Ik heb dan eindelijk een elektrische fiets gekocht, na maanden van onderzoek. Als onderzoeker pak ik zoiets graag grondig aan
Het is deze geworden:
Maar dan (helaas) zonder schijfremmen en met hydraulische velgremmen (volgens mij van Magura), zoals deze:
Een Flyer T8HS uit 2009. 18000 km gelopen, overgenomen van een 70+er die wegens rugklachten zijn been niet meer goed over de stang krijgt en een damesfiets gaat kopen (exact dezelfde, maar dan nieuw, was razend tevreden en zijn vrouw houdt haar T8HS gewoon aan). Inclusief 2 accu's, fietstas, oplader en alle documentatie voor 1200 euro. Best veel geld misschien voor een fiets van 6 jaar oud (nieuwprijs was 3500), maar ik denk dat het een goede keuze is.
Het is niet de meest "sexy" fiets (een Batavus Razer, Merida of een Qwic P-RD9s vind ik veel mooier) en hij blinkt niet bepaald uit door acceleratie.
Waarom? Ik zocht een fiets voor woon-werkverkeer (17 km enkel, saaie rechte weg grotendeels buiten de bebouwde kom), een functioneel, vlot, goedkoop en betrouwbaar vervoersmiddel.
1. Panasonic 26V middenmotor. Wordt op de grote pedelec fora geroemd vanwege zijn betrouwbaarheid, als eigenlijk zo'n beetje de enige ebike motor (specifiek de 26V uitvoering). Bosch en Impulse motoren vertrouw ik totaal niet. Yamaha is mogelijk ook goed.
2. Panasonic accu's staan ook goed bekend en zijn niet al te duur om te vervangen.
3. Bouwkwaliteit. Een en al robuustheid, een tank van een fiets.
4. Snelheid. Ik heb wat ebikes geprobeerd, en ik vond 25 km/u echt een slakkengangetje. Een Bikkel met voorwielmotor ondersteunde tot 26.8 km/u, maar ook dat was weinig indrukwekkend. Op de Flyer rijd je vrij ontspannen 32 km/u, hij ondersteunt tot 35 km/u. Het is een "inbetweener", ik verwacht weinig gedoe qua regelgeving (integraalhelm etc.). Ik heb hem vanaf de verkoper naar mijn ouders gereden, 45 km in anderhalf uur. Accu was leeg na 42 km in de hoge stand. Dat valt niet tegen, als je op een werkdag 34 km moet rijden
Je rijdt gewone ebikes met een lekker vaartje voorbij, zoals gezegd valt de acceleratie bij het stoplicht wel tegen. Maar misschien gaat dat juist ten koste van de degelijkheid van zo'n motortje.
Oppassen is het wel voor andere weggebruikers. Ik ging 1x de berm in door een fietser (de man van een jonger stel) die uit het niets heel breeduit ging fietsen, midden op de tweede baan. En ik maakte de fout om een keer te trappen in een scherpe bocht, hop, weer de berm in
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 02-11-2015 09:41
]