Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.518 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 14:29:
[...]

Ik vind 6500 euro voor een fiets ook NET te veel ;)

Goede info, max. koppel versus continu koppel bij ondersteuning, dat is een gigantisch verschil. Die lijken me totaal onvergelijkbaar.

Bij auto's zegt koppel overigens wel wat, al is het voor prestaties als snelheid en acceleratie nog altijd het beste om naar pk/kg te kijken.
Ook maar weer ten dele waar, ultimo draait het om het draaimoment aan het wiel, wat wordt bepaald door het koppel/vermogen van de motor maar ook zeker door de overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak (=koppelomvormer). Daarnaast speelt ook de vermogensband behoorlijk mee, bij een fiets trouwens ook: de Bosch doet het toch wat beter bij meer toeren bv.

Blijft een complex onderwerp en vergelijken is nog lastiger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-10 18:36
Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 14:29:
[...]

Ik vind 6500 euro voor een fiets ook NET te veel ;)

Goede info, max. koppel versus continu koppel bij ondersteuning, dat is een gigantisch verschil. Die lijken me totaal onvergelijkbaar.

Bij auto's zegt koppel overigens wel wat, al is het voor prestaties als snelheid en acceleratie nog altijd het beste om naar pk/kg te kijken. Maar als je een aanhanger of caravan wil trekken, is koppel relevant. Dat doe ik liever met een 160 pk turbodiesel met 400nm koppel dan met een 160 pk Honda VTi met 160 nm.
Graag gedaan.
Even mijn opmerking nuanceren: Bij auto's is het ongeveer hetzelfde als met de fietsen, alleen beter gedocumenteerd. Hier vindt je ook het toerental dat geldt bij het maximaal koppel. Samen met het maximum toegestane toerental kun je redelijk inschatten hoe lang je op die toeren kunt gaan rijden. Even 1000 km afleggen op 100% van je maximaal aantal toeren weet iedereen dat je je wagen in de prak rijdt, bij fietsen is het onduidelijker.
Eens trouwens over het caravan trekken, eens gedaan met mijn tiener wagentje: honda crx vtec 210 pk (licht opgevoerd), dezelfde caravan trekken met een golf tdi 110 pk ging stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 12:59:
[...]

Volgens mij heeft de Bosch software bepaalde security levels:
- Dealer
- Admin

Alleen iemand met verhoogde rechten kan dat aanpassen dacht ik, het is inderdaad zo dat alle Bosch motoren hetzelfde zijn, alleen softwarematig zijn ze vaak anders ingesteld.
Van die security-levels klopt. In de eerdere versie van de software (zonder dongle van Bosch) was het zelfs vrij eenvoudig om dat aan te passen. Daar had je drie levels: 1 voor Bosch, 2 voor de fabrikant vd fiets en 3 voor de dealer. Door het simpelweg veranderen van het cijfer kon je destijds die beveiligingen omzeilen, maar inmiddels hebben ze bij Bosch ook niet stilgezeten en hebben ze de beveiligingen verder aangepast (waarschijnlijk nadat ze hetzelfde artikel gelezen hadden als ik, waarin dat te lezen viel).
Ik wacht het antwoord eens af, maar ik verwacht ook niet dat ze dit gaan doen, al is het alleen vanwege marketing.
Maar een goed gezegde zegt dat vragende mensen geholpen kunnen worden. :)
2green schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 15:58:
[...]

Graag gedaan.
Even mijn opmerking nuanceren: Bij auto's is het ongeveer hetzelfde als met de fietsen, alleen beter gedocumenteerd. Hier vindt je ook het toerental dat geldt bij het maximaal koppel. Samen met het maximum toegestane toerental kun je redelijk inschatten hoe lang je op die toeren kunt gaan rijden. Even 1000 km afleggen op 100% van je maximaal aantal toeren weet iedereen dat je je wagen in de prak rijdt, bij fietsen is het onduidelijker.
Eens trouwens over het caravan trekken, eens gedaan met mijn tiener wagentje: honda crx vtec 210 pk (licht opgevoerd), dezelfde caravan trekken met een golf tdi 110 pk ging stukken beter.
Je kunt een verbrandingsmotor ook niet vergelijken met een elektromotor, want die levert het maximum koppel over vrijwel het gehele toerenbereik, terwijl een verbrandingsmotor een duidelijk werkgebied heeft (gebied tussen maximum koppel en maximum vermogen).
Voor de pedelec komt er nog een extraatje bij omdat die alleen kracht levert als er ook kracht uitgevoerd wordt.

Fabrikanten zouden eigenlijk het maximum koppel op het achterwiel moeten vermelden (wat inderdaad, zoals eerder geschreven werd) weer afhankelijk is van de mechanische overbrenging en aandrijfverliezen.

Trouwens die CRX Vtec was niet "een beetje opgevoerd" want die leverden standaard (uit mijn blote hoofd) 160 PK, maar het waren heel fijne motoren. :P

[ Voor 40% gewijzigd door Peatsmoke op 05-12-2015 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Peatsmoke schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 17:07:
[...]
Je kunt een verbrandingsmotor ook niet vergelijken met een elektromotor, want die levert het maximum koppel over vrijwel het gehele toerenbereik, terwijl een verbrandingsmotor een duidelijk werkgebied heeft (gebied tussen maximum koppel en maximum vermogen).
Voor de pedelec komt er nog een extraatje bij omdat die alleen kracht levert als er ook kracht uitgevoerd wordt.

Fabrikanten zouden eigenlijk het maximum koppel op het achterwiel moeten vermelden (wat inderdaad, zoals eerder geschreven werd) weer afhankelijk is van de mechanische overbrenging en aandrijfverliezen.

Trouwens die CRX Vtec was niet "een beetje opgevoerd" want die leverden standaard (uit mijn blote hoofd) 160 PK, maar het waren heel fijne motoren. :P
Goed punt met het koppel over het hele toerengebied, was ik vergeten inderdaad. Maar bij elektromotoren is er nog steeds een max aantal continu toeren (voordat de boel overhit raakt en zijn er veel fabrikanten die juist het max (kortdurig) koppel weergeven om marketing redenen.

haha, ja die 160 pk klopt wel, voor een standaard crx vtec. Had echter DOHC carrosserie (om budgetaire redenen :( ) met VTEC 1.8 (i.p.v. 1.6), veel geleerd over overbrengingen met dat project dankzij mijn vader.

Edit: continu vs max toeren toegevoegd.

[ Voor 9% gewijzigd door 2green op 06-12-2015 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 14:29:[...]Dat doe ik liever met een 160 pk turbodiesel met 400nm koppel dan met een 160 pk Honda VTi met 160 nm.
Die 400nm koppel betekent alleen maar dat ie meer vermogen heeft bij een laag toerental. Je hoeft dus minder te schakelen. Het aantal pk's bepalen de eindsnelheid. Hier zit dan geen verschil tussen. Je moet dan gewoon verder doortrekken in de versnellingen.
Idd hebben de Bafang setjes op papier een hoger koppel alleen zeg dat niets over wat er aan t achterwiel overblijft. Bafang gebruikt een hogere reductie op de uitgaande aandrijfarts wat vervolgens weer teniet gedaan wordt door het grote tandwiel. Tenslotte bepalen vermogen x rendement de echte output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Anton1951 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 16:44:
Ik schrijf voor het eerst hier iets op dit forum, maar ik heb al het voorafgaande posts met belangstelling en plezier gelezen. Omdat ik van plan ben om nog dit jaar een e-bike aan te schaffen ben ik blij met jullie ervaringen. Ik heb weliswaar geen ervaring met e-bikes, maar wel met fietsen met derailleur versnelling. Zowel de racefiets als de stadsfiets waarvan ik regelmatig gebruik maak hebben een derailleur versnelling. Onlangs heb ik nog tandwielen en ketting moeten vervangen; op de stadsfiets ook de voorbladen. Naar ik heb begrepen heeft de Bosch middenmotor een relatief klein voorblad. De motor kan zorgen voor een snellere acceleratie vanuit stilstand dan je kunt met alleen spierkracht. De belasting op de tandwielen lijkt daardoor ook toe te nemen en zal wellicht voor een snellere slijtage zorgen. Op zich niet zo heel erg, ware het niet dat je zelf het voorblad niet (makkelijk?) kunt vervangen. Ik heb in diverse posts gelezen dat het kleinste tandwiel van de cassette in sommige gevallen vrij snel versleten is. Over slijtage van het voorblad heb ik nog niets gelezen. Maar goed: als het om de kosten daarvan gaat, dan ik daar ook navraag over doen bij de fietsenzaak waar ik de e-bike aanschaf. Ik heb bij Fietsplaza in Limmen ( ik woon in Alkmaar) een proefritje aangevraagd op een Victoria E Tracking 8.8. Op de 10.7 van Victoria die een ondersteuning levert tot maximaak 45 km heb ik al een proefritje gemaakt. Omdat de overheid met ingang van 2017 dit soort fietsen als een bromfiets gaat beschouwen en geel kenteken en helmplicht dan ook verplicht wordt gesteld, heb ik afgezien van deze snellere uitvoering. Van de fietsen van Victoria, met name de 10.7, is me bekend dat het voorspatbord aan de korte kant is. Verder heb ik geen echte opmerkelijke negatieve ervaringen gelezen op dit forum. Mocht er iemand zijn die negatieve ervaringen heeft met dit merk, dan zou ik daar graag meer over willen vernemen.

Vriendelijke groeten,
Anton
Dit is echt een heel net stuk schrijven :) Zou het zelf niet beter kunnen.
Welke keuze heb je nu gemaakt? Hoe bevalt het?
Ik rij zelf een Sparta E-motion C5 (Nu F8E) met 522 Wh accu en dat bevalt mij prima. Ik heb de fiets nu 10 maanden en na wat haperingen in het begin rijdt het geheel nu als een zonnetje. Ik fiets al vanaf 2006 elektrisch en het bevalt me nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Sparta C5, is dat ION of voorwielmotor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
jimh307 schreef op zondag 06 december 2015 @ 20:38:
Ik heb de fiets nu 10 maanden en na wat haperingen in het begin rijdt het geheel nu als een zonnetje.
Die haperingen zijn het meest leerzaam. Wat haperde? Graag wat verdere toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echtp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 09:48
De slijtage aan ketting en tandwielen lijkt mij een groot nadeel van de middenmotor. En voor mij een reden voor een motor in het voorwiel te kiezen. Misschien interessant hoe de ervaringen zijn wat dit betreft met de middenmotor? Een (amateur) wielrenner vervangt minstens een keer per seizoen zijn draaiende delen. Zo een motor heeft toch een serieus vermogen en maakt van iedereen een wielrenner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56
Na 13.000 km lijkt het voorste tandwiel nog steeds niet versleten bij mijn Bosch motor. Ik heb een Merida E-spresso 410 met derailleur.

Moet er wel bij zeggen dat ik amper schakel, rijdt altijd op tandwieltje 14. Daarmee kan ik vanuit stilstand lekker accelereren en de cadans @ 25 km/u is ook fijn. Heb er een jaartje terug wel een race cassette op laten zetten voor een fijner schakelbereik.

Ik zou zelf nooit meer voor een voorwielmotor kiezen, is persoonlijk natuurlijk maar ik vond het echt 3x niks. Staat ook niet mooi vind ik, kom wel soms een getunede custom bike met dikke voorwielmotor tegen. Denk dat die wel 40 km/u loopt, zal wel een Bafang setje zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
echtp schreef op maandag 07 december 2015 @ 11:08:
De slijtage aan ketting en tandwielen lijkt mij een groot nadeel van de middenmotor. En voor mij een reden voor een motor in het voorwiel te kiezen. Misschien interessant hoe de ervaringen zijn wat dit betreft met de middenmotor? Een (amateur) wielrenner vervangt minstens een keer per seizoen zijn draaiende delen. Zo een motor heeft toch een serieus vermogen en maakt van iedereen een wielrenner.
Stel dat je echt een keer per jaar de cassette en de ketting moet vernieuwen. Wat kost dat dan? 80 - 100 euro (ongeveer 2 keer benzine tanken).

Iedere (amateur)wielrenner haalt een 25 km e-bike met gemak in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op maandag 07 december 2015 @ 11:14:
Ik zou zelf nooit meer voor een voorwielmotor kiezen, is persoonlijk natuurlijk maar ik vond het echt 3x niks. Staat ook niet mooi vind ik, kom wel soms een getunede custom bike met dikke voorwielmotor tegen. Denk dat die wel 40 km/u loopt, zal wel een Bafang setje zijn :)
Een middenmotor zal ongetwijfeld beter zijn, maar smaken verschillen. Ik vind een voor- en achterwielmotor eleganter en natuurlijker in een fiets passen dan zo'n homp bij de pedalen.

Overigens, jij gebruikte een VWM om dagelijkse (50 km?) op maximale snelheid naar en van je werk te fietsen. Daar is een VWM ook niet geschikt voor, dunk mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:16
Dat ligt er maar weer net aan welke middenmotor. Ik heb de classic versie, Vlassie de nieuwere Bosch. De nieuwere is beter afgeschermd voor opspattend water en vuil.
De ketting slijt niet door het gebruik op zonnige zonerse dagen maar bij regel en zand en vuil wat tussen de ketting en tandwiel komt.

Mijn eerste set is 4300 km meegegaan. De tweede set 13500 km. Kwestie van beter en vaker schoonmaken en twee kettingen gebruiken ipv 1. Beide keren is ook het voortandwiel vervangen. De eerste was van aluminium de tweede van staal. Moet er wel bij zeggen dat de stalen niet slipte maar irritant begon te kraken bij veel kracht. Het tandwiel was dus nog niet helemaal op maar ver genoeg gesleten voor de nieuwe ketting om dat krakende geluid te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10 13:38
De voordelen qua rijgedrag en gewichtsverdeling wegen voor de meeste mensen daar tegenop. Gewoon praktisch: Ik ben een fitte vent die zowel flink fietst als aardig meedoet met Karate. En ik vond de hoge fietsenstalling gewoon niet te doen met een voorwielmotor.

Verder kan ik nu al stellen dat de kosten aan slijtage voor mij in het niet gaan vallen met de kosten die ik had met de kabelboom vande voorwielmotor. We hadden in vijf jaar meerdere kritieke storingen die terug te leiden waren tot de bedrading en de stekkers. Dat is bij een middenmotor veel minder spannend.

Er is een hele goede reden dat middenmotoren de markt overnemen, het is op belangrijke punten gebruiksvriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echtp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 09:48
En natuurlijk het feit dat de motor 'mee profiteert' van de versnellingen. Dus ik zie echt de voordelen wel. Maar slijtage aan de naaf, ketting, en tandwielen pleiten dan weer erg voor een voorwielmotor. Problemen met de bedrading was ik dan weer niet zelf op gekomen, nuttige info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Wat ik ook een belangrijke factor vindt is dat de middenmotors volgens mij allemaal zijn voorzien van een krachtsensor, dus freewheelen is er ook niet bij. Je moet wel een beetje werken om vooruit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
- oblomov - schreef op maandag 07 december 2015 @ 11:41:
[...]

Een middenmotor zal ongetwijfeld beter zijn, maar smaken verschillen. Ik vind een voor- en achterwielmotor eleganter en natuurlijker in een fiets passen dan zo'n homp bij de pedalen.

Overigens, jij gebruikte een VWM om dagelijkse (50 km?) op maximale snelheid naar en van je werk te fietsen. Daar is een VWM ook niet geschikt voor, dunk mij.
VWM=Voorwielmotor?
Waarom zou dat niet goed gaan? Een (naaf)motor is juist gemaakt om op een constant snelheid te draaien, het liefst zo dicht mogelijk tegen de belaste topspeed aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Ik schreef dunkt mij, maar ik laat mij graag met argumenten van het tegendeel overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 11:09

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Even een paar kleine vraagjes voor diegenen hier met de geweldige kennis in dit topic _/-\o_ :

- Zijn er al ervaringen met de 2016 Yamaha middenmotor. Kan er nog niet veel over vinden dus heb het idee dat die nog niet verkocht worden. Hij zou een stuk stiller zijn (al is mijn 2015 versie nu niet bepaald erg rumoerig :) ), maar ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe Eco+ setting en of ze daarmee ook wijzigingen hebben aangebracht aan de normale Eco stand kwa vermogen en actieradius.
Helaas vind ik het gat tussen de huidige Eco en Std modus nogal erg groot. Zou eigenlijk nog een optie tussen moeten zitten.

- Wat is in de praktijk nu het gemiddelde vermogen verlies van de accu door de lage temperaturen?
Met het weer van vandaag (rond 10 graden) haal ik nog steeds ruim 90km in de Std modus met mijn 400Wh accu op de Razer. vergeleken met de zomermaanden merk ik zelf nog niet zoveel verschil.
Of praten we dan over temperaturen onder het vriespunt?

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
- oblomov - schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:37:
[...]

Die haperingen zijn het meest leerzaam. Wat haperde? Graag wat verdere toelichting.
Ik bedoel niet haperingen in de ondersteuning, maar het feit dat mijn Nexus 8 versnellingsnaaf niet goed was en het feit dat ik er 2 anti-lek banden heb op laten zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Chrasher schreef op maandag 07 december 2015 @ 19:30:
Even een paar kleine vraagjes voor diegenen hier met de geweldige kennis in dit topic _/-\o_ :

- Wat is in de praktijk nu het gemiddelde vermogen verlies van de accu door de lage temperaturen?
Met het weer van vandaag (rond 10 graden) haal ik nog steeds ruim 90km in de Std modus met mijn 400Wh accu op de Razer. vergeleken met de zomermaanden merk ik zelf nog niet zoveel verschil.
Ik heb gelezen dat het 1% per graad scheelt onder de 20 graden. Dus als het buiten 10 graden is zou je zo 10% minder vermogen in de accu hebben.
Rond het vriespunt zo'n 20% dus.

Dat komt wel aardig overeen met mijn praktijk ervaringen.

Ik vind harde wind overigens vervelender dan koude temperaturen. Als het 0 graden is met straffe noord-oosten wind tegen heeft de accu het zwaar, dan wil je een 612 wh accu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online

- Zijn er al ervaringen met de 2016 Yamaha middenmotor. Kan er nog niet veel over vinden dus heb het idee dat die nog niet verkocht worden. Hij zou een stuk stiller zijn (al is mijn 2015 versie nu niet bepaald erg rumoerig :) ), maar ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe Eco+ setting en of ze daarmee ook wijzigingen hebben aangebracht aan de normale Eco stand kwa vermogen en actieradius.
Helaas vind ik het gat tussen de huidige Eco en Std modus nogal erg groot. Zou eigenlijk nog een optie tussen moeten zitten.

Dit vond ik op internet:

http://blog.liquid-life.d...motor-2016-eurobike-news/

- 11 dB stillere motor
- 4 ondersteuningsstanden i.p.v. van 3. De nieuwe stand wordt Eco+ genoemd.
- 45 % kleiner laadapparaat met 10% snellere oplaadtijd
- micro usb aansluiting op de regellaar
- duidelijkere opschriften op de regellaar

Batavus bevestigde mij, enkele weken geleden, desgevraagd dat Batavus Razer met deze 2016 vernieuwingen wordt uitgerust.

De verkoopafdeling van Giant (Giant verkoopt de Yamaha motor onder de naam Yamaha SyncDrive in hun e-bike’s) wilde niet reageren op mijn vraag aangaande de 2016 vernieuwingen doch verwees mij naar de Giantstore’s, echter de FM’s van de diverse Giantstore’s konden de vraag niet beantwoorden, maar wilden op mijn verzoek wel contact opnemen met de verkoopafdeling van Giant. Toen hoefde het voor mij niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
wmeester schreef op maandag 07 december 2015 @ 20:56:
Ik heb gelezen dat het 1% per graad scheelt onder de 20 graden. Dus als het buiten 10 graden is zou je zo 10% minder vermogen in de accu hebben.
Rond het vriespunt zo'n 20% dus.

Dat komt wel aardig overeen met mijn praktijk ervaringen.
Dat is ook mijn ervaring.

Gelukkig wil het nog niet winteren. Vanmiddag fietste ik in de omgeving van de Achelse Kluis en het was 13 graden.

https://www.google.nl/maps/place/3930+Achelse+Kluis,+België/@51.292247,5.4996517,5695m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x47c6d5e10057de73:0x77a86eb124b542e3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

- oblomov - schreef op maandag 07 december 2015 @ 21:10:
[...]

Dit vond ik op internet:

Batavus bevestigde mij, enkele weken geleden, desgevraagd dat Batavus Razer met deze 2016 vernieuwingen wordt uitgerust.

Giant. Toen hoefde het voor mij niet meer.
Bedankt voor het zoeken alhoewel ik de eerste 3 opties ook al had gevonden. Waarvoor zou die USB aansluiting op de regelaar zijn? Ik neem aan dat daarmee het afneembare display wordt bedoeld?
Zie het al op de afbeeldingen, het zit op het bedieningspaneel

Wat betreft de verminderde actieradius bij deze temperaturen heb ik nog niet het idee dat dat een stuk minder is geworden maar 10% kan het best zijn. Is natuurlijk vooral afhankelijk van de andere omstandigheden tijdens het fietsen. Toevallig stond er vandaag zeer weinig wind.

[ Voor 3% gewijzigd door Chrasher op 07-12-2015 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Ja, natuurlijk; het bedieningspaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
- Zijn er al ervaringen met de 2016 Yamaha middenmotor.
*Voorzichtig* Vrijwel identiek aan het oude model, dus ik vertrouw het wel.

Betreft de gaten in de ondersteuning. De algemene klacht is juist dat de ondersteuning van Eco, STD en High te dicht bij elkaar liggen. Ze toppen ook alle drie gewoon af bij 70nm.

Eco+ is daarom veel minder sterk dan Eco (topt af rond 50nm)

Afbeeldingslocatie: http://global.yamaha-motor.com/business/e-bike-systems/pw/img/du_graph02.png

Ik moet zeggen dat ik dit een beetje onzinnig vind. Hoeveel mensen rijden een Yamaha in Eco leeg? Op eco+ ga ik vermoedelijk richting de 200km... dat gaat zelfs een dwaas zoals ik nooit doen. :?

[ Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 08-12-2015 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Het antwoord van Bosch dat ik kreeg op de vraag of de software van de Active vervangen kon worden door de Performance:
wat u vraagt is niet mogelijk aangezien het 2 verschillende motoren zijn de active en de performance line ,niet alleen software is verschillend ook binnen in de motor zijn er verschillen.
I'm just the messenger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Peatsmoke schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:44:
Het antwoord van Bosch dat ik kreeg op de vraag of de software van de Active vervangen kon worden door de Performance:

[...]

I'm just the messenger...
https://www.e-bikeshop.co...h-ebike-motors-explained/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
- oblomov - schreef op maandag 07 december 2015 @ 21:10:
[...]

Dit vond ik op internet:

http://blog.liquid-life.d...motor-2016-eurobike-news/

- 11 dB stillere motor
- 4 ondersteuningsstanden i.p.v. van 3. De nieuwe stand wordt Eco+ genoemd.
- 45 % kleiner laadapparaat met 10% snellere oplaadtijd

De verkoopafdeling van Giant (Giant verkoopt de Yamaha motor onder de naam Yamaha SyncDrive in hun e-bike’s) wilde niet reageren op mijn vraag aangaande de 2016 vernieuwingen doch verwees mij naar de Giantstore’s, echter de FM’s van de diverse Giantstore’s konden de vraag niet beantwoorden, maar wilden op mijn verzoek wel contact opnemen met de verkoopafdeling van Giant. Toen hoefde het voor mij niet meer.
Ben zelf ook zeer geïnteresseerd naar die Speed Pedelec van Giant. Giant is blijkbaar zo kapitaalkrachtig dat ze zelf hun eigen accu ontwikkeld hebben en er een Yamaha onder geschroefd hebben. Ik vind het wel zeer geslaagd. Dit filmpje komt van de Engelse Giant site.

Kan nog niks vinden over type goedkeuring als Speed Pedelec maar als grootste fietsfabrikant ter wereld zullen ze dat vast en zeker wel goed voor elkaar hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Vlassie1980 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 09:53:
[...]

Ben zelf ook zeer geïnteresseerd naar die Speed Pedelec van Giant. Giant is blijkbaar zo kapitaalkrachtig dat ze zelf hun eigen accu ontwikkeld hebben en er een Yamaha onder geschroefd hebben. Ik vind het wel zeer geslaagd. Dit filmpje komt van de Engelse Giant site.
[video]
Kan nog niks vinden over type goedkeuring als Speed Pedelec maar als grootste fietsfabrikant ter wereld zullen ze dat vast en zeker wel goed voor elkaar hebben...
Grappig filmpje, wel een beetje link om zo tussen het verkeer te slalommen.

Verder begrijp ik dat de accu niet afneembaar is... dat is dan weer een beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 09:53:
Ben zelf ook zeer geïnteresseerd naar die Speed Pedelec van Giant. Giant is blijkbaar zo kapitaalkrachtig dat ze zelf hun eigen accu ontwikkeld hebben en er een Yamaha onder geschroefd hebben. Ik vind het wel zeer geslaagd.
Wat opvalt is dat Giant het bij de 25 km/u uitvoeringen steeds heeft over een koppel van 60Nm (Giant SyncDrive C, 60Nm) en bij de S-Pedelec over 80 Nm (Giant SyncDrive C, Evolution line, 80Nm)

Yamaha zelf schrijft over het koppel van de e-bike motor: nominaal 70Nm en maximaal 80Nm.

Uitgaande van deze gegevens heeft Giant het koppel van de 25 km/u ebike’s iets geknepen, terwijl bijvoorbeeld Batavus bij de Razer 80Nm aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
wmeester schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:50:
[...]

Grappig filmpje, wel een beetje link om zo tussen het verkeer te slalommen.

Verder begrijp ik dat de accu niet afneembaar is... dat is dan weer een beetje jammer.
Volgens mij is de accu wel afneembaar, bij de mountainbike versies staat bij het gewicht 18,8 kg (exclusief accu)

Dit staat echter niet bij de Quick E. Maar de constructie ziet er nagenoeg hetzelfde uit.
http://www.giantstore-ame...508/84678/#specifications

Anders even een mailtje droppen bij 1 van die Giant dealers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 07:44:

Betreft de gaten in de ondersteuning. De algemene klacht is juist dat de ondersteuning van Eco, STD en High te dicht bij elkaar liggen. Ze toppen ook alle drie gewoon af bij 70nm.

Eco+ is daarom veel minder sterk dan Eco (topt af rond 50nm)

Ik moet zeggen dat ik dit een beetje onzinnig vind. Hoeveel mensen rijden een Yamaha in Eco leeg? Op eco+ ga ik vermoedelijk richting de 200km... dat gaat zelfs een dwaas zoals ik nooit doen. :?
Los van die onzinnige ECO+, vind ik de vernieuwingen goed.

11dB stiller is veel. De Yamaha motor was al vrij stil, behalve die wat hoge piep (mijn persoonlijk, weliswaar korte, ervaring met deze motor). Als die 11dB nu op die hoge piep betrekking heeft, en je bent daar gevoelig voor, dan is het goed nieuws.

Het flink kleinere laadapparaat lijkt mij ideaal als je het meeneemt op meerdaagse tochten.

Persoonlijk vind ik een USB aansluiting belangrijk. Zeker voor meerdaagse tochten zodat ik mijn iPhone als routeplanner kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Zoals geschreven, heb ik slechts gepost wat Bosch mij schreef. Kennelijk wil Bosch zijn klanten iets laten geloven, dat niet waar is, althans voor zover "wij" als consument kunnen zien. (Ik bedoel tandwielen kunnen hetzelfde uitzien en toch onderling verschillen van hardheid of zo).
Ik ga het stukje uit hun eigen scholing en die link eens terug sturen met wat vragen erbij en weer hun reactie afwachten... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
@Oblomov het grootste probleem met het laadapparaat is de dramatische stekker. Super kwetsbaar en een lader is absurd duur. Wat dat betreft was dat bij de ION veel beter geregeld met een metalen stekker.

@Peatsmoke, ik ben benieuwd wat voor lul-koekjes je terug gaat krijgen, want dat ze dit soort getweak niet toestaan is natuurlijk duidelijk. Maar er zit absoluut geen verschil tussen Bosch motoren, behalve de kleur van de kap. Een paar maanden geleden had iemand op tweakers als vervanging de "verkeerde" motor terug gekregen, maar de display gaf aan dat er niks aan de hand was.

BTW, als je die link doorgeeft is degene die die PDF deelt wel de sjaak, want dat mag niet worden gedeeld met derden. Ik zou die link dus maar achterwege laten^^

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 08-12-2015 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Bosch verkondigd inderdaad onzin, de software is alleen verschillend. Is ook veel efficiënter om 1 motor te bouwen dan 2 verschillende. De speed variant is ook een niche product in vergelijking met de normale cruise varianten dus dat zou al helemaal dom zijn.

Wanneer je de begrenzer opheft met bijvoorbeeld een Badass dan merk je echt dat de Bosch motor gebouwd is om die snelheden met gemak aan te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
- oblomov - schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:49:Wat opvalt is dat Giant het bij de 25 km/u uitvoeringen steeds heeft over een koppel van 60Nm (Giant SyncDrive C, 60Nm) en bij de S-Pedelec over 80 Nm (Giant SyncDrive C, Evolution line, 80Nm)

Yamaha zelf schrijft over het koppel van de e-bike motor: nominaal 70Nm en maximaal 80Nm.

Uitgaande van deze gegevens heeft Giant het koppel van de 25 km/u ebike’s iets geknepen, terwijl bijvoorbeeld Batavus bij de Razer 80Nm aangeeft.
Ik zou niet teveel achter de getallen van Giant zoeken. Ik zie geen mechanische reden voor die extra moeite om het te knijpen, wel een marketingtechnische om net te doen of de snelllere een hoger koppel heeft. Giant heeft al eerder de indruk gewekt speciale dingen te doen met hun motor wat achteraf niet waar blijkt te zijn.

Ik denk dus dat het niet waar is en dat het zoals altijd een standaard motor is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Je hebt waarschijnlijk gelijk. Een reden zou kunnen zijn om fietsen met een naafversnelling ietwat te ontzien, zoals Bosch dat ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

roffeltjes schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 07:44:
[...]

[afbeelding]

Kan het verkeerd hebben hoor, maar ik geloof er niet veel van dat je in de Eco stand 70nm ondersteuning kan krijgen met de Yamaha motor ??? dat zou betekenen dat ik met krachtig trappen vrij gemakkelijk met hoge snelheid die steile heuvel op kan komen. Dat lukt me echt niet, zal toch flink terug moeten schakelen om niet stil te vallen. In de Std mode komt hij misschien in de buurt van die 70nm, maar zeker niet in de Eco stand. Volgens mij is die grafiek ietwat te simpel opgezet.

Een flinke bult in de duinen betekent bij mij: of terugschakelen of naar de Std/Turbo stand en dan ook nog eens flink meetrappen bij een flink stijgingspercentage.

Zelf reed ik trouwens regelmatig flinke tochten alleen in de Eco stand, maar dat is vooral om een flink aantal kilometers te kunnen maken (100+). (tegenwoordig heb ik een tweede accu bij me :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Wellicht ten overvloede, maar voor degenen die het nog niet gezien hebben, klik op onderstaande link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
- oblomov - schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 15:31:
Wellicht ten overvloede, maar voor degenen die het nog niet gezien hebben, klik op onderstaande link.

Geweldig, aanpakken die hap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Chrasher schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:31:
[...]Kan het verkeerd hebben hoor, maar ik geloof er niet veel van dat je in de Eco stand 70nm ondersteuning kan krijgen met de Yamaha motor ??? dat zou betekenen dat ik met krachtig trappen vrij gemakkelijk met hoge snelheid die steile heuvel op kan komen. Dat lukt me echt niet, zal toch flink terug moeten schakelen om niet stil te vallen. In de Std mode komt hij misschien in de buurt van die 70nm, maar zeker niet in de Eco stand.
Ik heb persoonlijk geen ervaring met dat soort steile hellingen, maar op de Duitse fora werd dit ook al opgemerkt door Mountainbikers. Eco geeft dus wel degelijk full power als je maar hard genoeg duwt. Ik ga er vooralsnog vanuit dat het waar is, je bent de eerste die aangeeft dat eco te zwak is....

http://www.pedelecforum.d...ormance-und-yamaha.32930/
Selbst das steilste Stück fahre ich mit Eco so rauf, wie den Bosch auf Turbo oder Sport. Zwischen Std und High merke ich keinen Unterschied, ist beides extrem viel.
En hij is niet de enige die dit zegt, al geven anderen aan wel degelijk verschil te voelen (doe ik ook, lijkt me dus hyperbool). En als je dus naar de eigen gegevens kijkt van Yamaha klopt dat. Er is verschil in de standen, maar max ondersteuning is te verkrijgen via Eco. Je zou zeggen als zowel de gebruikers en fabrikant het met elkaar eens zijn het wel klopt?

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 08-12-2015 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Het blijkt uit die verhalen dus wel mogelijk te zijn om de volle ondersteuning op Eco te halen. :D

Let wel, dat op dat forum vooral geschreven wordt over MTB's en Enduro's. Er wordt door velen daar zeer sportief gereden met stijgingspercentages van 20% tot wel 30% die men volle kracht naar boven fietst. (de meesten fietsen daar zijn ook nog voorzien van clip-ons)
Sommigen zeggen zelf dat ze het nooit gelukt is om de volle 100% ondersteuning te krijgen tijdens het klimmen in de Eco stand. (Aantal balkjes op het display dat het vermogen aangeeft). Onder deze omstandigheden is het natuurlijk duidelijk dat "men" geen verschil meer voelt tussen de Eco en Turbo stand.
Ik denk niet dat een Alfine of Nexus naaf tegen deze gigantische krachten kan (zelfs zonder ondersteuning van een motor) zonder die binnen de kortste keren aan gort te rijden onder zulke omstandigheden. >:)

Voor 90% van de e-bikers hier in Nederland zijn dit geen goede vergelijkingen alhoewel het wel aangeeft wat er mogelijk is. Ik verwacht niet dat ik (en de meeste fietsers hier) in de Eco stand ooit de volle 100% ondersteuning zullen benaderen (heb ooit wel 50% op mijn display gezien, maar dat is in Eco zeer uitzonderlijk). Zoveel krachten zetten de meesten niet op de pedalen, maar blijven gewoon in het zadel zitten en schakelen dan terug. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie door de bomen het bos niet meer oftewel ga je in de toekomst verplicht worden om met een huis-tuin-keuken E-Bike (zo eentje die max. 25 KmU fiets) nu wel of niet verplicht worden om op de gewone weg te rijden?

Want hier (Almere) zou dat impliceren dat je tussen auto's mag op enkelbaanswegen met een sukkelsnelheid waarmee je een luid toeterende file achter je aan krijgt. Achter je aan want je bent verplicht op midden rijbaan te rijden want anders wordt je gegarandeerd van de sokken gereden.

Als die verplichting er komt ga ik snel een hele nieuwe fiets op Marktplaats gooien. krijg ik er wellicht nog een grijpstuiver voor want kan mij niet voorstellen dat mensen er mee op de rijweg willen rijden. levensgevaarlijk.

(En dan heb ik het nog niet over een helm, die idiotie)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2015 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
@Crasher: true enough.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 17:28:
Ik zie door de bomen het bos niet meer oftewel ga je in de toekomst verplicht worden om met een huis-tuin-keuken E-Bike (zo eentje die max. 25 KmU fiets) nu wel of niet verplicht worden om op de gewone weg te rijden?

Want hier (Almere) zou dat impliceren dat je tussen auto's mag op enkelbaanswegen met een sukkelsnelheid waarmee je een luid toeterende file achter je aan krijgt. Achter je aan want je bent verplicht op midden rijbaan te rijden want anders wordt je gegarandeerd van de sokken gereden.

Als die verplichting er komt ga ik snel een hele nieuwe fiets op Marktplaats gooien. krijg ik er wellicht nog een grijpstuiver voor want kan mij niet voorstellen dat mensen er mee op de rijweg willen rijden. levensgevaarlijk.

(En dan heb ik het nog niet over een helm, die idiotie)
Idioot word je vanzelf als je met die snelheden zonder helm met je hoofd tegen de grond gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:39
Het is heel goed mogelijk dat ook de ECO het volle vermogen kan leveren. Je moet er zelf alleen meer moeite voor doen.

Bosch geeft het op zich wel goed weer.
Eco 50% ondersteuning
Tour 100% ondersteuning
Sport 180% ondersteuning
Turbo 250% ondersteuning

Eco wil in dit geval zeggen dat de motor 30% van de gemeten ingangs vermogen extra naar het achterwiel doorgeeft.

Neem aan dat Yamaha een vergelijkbaar principe op na houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 18:54:
[...]

Idioot word je vanzelf als je met die snelheden zonder helm met je hoofd tegen de grond gaat.
Hallo een normale E-Bike gaat max 25 KmU en dan zou ik moet trappen als een gek dus die snelheid haal ik zelfs niet.

Dus doe effe normaal! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Mijn reactie is wat straf, echter wel realistisch en in analogie met jouw woordkeuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
DHL schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:25:
Sparta C5, is dat ION of voorwielmotor?
Met voorwielmotor. Ik beschouw een voorwielmotor als een extra kracht achter de kracht die je zelf zet.
-Als ik op stand 3 van de 5 fiets (meestal) dan zet de voorwielmotor ongeveer 100 watt kracht op het voorwiel. Trap je amper mee dan ga je ongeveer 18 km/h en trap je zelf redelijk mee dan haal je rond de 20-22 km/h. Als ik wind tegen heb zet ik hem op stand 4 en heb ik ongeveer 175 watt op het voorwiel staan.
-Het nadeel van de voorwielmotor is het moment dat de kracht groter wordt dan de kracht die je zet bij een omslagmoment. Als je de ondersteuning te hoog zet gaat de fiets er met mij vandoor en dat fietst niet prettig. Dit is het geval in stand 5 van de 5. Je trapt dan in het ledige. Ook met flink wind tegen is stand 5 niet altijd fijn. Zodra de wind even gaat liggen schiet je weer vooruit. Dan nog liever standje 4 en zelf wat harder meewerken.
+Met een voorwielmotor hebben de naaf en de ketting veel minder te lijden.
+Dichte kettingkast is altijd fijn want dat scheelt veel onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ja, is juist... een voorwielmotor heeft ook z'n voordelen. Ik heb nu alle motoren gehad en ben om gezondheidsredenen terug naar de voorwielmotor gegaan. Een voorwielmotor geeft je veel meer bekrachtiging (indien geen krachtsensor) dan de andere als je zelf weinig doet. Wil je veel doen, kan dit ook door een lagere stand te gebruiken. Met een middenmotor bvb moet je bergop zelf nog redelijk wat kracht geven. Met de voorwielmotor kan je bij wijze van spreken op kracht van de motor omhoog (binnen zijn grenzen natuurlijk). Het 'sneller' slippen van het voorwiel is niet zo ernstig als wat men laat uitschijnen. Kortom, ook ik ben zeer tevreden van deze 'verouderde' techniek. Een middenmotor is ideaal voor de actieve rijder. Heeft veel meer een natuurlijk fietsgevoel. Blijkbaar is de voorwielmotor nog niet afgeschreven want ik merk dat je terug goed afgewerkte fietsen met deze techniek kan kopen. Heeft een periode minder geweest en hield men deze motor voor de low budgetfietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
DHL schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 20:45:
Ja, is juist... een voorwielmotor heeft ook z'n voordelen. Ik heb nu alle motoren gehad en ben om gezondheidsredenen terug naar de voorwielmotor gegaan. Een voorwielmotor geeft je veel meer bekrachtiging (indien geen krachtsensor) dan de andere als je zelf weinig doet. Wil je veel doen, kan dit ook door een lagere stand te gebruiken. Met een middenmotor bvb moet je bergop zelf nog redelijk wat kracht geven. Met de voorwielmotor kan je bij wijze van spreken op kracht van de motor omhoog (binnen zijn grenzen natuurlijk). Het 'sneller' slippen van het voorwiel is niet zo ernstig als wat men laat uitschijnen. Kortom, ook ik ben zeer tevreden van deze 'verouderde' techniek. Een middenmotor is ideaal voor de actieve rijder. Heeft veel meer een natuurlijk fietsgevoel. Blijkbaar is de voorwielmotor nog niet afgeschreven want ik merk dat je terug goed afgewerkte fietsen met deze techniek kan kopen. Heeft een periode minder geweest en hield men deze motor voor de low budgetfietsen.
DHL, ik begrijp in jouw geval zeker het voordeel van een voorwielmotor. Als je minder kracht hebt is dit zeker een uitkomst. Vandaar ook dat een pedelec echt persoonlijk is. Ik ben er zelf wel tevreden mee dat de Bosch om wat meer stampen vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Ben nieuwsgierig DHL, is die nieuwe fiets met voorwielmotor en met ondersteuning van jou in staat om de Muur van Geraardsbergen op te fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Nee, daarvoor mist hij power. 35 NM is voldoende voor gemiddelde hellingen. De Cube daarentegen is sterk genoeg, maar je moet natuurlijk zelf nog heel wat kracht leveren. De goedkope Makrofiets van mijn vrouw kan al een stevigere helling aan. Die heeft een 45 NM denk ik. Maar dan telkens terwijl je zelf heel weinig doet.
In feite zijn er twee soorten fietsen, de ene voor dynamische mensen en dan denk ik aan alle middenmotoren, achterwielmotoren en dan de simpele techniek voor mensen die echt heel veel ondersteuning willen.
De Muur is natuurlijk wel een extreem geval hee. Kasseien die slecht liggen, heel sterke helling :)
Goed dat er nog fietsen (of dat er weer fietsen bestaan) met de oudste techniek en toch Magura's ed hebben. Heeft een periode minder geweest, iedereen sprong op de kar van de middenmotor.
De meest ideale fiets zou voor mij de Spartamed of een speed bike zijn met gashendel tot 25 per uur. Maar met die belachelijke wetgeving tegenwoordig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
DHL schreef op woensdag 09 december 2015 @ 07:14:
Nee, daarvoor mist hij power. 35 NM is voldoende voor gemiddelde hellingen. De Cube daarentegen is sterk genoeg, maar je moet natuurlijk zelf nog heel wat kracht leveren. De goedkope Makrofiets van mijn vrouw kan al een stevigere helling aan. Die heeft een 45 NM denk ik. Maar dan telkens terwijl je zelf heel weinig doet.
In feite zijn er twee soorten fietsen, de ene voor dynamische mensen en dan denk ik aan alle middenmotoren, achterwielmotoren en dan de simpele techniek voor mensen die echt heel veel ondersteuning willen.
De Muur is natuurlijk wel een extreem geval hee. Kasseien die slecht liggen, heel sterke helling :)
Goed dat er nog fietsen (of dat er weer fietsen bestaan) met de oudste techniek en toch Magura's ed hebben. Heeft een periode minder geweest, iedereen sprong op de kar van de middenmotor.
De meest ideale fiets zou voor mij de Spartamed of een speed bike zijn met gashendel tot 25 per uur. Maar met die belachelijke wetgeving tegenwoordig...
Het lijkt misschien een beetje vreemd wat ik nu ga voorstellen, maar als je echt zo beperkt bent in het fietsen, is het dan niet mogelijk om op een of andere manier een speciale fiets te laten bouwen?
Ik zie hier in de buurt ook wel eens mensen die minder valide zijn op een driewieler (voor minder valide) met gashendel rijden.
Een soort van ontheffing, ivm je verminderde mobiliteit, bedoel ik eigenlijk.
Dat je daarvoor natuurlijk een keuring moet ondergaan is duidelijk, maar misschien kun je dan wel een keer een fiets laten bouwen (eventueel met subsidie uit een of ander potje) die wel echt aan je vereisten voldoet en waarmee je dan niet gehelmd hoeft te rijden???
Het is maar een idee, maar het lijkt me de moeite waard om het te onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Mooie fiets inderdaad, deze staat bij mij nu ook boven aan mijn verlanglijst. Per wanneer is deze eigenlijk bestelbaar en wanneer leverbaar?

Hij heeft op papier zelfs een sterkere motor dan de Stromer st2, 70 nm koppel met een max van 80, dat is behoorlijk veel. Lever maximaal 280% ondersteuning, zeer prettig voor woon-werk verkeer als je niet bezweet wil aankomen. Had al op een stromer st2 gefietst, dus dat is voorlopig mijn referentie fiets (qua prijs niet iets wat ik overweeg trouwens).

Deze middenmotor ziet er ook wel netjes uit, niet zo lelijk als sommige andere modellen.

[ Voor 16% gewijzigd door 2green op 09-12-2015 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik zat gisteren een beetje te Googelen en toen stond er bij levertijd week 10 bij. Dus hij kan pas vanaf maart 2016 geleverd worden. Hieronder nog wat pics die ik op het web heb opgedoken, het ziet er allemaal heel erg goed uit. Maar ik begin nu toch te twijfelen of de accu niet te verwijderen is? Dat zou een dikke min zijn, anders vind ik het een zeer interessante fiets.

Misschien dat hij op gaat duiken bij de opstapdagen zodat ik hem in het voorjaar in real life kan zien :)

Afbeeldingslocatie: http://www.elektrobike-online.com/sixcms/media.php/6/thumbnails/UB-Giant-Quick-E-2016-Oberrohr.jpg.9400690.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.elektrobike-online.com/sixcms/media.php/6/thumbnails/UB-Giant-Quick-E-2016-Motor.jpg.9400638.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.elektrobike-online.com/sixcms/media.php/6/thumbnails/UB-Giant-Quick-E-2016-Akku.jpg.9400378.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.elektrobike-online.com/sixcms/media.php/6/thumbnails/UB-Giant-Quick-E-2016-Display.jpg.9400482.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.elektrobike-online.com/sixcms/media.php/6/thumbnails/UB-Giant-Quick-E-2016-Controller.jpg.9400430.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.elektrobike-online.com/sixcms/media.php/6/thumbnails/UB-Giant-Quick-E-2016-Gepaecktraeger.jpg.9400534.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.elektrobike-online.com/sixcms/media.php/6/thumbnails/UB-Giant-Quick-E-2016-Ritzel.jpg.9400742.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.elektrobike-online.com/sixcms/media.php/6/thumbnails/UB-Giant-Quick-E-2016-Supernova.jpg.9400794.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.elektrobike-online.com/sixcms/media.php/6/thumbnails/UB-Giant-Quick-E-2016-Oberrohr.jpg.9400690.jpg

Edit: Accu kan uitgenomen worden:
Integrierter Akku kann am Rad oder extern geladen werden

Für eine saubere Optik wurde der Gepäckträger des Giant Quick-E in den Rahmen teilintegriert. Der Akku ist im Unterrohr des S-Pedelecs integriert und bietet wahlweise eine Kapazität von 400 Wh bzw. 500 Wh. Die Batterie des Giant Quick-E+ kann direkt am Rahmen per Außenladebuchse geladen werden. Bei Bedarf kann der Akku auch herausgenommen und extern geladen werden.

Weitere Ausstattungsdetails sowie Preise und Verfügbarkeit des Quick-E+ hat Giant noch nicht genannt.

Bron: http://www.elektrobike-on...-giant.1385950.410636.htm

[ Voor 11% gewijzigd door Vlassie1980 op 09-12-2015 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
De accu is zowel op de fiets als los op te laden, zal zo even de bron erbij zoeken.

Wel lastig dat het een open kettingkast betreft, neem aan dat daar een zo'n half open beschermer oppast?zijn deze in de praktijk voldoende om je gewone broek te beschermen?

9 versnellingen is neem ik aan ook wel voldoende op een dergelijke fiets met hulpmotor?

Wil vooral een praktische fiets hebben.

Edit: bron toegevoegd

[ Voor 42% gewijzigd door 2green op 09-12-2015 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
De foto met de accu erop lijkt toch een sleutelgat helemaal onder die knopjes?

Dat duidt er dan toch op dat hij verwijderbaar is ?!

hoo, zie nu de edit pas

[ Voor 9% gewijzigd door JellBro op 09-12-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
2green schreef op woensdag 09 december 2015 @ 14:30:
9 versnellingen is neem ik aan ook wel voldoende op een dergelijke fiets met hulpmotor?
Volgens http://www.giant-bicycles...505/84675/#specifications Heeft deze fiets 20 versnellingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
20 versnellingen, nice!

Goede kans dat ik mijn voorste tandwiel nooit switch, maar leuk om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
2green schreef op woensdag 09 december 2015 @ 15:24:
20 versnellingen, nice!

Goede kans dat ik mijn voorste tandwiel nooit switch, maar leuk om te hebben.
Ook al eens gekeken naar de Bulls Green Mover E45?
Ik denk dat die nog krachtiger is en zelfs qua prestaties de Stromer bij kan benen. De accu-capaciteit is gigantisch. Dit is een model dat ook al meerdere jaren meedraait.

https://www.12gobiking.nl...ulls-green-mover-e45-2016

Afbeeldingslocatie: https://img.12gobiking.nl/products/bulls-green-mover-e-45-2016-heren.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Vlassie1980 op 09-12-2015 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Vlassie1980 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 15:52:
[...]

Ik denk dat die nog krachtiger is en zelfs qua prestaties de Stromer bij kan benen. De accu-capaciteit is gigantisch. Dit is een model dat ook al meerdere jaren meedraait.

[afbeelding]
Jazeker, deze had je mij al eens eerder aangeraden en staat op dit moment op de tweede plek in mijn lijst :)

De giant heeft een nominaal koppel van 70nm (max 80nm) en ik meen mij te herinneren een trapondersteuning van maximaal 285%. Denk niet dat de green mover meer heeft, maar dat ga ik nog opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Vlassie1980 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 15:52:
[...]

[afbeelding]
Dat blijft mooi speelgoed nietwaar?
Qua specs ontloopt deze fiets de Stromer niet veel maar de Stromer moet wel 2k meer kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu 5x op de fiets naar het werk geweest. Inmiddels heb ik door hoe ik vlot door kan fietsen zonder bezweet aan te komen. Het is raar, maar ik moet echt leren fietsen op deze ebike. Op de goede manier druk op de trappers zetten oid zodat de fiets flink meewerkt.

Flyer bevalt goed. Lekker vlot cruisen, tussen de 27 en 30 km/u afhankelijk van windrichting en helling kun je (lees: ik) ontspannen fietsen. Ik moet 'm alleen nog een keer laten keuren bij de RDW zodat ik een WA verzekering af kan sluiten, die zitten niet echt in de buurt helaas. De dichtstbijzijnde is in Nieuwegein en daar heb je geen treinstation, onze auto heeft geen trekhaak dus op het rek achterop kan ie ook niet. Waarom zitten die eikels niet op een handige locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Dan blijft alleen nog de dakdrager over of een kennis met fietsvervoer mogelijkheden. Lastig, deze fiets is toevallig nog niet gekeurd door de fabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Het Duitse tijdschrift ElektroBike heeft in het voorjaar van 2015 een aantal e-bikes getest.
Getest in de praktijk, maar ook onder laboratoriumomstandigheden. Gelijke omstandigheden voor elke e-bike zodat een betrouwbare vergelijking mogelijk is.
Het test scenario bestond uit de onderdelen:
Stad: met een aantal start en stops
Tour: naast vlakke ook gedeelten met een licht stijging
Berg: met verschillende klimpercentages.

Interessant is dat ElektroBIKE ook de mate van ondersteuning heeft gemeten. ElektroBike noemt dat onderdeel van de meting EBUK (ElektroBIKE-Unterstützungs-Koeffizienten).
De uitkomst daarvan geeft aan hoe de actieradius te duiden in relatie tot de hoeveelheid ondersteuning. Een voorbeeld: de Raleigh Dover City e-bike heeft in de teststand Tour een laboratorium-actieradius van 125 km. Dat is in verhouding met andere ebikes behoorlijk veel, echter de EBUK is maar 0,5. Hetgeen betekent dat er maar weinig ondersteuning wordt gegeven en dat de berijder zelf veel kracht moet uitoefenen.

Die EBUK uitkomsten vind ik belangwekkend omdat ze laten zien hoeveel ondersteuning ik kan verwachten van een e-bike. Voor het gemak heb ik van de meeste testen een overzicht gemaakt, verdeeld over de verschillende typen e-bike motoren.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/VjkzSAltBcMJ4EHg7IbztJV9/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/0hgFu7cYwRxtwV1Qh76OpoSh/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door - oblomov - op 09-12-2015 22:13 . Reden: S-pedelec afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Mooi overzichtje oblomov!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Wow, apart dat de Bosch motoren (vooral de Active) bij klimwerk juist veel minder vermogen (EBUK) leveren? Wat zou hier de oorzaak van zijn? Wordt de motor te warm?

Ook de lage "EBUK" waardes van de Impulse 2.0 vallen erg op. Voor een middenmotor is dat laag vergeleken met de anderen. Is dat vanwege een directe aandrijving op de trap-as of zit daar ook een overbrenging tussen zoals bij de Bosch en Yamaha?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
De hoge waarden van de Stromer vallen mij op! Daar kun je dus fluitend 45 mee rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap de getallen niet, linkergetal is km's, rechter is? Gemiddeld nm koppel aan ondersteuning of?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2015 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2015 @ 22:19:
Ik snap de getallen niet, linkergetal is km's, rechter is? Gemiddeld nm koppel aan ondersteuning of?
De Ebuk!
Even de post nog eens lezen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vooral de Impulse 2.0 motoren vallen, qua ondersteuning, tegen. Datzelfde zie je terug bij de Kalkhoff S-pedelec met Impulse 2.0 motor.

Los van de ondersteuning valt mij de actieradius van de S-Pedelecs tegen. Nu zijn de Bosch accu's inmiddels 20% groter, maar dan nog.
Met een 500 Wh Bosch accu zouden omgerekend, uitgaande van de gegevens van de test, de cijfers van de Bluelabel Charger GT45 HS dan als volgt zijn:
Stad: 35/3.2
Tour: 48/1.7
Berg: 34/1.6

Ik verwacht dat het nog wel een paar jaar duurt voor dat de actieradius van de S-pedelecs echt aantrekkelijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Of de boot verkopen en een Stromer ST2 kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door - oblomov - op 09-12-2015 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Eigenlijk draait bijna alles om die accu. Zijn er geen baanbrekende accu ontwerpen te verwachten binnen korte termijn!

• jimh307
  • Niet online
Peatsmoke schreef op woensdag 09 december 2015 @ 11:11:
[...]

Het lijkt misschien een beetje vreemd wat ik nu ga voorstellen, maar als je echt zo beperkt bent in het fietsen, is het dan niet mogelijk om op een of andere manier een speciale fiets te laten bouwen?
Ik zie hier in de buurt ook wel eens mensen die minder valide zijn op een driewieler (voor minder valide) met gashendel rijden.
Een soort van ontheffing, ivm je verminderde mobiliteit, bedoel ik eigenlijk.
Dat je daarvoor natuurlijk een keuring moet ondergaan is duidelijk, maar misschien kun je dan wel een keer een fiets laten bouwen (eventueel met subsidie uit een of ander potje) die wel echt aan je vereisten voldoet en waarmee je dan niet gehelmd hoeft te rijden???
Het is maar een idee, maar het lijkt me de moeite waard om het te onderzoeken.
Zou dat? Een voorwielmotor is min of meer oubollig, maar het enorme voordeel is dat je veel ondersteuning kunt vragen zonder zelf veel te hoeven doen. Enfin, als ik stand 3 gebruik moet ik zelf nog redelijk wat meewerken om snel te gaan. De verleiding om stand 4 te pakken heb ik wel, maar deze reserveer ik als ik echt wind tegen heb. Ik heb ook nog wel zoiets van zelf een beetje aanpoten om een hogere snelheid te behalen. Je kunt echter ook heel lui fietsen en de motor alles laten doen; precies wat DHL min of meer doet. Juist daarom kan hij nog vooruit met zijn voorwielmotor.
Op stand 4 (175 watt op je wiel) vreet de fiets accu. Op stand 3 (100 watt op het voorwiel) kan ik ongeveer 4 uur en 15 minuten fietsen. Zet je hem op stand 4 dan is dit al krap 2,5 uur.
Oke, vergeleken met speedbikes heb ik niets te zeuren, maar ik ben graag zuinig op m'n accu want dat ding kost ruim 600 euries bij vervanging. Ook trek ik mijn accu nooit te ver leeg. Bij 30% restlading ga ik hem al opladen.
Ik heb ook een auto en als het zo hard gaat waaien dat ik zelfs in stand 5 al moeite heb om vooruit te kunnen ga ik toch met de broem broem. Er zijn grenzen en ja, het kost brandstof, maar de fiets 16,5 kilometer tot het uiterste drijven kost ook extra slijtage aan het mechaniek. Dan betwijfel ik wat goedkoper is. De auto die er geen moeite mee heeft of stampen op m'n Sparta.
9 van de 10 keer wordt het de fiets.

Ja, de Bosch motor met z'n hoge koppel zal er minder moeite mee hebben, maar die heb ik niet en daarbij vraag ik me af hoe snel een Bosch motor het mechaniek belast.

• DHL

DHL

Hetgene hierboven beschreven klopt. Dit is de reden waarom ik nu terug naar de voorwielmotor ging.
Ik keek al of de mogelijkheid bestond om een aangepaste fiets te bouwen, maar dan val je onder de driewielers (wat ik hoegenaamd niet wil) of onder zelfbouw.
Elektrische fietsen kwamen er eigenlijk voor iets minder mobiele mensen en hebben nu hun weg gevonden naar een veel grotere doelgroep.
In het begin was een e bike iets voor 'oude mensen', nu kopen zelfs sportievelingen er ene.
Mocht de wetgever een klein beetje open minded zijn, ze zou beseffen dat bvb de spartamed niets te zien heeft met een snorfiets. Dat was nu echt eens een fiets op maat van oudere en minder sterke mensen. Iontechnologie en als je moe bent het gashendeltje dat tot 20 gaat. En dit in een zeer verzorgde fiets. Die zou ik graag gekocht hebben... Dat is precies wat oudere mensen of zieke mensen nodig hebben.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

wmeester schreef op woensdag 09 december 2015 @ 22:20:
[...]

De Ebuk!
Even de post nog eens lezen. :-)
Maar wat geeft de EBUK weer? Verhouding in vermogen dat door de motor en fietser geleverd wordt? Dus 3.0 is 3x zoveel vermogen door de motor dan door de fietser?

Signatures zijn voor boomers.

• Peatsmoke
  • Niet online
DHL schreef op donderdag 10 december 2015 @ 06:00:
Hetgene hierboven beschreven klopt. Dit is de reden waarom ik nu terug naar de voorwielmotor ging.
Ik keek al of de mogelijkheid bestond om een aangepaste fiets te bouwen, maar dan val je onder de driewielers (wat ik hoegenaamd niet wil) of onder zelfbouw.
Elektrische fietsen kwamen er eigenlijk voor iets minder mobiele mensen en hebben nu hun weg gevonden naar een veel grotere doelgroep.
In het begin was een e bike iets voor 'oude mensen', nu kopen zelfs sportievelingen er ene.
Mocht de wetgever een klein beetje open minded zijn, ze zou beseffen dat bvb de spartamed niets te zien heeft met een snorfiets. Dat was nu echt eens een fiets op maat van oudere en minder sterke mensen. Iontechnologie en als je moe bent het gashendeltje dat tot 20 gaat. En dit in een zeer verzorgde fiets. Die zou ik graag gekocht hebben... Dat is precies wat oudere mensen of zieke mensen nodig hebben.
Idioot eigenlijk dat op een fiets alleen een driewieler mogelijk is als aangepaste versie. 8)7
Alsof iedereen met bijvoorbeeld COPD of verminderde hartfunctie ook meteen een driewieler nodig heeft. Beide ziekten geven wel recht op een parkeerkaart (onder omstandigheden), waarom dan niet recht op een fiets die buiten de wettelijke normen valt?
Hebben we hier niet een punt om de verantwoordelijke minister eens aan te schrijven?

• - oblomov -
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 10 december 2015 @ 07:01:
Maar wat geeft de EBUK weer? Verhouding in vermogen dat door de motor en fietser geleverd wordt? Dus 3.0 is 3x zoveel vermogen door de motor dan door de fietser?
Alle testen zijn in de hoogste ondersteuningsstand gemeten. Dus bij een e-bike met een Bosch motor in Turbo, enz.

• Vlassie1980
- oblomov - schreef op woensdag 09 december 2015 @ 20:53:
Het Duitse tijdschrift ElektroBike heeft in het voorjaar van 2015 een aantal e-bikes getest.
Getest in de praktijk, maar ook onder laboratoriumomstandigheden. Gelijke omstandigheden voor elke e-bike zodat een betrouwbare vergelijking mogelijk is.
Het test scenario bestond uit de onderdelen:
Stad: met een aantal start en stops
Tour: naast vlakke ook gedeelten met een licht stijging
Berg: met verschillende klimpercentages.

Interessant is dat ElektroBIKE ook de mate van ondersteuning heeft gemeten. ElektroBike noemt dat onderdeel van de meting EBUK (ElektroBIKE-Unterstützungs-Koeffizienten).
De uitkomst daarvan geeft aan hoe de actieradius te duiden in relatie tot de hoeveelheid ondersteuning. Een voorbeeld: de Raleigh Dover City e-bike heeft in de teststand Tour een laboratorium-actieradius van 125 km. Dat is in verhouding met andere ebikes behoorlijk veel, echter de EBUK is maar 0,5. Hetgeen betekent dat er maar weinig ondersteuning wordt gegeven en dat de berijder zelf veel kracht moet uitoefenen.

Die EBUK uitkomsten vind ik belangwekkend omdat ze laten zien hoeveel ondersteuning ik kan verwachten van een e-bike. Voor het gemak heb ik van de meeste testen een overzicht gemaakt, verdeeld over de verschillende typen e-bike motoren.

[afbeelding]

[afbeelding]
Zeer mooi overzicht! Ik ben ook al heel lang aan het kijken naar speed pedelecs, heb mijn huidige Merida nu bijna 2 jaar en die kan nog wel even mee maar het is erg leuk om de ontwikkelingen te volgen. Gaat nog wel even duren voordat ik een speed pedelec aan ga schaffen en ik zal dan ook zeker een aantal grondige tests doen en proefritten doen alvorens ik de knoop doorhak.

Paar weken geleden een Riese und Muller Cruiser HS met 400Wh accu en Bosch Performance geleend voor 2 dagen. De fiets is meer dan prima, ondersteuning is ook krachtig maar de accu is het grootste minpunt. Op Turbo was de koek na 27 km op. En dit was dus in de meeste ideale omstandigheden met amper wind.

Mijn intentie is een speed pedelec waarbij ik heel de rit in de hoogste ondersteuning en pedal to the metal kan rijden gedurende de enkele rit van 27 km en zelfs ook bij een beetje tegenwind. Vandaag staat er bijvoorbeeld een krachtige zuidenwind, die heb ik heel de terugweg in mijn face. Dus dan moet ik meestal terug naar Tour en de Sport en Turbo stand mijden want dan red ik het niet.

Jammer dat er geen resultaten van de Bulls Green Mover bij zitten, ik denk dat die de Stromer het zeer lastig kan maken en de prijs is ook wat vriendelijker, het uiterlijk is wat minder maar daar merk je niet zoveel van als je zit te fietsen :)

Ben toch een beetje teleurgesteld in het accupakket van Bosch, 500Wh is redelijk maar met een beetje tegenwind ga je dat met een speed pedelec ook niet redden.

• jimh307
  • Niet online
De speed pedelec is een uitkomst voor mensen die grote afstanden moeten fietsen en dit snel willen doen. Dat klopt helemaal. Alleen de accu is voorlopig nog de bottleneck. Het lastige van Li-ion accu's is dat ze continue achteruit gaan. Haal je nu een rit op het randje dan haal je die rit volgend seizoen mogelijk niet meer.
500 Wh is voor een standaard pedelec een mooie omvang qua energie. Een speed pedelec die na krap 30 kilometer leeg is vormt een groot obstakel voor lange afstand reizen. Een speed pedelec vreet al snel 3x zoveel energie dan met 23 km/h fietsen in de middenstand.
Als je 30 kilometer kunt halen op een 500 Wh accu dan ben je per kilometer 16,7 wattuur of zelfs meer kwijt. Dat is vergeleken met een standaard pedelec veel. Mijn verbruik ligt op ongeveer 7 wattuur per kilometer gemiddeld en dan ben ik nog niet eens heel zuinig op de accu. Met zelf redelijk meewerken zit ik op 5 Wh per kilometer en als ik wind tegen heb zit ik al snel op 9-10 Wh per kilometer.

Vraagje: merken jullie een zekere achteruitgang in de actieradius?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

- oblomov - schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:21:
[...]

Alle testen zijn in de hoogste ondersteuningsstand gemeten. Dus bij een e-bike met een Bosch motor in Turbo, enz.
Zegt me nog niks. Wat betekent een EBUK van 3.0?

Signatures zijn voor boomers.

• JellBro
@jimh
ik kan het niet zo mooi met cijfers onderbouwen zoals jij,
maar met de Riese Muller reed ik vorig jaar continu in stand "sport" en
dit jaar moet ik terug naar "tour" anders haal ik de 18km niet, denk ik.

Dit is voor mij wel een schrikmomentje. Het weer is zelfs beter dan vorig
jaar denk ik als ik zo terugkijk [warmer, bij zelfde hoeveelheid wind].

Ik heb Riese Muller geschreven of er misschien iets van coulance in zit
voor een nieuwe accu met hoger bereik, waarop uiteraard niet geantwoord wordt.

400Wh is echt te weinig, waardoor de fiets ongeschikt is waar hij voor verkocht wordt,
naar mijn mening.

• Vlassie1980
jimh307 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:20:
De speed pedelec is een uitkomst voor mensen die grote afstanden moeten fietsen en dit snel willen doen. Dat klopt helemaal. Alleen de accu is voorlopig nog de bottleneck. Het lastige van Li-ion accu's is dat ze continue achteruit gaan. Haal je nu een rit op het randje dan haal je die rit volgend seizoen mogelijk niet meer.
500 Wh is voor een standaard pedelec een mooie omvang qua energie. Een speed pedelec die na krap 30 kilometer leeg is vormt een groot obstakel voor lange afstand reizen. Een speed pedelec vreet al snel 3x zoveel energie dan met 23 km/h fietsen in de middenstand.
Als je 30 kilometer kunt halen op een 500 Wh accu dan ben je per kilometer 16,7 wattuur of zelfs meer kwijt. Dat is vergeleken met een standaard pedelec veel. Mijn verbruik ligt op ongeveer 7 wattuur per kilometer gemiddeld en dan ben ik nog niet eens heel zuinig op de accu. Met zelf redelijk meewerken zit ik op 5 Wh per kilometer en als ik wind tegen heb zit ik al snel op 9-10 Wh per kilometer.

Mijn Merida is nu bijna 2 jaar oud en heeft een Bosch Performance Line met 400Wh accu. Ik gebruik meestal de Turbo en Sport standen en merk wel dat het eerste streepje al vrij snel weg is. Denk na een kilometertje of 5~6, daarna duurt het wat langer voordat de 2e ook weg is. Meestal kom ik op de zaak aan met 2 of 3 streepjes over, geheel afhankelijk van de wind natuurlijk. Gisteren had ik bij thuiskomst nog maar 1 streepje over. Ik laad altijd bij op het werk en vertrek dus altijd met volle accu. Km stand is nu bijna 14.000 en verder still going strong :)

Verwijderd

Je kunt hem beter 20/80 proberen te houden, ik laad hem zelden tot de nok vol en trek hem zelden helemaal leeg. Dit schijnt volgens meerdere bronnen het beste te zijn voor de levensduur van de accu, hij zou dan potentieel 2,5x langer mee kunnen gaan :)

• jimh307
  • Niet online
JellBro schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:48:
@jimh
ik kan het niet zo mooi met cijfers onderbouwen zoals jij,
maar met de Riese Muller reed ik vorig jaar continu in stand "sport" en
dit jaar moet ik terug naar "tour" anders haal ik de 18km niet, denk ik.

Dit is voor mij wel een schrikmomentje. Het weer is zelfs beter dan vorig
jaar denk ik als ik zo terugkijk [warmer, bij zelfde hoeveelheid wind].

Ik heb Riese Muller geschreven of er misschien iets van coulance in zit
voor een nieuwe accu met hoger bereik, waarop uiteraard niet geantwoord wordt.

400Wh is echt te weinig, waardoor de fiets ongeschikt is waar hij voor verkocht wordt,
naar mijn mening.
Dank je wel, ik doe het elke dag ;)

Hier weer een mooi voorbeeld van de toename van de interne weerstand. Je zou toch mogen verwachten dat je 18 kilometer wel op Turbo-stand zou kunnen halen.
Dat is nu ook het probleem. De accu's van een speed pedelec opereren echt op het randje van hun specificaties. In het begin als de cellen nieuw zijn gaat dit goed, maar zoals jij dit nu aangeeft zie je na 1 jaar gebruik dat de accu's duidelijk in prestaties afnemen. Volgend jaar rond deze tijd zou je het dan net redden op de ECO stand. Dat is slecht vergeleken met de prijs die je voor een nieuwe accu moet neerleggen. 400 Wh is inderdaad erg krap voor een speed pedelec. Coulance zit er niet in en de verkoper verwacht dat je dit al wist. Dat is krom want hier ga je natuurlijk niet vanuit. De klant lapt wel geld voor een nieuwe accu en zo verkoopt dat natuurlijk lekker.
Als je dan het milieu in ogenschouw neemt kamp je met extra belasting voor het vroegtijdig recyclen van de accu's.
Ik run een accugroothandel en dit zijn discussies waar je bijna niet uitkomt. Ik adviseer minimaal het dubbele aan capaciteit voor een speed pedelec die serieus genomen wil worden. 800 Wh is zeker aan te raden. Dan haal je ook meer dan dubbel zoveel kilometers per wattuur. Dit komt omdat de cellen dan niet niet continue op hun tenen moeten lopen om de energievraag aan te kunnen.

Ja, maar ik ben verkoper, voor mij dus grote inkomsten.... Dat wil niet zeggen dat ik het eens ben met het leveren van te krappe accu's. Als je klanten tevreden zijn heb je wel een goed visitekaartje. Tevreden klanten werf je dan ook als je met gerust hart op je fiets kan zitten zonder continue de accumeter in de gaten te houden. Het is heel frustrerend als je serieuze concessies moet doen zoals de ondersteuning terug schroeven.

De accu van mijn fiets is nog tiptop, maar ik weet precies hoe er mee om te gaan. Ik ben zelfs zo aardig geweest om een onafhankelijk werkstuk te maken over accu's in voertuigen. Binnenkort komt deze online en jullie mogen deze ook lezen. De link plaats ik dan hier.

Conclusie: mensen hebben het recht op eerlijke en onafhankelijke informatie over het onderdeel welke het duurste is van alles: de accu.

• - oblomov -
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:26:
Zegt me nog niks. Wat betekent een EBUK van 3.0?
EBUK, zoals ik schreef, duidt de relatie tussen de actieradius en de hoeveelheid ondersteuning. In het artikel wordt aangegeven dat 0.5 heel weinig ondersteuning betekent. Hoe hoger het getal hoe meer ondersteuning. Hetgeen, overigens, weer ten koste kan gaan van de actieradius.

Ik weet dus de correlatie tussen de getallen, maar waar 0.5 of 3.0 precies voor staan, behalve weinig & veel in dit verband, weet ik niet, doch dat vind ik persoonlijk ook niet van belang. Wel is van belang te weten dat alle testen onder gelijke condities in de hoogste ondersteuningsstand zijn uitgevoerd, zodat een zo betrouwbaar mogelijke vergelijking gemaakt kan worden.

• jimh307
  • Niet online
http://docdro.id/DcWC0p4

Dit is de link wat het werkstuk zou moeten zijn. In 2011 plaatste ik de eerste versie van het werkstuk op EVN (Lilith) en nu is het tenue meer verschoven naar Li-ion accu's in plaats van de Loodaccu's.
Het werkstuk heb ik daarop aangepast. Ik ben dan ook een early-adopter van elektrisch fietsen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt want ik heb het zoveel als mogelijk in ABN geschreven.

• JellBro
Bedankt voor het posten, zal die eens goed lezen.

Verder gaat het er naar uitzien dat ik inderdaad in de loop van volgend jaar al
aan een nieuwe toe ben...

Ik hoop dat e-bike-Vision dan een beschikbaar heeft voor Bosch Performance Line.

Erg suf dat fabrikanten niet zelf de laders en elektronica kunnen samenstellen zodat
hij tot max 20% ontlaadt en max. 80% oplaadt, als dat toch bekend is dat dat het beste is.

edit:spelling :)

en dit: http://electric-fatbike.c...sons-vs-lifepo4-and-lipo/

[ Voor 13% gewijzigd door JellBro op 10-12-2015 15:00 ]

• Repi3
  • Niet online
jimh307 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:20:
Ik heb zo een FMH ombouw kit.
Ondertussen al 3j mee aan het rondrijden en ik heb de indruk dat het nu met de winter wel acteruit aan het gaan is. (vorige winter nog niet zo erg)

Ik heb 5 modes om te rijden, waar ik meestal stand 3/4 gebruik.
Er staan ook 4 bolletjes op ter indicatie hoever de batterij is.

Waar ik de eerste winter nooit aan het laatste bolletje kwam (48km h/t)
Had ik vorige winter al heel af en toe eens dat mijn laatste bolletje flikkerde...
Sinds ongeveer een maand half heb ik nu geregeld dat ik de laatse 10-15km het laatste bolletje flikker...
Waardoor ik al sneller enkel in mode 3 rij...
Er is de laatste weken natuurlijk ook wel veel wind, en heb meestal telkens schuin wind, dus telkens wel lastiger...

Ik heb er +- 10.000km mee en rond de 200 opladingen, dus al bij al is dat nog cava denk ik...
Nuja zolang je weg en weer raakt is het cava :)
Het moment dat je weg niet meer terug kan doen is het balen.

En zoals ergens gezegd, koop nu met wat spelling als je lang termijn wilt denken!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:28:
Jammer dat er geen resultaten van de Bulls Green Mover bij zitten, ik denk dat die de Stromer het zeer lastig kan maken en de prijs is ook wat vriendelijker, het uiterlijk is wat minder maar daar merk je niet zoveel van als je zit te fietsen :)
Er is hoop. Het tijdschrift, waarover ik schreef, verscheen dit jaar maar 1 keer en wel als E-Bike Jahrbuch (ook als e-paper te bestellen en te downloaden). Ik neem aan dat begin volgend voorjaar weer een jaarboek verschijnt. Mogelijk testen ze dan ook de Bulls Green Mover S-pedelec (inclusief EBUK, off course).

Ik ben zo vrij om de link naar dat tijdschrift hier te plaatsen. Ik weet niet zeker of dat is toegestaan op Tweakers. Zo niet dan hoor ik het graag en verwijder ik de link. Overigens, het is überhaupt! een redelijke informative internetsite met een, niet al te druk, forum.

http://www.elektrobike-online.com

Ik kan mij voorstellen dat je, gezien de geringe capaciteit van de huidige accu's, de bescheiden actieradius en zeker ook de relatief hoge prijs van de meeste S-pedelecs, behoedzaam te werk gaat. Als pensionado ben niet aangewezen op een S-pedelec, maar ik begrijp wel dat 500 Wh voor een 45km/u e-bike té bescheiden is. Ja, het wordt interessant bij die 735 Wh accu van de Bulls Green Mover E45.

• 2green
- oblomov - schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:23:
[...]

EBUK, zoals ik schreef, duidt de relatie tussen de actieradius en de hoeveelheid ondersteuning. In het artikel wordt aangegeven dat 0.5 heel weinig ondersteuning betekent. Hoe hoger het getal hoe meer ondersteuning. Hetgeen, overigens, weer ten koste kan gaan van de actieradius.

Ik weet dus de correlatie tussen de getallen, maar waar 0.5 of 3.0 precies voor staan, behalve weinig & veel in dit verband, weet ik niet, doch dat vind ik persoonlijk ook niet van belang. Wel is van belang te weten dat alle testen onder gelijke condities in de hoogste ondersteuningsstand zijn uitgevoerd, zodat een zo betrouwbaar mogelijke vergelijking gemaakt kan worden.
Eigenlijk was ik ook wel geinteresseerd in hoe die EBUK eenheid is opgebouwd, voor nu neem ik aan dat dit een lineaire eenheid is.

Gebruik de EBUK vooral om te vergelijken met Stromer ST2, aangezien ik daarop gefietst heb en die prima beviel voor wat ik ermee wilde (over een afstand van 20 kilometer een snelheid van 45 km/uur vasthouden). Blijkt die vrijwel twee maal zoveel ondersteuning te bieden als vrijwel iedere andere fiets.

Aangezien de ST2 meer kost dan ik van plan was uit te geven ben ik nu alvast aan het duimen voor nieuwe 2016 modellen die hiermee kunnen concurreren... zucht... geduld is niet bepaald mijn sterkste punt.

[ Voor 3% gewijzigd door 2green op 10-12-2015 15:36 ]

• 2green
Vlassie1980 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:28:
[...]
Toevallig een bron gevonden waaruit dit blijkt? Kan zelf weinig terug vinden van het 2016 model en de middenmotor dat ze nu gebruiken.

Verwijderd

2green schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:33:
[...]

Eigenlijk was ik ook wel geinteresseerd in hoe die EBUK eenheid is opgebouwd, voor nu neem ik aan dat dit een lineaire eenheid.
Dat was dus ook mijn vraag, leuke waarde, wat betekent het, hoe is deze opgebouwd. :)

Een betrouwbare vergelijking kun je pas maken als je weet hoe er gemeten wordt en wat de relatie van de getallen onderling zijn. Op zich is het een heel goed initiatief omdat het de subjectiviteit over ondersteuning weghaalt :)

• Vlassie1980
2green schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:36:
[...]

Toevallig een bron gevonden waaruit dit blijkt? Kan zelf weinig terug vinden van het 2016 model en de middenmotor dat ze nu gebruiken.
Ze hebben het oudere model een opfrisbeurt gegeven, deze heeft nog een achterwielmotor en een accu van 735Wh:

2015 model:
Afbeeldingslocatie: https://img.12gobiking.nl/products/2014-Bulls-Green-Mover-E45-Heren.jpg

2016 model:
Afbeeldingslocatie: https://img.12gobiking.nl/products/bulls-green-mover-e-45-2016-heren.jpg
Zoek de verschillen :+

Daarnaast hebben ze ook een ander model met Brose middenmotor en een 612Wh accu, de Greenmover Lacuba E45:
Afbeeldingslocatie: http://www.greenmover.de/wp-content/uploads/2015/07/Bulls_Lacuba-E45_s.jpg

Ik weet alleen niet wanneer hij uitkomt, volgens mij is hij ook minder krachtig als de eerste. (350W middenmotor vs 500W achterwielmotor)
Ook niet helemaal duidelijk of je die accu er zo makkelijk uit kunt halen...

• Karloe
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-11-2020
Andere koplamp, achterlicht en een groter reflectorplaatje op de voorvork.
(de meest opvallende zaken.)

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:00
Karloe schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:14:
[...]

Andere koplamp, achterlicht en een groter reflectorplaatje op de voorvork.
(de meest opvallende zaken.)
Frame is ook anders onder zadelbuis, ander crank.

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

• Vlassie1980
Motor is ook kleiner :)

Ik ga zo op mijn fiets stappen, lekker met windkracht 6 tegen naar huis op de Merida :D

• Karloe
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-11-2020
Ach ja, het brugje naar de bagagedrager is ook anders, en hetzelfde voor de plakplaatjes...

Maar goed, ik blijf wel mee lezen, in mijn zoektocht, zonder "harde" voorwaarden.
Pagina: 1 ... 69 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.