Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 102 Laatste
Acties:
  • 790.212 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

DHL schreef op donderdag 12 november 2015 @ 23:41:
De Gazelle C7 is toch dat model met de Panasonic voorwielmotor?... Ja dus, ben het even gaan opzoeken.
Ik heb de Chamonix C7. Grootste verschil zijn de remmen volgens mij. Het is een degelijke, betrouwbare fiets. Echter zonder trapkrachtsensor. Sommigen vinden dit minder leuk rijden omdat je minder het echte fietsgevoel hebt. Anderzijds kan je met weinig inspanning toch rijden. Ikzelf vind het een fijne fiets en de motor is voldoende krachtig om lichtere heuvels makkelijk te nemen. Motor heeft 30 Nm koppel en is zeer stil.
Jep met de Panasonic 30nM motor. Is dat niet wat weinig? En voorwiel aandrijving lijkt me ook best apart?
Ik wil er dagelijks mee fietsen naar werk, 10 km heen 10km terug.

C8 Hybrid M Heren heeft bijvoorbeeld een middenmotor met een 70nM impulse motor, is dat zo veel beter?

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Dat zijn twee totaal verschillende fietsen hee. Die C8 zal een stuk duurder zijn. Die 30 Nm worden anders afgegeven dan bij een middenmotor. Bij de eerste kan je freewheelen en krijg je steeds je 30 Nm als je in de krachtigste stand staat, bij de middenmotor krijg je extra hulp naargelang de kracht die je zelf geeft. De tendens is de middenmotor. Wat niet wegneemt dat een voorwielmotor ook goed kan zijn. Je moet beiden echt testrijden om het verschil eens aan te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:51
styx1 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 09:09:
[...]

Jep met de Panasonic 30nM motor. Is dat niet wat weinig? En voorwiel aandrijving lijkt me ook best apart?
Ik wil er dagelijks mee fietsen naar werk, 10 km heen 10km terug.

C8 Hybrid M Heren heeft bijvoorbeeld een middenmotor met een 70nM impulse motor, is dat zo veel beter?
Ja, dat is beter ja. En niet zo'n klein beetje ook :)
Met een beetje tegenwind klapt de snelheid met de voorwielmotor al vrij snel in. Met die Impulse of andere middenmotoren merk je daar veel minder van.

In het algemeen zijn voorwielmotoren het minst krachtig en ook het goedkoopst. Ik ben er persoonlijk geen fan van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06 12:57
DHL schreef op donderdag 12 november 2015 @ 20:52:
[...]

Ja maar ik kan de procenten aflezen op het display. Daardoor kan ik het inschatten. Zonder dat zou het inderdaad niet gaan.
De makkelijkste manier om tot 90% te laden is een lader die tot 4.1V per cell laad, in plaats van 4.2V.
Ik heb een lader met 3 standen (100%=4.2V, 90%=4.1V en 50%=3.7V(dacht ik)).
Deze zat bij het accupack van em3ev dat ik bij mijn BBS02 kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Regelt een lader dat niet allemaal zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zie die video, het scheelt per tyoe cell of je 4.1 of 4.2 moet laden schijnbaar, komt nauw. De lader past in die zin bij de cellen. Probleem bij de Bosch lader is dat je niet kunt aangeven dat 'ie tot 80% moet laden, zolang je hem er niet uit trekt gaat 'ie all the way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-11-2018
bgttje schreef op donderdag 12 november 2015 @ 10:12:
[...]
Als je 30-35 km/u wil rijden(met tegenwind) zou ik minimaal de 350W motor nemen. Ik heb zelf de 250W en 500W uitvoering. Het koppel van de 500 is fenomenaal. De 250W is iets te zwak met tegenwind als je 30-35 wil rijden. In NL mag je officieel alleen met een 250W rijden. De 250 is piek 500W. De 350 weet ik niet. Schakelen met het gas erop is niet verstandig als je een naafversnelling hebt zoals ik en een 500W motor. Ik heb geen ervaring met een derailleur en 350W. Ik zou toch ff de trappers stil zetten. Ik bestel mijn spullen meestal bij AlieExpress , BMSbattery.com en EM3ev. Er zijn nog een hoop andere. Of de programmeerkabel op XP werkt, ik zou t niet weten. De XP tijd is al lang geleden. Vraag t eens op https://endless-sphere.com/forums/viewforum.php?f=28
@ bgttje en Dennis_tfe : dank voor jullie comments.
Ik overweeg de BBS02 van 500 Watt maar zou mijn batterij hiervoor genoeg stroom kunnen leveren ?
Als ik de enkele rit van 18 km aankan is het voor mij OK want ik heb de mogelijkheid om bij te laden op het werk.
Hebben de BBS01 en BBS02 motoren dezelfde afmetingen of is de BBS02 groter ?
Bij het aanvinken van een push button E-brake in de set bij EM3ev zal ik waarschijnlijk maar één remhendel ontvangen i.p.v. de gebruikelijke 2 stuks ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Vlassie1980 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:17:
[...]

Ja, dat is beter ja. En niet zo'n klein beetje ook :)
Met een beetje tegenwind klapt de snelheid met de voorwielmotor al vrij snel in. Met die Impulse of andere middenmotoren merk je daar veel minder van.

In het algemeen zijn voorwielmotoren het minst krachtig en ook het goedkoopst. Ik ben er persoonlijk geen fan van :)
Gazelle Orange C8 Hybrid M is een goede keuze? 70nM impulse motor, met gold accu rond de 2000 euri 8)7 beetje veel geld maar dan heb je ook wat?

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Vlassie1980 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:17:
[...]
Het kan inderdaad persoonlijk zijn wat je fijner vind en de meeste ombouwsetjes hebben inderdaad niet zulke krachtige naafmotoren. Maar die zijn er wel. Een Cromotor of Mxus die 2000W continu trekt blaast toch wel wat harder dan een Bosch middenmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
neographikal schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 12:22:
Zie die video, het scheelt per tyoe cell of je 4.1 of 4.2 moet laden schijnbaar, komt nauw. De lader past in die zin bij de cellen. Probleem bij de Bosch lader is dat je niet kunt aangeven dat 'ie tot 80% moet laden, zolang je hem er niet uit trekt gaat 'ie all the way.
Ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar waarom zou je maar tot 80% laden. Als die 80% belangrijk zijn voor een accu zou je mogen verwachten dat de Bosch lader dat zelf regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
- oblomov - schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 13:08:
[...]

Ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar waarom zou je maar tot 80% laden. Als die 80% belangrijk zijn voor een accu zou je mogen verwachten dat de Bosch lader dat zelf regelt.
Die 80% is zeker belangrijk, dat is ook de reden waarom Tesla bv. zijn powerwall 30% overdimensioneert: voorkom deep cycles, die lithium accu's voelen zich het lekkerste als je ze tussen de 20% en de 80% houdt. Ik heb hier in de tijd ook al wat papers over gelezen en die kwamen tot dezelfde conclusie. (zoek ook maar eens op Ars Technica).

Dat fabrikanten het niet doen is dat die accu het toch wel langer uithoudt dan de garantietermijn van 2 jaar en jij als consument naar de af te leggen afstanden kijkt. Erg interessante docu in dit kader: VPRO Tegenlicht: het einde van bezit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-04 09:34
Chrasher schreef op donderdag 12 november 2015 @ 14:50:
[...]

Ik neem aan dat je er een ander tandwiel opgezet hebt want met 80rpm zit ik pas rond de 34 km/u op mijn Razer. :?
nog ff goed gekeken vanmorgen en inderdaad 87 rpm (razer display) bij 37km/u (garmin edge 200 gps) met standaard tandwiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
styx1 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 12:52:
[...]

Gazelle Orange C8 Hybrid M is een goede keuze? 70nM impulse motor, met gold accu rond de 2000 euri 8)7 beetje veel geld maar dan heb je ook wat?
Valt me nog mee qua prijs dan, en het blijft persoonlijk hè ;)
Je krijgt er nog 4 jaar garantie ook bij zie ik.

Heb zelf een keer een fiets met Impulse als leenfiets mee gekregen en de motor was prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 702849

Alles over batterijen kan je terugvinden op http://www.batteryuniversity.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:22

Chrasher

Tevree met z'n PS5

bhoek schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:08:
[...]
nog ff goed gekeken vanmorgen en inderdaad 87 rpm (razer display) bij 37km/u (garmin edge 200 gps) met standaard tandwiel
Yep, dat is ook mijn ervaring. Dat is trouwens een lekkere cadans die lang vol te houden is.
Persoonlijk blijf ik meestal in de 7e versnelling zitten rond de 30 km/u. Voor woon werkverkeer heb ik dan ook geen brede fietspaden. Het meeste waarop ik rij is ook met tegenverkeer, dus probeer ik het wat voorzichtiger aan te doen.
Tijdens een fietstocht rij ik liever rustig aan om van de omgeving te genieten. ;)
Heb sinds eind juni nu al 4000 km+ op de klok staan.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
neographikal schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 13:41:
Die 80% is zeker belangrijk, dat is ook de reden waarom Tesla bv. zijn powerwall 30% overdimensioneert: voorkom deep cycles, die lithium accu's voelen zich het lekkerste als je ze tussen de 20% en de 80% houdt. Ik heb hier in de tijd ook al wat papers over gelezen en die kwamen tot dezelfde conclusie. (zoek ook maar eens op Ars Technica).

Dat fabrikanten het niet doen is dat die accu het toch wel langer uithoudt dan de garantietermijn van 2 jaar en jij als consument naar de af te leggen afstanden kijkt. Erg interessante docu in dit kader: VPRO Tegenlicht: het einde van bezit
Boeiende en verrassende documentaire. Dank voor de tip.

Wat het laden betreft. Soms lees ik dat men vindt dat het laden het niet snel genoeg gaat, terwijl juist snelladers de levensduur van accu’s bekorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:14

OgWok

U.N.C.L.E.

Snelladen is eerder een nieuwe accu slijten; kassa. Niets nieuws.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Sorry ;)

[ Voor 90% gewijzigd door - oblomov - op 13-11-2015 22:55 . Reden: off topic tekst verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
DeVadderF schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 12:24:[...]@ bgttje en Dennis_tfe : dank voor jullie comments.Ik overweeg de BBS02 van 500 Watt maar zou mijn batterij hiervoor genoeg stroom kunnen leveren ?Als ik de enkele rit van 18 km aankan is het voor mij OK want ik heb de mogelijkheid om bij te laden op het werk.Hebben de BBS01 en BBS02 motoren dezelfde afmetingen of is de BBS02 groter ?Bij het aanvinken van een push button E-brake in de set bij EM3ev zal ik waarschijnlijk maar één remhendel ontvangen i.p.v. de gebruikelijke 2 stuks ?
Een Lifepo4 accu levert sowieso een constantere spanning dan lipo. Heb er zelf ook 1 op mn fiets. Maak je geen zorgen om die 500W, je kan m boterzacht rijden(current mode) en 18km is altijd te doen. Moet je wel alles tegen hebben als je dat niet haalt. Als je die push button E-brake krijgt heb je maar 1 remhandel onderbreking over. Ik gebruik gewoon ff mn remhandel om over te schakelen. Geen enkel probleem. Je moet m heel gevoelig zetten dan remt ie niet echt. Heb inmiddels ruim 8000km ervaring met de Bafangetjes en het is gewoon echt iets voor tweakers.

[ Voor 4% gewijzigd door bgttje op 13-11-2015 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
bgttje schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 23:49:
[...]

Een Lifepo4 accu levert sowieso een constantere spanning dan lipo. Heb er zelf ook 1 op mn fiets. Maak je geen zorgen om die 500W, je kan m boterzacht rijden(current mode) en 18km is altijd te doen. Moet je wel alles tegen hebben als je dat niet haalt. Als je die push button E-brake krijgt heb je maar 1 remhandel onderbreking over. Ik gebruik gewoon ff mn remhandel om over te schakelen. Geen enkel probleem. Je moet m heel gevoelig zetten dan remt ie niet echt. Heb inmiddels ruim 8000km ervaring met de Bafangetjes en het is gewoon echt iets voor tweakers.
Ik zou wel even checken wat de maximale belasting is van je accu. Ik had ook een 36V11Ah LifePo4 accu en die kon maximaal 12A continu aan. En dan werd hij al enigszins warm.
Dus dat is zo'n 450W. Die 36V500W BBS02 trekt op topvermogen 25A.
Je kan overigens zelf de software aanpassen en begerenzen, mocht het nodig zijn om je accu te beschermen.

Om nog wat onrust te zaaien, over het algemeen wordeb nu toch wel de NCA cellen als de beste batterijcellen gezien. Een stuk lichter dan LifePo4, maar toch een behoorlijke capaciteit en lange levensduur, ook in kalenderjaren.

Meen dat bgtje dit type cellen ook gebruikt, de Panasonic PFs.
Tesla gebruikt ze ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 478829

Mijn vriendin heeft haarzelf net een Cannondale Maravo performance 2 besteld. Ben benieuwd.

Ze heeft verschillende merken getest (gazelle, trek, cube, ...) en is uiteindelijk voor de cannondale gegaan omwille van het gewicht (19kg) en afwerking (in vergelijking met trek en cube dan vooral).

De performance omdat het hier niet vlak is en de 2 omdat de 3 (zelfde als 2 maar dan zonder gps) niet meer leverbaar was voor 't einde van 't jaar. Enkel de performance 1 heeft nog betere versnellingen ea details maar dat was overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Een mountain-ebike? Waarom zou je ondersteuning willen bij het sporten? Kun je dan steilere hellingen op ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen mountainbike. Wel soort hybride tss sportief en stad. Maar stuur is bijvoorbeeld verstelbaar voor rechte zithouding.

Afbeeldingslocatie: https://static-images-asadventure.netdna-ssl.com/productimages/big/711axx0029_7070_01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Anoniem: 478829 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 13:07:
Mijn vriendin heeft haarzelf net een Cannondale Maravo performance 2 besteld. Ben benieuwd.

Ze heeft verschillende merken getest (gazelle, trek, cube, ...) en is uiteindelijk voor de cannondale gegaan omwille van het gewicht (19kg) en afwerking (in vergelijking met trek en cube dan vooral).

De performance omdat het hier niet vlak is en de 2 omdat de 3 (zelfde als 2 maar dan zonder gps) niet meer leverbaar was voor 't einde van 't jaar. Enkel de performance 1 heeft nog betere versnellingen ea details maar dat was overkill.
Ben benieuwd wat je bedoeld met: "... en afwerking (in vergelijking met trek en cube dan vooral)".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben niet mee gaan testen, ze vond de trek en cube minder mooi afgewerkt dan de cannondale maar was ook wel andere prijscategorie. Bagagedrager gelast en kabels in frame geeft ze zelf aan.

Zelf heb ik een cube Ltd pro mountainbike en heb geen problemen.
- oblomov - schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 13:57:
[...]

Ben benieuwd wat je bedoeld met: "... en afwerking (in vergelijking met trek en cube dan vooral)".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Oh, die lasrupsen van de Cube, niet iedereen houdt daarvan. Mij stoort die meer industriële look niet.

Mooie fiets om te zien. Een stevige aan de zitbuis gelaste bagagedrager is een pré met de accu achterop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 478829 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 13:47:
Geen mountainbike. Wel soort hybride tss sportief en stad. Maar stuur is bijvoorbeeld verstelbaar voor rechte zithouding.
Ok, fraai fietsje. Cannondale is een topmerk voor mensen met diepe zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Donderdag heb ik een proefrit gemaakt met een Cube SUV Hybrid SL 27.5 riemaandrijving (2015). Met NuVinci 360 naafversnelling en Bosch Performance motor. De NuVinci reageert op een vooraf ingestelde trapfrequentie. In te stellen op de Bosch Remote en zichtbaar op het Intuvia display.

Het vervelende van de NuVinci is dat ik de eerste paar seconden het gevoel krijg in het luchtledig te trappen voordat de versnelling ver genoeg is geschakeld en ik weerstand voel. Probeer dat maar eens met een ingestelde trapfrequentie van 80 tpm! Trap je minder snel dan ingestelde trapfrequentie, duurt het opschakelen ook langer.
Wil je langzamer rijden, bijvoorbeeld in het drukke stadsverkeer, dan moet je eerst een lagere trapfrequentie instellen. Wil je dan weer sneller fietsen dan trapt je loodzwaar of de trapfrequentie moet weer aangepast worden.
Dat instellen kan relatief snel via de Bosch Remote + & - Echter, wil je vervolgens de ondersteuning (Tour, Sport, enz) aanpassen, dan moet eerst, via de i-toets op de Remote of Intuvia, het ‘ondersteuningsmenu’ gekozen worden. Wil je daarna de trapfrequentie aanpassen dan moet je weer via de i-toets op de Remote of Intuvia naar de ‘NuVinci weergave’ op het display.

Rijd je meestal in dezelfde ondersteuningsmodus en/of met dezelfde trapfrequentie dan is het minder hinderlijk. Het gevoel alsof je in het begin in het luchtledige trapt, blijft.

De Cube SUV heeft geen enkele vering of die moet van de brede banden komen. Ondanks deze 62x584 banden vond ik het, mede door de sportieve fietshouding; met het lichaamsgewicht voor een groot gedeelte steunend op het rechte stuur, afzien toen ik een flink eind op een klinkerweg reed.

Volgens de FM is deze SUV vooral bedoeld voor de forens die niet de verplichtingen van de S-pedelec wil.
Gezien mijn ervaring hoop ik voor de forens dat hij weinig of geen stoplichten onderweg tegenkomt, want als het licht op groen springt, moet steeds weer die NuVinci op gang gebracht worden.

Dan vind ik de NuVinci met een Yamaha motor, die ik een paar weken geleden testte, een betere combinatie. Bij de Giant met Nuvinci en Yamaha motor kon ik kiezen uit 3 automatische variaties rechtstreeks via 3 drukknoppen. Variaties die ieder afzonderlijk ook nog eens door de FM softwarematige naar behoefte van de berijder in te stellen zijn. Je kan dan voor een ‘wegrijstand’ kiezen en vervolgens met een druk op de knop een van de andere twee combinaties. Een schijnbaar minder geavanceerd systeem als bij Bosch, maar veel effectiever.

Ik houd het bij de Cube Cross Hybride Allroad met derailleur-versnelling die eind februari geleverd wordt!

[ Voor 0% gewijzigd door - oblomov - op 15-11-2015 13:15 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 12:44:[...]Ik zou wel even checken wat de maximale belasting is van je accu. Ik had ook een 36V11Ah LifePo4 accu en die kon maximaal 12A continu aan. En dan werd hij al enigszins warm.
Dus dat is zo'n 450W. Die 36V500W BBS02 trekt op topvermogen 25A.Je kan overigens zelf de software aanpassen en begerenzen, mocht het nodig zijn om je accu te beschermen.Om nog wat onrust te zaaien, over het algemeen wordeb nu toch wel de NCA cellen als de beste batterijcellen gezien. Een stuk lichter dan LifePo4, maar toch een behoorlijke capaciteit en lange levensduur, ook in kalenderjaren.Meen dat bgtje dit type cellen ook gebruikt, de Panasonic PFs.Tesla gebruikt ze ook.
Je moet idd ff testen of jouw Lifepo4/Lipo pack 25A aankan. Maar op zich maakt dat niet zoveel uit als je er maar een 30A zekering erin hebt. De BMS is de limiterende factor maar in de praktijk merk je daar niets van. Ik gebruik idd alleen maar PF cellen van Panasonic. En ik moet zeggen........ik heb onderhand 10 packs gemaakt/vervangen en tot nu toe maar 1 slechte cel. En ik rijd er gemiddeld 5 keer per week 1 leeg. Is met die 500W niet zo moeilijk _/-\o_ vooral niet met de tegenwind vandaag.
Zit altijd wel 1 Lifepo4 pack op mn fiets als reserve. Ik rijd altijd mn PF's 1st leeg. Ik laad ze echter tot 41V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-04 09:34
Chrasher schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 17:27:
[...]

Yep, dat is ook mijn ervaring. Dat is trouwens een lekkere cadans die lang vol te houden is.
Persoonlijk blijf ik meestal in de 7e versnelling zitten rond de 30 km/u. Voor woon werkverkeer heb ik dan ook geen brede fietspaden. Het meeste waarop ik rij is ook met tegenverkeer, dus probeer ik het wat voorzichtiger aan te doen.
Tijdens een fietstocht rij ik liever rustig aan om van de omgeving te genieten. ;)
Heb sinds eind juni nu al 4000 km+ op de klok staan.
ik ga het meest door de polder, kom niemand tegen dus kan ik volledig los gaan.
totaal aantal km's weet ik niet zeker, immers komt de omtrek van het wiel niet meer overeen met de pulsen die de computer ontvangt.
Maar ik kijk al voorzichtig naar een stromer. alhoewel die voor mij wel met kettingkast moet. Aangezien ik maximaal in hartslagzone D2 fiets (gemiddeld D1), kan ik gewoon in normale kleding naar het werk. (zweten begint pas na 20 min in D2/D3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:12

XanderDrake

Build the future!

Daarnet tijdens de rit naar werk, vloog mijn ketting van mijn Nexus 8 versnelling af. Misschien iets te snel/scheutig geschakeld, van 6 naar 8? Hele klus om hem er weer op te krijgen, zwarte handen nu.
Moet ik me zorgen maken? Ik schakel altijd terwijl mijn trappers stil staan, verder nog tips?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980

[afbeelding]
Ben ik de enige die de kettingbeschermer raar vindt zitten? Die kan in mijn optiek veel meer naar beneden zodat hij netjes over de ketting loopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

XanderDrake schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:02:
Daarnet tijdens de rit naar werk, vloog mijn ketting van mijn Nexus 8 versnelling af. Misschien iets te snel/scheutig geschakeld, van 6 naar 8? Hele klus om hem er weer op te krijgen, zwarte handen nu.
Moet ik me zorgen maken? Ik schakel altijd terwijl mijn trappers stil staan, verder nog tips?
Dat is een versnellingsnaaf, hoe kan je ketting ervan gaan bij het schakelen met een naaf? Dat lijkt erop dat de ketting veel te los hangt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
kettingspanning is inderdaad waarschijnlijk te laag, pak even zo'n meettool om te kijken of je ketting niet uitgerekt is. Indien wel, dan vervangen, indien niet even de naaf wat naar achter stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Maasluip schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:42:
[...]

Dat is een versnellingsnaaf, hoe kan je ketting ervan gaan bij het schakelen met een naaf? Dat lijkt erop dat de ketting veel te los hangt.
Dat dacht ik dus al. Schakel er tussenuit halen?

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Ik zie hier steeds fietsen zonder kettingbeschermer voorbij komen. Lijkt mij echt niets met al dat vervuilen door zand etc. als je een beetje tempo hebt. Als ik zie hoe vies mn Chainglider kettingbeschermer en Bafang motor altijd zijn. Onder de smurrie door o.a regen. Je verliest wel wat energie door de chainglider omdat de fiets er wel zwaar door trapt. Had m eens een keer eraf en dat scheelt echt wel. Loopt jouw accu ook sneller leeg. Zeker als je 40+ gaat. Maar........altijd een schone ketting:-)

PS de ketting(1300kg trekkracht) die ik gebruik is eigenlijk te dik voor de chainglider(veel wrijving) maar ik heb er wel minder rek door.

[ Voor 13% gewijzigd door bgttje op 16-11-2015 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

XanderDrake schreef op maandag 16 november 2015 @ 11:52:
[...]

Dat dacht ik dus al. Schakel er tussenuit halen?
Nee. Als dat nodig zou zijn is de ketting al veeeeeeeel te ver uitgerekt.
Fietsen zonder derailleur hebben een kettingspanner die de achteras fixeert. Die moet je aandraaien.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/ff/Kettingspanner_rechts_5160373.jpg/220px-Kettingspanner_rechts_5160373.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
bgttje schreef op maandag 16 november 2015 @ 13:06:
Ik zie hier steeds fietsen zonder kettingbeschermer voorbij komen. Lijkt mij echt niets met al dat vervuilen door zand etc. als je een beetje tempo hebt. Als ik zie hoe vies mn Chainglider kettingbeschermer en Bafang motor altijd zijn. Onder de smurrie door o.a regen. Je verliest wel wat energie door de chainglider omdat de fiets er wel zwaar door trapt. Had m eens een keer eraf en dat scheelt echt wel. Loopt jouw accu ook sneller leeg. Zeker als je 40+ gaat. Maar........altijd een schone ketting:-)

PS de ketting(1300kg trekkracht) die ik gebruik is eigenlijk te dik voor de chainglider(veel wrijving) maar ik heb er wel minder rek door.
Welke chainglider heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vlassie1980 schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:39:
[...]

Ben ik de enige die de kettingbeschermer raar vindt zitten? Die kan in mijn optiek veel meer naar beneden zodat hij netjes over de ketting loopt...
De derailleur staat achter op het kleinste tandwiel (11?) en het grootste lijkt een 34 te zijn of in die orde. Dan staat de ketting natuurlijk een heel stuk verder naar boven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Maasluip schreef op maandag 16 november 2015 @ 13:12:
[...]

Nee. Als dat nodig zou zijn is de ketting al veeeeeeeel te ver uitgerekt.
Fietsen zonder derailleur hebben een kettingspanner die de achteras fixeert. Die moet je aandraaien.
[afbeelding]
Righto.
Ik vraag me ook af of er niet een manier is om van mijn half open kettingkast gewoon weer een gesloten kast te maken. Ik Fiets 250 km per week door weer en wind, slijtage is dan gewoon een stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Misschien dat mede speedpedelecers deze in kunnen vullen zodat de
wetgeving van 2017 wellicht wat aangepast wordt ?

Zodat we tenminste niet op de rijbaan hoeven a 30km/u met een volledige brommerhelm...
en de fiets daardoor op marktplaats moet... snif.

https://www.internetconsultatie.nl/speedpedelec/reageren

komt hiervandaan:
http://www.fietsberaad.nl...ing+regeling+speedpedelec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Maasluip schreef op maandag 16 november 2015 @ 13:50:
[...]

De derailleur staat achter op het kleinste tandwiel (11?) en het grootste lijkt een 34 te zijn of in die orde. Dan staat de ketting natuurlijk een heel stuk verder naar boven ;)
Ik ben bij deze kippig... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb ook een (besloten) reactie achtergelaten: pro fietshelm(!)plicht, tegen het op de rijbaan rijden, maar pro speed pedelec als alternatief voor de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 702849

[afbeelding]
Is geen foto van de Performance !! :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 702849 schreef op maandag 16 november 2015 @ 17:26:
[...]

Is geen foto van de Performance !! :
Zou kunnen, was eerste hit op mavaro. Op eerste zicht is de motor op trapas zwart bij de performance en hier niet. En sowieso bestaat de performance 2 niet in de city uitvoering zoals hier, enkel men of women. Performance 3 bestaat wel in deze city.

Zal voor de zekerheid foto maken eind deze week, staat morgen bij FM. Komt helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Jaja..
Problemen met de actieradius, het aantal kilometer waarmee men met een opgeladen accu zou moeten kunnen fietsen, zijn veruit het meest voorkomend.
Zijn dat echte problemen of verwachtings problemen?
In 23 procent van de probleemgevallen heeft de accu het begeven
Dus 23% van 40%? 10% van de accus gaat kapot, waarvan 8% in het eerste jaar?

Ik geloof er geen reet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ik wel... Daar zitten veel verkochte fietsen tussen met slechte batterijen. Google eens op Sparta 24V batterij of Gazelle batterij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Die eerdere generaties van Gazelle waren dramatisch, heel veel uitval en elektrische storingen.
Was ook een eigen product, denk dat het nu heel wat beter gaat nu ze voor andere merken als Bosch en Impulse hebben gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Nou laat ik het zo zeggen: mijn zus heeft 3 elektrische fietsen gehad in een periode van 6 jaar en heb veel gehoord over tegenvallen van de accucapaciteit. Laatste fiets; binnen jaar nieuwe accu nodig (garantie) --> ze heeft een grotere genomen met bijbetaling van € 100,--.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:56:
Jaja..

Zijn dat echte problemen of verwachtings problemen?

Dus 23% van 40%? 10% van de accus gaat kapot, waarvan 8% in het eerste jaar?

Ik geloof er geen reet van.
Dus jij denkt dat het percentage hoger is dan 8%!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Nu online
DHL schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 11:13:
Ik wel... Daar zitten veel verkochte fietsen tussen met slechte batterijen. Google eens op Sparta 24V batterij of Gazelle batterij...
De Sparta 24V batterij google geeft op de eerste paginas geen rare dingen.

De Gazelle Batterij levert een klacht op over een kapotte stekker en een batterij recall.

1 op 12 defecte accu's in het eerste jaar lijkt me ontzettend hoog, als je hier ook op het forum kijkt is dat hier niet de norm. Het is toch wel typisch dat wij als veel fietsers hier minder last van zouden hebben.

En betreft de actieradius, ook hier voel ik toch vooral een verwachtingsprobleem bij de consument (ongetwijfeld geschapen door de vakhandel en de producent). Op High en dan met 50 toeren rondstampen ga je inderdaad vrij rap door de accu heen.

Het is wel ontzettend opvallend dat ik met een hoge cadans en standje eco zowel op mijn ION als op de Razer de fabrikanten claim waar wist te maken. Mensen moeten snappen dat je niet zomaar die actieradius haalt.

[ Voor 26% gewijzigd door roffeltjes op 17-11-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik ken iemand die een 9 jaar oude Sparta Ion heeft met de accu in het frame en die doet het nog steeds. Hij laadt hem ook altijd op in de schuur, ook als het koud is. Had niet gedacht dat een accu zo lang mee kon gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Nu online
Tsja net als bij ons. Maar goed, dat zijn en blijven anecdotes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 16:14:
Ik ken iemand die een 9 jaar oude Sparta Ion heeft met de accu in het frame en die doet het nog steeds. Hij laadt hem ook altijd op in de schuur, ook als het koud is. Had niet gedacht dat een accu zo lang mee kon gaan.
Kwam onlangs iemand tegen met een 7 jaar oude Sparta Ion en de eerste accu. Hij liet mij trots zien dat hij ruim 14000 km had gereden met die fiets. Hij kon op een volle accu nog steeds een afstand van ongeveer 50/55 km fietsen. Aangezien hij longpatiënt was, zal hij waarschijnlijk niet in de laagste ondersteuning fietsen.
Ik weet niet hoe groot die accu's indertijd waren, maar ik schat 288 Wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Volgens Antoinette Herzenberg zou 60% van de elektrische fietsenrijdsters/ders geen elektrische fiets hebben gekocht als ze geweten hadden hoe hoog het realistische bereik van die fiets was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Tsja, wat is realistisch, ik zie de meesten in standje Turbo 25km/u met 50-60rpm fietsen. Dat vreet accu's! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Nu online
OgWok schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:41:
Volgens Antoinette Herzenberg zou 60% van de elektrische fietsenrijdsters/ders geen elektrische fiets hebben gekocht als ze geweten hadden hoe hoog het realistische bereik van die fiets was.
ik heb nog nooit een e-bike bezitter gesproken die spijt had van zijn aanschaf.
Bovendien alleen al het idee dat 60% van de E-bike bezitters stukken van 50-60km rijden gaat erbij mij niet in. Dat is minstens 3 uur op de fiets zitten en dan trap je aardig door (pauzes en verkeer hakt enorm in je gemiddelde). En dat wordt door al die zestigplussers gedaan?

Deze geloof ik nog veel minder dan het aantal defecten.

Antoinette zit gewoon te roeptoeteren omdat dat leuk is voor de kijkcijfers.

[ Voor 28% gewijzigd door roffeltjes op 17-11-2015 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

OK. Roeptoeteren is het woord van de maand november ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Nu online
Ik snap zo'n zender ook wel, je wil gewoon lekker uitpakken. Radar is ook een heerlijk klaagprogramma waarbij je opkomt voor de "gewone man" die "slachtoffer is van misleidende info".

Het heeft echt wel zijn leuke kanten, maar het is en blijft vermaak van de TROS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
DHL schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 11:13:
De sparta's en gazelle's met 24V NiMH paketten zijn ook weer niet zo slecht. Het grootste probleem is veel zelfontlading en gevoeligheid voor diepontlading. Welke inherent zijn aan (non lsd) NiMH cellen. Kwestie van de instructie's in het boekje volgen. Staan bij de sparta's met 24V NiMH paketten uitgeschreven laad instructie's in!

Dus aan het eind van iedere dag aan de lader en aan de lader laten staan tot de volgende rit.
OgWok schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:41:
Lage banden spanning, te weinig en te kort opladen en alleen in het rijprogramma met de meeste ondersteuning rijden zijn helaas meer regel dan uitzondering.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zou het niet gewoon kunnen dat hier op Tweakers geen representatieve groep bij elkaar zit? 8)7
Dit is niet alleen op dit forum zo, maar op alle fora van T.net. Want hoeveel procent van de bezoekers van dit forum heeft een fiets die goedkoper is dan -laten we zeggen- €2000?
De praktijk ziet gewoon heel anders uit dan de ervaringen die hier op T.net gedeeld worden. Hebben we hier forumdeelnemers met fietsen van het merk Sundvall of Xtract, niet van horen zeggen, maar die er zelf een rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Nu online
Grootste marktaandeel was jaren lang Sparta.' Sowieso is de grootste doelgroep (ouderen) hardstikke kapitaalkrachtig.

Ik ga nog steeds uit van sensatie getoeter, ook al vanwege de onzin van 60% ontevreden gebruikers.

[ Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 18-11-2015 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De accucapaciteit klopt hier vrij aardig moet ik zeggen, ondanks dat er nu 9000km op de fiets staat merk ik nauwelijks iets van degradatie van de cellen. Dat de degelijkheid van elektrische fietsen wat te wensen overlaat geloof ik direct, zowel op basis van mijn eigen ervaring als die uit m'n omgeving: veel problemen. Overigens ken ik maar 1 persoon in mijn omgeving met accuproblemen, de rest is motorisch/elektronica/mechanisch.

Ach, ik heb de accu begroot op 5 jaar / 30dkm, dan kom ik goed uit (~200 euro revisiekosten en wat soldeerwerk). Ik vraag me eerder ernstig af hoe lang die Bosch motor meegaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 17:34
Peatsmoke schreef op woensdag 18 november 2015 @ 04:48:
Zou het niet gewoon kunnen dat hier op Tweakers geen representatieve groep bij elkaar zit? 8)7
Dit is niet alleen op dit forum zo, maar op alle fora van T.net. Want hoeveel procent van de bezoekers van dit forum heeft een fiets die goedkoper is dan -laten we zeggen- €2000?
De praktijk ziet gewoon heel anders uit dan de ervaringen die hier op T.net gedeeld worden. Hebben we hier forumdeelnemers met fietsen van het merk Sundvall of Xtract, niet van horen zeggen, maar die er zelf een rijden?
Wellicht hoor ik dan bij deze andere groep. Ik rijd al ruim 3 jaar een Union Switch van € 1000,00 zonder problemen (oke, een bandje, remblokjes, onderhoud en de accu verkeerd om erin plaatsen 8)7 ). Door de vele kilometers wel de accu laten reviseren.

Ik ben erg tevreden met deze fiets die door de meesten hier niet als "A-merk" gezien zal worden.

Als ik lees wat voor een problemen hier aangehaald worden mbt Bosch motoren en dergelijke bij fietsen die minimaal 2x zo duur zijn dan is dat geen aanmoediging om over te stappen naar een duurder merk.

Ik rijdt deze fiets op en ga dan pas op zoek naar een nieuwe. Ik heb die Sundvall fietsen bekeken en die zien er echt niet slecht uit. Oke, je kunt klachten online vinden. Mensen die problemen hebben met een artikel schreeuwen nu eenmaal harder dan mensen die tevreden zijn over hun product.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Het kan ook gewoon gebaseerd zijn op oudere data. De laatste jaren is de kwaliteit van ebikes wel met sprongen vooruit gegaan.

Daarnaast is tweakers inderdaad geen representatieve groep. In mijn kennissenkring zijn er ook mensen met een ebike en veel klachten. Dit zijn dan niet de modellen van 2k+ maar die van rond de 1k.

Actieradius is net als bij auto's complete bullshit.

Voor roffeltjes zal het wellicht kloppen omdat hij gezond is een prima conditie heeft.
Veel mensen hebben een ebike gekocht omdat ze die ondersteuning echt nodig hebben.
En de hoogste stand is natuurlijk ook gewoon verslavend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:16

Metro2002

Memento mori

roffeltjes schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 18:13:
[...]

Bovendien alleen al het idee dat 60% van de E-bike bezitters stukken van 50-60km rijden gaat erbij mij niet in. Dat is minstens 3 uur op de fiets zitten en dan trap je aardig door (pauzes en verkeer hakt enorm in je gemiddelde). En dat wordt door al die zestigplussers gedaan?

Deze geloof ik nog veel minder dan het aantal defecten.

Antoinette zit gewoon te roeptoeteren omdat dat leuk is voor de kijkcijfers.
Als ik heen en weer naar mijn werk fiets zit ik ook al bijna op 50km, ik rij niet eens op een ebike dus kan me voorstellen dat je actieradius groter wordt als je een ebike hebt en bv die 25km afstand naar je werk wél gaat fietsen. Dan is 50km al bijna krap. Bovendien moet je wel erg traag fietsen wil je over 50km 3 uur doen met een ebike. Ik doe er 2 uur over op een gewone fiets.

Dus zo onrealistisch is het allemaal niet IMHO. en inderdaad zie ik zo vaak mensen met 25km/u+ met een extreem lage cadans voorbij sjezen heuvelop op een ebike , dat vergt best een boel vermogen van je accu. Als je op eco standje rijdt en zelf flink meetrapt zal een accu de range wel halen ja maar waar heb je dan nog een ebike voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat de meeste mensen een e-bike hebben om naar de supermarkt te gaan, niet om (zeker 25 km) mee naar het werk te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Actieradius is gebasseerd op:

- Ideale omstandigheden
- Goed gebruik van de accu

Ik heb ook wel eens een keertje een range van 190 km op mijn Bosch display gehad, maar dan wel met standje Eco en windkracht 5 in mijn rug. Zo kan ik het ook mensen :)

In vergelijking met benzine verbruik van een auto is dit natuurlijk helemaal klantmisleiding waar die oudjes allemaal in trappen. Ik weet inmiddels wel beter :)

Wel een grappige tool van Bosch, reden ook om bij een nieuwe speed pedelec de nadruk op een dikke accu te leggen:
http://www.bosch-ebike.de...eichweiten_assistent.html

Wel erg optimistisch die calculator, met die wind tegen gisteren was mijn accu binnen korte tijd leeg als ik op Turbo had gereden. Heb een mix van Tour en Sport aangehouden en had nog 1 streepje over na 27 km windje tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:16

Metro2002

Memento mori

Maasluip schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:52:
Ik denk dat de meeste mensen een e-bike hebben om naar de supermarkt te gaan, niet om (zeker 25 km) mee naar het werk te fietsen.
Ik weet in elk geval dat ik onderweg héél veel forenzen op ebikes zie. Er zullen er ongetwijfeld ook veel zijn die er hele korte afstanden mee rijden maar het wordt ook gewoon veel als alternatief voor de auto of scooter of gewone fiets gebruikt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
De standaard chainglider Hebie Chainglider 3.0 kettingscherm 350 F + Hebie Chainglider sluitstuk 350 R .Is er nog een andere?

[ Voor 16% gewijzigd door bgttje op 18-11-2015 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Nu online
Metro2002 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:40:
Dus zo onrealistisch is het allemaal niet IMHO. en inderdaad zie ik zo vaak mensen met 25km/u+ met een extreem lage cadans voorbij sjezen heuvelop op een ebike , dat vergt best een boel vermogen van je accu. Als je op eco standje rijdt en zelf flink meetrapt zal een accu de range wel halen ja maar waar heb je dan nog een ebike voor.
Best mee eens dat een flink aantal mensen hun fiets zo gebruiken (maar hoeveel?). Laten we eens rekenen.

We gaan voor idoot hoog en zeggen dat 75% van de gebruikers meer dan 50km op een dag aflegt. En dat betekend van die 75%maar 20% nog een keer een e-bike zou kopen. Want Radar claimt 60% van de mensen geen e-bike had aangeschaft als ze de echte actieradius hadden gekent.

Absurd. Sowieso is er echt niet zo'n grote groep die nooit meer een e-bike zou kopen, daarnaast legt blijkbaar een enorme meerderheid meer dan 50km af, dusdanig dat het een essentiele factor is.

Is er serieus iemand hier die dit geloofd? Doe de rekensom... en dan is er ook nog eens de aanname dat al die mensen dusdanig teleurgesteld zijn dat ze geen e-bike meer zouden kopen.

[ Voor 26% gewijzigd door roffeltjes op 18-11-2015 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-06 09:09

Pathogen

Shoop Da Whoop

Die claim van Radar zegt natuurlijk niks over return customers. Die 60% is zodanig ontevreden over de actieradius van hun e-bike dat ze deze e-bike niet hadden aangeschaft als ze de real-life waarden hadden gekend.
Wellicht wel een andere? Of op een later moment, als de actieradii vergroot danwel realistischer zijn?

Ik denk niet dat je met de gegevens die je hebt een degelijke inschatting kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn vrouw is nog steeds heel tevreden over haar 'budget' ebike van de Decathlon. De fiets staat altijd buiten onder een balkonnetje waar altijd wel wat regeninslag komt en rijdt nog perfect en zonder bijgeluidjes (en ze fietst er veel op en 7 dagen in de week). Alleen de remmen zijn vrij ver ingesleten merkte ik net, maar dat zal komen doordat je altijd wat harder rijdt en het is ook een vrij zware fiets (geen aluminium frame en dan nog het gewicht van de motor en de accu).

De actieradius is prima, hoger dan wat geadverteerd werd. Nu in de winter is de accu wel iets eerder leeg door de temperatuur en de lampen moeten natuurlijk veel aan en die krijgen stroom van dezelfde accu. De gemiddelde ritjes zijn denk ik 15 tot 20 km op en neer maar soms maakt ze die wel 3 op een dag (al zal dat nu hooguit twee keer gaan worden).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Niet te verwonderen dat de meeste klachten van Sparta kwamen. Die 24 volt ion accu was bijzonder slecht. Werd ook gebruikt door Batavus. Zat in de veelverkochte c modellen. De Gazelle Ennergy batterijen waren ook zeer slecht. Heb zelf 2 Sparta batterijen stuk gehad op 1 jaar. Als je dan begon te zoeken vond je veel van deze klachten.
Feit is ook wel dat de producent hun actieradius rooskleuriger voorstelt dan ze in werkelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
http://pedelec-elektro-fa...tqualitaet-bei-adac-test/

Bosch schijnt het qua accu-capaciteit nog beter te doen als de fabrikant schetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Wel apart trouwens dat Bosch een actieradius opgeeft die rekening houdt met de al gereden kilometers en verbruik. Bij lange ritten kan dat in de praktijk natuurlijk te positief zijn omdat je de eerste kilometers nog fris bent en op de terugweg het vermogen gaat opschroeven. ;)

Het Yamaha display geeft altijd exact dezelfde actieradius aan per stand, dus ook al heb je 70km gereden in de eco stand op 50% hou je altijd 50km over.
Bij 100% accu geeft mijn display aan: Eco:100km, Normal:75km, High:55km. De resterende afstand wordt altijd verrekend met het % nog beschikbaar in de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Het is eigenlijk wel prettig, zoals vandaag zegt het gemiddelde dat Yamaha dan aangeeft echt geen bal: ik had na 36 kilometer de accu tot 1,5 streepje leeg. Dat is zeldzaam maar het is tijdens het fietsen wel prettig om te weten of je wel/niet de eindstreep gaat halen met je huidige belasting/verbruik, dan kun je eventueel nog wat terugschalen.

[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 18-11-2015 20:59 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
- oblomov - schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:20:
[...]

Kwam onlangs iemand tegen met een 7 jaar oude Sparta Ion en de eerste accu. Hij liet mij trots zien dat hij ruim 14000 km had gereden met die fiets. Hij kon op een volle accu nog steeds een afstand van ongeveer 50/55 km fietsen. Aangezien hij longpatiënt was, zal hij waarschijnlijk niet in de laagste ondersteuning fietsen.
Ik weet niet hoe groot die accu's indertijd waren, maar ik schat 288 Wh.
Die accu's zijn slechts 10Ah. dus 240Wh. Mijn ervaring met die fietsen (we hadden er c.a. 100 in onderhoud) is dat je ze met het juiste misbruik binnen 15Km leeg kan rijden. Die 50/55Km is voor het grootste deel in de laagst stand en alleen hogere standen gebruiken bij tegenwind, heuvelop of starten bij bijvoorbeeld een stoplicht. Inderdaad ben ik er ook een redelijk aantal tegengekomen met 11000 tot 18000 Km op de teller met originele motor en accu.
roffeltjes schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:58:
Best mee eens dat een flink aantal mensen hun fiets zo gebruiken (maar hoeveel?). Laten we eens rekenen.

We gaan voor idoot hoog en zeggen dat 75% van de gebruikers meer dan 50km op een dag aflegt. En dat betekend van die 75%maar 20% nog een keer een e-bike zou kopen. Want Radar claimt 60% van de mensen geen e-bike had aangeschaft als ze de echte actieradius hadden gekent.

Absurd. Sowieso is er echt niet zo'n grote groep die nooit meer een e-bike zou kopen, daarnaast legt blijkbaar een enorme meerderheid meer dan 50km af, dusdanig dat het een essentiele factor is.

Is er serieus iemand hier die dit geloofd? Doe de rekensom... en dan is er ook nog eens de aanname dat al die mensen dusdanig teleurgesteld zijn dat ze geen e-bike meer zouden kopen.
Veel e-bikes waarvan de fabrikant claimed dat je er tot wel 60 Km ver mee kan komen kan je vaak in c.a. 15 Km leeg rijden (als je wil). Ik denk dat er onder de klagers best een heel aantal met een gebruikspatroon zitten dat aardig die kant op gaat.

Wellicht dat er bij het verkooppraatje in de winkel onvoldoende bij stil is gestaan dat actieradius zeer sterk afhankelijk is van de omstandigheden, onderhoud (banden op pompen / schoonhouden v.d. ketting) en het gebruik van de ondersteuning!

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• JellBro
Ik ben misschien wel een klager met verkeerd gebruikers patroon ?:

Met de Riese Muller HS vanochtend vertrokken met volle accu.
[de accu bewaar ik in de woonkamer en wordt daar ook geladen]
[de fiets is 1 jaar oud en heeft 4000km gelopen]

- Er staat veel wind, dus stand "turbo" gebruik ik al niet.
- "Sport " dus.
- Het werd al snel duidelijk dat 18 km in stand sport ook niet ging lukken,
op 300m. ging er op de teller bereik onderweg 1 km af !
- Dus ik moest halverwege terug naar "tour" met af en toe een stukje "sport".
- Uiteindelijk op het werk met 6km over.

Ik heb al eens bij de fietsenmaker nagevraagd, maar die zegt dat de fiets
gewoon goed is...

Misschien doe ik dingen fout, maar in mijn beleving is de forenzen fiets voor dit
gebruik bedoeld.

En dan voldoet de 400Wh accu niet, op dagen als deze.

• neographikal
  • Niet online
Dat is wel bijzonder ja, ik heb net 13km gefietst met zwaar wind mee, dus nog geen streepje eraf ondanks dat ik met de turbostand rondrij. Zometeen heb ik nog ruim 23km te gaan richting Wageningen met de wind vol op de kop en behoorlijk wat hoogteverschil maar dit ga ik gewoon halen (ik gok 2 streepjes over).

• Vlassie1980
JellBro schreef op donderdag 19 november 2015 @ 08:36:

- "Sport " dus.

gewoon goed is...

Misschien doe ik dingen fout, maar in mijn beleving is de forenzen fiets voor dit
gebruik bedoeld.

Dit is dus het nadeel wat ik ook ondervond aan de Riese und Muller HS. Zelfs met ideale omstandigheden ( amper wind, graadje of 16 ) kreeg ik het voor elkaar om op een traject van 27 km de accu helemaal leeg te rijden. Dirkjesdirk zal ons wel zeurpietjes vinden want hij had er een met 300Wh, inmiddels had hij hem geupgrade naar 612Wh, was wel een 3rd party accu. Ben benieuwd naar zijn ervaringen.

Maar een accu van 500Wh is al een kleine verbetering natuurlijk maar ik ben van mening dat Kalkhoff het met 612Wh op haar speed pedelecs beter voor elkaar heeft. Stromer heeft het ook leuk voor elkaar maar dat kost een beetje heel erg veel geld :)

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
- "Sport " dus.
Met zeer harde tegenwind/storm ken ik dat. Dan fiets ik op ''tour'' en maak me zo klein mogelijk. Als we samen fietsen doen we zelfs aan slipstreamen, dat scheelt echt veel.
Al met al kan ik op "tour" dan nog een gemiddelde snelheid fietsen van ± 18 - 22 km/h, niet echt hard, maar altijd nog sneller dan zonder motor. Op mijn oude fietsje, zonder hulp, ging het dan niet sneller dan 10 - 12 km/h!
Ik heb een Bosch.
Zoals gemeld hierboven, op turbo of sport gaat het wel sneller, maar dan is je prik zo op!

• roffeltjes
  • Nu online
- Er staat veel wind, dus stand "turbo" gebruik ik al niet.=
Wind mee? en dan zo snel leeg?

Ja dan zou ik ook klagen.....

• JellBro
roffeltjes schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:37:
[...]

Wind mee? en dan zo snel leeg?

Ja dan zou ik ook klagen.....
Wind recht tegen, open veld.

Turbo gebruik ik haast nooit, omdat de accu dan al helemaal snel leeg is.

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:31

- "Sport " dus.

gewoon goed is...

gebruik bedoeld.

Vlassie1980 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 08:55:
[...]

Dit is dus het nadeel wat ik ook ondervond aan de Riese und Muller HS. Zelfs met ideale omstandigheden ( amper wind, graadje of 16 ) kreeg ik het voor elkaar om op een traject van 27 km de accu helemaal leeg te rijden. Dirkjesdirk zal ons wel zeurpietjes vinden want hij had er een met 300Wh, inmiddels had hij hem geupgrade naar 612Wh, was wel een 3rd party accu. Ben benieuwd naar zijn ervaringen.

Maar een accu van 500Wh is al een kleine verbetering natuurlijk maar ik ben van mening dat Kalkhoff het met 612Wh op haar speed pedelecs beter voor elkaar heeft. Stromer heeft het ook leuk voor elkaar maar dat kost een beetje heel erg veel geld :)
Ik vind niemand een zeurpiet, zeker niet als je de fiets pakt ipv de auto ;)

Maar inderdaad, ik ben deze dagen wel blij dat mijn oude 300Wh accu is vervangen voor de 612Wh van e-bike vision.
Ik hoop later nog wat plaatjes te posten. Deze accu ondersteund ook het laden aan fiets zelf, maar daar heb je dan wel een aparte lader voor nodig. Voor mij is dat niet nodig en ook niet handig i.v.m. het feit dat de accu in een fietsframetas zit.

Overigens tot op heden zeer tevreden over deze accu! Zeker met deze wind is het heerlijk fietsen.

Vanochtend met de wind grotendeels fors tegen en met een gemiddelde van 30 km/u vanochtend ca 35 km gefietst.
Ondanks de instelling op sport, was ik na 20 km nog maar 2 streepjes kwijt, dus de rest op turbo gereden. Het lukt echter niet om de accu leeg te rijden :P . Aan het einde nog 2 streepjes (10 km actieradius op turbo) over.

Kortom: deze accu moet je hebben als je een high speed hebt. Is je afstand wat korter, dan kun je ook de 468Wh accu overwegen.
Met 20% couponcode en 5% korting bij vooruitbetaling bij akkushop.de komen de accu's op een netto te betalen bedrag van € 400,-- voor de 468Wh en ca € 590,-- voor de 612Wh. Dat vind ik redelijke prijzen. Mijn ervaringen met akkushop.de zijn overigens 'sehr gut'.

[ Voor 6% gewijzigd door dirkjesdirk op 19-11-2015 11:14 ]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

• JellBro
Bedankt voor de tip !

Meteen die sites opgeslagen om in de gaten te houden.

Echter zal het nog even wachten zijn voor de Bosch Performance-lijn, ik zie alleen
nog de Bosch Classic vermeld worden.

Tegen de tijd dat de originele accu het begeeft, is er hoop ik daar wel een met ook
zo'n hoge capaciteit te vinden.

• - oblomov -
  • Niet online
Nog een tip JellBro: ga naar de FM om de accu te laten doormeten!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:58:
[...]

Ik weet in elk geval dat ik onderweg héél veel forenzen op ebikes zie. Er zullen er ongetwijfeld ook veel zijn die er hele korte afstanden mee rijden maar het wordt ook gewoon veel als alternatief voor de auto of scooter of gewone fiets gebruikt volgens mij.
Zeker weten. Tussen Deventer en Apeldoorn vv was ik 4 jaar geleden lange tijd de enige e-bike forens. Nu zie ik er elke dag minstens 15 op die route, waarvan enkele op mijn aanraden :)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Tja het is een goedkoop alternatief voor de auto. Mijn vrouw heeft haar fiets na twee jaar volledig terugverdient uit haar reiskostenvergoeding en alles wat ze er langer op kan fietsen is winst, mijn auto daar maak ik elke maand en kilometer alleen maar verlies op.

Ik zie dat een nieuwe accu voor die fietsen ook helemaal niet zo duur is, op zich nog interessant om zo twee accu's te kopen als je langere afstanden moet fietsen. Onderhoud en onderdelen lijkt allemaal wel goed geregeld bij Decathlon.
http://www.decathlon.nl/batterij-10-ah-id_8249039.html

[ Voor 35% gewijzigd door Marzman op 19-11-2015 13:11 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
daarnaast natuurlijk veel beter voor het milieu en de gebruiker ;-)

• Vlassie1980
Ik ben al 3,5 jaar aan het forenzen op mijn e-bike. Je ziet ze steeds vaker en ook in de fietsenstalling op het werk groeit het aantal gestaag :)

Pak 4 van de 5 keer wel de fiets, soms moet ik mijn dochter naar school brengen en dat kost me te veel tijd om dan alsnog naar de zaak te fietsen. Maar ik merk wel dat ik in de auto soms heel wat meer irritaties heb qua files en weggebruikers die aso zijn. Op de fiets is het allemaal veel relaxter. Dinsdag was dan wel weer een dag dat ik liever in de auto had gezeten want het was echt aanpoten toen.

Toch heb ik sinds ik fiets veel minder ziekteverzuim, voel me gewoon een stuk fitter en relaxter :)

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
quote: Mux
Het is dan ook interessant dat er geen negatieve commentaren over de Nexus-8 worden gegeven. Juist bij die naaf is zijn grootste probleem - het voelt alsof je door een bak grind trapt als je in de 4e versnelling zit - nog niet echt volledig opgelost. Juist bij die naaf zou ik zeggen: laat die versnelling er maar tussenuit!
Na een poos lezen in dit interessante topic kwam ik deze reactie van Mux tegen. Ik ben hem hier dankbaar voor want na 6 maanden zoeken en zoeken kon ik dit probleem niet bevestigen en dacht ik dat ik de enigste was wiens 4e versnelling vol met zand lijkt te zitten. Yes, erkenning.

Ik heb een Sparta E-motion C5 (nu de F8E genoemd) en dit is verder een fijne fiets (later meer) en de eerste naaf trapte vaak door. Ook was de 4e versnelling van mijn Nexus 8 naaf alsof je door grind trapte. Deze naaf is inmiddels vervangen en schakelt weer prima, maar nog steeds trapt de 4e versnelling ruk.
Ik stond al op het punt weer terug te gaan naar de fietsenmaker, maar of dat dit zal helpen?

Mijn fiets heeft 5 standen van ondersteuning waarvan de eerste 2 weinig doen. Stand 3 is prima te doen, stand 4 is pittig en stand 5 is te zwaar. Verder heb ik de E500 serie accu met LiCoO2 cellen van 522 Wh (10s5p 2900 mAh 18650 cellen). In stand 3 kan ik ongeveer 80 kilometer halen en in stand 4 ongeveer 50-60 kilometer. Stand 4 gebruik ik meer bij flinke wind tegen en stand 3 het vaakst.

Het is verder een fijne fiets en ik fiets ongeveer 50 kilometer per week. Eens per week de accu opladen volstaat prima in mijn geval.

Ik rij meestal weg in de 5e versnelling. Het opschakelen duurt langer dan het optrekken van de motor (in stand 3) en het optrekken gaat echt heel beheerst, netjes en muisstil.

Misschien minder leuk dat de 4e versnelling (1-2-3 zijn ook niet alles) slecht is, maar nu weet ik dat dit een vaker voorkomend probleem is. De bovenste 4 versnellingen fietsen prima en gladjes. :)

Mijn hele review staat hier: http://www.elektrischverv...4a588b52f754651ee7d442b44

[ Voor 10% gewijzigd door jimh307 op 19-11-2015 18:52 . Reden: Verdere informatie ]

• - oblomov -
  • Niet online
Ik heb een korte tijd getwijfeld, maar het liefst rijd ik op een fiets met een derailleur versnelling. Wat de actieradius betreft is ook het gewicht en, vooral bij de rechtop-zit-fiets zoals die van jou, de lengte/breedte van de berijder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Nu online
Tsja, net bij de FM geweest... kans bestaat dat mijn Alfine 8 naaf het heeft begeven. Hij schakelt namelijk goed, maar trapt door in de 6e (meest gebruikte) versnelling. Voelt alsof de planeetwieltjes slippen. Alle andere vesnellingen werken prima, dus de kans dat het een afstellings probleem is lijkt vrij klein. :|

Afgesproken met de FM dat ik lekker door rij (in de 5 en de 7^^) terwijl hij met Batavus in conclaaf gaat (garantieclaim en een nieuwe naaf bestellen).

Ik ben niet verbaasd... die Yamaha motor zit gewoon op het randje wat die naaf volgens specs mag hebben. Als het geen garantie wordt (FM gaat ervan uit van wel) dan laat ik er een Rohloff in drukken. Prijzig, maar dan is de fiets wel helemaal af. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
roffeltjes schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 12:46:
Tsja, net bij de FM geweest... kans bestaat dat mijn Alfine 8 naaf het heeft begeven. Hij schakelt namelijk goed, maar trapt door in de 6e (meest gebruikte) versnelling. Voelt alsof de planeetwieltjes slippen. Alle andere vesnellingen werken prima, dus de kans dat het een afstellings probleem is lijkt vrij klein. :|

Afgesproken met de FM dat ik lekker door rij (in de 5 en de 7^^) terwijl hij met Batavus in conclaaf gaat (garantieclaim en een nieuwe naaf bestellen).

Ik ben niet verbaasd... die Yamaha motor zit gewoon op het randje wat die naaf volgens specs mag hebben. Als het geen garantie wordt (FM gaat ervan uit van wel) dan laat ik er een Rohloff in drukken. Prijzig, maar dan is de fiets wel helemaal af. 8)
Dat is een goede investering, die gaat echt niet stuk.
Maak je het dan wel even af met een Gates riem? Heb je er amper omkijken meer naar :+

Mijn tante heeft een Santos met Rohloff en Gates riem. Echt een eindbazen-fiets. Hiermee is ze probleemloos naar Rome gefietst.

Heb op mijn Merida een Deore XT derailleur zitten. Ik schakel verder amper, altijd op tandwieltje 14 eigenlijk. Daarmee kan je nog een beetje fatsoenlijk accelereren bij een stoplicht en een lekkere vlotte cadans op kruissnelheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Vlassie1980 op 20-11-2015 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 655057

Vlassie1980 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:48:
[...]

Dat is een goede investering, die gaat echt niet stuk.
Maak je het dan wel even af met een Gates riem? Heb je er amper omkijken meer naar :+

Mijn tante heeft een Santos met Rohloff en Gates riem. Echt een eindbazen-fiets. Hiermee is ze probleemloos naar Rome gefietst.

Heb op mijn Merida een Deore XT derailleur zitten. Ik schakel verder amper, altijd op tandwieltje 14 eigenlijk. Daarmee kan je nog een beetje fatsoenlijk accelereren bij een stoplicht en een lekkere vlotte cadans op kruissnelheid.
Gates belt gaat moeilijk worden dan moet het frame open kunnen .
@roffeltjes hoeveel km he je nu gefietst ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 12:46:
Als het geen garantie wordt (FM gaat ervan uit van wel) dan laat ik er een Rohloff in drukken. Prijzig, maar dan is de fiets wel helemaal af. 8)
Een garantiegeval dunkt mij; de garantietermijn is 2 jaar en de Razer is pas 8 maanden oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Nu online
Bijna 8k.

@Oblomov, ga ik eigenlijk ook vanuit, maar hij heeft ook wel wat meegemaakt. Allereerst heeft hij heel wat fietsenrekken gezien, Daarnaast is er maanden geleden een bladbout geknapt waardoor het voorblad afliep en dat heeft wellicht wat schade gedaan (doordat de ketting eraf liep op een spectaculaire wijze). Nou was dat gewoon een montage fout en is dat allemaal prima onder garantie geregeld, maar als ze de naaf gaan bekijken dan kunnen ze zeggen dat het mishandeld is. Dat is gewoon altijd een beetje lastig met dit soort garantie claims. Wanneer is het "regulier" defect, wanneer is het mishandeling.

Al ga ik ervan uit dat ze gewoon uitgaan van de claim van mijn FM, die heeft een hele goede reputatie bij Batavus.

@Vlassie:Zoals Harry al aangeeft gaat dat hem niet worden 8)

Zelfs als ik een deelbaar frame had, ik weet sowieso niet of dat wel kan met een Yamaha motor (geen idee of die voorbladen universele steek zijn).

[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 20-11-2015 19:34 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.