Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 102 Laatste
Acties:
  • 790.316 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
- oblomov - schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:32:@ bgttje, wanneer gebruik je de gashendel?
Meestal rijd ik met een lage stand, 3 bijv. en als ik dan ff een helling op moet of ik wil ff snel optrekken, bijv. bij een stoplicht omdat er veel fietsers staan, dan gebruik ik m. Eigenlijk gebruik ik m heel vaak. Je kan er ff snel mee ergens langs schieten zonder een lagere versnelling of hogere stand hoeven te gebruiken. Ik vind het een ontzettend handig pookje. Het is meer het gemak. En die 500W motor trekt echt als een beer als je het induwt.

[ Voor 7% gewijzigd door bgttje op 04-01-2016 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 19:32
Dat 500 watt er stevig aan trekt geloof ik graag. Toen ik nog in mijn tienerjaren zat, mocht een bromfiets maar max. 0,44 kw aan motorvermogen op de rollenbank hebben.

Daarom snap ik het ook wel dat men zegt dat het met 500 watt (en zeker meer) eigenlijk geen fiets meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
bgttje schreef op maandag 04 januari 2016 @ 13:53:
Meestal rijd ik met een lage stand, 3 bijv. en als ik dan ff een helling op moet of ik wil ff snel optrekken, bijv. bij een stoplicht omdat er veel fietsers staan, dan gebruik ik m. Eigenlijk gebruik ik m heel vaak. Je kan er ff snel mee ergens langs schieten zonder een lagere versnelling of hogere stand hoeven te gebruiken. Ik vind het een ontzettend handig pookje. Het is meer het gemak. En die 500W motor trekt echt als een beer als je het induwt.
Aha, wel pittig met zo'n 500w motor. Laat Peatsmoke het maar niet horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Op 5 november schreef ik: "mijn zoektocht is te einde", zie link

- oblomov - in "Het grote elektrischefietsentopic"

Deze week zou ik de FM definitief laten weten of hij de Cube voor mij kan bestellen, echter … vorige week ontdekte ik dat de FM in mijn dorp (nota bene), sinds kort ook e-bikes van het merk Bluelabel verkoopt en nu is mijn oog gevallen op de Bluelabel Charger Touring 2016 (niet de HS versie).
Net zoals de Cube geschikt voor stad, tour en bos (een vereiste voor mij). Deze Bluelabel is qua uiterlijk wat minder MTB en vind ik wat meer bij mij passen. De fiets is iets mooier afgewerkt dan de Cube en ook wat beter afgemonteerd. De verende voorvork heeft een grotere travel en er zijn brede Schwalbe 50x622 Big Ben banden gemonteerd.

Ik zou de Bluelabel, idem als de Cube, bestellen met een 500 Wh accu en een Performance CX motor (op de foto staat de Bluelabel met de Bosch Performance motor afgebeeld)

De Bluelabel is ongeveer 550 euro duurder. Ik twijfel (nog een beetje) of ik er dat voorover heb.

Gezien het sloping frame verwacht de FM dat framemaat 49 meer geschikt is voor mij dan maat 53. Daar kom ik natuurlijk achter tijdens de uitgebreide proefrit. Nu fiets ik op een gewone 57 cm Koga, die ik iets te groot vind.

De Bluelabel Charger Touring is er in 3 kleuren. Ben benieuwd welke kleur jullie voorkeur heeft!
http://nl.r-m.de/bike/charger-touring/

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/AEFYqbPjF71xdoXCDgYlPRRb/medium.jpg
klik op het plaatje voor een grotere afbeelding

[ Voor 7% gewijzigd door - oblomov - op 04-01-2016 20:21 . Reden: uitleg keuze framemaat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:04
Peatsmoke schreef op maandag 04 januari 2016 @ 05:58:
[...]

Het grote elektrischefietsentopic... 8)7
Een Bromfiets heeft ook een gashendel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Athome schreef op maandag 04 januari 2016 @ 18:44:
Daarom snap ik het ook wel dat men zegt dat het met 500 watt (en zeker meer) eigenlijk geen fiets meer is.
Daar zit ik nou totaal niet mee. Het is maar hoe je ermee omgaat. En een fiets is het absoluut wel ;) ik ben superschoon!

[ Voor 3% gewijzigd door bgttje op 05-01-2016 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Ben altijd in de veronderstelling geweest dat de Bosch Active en Performance motoren een 15 tands voorblad hebben dat met 2.5 vermenigvuldigd moet worden aldus Bosch.

De Bosch Performance CX motor zou een voorblad van maar 14 tanden hebben, maar dat is geen wet van Meden en Perzen blijkt, want alle Cube MTB e-bikes met een Performance CX motor zijn uitgerust met een 15 tands voorblad.

Bij het merk BlueLabel variëren de voorbladen voor de modellen met de Performance motor van 17, 18 en 19 tands tot een 20 tands voor een highspeed uitvoering.
Wat de Performance CX motor betreft is er een model met een 18 tands voorblad en de Charger Mountain is uitgerust met 15.

De BlueLabel Charger Touring, die ik waarschijnlijk koop, heeft een 17 tands voorblad dat vermenigvuldigd met 2.5 vergelijkbaar is met een 42.5 tands voorblad. Nu fiets ik, sinds ik de fiets tot e-bike omgebouwd heb, voor altijd met 42 en achter meestal met 15, 18 of 22 (uit de reeks: 11-13-15-18-22-26-34).

De BlueLabel Charger Touring heeft een cassette van: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-36
Waarmee een afstand tussen de 2,63 tot 8,62 meter per wielomwenteling afgelegd kan worden, volgens de opgave van Riese & Müller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
- oblomov - schreef op maandag 04 januari 2016 @ 18:51:
[...]

Aha, wel pittig met zo'n 500w motor. Laat Peatsmoke het maar niet horen ;)
Het zal mij persoonlijk werkelijk een reet roesten wat iedereen hier doet, al hang je er een 500Kw motor onder. ;)
Wat ik probeer te doen is het wijzen op mogelijke civiele en verkeersrechtelijke consequenties van sommige zaken die hier besproken worden. Zo lang het allemaal goed gaat of je langs controles glipt, is er niets aan de hand. Als het echter mis gaat kan dat voor jezelf (en je gezin) verstrekkende gevolgen hebben. Je wordt nu (voor de Rechtspraak) als volwassene gezien en niet meer als adolescente die op een opgevoerde brommer reed.
Opperpanter2 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 20:43:
[...]

Een Bromfiets heeft ook een gashendel O-)
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-06 17:40
Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 10:30:
[...]

Zou ik ook interessant vinden. Volgens mij kan die Stromer zijn koppel leveren bij stabiel cruisen, en zakt het koppel van een Yamaha of Bosch MM ver weg na het optrekken vanuit stilstand.

Liever altijd 35 Nm dan 80 Nm bij optrekken en daarna 10 Nm (dit getal is speculaasje). Aan dat eerste heb je uiteraard veel meer. Als je eerder weg bent bij het stoplicht, zou ik dat alsnog niet leuk vinden als de Stromer je vervolgens met een noodgang voorbij knalt. Want dat doet ie.
Klopt inderdaad, jammer dat ze deze info niet vermelden bij hun motoren. Toevallig laatst een maat een toelichting gemaild en plak het hier even voor andere geïnteresseerden.

Mechanisch gezien is koppel de kracht op het einde van de hefboom maal de lengte van de hefboom. In dit geval onze voeten op de trappers bij een gewone fiets. Hier zit ook het truukje wat middenmotors toepassen om op papier zo'm mooi koppel te krijgen, die in de praktijk minder mooi is t.o.v. een naaf motor, kom ik zo op.

Bij een standaard fiets uitgaande van een man van 80 kilo (die niet aan de stuur trekt) hebben we en kracht van 800 newton, een trapper zal ongeveer 0,2m zijn. Hieruit volgt een maximaal koppel van 800 . 0,2 = 160 nm. Hiermee heb je een redelijk beeld hoeveel een motor op basis van zijn koppel had kunnen ondersteunen als ze zo'n koppel constant was. Het gegeven koppel is helaas niet het nominaal (constant afgegeven) koppel, maar meestal het maximale koppel dat in de meest gunstige situatie afgegeven wordt.

Een elektromotor geeft een hoger koppel af bij lagere draaisnelheden van de motor. Naar mate de motor dichter bij zijn maximale draaisnelheid komt, gaat het koppel terug naar 0. Duidelijk merkbaar op verschillende fietsen waar ik op heb gezeten.

Midden motoren hebben intern meer ruimte voor tandwielen om het maximaal koppel op de as te verhogen, dit is hetzelfde als een hele lange hefboom gebruiken, waardoor dus de kracht op de as hoger wordt naar mate de hefboom langer is. Echter hoe langer de hefboom deze te meer omwentelingen de motor moet maken per omwenteling op de as. Hierdoor komt de motor dus eerder in de buurt van zijn maximale snelheid en neemt zijn koppel sneller af bij het verhogen van de fietssnelheid.

Koppel zegt dus iets over hoe makkelijk je kunt versnellen, maar zonder een rpm grafiekje kun je hieruit niet afleiden hoeveel ondersteuning je hebt bij een gegeven snelheid. Zo staat op de site van yamaha (http://global.yamaha-moto...bike-systems/pw/0002.html) de output bij een gegeven input van de fietser, maar deze is in de praktijk niet zo lineair als ze hier weergeven, de output koppel neemt namelijk af als de snelheid toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:35
- oblomov - schreef op maandag 04 januari 2016 @ 20:08:
Op 5 november schreef ik: "mijn zoektocht is te einde", zie link

- oblomov - in "Het grote elektrischefietsentopic"

Deze week zou ik de FM definitief laten weten of hij de Cube voor mij kan bestellen, echter … vorige week ontdekte ik dat de FM in mijn dorp (nota bene), sinds kort ook e-bikes van het merk Bluelabel verkoopt en nu is mijn oog gevallen op de Bluelabel Charger Touring 2016 (niet de HS versie).
Net zoals de Cube geschikt voor stad, tour en bos (een vereiste voor mij). Deze Bluelabel is qua uiterlijk wat minder MTB en vind ik wat meer bij mij passen. De fiets is iets mooier afgewerkt dan de Cube en ook wat beter afgemonteerd. De verende voorvork heeft een grotere travel en er zijn brede Schwalbe 50x622 Big Ben banden gemonteerd.

Ik zou de Bluelabel, idem als de Cube, bestellen met een 500 Wh accu en een Performance CX motor (op de foto staat de Bluelabel met de Bosch Performance motor afgebeeld)

De Bluelabel is ongeveer 550 euro duurder. Ik twijfel (nog een beetje) of ik er dat voorover heb.

Gezien het sloping frame verwacht de FM dat framemaat 49 meer geschikt is voor mij dan maat 53. Daar kom ik natuurlijk achter tijdens de uitgebreide proefrit. Nu fiets ik op een gewone 57 cm Koga, die ik iets te groot vind.

De Bluelabel Charger Touring is er in 3 kleuren. Ben benieuwd welke kleur jullie voorkeur heeft!
http://nl.r-m.de/bike/charger-touring/

[afbeelding]
klik op het plaatje voor een grotere afbeelding
Ook een zeer mooie fiets, Riese und Muller is wel wat duurder als Cube. Ik vind zwart en die blauwe en oranje kleur wel leuk. Vooral die laatste kleuren doen denken aan de Ford GT40 kleuren :)

Afbeeldingslocatie: http://www.cobracountry.com/GT40s-forsale/hillbank-P2177-gulf-BIG.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ebike-base.de/uploads/tx_sgebikebase/blueLABEL_Charger_GT45_HS_schraeg_06.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Vlassie1980 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 10:17:
[...]

Ook een zeer mooie fiets, Riese und Muller is wel wat duurder als Cube. Ik vind zwart en die blauwe en oranje kleur wel leuk. Vooral die laatste kleuren doen denken aan de Ford GT40 kleuren :)

[afbeelding]

[afbeelding]
Lol, zelfs het golfje op de zadel komt overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
bgttje schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 00:30:
[...]

Daar zit ik nou totaal niet mee. Het is maar hoe je ermee omgaat. En een fiets is het absoluut wel ;) ik ben superschoon!
Dat moet ieder ook voor zichzelf weten. Vind de 25 km/u variant van de E-bike goed genoeg. Moet op deze manier nog voldoende zelf meetrappen om toch nog aan de noodzakelijke beweging te komen. Daarnaast fiets ik vooral in de stad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Peatsmoke schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 03:48:
Het zal mij persoonlijk werkelijk een reet roesten wat iedereen hier doet, al hang je er een 500Kw motor onder. ;)
Had ik niet verwacht van zo'n brave nette Limburgse jongeman ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 10:17:
Frappante gelijkenis. Ja, die licht blauw en orange uitvoering bevalt mij ook wel, maar zo'n kleur vraagt om gestolen te worden, dunkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
- oblomov - schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 11:03:
[...]

Frappante gelijkenis. Ja, die licht blauw en orange uitvoering bevalt mij ook wel, maar zo'n kleur vraagt om gestolen te worden, dunkt mij.
Daar zit ik ook al steeds aan te denken bij de opvallende kleurtjes.

p.s. wel lelijk zeg zo'n nummerbord :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:26
Athome schreef op maandag 04 januari 2016 @ 18:44:
Dat 500 watt er stevig aan trekt geloof ik graag. Toen ik nog in mijn tienerjaren zat, mocht een bromfiets maar max. 0,44 kw aan motorvermogen op de rollenbank hebben.

Het is natuurlijk wel een fiets, maar dat je met een regelgeving probleem zit is evident. Ik heb mijn mening echt bijgesteld nadat ik laatst een Stromer in de stad zag (daarvoor zag ik ze regelmatig in de polder en stoorde ik me er niet aan). Een S-Pedelec gaat gewoon te hard in de stad (je hoort ze ook niet)en dat is problematisch want het is een fantastisch alternatief voor de Auto.

Overigens vind ik het helm verhaal niet eens zo interessant... het is meer dat je toch wel een gevaar bent op drukke fietspaden (Amsterdam) met overstekend wild (voetgangers). Dat je dan naar de rijstrook moet is niet zo heel erg gek... maar dan zit je weer met een ander probleem, namelijk dat je onder-beschermd bent.

Lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
2green schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:35:
[...]

Daar zit ik ook al steeds aan te denken bij de opvallende kleurtjes.

p.s. wel lelijk zeg zo'n nummerbord :S
Nummerbord is inderdaad nogal lomp op een fiets, jammer dat die niet meer zo klein zijn als vroeger op mijn Puch Maxi.

Maar als je eenmaal aan het fietsen bent merk je daar ook niets meer van.

Trouwens nog een tip voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe e-bike:
http://www.ebikexperience.nl/
20 en 21 februari in de Jaarbeurs Utrecht. Denk dat ik ook wel even ga neuzen daar, gewoon even kijken wat voor moois er allemaal is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Peatsmoke schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 03:48:
[...]

Wat ik probeer te doen is het wijzen op mogelijke civiele en verkeersrechtelijke consequenties van sommige zaken die hier besproken worden. Zo lang het allemaal goed gaat of je langs controles glipt, is er niets aan de hand. Als het echter mis gaat kan dat voor jezelf (en je gezin) verstrekkende gevolgen hebben. Je wordt nu (voor de Rechtspraak) als volwassene gezien en niet meer als adolescente die op een opgevoerde brommer reed.

[...]

Hier ben ik het wel mee eens. Als het fout gaat, gaat het ten eerste goed fout en ten tweede kan dit verzekeringstechnisch verstrekkende gevolgen hebben. Ik snap wel dat mensen het doen, maar ikzelf begin daar niet aan. Alles blijft hier keurig origineel. En ik verkwist ook mijn garantie als ik de controller zou vervangen. Daarbij verkwist ik ook mijn accu. Elektrische fietsen worden zo uitgerust dat de accu toereikend is. Economie is economie, als mensen hun accu snel leeg trekken heeft dit invloed op de levensduur en daar ben ik bij gebaat. Ik geef altijd goed advies mee, maar het is aan de afnemer wat hij met deze informatie doet. Het lijkt alsof ik mijn eigen ruiten ingooi met het vrij verwerven van een werkstuk over accu's in voertuigen, maar als deze kennis bij 5% van de afnemers terecht komt maak ik nog genoeg winst met de andere 95%. Daarbij dat accu's een niet zo lang leven beschoren zijn gooi ik dus zeker niet mijn eigen ruiten in. Het werft vertrouwen en het zal eerder gebeuren dat mijn werkstuk juist klandizie trekt.

Maar ja, mijn advies zal en blijft: 'niet' opvoeren, maar dat is een beetje cliché. Een ieder moet dat voor zichzelf bepalen, maar ben je dan ook bewust van de gevolgen die het 'kan' hebben. Nogmaals. Ik snap het wel, maar dat betekend niet dat ik het goed keur.

[ Voor 5% gewijzigd door jimh307 op 05-01-2016 14:00 . Reden: Opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Vlassie1980 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 13:32:
[...]

Nummerbord is inderdaad nogal lomp op een fiets, jammer dat die niet meer zo klein zijn als vroeger op mijn Puch Maxi.

Maar als je eenmaal aan het fietsen bent merk je daar ook niets meer van.

Trouwens nog een tip voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe e-bike:
http://www.ebikexperience.nl/
20 en 21 februari in de Jaarbeurs Utrecht. Denk dat ik ook wel even ga neuzen daar, gewoon even kijken wat voor moois er allemaal is :)
Ja, dat oude plaatje had inderdaad nog wel gepast op een fiets. Misschien dat als de regels het toelaten dat ik het nieuwe bordje kan inzetten als spoiler o.i.d. ;)

Bedankt voor de tip, mogelijk dat ik ook naar de jaarbeurs ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Zucht... stromer heeft een nog leuker model uitgebracht: http://overvolted.com/the-2016-stromer-st2-and-st2-s/

Fijn 48 volts systeem, veel beter dan al die amperes dat door een 36 volts systeem moeten om 45 km/uur te blijven rijden.

Met 983wh accu _/-\o_

p.s. als Nederlander mag ik nu toegeven dat ik hoop dat de st2 in de aanbieding gaat toch? ;)

[ Voor 64% gewijzigd door 2green op 05-01-2016 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 568384

roffeltjes schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 13:08:
[...]

Het is natuurlijk wel een fiets, maar dat je met een regelgeving probleem zit is evident. Ik heb mijn mening echt bijgesteld nadat ik laatst een Stromer in de stad zag (daarvoor zag ik ze regelmatig in de polder en stoorde ik me er niet aan). Een S-Pedelec gaat gewoon te hard in de stad (je hoort ze ook niet)en dat is problematisch want het is een fantastisch alternatief voor de Auto.

Overigens vind ik het helm verhaal niet eens zo interessant... het is meer dat je toch wel een gevaar bent op drukke fietspaden (Amsterdam) met overstekend wild (voetgangers). Dat je dan naar de rijstrook moet is niet zo heel erg gek... maar dan zit je weer met een ander probleem, namelijk dat je onder-beschermd bent.

Lastig.
Gewetensvraag voor A'dam, wat is risicovoller?

1. s-pedelec (~35 km/hr met schijfremmen)
2. elektrische bakfietsen (25 km/hr en flink gewicht)

Ik wordt wel een beetje moe van de blijvende discussie hier :(
Ik ben een halve crimineel volgens vele hier met m'n BBS02-750W (1200Watt max).
Zonde dat hierdoor dit mooie stukje techniek niet populairder wordt hier. En ik durf te beweren betrouwbaarder(en goedkoper) dan de bosch motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Een S-pedelec kan 45. Ja, niet elke S-pedelec haalt dat even eenvoudig, maar een Stromer haalt dat makkelijk. Ik kan er ook niks aan doen dat dat bepaald is als limiet. Als het werkelijk gelimiteerd was tot 35kmpu was had je een punt, maar helaas is dat niet zo.

En hoewel een bakfiets een langere remweg heeft is en blijft de reactietijd van zowel gebruiker als medeweggebruiker een stuk beter omdat hij minder hard gaat.

Dus ja, een S-pedelec geeft vermoedelijk meer kans op ongelukken.

Verder moet je niet zeuren, ik zeg nergens dat je crimineel bent, Calimero-en past niet in een gewone discussie. Dat de discussie relevant is kan je moe over worden, maar we kunnen er nou eenmaal niks aan doen dat de regelgeving verandert. We kunnen net doen alsof het niet zo is, maar dat is kolder.

[ Voor 19% gewijzigd door roffeltjes op 05-01-2016 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alleen jammer dat door dit populistisch gejammer de s-pedelec in een slecht daglicht staat.

Ik quote: Dus ja, een S-pedelec geeft "vermoedelijk" meer kans op ongelukken.

Gelukkig gebaseerd of dezelfde kolder als het argument dat het bij de bakfietst niet boeit hoe hard je gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Allemachtig, bijna 9K voor een fiets. Nooit van m'n leven, dan voer ik de Merida wel op en koop er een extra accu bij. Mocht de motor ploffen, genoeg marge om er nog een paar te kopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Echt bizar veel geld, maar wel een mooie capaciteit accu. Laten we met z'n allen hopen dat dergelijke capaciteiten wat meer algemeen gaan worden en vriendelijker geprijsd worden.

400 of 500 Wh voor een speed pedelec op mijn 25km lange route dwars door de polder vind ik te krap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 696276

Ik lees een S-pedelec gaat 45 km/h en is daarom gevaarlijk in de stad. Dat klopt, moet tie ook niet overal doen, de fiets gaat niet zo snel, het is de berijder. Je kunt echt wel langzamer fietsen wanneer nodig. Dat stoort mij het meest aan deze discussie. Alsof je altijd op topsnelheid rijdt. Doe ik ook niet met mijn auto hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Anoniem: 696276 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 16:24:
Ik lees een S-pedelec gaat 45 km/h en is daarom gevaarlijk in de stad. Dat klopt, moet tie ook niet overal doen, de fiets gaat niet zo snel, het is de berijder. Je kunt echt wel langzamer fietsen wanneer nodig. Dat stoort mij het meest aan deze discussie. Alsof je altijd op topsnelheid rijdt. Doe ik ook niet met mijn auto hoor.
Inderdaad, gewoon je verstand gebruiken.

Helaas zijn er altijd weer mensen die het voor de rest verpesten.
Maar er is altijd de aanname dat de maximum snelheid van 45 km/u ook ten alle tijde gereden wordt en dat is dus een foute aanname wat de speed pedelec geen goed doet. Het zal denk ik nog lang een niche product blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Die Strömer is inderdaad belachelijk aan de prijs. Bijna 9 mille. Voor 3 a 4 mille heb je al een prachtige speedbike en van het overgebleven geld kun je vele leuke dingen doen of een tiental nieuwe accu's kopen.
Vlassie1980 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 16:29:
[...]

Inderdaad, gewoon je verstand gebruiken.

Helaas zijn er altijd weer mensen die het voor de rest verpesten.
Maar er is altijd de aanname dat de maximum snelheid van 45 km/u ook ten alle tijde gereden wordt en dat is dus een foute aanname wat de speed pedelec geen goed doet. Het zal denk ik nog lang een niche product blijven.
Ik zou er geen hoeven, maar ik geloof zeker dat het voor langere afstanden echt een uitkomst is. En dat sommige het verpesten voor de rest ben ik ook helemaal met je eens.
Ik ga niet zo diep in op de wetten die er allemaal voor gelden, maar je weet zelf wel of jij je netjes gedraagt of niet. Aan jou twijfel ik niet, Vlassie, maar ook op normale pedelecs heb je ook stuntpiloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Anoniem: 568384 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:44:
[...]

Gewetensvraag voor A'dam, wat is risicovoller?

1. s-pedelec (~35 km/hr met schijfremmen)
2. elektrische bakfietsen (25 km/hr en flink gewicht)

Ik wordt wel een beetje moe van de blijvende discussie hier :(
Ik ben een halve crimineel volgens vele hier met m'n BBS02-750W (1200Watt max).
Zonde dat hierdoor dit mooie stukje techniek niet populairder wordt hier. En ik durf te beweren betrouwbaarder(en goedkoper) dan de bosch motor.
Hey interessante motor, op welke fiets heb je deze gezet en wat voor accu gebruik je? Als kit aangeschaft?

[ Voor 3% gewijzigd door 2green op 05-01-2016 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Populistisch gejammer?

Die nieuwe wetgeving komt eraan of je je gedraagt als Calimero of niet.

Verder, ik geef duidelijk aan waarom een S_Pedelec meer ongelukken kan veroorzaken in de stad. Daar is geen speld tussen te krijgen. Het is glashard waar dat hogere snelheid nadelig is voor de reactie tijd. Daar kan je boos over worden, maar dat is nu eenmaal de waarheid.

Er is een reden dat de brommer van het fietspad is verbannen en dat is dat het snelheidsverschil groot is. Dat is voor een s-pedelec dezelfde afweging.

En betreft met verstand fietsen. Prima. Gaan jullie dit uitleggen aan de wetgever? Hoe gaan we dat naleven? Iemand die hard rijdt in de stad bekeuren? Er is geen max snelheid op het fietspad, dus dat is hoogst interessant.

Laten we even super duidelijk zijn. Een S-pedelec trekt harder op dan een brommer (mijn gewone pedelec is al sneller). Je zit in no-time op forse snelheden (ervaring en observatie). Maar jullie denken dat S-pedelec rijders netter gaan rijden dan de gemiddelde brommer/snorfietser?

Kom op jongens.... laten we toch vooral op niveau discusieren. Een s-pedelec wordt gewoon normaal gesproken op zijn staart getrapt, net als elke brommer, snorfiets en gewone pedelec. S-pedelec rijders zijn geen paladijnen die Roomser zijn dan de paus.

Los daarvan, je kan boos worden op mij, ik kan er niks aan doen dat de wetgeving veranderd. je kan mij een populist noemen,... Deze populist heeft het ook niet verzonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Straf stukje schrijven Roffeltjes.

Het is en blijft een feit dat iemand op een speedbike geen 20 km/h gaat rijden, maar ik vind het wel generaliserend hoe je dit schrijven neerzet. Je hebt volledig gelijk, maar dit verpest het wel voor mensen die 'verantwoord' rijden. Als ik mijn auto op de staart trap gieren mijn wielen ook, maar ik laat dat na en rij erg zuinig.

En laten we even superduidelijk zijn:
-Op elke situatie heb je uitzonderingen. Helaas in deze zin dat het negativisme met kop en schouders uitsteekt boven de mensen die wel goed uitkijken.
-Het is al uitgebreid in dit topic aan de orde geweest. De een roept de wet na en de ander weet zelf wat hij/zij doet en kent zijn verantwoordelijkheden.
-De accu zal al snel de beperkende factor vormen. Met op zijn staart trappen vreet dit accu.

Nee, ik ben helemaal niet boos en je hebt 'bijna' volledig gelijk, maar het komt wel erg straf over en dat is niet leuk voor de mensen die hier hun ervaringen posten over hun speedbike. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Eens Jimh, maar mij wegzetten als populist vind ik dusdanig ver gaan dat er wel wat repliek komt van mijn kant.

Ik ben namelijk een enorm fan van welke pedelec dan ook en vind het zonde als de S-pedelec de nek wordt omgedraaid.

Het probleem is eigenlijk dat er geen snelheids limieten zijn binnen/buiten de stad (en de naleving is ook een issue), dus iedereen mag max doorstampen. Dat sommige mensen dat niet doen is evident, maar gezien de situatie bij brommers en snorfietsen moet je er (als overheid!)gewoon van uitgaan dat de meeste mensen niet zo netjes gaan zijn.

Dat de goeden onder kwaden gaan lijden is overduidelijk, maar daar is weinig aan te doen.... tenzij iemand hier een briljant idee heeft. Vandaar mijn "Lastig".

Dat de discussie terug blijft komen heeft te maken met het groeiende aanbod, de veranderende regelgeving en de uiterst beperkte beïnvloeding die we op aspecten hebben (wellicht de helm, de rest is natuurlijk een achterhoedegevecht). Het is nou eenmaal een item wat de komende jaren speelt.

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 06-01-2016 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

roffeltjes schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 08:03:

Dat de goeden onder kwaden gaan lijden is overduidelijk, maar daar is weinig aan te doen.... tenzij iemand hier een briljant idee heeft. Vandaar mijn "Lastig".
GPS/sensor die binnen de bebouwde kom de snelheid begrenst naar 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag de dag is de wetgeving nog niet in place, dus wat mij betreft ook nog niet 'written in stone'

Voor auto's geldt ook dat als je een significant snellere auto hebt, dit niet per definitie onveilig is. Juist als early adopters van de s-pedelec kunnen wij aangeven dat de regelgeving wat streng is hoe het nu gepland staat. Als wij er als pedelec gebruikers er samen al niet uitkomen.. Wat moet de overheid er dan van maken? Ambtenaren zijn ook gewoon maar mensen die afwegingen maken afhankelijk van de input van de maatschappij/gebruikers. Dat wij er blijkbaar niet uitkomen helpt de s-pedelec ontwikkeling niet mee..

Mijn mening over de regels wat betreft s-pedelec:
1. Verzekering is nodig om medeweggebruiker te beschermen. (blauw plaatje)
2. Helm zou vrijwillig moeten zijn, het gaat om de gebruikers eigen veiligheid. Zou voorkom je ook dat iemand die 30 rijdt een integraalhelm op moet.
3. RDW keuring low-level op veiligheid (25euro lokale fietsenmaker), zodat dit geen drempel is voor fabrikant/ombouw.

Ik denk dat deze maatregelen afdoende zijn om de s-pedelec veilig als niche product neer te zetten. Zo zijn fietsen die geen 45 gaan maar 35 ook heel interessant voor fabrikanten/consument. UIt dit forum blijkt heel erg dat aan dergelijke fietsen behoefte is, 45 is voor vele te snel. Mocht er later volgens reele data blijken dat er teveel ongelukken gebeuren, kun je alsnog de regels aantrekken.

Overigens wordt het met de nieuwe regelgeving niet echt veiliger voor de medeweggebruiker. Nu gaat een s-pedelec met 35-40km/hr door de binnenstad van A'dam. In 2017 nog steeds alleen dan met een helm op en een geel plaatje erop...De regelgeving is er om de gebruiker te beschermen, in mindere maten om de medeweggebruiker. Dit forum maakt zich juist zorgen om de persoon op het zebrapad, of de dame met kinderzitje op hetzelfde fietspad.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 568384 op 06-01-2016 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Eigenlijk izijn er verschillende categorien speed pedelec:

Bosch = speed pedelec "awesome" = gemiddeld 30km/u cruise 35km/u
Stromer = speed pedelec "extreme" = echt 45km/u rijden
Stealth bomber = speed pedelec "insane / death wish" = 100km/u ?

YouTube: Stealth Bomber B52 Top Speed Run + Riding on the streets - Electric bike

na 6 min. gaat hij ook op de weg pfff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

2green schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 17:16:
[...]

Hey interessante motor, op welke fiets heb je deze gezet en wat voor accu gebruik je? Als kit aangeschaft?
Ik heb hem gezet op een Cube Tonopah, sterke fiets (kruising tussen mountainbike en wegfiets) met goede schijfremmen. De motor vervangt de trapas, accu zit op de bidonschroefpunten. Niet te onderscheiden van een fabrieks ebike. Heb een 48V12Ah accu ~570Watt. Rijdt er nu een jaar op, erg fijne fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JellBro schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:20:

YouTube: Stealth Bomber B52 Top Speed Run + Riding on the streets - Electric bike

Een collega van me heeft een e-rockit, ook erg gaaf ding. Moet je rijden met motorrijbewijs. Nog straatlegaal ook nog dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Anoniem: 568384 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:10:
Overigens wordt het met de nieuwe regelgeving niet echt veiliger voor de medeweggebruiker. Nu gaat een s-pedelec met 35-40km/hr door de binnenstad van A'dam. In 2017 nog steeds alleen dan met een helm op en een geel plaatje erop...De regelgeving is er om de gebruiker te beschermen, in mindere maten om de medeweggebruiker. Dit forum maakt zich juist zorgen om de persoon op het zebrapad, of de dame met kinderzitje op hetzelfde fietspad.
Die WA verzekering (plaatje) is wel degelijk voor de andere weggebruikers voor als er wat gebeurd. Vooral voor het financiële plaatje als jij dat niet op kan brengen. Die helm is net zoiets als een autogordel.

Zijn het eigenlijk Europese regels of Nederlandse regels van die helm? En er zullen heus wel speciale lichtere helmen komen als daar vraag naar is (of degelijkere fietshelmen, maar net hoe je het bekijkt). Niemand zegt dat je met een integraalhelm op een fiets moet gaan zitten. Misschien dat helmen een goedkeuring tot een bepaalde snelheid kunnen krijgen (zoals autobanden)

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 06-01-2016 09:36 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
@ Dennis, de veiligheid zou hem zitten in het verplaatsen van de S-pedelec van het fietspad af (binnen de bebouwde kom). En nee, daar ben ik geen onverdeeld voorstander van.

Betreft de helm zit natuurlijk een deel van het probleem in de kosten voor de maatschappij (zo ook autogordel). Dat gezegd hebbende, het is uiterst twijfelachtig of dit qua absolute cijfers een issue is (maakt een helm echt zoveel uit en gaan er zoveel ongelukken gebeuren?), dus dat daar discussie over is is evident.

Zoals ik al eerder zei, het is verdraaid lastig. Het enige wat nu op tafel ligt wat direct effect gaat hebben (verplaatsen van snorfietsen en pedelecs)is leuk voor de fietsers, maar heeft enorme consequenties voor de desbetreffende gebruikers.

Ik zeg: auto's zoveel mogelijk de stad uit en de wegen geven aan geauthoriseerd verkeer (hulpdiensten, transport etc.)en snelle pedelecs ruim baan geven. Gaat niet gebeuren, maar het is het meest verantwoordelijke richting de volgende generaties. Maar ja, we zijn auto-verslaafd in deze maatschappij 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Jij hebt makkelijk spreken zonder auto... Wij hebben 2 auto's en wensen die te blijven gebruiken. We gaan toch geen eeuw teruggaan en alles per paard en kar gaan doen (of fiets en kar)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Anoniem: 654400 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 08:48:[...]GPS/sensor die binnen de bebouwde kom de snelheid begrenst naar 25.
Goed id. Ik rijd in de stad ook nooit harder dan 25 km/u. Veel te gevaarlijk. Maar op een stille buitenweg................. :*) Ik ben mij zeer bewust van de risico's bij een hogere snelheid. Geen probleem.

@Dennis_tfe, mooie motor die BBS02-750. Zit alleen met die 48V. Moet ik alle accu's ombouwen.
De motortjes zijn idd degelijk. Heb er nooit problemen mee gehad en toch al heel wat kilometers op gemaakt. Het mooie is ook........de totale controle over alle parameters. Daar kan geen standaard ebike tegenop.
Daarom kan ik maar niet overstappen naar een ander merk. Diversiteit is altijd leuk/handig.
En de gashendel............de interactie tussen fiets en mens in elke denkbare situatie op de weg/landschap........geniaal.

[ Voor 51% gewijzigd door bgttje op 06-01-2016 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Anoniem: 696276 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 16:24:
Ik lees een S-pedelec gaat 45 km/h en is daarom gevaarlijk in de stad. Dat klopt, moet tie ook niet overal doen, de fiets gaat niet zo snel, het is de berijder. Je kunt echt wel langzamer fietsen wanneer nodig. Dat stoort mij het meest aan deze discussie. Alsof je altijd op topsnelheid rijdt.
Het ligt helemaal aan de berijder idd, niet aan de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
DHL schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:15:
Jij hebt makkelijk spreken zonder auto... Wij hebben 2 auto's en wensen die te blijven gebruiken. We gaan toch geen eeuw teruggaan en alles per paard en kar gaan doen (of fiets en kar)?
DHL, even los van het feit dat de noodzaak voor auto's voor de meeste mensen absoluut discutabel is:

Kijk naar buiten. Denk je serieus dat autorijden houdbaar is?

1. FEIT: Olie gaat op. We rekken het door afschuwelijke ingrepen in het milieu.
2. FEIT: CO2 uitstoot is mens-bedreigend.

Auto gebruik komt neer op een onhoudbaar patroon wat de toekomst van onze soort bedreigd. Dit is gewoon gebaseerd op de cijfertjes, het is niet een mening die kan worden weerlegd.

Je kan hierover boos worden, maar we hebben nu al een energie probleem. En de BRIC landen willen ook groeien. Er is geen scenario op tafel om Olie te vervangen. Thorium staat in de kinderschoenen (baby slofjes) en de hoeveelheid investeringen/vervangingen die nodig zijn voor een 1 op 1 vervanging zijn verbijsterend... en dat is dus als we nu stoppen met groeien.

Auto's: Het moet gewoon stoppen. Het is bovendien laaghangend fruit waarvoor meerdere alternatieven zijn. Waaronder de Pedelec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Auto's zijn laaghangend fruit? Zijn aantrekkelijk en makkelijk bedoel je?

IT'ers (de meeste Tweakers volgens mij) hebben makkelijk praten, die werken doorgaans thuis of vlakbij huis. Voor mijn vrouw en vooral voor mij, sterk gespecialiseerde achtergrond, geldt dat niet. Mijn vrouw reist van Amersfoort naar Wageningen, dat is met de auto een dik half uur, met het openbaar vervoer anderhalf uur. Enkel. Dan moeten de kinderen ook nog naar de opvang, omdat we per se een goed gevoel willen hebben over de gastouders bevinden die zich ook niet naast de deur. Als ze dat met het openbaar vervoer doet of de fiets, komt er minimaal een half uur bij. Enkel.

KUN je zonder auto? Oh, jawel. Je kunt ook zonder lekker eten. Zonder huis. Zonder kinderen. Zonder partner. Zonder internet. Kan allemaal.

Maar is het reëel om dat andere mensen te willen ontzeggen omdat jij er geen behoefte aan hebt, waarde roffeltjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
BT: Nogmaals, er is gewoon geen keus. ik wist dat mensen boos zouden worden, maar de co2 problemen zijn geen verzinsel.

Maar uit je voorbeelden blijkt niets dat de noodzaak voor twee autos bepaald.

Een auto minder: Lagere kosten. Kunnen we minder werken en is die OV tijd zo weer terug verdient. Of waarom gaan jullie niet in Wageningen wonen?

Ik weet het, schokkende inperking van je vrijheid. En dat zeg ik echt niet sarcastisch, ik snap de pijn.

Maar kijk naar buiten... dit is gewoon niet houdbaar. Ik wil ook het liefst een prive helicopter. Iedereen mag er van mij een hebben! Kan helaas niet.

Waarde BT, ik ontzeg niemand iets (kan ik gelukkig niet). Maar de keiharde werkelijkheid kan ik ook niks aan doen. De olie gaat op. Er is een CO2 probleem.

Is het reeel om dat maar te negeren omdat we allemaal snel thuis willen zijn? Bovendien, jullie levnstijl kan toch niet worden overgenomen door de rest van de wereld? Je snapt toch wel dat dat niet haalbaar is? Om te doen wat jullie doen moet de meerderheid van de mensheid worden ingeperkt.

Sorry :|

[ Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 06-01-2016 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Anoniem: 568384 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:26:
[...]

Ik heb hem gezet op een Cube Tonopah, sterke fiets (kruising tussen mountainbike en wegfiets) met goede schijfremmen. De motor vervangt de trapas, accu zit op de bidonschroefpunten. Niet te onderscheiden van een fabrieks ebike. Heb een 48V12Ah accu ~570Watt. Rijdt er nu een jaar op, erg fijne fiets.
Had je nou ook 2 accu's erop gezet of was dat iemand anders hier?

Jammer dat die set er 4 jaar geleden nog niet was, dan had ik zeker mijn fiets omgebouwd met die Bafang middenmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Er is geen CO2 probleem eigenlijk hoor. Voldoende beplanting en we hebben schone lucht. Da's een verhaaltje dat ons wijsgemaakt wordt. Wat wel gevaarlijk is, is het fijn stof. En dan komen we op oude vervuilende wagens, dieselwagens, groeilanden,..
Olie gaat op, dan stappen we over op andere aandrijfvormen. Techniek stopt niet hee. We moeten eens gaan beseffen dat de milieuproblematiek niet opgelost wordt door een paar duizend wagens minder. De overheid houdt ons dit voor (lees zo kunnen we meer belasten).
Wat ga je doen met bvb de veeteelt als je zegt dat CO2 zo slecht is?
Ik zie de toekomst minder somber dan hetgene ons voorgespiegeld wordt. Er is maar 1 echt probleem, nl overbevolking. Maar de natuur zet dit ooit ook wel weer recht.
Ja sorry, maar 'k ben echt genen groene jongen. We hebben schrik dat de wereld vergaat door uitstoot, terwijl de kans op een wereldwijde epidemie vele keren groter is. En dan is alles weer opgelost en kan de aarde weer een paar miljoen jaar mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tsja DHL, we gaan het dus niet eens worden. De wetenschap versus de ontkenners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ roffeltje, de prognose voor de olievoorraaden zijn aardig verandert afgelopen decennia. En niet te vergeten schaliegas.. Grondstoffen raken op, maar dat maken wij en onze kinderen niet meer mee. De ingedonderde olieprijs helpt natuurlijk ook niet mee qua stimulans..

@Vlassie, nee heb een enkele accu. Heb genoeg aan de 580Wh

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 568384 op 06-01-2016 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

roffeltjes schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:57:
BT: Nogmaals, er is gewoon geen keus. ik wist dat mensen boos zouden worden, maar de co2 problemen zijn geen verzinsel.

Maar uit je voorbeelden blijkt niets dat de noodzaak voor twee autos bepaald.
Klopt, wij hebben 1 auto de deur uit gedaan en ik heb er een ebike voor teruggekocht :)

Je verandert je stelling nu naar: 2 auto's zijn niet nodig, zo lijkt het.

Dat er geen keus is, daar ben ik absoluut niet van overtuigd.
Een auto minder: Lagere kosten. Kunnen we minder werken en is die OV tijd zo weer terug verdient. Of waarom gaan jullie niet in Wageningen wonen?
Vanuit Wageningen moet ik met de auto naar mijn werk en kan mijn vrouw op de fiets gaan. Tomato, tomato (= toomeetoo, toomahtoo).
Ik weet het, schokkende inperking van je vrijheid. En dat zeg ik echt niet sarcastisch, ik snap de pijn.
Situatie verandert niet, of we nu dichter bij mijn werk gaan wonen of dichterbij dat van mijn vrouw.
Maar kijk naar buiten... dit is gewoon niet houdbaar. Ik wil ook het liefst een prive helicopter. Iedereen mag er van mij een hebben! Kan helaas niet.
Ah, is bewezen dat de warme decembermaand te wijten is aan de CO2 uitstoot door auto's? Graag zie ik daar een bron van.
Waarde BT, ik ontzeg niemand iets (kan ik gelukkig niet). Maar de keiharde werkelijkheid kan ik ook niks aan doen. De olie gaat op. Er is een CO2 probleem.
Dat CO2 probleem bestaat in jouw beleving, maar hoe groot is dat probleem voor een Afrikaan? Of een Chinees?

Waar komt al die CO2 eigenlijk vandaan? Dit zegt de gezaghebbende EPA:
Electricity. Electricity is a significant source of energy in the United States and is used to power homes, business, and industry. The combustion of fossil fuels to generate electricity is the largest single source of CO2 emissions in the nation, accounting for about 37% of total U.S. CO2 emissions and 31% of total U.S. greenhouse gas emissions in 2013. The type of fossil fuel used to generate electricity will emit different amounts of CO2. To produce a given amount of electricity, burning coal will produce more CO2 than oil or natural gas.
30% van de CO2 uitstoot is afkomstig van de transportsector. Auto's, maar ook treinen, bussen, vliegtuigen.

Het "de olie is bijna op verhaal" is ook achterhaald. Van Forbes:
How Much Oil Does the World Have Left?

The short answer to the question posed is….a lot. Or at least way more than many groups and people out there want you to believe. Today, the world is swimming in oil, and prices have been sliced in half over the past year. “Peak oil” theory for production is predicated on the work of legendary geologist M.King Hubbert, who in 1956 employed his now famous/infamous “Hubbert curve” to predict U.S. petroleum production would peak in 1970. For many years he appeared to be correct, but the “shale revolution” is on the verge of proving him premature.

False pessimistic predictions regarding future oil production dates back to the beginning of the modern oil era in the mid-1850s, and can quickly ensnare the best experts with the most resources available. To illustrate, the Joint Operating Environment 2010 report (“the JOE report”) from the U.S. Joint Forces Command, the leader for the transformation of U.S. military capabilities from 1999-2011, projected a 10 million b/d global supply shortfall for 2015. Now, just five years later, we have a 2-3 million b/d surplus.
We kunnen maar een klein deel uit de grond halen door technologische beperkingen. Als we daar iets goeds op verzinnen, kunnen we weer heel lang vooruit.
Is het reeel om dat maar te negeren omdat we allemaal snel thuis willen zijn? Bovendien, jullie levnstijl kan toch niet worden overgenomen door de rest van de wereld? Je snapt toch wel dat dat niet haalbaar is? Om te doen wat jullie doen moet de meerderheid van de mensheid worden ingeperkt.
Sorry :|
Tsja, in het Westen produceren we allemaal veel CO2. Zodra elektrische auto's betaalbaar en praktisch zijn, ben ik om voor een auto op elektriciteit. Ik ben geheel voor het investeren in duurzame energiebronnen en het technologisch verfijnen van auto's, auto's uitbannen lijkt me geen oplossing. Dan veroorzaak je andere problemen, hoe denk je dat de spoorwegen om zullen gaan met een verviervoudiging (ofzo) van de reizigers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Mensen, ik snap de discussie maar dit is nou niet bepaald ontopic. Kunnen jullie deze discussie in een ander forum / topic voortzetten? Ik zie het niet graag weer uit de klauwen lopen :)

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dat is prima Vlassie. Het is wel een van de redenen waarom Pedelecs moeten worden gepromoot, maar ja, het is duidelijk te pijnlijk om te bespreken; Consuminderen is gewoon geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog een afrondende comment. Voor de fun, kijk de documentaire cowspiracy op Netflix. De vleesindustrie blijkt vervuilender te zijn dan volledige transportsector. Mss de auto houden en vegetarisch worden. :)

http://www.cowspiracy.com/facts/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

roffeltjes schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:45:
Dat is prima Vlassie. Het is wel een van de redenen waarom Pedelecs moeten worden gepromoot, maar ja, het is duidelijk te pijnlijk om te bespreken; Consuminderen is gewoon geen optie.
Hij is fijn roffeltjes, het prima vinden om te stoppen met de discussie en dan nog even komen met een provocerende stelling 8)7

Om onze vriend Vlassie niet teleur te stellen, zal ik daar niet op ingaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Het is niet provocerend bedoeld maar een feitelijk observatie. Nergens ter wereld wordt er geconsuminderd.

Feiten zouden je niet moeten boos maken maar aanzetten tot nadenken. Het is een sterk argument voor de S-Pedelec :+

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 06-01-2016 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
DHL schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:26:
Er is geen CO2 probleem eigenlijk hoor. Voldoende beplanting en we hebben schone lucht. Da's een verhaaltje dat ons wijsgemaakt wordt. Wat wel gevaarlijk is, is het fijn stof. En dan komen we op oude vervuilende wagens, dieselwagens, groeilanden,..
Kijk, jij hebt t door. Dat hele CO2 geneuzel is onzin. Fijnstof............daar gaat iedereen kapot aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-06 20:53
JellBro schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:20:

Zo wat een }:O uit dat filmpje, die is toch totaal niet meer verantwoord bezig.

Ik heb sinds een maand ook een speed pedelec aangeschaft. Deze gebruik ik nu ook om voor mijn woon werk verkeer in te zetten.

Ik heb zelf deze fiets aangeschaft. https://www.fietsvoordeel...v9-2015-donkergrijs-heren

Ik heb in eerste instantie bij verschillende fietsenzaken uitgeprobeerd en zelfs op fietsen van meer dan 4000 euro gezeten. Ik was er al wel snel achter dat het een speedbike moest worden met een bosch performance midden motor. Goed wat fietst dat lekker zeg.

De enkele reis die is moet doen is een afstand van 16,5km en ik moet zeggen dat ik op de buitenwegen gemiddeld tussen de 30 en de 35 km/h. fiets. ook met flinke wind tegen. Het enigste wat slecht is bij deze fiets is de standaard verlichting. Ziet er leuk uit en het overige verkeer ziet je ook erg goed rijden maar zelf zie er veel te weinig mee. Heb er nu een Philips saferide 80 koplamp op accu's bij opgezet en dit is perfect licht om in het donkere ( zonder lantaarnpalen) te kunnen fietsen.

Als ik er een keer mee naar de stad fiets dan is het gewoon je verstand gebruiken. Ik zet hem dan op eco en fiets niet harder dan tussen de 20 en de 25km/h. Ik heb ook netjes mijn blauwe plaatje erop gemonteerd en de verzekeringen ervoor afgesloten. Je wilt tenslotte toch geen gezeur hebben als er ooit eens iets mocht gebeuren. Ik draag ook een fietshelm als ik naar mijn werk fiets. Kortom lekker verantwoord bezig. Goed voor het lichaam ook nog.
Wat mij wel opvalt dat als ik de accu een keer helemaal leeg heb gereden en ik laat deze dan vervolgens weer op dat ik nog nooit meer stroom heb afgenomen dan 386Wh. Het is een accu van 400Wh en je zou dan toch mogen verwachten dat er dan meer stroom word afgenomen van het net. Er gaat tenslotte toch ook nog wat verloren in de omvormer.
Zijn er misschien mede tweakers die dit ook wel eens uitgeprobeerd hebben?

[ Voor 0% gewijzigd door zonnefreak op 06-01-2016 16:45 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Anoniem: 568384 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:26:
[...]

Mooie oplossing, fijn frame om lange afstanden op te fietsen, sterke motor en je zit niet vast aan een dure accu van een specifiek merk (alhoewel accu's altijd veel geld kosten natuurlijk).

Heb je dit als kit gekocht of de verdere benodigde onderdelen zelf uitgekozen? Nog een interessant/betrouwbaar adres waar je zoiets kunt aanschaffen?

p.s. enige kans dat je een dergelijke constructie kunt laten voorzien van een brommer keuring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:04
bgttje schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:26:
[...]

Kijk, jij hebt t door. Dat hele CO2 geneuzel is onzin. Fijnstof............daar gaat iedereen kapot aan.
Juist, en andere vervuiling.

Ik geloof er niet in dat auto's vervangen gaan worden door ebike (on topic). Althans niet op grote schaal.
En een auto is nu toevallig veelal met een verbrandingsmotor, maar wat als de Tesla rage doorzet?
En de zonnepanelen rage doorzet? Dan is een elektrische auto opeens een stuk minder vervuilend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Gaan we nu nog stoppen met het hele CO2 debacle tot en met consuminderen?

Maar alleen een halt toeroepen doe ik niet. Daar kan deze man met die site je álles over vertellen.
http://www.energiefeiten.nl/

Vele dromen zullen verbroken worden als je je in die site verdiept. Let op: het is een hele lap technisch onderricht!

Eye, deze site doet het ook goed:
http://www.lowtechmagazine.be/ Stukje Belgisch vakmanschap en passie.

Het gaat hier in dit topic over elektrische fietsen en alles er om heen.

Ideeën gespreksonderwerp. Ik doe maar een gooi:

-Hoe zijn jullie begonnen met elektrisch fietsen?
-Wat was daarvoor de aanleiding?
-Merk je dat je fitter wordt met fietsen ipv de auto?
-Meer naar elkaar luisteren. Alles loopt door elkaar heen.
-Hoe ziet je route eruit?
-Wordt je vaak nagekeken met je chique pedelec?
-Zijn er adviezen over elkaar heen?
-Niet zo toe happen over de wetgeving. Jullie veranderen daar 'helemaal' niets aan.

Ik doe alleen mijn best dit topic interessant te houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Het kan niet anders dat er nevenonderwerpen die zeker ontopic zijn ter sprake komen als je het over alternatieve vervoermiddelen hebt. Wetgeving, milieu, ervaringen, modellen,... dat loopt allemaal in hetzelfde draadje toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Laat ik maar even aftrappen:

Ik kampte nogal vaak met migraine op het werk, waardoor ik vaak halverwege de dag naar huis moest. Gordijntjes dicht en plat. Erg vervelend. Op advies van de arts toch kijken of ik meer kon bewegen, sporten is een goede uitlaatklep om je hoofd leeg te maken. Begonnen met hardlopen, maar dat is echt niks voor mij. Ergens een beetje rond gaan lopen rennen zonder doel...

Collega van me zei dat ik maar eens moest proberen naar de zaak te fietsen.

Zie bovenstaand, fietsen met een normale fiets was toch wat te veel van het goede. 26 km dwars door de polder. Toen zag ik dat je een normale fiets om kon bouwen naar elektrische fiets. De rest is historie en valt hier allemaal terug te lezen :)

Ik heb nu veel minder last van migraine, zelfs als ik 's ochtends met hoofdpijn op sta en de fiets pak fiets ik die hoofdpijn er zo uit.

Het is niet zo dat ik een goede conditie heb, het blijft toch fietsen met ondersteuning. Maar ik zit wel wat lekkerder in mijn vel en ben minder vaak ziek. Het fietstochtje is erg goed te doen.

Ander groot voordeel is het uitsparen van benzinekosten, scheelt ongeveer 1500 euro per jaar.

https://www.google.nl/map...2247!2d52.2018801!3e1!5i1

Dwars door de polder en heel veel rechte fietspaden.

Het is een sportief model, heb wel wat complimentjes gekregen ja. Vind het zelf ook wel een geslaagd model.
Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/-IlOGyresYgo/VQLG4ggFr7I/AAAAAAAAB-0/LHjdqtJAZlc/s1600/merida%2B410%2Beq%2B2014.JPG

Maak meerdere proefritten op verschillende fietsen, verder sta ik altijd open voor advies. Ik zweer zelf bij een middenmotor + schijfremmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
jimh307 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 22:20:
Gaan we nu nog stoppen met het hele CO2 debacle tot en met consuminderen?

Maar alleen een halt toeroepen doe ik niet. Daar kan deze man met die site je álles over vertellen.
http://www.energiefeiten.nl/

Vele dromen zullen verbroken worden als je je in die site verdiept. Let op: het is een hele lap technisch onderricht!

Eye, deze site doet het ook goed:
http://www.lowtechmagazine.be/ Stukje Belgisch vakmanschap en passie.

Het gaat hier in dit topic over elektrische fietsen en alles er om heen.

Ideeën gespreksonderwerp. Ik doe maar een gooi:

-Niet zo toe happen over de wetgeving. Jullie veranderen daar 'helemaal' niets aan.

Ik doe alleen mijn best dit topic interessant te houden. :)
Interessante linkjes... :)
Ik was er even een paar dagen niet en dan lees ik een discussie over consuminderen en CO2 uitstoot??? Consuminderen is de gewone fiets pakken want dat is ook nog eens nagenoeg CO2
neutraal... 8)7

Enfin... Ik ben blij dat discussies ook uit de hand lopen als ik er niet aan deelneem. :+
Waarschijnlijk heeft e.e.a. met de winter te maken want dan is er relatief weinig nieuws op het gebied van fietsen, wordt er minder gefietst en door het gebrek aan zonlicht wordt de stemming bij mensen er ook niet beter op.

Mijn partner wilde een e-bike omdat ze met haar gewone fiets mij niet kon bijhouden op de racefiets, als we gingen fietsen. Ik vond het maar niks, maar toen ik eenmaal erop gefietst had, was ik verkocht. Ik zag de voordelen van de e-bike: naar het werk kunnen fietsen zonder te hoeven douchen op mijn werk, dus ik kocht er gelijk ook eentje mee.
Tja, zie mijn vorige antwoord....
Niet echt... Een e-bike geeft vooral het gevoel van fietsen, maar conditioneel heeft het volgens mijn beleving niet zoveel voordeel.
Zullen we er beter lezen van maken? ;)
Dat is afhankelijk van het weer: bij mooi weer wil ik nog wel eens ene paar kilometer om fietsen bij woon-werk. Mijn recreatieve routes variëren van 60- 100 km. Soms door het heuvelland van Limburg, soms naar het iets vlakkere Rheinland (D).
Daar let ik niet zo op. Ik zie mensen wel soms stil lijven staan bij mijn fiets als ik op een terrasje zit, want dan hou ik mijn e-bike met een scheef oog in de gaten.
:Y
Ach, de helmplicht en de ban naar de rijbaan is net zoiets als het invoeren van het rookverbod: eerst staat iedereen op de achterste poten en schreeuwt moord en brand, maar als het eenmaal zover is, doet iedereen wat hij wettelijk moet doen. De enkeling die dat niet doet, valt beslist ten prooi aan verkeershandhavers die dan een flinke boete (inmiddels rond de €100 voor het niet dragen van een helm) uit. Daar leert die laatste groep het ook wel van, na één of meerdere keren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Eerst gewoon leren fietsen.....:-)
Na start samenwonen stonden er twee auto's voor de deur, waarvan 1 meestal stil. Na verloop van tijd hebben we besloten om de auto van mijn vriendin weg te doen en dan zou ik een e-bike kopen. En zo geschiedde.
Ik ben wel fitter geworden, maar dat komt voornamelijk doordat ik sinds drie jaar ook regelmatig hardloop. Ik geloof niet dat je door een e-bike fitter gaat worden, tenzij je hem op een dusdanige stand hebt staan dat je alsnog zelf veel energie levert. Dat je gezonder word door een e-bike, geloof ik dan weer wel omdat je veel meer in de buitenlucht komt.
Tsja, beetje inherent van veel mensen bij elkaar, dan praat ook iedereen door elkaar heen.
Wisselend, van stedelijk tot platteland, ook afhankelijk van welke route ik kies.
Geen idee, nooit op gelet.
Over elkaar heen?? In het algemeen, bedoel je waarschijnlijk. Ja, ga veel proef-fietsen. En geloof vooral niet de vermelde actieradius in de folder/bij de FM, da's net zoiets als de Co2-uitstoot van een VW Golf Diesel....
Doe ik ook niet. Maar ik heb dan ook geen speed-bike (vind pedelec zo'n vreemd woord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
- Waarom een electrische fiets?
Wilde wel meer fietsen en op de fiets naar het werk. De afstand naar het werk is niet ver (5 km) maar kan 's-morgens gewoon erg slecht uit mijn bed komen en wordt lastig wakker (ochtend humeur, soms stevig). Dat heeft mij altijd weerhouden om met de fiets te gaan.
Tevens heb ik, net als, velen een hekel om tegen de wind in te fietsen. Hoopte dat ik dit probleem met een electrische fiets grotendeels kon oplossen.

Samen met de vrouw een Cube gekocht met Bosch middenmotor. En mijn wensen zijn vervuld.

- Merk je dat je fitter wordt.?
Erg lastig te zeggen. Daarvoor is mijn dagelijkse fietsafstand gewoon te kort. Merk wel dat ik veel beter uitgeslapen op mijn werk kom. Dat is een groot pluspunt. En maakt het voor mij alleen al waard.

- Hoe ziet je route eruit?
Vanuit een typsiche Vinex wijk naar een industriegebied aan de rand van de stad. Blijf hiervoor volledig aan de rand van de stad.

- Word je vaak nagekeken?
Nagekeken voornamelijk vanwege de hogere snelheid dan de gemiddelde fietser. Er wordt veel meer over gepraat. Mensen vinden het niet nodig, ben nog niet oud, dat is toch geen echt fietsen meer, alleen maar een beetje rond trappen, etc. Dat kan me geen reet schelen en zie het vooral als afgunst/jaloezie. De meeste gehoorde opmerking toen ik de fiets net had: "bestaan er sportieve electrische fietsen? Dacht alleen maar van de oude mensen fietsen".

- Welke advies?
Ga echt zelf fietsen met de verschillende typen motoren (indien mogelijk) en ga dan verder kijken naar het model van de fiets.

Als laatste:
Gebruik de auto nu veel minder en heb er zelfs een hekel aan om met de auto de stad in te gaan, terwijl dit eerder precies andersom was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Hoe zijn jullie begonnen met elektrisch fietsen? + aanleiding!
Ik fietste al maar omdat ik snel moe werd na enige km'ers liet ik (voorzichtig) in 2011 mijn oog vallen op een 2ehands Batavus e-bike (damesmodel) met middenmotor. Dat beviel dusdanig dat ik nadien besloot mijn eigen fiets (sportieve herenfiets 28") te voorzien van een zelfbouwset. Die gebruik ik nog steeds. De Batavus verkocht.

Voor de bloedsomloop is fietsen altijd beter dan autorijden; ja, ik merk daar heel veel van maar teken hierbij aan dat ik vaat-patient was en nog ben, ondanks bypass operaties. Wanneer ik een tochtje op de fiets hebt gemaakt bemerk ik wel degelijk een verschil in mijn soepelheid van bewegen.

Ik lees veel mee hier , diverse meningen maar trek toch mijn eigen plan, ik denk trouwens dat iedereen dat doet en eigenlijk alleen maar discusseert over onderwerpen die ze wel zelf zouden willen maar toch niet doen.

Zeer divers, werken doe ik vrijwel niet meer, gewoon losse ritjes, overal heen wat op dat moment interessant is.

Ha ha, sjiek kan ik hem niet noemen, zo'n omgebouwde sportfiets... ;)

Talrijk, maar dat maakt de discussie (en eventuele keuzes) nu juist levendig.

Volg ik wel met belangstelling maar probeer daar verder niets in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Mooi fietsje Vlassie :) Ziet er modern uit. En hoofdpijn of niet, gewoon op de fiets, daar heb ik respect voor!

En natuurlijk trap ik ook even af met mijn eigen stellingen:

Hier begon het in 2006. Als kind had ik al een soort van obsessie met batterijen. In 2006 kwam ik langs een fietsenzaak die goedkope elektrische fietsen aanbood. Ze zagen er goed uit en ik mocht een proefrit maken. Deze proefrit was zeer lucratief voor de elektrische fietsenmarkt want ik was direct 'om'. Voor 800 euro mocht ik die fiets meenemen en op diezelfde dag had ik er een passie bij. Het idee dat een accu je meehelpt met trappen en het idee nooit meer bezweet aan te komen werd het de Easybike Cyclone. Slechts 2700 kilometer lol van gehad toen de motor in de soep liep op het moment dat de accu's ook bijna op waren. Het was een Loodaccu.
Toen bestelde ik via de ANWB de Adventure X10AH elektrische fiets. Vanaf dit moment liet ik de auto steeds vaker staan omdat elektrisch fietsen fun was. Toch zo'n 7000 kilometer op gereden met de originele NiMH accu die bij lichte vorst al na 16 km leeg was.
Toen kwam de LifeBike Hybrid in mijn schuur te staan. Deze fiets (de derde Chinees op een rij) heb ik ook zo'n 4 jaar gehad en erg veel plezier van gehad. Het was toen al heel wat om op Lithiumaccu's te rijden. Deze fiets heb ik 2 jaar gehad zonder auto omdat mijn vorige auto al 10 jaar in mijn bezit was en niet meer door de keuring kwam. Ik had toen de LifeBike zeer veel gebruikt en ging met de trein naar mijn groothandel toe.
Door wat medisch ongemak heb ik vlak voor deze fiets een hele nieuwe auto gekocht want de trein en de fiets kostte echt behoorlijk veel tijd en buiten mijn ouders om woont heel mijn familie in het westen des lands. Ook deze auto werd weer een Ford, want ik heb altijd Ford gereden.
Omdat ik elektrisch fietsen al direct begon te missen toen mijn LifeBike zijn controller opblies door een kortsluiting heb ik wat dieper in de buidel getast en een Sparta genomen. Dit keer geen Chinees meer en tot op heden geen moment spijt gehad van de aankoop. Het comfort is echt goed te noemen. Nu na 2800 km geen gekke dingen en 5 jaar garantie, grote accu en casco verzekering net zoals op de auto. Ik vind fietsen altijd nog een hele fijne bezigheid :)

Het gemak en mijn medisch ongemak maken weer dat ik langere stukken kan fietsen. Ik heb mijn pedelec om medische redenen, maar ik fiets ook graag recreatief en elke zondag naar mijn ouders toe.

Ik merk duidelijk dat ik lichamelijk minder kwetsbaar ben. Ik word veel minder snel ziek en ik merk dat het mijn spijsvertering aan het werk zet. Dan ben ik goed bezig en meteen ook aan het hobbyen. Wat wil je nog meer :)

Mijn route is van Rosmalen naar Oss en veel fietsen in de omgeving Berlicum door natuurgebied de Wamberg. Soms naar vrienden in Veghel en fietsen over nieuwe infrastructuur zoals snelfietspaden, viaducten, langs het nieuwe kanaal en om lekker uit te waaien.

Dat valt wel mee, maar de mensen die ik ken vinden het een mooie degelijke fiets. Ik denk dat het dievengilde wel even omkijkt als mijn fiets in een stationsrek zou staan, dus fiets en trein is niet slim. Voor verdere stukken pak ik lekker de auto want autorijden vind ik ook leuk. Ik pas wel het nieuwe rijden toe en zo haal ik met mijn Ford S-max toch nog 1 op 16 terwijl het een automaat is.

Ik ben het zeker niet altijd eens met de wetgeving omtrent speedbikes want fietsen hoort toch iets te zijn van vrijheid en blijheid. Een integraalhelm lijkt mij maar niets (daar gaat je nette kapsel) en erg zweterig op een fiets. Gewoon zo'n helm als racefietsers dragen en een beetje verantwoordelijkheid. Ga met een beetje respect vol om naar elkaar in het verkeer en weet wat je doet.

PS: Ik vind dit echt een heel leuk topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb mijn Flyertje weer terug :)
Ze hebben alle tandwielen en de ketting vervangen. In de hoogste versnelling trapt ie nog steeds geregeld door, dat is minder. Leuker is dat 1 van de motortandwielen (9-tands) is vervangen door een 11-tands tandwiel. Concreet gevolg is dat de fiets nu langer ondersteunt en het prima te doen is om tegen de 35 km/u te fietsen. Die Bosch-based speed pedelecs houd je dan prima bij. Actieradius enkel is niet catastrofaal beinvloed, i.e. ik kom nog steeds aan op mijn bestemming met enige accucapaciteit (2 van de 5 lampjes).

Schijnbaar zijn de 9-tands tandwielen er in gezet voor de NLse markt, zodat ze niet te hard gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-06 10:10
Even jullie mening vragen over het volgende probleem met een elektrische fiets. Is er nog iets wat we er aan kunnen doen of is hij het überhaupt nog waard?

Mijn vader heeft ongeveer 1 jaar geleden bij een erkende fietsenzaak een 2de hands elektrische fiets gekocht. Heeft het heel het jaar goed gedaan. 2 weken geleden kwam er een tik uit de motor en deze werkt niet meer. We hebben hem toen naar onze eigen fietsenwinkel gebracht en niet waar we hem gekocht hebben. Nu blijkt dat deze fiets een terugroep actie heeft gehad omdat het een bekend probleem was. Helaas is deze fiets nooit op tijd gerepareerd en uiteindelijk de motor aan dit probleem kapot gegaan. Kosten ongeveer 700 euro.

Vooral toen we hoorde dat er een terugroep actie was op de fiets zijn we er mee terug gegaan naar de winkel waar hij gekocht is. De garantie was 3 maanden dus hebben ze contact opgenomen met Sparta. Dit heeft helaas niks opgeleverd. Ze willen ons nu tegemoet komen door de reparatiekosten te delen. Wat op 350 euro neer zou komen.

Nu is het de 350 euro niet het punt en vind ik het heel netjes van de winkel dat ze de kosten nog willen delen. Maar is Sparta / de winkel niet aansprakelijk voor heel de schade. Ik weet niet precies wanneer de terugroep actie is begonnen. Maar als dit meer dan een jaar geleden is hadden ze dit al kunnen weten tijdens het verkopen en laten repareren voordat ze hem aan ons verkocht hebben. Mocht het daarna pas bekend zijn geworden hebben ze nog contact met ons op kunnen nemen? Dan waren er in ieder geval een hoop kosten bespaard gebleven en hoefde de motor niet vervagen worden.

Fiets is nu ongeveer 2 jaar oud. Volgens de winkel is de batterij nog in prima conditie. De motor moet geheel vervangen worden. Is dit nog de 350 euro reparatie kosten waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje

Zag in juli 2014 de Bafang reclame en ik dacht, ach voor zo weinig geld jouw fiets ombouwen....mooi toch.
PS was toen met mn vrouw al overal ebikes aan t testen. Maar mn eigen fiets beviel t best. Lekker hoog alles.

Was op de sportschool gestopt en moest dus ff iets anders hebben waar ik lekker van kan zweten.
Had een schouderontsteking van al dat gewichtheffen gekregen en moest daardoor stoppen.

klopt. Toch 11000km minder gereden in 2015 met mn auto.

Ik fiets voor mn plezier, ben gepensioneerd inmiddels(2014). In de zomer 40-50km p/dag.
Op vakantie laat ik de auto op de camping staan en ga dan met mn e-vouwfiets op pad.

Met mn omgebouwde Batavus...haha...alleen als ik ze met 40+ voorbij fiets.
Wielrenners zitten vaak te vloeken als ik ze voorbij rijd op een lange flauwe helling.

Klopt en wetgeving is een advies om je aan de regels te houden............meer niet.

[ Voor 11% gewijzigd door bgttje op 08-01-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Anoniem: 654400 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 21:15:
Ik heb mijn Flyertje weer terug :)
Ze hebben alle tandwielen en de ketting vervangen. In de hoogste versnelling trapt ie nog steeds geregeld door, dat is minder. Leuker is dat 1 van de motortandwielen (9-tands) is vervangen door een 11-tands tandwiel. Concreet gevolg is dat de fiets nu langer ondersteunt en het prima te doen is om tegen de 35 km/u te fietsen. Die Bosch-based speed pedelecs houd je dan prima bij. Actieradius enkel is niet catastrofaal beinvloed, i.e. ik kom nog steeds aan op mijn bestemming met enige accucapaciteit (2 van de 5 lampjes).

Schijnbaar zijn de 9-tands tandwielen er in gezet voor de NLse markt, zodat ze niet te hard gaan.
Heb je de aandrijving via de naaf? Dan kan het gebeuren dat onder zware belasting de planeetwielen gaan slippen. Ik had dat ook in het begin met mijn Sparta, maar dat kostte Sparta wel een nieuwe naaf.
Ik vind een middenmotor met naven een mindere combinatie. Je belast een naaf zo zwaar dat deze sneller gaan doortrappen. Dat is dan wel weer het voordeel van een voorwielmotor dat je de versnellingsnaaf echt ontziet. De NuVinci naaf kan dan weer zeer veel belasting aan. Dat is de enigste naaf die ik vertrouw als er zoveel kracht op komt.
Bij mijn naaf was het zo dat deze vooral doortrapte in, jawel, de hoogste versnelling en ook in de 5e versnelling van de 8.
Ik zet meestal af in de 4e versnelling en schakel dan naar 5 of 6. Mijn nieuwe naaf heeft nog geen last gehad van doortrappen. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik best krachtig afzet zodat ik snel op snelheid ben. Eenmaal op snelheid belast ik hem licht.
Toevallig gisteren nog even de kettingkast eraf gehad om slijtage te bekijken. Na 2800 km geen sporen van slijtage.

Maar ik hoop dat ook iemand hier mij kan helpen. Ik zit met een raadsel. Ik kan maar niet via Google bevestiging vinden om het feit dat bij een bepaalde kracht van trappen het lijkt alsof er iets resoneert. Het is geen geluid, maar een laag frequent trillend gevoel in mijn pedalen. Resonantie van de motor is het niet. Als ik heel licht of heel zwaar trap heb ik er geen last van. Het is bij een bepaalde pedaaldruk en ik elke versnelling aanwezig. Echt hinderlijk is het niet, maar ik had dit ook met mijn vorige elektrische fiets.
Over accu's weet ik bijna alles, maar dit blijft voor mij een raadsel. Iemand ervaring hiermee? Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Nou, morgen kan mijn fiets ook terug. Foutmelding 500 - interne motorfout.
Had ik al eerder een paar maanden geleden, een Bosch update zou dat kunnen verhelpen. Fiets is laatst nog voor onderhoudsbeurt geweest en toen hebben ze de software geupdate. Nu treedt die fout dus weer op.

Hopelijk een nieuwe motor, want ik heb er geen gevoel bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Heb op mijn fiets(Batavus Mambo 2009) totaal geen last van de aandrijving naar een SG-8R31 naaf. Misschien doordat het voortandwiel 42T is van http://www.alcedoitalia.i...er-bafang-centrale-bbs01/. De fiets heeft al zo'n 25k km gedraaid. Ik haal wel altijd de kracht eraf bij het schakelen.

[ Voor 7% gewijzigd door bgttje op 08-01-2016 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:13:
Nou, morgen kan mijn fiets ook terug. Foutmelding 500 - interne motorfout.
Had ik al eerder een paar maanden geleden, een Bosch update zou dat kunnen verhelpen. Fiets is laatst nog voor onderhoudsbeurt geweest en toen hebben ze de software geupdate. Nu treedt die fout dus weer op.

Hopelijk een nieuwe motor, want ik heb er geen gevoel bij...
Nou, daar ben je dan mooi klaar mee. Ik had 2 maanden geleden een oververhitte controller, maar na uit en aan zetten deed alles het weer. Verder nog geen elektrische storingen gezien.
Ik zou er mooi mee terug gaan. Ik lees hier al vaker over problemen met de Bosch motor. Ik hoop voor jou dat het een kleine ingreep zal worden. In het ergste geval een nieuwe motor, maar dit soort dingen geven toch een gevoel van wantrouwen in de techniek. Ik keek ook de eerste weken vaker naar mijn display toen het fout ging. Je moet dan het vertrouwen terugwinnen.

PS: Probeer eens een lagere ondersteuning en had je die fout met een bijna lege accu? Toen mijn controller het heet kreeg was mijn accu ook bijna leeg. Dan is het voltage lager en daar zijn controllers gevoelig voor.

Nou, in ieder geval succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
jimh307 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:16:
[...]

Nou, daar ben je dan mooi klaar mee. Ik had 2 maanden geleden een oververhitte controller, maar na uit en aan zetten deed alles het weer. Verder nog geen elektrische storingen gezien.
Ik zou er mooi mee terug gaan. Ik lees hier al vaker over problemen met de Bosch motor. Ik hoop voor jou dat het een kleine ingreep zal worden. In het ergste geval een nieuwe motor, maar dit soort dingen geven toch een gevoel van wantrouwen in de techniek. Ik keek ook de eerste weken vaker naar mijn display toen het fout ging. Je moet dan het vertrouwen terugwinnen.

PS: Probeer eens een lagere ondersteuning en had je die fout met een bijna lege accu? Toen mijn controller het heet kreeg was mijn accu ook bijna leeg. Dan is het voltage lager en daar zijn controllers gevoelig voor.

Nou, in ieder geval succes.
Gebeurde in de Tour stand met een halfvolle accu. Vorige keer gebeurde het toen ik een viaduct op reed, maar dat was dus voor de software update.

Verder is het vertrouwen inderdaad geschaad, motor heeft wel heel wat kilometers gemaakt maar ik heb die fiets ook aangeschaft om kilometers te vreten. Ik heb hem er nu pas uit en ik ben nu dus op het punt van Return in Investment en hij zou nu dus geld in het laatje moeten gaan brengen. Maar dan moet hij het natuurlijk wel blijven doen. Anders is het klaar met fietsen naar de zaak wanneer ik bijvoorbeeld buiten de garantie 800 a 900 moet lappen voor een nieuwe motor :(

Ik las overigens dat andere motoren als Impulse ook veel problemen hebben, mocht ik later ooit een nieuwe fiets kopen dan neem ik zeker minimaal 4 jaar garantie. Als dat niet mogelijk is dan ook geen deal. Voor mijn kilometrage en gebruik wil ik zekerheid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik zit met hetzelfde, ik zit eraan te denken om de fiets eventueel volgend jaar maart preventief eruit te gooien en dan een Yamaha motor terug te nemen. Dat vernaggelt inderdaad wel m'n ROI enorm, maar ik weet niet hoelang die motor het buiten de garantie vol gaat houden. Met een kapotte motor is die fiets economisch total loss en niks meer waard in de verkoop terwijl je er dan misschien nog een 700-1000 voor terug kan krijgen.

Normaal ben ik anti garantie bijkopen omdat het onzin is gezien de Nederlandse wetgeving (verwachtingswaarde is leidend) en omdat de kans dat iets kapot gaat normaal gesproken erg klein is. Maar in het geval van die ebikes komen de problemen dermate veel voor dat het gaat lonen..

[ Voor 11% gewijzigd door neographikal op 08-01-2016 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Rijden jullie met de eerste generatie Bosch motoren dan? Voor zover ik lees, vind ik nergens probs met de laatste generatie Bosch. Ik heb wel altijd gezegd dat naar mijn gevoel de Yamaha de meest betrouwbare is, alhoewel de Bosch het hier goed doet. (Yamaha.. Japanse betrouwbaarheid maar minder mogelijkheden tot updates ed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
neographikal schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:40:
Ik zit met hetzelfde, ik zit eraan te denken om de fiets eventueel volgend jaar maart preventief eruit te gooien en dan een Yamaha motor terug te nemen. Dat vernaggelt inderdaad wel m'n ROI enorm, maar ik weet niet hoelang die motor het buiten de garantie vol gaat houden. Met een kapotte motor is die fiets economisch total loss en niks meer waard in de verkoop terwijl je er dan misschien nog een 700-1000 voor terug kan krijgen.

Normaal ben ik anti garantie bijkopen omdat het onzin is gezien de Nederlandse wetgeving (verwachtingswaarde is leidend) en omdat de kans dat iets kapot gaat normaal gesproken erg klein is. Maar in het geval van die ebikes komen de problemen dermate veel voor dat het gaat lonen..
Dan nog hebben we het wel over de verwachte levensduur van een elektrische fiets. De beperkende factor en ook de meest slijtagegevoelige is de accu, dat wist ik al bij de aankoop. Een motor van een e-bike zou zeker meerdere jaren probleemloos mee moeten gaan. Heeft ook met de verwachte levensduur te maken.

Je koopt een fiets van ruim 2,5K niet voor 2 jaartjes ;)
DHL schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 15:35:
Rijden jullie met de eerste generatie Bosch motoren dan? Voor zover ik lees, vind ik nergens probs met de laatste generatie Bosch. Ik heb wel altijd gezegd dat naar mijn gevoel de Yamaha de meest betrouwbare is, alhoewel de Bosch het hier goed doet. (Yamaha.. Japanse betrouwbaarheid maar minder mogelijkheden tot updates ed)
Het is een Performance Line uit 2014, dus een nieuwe generatie.

Ben zelf ook iemand die Japans rijdt ( eerst een Toyota Avensis en nu een Mazda 6 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De accu is het onderdeel waar ik me het minste zorgen om maak, voor 200 euro soldeer ik er wel een setje nieuwe cellen in. Die motor +display is hetgeen wat het problematisch kan maken. Op basis van mijn eigen ervaringen en nog wat mensen in mijn omgeving is het geenszins probleemvrij. Als de kwaliteit op orde is lukt het mij niet om 4 mensen met problemen met de motor te kennen die hetzelfde zijn (ratel, uitvallen, gasbediening die soms raar doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:34:
[...]

Gebeurde in de Tour stand met een halfvolle accu. Vorige keer gebeurde het toen ik een viaduct op reed, maar dat was dus voor de software update.

Verder is het vertrouwen inderdaad geschaad, motor heeft wel heel wat kilometers gemaakt maar ik heb die fiets ook aangeschaft om kilometers te vreten. Ik heb hem er nu pas uit en ik ben nu dus op het punt van Return in Investment en hij zou nu dus geld in het laatje moeten gaan brengen. Maar dan moet hij het natuurlijk wel blijven doen. Anders is het klaar met fietsen naar de zaak wanneer ik bijvoorbeeld buiten de garantie 800 a 900 moet lappen voor een nieuwe motor :(

Ik las overigens dat andere motoren als Impulse ook veel problemen hebben, mocht ik later ooit een nieuwe fiets kopen dan neem ik zeker minimaal 4 jaar garantie. Als dat niet mogelijk is dan ook geen deal. Voor mijn kilometrage en gebruik wil ik zekerheid hebben.
Ja, ik ken het gevoel. Over elk soort motor of het nu voor-, achter of midden is hoor je mensen klagen. Je moet er min of meer geluk mee hebben. Niets is vervelender dan als het mis gaat.
Toen ik mijn fiets kocht heb ik meteen de garantie laten verlengen naar 5 jaar. Dat geeft mij een rustiger gevoel. Ook ben ik blij dat ik de fiets heb gekocht bij de lokale fietsenmaker. Dat is duurder dan via internet, maar ik heb dan ook meteen een aanspraakpunt als er iets niet goed gaat. Ik vind het mechaniek van mijn Sparta matig. Er zit al een nieuwe trapas en achternaaf in. 5 jaar garantie is (helaas) altijd aan te raden.

Vlassie, fiets jij ook wel eens door pittige regen of ander nat weer? Vaak komt de ellende met vocht naar voren en is het misschien toch slim om met regen de auto te pakken. Als ik zo lees op internet komen veel 'technische' storingen door fietsen in de regen. Ja, daar moet hij tegen kunnen, maar hier heb je meteen de zwakste schakel te pakken.
Oké, ik fiets ook wel eens door lichte regen en ik heb een keer een echte plensbui over mijn fiets heen gehad, maar dat leidde niet tot storingen. Toch is nattigheid vaak de oorzaak; ik bedoel dan: vaker door de regen.

T'is weekend. Ik ben ook net thuis en pak jij even een lekker pilsje en geniet van je gezin. Die fiets komt later wel. Het wil niet zeggen dat je weer pech gaat krijgen met de elektronica. Heb het voornemen om minder door de regen te fietsen met je nieuwe motor.

Succes man.
neographikal schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:40:

Extra garantie op zulke dure fietsen? Altijd doen :) Dan weet je zeker dat je die garantieperiode geen bijzondere uitgaven hebt.
Ik denk bij jou ook echt aan vocht en eigenlijk bij elke middenmotor omdat ze laag bij de grond hangen en het meeste water voor de kiezen krijgen. Preventief kan ook een groot spatbord voor helpen.

Wat ik ook heb gedaan is de overgang van de draden naar het display en stuurunit ingesmeerd met zuurvrije vaseline. Ik had in het begin ineens condens in mijn display, maar na insmeren van de overgangen geen condens meer gezien.
Ondanks het goed werkt heb ik toch zoiets dat bij een fiets van ruim 2 mille dit niet nodig zou moeten zijn...

[ Voor 23% gewijzigd door jimh307 op 08-01-2016 16:43 . Reden: Quotes en opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
De kogel is door de kerk. Vandaag bij de FM in mijn dorp, na een aantal lange & korte proefritten, de Bluelabel Charger Touring matzwart in framemaat 46 besteld.
Met de Bosch Performance CX motor, 500 Wh accu en Cane Creek Thudbuster ST (XL) verende zadelpen.

Verder de volgende aanpassingen; verstelbare stuurpen, SQ-lab 602 Actieve (15cm) zadel, getande pedalen en in plaats van de Big Ben banden de Schwalbe Marathon Mondial Double Defense 50-622.
Als extra slot een Axa Foldable dark grey 600 (6mmx95cm).

Levering: week 4 oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
jimh307 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 16:35:
[...]

Ja, ik ken het gevoel. Over elk soort motor of het nu voor-, achter of midden is hoor je mensen klagen. Je moet er min of meer geluk mee hebben. Niets is vervelender dan als het mis gaat.
Toen ik mijn fiets kocht heb ik meteen de garantie laten verlengen naar 5 jaar. Dat geeft mij een rustiger gevoel. Ook ben ik blij dat ik de fiets heb gekocht bij de lokale fietsenmaker. Dat is duurder dan via internet, maar ik heb dan ook meteen een aanspraakpunt als er iets niet goed gaat. Ik vind het mechaniek van mijn Sparta matig. Er zit al een nieuwe trapas en achternaaf in. 5 jaar garantie is (helaas) altijd aan te raden.

Vlassie, fiets jij ook wel eens door pittige regen of ander nat weer? Vaak komt de ellende met vocht naar voren en is het misschien toch slim om met regen de auto te pakken. Als ik zo lees op internet komen veel 'technische' storingen door fietsen in de regen. Ja, daar moet hij tegen kunnen, maar hier heb je meteen de zwakste schakel te pakken.
Oké, ik fiets ook wel eens door lichte regen en ik heb een keer een echte plensbui over mijn fiets heen gehad, maar dat leidde niet tot storingen. Toch is nattigheid vaak de oorzaak; ik bedoel dan: vaker door de regen.

T'is weekend. Ik ben ook net thuis en pak jij even een lekker pilsje en geniet van je gezin. Die fiets komt later wel. Het wil niet zeggen dat je weer pech gaat krijgen met de elektronica. Heb het voornemen om minder door de regen te fietsen met je nieuwe motor.

Succes man.

[...]

Extra garantie op zulke dure fietsen? Altijd doen :) Dan weet je zeker dat je die garantieperiode geen bijzondere uitgaven hebt.
Ik denk bij jou ook echt aan vocht en eigenlijk bij elke middenmotor omdat ze laag bij de grond hangen en het meeste water voor de kiezen krijgen. Preventief kan ook een groot spatbord voor helpen.

Wat ik ook heb gedaan is de overgang van de draden naar het display en stuurunit ingesmeerd met zuurvrije vaseline. Ik had in het begin ineens condens in mijn display, maar na insmeren van de overgangen geen condens meer gezien.
Ondanks het goed werkt heb ik toch zoiets dat bij een fiets van ruim 2 mille dit niet nodig zou moeten zijn...
Ik ga door weer en wind, tenzij het stormt of heel koud is met gladheid. Een beetje regen houdt mij niet tegen. Bosch zegt zelf ook dat het systeem spatwaterdicht is, je moet hem niet in de sloot gooien bij wijze van spreken.

Moet wel zeggen dat het spatbord van de Merida wat kort is en de motor pakt inderdaad veel vuil en vocht mee. Maar zolang Bosch zegt dat het spatwaterdicht is zie ik mijn rijgedrag als normaal gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
jimh307 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 16:35:
Ipso facto behoren de display en stuurunit waterdicht te zijn, maar die vaseline tip ga ik onthouden!
Vlassie1980 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 20:31:
Moet wel zeggen dat het spatbord van de Merida wat kort is en de motor pakt inderdaad veel vuil en vocht mee. Maar zolang Bosch zegt dat het spatwaterdicht is zie ik mijn rijgedrag als normaal gebruik :)
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/0ILS4otmgY1v79p0vRLqlnBs/full.jpg

http://www.mantel.com/sks-spoiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Vlassie1980 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 15:42:
[...]

[...]

Het is een Performance Line uit 2014, dus een nieuwe generatie.

Ben zelf ook iemand die Japans rijdt ( eerst een Toyota Avensis en nu een Mazda 6 )
Maar van de performance line vind je toch zoveel niet terug qua probs? Ik denk dat die wel betrouwbaar is.
Zelf rij ik Renault (de nieuwe espace, m'n zevende renault al)... dus ik zoek de probs wel een beetje op lol. (nee hoor, grapje, heel tevreden Fransoos rijder)

Je kan ook doen zoals ik, nl je koopt een fiets met veel korting in de winterperiode of zo en verkoopt die weer op het einde van het seizoen. Dan direct terug ene kopen enz... Ik kan dit zo altijd ongeveer geld om geld doen. Ze hebben dan wel altijd weinig kilometers en zien er nieuw uit. (ik ben wel een uitzondering omdat ik weinig fiets)

Moet eens uitrekenen wat het goedkoopste is als veelrijder, elk jaar vernieuwen of blijven doorrijden... Zelfs al verlies je pakweg 300 euro per jaar op de verkoop komt vernieuwen goedkoper uit (geen onderhoud, altijd garantie, geen batterij, geen onvoorziene kosten,...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

- oblomov - schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 19:38:

Als extra slot een Axa Foldable dark grey 600 (6mmx95cm).

Levering: week 4 oOo
Een tip:bij tweewielen Martens koop je een goedgekeurd ART3 slot voor de verzekering momenteel aan 15 Euro! Heb er geen aandelen, maar wou dit graag eens meegeven wegens spotgoedkoop.
http://www.martens-tweewi...4-power-u-slot-3-sterren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Ja, een spotgoedkoop & sterk beugelslot, zo te zien.

Het voordeel van het Axa Foldable (een soort kettingslot) is dat het makkelijk tegelijk door het voorwiel en framebuis aan bijvoorbeeld een lantaarnpaal vastgezet kan worden. Ik verwacht dat het beugelslot, in deze, wat minder flexibel is qua mogelijkheden.
Overigens het achterwiel wordt met het goedgekeurde Abus ringslot vastgezet. De combinatie geeft extra zekerheid voor wielen met uitvalnaven.

Ook kan de Axa Foldable makkelijk en klein op de framebuis bevestigd worden (bij de Bleulabel aan de onderkant van de bovenbuis. Daar zitten twee ogen voor de bevestiging van een flessenhouder) en is relatief licht van gewicht.
Echter ik vermoed dat het beugelslot niet of nauwelijks zwaarder is en ik lees dat het ook op het frame bevestigd worden. Geen slechte deal dat beugelslot.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Out6NuoQAQsXscJX201SEjyp/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Heb ik ook erop zitten. Heb niet het idee dat de actieradius veel hoger is maar de accu is wel wat beter beschermd tegen krassen en stoten. Kan in ieder geval geen kwaad :)

Maar dat marketing geklets van 20 to 30 procent meer actieradius is echt onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Dat vermoeden had ik al, maar zoals je schrijft: de accu is wat beter beschermd.

Het nut van zo'n hoes is in bijgaand voorbeeld evidenter.

http://www.pedelec-biker....ch-akkus-fahrer-akku.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isigo
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-06 23:37
Zocht ook iets om de accu te beschermen tegen water, vuil en kou en gebruik al 2 zomerseizoenen met veel plezier een frametas afkomstig van Bluelabel.

Hierin zit ook mijn 2e accu voor de long range naast diverse vakjes voor mobiel, pen en geld ed.
Aan de linkerzijde zit een zelfgemaakt sleutelgaatje voor de accu, bij bluelabel zit deze namelijk rechts, de standaard bruine kleur is met acrylverf zwart gespoten en bladdert niet af.
Gezien de maat is deze binnen een standaard frame goed te plaatsen, was niet goedkoop €89,=

https://www.dropbox.com/l/s/4Wcjmd6bVg095jFFLUeROp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vooral met de tweede accu in die tas, een prima oplossing. Ja, dat zwart oogt beter. Die standaard bruine 'nostalgische' poep kleur zou detoneren bij de kleur van de fiets.

Ik zie dat je de balhoofpen extra verlengd hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 20:31:
[...]

Ik ga door weer en wind, tenzij het stormt of heel koud is met gladheid. Een beetje regen houdt mij niet tegen. Bosch zegt zelf ook dat het systeem spatwaterdicht is, je moet hem niet in de sloot gooien bij wijze van spreken.

Spatwaterdicht zijn ze zeker, maar als je door een plas rijdt krijgt die motor toch een sloot water over zich heen. Ik zelf neem de term spatwaterdicht met een korreltje zout. In mijn ogen is de elektrische fiets niet echt geschikt voor flinke regen en plassen. Voor een storing hoeft er nog niet eens echt water in de motor te komen. Een langere tijd veel vocht kan ook deze ellende veroorzaken.
In mijn ogen is de elektrische fiets niet echt geschikt om door weer en wind te rijden. 'n regenbui kan geen kwaad, maar heel veel kleine beetjes vocht dat binnenkomt maakt veel vocht. Het zou wel fijn zijn als je dat kon herleiden naar vocht. Zelf kijk ik er erg mee uit. Een grote spatlap achter op het voorwiel kan veel ellende voorkomen.
Mijn vorige elektrische fiets was ook spatwaterdicht, maar is wel gestorven door vocht. En ja, laten we eerlijk zijn. Een fabrikant die met het predicaat spatwaterdicht op de proppen komt ziet je graag terugkomen met vochtschade. Spatwaterdicht is iets anders als volledig waterdicht. Die mooi weer rijders die in de zomer tochtjes maken hoor je bijna nooit over dit soort ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
De afgelopen maanden heb ik op verschillende fietsen een proefrit gemaakt die uitgerust waren met een Nuvinci naaf. Een Giant met een vrij basic 3 standen schakeling, een Cube met een Bosch Intuvia geïntegreerde NuVinci en deze week op een Bluelabel met een Nuvinci Harmony.

Geen van deze drie Nuvinci systemen beviel mij echt. Ik was elke keer weer opgelucht als ik op een fiets met derailleur kon proefrijden of op mijn eigen fiets zat. Bij geen enkel Nuvinci kreeg ik het gevoel dat de/mijn cadans/versnelling klopte. De eerste meters trapte ik vaak in het luchtledige en eenmaal op snelheid vond ik het soms te licht, maar vaker te zwaar fietsen en voelde ik dat ik mijn knieën forceerde.

Mijn advies, als je voor NuVinci wilt gaan, maak lange proefritten, zodat je weet wat je kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
jimh307 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 12:11:
Een grote spatlap achter op het voorwiel kan veel ellende voorkomen.
Hoe ziet die spatlap er bij jou uit?

Wat vind je van onderstaande SKS spoiler?

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/0ILS4otmgY1v79p0vRLqlnBs/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Voorgaande spatlap lijkt mij meer iets voor het achterspatbord ter voorkoming van opspattend water tegen je achterzijde, ik gebruik de volgende spatlap op mijn voorspatbord en ben er erg tevreden over.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/DSC_0585_resized.JPG

[ Voor 18% gewijzigd door racinfo op 09-01-2016 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jimh307 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 00:06:
[...]

Heb je de aandrijving via de naaf? Dan kan het gebeuren dat onder zware belasting de planeetwielen gaan slippen. Ik had dat ook in het begin met mijn Sparta, maar dat kostte Sparta wel een nieuwe naaf.

Ik vind een middenmotor met naven een mindere combinatie. Je belast een naaf zo zwaar dat deze sneller gaan doortrappen. Dat is dan wel weer het voordeel van een voorwielmotor dat je de versnellingsnaaf echt ontziet. De NuVinci naaf kan dan weer zeer veel belasting aan. Dat is de enigste naaf die ik vertrouw als er zoveel kracht op komt.
Bij mijn naaf was het zo dat deze vooral doortrapte in, jawel, de hoogste versnelling en ook in de 5e versnelling van de 8.
Ik zet meestal af in de 4e versnelling en schakel dan naar 5 of 6. Mijn nieuwe naaf heeft nog geen last gehad van doortrappen. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik best krachtig afzet zodat ik snel op snelheid ben. Eenmaal op snelheid belast ik hem licht.
Toevallig gisteren nog even de kettingkast eraf gehad om slijtage te bekijken. Na 2800 km geen sporen van slijtage.
Bedoel je de versnellingen? De fiets beschikt over een derailleur. Doortrappen was gisteren, bij droog weer, minder problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
racinfo schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 12:56:
Voorgaande spatlap lijkt mij meer iets voor het achterspatbord ter voorkoming van opspattend water tegen je achterzijde, ik gebruik de volgende spatlap op mijn voorspatbord en ben er erg tevreden over.
Nu zie ik het ook, die SKS spoiler is waarschijnlijk bedoeld als achterspatlap(je).

Jouw spatlap zal ongetwijfeld effectief zijn, maar hij lijkt zo groot!

Hierbij een afbeelding van mijn toekomstige fiets. Mij dunkt dat het spatbord te kort is en dat de motor flink wat water krijgt te voortduren.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/iicrWBY91ez0mPDfViC99EeS/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Haha, ik bestelde een spatlapje op foto. Zag er elegant uit. Wat een monster toen het binnenkwam, lijkt wel bestemd voor een auto lol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/EsITNL5LM72Gcn4BGPKYBlTk/full.jpg
Leren Brooks spatlap!

Ik heb het liefst een van zwart kunststof. Moet wel om/op het 55 mm brede aluminium spatbord passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
jimh307 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 12:11:
[...]
In mijn ogen is de elektrische fiets niet echt geschikt om door weer en wind te rijden.
Dat schiet dan ook niet op voor het dagelijkse woon-werkverkeer, zeker niet als de weerdeskundigen voorspellen dat het in de toekomst alleen maar natter word.
Ik rij ook zo ongeveer door elk weertype (wacht nu met smart op sneeuw, kan ik mijn winterbanden testen :-)) en heb in de loop van de tijd ook al diverse fikse regenbuien mogen trotseren (wat ik overigens liever heb dan tegenwind, maar dat geheel terzijde....) Ik heb tot op heden nog niet de indruk dat al dat water bij mijn fiets enig probleem heeft veroorzaakt (Bosch motor). De eerste paar maanden reed ik nog rond zonder spatlap maar inmiddels zit er wel zo'n grote rubberen lap aan het voorspatbord, dat scheelt vast wel in de hoeveelheid water richting motor.
Vorige week zelfs de gehele fiets afgespoten met een lage druk spuit (Easywasher, ideaal voor de fiets!) en daarna ook nog geen enkele foutmelding of andere storing gekregen.
Pagina: 1 ... 72 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.