Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.525 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lagedrukspuit? Je wilt niet weten wat dat voor schade dat aan kan richten aan je lagers, kabelbehuizingen en contacten. Zelfs een simpele tuinslang kan al te veel zijn.

Reinigen: uitsluitend met een doekje, dat voorzien is van (auto)wax. Eerst voorzichtig drogen.

Moeilijk bereikbare plekken: Plantenspuit met water en wax. Voorzichtig nevelen. Waar je daarna niet met de doek bij kunt, daar komt wel een beschermlaagje.

(Heb al zeventien jaar een fiets, die er daardoor nog uit ziet alsof ie rechtstreeks uit de showroom komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Niemand weet dat elektronica en water niet samen gaan? Waar ik over val is dat grote stuk ijzer welke de Bosch motor overspant. Daar gaat geheid vocht tussen zitten. Als fabrikanten de fiets compleet waterdicht maken brengt dat niets op want dan komen mensen niet meer met die klachten die de handel levendig houden. Ik zou zoiets meteen af kitten. Voor een voorwielmotor zoals ik heb helpt zo'n spatbord niet. Ook heeft mijn controller open gaten voor de koeling. Ik let dus heel erg op met regen en ander nat weer. Ja, ik weet het, ben meer een mooi weer rijder of beter gezegd ga ik niet fietsen als het echt regent.
Ik ga elke zondag naar mijn ouders en het gebeurt niet vaak dat het nat is.
Je geloofd het zeker ook als de fabrikant zegt dat je de accu continu aan de lader moet hangen (voor NiMH normaal, maar voor Li-ion zeker niet). We weten als tweakers hier uiteraard dat de waarheid vaak anders is dan wat er op het label staat bij de aankoop.
Vandaar mijn vaseline-tip :)
Goed, ik weet bijna alles over accu's, maar niet over hoe goed zo'n fiets (spat)waterdicht is. Ik kan dat dan wel weer beredeneren en als je door weer en wind gaat komt er vroeg of laat vocht in de motor.
Als je zelf handig bent kit het systeem dan echt waterdicht. Voor de Bosch middenmotor betekend dit dat aan alle weerszijden kit kan worden gespoten. Vooral het deel waar de kabel van de accu de motorunit in gaat. Door vocht treed corrosie op bij de printplaten en die wil je echt wel waterdicht hebben.
Ja, het is jammer dat je bij zo'n dure fiets moet gaan kitten, maar het spaart je op ten duur wel geld.

Mijn mening is inderdaad om een elektrische fiets niet in de stromende regen te gebruiken. Veel modellen zien er dan ook uit als oubollig en worden gebruikt door recreanten en andere modellen zien er uit als een gelikte mountainbike en daarom ook die grote spatlap achter op het voorwiel. Het liefst zo groot dat deze bijna de grond raakt.

Ik ben dit topic heel behulpzaam, maar zoete koekjes worden niet gebakken door de fabrikant.

Reinigen doe ik als de fiets helemaal droog is en dan maak ik hem ook droog schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Bijna niemand rijdt graag tijdens regen. Als het onverwacht begint te regenen gedurende een rit, of als je per se terug naar huis moet, is er weinig keus.
Er zijn app's voor je smartphone die vrij nauwkeurig aangeven waar, wanneer, hoelang en hoeveel neerslag je kan verwachten. Zelf gebruik ik al jaren WeatherPro.
Ik geloof niet dat bijvoorbeeld Bosch met opzet e-bike motoren kwetsbaar en niet waterdicht maakt (hoewel, als ik denk aan het gesjoemel van VW!!).
Natuurlijk verkopen ze graag e-bike motoren, maar bij een té groot uitvalpercentage is het snel gedaan met de hegemonie. Misschien is een indirecte ontluchting nodig. Kabelopeningen kitten kan ik mij voorstellen, maar aan weerszijden de Bosch motor dicht kitten, lijkt mij niet verstandig. Bovendien, denk eens aan de knoeiboel als de motor onverhoopt toch eens gerepareerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-10 11:39
- oblomov - schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 12:44:
[...]

Hoe ziet die spatlap er bij jou uit?

Wat vind je van onderstaande SKS spoiler?

[afbeelding]
Ik heb dit model aan het voorspatbord zitten. Ook daar helpt het erorm veel. Meer dan je zou verwachten van dat kleine ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat sloten aangaat: het is van belang hoe je ze aanbrengt.
Een betonschaar maakt vrijwel elk slot kapot. De sloper moet dan wel in staat zijn de schaar op de grond te zetten met 1 arm. Dus breng je slot hoog aan en bevestigd aan een dikke paal of boom.
Ik heb wel een heel goed Axa-slot (de op-een-na beste die er is, denk ik), maar ik gebruik 'm nooit. Waar ik woon worden zelden tot nooit fietsen gejat. Stal ik de e-bike voor langere tijd (dagen) dan gaat t'ie in een betaalde en bewaakte stalling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Op mijn zelfbouw e-bike neem ik standaard een plastic zak mee voor als het gaat regenen; de motor in het voorwiel kan er wel tegen maar mijn zadeltas met daarin de bedrading, controller en accu dek ik ingeval van regen, incl het zadel zelf liever af met een plastic zak, primitief maar wel effectief. De plastc zak zelf bewaar ik ook in de zadeltas zodat ik hem altijd bij mij heb.

Maar eigenlijk ben ik een mooi weer fietser, ;) als er regen dreigt pak ik de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
Ach als het onderweg regent heb je gewoon pech....doorfietsen is de enige remedie. Mijn Bafangetje zit ook al helemaal onder t vuil maar eigenlijk nergens last van. Is een lekker open systeem dus ook makkelijk te drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:35
Gisteren beslist, de norta gaat de deur uit en een gazelle impulse speed besteld.

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56
Laten we vooral niet vergeten dat het eigenlijk amper regent, zie www.hetregentbijnanooit.nl
Blijf van mening dat een dergelijk systeem gewoon die neerslag moet kunnen hebben, en ik weet ook niet of die 500 melding echt vanwege vocht komt of iets anders. Weet niet of die motoren uberhaupt wel eens opengemaakt moeten worden en gesmeerd worden?

Ik kijk verder ook altijd op weeronline.nl bij mijn woonplaats wat de vooruitzichten voor de volgende dag zijn. Weet ik gelijk waar ik aan toe ben, vooral de wind vind ik interessant en in mindere mate de neerslag. Windkracht 6 tegen heb ik een hekel aan, ondanks dat ik een middenmotor heb is het dan aardig aanpoten en je ziet de accu ook heel snel teruglopen.

Verder heb ik op mijn telefoon ook de buienalarm app staan die gaat piepen wanneer er neerslag aankomt, ook heb ik BBB overschoenen en een regenbroek standaard bij me. Dus ik ga als een tank door stortbuien heen.

Heb nu een Gazelle Orange Innergy te leen met voorwielmotor, is weer even wat minder qua koppel :P
Gunth schreef op zondag 10 januari 2016 @ 14:01:
Gisteren beslist, de norta gaat de deur uit en een gazelle impulse speed besteld.
Mooie fiets, volgens mij een 612Wh accu? Het nieuwe Cityzen HS model is ook mooi maar heeft een Bosch motor en beduidend minder accu capaciteit.

[ Voor 14% gewijzigd door Vlassie1980 op 10-01-2016 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
Ik ga overal door, regen, wind,storm.
Sneeuw heb ik nog niet gehad 😄.
Als ik hier in België moet wachten op goed weer kan ik beter mijn fiets verkopen.
Mijn vrouw vraagt dikwijls, ga jij daar door?
Met goede kledij heb je nergens last van.

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-10 18:36
Ik lees in deze thread regelmatig iets over Bafang Ombouwsetjes, is het iemand gelukt hier een RDW type goedkeuring op te krijgen voor snorfiets of brommer?

Al geprobeerd hier iets zinnigs over te vinden in ander forums, diverse zelfbouw sites, verkopers van deze setjes en diverse mailtjes hierover gestuurd aan diverse set verkopers (al zou ik het daar niet bestellen), maar nergens een woord over de benodigde type goedkeuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
2green schreef op zondag 10 januari 2016 @ 14:30:
Ik lees in deze thread regelmatig iets over Bafang Ombouwsetjes, is het iemand gelukt hier een RDW type goedkeuring op te krijgen voor snorfiets of brommer?

Al geprobeerd hier iets zinnigs over te vinden in ander forums, diverse zelfbouw sites, verkopers van deze setjes en diverse mailtjes hierover gestuurd aan diverse set verkopers (al zou ik het daar niet bestellen), maar nergens een woord over de benodigde type goedkeuring.
Ik heb ooit eens een keer een blog gevonden van iemand met een ligfiets ( alleweder type ) die er ook een motor in had gemonteerd. Hij ging toen met dat ding naar de Duitse TuV om een typegoedkeuring te krijgen zodat hij legaal over het fietspad kon. Zal eens kijken of die terug kan vinden.

Eigenlijk slaat het verder ook nergens op, alle speed pedelecs die voorbij komen hebben minimale aanpassingen ten opzichte van normale pedelecs. Ik bedoel dus dat de componenten nagenoeg hetzelfde zijn, zelfde remmen, zelfde derailleur, zelfde banden, zelfde frame. Vaak is het accupakket wat beter en is de Bosch of Impulse motor die eronder hangt niet begrensd. Extra kentekenplaatje, reflectortjes op de voorvork die geen rochel kosten en soms een spiegeltje.

Als het mogelijk is dan zal het sowieso niet makkelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
Vlassie1980 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 14:25:

Mooie fiets, volgens mij een 612Wh accu? Het nieuwe Cityzen HS model is ook mooi maar heeft een Bosch motor en beduidend minder accu capaciteit.
Thx, is een 765Wh accu.
Volgens mijn fm is de impulse beter dan de nieuwe bosh motor.
Mijn fm rijdt zelf met ene en is er heel tevreden van.
Ook de prijs is een stuk gezakt omdat het een vorig jaar model is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Gunth schreef op zondag 10 januari 2016 @ 14:40:
[...]

Thx, is een 765Wh accu.
Volgens mijn fm is de impulse beter dan de nieuwe bosh motor.
Mijn fm rijdt zelf met ene en is er heel tevreden van.
Ook de prijs is een stuk gezakt omdat het een vorig jaar model is.
Ik wist niet dat Impulse fietsen leverbaar waren met 765Wh?
Heb je een linkje daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
Vlassie1980 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 14:51:
[...]

Ik wist niet dat Impulse fietsen leverbaar waren met 765Wh?
Heb je een linkje daarvan?
Nee heb ik niet, is het gene mijn fm zegt.
Kan ook dat hij zich vergist heeft, dinsdag eens navragen.

[ Voor 10% gewijzigd door Gunth op 10-01-2016 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Vlassie1980 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 14:36:
[...]

Ik heb ooit eens een keer een blog gevonden van iemand met een ligfiets ( alleweder type ) die er ook een motor in had gemonteerd. Hij ging toen met dat ding naar de Duitse TuV om een typegoedkeuring te krijgen zodat hij legaal over het fietspad kon. Zal eens kijken of die terug kan vinden.

Eigenlijk slaat het verder ook nergens op, alle speed pedelecs die voorbij komen hebben minimale aanpassingen ten opzichte van normale pedelecs. Ik bedoel dus dat de componenten nagenoeg hetzelfde zijn, zelfde remmen, zelfde derailleur, zelfde banden, zelfde frame. Vaak is het accupakket wat beter en is de Bosch of Impulse motor die eronder hangt niet begrensd. Extra kentekenplaatje, reflectortjes op de voorvork die geen rochel kosten en soms een spiegeltje.

Zou top zijn, ga ook het rdw nog even vragen, maar verwacht van die organisatie een opervlakkig onbruikbaar antwoord dat niet bepaald inovatie ondersteunend is. Het zou handig zijn als ze een indicatie geven of er fietsen zijn die wel/niet voldoen, etc. Duik er komende week wat verder op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-11-2018
@ Vlassie : bij deze wens ik u veel goede moed, hopelijk is het een klein probleempje aan de motor dat snel door de fietsenmaker kan worden opgelost. Ik ben alleszins benieuwd want ik ken erg veel mensen die de Bosh Performance hebben.
Zij hebben voorlopig geen problemen maar rijden ook helemaal niet de kilometers die u jaarlijks aflegt en dit kan natuurlijk ook een verschil maken.

Verder even melden dat ik een nieuwe fiets heb aangeschaft om straks de Bafang BBS02 set onder te monteren.
Ik wou een sterkere fiets met een verende voorvork + verend zadel aangevuld met hydraulische remmen.
Sterkere velgen ( holkammer ) en bredere banden + LED verlichting voor én achter op een naafdynamo waren ook een vereiste.
De Bafang set is momenteel onderweg, hopelijk is hij snel ter plaatse.
Ik heb alvast de voorbereidende werken gedaan aan de nieuwe fiets :

1) pedalen verwijderd
2) pedaalarmen + crankstel + shifter rechts verwijderd
3) Bottom bracket verwijderd
4) originele bagagedrager verwijderd
5) nieuwe bagagedrager gemonteerd waar de 36V LiFePo4 accu in kan die ik reeds had
6) linker handvat verwijderd om stuurbedieningen te kunnen monteren
7) magnetische reed-switch contacten gemonteerd op de remhendels links + rechts

De nieuwe fiets staat dus klaar om straks de Bafang motor te ontvangen.
Het is goed te doen maar om bovenstaande goed te kunnen uitvoeren heb je wel enkele tools nodig en het zal veel helpen als je een beetje handig bent.

Tip : kijk naar enkele Youtube filmpjes hoe ze het precies doen en bekijk vooral goed de draai-richtingen.
Sommige zaken zitten goed vast en als je dan nog naar de verkeerde kant zit te draaien schiet het al helemaal niet op. 8)7
Klinkt misschien stom maar eerlijk : ik heb het hier aan de hand gehad.

De LED verlichting op de naafdynamo wou ik zodat ik ten allen tijde ( ook overdag ) met de verlichting AAN kan rondrijden.
Men ziet me dan toch veel beter aankomen, vind ik.

Later zou ik hier graag een foto plaatsen van mijn omgebouwde fiets, kan iemand me zeggen hoe ik dit het beste doe want ik probeerde dit reeds helaas zonder succes.

Verder zal ik nog jullie vragen zo goed mogelijk beantwoorden.

-Hoe zijn jullie begonnen met elektrisch fietsen?

In 2012 heb ik tweemaal naar het werk gefietst met een gewone hybride-fiets, het lag me eerlijk gezegd niet zo, ik had fikse tegenwind gehad en kwam bezweet aan.
Dan zag ik dat het mogelijk was om mijn bestaande fiets om te bouwen naar elektrisch.
Ik heb dit toen laten doen met een V-fiets voorwielmotorset en was er wel tevreden over ... al was het koppel slechts 20 Nm en het vermogen +/- 180 Watt.
Toen waren er nog niet zoveel elektrische fietsers maar ik voelde wel reeds aan dat het elektrisch fietsen een echte hit ging worden wat ondertussen reeds is gebleken.
Ik deed het echt graag en dacht dat ik lang niet de enige zou zijn ...
Mijn accu is toen na 3 jaar intens gebruik gesneuveld ( = te weinig power voor 1 heenrit ) en in januair 2015 kocht ik een nieuwe 36V 10 Ah LiFePo4 accu die ik tot op heden gebruik.
Deze accu zal nu de bafang motor in de nieuwe fiets gaan aandrijven.
Mijn vorige fiets is ook nog compleet met bagagedrager zodat de accu vlot kan gewisseld worden in beide fietsen.
Zo heb ik bij bv. pech altijd een fiets beschikbaar.
Ik heb nu ook nog een extra lader gekocht zodat ik er één thuis heb en één op het werk.
Dan hoef ik deze nooit meer onderweg mee te nemen.

Ik heb gekozen voor Bafang omdat het me er degelijke motoren uitzien waarover je heel veel info kan vinden op het net.
Ze zijn relatief goedkoop en goed te tweaken, qua montage vond ik dit wel een uitdaging om te doen.
Verder zie ik dat de interne onderdelen vlot verkrijgbaar zijn wat ik als doe-het-zelver altijd weet te apprecieren.
De goede ervaringen van verschillende mensen ( bggttje + opperpanter, enz ... ) heb ik ter harte genomen en de stap gewaagd tot bestelling van een BBS02 set..

-Wat was daarvoor de aanleiding?

Met de wagen is het alsmaar drukker op de weg en ik wou een beetje ontspanning + beweging.
Let op, het is niet altijd rozegeur en maneschijn want ik werk in 3 verschillende shiften + het weer is ook niet altijd 100% doch dat neem ik er allemaal bij.
En soms als alles meezit is het echt wel genieten.

-Merk je dat je fitter wordt met fietsen ipv de auto?

Fitter kan ik moeilijk zeggen, ik had een rotatiesensor dus als ik minder hard trap rijdt de fiets bijna even snel.
Volgens sommigen een nadeel maar volgens mij een voordeel en vandaar de keuze voor Bafang, deze zou ongeveer dezelfde werking hebben en was een zeer bewuste keuze.
Je hebt wel de gezonde buitenlucht en daardoor voel ik me beter.

-Hoe ziet je route eruit?

Ik fiets uitsluitend woon - werk verkeer, een uitzonderlijk zomers tochtje met de partner niet te na gesproken natuurlijk.
Mijn nieuwe fiets + motor is bijgevolg volledig voor dit doel geselecteerd.
Het zijn lange rechte stukken op kalme wegen met weinig auto's en huizen, enkele kleine stukjes bebouwde kom zijn er natuurlijk ook bij maar in de minderheid.

Bij elke keuze die ik moest maken had ik enkel deze dagelijkse rit van 18 km heen en 18 km terug in gedachten.
Ik doe deze rit reeds 4 jaar en wist wat ik wilde : meer koppel, wat sneller rijden, een betrouwbare motor, demping, LED verlichting, hydraulische remmen, enz ... kortom een goede snelle commuter fiets.

-Wordt je vaak nagekeken met je chique pedelec?

Met mijn vorige omgebouwde fiets bijna niet, het was helemaal geen in het oog springende fiets.
Het voordeel was dat ik deze met een relatief gerust hart ergens kon achterlaten met een simpel slot.
De nieuwe fiets ziet er volledig anders uit, en ook al heeft deze nu nog geen motor en pedalen het ziet er nu al een superbike uit vind ik :)
Dus ik verwacht wel wat blikken, maar dat hoeft niet echt voor mij ...

-Zijn er adviezen over elkaar heen?

Als het gaat over de wetgeving kun je blijven discuteren, krijg je al snel welles / nietes spelletjes en dat zie ik niet zo zitten.
Het zijn keuzes die iedereen voor zichzelf moet uitmaken.
Mijn persoonlijke keuze voor bovenstaande motor vloeit voort uit 4 jaar steeds dezelfde route fietsen aan 25 km/h op uren waarop de meeste mensen slapen / TV kijken.
Ontelbare keren dat ik tijdens de rit heb gedacht : kon die vervelende 25 km/h muur maar even verplaatst worden naar bv. 35 km/h. :Z
Gezond verstand gebruiken is wat ik alvast van plan ben, en enkel sneller rijden waar het echt kan..

Groeten, De Vadder F. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
DeVadderF schreef op zondag 10 januari 2016 @ 21:42:
@ Vlassie : bij deze wens ik u veel goede moed, hopelijk is het een klein probleempje aan de motor dat snel door de fietsenmaker kan worden opgelost. Ik ben alleszins benieuwd want ik ken erg veel mensen die de Bosh Performance hebben.
Zij hebben voorlopig geen problemen maar rijden ook helemaal niet de kilometers die u jaarlijks aflegt en dit kan natuurlijk ook een verschil maken.

Verder even melden dat ik een nieuwe fiets heb aangeschaft om straks de Bafang BBS02 set onder te monteren.
Ik wou een sterkere fiets met een verende voorvork + verend zadel aangevuld met hydraulische remmen.
Sterkere velgen ( holkammer ) en bredere banden + LED verlichting voor én achter op een naafdynamo waren ook een vereiste.
De Bafang set is momenteel onderweg, hopelijk is hij snel ter plaatse.
Ik heb alvast de voorbereidende werken gedaan aan de nieuwe fiets :

1) pedalen verwijderd
2) pedaalarmen + crankstel + shifter rechts verwijderd
3) Bottom bracket verwijderd
4) originele bagagedrager verwijderd
5) nieuwe bagagedrager gemonteerd waar de 36V LiFePo4 accu in kan die ik reeds had
6) linker handvat verwijderd om stuurbedieningen te kunnen monteren
7) magnetische reed-switch contacten gemonteerd op de remhendels links + rechts

De nieuwe fiets staat dus klaar om straks de Bafang motor te ontvangen.
Het is goed te doen maar om bovenstaande goed te kunnen uitvoeren heb je wel enkele tools nodig en het zal veel helpen als je een beetje handig bent.

Tip : kijk naar enkele Youtube filmpjes hoe ze het precies doen en bekijk vooral goed de draai-richtingen.
Sommige zaken zitten goed vast en als je dan nog naar de verkeerde kant zit te draaien schiet het al helemaal niet op. 8)7
Klinkt misschien stom maar eerlijk : ik heb het hier aan de hand gehad.

De LED verlichting op de naafdynamo wou ik zodat ik ten allen tijde ( ook overdag ) met de verlichting AAN kan rondrijden.
Men ziet me dan toch veel beter aankomen, vind ik.

Later zou ik hier graag een foto plaatsen van mijn omgebouwde fiets, kan iemand me zeggen hoe ik dit het beste doe want ik probeerde dit reeds helaas zonder succes.

Verder zal ik nog jullie vragen zo goed mogelijk beantwoorden.

-Hoe zijn jullie begonnen met elektrisch fietsen?

In 2012 heb ik tweemaal naar het werk gefietst met een gewone hybride-fiets, het lag me eerlijk gezegd niet zo, ik had fikse tegenwind gehad en kwam bezweet aan.
Dan zag ik dat het mogelijk was om mijn bestaande fiets om te bouwen naar elektrisch.
Ik heb dit toen laten doen met een V-fiets voorwielmotorset en was er wel tevreden over ... al was het koppel slechts 20 Nm en het vermogen +/- 180 Watt.
Toen waren er nog niet zoveel elektrische fietsers maar ik voelde wel reeds aan dat het elektrisch fietsen een echte hit ging worden wat ondertussen reeds is gebleken.
Ik deed het echt graag en dacht dat ik lang niet de enige zou zijn ...
Mijn accu is toen na 3 jaar intens gebruik gesneuveld ( = te weinig power voor 1 heenrit ) en in januair 2015 kocht ik een nieuwe 36V 10 Ah LiFePo4 accu die ik tot op heden gebruik.
Deze accu zal nu de bafang motor in de nieuwe fiets gaan aandrijven.
Mijn vorige fiets is ook nog compleet met bagagedrager zodat de accu vlot kan gewisseld worden in beide fietsen.
Zo heb ik bij bv. pech altijd een fiets beschikbaar.
Ik heb nu ook nog een extra lader gekocht zodat ik er één thuis heb en één op het werk.
Dan hoef ik deze nooit meer onderweg mee te nemen.

Ik heb gekozen voor Bafang omdat het me er degelijke motoren uitzien waarover je heel veel info kan vinden op het net.
Ze zijn relatief goedkoop en goed te tweaken, qua montage vond ik dit wel een uitdaging om te doen.
Verder zie ik dat de interne onderdelen vlot verkrijgbaar zijn wat ik als doe-het-zelver altijd weet te apprecieren.
De goede ervaringen van verschillende mensen ( bggttje + opperpanter, enz ... ) heb ik ter harte genomen en de stap gewaagd tot bestelling van een BBS02 set..

-Wat was daarvoor de aanleiding?

Met de wagen is het alsmaar drukker op de weg en ik wou een beetje ontspanning + beweging.
Let op, het is niet altijd rozegeur en maneschijn want ik werk in 3 verschillende shiften + het weer is ook niet altijd 100% doch dat neem ik er allemaal bij.
En soms als alles meezit is het echt wel genieten.

-Merk je dat je fitter wordt met fietsen ipv de auto?

Fitter kan ik moeilijk zeggen, ik had een rotatiesensor dus als ik minder hard trap rijdt de fiets bijna even snel.
Volgens sommigen een nadeel maar volgens mij een voordeel en vandaar de keuze voor Bafang, deze zou ongeveer dezelfde werking hebben en was een zeer bewuste keuze.
Je hebt wel de gezonde buitenlucht en daardoor voel ik me beter.

-Hoe ziet je route eruit?

Ik fiets uitsluitend woon - werk verkeer, een uitzonderlijk zomers tochtje met de partner niet te na gesproken natuurlijk.
Mijn nieuwe fiets + motor is bijgevolg volledig voor dit doel geselecteerd.
Het zijn lange rechte stukken op kalme wegen met weinig auto's en huizen, enkele kleine stukjes bebouwde kom zijn er natuurlijk ook bij maar in de minderheid.

Bij elke keuze die ik moest maken had ik enkel deze dagelijkse rit van 18 km heen en 18 km terug in gedachten.
Ik doe deze rit reeds 4 jaar en wist wat ik wilde : meer koppel, wat sneller rijden, een betrouwbare motor, demping, LED verlichting, hydraulische remmen, enz ... kortom een goede snelle commuter fiets.

-Wordt je vaak nagekeken met je chique pedelec?

Met mijn vorige omgebouwde fiets bijna niet, het was helemaal geen in het oog springende fiets.
Het voordeel was dat ik deze met een relatief gerust hart ergens kon achterlaten met een simpel slot.
De nieuwe fiets ziet er volledig anders uit, en ook al heeft deze nu nog geen motor en pedalen het ziet er nu al een superbike uit vind ik :)
Dus ik verwacht wel wat blikken, maar dat hoeft niet echt voor mij ...

-Zijn er adviezen over elkaar heen?

Als het gaat over de wetgeving kun je blijven discuteren, krijg je al snel welles / nietes spelletjes en dat zie ik niet zo zitten.
Het zijn keuzes die iedereen voor zichzelf moet uitmaken.
Mijn persoonlijke keuze voor bovenstaande motor vloeit voort uit 4 jaar steeds dezelfde route fietsen aan 25 km/h op uren waarop de meeste mensen slapen / TV kijken.
Ontelbare keren dat ik tijdens de rit heb gedacht : kon die vervelende 25 km/h muur maar even verplaatst worden naar bv. 35 km/h. :Z
Gezond verstand gebruiken is wat ik alvast van plan ben, en enkel sneller rijden waar het echt kan..

Groeten, De Vadder F. :w
Mooi setje, sterke motor ook. Aangezien ik een zelfde setje overweeg, een paar interesse vraagjes:
- waar heb je het setje besteld?
- welke fiets heb je gekozen als basis.
- nog mogelijk hier een type keuring van de rdw op te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
2green schreef op zondag 10 januari 2016 @ 22:55:
Mooi setje, sterke motor ook. Aangezien ik een zelfde setje overweeg, een paar interesse vraagjes:
- waar heb je het setje besteld?
- welke fiets heb je gekozen als basis.
- nog mogelijk hier een type keuring van de rdw op te krijgen?
De set heb ik besteld bij EM3EV, een tip die ik hier op het forum kreeg.
De fiets die ik als basis heb gekozen is een Winora Jamaica, een Duits merk dat ik niet echt kende maar toen ik deze nader bekeek voldeed de fiets aan mijn wensen.
Link : http://www.winora.de/prod...38,detail.html?css=winora

RDW keuring kan ik helaas geen antwoord op geven, ik woon ook niet in Nederland.

@ Jim : mocht het ooit nodig zijn, kan ik de defecte cellen in de accu zelf vervangen ? Er zitten er 24 in en ze zitten in de configuratie 12S2P.
Meestal zitten de cellen aan elkaar gepuntlast en daar heb je toch een speciaal puntlastoestel voor nodig ?

[ Voor 4% gewijzigd door DeVadderF op 11-01-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
DeVadderF schreef op zondag 10 januari 2016 @ 21:42:
Als je m in "current mode" zet werkt de fiets veel prettiger, "speed mode" is niet fijn, rijdt teveel als een fiets met ouderwetse PAS sensor instellingen.
Veel succes met de motor. Als je er 1maal aan gewend bent wil je niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
DeVadderF schreef op maandag 11 januari 2016 @ 09:27:
[...]

De fiets die ik als basis heb gekozen is een Winora Jamaica, een Duits merk dat ik niet echt kende maar toen ik deze nader bekeek voldeed de fiets aan mijn wensen.

RDW keuring kan ik helaas geen antwoord op geven, ik woon ook niet in Nederland.

@ Jim : mocht het ooit nodig zijn, kan ik de defecte cellen in de accu zelf vervangen ? Er zitten er 24 in en ze zitten in de configuratie 12S2P.
Meestal zitten de cellen aan elkaar gepuntlast en daar heb je toch een speciaal puntlastoestel voor nodig ?
Bedankt voor de info, erg benieuwd hoe deze fiets straks gaat bevallen.

Uit je antwoord begrijp ik dat je in belgie niet zoiets hebt als een type keuring voor brommers? Dat is prettig zeg (en eng ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Vlassie1980 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 14:36:
[...]

Nog even nagevraagd bij het rdw, vanuit gaand dat je fiets met gemonteerde motor voldoet aan de eisen, zal de keuring ongeveer 600 euro kosten (indicatief, het kan ook ander uitvallen). Ze zijn bezig hun testomgevingen in te richten voor speed pedelecs, mogelijk dat hierdoor de kosten lager worden.

Voldoen aan de keuring lijkt wel haalbaar als ik de eisen op de rdw site zo door lees, moet nog even goed naar de contructie eisen kijken, maar ook dat lijkt te passen.

Heb nog wat vragen gesteld, daar krijg ik later antwoord op. Zonder tgk geen verzekering en gaat zelfbouw voor mij niet door helaas. (Ongelukken zijn dure grapjes: materiaal, ziekenhuizen, etc van jezelf en anderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

In Belgie kennen we dit inderdaad niet. Hier mag alles ;) Behalve auto's chippen, dat mag dan weer wel bij jullie.
Zonder wettelijk in orde te zijn zou ik het ook niet doen, geef ik je groot gelijk in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Qua type goedkeuring is er beweging op Europees niveau.

Er is dus ook een categorie van fietsen MET gashendel, Max 25km/h, Max 1000Watt continu.

Een bbs02 bafang zou je daar wellicht doorheen kunnen krijgen, zelfs de 750W.

Maar wat zijn de helm regels voor die categorie? Volgens mij rijmen deze specs goed met een snorfiets, blauw plaatje, geen helm?

http://www.bike-eu.com/la...es-now-effective-10125384

[ Voor 45% gewijzigd door Opperpanter2 op 11-01-2016 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
DHL schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:35:
In Belgie kennen we dit inderdaad niet. Hier mag alles ;) Behalve auto's chippen, dat mag dan weer wel bij jullie.
Zonder wettelijk in orde te zijn zou ik het ook niet doen, geef ik je groot gelijk in!
Ik had het liever andersom gezien uiteraard... iets met het gras van de buurman ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Opperpanter2 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 19:10:
Qua type goedkeuring is er beweging op Europees niveau.

Er is dus ook een categorie van fietsen MET gashendel, Max 25km/h, Max 1000Watt continu.

Een bbs02 bafang zou je daar wellicht doorheen kunnen krijgen, zelfs de 750W.

Maar wat zijn de helm regels voor die categorie? Volgens mij rijmen deze specs goed met een snorfiets, blauw plaatje, geen helm?

http://www.bike-eu.com/la...es-now-effective-10125384
Nederland volgt wel de europese regels, maar vult dit vaak nog aan met zijn eigen regels waar die afwijken en niet tegen de europese regels in gaan.

zowel 750w als 1000w zijn toegestaan, afhankelijk van de snelheid krijg je een snorfiets tgk (25km/u zonder helm verplichting) of bromfiets (45km/u met helm verplichting) tgk. Sneller kan ook, maar dan is het een motor. Bieden mogen straks met de nieuwe wetgeving zowel met gashendel als zonder geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

2green schreef op maandag 11 januari 2016 @ 19:25:
[...]

Ik had het liever andersom gezien uiteraard... iets met het gras van de buurman ;)
Ik ook,... ik ook |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
2green schreef op maandag 11 januari 2016 @ 19:32:
[...]

Nederland volgt wel de europese regels, maar vult dit vaak nog aan met zijn eigen regels waar die afwijken en niet tegen de europese regels in gaan.

zowel 750w als 1000w zijn toegestaan, afhankelijk van de snelheid krijg je een snorfiets tgk (25km/u zonder helm verplichting) of bromfiets (45km/u met helm verplichting) tgk. Sneller kan ook, maar dan is het een motor. Bieden mogen straks met de nieuwe wetgeving zowel met gashendel als zonder geleverd worden.
Ik hoop dat er ook daadwerkelijk modellen verkocht gaan worden met gashendel zonder helm plicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik lees dat je de 36V LifePo4 accu wilt gaan gebruiken voor de Bafang BBS02 motor maar is die BBS02 niet voor 48V accu bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ DeVadderF

Mooi project, ben benieuwd naar je ervaringen. Mooi als je foto's kan posten..
Was Em3ev snel qua opsturen? Jammer dat de wisselkoers de prijzen omhoog heeft gegooid, anderhalf jaar geleden scheelde dit bijna 30% :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:32:
[...]Ik lees dat je de 36V LifePo4 accu wilt gaan gebruiken voor de Bafang BBS02 motor maar is die BBS02 niet voor 48V accu bedoeld?
250/350/500W =36V BBS01/02(is er ook voor 36V)
500/750/1000W = 48V BBS02
Ik zit er ook over te denken om de 1000W onder mn fietsje te zetten :*) Zit alleen met mn 36V accu's :(
1000W en dan op 25km/u begrenzen.................hahaha....zonde.

[ Voor 10% gewijzigd door bgttje op 12-01-2016 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Opperpanter2 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 20:50:
[...]

Ik hoop dat er ook daadwerkelijk modellen verkocht gaan worden met gashendel zonder helm plicht.
Had voor mij ook ideaal geweest... dan kocht ik direct een spartamet. Zeer grote accu, wel vrouwenmodel maar daar kan ik mee leven.

https://www.sparta.nl/ele.../ion-spartamet/model-2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Die BBS / Bafang setjes zijn ook zeer interessant.Hieronder een lange video van Electric Bike Review:

Voordeel is dat het allemaal aparte componenten zijn, als er iets kaduuk gaat bestel je gewoon het defecte onderdeel. Ook leuk dat je zelf de snelheid in kunt stellen, duimgas hoeft van mij niet. Ik wil wel een beetje werken om vooruit te komen.

Nadeel vind ik wel dat je nogal moet rommelen met de bekabeling en dat netjes moet wegwerken.

Soms zit ik er zelfs aan te denken om gewoon een normale trekking fiets te kopen en deze achteraf te voorzien van deze ombouwkit. Ik gaf eerder aan klaar te zijn met ombouw maar dat had ook met mijn omgebouwde fiets te maken, dat was gewoon een lomp ding met rollerbrakes. ( Batavus Stabilo )

Verder was de voorwielmotor ook niet echt sterk en had de accu het na anderhalf jaar begeven.
Afbeeldingslocatie: http://www.ombouwsetelektrischefiets.nl/images/ombouwfietsen/20120605144110000000.jpg

Ik zou nu voor een trekking model met schijfremmen gaan, dat rijdt toch een heel stuk beter.

Ben nu de Merida een tijdje kwijt. Zwaar de balen van :(
Zit me nu elke ochtend in de auto op te vreten in de file :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
bgttje schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:24:
[...]

250/350/500W =36V BBS01/02(is er ook voor 36V)
500/750/1000W = 48V BBS02
Ik zit er ook over te denken om de 1000W onder mn fietsje te zetten :*) Zit alleen met mn 36V accu's :(
1000W en dan op 25km/u begrenzen.................hahaha....zonde.
racinfo schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:32:
[...]
Ik lees dat je de 36V LifePo4 accu wilt gaan gebruiken voor de Bafang BBS02 motor maar is die BBS02 niet voor 48V accu bedoeld?
Deze motor is volgens de fabrikant zijn site geschikt voor zowel 36v als 48v/, we hebben het toch over de MM G31.350 motor die in het BBS02 setje is opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Waar kopen jullie die spullen voor zelfbouw eigenlijk? Ali express of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 22:41

Metro2002

Memento mori

Gert02 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:52:
[...]
Dat hoor ik overal. Al daarom al reden voor mij om dat eens te proberen. We zullen zien. Tot nu toe gaat het super. :)
WD40 is grotendeels gelijk aan kerosine.

Nog een interessant filmpje, gaat welliswaar over motorkettingen maar aan het einde geven ze toch wel een subtiele clue: WD40 is een oplosmiddel, geen smeermiddel. Dus WD40 gebruiken staat gelijk aan het wel schoonmaken van je ketting maar het nooit olieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
2green schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:47:
[...]

[...]

Deze motor is volgens de fabrikant zijn site geschikt voor zowel 36v als 48v/, we hebben het toch over de MM G31.350 motor die in het BBS02 setje is opgenomen?
Hmm weet niet of dat precies dezelfde is, ze hebben ook OAM setjes, maar volgens mij zien die er anders uit.
Wat ik wel zeker weet is dat van de BBS02 een 36V model is en een 48V model.
Maar je kan het voltage van een model NIET veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
DHL schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:03:
Waar kopen jullie die spullen voor zelfbouw eigenlijk? Ali express of zo?
Ik heb goede ervaringen met http://em3ev.com. Iets duurder, maar goede service/garantie.

Ik geloof dat bggtje goede ervaringen heeft met http://BMSBattery.com.

Je hebt sinds kort ook in de UK http://eclipsebikes.com.

Er is nu ook een nieuwe BBS HD motor. Heeft nominaal 1000W vermogen (750W staat op de behuizing).
Is wat groter/zwaarder/lomper dan de BBS02, maar daardoor een stuk degelijker. Wordt nauwelijks warm en zal naar verwachting dus lang meegaan. Helaas nog wel kunststof tandwielen, maar dat heeft Bosch ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10 13:38
Metro2002 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:08:
[...]
Echt waar? Dat is toch vliegtuig brandstof? Ik weet niks van deze materie, dus claim zeker niet dat het niet zo is, het verbaasd me wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
De bewuste blog over het ombouwen van een ligfiets met Bafang motor en een TuV en RDW keuring krijgen, leuk leesvoer!

http://kees-rookus.blogspot.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Opperpanter2 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 15:26:
[...]

Hmm weet niet of dat precies dezelfde is, ze hebben ook OAM setjes, maar volgens mij zien die er anders uit.
Wat ik wel zeker weet is dat van de BBS02 een 36V model is en een 48V model.
Maar je kan het voltage van een model NIET veranderen.
Dacht dat het enige onderdeel van de 500w set is dat niet compatible is met zowel 36v als 48v de accu is. Maar als het goed is kun je dit terug vinden bij de specs van je setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Opperpanter2 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 15:29:
[...]
*snip*
Er is nu ook een nieuwe BBS HD motor. Heeft nominaal 1000W vermogen (750W staat op de behuizing).
Is wat groter/zwaarder/lomper dan de BBS02, maar daardoor een stuk degelijker. Wordt nauwelijks warm en zal naar verwachting dus lang meegaan. Helaas nog wel kunststof tandwielen, maar dat heeft Bosch ook...
Die torsie van de 1000w motor, 160 nm bij 130 rpm! lolz ^^

de omvang is inderdaad wel redelijk toegenomen, zowel in hoogte als diepte, leverbaar in verschillende breedtes. En alleen leverbaar als 48volts systeem, dus veel duurdere accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
DeVadderF schreef op maandag 11 januari 2016 @ 09:27:
[...]

Klopt :) Zelf reviseren zal lastig worden. Je hebt inderdaad een puntlasapparaat nodig. Je kunt wel de accu laten reviseren. Dat is iets duurder, maar daar hebben ze de juiste materialen voor in huis.

Bij mijn Sparta zal dit niet gaan want die is digitaal geblokkeerd :/ Maar ja, met 3000 km per jaar zal dat ook niet zo snel nodig zijn en sterft mijn accu eerder door ouderdom dan door cycles. Ik verwacht er toch minimaal 3 jaar mee te kunnen doen. Echter is mijn accu per Wh goedkoper dan bij een Bosch systeem. Dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
De setjes BBS02 waren er zowel in 36V als in 48V, ze zijn dus niet volledig hetzelfde vermoed ik.
De 48V versie was +/- 50€ duurder.
Vorig jaar heb ik pas een accu van 36V aangeschaft, was dit niet het geval geweest had ik mogelijks een 48V systeem overwogen ( minder stroom voor hetzelfde vermogen ).
Als tandwiel vooraan heb ik gekozen voor het grootste tandwiel dat ik kon krijgen, dit was 52T omdat mijn route volledig plat is en omdat ik op cruisesnelheid de kettinglijn zo recht mogelijk wil hebben en niet steeds volledig rechts op de cassette.

De 1000 Watt HD motor lijkt me een antwoord voor de fat bikes met een Bottom Bracket van 100 mm.
Al kan je kiezen tussen 100 mm ( fat bike ) en 68 mm ( standard ).
De 1000 Watt HD motor zou dus indien gewenst op een gewone fiets passen ( met 48V accu ).
Dat is het mooie aan het bafang systeem, er is voor elk wat wils.

Kabels wegwerken kan ik Vlassie een beetje begrijpen, ik ga dit hier zo proper mogelijk proberen te doen met jagwires op het frame.

[afbeelding]
Klik op de link.
Ik zou liever de plaatjes direct zichtbaar plaatsen, iemand enig idee wat ik verkeerd doe ?

Ik denk van eerst de zitbuis te nemen met de jagwires en dan de bovenbuis te nemen mee met de hydraulische remleiding.
Als je dit alles zelf doet weet je wel goed hoe alles in elkaar zit, kan handig zijn bij een defect of zo ...

@ bbgttje : De "current mode" waarvan u sprak, moet die worden aangepast met de programmeer-kabel of via het display ? Zijn de bafang displays afneembaar ?

[ Voor 181% gewijzigd door DeVadderF op 12-01-2016 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-10 14:55
DeVadderF schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:53:
De setjes BBS02 waren er zowel in 36V als in 48V, ze zijn dus niet volledig hetzelfde vermoed ik.
De 48V versie was +/- 50€ duurder.
Vorig jaar heb ik pas een accu van 36V aangeschaft, was dit niet het geval geweest had ik mogelijks een 48V systeem overwogen ( minder stroom voor hetzelfde vermogen ).
Als tandwiel vooraan heb ik gekozen voor het grootste tandwiel dat ik kon krijgen, dit was 52T omdat mijn route volledig plat is en omdat ik op cruisesnelheid de kettinglijn zo recht mogelijk wil hebben en niet steeds volledig rechts op de cassette.

De 1000 Watt HD motor lijkt me een antwoord voor de fat bikes met een Bottom Bracket van 100 mm.
Al kan je kiezen tussen 100 mm ( fat bike ) en 68 mm ( standard ).
De 1000 Watt HD motor zou dus indien gewenst op een gewone fiets passen ( met 48V accu ).
Dat is het mooie aan het bafang systeem, er is voor elk wat wils.
@ deVadderF waarvoor wil jij zo'n zware motor gaan gebruken? Als je nou bijvoorbeeld een bakfiets hebt kan ik het me nog een beetje voorstellen. Ben zelf in het bezit van een speedbike met een bosch perfomance motor van 350 Watt en dit is soms al tricky. Vooral op een rotonde is dit te veel vermogen ook al trap je zelf zachtjes. ik zet hem dan maar meestal op eco of 1 standje hoger.
Ben benieuwd naar je antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
2green schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:29:
[...]
En alleen leverbaar als 48volts systeem, dus veel duurdere accu.
Waarom? De prijs per cel Is denk ik het meest bepalend voor de prijs van een accu. Zitten dezelfde cellen in, dus per cel en per Wh even duur. Een 48V15Ah accu bevat dezelfde hoeveelheid energie als een 36V20Ah accu (beiden vol uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Fat bikes met dikke banden rollen wel zwaarder, maar 1000 Watt lijkt me wel heel veel en ook heel veel voor de accu's. Die zullen dan relatief snel versleten zijn.
In stand 4 (175 watt op voorwiel) moet ik al uitkijken in de bochten. Ik stop altijd met trappen in een bocht en zeker met natte bladeren en eventueel gladheid.
Opperpanter2 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 19:43:
[...]

Waarom? De prijs per cel Is denk ik het meest bepalend voor de prijs van een accu. Zitten dezelfde cellen in, dus per cel en per Wh even duur. Een 48V15Ah accu bevat dezelfde hoeveelheid energie als een 36V20Ah accu (beiden vol uiteraard).
Klopt helemaal, maar dealers deinzen er niet voor terug om hier meer geld voor te vragen. Ook het BMS wordt niet complexer want evenveel ingangen en floodgates, maar misleiding ligt op de loer.

[ Voor 46% gewijzigd door jimh307 op 12-01-2016 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Het BMS heeft wel meer ingangen denk ik (13 of 14 ipv 10).

Die 1000W hoef je niet te gebruiken he als je die niet nodig hebt.

Die BBS HD kan je ook kopen voor de degelijkheid. De BBS02 750W wordt nogal warm, alhoewel dit met de nieuwe FETs in de controller beter schijnt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Ik heb overigens een van mijn BBS02's opgestuurd naar em3ev ter reparatie.
De motor doet het nog goed, maar maakt een wat raar geluid.
Em3ev heeft sinds kort een service punt in de UK. Opsturen met DPD kostte 10,75.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Opperpanter2 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 19:43:
[...]

Technische gezien klopt dat, maar je ziet momenteel hogere prijzen voor 48volts accu's. Misschien heeft het met de oplage te maken.

Aangezien 48volts motoren vrijwel altijd sterker zijn dan de 36volts, snap ik sowieso niet dat er 36volts uitvoeringen gemaakt worden. Maar in de golfwagen circuit is dit al jaren onderwerp van discussie, dus dit zal bij de pedelec ook wel zo blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
2green schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:47:
[...]

Technische gezien klopt dat, maar je ziet momenteel hogere prijzen voor 48volts accu's. Misschien heeft het met de oplage te maken.

Aangezien 48volts motoren vrijwel altijd sterker zijn dan de 36volts, snap ik sowieso niet dat er 36volts uitvoeringen gemaakt worden. Maar in de golfwagen circuit is dit al jaren onderwerp van discussie, dus dit zal bij de pedelec ook wel zo blijven.
Tja, je had eerst 24V motoren en toen was er dezelfde discussie met 36V.
Op Endless sphere draaien de meeste mensen op 72V of hoger, dus zo kun je bezig blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
[...]

Nog een interessant filmpje, gaat welliswaar over motorkettingen maar aan het einde geven ze toch wel een subtiele clue: WD40 is een oplosmiddel, geen smeermiddel. Dus WD40 gebruiken staat gelijk aan het wel schoonmaken van je ketting maar het nooit olieën.
Wat grappig, zo'n late reactie :)
Maar goed, zelf weet ik ook wel dat WD40 geen echte olie is. Dat neemt niet weg dat het super smeert!
Mijn motorfiets smeer ik niet met WD40, maar met kettingspray. Nu is een motorfiets niet te vergelijken met een gewone fiets. Als ik afstap van een rondje blazen op de motor dan is de ketting warm/heet. Dat gaat bij een fiets nooit gebeuren, daarom heeft een motorkettingspray, in mijn beleving, dan ook een andere prioriteit dan van mijn fiets.
Sterker nog, de overtollige vetresten welke op de velg slingeren van de motor, poets ik eraf met WD40. Daarna blijft er overigens wel een vettige laag over, welke ik weer met heet water en zeep moet verwijderen, anders hecht er weer stof aan dat vettige laagje.
Na deze klus zijn mijn handen meestal ook vet. Voordat ik mijn handen was, spray ik ze in met WD40 en neem mijn handen af met een doek. Dan is het ergste zwarte vet van mijn handen. Desondanks zit er nog steeds een behoorlijk vette laag op mijn handen welke ik weer met warm water en zeep moet reinigen.

Tevens heb ik hier op de zaak machines staan welke soms zomaar beginnen te piepen. WD40 is hierin het wondermiddel. Overigens, na onderhoud aan deze machines ontvet ik mijn handen ook met WD40, voordat ik ze ga wassen. Vroeger had ik van die agressieve garagezeep. Maar als je dat vaker dan 1 keer per dag gebruikt dan hou je geen handen over.

Kortom, voor mij redenen genoeg om mijn fietsketting gewoon met WD40 te reinigen en smeren. Zo spannend is een fietsketting niet. Voor onder de drie euro koop je een busje bij de Action, oude doek erbij en wat ik al vertelde: na 4.000 km in regen/wind/zout/zand nog steeds geen slijtage te zien. Moet ik er wel bijvertellen dat ik mijn ketting niet droog laat lopen, dus ze is altijd vet van de WD40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Opperpanter2 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:24:
Ik heb overigens een van mijn BBS02's opgestuurd naar em3ev ter reparatie.
De motor doet het nog goed, maar maakt een wat raar geluid.
Em3ev heeft sinds kort een service punt in de UK. Opsturen met DPD kostte 10,75.
Wat is de garantie van die motoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
@ Vlassie, via de link die jij hier plaatste: http://kees-rookus.blogspot.nl is het volgende te lezen:

MAANDAG 2 NOVEMBER 2015: Na 40 km begint de Bafang te haperen. Wel gelijk duidelijk dat er ook zonder ondersteuning mee te fietsen is, met zo'n gangetje van 25 - 30km/h kom ik thuis. Maar dit is niet de bedoeling. Geen duidelijke oorzaak. Het door de accu afgegeven en door de cycle analist aangegeven vermogen was niet hoger dan het nominale motorvermogen. De motor voelt handwarm.

Terug naar Alligt. Ik had weinig tijd maar Leo is zo vriendelijk om de Bafang uit te bouwen en op te sturen naar Bafang Europe. Dit levert echter bedroevend weinig op. Nauwelijks bereikbaar, Leo krijgt geen informatie. Als ik bel om te vragen hoe het er voor staat wordt het gesprek domweg afgebroken. De motor is eind mei opgestuurd en tot op de dag van vandaag niet teruggekomen. Al met al nog geen aanrader helaas, die Bafang Europe. Hopelijk verbetert dat. En vanwege het gebrek aan feed-back ook onduidelijk wat het probleem met de motor is.

Overigens, nog bedankt voor die link, ik volg dit soort blogs met plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

[...]
Ik heb weleens ergens gelezen dat WD40 voor het grootste deel bestaat uit visolie, ja dat je er zelfs mee (vis) bakken kunt.

ps @DeVadderF
Openbare link (url) plaatsen in/bij het icoontje op tweakers pagina rechtsboven het invoerveld (mogelijk zie je dat pas bij wijzigen van je bericht) (dubbele foto aanduiding) ( 5e van rechts)
dus zo...

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/Jagwire.JPG

[ Voor 62% gewijzigd door racinfo op 13-01-2016 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Offtopic, maar grappig:
racinfo schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:39:
[...]
Ik heb weleens ergens gelezen dat WD40 voor het grootste deel bestaat uit visolie, ja dat je er zelfs mee (vis) bakken kunt.
[afbeelding]
Blijkbaar niet, maar had er niet van opgekeken als het waar was:
http://wd40.com/cool-stuff/myths-legends-fun-facts

Ook de stroomdiagram op deze pagina is erg handig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
zonnefreak schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 19:22:
[...]

@ deVadderF waarvoor wil jij zo'n zware motor gaan gebruken? Als je nou bijvoorbeeld een bakfiets hebt kan ik het me nog een beetje voorstellen. Ben zelf in het bezit van een speedbike met een bosch perfomance motor van 350 Watt en dit is soms al tricky. Vooral op een rotonde is dit te veel vermogen ook al trap je zelf zachtjes. ik zet hem dan maar meestal op eco of 1 standje hoger.
Ben benieuwd naar je antwoord :)
Ik heb getwijfeld tussen de BBS01 350W motor en de BBS02 500W motor.
De uiteindelijke keuze is op de BBS02 500W gekomen omdat deze een iets grotere bouwvorm heeft ( meer koeling ? ).
Dat er op dit forum enkele ervaringsdeskundigen aanwezig zijn betreffende de BBS02 heeft zeker meegespeeld.

Ik hoop dat deze ook sterker is en een beetje extra vermogen is nooit weg voor mocht dit nodig zijn.
Het uiterste zal ik er normaal gezien niet van vragen, met 35 km/u cruisen ben ik tevreden.
Dan ben ik op een half uurtje op het werk, voor mij zeker aanvaardbaar.

Afbeelding ( met dank aan racinfo _/-\o_ ) en onderstaande tekst geleend vanop de site Alligt ligfietsen :
Afbeeldingslocatie: http://www.alligt.nl/afbeeldingen/100_6542.JPG

Dit is het resultaat van een zwaar mishandelde motor. Het resultaat valt ons mee, al is deze 350 W motor voor ons nu wel afgevallen. Mechanische slijtagewas nog nauwelijks zichtbaar. De motor is ingebouwd geweest in een afgeschermde neus en heeft dus weinig koeling van de lucht gehad. Hij heeft de geest gegeven bij ongeveer 5 graden buitentemperatuur, terwijl hij de afgelopen zomen gewoon heeft doorstaan. Er is altijd vol vermogen mee gefiets op ongeveer 45 km/u. Vol vermogen betekende dat er 650 Watt uit de accu komt. Er is weinig geschakeld, waardoor de motor ook maximaal moest werken bij lage toeren. Ons advies bij de 350 Watt motor. Minder dan 10 % van de tijd de turboschakelaar gebruiken. Enige luchtkoeling toepassen. In lage versnelling wegrijden. Voor onze uitgeleverde snelfietsen zullen we met de nieuwe 500 Watt Bafang motor, met 1050 Watt opgenome energie gebruiken. Die regelen we terug tot ongeveer 600 Watt (16A).

De lessen die ik voor mezelf uit bovenstaande leer zijn :

1) niet in lage versnelling wegrijden ( zeker niet met mijn 52T tandwiel ). De motor moet toeren kunnen maken en met de auto rijd je ook niet weg in 2e of 3e versnelling.
2) deze motor heeft koeling nodig, ideaal aan de trapas van een gewone fiets met de neus in de wind.
3) een velomobiel kan je denk ik niet echt vergelijken met een gewone fiets, minder koeling, zwaarder, 3 wielen dus meer weerstand, langere aandrijflijnen, enz ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die bananen rijden anders meestal als een malle, dat is niet omdat er nou zoveel weerstand optreedt, eerder minder :) Koeling kan wel een factor worden natuurlijk, geen luchtstroom.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2016 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Vlassie1980 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:27:
[...]

Bij em3ev dacht ik 18maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topsnelheid haal je door lage luchtweerstand, maar het gewicht is hoog dus de acceleratie laag en de motor moet lang flink hard werken.
Het verschil merkte ik met mijn Citroen ZX en een collega met dezelfde motor in een Xantia. Ik was heel tevreden over die motor, collega in de Xantia (350 kg zwaarder) vond het maar een matig ding.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
- oblomov - schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:09:

Terug naar Alligt. Ik had weinig tijd maar Leo is zo vriendelijk om de Bafang uit te bouwen en op te sturen naar Bafang Europe. Dit levert echter bedroevend weinig op. Nauwelijks bereikbaar, Leo krijgt geen informatie. Als ik bel om te vragen hoe het er voor staat wordt het gesprek domweg afgebroken. De motor is eind mei opgestuurd en tot op de dag van vandaag niet teruggekomen. Al met al nog geen aanrader helaas, die Bafang Europe. Hopelijk verbetert dat. En vanwege het gebrek aan feed-back ook onduidelijk wat het probleem met de motor is.[/i]
Voorzover ik weet levert bafang niet rechtstreeks aan klanten. Je hoort inderdaad slechte verhalen over hun klantenservice omdat ze klantcontact niet gewend zijn. Altijd via je reseller gaan.
Overigens zijn er ook mensen die wel succes hebben bij bafang in China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste forum

Vanaf vrijdag VELOFOLLIES in Kortrijk XPO

BTW, een accupak van een van onze Giant Twist fietsen ( 36 Volt 8 Ah) heeft zonder verwittiging de geest gegeven. Kan je het ding open maken en evt een losse draad opsporen. Volgens de VM (velomaker in België) zou het de BMS zijn. een nieuw pack kost 415 zure Euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
DeVadderF schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:53:
@ bbgttje : De "current mode" waarvan u sprak, moet die worden aangepast met de programmeer-kabel of via het display ? Zijn de bafang displays afneembaar ?
Via de programmeerkabel. De displays zijn niet afneembaar. Is ook niet nodig. Jatkans is sowieso minder dan een standaard ebike. Wie wil nu zo'n omgebouwde fiets kopen? 8)
De Bafang is in de "current mode" echt een toppertje(ook door het onovertrefbare handgas) :9~
Oh ja, een 48V accublok is even duur als een 36V blok om te bouwen. Laat je dus niets wijsmaken. BMS is even duur. I.p.v. 50(10x5) cellen heb je 52(13x4) cellen nodig dus dat is peanuts _/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door bgttje op 14-01-2016 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
DeVadderF schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 17:03:[...]1) niet in lage versnelling wegrijden ( zeker niet met mijn 52T tandwiel ). De motor moet toeren kunnen maken en met de auto rijd je ook niet weg in 2e of 3e versnelling.2) deze motor heeft koeling nodig, ideaal aan de trapas van een gewone fiets met de neus in de wind.
Precies, m.n. 500W Bafangetje draai/trap ik ook altijd met 80-100 rpm. Nooit heet en loopt altijd zonder problemen. Gewoon meer schakelen met de 8V(ersnellingen). Mijn tandwiel is 42T voor. Achter?

[ Voor 4% gewijzigd door bgttje op 14-01-2016 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
Vlassie1980 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:27:
[...]

@ Vlassie1980, ik heb dit gevraagd aan Paul van EM3EV en zijn antwoord was : We have a 1 year warranty on all our products.

Als ik problemen mocht hebben richt ik me tot Paul.
De communicatie met hem viel me zeer goed mee en ik werd waar nodig goed geholpen tijdens het aankoopproces.
Akkoord, tot nu toe ging het enkel en alleen over de aankoop maar toch had ik een goed gevoel bij die Paul.
Ik heb alvast de gok genomen, we zien wel ...

[ Voor 35% gewijzigd door DeVadderF op 14-01-2016 04:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
1 jaar garantie op een motor vind ik veel te weinig, ik vind zelfs 2 jaar garantie op een Bosch motor al weinig.
Je koopt een dergelijke fiets niet voor maar 2 jaar. Mocht je na de garantieperiode problemen krijgen dan kost dat echt serieus veel geld. Er zal vaak wel een gevalletje coulance zijn of de kosten delen maar zelfs dan blijft het een kostbare aangelegenheid.

Voordeel aan die Bafang is dat die relatief goedkoop is en je die los kunt vervangen, wanneer je een standaard ebike koopt dan ben je geheel afhankelijk van de dealer en leveranciers om het op te lossen.

Wat is in jullie optiek een reële levensduur van een doorsnee middenmotor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 23:51:Beste forumVanaf vrijdag VELOFOLLIES in Kortrijk XPOBTW, een accupak van een van onze Giant Twist fietsen ( 36 Volt 8 Ah) heeft zonder verwittiging de geest gegeven. Kan je het ding open maken en evt een losse draad opsporen. Volgens de VM (velomaker in België) zou het de BMS zijn. een nieuw pack kost 415 zure Euro's.
Zekering??? Anders ff open maken en kijken of de cellen ok zijn en ja, het kan de BMS zijn. Dat hoor je trouwens niet vaak dat een BMS de geest geeft. Zonder schema begin je niet veel tenzij er geen bijzondere functies via de BMS lopen. Soms hebben de BMS een status uitgang en dan kan je m niet zomaar vervangen door een kloon. De Stella Modena fiets van mn vrouw heeft iig geen enkele bijzonder functie in het accublok. Daar is alles heel recht toe recht aan. Alleen jammer dat daar Samsung cellen inzitten en geen PFjes.
Jammer dat je zo ver weg woont anders had je ff langs kunnen komen.

[ Voor 3% gewijzigd door bgttje op 14-01-2016 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Vlassie1980 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:21:Voordeel aan die Bafang is dat die relatief goedkoop is en je die los kunt vervangen, wanneer je een standaard ebike koopt dan ben je geheel afhankelijk van de dealer en leveranciers om het op te lossen.Wat is in jullie optiek een reële levensduur van een doorsnee middenmotor?
Idd, bij een Bafang setje kan ik idd ff de motor van 1 van m'n andere fietsen eronder zetten. Is allemaal dezelfde aansluiting=lekker universeel. En de prijs van een losse motor is redelijk. Hoe lang die meegaat??? Goede vraag. Ik heb gelukkig alle belangrijke onderdelen al in de la liggen mocht er iets fout gaan. Denk eerder dat ik tegen die tijd al weer een andere motor eronder heb. Moet de fiets wel heel blijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:21:
Wat is in jullie optiek een reële levensduur van een doorsnee middenmotor?
Gemiddeld gaat een benzine motor van een auto, afhankelijk van de rijstijl en kilometrage, 10 tot 15 jaar mee. Waarom zou dat niet van toepassing kunnen zijn op een e-bike MM!
Ik hoop dat de Bosch Performance MM 25 km/u toch minstens
5 jaar (5 x 6000 km) mee draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor zo'n duur component toch wel zeker een 30-50dkm verwachten eigenlijk...Of dat als er dan al wat mis zou zijn, dat er dan voldoende revisie-onderdelen beschikbaar zijn. Ik voor beide punten er een hard hoofd in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Terecht opgemerkt, want als na een aantal jaren de motor versleten is, maar de fiets nog lang niet, is het maar de vraag of een nieuwe motor, die mogelijk een andere vorm heeft, nog in de uitsparing van de fiets past. Te hopen valt dat er tegen die tijd een handel in revisie motoren is ontstaan.

Overigens, verwacht ik ook bij Bosch en Yamaha een verdere integratie tussen fiets, middenmotor en accu. De motor wordt kleiner en mooier in het frame verwerkt à la TranzX, en de accu, zoals nu al vaker het geval is, uitneembaar in het frame opgenomen. De Stromer ST2 is daar nu al een mooi voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
En toch heb ik geen probleem met de huidige layout van het Bosch systeem. De accu op het frame vind ik perfect. Laatst ook gezien hoe de accu was geintegreerd bij een Kalkhoff Integrale. Ziet er mooi uit maar is ook wat meer gedoe om hem uit het frame te halen en er zit ook geen handvat aan om hem vast te pakken. De accupack van Bosch heeft een mooi handvatje eraan, ik moet ook nog op mijn werk nog 2 verdiepingen omhoog en zeul die accu en mijn tas mee. Met die Kalkhoff accu zonder handvat is dat een stuk lastiger.

Maar misschien komen er zelfs imitatie-motoren die je kunt gebruiken om je oude Bosch motor te vervangen. Als de producten EOL zijn natuurlijk, je ziet ook steeds meer imitatie accu's voor Bosch en Flyer verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
- oblomov - schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:13:
[...]

Gemiddeld gaat een benzine motor van een auto, afhankelijk van de rijstijl en kilometrage, 10 tot 15 jaar mee. Waarom zou dat niet van toepassing kunnen zijn op een e-bike MM!
Ik hoop dat de Bosch Performance MM 25 km/u toch minstens
5 jaar (5 x 6000 km) mee draait.
Hoewel ik het niet zomaar op wil nemen voor de fabrikant moet je er wel rekening mee houden dat een fietsmotor vooral licht moet zijn. Het bekende gezegde (in de wielersport^^):

Licht, sterk, betaalbaar. Kies er twee.

Dat gezegd hebbende: ik ben na alle verhalen op deze en andere fora compleet overtuigd dat Yamaha de betrouwbaarste motoren zijn. Geen interne overbrenging en geen kunststof delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
roffeltjes schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 22:14:
[...]

Hoewel ik het niet zomaar op wil nemen voor de fabrikant moet je er wel rekening mee houden dat een fietsmotor vooral licht moet zijn. Het beroemde spreekwoord:

Dat gezegd hebbende: ik ben na alle verhalen op deze en andere fora compleet overtuigd dat Yamaha de betrouwbaarste motoren zijn. Geen interne overbrenging en geen kunststof delen.
Toch weer die Japanners he :)
Rij ook in een Japanner en dat is een bewuste keuze. Nu helaas noodgedwongen omdat mijn Bosch motor momenteel richting het Service center van Bosch in Duitsland gaat voor analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 21:30:
En toch heb ik geen probleem met de huidige layout van het Bosch systeem. De accu op het frame vind ik perfect. Laatst ook gezien hoe de accu was geintegreerd bij een Kalkhoff Integrale. Ziet er mooi uit maar is ook wat meer gedoe om hem uit het frame te halen en er zit ook geen handvat aan om hem vast te pakken. De accupack van Bosch heeft een mooi handvatje eraan, ik moet ook nog op mijn werk nog 2 verdiepingen omhoog en zeul die accu en mijn tas mee. Met die Kalkhoff accu zonder handvat is dat een stuk lastiger.

Maar misschien komen er zelfs imitatie-motoren die je kunt gebruiken om je oude Bosch motor te vervangen. Als de producten EOL zijn natuurlijk, je ziet ook steeds meer imitatie accu's voor Bosch en Flyer verschijnen.
Ja, een handvat op een accu is eigenlijk een must. Op mijn huidige accu zit geen handvat en ik ben altijd een beetje bevreesd dat de accu uit mijn handen glipt.

Over accu gesproken. Een van de Bluelabel’s waarop ik een proefrit maakte was een high speed en met een behoorlijke snelheid in een flauwe bocht, kletterde plots die accu tientallen meters over de straat. De accu zat vol met krassen, maar functioneerde nog prima. De FM deed er niet moeilijk over en zei: ‘Heb ik onvoldoende aangedrukt, terwijl in een aparte brief, die bij de accu is gevoegd, er met nadruk op wordt gewezen de accu altijd goed in het slot te drukken. Het is een demo, dat komt wel goed', aldus de FM. Voor mij ook een zeer leerzame les.

Wat de Bosch motor betreft, ik vind dat ‘eitje’ er wat speelgoedachtig uitzien. De kale uitvoering van de Bosch Performance CX, dus zonder plastic schalen, heeft een meer industriële look; een motor mag voor mij ook op een motor lijken.

De Bluelabel met Performance CX, die ik bestelde, heeft wel die plastic schalen. Mijn verzoek aan Riese & Müller om in plaats van die schalen alleen die kleine plastic cover op het eigenlijke motorhuis te plaatsen, wilde ze niet honoreren. Ze gaven ‘mijn’ FM het advies om zelf de kunststof schalen te verwijderen en bij Bosch zo’n kleine aparte motorhuis cover te bestellen en te bevestigen. Heb met de FM afgesproken dat ik in eerste instantie de geleverde uitvoering ga gebruiken, misschien dat ik die uiteindelijk toch kan waarderen. Daarbij biedt die kunststof extra bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Hoewel ik het niet zomaar op wil nemen voor de fabrikant moet je er wel rekening mee houden dat een fietsmotor vooral licht moet zijn. Het beroemde spreekwoord:

Spreekwoord?

Ik spreek je niet tegen. Helaas zijn er maar weinig e-bikes met een Yamaha motor.

Toch heb ik ook vertrouwen in Bosch. In het begin, enkele jaren terug, waren er veel klachten, nu lees ik er nog nauwelijks over op de fora. De eigenlijke motor is ook van metaal en het kunststof tandwiel is vervangbaar. Na de garantieperiode vervang ik dat, indien nodig, misschien zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
De Yamaha is als ik het goed begrijp veel simpeler dan de Bosch en dat pakt in dit geval goed uit. Aan de andere kant is het ook niet allemaal halleluja:

1. Verder is er blijkbaar niet zoiets als een firmware update (gesloten systeem), ook al kan de FM nog wel de motor uitlezen voor het werkelijke kilometrage/storingsrapportages.
2. Eerste gen displays heeft een teller tot 9999, daarna gaat hij weer naar nul. En omdat het een gesloten systeem is is er geen update en kan je ook niet de nieuwere displays gebruiken (die uiterlijk compleet identiek zijn!). 8)7
3. Temperatuur meting is compleet ridicuul. Als het vriest geeft de display doodleuk 9 graden aan :+
4. Je kan er twee voorbladen op monteren. Dat is leuk, maar de verhalen over afgeroste bladen en geknapte kettingen doen mij denken dat dat errug optimistisch is van Yamaha. Met zoveel NM luistert dat toch wel erg nauw |:(

Maar goed, al die firmware updates hoeven van mij niet. Het werkt prima, dus als dat de keerzijde is van een gesloten systeem accepteer ik dat.
- oblomov - schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 22:55:
[...]
Ik spreek je niet tegen. Helaas zijn er maar weinig e-bikes met een Yamaha motor.
Erg weinig, ik heb niet bepaald het gevoel dat ze in 2016 markt gaan uitbreiden.
Toch heb ik ook vertrouwen in Bosch.
Lijkt me terecht. Sowieso zijn mijn eisen en gebruik vermoedelijk veel zwaarder.

Althans, ik denk niet dat het trekken van een aanhanger door Bosch/Yamaha/Batavus wordt gezien als legitiem gebruik :+

[ Voor 33% gewijzigd door roffeltjes op 15-01-2016 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
- oblomov - schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 22:41:
[...]

Ja, een handvat op een accu is eigenlijk een must. Op mijn huidige accu zit geen handvat en ik ben altijd een beetje bevreesd dat de accu uit mijn handen glipt.

Over accu gesproken. Een van de Bluelabel’s waarop ik een proefrit maakte was een high speed en met een behoorlijke snelheid in een flauwe bocht, kletterde plots die accu tientallen meters over de straat. De accu zat vol met krassen, maar functioneerde nog prima. De FM deed er niet moeilijk over en zei: ‘Heb ik onvoldoende aangedrukt terwijl in een aparte brief die bij de accu is gevoegd er nadrukkelijk op gewezen wordt de accu goed in het slot te drukken.' 'Het is een demo, dat komt wel goed', aldus de FM. Voor mij ook een zeer leerzame les.

Wat de Bosch motor betreft, ik vind dat ‘eitje’ er wat speelgoedachtig uitzien. De kale uitvoering van de Bosch Performance CX, dus zonder plastic schalen, heeft een meer industriële look; een motor mag voor mij ook op een motor lijken.

De Bluelabel met Performance CX, die ik bestelde, heeft wel die plastic schalen. Mijn verzoek aan Riese & Müller om in plaats van die schalen alleen die kleine plastic cover op het eigenlijke motorhuis te plaatsen, wilde ze niet honoreren. Ze gaven ‘mijn’ FM het advies om de schalen te verwijderen en bij Bosch zo’n motorhuis cover te bestellen. Heb met de FM afgesproken dat ik in eerste instantie de geleverde uitvoering ga gebruiken, misschien dat ik die uiteindelijk toch kan waarderen. Daarbij biedt die kunststof extra bescherming.
Jij hebt geluk zeg. Een accu die gaat kletteren breekt meestal een van de kappen zodat de cellen bloot liggen. Een accu op het frame heeft idd meer kans om te overleven dan een accu die uit de bagagedrager kiept. Deze komt dan meestal op de achterkant terecht en dan vliegen de plastic onderdelen over de grond. De cellen in moderne accupacks zitten in een plastic geraamte ipv in folie gewikkeld. De cellen zelf kunnen zo'n klap makkelijk overleven. Een 10tal jaar geleden zou dat anders zijn geweest.

Ik heb vorig jaar nog op een pedelec gefietst met middenmotor en dit voelde zeer natuurlijk aan. Het ging gladjes, maar die ketting liet wel van zich horen en je voelde dat deze strak getrokken werd. Nu kan ik na 5 km moeilijk een conclusie trekken, maar ik ben altijd al 'angstig' dat zo'n middenmotor je ketting en mechaniek in korte tijd om zeep helpt. Zelf (maar dat ben ik) geef nog steeds de voorkeur aan een voorwielmotor. Het minste onderhoud en op hoge ondersteuning nauwelijks slijtage aan het mechaniek. Groot nadeel is dat je er lui van kunt worden, dus trap ik om die reden zelf redelijk mee. Nog een nadeel is dat je met een voorwielmotor al snel teveel ondersteuning vraagt wat weer zijn weerslag heeft op de accu.

Maar een middenmotor met carbon aandrijving icm een NuVinci naaf lijkt me dan wel weer gaaf. Zeker die blog over die velomobiel maakte me wel een tikje jaloers. Wat is dat een gaaf ding zeg :)

Verder heb ik 5 jaar garantie op heel die fiets, ook op de motor en de accu's. Maar na zo'n 4 jaar wil ik wel weer een nieuwe fiets en dan ga ik eens goed rond kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Je hebt meer ketting slijtage met een middenmotor. Maar dat valt in mijn ervaring in het niet bij de problemen die een naafmotor kan hebben. En als je fora leest is dat beeld wel bevestigd. Zelfs hoge kwaliteits Go-Swiss en BIONX motoren zijn gevoelig voor typische problemen die in mijn ervaring horen bij een naafmotor (stekkers en overbelasting).

Dat je blij wordt van een voorwielmotor kan ik trouwens best begrijpen, want ik vind nog steeds dat onze oude IONS een heel erg fijn ondersteuningsprofiel hadden. Sterker nog, ik leen wel eens een Batavus personal met een vaag China voorwielmotortje zonder krachtsensor en ook dat is heel erg leuk fietsen (al voelt dat niet bepaald natuurlijk meer^^).

Ondanks meerdere opgeblazen motoren, dode displays (lag trouwens niet aan de motor maar aan het ontbreken van een goede sealing) en stekker problematiek hebben we op twee fietsen met voorwielmotoren toch wel twee keer de wereld rondgereden. Het aantal storingsdagen valt in het niet bij de dagen dat we lekker konden fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Mn volgende fiets wordt ook weer een gewone fiets met een Bafang achtige motor. Vind dit toch veel handiger dan zo'n kant en klare en dus niet modificeerbare ebike. Garantie heb ik niets mee daar de boel toch gelijk verbouwd wordt en een fiets zonder instelbare controller vind ik niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Wat bedoel je met: 'zonder instelbare controller vind ik niets.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 00:05:
Je hebt meer ketting slijtage met een middenmotor. Maar dat valt in mijn ervaring in het niet bij de problemen die een naafmotor kan hebben. En als je fora leest is dat beeld wel bevestigd. Zelfs hoge kwaliteits Go-Swiss en BIONX motoren zijn gevoelig voor typische problemen die in mijn ervaring horen bij een naafmotor (stekkers enoverbelastingg).

Dat je blij wordt van een voorwielmotor kan ik trouwens best begrijpen, want ik vind nog steeds dat onze oude IONS een heel erg fijn ondersteuningsprofiel hadden. Sterker nog, ik leen wel eens een Batavus personal met een vaag China voorwielmotortje zonder krachtsensor en ook dat is heel erg leuk fietsen (al voelt dat niet bepaald natuurlijk meer^^).

Ondanks meerdere opgeblazen motoren, dode displays (lag trouwens niet aan de motor maar aan het ontbreken van een goede sealing) en stekker problematiek hebben we op twee fietsen met voorwielmotoren toch wel twee keer de wereld rondgereden. Het aantal storingsdagen valt in het niet bij de dagen dat we lekker konden fietsen.
Dank je. Wat bedoel je eigenlijk met overbelasting? Je zou toch mogen zeggen dat het maximale vermogen van 250 watt gemaakt is voor die motor in die fiets? Bedoel je dan meer met hoogste ondersteuning een viaduct nemen en zelf niets doen?
Ik ben zelf net terug van mijn vrijdagavond fietstochtje (rondje de Wamberg) en in het begin zette ik hem vaak op stand 3 (100 watt op wiel) en nu vind ik het te verleidelijk om hem op stand 4 te zetten (175 watt op wiel). Op deze stand trapt de fiets heel licht en vind ik het een compromis tussen lekker licht trappen of dat de motor meer power levert dan de energie die nodig is om de fiets vooruit te trekken met het doel dat de fiets er met mij vandoor gaat zoals in stand 5 (de volle 250 watt op je wiel). (De Wamberg is geen heuvel of berg, maar een natuurgebied).
Blijft toch leuk speelgoed hé ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

jimh307 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 19:33:
[...]

Dank je. Wat bedoel je eigenlijk met overbelasting? Je zou toch mogen zeggen dat het maximale vermogen van 250 watt gemaakt is voor die motor in die fiets? Bedoel je dan meer met hoogste ondersteuning een viaduct nemen en zelf niets doen?
Of lang bergop misschien.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Bah ik heb pech met m'n sparta E speed gekregen. Was onderweg van mijn werk terug naar huis en ik merkte af en toe al een tik op die ik nog niet eerder had gehoord. Was een paar kilometer nog van mijn huis vandaan en opeens sloeg mijn trapas helemaal vast. Ik kreeg hem geen millimeter meer vooruit. Tja lopend naar huis dan. Nou heb ik mijn fiets verzekerd bij Alliance en daar zit ook pech hulp bij voor e bike's. Morgen komt er een technische dienst kijken wat er aan de hand is. Heb zelf ook even gekeken maar de hele kettingbeschermer aan de rechterzijde is kapot gegaan. Zit nu hartstikke los om de as heen.
Het betreft een fiets met een bosch performance midden motor waar ik erg tevreden over ben maar bij kilometerstand 585 heeft de kettingkast het begeven. Echt ontzettend balen dit zeg. Ik hoop niet dat ik mijn fiets lang kwijt zal zijn en hoop stiekum dat ze het ter plekke op kunnen lossen.
Ik zal jullie wel op de hoogte blijven houden.

Wat een regen is er deze week toch gevallen zeg niet normaal meer. Hebben jullie misschien nog goeie tips voor een brildragende forens. Heb al wel een petje op maar het is erg vervelend en zeker als het dan ook nog donker is zie ik bijna geen fluit meer.
Als jullie tips hebben lees ik ze erg graag.
Fijne avond allemaal nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
jimh307 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 19:33:
Ik ben zelf net terug van mijn vrijdagavond fietstochtje (rondje de Wamberg) en in het begin zette ik hem vaak op stand 3 (100 watt op wiel) en nu vind ik het te verleidelijk om hem op stand 4 te zetten (175 watt op wiel). Op deze stand trapt de fiets heel licht en vind ik het een compromis tussen lekker licht trappen of dat de motor meer power levert dan de energie die nodig is om de fiets vooruit te trekken met het doel dat de fiets er met mij vandoor gaat zoals in stand 5 (de volle 250 watt op je wiel). (De Wamberg is geen heuvel of berg, maar een natuurgebied).
Blijft toch leuk speelgoed hé ;)
Fris vandaag. Net terug! Dan heb je in het donker gefietst, neem ik aan. Kan lekker zijn zo'n fris avondrondjes in het donker.

Ben benieuwd wat dat wordt met de nieuwe e-bike die waarschijnlijk over twee weken arriveert en waarop een Supernova E3 E-Bike koplamp gemonteerd is. http://supernova-lights.com/en/supernova-e3-e-bike-v6s
Lichtopbrengst 165 lumen ongeveer vergelijkbaar met een 16 watt halogeenlamp. In de koplamp van mijn huidige fiets zit een 5 watt halogeenlamp. Ik weet niet zeker of dat in de praktijk betekent dat de lichtopbrengst dan 3 keer hoger is. Maar dat die Supernova meer licht geeft weet ik zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
zonnefreak schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 21:45:
Bah ik heb pech met m'n sparta E speed gekregen. Was onderweg van mijn werk terug naar huis en ik merkte af en toe al een tik op die ik nog niet eerder had gehoord. Was een paar kilometer nog van mijn huis vandaan en opeens sloeg mijn trapas helemaal vast. Ik kreeg hem geen millimeter meer vooruit. Tja lopend naar huis dan. Nou heb ik mijn fiets verzekerd bij Alliance en daar zit ook pech hulp bij voor e bike's. Morgen komt er een technische dienst kijken wat er aan de hand is. Heb zelf ook even gekeken maar de hele kettingbeschermer aan de rechterzijde is kapot gegaan. Zit nu hartstikke los om de as heen.
Het betreft een fiets met een bosch performance midden motor waar ik erg tevreden over ben maar bij kilometerstand 585 heeft de kettingkast het begeven. Echt ontzettend balen dit zeg. Ik hoop niet dat ik mijn fiets lang kwijt zal zijn en hoop stiekum dat ze het ter plekke op kunnen lossen.
Ik zal jullie wel op de hoogte blijven houden.

Wat een regen is er deze week toch gevallen zeg niet normaal meer. Hebben jullie misschien nog goeie tips voor een brildragende forens. Heb al wel een petje op maar het is erg vervelend en zeker als het dan ook nog donker is zie ik bijna geen fluit meer.
Als jullie tips hebben lees ik ze erg graag.
Fijne avond allemaal nog.
Dat is balen en al bij 585 km. Maar hopen dat het meevalt.

Wat je 'brilprobleem' betreft, misschien is een nachtbril, die je over je gewone bril kan dragen, de oplossing voor jou:

Er bestaan overzet contrastbrillen en overzet nachtbrillen. Het voordeel hiervan is dat u deze over uw eigen bril op sterkte heen plaatst. Hierdoor heeft u in een handomdraai een contrastbril of nachtbril op sterkte en behoudt u het kijkcomfort van uw eigen bril op sterkte. Daarbij zorgt de overzet contrastbril en/of nachtbril ervoor dat u contrastrijker zicht krijgt bij slecht weer en het rijden in het donker.

http://www.opticienaanhui...htbril-enof-contrastbril/

[ Voor 14% gewijzigd door - oblomov - op 15-01-2016 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
Gunth schreef op zondag 10 januari 2016 @ 14:01:
Sinds gisteren mijn impulse.
Wat een verademing om daar mee te rijden.
Krachtig, snel en lekker stijf.
Voorlopig tevreden met mijn aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
@oblomov wel een goede tip denk ik. Zijn de kosten ook niet.
Even over je verlichting, ik heb zelf een philips saferide 80 fietslamp op accu gemonteerd op mijn fiets. Deze geeft echt een bak licht voor je neus en ook met een vaartje van 35 a 40 kilometer per uur kun je het nog goed zien. Deze lamp geeft geloof ik 80 Lux op 10 meter afstand. Jammer dat ze niet meer nieuw te koop zijn. Heb deze zelf een jaar of 2 a 3 geleden aangeschaft en ben nog nooit zo blij geweest hiermee met dit goede licht.

Er staan geloof ik op YouTube wel een paar filmpjes op die over verschillende fietskoplampen gaan. trouwens wel een puik bevestiging systeem voor die supernova lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
Nog steeds aan het wachten op de BBS02 set.
Hoe monteren jullie de motor in de trapas ? Ik bedoel hiermee, schuiven jullie de motor er gewoon in of moet er smeermiddel ( vet ) of montagepasta worden gebruikt ?

Betreffende de software, dit las ik zonet op de site van EM3EV en overweeg dus om de motor software voorlopig standaard te laten staan en te kijken hoe alles bevalt. :

News - 2nd October 2014
Regarding BBS02 software settings. Please be aware, it is incredibly easy to either damage the controller or adversely affect how the BBS02 kit functions, by changing some settings in the software. I really do not advise customers to make changes and if you do, please be aware that those changes could easilty result in a controller failure. The standard settings on the BBS02 are really not bad and in future we will only make small changes, to allow 100% throttle at all times, remove the 40km/h speed limit on throttle and for throttle to work in assist 0. We will not be making any other major changes and I would respectfully ask that users do not consider a failed BBS02 to be a warranty claim if they have made changes to the software.

[ Voor 70% gewijzigd door DeVadderF op 16-01-2016 05:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
@ Jimh&Zonnefreak: Overbelasten van een motor treed soms op bij langere stukken heuvelop (met veel bagage). Bij een borstelloze motor gaan ze dan ook brommen/huilen. Ik heb het bij meerdere types voor elkaar gekregen, maar ik zou liegen als ik het met elk merk heb geprobeerd (Bionx en Go Swiss heb ik bijvoorbeeld niet of slechts heel kort bereden).

@Zonnefreak: Er is volgens mij geen goede oplossing voor brildragers met regen en duisternis behalve lenzen... :X

De druppels op je bril+lichten+reflecties op de weg geven een fraaie caleidoscoop op je bril. Een contrastbril zal dat probleem ietsje verminderen door blauwlicht (xenon) er deels uit te filteren, maar helaas is Xenon maar een klein deel van het probleem. YMMV

Ik zet mijn bril wel eens af (mijn afwijking is dusdanig dat dat prima kan), maar dan is de kou op mijn ogen weer geen pretje (knipperen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
DeVadderF schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 04:52:
Nog steeds aan het wachten op de BBS02 set.
Hoe monteren jullie de motor in de trapas ? Ik bedoel hiermee, schuiven jullie de motor er gewoon in of moet er smeermiddel ( vet ) of montagepasta worden gebruikt ?

Betreffende de software, dit las ik zonet op de site van EM3EV en overweeg dus om de motor software voorlopig standaard te laten staan en te kijken hoe alles bevalt. :

News - 2nd October 2014
Regarding BBS02 software settings. Please be aware, it is incredibly easy to either damage the controller or adversely affect how the BBS02 kit functions, by changing some settings in the software. I really do not advise customers to make changes and if you do, please be aware that those changes could easilty result in a controller failure. The standard settings on the BBS02 are really not bad and in future we will only make small changes, to allow 100% throttle at all times, remove the 40km/h speed limit on throttle and for throttle to work in assist 0. We will not be making any other major changes and I would respectfully ask that users do not consider a failed BBS02 to be a warranty claim if they have made changes to the software.
In mijn geval (2 motoren, 2 fietsen) kon ik ze er gewoon in schuiven. Volgens mij zijn dat allemaal standaard maten, dus past het bijna altijd. Ik heb wel eens iemand gezien die de holte moest uitveilen, maar ik verwacht niet dat dat nodig is. Smeermiddel is niet nodig denk ik, de bewegende delen zitten in de behuizing. Het zou wellicht kunnen dat na een paar jaar rijden door weer en wind de motor zou gaan vastzitten aan het frame, wellicht als preventie zou je wd40 o.i.d. tussen de motor en het frame kunnen spuiten.
Belangrijkste is eigenlijk dat je de juiste sleutels/gereedschap hebt, maar volgens mij had je die al besteld?

De standaard programmering van em3ev is eigenlijk prima, dus je kan die gewoon laten staan.
Staat standaard in current mode en je hebt ook throttle in standje 0 (of wilde jij nou geen throttle?).

De PAS staat wel een beetje afgesteld zoals op een fiets met naafmotor. Hij sleept je naar een bepaalde snelheid en vervolgens houd hij je daar op met lagere ondersteuning.

Enige aanpassing die ik gedaan heb is het maximale amperage verlaagd van 25A naar 20A of 18A.
En de low voltage cutoff verhoogd naar 43V omdat ik een 50V accu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hoewel ik het niet zomaar op wil nemen voor de fabrikant moet je er wel rekening mee houden dat een fietsmotor vooral licht moet zijn. Het bekende gezegde (in de wielersport^^):

Sterk en betaalbaar. Of een motor nu 2 kilo weegt of 5, is me volkomen worst. Waaschijnlijk gaat het om een kleiner verschil, tussen een fullmetal MM en een MM met een hoop plastic er in. Mijn Flyer ebike weegt maar liefst 28 kg. Gewicht geeft ook stabiliteit en een gevoel van veiligheid.
De allerbetrouwbaarste motor is imo de 250W 26V Panasonic MM. Na maanden lang lezen op pedelec fora, is dat me heel duidelijk geworden. Alleen worden die niet meer geleverd... Voor nieuwe ebikes zijn de nieuwere Panasonic MMs en de Yamaha MM denk ik de beste keuze, als je primair naar betrouwbaarheid kijkt. In Bosch en Impulse heb ik zelf heel weinig vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Maar zit het merendeel van dat gewicht in de motor of in de accu en de algehele constructie? Een fietsonderdeel is gewoon nooit gemaakt voor een vergelijkbaar kilometrage als een motor/auto.

Overigens denk ik dat het best zou kunnen dat we over 5 jaar we tot de conclusie komen dat de volgende iteratie van Shimano de gouden standaard is. Ze maken wel eens wat slechts, maar het is toch verrekte zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 11:24:
Of een motor nu 2 kilo weegt of 5, is me volkomen worst.
Bedoel je dat je het gewicht van de motor niet belangrijk vindt!
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 11:24:
De allerbetrouwbaarste motor is imo de 250W 26V Panasonic MM. Na maanden lang lezen op pedelec fora, is dat me heel duidelijk geworden. Alleen worden die niet meer geleverd... Voor nieuwe ebikes zijn de nieuwere Panasonic MMs en de Yamaha MM denk ik de beste keuze, als je primair naar betrouwbaarheid kijkt. In Bosch en Impulse heb ik zelf heel weinig vertrouwen.
Helaas worden er nauwelijks nieuwe e-bikes aangeboden met een Yamaha of Panasonic MM. Jammer, want een grotere diversiteit houdt de concurrentie, zoals Bosch, scherp. Maar er zit beweging in met merken als Tranzx, Brose en Bangfan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 12:00:
Maar zit het merendeel van dat gewicht in de motor of in de accu en de algehele constructie? Een fietsonderdeel is gewoon nooit gemaakt voor een vergelijkbaar kilometrage als een motor/auto.

Overigens denk ik dat het best zou kunnen dat we over 5 jaar we tot de conclusie komen dat de volgende iteratie van Shimano de gouden standaard is. Ze maken wel eens wat slechts, maar het is toch verrekte zeldzaam.
Het Steps systeem? Zou kunnen, Japans is the way to go en Shimano staat uitstekend bekend in de hengelsportwereld (;)).

Met een ebike maak je als intensieve gebruiker 10x minder km's, ik vind dus dat een ebike motor 10% van de levensduur in km's moet hebben ivm een automotor. En grofweg dezelfde levensduur in jaren (10-15 jaar zeker). Accu idem dito, een accu van een elektrische auto gaat 8-15 jaar mee dus ik zie niet in waarom dat anders zou zijn voor een fietsaccu.

Het is de tijd dat we als consument een heel stuk kritischer worden en producenten van inferieure rommel onder hun kont schopt. Duitse degelijkheid is iets van vroeger.
- oblomov - schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 12:31:
[...]

Bedoel je dat je het gewicht van de motor niet belangrijk vindt!
Zeker. Dingen als comfort, sportiviteit e.d. vind ik onbelangrijk, ik rijd op de fiets naar mijn werk en dan zijn betrouwbaarheid en veiligheid veel belangrijker. Het gewicht van een motor zal bovendien niet radicaal toenemen als je hem solide/betrouwbaar maakt, lijkt me. Absurd dat er kunststof tandwielen in een Bosch zitten, volkomen absurd.

Ik moet 17 km fietsen naar mijn werk door heuvelachtig gebied (Utrecjhtse heuvelrug), als de motor of accu het begeeft moet ik eerst naar een merkdealer (door het belachelijke systeem dat alleen een merkdealer fietsen van merk X kan repareren, er wordt veel aan gedaan om pedelecgebruik te ontmoedigen), vervolgens vervangend vervoer regelen en tot ie gefixt is met een gewone fiets naar mijn werk. En dan steeds kletsnat van het zweet aankomen.

Dat ding moet het gewoon doen, het is allemaal geen rocket science, een degelijke ebike motor en ebike accu bouwen is peanuts alleen moeten de bedrijven dan wel het fatsoen opbrengen om de consument niet op te willen lichten.

Van welk bedrijf komt de sjoemelsoftware die door VAG is toegepast ook weer af? In Bosch we trust.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2016 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 12:36:
Zeker. Dingen als comfort, sportiviteit e.d. vind ik onbelangrijk, ik rijd op de fiets naar mijn werk en dan zijn betrouwbaarheid en veiligheid veel belangrijker. Het gewicht van een motor zal bovendien niet radicaal toenemen als je hem solide/betrouwbaar maakt, lijkt me. Absurd dat er kunststof tandwielen in een Bosch zitten, volkomen absurd.
Ik ben niet tegen kunststof tandwielen. Kunststof heeft een zeker mate van flexibiliteit en ook kan bewust ingezet worden om erger te vóórkomen. Beter een defect kunststof tandwiel dan een motor die kapot draait.

Ik heb ook gelezen dat het kunststof tandwiel te vaak brak in de Bosch Classic motor (de motor van vóór 2013 met dat grotere voorblad). Heel vervelend voor de gebruiker (overigens heeft Bosch de garantie van die Classic motor verlengd).
Bij de ‘nieuwe’ Bosch motor, al weer enige jaren op de markt, lees ik nooit meer iets over een breuk in dat kunststof tandwiel, waarmee ik niet wil beweren dat het nooit gebeurd.

Bosch heeft er ook geen enkel belang bij om rommel te produceren en een slechte naam te krijgen. Ook de rijwielhandel zit daar niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 13:07:
[...]

Ik ben niet tegen kunststof tandwielen. Kunststof heeft een zeker mate van flexibiliteit en ook kan bewust ingezet worden om erger te vóórkomen. Beter een defect kunststof tandwiel dan een motor die kapot draait.

Ik heb ook gelezen dat het kunststof tandwiel te vaak brak in de Bosch Classic motor (de motor van vóór 2013 met dat grotere voorblad). Heel vervelend voor de gebruiker (overigens heeft Bosch de garantie van die Classic motor verlengd).
Bij de ‘nieuwe’ Bosch motor, al weer enige jaren op de markt, lees ik nooit meer iets over een breuk in dat kunststof tandwiel, waarmee ik niet wil beweren dat het nooit gebeurd.

Bosch heeft er ook geen enkel belang bij om rommel te produceren en een slechte naam te krijgen. Ook de rijwielhandel zit daar niet op te wachten.
Dat ik het rommel noem, is gechargeerd. Maar de betrouwbaarheid laat te wensen over, en ik heb het idee dat die kunstmatig laag wordt gehouden, over de rug van de consument.

In de Duitse auto-industrie is het een vrij normale gang van zaken dat auto's worden gemaakt om een garantieperiode lang mee te gaan. Na die periode (150.000 km bijvoorbeeld), mag alles kapot gaan. Een versnellingsbak die 250.000 km lang mee gaat, moet worden gere-engineered met minder sterke onderdelen. Duitse auto's hebben toch nog hun naam, en wat de consument wil, is een premium beleving. Zeer hoogwaardig ogend interieur, 4 nep-uitlaten op een auto met een 115 pk blok, dat soort dingen.

De winstmarge is zeer klein, op de aanschafprijs. De winst wordt vaak gepakt op de onderdelen. Ik heb het idee dat Bosch, dat intrensief betrokken is bij bedrijven als VAG die dat winstmodel hanteren, datzelfde model gebruikt voor hun ebike motoren. Gazelle doet volgens mij ook hetzelfde met hun Impulse motoren, een doorontwikkeling van de oerbetrouwbare Panasonic 250W 26V MM, die qua betrouwbaarheid geen schim meer is van de motor waar ie op gebaseerd is. Vrij onverklaarbaar.

Ondanks alle shit met VAG produkten (enorm olieverbruik, onbetrouwbare pompverstuivers, slechte DSG bakken, etc. etc.), hebben VW en Audi nog steeds een hele goede reputatie in NL qua betrouwbaarheid. Niet kapot te krijgen door de realiteit.

Bosch/Siemens heeft die naam ook. De ervaring leert dat je van een ijzersterke naam niet zo maar af komt, het is dus bedrijfstechnisch slim om op het randje te balanceren. En net slecht genoeg te zijn.

De Japanners hanteren dergelijke verdienmodellen, waarbij de consument stevig wordt gepakt, niet voor zover ik weet. Een Toyota, Mazda of Nissan is dan ook duidelijk betrouwbaarder dan een BMW of Audi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
- oblomov - schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 14:33:
Wat bedoel je met: 'zonder instelbare controller vind ik niets.'
Dat je niet met een pc alle parameters kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
DeVadderF schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 04:52:Nog steeds aan het wachten op de BBS02 set.Hoe monteren jullie de motor in de trapas ? Ik bedoel hiermee, schuiven jullie de motor er gewoon in of moet er smeermiddel ( vet ) of montagepasta worden gebruikt ?[/i]
Gewoon erin schuiven. Sommige fietsen hebben een iets nauwere buis of een braam, ff met een rondvijl de buis uitvijlen.
Wat EM3V betreft, vraag ff of ze m op "current mode" i.p.v. "speed mode" zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
@BT: Ik denk dat aantal dagen dat een monteur nodig is in deze interresant is (dus dagen niet kunnen fietsen). Dat af en toe de motor wordt vervangen is wel prijzig, maar ook daarin weet ik van collega's dat electrische storingen in auto's nog veel meer kosten.

Geen idee hoe die statistieken liggen. Ik heb ook geen idee hoeveel jaar je zonder issues met een nieuwe Volkswagen rijdt. Ben je normaal gesproken het eerste jaar storing vrij?

Ik heb dit jaar 2x een echte reparatie gehad (niet de motor!), waarvan de eerste niet had mogen gebeuren (had vooraf moeten worden geconstateerd, zat een boutje los)en de tweede ik nog wel kon doorfietsen. Toch vind ik dat dus al best veel. (Ik reken onderhoud natuurlijk niet mee).

Met mijn racefiets kan ik me niet herinneren wanneer iets kapot ging (wel veel slijtage vervanging, maar nooit iets wat het fietsende opgaf). Volgens mij heb ik in 30 jaar (valpartijen niet meegeteld!!!)nog nooit iets gemold aan een racefiets.

Sterker nog: Ik zit eigenlijk te denken of ik sowieso ooit iets spontaan heb gemold aan een stadsfiets en kom tot de conclusie dat dat ook beperkt blijft tot (veel) fietsenrek schade (kettingkast, jas beschermers, schakel/remkabels).

Dus ja, E-bikes hebben voor mij duidelijk meer issues dan gewone fietsen
Pagina: 1 ... 73 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.