roffeltjes schreef op donderdag 26 november 2015 @ 19:24:
En daarom is jouw advies echt super slecht. Eén dode en meerdere zwaar gewonde clubrenners hebben mij overtuigd. Bangelijk in de berm rijden maakt je minder zichtbaar en nodigt mensen uit om hard langs te rammen. Niemand staat stil bij de kosten.... het is gewoon gemakzucht en een lekker zwaar voetje.
Mijn advies? Nou ja, ik schetste alleen maar wat mij geleerd is tijdens de motoropleidingen en had betrekking op de plaats op de weg met de motor. Op de motor rijdt mij nooit een auto voorbij, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden, behalve op de snelweg.
Je conclusie van gemakzucht en zwaar voetje is wel heel erg gekleurd en negatief naar automobilisten. In dit geval is het een beetje van hetzelfde van wat jij nu laat blijken: geen notie hebben van wat die andere weggebruikers ervaren. Natuurlijk zijn er aso's en hufters die je expres de berm induwen, maar meestal heeft het er ook mee te maken dat de meeste automobilisten te weinig op de fiets zitten om te ervaren hoe je dingen als fietser ervaart.
Sinds ik een jaar of tien geleden weer veel meer ben gaan fietsen, ben ik ook weer veel meer rekening gaan houden met fietsers en ben ik ook geneigd om eerder even af te remmen dan wat gas bij te geven om er langs te komen.
Je vergelijkt appels met peren. We zijn niet aan het propageren om als een idioot een wedstrijd na te gaan doen op de fiets.
Het gaat gewoon om de plek op de rijbaan te claimen en je mede wegberijders daarover mede te delen door goed zichtbaar en assertief te fietsen. Niet uitnodigen om langs te drukken op een B weggetje omdat je er toch wel langs kan, immers de fietser zit al in de berm.
Mijn verhaal had ook geen betrekking op de snelheid of wedstrijden, maar vooral op het feit dat de meeste fietsers geen enkele rekening willen houden met andere weggebruikers, maar dat wel van andere weggebruikers verlangen.
Het had betrekking op zoals jij het noemt "assertief fietsen", mensen die zodanig fietsen dat er geen auto langs komt, doordat fietsers naast elkaar blijven fietsen of midden op de rijbaan blijven fietsen.
Natuurlijk claim je een bepaalde ruimte op weggetjes die veel te smal zijn, daar heb ik het ook niet over, maar jouw stelling kwam op mij over alsof je overal midden op de rijbaan fietst. Op echt smalle weggetjes is dat logisch gedrag, maar de eerdere reactie straalde op mij die fietser uit die vier auto's achter zich heeft hangen en zoiets heeft van "zak maar in de stront ik fiets hier en ga niet aan de kant..." Je schrijft idd ook smalle weggetjes en had ik dus beter moeten lezen.
Ik praat dus geen onzin, MAAR: goed...
Aangezien je geen 55+ bent valt dat risico wel heel erg mee, als je het afzet tegen de km die jij fietst. Een groot deel vd doden valt NL ook nog eens door voorrangsfouten. Het feit dat je twee keer een ongeluk gezien hebt of wetenschap van hebt, roept ook een schijn-onveiligheid op. Voor een vent als jij, vallen de risico's als fietser best mee want je bent uit de jonge risicogroep en nog niet in de oudere risicogroep. De kans dat je als fietser betrokken raakt bij een kop-staart of frontale aanrijding is op jouw leeftijd kleiner dan dat je een dodelijke val van een trap maakt.
Er vallen jaarlijks rond de 2400 doden door een eenvoudige val, bijvoorbeeld van een keukentrapje, ladder, gewone trap in huis of gewoon tijdens een wandeling. Om risico als fietser maar even in het perspectief te zetten....
Kijk eens
hier dan zie je dat de risico's echt wel meevallen om de dood te vinden als fietser in een aanrijding.