Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 102 Laatste
Acties:
  • 790.259 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:16
jimh307 schreef op zondag 20 december 2015 @ 12:24:
[...]

Fijn dat je er blij mee bent. Een nieuwe elektrische fiets is natuurlijk mooi speelgoed.
Zo ook voor mijn Sparta. Ik kocht de fiets bij de lokale FM terwijl ik via internet 400 euro had kunnen besparen. Toch geen spijt van want als er iets is kan ik zo bij onze lokale FM binnenlopen. Hij is ook erkent Sparta dealer.
Via internet kan alle wat prijs betreft, maar als ik de verhalen soms hoor (2 weken wachten op een mobiele FM) dan heb ik toch een goede keus gemaakt.

Verder gaat het in dit topic hoofdzakelijk over speedbikes. Waar is de rustige 'normale' fietser?

PS: Dat ik respect heb voor mensen die met een speedbike de auto laten staan.

Waar is Vlassie1980 gebleven?
Vlassie is er nog hoor :)

Heb mijn fiets even afgeleverd voor een onderhoudsbeurtje, deze week vrij dus dat kwam goed uit. Bij 12go ook even de Kalkhoff Integrale bekeken, wat een mooi dingetje is dat _/-\o_

Nadeel is wel dat de accu geen handvat heeft en je hem dus zorgvuldig vast moet houden als je hem van het frame hebt afgenomen om binnen op te laden, anders klettert ie. Ook remlicht wanneer je remt en kentekenplaatverlichting. Erg mooi doordacht, het is eigenlijk een halve bromfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op zondag 20 december 2015 @ 13:50:
Ik ben ook benieuwd straks met de ov-poortjes, lijkt me irritant om daar met je fiets door te moeten. Zeker als je nog een of twee fietstassen bij je hebt.
Er is altijd een bredere toegang voor mensen in een rolstoel. Ik veronderstel dat je een medewerker van de NS moet vragen om dat poortje open te maken. Mijn ervaring is dat, zelfs op de grotere stations, niet altijd een NS medewerker in de buurt is.

Ik verwacht ook niet dat het allemaal soepel verloopt en ik merk dat nogal wat reizigers zich snel ergeren aan elk obstakel dat ook maar een beetje oponthoud veroorzaakt. Ik constateer ook dat het tegenwoordig, ook op de zogenoemde rustige uren, op de grote stations en in de trein behoorlijk druk kan zijn.

Een auto is zoveel makkelijker, maar ik twijfel of ik aan een bijna 6 jaar oude auto nog geld voor een trekhaak en fietsdrager wil uitgeven.

Om wat relax rond te rijden in een grote stad lijkt mij een OV-fiets of andere huurfiets een beter alternatief dan een vouwfiets daar naar toe mee te nemen met de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmb
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-05-2024

vmb

Vlassie1980 schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:28:
[...]

Heb mijn fiets even afgeleverd voor een onderhoudsbeurtje, deze week vrij dus dat kwam goed uit. Bij 12go ook even de Kalkhoff Integrale bekeken, wat een mooi dingetje is dat _/-\o_

Nadeel is wel dat de accu geen handvat heeft en je hem dus zorgvuldig vast moet houden als je hem van het frame hebt afgenomen om binnen op te laden, anders klettert ie. Ook remlicht wanneer je remt en kentekenplaatverlichting. Erg mooi doordacht, het is eigenlijk een halve bromfiets.
Haha, zeker, dat vond ik ook toen ik m zag. Die Integrale lijkt me een top fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:03
[b]Benedict Tokkie schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:05:

Vanmiddag getracht mijn fiets te poetsen. Was helaas nodig, de aandrijving kraakt en schuurt steeds erger bij stevig ondersteunen, de ketting zal flink vies zijn geworden door enkele keren door de regen fietsen.

Kettingkastje opengemaakt, wat een zwarte derrie overal. Nauwelijks weg te krijgen, aangezien ik geen tuinslang wil/kan gebruiken:
1. Met de kettingkast open maak je bij stevig afspuiten bepaalde delen van de motor wellicht nat die dat niet mogen worden.
2. We hebben geen put in de tuin, al het vieze water gaat dus de border in om het gras en de planten te voeden.

Met een paar emmertjes sop, een droge doek en een tandenborstel aan de slag gegaan. Een uur later was nog steeds alles zwart en vies en was 75% van al onze schoonmaakartikelen pikzwart, inclusief de vloer van de woonkamer want het enige punt waar ik warm water kan pakken is in de keuken, die bevindt zich aan de andere kant van het huis.

Hoe kan ik nu met een minimum aan viezigheid mijn ketting/tandwielen een beetje bijhouden?
Die zwarte rommel is vet en zand en stof. Met een goede ontvetter heb je dat zo schoon. De goedkoopste ontvetter die je kunt krijgen is benzine. Kost slechts 1,40 voor een hele liter. Pak een oude (afwas) borstel een paar oude kranten en doeken en poetsen maar. Doe dat wel buiten en verwijderd van ontstekings bronnen. Met water en zeep kom je er niet maar met benzine verdwijnt alle viezigheid als sneeuw voor de zon. Niet vergeten na alles schoon gemaakt te hebben opnieuw je ketting te smeren.

Mijn ketting gaat er gemakkelijk af, evenals mijn achterwiel, dat is een voordeel van derailleur versnellingen.
Ik doe de ketting dan in een oude appel moes pot met scheutje benzine en schudden maar.
De cassette achter word met een natte borstel geschrobd. Eerst borstel in de benzine en dan hup op de cassette.

[ Voor 8% gewijzigd door wmeester op 20-12-2015 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Ik spuit de ketting regelmatig schoon met remmenreiniger uit de action. Kost ook niks, geen vuiligheid en werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
koelkast schreef op maandag 14 december 2015 @ 22:48:
Grrr. Mijn Badass 3.2 lijkt ineens niet meer te werken. Magneet diverse malen verplaatst, nieuwe batterij erin, telkens 0 op de teller met af en toe foutcode 503 :(
Zonder Badass doet hij het prima, maar ja, traag...

Ik heb maar even contact opgenomen met de webshop van Badass. Hopelijk kunnen ze iets voor me betekenen. Ik lees in dit topic soortgelijke ervaringen. Zijn ze een beetje welwillend daar? Heb 'm nu anderhalf jaar en bevalt zeer goed!
Inmiddels contact gehad met de Badass, en binnen 4 dagen een nieuwe ontvangen (Bosch type 3.3). Weer heerlijk fietsen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06 12:57
- oblomov - schreef op zondag 20 december 2015 @ 18:19:
[...]
Ik verwacht ook niet dat het allemaal soepel verloopt en ik merk dat nogal wat reizigers zich snel ergeren aan elk obstakel dat ook maar een beetje oponthoud veroorzaakt. Ik constateer ook dat het tegenwoordig, ook op de zogenoemde rustige uren, op de grote stations en in de trein behoorlijk druk kan zijn.
Mensen ergeren zich tegenwoordig overal aan. De ene helft dat je te langzaam de trein in of uit gaat. De andere helft dat je te dicht langs ze loopt als je ze inhaalt. Enz. Enz.
Als ik met de fiets in de trein wil (buiten de spits) dan doe ik dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
wmeester schreef op zondag 20 december 2015 @ 20:43:
[...]

Die zwarte rommel is vet en zand en stof. Met een goede ontvetter heb je dat zo schoon. De goedkoopste ontvetter die je kunt krijgen is benzine. Kost slechts 1,40 voor een hele liter. Pak een oude (afwas) borstel een paar oude kranten en doeken en poetsen maar. Doe dat wel buiten en verwijderd van ontstekings bronnen. Met water en zeep kom je er niet maar met benzine verdwijnt alle viezigheid als sneeuw voor de zon. Niet vergeten na alles schoon gemaakt te hebben opnieuw je ketting te smeren.

Mijn ketting gaat er gemakkelijk af, evenals mijn achterwiel, dat is een voordeel van derailleur versnellingen.
Ik doe de ketting dan in een oude appel moes pot met scheutje benzine en schudden maar.
De cassette achter word met een natte borstel geschrobd. Eerst borstel in de benzine en dan hup op de cassette.
Als je deze methode gebruikt, kun je beter kiezen voor diesel: dit maakt minstens zo goed schoon en er zit nog wat olie in, dat ervoor zorgt dat de ketting niet helemaal droog wordt. Op verschillende sites wordt het gebruik van diesel en zeker benzine afgeraden.
Verder voordeel van diesel: vlampunt ligt hoger en het is nog goedkoper. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
Ik spuit de ketting regelmatig ruim in met WD40 en maak haar daarna schoon met een oude doek. Dan blijft ze wel zwart, maar ze loopt super. Wij rijden regelmatig in de regen en de blubber. Inmiddels 4.000 km gereden en nog weinig slijtage te zien.

Ik heb ooit een keer zo'n fietssteun bij de Aldi of Lidl (?) gekocht voor drie tientjes, dat werkt wel super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Peatsmoke schreef op maandag 21 december 2015 @ 08:34:
[...]

Als je deze methode gebruikt, kun je beter kiezen voor diesel: dit maakt minstens zo goed schoon en er zit nog wat olie in, dat ervoor zorgt dat de ketting niet helemaal droog wordt. Op verschillende sites wordt het gebruik van diesel en zeker benzine afgeraden.
Verder voordeel van diesel: vlampunt ligt hoger en het is nog goedkoper. ;)
Ik denk dat de voorkeur voor poetsmiddel dan afhangt van de brandstof waarop de auto rijdt... :-)
Mijn auto rijdt op benzine, dan is het reservetankje zo gevuld met wat extra litertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
jimh307 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 19:34:
[...]Ja, lekker is dat hé. Ik ben ook net terug van een rondje van 15 kilometer door de natuur. Het is gewoon niet normaal hoe zacht het buiten is, maar ik heb er geen problemen mee.
Ik gooi mijn ondersteuning zelden helemaal open. Normaal (zoals vanavond) staat de ondersteuning de hele toch op stand 3 van 5 (+- 100 watt vermogen op het wiel) en daarmee haal ik 18-22 km/h met matig mee trappen. Ik heb toch wat meer dat uitwaaigevoel als ik zelf ook nog iets moet doen ;)
Mijn accu zit nu op 30% restlading met 58 km op de teller :) Dat is dus nog prima.PS: Hoe lang doe jij met een lading met jouw Bafang 500 watt motor?
15-25km(ligt aan de tegenwind) bij 30+km/u. Bij langzaam fietsen(langzaam in mijn beleving=15-25km/u), bijv. met gezelschap, gaat de accu voor mij heel lang mee=ca 40-50km. In het algemeen probeer ik in stand 3(heb er 10) te fietsen, dan gaat ie 40+ km lang mee. Je kan dan evt. het handgas gebruiken bij hellingen.
Stand 3 is 40% van 500W en met handgas erbij wordt dat 40% van 900W. Bij mij is stand 0=10% en stand 9=100% van 500W. Met vol handgas is dat 900W i.p.v 500W. Allemaal op de laptop ingeregeld in de controller van de motor. Voor de vouwfiets heb ik andere waardes. Max. snelheid gewone fiets staat op 60km/u(haal ik niet hoor ;) is gewoon max. display) en de vouwfiets staat op max 30km/u, is een BBS01-250W Bafang.

PS de chainglider zorgt ervoor dat ik een hogere ondersteuning nodig heb dan zonder. Mijn ketting is nl heel dik en schuurt daardoor constant tegen de wanden van de chainglider. Voordeel is wel dat alles heel weinig slijt/vuil wordt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door bgttje op 22-12-2015 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gert02 schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:20:
Ik spuit de ketting regelmatig ruim in met WD40 en maak haar daarna schoon met een oude doek. Dan blijft ze wel zwart, maar ze loopt super. Wij rijden regelmatig in de regen en de blubber. Inmiddels 4.000 km gereden en nog weinig slijtage te zien.

Ik heb ooit een keer zo'n fietssteun bij de Aldi of Lidl (?) gekocht voor drie tientjes, dat werkt wel super.
PTFE (Teflon) schijnt wat beter te zijn nog, is ietsje vetter en smeert beter, aldus verschillende fietsenmakers in de omgeving. Ik heb nu kettingspray, deze, maar die is dermate vet dat de hele aandrijflijn vol met bagger zit. Smeert wel als een malle, je hoort hem bijna niet lopen met dit spul.

Ik maak in het voorjaar de boel goed schoon, vervang de ketting en het tandwiel op de motor (gelijk een groter tandwiel, 18T) en ga daarna vrolijk verder op teflon....

[ Voor 7% gewijzigd door neographikal op 22-12-2015 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:27

Metro2002

Memento mori

Gert02 schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:20:

WD40 is geen smeermiddel dus als je langer van ketting wil genieten zou ik een busje kettingolie halen. Kost 3 euro ofzo en gaat behoorlijk lang mee. PFTE spray lees ik hier maar dat zou ik ook afraden, smeert minder goed en is zo weer van je ketting af .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 13:18:
[...]

WD40 is geen smeermiddel dus als je langer van ketting wil genieten zou ik een busje kettingolie halen. Kost 3 euro ofzo en gaat behoorlijk lang mee. PFTE spray lees ik hier maar dat zou ik ook afraden, smeert minder goed en is zo weer van je ketting af .
PTFE wordt wel zeer regelmatig aangeraden, door heel wat fietsenmakers en het lijkt goed te werken. Je moet het alleen wel elke ~200km doen, dus 1x in de week spray ik de ketting dan even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:27

Metro2002

Memento mori

neographikal schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 13:42:
[...]

PTFE wordt wel zeer regelmatig aangeraden, door heel wat fietsenmakers en het lijkt goed te werken. Je moet het alleen wel elke ~200km doen, dus 1x in de week spray ik de ketting dan even :)
Aangeraden door fietsenmakers zegt niet zoveel want die willen je graag een nieuwe ketting verkopen ;)

Mijn ervaring is dat de ketting met echte vloeibare kettingolie duidelijk stiller en soepeler loopt dan met die sprays en ook langer meegaat. Mijn ketting zit er intussen ruim 6000km op en is nog steeds niet uitgelubberd of versleten. En ik rij er mee door weer, wind en pekel.

Elke 200km inspuiten vind ik overigens rijkelijk veel wat mijn opmerking van net weer onderbouwd: het blijft niet zitten.
Maar iedereen moet gebruiken wat ie het prettigst vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Het werkt prima en is niet al te vet waardoor het weinig rommel aanpakt, op de MTB werkt het voortreffelijk. Die spray is wel makkelijk aanbrengen, 10 seconden werk, dus dat stoort me dan weer minder. :) Die vettige spray die ik nu heb smeert prima (blijft ook langer zitten) maar zorgt er ook weer voor dat de aandrijflijn vervuilt juist door het vet.

Choices choices...

[ Voor 29% gewijzigd door neographikal op 22-12-2015 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Laatste jaren wordt voor de ketting steeds meer droge wax gebruikt.
Via een vriend van mij aangeraden door een ex-technieker van de Vacansoleil wielerploeg:
http://www.fietspraat.nl/...ws/184-review-squirt-lube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
Metro2002 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 13:18:
[...]
WD40 is geen smeermiddel dus als je langer van ketting wil genieten zou ik een busje kettingolie halen
Dat hoor ik overal. Al daarom al reden voor mij om dat eens te proberen. We zullen zien. Tot nu toe gaat het super. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-06 18:25
Opperpanter2 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:34:
Via een vriend van mij aangeraden door een ex-technieker van de Vacansoleil wielerploeg:
Voor een open ketting is dat geen verkeerd middel. Sowieso moet een ketting niet te vet zijn want dat vraagt om problemen.

Voor een kettingkast zou ik producten op oliebasis blijven gebruiken, maar dat heeft ook te maken dat waxen van een ketting in een kettingkast ook niet zo makkelijk is als bij een open systeem, dus dan gaat een belangrijk voordeel al niet meer op.

Mijn zwager kookte kettingen in ketting vet... mij toch te bewerkelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
bgttje schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 10:30:
[...]

15-25km(ligt aan de tegenwind) bij 30+km/u. Bij langzaam fietsen(langzaam in mijn beleving=15-25km/u), bijv. met gezelschap, gaat de accu voor mij heel lang mee=ca 40-50km. In het algemeen probeer ik in stand 3(heb er 10) te fietsen, dan gaat ie 40+ km lang mee. Je kan dan evt. het handgas gebruiken bij hellingen.
Stand 3 is 40% van 500W en met handgas erbij wordt dat 40% van 900W. Bij mij is stand 0=10% en stand 9=100% van 500W. Met vol handgas is dat 900W i.p.v 500W. Allemaal op de laptop ingeregeld in de controller van de motor. Voor de vouwfiets heb ik andere waardes. Max. snelheid gewone fiets staat op 60km/u(haal ik niet hoor ;) is gewoon max. display) en de vouwfiets staat op max 30km/u, is een BBS01-250W Bafang.

PS de chainglider zorgt ervoor dat ik een hogere ondersteuning nodig heb dan zonder. Mijn ketting is nl heel dik en schuurt daardoor constant tegen de wanden van de chainglider. Voordeel is wel dat alles heel weinig slijt/vuil wordt ;)
Hoi,

Hoe groot is jouw accu inhoud? Ik vind 40-50 kilometer bij langzaam fietsen best krap. Dat betekend dat die 500 watt motor best zijn tol eist op de accu's. (ik lees 900 watt bij handgas). Volgens mij bestaat er voor jou geen storm tegen want met zo'n vermogen kom je daar met gemak tegenin. Bij mijn fiets weet ik de duur van de arbeid omdat het display deze bijhoud. In stand 3 heb ik minimaal 4 uur arbeid voordat de accu leeg is en in stand 4 rond de 2,5 uur.
Ik merk wel dat op de hoogste stand mijn accu ook snel leeg raakt. Ik heb dan maar 250 watt maximaal op mijn wiel staan, maar zelfs in stand 3 met ongeveer 100 watt op het wiel merk ik duidelijk dat ik ondersteuning heb. Stand 4 is bij mij ongeveer 175 watt op het wiel en dan spreek ik van hoge ondersteuning. Bij 250 watt op het wiel (stand 5) vind ik de fiets te hitsig in ondersteuning. Zodra de tegenwind dan even gaat liggen schiet je vooruit en gaat de fiets er met mij vandoor. Is dit niet irritant met 500 watt?
Mocht je ooit een goede accu voor je fiets willen; neem dan een Lithium Mangaanaccu. Deze cellen kunnen langdurig een zeer hoog vermogen afgeven. Dat lijkt me wel passend bij jouw turbofiets ;)
Vlassie1980 schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:28:
[...]

Het is jouw topic ;) . Bevalt het fietsen naar je werk goed? Het is in ieder geval fijn dat je vrij hebt deze week. Ik ben deze week ook vrij :)
Als ik het goed snap ben jij je alweer aan het oriënteren op een nieuwe fiets. Bevalt je Merida nog goed?

Ach ja, het blijft mooi mannenspeelgoed :) Ik ken het.

Mijn accu heeft ook geen handvat en alleen een inkeping bij de achterzijde wat dient als handvat. Meestal pak ik de accu vast in het midden en neem ik hem zo mee naar binnen. Ik heb er wel 2 handen bij nodig. Haastig eruit trekken kan hier ook leiden tot kletteren. Ik moet mijn accu best met wat kracht erin schuiven. De constructie is niet al te stevig en van plastic. De nieuwe lijn van Sparta heeft de rail versterkt met ijzer. Je moet best behendig zijn bij het inschuiven en ik denk dat oudere mensen hier nog best wel eens moeite mee zullen hebben. Dat had beter gekunnen, maar de accu rammelt niet als deze erin zit. Met je vingers in de inkeping en je duim aan de andere kant kun je hem met 1 hand dragen, maar ik had liever een echt handvat gezien.

[ Voor 27% gewijzigd door jimh307 op 22-12-2015 16:43 . Reden: Quotes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:34:
roffeltjes schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:12:
[...]

Voor een open ketting is dat geen verkeerd middel. Sowieso moet een ketting niet te vet zijn want dat vraagt om problemen.

Voor een kettingkast zou ik producten op oliebasis blijven gebruiken, maar dat heeft ook te maken dat waxen van een ketting in een kettingkast ook niet zo makkelijk is als bij een open systeem, dus dan gaat een belangrijk voordeel al niet meer op.

Mijn zwager kookte kettingen in ketting vet... mij toch te bewerkelijk :+
Op mijn fietsen heb ik zowel wax als gewone kettingolie gebruikt (beide open kettingen). De wax heeft inderdaad als voordeel dat de ketting minder snel vuil aantrekt en gebruik ik vooral gedurende de zomermaanden op de e-bike. Het is een goedje dat je vaker moet aanbrengen (en dus ook weer je ketting reinigen). Hoewel ik niet exact de km-standen heb bijgehouden hoor ik de ketting eerder om smering vragen dan bij olie.
Bij het gebruik van olie vergt het schoonmaken van de ketting gewoon meer tijd omdat die meer vuil aantrekt, maar de ketting maakt minder geluid.

De voor- en nadelen lijken een beetje tegen elkaar op te wegen, is mijn indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
FWIW:

Parafine was schijnt het beste te zijn volgens een blad die dat heeft getest (zie oa: https://barndoorcycling.w.../paraffin-wax-chain-lube/).

Leuk, maar een ketting splitsen en dan een uur koken in was? Zelfs voor mijn racer is dat veel te veel troep en werk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
jimh307 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:27:[...]Hoi,Hoe groot is jouw accu inhoud? Ik vind 40-50 kilometer bij langzaam fietsen best krap. Dat betekend dat die 500 watt motor best zijn tol eist op de accu's. (ik lees 900 watt bij handgas).Mocht je ooit een goede accu voor je fiets willen; neem dan een Lithium Mangaanaccu. Deze cellen kunnen langdurig een zeer hoog vermogen afgeven. Dat lijkt me wel passend bij jouw turbofiets ;)
Mijn accu's zijn 50cels PF die tot 41V wordt geladen. Dus effectief komt er dan 14,5(5x2.9Ah)x*%= ong 13A x 36V= 470Wh.
Mijn fiets rijdt zonder motor ondersteuning best wel zwaar, komt hoofdzakelijk door de chainglider. Het totale gewicht( 140kg) en mijn lengte spelen ook een rol. Ik zit ook altijd rechtop, heb een redelijk hoog stuur.
Tja, als je zo'n sterke motor hebt gebruik je die kracht ook vaker dan bij een lichtere motor 8) Het nodigt vaak uit tot snelheid vooral als je ergens door de verlaten polders rijdt op een leeg fietspad en het weer tegen zit. Als je sneller rijdt heb je ook altijd tegenwind......echt irritant. Als ik echt voordeel van rugwind wil hebben dan moet de wind met meer dan 50k/u tegen mijn rug blazen. Dan kan je echt supersnel gaan. Die 40-50km die ik haal bij een lage snelheid is redelijk voorzichtig neergezet. Als ik echt rustig fiets zonder aan mn handgas te komen dan haalt ie wel meer. Met de BBS01-250W haalde ik wel meer afstand uit de accu's.

[ Voor 61% gewijzigd door bgttje op 25-12-2015 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
bgttje schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:10:
[...]

Mijn accu's zijn 50cels PF die tot 41V wordt geladen. Dus effectief komt er dan 14,5(5x2.9Ah)x*%= ong 13A x 36V= 470W.
Ik denk dat je bedoeld 13Ah * 36V = 470Wh? Wel op de eenheden blijven letten mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:42
Opperpanter2 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:31:
[...]

Ik denk dat je bedoeld 13Ah * 36V = 470Wh? Wel op de eenheden blijven letten mensen :)
Ik denk dat je bedoelt bedoelt. Wel op de deetjes en teetjes blijven letten :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
dreamscape schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:50:
[...]

Ik denk dat je bedoelt bedoelt. Wel op de deetjes en teetjes blijven letten :)
haha nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:31:
[...]

Hij bedoelt 4,2 volt is 14,5 Ah * 36 V = 522 Wh (precies hetzelfde als mijn accu)
Dus 4,1 volt bij 13 Ah * 36 V = 470 Wh. Hij laadt de accu op met een iets lagere spanning wat de levensduur vergroot, maar de capaciteit vermindert.
Alleen opletten dat je de accu met zo'n vermogen niet te zwaar gaat belasten want dat komt de levensduur zeker niet ten goede. Als we uit gaan van 4,2 volt per cel en hij trekt 500 watt uit de accu dan kom je uit op een belasting van 1C. Dat is nog te doen, maar als je uit gaat van 900 watt dan belast je de accu te zwaar.

Hoe is jouw weergave op het display van de lading? Lopen de streepjes bij jou hard terug?

Ik merk het al duidelijk bij stand 4 (175 watt op het wiel) dat de streepjes veel sneller weggaan.

[ Voor 5% gewijzigd door jimh307 op 23-12-2015 20:55 ]

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Bij volle belasting wordt de EMK lager, nogal wiedes ;)

• jimh307
  • Niet online
FIJNE KERST IEDEREEN!

Morgen weer naar Oss fietsen om thuis een lekker kerstdiner te nuttigen. Ik ben benieuwd hoeveel elektrische fietsers ik ga tegenkomen. Zou het heel rustig zijn op 1e kerstdag of zou iedereen massaal de fiets pakken? Ik denk het eerste. Zo'n kwaad weer wordt het niet hier in omgeving Rosmalen en al zou het iets gaan regenen dan heb ik nog een semi waterdichte jas en een regenbroek.
In het teken van wat calorieën verbranden en beweging heeft mijn auto een rustige kerst. Oké, echt vet verbranden op een elektrische fiets zul je niet doen, maar fietsen heeft nog een ontzettend groot voordeel: de toegenomen motaliteit van het maag- en darmstelsel. Als ik mijn buikje rond heb is fietsen voor mij een ideaal middel om te uitbuiken. Het gaat dan vooral om de beweging van het onderlichaam en de darmen. Dan zit ik niet de hele avond met een volle buik want mijn vriendin en ik willen wel een goede fles wijn ontkurken en nee ik fiets of rijd niet met alcohol op. Dat is een streng gegeven van mij.
Ik zal morgen eens kijken hoe druk het overal is. Ik fiets van de 16,5 km wel 10 km langs de snelweg, maar met geluidschermen heb je toch ook nog wel mooie stukjes.

Afgelopen zondag nam ik de gok en sneed ik de route van thuis naar mijn huis af om door de pikdonkere bossen te fietsen. Het licht van de Sparta is net een bouwlamp, je ziet alles keurig op tijd en naast de goede lamp zitten er ook nog 6 led's aan weerszijde die goed licht afgeven naar de zijkanten. Ik kan gewoon met 22 km/h over dat smalle fietspad door de bossen fietsen zonder extra risico's te nemen.

Blijft jullie e-bike in de schuur stof happen tijdens de vakantie of gaan jullie er ook nog op uit?

PS: Een maat van mij is even van Rosmalen naar de Veluwe gefietst, daar geslapen en weer terug. En dan bedoel ik een fiets zonder accu. Nou, daar heb ik wel respect voor. Op bezoek bij mij hele verhalen gehoord over zijn endeavors naar de Veluwe.

[ Voor 13% gewijzigd door jimh307 op 24-12-2015 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:37

OgWok

U.N.C.L.E.

Lopen/wandelen is nog beter voor de darmen.... duurt alleen wat langer voor je er bent.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Zo, wat een informatie over het smeren van je ketting. Bijzonder toch dat de meningen daarover uiteen lopen, het lijkt iets heel simpels. Hoe zijn de ervaringen met van die kettingsmeerapparaatjes met borsteltjes? Mijn racefietsende collega is er enthousiast over. De fietsenmaker ook, maar die verkoopt ze ;)

Mijn fiets is bij de fietsenmaker. Die belde op: de gehele aandrijving is "kets versleten". Motortandwiel voor en achter, ketting, de tandwielencassette achter... vervangen van het geheel kost 200 euro. Tsja helaas pindakaas, ik had er al rekening mee gehouden bij een 2e hands fiets want als ik mijn fiets of auto 2e hands verkoop, is die ook niet 100% up to date qua onderhoud. Hopelijk loopt ie na de ingreep weer als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmb

vmb

Hallo allemaal, lees de laatste tijd flink mee op dit forum.

Ik heb woensdag de Kalkhoff Integrale S10 gekocht. De eerste (korte) rijervaring is goed. Volgende week maar eens een tochtje maken. Nu Vlassie nog 😉

Wat een gedoe overigens bij het fietsklaar maken (was iets mis met frame- kreeg demofiets met nieuwe accu en cadeaubon voor ongemak mee) en later ook nog weer bij RDW.
Uiteindelijk kwam het goed, maar cvo (oid) ontbrak. Hopelijk volgende week blauw plaatje binnen en dan rijden.
Naderhand las ik op ander forum wel veel negatieve ervaringen over de Kalkhoff met Impulse 2.0 motor. Hopelijk met deze nieuwe motor geen last van.

Ik houd jullie op de hoogte van mijn ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Veel succes met je e-bike. Ik hoop voor jou dat de Impulse Evo motor krachtiger ondersteunt dan de Impluse 2.0 motor van de Kalkhoff Endeavour S11 S-Pedelec.

- oblomov - in "Het grote elektrischefietsentopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:31:[...]Ik denk dat je bedoeld 13Ah * 36V = 470Wh? Wel op de eenheden blijven letten mensen :)
Haha, tuurlijk bedoel ik per uur. Heb t al veranderd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
jimh307 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:54:[...]Hij bedoelt 4,2 volt is 14,5 Ah * 36 V = 522 Wh (precies hetzelfde als mijn accu)
Dus 4,1 volt bij 13 Ah * 36 V = 470 Wh. Hij laadt de accu op met een iets lagere spanning wat de levensduur vergroot, maar de capaciteit vermindert. Alleen opletten dat je de accu met zo'n vermogen niet te zwaar gaat belasten want dat komt de levensduur zeker niet ten goede. Als we uit gaan van 4,2 volt per cel en hij trekt 500 watt uit de accu dan kom je uit op een belasting van 1C. Dat is nog te doen, maar als je uit gaat van 900 watt dan belast je de accu te zwaar. Hoe is jouw weergave op het display van de lading? Lopen de streepjes bij jou hard terug? Ik merk het al duidelijk bij stand 4 (175 watt op het wiel) dat de streepjes veel sneller weggaan.
Als ie nog vol is geeft ie geen krimp met de 900W, aantal streepjes staan op 5.
Als er echter nog 2 of 3 streepjes op het C965 display over zijn en ik rijd bijv. 40km/u 8) en nog eens een flauwe helling op, ik gebruik dan de volle 900W denk ik(zit geen vermogensmeter op), dan gaat ie vaak 1-2 streepjes naar beneden. Dat hersteld dan wel weer meteen als ik het gas loslaat. Het is altijd genieten met die motor _/-\o_ , het werkt verslavend zoveel vermogen en vooral het handgas. Als ik de fiets van mn vrouw pak, met torque sensor en 250W motor, dus zonder handgas is het niets meer dan een ebike. Zal wel aan mij liggen maar het plezier dat ik met die Bafang set heb is enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmb

vmb

- oblomov - schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 13:06:
Veel succes met je e-bike. Ik hoop voor jou dat de Impulse Evo motor krachtiger ondersteunt dan de Impluse 2.0 motor van de Kalkhoff Endeavour S11 S-Pedelec.

- oblomov - in "Het grote elektrischefietsentopic"
Ik hoop het ook. Koppel van Impulse Evo RS schijnt 80nm te zijn, op basis daarvan hoop ik goede keuze gemaakt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176232

PTFE is gewoon Teflon en dat heeft prima smerende eigenschappen. Veel geleiders zijn dan ook van Teflon gemaakt. WD-40 is meer een roest-oplossend middel en als tweede beschermd het tegen roest.
Ik weet wel zeker dat WD-40 sneller uitspoelt dan PTFE.
Zelf gebruik ik geen van beiden op de ketting van mijn Pedelec, ik heb nog nooit iets aan onderhoud gedaan. Ik heb een dichte kettingkast en denk in het voorjaar maar eens de banden te moeten wisselen (na 3500 km).
Wel beginnen de stangetjes van mijn spatborden te roesten, maar die laat ik nog een beetje doorroesten. Als het erger wordt, dan schilder ik die wel met Hammerite (of soortgelijke verf van een ander merk). Dat werkt namelijk prima, ook bij aangeroeste onderdelen van auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
vmb schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 14:09:
Ik hoop het ook. Koppel van Impulse Evo RS schijnt 80nm te zijn, op basis daarvan hoop ik goede keuze gemaakt te hebben.
Een hoog koppel schijnt niet alles te zeggen als ik de gegevens van de Stromer ST2 moet geloven.

De nieuwe en compactere SYNO Drive motor van de ST2 biedt niet alleen een vermogen van 500W maar ook een geweldig koppel van 35 Nm. Dat is meer dan genoeg om een grote glimlach op uw gezicht te toveren wanneer u begint te trappen.

https://www.stromerbike.com/nl/nl/e-bikes/st2

Je schrijft dat een proefrit hebt gemaakt. Ik veronderstel dat je toen hebt ervaren dat de ondersteuning voor jou voldoende krachtig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
- oblomov - schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 16:47:[...]Een hoog koppel schijnt niet alles te zeggen als ik de gegevens van de Stromer ST2 moet geloven.
[
Idd, als de uitgaande as van de middenmotor 120nm is en de versnelling van voor en achter tandwiel een factor 3 is hou je ook 40nm over. Dus zo gek is dat niet. Alleen als je met een middenmotor de laagste versnelling gebruikt............tja kom je ook weer bij die 120nm. Dat is het heeeele grote nadeel van een naafmotor!! Die zit vast aan een beperkt koppel.
Die dure fiets is alleen goed voor snelheid, geen steile hellingen. Denk ook niet dat ie door zand kan rijden op het strand.

[ Voor 14% gewijzigd door bgttje op 26-12-2015 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
bgttje schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 13:59:
Dat is het heeeele grote nadeel van een naafmotor!! Die zit vast aan een beperkt koppel.
Die dure fiets is alleen goed voor snelheid, geen steile hellingen. Denk ook niet dat ie door zand kan rijden op het strand.
Stromerbike noemt het een geweldig koppel en aan steile hellingen heeft Zwitserland geen gebrek! Doch hetgeen je schrijft wordt bevestigt door wat ik erover in tijdschriften lees.

Hoe verhoudt het 'geweldige koppel' van 35 Nm van de Stromer ST2 zich met dat van andere merken naafmotoren met een hoger koppel, zoals de 500W naafmotor van Go-Swissdrive met een koppel van 45 Nm? Ook de naafmotoren van Bionx, NeoDrive en de huidige Ion hebben een hoger koppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
bgttje schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 13:37:
[...]

Als ie nog vol is geeft ie geen krimp met de 900W, aantal streepjes staan op 5.
Als er echter nog 2 of 3 streepjes op het C965 display over zijn en ik rijd bijv. 40km/u 8) en nog eens een flauwe helling op, ik gebruik dan de volle 900W denk ik(zit geen vermogensmeter op), dan gaat ie vaak 1-2 streepjes naar beneden. Dat hersteld dan wel weer meteen als ik het gas loslaat. Het is altijd genieten met die motor _/-\o_ , het werkt verslavend zoveel vermogen en vooral het handgas. Als ik de fiets van mn vrouw pak, met torque sensor en 250W motor, dus zonder handgas is het niets meer dan een ebike. Zal wel aan mij liggen maar het plezier dat ik met die Bafang set heb is enorm.
Het is in ieder geval fijn dat je er zoveel plezier van hebt.
Met een volle accu kan hij het vermogen makkelijker leveren dan met een verder ontladen accu. Als er 2 streepjes weggaan belast je de accu echt te zwaar. Hier is het zo dat in mijn geval stand 4 ook verslavend werkt. Dat fietst lekker door, maar als ik 3 streepjes over heb duikt hij niet naar beneden.

Gisteren lekker naar huis gefietst en ik heb bijna geen fietsers gezien. Terug had ik windkracht 5 in mijn gezicht en ging het in stand 4 met lekker licht trappen alsnog rond de 22 km/h.
De hoogste stand en de laagste stand gebruik ik bijna nooit. In de hoogste stand is de ondersteuning zo hoog dat het echt op duwen gaat lijken en in stand 1 voel je de ondersteuning niet. Stand 2 is voldoende om met iemand mee te fietsen die geen ondersteuning heeft, stand 3 is de middenstand en fietst lekker door als er bijna geen wind staat en stand 4 wil echt vooruit.

[ Voor 19% gewijzigd door jimh307 op 26-12-2015 16:50 . Reden: Netjes maken en opmaken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
jimh307 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 16:39:[...] Als er 2 streepjes weggaan belast je de accu echt te zwaar.
Tja.........inwendige weerstand x stroom = verlies 8)7. De accu's bestaan uit PF cellen dus die kunnen piek 5cellen parallel a 10A max/cel = 50A hebben. Geen centje pijn bij 25A belasting.

[ Voor 23% gewijzigd door bgttje op 26-12-2015 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
- oblomov - schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 15:39:[...] zoals de 500W naafmotor van Go-Swissdrive met een koppel van 45 Nm? Ook de naafmotoren van Bionx, NeoDrive en de huidige Ion hebben een hoger koppel.
En die vallen in het niet tegen middenmotoren met versnellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
@ bgttje, Wat ik bedoelde is dat Stromerbike hoog opgeeft wat die 35 Nm van de Stromer ST2 betreft, terwijl andere merken een hoger koppel opgeven voor hun naafmotoren en daar bescheidener over zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Aangezien de Bosch Performance CX motor voor het eerst onder e-bikes (veelal MTB's) van het modeljaar 2016 gemonteerd worden, waren er nog nergens, zover ik weet, praktijk ervaringen te vinden, echter vanavond vond ik een site die daar meer over weet te melden. Wel in de Duitse taal!

http://www.pedelec-biker....e-yamaha-im-direkten.html

http://www.pedelec-biker....amaha-im-direkten_23.html

Wat het verschil in motor geluid tussen de Bosch Performance CX en de Yamaha motor betreft, toon ik een schermafbeelding van een geluidsopname die ik met mijn smartphone heb gemaakt via de luidspreker van mijn Mac. Bosch links van de blauwe streep, rechts Yamaha.
Het hoge geluid van de Yamaha motor in het begin van de testrit heb ik bewust niet opgenomen, maar kan je zelf beluisteren via een van de filmpjes middels de tweede link.

Het geluid van de Brose motor (staat niet op de afbeelding), maar is een fractie zachter dan dat van de Bosch motor.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/q19u0feXe76uuLrmCNLjbjRA/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
- oblomov - schreef op zondag 27 december 2015 @ 03:00:@ bgttje, Wat ik bedoelde is dat Stromerbike hoog opgeeft wat die 35 Nm van de Stromer ST2 betreft, terwijl andere merken een hoger koppel opgeven voor hun naafmotoren en daar bescheidener over zijn.
Idd, zo geweldig is die 35Nm van de ST2 idd niet. Een naafmotor zoals in de ST2 blijft armoe kwa max. koppel. Ik trek in mn 1 zo een dijkhelling op. Moet je eens proberen met zo'n peperdure Stromer |:(

[ Voor 14% gewijzigd door bgttje op 27-12-2015 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
bgttje schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 22:55:
[...]

Tja.........inwendige weerstand x stroom = verlies 8)7. De accu's bestaan uit PF cellen dus die kunnen piek 5cellen parallel a 10A max/cel = 50A hebben. Geen centje pijn bij 25A belasting.
Die smiley had niet gehoeven.
Die cellen kunnen inderdaad 10 A per stuk afgeven, maar dat is een piekbelasting bij een geheel volle accu die net nieuw is.. Als je 3 streepjes over hebt en je trekt volle belasting dan verlies je 2 streepjes. Dat betekend dat het voltage best ver zakt en ik zou niet langdurig 900 W trekken uit de accu's.
Dat het voltage zakt is niet eens het probleem, maar de warmte die dan vrij komt in de cellen kan vaak niet goed weg waardoor ze best nog wel eens heet kunnen worden en warmte is stress.
Naarmate de leeftijd vordert wordt de piekbelasting steeds lager. Als veilige marge zou ik geen piekvermogen vragen als de accu al op de helft van zijn ontlading zit.
Mij maakt het niet zoveel uit. Ik verkoop ze wel. Alleen ben ik hier om te helpen en te adviseren ;)

Ik heb een vraag waar ik op Google maar geen antwoord op kan vinden:

Als ik een bepaalde kracht zet op de pedalen dan voel ik een 'brom' in de pedalen. Als ik zachter trap voel je het niet en als ik harder ga trappen ook niet. Juist bij een bepaalde druk lijkt er iets te resoneren. Dit had ik op mijn vorige elektrische fiets ook. Het lijkt me geen defect want ik kan nergens speling vinden in het balhoofd, de pedalen en de cranks. De FM heeft de fiets 2 maanden geleden nog een beurt gegeven.
Kan dit komen door het aluminium frame? Dit probleem is al veel langer aanwezig. Ik had iets gehoord van de verbuiging van het frame bij kracht zetten.
De fiets spoort wel goed want ik kan gerust met losse handen rijden, zelfs met ondersteuning aan. Het stuur blijft mooi in lijn staan en gaat niet wiebelen. Ook met bagage in de tassen geen probleem.
Iemand een idee? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
bgttje schreef op zondag 27 december 2015 @ 14:29:
[...]

Idd, zo geweldig is die 35Nm van de ST2 idd niet. Een naafmotor zoals in de ST2 blijft armoe kwa max. koppel. Ik trek in mn 1 zo een dijkhelling op. Moet je eens proberen met zo'n peperdure Stromer |:(
Ik heb nog nooit een fabrikant gezien die zijn fiets probeerde te verkopen met een tekst als "Deze fiets heeft slechts 35Nm...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op zondag 27 december 2015 @ 18:18:
Ik heb nog nooit een fabrikant gezien die zijn fiets probeerde te verkopen met een tekst als "Deze fiets heeft slechts 35Nm...."
Moraal van het verhaal: wantrouw superlatieven per definitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Wat mij zou interesseren, maar wat je nooit terug vindt, is hoeveel kg kracht je moet zetten op de pedalen om het max koppel te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
jimh307 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:27:
Het is jouw topic ;) . Bevalt het fietsen naar je werk goed? Het is in ieder geval fijn dat je vrij hebt deze week. Ik ben deze week ook vrij :)
Als ik het goed snap ben jij je alweer aan het oriënteren op een nieuwe fiets. Bevalt je Merida nog goed?

Ach ja, het blijft mooi mannenspeelgoed :) Ik ken het.
Fietsen naar het werk bevalt me uitstekend, ik ga ook echt liever met de fiets en ik zie er niet tegenop.

De Merida bevalt nog steeds erg goed, ik zit er perfect op en hij heeft vorige week een onderhoudsbeurtje gehad, nieuwe remblokken achter erop. We gaan naar de 14.000 km toe.

En orienteren op een nieuwe fiets... ik volg de ontwikkelingen van speed pedelecs wel op de voet, maar ik ga op korte termijn zeker nog geen speed pedelec aanschaffen. Hij doet het nog prima en zal dat de komende 2 a 3 jaar ook nog wel doen. Als de accu erg slecht gaat worden en ik amper nog op 1 lading naar mijn werk kom gaan we echt concreet kijken.

Heb er ook geen haast mee want de ontwikkelingen gaan super hard, ik wil op den duur een mooie speed pedelec hebben met minimaal 600Wh accu en voor een zacht prijsje, bijvoorbeeld een uitlopend model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Hoi,

Groot gelijk heb je. Oké, voor naar mijn groothandel pak ik wel de auto en als ik in de file sta zet ik lekker hard Marillion op. Een enkele rit naar mijn werk is 48 km en dat is net iets te ver om te fietsen.
Echter voor lekker fietsen en naar mijn ouders pak ik (vrijwel) altijd de fiets. Zelfs als het iets regent.
Mijn auto rijd heel fijn en is net nieuw, maar als ik naar mijn ouders ga met de auto dan heb ik niet dat uitgewaaide gevoel dat fietsen je geeft. Nu ik vaak in stand 4 fiets met wind tegen merk ik wel dat dit op de actieradius inkickt. Zoals ik nu fiets ontlast ik aardig het mechaniek, maar ik kom met deze rijstijl maximaal 60 kilometer ver op een lading. Als we uitgaan van mijn 522 Wh accu is dat 8,7 Wh per kilometer. In de zomer red ik het makkelijk met 7 Wh per kilometer.
Op stand 3 met 100 watt op het wiel en met 125 watt uit de accu (verliezen in controller meegerekend) red ik bij een gangetje van 20 km/h ongeveer 6,25 Wh per kilometer. Ga ik een tandje hoger dan lust de motor al 175 watt uit de accu en 25 watt verlies os 200 Wh uit de accu. Als ik dan 22 km/h als gemiddelde fiets is dat al 9,1 Wh per kilometer. Een speedpedelec doet al gauw het dubbele en dan zou mijn accu ook na 30 km zijn uitgepoept.
Ik heb nu krap 3.000 km op de odometer staan.

Ook ik volg de ontwikkelingen goed. Bij de duurdere modellen zie je een NuVinci naaf in combinatie met een middenmotor. Een voorwielmotor zie ik nog steeds heel vaak op het straatbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
jimh307 schreef op zondag 27 december 2015 @ 16:28:[...]Die cellen kunnen inderdaad 10 A per stuk afgeven, maar dat is een piekbelasting bij een geheel volle accu die net nieuw is.. Als je 3 streepjes over hebt en je trekt volle belasting dan verlies je 2 streepjes. Dat betekend dat het voltage best ver zakt en ik zou niet langdurig 900 W trekken uit de accu's.
Dat het voltage zakt is niet eens het probleem, maar de warmte die dan vrij komt in de cellen kan vaak niet goed weg waardoor ze best nog wel eens heet kunnen worden en warmte is stress.Naarmate de leeftijd vordert wordt de piekbelasting steeds lager. Als veilige marge zou ik geen piekvermogen vragen als de accu al op de helft van zijn ontlading zit.Mij maakt het niet zoveel uit. Ik verkoop ze wel. Alleen ben ik hier om te helpen en te adviseren ;)
Ik zit er ook niet mee, als de accu's rot zijn vervang ik ze wel weer, lekker boeien. De accu's zijn nog nooit echt heet geweest trouwens. En bij mij is het piekvermogen gebruiken nooit lang. Is mijn accu te snel leeg.Hoewel....heb er 2 op mn fiets ;)
Met de Lifepo4 accu heb ik trouwens bar weinig last van spanningsverlies zelfs tot t eind. Hij trekt er ook beduidend sneller mee op. Is alleen maar 10Ah.

[ Voor 8% gewijzigd door bgttje op 29-12-2015 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DHL schreef op maandag 28 december 2015 @ 10:49:
Wat mij zou interesseren, maar wat je nooit terug vindt, is hoeveel kg kracht je moet zetten op de pedalen om het max koppel te halen.
Zou ik ook interessant vinden. Volgens mij kan die Stromer zijn koppel leveren bij stabiel cruisen, en zakt het koppel van een Yamaha of Bosch MM ver weg na het optrekken vanuit stilstand.

Liever altijd 35 Nm dan 80 Nm bij optrekken en daarna 10 Nm (dit getal is speculaasje). Aan dat eerste heb je uiteraard veel meer. Als je eerder weg bent bij het stoplicht, zou ik dat alsnog niet leuk vinden als de Stromer je vervolgens met een noodgang voorbij knalt. Want dat doet ie.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 29-12-2015 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
De Merida heeft weer een onderhoudsbeurtje gehad en fietst weer heerlijk, niet zo veel gekraak meer.
Software is ook weer ge-update, en nu klopt de gemiddelde snelheid ook weer. Na de vorige update bleef de gemiddelde snelheid 3 km lager staan dan mijn normale gemiddelde snelheid, lijkt me een software bug.

Dit staat inmiddels op de teller, is er iemand hier die me kan verslaan? :+
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/0wBksTf518FDsAOLC8wfZfkj/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn fiets heeft ruim 18.000 op de teller staan :P

Ik verwacht 'm deze week terug met nieuwe tandwielen en ketting, hopelijk loopt ie dan ook weer lekker soepeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:35:

Ik verwacht 'm deze week terug met nieuwe tandwielen en ketting, hopelijk loopt ie dan ook weer lekker soepeltjes.
Pics or it didn't happen :+
Wat voor pedelec is dat ook alweer en hoe lang heb je over die stand gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is een flyer T8HS. De vorige eigenaar heeft er 6 jaar over gedaan, ik heb er zelf 500 km bij gereden :P
Pics zijn even lastig, hij staat bij de FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 721627

hey fietsers,

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een fiets om twee dagen in de week 35 km (retour, incl.2 bruggen) te fietsen. Nu rij ik op mijn racefiets en de gemiddelde snelheid ligt denk ik rond 25km per uur, maar dan met zweet.

Ik heb van mij hele waslijst 3 fietsen overgehouden. :+ (stromer st1/bluelabel cruizer fietsen/qwic performance/yamaha...) meerdere sportieve fietsen getest, vooral ook de kosten afgewogen. :

- Cube hybrid 500- bosch active 48nm-500w accu-hydraulische remmen.
2400e + tuning (zelf 2euro -flipping- of) badass 150e= 2550e
:( accu op bagagedrager maakt de fiets minder wendbaar

- Gazelle cityzen speed - bosch performance 60nm - 400w accu - hydralische remmen.
2300 + wa kosten 50e p.jr. + 100e kentekenkosten. 2600e over 4 jaar afschrijven
:( regels in de toekomst: rijden op openbare weg, helmplicht

- Gazelle cityzen c8- bosch active 48nm- 400w accu-hydraulische remmen
2000e + tuning badass 150e= 2150e

Het idee is om even hard te fietsen als ik gewend ben en dus harder dan 25km/u op veel stukken. Ik zou dan de bosch active in deze voorbeelden tunen. (badass tuning)

Nu blijkt het kiezen toch nog steeds erg moeilijk. Wie heeft ervaring met de gazelle (zelf) tunen en de actieradius van de 400w accu en de trekt de 48nm motor het?
De gazelle cityzen c8 is erg goedkoop, maar wat kost een evt. nieuwe accu over een aantal jaar?
Of zijn er andere tips om de knoop makkelijker door te hakken? :roll:

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 721627 op 29-12-2015 13:22 . Reden: verkeerde tekens ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Anoniem: 721627 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:21:
hey fietsers,

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een fiets om twee dagen in de week 35 km (retour, incl.2 bruggen) te fietsen. Nu rij ik op mijn racefiets en de gemiddelde snelheid ligt denk ik rond 25km per uur, maar dan met zweet.

Ik heb van mij hele waslijst 3 fietsen overgehouden. :+ (stromer st1/bluelabel cruizer fietsen/qwic performance/yamaha...) meerdere sportieve fietsen getest, vooral ook de kosten afgewogen. :

- Cube hybrid 500- bosch active 48nm-500w accu-hydraulische remmen.
2400e + tuning (zelf 2euro -flipping- of) badass 150e= 2550e
:( accu op bagagedrager maakt de fiets minder wendbaar

- Gazelle cityzen speed - bosch performance 60nm - 400w accu - hydralische remmen.
2300 + wa kosten 50e p.jr. + 100e kentekenkosten. 2600e over 4 jaar afschrijven
:( regels in de toekomst: rijden op openbare weg, helmplicht

- Gazelle cityzen c8- bosch active 48nm- 400w accu-hydraulische remmen
2000e + tuning badass 150e= 2150e

Het idee is om even hard te fietsen als ik gewend ben en dus harder dan 25km/u op veel stukken. Ik zou dan de bosch active in deze voorbeelden tunen. (badass tuning)

Nu blijkt het kiezen toch nog steeds erg moeilijk. Wie heeft ervaring met de gazelle (zelf) tunen en de actieradius van de 400w accu en de trekt de 48nm motor het?
De gazelle cityzen c8 is erg goedkoop, maar wat kost een evt. nieuwe accu over een aantal jaar?
Of zijn er andere tips om de knoop makkelijker door te hakken? :roll:
Mijn advies: Kijk naar een Gazelle Cityzen Speed met 500Wh accu. Meerprijs van een 500Wh accu is volgens mij maar 150 euro en die extra 100Wh zijn zeer welkom, je kunt dan nog net wat meer power gebruiken. Tuning kan je doen, maar je hebt dan wel te maken met een incorrecte kilometerweergave en je bent ook nog eens illegaal bezig :+

Een nieuwe originele kost nu nog rond de 700 euro, maar ik verwacht wel dat er binnen 1 of 2 jaar imitatie accu's komen voor scherpere prijzen voor Active en Performance Line. Naar mijn weten zijn deze accu's alleen nog maar leverbaar voor de Bosch Classic line. Deze bijvoorbeeld:
https://www.conrad.nl/nl/...ertuigaccus-o7601024.html

Edit: Kijk ook naar een Riese und Muller Cruiser HS, de modellen van dit jaar zijn sterk geprijsd omdat ze plaats moeten maken voor de 2016 modellen. Heb 2 dagen die fiets te leen gehad en hij rijdt heerlijk! Enige nadeel aan de Cruiser zijn de velgremmen in plaats van schijfremmen. Ben zelf schijfremmen gewend en dat heeft ontzettend veel stopping power en minder onderhoud.

Suc6 met de keuze!

[ Voor 8% gewijzigd door Vlassie1980 op 29-12-2015 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmb

vmb

Vlassie1980 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:38:
[...]

Mijn advies: Kijk naar een Gazelle Cityzen Speed met 500Wh accu. Meerprijs van een 500Wh accu is volgens mij maar 150 euro en die extra 100Wh zijn zeer welkom, je kunt dan nog net wat meer power gebruiken. Tuning kan je doen, maar je hebt dan wel te maken met een incorrecte kilometerweergave en je bent ook nog eens illegaal bezig :+

Een nieuwe originele kost nu nog rond de 700 euro, maar ik verwacht wel dat er binnen 1 of 2 jaar imitatie accu's komen voor scherpere prijzen voor Active en Performance Line. Naar mijn weten zijn deze accu's alleen nog maar leverbaar voor de Bosch Classic line. Deze bijvoorbeeld:
https://www.conrad.nl/nl/...ertuigaccus-o7601024.html

Edit: Kijk ook naar een Riese und Muller Cruiser HS, de modellen van dit jaar zijn sterk geprijsd omdat ze plaats moeten maken voor de 2016 modellen. Heb 2 dagen die fiets te leen gehad en hij rijdt heerlijk! Enige nadeel aan de Cruiser zijn de velgremmen in plaats van schijfremmen. Ben zelf schijfremmen gewend en dat heeft ontzettend veel stopping power en minder onderhoud.

Suc6 met de keuze!
Eens met Vlassie. Was mijn gedachte ( Gazelle Cityzen speed) ook toen ik mij oriënteerde. Van Gazelle Experience center begreep ik echter dat zij (nog) geen 500wh accu tegen meerprijs mee leveren, terwijl Bosch 500 accus gewoon verkrijgbaar zijn. Raar maar waar...
Voor mij betekende dit extra kosten van rond €800 en een overtollige accu. Op zich wel handig natuurlijk, maar dan liever alles in een bij een ander merk met ruimere accu. Uiteindelijk Kalkhoff.
Succes met overwegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 696276

Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:35:

22000 km op een Kalkhoff Endeavor HS door zon, regen, pekel en modder. Eerste motor (Bosch classic), eerste accu. 500 km geleden zelf een uitgelopen lager in de motor vervangen, voor de rest geen problemen met de Bosch motor en accu. Wel drie achterwielen kapot, (is nu goed), 2 stel banden, 5 kettingen en 2 cassettes, 1 voorblad, 2 stel remblokken, schijven zijn bijna op, remmen een keer moeten ontluchten, SPD pedalen moeten vervangen. Cassette en kettingen zijn weer wel aan vervanging toe. Doe ik echter wel aan het eind van de winter.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 696276 op 29-12-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
vmb schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:36:
[...]

Eens met Vlassie. Was mijn gedachte ( Gazelle Cityzen speed) ook toen ik mij oriënteerde. Van Gazelle Experience center begreep ik echter dat zij (nog) geen 500wh accu tegen meerprijs mee leveren, terwijl Bosch 500 accus gewoon verkrijgbaar zijn. Raar maar waar...
Voor mij betekende dit extra kosten van rond €800 en een overtollige accu. Op zich wel handig natuurlijk, maar dan liever alles in een bij een ander merk met ruimere accu. Uiteindelijk Kalkhoff.
Succes met overwegen!
Dat is inderdaad gewoon debiel, die fiets moet gewoon leverbaar worden met een 500Wh accu. En anders gewoon hard doorlopen :')

Ik blijf van mening dat 400Wh voor een speed pedelec heel weinig is, Dirkjesdirk zal dat ook wel beamen nu hij een dikke 600Wh accu heeft 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 721627

Dankjewel voor je mening Vlassie en vmb!

Een combinatie met een grotere accu zou wel heerlijk zijn. Maar een extra aanschaf van 800 euro is te veel. Dan zou ik ook tzt een nieuwe accu nemen als de bestaande teveel terugloopt in actieradius. Geen luxe, maar wel goed voor mijn portomonnee. Gelukkig hoef ik ook geen grote afstnd af te leggen.

Nog voorkeuren voor bosch active of performance. Voel je werkelijk het verschil tussen 48nm of 60nm. (ik heb namelijk deze niet zo direct uitgetest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Anoniem: 721627 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 16:08:
Dankjewel voor je mening Vlassie en vmb!

Een combinatie met een grotere accu zou wel heerlijk zijn. Maar een extra aanschaf van 800 euro is te veel. Dan zou ik ook tzt een nieuwe accu nemen als de bestaande teveel terugloopt in actieradius. Geen luxe, maar wel goed voor mijn portomonnee. Gelukkig hoef ik ook geen grote afstnd af te leggen.

Nog voorkeuren voor bosch active of performance. Voel je werkelijk het verschil tussen 48nm of 60nm. (ik heb namelijk deze niet zo direct uitgetest)
Speed Pedelecs worden alleen geleverd met Performance Line.

Een Active Line is gewoon te tunen, maar bedenk daarbij wel dat die minder agressief is dan een Performance Line. Active Line is gewoon wat zuiniger afgesteld en meer voor touring.

Active Line: 48Nm
Performance Line: 60Nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Vlassie1980 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 10:46:
De Merida heeft weer een onderhoudsbeurtje gehad en fietst weer heerlijk, niet zo veel gekraak meer.
Software is ook weer ge-update, en nu klopt de gemiddelde snelheid ook weer. Na de vorige update bleef de gemiddelde snelheid 3 km lager staan dan mijn normale gemiddelde snelheid, lijkt me een software bug.

Dit staat inmiddels op de teller, is er iemand hier die me kan verslaan? :+
[afbeelding]
Hier 19k km in totaal. Helaas weer panne. De fiets slipt door. De spider-plaat slipt over de aandrijfas. Mijn fiets gekocht bij bemi bikes die failliet lijkt te zijn. Met Bosch contact opgenomen voor garantie. Zal binnenkort naar een dealer in de buurt moeten. Motor zal waarschijnlijk onder garantie vallen maar arbeidsloon niet.
Dat zal de 4e motor worden, jawel.
Ondertussen word met de auto gaan goedkoper.

Gelukkig is mijn werk met de auto dichterbij gekomen en is thuiswerken een betere optie. Het aantal fiets kilometers neemt niet zo snel meer toe. Van de 5 dagen werk ik er maar 4. En daarvan twee thuis. Dus ipv 220 km per week ga ik naar 110 km per week.

[ Voor 12% gewijzigd door wmeester op 29-12-2015 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
wmeester schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:17:Mijn fiets gekocht bij bemi bikes die failliet lijkt te zijn.
Hmm, dat is dan weer jammer. Daar komt mijn fiets (Bosch speed fiets, Kreidler) ook vandaan, wel super goedkoop. Tot nu toe alleen een oplader gehad welke de geest gaf. Die is gewoon omgeruild voor een nieuwe.
Verder nog helemaal niets aan mijn fiets gehad. Dat is een 2014 model, met tweede type Bosch motor.
Ook nog maar iets van 4.100 km gefietst, maar ik gebruik haar dan ook niet voor woon/werk. Puur recreatief en buurtrondjes.
Wel met mijn eerste ketting en tandwielen en nog geen slijtage te zien. Wij fietsen gewoon door in regen, wind en pekel. Wat is de levensduur van een setje gemiddeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
wmeester schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:17:
[...]

Hier 19k km in totaal. Helaas weer panne. De fiets slipt door. De spider-plaat slipt over de aandrijfas. Mijn fiets gekocht bij bemi bikes die failliet lijkt te zijn. Met Bosch contact opgenomen voor garantie. Zal binnenkort naar een dealer in de buurt moeten. Motor zal waarschijnlijk onder garantie vallen maar arbeidsloon niet.
Dat zal de 4e motor worden, jawel.
Ondertussen word met de auto gaan goedkoper.

Gelukkig is mijn werk met de auto dichterbij gekomen en is thuiswerken een betere optie. Het aantal fiets kilometers neemt niet zo snel meer toe. Van de 5 dagen werk ik er maar 4. En daarvan twee thuis. Dus ipv 220 km per week ga ik naar 110 km per week.
4e motor? Dat is wel even slikken dan. Ik weet dat er wel soms problemen waren met de oudere Bosch modellen maar gemiddeld elke 4500 km een nieuwe motor is wel erg veel. Wellicht dat de motor toch meer voor zien kiezen krijgt omdat het een speed pedelec is? Althans, ik dacht dat jij een speed pedelec had?

Buiten 2 maanden geleden eenmalig foutmelding 500 heb ik geen enkel probleem ondervonden met de Performance Line motor. Qua accucapaciteit merk ik een kleine achteruitgang, maar het is vooralsnog niet alarmerend en ik heb nog ruim voldoende prik om naar het werk of naar huis te fietsen.

Ik doe meestal 4 van de 5 werkdagen met de fiets, af en toe de auto pakken als het slecht weer is of ik mijn dochter naar school breng :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De spider-plaat slipt over de aandrijfas.
Weet je het zeker? Waarschijnlijker dat er freewheel mechanisme in de motor niet goed aangrijpt, een relatief eenvoudige reparatie.

Bemibikes schijnt overigens weer open te gaan, volgens hun facebook pagina, voor wat het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Mijn fiets gekocht bij bemi bikes die failliet lijkt te zijn. Met Bosch contact opgenomen voor garantie. Zal binnenkort naar een dealer in de buurt moeten. Motor zal waarschijnlijk onder garantie vallen maar arbeidsloon niet.
Gert02 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 08:23:
Hmm, dat is dan weer jammer. Daar komt mijn fiets (Bosch speed fiets, Kreidler) ook vandaan, wel super goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 09:02:
Ik doe meestal 4 van de 5 werkdagen met de fiets, af en toe de auto pakken als het slecht weer is of ik mijn dochter naar school breng :)
Puur uit nieuwsgierigheid: fiets je uitsluitend woon/werk of ook recreatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Speed Pedelec inderdaad. De eerste motor heeft het 13000 km gehouden. Omdat de software is veranderd en niemand bij Bosch sit wil toegeven is de tweede motor na 500 km vervangen. Nu dus de derde motor stuk.

Ik heb een klein streepje gezet op de aandrijfas en de spiderplaat. Deze mogen ten opzichte van elkaar niet veranderen, dat doen ze toch... Is ook allemaal aluminium. Zal best gewicht besparen maar staal lijkt mij een betere keus...

Op Facebook staat inderdaad een bericht dat ze op 5 januari weer opengaan. Bijzonder vreemd dat de website dan helemaal uit de lucht is etc. Zo ga je mi niet met klanten om.
Daarbij heb ik al eerder iets mindere ervaring met de monteurs daar gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wmeester schreef op woensdag 30 december 2015 @ 10:45:
Op Facebook staat inderdaad een bericht dat ze op 5 januari weer opengaan. Bijzonder vreemd dat de website dan helemaal uit de lucht is etc. Zo ga je mi niet met klanten om.
Er stonden ook al berichtjes van klanten op hun FB pagina, ik had ook een vraag gesteld. Deze berichten hebben ze gewoon verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
wmeester schreef op woensdag 30 december 2015 @ 10:45:
Speed Pedelec inderdaad. De eerste motor heeft het 13000 km gehouden. Omdat de software is veranderd en niemand bij Bosch sit wil toegeven is de tweede motor na 500 km vervangen. Nu dus de derde motor stuk.

Ik heb een klein streepje gezet op de aandrijfas en de spiderplaat. Deze mogen ten opzichte van elkaar niet veranderen, dat doen ze toch... Is ook allemaal aluminium. Zal best gewicht besparen maar staal lijkt mij een betere keus...

Dit is ook hetgeen waar ik bang voor ben, ben hier ook toe aan motor nr 3. Nu is het voordeel dat ik binnen een paar duizend km de fiets eruit heb en break even draai, maar ik kan na een valpartij melden dat een losse nieuwe motor 800 euro kost. Dat zijn geen grappige bedragen.

Ik vraag me met name af of Bosch ook gewoon de interne motor onderdelen los levert voor de doe het zelver straks. Ik ben met die tarieven niet van plan om telkens bij een FM te staan a 60 euro het uur en dan ook bij Bosch nog reparatiekosten af te moeten tikken..

Gezien alle verhalen om me heen ben ik geneigd om voor een volgende fiets naar Yamaha te gaan of misschien de Shimano Steps.

[ Voor 4% gewijzigd door neographikal op 30-12-2015 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
- oblomov - schreef op woensdag 30 december 2015 @ 10:41:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid: fiets je uitsluitend woon/werk of ook recreatief?
Het is vrijwel uitsluitend woon-werkverkeer. In de lente of zomer wil ik wel eens een rondje Reeuwijkse Plassen doen. Als ik naar de winkel ga dan doe ik alles op eigen kracht en hou ik de accu binnen.
neographikal schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:18:
[...]

Dit is ook hetgeen waar ik bang voor ben, ben hier ook toe aan motor nr 3. Nu is het voordeel dat ik binnen een paar duizend km de fiets eruit heb en break even draai, maar ik kan na een valpartij melden dat een losse nieuwe motor 800 euro kost. Dat zijn geen grappige bedragen.

Ik vraag me met name af of Bosch ook gewoon de interne motor onderdelen los levert voor de doe het zelver straks. Ik ben met die tarieven niet van plan om telkens bij een FM te staan a 60 euro het uur en dan ook bij Bosch nog reparatiekosten af te moeten tikken..
Toch apart dat jij zo veel problemen hebt met de motor en ik niet, terwijl we dezelfde fiets en motor hebben. Per ongeluk toch een slechte batch motoren geleverd door Bosch?

De bedragen die je noemt zijn echt niet grappig meer. Vanaf februari is mijn garantie voorbij dus hopelijk ga ik dan niet opeens problemen krijgen. Bij een volgende fiets wil ik ook gewoon minimaal 4 jaar garantie, zullen ze wel moeilijk over doen maar ik koop een fiets niet voor maar 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe komt het toch dat zoveel mensen nieuwe motoren nodig hebben, ik heb nog steeds de eerste motor. ?
Wat gaat er stuk?

Een wat betreft losse onderdelen. Bosch komt o.a. uit de automotive, daar hebben ze jaren geleden al besloten dat er alleen maar complete units worden vervangen, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Anoniem: 696276 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:23:
Hoe komt het toch dat zoveel mensen nieuwe motoren nodig hebben, ik heb nog steeds de eerste motor. ?
Wat gaat er stuk?

Een wat betreft losse onderdelen. Bosch komt o.a. uit de automotive, daar hebben ze jaren geleden al besloten dat er alleen maar complete units worden vervangen, helaas.
Volgens mij doet Bosch ook geen reparaties maar wisselen ze gewoon een oude motor voor een nieuwe in.
Dat zou meer efficiënt zijn qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:22:
Toch apart dat jij zo veel problemen hebt met de motor en ik niet, terwijl we dezelfde fiets en motor hebben. Per ongeluk toch een slechte batch motoren geleverd door Bosch?

De bedragen die je noemt zijn echt niet grappig meer. Vanaf februari is mijn garantie voorbij dus hopelijk ga ik dan niet opeens problemen krijgen. Bij een volgende fiets wil ik ook gewoon minimaal 4 jaar garantie, zullen ze wel moeilijk over doen maar ik koop een fiets niet voor maar 2 jaar.
Ik moet zeggen dat de laatste motor het nu na 3800km prima doet en geen enkel teken van moeheid geeft. Maar eerlijk gezegd hoor ik het gewoon te vaak dat er problemen zijn om veel vertrouwen in die aandrijflijn van Bosch te hebben. Ik heb na vervanging in maart nog anderhalf jaar garantie op de nieuwe motor, dus hopelijk blijft 'ie of goed of klapt 'ie voor die datum :P

Maar eerlijk gezegd verwacht ik dat een dergelijk duur onderdeel het toch wel een 50+dkm volhoudt...'t Is te hopen dat voor de veelvoorkomende problemen straks andere leveranciers onderdelen kunnen leveren zodat het een beetje te servicen wordt. Zonde van het materiaal om het gewoon op de vuilnishoop te gooien.

[ Voor 9% gewijzigd door neographikal op 30-12-2015 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Het 'geluk' wat ik vooralsnog heb met de classic motor is dat de garantie termijn verlengd is tot eind 2016.

Ik heb al even gekeken naar losse onderdelen voor de motor maar die zijn niet te krijg. Op het duitse pedelec forum staan ook verhalen van handige klussers die onderdelen zelf hebben gemaakt. Helaas ben ik daartoe niet in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij zijn er twee bekende problemen met de Classic motor:

- Een doortrappend freewheel mechanisme in de motor, is zelf met een beetje handigheid te herstellen
- Een gebroken kunstof tandwiel in de motor. Dat is serieus. Er is inderdaad iemand van het pedelecforum in Duitsland die met een automatische freesbank zelf een nieuw versterkt tandwiel heeft gemaakt. Dit kan verder alleen worden opgelost met een nieuwe motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Goedemorgen hé. 800 euro voor een Bosch motor en 800 euro voor een nieuwe accu. Dit gaat echt nergens meer over en die accu is echt veel goedkoper dan ze verkopen. Als er voor 350 euro aan cellen inzitten is het veel. Dan wordt elektrisch fietsen een dure hobby.
Als ik mijn 522 Wh accu moet vervangen ben ik 550 euro kwijt inclusief accu aanmelden bij FM. Dat is dus goedkoper dan 1 euro per wattuur. Bosch gaat daar ruim overheen.

Ook met een gesloten kettingkast komt er wel iets vuil in de aandrijving. Het freewheel heeft al wat zandkorrels geproefd. De aandrijving van Sparta is matig van kwaliteit. Meestal zet ik de ondersteuning zo dat het mechaniek amper belast wordt. Dan gaat zo'n fiets lang mee. Tandwielen en ketting vervangen zal de hoofdprijs niet zijn en mijn voorwielmotor is in principe slijtvast omdat het een direct drive motor is. Dat geef ik mijn fiets mee want de ondersteuning hoor je niet. Het enigste wat gevoelig is voor storingen is de lange draad van achter naar mijn voorwiel. Als ik de fiets op de standaard zet draai ik het wiel zo dat deze niet om klapt; volgens de FM het recept voor draadbreuk.

Ik moet sommige hier gelijk geven want als de accu bijna leeg is merk ik dat ook in de ondersteuning. Deze wordt dan minder krachtig. Ik heb er nu 58 km op zitten met deze lading en ik heb geschat nog 12% lading over. De 60 kilometer haal ik dus altijd wel. Wind mee zet ik de ondersteuning op de middenstand en wind mee gaat hij een tandje hoger zodat je met gemak tegen de wind in fietst. Vannacht laad ik hem vol want morgen ben ik bij mijn ouders en mijn vriendin gaat mee met haar fiets (een Emotion C3). Haar accu doet het ongeveer even goed als de mijne, maar ik fiets meer. Zij leunt vooral op de hoge ondersteuning.

Ik had vooral in het begin wat foutjes zoals een nieuwe achternaaf en een nieuwe trapas. Dit viel onder de garantie gelukkig.

En dan nog dit: veel fietsplezier toegewenst in 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Oeps, ben ik blij dat m'n Bafang onderdelen makkelijk te kopen/vervangen zijn. Heb alles in huis...........alleen nog niets van gebruikt. Je hebt soms pech of geluk met spullen..........doe je weinig aan. Is met auto's net zo.

[ Voor 5% gewijzigd door bgttje op 01-01-2016 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ten eerste de allerbeste wensen voor 2016!
bgttje schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 11:58:
Oeps, ben ik blij dat m'n Bafang onderdelen makkelijk te kopen/vervangen zijn. Heb alles in huis...........alleen nog niets van gebruikt. Je hebt soms pech of geluk met spullen..........doe je weinig aan. Is met auto's net zo.
Je moet inderdaad maar geluk hebben met spullen. Om dien redenen heb ik ook tot 5 jaar garantie bijgekocht voor mijn Sparta. In het begin had ik last van een slecht schakelende naaf en speling in de trapas lager. Dit is gelukkig onder garantie opgelost. Er zit al een compleet nieuwe naaf in en een nieuwe trapas lager.
Desondanks fietst de fiets nu heerlijk. We zijn net terug uit Oss en onze fietsen moesten buiten staan de hele nacht (wel in een afgesloten tuin met afdakje). Onze accu's lijden weinig met die kou. Ze kunnen er goed tegen en ikzelf merk nog geen 20% verlies vergeleken met hoog zomer. Ik kan dat beoordelen aan de hand van wanneer het eerste blokje van de 5 verdwijnt. In de zomer is dat na 25 km en nu na 21,5 km. Nou, dat was vroeger wel anders. Mijn vorige elektrische fietsen kwamen veel minder ver met die kou. Als het eerste blokje weggaat heb je nog +- 70% van de lading over.
Toch moet ik wel eerlijk zeggen dat mijn Sparta het lekkerste fietst van alle elektrische fietsen die ik gehad heb (Easybike Cyclone; loodaccu, ANWB Adventure X10AH; NiMH, LifeBike Hybrid; LiFePo4 en deze fiets met NMC accu's)

En om nog even terug te komen op geluk met spullen. Ik denk dat er ook een variabele inzit hoe mensen omgaan met spullen. Materiaal is niet meer zo degelijk als 20 jaar geleden. Veel onderdelen zijn van aluminium of ijzer in plaats van staal of metaal. Er wordt meer plastic gebruikt en veel materiaal komt uit lage lonen landen zoals China. Als je voorzichtig omgaat met materiaal gaat het doorgaans langer mee. Er is nog steeds een groot verschil in kwaliteit. Een Chinese elektrische fiets van 700 euro gaat echt beduidend korter mee dan bijvoorbeeld mijn Sparta. Mijn eerste fiets, de Easybike Cyclone redde maar 2700 kilometer toen de motor in de soep liep. De Loodaccu's waren toen ook al aan vervanging toe. Dus die fiets was na 2700 km total loss. De ANWB fiets had extreem veel last van koude. De 24V 10Ah NiMH accu was rond het vriespunt al na 14 km leeg.

Maar om een lang verhaal kort te houden; er zit inderdaad troep tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 23:22: Het enigste wat gevoelig is voor storingen is de lange draad van achter naar mijn voorwiel. Als ik de fiets op de standaard zet draai ik het wiel zo dat deze niet om klapt; volgens de FM het recept voor draadbreuk.
Dat is zeer zeker het grootste risico.... maar.

1. Ook zonder omklappen is de draden boom een zwak punt, gewoonweg omdat het zoveel meer kabel is dan een middenmotor (zeker als de accu teggen de motor aanzit, dan heb je veel minder issues)
2. Een voorwielmotor gaat (net als elke motor natuurlijk) naar de filistijnen als je hem een paar keer zwaar belast (echt zwaar, dus dat hij gaat brommen*). Dat is het fijne van een middenmotor, dat overschot aan kracht betekent dat je hem niet snel overbelast.
3. Een voorwielmotor met kabelboom is gevoeliger voor vocht vanwege de vele stekkers.

Ik spreek hier met 150.000 km ervaring met voorwielmotoren... het is dus anecdotisch, maar de FM's die ik hierover heb gesproken zijn het hier wel over eens

Ik ben daarom zo enthousiast over Yamaha, overal hoor ik serieus goede ervaringen over het gebrek aan grote storingen. Ik geloof best dat Bosch stiller is.... maar ik heb teveel issues gehad met e-bike motoren, degelijkheid en garantie staan #1.

* Ook borstelloze motoren gaan brommen als je heuvelop met bagage gaat, zeker als hij al wat kilometers achter zich heeft

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 02-01-2016 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
@roffeltjes, mijn borstelloze middenmotor bromt niet hoor!
@jimh307, je hebt helemaal gelijk, het is ook hoe je ermee omgaat. Ik denk ook dat Duits spul beter is alleen maken ze niets leuks voor mij. Ben nu zo verknocht aan mn gashendeltje/10 standen/8 versnellingen dat ik moeilijk zonder kan/anders wil.

[ Voor 21% gewijzigd door bgttje op 02-01-2016 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
De borstelloze motor in het voorwiel van mijn fiets maakt een zacht zoemende geluid, ongeveer zoals het geluid van een dynamo op een fietsband.

@ bgttje, wanneer gebruik je de gashendel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een gashendel en fiets, daar blijf ik moeite mee hebben, dat is toch geen fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
What's in a name? Er zijn ook mensen die een e-bike geen fiets vinden. Zoveel mensen, zoveel meningen om nog een cliché te gebruiken. Je kan beter je moeite voor echt belangrijkere zaken des levens bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

- oblomov - schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:28:
Je kan beter je moeite voor echt belangrijkere zaken des levens bewaren.
Je gaat me toch niet vertellen dat hier echt belangrijkere zaken des levens worden besproken :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
[b]brokke schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:30:[/b
Je gaat me toch niet vertellen dat hier echt belangrijkere zaken des levens worden besproken :) ;)
Nee, dat heb ik je niet verteld en dat ga ik je ook niet vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
bgttje schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 10:56:
@roffeltjes, mijn borstelloze middenmotor bromt niet hoor!
Allereerst, je hebt een MIDDENmotor met flink veel power, dus je gaat hem niet zo snel tegen de limiet aan gebruiken. Ik had het expliciet over een naafmotor en die is zwakker en loopt dus eerder tegen de beperking aan. Maar ik ga ervan uit dat ook een middenmotor kan gaan brommen.

Kwestie van het ding maar zwaar genoeg belasten :+

Lage snelheid, veel kracht voor wat langere tijd(dus heuvelop met bagage), De warmte moet ergens heen... Ik heb nog geen borstelloze motor gebruikt die in dat scenario niet begon te brommen. Ik heb 8fun/Nofun (meerdere types)gebruikt, dat is eigenlijk een groot deel van de naaf motor markt van Accell/Derby.

Het is in ieder geval erg slecht voor de motor, dus test het maar niet teveel uit :+

[ Voor 24% gewijzigd door roffeltjes op 02-01-2016 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
- oblomov - schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:32:
De borstelloze motor in het voorwiel van mijn fiets maakt een zacht zoemende geluid, ongeveer zoals het geluid van een dynamo op een fietsband.

@ bgttje, wanneer gebruik je de gashendel?
Ik kan mijn motor ook soms horen, maar dat is zo zacht dat je dit alleen kunt horen als je wind mee hebt en met de wind in de rug fietst. Een beetje wind en je hoort niets.
Wat wel lastig is met een voorwielmotor is dat je soms wat trillingen voelt op het stuur, maar dit is niet storend. Ik heb dan ook een direct drive motor zonder inwendige overbrenging.
Overbelasten is hier niet aan de orde. Ik gebruik nooit de hoogste stand (5) en als ik hoge ondersteuning wil is stand 4 prima.
Mijn 5 standen van ondersteuning vind ik teveel van het goede en vooral het verschil tussen stand 3 en 4. Die is best enorm. Stand 1 gebruik ik nooit want die voel je niet en stand 5 is te hitsig en dan gaat de fiets er met mij vandoor. Zelf spreek ik al van hoge ondersteuning in stand 4 (175 watt op het wiel en 200 watt uit de accu). Bij stand 3 (100 watt op het wiel) heb je snel de neiging om een stand hoger te gaan. Het liefst had ik een extra stand tussen 3 en 4 gewild. Het verschil tussen 100 watt en 175 watt is behoorlijk.

Om terug te komen op dat zoemen. Bij een giered motor met planetair wielstelsel hoor je het geluid duidelijk. Bij een direct drive motor hoor je wanneer de andere spoel aangesproken wordt. De frequentie hiervan hoor je, maar de motor zelf niet. Mijn motor gaat niet meer geluid maken op hoge ondersteuning dan bij lage ondersteuning (stand 2).

Dat is meteen het nadeel van een voorwielmotor. Als je de ondersteuning te hoog zet trap je in het ledige en verzorgt de motor alle aandrijving. Stand 4 is te hoog met wind mee want dan zit je telkens te clippen op 25,7 km/h. Met een lichte bries tegen is stand 4 perfect. Bij een te hoge ondersteuning raak je het gevoel van fietsen kwijt.

En of er meer stekkers zijn bij een voorwielmotor betwijfel ik. Ik weet dat er pluggen zitten in de motor zelf en bij de controller. Alleen de draad van controller naar motor is vrij lang. In al die jaren dat ik met een voorwielmotor rijdt heb ik nog nooit last gehad van kabelbreuk. Sparta trekt haar kabels niet strak. Tussen het frame en het stuur zit een ruime marge zodat je die kabel niet per ongeluk stuk trekt. En dan nog, als die kabel een breuk krijgt beroep ik me op garantie. Bij normaal gebruik zou dat niet mogen.
roffeltjes schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:38:
[...]
Allereerst, je hebt een MIDDENmotor met flink veel power, dus je gaat hem niet zo snel tegen de limiet aan gebruiken. Ik had het expliciet over een naafmotor en die is zwakker en loopt dus eerder tegen de beperking aan. Maar ik ga ervan uit dat ook een middenmotor kan gaan brommen.

Kwestie van het ding maar zwaar genoeg belasten :+

Lage snelheid, veel kracht voor wat langere tijd(dus heuvelop met bagage), De warmte moet ergens heen... Ik heb nog geen borstelloze motor gebruikt die in dat scenario niet begon te brommen. Ik heb 8fun/Nofun (meerdere types)gebruikt, dat is eigenlijk een groot deel van de naaf motor markt van Accell/Derby.

Het is in ieder geval erg slecht voor de motor, dus test het maar niet teveel uit :+
Wat versta jij dan onder 'echt' brommen? Kan het ook misgaan als je hoge ondersteuning gebruikt in combinatie met een lage snelheid? Dus stand 4 bij mijn fiets gebruiken bij echt harde tegenwind. Dan zou die wind toch ook voor afkoeling zorgen? Moet ik me zorgen maken als ik 175 watt op het wiel zet in combinatie met een lage snelheid (<18 km/h)? Mijn voorwielmotor is ook van de Accell-groep.

In ieder geval ga ik niet meer fietsen met storm tegen (>6 bft). Toen had ik een oververhitte controller. 250 watt aan vermogen is leuk, maar het heeft zijn grenzen. Dan gaat jimh307 toch maar met de auto.

[ Voor 22% gewijzigd door jimh307 op 02-01-2016 22:48 . Reden: Quotes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Anoniem: 696276 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:54:
Een gashendel en fiets, daar blijf ik moeite mee hebben, dat is toch geen fiets?
Nou en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Gazelle zit met voorwielmotoren van Panasonic. Iemand ervaring hiermee (heb zo ene staan maar enkel een hele korte afstand op gereden). Deze heeft 35 Nm en ik denk dat hij geruisloos is. Heb bij mijn buurland (bij jullie dus) een nieuwe extra akku kunnen scoren voor 75 euro. Heb die maar gekocht om in huis te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
DHL schreef op zondag 03 januari 2016 @ 16:31:
Gazelle zit met voorwielmotoren van Panasonic. Iemand ervaring hiermee (heb zo ene staan maar enkel een hele korte afstand op gereden). Deze heeft 35 Nm en ik denk dat hij geruisloos is. Heb bij mijn buurland (bij jullie dus) een nieuwe extra akku kunnen scoren voor 75 euro. Heb die maar gekocht om in huis te hebben...
En welke Gazellefiets bedoel je dan?
Als de fiets 35 Nm kan leveren denk ik dat dit een direct drive motor is. Deze zijn meestal erg stil maar zijn wel groot in omvang. Geared hubmotoren zijn meestal vrij klein en dik. Met Panasonic zit je wel goed want dit is een prima merk verder. Als je in het heuvelige deel van Vlaanderen woont is 35 Nm wel wat weinig.
Laat je niet op de kast jagen. Ik heb ook een gashendel op mijn fiets zitten die dient als turbostand. Dit is handig als je snel andere fietsers wilt inhalen. Als bggtje tevreden is met zijn gashendel is het allang prima. Ik ben het met je eens dat het wel een kort door de bocht reactie is. Hij heeft een 900 watt motor en is daar content mee. Wat mijn ouders altijd zeggen is ook hier weer waar: een tevreden mens is niet te verslaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Deze heb ik momenteel: https://www.gazelle.nl/fietsen/chamonix-c7-hf/ in herenmodel.

[ Voor 9% gewijzigd door DHL op 03-01-2016 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
bgttje schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 11:58:
Welke onderdelen heb jij liggen en waar heb je ze besteld. Remsensors, kettingbladen en gashendels heb ik er destijds al bijbesteld, maar nog geen interne onderdelen als tandwielen.
Mijn garantie verloopt over 6 maanden dacht ik een dan wil ik wat in huis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Het grote elektrischefietsentopic... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Net niet helemaal offtopic, hoop ik.
Hier in de schuur ligt een motor met koolbortels (achterwiel naaf) en alles wat er verder bijhoort. komt van een sloopfiets, Ik mocht het ding hebben omdat de accu's dood waren en de motor zou het niet meer doen.
De koolborstels zaten vast in de geleiders, zag ik toen de fiets gesloopt was.
Nou komt ie, ik hoop nog net zo'n motor ergens te vinden en die in het voorwiel van de te hopelijk ooit te bouwen fiets te zetten.
Zal wat zijn, een fiets met tweewiel aanrijving. :9 :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
allereerst, ik ben dik tevreden geweest over de ION Batavus fietsen waar wij mee rond reden, dus ik ben echt geen voorwielmotor hater. Maar als we het hebben over storingen heb ik (ook door veel fora te lezen en fietsenmakers te spreken)wel degelijk heel sterk het gevoel dat voorwielmotoren het kwetsbaarst zijn.
jimh307 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:18:
[...] Bij een direct drive motor hoor je wanneer de andere spoel aangesproken wordt. De frequentie hiervan hoor je, maar de motor zelf niet. Mijn motor gaat niet meer geluid maken op hoge ondersteuning dan bij lage ondersteuning (stand 2).
Ik heb 50k km (10k per jaar) met de toenmalige top of the line borstelloze motoren gereden (ION). Mijn vrouw minimaal even ver en volgens de FM had mijn schoonmoeder ook al 40k eruit gestampt. Als ze overbelast werden gingen ze brommen. Toeval? Een E-motion lener ging ook gieren op het lokale viaduct met de kar erachter.

Vooralsnog denk ik dat elke motor gaat brommen zodra je hem met lage snelheid overbelast. Maar ik ga ook direct erbij zeggen dat je goed je best moet doen, het is voor 99% van de mensen een non-issue.

Of wind uitmaakt? Geen idee, maar het probleem trad op bij langzaam een heuvel op rijden, dus het zou best kunnen.
En of er meer stekkers zijn bij een voorwielmotor betwijfel ik. Ik weet dat er pluggen zitten in de motor zelf en bij de controller.
Per definitie zijn er meer draden dan die van een middenmotor met aangesloten accu. Maar het grote pijnpunt is de stekker (en vertakking) bij het balhoofd. Wat vooral niet helpt is dat zelfs zonder omklappend voorwiel de dradenboom flexibel moet bewegen en deels los ligt rond het balhoofd. Zelfs als ze niet slijten is een rottige ervaring in een fietsenrek waar een idioot even zijn fiets in en uitrukt een risico.

Maar laat ik herhalen, niks mis met een voorwielmotor, ik vind sommige heel fijn rijden en storingen is ook een kwestie van kilometers, netheid en geluk.
Pagina: 1 ... 71 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.