Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.531 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jimh307 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:20:
[...]

Ah, mooi en nu maar hopen op vele zorgeloze kilometers :)

Ik lees hier wel veel over problemen met de aandrijving. De middenmotor trekt zo hard aan de ketting dat deze wel snel moet slijten. Ook maakt deze dus vrij veel geluid.
Dan ben ik stiekem wel blij met mijn voorwielmotor. Ketting ziet er na 3000 km zo goed als nieuw uit en de tandwielen zijn ook nog mooi rond.

Maar goed, ik heb de smaak ook te pakken en ik fiets steeds vaker met hoge ondersteuning. Kost best veel accu, maar het gaat allemaal wat vlotter. Ook het optrekken gaat vlotter.

Maar even echt on-topic vind ik dat er veel problemen zijn met de middenmotoren. 60 of 70 nm is een hele kracht waar zelfs een wielrenner moeite mee zal hebben. Daarbij trap je zelf ook nog mee en dan krijgt de aandrijving wel stenen te eten. Koop bij de aanschaf van zo'n dure fiets altijd de maximale garantie.
Een GATES riemaandrijving en de problemen zijn verleden tijd !

Nadeel...alleen met naafversnelling te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vverbeke schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:24:
[...]

Ja, maar je gereden routes zijn niet exporteerbaar. Het voordeel van een site als Endomondo is dat al je sporten gecentraliseerd zitten in één plek, nu is Nyon een gesloten systeem waar je niet uit kan breken.
Heb 1 week de NYON gehad en....gelijk terug gebracht naar de fm !

Erg omslachtig allemaal,al zal een PC freak er anders over denken.(ook de prijs van 400 is niet mals),

Bovendien vreet het ding stroom ! Ik haalde amper 17 km met een BOSCH 350 w motor in de turbostand.
Met de INTUVIA haal ik makkelijk 25 km,ook in de stand TURBO .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10 13:38
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:35:
[...]Al ruim 13000 km gefietst en...helemaal geen problemen mee !

Zeker toen de fm het bereik kon vergroten. (af fabriek blijkt het bereik van de Nu Vinci-naaf nogal beperkt te zijn),j Jemoet dan teveel trappen om snelheid te maken.
Helaas is er toch wel een fors aantal mensen die minder tevreden is en de afschuwelijke efficentie is sowieso een gegeven. Ik zou een afname aan capaciteit van ruim meer dan 10% tov een derailleur echt veel te gek vinden (zowel in actieradius als vermogen!).

Feit is dat een Nuvinci gewoon aan de zwakke kant is voor een motor, net als een Nexus/Alfine naaf. Je zit aan de grens van wat kan en dat uit zich in mensen die de zaak in de prak rijden. Nadeel is dan dat een Nuvinci een stuk duurder is. Daarnaast is die toerental calibratie ook iets wat toch weer de soep in gaat bij meerdere mensen. Na bijstelling door de FM kan het weer misgaan, zelfs als je het in het harmony systeem goed instelt.

Ik ben niet iemand die Nuvinci voor niemand een goede optie vind, maar zoals jij het brengt moet ik toch echt waarschuwen: Het is absoluut niet een storingsvrij systeem! YMMV, maar uit je eigen ervaring stellen dat iedereen er juichend 13.000 km mee rijdt zonder omkijken is niet terecht.

Je enthusiasme over de belt is wel weer terecht, dat zijn mooie systemen 8)

@BT: Ja die Yamaha is wel een krachtpatser... maar die Bosch motoren zijn niet zoveel minder sterk. Bovendien begrijp ik dat middenmotoren door de overbrenging in de lagere versnellingen nog meer torque opleveren. Dat is dus juist op momenten dat je veel kracht zet (optrekken/bergop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:47:
Ik lees hier dat verschillende mensen problemen hebben met blokkerende aandrijving. Ik had dat gisteren ook, heb de fiets weer naar de fietsenmaker gebracht. Ze hebben de fiets daar een beetje getest en vermoedden dat het de naaf was die problemen gaf. Vandaag gebeld dat het er iets intern niet goed zat in de naaf en er een nieuwe in moet. Weer 130 euro, maar hopelijk rijdt ie dan voorlopig wel.

Pffff pedelecs...
En dat voor een Panasonic motor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:07:
[...]

Helaas is er toch wel een fors aantal mensen die minder tevreden is en de afschuwelijke efficentie is sowieso een gegeven. Ik zou een afname aan capaciteit van ruim meer dan 10% tov een derailleur echt veel te gek vinden (zowel in actieradius als vermogen!).

Feit is dat een Nuvinci gewoon aan de zwakke kant is voor een motor, net als een Nexus/Alfine naaf. Je zit aan de grens van wat kan en dat uit zich in mensen die de zaak in de prak rijden. Nadeel is dan dat een Nuvinci een stuk duurder is. Daarnaast is die toerental calibratie ook iets wat toch weer de soep in gaat bij meerdere mensen. Na bijstelling door de FM kan het weer misgaan, zelfs als je het in het harmony systeem goed instelt.

Ik ben niet iemand die Nuvinci voor niemand een goede optie vind, maar zoals jij het brengt moet ik toch echt waarschuwen: Het is absoluut niet een storingsvrij systeem! YMMV, maar uit je eigen ervaring stellen dat iedereen er juichend 13.000 km mee rijdt zonder omkijken is niet terecht.

Je enthusiasme over de belt is wel weer terecht, dat zijn mooie systemen 8)

@BT: Ja die Yamaha is wel een krachtpatser... maar die Bosch motoren zijn niet zoveel minder sterk. Bovendien begrijp ik dat middenmotoren door de overbrenging in de lagere versnellingen nog meer torque opleveren. Dat is dus juist op momenten dat je veel kracht zet (optrekken/bergop).
Het overgrote deel is woon-werk verkeer,maar ik zal dan wel de uitzondering zijn die er (nog) geen problemen meer heeft !

Mijn vrouw rijdt met een Blu Label Swing en die voldoet ook goed met Nu Vinci.

Haar vorige met NEXUS 8 had een te laag bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:44:
Heb 1 week de NYON gehad en....gelijk terug gebracht naar de fm !

Erg omslachtig allemaal,al zal een PC freak er anders over denken.(ook de prijs van 400 is niet mals),

Bovendien vreet het ding stroom ! Ik haalde amper 17 km met een BOSCH 350 w motor in de turbostand.
Met de INTUVIA haal ik makkelijk 25 km,ook in de stand TURBO .
Ik kan moeilijk geloven dat de Nyon zoveel stroom gebruikt dat je in de Turbo-stand in plaats van 25 km, maar 17 km ver komt. Met andere woorden, de Nyon verbruikt in een half uur rijden met een high speed e-bike (17 km) 32% van een 400 Wh accu. Dat is ongeveer 125 Wh.
(Ik neem aan, omdat je de fiets al een tijd hebt, dat het een 400 Wh accu betreft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:07:
[...]

Dat verlies wordt enigszins gecompenseerd omdat een NuVinci bij het wegrijden altijd in een lage versnelling (de juiste volgens NuVinci) staat.
Een enkele keer vergeet ik weleens terug te schakelen of krijg ik daar de tijd niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:24:
[...]

Het overgrote deel is woon-werk verkeer,maar ik zal dan wel de uitzondering zijn die er (nog) geen problemen meer heeft !
Ik geloof direct dat de meerderheid van de gebruikers geen storingen heeft, zo slecht is Nuvinci echt niet. maar dat geld ook voor derailleurs en Nexus/Alfine. Meestal lukt het prima.

Maar zo'n belt... ja dat is toch de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:35:
Zeker toen de fm het bereik kon vergroten. (af fabriek blijkt het bereik van de Nu Vinci-naaf nogal beperkt te zijn). Je moet dan teveel trappen om snelheid te maken.
Dat finetunen is wel een must. Bij het wegrijden kreeg ik het gevoel in het luchtledige te trappen en, met name, bij de HS fiets vond ik de grootste versnelling te kort schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:23:
[...]

En dat voor een Panasonic motor ;)
Tsja, het blijft statistiek. Je hebt zo veel % kans op problemen per jaar of per 5000 km ofzo. Met elke motor/accu kun je problemen krijgen.

De fiets was 6 jr. oud bij aanschaf, met 18k km op de teller. De problemen totnogtoe leken vooral normale slijtage (tandwielen, ketting). Misschien geldt dat ook wel voor die naaf. Motor en accu lijken nog prima in orde, volgens de FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:44
zonnefreak schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:17:
[...]
Wat voor koplamp gebruik jij dan? Ik weet even niet zo snel welke fiets je hebt. 8)7
Weet niet wat voor koplamp jimh307 heeft, maar heb zelf een BM IQ lamp: http://www.bumm.de/produk...erfer/lumotec-iq-cyo.html
Weet niet of het exact hetzelfde type is. Deze geven echt een bak licht en heb hiermee dezelfde ervaring als jimh307: auto's die bij een kruising wachten, zelfs als je nog ver weg bent, gewoon + 30km/h door een volledig donker bos. (al merk je wel dat je dan echt geconcentreerder moet rijden.)

Dingen zijn wel duur, destijds volgens mij rond de €75,- voor betaald destijds; en dan zit er ook nog maar 1 LED in die naar achteren schijnt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:17:
Tsja, het blijft statistiek. Je hebt zo veel % kans op problemen per jaar of per 5000 km ofzo. Met elke motor/accu kun je problemen krijgen.

De fiets was 6 jr. oud bij aanschaf, met 18k km op de teller. De problemen totnogtoe leken vooral normale slijtage (tandwielen, ketting). Misschien geldt dat ook wel voor die naaf. Motor en accu lijken nog prima in orde, volgens de FM.
Klopt Benedict, een zeer goede score, maar iets dwong mij om te reageren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-10 14:55
PaveloW schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:54:
[...]

Weet niet wat voor koplamp jimh307 heeft, maar heb zelf een BM IQ lamp: http://www.bumm.de/produk...erfer/lumotec-iq-cyo.html
Weet niet of het exact hetzelfde type is. Deze geven echt een bak licht en heb hiermee dezelfde ervaring als jimh307: auto's die bij een kruising wachten, zelfs als je nog ver weg bent, gewoon + 30km/h door een volledig donker bos. (al merk je wel dat je dan echt geconcentreerder moet rijden.)

Dingen zijn wel duur, destijds volgens mij rond de €75,- voor betaald destijds; en dan zit er ook nog maar 1 LED in die naar achteren schijnt :)
Dank je voor de link over de lumotec verlichting. Ik ben zelf ik het bezit van een philips saferide 80 koplamp. Hier zitten 2 ledlampjes van 3 watt per stuk in. Werken ook volgens het onderste boven schijnen principe. Ben hier erg tevreden over maar het kan altijd nog beter. Deze lamp geeft echt voldoende licht in de verte om met zo'n 40km/u in het pikke donker te kunnen fietsen. Echter alleen mis ik soms in de bochten net wat licht om deze ook goed te blijven zien dus vandaar mijn zoektocht naar een tweede lamp erbij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:05:
[...]

Klopt Benedict, een zeer goede score, maar iets dwong mij om te reageren >:)
Terecht de bal gekaatst voor dat gechargeerde Reservoir Bosch etc., ik vroeg er om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
- oblomov - schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:41:
[...]

Ik kan moeilijk geloven dat de Nyon zoveel stroom gebruikt dat je in de Turbo-stand in plaats van 25 km, maar 17 km ver komt. Met andere woorden, de Nyon verbruikt in een half uur rijden met een high speed e-bike (17 km) 32% van een 400 Wh accu. Dat is ongeveer 125 Wh.
(Ik neem aan, omdat je de fiets al een tijd hebt, dat het een 400 Wh accu betreft)
Lijkt mij idd nogal vreemd, ik zie de printplaat van de Nyon eerder doorbranden mocht hij zoveel stroom trekken. Met mijn Bosch Activeline en 500Wh batterij haal ik in dit vriesweer 100 km met een mix van tour, sport en turbo (sja, na het werk niet veel zin meer om zelf nog veel te duwen als het hier heuvel op gaat :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-10 07:34
vverbeke schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:58:
[...]

Met mijn Bosch Activeline en 500Wh batterij haal ik in dit vriesweer 100 km met een mix van tour, sport en turbo
30 Km met Bosch Performance, 400 Watt voornamelijk op Tour.
Maar ik trap dan ook aardig door en de helft is in de stad met veel stop/start verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:37
Fiets weer terug, nieuwe Bosch motor, kilometerstand op 0 en hij maakt veel minder herrie als de vorige :)
Misschien dat er bij die oude toch echt intern iets niet lekker zat.

Nu maar hopen dat ik weer de komende 2 jaar zorgeloos vooruit kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
zonnefreak schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:17:
[...]

Wat voor koplamp gebruik jij dan? Ik weet even niet zo snel welke fiets je hebt. 8)7
Ik heb een Sparta Emotion C5 pedelec. Nu staat Sparta sowieso al bekend om zijn goede verlichting. Er komt echt een boel licht vanaf. Het is zaak de koplamp goed af te stellen want automobilisten hebben er anders zeker last van (seinen).

Ik zou er haast chagrijnig van worden als ik al die problemen met pedelec's hier lees. Het lijkt mij zeer frustrerend als je met zo'n dure en mooie fiets pech krijgt. Vlassie was zijn dure Merida ook 10 dagen kwijt en nu komen ze hier met bosjes melden hoe geweldig zo'n pedelec wel niet is. En ja, ik neem het serieus want hier komt niet jan en alleman klagen, we zijn hier met een select clubje aanwezig en dan is elk probleem er een teveel. Nu komt roffeltjes ook even met een fijne mededeling over de NuVinci naaf op de proppen en ben ik stiekem toch wel blij met mijn voorwielmotor die het altijd doet. Een eenvoudig, maar bewezen systeem.
Dat het aandrijfsysteem vaak problemen vertoont geloof ik direct. Als ik zie hoeveel kracht er op het mechaniek komt te staan met een middenmotor doet mij vermoeden dat de aandrijflijn hier niet voor gemaakt is. Dan kijk ik ook even om naar mijn Sparta waarvan de ketting weer gespannen moet worden. Al de 3e keer in 3000 km. Ik moet er niet aan denken om hier 70 nm aan koppel op te zetten :/ . Mijn fiets is het meest gebaad om zoveel mogelijk ontlast te worden door de ondersteuning een standje hoger te zetten zoals op standje 4 van de 5 (maar eerlijk gezegd ook omdat standje 4 heerlijk fietst...). Gelukkig heb ik geen geëtter met mijn accu want die houd zich prima, ook in deze kou.

Sorry voor het straffe schrijven, maar techniek..vanmorgen auto met kapotte accu. Auto is pas 3 maanden oud zodat het lijkt dat spul van tegenwoordig vanuit de fabriek net nog niet kapot is. DUs 3 uur te laat op mijn eigen bedrijf en net pas thuis en ook nog eens koorts :/

Jimh307 wil de lente terug en natuurlijk hoop ik voor iedereen hier vele probleemloze kilometers :)

Is het dan zo moeilijk voor fabrikanten om wat degelijker spul te maken?
Vlassie1980 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:59:
Fiets weer terug, nieuwe Bosch motor, kilometerstand op 0 en hij maakt veel minder herrie als de vorige :)
Misschien dat er bij die oude toch echt intern iets niet lekker zat.

Nu maar hopen dat ik weer de komende 2 jaar zorgeloos vooruit kan :)
Gelukkig kan jij weer even vooruit. Nu hopen op vele probleemloze kilometers forensverkeer ;)
En ja, bij de 0 beginnen betekend over 2 jaar een hogere verkoopprijs ;) O-)

Deze schijnwerper:
Afbeeldingslocatie: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/fietswereld/full33920051.jpg?

[ Voor 20% gewijzigd door jimh307 op 20-01-2016 21:55 . Reden: Quotes en plaatjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Fabrikanten willen ook weer niet te degelijk spul maken, want dan gaat het te lang mee en kunnen ze niet blijven verkopen. Ik heb ook het idee dat bijvoorbeeld de nieuwe flatscreen tv's veel minder lang meegaan als die goeie oude CRT bakken.

Maar een levensduur van 5 jaar voor een elektrische fiets lijkt me niet meer dan redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
Ik moet het even afkloppen maar ik heb eigenlijk nooit problemen met m'n fiets(Bafang BBS02-500W). Sinds ik die dikke ketting(http://hollandbikeshop.co...x1-8-102-schakels-zilver/) erop heb blijft alles stabiel. Niets rekt of strekt. Snelheid en putjes/kuilen in de weg/straat zijn een hoop stress voor de wielen en vering. De vering in de voorvork gaat soms ook helemaal in net zoals m'n Suntour zadelpen. Maar t blijft heel gelukkig.

[ Voor 18% gewijzigd door bgttje op 20-01-2016 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:41:
[...]

Inderdaad een 400 w accu gebruik ik ! ( Een 500 w is nog niet zo lang leverbaar)

Gebruik er zelfs 2 omdat een exemplaar te weinig is...!

Het is een hele verbetering dat de nieuwe BOSCH HS modellen meestal met de zwaardere 500 w accu worden uitgerust !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 01:16:
[...]

Inderdaad een 400 w accu gebruik ik ! ( Een 500 w is nog niet zo lang leverbaar)

Het is een hele verbetering dat de nieuwe BOSCH HS modellen meestal met de zwaardere 500 w accu worden uitgerust !
Ze hadden eigenlijk al meteen met minstens 500Wh uitgerust moeten worden.
20Km in "turbo" moet gewoon mogelijk zijn, ook in de herfst. Daar is het ding
voor. Anders moesten ze het geen forenzen fiets noemen.

Bij Riese Muller heb ik eens een mail eraan gewaagd, die zeiden simpel
dat je nu de grotere kunt kopen [500Wh], echter voldoet de 400Wh
niet aan de beloftes die ze in 2014 maakten.

Op de vraag of er coulance mogelijk was hebben ze helemaal niet
meer geantwoord. Dus dat is dan ook meteen duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 01:16:

Harrie, ik heb jou een PB gestuurd!

[ Voor 84% gewijzigd door - oblomov - op 21-01-2016 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
JellBro schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 08:38:
Ze hadden eigenlijk al meteen met minstens 500Wh uitgerust moeten worden.
20Km in "turbo" moet gewoon mogelijk zijn, ook in de herfst. Daar is het ding
voor. Anders moesten ze het geen forenzen fiets noemen.

Bij Riese Muller heb ik eens een mail eraan gewaagd, die zeiden simpel
dat je nu de grotere kunt kopen \[500Wh], echter voldoet de 400Wh
niet aan de beloftes die ze in 2014 maakten.

Op de vraag of er coulance mogelijk was hebben ze helemaal niet
meer geantwoord. Dus dat is dan ook meteen duidelijk.
Waren die 500 Wh Bosch accu's toen al verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:00
Nou, heb mijn fiets weer terug, ze hebben het voor tandwiel vervangen (gelijk voor een iets groteren) en een nieuwe ketting, die ze met 2 schakels hebben in gekord zodat de derailleur wat strakker staat. En hij loopt weer als een zonnetje, beetje jammer dat het vandaag glad was dus kon niet echt door knallen maar toch. Vind het erg jammer dat na 1300 KM dit al nodig was. We gaan zien hoe hij het uit houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
- oblomov - schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 08:46:
[...]

Waren die 500 Wh Bosch accu's toen al verkrijgbaar?
Die 500Wh accu is pas kort verkrijgbaar. Mijn ervaring is ook dat een speed pedelec met 400Wh een zeer beperkte actieradius heeft. 500Wh is zelfs ook krap, uitgaande van een enkeltje 25km. Je zult dan veel in Tour moeten fietsen en alleen bij windje mee kan je de Turbo aanzetten en echt het gas erop gooien.
Aan de andere kant is het natuurlijk niet zo dat je constant boven de 40 hoeft te zitten, ik blijf erbij dat 30 ~ 35 km/u een perfecte kruissnelheid is. Scheelt toch aardig wat tijd maar het blijft relatief veilig.

Vandaag de eerste rit gedaan met de nieuwe Bosch motor, wat een oase van rust in vergelijking met die oude motor! Ik dacht dat het normaal was dat die motoren zoveel herrie maakten maar die oude had dus toch wel een issue blijkbaar.

Was verder weer lekker koud en glad, goed oppassen dus. Ben over fietspaadjes gefietst waar ik ook met mijn noren overheen had kunnen schaatsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Even kort mijn e-bike verhaal. Ik rij nu ongeveer 7 jaar met een speed e-bike woon-werk.

3x per week, 2x20 km. Zeg 120 km + nog wat prive = 150 km per week dus dan zit ik op 5000/6000 km per jaar

De eerste 4 jaar een Kalkhoff pro connect. Panasonic motor geloof ik + accu. Met derailleur. Die reed ik uiteindelijk helemaal aan gort. Motor, etc. In die 2 jaar ook een nieuwe dure accu gekocht

Toen 1 jaar een Kalkhoff BS-10 ... met derailleur en bosch motor. Daar zat een tik in maar reed wel lekker. Echter die werd gestolen:) ... toen ik um nog had ging ik wel 43km/u soms ... YouTube: Kalkhoff BS-10 E-bike going 43km/h (no prob;)

Nu 2 jaar de Kalkhoff Endeavour Impulse 2 S11. Met naaf + ketting (geen riem)

Tsja, daar zit ik aan motor 4(!) ... Verschrikkelijk balen is dat. Ik heb totaal mijn vertrouwen in impulse verloren. Die motoren verloren na een tijdje hun kracht. Moest wel steeds de FM overtuigen ... ik heb begrepen dat de motor intern problemen had. Iets met verkeerde smeerolie/pasta of zo die juist de sensor in de weg zat. Weet ik veel. Maar punt is dat de hele ondersteuning in de prak liep (hij deed het wel, maar de sensor werking was over z'n nek ... blijvend)

Nu, daar heb ik dan 3x zo'n motor van gehad. Elke keer hetezelfde. Het verhaal was dat Kalkhof nu wel het probleem onder controle heeft, en dat ik kennelijk steeds uit een oude/eerste productiebatch nog zo'n motor kreeg die op de plank lag. Lekker ... NOT.

Wat ook speelde was dat dit probleem pas na wat langere tijd naar boven kwma. Zeg na 1000 km of zo. In het begin top, maar daarna begon het feest. Ondersteuning nam af en/of viel weg alsof de sensor het niet goed oppakte. Met mijn nieuwe motor, die er nu 3 maanden op zit heb ik nog geen probleem. Of de motor goed is? Geen idee. Ik hoop het.

Na krap 2 jaar lijkt mijn 17aH/36V accu nu op te zijn. Lijkt me aan de erg vroege kant. Probleem met accu is dat die dingen verschrikkelijk duur zijn. 800-900 euries. Damn.

Dus ja, nu zit ik te dubben? Normaal zou ik best een nieuwe accu kopen. Maar wat als ik weer probs krijg met de motor?? (btw, die 3 motoren wel steeds onder garantie vervangen, maar het is zo'n gedoe ... ik wil gewoon dat die fiets goed rijdt:))

... Stel ik kijk naar een andere fiets. Voor 5000 km per jaar door weer en wind, regen, sneeuw, pekel, maakt niet uit. Gewoon rijden met die hap. Welke zou dan in aanmerking komen?

Wat ik in ieder geval zou willen is een naaf. Misschien met riem/belt. Dat scheelt verschrikkelijk veel in onderhoud. Want zo'n derailleur pakt heel veel vuil op. Ik rij namelijk ook regelmatig door het bos (stevige schelp/grind paden)

Zoals gezegd, mijn vertrouwen in Kalkhoff/Impulse is (op dit moment) weg.

Groet,
Max

Impulse sensor probleem

1. YouTube: Kalkhoff Impulse 2 Motor/Sensor problem (1/2)
2. YouTube: Kalkhoff Impulse 2 Motor/Sensor problem (2/2)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2016 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 10:32:
Hallo,

Even kort mijn e-bike verhaal. Ik rij nu ongeveer 7 jaar met een speed e-bike woon-werk.

3x per week, 2x20 km. Zeg 120 km + nog wat prive = 150 km per week dus dan zit ik op 5000/6000 km per jaar

De eerste 4 jaar een Kalkhoff pro connect. Panasonic motor geloof ik + accu. Met derailleur. Die reed ik uiteindelijk helemaal aan gort. Motor, etc. In die 2 jaar ook een nieuwe dure accu gekocht

Toen 1 jaar een Kalkhoff BS-10 ... met derailleur en bosch motor. Daar zat een tik in maar reed wel lekker. Echter die werd gestolen:) ... toen ik um nog had ging ik wel 43km/u soms ... YouTube: Kalkhoff BS-10 E-bike going 43km/h (no prob;)

Nu 2 jaar de Kalkhoff Endeavour Impulse 2 S11. Met naaf + ketting (geen riem)

Tsja, daar zit ik aan motor 4(!) ... Verschrikkelijk balen is dat. Ik heb totaal mijn vertrouwen in impulse verloren. Die motoren verloren na een tijdje hun kracht. Moest wel steeds de FM overtuigen ... ik heb begrepen dat de motor intern problemen had. Iets met verkeerde smeerolie/pasta of zo die juist de sensor in de weg zat. Weet ik veel. Maar punt is dat de hele ondersteuning in de prak liep (hij deed het wel, maar de sensor werking was over z'n nek ... blijvend)

Nu, daar heb ik dan 3x zo'n motor van gehad. Elke keer hetezelfde. Het verhaal was dat Kalkhof nu wel het probleem onder controle heeft, en dat ik kennelijk steeds uit een oude/eerste productiebatch nog zo'n motor kreeg die op de plank lag. Lekker ... NOT.

Wat ook speelde was dat dit probleem pas na wat langere tijd naar boven kwma. Zeg na 1000 km of zo. In het begin top, maar daarna begon het feest. Ondersteuning nam af en/of viel weg alsof de sensor het niet goed oppakte. Met mijn nieuwe motor, die er nu 3 maanden op zit heb ik nog geen probleem. Of de motor goed is? Geen idee. Ik hoop het.

Na krap 2 jaar lijkt mijn 17aH/36V accu nu op te zijn. Lijkt me aan de erg vroege kant. Probleem met accu is dat die dingen verschrikkelijk duur zijn. 800-900 euries. Damn.

Dus ja, nu zit ik te dubben? Normaal zou ik best een nieuwe accu kopen. Maar wat als ik weer probs krijg met de motor?? (btw, die 3 motoren wel steeds onder garantie vervangen, maar het is zo'n gedoe ... ik wil gewoon dat die fiets goed rijdt:))

... Stel ik kijk naar een andere fiets. Voor 5000 km per jaar door weer en wind, regen, sneeuw, pekel, maakt niet uit. Gewoon rijden met die hap. Welke zou dan in aanmerking komen?

Wat ik in ieder geval zou willen is een naaf. Misschien met riem/belt. Dat scheelt verschrikkelijk veel in onderhoud. Want zo'n derailleur pakt heel veel vuil op. Ik rij namelijk ook regelmatig door het bos (stevige schelp/grind paden)

Zoals gezegd, mijn vertrouwen in Kalkhoff/Impulse is (op dit moment) weg.

Groet,
Max

Impulse sensor probleem

1. YouTube: Kalkhoff Impulse 2 Motor/Sensor problem (1/2)
2. YouTube: Kalkhoff Impulse 2 Motor/Sensor problem (2/2)
Pfff, balen man. Kan me voorstellen dat je niet veel vertrouwen meer hebt in Kalkhoff / Impulse. Wat wel een voordeel is aan Impulse ten opzichte van Bosch is de dikkere accu (612Wh vs 500Wh) maar ik heb meer frustraties gelezen over Kalkhoff: http://www.elektrischefie.../viewtopic.php?f=29&t=288

Gisteren bij het ophalen van de Merida het niet kunnen laten om de showroom in te lopen en mezelf te kwellen. Stond de Kalkhoff Integrale, 5 ruggen :+
Wel een gruwelijk mooie fiets, met een zeer stevige voorvork. Maar het is wel te hopen dat die een stuk betrouwbaarder is.

Dat je accu zo snel gaat is ook niet normaal, die zou zeker 1000 laadcycli aan moeten kunnen. Je hebt wel goedkoper imitatie spul met bijna dezelfde capaciteit maar het is de vraag of je dat wilt. Aangezien je per se een naafversnelling wilt is je keuze wat beperkter...

Ik heb je filmpjes bekeken, dat soort paadjes betekent inderdaad aardig wat onderhoud aan je derailleur dan. Je zou kunnen kijken naar een Riese und Muller Charger met beltdrive? Die zijn wel aan de prijs en hebben maar 400/500 wh accu. Maar aangezien je 20 km enkel doet lijkt me dat niet een al te groot probleem?

[ Voor 3% gewijzigd door Vlassie1980 op 21-01-2016 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Lordsauron schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 08:47:
Nou, heb mijn fiets weer terug, ze hebben het voor tandwiel vervangen (gelijk voor een iets groteren) en een nieuwe ketting, die ze met 2 schakels hebben in gekord zodat de derailleur wat strakker staat. En hij loopt weer als een zonnetje, beetje jammer dat het vandaag glad was dus kon niet echt door knallen maar toch. Vind het erg jammer dat na 1300 KM dit al nodig was. We gaan zien hoe hij het uit houd.
Blijkbaar hebben we een goede groepsdiagnose gemaakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:00
roffeltjes schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 12:50:
[...]

Blijkbaar hebben we een goede groepsdiagnose gemaakt :+
Ja, inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:46:
[...]Dat je accu zo snel gaat is ook niet normaal, die zou zeker 1000 laadcycli aan moeten kunnen.
Wat gebeurt er na 1000 laadcycli? Stort hij dan snel in elkaar? Ik heb het idee dat mijn accu in een week of 2 in elkaar is gestorrt. Als je de indicator bekijkt (0-5 lampjes) en die lang vasthoudt, dan geeft hij in lampjes weer hoe goed de accu nog is. Nu had ik onlangs nog 3 lampjes branden, maar vorige week nog maar 2 en nu zelfs nog maar 1 ... en de actieradius (op display) is ook keihard achteruit gegaan ... hoewel ik op 0 km, toch nog kan blijven rijden!?

Ik ga zo even doorrijden totdat hij het echt niet meer doet. Lijkt wel of de accucomputer in de war is (hoewel die accu conditie lampjes nu slechts 1 van 5 geven, dus conditie is slecht)

Anyway, ik hoop dat je mijn vraag snapt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 14:51:
[...]

Wat gebeurt er na 1000 laadcycli? Stort hij dan snel in elkaar? Ik heb het idee dat mijn accu in een week of 2 in elkaar is gestorrt. Als je de indicator bekijkt (0-5 lampjes) en die lang vasthoudt, dan geeft hij in lampjes weer hoe goed de accu nog is. Nu had ik onlangs nog 3 lampjes branden, maar vorige week nog maar 2 en nu zelfs nog maar 1 ... en de actieradius (op display) is ook keihard achteruit gegaan ... hoewel ik op 0 km, toch nog kan blijven rijden!?

Ik ga zo even doorrijden totdat hij het echt niet meer doet. Lijkt wel of de accucomputer in de war is (hoewel die accu conditie lampjes nu slechts 1 van 5 geven, dus conditie is slecht)

Wat voor accu heb je nu dan? En hoelang houdt je het knopje ingedrukt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
We kunnen toch wel concluderen dat met name de 45 km/u e-bikes niet echt voor hun taak berekend zijn. Alleen de(zelfde) motor van een 25km/u fiets van 250 watt verhogen naar 350 of 500 watt en wat aanpassingen zoals een spiegel, permanent licht, enz. blijkt in de praktijk vaak onvoldoende. Dan heb ik nog niet over de povere accu's.

Een Stromer ST2 lijkt op zijn taak berekend (ook wat de accu betreft van ruim 800 Wh), echter met een prijs vanaf € 6500, zeker niet voor iedereen weggelegd. Overigens, wie weet hoe het met de servicegevoeligheid van de Stromer is gesteld?

Het moet toch mogelijk zijn om een solide betrouwbare 45 km/u e-bike te maken voor zo'n 4000 à 4500 euro met minimaal een 600 Wh accu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:04
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 14:51:
[...]

Ik heb dezelfde fiets en dezelfde problemen, ben nu bezig met mijn 3e motor en deze schijnt een betere versie te zijn, even afwachten want hij zit er net onder. Ik heb het vertrouwen in Impulse ook wel verloren.

Over de accu, als je de knop lang indrukt kan je de conditie van de accu controleren, alle lampjes MOETEN branden, zeker binnen de garantieperiode. Bij mij brandde 1 lampje niet, de accu is toen teruggestuurd en de defecte cellen zijn onder garantie vervangen (inmiddels ook al 2x)
Ik heb nu weer de volledige actieradius terug als toen ie nieuw was. Volgens mij is de accu gestuurd naar de firma Daum maar dat weet je FM wel.
Ik heb trouwens al overlegd met een lokale accu specialist en hij zet mij er nieuwe cellen in zodra de huidige cellen te weinig capaciteit meer leveren, scheelt de helft van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
- oblomov - schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:13:
We kunnen toch wel concluderen dat met name de 45 km/u e-bikes niet echt voor hun taak berekend zijn. Alleen de(zelfde) motor van een 25km/u fiets van 250 watt verhogen naar 350 of 500 watt en wat aanpassingen zoals een spiegel, permanent licht, enz. blijkt in de praktijk vaak onvoldoende. Dan heb ik nog niet over de povere accu's.

Een Stromer ST2 lijkt op zijn taak berekend (ook wat de accu betreft van ruim 800 Wh), echter met een prijs vanaf € 6500, zeker niet voor iedereen weggelegd. Overigens, wie weet hoe het met de servicegevoeligheid van de Stromer is gesteld?

Het moet toch mogelijk zijn om een solide betrouwbare 45 km/u e-bike te maken voor zo'n 4000 à 4500 euro met minimaal een 600 Wh accu!
De enige goedkopere variant die volgens mij een beetje kan opboksen tegen de Stromer is een Bulls Green Mover E45. Die heeft een accu van 735Wh, 500 watt motor en draait al aardig wat jaartjes mee. Ik zie ze geregeld rijden maar weet niet of er hier mensen zijn die hem ook hebben en of ze storingsgevoelig zijn?

Afbeeldingslocatie: http://www.e45.de/images/content/bike.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
- oblomov - schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:13:
Het probleem is natuurlijk dat de meeste onderdelen niet dit soort krachten aan kunnen. Het is alsof sprinter Theo Bos voluit aan het rondrossen is op een racefiets, maar dan met heel veel kilos extra.

Een race ketting die hard in wedstrijden wordt gebruikt is na 2k km ook op en bij een highspeed pedelec zit je vermoedelijk op een nog zwaardere belasting (onderschat de acceleratie uit stilstand niet!). Het is ook maar de vraag of de spulletjes na elke rit worden nagelopen, iets wat je met een wedstrijdfiets wel doet.

Derailleur systemen hebben het dus al pittig met die belasting, en als je dan kijkt naar naven dan is alles wat niet Rohloff is under-specced... en moet je afvragen of zelfs een Rohloff een goed idee ivm de noodzaak om geen druk te leveren bij het schakelen. Schakel onderbreking is ook niet 100% correct :|

Ja biggen gaan vliegen, ik ga tegen de middenmotor adviseren: Dit is zeer zeker een voordeel van naafmotoren, je hebt veel minder belasting op de aandrijving. De enige manier hoe je dit met een middenmotor goed kan krijgen (dus niet voor een enkeling, maar gewoon een product wat iedereen blij kan gebruiken) is vermoedelijk iets te doen aan de maximale krachten (minder acceleratie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
http://www.fietsleven.nl/...-elektrische-fiets-zwart/

Ik heb deze lamp standaard op mijn fiets zitten. Weet iemand of deze lamp te openen is. Ik zou eigenlijk de ledlampjes wat willen draaien zodat deze wat meer de zijkanten van de weg verlichten. Ik gebruik dan de Philips saferide 80 koplamp als hoofdverlichting. We blijven tenslotte tweakers he' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mguzz schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:27:
[...]

Ik heb dezelfde fiets en dezelfde problemen, ben nu bezig met mijn 3e motor en deze schijnt een betere versie te zijn, even afwachten want hij zit er net onder. Ik heb het vertrouwen in Impulse ook wel verloren.

Over de accu, als je de knop lang indrukt kan je de conditie van de accu controleren, alle lampjes MOETEN branden, zeker binnen de garantieperiode. Bij mij brandde 1 lampje niet, de accu is toen teruggestuurd en de defecte cellen zijn onder garantie vervangen (inmiddels ook al 2x)
Ik heb nu weer de volledige actieradius terug als toen ie nieuw was. Volgens mij is de accu gestuurd naar de firma Daum maar dat weet je FM wel.
Ik heb trouwens al overlegd met een lokale accu specialist en hij zet mij er nieuwe cellen in zodra de huidige cellen te weinig capaciteit meer leveren, scheelt de helft van de prijs.
Dank. Ik heb idee/gevoel dat heel misschien mijn nieuwe motor (de 4e dus, van oktober 2015) eenverbeterd model is. Het 'voelt' beter aan. De power is als 3 maanden terug. Dus mogelijk dat het interne 'sensor' probleem inderdaad is opgelost.

Dan de accu. Ja (ook @zonnefreak) ik weet dat je het knopje LANG moet indrukken ... en dan krijg je bij een nieuwe accu 5 lampjes, dat was bij mijn 1,5 jaar oude accu al minder 4, toen 3, maar dat is te voorzien. Echter nu binnen 1-2 weken terug naar 2 en nu naar 1!?!?

Zoals in mijn vorige post stond de actieradius gisteren, naar mijn ritje terug naar huis ... op NUL .... maar ik heb net nog 4 km gereden (boodschappen enz) en ik kan gewoon vol power rijden.

Ik krijg dus het idee dat de accuindicatie niet meer goed is. Al op de accu, want de '
knop inhouden actie' geeft tenslotte dat de accu slecht is en de gewone indicatie dattie leeg is, en op het panel is ie ook helemaal leeg, terwijl ik gewoon kan rijden full power.

Dan denk ik dat de echte actieradius gewoon is wat hij zeg 1 maan geleden ook was (op power zo'n 26 km of zo)

Vor mij is het het belangrijkst dat hij gewoon rijdt en dat ik ruim 20 km op POWER kan halen, want op werk laad ik hem weer op (heb daar een 2e lader) ... dus of die lampjes het nu wel of niet doen maakt me niet zoveel uit, maar ik werd/wordt op het verkeerde been gezet door de display. Die zegt, de accu is op .... Aangezien ik niet zo hou van hard zelf trappen (zweet, moe en langzaam) moet ik dus even erachter komen wat nu de WERKELIJK actieradius is. Dat zal dan proefondervindelijk moeten gebeuren, tenzij er een truuk is om de accucomputer te resetten zodat ie het weer goed doet.

(lang verhaal, maar ok:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:04
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:48:
[...]

Dank. Ik heb idee/gevoel dat heel misschien mijn nieuwe motor (de 4e dus, van oktober 2015) eenverbeterd model is. Het 'voelt' beter aan. De power is als 3 maanden terug. Dus mogelijk dat het interne 'sensor' probleem inderdaad is opgelost.

Dan de accu. Ja (ook @zonnefreak) ik weet dat je het knopje LANG moet indrukken ... en dan krijg je bij een nieuwe accu 5 lampjes, dat was bij mijn 1,5 jaar oude accu al minder 4, toen 3, maar dat is te voorzien. Echter nu binnen 1-2 weken terug naar 2 en nu naar 1!?!?

Zoals in mijn vorige post stond de actieradius gisteren, naar mijn ritje terug naar huis ... op NUL .... maar ik heb net nog 4 km gereden (boodschappen enz) en ik kan gewoon vol power rijden.

Ik krijg dus het idee dat de accuindicatie niet meer goed is. Al op de accu, want de '
knop inhouden actie' geeft tenslotte dat de accu slecht is en de gewone indicatie dattie leeg is, en op het panel is ie ook helemaal leeg, terwijl ik gewoon kan rijden full power.

Dan denk ik dat de echte actieradius gewoon is wat hij zeg 1 maan geleden ook was (op power zo'n 26 km of zo)

Vor mij is het het belangrijkst dat hij gewoon rijdt en dat ik ruim 20 km op POWER kan halen, want op werk laad ik hem weer op (heb daar een 2e lader) ... dus of die lampjes het nu wel of niet doen maakt me niet zoveel uit, maar ik werd/wordt op het verkeerde been gezet door de display. Die zegt, de accu is op .... Aangezien ik niet zo hou van hard zelf trappen (zweet, moe en langzaam) moet ik dus even erachter komen wat nu de WERKELIJK actieradius is. Dat zal dan proefondervindelijk moeten gebeuren, tenzij er een truuk is om de accucomputer te resetten zodat ie het weer goed doet.

(lang verhaal, maar ok:))
Alle lampjes op de accu moeten na LANG indrukken branden ook nog na bv 5 jaar, de lampjes geven nl. aan dat er cellen defect zijn, dit staat los van capaciteitsverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mguzz schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 17:05:
[...]Alle lampjes op de accu moeten na LANG indrukken branden ook nog na bv 5 jaar, de lampjes geven nl. aan dat er cellen defect zijn, dit staat los van capaciteitsverlies
Weet je dat zeker? Ik heb altijd anders begrepen namelijk dat ze de capaciteit (verlies) aangaven.

Maar ok, dank voor de tip, ik zal er eens induiken wat er nu precies aan de hand is:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:55:
Ja biggen gaan vliegen, ik ga tegen de middenmotor adviseren: Dit is zeer zeker een voordeel van naafmotoren, je hebt veel minder belasting op de aandrijving. De enige manier hoe je dit met een middenmotor goed kan krijgen (dus niet voor een enkeling, maar gewoon een product wat iedereen blij kan gebruiken) is vermoedelijk iets te doen aan de maximale krachten (minder acceleratie).
Jammer dat je ze nu pas ziet vliegen. Bij mijn keuze voor een MM, heb ik jouw krachtige onverbloemde expertise zwaar mee laten wegen. Of hebben die biggen vooralsnog alleen betrekking op de 45km/u e-bike? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over de accu conditie/capaciteit. Volgens mij zeggen de manuals toch dat LANG (5+ sec) inzicht geeft in de capaciteit.

Afbeeldingslocatie: https://maxqubit.files.wordpress.com/2016/01/wp_20160121_004.jpg

Afbeeldingslocatie: https://maxqubit.files.wordpress.com/2016/01/wp_20160121_005.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Rij je soms je batterij eens volledig leeg en laat je hem dan een hele nacht laden? Dit zou je jaarlijks moeten doen voor de calibratie van je display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
- oblomov - schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 17:26:
[...]

Jammer dat je ze nu pas ziet vliegen. Bij mijn keuze voor een MM, heb ik jouw krachtige onverbloemde expertise zwaar mee laten wegen. Of hebben die biggen vooralsnog alleen betrekking op de 45km/u e-bike? 8)7
Dat laatste!!! Voor 25kmpu e-biken blijf ik erbij dat de tijd van de Naafmotor voorbij is. Het aantal aandrijf issues is vooralsnog vrij laag, deze recente gevallen zijn echter allemaal HS modellen.

Voor 45kmpu is het wat dat betreft nog niet duidelijk.Na de specs van alles te hebben bekeken snap ik wel waarom Stromer toch voor een naafmotor is gegaan. Zeker omdat Bosch met dat kleine voortandwiel nogal wat vraagt van de ketting. Wat dat betreft was het advies voor een riem helemaal niet verkeerd, zeker als je de indruk krijgt dat de naven niet het grote probleem zijn (al vind ik het ook daar echt dicht op de rand van de specs).

[ Voor 24% gewijzigd door roffeltjes op 21-01-2016 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom gaat dit onderwerp alleen maar over dure en bij wet verboden fietsen?
Je kunt toch ook best iets zinnigs zeggen over een 250 Watt motor en de accu's die daar bij horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tsja, het staat iedereen vrij om een goedkope e-bike ter gesprek te voeren.

Ik denk alleen wel dat als je veel fietst (dus ter vervanging van de trein/auto als forens) je een sportiever model wil (zithouding) met een betrouwbare motor en dus uiteindelijk bij de 2000,- grens komt. De veel-posters hier zijn liefhebbers en ze fietsen toch vrij veel. Een Stella fiets (om maar eens een budget knaller te noemen)is daar niet zo voor geschikt.

Als je gewoon af en toe de boodschappen doet en daarbij een ebike moet hebben is er niks mis met een simpel ding, maar ik denk niet dat er veel posters hier op die manier fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Van die wet heb ik me helemaal nooit wat aangetrokken. 7 jaar geleden kocht ik de toen zeer zeldzame snelle e-bike. Omdat dit het perfecte vervoermiddel voor mij bleek. 20 km in 40/45 minuten waar ik met de auto 30 (rustig) to ook 45 minuten (druk) over deed. Lekker fietsen. Frisse lucht. Nog enige beweging (toegegeven, niet veel:)

Mijn 2e auto (de 1e auto wordt gebruikt door mijn vrouw) stond direct werkeloos op straat, en werd na enkele maanden voor altijd met pensioen gestuurd.

Een rekensom leerde mij dat mijn 2e auto al gauw 2.500 euro/jaar kostte, en misschien wel naar de 3000.

Ik besloot gewoon ruim te budgeteren en trek 1500 euro/jaar voor e-biken uit. Een 3000/4000 euro ebike moet dus 3 jaar meegaan in mijn berekeningen.

Dus ik heb een ruim budget (wat voor gewone fietsers absurd hoog klinkt), maar tov van mijn 2e auto hou ik nog steeds 1000 tot 1.500 euro per jaar over. In 3 jaar dus 3.000 to 5.000 euro. En dat is een klap geld

Nope, nooit een seconde spijt gehad van mijn beslissing om te snelle ebike.

Het enige is dat die dingen toch redelijk storingsgevoelig zijn. In mij eerste post zie je dat mijn huidige fiets wel erg veel pech heeft. Dat is nu niet de bedoeling van een ebike. Maar voor de rest? ... Een perfect vervoermiddel voor de 10-25km forens. Zeker als je al van fietsen houdt.

En die wet? Ach, die worden typisch in elkaar gesleuteld door figuren die zelf niet met de ebike gaan, laat staan snelle. Ik heb niets tegen een wet. Het moet zeker geregeld worden. En 40 km/u dwars door een drukke winkelstraat is zeker niet de bedoeling. Maar ook met een snelle ebike kan je gewoon rustig 25 km/u rijden. Dus die 'wet' is eigenlijknergens voor nodig. De fietser zelf moet zijn hersens (blijven) gebruiken en een beetje redelijk fietsen ... EN ... aan zelfbescherming doen ...

... ik zeg altijd maar, de wedstrijd AUTO versus FIETS, dat wint de auto altijd. Dus, ook al heb je voorrang of iets dergelijks, knijp toch maar in de remmen. Als ik wil kom ik elke dag wel onder de auto omdat een automobilist iets doms doet. Dan doe ik even rustig, wind me niet teveel op, en regel het meestal met een hoofdknik.

Rij defensief! Dat is mijn advies, zeker als je met een snelle e-bike op pad gaat:)

(btw, ik ben ooit tegen een auto geklapt, vaartje van 30km/u ... was zijn schuld, maar ik lag voor oud vuil op straat en hij stapte uit en keek naar de krasjes ... ik bedoel maar;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:31:
Waarom gaat dit onderwerp alleen maar over dure en bij wet verboden fietsen?
Je kunt toch ook best iets zinnigs zeggen over een 250 Watt motor en de accu's die daar bij horen?
Bij wet verboden? Die fietsen zijn gewoon legaal zolang je je aan de regeltjes houd hoor :)

Verder bespreken hier wel allerlei soorten fietsen, van een goedkoop ombouwsetje op een 20 jaar oude fiets tot een Stromer die 6000 kost :)
Het is alleen wel zo dat het merendeel hier de pedelec gebruikt voor het zwaardere woon-werk verkeer.

Ik ben trouwens van plan om de TS een revamp te geven en het leek me verder ook wel leuk om voor de vaste bezoekers wat ruimte te reserveren zodat je ook een foto kunt plaatsen en wat over de fiets kwijt kunt. Iets als deze formaat

- Username
- Foto fiets
- Bouwjaar fiets
- Type ( pedelec / speed pedelec / ombouwproject )
- Toepassing ( Recreatief / woon-werk + afstand _
- Kilometrage

PB me deze gegevens en ik zorg ervoor dat je op de TS komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
[...]

Het probleem is natuurlijk dat de meeste onderdelen niet dit soort krachten aan kunnen. Het is alsof sprinter Theo Bos voluit aan het rondrossen is op een racefiets, maar dan met heel veel kilos extra.

Een race ketting die hard in wedstrijden wordt gebruikt is na 2k km ook op en bij een highspeed pedelec zit je vermoedelijk op een nog zwaardere belasting (onderschat de acceleratie uit stilstand niet!). Het is ook maar de vraag of de spulletjes na elke rit worden nagelopen, iets wat je met een wedstrijdfiets wel doet.

Derailleur systemen hebben het dus al pittig met die belasting, en als je dan kijkt naar naven dan is alles wat niet Rohloff is under-specced... en moet je afvragen of zelfs een Rohloff een goed idee ivm de noodzaak om geen druk te leveren bij het schakelen. Schakel onderbreking is ook niet 100% correct :|

Dit is nu precies wat ik bedoel :)

En dan dit nog: Heel veel mensen gaan er van uit dat het aantal wattuur van de accu altijd geleverd kan worden. Dan stel ik sommige toch teleur:
Stel je hebt een 522 wattuur accu. Deze zal nooit de volle 522 wattuur kunnen leveren. Als ik uit ga van 10% verlies en 5 graden buiten dan kom ik al uit op 399,5 wattuur netto. (522*0,9*0,85). En dan zit ik nog vrij ruim aan de marge. Voor een accu op een speed pedelec kan dit nog schrijnender zijn. De extra factor buiten deze berekening is het verlies met zulke vermogens. Als je met een 400 wattuur accu 300 wattuur netto kunt halen zit je al in de goede richting. Dat is natuurlijk veel te weinig voor een speed pedelec.

Middenmotoren zetten inderdaad veel kracht op het mechaniek zodat deze sneller vervangen moet worden of door kan trappen. Voorwielmotoren hebben weer een ander nadeel en dat is dat de gevraagde ondersteuning erg hoog is en weinig efficiënt. Je vraagt al snel teveel ondersteuning wat de conditie echt teniet kan doen.

Bij elke vorm van aandrijving komen specifieke nadelen naar boven. Dat mensen vaak teleurgesteld zijn in hun accu komt omdat mensen denken dat ze altijd de volledige capaciteit tot hun beschikking hebben. Ik waarschuw ze daarvoor.

Dus ik reken zo:

522 wattuur opgegeven maximale capaciteit
10% verlies in capaciteit door veroudering (daar moet minstens 15% per jaar bij)
Elke graad onder de 20 graden is 1% verlies.

Dus verlies staat los van de werktemperatuur terwijl ze wel in dezelfde formule staan. Invloed van koude wordt berekend na de overgebleven capaciteit.

En ja, ik heb met bijna elke afnemer wel een gesprek over klachten met accu's op elektrische fietsen. Als je daar rekening mee houdt kunnen bijna alle klachten hiertoe herleid worden.

Maar ik geef toe: het onderwerp elektrische fietsen is wel troef in mijn groothandel. Consumenten worden vaak onvolledig geïnformeerd. Zo ook met testkees van de fietsersbond die cursussen geeft over de actieradius. Hij slaat de plank soms volledig mis. Als ik genoeg tijd had gaf ik die cursus zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door jimh307 op 22-01-2016 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Je kan 'testkees' de juiste informatie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-10 14:49
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 10:32:
Kun je die niet zelf of laten reviseren? Er zitten ws ca. 60-80 Li-Ion 18650 cellen in van ca. 3 euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Kitano schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:26:
[...]Kun je die niet zelf of laten reviseren? Er zitten ws ca. 60-80 Li-Ion 18650 cellen in van ca. 3 euro per stuk.
Hooguit 50-60 cellen. 17A is 50cellen van 3.4Ah. Bij 36V natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Het specifieke aandrijvings-probleem is voor de standaard e-bike (het gros van de gebruikers!)geen issue. Het wordt wel kritiek als we bromfiets snelheden via een freewheel met dunne ketting jassen.

Verder is een deel van het actieradius probleem snel kleiner aan het worden (leuke onbedoelde woordspeling!). Een sportieve* standaard pedelec met middenmotor is dusdanig efficient dat 50+km op turbo normaal gesproken haalbaar is. Het aantal forenzen die dat soort afstanden (dus heen en weer 100km) rijdt is uiterst klein.

We moeten goed in de gaten houden dat een standaard e-bike op belangrijke punten enorm verschilt van een S-Pedelec, de adviezen qua hardware zijn dan ook duidelijk anders.

* Het valt me op dat zithouding zelden of nooit wordt meegenomen in de actieradius. Sterker nog, toen ik 150km reed waarvan de helft met aanhanger(!!!) op 1 accu met mijn razer had ik gewoon volledig wielerkleding aan. Als mensen klagen over actieradius moeten ze ook eens nadenken of ze hun stuur niet (veel) lager kunnen zetten, dat is ook beter voor de edele delen 8) En zo ook bj het optrekken uit stilstand. Niet terugschakelen en lomp binnen 5 meter op topsnelheid zitten is natuurlijk ook funest (wel lekker^^).

Ik ben er onder de hand van overtuigd dat de door de fabrikant gegeven best-case actieradius helemaal niet zo scherp is als wel eens wordt gezegd. Ik haalde op een twee jaar oude Batavus ION stadsmodel ook 80km met bagage, simpel weg door heel diep te zitten en weer met wielerkleding rond te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
jimh307 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 11:09:
[...]Dit is nu precies wat ik bedoel :) En dan dit nog: Heel veel mensen gaan er van uit dat het aantal wattuur van de accu altijd geleverd kan worden. Dan stel ik sommige toch teleur:Stel je hebt een 522 wattuur accu. Deze zal nooit de volle 522 wattuur kunnen leveren. Als ik uit ga van 10% verlies en 5 graden buiten dan kom ik al uit op 399,5 wattuur netto. (522*0,9*0,85). En dan zit ik nog vrij ruim aan de marge. Voor een accu op een speed pedelec kan dit nog schrijnender zijn. De extra factor buiten deze berekening is het verlies met zulke vermogens. Als je met een 400 wattuur accu 300 wattuur netto kunt halen zit je al in de goede richting. Dat is natuurlijk veel te weinig voor een speed pedelec.Middenmotoren zetten inderdaad veel kracht op het mechaniek zodat deze sneller vervangen moet worden of door kan trappen. Voorwielmotoren hebben weer een ander nadeel en dat is dat de gevraagde ondersteuning erg hoog is en weinig efficiënt. Je vraagt al snel teveel ondersteuning wat de conditie echt teniet kan doen. Bij elke vorm van aandrijving komen specifieke nadelen naar boven. Dat mensen vaak teleurgesteld zijn in hun accu komt omdat mensen denken dat ze altijd de volledige capaciteit tot hun beschikking hebben. Ik waarschuw ze daarvoor.Dus ik reken zo:522 wattuur opgegeven maximale capaciteit 10% verlies in capaciteit door veroudering (daar moet minstens 15% per jaar bij) Elke graad onder de 20 graden is 1% verlies.Dus verlies staat los van de werktemperatuur terwijl ze wel in dezelfde formule staan. Invloed van koude wordt berekend na de overgebleven capaciteit.En ja, ik heb met bijna elke afnemer wel een gesprek over klachten met accu's op elektrische fietsen. Als je daar rekening mee houdt kunnen bijna alle klachten hiertoe herleid worden.Maar ik geef toe: het onderwerp elektrische fietsen is wel troef in mijn groothandel. Consumenten worden vaak onvolledig geïnformeerd. Zo ook met testkees van de fietsersbond die cursussen geeft over de actieradius. Hij slaat de plank soms volledig mis. Als ik genoeg tijd had gaf ik die cursus zelf.
Helemaal mee eens ;) Ik zie ook bij mijn Bafang BBS02-500W dat de batterij veel sneller leeg gaat door interne verliezen als ik m hoog belast. Met de Lifepo4 batterij heb je hier veel minder last van echter zijn die zo inefficiënt qua vermogen per volume inhoud. Inwendige weerstand bij zware belasting en kou is hier echter veel beter.

[ Voor 6% gewijzigd door bgttje op 22-01-2016 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met een fiets zoals onderstaande? Is zo'n fiets in Nederland legaal mits het schakelaartje dat vol vermogen inschakelt iets minder toegankelijk is?

Ik zou graag zoiets aanschaffen om in het bos te rijden, maar ik vrees voor de bemoeienis van de sterke arm der wet.

Afbeeldingslocatie: http://www.vectorebike.com/images/stories/gallery/5/Typhoon_v2_3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Kwint0n

Heb je een linkje naar de specificaties :)

Lichte crossmotoren worden vaker zonder kenteken gereden, mss dat die jongens weten hoe het bij de wet qua risico's staat. Legaal zal het niet zijn, maar dat wist je al denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.vectorebike.com/bikes/typhoon-v2-0-10000-watt.html

Dat vermoeden heb ik al wel, ja. Maar ik zoek naar een manier dat het gebruik van zo'n fiets op de openbare weg toch legaal is. Zo'n apparaat nodigt wel aandacht uit, waardoor de kans op een controle wel groter is dan bijvoorbeeld bij een Stromer. Uiteraard wil ik niet het risico lopen dat ik zo'n fiets koop a 5 à 6k€ en vervolgens na een paar weken in beslag wordt genomen en vernietigd... Ik woon in het midden van het land; daar is het minder normaal om op crossmotoren rond te rijden zonder kenteken. En met of zonder kenteken mag je met een als brommer of motor aangeduid voertuig het bos niet in, dus dan heb ik weer niets aan de Vector Typhoon.

Zolang er een begrenzing op 250W en 25 km/uur actief is en er alleen pedal assisted vermogen wordt geleverd, dan valt zelfs deze 'fiets' binnen de definitie van een elektrische fiets in de huidige regelgeving, geloof ik. Maar net als bij begrenste motoren zal het niet geaccepteerd worden als met een schakelaartje op het stuur geswitcht kan worden tussen begrensd (250W) en vol vermogen (10.000W).

Maar als bijvoorbeeld in plaats van een schakelaar een jumpertje nodig is om de begrenzing te verwijderen, dan is er een hardwarematige aanpassing nodig voor het volle vermogen; net als bij bijvoorbeeld begrenste motoren. Bij begrenste motoren draait het in de definitie ook om het netto vermogen (door een afstelling in de carburateur of ECU) en niet om hardware eisen (max. 50cc) zoals bij brommers. Dus ik probeer uit te zoeken of een kleine hardwarematige aanpassing een optie zou zijn om deze fiets toch legaal op de openbare weg te gebruiken. Die zoektocht blijkt alleen best wel lastig. Ik kan het niet goed opmaken uit de wet- en regelgeving en op het infopolitie-forum zie ik vooral reacties van bromsnorren die vinden dat de grenzen van de wet er niet voor zijn om op te zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je bij speficaties kijkt heeft deze bike een EU-mode. Ze hebben er dus over nagedacht.

Eco-mode power: 250 Watt with PAS only for EU / 750W for USA (you can ride in this mode like standart street legal e-bike)
Boost-mode top-speed: limited to 80 kph / 50 mph (can be unlocked up to 100km/h)
Normal-mode top-speed: 25-80 kph / 20-50mph (you can set own limit for this mode)

Als er een soort van 'kinderslot' (code via computer) in zit om naar de andere modes over te schakelen moet het toch mogelijk zijn. Dat betekent dat bij een politieaanhouding de andere twee modes niet zichtbaar zijn. Overigens hoef je voor <25km/hr geen type-goedkeuring te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik wil vooral niet de moraal ridder uithangen, maar dat soort snelheden (40 kmpu en sneller) en bos vind ik onverantwoordelijk.

Ik heb die filmpjes gezien waar de maker door een park crosst.. krankzinnig. Als er een kind losloopt of wandelaar aan het pitten is, is het gewoon enkeltje E.R. Ik snap dat jij heel verantwoordelijk bent, maar het zicht in een bos is niet je dat en dit ding is serieus overpowered.

Maar goed, dat is alles wat ik er verder van zal zeggen... ik snap ook de aantrekkingskracht van zo'n bruut apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:31:
Ik wil vooral niet de moraal ridder uithangen, maar dat soort snelheden (40 kmpu en sneller) en bos vind ik onverantwoordelijk.

Ik heb die filmpjes gezien waar de maker door een park crosst.. krankzinnig. Als er een kind losloopt of wandelaar aan het pitten is, is het gewoon enkeltje E.R. Ik snap dat jij heel verantwoordelijk bent, maar het zicht in een bos is niet je dat en dit ding is serieus overpowered.

Maar goed, dat is alles wat ik er verder van zal zeggen... ik snap ook de aantrekkingskracht van zo'n bruut apparaat.
ik ben het eerlijk gezegd volledig met je eens !

Zoals Vlassie hier ook al paar keer gezegd heeft.
30-35km/u is de ideale snelheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dennis_tfe: Ze hebben erover nagedacht dat wel, maar "like standart street legal e-bike" is niet hetzelfde als echt legaal zijn. Zoals dit apparaat nu op de website staat gaat het omschakelen van 250W naar 10kW met een schakelaartje op het stuur... Dat dat niet wordt geaccepteerd snap ik, want zo'n apparaat zonder begrenzing is inderdaad serieus overpowered, zoals roffeltjes ook al zegt (10kW is tegen de bovengrens aan van de lichtste categorie motorfiets). Zo'n kinderslot is dus precies waar ik aan zat te denken.

@Roffeltjes: Ik zoek naar een methode om een beetje een downhill-ervaring te hebben zonder iedere keer naar Winterberg of verder te moeten gaan. Met "gewoon" mountainbiken rijd ik gemiddeld ~15 km/u en dat is het net niet... En als ik dan toch bezig ben met een fiets met assistentie dan doe ik het liever maar meteen goed en ga ik voor genoeg assistentie om een stevige hoeveelheid vering en dikke banden mee te torsen. Dus ik wil graag zo'n apparaat, maar ik ben het met je eens dat het een vrij stevig apparaat is. Nou heb ik al vrij lang mijn motorrijbewijs en ervaring met off road rijden, dus ik denk dat ik vrij aardig kan inschatten tot hoever ik kan/moet gaan en waar afremmen gewenst is. De enige reden dat ik per se een e-bike wil is dat ik met een gekeurde brommer/motor het bos niet in mag... Die regels wil ik omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
- oblomov - schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 11:57:
Je kan 'testkees' de juiste informatie geven.
Hoi,

Dan zijn er een paar punten:

-Kees Bakker kan ook verder gaan zoeken over de juiste informatie
-Hij weet zelf (zegt roffeltjes ook) dat zijn kennis matig is
-Het moet voor de nitwit-consument behapbaar blijven
-Niet iedereen weet zoveel van accutechnologie; geen studie

Maar misschien een idee om hem toch maar eens te benaderen over het feit wat hij hiermee wil. Waar ik toen over viel was zijn uitspraak (met een 240 wattuur accu kun je 2 uur lang 120 watt opnemen of 1 uur 240 watt). Dit is zoals ik al omschreef erg oppervlakkig en niet waar.
Hij kan mijn werkstuk lezen en dan komt hij al veel verder en kan hij zelf kijken wat hij met die kennis wilt doen. Zoals ik in mijn vorige post schreef is dit de formule welke ook in mijn werkstuk staat.
(netto capaciteit = opgegeven wattuur * degradatie in procenten * omgevingstemperatuur als 20 graden is 100% per graad lager 1% eraf)

PS: Ik zit nu op tweakers.net en die snappen dat doorgaans wel. Hoe krijg ik dit bij de nitwit-consument aan het verstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik weet niet of zijn kennis matig is, maar zijn blikveld is toch vooral de gezapige fietser en soms is hij erg stellig over iets waar hij eigenlijk net te weinig weet. Maar goed, de fietsersbond en ik verschillen wel vaker van mening, dus dat is ook wel weer een factor.

Betreft de gemiddelde consument: Tsja, geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt. Ik denk dat de fabrikanten helemaal niet zo misleidend bezig zijn als dat mensen denken (zie Radar forum), maar het is gewoon best complex voor de doorsnee oudere (uw actieradius hangt af van uw gewicht, zithouding, wegdek, wind, temperatuur, uw cadans, uw snelheid, verkeersdrukte). Wat dan niet helpt is dat de grote klagers vinden dat ze RECHT hebben op die maximale actieradius.

@Kwinton: Het volgende is absoluut niet badinerend bedoeld en ik heb geen idee of dit voor jou op redelijke afstand is, maar ik hou wel van meedenken:

YouTube: RIJSSEN MTB ROUTE 2015 (Spectaculairste deel Noordzijde Brekeldweg) met KTM SCARP Prestige 27,5"

En je zou zeggen dat er op de veluwe toch iets aan leuke singletracks te vinden is waar je met een wat beschaafder e-mtb (Haibike!!!) pret kan hebben? Scheelt een pak centen en je hebt geen legalitiet probleem.

[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 22-01-2016 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:52:
Heeft iemand ervaring met een fiets zoals onderstaande? Is zo'n fiets in Nederland legaal mits het schakelaartje dat vol vermogen inschakelt iets minder toegankelijk is?

Ik zou graag zoiets aanschaffen om in het bos te rijden, maar ik vrees voor de bemoeienis van de sterke arm der wet.

[afbeelding]
Heb eens even naar die specificaties zitten kijken.
Weegt 49Kg
Accu capaciteit 1,8 of 2,5 Kwh.
Accu spanning 84 Volt.
Max vermogen 10 Kw.

Stroom kan dus bij vol vermogen oplopen tot 120 Amp. 8)7

Het grootste gevaar vindt ik echter nog wel dat dat een kind of een dier zoiets totaal niet hoort aankomen. Een crossmotor wel die maakt lawaai genoeg. Tevens is de maximum snelheid 80 km/h tot unlocked 100 km/h.
Je zult maar met 50km/h over een konijn heen rijden (vliegen). Nee ik vindt dit absoluut geen bestaansrecht hebben. Nergens voor.
Nou zit er ook nog een tandwielverhouding op van 38 tanden voor en 18 tanden achter. Weegt 49 Kilogram. Leuk als je met een lege accu in het bos staat :)
Dan heeft het wel bestaansrecht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 17:12:
Ik weet niet of zijn kennis matig is, maar zijn blikveld is toch vooral de gezapige fietser en soms is hij erg stellig over iets waar hij eigenlijk net te weinig weet. Maar goed, de fietsersbond en ik verschillen wel vaker van mening, dus dat is ook wel weer een factor.

Betreft de gemiddelde consument: Tsja, geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt. Ik denk dat de fabrikanten helemaal niet zo misleidend bezig zijn als dat mensen denken (zie Radar forum), maar het is gewoon best complex voor de doorsnee oudere (uw actieradius hangt af van uw gewicht, zithouding, wegdek, wind, temperatuur, uw cadans, uw snelheid, verkeersdrukte). Wat dan niet helpt is dat de grote klagers vinden dat ze RECHT hebben op die maximale actieradius.

<knip>
Er is bijna geen pijl op te trekken. Omdat ik weinig af weet van heel de Europese regelgeving omtrent speedbikes zal ik alleen vragen stellen. Mijn expertise ligt in accu's.

Gemiddeld verbruik je 7 Wh per kilometer op een standaard pedelec.

Als je elke dag dezelfde route fietst merk je sneller wanneer de accu achteruit gaat. Het eerste lampje gaat dan steeds sneller weg en dat koppel je aan een punt in je route. Als ik naar Oss fiets weet ik precies wanneer het eerste blokje van de 5 verdwijnt. Dan check ik ook meteen de kilometerstand.

Toevallig dat het op mijn fiets zit, maar dat is de arbeidsduur. Als je weet hoelang het duurt voordat de accu leeg is heb je een goed referentiepunt. Op stand 3 van de 5 kan ik zeker 4 uur fietsen ongeacht snelheid. Als ik in stand 4 van de 5 rij is dat ruim 2 uur. In stand 3 (100 watt op het wiel) fiets ik met matige inspanning ongeveer 19 km/h. Op stand 4 (175 watt op het wiel) fiets ik met gemak 22 km/h en met een beetje inspanning 24 km/h. 2 uur zou dan 48 km zijn.

Verder denk ik ook dat je dit op ten duur gaat aanvoelen. Je leert je fiets kennen en je weet globaal wat wel en niet kan. Dit is een stukje inzicht. Verder zijn fabrikanten eerlijk over de specs, maar daar kan lang niet iedereen iets mee.
Eigenlijk is dit ook een reden dat fabrikanten erop hameren de accu na elke rit aan de lader te leggen. Vergeten je accu op te laden kan vervelend uitpakken en ondanks het niet echt fijn voor de accu is kan de consument dit maar beter wel doen. Ik heb ooit een klant gehad die heel zenuwachtig werd van het alsmaar berekenen van zijn actieradius. Het opladen werd een obsessie voor hem en hij wilde er alles aan doen om zijn accu zo lang als mogelijk te sparen. Ik zag het aan zijn gezicht dat alles wat ik zei letterlijk werd opgenomen. Dus ik zei tegen hem: "gewoon gebruiken, ervan genieten en opladen wanneer je dat nodig acht". Hij wilde per sé 6 jaar doen met zijn accu. Ik heb hem uit zijn droom geholpen door te zeggen dat dit geen zekere factor is en kan zijn. 3 a 4 jaar is redelijker.
Dus de nitwit-consument is zeker niet gebaad met veel technische informatie; vandaar de 7 Wh per km regel. Dan heb je een aardige richtlijn.
Maar ja, zou ik dan stand 4 moeten negeren omdat dit de accu belast? Nee, pret en plezier tellen ook mee en elektrisch fietsen moet leuk blijven. Niet zo als die klant er obsessief mee bezig zijn. Een accu moet je toch vervangen als deze 'op' is en of dit nu 3 of 4 jaar is, je ontkomt er niet aan.

Maar ik baal ook een beetje want mijn vrijdagavond tochtje valt letterlijk in het water ...

Dus testkees doet zeker zijn best en dat waardeer ik ook van hem, maar actieradius is een complexe materie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Batavus claimt

110km op 396wh voor de Razer => 3.6wh per km
135km op 497wh voor de stream => 3.68wh per km

Even los van die claims, ik ben een boon als de Stream bijna net zo efficent is als de Razer. Nexus 7 versus Alfine 8 is al een flinke hap, dan nog eens 3kg zwaarder en een rechtop houding. Oftewel, ze slaan er maar een slag naar.

Maar goed, we kunnen echt wel stellen dat Batavus reëel schat (ik ben niet de enige Razer gebruiker in deze draad die dit makkelijk haalt). Ik vermoed dat ik die 135km ook wel uit de Stream kan persen, al wordt dat wel een raar gezicht met wielerkledij op de stadsfiets plat op het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:17

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:52:

[afbeelding]
In het bos rijden hiermee? Schakelaartje vol vermogen minder toegankelijk? Dat gaat niet gebeuren. Ga lekker naar een crossbaan.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
jimh307 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 18:44:
[...]

Er is bijna geen pijl op te trekken. Omdat ik weinig af weet van heel de Europese regelgeving omtrent speedbikes zal ik alleen vragen stellen. Mijn expertise ligt in accu's.

Gemiddeld verbruik je 7 Wh per kilometer op een standaard pedelec.
Ik denk dat dit bij een standaard pedelec best wel kan kloppen.

Ik ben zelf in het bezit van een speedpedelec. Anderhalve maand geleden toen ik hem aangeschaft had gaf de accu op stand eco een bereik aan van 109km.
Nu geeft hij op eco een bereik aan van 80km. Komt puur door de lagere temperaturen.

Als ik nu kijk naar mijn rit van vandaag betreft dit 31,03 kilometer. Vanochtend een beetje rustig gedaan en op stand eco en tour gereden.
Op de terug weg wind tegen en geen gladdigheid meer gaat het wel wat harder. Mijn gemiddelde ligt op 27,3km/h en de maximale snelheid was 39,5km/h. Wel allemaal op buitenwegen zonder overig verkeer. Flinke wind tegen en mijn accu had nog een bereik van op turbo 3km, sport 3 km, tour 4 km, eco 8km.

Als ik dit dan om zou rekenen naar 400Wh accu : 31km= afgerond 13 Wh per kilometer voor de speedpedelec.
De grootste boosdoener is inderdaad lekker rechtop zitten op mijn fiets en de veel hogere snelheid die gefietst wordt. Maar ben ik erg blij mee.
Geen gezeik meer met files en auto ruiten krabben. En je komt lekker ontspannen thuis. Je fietst de stress van je werk lekker kwijt.
Als ik met de auto thuis kwam voorheen was ik het eerste halfuur echt niet te genieten :(
Nee geef mij maar een speed bike in plaats van een auto. Daar wordt ik veel gelukkiger van.
Vanochtend echt een prachtige zonsopkomst, heerlijk gewoon. Ondanks dat er soms wat tegenslagen zijn met de techniek is het toch vooral lekker genieten en dat wordt soms wel eens een beetje vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
U heeft het helemaal begrepen!!!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

De GATES beltdrive...ijzersterk ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
zonnefreak schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 20:01:
[...]

Ik denk dat dit bij een standaard pedelec best wel kan kloppen.

Ik ben zelf in het bezit van een speedpedelec. Anderhalve maand geleden toen ik hem aangeschaft had gaf de accu op stand eco een bereik aan van 109km.
Nu geeft hij op eco een bereik aan van 80km. Komt puur door de lagere temperaturen.

Als ik nu kijk naar mijn rit van vandaag betreft dit 31,03 kilometer. Vanochtend een beetje rustig gedaan en op stand eco en tour gereden.
Op de terug weg wind tegen en geen gladdigheid meer gaat het wel wat harder. Mijn gemiddelde ligt op 27,3km/h en de maximale snelheid was 39,5km/h. Wel allemaal op buitenwegen zonder overig verkeer. Flinke wind tegen en mijn accu had nog een bereik van op turbo 3km, sport 3 km, tour 4 km, eco 8km.

Als ik dit dan om zou rekenen naar 400Wh accu : 31km= afgerond 13 Wh per kilometer voor de speedpedelec.
De grootste boosdoener is inderdaad lekker rechtop zitten op mijn fiets en de veel hogere snelheid die gefietst wordt. Maar ben ik erg blij mee.
Geen gezeik meer met files en auto ruiten krabben. En je komt lekker ontspannen thuis. Je fietst de stress van je werk lekker kwijt.
Als ik met de auto thuis kwam voorheen was ik het eerste halfuur echt niet te genieten :(
Nee geef mij maar een speed bike in plaats van een auto. Daar wordt ik veel gelukkiger van.
Vanochtend echt een prachtige zonsopkomst, heerlijk gewoon. Ondanks dat er soms wat tegenslagen zijn met de techniek is het toch vooral lekker genieten en dat wordt soms wel eens een beetje vergeten.
Ik kan het niet beter verwoorden, sinds ik 4 jaar geleden hiermee ben begonnen zie ik vaak gewoon op tegen het pakken van de auto. Soms moet dat wel, ik begin vrijdag wat vroeger en ga wat eerder van de zaak weg dus dan is het even sneller om toch de auto te pakken, daarnaast staan er vrijdag amper files dus dan is het niet zo irritant en kan je lekker doorrijden. Maar vooral de dinsdagen en donderdagen zijn drama met de auto. Hier nog een kaartje van de files vorige week wanneer het een beetje regent.
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/wz02tuWqvX5FH1b8jsn5UdtY/full.jpg?nohitcount=1
Dat is dus de reden dat ik de fiets pak :+

Moet wel zeggen dat dit de minst leuke tijd is om te fietsen, het enige wat je ziet is de koplamp op het fietspad en wat lampjes in de verte als ik door de weilanden fiets. De lente is het leukst, als de natuur opeens weer tot leven komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 20:22:
[...]De GATES beltdrive...ijzersterk ! ;)
Harrie, dat gaat dus niet helpen met het schakelprobleem... Vrijwel elke naaf redt dit niet qua specs en dat is dus niet zo gek. De enige die dit op papier kan is de Rohloff, maar ook dan zit je nog steeds met die verdraaide schakelonderbreking. Dus ja, een belt is zeer zeker een stap vooruit, maar het probleem verschuift naar de naaf. Links of rechtsom, ook met een belt ga je brommer krachten loslaten (misschien meer want de acceleratie van een ebike is bizar)op een naaf welke oorspronkelijk is ontworpen voor stadsfietsen.

Ik weet dat jij storingsvrij rondrijdt, maar je zit flink boven spec, het is niet erg geruststellend om dan zo'n peperduur systeem maar iedereen aan te raden. De achternaaf motor is wat dat betreft in het voordeel omdat je die hele aandrijving problematiek in één klap omzeilt. Wat dat betreft is Stromer niet over één nacht ijs gegaan,

Nogmaals, ik ben een enorm fan van de belt drive, maar in dit geval is het geen volledige oplossing van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kitano schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:26:
[...]Kun je die niet zelf of laten reviseren? Er zitten ws ca. 60-80 Li-Ion 18650 cellen in van ca. 3 euro per stuk.
bgttje schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:19:
[...]Hooguit 50-60 cellen. 17A is 50cellen van 3.4Ah. Bij 36V natuurlijk.
Dank voor de tip. Ik googlede maar eens 'accu revisie' en kreeg gelijk een hele lijst adressen waar dit zou kunnen. Nog even checken welk van deze bedrijfjes mijn impulse2 17Ah 36V 600 Wh kan doen. Staat er vaak niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
jimh307 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 18:44:
[...]Mijn expertise ligt in accu's.Gemiddeld verbruik je 7 Wh per kilometer op een standaard pedelec.
Ik doe gemiddeld 35km met m'n accu die ong. 13A levert. Kom ik dus op 13.4 W/km. Als het flink waait soms maar 15-20km en dan kom je al gauw op 20-30W/km. Hieruit blijkt dat bereik heel erg varieert.
Daarom heb ik nog een Lifepo4 accu achterop, weliswaar 10Ah maar daar kom je wel mee thuis.

[ Voor 12% gewijzigd door bgttje op 23-01-2016 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 11:09

Chrasher

Tevree met z'n PS5

roffeltjes schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 19:11:
Batavus claimt

110km op 396wh voor de Razer => 3.6wh per km
135km op 497wh voor de stream => 3.68wh per km

Even los van die claims, ik ben een boon als de Stream bijna net zo efficent is als de Razer. Nexus 7 versus Alfine 8 is al een flinke hap, dan nog eens 3kg zwaarder en een rechtop houding. Oftewel, ze slaan er maar een slag naar.

Maar goed, we kunnen echt wel stellen dat Batavus reëel schat (ik ben niet de enige Razer gebruiker in deze draad die dit makkelijk haalt). Ik vermoed dat ik die 135km ook wel uit de Stream kan persen, al wordt dat wel een raar gezicht met wielerkledij op de stadsfiets plat op het stuur.
Ik denk wel dat de efficiëntie van de Razer iets omlaag wordt getrokken door het gebruik van een chainglider. Die Stream heeft een kettingkast, waar de ketting geen last van extra weerstand heeft.
Wat die testen betreft wordt er vaak uitgegaan van ideale omstandigheden, zoals geen (of zeer weinig) wind en snelheden van 20km/u of zelfs lager (bij Bosch had ik ergens 15km/u gelezen).

En zoals je al noemde, op mijn Razer haal ik ook gemakkelijk die afstand van 110km (maar dan wel in de Eco stand met een snelheid van 25km/u). In de normale stand met 25km/u moet het weer echt meezitten wil ik 110km halen. Meestal houdt het dan op tussen de 90 en 100km.
Natuurlijk zijn bovenstaande afstanden absoluut niet haalbaar indien er windkracht 5 staat hier in het westland. (of ik moet dat de hele rit meehebben :+ )

Sommige opgegeven waarden door de fabrikanten voor het bereik zullen altijd blijven verbazen. 8)7

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Chrasher schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 11:16:
[...]
Wat die testen betreft wordt er vaak uitgegaan van ideale omstandigheden, zoals geen (of zeer weinig) wind en snelheden van 20km/u of zelfs lager (bij Bosch had ik ergens 15km/u gelezen).
Nou dat is dus discutabel... als jij en ik al in een praktijktest makkelijk zo'n afstand halen krijg ik niet het gevoel dat ze heel erg scherp claimen. Mijn lange rit was zeker niet perfect windstil (2/3bft)

Als je mij op een indoor wielerbaan zet met 20kmpu, kneiterharde banden (daar heeft het dus wel effect^^), aeropak en in een goede aero tuck dan verbrijzel ik die claims :+

Zou wel een zot gezicht zijn :+

Betreft de chainlider: Blijkbaar 4 watt tov geen kettingkast. Een dichte kettingkast is ook niet altijd efficent (maar dat kan wel).

http://media.fietsersbond...adsfietsen2010januari.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 23-01-2016 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10 03:07
Voila, het hele topic eens door gelezen gezien ik ook op zoek ben naar een sportieve e bike om mijn woon-werk verkeer ritjes mee af te leggen. Op mijn lijstje staat ook de Koga E-Lement 2016. Het verbaast me dat deze hier nog niet is langsgekomen?

http://www.koga.com/nl/el...ctie/e-lement.htm?frame=H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
FrE911 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 13:39:
Voila, het hele topic eens door gelezen gezien ik ook op zoek ben naar een sportieve e bike om mijn woon-werk verkeer ritjes mee af te leggen. Op mijn lijstje staat ook de Koga E-Lement 2016. Het verbaast me dat deze hier nog niet is langsgekomen?

Mooie fiets, maar ik begrijp niet waarom ze bij zo'n sportief model maar stug vol blijven houden aan een accu in de bagagedrager... Cube heeft daar ook een handje van bijvoorbeeld.

Plaats de accu net als de E-XLR8 op de framebuis en het is een wereld van verschil. Ik heb een beetje een aversie tegen die accu in de bagagedrager, toch tamelijk oubollig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
FrE911 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 13:39:

Een mooie en sterke fiets zo te zien. Voor een 25km/u fiets aan de prijzige kant en niet iedereen wil een accu achterop, maar met een dubbele achtertas zie je daar bijna niets meer van.
Mijn FM, een Koga man, geeft tegenwoordig de voorkeur een R&M Bluelabel.

http://nl.r-m.de/bike/charger-touring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik heb vorig jaar een pak e-bikes afgetest in frustrerende een zoektocht naar een fiets die voldeed aan mijn eisen. De grote Nederlandse merken vielen allemaal af (tot ik de Razer onder de kont kreeg).

Ik vind Koga's niet zo prettig rijden, te slap. Wat dan niet helpt is het headshock systeem.

Sowieso is hij prijstechnisch niet super. Merida biedt sportieve modellen voor minder en die zijn wel heel stijf met een standaard Suntour vork. En er is natuurlijk de Batavus Razer (rijdt beter en scheelt je heel veel geld!)!

Overigens: als je voor dat bedrag gaat kijken voor woon-werk verkeer en je hebt iets met Kowalik Gaastra (Koga!)?

De Gaastra Fyts 4.E <3

Echte Koga roots en hij rijdt veel beter dan de Koga. Wat mij betreft de mooiste E-bike op de markt (Zijn Idworkx broer is nog mooier, maar dan hebben we het over een enorm bedrag).

[ Voor 33% gewijzigd door roffeltjes op 23-01-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Gaastra klinkt en is Fries, maar het contactadres is: Siebengebirgsblick 20 Wachtberg Duitsland?

Zie nu pas dat Idworkx hetzelfde contactadres heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door - oblomov - op 23-01-2016 15:16 . Reden: Zie nu pas dat Idworkx hetzelfde contactadres heeft. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Of toch maar een Santos (de herenfiets): http://www.santosbikes.com/fietsen/e-bike-serie

[ Voor 10% gewijzigd door - oblomov - op 23-01-2016 15:20 . Reden: de herenfiets ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Gaastra is net als Batavus, Koga en Idworkx opgericht door de Gaastra familie.

In het geval van Idworkx en Gaastra is de assemblage in Duitsland, maar het zijn wat mij betreft toch wel Nederlandse fietsen. De looks, de slimmigheidjes, het is toch wel herkenbaar Nederlands DNA.

Die Santos? Vreselijke fiets (voor dat bedrag!)... en ik ben een heel tevreden eigenaar van een Santos vakantiefiets.

[ Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 23-01-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:21:
Die Santos? Vreselijke fiets (voor dat bedrag!)
Ja, die bedragen, maar is er nog meer vreselijks behalve het bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

roffeltjes schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 14:39:
De Gaastra Fyts 4.E <3
(Zijn Idworkx broer is nog mooier, maar dan hebben we het over een enorm bedrag).
hoi allemaal, ben sinds enige tijd aan het lurken in dit forum :)

Nu dat deze idworx ter sprake komt: ik heb interesse om deze aan te schaffen (ben nu al 5 jaar niet-electrische-idworx rijder en ik wil echt nooit meer iets anders).
Zijn er (op de astronomische prijs na) zaken aan deze fiets die minder goed zijn volgens jullie?

Voor de duidelijkheid: deze dus: http://www.idworx-bikes.de/nl/bikes/power-rohler/

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tsja:

- Ik vind Pinion een onzinoplossing tov Rohloff
- Ik ben geen fan van die Swiss motor in een vakantie fiets. Te zwak, je voelt vertraging in de motor en regeneratie is niet prettig (kan wel uit).

Ik vind dat Idworkx met Rohloff en Bosch een veel logischer oplossing kiest. Helaas moet je dan weer zelf later een belt erin laten zetten (dat kan, deelbaare achterpat)
roeleboel schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:29:
[...]

hoi allemaal, ben sinds enige tijd aan het lurken in dit forum :)

Nu dat deze idworx ter sprake komt: ik heb interesse om deze aan te schaffen (ben nu al 5 jaar niet-electrische-idworx rijder en ik wil echt nooit meer iets anders).
Zijn er (op de astronomische prijs na) zaken aan deze fiets die minder goed zijn volgens jullie?

Voor de duidelijkheid: deze dus: http://www.idworx-bikes.de/nl/bikes/power-rohler/
De keuze voor een ketting ipv een belt :+

Maar dat kan je aanpassen bij deze fiets.

Overigens kan je net zo goed voor de Gaastra gaan, die heeft hetzelfde frame met een Alfine naaf. Die kan je later vervangen en dan ben je nog steeds een stuk goedkoper uit.

Verder: Jammer dat het geen Yamaha motor is >:)

[ Voor 55% gewijzigd door roffeltjes op 23-01-2016 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:31:
Verder: Jammer dat het geen Yamaha motor is >:)
Yamaha..., Yamaha? Die pianobouwer bedoel je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik luister liever naar een piano dan naar een accu-boor >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes ik houd niet van bijdehante mensen. Genereus als ik van nature ben, krijg jij het laatste woord, maar pas op voor Vlassie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
- oblomov - schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:58:
roffeltjes ik houd niet van bijdehante mensen. Genereus als ik van nature ben, krijg jij het laatste woord, maar pas op voor Vlassie!
Roffeltjes doet dit gewoon af met een smiley, niet gelijk de hakjes in het zand...
Laten we het vooral leuk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
@ Vlassie, mijn reactie was plagerig en ironisch bedoeld. Waarbij ik mijzelf, nota bene quasi serieus, genereusheid toedicht.

Ironie is een stijlfiguur waarbij dat wat klaarblijkelijk gezegd wordt, afwijkt van dat wat bedoeld wordt. Zodoende is ironie veelal alleen herkenbaar voor de geoefende of ingewijde verstaander.

Ik neem aan dat roffeltjes, gezien de context, mijn reactie ook als ironie opgevat, maar ik mag dat niet van iedereen verwachten. Mijn leermoment; minder ironie en meer smileys.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/gdj522yr5FgjyvqbLIMA9wsd/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik ken Oblomov nu wel een beetje (ook van PM's), dus ik vatte hem direct ;)

Maar ik denk dat hij zich beter ook van een smileys kan bedienen want derden kunnen dit soort meelpitterij soms niet volgen :)

Laten we het weer over E-Bikes hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na 3 maand wachten is er uiteindelijk een canondale mavaro performance 1 geleverd geraakt. Eerste ervaring is goed. Was zelf liever bij de 2 gebleven met derailleur achteraan. Meer onderhoud maar ook lichter dan dit nuvinci systeem. Maar mijn vriendin die de fiets 't meest zal gebruiken was er wel voor te vinden. En omwille van het lange wachten (eerst leveringsproblemen op accu & motor, dan kader teruggeroepen, ...) van cannondale uit deze voor de prijs van onze oorspronkelijke bestelling gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1706/24537126006_3fb4244ae3_c.jpgDSCF0222.jpg by cappelleh, on Flickr

Sorry focus stond duidelijk niet goed bij deze :-)

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1581/24481022011_bd103a0ab2_c.jpgDSCF0224.jpg by cappelleh, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Sjiek hoor... ik hou wel van Cannondale!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
roffeltjes schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 14:39:
Ik heb vorig jaar een pak e-bikes afgetest in frustrerende een zoektocht naar een fiets die voldeed aan mijn eisen. De grote Nederlandse merken vielen allemaal af (tot ik de Razer onder de kont kreeg).

Ik vind Koga's niet zo prettig rijden, te slap. Wat dan niet helpt is het headshock systeem.

Sowieso is hij prijstechnisch niet super. Merida biedt sportieve modellen voor minder en die zijn wel heel stijf met een standaard Suntour vork. En er is natuurlijk de Batavus Razer (rijdt beter en scheelt je heel veel geld!)!
De Razer staat ook op mijn lijstje. Scheelt 1000 euro. Niet bepaald weinig natuurlijk :)

Liefst wil ik een fiets die sneller gaat dan 25 maar de Belgische wet is ronduit belachelijk (motor nummerplaat etc.). Ik veronderstel dat tuning een oplossing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Dit is toch wel een hele mooie fiets die ik ook wel zou willen hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:31
Beste Tweakers,

Mijn vriendin rijd op een gazelle orange C7+ hybrid F en sinds gisteren werkt niet alles meer naar behoren. Zodra je het display aan zet gaat ook de lamp aan en staat de ondersteuning uit. Druk je met de knoppen op het stuur de lamp uit dan gaat deze niet uit maar kan ik wel weer kiezen voor ondersteuningsstanden. Druk ik nog een keer op de lamp uit gaat de gehele fiets uit. Wij komen er niet meer uit en helaas zijn er maar weinig fietsenmakers open op zondag in deze omgeving. Heeft er iemand de gouden tip? Hoe kan ik de fiets resetten?

Groet, Robbert

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Vanuit mijn ervaring ben ik pessimistisch over dat soort storingen, meestal is dat FM werk met kosten.

Is het deze Motor? Misschien heb je wat aan deze handleiding, verder brand ik mijn handen hier niet aan.

http://www.gazellebikes.c...HL_Panasonic_EN%20LR.ashx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Bo0bz schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 22:53:Heeft er iemand de gouden tip? Hoe kan ik de fiets resetten?
Misschien helpt het als je de batterij van het display een paar minuten uit het display verwijderd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
Net eens bij Haibike gekeken. WTF. Hoe vet kan een ebike worden? Voora de Haibike Trekking Cross Urban reeks 8)7 O+

[ Voor 29% gewijzigd door FrE911 op 24-01-2016 17:40 ]

Pagina: 1 ... 75 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.