Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.534 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10 13:38
Cool, THX, helaas zal die uitzending een bevestiging worden van wat iedereen al weet, maar ja.

Zelfs in Amsterdam heb je hordes die zich nog per toet-toet laten voortbewegen. En nee, dat is voor de meesten echt niet medisch of logistiek noodzakelijk... mensen weten gewoon niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er mensen die hun 'normale' Bosch 2014 en later motor hebben laten ombouwen naar de' naked' CX versie, of er aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:12
Is er eigenlijk een overzicht welke updates er verschijnen voor de BMS van de Bosch motoren? Kun je die zelf ook ergens downloaden of ben je afhankelijk van de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 14:00:
Zijn er mensen die hun 'normale' Bosch 2014 en later motor hebben laten ombouwen naar de' naked' CX versie, of er aan denken.
De Bluelabel Charger Touring met Performance CX motor, die ik bestelde (en sinds 2 dagen in mijn bezit heb) heeft wel die plastic schalen. Omdat R&M de Bluelabel Charger GX Rohloff met CX motor wel 'naakt, levert, nam ik contact op met Riese & Müller, maar mijn verzoek om in plaats van die kunststof schalen alleen die kleine plastic cover op het eigenlijke motorhuis te plaatsen, wilde ze niet honoreren. Ze gaven ‘mijn’ FM het advies om zelf de kunststof schalen te verwijderen en bij Bosch zo’n kleine aparte motorhuis cover te bestellen en te bevestigen.

Heb met de FM afgesproken dat ik in eerste instantie de geleverde uitvoering ga gebruiken, misschien dat ik die uiteindelijk toch kan waarderen. Bovendien biedt die kunststof extra bescherming.

Waarschijnlijk weet je het al, maar softwarematige is de Performance niet te upgraden naar CX.
Hierbij een overzicht van de mogelijkheden.

Performance = 60Nm, nicht upgradbar
Performance CX 2015 = 60Nm, ab voraussichtl. Q1/2016 upgradbar auf 65Nm
Performance CX 2016 = 75Nm

1. und 2. Version sind mechanisch identisch,
3. Version benötigt für das hohe Drehmoment >65Nm ein verstärktes Getriebe.

D.h. alle Seriennummern bis 555 sind demnach kein CX2016

Weshalb ist keine Rückwärtskompatibilität der Drehmomentanpassung für die Performance Line CX Modelljahr 2015 möglich?
Langzeittests mit Antrieben der Performance Line CX MY16 haben gezeigt, dass eine so dynamische und kräftige Unterstützung von 50% bis 300% der Eigenleistung über den gesamten Leistungsbereich bei einem kontinuierlich maximalen Drehmoment (75Nm), auch höhere Anforderungen an das Getriebe stellt. Aus diesem Grund haben wir die Drive Unit Performance Line CX für 2016 mechanisch verstärkt und diesen Anforderungen angepasst.

[ Voor 15% gewijzigd door - oblomov - op 29-01-2016 22:40 . Reden: Uitgebreide aanvulling: Weshalb enz. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Goose schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 14:34:
Is er eigenlijk een overzicht welke updates er verschijnen voor de BMS van de Bosch motoren? Kun je die zelf ook ergens downloaden of ben je afhankelijk van de dealer?
Zover ik weet wil Bosch dat de dealer dat per se doet. Toch ben ik ook benieuwd naar zo'n overzicht, zodat ik weet wanneer ik daarvoor naar de FM kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:43:
Cool, THX, helaas zal die uitzending een bevestiging worden van wat iedereen al weet, maar ja.

Zelfs in Amsterdam heb je hordes die zich nog per toet-toet laten voortbewegen. En nee, dat is voor de meesten echt niet medisch of logistiek noodzakelijk... mensen weten gewoon niet beter.
Dat is dus gewoon 'star' kuddegedrag van mensen. Als je in A'dam woont is er ongeveer alles voor handen: fiets-pedelec-tram-bus-metro-trein en lopen. Ik snap dit inderdaad ook niet altijd.
Dat mensen niet beter zouden weten zie ik van 2 kanten.
-Het zijn de mensen die nog nooit op een pedelec hebben gezeten en/of een hekel aan fietsen hebben
-Het zijn mensen die zo verknocht zijn aan hun auto en genieten van hun anonimiteit

Vandaag even een straf vrijdagavondrondje gereden op mijn Sparta en zelfs op standje 4 moest ik de 2e helft aardig aanpoten. Dus 175 watt op het voorwiel en zelf zeker 150 watt moeten leveren met de beentjes om rond de 18 km/h aan te kunnen houden. In open veld stond er wel een hele harde zuidwester op mijn gezicht.
Maar goed, wel weer lekker uitgewaaid en een accu die zich goed hield. 55 km op de klok en nog +- 20% accucapaciteit over :)

Vraag: hoe houdt een speedbike zich als je windkracht 5 a 6 in je gezicht hebt? Halen jullie dan ook 40+ km/h of zakt de snelheid ook in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Na 2 dagen en 125 km, begint mij die bovengrens van 26.5 km/u ietwat te irriteren. Mijn vorige fiets met voorwielmotor liep, onder normale omstandigheden, 29 ‘a 30 km/u. Bij gunstige omstandigheden iets meer, maar bij ongunstige flink minder.
Daartegenover staat dat ik met de Performance CX motor, ook met flinke tegenwind in het open landschap, in de stand Sportief, 25 km/u kan blijven fietsen.

De FM gaf mij het advies om de bandomtrek op de Intuvia te verlagen. Dan zou ik iets sneller kunnen rijden. Een nadeel zou zijn de kilometerafstand niet meer nauwkeurig is, doch dat vind ik minder belangrijk.

Standaard stond/staat de bandomtrek (Intuvia) op 2230 mm. De bandomtrek van mijn fiets, vandaag gemeten) is 2260 mm (28 inch velg met 50-622 Schwalbe Marathon Mondial band).

Vanmiddag een test gedaan. De bandomtrek is +/- 5 % aan te passen. Als ik de bandomtrek verlaag, naar 2120 mm krijg ik niet het gevoel dat ik sneller kan. De km-teller geeft een iets lagere maximum snelheid aan, namelijk ongeveer 25 km/u in plaats van 26.5 km/u.

Als ik de bandomtrek verhoog naar de groots mogelijke, zijnde: 2341 mm, krijg ik het gevoel dat de maximale snelheid iets hoger is. De teller geeft 27.5 à 28 km/u aan (hetgeen in overeenstemming is met die marge van 5 %).

Toch ben ik niet echt overtuigd van de kleine snelheidswinst. Ik vraag mij af in hoeverre ik word beïnvloed door wat ik op de teller zie. Geeft de teller 28 km/u aan, terwijl het in werkelijkheid maar 26.5 km/u is

Zijn er forumleden die hier meer ervaring in hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
- oblomov - schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 19:10:

Daartegenover staat dat ik met de Performance CX motor, ook met flinke tegenwind in het open landschap, in de stand Sportief, 25 km/u kan blijven fietsen.
Dan heb je wel een pittige motor zo te lezen. Op de allerhoogste stand haal ik met flink meetrappen krap de 25 km/h met harde wind tegen, maar is mijn motor dan zo zwak of die CX zo sterk?

Ik haal dat niet :/ en ik merk in stand 4 al een flinke mate van ondersteuning en in stand 5 vind ik de fiets 'hitsig' worden.

Ik bedoel meer de echte rukwinden van daarnet. Dat de wind vol blaast want eenmaal in enige luwte haal ik ook 25 km/h. Mijn motor heeft een koppel van 25 nm, maar die CX komt veel hoger al vraag ik me af of je dan nog met 250 watt te maken hebt of dat die CX motor veel hoger gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 20:28:
[...]

Dit soort ongein irriteert me echt mateloos. Doordat men een speed pedelec als brommer indeelt mag je niet in stilte gebieden rijden.

Als ik een speed pedelec had zou ik hem wel verzekeren maar die plaat komt er mooi niet op :)
Zouden die oom agenten daar wel tijd voor hebben om daar op te gaan letten...?

Als ze eerst eens die snorfietsen eens eerst aanpakken die makkelijk 60 kunnen halen of al die fietsers
die in het donker ZONDER licht rijden...Ik heb zelfs een politeauto zien rijden die twee fietsers s'avonds
laat gewoon voorbij reed waar geen van beiden licht aan had !! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnefreak schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:55:
[...]

Ik fiets dus wel altijd met een blauwe plaat achterop. ook om het verkeer van achteren er op te attenderen dat het toch gemiddeld wat sneller gaat dan een gewone fiets. Wat voor taferelen mensen in auto's soms uithalen om toch maar voorbij je te komen niet te filmen zeg. :F

Ik fiets er nog niet zo lang mee en heb dus nog nooit een controle gezien laat staan toen ik nog geen speedbike had.

In sommige natuurgebieden staan er wel eens bordjes (verboden te brommen). Daar trek ik me dus weinig iets van aan. Ik maak amper geluid dus knappe agent die me daarvoor kan bekeuren. Kijk je moet dan natuurlijk niet met 40km/h er door heen gaan fietsen dan wordt het misschien een ander verhaal. :+

@Vlassie er zijn inderdaad ook stilte gebieden maar als er daar ooit een bekeuring voor gegeven gaat worden dan laat ik het tot aan het hoogste rechter dit voorkomen. Met een beetje gezond verstand zouden ze toch zelf ook de conclusie moeten trekken dat dit gewoon een uitzonderingsvoertuig is. Nee hier ben ik niet bang voor.
Daar ben ik het VOLKOMEN mee eens...en zo zijn er meer idiote wetten !

Een voorbeeld...Mijn twee kentekenplaten van mijn VW Golf zijn gestolen..
Aangifte gedaan en wat is er ni aan de hand...een proces verbaal van 127 euro voor te snel rijden I(ik woon in Z. Limburg) in de randstad...Geen haar op mijn hoofd....deze betaal ik dus niet...Dan maar de publicitet in met dit geval !

Hoort niet bij dit forum ,maar ik wilde het even kwijt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jimh307 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 23:30:
[...]

In het begin als je start met trappen zal de accu intern eerst iets opwarmen. De interne weerstand gaat iets omlaag, maar gaat na verloop ook weer wat omhoog mits je een danig vermogen trekt dat de cellen warm blijven. Dan moet je de fiets wel goed laten aanpoten. Met de Loodaccu's van vroeger merk je dit verschil overduidelijk. Met Lithiumaccu's minder, maar er is wel verschil.
Als ik naar Oss fiets start ik met een accu op huiskamertemperatuur. Die zullen ook eerst iets opwarmen en na 3 uur stilstand buiten is de accu door en door afgekoeld en merk je wel verschil. Niet dat er meteen een streepje vanaf gaat, maar wel later. De heenreis is bijna altijd met wind mee en terug vaak wind tegen zodat ik een door en door koude accu zwaarder ga belasten. Dan gaat de indicatie vlug naar beneden, maar het is niet zo dat een streepje weggaat en terug komt bij stoppen van ondersteuning.

Ik heb een actieradiustest gedaan met stand 4 van de 5. Als je goed kijkt zie je wanneer de accu het zwaar gaat krijgen:

Stand 3 (100 Watt op wiel, 125 Watt eff) arbeidsduur 3 uur en 50 minuten (eff: 479 Wattuur)
Stand 4 (175 Watt op wiel, 200 Watt eff) arbeidsduur 2 uur en 04 minuten (eff: 413 Wattuur)

Verschil 66 Wattuur wat opgaat in warmte. 86% eff.

Snelheid stand 3 gemiddeld 19,5 km/h, dus 75 kilometer range: 6,39 Wh/km
Snelheid stand 4 gemiddeld 23,5 km/h, dus 49 kilometer range: 8,43 Wh/km

Gemiddeld red ik 60 kilometer op een acculading. Dan wissel ik wel af tussen deze 2 standen van de 5.
Dat betekend voor een 522 Wh accu dat ik erg weinig last van degeneratie heb.

Om slijtage aan Lithiumaccu's neer te zetten ga ik uit van het volgende met 20-25% verlies per jaar. Dit is dus een worst case scenario, dus over 2 jaar een nieuwe accu. Tja, hoort erbij. Grofweg genomen.
2015 500 wattuur eff
2016 400 wattuur eff
2017 300 wattuur eff
2018 vervangen

Hoe zit dat met een high speed pedelec? Iemand die dit ook zo neer kan zetten? Hoeveel pedelecs meten de arbeidsduur van de ontlading?
Ik gebruik al bijna twee jaar voor dagelijks woon-werkverkeer een S-pedelec met de BOSCH performance.
Maak gebruik van twee 400 w accu''s en omdat ik die altijd zo goed als leeg rij merk ik dat de capaciteit nauwelijks afneemt. Toch al bijna 14000 km gereden,en daarom lijkt het mij dat je bij intensief gebruik wel 10 jaar met zo'n accu kunt doen,of ze moeten plots eerder de geest geven ?!
De TURBOstand die ik altijd gebruik is goed voor ruim 30 km. In de winter tussen de 20 en 25 km.
Afhankelijk van de temperatuur. Ook iets om rekening mee te houden....Bij langdurig stilstand van de S pedelec de accu geladen wegleggen bij 40/60% ! Velen lijken dit nog niet te weten....!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
jimh307 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 19:18:
Mijn motor heeft een koppel van 25 nm, maar die CX komt veel hoger al vraag ik me af of je dan nog met 250 watt te maken hebt of dat die CX motor veel hoger gaat.
Die CX is echt maar 250 watt. Het koppel is 75 Nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jimh307 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 19:08:
[...]

Dat is dus gewoon 'star' kuddegedrag van mensen. Als je in A'dam woont is er ongeveer alles voor handen: fiets-pedelec-tram-bus-metro-trein en lopen. Ik snap dit inderdaad ook niet altijd.
-Het zijn de mensen die nog nooit op een pedelec hebben gezeten en/of een hekel aan fietsen hebben
-Het zijn mensen die zo verknocht zijn aan hun auto en genieten van hun anonimiteit

Vandaag even een straf vrijdagavondrondje gereden op mijn Sparta en zelfs op standje 4 moest ik de 2e helft aardig aanpoten. Dus 175 watt op het voorwiel en zelf zeker 150 watt moeten leveren met de beentjes om rond de 18 km/h aan te kunnen houden. In open veld stond er wel een hele harde zuidwester op mijn gezicht.
Maar goed, wel weer lekker uitgewaaid en een accu die zich goed hield. 55 km op de klok en nog +- 20% accucapaciteit over :)

Vraag: hoe houdt een speedbike zich als je windkracht 5 a 6 in je gezicht hebt? Halen jullie dan ook 40+ km/h of zakt de snelheid ook in?
Echt niet, je mag bij zijn met 33/37 km/h en de accu is veel sneller leeg ! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na 2 dagen en 125 km, begint mij die bovengrens van 26.5 km/u ietwat te irriteren. Mijn vorige fiets met voorwielmotor liep, onder normale omstandigheden, 29 ‘a 30 km/u. Bij gunstige omstandigheden iets meer, maar bij ongunstige flink minder.

De FM gaf mij het advies om de bandomtrek op de Intuvia te verlagen. Dan zou ik iets sneller kunnen rijden. Een nadeel zou zijn de kilometerafstand niet meer nauwkeurig is, doch dat vind ik minder belangrijk.

Standaard stond/staat de bandomtrek (Intuvia) op 2230 mm. De bandomtrek van mijn fiets, vandaag gemeten) is 2260 mm (28 inch velg met 50-622 Schwalbe Marathon Mondial band).

Vanmiddag een test gedaan. De bandomtrek is +/- 5 % aan te passen. Als ik de bandomtrek verlaag, naar 2120 mm krijg ik niet het gevoel dat ik sneller kan. De km-teller geeft een iets lagere maximum snelheid aan, namelijk ongeveer 25 km/u in plaats van 26.5 km/u.

Als ik de bandomtrek verhoog naar de groots mogelijke, zijnde: 2341 mm, krijg ik het gevoel dat de maximale snelheid iets hoger is. De teller geeft 27.5 à 28 km/u aan (hetgeen in overeenstemming is met die marge van 5 %).

Toch ben ik niet echt overtuigd van de kleine snelheidswinst. Ik vraag mij af in hoeverre ik word beïnvloed door wat ik op de teller zie. Geeft de teller 28 km/u aan, terwijl het in werkelijkheid maar 26.5 km/u is

Mijn FM heeft bijn R&M HS afgesteld op 2265. En dit klopt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 19:43:
Daar ben ik het VOLKOMEN mee eens...en zo zijn er meer idiote wetten !

Een voorbeeld...Mijn twee kentekenplaten van mijn VW Golf zijn gestolen..
Aangifte gedaan en wat is er ni aan de hand...een proces verbaal van 127 euro voor te snel rijden I(ik woon in Z. Limburg) in de randstad...Geen haar op mijn hoofd....deze betaal ik dus niet...Dan maar de publicitet in met dit geval!
Hoort niet bij dit forum ,maar ik wilde het even kwijt :(
Ja, vervelend als je zoiets overkomt, maar het heeft geen zin om boos te zijn.
Ik adviseer je gericht actie te ondernemen. Met een kopie van de aangifte en een begeleidende brief naar het Centraal Justitieel Incassobureau komt het in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 20:08:
Mijn FM heeft bijn R&M HS afgesteld op 2265. En dit klopt !
Bedoel je met klopt dat de omtrek van jouw fietsband 2265 mm is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 20:18:
[...]
Bedoel je met klopt dat de omtrek van jouw fietsband 2265 mm is?
Ja, met de NYON kon ik dat gelijk zien...Heb deze in :-( iddels teruggebracht naar de fm.
Ik had er eigenlijk weinig aan...Goed voor PC freaks e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over licht gesproken. Met deze donkere dagen kruiste ik op de motor en groep mtb rijders die er niets beter op hadden gevonden met en hoofdlamp op te rijden. Ik was totaal verblind, dacht eerst aan een landbouwvoertuig dus was al aan de kant gaan staan. Bleek het een 4 tal fietsen te zijn. Levensgevaarlijk.

En zelf op de fiets ook mijn licht naar beneden moeten richten trouwens. Af fabriek stond het veel te hoog. En die dingen geven zalig veel licht. Echt en groot voordeel op deze donkere landweggetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 19:18:
[...]Dan heb je wel een pittige motor zo te lezen. Op de allerhoogste stand haal ik met flink meetrappen krap de 25 km/h met harde wind tegen, maar is mijn motor dan zo zwak of die CX zo sterk?

Ik haal dat niet :/ en ik merk in stand 4 al een flinke mate van ondersteuning en in stand 5 vind ik de fiets 'hitsig' worden.
Zware belasting is dan ook een van de redenen waarom ik een voorwielmotor inferieur vind.

Zoals Obomov ook ziet was mijn oude voorwielmotor hoger begrenst (27.5). Mijn Yamaha nokt er effectief gezien mee bij 26 kmpu (hij ondersteunt uiterst minimaal door tot 27). toch ben ik veel sneller met mijn middenmotor omdat ik sneller optrek en bruggen/tegenwind veel minder ingrijpen op mijn kruis snelheid.

Dat is het grote genot van een hoog koppel. Zelfs met wind tegen is hij nog licht belast en heb ik reserves over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer je de wielomtrek verkleint terwijl dat niet het geval is dan zal de max snelheid omhoog gaan, dat zie je echter natuurlijk niet aangegeven op de Intuvia, je moet dit even met een smartphone apart meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Dat beweerde de FM ook, terwijl ik juist het gevoel kreeg dat maximale snelheid groter was nadat ik de wielomtrek flink had vergroot. Maar, zoals ik schreef, werd ik waarschijnlijk beïnvloed door het getal op de Intuvia.

Hoe meet jij dat op je smartphone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 22:03:
Zware belasting is dan ook een van de redenen waarom ik een voorwielmotor inferieur vind.

Zoals Obomov ook ziet was mijn oude voorwielmotor hoger begrenst (27.5). Mijn Yamaha nokt er effectief gezien mee bij 26 kmpu (hij ondersteunt uiterst minimaal door tot 27). toch ben ik veel sneller met mijn middenmotor omdat ik sneller optrek en bruggen/tegenwind veel minder ingrijpen op mijn kruis snelheid.

Dat is het grote genot van een hoog koppel. Zelfs met wind tegen is hij nog licht belast en heb ik reserves over.
Die ervaring heb ik nu ook; de Charger trekt op als een speer, als ik dat wil.

Kan jij ook de wielomtrek aanpassen op je display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:12
- oblomov - schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 22:53:
[...]

Kan jij ook de wielomtrek aanpassen op je display?
Reset en I tegelijkertijd induwen maar wielomtrek kun je alleen invoeren als display op fiets zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een appje als speedbox op (in mijn geval) een iPhone kan je de snelheid meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Goose schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 23:18:
Reset en I tegelijkertijd induwen maar wielomtrek kun je alleen invoeren als display op fiets zit
I know, ik vraag het aan roffeltjes die heeft een e-bike met een Yamaha motor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 23:19:
Met een appje als speedbox op (in mijn geval) een iPhone kan je de snelheid meten.
Dank voor je tip. Als Apple-adept since 1991 meteen gekocht voor op mijn iPhone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Yamaha is een gesloten systeem, er zijn zelfs geen software updates mogelijk. Maar het werkt prima zoals het is, dus hoef ik die ook niet.

Ik kan wel een RS Bikepseed erin proppen, maar ik moet zeggen dat ik dit al snel zat vind op mijn dagelijkse rit door Amsterdam. Zou best een kilometer of 5 harder durven, maar sneller wordt wat mij betreft echt te gek, juist omdat je als een debiel optrekt en mensen dat niet door hebben (horen je ook niet). Ik vind electro scooters wat dat betreft ook wel eens schrikken.

Ik kom gewoon liever elke dag heel thuis bij vrouw en kinderen.

Het is wel goed zo wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Voor mij ook geen RS Bikespeed, maar paar kilometer erbij...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:57
jimh307 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 19:08:
[...]

Met de speedbike met gisterenavond volle wind tegen toen haalde ik nog een snelheid van tussen de 26 en de 32km/h. Je moet dan echt wel mee trappen hoor. Bijna het schuim op mijn lippen. Het is een afstand van 16,5km die ik fiets maar had hem de hele tijd op de turbo stand staan en ik had nog 5 kilometer over. Normaal gesproken kan ik met 1 accu lading heen en terug halen. Heb Bosch Performance met 400Wh accu. Ik neem mijn oplader mee naar mijn werk.

Volgende keer fiets ik wel iets rustiger je wilt het toch een keer uitproberen hé. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
- oblomov - schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 20:05:
[...]

Die CX is echt maar 250 watt. Het koppel is 75 Nm.
Die vermogensopgaves zijn allemaal nominaal, wat er in de praktijk door de motor gaat kan nogal eens afwijken. De middenmotor heeft gewoon een voordeel omdat de versnellingen helpen om het de motor makkelijk te maken. Een naafmotor heeft dat niet. Een naafmotor is ook nog eens gebouwd voor een bepaalde maximum snelheid en bij wind tegen haal je die dan niet. Ik had een naafmotor die gebouwd was voor 33 km/u, ook 250W nominaal. En dat was dan zonder meetrappen (gashendel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Even een vraag om advies: de gehele maand februari ben ik niet thuis en zal de e-bike ook niet gebruikt worden. Gisteren heb ik het laatste ritje gemaakt en ik had nog iets van 15 km bereik over (in standje Turbo, 400Wh accu). Er is, voordat ik vertrek, geen mogelijkheid om de accu volledig op te laden en vervolgens tot iets van 60% leeg te rijden (en ga zeker met dit weer niet nutteloos op de fiets zitten), wat is nu wijsheid? Accu gewoon lekker laten zoals hij nu is of toch volledig opladen en dan laten liggen tot eind februari? Ik heb alleen de standaard Bosch-lader icm een mechanische schakelklok om wat mee te kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

zonnefreak schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 10:20:
[...]

Met de speedbike met gisterenavond volle wind tegen toen haalde ik nog een snelheid van tussen de 26 en de 32km/h. Je moet dan echt wel mee trappen hoor. Bijna het schuim op mijn lippen. Het is een afstand van 16,5km die ik fiets maar had hem de hele tijd op de turbo stand staan en ik had nog 5 kilometer over. Normaal gesproken kan ik met 1 accu lading heen en terug halen. Heb Bosch Performance met 400Wh accu. Ik neem mijn oplader mee naar mijn werk.

Volgende keer fiets ik wel iets rustiger je wilt het toch een keer uitproberen hé. :)
Ik vind het toch best weinig, die actieradius. Met stevige wind tegen, heuvel op, bijna 100 kg lichaamsgewicht en stijf rechtop (heeft volgens roffeltjes een grote invloed op actieradius) rijd ik diezelfde snelheid en kom ik zeker even ver, op een 288 Wh accu. Om 32 km/u te rijden moet ik dan wel flink meepompen.

Overigens heb ik er een 2e oplader bij gescoord via Marktplaats, die staat op mijn werk. Ideaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

En nu even heel wat anders. Mijn nieuwe Haibike Xduro race, geen belt drive, geen licht, geen overbodige zaken, gewoon een race fiets met klein motortje. Heeft even wat moeite gekost om hem hier te krijgen maar dank zij de inspanning van Bert Hiemstra van Haibike Nederland heb ik de fiets weer terug gekregen (heel lang verhaal heel kort: fiets gekocht, frame blijkt niet recht, fiets direct terug naar winkel, winkel failliet, onduidelijk waar de fiets zich bevond, gelukkig al bij fabriek, via Bert weer terug, 3 maanden verder :) ).

Fiets heb ik wat aangepast, andere zadel(pen), stuur, voorvork, banden. Hij weegt nu met accu 16,8 kilo, zwaar voor een racefiets maar licht voor een e-bike. Afmontage is als een racefiets met mooie carbon wielen. Gewicht zou nog wel lager kunnen maar dan moet Haibike wat met het frame doen. Dit is nogal lomp met het gewicht van drie kilo. Ter vergelijking, een goed alu race frame weegt tussen de 1200 en 1400 gram.

Het is natuurlijk een HS versie en je merkt duidelijk wat een racefiets houding op een fiets doet. Op standje ECO eenvoudig rond de 35 km/h fietsen wanneer je niet teveel wind tegen hebt. Eerst maar eens wachten op goed weer.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/g9E5FypdWIYgX1HY2OoCXIviWEg49ykFKO5qIzK-TxElnWLexy2ZPdk64NvzG87plEVOBjrPC37JHsn4RdgcmjTOy0KNo5jloHL8wBt46F7r5ze1quwxX7OM-WUgjigEyaRIhi9wMmI-AW7zw6oFgcilyYebeSgXwBT0-BVDulnE_kipElJqPb90jTKw6GsC8uIw7FOznOUu0_KRT6uyUkKYxfF-c23OGyiLXCGnINciDG15dKHQ53O_gjOmavnd5wfp-7lILFOyFS7ZpQLo4LjFlaMP2THZrr4d-PDNbbsXnrEOqKabBr2zVAnYyavMi50MQ1A9Kclu1I4lBRwhqVG4bANjyMAf1eHzp56p4oWB6C5jd7w-57LZTkWp0bQjwJ4tjNxIb8iF__CvgUuvAazPjoff0F_FKGj_fo4Bqie_ceqwJLz2jsj-LhAxCevauH6XHmkyq_G-ElYsvy_6pg24D9Leri5vtTvsk6lIeKx_vs2QsQvqcCLEZB8JVhbWUdXadQ8XpqJzgS02t7vJ5rwYr7hs92Cp2AdnJPRBO555TCP7JUm-jpukvePCbW6uXxg=w640-h480-no

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2016 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
erdejee schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 10:54:
Even een vraag om advies: de gehele maand februari ben ik niet thuis en zal de e-bike ook niet gebruikt worden. Gisteren heb ik het laatste ritje gemaakt en ik had nog iets van 15 km bereik over (in standje Turbo, 400Wh accu). Er is, voordat ik vertrek, geen mogelijkheid om de accu volledig op te laden en vervolgens tot iets van 60% leeg te rijden (en ga zeker met dit weer niet nutteloos op de fiets zitten), wat is nu wijsheid? Accu gewoon lekker laten zoals hij nu is of toch volledig opladen en dan laten liggen tot eind februari? Ik heb alleen de standaard Bosch-lader icm een mechanische schakelklok om wat mee te kunnen doen.
Ik heb op dit forum wel eens gelezen van iemand die best wel verstand er van had dat de ideale opslag capaciteit 60% is. Dit had dan geloof ik te maken met de celspanning die bij 100% opgeladen accu cellen op 4,2Volt zouden liggen. Dit gaf dan corrosie aan de cellen. Als deze spanning wat lager zou liggen dan gaf dit geen problemen hiermee. Vraag me alleen wel af, stel dat 1 van de cellen nu al een wat lagere spanning heeft dan houdt deze misschien wel een te lage spanning over. Dit schijnt dan ook weer niet goed te zijn. Ik weet alleen even niet meer welke tweaker dat was.

Begreep wel eens dat als de accu helemaal volgeladen is dat dan de lader op een gegeven moment overgaat op druppelladen en dat de BMS er voor zorgt dat dan de cellen om de beurt tot hun volledige spanning opgeladen wordt. Maar dan zit je weer met dat corroderen.

Kortom kan je ook niet goed adviseren hierover. Lastig :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 11:11:
En nu even heel wat anders. Mijn nieuwe Haibike Xduro race, geen belt drive, geen licht, geen overbodige zaken, gewoon een race fiets met klein motortje. Heeft even wat moeite gekost om hem hier te krijgen maar dank zij de inspanning van Bert Hiemstra van Haibike Nederland heb ik de fiets weer terug gekregen (heel lang verhaal heel kort: fiets gekocht, frame blijkt niet recht, fiets direct terug naar winkel, winkel failliet, onduidelijk waar de fiets zich bevond, gelukkig al bij fabriek, via Bert weer terug, 3 maanden verder :) ).

Fiets heb ik wat aangepast, andere zadel(pen), stuur, voorvork, banden. Hij weegt nu met accu 16,8 kilo, zwaar voor een racefiets maar licht voor een e-bike. Afmontage is als een racefiets met mooie carbon wielen. Gewicht zou nog wel lager kunnen maar dan moet Haibike wat met het frame doen. Dit is nogal lomp met het gewicht van drie kilo. Ter vergelijking, een goed alu race frame weegt tussen de 1200 en 1400 gram.

Het is natuurlijk een HS versie en je merkt duidelijk wat een racefiets houding op een fiets doet. Op standje ECO eenvoudig rond de 35 km/h fietsen wanneer je niet teveel wind tegen hebt. Eerst maar eens wachten op goed weer.

[afbeelding]
Zo ook een mooie fiets zeg. :Y Alleen een paar spatborden is misschien toch wel fijn. Als er een keer een plas water ligt dan zit de modder achter je oren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Zeker een mooie fiets voor zijn doel. 16,8 kg is voor een e-bike met een Bosch motor die al ongeveer 4 kg weegt, behoorlijk licht. Waar ga je de verzekeringsplaat bevestigen ;)

Je hebt geluk gehad en hulde aan Bert Hiemstra van Haibike Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha, verzekeringsplaat :)

Ik laat hem wel op kenteken zetten (moet ik wel even weer licht, spiegel en zijreflectie monteren...... vergeet vast nog iets). Kan ik hem WA verzekeren en de plaat in de garage aan de muur hangen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Brokke, dit stuit me als wielrenner tegen de borst! :+

Alle gekheid op een stokje, mooi ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan ook niet wachten om de fiets op het ' wielren' forum van Fiets te plaatsen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 10:53:
Die vermogensopgaves zijn allemaal nominaal, wat er in de praktijk door de motor gaat kan nogal eens afwijken. De middenmotor heeft gewoon een voordeel omdat de versnellingen helpen om het de motor makkelijk te maken. Een naafmotor heeft dat niet. Een naafmotor is ook nog eens gebouwd voor een bepaalde maximum snelheid en bij wind tegen haal je die dan niet. Ik had een naafmotor die gebouwd was voor 33 km/u, ook 250W nominaal. En dat was dan zonder meetrappen (gashendel).
Zeker, het is relatief en niet zomaar vergelijkbaar.

Overigens 33 km/u zou, wat mij betreft, ongeveer het maximum mogen zijn voor een 'gewone' e-bike. Doet mij denken aan de Amerikaanse wetgeving voor een e-bike, namelijk maximaal 20 mph, iets meer dan 32 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 12:13:
Brokke, dit stuit me als wielrenner tegen de borst! :+

Alle gekheid op een stokje, mooi ding.
Ik heb jaren met de racefiets rond gereden maar kan door knie slijtage dit niet meer doen. Drie jaar gelden toch maar een HS e-bike gekocht voor het woonwerk traject (2 x 23km) maar begon het racefiets gevoel wel erg te missen. Deze fiets is een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik heb hier niets op tegen, ook al omdat je toch niet door een stad gaat crossen.

Horses for courses en zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prachtfiets brokkie! Superlicht, goede actieradius, lekker vlot. Je wordt er alleen aardig vies van en kunt geen bagage meenemen, zou voor mij dus afvallen als vervoermiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 12:31:
Prachtfiets brokkie! Superlicht, goede actieradius, lekker vlot. Je wordt er alleen aardig vies van en kunt geen bagage meenemen, zou voor mij dus afvallen als vervoermiddel.
Ja, het is een racefiets,........ik heb Bauke M. ook ngo niet in de Tour met bagage zien fietsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je gaat 'm toch gebruiken voor woon-werkverkeer? Je noemt hem als alternatief voor je woon-werk HS, zie boven. Als je er op gaat racen vind ik het niet zo tof, want gemotoriseerd. Maar ieder zijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Goose schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 14:34:
Als aanvulling op mijn eerdere reactie. Mijn Charger Touring model 2016 is enkele dagen oud en heeft de volgende versienummers:

Intuvia display: 5.5.1.0
DU (CX motor): 1.5.1.0
Accu (500 Wh): 1.4.0.0

[ Voor 3% gewijzigd door - oblomov - op 30-01-2016 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 12:46:
Je gaat 'm toch gebruiken voor woon-werkverkeer? Je noemt hem als alternatief voor je woon-werk HS, zie boven. Als je er op gaat racen vind ik het niet zo tof, want gemotoriseerd. Maar ieder zijn voorkeur.
Nee hoor, ik heb voor mijn woonwerk een werkpaard (Kalkhoff endeavor HS Bosch) en de Haibike wordt mijn luxe paard voor het maken van tochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Ik had een tijdje terug gemeld dat mijn kettingkast helemaal kapot was gegaan. dit was bij een kilometerstand van 585km. Nu is vandaag de FM langs geweest met zijn bus. De bovenste ophangbeugel had het begeven dit gebeurde bij een vaartje van zo'n 35km/h en dit zorgde ervoor dat de ketting finaal vast liep. Hij was helemaal ontzet.

Ze hebben de beide ophangbeugels nu vervangen voor twee nieuwe en een nieuwe kettingkast geplaatst.. Hopelijk blijft dit nu wel wat langer mee gaan.

https://static.tweakers.n...zb/thumb.jpg?nohitcount=1

[ Voor 25% gewijzigd door zonnefreak op 30-01-2016 14:41 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is de reden waarom ik een hekel heb aan kettingkasten, lopen aan, gaan kapot, maken lawaai etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Als je weet hoe ver je kunt op een lading kun je bij 15 km bereik schatten hoeveel er nog in de accu zit.
Als je een maand afwezig bent zorg er dan voor dat:
-de lading tussen de 20% en 80% zit
-je de accu zo laag mogelijk bij de grond bewaard (daar is het koel)

De temperatuur van de opslag is quasi belangrijker dan de staat van lading. Die 60% is niet precies zo bepaald dat het anders schade zou brengen, dus in deze situatie kun je gerust weg :)
zonnefreak schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 11:55:
[...]

Ik heb op dit forum wel eens gelezen van iemand die best wel verstand er van had dat de ideale opslag capaciteit 60% is. Dit had dan geloof ik te maken met de celspanning die bij 100% opgeladen accu cellen op 4,2Volt zouden liggen. Dit gaf dan corrosie aan de cellen. Als deze spanning wat lager zou liggen dan gaf dit geen problemen hiermee. Vraag me alleen wel af, stel dat 1 van de cellen nu al een wat lagere spanning heeft dan houdt deze misschien wel een te lage spanning over. Dit schijnt dan ook weer niet goed te zijn. Ik weet alleen even niet meer welke tweaker dat was.

Begreep wel eens dat als de accu helemaal volgeladen is dat dan de lader op een gegeven moment overgaat op druppelladen en dat de BMS er voor zorgt dat dan de cellen om de beurt tot hun volledige spanning opgeladen wordt. Maar dan zit je weer met dat corroderen.

Kortom kan je ook niet goed adviseren hierover. Lastig :(
3.92 volt is de ideale staat van lading, maar niemand kan dit precies evenaren zonder de juiste meetapparatuur. Ik run zelf een accugroothandel. Zonder gekheid, maar dat verhaal over corrosie zou ik wel zijn geweest. Daar heb ik het wel over gehad ja.

Over dat corroderen:
Stel dat je accu 1 etmaal per week op 100% staat en 6 etmalen beneden de 80% SoC dan is er nog weinig aan de hand. Vandaar dat ik erbij blijf dat eens per 10 laadbeurten de accu overnacht geladen moet worden. Enige vorm van corrosie voorkom je toch niet, alleen met beleid en kennis kom je al heel ver.
Gewoon lekker genieten van je elektrische fiets.

[ Voor 41% gewijzigd door jimh307 op 31-01-2016 03:09 . Reden: Quotes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:17

OgWok

U.N.C.L.E.

Eén van de (belofte) dames bij het kampioenschap veldrijden is, gister, "betrapt" met een elektrische fiets ;)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
jimh307 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 03:02:
[...]

Als je weet hoe ver je kunt op een lading kun je bij 15 km bereik schatten hoeveel er nog in de accu zit.

De temperatuur van de opslag is quasi belangrijker dan de staat van lading. Die 60% is niet precies zo bepaald dat het anders schade zou brengen, dus in deze situatie kun je gerust weg :)

[...]

3.92 volt is de ideale staat van lading, maar niemand kan dit precies evenaren zonder de juiste meetapparatuur. Ik run zelf een accugroothandel. Zonder gekheid, maar dat verhaal over corrosie zou ik wel zijn geweest. Daar heb ik het wel over gehad ja.

Over dat corroderen:
Stel dat je accu 1 etmaal per week op 100% staat en 6 etmalen beneden de 80% SoC dan is er nog weinig aan de hand. Vandaar dat ik erbij blijf dat eens per 10 laadbeurten de accu overnacht geladen moet worden. Enige vorm van corrosie voorkom je toch niet, alleen met beleid en kennis kom je al heel ver.
Gewoon lekker genieten van je elektrische fiets.
Oja jij was diegene die er wat meer verstand van had.
Ik heb eigenlijk ook nog een technische vraag aan je. Ik weet niet of je de spullen er voor hebt maar als ik mijn Bosch 400Wh accu eerst zo ver mogelijk leeg rijd en ik ga hem daarna dan opladen met een verbruiksmeter ertussen dan kom ik niet verder dan een opgenomen verbruik van 364Wh. Hier zit dan ook nog eens de adaptor tussen die ook een beetje handwarm wordt. Kortom ik kom dus bij lange na niet aan die capaciteit van 400Wh . Nu is deze accu zeg 1,5 maand oud. Misschien is het een normaal verschijnsel maar ik had beredeneerd dat er toch minstens 500 of 600 Wh afgenomen zou moeten worden om het verlies in de adaptor ook op te heffen. Moet ik me nou zorgen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Een helm voor de high speed fietsers >:)

http://www.closca.co/pages/lookbook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaaf, ik wil 'm in rood met witte stippen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
mguzz schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:31:
Kijktip: 2doc 2 feb 22:55 Bikes vs Cars. In steeds meer wereldsteden ligt de gemiddelde snelheid van fietsers hoger dan die van automobilisten. Dat betekent niet dat ze meer ruimte krijgen.http://www.vpro.nl/programmas/2doc/2016/bikes-vs-cars
Dat is mooi, ga ik ff kijken. Triest dat het in veel steden zoals Toronto slechter gemaakt is voor fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
Ik bewaar mijn accu's(36V) in opslag met 3.6-3.7V per cel. Zo blijven ze perfect. Ik rijd ze 1st leeg en dan zet ik ze op een 36V lader. Heb een gewone lader hiervoor gemodificeerd van 42V naar 36V. Stelt niets voor hoor. Alleen maar ff open tikken en een weerstandje in de regellus vervangen door een potje. 10 minuten werk.
Ik laad mijn cellen altijd tot 4.1V/cel max. Iets minder energie maar ze gaan langer mee. En 1s in de zoveeltijd ff op de 42V lader. Ik laad ze met een 8Ah lader.

[ Voor 20% gewijzigd door bgttje op 31-01-2016 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
zonnefreak schreef op zondag 31 januari 2016 @ 10:15:
[...]

Oja jij was diegene die er wat meer verstand van had.
Ik heb eigenlijk ook nog een technische vraag aan je. Ik weet niet of je de spullen er voor hebt maar als ik mijn Bosch 400Wh accu eerst zo ver mogelijk leeg rijd en ik ga hem daarna dan opladen met een verbruiksmeter ertussen dan kom ik niet verder dan een opgenomen verbruik van 364Wh. Hier zit dan ook nog eens de adaptor tussen die ook een beetje handwarm wordt. Kortom ik kom dus bij lange na niet aan die capaciteit van 400Wh . Nu is deze accu zeg 1,5 maand oud. Misschien is het een normaal verschijnsel maar ik had beredeneerd dat er toch minstens 500 of 600 Wh afgenomen zou moeten worden om het verlies in de adaptor ook op te heffen. Moet ik me nou zorgen maken?
16,5 km wind tegen, standje turbo zuipt batterij.

364 wattuur inclusief verlies van lader is erg weinig. Dit is dus niet echt goed? of misschien toch wel? De volle 400 Wh zul je nooit in je accu krijgen. 360 wattuur komt overeen met 90% restcapaciteit wat op zich vrij normaal is. De lader wordt ook warm, maar die zal ongeveer (geschat) nog geen 5% verlies hebben.
->Je trekt de cellen met een hele grote stroom leeg. Daardoor neemt de interne weerstand snel toe. Je accu werkt dus echt op het randje van hun specificaties. 1 standje lager fietsen scheelt al veel.
->Geschat dat je met 364 wattuur netto 345 wattuur in je accu krijgt; in de winter is dit zeker niet extreem weinig, maar het verdient de voorkeur dit even goed in de gaten te houden.
->Blijf meten! Wordt het aantal wattuur duidelijk minder dan zou ik even teruggaan naar de FM

345 wattuur netto is dus een verlies van 14% met aftrek van het restpercentage waarop je gaat laden. 14% is genomen als je de accu tot op de bodem leeg rijdt. Dat doe je niet en blijft er minder dan 14% verlies over. Niets extreem :) maar 'keep your eyes peeled'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
bgttje schreef op zondag 31 januari 2016 @ 12:45:
Dat is mooi, ga ik ff kijken. Triest dat het in veel steden zoals Toronto slechter gemaakt is voor fietsen.
Bestuurders en gezagsdragers van grote steden in het buitenland zien de fiets nogal eens als een bedreiging voor de auto, de auto-industrie en alles wat daarmee in verband staat.
De auto wordt veel meer gerelateerd aan modern, status en vooruitgang. Terwijl de fiets, op wat dure trendy fietsers van hipsters na, als armoedig wordt gezien. Ietwat gechargeerd: alleen als je je geen auto kan permitteren fiets je.

Onderschat de autolobby in die landen niet. Een voorbeeld, dat niet zozeer met de fiets te maken heeft, maar wel aangeeft hoe dit soort mechanisme werken is de volgende:
Het Europesche parlement heeft de afgelopen jaren al verschillende keren aangedrongen op strengere uitstoot normen voor auto. Met name de Duitse autoindustrie kon (of wilde) daar nog niet aan voldoen. Merkel zette toen persoonlijk diverse landen onder druk om deze voorstellen niet te steunen. Een land als Hongarije http://www.standaard.be/cnt/dmf20140403_01054293 kreeg te horen dat die Duitse auto's zo nodig weer in Duitsland geassembleerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
jimh307 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 03:02:
[...]
Mooi, met 15 km bereik zit ik dan op ongeveer 30-40%, uitgaande van een bereik van om en nabij de 45 km in turbo met volle accu, dus dat zit wel goed.
Fijn, dank je, nog één nachtje slapen! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
erdejee schreef op zondag 31 januari 2016 @ 17:37:
[...]

Mooi, met 15 km bereik zit ik dan op ongeveer 30-40%, uitgaande van een bereik van om en nabij de 45 km in turbo met volle accu, dus dat zit wel goed.

[...]

Fijn, dank je, nog één nachtje slapen! :*)
Graag gedaan hoor :)

Ik zou hem (is niet per sé nodig) nog even 1 uurtje aan de lader leggen. De staat van lading is prima, maar voorkom dat een van de cellen te ver ontlaad. Doorgaans zijn door het BMS alle cellen hetzelfde gevuld, maar zelfontlading heeft geen enkel BMS in de hand. Verder geen zorgen maken en veel plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

jimh307 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 18:04:
[...]

Graag gedaan hoor :)

Ik zou hem (is niet per sé nodig) nog even 1 uurtje aan de lader leggen. De staat van lading is prima, maar voorkom dat een van de cellen te ver ontlaad. Doorgaans zijn door het BMS alle cellen hetzelfde gevuld, maar zelfontlading heeft geen enkel BMS in de hand. Verder geen zorgen maken en veel plezier.
Gedurende de wintermaanden houdt ik de accu op circa 50%, wel laad ik elke 3 weken even een uurtje bij, net totdat de led's van de BMS aangaan, dan stop ik het laden. Ik meet een spanning van 39.6 volt over alle (12) cel-paren. Het is een LiFePo4 36V - 10A accu met rechthoekige (prismatische?) cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
jimh307 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:48:
[...]

16,5 km wind tegen, standje turbo zuipt batterij.

364 wattuur inclusief verlies van lader is erg weinig. Dit is dus niet echt goed? of misschien toch wel? De volle 400 Wh zul je nooit in je accu krijgen. 360 wattuur komt overeen met 90% restcapaciteit wat op zich vrij normaal is. De lader wordt ook warm, maar die zal ongeveer (geschat) nog geen 5% verlies hebben.
->Je trekt de cellen met een hele grote stroom leeg. Daardoor neemt de interne weerstand snel toe. Je accu werkt dus echt op het randje van hun specificaties. 1 standje lager fietsen scheelt al veel.
->Geschat dat je met 364 wattuur netto 345 wattuur in je accu krijgt; in de winter is dit zeker niet extreem weinig, maar het verdient de voorkeur dit even goed in de gaten te houden.
->Blijf meten! Wordt het aantal wattuur duidelijk minder dan zou ik even teruggaan naar de FM

345 wattuur netto is dus een verlies van 14% met aftrek van het restpercentage waarop je gaat laden. 14% is genomen als je de accu tot op de bodem leeg rijdt. Dat doe je niet en blijft er minder dan 14% verlies over. Niets extreem :) maar 'keep your eyes peeled'.
Ik zal het zeker in de gaten houden. Kan ik zelf met een voltmeter de spanning van de accu aflezen? Heb dit wel eens geprobeerd maar er kwam toen niets uit. Ik vermoed dat er bij die Bosch accu een extra stuursignaal aanwezig moet zijn om de spanning eruit te kunnen krijgen. De aansluiting van de laadstekker heeft ook 3 aansluitingen. 2 met een wat dikkere aansluiting en 1 wat kleinere.
Weet jij dit ook toevallig hoe ik die spanning meetbaar kan krijgen.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de accu alsnog leegrijden tot er nog drie van de vijf ledjes branden !
Je hebt dan ong. 60% capaciteit en zo kan er weinig misgaan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds december is ons standby-verbruik van 70 W naar 200 W gegaan. Dit betekent 1140 kWh meer elektriciteit in een jaar.

Nu heb ik sinds december een ebike en laad ik de accu thuis op. De oplader zit er overnacht in, omdat ie nog niet vol is als we naar bed gaan. Vaak zit ie er ook het hele weekend in, de lader staat in de trapkast uit het zicht.

Kan dat een grote impact hebben op het standby verbruik?

Vermoedelijk ligt de oorzaak eerder bij de kapotte koelvriescombinatie, die is ook in december kapot gegaan. Hij koelt nog wel, vriest niet meer. Ik ben bezig om vervanging te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom met 6000km/jaar op een verbruik van een 50-75kwh per jaar, dus nee, echt veel doet een ebike niet... Als de Bosch laadt verbruik 'ie +-180w, standby na het laden +-1w. 130w dissiperen in puur warmte zou ook wel een prestatie zijn voor een adapter, dan smelt 'ie onderhand weg ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2016 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
kan je ook makkelijk met zoiets uitlezen https://www.conrad.nl/nl/energy-check-3000-125390.html

Maar dat zal ook wel door iets anders zijn dan je fiets oplader...

[ Voor 26% gewijzigd door Repi3 op 01-02-2016 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2016 @ 09:00:
Sinds december is ons standby-verbruik van 70 W naar 200 W gegaan. Dit betekent 1140 kWh meer elektriciteit in een jaar.
De kost van een eBike opladen is echt verwaarloosbaar. Ik gok dat ik met zo'n 3000 km / jaar voor zo'n 10 à 15 € aan stroom verbruik (bij een tarief van 0,25 € / kWh), da's iets van een 1 € extra per maand. De turteltaks (België) zal mij heel wat meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
vverbeke schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:03:
[...]

De kost van een eBike opladen is echt verwaarloosbaar. Ik gok dat ik met zo'n 3000 km / jaar voor zo'n 10 à 15 € aan stroom verbruik (bij een tarief van 0,25 € / kWh), da's iets van een 1 € extra per maand. De turteltaks (België) zal mij heel wat meer kosten.
Net even gegoogled op turteltaks, dat is niet zo fraai zeg wat ze allemaal in België uitspoken. Heb zelf ook familie in Essen België wonen en ik verbaasde mij erover dat echt alles op elektriciteit werkt. Gas kennen ze daar bijna niet.
Tja eigenlijk heeft België een levensgroot probleem met hun energie voorzieningen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:17

OgWok

U.N.C.L.E.

zonnefreak schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:32:
[...]

Net even gegoogled op turteltaks, dat is niet zo fraai zeg wat ze allemaal in België uitspoken. Heb zelf ook familie in Essen België wonen en ik verbaasde mij erover dat echt alles op elektriciteit werkt. Gas kennen ze daar bijna niet.
Tja eigenlijk heeft België een levensgroot probleem met hun energie voorzieningen. :(
[offtopic] Wat je zegt. Onder Di Rupo heeft de Belgische overheid Sinterklaas gespeeld met subsidies voor zonnepanelen etc. Nu wordt de rekening gepresenteerd door flinke tarief/taks verhogingen op stroom.
Gas is er wel, maar dan moet je meestal met flessen slepen.....

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2016 @ 09:51:
Ik kom met 6000km/jaar op een verbruik van een 50-75kwh per jaar, dus nee, echt veel doet een ebike niet... Als de Bosch laadt verbruik 'ie +-180w, standby na het laden +-1w. 130w dissiperen in puur warmte zou ook wel een prestatie zijn voor een adapter, dan smelt 'ie onderhand weg ;)
Tevens @ Repi3 en vverbeke:

Hmm ok. Het is een oude oplader, ik dacht dat ie misschien defect is oid.

Energieverbruik ebike zou in totaal zo rond de 35 kWh per jaar moeten liggen in mijn geval. Een stroommeter zou helpen, maar die heb ik aan mijn ouders uitgeleend. Een onding trouwens, de display is vrijwel niet af te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
zonnefreak schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:11:
[...]

Ik zal het zeker in de gaten houden. Kan ik zelf met een voltmeter de spanning van de accu aflezen? Heb dit wel eens geprobeerd maar er kwam toen niets uit. Ik vermoed dat er bij die Bosch accu een extra stuursignaal aanwezig moet zijn om de spanning eruit te kunnen krijgen. De aansluiting van de laadstekker heeft ook 3 aansluitingen. 2 met een wat dikkere aansluiting en 1 wat kleinere.
Weet jij dit ook toevallig hoe ik die spanning meetbaar kan krijgen.?
Ik dacht dat die 3e connector 5V moest krijgen om de accu "aan" te zetten.
Wordt ergens genoemd in onderstaand filmpje. Vrij in het begin bij het bespreken van de satiator.

YouTube: Grin Technologies HQ Tour and Deep Dive Interview with Justin Lemire-Elmore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Repi3 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:42:
kan je ook makkelijk met zoiets uitlezen https://www.conrad.nl/nl/energy-check-3000-125390.html

Maar dat zal ook wel door iets anders zijn dan je fiets oplader...
Koop de duurdere, die houdt ook rekening met de power factor, niet onbelangrijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Niet online
zonnefreak schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:32:
[...]Gas kennen ze daar bijna niet.
Gas kennen we hier maar al te goed hoor. Enkel in buitengebied en buiten centra kan je de pech hebben geen gas voor je deur te hebben liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vverbeke
  • Niet online
OgWok schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:51:
[...]

[offtopic] Wat je zegt. Onder Di Rupo heeft de Belgische overheid Sinterklaas gespeeld met subsidies voor zonnepanelen etc. Nu wordt de rekening gepresenteerd door flinke tarief/taks verhogingen op stroom.
Gas is er wel, maar dan moet je meestal met flessen slepen.....
Da's inderdaad wat ze ons wijsmaken. De waarheid is iets genuanceerder. Punt 1: De Turteltaks is véél hoger dan wat men effectief nodig heeft aan centen om dat subsidiegat op te vullen. Het overgrote deel van die taks zal worden gebruikt om (nog te bouwen!) centrales die pellets gaan verbranden te subsidiëren. Punt 2: Het tekort aan centen komt vooral door het oversubsidiëren van bedrijven die massa's zonnepanelen installeren als investering, niet door particulieren die wat paneeltjes op hun dak hebben liggen. Punt 3: Die subsidiëring werd goedgekeurd toen OpenVLD en CD&V óók in de regering zaten, diezelfde grapjassen die nu de Turteltaks invoeren. Het is SP.A die overigens die subsidies heeft afgeschaft. Ik wil ze niet goedpraten, ze hebben zeker ook boter op hun hoofd, maar feit is wel dat onze blauwe vrienden die subsidies mee hebben goedgekeurd en nu afkomen met een taks die veel groter is dan de put die gedempt moet worden.

Swat, meer ga ik er hier niet over zeggen, dit is een eBike forum, geen politiek forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Klein luxeprobleem hier.
Zat gisteren even te kijken naar de Strömer ST1, een fiets die ik wel wil hebben. Dan wel gewoon de 25 km/h versie, maar wat is dat een mooie fiets.
Niet dat ik hem meteen zal gaan kopen, maar financieel kan het prima. Ik ben er wel uit dat dit mijn volgende pedelec gaat worden. Echter is mijn Sparta krap 1 jaar en daar wil ik nog wel 2 a 3 jaar mee doen. Ik vind het zelf ergens je reinste onzin om m'n nu al te verlekkeren op een pedelec. Kijken mag best van mezelf, maar er zijn echt hele mooie pedelecs op de markt. Goed om me te oriënteren, maar ik ben zeker nog wel blij met mijn Sparta. Alleen vind ik de accu onder de bagagedrager wat oubollig eruit zien.
Maar eerst een nieuwe PC en vakantie boeken en die Strömer maar even vergeten, al kan ik het na een nieuwe PC en vakantie alsnog betalen. Dat gaat me wat te ver. De Strömer ST2 kan ik ook zo kopen, maar ik wil geen 45 km/h versie vanwege helmplicht en een helm dragen met psoriasis is een no go.

Vanavond maar even lekker uitwaaien op m'n Sparta want ik heb weer een hele grote klus aangenomen om 8 trolley's te voorzien van stroom. Tijdens het uitwaaien kan ik even lekker nadenken over hoe ik zoiets precies ga aanpakken. Fietsen is voor mij een goed medicijn om alles op een rij te krijgen en al is het nu bagger buiten, vanavond is het droog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je er nog 2-3 jaar mee wil doen is het niet heel zinnig om je nu al helemaal te verlekkeren bij die Stromer, de markt ontwikkelt zich nog behoorlijk rap. Ik hoop met name dat ze leren van de defecten en zorgen dat het mechanisch en elektronisch gezien betrouwbaarder wordt. Wat meer range zou ook mooi zijn, maar niet eens noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 16:02:
Als je er nog 2-3 jaar mee wil doen is het niet heel zinnig om je nu al helemaal te verlekkeren bij die Stromer, de markt ontwikkelt zich nog behoorlijk rap. Ik hoop met name dat ze leren van de defecten en zorgen dat het mechanisch en elektronisch gezien betrouwbaarder wordt. Wat meer range zou ook mooi zijn, maar niet eens noodzakelijk.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar het merk Strömer zal ik wel blijven volgen. Het is ook waar wat je zegt; er zitten nog kinderziektes in sommige pedelecs die ik ook graag opgelost zie. Qua software zit het allemaal wel redelijk, maar veel pedelecs kunnen 'te slecht' tegen vocht en ja, het regent hier regelmatig. Vandaar dat ik de overgangen van draad naar display en stuurunit heb ingesmeerd met vaseline. Afgelopen zondag bleek dat goed zijn dienst te hebben bewezen want het miezerde flink en het was ook flink nat bij die overgangen.
Ik denk dat zonder die maatregel wellicht vocht was binnengedrongen.
Dit soort dingen vind ik nu slecht. Daar denken Duitse testers ook zo over :)

http://www.friesnieuws.nl...n-aan-elektrische-fietsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
jimh307 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 19:06:
Dit soort dingen vind ik nu slecht. Daar denken Duitse testers ook zo over :)
http://www.friesnieuws.nl...n-aan-elektrische-fietsen
Ik beweer niet dat je ongelijk hebt, maar het artikel in 'Friesnieuws', waar jij naar verwijst, is van 3 juni 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
jimh307 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:03:
Klein luxeprobleem hier.
Zat gisteren even te kijken naar de Strömer ST1, een fiets die ik wel wil hebben. Dan wel gewoon de 25 km/h versie, maar wat is dat een mooie fiets.
Niet dat ik hem meteen zal gaan kopen, maar financieel kan het prima. Ik ben er wel uit dat dit mijn volgende pedelec gaat worden. Echter is mijn Sparta krap 1 jaar en daar wil ik nog wel 2 a 3 jaar mee doen. Ik vind het zelf ergens je reinste onzin om m'n nu al te verlekkeren op een pedelec. Kijken mag best van mezelf, maar er zijn echt hele mooie pedelecs op de markt. Goed om me te oriënteren, maar ik ben zeker nog wel blij met mijn Sparta. Alleen vind ik de accu onder de bagagedrager wat oubollig eruit zien.
Maar eerst een nieuwe PC en vakantie boeken en die Strömer maar even vergeten, al kan ik het na een nieuwe PC en vakantie alsnog betalen. Dat gaat me wat te ver. De Strömer ST2 kan ik ook zo kopen, maar ik wil geen 45 km/h versie vanwege helmplicht en een helm dragen met psoriasis is een no go.

Vanavond maar even lekker uitwaaien op m'n Sparta want ik heb weer een hele grote klus aangenomen om 8 trolley's te voorzien van stroom. Tijdens het uitwaaien kan ik even lekker nadenken over hoe ik zoiets precies ga aanpakken. Fietsen is voor mij een goed medicijn om alles op een rij te krijgen en al is het nu bagger buiten, vanavond is het droog :)
Wat ik zo'n beetje gelezen heb over die Störmer :) is dat hij nogal erg gemakkelijk zijn snelheid haalt. Met andere woorden je zal zelf bijna niet meer hoeven te trappen.
Zeker met de speed versie trap je zo door de 40km/h grens heen.
Tja het is natuurlijk je eigen keuze maar ik trap me zelf liever in de winter toch wel een beetje warm op de fiets. Maar dit is wat ik heb gezien op YouTube en filmpjes van Test Kees.

Die helmplicht is nu ook nog niet verplicht pas in 2017 is dit een feit. Tegenwoordig heb je ook voor wielrenners goed ventilerende fietshelmen die een 300 gram wegen. Ik heb zelf ook psioriasis maar ondervindt daar geen hinder van. De helmen ventileren echt wel genoeg.
Maar dit is natuurlijk ook persoonlijk.

Het beste advies wat ik je kan geven is probeer allebei de fietsen goed uit en kijk of je deze mate van bekrachtiging wel fijn vindt. Kijk stel dat je met je normale e bike wat harder wilt kunnen fietsen dan zijn er vaak ook nog wel mogelijkheden om deze wat meer snelheid te laten geven. Ik weet alleen niet zo meer welke fiets je nu had? Een Sparta had ik al wel gelezen maar weet even niet welke motor deze bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
De Bosch Intuvia display geeft de mogelijkheid om een zogenoemde 'Schakeladvies' aan te zetten. Echter mij lukt het niet om de schakeltip aan te zetten. Echter, hoewel het schakeltip AAN staat, krijg ik de pijltjes niet te zien op het display.
Ik heb mijn twijfels over het nut, want ik voel en weet over het algemeen goed wanneer ik moet schakelen, maar toch ik ben nieuwsgierig naar de werking.

Bij wie werkt het wel, of ook niet?

Intuvia met software versie: 5.5.1.0

[ Voor 13% gewijzigd door - oblomov - op 02-02-2016 22:23 . Reden: Vraag verduidelijkt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit bij de instellingen, houd de reset en i knop op de computer tegelijk ingedrukt totdat je in een menu komt. Je kunt dan met de i-knop door het menu lopen totdat je bij schakelhulp komt. Met de plus en min knop kan je het aan en uit zetten. Ik vind overigens dat je er niets aan hebt, opschakelen moet volgens de hulp veel te snel (naar mij idee) en terugschakelen pas wanneer je bijzonder langzaam trapt. Gaat nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
@ brokke. Sorry, ik heb het probleem niet juist beschreven. Ik kan de Schakeltip wel aan zetten, maar ik krijg die pijltjes niet/nooit te zien op het display. Het kan natuurlijk zo zijn dat ik altijd op het juiste moment schakel, maar dat betwijfel ik.

Zoals jij ook schrijft, het nut is discutabel en veel getuur op het display lijkt me ook niet bevorderlijk voor de veiligheid. Het is meer uit nieuwsgierigheid waarom bij mij die pijltjes niet verschijnen op het Intuvia display.
Welnu, het 'probleem' lost zich vanzelf op, want over 1 à 2 weken krijg ik de Nyon en lever de Intuvia in.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/OdaRwLRNHOv8mAOdQPrFArWm/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik neem aan dat de nieuwe fiets genieten is? Of stoor je je nog aan de lagere max snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Ja, het is genieten, maar het weer zit niet mee de afgelopen week. Gisternacht, na een vriendenbezoek, 30 km in de stromende regen en pal tegen de flinke wind, naar huis gefietst. Zelfs in de Sport ondersteuning, kon ik 25 km/u blijven rijden. Dat is toch het grote verschil tussen die voorwielmotor en de Performance CX; bij een stevige wind is er nauwelijks tot geen terugval in snelheid.
Ik kan, omdat ik weinig ervaring heb met de ‘gewone’ Performance, gevoelsmatig niet vergelijken of die CX motor echt zoveel verschil maakt. Het verschil is er wel, want behalve het hogere koppel (continu volgens Bosch!) zijn de twee hoogste ondersteuningsniveau’s 210 & 300% (CX) en 190 & 275% (Performance) en, of ik met 50 dan wel 80 rpm fiets, de ondersteuning blijft hetzelfde. Ik weet niet of de Performance ook zo'n ruime marge in fiets cadans kan waarderen.

Drie tot vijf kilometer sneller zou ik appreciëren. Ik ben er nog steeds niet uit of een kleinere dan wel grotere bandomtrek instelling in de Intuvia mij voordeel oplevert. Theoretisch zou dat de kleinere bandomtrek zijn. In de kleinst instelbare bandomtrek, is de max op de teller 25.5 km/u en in de grootste instelbare bandomtrek ongeveer 28 km/u. Toch ik krijg het gevoel dat de fiets even snel rijdt en dat alleen de teller afwijkt. Alsof de fietscomputer het opgegeven verschil in bandomtrek compenseert. Overigens, is de juiste bandomtrek 2260 mm (28 inch fietswiel met 50-622 Schwalbes Marathon Mondial DD) en dan stopt de ondersteuning bij 26.5 km/u.
De Speed Box app (gps) op mijn iPhone die ik gebruik om de snelheid te controleren, reageert te traag. Daarbij is het niet makkelijk om met een hand, en de andere hand de iPhone, afwisselend kijkend op het display en de iPhone, te fietsen. Ik heb geen houder voor mijn iPhone op de fiets en die wilde ik met de Nyon in het vooruitzicht ook niet kopen.
Dat ik voor die test op het fietspad langs het Eindhovens kanaal, zonder kantbeveiliging, in eerdere genoemde omstandigheden, fietste, was ook niet bevorderlijk voor het beoordelen van de snelheid. Ik schatte in dat de vrouw met haar hondje op zo'n 30 meter aan de overkant mij ook niet uit het koude water zou kunnen redden.

Als de weersomstandigheden wat beter worden vraag ik een vriend om eens te klokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
jimh307 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:03:
jimh307 het is zeker niet persoonlijk bedoeld. Die Stromers zien er gaaf uit. Ze hebben een snel, stoer en sober design. Ze lijken mij wat overdone en misplaatst als 25 km/u versie. Je rijdt dan op een-bike met het uiterlijk van een snelheidsmonster en wordt door de eerste de beste gespierde student(e) op zijn/haar roestige fiets (bijna) ingehaald. Dat overkomt mij soms als ik omstreeks 16:00 uur, na afloop van de lessen, langs de Fontys Sportschool in Eindhoven fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Niet online
- oblomov - schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 22:17:
@ brokke. Sorry, ik heb het probleem niet juist beschreven. Ik kan de Schakeltip wel aan zetten, maar ik krijg die pijltjes niet/nooit te zien op het display. Het kan natuurlijk zo zijn dat ik altijd op het juiste moment schakel, maar dat betwijfel ik.

Zoals jij ook schrijft, het nut is discutabel en veel getuur op het display lijkt me ook niet bevorderlijk voor de veiligheid. Het is meer uit nieuwsgierigheid waarom bij mij die pijltjes niet verschijnen op het Intuvia display.
Welnu, het 'probleem' lost zich vanzelf op, want over 1 à 2 weken krijg ik de Nyon en lever de Intuvia in.

[afbeelding]
Op de Nyon ook geen schakeltip hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:37
Mijn Intuvia geeft die schakel indicatie wel weer, maar ik vind het echt geen nut hebben. Bovendien rij ik altijd op tandwieltje 14 en schakel ik alleen naar een nog kleiner tandwiel als ik het windje mee heb. Ik rijd met mijn Merida dus in feite single speed :)

Gaan er overigens nog mensen naar de Ebike Xperience op 20/21 februari in de jaarbeurs Utrecht?
Dit vindt tegelijkertijd plaats met de Fiets & Wandelbeurs, er zijn 3 parcours om pedelecs te testen:

- Normaal parcours
- Parcours voor speed pedelecs
- E-mountainbike parcours

Meer info: http://ebikexperience.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand trouwens hoe lang de ketting voor een Bosch performance motor met derailleur 10sp moet zijn? Ik ga volgende maand de ketting & tandwiel voor maar eens vervangen, twijfel alleen nog even wat ik met de cassette doe: ik kan geen losse tandwieltjes voor de cassette vinden hier in de buurt, ik heb er maar 2 versleten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 10:06:
Weet iemand trouwens hoe lang de ketting voor een Bosch performance motor met derailleur 10sp moet zijn? Ik ga volgende maand de ketting & tandwiel voor maar eens vervangen, twijfel alleen nog even wat ik met de cassette doe: ik kan geen losse tandwieltjes voor de cassette vinden hier in de buurt, ik heb er maar 2 versleten...
Ik weet niet wat de juiste maat is, ik laat alles doen bij de fm :P
Maar heb er nu wel een Ultegra race cassette opgezet met uit mijn hoofd een 11-28 indeling. Dat is wel een hele fijne combi moet ik zeggen. Tandwiel voor is nog steeds origineel en loopt nog goed na 15.000 km :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga het anders oplossen, ik heb voor de voorkant een 18T versie besteld. Dat gaat meerdere voordelen hebben: hij schakelt minder scheef (goed voor de slijtage), het voortandwiel is groter en daardoor slijtagevaster, achter verschuift de belasting ook naar de grotere tandwielen. Al met al zou het fors moeten schelen in de slijtage op de hele set :)

Tandwiel voor vervangen vroegen ze 50 euro voor, ik heb nu het materiaal incl de tools om de boel te demonteren voor 60. Altijd handig om bij de hand te hebben en pa en ma hebben ook Bosch ebikes... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 10:56:
Ik ga het anders oplossen, ik heb voor de voorkant een 18T versie besteld. Dat gaat meerdere voordelen hebben: hij schakelt minder scheef (goed voor de slijtage), het voortandwiel is groter en daardoor slijtagevaster, achter verschuift de belasting ook naar de grotere tandwielen. Al met al zou het fors moeten schelen in de slijtage op de hele set :)

Tandwiel voor vervangen vroegen ze 50 euro voor, ik heb nu het materiaal incl de tools om de boel te demonteren voor 60. Altijd handig om bij de hand te hebben en pa en ma hebben ook Bosch ebikes... :)
Bij 12go vertelden ze me dat je bij een ander tandwielformaat dit ook moet instellen in de software. Heb er om die reden voor gekozen om dat maar niet te doen want dat mogen ze uiteraard niet zelf :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt me bijzonder stug eigenlijk, enige wat die motor ziet is snelheid en de invloed van de power op de eindoverbrenging (en trapkracht/cadans). Die wordt net zo goed door de versnelling waarin je zit met de derailleur bepaald als het voortandwiel. Toen ik er bij mijn fietsenmaker naar vroeg keek 'ie niet moeilijk, gewoon even omzetten. Kan er op internet ook bar weinig over vinden dat het nodig zou zijn, zie bijv. deze link

We gaan het zien :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2016 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 10:11:
Ik weet niet wat de juiste maat is, ik laat alles doen bij de fm :P
Maar heb er nu wel een Ultegra race cassette opgezet met uit mijn hoofd een 11-28 indeling. Dat is wel een hele fijne combi moet ik zeggen. Tandwiel voor is nog steeds origineel en loopt nog goed na 15.000 km :)
Je fiets meestal met 14, schrijf je, en achter met een 12-28 indeling, dat is dan waarschijnlijk de reeks: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28 bij een 15 tands (X 2.5 = 37.5) voorblad.

Op de Bluelabel Charger zit een voorblad van 17 tanden (X 2.5 = 42.5) en de cassette achter is: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-36. Ik rijd en schakel over het algemeen tussen: 15-17-19.

Het voordeel van onze indeling is dat de ketting bijna nooit over de uiterste tandwielen achter loopt.

Als ik het goed heb, fiets jij met een hoge cadans. Ik zit over het algemeen tussen de 65 & 75 rpm.

Overigens, ik ga op zaterdag 20-02 naar die fiets & wandelbeurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
- oblomov - schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 03:02:
[...]

jimh307 het is zeker niet persoonlijk bedoeld. Die Stromers zien er gaaf uit. Ze hebben een snel, stoer en sober design. Ze lijken mij wat overdone en misplaatst als 25 km/u versie. Je rijdt dan op een-bike met het uiterlijk van een snelheidsmonster en wordt door de eerste de beste gespierde student(e) op zijn/haar roestige fiets (bijna) ingehaald. Dat overkomt mij soms als ik omstreeks 16:00 uur, na afloop van de lessen, langs de Fontys Sportschool in Eindhoven fiets.
Daar geef ik je gelijk in, maar een brommerhelm dragen vind ik te ver gaan. Als een open helm goed gekeurd zou zijn na 2017 dan wil ik ook wel de 45 km/h versie.
Dan rij je inderdaad op een snelheidsmonster die maar 25 km/h kan, maar ik vind het uiterlijk van de Strömer wel adembenemend mooi. Strak design en onderdelen van hoge kwaliteit.
Het kan best zijn dat ik iets anders kies, maar de komende jaren zit ik nog goed met mijn Sparta. Het bereik is ook prima want afwisselend hoge- en middenondersteuning brengt me toch 60 km ver op een lading. Daar kan ik mee leven en soms moet ik mijn accu 2 maal per week opladen. Die Strömer ST1 heeft ook als keuze een 522 wattuur accu met precies dezelfde cellen als ik nu heb 'Samsung 18650 2900 mAh'.
Deze NMC cellen belast je zwaar als je meer dan 0,5C trekt. Ze kunnen met gemak hogere stromen aan, maar dan boet je wel in op de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 11:23:
Het lijkt me bijzonder stug eigenlijk, enige wat die motor ziet is snelheid en de invloed van de power op de eindoverbrenging (en trapkracht/cadans). Die wordt net zo goed door de versnelling waarin je zit met de derailleur bepaald als het voortandwiel. Toen ik er bij mijn fietsenmaker naar vroeg keek 'ie niet moeilijk, gewoon even omzetten. Kan er op internet ook bar weinig over vinden dat het nodig zou zijn, zie bijv. deze link

We gaan het zien :)
Natuurlijk hoef je niets in de software aan te passen. Die software ziet niet welke versnelling je steekt, ik pas altijd mijn verzet aan naar eigen behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 10:06:
Ketting moet je gewoon op de fiets op lengte maken met een kettingpons, de ketting is niet zo lang omdat je een klein voorblad hebt. Op de Bosch classic is het net andersom, een hele lange ketting omdat je een groot voorblad hebt en omdat de afstand bracket - cassette nogal groot is. Ik gebruik overigens al jaren een 10sp snelsluiting (SRAM, BBB, KMC, etc). Daar moet je even een tang bij kopen (kan ook van BBB), voordeel is dat je de ketting er even makkelijk af kan halen. Zo kan je ook eenvoudig met twee kettingen gaan werken. Deze gewoon om de 2000 km wisselen, dus ketting 1, dan 2, dan weer 1, 2, etc....Doe je veel langer met je tandwielen en cassette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 09:57:
Mijn Intuvia geeft die schakel indicatie wel weer, maar ik vind het echt geen nut hebben. Bovendien rij ik altijd op tandwieltje 14 en schakel ik alleen naar een nog kleiner tandwiel als ik het windje mee heb. Ik rijd met mijn Merida dus in feite single speed :)

Gaan er overigens nog mensen naar de Ebike Xperience op 20/21 februari in de jaarbeurs Utrecht?
Dit vindt tegelijkertijd plaats met de Fiets & Wandelbeurs, er zijn 3 parcours om pedelecs te testen:

- Normaal parcours
- Parcours voor speed pedelecs
- E-mountainbike parcours

Meer info: http://ebikexperience.nl/
Ja, maar dan wel naar de Belgische versie een week later...Is ook een stuk goedkoper dan in Utrecht !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ah, dat ziet er nog goed uit, maar is die helm ook in 2017 goedgekeurd of moet je dan een echte helm dragen?
Dat van tussen de auto's rijden op de rijbaan zie ik niet zo zitten. Ik verschuil me dan wel op het fietspad met aangepaste snelheid. Ik vind het niet zo moeilijk om me in te houden. Als ik nu al bekijk hoe zuinig ik ben met hoge ondersteuning vragen lukt me dat ook wel. Alleen de accucapaciteit is bij de Strömer ST1 te klein voor een HS uitvoering. 522 Wh is voor een reguliere elektrische fiets prima te doen, maar bij een HS model echt te klein. Dan kom ik toch op de ST2 uit en al kan ik die cash betalen; ik zal nergens rustig kunnen zitten met de fiets uit het zicht.
Ook met mijn voorwielmotor trekt de fiets best lekker op vanuit stilstand. In stand 3/5 is dit niet het geval, maar met stand 4/5 wel en dat is verslavend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 14:04:
[...]

Ketting moet je gewoon op de fiets op lengte maken met een kettingpons, de ketting is niet zo lang omdat je een klein voorblad hebt. Op de Bosch classic is het net andersom, een hele lange ketting omdat je een groot voorblad hebt en omdat de afstand bracket - cassette nogal groot is. Ik gebruik overigens al jaren een 10sp snelsluiting (SRAM, BBB, KMC, etc). Daar moet je even een tang bij kopen (kan ook van BBB), voordeel is dat je de ketting er even makkelijk af kan halen. Zo kan je ook eenvoudig met twee kettingen gaan werken. Deze gewoon om de 2000 km wisselen, dus ketting 1, dan 2, dan weer 1, 2, etc....Doe je veel langer met je tandwielen en cassette.
Zoiets ga ik ook doen, maar ik vermoed dat 3000km op een ketting wel het maximum is door de rek die erop zit..
Pagina: 1 ... 77 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.