Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.514 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-10 18:36
Peatsmoke schreef op zondag 29 november 2015 @ 07:58:
[...]

Dat meen je toch niet serieus, dat het "behoorlijk" in reistijd scheelt??? Dat is net iets meer dan 1 km/u...
Ik gaf aan dat het behoorlijk scheelt in tijd als ik met de speed pedelec ga, waarbij die marge van 2,5 proces extra helpt.

Scheelt meer dan je denkt hoor (20 heen, 20 terug), waarvan het overgrote deel op volle snelheid gedaan kan worden.

40/45*60 = 53,33 min
40/47,5*60 = 50,53

dus 3.33, ga uit van 2,75 gezien het stukje dat ik langzamer ga.
Brommers hebben overigens een marge van 5 km/u als ik mij niet vergis en dat is meer dan 2,5%. Ik denk dat je zoveel extra energie nodig hebt voor die 5 km/u harder, dat dit -gelet op de actieradius- weinig voordelen biedt.
Dat dit zelfs 5 km/u mag zijn maakt dit nog aantrekkelijker, goede tip!
40/50*60 = 48,00 min
5,33 minuten per dag erbij :)
Maar ook op de speed-pedelec zul je een bepaalde marge houden voordat je een bekeuring krijgt. Als je de lasten van een bromfiets moet gaan dragen (helm, verzekering en plaats op de weg) zul je er ook de lusten van krijgen in de wet.
Klopt, maar dat is vanzelf sprekend en iets waar ik op anticipeer uiteraard.
In een latere reactie schrijf je dat gemiddeld 35-40 km/u fietst. Waarom zou je dan de fiets willen tunen tot 50 km/u? Je gemiddelde gat er hooguit met 1 of 2 km/u op vooruit terwijl je actieradius veel sterker afneemt met zulke snelheden.
Bron
Ehm... mijn gemiddelde over een afstand van 500 meter wel 55 km/uur zonder hulp motor... squat een kleine 200 kilo :). Maar ja, daarna zakt de snelheid behoorlijk in

De fiets mag 45, als deze onder de brommerwet valt mag ik vervolgens er maximaal 50 mee. De afstand dat ik afleg is 2 a 3 kilometer op wegen waar ik het niet gepast vindt zo hard te fietsen en bijna 17 kilometer op wegen waar ik dan 50 kan en mag. Mijn gemiddelde snelheid neemt dus behoorlijk toe op deze rit met zo'n aanpassing.

Goede opmerking, maar ik denk niet dat de actieradius zo'n probleem zal zijn aangezien de meeste fietsen met een 500 watt motor een veelvoud van de actie radius hebben wat ik wil gaan fietsen. Ga dit nog uitrekenen als ik eenmaal een goede kandidaat heb gevonden.

[ Voor 18% gewijzigd door 2green op 29-11-2015 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 22:41

Metro2002

Memento mori

2green schreef op zondag 29 november 2015 @ 08:53:
[...]

De fiets mag 45, als deze onder de brommerwet valt mag ik vervolgens er maximaal 50 mee. De afstand dat ik afleg is 2 a 3 kilometer op wegen waar ik het niet gepast vindt zo hard te fietsen en bijna 17 kilometer op wegen waar ik dan 50 kan en mag. Mijn gemiddelde snelheid neemt dus behoorlijk toe op deze rit met zo'n aanpassing.
Mijn woon-werk route is 22km waarvan een groot deel ook rechtuit-langs-de-snelweg fietspad is het verschil met mijn gewone (niet electrische) fiets en destijds mijn snorfiets die tegen de 40km/u reed (ja mag niet , foei, levensgevaarlijk ik weet het maar ik droeg wel een helm en een motorjas) was bijna te verwaarlozen. Het scheelde uiteindelijk 5 tot 15 minuten. Dat wil zeggen: 50 minuten vs een 55 minuten op een normale dag zonder al te veel wind. Bij tegenwind werd het verschil groter tot 50 minuten vs een uur ongeveer.
Gemiddelde snelheid wordt door zo ontzettend veel factoren omlaag gehaald (verkeerslichten, bruggen, tunnels en vooral andere weggebruikers) dat het imho niet echt de moeite is. Ik heb om die reden de snorfiets weer weggedaan :P Ik dacht namelijk ook dat het een stuk sneller zou gaan maar niet dus.

Daar komt nog bij dat ik het echt compleet onverantwoord vindt om met 50km/u+ op een fiets te zitten zonder enige vorm van beschermde kleding, helm, handschoenen etc.
Mensen die de tour de france wel eens kijken zien vaak genoeg de gevolgen van een valpartij en dat is niet bepaald een fris gezicht.

Ook vind ik het nogal een snelheid voor een fiets, een brommer hoor je nog aankomen, een snelle fietser niet. Ik schrik me af en toe ook wezenloos van die opgevoerde ebikers, en dan trap ik zelf ook nog best stevig door.

Als de speed pedelec als vervoersmiddel legaal wordt dan zou ik het niet meer dan logisch vinden dat daar dezelfde regels voor gelden als voor bromfietsen. Dus minimaal helmplicht en op de rijbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Metro2002 schreef op zondag 29 november 2015 @ 10:35:
[...]

Mijn woon-werk route is 22km waarvan een groot deel ook rechtuit-langs-de-snelweg fietspad is het verschil met mijn gewone (niet electrische) fiets en destijds mijn snorfiets die tegen de 40km/u reed (ja mag niet , foei, levensgevaarlijk ik weet het maar ik droeg wel een helm en een motorjas) was bijna te verwaarlozen. Het scheelde uiteindelijk 5 tot 15 minuten. Dat wil zeggen: 50 minuten vs een 55 minuten op een normale dag zonder al te veel wind. Bij tegenwind werd het verschil groter tot 50 minuten vs een uur ongeveer.
Gemiddelde snelheid wordt door zo ontzettend veel factoren omlaag gehaald (verkeerslichten, bruggen, tunnels en vooral andere weggebruikers) dat het imho niet echt de moeite is. Ik heb om die reden de snorfiets weer weggedaan :P Ik dacht namelijk ook dat het een stuk sneller zou gaan maar niet dus.

Daar komt nog bij dat ik het echt compleet onverantwoord vindt om met 50km/u+ op een fiets te zitten zonder enige vorm van beschermde kleding, helm, handschoenen etc.
Mensen die de tour de france wel eens kijken zien vaak genoeg de gevolgen van een valpartij en dat is niet bepaald een fris gezicht.

Ook vind ik het nogal een snelheid voor een fiets, een brommer hoor je nog aankomen, een snelle fietser niet. Ik schrik me af en toe ook wezenloos van die opgevoerde ebikers, en dan trap ik zelf ook nog best stevig door.

Als de speed pedelec als vervoersmiddel legaal wordt dan zou ik het niet meer dan logisch vinden dat daar dezelfde regels voor gelden als voor bromfietsen. Dus minimaal helmplicht en op de rijbaan.
Goed punt, ik hier ga ik nog even goed over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
wmeester schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 22:45:
[...]

Ik zit inderdaad te denken aan een vervangende batterij maar zolang ik minimaal op tour de rit nog kan maken vind ik het nog niet nodig.
De ondersteuning word inderdaad minder, niet zo erg als op mijn vorige fiets (qwic trend2) maar duidelijk aanwezig. Bijvoorbeeld: Als de accu vol is rij ik met gemak 35-36 km op stand sport. Als ik nog 1 batterijstreepje heb haal ik zo'n beetje 32-33 km p/u
Let er wel op dat als de actieradius krap wordt dat het snel gedaan is. De interne weerstand neemt steeds vlugger toe. Het zou slim zijn om je alvast te oriënteren op een nieuwe accu.

Mijn Sparta fiets heeft een elektronische beveiliging en het accupack is gesealed, dus ik kan helaas niet zeggen of ik Li-NCA heb of Li-NMC. Beide varianten hebben een 2900 mAh cel in de handel. Ik weet alleen dat Li-NMC een goede kandidaat is voor elektrische fietsen.

Ik kocht mijn Sparta in februari dit jaar en ik zit al redelijk dicht in de buurt van de 3000 km. Ik merk nog geen achteruitgang in prestaties. Ik concludeer dit aan de hand van 2 feiten.
-Rond het vriespunt vorige week had ik een verlies van 20%, dit is normaal.
-Als ik de turbo stand gebruik blijft het voltage redelijk stabiel. Hij zakt amper in.

Vanmiddag even op en neer naar Oss ( 2 x 16,5 km ) en terug ga ik storm tegen krijgen. Dan zet ik mijn fiets ook op stand 4 van de 5 en moet ik zelf ook nog wat doen. Ik kreeg de aanbieding om opgehaald te worden, maar ik ben een die-hard fietser en ik ga lekker op de fiets :) Zoals een echte Hollander betaamd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:52
Metro2002 schreef op zondag 29 november 2015 @ 10:35:
[...]

Het scheelde uiteindelijk 5 tot 15 minuten. Dat wil zeggen: 50 minuten vs een 55 minuten op een normale dag....
En het komt elke dag terug, 2x op een dag, 5x per week. Twee jaar terug van gewoon fietsen naar zeer simpele elektrische fiets gegaan (van mijn vader geweest). Scheelt me dagelijks 2x ruim 10 minuten. Per dag 20-25 minuten, die ik zeer goed kan gebruiken omdat ik chronisch tijdgebrek heb, voornamelijk ivm mantelzorg.

Ben er nog elke dag blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal!

Vraagje van een ouwe bok: Welke elektrische fiets is het beste?

Heb 6 jaar terug een Union gehad. 15.000 km op gefietst. Na 3 jaar was ie op (accu). Verkocht en daarna 3 jaar niks meer gehad. Ben nu zo langzamerhand weer toe aan een nieuwe.

Mag wel iets zijn in de betere prijsklasse.
Mijn eisen: Dichte kettingkast, krachtige middenmotor, sterk accupak (weeg ruim 100 kilo), vering voorvork en zadel, en het liefst een model 2016.

De aanschaf wil ik doen in ongeveer april volgend jaar.

Ben zelf al wat aan het surfen geweest en ben deze tegengekomen:

https://www.sparta.nl/ele...or=039sparta&frametype=li

Is dit wat? Of zijn er betere? Graag jullie suggesties, en bij voorbaat mijn dank,

Groet, Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-11-2018
bgttje schreef op zondag 15 november 2015 @ 21:07:
[...]

Je moet idd ff testen of jouw Lifepo4/Lipo pack 25A aankan. Maar op zich maakt dat niet zoveel uit als je er maar een 30A zekering erin hebt. De BMS is de limiterende factor maar in de praktijk merk je daar niets van. Ik gebruik idd alleen maar PF cellen van Panasonic. En ik moet zeggen........ik heb onderhand 10 packs gemaakt/vervangen en tot nu toe maar 1 slechte cel. En ik rijd er gemiddeld 5 keer per week 1 leeg. Is met die 500W niet zo moeilijk _/-\o_ vooral niet met de tegenwind vandaag.
Zit altijd wel 1 Lifepo4 pack op mn fiets als reserve. Ik rijd altijd mn PF's 1st leeg. Ik laad ze echter tot 41V.
bgttje & opperpanter2 : dank voor jullie reacties.
Ik heb ondertussen naar mijn accu gekeken en er is een zekering van 30A aanwezig die direct van buitenuit bereikbaar is.
Een BBS02 500 Watt 36V valt dus wel te overwegen, enigste nadeel is dat de actieradius korter zal zijn dan met een BBS01 350 Watt.
Aan de andere kant, als de accu de rit van 18 km aankan kan hij steeds worden opgeladen en een LiFePO4 accu zou normaal gezien meer ladingen aankunnen.
Met de 500 Watt heb je alvast altijd genoeg vermogen en bij EM3EV is de BBS02 500 Watt goedkoper dan de BBS01 350 Watt, geen idee hoe dit komt ?
Met een snelheid tussen de 30 en de 35 km/h zou ik tevreden zijn, heb nu jaren aan 25 km/u gereden met een voorwielnaafmotor en is net iets te traag en te weinig koppel vind ik.

Het advies om bij EM3EV te kopen neem ik alvast aan, het lijkt me wel een geschikte shop en Paul geeft goede antwoorden en info.
Wel levert Paul geen programmeerkabel, dus zal ik eerst afwachten wat het geeft want misschien is voor mij alles OK zoals het origineel geprogrammeerd is.
Je verliest ook onmiddelijk alle garantie als je de software aanpast.
De nodige tools voor de installatie heb ik ondertussen ook reeds aangeschaft, hopelijk valt de klus een beetje mee ...

[ Voor 10% gewijzigd door DeVadderF op 29-11-2015 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dcl! schreef op zondag 29 november 2015 @ 14:42:
[...]

En het komt elke dag terug, 2x op een dag, 5x per week. Twee jaar terug van gewoon fietsen naar zeer simpele elektrische fiets gegaan (van mijn vader geweest). Scheelt me dagelijks 2x ruim 10 minuten. Per dag 20-25 minuten, die ik zeer goed kan gebruiken omdat ik chronisch tijdgebrek heb, voornamelijk ivm mantelzorg.

Ben er nog elke dag blij mee :)
Mooi zo. Voor mij scheelt het te weinig op zo'n afstand. 1 stoplicht extra tegen en je bent de tijdswinst al kwijt. En dan heb ik het zelfs nog over een behoorlijk verschil in snelheid (40km/u vs 23km/u kruissnelheid)

Bovendien vind ik het gewoon lekker om te bewegen en fietsen en met een scooter of electrische fiets doe je dat nou eenmaal niet tot veel minder. Goede podcast op met een interessant onderwerp en peddelen maar, verstand op nul en gaan >:) :P

Ik snap overigens dat er mensen enorm blij zijn met reguliere ebikes hoor maar ik snap niet dat als je perse 50km/u wilt rijden dat je dan voor een speedpedelec ebike kiest die bovendien nog eens illegaal is ook. Fietsen zijn eigenlijk niet echt gemaakt op dat soort snelheden. Kies dan voor een scooter oid. met bijpassende remmen, banden, frame, fatsoenlijke beschermde kleding zonder voor lul te rijden (of je moet op de fiets een intergraalhelm op willen doen :+ )etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
DeVadderF schreef op zondag 29 november 2015 @ 16:14:
[...]

bgttje & opperpanter2 : dank voor jullie reacties.
Ik heb ondertussen naar mijn accu gekeken en er is een zekering van 30A aanwezig die direct van buitenuit bereikbaar is.
Een BBS02 500 Watt 36V valt dus wel te overwegen, enigste nadeel is dat de actieradius korter zal zijn dan met een BBS01 350 Watt.
Aan de andere kant, als de accu de rit van 18 km aankan kan hij steeds worden opgeladen en een LiFePO4 accu zou normaal gezien meer ladingen aankunnen.
Met de 500 Watt heb je alvast altijd genoeg vermogen en bij EM3EV is de BBS02 500 Watt goedkoper dan de BBS01 350 Watt, geen idee hoe dit komt ?
Met een snelheid tussen de 30 en de 35 km/h zou ik tevreden zijn, heb nu jaren aan 25 km/u gereden met een voorwielnaafmotor en is net iets te traag en te weinig koppel vind ik.

Het advies om bij EM3EV te kopen neem ik alvast aan, het lijkt me wel een geschikte shop en Paul geeft goede antwoorden en info.
Wel levert hij geen programmeerkabel dus die zal ik op een andere plaats moeten gaan zoeken.
De software heb ik deze namiddag geinstalleerd en deze schijnt te werken.
De nodige tools voor de installatie heb ik ondertussen ook reeds aangeschaft, hopelijk valt de klus een beetje mee ...
Qua efficientie zit er volgens mij weinig verschil tussen de bbs01 en bbs02?
Actieradius zal vooral afhangen van hoe hard je gaat rijden, hoe hard het waait, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
Opperpanter2 schreef op zondag 29 november 2015 @ 18:30:
[...]

Qua efficientie zit er volgens mij weinig verschil tussen de bbs01 en bbs02?
Actieradius zal vooral afhangen van hoe hard je gaat rijden, hoe hard het waait, etc.
Je bedoelt dus dat het verbruik van een BBS01 en BBS02 bij identieke omstandigheden vergelijkbaar is ?
Ik las wel dat het belangrijk is om de motor goed in toeren RPM te houden, en niet een heuvel op in een te grote versnelling.
Misschien dat dat naar effecientie toe nog het belangrijkste is.
Klopt het dat er een vermogenmeting in Watts wordt gedaan op het C965 display ?
Kan interessant zijn om te zien hoe efficient je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Even wind tegen gehad ... In de hoogste ondersteuning was het nog net te doen, maar ik kreeg wel vlak voor huis een oververhitte controller. Na uit en aanzetten deed alles het weer. Ook de accu heeft het zwaar gehad.
De heenweg ging met de wind mee, maar hier is het windkracht 7 en die had ik pal tegen.
Qua stabiliteit is de fiets dik in orde, ik heb niet de neiging gehad van m'n fiets te waaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Metro2002 schreef op zondag 29 november 2015 @ 17:49:
[...]
*Knip*
ik snap niet dat als je perse 50km/u wilt rijden dat je dan voor een speedpedelec ebike kiest die bovendien nog eens illegaal is ook.
Ik neem even aan dat je naar mijn tekst refereert hier, als je goed had gelezen, dan had je begrepen dat het NIET illegaal is.
Fietsen zijn eigenlijk niet echt gemaakt op dat soort snelheden. Kies dan voor een scooter oid. met bijpassende remmen, banden, frame, fatsoenlijke beschermde kleding zonder voor lul te rijden (of je moet op de fiets een intergraalhelm op willen doen :+ )etc
Alhoewel geen expert op dit onderwerp, heb ik inmiddels al gelezen dat Speed pedelecs i.t.t. gewone fietsen wel berekend zijn op deze snelheden. Ook wel logisch aangezien dit binnen de toegestane marges valt :).

Qua beschermende kleding kun je ook overdrijven, zelf op de brommer nooit nodig gehad en dit zie je normaal gesproken ook niet op de weg bij brommer rijders.

[ Voor 11% gewijzigd door 2green op 29-11-2015 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 01:35
Berekend voor dit soort snelheden? Snorfietsen en bromfietsen hebben over het algemeen toch veel stevigere remmen en dat is toch wel een essentieel veiligsheidsding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
DeVadderF schreef op zondag 29 november 2015 @ 18:58:
[...]

Je bedoelt dus dat het verbruik van een BBS01 en BBS02 bij identieke omstandigheden vergelijkbaar is ?
Ik las wel dat het belangrijk is om de motor goed in toeren RPM te houden, en niet een heuvel op in een te grote versnelling.
Misschien dat dat naar effecientie toe nog het belangrijkste is.
Klopt het dat er een vermogenmeting in Watts wordt gedaan op het C965 display ?
Kan interessant zijn om te zien hoe efficient je bezig bent.
Op mijn display staat inderdaad het wattage, maar dat schijnt niet echt nauwkeurig te zijn.
Dacht ook dat de nieuwere displays die watt meter niet meer hadden, maar dat weet ik niet zeker.
De motor goed op toeren houden is inderdaad het belangrijkst, maar ik merk ook een groot verschil tussen 20km/u rijden of 35-40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
Opperpanter2 schreef op zondag 29 november 2015 @ 20:38:
[...]

Op mijn display staat inderdaad het wattage, maar dat schijnt niet echt nauwkeurig te zijn.
Dacht ook dat de nieuwere displays die watt meter niet meer hadden, maar dat weet ik niet zeker.
De motor goed op toeren houden is inderdaad het belangrijkst, maar ik merk ook een groot verschil tussen 20km/u rijden of 35-40.
Is het niet mogelijk om de motor op toeren te houden door bij kleinere snelheden een kleinere versnelling te kiezen ?
Wat voor verschil is er juist te merken tussen 20km/u rijden of 35-40 ?
Ik probeer het BBS systeem beter te snappen zodat ik geen verkeerde aankoop doe, vandaar mijn vragen.

Ik heb zopas een tabel gevonden met de gegevens van 36V BBS01 / 02 motoren. De cijfers RPM onbelast waren respectievelijk 83 / 120 RPM.
Belast waren de cijfers respectievelijk 78 / 113 RPM.

Toch een groot verschil tussen beide motoren vind ik, en dit maakt wel wat uit voor mij want 113 RPM trap ik nooit, eerder een 75 à 80 RPM.
@ bggttje : jij hebt beide motoren, zit er echt zoveel verschil in de trapfrequentie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Athome schreef op zondag 29 november 2015 @ 19:57:
Berekend voor dit soort snelheden? Snorfietsen en bromfietsen hebben over het algemeen toch veel stevigere remmen en dat is toch wel een essentieel veiligsheidsding.
De remmen zijn zeker wel berekend op die snelheden, waar jouw vergelijking geen rekening mee houdt is het verschil in gewicht, waardoor je inderdaad zwaardere voorremmen nodig hebt voor brommers met verbrandings motor + tank + ontsteking + accu + etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
DeVadderF schreef op zondag 29 november 2015 @ 21:22:[...]@ bggttje : jij hebt beide motoren, zit er echt zoveel verschil in de trapfrequentie ?
Niet dat ik weet of merk. Ik fiets ook altijd tussen de 80 en 90 rpm. Ik heb dan de 250 en 500W motortjes. Met de 500W ben je geneigd altijd stevig door te fietsen ook met windkracht 9 tegen. Ik zit altijd rechtop dus dat kost veel accu energie bij een snelle rit(30-35km/u) tegen de wind in. Ik gebruik altijd de 500W. Is toch wel verslavend dat koppel. Het valt mij altijd op hoe slecht naafmotoren presteren met harde wind tegen of helling op. De 500W blijft trekken hoe zwaar t ook wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door bgttje op 29-11-2015 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
2green schreef op zondag 29 november 2015 @ 08:53:
[...]

Ik gaf aan dat het behoorlijk scheelt in tijd als ik met de speed pedelec ga, waarbij die marge van 2,5 proces extra helpt.

Scheelt meer dan je denkt hoor (20 heen, 20 terug), waarvan het overgrote deel op volle snelheid gedaan kan worden.

40/45*60 = 53,33 min
40/47,5*60 = 50,53

dus 3.33, ga uit van 2,75 gezien het stukje dat ik langzamer ga.

[...]

Dat dit zelfs 5 km/u mag zijn maakt dit nog aantrekkelijker, goede tip!
40/50*60 = 48,00 min
5,33 minuten per dag erbij :)

[...]

Klopt, maar dat is vanzelf sprekend en iets waar ik op anticipeer uiteraard.

[...]

Ehm... mijn gemiddelde over een afstand van 500 meter wel 55 km/uur zonder hulp motor... squat een kleine 200 kilo :). Maar ja, daarna zakt de snelheid behoorlijk in

Goede opmerking, maar ik denk niet dat de actieradius zo'n probleem zal zijn aangezien de meeste fietsen met een 500 watt motor een veelvoud van de actie radius hebben wat ik wil gaan fietsen. Ga dit nog uitrekenen als ik eenmaal een goede kandidaat heb gevonden.
Ik denk dat je jezelf een beetje rijk rekent, want de gemiddelde snelheden die je in je berekening gebruikt zijn theoretisch en imo nagenoeg niet te halen. In de 17 km in het buitengebied of zo, is de gemiddelde snelheid wel haalbaar, maar de 2 of 3 km stadsverkeer maken gehakt van de gemiddelde snelheid. Je mag heel blij zijn als je straks een gemiddelde rijdt van 35 km/u op je hele tocht.De snelheden die je gebruikt voor de gewone e-bike zijn gebaseerd op ervaring en dus realistisch te nomen.Maar als je inderdaad over een dergelijke conditie beschikt dat je met een speed-pedelec je maximumsnelheid als gemiddelde snelheid rijdt, is dat op een gewone e-bike ook een eitje, dus zou je daar als gemiddelde snelheden 25 km/u moeten aanhouden in je berekeningen, om het realistisch te houden.
Je zou ook een gewone racefiets kunnen overwegen, dat is goedkoper en daarmee zijn hogere gemiddelde snelheden te halen dat een gewone e-bike. Je sport dan ongeveer 1 1/2 uur per dag door flink te fietsen, dat doe je gedurende 5 dagen per week. Hierdoor kun je zeker twee of drie fitnesstrainingen per week overslaan. Inclusief reistijd naar je fitnesscentrum, omkleden en douchen scheelt dat vele malen meer tijd per week dan de aanschaf van een speed-pedelec. Als je het doet om tijd te winnen, is dat een veel betere oplossing, goedkoper en nog eens beter voor het milieu ook.

De actieradius valt vies tegen in de praktijk en zeker met deze temperaturen, als je voluit gaat fietsen. Tenzij je natuurlijk een Stromer ST2 koopt met een 800 Wh accu, moet je minimaal op je werk opladen, als je al de hele rit op vol vermogen kunt fietsen. Lees de ervaringen van mensen hier of op andere fora maar eens, die met die snelheden fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10 13:38
Peat, helemaal eens met je dat het gemiddelde echt niet zoveel sneller wordt met die paar kmpu extra max.
Je zou ook een gewone racefiets kunnen overwegen, dat is goedkoper en daarmee zijn hogere gemiddelde snelheden te halen dat een gewone e-bike.
Je moet nogal doorstampen om in de winter 27 kmpu gemiddeld te halen en je douchetijd gaat eraf. Als je dat soort gemiddelden door weer en wind eenvoudig kan afleggen kan je ook wel een B licentie oppikken, op clubniveau doe je dan gewoon goed mee.

Het zijn absoluut gemiddelden die elke sterveling kan halen, maar de meeste mensen moeten hier toch wel flink voor trainen. een paar km boven de 30 fietsen is niet lastig. Maar een paar bochten en kruispunten hakken nog meer dan op een e-bike in je gemiddelde (je mist het acceleratie vermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

2green schreef op zondag 29 november 2015 @ 19:32:
[...]

Ik neem even aan dat je naar mijn tekst refereert hier, als je goed had gelezen, dan had je begrepen dat het NIET illegaal is.
Per 2017 is het toch pas legaal? Nu dus illegaal.
Qua beschermende kleding kun je ook overdrijven, zelf op de brommer nooit nodig gehad en dit zie je normaal gesproken ook niet op de weg bij brommer rijders.
Ik zie de woon-werk scooteraars bijna zonder uitzondering met minimaal een motorjas en helm + handschoenen aan rijden. Alleen de snorfietsers niet maarja die rijden dan ook minder hard.

Dat je het nog nooit nodig hebt gehad betekent niet dat je het nooit nodig gaat hebben.

Je hebt het maar 1 keer nodig, en dat is als je op je plaat gaat met 50km/u En geloof me dat je dan een flink spoor van vel achterlaat met die snelheid als je geen beschermende kleding aanhebt. Een spijkerbroek ben je bij 15km/u al in een seconde doorheen weet ik uit ervaring. Je moet het verder allemaal zelf weten natuurlijk maar het zou voor mij wel een dingetje zijn om toch voor een (electrische) scooter te kiezen bv.

en @ Peatsmoke , eens over die gemiddelde snelheden. Als je constant 45km/u op de teller hebt mag je blij zijn als je gemiddelde snelheid 35km/u is en dan moet je al aardig lange stukken hebben om door te kunnen rijden.

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 30-11-2015 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
DeVadderF schreef op zondag 29 november 2015 @ 21:22:
[...]

Is het niet mogelijk om de motor op toeren te houden door bij kleinere snelheden een kleinere versnelling te kiezen ?
Wat voor verschil is er juist te merken tussen 20km/u rijden of 35-40 ?
Ik probeer het BBS systeem beter te snappen zodat ik geen verkeerde aankoop doe, vandaar mijn vragen.

Ik heb zopas een tabel gevonden met de gegevens van 36V BBS01 / 02 motoren. De cijfers RPM onbelast waren respectievelijk 83 / 120 RPM.
Belast waren de cijfers respectievelijk 78 / 113 RPM.

Toch een groot verschil tussen beide motoren vind ik, en dit maakt wel wat uit voor mij want 113 RPM trap ik nooit, eerder een 75 à 80 RPM.
@ bggttje : jij hebt beide motoren, zit er echt zoveel verschil in de trapfrequentie ?
Je moet inderdaad de juiste versnelling kiezen. Mijn motoren (BBS02) halen belast niet meer dan 90RPM.
Zoals bggtje zegt ga je het verschil tussen de 2 niet merken qua cadans, wel qua vermogen.
En betrouwbaarheid. De 500W versie heeft een zwaardere controller, die meer aan kan.
De vraag is nog steeds wat jouw accu aankan. Een zekering van 30A zegt niks. Waarschijnlijk zegt dat zelfs dat je maximale stroom een stuk lager ligt, die zekering is puur voor noodgevallen bij kortsluiting of iets dergelijks. Ik zou gewoon voor de 500W versie gaan. Eventueel kan je hem begrenzen als je je accu wilt beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:47
Interessante ontwikkeling: Wetenschappers maken chip die 'gezondheid' van accu meet

http://tweakers.net/nieuw...html?nb=2015-11-29&u=1300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echtp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 09:48
Ik overweeg mijn fiets om te bouwen naar elektrisch. (Zelfbouw lijkt mij gewoon leuker). Zijn er mensen hier die dit gedaan hebben? Ik weet dat er genoeg aanbieders zijn van complete ombouwsets, maar zou denken dat zelf samenstellen goedkoper is. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zelfbouw en zelf samenstellen van een ombouwset? Wat is een goed startpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-10 21:19
vandaag voor het eerst op mijn nieuwe fiets naar mijn werk gereden. Aardig windje en in de Eco stand toch zo'n 40KM gemiddeld over 25KM. Was met het 2e streepje bezig toen ik aan kwam. dus meer als 60% batterij over in ieder geval.

Het is vooral wennen aan het overige verkeer.

Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/l/t1.0-9/12316296_1245226095504103_8553534242514843153_n.jpg?oh=b71af3f105df90f2021fd44c4c079f0a&oe=56F81F05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56
Lordsauron schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:31:
vandaag voor het eerst op mijn nieuwe fiets naar mijn werk gereden. Aardig windje en in de Eco stand toch zo'n 40KM gemiddeld over 25KM. Was met het 2e streepje bezig toen ik aan kwam. dus meer als 60% batterij over in ieder geval.

Het is vooral wennen aan het overige verkeer.

[afbeelding]
Mooie fiets, windje mee of windje tegen? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
Vlassie1980 schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:32:
[...]

Mooie fiets, windje mee of windje tegen? 8)
Windje tegen, dus met mijn oude fiets Batavus stabilo, had ik er zo'n 1:30h over gedaan denk ik was nu in ongeveer 45 minuten op het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel jammer van het weer de laatste week, telkens regen tot en met, dan weiger ik om te fietsen helaas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Metro2002 schreef op maandag 30 november 2015 @ 09:25:
[...]

Per 2017 is het toch pas legaal? Nu dus illegaal.
Nee, voor Speed Pedelecs met de juiste type keuring is het nu gewoon legaal.
[...]

Ik zie de woon-werk scooteraars bijna zonder uitzondering met minimaal een motorjas en helm + handschoenen aan rijden. Alleen de snorfietsers niet maarja die rijden dan ook minder hard.
Ik heb ze nog niet gezien met Motorjas, maar mogelijk versta jij iets anders onder een echte motor jas dan ik. Wel hebben ze allemaal een helm en vaak handschoenen, wat ik dus ook ga doen op de fiets straks, samen met een degelijke jas. Gewoon overwogen degelijke kleren waar goed in gefietst kan worden voldoen prima. Het zou voor mij (helaas) niet de eerste keer zijn dan ik onderuit ga op een fiets met dergelijke snelheden, het verschil is dat mijn fiets er nu wel op berekend is ;). Laten we zeggen dat ik het niet hoop weer mee te maken.
Dat je het nog nooit nodig hebt gehad betekent niet dat je het nooit nodig gaat hebben.

Je hebt het maar 1 keer nodig, en dat is als je op je plaat gaat met 50km/u En geloof me dat je dan een flink spoor van vel achterlaat met die snelheid als je geen beschermende kleding aanhebt. Een spijkerbroek ben je bij 15km/u al in een seconde doorheen weet ik uit ervaring. Je moet het verder allemaal zelf weten natuurlijk maar het zou voor mij wel een dingetje zijn om toch voor een (electrische) scooter te kiezen bv.
Tja, wat kan ik zeggen... vallen is ook een vaardigheid, hoe lullig dat ook klinkt.

Op de brommer nooit onderuit gegaan trouwens (veel te duur om te repareren en dus erug voorzichtig), maar vroeger met mijn BMX was het scheer en inslag en nog niet zo lang geleden met mijn ATB kon ik echt merken dat ik dat vallen goed onder de knie had :S.
en @ Peatsmoke , eens over die gemiddelde snelheden. Als je constant 45km/u op de teller hebt mag je blij zijn als je gemiddelde snelheid 35km/u is en dan moet je al aardig lange stukken hebben om door te kunnen rijden.
Dat van die gemiddelde snelheid besef ik maar al te goed, maar wij tweakers hebben de neiging alles over te analyseren dus heb mijn kans gegrepen het te testen op de ST2 van een maat, begin een trend te zien... een collega had er ook al eentje. Kennelijk heeft iedereen meer geld over voor zo'n fiets dan ik. Heeeeeeel voorzichtig gedaan uiteraard en deed er 30 a 31 minuten over.

Viel mij heel erg mee qua gemiddelde snelheid en was niet zo hard aan het trappen dat dit s'avonds ten koste van mijn training gaat. Begon me wel wat te vervelen onderweg, best een eentonige route. Misschien in een oor een oordopje met wat muziek of een luisterboek erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
mguzz schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:22:
Interessante ontwikkeling: Wetenschappers maken chip die 'gezondheid' van accu meet

http://tweakers.net/nieuw...html?nb=2015-11-29&u=1300
Overweeg het zelfde te doen voor mijn vader zijn fiets, aangezien mijn moeder al eentje heeft begint hij ook wat te twijfelen hahahahaa, maar een nieuwe fiets was hij nog niet aan toe.

Had nog een handig overzichtje gevonden van diverse fabrikanten en wat howto's. kan je de links vanavond vanuit huis even geven als je interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 13:30
Ik heb mijn fiets zelf omgebouwd met een setje van rat holland, (de goedkoopste set) het vermogen is prima alleen de accu weegt erg veel. Ik ben ongeveer een uurtje bezig geweest met ombouwen.
Er is nog een andere user hier met hetzelfde setje alleen die heeft er een lifpo4 accu op aangesloten.
echtp schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:22:
Ik overweeg mijn fiets om te bouwen naar elektrisch. (Zelfbouw lijkt mij gewoon leuker). Zijn er mensen hier die dit gedaan hebben? Ik weet dat er genoeg aanbieders zijn van complete ombouwsets, maar zou denken dat zelf samenstellen goedkoper is. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zelfbouw en zelf samenstellen van een ombouwset? Wat is een goed startpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echtp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 09:48
Interessant. En, die voldoet? Heb je dan de voorwielmotor of de middenmotor. Nadeel van de laatste lijkt mij dat het erg zwaar is voor de versnellingsnaaf en ketting. Zo een lifepo 4 accu lijkt idd vanwege de levensduur aantrekkelijk!

Maar, vrijwel alles komt uit China tegenwoordig en ik neem aan dat RAT ook daar zijn setjes besteld. Zou het niet een stuk goedkoper zijn zelf daar te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 13:30
het is een voorwielmotor de ketting is al wel een keer vervangen maar de naaf geeft geen kik. heb het nu iets meer dan een jaar. motor is een bafang volgens mij, ook wel te bestellen vanuit china.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
Ik gebruik al een tijdje rainlegs en dit bevalt erg goed met name bij niet al te zware buien, je blijft in combinatie met een goede regenjas lekker droog en je benen worden niet koud.
Bij vertrek bindt je ze om je middel, gaat het regenen rol je ze naar beneden.
Ik ben wel eens in een stortbui beland en dan heb je wel last van opspattend water en worden je broekspijpen vlak boven je schoenen wel nat. Voor mij in ieder geval een beter alternatief dan een regenbroek omdat ik nogal snel zweet en ik vind het ook niet prettig fietsen.

Afbeeldingslocatie: http://www.gbcycles.co.uk/images/product/prod_23561.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 13:45
Omdat enkelen vragen naar de 612Wh accu hier even de gegevens waar ik die heb gekocht.

http://www.akkushop.de/de...kein-original-bosch-akku/

Met couponcode "summersale" 20% korting en nog eens 5% bij vooruitbetaling.

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-01-2019
Beste,

Betreffende fietskledij gebruik ik steeds een goretex pak.Jas en broek volledig met een goretex bescherming voorzien.Dit draag ik altijd op mijn fiets om te gaan werken.Moet nooit naar de weersvooruitzichten kijken aangezien ik deze kledij steeds in de herfst en de winter draag.Onder dit pak draag ik gewoon een t-shirt en ondergoed.Deze kledij is flinterdun en heel warm en van transpiratie heb ik geen probleem.Goretex is namelijk een ademende bekleding die geen water doorlaat en ademend is.Draag ook steeds schoenen voorzien van gortex en mijn voeten blijven helemaal droog.Moet steeds lachen met collega's die steeds hun regenkledij moeten aantrekken over hun gewone kledij.Is veel te warm en men transpireert te snel.En moet niet steeds stoppen om regenkledij aan te doen.Kan gewoon blijven verder trappen en wordt niet nat.Jas en broek zijn van the North face.Schoenen zijn van het merk Lowa.Enig nadeel is het prijskaartje.Niet goedkoop maar zijn geld meer dan waard.Heb deze kledij al zeker gedurende 10 jaar.Gewoon deze kledij wassen met een bijpassend product en met goed onderhoud kan je er lang van genieten.Echt een aanrader.En geen geklooi meer met natte voeten of wat dan ook.Kostprijs ongeveer 750euro.Veel geld maar al tien jaar kom ik droog op mijn werk.En steeds een aangename temperatuur om te fietsen.En deze kledij is ook winddicht en ademend, een verademing om met slecht weer naar je werk te fietsen.Geen problemen met teveel aan transpiratie.Met gewone regenkledij zweet je je kapot.Had in het begin ook een bijpassende fleece bij gekocht voor de warmte,maar was veel te warm.

Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-10 14:55
Goedenavond allemaal,

Heb vandaag ook een speed pedelec aangeschaft. Heb alleen even een vraag over de verzekeringen hiervoor.
Ik heb begrepen dat voor de fiets een WA verzekering afgesloten dient te worden. Nu wil ik de fiets ook verzekeren tegen diefstal en schade. Als ik bij Enra ga kijken kan ik een speciale verzekering hiervoor afsluiten. Hier komt dan uit de bus dat de WA verzekering op 45,00 per jaar komt en dat het casco gedeelte dan 85,00 per jaar gaat kosten inclusief diefstal.

Als ik bij andere verzekeringsmaatschappijen ga kijken dan kan ik voor een gewone e-bike een verzekering afsluiten voor ongeveer 55,00 per jaar.

Kan ik dan anders het volgende doen? De WA verzekering bij Enra afsluiten en de fiets verzekering bij een andere maatschappij. Het gaat dan toch alleen om diefstal en schade?
Zie ik nu iets over het hoofd.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
@Wilco

Ik heb mijn speed pedelec ook bij 2 maatschappijen ondergebracht en ook een gewone e-bike verzekering afgesloten, geen probleem en veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
2green schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:09:
[...]

Nee, voor Speed Pedelecs met de juiste type keuring is het nu gewoon legaal.
Ja en nee... Ze zijn inderdaad legaal en worden gelijk gesteld aan een snorfiets.

Dit betekent dat je tot 1-1-2017 max 25 km/u met dat ding mag rijden. Rij je harder, dan kun je daarvoor een boete krijgen of -ingeval een vaan aanrijding- een deel vd schade in je mik geschoven krijgen.
zonnefreak schreef op maandag 30 november 2015 @ 19:28:
Goedenavond allemaal,

Heb vandaag ook een speed pedelec aangeschaft. Heb alleen even een vraag over de verzekeringen hiervoor.
Ik heb begrepen dat voor de fiets een WA verzekering afgesloten dient te worden. Nu wil ik de fiets ook verzekeren tegen diefstal en schade. Als ik bij Enra ga kijken kan ik een speciale verzekering hiervoor afsluiten. Hier komt dan uit de bus dat de WA verzekering op 45,00 per jaar komt en dat het casco gedeelte dan 85,00 per jaar gaat kosten inclusief diefstal.

Als ik bij andere verzekeringsmaatschappijen ga kijken dan kan ik voor een gewone e-bike een verzekering afsluiten voor ongeveer 55,00 per jaar.

Kan ik dan anders het volgende doen? De WA verzekering bij Enra afsluiten en de fiets verzekering bij een andere maatschappij. Het gaat dan toch alleen om diefstal en schade?
Zie ik nu iets over het hoofd.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes Wilco
Het kan zijn dat daardoor dekkingen niet geheel op elkaar aansluiten wat kan betekenen dat je in juridische touwtrekkerij gaat komen. Sommige maatschappijen hebben ook een pechservice in het pakket. Het is echt de kleine lettertjes van de polissen lezen en vergeet ook niet dat alle polissen een "eigen risico" hebben, dat in een combi pakket vaak aan te passen is en in een en deelpakket niet. Verder zitten er altijd verschillen in gehanteerde afschrijvingen, accessoires die meeverzekerd zijn, enz. enz.
Bij maatschappijen krijg je niets voor niks en bovendien betalen ze ook expertise en onderzoeksbureaus van je premie... :9

[ Voor 62% gewijzigd door Peatsmoke op 01-12-2015 05:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Dat apart verzekeren heb ik ook niet begrepen.

Speed fiets wordt door regering binnenkort als brommer gezien en je gaat hem diefstal e.d.
verzekeren als fiets.

Als er daadwerkelijk iets gebeurd heb je steeds premie betaald en gaat de verzekering, denk
ik, je niet helpen door uit te keren... maar hopelijk heb ik het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

http://m.hln.be/hln/m/nl/...inatingNavigationItemId=1

Wie bedenkt dat, een full-size kenteken voor een fiets.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

JellBro schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 08:46:
Dat apart verzekeren heb ik ook niet begrepen.

Speed fiets wordt door regering binnenkort als brommer gezien en je gaat hem diefstal e.d.
verzekeren als fiets.
Je kan het beter niet zo doen inderdaad. Gewoon WA en tegen diefstal onder een verzekering zoals bij een auto of brommer.

[ Voor 22% gewijzigd door Marzman op 01-12-2015 09:28 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mguzz schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:13:
Ik gebruik al een tijdje rainlegs en dit bevalt erg goed met name bij niet al te zware buien, je blijft in combinatie met een goede regenjas lekker droog en je benen worden niet koud.
Bij vertrek bindt je ze om je middel, gaat het regenen rol je ze naar beneden.
Ik ben wel eens in een stortbui beland en dan heb je wel last van opspattend water en worden je broekspijpen vlak boven je schoenen wel nat. Voor mij in ieder geval een beter alternatief dan een regenbroek omdat ik nogal snel zweet en ik vind het ook niet prettig fietsen.

[afbeelding]
Ik zat toevallig gisteren hiernaar te kijken omdat traditionele regenbroeken óf doorlekken óf zeikat worden van het zweet inderdaad. Misschien toch maar eens aanschaffen.

Al had ik hier gisteren denk ik ook niet veel aan gehad :') Na een uur door dit weer was ik zelfs door mijn 2 jassen heen nat (jas + regenjas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Heerlijk gisteren om 18 km door de volle regen naar huis te fietsen. .... met wind mee :)
Regenpak aan, muts op. Serieus, heerlijk gefietst, lekker rustig op het fietspad!
Alleen m'n schoenen en sokken ... drijfnat. Dank ook aan die auto's die naast je door plassen rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
koelkast schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 09:35:
Heerlijk gisteren om 18 km door de volle regen naar huis te fietsen. .... met wind mee :)
Regenpak aan, muts op. Serieus, heerlijk gefietst, lekker rustig op het fietspad!
Alleen m'n schoenen en sokken ... drijfnat. Dank ook aan die auto's die naast je door plassen rijden :)
Ik had het gisteren iets anders, ik had 25KM van dat weer alleen dan tegen mij. zelfs met volle ondersteuning regelmatig "dood slaan". ondanks alles toch normale, niet elektrische fiets, tijd thuis iets wat ik duidelijk niet had gered op mijn normale fiets. Het was inderdaad wel lekker rustig op de weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Respect dat jullie het gisteren aan durfden, ik heb een dagje gesmokkeld gisteren :)
Woon ook in het westen van het land waar de meeste wind staat hè :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smoesjes :P Maar ook ik heb gefaald :P

Vandaag wel weer netjes op de fiets, bevalt prima, vooral het feit dat je reistijd zo stabiel is is geweldig. Met name in de regio Wageningen is het in de spits met de auto vaak een ramp, met de fiets raas je zo langs al die auto's op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vlassie1980 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 10:17:
Respect dat jullie het gisteren aan durfden, ik heb een dagje gesmokkeld gisteren :)
Woon ook in het westen van het land waar de meeste wind staat hè :)
Ik ook en had hem 22km lang tegen. (en geen ebike :') )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Het probleem met regen is bij mij vooral het zicht. Het wordt helemaal erg als het donker is en alle lichten als prisma op mijnbrill weerkaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 02-12-2015 18:16 . Reden: Spelfauten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:16
dirkjesdirk schreef op maandag 30 november 2015 @ 16:42:
Omdat enkelen vragen naar de 612Wh accu hier even de gegevens waar ik die heb gekocht.

http://www.akkushop.de/de...kein-original-bosch-akku/

Met couponcode "summersale" 20% korting en nog eens 5% bij vooruitbetaling.
Bedankt voor het doorgeven! Ik zie dat de summersale wel tot volgend jaar ergens duurt... :-)

Wat betreft door regen fietsen: Mijn regenjas van TNF begon, bij de ritsen, inderdaad een beetje door te lekken op mijn overhemd. Na een uurtje was dat gelukkig weer droog. Het meest last van wind. Niet zozeer de regen.
Ik heb dan altijd overschoenen aan waardoor mijn schoenen en sokken verder droog zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door wmeester op 01-12-2015 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Peatsmoke schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 04:51:
[...]
Ja en nee... Ze zijn inderdaad legaal en worden gelijk gesteld aan een snorfiets.

Dit betekent dat je tot 1-1-2017 max 25 km/u met dat ding mag rijden. Rij je harder, dan kun je daarvoor een boete krijgen of -ingeval een vaan aanrijding- een deel vd schade in je mik geschoven krijgen.
Nee, nogmaals met de juiste type keuring is het legaal om er 45 km/u op te fietsen.

De fabrikanten hebben nu al de optie hun speed pedelecs als brommer te laten keuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:14

vhal

ಠ_ಠ

Eerlijk gezegd pak de laatste tijd gewoon de auto. Noem mij maar een mooi-weer-rijder :P

+1 voor alle bikkels die nu nog de fiets pakken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
roffeltjes schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 11:38:
Het probleem met regen is bij mij vooral het zicht. Het wordt helemaal erg als het donker is en alle licjten als prisma op mijn brik weerkaatsen.
Ben ik nu de enige die een fiets met disco-laserstralen voor zich ziet? Cooool!

p.s. tenzij 'brik' natuurlijk geen referentie was naar zijn fiets, maar eens spelfoutje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:52
roffeltjes schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 11:38:
Het probleem met regen is bij mij vooral het zicht. Het wordt helemaal erg als het donker is en alle licjten als prisma op mijn brik weerkaatsen.
Inderdaad. Vooral die fietspaden die langs maar 1 kant van de weg lopen, zodat de autolampen pal naast je in je gezicht schijnen+het leuke effect van al die verkeersdrempels.

Gelukkig wind mee, dat scheelde enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:00
Typisch België weer,nl en andere landen hebben netjes een aangepaste maat voor de speed bike.
Helm, verzekering ect heb ik geen problemen mee maar zo'n knoert van een kenteken op een fiets is toch ronduit belachelijk.
Dan blijf ik wel met mijn gewone ebike rond bollen.

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
2green schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:36:
[...]

Nee, nogmaals met de juiste type keuring is het legaal om er 45 km/u op te fietsen.

De fabrikanten hebben nu al de optie hun speed pedelecs als brommer te laten keuren.
Dat geldt alleen voor een handje vol speed-pedelecs die al een geel kentekenplaatje hebben (als ze er al zijn). Het overgrote deel heeft nog gewoon een blauwe plaat en is volgens het kenteken een snorfiets.

Als je een geel plaatje hebt, mag je op de rijbaan inderdaad 45 km/u, op het fietspad buiten de bebouwde kom 40 km/ u en binnen de bebouwde kom 30 km/u. Tot er een andere helm komt (als die er al komt, want dat is nu alweer zeer de vraag) ben je op die speed-pedelec ook gewoon verplicht een bromfietshelm te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Peatsmoke schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:55:
[...]

Dat geldt alleen voor een handje vol speed-pedelecs die al een geel kentekenplaatje hebben (als ze er al zijn). Het overgrote deel heeft nog gewoon een blauwe plaat en is volgens het kenteken een snorfiets.

Als je een geel plaatje hebt, mag je op de rijbaan inderdaad 45 km/u, op het fietspad buiten de bebouwde kom 40 km/ u en binnen de bebouwde kom 30 km/u. Tot er een andere helm komt (als die er al komt, want dat is nu alweer zeer de vraag) ben je op die speed-pedelec ook gewoon verplicht een bromfietshelm te dragen.
Okay, je mag dus 45 op een speed pedelec met de juiste type goedkeuring.

Tuurlijk zijn er speed pedelecs met bromfiets tgk, niet alle fabrikanten wachten tot het laatste moment hoor. Gewoon even bellen en je leert wat.

Goed ik hap, die nieuwe helm komt er wel... kijkend naar de betrokken partijen zie ik niet snel een politicus in ons 'fietslandje' tegen een redelijk voorstel een standpunt innemen, die persoon moet dan wel heel graag uit de publieke sector willen stappen.

"Hey, is dat niet minister 8)7 die ons wil laten fietsen met een bromfiets helm?"... jazeker ga ik stemmen op minister zweethoofd, hij is zo vooruitstrevend... ga je ook mee demonstreren straks?

[ Voor 4% gewijzigd door 2green op 01-12-2015 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

Juist, dan komt er een nieuw type helm. Maar mag je met die fietshelm dan ook op een bromfiets zitten? Niet dat ik dat zou willen... Maar dan ga je dus alsnóg een typeverschil maken tussen speed pedelecs en bromfietsen. Waarom dan niet meteen GOED? Oh, overheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
De overheid is soms nog erger dan mijn leraar in mijn puberteit. Ze weten gewoon niet waar ze het over hebben. Als ik denk aan een speedbike dan denk ik aan vrijheid. Een helm op de fiets kan ik nog begrijpen, maar dan bedoel ik wel een gewone fietshelm en geen brommerhelm. Ook denk ik dat een speedbike bestuurder niet vol open gaat in de stad en zich lekker uitleeft op polderwegen. Dan heb ik eerlijk gezegd zoiets van "laat ze met rust". Een belerend vingertje kan heel vervelend zijn en zeker als je op je 'fiets' vrijheid gesteld bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Peatsmoke schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:55:
[...]

Als voor een speed-pedelec met een geel plaatje dezelfde regels gelden als voor een bromfiets mag binnen de bebouwde kom 45 en buiten de bebouwde kom 40. Binnen de bebouwde kom moet je dan op de rijbaan en niet op het fietspad. Buiten de bebouwde kom juist wel weer op het fietspad. Dat zou ook de reden zijn van die rare snelheidsregel.

Toevallig laatst met VRO voor de motor deze wazige regel voor bromfietsen binnen en buiten de bebouwde kom nog behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

jimh307 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 20:02:
De overheid is soms nog erger dan mijn leraar in mijn puberteit. Ze weten gewoon niet waar ze het over hebben. Als ik denk aan een speedbike dan denk ik aan vrijheid. Een helm op de fiets kan ik nog begrijpen, maar dan bedoel ik wel een gewone fietshelm en geen brommerhelm. Ook denk ik dat een speedbike bestuurder niet vol open gaat in de stad en zich lekker uitleeft op polderwegen. Dan heb ik eerlijk gezegd zoiets van "laat ze met rust". Een belerend vingertje kan heel vervelend zijn en zeker als je op je 'fiets' vrijheid gesteld bent.
Sorry maar in dit geval kan ik wel in de standpunten van de overheid komen. Een speedpedelec is immers geen fiets meer maar een met motorkracht aangedreven voertuig. Een fiets is volgens de definitie:

Tweewielig vervoermiddel dat door middel van spierkracht middels pedalen wordt voortbewogen.

Ik ben volledig voor vrijheid maar als er regels gelden voor voertuigen die 45km/u halen dan moet je die ook consequent uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
Je moet heel veel spierkracht gebruiken om die 45km/u te halen en om het vol te houden nog
veel meer, want er is geen ondersteuning meer [ 30% bij 43km/u, bij mijn Bosch Performance ].

Ik rij dus NOOIT 45km/u , zal het maar weer eens zeggen.

Terug naar de redenatie is het nog steeds wel degelijk een fiets dan :)

"spierkracht en een dosis [%] hulp, afhankelijk van hoeveelheid spierkracht"

"geen spierkracht = geen voortbeweging"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

JellBro schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:21:
Je moet heel veel spierkracht gebruiken om die 45km/u te halen en om het vol te houden nog
veel meer, want er is geen ondersteuning meer [ 30% bij 43km/u, bij mijn Bosch Performance ].

Ik zou zeggen: Fiets zelf eens 45km/u zonder ondersteuning. Dan weet je daarna ook wel dat de motor op dat moment 99,9% van het werk van je overneemt. Ik zie dat meetrappen op zo'n moment dan ook meer gas geven dan als daadwerkelijk wat doen.

Anders kan ik ook wel redeneren dat het gaspedaal in mijn auto intrappen of mijn hand op de gashendel bewegen op mijn motorfiets ook spierkracht gebruiken is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
JellBro schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:21:

Heb zo'n 20 km op een stromer st2 gefietst, waarvan 17 km op volle snelheid 45 km/u dit was nauwelijks een inspanning te noemen.

Mijn punt is dat er ook speed pedelecs zijn met meer vermogen dan een bosh Performance, de performance levert 350w terwijl de stromer 500w levert (weet uit mijn hoofd niet wat de bosch aan koppel levert, dat zou een betere vergelijking opleveren).

Als speed pedelecs volgend jaar alleen nog geleverd mogen worden met bromfiets typekeuring zullen we ook pedelecs zien met meer vermogen. Dus begrijp wel de noodzaak voor wat extra regels (al vindt ik ze niet leuk uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
2green schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 18:23:
[...]
Goed ik hap, die nieuwe helm komt er wel... kijkend naar de betrokken partijen zie ik niet snel een politicus in ons 'fietslandje' tegen een redelijk voorstel een standpunt innemen, die persoon moet dan wel heel graag uit de publieke sector willen stappen.
Het is niet om je te laten happen, maar het is een logisch gevolg van de regels die er op dit moment gelden. Als je een speed-pedelec hebt die blijkens het kentekenbewijs een bromfiets is, zul je daar -tot er andere helmen komen- gewoon een bromfietshelm op moeten dragen. Dat is niet iets dat ik ter plekke verzin, maar gewoon een gevolg is van wetgeving die nu geldt en het feit dat er nog geen andere helmen zijn die de goedkeuring dragen.
Je hebt dan ook de lusten van de bromfiets en mag dan idd 45 km/u (op de rijbaan). Zoals ik al schreef zijn er op dit moment maar een handje vol speed-pedelecs waarvoor dit nu al van toepassing is.
Zijn er al mensen hier die zo'n speed-pedelec hebben???
Particulieren krijgen in 2016 de kans om hun kenteken om te laten schrijven naar bromfiets. Vanaf het moment dat die een gele plaat hebben moet je dus ook een helm dragen.
Het is voor die mensen (uit praktisch en comfortabel oogpunt) ook pas aan te raden als er duidelijkheid is welke helmen of nieuw soort helm gebruikt mag worden. Met blauwe plaat heb je immers de keuze welke (en of je überhaupt een helm wilt dragen) met gele plaat is die keuze er niet.
Pathogen schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 19:50:
Juist, dan komt er een nieuw type helm. Maar mag je met die fietshelm dan ook op een bromfiets zitten? Niet dat ik dat zou willen... Maar dan ga je dus alsnóg een typeverschil maken tussen speed pedelecs en bromfietsen. Waarom dan niet meteen GOED? Oh, overheid...
Er wordt geen verschil tussen een speed-pedelec en een bromfiets gemaakt in de toekomst (ook dat staat in dat vergaderverslag), althans voor zover je zoiets kunt stellen. De verkeersregels worden op Europees niveau op elkaar afgestemd (vandaar dat Zwitserland ook hele andere regels voor speed-pedelecs heeft). Als daar eenmaal het besluit gevallen is dat de Speed-Pedelec een bromfiets is, dan zal er heel veel moeten gebeuren voordat nog eens veranderd wordt. Nederland is maar een klein landje en is niet bij machte om regels in Europees verband af te dwingen (zoals bijvoorbeeld de Fransen wel hebben gedaan met de brommobiel, waarmee we nu op Europees niveau zitten opgescheept).
Met de vraag of je straks met een speed-pedelec helm op een bromfiets mag, sla je de spijker op de kop. Dat is nu ook juist de reden waarom ik schreef dat het nog maar zeer de vraag is of die andere helm er gaat komen. De Kamer kan dat wel willen en de Minister kan zich hiertoe wel de bereid getoond hebben, maar het stuit op teveel op teveel juridische bezwaren om een aparte categorie helm te ontwikkelen voor op zo'n bromfiets. Dat heeft ermee te maken dat de speed-pedelec gewoon een bromfiets is voor de wet.
Dat wil niet zeggen dat er niet meer mogelijkheden komen voor de helmen (bijvoorbeeld meer ventilatie of lichter), maar die helmen voor de speed-pedelec moeten dan ook op een bromfiets gedragen kunnen worden en daarmee ook dezelfde bescherming bieden als de huidige bromfietshelmen. Juist dat laatste maakt de mogelijkheden heel erg beperkt voor een afwijkende helm, omdat die normeringen ook weer in Europees verband op elkaar aansluiten en met elkaar in overeenstemming zijn.

Vergaderverslag Tweede Kamer 23-07-2015
Athome schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 20:46:
[...]

Als voor een speed-pedelec met een geel plaatje dezelfde regels gelden als voor een bromfiets mag binnen de bebouwde kom 45 en buiten de bebouwde kom 40. Binnen de bebouwde kom moet je dan op de rijbaan en niet op het fietspad. Buiten de bebouwde kom juist wel weer op het fietspad. Dat zou ook de reden zijn van die rare snelheidsregel.

Toevallig laatst met VRO voor de motor deze wazige regel voor bromfietsen binnen en buiten de bebouwde kom nog behandeld.
De basisregel voor bromfietsers is dat zij de rijbaan gebruiken en daarbij zoveel mogelijk rechts houden. Wanneer er een fiets- bromfietspad is, moeten ze dat verplicht gebruiken. Artikel 3 RVV Artikel 6 RVV
Voor een bromfiets op de rijbaan geldt een maximum snelheid van 45 km/u. Artikel 20 RVV, Artikel 21 RVV
Op het fiets- bromfietspad binnen de bebouwde kom, geldt een maximum snelheid van 30 km/u.
Artikel 20 RVV
Op het fiets- bromfietspad buiten de bebouwde kom, geldt een maximum snelheid van 40 km/u.
Artikel 21 RVV
Als ze je op de VRO iets anders verteld hebben dan klopt dat helaas niet, maar dat kan ik mij haast niet voorstellen omdat de mensen die deze cursussen geven vaak vakidioten zijn die soms zelfs afkomstig zijn het voormalige PVI in Lelystad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
Metro2002 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:26:
[...]

Ik zou zeggen: Fiets zelf eens 45km/u zonder ondersteuning. Dan weet je daarna ook wel dat de motor op dat moment 99,9% van het werk van je overneemt. Ik zie dat meetrappen op zo'n moment dan ook meer gas geven dan als daadwerkelijk wat doen.

Anders kan ik ook wel redeneren dat het gaspedaal in mijn auto intrappen of mijn hand op de gashendel bewegen op mijn motorfiets ook spierkracht gebruiken is. ;)
Niet iedereen heeft een conditie als jij wellicht.

Op een gewone fiets zal ik helemaal de 45km/u niet halen en wat ik schrijf:
op de speed pedelec ook niet.

Op gewone fiets rij ik best wel rond de 20km/u, dus het lijkt me dat
de motor niet 99,9 % overneemt. Zoals jij schrijft.
Ik heb genoeg op gewone fietsen gereden, daarom heb ik nu
een speed pedelec en ga ik zo min mogelijk met de auto
naar het werk.

Voor speed pedelec is wel degelijk inspanning nodig.
Of jij nu vind dat dat weinig is maakt niet uit.

Zonder inspanning geen voortbeweging.

Er is ook een groot verschil in wat voor ondersteuning je kiest.
Als je in ECO of TURBO rijdt maakt ook nogal wat uit.

Een Stromer en Riese Muller vergelijken is als appels en peren.

[ Voor 5% gewijzigd door JellBro op 02-12-2015 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Peatsmoke schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:41:
[...]

Het is niet om je te laten happen, maar het is een logisch gevolg van de regels die er op dit moment gelden.
Enkel bedoeld als een geinig soort excuus om er even lekker op in te duiken ;). Jij neemt de moeite je stelling te onderbouwen en zie je zeker niet als trol of iets dergelijks, die negeer ik gewoonlijk.
Als je een speed-pedelec hebt die blijkens het kentekenbewijs een bromfiets is, zul je daar -tot er andere helmen komen- gewoon een bromfietshelm op moeten dragen. Dat is niet iets dat ik ter plekke verzin, maar gewoon een gevolg is van wetgeving die nu geldt en het feit dat er nog geen andere helmen zijn die de goedkeuring dragen.

Je hebt dan ook de lusten van de bromfiets en mag dan idd 45 km/u (op de rijbaan). Zoals ik al schreef zijn er op dit moment maar een handje vol speed-pedelecs waarvoor dit nu al van toepassing is.
Zijn er al mensen hier die zo'n speed-pedelec hebben???
Particulieren krijgen in 2016 de kans om hun kenteken om te laten schrijven naar bromfiets. Vanaf het moment dat die een gele plaat hebben moet je dus ook een helm dragen.
Het is voor die mensen (uit praktisch en comfortabel oogpunt) ook pas aan te raden als er duidelijkheid is welke helmen of nieuw soort helm gebruikt mag worden. Met blauwe plaat heb je immers de keuze welke (en of je überhaupt een helm wilt dragen) met gele plaat is die keuze er niet.
Dit had ik deze thread al eerder onderkend volgens mij en is eerlijk gezegd een van de dingen die ik irritant vindt, voor mij reden om zo lang mogelijk te wachten met de aanschaf. Aangezien we onze oorspronkelijk discussie al lang verlaten zijn en ik deze richting best interesant vindt... mag ik de discussie dan iets verder verbreden door bovenstaande door te trekken? mogelijk ook interessant voor andere die overwegen iets te kopen.

Wat je zegt over de helm is inderdaad eentje, daarnaast is het type keuring voor snorfiets i.t.t. bromfiets ook eentje, al zijn diverse speed pedelecs hierop voorbereid (vaak te herkennen aan de voorgemonteerde spiegel, maar dit garandeerd niet dat ze werlijk de typekeuring al hebben of uberhaupt aangevraagd hebben ).

Daarnaast zou ik persoonlijk liever een Speed pedelec kopen met bromfiets tgk dan snorfiets, ook al moet ik dan ook in 2016 met helm op fietsen, de reden hiervoor volgt uit onderstaande eisen die voor een bromfiets gelden:

• De constructienselheid mag niet meer dan 45 (bromfiets) of 25 km per uur (snorfiets) zijn.
Uiteraard heb ik liever een fiets dat geschikt is voor 45, dan 25. Denk aan hobbels, haarscheuren, metaal elasticiteit, etc.

• De reminrichting moet in goede staat zijn, op alle wielen werken en de remvertraging moet tenminste 4,0 m/s2 zijn.
Goede remmen zijn altijd prettig

• Een remlicht (rood).

• Een linker buitenspiegel.
Bah, maar wel handig

• Een snelheidsmeter die in het donker ook afleesbaar is
handig

Verder zijn er nog een heleboel problemen die ze moeten oplossen, eentje die mij in het bijzonder opvalt is dat brommers geen snelheidsbegrenzers mogen hebben. Lijkt me erg interessant op een speed pedelec als ze dit gelijk willen stelle naalolz.

Ga later nog eens verder grasduinen, maar weet al wel dat ik een bromfiets tgk wil ^^

Copy en paste bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
2green schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 13:48:
[...]

Ben ik nu de enige die een fiets met disco-laserstralen voor zich ziet? Cooool!

p.s. tenzij 'brik' natuurlijk geen referentie was naar zijn fiets, maar eens spelfoutje ;)
Bril :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Peatsmoke schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:41:Als daar eenmaal het besluit gevallen is dat de Speed-Pedelec een bromfiets is, dan zal er heel veel moeten gebeuren voordat nog eens veranderd wordt. Nederland is maar een klein landje en is niet bij machte om regels in Europees verband af te dwingen (zoals bijvoorbeeld de Fransen wel hebben gedaan met de brommobiel, waarmee we nu op Europees niveau zitten opgescheept).
Onzin. Belgie is ook met eigen wetgeving bezig. Ga jij me met droge ogen vertellen dat Belgie een groter land is?

Het is geen kwestie van mogelijkheden, want die zijn er wel. Het is een kwestie van politiek willen. De S-pedelec ligt electoraal gewoon slecht (gevaarlijk!), dus het ministerie interesseert het geen r.u.k.

Dat heb je met een VVD regering die gewoon totaal geen visie heeft op duurzaam verkeer. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Zoals hierboven ook gezegd, je kan toch altijd zelf wat kiezen hoe je zelf rijd?
Ik heb een 25km/h en zet ik hem op stand 3 of 5 ik merk weinig verandering...
Ik stamp zelf al zo hard mee dat ik het niet voel, als ik echter stop met stampen en gewoon licht meestamp, dan voel ik hem goed overnemen.
Het is natuurlijk wat je zelf wil, maar ik geef graag nog wat goed weerwerk :)

Wind achter en 28km/h zonder ondersteuning is na 3j echt geen probleem meer geworden...

ivm regen/wind/... mijn idee is het volgende :

schoen overtrekken
(goeie) regenbroek
goeie regenjas
helm met overtrek (en ik draag nog een muts met 'klepje' eronder)

en zo heb je echt wel geen last en kom je met volledig droog aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Metro2002 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:26:
[...]

Inderdaad, schakel de ondersteuning uit en kijk hoe lang je 45 km per uur kan fietsen (of zelfs pieken). Waarschijnlijk kost het je al heel veel moeite om 25 km/uur vol te houden als cruisesnelheid (vaak zitten er nog dikke banden onder die ik vroeger onder mijn Thomos had ;) , het is geen racefiets waar je op rijdt). De motor doet echt veel op die snelheden.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Repi3 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 18:24:
Zoals hierboven ook gezegd, je kan toch altijd zelf wat kiezen hoe je zelf rijd?
Ik heb een 25km/h en zet ik hem op stand 3 of 5 ik merk weinig verandering...
Ik stamp zelf al zo hard mee dat ik het niet voel, als ik echter stop met stampen en gewoon licht meestamp, dan voel ik hem goed overnemen.
Het is natuurlijk wat je zelf wil, maar ik geef graag nog wat goed weerwerk :)

Wind achter en 28km/h zonder ondersteuning is na 3j echt geen probleem meer geworden...

ivm regen/wind/... mijn idee is het volgende :

schoen overtrekken
(goeie) regenbroek
goeie regenjas
helm met overtrek (en ik draag nog een muts met 'klepje' eronder)

en zo heb je echt wel geen last en kom je met volledig droog aan!
Waarom heb je dan een elektrische fiets?

Meestal zet ik hem op stand 3 van de 5 en dan rijd ik met rustig mee trappen rond de 20 km/h. Stand 3 geeft een vermogen van tussen de 100-125 watt. Ik wil ook zelf wat doen en als ik hem op stand 4 of 5 zet trekt de fiets mij eruit. Stand 5 vind ik te krachtig -> in die zin dat je continue hetzelfde vermogen rijdt. Zodra de wind dan iets gaat liggen schiet je weer vooruit. Stand 4 gaat goed. Stand 3 vind ik het meest aangenaam. Je hebt dan een basis van zeg maar 100 watt op het wiel en jijzelf bepaald dan de snelheid door de mate van mee trappen. Stand 4 zit op de grens van dat de fiets de snelheid bepaald.

PS: Had ik afgelopen zondag een oververhitte controller :/ Continue stand 5 en zelf mee stampen en nog ging ik maar 15 km/h. Toch maar voortaan met de auto bij storm. Uitzetten en weer inschakelen en hij deed het weer, maar er is dus een grens tussen wind tegen en heel erg wind tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door jimh307 op 02-12-2015 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
waarom?
omdat je bepaalde momenten kan 'rusten' en het elektrische zijn werk kan laten doen!
En in de praktijk :

ik rij meestal de 1-1.5km op me gemak en laat het elektrische wat zijn werk doen (+-25 km/h) en daarna stamp ik lekker goed mee 28-30km/h.
bij de laatste 2 km bol ik weet wat uit en laat ik terug het elektrische zijn werk doen...
Kom je 'fris' toe op het werk, is het zweten er uit en kan je direct in douche en klaar :)

Ik geniet van het elektrische maar zelf stampen is toch ook erg aangenaam (voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 02 december 2015 @ 18:23:
[...]

Onzin. Belgie is ook met eigen wetgeving bezig. Ga jij me met droge ogen vertellen dat Belgie een groter land is?

Het is geen kwestie van mogelijkheden, want die zijn er wel. Het is een kwestie van politiek willen. De S-pedelec ligt electoraal gewoon slecht (gevaarlijk!), dus het ministerie interesseert het geen r.u.k.

Dat heb je met een VVD regering die gewoon totaal geen visie heeft op duurzaam verkeer. |:(
Klopt, daar moet je nu zelfs een helm dragen op sommige 25 km/u modellen (>250W motorvermogen). Alle Speed-Pedelecs vereisen ook daar een rijbewijs A3 of B, een WA-verzekering en de plaats op de weg is gelijk aan de bromfiets.

Dat het lastig te verteren is dat voor snelle pedelecs dezelfde regels gaan gelden als voor bromfietsen is mij ook wel duidelijk, maar zo is het nu eenmaal bepaald.

Dat België in de toekomst ook andere regels gaat hanteren is juist, maar dat is nu het mooie aan Europeese Wetgeving: individuele lidstaten mogen wel aanvullende (strengere) eisen stellen, maar nooit minder strenge eisen.

De grens van 33 km/u die fietsersbond daar hadden gewild, gaat ook daar niet door.

Dat is ook wat er in België gaat gebeuren: (speed) pedelecs mogen bestuurd worden door mensen van 16 jr of ouder.
Verder moeten speed-pedelecs daar ook een bromfietshelm dragen en is de plaats op de weg gelijk aan een bromfiets.
Het enige verschil is dat je in België voor een rijbewijs A3 alleen een theorie-examen moet doen en hier hangt er ook een praktijk-toets aan vast.
Verder worden er in België ook modellen toegelaten die harder kunnen dan 45 km/u, daarvoor gelden dan ook de regels voor een motorfiets. Of dat nu een regel is waarmee je blij moet zijn of die als voorbeeld moet dienen???
Ook België past de Europese Richtlijn 2002/24/EG betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motoren toe.

Wat is dan nu de onzin?

Bron Lees daarbij vooral eens wat er onder de kop "Fietsersbond" staat.
Bron

Het klinkt wel mooi om de VVD daarvan de schuld te geven, maar de PvdA is daar net zo schuldig aan. Verder hadden PvdA, Groen Slinks, SP en D66 een wetsvoorstel kunnen indienen. Ze weten ook dat dit niet haalbaar is in EU-verband.
Het heeft helemaal geen r.u.k. te maken met binnenlandse politiek, maar gewoon met Europese Regelgeving. Dat het beter zou zijn dat de EU op de schop gaat, ben ik met je eens, maar volgens mij is dat niet iets dat de linkse politiek wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Nogmaals goedenavond, zoals eerder aangegeven heb ik van de week een speed pedelec aangeschaft. Ik ben hiermee erg blij en het rijdt heerlijk. Alleen de standaard verlichting is gewoon slecht. Nu heb ik van mijn andere fiets nog een Philips Saferide 80 koplamp op accu's. Wat een verschil is dit. Met deze lamp kun je zonder problemen met hogere snelheid door het donkerte rijden.
Nu heb ik echter het volgende bedacht we blijven tenslotte toch tweakers he :)

Ik zou het liefste de standaard koplamp los willen maken en dan deze lamp ervoor in de plaats willen zetten. Nu heb ik die lamp eerst even doorgemeten en bij een spanning van 6 volt neemt hij precies 1 ampere op. Als de spanning zakt naar 5 volt neemt hij maximaal 1,2 ampere op. Daarna schakelt hij over naar een minder zware verlichting.
Op mijn fiets zit de bosch performance serie met een 400 Wh accu. De bestaande verlichting komt ook vanuit de middenmotor. Mijn vraag is nu weet iemand of de spanning die hieruit komt gelijk al 6 volt is of zou dit 36 volt zijn. Volgens mij zit er een ingebouwde regelaar die hier 6 volt van maakt maar weet ook niet zeker of deze 1 ampere continu kan leveren.
Kan iemand mij daar meer over vertellen. Alvast bedankt voor jullie reactie's.
Groetjes Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
zonnefreak schreef op donderdag 03 december 2015 @ 19:24:
Nogmaals goedenavond, zoals eerder aangegeven heb ik van de week een speed pedelec aangeschaft. Ik ben hiermee erg blij en het rijdt heerlijk. Alleen de standaard verlichting is gewoon slecht. Nu heb ik van mijn andere fiets nog een Philips Saferide 80 koplamp op accu's. Wat een verschil is dit. Met deze lamp kun je zonder problemen met hogere snelheid door het donkerte rijden.
Nu heb ik echter het volgende bedacht we blijven tenslotte toch tweakers he :)

Ik zou het liefste de standaard koplamp los willen maken en dan deze lamp ervoor in de plaats willen zetten. Nu heb ik die lamp eerst even doorgemeten en bij een spanning van 6 volt neemt hij precies 1 ampere op. Als de spanning zakt naar 5 volt neemt hij maximaal 1,2 ampere op. Daarna schakelt hij over naar een minder zware verlichting.
Op mijn fiets zit de bosch performance serie met een 400 Wh accu. De bestaande verlichting komt ook vanuit de middenmotor. Mijn vraag is nu weet iemand of de spanning die hieruit komt gelijk al 6 volt is of zou dit 36 volt zijn. Volgens mij zit er een ingebouwde regelaar die hier 6 volt van maakt maar weet ook niet zeker of deze 1 ampere continu kan leveren.
Kan iemand mij daar meer over vertellen. Alvast bedankt voor jullie reactie's.
Groetjes Wilco
Volgens deze site is voor de Bosch Active & Performance maximaal 1100mA (6 Volt) voor de koplamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peatsmoke schreef op donderdag 03 december 2015 @ 19:33:
[...]

Volgens deze site is voor de Bosch Active & Performance maximaal 1100mA (6 Volt) voor de koplamp.
correct zie link
http://order.amazingwheel...s/bosch_scholing_2014.pdf pag 67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
@ Peatsmoke en harry-b. Hartelijk dank voor jullie link. Ik weet nu dat ik de philips saferide 80 koplamp zonder problemen kan gaan gebruiken. Supersnel ook.
Kunnen we eindelijk met fatsoenlijk licht lekker fietsen naar het werk.
Groetjes Wilco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Mensen, als topicstarter van dit levendige topic over een prachtig vervoersmiddel wil ik jullie in het algemeen vragen om de toonzetting wat te nuanceren en niet te trollen. Ik ben anders genoodzaakt een moderator in te schakelen aangezien ik hier zelf tijdelijk geen slotje op kan hangen.

De discussie over de speed pedelecs begint op een Zwarte Pieten discussie te lijken. Laten we ons vooral focussen op de eigenschappen en mogelijkheden van pedelecs en speed pedelecs en elkaar adviseren zodat we van elkaars ervaringen kunnen leren.

Dank voor jullie begrip, ik ben heel blij met de levendigheid van dit topic, laten we het vooral gezellig houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Politiek durft gewoon niemand het kapitaal te inversteren.

De heilige koe is electoraal taboe.

[ Voor 90% gewijzigd door roffeltjes op 04-12-2015 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Topic is niet meer wat het geweest is Vlassie man...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Nee, helaas.

Het gaat tegenwoordig meer over regelgeving en de principes van het gelijk hebben dan over elektrische fietsen. Half schuimbekkend achter je toetsenbord alles ventileren is niet van meerwaarde, of je nou gelijk hebt of niet.

Heel erg jammer en ook een reden dat ik hier niet meer zo vaak kijk.Ga mij er svp ook niet meer over PB-en. Als het de spuigaten uitloopt dan knal ik er een moderator op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
Er komen in 2016 steeds meer e-bikes met het zgn COBI systeem, deze e-bikes laten zich met een smartphone bedienen.Het systeem verenigt 6 verschillende fietsonderdelen in 1 apparaat: automatische lichtschakelaar, navigatie, smartphone-houder met oplaadfunctie, fietsbel en fietscomputer.

Je vindt COBI komend seizoen terug op bv de Radar modellen van het Duitse merk Winora, één van de merken uit de Accell Group waar ook Batavus en Koga deel van uitmaken. De Winora Radar wordt aangedreven door de zeer compacte 500W TranzX middenmotor.
Het model Speed heeft een uitneembare Lithium-Ionen 500Wh accu, smaken verschillen maar wat vind ik dit een prachtige fiets.

http://www.e-bikeinfo.de/...7/WINORA-RADAR-COBI_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
mguzz schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:04:
Er komen in 2016 steeds meer e-bikes met het zgn COBI systeem, deze e-bikes laten zich met een smartphone bedienen.Het systeem verenigt 6 verschillende fietsonderdelen in 1 apparaat: automatische lichtschakelaar, navigatie, smartphone-houder met oplaadfunctie, fietsbel en fietscomputer.

Je vindt COBI komend seizoen terug op bv de Radar modellen van het Duitse merk Winora, één van de merken uit de Accell Group waar ook Batavus en Koga deel van uitmaken. De Winora Radar wordt aangedreven door de zeer compacte 500W TranzX middenmotor.
Het model Speed heeft een uitneembare Lithium-Ionen 500Wh accu, smaken verschillen maar wat vind ik dit een prachtige fiets.

http://www.e-bikeinfo.de/...7/WINORA-RADAR-COBI_1.jpg
Inderdaad een erg mooie fiets, wel een stevig prijskaartje :(
Ben zelf nog steeds erg gecharmeerd van de Giant Quick E+45
http://www.giant-bicycles...l/quick.e.45/22505/84675/

Afbeeldingslocatie: http://d2k6j1fqfkfmqi.cloudfront.net/_generated/_generated_nl/bikes/models/images/800/2016/Quick-E_25.jpg
Zou hem graag een keertje willen rijden, maar duurt denk ik nog wel even voor hij verkrijgbaar is. Is die bagagedrager trouwens een beetje geschikt voor mijn MSX tassen?
http://www.bol.com/nl/p/m...45592791-9200000027691546

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
Vlassie1980 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 12:30:
Zou hem graag een keertje willen rijden, maar duurt denk ik nog wel even voor hij verkrijgbaar is. Is die bagagedrager trouwens een beetje geschikt voor mijn MSX tassen?
Dat vraag ik mij af, ik heb zelf een Kalkhoff Endeavour en deze heeft een bagagedrager met nog een buisje over dwars waaraan ik mijn fietstassen bevestig, zijn weliswaar van Ortlieb maar volgens mij met dezelfde constructie als de MSX (quicklock).
Die Giant is ook erg mooi, jammer dat beide niet worden geleverd met een versnellingsnaaf Alfine 11 of Rohloff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Ook een leuke fiets, maar ze geven maar weinig specs vrij. Was wel benieuwd naar verder motor specs en het verbruik gezien de accu.

Het koppel waar ze zoveel nadruk op leggen zegt mij weinig. Bij auto's zegt zoiets niets over de kracht van de motor, maar enkel over de gebruikte overbrenging verhoudingen (versnelling etc.). Bij personen auto's zie je bijvoorbeeld altijd dezelfde koppel bij zowel 1.2 liter boodschap autootjes tot 2.2 liter turbo diesels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Het koppel zegt wel degelijk wat. Het geeft een indicatie over de voorwaartse drang van de motor.
Wat je zegt bij auto's klopt op zich wel. Het koppel is daar in zekere zin, softwarematig bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
2green schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 20:12:
[...]

Ook een leuke fiets, maar ze geven maar weinig specs vrij. Was wel benieuwd naar verder motor specs en het verbruik gezien de accu.

Het koppel waar ze zoveel nadruk op leggen zegt mij weinig. Bij auto's zegt zoiets niets over de kracht van de motor, maar enkel over de gebruikte overbrenging verhoudingen (versnelling etc.). Bij personen auto's zie je bijvoorbeeld altijd dezelfde koppel bij zowel 1.2 liter boodschap autootjes tot 2.2 liter turbo diesels.
Ik heb met een Bosch Active Line gefietst en ik kan je verzekeren dat die heel wat minder power heeft als de Bosch Performance Line.

Active Line: 48Nm
Performance Line: 60Nm

Kanttekening daarbij was wel dat de fiets die ik toen te leen had ook nog eens een naafversnelling had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Vlassie1980 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 21:39:
[...]

Ik heb met een Bosch Active Line gefietst en ik kan je verzekeren dat die heel wat minder power heeft als de Bosch Performance Line.

Kanttekening daarbij was wel dat de fiets die ik toen te leen had ook nog eens een naafversnelling had.
Begrijp niet helemaal wat je aangeeft hier? dat het koppel volgens jou wel iets zegt over motorvermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
2green schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 22:46:
[...]

Begrijp niet helemaal wat je aangeeft hier? dat het koppel volgens jou wel iets zegt over motorvermogen?
Wat ik probeer te zeggen is dat de motor die ik heb agressiever is als de Active Line, dus hij levert meer power :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Athome schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 21:22:
Het koppel zegt wel degelijk wat. Het geeft een indicatie over de voorwaartse drang van de motor.
Wat je zegt bij auto's klopt op zich wel. Het koppel is daar in zekere zin, softwarematig bepaald.
Als je de pedelec motor uit elkaar haalt, zul je bij de motoren die ik heb gezien een overbreng verhouding aantreffen, deze bepaald voor een significant deel het koppel. Mogelijk zijn er ook pedelec motoren die anders werken, ben absoluut geen expert op pedelec gebied, maar ken mijn auto/motor techniek, wat ik gezien heb is hetzelfde qua mechanica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Vlassie1980 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 22:47:
[...]

Wat ik probeer te zeggen is dat de motor die ik heb agressiever is als de Active Line, dus hij levert meer power :)
Ik had gelezen dat de Active line en Performance line dezelfde hardware hebben en het verschil enkel door een software update wordt gerealiseerd.

Edit: bron gevonden

[ Voor 26% gewijzigd door 2green op 04-12-2015 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Mechanisch zijn ze hetzelfde. Softwarematig niet. Juist door de software voelen ze anders aan.
Je kan ook zeggen. De active line wordt meer geremd dan de performance line.

De active line heeft minder koppel (wel hetzelfde vermogen) en zou dit koppel ook wat rustiger los laten.
Dit mindere koppel zorgt er mede voor dat de active line met vrijwel alle versnellingsnaven geleverd kan worden. Dat wil met de performance line niet.
Hier komt het koppel er een stuk lomper in (en is hoger), waardoor deze is in staat om de veel gebruikte Nexus naven intern te slopen.

Het zou me zelfs niet verbazen als de Speed variant (350 watt motor) ook mechanisch hetzelfde is.

[ Voor 8% gewijzigd door Athome op 05-12-2015 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 21:39:
[...]

Met naafversnelling is dan ook de zwakste versie, bij derailleur levert de Active 50Nm, maar of je daarvan in de praktijk iets merkt? Daarvoor zou je twee identieke fietsen naast elkaar moeten gebruiken, waarvan de één met naaf en de ander met derailleur.
Hoewel ik de Performance ook bereden heb en voelde dat hij inderdaad veel krachtiger was, heb ik zelfs in het Limburgse heuvellandschap nooit het idee dat ik "te kort" kom. Op mijn woon-werk traject heb ik ook een paar knikjes van rond de 8,5%. Zelfs op ECO is dit nog goed te doen, al rij ik dan niet harder dan 15 km/u, maar da's nog altijd veel sneller dan de conventionele fietsen die ik voorbij rij op dat stuk.
Athome schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 01:18:
Mechanisch zijn ze hetzelfde. Softwarematig niet. Juist door de software voelen ze anders aan.
Je kan ook zeggen. De active line wordt meer geremd dan de performance line.

De active line heeft minder koppel (wel hetzelfde vermogen) en zou dit koppel ook wat rustiger los laten.
Dit mindere koppel zorgt er mede voor dat de active line met vrijwel alle versnellingsnaven geleverd kan worden. Dat wil met de performance line niet.
Hier komt het koppel er een stuk lomper in (en is hoger), waardoor deze is in staat om de veel gebruikte Nexus naven intern te slopen.

Het zou me zelfs niet verbazen als de Speed variant (350 watt motor) ook mechanisch hetzelfde is.
Theoretisch moet je dus die software-matig kunnen omprogrammeren, maar ik denk dat Bosch dat goed dichtgetimmerd heeft, want ik heb nog geen enkele site kunnen ontdekken waar men met succes een motor heeft kunnen omprogrammeren.

[ Voor 31% gewijzigd door Peatsmoke op 05-12-2015 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Peatsmoke schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 07:34:
Theoretisch moet je dus die software-matig kunnen omprogrammeren, maar ik denk dat Bosch dat goed dichtgetimmerd heeft, want ik heb nog geen enkele site kunnen ontdekken waar men met succes een motor heeft kunnen omprogrammeren.
Bosh geeft in hun cursus materiaal aan dat er een software update nodig is om van de een naar de ander te gaan, klinkt alsof ze het ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
2green schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 08:47:
[...]

Bosh geeft in hun cursus materiaal aan dat er een software update nodig is om van de een naar de ander te gaan, klinkt alsof ze het ondersteunen.
Ik ga gewoon de vraag eens stellen aan Bosch. Als ik antwoord heb (als ik dat al krijg) zal ik jullie daarvan op de hoogte brengen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over koppel gesproken: op de Stromer website staat dat de 500W motor (45 km/u versie) 30 nm koppel heeft. Iemand enig idee hoe dat kan? Lijkt wel ERG weinig. De 33 km/u versie heeft met een 500W motor 40 nm... Dat zijn waarden voor de ST1, de ST2 heeft volgens Stromer een "geweldig koppel van 35 nm".
De Bulls Green Mover (500W) motor heeft 40 nm koppel.

Kan het dan zo zijn dat koppel bijzonder weinig zegt?

Verder moet ik nog wennen aan mijn flyer T8HS. Van de 4 werkdagen ben ik er 2 met de fiets gegaan. 1 dag flink doorgefietst, 30+ km/u, nat van het zweet aangekomen. 2e dag een heel stuk rustiger (met flinke vaart ingehaald door een forens op een Stromer btw), nat van het zweet aangekomen. Daar word ik niet echt vrolijk van. Vooral de fietshelm (mountainbike helm van Abus) vind ik erg warm.

Mjah, ik ga eens fietstassen kopen waar mijn kantoorkleding in kan, dan doe ik sportieve kleding aan op de fiets. En kleed ik me om op mijn werk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2015 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 10:25:
Over koppel gesproken: op de Stromer website staat dat de 500W motor (45 km/u versie) 30 nm koppel heeft. Iemand enig idee hoe dat kan? Lijkt wel ERG weinig. De 33 km/u versie heeft met een 500W motor 40 nm... Dat zijn waarden voor de ST1, de ST2 heeft volgens Stromer een "geweldig koppel van 35 nm".
De Bulls Green Mover (500W) motor heeft 40 nm koppel.

Kan het dan zo zijn dat koppel bijzonder weinig zegt?

Verder moet ik nog wennen aan mijn flyer T8HS. Van de 4 werkdagen ben ik er 2 met de fiets gegaan. 1 dag flink doorgefietst, 30+ km/u, nat van het zweet aangekomen. 2e dag een heel stuk rustiger (met flinke vaart ingehaald door een forens op een Stromer btw), nat van het zweet aangekomen. Daar word ik niet echt vrolijk van. Vooral de fietshelm (mountainbike helm van Abus) vind ik erg warm.

Mjah, ik ga eens fietstassen kopen waar mijn kantoorkleding in kan, dan doe ik sportieve kleding aan op de fiets. En kleed ik me om op mijn werk.
Ben er inmiddels achter na wat verder inlezen dat het xxx koppel net als bij auto's niets zegt. Bij fietsen is het zelfs nog ingewikkelder omdat de ene fabrikant het maximum koppel geeft en de ander het continue koppel dat een fiets je kan leveren (zeg maar je maximum instelbare trapondersteuning).
Het koppel wordt voor en significant deel bepaald door de gekozen overbrenging (in de motor en erbuiten). Het koppel geeft wel aan voor wel type gebruik de motor bedoeld is (lange afstand, heuvels, etc).

Het nominaal vermogen van de motor (het vermogen dat de motor continue kan leveren) is ook op zichzelf niet voldoende, maar wel een belangrijk gegeven, mede i.v.m. de accu.

Samengevat, vindt ik het ook erg lastig op basis van de specs van een fiets te bepalen of deze geschikt is.
Weet bijvoorbeeld dat de stromer st2 (van een maat geleend) bijna perfect voldoet. Qua specs lijkt dit niet direct zo.... en die prijs staat mij ook niet zo aan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 10-10 14:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

[...]

[afbeelding]
http://www.bol.com/nl/p/m...45592791-9200000027691546
Inderdaad een mooie fiets, ik snap alleen niet waarom er allerei knikken in het frame en de bagagedrager zitten, over estehetiek valt te twisten, maar het lijkt me hier zeker drie onnodige functionele nadelen te hebben. Bij mountain bikes met 29" wielen is de knik in de zadelbuis om ruimte te maken voor het wiel. Hier is er meer dan genoeg ruimte, maar er lijken geen nokken voor een bidon. Achteraan voorkomt de knik het monteren van een ringslot. De knik in de rail van de bagagedrager is ook al zo raar, daarmee moet je haak van de tas voor de knik bevestigen en gaat hij glijden omdat hij niet goed wordt tegengehouden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Peatsmoke schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 08:52:
[...]

Ik ga gewoon de vraag eens stellen aan Bosch. Als ik antwoord heb (als ik dat al krijg) zal ik jullie daarvan op de hoogte brengen. :)
Volgens mij heeft de Bosch software bepaalde security levels:
- Dealer
- Admin

Alleen iemand met verhoogde rechten kan dat aanpassen dacht ik, het is inderdaad zo dat alle Bosch motoren hetzelfde zijn, alleen softwarematig zijn ze vaak anders ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2green schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 10:49:
[...]

Ben er inmiddels achter na wat verder inlezen dat het xxx koppel net als bij auto's niets zegt. Bij fietsen is het zelfs nog ingewikkelder omdat de ene fabrikant het maximum koppel geeft en de ander het continue koppel dat een fiets je kan leveren (zeg maar je maximum instelbare trapondersteuning).

Het koppel wordt voor en significant deel bepaald door de gekozen overbrenging (in de motor en erbuiten). Het koppel geeft wel aan voor wel type gebruik de motor bedoeld is (lange afstand, heuvels, etc).

Het nominaal vermogen van de motor (het vermogen dat de motor continue kan leveren) is ook op zichzelf niet voldoende, maar wel een belangrijk gegeven, mede i.v.m. de accu.

Samengevat, vindt ik het ook erg lastig op basis van de specs van een fiets te bepalen of deze geschikt is.
Weet bijvoorbeeld dat de stromer st2 (van een maat geleend) bijna perfect voldoet. Qua specs lijkt dit niet direct zo.... en die prijs staat mij ook niet zo aan ;).
Ik vind 6500 euro voor een fiets ook NET te veel ;)

Goede info, max. koppel versus continu koppel bij ondersteuning, dat is een gigantisch verschil. Die lijken me totaal onvergelijkbaar.

Bij auto's zegt koppel overigens wel wat, al is het voor prestaties als snelheid en acceleratie nog altijd het beste om naar pk/kg te kijken. Maar als je een aanhanger of caravan wil trekken, is koppel relevant. Dat doe ik liever met een 160 pk turbodiesel met 400nm koppel dan met een 160 pk Honda VTi met 160 nm.
Pagina: 1 ... 68 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.