Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 102 Laatste
Acties:
  • 789.676 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Goose schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 21:46:
kun je nagaan hoe meningen verschillen. Ik vind het juist erg prettig die snelbinder en heb voor mijn andere fiets er ook eentje gekocht :)
Iedere keer als ik de fiets achteren bij de bagagedrager optilde, om de fiets in de garage op de plaats te zetten, greep ik in het uiteinde van de snelbinder, die dan losliet; zeer hinderlijk.

Bij de proefritten had ik al een hekel aan dat stuk met talk bepoederde rubber. Maar ja, om die dan gelijk los te knippen, dat had de FM niet op prijs gesteld ;)

Bovendien is dit soort snelbinder ook niet praktisch. De paar keer in mijn leven dat ik iets onder een snelbinder heb vastgezet was een jas, als het onverwacht toch warm werd.
Die jas rol ik op en leg hem in de lengte richting op de bagagedrager. Vervolgens komt daar een 3 delige snelbinder gespreid dwars overheen, waardoor de jas in de opgerolde vorm gefixeerd blijft.
De rubberen snelbinder van de Bluelabel Charger loopt in dezelfde lengte richting als de opgerolde jas en dan wordt de jas niet goed op de plaats gehouden. Ik zou de jas ook dwars over de bagagedrager kunnen leggen, echter dan bestaat het gevaar dat de jas tegen de band of tussen de spaken komt.

Je merkt wel dat het geen onbesuisde daad van mij geweest is. Toen ik er de schaar inzette, kon ik een zucht van opluchting nauwelijks onderdrukken })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boestin
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-07-2024
Ahh hier zitten de NL ebike tweakers dus :)

Is dit eindelijk een plek waar mensen mogen en durven praten over ontwikkelingen, zonder dat de harde hand van de wet wordt genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:17
jimh307 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 17:28:
Jah, ander gezelliger onderwerp.

Wat nog niet aan bod is geweest is hoe jullie infrastructuur is naar jullie werk. Ik hoor hier en daar nog wel eens horrorverhalen over fietspaden. Kunnen jullie overal 45 km/h voeren of moet je 'buiten de bebouwde kom om' terug in snelheid wegens kuilen, boomwortels of andere ongeregeldheden in het wegdek?
Ik woon in Roosendaal en fiets voor mijn werk naar Etten-Leur. Over het algemeen is het prima te fietsen. Afkloppen heb ook geen enkel stoplicht op mijn route. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
boestin schreef op zondag 21 februari 2016 @ 09:45:
Is dit eindelijk een plek waar mensen mogen en durven praten over ontwikkelingen, zonder dat de harde hand van de wet wordt genoemd?
Je haalt me de woorden uit de mond d:)b
Van mij mag het ook (nog) meer over ontwikkelingen en techniek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
zonnefreak schreef op zondag 21 februari 2016 @ 09:51:
[...]

Ik woon in Roosendaal en fiets voor mijn werk naar Etten-Leur. Over het algemeen is het prima te fietsen. Afkloppen heb ook geen enkel stoplicht op mijn route. :)
Als ik naar mijn ouders fiets heb ik ook geen enkel verkeerslicht onderweg. Dat fietst zoveel relaxter. Over 16 kilometer doe ik 45 minuten. Dat is een gemiddelde van 21,4 km/h. Ik kan dan ook aan een stuk door mijn kruissnelheid behouden. Ik vind dit gemiddelde toch flink. Aangezien ik tussen de 20 en 24 km/h fiets is 21,4 km/h als gemiddelde pittig. En daarbij geeft mijn kilometerteller iets te weinig aan. Als ik een route uitstippel via Google maps is het aantal km hoger dan mijn fiets aangeeft. Scheelt 5-10%. Dat kan kloppen als de teller geijkt is op 28 inch. Met banden is dat 29-30 inch van profiel tot profiel. Bij 25,7 km/h precies kapt de ondersteuning en in werkelijkheid zal dat ruim 26,5 km/h zijn.

Wat hobbeltjes in het wegdek vind ik niet eens zo erg, maar echte kuilen en gaten vind ik minder. In Berlicum fiets ik zeer defensief want je wordt makkelijk aan de kant gedrukt door automobilisten. Dan fiets ik aan de rand van de fietsstrook zodat ze hun auto er niet langs kunnen persen zodat ik van de weg raak. Je moet daar echt flink opletten. Voor de rest fiets ik vooral over buitenwegen en dan speelt dat niet zo. Als ik over de Wamberg fiets is dat een 2 baans weg met een onverplicht fietspad ernaast. Ik fiets altijd over de weg en ik heb daar opvallend weinig last van automobilisten die mij snijden. Dat fietspad is een kamikazestrook; erg slecht dus.

Natuurlijk, ga je gang :)
Het is namelijk zo dat de harde hand van de wet fietsers mateloos kan irriteren, dat roept een meningsverschil op die niet zo is op te lossen. We moeten maar afwachten hoe het gaat lopen.
Net als elk land betekend een harde handhaving rebellie.

[ Voor 14% gewijzigd door jimh307 op 21-02-2016 11:20 . Reden: Quotes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jans.henn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-02-2016
Ik heb hier http://eclipsebikes.com al een paar keer wat bestelt. Geen problemen en snel geleverd. Ook geen gezeur met invoerrechten, want het is een Europees land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
jans.henn schreef op zondag 21 februari 2016 @ 11:55:
Ik heb hier http://eclipsebikes.com al een paar keer wat bestelt. Geen problemen en snel geleverd. Ook geen gezeur met invoerrechten, want het is een Europees land.
Degene die mijn Grobike heeft omgebouwd tot s-pedelec kocht veel bij http://nl.aliexpress.com
Wel invoerrechten maar ik neem aan al met al toch relatief goedkoop, want hij was/is vrij prijsbewust.
Ik heb er zelf overigens (nog) nooit iets gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
GTAjunk schreef op zondag 21 februari 2016 @ 12:50:
[...]

Degene die mijn Grobike heeft omgebouwd tot s-pedelec kocht veel bij http://nl.aliexpress.com
Wel invoerrechten maar ik neem aan al met al toch relatief goedkoop, want hij was/is vrij prijsbewust.
Ik heb er zelf overigens (nog) nooit iets gekocht.
Hoi hoe bevalt je omgebouwde Grobike. Heb je er al een stuk mee kunnen fietsen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boestin
Zelf heb ik een aantal fietsen met verschillende motoren, MXUS 4t, Cromotor v3, Crystalyte HS4080 en een HS3540, Dit zijn allemaal motoren die aan de achterkant zijn gemonteerd.

In vrijwel alle motoren heb ik de fasedraden vervangen voor een dikkere variant, om nog meer amps er doorheen te jagen >:) Vwb de HS4080, gemonteerd in een 26 inch wiel heb ik zelfs gaten geboord om de temperatuur laag te houden.

Qua controllers maak ik gebruik van Adaptto. Dit zijn sine-wave controllers en zorgen oa voor dat de motoren nog stiller zijn. Er zit zelfs tractioncontrol op :9
Het max. wattage wat ik heb gehaald is 19,9KW met een snelheid van 108km/h op een afgesloten stuk weg.

Batterijen maak ik zelf, althans de packs. Daarvoor gebruik ik cellen die ik bij nkon.nl haal. Celltype is een Samsung 25r, maar Sony VTC5's schijnen nog beter te zijn.
Op dit moment heeft mijn pack 160cellen, geconfigureerd in een 20s8p samenstelling, opgeladen is dit 82V/20ah, ongeveer 1600wh.

Al een paar jaar rijd ik naar mijn werk met een "snelle" fiets. De uitdaging is nog steeds om betere physics te krijgen: vooral remmen en banden zijn belangrijk. Remmen doe ik overigens met 1 hendel aan de linkerzijde van het stuur die gekoppeld zit aan de een 203mm schijfrem voor en via de cut-off aan de controller die op de motor remt. Via regen rem ik ongeveer op -800W. Ter indicatie, wanneer ik de regen op 1000W instel slipt het achterwiel.
Achter zit geen schijf, omdat ik merk dat dit heel erg snel slijt.

Misschien dat ik nog wat foto's post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden hadden wij het over het verzekeren van een speedbike. Ik heb zelf het WA gedeelte verzekerd bij Enra en de fiets zelf bij Allianz. Omdat er bij hun op de site geen onderscheid kon maken tussen een gewone ebike en de speedbike had ik voor deze verzekering gekozen omdat deze ook gratis pechhulp aanbood voor de ebike.
ik heb bij het invullen van de papieren aangegeven dat het een high speed fiets betrof alsmede framenummer en type nummer. Kortom zo goed mogelijk ingevuld.

Nu had ik pas geleden een keer pech met mijn kettingkast. De ketting was hierin vastgelopen en kwam geen meter meer vooruit. Ik dus bellen naar hun alarmnummer maar omdat ik goed 1,5 kilometer van huis was had ik besloten om dit pas thuis te doen. Er zou binnen 3 kwartier een monteur langskomen om dit op te lossen. Deze is uiteindelijk niet geweest.
Na opnieuw contact op genomen te hebben gaven ze aan dat ze niemand konden bereiken. De monteur zou de volgende ochtend langskomen tussen 8 en 9.
Je voelt hem al aankomen er was niemand geweest om mij te helpen. :(
Ik weer terug gebeld en kreeg toen een 06 nummer die ik de maandag ochtend dan maar moest bellen.
Kortom ik vond dit een erg vreemd verhaal en toen ik op een gegeven moment een beoordeling formulier van hun kreeg over de afgehandelde zaak heb ik ze daarin uitgelegd wat er allemaal mis was gegaan.

Kreeg een week later opeens een telefoontje van Allianz dat mijn fiets voorzien was van een blauwe kentekenplaat en dat hij daarom onder een snorfiets valt die tot 45km/h kan gaan. Hun konden deze fiets dus niet verzekeren en was nu dus ook niet verzekerd. De beste man die ik aan de telefoon had gaf mij het advies om de verzekering met terug werkende kracht te laten terug betalen. Was toch even 220 euro voor 3 jaar verzekeren.
Ik moest dit doorgeven aan het management van Allianz zodat het ook aangepast zou gaan worden aan de site. Kreeg eergisteren nog opnieuw een telefoontje dat ze de terugbetaling in orde gaan maken.
Kortom de gene die hun speedbike verzekerd hebben bij Allianz hebben dus een probleem want hun fiets kan dus technisch gezien niet verzekerd worden.
Dit staat op hun site dus niet aangegeven en had mij toch wel in grote problemen kunnen brengen. Stel dat hij gestolen was.
Misschien ook wel eens een leuke discussie waard. En hoe hebben jullie dit gedaan met de speedbike?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boestin
Ik wil mijn fiets wel verzekeren, maar dit gaat helaas niet. Als ik het wil moet ik eerst een type keuring krijgen bij de RDW. Hiervoor heb je schijnbaar een aantal dezelfde types nodig zodat ze een inschatting kunnen
maken. Een zelfbouwer heeft dus veel budget nodig. Bovendien ben ik te knullig om exact dezelfde bouwsels te maken voor de keuring :D
Anyway, voor de creatievelingen onder ons is dit natuurlijk een doodsteek van de bovenste orde.

Anyway, als je een "premium" speed pedelec koopt van een fabrikant zijn deze vaak al voorzien van dit soort zaken.

Maar je krijgt je geld dus met terugwerkende kracht terug? Dit is wel het minste wat ze kunnen doen.
Tsja, hoeveel mensen hebben hun speed pedelec bij Allianz verzekerd? Goeie vraag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
zonnefreak schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:39:
Hoi hoe bevalt je omgebouwde Grobike. Heb je er al een stuk mee kunnen fietsen? :)
Hey man, leuk dat je 't vraagt!
Ja, wel gefietst maar vanwege het natte en vrij kouwe weer (droog weer is ook beter voor de fiets natuurlijk, helemaal deze s-pedelec met kwetsbare vochtgevoelige onderdelen 'buiten') de accu nog niet leeg gereden.
Maar wel paar korte ritjes gemaakt. Wat een power! Heel snel op de 45 km/h en nog relatief stil ook. De wegligging blijft ook met die snelheid goed, mede door de banden met dik profiel (en voorwielvering). En ver vooruit kijken deed ik altijd al, maar vwb o.a. de staat van het wegdek wordt dat nog iets belangrijker.
Ik heb nog een verende zadelpen liggen, misschien zet ik die er nog op. Hoewel dat misschien iets zal uitmaken voor het stroomverbruik, en mijn ervaring is dat er wat meer speling in het zadel zit en het 'fietsgevoel' wat minder stevig is.
Sowieso ga ik de fiets niet voor woon-werkverkeer gebruiken, alleen recreatief. En dus alleen met droog weer (en liefst niet onder de ca. 15º :X) . En ik rijd dus sowieso defensief, en kom binnen de bebouwde kom meestal niet boven de 25 km/h.
Al met al klaag ik dus niet, voor 850 euro een mooie prijs-kwaliteitsverhouding denk ik.
Enig nadeeltje tot nu toe (ff afkloppen!) is dat ik vanwege de krachtige motor pas na een paar meter de ondersteuning aan kan zetten, anders slipt het voorwiel (met als gevolg slijtage van de voorband uiteraard). Maar daar valt mee te leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
zonnefreak schreef op zondag 21 februari 2016 @ 16:16:
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden hadden wij het over het verzekeren van een speedbike. Ik heb zelf het WA gedeelte verzekerd bij Enra en de fiets zelf bij Allianz. Omdat er bij hun op de site geen onderscheid kon maken tussen een gewone ebike en de speedbike had ik voor deze verzekering gekozen omdat deze ook gratis pechhulp aanbood voor de ebike.
ik heb bij het invullen van de papieren aangegeven dat het een high speed fiets betrof alsmede framenummer en type nummer. Kortom zo goed mogelijk ingevuld.

Nu had ik pas geleden een keer pech met mijn kettingkast. De ketting was hierin vastgelopen en kwam geen meter meer vooruit. Ik dus bellen naar hun alarmnummer maar omdat ik goed 1,5 kilometer van huis was had ik besloten om dit pas thuis te doen. Er zou binnen 3 kwartier een monteur langskomen om dit op te lossen. Deze is uiteindelijk niet geweest.
Na opnieuw contact op genomen te hebben gaven ze aan dat ze niemand konden bereiken. De monteur zou de volgende ochtend langskomen tussen 8 en 9.
Je voelt hem al aankomen er was niemand geweest om mij te helpen. :(
Ik weer terug gebeld en kreeg toen een 06 nummer die ik de maandag ochtend dan maar moest bellen.
Kortom ik vond dit een erg vreemd verhaal en toen ik op een gegeven moment een beoordeling formulier van hun kreeg over de afgehandelde zaak heb ik ze daarin uitgelegd wat er allemaal mis was gegaan.

Kreeg een week later opeens een telefoontje van Allianz dat mijn fiets voorzien was van een blauwe kentekenplaat en dat hij daarom onder een snorfiets valt die tot 45km/h kan gaan. Hun konden deze fiets dus niet verzekeren en was nu dus ook niet verzekerd. De beste man die ik aan de telefoon had gaf mij het advies om de verzekering met terug werkende kracht te laten terug betalen. Was toch even 220 euro voor 3 jaar verzekeren.
Ik moest dit doorgeven aan het management van Allianz zodat het ook aangepast zou gaan worden aan de site. Kreeg eergisteren nog opnieuw een telefoontje dat ze de terugbetaling in orde gaan maken.
Kortom de gene die hun speedbike verzekerd hebben bij Allianz hebben dus een probleem want hun fiets kan dus technisch gezien niet verzekerd worden.
Dit staat op hun site dus niet aangegeven en had mij toch wel in grote problemen kunnen brengen. Stel dat hij gestolen was.
Misschien ook wel eens een leuke discussie waard. En hoe hebben jullie dit gedaan met de speedbike?
Ja, ik heb diezelfde verzekering via ENRA, alleen dan geen speedbike.
Een tip is om eens te informeren bij Interpolis of Unigarant. Naast de verzekering kun je ook overwegen om een pechhulppas aan te vragen bij FietsNED.
Ik denk dat het mis is gelopen vanwege het feit dat het een speedbike is. Ze zouden dat meteen moeten zeggen in het begin. Netjes is het allerminst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 08:15
boestin schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:41:
Zelf heb ik een aantal fietsen met verschillende motoren, MXUS 4t, Cromotor v3, Crystalyte HS4080 en een HS3540, Dit zijn allemaal motoren die aan de achterkant zijn gemonteerd.

In vrijwel alle motoren heb ik de fasedraden vervangen voor een dikkere variant, om nog meer amps er doorheen te jagen >:) Vwb de HS4080, gemonteerd in een 26 inch wiel heb ik zelfs gaten geboord om de temperatuur laag te houden.

Qua controllers maak ik gebruik van Adaptto. Dit zijn sine-wave controllers en zorgen oa voor dat de motoren nog stiller zijn. Er zit zelfs tractioncontrol op :9
Het max. wattage wat ik heb gehaald is 19,9KW met een snelheid van 108km/h op een afgesloten stuk weg.

Batterijen maak ik zelf, althans de packs. Daarvoor gebruik ik cellen die ik bij nkon.nl haal. Celltype is een Samsung 25r, maar Sony VTC5's schijnen nog beter te zijn.
Op dit moment heeft mijn pack 160cellen, geconfigureerd in een 20s8p samenstelling, opgeladen is dit 82V/20ah, ongeveer 1600wh.

Al een paar jaar rijd ik naar mijn werk met een "snelle" fiets. De uitdaging is nog steeds om betere physics te krijgen: vooral remmen en banden zijn belangrijk. Remmen doe ik overigens met 1 hendel aan de linkerzijde van het stuur die gekoppeld zit aan de een 203mm schijfrem voor en via de cut-off aan de controller die op de motor remt. Via regen rem ik ongeveer op -800W. Ter indicatie, wanneer ik de regen op 1000W instel slipt het achterwiel.
Achter zit geen schijf, omdat ik merk dat dit heel erg snel slijt.

Misschien dat ik nog wat foto's post!
Ah, jij bent een echte klussert. Ik en andere hier hebben een stock fiets aangeschaft maar jij ben zelf bezig geweest. Knap hoor. Heb jij een elektrotechnische opleiding gevolgd om eea verantwoord in elkaar te zetten? Of 'google is your friend' ?
Wat voor frame gebruik je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 12:54

Het mag zeker en wordt op prijs gesteld. Houd er echter wel rekening mee dat men graag elke maand opnieuw de discussie over de wetten/helmplicht/op-de-rijbaan-of-niet discussie voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Laatst online: 29-05 12:05
Vandaag op de Ebike Experience geweest. Eerst even de Santos Trekking Lite met Pinion en SwissDrive motor gereden, erg mooie fiets en ook goede ondersteuning maar wel aan de prijzige kant.

Er was verder ook een speed pedelec parcours, daar als eerste een Stromer ST1 en ST2 gereden, en vervolgens een aantal modellen met Bosch motor. Conclusie was vooral dat de Stromer toch aardig wat meer power heeft als een Bosch. Aan het eind van de baan zat ik met een Stromer op de 42 en met Bosch op iets van 37/38.

Toch vond ik weer de Riese und Muller Roadster erg leuk, en heb ook een model met bagagedrager gezien en dan is het ook nog steeds een erg leuk fietsje voor een niet al te hoge prijs :)

Wel jammer dat de Giant Quick E niet aanwezig was, is ook een zeer interessante fiets. Ook nog op een Winora gereden waarbij het design wel heel erg op een Stromer leek. Die had als feature dat je de fiets met een app kon gebruiken, de telefoon is dan dus je display. Gaat via bluetooth maar lijkt me niet al te handig als het plenst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 727406

Vlassie1980 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 21:47:
Vandaag op de Ebike Experience geweest. Eerst even de Santos Trekking Lite met Pinion en SwissDrive motor gereden, erg mooie fiets en ook goede ondersteuning maar wel aan de prijzige kant.

Er was verder ook een speed pedelec parcours, daar als eerste een Stromer ST1 en ST2 gereden, en vervolgens een aantal modellen met Bosch motor. Conclusie was vooral dat de Stromer toch aardig wat meer power heeft als een Bosch. Aan het eind van de baan zat ik met een Stromer op de 42 en met Bosch op iets van 37/38.

Toch vond ik weer de Riese und Muller Roadster erg leuk, en heb ook een model met bagagedrager gezien en dan is het ook nog steeds een erg leuk fietsje voor een niet al te hoge prijs :)

Wel jammer dat de Giant Quick E niet aanwezig was, is ook een zeer interessante fiets. Ook nog op een Winora gereden waarbij het design wel heel erg op een Stromer leek. Die had als feature dat je de fiets met een app kon gebruiken, de telefoon is dan dus je display. Gaat via bluetooth maar lijkt me niet al te handig als het plenst :P
Met een BOSCH zul je nauwelijks problemen krijgen t a v een Stromer en...aanzienlijk goedkoper...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 16:20
Een Stromer heeft een achterwiel naaf motor en dat heeft juist bij S-Pedelecs een voordeel: Je belast je aandrijving niet.

Het is al eerder bekeken waarom een Bosch motor bij S-Pedelecs gevoelig is en dat blijkt ook wel uit de reacties. Er zijn heel weinig naven die dat soort koppel aankomen, op papier zit je dan of bij een derailleur of bij een Rohloff. Alle andere naaf versnellingsystemen zijn qua piekbelasting volgens de specs niet sterk genoeg. En juist de derailleur systemen hebben dan weer kans op ellende met de ketting/kettingscherm.

Dus ondanks dat ik een groot fan ben van middenmotoren denk ik dat Stromer in deze wel een heel goed punt heeft. Je omzeilt grotendeels dat enorme koppel op de naaf, ketting en tandwielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
En die Nuvinci dan?

Mijn ketting begint nu door te trappen na 5200km, maar dat is "gewoon" slijtage
aan ketting/tandwiel, denk ik.

De naafversnelling houdt zich voor zover ik kan inschatten goed.

Over die verzekeringen was ik ook al bang voor en daarom gewoon alles bij ENRA,
die hebben complete speed bike verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

roffeltjes schreef op zondag 21 februari 2016 @ 23:09:
Een Stromer heeft een achterwiel naaf motor en dat heeft juist bij S-Pedelecs een voordeel: Je belast je aandrijving niet.

Het is al eerder bekeken waarom een Bosch motor bij S-Pedelecs gevoelig is en dat blijkt ook wel uit de reacties. Er zijn heel weinig naven die dat soort koppel aankomen, op papier zit je dan of bij een derailleur of bij een Rohloff. Alle andere naaf versnellingsystemen zijn qua piekbelasting volgens de specs niet sterk genoeg. En juist de derailleur systemen hebben dan weer kans op ellende met de ketting/kettingscherm.

Dus ondanks dat ik een groot fan ben van middenmotoren denk ik dat Stromer in deze wel een heel goed punt heeft. Je omzeilt grotendeels dat enorme koppel op de naaf, ketting en tandwielen.
Al is niet iedereen het eens///De GATES beltdrive i c m de BOSCH middenmotor is een perfecte combinatie.
Al 15000 km gereden met een RM en....onderhoudsvrij en beresterk ! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JellBro schreef op maandag 22 februari 2016 @ 13:01:
En die Nuvinci dan?

Mijn ketting begint nu door te trappen na 5200km, maar dat is "gewoon" slijtage
aan ketting/tandwiel, denk ik.

De naafversnelling houdt zich voor zover ik kan inschatten goed.

Over die verzekeringen was ik ook al bang voor en daarom gewoon alles bij ENRA,
die hebben complete speed bike verzekering.
Ketting..? Ooit eens aan GATES belt gedacht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-05 14:54
Lastig; (of misschien niet...)

Electrische fiets (Gazelle Orange) naar de fietsenmaker gebracht voor een onderhoudsbeurt. Display gaf af en toe aan dat er een error was. Verder deed de fiets het voorbeeldig; redelijk goede capaciteit nog met de accu, goede trapondersteuning...

Fietsenmaker flashed de motor met nieuwe software om error weg te krijgen. Het resultaat is nu dat zowel de motor als de accu het loodje hebben gelegd. Fietsenmaker vindt het heel vervelend, maar ja... "Gazelle heeft helaas prutswerk geleverd met deze motor en is niet te vervangen..."

Voorstel fietsenmaker; betaal 400 euro, dan wordt alle oude electrische zaken van de fiets gesloopt en wordt daarna voorzien van nieuwe accu, nieuwe voorvork, nieuwe motor, nieuwe bedrading (ombouwset om een normale fiets te voorzien van trapondersteuning) etc etc.

Ik heb voor de onderhoudsbeurt rekening gehouden met iets van 100 - 150 euro. Geen 400...

Ik lees op internet dat een ombouwset ergens tussen de 600 en 800 euro kost. Is het dan schappelijk dat hij 400 euro rekent? Eigenlijk maakt hij van zijn probleem nu mijn probleem, dus heel blij ben ik er niet mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tsja Gates (zonder hoofdletters) is mooi, maar Nuvinci is gewoon niet voor iedereen een goed systeem.

Ik wil niet bot zijn, maar het gaat hier toch echt om advies en dat moet volledig zijn.

1. Nuvnci is zeer inefficient, je gaat zeker 15% minder ver en minder snel. Je kan voor een paar honderd euro een tweede accu aanschaffen en sommigen vinden het geen probleem dat je niet zo snel kan, maar dat is voor veel mensen met een s-pedelec wel degelijk een overweging.
2. Met de Harmony vinden erg veel mensen het irritant fietsen, dus is het op zijn best een oplossing voor mensen die nooit variëren met beenritme.
3. Nuvinci is op papier niet sterk genoeg voor het koppel.
4. Nuvinci Harmony is storingsgevoelig betreft calibratie (cadans).

Wat lastig is met de Gates is dat je maar een paar merken overhoudt. Er zullen er meer zijn, maar ik kom op de volgende twee met Gates en een S-Pedelec. Dat is dus heel beperkt en die fietsen moeten je net passen (los van de prijs).

1. R&M (effectief twee maten, de grootste twee verschillen namelijk 1 cm)
2. Kalkhoff (Impulse, geen Bosch).

Dus met een Gates belt heb je geen fijne keuzes voor een s-pedelec:

1. Nuvinci met zijn nadelen
2. Alfine die gewoon qua specs niet sterk genoeg gaat zijn.
3. Rohloff die peperduur is (en niet standaard gemonteerd wordt).
4. Een beperkte keuze qua merken

Het ging hier om probleem vrij fietsen met een s-pedelec en dan vallen 1 en 2 eigenlijk af, zeker als je het vergelijkt met een Stromer die geen van deze problemen kent vanwege zijn naafmotor.

Ik geef grif toe, dat een fiets met Rohloff en Gates absoluut super is en voor het gros van de mensen de oplossing is. Maar ze zijn niet op de markt te vinden voor een realistische prijs(een idworkx voor 6k en dat is een "gewone" pedelec). Je kan heel wat derailleur systemen onderhouden voor dat bedrag ;)

[ Voor 53% gewijzigd door roffeltjes op 22-02-2016 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
podarcis schreef op maandag 22 februari 2016 @ 16:01:

Electrische fiets (Gazelle Orange) naar de fietsenmaker gebracht voor een onderhoudsbeurt. Display gaf af en toe aan dat er een error was. Verder deed de fiets het voorbeeldig; redelijk goede capaciteit nog met de accu, goede trapondersteuning...

Fietsenmaker flashed de motor met nieuwe software om error weg te krijgen. Het resultaat is nu dat zowel de motor als de accu het loodje hebben gelegd. Fietsenmaker vindt het heel vervelend, maar ja... "Gazelle heeft helaas prutswerk geleverd met deze motor en is niet te vervangen..."

Voorstel fietsenmaker; betaal 400 euro, dan wordt alle oude electrische zaken van de fiets gesloopt en wordt daarna voorzien van nieuwe accu, nieuwe voorvork, nieuwe motor, nieuwe bedrading (ombouwset om een normale fiets te voorzien van trapondersteuning) etc etc.

Ik heb voor de onderhoudsbeurt rekening gehouden met iets van 100 - 150 euro. Geen 400...

Ik lees op internet dat een ombouwset ergens tussen de 600 en 800 euro kost. Is het dan schappelijk dat hij 400 euro rekent? Eigenlijk maakt hij van zijn probleem nu mijn probleem, dus heel blij ben ik er niet mee...
Lijkt me onacceptabel. Hij sloopt van alles dat nog goed is en verwijst dan naar de fabrikant? Grote onzin. Voor dat je hem inleverde werkte hij gewoon.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 22-02-2016 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
podarcis schreef op maandag 22 februari 2016 @ 16:01:

Ja dat is inderdaad vervelend. Maar als je accu ook al ver aan het einde was qua capaciteit en je had ook al een tijdje last van errors dan is die 400 euro voor een nieuwe accu, voorwiel motor, verende voorvork, nieuwe bedrading en dergelijke ook geen verkeerde prijs vind ik persoonlijk.

Je kunt dan met de beetje geluk weer een aantal jaar vooruit. Als je er eventueel in mee mag beslissen ga dan wel voor een li ion accu in plaats van een oudere techniek. Denk dat je daar anders misschien wel spijt van krijgt. Succes met je lastige keuze. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Aangaande 25 km/u e-bike verzekeringen.

Ik heb mijn e-bike verzekerd bij Univé. Werelddekking bij diefstal en schade (ook door eigen schuld) + pechhulp binnen Nederland.

Bij Enra en een aantal andere verzekeringen kan men zich voor 3 of 5 jaar verzekeren. Vooraf te betalen. Het grootste nadeel is dat je na een 100% claim weer het volle bedrag voor 3 of 5 jaar vooraf moet betalen. Bijvoorbeeld: je hebt je fiets verzekerd voor 3 jaar, kosten € 275,- na 1 jaar word je fiets gestolen en krijgt je een nieuwe. Wil je die nieuwe fiets dan weer voor 3 jaar verzekeren kost je dat weer € 275,- Omdat je bij Univé per maand betaald is dit niet aan de orde.

Univé is een coöperatieve vereniging zonder winstoogmerk.
De verzekering sluit je niet af bij de FM, is goedkoper en je betaald per maand (als je
een (dure) fiets hebt gekocht, ben je niet meteen tevens een flink bedrag voor een verzekering kwijt).

Bij total loss of diefstal:
0 t/m 36 maanden: 100% van het verzekerd bedrag + eventueel 15% prijsstijging
37 t/m 48 maanden: 75% van het verzekerd bedrag
49 t/m 60 maanden: 60% van het verzekerd bedrag

Je kan zelf de rijwielhandelaar uitkiezen waar je de fiets bij schade laat repareren.

Het eigen risico is € 25,- per schadeclaim. Geen eigen risico bij diefstal.

De duur van de verzekering is minimaal 1 jaar en daarna, zoals alle verzekeringen, per maand opzegbaar.

Als collectief bij een werkgever of als lid de vakbond FNV, krijg je korting.

Bovenstaande informatie is alleen van toepassing op de Univé 25 km/u e-bike verzekering, maar ze hebben ook een HS-speed verzekering. De premie en voorwaarden van deze verzekering weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Anoniem: 727406 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 15:53:
Ketting..? Ooit eens aan GATES belt gedacht ?
Voor een NuVinci met Gates riem, kan ik heel wat cassettes en kettingen kopen. Misschien ben ik op den duur evenveel of iets meer geld kwijt. Het is wat meer werk, maar ik vind het leuk om te doen en het rendement is behoorlijk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-05 18:40
- oblomov - schreef op maandag 22 februari 2016 @ 17:32:

Ik heb mijn e-bike verzekerd bij Univé. Werelddekking bij diefstal en schade (ook door eigen schuld) + pechhulp binnen Nederland..
ik heb mijn fietsen ook bij Unive verzekerd. Ik heb ook offertes opgevraagd bij andere maatschappijen en Unive kwam voor mij het beste uit de bus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-05 18:40
Vlassie1980 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 21:47:
ik ben er zaterdag geweest. Ze hadden er een mooi testparcours gemaakt waar goed gebruik van werd gemaakt. Het was wel erg druk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
- oblomov - schreef op maandag 22 februari 2016 @ 17:32:

Ik heb mijn e-bike verzekerd bij Univé. Werelddekking bij diefstal en schade (ook door eigen schuld) + pechhulp binnen Nederland.

Bij Enra en een aantal andere verzekeringen kan men zich voor 3 of 5 jaar verzekeren. Vooraf te betalen. Het grootste nadeel is dat je na een 100% claim weer het volle bedrag voor 3 of 5 jaar vooraf moet betalen. Bijvoorbeeld: je hebt je fiets verzekerd voor 3 jaar, kosten € 275,- na 1 jaar word je fiets gestolen en krijgt je een nieuwe. Wil je die nieuwe fiets dan weer voor 3 jaar verzekeren kost je dat weer € 275,- Omdat je bij Univé per maand betaald is dit niet aan de orde.

Univé is een coöperatieve vereniging zonder winstoogmerk.
De verzekering sluit je niet af bij de FM, is goedkoper en je betaald per maand (als je
een (dure) fiets hebt gekocht, ben je niet meteen tevens een flink bedrag voor een verzekering kwijt).

Bij total loss of diefstal:
0 t/m 36 maanden: 100% van het verzekerd bedrag + eventueel 15% prijsstijging
37 t/m 48 maanden: 75% van het verzekerd bedrag
49 t/m 60 maanden: 60% van het verzekerd bedrag

Je kan zelf de rijwielhandelaar uitkiezen waar je de fiets bij schade laat repareren.

Het eigen risico is € 25,- per schadeclaim. Geen eigen risico bij diefstal.

De duur van de verzekering is minimaal 1 jaar en daarna, zoals alle verzekeringen, per maand opzegbaar.

Als collectief bij een werkgever of als lid de vakbond FNV, krijg je korting.

Bovenstaande informatie is alleen van toepassing op de Univé 25 km/u e-bike verzekering, maar ze hebben ook een HS-speed verzekering. De premie en voorwaarden van deze verzekering weet ik niet.
Bedankt voor de info. Dit wist ik nog niet. Eigenlijk een kwestie van oplichterij. Dus na mijn periode toch maar een andere verzekeraar kiezen. ENRA is dan voor mij exit. Univé zal het dan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boestin
wmeester schreef op zondag 21 februari 2016 @ 20:24:
[...]

Ah, jij bent een echte klussert. Ik en andere hier hebben een stock fiets aangeschaft maar jij ben zelf bezig geweest. Knap hoor. Heb jij een elektrotechnische opleiding gevolgd om eea verantwoord in elkaar te zetten? Of 'google is your friend' ?
Wat voor frame gebruik je?
Ik denk dat bijna iedereen hier het wel kan doen. Veel kennis komt van endless-sphere.com, het toepassen daarvan is puur google, youtube en ander afkijkwerk. Ik heb veel fouten gemaakt en hopelijk doe ik dit nog veel vaker. :)

Het begon allemaal toen het mij opviel dat ik zelf weinig van fietsen af wist. Telkens moest ik naar de fietsenmaker toe. Als je nu een "merk" electrische fiets koopt kost je een software update zelfs geld.

Ik heb een aantal frames, een trekkingfiets die ik al 6 jaar ah ombouwen ben, een mtb en een zgn Vector.

Dit is een foto van de Vector en de Cromotor, waar ik 19,9KW mee heb gehaald.. leuk spul. Er zitten motorbandjes onder. Dit was nog toen ik een schijfrem achter gebruikte.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vDL99JR.jpg
en
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JeZvYOS.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
jimh307 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 19:20:
Bedankt voor de info. Dit wist ik nog niet. Eigenlijk een kwestie van oplichterij. Dus na mijn periode toch maar een andere verzekeraar kiezen. ENRA is dan voor mij exit. Univé zal het dan worden.
Je bent té stellig; het is geen oplichterij want het zal ongetwijfeld in de kleine lettertje te vinden zijn. Voordat je een verzekering afsluit, kan je het te weten komen. Mogelijk heeft ENRA weer andere voordelen.

[ Voor 15% gewijzigd door - oblomov - op 23-02-2016 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
boestin schreef op maandag 22 februari 2016 @ 19:34:
Dit is een foto van de Vector en de Cromotor, waar ik 19,9KW mee heb gehaald.. leuk spul.
Da's zéker leuk spul d:)b
Wat was de topsnelheid?
(er zijn zelfs s-pedelecs die de 80 halen, maar dat is zelfs voor mij teveel v/h goeie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boestin
De topsnelheid van deze was 108km/h. Optrekken is vergelijkbaar met een motor, hij reageert echt heel direct. 0-80 is in 5-6 seconden haalbaar, mits ik mijn gewicht op het stuur leg :) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Wow, 108? oOo
Eh... ik bedoel, foei ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Voor de Nyon gebruikers: Ik heb mij de aangepaste rijmodi aangeschaft. Nogal idioot trouwens dat Bosch hiervoor 6 € vraagt, voor de prijs van hun hele systeem kunnen ze dit gerust inclusief doen, maar dit terzijde. Een aangenaam verschil in ondersteuning. Standaard staan die Boschmotoren ingesteld dat de ondersteuning langzaam mindert tussen 23 en 25 km/h. Met de aangepaste rijmodi kan je dat optrekken naar 24 km/h, lijkt weinig maar voelt helemaal anders als je zoals ik altijd rond de 25 km/h rijdt (in de praktijk valt de ondersteuning pas bij 27 km/h weg). Verder kan je de ondersteuning op de hoogste stand ook optrekken naar 250% i.p.v. de standaard ingestelde 225%. Scheelt weer wat heuvelop :-) Ik heb het gevoel mijn active line omgevormd te hebben naar een performance motor :-)

Wat betreft mijn fietsroute (25 km enkel): Heel veel geluk voor een Belg, bijna enkel vrijliggende fietspaden (jaagpad en fietssnelweg) en maar 5 wegen kruisen. De fietspaden liggen best goed behalve een paar plekken waar de boomwortels het asfalt naar boven duwen. Vooral de aansluitingen tussen de fietspaden (jaagpad naar fietssnelweg en fietssnelweg naar ander jaagpad) zijn nog een probleem, maar ook daar valt het best wel mee qua veiligheid. Enkel een stukje van 200 m vlakbij het werk minder aangenaam, drukke weg en geen fietspad.

[ Voor 3% gewijzigd door vverbeke op 23-02-2016 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
vverbeke schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:43:
Ik heb het gevoel mijn active line omgevormd te hebben naar een performance motor :-)
Niet zo gek, de motoren zijn identiek. Het enige verschil is het ondersteuningsprofiel, dus je gevoel is aardig dicht bij wat er is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Ik had een performance met Nyon. Kon je ook optrekken met 25%. Maar in de praktijk voelde ik dat niet. En het rare was, als je alles op maximum zette, je steeds verder kon rijden dan het standaardprogramma. Volgens mij klopt er iets niet met hun aanduidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roffeltjes
Batavus Razer, Een jaar en 7000km verder.

Aanleiding

19 februari 2015 ontving ik de Batavus Razer. Deze had ik aangeschaft ter vervanging van mijn Padova Easy uit 2009 (Ion voorwiel). Op deze Padova Easy zijn ruim 45.000 kilometer (per fiets, mijn vrouw zat daar nog fors boven!) afgelegd en hij was eigenlijk aan het einde van zijn latijn. De reparaties begonnen elkaar op te volgen (motor en elektronica), dus het werd tijd voor een volwaardige vervanger.

Wij zijn autovrij en echte veelfietsers, wedstrijden op de weg, trektochten door Europa (met de kinderen in de aanhangwagen), forenzen, kindjes naar school en de dagelijkse boodschappen. Waarom dan toch een e-bike?

- Lasten van 150kg (2 kinderen boodschappen en een berijder) zijn zelfs voor sublieme specimen zoals wij geen pretje^^
- Een fietskar is helemaal een domper op de fietsvreugde.
- Forenzen op een e-bike is qua tijd zeer betrouwbaar (je doet er eigenlijk altijd even lang over).
- Ik trap me niet meer zo in het zweet (ik zweet snel als sporter). Een getraind lichaam is beter in het afvoeren van warmte… en zweet dus sneller.

Ten tijde van mijn eerste e-bike was de keuze beperkt, behalve Flyer met een Panasonic motor was alles een of andere China voorwielmotor. Ik koos toen voor een Batavus met ION, een China motor met een speciaal goed afgestemd ondersteuningsprofiel.

Hoewel het prima beviel was de voorwielmotor behoorlijk storing gevoelig (kabelboom), was het vermogen beperkt en was de zithouding niet sportief genoeg voor mijn smaak. De nieuwe fiets zou dan ook een sportiever mode moeten worden met een wat sterkere motor. Ik heb ook de voorkeur voor een naafsysteem vanwege fietsenrek gebruik in onze hoofdstad en incidenteel “pak” gebruik.

Bij de eerste testen vielen de gebruikelijke Batavus, Gazelle en Koga fietsen af, waarbij vooral de stijfheid en geometrie telkens weer tegenviel.

Uiteindelijk bleven er na drie weken (bijna) dagelijks fietsen testen twee modellen over:

De Gaastra Fyts E4 met schijfremmen en Bosch motor
Batavus Razer met Magura velgremmen en Yamaha motor

De Gaastra was eigenlijk mijn eerste keuze, maar omdat mijn fietsenmaker moeite had met het leveren van een Fyts (Gaastra deed hier lastig over) ben ik uiteindelijk voor de Batavus gegaan. Wat zeker meespeelde was het prijsverschil van een slordige 1000,- in het voordeel van de Batavus.

De fiets

Specificaties
s

De Batavus Razer is een sportief model met de volgende specificaties:

- Oversized Alu frame, licht sloping, maat 53 (lichaamslengte 1.71) (Wij bezitten zowel het heren als damesmodel, groen en zwart)
- Vaste Alu vork
- Yamaha motor, 80nm, vierkante as (er is ook een ISIS versie)
- Yamaha LCD
- 396wh accu op de onderbuis
- Alfine 8 achternaaf
- Alfine 8 rapidfire schakelaar
- Alfine voornaaf
- Ryde (vroeger Rigida) halfhoge velgen
- Schwalbe Marathon Supreme banden 42mm
- Magura HS11 hydraulische velgremmen
- Magura Brake Booster (extra aangeschaft)
- XLC voorbouw (quill)
- XLC kaarsrecht stuur, direct vervangen door een Ergotec stuur met +/-15graden terugstand en 1 cm rise (dus een standaard racy MTB stuur)
- XLC handvatten, direct vervangen door Ergon GP1 Bioleder
- XLC pedalen, vervangen door andere (duurdere) XLC pedalen (5000 km, defect vermoedelijk na valpartij)
- Humpert/Ergotec zadelpen
- Selle Royal zadel, direct vervangen door een Specialized Henge Moto Green
- Chainglider kettingkast
- SKS spatborden
- Herrman H-Flow voorlamp
- B&M Selectra achterlicht
- Racktime achterdrager tot 25kg
- Trelock slot, sleutel past op de accu
- Tubus voordrager (extra aangeschaft)
- Yepp achterdrager add-on (extra aangeschaft)
- Topeak bidonhouder addon (extra aangeschaft)

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8605/16658091736_7331df6a39_c.jpg

De motor

Om maar met het beste te beginnen: De Yamaha motor is een krachtige, vlot aansprekende middenmotor met een hoge betrouwbaarheid. Zowel de vakhandel als de gebruikers zijn unaniem in hun lof over deze motor. Het is een gesloten system (dus geen updates) met een standaard kettingblad (in tegen stelling tot Bosch die werkt met een interne overbrenging).

In de praktijk merk je dat de motor (voor Nederland) erg sterk is. Hij trekt vlot (maar gecontroleerd!) op en heeft geen enkele moeite met een steil viaduct. Normaal gesproken ondersteunt hij 1-2 balkjes van de tien, ik ga er vooralsnog vanuit dat dit overeenkomt met 10-20% van het maximale vermogen.

Dankzij de efficiënte motor en de sportieve houding is de fiets zeer zuinig. Batavus claimt 110km actieradius, ik heb zelf op eco al een rondje van 140km gehaald (zwak tot matige wind), waarbij ik de laatste 70 km een lege platbodem trok (Roland Carrie M, hierover later meer).

De LCD is minder prettig. Hij krast snel en is kwetsbaar. Mijn vrouw heeft er al een gebroken door hem te laten vallen. Dat was een shockerende 144 euro, gelukkig gedekt door de verzekering. Ook matig: De thermometer functie is ridicuul slecht. Hij geeft al snel 5 graden te warm aan en als je je LCD in je zak hebt gehouden duurt het sowieso al heel lang voordat de temperatuur normale waarden bereikt.

Het grootste nadeel is de uiterst iele stekker van de lader met een plastic geveerde bajonet sluiting. Er zijn meer mensen die hier issues mee hebben, wij hebben ze binnen het jaar weten te slopen. Ik heb uiteindelijk de bajonetjes eraf gepriegelt waardoor de stekker niet meer op slot gaat als je hem in de accu prikt. Dat werkt gelukkig prima al durf ik ze niet meer te laden aan de fiets (omdat je de kabel er dan misschien uittrekt en ik dan de volgende dag een ongeladen accu heb). Maar ik kijk toch met heimwee en jaloezie naar de Bosch en ION oplossingen met stevige grote stekkers.

Aandrijving

Een Shimano Alfine 8 versnellingsnaaf verzorgt de aandrijving, aangestuurd door een top-down Alfine rapidfire schakelaar. Dit is een bewezen combinatie, normaal gesproken goed voor vele kilometers. Het is interessant hoe dit in combo met de Yamaha motor zich gaat houden, maar tot nu toe geeft hij geen krimp. Dat kan je ook wel verwachten van Shimano, toch de gouden standaard van fietsonderdelen. Schakelen gaat licht en precies, maar niet zo scherp als een (Shimano) derailleur, je merkt duidelijk dat je schakelt.

Helaas is een Alfine naaf niet erg efficiënt en verstook je toch snel een procent of 8. Het is dan ook de vraag of ik hem bij overlijden zou vervangen door een Rohloff speedhub (zeer efficent) of weer een Alfine 8 (Alfine 11 is voor mijn gebruik geen echte upgrade). Het prijsverschil is zeer groot, dus dat is toch wel een flinke overweging. Het is niet alsof de Alfine me echt hindert.

Tot slot is er een chainglider, dat bevalt eigenlijk prima. Licht en makkelijker dan zo’n gesloten plastic kast die wordt gesloopt in het fietsenrek.

Frame

Het frame is van no-name Alu (geen idee of het 6 of 7000 serie is) en is flink oversized. Tikken tegen de buis suggereert dat het flink dikwandig is. Voor het doel is dat prima, de fietsen zijn loeistijf. Niet alleen het herenframe, maar ook het damesframe, al is dat logischerwijs toch wat slapper, draagt zonder een krimp te geven 150kg!

De groene poedercoating is niet heel erg krasbestand, de verf is bij het zwarte model duidelijk wat beter gehecht. Dat kan aan de verf liggen of domweg product variatie zijn.

Batavus heeft verrassend genoeg gekozen voor een vaste vork met lowrider nokken, een grote zeldzaamheid. De overweging is me niet duidelijk (kosten/design?), maar ik ben er blij mee. Ik ben geen fan van goedkope verende vorken, helemaal niet als je ze zwaar belast. Een goede Suntour of Rockshock vork is een heel ander verhaal, maar die worden zelden of nooit gemonteerd.

Resultaat is een heel gecontroleerd direct stuurgevoel en een mogelijkheid om Lowriders te monteren. Bovendien zal dit op de levensduur ongetwijfeld positief effect hebben.

Rijgedrag

Sportieve fietsen van Batavus en ik waren in het verleden nooit vriendjes. Batavus racefietsen stuurden erg nerveus en daar hou ik niet van. Daarnaast waren mijn ervaringen met de Yakima toerfiets ook slecht, weer nerveus en erg vatbaar voor shimmyen (ongecontroleerd sterk resoneren boven de 25kmpu).

Elke fiets schijnt te shimmyen (sommigen echter op een dusdanig hoge snelheid dat een gebruiker dat nooit zal halen), maar ik ben van mening dat dit niet moet gebeuren op een normale snelheid en dat een shimmy zichzelf moet aankondigen (je voelt het gebeuren). In het verleden was dit niet zo bij veel Batavus fietsen die ik heb bereden, sommige waren ronduit eng (en ik ben echt wel wat gewend).

Maar! Batavus heeft blijkbaar zijn lesje geleerd… en hoe!

De Razer is niet alleen prettig wendbaar met een goede rechtuit stabiliteit, hij wordt stabieler zodra je hem voor meer belaadt (ten koste van de wendbaarheid). Dat is precies wat ik zoek in een fiets (de meeste wereldfietsers zullen het hiermee eens zijn). Om mijn vrouw aan te halen: “Hij rijdt net zo lekker als onze Santos vakantiefietsen”. Dat is hoge lof.

Onderdelen

Degelijk is de meest positieve eigenschap (lomp is ook wel passend^^). Behalve de Schwalbe banden is het namelijk heel erg karig. Zoals je wel vaker ziet in Nederland zijn Humpert en XLC de leverancier van de niet Shimano onderdelen.

Wat zaken die opvallen:

De stuurinrichting is ergonomisch gezien abominabel. Uit designoverwegingen (“form over function”) is gekozen voor een kaarsrecht stuur met kleurige XLC handvatten. Dat is leuk voor een crosscountry wedstrijd mountain bike (maar dan met een smaller stuur), maar voor normaal gebruik is dit waardeloos. Resultaat is dat je polsen knikken en je handpalm geen fijne grip heeft. Ik heb het stuur kosteloos laten vervangen door een Ergotec model met terugstand (+/-15 graden). Zo’n stuur is 10-15 euro, een Fietsenmaker zal dat normaal gesproken met gesloten beurs doen (originele stuur kost ook zoiets).

De stuurpen is een standaard model met een gewoon balhoofd (onder een leuk cosmetisch kapje!). Het is dus geen Ahead set en dat is voor dit soort fietsen heel logisch. Ahead is toch voor race-fietsen en mountain bikes waar de positie vast ligt. Kanttekening, ik heb al twee keer een loslopend balhoofd gehad. Dat is op zich geen ramp (even aandraaien), maar dat is wel vaker dan ik verwacht. Aan de andere kant heeft de fiets van mijn vrouw totaal geen problemen en die wordt voor zwaarder belast (kinderstoel).

Voor de handvatten koos ik Ergon Bioleder. Helaas zijn rubberen Ergons bij mij geen succes, ze gaan altijd kleven (ik ben niet de enige die hierover klaagt). Duur spul (euro of 50), maar ik heb er wel een jaar of twee plezier van (hopelijk langer). Ik heb het ervoor over.

Het Selle Royal zadel is ook matig (veel te breed en zacht), maar dat is dusdanig persoonlijk (met name de vorm, hardheid is eigenlijk voor iedereen belangrijk) dat ik Batavus hier niet voor aankijk. Ik heb gekozen voor Specialized (Henge)omdat zij een erg goede ergonimische lijn zadels hebben voor een hele redelijke prijs. Bovendien zijn ze in leuke kleurcombis te krijgen, zowel groen-zwart als blauw-zwart. Een ander bekend merk dat vaak wordt gepromoot is SQ-Labs, maar ik vind ze eigenlijk dramatisch slecht. De zadels zijn allemaal echt te zacht wat voor langere ritten slecht is en zijn zwak (wij hebben er 4 gebroken en wegen onder de 70kg!). Bovendien betwijfel ik de ergonomische insteek, daar waar ik dat bij Specialized niet in twijfel trek (meerdere redenen, maar dat gaat hier te ver).

Batavus kiest voor Magura HS11 remmen. Dat is jammer want ik prefereer Schijfremmen, speciaal als het regent. Er zijn veel vakantie fietsers die Schijfremmen mijden vanwege verkrijgbaarheid van onderdelen, maar dat vind ik voor mensen die West-Europa niet verlaten romantische prietpraat (van die ansichtkaarten waar de smid je fiets repareert boven een smidsvuur). Bovendien, mensen die de Kalahari door fietsen zijn niet de doelgroep. Helemaal jammer is dat Batavus verzuimt om brakeboosters te monteren (kosten overweging). Magura remmen hebben dit absoluut wel nodig. Gelukkig is dit makkelijk zelf te verhelpen, helaas wel weer voor een extra 30-40 euro.

De Achterdrager is van Racktime, een dochter van Tubus. Dat is prima spul, ware het niet dat uit design overwegingen de drager via het spatbord is gemonteerd. Dit is minder sterk waardoor de drager slechts 25kg aan kan, daar waar het standaardmodel met directe bevestiging naar de achterbrug 30+ kan hebben. Een ander nadeel is dat dit de ruimte voor bredere banden sterk beperkt. Al met al weer “form over function” . Maar goed, het voldoet voor wat wij ermee doen (kind achterop), dus het zal voor de meeste mensen helemaal geen issue zijn.

De banden, 42mm Schwalbe Marathon Supreme zijn heel aardig (qua segment luxe), al is de zijwang kwetsbaar. Mijn vrouw heeft er een weten te slopen en via de vakantiefietsers community komen soortgelijke geluiden. De rijeigenschappen en lekbestendigheid zijn zeer goed, dus ik kijk het nog even aan. Anders gaan we naar standaard Marathons, die zijn minder kwetsbaar. Ander heikel punt is de wat beperkte breedte. Ik zie veel liever 50mm ivm het comfort en de offroad mogelijkheden. Dat gezegd hebbende, 42 mm is een goed compromis tussen rolweerstand en comfort enerzijds versus gewicht en luchtweerstand anderzijds. Voor een asfalt fiets is het geen gekke keuze.

De verlichting is zeer karig. Herrmans is bepaald geen hoogvlieger op lampen niveau, al is dat eigenlijk ook waar voor de goedkopere B&M lampen (de goede reputatie komt vooral van hun duurdere types). Nu is zichtbaarheid meer een issue voor ons dan de lichtbundel (we komen eigenlijk nooit s’avonds op onverlichte stukken), maar dit was duidelijk een sluitpost op de begroting.

Storingen, ongelukjes en andere defecten

In een jaar maak je helaas wel eens wat mee.

- Bij de aflevering zat de bagagedrager van de fiets van mijn vrouw scheef (verkeerd geboord in het spatbord). Na een week kregen we een nieuwe drager en spatbord.
- Mijn vrouw heeft mijn LCD uit haar handen laten kletteren. Meteen gebarsten.
- Een Amerikaanse vriend had een valpartijtje, gelukkig op lage snelheid, “zonder erg”.
- Sinds die tijd zat er een kraakje in het rechter pedaal, wat uitmondde in een gebroken pedaal lager. Ik kan dat moeilijk wijten aan het onderdeel.
- Er is een bladboutje losgelopen met uiteindelijk catastrofale gevolgen: Drie boutjes gebroken, Ketting eraf, kettingkast opgegeten. Foutje van de Fietsenmaker die dit had moeten constateren in de servicebeurt de week ervoor(zat namelijk een klein kraakje in). Gerepareerd op de kosten van de FM.
- De versnellingskabel geleider bij de achtenraaf spleet in tweeën, waardoor hij doortrapte in zijn 6e versnelling. De fietsenmaker en ik vermoedden dat dit een gevolg was van de pech met het voorblad. Gerepareerd onder garantie.
- Een keer bij het wegrijden in stromende regen een foutmelding op mijn LCD, na paar maal losmaken LCD en afnemen contactpunten (fiets had buiten gestaan)en terugplaatsen verholpen. Dit was 2000km geleden, dus ik wijt het aan de regen, niet aan een structureel probleem.
- Mijn vrouw heeft een achterband gesloopt (gescheurde achterwang)
- Schakel indicator van de fiets van mijn vrouw was een tijdje “sticky” fm kon het niet oplossen, dus hij bestelde (onder garantie) een nieuwe shifter, maar het ging vanzelf weg. Vermoedelijk intern een vuiltje.
- Mijn achterdrager kreeg speling. Na vastdraaien opgelost.
- Ik had al twee keer een loslopend balhoofd (speling). Mijn vrouw heeft nergens last van en die belast haar fiets zwaarder^^.
- Ik doe +/- 2500km met een set remblokken.
- Achterbanden kunnen waarschijnlijk mee tot 10.000
- De bajonetten van de stekkers van de laders zijn niet lang meegegaan. Gezien de kosten van nieuwe laders doen we het maar zonder de iele bajonetjes.

Behalve de pedalen, blokken en de achterband waren er geen kosten, het meeste viel onder garantie/coulance/service. Voor een dikke 15000 km (verdeeld over twee fietsen) vind ik dit heel redelijk.

Algemeen oordeel

De Batavus Razer neemt een bijzondere plaats in op de Nederlandse markt. Er zijn weinig fietsen met een vaste vork en lowriders (Gaastra/Idworkx hebben dit ook voor een heel andere prijs) en het is het enige makkelijk te verkrijgen sportieve model met een Yamaha motor.

Prijs kwalitatief is het niet geweldig, ware het niet dat de puike geometrie, het geweldig stijve frame en de goede motor dusdanig veel impact hebben op de werking dat ik het toch wel een heel erg sterk model vind.

Als vakantie E-bike is hij qua prijs een koopje. Een Gaastra en Idworkx zijn wel beter, maar dat scheelt dusdanig veel geld dat de Batavus een klasse apart is. De geometrie, de stijfheid, de motor, de vork met lowriders, het klopt allemaal. Zelfs de remmen zijn gewoon de standaard binnen de fietsvakantiewereld, (Santos zweert erbij). Wellicht dat je qua bereik van de Alfine naaf beperkt wordt, maar zelfs als je er een Rohloff indrukt hou je honderden euro’s over.

Als forenzen e-bike is het verhaal iets lastiger. Met name Merida heeft beter uitgeruste fietsen die in dezelfde prijsklasse vallen(al hebben die Bosch motoren die iets storingsgevoeliger lijken te zijn). Koga en R&M zijn duurder maar beter uitgerust. Wel zijn er wat nadelen aan die twee merken, de Koga heeft een erg slappe voorvork en de R&M is erg beperkt in zijn toch wat vreemde maatvoering(maar als hij past is het een heel mooi merk). Gazelle heeft nu een dergelijk model als de Razer uitgebracht, maar ik vind de Batavus op sleutelpunten net even beter (frame/geo, motor).

The good, the bad, the ugly

++ Goede geometrie
++ Zeer stijf frame
++ Yamaha Motor
++ Actieradius

+ Vaste vork met lowrider nokken
+ Fris uiterlijk
+ Beste “goedkope” vakantie e-bike

- Magura HS11 ipv schijfremmen
- Ongeinspireerde afmontage
- Achterdrager montage
- Keuze voor recht stuur is ergonomisch onprettig

-- Stekker van lader

[ Voor 101% gewijzigd door roffeltjes op 01-03-2016 23:44 . Reden: Spelfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Plaatjes moeten er nog bij... langste post die ik hier ooit heb ingeknald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Mooi en helder verhaal Roffeltjes! Die Razer is inderdaad een leuke fiets. Jammer dat Batavus niet meer varianten heeft, zou als Speed Pedelec ook niet misstaan denk ik :)

Nog vele kilometers gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:36:
Plaatjes moeten er nog bij... langste post die ik hier ooit heb ingeknald.
Maar wel een nuttige post ;) Reviews zijn altijd leuk leesvoer.

Echt pech heb ik met mijn Sparta Emotion C5 nog niet gehad in die zin dat ik moest lopen of heel zwaar trappen. Hij is wel net terug van de FM en we hebben samen een paar kleine puntjes aangepakt. Ketting gespannen, wiel 100% recht gezet, freewheel en ketting insmeren en de handvatten goed afgesteld (zodat polssteun precies op mij is afgesteld). Kosten maximaal 7,50 en misschien zelfs onder de noemer service aan vaste klant (rekening laat ik altijd opsturen). Het is ook leuk dat de monteur mij kent bij voor- en achternaam en dat je er goed mee kan praten. Meteen even in de showroom gekeken en er staan wel een paar leuke nieuwe modellen bij waaronder een Sparta B2 met een geheel ronde middenmotor. Ook een paar Gazelles gezien, maar die spreken mij niet aan. Ook het Bosch display gezien en die is stukke groter dan ik dacht.
FM was het er wel mee eens dat een middenmotor meer onderhoud vraagt omdat die het mechaniek zwaar belasten. Ook vernomen dat een hubmotor niet zo zuinig is (wist ik eigenlijk al) en een bakje troost.

Wat ik wel een groot pluspunt aan mijn fiets vind is dat de kabels van stuur naar frame netjes zijn weggewerkt en niet zo ver naar voren uitsteken. Bij het balhoofd zit een geleider die de draden netjes bij elkaar houdt. Dat vind ik er degelijker uitzien :)

Het was rustig in mijn groothandel dus vandaag wat eerder naar huis en naar FM. Morgen grote levering en dan wordt het pittig, maar nu even lekker relaxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:35:
[b]Batavus Razer, Een jaar en 7000km verder.
Prettig leesbaar en leerzaam review. Zoals het hoort met positieve en negatieve punten.

Ik zag de Razer in het groen (eigenlijk groen/zwart) op de wandel- & fietsbeurs. Een fiets die de aandacht trekt en niet alleen door de 'catchy color', maar ook door de mooie harmonische vormgeving, want dat laatste viel mij al eerder op bij de zwarte uitvoering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:36

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Geweldige review van de Razer roffeltjes. :)

Een paar puntjes die ik ook ben tegengekomen met mijn Razer (juni 2015, bijna 5500 km in weer en wind)
- bij 5000 km remblokjes vervangen, maar ben dan wel een anticiperende fietser.
- balhoofdspeling heb ik ook al een aantal keer gehad (herenframe), wel snel opgelost bij dealer.
- motor is bij 1000km vervangen (voor de zekerheid) na vreemde tikken (was een lager defect)
- trappers/pedalen tot twee keer toe onder garantie laten vervangen (lagerspeling)

Alles is verder nog steeds prima, nog geen ketting vervangen (chainglider doet zijn werk prima)

Is tot nu toe de fijnste fiets die ik heb gehad (wel de eerste e-bike). Maak er (indien goed weer) ook flinke fietstochten mee (60-100km)

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ze hebben enorm ingezet op de vormgeving. Dat heeft op 1 punt negatieve consequenties, de bevestiging van de achterdrager (beperkt dus de bandomvang en het draagvermogen).

Het stuur is ook een design keuze, maar dat is door elke FM op te lossen.

@Crasher:
- Amsterdam betekent veel remmen.
- Gek dat zo'n standaard balhoofd zo snel losloopt. Als hij door is ga ik mijn FM vragen wat de specs zijn en kijk of er een Cane Creek is die past (zal haast wel, die hebben alles).
- Die pedalen zijn dus toch een zwak punt. Ik heb ze vervangen door duurdere XLC, maar als die ooit gaan knal ik er wel Shimano platform pedalen op, dan ben je direct klaar voor nauwelijks meer.

Zoals ik al zei, Batavus heeft echt marginaal afgemonteerd. Geen ramp, maar dat doen ze bij Koga en R&M beter (voor een prijs).

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 23-02-2016 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:16
Mooie review roffeltjes,
ik ga er ook een kopen (mijn eerste e-bike)
Alleen, koop ik hem bij de plaatselijke fm, of bij een (internet) bedrijf, een stuk verder dan de plaatselijke fm alhier? (Rotterdam). Scheelt zo'n 3 a 400 euro... Het probleem is dan bij garantie gevalletjes, de fiets achter in de auto, en kan ik naar zo,n winkel terug. Ik lees in jouw review, dat je toch nog wel eens terug moet....Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
zebsite schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 19:05:
Alleen, koop ik hem bij de plaatselijke fm, of bij een (internet) bedrijf, een stuk verder dan de plaatselijke fm alhier? (Rotterdam). Scheelt zo'n 3 a 400 euro...
Scheelt dat 3 à 400 euro met of zonder korting bij een FM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
Met...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Chrasher schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 18:11:
Een paar puntjes die ik ook ben tegengekomen met mijn Razer (juni 2015, bijna 5500 km in weer en wind)
- balhoofdspeling heb ik ook al een aantal keer gehad (herenframe), wel snel opgelost bij dealer.
- trappers/pedalen tot twee keer toe onder garantie laten vervangen (lagerspeling)
Ben benieuwd, die balhoofdspeling laat je die door de dealer oplossen om de dat fiets garantie heeft of kan/wil je het niet zelf doen?
Wat de pedalen betreft, heb je niet overwogen om bij de tweede keer lagerspeling iets bij te betalen en betere, eventueel nastelbare, pedalen te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Tja, dat is een behoorlijk bedrag.
Als het om een gewone fiets zou gaan is het niet zo'n probleem, want als je handig bent kan je zelf veel repareren.
Een e-bike heeft meer kwetsbare componenten. Ben je meer van de FM afhankelijk en als die dan in de buurt zit, is dat wel zo gemakkelijk.
Wat hierbij ook belangrijk is: ben je van de e-bike afhankelijk voor woon/werk verkeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
Jazeker, (20 km/dag) maar ik hou er er wel mijn gazelle erbij..al was het alleen maar voor als ik in de risico gebieden moet zijn, zoals het Oude Noorden, zuid en het Centrum van Rotterdam...Ik werk in het centrum, maar heb een en redelijk veilige fietsenstalling tot mijn beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Mooie review roffeltjes,
Alleen, koop ik hem bij de plaatselijke fm, of bij een (internet) bedrijf, een stuk verder dan de plaatselijke fm alhier? (Rotterdam). Scheelt zo'n 3 a 400 euro... Het probleem is dan bij garantie gevalletjes, de fiets achter in de auto, en kan ik naar zo,n winkel terug. Ik lees in jouw review, dat je toch nog wel eens terug moet....Wat is wijsheid?
Ah, je gaat er ook aan beginnen :)

Wat je al zegt 'garantiegevalletjes' is het kopen bij een plaatselijke FM echt dat extra geld waard. Ik heb hem ook gekocht bij de plaatselijke FM en daar heb ik geen spijt van gehad. Ik moet dan wel meteen zeggen dat ik het financieel niet moeilijk heb en die 3 a 400 euro makkelijk kan missen, maar dat wil niet zeggen dat het geld over de balk gooien is. De service die je krijgt is van man op man en dichtbij huis.
Mijn advies. Niet via internet kopen.

---

Net een rondje gemaakt van 16 kilometer nadat hij een beurtje heeft gehad en het resoneren bij een bepaalde trapkracht is dus helemaal weg :) De achteras stond 2 mm uit het lood. Dat het zoveel kan schelen wist ik niet. Wel voel ik iets geknars in de ketting, maar dat kan geen kwaad omdat deze net gesmeerd is. Moet even inlopen.
Het voordeel van kopen bij de lokale FM is dat je samen kunt kijken naar kleine puntjes. Ik ben er gewoon bij geweest bij de reparatie en heb wat dingen kunnen aangeven.

"Kun je dan niet zelf sleutelen?"
Ja, dat kan ik zeker, maar als de FM een fout maakt valt dat onder de garantie en is hij aansprakelijk. Als je zelf gaat sleutelen en er gaat iets mis dan zijn de kosten voor mij.

PS: Welke e-bike ga je kopen? We zijn benieuwd en ook benieuwd hoe hij gaat bevallen. Let us know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
:*) Mijn eerste keus was de Gazelle Cityzen C8 Hybrid M, maar de derailleur is het minpunt...de schijfremmen en de Bosch van de gazelle zijn weer een pre...de looks van de fietsen is voor mij wel een beetje het zelfde.
Het sleutelen is niet zo'n probleem, heb jaren Engelse motorfietsen gereden. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
zebsite schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 20:03:
Jazeker, (20 km/dag) maar ik hou er er wel mijn gazelle erbij..al was het alleen maar voor als ik in de risico gebieden moet zijn, zoals het Oude Noorden, zuid en het Centrum van Rotterdam...Ik werk in het centrum, maar heb een en redelijk veilige fietsenstalling tot mijn beschikking.
Yamaha heeft voor 2016 het geluidsniveau van de motor met 11 Db verlaagd. Ook de oplader is aanzienlijk in omvang gereduceerd en de bedieningseenheid heeft een USB-aansluiting gekregen voor het opladen van bijvoorbeeld een smartphone.

Van Batavus weet ik dat ze deze veranderingen ook in het Razer model 2016 implementeren, althans dat lieten ze mij desgevraagd in oktober jl. per e-mail weten.

Vind je deze 2016 veranderingen belangrijk, dan is het zaak dat je informeert en controleert of degene, waar je de Razer koopt, ook dat 2016 model heeft. Het kan ook zo zijn dat de internet-aanbieding goedkoper is omdat het een 2015 uitvoering betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
Dank je, goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Mooie review roffeltjes,
Hoe goed is de plaatselijke FM? Is er sprake van het hem gunnen of is het een zaak waar je sowieso niks mee heb (kan ik me best voorstellen, ik ken zat zaken waar ik nooit meer binnen wil)? Moet je direct geholpen worden (zoals ik dat graag heb) of kan je wachten tot hij de volgende dag langs komt? er zijn hele gode internet bedrijven met prima service... het is maar net wat je wil.

Betreft storingen, het was allemaal klein werk wat ik eigenlijk zelf ook wel kan, gecombineerd met een dosis pech. Echt ingewikkelde dingen zijn er gelukkig niet gebeurd. Juist als de motor problemen op gaat leveren ben je een fiets langere tijd kwijt, maar Yamaha's hebben op dit vlak een goede reputatie (al kan je zoals Crasher ook daar botte pech hebben).

Dat is dus waarom ik de Batavus in de basis toch heel betrouwbaar vind... een matig pedaal kan ik zelf ook wel vervangen voor een beter pedaal (via het internet gekocht if need be^^).

@Oblomov, Pedalen en remblokjes kan ik zelf wel doen, maar het meeste laat ik door de FM doen omdat ik de gereedschap, routine en tijd voor mis. Ik breng hem s'morgens, neem een leenfiets mee, ga centjes verdienen en haal hem s'avonds op. Zit ook wel gunnen bij... ik mag hem, zijn vrouw en schoonzoon graag. Bovendien, als hij ooit weg gaat heb ik een serieus probleem. Zoveel goede fietsenmakers heb ik niet in de buurt en het is voor ons echt een belangrijk vervoermiddel.

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 23-02-2016 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Ik kocht al verschillende fietsen bij een Nederlands internetbedrijf. Mooie korting en perfekte service, zelfs hier in Belgie. Koop je bij de FM en er is iets aan de motor, dan ben je hem ook voor langere tijd kwijt. Ze sturen die dan gewoon op voor herstelling. Idem bij een (goed) internetbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:36

Chrasher

Tevree met z'n PS5

- oblomov - schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 19:26:
[...]

Ben benieuwd, die balhoofdspeling laat je die door de dealer oplossen om de dat fiets garantie heeft of kan/wil je het niet zelf doen?
Wat de pedalen betreft, heb je niet overwogen om bij de tweede keer lagerspeling iets bij te betalen en betere, eventueel nastelbare, pedalen te kopen?
Je hebt gereedschap nodig die ik niet zomaar heb liggen voor dat balhoofd.
De tweede keer heeft mijn dealer andere trappers gemonteerd (betere kwaliteit), die zitten er nu al 3000km+ op.

[ Voor 52% gewijzigd door Chrasher op 23-02-2016 23:08 ]

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Ja natuurlijk, heb mij niet gerealiseerd dat maar weinig mensen 2 van die grote balhoofdsleutels in de gereedschapskist hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Wat vooral een ding is bij kopen via het web: Je kunt die fietsen niet even testen, of je moet naar een Gazelle experience center gaan of iets dergelijks.

En als er achteraf iets is met de fiets dan is het toch een stuk lastiger, wat dat betreft betaal ik zelf ook wat liever iets meer. Bij 12go kennen ze me van gezicht ook al en de ervaringen met de werkplaats daar zijn wel ok. Ze hebben ook foutjes gemaakt maar ik merk wel dat er verbetering in zit, die jongens daar staan ook onder druk natuurlijk omdat ze moeten leveren. Je wilt daar op een zaterdag je fiets niet brengen want dan sta je soms al buiten te wachten :P

En 12go is natuurlijk ook wel een dozenschuif toko, ze bieden fietsen aan met veel korting omdat ze groots inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
Ik wilde daar ook gaan kijken, niet de goedkoopste, maar redelijk in de buurt van Rotterdam...maar dus niet op zaterdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
zebsite schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 09:30:
Ik wilde daar ook gaan kijken, niet de goedkoopste, maar redelijk in de buurt van Rotterdam...maar dus niet op zaterdag?
Als je gaat.... Zorg dan dat je net voor openingstijd voor de deur staat. Dan is het nog redelijk rustig, na tienen is het gekkenhuis :)

Heb je al eens bij Juizz gekeken? Die zitten ook in Rotjeknor :)
http://www.juizz.nl/fietsen/batavus/batavus-razer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
wat een teleurstelling ...

Ik had 3 jaar lang een omgebouwde trekking fiets met een FMH kit eronder...
Na 2 breuken in de drager, hadden ze een nieuwe methode met lassen voorzien en het zou beter moeten zijn.
Ik had geen problemen meer, maar nu sinds het laatste van vorig jaar merkte ik wel dat de batterij aan het achteruit gaan is.
Vroeger kon ik makkelijk op volle ondersteuning heen en terug met nog 1 of 2 streepjes over (van de 5)
De laatste maanden kom ik maar juist meer toe (ook door het koudere weer)

Daarom op zoek naar een nieuwe fiets, die vooral ook prijs kwaliteit goed is.
Na heel wat onderzoek welke fiets ik wilde/wou en enkel test ritten...
Batavus Razer, Cube touring, een HS model,...
en toen op deze gevallen een Votani M1, ze doen blijkbaar al langer elektrische fietsen...
Toen ik ermee reed, was het echt de moeite, gaf wat meer ondersteuning dan de anderen. tot 32-33km/h
Toch net dat tikkeltje leuker/sneller om je lange afstand te overbruggen... (24km enkel voor mij)
Je had 2 versie's... een 9A en 11A 36V, dus ik koos voor de 400 Watt.

Ik had de sprong durven wagen om toch voor eens iets anders te gaan... (ook de prijs deed het hem,1950€)

Na lang wachten, mocht ik er gisteren eindelijk achter...
Gisteren wat zitten toeren en echt aangenaam en snel, zoals de verschillende testritten (ik had geen woon/werk testrit mogen doen)

vandaag de eerste keer woon werk en dat was precies een serieuze teleurstelling :(
Na 10km was ik al 2 (van de 5) blokjes kwijt, ja ik speel de tussen stand 2 en 3 (max 3 standen)
Daarna maar verder gereden om stand 1, en na 20km nog een blokje kwijt.
Nu dus op het werk met nog 2 blokjes en 24km te gaan :s
Hopelijk geraak ik op stand 1 toch thuis :s
Ok het was koud en het is echt de eerste lange rit ik ermee doe, maar zoiets kan toch niet?
Zeker niet voor een nieuwe batterij?
Het kan toch niet de bedoeling zijn, dat je maar op Eco stand 50km kan doen, dat is althans niet wat ik wil...

Ik stel me dan al vragen voor over 2 jaar, batterij neemt af van vermogen ...

Ik denk dat ik deze avond maar rechtstreeks rij naar de FM en een deftig woordje uitleg vraag...
Want op mijn vraag toen ik hem kocht : "ik kan toch zeker 60km H/T per dag per oplaadbeurt é..." zei hij direct, zeker moet geen probleem zijn...

Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/mfhb5lu93/IMG_4444_Large.jpg

Natuurlijk mijn oude fiets vorige week verkocht...
In mijn hoofd ben ik toch ook al bezig, wat als ik echt ontevreden ben/blijf, dan vraag ik een andere fiets aan de FM met mss opleg...
Maarja, dan moet je 'snel' beslissen en dat is ook onaangenaam...

Hier wat raad gevraagd dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
Vlassie1980 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 09:54:
[...]

Als je gaat.... Zorg dan dat je net voor openingstijd voor de deur staat. Dan is het nog redelijk rustig, na tienen is het gekkenhuis :)

Heb je al eens bij Juizz gekeken? Die zitten ook in Rotjeknor :)
http://www.juizz.nl/fietsen/batavus/batavus-razer.html
Vanaf € 2.699,00 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Repi3 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:08:

Mijn advies: Inruilen en voor een A-merk gaan met middenmotor gaan (Bosch/Yamaha). Trek die portemonnee, want hier ga je niet blij van worden. Ik weet dat ik hierin heel conservatief ben, maar vooor mijn gevoel heb je het zelf ook wel gehad met eigenbouw China spul (Volani gebruikt gewooon 8fun China spul).

Beter ten halve gekeerd, dan ten heele gedwaald.

[ Voor 85% gewijzigd door roffeltjes op 24-02-2016 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:36
De eerste solar-bike komt naar verwachting in 2017 op de markt en gaat rond de € 2300,- kosten wat mij alleszins meevalt, de fiets wordt getest onder alle weersomstandigheden en als ik naar het dichte voorwiel kijk dan lijkt het me niet prettig fietsen met een flinke zijwind maar er wordt onderzocht of er kan worden gewerkt met zonnefolies die in de fiets worden geïntegreerd.
Lijkt me heerlijk, tijdens het rijden wordt de accu (gedeeltelijk) opgeladen dus een grotere actieradius, je moet je fiets dus buiten opladen, heb je een schuur of kelder dan lukt dat dus niet :)

http://www.ed.nl/economie...-op-zonnecellen-1.5753377

Afbeeldingslocatie: http://www.groen7.nl/files/2016/solar-bike-eindhoven.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 17:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gisteren wat zitten toeren en echt aangenaam en snel, zoals de verschillende testritten (ik had geen woon/werk testrit mogen doen)

vandaag de eerste keer woon werk en dat was precies een serieuze teleurstelling :(
Na 10km was ik al 2 (van de 5) blokjes kwijt, ja ik speel de tussen stand 2 en 3 (max 3 standen)
Ok het was koud en het is echt de eerste lange rit ik ermee doe, maar zoiets kan toch niet?
Het kan toch niet de bedoeling zijn, dat je maar op Eco stand 50km kan doen, dat is althans niet wat ik wil...
Het hoort algemeen bekend te zijn dat Li-Ion accu's niet al direkt na de eerste lading hun volledige capaciteit halen. Je moet ze een paar keer volledig laden en vrijwel volledig leegrijden.
Dus na één rit kun je er niet veel over zeggen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Heel leuk als research/innovatie project, maar verder ben ik sceptisch, ik geloof hier totaal niet in.

De prijs betekent slechte motor en onderdelen en een loodzware fiets (en super kwetsbaar)

Dus je actieradius is slecht (en nee, dat ga je met zonnecellen niet compenseren). Dan kan je beter een middenmotor nemen met veel betere actieradius en minder kwetsbare onderdelen.

Knal desnoods een zonnepaneel op je dak, dan heb je er meer aan.
Maasluip schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:46:
[...]

Het hoort algemeen bekend te zijn dat Li-Ion accu's niet al direkt na de eerste lading hun volledige capaciteit halen. Je moet ze een paar keer volledig laden en vrijwel volledig leegrijden.
Ik ben echt wel in een goed humeur, dus probeer positief te zijn, maar dit lijkt me niet te kloppen.

Hoeveel capaciteit moet hij nog winnen om tot een goede actieradius te komen? Hij doet op eco 1/3 van wat ik haal... En hoe gaat dat in 1-2 jaar zijn? :X

Hoe langer hij wacht hoe meer gezeik hij heeft met inruilen.

[ Voor 49% gewijzigd door roffeltjes op 24-02-2016 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980

Na 2 breuken in de drager, hadden ze een nieuwe methode met lassen voorzien en het zou beter moeten zijn.
Ik had geen problemen meer, maar nu sinds het laatste van vorig jaar merkte ik wel dat de batterij aan het achteruit gaan is.
Vroeger kon ik makkelijk op volle ondersteuning heen en terug met nog 1 of 2 streepjes over (van de 5)

en toen op deze gevallen een Votani M1, ze doen blijkbaar al langer elektrische fietsen...
Toen ik ermee reed, was het echt de moeite, gaf wat meer ondersteuning dan de anderen. tot 32-33km/h
Toch net dat tikkeltje leuker/sneller om je lange afstand te overbruggen... (24km enkel voor mij)

Ik had de sprong durven wagen om toch voor eens iets anders te gaan... (ook de prijs deed het hem,1950€)

Ik denk dat ik deze avond maar rechtstreeks rij naar de FM en een deftig woordje uitleg vraag...
Want op mijn vraag toen ik hem kocht : "ik kan toch zeker 60km H/T per dag per oplaadbeurt é..." zei hij direct, zeker moet geen probleem zijn...

[afbeelding]

In mijn hoofd ben ik toch ook al bezig, wat als ik echt ontevreden ben/blijf, dan vraag ik een andere fiets aan de FM met mss opleg...

Heel simpel: Eruit dat ding!
Hier ga je gewoon niet gelukkig van worden, leg wat geld bij en ga voor kwaliteit (Bosch, Yamaha, Impulse, Shimano)

Klinkt makkelijk, en dat is het ook. Je hebt veel minder rompslomp en je zit met een veel vertrouwder gevoel op je fietsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ja, maar wellicht valt er nog wat te babbelen. Ze hebben tafeltjes en een koffie-apparaat... :)
Extra ladertje of iets dergelijks lijkt me toch wel bespreekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:46:
[...]

Maar een verschil van 20-30km?
roffeltjes schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:35:
[...]

Mijn advies: Inruilen en voor een A-merk gaan met middenmotor gaan (Bosch/Yamaha). Trek die portemonnee, want hier ga je niet blij van worden. Ik weet dat ik hierin heel conservatief ben, maar vooor mijn gevoel heb je het zelf ook wel gehad met eigenbouw China spul (Volani gebruikt gewooon 8fun China spul).

Beter ten halve gekeerd, dan ten heele gedwaald.
Kan wel zijn maar prijs/kwaliteit was dit echt wel te overwegen en de FM zit 500m van mijn deur.
Nuja, ik ga vanavond sowieso langs de FM om uitleg vragen.
Want voor 2000€ mag het wel in orde zijn...
Vlassie1980 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:51:
[...]

Heel simpel: Eruit dat ding!
Hier ga je gewoon niet gelukkig van worden, leg wat geld bij en ga voor kwaliteit (Bosch, Yamaha, Impulse, Shimano)

Klinkt makkelijk, en dat is het ook. Je hebt veel minder rompslomp en je zit met een veel vertrouwder gevoel op je fietsje.
Dat kan natuurlijk mijn probleem worden...
Nu kan het nog ok zijn, maar ik denk ook al over 2-3jaar, als dan de capaciteit nog 30% zakt, dan geraak ik nergens meer :(
Dat is vooral mijn zorg...

Nu deze avond eens langsgaan en kijken wat de FM zegt.
Misschien toch een aantal dagen testen voor ik moord en brand roep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tja, of dit nou zo nuttig is, die paar cellen gaan niet veel opleveren, zeker niet met die hoek en het feit dat er altijd 1 kant belicht is. Gooi maar wat panelen op het dak, compenseer je die 50-100kwh/jaar aan stroom voor de ebike makkelijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Niet online
Hoera! (not!) Vanmorgen naar het werk mijn eerste fiets-ongeval. In dit vriesweer geslipt en onderuit gegaan in een bocht. De fiets viel op de fietstas die de grootste schok heeft opgevangen, behalve een wat scheef spatbord aan het voorwiel niks te merken. Na de val had ik nog zo'n 15 km voor de boeg naar het werk, heeft hij probleemloos gedaan. Maar toch eens naar de fietsenmaker, ik moest sowieso gaan, schijfrem achter remt niet meer goed, kan hij onmiddellijk de fiets checken op (verborgen) breuken.

Aan mij hangt helaas geen fietstas om de schok op te vangen, pijnlijk staartbeen en mijn pols voelt ook niet goed, vannamiddag de fiets naar de fietsendokter en ik naar de mensendokter :-).

Weet ik direct ook weer waarom ik een helm draag, hoe irritant dat soms ook is. En blij met m'n kwaliteitsfiets die amper een kik geeft op zo'n val. En mijn jas, waar ook niks aan te zien is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak

[afbeelding]

Ohh dat is ontzettend balen voor je. Heb je een hoop geld uitgelegd en dan heb je dit.

Het probleem in dit geval zit hem in de snelheid. Heb zelf een HS bike met bosch performance van 350 Watt en een accu van 400 Wh. Eigenlijk dus wel de zelfde setting als jou.

Nou heb ik een enkele reis afstand van 16,5km maar als ik echt stevig doorpoot zeg maar tussen de 36 en de 40 km/h dan krijg ik mijn accu ook bijna leeg op die afstand. Dan staat de ondersteuning wel maximaal.

Als ik een maximale snelheid aanhoudt van 30km/h dan haalt ik net de 35 kilometer in deze temperaturen rond het vriespunt.

Als ik de ondersteuning op eco zet en ik fiets niet harder dan 20 km/h dan haal ik een afstand van 90 kilometer. Maar daar heb ik die fiets niet voor gekocht. :X

Ik neem mijn oplader altijd mee naar het werk en laad hem daar ook op. Ik kan dat gelukkig op een goede plek doen, maar als dit geen optie is heb je inderdaad wel een serieus probleem. Of je moet rond de 25km/h gaan fietsen met een niet te grote ondersteuning dan haal je de afstand wel. Haalde je met je vorige fiets toch ook?

Kan soms ook nog wel eens helpen om de accu eerst een paar keer helemaal leeg te rijden en dan opnieuw laden maar twijfel of dit nou zo'n groot verschil kan maken.

Tja moeilijke kwestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:36
neographikal schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:01:
[...]

Tja, of dit nou zo nuttig is, die paar cellen gaan niet veel opleveren, zeker niet met die hoek en het feit dat er altijd 1 kant belicht is. Gooi maar wat panelen op het dak, compenseer je die 50-100kwh/jaar aan stroom voor de ebike makkelijk mee.
We gaan het zien, het is niet de eerste de beste jan doedel die in z'n schuurtje iets in elkaar zet, ik citeer: Het is de Eindhovense high tech startup Solar Application Lab (SAL) gelukt om in samenwerking met diverse partners, waaronder TU/e, Segula en Ebike Nederland, de eerste Solar-Bike te ontwikkelen.

De jongens van TU Delft kneuren half Australie door met die kisten, ik bedoel maar, de ontwikkeling van zonnecellen staat ook niet stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Niet online

[afbeelding]

Ik haal makkelijk 100 km op één landing met een 500 Wh batterij, 70 km bij slecht weer met hoge ondersteuning. Maar, is een gewone ebike tot 25 km/h. En een lichte fiets (22 kg incl. batterij) met Bosch middenmotor.

Die extra snelheid moet je motor zelf trekken en vreet stroom. 400 Wh vind ik eigenlijk te weinig voor een speed pedelec, zelfs 500 Wh is al krap als je een beetje afstand aflegt. Ik heb het hier al eerder gezegd, ik begrijp niet dat ze zo'n kleine batterijen op speed pedelecs zetten, dat maakt ze nutteloos voor de langere afstanden waarop ze net hun voordeel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
vverbeke schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:06:
Hoera! (not!) Vanmorgen naar het werk mijn eerste fiets-ongeval. In dit vriesweer geslipt en onderuit gegaan in een bocht. De fiets viel op de fietstas die de grootste schok heeft opgevangen, behalve een wat scheef spatbord aan het voorwiel niks te merken. Na de val had ik nog zo'n 15 km voor de boeg naar het werk, heeft hij probleemloos gedaan. Maar toch eens naar de fietsenmaker, ik moest sowieso gaan, schijfrem achter remt niet meer goed, kan hij onmiddellijk de fiets checken op (verborgen) breuken.

Aan mij hangt helaas geen fietstas om de schok op te vangen, pijnlijk staartbeen en mijn pols voelt ook niet goed, vannamiddag de fiets naar de fietsendokter en ik naar de mensendokter :-).

Weet ik direct ook weer waarom ik een helm draag, hoe irritant dat soms ook is. En blij met m'n kwaliteitsfiets die amper een kik geeft op zo'n val. En mijn jas, waar ook niks aan te zien is :-)
Ik kan met je meepraten, ben ook een keer bij een opgevroren stuk op mijn plaat gegaan, dat gaat zo ontzettend snel dat je er niet eens op kunt anticiperen.

Vanmorgen toch op safe gegaan en de auto gepakt.
Is je fiets verzekerd? Ik had bij een valpartij 400 euro schade en dat werd allemaal vergoed.
vverbeke schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:10:
[...]

Ik haal makkelijk 100 km op één landing met een 500 Wh batterij, 70 km bij slecht weer met hoge ondersteuning. Maar, is een gewone ebike tot 25 km/h. En een lichte fiets (22 kg incl. batterij) met Bosch middenmotor.

Die extra snelheid moet je motor zelf trekken en vreet stroom. 400 Wh vind ik eigenlijk te weinig voor een speed pedelec, zelfs 500 Wh is al krap als je een beetje afstand aflegt. Ik heb het hier al eerder gezegd, ik begrijp niet dat ze zo'n kleine batterijen op speed pedelecs zetten, dat maakt ze nutteloos voor de langere afstanden waarop ze net hun voordeel halen.
500Wh is inderdaad al iets beter. Maar het blijft denk ik behelpen op de langere afstanden. Er zijn natuurlijk ook modellen met nog meer capaciteit maar daar is dan ook de prijs weer naar. Aan de andere kant: Ik hoef niet constant boven de 40 te zitten op weg naar het werk, 35 per uur is ook meer dan prima. Denk dat onder normale omstandigheden de enkele rit van 27 km op standje Tour goed te doen is :)

[ Voor 29% gewijzigd door Vlassie1980 op 24-02-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
zonnefreak schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:06:
[...]

Ohh dat is ontzettend balen voor je. Heb je een hoop geld uitgelegd en dan heb je dit.

Het probleem in dit geval zit hem in de snelheid. Heb zelf een HS bike met bosch performance van 350 Watt en een accu van 400 Wh. Eigenlijk dus wel de zelfde setting als jou.

Nou heb ik een enkele reis afstand van 16,5km maar als ik echt stevig doorpoot zeg maar tussen de 36 en de 40 km/h dan krijg ik mijn accu ook bijna leeg op die afstand. Dan staat de ondersteuning wel maximaal.

Als ik een maximale snelheid aanhoudt van 30km/h dan haalt ik net de 35 kilometer in deze temperaturen rond het vriespunt.

Als ik de ondersteuning op eco zet en ik fiets niet harder dan 20 km/h dan haal ik een afstand van 90 kilometer. Maar daar heb ik die fiets niet voor gekocht. :X

Ik neem mijn oplader altijd mee naar het werk en laad hem daar ook op. Ik kan dat gelukkig op een goede plek doen, maar als dit geen optie is heb je inderdaad wel een serieus probleem. Of je moet rond de 25km/h gaan fietsen met een niet te grote ondersteuning dan haal je de afstand wel. Haalde je met je vorige fiets toch ook?

Kan soms ook nog wel eens helpen om de accu eerst een paar keer helemaal leeg te rijden en dan opnieuw laden maar twijfel of dit nou zo'n groot verschil kan maken.

Tja moeilijke kwestie
Der werd mij nooit verteld dat het een HS motor is, maar gewoon dat het een 400W accu was...
Dus met 25km (in praktijk 33km/h) moest ik zeker voldoende toe komen...
Ik zou in theorie wel mijn fiets kunnen ergens plaatsen maar ik hem kan opladen.
of telkens batterij uithalen en opladen, maar das de bedoeling niet.
Daarvoor heb ik hem ook niet gekocht... Ik vroeg daarom min 60km ondersteuning... (had al 10km marge genomen...)

En om nu snel iets anders te kopen, das pas 'een moeilijke kwestie'
Ik heb dan een goed gevoel bij de Batavus Razer, dan wel het 2016 model...
Maar das flink bijleggen ...
Ik kan mss een oplader als compentatie vragen en die op het werk leggen...
[...]

Maar dat is het net, ze verkopen die niet als speed, maar als normale e-bike (met als voordeel zonder beperking...)
'Nieuw merk' wordt nog niet streng gecontroleerd dus kunnen ze dit nog zo op de markt zetten. (was de uitleg)

Nu ik kan vanavond wat ik er nog uithaal, maarja het gevoel is alles behalve ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Niet online
Repi3 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:28:
[...]

Maar dat is het net, ze verkopen die niet als speed, maar als normale e-bike (met als voordeel zonder beperking...)
'Nieuw merk' wordt nog niet streng gecontroleerd dus kunnen ze dit nog zo op de markt zetten. (was de uitleg)

Nu ik kan vanavond wat ik er nog uithaal, maarja het gevoel is alles behalve ok
Dat ze hem verkopen als normale e-bike en hem dan "unlocken" maakt niet uit voor je verbruik hé, bij hogere snelheden trek je je batterij sneller leeg. Een motor die gemaakt is voor lagere snelheden zal dat wellicht zelfs sneller doen omdat hij boven zijn meest efficiënte punt moet werken. Nu, een "Chinese" batterij van 400 Wh is ook heel wat anders dan een Bosch kwaliteitsbatterij van 400 Wh (die weliswaar wellicht ook in China is gemaakt maar met andere kwaliteitseisen). Los daarvan moet je fietsenmaker met kennis van zaken spreken en dat lijkt mij hier niet echt het geval, ik zou daar dus zeker verhaal gaan maken.

[ Voor 0% gewijzigd door vverbeke op 24-02-2016 11:43 . Reden: typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
vverbeke schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:43:
[...]

Dat ze hem verkopen als normale e-bike en hem dan "unlocken" maakt niet uit voor je verbruik hé, bij hogere snelheden trek je je batterij sneller leeg. Een motor die gemaakt is voor lagere snelheden zal dat wellicht zelfs sneller doen omdat hij boven zijn meest efficiënte punt moet werken. Nu, een "Chinese" batterij van 400 Wh is ook heel wat anders dan een Bosch kwaliteitsbatterij van 400 Wh (die weliswaar wellicht ook in China is gemaakt maar met andere kwaliteitseisen). Los daarvan moet je fietsenmaker met kennis van zaken spreken en dat lijkt mij hier niet echt het geval, ik zou daar dus zeker verhaal gaan maken.
Bosch Accu's worden in Polen gemaakt, de cellen niet off course :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:22:
[...]

Ik kan met je meepraten, ben ook een keer bij een opgevroren stuk op mijn plaat gegaan, dat gaat zo ontzettend snel dat je er niet eens op kunt anticiperen.

Vanmorgen toch op safe gegaan en de auto gepakt.
Is je fiets verzekerd? Ik had bij een valpartij 400 euro schade en dat werd allemaal vergoed.
Fiets is idd verzekerd, we zullen zien wat de fietsenmaker zegt. Het is trouwens niet de eerste keer dat ik op die plek slip, wel de eerste keer dat ik daar val. Ik rij best voorzichtig bij zo'n weer, zeker in bochten. Er ligt nogal wat vuiligheid van bomen op die plek, vlak langs een kanaal met vandaag aanvriezende mist. A receipe for disaster.
Omdat het niet de eerste keer is dat ik daar slip melding gedaan bij de gemeente met de vraag dat wegdek eens schoon te spuiten, ik zal niet de eerste zijn die onderuit gaat op die plek. We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
mguzz schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:40:
De eerste solar-bike komt naar verwachting in 2017 op de markt en gaat rond de € 2300,- kosten wat mij alleszins meevalt, de fiets wordt getest onder alle weersomstandigheden en als ik naar het dichte voorwiel kijk dan lijkt het me niet prettig fietsen met een flinke zijwind maar er wordt onderzocht of er kan worden gewerkt met zonnefolies die in de fiets worden geïntegreerd.
Lijkt me heerlijk, tijdens het rijden wordt de accu (gedeeltelijk) opgeladen dus een grotere actieradius, je moet je fiets dus buiten opladen, heb je een schuur of kelder dan lukt dat dus niet :)
http://www.ed.nl/economie...-op-zonnecellen-1.5753377
Interessant! Het prijskaartje valt mij ook alleszins mee.
Ik zie me er over een jaartje of 5 wel op rijden, als de fiets nog wat meer uitontwikkeld is en de prijs wellicht nog is gedaald onder de 2000€.
Sceptici hou je toch, dat zie je altijd met een nieuw idee (hoewel het idee van een 'zonnefiets' overigens niet echt nieuw is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
[...]

Tuurlijk dat begrijp ik, maar de fietsmaker daar heb ik wel vertrouwen in.
Maar ik denk gewoon dat ik 1 van de eerste ben met deze fiets en dat hij er gewoon nog niet veel ervaring mee heeft...

Natuurlijk wat je zegt klopt wel en weet ik ook wel, maar als hij op voorhand aanheeft dat mijn afstand geen probleem mag zijn, dan verwacht ik dat ook 'unlocked of niet'

Nuja ik zie wel wat hij straks zegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
mguzz schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:10:
We gaan het zien, het is niet de eerste de beste jan doedel die in z'n schuurtje iets in elkaar zet, ik citeer: Het is de Eindhovense high tech startup Solar Application Lab (SAL) gelukt om in samenwerking met diverse partners, waaronder TU/e, Segula en Ebike Nederland, de eerste Solar-Bike te ontwikkelen.

De jongens van TU Delft kneuren half Australie door met die kisten, ik bedoel maar, de ontwikkeling van zonnecellen staat ook niet stil
Wat zou het voordeel in Nederland kunnen zijn?

Overigens, een gesloten wiel lijkt me nogal windgevoelig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
[...]

Aan de Solar roads / fietspaden werken ook niet de minste namen mee, maar dat zegt geen fluit, ook dat concept is compleet flawed :) Dit is echt een geval eerst zien dan geloven dat dit fatsoenlijk werkt, als ik zie wat mijn 3675wp aan zonnepanelen op echt donkere winterdagen opleveren, da's krap genoeg om een fietsaccu op te laden. Eerlijk gezegd geloof ik er weinig van dat dit een fatsoenlijk idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 568384

Repi3 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:45:
[...]

Tuurlijk dat begrijp ik, maar de fietsmaker daar heb ik wel vertrouwen in.
Maar ik denk gewoon dat ik 1 van de eerste ben met deze fiets en dat hij er gewoon nog niet veel ervaring mee heeft...

Natuurlijk wat je zegt klopt wel en weet ik ook wel, maar als hij op voorhand aanheeft dat mijn afstand geen probleem mag zijn, dan verwacht ik dat ook 'unlocked of niet'

Nuja ik zie wel wat hij straks zegt...
Het is ben ik bang inderdaad een verkeerde inschatting vanuit de fietsenmaker. Waarschijnlijk mist hij inderdaad praktijkkennis van deze fiets.
Het argument dat het aan kwaliteit ligt is in mijn ogen beetje onzin. Bosch Motor of Accu zijn niet magisch efficient door een wrijvingsloze wonderolie. Daarnaast blinkt Bosch ook niet uit in kwaliteit dit forum lezende.
Dus ik zou niet meteen naar een andere fiets grijpen als deze qua rijcomfort bevalt.

Misschien bij de fietsenmaker een extra (gratis) lader eruit onderhandelen voor op je werk? Anders toch met een gang van 25km/hr na je werk, dan moet ie het wel halen op en neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Het gaat hier om actieradius en daarin zijn middenmotoren doorgaans superieur. In dit specifieke geval hebben we het over een motor die nauwelijks de helft haalt van de actieradius van een middenmotor. Ja, dat lijkt me wel een kwaliteits issue.

Als je voor 50km op eco moet rijden*... hoe gaat dat over twee jaar? Jij raadt hem dus aan te wachten, maar het resultaat is dan dat hij vast zit aan deze fiets. Ik zou dit risico nooit nemen... veel teveel geld voor iets wat vrijwel zeker niet deugt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zonnefreak schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:06:
[...]

Tja moeilijke kwestie
Waar ik wel eens last van heb is dat de BOSCH 400 w accu icm de 350 w motor de laatse 4 a5 km minder ondersteuning geeft maximaal driekwart van de balkjes in het intuvia display waar normaal alles dus alle streepjes aan staan...Zet ik de fiets bijv een uur aan de kant dan heb ik ineens weer maximaal ondersteuning tot de accu ook helemaal leeg is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Je bent al bijna genoodzaakt er een extra accu bij te kopen wat ik dan ook gedaan heb !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

M''n BOSCH 400 w accu is made in POLAND...(Polen dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Anoniem: 727406 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 15:41:
[...]

Waar ik wel eens last van heb is dat de BOSCH 400 w accu icm de 350 w motor de laatse 4 a5 km minder ondersteuning geeft maximaal driekwart van de balkjes in het intuvia display waar normaal alles dus alle streepjes aan staan...Zet ik de fiets bijv een uur aan de kant dan heb ik ineens weer maximaal ondersteuning tot de accu ook helemaal leeg is !
Kan wel kloppen hoor, als ik op m'n HS bike het maximale aan het fietsen ben en de ondersteuningsstand staat op TURBO dan is dit bij mij ook het geval. Het systeem probeert een beetje te voorkomen dat je met een echt lege accu komt te staan.

Ik heb wel eens een klein stukje met een lege accu gefietst ,zeg maar een kilometer lang. Wat ik dan erg vervelend vindt is dat je fietst dan bijvoorbeeld 15 km/h, dan lijkt het wel of de motor dan tegen je trappen in werkt. Je trapt echt belachelijk zwaar voor die snelheid. Misschien dat de motor dan als dynamo werkt om de accu weer op te laden ik weet het niet maar normaal lijkt het mij niet. Kan het nog eens een keer proberen met de accu eruit, kijken of dit scheelt.

[ Voor 1% gewijzigd door zonnefreak op 24-02-2016 16:02 . Reden: zin liep niet lekker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 15:47

OgWok

U.N.C.L.E.

Begreep eigenlijk dat de Batavus Razer niet "zwaar" fiets met ondersteuning uit of accu leeg (als een gewone fiets, dus). Klopt dat?

Overigens mooie, duidelijke review over de Razer. Hulde!

[ Voor 7% gewijzigd door OgWok op 24-02-2016 16:06 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
zonnefreak schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 15:59:
[...]

Kan wel kloppen hoor, als ik op m'n HS bike het maximale aan het fietsen ben en de ondersteuningsstand staat op TURBO dan is dit bij mij ook het geval. Het systeem probeert een beetje te voorkomen dat je met een echt lege accu komt te staan.

Ik heb wel eens een klein stukje met een lege accu gefietst ,zeg maar een kilometer lang. Wat ik dan erg vervelend vindt is dat je fietst dan bijvoorbeeld 15 km/h, dan lijkt het wel of de motor dan tegen je trappen in werkt. Je trapt echt belachelijk zwaar voor die snelheid. Misschien dat de motor dan als dynamo werkt om de accu weer op te laden ik weet het niet maar normaal lijkt het mij niet. Kan het nog eens een keer proberen met de accu eruit, kijken of dit scheelt.
Denk dat de interne overbrenging in de motor ook ervoor zorgt dat je zwaarder trapt. Windje mee zet ik de motor soms ook wel eens uit en dan is het alsnog aardig doortrappen. Een normale fiets met derailleur fietst dan ongetwijfeld lichter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 16:08:
[...]
Denk dat de interne overbrenging in de motor ook ervoor zorgt dat je zwaarder trapt. Windje mee zet ik de motor soms ook wel eens uit en dan is het alsnog aardig doortrappen. Een normale fiets met derailleur fietst dan ongetwijfeld lichter :)
Veel lichter. Door de combi van de aandrijvingsverliezen en het hogere gewicht van de fiets fiets ik met mijn tourfiets bijna net zo makkelijk een bult op als met de ebike in de eco stand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
OgWok schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 16:05:
Begreep eigenlijk dat de Batavus Razer niet "zwaar" fiets met ondersteuning uit of accu leeg (als een gewone fiets, dus). Klopt dat?

Overigens mooie, duidelijke review over de Razer. Hulde!
De Yamaha motor rijdt behoorlijk goed zonder ondersteuning (zowel motor uit of als je harder gaat), vermoedelijk door de standaard overbrenging. Maar ik zal direct zeggen dat ik dat zelden benut (soms met wind mee).

Sowieso gok ik dat een Bosch met derailleur minstens zo efficent rijdt, je zit namelijk altijd met die Alfine naaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Vlassie1980 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 16:08:
[...]
Ik vind het erg opvallend eerlijk gezegd en dan zijn dit toch wel forse overbrengings verliezen. Ik heb zelf ook nog een tourfiets met derailleur en als ik merk hoe ligt hij dan trapt met 15km/h dan denk ik dat er toch nog wel iets valt te perfectioneren aan die bosch middenmotor.

Desondanks ben ik er echt dik over tevreden over het Bosch Performance systeem. De fiets heb ik diverse keren moeten gebruiken terwijl het echt met bakken uit de lucht kwam, ook met vrieskou en dergelijke geeft het geen krimp. Waterdichtheid is echt op een goed niveau en 0,0 elektrische storingen in 1100 kilometer afstand gefietst in amper 2 maanden tijd. Dit mag ook wel eens gezegd worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
precies, helemaal mee eens _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik blijf erbij dat dit een redelijk heilloze weg is: weinig oppervlakte / vermogen, weinig efficiënt (nauwelijks direct licht, stralingshoek is dramatisch, probeer de panelen maar eens schoon te houden) en daarmee nogal een verspilling van het materiaal. Leg diezelfde panelen op een dak ergens neer en ze brengen zo maar een factor 2 of meer op t.o.v. hiervan. Je fiets staat daarbij een goed deel van de tijd binnen (nauwelijks/geen straling) of in een fietsenstalling (bij voorkeur overdekt) of anderszins niet effectief gepositioneerd.

Het is knap moeilijk om hiermee voldoende energie op te wekken als je de fiets ook maar enigszins serieus gebruikt en met hetzelfde materiaal kan heel wat zinniger energie opgewekt worden (milieubelasting anyone). Dit klinkt eerder als een leuke promo / afstudeeropdracht / concept dan een werkbaar iets.

Just my 0.02$ :P

leuk om te zien, rekenen aan het solar fietspad

[ Voor 14% gewijzigd door neographikal op 24-02-2016 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 15:28:
Het gaat hier om actieradius en daarin zijn middenmotoren doorgaans superieur. In dit specifieke geval hebben we het over een motor die nauwelijks de helft haalt van de actieradius van een middenmotor. Ja, dat lijkt me wel een kwaliteits issue.

Als je voor 50km op eco moet rijden*... hoe gaat dat over twee jaar? Jij raadt hem dus aan te wachten, maar het resultaat is dan dat hij vast zit aan deze fiets. Ik zou dit risico nooit nemen... veel teveel geld voor iets wat vrijwel zeker niet deugt,
Bosch accu's gebruiken doorgaans Samsung cellen en dan maakt het niet uit waar ze geassembleerd worden. Het grote gros van de accu's op een elektrische fiets heeft cellen van Samsung of Panasonic aan boord. Dat ze uit Polen komen/geassembleerd worden zegt niets. De cellen komen vaak uit Japan.
China maakt ook cellen, maar omdat dit zo goedkoop als mogelijk moet wordt er flink gestript op zuiverheid waardoor die cellen een hele hoge interne weerstand hebben. Dan met de efficiëntie van een hubmotor die lager is dan een middenmotor en tel je die som bij elkaar op dan haal je met moeite de helft van die kilometers die een middenmotor kan maken met hoge kwaliteit cellen.

Mijn fiets met voorwielmotor heeft ook Samsung cellen aan boord en een capaciteit van 522 Wh. Als ik afwissel tussen midden en hoge ondersteuning dan red ik net de 60 kilometer. Door de hogere toeren van een bosch middenmotor (het toerental van de motor zelf) vergeleken met een hubmotor heb je minder inductieverliezen. Het scheelt niet extreem veel, maar een 25% verschil mag je wel rekenen.

Ja, de markt op gebied van Lithiumcellen is echt 'nasty'. Goedkope cellen van Ebay zijn goed voor de portemonnee, maar niet voor de bloeddruk. De hoge interne weerstand maakt elektrisch fietsen minder leuk. Nu moet je telkens op de 'ECO' stand fietsen om redelijk ver te komen en dat is meer dan frustrerend.
Dat is dus nog net geen half uur stevig doorpoten. Dat is heel erg slecht. Echt niet leuk zo.
Als ik mijn ondersteuning hoog zet dan is mijn accu na 2 uur ook uitgeput, maar dat is dus een factor 4 langer dan een half uur. Zet ik hem lager dan kan ik al ruim 4 uur op een accu fietsen. Ook met kwaliteitscellen heb je een interne weerstand, maar dit gaat wel ver.

Verhaal gaan halen is lastig want ik betwijfel of de FM wel zo veel weet over accu's. Ik heb met mijn FM al regelmatig een discussie over accu's. Hij wint het niet van mijn expertise, maar dat hoeft ook niet, maar cellen uit China gebruiken is duurkoop en ik heb er ervaring mee zowel in mijn groothandel als mijn eerste elektrische fietsen. Het is een dure les, maar leer ervan en koop nimmer goedkope accu's.

PS: als er vragen zijn over accu's hoor ik ze graag.
Dan heb je geen Samsung of Panasonic cellen, maar helaas meuk uit China.

[ Voor 8% gewijzigd door jimh307 op 24-02-2016 21:06 . Reden: Quotes ]

Pagina: 1 ... 80 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.