Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.518 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:31:
[...]

Sterke argumentatie; duurdere fiets, aparte verzekering, gestrester rijden, nauwelijks tijdwinst, een zwaarder type helm en gevaarlijker op de rijbaan.
Aan de andere kant:

- Veel duurder is een HS fiets niet. Tweedehands zijn ze best gunstig te krijgen, als je nog een jaar wacht zullen ze echt goedkoop worden aangeboden omdat veel mensen geen zin hebben in een helm etc.

- Leuker om te rijden, want vlotter. Als er er al sprake is van stress, zal dat snel slijten lijkt me.

- Tijdwinst kan significant zijn. Bij 15 min enkel bespaar je een half uur per werkdag, en 2.5 uur per werkweek. Als je elke week 2.5 uur langer bij je kinderen kunt zijn, vind ik dat niet onbelangrijk.

- Zwaardere helm is veiliger, je zou kunnen stellen dat dit sowieso niet onverstandig is voor ebike rijders.

- Je hoeft alleen op de rijbaan te rijden binnen de bebouwde kom. De meeste mensen die een 45 km/u fiets overwegen, zullen veelal buiten de bebouwde kom fietsen waar dat gewoon op het fietspad mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Nieuw zijn ze (veel) duurder en je kan je afvragen wat de reden is waarom ze tweedehands gunstig aangeboden worden?

Met gestrester bedoel ik vooral de spanning die men ervaart door extreem alert te moeten zijn op het gedrag van de overige weggebruikers.

De tijdwinst vind ik persoonlijk het minst relevant. In jouw voorbeeld: 2.5 uur per week verdeeld over 10 partjes van 15 minuten; laat dat een cabaretier langzaam uitspreken en het wordt hilarisch

Een (lichte) helm is sowieso verstandig, maar een té zware lijkt me gezien het gewicht en zeker ook qua omvang en zicht eerder een belemmering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56
Het is inderdaad zo dat een Speed Pedelec ten opzichte van een normale pedelec vaak duurder is. Voorbeeldje:
Kalkhoff Pro Connect Impulse 9: € 2.299,00
https://www.12gobiking.nl...ro-connect-impulse-9-2016

Kalkhoff Pro Connect Impulse 10: € 3.299,00
https://www.12gobiking.nl...-connect-impulse-s10-2016

Enige verschil is de snelheid, componenten zijn nagenoeg gelijk. Zelfs de accucapaciteit is hetzelfde. Je betaalt dus gewoon een rug meer vanwege een instelling in de software :P

Over gestrest rijden: Valt wel mee op mijn route, is wel opletten in de bebouwde kom. Defensief rijden!

Tijdswinst: Ik vind het fijner om die tijdswinst te hebben, wat Hans Teeuwen daarvan zou vinden is voor mij niet relevant. (muhahaha)

[ Voor 18% gewijzigd door Vlassie1980 op 05-11-2015 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
roffeltjes schreef op donderdag 05 november 2015 @ 08:45:
Behalve dat die niet zo dom zijn om een complete groep te kopen. En zeker niet om Super-record te kopen.

Bovendien, niemand kan het meer monteren omdat ze het gereedschap en de kunde niet hebben. Er zijn AFAIK momenteel twee zaken in Amsterdam die Campagnolo kunnen monteren. De beste (consensus van de fietsenmakers zelf!) daarvan houdt er binnen een paar jaar mee op.

Dus ja, over en uit met Campagnolo in Amsterdam is vooralsnog een behoorlijk accurate voorspelling, tenzij iemand anders de exclusieve fietsen branche inspringt. Dat zou "verrassend" zijn als je ziet wat er met een trits aan wielerzaken in Amsterdam is gebeurd. Zelfs in Amsterdam is de markt voor Campagnolo gewoon te klein om een zaak op te laten draaien. Je red het niet tegenover de Specialized en Giant fietsen met Shimano.
Fixie hipsters niet dom? Ze kopen een oldtimer racefiets en slopen alles eraf.
Wat blijft er over? Een fiets waar je zeer weing mee kan...

Twee zaken in Amsterdam? Welke twee bedoel je?

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
Fr33z schreef op donderdag 05 november 2015 @ 08:57:
[...]

of ze schappelijk zijn met uren e.d. hangt natuurlijk helemaal van de zaak af. Ik had een tijdje geleden een probleem met een zadelpen die vastgeroest zat. Bij twee zaken geweest, 1 zei "doen we niks aan, behalve uitslijpen en dat kost €€"€". De 2e heeft het op meerdere manieren geprobeerd maar kreeg het helaas ook niet zomaar los. Toch hoefde ik daar bij ophalen volgende dag niks te betalen omdat het niet gelukt was.

ik was zo verbaasd dat ik sindsdien al mijn fietsspul bij deze winkel haal. Het kan dus ook anders.
http://www.sheldonbrown.com/stuck-seatposts.html

Oeps roffeltje was me voor.

BTW ammonia gaat het beste met alu pennen in stalen frames.
Wel even de bracket as eruit halen!

[ Voor 8% gewijzigd door Speedster op 05-11-2015 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 13:45
Vanwege mijn meerdere malen in dit topic gemelde bezwaar tegen de krappe reikwijdte van de 300Wh accu, heb ik de het bestellen van een 400Wh uitgesteld, enerzijds vanwege de hoge prijs en anderzijds de maar beperkt hogere capaciteit.

Omdat ik niet bang ben van een goede kwaliteit niet merkgebonden accu, heb ik gewacht tot er hogere capaciteiten dan 300Wh beschikbaar zijn. Deze is er al een tijdje van E-Bike Vision. Zie hier: http://www.e-bike-vision....riebssystem-classic-line/
Zij bieden voor de classic Bosch systemen accu's van 468wh (13Ah) én 612Wh (17Ah)! Hoewel de 468Wh waarschijnlijk voor mij voldoende is (50% meer capaciteit), ging mijn interesse natuurlijk vooral uit naar 612Wh. Dat is nog ruim 100Wh meer dan de capaciteit die Bosch zelf levert bij de nieuwste modellen.

Omdat er in eerder instantie wat problemen op duitse fora werden gemeld, heb ik die even afgewacht. Inmiddels schijnen die verholpen te zijn en heb ik de gok gewaagd en bij een duitse shop voor een aantrekkelijke prijs de 612Wh (17Ah) akku besteld.

Met een verdubbeling van de capaciteit hoop ik vooralsnog uit de voeten te kunnen. De accu is reeds onderweg en ik hoop binnenkort mijn ervaringen hier te kunnen posten.

[ Voor 17% gewijzigd door dirkjesdirk op 05-11-2015 13:15 ]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10 13:38
Speedster schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:03:
Twee zaken in Amsterdam? Welke twee bedoel je?
Het zijn er volgens mij momenteel drie (ik was Tromm vergeten):
Tromm (maar dat is voornamelijk Shimano/Specialized), Ger in betondorp (volgens conculega's de beste racefiets sleutelaar in Amsterdam) en Cycleyou in Noord.

Als Ger met pensioen gaat valt er een krater voor veel wedstrijdrijders. Ger is gericht op wedstrijdrenners en helpt die met voorrang (helemaal als je daar klant bent). Bovendien, verreweg de sympathiekste fietsenmaker in Amsterdam (al is de eigenaar van Cycelyou ook wel een aardige man).

Maar goed, dit is enorm Off-topic, want deze mensen hebben niks te maken met e-bikes.

[ Voor 36% gewijzigd door roffeltjes op 05-11-2015 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
dirkjesdirk schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:10:
Vanwege mijn meerdere malen in dit topic gemelde bezwaar tegen de krappe reikwijdte van de 300Wh accu, heb ik de het bestellen van een 400Wh uitgesteld, enerzijds vanwege de hoge prijs en anderzijds de maar beperkt hogere capaciteit.

Omdat ik niet bang ben van een goede kwaliteit niet merkgebonden accu, heb ik gewacht tot er hogere capaciteiten dan 300Wh beschikbaar zijn. Deze is er al een tijdje van E-Bike Vision. Zie hier: http://www.e-bike-vision....riebssystem-classic-line/
Zij bieden voor de classic Bosch systemen accu's van 468wh (13Ah) én 612Wh (17Ah)! Hoewel de 468Wh waarschijnlijk voor mij voldoende is (50% meer capaciteit), ging mijn interesse natuurlijk vooral uit naar 612Wh. Dat is nog ruim 100Wh meer dan de capaciteit die Bosch zelf levert bij de nieuwste modellen.

Omdat er in eerder instantie wat problemen op duitse fora werden gemeld, heb ik die even afgewacht. Inmiddels schijnen die verholpen te zijn en heb ik de gok gewaagd en bij een duitse shop voor een aantrekkelijke prijs de 612Wh (17Ah) akku besteld.

Met een verdubbeling van de capaciteit hoop ik vooralsnog uit de voeten te kunnen. De accu is reeds onderweg en ik hoop binnenkort mijn ervaringen hier te kunnen posten.
Dat is interessant, ik dacht dat ze alleen maar tot 400Wh gingen. De nieuwe Bosch lijn doen ze nog niet aan zo te zien. Ben wel benieuwd naar de ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Vlassie1980 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:51:
[...]

Dat is interessant, ik dacht dat ze alleen maar tot 400Wh gingen. De nieuwe Bosch lijn doen ze nog niet aan zo te zien. Ben wel benieuwd naar de ervaringen.
Nee, het is natuurlijk ook deels gericht op de vervangingsmarkt, die bij 3 tot 5 jaar oude fietsen en accu's natuurlijk wat groter is, hoewel ze met een 600Wh accu ook bij de nieuwe modellen best wel een afzetmarkt zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
roffeltjes schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:38:
[...]
Het zijn er volgens mij momenteel drie (ik was Tromm vergeten):
Tromm (maar dat is voornamelijk Shimano/Specialized), Ger in betondorp (volgens conculega's de beste racefiets sleutelaar in Amsterdam) en Cycleyou in Noord.

Als Ger met pensioen gaat valt er een krater voor veel wedstrijdrijders. Ger is gericht op wedstrijdrenners en helpt die met voorrang (helemaal als je daar klant bent). Bovendien, verreweg de sympathiekste fietsenmaker in Amsterdam (al is de eigenaar van Cycelyou ook wel een aardige man).

Maar goed, dit is enorm Off-topic, want deze mensen hebben niks te maken met e-bikes.
Conculega's ? Mag ik daar uit opmaken dat Roffeltje een FM is in Amsterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Nope, maar meerdere collega's van Ger zijn lovend over hem, dat is toch behoorlij bijzonder, er is nogal wat kinnesine in die wereld.

Komt ook wel omdat Ger echt niche is en ze niet echt bijt.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 05-11-2015 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:16
dirkjesdirk schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:44:
[...]

Nee, het is natuurlijk ook deels gericht op de vervangingsmarkt, die bij 3 tot 5 jaar oude fietsen en accu's natuurlijk wat groter is, hoewel ze met een 600Wh accu ook bij de nieuwe modellen best wel een afzetmarkt zouden hebben.
Ben erg benieuwd naar jouw ervaringen. Ik had inderdaad al eerder wat gelezen over deze accu. Maar volgens mij is ie nog vrij kostbaar (800 euro) en waren er wat problemen met de laad/ontlaad indicatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 11:09

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Even een klein vraagje voor diegene die wat meer in de prijzen zitten van de accu's:
Heb zitten zoeken naar de prijs voor een extra 400Wh accu voor mijn Batavus Razer, maar kan deze zo gauw niet via Google vinden. Fiets regelmatig lange afstanden (100km +) dus kan wel een reserve meenemen voor die toertochten. Dat fietst toch wat prettiger als je reserve in de tas hebt zitten . 8)

Via mijn dealer heb ik een vermoedelijk zeer mooie aanbieding gekregen voor een zo goed als nieuwe 400Wh Razer accu (maar 2x opgeladen vanwege een ongeval) voor €300,--. Mijn idee is dat dit de helft van de prijs is van een nieuwe. :)

Enig idee wat die accu's origineel kosten?

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
wmeester schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:03:
[...]

Ben erg benieuwd naar jouw ervaringen. Ik had inderdaad al eerder wat gelezen over deze accu. Maar volgens mij is ie nog vrij kostbaar (800 euro) en waren er wat problemen met de laad/ontlaad indicatoren.
Met je juiste kortingcodes heb je de 612Wh voor onder de 600 euro en de 468Wh voor ca 400 euro.
De problemen met het laden zouden zijn opgelost en de service van deze onderneming is erg goed. Ik durf het gokje wel aan ;)
Chrasher schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:34:
Even een klein vraagje voor diegene die wat meer in de prijzen zitten van de accu's:
Heb zitten zoeken naar de prijs voor een extra 400Wh accu voor mijn Batavus Razer, maar kan deze zo gauw niet via Google vinden. Fiets regelmatig lange afstanden (100km +) dus kan wel een reserve meenemen voor die toertochten. Dat fietst toch wat prettiger als je reserve in de tas hebt zitten . 8)

Via mijn dealer heb ik een vermoedelijk zeer mooie aanbieding gekregen voor een zo goed als nieuwe 400Wh Razer accu (maar 2x opgeladen vanwege een ongeval) voor €300,--. Mijn idee is dat dit de helft van de prijs is van een nieuwe. :)

Enig idee wat die accu's origineel kosten?
Voor een originele ben je al snel 500+ euro kwijt, dus 300 euro is een hele mooie prijs. Ik zou wel zeker willen weten hoe oud de accu is en hoe vaak gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:16:
Nieuw zijn ze (veel) duurder en je kan je afvragen wat de reden is waarom ze tweedehands gunstig aangeboden worden?
Van fietsenwinkel.nl:

https://www.fietsenwinkel...cityzen-c8-hybrid-m-dames
https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-cityzen-speed-dames

Gazelle CitiZen C8.
25 km/u versie kost 2049 euro, 45 km/u versie kost 2399. Dat scheelt 350 euro, vind ik niet veel.

Zeker aangezien de high speed versie een geveerde voorvork heeft en een volgens mij beter/duurder versnellingensysteem (Deore vs. Nexus). Plus, hij heeft een Bosch Performance motor, die wordt hier veel hoger aangeslagen dan de Active van de gewone versie.
Met gestrester bedoel ik vooral de spanning die men ervaart door extreem alert te moeten zijn op het gedrag van de overige weggebruikers.
Dat hoeft in principe niet, want je kunt zo hard rijden als je zelf wil toch? In de bebouwde kom rijd je rustiger als je nerveus wordt van de andere fietsers.
De tijdwinst vind ik persoonlijk het minst relevant. In jouw voorbeeld: 2.5 uur per week verdeeld over 10 partjes van 15 minuten; laat dat een cabaretier langzaam uitspreken en het wordt hilarisch
Met alle respect oblomov, dan denk ik dat je vrij weinig feeling hebt voor het jonge tweeverdienersgezin van tegenwoordig. Zoveel vrije tijd hebben we niet. 2.5 uur per week extra, dat vind ik significant.
Een (lichte) helm is sowieso verstandig, maar een té zware lijkt me gezien het gewicht en zeker ook qua omvang en zicht eerder een belemmering.
Het is nog niet bekend wat voor helm er verplicht gaat worden toch? Een integraalhelm zou jammer zijn, maar daar ga ik niet van uit. En indien wel, ach, dan verpats ik mijn fiets wel. Of ik ga alsnog met een lichtere helm fietsen. De pakkans lijkt me ergens tussen minuscuul en niet-bestaand te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 17:10:
Zeker aangezien de high speed versie een geveerde voorvork heeft en een volgens mij beter/duurder versnellingensysteem (Deore vs. Nexus). Plus, hij heeft een Bosch Performance motor, die wordt hier veel hoger aangeslagen dan de Active van de gewone versie.
Die vork zal niet veel duurder zijn, het is in ieder geval een design waar heel veel vraagtekens bij passen.

Verder is deze Deore set een stuk goedkoper dan een Nexus 8. Hieronder de verkooppijzen (zal inkoop wel een stuk lager zijn, maar dit lijkt me wel een goede indicator.

Naaf: 20,-
Cassette 20,-
Derailleur 35,-
Shifter 25,-
Totaal 100,-

Nexus 8 achternaaf: 140,-
Shifter; 20,-
Kettingspanner 20,-
Totaal 180,-

De motor is ook hetzelfde, het enige verschil is de software.

Dus op het eerste gezicht is de marge op de S-pedelec stukken hoger.

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 05-11-2015 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

dirkjesdirk schreef op donderdag 05 november 2015 @ 17:02:
[...]
Voor een originele ben je al snel 500+ euro kwijt, dus 300 euro is een hele mooie prijs. Ik zou wel zeker willen weten hoe oud de accu is en hoe vaak gebruikt.
Accu is nieuw volgens hem (2x gebruikt voordat het ongeluk gebeurde). Heb goede ervaring bij hem, dus geloof ik hem wel. Is uiteindelijk voor die vorige eigenaar allemaal verzekeringswerk geworden. De schade aan de fiets zal wel behoorlijk zijn geweest, anders heb je niet zomaar een accu over.
Als vaste klant denk ik niet dat ik in de maling wordt genomen. Denk wel dat ik het doe, zo'n aanbieding krijg je niet vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 17:10:
Van fietsenwinkel.nl:
https://www.fietsenwinkel...cityzen-c8-hybrid-m-dames
https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-cityzen-speed-dames

Gazelle CitiZen C8.
25 km/u versie kost 2049 euro, 45 km/u versie kost 2399. Dat scheelt 350 euro, vind ik niet veel.

Dat hoeft in principe niet, want je kunt zo hard rijden als je zelf wil toch? In de bebouwde kom rijd je rustiger als je nerveus wordt van de andere fietsers.

Met alle respect oblomov, dan denk ik dat je vrij weinig feeling hebt voor het jonge tweeverdienersgezin van tegenwoordig. Zoveel vrije tijd hebben we niet. 2.5 uur per week extra, dat vind ik significant.

Het is nog niet bekend wat voor helm er verplicht gaat worden toch? Een integraalhelm zou jammer zijn, maar daar ga ik niet van uit. En indien wel, ach, dan verpats ik mijn fiets wel. Of ik ga alsnog met een lichtere helm fietsen. De pakkans lijkt me ergens tussen minuscuul en niet-bestaand te liggen.
Benedict, je conclusies zijn duidelijk. Je moet mijn reactie ook niet te zwaar oppakken; het is meer mijn manier om duidelijkheid over iets te verkrijgen. Een discussie met voors en tegens kan verhelderd zijn. Uiteindelijk doet iedereen wat hem/haar goeddunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- mag weg -

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2015 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:44:
[...]

Die vork zal niet veel duurder zijn, het is in ieder geval een design waar heel veel vraagtekens bij passen.

Verder is deze Deore set een stuk goedkoper dan een Nexus 8. Hieronder de verkooppijzen (zal inkoop wel een stuk lager zijn, maar dit lijkt me wel een goede indicator.

Naaf: 20,-
Cassette 20,-
Derailleur 35,-
Shifter 25,-
Totaal 100,-

Nexus 8 achternaaf: 140,-
Shifter; 20,-
Kettingspanner 20,-
Totaal 180,-

De motor is ook hetzelfde, het enige verschil is de software.

Dus op het eerste gezicht is de marge op de S-pedelec stukken hoger.
Als ik mocht kiezen heb ik liever de derailleur, die loopt efficiënter en je hebt meer versnellingen. Maar goed, dan is ie qua onderdelen goedkoper.

Je krijgt iig voor die 350 euro meer een fiets met een spiegel, voorvorkvering, een betere acceleratie, 2 versnellingen meer, betere verlichting (Busch Muller met remlicht achter), betere banden (Schwalbe Energizer plus voor de 45 km/u versie, Schwalbe Spicer voor de 25 km/u versie) en hij rijdt tegen de 40 ipv het slakkengangetje van 25.

Poeh, dat is me nogal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
dirkjesdirk schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:10:

Ik denk dat je een prima keuze hebt gemaakt. Heb je ook accu-revisie overwogen. Vaak kunnen dan cellen met een hoger Ampére geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Mijn zoektocht is ten einde. Ik ga voor de:

Cube Cross Hybrid AllRoad Black/Green 500 Wh 2016

Cube Cross Hybrid AllRoad

Vandaag een uitgebreide proefrit gemaakt op een model met dezelfde geometrie (framemaat 18 inch) met een Bosch Performance motor. Het model dat ik koop is nog niet verkrijgbaar en krijgt een Bosch Performance CX motor (14 tandwiel).
Ik vond de Bosch Performance motor al pittig, vooral de acceleratie. De proefrit was genieten en ik voelde mij jaren jonger. Natuurlijk is zo'n MTB frame even wennen, maar ik heb er alle vertrouwen in en zeker met onderstaande aanpassingen.

De fiets krijgt een verstelbare stuurpen, een iets gebogen stuur, verende zadelpen en SQ-lab 602-16 Actieve zadel. In plaats van de Schwalbe Smart Sam 44x622, Schwalbe Mondial Double Defense 47x622 banden. Een mooie lichtgewicht achterdrager incl. achterverlichting en Axa Defender ringslot + insteekketting.

Op deze manier aangepast, voor mij geschikt voor stad, tour en bos. Dit model is natuurlijk niet voor het echt ruige werk, maar ik ga het wel meer opzoeken.

Helaas wordt de fiets pas begin februari in productie genomen en eind februari 2016 geleverd.

Het enige waar ik nog aan twijfel is de keuze van de verende zadelpen. Wordt het de RFR Suspension Seat Post of ga ik voor de Suntour SP12 NCX Suspension Parallellogram. Ik hoef dat pas medio februari te beslissen.

http://www.cube.eu/nl/pro...oad-500-blackngreen-2016/

[ Voor 3% gewijzigd door - oblomov - op 05-11-2015 20:51 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
- oblomov - schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:33:
[...]

Ik denk dat je een prima keuze hebt gemaakt. Heb je ook accu-revisie overwogen. Vaak kunnen dan cellen met een hoger Ampére geplaatst worden.
Niet echt, maar mijn 300Wh accu is na 3 jaar en zo'n 200 laadcycli ook nog in prima staat en ik heb niet de indruk dat die meer dan 10% capaciteit heeft verloren. Moet ook nog even zien of ik die niet gewoon behoud als reserve.
Weet jij overigens een adresje waar ze 500 of 600Wh in een originele accu kunnen proppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
- oblomov - schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:37:

[afbeelding]

Vandaag een uitgebreide proefrit gemaakt op een model met dezelfde geometrie (framemaat 18 inch) met een Bosch Performance motor. Het model dat ik koop is nog niet verkrijgbaar en krijgt een Bosch Performance CX motor (14 tandwiel).
Ik vond de Bosch Performance motor al pittig, vooral de acceleratie. De proefrit was genieten en ik voelde mij jaren jonger. Natuurlijk is zo'n MTB frame even wennen, maar ik heb er alle vertrouwen in en zeker met onderstaande aanpassingen.

De fiets krijgt een verstelbare stuurpen, een iets gebogen stuur, verende zadelpen en SQ-lab 602-16 Actieve zadel. In plaats van de Schwalbe Smart Sam 44x622, Schwalbe Mondial Double Defense 47x622 banden. Een mooie lichtgewicht achterdrager incl. achterverlichting en Axa Defender ringslot + insteekketting.

Op deze manier aangepast, voor mij geschikt voor stad, tour en bos. Dit model is natuurlijk niet voor het echt ruige werk, maar ik ga het wel meer opzoeken.

Helaas wordt de fiets pas begin februari in productie genomen en eind februari 2016 geleverd.

Het enige waar ik nog aan twijfel is de keuze van de verende zadelpen. Wordt het de RFR Suspension Seat Post of ga ik voor de Suntour SP12 NCX Suspension Parallellogram. Ik hoef dat pas medio februari te beslissen.

Alvast gefeliciteerd, helaas nog even in de wachtkamer maar het vooruitzicht is mooi. Leuke fiets waarmee je inderdaad meerdere dingen kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
dirkjesdirk schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:08:
Niet echt, maar mijn 300Wh accu is na 3 jaar en zo'n 200 laadcycli ook nog in prima staat en ik heb niet de indruk dat die meer dan 10% capaciteit heeft verloren. Moet ook nog even zien of ik die niet gewoon behoud als reserve.
Weet jij overigens een adresje waar ze 500 of 600Wh in een originele accu kunnen proppen?
Of men 500 of 600Wh in een originele 300Wh accu kan zetten weet ik niet. Via Google zijn wel accu-revisie adressen te vinden.

In de door jou beschreven conditie lijkt mij dat nu ook niet aan de orde en daarbij heb je al een nieuwe 612Wh gekocht.

Ik was benieuwd of je naar revisie mogelijkheden hebt gekeken en wat dan je indruk was!!

[ Voor 0% gewijzigd door - oblomov - op 05-11-2015 22:09 . Reden: taalvout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:18:
Alvast gefeliciteerd, helaas nog even in de wachtkamer maar het vooruitzicht is mooi. Leuke fiets waarmee je inderdaad meerdere dingen kunt doen.
Dank je. Ja, het vooruitzicht is heel prettig. Misschien print ik hem (het is een hem) groot uit en hang hem op mijn werkkamer. Das Traumfahrrad :)
http://www.amazon.de/Das-...ert-Golluch/dp/3257008295

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Ziet er een knappe fiets uit! Proficiat met de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Dank u wel, beste zuiderbuur. Met deze fiets moet 'De Muur' te beklimmen zijn.

Net zoals jij ben ik erg benieuwd naar de prestaties van de Performance CX. Ik las ergens dat de CX versie bij 20 pedaalomwentelingen per minuut al het maximale koppel van 75 Nm kan afgeven })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ben beetje jaloers lol... Als ik zie wat de performance al kan, dan zal die CX wel spectaculair zijn. Ga je echt plezier aan hebben.
Ik heb steeds een boontje gehad voor Cube eigenlijk. Vind die fietsen prijs-kwaliteit heel erg goed, zeker als je met Trek gaat vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

roffeltjes schreef op donderdag 05 november 2015 @ 09:10:
Nee, dat kan je meestal beter niet doen.... zadelpennen zijn vaak van Aluminium en die zetten sneller uit dan je frame ;)

Hier zijn de beste manieren om een zadelpen los te maken:

http://www.sheldonbrown.com/stuck-seatposts.html
Toch bizar dat alles wat men post verkeerd is hee Roffeltjes. Ik spreek nu wel van ondervinding en met verschillende materialen.
Ik trek me terug uit dit topic wegens totaal niet leuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Sorry wat? Moet ik mijn mond houden als iets niet een goed idee is? Ik roep het niet zomaar, ik kom ook direct met 14 tips om een pen los te maken (en ja verhitten staat er ook bij, als laatste redmiddel).

De poster zei niets over het materiaal, jij ook niet. Dan is het brander advies gewoon niet zo goed.

Ik mag toch hopen dat mensen mij corrigeren als ik slecht advies geef...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Iig het werkt wel. Bedoeling is het materiaal te laten schrikken. Na opwarmen kan je er ook direct ijswater over gieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
dirkjesdirk schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:08:
[...]

Ik heb wel eens gekeken naar accu bedrijfjes die accu revisies doen maar daar kwam dan niet uit dat ze de capaciteit zo kunnen verhogen.
Als ik naar die accu die je hebt besteld kijk dan is die ook wel een stukje groter. Wel jammer dat ze er zo'n lelijke sticker op hebben geplakt, weet niet of je met die Cruiser die mooie tas hebt om dat te camoufleren? ;)

Merk bij mijn accu wel dat het eerste blokje van de 5 al vrij snel weg is. Daarna duurt het tot de helft van de rit tot de tweede weg is. Op het werk heb ik meestal nog 2 a 3 streepjes over.

Vanmorgen opeens foutmelding 500.
Volgens deze site: http://bosch-ebike.be/pages/nl/info/618/Downloads.html
500 Interne fout aandrijfeenheid (systeem terug opstarten ,nog problemen naar dealer)

Hebben jullie die al eens gehad? Voor hetzelfde geld was het eenmalig, hopelijk geen aankomend probleem met de motor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Vlassie1980 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 08:45:
[...]

Ik heb wel eens gekeken naar accu bedrijfjes die accu revisies doen maar daar kwam dan niet uit dat ze de capaciteit zo kunnen verhogen.
Als ik naar die accu die je hebt besteld kijk dan is die ook wel een stukje groter. Wel jammer dat ze er zo'n lelijke sticker op hebben geplakt, weet niet of je met die Cruiser die mooie tas hebt om dat te camoufleren? ;)

Merk bij mijn accu wel dat het eerste blokje van de 5 al vrij snel weg is. Daarna duurt het tot de helft van de rit tot de tweede weg is. Op het werk heb ik meestal nog 2 a 3 streepjes over.

Vanmorgen opeens foutmelding 500.
Volgens deze site: http://bosch-ebike.be/pages/nl/info/618/Downloads.html
500 Interne fout aandrijfeenheid (systeem terug opstarten ,nog problemen naar dealer)

Hebben jullie die al eens gehad? Voor hetzelfde geld was het eenmalig, hopelijk geen aankomend probleem met de motor :(
De vorm of stickers maken mij niet uit. De accu zit in de tas en daar zie je niks van. Zolang de bammetjes er nog bij kunnen is het prima :+

Bij mijn 300Wh accu gaan de blokjes behoorlijk gelijkmatig weg, maar het eerste blokje duurt juist het langst. Bij gelijke ondersteuning (tour) pas na 8-9 km. 2e bij 15-16, 3e bij begin 23 km, 4e rond de 28-30 km en dan nog ff op sport de laatste km de accu geheel leeg trekken :P

Foutmeldingen in het display heb ik de afgelopen 3 jaar nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:26:
[...]

Als ik mocht kiezen heb ik liever de derailleur, die loopt efficiënter en je hebt meer versnellingen. Maar goed, dan is ie qua onderdelen goedkoper.

Je krijgt iig voor die 350 euro meer een fiets met een spiegel, voorvorkvering, een betere acceleratie, 2 versnellingen meer, betere verlichting (Busch Muller met remlicht achter), betere banden (Schwalbe Energizer plus voor de 45 km/u versie, Schwalbe Spicer voor de 25 km/u versie) en hij rijdt tegen de 40 ipv het slakkengangetje van 25.

Poeh, dat is me nogal wat.
Snap ik best hoor, het is een heel andere fiets. Alleen je overschatte de kosten van Deore en onderschatte de kosten van Nexus en ik ben een onverbeterlijk pedant baasje :o

Prima fiets met hele goede aanpassingen! En zo zie je dus dat een FM met hart en kennis zijn klanten gewoon netjes binnen weet te harken!

Als het tussen die posts gaat zou ik direct voor de Suntour gaan, om nu opeens te gaan beknibbelen op zo'n mooie fiets is zonde.

[ Voor 30% gewijzigd door roffeltjes op 06-11-2015 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
dirkjesdirk schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 09:54:
[...]

De vorm of stickers maken mij niet uit. De accu zit in de tas en daar zie je niks van. Zolang de bammetjes er nog bij kunnen is het prima :+

Bij mijn 300Wh accu gaan de blokjes behoorlijk gelijkmatig weg, maar het eerste blokje duurt juist het langst. Bij gelijke ondersteuning (tour) pas na 8-9 km. 2e bij 15-16, 3e bij begin 23 km, 4e rond de 28-30 km en dan nog ff op sport de laatste km de accu geheel leeg trekken :P

Foutmeldingen in het display heb ik de afgelopen 3 jaar nog niet gezien.
Jij gaat heel blij worden van die accu, dubbele capaciteit dus niet meer in Tour maar gewoon Sport/Turbo knallen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Vlassie1980 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 10:56:
[...]

Jij gaat heel blij worden van die accu, dubbele capaciteit dus niet meer in Tour maar gewoon Sport/Turbo knallen _/-\o_
Ik kan me het nauwelijks voorstellen. Rij bijna nooit in Sport.Verschil in ondersteuning tussen Tour en Sport is erg groot en daarom een batterijvreter. Verschil tussen Sport en Turbo vind ik daarentegen weer klein, maar misschien merk je het wel als je vaker high speed fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
dirkjesdirk schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:20:
[...]

Ik kan me het nauwelijks voorstellen. Rij bijna nooit in Sport.Verschil in ondersteuning tussen Tour en Sport is erg groot en daarom een batterijvreter. Verschil tussen Sport en Turbo vind ik daarentegen weer klein, maar misschien merk je het wel als je vaker high speed fietst.
Daarom juist, Sport is een batterijvreter dus die kan je mooi met die dikkere accu gaan gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 10:54:Prima fiets met hele goede aanpassingen! En zo zie je dus dat een FM met hart en kennis zijn klanten gewoon netjes binnen weet te harken!

Als het tussen die posts gaat zou ik direct voor de Suntour gaan, om nu opeens te gaan beknibbelen op zo'n mooie fiets is zonde.
Juist, ja :)

Wat de Schwalbe Marathon Mondial fietsband betreft. Hierbij een link naar een onderhoudend verslag: http://www.sintchristopho...chwalbe-marathon-mondial/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 08:45:
[...]Ik heb wel eens gekeken naar accu bedrijfjes die accu revisies doen maar daar kwam dan niet uit dat ze de capaciteit zo kunnen verhogen.
Hierbij wat links naar 'fiets accu revisie bedrijven'. Bij een van die bedrijven staat het volgende te lezen:

Daarnaast reviseren wij voor een aantal andere fietsmodellen uw oude fietsaccu. U stuurt uw oude fietsaccu naar ons op en wij plaatsen daar dan een nieuw binnenwerk in. Heeft u een 24V of 36V fietsaccu met een capaciteit van 6Ah of 8Ah dan monteren wij daar direct een 10Ah accupack. Zodoende kan u er meer kilometers mee fietsen.

Let wel, ik heb geen ervaring met deze bedrijven, ik ken ook niemand die daarvan gebruik heeft gemaakt en ik weet niet of deze firma's goed werk leveren. Tegen de tijd dat ik het nodig heb, ga ik mij daar nog meer in verdiepen. Ervaringen van forumleden zijn altijd van harte welkom.

http://www.anssfietsaccu.nl/

http://www.elektrofietsaccuservice.nl/accu-revisie

http://www.zuidewind.eu/fietsaccu-s.html

http://www.extrabike.nl/service/accu-informatie-en-revisie

http://batteryfact.nl/voordelig-repareren

http://www.miton.nl/fiets_accu.html

http://www.accu-company.nl/nl/206-fietsaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
DHL schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 06:43:
Ben beetje jaloers lol... Als ik zie wat de performance al kan, dan zal die CX wel spectaculair zijn. Ga je echt plezier aan hebben.
Ik heb steeds een boontje gehad voor Cube eigenlijk. Vind die fietsen prijs-kwaliteit heel erg goed, zeker als je met Trek gaat vergelijken.
Waarom die Trek's duurder zijn heeft mij ook altijd verwonderd. Terwijl er hier en daar kritiek te lezen is op de kwaliteit en de garantieafwikkelingen.
Cube herken ik min of meer op gevoel aan de overdadige lasrupsen, maar zo mogen gezien worden, want ze zijn fameus sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Even wat verstrooiing en relativering voor al onze serieuze schrijfsels:

Gerard Cox met Polleke. Als ik mij goed herinneren voor het eerst op de radio uitgezonden ergens in het midden van de jaren zestig. Cox, een Rotterdammer, weet dat Vlaams goed na te doen, althans voor onze Nederlandse oren.

YouTube: Polleke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Oblomov, koop u een suntour zadelpen man. Ik zie dat ze goedkoper geworden zijn (rond de 55 euro). Dat werkt echt zeer goed omdat je die kan instellen volgens je gewicht. Heb hier op twee fietsen zo'n pen staan. Een oud model suntour en de nieuwe. Zeer tevreden van, je rug zal je dankbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
DHL schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 12:32:
Oblomov, koop u een suntour zadelpen man. Ik zie dat ze goedkoper geworden zijn (rond de 55 euro). Dat werkt echt zeer goed omdat je die kan instellen volgens je gewicht. Heb hier op twee fietsen zo'n pen staan. Een oud model suntour en de nieuwe. Zeer tevreden van, je rug zal je dankbaar zijn.
Ja, ja, dat doe ik. Rond de 55-60 euro inclusief verzendkosten bij Amazon.de
Amazon doet nooit moeilijk als je iets terugstuurt en het geld staat binnen 2 dagen weer op de rekening. Niet dat ik dat nu van plan ben, maar geeft een prettig gevoel dat het kan.

Zo, nu ik ga wat fietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd oblomov, met een keuze die op zijn minst weloverwogen is :)

Fraai exemplaar, die Cube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

[afbeelding]

Da's een mooie fiets, nu maar hopen dat de framemaat nog klopt in februari... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-10 18:48
- oblomov - schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 12:07:
[...]

Hierbij wat links naar 'fiets accu revisie bedrijven'. Bij een van die bedrijven staat het volgende te lezen:

Daarnaast reviseren wij voor een aantal andere fietsmodellen uw oude fietsaccu. U stuurt uw oude fietsaccu naar ons op en wij plaatsen daar dan een nieuw binnenwerk in. Heeft u een 24V of 36V fietsaccu met een capaciteit van 6Ah of 8Ah dan monteren wij daar direct een 10Ah accupack. Zodoende kan u er meer kilometers mee fietsen.

Let wel, ik heb geen ervaring met deze bedrijven, ik ken ook niemand die daarvan gebruik heeft gemaakt en ik weet niet of deze firma's goed werk leveren. Tegen de tijd dat ik het nodig heb, ga ik mij daar nog meer in verdiepen. Ervaringen van forumleden zijn altijd van harte welkom.

http://www.anssfietsaccu.nl/

http://www.elektrofietsaccuservice.nl/accu-revisie

http://www.zuidewind.eu/fietsaccu-s.html

http://www.extrabike.nl/service/accu-informatie-en-revisie

http://batteryfact.nl/voordelig-repareren

http://www.miton.nl/fiets_accu.html

http://www.accu-company.nl/nl/206-fietsaccu
Zie mijn onderstaande posting in dit forum:

En hier het vervolg :)

Op 7 april zelf mijn accu en lader afgegeven in Utrecht bij Miton.

Op 22 april kreeg ik bericht dat hij nog maar 6,7 ah over had van de oorspronkelijke 10 ah en het advies om de cellen te laten vervangen en het ah te verhogen naar 13 ah voor de totaalprijs van € 285,00.

Er was bij het afgeven van de accu gemeld dat ik rekening moest houden met een revisietijd van 4 weken dus 2 weken was positief.

Afgelopen zaterdag weer zelf de accu opgehaald (netjes te woord gestaan) en gisteren voor het eerst echt getest. In de hoogste ondersteuningsstand haalde ik vandaag net geen 40 kilometer (waarvan 20 km met een aardige tegenwind) waar de oude accu in de laagste ondersteuningsstand er met 18 kilometer al mee stopte.

Het bedrijf reageert snel op e-mails en heeft het "lekker druk"

Ik ben er vooralsnog zeer tevreden over !

Bij mij is het Ah verhoogd van 10 naar 13 in dezelfde behuizing. Het kan dus wel en het werkt nog steeds uitstekend !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Dit soort ervaringen delen daar houden wij van. Dank je. 468 Wh voor € 285,- _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Peatsmoke schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 17:40:
Da's een mooie fiets, nu maar hopen dat de framemaat nog klopt in februari... :+
Over krimpen gesproken, gelukkig is het geheel meer dan de som van bepaalde onderdelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 17:36:
Gefeliciteerd oblomov, met een keuze die op zijn minst weloverwogen is :)

Fraai exemplaar, die Cube.
Dank u wel, waarde Tokkie. Overigens, kocht u niet onlangs een elektriek rijwiel occasion geproduceerd in de Confederatie Helvetica en heeft heer roffeltjes er (al) zijn goedkeuring aan gegeven? ;) Wat zijn uw bevindingen tot heden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is volledig correct, heerschap. Met uitzondering van de eventuele en tamelijk onwaarschijnlijke goedkeuring van roffeltjes, wiens epische aversie jegens Flyer slechts ternauwernood wordt overtroffen door zijn mateloze eigenwijsheid.

Ik heb er totnogtoe slechts eenmalig mijn zitvlak op gedeponeerd (de fiets, niet forumgenoot roffeltjes), om hem vervolgens tijdelijk te stallen bij mijn ouders. Onze automobiel is te krap bemeten om een lading met een dergelijk formaat te kunnen omvatten en wordt door het plebs nog wel eens treffend omschreven als "Koos Trekhaakloos". Ik vraag U dus, het nodige geduld te betrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Hahaha, die verdien ik wel:)

Een Stromer valt zover buiten mijn smaak en kennis, daar waag ik me niet aan om iets over te brullen. Hij wordt hooggewaardeerd en prima getest, dus het zal echt wel okay zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Noppesnada schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 17:41:
[...]

Zie mijn onderstaande posting in dit forum:

Bij mij is het Ah verhoogd van 10 naar 13 in dezelfde behuizing. Het kan dus wel en het werkt nog steeds uitstekend !
De meeste 400Wh accu's op 36V bevatten 10 rijen van (4 cellen van 2.5Ah per stuk).
De modernere cellen bevatten 2,9Ah per stuk, daarmee kom je op 11.6Ah.
13Ah lijkt me wat veel bij gelijkblijvend aantal cellen. Dan moet je cellen van 3,25Ah per stuk hebben en daar zijn er maar weinig van. Degenen die er zijn, zijn heel duur.
Dus als je die hebt gekregen voor 285,- is het echt een koopje, maar meten is weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
Opperpanter2 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 20:33:[...]De meeste 400Wh accu's op 36V bevatten 10 rijen van (4 cellen van 2.5Ah per stuk).
De modernere cellen bevatten 2,9Ah per stuk, daarmee kom je op 11.6Ah.13Ah lijkt me wat veel bij gelijkblijvend aantal cellen. Dan moet je cellen van 3,25Ah per stuk hebben en daar zijn er maar weinig van. Degenen die er zijn, zijn heel duur.Dus als je die hebt gekregen voor 285,- is het echt een koopje, maar meten is weten :)
Veel packs zijn niet vol bezet dus daar kunnen meestal 50 cellen in(36V accu). Heb zelf ook al een paar maal een fabrieksaccu opgewaardeerd naar 5x2.9Ah(PF cellen)=14.5 Ah. Als je m tot 41V laadt dan is ie meestal 13-13,5Ah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
SQ-Lab fietszadel

Bij de SQ-Lab zadelmeting bleek dat het SQ-Lab 602 Active fietszadel voor mij geschikt zou zijn in de breedte maat 15 cm (zie link). Eventueel kan ik het zadel tot 40 dagen na aankoop ruilen voor een ander SQ-Lab zadel.

http://www.sq-lab.com/nl/...tszadel.html#.Vj3r3l-_A7I

De SQ-Lab 602 Active is verkrijgbaar in de breedte maten 14 tot 17 cm. Nu vraag ik mij af waarom niet gelijk 16 of 17 cm breed, in plaats van de aanbevolen 15 cm.

Een breder zadel kan meer comfort geven, maar in combinatie met een meer sportievere fietshouding de fietsbeweging ook hinderen.

Wat de SQ-Lab Actieve zadeltechnologie betreft verwijs naar bijgaande link (iets naar beneden scrollen).

http://www.sq-lab.com/nl/...-active.html#.Vj3wIl-_A7I

Wat zijn jullie ervaringen op zadelgebied en graag adviezen aangaande de breedte van het SQ-Lab 602 Active fietszadel?

Ben benieuwd naar jullie reacties en roffeltjes laat je, door die plagerijtjes van mij, niet weerhouden om te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
SQ-lab? Ik zal eerlijk zijn, ik ben bevooroordeeld zwaar anti SQ-Labs. De populairste slechtte zadels voor het geld. En ik schop hiermee fans van het merk zwaar voor de schenen. Ik zal weer eens heel pedant zijn... excuses voor de toonzetting (working on it!).

Kwalitatief is het rommel. Ik heb met mijn 68kg drie keer een zadel op de brug gebroken. Voor de rest zijn ze voorzien van dikke padding dus niet geschikt voor langere ritten en is zelfs de smalste te breed.

Duur
Zwak
Maatvoering veel te breed
Veel te zacht

Het is gewoon gericht op de rechtop crowd en ze hebben een behoorlijke dealer presence waardoor het goed verkoopt.

FWIW: Specialized BG range is heel hoog aangeschreven bij de gebruikers. Niet zo'n belachelijke spons padding waar je doorheen zit (en ja, ook de 602 active heeft een cm padding waar je geheid je zitvlak mee verpest als je serieus rond gaat rijden). Dat geeft eigenlijk ook al direct aan waarom SQ-lab meer marketing is dan ergonomie. Padding is meteen een diskwalificatie voor een serieus zadel.

Het meest op ergonomie gebaseerde merk, Selle SMP heeft bijvoorbeeld geen of minimale padding.

De hoogst aangeschreven trekking zadels? Brooks? Geen padding. Berthoud? Geen padding

Race zadels die profs gebruiken? Geen/minimale padding.

Iedereen die meer dan een uurtje fietst komt uiteindelijk uit op een harder zadel. SQlabs heeft die gewoon niet. Dat is een enorme alarmbel voor een merk dat zichzelf neerzet als ergonomisch...

De reden hiervoor is vrij simpel: Padding omsluit je zitbot waardoor je veel meer frictie hebt en je meer last hebt van afknellen van de doorbloeding. De kans op ontstekingen wordt ook groter. Als een zadel pijn doet is meer padding niet de oplossing: dan moet je een ander type kiezen.

Mensen zeggen wel eens dat een zadel een kwestie is van doorzitten en wennen. Dat is alleen correct voor een leren zadel. Een goed kunststof zadel moet juist meteen goed zitten na een tochtje van een paar uur. Als je problemen hebt dan gaat dat echt niet wennen, zeker niet als het perineum afknelling betreft. De reden voor het idee van doorzitten komt van de Brooks/Berthoud zadels die naar je billen vormen, maar een niet-lederen zadel zal niet vormen.

RAWR ;)

@ Iedereen, ja ik ben een pedante betweter met een soms te korte lont. Daar mag je prima de spot mee drijven, drukt me weer met mijn neus op de feiten. Maare SQ-lab is EWWWW (en die R&M fiets is leeeluk!)

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 07-11-2015 17:31 . Reden: Ik ben gelukkig niet de enige pedanterik^^ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Het is geen B&M maar R&M. Verder waardeer ik je aanwezigheid ten zeerste en ook je ongezouten mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Ik wil je reactie nog even op mij laten in werken. Toch alvast het volgende. Ik heb maanden, met tranen in mijn ogen van de pijn in mijn zitvlak, rondgereden op een leren Brooks zadel. Kwestie van inrijden, zeiden de deskundigen. De dag dat ik het zadel verkocht aan een masochist, kreeg ik tranen in mijn ogen van vreugde ;) Hij ook!

[ Voor 1% gewijzigd door - oblomov - op 07-11-2015 21:33 . Reden: Hij ook! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Mij is niet duidelijk of je drie keer een SQ-lab zadel op de brug gebroken hebt!

Duur is een relatief begrip. De SQ zadels die ik in mijn handen had, zagen er zeer goed afgewerkt en stevig uit. Ja, misschien zijn ze duurder dan andere zadels met een vergelijkbare kwaliteit, maar dat is enigszins begrijpelijk. De apparatuur voor de zadelmeting en vooral het op voorraad houden van de diverse zadels in verschillende breedtematen, kost geld.
SQ-Lab heeft ook zadels die veel minder (of geen?) padding hebben. Ik ben geen prof en ik rijd niet op een racefiets. Daarbij, de meting, maar vooral de keuze voor dit zadel is gedaan vanuit mijn vraag naar een zadel waarop ik tussen sportief en rechtop comfortabel kan zitten

Ik kan en ga je mening niet bestrijden en daar waar je schrijft:
“De reden hiervoor is vrij simpel: Padding omsluit je zitbot waardoor je veel meer frictie hebt en je meer last hebt van afknellen van de doorbloeding. De kans op ontstekingen wordt ook groter. Als een zadel pijn doet is meer padding niet de oplossing: dan moet je een ander type kiezen”.
Vind ik dat aannemelijk klinken. Dus ik ga zeker nog eens nadenken wat de dikte van de padding betreft.

Mijn vraagstelling betrof voornamelijk de breedte. Namelijk, uit de meting kwam naar voren, dat gezien de stand van mijn zitbotten, het zadel 15 cm breed zou moeten zijn. Waarop ik dacht waarom geen 16 of 17 cm? Mijn huidige originele bijna 8 jaar oude, vrij eenvoudige, Koga zadel met padding is 20 cm breed.

Mijn vraag is dan ook wanneer en waarom is een zadel té breed.

Zoals ik eerder aangaf kan ik het SQ-Lab zadel binnen 40 dagen omruilen voor een andere zadel (weet niet zeker of dat per se een SQ-Lab zadel moet zijn). Ik loop dus nauwelijks een risico en dat verklaard voor een deel ook de hogere prijs, die ik in deze context dan ook kan billijken.

Ik ben ook nieuwsgierig naar de mening van anderen. Misschien heeft Vlassie, behalve die correctie en het compliment, ook een inhoudelijke bijdrage aangaande dit onderwerp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:32

OgWok

U.N.C.L.E.

SQ labs...... nooit van gehoord. Ik blij met een klein hard zadel met nauwelijks (geen) padding van € 12,-- bij de Lidl. Netjes gemaakt en zit al zeker 4 jaar op mijn ATB. Voel de hele fiets door dit zadel.
Zo'n active zadel? Lijkt me een regelrechte verschrikking.

[ Voor 9% gewijzigd door OgWok op 08-11-2015 08:56 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik wordt ook niet blij van Brooks (mkijn billen zijn het met jou eens^^), maar SQ-labs is gewoon kwalitatief rotzooi. Erger nog, hun zadels zijn gewoon een grote faal als je langere tijd fietst. Ergonomie? Marketing nonsense.
- oblomov - schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 21:32:
Mij is niet duidelijk of je drie keer een SQ-lab zadel op de brug gebroken hebt!
Ik drie keer. Ik bedenk me net dat mij mijn heeft vrouw er ook één gebroken (kunstof frame scheurde uit), dus ik was nog genereus.
Duur is een relatief begrip.
Een zadel van 70 euro dat binnen een jaar breekt vind ik nogal prijzig |:(
SQ-Lab heeft ook zadels die veel minder (of geen?) padding hebben.
Nee, die hebben ze niet. Het dunste zadel heeft nog steeds veel padding. Hou er ook rekening mee dat padding vergaat en dan nog zachter wordt.
Ik ben geen prof en ik rijd niet op een racefiets.
Het zijn dus niet alleen profs die vooral voor hardere zadels kiezen.
Daarbij, de meting, maar vooral de keuze voor dit zadel is gedaan vanuit mijn vraag naar een zadel waarop ik tussen sportief en rechtop comfortabel kan zitten
Er zijn gelukkig kwalitatief en ergonomisch (echt ergonomisch!) veel betere alternatieven. Specialized is bijvoorbeeld mijn favoriet voor niet-racefietsen. Hun MTB range is ontzettend goed en bewezen.
Mijn vraag is dan ook wanneer en waarom is een zadel té breed.
Effectieve breedte hangt nogal af van de vorm en hoe je op een zadel zit. Als je genoeg ruimte hebt bij je dijen is het zat. Dat dan de achterkant wat breder is zal je niet merken.
Ik ben ook nieuwsgierig naar de mening van anderen. Misschien heeft Vlassie, behalve die correctie en het compliment, ook een inhoudelijke bijdrage aangaande dit onderwerp?
Vooral gewoon die 40 dagen pakken en testen. Een zadel is persoonlijk.

Hou er alleen rekening mee dat ze snel breken. Wij zijn vlieggewichten en hebben er drie (of vier) gebroken. Dat is wellicht een oud model, maar ik blijf er ver vandaan.

[ Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 08-11-2015 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 22:41

Metro2002

Memento mori

- oblomov - schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 17:49:
Ik wil je reactie nog even op mij laten in werken. Toch alvast het volgende. Ik heb maanden, met tranen in mijn ogen van de pijn in mijn zitvlak, rondgereden op een leren Brooks zadel. Kwestie van inrijden, zeiden de deskundigen. De dag dat ik het zadel verkocht aan een masochist, kreeg ik tranen in mijn ogen van vreugde ;) Hij ook!
Ook tussen brooks zadels zit verschil. Ik had eerst een Brooks B66 die echt supercomfortabel was maar die ging helaas stuk en tussentijds diverse andere zadels geprobeerd waaronder een Brook B17 die echt té hard was vanwege geen vering en iets te smal (mijn zitbotten staan nogal ver uit elkaar waardoor bijna elk zadel te smal is :X ) dus nu zit er weer een B66 op :P Mijn billen en prostaat zijn me heilig maar elke kont is anders maar wat ik wil zeggen is dat er ook onder brooks zadels grote verschillen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Absoluut. Probleem met Brooks is dat mensen alleen te lang denken dat het wel zal wennen terwijl ze een ander model moeten pakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Die Brooks B17 brak mij ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 08 november 2015 @ 08:08:
Er zijn gelukkig kwalitatief en ergonomisch (echt ergonomisch!) veel betere alternatieven. Specialized is bijvoorbeeld mijn favoriet voor niet-racefietsen. Hun MTB range is ontzettend goed en bewezen.

Effectieve breedte hangt nogal af van de vorm en hoe je op een zadel zit. Als je genoeg ruimte hebt bij je dijen is het zat. Dat dan de achterkant wat breder is zal je niet merken.

Vooral gewoon die 40 dagen pakken en testen. Een zadel is persoonlijk.

Hou er alleen rekening mee dat ze snel breken. Wij zijn vlieggewichten en hebben er drie (of vier) gebroken. Dat is wellicht een oud model, maar ik blijf er ver vandaan.
Dank je, ik ga zeker ook verder met zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Wat is een heel breed zadel? Is nogal kritisch voor mij, ben 105kg(+fiets=36kg) en als ik een keer met 40 door een kuiltje ga moet ie wel heel blijven. Iig is het zadel wat ik nu heb al ong. 8000km heel gebleven. Zou alleen toch een nog bredere willen.
PS ik zit altijd rechtop.Heb wel eens gehad dat mn spaken eruit vlogen door de enorme klap. Heb wel een Suntour parallelle zadelpen.

[ Voor 22% gewijzigd door bgttje op 08-11-2015 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Laat ik me er ook eens tegenaan bemoeien, lees al geruime tijd mee, dus een keertje wat laten horen kan geen kwaad.

Zadels, breek me de bek niet open......begonnen met het standaard zadel op mijn Sparta B3, maar daarop kreeg ik al vrij snel een zweterig zitvlak, niet fijn als je van de fiets afstapt op je werk en je een natte streep in het midden van je broek hebt zitten. En daarbij ook best wel last van bultjes op mijn zitvlak, dus daar al snel afscheid van genomen. Volgende stap werd een Brooks B17 icm een Suntour NCX-pen. Die zadelpen is een verademing itt zo'n standaard 'verende' pen. Probleem was alleen dat door de constructie van het parallelogram-systeem het zadel niet ver genoeg horizontaal kon, waardoor ik dus toch weer last kreeg van die pijnlijke bultjes. Volgende zadel.....tweemaal een Terry, ook geen succes want zweterig en nog steeds die bultjes.....Dus omgeruild voor een SQ-Labs (ben ff kwijt welke), welke in eerste instantie best goed zat maar na verloop van tijd toch weer beide problemen terug.
Uiteindelijk rijd ik nu helaas weer op de oude zadelpen, maar dan wel met het Brooks-zadel, wat nu wel goed horizontaal kan en dat scheelt een heel stuk! Vrijwel geen pijnpunten meer en ook geen gezweet in de spleet! Jammergenoeg wel iets minder comfortabel dan die Suntour-pen, maar lekker en pijnloos zitten vind ik toch iets belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brummelver
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-05 19:15
Brooks B66 zadel op verende zadelpen gemonteerd. Deze oplossing voldoet uitstekend, ook op hobbelige wegen en fietspaden. Het liikt wel of ik in een Citroen, type snoek, rijdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog het originele zadel van mijn Cube icm met suntour verende pen, SelleRoyal Viper. Moet zeggen, top zadeltje en helemaal icm de pen van suntour. Alleen de rail is een beetje aan de dunne kant voor de suntour, enige minpuntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
erdejee schreef op zondag 08 november 2015 @ 16:31:
Laat ik me er ook eens tegenaan bemoeien, lees al geruime tijd mee, dus een keertje wat laten horen kan geen kwaad.

Zadels, breek me de bek niet open......begonnen met het standaard zadel op mijn Sparta B3, maar daarop kreeg ik al vrij snel een zweterig zitvlak, niet fijn als je van de fiets afstapt op je werk en je een natte streep in het midden van je broek hebt zitten. En daarbij ook best wel last van bultjes op mijn zitvlak, dus daar al snel afscheid van genomen. Volgende stap werd een Brooks B17 icm een Suntour NCX-pen. Die zadelpen is een verademing itt zo'n standaard 'verende' pen. Probleem was alleen dat door de constructie van het parallelogram-systeem het zadel niet ver genoeg horizontaal kon, waardoor ik dus toch weer last kreeg van die pijnlijke bultjes. Volgende zadel.....tweemaal een Terry, ook geen succes want zweterig en nog steeds die bultjes.....Dus omgeruild voor een SQ-Labs (ben ff kwijt welke), welke in eerste instantie best goed zat maar na verloop van tijd toch weer beide problemen terug.
Uiteindelijk rijd ik nu helaas weer op de oude zadelpen, maar dan wel met het Brooks-zadel, wat nu wel goed horizontaal kan en dat scheelt een heel stuk! Vrijwel geen pijnpunten meer en ook geen gezweet in de spleet! Jammergenoeg wel iets minder comfortabel dan die Suntour-pen, maar lekker en pijnloos zitten vind ik toch iets belangrijker.
Dank je voor je openhartig en beeldend verhaal. Ik was even verbaasd toen je schreef:"Uiteindelijk rijd ik nu helaas weer op de oude zadelpen"" gelukkig kwam daar direct achter, "maar dan wel met het Brooks-zadel". ;)
Dus jij was ook niet tevreden met een SQ-Lab zadel. Kan je nog achterhalen welk type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
- oblomov - schreef op zondag 08 november 2015 @ 19:34:
[...]
Dank je voor je openhartig en beeldend verhaal. Ik was even verbaasd toen je schreef:"Uiteindelijk rijd ik nu helaas weer op de oude zadelpen"" gelukkig kwam daar direct achter, "maar dan wel met het Brooks-zadel". ;)
Dus jij was ook niet tevreden met een SQ-Lab zadel. Kan je nog achterhalen welk type?
Ja, alleen die zadelpen leek me al helemaal niets :*)

Even erbij gepakt, is een 602 active. Hij zit nu al weer een tijdje op mijn mountainbike, waar ik dit jaar voor het eerst de 100km van de Ride for the Roses mee gefiets heb en dat ging prima, geen last gehad van mijn zitvlak. Ook met mtb-en bevalt het wel, alhoewel het dan eigenlijk een iets te breed zadel is. Maar dan zit je dus in een fietsbroek met zemen lap erin en dat is toch wat anders dan met een gewone broek. Ik merk duidelijk het verschil tussen een leren zadel en een kunststof zadel, ongeacht wat voor fancy namen ze dat geven, het ademt gewoon niet. En dat maakt in mijn geval blijkbaar het verschil tussen wel of geen irritante verschijnselen op de billen en bijbehorende pijnpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenoble
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-01-2021
- oblomov - schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 14:38:

De SQ-Lab 602 Active is verkrijgbaar in de breedte maten 14 tot 17 cm. Nu vraag ik mij af waarom niet gelijk 16 of 17 cm breed, in plaats van de aanbevolen 15 cm.

Een breder zadel kan meer comfort geven, maar in combinatie met een meer sportievere fietshouding de fietsbeweging ook hinderen.

Wat zijn jullie ervaringen op zadelgebied en graag adviezen aangaande de breedte van het SQ-Lab 602 Active fietszadel?
Ik rij nu enige tijd met een SQlab 604 zadel.
Mij bevalt deze zeer goed in combinatie met de parallellogram zadelpen van suntour.
Natuurlijk dit is geen racezadel, maar mijn ritjes van 33 km enkele reis zijn er wel veel comfortabeler van geworden. Je moet bij dit type zadel achterop zitten ipv midden op de brug van het zadel, je zit dan op je zitbotjes en niet op de rest van je achterwerk. Dat is even wennen als je een gel-zadel gewent bent.

De genoemde breedte uit de test komt overeen met de breedte van je zitbotjes. Door een breder zadel te kiezen zit je verkeerd op het zadel waardoor je niet op je zitbotjes steunt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Dank voor jullie reacties.

Die Suntour parallellogram zadelpen staat al op mijn lijstje.

Klinkt aannemelijk; die meting is er niet voor niets. Als ik voor dat SQ-Lab 602 Actieve zadel ga, dan houd ik mij aan het breedte advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
Die meting heb ik ook laten doen en me (uiteraard) ook aan dat advies gehouden. En qua zitcomfort is het ook een prima zadel, hoor, alleen ben ik blijkbaar meer gebaat bij een lederen zadel. Verwende billetjes..... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Vandaag met alle wind het laatste ritje met mijn 300Wh accu. Hoop vanaf morgen de 612Wh accu te gaan testen.

Vraagje: hoe kan ik zelf - bij benadering - meten hoeveel Wh mijn accu kan opslaan? Kortom, hoe fris is mijn accu nog. Stel: ik meet met een redelijk geavanceerde wattmeter tussen het stopcontact en de accu hoeveel watt er in gepompt wordt. Aannemende dat het rendement van een lader niet 100% is, welke factor moet ik dan wel gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ dirkjesdirk,

Heb ik ook wel eens gedaan, naar mijn weten is een lader behoorlijk efficient, naast de warmte gaat alle stroom daadwerkelijk de batterij erin. Geloof efficientie van ~95%. Voor een precisie meting misschien wat grof, maar als je wilt weten of je 20-30% kwijt bent, moet je dit behoorlijk accuraat kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 10:13:
@ dirkjesdirk,

Heb ik ook wel eens gedaan, naar mijn weten is een lader behoorlijk efficient, naast de warmte gaat alle stroom daadwerkelijk de batterij erin. Geloof efficientie van ~95%. Voor een precisie meting misschien wat grof, maar als je wilt weten of je 20-30% kwijt bent, moet je dit behoorlijk accuraat kunnen zien.
Tnx. Hier staat overigens dat het rendement maar 75% is, maar wellicht is dat te laag, want hier staan weer andere waarden, zeker als je een geavanceerde lader hebt. Ik neem aan dat de Bosch lader behoorlijk intelligent en geavanceerd is.
Hoewel conventionele laders hun werk al jaren voorbeeldig doen, zijn er technisch, maar ook economisch gesproken eigenlijk geen argumenten meer te bedenken om niet over te schakelen op de moderne computergestuurde HF-laders. Het rendement van een HF-lader ligt op circa 90 procent, gecombineerd met zuurcirculatie - of beter nog met pulstechniek - kan dit zelfs oplopen tot circa 94 procent. Conventionele laders hebben een maximaal rendement van 75 procent. Een kwart van alle erin gestopte energie, verdwijnt ten gevolge van omzettingsverliezen als nutteloze warmte. Computergestuurde HF laders geven een betere beheersing van het laadprogramma, wat weer leidt tot een lager stroomverbruik. Een lagere laadstroom geeft weer minder warmteontwikkeling in de batterij, wat de levensduur van de batterij en het verbruik van demi-water ten goede komt.

[ Voor 46% gewijzigd door dirkjesdirk op 11-11-2015 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb een Sparta B2 sinds 2014 met nu zo'n 4500km op de klok. Vanmorgen fietste ik naar werk en ineens begon de motor te stotteren. Kwam niet boven de 20 km/h uit. Na even stil te hebben gestaan was het verdwenen en kon ik weer normaal fietsen. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenoble
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-01-2021
Weet iemand welke tools ik nodig heb om het voorste tandwiel van een Merida /Centurion 410 eq te vervangen? Het vervangen van een cranck wordt wel beschreven, maar alleen van een gewone fiets en niet de Bosch ebike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
stok schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:27:
Ik heb een Sparta B2 sinds 2014 met nu zo'n 4500km op de klok. Vanmorgen fietste ik naar werk en ineens begon de motor te stotteren. Kwam niet boven de 20 km/h uit. Na even stil te hebben gestaan was het verdwenen en kon ik weer normaal fietsen. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Geen foutmelding gezien?

Kan van alles zijn, je kunt het beste even contact opnemen met de dealer. Waarschijnlijk uitlezen op foutmeldingen.

Die van mij bleek een keer kortsluiting te hebben gehad, werd mij verteld door de dealer terwijl ik nooit wat heb gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon typeR
  • Laatst online: 01-07 20:21
lenoble schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:28:
Weet iemand welke tools ik nodig heb om het voorste tandwiel van een Merida /Centurion 410 eq te vervangen? Het vervangen van een cranck wordt wel beschreven, maar alleen van een gewone fiets en niet de Bosch ebike.
Als je kijkt op de site van Bikespeed bij shop & prices en dan Tools and accessories, moet je er uit kunnen komen denk ik, let goed op je bouwjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-04 09:34
heeft iemand ervaring met een stromer ? rij nu 2.5 mnd met de razer. ik rij altijd 37km/u bij 80rpm door de polder ( bij zware wind tegen 32km/u), en dat smaakt wel naar meer eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
bhoek schreef op woensdag 11 november 2015 @ 20:22:
heeft iemand ervaring met een stromer ? rij nu 2.5 mnd met de razer. ik rij altijd 37km/u bij 80rpm door de polder ( bij zware wind tegen 32km/u), en dat smaakt wel naar meer eigenlijk
Naar meer wat? Meer fietsen op de Stromer of meer snelheid?

Overigens een gemeten hoe de accu wordt opgeladen. Op full speed het volgende grafiekje. Laatste 5 min is overigens een andere accu, die op een laag wattage wordt opgeladen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vpb4qqinVcYHTAWX14UNepKC/full.png

[ Voor 7% gewijzigd door dirkjesdirk op 11-11-2015 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:27
dirkjesdirk schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:40:
Vandaag met alle wind het laatste ritje met mijn 300Wh accu. Hoop vanaf morgen de 612Wh accu te gaan testen.

Vraagje: hoe kan ik zelf - bij benadering - meten hoeveel Wh mijn accu kan opslaan? Kortom, hoe fris is mijn accu nog. Stel: ik meet met een redelijk geavanceerde wattmeter tussen het stopcontact en de accu hoeveel watt er in gepompt wordt. Aannemende dat het rendement van een lader niet 100% is, welke factor moet ik dan wel gebruiken?
Capaciteit meten door ontlading met een vaste snelheid. De accu testers die wij op werk voor loodaccu's gebruiken trekt de accu's leeg met een vaste snelheid (15Ah voor accu's onder de 40Ah of 30Ah voor accu's boven de 40Ah en meet wanneer het voltage te ver weg zakt. De accu tester berekend aan de hand van de tijd dat de accu de nominale klemspanning hoog genoeg weet te houden de capaciteit. De accu's die wij het meeste gebruiken en testen zijn deepcycle lood accu's (met gel als electrolyt). 12V en in capaciteiten tussen de 38 en 110Ah bij 20 uurs ontlading.

Of bij accu's bestaande uit losse (NiMh of lithium) cellen de chip uitlezen. Is naar mijn mening minder betrouwbaar omdat de chip vaak te lang blijft aangeven dat de cellen 100% zijn ondanks dat de capaciteit al 10-20% is afgenomen. Een fietsenmaker kan alleen de chip uitlezen en de meeste accu testers kunnen geen 36V accu's testen. Daarnaast moet er ook rekening gehouden worden met de ontladings karakteristiek van de gebruikte accu techniek.

Meten hoeveel energie de accu lader verbruikt is niet zinnig. Het rendement van de lader is onbekend en het rendement van het accupakket is onbekend (ook in de accu wordt er electrische energie in warmte omgezet tijdens het opladen).

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dirkjesdirk schreef op woensdag 11 november 2015 @ 21:45:
[...]

Naar meer wat? Meer fietsen op de Stromer of meer snelheid?

Overigens een gemeten hoe de accu wordt opgeladen. Op full speed het volgende grafiekje. Laatste 5 min is overigens een andere accu, die op een laag wattage wordt opgeladen.
[afbeelding]
Andere vraag, hoe heb je dit gemeten? :) Ik ben eigenlijk op zoek naar een oplossing op eerder op te houden met laden en de knik in de grafiek lijkt een heel aardig punt om op af te schakelen. Als ik de energie kan meten en in bv pimatic kan krijgen...dan zou ik de laadcyclus kunnen onderbreken.

De knik die je ziet is waarschijnlijk het punt waarop de lader naar de saturation modus (constant voltage) gaat om de batterij nokvol te krijgen. Juist dit is voor een lithium niet zo handig als ik het leesvoer mag geloven. Als je daar kan stoppen lijkt me dat mooi om te proberen hoe vol hij dan zit, waarschijnlijk rond de 80% wat eigenlijk best ideaal is.

Als ik in de buurt ben en ik heb de volle accu niet nodig, dan trek ik mijn Bosch accu er meestal uit als 'ie net begint met het laatste ledje knipperen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2015 23:59 ]

• DeVadderF
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-11-2018
Beste forumleden,

Ik vind dit een zeer interessante topic en ook het forum zelf mag er best wezen.
Vandaar dat ik mij hier geregistreerd heb en bij deze stel ik me graag even voor. :)B

Ik ben een belg die reeds 4 jaar naar het werk fietst.
Om dit te kunnen doen heb ik in het voorjaar van 2012 mijn gewone fiets laten ombouwen tot een elektrische fiets.
Er werd een V-fiets ombouwset geplaatst met de V-fiets mini motor in het voorwiel, V-fiets led mini display, Li-ion accu 9 Ah in de bagagedrager.
Nu zijn we ondertussen najaar 2015 ( en dus 4 fietsseizoenen verder ) en aan 2500 km per seizoen staan er nu in totaal 10 000 km op de teller.
De ombouwset van V-fiets ben ik wel best tevreden over maar helaas heeft de accu bijna geen power meer.
Als ik nu een ritje van 18 km doe naar het werk rijdt de fiets op het laatst nog slechts 22 km/u i.p.v. de gebruikelijke 25 km/u. :-(
Dit probleem is ook reeds een tijdje bezig, dus ik heb ondertussen een nieuwe 36V 10 Ah accu LiFePO4 + bijpassende bagagedrager aangeschaft bij efiets-specialist.

Nu ik toch bezig ben met veranderingen aan de fiets overweeg ik sterk om een BBS01 setje te installeren.
Ik wil graag de 25 km/u muur waar ik nu tegenaan bots verleggen naar 30 /35 km/u.
Mijn fiets-situatie laat dit toe ( ploegenwerk en lange rechte stukken ).
Ik wil graag ook wat meer koppel dan de naafmotor ( slechts 20 Nm ) en met de BBS01 kan ik mijn derailleur ook beter benutten. Het duimgas spreekt me ook wel aan want kan handig zijn en mis ik nu soms wel.
Kan er worden geschakeld als de BBS01 motor kracht aan het leveren is ?

Er is enkel nog twijfel over de BBS01 250 Watt of de 350 Watt versie.
Ik ben ook wel redelijk handig dus denk ik dit systeem wel te kunnen installeren.
Heb ik hiervoor speciale tools nodig ? Ik zag op internet een sleutel om de grote moer aan te draaien, enz En een programmeerkabel zal waarschijnlijk ook handig zijn, mijn computer werkt nog met XP, zou dit lukken ?
Ik zou kijken voor een setje op AliExpress met een C965 display, moet ik nog ergens anders op letten ?
En kunnen de bijhorende tools ( sleutels, kabel ) daar ook worden besteld ?

Hebben jullie over bovenstaande bedenkingen een bepaalde mening, ventileer deze hier dan gerust.
Ik leer graag wat bij en heb hier ook reeds erg veel opgestoken.

Ik heb ook al gekeken voor een kant en klare elektrische fiets maar vind niet echt mijn gading, ik ben gewoon om met een PAS sensor te rijden wat mij goed bevalt en dan is de keuze heel beperkt.
Ook wou ik een LiFePO4 accu en dan kom je al snel op zelfbouw uit, en wat knutselen doe ik eigenlijk nog wel graag ook ...
Alvast bedankt voor jullie reacties ! _/-\o_

• bgttje
DeVadderF schreef op donderdag 12 november 2015 @ 08:58:Kan er worden geschakeld als de BBS01 motor kracht aan het leveren is ?Er is enkel nog twijfel over de BBS01 250 Watt of de 350 Watt versie.Heb ik hiervoor speciale tools nodig ? Ik zag op internet een sleutel om de grote moer aan te draaien, enz En een programmeerkabel zal waarschijnlijk ook handig zijn, mijn computer werkt nog met XP, zou dit lukken ?Ik zou kijken voor een setje op AliExpress met een C965 display, moet ik nog ergens anders op letten ?En kunnen de bijhorende tools ( sleutels, kabel ) daar ook worden besteld ?
Als je 30-35 km/u wil rijden(met tegenwind) zou ik minimaal de 350W motor nemen. Ik heb zelf de 250W en 500W uitvoering. Het koppel van de 500 is fenomenaal. De 250W is iets te zwak met tegenwind als je 30-35 wil rijden. In NL mag je officieel alleen met een 250W rijden. De 250 is piek 500W. De 350 weet ik niet. Schakelen met het gas erop is niet verstandig als je een naafversnelling hebt zoals ik en een 500W motor. Ik heb geen ervaring met een derailleur en 350W. Ik zou toch ff de trappers stil zetten. Ik bestel mijn spullen meestal bij AlieExpress , BMSbattery.com en EM3ev. Er zijn nog een hoop andere. Of de programmeerkabel op XP werkt, ik zou t niet weten. De XP tijd is al lang geleden. Vraag t eens op https://endless-sphere.com/forums/viewforum.php?f=28

Bike: Batavus Mamboo https://dl.dropboxusercon...003205/BatavusMamboo3.jpg
Motor: BBS02-500W SW v1
Battery: 10Ah/36V Lifepo4 Rear Rack, 1x 14,5Ah/36V Dolphin/Tube(+NCR18650PF)
Folding Bike: Batavus
Motor: BBS01-250W SW v2
Battery: Frog 10Ah/36V

[ Voor 8% gewijzigd door bgttje op 12-11-2015 10:24 ]

Verwijderd

DeVadderF schreef op donderdag 12 november 2015 @ 08:58:

Er is enkel nog twijfel over de BBS01 250 Watt of de 350 Watt versie.
Ik ben ook wel redelijk handig dus denk ik dit systeem wel te kunnen installeren.
Heb ik hiervoor speciale tools nodig ? Ik zag op internet een sleutel om de grote moer aan te draaien, enz En een programmeerkabel zal waarschijnlijk ook handig zijn, mijn computer werkt nog met XP, zou dit lukken ?
Ik zou kijken voor een setje op AliExpress met een C965 display, moet ik nog ergens anders op letten ?
En kunnen de bijhorende tools ( sleutels, kabel ) daar ook worden besteld ?
Zelf heb ik de BBS02 48V. Als ik een advies mag geven zou ik voor jou wensen voor de 36V 500Watt versie gaan, krijg je geen spijt van en meerprijs is beperkt. Voor het schakelen zou ik de cut-off knop bijbestellen, soort koppel-knop als je gaat schakelen.

http://em3ev.com/store/in...path=50_55&product_id=198

Installeren is eenvoudig, je hebt tools nodig om de bottom bracket (trapas) van je fiets te demonteren.

Zelf nu de motor een jaar (400km) in gebruik in weer en wind. Nog geen enkele issues gehad, kwalitatief dik in orde.

• dirkjesdirk
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 23:58:
[...]

Andere vraag, hoe heb je dit gemeten? :) Ik ben eigenlijk op zoek naar een oplossing op eerder op te houden met laden en de knik in de grafiek lijkt een heel aardig punt om op af te schakelen. Als ik de energie kan meten en in bv pimatic kan krijgen...dan zou ik de laadcyclus kunnen onderbreken.

De knik die je ziet is waarschijnlijk het punt waarop de lader naar de saturation modus (constant voltage) gaat om de batterij nokvol te krijgen. Juist dit is voor een lithium niet zo handig als ik het leesvoer mag geloven. Als je daar kan stoppen lijkt me dat mooi om te proberen hoe vol hij dan zit, waarschijnlijk rond de 80% wat eigenlijk best ideaal is.

[video]

Als ik in de buurt ben en ik heb de volle accu niet nodig, dan trek ik mijn Bosch accu er meestal uit als 'ie net begint met het laatste ledje knipperen.
Simpel door er een fritz!dect 200 tussen te zetten.

Overigens kan ik met mijn oude classic lader ook langzaam laden. Dat duurt veel langer, maar zou beter voor de accu zijn. De lader trekt dat niet meer dan 60 Watt.
Ik weet overigens nog steeds niet hoe slecht zo'n snellader nu precies is. Mijn lader op kantoor kan alleen snelladen en heeft geen knop om langzaam te laden.

• DHL

DHL

Ik zet er gewoon een timer tussen. Eerst even zoeken hoelang hij moet laden, eens je het weet gewoon de tijd instellen. Ik laad tot 90 procent.

• Vlassie1980
Via Gazelle kan je nu ook leasen:
https://priveplan.gazelle.nl/voorwaarden

Interessante ontwikkeling, je zit er dan wel 4 jaar aan vast dus het is van belang dat je een goede fiets uitzoekt. Ze beperken het echter nu nog op 1 model waar je dan 4 jaar garantie op krijgt.
Als ze dit voor speed pedelecs aan gaan bieden dan ben ik wel geïnteresseerd.

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

bhoek schreef op woensdag 11 november 2015 @ 20:22:
Ik neem aan dat je er een ander tandwiel opgezet hebt want met 80rpm zit ik pas rond de 34 km/u op mijn Razer. :?

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:26:

Interessante ontwikkeling, je zit er dan wel 4 jaar aan vast dus het is van belang dat je een goede fiets uitzoekt. Ze beperken het echter nu nog op 1 model waar je dan 4 jaar garantie op krijgt.
Afbeeldingslocatie: https://priveplan.gazelle.nl/media/fietsplan/fietsplan-geld-lenen-kost-geld.png
Het is niets anders dan een Persoonlijke Lening voor een fiets, waarbij je 350 euro betaald voor verzekering en garantie. Op het scherm ziet dat allemaal leuk en aardig uit, net als "private lease" bij een auto, maar het kost altijd meer geld dan dat je zou betalen als je zorgt dat je het geld voor je fiets spaart.

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Vlassie1980 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:26:

Is dat wat, een Gazelle Orange C7+ Hybrid F? Met een gold accu.

Ben ook al een tijdje aan het denken om een e-bike te halen voor woon-werk zonder te zweten.
Enkel rit is ongeveer 10km.

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je betaalt in 4 jaar wat je nieuw voor de fiets betaalt. Na 4 jaar is zo'n fiets echt meer waard dan niks. Dus het zal altijd duurder zijn.

Signatures zijn voor boomers.

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Maasluip schreef op donderdag 12 november 2015 @ 17:39:
Je betaalt in 4 jaar wat je nieuw voor de fiets betaalt. Na 4 jaar is zo'n fiets echt meer waard dan niks. Dus het zal altijd duurder zijn.
Gaat mij ook niet om de deal, maar om de fiets, woon-werk-verkeer, zweet :-)

Dus iemand ervaring met de gazelle?

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:27
DHL schreef op donderdag 12 november 2015 @ 12:56:
Ik zet er gewoon een timer tussen. Eerst even zoeken hoelang hij moet laden, eens je het weet gewoon de tijd instellen. Ik laad tot 90 procent.
Dat hangt er dus vanaf van hoe ver je accu leeg is. Het kan zelfs zijn dat met een lagere temperatuur of meer wind je accu na het zelfde traject verder leeg is.

[ Voor 15% gewijzigd door martijn_tje op 12-11-2015 18:58 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

martijn_tje schreef op donderdag 12 november 2015 @ 18:57:
[...]

Dat hangt er dus vanaf van hoe ver je accu leeg is. Het kan zelfs zijn dat met een lagere temperatuur of meer wind je accu na het zelfde traject verder leeg is.
Dat dus :P

• DHL

DHL

martijn_tje schreef op donderdag 12 november 2015 @ 18:57:
[...]

Ja maar ik kan de procenten aflezen op het display. Daardoor kan ik het inschatten. Zonder dat zou het inderdaad niet gaan.

• DHL

DHL

De Gazelle C7 is toch dat model met de Panasonic voorwielmotor?... Ja dus, ben het even gaan opzoeken.
Ik heb de Chamonix C7. Grootste verschil zijn de remmen volgens mij. Het is een degelijke, betrouwbare fiets. Echter zonder trapkrachtsensor. Sommigen vinden dit minder leuk rijden omdat je minder het echte fietsgevoel hebt. Anderzijds kan je met weinig inspanning toch rijden. Ikzelf vind het een fijne fiets en de motor is voldoende krachtig om lichtere heuvels makkelijk te nemen. Motor heeft 30 Nm koppel en is zeer stil.

[ Voor 78% gewijzigd door DHL op 12-11-2015 23:47 ]

Pagina: 1 ... 65 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.