2green schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 18:23:
[...]
Goed ik hap, die nieuwe helm komt er wel... kijkend naar de betrokken partijen zie ik niet snel een politicus in ons 'fietslandje' tegen een redelijk voorstel een standpunt innemen, die persoon moet dan wel heel graag uit de publieke sector willen stappen.
Het is niet om je te laten happen, maar het is een logisch gevolg van de regels die er op dit moment gelden. Als je een speed-pedelec hebt die blijkens het kentekenbewijs een bromfiets is, zul je daar -tot er andere helmen komen- gewoon een bromfietshelm op moeten dragen. Dat is niet iets dat ik ter plekke verzin, maar gewoon een gevolg is van wetgeving die nu geldt en het feit dat er nog geen andere helmen zijn die de goedkeuring dragen.
Je hebt dan ook de lusten van de bromfiets en mag dan idd 45 km/u (op de rijbaan). Zoals ik al schreef zijn er op dit moment maar een handje vol speed-pedelecs waarvoor dit nu al van toepassing is.
Zijn er al mensen hier die zo'n speed-pedelec hebben???
Particulieren krijgen in 2016 de kans om hun kenteken om te laten schrijven naar bromfiets. Vanaf het moment dat die een gele plaat hebben moet je dus ook een helm dragen.
Het is voor die mensen (uit praktisch en comfortabel oogpunt) ook pas aan te raden als er duidelijkheid is welke helmen of nieuw soort helm gebruikt mag worden. Met blauwe plaat heb je immers de keuze welke (en of je überhaupt een helm wilt dragen) met gele plaat is die keuze er niet.
Pathogen schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 19:50:
Juist, dan komt er een nieuw type helm. Maar mag je met die fietshelm dan ook op een bromfiets zitten? Niet dat ik dat zou willen... Maar dan ga je dus alsnóg een typeverschil maken tussen speed pedelecs en bromfietsen. Waarom dan niet meteen GOED? Oh, overheid...
Er wordt geen verschil tussen een speed-pedelec en een bromfiets gemaakt in de toekomst (ook dat staat in dat vergaderverslag), althans voor zover je zoiets kunt stellen. De verkeersregels worden op Europees niveau op elkaar afgestemd (vandaar dat Zwitserland ook hele andere regels voor speed-pedelecs heeft). Als daar eenmaal het besluit gevallen is dat de Speed-Pedelec een bromfiets is, dan zal er heel veel moeten gebeuren voordat nog eens veranderd wordt. Nederland is maar een klein landje en is niet bij machte om regels in Europees verband af te dwingen (zoals bijvoorbeeld de Fransen wel hebben gedaan met de brommobiel, waarmee we nu op Europees niveau zitten opgescheept).
Met de vraag of je straks met een speed-pedelec helm op een bromfiets mag, sla je de spijker op de kop. Dat is nu ook juist de reden waarom ik schreef dat het nog maar zeer de vraag is of die andere helm er gaat komen. De Kamer kan dat wel willen en de Minister kan zich hiertoe wel de bereid getoond hebben, maar het stuit op teveel op teveel juridische bezwaren om een aparte categorie helm te ontwikkelen voor op zo'n
bromfiets. Dat heeft ermee te maken dat de speed-pedelec gewoon een bromfiets is voor de wet.
Dat wil niet zeggen dat er niet meer mogelijkheden komen voor de helmen (bijvoorbeeld meer ventilatie of lichter), maar die helmen voor de speed-pedelec moeten dan ook op een bromfiets gedragen kunnen worden en daarmee ook dezelfde bescherming bieden als de huidige bromfietshelmen. Juist dat laatste maakt de mogelijkheden heel erg beperkt voor een afwijkende helm, omdat die normeringen ook weer in Europees verband op elkaar aansluiten en met elkaar in overeenstemming zijn.
Vergaderverslag Tweede Kamer 23-07-2015Athome schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 20:46:
[...]
Als voor een speed-pedelec met een geel plaatje dezelfde regels gelden als voor een bromfiets mag binnen de bebouwde kom 45 en buiten de bebouwde kom 40. Binnen de bebouwde kom moet je dan op de rijbaan en niet op het fietspad. Buiten de bebouwde kom juist wel weer op het fietspad. Dat zou ook de reden zijn van die rare snelheidsregel.
Toevallig laatst met VRO voor de motor deze wazige regel voor bromfietsen binnen en buiten de bebouwde kom nog behandeld.
De basisregel voor bromfietsers is dat zij de rijbaan gebruiken en daarbij zoveel mogelijk rechts houden. Wanneer er een fiets- bromfietspad is, moeten ze dat verplicht gebruiken.
Artikel 3 RVV Artikel 6 RVV
Voor een bromfiets op de rijbaan geldt een maximum snelheid van 45 km/u.
Artikel 20 RVV,
Artikel 21 RVV
Op het fiets- bromfietspad binnen de bebouwde kom, geldt een maximum snelheid van 30 km/u.
Artikel 20 RVV
Op het fiets- bromfietspad buiten de bebouwde kom, geldt een maximum snelheid van 40 km/u.
Artikel 21 RVV
Als ze je op de VRO iets anders verteld hebben dan klopt dat helaas niet, maar dat kan ik mij haast niet voorstellen omdat de mensen die deze cursussen geven vaak vakidioten zijn die soms zelfs afkomstig zijn het voormalige PVI in Lelystad.