bgttje schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:53:
[...]
Ik heb voor langdurige opslag een dichtgelijmde lader afgeregeld naar 37V. Deze gebruik ik voor niet gebruikte accu's.
PS die gelijmde acculaders sla ik altijd open met een rubberen hamer, dit gaat heel netjes, en zet er dan een potje in zodat ik die laders op 41V kan afregelen of op 37V voor opslag doeleinden. Ik heb 1 lader op 42V afgeregeld zodat ik af en toe ff de accu's kan laten uitmiddelen. Niet alle BMS'en zijn in te regelen op de PC zoals de SmartBMS van BMSbattery.com. Sommige BMS'en gaan pas boven de 4.1V uitmiddelen.
PS alle hier opgegeven waardes gelden voor 36V accu's.
Jemig, dat soort dingen doe ik meestal in mijn groothandel op grote pakketten voor grootafnemers. Jij bent wel handig dacht ik zo

Goed bezig man!
Wat je als 2e slimme zet oppert is dat sommige BMS'en inderdaad pas bij 4,1 volt aan de bak gaan. Zeker passieve BMS'en hebben hier een handje van. Daarom is het ook slim om soms gewoon tot 4,2 volt te laden en dan een hele nacht aan de lader.
Zoals ik al schreef: je moet kunnen denken zoals de nitwit-consument. Die kopen gewoon een pedelec en laden de accu continue op. Dit is een andere uiterste van snelle slijtage.
Zelf ben ik er ook debet aan. Wellicht laad ik de accu eens per week overnacht op om onbalans te vermijden en staat mijn accupack de rest van de week beneden de 80% SoC. Voor mij is de fiets vooral bedoeld om toch wat extra beweging te krijgen, als zijnde een hobby en om ermee naar mijn ouders te fietsen die 16,5 km verderop wonen. Naar het werk pak ik de auto want dat is 48 km en dat is best ver fietsen. Ik rijd tussen de 33 en 60 km per week en dat trekt mijn accu prima

Sommige verklaren mij voor gek dat ik met mijn gloednieuwe auto toch vaak de fiets pak. Ja, hallo, het is een hobby en ik houd heel erg van fietsen. Hoe makkelijk een auto ook is, je krijgt nooit dat heerlijke uitwaai gevoel zoals op de fiets in de natuur, heerlijk. Zo zie je maar weer dat de auto een echt statussymbool is. Voor mij 'zeker' niet. Ten eerste doe ik heel lang met een auto want ik gebruik die hoofdzakelijk voor grote stukken en denk ik meteen ook aan mijn nodige portie beweging. Als ik met grote vraagstukken in mijn hoofd zit is lekker uitwaaien op de fiets wat voor Willie Wortel de hamer is.
Lek rijden zuigt, dus een beetje harde band is wel een goed idee, bovendien is een te zachte band heel naar in de bochten (dan gaat hij "zwikken"). Als ik met een flinke snelheid door een bocht kan is voor mij de band hard genoeg (lekker wetenschappelijk^^). Maar ik heb vaak kinderen op de fiets dus dan moet hij weer harder... en ik laat hem daarna ook weer niet leeglopen, dus het is natte vingerwerk.
Op mijn racefiets ben ik wel heel erg constant. 4 bar voor, 6 bar achter. Geen stootlekken en volgens mijn vermogensmeter geen issue in wedstrijden (maar ik ben toch vulling).
Banden worden steeds beter. Ik rij tegenwoordig veel minder lek, vooral op de racefiets rij ik veel minder lek tov vroeger (en ik maak erg veel kilometers).
Ik heb dan wel pechhulp via de verzekeraar ENRA, maar ik heb mijn banden best hard staan. Ik ga niet tot het maximale, maar wel hard. Ik pomp de banden pas op als ze zacht gaan worden. Zoals jij zegt; zodra de band niet meer lekker rolt in een bocht. Voor de auto houd ik de aanbevolen spanning aan. De auto geeft aan wanneer de banden te zacht dreigen te raken alsof ik dat niet weet

Elke maand even bijpompen.
Dat ligt weer aan de compound. Als het loopvlak van zacht rubber is zal de band sneller slijten maar rij je weer veiliger in de regen. Het is en blijft een compromis.
Dat gezegd hebbende: De laatste tien jaar ben ik heel, heel erg enthousiast over Continental GP2000/3000/4000(Racefiets clinchers) en Schwalbe Tourfiets banden(Marathons en big Apples). Zelden lekke banden en heel veel kilometers. Met andere merken heb ik nooit zulke goede resultaten gehaald.
Ik ben best enthousiast over de Swalbe Marathon Plus banden. Ten eerste hebben ze een lekkere dikke anti-lek laag, maar het nadeel is dat de grip minder wordt bij natte bladeren en zandwegen. Mijn 622/37 banden zijn voor die maat wel erg smal uitgevallen. Met grote fietstassen erop is het eigenlijk geen gezicht, maar op asfalt is de wegligging best goed en in de bochten zijn ze ook fijn. Door de ronde afloop aan het loopvlak ga je 'natuurlijker' de bocht door. Bij de originele banden had je vaak het idee alsof je onderuit zou gaan. Soms leek het alsof ze heel zacht waren, maar toch niet. Wat dat betreft had Sparta best wel een paar eurootjes meer mogen uitgeven aan banden want dat was zeker de sluitpost van de prijs. Zo goedkoop was die fiets niet. Ook de originele banden van mijn vorige elektrische fiets waren werkelijk bagger, dat was dan wel een Chinees ding, maar toch veel plezier van gehad. Ook die fiets kreeg de Swalbe Marathon Plus banden als slofjes.
Het aantal kilometer zegt natuurlijk niet zoveel als we niet weten hoe veel ondersteuning er geleverd is.
288 Wh komt overeen met 8Ah op 36Volt. Bij gemiddelde ondersteuning haal je op een 8Ah accu ongeveer 50km (tenminste bij totaal gewicht <100kg). 18.000/50=360 opladingen. De meeste Li-Ions zijn ongeveer 500x oplaadbaar en dan hebben ze 25% van hun vermogen verloren, maar goede Li-Ions halen wel 1000-1500x laden voordat ze 25% van het vermogen zijn verloren. Kou doet de capaciteit ook enorm afnemen.
Zijn model is ook nog een speedbike, dus ik heb geschat dat hij 25 kilometer zou halen op een lading

Nu hebben de Flyers de onhebbelijkheid dat je flink moet aanpoten om de maximale ondersteuning te krijgen. Een totaalgewicht van minder dan 100 kilo komt niet vaak voor. Een pedelec weegt inclusief accu al snel 26 kilo. Je zou dan minder dan 74 kilo moeten wegen om op 100 kilo uit te komen. Zelf bijvoorbeeld weeg ik 87 kilo en dan zit ik al vlug op 115 kilo totaalgewicht.
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 19:25:
[...]
Veruit de meeste front-wheel motoren van 250W/36V zijn intern zelf al electronisch afgezekerd op 15A. Er zijn enkele merken die intern zijn afgezekerd op 18A (uitzonderingen). Er wordt dan gezorgd dat de boel electronisch wordt uitgeschakeld, je hoeft geen zekeringetje te vervangen of zo. Die 15A is dus best een goed gekozen zekering, maar niet echt noodzakelijk. Als je cellen voor een accu zoekt, of een aanvullende accu, is het wel goed te weten dat 15A de max is,
ter bescherming van je accu-cellen. Je hebt waarschijnlijk een 10s5p accu (5 parallel), dan heb je dus cellen nodig die minimaal 15/5 =3A kunnen leveren. Dat komt bij goedkopere accu's neer op minimaal 2C (1C is als een accu zijn volledige capaciteit kan leveren in 1 uur, 2C in een half uur, 3C in 20 minuten, 4C in 15 minuten etc.).. Bij die berekening ga je uit van wat er maximaal kan worden getrokken aan stroom (bijvoorbeeld bij het optrekken tegen een berg op).
Een 2000 mAh accu met 2C kan dus maximaal 4000mA leveren, dus 4A. Heb je 5 series parallel staan van zulke 2C-cellen, dan kunnen die dus maximaal 5x4=20A leveren.
@roffeltjes: ik weeg ook niet veel zwaarder dan 68kg, helaas (mijn streeefgewicht licht hoger).
Gewicht scheelt enorm, 10 kg erbij maakt enorm uit. 37mm is gewoon een tourfiets-band. Ik heb eigenlijk maar 1 aanvulling: pomp je banden 0,5 bar harder op (op de meter) dan je streef-hardheid van de band. Je verliest snel weer een deel (i.v.m. de zuurstof die snel vervliegt) en controleer zo eens in de 4-6 weken de spanning, zeker als het kouder wordt ...
Dan is 15 A best nogal een ruime marge. Verder is het niet slim om energiecellen sneller te ontladen dan 0,5C (C/2). Kortstondig kunnen de meeste cellen wel minimaal 5 A afgeven, maar doe dit niet te lang achter elkaar. Als je uitgaat van 0,5C dan is dit voor een doorsnee energiecel van 2900 mAh een opname van 1,45 A continue. Ga je uit van 5 cellen parallel dan is dit een totaalstroom van 7,25 A. Bij 36 volt kom je dus uit op 261 watt opname. Dat is vergelijkbaar met volle ondersteuning fietsen. Als de motor 250 watt opneemt is dit uit de accu zo'n 25 watt meer door verliezen in de controller. Dan kom je uit op 275 watt. Net iets te hoog om continue op volle ondersteuning te fietsen. Het is voor de warmteontwikkeling wijs om 1 standje lager te gaan fietsen. Zo heb je de meeste kilometers fietsplezier.
Nu is die opname geen drama, maar als je onder de helft van de lading komt gaat dit wel parten spelen. Zoals ik eerder schreef gaat de controller wanneer het voltage zakt meer ampères vragen en ga je over de 0,5C heen. Dit gebeurt dus als het voltage onder de 36 volt komt.
Wat een lange post, sorry, maar zoveel quotes
[
Voor 18% gewijzigd door
jimh307 op 17-12-2015 22:40
. Reden: Quotes ]