Donderdag heb ik een proefrit gemaakt met een Cube SUV Hybrid SL 27.5 riemaandrijving (2015). Met NuVinci 360 naafversnelling en Bosch Performance motor. De NuVinci reageert op een vooraf ingestelde trapfrequentie. In te stellen op de Bosch Remote en zichtbaar op het Intuvia display.
Het vervelende van de NuVinci is dat ik de eerste paar seconden het gevoel krijg in het luchtledig te trappen voordat de versnelling ver genoeg is geschakeld en ik weerstand voel. Probeer dat maar eens met een ingestelde trapfrequentie van 80 tpm! Trap je minder snel dan ingestelde trapfrequentie, duurt het opschakelen ook langer.
Wil je langzamer rijden, bijvoorbeeld in het drukke stadsverkeer, dan moet je eerst een lagere trapfrequentie instellen. Wil je dan weer sneller fietsen dan trapt je loodzwaar of de trapfrequentie moet weer aangepast worden.
Dat instellen kan relatief snel via de Bosch Remote + & - Echter, wil je vervolgens de ondersteuning (Tour, Sport, enz) aanpassen, dan moet eerst, via de i-toets op de Remote of Intuvia, het ‘ondersteuningsmenu’ gekozen worden. Wil je daarna de trapfrequentie aanpassen dan moet je weer via de i-toets op de Remote of Intuvia naar de ‘NuVinci weergave’ op het display.
Rijd je meestal in dezelfde ondersteuningsmodus en/of met dezelfde trapfrequentie dan is het minder hinderlijk. Het gevoel alsof je in het begin in het luchtledige trapt, blijft.
De Cube SUV heeft geen enkele vering of die moet van de brede banden komen. Ondanks deze 62x584 banden vond ik het, mede door de sportieve fietshouding; met het lichaamsgewicht voor een groot gedeelte steunend op het rechte stuur, afzien toen ik een flink eind op een klinkerweg reed.
Volgens de FM is deze SUV vooral bedoeld voor de forens die niet de verplichtingen van de S-pedelec wil.
Gezien mijn ervaring hoop ik voor de forens dat hij weinig of geen stoplichten onderweg tegenkomt, want als het licht op groen springt, moet steeds weer die NuVinci op gang gebracht worden.
Dan vind ik de NuVinci met een Yamaha motor, die ik een paar weken geleden testte, een betere combinatie. Bij de Giant met Nuvinci en Yamaha motor kon ik kiezen uit 3 automatische variaties rechtstreeks via 3 drukknoppen. Variaties die ieder afzonderlijk ook nog eens door de FM softwarematige naar behoefte van de berijder in te stellen zijn. Je kan dan voor een ‘wegrijstand’ kiezen en vervolgens met een druk op de knop een van de andere twee combinaties. Een schijnbaar minder geavanceerd systeem als bij Bosch, maar veel effectiever.
Ik houd het bij de Cube Cross Hybride Allroad met derailleur-versnelling die eind februari geleverd wordt!
[
Voor 0% gewijzigd door
- oblomov - op 15-11-2015 13:15
. Reden: verduidelijking ]