Mooi fietsje Vlassie

Ziet er modern uit. En hoofdpijn of niet, gewoon op de fiets, daar heb ik respect voor!
En natuurlijk trap ik ook even af met mijn eigen stellingen:
-Hoe zijn jullie begonnen met elektrisch fietsen?
Hier begon het in 2006. Als kind had ik al een soort van obsessie met batterijen. In 2006 kwam ik langs een fietsenzaak die goedkope elektrische fietsen aanbood. Ze zagen er goed uit en ik mocht een proefrit maken. Deze proefrit was zeer lucratief voor de elektrische fietsenmarkt want ik was direct 'om'. Voor 800 euro mocht ik die fiets meenemen en op diezelfde dag had ik er een passie bij. Het idee dat een accu je meehelpt met trappen en het idee nooit meer bezweet aan te komen werd het de Easybike Cyclone. Slechts 2700 kilometer lol van gehad toen de motor in de soep liep op het moment dat de accu's ook bijna op waren. Het was een Loodaccu.
Toen bestelde ik via de ANWB de Adventure X10AH elektrische fiets. Vanaf dit moment liet ik de auto steeds vaker staan omdat elektrisch fietsen fun was. Toch zo'n 7000 kilometer op gereden met de originele NiMH accu die bij lichte vorst al na 16 km leeg was.
Toen kwam de LifeBike Hybrid in mijn schuur te staan. Deze fiets (de derde Chinees op een rij) heb ik ook zo'n 4 jaar gehad en erg veel plezier van gehad. Het was toen al heel wat om op Lithiumaccu's te rijden. Deze fiets heb ik 2 jaar gehad zonder auto omdat mijn vorige auto al 10 jaar in mijn bezit was en niet meer door de keuring kwam. Ik had toen de LifeBike zeer veel gebruikt en ging met de trein naar mijn groothandel toe.
Door wat medisch ongemak heb ik vlak voor deze fiets een hele nieuwe auto gekocht want de trein en de fiets kostte echt behoorlijk veel tijd en buiten mijn ouders om woont heel mijn familie in het westen des lands. Ook deze auto werd weer een Ford, want ik heb altijd Ford gereden.
Omdat ik elektrisch fietsen al direct begon te missen toen mijn LifeBike zijn controller opblies door een kortsluiting heb ik wat dieper in de buidel getast en een Sparta genomen. Dit keer geen Chinees meer en tot op heden geen moment spijt gehad van de aankoop. Het comfort is echt goed te noemen. Nu na 2800 km geen gekke dingen en 5 jaar garantie, grote accu en casco verzekering net zoals op de auto. Ik vind fietsen altijd nog een hele fijne bezigheid
-Wat was daarvoor de aanleiding?
Het gemak en mijn medisch ongemak maken weer dat ik langere stukken kan fietsen. Ik heb mijn pedelec om medische redenen, maar ik fiets ook graag recreatief en elke zondag naar mijn ouders toe.
-Merk je dat je fitter wordt met fietsen ipv de auto?
Ik merk duidelijk dat ik lichamelijk minder kwetsbaar ben. Ik word veel minder snel ziek en ik merk dat het mijn spijsvertering aan het werk zet. Dan ben ik goed bezig en meteen ook aan het hobbyen. Wat wil je nog meer
-Hoe ziet je route eruit?
Mijn route is van Rosmalen naar Oss en veel fietsen in de omgeving Berlicum door natuurgebied de Wamberg. Soms naar vrienden in Veghel en fietsen over nieuwe infrastructuur zoals snelfietspaden, viaducten, langs het nieuwe kanaal en om lekker uit te waaien.
-Wordt je vaak nagekeken met je chique pedelec?
Dat valt wel mee, maar de mensen die ik ken vinden het een mooie degelijke fiets. Ik denk dat het dievengilde wel even omkijkt als mijn fiets in een stationsrek zou staan, dus fiets en trein is niet slim. Voor verdere stukken pak ik lekker de auto want autorijden vind ik ook leuk. Ik pas wel het nieuwe rijden toe en zo haal ik met mijn Ford S-max toch nog 1 op 16 terwijl het een automaat is.
-Niet zo toe happen over de wetgeving. Jullie veranderen daar 'helemaal' niets aan.
Ik ben het zeker niet altijd eens met de wetgeving omtrent speedbikes want fietsen hoort toch iets te zijn van vrijheid en blijheid. Een integraalhelm lijkt mij maar niets (daar gaat je nette kapsel) en erg zweterig op een fiets. Gewoon zo'n helm als racefietsers dragen en een beetje verantwoordelijkheid. Ga met een beetje respect vol om naar elkaar in het verkeer en weet wat je doet.
PS: Ik vind dit echt een heel leuk topic