Ga voor een BLU Label Charger HS, goede kwaliteit,vooral die met GATES aandrijving,tenzij je iets hebt tegen de Nu Vinci-naaf !FrE911 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 13:39:
Voila, het hele topic eens door gelezen gezien ik ook op zoek ben naar een sportieve e bike om mijn woon-werk verkeer ritjes mee af te leggen. Op mijn lijstje staat ook de Koga E-Lement 2016. Het verbaast me dat deze hier nog niet is langsgekomen?
http://www.koga.com/nl/el...ctie/e-lement.htm?frame=H
Wat hij vooral moet doen is een aantal fietsen zelf testen.
Verwijderd
De electronica is kaduuk en dan heb je altijd ellende met merkfietsen.Bo0bz schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 22:53:
Zodra je het display aan zet gaat ook de lamp aan en staat de ondersteuning uit. Druk je met de knoppen op het stuur de lamp uit dan gaat deze niet uit maar kan ik wel weer kiezen voor ondersteuningsstanden. Druk ik nog een keer op de lamp uit gaat de gehele fiets uit. Wij komen er niet meer uit ...
Gewoon simpele hardware kopen zonder al die electronica werkt beter (geldt ook voor auto's)
Sinds een poosje aan het meekijken op dit forum. Ik heb sinds mei vorig jaar een RM Blue Label Nuvinci Belt Drive en gebruik het vnl voor woon/werk verkeer. Heb er nu zowat 9000 km opzitten.
Heb veel demonstraties van lokale FM in de buurt bezocht en ook het testparcours in Amersfoort.
In eerste instantie een fiets van Merida uitgekozen maar toen bleek dat het ze met een nieuwe lijn kwamen en daardoor er een lange wachttijd kwam voordat de nieuwe modellen beschikbaar kwamen.
Heb gekozen voor de Blue Label, wil graag een riemaandrijving omdat ik ook in de winter reed,goede rij-eigenschappen, hele goede verlichting, moest er een beetje redelijk uitzien
Nu na bijna 9000 km nog steeds erg tevreden over de fiets. Heb de banden wel vervangen door Marathon Greenguards. Mijn cadans is rond de 70 toeren per minuut dus ik gebruik telkens het zwaarste gedeelte van de Nuvinci . Lokale FM heeft een andere tandwiel in bestelling en er zou ruimte genoeg zijn om die daar te plaatsen zonder dat er een nieuwe riem moet komen.
Heb zadel vervangen door een SQ Lab en de vaste voorbouw vervangen door eentje van BBB die verstelbaar is. Verder is het spatlapje aan het spatbord ergens in de eerste maanden al snel verdwenen.
Over de motor ben ik tevreden en ook over het schakelsysteem. Batterij blijft altijd een grote verrassing qua bereik. In de zomer makkelijk over de 100 km. In de winter in de 2e stand blijft het soms spannend. Een paar maal de laatste kilometer naar huis zonder ondersteuning moeten fietsen en dan is het een zware bak.
De verlichting is fantastisch op deze fiets. Ik rijd over een parallelweg naast een N weg die niet verlicht is en de koplamp geeft uitstekend licht.
Over de instellingen van de Intuvia iets minder tevreden. Toen ik de banden heb laten wisselen was het nog een heel gepiel om de juiste bandenmaat te krijgen en daar door juiste afstand/snelheid. Instellen is niet zo'n probleem maar de de bandenmaat je invoert (en keurig uitgemeten is) klopt dan niet met de snelheid/afstand die je aflegt. Ik zat telkens rond de 10 procent teveel of te weinig. Er is een nieuwe update geweest en nu heb ik er geen last meer van. Verder loopt het klokje regelmatig na een tijdje een paar minuten achter.
Heb veel demonstraties van lokale FM in de buurt bezocht en ook het testparcours in Amersfoort.
In eerste instantie een fiets van Merida uitgekozen maar toen bleek dat het ze met een nieuwe lijn kwamen en daardoor er een lange wachttijd kwam voordat de nieuwe modellen beschikbaar kwamen.
Heb gekozen voor de Blue Label, wil graag een riemaandrijving omdat ik ook in de winter reed,goede rij-eigenschappen, hele goede verlichting, moest er een beetje redelijk uitzien
Nu na bijna 9000 km nog steeds erg tevreden over de fiets. Heb de banden wel vervangen door Marathon Greenguards. Mijn cadans is rond de 70 toeren per minuut dus ik gebruik telkens het zwaarste gedeelte van de Nuvinci . Lokale FM heeft een andere tandwiel in bestelling en er zou ruimte genoeg zijn om die daar te plaatsen zonder dat er een nieuwe riem moet komen.
Heb zadel vervangen door een SQ Lab en de vaste voorbouw vervangen door eentje van BBB die verstelbaar is. Verder is het spatlapje aan het spatbord ergens in de eerste maanden al snel verdwenen.
Over de motor ben ik tevreden en ook over het schakelsysteem. Batterij blijft altijd een grote verrassing qua bereik. In de zomer makkelijk over de 100 km. In de winter in de 2e stand blijft het soms spannend. Een paar maal de laatste kilometer naar huis zonder ondersteuning moeten fietsen en dan is het een zware bak.
De verlichting is fantastisch op deze fiets. Ik rijd over een parallelweg naast een N weg die niet verlicht is en de koplamp geeft uitstekend licht.
Over de instellingen van de Intuvia iets minder tevreden. Toen ik de banden heb laten wisselen was het nog een heel gepiel om de juiste bandenmaat te krijgen en daar door juiste afstand/snelheid. Instellen is niet zo'n probleem maar de de bandenmaat je invoert (en keurig uitgemeten is) klopt dan niet met de snelheid/afstand die je aflegt. Ik zat telkens rond de 10 procent teveel of te weinig. Er is een nieuwe update geweest en nu heb ik er geen last meer van. Verder loopt het klokje regelmatig na een tijdje een paar minuten achter.
Krijg inderdaad een nieuw display en display houder opgestuurd. Wel zuur na 1,5 maand al een defect. Laten we hopen dat het daarbij blijftVerwijderd schreef op zondag 24 januari 2016 @ 19:39:
[...]
De electronica is kaduuk en dan heb je altijd ellende met merkfietsen.
Gewoon simpele hardware kopen zonder al die electronica werkt beter (geldt ook voor auto's)
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
En weer een mooie bijdrage aan het topicGoose schreef op maandag 25 januari 2016 @ 12:57:
Sinds een poosje aan het meekijken op dit forum. Ik heb sinds mei vorig jaar een RM Blue Label Nuvinci Belt Drive en gebruik het vnl voor woon/werk verkeer. Heb er nu zowat 9000 km opzitten.
Mogen we nog weten wat de afstand naar je werk is?
Je bent trouwens niet de enige met die klok issues, die moet ik ook constant weer bijstellen.
Wat zijn realistische afstanden voor woonwerk op een speedpedelec? Zijn er ook tweakers die 70 km enkele reis fietsen?
Dingen!
70km is voor een speed-pedelec erg ver. Denk dat je met een 400~500Wh accu aan een radius van ongeveer 30 km zit, daarbij wel rekening houdend met zwaardere weersomstandigheden. Op een zomerse dag met weinig wind zal de actieradius een stuk groter zijn.Kentsfield schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:44:
Wat zijn realistische afstanden voor woonwerk op een speedpedelec? Zijn er ook tweakers die 70 km enkele reis fietsen?
Ik ken geen mensen die 70 km enkele reis op een speed-pedelec rijden. Dat is echt te ver.
[ Voor 8% gewijzigd door Vlassie1980 op 25-01-2016 14:56 ]
Verwijderd
Als je 25 km/hr rijdt moet dit prima kunnenKentsfield schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:44:

For highspeed gebruik (35-40 km/hr) moet je rekenen op 30km voor 500Wh batterij capaciteit.
Dus ~17 W/km. (mijn eigen ervaring)(ik zie nu dat vlassie hetzelfde aangeeft, dus dat bevestig ik dan maar)
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2016 15:55 ]
70 km enkel, da's al makkelijk 4h per dag op de fiets, zelfs met een speed pedelec. Batterij (500Wh) zal in sommige omstandigheden zelfs een enkele reis niet aankunnen. Ik zou het niet doen, maar niemand houdt je tegenKentsfield schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:44:
Dit gezegd zijnde zijn de batterijcapaciteiten van de meeste speed pedelecs toch wat vreemd. Ze verkopen ze vaak met 400 of 500 Wh batterij, onvoldoende voor de langere heen- en terugrit terwijl die speed pedelecs net hun voordeel halen over die langere afstanden.

Da's dan weer een voordeel aan de Bosch Nyon, die synct zijn klok met GPS. Maar ja, 500 € extra voor een gelijklopend klokje is wat overdreven zeker?Vlassie1980 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:29:
[...]
Je bent trouwens niet de enige met die klok issues, die moet ik ook constant weer bijstellen.
Ach ja, ieder zijn ding. De een loopt rond met een horloge van 2,5K om zijn arm terwijl de ander blij is met een kijkshop horloge van een paar tientjes.vverbeke schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:29:
[...]
Da's dan weer een voordeel aan de Bosch Nyon, die synct zijn klok met GPS. Maar ja, 500 € extra voor een gelijklopend klokje is wat overdreven zeker?
Mooi ding hoor die Nyon, maar aangezien ik de route naar mijn werk op mijn duimpje ken en verder ook niet echt de behoefte heb aan eyecandy op mijn fietscomputer vind ik de Intuvia al meer dan prima
Het is wel mooi voor de flexwerker die telkens ergens anders moet zijn, of een pizza-bezorger
Hoe is het trouwens gesteld met die navigatie? Klopt dat al een beetje of stuurt hij je nog steeds via omwegen doordat er een hoop fietspaden niet zijn ingetekend?
25-30km lijkt me realistisch gezien de accuduur. Overigens is dat voor mijn gevoel ook de grens voor een gewone pedelec (een uur). Gros van de mensen zal rond de 15 km enkele reis zitten (gokje aan de hand van de gemiddelde forensafstanden in Nederland). Meer dan een uur forenzen op een fiets is alleen voor de echte fanaten (not me!).Kentsfield schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:44:
Gemiddelde automobilist zit rond de 25km. In de Randstad zijn de afstanden veel kleiner. Mediaan zal onder de 25km zitten omdat er een paar dwazen zullen zijn die enorme afstanden afleggen (100km+) en daarom het gemiddelde opkrikken.
Voor heel veel mensen is de e-bike een realistische vervanger van de auto, maar dat vergt een flinke cultuuromslag.
Jep, je zou toch wel een uur tegenwind willen kunnen halen met een accu. Sowieso is het door accu-degradatie een penibel verhaal als je actieradius zo klein is.vverbeke schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:27:
[...]Dit gezegd zijnde zijn de batterijcapaciteiten van de meeste speed pedelecs toch wat vreemd. Ze verkopen ze vaak met 400 of 500 Wh batterij, onvoldoende voor de langere heen- en terugrit terwijl die speed pedelecs net hun voordeel halen over die langere afstanden.
Een gewone pedelec (modern) met een actieradius van 100km+ kan gedurende zijn dienstjaren wel wat capaciteit verliezen voordat het echt een showstopper wordt. Dat is het vervelende aan de luchtweerstand, die neemt snel toe.
[ Voor 29% gewijzigd door roffeltjes op 25-01-2016 16:47 ]
Ik sluit me aan bij de bevindingen van Vlassie1980 en Dennis_tfe.Kentsfield schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:44:
Ik verbruik zelf ongeveer 15Wh per kilometer en haal met veel moeite net de 30 kilometer met een 400Wh accu.
Als je voor de 70 kilometer zou willen gaan dan denk ik dat het wel verstandig is om voor twee accu's te gaan. Heb zelf een bosch performance middenmotor en dit fietst erg lekker maar ik heb volgens mij ergens gelezen dat de fiets computer en de accu met elkaar gepaird zijn. In dat geval zou je dan geen gebruik kunnen maken van twee accu's
Tja je hebt wel een punt. Ik neem zelf mijn oplader altijd mee. Dan weet ik zeker dat ik genoeg heb. Misschien dat het straks als het warmer weer wordt het dan misschien niet meer nodig is, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.Dit gezegd zijnde zijn de batterijcapaciteiten van de meeste speed pedelecs toch wat vreemd. Ze verkopen ze vaak met 400 of 500 Wh batterij, onvoldoende voor de langere heen- en terugrit terwijl die speed pedelecs net hun voordeel halen over die langere afstanden.
Vandaag trouwens prachtig weer zeg
Ik heb zelf voor de racefiets een Garmin 800, maar sinds de laatste jaren is Google zo gruwelijk goed geworden dat ik met een smartphone en Quadlock op mijn fiets rijdt.Vlassie1980 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:41:
Hoe is het trouwens gesteld met die navigatie? Klopt dat al een beetje of stuurt hij je nog steeds via omwegen doordat er een hoop fietspaden niet zijn ingetekend?
Voordelen: Groot scherm, multifunctioneel, heel goed met het zoeken van adressen (want je hebt toegang tot het internet^^).
http://www.quadlockcase.eu/
Dat is dus meteen het probleem, ga je een Nyon nemen als er al betere alternatieven zijn?
Inderdaad een heerlijk fietsweertje, lijkt wel lente. Helaas is het maar van korte duur en gaat het vanaf woensdag stevig waaien uit het zuiden. In de ochtend dus relaxed naar het werk en 's avonds wat meer aanpoten 
Nieuwe Bosch motor is een oase van rust in vergelijking met de oude motor
Ik gebruik voor tracks de Garmin Oregon 650. Heb op elke fiets wel een houder ervoor. De intuvia voldoet ook bij mij uitstekend hoewel iets meer nauwkeurigheid erg prettig zou zijn.Vlassie1980 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:41:
[...]
Ach ja, ieder zijn ding. De een loopt rond met een horloge van 2,5K om zijn arm terwijl de ander blij is met een kijkshop horloge van een paar tientjes.
Mooi ding hoor die Nyon, maar aangezien ik de route naar mijn werk op mijn duimpje ken en verder ook niet echt de behoefte heb aan eyecandy op mijn fietscomputer vind ik de Intuvia al meer dan prima
Het is wel mooi voor de flexwerker die telkens ergens anders moet zijn, of een pizza-bezorger![]()
Voor lange afstanden gebruik vanaf 75 km gebruik ik altijd google maps. Hij toont een paar routes. Ik zoek de route die het prettigs vindt uit en zet hem dan op voice. Heb de mobiel in een bovenzak en weet dan altijd hoe ik moet fietsen en het werkt erg prettig.
Ik kan 50km rijden op hoogste stand met mijn speed(gazelle impulse) met een 612Wh batterij.Kentsfield schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:44:
Voor 70km zou ik op stand 2 moeten rijden en rijd ik max 30km.
Ik doe elke dag 50km(25 enkel) woon werk en ik moet iedere dag opladen.
iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|
Zo heb ik nog niet bekeken. Onder normale omstandigheden (minimaal 20 graden, niet teveel wind) fiets ik op mijn 25 km/u e-bike > 75 km met een 396 Wh accu.zonnefreak schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:45:
Ik verbruik zelf ongeveer 15Wh per kilometer en haal met veel moeite net de 30 kilometer met een 400Wh accu.
Verbruik 396 : 75 = 5.28 Wh per kilometer.
Mijn woon - werkafstand is tussen de 17 en 20 km enkele reis afhankelijk van de route en die is weer afhankelijk van seizoen en werktijd. Ik heb onregelmatige dienstenVlassie1980 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:29:
[...]
De factor wind heeft zo'n grote invloed qua verbruik daar valt niets aan te veranderen. Je kunt natuurlijk wel je stuur lager zetten en dergelijke maar dat vind ik niet fijn fietsen.- oblomov - schreef op maandag 25 januari 2016 @ 17:33:
[...]
Zo heb ik nog niet bekeken. Onder normale omstandigheden (minimaal 20 graden, niet teveel wind) fiets ik op mijn 25 km/u e-bike > 75 km met een 396 Wh accu.
Moet je voor de gein eens kijken hoeveel energie er in 1 liter benzine zit. (35MJ) = ongeveer 9700Wh.
Zou je met een 25km/h e bike 1837 kilometer kunnen rijden

Kun je nagaan hoeveel energie er onnodig verloren gaat door het gebruik van auto's.

Maar goed was even offtopic gedachte kronkeltje
Mijn klokje op het display ookVlassie1980 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:29:
[...]
En weer een mooie bijdrage aan het topic
Gisteren naar huis was best lekker. Het was niet al te koud en dat merkte ik ook aan de accu. De laatste 10 km wel lekker in stand 4 met 23 km/h tegen de wind in (3-4 bft), heerlijk.
Daar red ik het niet mee. Afgelopen zomer een keer 88 km gehaald met een 522 Wh accu en dan zit ik op 5,93 Wh/km. Ik doe gemiddeld 7 Wh/km op de fiets en dat is met wind mee stand 3 en met wind tegen een trapje hoger.- oblomov - schreef op maandag 25 januari 2016 @ 17:33:
[...]
Zo heb ik nog niet bekeken. Onder normale omstandigheden (minimaal 20 graden, niet teveel wind) fiets ik op mijn 25 km/u e-bike > 75 km met een 396 Wh accu.
[ Voor 29% gewijzigd door jimh307 op 25-01-2016 19:01 . Reden: Quotes ]
Hmm, wat een weertje zeg. Het wordt weer eens tijd om mijn fiets uit zijn winterslaap te halen. Wat ik wel ga doen is de Bikespeed RS demonteren, de voordelen wegen niet op tegen de nadelen. Het is mij allemaal net iets te riskant op diverse vlakken. Dan maar wat later thuis 
Tijd niet in dit topic geweest maar wat was er aan de hand met je motor?Vlassie1980 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:58:
[ Voor 33% gewijzigd door vhal op 25-01-2016 20:41 ]
vhal schreef op maandag 25 januari 2016 @ 19:09:
Hmm, wat een weertje zeg. Het wordt weer eens tijd om mijn fiets uit zijn winterslaap te halen. Wat ik wel ga doen is de Bikespeed RS demonteren, de nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Het is mij allemaal net iets te riskant op diverse vlakken. Dan maar wat later thuis
[...]
Tijd niet in dit topic geweest maar wat was er aan de hand met je motor?
Ja als je het zelf inderdaad iets te riskant vond dan is dat alleen maar verstandig. Je koppie erbij houden is inderdaad wel het allerbelangrijkstevhal schreef op maandag 25 januari 2016 @ 19:09:
Hmm, wat een weertje zeg. Het wordt weer eens tijd om mijn fiets uit zijn winterslaap te halen. Wat ik wel ga doen is de Bikespeed RS demonteren, de nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Het is mij allemaal net iets te riskant op diverse vlakken. Dan maar wat later thuis
Nee als het je geen goed gevoel geeft moet je het vooral niet doen.
We hebben beide een voorwielmotor, niet de meest efficiënte motor lees ik hier weleens.jimh307 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 18:57:
Daar red ik het niet mee. Afgelopen zomer een keer 88 km gehaald met een 522 Wh accu en dan zit ik op 5,93 Wh/km. Ik doe gemiddeld 7 Wh/km op de fiets en dat is met wind mee stand 3 en met wind tegen een trapje hoger.
Verwijderd
Gebruik hetzelfde type,heb na vervanging van de eerste motor bijna 11000 km gereden ! (had last van uitval met melding code 500 .)Goose schreef op maandag 25 januari 2016 @ 12:57:
Ook ik heb problemen gehad met de wielomtrek waardoor er een afwijking was van 10%.
(omtrek moet zijn 22.65.)
Het zadel heb ik vervangen door een SR repiro sport.
Verder maak ik gebruik van een tweede accu om zeker te zijn van genoeg energie,waarbij ik merk dat er een behoorlijk verschil zit in capaciteit.Gemiddeld 4 km in de stand TURBO .
@zonnesteek.
De bosch motor is niet gepaird aan een bepaalde akku. Zelf rijd ik met 4 verschillende akku's, nog nooit problemen gehad. Ook niet met de fiets van mijn vrouw. Wij gebruiken de akku's op 2 fietsen zonder te kijken welke akku bij welke fiets hoort.
De bosch motor is niet gepaird aan een bepaalde akku. Zelf rijd ik met 4 verschillende akku's, nog nooit problemen gehad. Ook niet met de fiets van mijn vrouw. Wij gebruiken de akku's op 2 fietsen zonder te kijken welke akku bij welke fiets hoort.
Verwijderd
Tot 30 km is goed te doen,anders wordt de reistijd toch te lang !Kentsfield schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:44:
Verwijderd
Na twee weken de NYON teruggebracht naar de winkel...Vaak deed het scherm flikkeren,helder naar donker en omgekeerd en het is een behoorlijke energievreter t o v de INTUVIA.vverbeke schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:29:
[...]
Da's dan weer een voordeel aan de Bosch Nyon, die synct zijn klok met GPS. Maar ja, 500 € extra voor een gelijklopend klokje is wat overdreven zeker?
Bovendien kwam ik erachter dat ik de meeste functies niet gebruik en dan is 400 euro toch veel geld.
Tis echt iets voor computernerts,want die zullen de mogelijkheden optimaal kunnen benutten.
En inderdaad...voor de RIDE funcie is een INTUVIA meer dan voldoende.
Het hangt er enorm vanaf wat ik doe.
Woon-werk mag ik blij zijn met 70km, maar dat is standje high met een fors stuk door Amsterdam (dat is slurpen!), dus dan zit ik rond de 5.65 watt. Hou er rekening mee dat dat inclusief kinderen wegbrengen en achterstoel is. Daarnaast vrijwel elke dag nog een stukkie boodschappen. dat is dus elke twee dagen aan de lader.
Aan de andere kant kan ik op lange ritten in eco ook 3watt of zelfs wel iets minder verstoken, maar dan maak ik er ook echt wel een sport van om energie te besparen. Ik vind het leuk om zuinig te rijden.
Met een voorwielmotor haalde ik +/- 80 km (dat is net naar Oma), maar dat was dan ook wel echt mijn best doen op eco. Ik denk dat die ION's zo'n 360 wh hadden. Degene die een wagen trok had dan de range extender erbij en dat was ook echt kiele kiele. Daarbij speelt dat ik hem disproportioneel onzuinig vond worden als je hem echt zwaar belaste (dat heb je niet zo snel met een middenmotor).
Woon-werk mag ik blij zijn met 70km, maar dat is standje high met een fors stuk door Amsterdam (dat is slurpen!), dus dan zit ik rond de 5.65 watt. Hou er rekening mee dat dat inclusief kinderen wegbrengen en achterstoel is. Daarnaast vrijwel elke dag nog een stukkie boodschappen. dat is dus elke twee dagen aan de lader.
Aan de andere kant kan ik op lange ritten in eco ook 3watt of zelfs wel iets minder verstoken, maar dan maak ik er ook echt wel een sport van om energie te besparen. Ik vind het leuk om zuinig te rijden.
Met een voorwielmotor haalde ik +/- 80 km (dat is net naar Oma), maar dat was dan ook wel echt mijn best doen op eco. Ik denk dat die ION's zo'n 360 wh hadden. Degene die een wagen trok had dan de range extender erbij en dat was ook echt kiele kiele. Daarbij speelt dat ik hem disproportioneel onzuinig vond worden als je hem echt zwaar belaste (dat heb je niet zo snel met een middenmotor).
Verwijderd
Ik gebruik dagelijks twee accu' (400w Performance) Kwestie van omklikken en rijden maar zonder problemen !zonnefreak schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:45:
[...]
Ik sluit me aan bij de bevindingen van Vlassie1980 en Dennis_tfe.
Als je voor de 70 kilometer zou willen gaan dan denk ik dat het wel verstandig is om voor twee accu's te gaan. Heb zelf een bosch performance middenmotor en dit fietst erg lekker maar ik heb volgens mij ergens gelezen dat de fiets computer en de accu met elkaar gepaird zijn. In dat geval zou je dan geen gebruik kunnen maken van twee accu's
Ik ben heel blij dat er mensen zijn die lekker de toettooet in de garage laten en 30km heen en terug fietsen

Harrie vergis jij je niet, want ik betaal maar 300 euro meer!Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 20:21:
Bovendien kwam ik erachter dat ik de meeste functies niet gebruik en dan is 400 euro toch veel geld.
Als het niet je ding is, dan is het veel geld.
Overigens, heeft de Nyon tegenwoordig 8 GB in plaats van 512 MB opslag en meerdere belangrijke updates gehad.
Verwijderd
Die ik heb gehad had maar 512 MB.dus eigenlijk een ouder type !- oblomov - schreef op maandag 25 januari 2016 @ 20:48:
[...]
Harrie vergis jij je niet, want ik betaal maar 300 euro meer!
Als het niet je ding is, dan is het veel geld.
Overigens, heeft de Nyon tegenwoordig 8 GB in plaats van 512 MB opslag en meerdere belangrijke updates gehad.
Zou de fm er een moeten bestellen 8GB dan was de prijs 550 euro ! (after marked)
Inderdaad bij aankoop nieuwe fiets is de meerprijs t o v een intuvia 300 euro !,dus voordeliger !
Elke dag 70 km is behoorlijk pittig. Zeker met een 25 km/u e-bike. Chapeau, chapeau.roffeltjes schreef op maandag 25 januari 2016 @ 20:22:Woon-werk mag ik blij zijn met 70km, maar dat is standje high met een fors stuk door Amsterdam
Hoelang fiets je over deze afstand, vooral omdat er een flink stuk Amsterdam bijzit?
Aha, dat verklaard het verschil.Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 21:18:
Die ik heb gehad had maar 512 MB.dus eigenlijk een ouder type !
Zou de fm er een moeten bestellen 8GB dan was de prijs 550 euro ! (after marked)
Inderdaad bij aankoop nieuwe fiets is de meerprijs t o v een intuvia 300 euro !,dus voordeliger !
Ben je mal!- oblomov - schreef op maandag 25 januari 2016 @ 21:35:
[...]
Elke dag 70 km is behoorlijk pittig. Zeker met een 25 km/u e-bike. Chapeau, chapeau.
Hoelang fiets je over deze afstand, vooral omdat er een flink stuk Amsterdam bijzit?
dat is dus elke twee dagen aan de lader.
Ik rij momenteel +/- 30km per dag (woon/werk), daarvan is meestal alles Amsterdam (buitenwijk-centrum+tussen gebouwen+kinderen+boodschappen. In het weekend ongeveer hetzelfde, maar dan met een flink stuk polder ivm onze paarden.
Gemiddelde 23+ kmpu als ik de meter mag geloven
Nou ja, dan nog. Ik schat dat je met 30 km per dag en een gemiddelde van 23 (stadse) km/u, de meeste andere 16.984.396 medelanders, wat dagafstand en tempo betreft, voorbij snelt.
http://www.cbs.nl/nl-nl/m...xtra/bevolkingsteller.htm
[ Voor 5% gewijzigd door - oblomov - op 26-01-2016 01:49 ]
Geen klachten hier, woon wel in België, misschien is de situatie in Nederland anders. Ze gebruiken overigens de openstreetmap data. Die Nyon heeft mij dit weekend wel geholpen, de Koppenberg opgereden (Ronde van Vlaanderen kenners kennen die zonder twijfel, moeten afstappen trouwens, dat ding is niet te doen op m'n "simpele" eBike), daarna was ik m'n weg wat kwijt. Tegen Nyon verteld dat hij mij naar huis moest brengen en zonder problemen of omwegen thuis geraakt.Vlassie1980 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:41:
[...]
Klopt dat al een beetje of stuurt hij je nog steeds via omwegen doordat er een hoop fietspaden niet zijn ingetekend?
Bosch heeft eigenlijk lelijk gehandeld met die eerste nyons. Onbetrouwbaar, zeer slechte software en na enige maanden een verbeterde versie. Ik vond dat de eerste kopers gerust hun nyon hadden mogen wisselen voor het nieuwe exemplaar want het oude is ronduit waardeloos.
Hangt natuurlijk van je eigen traject af. Maar bij heel veel mensen zal dit zou wel zijn!- oblomov - schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 00:44:
Nou ja, dan nog. Ik schat dat je met 30 km per dag en een gemiddelde van 23 (stadse) km/u, de meeste andere 16.984.396 medelanders, wat dagafstand en tempo betreft, voorbij snelt.
Ik moet met auto 27km doen en max 30min (25m gemid)
Met de fiets is het 24km en doe ik er max 50min over....
En toch probeer ik meer en meer met de fiets te gaan, gewoon tis een stuk aangenamer en je krijgt meer energie!
Ik neem elk jaar 2 maand 'rust' (dec/jan) maar nu al het 2de jaar op rij dat er praktisch geen winter is...
En dat voelt echt kut aan...
Maar wij moeten min 5x per maand met fiets komen (voor vergoeding)
Nu ik blijf erbij voor mensen tussen 10 en 30km woon-werk is dit echt het ideale vervoersmiddel.
Overheden zouden dit echt veel meer moeten promoten ipv die auto's (in BE toch)!
Per dag 35 km hier.
Met de fiets vaak dezelfde reistijd als met de auto [ i.v.m. knooppunt bankhoef].
Wat ik hier lees over Bosch met de Nyon, vind ik eenzelfde soort verhaal als de Bosch en 400Wh
accu.
Voor de speed pedelec is 400Wh te weinig. punt.
De laatste tijd ga ik ook met de ligfiets, geen accu en toch pittige snelheid [+/- 23km/u gemiddeld].
Met de fiets vaak dezelfde reistijd als met de auto [ i.v.m. knooppunt bankhoef].
Wat ik hier lees over Bosch met de Nyon, vind ik eenzelfde soort verhaal als de Bosch en 400Wh
accu.
De laatste tijd ga ik ook met de ligfiets, geen accu en toch pittige snelheid [+/- 23km/u gemiddeld].
Ik vind het heel lastig om te schatten hoeveel ik per dag rij omdat het helemaal afhangt wie de kinderen wegbrengt, of ik boodschappen onderweg doe of eerst langs huis ga etc. etc.- oblomov - schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 00:44:
2014 was 9300km
2015 een stuk minder (werksituatie is veranderd), 7500 (fiets in februari gekregen, dus ik schat)
Natte vinger:
40 effectieve werkweken van 4 dagen(10 weken vakantie/1 werkweek OV/1 werkweek leenfiets): 40*4*30km= 4800 (Ja, ik ben een gelukkig mens)
2700km in het restant is +/- 13 km per dag op een niet werkdag. Dat zal wel aardig kloppen, zeker omdat ik natuurlijk ook wel eens dagen heb waarop ik überhaupt niet fiets.
Jaargemiddelde staat en valt ook met het aantal ritjes oma (heen en weer naar Oma is meer dan de gemiddelde week!), hoe vaak ik langs kan bij de paarden, de vakantie plannen (dit jaar een kindercamping vlak bij huis) etc.
Maar zoals het er nu naar uit ziet ga ik deze keer niet de 40.000km in 5 jaar halen (aarde rond^^)
Daar heb je zeker gelijk in. Zeker voor de prijs die ze vragen mag je wel verwachten dat het product al doorontwikkeld is. Een toestel waar je eBike van afhankelijk is om te kunnen rijden mag wel wat beter werken. Ook het huidige platform kan nog heel wat verbetering gebruiken trouwens. Navigatie is best ok en schermhelderheid is heel goed, maar ze kunnen toch nog heel wat meer doen qua exportmogelijkheden en koppelen met andere platformen à la Strava en co. Ook de wifi is nog dramatisch, hij wil niet koppelen met m'n eigen router, wel met de Proximus bbox3 (BE). Nu, het ding zat standaard op mijn fiets, ik zou zo'n aparte upgradekit op dit moment zeker nog niet kopen.DHL schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 08:43:
Bosch heeft eigenlijk lelijk gehandeld met die eerste nyons. Onbetrouwbaar, zeer slechte software en na enige maanden een verbeterde versie. Ik vond dat de eerste kopers gerust hun nyon hadden mogen wisselen voor het nieuwe exemplaar want het oude is ronduit waardeloos.
Qua batterijrange: Ik heb een 500 kW batterij, Bosch Active Line 2016. Woon-werk is 25 km enkel, dus 50 km per dag. De max. range van mijn batterij varieert van 70 km bij slecht weer en veel turbo stand naar 120 km bij goed weer en tour stand. Eco vind ik redelijk nutteloos, hoogstens goed als thuiskomertje bij een bijna lege batterij.
Verwijderd
4 dagen/week werken + 10 weken vakantie? Jij doet hier iets goedroffeltjes schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 11:31:
[...]
Natte vinger:
40 effectieve werkweken van 4 dagen(10 weken vakantie/1 werkweek OV/1 werkweek leenfiets): 40*4*30km= 4800 (Ja, ik ben een gelukkig mens)
Zoals ik zei, ik ben een gelukkig mens 
0.8 contract gebaseerd op 36 uur=> 28.8.
Ik werk 32 uur per week, dus "spaar" 3,8 uur per week. Daarnaast kost een vakantie week mij dus maar 4 dagen. Je begrijpt dat dat heel hard gaat.
Het genot van geen top hypotheek nemen en geen auto bezitten. Dat kan natuurlijk niet iedereen, maar het is wel echt een bewuste keuze. Ik moet wel zeggen dat er heel wat vrienden en kennissen het beginnen te begrijpen nu we allemaal een dagje ouder worden.
Nadeel is dat mijn leidinggevende (met wie ik kan lezen en schrijven) tot de conclusie kwam dat mij meer geld geven niet werkt omdat ik dan alleen maar minder ga werken
0.8 contract gebaseerd op 36 uur=> 28.8.
Ik werk 32 uur per week, dus "spaar" 3,8 uur per week. Daarnaast kost een vakantie week mij dus maar 4 dagen. Je begrijpt dat dat heel hard gaat.
Het genot van geen top hypotheek nemen en geen auto bezitten. Dat kan natuurlijk niet iedereen, maar het is wel echt een bewuste keuze. Ik moet wel zeggen dat er heel wat vrienden en kennissen het beginnen te begrijpen nu we allemaal een dagje ouder worden.
Nadeel is dat mijn leidinggevende (met wie ik kan lezen en schrijven) tot de conclusie kwam dat mij meer geld geven niet werkt omdat ik dan alleen maar minder ga werken
[ Voor 15% gewijzigd door roffeltjes op 26-01-2016 14:23 ]
Verwijderd
Daarom gebruik ik er twee (400W Tis een grote extra investering maar dat haal je er wel uit op termijn !JellBro schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 11:24:
Per dag 35 km hier.
accu.
Na anderhalf jaar merk ik nog geen teruggang in capaciteit.ondanks intensief dagelijks gebruik !
Misschien baat zo ver mogelijk leeg rijden wel voor een langere levensduur !
Onderweg wissel ik van accu.
O ja , met een 500 w accu zal je ongeveer ruim 6 km langer kunnen doen in de stand TURBO.
Ik laadt nu de 400Wh accu zo laat mogelijk 's avonds op
en op het werk dan weer een paar uur voor vertrek.
Uit Jimh's verhaal interpreteerde ik dat dat het beste voor de accu is,
aangezien die lader waarschijnlijk tot 100% laadt.
Ik rij eigenlijk nooit turbo, alleen sport en bij windkracht 5+ noodgedwongen
stukjes tour/cruise [of hoe dat heet] om bereik te sparen.
Ik hoop dat die Duitse site met een 600Wh+ alternatief op de proppen komt,
maar die hebben geantwoord dat dat nog niet in hun planning ligt op dit
moment, alleen de classic line:
http://www.akkushop.de/de...b73b95796dbab1b4d899af6fe
Verwijderd
Ik denk dat er met de huidige stand van de techniek GEEN ruimte meer is in de huidige accubehuizing !JellBro schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:36:
Ik laadt nu de 400Wh accu zo laat mogelijk 's avonds op
Op langere termijn zal de hele accu techniekveel compactere cellen teweegbrengen !
Zitten er heel eigenlijk Haibike gebruikers? Of mensen die er al ervaring mee hebben? Morgen ga ik eens kijken naar een Haibike verdeler. De 2016 versie heeft de nieuwe Bosch Performance CX 2016 motor en een 500 Wh accu. 2899 euro lijkt me een interessante prijs.
http://www.haibike.de/pro...l,11468,24415,detail.html

[ Voor 66% gewijzigd door FrE911 op 26-01-2016 19:30 ]
Het zijn zondermeer interresante fietsen. Het uiterlijk moet je liggen.
Overigens zou ik ook met een scheef oog naar de Yamaha uitvoeringen kijken, gewoonweg vanwege de goede ervaringen qua degelijkheid (zie ook Duitse Pedelec fora).
Overigens zou ik ook met een scheef oog naar de Yamaha uitvoeringen kijken, gewoonweg vanwege de goede ervaringen qua degelijkheid (zie ook Duitse Pedelec fora).
oké wel een apart uiterlijk. Wat ik nou alleen niet begrijp is die buis waarin de zadelpen loopt. Aan de voorkant bovenkant zit dan een buis bevestigd met een knik naar beneden toe. (loopt naar het stuur toe)FrE911 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 19:12:
Zitten er heel eigenlijk Haibike gebruikers? Of mensen die er al ervaring mee hebben? Morgen ga ik eens kijken naar een Haibike verdeler. De 2016 versie heeft de nieuwe Bosch Performance CX 2016 motor en een 500 Wh accu. 2899 euro lijkt me een interessante prijs.
[afbeelding]
Aan de achterkant zit dan een buis die naar de achterwiel ophanging loopt. Maar deze zit ongeveer op 1/3 van de hoogte.
Als ik dan in gedachte op het zadel een gewicht van 100Kg zou zetten dan kan ik me zo maar voorstellen dat op een gegeven moment door de hefboomwerking van deze constructie er toch metaalmoeheid gaat optreden. Ik weet niet hoe je een tekening moet uploaden maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is uitgelegd door mij.
Over de trappers zal ik maar niets zeggen
Je bent sceptisch zonnefreak. Haibike ist eine solide Deutsche Marke, besonders beliebt bei MTBers. Die geknikte buizen zie ik als een design gimmick om zich als merk te onderscheiden. Je ziet dat terug bij nagenoeg al hun fietsen. Je moet er van houden. Ik vind het lelijk.
@Zonnefreak, dat gaat geen probleem zijn. Die lage aanzetting van de achtervork zie je ook heel veel bij racefietsen.
Bovendien, een MTB heeft meestal een veel langere zadelpen en heeft ook geen probleem met de hefboomwerking.
Tot slot, hoewel ik zeker ben dat het zo'n piekbelasting makkelijk kan hebben, niemand zal met zijn volle belasting op zijn zadel zitten. Je ontlast heel veel gewicht via je benen en armen.
Bovendien, een MTB heeft meestal een veel langere zadelpen en heeft ook geen probleem met de hefboomwerking.
Tot slot, hoewel ik zeker ben dat het zo'n piekbelasting makkelijk kan hebben, niemand zal met zijn volle belasting op zijn zadel zitten. Je ontlast heel veel gewicht via je benen en armen.
Als je naar Hainbike gaat kijken zou ik inderdaad ook eens testrijden met de Yamaha. Het prijsverschil is vrij groot. Bind het enorm knappe fietsen. Heb er al aan gedacht de Cube MTB te verkopen deze zomer en een Haibike te kopen in de plaats. Gewoon omdat ze zo mooi zijn...
@roffeltjes en oblomov, jullie hebben allebei wel gelijk moet ik toegeven. Het was bij mij een eerste indruk maar inderdaad al die fietsen hebben die kenmerkende knikken erin zitten. Tja eerste indrukkenroffeltjes schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 07:54:
@Zonnefreak, dat gaat geen probleem zijn. Die lage aanzetting van de achtervork zie je ook heel veel bij racefietsen.

[quote]Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 20:15:
[...]
[...]
Hoop ik dus niet te krijgenGebruik hetzelfde type,heb na vervanging van de eerste motor bijna 11000 km gereden ! (had last van uitval met melding code 500 .)
de kilometerstand wordt nu wel weer redelijk correct weergegevenOok ik heb problemen gehad met de wielomtrek waardoor er een afwijking was van 10%.
(omtrek moet zijn 22.65.)
tja ik gebruik meestal de Eco stand (mijn conditie moet toch een beetje op peil blijven) en alleen bij tegenwind in de polder zet ik hem op de tweede stand. Hoe neem je die 2e accu mee dan of ligt ie op het werk?Verder maak ik gebruik van een tweede accu om zeker te zijn van genoeg energie,waarbij ik merk dat er een behoorlijk verschil zit in capaciteit.Gemiddeld 4 km in de stand TURBO .
Met de quest reed ik over mijn ww afstand ca 35 minuten maar moest me dan wel omkleden, met de ebike 45 minuten maar dan hoef ik me niet om te kleden. Netto maakt het niet zo veel uit. Bij gladheid zou ik de Quest pakken, drie wielen rijdt toch prettiger dan.JellBro schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 11:24:
Verwijderd
Hier maar eens wat onderdelen besteld, een 18T tandwiel voor de Bosch motor, spider tool en crankpuller om de trapper te kunnen demonteren en 3 tandwieltjes voor de cassette. Ben benieuwd, de ketting is na 4dkm echt helemaal op, die vervang ik eerder in de toekomst
Verwijderd
Ik gebruik twee RACKTIME fietstassen die ik op elkaar zet..Goose schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 12:56:
[quote]Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 20:15:
[...]
[...]
Hoop ik dus niet te krijgen
[...]
de kilometerstand wordt nu wel weer redelijk correct weergegeven
[...]
tja ik gebruik meestal de Eco stand (mijn conditie moet toch een beetje op peil blijven) en alleen bij tegenwind in de polder zet ik hem op de tweede stand. Hoe neem je die 2e accu mee dan of ligt ie op het werk?
Het type THUNK die ik kan vastklikken op de bagagedrager,en daar doe ik dan mijn tweede accu in !
Past er precies in.Daarna zet ik type CUBE erbovenop en middels een 4 tal ""spinnen"" trek ik in no time alles samen...en...ook nog een betere wegligging doordat er wat meer gewicht op de bagagedrager zit.
Verwijderd
Komt mij heel bekend voor...Gebruik zelf een witte uit 2014 !- oblomov - schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 17:20:
Vanmiddag mijn nieuwe fiets opgehaald. Besloten dat hij voorlopig in de zitkamer mag blijven staanIk heb het een paar dagen nogal druk, dus nu alleen nog maar een foto.
[afbeelding]
En...laat je bevindingen hier eens achter, ben benieuwd...Ik neem aan dat dit de HS versie is ?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2016 19:41 ]
Gefeliciteerd, zeer mooie fiets!- oblomov - schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 17:20:
Vanmiddag mijn nieuwe fiets opgehaald. Besloten dat hij voorlopig in de zitkamer mag blijven staanIk heb het een paar dagen nogal druk, dus nu alleen nog maar een foto.
[afbeelding]
Veel fietskilometers gewenst en we horen graag zo nu en dan wat de ervaringen zijn.
Nee het is geen HS. Ik werk niet meer en fiets graag in natuurgebieden en op paden waar een HS niet mag fietsen. Behalve de snelheid, heeft een HS voor mij alleen maar nadelen.Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 18:23:Ik neem aan dat dit de HS versie is ?
Dank je. Vanzelfsprekend houd ik jullie op de hoogte. Ik heb, behalve een aantal proefritten van enkele uren, relatief weinig ervaring met de 'gewone' Performance dus ik kan niet echt goed vergelijken, maar de Performance CX onder deze fiets is een pittige motor.Vlassie1980 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:09:
Gefeliciteerd, zeer mooie fiets!
Veel fietskilometers gewenst en we horen graag zo nu en dan wat de ervaringen zijn.
Overigens, de Nyon fietscomputer wordt pas over 2 à 3 weken geleverd.
De FM adviseerde de eerste 2 keer de accu leeg te rijden. Morgen ga ik een lange rit maken en dan wil ik een volle accu, dus ik ga straks, als het ophoudt met regenen, nog even toeren om de accu leeg te rijden, zodat ik deze vannacht kan opladen. Kan ik meteen ervaren hoe de koplamp van Supernova presteert. http://supernova-lights.com/en/supernova-e3-e-bike-v6s
Misschien leuk om te delen, dit had ik nog niet meegemaakt:
Gisteren bij vertrek stond op display : bereik 25 km
Na ongeveer 10 km fietsen stond op display : bereik 30 km !
Er kwam dus bereik "bij" tijdens het fietsen.
Ik had serieus heel veel wind mee.
Het begin bereik was waarschijnlijk pessimistisch, omdat 's ochtends
diezelfde windkracht vol recht tegen was geweest.
@oblomov
Gave fiets is die Blue Label Charger. Ik wens je er heel veel plezier mee.
@oblomov
De FM adviseerde mij inderdaad ook om de accu eerst een paar maal leeg te rijden. De supernova geeft inderdaad een bak licht. Je moet de lamp wel even goed afstellen. Niet te hoog want dan verblindt je iedereen en ook niet te schuin naar beneden anders heb je te weinig aan de zeel van licht die de lamp biedt.- oblomov - schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:36:
[...]
De FM adviseerde de eerste 2 keer de accu leeg te rijden. Morgen ga ik een lange rit maken en dan wil ik een volle accu, dus ik ga straks, als het ophoudt met regenen, nog even toeren om de accu leeg te rijden, zodat ik deze vannacht kan opladen. Kan ik meteen ervaren hoe de koplamp van Supernova presteert. http://supernova-lights.com/en/supernova-e3-e-bike-v6s
Verder hoe belangrijk een simpel iets al een standaard kan zijn. Ik heb al heel wat fietsen gehad maar die op deze fiets gemonteerd is, werkt echt uitstekend. Nog nooit een fiets zo stabiel kunnen neerzetten
Maak ik zo vaak mee, bij een beetje wind in de rug en op standje Eco zie je de actieradius omhoog vliegen!JellBro schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:18:
@oblomov
Maar ik heb dan ook heel vaak het bereik op de Intuvia open staan.
Supernova maakt hele mooie lampjes inderdaad. Heb eens een keer een Spiked te leen gehad en die gaf voor ook een bak licht.Goose schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:31:
[...]
De FM adviseerde mij inderdaad ook om de accu eerst een paar maal leeg te rijden. De supernova geeft inderdaad een bak licht. Je moet de lamp wel even goed afstellen. Niet te hoog want dan verblindt je iedereen en ook niet te schuin naar beneden anders heb je te weinig aan de zeel van licht die de lamp biedt.
Verder hoe belangrijk een simpel iets al een standaard kan zijn. Ik heb al heel wat fietsen gehad maar die op deze fiets gemonteerd is, werkt echt uitstekend. Nog nooit een fiets zo stabiel kunnen neerzetten
Aan de achterkant kan je er ook voor kiezen om twee supernova achterlichten te laten plaatsen.
Erg strak:

[ Voor 42% gewijzigd door Vlassie1980 op 28-01-2016 09:53 ]
Wat bedoel je daarmee ?Vlassie1980 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:50:
[...]
Maak ik zo vaak mee, bij een beetje wind in de rug en op standje Eco zie je de actieradius omhoog vliegen!
Maar ik heb dan ook heel vaak het bereik op de Intuvia open staan.
Dat ik heel vaak naar het bereik kijk. En dat ik dus heel vaak zie dat de actieradius fluctueert op basis van verschillende windrichtingen en omstandigheden.
Voorbeeldje: Met windkracht 6 in de rug en op standje eco het bereik langzaam naar de 200 km zien gaan
Ik doe dit ook niet altijd, maar de regel bij het fotograferen van fietsen is: Altijd vanaf de aandrijfzijde.- oblomov - schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 17:20:
@Vlassie, volgens mij mag je officieel maar 1 achterlicht. Om de leesbaarheid van verkeer te bevorderen ben ik wel een voorstander van je aan dat soort voorschriften houden.
Oh, die was nieuw voor me.roffeltjes schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:44:
[...]
@Vlassie, volgens mij mag je officieel maar 1 achterlicht. Om de leesbaarheid van verkeer te bevorderen ben ik wel een voorstander van je aan dat soort voorschriften houden.
Paar jaar terug reed ik met een opkliklampje op mijn stuur die op knipperen stond. Dat scheelt namelijk batterij.
Werd ik ingehaald door een knakker op een scooter, die vent ging volledig door het lint doordat mijn lampje knipperde
Ik ben niet zo'n zeurpiet hoor, maar het argument van leesbaarheid van het verkeer vind ik (voor mijzelf) wel meewegen. Ik zou daarom ook niet zo snel zij verlichting nemen (wat natuurlijk een stuk ingrijpender is dan deze lampjes).Vlassie1980 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:53:
[...]
Oh, die was nieuw voor me.
Paar jaar terug reed ik met een opkliklampje op mijn stuur die op knipperen stond. Dat scheelt namelijk batterij.
Werd ik ingehaald door een knakker op een scooter, die vent ging volledig door het lint doordat mijn lampje knipperdeSchijnt ook niet te mogen, net als met een motor door een file rijden. Laten we nou niet te ver doorschieten...
Maar dat is IK, ga echt niet wakker liggen van iemand met een afwijkend lichtje.
Ja, da's een leuk gezicht, he, bereik erbij. Ik zie dat zo ongeveer elke keer als ik vertrek. Geen idee of dat te maken heeft met de omstandigheden van de rit ervoor, maar ik vond de mogelijke verklaring van Jimh (opwarming van de accu door gebruik en daardoor lagere interne weerstand) wel redelijk geloofwaardig voor dit fenomeen. Keerzijde is wel dat het 'extragratis' bereik ook wel sneller verdwijnt dan het normale bereik (tenminste, in mijn beleving)JellBro schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:18:
Staat er net op, tevens ook de laatste..
ZYSSLER E-bike
https://outlet.mediamarkt..._87_1110&product_id=12102
Van €669 naar €442,- (i.v.m. geopende verpakking en btw dagen)
ZYSSLER E-bike
https://outlet.mediamarkt..._87_1110&product_id=12102
Van €669 naar €442,- (i.v.m. geopende verpakking en btw dagen)
[ Voor 23% gewijzigd door tweegroenethee op 28-01-2016 14:04 ]
Verwijderd
Hoe plaats ik hier een foto die ik zelf genomen heb. Ik heb net een nieuwe fiets (Haibike Xduro race) en wil even een foto laten zien. Ik heb hem namelijk ook nog behoorlijk aangepast.
Je kunt met Karma hier een foto-album kopen. Ik upload mijn foto's altijd daar en plak de code vervolgens hierVerwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 15:19:
Hoe plaats ik hier een foto die ik zelf genomen heb. Ik heb net een nieuwe fiets (Haibike Xduro race) en wil even een foto laten zien. Ik heb hem namelijk ook nog behoorlijk aangepast.
Anders moet je ze even ergens anders uploaden, de URL kopieren en hier de afbeelding invoegen.
@ oblomov : gefeliciteerd, dat ziet er een mooie en degelijke fiets uit.
@ Vlassie : goed te lezen dat je motorproblemen opgelost zijn, en dat je terug verder kunt gaan met kilometervreten.
Zelf heb ik slecht nieuws hier.
Mijn Bafang BBS02 set is momenteel onderschept bij de douane.
Ik heb hier brieven ontvangen die ik moet invullen en terugsturen.
Er zal dus wellicht nog een aardige duit bijkomen en ook de wachttijd zal helaas oplopen.
En dat terwijl mijn fiets volledig klaarstaat ( gedemonteerd ) om de motor direct te kunnen plaatsen.
Pech gehad dus ...
Hebben jullie ervaring met dit soort zaken want het is de eerste keer dat ik dit probleem heb.
Voordien af en toe reeds wat besteld uit China maar dat waren kleinere bedragen, en deze waren wellicht vrijgesteld.
Ik zal hier laten weten hoe het uitgedraaid is.
@ Vlassie : goed te lezen dat je motorproblemen opgelost zijn, en dat je terug verder kunt gaan met kilometervreten.
Zelf heb ik slecht nieuws hier.
Er zal dus wellicht nog een aardige duit bijkomen en ook de wachttijd zal helaas oplopen.
En dat terwijl mijn fiets volledig klaarstaat ( gedemonteerd ) om de motor direct te kunnen plaatsen.
Pech gehad dus ...

Hebben jullie ervaring met dit soort zaken want het is de eerste keer dat ik dit probleem heb.
Voordien af en toe reeds wat besteld uit China maar dat waren kleinere bedragen, en deze waren wellicht vrijgesteld.
Bij mij kwam er ongeveer 50 euri bij. Ik heb geen brieven ontvangen van de douane voordat de set hier thuis was. Wel daarna.DeVadderF schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 17:00:Zlf heb ik slecht nieuws hier.Mijn Bafang BBS02 set is momenteel onderschept bij de douane.Ik heb hier brieven ontvangen die ik moet invullen en terugsturen.Er zal dus wellicht nog een aardige duit bijkomen en ook de wachttijd zal helaas oplopen.En dat terwijl mijn fiets volledig klaarstaat ( gedemonteerd ) om de motor direct te kunnen plaatsen.Pech gehad dus ..Hebben jullie ervaring met dit soort zaken want het is de eerste keer dat ik dit probleem heb.
Waar had je hem besteld? Bij em3ev hadden ze de orderwaarde laag gezet. Moest iets van 60 euro betalen.DeVadderF schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 17:00:
@ oblomov : gefeliciteerd, dat ziet er een mooie en degelijke fiets uit.
Zelf heb ik slecht nieuws hier.![]()
Pech gehad dus ...![]()
Verwijderd
Zij er al plekken waar je met een HS niet mag fietsen...?- oblomov - schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:12:
[...]
Nee het is geen HS. Ik werk niet meer en fiets graag in natuurgebieden en op paden waar een HS niet mag fietsen. Behalve de snelheid, heeft een HS voor mij alleen maar nadelen.
Zouden er al eens controles zijn uitgevoerd hierop ?
Vandaar dat ik GE
Nu je het zegt, ook in advertenties! Weer wat geleerd.roffeltjes schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:44:
Ik doe dit ook niet altijd, maar de regel bij het fotograferen van fietsen is: Altijd vanaf de aandrijfzijde.
Dit soort ongein irriteert me echt mateloos. Doordat men een speed pedelec als brommer indeelt mag je niet in stilte gebieden rijden.Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 19:16:
[...]
Zij er al plekken waar je met een HS niet mag fietsen...?
Vandaar dat ik GEEN blauw plaatje erop heb staan..(dit doet me denken aan een SH plaat)
Als ik een speed pedelec had zou ik hem wel verzekeren maar die plaat komt er mooi niet op
De betekenis van knipperen in verkeer is gevaar. Bv bij filevorming de knipperlichten aan kan ik wel waarderen. Als iedereen lichten gebruikt zoals ie zelf goeddunkt dan wordt het lastig om gewoon van gevaar te onderscheiden.Paar jaar terug reed ik met een opkliklampje op mijn stuur die op knipperen stond. Dat scheelt namelijk batterij.
Werd ik ingehaald door een knakker op een scooter, die vent ging volledig door het lint doordat mijn lampje knipperdeSchijnt ook niet te mogen, net als met een motor door een file rijden. Laten we nou niet te ver doorschieten...
Dat neemt niet weg dat die scooterrijder zijn mening op een fatsoenlijke wijze had kunnen geven.
Ik fiets dus wel altijd met een blauwe plaat achterop. ook om het verkeer van achteren er op te attenderen dat het toch gemiddeld wat sneller gaat dan een gewone fiets. Wat voor taferelen mensen in auto's soms uithalen om toch maar voorbij je te komen niet te filmen zeg.Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 19:16:
[...]
Zij er al plekken waar je met een HS niet mag fietsen...?
Vandaar dat ik GEEN blauw plaatje erop heb staan..(dit doet me denken aan een SH plaat)

Ik fiets er nog niet zo lang mee en heb dus nog nooit een controle gezien laat staan toen ik nog geen speedbike had.
In sommige natuurgebieden staan er wel eens bordjes (verboden te brommen). Daar trek ik me dus weinig iets van aan. Ik maak amper geluid dus knappe agent die me daarvoor kan bekeuren. Kijk je moet dan natuurlijk niet met 40km/h er door heen gaan fietsen dan wordt het misschien een ander verhaal.
@Vlassie er zijn inderdaad ook stilte gebieden maar als er daar ooit een bekeuring voor gegeven gaat worden dan laat ik het tot aan het hoogste rechter dit voorkomen. Met een beetje gezond verstand zouden ze toch zelf ook de conclusie moeten trekken dat dit gewoon een uitzonderingsvoertuig is. Nee hier ben ik niet bang voor.
Het zal ook zeker niet snel gebeuren maar het feit dat het kan is al triest genoeg natuurlijk. Blijf het gewoon dom vinden dat men per se de speed pedelec wil categoriseren als een bromfiets of snorfiets terwijl het gewoon een compleet nieuwe categorie is. Resistance to change noemen we datzonnefreak schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:55:
[...]
@Vlassie er zijn inderdaad ook stilte gebieden maar als er daar ooit een bekeuring voor gegeven gaat worden dan laat ik het tot aan het hoogste rechter dit voorkomen. Met een beetje gezond verstand zouden ze toch zelf ook de conclusie moeten trekken dat dit gewoon een uitzonderingsvoertuig is. Nee hier ben ik niet bang voor.
Maar je kunt die motor wel gewoon uitzetten en dan zonder assist verder rijden.
In het begin als je start met trappen zal de accu intern eerst iets opwarmen. De interne weerstand gaat iets omlaag, maar gaat na verloop ook weer wat omhoog mits je een danig vermogen trekt dat de cellen warm blijven. Dan moet je de fiets wel goed laten aanpoten. Met de Loodaccu's van vroeger merk je dit verschil overduidelijk. Met Lithiumaccu's minder, maar er is wel verschil.erdejee schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 14:02:
[...]
Ja, da's een leuk gezicht, he, bereik erbij. Ik zie dat zo ongeveer elke keer als ik vertrek. Geen idee of dat te maken heeft met de omstandigheden van de rit ervoor, maar ik vond de mogelijke verklaring van Jimh (opwarming van de accu door gebruik en daardoor lagere interne weerstand) wel redelijk geloofwaardig voor dit fenomeen. Keerzijde is wel dat het 'extragratis' bereik ook wel sneller verdwijnt dan het normale bereik (tenminste, in mijn beleving)
Als ik naar Oss fiets start ik met een accu op huiskamertemperatuur. Die zullen ook eerst iets opwarmen en na 3 uur stilstand buiten is de accu door en door afgekoeld en merk je wel verschil. Niet dat er meteen een streepje vanaf gaat, maar wel later. De heenreis is bijna altijd met wind mee en terug vaak wind tegen zodat ik een door en door koude accu zwaarder ga belasten. Dan gaat de indicatie vlug naar beneden, maar het is niet zo dat een streepje weggaat en terug komt bij stoppen van ondersteuning.
Ik heb een actieradiustest gedaan met stand 4 van de 5. Als je goed kijkt zie je wanneer de accu het zwaar gaat krijgen:
Stand 3 (100 Watt op wiel, 125 Watt eff) arbeidsduur 3 uur en 50 minuten (eff: 479 Wattuur)
Stand 4 (175 Watt op wiel, 200 Watt eff) arbeidsduur 2 uur en 04 minuten (eff: 413 Wattuur)
Verschil 66 Wattuur wat opgaat in warmte. 86% eff.
Snelheid stand 3 gemiddeld 19,5 km/h, dus 75 kilometer range: 6,39 Wh/km
Snelheid stand 4 gemiddeld 23,5 km/h, dus 49 kilometer range: 8,43 Wh/km
Gemiddeld red ik 60 kilometer op een acculading. Dan wissel ik wel af tussen deze 2 standen van de 5.
Dat betekend voor een 522 Wh accu dat ik erg weinig last van degeneratie heb.
Om slijtage aan Lithiumaccu's neer te zetten ga ik uit van het volgende met 20-25% verlies per jaar. Dit is dus een worst case scenario, dus over 2 jaar een nieuwe accu. Tja, hoort erbij. Grofweg genomen.
2015 500 wattuur eff
2016 400 wattuur eff
2017 300 wattuur eff
2018 vervangen
Hoe zit dat met een high speed pedelec? Iemand die dit ook zo neer kan zetten? Hoeveel pedelecs meten de arbeidsduur van de ontlading?
Hier andersom, eerst de brieven en betalen, tot dan geen motor.bgttje schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 17:05:
[...]
Bij mij kwam er ongeveer 50 euri bij. Ik heb geen brieven ontvangen van de douane voordat de set hier thuis was. Wel daarna.
Ik heb één en ander opgezocht en het zal toch ongeveer op +/- 150 € extra neerkomen.
Nu, als je deze motor in een EU land koopt was hij ook meteen duurder, daar niet van.
Maar ik had er gewoon niet op gerekend want had dit nog nooit meegemaakt.
@ opperpanter : inderdaad bij EM3EV gekocht.
[ Voor 3% gewijzigd door DeVadderF op 29-01-2016 00:55 ]
Verwijderd
Ik moet zeggen dat de slijtage aan de accu me allerzins meevalt, over een paar maanden is die van mij 2 jaar oud en er staat goed 9dkm op de accu. Ik merk nog heel weinig van slijtage, als het al optreedt is het in de categorie procenten, maar zeker geen 40-50% ondanks dat ik veel in de turbostand rij het laatste jaar ivm een lies die moeilijk doet.
Dit kan ik alleen maar bevestigen, nog altijd het volste vertrouwen in de accu en ik heb er al ruim 15.000 km mee gereden. Het eerste streepje gaat wel iets eerder weg dan in het begin maar ik kan nog met gemak thuiskomen in de Sport / Turbo stand.Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 09:48:
Ik moet zeggen dat de slijtage aan de accu me allerzins meevalt, over een paar maanden is die van mij 2 jaar oud en er staat goed 9dkm op de accu. Ik merk nog heel weinig van slijtage, als het al optreedt is het in de categorie procenten, maar zeker geen 40-50% ondanks dat ik veel in de turbostand rij het laatste jaar ivm een lies die moeilijk doet.
Is maar goed ook, want ik vind die prijzen voor een accu echt schandalig hoog. Ik hoop dat er ook snel 3rd party accu's voor Bosch gaan komen, dan krijg je voor hetzelfde geld meer capaciteit. Deze is wel al beschikbaar voor de Classic Line: http://www.e-bike-vision....riebssystem-classic-line/
Verwijderd
Tja tegen die tijd ga ik wel even met de soldeerbout aan de slag, voor sub 200 euro (of minder als de prijzen door blijven zakken) heb je meer dan 500wh aan nieuwe cellen in zitten.
Als je daar de skills voor hebt moet je dat lekker doen, heb op een bepaalde blog gelezen dat het zeker niet makkelijk is en dat je goed moet weten wat je doetVerwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:33:
Tja tegen die tijd ga ik wel even met de soldeerbout aan de slag, voor sub 200 euro (of minder als de prijzen door blijven zakken) heb je meer dan 500wh aan nieuwe cellen in zitten.
Blog was van Bert, inmiddels helaas offline gehaald
Verwijderd
Mijn accu (Bosch classic HS 400) is nu 3 jaar oud. Tot afgelopen zomer merkte ik weinig van slijtage, in de herfst nam de capaciteit in eens af. Ik zit nu op ruim 22.000 km en schat zo in dat ik nog 60 -70 % over heb van wat het was. In stand tour reed ik eenvoudig 60 - 70 km, nu is dat 40 -50 km.
ik ga dit ook eens proberen, heb een batterij gekregen van iemand die kapot is...Vlassie1980 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:55:
[...]
Als je daar de skills voor hebt moet je dat lekker doen, heb op een bepaalde blog gelezen dat het zeker niet makkelijk is en dat je goed moet weten wat je doet
Vorige week eens open gedaan en 4 cellen doorgebrand.
Via china cellen besteld en we gaan dan eens zien wat dit geeft
jammer dat die blog offline is maar heb al wat zitten youtuben en moet lukken!
Verwijderd
Op http://pedelecforum.de staat ook het een en ander. Ik begrijp dat een van de uitdagingen is dat het BMS op spanning moet blijven.
Verwijderd
Het zag er doable uit en no guts no glory, worst case vernaggel je 200 euro, ook te overlevenVlassie1980 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:55:
[...]
Als je daar de skills voor hebt moet je dat lekker doen, heb op een bepaalde blog gelezen dat het zeker niet makkelijk is en dat je goed moet weten wat je doet
Het lijkt erop dat de 30dkm die ik voor de accu begroot had dan aardig klopt. Ik zit ook al te jagen op een kapotte accu om te reviseren, lijkt me wel handig voor vakanties e.d., maar ik heb er geen 700+ euro voor over.Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 11:04:
Mijn accu (Bosch classic HS 400) is nu 3 jaar oud. Tot afgelopen zomer merkte ik weinig van slijtage, in de herfst nam de capaciteit in eens af. Ik zit nu op ruim 22.000 km en schat zo in dat ik nog 60 -70 % over heb van wat het was. In stand tour reed ik eenvoudig 60 - 70 km, nu is dat 40 -50 km.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2016 12:27 ]
Kijktip: 2doc 2 feb 22:55 Bikes vs Cars.
In steeds meer wereldsteden ligt de gemiddelde snelheid van fietsers hoger dan die van automobilisten. Dat betekent niet dat ze meer ruimte krijgen.
http://www.vpro.nl/programmas/2doc/2016/bikes-vs-cars
In steeds meer wereldsteden ligt de gemiddelde snelheid van fietsers hoger dan die van automobilisten. Dat betekent niet dat ze meer ruimte krijgen.
http://www.vpro.nl/programmas/2doc/2016/bikes-vs-cars
Dit topic is gesloten.