Misschien wil jij dan wel antwoorden op de vraag die ik mguzz stelde, namelijk:
Wat zou het voordeel in Nederland kunnen zijn?
Overigens, een gesloten wiel lijkt me nogal windgevoelig!
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Misschien wil jij dan wel antwoorden op de vraag die ik mguzz stelde, namelijk:
De Bosch motoren worden gemaakt in Hongarije.Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 15:46:
M''n BOSCH 400 w accu is made in POLAND...(Polen dus)
Misschien laten Samsung en/of Panasonic hun cellen in China maken!jimh307 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 20:56:
Dan heb je geen Samsung of Panasonic cellen, maar helaas meuk uit China.
Goed opgepakt door de FM. Mijn FM adviseerde mij om de accu de eerste 3 à 4 keer elke keer helemaal leeg te rijden.Repi3 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:21:
ik ben bij de FM geweest en die vertelde onmiddellijk dat dit niet klopte...
Hij heeft me direct een andere/nieuwe batterij gegeven en moet morgen nog maar eens testen.
Hij zegt dat 50-60km zeker moet lukken, maar dat het kan dat stand 2 of 3 nipt worden door de koude.
Dus morgen maar eens testen EN oplader mee naar het werk...
Ik vind Ergons heel fijn, maar ik heb niet zulke goede ervaringen met de rubber versie (die worden plakkerig). Dat is dusdanig irritant dat ik op mijn Santos handschoenen gebruik. Daarom hebben wij voor de Razer de Bioleder versie gekozen. Echt super blij van.. zelfs al zou ik elk jaar nieuwe moeten kopen heb ik het er direct voor over, zo fijn vind ik ze. Leer voelt gewoon heel goed aan je hand.- oblomov - schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:22:
Vandaag mijn Koga weer teruggebouwd naar de ‘gewone’ fiets staat. De handvatten van de Koga zijn dringend aan vernieuwing toe. Nu overweeg ik om de Ergon GP1 handvatten van de R&M Bluelabel Charger op de Koga te zetten en voor de Charger Ergon GP2 of GP3 handvatten te kopen.
Wie kan mij iets vertellen over het eventuele nut van bar-ends en welke? Graag jullie mening daarover.
[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 24-02-2016 22:55 ]
Nope, en daarbij hanteren ze hoge kwaliteitseisen.- oblomov - schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:31:
[...]
Misschien laten Samsung en/of Panasonic hun cellen in China maken!
- oblomov - schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 00:06:
Bioleder... is dat verantwoord leder? De handvatten op de Koga zijn ook van leer en ze voelen prettig aan. Waarschijnlijk nog geen bio indertijd! Toch vind ik de rubber Ergon zeker niet vervelend. Hoewel, tot nu toe alleen nog maar met handschoenen aan heb gefietst.
Over een paar maanden, als het warmer wordt, weet ik het zeker, dus deze aanschaf nog maar even in de ijkast en dan misschien die Ergon Bioleder en die bar-ends bekijk ik dan wel weer. Kan ik nu gaan sparen
Ook hier ervaring met de bar-ends en, hoewel ik ze eigenlijk zelden gebruik, vind ik het een fijne accessoire om eens even een heel ander houding aan te kunnen nemen.- oblomov - schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:22:
Vandaag mijn Koga weer teruggebouwd naar de ‘gewone’ fiets staat. De handvatten van de Koga zijn dringend aan vernieuwing toe. Nu overweeg ik om de Ergon GP1 handvatten van de R&M Bluelabel Charger op de Koga te zetten en voor de Charger Ergon GP2 of GP3 handvatten te kopen.
Wie kan mij iets vertellen over het eventuele nut van bar-ends en welke? Graag jullie mening daarover.
[afbeelding]
[ Voor 22% gewijzigd door Peatsmoke op 25-02-2016 06:54 ]
Verwijderd
Dat maakt in de praktijk veel uit. Je hebt huishoudelijke apparatuur van Bosch die in Duitsland wordt gemaakt, en apparatuur van Bosch die in volgens mij Spanje wordt gemaakt. Je wil echt alleen het "made in Germany" spul.- oblomov - schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:06:
[...]
De Bosch motoren worden gemaakt in Hongarije.
Het maakt niet uit in welk land iets gemaakt worden, zolang het aan de condities van de opdrachtgever voldoet.
Ik heb de GP3 op de Merida zitten en ik zweer er inderdaad bij. De standaard handvatten van de Merida vond ik maar niks en ik kreeg kramp in mijn handen omdat ik het stuur maar op 1 manier vast kon houden.- oblomov - schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:22:
[afbeelding]
Misschien goed aangepakt, maar zijn argument klopt voor geen meter...- oblomov - schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:38:
[...]
Goed opgepakt door de FM. Mijn FM adviseerde mij om de accu de eerste 3 à 4 keer elke keer helemaal leeg te rijden.
Ik zeul al 4 jaar mijn lader mee naar het werk. Je zou ook met hem kunnen overleggen over een 2e lader?Repi3 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:05:
[...]
Misschien goed aangepakt, maar zijn argument klopt voor geen meter...
Aangekomen op het werk en hetzelfde verhaal als gisteren, 3 van de 5 blokjes al weg 90% eco stand...
Gelukkig vandaag wel mijn oplader mee, vanavond eens testen op 'normal' mode en eens zien hoever we geraken...
Maar op deze manier hoeft het voor mij echt niet, de hogere snelheid is leuk, maar 2X per dag moeten opladen is echt balen...
Wil ik dan mss liever een 'normale' e-bike maar die mijn afstand makkelijker overbrugt...
Maar nu moet ik natuurlijk 'snel' op zoek naar een e-bike die vlot leverbaar is en das natuurlijk niet leuk, want ik doe graag 'voor'onderzoek...
Natuurlijk voor ik bij deze kwam, was ik aan het denken op de batavus razer, gekend en getest...
Misschien gaan voor 2016 model, maar levertermijn...
Alternatieven in dezelfde prijsklasse?
Is die Alfine naaf iets om te vermijden? Qua rendement gaat er niets boven een derailleur, maar toch meer onderhoud. Heb op mijn gewone fiets een 3 sp. Sturmey Archer en het valt me op hoe goed die het blijft doen na alle jaren. Af en toe een nieuw achtertandwiel/ketting en that's it.roffeltjes schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 16:13:
[...]
De Yamaha motor rijdt behoorlijk goed zonder ondersteuning (zowel motor uit of als je harder gaat), vermoedelijk door de standaard overbrenging. Maar ik zal direct zeggen dat ik dat zelden benut (soms met wind mee).
Sowieso gok ik dat een Bosch met derailleur minstens zo efficent rijdt, je zit namelijk altijd met die Alfine naaf.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Vroeger wel eens gedaan toen ik nog een brommer reed. Ik heb veel gereedschap, maar niet specifiek voor de fiets.OgWok schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:02:
@Noppesnada: als je met een kettingpons kan werken, dan is het goed te doen, lijkt me. Wel even kijken of je het goede gereedschap hebt.
[ Voor 42% gewijzigd door Noppesnada op 28-02-2016 11:33 ]
ja dat begrijp ik wel en als ik moet opladen op het werk, lukt het me wel...Vlassie1980 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:27:
[...]
Ik zeul al 4 jaar mijn lader mee naar het werk. Je zou ook met hem kunnen overleggen over een 2e lader?
Vind het zelf geen fijn idee om met een halfvolle accu de tocht te maken, en ik zet hem ook vaak op Sport / Turbo.
Als ik met mijn Bosch accu ga rijden op Eco stand ben ik ook vaak 1 of 2 streepjes kwijt. Maar ik heb die fiets niet gekocht om op de Eco stand te rijden
Bosch laders zijn belachelijk duur, anders had ik wel een extra lader gekocht.
Ik kan de juistheid van je woorden niet controleren. Made in Germany stond/staat meestal voor kwaliteit, maar als Bosch al haar e-bike motoren in Hongarije maakt is dat de realiteit en heb ik daar niet minder vertrouwen in.Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 07:33:
Dat maakt in de praktijk veel uit. Je hebt huishoudelijke apparatuur van Bosch die in Duitsland wordt gemaakt, en apparatuur van Bosch die in volgens mij Spanje wordt gemaakt. Je wil echt alleen het "made in Germany" spul.
Ik heb 10.000 km met een Alfine 11 gereden zonder enig probleem, schakelt echt geweldig. Nu fiets ik voornamelijk in vlak gebied en zijn 11 versnellingen redelijk overdreven maar ik wilde geen Alfine 8 omdat het binnenwerk van de 8 met vet gevuld zit en de 11 met olie.OgWok schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:52:
[...]
Is die Alfine naaf iets om te vermijden? Qua rendement gaat er niets boven een derailleur, maar toch meer onderhoud. Heb op mijn gewone fiets een 3 sp. Sturmey Archer en het valt me op hoe goed die het blijft doen na alle jaren. Af en toe een nieuw achtertandwiel/ketting en that's it.
Het lijkt me dat dit een complete misrekening is van je fietsenmaker. Mijn vader kocht vorig jaar een Sparta speed pedelec met een batterijcapaciteit van 500 Wh. In de brochure van Sparta wordt in de hoogste ondersteuningsstand een bereik van 25 km gegarandeerd. In de praktijk is dit zelfs iets meer, is mijn indruk. Zij rekenen dus aan 20 Wh verbruik/km in stand 5. Als je die berekening maakt bij jouw batterij kom je aan 20 kilometer. Bereken je aan 15 Wh/km kom je een kleine 27 kilometer ver. Bereken je aan 4 Wh/km kom je zo maar is even aan 100 kilometer, maar niet tegen 35 km/u.Repi3 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:08:
wat een teleurstelling ...
Ik had 3 jaar lang een omgebouwde trekking fiets met een FMH kit eronder...
Na 2 breuken in de drager, hadden ze een nieuwe methode met lassen voorzien en het zou beter moeten zijn.
Ik had geen problemen meer, maar nu sinds het laatste van vorig jaar merkte ik wel dat de batterij aan het achteruit gaan is.
Vroeger kon ik makkelijk op volle ondersteuning heen en terug met nog 1 of 2 streepjes over (van de 5)
De laatste maanden kom ik maar juist meer toe (ook door het koudere weer)
Daarom op zoek naar een nieuwe fiets, die vooral ook prijs kwaliteit goed is.
Na heel wat onderzoek welke fiets ik wilde/wou en enkel test ritten...
Batavus Razer, Cube touring, een HS model,...
en toen op deze gevallen een Votani M1, ze doen blijkbaar al langer elektrische fietsen...
Toen ik ermee reed, was het echt de moeite, gaf wat meer ondersteuning dan de anderen. tot 32-33km/h
Toch net dat tikkeltje leuker/sneller om je lange afstand te overbruggen... (24km enkel voor mij)
Je had 2 versie's... een 9A en 11A 36V, dus ik koos voor de 400 Watt.
Ik had de sprong durven wagen om toch voor eens iets anders te gaan... (ook de prijs deed het hem,1950€)
Na lang wachten, mocht ik er gisteren eindelijk achter...
Gisteren wat zitten toeren en echt aangenaam en snel, zoals de verschillende testritten (ik had geen woon/werk testrit mogen doen)
vandaag de eerste keer woon werk en dat was precies een serieuze teleurstelling
Na 10km was ik al 2 (van de 5) blokjes kwijt, ja ik speel de tussen stand 2 en 3 (max 3 standen)
Daarna maar verder gereden om stand 1, en na 20km nog een blokje kwijt.
Nu dus op het werk met nog 2 blokjes en 24km te gaan
Hopelijk geraak ik op stand 1 toch thuis
Ok het was koud en het is echt de eerste lange rit ik ermee doe, maar zoiets kan toch niet?
Zeker niet voor een nieuwe batterij?
Het kan toch niet de bedoeling zijn, dat je maar op Eco stand 50km kan doen, dat is althans niet wat ik wil...
Ik stel me dan al vragen voor over 2 jaar, batterij neemt af van vermogen ...
Ik denk dat ik deze avond maar rechtstreeks rij naar de FM en een deftig woordje uitleg vraag...
Want op mijn vraag toen ik hem kocht : "ik kan toch zeker 60km H/T per dag per oplaadbeurt é..." zei hij direct, zeker moet geen probleem zijn...
[afbeelding]
Natuurlijk mijn oude fiets vorige week verkocht...
In mijn hoofd ben ik toch ook al bezig, wat als ik echt ontevreden ben/blijf, dan vraag ik een andere fiets aan de FM met mss opleg...
Maarja, dan moet je 'snel' beslissen en dat is ook onaangenaam...
Hier wat raad gevraagd dus
jij beschrijft perfect wat ik ook voel en denk...JefVB schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 12:34:
[...]
Het lijkt me dat dit een complete misrekening is van je fietsenmaker. Mijn vader kocht vorig jaar een Sparta speed pedelec met een batterijcapaciteit van 500 Wh. In de brochure van Sparta wordt in de hoogste ondersteuningsstand een bereik van 25 km gegarandeerd. In de praktijk is dit zelfs iets meer, is mijn indruk. Zij rekenen dus aan 20 Wh verbruik/km in stand 5. Als je die berekening maakt bij jouw batterij kom je aan 20 kilometer. Bereken je aan 15 Wh/km kom je een kleine 27 kilometer ver. Bereken je aan 4 Wh/km kom je zo maar is even aan 100 kilometer, maar niet tegen 35 km/u.
Op de Sparta van mijn vader zit je wel heel rechtop, en dat vraagt veel energie. Ook de overbrenging is iets minder efficiënt. Maar als je flink doortrapt (letterlijk) aan hoge snelheid, de lagere temperatuur meeneemt, de misschien minder kwaliteitsvolle cellen in je batterijpakket en je eens flink wind op kop hebt, weet je al waar je gaat uitkomen... Enkele kilometers voor je bestemming ... met een lege batterij.
Dat er speed pedelecs worden verkocht met een batterijcapaciteit van 400 Wh begrijp ik dan ook niet. En je fietsenmaker had er ofwel geen ervaring mee en was dus onwetend; ofwel is hij een fietsenverkoper. De belofte van de 60 km per lading kan hij alleszins niet nakomen.
Ik zou de fiets niet houden. Hij zal je nooit gelukkig maken, integendeel. En steeds gefrusteerd op je batterijcapaciteitsmetertje zitten kijken levert alleen nog maar meer stress op. En dat kan niet de bedoeling zijn van elektrisch fietsen.
Groeten
I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt
Vlassie1980 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 08:29:
Ik heb de GP3 op de Merida zitten en ik zweer er inderdaad bij. De standaard handvatten van de Merida vond ik maar niks en ik kreeg kramp in mijn handen omdat ik het stuur maar op 1 manier vast kon houden.
Met die GP3's kan ik nu op 2 manieren het stuur vasthouden, erg fijn en een echte aanrader. En ze zijn ook nog steeds niet plakkerig, goede kwaliteit spul dus
Dank jullie heren. Ik denk dat ik bar-ends met name bij lange ritten ga waarderen.Peatsmoke schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 06:31:
offtopic:
Verantwoord leer bestaat niet.
Ook hier ervaring met de bar-ends en, hoewel ik ze eigenlijk zelden gebruik, vind ik het een fijne accessoire om eens even een heel ander houding aan te kunnen nemen.
Omdat ik ze niet zo heel lang en intensief gebruik, heb ik geen last van het feit dat ze van rubber gemaakt zijn. De handvatten op mijn fiets zijn ook dezelfde. Ik heb daar even aan moeten wennen, maar vind ze nu super en overweeg om ze ook op mijn Stevens Strada te zetten. Daar zitten ook ergonomische handgrepen op, maar die zijn net iets minder groot dan deze.
Verwijderd
Gewoon 2e hands een extra lader kopen. Heb ik ook gedaan, een Panasonic lader kost nieuw 220 euro ofzo, ik heb er 2e hands 1 gekocht voor 80 euro. En dan op het werk bijladen.Repi3 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 12:43:
[...]
jij beschrijft perfect wat ik ook voel en denk...
Ik zit nu natuurlijk wel in 'een moeilijke situatie' want als ik deze terug geef, heb ik niets meer...
En moet ik 'snel' naar een nieuwe fiets kijken.
Batavus Razer was voor de fiets mijn keuze, denk nog altijd dat dit een goeie keuze is?
zijn hier nog mensen die al even op de bavatus razer rijden? (buiten natuurlijk roffeltjes met zijn uitgebreide verslag laatst...)
Mijn FM geeft 15% korting op de Razer (levertijd half april..) met die prijs zit ik zo'n 100 euro boven de dozenschuivers...Dus mijn keus is gemaakt!Vlassie1980 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:59:
[...]
Ja, maar wellicht valt er nog wat te babbelen. Ze hebben tafeltjes en een koffie-apparaat...
Extra ladertje of iets dergelijks lijkt me toch wel bespreekbaar.
Vraagje: moet je een nieuwe accu in het begin nu echt een paar keer helemaal leeg rijden en weer vol laden of is dat een broodje aap verhaal?jimh307 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:32:
De markt weet te weinig af van wijsheid met accu's. Dat is evident!
Dat mag je van 2 kanten bekijken.mguzz schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:40:
[...]
Vraagje: moet je een nieuwe accu in het begin nu echt een paar keer helemaal leeg rijden en weer vol laden of is dat een broodje aap verhaal?
Ok bedankt dat is duidelijk, als ik s' nachts doorlaad dan gaan op een gegeven moment de controlelampjes uit op de accu en ga ik er vanuit dat het laden is gestopt of gaat het balanceren dan nog door?jimh307 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:59:
[...]
Het gaat dus puur om het balanceren en niet om de cellen zelf. Bij het vragen van een hoog vermogen is vaker balanceren belangrijk. Feitelijk kun je een nieuwe accu meteen gebruiken zoals je hem wenst te gebruiken.
Ja ik weet het...Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 20:30:
[...]
Gewoon 2e hands een extra lader kopen. Heb ik ook gedaan, een Panasonic lader kost nieuw 220 euro ofzo, ik heb er 2e hands 1 gekocht voor 80 euro. En dan op het werk bijladen.
Dan is er geen probleem meer toch? Ik heb het idee dat je iets moeilijker doet dan nodig is.
De meeste laders stoppen op het moment dat de opgevraagde stroom minder dan 70 mA bedraagt. Het opladen en het balanceren gaan dan nog door, maar na een volle nacht aan de lader is de laadstroom echt minimaal en heeft verder laden weinig zin. Door ze altijd overdreven lang op 4,2 volt per cel te houden slijt de accu sneller dan die paar mAh die er nog bij zou passen. Wil je een Lithiumaccu echt op de theoretische 100% krijgen dan ben je 30-40 uur verder en dan heb je de lekstroom over die enkele mA zal bedragen.mguzz schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 23:06:
[...]
Ok bedankt dat is duidelijk, als ik s' nachts doorlaad dan gaan op een gegeven moment de controlelampjes uit op de accu en ga ik er vanuit dat het laden is gestopt of gaat het balanceren dan nog door?
Kan ik er dan niet vanuit gaan dat, als ik de Bosch accu helemaal leeg rijd, het batterij management systeem er voor zorgt dat leeg op het display en het stoppen van de ondersteuning, niet leeg is voor de accu!jimh307 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:59:
Het helemaal leeg rijden is iets wat ik niemand kan aanbevelen.
Ik vind het positief dat je FM dat wil doen. Bij een gangetje van 25 km/h mag je met redelijk zelf meetrappen zeker rekenen op 15 Wh per kilometer. Als je dan 50-60 km wilt halen dan heb je al een accu nodig van rond de 800 wattuur.Repi3 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 23:09:
[...]
Ja ik weet het...
Zit er zelf ook op te dubben, maar de FM vertelde me vandaag het volgende :
Leverancier bevestigd dat het normaal 50-60km moet zijn, dus ze gaan het onderzoeken...
Nu ik geloof er toch met moeite in...
Maar hij vertelde me ook, dat er mss nog onderhandelt kan worden om een extra lader te krijgen of aan 50% te krijgen.
En hij geeft ook navraag gedaan als de snelheden kunnen aangepast worden.
Als dat mogelijk is wil hij graag eens testen met mij...
We proberen dan iets van 25-28-32 als 'max' snelheden te zetten.
Waardoor het bereik ook een stuk vergroot wordt...
Geen idee of het mogelijk zou zijn maar als het kan toch een mooi alternatief van de FM/leverancier.
Wordt dus vervolgd
Zowel met mijn vorige als nieuwe fiets, kan ik toch wel 25km/h halen zonder ondersteuning...jimh307 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 23:33:
[...]
Ik vind het positief dat je FM dat wil doen. Bij een gangetje van 25 km/h mag je met redelijk zelf meetrappen zeker rekenen op 15 Wh per kilometer. Als je dan 50-60 km wilt halen dan heb je al een accu nodig van rond de 800 wattuur.
@Oblomov: het Bosch systeem zal de stroom tijdig afkappen als de accu leeg dreigt te raken. Zit daar niet over in, maar het ver ontladen van de accu kost kostbare cycli! Als je elke dag van 99% naar 2% gaat zal de accu na 500 laadbeurten aardig op zijn. Als je elke dag je accu ontlaad van 99% naar 10% dan kun je die accu ineens 200x vaker opladen wat 700 cycli betekend.
Dus 500 * 97% = 48500 % van de opgegeven capaciteit
Dus 700 * 89% = 62300 % van de opgegeven capaciteit
Dus dit is een verschil van 13800 % van de opgegeven capaciteit ofwel 138 volledige ladingen!
Ga je dan ook een tandje lager fietsen dan loopt dit verschil nog verder op. Vandaar dat veel elektrische fietsers klagen over de accu. Dus fabrikant geeft 100 kilometer op, maar je haalt dan maar 40 kilometer. Echter fietsen veel elektrische fietsers in een hoog verzet weg met volle ondersteuning. Dit is geen verwijt, maar onwetendheid. Tja, zo werkt de markt nu eenmaal en die actieradius geld voor de laagste ondersteuning met redelijk zelf mee trappen. Daarvoor koop je geen elektrische fiets. De laagste ondersteuning fietst even zwaar als een fiets zonder al die elektra. Ik schat de actieradius in op de middenstand van een elektrische fiets. Dat pakt zeker lager uit.
Voor een reguliere elektrische fiets reken ik in mijn werkstuk 7 Wh per kilometer met een formule die daarnaast ook rekening houd met aftakeling en temperatuur. Reken je er niet rijk op
Dank voor je uitleg en tips. Zo te lezen hier & elders behoren Bosch accu's tot de meest geavanceerde.jimh307 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 23:33:
@Oblomov: het Bosch systeem zal de stroom tijdig afkappen als de accu leeg dreigt te raken. Zit daar niet over in, maar het ver ontladen van de accu kost kostbare cycli! Als je elke dag van 99% naar 2% gaat zal de accu na 500 laadbeurten aardig op zijn. Als je elke dag je accu ontlaad van 99% naar 10% dan kun je die accu ineens 200x vaker opladen wat 700 cycli betekend.
Dus dit is een verschil van 13800 % van de opgegeven capaciteit ofwel 138 volledige ladingen!
Ga je dan ook een tandje lager fietsen dan loopt dit verschil nog verder op. Vandaar dat veel elektrische fietsers klagen over de accu. Dus fabrikant geeft 100 kilometer op, maar je haalt dan maar 40 kilometer. Echter fietsen veel elektrische fietsers in een hoog verzet weg met volle ondersteuning. Dit is geen verwijt, maar onwetendheid. Tja, zo werkt de markt nu eenmaal en die actieradius geld voor de laagste ondersteuning met redelijk zelf mee trappen. Daarvoor koop je geen elektrische fiets. De laagste ondersteuning fietst even zwaar als een fiets zonder al die elektra. Ik schat de actieradius in op de middenstand van een elektrische fiets. Dat pakt zeker lager uit.
Voor een reguliere elektrische fiets reken ik in mijn werkstuk 7 Wh per kilometer met een formule die daarnaast ook rekening houd met aftakeling en temperatuur. Reken je er niet rijk op
Hoera! 6 Weken gips. Middenhandsbeen en staartbeen gebrokenvverbeke schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:06:
Hoera! (not!) Vanmorgen naar het werk mijn eerste fiets-ongeval. In dit vriesweer geslipt en onderuit gegaan in een bocht. De fiets viel op de fietstas die de grootste schok heeft opgevangen, behalve een wat scheef spatbord aan het voorwiel niks te merken. Na de val had ik nog zo'n 15 km voor de boeg naar het werk, heeft hij probleemloos gedaan. Maar toch eens naar de fietsenmaker, ik moest sowieso gaan, schijfrem achter remt niet meer goed, kan hij onmiddellijk de fiets checken op (verborgen) breuken.
Aan mij hangt helaas geen fietstas om de schok op te vangen, pijnlijk staartbeen en mijn pols voelt ook niet goed, vannamiddag de fiets naar de fietsendokter en ik naar de mensendokter :-).
Weet ik direct ook weer waarom ik een helm draag, hoe irritant dat soms ook is. En blij met m'n kwaliteitsfiets die amper een kik geeft op zo'n val. En mijn jas, waar ook niks aan te zien is :-)
Ik kom zelf uit op zo'n 6 Wh per kilometer dus kan mij wel vinden in je redenering. Ik doe gemiddeld 23 à 24 km/h met een trapfrequentie van 80 rpm.jimh307 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 23:33:
[...]
Ik vind het positief dat je FM dat wil doen. Bij een gangetje van 25 km/h mag je met redelijk zelf meetrappen zeker rekenen op 15 Wh per kilometer. Als je dan 50-60 km wilt halen dan heb je al een accu nodig van rond de 800 wattuur.
Dankzij je bijdragen aan het forum heb ik al heel wat opgestoken over accu's, bedankt daarvoor. Ook je werkstuk heb ik gelezen en daar heb ik heel wat vruchtbare informatie in gevonden.jimh307 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 20:56:
[...]
PS: als er vragen zijn over accu's hoor ik ze graag.
Het is een interessant hulpmiddel inderdaad en zelfs voor Performance Line Speed geeft hij een beeld. Dan moet je wel even doorklikken in het middelste gedeelte!- oblomov - schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 00:05:
[...]
Helaas alleen voor de 25 km/u e-bike.
www.bosch-ebike.de/de/ser...eichweiten_assistent.html
Lijkt me niet echt relevant, Yamaha is een meer gesloten systeem als Bosch. Als je problemen hebt zal hij een oplossing moeten aandragen, dat houdt waarschijnlijk in dat hij de motor eronder vandaan moet trekken en opsturen naar Yamaha.zebsite schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:08:
[...]
Mijn FM geeft 15% korting op de Razer (levertijd half april..) met die prijs zit ik zo'n 100 euro boven de dozenschuivers...Dus mijn keus is gemaakt!
Alleen een dingetje, mijn fm is een echte ouderwetse fm, heeft dus niet de moderne diagnostische apparatuur
om een Yamaha motor af te stellen... kan dat wel, of is dit nodig bij het "gesloten "systeem van Yamaha? zover mijn laatste twijfel.
Die Gazelle is een interessante fiets, niet duur in ieder geval. Heeft deze trouwens een 400Wh of 500Wh accu?Fransn schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 20:04:
Sinds een aantal weken rijd ik op de Gazelle CityZen Speed. De keus voor deze fiets was een economische. Het is een van de goedkoopste en krachtigste speedbikes van dit moment. Er zit (al eerder op het forum gemeld) een 400 Wh accu op deze fiets. Voor mijn woon-werkverkeer van 24 km enkele reis is dit (net)voldoende.
De eerste ervaringen zijn positief! Het zijn hier in Zeeland straffe omstandigheden voor fietsen. De reis gaat van Middelburg naar Goes en omgekeerd, dwars door de polder. De eerste keer fietsen had ik windkracht 7 vol tegen. Het was ondanks de wind toch mogelijk om zo'n 35 km/u te rijden. Op ongeveer een kilometer van mijn huis was de accu leeg... Als er weinig of geen wind is, dan rij ik het grootste deel van de route dik boven de 40 km/u. De afstand is al met al in zo'n 40 tot 45 minuten is afgelegd.
De keus voor deze fiets is een economische. De lage prijs betekent dat niet alles van topkwaliteit is op deze fiets. De derailleurset is een gewoon Shimano setje. De motor van Bosch (performance line) maakt redelijk wat geluid. De schijfremmen zijn goed, maar waren bij mij niet goed afgesteld. Dat afstellen heb ik op den duur zelf maar gedaan. De fiets is al terug geweest bij de dealer om piepende remmen te verhelpen, een rammelend nummerbordplaatje vast te zetten en om de schijfremmen opnieuw af te stellen. De piepende remmen en het rammelend nummerbordplaatje waren opgelost, maar de remmen liepen nog steeds aan. Er waren nieuwe padjes in gezet, maar dat hielp niet tegen het aanlopen. Dat heb ik dus maar zelf opgelost door de remmen af te stellen. Dat ging nog redelijk eenvoudig met een torx 2.5 sleuteltje.
De motor biedt een fraaie ondersteuning. Tot 43 km/u is (in turbo-stand) te merken dat de motor goed meeduwt. Boven die snelheid wordt de ondersteuning minder. Vanaf 45 moet er echt hard bijgetrapt worden. Het lukt soms om de 47 of 48 km aan te tikken, maar dat is hard werken!
De fiets is verder heel stabiel en rijdt prettig. Het achteruitkijkspiegeltje is een slap geval wat niet goed functioneert. Het zadel vond ik niet bijster comfortabel, dus ik heb mijn oude fietszadel (geveerd) overgezet op de fiets.
De test van deze fiets wordt een lange, dus ik ben heel benieuwd wat de ervaringen gaan worden. Zoals gezegd zijn de omstandigheden hier pittig. Lange, winderige en modderige polders vormen de hoofdmoot. Ik ben heel benieuwd hoe lang de accu meegaat, hoe de derailleur het gaat doen en hoe de motor reageert na een jaar intensief fietsen.
Elke week probeer ik de ketting te ontdoen van het ergste vuil en de fiets schoon te maken. Daarbij ben ik op zoek naar goede onderhoudtips en eventuele tweaks die ik nog aan de fiets kan doen...
[ Voor 63% gewijzigd door Vlassie1980 op 26-02-2016 12:30 ]
Mijn fiets heeft een 400Wh accu. De optie van een 500Wh accu is/wordt niet genoemd bij aanschaf. De discussie over laadcycli en de duurzaamheid van Bosch-accu's gaat dus in de praktijk getest worden. Ik laad de accu twee keer op een dag op. Ik neem de lader mee naar mijn werk en ik laad thuis op. Gemiddeld probeer ik aan vier fietsdagen in de week te komen.Vlassie1980 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 12:27:
[...]
Die Gazelle is een interessante fiets, niet duur in ieder geval. Heeft deze trouwens een 400Wh of 500Wh accu?
Dank voor de correctie. Ga ik aanpassen.Fransn schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 11:54:
Het is een interessant hulpmiddel inderdaad en zelfs voor Performance Line Speed geeft hij een beeld. Dan moet je wel even doorklikken in het middelste gedeelte!
Verwijderd
Al bijna twee jaar gebruik ik een Blu-Label Charger HS met de 400 w accu en tot op heden merk ik eigenlijk niets van een teruggang in capaciteit !jimh307 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:32:
Wat ik hier zoal lees is de zeer beperkte actieradius in de hoge ondersteuning. Dat valt mij zelfs tegen. Dan denk ik aan goedkope cellen, maar dat is niet van toepassing bij Bosch dus moet ik een andere verklaring overdenken.
Laat ik zo zeggen dat een 500 wattuur accu veel te krap is voor de beschikbare vraag aan stroom. Een 500 wattuur accu kan ongeveer 60 minuten 500 watt aan motorkracht genereren en daarmee kom je met 45 km/h 45 kilometer ver. De realiteit is minder leuk om te horen, maar bij zulke grote stromen knalt de interne weerstand omhoog en stook je de accu warm ten koste van de kilometers actieradius. En als je dan 2 maal per dag moet opladen dan ben je met een goed jaar werken door de meeste cycles heen. Na 2 jaar 2 maal daags opladen zit je aardig aan de sterfdatum van je accu en is een investering van €750 (geschat) best duur.
In mijn werkstuk reken ik uit dat je ongeveer 1 euro per lading kwijt bent aan slijtage van de accu alleen. Dus als je 25 kilometer kunt peddelen op een lading dan betaal je alleen al 4 cent per kilometer aan slijtage aan de accu. Ik heb al eens eerder een berekening gemaakt wat een pedelec nu echt kost per kilometer en dan kom ik uit op 19ct/km en dan zit ik er niet ver naast. Alles tel ik dan mee tot aan de aanschaf van je opvolger tot aan inflatiecorrecties.
Mijn auto kost me 54ct/km, maar dan rijd ik wel altijd in een nieuwe middenklasser auto (Ford S-max automaat tot op 8 jarige leeftijd).
Het is misschien niet een zo heel slecht idee om het bij 25 km/h te houden. Speedpedelecs zijn leuk en niche, maar ik vind 2 maal daags laden gelijk aan het slopen van je accu. Heen en terug moet in mijn ogen te doen zijn met een lading. Jammer dat het dan meteen zo duur moet zijn, maar een Strömer ST2 met 800 Wh accu kan die taak wel aan. De Strömer ST1 is leuk tot 25 km/h omdat deze maximaal 522 Wh kan vasthouden. Ik merk zelf al dat hoge ondersteuning vragen accu zuipt. Mijn actieradius op de hoge stand is 40 kilometer en met afwisselen tussen midden en hoog 60 kilometer. Zou ik daar 500 watt uit trekken dan sta ik ook na 25 kilometer plat. Met kwaliteit heeft het dus niet te maken. Het is de inhoud van je accu die opbreekt. Bij zulke vermogens is een grotere capaciteit geen aanbeveling, maar een eis in mijn ogen (dat vind ik oprecht). Een ontlaadstroom >1C is vragen om vroegtijdige vervanging van je accu. Voor mij extra winst want ze gaan als warme broodjes naar de afnemers toe, maar dat wil niet zeggen dat ik winst wil halen over de rug van anderen. De markt weet te weinig af van wijsheid met accu's. Dat is evident!
Verwijderd
De neopreen accuhoes ? De warmte ontwikkeling voorkomt dat de accu bij een lage vriestemperatuur te ver afkoelt en..het scheelt zomaar 6 km. op een lading ! 23 km in de stand turbo op volle kracht.in de zomer beschermt deze hoes tegen de hitte !- oblomov - schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 00:41:
Aangaande accu's. We moeten ons realiseren dat als de buitentemperatuur kouder is dan ongeveer 20 graden, de accu capaciteit per graad temperatuur daling met 1 procent afneemt.
Als het, zoals de afgelopen vroege ochtenden, -5 graden is en rekening houdend met een nog iets lagere gevoelstemperatuur als gevolg van de fietssnelheid, de accu capaciteit ongeveer een derde lager is.
Voor een HS-speed is de gevoelstemperatuur nog iets lager en dan kan het zijn dat je met een 400 Wh accu niet 30 km, maar circa 20 km met ondersteuning kan rijden.
Verwijderd
Een Stromer..Hebben die de laatste tijd niet erg veel problemen gekend met de electronica !JefVB schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 11:06:
[...]
Dankzij je bijdragen aan het forum heb ik al heel wat opgestoken over accu's, bedankt daarvoor. Ook je werkstuk heb ik gelezen en daar heb ik heel wat vruchtbare informatie in gevonden.
Ik sta zelf op het punt om een Stromer ST2 te kopen, maar vraag me af of je op voorhand kan weten of de accu kan gereviseerd worden door een derde partij? Een nieuwe accu van 983 Wh kost momenteel € 1900.
Aangezien deze bestaat uit iets minder dan 100 individuele cellen lijkt me een revisie qua materiaalprijs te kunnen aan de helft van de prijs, afhankelijk van wat de batterijproducenten de komende jaren nog weten te verbeteren. Maar is dat ook mogelijk bij Stromer en hoe kun je dit te weten komen?
Wat denk jij hierover?
Groeten
Jef
Wat zeg je me nou over je accu. Als je op je werk aankomt is die dan zo warm bij jou, dat de interne beveiliging aanspringt. Met wat voor snelheid fiets jij dan? Heb je dan ook een Bosch systeem of een ander merk.Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:15:
[...]
Al bijna twee jaar gebruik ik een Blu-Label Charger HS met de 400 w accu en tot op heden merk ik eigenlijk niets van een teruggang in capaciteit !
Ook dagelijks 21km.enkele reis woon-werkverkeer en ook 2x daags opladen,een keer thuis en een tweede lader die ik op het werk heb liggen !
Wel zet ik hem bij aankomst niet gelijk aan de lader omdat er dan een beveiliging in gang wordt gezet nl. het eerste derde en vijfde lampje van de accu knippert..Hij is gewoon te warm op dat moment..Na een half uurtje is alles normaal en is deze in 3 uur vol ! Als ik de fiets bijv. enige tijd niet gebruik dan laad ik de accu tussen de veertig en zestig procent. Zo stel je het verouderingsproces uit !!
Bij correct gebruik moet een accu toch makklelijk 7 jaar meegaan,en er zal wellicht op langere termijn merkbaar verlies gaan optreden maar toch niet onder de 70 %.
Bovendien altijd laden op kamertemperatuur !
Je zegt het eigenlijk zelf alVerwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:15:
[...]
Al bijna twee jaar gebruik ik een Blu-Label Charger HS met de 400 w accu en tot op heden merk ik eigenlijk niets van een teruggang in capaciteit !
Ook dagelijks 21km.enkele reis woon-werkverkeer en ook 2x daags opladen,een keer thuis en een tweede lader die ik op het werk heb liggen !
Wel zet ik hem bij aankomst niet gelijk aan de lader omdat er dan een beveiliging in gang wordt gezet nl. het eerste derde en vijfde lampje van de accu knippert..Hij is gewoon te warm op dat moment..Na een half uurtje is alles normaal en is deze in 3 uur vol ! Als ik de fiets bijv. enige tijd niet gebruik dan laad ik de accu tussen de veertig en zestig procent. Zo stel je het verouderingsproces uit !!
Bij correct gebruik moet een accu toch makklelijk 7 jaar meegaan,en er zal wellicht op langere termijn merkbaar verlies gaan optreden maar toch niet onder de 70 %.
Bovendien altijd laden op kamertemperatuur !
Verwijderd
Ik rij met een snelheid van 40/43km/h en dit gaat al bijna twee jaar heel goed !zonnefreak schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 18:47:
[...]
Wat zeg je me nou over je accu. Als je op je werk aankomt is die dan zo warm bij jou, dat de interne beveiliging aanspringt. Met wat voor snelheid fiets jij dan? Heb je dan ook een Bosch systeem of een ander merk.
Als ik hem flink belast heb ik dit nog nooit meegemaakt.
Verwijderd
Dan zullen ze wellicht een stuk goedkoper zijn ...In 2014 was de prijs van een 400w acco zomaar 789 euro,thans bij de erkende fm 599 euro ! Die 500w is even duur als toen (2014)400w.jimh307 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 19:27:
[...]
Je zegt het eigenlijk zelf al![]()
Je accu is na een rit behoorlijk heet en dan direct opladen zou schadelijk zijn. Echter je lader is beschermd daartegen wat dus heel goed is.
Omdat je accu langzaam steeds warmer wordt merk je weinig achteruitgang. Door de warmte presteren ze beter ondanks je cellen zichzelf warm stoken. Die achteruitgang is er wel. Bij jou in de vorm van warmte. In theorie zouden je cellen steeds warmer moeten worden om eenzelfde capaciteit te behalen. Dat gebeurt dan ook. Een proces dat langzaam gaat zodat je het amper zelf zult merken. Hij is gewoon te warm en hij wordt gewoon te warm. Dit valt te herleiden naar een steeds hoger wordende interne weerstand.
Ik zou het toch in de gaten houden.
7 jaar is erg lang en ik denk dat je blij mag zijn als je de 4 jaar haalt. Ze zeggen wel vaker dingen die alleen mogelijk zijn in de meest gunstige omstandigheden. 7 jaar kun je halen als je de accu oplaad van 30% naar 70% met een laadstroom van 0,18C bij een temperatuur van 4 graden en een ontlaadstroom van 0,18C tot 30% SoC. Bijna niet te doen dus
Wat ik ervan heb gehoord is dat ze een tijdje nogal wat last hebben gehad van storingen in de elektronica en aansturing door een te snelle upgrade van de software, maar dat dit al een tijdje achter de rug is.Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:25:
[...]
Een Stromer..Hebben die de laatste tijd niet erg veel problemen gekend met de electronica !
En....het model ...je moet ervan houden...Ik zou gaan voor de BOSCH performance...veel simpeler techniek en geen problemen mee.Bovendien voeren veel merken dit type motor !![]()
Een Bulls Green Mover E45 doet volgens mij qua specs ook niet veel onder voor een Stromer. Heeft ook een behoorlijk grote accu unit. Is wel een model dat al bijna 3 jaar meedraait en uiterlijk is hij wat minder geslaagd, maar wel een stuk vriendelijker geprijsdJefVB schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:55:
[...]
Wat ik ervan heb gehoord is dat ze een tijdje nogal wat last hebben gehad van storingen in de elektronica en aansturing door een te snelle upgrade van de software, maar dat dit al een tijdje achter de rug is.
Het model vind ik zeer puur en geslaagd, dus daar hoef ik het al niet voor te laten.
Ik heb voorlopig enkel met elektrische fietsen gereden met naafmotoren, maar vind het een heel fijne manier van rijden. Tevens wordt de aandrijflijn veel minder belast en dat lijkt me een groot pluspunt. Daarbij heeft de Stromer een 48 Volt motor van 500 Watt en dat is ... euh ... behoorlijk vlotjes. Dat is eerder zachtjes uitgedrukt, want eigenlijk is de Stromer een monster. Aan het rode licht vertrek je even vlot als auto's en de 45 km/uur tik je in een minimum van tijd aan. Ook van de sportieve zithouding ben ik overtuigd geraakt (dat was mijn grootste voorbehoud).
Ik ben ondertussen al een jaar aan het zoeken en lezen om tot een aankoop over te gaan (gewacht door de problemen met de electronica) en kom steeds uit bij de Stromer omdat er mijns inziens voorlopig geen echt alternatief voor is, vooral qua beschikbare energie. Ik overweeg om er een extra batterij bij te kopen en dan heb je 2 kilowatt aan elektrische energie bij. Indien je mij een alternatief kunt aanwijzen voor de hoge capaciteit van de batterij (983 Wh/stuk), de verwisselbaarheid van die batterij en de prestaties en acceleratie van de Stromer ST2 bekijk ik dat alternatief met veel plezier. En met vier accu's zeulen is geen optie - knipoog. Maar daar wringt het schoentje bij heel veel speed pedelecs, het geringe uithoudingsvermogen bij topsnelheid en het snel leegtrekken van de cellen.
Let wel, je zult me nooit horen zeggen dat de Stromer de perfecte fiets is. Hij heeft zeker zijn onvolmaaktheden. Ook hun financiële positie is naar het schijnt niet al te denderend. En wanneer je op dit moment een Stromer koopt ben je eigenlijk nog een early adopter (misschien wel bij elke speed pedelec), wat ook zijn risico's inhoudt. Maar de mensen op het stromerforum zijn allemaal wild enthousiast over hun aankoop, en dat zijn tenslotte de gebruikers ervan.
Maar een echt evenwaardig alternatief lijkt me voorlopig niet voorhanden...
Inderdaad, de Bulls Green Mover E45 en de Stromer ST2 spelen zowat in dezelfde categorie. Het frame van de Green Mover ziet er super solide uit, is verkrijgbaar met een groter kader (60 cm vs 22 " bij Stromer - ik ben 2.02 meter groot) en hij heeft een fatsoenlijke bagedrager (de Stromer niet met zijn maximum 10 kilo mooi-maar-verder-niet-echt-praktische bagagedrager). Maar op de site van Bulls lees ik dat hij wordt geleverd met een accu van 670 Wh. Zouden ze dat hebben teruggeschroefd? Of was de sterkere accu steeds een optie? De prijs is inderdaad een stuk vriendelijker, al zal dat ook wel een stukje in de afmontage zitten, vrees ik.Vlassie1980 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 00:02:
[...]
Een Bulls Green Mover E45 doet volgens mij qua specs ook niet veel onder voor een Stromer. Heeft ook een behoorlijk grote accu unit. Is wel een model dat al bijna 3 jaar meedraait en uiterlijk is hij wat minder geslaagd, maar wel een stuk vriendelijker geprijsd
Ben zelf ook 1,99m waardoor een keuze voor fietsen bij mij wat lastiger is. Afgelopen zondag op een Stromer ST1 en ST2 gereden van 20 inch en het was net of ik op een kinderfietsje zatJefVB schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 00:30:
[...]
Inderdaad, de Bulls Green Mover E45 en de Stromer ST2 spelen zowat in dezelfde categorie. Het frame van de Green Mover ziet er super solide uit, is verkrijgbaar met een groter kader (60 cm vs 22 " bij Stromer - ik ben 2.02 meter groot) en hij heeft een fatsoenlijke bagedrager (de Stromer niet met zijn maximum 10 kilo mooi-maar-verder-niet-echt-praktische bagagedrager). Maar op de site van Bulls lees ik dat hij wordt geleverd met een accu van 670 Wh. Zouden ze dat hebben teruggeschroefd? Of was de sterkere accu steeds een optie? De prijs is inderdaad een stuk vriendelijker, al zal dat ook wel een stukje in de afmontage zitten, vrees ik.
Maar het uiterlijk van de Bulls spreekt me veel minder aan dan dat van de Stromer. Je moet er een beetje van houden. Misschien komt er ooit wel een fiets die de kwaliteiten van beide fietsen verenigd...
Maar Harrie zou gaan voor de Bosch Performance; en de Stromer en de Bulls hebben hetzelfde type aandrijving (al heeft de Bulls meer versnellingen)...
Dat is bij mij niet anders. Ik heb sinds anderhalve week een ST2 20" als testfiets en het voelt inderdaad als een kinderfietsje. Wel een snel en snedig kinderfietsje overigens. Hopelijk is dat bij het 22" model iets beter. (Ze moeten het frame tenslotte stijf genoeg krijgen.) Ik heb nooit met een Bosch middenmotor gereden en kan er dus eigenlijk geen uitspraken over doen, maar het lijkt me dat aan dat tempo accelereren voor heel veel stress zorgt op de aandrijflijn, wat wegvalt bij een naafmotor.Vlassie1980 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 00:38:
[...]
Ben zelf ook 1,99m waardoor een keuze voor fietsen bij mij wat lastiger is. Afgelopen zondag op een Stromer ST1 en ST2 gereden van 20 inch en het was net of ik op een kinderfietsje zat
De Bulls heeft trouwens een 735Wh accu sinds 2015 dacht ik. Kom je ook een aardig eindje mee.
Ook zondag ervaren dat een Stromer heel wat vlotter is als een Bosch, met een Bosch kon ik een gozer die een Stromer aan het testen was niet bijhouden.
PSN-id: Chrasher
Remblokken Magura HS11? Tussen de 15 en 20 euro. Kan vast wel goedkoper als je goed zoekt.OgWok schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 08:29:
Is er iemand die weet wat de onderdelen op de Batavus Razer zoal kosten? Bv. remblokken, voortandwiel, accu, extra lader etc.
Fijn dat ik mensen kan helpen over de kennis van de accuJefVB schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 11:06:
[...]
Dankzij je bijdragen aan het forum heb ik al heel wat opgestoken over accu's, bedankt daarvoor. Ook je werkstuk heb ik gelezen en daar heb ik heel wat vruchtbare informatie in gevonden.
Ik sta zelf op het punt om een Stromer ST2 te kopen, maar vraag me af of je op voorhand kan weten of de accu kan gereviseerd worden door een derde partij? Een nieuwe accu van 983 Wh kost momenteel € 1900.
Aangezien deze bestaat uit iets minder dan 100 individuele cellen lijkt me een revisie qua materiaalprijs te kunnen aan de helft van de prijs, afhankelijk van wat de batterijproducenten de komende jaren nog weten te verbeteren. Maar is dat ook mogelijk bij Stromer en hoe kun je dit te weten komen?
Wat denk jij hierover?
Groeten
Jef
Volgens mij worden ze vooral veel verkocht bij Mountainbikes. Het is een motor die 75Nm in plaats van 60Nm als max koppel heeft. Vooral handig dus met stevige wind tegen of een steile helling.roffeltjes schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 13:31:
Ik ga trouwens even een Ignoramus zijn:
De Bosch CX, is dat een compleet nieuw model of is het een getweakte variant op het 2e gen Bosch systeem?
Ik ben echt heel erg benieuwd naar de ervaringen met dat systeem, ik lees eigenlijk alleen maar juichverhalen, maar er zijn relatief weinig fietsen met dit systeem te koop.
Die accuhoes heeft er bij mij voor gezorgd dat de accu bij het plaatsen uit de hoes schoof en in de schuur op de grond kletterde. Gelukkig alleen een lichte beschadiging en hij doet het nog gewoon.Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:21:
[...]
De neopreen accuhoes ? De warmte ontwikkeling voorkomt dat de accu bij een lage vriestemperatuur te ver afkoelt en..het scheelt zomaar 6 km. op een lading ! 23 km in de stand turbo op volle kracht.in de zomer beschermt deze hoes tegen de hitte !
Bedankt voor je reactie.jimh307 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 13:32:
[...]
Fijn dat ik mensen kan helpen over de kennis van de accuZo zie je maar weer dat ieder hier zijn eigen vakgebied heeft. Zo kunnen we elkaar helpen in het woud dat elektrisch fietsen heet.
De prijs van die Strömer accu valt me behoorlijk tegen. Je betaald dus gewoon even €2/Wh voor die accu en geloof me dat daar een flinke winstmarge op zit. Zelfs de beste cellen (Panasonic Li-NCA vermoed ik) kosten nog niet in de buurt van €2/Wh. €1/Wh inclusief behuizing en assemblage is meer reëel. Ik kan niet zo snel vinden of Strömer een afnemer van mij is, maar ik denk het niet.
Dan de vraag of je ze kan vervangen via een revisie. Ik ben bang van niet. Er zal vermoedelijk wel een digitaal slot opzitten want als ze zo makkelijk te reviseren zijn kijkt Strömer wel uit met de prijs die ze vragen. Ik denk ook in de orde van garantie dat ze niet te vervangen zijn want dan loopt je garantie direct ten einde en kan Strömer jou aansprakelijk stellen mocht een revisie fout gaan.
Van mijn Sparta weet ik dat de accu digitaal op slot zit, maar het vervangen van de accu kost €1/Wh en dat valt dan nog wel mee. Ook kan ik mijn accuhuis niet open maken ivm garantie, maar via berekeningen weet ik voor 90% zeker dat het gaat om Samsung 2900mAh Li-NMC cellen. Dat kan ik ook aan het gedrag van ontladen zien.
Strömer fietsen zijn nice, maar je betaald er wel voor![]()
In mijn ogen net iets teveel.
Volgens de Bosch 'Reichweiten-assistent' is de actieradius van de Performance CX ten opzichte van de Performance bij Eco & Tour 6% en bij Sport & Turbo 3% lager. Mijn ervaring is dat de 'Reichweiten-assistent' vrij nauwkeurig is.roffeltjes schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 14:17:
Ik ben vooral geïnteresseerd in de actieradius en de degelijkheid, maar ja, zal wel ff duren voordat we daar meer over horen via de gebruikers.
Ach ja, ik ga toch wel 5 jaar met mijn huidige fiets doen tenzij er echt calamiteiten voordoen. Misschien nog wel langer.
Misschien de hoes met wat klittenband op de accu vastzetten!Vlassie1980 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 14:28:
Die accuhoes heeft er bij mij voor gezorgd dat de accu bij het plaatsen uit de hoes schoof en in de schuur op de grond kletterde. Gelukkig alleen een lichte beschadiging en hij doet het nog gewoon.
Heb een aantal testritjes bij temperaturen rond het vriespunt gedaan met en zonder hoes en het verschil is bij mij niet merkbaar.
Uitgaande van wat Bosch beweerd, kan je *voorzichtig gesteld* weglaten.roffeltjes schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 16:52:
Dus *voorzichtig gesteld* dit is hetzelfde design met enkele onderdelen gemaakt van steviger materiaal?
Kijk dat is een mooie link.- oblomov - schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 16:43:
[...]
Volgens de Bosch 'Reichweiten-assistent' is de actieradius van de Performance CX ten opzichte van de Performance bij Eco & Tour 6% en bij Sport & Turbo 3% lager. Mijn ervaring is dat de 'Reichweiten-assistent' vrij nauwkeurig is.
http://www.bosch-ebike.de...eichweiten_assistent.html
Over de degelijkheid kan ik uiteraard niets over zeggen. Dit schrijft Bosch:
Langzeittests mit Antrieben der Performance Line CX MY16 haben gezeigt, dass eine so dynamische und kräftige Unterstützung von 50% bis 300% der Eigenleistung über den gesamten Leistungsbereich bei einem kontinuierlich maximalen Drehmoment (75Nm), auch höhere Anforderungen an das Getriebe stellt. Aus diesem Grund haben wir die Drive Unit Performance Line CX für 2016 mechanisch verstärkt und diesen Anforderungen angepasst.
[ Voor 60% gewijzigd door DHL op 28-02-2016 08:58 ]
DHL schreef op zondag 28 februari 2016 @ 03:08:
Bedankt Oblomov!
Weet je nog hoeveel de Yamaha max ondersteunt?
The assistance levels range from ‘Off’ (non assisted riding), ‘Eco’ (100% support), ‘Standard’ (190% support) & ‘High’ (280% support).
[ Voor 34% gewijzigd door roffeltjes op 28-02-2016 19:14 ]
[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 29-02-2016 07:46 ]
Ik vind hem heel sterk lijken op mijn Trek TM600+, inclusief de blauwe accenten. M.a.w., mooie fiets!Foxke schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:34:
Ik ga ook maar eens de stap zetten naar een electrische fiets, en heb hier bij de fietsenmaker een Pegasus Tecaro E8 gezien. (http://www.pegasus-bikes....n-e-bikes/show/tecaro-e8/)
Is iemand bekend met dit merk, want ik had er nog nooit van gehoord.
[ Voor 11% gewijzigd door AntonTH4Dutch op 29-02-2016 09:05 ]
Zeer mooie fiets, voor die prijs ook een riem erop is gewoon erg netjes.Foxke schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:34:
Ik ga ook maar eens de stap zetten naar een electrische fiets, en heb hier bij de fietsenmaker een Pegasus Tecaro E8 gezien. (http://www.pegasus-bikes....n-e-bikes/show/tecaro-e8/)
Is iemand bekend met dit merk, want ik had er nog nooit van gehoord.
190-230km.............................tja...hoe gek kunnen ze t maken.GTAjunk schreef op maandag 29 februari 2016 @ 08:59:
Dat een fiets er mooi uitziet vind ik zelf altijd een 'niet geheel onbelangrijke bijkomstigheid'Mij gaat het vooral om degelijkheid en actieradius (tot 190-230 km lees ik, top!).En de prijs natuurlijk, 3 mille vind ik persoonlijk een hoop geld.
Ja, klopt wel wat je zegt... ik heb me wellicht beetje verkeerd uitgedrukt. Ik bedoel eigenlijk dat ik plus 4000 euro al heel wat geld vind voor een fiets. 3000 a 3500 vind ik persoonlijk al een mooi bedrag, zeker omdat ik hem als pleziertje heb.roffeltjes schreef op maandag 29 februari 2016 @ 07:40:
Eigenlijk is de prijs prima. We zijn gewoon gewend aan slechte onderdelen.
Deore XT, Rohloff, Gates, Performance CX, goede voorvork, nette onderdelen. Op papier blaast het de Koga's en de R&M's giechelend weg ivm de veruit superieure configuratie. Een soortgelijk pakket kost normaal gesproken over de 5k+
Ga maar na, de R&M Charger Rohloff zonder belt is 1200,- duurder en de Pegasus wordt in meerdere maten geboden ipv de twee maten van de R&M (de grootste R&M maat zijn effectief identiek....).
Verwijderd
Op de beurs in Expo Antwerpen heb ik even getest,die Stromer S1 en vooral de S2,en ik moet zeggen wat een kracht zit daar in zeg..Zalig dat hoge koppel,JefVB schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:55:
[...]
Wat ik ervan heb gehoord is dat ze een tijdje nogal wat last hebben gehad van storingen in de elektronica en aansturing door een te snelle upgrade van de software, maar dat dit al een tijdje achter de rug is.
Het model vind ik zeer puur en geslaagd, dus daar hoef ik het al niet voor te laten.
Ik heb voorlopig enkel met elektrische fietsen gereden met naafmotoren, maar vind het een heel fijne manier van rijden. Tevens wordt de aandrijflijn veel minder belast en dat lijkt me een groot pluspunt. Daarbij heeft de Stromer een 48 Volt motor van 500 Watt en dat is ... euh ... behoorlijk vlotjes. Dat is eerder zachtjes uitgedrukt, want eigenlijk is de Stromer een monster. Aan het rode licht vertrek je even vlot als auto's en de 45 km/uur tik je in een minimum van tijd aan. Ook van de sportieve zithouding ben ik overtuigd geraakt (dat was mijn grootste voorbehoud).
Ik ben ondertussen al een jaar aan het zoeken en lezen om tot een aankoop over te gaan (gewacht door de problemen met de electronica) en kom steeds uit bij de Stromer omdat er mijns inziens voorlopig geen echt alternatief voor is, vooral qua beschikbare energie. Ik overweeg om er een extra batterij bij te kopen en dan heb je 2 kilowatt aan elektrische energie bij. Indien je mij een alternatief kunt aanwijzen voor de hoge capaciteit van de batterij (983 Wh/stuk), de verwisselbaarheid van die batterij en de prestaties en acceleratie van de Stromer ST2 bekijk ik dat alternatief met veel plezier. En met vier accu's zeulen is geen optie - knipoog. Maar daar wringt het schoentje bij heel veel speed pedelecs, het geringe uithoudingsvermogen bij topsnelheid en het snel leegtrekken van de cellen.
Let wel, je zult me nooit horen zeggen dat de Stromer de perfecte fiets is. Hij heeft zeker zijn onvolmaaktheden. Ook hun financiële positie is naar het schijnt niet al te denderend. En wanneer je op dit moment een Stromer koopt ben je eigenlijk nog een early adopter (misschien wel bij elke speed pedelec), wat ook zijn risico's inhoudt. Maar de mensen op het stromerforum zijn allemaal wild enthousiast over hun aankoop, en dat zijn tenslotte de gebruikers ervan.
Maar een echt evenwaardig alternatief lijkt me voorlopig niet voorhanden...
Eh... bijna zei je?Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:47:
6400 euro daar heb ik bijna twee speed pedelecs voor.
Verwijderd
Er zit een klittebandje bij die hoes en die bevestig je op de rug van de accu !Vlassie1980 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 14:28:
[...]
Die accuhoes heeft er bij mij voor gezorgd dat de accu bij het plaatsen uit de hoes schoof en in de schuur op de grond kletterde. Gelukkig alleen een lichte beschadiging en hij doet het nog gewoon.
Heb een aantal testritjes bij temperaturen rond het vriespunt gedaan met en zonder hoes en het verschil is bij mij niet merkbaar.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq