Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.528 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
bgttje schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 13:26:
Dat je niet met een pc alle parameters kan instellen.
Je bedoeld waarschijnlijk dat je voor het instellen van de parameters liever niet alleen van de FM en diens PC afhankelijk bent.

Bosch geeft aan Nyon bezitters de mogelijkheid om de ondersteuning aan te passen. De stand Eco zal maar net iets te weinig ondersteuning geven en Tour teveel. Ik verheug mij erop dat zelf te kunnen aanpassen.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/pAmEdXNgq4vo9aC0JmIGZzOs/full.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door - oblomov - op 16-01-2016 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldsla
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-10 19:57
Ik rijd sinds juni vorig jaar ook een Batavus Razer. Bijna 4000km verder en ik ben er nog zeer blij mee. Toch liet hij me gisteren in de steek. Na het aanzetten van de fiets gaf het display Err 15 aan met flikkerende batterij/ondersteuningsniveau. Volgens die technische PDF die ik ergens in dit draadje heb gevonden een communicatiefout drive unit en display. Helaas werkt dan niks meer, zelfs het licht niet, dus dat werd donker naar huis fietsen :(

Vandaag langs de winkel geweest, daar is er een nieuw display op gezet en alles werkt weer ok. Gewoon garantie (5 jaar) gelukkig want het is met €140 een belachelijk duur ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Accu, motor, display. Als Quentin Tarantino nog eens een film maakt over ebikes dan gaat ie over deze Hateful Three. En dan noemt ie hem "Reservoir Bosch".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 13:22:
[...]

Dat ik het rommel noem, is gechargeerd. Maar de betrouwbaarheid laat te wensen over, en ik heb het idee dat die kunstmatig laag wordt gehouden, over de rug van de consument.

In de Duitse auto-industrie is het een vrij normale gang van zaken dat auto's worden gemaakt om een garantieperiode lang mee te gaan.

Een versnellingsbak die 250.000 km lang mee gaat, moet worden gere-engineered met minder sterke onderdelen. Duitse auto's hebben toch nog hun naam, en wat de consument wil, is een premium beleving.

De winstmarge is zeer klein, op de aanschafprijs. De winst wordt vaak gepakt op de onderdelen. Ik heb het idee dat Bosch, dat intrensief betrokken is bij bedrijven als VAG die dat winstmodel hanteren, datzelfde model gebruikt voor hun ebike motoren.

Ondanks alle shit met VAG produkten (enorm olieverbruik, onbetrouwbare pompverstuivers, slechte DSG bakken, etc. etc.),

De ervaring leert dat je van een ijzersterke naam niet zo maar af komt, het is dus bedrijfstechnisch slim om op het randje te balanceren. En net slecht genoeg te zijn.

De Japanners hanteren dergelijke verdienmodellen, waarbij de consument stevig wordt gepakt, niet voor zover ik weet. Een Toyota, Mazda of Nissan is dan ook duidelijk betrouwbaarder dan een BMW of Audi.
Dit is toch wel wat populistisch stamkroeg gepraat, graag wat onderbouwing en dan niet " het staat op internet". En dat van die japanners...tjonge..ben je nu echt zo naïef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Welkom brokke ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 15:47:
[...]

Dit is toch wel wat populistisch stamkroeg gepraat, graag wat onderbouwing en dan niet " het staat op internet". En dat van die japanners...tjonge..ben je nu echt zo naïef?
Uitstekende eerste posting! 8)

Ik zal je even de goede kant op sturen, dan kun je zelf wat onderzoek doen. Je zou eens kunnen beginnen met het opzoeken van allerlei betrouwbaarheidstests. Het Britse www.reliabilityindex.com is een aardig en onafhankelijk startpunt. De TUV acht ik minder betrouwbaar/onafhankelijk voor Duitse auto's, al kun je die resultaten wel gebruiken om de Duitse automerken onderling te vergelijken.

Overigens rijd ik een Duitse auto, een diesel nota bene, en heb ik er dus geen enkel belang bij om Duitse auto's te kraken, het tegendeel is eerder waar.

Verder: laten we het ontopic houden. Ik deel wat ik weet, als je daar geen prijs op stelt of het niet gelooft, prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2016 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 15:57:
Verder: laten we het ontopic houden. Ik deel wat ik weet, als je daar geen prijs op stelt of het niet gelooft, prima.
Waarom maak jij je dan zo druk over die Bosch MM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 15:57:
[...]

Uitstekende eerste posting! 8)

Ho, Ho 14 de posting ;)
Gewoon een beetje onderbouwing kan nooit geen kwaad, vooral de opmerking dat fabrikanten producten maken die de garantie periode net overleven is natuurlijk echt onzin.

Maar goed, inderdaad on topic. Ik heb hier drie Bosch fietsen die weinig problemen geven. Eentje gaat richting 23000 km (bijna 3 jaar), accu wordt wel minder en dat vind ik snel. Accu's in elektrische auto's gaan veel langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 16:18:
[...]

Waarom maak jij je dan zo druk over die Bosch MM?
Omdat ik het niet uit kan staan dat er zo veel problemen zijn met ebikes, terwijl het een uitstekend alternatief zou moeten zijn voor de auto. Er zijn buitensporig veel problemen met ebike motoren en accu's, terwijl ik er van overtuigd ben dat het al lang mogelijk moet zijn om een betrouwbaar produkt op de markt te zetten. Een auto zit ZO veel ingewikkelder in elkaar, en een nieuwe auto gaat moeiteloos jaren mee zonder noemenswaardige problemen. Een nieuwe ebike daarentegen... Bosch is een bedrijf dat doorgaans prima spullen maakt (mijn type auto werd b.v. veel betrouwbaarder toen de Delphi piezo injectoren werden vervangen door Boch injectoren b.v.), wij hebben in de keuken ook alles gekocht bij Bosch/Siemens en daar veel plezier van. Je maakt mij niet wijs dat zo'n grootmacht geen goede ebike motor + accu kan ontwikkelen. Impulse idem dio, je had een fantastisch basisconcept met de Panasonic MM, hoe krijg je het voor elkaar die betrouwbaarheid zo grodnig te vernachelen.

En @ brokke: op dit forum zit iemand die in de auto R&D zit en wel eens een kijkje in de keuken geeft. Het is kristalhelder dat hij doet wat hij zegt en als hij wat negatiefs zegt over de auto-industrie gaat dat direct tegen zijn belangen in (hij is een enorme fan van de auto-industrie); als een expert iets zegt wat tegen zijn belangen ingaat, dan is de kans dat het klopt levensgroot.

Als ik iets slechts zeg over mijn concurrent, moet je dat met een korreltje zout nemen. Als ik iets goeds over mijn concurrent zeg, is dat vrijwel altijd waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
@ Vlassie, is het mogelijk om op dit forum, naar aanleiding van de klachten over
e-bikes (motoren, accu's, display's, elektra, enz.) een inventarisatie te maken? Bijvoorbeeld in de vorm van een poll.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
zonnefreak schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 21:45:
Bah ik heb pech met m'n sparta E speed gekregen. Was onderweg van mijn werk terug naar huis en ik merkte af en toe al een tik op die ik nog niet eerder had gehoord. Was een paar kilometer nog van mijn huis vandaan en opeens sloeg mijn trapas helemaal vast. Ik kreeg hem geen millimeter meer vooruit. Tja lopend naar huis dan. Nou heb ik mijn fiets verzekerd bij Alliance en daar zit ook pech hulp bij voor e bike's. Morgen komt er een technische dienst kijken wat er aan de hand is. Heb zelf ook even gekeken maar de hele kettingbeschermer aan de rechterzijde is kapot gegaan. Zit nu hartstikke los om de as heen.
Het betreft een fiets met een bosch performance midden motor waar ik erg tevreden over ben maar bij kilometerstand 585 heeft de kettingkast het begeven. Echt ontzettend balen dit zeg. Ik hoop niet dat ik mijn fiets lang kwijt zal zijn en hoop stiekum dat ze het ter plekke op kunnen lossen.
Ik zal jullie wel op de hoogte blijven houden.
klinkt als een probleem met lagers in de trapas als je het mij vraagt.
Zoiets kan natuurlijk niet na 585km en dat is serieus balen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benefit
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-03-2023
Waarde e-bikers
Ik ben nieuw hier en ik lees met veel plezier de gebruikerservaringen.
Ik bezit sinds januari 2013 een Sparta Pick-up Electric, naast een 'gewone' fiets.
Ik heb geen auto, en deze vrij lompe fiets gebruik ik als ik ga vissen, en door een winderige polder moet fietsen.
In het begin reed ik meestal op vol vermogen in de derde - en hoogste versnelling -, maar nadat in oktober 2013 na 1500 km de achterband al was versleten en de derde versnelling met veel gekraak de geest gaf (onder garantie gerepareerd), besloot ik het wat kalmer aan te doen, ook om de accu-actieradius, die ik erg vond tegenvallen, wat te ontzien.
In augustus 2015 begaf de voorwielmotor (Ion) het, na nog geen 4000 km. Een compleet nieuw voorwiel met motor kostte 250 euro, Sparta betaalde uit coulance de fietsenmaker.

Ik ben op zich wel tevreden over deze fiets, maar ik onderschrijf ook de mening van Benedict T. dat een e-bike een vrij storingsgevoelig apparaat is.
Misschien dat de fabrikanten zijn overvallen door het enorme succes, met het gevolg dat nogal wat maandagmorgenexemplaren de fabriek verlaten.

Ik denk aan een Batavus Razer als volgende fiets, maar als ik Roffeltjes' avonturen lees, wordt het mij enigszins zwaar te moede...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10 13:38
Ho..... De razer is probleemloos te noemen. Ik heb twee storingen gehad die niks te maken hadden met de kwaliteit van het product.

1. Een bladboutje was los en dat is niet gemerkt in een servicebeurt. Ik hoorde een kraakje, maar fietste minstens een week door (geen tijd, je kent het wel) totdat ik twee boutjes door de helft trapte (logisch omdat er dus al eentje foetsjie was. Chainglider werd gretig opgevroten^^.Fout FM en een beetje dom van mij dat ik niet keek waar het kraakje zat (had ik waarschijnlijk wel ontdekt). Downtime een uurtje (30 minuten wandelen, 30 minuten bladboutjes zoeken, monteren, chainglider monteren.
2. De kabelgeleider van de Alfine naaf is gescheurd. Resultaat was dat 1 versnelling het niet meer deed (doortrapte) Vreemd genoeg deden de rest van de versnellingen het wel dus zowel de FM als ik dachten dat de naaf naar zijn grootje was. Onderdeel is vervangen onder service. Downtime effectief 15 minuten (ik kon gewoon doorfietsen tot het onderdeel binnen was). Ik vermoed dat probleem #1 de oorzaak was van probleem#2.
3. Mijn vrouw heeft mijn display laten kletteren. Barst en deels onleesbaar (kon gelukkig wel doorfietsen). 140 euro schade want die display is blijkbaar gemaakt van puur goud, maar dat viel onder de verzekering die we bij de fiets hebben afgesloten (ik geloof 25 euro eigen risico). De display met gespleten display heb ik achter de hand voor het geval we nog een ongelukje hebben :+

Dat is op zich best vervelend voor een eerste jaar en vermoedelijk heeft de kracht van de motor niet geholpen, maar als dat bladboutje niet was losgelopen had ik waarschijnlijk het eerste jaar zonder storing rondgereden.

Trouwens de Razer van mijn vrouw rijdt als een zonnetje, net als de Batavus Stream van mijn Schoonmoeder. Ze maken veel kilometers en komen dagelijks op een boerderij... zand, water en urine.

In tegenstelling tot BT vind ik wel degelijk dat er flink vooruitgang is gemaakt. Maar het is inderdaad nog niet zo error-proof als een mechanische fiets. Maar zoals ik al zei met mijn reactie naar Jimh, zelfs met de ION heb ik jaarlijks 10k mee afgelegd en is het aantal stilsta dagen heel klein. Bovendien kreeg ik altijd een lener.

Wat wel een heikel puntje was waren de uiteindelijke kosten (displays, accu pack en motor zijn dure geintjes) van de IONS, zeker de laatste jaren, maar dat was echt een heel andere generatie dan de huidige Bosch en mijn geliefde Yamaha motor. Mijn Razer heeft me tot nu toe drie setjes remblokjes gekost en een of twee servicebeurten. De rest was allemaal garantie.
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 16:18:
[...]

Ho, Ho 14 de posting ;)
Gewoon een beetje onderbouwing kan nooit geen kwaad, vooral de opmerking dat fabrikanten producten maken die de garantie periode net overleven is natuurlijk echt onzin.

Maar goed, inderdaad on topic. Ik heb hier drie Bosch fietsen die weinig problemen geven. Eentje gaat richting 23000 km (bijna 3 jaar), accu wordt wel minder en dat vind ik snel. Accu's in elektrische auto's gaan veel langer mee.
Met het eerste ben ik het wel met je eens. Al zal goed genoeg natuurlijk worden verkozen boven de eeuwigheid geloof ik ook niet zo in planned obsolence.'

En Bosch is (volgens eigen observaties en twee fms die ik spreek) lichtjaren beter dan IONs en andere naaf motoren... maar er is toch nog wel eens gezeik mee. Wat dan niet helpt is dat de FM niet anders kan dan de motor op te sturen, dus alles hangt van de snelheid van Bosch af. Naast deze eigen observaties kan je op dit en andere fora ook wel een beetje aanvoelen welke systemen storingsgevoeliger zijn dan andere.

De waarheid ligt dus in het midden: het is een prachtig bruikbaar product, maar het is gewoon minder foolproof dan een gewone fiets (ook al omdat je FM hem niet zelf kan repareren). En Panasonic en Yamaha lijken toch echt minder issues te geven (volgens de FM en wat ik overal lees). Maar die samples zijn weer kleiner, dus of dat de waarheid is? Not a frigging clue.

[ Voor 35% gewijzigd door roffeltjes op 16-01-2016 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
zonnefreak schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 21:45:
Bah ik heb pech met m'n sparta E speed gekregen. Was onderweg van mijn werk terug naar huis en ik merkte af en toe al een tik op die ik nog niet eerder had gehoord. Was een paar kilometer nog van mijn huis vandaan en opeens sloeg mijn trapas helemaal vast.

Heb zelf ook even gekeken maar de hele kettingbeschermer aan de rechterzijde is kapot gegaan.
Lijkt verdacht veel op mijn storing!

Het zou me helemaal niks verbazen als je ketting er af is gelopen en je kettingbeschermer heeft opgevreten. Misschien net als ik een loszittend voorblad, of een kromme kettingschalm. Beide geven het tikken (gevoel en geluid) en kunnen inderdaad tot een compleet vastslaan van alle draaiende delen leiden.

Omdat het externe schade is denk ik in eerste instantie niet aan een defect aan de motor (of lagers), al is dat ook maar gissen (en is de motor misschien wel beschadigd door het euvel).

Laat het ons horen, ik ben benieuwd of mijn wilde gok in de buurt komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-10 14:55
roffeltjes schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 22:23:
[...]

Het zou me helemaal niks verbazen als je ketting er af is gelopen en je kettingbeschermer heeft opgevreten. Misschien net als ik een loszittend voorblad, of een kromme kettingschalm. Beide geven het tikken (gevoel en geluid) en kunnen inderdaad tot een compleet vastslaan van alle draaiende delen leiden.

Omdat het externe schade is denk ik in eerste instantie niet aan een defect aan de motor (of lagers), al is dat ook maar gissen (en is de motor misschien wel beschadigd door het euvel).

Je zit aardig goed in de buurt, de kettingkast heeft het begeven en daardoor is het voorste tandwiel vastgelopen.

Ik zal proberen een paar foto's te plaatsen.

https://www.dropbox.com/s/xerbygqijsz9qtd/fiets%202.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/dhn59aahzxnei2i/fiets.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s...117_13_00_39_Pro.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s...117_13_00_27_Pro.jpg?dl=0

hoop dat het zo lukt met de foto's :)

[ Voor 0% gewijzigd door zonnefreak op 18-01-2016 12:57 . Reden: geprobeerd foto zichtbaar te maken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
roffeltjes schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 22:23:
[...]

Weet iemand hoe ik foto's direct kan laten zien op deze pagina's? Ik krijg er wel een link op maar de foto's zelf zijn nog niet gelijk zichtbaar.
Alvast bedankt voor de hulp :)

[ Voor 14% gewijzigd door zonnefreak op 17-01-2016 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tsja, niet leuk, maar beter dan een motor die de geest geeft. Tips:

1. Laat de ketting spanning controleren. Als de ketting te los zat en daardoor de kettingkast heeft opgevreten ben je er niet met het vervangen van de kettingkast.
2. In het verlengde van #1: Laat de lengte en de soepelheid van de ketting controleren.
3. Laat tot slot ook de bladboutjes controleren.
4. Controleer of er bij de versnellingsnaaf/derailleur de kabels nog goed lopen en of er geen plastic resten zitten.

Bij twijfel de ketting laten vervangen is geen verkeerd idee, zo'n vastloper is ook niet super voor de ketting :+

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 17-01-2016 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
- oblomov - schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 14:59:[...]Je bedoeld waarschijnlijk dat je voor het instellen van de parameters liever niet alleen van de FM en diens PC afhankelijk bent.
Ik ga alleen naar de FM als teveel spaken zijn gebroken en ik daardoor een slag in mn wiel heb. Als er een paar spaken zijn gebroken doe ik t zelf. Heb verder niets met FM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Wat een klein voortandwiel hebben die Bosch motoren? Betekent dus dat die aandrijfas een hoop toeren maakt. Is toch een heel andere constructie dan de Bafangetjes die 44-48T zijn. Wat is deze? 30T?
Nu begrijp ik ook dat koppelverschil van de Bosch/andere middenmotoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
Tja, dit zie je idd overal.
YouTube: The Lightbulb Conspiracy (Full Length - English Subtitles).mp4

[ Voor 30% gewijzigd door bgttje op 17-01-2016 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
bgttje schreef op zondag 17 januari 2016 @ 14:31:
Wat een klein voortandwiel hebben die Bosch motoren? Betekent dus dat die aandrijfas een hoop toeren maakt. Is toch een heel andere constructie dan de Bafangetjes die 44-48T zijn. Wat is deze? 30T?
Is er dan verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tandwielen van de nieuwe Bosch zijn tussen de 15 en 20 tands, aangezien er een ratio van 2,5 zit tussen de trapas en de as met tandwiel is de ' werkelijke' grootte tussen de 38 en 50. Of de motor sneller draait dan de oude versie hangt natuurlijk helemaal af van de interne overbrenging in de motor.

En die koppel verhalen zijn bij de E-bike al even onduidelijk als bij auto motoren. Uiteindelijk gaat het om koppel aan het wiel. Bij Bosch zit er een heel versnelling apparaat tussen, dus heel moeilijk te vergelijken met naaf motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

- oblomov - schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 14:59:
[...]

Je bedoeld waarschijnlijk dat je voor het instellen van de parameters liever niet alleen van de FM en diens PC afhankelijk bent.

Bosch geeft aan Nyon bezitters de mogelijkheid om de ondersteuning aan te passen. De stand Eco zal maar net iets te weinig ondersteuning geven en Tour teveel. Ik verheug mij erop dat zelf te kunnen aanpassen.

[afbeelding]
Heb je een fiets met Nyon gekocht? Hopelijk zijn er intussen al wel wat updates gebeurd want dat systeem werkte voor geen meter. Heb een Trek gehad met Nyon en was daar niet tevreden over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
DHL schreef op zondag 17 januari 2016 @ 18:13:
Heb je een fiets met Nyon gekocht? Hopelijk zijn er intussen al wel wat updates gebeurd want dat systeem werkte voor geen meter. Heb een Trek gehad met Nyon en was daar niet tevreden over...
Ik heb je worsteling met de Nyon gevolgd op deze site. Ja, vooral in het begin was het hopeloos en veel gebruikers voelden zich als beta testers (mis)gebruikt! Bosch had deze early adopters een voorstel moeten doen om de oude versie te ruilen voor de nieuwe.

De Bluelabel met Nyon wordt eind deze maand geleverd. De Nyon heeft inmiddels een paar belangrijke update's gehad en in het najaar ook inwendige aanpassingen ondergaan. Zo is het opslaggeheugen van 256? of 512? Mb verhoogd naar 8 GB.
De navigatielicentie is nu onbeperkt en kosteloos te gebruiken. GPX-Tracks kunnen worden geïmporteerd. Er is nieuwe mountainbike-routefunctie geoptimaliseerd voor MTB-trails.
Afin, het zal misschien nog niet altijd vlekkeloos functioneren, maar ik heb er vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2016 @ 17:19:
Tandwielen van de nieuwe Bosch zijn tussen de 15 en 20 tands, aangezien er een ratio van 2,5 zit tussen de trapas en de as met tandwiel is de ' werkelijke' grootte tussen de 38 en 50. Of de motor sneller draait dan de oude versie hangt natuurlijk helemaal af van de interne overbrenging in de motor.

En die koppel verhalen zijn bij de E-bike al even onduidelijk als bij auto motoren. Uiteindelijk gaat het om koppel aan het wiel. Bij Bosch zit er een heel versnelling apparaat tussen, dus heel moeilijk te vergelijken met naaf motoren.
De Bosch Performance CX wordt voor sommige merken/modellen MBT geleverd met een voorblad van 14 tanden. De Bluelabel Charger met Performance CX, die ik in bestelling heb, heeft 17 tanden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Nou, kom net van Oss af en het was best koud en glad, maar niet gevallen :) . Bij de terugweg zat er al een klein laagje ijs op de accu. Ondanks die kou gaf de accu geen krimp. Reken ik het om naar de actieradius in hoogzomer en nu dan heb ik nu een verlies van 22%. Dat is zeker niet veel en de heenweg had ik ook wat wind tegen terwijl ik die normaal mee heb (ri oosten). De fiets deed het zelf ook prima en de laatste 4 km heb ik op hoge ondersteuning gefietst. De accu gaf wederom geen krimp. Dat was vroeger met de NiMH accu's wel even andere koek. Ik ben dik tevreden over de fiets en de accu. Vandaag heb ik ook even de banden weer hard gezet en het zadel op de juiste hoogte gezet en dat fietst net iets lekkerder :)
Maar met een warme muts op en handschoenen was het best wel te doen.

Even terzijde, maar dat er veel klachten zijn over een specifieke motor wil nog niet zeggen dat deze niet goed zou zijn. Ten eerste fietsen er veel meer mensen elektrisch en ten tweede lees je de klachten vooral van mensen die deze klacht hebben. Degene die geen klachten hebben hoor je niet. Dit geeft een vertekend beeld en hier moet je ook rekening mee houden. Zoveel fietsers - zoveel klachten.

[ Voor 21% gewijzigd door jimh307 op 17-01-2016 19:28 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
@jimh: kan jij verklaren hoe het komt dat als ik mijn accu inplug op mijn fiets (na een nachtje laden), de computer als bereik bijv 42 km aangeeft, maar dit oploopt als ik eenmaal aan het fietsen ben? Uiteraard niet continu (was het maar zo'n feest), maar dat kan dan zomaar oplopen tot bijv 50 km bereik, waarna het weer begint af te lopen.

Als iemand anders het weet, mag die ook reageren, hoor, maar ik begrijp dat jimh van accu's en batterijen zijn levenswerk gemaakt heeft, dus bij hem zal toch wel een hoop kennis aanwezig zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door erdejee op 17-01-2016 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
@ jimh, goed om te horen. Ik zit morgenvroeg op mijn e-bike en ik heb er, ondanks de kou, zin in. Actieradius verlies met deze temperatuur is ook geen probleem als je er maar rekening mee houdt.

Ik overweeg sterk om voor mijn nieuwe e-bike een accu hoes te kopen. Vlassie merkt niet veel verschil met zo'n hoes en daar twijfel ik niet aan, maar het kan ook geen kwaad. Vooral als de temperatuur enkele graden onder nul komt.
Het is nu in Eindhoven -4 en vrijwel windstil. Bij een snelheid van 25 km/u is dat tegen de wind ongeveer -10.

Wat mij ook leuk lijkt is dat er, zoals in winter van 09/10 & 10/11, enkele weken sneeuw & ijs ligt. Natuurlijk wel met spikes winterbanden.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/6wRt1mTz5kCS5SnLVZ6UtdxA/full.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door - oblomov - op 17-01-2016 21:52 . Reden: winterbanden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
erdejee schreef op zondag 17 januari 2016 @ 20:40:
@jimh: kan jij verklaren hoe het komt dat als ik mijn accu inplug op mijn fiets (na een nachtje laden), de computer als bereik bijv 42 km aangeeft, maar dit oploopt als ik eenmaal aan het fietsen ben? Uiteraard niet continu (was het maar zo'n feest), maar dat kan dan zomaar oplopen tot bijv 50 km bereik, waarna het weer begint af te lopen.

Als iemand anders het weet, mag die ook reageren, hoor, maar ik begrijp dat jimh van accu's en batterijen zijn levenswerk gemaakt heeft, dus bij hem zal toch wel een hoop kennis aanwezig zijn.
Wat is je ondersteuning bij de start en verlaag je die tijdens het rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
- oblomov - schreef op zondag 17 januari 2016 @ 20:46:
[...]

Wat is je ondersteuning bij de start en verlaag je die tijdens het rijden?
Ik rij meestal in turbo of sport-modus (beetje afhankelijk van weer-situatie) en verlaag die niet tijdens het rijden. Tenzij ik in accu-nood kom, maar dat is dan aan het eind van de rit (en komt vrijwel nooit voor). Dit verschijnsel speelt zich alleen af aan het begin van de rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Omdat je tijdens het rijden zelf mee trapt zal het bereik in het begin groter worden, dan bij de start. Gaande de rit wordt het weer minder omdat de accu door de ondersteuning, ondanks het mee trappen, leeg geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Heeft niets te maken met de accu maar met het algoritme wat bereik inschat. Als je weinig stopt zal de actieradius in het begin stijgen. Zit je in de stad dan daalt het snel (mits en indien je stopt voor verkeerslichten en zebrapaden). Zo ook wind mee/tegen. het is gewoon niet meer dan een schatting gebaseerd op een algoritme.

Het is net als de actieradius van een auto... het verschilt nogal wat je ermee doet.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 17-01-2016 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56

De Intuvia berekent de actieradius op basis van de laatste omstandigheden. Zo kan het dus zijn dat je met een windje mee een actieradius van 55 km hebt en windje tegen 35. Als ik op mijn route een gedeelte tegen de wind in moet dan zie ik de actieradius inderdaad dalen, is gewoon normaal maar ook niet echt betrouwbaar. Ik kan nu ook al redelijk inschatten hoe ik uit kom met de actieradius.

Mijn Bosch motor is inmiddels opgestuurd naar het Bosch Service Center ergens in Duitsland. Hopelijk deze week meer nieuws. Morgen dus weer met de auto naar de zaak :(

MBT die accu-cover: Ik heb die inderdaad al een jaar erop zitten, maakt amper uit qua actieradius maar wel weer wat meer bescherming tegen stoten en krassen. Je kunt alleen heel lastig de ledjes zien, en ook de accu met het sleuteltje losmaken gaat wat onhandig. Verder niks op aan te merken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Wat mag de FM, in de garantieperiode, zelf aan een Bosch motor doen?

Btw, welk merk accu-cover heb jij en waar gekocht?

[ Voor 33% gewijzigd door - oblomov - op 17-01-2016 21:56 . Reden: vraag accucover ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
- oblomov - schreef op zondag 17 januari 2016 @ 21:46:
Wat mag de FM, in de garantieperiode, zelf aan een Bosch motor doen?

Btw, welk merk accu-cover heb jij en waar gekocht?
Volgens mij alleen maar uitlezen en de motor eraf en er weer op schroeven :)

Ik heb een Fahrer accu voor de frame accu. Dezelfde als in bovenstaand plaatje, gescoord op de Bikemotion beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Dan mag de FM niet veel. Ik vraag mij af of het een voor- of nadeel is!

Ik ga waarschijnlijk naar die wandel, fiets & e-bike beurs in februari, misschien zijn ze daar ook te koop. Als ik eind januari de fiets krijg en het wordt veel kouder, dan bestel ik de hoes eerder.

[ Voor 38% gewijzigd door - oblomov - op 17-01-2016 22:39 . Reden: vraag verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

- oblomov - schreef op zondag 17 januari 2016 @ 18:50:
[...]

Ik heb je worsteling met de Nyon gevolgd op deze site. Ja, vooral in het begin was het hopeloos en veel gebruikers voelden zich als beta testers (mis)gebruikt! Bosch had deze early adopters een voorstel moeten doen om de oude versie te ruilen voor de nieuwe.

De Bluelabel met Nyon wordt eind deze maand geleverd. De Nyon heeft inmiddels een paar belangrijke update's gehad en in het najaar ook inwendige aanpassingen ondergaan. Zo is het opslaggeheugen van 256? of 512? Mb verhoogd naar 8 GB.
De navigatielicentie is nu onbeperkt en kosteloos te gebruiken. GPX-Tracks kunnen worden geïmporteerd. Er is nieuwe mountainbike-routefunctie geoptimaliseerd voor MTB-trails.
Afin, het zal misschien nog niet altijd vlekkeloos functioneren, maar ik heb er vertrouwen in.
Ben benieuwd en lees graag het vervolg van dit verhaal. Iig succes gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
- oblomov - schreef op zondag 17 januari 2016 @ 22:16:
Dan mag de FM niet veel. Ik vraag mij af of het een voor- of nadeel is!

Ik ga waarschijnlijk naar die wandel, fiets & e-bike beurs in februari, misschien zijn ze daar ook te koop. Als ik eind januari de fiets krijg en het wordt veel kouder, dan bestel ik de hoes eerder.
Ik denk dat ik in die 5 jaar één keer een week heb stilgestaan vanwege wachten op een motor (kan ook een accu zijn geweest, ik denk een motor) en toen kregen we een leen e-bike.

Het hangt dus af van hoe je FM hier mee om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Klopt roffeltjes, maar Bosch laat wel heel weinig ruimte. Het ligt er waarschijnlijk ook aan of het een inwendig probleem is of alleen een versleten voorblad vervangen.
De motor van Vlassie is nog in de garantieperiode en gezien de opstelling van Bosch kan ik mij voorstellen dat de FM daar voorzichtig mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
DHL schreef op zondag 17 januari 2016 @ 22:38:
Ben benieuwd en lees graag het vervolg van dit verhaal. Iig succes gewenst.
Vanzelfsprekend. Kan wel even duren, want ik wil de Nyon eerst uitgebreid proberen & ervaren.

In maart zou weer een belangrijke update verschijnen. Echter, ik heb dat nergens door Bosch officieel bevestigd gezien.
Ik hoop dat het dan ook mogelijk wordt om de gereden route als GPX te exporteren en in de navigatie modus de mogelijkheid van een akoestische signaal kort voor een routeverandering.
Het gevaar bij navigatie is dat de fietser te vaak en/of te lang naar het scherm kijkt, want er is, enigszins begrijpelijk, geen gesproken ondersteuning. Een kort akoestische signaal zou een extra steun zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Voor de liefhebber een link naar een kritisch, zeer uitgebreid en minutieus review betreffende de Bosch Nyon. Vanaf de eerste versie tot de nieuwe 8 GB Nyon en updates (in de Duitse taal).

Bosch Nyon - Der ausführliche Praxistest: www.martin-doppelbauer.de/Bikes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-10 21:19
Afgelopen week ging mijn fiets steeds meer piepen en kraken, en de laatste paar meter van mijn rit naar huis vrijdag liep hij in eens vast. Dus ik dacht volgens mij moet ik mijn ketting en derailleur even schoonmaken.

Vandaag weer naar mijn werk gereden, en in deze 25KM ben ik te tel kwijt geraakt na zo'n 7 keer vast lopen.
Met vast lopen bedoel ik dat de trappers midden in waar je mee bezig bent vast staan. Wanneer ik even de kracht er af haal, of even achteruit trap, kan ik daarna weer "gewoon" door fietsten. Ik heb ontdekt dat het eigenlijk alleen gebeurd als ik kracht zet op de pedalen. Ik dacht meteen aan de kracht sensor van de motor, ik dacht dus dat het mijn derailleur + ketting was, maar vermoed nu dat het mijn motor is.

Heeft iemand hier ervaring mee, wat zou ik zelf kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Wat je zelf kan doen:

1 De ketting spanning controleren.
2. In het verlengde van #1: controleer de lengte en de soepelheid van de ketting.
3. Controleer of de spider/kettingblad goed vast zit.

Ik denk niet direct aan de krachtsensor omdat als deze een verkeerde meting afgeeft hij niet zou blokkeren. Hij geeft dan teveel ondersteuning of geen ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
roffeltjes schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:42:
Wat je zelf kan doen:

1 De ketting spanning controleren.
2. In het verlengde van #1: controleer de lengte en de soepelheid van de ketting.
3. Controleer of de spider/kettingblad goed vast zit.

Ik denk niet direct aan de krachtsensor omdat als deze een verkeerde meting afgeeft hij niet zou blokkeren. Hij geeft dan teveel ondersteuning of geen ondersteuning.
Hij loopt niet de tand wielen af, en schakelt verder soepel. Het is een derailleur dus ik kan zo 123 niet vinden hoe ik de ketting moet spannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik zou niet verbaasd zijn als het de motor is, maar dit is wat je zelf kan controleren, andere oorzaken lijken me niet zo makkelijk te controleren voor een gebruiker (als het de motor is kan de FM ook niks zelf doen!) :+

Een ketting hoeft er trouwens niet af te lopen om te blokkeren. En hoewel soepel schakelen hoopvol is kan een vervelende schalm genoeg zijn om af en toe onder belasting de boel te blokkeren.

Ketting kan je checken door de stand van je derailleur te bekijken. Schakel naar de kleinste versnelling: De ketting hangt strak en de derailleur staat niet te ver naar achteren (als de ketting echt een overdreven Z moet maken tussen de deraileur wieltjes is je ketting te lang). Als dat het geval is kan je of de ketting vervangen of een schalm eruit halen.

Lengte (slijtage) controleren kan door de ketting te meten.

http://www.sheldonbrown.com/chains.html

En check gelijk de spider, kleine moeite, snel opgelost en heel vervelend als dat misgaat.

Nogmaals, het zou me niks verbazen als het de motor is, maar dit zijn dingen die je zelf alvast kan doen.

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 18-01-2016 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Lordsauron schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:16:
Afgelopen week ging mijn fiets steeds meer piepen en kraken, en de laatste paar meter van mijn rit naar huis vrijdag liep hij in eens vast. Dus ik dacht volgens mij moet ik mijn ketting en derailleur even schoonmaken.

Vandaag weer naar mijn werk gereden, en in deze 25KM ben ik te tel kwijt geraakt na zo'n 7 keer vast lopen.
Met vast lopen bedoel ik dat de trappers midden in waar je mee bezig bent vast staan. Wanneer ik even de kracht er af haal, of even achteruit trap, kan ik daarna weer "gewoon" door fietsten. Ik heb ontdekt dat het eigenlijk alleen gebeurd als ik kracht zet op de pedalen. Ik dacht meteen aan de kracht sensor van de motor, ik dacht dus dat het mijn derailleur + ketting was, maar vermoed nu dat het mijn motor is.

Ben benieuwd naar het merk van de motor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
Ja dat is het vervelende, het is een net 2 maanden oude Stevens E-Tron heb nu al spijt van de aankoop had toch gewoon voor de Kalkhoff Integrale Speed 11 moeten gaan.

Ik heb gekeken naar de stand van de derailleur op de grootste en kleinste versnelling. en de ketting heeft geen overdreven hang en de derailleur staat ook niet extreem zijn best te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
- oblomov - schreef op zondag 17 januari 2016 @ 18:50:
[...]De Bluelabel met Nyon wordt eind deze maand geleverd. De Nyon heeft inmiddels een paar belangrijke update's gehad en in het najaar ook inwendige aanpassingen ondergaan. Zo is het opslaggeheugen van 256? of 512? Mb verhoogd naar 8 GB.
Even hier reageren, ik volg dit topic al een tijdje en rij sinds een 2tal maanden met een eBike met Nyon. Best wel een leuk systeem maar verwacht er geen wonderen van. Al bij al is het grootste voordeel t.o.v. de Intuvia de GPS navigatie. Voor de fietsforens is er niet echt een meerwaarde dus 90% van m'n fietskilometers staat hij op het ride scherm (vergelijkbaar met wat een Intuvia doet). In weekends doe ik al graag eens een tochtje langs "onbetreden paden" en dan is het leuk op voorhand een route uit te stippelen (ik gebruik meestal http://brouter.de/brouter-web/) en die in de Nyon te importeren. De GPS functionaliteit is best wel goed uitgewerkt, beter dan op m'n Garmin die ik vroeger gebruikte.

Op mijn fiets zat ie standaard maar ik zou hem er niet achteraf laten opzetten had er een Intuvia opgezeten, daarvoor is het systeem nog te onvolwassen en heeft het te weinig mogelijkheden. Grootste minpunt, hopelijk doen ze daar nog wat aan, is dat het onmogelijk is de gereden routes te exporteren. Ook een automatische link met bvb. Endomondo, Strava, ... zou leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

@ zonnefreak, inzake afbeeldingen plaatsen zie je PB bericht.

[ Voor 179% gewijzigd door racinfo op 18-01-2016 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Lordsauron schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:54:
Ja dat is het vervelende, het is een net 2 maanden oude Stevens E-Tron heb nu al spijt van de aankoop had toch gewoon voor de Kalkhoff Integrale Speed 11 moeten gaan.

Ik heb gekeken naar de stand van de derailleur op de grootste en kleinste versnelling. en de ketting heeft geen overdreven hang en de derailleur staat ook niet extreem zijn best te doen.
Die Kalkhoff is niks voor mij, maar ik zit ook wel begerig naar riemaandrijving te kijken.

Trouwens, met die leeftijd kan je dat hele slijtage verhaal wel vergeten :o

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 18-01-2016 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
roffeltjes schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:20:
[...]
Die Kalkhoff is niks voor mij, maar ik zit ook wel begerig naar riemaandrijving te kijken.

Trouwens, met die leeftijd kan je dat hele slijtage verhaal wel vergeten :o
Staat nu 1300KM op de teller (had nog 2 weekjes vakantie). Maar goed als het echt de motor is ben ik wel fucked. vanavond maar even kijken als ik zonder motor assistentie naar huis fiets of het dan weer gebeurd. Natuurlijk zijn alle fiets winkels op maandag gesloten, want dan hoeven mensen niet naar hun werk natuurlijk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:04

Ik neem toch aan dat je de motor uit kan schakelen en dan zonder ondersteuning fietst, weet je toch meteen of het aan de ketting/derailleur ligt.

Over Stevens en Kalkhoff gesproken, ik ben al toe aan mijn 3e impulse motor (onder garantie vervangen) met 10K op de teller. Ik heb de Endeavour maar wellicht is de nieuwe motor van de Integrale beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
vverbeke schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:55:
Even hier reageren, ik volg dit topic al een tijdje en rij sinds een 2tal maanden met een eBike met Nyon. Best wel een leuk systeem maar verwacht er geen wonderen van. Al bij al is het grootste voordeel t.o.v. de Intuvia de GPS navigatie. Voor de fietsforens is er niet echt een meerwaarde dus 90% van m'n fietskilometers staat hij op het ride scherm (vergelijkbaar met wat een Intuvia doet). In weekends doe ik al graag eens een tochtje langs "onbetreden paden" en dan is het leuk op voorhand een route uit te stippelen (ik gebruik meestal http://brouter.de/brouter-web/) en die in de Nyon te importeren. De GPS functionaliteit is best wel goed uitgewerkt, beter dan op m'n Garmin die ik vroeger gebruikte.

Op mijn fiets zat ie standaard maar ik zou hem er niet achteraf laten opzetten had er een Intuvia opgezeten, daarvoor is het systeem nog te onvolwassen en heeft het te weinig mogelijkheden. Grootste minpunt, hopelijk doen ze daar nog wat aan, is dat het onmogelijk is de gereden routes te exporteren. Ook een automatische link met bvb. Endomondo, Strava, ... zou leuk zijn.
Dank je voor je tip. Ik moet mij die routeplanners/gps functie nog eigen maken.
Ja, het is een luxe ding. De meerprijs is € 300,- Apart voor € 525,- zou ik niet gedaan hebben. Heb jij die uitvoering met 8 GB opslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isigo
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 01:58
Lordsauron schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:33:
[...]

Staat nu 1300KM op de teller (had nog 2 weekjes vakantie). Maar goed als het echt de motor is ben ik wel fucked. vanavond maar even kijken als ik zonder motor assistentie naar huis fiets of het dan weer gebeurd. Natuurlijk zijn alle fiets winkels op maandag gesloten, want dan hoeven mensen niet naar hun werk natuurlijk :(
Heb dit zelf ook een aantal keren gehad en meestal met een vette ketting
waarna met veel kracht zetten op het kleine verzet de ketting als het ware
zich omkrult om het voortandwiel en zich vastzet, even achteruit trappen
en voila, misschien even de kettingkast beschermer nakijken en/of de
ketting even opspannen, denk dat het meevalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online

Dat kan te maken hebben dat de accu inwendig iets opwarmt als je aan het fietsen bent. Daardoor neemt de interne weerstand iets af en kan de computer een iets groter bereik aangeven. Echter mag dit verschil niet groot zijn want dan is er iets anders aan de hand. Dit is met vorst een redelijk normaal verschijnsel en het kan geen kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Lordsauron schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:16:

heb afgelopen vrijdag precies hetzelfde gehad, Ik heb de zelfde motor als jou fiets heeft. Bij mij is mijn kettingkast defect geraakt bij kilometer stand 585. fiets is net een maand oud. sparta e speed heb ik zelf.
als dit bij jou ook de kettingbeschermer is dan is dat ook wel erg toevallig. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak

ik merk dit zelf ook op. Wat ik zelf wel ontdekte was als ik de dag ervoor harder of zwaarder wind tegen had gehad of je fiets nu wat lichter dat dit dan inderdaad invloed heeft op het theoretische bereik wat de computer dan aangeeft. Eigenlijk zou je de proef op de som moeten nemen en twee dagen achter elkaar met het zelfde tempo moeten fietsen. Dan zal hij dit verschil waarschijnlijk niet meer aangeven.
probeer het maar eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
zonnefreak schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:40:
[...]

heb afgelopen vrijdag precies hetzelfde gehad, Ik heb de zelfde motor als jou fiets heeft. Bij mij is mijn kettingkast defect geraakt bij kilometer stand 585. fiets is net een maand oud. sparta e speed heb ik zelf.
als dit bij jou ook de kettingbeschermer is dan is dat ook wel erg toevallig. :(
Vrees dat het toeval is, gezien jou ketting kast hel erg anders is als die van mij, die van mij is eigenlijk niet veel meer als een broek beschermer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Lordsauron schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:47:
[...]

Vrees dat het toeval is, gezien jou ketting kast hel erg anders is als die van mij, die van mij is eigenlijk niet veel meer als een broek beschermer.
Afbeeldingslocatie: https://static.sparta.nl/images/showcase/03506371.jpg

nou het gedeelte wat om de trapas zit is wel hetzelfde hoor als bij mijn trapas.
kijk maar naar de afbeelding hierboven. ik heb ook alleen maar een broekbeschermer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
zonnefreak schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:54:
[...]

[afbeelding]

nou het gedeelte wat om de trapas zit is wel hetzelfde hoor als bij mijn trapas.
kijk maar naar de afbeelding hierboven. ik heb ook alleen maar een broekbeschermer :)
Aaahh, ja die, daar had ik ook naar gekeken bij het uitzoeken. ik dacht aan een ander model. nee idd deze ketting kast is bijna exact het zelfde. Heb alleen geen idee hoe ik die er af krijg dus kan zelf niet even kijken hoe het fiets zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Niet online
- oblomov - schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:48:
[...]

Dank je voor je tip. Ik moet mij die routeplanners/gps functie nog eigen maken.
Ja, het is een luxe ding. De meerprijs is € 300,- Apart voor € 525,- zou ik niet gedaan hebben. Heb jij die uitvoering met 8 GB opslag?
Ja, is de 8 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
isigo schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:23:
[...]

Heb dit zelf ook een aantal keren gehad en meestal met een vette ketting
waarna met veel kracht zetten op het kleine verzet de ketting als het ware
zich omkrult om het voortandwiel en zich vastzet, even achteruit trappen
en voila, misschien even de kettingkast beschermer nakijken en/of de
ketting even opspannen, denk dat het meevalt!
*Slag om de arm*

Ik kan er naast zitten, maar dat klinkt bij mij wel als het sein om een nieuwe ketting te (laten) plaatsen. Ook al omdat er nog al een knal wordt gegeven op de ketting als je die vastloper hebt.

Maar dit is inderdaad wel de kant waaraan ik zat te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
jimh307 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:28:
[...]

Dat kan te maken hebben dat de accu inwendig iets opwarmt als je aan het fietsen bent. Daardoor neemt de interne weerstand iets af en kan de computer een iets groter bereik aangeven. Echter mag dit verschil niet groot zijn want dan is er iets anders aan de hand. Dit is met vorst een redelijk normaal verschijnsel en het kan geen kwaad :)
Dat klinkt plausibel, opwarming van de accu en daardoor minder weerstand. Dank je, ik doe het ervoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
zonnefreak schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:45:
[...]

ik merk dit zelf ook op. Wat ik zelf wel ontdekte was als ik de dag ervoor harder of zwaarder wind tegen had gehad of je fiets nu wat lichter dat dit dan inderdaad invloed heeft op het theoretische bereik wat de computer dan aangeeft. Eigenlijk zou je de proef op de som moeten nemen en twee dagen achter elkaar met het zelfde tempo moeten fietsen. Dan zal hij dit verschil waarschijnlijk niet meer aangeven.
probeer het maar eens uit.
Ik fiets altijd met hetzelfde tempo. Althans, dat probeer ik wel, soms doet een of andere natuurkracht zijn best om dat tempo naar beneden bij te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bgttje schreef op zondag 17 januari 2016 @ 14:31:
[...]

Ik heb even gekeken naar de interne overbrengingsverhoudingen (3x woordwaarde) van de nieuwe en oude Bosch motor. De oude heeft ongeveer een vertraging van een factor 25 tussen motor en tandwiel, bij de nieuwe is dat ongeveer 12. Aangezien het tandwiel van de nieuwe motor 2,5 sneller draait is het verschil in toerental van de motor niet zo groot. Bij 100 rpm trapfrequentie draait de motor in de oude 2500 rpm en in de nieuwe 3000 rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
Zojuist weer thuis, dit keer voor de zekerheid maar zonder motor gefietst. Het klinkt nog steeds alsof je op een uit de gracht geviste fiets rijdt, maar hij loopt niet vast. Thuis aan gekomen hem op de steun gehangen om even te kijken wat er nou mis is. Ik krijg de kettingkast er niet vanaf, dus het is moeilijk kijken maar ik zie geen gekke dingen bij de motor. De derailleur piept een beetje maar geen hele gekke dingen, maar het klinkt raspend en naar. Het enige wat ik zie is dat de ketting heel erg trilt als je trapt, alsof hij er uit geduwd word i.p.v. naar binnen getrokken. Misschien dat deze trilling voor problemen zorgt. Voorlopig weet ik nu niet wat ik moet doen, ik durf hier niet nog een keer 50KM op te fietsen, en de FM waar ik hem heb gekocht zit ver weg (enige stevens dealer in de buurt is 45 min rijden) en mijn eigen FM verleend, logisch, denk ik geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Lordsauron schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:40:
Zojuist weer thuis, dit keer voor de zekerheid maar zonder motor gefietst. Het klinkt nog steeds alsof je op een uit de gracht geviste fiets rijdt, maar hij loopt niet vast. Thuis aan gekomen hem op de steun gehangen om even te kijken wat er nou mis is. Ik krijg de kettingkast er niet vanaf, dus het is moeilijk kijken maar ik zie geen gekke dingen bij de motor. De derailleur piept een beetje maar geen hele gekke dingen, maar het klinkt raspend en naar. Het enige wat ik zie is dat de ketting heel erg trilt als je trapt, alsof hij er uit geduwd word i.p.v. naar binnen getrokken. Misschien dat deze trilling voor problemen zorgt. Voorlopig weet ik nu niet wat ik moet doen, ik durf hier niet nog een keer 50KM op te fietsen, en de FM waar ik hem heb gekocht zit ver weg (enige stevens dealer in de buurt is 45 min rijden) en mijn eigen FM verleend, logisch, denk ik geen garantie.
Misschien een gekke vraag aan je maar als je de fietskettingschakeltjes tussen je vingers een hoek van 270 graden vouwt gaan ze dan zonder problemen bewegen. Als dit niet het geval is dan kun je nog proberen je ketting royaal met teflonspray in te sprayen en dan een flink aantal keren de schakeltjes die 270 graden hoek te laten maken. Als het gelukt is dan je ketting goed droogwrijven. Als ze een keer hebben gepekeld dan kan je ketting daar zeer snel van slijten (lees maar gerust roesten) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinten
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-05 23:03
Lordsauron schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:40:
Zojuist weer thuis, ........het klinkt raspend en naar.
Ik heb zelf een E-triton 45 met inmiddels 7000km op de teller. Zelfde probleem gehad, na ca. 2000km was het voortandwiel ingelopen(versleten) waardoor deze de ketting meeneemt en met een ruk de trappers blokkeren. Na zelf vervangen door een Connex vervangingstandwiel en een nieuwe ketting geen last meer gehad. De aandrijftrein heeft het best zwaar bij een kruissnelheid van 40kmh. Ketting en tandwielen krijgen bij mij dan ook veel aandacht. Verder erg tevreden over de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Je zit aardig goed in de buurt, de kettingkast heeft het begeven en daardoor is het voorste tandwiel vastgelopen.

[/quote]

ehh ik heb de kettingkast eraf gehaald en heb er foto's van gemaakt.

[ Voor 74% gewijzigd door zonnefreak op 18-01-2016 19:43 . Reden: krijg de foto's er niet op ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
reinten schreef op maandag 18 januari 2016 @ 19:22:
[...]

Ik heb zelf een E-triton 45 met inmiddels 7000km op de teller. Zelfde probleem gehad, na ca. 2000km was het voortandwiel ingelopen(versleten) waardoor deze de ketting meeneemt en met een ruk de trappers blokkeren. Na zelf vervangen door een Connex vervangingstandwiel en een nieuwe ketting geen last meer gehad. De aandrijftrein heeft het best zwaar bij een kruissnelheid van 40kmh. Ketting en tandwielen krijgen bij mij dan ook veel aandacht. Verder erg tevreden over de fiets.
Hij staat nu klaar om naar mijn eigen FM te gaan, ik ga jou tip meenemen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
Ketting/broek beschermer zit met drie imbusboutjes vast, ik dacht drie millimeter. Stelt helemaal niks voor.

Mijn vrouw heeft een ook Stevens en deze ratelde soms op hogere snelheid.
Met dit ratelprobleem bij de fietsenmaker geweest en deze heeft gemeend er toen een verse ketting op te moeten leggen. Dat vond ik al raar, want er was helemaal niets van slijtage te zien. Maar goed, nadat het geratel met deze nieuwe ketting nog steeds aanwezig was, zelf op onderzoek uit.
Bleek dat de beschermer de ketting raakt als de ketting op een klein tandwiel staat.
Hierna de beschermer wat verder van de motor afgezet (enkele millimeters dus) en het probleem is sindsdien verdwenen.
Bij mijn Kreidler heb ik dat probleem niet, maar als ik het goed bestudeer dan zie ik dat de motor van de Stevens enkele millimeters anders in het frame hangt dan de mijne.

Beide fietsen hebben nu zo'n 4.000 km gelopen en nog geen verdere problemen met de Bosch gehad. Wel zorg ik ervoor dat beide kettingen lekker nat van de WD40 blijven en tevens de derailleurs.

De storing welke ik tot nu toe gehad heb is een lader welke het opeens niet meer deed en afgelopen weekend bleef het display van één van de fietsen op "uitschakelen" hangen. Reageerde helemaal nergens meer op. Gelukkig waren we wel vlakbij huis, anders ben je mooi zuur, want je kunt de motor niet meer inschakelen.
Na een nachtje naast de fiets geslapen te hebben was de display weer helemaal uit en op de fiets werkte daarna alles weer.
Schijnbaar wel vaker voorkomend:
http://bosch-ebike.be/pages/nl/info/680/Bosch-problemen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Zojuist bericht gehad dat mijn Merida weer klaar is, motor vervangen voor een nieuw exemplaar.
Motor gaf een tijdje terug foutmelding 500 - interne motorfout.

Moet zeggen dat ze dat heel snel doen, fiets 10 dagen geleden gebracht, motor is opgestuurd naar Bosch en nu alweer een nieuwe exemplaar die eronder is gemonteerd.

Morgenochtend maar even ophalen, kilometerstand zal wel weer op 0 staan. Benieuwd of die nieuwe motor ook wat minder rumoerig is, want die hoorde je best wel. Zeker bij een kruissnelheid van 25 a 26 km/u.

[ Voor 6% gewijzigd door Vlassie1980 op 19-01-2016 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Vlassie1980 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:21:
Zojuist bericht gehad dat mijn Merida weer klaar is, motor vervangen voor een nieuw exemplaar.

Moet zeggen dat ze dat heel snel doen, fiets 10 dagen geleden gebracht, motor is opgestuurd naar Bosch en nu alweer een nieuwe exemplaar die eronder is gemonteerd.

Morgenochtend maar even ophalen, kilometerstand zal wel weer op 0 staan. Benieuwd of die nieuwe motor ook wat minder rumoerig is, want die hoorde je best wel. Zeker bij een kruissnelheid van 25 a 26 km/u.
fijn voor je dat het weer goed gekomen is. mag je gelukkig weer gaan fietsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 16:24:
[...]Ik heb even gekeken naar de interne overbrengingsverhoudingen (3x woordwaarde) van de nieuwe en oude Bosch motor. De oude heeft ongeveer een vertraging van een factor 25 tussen motor en tandwiel, bij de nieuwe is dat ongeveer 12. Aangezien het tandwiel van de nieuwe motor 2,5 sneller draait is het verschil in toerental van de motor niet zo groot. Bij 100 rpm trapfrequentie draait de motor in de oude 2500 rpm en in de nieuwe 3000 rpm.
Zo te zien is het voortandwiel dus niet gekoppeld aan de trapas. De trapasfrequentie wordt dus intern opgevoerd om met zo'n klein voortandwiel te kunnen werken. Is toch een heel ander constructie dan een Bafang middenmoter set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad zit er als een soort van versnellingsnaaf een verhouding van 1 op 2,5 tussen tandwiel en trapas. Zijn twee assen waarbij de trapas door de tandwiel as loopt. Best wel een mooie constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:21:

Ah, mooi en nu maar hopen op vele zorgeloze kilometers :)

Ik lees hier wel veel over problemen met de aandrijving. De middenmotor trekt zo hard aan de ketting dat deze wel snel moet slijten. Ook maakt deze dus vrij veel geluid.
Dan ben ik stiekem wel blij met mijn voorwielmotor. Ketting ziet er na 3000 km zo goed als nieuw uit en de tandwielen zijn ook nog mooi rond.

Maar goed, ik heb de smaak ook te pakken en ik fiets steeds vaker met hoge ondersteuning. Kost best veel accu, maar het gaat allemaal wat vlotter. Ook het optrekken gaat vlotter.

Maar even echt on-topic vind ik dat er veel problemen zijn met de middenmotoren. 60 of 70 nm is een hele kracht waar zelfs een wielrenner moeite mee zal hebben. Daarbij trap je zelf ook nog mee en dan krijgt de aandrijving wel stenen te eten. Koop bij de aanschaf van zo'n dure fiets altijd de maximale garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
zonnefreak schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:15:
[...]

fijn voor je dat het weer goed gekomen is. mag je gelukkig weer gaan fietsen. :)
Ja, ben blij dat hij weer klaar is en dat het ook zo snel is gegaan.
Ben het beu om telkens maar in de auto te stappen, kost veel benzine en vaak in de file als het een paar spatjes regent.

Maar nu is de auto ook wel fijn, vindt het wel aardig koud om nu te fietsen. Krijg dan vaak koude handen en dat trek ik heel slecht :P
jimh307 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:20:
[...]

Ah, mooi en nu maar hopen op vele zorgeloze kilometers :)

Ik lees hier wel veel over problemen met de aandrijving. De middenmotor trekt zo hard aan de ketting dat deze wel snel moet slijten. Ook maakt deze dus vrij veel geluid.
Dan ben ik stiekem wel blij met mijn voorwielmotor. Ketting ziet er na 3000 km zo goed als nieuw uit en de tandwielen zijn ook nog mooi rond.

Maar goed, ik heb de smaak ook te pakken en ik fiets steeds vaker met hoge ondersteuning. Kost best veel accu, maar het gaat allemaal wat vlotter. Ook het optrekken gaat vlotter.

Maar even echt on-topic vind ik dat er veel problemen zijn met de middenmotoren. 60 of 70 nm is een hele kracht waar zelfs een wielrenner moeite mee zal hebben. Daarbij trap je zelf ook nog mee en dan krijgt de aandrijving wel stenen te eten. Koop bij de aanschaf van zo'n dure fiets altijd de maximale garantie.
Als ik een andere fiets koop dan gaat daar zeker ook extra garantie op. Ik blijf van mening dat 2 jaar garantie op een Bosch middenmotor te weinig is. Ik ben natuurlijk wel een kilometervreter en ga door weer en wind om op het werk en weer thuis te komen.

Volgens mij is het alleen heel lastig om extra garantie bij te kopen bij Bosch, je koopt een fiets maar de fietsenmaker mag daar verder ook niks aan doen, dus die fietsenmaker is vervolgens weer afhankelijk van Bosch. Ik zag laatst wel een aanbieding bij Gazelle om fietsen met Impulse motoren extra te verzekeren. 4 jaar dacht ik ofzo...

[ Voor 59% gewijzigd door Vlassie1980 op 19-01-2016 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-10 07:34
jimh307 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:20:
[...]
De middenmotor trekt zo hard aan de ketting dat deze wel snel moet slijten.
Zeker op een 350 Watt+ Speed pedelec waarbij de ketting flinke krachten bij het schakelen ter verduren heeft.
Mijn eerste ketting vervangen na 3500KM, net op tijd anders waren de tandwielen ook aan vervanging toe.
Nu maak ik elke week (250KM) de ketting keurig schoon en smeer hem daarna weer netjes. Momenteel staat de teller op 5500KM en gevoelsmatig maakt dit onderhoud een behoorlijk verschil..
Eigenlijk wel benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn..

[ Voor 3% gewijzigd door Zanac-ex op 19-01-2016 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik twee of drie kettingen en één cassette. De ketting om de 2000 km wisselen, dus ketting 1, dan naar 2, dan weer naar 1, dan weer naar 2. Zo doe je veel langer met je cassette.
Mijn vorige cassette heeft het zo 14000 km uitgehouden met drie kettingen, was toen echter wel volkomen versleten, tanden braken bijna af. Nu één cassette met twee kettingen. Alleen schakelt het zaakje op dit moment niet echt meer lekker (ruim 8000 km), ben toch wel aan vervanging toe en ik denk dat de derailleur achter ook wat meer speling krijgt. Maar ach, is een woonwerk fiets, dan kijk ik niet zo nauw, schakel ik twee keer en weer één terug :).

O ja, en schoon maken doe ik niet vaak, af en toe een beetje olie erop en de fiets even afspuiten en afsoppen. Als ik de ketting wissel maak ik hem wel even schoon en vaak ook de tandwielen. Fietspaden zijn echter op dit moment erg zanderig door bouwwerkzaamheden (eigenlijk al jaren) dus de fiets ziet er meestal niet uit, maar ja, had hij maar geen fiets moeten worden :).

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2016 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik vind 10 dagen onacceptabel lang tenzij er een volwaardige vervanger tegenover staat. Mijn FM zou echt not amused zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Zanac-ex schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:34:
Zeker op een 350 Watt+ Speed pedelec waarbij de ketting flinke krachten bij het schakelen ter verduren heeft.
Mijn eerste ketting vervangen na 3500KM, net op tijd anders waren de tandwielen ook aan vervanging toe.
Nu maak ik elke week (250KM) de ketting keurig schoon en smeer hem daarna weer netjes. Momenteel staat de teller op 5500KM en gevoelsmatig maakt dit onderhoud een behoorlijk verschil..
Eigenlijk wel benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn..
Is het een fiets met een Bosch motor. Wat betaalde je voor een ketting en tandwiel. Heb je deze zelf vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-10 07:34
- oblomov - schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:10:
[...]
Is het een fiets met een Bosch motor. Wat betaalde je voor een ketting en tandwiel. Heb je deze zelf vervangen?
Kalkhof BS10 met Bosch Performance.
Eind 2014 gekocht met 2000KM (demo model) voor een nette prijs.
Dit was de eerste beurt en door FM vervangen, voor blokken en ketting €90 betaald.
Originele tandwielen.
Zodra de fiets uit garantie is ga ik het onderhoud zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:06:
Ik vind 10 dagen onacceptabel lang tenzij er een volwaardige vervanger tegenover staat. Mijn FM zou echt not amused zijn.
Bosch? Twee keer > 1,5 maand gehad, niet grappig. Gelukkig wel een leenfiets gehad, maar daarna weet je weer waarom je je eigen fiets had gekocht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:34:
[...]

Bosch? Twee keer > 1,5 maand gehad, niet grappig. Gelukkig wel een leenfiets gehad, maar daarna weet je weer waarom je je eigen fiets had gekocht :P
Toch wel apart dat jij 1,5 maand moest wachten en ik hem binnen 10 dagen weer mag ophalen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Ja dat is het vervelende, het is een net 2 maanden oude Stevens E-Tron
Als ik op die link klik dan zit daar zo'n mooie koplamp op. Ik weet niet of je wel eens in het donkere fiets maar ik wilde aan je vragen hoe goed de verlichting daarvan bevalt? Kortom kun je zonder problemen zeg maar 35 per uur fietsen in het donker? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
zonnefreak schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 19:55:
[...]

Als ik op die link klik dan zit daar zo'n mooie koplamp op. Ik weet niet of je wel eens in het donkere fiets maar ik wilde aan je vragen hoe goed de verlichting daarvan bevalt? Kortom kun je zonder problemen zeg maar 35 per uur fietsen in het donker? 8)
Dan kun je ook wel mijn fiets als voorbeeld nemen. Daar zit echt een 'koplamp' op waarmee je moeiteloos door een donker bos kan rijden zonder risico's. Licht op een fiets vind ik zelf wel erg belangrijk en vooral goed licht is heel fijn. Ik merk ook dat automobilisten mij op tijd zien en zo afstand nemen. Zeker omdat ik regelmatig in buitengebieden fiets waar geen straatlantaarn staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:34:
[...]

Wauw. Bij ION was het een kwestie van dagen. Geen idee hoe dat met Yamaha gaat zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
jimh307 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 20:22:
[...]

Dan kun je ook wel mijn fiets als voorbeeld nemen. Daar zit echt een 'koplamp' op waarmee je moeiteloos door een donker bos kan rijden zonder risico's. Licht op een fiets vind ik zelf wel erg belangrijk en vooral goed licht is heel fijn. Ik merk ook dat automobilisten mij op tijd zien en zo afstand nemen. Zeker omdat ik regelmatig in buitengebieden fiets waar geen straatlantaarn staat :)
Wat voor koplamp gebruik jij dan? Ik weet even niet zo snel welke fiets je hebt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:45:
Ik gebruik twee of drie kettingen en één cassette. De ketting om de 2000 km wisselen, dus ketting 1, dan naar 2, dan weer naar 1, dan weer naar 2. Zo doe je veel langer met je cassette.
Mijn vorige cassette heeft het zo 14000 km uitgehouden met drie kettingen, was toen echter wel volkomen versleten, tanden braken bijna af. Nu één cassette met twee kettingen. Alleen schakelt het zaakje op dit moment niet echt meer lekker (ruim 8000 km), ben toch wel aan vervanging toe en ik denk dat de derailleur achter ook wat meer speling krijgt. Maar ach, is een woonwerk fiets, dan kijk ik niet zo nauw, schakel ik twee keer en weer één terug :).

O ja, en schoon maken doe ik niet vaak, af en toe een beetje olie erop en de fiets even afspuiten en afsoppen. Als ik de ketting wissel maak ik hem wel even schoon en vaak ook de tandwielen. Fietspaden zijn echter op dit moment erg zanderig door bouwwerkzaamheden (eigenlijk al jaren) dus de fiets ziet er meestal niet uit, maar ja, had hij maar geen fiets moeten worden :).
Als ik dit zo lees allemaal dan ben ik maar wat blij dat ik heb gekozen voor een RM ""CHARGER"" HS met de GATES aandrijfriem i c m NU-Vinci !

In zijn geheel onderhoudsvrij en vooral met nat weer GEEN omkijken naar...

En..door de FM het bereik (men zegt vaak te veel trapomwentelingen van de NU Vinci-naaf ) laten vergroten zodat ik kan rijden als een fiets met derailleur 10 speed ! ;)

Nadeel is de best hoge aanschafprijs ,maar dan heb je wel wat...(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tsja, die riem geloof ik wel in, maar Nuvincie is zo afschuwelijk inefficient en wat ook wel een lange termijn issue kan worden zijn met een HS versie de torque specs. Als je dan nog leest hoe snel hij uit calibratie raakt is dat probleemloze nogal relatief.

Dus ik wil best geloven dat hij heel fijn is voor jou, maar het is zeker niet de oplossing voor de meeste mensen die echt langere stukken willen fietsen en een beetje range willen overhouden.

De nadelen van Nuvinci zijn niet de prijs... het systeem heeft gewoon een paar kanten die het toch een niche-product maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:52:
Als ik dit zo lees allemaal dan ben ik maar wat blij dat ik heb gekozen voor een RM ""CHARGER"" HS met de GATES aandrijfriem i c m NU-Vinci !

In zijn geheel onderhoudsvrij en vooral met nat weer GEEN omkijken naar...

En..door de FM het bereik (men zegt vaak te veel trapomwentelingen van de NU Vinci-naaf ) laten vergroten zodat ik kan rijden als een fiets met derailleur 10 speed ! ;)

Nadeel is de best hoge aanschafprijs, maar dan heb je wel wat...(
Allereerst gefeliciteerd met je mooie fiets, ik verwacht binnenkort de 25 km/u versie.

Voordat ik de Bluelabel Charger Touring bestelde, heb ik de afgelopen maanden ook op verschillende fietsen met een NuVinci naaf proef-gefietst. De laatste twee keer op een Charger HS om ook de 49 cm maat uit te proberen, de tweede keer werd mij definitief duidelijk dat 46 cm de juiste maat voor mij is. De 46 cm Charger is met zijn MTB achtige geometrie enigszins te vergelijken met een 18 inch MTB; de MTB-maat voor iemand van 1.76 cm.
Helaas kreeg met een NuVinci nooit het gevoel in de juiste versnelling te fietsen. Ik vond de naaf ook zwaarder fietsen. Die aandrijfriem is prachtig, maar ik vind het ook geen probleem om een derailleur te onderhouden en af & toe een voor- en/of achtertandwiel te vervangen. Als pensionado ben ook niet van een fiets afhankelijk.

Als de R&M Charger HS met NuVinci je bevalt is dat alleen maar fijn. Samen met die aandrijfriem veel minder kwetsbaar en... R&M fietsen mogen gezien worden, off course ;)

[ Voor 8% gewijzigd door - oblomov - op 20-01-2016 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 11:09

Chrasher

Tevree met z'n PS5

roffeltjes schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 20:40:
[...]

Wauw. Bij ION was het een kwestie van dagen. Geen idee hoe dat met Yamaha gaat zijn :?
Bij mij is er na 1000km een Yamaha motor vervangen, duurde ongeveer 10 dagen (midden in de zomervakantieperiode). Een nieuwe gekregen nadat de oude soms een vreemde tik had bij het stevig meetrappen. Bleek na onderzoek om een slecht lager te gaan volgens de dealer.
Rij nu alweer 5000km met de nieuwe rond zonder probleem. :)

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
vverbeke schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:55:
[...]

Deze routeplanner staat vanaf nu in mijn favorieten. _/-\o_
Tot nu gebruikte ik de versie van Openrouteservices, maar deze is net wat fijner en plant ook de route beter. Voor navigatie gebruik ik gewoon mijn Android telefoon die met een Quadlock op het stuur zit. Deze neemt de routes wel op en ik kan ze dan ook exporteren en bewaren. Soms wijk ik wel eens af als ik iets leuks zie en op die manier weet ik dat plekje altijd weer terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Dmv een appje op je smartphone kan je toch je route bijhouden op de Nyon? En nadien je route herbekijken, alsook de snelheden, hoogteverschillen,... op je laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Niet online
DHL schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 04:58:
Dmv een appje op je smartphone kan je toch je route bijhouden op de Nyon? En nadien je route herbekijken, alsook de snelheden, hoogteverschillen,... op je laptop.
Ja, maar je gereden routes zijn niet exporteerbaar. Het voordeel van een site als Endomondo is dat al je sporten gecentraliseerd zitten in één plek, nu is Nyon een gesloten systeem waar je niet uit kan breken.

[ Voor 0% gewijzigd door vverbeke op 20-01-2016 09:24 . Reden: typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
zonnefreak schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 19:55:
[...]

De lamp is best goed, verlicht een breed stuk van de weg, vind alleen dat hij net wat aan de korte kant is zeg maar. zeker gezien de snelheid wil ik iets meer kunnen anticiperen. het is nu gok ik zo'n 2 / 2.5 meter. prima op snelheden rond de 30KM/h. maar harder in het donker is wel een ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees hier dat verschillende mensen problemen hebben met blokkerende aandrijving. Ik had dat gisteren ook, heb de fiets weer naar de fietsenmaker gebracht. Ze hebben de fiets daar een beetje getest en vermoedden dat het de naaf was die problemen gaf. Vandaag gebeld dat het er iets intern niet goed zat in de naaf en er een nieuwe in moet. Weer 130 euro, maar hopelijk rijdt ie dan voorlopig wel.

Pffff pedelecs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dat is helaas op zich niet zo raar, ik ben er namelijk ook bang voor. De specs van een nexus/Alfine naaf zijn op het randje voor mijn motor. Als het buiten garantie gebeurd laat ik er hoogstwaarschijnlijk een Rohloff in prikken(die kan altijd mee naar een volgende fiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jouw Yamaha blokje heeft ook wel een stevig koppel. Mijn 250W Panasonic blokje heeft veel minder power.

Zou het zo kunnen zijn dat het vervangen van het voorste motortandwiel door een groter exemplaar, waardoor hij meer ondersteuning geeft bij hogere snelheden, de genadeklap was voor de naaf (SRAM DualDrive)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 23:24:
Tsja, die riem geloof ik wel in, maar Nuvincie is zo afschuwelijk inefficient en wat ook wel een lange termijn issue kan worden zijn met een HS versie de torque specs. Als je dan nog leest hoe snel hij uit calibratie raakt is dat probleemloze nogal relatief.

Dus ik wil best geloven dat hij heel fijn is voor jou, maar het is zeker niet de oplossing voor de meeste mensen die echt langere stukken willen fietsen en een beetje range willen overhouden.

De nadelen van Nuvinci zijn niet de prijs... het systeem heeft gewoon een paar kanten die het toch een niche-product maken.
Al ruim 13000 km gefietst en...helemaal geen problemen mee !

Zeker toen de fm het bereik kon vergroten. (af fabriek blijkt het bereik van de Nu Vinci-naaf nogal beperkt te zijn),j Jemoet dan teveel trappen om snelheid te maken.
Pagina: 1 ... 74 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.