Na 3 weken en ruim 400 km ben ik nog steeds erg tevreden met mijn R&M Bluelabel Charger Touring. Alleen die 25 km/u grens, in de realiteit 26.5/27 km/u (de ondersteuning houdt exact bij 27 km/u op), irriteert soms. Niet dat ik een 45 km/u versie zou willen, want, zoals ik eerder schreef, heeft een HS voor mij, behalve de snelheid, alleen maar nadelen, doch ik was die zelfbouw e-bike gewend, die onder normale omstandigheden tot ongeveer 29-31 km/u liep. Gezegd moet worden dat de voorwielmotor bij matige tegenwind maar hooguit 20 km/u haalde.
De fiets met 500 Wh accu, framemaat 46 cm (ben 1.76 m lang) past mij als gegoten. Het frame is zeer star. De bovenbuis loopt door tot aan de achternaaf. De fiets is enerzijds stabiel en toch wendbaar; met losse handen fietsen is geen probleem. Opvallend is de hoge plaatsing van de kettingbuis; een eventueel slaande ketting kan de buis niet beschadigen.
In tegenstelling tot het MTB uiterlijk is de fiets zowel geschikt voor de stad, lange toeren (eergisteren 80 km) en om te crossen door de natuur. Natuurlijk niet het ruige werk.
Gezien mijn maar korte ervaring met de ‘gewone’ Performance motor kan ik deze niet echt goed vergelijken met de Performance CX. Maar, als het moet, trekt de CX als een speer op. Omdat de motor zeer snel kan optrekken, zit ik binnen een oogwenk op die maximum snelheid en dat voelt dan vreemd aan. Ook modderige bospaden en korte steile zanderige heuveltjes (hogere komen nog) zijn geen enkele probleem voor deze motor. De CX is nauwelijks cadans gevoelig en geeft ook bij een lage fietscadans veel vermogen. Dat is vooral in de bossen aangenaam. Op de ‘gewone’ weg fiets ik het prettigst met ongeveer 75 tpm.
De vrij brede 50-622 Schwalbe Mondial DD banden (standaard zijn Schwalbe Big Ben’s in dezelfde maat gemonteerd) geven al wat vering. De geadviseerde bandenspanning is min 2.50 tot max 5.0 Bar. Ik pomp ze op tot 3.0 Bar voor en 4.0 achter. Met mijn gewicht van 85 kg, voor mijn gevoel, een afgewogen compromis tussen rolling en comfort. Opmerkelijk is de goede grip van deze banden in de bochten.
Uitgezonderd als ik in de bossen met kuilen en dergelijke fiets, lock ik de Suntour veerweg 100 mm!! (stalen veer + Air) verende voorvork (pomp bijgeleverd). De staat van de wegen en fietspaden is in Nederland zodanig dat voorwielvering niet per se nodig is en er gaat geen trap-energie verloren in de vering.
Behalve de banden draagt ook de Cane Creek Thudbuster ST (Short Travel) ø 34.9 mm zadelpenvering bij aan het comfort. Mogelijk niet zo comfortabel als de Thudbuster Long Travel of de Suntour SP12-NCX, maar de Thudbuster veert veel beter dan een ‘gewone’ verende zadelpen en vangt de kleine oneffenheden van het gewone wegdek goed op. Daarbij vind ik dat de Short Travel beter harmoniseert bij deze fiets. Bovendien hoef ik niet het gevoel te krijgen dat ik in een Citroën Deux Chevaux rijd. De Thudbuster wordt geleverd met rubber inzetstukken in 3 sterkten. Ik gebruik de middelste; sterkte Nr. 5, geschikt tot 88 kg.
Met het relatief grote 17 T motortandwiel, vergelijkbaar met (17x2.5) 42.5 tanden, fiets ik achter veelal met 15-17-19. De ketting beweegt zich dus bijna altijd in een rechte lijn. De derailleur en de naven zijn TX. De cassette en de schijfremmen (voor & achter: ø 180 mm) Deore. Een mooie verdeling; belangrijke onderdelen van een wat beter niveau en de Deore 11-36 cassette is, lees ik hier en daar, slijtvaster dan duurdere uitvoeringen.
Het Humpert Ergo 650 mm brede XXL ø 31.8 stuur (backsweep 16º, Rise 30 mm) met Ergon GP1 handvatten bevalt mij goed, maar de Ergon GP3 met bar ends zou nog beter geweest zijn. Het stuur is iets breder als de breedte van mijn schouderomvang en voelt natuurlijk aan. De buiging naar achteren is ruim voldoende om de polsen te ontzien. De Shimano Deore BR-T615 remhendels zijn geschikt voor 4 vingers en van metaal!!
De vaste Ergotec stuurpen van 90 mm lang / hoek 20º, heb ik bij de koop laten vervangen door een verstelbare stuurpen van 100 mm. Na een paar dagen in de 30º stand, heb ik de stuurpen laten zakken naar 20º en tevens een spacer van 5 mm verwijderd.
Ik heb mij, in plaats van het standaard zadel, een SQ-lab 602 Active 15 cm zadel laten aanmeten. Toch heb ik nog steeds wat last van zadelpijn, maar wel minder erg en minder vlug dan het zadel van mijn, binnenkort weer, gewone fiets. Nu moet ik na ongeveer 1 uur fietsen even van het zadel af (waar een stoplicht of afdaling al niet goed voor is!).
De 55 mm brede sandwich (aluminium-kunststof-aluminium) spatborden zijn ruim voldoende lang en de stevige bagagedrager, tevens geschikt voor een Racktime Snapit-Adapter, zit met een 4.5 cm brede en 4 mm dikke strip stevig aan het frame vastgeschroefd/gelast en niet, zoals tegenwoordig vaker voorkomt, aan het spatbord bevestigd!!! De FIX18 standaard van Hebie en vind ik een van de beste.
De Supernova E3 E-Bike lamp voor en het Busch & Müller Toplight mini LED achter, bevallen uitstekend. Vooral de 165 lumen koplamp geef een zee van licht. Niet té gebundeld, zodat ook de berm wat verlicht wordt. Als de lamp niet goed staat afgesteld is het met deze fietskoplamp mogelijk om een tegenligger te verblinden.
Standaard wordt de fiets geleverd met een ABUS frameslot. Als extra heb ik mij een Axa vouwslot gekocht
http://www.axasecurity.co...uwsloten/foldable-series/ zodat ik het voorwiel (met uitvalnaaf) en frame aan bijvoorbeeld een lantaarnpaal kan bevestigen. Het vouwslot, lengte 95 cm, mocht iets langer zijn.
De met rubber beklede pedalen heb ik bij de koop laten vervangen door getande versies, maar na een paar keer fietsen vind ik de pedalen te klein. Waarschijnlijk ga ik deze vervangen voor Shimano Saint PD-MX80 pedalen. Deze pedaal is groter en licht concaaf, zodat de bal van mijn voet in de holte past.
De fiets weegt (zelf gewogen) zoals hier beschreven met de 500 Wh accu en het Abus frameslot, maar zonder het 850 gram wegende Axa vouwslot,
22.5 kg (volgens R&M weegt de fiets ongeveer 23 kg). 22.5 Kilogram is voor een e-bike relatief licht, dunkt mij!
Het klinkt allemaal positief en dat is het ook. Behoudens de pedalen (iets persoonlijks) en mijn gevecht met de rubberen snelbinder (die nu in de vuilnisbak ligt) kan ik tot nu toe niets negatiefs ontdekken. Of het moet de Bosch Nyon zijn, waarop ik nog steeds wacht. Zou vorig week vrijdag geleverd worden, maar ik vermoed dat de carnaval in Duitsland spelbreker is.
Ik zou deze fiets direct weer kopen en hij mag gezien worden:
Ook als betaalbare HS-variant, alternatief voor de veel duurdere Stromer ST2, aan te bevelen. Ik heb ook proefgereden op een HS 350 watt motor versie en een snelheid tot 37 km/u was voor mij geen probleem. Terwijl ik met 65 jaar niet meer de jongste ben. Waarmee ik wil zeggen dat voor een jonger en/of sportiever fietser hogere snelheden haalbaar zijn. De HS, met Shimano Deore XT 11 speed, is ook wat duurder afgemonteerd.
Tot slot, ‘mijn’ FM met ruim 40 jaar ervaring, ben ik dankbaar dat hij mij, met zijn enthousiasme voor de kwaliteiten van het merk R&M, de Bluelabel heeft aangeraden en dat hij mij diverse lange proefritten op deze fiets in verschillende frame maten liet maken. “Breng de fiets morgen maar terug”, hoor ik hem voor een proefrit zeggen.
Nu de Nyon nog