Ik begrijp hieruit dat je steeds 2 dezelfde kettingen wisselt. Waarom die moeite? En waarom doe je, in jouw opzet, langer met je tandwielen en cassette? Zie ik iets over het hoofd?Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 14:04:
Zo kan je ook eenvoudig met twee kettingen gaan werken. Deze gewoon om de 2000 km wisselen, dus ketting 1, dan 2, dan weer 1, 2, etc....Doe je veel langer met je tandwielen en cassette.
Verwijderd
Je doet langer met je tandwielen. Ik rij op deze manier 4000 km per ketting met hetzelfde tandwiel, dat is 8000 km op hetzelfde tandwiel. Wanneer je met 1 ketting doorrijdt naar 3000 km kan waarschijnlijk al niet meer hetzelfde tandwiel gebruiken omdat een nieuwe ketting gaat overslaan. Je kunt ook 3 kettingen gebruiken, dan haal je 10.000 km met je tandwielen.- oblomov - schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:57:
[...]
Ik begrijp hieruit dat je steeds 2 dezelfde kettingen wisselt. Waarom die moeite? En waarom doe je, in jouw opzet, langer met je tandwielen en cassette? Zie ik iets over het hoofd?
Ketting en cassette gaan naar elkaar staan door wederzijdse slijtage. Door ze af te wisselen heb je meerdere kettingen die passen op de cassette.
Dat gezegd hebbende, met een ebike in Nederland zal je meestal 1-2 kransjes zeer intensief gebruiken, dus na een tijdje gaat je ketting sowieso minder lekker lopen op de kransjes die je minder gebruikt omdat die niet zijn ingesleten.
Dat gezegd hebbende, met een ebike in Nederland zal je meestal 1-2 kransjes zeer intensief gebruiken, dus na een tijdje gaat je ketting sowieso minder lekker lopen op de kransjes die je minder gebruikt omdat die niet zijn ingesleten.
Verwijderd
Gek genoeg geeft een versleten ketting op een nieuw tandwiel weinig problemen in de zin van overslaan, althans dat is mijn ervaring met kettingen en tandwielen op racefietsen en ebikes in de afgelopen 40 jaarroffeltjes schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 22:24:
Ik geloof je direct, ik ben een luie fietser. 1 racefiets ketting en vervangen zodra mijn uitstekende fietsenmaker het tijd vindt.
Hier heb ik ook al een beetje last van wanneer ik opschakel naar de grootste bladen. Dan ratelt het aardig.roffeltjes schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 22:24:
Ketting en cassette gaan naar elkaar staan door wederzijdse slijtage. Door ze af te wisselen heb je meerdere kettingen die passen op de cassette.
Op de tandwielen 11 en 14 geen enkel probleem, die gebruik ik eigenlijk alleen maar. Tandwieltje 11 als ik een stevig windje in de rug heb en verder altijd tandwieltje 14, op die manier kan ik erg lang met een cassette en ketting doen.
Vanmorgen weer ingehaald door een Koga, die Koga's zijn veel sneller afgesteld als mijn Bosch systeem
Wil een speed-pedelec maar geen budget...
Een ION Koga? Of zit er ook verschil tussen Bosch instellingen per fabrikant?
Op de mijne zit inmiddels al meer dan 4.100 km. Eerste ketting nog. Nu smeer ik dan wel met die skeere WD40 wat volgens sommigen niet smeert....Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 21:19:
[...] Je doet langer met je tandwielen. Ik rij op deze manier 4000 km per ketting met hetzelfde tandwiel, dat is 8000 km op hetzelfde tandwiel. Wanneer je met 1 ketting doorrijdt naar 3000 km kan waarschijnlijk al niet meer hetzelfde tandwiel gebruiken omdat een nieuwe ketting gaat overslaan. Je kunt ook 3 kettingen gebruiken, dan haal je 10.000 km met je tandwielen.
ION inderdaad, ik denk dat over het algemeen alle Bosch motoren wel een beetje dezelfde instelling hebben. Denk dat een ION zeker 2 a 3 km/u harder gaatroffeltjes schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 10:21:
Een ION Koga? Of zit er ook verschil tussen Bosch instellingen per fabrikant?
Tegen de wind in kon ik deze dame nog wel bijhouden omdat mijn Bosch meer koppel en kracht heeft maar met zijwind liep ze wel heel erg uit. Frustrerend
ION nokt op 27.5kmpu.
Maar vergis je niet, je bent bijna altijd gemiddeld sneller omdat je veel meer vermogen hebt. Je trekt dus sneller op en tegenwind/heuvels beinvloeden je snelheid veel minder.
Om maar niet te spreken van de actieradius!
@ Deraileur gebruikers:
Op een E-bike heeft een ketting veel te lijden, maar omdat je zelden schakelt is het iets minder spannend. Je zou pas merken hoe gaar je ketting was als je veel moest schakelen (racefiets in de heuvels).
Maar vergis je niet, je bent bijna altijd gemiddeld sneller omdat je veel meer vermogen hebt. Je trekt dus sneller op en tegenwind/heuvels beinvloeden je snelheid veel minder.
@ Deraileur gebruikers:
Op een E-bike heeft een ketting veel te lijden, maar omdat je zelden schakelt is het iets minder spannend. Je zou pas merken hoe gaar je ketting was als je veel moest schakelen (racefiets in de heuvels).
[ Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 05-02-2016 11:22 ]
Verwijderd
Sterker nog heuvels zijn positief voor de gemiddelde snelheid: met 26.5 naar boven en 30-40 naar beneden, ideaal
Ik heb hier redelijk wat hoogteverschil voor Nederlandse begrippen rondom Wageningen, dus de motor trekt ook wel fors aan de ketting dan
In de heuvels wil je gewoon 50nm+ hebben, voor mijn gevoel is dat ook veel beter voor de motor. Ik ben er persoonlijk (mening geen feit!) van overtuigd dat constante maximale belasting van een motor de levensduur sterk beperkt.
Duidelijk. Gebruik je een ketting caliber om te meten of je ketting versleten is?Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 21:19:
Je doet langer met je tandwielen. Ik rij op deze manier 4000 km per ketting met hetzelfde tandwiel, dat is 8000 km op hetzelfde tandwiel. Wanneer je met 1 ketting doorrijdt naar 3000 km kan waarschijnlijk al niet meer hetzelfde tandwiel gebruiken omdat een nieuwe ketting gaat overslaan. Je kunt ook 3 kettingen gebruiken, dan haal je 10.000 km met je tandwielen.
Tuurlijk. Je zet nogal wat kracht op het hele aandrijfsysteem inclusief overbrenging in motor zelf. Dit is nu precies de reden dat ik niet echt fan ben van een middenmotor. Het koppel mag geweldig zijn en je gaat er als een zandhaas vandoor, maar het vergt 'relatief' veel onderhoud.roffeltjes schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 11:52:
In de heuvels wil je gewoon 50nm+ hebben, voor mijn gevoel is dat ook veel beter voor de motor. Ik ben er persoonlijk (mening geen feit!) van overtuigd dat constante maximale belasting van een motor de levensduur sterk beperkt.
Mijn fiets is niet echt geschikt voor een rondje zuid Limburg, maar waarvoor ik hem gebruik is het koppel afdoende. 25 nm lijkt erg weinig en vergeleken met die Bosch systemen een peulenschil, maar als ik vanuit hoge ondersteuning wegfiets vind ik best dat hij nog flink accelereert. Opschakelen doe ik minimaal. Van de 8 versnellingen die ik heb trek ik op in de 4 en switch daarna naar de 5 en boven de 22 km/h naar de 6. Zelfs in de middenondersteuning wil de fiets best vooruit vanuit stilstand.
Daarbij heb ik de luxe van een auto, maar ik fiets veel en veel liever dan in de auto zitten. Daar stap ik namelijk net uit voor m'n weekend
Ik denk dat de slijtage nog in een ander voordeel is bij mijn fiets. De ketting loopt over hetzelfde tandwiel en dat kan mooi inslijten zonder overslaan. Wat ik wel cool vind aan mijn pedelec is dat er een automatische kettingspanner inzit. Zo hoef je de ketting minder vaak te laten spannen bij de FM. Het zaakje ziet er na 3000 km nog zo goed als nieuw uit en de tandwielen zijn nog geen ninja sterren.
Ik zou zelf de ketting ook kunnen spannen, maar als ik het verkeerd doe dan ben ik de klos en als de FM het verkeerd doet is het garantie en zijn de extra kosten voor hem. Doordat je het achterwiel naar achteren draait via de afstelschroeven moet je ook de naaf weer goed afstellen. Daar brand ik mijn handen liever niet aan.
Waar en wanneer mag dat dan zijn? Ik vind er online niks van terug.Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 01:37:
[...]
Ja, maar dan wel naar de Belgische versie een week later...Is ook een stuk goedkoper dan in Utrecht !
Edit : gevonden.
[ Voor 3% gewijzigd door FrE911 op 05-02-2016 22:22 ]
Verwijderd
De GATES beltdrive....! Wie dit ooit heeft uitgevonden....Geen last van smeren en schoonmaken en...geen geratel..brrrr...!Vlassie1980 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:04:
[...]
Hier heb ik ook al een beetje last van wanneer ik opschakel naar de grootste bladen. Dan ratelt het aardig.
Op de tandwielen 11 en 14 geen enkel probleem, die gebruik ik eigenlijk alleen maar. Tandwieltje 11 als ik een stevig windje in de rug heb en verder altijd tandwieltje 14, op die manier kan ik erg lang met een cassette en ketting doen.
Vanmorgen weer ingehaald door een Koga, die Koga's zijn veel sneller afgesteld als mijn Bosch systeem
Wil een speed-pedelec maar geen budget...
Verwijderd
GATES is de oplossing....Echter alleen met naafversnellingen te gebruiken !roffeltjes schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 11:20:
ION nokt op 27.5kmpu.
@ Deraileur gebruikers:
Het is toch gelukt. Vanavond het pijltje naar boven gezien. Bij een snelheid van ongeveer 26.5 km/u floepte het pijltje naar boven aan; het advies om naar een hogere versnelling te schakelen. Terwijl ik lekker in een cadans van ongeveer 80 tpm fietste. Een hoger verzet levert bij deze snelheid nauwelijks iets op en belast de knieën onnodig.- oblomov - schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 19:39:
Hoewel het schakeltip AAN staat, krijg ik de pijltjes niet te zien op het display.
Ik heb mijn twijfels over het nut, want ik voel en weet over het algemeen goed wanneer ik moet schakelen, maar toch ik ben nieuwsgierig naar de werking.
@ harrie, heb je aandelen bij GatesVerwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 23:07:
GATES is de oplossing....Echter alleen met naafversnellingen te gebruiken !
Harrie: Gates spel je zonder hoofdletters.Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 23:07:
[...]
Daarnaast heb je een speciaal duur frame nodig, zoals je zegt heb je geen derailleur en is het vele malen duurder (veel duurder dan die paar ketttingen).
Maar om wat dieper in te gaan op Gates. Gates bestaat in twee smaken: CDC (klassiek) en CDX (breder met centertrack). De klassieke (gaat er op termijn uit assortiment)is een stuk beter dan de nieuwere CDX.
http://www.sintchristopho...dx-tandwielen-een-beetje/
Een CDX (zoals je dus meestal vindt) maakt het prijstechnisch nog wat minder interessant vanwege de slijtage.
Gates is heel mooi, maar prijstechnisch is het heel duur, juist omdat je voor een fiets met goede efficentie eigenlijk naar een Rohloff kijkt. Een Nexus/Alfine is veel minder efficient dan een Derailleur en een Nuvinci fietst niet alleen voor echt fietsen minder prettig, hij is qua efficientie ver weg onderaan de ladder.
Verder, betreft Gates en geruisloosheid; ook hier zou het je sieren als je wat research deed. Gates belts zijn zeer zeker niet geruisloos omdat ze droog worden en heel veel goedkopere frames niet zo goed uitgelijnd zijn.
https://www.google.nl/sea...VCvBoKHVGoBHMQrQIIKygEMAA
Het zou fijn zijn als je wat subjectiviteit en nuance in je pleidooi houdt in plaats van elke keer weer die one liner "GATES is de oplossing". Leg uit waarom het in dat specifieke geval een oplossing kan zijn en geef ook aan waar Gates minder goed is.
[ Voor 40% gewijzigd door roffeltjes op 06-02-2016 14:51 ]
En waarom zou je niet schakelen?roffeltjes schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 11:20:
@ Deraileur gebruikers:
Ik schakel zoveel mogelijk en probeer in mijn ideale ritme te fietsen. Maar ook bij stoplichten begin ik gewoon in een juiste versnelling. Waarom niet? Het zit er toch op en het schakelen gaat super makkelijk.
Ik heb zo het idee dat je bij een e-fiets die begrensd is op 25-27 km/h je dan maar twee versnellingen gebruikt. Eentje om weg te komen en eentje om tegen de afregelsnelheid te rijden.
Dus ja: zelden schakelen.
Signatures zijn voor boomers.
En meer dan € 200,-- (CDC/CDX) voor een voortandwiel + achtertandwiel + tandriem............ Ik ben toch niet gek?! En als ik midden in Frankrijk een ketting of een riem nodig heb, dan heb ik eerder een nieuwe ketting.Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 23:07:
[...]
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Maassluip beantwoord het perfect. Je rijdt weg met een midden versnelling en schakelt binnen een paar seconden op naar iets waar je +/- 80rpm mee rijdt.
1-4 gebruik ik niet (gewoon te klein), 8 is te zwaar tenzij ik echt zin heb boven de motor uit te trappen. Hou ik over 5-6-7.
Juist omdat je een bepaalde cadans wil (70-90rpm)zit je met een 25kmpu motor in een heel kleine range versnellingen. En met dat koppel rij je ook tegenwind/viaducten met dat soort versnellingen.
1-4 gebruik ik niet (gewoon te klein), 8 is te zwaar tenzij ik echt zin heb boven de motor uit te trappen. Hou ik over 5-6-7.
Juist omdat je een bepaalde cadans wil (70-90rpm)zit je met een 25kmpu motor in een heel kleine range versnellingen. En met dat koppel rij je ook tegenwind/viaducten met dat soort versnellingen.
Verwijderd
En valt dus bij mij direct af, gewoon de ' ouderwetse' derailleur is ' the way to go' , licht, betrouwbaar, flexibel en sterk.Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 23:07:
[...]
Verwijderd
Nja ik merk dat ik er 3 veel gebruik, de drie zwaarste en heel af en toe de 7de versnelling nog als het echt nodig is. Ik varieer de trapkracht toch wel enigszins, ook omdat ik zelf wel redelijk mee trap (minder dan eerst, maar nog altijd) en als het gewoon vlak is en geen wind staat is die zwaarste versnelling soms heerlijk om gewoon rustig te peddelen. Wordt het zwaarder dan schakel ik terug om een hogere cadans te halen, goed voor mij en de motor.Maasluip schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 08:46:
Ik heb zo het idee dat je bij een e-fiets die begrensd is op 25-27 km/h je dan maar twee versnellingen gebruikt. Eentje om weg te komen en eentje om tegen de afregelsnelheid te rijden.
Ik ben nog altijd erg blij dat ik voor de performance + derailleur ben gegaan boven de active + naaf. Veel fijnere aandrijflijn, merkbaar minder verliezen, hij is "hard" en de motor levert duidelijk meer power.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2016 12:01 ]
@ neographikal ik meen dat jij voor een 15 kransje hebt. De drie zwaarste achter 11-13-15, veronderstel ik.
Het voorblad van mijn e-bike heeft 17 tanden en ik gebruik achter meestal 15-17-19. Af en toe 13 of 21. Ik probeer met een zo laag mogelijk ondersteuning te fietsen. Zelfs onder normale weersomstandigheden geeft Eco te weinig ondersteuning en Tour wat te veel. Dus ik verheug mij op die Nyon, want dan kan ik die Eco wat omhoog halen of de Tour omlaag.
Het voorblad van mijn e-bike heeft 17 tanden en ik gebruik achter meestal 15-17-19. Af en toe 13 of 21. Ik probeer met een zo laag mogelijk ondersteuning te fietsen. Zelfs onder normale weersomstandigheden geeft Eco te weinig ondersteuning en Tour wat te veel. Dus ik verheug mij op die Nyon, want dan kan ik die Eco wat omhoog halen of de Tour omlaag.
Wat de ketting betreft. Op mijn fiets ligt een KMC X10 ketting in combinatie met een Shimano Deore cassette. Heb altijd gedacht dat de ketting en cassette van het dezelfde merk moesten zijn. Shimano beweerd dat Shimano tandwielen in een speciale hoek geslepen zijn, terwijl een KMC ketting geschikt zou zijn voor alle Shimano cassettes.
Ben benieuwd naar jullie mening hierover!
Verwijderd
Shimano heeft vast wel een punt maar ik heb de afgelopen jaren allerlei merken door elkaar gebruik, nooit een probleem gehad.- oblomov - schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 13:03:
Wat de ketting betreft. Op mijn fiets ligt een KMC X10 ketting in combinatie met een Shimano Deore cassette. Heb altijd gedacht dat de ketting en cassette van het dezelfde merk moesten zijn. Shimano beweerd dat Shimano tandwielen in een speciale hoek geslepen zijn, terwijl een KMC ketting geschikt zou zijn voor alle Shimano cassettes.
Op mijn fiets ligt een shimano deore cassette met een hg95 ketting. De fabrieks ketting was na 2500 km versleten. De hg95 kon 5500km mee. Wel elke 500 km schoonmaken. Achterwiel aandrijving is denk ik minder belastend voor de ketting. De cassette gaat al 9000km mee. Vraag me af of de tandwielen op de cassette los vervangen kunnen worden, aangezien ik alleen de 2 zwaarste gebruik.
Mijn FM legt altijd een SRAM ketting op mijn fiets met Shimano tandwielen. Maar meer kan ik er niet over zeggen.
Kort verhaal: KMC kettingen werken uitstekend op de daarvoor bedoelde cassettes (in dit geval dus Shimano)[b]- oblomov - schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 13:03
Iets langer verhaal: Shimano is de gouden standaard in de industrie waar iedereen zich tegenaan meet. Het is verdomde lastig om een willekeurig beter onderdeel te vinden dan een vergelijkbaar Shimano onderdeel. De balans tussen kwaliteit, gewicht en duurzaamheid is bij Shimano erg goed. Ze maken af en toe wel eens slecht spul, maar dat is echt uitzonderlijk.
Er is dus zelden reden om voor een alternatief te gaan, tenzij er echt een duidelijk financieel verschil is.
Maar! In dit geval speelt mee dat KMC de kettingen voor Shimano maakt
=> Shimano (KMC^^) kettingen scoren iets beter dan de standaard KMC kettingen, maar hebben geen sluitlink (kan je los kopen). Mijn vermoeden is dat de miniscule efficentie verschillen met de standaard KMC ketting worden veroorzaakt door die aparte schakel (volgens mij is dat toch het enige verschil). Onmerkbaar en zo'n schakel is heel prettig.
Oftewel, koop het goedkoopste en kies voor KMC als je zelf kettingen wil splitsen.
SRAM heeft een goede reputatie met kettingen. Dat gezegd hebbende... over het algemeen kan SRAM kwalitatief echt niet op tegen Shimano. Vaker recalls en vervelende issues. Best goed spul (licht!), maar het is geen no-brainer zoals Shimano meestal is.Maasluip schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 14:37:
Mijn FM legt altijd een SRAM ketting op mijn fiets met Shimano tandwielen. Maar meer kan ik er niet over zeggen.
Nog een belangrijke tip betreft kransjes en kettingen!
Vermijd de hogere klasses wedstrijd kransjes/kettingen! Deze zijn namelijk lichter en minder materiaal betekent in deze ook dat ze dus eerder op zijn. Holle schakels is leuk als je een klimkoers doet, maar voor een gewone fiets is het grote onzin. Zo ook Titanium kransjes. Leuk, maar peper duur en slijten als een malle,
Ik zou altijd de goedkoopste cassette kopen van Shimano. Met een beetje mazzel is het plaatstaal en gaat het nog langer mee. Zal wel ietsje meer herrie maken, maar het schakelt meer dan prima. Qua ketting is het ietsje genuanceerder, maar een (lage) middenklasse ketting is vrijwel zeker meer dan prima.
Doe ik ook op mijn racefietsen. Prachtige Campagnolo onderdelen, maar omdat ik nog op tien speed Record zit gebruik ik de "cheapo" 10 speed Veloce kransen/kettingen. Ik hou best van mooi spul, maar er zijn grenzen wat ik financieel leuk vind
[ Voor 37% gewijzigd door roffeltjes op 06-02-2016 15:06 ]
En zijn gek genoeg ook duurder. Ik koop zelf ook altijd de goedkoopste Shimano spullen die er zijn: Alivio voor de crank, HG-41 en HG-50 voor achter (is nu een frankenstein combinatie omdat een voor mij prettige cassette niet standaard gemaakt wordt).roffeltjes schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 14:46:
[...]
Nog een belangrijke tip betreft kransjes en kettingen!
Vermijd de hogere klasses wedstrijd kransjes/kettingen! Deze zijn namelijk lichter en minder materiaal betekent in deze ook dat ze dus eerder op zijn. Holle schakels is leuk als je een klimkoers doet, maar voor een gewone fiets is het grote onzin. Zo ook Titanium kransjes. Leuk, maar peper duur en slijten als een malle,
Hierbij een afbeelding van de Shimano HG62 cassette, ik meen de een na goedkoopste Shimano 10 cassette. Als ik de afbeelding mag geloven, kan je het 11 en 12 of 13 tandwiel los vervangen!Fr3dyB schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 14:00:
Vraag me af of de tandwielen op de cassette los vervangen kunnen worden, aangezien ik alleen de 2 zwaarste gebruik.
bL-group sprocket teeth combination: 11-12-14-16-18-20-22-25-28-32T
bJ-group sprocket teeth combination: 11-13-15-17-19-21-23-26-30-34T
bk-group sprocket teeth combination: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-36T

Dank je voor je uitgebreide reactie.roffeltjes schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 14:46:
Kort verhaal: KMC kettingen werken uitstekend op de daarvoor bedoelde cassettes (in dit geval dus Shimano)
Iets langer verhaal: Shimano is de gouden standaard in de industrie waar iedereen zich tegenaan meet. Het is verdomde lastig om een willekeurig beter onderdeel te vinden dan een vergelijkbaar Shimano onderdeel. De balans tussen kwaliteit, gewicht en duurzaamheid is bij Shimano erg goed. Ze maken af en toe wel eens slecht spul, maar dat is echt uitzonderlijk.
Er is dus zelden reden om voor een alternatief te gaan, tenzij er echt een duidelijk financieel verschil is.
Maar! In dit geval speelt mee dat KMC de kettingen voor Shimano maakt![]()
=> Shimano (KMC^^) kettingen scoren iets beter dan de standaard KMC kettingen, maar hebben geen sluitlink (kan je los kopen). Mijn vermoeden is dat de miniscule efficentie verschillen met de standaard KMC ketting worden veroorzaakt door die aparte schakel (volgens mij is dat toch het enige verschil). Onmerkbaar en zo'n schakel is heel prettig.
Oftewel, koop het goedkoopste en kies voor KMC als je zelf kettingen wil splitsen.
Ik zou altijd de goedkoopste cassette kopen van Shimano. Met een beetje mazzel is het plaatstaal en gaat het nog langer mee. Zal wel ietsje meer herrie maken, maar het schakelt meer dan prima. Qua ketting is het ietsje genuanceerder, maar een (lage) middenklasse ketting is vrijwel zeker meer dan prima.
Hoorde onlangs van de FM dat ze een versleten Shimano cassette, in overleg met de klant, steeds vaker vervangen voor een cassette uit het BBB assortiment. Niet echt goedkoop, maar ze ze slijten veel minder snel, aldus de FM.
BBB is op zich een B-merk (niet vergeleken met XLC, maar wel tov Shimano, PRO, Ritchie, Easton, 3T, Deda etc.). Betreft slijtage, de BBB casette zal qua materiaal minder hoogwaardig zijn en dus minder snel slijten.
Maar een Shimano casette zal absoluut beter schakelen, weer een van die dingen waar Shimano toch echt met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Om maar aan te geven, profs gebruiken vaak Shimano casettes op hun SRAM fietsen.
Op een E-bike dondert het veel minder (je schakelt minder), maar anders zou ik voor cassette's de koers van Maassluip volgen en voor goedkope Shimano spullen gaan.
Maar een Shimano casette zal absoluut beter schakelen, weer een van die dingen waar Shimano toch echt met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Om maar aan te geven, profs gebruiken vaak Shimano casettes op hun SRAM fietsen.
Op een E-bike dondert het veel minder (je schakelt minder), maar anders zou ik voor cassette's de koers van Maassluip volgen en voor goedkope Shimano spullen gaan.
Bij de cassettes die ik heb geslacht, de HG41 en HG50 8-speed zijn ook de twee kleinste tandwielen los en is de rest aaneengeklonken met twee pennen. Die kun je zonder problemen uitboren en dan heb je allemaal losse tandwielen met wat tussenstukjes (de kleinste tandwielen hebben een grote rand die als tussenstuk fungeert). Die losse tandwielen kun je dan weer op je cassette monteren. Die pennen om de tandwielen bijeen te houden zijn alleen voor gemak bij monteren, dan hoef je niet alle tandwielen op de goede volgorde te leggen. De cassette heeft een vertanding dat de tandwielen er maar op één manier op passen en om de kracht over te brengen en met het de sluitring draai je het geheel op slot.- oblomov - schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 16:30:
[...]
Hierbij een afbeelding van de Shimano HG62 cassette, ik meen de een na goedkoopste Shimano 10 cassette. Als ik de afbeelding mag geloven, kan je het 11 en 12 of 13 tandwiel los vervangen!
bL-group sprocket teeth combination: 11-12-14-16-18-20-22-25-28-32T
bJ-group sprocket teeth combination: 11-13-15-17-19-21-23-26-30-34T
bk-group sprocket teeth combination: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-36T
[afbeelding]
Voor 10-speeds zijn er nog verschillende tandwielen los te krijgen, ik zie zo 11-19 los verkrijgbaar voor 3-8 euro.
Maar goed, een goedkope 10-speed cassette kost 15 euro, dus of het dat waard is?
Ik heb het gedaan omdat ik vind dat er voor 8-speeds geen fatsoenlijke cassette te vinden is. Standaard wordt 11-13-15-17-20-23-26-30 gemonteerd wat ik hier in Nederland op het vlakke met een triple voorblad overdone vind, maar een goede corncob cassette is dan alleen met als kleinste tandwiel een 12 te krijgen (12-21, 12-23 of 12-25). Dan mis ik de 11 weer.
Dus ik rij nu met een zelfbouw 11-12-13-14-15-17-20-23.
Niet elektrisch overigens.
Wat dat B-merk betreft. Ik dacht dat ook, maar dat gaat niet op voor alle onderdelen. Op mijn verzoek heeft de FM, met gesloten beurs, de mooie Humpert Ergotec vaste stuurpen van ongeveer € 30,- geruild voor een BBB van € 52.50. Ik weet het is een adviesprijs en het is niet de lichtste pen, maar ik ben onder de indruk van de kwaliteit en afwerking en de pen doet zeker niet onder voor een vergelijkbare Humpert.roffeltjes schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:18:
BBB is op zich een B-merk (niet vergeleken met XLC, maar wel tov Shimano, PRO, Ritchie, Easton, 3T, Deda etc.). Betreft slijtage, de BBB casette zal qua materiaal minder hoogwaardig zijn en dus minder snel slijten.
http://nl.bbbcycling.com/bike-parts/stems/BHS-35
Ik lees bij BBB op de site dat de cassettes uit losse kransjes bestaan. Toch zie ik ze niet apart vermeld staan, dus het is de vraag of ze de kransjes ook apart verkopen, maar zoja, dan is het een oplossing voor degenen die alleen een kransje willen vervangen.
Ja, met € 15,- voor een complete cassette worden losse kransjes veel minder interessant, maar wil je voor degenen die dat toch overwegen een link posten?Maasluip schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:53:
Voor 10-speeds zijn er nog verschillende tandwielen los te krijgen, ik zie zo 11-19 los verkrijgbaar voor 3-8 euro.
Maar goed, een goedkope 10-speed cassette kost 15 euro, dus of het dat waard is?
Mijn goedkope cassette (HG30 of HG50, weet ik niet precies) en ketting gaan ook al 4500 km en zijn nu zo ongeveer versleten (rij nog door tot in het voorjaar). 5 keer gesmeerd in die tijd en nooit schoon gemaakt.Fr3dyB schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 14:00:
Op mijn fiets ligt een shimano deore cassette met een hg95 ketting. De fabrieks ketting was na 2500 km versleten. De hg95 kon 5500km mee. Wel elke 500 km schoonmaken. Achterwiel aandrijving is denk ik minder belastend voor de ketting. De cassette gaat al 9000km mee. Vraag me af of de tandwielen op de cassette los vervangen kunnen worden, aangezien ik alleen de 2 zwaarste gebruik.
Ik koop mijn fietsspul altijd bij rosebikes.nl. Linkje naar 10-speed spul. De goedkoopste cassettes zijn uitverkocht, maar € 21,25 en € 22,32 zijn 5 andere cassettes te krijgen.- oblomov - schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 18:07:
[...]
Ja, met € 15,- voor een complete cassette worden losse kransjes veel minder interessant, maar wil je voor degenen die dat toch overwegen een link posten?
Een geheel of gedeeltelijk gesloten kettingkast scheelt ook.Athome schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 18:16:
Mijn goedkope cassette (HG30 of HG50, weet ik niet precies) en ketting gaan ook al 4500 km en zijn nu zo ongeveer versleten (rij nog door tot in het voorjaar). 5 keer gesmeerd in die tijd en nooit schoon gemaakt.
Het hangt af van het perspectief. Voor een gewone fiets/ E-Bike zijn het hele luxe onderdelen.- oblomov - schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:59:
[...]
Wat dat B-merk betreft. Ik dacht dat ook, maar dat gaat niet op voor alle onderdelen.
Maar als je het vergelijkt met de betere MTB onderdelen (die zijn namelijk heel bruikbaar voor forenzen en vakantiefietser) is het echt wel een B-merk.
Voor wat het waard is, wat A-merken qua onderdeel soort die je nog wel op een vakantiefiets tegen het lijf loopt. Dit zijn allemaal wereldwijd verspreidde merken. Zeker niet compleet, maar dit lijstje is toch wel neusje van de zalm:
Balhoofden: Chris King en Cane Creek (de laatste is minder bekend maar is volgens kenners beter en goedkoper!)
Pedalen: Shimano (SPD/Platform/Mix)
Aandrijving: Shimano Deore, Rohloff. (Eventueel SRAM VIA, maar dat zie je zelden). Verder heb je nog Pinion, maar dat is super-niche.
Naven: Shimano, DT, Chris King (onzinnig duur), SON dynamonaaf
Stuur+Pen: Ritchey, PRO (PRO is spin off van Shimano, speciaal gericht op niet draaiende delen).
Velgen: Mavic, H-Son, DT
Spaken: DT, Sapim
Banden: Schwalbe, Continental of als je exotisch gaat Panaracer Pasela's
leren Zadels: Brooks en Berthoud
Zadelpen: Ritchey, PRO
Spatborden: SKS, Berthoud
Dragers: Old Man Mountain, Tubus
Remmen: Shimano, Magura, Hope, Avid
Verlichting: Son, B&M
Ik zal best wel wat vergeten, maar dat zijn op dit gebied toch wel de A-merken. Daar onder zitten dan merken als BBB, Token en wat andere. Onderin zitten de Duitse China importeurs Shumpert (Ergotec) en XLC.
Maar ik zeg er direct bij dat ik helemaal geen issue heb met de XLC/Shumpert spullen op mijn fiets. Zo spannend is het allemaal niet en om nou meteen de knip open trekken voor dat spul? Meh

Heb je overzicht gekopieerd. Altijd handig als referentie om te vergelijken.
Als aanvulling:
- verlichting: Supernova
- spatborden: Curana (geen uitgebreid product programma, maar van een goede kwaliteit) De mudguards CLite zitten op mijn fiets. Het voordeel van die sandwich constructie is dat het materiaal niet zo gauw blijvend vervormd na bijvoorbeeld een val.
http://www.curana.com/ind...s/mudguards_clite/clite2/
Is (S)humpert Ergotec een woordspeling?
Als aanvulling:
- verlichting: Supernova
- spatborden: Curana (geen uitgebreid product programma, maar van een goede kwaliteit) De mudguards CLite zitten op mijn fiets. Het voordeel van die sandwich constructie is dat het materiaal niet zo gauw blijvend vervormd na bijvoorbeeld een val.
http://www.curana.com/ind...s/mudguards_clite/clite2/
Dank je. Lijkt me ÜberhauptMaasluip schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 18:26:
Ik koop mijn fietsspul altijd bij rosebikes.nl. Linkje naar 10-speed spul. De goedkoopste cassettes zijn uitverkocht, maar € 21,25 en € 22,32 zijn 5 andere cassettes te krijgen.
Nope, ordinaire typo/niet goed onthouden wat de werkelijke naam was- oblomov - schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:51:
Het is Humpert, niet Shumpert. Humpert is dan weer de verdeler van allerlei China spul, onder andere onder de Ergotec vlag. Net zoiets als XLC.
Jep, goede aanvullingen en zo zijn er wel meer (al kan ik er niet zo snel meer verzinnen^^). Overigens is dit lijstje vooral eentje uit de vakantiewereld, maar ik ben van mening dat de onderdelen van een forenzen fiets en een vakantiefiets uitwisselbaar zijn. Een goede vakantiefiets is in de basis ook een goede forenzenfiets.
Mijn droomfiets zou toch iets worden als een Idworkx Power Rohler met een Gates belt, een Yamaha of zo'n nieuwe Bosch motor. Accu mag van mij ook naar de driehoek verhuizen.
Oftewel mijn droom fiets wordt (nog) niet gemaakt. Er zijn eigenlijk twee merken die zoiets op de markt kunnen zetten en juist die zijn op belangrijke details niet perfect (en dat moet dus wel voor dat geld). Idworkx/Gaastra en Santos hebben allebei hun eigen idee over de E-bike. Vooral bij Santos heb ik het gevoel dat ze eigenlijk helemaal geen idee hebben wat een goede e-bike is.
Bij Idworkx zijn ze wat dat betreft gruwelijk dichtbij. Als ze de motor opwaarderen is hij eigenlijk goed (die belt kan je er dan later op laten zetten, frame is deelbaar). Maar dat bedrag is gewoon te dol, zeker met de motor die er nu in zit. Het is sowieso al uiterst matig dat ze voor dat bedrag er geen Belt inzetten, maar dat komt ook wel omdat Gaastra (eigenaar) er nog niet in gelooft.
[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 06-02-2016 21:09 ]
Lang leve de duurzaamheid van materiaal. Gisteren in mijn groothandel nog een discussie met iemand die veel over duurzaamheid wist. Als je beseft wat we allemaal verschepen uit China wordt je bang van de diesel die deze mammoetschepen zuipen. Vaak moeten ze om Kaapstad heen varen omdat ze te groot zijn voor het Suezkanaal. Alles moet goedkoop en nog goedkoper en zo valt de voorraad uit lage lonen landen niet aan te slepen. Een voorbeeld van exorbitant veel energie per gram goedkope onderdelen. Toen stelde hij mij de vraag wat duurzamer was: verse sinaasappelsap of sinaasappelsap uit concentraat. Helaas trapte ik daar niet in want vers sap is omvangrijker in volume dan concentraat, maar wel massaal importeren.- oblomov - schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 18:07:
[...]
Ja, met € 15,- voor een complete cassette worden losse kransjes veel minder interessant, maar wil je voor degenen die dat toch overwegen een link posten?
Wat dat betreft is Lithium vrij licht in volume (soortelijke massa) dan Lood! Ook de energiedichtheid van Lithium is tot factor 8 dat van Lood zonder verschil in soortelijke massa dat gewonnen moet worden. Lithiumaccu's zijn vergeleken met Loodaccu's verschrikkelijk veel duurzamer. Toch zit in elke auto een Loodaccu, maar daargelaten was ik het met mijn discussiërende afnemer volledig eens. Die man was goed bij. Dat zie je dus ook terug bij een elektrische fiets van de Lidl of Gamma. Die zijn na 1 a 2 jaar afgeschreven en dus dubbel onduurzaam. Ten eerste de massa-import uit China en het volume aan ingeleverd materiaal dat gerecycled moest worden is factor 2 a 3 hoger dan een fiets van Sparta of Koga.
Het was een eye opener voor mij want ik importeer maar, maar gelukkig duurzamer dan gemiddeld.
Een bewogen dagje
Vanavond een gesprek gehad met mijn beste fietsmaat die ineens op de proppen kwam met de nieuwe vondst van RohLoff: de middennaaf! Een naaf bij de cranks. Dat bied enorm veel voordeel voor elektrische fietsen die in het hoogste segment dan voorzien kunnen worden van 2 motoren. Dat kan voordeel bieden in bergachtig gebied! Hij kwam met het argument dat een elektrische fiets met 2 motoren meer kan recupereren dan bij een elektrische fiets met één motor zonder dat je wiel grip verliest.
Jimh307 ziet een nieuwe markt opkomen
Link naar die Rohloff innovatie?
Ik ken wel de Pinion met de versnelling bij de crank.
[ Voor 21% gewijzigd door roffeltjes op 06-02-2016 23:15 ]
Loodaccu's zijn wel stuk goedkoper en kunnen dacht ik ook beter tegen het gebruik in auto's: continue bijladen, ook al ze al vol zijn.jimh307 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 21:57:
[...]
Wat dat betreft is Lithium vrij licht in volume (soortelijke massa) dan Lood! Ook de energiedichtheid van Lithium is tot factor 8 dat van Lood zonder verschil in soortelijke massa dat gewonnen moet worden. Lithiumaccu's zijn vergeleken met Loodaccu's verschrikkelijk veel duurzamer. Toch zit in elke auto een Loodaccu.
Verwijderd
Zeker niet maar ik gebruik intussen een Blu Label Charger met beltdrive....!
Deze fiets in 2014 gekocht met kettingaandrijving,maar de combinatie ketting Nu-Vinci vond ik niet ideaal.
Na 3000 km was de ketting ''op"".
Het regelmatig smeren met als gevolg smerige broekspijpen en een wit frame dat eruitzag als met oiie besmeurd deden mij toen besluiten deze fiets door de fm te laten ombouwen naar de beltdrive,wat bijna de helft goedkoper was dan dat ik dit type toen gelijk met deze aandrijfriem zou hebben gekocht.
Nu al ruim 14.000 km mee gereden en onderhoudsvrij !
Door weer en wind en geen last van alle nadelen van een ketting...Al zullen liefhebbers van een deraiilleur er anders over denken. Het geringe bereik van een Nu Vinci naaf is ook door de fm bijna even groot als van een derailleur al kan het zo zijn dat dergelijk type iets lichter zal trappen al een Nu Vinci.(met de performance BOSCH merk je dat eigenlijk niet)
Kortom ieder zijn voorkeur of mening hierover,maar ik ben er heel tevreden mee !
En...veel geruislozer dan de oorspronkelijke uitvoering met ketting.
Verwijderd
Zie mijn betoog over de beltdrive en...duur is relatief..Ik heb dit type laten ombouwen door de fm en dat was te doen ! En ja, je hebt inderdaad een speciaal (duur) frame nodig.roffeltjes schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 07:39:
[...]
Harrie: Gates spel je zonder hoofdletters.
Daarnaast heb je een speciaal duur frame nodig, zoals je zegt heb je geen derailleur en is het vele malen duurder (veel duurder dan die paar ketttingen).
Maar om wat dieper in te gaan op Gates. Gates bestaat in twee smaken: CDC (klassiek) en CDX (breder met centertrack). De klassieke (gaat er op termijn uit assortiment)is een stuk beter dan de nieuwere CDX.
http://www.sintchristopho...dx-tandwielen-een-beetje/
Een CDX (zoals je dus meestal vindt) maakt het prijstechnisch nog wat minder interessant vanwege de slijtage.
Gates is heel mooi, maar prijstechnisch is het heel duur, juist omdat je voor een fiets met goede efficentie eigenlijk naar een Rohloff kijkt. Een Nexus/Alfine is veel minder efficient dan een Derailleur en een Nuvinci fietst niet alleen voor echt fietsen minder prettig, hij is qua efficientie ver weg onderaan de ladder.
Verder, betreft Gates en geruisloosheid; ook hier zou het je sieren als je wat research deed. Gates belts zijn zeer zeker niet geruisloos omdat ze droog worden en heel veel goedkopere frames niet zo goed uitgelijnd zijn.
https://www.google.nl/sea...VCvBoKHVGoBHMQrQIIKygEMAA
Het zou fijn zijn als je wat subjectiviteit en nuance in je pleidooi houdt in plaats van elke keer weer die one liner "GATES is de oplossing". Leg uit waarom het in dat specifieke geval een oplossing kan zijn en geef ook aan waar Gates minder goed is.
Zelfcensuur
[ Voor 125% gewijzigd door - oblomov - op 07-02-2016 02:03 ]
Beste Harrie.
Je lijkt het niet te begrijpen.
Gates belt is geen universele oplossing zolang er geen keuze is in frames. En Gates is geen oplossing als je om er efficient mee te rijden een Rohloff moet inbouwen (nog eens 1000,-). Of ben je nu echt van mening dat Nuvinci met twee (!!!) accus de oplossing is en dat iedereen die dat niet lekker vind fietsen niet moet zeuren?.
Gates is een leuke oplossing al je een paar 1000,- extra wil neertellen. Dat is niet realistisch te noemen.
Ik wil direct de voor en nadelen van systemen naast elkaar zetten en ja Gates is zoals ik al aangaf een heel mooi systeem. Maar het is voorlopig een Niche product voor heel specifieke gevallen.
Je lijkt het niet te begrijpen.
Gates belt is geen universele oplossing zolang er geen keuze is in frames. En Gates is geen oplossing als je om er efficient mee te rijden een Rohloff moet inbouwen (nog eens 1000,-). Of ben je nu echt van mening dat Nuvinci met twee (!!!) accus de oplossing is en dat iedereen die dat niet lekker vind fietsen niet moet zeuren?.
Gates is een leuke oplossing al je een paar 1000,- extra wil neertellen. Dat is niet realistisch te noemen.
Ik wil direct de voor en nadelen van systemen naast elkaar zetten en ja Gates is zoals ik al aangaf een heel mooi systeem. Maar het is voorlopig een Niche product voor heel specifieke gevallen.
Jah, die Pinion bedoel ik dus. Ik meende uit zijn verhaal te horen dat dit een RohLoff innovatie was, maar ik ben dan geen specialist in versnellingsnaven. Accu's zijn mijn specialiteit.roffeltjes schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 22:36:
Link naar die Rohloff innovatie?
Maar daarbuiten zijn het wel joekels van naven. Lijkt een beetje op een kleine middenmotor
Hij had ook een paar tijdschriften bij zich waar het binnenwerk te zien was. Alleen die prijzen van zo'n fiets...begint bij 4.000 euro. Een beetje van de zotte want daar heb ik een Strömer ST1 voor.
Mijn maat heeft dan ook de voorkeur voor derailleurs met ketting.
Die gast fietst mij eruit als ik vol vermogen vraag en zelf flink aanpoot op zijn fiets zonder motor
Wat betreft frames; het lijkt me dan zinnig om een extra verstevigde rechter as op de achterbrug te lassen want er komen veel krachten op te staan.
Hij wil dan ook de Mont Ventoux gaan fietsen (de kale berg). Dat gaat mijn pedelec niet trekken
[ Voor 39% gewijzigd door jimh307 op 07-02-2016 12:20 ]
Jawel, maar de 'vaak' goedkope Loodaccu's in elektrische scooters zijn vaak van het merk Greensaver of Landport; spul dat over grote afstanden verscheept wordt. Bij een beetje flink gebruik zijn ze na een jaar op en zit je met 40+ kilo aan Lood dat gezuiverd moet worden.Opperpanter2 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 22:39:
[...]
Loodaccu's zijn wel stuk goedkoper en kunnen dacht ik ook beter tegen het gebruik in auto's: continue bijladen, ook al ze al vol zijn.
De FIAMM accu's (mijn huismerk) komen uit Italië en zijn kwalitatief veel beter dan het spul uit China.
Het probleem van de Pinion is vooral de efficentie, die is echt minder dan de Rohloff. Eigenlijk is het wat mij betreft een oplossing voor een niet bestaand probleem.
+ Kleinere stapjes tussen de versnellingen
- Inefficient. 89-92% daar waar de Rohloff 93-97% haalt en een derailleur +/- 95% is
- Zwaarder
- Duurder
Dat eerste voordeel is wat mij betreft schijn, immers als dat het punt is kan je ook een derailleur kiezen en dan heb je die andere nadelen niet. Het is niet alsof een Rohloff te weinig bereik heeft om de wereld mee rond te fietsen.
Btw.
De Alfine/Nexus 8 is geen feest met 85-95% efficentie.
De Nuvinci is met 80-85% efficientie een drama, oftewel je fietst 15% minder ver dan een vergelijkbare derailleur.
https://etrike.wordpress....gle-speed-and-derailleur/
- Inefficient. 89-92% daar waar de Rohloff 93-97% haalt en een derailleur +/- 95% is
- Zwaarder
- Duurder
Dat eerste voordeel is wat mij betreft schijn, immers als dat het punt is kan je ook een derailleur kiezen en dan heb je die andere nadelen niet. Het is niet alsof een Rohloff te weinig bereik heeft om de wereld mee rond te fietsen.
Btw.
De Alfine/Nexus 8 is geen feest met 85-95% efficentie.
De Nuvinci is met 80-85% efficientie een drama, oftewel je fietst 15% minder ver dan een vergelijkbare derailleur.

Zie dat de KMC en Shimano fietskettingen in het onderste segment ongeveer even duur zijn. De Shimano Deore HG54-116 10v kost bij de MTBgigant € 18,- en de KMC X10-73 10v Grijs bij Mantel € 16,-
Ik ontdekte dat zowel Shimano als KMC e-bike fietskettingen in het assortiment hebben. Deze kettingen zouden sterker zijn volgens de fabrikanten en beter opgewassen tegen de krachten van een middenmotor e-bike. Daar hangt een ander prijskaartje aan. De Shimano CN-E6090 E-Bike ketting en de KMC X10e EPT 10v, kosten ieder ongeveer € 33,-
Nu vraag ik mij af of zo’n e-bike ketting per se nodig is. Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Iets anders is de hoeveelheid schakels. Zowel de Shimano als de KMC e-bike ketting hebben 136 schakels, terwijl de 'niet e-bike' 10 speed fietsketting van beide merken 114/116 schakels hebben.
Nog verwarrender wordt het als ik zie dat KMC nog een e-bike ketting in het programma heeft namelijk de KMC X10e Silver en die heeft maar 114 schakels!!!
Ik bel morgen eens naar KMC, maar wellicht weet een forumlid hoe het zit met die 114 dan wel 136 schakels.
Ik ontdekte dat zowel Shimano als KMC e-bike fietskettingen in het assortiment hebben. Deze kettingen zouden sterker zijn volgens de fabrikanten en beter opgewassen tegen de krachten van een middenmotor e-bike. Daar hangt een ander prijskaartje aan. De Shimano CN-E6090 E-Bike ketting en de KMC X10e EPT 10v, kosten ieder ongeveer € 33,-
Nu vraag ik mij af of zo’n e-bike ketting per se nodig is. Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Iets anders is de hoeveelheid schakels. Zowel de Shimano als de KMC e-bike ketting hebben 136 schakels, terwijl de 'niet e-bike' 10 speed fietsketting van beide merken 114/116 schakels hebben.
Nog verwarrender wordt het als ik zie dat KMC nog een e-bike ketting in het programma heeft namelijk de KMC X10e Silver en die heeft maar 114 schakels!!!
Ik bel morgen eens naar KMC, maar wellicht weet een forumlid hoe het zit met die 114 dan wel 136 schakels.
Ik lees en hoor bijna nooit iets over de Alfine 11.roffeltjes schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:00:
De Alfine/Nexus 8 is geen feest met 85-95% efficentie.![]()
Is ie twee keer zo goed? Lijkt me errug sterk.- oblomov - schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:03:
Nu vraag ik mij af of zo’n e-bike ketting per se nodig is. Ik ben benieuwd naar jullie mening..
Betreft schakels:
- Een MTB heeft voor een +/-40 en achter een 30 of groter met daarbij ook nog de bijbehorende lange slag derailleur
- Een Racefiets heeft minimaal een 50 en vaker een 52/53 voorblad.
- Een stadsfiets/ebike met Bosch heeft een heel klein voorblad.
De ketting voor een (Bosch) ebike zal dus minder lang hoeven zijn. Uiteraard speelt mee dat een lange ketting korter kan, andersom is lastiger (duurder). Een fabrikant zal dus standaard kettingen wat langer maken zodat hij altijd voldoet. Maar voor Bosch motoren is dat een leuke besparing voor de fabrikant.
Als Impulse/Yamaha als een beest gaat verkopen zullen ze wel langere kettingen op de markt gooien, maar vooralsnog zullen ze die mensen doorverwijzen naar standaard kettingen.
Een ketting voor een Bosch e-bike met een 17 tanden voorblad (in mijn geval) kan dus korter zijn dan een gemiddelde ketting. Dat ze voor een 10 speed 1 lengte verkopen voor zowel MTB, race, stadsfiets en e-bike begrijp ik; de ketting kan ingekort worden, maar een speciale e-bike ketting uitbrengen die 20 schakels langer is, is voor mij een raadsel. Ik ben benieuwd naar de uitleg als ik morgen KMC daarover bel.
Overigens, waarom zouden er langere kettingen voor Impulse/Yamaha nodig zijn?
Verwijderd
De ketting voor mijn Kalkhoff fiets met classic Bosch motor en een deri moet veel langer zijn dan die voor de nieuwe Bosch. Een standaard ketting is eigenlijk al te kort. Voor de rest natuurlijk allemaal marketing onzin, speciale e-bike kettingen, net als speciale e-bike banden enz. Het is gewoon een fiets.- oblomov - schreef op zondag 07 februari 2016 @ 16:31:
Een ketting voor een Bosch e-bike met een 17 tanden voorblad (in mijn geval) kan dus korter zijn dan een gemiddelde ketting. Dat ze voor een 10 speed 1 lengte verkopen voor zowel MTB, race, stadsfiets en e-bike begrijp ik; de ketting kan ingekort worden, maar een speciale e-bike ketting uitbrengen die 20 schakels langer is, is voor mij een raadsel. Ik ben benieuwd naar de uitleg als ik morgen KMC daarover bel.
Nevermind ^^
[ Voor 91% gewijzigd door roffeltjes op 07-02-2016 17:46 ]
Bij een Bosch Classic motor (groter voorblad) onder een Kalkhoff e-bike met de accu achter de zitbuis (langere achtervork), kan ik mij voorstellen dat een standaardketting te kort is.Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2016 @ 17:31:
De ketting voor mijn Kalkhoff fiets met classic Bosch motor en een deri moet veel langer zijn dan die voor de nieuwe Bosch. Een standaard ketting is eigenlijk al te kort. Voor de rest natuurlijk allemaal marketing onzin, speciale e-bike kettingen, net als speciale e-bike banden enz. Het is gewoon een fiets.
Omdat bij e-bikes de variatie groter is, is dat misschien de reden om de 'zogenoemde' e-bike ketting langer te maken.
Heeft iemand toevallig een link waar ik een voortandwiel van de Bosch Classic kan bestellen.
Op dit moment zit er een 42 tands op.
Verwijderd
http://www.pro-cycling-go...er___Verschlussringe.htmlAthome schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:02:
Heeft iemand toevallig een link waar ik een voortandwiel van de Bosch Classic kan bestellen.
Zojuist KMC-chain.nl gebeld en zoals ik al begon te vermoeden werd bevestigd dat die lange 136 schakel e-bike ketting bedoeld is voor e-bikes met een configuratie zoals ik hierboven beschrijf.- oblomov - schreef op zondag 07 februari 2016 @ 18:20:
Bij een Bosch Classic motor (groter voorblad) onder een Kalkhoff e-bike met de accu achter de zitbuis (langere achtervork), kan ik mij voorstellen dat een standaard ketting te kort is.
Dat is vooral het nadeel van naven; de verminderde efficiëntie van de overbrenging. Ik heb dan een Nexus 8 naaf waarvan ik alleen de 4-5-6 gebruik. In de 4 optrekken, in de 5 touren en als het ruim boven de 20 km/h komt dan zet ik hem in versnelling 6. Het enige voordeel van de Nexus 8 vergeleken met de Nexus 7 is de 5e versnelling welke 1 op 1 is. Daarbij vind ik de 4 niet echt lichter dan de 5.roffeltjes schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:00:
Het probleem van de Pinion is vooral de efficentie, die is echt minder dan de Rohloff. Eigenlijk is het wat mij betreft een oplossing voor een niet bestaand probleem.
- Zwaarder
- Duurder
Btw.
De Alfine/Nexus 8 is geen feest met 85-95% efficentie.![]()
De Nuvinci is met 80-85% efficientie een drama, oftewel je fietst 15% minder ver dan een vergelijkbare derailleur.![]()
Ook vind ik 15% vergeleken met een derailleur nogal flink. Als je 100 watt zet op je trappers komt er 85 watt op je wiel terecht. Nog niet zo schrikbarend, maar mijn Swalbe Marathon Plus banden nemen ook een bepaald verlies op en als je alles bij elkaar gaat optellen ben je zo 50 watt extra kwijt aan verliezen. Zou ik dan stand 3 gebruiken (100 watt op het wiel) dan heb ik slechts profijt van 50 watt boven een lichtgewicht stadsfiets. Dus wat ik al zei; mijn volgende pedelec is er een met een derailleur. Dan maar wat vaker schoonmaken. Een naaf is wel makkelijk, maar mijn fiets is al met zijn 2e naaf bezig welke onder garantie vervangen moest worden. Een derailleur is dan heel wat makkelijker te repareren omdat de overbrenging zichtbaar is.
En de fietsersbond maar zeggen dat 15% verlies bij een NuVinci naaf niet zo erg is omdat je dit toch niet merkt.. Nou, je accu zal dit wel merken en je actieradius dus ook. Als je op een accu 50 kilometer zou halen ben je sowieso al 7,5 kilometer kwijt. Niet dramatisch, maar toch zonde.
Verwijderd
Maar goed dat BOSCH nu een 500 w accu kan leveren...Misschien daarom juist !jimh307 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 16:41:
[...]
Dat is vooral het nadeel van naven; de verminderde efficiëntie van de overbrenging. Ik heb dan een Nexus 8 naaf waarvan ik alleen de 4-5-6 gebruik. In de 4 optrekken, in de 5 touren en als het ruim boven de 20 km/h komt dan zet ik hem in versnelling 6. Het enige voordeel van de Nexus 8 vergeleken met de Nexus 7 is de 5e versnelling welke 1 op 1 is. Daarbij vind ik de 4 niet echt lichter dan de 5.
Ook vind ik 15% vergeleken met een derailleur nogal flink. Als je 100 watt zet op je trappers komt er 85 watt op je wiel terecht. Nog niet zo schrikbarend, maar mijn Swalbe Marathon Plus banden nemen ook een bepaald verlies op en als je alles bij elkaar gaat optellen ben je zo 50 watt extra kwijt aan verliezen. Zou ik dan stand 3 gebruiken (100 watt op het wiel) dan heb ik slechts profijt van 50 watt boven een lichtgewicht stadsfiets. Dus wat ik al zei; mijn volgende pedelec is er een met een derailleur. Dan maar wat vaker schoonmaken. Een naaf is wel makkelijk, maar mijn fiets is al met zijn 2e naaf bezig welke onder garantie vervangen moest worden. Een derailleur is dan heel wat makkelijker te repareren omdat de overbrenging zichtbaar is.
En de fietsersbond maar zeggen dat 15% verlies bij een NuVinci naaf niet zo erg is omdat je dit toch niet merkt.. Nou, je accu zal dit wel merken en je actieradius dus ook. Als je op een accu 50 kilometer zou halen ben je sowieso al 7,5 kilometer kwijt. Niet dramatisch, maar toch zonde.
Verwijderd
En weer zeiknat geregend. Wat een nattigheid vanaf 1 dec.
Die pipo met zijn "hetregentbijnanooit.nl" is volgens mij niet helemaal eerlijk. In december was een week waarin ik van de 8 ritten 7x nat was geregend, ik ben eens gaan kijken hoe dat er bij hem uit zag want aan de 10% ofzo die hij claimt zit je dan vrij snel. Bij hem was dat 1x (volgens mij ook van de 8 ) terwijl er een aantal langdurige en vrij landelijke buien tussen zaten.
Hij rijdt ook 40 min ofzo, dus daar ligt het niet aan. Misschien dat ie zeik- en zeikdoorweekt pas als een "ja" aanvinkt.
Die pipo met zijn "hetregentbijnanooit.nl" is volgens mij niet helemaal eerlijk. In december was een week waarin ik van de 8 ritten 7x nat was geregend, ik ben eens gaan kijken hoe dat er bij hem uit zag want aan de 10% ofzo die hij claimt zit je dan vrij snel. Bij hem was dat 1x (volgens mij ook van de 8 ) terwijl er een aantal langdurige en vrij landelijke buien tussen zaten.
Hij rijdt ook 40 min ofzo, dus daar ligt het niet aan. Misschien dat ie zeik- en zeikdoorweekt pas als een "ja" aanvinkt.
Of niet helemaal.. Mensen verwachten dan ook een langere actieradius en geen compensatie tov het verlies in naven. Het is dus niet zo dat met de oude 400 Wh accu de verliezen meer of minder zijn. Het was gewoon net te krap; verliezen of niet.Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 18:27:
[...]
Maar goed dat BOSCH nu een 500 w accu kan leveren...Misschien daarom juist !
Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb ook al de nodige regen gehad onderweg en zeker nu rond januari/februari dat ik echt moet zoeken wanneer ik kan fietsen. Aan 10% zit je zo en ik denk zelf dat ik 1 op de 5 ritten een regenpak aanmoet. Gelukkig blijf ik dan wel droog en gelukkig heb ik door al die natheid geen geëtter met de elektronica. En dan nog. Ik fiets meer recreatief en elke zondag naar mijn ouders op en neer. Zou ik naar mijn werk moeten fietsen dan verbreek ik die claim op hetregentbijnanooit in no time. De ruitenwissers van mijn auto maken overuren.Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:17:
Maar goed, ik ben een gezonde Hollandse man die niet van suiker is, maar leuk is anders
Tip: een goed regenpak op een elektrische fiets bij koud en nat weer is zijn uitgave meer dan waard. Je blijft droog (want je zweet op een pedelec amper) en het is ook nog best lekker warm. Bij mijn standaard uitrusting in mijn fietstassen behoren: een warme muts, warme handschoenen, regenpak en flesje drinken.
[ Voor 8% gewijzigd door jimh307 op 09-02-2016 19:58 . Reden: Tip ]
Verwijderd
Ik ben mogelijk wel van suiker, ik ben snot-, snip- en hondsverkouden en heb een griepje gehad enkele weken terug. Ik weet niet of dat aan het gekleum en gesop op de fiets te wijten is, maar dat zou goed kunnen.
Verwijderd
Wat die muts betreft...een echte bivakmuts,dan voel je helemaal geen koude ! Ziet er misschien niet uit maar is wel zo behaaglijk.jimh307 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:55:
[...]
Of niet helemaal.. Mensen verwachten dan ook een langere actieradius en geen compensatie tov het verlies in naven. Het is dus niet zo dat met de oude 400 Wh accu de verliezen meer of minder zijn. Het was gewoon net te krap; verliezen of niet.
[...]
Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb ook al de nodige regen gehad onderweg en zeker nu rond januari/februari dat ik echt moet zoeken wanneer ik kan fietsen. Aan 10% zit je zo en ik denk zelf dat ik 1 op de 5 ritten een regenpak aanmoet. Gelukkig blijf ik dan wel droog en gelukkig heb ik door al die natheid geen geëtter met de elektronica. En dan nog. Ik fiets meer recreatief en elke zondag naar mijn ouders op en neer. Zou ik naar mijn werk moeten fietsen dan verbreek ik die claim op hetregentbijnanooit in no time. De ruitenwissers van mijn auto maken overuren.
Maar goed, ik ben een gezonde Hollandse man die niet van suiker is, maar leuk is anders
Tip: een goed regenpak op een elektrische fiets bij koud en nat weer is zijn uitgave meer dan waard. Je blijft droog (want je zweet op een pedelec amper) en het is ook nog best lekker warm. Bij mijn standaard uitrusting in mijn fietstassen behoren: een warme muts, warme handschoenen, regenpak en flesje drinken.
Het is inderdaad wat minder nu, vanmorgen en vanmiddag wel beide keren de wind in de rug omdat hij was gedraaid maar toch aardig wat regen gehad. Heb gelukkig overschoenen en een goede regenbroek dus veel pijn doet het niet. Vorige week werd ik halverwege de rit overvallen door een hoosbui, had toen geen zin om ook nog de overschoenen uit mijn tas tevoorschijn te halen. Lekker soppen in mijn schoenen.Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:17:
Begint nu langzamerhand wel weer wat lichter te worden, kan niet wachten tot de natuur weer wakker gaat worden. Maakt het ook wel weer leuk al die seizoenen
[ Voor 38% gewijzigd door Vlassie1980 op 09-02-2016 20:57 ]
Ook je maximale snelheid, het is niet alsof dat gecorrigeerd kan worden tot in het oneindige. Nuvinci moet je echt een liefhebber van zijn, want de nadelen zijn gewoon heel erg groot.jimh307 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 16:41:
[...]
Nexus is wat dat betreft ook geen feest, maar die is toch wat efficiënter en veel goedkoper (en heeft een natuurlijker fietsgevoel als je dat belangrijk vind).
Maar als efficiëntie, levensduur en gemak je wens zijn kan je dat voor 1000,- afkopen met een Rohloff. Daar kan je met wat mazzel meer dan 100k mee doen (sommigen halen meer dan 200k). Mocht ik onverhoopt mijn naaf slopen wordt dat waarschijnlijk de vervanger.
[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 09-02-2016 22:42 ]
Kan de Rohloff het hoge koppel van de Yamaha dan wel aan?roffeltjes schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:39:
[...]
Ook je maximale snelheid, het is niet alsof dat gecorrigeerd kan worden tot in het oneindige. Nuvinci moet je echt een liefhebber van zijn, want de nadelen zijn gewoon heel erg groot.
Nexus is wat dat betreft ook geen feest, maar die is toch wat efficiënter en veel goedkoper (en heeft een natuurlijker fietsgevoel als je dat belangrijk vind).
Maar als efficiëntie, levensduur en gemak je wens zijn kan je dat voor 1000,- afkopen met een Rohloff. Daar kan je met wat mazzel meer dan 100k mee doen (sommigen halen meer dan 200k). Mocht ik onverhoopt mijn naaf slopen wordt dat waarschijnlijk de vervanger.
Verder ook 1 keer een ritje gemaakt met de Santos van mijn tante, heeft ook nog een Gates belt dat ding, zwaar mooie fiets
Ja, die is met 130nm prima, hoger dan de Nexus Torque specs (die ik vreemd genoeg nu niet kan vinden^^).
Als ik de weerkundigen mag geloven, blijft het voorjaar statistisch gezien ook heel nat t.g.v. El Niño...Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:17:
Gelukkig blijf ik dan wel droog en gelukkig heb ik door al die natheid geen geëtter met de elektronica.
Ik had helaas wel problemen met de electronica, een van de contactpuntjes van de Bosch motor geoxideerd, waardoor de snelheidsmeter niet meer werkte. Resultaat : Foutmelding 102 speedsensor probleem.
Gelukkig goed opgelost door De Fietsenmaker en met veel contactspray ingespoten.
Ik had helaas wel problemen met de electronica, een van de contactpuntjes van de Bosch motor geoxideerd, waardoor de snelheidsmeter niet meer werkte. Resultaat : Foutmelding 102 speedsensor probleem.
Gelukkig goed opgelost door De Fietsenmaker en met veel contactspray ingespoten.
Een bivakmuts? Dan lijk ik wel op een boef. Gewoon een lekker warme Unox mutsVerwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 20:09:
[...]
Wat die muts betreft...een echte bivakmuts,dan voel je helemaal geen koude ! Ziet er misschien niet uit maar is wel zo behaaglijk.
ik draag ook bivakmuts en das erg makkelijk. (sluit goed aan)jimh307 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 12:18:
[...]
Een bivakmuts? Dan lijk ik wel op een boef. Gewoon een lekker warme Unox muts
Ik draag helm, bivakmuts en zo een muts/sjaal van warme stof aan mijn nek.
Meer heb je niet nodig
Regenbroek en neoprene overschoenen opgeborgen in een kleine lichte stuur tas.Repi3 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 12:36:
[...]
ik draag ook bivakmuts en das erg makkelijk. (sluit goed aan)
Ik draag helm, bivakmuts en zo een muts/sjaal van warme stof aan mijn nek.
Meer heb je niet nodig
Goede kwaliteit Ski Jas voor in de winter.
Waterdichte pet voor over mijn haar/oren tegen de kou en in extreme gevallen bivak muts onder helm.
Warme sjaal om de nek.
Heeft mij hier in Ierland droog en warm door de winter stormen gebracht.
2014 en 2015 ben ik maar weinig keer nat geregend en kon ik die "hetregentbijnanooit" -meneer
gelijk geven.
Dit jaar is echt waardeloos tot nu toe, met meerdere keren per week regen en ook nog eens knalharde
wind erbij. Vaak waaide het wat minder als het regende, leek het. Dat is nu ook niet zo.
Ben dit jaar nog maar 4x niet op de fiets geweest, de beentjes zijn behoorlijk pulp op het moment.
Binnenkort ook maar weer eens textielspray halen, voordat de regenjas weer te veel gaat doorlekken.
gelijk geven.
Dit jaar is echt waardeloos tot nu toe, met meerdere keren per week regen en ook nog eens knalharde
wind erbij. Vaak waaide het wat minder als het regende, leek het. Dat is nu ook niet zo.
Ben dit jaar nog maar 4x niet op de fiets geweest, de beentjes zijn behoorlijk pulp op het moment.
Binnenkort ook maar weer eens textielspray halen, voordat de regenjas weer te veel gaat doorlekken.
Ik denk dat als je alle seizoenen bij elkaar neemt en het niet extreem nat is dat je die claim wel kunt halen. Als je iedere dag op dezelfde tijden zou forenzen dan zou ik die site best geloven. Maar het is nu precies wat je zegt; winter 2016 is inderdaad erg nat. Ik ben dan ook 'achteraf' heel erg blij dat ik de draadovergangen naar het display en de stuurunit heb ingevet met vaseline. Als ik gefietst hebt in de regen is deze erg nat en op die manier komt er vocht in het display. Gelukkig geen last van. Ik zeg dit omdat ik in het begin hier niet aan dacht. Ik heb 1x een flinke bui gehad toen de fiets nieuw was en sindsdien zit er een klein beetje vocht in. Om dit niet te laten escaleren heb ik ergens op de site van een fietsclub deze tip gelezen en meteen toegepast. Een potje vaseline kost geen drol en het werkt erg goed. Als de zon op het display schijnt ontstaat er een heel klein beetje condens binnenin het display, maar nog niet schrikbarend. Dit zou erger zijn geweest zonder vaseline want ik heb best de nodige regenbuien meegemaakt. Miezer is dan schadelijker dan normale regen en al fiets ik recreatief; ik ga niet voor elke druppel de fiets laten staan want dan zag het er somber uit met die hoeveelheid regen die er gevallen is. Gelukkig wordt het de komende dagen wat minder slecht weer. Wind, kou of duisternis houden me niet tegen, maar regen vind ik echt niet leuk.JellBro schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 15:04:
2014 en 2015 ben ik maar weinig keer nat geregend en kon ik die "hetregentbijnanooit" -meneer
gelijk geven.
Vanochtend met de fiets onderuit gegleden in een bocht bij het oversteken. Ik fietste iets van 15 kilometer per uur. Glij je toch een paar meter zo weg. Rechter onderarm flink geschaafd. Mijn rechterknie flink bezeerd. Ik ben vanavond nog naar huis gefietst op een rustig tempo. Op het werk ging het nog wel. Maar nu ik thuis ben eens even goed gekeken naar mij knie. Hij is flink opgezwollen en wordt al een beetje donker blauw.
Ben je ook lekker gezond bezig door met de fiets te gaan heb je dit.
Tja het is zo verraderlijk gladheid. Hopelijk gaat het morgen weer wat beter maar ben bang dat het er erg pijnlijke nacht zal worden. Balen met een grote B.
Tja het is zo verraderlijk gladheid. Hopelijk gaat het morgen weer wat beter maar ben bang dat het er erg pijnlijke nacht zal worden. Balen met een grote B.
Waar hebben jullie je bivakmuts gekocht?
Nadeel vind ik dat je bril beslaat bij dat soort constructies.
[ Voor 44% gewijzigd door Opperpanter2 op 11-02-2016 18:52 ]
Decathlon heeft hele fijne dunne bivakmutsen voor een habbekrats. Ik vind ze geweldig en ik ben brildrager^^
Vervelend voor je man! Ik zou morgen even een afspraak maken met je arts. Niet nalaten hoor. (in de afgelopen 10 jaar nog een tetanusprik gehad?)zonnefreak schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 18:32:
Vanochtend met de fiets onderuit gegleden in een bocht bij het oversteken. Ik fietste iets van 15 kilometer per uur. Glij je toch een paar meter zo weg. Rechter onderarm flink geschaafd. Mijn rechterknie flink bezeerd. Ik ben vanavond nog naar huis gefietst op een rustig tempo. Op het werk ging het nog wel. Maar nu ik thuis ben eens even goed gekeken naar mij knie. Hij is flink opgezwollen en wordt al een beetje donker blauw.
Gladheid is altijd nasty en vooral als je het niet ziet. In de herfst ben ik ook op het nippertje gered van een valpartij in een bocht met bladeren. Het is dat mijn fiets de tanden van het voortandwiel meet en daarop aan of uit gaat. Dus direct stoppen bij stoppen met trappen heeft me gered. Was het een magneetschijf geweest zoals in de goedkopere fietsen dan was ik flink op mijn kanis gegaan.
Beterschap!
Dat is pech hebben zonnefreak. Beterschap en ik hoop voor je dat het meevalt.
Overigens, vorige week ging ik onderuit. In de bossen, kleine afdaling met veel boomwortels. Het regende en mij niet gerealiseerd dat natte wortels spekglad zijn. Gelukkig kwam ik goed terecht. Wel een les die ik niet meer vergeet.
Overigens, vorige week ging ik onderuit. In de bossen, kleine afdaling met veel boomwortels. Het regende en mij niet gerealiseerd dat natte wortels spekglad zijn. Gelukkig kwam ik goed terecht. Wel een les die ik niet meer vergeet.
[ Voor 60% gewijzigd door - oblomov - op 11-02-2016 19:39 . Reden: Aanvulling ]
Verwijderd
Zou deze technologie de toekomst zijn ? zie waterstof E-bikes
http://www.elektrobike-on....htm?odckampagne=42_linde
http://www.elektrobike-on....htm?odckampagne=42_linde
Net wat ik zoek. Dank je. Die Fleece lijkt me wel wat, maar zo te zien is die wel vrij dik.roffeltjes schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 18:57:
Decathlon heeft hele fijne dunne bivakmutsen voor een habbekrats. Ik vind ze geweldig en ik ben brildrager^^
Welke bivakmuts van Decatlon heeft jou voorkeur. http://www.decathlon.nl/Kopen/bivakmuts
Verwijderd
Dergelijk artikelen zie je vaak op kerstmarkten,daar heb ik een paar gekocht voor 10 euro per stuk !Opperpanter2 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 18:52:
Waar hebben jullie je bivakmuts gekocht?
Van een beslagen bril heb ik nog nooit last gehad
Die B'twin 500 is prima (nu 5 euries!)
http://www.decathlon.nl/n...kmuts-500-id_8181392.html
Anders die van Wedge van 9.99
http://www.decathlon.nl/bivakmuts-wedze-id_8227995.html
Die dingen zijn super dun (Lycra), maar dat is juist prima. Ze stoppen de wind en je krijgt het toch wel warm. Omdat ze dun zijn gaan ze ook goed onder de helm. Op de racefiets zijn ze bij mij meer dan genoeg tot -10 (persoonlijk getest^^).
Goedkoper is beter, je verliest die dingen toch (komen onderin de kast terecht^^). Net als die cheapo handschoenen... ik vind ze super (de goedkope skihandschoenen zijn behoorlijk waterdicht!)
http://www.decathlon.nl/skihandschoen-acces-id_8344376.html
Ook lekker, als het wat warmer is (NIET waterdicht^^)
http://www.decathlon.nl/o...lwassenen-id_8287282.html
Nog een tip: Buffs (nekwarmer, kan je ook op je oren doen) voor 1-2 euro.
http://www.decathlon.nl/n...t-black-p-id_8318100.html
Samen met een mutsje van een twee euri ben je super flexibel.
http://www.decathlon.nl/s...olwassene-id_8189612.html
Staat ook minder lullig als je ze buiten het fietsen draagt.
Laatste tip: Zweethemdjes (draag je onder je wielerkleding) van Decathlon zijn ook prima.
http://www.decathlon.nl/o...300-blauw-id_8343885.html
Hoe minder ik voor die verbruiksartikelen kwijt ben hoe beter.
http://www.decathlon.nl/n...kmuts-500-id_8181392.html
Anders die van Wedge van 9.99
http://www.decathlon.nl/bivakmuts-wedze-id_8227995.html
Die dingen zijn super dun (Lycra), maar dat is juist prima. Ze stoppen de wind en je krijgt het toch wel warm. Omdat ze dun zijn gaan ze ook goed onder de helm. Op de racefiets zijn ze bij mij meer dan genoeg tot -10 (persoonlijk getest^^).
Goedkoper is beter, je verliest die dingen toch (komen onderin de kast terecht^^). Net als die cheapo handschoenen... ik vind ze super (de goedkope skihandschoenen zijn behoorlijk waterdicht!)
http://www.decathlon.nl/skihandschoen-acces-id_8344376.html
Ook lekker, als het wat warmer is (NIET waterdicht^^)
http://www.decathlon.nl/o...lwassenen-id_8287282.html
Nog een tip: Buffs (nekwarmer, kan je ook op je oren doen) voor 1-2 euro.
http://www.decathlon.nl/n...t-black-p-id_8318100.html
Samen met een mutsje van een twee euri ben je super flexibel.
http://www.decathlon.nl/s...olwassene-id_8189612.html
Staat ook minder lullig als je ze buiten het fietsen draagt.
Laatste tip: Zweethemdjes (draag je onder je wielerkleding) van Decathlon zijn ook prima.
http://www.decathlon.nl/o...300-blauw-id_8343885.html
Hoe minder ik voor die verbruiksartikelen kwijt ben hoe beter.
[ Voor 45% gewijzigd door roffeltjes op 11-02-2016 19:55 ]
Ik vind Decathlon heel sterk bij de bodem artikelen. Sokken, mutsen, handschoenen, kinderjudo pakken etc. etc.
Als het wat duurder wordt kan je toch snel online kwalitatief/prijstechnisch beter af.
Ik koop er ook wandelschoenen omdat ik die graag pas.
Als het wat duurder wordt kan je toch snel online kwalitatief/prijstechnisch beter af.
Ik koop er ook wandelschoenen omdat ik die graag pas.
Thanks. Ik heb zelf een paar van die dikke, met ook alleen 2 kleine gaatjes voor de ogen.
Misschien ook die dunne eens proberen. Hebben ze die gewoon in de winkel liggen, of moet je ze echt online bestellen?
Misschien ook die dunne eens proberen. Hebben ze die gewoon in de winkel liggen, of moet je ze echt online bestellen?
Ik haal ze in de winkel, woon er 10 minuten vandaan (vandaar dat ik daar schoenen pas).
Meestal hebben ze schappen vol van die meuk. Er zit trouwens geen verschil tussen een ski of wieler muts (althans niet in die prijsklasse van een paar euro^^).
Die ski handschoenen zijn ideaal op de fiets, maar zou ze met ski-en nou weer niet kopen^^.
Meestal hebben ze schappen vol van die meuk. Er zit trouwens geen verschil tussen een ski of wieler muts (althans niet in die prijsklasse van een paar euro^^).
Die ski handschoenen zijn ideaal op de fiets, maar zou ze met ski-en nou weer niet kopen^^.
Die handschoenen gaan maar tot XL, terwijl ik met 25 cm handomvang, volgens de meetmethode Decathlon, maat 3XL nodig heb. Er zijn maar weinig handschoenen die mij passen.
Ik wil niet de moraalridder uithangen, maar die prijzen zijn wel erg laag. Vraag mij af wie daar de prijs voor betaald? Dat is voor mij een reden om bijvoorbeeld de Primarkt te mijden.
Ik wil niet de moraalridder uithangen, maar die prijzen zijn wel erg laag. Vraag mij af wie daar de prijs voor betaald? Dat is voor mij een reden om bijvoorbeeld de Primarkt te mijden.
TBH, dacht daar net aan bij het afwassen, echt zo'n momentje voor reflectie. China kunststof met gruwelijke gezondheidsgevolgen (dat fleece lijkt me superslecht voor de longen).
Echt transparant is de kledingmarkt bepaald niet *understatement*, maar mijn liefde voor dat goedkope spul is weer lekker consumentisme
Echt transparant is de kledingmarkt bepaald niet *understatement*, maar mijn liefde voor dat goedkope spul is weer lekker consumentisme

Het was geen persoonlijke aanval en zoals ik je hier ken, breng ik consumentisme niet met jou in verband. Ik herken in jou een kritische attitude, die ook over dit soort zaken nadenkt.
Het was vanmorgen inderdaad verraderlijk glad, bij een bocht ging het voorwiel ook even glijden. Heb er gelukkig winterbandjes onder zitten. Maar met gladheid moet je echt voorzichtig zijn, het is zo gebeurd.zonnefreak schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 18:32:
Dit topic is gesloten.