@ Vlassie : bij deze wens ik u veel goede moed, hopelijk is het een klein probleempje aan de motor dat snel door de fietsenmaker kan worden opgelost. Ik ben alleszins benieuwd want ik ken erg veel mensen die de Bosh Performance hebben.
Zij hebben voorlopig geen problemen maar rijden ook helemaal niet de kilometers die u jaarlijks aflegt en dit kan natuurlijk ook een verschil maken.
Verder even melden dat ik een nieuwe fiets heb aangeschaft om straks de Bafang BBS02 set onder te monteren.
Ik wou een sterkere fiets met een verende voorvork + verend zadel aangevuld met hydraulische remmen.
Sterkere velgen ( holkammer ) en bredere banden + LED verlichting voor én achter op een naafdynamo waren ook een vereiste.
De Bafang set is momenteel onderweg, hopelijk is hij snel ter plaatse.
Ik heb alvast de voorbereidende werken gedaan aan de nieuwe fiets :
1) pedalen verwijderd
2) pedaalarmen + crankstel + shifter rechts verwijderd
3) Bottom bracket verwijderd
4) originele bagagedrager verwijderd
5) nieuwe bagagedrager gemonteerd waar de 36V LiFePo4 accu in kan die ik reeds had
6) linker handvat verwijderd om stuurbedieningen te kunnen monteren
7) magnetische reed-switch contacten gemonteerd op de remhendels links + rechts
De nieuwe fiets staat dus klaar om straks de Bafang motor te ontvangen.
Het is goed te doen maar om bovenstaande goed te kunnen uitvoeren heb je wel enkele tools nodig en het zal veel helpen als je een beetje handig bent.
Tip : kijk naar enkele Youtube filmpjes hoe ze het precies doen en bekijk vooral goed de draai-richtingen.
Sommige zaken zitten goed vast en als je dan nog naar de verkeerde kant zit te draaien schiet het al helemaal niet op.
Klinkt misschien stom maar eerlijk : ik heb het hier aan de hand gehad.
De LED verlichting op de naafdynamo wou ik zodat ik ten allen tijde ( ook overdag ) met de verlichting AAN kan rondrijden.
Men ziet me dan toch veel beter aankomen, vind ik.
Later zou ik hier graag een foto plaatsen van mijn omgebouwde fiets, kan iemand me zeggen hoe ik dit het beste doe want ik probeerde dit reeds helaas zonder succes.
Verder zal ik nog jullie vragen zo goed mogelijk beantwoorden.
-Hoe zijn jullie begonnen met elektrisch fietsen?
In 2012 heb ik tweemaal naar het werk gefietst met een gewone hybride-fiets, het lag me eerlijk gezegd niet zo, ik had fikse tegenwind gehad en kwam bezweet aan.
Dan zag ik dat het mogelijk was om mijn bestaande fiets om te bouwen naar elektrisch.
Ik heb dit toen laten doen met een V-fiets voorwielmotorset en was er wel tevreden over ... al was het koppel slechts 20 Nm en het vermogen +/- 180 Watt.
Toen waren er nog niet zoveel elektrische fietsers maar ik voelde wel reeds aan dat het elektrisch fietsen een echte hit ging worden wat ondertussen reeds is gebleken.
Ik deed het echt graag en dacht dat ik lang niet de enige zou zijn ...
Mijn accu is toen na 3 jaar intens gebruik gesneuveld ( = te weinig power voor 1 heenrit ) en in januair 2015 kocht ik een nieuwe 36V 10 Ah LiFePo4 accu die ik tot op heden gebruik.
Deze accu zal nu de bafang motor in de nieuwe fiets gaan aandrijven.
Mijn vorige fiets is ook nog compleet met bagagedrager zodat de accu vlot kan gewisseld worden in beide fietsen.
Zo heb ik bij bv. pech altijd een fiets beschikbaar.
Ik heb nu ook nog een extra lader gekocht zodat ik er één thuis heb en één op het werk.
Dan hoef ik deze nooit meer onderweg mee te nemen.
Ik heb gekozen voor Bafang omdat het me er degelijke motoren uitzien waarover je heel veel info kan vinden op het net.
Ze zijn relatief goedkoop en goed te tweaken, qua montage vond ik dit wel een uitdaging om te doen.
Verder zie ik dat de interne onderdelen vlot verkrijgbaar zijn wat ik als doe-het-zelver altijd weet te apprecieren.
De goede ervaringen van verschillende mensen ( bggttje + opperpanter, enz ... ) heb ik ter harte genomen en de stap gewaagd tot bestelling van een BBS02 set..
-Wat was daarvoor de aanleiding?
Met de wagen is het alsmaar drukker op de weg en ik wou een beetje ontspanning + beweging.
Let op, het is niet altijd rozegeur en maneschijn want ik werk in 3 verschillende shiften + het weer is ook niet altijd 100% doch dat neem ik er allemaal bij.
En soms als alles meezit is het echt wel genieten.
-Merk je dat je fitter wordt met fietsen ipv de auto?
Fitter kan ik moeilijk zeggen, ik had een rotatiesensor dus als ik minder hard trap rijdt de fiets bijna even snel.
Volgens sommigen een nadeel maar volgens mij een voordeel en vandaar de keuze voor Bafang, deze zou ongeveer dezelfde werking hebben en was een zeer bewuste keuze.
Je hebt wel de gezonde buitenlucht en daardoor voel ik me beter.
-Hoe ziet je route eruit?
Ik fiets uitsluitend woon - werk verkeer, een uitzonderlijk zomers tochtje met de partner niet te na gesproken natuurlijk.
Mijn nieuwe fiets + motor is bijgevolg volledig voor dit doel geselecteerd.
Het zijn lange rechte stukken op kalme wegen met weinig auto's en huizen, enkele kleine stukjes bebouwde kom zijn er natuurlijk ook bij maar in de minderheid.
Bij elke keuze die ik moest maken had ik enkel deze dagelijkse rit van 18 km heen en 18 km terug in gedachten.
Ik doe deze rit reeds 4 jaar en wist wat ik wilde : meer koppel, wat sneller rijden, een betrouwbare motor, demping, LED verlichting, hydraulische remmen, enz ... kortom een goede snelle commuter fiets.
-Wordt je vaak nagekeken met je chique pedelec?
Met mijn vorige omgebouwde fiets bijna niet, het was helemaal geen in het oog springende fiets.
Het voordeel was dat ik deze met een relatief gerust hart ergens kon achterlaten met een simpel slot.
De nieuwe fiets ziet er volledig anders uit, en ook al heeft deze nu nog geen motor en pedalen het ziet er nu al een superbike uit vind ik
Dus ik verwacht wel wat blikken, maar dat hoeft niet echt voor mij ...
-Zijn er adviezen over elkaar heen?
Als het gaat over de wetgeving kun je blijven discuteren, krijg je al snel welles / nietes spelletjes en dat zie ik niet zo zitten.
Het zijn keuzes die iedereen voor zichzelf moet uitmaken.
Mijn persoonlijke keuze voor bovenstaande motor vloeit voort uit 4 jaar steeds dezelfde route fietsen aan 25 km/h op uren waarop de meeste mensen slapen / TV kijken.
Ontelbare keren dat ik tijdens de rit heb gedacht : kon die vervelende 25 km/h muur maar even verplaatst worden naar bv. 35 km/h.
Gezond verstand gebruiken is wat ik alvast van plan ben, en enkel sneller rijden waar het echt kan..
Groeten, De Vadder F.