theorie zouden je cellen steeds warmer moeten worden om eenzelfde capaciteit te behalen. Dat gebeurt dan ook. Een proces dat langzaam gaat zodat je het amper zelf zult merken. Hij is gewoon te warm en hij wordt gewoon te warm. Dit valt te herleiden naar een steeds hoger wordende interne weerstand.
Ik zou het toch in de gaten houden.

7 jaar is erg lang en ik denk dat je blij mag zijn als je de 4 jaar haalt. Ze zeggen wel vaker dingen die alleen mogelijk zijn in de meest gunstige omstandigheden. 7 jaar kun je halen als je de accu oplaad van 30% naar 70% met een laadstroom van 0,18C bij een temperatuur van 4 graden en een ontlaadstroom van 0,18C tot 30% SoC. Bijna niet te doen dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnefreak schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 18:47:
[...]

Wat zeg je me nou over je accu. Als je op je werk aankomt is die dan zo warm bij jou, dat de interne beveiliging aanspringt. Met wat voor snelheid fiets jij dan? Heb je dan ook een Bosch systeem of een ander merk.
Als ik hem flink belast heb ik dit nog nooit meegemaakt.
Ik rij met een snelheid van 40/43km/h en dit gaat al bijna twee jaar heel goed !

In de gebruiksaanwijzing staat beschreven dat als er 3 lampjes knipperen de accu moet loskoppelen om hem later aan te sluiten en dit gaat goed.al bijna 15.000 km !

Het is de BOSCH performance HS de fiets is een Blu Label Charger HS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jimh307 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 19:27:
[...]

Je zegt het eigenlijk zelf al :)
Je accu is na een rit behoorlijk heet en dan direct opladen zou schadelijk zijn. Echter je lader is beschermd daartegen wat dus heel goed is.
Omdat je accu langzaam steeds warmer wordt merk je weinig achteruitgang. Door de warmte presteren ze beter ondanks je cellen zichzelf warm stoken. Die achteruitgang is er wel. Bij jou in de vorm van warmte. In theorie zouden je cellen steeds warmer moeten worden om eenzelfde capaciteit te behalen. Dat gebeurt dan ook. Een proces dat langzaam gaat zodat je het amper zelf zult merken. Hij is gewoon te warm en hij wordt gewoon te warm. Dit valt te herleiden naar een steeds hoger wordende interne weerstand.
Ik zou het toch in de gaten houden.

7 jaar is erg lang en ik denk dat je blij mag zijn als je de 4 jaar haalt. Ze zeggen wel vaker dingen die alleen mogelijk zijn in de meest gunstige omstandigheden. 7 jaar kun je halen als je de accu oplaad van 30% naar 70% met een laadstroom van 0,18C bij een temperatuur van 4 graden en een ontlaadstroom van 0,18C tot 30% SoC. Bijna niet te doen dus ;)
Dan zullen ze wellicht een stuk goedkoper zijn ...In 2014 was de prijs van een 400w acco zomaar 789 euro,thans bij de erkende fm 599 euro ! Die 500w is even duur als toen (2014)400w.
Gebruik twee 400 w frameaccu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:25:
[...]

Een Stromer..Hebben die de laatste tijd niet erg veel problemen gekend met de electronica !
En....het model ...je moet ervan houden...Ik zou gaan voor de BOSCH performance...veel simpeler techniek en geen problemen mee.Bovendien voeren veel merken dit type motor ! ;) ;)
Wat ik ervan heb gehoord is dat ze een tijdje nogal wat last hebben gehad van storingen in de elektronica en aansturing door een te snelle upgrade van de software, maar dat dit al een tijdje achter de rug is.

Het model vind ik zeer puur en geslaagd, dus daar hoef ik het al niet voor te laten.

Ik heb voorlopig enkel met elektrische fietsen gereden met naafmotoren, maar vind het een heel fijne manier van rijden. Tevens wordt de aandrijflijn veel minder belast en dat lijkt me een groot pluspunt. Daarbij heeft de Stromer een 48 Volt motor van 500 Watt en dat is ... euh ... behoorlijk vlotjes. Dat is eerder zachtjes uitgedrukt, want eigenlijk is de Stromer een monster. Aan het rode licht vertrek je even vlot als auto's en de 45 km/uur tik je in een minimum van tijd aan. Ook van de sportieve zithouding ben ik overtuigd geraakt (dat was mijn grootste voorbehoud).

Ik ben ondertussen al een jaar aan het zoeken en lezen om tot een aankoop over te gaan (gewacht door de problemen met de electronica) en kom steeds uit bij de Stromer omdat er mijns inziens voorlopig geen echt alternatief voor is, vooral qua beschikbare energie. Ik overweeg om er een extra batterij bij te kopen en dan heb je 2 kilowatt aan elektrische energie bij. Indien je mij een alternatief kunt aanwijzen voor de hoge capaciteit van de batterij (983 Wh/stuk), de verwisselbaarheid van die batterij en de prestaties en acceleratie van de Stromer ST2 bekijk ik dat alternatief met veel plezier. En met vier accu's zeulen is geen optie - knipoog. Maar daar wringt het schoentje bij heel veel speed pedelecs, het geringe uithoudingsvermogen bij topsnelheid en het snel leegtrekken van de cellen.

Let wel, je zult me nooit horen zeggen dat de Stromer de perfecte fiets is. Hij heeft zeker zijn onvolmaaktheden. Ook hun financiële positie is naar het schijnt niet al te denderend. En wanneer je op dit moment een Stromer koopt ben je eigenlijk nog een early adopter (misschien wel bij elke speed pedelec), wat ook zijn risico's inhoudt. Maar de mensen op het stromerforum zijn allemaal wild enthousiast over hun aankoop, en dat zijn tenslotte de gebruikers ervan.

Maar een echt evenwaardig alternatief lijkt me voorlopig niet voorhanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
JefVB schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:55:
[...]

Wat ik ervan heb gehoord is dat ze een tijdje nogal wat last hebben gehad van storingen in de elektronica en aansturing door een te snelle upgrade van de software, maar dat dit al een tijdje achter de rug is.

Het model vind ik zeer puur en geslaagd, dus daar hoef ik het al niet voor te laten.

Ik heb voorlopig enkel met elektrische fietsen gereden met naafmotoren, maar vind het een heel fijne manier van rijden. Tevens wordt de aandrijflijn veel minder belast en dat lijkt me een groot pluspunt. Daarbij heeft de Stromer een 48 Volt motor van 500 Watt en dat is ... euh ... behoorlijk vlotjes. Dat is eerder zachtjes uitgedrukt, want eigenlijk is de Stromer een monster. Aan het rode licht vertrek je even vlot als auto's en de 45 km/uur tik je in een minimum van tijd aan. Ook van de sportieve zithouding ben ik overtuigd geraakt (dat was mijn grootste voorbehoud).

Ik ben ondertussen al een jaar aan het zoeken en lezen om tot een aankoop over te gaan (gewacht door de problemen met de electronica) en kom steeds uit bij de Stromer omdat er mijns inziens voorlopig geen echt alternatief voor is, vooral qua beschikbare energie. Ik overweeg om er een extra batterij bij te kopen en dan heb je 2 kilowatt aan elektrische energie bij. Indien je mij een alternatief kunt aanwijzen voor de hoge capaciteit van de batterij (983 Wh/stuk), de verwisselbaarheid van die batterij en de prestaties en acceleratie van de Stromer ST2 bekijk ik dat alternatief met veel plezier. En met vier accu's zeulen is geen optie - knipoog. Maar daar wringt het schoentje bij heel veel speed pedelecs, het geringe uithoudingsvermogen bij topsnelheid en het snel leegtrekken van de cellen.

Let wel, je zult me nooit horen zeggen dat de Stromer de perfecte fiets is. Hij heeft zeker zijn onvolmaaktheden. Ook hun financiële positie is naar het schijnt niet al te denderend. En wanneer je op dit moment een Stromer koopt ben je eigenlijk nog een early adopter (misschien wel bij elke speed pedelec), wat ook zijn risico's inhoudt. Maar de mensen op het stromerforum zijn allemaal wild enthousiast over hun aankoop, en dat zijn tenslotte de gebruikers ervan.

Een Bulls Green Mover E45 doet volgens mij qua specs ook niet veel onder voor een Stromer. Heeft ook een behoorlijk grote accu unit. Is wel een model dat al bijna 3 jaar meedraait en uiterlijk is hij wat minder geslaagd, maar wel een stuk vriendelijker geprijsd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
Vlassie1980 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 00:02:
[...]

Een Bulls Green Mover E45 doet volgens mij qua specs ook niet veel onder voor een Stromer. Heeft ook een behoorlijk grote accu unit. Is wel een model dat al bijna 3 jaar meedraait en uiterlijk is hij wat minder geslaagd, maar wel een stuk vriendelijker geprijsd :)
Inderdaad, de Bulls Green Mover E45 en de Stromer ST2 spelen zowat in dezelfde categorie. Het frame van de Green Mover ziet er super solide uit, is verkrijgbaar met een groter kader (60 cm vs 22 " bij Stromer - ik ben 2.02 meter groot) en hij heeft een fatsoenlijke bagedrager (de Stromer niet met zijn maximum 10 kilo mooi-maar-verder-niet-echt-praktische bagagedrager). Maar op de site van Bulls lees ik dat hij wordt geleverd met een accu van 670 Wh. Zouden ze dat hebben teruggeschroefd? Of was de sterkere accu steeds een optie? De prijs is inderdaad een stuk vriendelijker, al zal dat ook wel een stukje in de afmontage zitten, vrees ik.

Maar het uiterlijk van de Bulls spreekt me veel minder aan dan dat van de Stromer. Je moet er een beetje van houden. Misschien komt er ooit wel een fiets die de kwaliteiten van beide fietsen verenigd...

Maar Harrie zou gaan voor de Bosch Performance; en de Stromer en de Bulls hebben hetzelfde type aandrijving (al heeft de Bulls meer versnellingen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
JefVB schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 00:30:
[...]

Inderdaad, de Bulls Green Mover E45 en de Stromer ST2 spelen zowat in dezelfde categorie. Het frame van de Green Mover ziet er super solide uit, is verkrijgbaar met een groter kader (60 cm vs 22 " bij Stromer - ik ben 2.02 meter groot) en hij heeft een fatsoenlijke bagedrager (de Stromer niet met zijn maximum 10 kilo mooi-maar-verder-niet-echt-praktische bagagedrager). Maar op de site van Bulls lees ik dat hij wordt geleverd met een accu van 670 Wh. Zouden ze dat hebben teruggeschroefd? Of was de sterkere accu steeds een optie? De prijs is inderdaad een stuk vriendelijker, al zal dat ook wel een stukje in de afmontage zitten, vrees ik.

Maar het uiterlijk van de Bulls spreekt me veel minder aan dan dat van de Stromer. Je moet er een beetje van houden. Misschien komt er ooit wel een fiets die de kwaliteiten van beide fietsen verenigd...

Maar Harrie zou gaan voor de Bosch Performance; en de Stromer en de Bulls hebben hetzelfde type aandrijving (al heeft de Bulls meer versnellingen)...
Ben zelf ook 1,99m waardoor een keuze voor fietsen bij mij wat lastiger is. Afgelopen zondag op een Stromer ST1 en ST2 gereden van 20 inch en het was net of ik op een kinderfietsje zat :)

De Bulls heeft trouwens een 735Wh accu sinds 2015 dacht ik. Kom je ook een aardig eindje mee.
Ook zondag ervaren dat een Stromer heel wat vlotter is als een Bosch, met een Bosch kon ik een gozer die een Stromer aan het testen was niet bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
Vlassie1980 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 00:38:
[...]

Ben zelf ook 1,99m waardoor een keuze voor fietsen bij mij wat lastiger is. Afgelopen zondag op een Stromer ST1 en ST2 gereden van 20 inch en het was net of ik op een kinderfietsje zat :)

De Bulls heeft trouwens een 735Wh accu sinds 2015 dacht ik. Kom je ook een aardig eindje mee.
Ook zondag ervaren dat een Stromer heel wat vlotter is als een Bosch, met een Bosch kon ik een gozer die een Stromer aan het testen was niet bijhouden.
Dat is bij mij niet anders. Ik heb sinds anderhalve week een ST2 20" als testfiets en het voelt inderdaad als een kinderfietsje. Wel een snel en snedig kinderfietsje overigens. Hopelijk is dat bij het 22" model iets beter. (Ze moeten het frame tenslotte stijf genoeg krijgen.) Ik heb nooit met een Bosch middenmotor gereden en kan er dus eigenlijk geen uitspraken over doen, maar het lijkt me dat aan dat tempo accelereren voor heel veel stress zorgt op de aandrijflijn, wat wegvalt bij een naafmotor.

Op Vellofollies, een fietsbeurs in Kortrijk, België afgelopen januari was er ook de mogelijkheid om te testrijden. Je moest bij een testrit een formulier tekenen in verband met de aansprakelijkheid. De verkoper grapte dat het was zodat je geen aansprakelijkheid kon verhalen op de mensen van Stromer als je na de testrit niets anders meer zou willen dan een Stromer. En misschien klopt dat wel een beetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Is er iemand die weet wat de onderdelen op de Batavus Razer zoal kosten? Bv. remblokken, voortandwiel, accu, extra lader etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pugnax
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:33
In het nederlands kon ik het zo snel niet vinden, maar dit is een mooi overzicht van Yamaha onderdelen:
http://www.elektrofahrrad...teile-yamaha#.VtFXnMfFJ2A

Remblokken en dergelijke zijn standaard artikelen (tientjeswerk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 11:09

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Nog een tip voor de 25 km/u rijders onder ons die het rijden zonder ondersteuning erg zwaar vinden of het vermoeden hebben dat ze een enorme trapweerstand ondervinden:

- Probeer de eerste 1 a 2 km van je reis eens zonder ondersteuning af te leggen.
- Maak daarbij ook goed gebruik van je versnellingen en schakel goed terug als je stil staat.
- Probeer niet je normale "electrische" snelheid te halen, maar ga rond de 20 km/u zitten.
- Doe dit bovenstaande elke dag bij een lekker weertje met weinig wind (tegen) en op niet heuvelachtig terrein.

Je zal merken (ik wel i.i.g.), dat het fietsen zonder ondersteuning helemaal niet zo zwaar is als gedacht. Die extra kilo's die je moet meenemen en de eventuele andere verliezen bij een goed afgestelde fiets zijn bijna verwaarloosbaar, mits je je fietsgedrag aanpast aan de situatie. (dus geen 25km/u met 60rpm proberen)
Zet nu de ondersteuning na die 1-2 km weer aan en zelfs de kracht van de ECO stand zal je verbazen. :*)

Er ontstaat tijdens het fietsen een gewenning tussen snelheid, trapfrequentie en de kracht die je daarvoor nodig hebt. Bij het uitschakelen van de ondersteuning tijdens de fietstocht zorgt vooral deze "gewenning" voor dat vreselijke zware trapgevoel. Je lichaam heeft tijd nodig om om te schakelen en bij het begin van de reis is dit gevoel veel minder aanwezig.

disclaimer: Bovenstaande is mijn ervaring met mijn Batavus Razer, ik heb geen ervaring met het fietsen zonder ondersteuning op andere E-bikes. ;)

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
OgWok schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 08:29:
Is er iemand die weet wat de onderdelen op de Batavus Razer zoal kosten? Bv. remblokken, voortandwiel, accu, extra lader etc.
Remblokken Magura HS11? Tussen de 15 en 20 euro. Kan vast wel goedkoper als je goed zoekt.

Alle onderdelen zijn verder standaard, dus google is je vriend (als je het zelf doet) of anders reguliere FM bedragen.

Accu: Duur
Lader: Duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Display kan er ook nog bij. Vrij prijzig en het gaat relatief snel kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Display is schandalig duur en niet kletter-proof. Maar voor de rest geeft de LCD geen krimp, water etc, geen probleem. Dus snel kapot hangt af hoe je hem behandeld. Laat je hem niet vallen dan doe je er vermoedelijk heel lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik ga trouwens even een Ignoramus zijn:

De Bosch CX, is dat een compleet nieuw model of is het een getweakte variant op het 2e gen Bosch systeem?

Ik ben echt heel erg benieuwd naar de ervaringen met dat systeem, ik lees eigenlijk alleen maar juichverhalen, maar er zijn relatief weinig fietsen met dit systeem te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
JefVB schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 11:06:
[...]

Wat denk jij hierover?

Groeten
Jef
Fijn dat ik mensen kan helpen over de kennis van de accu :) Zo zie je maar weer dat ieder hier zijn eigen vakgebied heeft. Zo kunnen we elkaar helpen in het woud dat elektrisch fietsen heet.

De prijs van die Strömer accu valt me behoorlijk tegen. Je betaald dus gewoon even €2/Wh voor die accu en geloof me dat daar een flinke winstmarge op zit. Zelfs de beste cellen (Panasonic Li-NCA vermoed ik) kosten nog niet in de buurt van €2/Wh. €1/Wh inclusief behuizing en assemblage is meer reëel. Ik kan niet zo snel vinden of Strömer een afnemer van mij is, maar ik denk het niet.

Dan de vraag of je ze kan vervangen via een revisie. Ik ben bang van niet. Er zal vermoedelijk wel een digitaal slot opzitten want als ze zo makkelijk te reviseren zijn kijkt Strömer wel uit met de prijs die ze vragen. Ik denk ook in de orde van garantie dat ze niet te vervangen zijn want dan loopt je garantie direct ten einde en kan Strömer jou aansprakelijk stellen mocht een revisie fout gaan.

Van mijn Sparta weet ik dat de accu digitaal op slot zit, maar het vervangen van de accu kost €1/Wh en dat valt dan nog wel mee. Ook kan ik mijn accuhuis niet open maken ivm garantie, maar via berekeningen weet ik voor 90% zeker dat het gaat om Samsung 2900mAh Li-NMC cellen. Dat kan ik ook aan het gedrag van ontladen zien.

Strömer fietsen zijn nice, maar je betaald er wel voor :/
In mijn ogen net iets teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
roffeltjes schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 13:31:
Ik ga trouwens even een Ignoramus zijn:

De Bosch CX, is dat een compleet nieuw model of is het een getweakte variant op het 2e gen Bosch systeem?

Ik ben echt heel erg benieuwd naar de ervaringen met dat systeem, ik lees eigenlijk alleen maar juichverhalen, maar er zijn relatief weinig fietsen met dit systeem te koop.
Volgens mij worden ze vooral veel verkocht bij Mountainbikes. Het is een motor die 75Nm in plaats van 60Nm als max koppel heeft. Vooral handig dus met stevige wind tegen of een steile helling.

Heb er zelf ook nog niet al teveel gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik ben vooral geïnteresseerd in de actieradius en de degelijkheid, maar ja, zal wel ff duren voordat we daar meer over horen via de gebruikers.

Ach ja, ik ga toch wel 5 jaar met mijn huidige fiets doen tenzij er echt calamiteiten voordoen. Misschien nog wel langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:21:
[...]

De neopreen accuhoes ? De warmte ontwikkeling voorkomt dat de accu bij een lage vriestemperatuur te ver afkoelt en..het scheelt zomaar 6 km. op een lading ! 23 km in de stand turbo op volle kracht.in de zomer beschermt deze hoes tegen de hitte !
Die accuhoes heeft er bij mij voor gezorgd dat de accu bij het plaatsen uit de hoes schoof en in de schuur op de grond kletterde. Gelukkig alleen een lichte beschadiging en hij doet het nog gewoon.

Heb een aantal testritjes bij temperaturen rond het vriespunt gedaan met en zonder hoes en het verschil is bij mij niet merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
jimh307 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 13:32:
[...]

Fijn dat ik mensen kan helpen over de kennis van de accu :) Zo zie je maar weer dat ieder hier zijn eigen vakgebied heeft. Zo kunnen we elkaar helpen in het woud dat elektrisch fietsen heet.

De prijs van die Strömer accu valt me behoorlijk tegen. Je betaald dus gewoon even €2/Wh voor die accu en geloof me dat daar een flinke winstmarge op zit. Zelfs de beste cellen (Panasonic Li-NCA vermoed ik) kosten nog niet in de buurt van €2/Wh. €1/Wh inclusief behuizing en assemblage is meer reëel. Ik kan niet zo snel vinden of Strömer een afnemer van mij is, maar ik denk het niet.

Dan de vraag of je ze kan vervangen via een revisie. Ik ben bang van niet. Er zal vermoedelijk wel een digitaal slot opzitten want als ze zo makkelijk te reviseren zijn kijkt Strömer wel uit met de prijs die ze vragen. Ik denk ook in de orde van garantie dat ze niet te vervangen zijn want dan loopt je garantie direct ten einde en kan Strömer jou aansprakelijk stellen mocht een revisie fout gaan.

Van mijn Sparta weet ik dat de accu digitaal op slot zit, maar het vervangen van de accu kost €1/Wh en dat valt dan nog wel mee. Ook kan ik mijn accuhuis niet open maken ivm garantie, maar via berekeningen weet ik voor 90% zeker dat het gaat om Samsung 2900mAh Li-NMC cellen. Dat kan ik ook aan het gedrag van ontladen zien.

Strömer fietsen zijn nice, maar je betaald er wel voor :/
In mijn ogen net iets teveel.
Bedankt voor je reactie.

Binnen de garantieperiode zou ik er sowieso niets aan laten doen. Het is eerder veel verder in de toekomst. Stromer biedt twee jaar of 1000 volledige laadcycli garantie op 60% van de capaciteit van de accu. Op het frame drie jaar en op al de rest ook twee jaar. Als je na vier jaar je accu's moet vervangen heb je aan die garantie toch al lang niets meer. Maar als je om de vier of vijf jaar € 1900 of € 3800 moet gaan spenderen aan accu's verhoogt dat de totale kostprijs en afschrijving natuurlijk heel fors. Zeker wanneer je zegt dat de werkelijke prijs rond 1 €/wh ligt.

Uit je werkstuk kon ik afleiden dat het gebruiken van de accu tussen 80% en 20% van hun capaciteit de levensduur van de accu's substantieel verlengt. Indien ik dan twee accu's koop en ze zo gebruik heb ik nog steeds 1200 Wh aan energie aan boord en kan ik lang doen met deze aankoop. Als ze op leeftijd zijn, kan ik ze dan nog voller gaan laden en lager ontladen. Maar dat is slechts een van de denkpistes...

De prijs van de Stromer is inderdaad een groot nadeel. Mijn vader heeft een Sparta speed pedelec maar daar had ik enkele bedenkingen bij. De accucapaciteit is ontoereikend voor wat ik er mee wil doen en ik had steeds de indruk dat - op de manier waarop ik hem gebruik - ik hem in een paar jaar op de miserabele fietspaden en wegen hier in België hem 'in frut vaneen' zou rijden (Vlaamse uitdrukking). Bij de Stromer heb ik dat gevoel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 14:17:
Ik ben vooral geïnteresseerd in de actieradius en de degelijkheid, maar ja, zal wel ff duren voordat we daar meer over horen via de gebruikers.

Ach ja, ik ga toch wel 5 jaar met mijn huidige fiets doen tenzij er echt calamiteiten voordoen. Misschien nog wel langer.
Volgens de Bosch 'Reichweiten-assistent' is de actieradius van de Performance CX ten opzichte van de Performance bij Eco & Tour 6% en bij Sport & Turbo 3% lager. Mijn ervaring is dat de 'Reichweiten-assistent' vrij nauwkeurig is.

http://www.bosch-ebike.de...eichweiten_assistent.html

Over de degelijkheid kan ik uiteraard niets over zeggen. Dit schrijft Bosch:
Langzeittests mit Antrieben der Performance Line CX MY16 haben gezeigt, dass eine so dynamische und kräftige Unterstützung von 50% bis 300% der Eigenleistung über den gesamten Leistungsbereich bei einem kontinuierlich maximalen Drehmoment (75Nm), auch höhere Anforderungen an das Getriebe stellt. Aus diesem Grund haben wir die Drive Unit Performance Line CX für 2016 mechanisch verstärkt und diesen Anforderungen angepasst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dus *voorzichtig gesteld* dit is hetzelfde design met enkele onderdelen gemaakt van steviger materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 14:28:
Die accuhoes heeft er bij mij voor gezorgd dat de accu bij het plaatsen uit de hoes schoof en in de schuur op de grond kletterde. Gelukkig alleen een lichte beschadiging en hij doet het nog gewoon.

Heb een aantal testritjes bij temperaturen rond het vriespunt gedaan met en zonder hoes en het verschil is bij mij niet merkbaar.
Misschien de hoes met wat klittenband op de accu vastzetten!

Kan je de accu met hoes er omheen nog steeds in de opening van de accu vasthouden?

Is het lastig om met de accu + hoes te manoeuvreren (verwijderen & plaatsen uit de accuhouder op de fiets) en bij het opladen (stekker)?

Vlassie ik vraag mij af of een accu, die een nacht binnen heeft gelegen bij een temperatuur van ongeveer 18 graden met hoes, bij een buitentemperatuur van bijvoorbeeld -5 graden geen voordeel van een neopreen hoes heeft.
Deze winter was het tot nu toe niet vaak zo koud, maar met enkele graden onder nul en minimaal een snelheid van 25 km/u is 5 graden onder nul al vlug de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 16:52:
Dus *voorzichtig gesteld* dit is hetzelfde design met enkele onderdelen gemaakt van steviger materiaal?
Uitgaande van wat Bosch beweerd, kan je *voorzichtig gesteld* weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Zoals ik het lees kan hij versterkt zijn tov de 2015 CX. Maar goed de CX is dus gewoon een getweakte active line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Klopt, versterkt ten opzichte van de 2015 CX.

Ik had voor de duidelijkheid beter de complete tekst moeten plaatsen. Bij deze alsnog:

1. Performance = 60Nm, nicht upgradbar
2. Performance CX 2015 = 60Nm, ab voraussichtl. Q1/2016 upgradbar auf 65Nm
3. Performance CX 2016 = 75Nm

1. und 2. Version sind mechanisch identisch,
3. Version benötigt für das hohe Drehmoment ein verstärktes Getriebe.
D.h. alle Seriennummern bis 555 sind demnach kein CX2016.

Weshalb ist keine Rückwärtskompatibilität der Drehmomentanpassung für die Performance Line CX Modelljahr 2015 möglich?
Langzeittests mit Antrieben der Performance Line CX MY16 haben gezeigt, dass eine so dynamische und kräftige Unterstützung von 50% bis 300% der Eigenleistung über den gesamten Leistungsbereich bei einem kontinuierlich maximalen Drehmoment (75Nm), auch höhere Anforderungen an das Getriebe stellt. Aus diesem Grund haben wir die Drive Unit Performance Line CX für 2016 mechanisch verstärkt und diesen Anforderungen angepasst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 18:57
- oblomov - schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 16:43:
[...]

Volgens de Bosch 'Reichweiten-assistent' is de actieradius van de Performance CX ten opzichte van de Performance bij Eco & Tour 6% en bij Sport & Turbo 3% lager. Mijn ervaring is dat de 'Reichweiten-assistent' vrij nauwkeurig is.

http://www.bosch-ebike.de...eichweiten_assistent.html

Over de degelijkheid kan ik uiteraard niets over zeggen. Dit schrijft Bosch:
Kijk dat is een mooie link. :) Even wat dingen ingesteld en inderdaad als ik 30km/h rijd op stand tour dan haal ik de 50 kilometer. Bosch Performance line speed heb ik en is ook in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ik heb niet alles gelezen en mijn Duits is slecht :)

Betekent het dus dat performance CX 2015 minder krachtig is dan 2016? En dat ze nu tot 300 procent gaan? De gewone performance was 250 procent geloof ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Het Performance overzicht.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/aPnFdJCZdr86nIQzzp3Rin1E/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Bedankt Oblomov!

Weet je nog hoeveel de Yamaha max ondersteunt?

[ Voor 60% gewijzigd door DHL op 28-02-2016 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldo vivaldi
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-07 00:20
DHL schreef op zondag 28 februari 2016 @ 03:08:
Bedankt Oblomov!

Weet je nog hoeveel de Yamaha max ondersteunt?
The assistance levels range from ‘Off’ (non assisted riding), ‘Eco’ (100% support), ‘Standard’ (190% support) & ‘High’ (280% support).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ga ook maar eens de stap zetten naar een electrische fiets, en heb hier bij de fietsenmaker een Pegasus Tecaro E8 gezien. (http://www.pegasus-bikes....n-e-bikes/show/tecaro-e8/)

Is iemand bekend met dit merk, want ik had er nog nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dat is een Duits A merk.

En mag ik even zeggen dat ik dat een ontzettend mooie fiets vind voor een eerlijke prijs?

DI2, Gates, Shimano schijfremmen, overige onderdelen heel behoorlijk (B-merken maar beter dan XLC/Humpert).... :9~

Hands down mijn favoriete e-bike die ik in lange tijd voorbij heb zien komen.

Kleine minpuntjes: Achterdrager montage onder het spatbord (net alsde Razer... waarom?). Wel een vaste vork, geen lowrider (maar ik ben de enige die dat gebruikt vermoed ik^^).

Ook typisch: 45cm farmehoogte als enige optie (heel raar want hun andere modellen bieden ze in veel maten aan. Lijkt me foutje op de site) :??

De Duitse Site biedt uitkomst, hij heeft VEEL maten: 45cm, 48cm, 50cm, 53cm, 55cm, 58cm, 61cm

http://www.pegasus-bikes....e-bikes/show/tecaro-e8-f/

UIteraard eerst testen, maar dat ziet er echt prachtig uit!

Maare.... wat vinden jullie hiervan?

http://www.pegasus-bikes....e-bikes/show/estremo-e14/

:o

[ Voor 34% gewijzigd door roffeltjes op 28-02-2016 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Zeer mooi... en met de cx motor. Enkel de prijs is wel hoog he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Eigenlijk is de prijs prima. We zijn gewoon gewend aan slechte onderdelen.

Deore XT, Rohloff, Gates, Performance CX, goede voorvork, nette onderdelen. Op papier blaast het de Koga's en de R&M's giechelend weg ivm de veruit superieure configuratie. Een soortgelijk pakket kost normaal gesproken over de 5k+

Ga maar na, de R&M Charger Rohloff zonder belt is 1200,- duurder en de Pegasus wordt in meerdere maten geboden ipv de twee maten van de R&M (de grootste R&M maat zijn effectief identiek....).

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 29-02-2016 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Niet online
Foxke schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:34:
Ik ga ook maar eens de stap zetten naar een electrische fiets, en heb hier bij de fietsenmaker een Pegasus Tecaro E8 gezien. (http://www.pegasus-bikes....n-e-bikes/show/tecaro-e8/)

Ik vind hem heel sterk lijken op mijn Trek TM600+, inclusief de blauwe accenten. M.a.w., mooie fiets! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dat een fiets er mooi uitziet vind ik zelf altijd een 'niet geheel onbelangrijke bijkomstigheid' :)
Mij gaat het vooral om degelijkheid en actieradius (tot 190-230 km lees ik, top!).
En de prijs natuurlijk, 3 mille vind ik persoonlijk een hoop geld.

[ Voor 11% gewijzigd door AntonTH4Dutch op 29-02-2016 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Foxke schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:34:

Zeer mooie fiets, voor die prijs ook een riem erop is gewoon erg netjes.
Wel jammer dat het een active line en geen performance line is. En het is zo te zien ook wel een 400Wh accu die je erbij krijgt en geen 500Wh.

Ga je hem voor woon-werk gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Als ik dat van te voren had geweten had ik natuurlijk zo’n Pegasus gekocht, in plaats van die R&M met dat Stumpert stuurtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
GTAjunk schreef op maandag 29 februari 2016 @ 08:59:
Dat een fiets er mooi uitziet vind ik zelf altijd een 'niet geheel onbelangrijke bijkomstigheid' :) Mij gaat het vooral om degelijkheid en actieradius (tot 190-230 km lees ik, top!).En de prijs natuurlijk, 3 mille vind ik persoonlijk een hoop geld.
190-230km.............................tja...hoe gek kunnen ze t maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

roffeltjes schreef op maandag 29 februari 2016 @ 07:40:
Eigenlijk is de prijs prima. We zijn gewoon gewend aan slechte onderdelen.

Deore XT, Rohloff, Gates, Performance CX, goede voorvork, nette onderdelen. Op papier blaast het de Koga's en de R&M's giechelend weg ivm de veruit superieure configuratie. Een soortgelijk pakket kost normaal gesproken over de 5k+

Ga maar na, de R&M Charger Rohloff zonder belt is 1200,- duurder en de Pegasus wordt in meerdere maten geboden ipv de twee maten van de R&M (de grootste R&M maat zijn effectief identiek....).
Ja, klopt wel wat je zegt... ik heb me wellicht beetje verkeerd uitgedrukt. Ik bedoel eigenlijk dat ik plus 4000 euro al heel wat geld vind voor een fiets. 3000 a 3500 vind ik persoonlijk al een mooi bedrag, zeker omdat ik hem als pleziertje heb.
Ideaal zou zijn dat er ook keuze was om bvb zonder die dure riem en naaf hem samen te stellen maar wel met die CX motor. Dan zitten we rond die prijs vermoed ik?
Ik denk dan meer in de richting van zoiets: http://www.fietsenwildier...ria-8-9-men-cx-500wh-2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JefVB schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:55:
[...]

Op de beurs in Expo Antwerpen heb ik even getest,die Stromer S1 en vooral de S2,en ik moet zeggen wat een kracht zit daar in zeg..Zalig dat hoge koppel, :*) .echter toen ik de prijs zag...6400 euro daar heb ik bijna twee speed pedelecs voor.Maar inderdaad niet die sensatie van een S2 die nu zelfs leverbaar zou zijn in een type S2 s met een groter frame..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:47:
6400 euro daar heb ik bijna twee speed pedelecs voor.
Eh... bijna zei je? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 14:28:
[...]

Er zit een klittebandje bij die hoes en die bevestig je op de rug van de accu !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
@ Harrievang, welke merk hoes heb jij?

Kan je de accu met hoes er omheen nog steeds door de opening bovenin de accu vasthouden?

Is het lastig om met de accu + hoes te manoeuvreren (verwijderen & plaatsen uit de accuhouder op de fiets) en bij het opladen (stekker)?
Pagina: 1 ... 81 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.