Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.510 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Ik heb toch mijn bedenkingen bij een middenmotor icm een naaf. Er komt dan zoveel kracht op de naaf te staan dat de planeetwieltjes logischerwijs eerder gaan slippen. Zelf heb ik een voorwielmotor en naast de nadelen (sneller slippen en extra uitkijken in de bochten) vind ik het een verademing. Zo verdeel je de kracht over 2 wielen. Dan lijdt de naaf ook veel minder en zo gaat een ketting ook langer mee. Ook de banden gaan veel langer mee.
Ook lees ik hier over snelle ontladingen. Ook daar kijk ik mee uit want de cellen kunnen niet altijd goed hun warmte kwijt omdat er krimpfolie omheen zit en naarmate de ondersteuning hoger staat creëren ze meer warmte. Ik merk duidelijk verschil tussen stand 3 en 4 van de 5.
Zeker dichte energiecellen zoals LiCoO2 cellen kunnen goed heet worden als je ze binnen het uur leeg trapt. Dit is niet bevorderlijk voor de interne weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10 13:38
Tsja, als jij sneller slippen en een nadelig bochtengedrag een verademing vindt dan heb je duidelijk andere ideeen over fietsen dan ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
JellBro schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:42:
[...]Wind recht tegen, open veld.

Turbo gebruik ik haast nooit, omdat de accu dan al helemaal snel leeg is.
Hmm, ik zit eigenlijk altijd in turbo, 7e versnelling (van een Nexus 8 ), dan zit ik in een voor mij prettige cadans (geen idee hoeveel rpm). Ik haal daarmee in ieder geval probleemloos minstens 1x maal woon-werkverkeer (24km) en heb dan nog wel wat over, schommelt meestal tussen de 20 en 25 km. In theorie voldoende om weer naar huis te kunnen fietsen (op turbo), maar dan moet er geen windje tegen zijn. En aangezien ik dat meestal wel heb op diverse stukken......wind tegen is echt de killer voor je accu-capaciteit. Doe mij maar een uur lang regen....
In ieder geval, al sinds het begin van mijn ebike-carriere (11700 km geleden) hangt mijn accu op mijn werk aan de lader en bij thuiskomst gaat-ie, met tussenkomst van een schakelklok voor de nachtstroom (we blijven Hollanders), ook weer. Volgens de laatste test (juli 2015) was de accucapaciteit nog OK, maar geen idee hoe OK dat dan is n procenten. Toen had-ie 158 volledige laadcycli achter de rug, dus theoretisch kan ik er nog wel een tijdje mee vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 20:33:
[...]

De meeste 400Wh accu's op 36V bevatten 10 rijen van (4 cellen van 2.5Ah per stuk).
De modernere cellen bevatten 2,9Ah per stuk, daarmee kom je op 11.6Ah.
13Ah lijkt me wat veel bij gelijkblijvend aantal cellen. Dan moet je cellen van 3,25Ah per stuk hebben en daar zijn er maar weinig van. Degenen die er zijn, zijn heel duur.
Dus als je die hebt gekregen voor 285,- is het echt een koopje, maar meten is weten :)
Ja, dat klopt helemaal. Die 2,9 Ah LiCoO2 cellen zijn de zogenaamde 'energie' cellen. Ze hebben echter wel het nadeel dat de interne weerstand dan ook toeneemt. Deze cellen mag je niet zwaarder dan 1C belasten (0,5C zou zelfs beter zijn). De 2,5 Ah cellen hebben een lagere interne weerstand door een groter actief oppervlak. Dat levert als voordeel op dat er hogere stromen opgenomen kan worden per cel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
jimh307 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 22:05:
[...]

Ja, dat klopt helemaal. Die 2,9 Ah LiCoO2 cellen zijn de zogenaamde 'energie' cellen. Ze hebben echter wel het nadeel dat de interne weerstand dan ook toeneemt. Deze cellen mag je niet zwaarder dan 1C belasten (0,5C zou zelfs beter zijn). De 2,5 Ah cellen hebben een lagere interne weerstand door een groter actief oppervlak. Dat levert als voordeel op dat er hogere stromen opgenomen kan worden per cel.
De cellen die ik bedoel zijn NCA cellen.LiNiCoAlO2. Sommigen zijn wat minder belastbaar inderdaad, maar tegenwoordig gaat het vrij goed. Bv de Panasonic PF. Kan 10A per cel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-04 09:34
gisteren werd ik nog in de beb kom ingehaald door een merida (401?, had accu ook op de stijgbuis). tijdje achter gehangen met 34km/u,
toen in de polder vond ik het welletjes, de kwajongen kwam boven, en inhalen. Toch met wind tegen 40km/u op mijn razer gehaald, power was max, stand 3, hoogste versn, iets van 93rpm en moest zelf het stuk tussen 37 en 40 flink bij stoempen maar reed de merida zoek haha.

[ Voor 7% gewijzigd door bhoek op 21-11-2015 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier is de levering van de cannondale voorlopig uitgesteld tot eind december. Eerder begin januari dus want zie ze nog niets leveren rond de feestdagen.

Zou met problemen bij Bosch te maken hebben. Geen idee maar andere FM komen wel met zelfde datum dus zal wel iets van zijn.

In systeem stonden tijdens de bestelling 2 fietsen klaar en de veronderstelling van fm was dat wij 1 vd 2 deze week gingen ontvangen.

Alleen nog modellen met zwakkere motor beschikbaar (als ik het goed begrepen heb tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Riese & Müller FAQ http://nl.r-m.de/infocenter/faq/

Geldt er een helmplicht voor e-bikes met ondersteuning tot 45 km/h?
Nee. Ook na 1 januari 2017, als HS-modellen in Nederland onder de bromfietswetgeving vallen, hoeft u geen helm te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 19:50:
Tsja, als jij sneller slippen en een nadelig bochtengedrag een verademing vindt dan heb je duidelijk andere ideeen over fietsen dan ik :+
Dat mag je vinden, maar het valt best wel mee en ook met achterwielaandrijving kun je onderuitgaan op natte bladeren. Als het echt zo gevaarlijk zou zijn zouden ze niet in de handel mogen...
Ik vind het juist irritant als ik hard mee moet trappen om volle ondersteuning te krijgen. Ook de ketting en naaf belast je hier zwaar mee. Ieder zijn meug.
Opperpanter2 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 22:11:
[...]

De cellen die ik bedoel zijn NCA cellen.LiNiCoAlO2. Sommigen zijn wat minder belastbaar inderdaad, maar tegenwoordig gaat het vrij goed. Bv de Panasonic PF. Kan 10A per cel aan.
Het kunnen ook Li-NCA cellen zijn. Het voordeel tegenover de LiCoO2 cellen zijn een wat langere levensduur. Beide zijn zogenaamde 'energie' cellen. De powercellen zijn vaak de Mangaanlegeringen.

Ook Li-NCA zou ik niet belasten boven de 0,5C. Als ik mijn fiets op stand 3 van de 5 zet trek ik ongeveer 0,25C. Ga ik in stand 4 fietsen dan is het opgenomen vermogen al 0,4C en is er nog niets aan de hand. Ik gebruik stand 5 eigenlijk nooit. Ik fiets in stand 3 wind mee en in stand 4 bij tegenwind.

Die wind van laatst 15 november hakt er inderdaad goed in. Ik had hem ook pal tegen op de terugreis.
quote: erdejee
Hmm, ik zit eigenlijk altijd in turbo, 7e versnelling (van een Nexus 8 ), dan zit ik in een voor mij prettige cadans (geen idee hoeveel rpm). Ik haal daarmee in ieder geval probleemloos minstens 1x maal woon-werkverkeer (24km) en heb dan nog wel wat over, schommelt meestal tussen de 20 en 25 km.
Wordt je accu niet erg warm bij zulke grote ontlaadstromen? Dan ben je zo door je accu heen. Ik snap ook niet dat ze een 400 Wh accu zetten op een speedbike. Minimaal 750 wattuur zou ik denken.
quote: erdejee
In ieder geval, al sinds het begin van mijn ebike-carriere (11700 km geleden) hangt mijn accu op mijn werk aan de lader en bij thuiskomst gaat-ie, met tussenkomst van een schakelklok voor de nachtstroom (we blijven Hollanders), ook weer. Volgens de laatste test (juli 2015) was de accucapaciteit nog OK, maar geen idee hoe OK dat dan is n procenten.
Wat OK is in procenten? Als de restcapaciteit beneden de 75% komt zul je al wel gaan merken dat je minder ver komt. Dat is na zo'n 500 ladingen. Het gaat zo geleidelijk dat je het laat pas opvalt.

PS: Mijn respect dat hier posters zijn die 40-50 km per dag doen als woon- werkverkeer terwijl ze ook een auto hebben. Milieuvriendelijk bezig :)

En ja, wij zijn met de fiets tussen de benen geboren :)F

[ Voor 94% gewijzigd door jimh307 op 21-11-2015 23:32 . Reden: Netjes maken en opmaken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56
Collega van me doet net als ik 50 km per dag. En hij doet het met een normale hybride fiets zonder ondersteuning. Diep respect daarvoor, ik kan het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 01:35
Je hebt ze er inderdaad tussen zitten.

Laatst kwam een fietser op een hybride van rechts vlak voor mij rijden. Er stond een lichte wind in de rug. Deze meneer presteerde het om zonder al te veel moeite in zijn kantoorkloffie een gem. van ongeveer 36 km/u aan te houden over een paar kilometer. tegen een bult op ging de snelheid niet te veel naar beneden.

Zijn fiets was 100% zeker geen electrische fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
jimh307 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 23:01:

Wordt je accu niet erg warm bij zulke grote ontlaadstromen? Dan ben je zo door je accu heen. Ik snap ook niet dat ze een 400 Wh accu zetten op een speedbike. Minimaal 750 wattuur zou ik denken.

Wat OK is in procenten? Als de restcapaciteit beneden de 75% komt zul je al wel gaan merken dat je minder ver komt. Dat is na zo'n 500 ladingen. Het gaat zo geleidelijk dat je het laat pas opvalt.

PS: Mijn respect dat hier posters zijn die 40-50 km per dag doen als woon- werkverkeer terwijl ze ook een auto hebben. Milieuvriendelijk bezig :)
Nee, de accu wordt niet warm. Althans, dat is mij nog niet opgevallen en ik haal hem toch altijd meteen van de fiets als ik op mijn werk aankom, dus dat zou ik dan toch wel moeten voelen. Overigens is het geen speedbike, hoor, maar een gewone e-bike (Sparta B3).
Oh, ik zit nu pas op ongeveer 160 ladingen dus ik heb nog wel even plezier van die accu.

Komende tijd wordt de aantrekkingskracht van die auto wel groot, vrees ik..... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 23:01:
[...]
Dat mag je vinden, maar het valt best wel mee en ook met achterwielaandrijving kun je onderuitgaan op natte bladeren. Als het echt zo gevaarlijk zou zijn zouden ze niet in de handel mogen...
Ik vind het juist irritant als ik hard mee moet trappen om volle ondersteuning te krijgen. Ook de ketting en naaf belast je hier zwaar mee. Ieder zijn meug.
Ik heb 50k op een Ion gereden (dat is nog ff wat sjieker), mijn vrouw hetzelfde. Qua fietsgevoel een super systeem. Maar als het regent en een beetje glad werd zijn ze gewoon veel minder handelbaar. En je hebt altijd issues met hoge fietsenrekken. Tot slot is de kabelboom bij een voorwielmotor veel kwetsbaarder dan een achterwielmotor (en een middenmotor is nog beter in dit opzicht).

Wij vinden het een verschil van dag en nacht, qua weggedrag is een middenmotor het beste systeem. Er zijn heel wat anderen hier die ook ervaring hebben met beide systemen, het is vrijwel unaniem: Voorwiel motoren rijden minder prettig.

Verder is een middenmotor veel sterker en dus potentieel juist meer helpt. Een voorwielmotor komt tot 25nm, een midden motor is dire keer zo sterk. Je doet jezelf in deze dus tekort. Dan kan je nog beter voor een Ion achterwiel fiets gaan, die hebben 40nm.

Ik snap dus best dat je heel tevreden bent over je fiets (ik vond mijn fiets met voorwielmotor ook heerlijk), maar het is niet voor niets "on it's way out" voor het hogere segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Mijn voorwielmotor geeft 30 NM, sommige gaan tot 45 zelfs...
Voordeel is inderdaad dat je zelf niet veel moet doen voor maximum ondersteuning, tenminste indien enkele bewegingssensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is toch hetzelfde bij een achterwielmotor met bewegingssensor?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ja dat klopt, maar ik denk dat achterwielmotoren meestal wel ook een krachtsensor hebben. Mijn Trek vroeger had een achterwielmotor en die was uitgerust met de twee sensoren. Heb nu de drie verschillende motoren gehad en moet zeggen dat elk z'n voor en nadelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik denk trouwens dat het probleem alleen een gebroken kabelgeleider is. Na bezoek aan de FM trapt hij niet meer door, dus het kleine beetje manipuleren heeft geholpen. Nu maar wachten op de nieuwe kabelgeleider, ik zag al dat de voorraden laag zijn.

Overigens schakelt hij ook prima met een gebroken kabelgeleider(kabel loopt er gewoon half langs) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Nog maar 13 reacties over regeringsplannen speed fietsen?

Ik post het nog maar een keer in de hoop dat er wat meer input komt voor de regelgeving,
wie weet heeft het effect en wordt er daadwerkelijk iets aan gedaan:

https://www.internetconsultatie.nl/speedpedelec

Het verloopt 1 december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 22 november 2015 @ 17:41:
[...]

Ik heb 50k op een Ion gereden (dat is nog ff wat sjieker), mijn vrouw hetzelfde. Qua fietsgevoel een super systeem. Maar als het regent en een beetje glad werd zijn ze gewoon veel minder handelbaar. En je hebt altijd issues met hoge fietsenrekken. Tot slot is de kabelboom bij een voorwielmotor veel kwetsbaarder dan een achterwielmotor (en een middenmotor is nog beter in dit opzicht).

Wij vinden het een verschil van dag en nacht, qua weggedrag is een middenmotor het beste systeem. Er zijn heel wat anderen hier die ook ervaring hebben met beide systemen, het is vrijwel unaniem: Voorwiel motoren rijden minder prettig.

Verder is een middenmotor veel sterker en dus potentieel juist meer helpt. Een voorwielmotor komt tot 25nm, een midden motor is dire keer zo sterk. Je doet jezelf in deze dus tekort. Dan kan je nog beter voor een Ion achterwiel fiets gaan, die hebben 40nm.

Ik snap dus best dat je heel tevreden bent over je fiets (ik vond mijn fiets met voorwielmotor ook heerlijk), maar het is niet voor niets "on it's way out" voor het hogere segment.
Daar heb je een goed punt. De kracht van mijn voorwielmotor is maar 25nm. Met de kabelboom valt het nog mee, maar een motor is het midden resulteert in minder kabels inderdaad.
Een voorwielmotor fietst minder natuurlijk. Echter als ik hem in stand 1 of 2 zet kan ik rustig naast iemand fietsen zonder vaste snelheid, het is maar hoe hard je trapt. In stand 3 van de 5 wordt het voor een mede fietser moeilijker. Sommigen zeggen dat ze stevig moeten aanpoten als ze langs me rijden op een normale fiets.
Het komt misschien ook omdat ik altijd een voorwielmotor heb gereden. Als deze fiets op is ga ik waarschijnlijk ook voor een Bosch middenmotor. Echter heb ik mijn e-bike pas 9 maanden en wil ik er zeker 4 jaar mee doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
JellBro schreef op maandag 23 november 2015 @ 11:51:
Nog maar 13 reacties over regeringsplannen speed fietsen?

Ik post het nog maar een keer in de hoop dat er wat meer input komt voor de regelgeving,
wie weet heeft het effect en wordt er daadwerkelijk iets aan gedaan:

https://www.internetconsultatie.nl/speedpedelec

Het verloopt 1 december.
De reacties zijn wel nagenoeg unaniem in het oordeel dat Speed Pedelecs niet op de rijbaan horen.
Dat er maar zo weinig reacties zijn komt denk ik doordat de Speed Pedelec toch meer een niche product is en deze site bij maar vrij weinig mensen bekend zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 13:45
Vlassie1980 schreef op maandag 23 november 2015 @ 12:13:
[...]

De reacties zijn wel nagenoeg unaniem in het oordeel dat Speed Pedelecs niet op de rijbaan horen.
Dat er maar zo weinig reacties zijn komt denk ik doordat de Speed Pedelec toch meer een niche product is en deze site bij maar vrij weinig mensen bekend zal zijn.
Logisch. De beleidsmakers kijken alleen maar naar het label "45 km/u" en hebben geen idee dat bijna geen pedelec dat haalt. De gemiddelde snorfiets haalt vaak al de 40 km/u en die mag wel op het fietspad. Ik krijg in de regel een snorfiets niet ingehaald, een enkele niet opgevoerde variant daargelaten. Het zou absurd zijn speed-pedelecs op de rijbaan te zetten.

Ik heb ze geadviseerd wat meer praktijkonderzoek te doen. :P

[ Voor 3% gewijzigd door dirkjesdirk op 23-11-2015 13:02 ]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
Daarom bracht ik het nog een keer onder de aandacht...

Vond een maandje om te reageren al niet erg lang en de site lijkt me niet een die je vaak bezoekt.

Maar stel dat ze het wel serieus doornemen, dan komt de fiets misschien in een beter daglicht te staan.

Wishful thinking... maar die niet waagt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:36
@JellBro, ook handig om deze wetwijziging op populair auto forums te plaatsen, denk niet dat veel automobilisten zitten te wachten op speed-pedelecs op de rijbaan met een gangetje van +- 25 a 30 km/uur terwijl ze zelf zo'n beetje 50 rijden. Levensgevaarlijk.

Disclaimer: overweeg zelf per maart komend jaar een speed-pedelect te gebruiken voor woon-werk i.v.m een nieuwe werkplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:00
Dit is idd levensgevaarlijk naar mijn mening.
Heb sinds eind aug een e-bike en wou mss kijken voor volgend jaar een speed te kopen maar
zo gaat de fun er snel af zijn.
Ook al moeten we hier in België 50% op de weg rijden wegens ontbreken van deftig fietspad.

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Gunth schreef op maandag 23 november 2015 @ 16:28:
Dit is idd levensgevaarlijk naar mijn mening.
Heb sinds eind aug een e-bike en wou mss kijken voor volgend jaar een speed te kopen maar
zo gaat de fun er snel af zijn.
Ook al moeten we hier in België 50% op de weg rijden wegens ontbreken van deftig fietspad.
Ik denk dat het in Belgie veiliger is om daar te rijden als in Nederland. Belgen zijn daar aan gewend. Dit gaat in Nederland een hoop gescheld en gevloek opleveren als speed pedelecs het verkeer ophouden. Ik vind een scooter op de rijbaan al irritant wanneer ik in de auto zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:00
Heb je idd wel een punt, we zijn het gewend fietsers op de baan.

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

dirkjesdirk schreef op maandag 23 november 2015 @ 13:02:
[...]

Logisch. De beleidsmakers kijken alleen maar naar het label "45 km/u" en hebben geen idee dat bijna geen pedelec dat haalt. De gemiddelde snorfiets haalt vaak al de 40 km/u en die mag wel op het fietspad. Ik krijg in de regel een snorfiets niet ingehaald, een enkele niet opgevoerde variant daargelaten. Het zou absurd zijn speed-pedelecs op de rijbaan te zetten.

Ik heb ze geadviseerd wat meer praktijkonderzoek te doen. :P
Het gaat dan ook om de constructiesnelheid. Helaas één van de krommere regeltjes die ik ken, maar ja.
Ik zou graag wederom een pleidooi houden voor het afschaffen hiervan, maar ik ben er een beetje moe van :P Constructiesnelheid is krom en past niet tussen alle andere verkeerswetgeving, gebaseerd op snelheid aan de hand van het weggedeelte waar je rijdt.

Zolang constructiesnelheid op dezelfde manier getest wordt met pedelecs als brom/snorfietsers zou je pedelec op de rollenbank gewoon 56 mogen halen (give or take, ben hem even kwijt). En een blauw plaatje iets van 35.

"Snorfietsen gaan vaak ook 40km/h." Klopt, maar die zijn dan wel in overtreding. Dat dat massaal gebeurt, betekent niet dat je jouw legale fiets moet vergelijken met een illegale snorfiets. Helaas ligt het probleem hier bij de enorm lage pakkans.
Hmm, lage pakkans? Dan kun je net zo goed je pedelec opvoeren dus? Ik denk het wel (alhoewel het illegaal maken van je pedelec hier uiteraard niet verder besproken dient te worden).

Overigens is met 40km/h met een scooter (geel plaatje, behelmd) over een fietspad rijden echt geen pretje. Jammer genoeg is de rijbaan/fietspad regelgeving vaak nog krommer ingericht dan de constructiesnelheidwetgeving.
Als ik de officiele banen zou volgen kom ik op sommige plekken in enorm gevaarlijke situaties terecht. Fietspaden die niet zichtbaar zijn vanaf de weg, maar waar je wel ineens vanaf moet, brr. Of haakse bochten moeten maken en dus al je snelheid verliezen, terwijl het juist de bedoeling is dat je met het tempo van het verkeer meerijdt... Ugh.

</rant>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Een snelle pedelec is wel heel erg opvallend (omdat hij vooralsnog zeldzaam is), dat maakt de pakkans wel wat groter.

Wat ook erg naar is, is dat je naar het schijnt met een begrenzer de rollenbank makkelijk te slim af bent. De pakkans voor een slimme scooteraar is dus extreem laag. En met een goede chip tuning werkt dat bij een Pedelec net zo. Als ik het goed begrijp is de badass ook met een paar klikjes te "normaliseren". Alleen een heterdaadje met de lasergun is nog een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-10 13:44
Hoe wil een heterdaadje controleren met een laser dat je niet op eigen kracht zonder ondersteuning lekker aan het trappen bent?

Snorscooters die 40+ rijden zijn schering en inslag, maar worden er ook maar weinig gepakt naar mijn idee. Heeft overduidelijk geen prioriteit meer bij onze handhavers. Dus ik verwacht weinig jacht op s-pedelecs.
Vooral ook omdat er weinig uiterlijke verschillen zijn met gewone pedelecs.

[ Voor 56% gewijzigd door PROnline op 24-11-2015 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
roffeltjes schreef op maandag 23 november 2015 @ 21:22:
Een snelle pedelec is wel heel erg opvallend (omdat hij vooralsnog zeldzaam is), dat maakt de pakkans wel wat groter.

Wat ook erg naar is, is dat je naar het schijnt met een begrenzer de rollenbank makkelijk te slim af bent. De pakkans voor een slimme scooteraar is dus extreem laag. En met een goede chip tuning werkt dat bij een Pedelec net zo. Als ik het goed begrijp is de badass ook met een paar klikjes te "normaliseren". Alleen een heterdaadje met de lasergun is nog een probleem.
Badass heb je er inderdaad zo af, gewoon van de sensor aftrekken.
Valt alleen een beetje op als je vlak voor een controle opeens aan je fiets gaat zitten klooien :+

Wanneer je wordt gesnapt met een lasergun kan het ook gewoon een snelheid zijn op eigen kracht, ik denk niet dat een agent zoveel gefocust is op een speed pedelec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
PROnline schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 08:56:
Hoe wil een heterdaadje controleren met een laser dat je niet op eigen kracht zonder ondersteuning lekker aan het trappen bent?
Precies, ik heb met de mijne wel eens 52 km/h gereden. Dat haalt ze echt niet op de motor!
Een heterdaadje wordt hem dus niet.
Er kan natuurlijk wel bekeurd worden op basis van die constructie snelheid. Als je een (echte) speed pedelec hebt, dan moet je dus een rijbewijs hebben en bladibladibla...

Overigens, ik weet niet hoe het met de anderen is, maar de mijne (en die van mijn echtgenote), houdt op met ondersteunen bij 42 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:38:
Ik ben al 3,5 jaar aan het forenzen op mijn e-bike. Je ziet ze steeds vaker en ook in de fietsenstalling op het werk groeit het aantal gestaag :)

Pak 4 van de 5 keer wel de fiets, soms moet ik mijn dochter naar school brengen en dat kost me te veel tijd om dan alsnog naar de zaak te fietsen. Maar ik merk wel dat ik in de auto soms heel wat meer irritaties heb qua files en weggebruikers die aso zijn. Op de fiets is het allemaal veel relaxter. Dinsdag was dan wel weer een dag dat ik liever in de auto had gezeten want het was echt aanpoten toen.

Toch heb ik sinds ik fiets veel minder ziekteverzuim, voel me gewoon een stuk fitter en relaxter :)
Haha, ik ga heel af en toe met de auto (1x per maand), en ik zit me ook mateloos te irriteren aan die autoforenzen; het is druk, ze zijn traag, het schiet gewoon niet op :(

Met de auto laatst bijna een fietspad-afslag genomen; dat zat zó in mijn systeem 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Vlassie1980 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 09:31:
[...]

Badass heb je er inderdaad zo af, gewoon van de sensor aftrekken.
Valt alleen een beetje op als je vlak voor een controle opeens aan je fiets gaat zitten klooien :+
Ik was in de war met Bikespeed RS, die hebben een toetsen combo.

http://www.bikespeed.de/A...ha_Einbauanleitung_EN.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:38:
Ik ben al 3,5 jaar aan het forenzen op mijn e-bike. Je ziet ze steeds vaker en ook in de fietsenstalling op het werk groeit het aantal gestaag :)

Pak 4 van de 5 keer wel de fiets, soms moet ik mijn dochter naar school brengen en dat kost me te veel tijd om dan alsnog naar de zaak te fietsen. Maar ik merk wel dat ik in de auto soms heel wat meer irritaties heb qua files en weggebruikers die aso zijn. Op de fiets is het allemaal veel relaxter. Dinsdag was dan wel weer een dag dat ik liever in de auto had gezeten want het was echt aanpoten toen.

Toch heb ik sinds ik fiets veel minder ziekteverzuim, voel me gewoon een stuk fitter en relaxter :)
Ik heb hetzelfde, het is beter voor me en ik ben in z'n algemeenheid meer ontspannen op het werk en thuis na de rit op de fiets dan met de auto. Daarnaast is het goed voor mij, scheelt het files, scheelt het kosten en bakken met energie: vrijwel alleen maar voordelen. Het scheelt zo een 600-1000 euro op jaarbasis hier wat ik wegfiets, dat zijn behoorlijke bedragen, en met normale kilometerkosten van een middenklasser verdubbelen die bedragen met gemak (de Aygo loopt gewoon te zuinig...).

Op termijn zit ik te denken om mijn speelauto (Z4) in te ruilen op een elektrische motorfiets, ook daar zie ik soortgelijke voordelen en het is een stuk gunstiger voor de portemonnee :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op maandag 23 november 2015 @ 16:35:
[...]

Ik denk dat het in Belgie veiliger is om daar te rijden als in Nederland. Belgen zijn daar aan gewend. Dit gaat in Nederland een hoop gescheld en gevloek opleveren als speed pedelecs het verkeer ophouden. Ik vind een scooter op de rijbaan al irritant wanneer ik in de auto zit.
Die bromfietsen zijn irritant omdat ze zich niet aan de regels houden en een positie op de weg kiezen die je met een motor kiest. Voor bromfietsen geldt gewoon, zoals voor iedereen: zoveel mogelijk rechts houden. Als alle bromfietsers dat eens zouden doen, zouden ze veel minder irritatie opwekken....
Als je dus met een speedpedelec gewoon rechts houdt, is er niet aan de hand, maar ja: als...
Pathogen schreef op maandag 23 november 2015 @ 20:42:
[...]

Het gaat dan ook om de constructiesnelheid. Helaas één van de krommere regeltjes die ik ken, maar ja.
Ik zou graag wederom een pleidooi houden voor het afschaffen hiervan, maar ik ben er een beetje moe van :P
Je wordt op je wenken bedient: de constructiesnelheid wordt in de nieuwe wetgeving vervangen door de term "Maximale Voertuigsnelheid".

[ Voor 22% gewijzigd door Peatsmoke op 24-11-2015 13:47 . Reden: max. voertuigsnelheid toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Nou, ook ik ben van mening dat een speedbike niet op de rijbaan thuis hoort. Ik neem aan dat mensen die een speedbike besturen zich wel kunnen inschikken in de stad en lekker los gaan op landweggetjes.
Die regeltjes zijn wel zo krom dat het begin en einde op elkaar aansluiten. Een cirkel van kromme regels. Oftewel je bent weer terug bij af en het lijdt alleen maar tot irritaties onder de forensen.
Ik juich het juist toe dat deze mensen de auto laten staan en zich begeven op een speedbike. Een dikke plus.
Scooters en brommers worden veel gereden door jongeren. Die zien het gevaar minder goed in dan een volwassen burger. Laat mensen met een speedbike hier niet de dupe van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 22:41

Metro2002

Memento mori

jimh307 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:52:
Nou, ook ik ben van mening dat een speedbike niet op de rijbaan thuis hoort. Ik neem aan dat mensen die een speedbike besturen zich wel kunnen inschikken in de stad en lekker los gaan op landweggetjes.
Die regeltjes zijn wel zo krom dat het begin en einde op elkaar aansluiten. Een cirkel van kromme regels. Oftewel je bent weer terug bij af en het lijdt alleen maar tot irritaties onder de forensen.
Ik juich het juist toe dat deze mensen de auto laten staan en zich begeven op een speedbike. Een dikke plus.
Scooters en brommers worden veel gereden door jongeren. Die zien het gevaar minder goed in dan een volwassen burger. Laat mensen met een speedbike hier niet de dupe van worden.
Sinds je apart examen moet doen voor AM rijbewijs is het aantal jongeren op scooters en brommers drastisch afgenomen. Op mijn woon-werk route (en daar zit ook een schoolroute bij) zie ik eigenlijk uitsluitend volwassenen die forenzen op scooters. Jongeren zie ik daarentegen wel weer steeds vaker op electrische fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Mocht ik een Speed Pedelec aanschaffen dan is het gedeelte waar ik op de openbare weg moet te verwaarlozen. De route is nagenoeg geheel door de polder dus ik heb 0.0 last van die stomme nieuwe regeltjes :)

Heb wel een keer een R&M Cruiser HS te leen gehad en daar moest ik dus ook een stukje mee door de stad, dan is het zeker wel oppassen en defensief rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gert02
Peatsmoke schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:35:Als je dus met een speedpedelec gewoon rechts houdt, is er niet aan de hand, maar ja: als...
Dat zou ik dus niet doen!
Als je geheel rechts gaat rijden betekent dat bij een tegenligger de auto achter je meent dat hij/zij wel tussen, de fietser en de tegemoet komende auto, door kan. En als dan blijkt dat dit net niet gaat, tikken ze u met fiets en al van de weg af. Dus: afblokken die hap, net als met de motor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Vlassie1980 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:33:
Mocht ik een Speed Pedelec aanschaffen dan is het gedeelte waar ik op de openbare weg moet te verwaarlozen. De route is nagenoeg geheel door de polder dus ik heb 0.0 last van die stomme nieuwe regeltjes :)

Heb wel een keer een R&M Cruiser HS te leen gehad en daar moest ik dus ook een stukje mee door de stad, dan is het zeker wel oppassen en defensief rijden.
Je kan toch ook gewoon langzamer fietsen? In de polder is het trouwens ook gewoon openbare weg (tenzij je door een akker rijdt ofzo)
Metro2002 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:32:
[...]

Sinds je apart examen moet doen voor AM rijbewijs is het aantal jongeren op scooters en brommers drastisch afgenomen. Op mijn woon-werk route (en daar zit ook een schoolroute bij) zie ik eigenlijk uitsluitend volwassenen die forenzen op scooters. Jongeren zie ik daarentegen wel weer steeds vaker op electrische fietsen.
Wat ook meetelt is dat ze denk ik bij 17 jaar mogen beginnen met lessen. Dan heb je nog geen rijbewijs maar daar gaat dan wel je geld en focus in zitten. En met je 16,5 al theorie dus dan zul je daar eerder voor gaan leren als voor zo'n AM papiertje wat je ook gewoon bij je autorijbewijs er bij krijgt.

[ Voor 38% gewijzigd door Marzman op 24-11-2015 15:45 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Mijn zonen delen een e bike. De ene is 13, de andere is 17. Lijkt wel alsof dit erg 'cool' bevonden wordt onder de jongeren. Ik vind het een veiliger alternatief voor een (opgefokte) brommer. Maar nu zou plots de wetgeving veranderen zodanig dat je pas van je 16 met een ebike de straat op mag. Waar is elke vorm van logica naartoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 22:41

Metro2002

Memento mori

DHL schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 16:05:
Mijn zonen delen een e bike. De ene is 13, de andere is 17. Lijkt wel alsof dit erg 'cool' bevonden wordt onder de jongeren. Ik vind het een veiliger alternatief voor een (opgefokte) brommer. Maar nu zou plots de wetgeving veranderen zodanig dat je pas van je 16 met een ebike de straat op mag. Waar is elke vorm van logica naartoe?
Je mocht ook pas vanaf 16 met een brommer rijden?
Lijkt me niet zo'n hele vreemde redenatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Moeten ze dan de gewone fiets ook maar afschaffen onder de 16? Met z'n koersfiets rijdt hij sneller dan met de ebike. Komt daarbij dat hij niet constant 25 rijdt, het blijft een gewone fiets in mijn ogen die een beetje hulp geeft... Veel keren logischer zou het verplichten van een fietshelm zijn voor iedereen.
Of je nu op je hoofd valt met een ebike aan 25 of met een gewone fiets aan 25 (wat voor een 13 jarige perfekt haalbaar en vol te houden is), de gevolgen zijn idem.
Ik zie hem liever vertrekken met de ebike dan met z'n koersfiets. Om nogal voor de hand liggende redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Gert02 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:34:
[...]
Als je geheel rechts gaat rijden betekent dat bij een tegenligger de auto achter je meent dat hij/zij wel tussen, de fietser en de tegemoet komende auto, door kan. En als dan blijkt dat dit net niet gaat, tikken ze u met fiets en al van de weg af. Dus: afblokken die hap, net als met de motor!
QUOTED FOR MOTHER-EFFING TRUTH.

Als er geen fietspad is kies ik (ook op de racefiets) altijd voor het midden van de weg. De kans dat ze je dan omver rijden is veel kleiner dan dat je bangelijk langs de kant rijdt met alle narigheid van dien:

- Meer troep
- Meer gaten
- Automobilisten die niet eens hoeven af te remmen en dus vol langs je speren. Wat heel leuk is in combo met de gaten/boomwortels langs de kant van de weg. Ik heb zo een clubgenoot verloren.

Ik ga pas aan de kant als ik duidelijk merk dat ze me zien (uiteraard met een enorme marge, ik ben niet levensmoe).

Helemaal als mijn vrouw de kiddie-wagen trekt op een smalle weg, dan rij ik echt recht in op tegenliggers zodat ze me heel duidelijk zien en gas terug nemen.

Sorry, maar ik ben dusdanig schijterig voor auto's (zie dode/verlamde clubgenoten) dat ik als ik echt de weg op moet ik wel heel erg goed zichtbaar ben en pontificaal mijn ruimte claim. Ik geef ze geen kans om met 100 langs mijn schouder te scheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
[...]
Helemaal mee eens, met dit soort snelheden zou ik net als de motor de boel afblokken.

Zou toch raar zijn? Verplicht op de weg... maar je mag niet net als een motor defensief voor je eigen veiligheid op 1/4 van de streeprijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Pathogen schreef op maandag 23 november 2015 @ 20:42:
[...]

Ik zou graag wederom een pleidooi houden voor het afschaffen hiervan, maar ik ben er een beetje moe van :P Constructiesnelheid is krom en past niet tussen alle andere verkeerswetgeving, gebaseerd op snelheid aan de hand van het weggedeelte waar je rijdt.

Zolang constructiesnelheid op dezelfde manier getest wordt met pedelecs als brom/snorfietsers zou je pedelec op de rollenbank gewoon 56 mogen halen (give or take, ben hem even kwijt). En een blauw plaatje iets van 35.

"Snorfietsen gaan vaak ook 40km/h." Klopt, maar die zijn dan wel in overtreding. Dat dat massaal gebeurt, betekent niet dat je jouw legale fiets moet vergelijken met een illegale snorfiets. Helaas ligt het probleem hier bij de enorm lage pakkans.
Hmm, lage pakkans? Dan kun je net zo goed je pedelec opvoeren dus? Ik denk het wel (alhoewel het illegaal maken van je pedelec hier uiteraard niet verder besproken dient te worden).

Overigens is met 40km/h met een scooter (geel plaatje, behelmd) over een fietspad rijden echt geen pretje. Jammer genoeg is de rijbaan/fietspad regelgeving vaak nog krommer ingericht dan de constructiesnelheidwetgeving.
Als ik de officiele banen zou volgen kom ik op sommige plekken in enorm gevaarlijke situaties terecht. Fietspaden die niet zichtbaar zijn vanaf de weg, maar waar je wel ineens vanaf moet, brr. Of haakse bochten moeten maken en dus al je snelheid verliezen, terwijl het juist de bedoeling is dat je met het tempo van het verkeer meerijdt... Ugh.

</rant>
Tnx voor de uitleg over de constructiesnelheid. Dat is inderdaad een achterhaald systeem.
Gert02 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:45:
[...]

Overigens, ik weet niet hoe het met de anderen is, maar de mijne (en die van mijn echtgenote), houdt op met ondersteunen bij 42 km/h.
Exact, 40 km/u haal ik maximaal en dan moet je nog rekening houden met het feit dat de Bosch teller een paar km te positief is. 45 km/u is zonder ondersteuning niet te doen. Zelfs met ondersteuning is langdurig 40 p/u rijden al een pittige klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-10 08:38
dirkjesdirk schreef op woensdag 25 november 2015 @ 10:54:
[...]
Exact, 40 km/u haal ik maximaal en dan moet je nog rekening houden met het feit dat de Bosch teller een paar km te positief is. 45 km/u is zonder ondersteuning niet te doen. Zelfs met ondersteuning is langdurig 40 p/u rijden al een pittige klus.
Kreeg een mooi groen bedankje van een Radar display omdat ik mij keurig aan de snelheid hield, 42 km/u gemeten waar een auto 50 mag,
Bosch display gaf 45 km/u aan.

Ondersteuning word boven de 40 tot 42 iets minder, daarboven heel rap minder en bij 44.9 stopt de hulp helemaal . (Met de wind in de rug heuvel af op Turbo stand is dit goed voelbaar en afbouwende kracht is af te lezen op het display)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Heeft iemand toevallig een goede site / index gevonden met vergelijkingen van speed pedelecs?

Zoek iets met ondersteuning tot 45, waarmee ook lange afstanden op deze snelheid goed te doen zijn. Erg lastig te vinden nog, mede omdat pas per 2017 speed pedelecs gezien worden als brommer-isch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
2green schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:59:
Heeft iemand toevallig een goede site / index gevonden met vergelijkingen van speed pedelecs?

Zoek iets met ondersteuning tot 45, waarmee ook lange afstanden op deze snelheid goed te doen zijn. Erg lastig te vinden nog, mede omdat pas per 2017 speed pedelecs gezien worden als brommer-isch.
http://www.e-bike-finder....n&ppp=25&sortby=year_desc

Handige site, wel Duits.

Verder is het wel interessant om te weten hoeveel km je af gaat leggen?

• dirkjesdirk
Vanochtend ontdekt dat mijn Magura HS11 blokjes wel aardig versleten zijn. Zit nu te kijken naar de prijs van een remblokje, maar dat scheelt nogal een mep. Zie zijn overal ca 16-20 euro per stuk, maar bij een paar aanbieders weer een stuk goedkoper, zoals bij mertens maar 4 euro.

Zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 22% gewijzigd door dirkjesdirk op 26-11-2015 11:47 ]

• DHL

DHL

18 euro zal wel voor een koppel zijn?

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

Peatsmoke schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:35:
Je wordt op je wenken bedient: de constructiesnelheid wordt in de nieuwe wetgeving vervangen door de term "Maximale Voertuigsnelheid".
Argh! Dat betekent dat ik mijn pleidooien voortaan met twee woorden moet gaan houden :P

• - oblomov -
  • Niet online
Vanaf 1 januari 2017 moeten fabrikanten namelijk bij een toelatingskeuring kijken naar hoe hard een high speed e-bike kan als iemand meetrapt. De zogeheten maximale voertuigsnelheid bepaalt dan wat voor voertuig de high speed e-bike is
Hoe wordt die iemand gedefinieerd?

• 2green
Vlassie1980 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 20:53:
[...]

http://www.e-bike-finder....n&ppp=25&sortby=year_desc

Handige site, wel Duits.

Verder is het wel interessant om te weten hoeveel km je af gaat leggen?
Dank voor de link, overzichtelijk info inderdaad! (Wel Jammer dat niet de koppel erbij staat).

Over je vraag: begin komend jaar ga ik i.v.m. een reorganisatie dichter bij huis werken, ga van 87 km enkele reis naar een kleine 20 kilometer, maar op een plek die slecht met auto bereikbaar is.

Vandaar dat ik uitwijk naar alternatieven. Een speed pedelec lijkt voor mij zowel de minste reistijd als meeste flexibiliteit te geven, vandaar mijn voorlopige keuze.

Helaas wel wat ongemakken:
- een verplichte helm per 2017
- veel speed pedelecs richten zich nu nog op de 1kw ipv de 4 kw per 2017 (een helm is tenslotte dan verplicht), dus wanneer aanschaffen?
- regen, dus goede over-kleding nodig (wil mij bijvoorkeur niet omkleden)
- gladheid, nog op zoek naar wat ervaring op dit gebied, vaak nodig uit te wijken naar alternatief vervoer?
- etc, nog wat uitzoek werk te doen dus ;)

• Vlassie1980
2green schreef op donderdag 26 november 2015 @ 13:39:
[...]

Helaas wel wat ongemakken:
- een verplichte helm per 2017
Moet je niet te zwaar aan tillen, gewoon een normale fietshelm opzetten :)
- veel speed pedelecs richten zich nu nog op de 1kw ipv de 4 kw per 2017 (een helm is tenslotte dan verplicht), dus wanneer aanschaffen?
Wat bedoel je hier precies mee?
- regen, dus goede over-kleding nodig (wil mij bijvoorkeur niet omkleden)
Op regen kan je je goed kleden, ik heb een ski-jas, Hema regenbroek en BBB overschoenen en daarmee kom ik redelijk droog over.Verder even kijken op www.hetregentbijnanooit.nl ;)
- gladheid, nog op zoek naar wat ervaring op dit gebied, vaak nodig uit te wijken naar alternatief vervoer?
Als het echt glad is dan pak ik wel de auto, is de laatste tijd alleen niet zo vaak voorgekomen vanwege de milde winters. Zorg wel voor goede handschoenen, ik heb altijd in de winter koude handen als de temperatuur onder de 5 graden daalt met een normale pedelec. Bij een speed pedelec ga je nog harder dus dan vriezen je handen er zowat af :P Er zijn ook al verwarmde handschoenen verkrijgbaar...
- etc, nog wat uitzoek werk te doen dus ;)
Verder kan je ervan uit gaan dat een Stromer of Bulls Green Mover de krachtigste Speed pedelec is, maar die kosten heel wat en hebben ook een grote accucapaciteit. Bosch motoren zijn schijnbaar iets minder krachtig maar hebben ook een 400 of 500 Wh accu. Voor twintig km zou dat echt wel genoeg moeten zijn voor een enkele rit....

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik denk dat op zo'n fiets dezelfde truuks als op een brommer/scooter werken om je warm te houden. Een regenpak houdt bijvoorbeeld alle wind tegen en is daardoor warm (nadeel is dat je op een fiets natuurlijk beweegt en dat is niet zo fijn in een regenpak, maar een regenjas is al geen probleem, of een poncho als je het zo vast kan maken dat het niet omhoog waait). Stuurmoffen op het stuur zijn ook warmer als handschoenen (en je zou nog steeds dunnere handschoenen aan kunnen doen)

http://www.dscovers.nl/pr...PPRzPuSrskCFQgHwwodD8UMSA

[ Voor 21% gewijzigd door Marzman op 26-11-2015 14:06 ]

/▌

• Peatsmoke
  • Niet online
[...]
Ze tikken je met de fiets niet zo snel van de weg af omdat ze (gemotoriseerde bestuurders) altijd voor de schade moeten opdraaien omdat je als fietser en voetganger een beschermde verkeersdeelnemer bent. In de verzekeringsstatistieken is de invoering van artikel 185 Wegenverkeerswet (1994) duidelijk terug te vinden in de aanrijdingen met fietsers. Niet voor niks dat fietsers daar inmiddels op grote schaal misbruik van maken door voorrang af te dwingen.
Vanaf het moment dat bromfietsers van het fietspad naar de weg verwezen werden, werden ze van ridder van het fietspad tot schlemiel van de rijbaan, zo fiets je dus ook straks met een speed-pedelec op de rijbaan. Als eenmaal breeduit bekend is dat die fietsen met kenteken geen bescherming genieten zoals een fiets zonder kenteken, zul je zien dat het gedrag veranderd tov de speedpedelec.
Buiten het feit dat je jezelf tekort doet mbt de veiligheid, kost het je bij een aanrijding altijd geld. Als namelijk blijkt dat je niet zoveel mogelijk rechts gehouden hebt, komt al een deel van de aansprakelijkheid bij jou te liggen. De keuze is dus aan jezelf, als je de bijkomende strafbaarheid nog even buiten beschouwing laat.

Dan over de motor: welke gek heeft je ooit verteld dat je de positie op de rijbaan kiest om ander verkeer af te blokken? Als je als motorrijder automobilisten moet afblokken klopt er iets in je rijstijl niet.
Een positie op de rijbaan kies je om je eigen zichtbaarheid te vergroten, maar meer nog om zelf het zicht op het verkeer uit zijwegen te vergroten. Bovendien hoor je als goede motorrijder te spelen met de positie op de rijbaan en is het 1/4 van de as vd weg wel heel erg CBR-basis.
roffeltjes schreef op woensdag 25 november 2015 @ 00:03:
[...]

QUOTED FOR MOTHER-EFFING TRUTH.

Als er geen fietspad is kies ik (ook op de racefiets) altijd voor het midden van de weg. De kans dat ze je dan omver rijden is veel kleiner dan dat je bangelijk langs de kant rijdt met alle narigheid van dien:

- Meer troep
- Meer gaten
- Automobilisten die niet eens hoeven af te remmen en dus vol langs je speren. Wat heel leuk is in combo met de gaten/boomwortels langs de kant van de weg. Ik heb zo een clubgenoot verloren.

Ik ga pas aan de kant als ik duidelijk merk dat ze me zien (uiteraard met een enorme marge, ik ben niet levensmoe).

Helemaal als mijn vrouw de kiddie-wagen trekt op een smalle weg, dan rij ik echt recht in op tegenliggers zodat ze me heel duidelijk zien en gas terug nemen.

Sorry, maar ik ben dusdanig schijterig voor auto's (zie dode/verlamde clubgenoten) dat ik als ik echt de weg op moet ik wel heel erg goed zichtbaar ben en pontificaal mijn ruimte claim. Ik geef ze geen kans om met 100 langs mijn schouder te scheren.
Je zou ook gewoon een fietsvriendelijke route kunnen kiezen. Zelf maak ik gebruik van OpenRouteService om mijn tochten uit te stippelen. Als ik daar kies voor cycle tours of safest tour, kom ik maar heel weinig plekken tegen waar automobilisten langs me af scheuren als gekken.
In Zuid-Limburg is men, net als op veel andere plaatsen die geliefd zijn bij fietsers, het verkeersgedrag van recreanten behoorlijk beu aan het worden.
Buiten het feit dat de laatste jaren al diverse recreanten behoorlijk mishandeld zijn door automobilisten (wat natuurlijk asociaal is) beginnen steeds meer gemeenten zich te verzetten tegen dit soort gedrag van fietsers. Het is natuurlijk ook iets anders als er 5 keer per dag een ego op de fiets langskomt of 500 keer per dag. Bewoners langs geliefde routes hebben de laatste jaren meermaals nagels gestrooid met vele lekke banden tot gevolg. Dit is zelfs al gebeurd bij een of andere grote tourversie (weet ff niet meer welke).
Met hulp van fietsorganisaties gaat men inzetten op een gedragsverandering bij recreatieve fietsers gaat men strenger repressief optreden om het gedrag te veranderen. Helpt dat niet gaat men actief fietsers weren, zoals bijvoorbeeld nu al gebeurd in de Duitse Eifel met motorrijders.
Zelfs de recreatieve tochten zoals Limburgs Mooiste en de tourversie van de Amstel Gold komen op losse schroeven te staan hierdoor.
http://www.ikfietsvriende...s_vriendelijk_on_tour.htm
http://www.1limburg.nl/po...le-wielrenners-heuvelland

De meeste ongevallen met wielrenners met dodelijke afloop of zwaar (blijvend) letsel die ik in mijn vorige carrière heb meegemaakt waren overigens eenzijdige ongevallen of valpartijen in een groep. In een klein aantal gevallen waren er maar motorvoertuigen bij betrokken (+ 10%). Maar ik hoef jou niet te vertellen dat bergaf rijden met hoge snelheid een hele andere vaardigheid vereist als het rijden op een vlak dijkweggetje...

• jimh307
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:32:
[...]

Er is een trend opkomende, maar hier in regio 's-Hertogenbosch zijn het vaak jongeren die op een snorscooter rijden. Maar ik zie ook volwassenen vaker op scooters. Ook die rijden vaak te hard en zijn breed op die retroscooters.

• roffeltjes
Peatsmoke schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:23:
Een positie op de rijbaan kies je om je eigen zichtbaarheid te vergroten, maar meer nog om zelf het zicht op het verkeer uit zijwegen te vergroten.
En daarom is jouw advies echt super slecht. Eén dode en meerdere zwaar gewonde clubrenners hebben mij overtuigd. Bangelijk in de berm rijden maakt je minder zichtbaar en nodigt mensen uit om hard langs te rammen. Niemand staat stil bij de kosten.... het is gewoon gemakzucht en een lekker zwaar voetje.
Je zou ook gewoon een fietsvriendelijke route kunnen kiezen.
Dat probeer ik ook, maar dat heb je echt niet altijd in de hand. Ik ben niet een mooi weer fietser, ik moet van A naar B. Ik heb geen auto!
In Zuid-Limburg is men, net als op veel andere plaatsen die geliefd zijn bij fietsers, het verkeersgedrag van recreanten behoorlijk beu aan het worden.
Je vergelijkt appels met peren. We zijn niet aan het propageren om als een idioot een wedstrijd na te gaan doen op de fiets.

Het gaat gewoon om de plek op de rijbaan te claimen en je mede wegberijders daarover mede te delen door goed zichtbaar en assertief te fietsen. Niet uitnodigen om langs te drukken op een B weggetje omdat je er toch wel langs kan, immers de fietser zit al in de berm.
De meeste ongevallen met wielrenners met dodelijke afloop of zwaar (blijvend) letsel die ik in mijn vorige carrière heb meegemaakt waren overigens eenzijdige ongevallen of valpartijen in een groep.
Je praat onzin;

http://www.vakerveiligfie...evallen-de-harde-feiten-2

Ja, de meeste ongevallen zijn eenzijdig. MAAR:
Dodelijke ongevallen

Jaarlijks overlijden 190 personen na een fietsongeval. Meer dan de helft van de slachtoffers is 55 jaar of ouder. Tweederde van de slachtoffers is man. Het meest voorkomende ongevalmechanisme is een botsing met een rijdend object, bijvoorbeeld een botsing met een personenauto of vrachtwagen.

• 2green
Peatsmoke schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:23:
*knip*
Dan over de motor: welke gek heeft je ooit verteld dat je de positie op de rijbaan kiest om ander verkeer af te blokken? Als je als motorrijder automobilisten moet afblokken klopt er iets in je rijstijl niet.
Een positie op de rijbaan kies je om je eigen zichtbaarheid te vergroten, maar meer nog om zelf het zicht op het verkeer uit zijwegen te vergroten. Bovendien hoor je als goede motorrijder te spelen met de positie op de rijbaan en is het 1/4 van de as vd weg wel heel erg CBR-basis.
*knip*
1/4 van de weg bevalt mij uitstekend, dat het kennelijk ook basis advies CBR is, is irrelevant.

Lees regelmatig over motorrijders die halvewege of nog verder naar rechts rijden op diverse nieuws sites... meestal niet omdat het feit waar ze rijden zo interessant was.

p.s. ze tikken je niet zo snel van de weg omdat ze anders voor de schade opdraaien? De sjonnies die ik op de weg tref ljiken daar niet in het bijzonder bij stil te staan hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door 2green op 26-11-2015 21:18 ]

• 2green
@Vlassie1980
Ôngelooflijk handige info, heel erg bedankt hiervoor. Kan ik veel mee.

De stromer ken ik inderdaad, toevallig dat een collega de st2 heeft. Ongelooflijk mooie fiets, maar de prijs is helaas net zo ongelooflijk. De st1 zou eventueel het overwegen waard zijn (die zou ik in twee jaar terugverdient hebben), maar hoop toch nog iets met lagere prijs te vinden.

De Bulls Green Mover kende ik nog niet, maar zowel qua prijs als specs voldoet dit helemaal aan wat ik zoek. Het model is wel ietsjes minder hip dan ik hoopte, maar op dit moment staat ie in mijn lijstje op de 1e plaats. Deze gaat gemiddeld over de toonbank voor zo'n 3100 euro. Zijn deze lastig om de begrenzer te omzijlen? (Disclaimer: Aangezien ze wettelijk gezien 45 km/u mogen met een afwijking van 2,5% mag ik dat hier vragen volgens de regels).

Wat betreft mijn opmerking over het vermogen: speed pedelecs mogen een vermogen hebben van maximaal 1000 W. Alles hierboven tot maximaal 4000 W wordt qua wetgeving gezien als brommer, gezien de aangekomende (conceptuele) wetwijziging kun je dus stellen dat we straks pedelecs krijgen met 4000 w, die helm zullen we straks toch verplicht op moeten. Mogelijk dat ik iets over het hoofd zie, maar met dit gegeven verwacht ik komend jaar zwaardere speed pedelecs op de markt te zien. Moet dit nog uitzoeken, dus neem dit met een korreltje zout.

• 2green
@Marzman

Die wanten zien er niet echt cool uit, denk dat ik eerst de motorrij handschoenen van mijn vader eens jat (was tot nu toe een mooi weer rijder), maar houdt deze in het achterhoofd voor het geval dat.

Je tips neem ik mee als ik voor fiets kleding ga shoppen. Denk dat ik voor wat regenkleding ga en een winterjas zoals vlassie1980 gebruikt.. en natuurlijk de handschoenen van mijn vader "claimen", die krijgt ie pas terug als ie al mijn gereedschap weer terug op de juiste plek gelegd heeft gniffel ^

• jimh307
  • Niet online
2green schreef op donderdag 26 november 2015 @ 21:15:
@Vlassie1980

De stromer ken ik inderdaad, toevallig dat een collega de st2 heeft. Ongelooflijk mooie fiets, maar de prijs is helaas net zo ongelooflijk. De st1 zou eventueel het overwegen waard zijn (die zou ik in twee jaar terugverdient hebben), maar hoop toch nog iets met lagere prijs te vinden.

De Bulls Green Mover kende ik nog niet, maar zowel qua prijs als specs voldoet dit helemaal aan wat ik zoek. Het model is wel ietsjes minder hip dan ik hoopte, maar op dit moment staat ie in mijn lijstje op de 1e plaats. Deze gaat gemiddeld over de toonbank voor zo'n 3100 euro. Zijn deze lastig om de begrenzer te omzijlen? (Disclaimer: Aangezien ze wettelijk gezien 45 km/u mogen met een afwijking van 2,5% mag ik dat hier vragen volgens de regels).

Wat betreft mijn opmerking over het vermogen: speed pedelecs mogen een vermogen hebben van maximaal 1000 W. Alles hierboven tot maximaal 4000 W wordt qua wetgeving gezien als brommer, gezien de aangekomende (conceptuele) wetwijziging kun je dus stellen dat we straks pedelecs krijgen met 4000 w, die helm zullen we straks toch verplicht op moeten. Mogelijk dat ik iets over het hoofd zie, maar met dit gegeven verwacht ik komend jaar zwaardere speed pedelecs op de markt te zien. Moet dit nog uitzoeken, dus neem dit met een korreltje zout.
Is dat niet meer een motor dan? 4 kW op een fiets is een beetje overkill of je moet met windkracht 8 pal van voren alsnog 45 km/h willen fietsen.
Natuurlijk, het is handig zoveel power achter de hand, maar waar ik meer naar kijk is de accu. Als je een lithiumaccu met meer dan 1C ontlaad hakt dat behoorlijk in op de levensduur. Er zijn cellen die 4C geen probleem vinden, maar deze leven dan maar erg kort. Daarbij weegt een accu van 4kWh ongeveer 16 kilo. Mij maakt het niet zo heel veel uit, de fabrikant is er alleen maar blij mee want dat verkoopt. Ik zou energiecellen (cellen met een klein reactief oppervlak die daarentegen veel vermogen per kilo kunnen vasthouden) nooit sneller ontladen dan 1C (ontladen in een uur). Liever nog maximaal 0,5C. Dit komt de levensduur echt ten goede. De anode (grafiet) smelt als het ware dicht bij zulke intense vermogens.
Ik lees hier veel over 25 kilometer op een lading. Als je sneller gaat dan 35 km/h trek je die cellen binnen het uur leeg. Het zal niet direct kwaad kunnen, maar de rekening komt pas na de honger.
Powercellen zoals de Mangaanlegeringen kunnen inderdaad een hogere ontlaadstroom aan, maar hier zit je met het grote nadeel dat er minder energie in past per kilo. Energiecellen doen +- 240 wattuur de kilo en powercellen maar 110 wattuur de kilo.
Mijn oprechte advies is om ook te oriënteren op de accu. De Strömer ST2 heeft (dacht ik) 850 wattuur aan accu's aan boord en dan is het vermogen van 500 watt prima te doen.
Ik wil niet betweterig overkomen, maar ik werk met accu's en run een groothandel in batterijtjes. Je mag doen wat je wilt met deze expertise, maar kom niet klagen als je na 2 jaar ineens merkt dat het zaakje niet meer vooruit te branden is door een hoge interne weerstand. Dan komt er hitte en gaat de overgebleven capaciteit rap naar beneden.
Dat ze speedbikes maken met een accu van 400Wh is voor mij onbegrijpelijk. 2 maal daags moeten opladen en je zit na 2 jaar (80 werkweken) al op (80*2*5 op 800 cycli). Dan gebruik je de fiets nog niet eens in je eigen vrije tijd.
Om eerlijk te zijn hoor ik vaak van afnemers dat klanten klagen over de actieradius. Tja, als je in de 7e versnelling op hoogste ondersteuning fietst dan gaat het hard en kom je niet ver. (hiermee bedoel ik dan ouderen op een normale reguliere ebike).

Sorry voor de lange post, maar ik bedoel het goed. Als je nog vragen hebt over accu's hoor ik die graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
@jimh307, nee hoor komt zeker niet betweterig over, waardeer alle adviezen die ik kan krijgen. Neem het mee in mijn overwegingen. De slijtage van de accu was mij al bekend trouwens, zeker een punt van aandacht.

Wat betreft het vermogen hoeft ik ook niet gelijk een 4000 kw motor te worden, maar 250 is mij weer veel te weinig. 500 zoals op de Bulls Green Mover en romer lijkt er al aardig op, ook qua actie radius.

Morgen maar even wat verder inlezen op de Green Mover modellen E45 en eventuele vergelijkbare merken. de rome st1 zou ook nog wat zijn, wel mooier, maar ook duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
@jimh307

400Wh is inderdaad veel te weinig, vooral deze dagen met wind en kou.

Echter, als je de accu half leeg rijdt per rit en twee keer per dag laadt, kom je toch op 400 cycli,
omdat je hem niet altijd helemaal leeg rijdt ?

De slijtage zal dan na twee jaar ergens tussen 400 en 800 cycli liggen...
afhankelijk van hoeveel je hem per rit had leeg gereden.

Of heb ik het verkeerd begrepen.

[ Voor 7% gewijzigd door JellBro op 27-11-2015 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
Probeer het nog maar een keer, maar dan vriendelijk

[ Voor 94% gewijzigd door PWM op 28-11-2015 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
@Vlassie1980

Die Bulls Green Mover is inderdaad niet de allermooiste, maar is momenteel wel scherp geprijsd doordat hij niet meer geleverd wordt door Bulls. Er komt binnenkort een opvolger met Brose middenmotor en een 650Wh accu:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektrobike-online.com/sixcms/media.php/6/thumbnails/UB-Bulls-Lacuba-E45-seite-2016.jpg.9487328.jpg
Die oude Green Mover heeft een 735Wh accu en een motor in het achterwiel.
Ik kom er geregeld een tegen en daar zit een aardig tempo in _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Mooie fiets :) Met een 650 wattuur accu kom je nog eens ergens.
Wat mij opvalt is de houding op speedbikes. Meestal een sportieve zit en geen rechtop fiets.
Zelf heb ik wel een rechtop zit op mijn ebike, maar dan praat je ook over andere snelheden. Ik fiets meestal in de middenstand zo'n 20 km/h. Als je echt sneller gaat levert een sportieve zit een aanzienlijke besparing op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Gert02 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 08:36:
[...]

Klets toch niet man, wat een onzin. Waar heb jij je rijbewijs gekocht? Het enige wat klopt in je verhaal is die constatering dat een aanrijding altijd geld kost.

[...]

Man man man man.... zucht.
Zo draag je weer op de voor jou kenmerkende wijze aan de discussie bij... *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
JellBro schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 08:16:
@jimh307

400Wh is inderdaad veel te weinig, vooral deze dagen met wind en kou.

Echter, als je de accu half leeg rijdt per rit en twee keer per dag laadt, kom je toch op 400 cycli,
omdat je hem niet altijd helemaal leeg rijdt ?

De slijtage zal dan na twee jaar ergens tussen 400 en 800 cycli liggen...
afhankelijk van hoeveel je hem per rit had leeg gereden.

Of heb ik het verkeerd begrepen.
Nee hoor, je hebt het goed. Als je 800 halve cycli doet in 2 jaar doe je langer met je accu. Een li-ion accu die met 50% restcapaciteit geladen wordt kan ongeveer 1200 oplaadbeurten mee. Echter heb je wel na zoveel cycli nog maar 75% over. Dat klinkt veel, maar de toenemende interne weerstand met de bijbehorende warmte zorgt ervoor dat de laatste 75% steeds sneller gaan.
Tja, als je het afweegt tegen de auto rijd je alsnog veel goedkoper en vooral milieuvriendelijker en kun je je na 2 jaar best een nieuwe accu veroorloven ;)
Mijn informatie klinkt ernstiger dan het is, maar gewoon lekker fietsen en je verder nergens zorgen om maken. Hoe dan ook ben je veel goedkoper uit.
Vroeger had ik een ebike met Loodaccu's en moest ik elk jaar wel een nieuwe accu kopen a raison 350 euro. Wat dat betreft doen de li-ion accu's het stukke beter.
Zou ik kijken naar mijn gebruik dan laad ik mijn fiets eens per week op. Als je dan 4 jaar rekent voor de afschrijving dan kan ik ze maar 210 keer opladen.

PS: Lithium NCA wordt niet aan burgers verkocht, je hebt dan te maken met Lithium NMC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
jimh307 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 23:22:
Als je nog vragen hebt over accu's hoor ik die graag :)
Ben benieuwd wat je van onderstaande bewering vindt?

De meeste elektrische fietsen hebben een een Li-ion-accu. De nieuwste accutechnologie heet Li-Po. Voordelen van Li-ion-accu's zijn hogere vermogensopname en lichter gewicht dan oudere types accu's, en volledig ontladen is mogelijk; de nadelen zijn de hogere prijs en maximaal oplaadbaar van 300 tot 750 keer, met een levensduur van ongeveer drie jaar.
Een Li-Po-accu heeft een levensduur van meer dan 5 jaar en is zeer sterk. Deze technologie is echter nieuw en nog erg duur. Onze Panasonic batterij is van bijzondere kwaliteit en heeft de capaciteit om de batterij 1500 maal te herladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Zijn deze lastig om de begrenzer te omzijlen? (Disclaimer: Aangezien ze wettelijk gezien 45 km/u mogen met een afwijking van 2,5% mag ik dat hier vragen volgens de regels).
Wil je dan nog sneller dan 45 km/u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
jimh307 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:48:
Mooie fiets :) Met een 650 wattuur accu kom je nog eens ergens.
Wat mij opvalt is de houding op speedbikes. Meestal een sportieve zit en geen rechtop fiets.
Zelf heb ik wel een rechtop zit op mijn ebike, maar dan praat je ook over andere snelheden. Ik fiets meestal in de middenstand zo'n 20 km/h. Als je echt sneller gaat levert een sportieve zit een aanzienlijke besparing op.
Sparta maakt anders speed-pedelecs waarbij je wel heel erg rechtop zit. Dat zijn eigenlijk gewoon opgefokte stadsfietsen.

Ik vind het persoonlijk geen gezicht maar ze gaan wel als warme broodjes.
Afbeeldingslocatie: https://www.fietsvoordeelshop.nl/local_resources/image/thumb490-360_Sparta-ESpeedM9B-LageInstap-Grijs-ElektrischeFiets.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je zal minder snel worden aangehouden op zo'n snelle stadsfiets denk ik :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
roffeltjes schreef op donderdag 26 november 2015 @ 19:24:

En daarom is jouw advies echt super slecht. Eén dode en meerdere zwaar gewonde clubrenners hebben mij overtuigd. Bangelijk in de berm rijden maakt je minder zichtbaar en nodigt mensen uit om hard langs te rammen. Niemand staat stil bij de kosten.... het is gewoon gemakzucht en een lekker zwaar voetje.
Mijn advies? Nou ja, ik schetste alleen maar wat mij geleerd is tijdens de motoropleidingen en had betrekking op de plaats op de weg met de motor. Op de motor rijdt mij nooit een auto voorbij, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden, behalve op de snelweg.
Je conclusie van gemakzucht en zwaar voetje is wel heel erg gekleurd en negatief naar automobilisten. In dit geval is het een beetje van hetzelfde van wat jij nu laat blijken: geen notie hebben van wat die andere weggebruikers ervaren. Natuurlijk zijn er aso's en hufters die je expres de berm induwen, maar meestal heeft het er ook mee te maken dat de meeste automobilisten te weinig op de fiets zitten om te ervaren hoe je dingen als fietser ervaart.
Sinds ik een jaar of tien geleden weer veel meer ben gaan fietsen, ben ik ook weer veel meer rekening gaan houden met fietsers en ben ik ook geneigd om eerder even af te remmen dan wat gas bij te geven om er langs te komen.
Je vergelijkt appels met peren. We zijn niet aan het propageren om als een idioot een wedstrijd na te gaan doen op de fiets.

Het gaat gewoon om de plek op de rijbaan te claimen en je mede wegberijders daarover mede te delen door goed zichtbaar en assertief te fietsen. Niet uitnodigen om langs te drukken op een B weggetje omdat je er toch wel langs kan, immers de fietser zit al in de berm.
Mijn verhaal had ook geen betrekking op de snelheid of wedstrijden, maar vooral op het feit dat de meeste fietsers geen enkele rekening willen houden met andere weggebruikers, maar dat wel van andere weggebruikers verlangen.
Het had betrekking op zoals jij het noemt "assertief fietsen", mensen die zodanig fietsen dat er geen auto langs komt, doordat fietsers naast elkaar blijven fietsen of midden op de rijbaan blijven fietsen.
Natuurlijk claim je een bepaalde ruimte op weggetjes die veel te smal zijn, daar heb ik het ook niet over, maar jouw stelling kwam op mij over alsof je overal midden op de rijbaan fietst. Op echt smalle weggetjes is dat logisch gedrag, maar de eerdere reactie straalde op mij die fietser uit die vier auto's achter zich heeft hangen en zoiets heeft van "zak maar in de stront ik fiets hier en ga niet aan de kant..." Je schrijft idd ook smalle weggetjes en had ik dus beter moeten lezen.
Je praat onzin;

http://www.vakerveiligfie...evallen-de-harde-feiten-2

Ja, de meeste ongevallen zijn eenzijdig. MAAR:
Ik praat dus geen onzin, MAAR: goed... ;)

Aangezien je geen 55+ bent valt dat risico wel heel erg mee, als je het afzet tegen de km die jij fietst. Een groot deel vd doden valt NL ook nog eens door voorrangsfouten. Het feit dat je twee keer een ongeluk gezien hebt of wetenschap van hebt, roept ook een schijn-onveiligheid op. Voor een vent als jij, vallen de risico's als fietser best mee want je bent uit de jonge risicogroep en nog niet in de oudere risicogroep. De kans dat je als fietser betrokken raakt bij een kop-staart of frontale aanrijding is op jouw leeftijd kleiner dan dat je een dodelijke val van een trap maakt.

Er vallen jaarlijks rond de 2400 doden door een eenvoudige val, bijvoorbeeld van een keukentrapje, ladder, gewone trap in huis of gewoon tijdens een wandeling. Om risico als fietser maar even in het perspectief te zetten....
Kijk eens hier dan zie je dat de risico's echt wel meevallen om de dood te vinden als fietser in een aanrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Ik post hier even een bericht over de e bike vision 612Wh accu. De accu levert in mijn beleving ook echt ruim dubbel zoveel energie als mijn oude Bosch 300Wh, hetgeen betekent dat je zelfs bij wind tegen op turbo met een gemiddelde van 35 km/u een uurtje kan doorstampen. Dan is ook deze mega-accu wel grotendeels leeg (nog 1 streepje).

Deze week alleen een fout gemaakt, door de accu op de oude acculader op laag vermogen op te laden. De lader trekt dan iets van 50Watt. 's ochtends was de accu vol, maar na 2 km was ik het eerste streepje al kwijt en de accu was veel sneller leeg dan normaal. Hierover een mailtje naar e-vision gestuurd en kreeg de volgende reactie.

"Hallo und vielen Dank für Ihr Vertrauen in unsere Produkte.

Bitte laden Sie unseren Akku ausschließlich mit der Schnell-Ladefunktion Ihres Laders!

Vielen Dank."

Dat heb ik gedaan (lader trekt dan ca. 150Watt) en inderdaad, de oude capaciteit was terug. :)
Kortom, ik heb nog geleerd dat langzaam laden altijd beter is voor de accu, maar dat is dus duidelijk niet altijd het geval.
Overigens verkoopt e-bike vision nog een supersnellader die via een aparte aansluiting het mogelijk maakt rechtstreeks aan de fiets te laden. Die lader heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
dirkjesdirk schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:02:
Kortom, ik heb nog geleerd dat langzaam laden altijd beter is voor de accu, maar dat is dus duidelijk niet altijd het geval.
Dit heeft mijns inziens niet met langzaam dan wel snel laden te maken, doch die Bosch acculader niet is ontworpen voor het opladen van die Vision accu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
@Peatsmoke,

...je kunt fietsen op de rijbaan binnenkort ook wel in de categorie zelfdoding zetten.

Persoonlijk vind ik immobiel/ zwaargewond en nog wel levend ook geen prettig vooruitzicht.
Dit vind je niet terug in die tabel.

Automobilisten [merendeel ] :

Automobilisten letten echt niet op fietsers. Tenminste niet in de gemeenten waar ik door rij.

Hier wordt ik op rode landweggetjes, waar de auto in feite "te gast" is, zeker met 50+ km/u
voorbij gestormd. Ook "gewoon" bij windvlagen en regen.

Achteruitkijkspiegels komen vaak genoeg te dicht voorbij vliegen naar mijn smaak.

Automobilisten willen per sé inhalen en moeten daarna bijv. direct de kant in voor een tegenligger
die ze al een eeuw geleden konden zien aankomen. In het proces wordt ik dan afgesneden en kan
vol in de ankers.

Automobilisten gaan gewoon pontificaal op het fietspad staan bij kruisingen / rotondes waarbij
ze het fietspad blokkeren. En echt ook zonder te kijken.

Zonder overdrijven, kom ik bijna wekelijks wel zulke geintjes tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
@ JellBro, klopt grotendeels wat je schrijft, echter ik wil bestrijden dat het merendeel van de automobilisten dat doen.

Fietsers kunnen er ook wat van. Nog al wat fietsers geven geen richting aan, wisselen plots van rijbaan, fietsen tegen het verkeer in, voeren geen of onvoldoende verlichting, hebben een oortjes in of luisteren muziek via hoofdtelefoons, telefoneren tijdens het rijden en/of bestuderen hun smartphone, rijden vaak met twee en regelmatig met drie en meer fietsers naast elkaar.

Ik maak het dagelijks mee als automobilist en als fietser!

[ Voor 8% gewijzigd door - oblomov - op 27-11-2015 22:13 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
- oblomov - schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:41:
[...]

Dit heeft mijns inziens niet met langzaam dan wel snel laden te maken, doch die Bosch acculader niet is ontworpen voor het opladen van die Vision accu!
Nee, maar die Vision accu is wel ontworpen om met de originele bosch lader te laden. Dus als een van de laadmodi niet gebruikt kan worden, is dat wel interessant om te melden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
- oblomov - schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:47:
[...]

Ben benieuwd wat je van onderstaande bewering vindt?

De meeste elektrische fietsen hebben een een Li-ion-accu. De nieuwste accutechnologie heet Li-Po. Voordelen van Li-ion-accu's zijn hogere vermogensopname en lichter gewicht dan oudere types accu's, en volledig ontladen is mogelijk; de nadelen zijn de hogere prijs en maximaal oplaadbaar van 300 tot 750 keer, met een levensduur van ongeveer drie jaar.
Een Li-Po-accu heeft een levensduur van meer dan 5 jaar en is zeer sterk. Deze technologie is echter nieuw en nog erg duur. Onze Panasonic batterij is van bijzondere kwaliteit en heeft de capaciteit om de batterij 1500 maal te herladen.
Lithium Polymeer wil dus zeggen dat het een cel betreft dat meerdere legeringen kent zoals Li-NCA en Li-NMC. Ook noemen veel mensen de geroemde LiFePO4 accu een Li-Po.
Ik denk dat ze hier een LiFePO4 accu schetsen welke 2000 maal herladen kan worden en/of 8 jaar oud kunnen worden. De Chinezen zijn hier in 2010 massaal mee begonnen en brachten een {niet zuivere} variant van op de markt. Deze cellen zijn dan ook terug te vinden in elektrische fietsen van <1000 euro. Het nadeel was een erg hoge interne weerstand en relatief veel uitval. Ook de verpakking waar ze in zaten was vaak van inferieure kwaliteit. Dun plastic...
De duurdere 18650 LiFePO4 cellen uit Japan worden ook wel eens de koning onder de Li-ion cellen genoemd.
De naam Li-Po brengt op internet veel verwarring. Het is dus niet zo dat Li-Po betekend dat de cel een vast elektrolyt heeft zoals vroeger, maar dat de samenstelling ook vloeibaar kan zijn en bestaat uit diverse legeringen.
Het enigste nadeel van deze cellen is het vermogen per kilo. Deze is 90 Wh/kg.

Het is dat de levensduur zo lang is want een geduchte concurrent is de Li-NMC accu die per 18650 cel 2900 mAh kan vasthouden. Dat is voor een 45 gram wegende 18650 cel 10,44 Wh ofwel 232 Wh/kg. Je zult deze cellen minder hoeven te herladen wat oplaadcycli bespaard. Alleen de levensduur van 3 a 4 jaar is minder.

http://blog.replacedirect...d-lithium-polymeer-accus/
http://www.pkracing.nl/akkuLipomenu.jsp
http://batteryuniversity....icle/types_of_lithium_ion

[ Voor 1% gewijzigd door jimh307 op 27-11-2015 16:55 . Reden: Link bijvoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
dirkjesdirk schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 16:28:
Nee, maar die Vision accu is wel ontworpen om met de originele bosch lader te laden. Dus als een van de laadmodi niet gebruikt kan worden, is dat wel interessant om te melden. :P
Aha, ja dan is het zeker interessant om het te melden. Waarvan akte!

Voor de duidelijkheid. Dat die Bosch lader die Vision accu té langzaam laadt, staat toch los van de algemeen gedeelde visie dat langzaam laden beter is voor een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Peatsmoke schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 12:23:
Je conclusie van gemakzucht en zwaar voetje is wel heel erg gekleurd en negatief naar automobilisten. In dit geval is het een beetje van hetzelfde van wat jij nu laat blijken: geen notie hebben van wat die andere weggebruikers ervaren.
In een auto is 80kmpu rustig aan. Doe je 40 op een fiets ben je aan het knallen. Het snelheidsbesf bij een auto ontbreekt. Dat is geen onwil, dat komt door het vehikel.
Mijn verhaal had ook geen betrekking op de snelheid of wedstrijden, maar vooral op het feit dat de meeste fietsers geen enkele rekening willen houden met andere weggebruikers, maar dat wel van andere weggebruikers verlangen.
Tsja, we weten allebei dat een auto veel vaker een dodelijk projectiel is dan een fiets. Dus meer verantwoordelijkheden.

Je moet me trouwens eens horen over fietsers met geen of gebrekkig licht... wat een waanzin is dat. Fietsers zijn dezelfde idioten als autombilisten en zijn inderdaad maar al te vaak knetter gek. :X

Of de waanzin van groeps-tochten (al dan niet georganiseerd) waar mensen zich met doodsverachting door het verkeer storten. Niks mis met het fietsen met een groep, maar als het crossen wordt? Oppakken die hap. En ja, ik ken helaas heel wat van die groepjes rond Amsterdam :X
Het had betrekking op zoals jij het noemt "assertief fietsen", mensen die zodanig fietsen dat er geen auto langs komt, doordat fietsers naast elkaar blijven fietsen of midden op de rijbaan blijven fietsen.
Jep, ik rij op veel polderwegen pontificaal op de midden van mijn weghelft. Kwestie van willen blijven leven. Maar als een auto aangeeft mij te zien (zoals door afremmen/oogcontact) ga ik natuurlijk netjes aan de kant. En nee, ik laat het natuurlijk niet aan komen op 20 meter, zoals gezegd, ik ben niet levensmoe.

En betreft risico's: Het een en ander hangt af van het aantal veel-fietsers die je kent en de regio. Ik vind het feit dat ik op heel veel andere manieren ook dood kan gaan geen reden om daarom maar langs de berm te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
jimh307 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 16:40:
Het nadeel was een erg hoge interne weerstand en relatief veel uitval. Ook de verpakking waar ze in zaten was vaak van inferieure kwaliteit.

Het enigste nadeel van deze cellen is het vermogen per kilo. Deze is 90 Wh/kg.
Dank je voor je uitgebreide reactie en de informatieve links.

Kan ik er, omdat het cellen van Panasonic zijn, vanuit gaan dat het een goede kwaliteit betreft.

Aangaande hetgeen je schrijft over het vermogen per kilo. Het is een 36 Volt, 11 Ah 418 Wh Panasonic Lithium Polymeer accu die 3300 gram weegt. Dat is 700 gram meer dan een vergelijkbare Bosch accu?

[ Voor 1% gewijzigd door - oblomov - op 27-11-2015 18:57 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
- oblomov - schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 17:22:
[...]

Dank je voor je uitgebreide reactie en de informatieve links.

Kan ik er, omdat het cellen van Panasonic zijn, vanuit gaan dat het een goede kwaliteit betreft.

Aangaande hetgeen je schrijft over het vermogen per kilo. Het is een 36 Volt, 11 Ah 418 Wh Panasonic Lithium Polymeer accu die 3300 gram weegt. Dat is 700 gram meer dan een vergelijkbare Bosch accu?
Dan (denk ik) dat je te maken hebt met een Lithium Mangaan accu. Deze accu kan doorgaans een hoog vermogen leveren en heeft wat minder interne weerstand.
418 Wh / 3,3 kg = 126,6 Wh per kilo. Dan is het bijna zeker een Mangaan accu.

Mijn accu weegt 3000 gram en heeft 522 Wh en dan kom je op 174 Wh per kilo en het gewicht is geheel de behuizing inclusief elektronica en cellen. Ik heb hoogstwaarschijnlijk Li-MNC cellen.

Panasonic is sowieso prima materiaal, dus dat zit wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
jimh307 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 23:22:
[...]
Om eerlijk te zijn hoor ik vaak van afnemers dat klanten klagen over de actieradius. Tja, als je in de 7e versnelling op hoogste ondersteuning fietst dan gaat het hard en kom je niet ver. (hiermee bedoel ik dan ouderen op een normale reguliere ebike).
Okee, dat doe ik dus, 7e versnelling en op standje turbo. Zoals ik ergens terug al schreef, inmiddels iets meer dan 11,500 km achter de rug en de accu had volgens de laatste test op 17 juli, 158 volledige laadcycli achter de rug. Ik merk nog niks van enige terugval in capaciteit, behalve dan door weer- en temperatuursinvloeden.

Lekker dan, ben ik nu ineens een oudere......gelukkig voel ik me een jongere :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Vlassie1980 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 08:57:
*snip*
Er komt binnenkort een opvolger met Brose middenmotor en een 650Wh accu
Deze ziet er inderdaad al een stukje beter uit, intussen was ik er al uit dat het huidige model mij niet zo trekt, maar de specs en de prijs blijven netjes.

Het nieuwe model ziet er goed uit, samen met de stromer st1 staan ze bovenaan mijn verlanglijstje (helaas verwacht ik deze niet in een pakje van sinterklaas :S) Wil in februari / maart iets kopen, tenzij er een goede reden is nog een paar week te wachten, dan pak ik tijdelijk gewoon de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:17
dirkjesdirk schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:02:
Ik post hier even een bericht over de e bike vision 612Wh accu. De accu levert in mijn beleving ook echt ruim dubbel zoveel energie als mijn oude Bosch 300Wh, hetgeen betekent dat je zelfs bij wind tegen op turbo met een gemiddelde van 35 km/u een uurtje kan doorstampen. Dan is ook deze mega-accu wel grotendeels leeg (nog 1 streepje).
*knip*
Bedankt voor het delen van je ervaring tot nu toe.
Ik merk met mijn 400 wh accu enige achteruitgang in capaciteit na 18k km.
Ik merk ook tijdens de fietstocht dat de accu minder vermogen levert, heb je daar met deze vision accu ook minder last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
jimh307 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:00:
[...]
PS: Lithium NCA wordt niet aan burgers verkocht, je hebt dan te maken met Lithium NMC.
Samsung 29E is toch gewoon NCA wat je kan kopen?
http://eu.nkon.nl/samsung-inr18650-29e.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
- oblomov - schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:52:
[...]

Wil je dan nog sneller dan 45 km/u?
Ja, waarom zou ik dat straks niet willen? Brommer mogen 45 km/u met een marge van 2,5%, dat wil ik dan ook.

Scheelt behoorlijk in de reistijd aangezien ik zo'n 17 km over lange brede paden ga en zo'n 3 km binnen de steden (waar ook stukken zitten waar ik snel kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
erdejee schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 23:58:
[...]

Okee, dat doe ik dus, 7e versnelling en op standje turbo. Zoals ik ergens terug al schreef, inmiddels iets meer dan 11,500 km achter de rug en de accu had volgens de laatste test op 17 juli, 158 volledige laadcycli achter de rug. Ik merk nog niks van enige terugval in capaciteit, behalve dan door weer- en temperatuursinvloeden.

Lekker dan, ben ik nu ineens een oudere......gelukkig voel ik me een jongere :)
Ten eerste proficiat :)

Je bent zo jong als jij jezelf voelt ;)

Het scheelt veel als je zelf ook mee trapt. Na 158 laadcycli is er nog weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

2green schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 10:48:
[...]

Ja, waarom zou ik dat straks niet willen? Brommer mogen 45 km/u met een marge van 2,5%, dat wil ik dan ook.

Scheelt behoorlijk in de reistijd aangezien ik zo'n 17 km over lange brede paden ga en zo'n 3 km binnen de steden (waar ook stukken zitten waar ik snel kan).
Kun je dan niet beter een brommer kopen? Het heeft dan weinig meer met fietsen te maken.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online

Helemaal mee eens, maar dan, net als de bromfietsers, de rijbaan op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Marzman schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 11:56:
[...]

Kun je dan niet beter een brommer kopen? Het heeft dan weinig meer met fietsen te maken.
Ik wil stevig doorfietsen terwijl ik met een gang van 35 a 40 km/u een afstand afleg van ongeveer 20 km. Dat is nog aardig fietsen hoor, zeker niet hetzelfde als passief op een brommer zitten.

Scheelt bijna de helft in reistijd vanuit gaand dat ik normaal 20 km/u doe. Twee maal per dag 30 minuten fietsen leek mij prima te passen en met deze intensiviteit gaat dat niet ten koste van mijn training en herstel op rust dagen, en kan de cardio minderen in mijn training.

Ik neem trouwens een route die voor racefietsers en brommers bedoeld is. Past prima dus.

[ Voor 29% gewijzigd door 2green op 28-11-2015 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
- oblomov - schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 12:16:
[...]

Helemaal mee eens, maar dan, net als de bromfietsers, de rijbaan op!
Dat is de voorgestelde wetswijziging waar ik van uit ga...

Komt deze wet er niet dan wil ik best langzamer over de fiets paden, dat is korter voor mij namelijk. Broekzak, vestzak zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
wmeester schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 10:24:
[...]

Bedankt voor het delen van je ervaring tot nu toe.
Ik merk met mijn 400 wh accu enige achteruitgang in capaciteit na 18k km.
Ik merk ook tijdens de fietstocht dat de accu minder vermogen levert, heb je daar met deze vision accu ook minder last van?
Nee, maar daar had ik ook geen last van met mijn 300Wh accu, die inmiddels al 3 jaar oud is en ca 500x geladen. De capaciteit is minder geworden maar de mate van ondersteuning is tot de laatste km niet merkbaar minder. Bij jou wel? Hoeveel actieradius heb je dan nog na die 18 km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
dirkjesdirk schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 18:58:
[...]

Nee, maar daar had ik ook geen last van met mijn 300Wh accu, die inmiddels al 3 jaar oud is en ca 500x geladen. De capaciteit is minder geworden maar de mate van ondersteuning is tot de laatste km niet merkbaar minder. Bij jou wel? Hoeveel actieradius heb je dan nog na die 18 km?
Een enkele rit is 26,5 km. Ik laad na iedere rit. 18000/26,5 = 680 ladingen. Zal een fractie minder zijn ivm niet woon-werk verkeer en niet compleet leeg rijden.
Voorheen fietste ik altijd 80% op sport en het laatste stukje op turbo.
Tegenwoordig fiets ik de helft op tour en de helft op sport. Dan is ie echt leeg.
Kort verhaal lang= op sport haal ik de 20 km niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
wmeester schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 20:14:
[...]

Een enkele rit is 26,5 km. Ik laad na iedere rit. 18000/26,5 = 680 ladingen. Zal een fractie minder zijn ivm niet woon-werk verkeer en niet compleet leeg rijden.
Voorheen fietste ik altijd 80% op sport en het laatste stukje op turbo.
Tegenwoordig fiets ik de helft op tour en de helft op sport. Dan is ie echt leeg.
Kort verhaal lang= op sport haal ik de 20 km niet.
Ok, duidelijk verhaal. Die batterij is dus redelijk aan het slijten. De E-Vision is voor jou dus ook een aanrader. Je kunt eventueel de 468Wh variant nemen.
Overigens heb ik dus ook met mijn oude accu geen last van mindere ondersteuning voordat de accu leeg is. Dat vind ik ook wel het mooie aan het Bosch systeem, maar dat is bij jou dus niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
dirkjesdirk schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 21:17:
[...]

Ok, duidelijk verhaal. Die batterij is dus redelijk aan het slijten. De E-Vision is voor jou dus ook een aanrader. Je kunt eventueel de 468Wh variant nemen.
Overigens heb ik dus ook met mijn oude accu geen last van mindere ondersteuning voordat de accu leeg is. Dat vind ik ook wel het mooie aan het Bosch systeem, maar dat is bij jou dus niet zo?
Ik zit inderdaad te denken aan een vervangende batterij maar zolang ik minimaal op tour de rit nog kan maken vind ik het nog niet nodig.
De ondersteuning word inderdaad minder, niet zo erg als op mijn vorige fiets (qwic trend2) maar duidelijk aanwezig. Bijvoorbeeld: Als de accu vol is rij ik met gemak 35-36 km op stand sport. Als ik nog 1 batterijstreepje heb haal ik zo'n beetje 32-33 km p/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
[...]

Dat meen je toch niet serieus, dat het "behoorlijk" in reistijd scheelt??? Dat is net iets meer dan 1 km/u... Brommers hebben overigens een marge van 5 km/u als ik mij niet vergis en dat is meer dan 2,5%. Ik denk dat je zoveel extra energie nodig hebt voor die 5 km/u harder, dat dit -gelet op de actieradius- weinig voordelen biedt. Maar ook op de speed-pedelec zul je een bepaalde marge houden voordat je een bekeuring krijgt. Als je de lasten van een bromfiets moet gaan dragen (helm, verzekering en plaats op de weg) zul je er ook de lusten van krijgen in de wet.
In een latere reactie schrijf je dat gemiddeld 35-40 km/u fietst. Waarom zou je dan de fiets willen tunen tot 50 km/u? Je gemiddelde gat er hooguit met 1 of 2 km/u op vooruit terwijl je actieradius veel sterker afneemt met zulke snelheden.
Bron
Pagina: 1 ... 67 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.