Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.548 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:33
- oblomov - schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:39:
Het was geen persoonlijke aanval en zoals ik je hier ken, breng ik consumentisme niet met jou in verband. Ik herken in jou een kritische attitude, die ook over dit soort zaken nadenkt.
Ik voel het niet als een aanval, maar ik leid ook aan consumentisme.

Ik probeer er wel bewuster mee om te gaan, maar dat is vaak lastig, zo zijn bij kleren duurdere merken ook niet zomaar beter. Het is niet altijd even makkelijk te kiezen (tekort info). En juist bij sportkleren zit je al snel vast aan kunstvezels en massa producten.

En kijk maar eens naar fietsen... geen flauw idee hoe ethisch die zijn geproduceerd. Al die chemische processen? Poeh,........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:34
Ach, het merendeel van plastic producten en dus ook fiets producten komt nou eenmaal uit China. Daar is men niet zo milieu-bewust en gezondheidsbewust.

Werk zelf ook voor een bedrijf dat al haar goederen uit China en Bangladesh haalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
@ zonnefreak

Beterschap! Heb zo'n vermoeden dat iedereen er wel een keer aan moet geloven.
Of zijn er hier die nog nooit gevallen zijn?

Ik draag iig om die reden altijd handschoentjes [en de helm].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
JellBro schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 12:58:
@ zonnefreak

Beterschap! Heb zo'n vermoeden dat iedereen er wel een keer aan moet geloven.
Of zijn er hier die nog nooit gevallen zijn?

Ik draag iig om die reden altijd handschoentjes [en de helm].
Om eerlijk te zijn was mijn laatste val in mijn schooltijd en dat was ook meteen een lelijke val. Het maakt me niet roekelozer. Bochten blijven om voorzichtigheid vragen. Ik corrigeer mezelf wel eens want ik heb er ook een handje van om bochten vaak snel te nemen.
Maar op een elektrische fiets ben ik nog nooit gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 18:57
jimh307 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 16:35:
[...]

Om eerlijk te zijn was mijn laatste val in mijn schooltijd en dat was ook meteen een lelijke val. Het maakt me niet roekelozer. Bochten blijven om voorzichtigheid vragen. Ik corrigeer mezelf wel eens want ik heb er ook een handje van om bochten vaak snel te nemen.
Maar op een elektrische fiets ben ik nog nooit gevallen.
@jimh307 , oblomov, Jellbro, Vlassie1980 dank jullie wel voor de beterschaps wensen.
Heb vannacht wel redelijk geslapen, in ieder geval beter dan ik had verwacht. Had me vandaag met de auto door mijn vrouw naar mijn werk laten brengen.
Moest wel regelmatig van een bureaustoel opstaan en in het begin van de dag ging het nog wel maar na 1500 gaat het steeds lastiger. Aan de rechterkant zit gewoon veel vocht wat eerst even moet verminderen.
Maar goed wel volgehouden en weer opgehaald door de vrouw. Prachtige zonsondergang onderweg maar had liever dit op de fiets gezien. De schade aan mijn fiets valt mij heel erg mee. Bevestiging van de spiegel wat geschaafd. Bovenkant koplamp wat gekrast (zat er net 1 dag op) :(

Goed van het weekend echt m'n gemak maar houden en hopelijk is de zwelling dan de dinsdag weer over. Mag dan weer gaan werken :)

Winterbanden zijn misschien nog wel een optie. Maar reed over stukje geasfalteerd weg en zonder gas te geven (trappen) of afremmen nam ik rustig de bocht en lag al languit voor ik er erg in had.
Schijn bedriegt. Misschien dat Bosch wel een temperatuur sensor in zou kunnen bouwen in hun display en dan de voeler zo dicht mogelijk bij de weg plaatsen. Heb dat in de auto ook zitten en dit werkt toch wel erg goed. Alvast allemaal een fijn weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Graag gedaan hoor :)
Hopelijk gaat het snel weer beter en je toont nog initiatief om te gaan werken. Er zijn er zat die hiervoor thuis blijven. Het was zeker een mooie zonsondergang want ik ben net terug van mijn vrijdagavondrondje en terwijl ik keek naar de prachtige lucht reed ik recht af op een hele diepe en grote kuil in de weg. Net op tijd gezien en kunnen ontwijken want anders was het met de fiets slecht afgelopen. (10 cm diep, 30 cm lang en 1 meter breed). Dus een melding naar de wegbeheerder hieromtrent. Dankzij mijn goede koplamp. Was even gestopt om er naar te kijken, als daar roekeloze dronken fietsers in komen loopt het slecht met ze af.
Maar goed, niets aan de hand verder en verder lekker gefietst.

PS: Houd die zwelling wel even goed in de gaten en leg er een natte handdoek omheen, verlicht de pijn zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:58:
Het was vanmorgen inderdaad verraderlijk glad, bij een bocht ging het voorwiel ook even glijden. Heb er gelukkig winterbandjes onder zitten. Maar met gladheid moet je echt voorzichtig zijn, het is zo gebeurd.
Welke zomer- & winterbanden gebruik je?

Ik heb er meteen bij de koop, in plaats van de Big Ben banden, Schwalbe Marathon Mondial DD (50-622) op laten leggen met een wat grover profiel dat ver naar de zijkant doorloopt.
Niet direct een snelle band. Maar, naar mijn indruk, geschikt voor alle jaargetijden en dat scheelt twee keer per jaar banden wisselen.
Het schijnt dat die Marathon Mondial DD eerste keus is onder 'wereldfietsers'.

www.schwalbe.com/nl/tour-reader/marathon-mondial.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Het weer is weer lekken dubben. Morgen met de auto naar mijn ouders of toch op de fiets?
De zoveelste zondag die nat gaat verlopen. Alsof ik er patent op heb! Maar ik heb zojuist een patent genomen op een oude warme fleece trui met capuchon. Die capuchon heeft mijn vriendin eraf gehaald zodat er direct een regenjas over past en die regenjas heeft zelf een capuchon. Zo blijf ik toch droog op de vele natte zondagen die nog gaan volgen. Sorry, maar ik overdrijf het echt niet. Zou ik maar 10% van de tijd nat worden dan zouden dat 5 zondagen per jaar zijn. 15-20 zondagen klinkt meer reëel en dan ben ik nog positief.
Dus gelukkig een warme trui 'nu' zonder capuchon die veel te groot was en lekker warm is. Daar kan dan zo een regenjas overheen. Dus fiets en fietser bewapend tegen de zondagse regen.
Ik denk dat ik me maar ook ga aanmelden op die site van hetregentbijnanooit. Ik wil het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Misschien eens op een zaterdag naar je ouders gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Dat zou ook een optie zijn, maar op zaterdag staan ze altijd op de vrije rommelmarkt te Cuijk ;) . Dat gaat hem helaas niet worden. Nu regent het hier ook al een flink uur dus was ik alsnog nat geworden. Op de een of andere manier blijft de regen echt in het oostelijke deel van Nederland hangen. Ik bekijk morgen wel of het de auto gaat worden en ik ben echt niet vies van een beetje regen op m'n kop, maar het regent wel heel erg vaak op zondag. Ik zit al 5-8 uur per week in de auto en als ik morgen dan weer de auto pak voel ik me niet gewonnen. De winter is echt kl*te wat betreft natheid en regen.
Ik knap altijd zo goed op met fietsen en de auto is echt puur en alleen voor de langere afstanden.
En je zult zien, echt waar, dat het de komende week beter weer wordt, maar wel op de dagen dat ik in mijn auto zit nagel te bijten in de file.
Sorry, maar ik kan dit gewoonweg niet uitstaan. Het mag van mij elke nacht hozen buiten als het overdag maar droog weer is. Ik heb namelijk een chronische aandoening leukemie die gelukkig niet progressief is. Bewegen op de fiets doet mij zo goed dat ik een beetje regen niet verafschuw en na het fietsen slaap ik ook veel beter. Al staat de ondersteuning vaak aan de hoge kant. Het gaat om de beweging die het doorbloeden verbeterd.
Zo ook dat ik voor de duurdere pedelecs van zoals de fietsen van Strömer val omdat beweging in dit geval mijn leven bespaard/redt. Een goede fiets mag dan ook wel wat kosten, maar ik doe buiten het werk om veel op de fiets. Waar de ander het geld besteed aan een top of the art keukeninrichting of een Auping matras. Zo kies ik voor een goede fiets :)
Mijn vriendin hetzelfde. We hebben een klein koophuis, maar het geld gaat dus dan ook naar vakanties en een nieuwe computer (ja, ik speel graag zware games).

Maar waar het mij om gaat is dit:
Ik kan wel voor elk regenbuitje in de auto stappen, maar dan voel ik me niet gewonnen en heb ik het verloren van de regen, iets wat niet in mijn karakter past. Verliezen is alleen een optie als je alles al geprobeerd hebt en het gewoonweg niet in je mogelijkheden past.
Ik ben directeur van mijn accugroothandel en mijn inzet is competentief. Eerst iets aangaan en kijken of je de situatie meester krijgt en dan uitrollen.

Prioriteiten stellen en als ik dat verlies zie ik wel verder. Zo zal het morgen ook gaan mij kennende.

*jimh307 wacht met smart op de lente. Winter zuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
En ik heb nu besloten om morgen maar met de auto te gaan. De knoop is doorgehakt. Winterse neerslag, regen, wind, koud en enige gladheid.
Ik kreeg bijna mot met vrouwlief want die vind het van de zotte om door dit baggerweer te fietsen. Het gaat morgen de hele dag regenen hier in NO Brabant. Mijn wederhelft was even kort door de bocht want ik ben soms te stoer en met zulke doorweekte dagen roep je een storing in de elektronica wel op je af. Dan maar dinsdagavond mijn rondje maken.
Ik had de accu net opgeladen dus die moet dan maar even 3 dagen vol blijven staan. Niet echt denderend voor je accu, maar voor een paar dagen zal er weinig schade geleden worden.
Mijn wederhelft vond ook dat ik bijna 'panisch' naar de regenradar zat te kijken en eerst zou het om 19 uur droog zijn, maar dat loopt dus ook in de soep.
Ach ja, in mijn pas gloednieuwe auto rijd ik ook wel graag want het is zo comfortabel, maar niet voor die reden. Ik moet we gewonnen geven. De aankomende regen heeft me schaakmat gezet.
Nee, ik ben niet van suiker, maar ik wil ook geen ellende met de elektronica want die zou morgen bakken met water te verduren krijgen.
Dinsdag wordt het wel mooi weer.

* sorry, maar jimh307 is een beetje chagrijnig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Persoonlijk denk ik niet dat dit het gaat worden voor de normale consumentenmarkt, want welke voordelen heb je nu t.o.v. een gewone accu? Het bereik is hetzelfde, de laadtijd is veel sneller, maar je bent gebonden aan zeer beperkte oplaadmogelijkheden.
Verder wordt gezegd dat waterstof als energiedrager veel onvoordeliger is dan een accu, dus ik zou inzetten op een betere technologie van accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peatsmoke schreef op zondag 14 februari 2016 @ 04:08:
[...]

Persoonlijk denk ik niet dat dit het gaat worden voor de normale consumentenmarkt, want welke voordelen heb je nu t.o.v. een gewone accu? Het bereik is hetzelfde, de laadtijd is veel sneller, maar je bent gebonden aan zeer beperkte oplaadmogelijkheden.
Verder wordt gezegd dat waterstof als energiedrager veel onvoordeliger is dan een accu, dus ik zou inzetten op een betere technologie van accu's.
Dat denk ikzelf ook niet maar wilde deze ontwikkeling met jullie delen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 09:17

OgWok

U.N.C.L.E.

jimh307 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:59:
.......
Mijn wederhelft was even kort door de bocht want ik ben soms te stoer en met zulke doorweekte dagen roep je een storing in de elektronica wel op je af.
.......
Als de elektronika, op E-bikes, zo beroerd is, dan zou ik ook sjagrijnig worden. Auto's blijven toch ook gewoon rijden met heel slecht weer.
Maakt het leven wel weer spannend ;)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
OgWok schreef op zondag 14 februari 2016 @ 09:32:
[...]

Als de elektronika, op E-bikes, zo beroerd is, dan zou ik ook sjagrijnig worden. Auto's blijven toch ook gewoon rijden met heel slecht weer.
Maakt het leven wel weer spannend ;)
Die vergelijking gaat niet echt op. Elektronica in een auto zit goed afgeschermd, op een pedelec is deze niet echt afgedekt. Maar dat maakte me gisteren niet chagrijnig, het is gewoon de zoveelste zondag met neerslag en ik geef me niet zo snel gewonnen, maar vandaag wel.

En ja, het is wel tamelijk beroerd gesteld met de elektronica op een pedelec. Ik lees hier en daar nog wel eens dat na een zomerse stortbui de elektronica het laat afweten. Vandaar mijn ingreep om de draadovergangen in te smeren met vaseline. Iets van preventie om erger te voorkomen.
En ja, dan heb ik wel 5 jaar garantie, maar ik ga de trubbels niet opzoeken idd. Ik fiets wel vaker in wat regen, maar natte sneeuw, kou en gladheid zijn geen fietsweer.

Maar over elektronica gesproken. Als mijn accu van de auto leeg zou staan kan ik helemaal niets meer. Alles werkt op elektronica; zo ook de ingebouwde navigatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jimh307 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 11:34:
[...]
Die vergelijking gaat niet echt op. Elektronica in een auto zit goed afgeschermd, op een pedelec is deze niet echt afgedekt.
In auto's bevinden zich ook veel stekkerverbindingen rondom de ophanging (ABS, remslijtage, hoogte sensoren, ed) en zitten vol op in de nattigheid, smurrie en smerigheid van de wielkasten. Het is echt flauwekul dat het metertje kabel op een elektrische fiets voor problemen moet zorgen. Ze moeten gewoon goede en waterdichte stekkerverbindingen gebruiken, maar ja, dat kost 1 euro meer........

Overigens zijn mijn Bosch fietsen wel voorzien van waterdichte verbindingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2016 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Niet goed gelezen denk ik. Er zijn zat mensen met problemen van hun elektronische onderdelen op de fiets.
En nee, zeker geen flauwekul. Je correctie op het eind zet het goed. Voor die ene euro kan veel ellende voorkomen worden. Klopt helemaal, maar daarop besparen levert de industrie geld op. Vaseline is nog goedkoper ;)

Nu ik weer thuis ben kan ik beter reageren dan op een mobiel toetsenbordje :P
De computer van mijn auto zit onder de motorkap en is zeer goed afgedekt. Stekkers en pluggen kunnen inderdaad her en der zitten. Bij een pedelec zit de computer in je display en de controller vaak bij de accu. Deze is veel gevoeliger voor weersinvloeden. Ook kwaliteit maakt veel verschil. Achter het luchtroostertje van mijn controller zit de koelplaat van de FETT's. Inkomend water kan daar niets aanrichten. Problemen die specifiek met de controller te maken hebben komen niet zo vaak voor. Echter de bedrading bij je stuur naar het display is zeer gevoelig voor vocht en het systeem krijgt dan ook het meeste water over zich heen. Ik hoor via mijn afnemers vaak dat het display voor de meeste storingen zorgen met als directe 2e plaats de accu.
Je kunt pech hebben dat er een rotte cel tussen zit en als je dan een 10s5p configuratie hebt zal één enkele slechte cel direct voor 20% minder bereik zorgen. Daarom is het ook goed om de accu soms helemaal leeg te rijden zodat een eventuele snelle/directe afname van de actieradius sneller te zien is doordat de accu zich al uitschakelt bij 20% restcapaciteit.
Maar goed, nu over de elektronica van een elektrische fiets; bij goedkopere modellen is er vaak een slechte afmontage te zien van diverse elektrische onderdelen. Een beetje WD40 op de contacten stoot water af. Vaseline stopt nattigheid direct en displays gaan als warme broodjes over de toonbank.
Vocht is vaak nummer 1 bij storingen in het elektrisch systeem van een pedelec. Als er een los contactje zit op de printplaat doet vaak niets het meer. Als het display nog een storing kan aangeven kun je er bijna donder op zeggen dat het vocht, corrosie of vuil is.

[ Voor 72% gewijzigd door jimh307 op 14-02-2016 18:46 . Reden: Nabewerking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:00
In het programma wegmisbruikers werd iemand met een speedpedelec aangehouden, hij reed 40 km/u in de bebouwde kom op het fietspad zonder blauwe kentekenplaat.
Hij droeg wel een helm en had een WA verzekering en kreeg alleen een boete wegens het niet bij zich hebben van de kentekenplaat ( € 140,- ).
Dit is voor mij de 1e keer dat ik hoor/zie dat iemand met een pedelec een verkeersboete krijgt, laat staan op tv.
Voor de geïnteresseerden: http://www.kijk.nl/sbs6/w...wpi5k7Dfoy/aflevering-342
en wil je niet alles kijken spoel dan ff door naar minuut 31.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmb
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-05-2024

vmb

mguzz schreef op maandag 15 februari 2016 @ 11:22:
In het programma wegmisbruikers werd iemand met een speedpedelec aangehouden, hij reed 40 km/u in de bebouwde kom op het fietspad zonder blauwe kentekenplaat.
Hij droeg wel een helm en had een WA verzekering en kreeg alleen een boete wegens het niet bij zich hebben van de kentekenplaat ( € 140,- ).
Dit is voor mij de 1e keer dat ik hoor/zie dat iemand met een pedelec een verkeersboete krijgt, laat staan op tv.
Net idd gezien. Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Wel een strakke bike, die Stromer..☺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
En meneer Spee vind het uiteraard weer niks, erg jammer dat de positieve elementen van een speed pedelec weer niet aan bod komen en men gelijk weer neer het negatieve gaat kijken. En gelijk weer de aanname dat hij altijd 45 km/u gaat. Je moet niet baseren op aannames.

Nu is het wel zo dat een Stromer wel heel snel is, sneller als de meeste Bosch modellen volgens mij. En binnen de bebouwde kom moet je wel defensief rijden. We weten nu waar we aan toe zijn, geen badass meer voor mij :P

Komende zondag naar de Ebike Xperience in Jaarbeurs Utrecht, ben benieuwd. Genoeg speed pedelecs om te testen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Opvallend, de eerste reacties gaan meer over hoe snel en mooi die Stromer wel niet is dan over het gedrag van die fietser.

Dat fietser het bevel om te stoppen, in eerste instantie, negeert kan ik mij enigszins voorstellen. De auto en de inzittenden is/zijn niet als politieauto herkenbaar in het donker.
Jammer dat die agent niet vroeg waarom hij niet direct stopte.

Echt betrouwbaar is hij niet met zijn liegen over die kentekenplaat en dan kan hij ook liegen over dat stopbevel; alleen daarvoor kan hij een boete van € 200,- krijgen

Na het zien van deze video, neig ik naar alle HS e-bikes van het fietspad af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-10 07:34
- oblomov - schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:37:
Na het zien van deze video, neig ik naar alle HS e-bikes van het fietspad af.
Waar naar toe? De rijbaan?

Hieronder mijn realiteit , geen fatsoenlijke fietspaden en een infrastructuur waar de auto tot god is verklaard.
Mijn HS e-bike is in dit geval een stuk veiliger, puur omdat ik met her verkeer mee kan.
Het zijn de grote snelheids verschillen die het echte gevaar vormen.
(Nu is mijn situatie niet te vergelijken met NL)

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/v/t1.0-9/q82/s720x720/10612915_754341474611820_6376947526182372002_n.jpg?oh=0cf7d6f88376635e778b51a6860a9727&oe=57286B0C&__gda__=1465912538_1363186f16ca1ff34c412ee0143e3e3f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Tja is niet slim wat hij doet, dat is dus ook de reden dat ik die blauwe plaat dus wel gemonteerd heb op mijn speedbike. Maar 140 euro is ook geen kattenpis zeg. Daar kun je qua onderdelen verbruik toch wel een half jaartje mee vooruit.

Ik heb zelf wel de discipline om gewoon binnen de bebouwde kom niet harder dan 25 te fietsen. Het overige verkeer rekent daar ook niet op en zeker niet in de drukke stad.

Als ik eenmaal buiten de bebouwde kom fiets dan zit ik rond de 32 a 35 km/h zo'n beetje. Als het regent dan wel wat langzamer.

Maar goed ga het morgen weer proberen omdat ik vorige week gevallen was door de gladheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Zanac-ex schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:27:
[...]

Hieronder mijn realiteit , geen fatsoenlijke fietspaden en een infrastructuur waar de auto tot god is verklaard.
Mijn HS e-bike is in dit geval een stuk veiliger, puur omdat ik met her verkeer mee kan.

[afbeelding]
Als ik die foto zo zie dan hebben wij het nog niet zo slecht getroffen in Nederland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zanac-ex schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:27:
[...]

[afbeelding]
Ik denk dat dit weinig raakvlak heeft met Nederland, en opmerkingen over de plaats van de fietser zullen vooral op Nederland van toepassing zijn en niet op Ierland.
Maar wat is het probleem: Ik denk dat je daar ook op de rijbaan wil rijden?

Je zegt het ook goed: het gaat om snelheidsverschillen. Dat was een van de overwegingen om bromfietsers in de bebouwde kom op de rijbaan te laten rijden.
Als je nu 40 km/h op een fiets gaat rijden is het verschil met het overige fietsverkeer tot 25 km/h, met autoverkeer tot 15 km/h, waarbij de weg veel ruimer is opgezet dan een fietspad en dus meer mogelijkheden tot uitwijken geeft.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-10 07:34
Maasluip schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:40:
[...]

Ik denk dat dit weinig raakvlak heeft met Nederland, en opmerkingen over de plaats van de fietser zullen vooral op Nederland van toepassing zijn en niet op Ierland.
Maar wat is het probleem: Ik denk dat je daar ook op de rijbaan wil rijden?

Je zegt het ook goed: het gaat om snelheidsverschillen. Dat was een van de overwegingen om bromfietsers in de bebouwde kom op de rijbaan te laten rijden.
Als je nu 40 km/h op een fiets gaat rijden is het verschil met het overige fietsverkeer tot 25 km/h, met autoverkeer tot 15 km/h, waarbij de weg veel ruimer is opgezet dan een fietspad en dus meer mogelijkheden tot uitwijken geeft.
Ik prefereer inderdaad de rijbaan maar ik heb dan ook niet echt veel keus.
Gelukkig kan ik op mijn forens route buiten de stad voor een groot gedeelte gebruik maken van een busbaan en de rest is dwars door de stad. Hier doe ik het bewust rustig aan
Een HS e-bike vereist boven alles gezond verstand en verkeers inzicht.

Persoonlijk vind ik het zo gek nog niet om, afhankelijk van de situatie, een snelheids limiet op het fietspad in te voeren en waar het kan (bus baan, fiets snelweg) de limiet op 45 Km/h.
Plus een verplicht (brommer) rijbewijs, verzekering en helm plicht.
Het is een interessante discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
@ Zanac-ex, goed om te laten zien hoe het in andere landen toegaat. Wat afwisseling maakt het forum ook boeiender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben wel eens een politiepatouille achter mij aan gehad...en...na ong. 1 km reden ze mij gewoon voorbij zonder aangehouden te worden etc....Misschien was het koffietijd voor de heren...?!
Later nooit meer meegemaakt,maar op termijn zullen ze toch wel scherper gaan controleren. ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Jammer... "OM DEZE VIDEO AF TE SPELEN IS FLASH NODIG"
Wanneer gaat de NPO ook eens eindelijk over naar HTML5?

Maar goed, hij zal de boete gekregen hebben vanwege het niet voeren van de kentekenplaat. Men zal echt niet gaan tolereren dat je op een speed-pedelec de kentekenplaat in je rugzak meeneemt. Als dat zo is, leg ik de kentekenplaat van mijn auto in de kofferbak. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 09:17

OgWok

U.N.C.L.E.

Peatsmoke schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 06:08:
[...]

Jammer... "OM DEZE VIDEO AF TE SPELEN IS FLASH NODIG"
Wanneer gaat de NPO ook eens eindelijk over naar HTML5?

Maar goed, hij zal de boete gekregen hebben vanwege het niet voeren van de kentekenplaat. Men zal echt niet gaan tolereren dat je op een speed-pedelec de kentekenplaat in je rugzak meeneemt. Als dat zo is, leg ik de kentekenplaat van mijn auto in de kofferbak. :9
Je kan hem ook achter op je rugzak naaien. Ook goed te zien, toch? ;)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
OgWok schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:11:
[...]

Je kan hem ook achter op je rugzak naaien. Ook goed te zien, toch? ;)
Met een rugzak om in de auto zitten lijkt me niet comfortabel... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:17:
[...]

En meneer Spee vind het uiteraard weer niks, erg jammer dat de positieve elementen van een speed pedelec weer niet aan bod komen en men gelijk weer neer het negatieve gaat kijken. En gelijk weer de aanname dat hij altijd 45 km/u gaat. Je moet niet baseren op aannames.

Nu is het wel zo dat een Stromer wel heel snel is, sneller als de meeste Bosch modellen volgens mij. En binnen de bebouwde kom moet je wel defensief rijden. We weten nu waar we aan toe zijn, geen badass meer voor mij :P

Komende zondag naar de Ebike Xperience in Jaarbeurs Utrecht, ben benieuwd. Genoeg speed pedelecs om te testen _/-\o_
Ik geef het je mee, hoor. Die Koos Spee is inderdaad ook zeker niet mijn favoriet. Wat dat betreft vind ik Leo de Haas van Blik op de Weg een stuk aardiger. Ooit was er een aflevering van Blik op de Weg waarin Leo uitlegde waarom het niet klikte tussen Spee en hemzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-10 20:12
Van de week met mijn fiets (RM Blue Label NuVinci Belt drive) naar de LBS geweest om te kijken of het achtertandwiel iets kleiner kon. Mijn cadans is vrij laag en ik gebruik daardoor vooral de lagere versnellingen. Helaas paste het niet er was te weinig ruimte tussen wiel en spatbord.

Daarnaast nieuwe schijfremmetjes, het tweede setje in 9500 km dus ik doe er ca 4500 a 5000 km per setje mee.

Ook een uitdraai gevraagd van de Bosch eBike-diagnoserapport. Leuk om eens door te nemen. Het zijn twee pagina's waarop staat welke apparatuur (componenttype met de bijbehorende artikelnrs, serienrs en software versie Intuvia 5.5.1.0 Drive unit 1.5.1.0 en Powerpack 1.4.0.0)

Een overzichtje van foutcodes (niets aangetroffen)

Een kopje instellingen zoals taal, afstand, wielomtrek etc

en als laatste een tabelletje statistiek met o.a. kilometerstand, totale bedrijfsduur en de afstanden in de verschillende modussen

Verder was de max temperatuur Powerpack over de levensduur 42,60 C en afgegeven Ah over de levensduur 1440.a AH
Kan iemand me daar wat over vertellen wat dat precies inhoudt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Na verschillende 'gewone' e-bikes te hebben gehad, vorige week een 2e hands s-pedelec gekocht
(max. 45 km/h dus, met 'gas'hendel).. een omgebouwde en goed onderhouden Grobike (Duits merk).
Paar specs: Sunpower 48V Li-Ion accu, 15 Ah, 700W max. for Samsung 3000 mAh.
Motor: voorwielkit 28" Bafang BPM 8fun 48V 500W.
Sram 7-shift, met clickbox en handvat.
Voorvering, en 28 x 1.75 banden met extra dik profiel.
Totaalgewicht fiets 25.5 kg.
Actieradius volgens de verkoper (zelf nog geen tijd gehad om die afstand uit te proberen): 25 - 30 km, met 45 km/h zonder meetrappen. Zelf meetrappen met bv. 25 km/h geeft natuurlijk een (veel) hogere actieradius.
De motorcontroller zit aan de zitbuis en de bedrading buitenom met tiewraps.. natuurlijk niet ideaal maar ik heb er zelf niet zo'n probleem mee.
Heb er € 850,- voor betaald.
Commentaar, en vragen (maar ik ben geen specialist! ;)) welkom uiteraard.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/o9jtvm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
GTAjunk schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 19:15:
Na verschillende 'gewone' e-bikes te hebben gehad, vorige week een 2e hands s-pedelec gekocht
(max. 45 km/h dus, met 'gas'hendel).. een omgebouwde en goed onderhouden Grobike (Duits merk).
Paar specs: Sunpower 48V Li-Ion accu, 15 Ah, 700W max. for Samsung 3000 mAh.
Motor: voorwielkit 28" Bafang BPM 8fun 48V 500W.
Sram 7-shift, met clickbox en handvat.
Voorvering, en 28 x 1.75 banden met extra dik profiel.
Totaalgewicht fiets 25.5 kg.
Actieradius volgens de verkoper (zelf nog geen tijd gehad om die afstand uit te proberen): 25 - 30 km, met 45 km/h zonder meetrappen. Zelf meetrappen met bv. 25 km/h geeft natuurlijk een (veel) hogere actieradius.
De motorcontroller zit aan de zitbuis en de bedrading buitenom met tiewraps.. natuurlijk niet ideaal maar ik heb er zelf niet zo'n probleem mee.
Heb er € 850,- voor betaald.
Commentaar, en vragen (maar ik ben geen specialist! ;)) welkom uiteraard.

[afbeelding]
Oké leuke kans om eens lekker snel te fietsen. Maar hou wel er rekening dat je voor deze fiets geen verplichte WA verzekering kunt afsluiten. Dit is een zelf omgebouwde fiets met een bafang set. Je moet maar eens even googlen hierop. Op de site staat expliciet dat het met die motor type verboden is om op de openbare weg te rijden.
Dus eigenlijk heb je een fiets verkocht die niet eens op de openbare weg mag.
Je moet er ook serieus rekening mee houden dat die rem die er nu opzit totaal niet voor deze snelheden geschikt is.

Normaal gesproken zit er op een speed bike ook een blauwe kentekenplaat. Dit is ook niet voor niets verplicht. Ik wil niet zeikerig overkomen maar ik denk dat je er verstandig aan doet om te proberen om de koop ongedaan te maken. Als jou niet duidelijk is gemaakt dat deze fiets niet eens op de openbare weg mag, heb je volgens mij wel een goede ontbindende voorwaarde

Als je met deze fiets ergens een aanrijding krijgt dan heb je echt een groot probleem. Zeker het feit dat er een gashendel opzit en er niet eens een sensor aan je trapas gemonteerd is geeft eigenlijk al aan dat dit foute boel is. 1 van de eisen aan een speed pedelec is dat er een rotatie sensor aanwezig dient te zijn.
Als je dan stopt met trappen dan stopt ook de ondersteuning.
Dat zal deze fiets beslist niet doen.

Kortom wees verstandig en schaf een echte speed pedelec aan.
Ik weet niet hoe andere mede forum mensen er over denken en nogmaals ik bedoel het niet negatief O-) maar dit is echt tricky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Alles wat je zegt klopt helemaal! _/-\o_
Ik wist vooraf dat hij niet verzekerd kan worden, er geen blauw plaatje op zit en hij officieel niet op de openbare weg mag. En rijbewijs A / AM / B dacht ik verplicht is (ik heb alle rijbewijzen dus dat is in elk geval geen probleem). En in 2017 misschien zelfs helmplicht voor s-pedelecs las ik.
Maar goed, ik heb het risico ingecalculeerd en heb gewoon geen geld en ook zin om voor 2-3000 € (of nog meer) een nieuwe 'echte' s-pedelec in de winkel aan te schaffen.
Eén kanttekening wat de remmerij betreft, hij heeft 2 velgremmen en een terugtraprem (ik ga sowieso nooit met regen rijden, wat dat betreft een voordeel met die velgremmen).
Een ongeluk zit in een klein hoekje natuurlijk, maar met mijn rijstijl is het naar mijn idee verantwoord.
En ik ga hem vrijwel alleen buiten de stad gebruiken (niet dat daar niks kan gebeuren natuurlijk).
Maar je hebt gelijk, ik zit hartstikke fout dus scheld me de huid nog maar ff vol :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan de ene kant snap ik het wel, de snelheden kunnen hoog liggen, maar aan de andere kant: op mijn mtb haal ik dit soort snelheden ook gewoon regelmatig, op een racefiets al helemaal. Het is ook nogal afhankelijk van waar je het gebruikt, in drukke gebieden haal ik de 27kmh van mijn Merida ook gewoon niet omdat het niet verantwoord is, buiten de bebouwde kom gebeurt er doorgaans weinig. Goede remmen zijn wel een must, maarja, ik wil uberhaupt schijfremmen... Met vorst rij ik inmiddels ook met mijn MTB helm op na de valpartij van vorig jaar.

Het is meer dat het qua wetgeving een ding is, qua veiligheid vind ik het ietwat overtrokken allemaal, iets met een stuk eigen verantwoording. Je bent zelf ook nogal kwetsbaar, me dunkt dat je op jezelf wil passen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2016 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Het is en blijft je eigen verantwoording, zorg ervoor dat je defensief rijdt. Ongeluk zit in een klein hoekje en mensen verwachten die snelheid niet. Als je iemand invalide rijdt heb je een mega probleem, maar die kans is natuurlijk zeer klein.

Vanmorgen even een plaatje geschoten:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/uSIBR3RnGFLOrfFdPY2Smy4r/full.jpg?nohitcount=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zenden ze uit om een voorbeeld te stellen. Pakkans is nog altijd nihil. Een Stromer is de snelste s-pedelec met zeer opvallend uiterlijk. Mijn Flyer T8HS ziet er bijvoorbeeld exact het zelfde uit als een T8. Rijdt een paar km/u harder dan de gewone versie, die volgens mij 27 km/u haalt. Met een Bosch-based 350W s-pedelec rijdt je misschien 32 km/u als je lekker doorrijdt. Ik denk dat die 5 km/u niet zo opvalt.

Neemt niet weg dat ik wel vind dat s-pedelecs gevaarlijk kunnen zijn, zeker in de bebouwde kom. Ik schakel in de bebouwde kom dan ook terug en ga rustiger rijden. Op mijn route fietsen daarbij veel scholieren, die doen nogal eens gekke dingen.

Is er al meer bekend over de helm die vanaf 2017 verplicht wordt? Als het te gek wordt met die regels, koop ik wel weer een 2e auto. Op een gewone fiets is 17.5 km enkel me echt te dol, veel stoplichten, dan ben ik een uur onderweg en altijd hartstikke bezweet als ik op mijn werk arriveer. Een andere pedelec kopen zie ik niet zitten, ik ben teleurgesteld in de kwetsbaarheid van de techniek.

Is het mogelijk om een Bosch of Panasonic 250W systeem terug te tunen? Of een snelheidsbegrenzer in te stellen? Zowel het Bosch als het Panasonic systeem wordt softwarematig aangepast voor HS modellen. Lijkt me een fluitje van een cent.

Oplossing voor het speed pedelec gezeik? Gewoon max. snelheid 25 binnen bebouwde kom aanhouden, verplicht daarbij bijvoorbeeld een GPS systeem dat automatisch begrenst binnen de bebouwde kom. Of een knop op het display voor bebouwde kom-modus. Rijbewijs verplichten, brommer of anderszins. Geef elke merkdealer de mogelijkheid om een fiets te keuren. Helmplicht is ok, laat verder open wat voor helm dat moet zijn, eigen verantwoordelijkheid. WA-verzekeringsplicht is ok. En verbied s-pedelecs vanaf een bepaalde leeftijd. Een 75-jarige op een Stromer, dat lijkt me niet wenselijk. Speciaal kenteken voor s-pedelecs, subtiel plaatje.

Je bent op een s-pedelec verder zelf heel kwetsbaar dus het is vrij aannemelijk dat men wel uit zijn doppen kijkt en oplet wat medeweggebruikers doen. Met 40 km/u een schuiver maken is onprettig. Natuurlijk houd je idioten die veel te hard rijden door een stadspark, maar ja, fools will be fools. Die idioten rijden ook in auto's die 200 km/u halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
- Een knop op de controller van je e-bike om naar city mode te schakelen (max 25 km/u)
- Maximale snelheid reduceren van 45 km/u naar 35 km/u, dit is hard zat en je haalt die 45 km/u alleen op een Stromer of alleen gedurende korte tijd. Het labeltje 45 km/u op webshops of bij specificaties werkt als een rode lap voor een stier bij sommige mensen. Beter om het op 35 km/u te houden.
- Uiteraard geen bromfietshelm maar een goede helm die half open is zonder vizier en dat soort onzin
- Niet op de rijbaan
- Kleiner kentekenplaatje zoals je vroeger op je Tomos / Puch Maxi mocht hebben. Die grote unit achterop ziet er niet uit op een fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:10:
- Een knop op de controller van je e-bike om naar city mode te schakelen (max 25 km/u)
- Maximale snelheid reduceren van 45 km/u naar 35 km/u, dit is hard zat en je haalt die 45 km/u alleen op een Stromer of alleen gedurende korte tijd. Het labeltje 45 km/u op webshops of bij specificaties werkt als een rode lap voor een stier bij sommige mensen. Beter om het op 35 km/u te houden.
- Uiteraard geen bromfietshelm maar een goede helm die half open is zonder vizier en dat soort onzin
- Niet op de rijbaan
- Kleiner kentekenplaatje zoals je vroeger op je Tomos / Puch Maxi mocht hebben. Die grote unit achterop ziet er niet uit op een fiets.
Uitstekende suggesties mijns inziens. Met al het gedoe rondom uitstoot van auto's zou je toch iets meer moeite verwachten van de kant van de overheid om milieuvriendelijke alternatieven aantrekkelijk te maken.

Helaas schijnen capabele ambtenaren dun gezaaid te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Nee, stel je voor dat mensen minder gebruik gaan maken van de ultieme melkkoe: De auto

Onze overheid vindt het prima dat we allemaal lekker met 4 wielen naar het werk toe gaan, kan de kas lekker gespekt worden met accijnzen en wegenbelasting.

Vind het eigenlijk nu ik zo veel naar het werk fiets wel jammer dat die kilometerheffing van de baan is, had me aardig wat wegenbelasting gescheeld. Mijn Mazda 6 weegt toch mooi 1335 kg en dat kost me 181 eurie per kwartaal. En met een verbruik van 1 op 11 is er genoeg motivatie om lekker naar het werk te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Vlassie1980 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:10:
Het is en blijft je eigen verantwoording, zorg ervoor dat je defensief rijdt. Ongeluk zit in een klein hoekje en mensen verwachten die snelheid niet. Als je iemand invalide rijdt heb je een mega probleem, maar die kans is natuurlijk zeer klein.

[afbeelding]
Mooie foto krijg gelijk dat ene liedje in mijn hoofd van "hoe sterk is de eenzame fietser"
Morgen ga ik ook weer fietsen, loop nog wel wat mank door de glijpartij maar heb er enorm veel zin in.
Ik kijk voortaan wel wat beter naar de weervoorspelling heb geen zin in nog een keer onderuit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Vlassie1980 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:10:
- Niet op de rijbaan
Sluit mij er helemaal bij aan. Heb zelf ook een speedbike maar fiets meestal tussen de 30 a 35 km/h en is inderdaad snel genoeg. Hou je ook wat meer bereik over van je accu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Goose schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 18:49:
Van de week met mijn fiets (RM Blue Label NuVinci Belt drive) naar de LBS geweest om te kijken of het achtertandwiel iets kleiner kon. Mijn cadans is vrij laag en ik gebruik daardoor vooral de lagere versnellingen. Helaas paste het niet er was te weinig ruimte tussen wiel en spatbord.

Daarnaast nieuwe schijfremmetjes, het tweede setje in 9500 km dus ik doe er ca 4500 a 5000 km per setje mee.

Ook een uitdraai gevraagd van de Bosch eBike-diagnoserapport. Leuk om eens door te nemen. Het zijn twee pagina's waarop staat welke apparatuur (componenttype met de bijbehorende artikelnrs, serienrs en software versie Intuvia 5.5.1.0 Drive unit 1.5.1.0 en Powerpack 1.4.0.0)

Een overzichtje van foutcodes (niets aangetroffen)

Een kopje instellingen zoals taal, afstand, wielomtrek etc

en als laatste een tabelletje statistiek met o.a. kilometerstand, totale bedrijfsduur en de afstanden in de verschillende modussen

Verder was de max temperatuur Powerpack over de levensduur 42,60 C en afgegeven Ah over de levensduur 1440.a AH
Kan iemand me daar wat over vertellen wat dat precies inhoudt ?
Die 1440 Ah is de totale afgegeven accu capaciteit over een afstand van 9500 kilometer.
Stel je hebt een accu met een capaciteit van 400 Wh (0,4kWh). Als deze nu helemaal leeg gereden wordt dan heeft hij 0,4kWh aan energie afgegeven. Nu is meestal de spanning van een accu 36 volt en stel dat je dit in precies 1 uur (h) leeg rijdt dan heb je een stroomverbruik van 400W / 36 volt = 11,11 A. Aangezien dit precies in 1 uur tijd is gebeurd heb je een accu capaciteit van 11,11 Ah.

Nu staat er bij jou afgegeven vermogen 1440 Ah. Stel dat je weer die stroom van 11,11 A per uur verbruikt. Dan betekent dit eigenlijk dat je 1440Ah/11,11Ah = 129 uur die accu dan verbruikt hebt.
Dit gaat dan alleen maar op als iedere keer je accu capaciteit in 1 uur precies leeg rijdt. ( verliezen buiten beschouwing gelaten).
Wat je wel er uit kunt opmaken is dat je 1440Ah hebt verbruikt over 9500 kilometer. Kun je misschien een foto ervan maken? Vindt dit ook wel interessant om eens te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-10 21:47

vhal

ಠ_ಠ

GTAjunk schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 00:23:
Alles wat je zegt klopt helemaal! _/-\o_
Ik wist vooraf dat hij niet verzekerd kan worden, er geen blauw plaatje op zit en hij officieel niet op de openbare weg mag. En rijbewijs A / AM / B dacht ik verplicht is (ik heb alle rijbewijzen dus dat is in elk geval geen probleem). En in 2017 misschien zelfs helmplicht voor s-pedelecs las ik.
Maar goed, ik heb het risico ingecalculeerd en heb gewoon geen geld en ook zin om voor 2-3000 € (of nog meer) een nieuwe 'echte' s-pedelec in de winkel aan te schaffen.
Eén kanttekening wat de remmerij betreft, hij heeft 2 velgremmen en een terugtraprem (ik ga sowieso nooit met regen rijden, wat dat betreft een voordeel met die velgremmen).
Een ongeluk zit in een klein hoekje natuurlijk, maar met mijn rijstijl is het naar mijn idee verantwoord.
En ik ga hem vrijwel alleen buiten de stad gebruiken (niet dat daar niks kan gebeuren natuurlijk).
Maar je hebt gelijk, ik zit hartstikke fout dus scheld me de huid nog maar ff vol :D
Je hoeft niet iemand invalide te rijden om een probleem te krijgen, je bent simpelweg onverzekerd bezig. Je kan zeggen dat een ongeluk in een klein hoekje zit maar een ongeluk hoeft niet eens je eigen schuld te zijn. Zelf had ik ook de BS-RS dongle voor extra snelheid maar deze heb ik gedemonteerd om diverse redenen waarvan de WA het grootste aandeel betrof.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
vhal schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:35:
[...]

[...]

Je hoeft niet iemand invalide te rijden om een probleem te krijgen, je bent simpelweg onverzekerd bezig. Je kan zeggen dat een ongeluk in een klein hoekje zit maar een ongeluk hoeft niet eens je eigen schuld te zijn. Zelf had ik ook de BS-RS dongle voor extra snelheid maar deze heb ik gedemonteerd om diverse redenen waarvan de WA het grootste aandeel betrof.
Je hebt volkomen gelijk.

Om die reden heb ik ook mijn Badass gedemonteerd, rijdt gewoon een stuk minder fijn als je weet dat je illegaal bezig bent. Vroeger ook mijn Puch Maxi voorzien van 70cc en grotere carburateur zodat hij harder liep. Maar ik ben inmiddels volwassen. Voorlopig gewoon lekker 25 km/u rijden, als er een opvolger gaat komen dan is het wel zeker een speed pedelec, ondanks al die ontmoedigende regeltjes die er aan gebonden zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
zonnefreak schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:04:
Nu staat er bij jou afgegeven vermogen 1440 Ah. Stel dat je weer die stroom van 11,11 A per uur verbruikt. Dan betekent dit eigenlijk dat je 1440Ah/11,11Ah = 129 uur die accu dan verbruikt hebt.
Dit gaat dan alleen maar op als iedere keer je accu capaciteit in 1 uur precies leeg rijdt. ( verliezen buiten beschouwing gelaten).
Wat je wel er uit kunt opmaken is dat je 1440Ah hebt verbruikt over 9500 kilometer. Kun je misschien een foto ervan maken? Vindt dit ook wel interessant om eens te zien.
Zou dan ook de volgende rekeningsom gemaakt kunnen worden?

9500 km : 129 accu-uur = 73,64 km per volle accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie foto hierboven. Krijg gelijk weer zin om te fietsen met dit lekkere voorjaarsweer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:06:
Om die reden heb ik ook mijn Badass gedemonteerd, rijdt gewoon een stuk minder fijn als je weet dat je illegaal bezig bent. Vroeger ook mijn Puch Maxi voorzien van 70cc en grotere carburateur zodat hij harder liep. Maar ik ben inmiddels volwassen. Voorlopig gewoon lekker 25 km/u rijden, als er een opvolger gaat komen dan is het wel zeker een speed pedelec, ondanks al die ontmoedigende regeltjes die er aan gebonden zijn :)
De afgelopen dagen flink wat kilometers gemaakt. Ik moet erg wennen aan die 25 km/u.
Vooral op lange stukken buitenwegen is constant 25 km/u met een cadans van rond de
75 rmp erg saai en snak ik naar een Badass >:)
"Without deviation from the norm, progress is not possible." Frank Zappa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
[...]

Die 1440 Ah is de totale afgegeven accu capaciteit over een afstand van 9500 kilometer.
Stel je hebt een accu met een capaciteit van 400 Wh (0,4kWh). Als deze nu helemaal leeg gereden wordt dan heeft hij 0,4kWh aan energie afgegeven. Nu is meestal de spanning van een accu 36 volt en stel dat je dit in precies 1 uur (h) leeg rijdt dan heb je een stroomverbruik van 400W / 36 volt = 11,11 A. Aangezien dit precies in 1 uur tijd is gebeurd heb je een accu capaciteit van 11,11 Ah.

Even rekenen ... 5,46 wattuur per kilometer netto. Dan doe je het nog heel netjes. Met 400 wattuur haal je dan 73 kilometer. En met 350 wattuur (je kunt nooit de volle 400 wattuur gebruiken) zou je dan 64 kilometer per lading halen. Ik doe je dat niet na en ik zit op 7-8 wattuur per kilometer zeker. In de winter eerder 8 Wh/km en in de zomer 7 Wh/km.

[afbeelding]
Wat een mooie foto, man! Erg sfeervol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 08:33:
Aan de ene kant snap ik het wel, de snelheden kunnen hoog liggen, maar aan de andere kant: op mijn mtb haal ik dit soort snelheden ook gewoon regelmatig, op een racefiets al helemaal. Het is ook nogal afhankelijk van waar je het gebruikt, in drukke gebieden haal ik de 27kmh van mijn Merida ook gewoon niet omdat het niet verantwoord is, buiten de bebouwde kom gebeurt er doorgaans weinig. Goede remmen zijn wel een must, maarja, ik wil uberhaupt schijfremmen... Met vorst rij ik inmiddels ook met mijn MTB helm op na de valpartij van vorig jaar.

Het is meer dat het qua wetgeving een ding is, qua veiligheid vind ik het ietwat overtrokken allemaal, iets met een stuk eigen verantwoording. Je bent zelf ook nogal kwetsbaar, me dunkt dat je op jezelf wil passen :)
Je slaat de spijker op zijn kop.

Ik heb heel vaak Stromers in de polder gezien en dat was totaal geen probleem. Maar een maand geleden speerde een jongen met een Stromer snachts door een park en dat was toch wel ff schrikken, ook omdat je zoiets niet aan hoort komen.

Net zoals ik regelmatig in Amsterdam door electrische scooters verrast wordt. Toch altijd weer schrikken als iemand je geruisloos voorbij steekt. En een stromer trekt nog veel sneller op, dus dat maakt hem nog wat verassender (wel gaaf om te zien). Ik moet trouwens zeggen dat ik een Stromer in eerste instantie meestal spot door het idiote accelereren.

Ik snap de wetgever in deze wel, die verantwoordelijkheid nemen mensen gewoon niet. Een ebike wordt meestal op zijn staart getrapt. Ik geloof best dat hier verantwoordelijke mensen zijn, maar in de praktijk knallen de s-pedelecs me toch wel voorbij.

Ik (zei de gek) had liever 35kmpu limiet+racehelm gezien ipv 45kmpu met brommerhelm.

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 17-02-2016 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
Tja, als ik dit allemaal zo lees ga ik mn Bafangetje ook maar weer afstellen op 25km/u(in de controller software). Met die kou ook beter want snel rijden met dit weer is bar koud. Idd rijd je onverzekerd rond zo op een niet gekeurde fiets.
Lastig...........maar mn gashendeltje laat ik voorlopig ff zitten:-).

PS Zo'n Stromer zal ook 500W nominaal zijn denk ik. Rijdt ongeveer even snel als m'n Bafangetje.
Ik weet niet wat ie aan max. vermogen heeft?

[ Voor 19% gewijzigd door bgttje op 17-02-2016 21:35 ]

• mguzz
Speed pedelec op de rijbaan ipv op het fietspad, ik begrijp het wel, verder commentaar overbodig. 8)7

https://www.youtube.com/watch?v=YlIDw95B81U

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10 13:49

tomic

Smexylittlebabe!

Mooie foto! Ik zie niet welke type je hebt, maar wel dat je zadel best hoog staat. Heb je bewust niet voor een 61 of 65 cm frame gekozen?

Toch maar een weblog?

• Vlassie1980
tomic schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:17:
[...]

Mooie foto! Ik zie niet welke type je hebt, maar wel dat je zadel best hoog staat. Heb je bewust niet voor een 61 of 65 cm frame gekozen?
Het is een 61 cm frame, ben zelf 1,99 :)
mguzz schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 10:53:
Speed pedelec op de rijbaan ipv op het fietspad, ik begrijp het wel, verder commentaar overbodig. 8)7

Wat een tokkie ben je dan, die 2 bejaarden fietsen inderdaad midden op het fietspad maar ga dan even rustig erachter hangen en bel dan even ofzo. Hij komt nu als een gek aanscheuren en gaat op 100 meter afstand al bellen. Fietspad is niet alleen van hem.

Vanmorgen ben ik ook weer ingehaald door een Bulls Green Mover E45, die gaat echt net zo hard als een Stromer. Hij verdween heel snel aan de horizon. De berijder had geen helm en geen kentekenplaat.

[ Voor 54% gewijzigd door Vlassie1980 op 18-02-2016 11:23 ]

Verwijderd

Ruim van tevoren bellen is prima, maar geef wel even wat ruimte en raus hem er niet zo langsop. Speed pedelec of niet, dit is gewoon asociaal gedrag.

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10 13:49

tomic

Smexylittlebabe!

Vlassie1980 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:18:
[...]

Het is een 61 cm frame, ben zelf 1,99 :)

[...]
Ik ben zelf 10 cm korter, maar ik kan kiezen uit 61 of 65. Ik denk dat ik toch voor 65 ga. (Gazelle Orange C8)

Toch maar een weblog?

• Vlassie1980
tomic schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:31:
[...]

Ik ben zelf 10 cm korter, maar ik kan kiezen uit 61 of 65. Ik denk dat ik toch voor 65 ga. (Gazelle Orange C8)
Ligt ook een beetje aan de houding, mijn Merida heeft een wat meer sportieve houding. Als ik voor een Gazelle Orange zou gaan dan zou ik ook zeker voor die maat gaan.

• roffeltjes

Wat een dwaas. :|

Ook wel "leuk" om te zien hoe hij door die dorpjes kachelt (zie ook zijn tweede filmpje). Als iemand van zo'n erf af komt zit hij er vol in.

Zo krijg je dus vanzelf wel strengere wetgeving.

[ Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 18-02-2016 12:02 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

roffeltjes schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:53:
[...]

Wat een dwaas. :|

Ook wel "leuk" om te zien hoe hij door die dorpjes kachelt (zie ook zijn tweede filmpje). Als iemand van zo'n erf af komt zit hij er vol in.

Zo krijg je dus vanzelf wel strengere wetgeving.
Dat was dus vroeger ook met brommers op het fietspad (de wat oudere Tweakers weten dat nog wel ;) ). Dus op zich ben ik er eigenlijk ook wel voor dat alles wat harder als 25 km per uur gaat niet over het fietspad mag. Wielrenners moeten dan ook maar iets verzinnen (andere route ofzo), dat is tenslotte recreatief ze hoeven niet van a naar b.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Vlassie1980
Voor de mensen die komend weekend naar de Ebike Experience toe willen gaan en nog geen kaartje hebben:
http://www.actievandedag....-02-2016-e-bike-xperience
Kost daar maar 8,95

Ik ga zelf komende zondag daar eens lekker kijken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Vlassie1980 op 18-02-2016 12:20 ]

• roffeltjes
Marzman schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:14:
[...]

Dat was dus vroeger ook met brommers op het fietspad (de wat oudere Tweakers weten dat nog wel ;) ). Dus op zich ben ik er eigenlijk ook wel voor dat alles wat harder als 25 km per uur gaat niet over het fietspad mag. Wielrenners moeten dan ook maar iets verzinnen (andere route ofzo), dat is tenslotte recreatief ze hoeven niet van a naar b.
Verschil is natuurlijk dat je een brommer hoort aankomen (maar ze gaan doorgaans veel harder) en dat je een knappe wielrenner bent als je harder dan 30 door een dorpje kan. Zo'n Stromer is net ff wat linker doordat je zo stil bent.

Wielrenners zijn vooral in groepjes problematisch, dan gaan ze ook een stuk harder. Individuele renners die continue harder dan 35kmpu rijden kom ik uiterst zelden tegen (dan ben je een hele knappe wedstrijdrenner). Om dat dan nog in een dorp te doen is helemaal knap, want dan ben je normaal gesproken aan het opletten (minder aerodynamisch). En ja dat soort idioten mag je direct oppakken voor gevaarlijk gedrag.

• - oblomov -
  • Niet online
Het is zo onbeschoft dat ik het bijna niet kan geloven! Bananasplit?

• roffeltjes
Nee hoor, ik zie dit wel vaker als reactie op ouderen die niet aan de kant gaan (gelukkig meestal met lagere snelheid en misbaar).

Uiteraard is het ook wel een probleem dat veel mensen oliedom fietsen. De bejaarden blokkeerden het hele fietspad, dat is ook asociaal (maar nooit reden om ze met aggressief van de weg te drukken).

Wat je ook vaak ziet is dat mensen na een signaal (bellen/toeteren) eerst omkijken ipv aan de kant te gaan. Dat is niet zo slim, want omdat ze omkijken (linkerschouder) wijken ze nog verder uit naar links(voertuig volgt je blik).

Ik heb ook met mijn vrouw een afspraak hierover (al rijden we meestal achter elkaar):
- Als iemand van achter komt: Buitenste van ons twee gaat harder rijden en naar de kant (schuift ervoor).
- Als iemand van voren komt: Buitenste van ons twee gaat langzamer rijden en naar de kant (Schuift erachter)

• mguzz
Ik wil dit topic niet vervuilen met allerlei youtube filmpjes maar in dit filmpje van scooterbelang zie je goed het effect van, in dit geval, een snorscooter op de rijbaan (druk van achterop komend verkeer) en vervolgens fietspad, aangezien de meeste snorcooters harder kunnen dan 25 km/u is een vergelijking met een speedpedelec gauw gemaakt.

Geschoten in Amsterdam Centrum:

https://www.youtube.com/watch?v=zDCPCzmqKQg

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

roffeltjes schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:45:

Ik heb ook met mijn vrouw een afspraak hierover (al rijden we meestal achter elkaar):
- Als iemand van achter komt: Buitenste van ons twee gaat harder rijden en naar de kant (schuift ervoor).
- Als iemand van voren komt: Buitenste van ons twee gaat langzamer rijden en naar de kant (Schuift erachter)
Ja, dat zie je ook vaak mis gaan. Dan kom je achterop twee fietsers, dan gaat de linkse langzamer rijden :F

Wat betreft dat filmpje: je moet gewoon veel meer rekening houden met het overige verkeer. Het verschil met bromfietsen (niet alleen vroeger, ze moeten op verschillende plekken, ook in dat filmpje, nog altijd op het fietspad) is dat bromfietsen veel meer lawaai maken en dat je ook het verwachtingspatroon hebt dat die harder gaan. Als er achter je een fiets belt (en als je dat al hoort), dan denk je "oh, fiets, dat duurt nog even" en dan blijkt die fietser zo snel te fietsen dat hij na 2 seconden al naast je zit.
Dat heb je al als je zelf 25-30 km/h fietst, bij mensen die 15 gaan moet je echt al ver van te voren bellen als je onbelemmerd door wil fietsen. Laat staan dat je 40-45 zou fietsen.
mguzz schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:55:
Ik wil dit topic niet vervuilen met allerlei youtube filmpjes maar in dit filmpje van scooterbelang zie je goed het effect van, in dit geval, een snorscooter op de rijbaan (druk van achterop komend verkeer) en vervolgens fietspad, aangezien de meeste snorcooters harder kunnen dan 25 km/u is een vergelijking met een speedpedelec gauw gemaakt.
Kunnen misschien harder dan 25, maar mogen dat niet. En als ik naar het eerste shot kijk: die rijdt niet harder dan die fietser, en die fietser rijdt geen 25.
Snorfietsen (snorscooters, hoe je ze ook wil noemen) mogen 25 en horen vind ik ook op het fietspad thuis.

[ Voor 22% gewijzigd door Maasluip op 18-02-2016 13:03 ]

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:45:
Uiteraard is het ook wel een probleem dat veel mensen oliedom fietsen. De bejaarden blokkeerden het hele fietspad, dat is ook asociaal (maar nooit reden om ze met aggressief van de weg te drukken).

Wat je ook vaak ziet is dat mensen na een signaal (bellen/toeteren) eerst omkijken ipv aan de kant te gaan. Dat is niet zo slim, want omdat ze omkijken (linkerschouder) wijken ze nog verder uit naar links(voertuig volgt je blik).
Vergeet niet dat ouderen trager reageren en dan bedoel ik niet alleen fysiek, maar ook de cerebrale verwerking. Bovendien zijn vrij veel ouderen in meer of mindere mate slechthorend.

Ook jongeren tot zo'n 15-16 jaar kunnen onvoorspelbaar reageren. Soms rijd ik een groepje van 2-3-4 fietsers, die naast elkaar rijden (tweerichtingsfietspad), tegemoet. Ze kijken naar mij, ik verwacht dat ze mij zien, maar ze blijven naast elkaar rijden. Op het laatste moment zwaai ik om aandacht te trekken en wijken ze uit. Sorry hoor ik dan, in het voorbijgaan, nogal eens. Dat is meestal geen onwil, maar gaan ze op in het gesprek en kunnen dan ziende blind zijn. Van jongeren tot de adolescentie is bekend dat hun brein soms rare sprongen maakt en dat ze onlogisch kunnen reageren.

Ietwat terzijde, maar aangaande fietspaden, tweerichtingsfietspaden, vetergang en schuwafstanden verwijs ik naar het informatieve link.

www.fietsberaad.nl/librar...tanden/document000172.pdf

• roffeltjes
Mee eens Oblomov, je moet er gewoon vanuit gaan dat mensen sub-optimaal bezig zijn en dus goed anticiperen. Vooral je bloeddruk laag houden.

Trouwens wel weer irritant dat een van mijn vaste fietspaden dus een G12 is en druk gebruikt wordt door brommers/brom-scooters.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:25
mguzz schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:55:

Geschoten in Amsterdam Centrum:

https://www.youtube.com/watch?v=zDCPCzmqKQg
Zit ie daar nou het eerste gedeelte achter een elektrische fietser met helm aan?

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:32:
Mee eens Oblomov, je moet er gewoon vanuit gaan dat mensen sub-optimaal bezig zijn en dus goed anticiperen. Vooral je bloeddruk laag houden.

Trouwens wel weer irritant dat een van mijn vaste fietspaden dus een G12 is en druk gebruikt wordt door brommers/brom-scooters.
G12! Dat is pech hebben. Een van de weinige zaken waar mijn bloeddruk hoger van wordt zijn de snorfiets-scooters die zich met hoge snelheid, luid claxonnerende, op het fietspad door het spitsverkeer wringen.

Ik ben ervoor om helmplicht in te voeren voor snorfiets-scooters. Die jonge gasten willen geen snorfiets-scooter met helm. Als dat betekent dat 25 km/u e-bikers ook aan de helm moeten, heb ik daar vrede mee.

Of schaf de snorfiets-scooters af en stop de verkoop. De ouderen, waarvoor de snorfiets oorspronkelijk bedoeld is, kunnen een e-bike kopen.
Mensen jonger dan bijvoorbeeld 50 jaar die een snorfiets bezitten, gratis laten omzetten naar bromfiets en een (gedeeltelijke) tegemoetkoming voor de aankoop van een helm. Bezitters ouder dan 50 jaar mogen de snorfiets 'op rijden’.
Geef subsidie aan mensen die een snorfiets-scooters inruilen voor een fiets of e-bike; zoals nu ook gebeurd met oude dieselauto's.
Geef de handel voor het ombouwen van de voorraad snorfietsen-scooters naar bromfietsen een tegemoetkoming.
Kondig het uitfaseren op tijd aan.

Dat kost de overheid geld, maar waarschijnlijk een schijntje van de 4 miljard euro, die de autobezitters de afgelopen jaren, vaak onterecht, voor een schoner milieu :Y :N aan subsidie hebben mogen toucheren.

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
Beste Tweakers

Sinds ik op Velofollies in Kortrijk vorige maand door een aardige man werd gewezen op het bestaan van deze website en dit topic heb ik het al helemaal doorspit. Het is dan ook super interessant en heb er al veel van opgestoken. Ook de discussies over wetgeving en handhaving volg ik met veel plezier. Zeker omdat het een mooie inkijk geeft van wat er over de grens gebeurt, zelf ben ik namelijk Belg.

Ik denk er zelf over na om ook een speed pedelec te kopen en heb sinds afgelopen dinsdag een Stromer ST2 op proef.

In België mag je als gebruiker van een speed pedelec op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 50 km/uur kiezen of je de rijbaan of het fietspad gebruikt. Zelf denk ik dan dat de rijbaan de meest aangewezen plaats is voor de speed pedelec. Maar alles hangt af van de voorzieningen, het tijdstip en de drukte en het gebruik van een klein beetje verstand.

Als je het filmpje bekijkt van de "roekeloze" fietser met zijn Stromer ST1, moet ik twee dingen denken: dat het niettemin een beetje onbeschoft is wat hij doet; maar het allemaal best nog wel meevalt en dat jullie in Nederland echt rotverwend zijn qua fietsvoorzieningen. Hier in België is het vaak om te huilen. Oude betonnen fietspaden die onderling verzakt en gescheurd zijn, zijn eerder de norm dan de uitzondering. Ooit zag ik in Nederland een fietspad worden opgebroken om te vernieuwen dat hier als een van de betere zou kunnen worden beschouwd. (Laatst zag ik in Reusel, Noord-Brabant, waarschuwingsborden naast de weg staan omdat de weg 'in slechte staat' was. Als men dat in België zou doen, zou het overal vol staan en zou de verkeersbordenindustrie werkzekerheid hebben tot 2024.)

Verder blijf ik de interessante onderwerpen op dit forum graag volgen.

Groeten
Jef

• - oblomov -
  • Niet online
JefVB schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 21:36:
Als je het filmpje bekijkt van de "roekeloze" fietser met zijn Stromer ST1, moet ik twee dingen denken: dat het niettemin een beetje onbeschoft is wat hij doet; maar het allemaal best nog wel meevalt
Een 'beetje' onbeschoft?

Van harte welkom op dit forum Jef :)B :)F

Ja, ik besef dagelijks dat we in een soort fietswalhalla leven. Zelfs in Nederland kan het hier en daar beter, maar mij hoor je daarover niet klagen vanuit de 5th Worlds Most Bike Friendly City ;)

Eergisteren fietste ik in de buurt van de Achelse Kluis, precies op de grens Nederland België eindigde het fietspad.

Overigens, Antwerpen staat op de 9e plaats van de Worlds Most Bike Friendly Cities
http://www.wired.com/2015...most-bike-friendly-cities

Als de Nederlandse fiets infrastructuur je interesseert; https://bicycledutch.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:53

Metro2002

Memento mori

Vlassie1980 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:06:
[...]

Je hebt volkomen gelijk.

Hoezo ontmoedigende regeltjes? Ik begrijp je rants niet zo heel goed in dit topic. Bromfietsen die 45km/u mogen moeten ook aan allerlei regels voldoen (rijbewijs, verzekering, helmplicht,op de rijbaan etc) omdat ze voor veel ongelukken zorgden op fietspaden vanwege de snelheidsverschillen. Waarom zou dat voor een fiets die 45km/u haalt dan anders moeten zijn? Ik begrijp de nieuwe regelgeving heel goed en ik zie het niet als fietsertje pesten maar gewoon gelijke monikken gelijke kappen. Als je niet aan al die regels wilt voldoen dan moet je of gewoon een 25km/u e-bike kopen óf je doet het illegaal met alle gevolgen van dien (net als opgevoerde snorfietsers bv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Metro2002 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:10:
[...]

Hoezo ontmoedigende regeltjes? Ik begrijp je rants niet zo heel goed in dit topic. Bromfietsen die 45km/u mogen moeten ook aan allerlei regels voldoen (rijbewijs, verzekering, helmplicht,op de rijbaan etc) omdat ze voor veel ongelukken zorgden op fietspaden vanwege de snelheidsverschillen. Waarom zou dat voor een fiets die 45km/u haalt dan anders moeten zijn? Ik begrijp de nieuwe regelgeving heel goed en ik zie het niet als fietsertje pesten maar gewoon gelijke monikken gelijke kappen. Als je niet aan al die regels wilt voldoen dan moet je of gewoon een 25km/u e-bike kopen óf je doet het illegaal met alle gevolgen van dien (net als opgevoerde snorfietsers bv)
Ik heb er gewoon geen goed gevoel bij dat ik binnen de bebouwde kom tussen de auto's zou moeten rijden met 35 km/u. Dat gaat gegarandeerd frustratie opwekken bij zowel fietser als automobilist.

Maar het filmpje dat ik gisteren zag van die gast uit Friesland die zich als een hufter gedraagt op een Stromer heeft me ook wat meer aan het denken gezet. Dat ging ook helemaal nergens meer over.

Verder zal ik met een speed pedelec vrij weinig last hebben van de nieuwe regels omdat ik alleen maar door de polder fiets over kaarsrechte fietspaden, daar kan het gas flink erop zonder dat je iemand hindert :)

Maar nogmaals: De nieuwe regelgeving is gebaseerd op aannames, en de aanname is dat een speed pedelec constant 45 rijdt. Als dat zo zou zijn was het ook geen discussie geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je moet bepaalde aannames doen. Je kunt natuurlijk ook aannemen dat mensen op een speed pedelec binnen de bebouwde kom op een fietspad nooit harder dan 25 rijden. Dan is het ook geen probleem.
Alleen weet je dat die aanname ook niet gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
@ Oblomov

Bedankt voor de verwelkoming en de interessante links.

Ik moet toegeven, ik heb me verkeerd uitgedrukt. Hij gedraagt zich behoorlijk onbeschoft.

Hoewel ik niet heel graag in grote steden kom, staan zowel Eindhoven als Antwerpen op mijn lijstje van plaatsen waar ik nog wil gaan fietsen. Ik had er trouwens geen idee van dat Antwerpen zo hoog scoorde.

De link over de fietsinfrastructuur in Nederland zorgt in de eerste plaats voor een ernstige opstoot van jaloezie en afgunst. Een fietswalhalla, zo zou je het kunnen uitdrukken inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Na 3 weken en ruim 400 km ben ik nog steeds erg tevreden met mijn R&M Bluelabel Charger Touring. Alleen die 25 km/u grens, in de realiteit 26.5/27 km/u (de ondersteuning houdt exact bij 27 km/u op), irriteert soms. Niet dat ik een 45 km/u versie zou willen, want, zoals ik eerder schreef, heeft een HS voor mij, behalve de snelheid, alleen maar nadelen, doch ik was die zelfbouw e-bike gewend, die onder normale omstandigheden tot ongeveer 29-31 km/u liep. Gezegd moet worden dat de voorwielmotor bij matige tegenwind maar hooguit 20 km/u haalde.

De fiets met 500 Wh accu, framemaat 46 cm (ben 1.76 m lang) past mij als gegoten. Het frame is zeer star. De bovenbuis loopt door tot aan de achternaaf. De fiets is enerzijds stabiel en toch wendbaar; met losse handen fietsen is geen probleem. Opvallend is de hoge plaatsing van de kettingbuis; een eventueel slaande ketting kan de buis niet beschadigen.

In tegenstelling tot het MTB uiterlijk is de fiets zowel geschikt voor de stad, lange toeren (eergisteren 80 km) en om te crossen door de natuur. Natuurlijk niet het ruige werk.

Gezien mijn maar korte ervaring met de ‘gewone’ Performance motor kan ik deze niet echt goed vergelijken met de Performance CX. Maar, als het moet, trekt de CX als een speer op. Omdat de motor zeer snel kan optrekken, zit ik binnen een oogwenk op die maximum snelheid en dat voelt dan vreemd aan. Ook modderige bospaden en korte steile zanderige heuveltjes (hogere komen nog) zijn geen enkele probleem voor deze motor. De CX is nauwelijks cadans gevoelig en geeft ook bij een lage fietscadans veel vermogen. Dat is vooral in de bossen aangenaam. Op de ‘gewone’ weg fiets ik het prettigst met ongeveer 75 tpm.

De vrij brede 50-622 Schwalbe Mondial DD banden (standaard zijn Schwalbe Big Ben’s in dezelfde maat gemonteerd) geven al wat vering. De geadviseerde bandenspanning is min 2.50 tot max 5.0 Bar. Ik pomp ze op tot 3.0 Bar voor en 4.0 achter. Met mijn gewicht van 85 kg, voor mijn gevoel, een afgewogen compromis tussen rolling en comfort. Opmerkelijk is de goede grip van deze banden in de bochten.

Uitgezonderd als ik in de bossen met kuilen en dergelijke fiets, lock ik de Suntour veerweg 100 mm!! (stalen veer + Air) verende voorvork (pomp bijgeleverd). De staat van de wegen en fietspaden is in Nederland zodanig dat voorwielvering niet per se nodig is en er gaat geen trap-energie verloren in de vering.

Behalve de banden draagt ook de Cane Creek Thudbuster ST (Short Travel) ø 34.9 mm zadelpenvering bij aan het comfort. Mogelijk niet zo comfortabel als de Thudbuster Long Travel of de Suntour SP12-NCX, maar de Thudbuster veert veel beter dan een ‘gewone’ verende zadelpen en vangt de kleine oneffenheden van het gewone wegdek goed op. Daarbij vind ik dat de Short Travel beter harmoniseert bij deze fiets. Bovendien hoef ik niet het gevoel te krijgen dat ik in een Citroën Deux Chevaux rijd. De Thudbuster wordt geleverd met rubber inzetstukken in 3 sterkten. Ik gebruik de middelste; sterkte Nr. 5, geschikt tot 88 kg.

Met het relatief grote 17 T motortandwiel, vergelijkbaar met (17x2.5) 42.5 tanden, fiets ik achter veelal met 15-17-19. De ketting beweegt zich dus bijna altijd in een rechte lijn. De derailleur en de naven zijn TX. De cassette en de schijfremmen (voor & achter: ø 180 mm) Deore. Een mooie verdeling; belangrijke onderdelen van een wat beter niveau en de Deore 11-36 cassette is, lees ik hier en daar, slijtvaster dan duurdere uitvoeringen.

Het Humpert Ergo 650 mm brede XXL ø 31.8 stuur (backsweep 16º, Rise 30 mm) met Ergon GP1 handvatten bevalt mij goed, maar de Ergon GP3 met bar ends zou nog beter geweest zijn. Het stuur is iets breder als de breedte van mijn schouderomvang en voelt natuurlijk aan. De buiging naar achteren is ruim voldoende om de polsen te ontzien. De Shimano Deore BR-T615 remhendels zijn geschikt voor 4 vingers en van metaal!!

De vaste Ergotec stuurpen van 90 mm lang / hoek 20º, heb ik bij de koop laten vervangen door een verstelbare stuurpen van 100 mm. Na een paar dagen in de 30º stand, heb ik de stuurpen laten zakken naar 20º en tevens een spacer van 5 mm verwijderd.

Ik heb mij, in plaats van het standaard zadel, een SQ-lab 602 Active 15 cm zadel laten aanmeten. Toch heb ik nog steeds wat last van zadelpijn, maar wel minder erg en minder vlug dan het zadel van mijn, binnenkort weer, gewone fiets. Nu moet ik na ongeveer 1 uur fietsen even van het zadel af (waar een stoplicht of afdaling al niet goed voor is!).

De 55 mm brede sandwich (aluminium-kunststof-aluminium) spatborden zijn ruim voldoende lang en de stevige bagagedrager, tevens geschikt voor een Racktime Snapit-Adapter, zit met een 4.5 cm brede en 4 mm dikke strip stevig aan het frame vastgeschroefd/gelast en niet, zoals tegenwoordig vaker voorkomt, aan het spatbord bevestigd!!! De FIX18 standaard van Hebie en vind ik een van de beste.

De Supernova E3 E-Bike lamp voor en het Busch & Müller Toplight mini LED achter, bevallen uitstekend. Vooral de 165 lumen koplamp geef een zee van licht. Niet té gebundeld, zodat ook de berm wat verlicht wordt. Als de lamp niet goed staat afgesteld is het met deze fietskoplamp mogelijk om een tegenligger te verblinden.

Standaard wordt de fiets geleverd met een ABUS frameslot. Als extra heb ik mij een Axa vouwslot gekocht http://www.axasecurity.co...uwsloten/foldable-series/ zodat ik het voorwiel (met uitvalnaaf) en frame aan bijvoorbeeld een lantaarnpaal kan bevestigen. Het vouwslot, lengte 95 cm, mocht iets langer zijn.

De met rubber beklede pedalen heb ik bij de koop laten vervangen door getande versies, maar na een paar keer fietsen vind ik de pedalen te klein. Waarschijnlijk ga ik deze vervangen voor Shimano Saint PD-MX80 pedalen. Deze pedaal is groter en licht concaaf, zodat de bal van mijn voet in de holte past.

De fiets weegt (zelf gewogen) zoals hier beschreven met de 500 Wh accu en het Abus frameslot, maar zonder het 850 gram wegende Axa vouwslot, 22.5 kg (volgens R&M weegt de fiets ongeveer 23 kg). 22.5 Kilogram is voor een e-bike relatief licht, dunkt mij!

Het klinkt allemaal positief en dat is het ook. Behoudens de pedalen (iets persoonlijks) en mijn gevecht met de rubberen snelbinder (die nu in de vuilnisbak ligt) kan ik tot nu toe niets negatiefs ontdekken. Of het moet de Bosch Nyon zijn, waarop ik nog steeds wacht. Zou vorig week vrijdag geleverd worden, maar ik vermoed dat de carnaval in Duitsland spelbreker is.

Ik zou deze fiets direct weer kopen en hij mag gezien worden:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/5NED7lfJ26Z8JxVogHEdf8gj/medium.jpg

Ook als betaalbare HS-variant, alternatief voor de veel duurdere Stromer ST2, aan te bevelen. Ik heb ook proefgereden op een HS 350 watt motor versie en een snelheid tot 37 km/u was voor mij geen probleem. Terwijl ik met 65 jaar niet meer de jongste ben. Waarmee ik wil zeggen dat voor een jonger en/of sportiever fietser hogere snelheden haalbaar zijn. De HS, met Shimano Deore XT 11 speed, is ook wat duurder afgemonteerd.

Tot slot, ‘mijn’ FM met ruim 40 jaar ervaring, ben ik dankbaar dat hij mij, met zijn enthousiasme voor de kwaliteiten van het merk R&M, de Bluelabel heeft aangeraden en dat hij mij diverse lange proefritten op deze fiets in verschillende frame maten liet maken. “Breng de fiets morgen maar terug”, hoor ik hem voor een proefrit zeggen.

Nu de Nyon nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
- oblomov - schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 12:27:
Na 3 weken en ruim 400 km ben ik nog steeds erg tevreden met mijn R&M Bluelabel Charger Touring. Alleen die 25 km/u grens, in de realiteit 26.5/27 km/u (de ondersteuning houdt exact bij 27 km/u op), irriteert soms. Niet dat ik een 45 km/u versie zou willen, want, zoals ik eerder schreef, heeft een HS voor mij, behalve de snelheid, alleen maar nadelen, doch ik was die zelfbouw e-bike gewend, die onder normale omstandigheden tot ongeveer 29-31 km/u liep. Gezegd moet worden dat de voorwielmotor bij matige tegenwind maar hooguit 20 km/u haalde.

De fiets met 500 Wh accu, framemaat 46 cm (ben 1.76 m lang) past mij als gegoten. Het frame is zeer star. De bovenbuis loopt door tot aan de achternaaf. De fiets is enerzijds stabiel en toch wendbaar; met losse handen fietsen is geen probleem. Opvallend is de hoge plaatsing van de kettingbuis; een eventueel slaande ketting kan de buis niet beschadigen.

In tegenstelling tot het MTB uiterlijk is de fiets zowel geschikt voor de stad, lange toeren (eergisteren 80 km) en om te crossen door de natuur. Natuurlijk niet het ruige werk.

Gezien mijn maar korte ervaring met de ‘gewone’ Performance motor kan ik deze niet echt goed vergelijken met de Performance CX. Maar, als het moet, trekt de CX als een speer op. Omdat de motor zeer snel kan optrekken, zit ik binnen een oogwenk op die maximum snelheid en dat voelt dan vreemd aan. Ook modderige bospaden en korte steile zanderige heuveltjes (hogere komen nog) zijn geen enkele probleem voor deze motor. De CX is nauwelijks cadans gevoelig en geeft ook bij een lage fietscadans veel vermogen. Dat is vooral in de bossen aangenaam. Op de ‘gewone’ weg fiets ik het prettigst met ongeveer 75 tpm.

De relatief brede 50-622 Schwalbe Mondial DD banden (standaard zijn Schwalbe Big Ben’s in dezelfde maat gemonteerd) geven al wat vering. De geadviseerde bandenspanning is min 2.50 tot max 5.0 Bar. Ik pomp ze op tot 3.0 Bar voor en 4.0 achter. Met mijn gewicht van 85 kg, voor mijn gevoel, een afgewogen compromis tussen rolling en comfort. Opmerkelijk is de goede grip van deze banden in de bochten.

Uitgezonderd fietsen in de bossen met kuilen en dergelijke, lock ik de Suntour verende voorvork (pomp bijgeleverd). De staat van de wegen en fietspaden is in Nederland zodanig dat voorwielvering niet per se nodig is en er gaat geen trap-energie verloren in de vering.

Behalve de banden draagt ook de Cane Creek Thudbuster ST (Short Travel) ø 34.9 mm zadelpenvering bij aan het comfort. Mogelijk niet zo comfortabel als de Thudbuster Long Travel of de Suntour SP12-NCX, maar de Thudbuster veert veel beter dan een ‘gewone’ verende zadelpen en vangt de kleine oneffenheden van het gewone wegdek goed op. Daarbij vind ik dat de Short Travel beter harmoniseert bij deze fiets. Bovendien hoef ik niet het gevoel te krijgen dat ik in een Citroën Deux Chevaux rijd. De Thudbuster wordt geleverd met rubber inzetstukken in 3 sterkten. Ik gebruik de middelste; sterkte Nr. 5, geschikt tot 88 kg.

Met het relatief grote 17 T motortandwiel, vergelijkbaar met (17x2.5) 42.5 tanden, fiets ik achter veelal met 15-17-19. De ketting beweegt zich dus bijna altijd in een rechte lijn. De derailleur en de naven zijn TX. De cassette en de schijfremmen (voor & achter: ø 180 mm) Deore. Een mooie verdeling; belangrijke onderdelen van een wat beter niveau en de Deore 11-36 cassette is, lees ik hier en daar, slijtvaster dan duurdere uitvoeringen.

Het Humpert Ergo 650 mm brede XXL ø 31.8 stuur (backsweep 16º, Rise 30 mm) met Ergon GP1 handvatten bevalt mij goed. Het stuur is ongeveer even breed als de breedte van mijn schouder en de buiging naar achteren is ruim voldoende om de polsen te ontzien.

De vaste Ergotec stuurpen van 90 mm lang / hoek 20º, heb ik bij de koop laten vervangen door een verstelbare stuurpen van 100 mm. Na een paar dagen in de 30º stand, heb ik de stuurpen laten zakken naar 20º en tevens een spacer van 5 mm verwijderd.

Ik heb mij, in plaats van het standaard zadel, een SQ-lab 602 Active 15 cm zadel laten aanmeten. Toch heb ik nog steeds wat last van zadelpijn, maar wel minder erg en minder vlug dan het zadel van mijn, binnenkort weer, gewone fiets. Nu moet ik na ongeveer 1 uur fietsen even van het zadel af (waar een stoplicht of afdaling al niet goed voor is!).

De 55 mm brede sandwich (aluminium-kunststof-aluminium) spatborden zijn ruim voldoende lang en de stevige bagagedrager, tevens geschikt voor een Racktime Snapit-Adapter, zit muurvast aan het frame en niet, zoals tegenwoordig vaker voorkomt, aan het spatbord vastgeschroefd!!!

De Supernova E3 E-Bike lamp voor en het Busch & Müller Toplight mini LED achter, bevallen uitstekend. Vooral de 165 lumen koplamp; een zee van licht. Als de lamp niet goed staat afgesteld is het met deze fietskoplamp mogelijk om een tegenligger te verblinden.

Standaard wordt de fiets geleverd met een ABUS frameslot. Als extra heb ik mij een Axa vouwslot gekocht http://www.axasecurity.co...uwsloten/foldable-series/ zodat ik het voorwiel (met uitvalnaaf) en frame aan bijvoorbeeld een lantaarnpaal kan bevestigen. Het vouwslot, lengte 95 cm, mocht iets langer zijn.

De met rubber beklede pedalen heb ik bij de koop laten vervangen door getande versies, maar na een paar keer fietsen vind ik de pedalen te klein. Waarschijnlijk ga ik deze vervangen voor Shimano Saint PD-MX80 pedalen.

De fiets weegt zoals hier beschreven met de 500 Wh accu en het Abus frameslot, maar zonder het Axa 850 gram wegende aparte vouwslot, 22.5 kg. Zelf gewogen (volgens R&M weegt de fiets ongeveer 23 kg). 22.5 Kilogram is voor een e-bike relatief licht, dunkt mij!

Het klinkt allemaal positief en dat is het ook. Behoudens de pedalen (iets persoonlijks) en mijn gevecht met de rubberen snelbinder (die nu in de vuilnisbak ligt) kan ik tot nu toe niets negatiefs ontdekken. Of het moet de Bosch Nyon zijn, waarop ik nog steeds wacht. Zou vorig week vrijdag geleverd worden, maar ik vermoed dat de carnaval in Duitsland spelbreker is.

Ik zou deze fiets direct weer kopen en hij mag gezien worden:

[afbeelding]

Ook als betaalbare HS-variant, alternatief voor de veel duurdere Stromer ST2, aan te bevelen. Ik heb ook proefgereden op een HS 350 watt motor versie en een snelheid tot 37 km/u was voor mij geen probleem. Terwijl ik met 65 jaar niet meer de jongste ben. Waarmee ik eigenlijk wil zeggen dat voor een jonger en/of sportiever persoon hogere snelheden haalbaar zijn. De HS met Shimano Deore XT 11 speed, is ook wat duurder afgemonteerd.

Tot slot, ‘mijn’ FM met ruim 40 jaar ervaring, ben ik dankbaar dat hij mij, met zijn enthousiasme voor de kwaliteiten van het merk R&M, de Bluelabel heeft aangeraden en dat hij mij diverse lange proefritten op deze fiets in verschillende frame maten liet maken. “Breng de fiets morgen maar terug”, hoor ik hem voor een proefrit zeggen.

Nu de Nyon nog :)
Kijk, dat is een hele mooie review van je fiets. Vind het verder ook gewoon een erg mooi model. Het frame wordt ook voor verschillende submodellen gebruikt:

MTB
Afbeeldingslocatie: http://nl.r-m.de/wp-content/uploads/14_BL_Charger_MTB_472.jpg

Charger GT 45
Afbeeldingslocatie: http://nl.r-m.de/wp-content/uploads/15_Charger_GT45_HS.jpg

Touring
Afbeeldingslocatie: http://nl.r-m.de/wp-content/uploads/15_BL_Cha_tou_M_bla19503.jpg

Charger GX Rohloff
Afbeeldingslocatie: http://nl.r-m.de/wp-content/uploads/16_BL_Charger_GX_Rohloff_M_bla_0154.jpg

Charger Touring HS
Afbeeldingslocatie: http://nl.r-m.de/wp-content/uploads/14_BL_Charger_tou_HS_M_whi_8052.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
[...]

Yep, maar het komt wel belerend over. Als een vinger naar alle speedbikers gewezen.
Zelf zal ik mijn fiets nooit opvoeren en 25 km/h is snel zat, maar als je een speedbike wilt vergelijken met brommers dan ben ik dat niet helemaal met je eens.

Mijn mening? Geen integraalhelm op en gewoon een lichte helm zonder geel kenteken. Ongelukken door onverantwoord gedrag op de bestuurder verhalen. Dan leren ze het zo af en is iedereen happy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Gelijke monikken gelijke kappen? Dat is het punt, de monniken zijn niet gelijk,een bromfiets is niet hetzelfde als een fiets en fietsen met een brommerhelm op gaat gewoon niet. Er ontstaan ook vreemde situaties. Samen met mijn vrouw rijden we een flinke berg/heuvel naar beneden, ik moet in de remmen bij 45km/h en zij gaat gewoon met 60 km/h naar beneden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 18:24:
[...]

Gelijke monikken gelijke kappen? Dat is het punt, de monniken zijn niet gelijk,een bromfiets is niet hetzelfde als een fiets
Inderdaad bromfietsers en ebikes zijn niet gelijk. Een ebike is op hoge snelheid veel gevaarlijker dankzij de smallere banden, minder goede remmen, geen optie voor intergraalhelm zoals je zelf al aangeeft (en een piepschuimen fietshelmpje gaat je hoofd echt niet redden bij snelheden van 45km/u en harder) en dan ook nog met die snelheid op het fietspad ipv op de rijbaan.

Dus eigenlijk moet je het uberhaupt niet willen dat ebikes zo hard gaan. Dat bedoel je te zeggen toch? ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 18:24:
[...]
Er ontstaan ook vreemde situaties. Samen met mijn vrouw rijden we een flinke berg/heuvel naar beneden, ik moet in de remmen bij 45km/h en zij gaat gewoon met 60 km/h naar beneden. 8)7
Een brommer gaat ook niet in de remmen bij 45km/u als je heuvelaf gaat. En daarbij: Hebben we in NL bergen waar je met 60km/u omlaag gaat dan? De enige berg waar ik ooit afgereden ben waar ik harder dan 60km/u haalde was de Mont Ventoux met 22km lang een hellingspercentage van 10%. En ik weet niet of je die snelheid wel eens gehaald hebt op een fiets maar dat is iets wat je écht niet wilt. Levensgevaarlijk.
jimh307 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 16:49:
[...]
Mijn mening? Geen integraalhelm op en gewoon een lichte helm zonder geel kenteken. Ongelukken door onverantwoord gedrag op de bestuurder verhalen. Dan leren ze het zo af en is iedereen happy :)
Daarom zijn voor automobilisten, motorrijders en brom en snorfiets bestuurders ook zulke draconische maatregelen nodig als rijbewijzen, helmplicht, verplichte verzekeringen, lasercontroles, trajectcontroles, rollerbanken etc.

Omdat mensen het vanzelf wel afleren...... kom op zeg, ben je echt zó naïef?

Ik kom op mijn woon-werk route ook meerdere ebikers tegen die enorm zijn opgevoerd (die dus bromfietsers gewoon bijhouden zonder problemen) en die scheuren ook gewoon net zo rakelings en met dezelfde snelheid langs je als bromfietsers, alleen dan met óf geen helm óf alleen een fietshelmpje en met gevaar voor het overige fietspad verkeer met als verschil dat je een bromfietser nog aan hoort komen, spiegels heeft, goede remmen heeft, een rijbewijs heeft, een verzekering heeft en bij een valpartij niet direct zijn hoofd openbreekt als een overrijpe meloen.

Ik wil HS ebikes ook helemaal niet verbieden maar ik vind wel dat er regels voor moeten komen en als je net zo hard op je fiets wil scheuren met motorondersteuning dan mogen daar ook gewoon regels tegenover staan die gelden voor overig gemotoriseerd verkeer met dezelfde snelheid met kleine aanpassingen voor het type voertuig zoals het type helm.

[ Voor 64% gewijzigd door Metro2002 op 19-02-2016 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Heeft een "piepschuimen helmpie" dan eigenlijk ook geen zin bij de professionals die met 45 gemiddeld in een peleton rijden? Het is maar net hoe men valt...
Het vervelende is dat zo'n helm wel het gevoel van schijnveiligheid opwekt...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

vhal schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 20:14:
Heeft een "piepschuimen helmpie" dan eigenlijk ook geen zin bij de professionals die met 45 gemiddeld in een peleton rijden? Het is maar net hoe men valt...
Het vervelende is dat zo'n helm wel het gevoel van schijnveiligheid opwekt...
Renners in de TDF rijden dan ook geen 45 gemiddeld maar rond de 30-35km/u. Alleen bij afdalingen gaat het sneller en wat piepschuim om je hoofd is beter dan niks maar heel veel helpt het echt niet bij die snelheden, zeker niet als je onderweg wat tegenkomt zoals een paal, vangrail, lantaarnpaal, boom etc.

Hier staat oa te lezen:

‘Een fietshelm is ontworpen om te beschermen tegen een val van een stilstaande fiets. Dat is een val met 20 kilometer per uur. Tot die snelheid kan een helm bescherming bieden tegen ernstig hersenletsel. Maar als je rustig fietst en valt, is de snelheid waarmee je hoofd ergens tegenaan komt al hoger dan 20 kilometer per uur. En als je wordt aangereden door een auto die 40 gaat, is de klap al 10 keer harder dan de ontwerpnorm. Voor elke klap harder dan 30 per uur heb je met een fietshelm ernstig hersenletsel.’ -

Maar ik lees hier Dat ze al bezig zijn met een speciale helm voor speedpedelecs.

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 19-02-2016 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Oh Metro, waarom ga je nu dingen verkondigen die aantoonbaar onzin zijn? Dat ontkracht je betoog.

1. Overal in Limburg kan je met 60 van een heuvel.
2. Sterker nog, in de duinrand ken ik ook zat plekken
3. Als jij van echt op de Ventoux je fiets rond de 60 hield ben je je remblokken aan het opstoken. Dat wil je echt niet.. echt levensgevaarlijk. En nee, ik maak geen flauwe grap... je hebt echt risicos genomen want je hebt of je schijf of je velg lopen verhitten. Dat leidt bij het eerste tot fading en bij het tweede tot klapbanden. Ik heb in de rando's die ik heb gereden wel het een en ander aan klapbanden gezien. That aint pretty.
4. Wielrenners in de TdF rijden gemiddeld eerder 50 dan 35 (in de finale waar ze vaak vallen gaat het over de 60!). Ik zal je namelijk iets vertellen wat je compleet zal verbijsteren: clubkoersen bij de B-C coureurs (de trimmers) gaan meestal ook richting 40 gemiddeld... en sprinten we af met 65+. Nou fietsen we ook wel op biljartlakens waar de bochten doorgetrapt kan worden, maar vallen doen we zeker.
5. De "expert" van de vogelvrije fietser betreft helmen is een opgeblazen kikker die heel hard wegholt als hij wordt geconfronteerd met keiharde feiten.

- Je valt zelden of nooit loodrecht, je hebt namelijk vooral voorwaartse kracht.
- Je valt doorgaans op je armen/schouders. Dit dempt de krachten enorm.
- Een van de allergrootste steekproeven ter wereld; wielrennen op de weg lijdt zelden tot doden. En zoals aangegeven, daar rijden ze echt veel en veel harder.

De expert negeert dit soort verklaringen omdat het zijn agenda (anti-helm) compleet wegvaagt. Ook in de schaatswereld is er trouwens keihard gelachen om deze clown.

6. Remkracht van een fiets met 18-20cm schijven is erg goed, juist omdat een fiets veel lichter is (tsja natuurkunde).

Ik ben bepaald geen onverdeeld fan van s-pedelecs, maar wat jij hier betoogt rammelt aanwijsbaar aan alle kanten.

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 20-02-2016 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 20:03:
IEen brommer gaat ook niet in de remmen bij 45km/u als je heuvelaf gaat. En daarbij: Hebben we in NL bergen waar je met 60km/u omlaag gaat dan? De enige berg waar ik ooit afgereden ben waar ik harder dan 60km/u haalde was de Mont Ventoux met 22km lang een hellingspercentage van 10%. En ik weet niet of je die snelheid wel eens gehaald hebt op een fiets maar dat is iets wat je écht niet wilt. Levensgevaarlijk.
Kom op zeg, zestig haal je in Nederland al van een viaduct af, en de Ventoux met 60 naar beneden, hoe doe je dat, halverwege de remblokken vervangen? Gewoon met 90 km/h naar beneden, is dat gevaarlijk? Ja, je moet niet vallen, dat is niet slim, voor de rest, gewoon op je fiets blijven zitten. Overigens is het op de autobahn in DE ook niet handig om bij 200 + in de berm te geraken, op de piste op volle snelheid tegen iemand aan te knallen, of te voet volluit sprintend tegen een boom te knallen, en zo kan ik nog wel doorgaan. Het leven zit vol risico's. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

roffeltjes schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 21:42:
Oh Metro, waarom ga je nu dingen verkondigen die aantoonbaar onzin zijn? Dat ontkracht je betoog.

3. Als jij van echt op de Ventoux je fiets rond de 60 hield ben je je remblokken aan het opstoken.
bij 65km/u vond ik het hard zat ja en nee ik stook niet mijn remblokken op en nee ik heb niet mijn velgen oververhit. Ik heb genoeg kilometers in bergachtig gebied gemaakt (zowel met de auto als de fiets) om te weten hoe ik een afdaling veilig moet doen.
4. Wielrenners in de TdF rijden gemiddeld eerder 50 dan 35
http://wielertours.nl/tour-de-france

40,69km/u gemiddeld. Hoger dan 30km/u maar ook lager dan jouw genoemde 50km/u.
5. De "expert" van de vogelvrije fietser betreft helmen is een opgeblazen kikker die heel hard wegholt als hij wordt geconfronteerd met keiharde feiten.
- Een van de allergrootste steekproeven ter wereld; wielrennen op de weg lijdt zelden tot doden. En zoals aangegeven, daar rijden ze echt veel en veel harder.
Het aantal ongevallen met hersenletsel in de tour de france en andere wiellerwedstrijden is niet veranderd sinds de verplichte invoering van de helm. Zegt genoeg lijkt me.
6. Remkracht van een fiets met 18-20cm schijven is erg goed, juist omdat een fiets veel lichter is (tsja natuurkunde).
Hoe lichter hoe minder druk er op de banden staat hoe eerder je gaat glijden. Volgens jouw redenatie zou een volle vrachtwagen immers ook later stil moeten staan dan een lege vrachtwagen (zoek dat voorbeeld maar eens op) .
Komt nog bij dat je minder bandcontact hebt vanwege de veel smallere banden van een fiets tov een bromfiets en komt óók nog eens bij dat de gewichtsverdeling op een fiets dusdanig is dat je over de kop kan slaan.

Een fiets gaat écht niet net zo hard kunnen remmen als een bromfiets en een bromfiets (of bv motorfiets) gaat niet net zo hard kunnen remmen als een auto ondanks het veel lagere gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 00:01:
[...]

Kom op zeg, zestig haal je in Nederland al van een viaduct af, en de Ventoux met 60 naar beneden, hoe doe je dat, halverwege de remblokken vervangen? Gewoon met 90 km/h naar beneden, is dat gevaarlijk? Ja, je moet niet vallen, dat is niet slim,
Niet slim? Dat is gewoon einde verhaal. 8)7 Frames van fietsen zijn ook niet gemaakt voor zulke snelheden en kunnen flexen en gaan shimien (oncontroleerbare wobbel die steeds erger wordt) waardoor je domweg van je fiets afgegooid wordt en met een paar stukjes vbrake rubber is je remweg bij 90km/u denk ik zo'n kilometer of 2. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Metro, zonder dollen je wordt hier met feiten geconfronteerd en je gaat nog dieper die kuil in?

Wat jij noemt is de gemiddelde snelheid van de tour inclusief het gebergte. In de vlakke etappe van 160 kilometer loopt tegenwoordig het gemiddelde richting de 48 en wordt het laatste uur gemiddelde van 50 ook wel gehaald. De laatste 20 gaat harder dan 50. Inclusief rotondes, vluchtheuvels, bochten en valpartijen die de vaart eruit halen. Zoals de tweede etappe in 2015 toen ze een groffe 47.5 kmpu reden. Ja dat is dus eerder 50 dan 35. Ik kan er ook niks aan doen, je moet maar klagen bij de tijdswaarnemers.

http://www.wielerupdate.n...e-2-utrecht-neeltje-jans/

En juist bij deze etappes zijn de massale valpartijen, niet in de bergen. Sterker nog, ze vallen vaak in de finale waar het richting de 60 loopt op de rechte stukken. Waar zijn de doden?

Verder: Het aantal valpartijen in de TdF is toegenomen door de veranderde infrastructuur (rotondes en vluchtheuvels), en grote massas publiek. Oftewel, met meer vallen en meer obstakels minder hersenletsel. Dat zegt meer dan genoeg lijkt me Metro.

En betreft je angst voor de krachten die fietsen moeten weerstaan. Vertel me eens hoeveel TdF racefietsen (van dat pietepeuterige staal (vroeger), aluminium (20 jaar terug) en carbon (nu) er breken onder de krachten van een Tom Boonen?

Ga ook maar even je angsten uiten op het wereldfietser forum waar mensen met volle bepakking de wereld doorrijden. Het spijt me, die mensen gaan niet aan de lopende band tegen de vlakte omdat hun fiets oncontroleerbaar wordt zodra ze 60+ halen.

Tot slot: Als jij denkt dat een fiets met volle bepakking harder remt dan een lege fiets kan ik alleen maar heel erg lachen om jouw claim over ervaring met klimmen en dalen in de bergen. Sorry, mijn ervaring is radicaal anders.

Het draait om feiten Metro.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 20-02-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Precies, zoek ze eens op voor je hier mij de les probeert te lezen met onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Goed hoor Metro,Jij wint.

In de Tdf gaan ze gemiddeld niet harder dan 40, mensen kunnen gewoon geen tijd meten.
Omdat fietsers gewoon niet harder kunnen dan 40 hebben ze nooit hersenletsel schade.
En omdat ze ook niet harder kunnen flexen frames nooit, gelukkig maar want in de Alpen hebben de lijkdragers het druk met al die mensen die zo dom zijn om een berg af te durven te rijden.
In Nederland kan je trouwens nergens 60, dat is opschepperij.

Je bent een knappe vent,, ik ben blij dat je niet toegeeft aan de getoonde werkelijkheid (stel je toch voor dat je een loser bent en zegt: Dank je, dat wist ik niet, ik pas mijn mening aan) en heel sportief gewoon doorgaat met een lekkere oneliner.

/discussie.

[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 20-02-2016 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 15:46:
[...]

Precies, zoek ze eens op voor je hier mij de les probeert te lezen met onzin.
Joh, laat je niet zo kennen. Je bent die discussie zelf begonnen, het risico is dat iemand je uitdaging aanneemt.

En roffeltjes, het mag iets minder met de botte bijl. Met argumenten bereik je niet veel als je ze een armlengte diep in de keel stouwt. Discussiepartners zijn geen ganzen, gefokt voor foie gras ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Jah, ander gezelliger onderwerp.

Wat nog niet aan bod is geweest is hoe jullie infrastructuur is naar jullie werk. Ik hoor hier en daar nog wel eens horrorverhalen over fietspaden. Kunnen jullie overal 45 km/h voeren of moet je 'buiten de bebouwde kom om' terug in snelheid wegens kuilen, boomwortels of andere ongeregeldheden in het wegdek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

jimh307 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 17:28:

Wat nog niet aan bod is geweest is hoe jullie infrastructuur is naar jullie werk. Ik hoor hier en daar nog wel eens horrorverhalen over fietspaden. Kunnen jullie overal 45 km/h voeren of moet je 'buiten de bebouwde kom om' terug in snelheid wegens kuilen, boomwortels of andere ongeregeldheden in het wegdek?
Prima, afgezien van de bekende boomstronken in het asfalt, kuilen, dwarsrichels, loslopende honden, mensen in het donker met zwarte kleding, kamikazeauto's, 4 rijen dik fietsende en appende adolescenten, bejaarden op e-bikes, half jaar durende wegafzettingen was mijn route in 2015 redelijk voorzien van een prima laag asfalt.

Ik hoop op verbetering in 2016 :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
vhal schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 19:02:
[...]

Prima, afgezien van de bekende boomstronken in het asfalt, kuilen, dwarsrichels, loslopende honden, mensen in het donker met zwarte kleding, kamikazeauto's, 4 rijen dik fietsende en appende adolescenten, bejaarden op e-bikes, half jaar durende wegafzettingen was mijn route in 2015 redelijk voorzien van een prima laag asfalt.

Ik hoop op verbetering in 2016 :+
_/-\o_

Je maakt wat mee, hé.
Maar hier in omgeving Rosmalen is het allemaal goed te doen. Alleen de Coppensdijk welke op mijn recreatieve route ligt zit vol met bulten. Verder als ik naar mijn ouders in Oss ga is het wegdek zeer goed te doen. Zeker het fietspad langs het nieuwe Maximakanaal is fijn glad asfalt.
Toen ik vroeger nog in Schaijk woonde was het met de fiets een regelrechte nachtmerrie. Schaijk is zo slecht onderhouden dat je een FATbike nodig hebt wil je geen schade aan je fiets krijgen. Nee serieus, zo erg was dat.
Verder vind ik het wel leuk om over nieuwe infrastructuur te fietsen want hier in de omgeving is het sinds 2011 stukke beter geworden :)
Nee, ik mag niet klagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik ben veel te bot en dat is niet handig, waarvoor mijn excuses aan de meelezers.

Er is genoeg over gezegd, streep eronder van mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
jimh307 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 17:28:

Ik mag ook niet klagen. Allemaal strak asfalt en vrij rechttoe rechtaan. Ook erg overzichtelijk dus een route die prima geschikt is voor een speed pedelec. Tussen 2 dorpen wel een fietspad langs de provinciale waar veel scholieren fietsen dus dat is altijd wel even opletten. Verder is het vrij rustig met mooie vergezichten, boerderijen en af en toe een dorpje.

Enkele reis is 26 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
[...]

zal ik morgen even proberen om tijd voor vrij te maken en zal ik het posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
- oblomov - schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 12:27:

Het klinkt allemaal positief en dat is het ook. Behoudens de pedalen (iets persoonlijks) en mijn gevecht met de rubberen snelbinder (die nu in de vuilnisbak ligt) kan ik tot nu toe niets negatiefs ontdekken
kun je nagaan hoe meningen verschillen. Ik vind het juist erg prettig die snelbinder en heb voor mijn andere fiets er ook eentje gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn route is ook zeer comfortabel. Alles asfalt, voor 95% breed tweebaans fietspad. En 85% buiten bebouwde kom, immer gerade aus. Zeer geschikt voor speed pedelecs.
Pagina: 1 ... 79 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.