Ho..... De razer is probleemloos te noemen. Ik heb twee storingen gehad die niks te maken hadden met de kwaliteit van het product.
1. Een bladboutje was los en dat is niet gemerkt in een servicebeurt. Ik hoorde een kraakje, maar fietste minstens een week door (geen tijd, je kent het wel) totdat ik twee boutjes door de helft trapte (logisch omdat er dus al eentje foetsjie was. Chainglider werd gretig opgevroten^^.Fout FM en een beetje dom van mij dat ik niet keek waar het kraakje zat (had ik waarschijnlijk wel ontdekt). Downtime een uurtje (30 minuten wandelen, 30 minuten bladboutjes zoeken, monteren, chainglider monteren.
2. De kabelgeleider van de Alfine naaf is gescheurd. Resultaat was dat 1 versnelling het niet meer deed (doortrapte) Vreemd genoeg deden de rest van de versnellingen het wel dus zowel de FM als ik dachten dat de naaf naar zijn grootje was. Onderdeel is vervangen onder service. Downtime effectief 15 minuten (ik kon gewoon doorfietsen tot het onderdeel binnen was). Ik vermoed dat probleem #1 de oorzaak was van probleem#2.
3. Mijn vrouw heeft mijn display laten kletteren. Barst en deels onleesbaar (kon gelukkig wel doorfietsen). 140 euro schade want die display is blijkbaar gemaakt van puur goud, maar dat viel onder de verzekering die we bij de fiets hebben afgesloten (ik geloof 25 euro eigen risico). De display met gespleten display heb ik achter de hand voor het geval we nog een ongelukje hebben
Dat is op zich best vervelend voor een eerste jaar en vermoedelijk heeft de kracht van de motor niet geholpen, maar als dat bladboutje niet was losgelopen had ik waarschijnlijk het eerste jaar zonder storing rondgereden.
Trouwens de Razer van mijn vrouw rijdt als een zonnetje, net als de Batavus Stream van mijn Schoonmoeder. Ze maken veel kilometers en komen dagelijks op een boerderij... zand, water en urine.
In tegenstelling tot BT vind ik wel degelijk dat er flink vooruitgang is gemaakt. Maar het is inderdaad nog niet zo error-proof als een mechanische fiets. Maar zoals ik al zei met mijn reactie naar Jimh, zelfs met de ION heb ik jaarlijks 10k mee afgelegd en is het aantal stilsta dagen heel klein. Bovendien kreeg ik altijd een lener.
Wat wel een heikel puntje was waren de uiteindelijke kosten (displays, accu pack en motor zijn dure geintjes) van de IONS, zeker de laatste jaren, maar dat was echt een heel andere generatie dan de huidige Bosch en mijn geliefde Yamaha motor. Mijn Razer heeft me tot nu toe drie setjes remblokjes gekost en een of twee servicebeurten. De rest was allemaal garantie.
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 16:18:
[...]
Ho, Ho 14 de posting

Gewoon een beetje onderbouwing kan nooit geen kwaad, vooral de opmerking dat fabrikanten producten maken die de garantie periode net overleven is natuurlijk echt onzin.
Maar goed, inderdaad on topic. Ik heb hier drie Bosch fietsen die weinig problemen geven. Eentje gaat richting 23000 km (bijna 3 jaar), accu wordt wel minder en dat vind ik snel. Accu's in elektrische auto's gaan veel langer mee.
Met het eerste ben ik het wel met je eens. Al zal goed genoeg natuurlijk worden verkozen boven de eeuwigheid geloof ik ook niet zo in planned obsolence.'
En Bosch is (volgens eigen observaties en twee fms die ik spreek) lichtjaren beter dan IONs en andere naaf motoren... maar er is toch nog wel eens gezeik mee. Wat dan niet helpt is dat de FM niet anders kan dan de motor op te sturen, dus alles hangt van de snelheid van Bosch af. Naast deze eigen observaties kan je op dit en andere fora ook wel een beetje aanvoelen welke systemen storingsgevoeliger zijn dan andere.
De waarheid ligt dus in het midden: het is een prachtig bruikbaar product, maar het is gewoon minder foolproof dan een gewone fiets (ook al omdat je FM hem niet zelf kan repareren). En Panasonic en Yamaha lijken toch echt minder issues te geven (volgens de FM en wat ik overal lees). Maar die samples zijn weer kleiner, dus of dat de waarheid is? Not a frigging clue.
[
Voor 35% gewijzigd door
roffeltjes op 16-01-2016 22:16
]