Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.518 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10 13:38
Peatsmoke schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:02:
[...]
Maar als ik je verhaal begrijp was de kans dat je op je snuffert was gegaan zonder die hond, ook aanwezig geweest, of niet?
Ja, ik ging al stapvoets. Zonder de hond was ik niet gevallen (ik rij die bocht een keer of tien per week), maar het is zeer zeker uitkijken.

Het is een tijdelijk fietspad waarbij er geen schelpen zijn maar een soort aangestampte klei (leem).De toplaag is dan glad, daaronder hard.

Betreft een 29er, ze zijn natuurlijk niet allemaal hetzelfde, maar het voorwiel zal zwaarder zijn en dat gecombineerd met de grotere omtrek van de wielen betekend dat je niet zo makkelijk je voorwiel kan optillen/springen.

Maar ik spreek totaal niet uit ervaring, ik heb behalve mijn eigen MTB niet vaak op andere gereden en sowieso nooit op een moderne MTB. Mijn ervaring is beperkt tot mijn eigen stumpjumper en een leen-Merida (Zwitserland).

En in MTB wedstrijden ben ik onderste garnituur. Op de weg kan ik met slim rijden af en toe een potje breken (lees: heel blij zijn met een vijfde plek), maar Veldrijden en MTBen zijn veel te eerlijk: de sterkste wint.

[ Voor 38% gewijzigd door roffeltjes op 30-10-2015 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Maar in feite is een 29'er met wegbanden ook heel leuk op de gewone baan vind ik. Zelfs met noppen als die elektrisch is tenminste lol.
Mijnen oudsten laat de racefiets dikwijls staan tegenwoordig om met de 29'er te trainen (de niet elektrische met baanbanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* reclame met een account met email verkoop@<shop> 8)7

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 30-10-2015 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Remi,

Grappig dat je in juni ook al precies zo'n accu gekocht hebt...
Gaan ze toch niet heel lang mee, die rebatt accu's :P:P:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Is Remi van Rebat ?

[ Voor 7% gewijzigd door DHL op 30-10-2015 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
;)

[ Voor 150% gewijzigd door - oblomov - op 30-10-2015 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dan eindelijk een elektrische fiets gekocht, na maanden van onderzoek. Als onderzoeker pak ik zoiets graag grondig aan :)

Het is deze geworden:

Afbeeldingslocatie: http://elektrischefiets.org/images/t-8-hs-deluxe.jpg

Maar dan (helaas) zonder schijfremmen en met hydraulische velgremmen (volgens mij van Magura), zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.bicitop.it/slides/bici%20elettrica%20misura%20grande.jpg

Een Flyer T8HS uit 2009. 18000 km gelopen, overgenomen van een 70+er die wegens rugklachten zijn been niet meer goed over de stang krijgt en een damesfiets gaat kopen (exact dezelfde, maar dan nieuw, was razend tevreden en zijn vrouw houdt haar T8HS gewoon aan). Inclusief 2 accu's, fietstas, oplader en alle documentatie voor 1200 euro. Best veel geld misschien voor een fiets van 6 jaar oud (nieuwprijs was 3500), maar ik denk dat het een goede keuze is.

Het is niet de meest "sexy" fiets (een Batavus Razer, Merida of een Qwic P-RD9s vind ik veel mooier) en hij blinkt niet bepaald uit door acceleratie.

Waarom? Ik zocht een fiets voor woon-werkverkeer (17 km enkel, saaie rechte weg grotendeels buiten de bebouwde kom), een functioneel, vlot, goedkoop en betrouwbaar vervoersmiddel.

1. Panasonic 26V middenmotor. Wordt op de grote pedelec fora geroemd vanwege zijn betrouwbaarheid, als eigenlijk zo'n beetje de enige ebike motor (specifiek de 26V uitvoering). Bosch en Impulse motoren vertrouw ik totaal niet. Yamaha is mogelijk ook goed.
2. Panasonic accu's staan ook goed bekend en zijn niet al te duur om te vervangen.
3. Bouwkwaliteit. Een en al robuustheid, een tank van een fiets.
4. Snelheid. Ik heb wat ebikes geprobeerd, en ik vond 25 km/u echt een slakkengangetje. Een Bikkel met voorwielmotor ondersteunde tot 26.8 km/u, maar ook dat was weinig indrukwekkend. Op de Flyer rijd je vrij ontspannen 32 km/u, hij ondersteunt tot 35 km/u. Het is een "inbetweener", ik verwacht weinig gedoe qua regelgeving (integraalhelm etc.). Ik heb hem vanaf de verkoper naar mijn ouders gereden, 45 km in anderhalf uur. Accu was leeg na 42 km in de hoge stand. Dat valt niet tegen, als je op een werkdag 34 km moet rijden :)

Je rijdt gewone ebikes met een lekker vaartje voorbij, zoals gezegd valt de acceleratie bij het stoplicht wel tegen. Maar misschien gaat dat juist ten koste van de degelijkheid van zo'n motortje.

Oppassen is het wel voor andere weggebruikers. Ik ging 1x de berm in door een fietser (de man van een jonger stel) die uit het niets heel breeduit ging fietsen, midden op de tweede baan. En ik maakte de fout om een keer te trappen in een scherpe bocht, hop, weer de berm in :D

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2015 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2015 @ 09:16:
Ik heb dan eindelijk een elektrische fiets gekocht, na maanden van onderzoek. Als onderzoeker pak ik zoiets graag grondig aan :)

Het is deze geworden:

[afbeelding]

Maar dan (helaas) zonder schijfremmen en met hydraulische velgremmen (volgens mij van Magura), zoals deze:

[afbeelding]

Een Flyer T8HS uit 2009. 18000 km gelopen, overgenomen van een 70+er die wegens rugklachten zijn been niet meer goed over de stang krijgt en een damesfiets gaat kopen (exact dezelfde, maar dan nieuw, was razend tevreden en zijn vrouw houdt haar T8HS gewoon aan). Inclusief 2 accu's, fietstas, oplader en alle documentatie voor 1200 euro. Best veel geld misschien voor een fiets van 6 jaar oud (nieuwprijs was 3500), maar ik denk dat het een goede keuze is.

Het is niet de meest "sexy" fiets (een Batavus Razer, Merida of een Qwic P-RD9s vind ik veel mooier) en hij blinkt niet bepaald uit door acceleratie.

Waarom? Ik zocht een fiets voor woon-werkverkeer (17 km enkel, saaie rechte weg grotendeels buiten de bebouwde kom), een functioneel, vlot, goedkoop en betrouwbaar vervoersmiddel.

1. Panasonic 26V middenmotor. Wordt op de grote pedelec fora geroemd vanwege zijn betrouwbaarheid, als eigenlijk zo'n beetje de enige ebike motor (specifiek de 26V uitvoering). Bosch en Impulse motoren vertrouw ik totaal niet. Yamaha is mogelijk ook goed.
2. Panasonic accu's staan ook goed bekend en zijn niet al te duur om te vervangen.
4. Snelheid. Ik heb wat ebikes geprobeerd, en ik vond 25 km/u echt een slakkengangetje. Een Bikkel met voorwielmotor ondersteunde tot 26.8 km/u, maar ook dat was weinig indrukwekkend. Op de Flyer rijd je vrij ontspannen 32 km/u, hij ondersteunt tot 35 km/u. Het is een "inbetweener", ik verwacht weinig gedoe qua regelgeving (integraalhelm etc.). Ik heb hem vanaf de verkoper naar mijn ouders gereden, 45 km in anderhalf uur. Accu was leeg na 42 km in de hoge stand. Dat valt niet tegen, als je op een werkdag 34 km moet rijden :)
Gefeliciteerd met de aankoop, scherpe prijs en een mooie betrouwbare fiets. Die km stand is wel hoog maar die motor schijnt erg betrouwbaar te zijn. Vele en veilige fietskilometers gewenst!

Heb nu ook voor 2 dagen een Riese und Muller Cruiser Nuvinci HS (wat een lange naam) te leen.
Dat ding gaat echt als de brandweer, gewoon een kwartier van mijn reistijd afgehaald. (45 min vs 60 min)

Zeer mooie en degelijke fiets, dikke Big Ben banden eronder en een verende zadelpen zorgen ook goed voor het opvangen van de klappen. Gemiddelde snelheid op deze rit was 34 km/u. Motor is ook lekker stil, lijkt wel heel wat stiller als mijn Merida. Nuvinci naaf schakelt redelijk goed, blijft soms een beetje hangen.

De nadelen aan deze fiets zijn toch wel de relatief kleine capaciteit van de accu en de velgremmen in plaats van schijfremmen. Op den duur moet je dan een keer de velgen van je fiets gaan vervangen en het schijnt ook dat je met Magura velgremmen aardig wat remblokjes opvreet.
Had nog maar 1 streepje op het display staan, dus minimaal 500Wh voor een speed pedelec ga ik wel nodig hebben. Het was vandaag ook nagenoeg windstil dus het is ook niet echt een representatieve test :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over accu's gesproken, bij de T8HS zitten 2 accu´s van 10Ah ofwel 288 Wh. Lage capaciteit, voor velen te laag, maar voor mij prima gezien de afstand woon-werkverkeer.

Volgens fabrieksopgave zou zo'n accu in boost modus, de hoogste, een actieradius van 30-50 km moeten geven. Als ik er dan na 6 jaar nog 42 km mee rijd, dan spreekt dat voor de levensduur van die Panasonic accu's. Na 42 km is ie wel helemaal leeg, vanaf 35 km ofzo wordt de ondersteuning voelbaar minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online

Je rijdt gewone ebikes met een lekker vaartje voorbij, zoals gezegd valt de acceleratie bij het stoplicht wel tegen. Maar misschien gaat dat juist ten koste van de degelijkheid van zo'n motortje.

Oppassen is het wel voor andere weggebruikers. Ik ging 1x de berm in door een fietser (de man van een jonger stel) die uit het niets heel breeduit ging fietsen, midden op de tweede baan. En ik maakte de fout om een keer te trappen in een scherpe bocht, hop, weer de berm in :D
Veel fietsplezier.

Ik heb ook het gevoel dat Yamaha motoren betrouwbaarder zijn, maar heb daar geen bewijs voor. Er zijn nu veel meer e-bikes met een Bosch motor, denk ik!!, en dan is het logisch dat er ook verhoudingsgewijs meer klachten zijn. Ik verwacht dat dit forum daar te klein voor is maar een poll naar de ervaringen/klachten aangaande de diverse e-bike motoren zou daar meer duidelijkheid over kunnen geven.

Wat ik hier en daar lees is dat Bosch vooral in het begin veel uitval had, maar in de loop van die 5/6 jaar dat de motor op de markt is, betrouwbaarder is geworden. Nu is Bosch in Europa marktleider. Mede dank zij grote investeringen (ze hebben het geld) en een stevige marketing, doch als ze onbetrouwbaar zijn/blijven zal de fietsfabrikant en eindgebruiker afhaken.
Ook nu zie ik dat veel fietsmerken niet op een model motor inzetten. Zo houden ze Bosch scherp en zijn ze niet afhankelijk van deze aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
...4. Snelheid. Ik heb wat ebikes geprobeerd, en ik vond 25 km/u echt een slakkengangetje. Een Bikkel met voorwielmotor ondersteunde tot 26.8 km/u, maar ook dat was weinig indrukwekkend. Op de Flyer rijd je vrij ontspannen 32 km/u, hij ondersteunt tot 35 km/u. Het is een "inbetweener", ik verwacht weinig gedoe qua regelgeving (integraalhelm etc.).....
Succes met je nieuwe Flyer!

Maar een "inbetweener" is het niet, die bestaan ook niet in NL.
De ondersteuning houdt langer aan dan 25 km/u dus is het gewoon een snor- of bromfiets. Met kenteken-, verzekerings- en helmplicht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel plezier met de nieuwe fiets. Moet wel zeggen dat ik niet snel 1200 neer had geteld voor een fiets met 18dkm op de teller... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach ja, plichten. Tot 2017 worden speed pedelecs beschouwd als snorfiets. Dat betekent dat je maximaal 25 mag rijden:

https://www.rijksoverheid...ets-met-trapondersteuning

Wat volgens mij weer betekent dat het momenteel niet mogelijk is om op een speed pedelec te rijden en je aan de wet te houden. Want letterlijk iedereen met zo'n ding rijdt harder dan 25 km/u, wat moet je er anders mee?

Ik denk dat er een hoop gedoogd gaat worden. Het is nauwelijks voor te stellen dat iemand die in de praktijk 30 km/u fietst, op de openbare weg moet gaan rijden in de bebouwde kom met een zware helm. Lijkt me levensgevaarlijk en gruwelijk ergerlijk voor automobilisten, die immers 50-55 rijden. Voor iedereen onwenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Nee, het staat er juist heel

Bij de toelatingskeuring kijkt de RDW dan alleen naar de constructiesnelheid zonder meetrappen.

Wanneer de constructiesnelheid maximaal 25 kilometer per uur is, dan is het een snorfiets.

Met andere woorden: alle in de fabriek gemaakte speed-pedelecs vallen buiten de regelgeving. Dit is eigenlijk alleen van toepassing op de Bafang zelfbouw fietsen met Duimgas.

Dankzij een ambtenaar die net zoveel weet van pedelecs als ik van het maken van een quantum vergelijking is de regelgeving dus compleet onzinnig en valt alles erbuiten. Er is namelijk geen maximumsnelheid aan zelf voortbewogen voertuigen en volgens deze absurde regelgeving vallen e-bikes daar nog onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Kan ik daaruit concluderen dat als ik het duimgas instel op maximaal 15km/u, het wel mag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Lastig, want hij is dan weer niet gekeurd ;)

Alle gekheid op een stokje, het resultaat is dat de politie een oogje dicht zal doen tenzij je gevraalijke toeren uithaalt. En het wordt een leuk feestje als je een ongeluk met schade hebt want dan gaat de verzekering mekkeren (kan ik me ook goed voorstellen)/

Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom ze niet tussentijds de regels aanpassen naar iets wat in ieder geval slaat op de realiteit, 2017 is nogal een end weg! Ze kunnen sowieso de RDV op pad sturen met iets zinnigs ipv dit absurde gedoe.

Resultaat hiervan is namelijk dat die dingen op de weg zijn en mensen problemen hebben met de verzekering, met alle ellende van dien. Als ze in ieder geval de definities rechttrekken wordt het voor iedereen nu al duidelijk. En dan in 2017 een nieuwe wetgeving (al vind ik hem nog steeds errug onhandig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
He, he, weer een poging om mijn duimgashendeltje opnieuw leven in te blazen teniet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

- oblomov - schreef op maandag 02 november 2015 @ 21:12:
Kan ik daaruit concluderen dat als ik het duimgas instel op maximaal 15km/u, het wel mag!
Nee dus... 25 km per uur is max. Dus minder mag ook niet. Boven de 25 zal bromfiets zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Ik heb de afgelopen weken op verschillende e-bikes testritten gemaakt.

Behalve de, hier reeds beschreven, Qwic RD9s, heb ik testritten gemaakt met/op een Spiked (sport uitvoering) met voorwielmotor, een Koga E-Tour (lage instap bij gebrek aan beter) met achterwiel motor, de Giant Aspiro E+1 met achterwiel motor en de Giant Prime E+0 met Yamaha motor en NuVinci 360 Harmony naafversnelling. Overigens heeft Giant het koppel van de Yamaha motoren, althans voor de NIET MTB’s zover ik weet, ietwat afgeknepen op 60 Nm.
Die NuVinci 360 Harmony was even wennen maar na een tijd fietste het wel prettig. Vooral omdat ik zelf ook tijdens het rijden uit 3 (automatische) variaties kon kiezen (die, ieder afzonderlijk, ook nog eens door de dealer software-matig in te stellen zijn). Dus de mogelijkheden van dit automatische systeem zijn legio.

De Batavus Razer is, zoals ik al eerder schreef, afgevallen omdat deze fiets niet over een voorvorkvering beschikt, terwijl ik relatief veel over hobbelig terrein fiets. Ik heb onlangs een hobbel-de-bobbel-rit gemaakt op mijn Koga met uitgeschakelde vering en toen werd mij duidelijk dat ik per se een fiets met een ‘goede’ (roffeltjes) voorvorkvering wil.

De enige fiets waarmee ik voorlopig nog een testrit wil maken is de Cube Touring Hybride EXC 500Wh 2016 met een Bosch Performance MM. Een Cube dealer zit de buurt (+/- 12km). Om de zithouding van deze fiets voor mij comfortabeler maken zou er een verstelbare stuurpen en een licht gebogen stuur op gezet worden. In plaats van de 42x622 Schwalbe Marathon Plus Tour banden, dezelfde banden in de 47x622 maat. Mijn favoriete banden in de grootst verkrijgbare maat.
Voor belangstellenden, ik schreef al eens eerder dat van de Marathon Plus Tour 37(mm)x622 banden op mijn huidige fiets maar een breedte van 33 mm overblijft. Schuifmaat meting van de Marathon Plus Tour 42x622 wees 37 mm uit, dus ik verwacht dat van die 47x622 banden maar 42 mm overblijven. Hoe die verhouding is bij andere Schwalbes banden weet ik niet, maar ik vermoed dat het hoogste anti-leklaag level (6) daar debet aan is.
Meting van andere merken en/of typen banden in die winkel waren over het algemeen maar
1 mm smaller dan aangegeven.

De bodyscanning fietsmeting bij deze dealer wees uit dat de 54 cm framemaat het meest geschikt is. Verder is het prettig dat deze dealer de SQ zadel meting kan uitvoeren en een groot assortiment van de SQ lab zadels in de winkel heeft.

Het enige wat mij ietwat irriteert aan deze Cube is de accu op/in de bagagedrager. Overigens, wel een op het frame gelaste stevige drager. Daarbij gebruik ik altijd fietstassen, zodat de accu nauwelijks opvalt, maar toch!

Nu heeft Cube ook de Cross Hybride Race Allroad 500 Wh in het assortiment. Vergeef mij de naamgeving. Een soort MTB voor algemeen gebruik, maar ook voor iets ruiger terrein. Een Bosch Performance CX motor (DHL) en accu op de voorbuis. Dat wordt dan wel weer een rugzak in plaats van fietstassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Om het je lastig te maken^^

- Merida Heeft prima Suntour vorken. Eventueel kan je die nog een keer vervaangen.
- Haibike heeft zowel goede vorken als de Yamaha motor.

Verder kan je op die Cube gewoon een achterdrager laten monteren. Hij heeft ogen bij de achterpatten op de achterbrug. Tubus zijn goede dragers. Verder is er nog Old Man Mountain als je nog betere dragers wil^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Dank voor de achterdrager tip. Ik had zo'n vermoeden maar wist het niet zeker. Kan ik eventueel later zelf doen.

De Merida stond op mijn lijst, maar als de Cube bevalt! Cube biedt veel voor een redelijke prijs. Super stijf frame met een zeer behoorlijke afmontage. Vooropgesteld dat ik tevreden over de testrit ben.

De Haibike vind ik aan de prijzige kant.

De Cube Cross Hybride Race Allroad 500 Wh, (die ik vergelijk met een cross/trekking Haibike) kost € 2599,- De FM geeft 5% korting. Dus dat wordt € 2469,- Ander stuur en banden (indien gewenst) worden zonder bijbetaling geruild. Alleen de verstelbare stuurpen moet ik extra betalen.

De Cube Touring Hybride EXC 500Wh 2016 is zonder korting € 3099,- Daarvoor gelden dezelfde voorwaarden.

Let wel, hier genoemde bedragen zijn inclusief de € 200,- duurdere 500 Wh accu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Goed dat je er mij nog eens op gewezen hebt roffeltjes, want ik zie dat die Merida E-Spresso Sport 511 (2016) dezelfde prijs, motor, accu en afmontage heeft dan de Cube Touring Hybride EXC 500Wh (2016).

Ook de voorvork lijkt hetzelfde!! Bij Merida Sport 511 wordt deze beschreven als:
SR Suntour NCX-D RL Air tapered, 63 mm
Bij de Cube Touring Hybride als: SR Suntour NCX D LO Air

Het grote positieve verschil, de door mij gewenste de accu op de voorbuis van de Merida.
Als je nog meer verschillen ziet hoor ik het graag.

Ga morgen ook nog eens praten over de Cube Cross Hybride Race Allroad 500Wh. Een fiets voor algemeen gebruik, maar ook voor iets ruwer terrein. En € 500,- goedkoper dan de hierboven genoemde Merida/Cube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
roffeltjes schreef op maandag 02 november 2015 @ 23:46:
Om het je lastig te maken^^

- Merida Heeft prima Suntour vorken. Eventueel kan je die nog een keer vervaangen.
- Haibike heeft zowel goede vorken als de Yamaha motor.

Verder kan je op die Cube gewoon een achterdrager laten monteren. Hij heeft ogen bij de achterpatten op de achterbrug. Tubus zijn goede dragers. Verder is er nog Old Man Mountain als je nog betere dragers wil^^
Heeft hij ook ogen voor een drager? Ik dacht gezien te hebben dat er wel ogen zijn voor een spatbord en niet voor een drager, of kun je die op een of andere manier combineren?
- oblomov - schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 01:33:

SR Suntour NCX-D RL Air tapered, 63 mm
Bij de Cube Touring Hybride als: SR Suntour NCX D LO Air
Volgens mij is dat gewoon exact dezelfde (NCX-D) vork. RL staat volgens mij voor Right Lock en LO voor Lock-out. Exact hetzelfde staan ze ook omschreven in de productcatalogus van Suntour.

[ Voor 40% gewijzigd door Peatsmoke op 03-11-2015 05:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

roffeltjes schreef op maandag 02 november 2015 @ 21:30:
Lastig, want hij is dan weer niet gekeurd ;)

Alle gekheid op een stokje, het resultaat is dat de politie een oogje dicht zal doen tenzij je gevraalijke toeren uithaalt. En het wordt een leuk feestje als je een ongeluk met schade hebt want dan gaat de verzekering mekkeren (kan ik me ook goed voorstellen)/
Waarschijnlijk pas als je capriolen uit gaat halen als dit:
http://www.hln.be/regio/n...enomen-ligfiets-a2484077/

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
70 Km/u met een opgefokte velomobiel... Damn :P

Vanmorgen weer een ritje naar het werk gedaan met de Cruiser HS. Helmpje op en alleen maar windgeruis langs de oren, kijkend naar de display waar meestal 38,39 of 40 op staat. Wat een raket.

Helaas is de accucapaciteit toch het grootste nadeel, had nu ook nog maar 3 km actieradius over en ik moest ook wat doseren anders had ik hem al voor het eind van de rit leeg gereden. Als je dan ook nog in je achterhoofd houdt dat de capaciteit van de accu na verloop van tijd achteruit gaat en er vandaag weinig wind staat dan is het absolute minimum toch wel 500Wh.

Maar verder is het echt een heerlijke fiets, Big Ben banden zorgen voor een goed rijcomfort. Vandaag moet hij weer terug en moet ik weer op mijn normale Merida plaatsnemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
In het begin van deze topic staat dat je 25 km van je werk woont. Als dat nog steeds van toepassing is, dan valt de 500Wh accu capaciteit van deze S-pedelec, met Bosch Performance motor, tegen. Het ’s morgens al behoorlijk koud, dus de capaciteit van de accu neemt af, maar dan nog!

Wat is de snelheid als je in de 1 na hoogste (Sport) ondersteuningsstand fietst en welke afstand, schat je, kan je dan afleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Snelheid ligt op Sport zo rond de 37 km/u, maar met de kanttekening dat er deze dagen echt amper wind staat.
Dan heb ik met deze 400Wh nog ongeveer 4 kilometer over. Maar het verschil tussen Sport en Turbo is met deze fiets amper merkbaar. In beide gevallen trekt de motor bijna een full load :)

Fiets is ook wel goed te rijden op Tour, dan kan je relatief makkelijk 32 km/u rijden.

Kalkhoff met Impulse systeem is ook wel interessant, die hebben een 612Wh accu. Gaat flink schelen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 13:45
Vlassie1980 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:06:
[...]

70 Km/u met een opgefokte velomobiel... Damn :P

Vanmorgen weer een ritje naar het werk gedaan met de Cruiser HS. Helmpje op en alleen maar windgeruis langs de oren, kijkend naar de display waar meestal 38,39 of 40 op staat. Wat een raket.

Helaas is de accucapaciteit toch het grootste nadeel, had nu ook nog maar 3 km actieradius over en ik moest ook wat doseren anders had ik hem al voor het eind van de rit leeg gereden. Als je dan ook nog in je achterhoofd houdt dat de capaciteit van de accu na verloop van tijd achteruit gaat en er vandaag weinig wind staat dan is het absolute minimum toch wel 500Wh.

Maar verder is het echt een heerlijke fiets, Big Ben banden zorgen voor een goed rijcomfort. Vandaag moet hij weer terug en moet ik weer op mijn normale Merida plaatsnemen :P
Ben ik je vanochtend toevallig tegen gekomen in de buurt van Zoetermeer? Zag daar rond 8.25 uur een RM HS voorbij komen.

Overigens klaag je wel snel hoor: 25 km met 400Wh is riant. Ik doe er 32 met slechts 300Wh ;)
(rij overigens bijna nooit harder dan 35 km/u)

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isigo
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 01:58
Oeps,

Rijd je een Sparta ION RX, RX+ en RXS+ tussen 2011 en 2014
lees dan even onderstaande link ivm problemen met de lasnaad
van het frame.

http://nos.nl/artikel/206...t-9300-e-bike-frames.html

Leuk als je al die jaren risico hebt gelopen dat het frame onderweg
zou kunnen breken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
dirkjesdirk schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 12:29:
[...]

Ben ik je vanochtend toevallig tegen gekomen in de buurt van Zoetermeer? Zag daar rond 8.25 uur een RM HS voorbij komen.

Overigens klaag je wel snel hoor: 25 km met 400Wh is riant. Ik doe er 32 met slechts 300Wh ;)
(rij overigens bijna nooit harder dan 35 km/u)
Ik rijd ten oosten van Zoetermeer ( Waddinxveen - Roelofarendsveen ), maar kom er niet echt in de buurt. Denk dat je iemand anders hebt gezien :)

En ik klaag inderdaad te snel, maar ik wil ook snel haha :) Respect dat jij het met 300Wh doet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is in de buurt van Zoetermeer, hoeveel van die fietsen zouden daar rijden? Lijkt me zeer waarschijnlijk dat je op heterdaad betrapt bent, Vlassie :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Helaas moet hij vanavond weer terug naar de dealer, was wel een feestje om op te rijden moet ik zeggen. Rij nu met een groene plaat achterop rond :+

@Dirkjesdirk: Als er een groen plaatje op zat was ik het dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dirkjesdirk, ik las dit in een wat oudere posting:

"Na enige ritjes kan ik de actieradius van 30 km met 300 Wh accu bevestigen. Maar dan niet harder dan rond de 30-32 km p/u op de stand SPEED. Overigens zonder heuvels (enkel viaduct) en 75 kg. Maar dan is het ook echt op."

Je zou verwachten dat er de laatste jaren vooruitgang is geboekt qua efficiëntie van de motoren en accu's.

Echter, met 31-32 km/u, kon ik ruim 35 km fietsen (n=1!) met mijn 6 jaar oude Panasonic accu van 288 Wh. Bij 42 km was de ondersteuning nul, tussen 35 en 42 liep de ondersteuning terug. Ik weeg 95 kg (bij 1.81m, zware botten :-P), dus daar ligt het zeer zeker niet aan. Ik had overwegend (licht) wind tegen. Mogelijk heeft dat er mee te maken dat de Panasonic middenmotor 250W vermogen heeft ipv de 350W van de Bosch motor.

Het zou er ook mee te maken kunnen hebben dat de Bosch Performance optrekt als een malle vanaf stilstand, terwijl de Panasonic MM op zijn best is bij kruissnelheid. Die sprintjes moeten stevig Wh'tjes zuipen.

Anyway, toch valt dat wat tegen zo op het eerste gezicht, als je ziet hoeveel er is geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling van de ebike, dat is echt booming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
ter info:

Qua rijden in stand sport op de RM HS zit ik meestal tussen de 30-35 km/h

Deze week gaat het iets vlotter, want maar windkracht 2 natuurlijk.

Het is echt een super fiets.

Het enige wat ik misschien anders zou willen is een Rohloff naaf en Gates aandrijfriem.

edit:

en de accu is gewoon te klein !

20km in de herfst met wind tegen vertrouw ik niet dat ik ga halen in turbo. Vandaar
dat ik altijd stand "sport" of "tour" rij.

[ Voor 23% gewijzigd door JellBro op 03-11-2015 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 16:37

Canis Lupus

Vosbot

isigo schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 12:34:
van het frame.

zou kunnen breken....
Gaat om damesmodellen :+

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je er mee de halfpipe op zou moeten om dat frame te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Canis Lupus schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:31:
[...]
Gaat om damesmodellen/seniorenmodellen :+
:+
JellBro schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:26:
ter info:

Qua rijden in stand sport op de RM HS zit ik meestal tussen de 30-35 km/h

Deze week gaat het iets vlotter, want maar windkracht 2 natuurlijk.

Het is echt een super fiets.

Het enige wat ik misschien anders zou willen is een Rohloff naaf en Gates aandrijfriem.

edit:

en de accu is gewoon te klein !

20km in de herfst met wind tegen vertrouw ik niet dat ik ga halen in turbo. Vandaar
dat ik altijd stand "sport" of "tour" rij.
Geld teveel? Rohloff en Gates... Dan ga je richting de 6K 8)

Maar het is wel enigszins teleurstellend die capaciteit. Als ik de comments van onderstaand item lees is dit nog het meest grote punt bij deze fiets:
http://www.elektrischefie...muller-high-speed-e-bike/

[ Voor 71% gewijzigd door Vlassie1980 op 03-11-2015 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
isigo schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 12:34:
Oeps,

van het frame.

zou kunnen breken....
Je bent aan de dood ontsnapt O-)

Zag de advertentie vanmorgen in De Volkskrant staan.
Goed van Sparta dat ze het op deze manier oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
edit: reactie op vlassie

hihi... nee, was het maar waar.

Als ik iets anders zou willen, hé ! Meer geld valt daar ook onder :)
Ik fiets in feite ook om te besparen [brandstof en doe mee met BRiders].
Het is dankzij inruil en vorig jaar fietsplan dat ik deze fiets heb gekocht.

Maar zonder grappen:

Grotere accu en Rohloff en Gates en je hebt denk ik de ultieme fiets met de RM HS.

De Nuvinci vind ik niet prettig als ik zonder accu fiets [zwaar].
De ketting is op de cruiser nog steeds gewoon open en ik rij over traktor-modder-paden.
De accu bepaalt dat ik haast nooit boven 40km/u rijdt, anders kom ik niet op bestemming,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 13:45
Vlassie1980 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:03:
Helaas moet hij vanavond weer terug naar de dealer, was wel een feestje om op te rijden moet ik zeggen. Rij nu met een groene plaat achterop rond :+

Dan was het idd een ander denk ik. Zie de RM toch wel regelmatig hoor. Meestal wel zonder plaatje overigens.
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:25:
Dirkjesdirk, ik las dit in een wat oudere posting:

"Na enige ritjes kan ik de actieradius van 30 km met 300 Wh accu bevestigen. Maar dan niet harder dan rond de 30-32 km p/u op de stand SPEED. Overigens zonder heuvels (enkel viaduct) en 75 kg. Maar dan is het ook echt op."

Je zou verwachten dat er de laatste jaren vooruitgang is geboekt qua efficiëntie van de motoren en accu's.

Echter, met 31-32 km/u, kon ik ruim 35 km fietsen (n=1!) met mijn 6 jaar oude Panasonic accu van 288 Wh. Bij 42 km was de ondersteuning nul, tussen 35 en 42 liep de ondersteuning terug. Ik weeg 95 kg (bij 1.81m, zware botten :-P), dus daar ligt het zeer zeker niet aan. Ik had overwegend (licht) wind tegen. Mogelijk heeft dat er mee te maken dat de Panasonic middenmotor 250W vermogen heeft ipv de 350W van de Bosch motor.

Het zou er ook mee te maken kunnen hebben dat de Bosch Performance optrekt als een malle vanaf stilstand, terwijl de Panasonic MM op zijn best is bij kruissnelheid. Die sprintjes moeten stevig Wh'tjes zuipen.

Anyway, toch valt dat wat tegen zo op het eerste gezicht, als je ziet hoeveel er is geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling van de ebike, dat is echt booming.
Tja, ik weet niet hoe de efficentie is bij Bosch. Feit is wel dat ik weinig optrek omdat ik in mijn 32 km route maar 1 of max 2 stoplichten tegen kom. Wind, snelheid en de stand bepalen alles.

Met deze dagen - waarbij de wind verwaarloosbaar is - haal ik het net niet op standje tour en met een snelheid van 28-30 gemiddeld. De 1e 6 km rij ik daarom op eco. Op eco is het nog aardig buffelen om de 28 p/u te halen :P

Accu is overigens wel bijzonder gelijkmatig qua prestatieindicatie. Het loopt lineair terug en bij een actiradius van 0 km kan je nog ongeveer 1 km rijden voordat de ondersteuning helemaal uitvalt. Ook dan blijft het licht en display gewoon aan.

[ Voor 5% gewijzigd door dirkjesdirk op 03-11-2015 16:34 ]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Peatsmoke schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 05:41:
Heeft hij ook ogen voor een drager? Ik dacht gezien te hebben dat er wel ogen zijn voor een spatbord en niet voor een drager.
Die Cube heeft draadogen voor de bevestiging van een drager. Dan wordt het deze drager met achterlicht: http://www.cube.eu/en/equ...ier-trekking-28-29-black/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Peatsmoke schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 05:41:
[...]Heeft hij ook ogen voor een drager? Ik dacht gezien te hebben dat er wel ogen zijn voor een spatbord en niet voor een drager, of kun je die op een of andere manier combineren?
Dat kan je combineren, dat doen ze ook bij de:

http://www.cube.eu/nl/pro...avel-black-grey-red-2016/

Kan ook gewoon met aftermarket door via een klemmetje het spatbord stangetje op de achterdrager aan te sluiten (dus een paar mm boven de achterpat). Als je FM dit niet voor je kan doen moet je een andere FM zoeken^^. In het ergste geval ga je naar de ijzerhandel voor een stukje metaal met gaatjes en vouw je dat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
80% van de verkochte e-bikes zijn volgens mij damesmodellen...
Vlassie1980 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:03:

Het gebruik van het handelaarskenteken moet direct verband houden met de door uw bedrijf opgegeven bedrijfsactiviteiten. Dus niet voor uitleendoeleinden.

Bron:RDW
roffeltjes schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 17:46:
[...]

Dat kan je combineren, dat doen ze ook bij de:

http://www.cube.eu/nl/pro...avel-black-grey-red-2016/

Kan ook gewoon met aftermarket door via een klemmetje het spatbord stangetje op de achterdrager aan te sluiten (dus een paar mm boven de achterpat). Als je FM dit niet voor je kan doen moet je een andere FM zoeken^^. In het ergste geval ga je naar de ijzerhandel voor een stukje metaal met gaatjes en vouw je dat zelf.
Bedankt! Ik was te lui om de garage in te lopen en te kijken... :D

Maar die laatste optie??? Bah! Het oog wil ook wat... ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Peatsmoke op 03-11-2015 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dat kan heel netjes hoor, ga je niet zien. Gewoon direct tegen de achterpat met een heel klein klemmetje. Die ene cm is via de spatbordstangen te verstellen (daar zijn ze op ingericht).

Holland bikeshop heeft ook wel oplossingen, zo te zien tientallen opties. Hier zijn er een paar. Deze klem je om je drager stang en klaar is Klara (moet de maat wel kloppen, maar nogmaals, er is plenty keuze),

http://hollandbikeshop.co...ang-clip-kunststof-zwart/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
@ roffeltjes & Peatsmoke

ALS, ik voor die Cube Cross Hybrid Allroad ga, wordt het 1 van onderstaande achterdragers.
De FM regelt dat. Een achterlicht hoef ik niet te betalen want de FM ruilt, het kleine achterlicht op de achtervork, kosten neutraal, om voor een groter achterlicht op de drager (inclusief het doortrekken van de bedrading).

http://www.cube.eu/en/equ...er-heavy-duty-28-29-black

http://www.cube.eu/en/equ...r-adjustable-26-29-black/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Fiets weer ingeleverd en een Riese und Muller foldertje meegekregen. Ze hadden hem nog niet staan maar de R&M Roadster HS is een fiets waar ik erg vrolijk van wordt.

Strak, industrieel, no-nonsense en snel:
Afbeeldingslocatie: http://www.velochannel.com/wp-content/uploads/2015/09/roadster_rouille.jpg

Zou alleen nog een bagagedragertje op moeten voor mijn fietstassen, een rugzak vind ik niks achterop.

Vlassie blijft nog even verder dromen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
Vlassie1980 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 21:04: Ze hadden hem nog niet staan maar de R&M Roadster HS is een fiets waar ik erg vrolijk van wordt.
Ziet er, naast de felle kleur, toch niet zo veel anders uit dan de andere snelle fietsen zoals, de Stevens, Hercules of Kreidler en nog wel meer?
Zou alleen nog een bagagedragertje op moeten voor mijn fietstassen,
Dat zit dan weer wel op eerder genoemde fietsen. Tevens mis ik op die RM een beschermertje boven de ketting, vind ik wel zo prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenoble
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-01-2021
Mooie bike die R&M Roadster HS dacht ik zo.
Wel vreemd dat de zwarte op de website een heel ander frame geometrie heeft..:
http://nl.r-m.de/bike/roadster-touring-hs/

Maar zal wel in de 3000 + range zitten, dus dat is nog effe sparen, maar hoe langer je wacht hoe mooier de nieuwe modellen lijken te worden.

Mijn centurion Efire net terug met nieuwe motor, begint vandaag flink te kraken op de trapas bij hogere belasting… Maar dan alleen als de motor ingeschakeld is, wordt er niet echt blij van. Morgen even langs de FM kijken wat die kan doen. Hoop niet op een nieuwe motor, want dat is weer twee weken niet fietsen.

[ Voor 11% gewijzigd door lenoble op 03-11-2015 21:31 . Reden: website ertussen zetten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
lenoble schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 21:26:
Mooie bike die R&M Roadster HS dacht ik zo.
Wel vreemd dat de zwarte op de website een heel ander frame geometrie heeft..:
http://nl.r-m.de/bike/roadster-touring-hs/

Maar zal wel in de 3000 + range zitten, dus dat is nog effe sparen, maar hoe langer je wacht hoe mooier de nieuwe modellen lijken te worden.

Mijn centurion Efire net terug met nieuwe motor, begint vandaag flink te kraken op de trapas bij hogere belasting… Maar dan alleen als de motor ingeschakeld is, wordt er niet echt blij van. Morgen even langs de FM kijken wat die kan doen. Hoop niet op een nieuwe motor, want dat is weer twee weken niet fietsen.
Komt denk ik doordat het een kleiner frame is. Grotere maten zijn wel recht.

Ben wel fan van Riese und Müller geworden. Lekker eigenzinnige modellen.

Maar blijft voorlopig nog even sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
- oblomov - schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 19:49:ALS, ik voor die Cube Cross Hybrid Allroad ga, wordt het 1 van onderstaande achterdragers.
De FM regelt dat. Een achterlicht hoef ik niet te betalen want de FM ruilt, het kleine achterlicht op de achtervork, kosten neutraal, om voor een groter achterlicht op de drager (inclusief het doortrekken van de bedrading).
Zoals ik al zei, een echte FM fixt dat gewoon. En ja dan betaal je wat meer bij aankoop *hele dikke shrug*.

Zoiets zou voor mij heel, heel zwaar meewegen in mijn beslissing. Het is ook waarom ik de Razer heb gekocht ipv een Gaastra bij een ander.

Dus ik zou zeggen: Go for it.

@ Vlassie op zich is een drager gewoon een optie bij R&M, dus dat is geen probleem.

Maar verder vind ik het eigenlijk vier keer niks voor dat geld. Eventjes keihard mijn veel te grote mond open sjorren:

- Duur voor de onderdelen.
- Kabelloop is gewoon fokking lelijk. Industrieel? Gewoon lomp, niks functioneels aan.
- Banden limiteren tot 40mm?
- De Geometrie is merkwaardig. Op zich kan het best werken (ik hou wel van sloom en stabiel, maar dit is wel heel veel van het goede), maar wat ik direct al zie is vrij extreem. Dat komt omdat ze de framehoeken bij alle maten hetzelfde houden, dat zie je niet vaak. Gevolg is dat ze met de wielbasis moeten spelen. Korte opsomming:
-- Lange bovenbuis (helemaal als je ziet hoe stijl de zitbuis is...).
-- Super steile zitbuis, zeker voor de grote maten (bij de kleinere maten kan je vaak niet anders)
-- Mega wielbasis. Stabiel maar sloom.
-- Super veel naloop, dus heel stabiel sturend (echt sloom).
-- Kort balhoofd voor de kleinste maat. Super kort voor de grootste maat.
--> Je zit dus nogal gestrekt op deze fiets, zeker in de grootste maat is de hoeveelheid drop die je voor je kiezen krijgt niet mis (ik benadruk: echt heel veel drop). Dat is op zich wel sportief, dus dat klopt dan wel weer met wat ze zeggen. Echt typisch is dat ze je enorm naar voren schuiven door die extreem steile zitbuis. Zeker in de grootste maat gaat je knie heel ver voor je trapas zitten.

Niets voor mij dus.

Als het snel moet dan is die Giant echt zoveel beter doordacht en op lagere snelheid kan ik een pak andere fietsen bedenken die mijn voorkeur hebben.

Het enige wat R&M mee heeft is die leuke kleur Rood en een mooie foto in de folder.

[ Voor 58% gewijzigd door roffeltjes op 04-11-2015 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 04 november 2015 @ 00:05:Zoals ik al zei, een echte FM fixt dat gewoon. En ja dan betaal je wat meer bij aankoop *hele dikke shrug*.

Zoiets zou voor mij heel, heel zwaar meewegen in mijn beslissing. Het is ook waarom ik de Razer heb gekocht ipv een Gaastra bij een ander.

Dus ik zou zeggen: Go for it.
Kan wel zeggen dat van alle FM’s die ik de afgelopen tijd ontmoette de FM van de Cube rustig en ruim de tijd nam, voors en tegens afwegend, alternatieven aandragend, niet opdringerig was, een uitgebreide lichaamsmeting en SQ-lab zadelmeting deed. Ongevraagd 5% korting geeft en veranderingen, indien mogelijk, kosten neutraal, omruilt. Andere banden, ook al zijn ze iets duurder, geen probleem. Idem voor de montage van die aanpassingen en extra's. Alle onderdelen en aanpassingen met omschrijving in een offerte op papier verwerkt. Met de mededeling denk er eens over na, we zien je graag terug.

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar als het een Cube wordt dan koop ik die bij hem. Een officiële Cube dealer die relatief dicht in de buurt woont. Met een ruime, schone en opgeruimde werkplaats, hetgeen ik ook belangrijk vind.
Ik ben er lang geleden al eens geweest en de gegevens van die meting indertijd, staan nog steeds in het systeem. Sindsdien ben ik 1 cm gekrompen!

Binnenkort ga ik een afspraak maken voor wat testritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 04 november 2015 @ 00:05:
[...]
Maar verder vind ik het eigenlijk vier keer niks voor dat geld. Eventjes keihard mijn veel te grote mond open sjorren:

Het enige wat R&M mee heeft is die leuke kleur Rood en een mooie foto in de folder.
Een echte R&M dus...
Meteen toe ik de bromfiets zag dacht ik "Het is gewoon een Stevens die je 1000 euro duurder betaald en een ander kleurtje heeft (of je dat dan weer leuk vind)". Verder moet je jezelf altijd afvragen met de regeltjes die er voor bromfietsen gelden, wat er nog overblijft van het -zoals jij het noemde- strakke industriële design. 8)7
- oblomov - schreef op woensdag 04 november 2015 @ 03:13:
[...]

...Ik ben er lang geleden al eens geweest en de gegevens van die meting indertijd, staan nog steeds in het systeem. Sindsdien ben ik 1 cm gekrompen!
Dan wees maar snel, anders moet je straks een kinderfiets bestellen.... _/-\o_

Alle gekheid op een stokje: de punten die jij noemt zijn imo ook heel erg belangrijk en kunnen ondanks een paar euro extra die je moet betalen, juist doorslaggevend zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Peatsmoke op 04-11-2015 05:37 . Reden: tekstueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:18
Er is een internetconsultatie geopend voor wijzigingen in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ivm vaststellen van regels inzake de speed-pedelec. Dus je argumenten voor of tegen de helmplicht en verplaatsing van de speed-pedelecs naar de rijbaan kun je nu direct kwijt bij de wetgever ;)

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dank! Ik heb gereageerd.

Ik ben van mening dat het vooral constructief moet, dus aanpassen van de voorstellen. NJET reacties lijken me zinloos. Als ze gewoon een nette helm kiezen en eens goed kijken naar hoe en waar de S-pedelec in het verkeer past zijn we al een stuk verder.

Misschien moet de categorisering van de fietspaden ook een keer op de schop. Er zijn zat fietspaden waar een brommer/s-pedelec inderdaad niets te zoeken heeft, aan de andere kant zijn er ook weer genoeg plekken waar het geen probleem is en zelfs wenselijk voor de verkeersveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Heb ook een verhaaltje daar neergezet, kort samengevat:

Speed pedelec op de rijbaan: niet ok, te veel verschil tussen snelheid / acceleratievermogen auto's / scooters.

Helm: Ok, zolang het maar geen bromfietshelm is maar zoals Roffeltjes schrijft een nette helm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Doelgroepen die door de regeling worden geraakt
- eigenaren van een speed-pedelec die gekentekend is als snorfiets;
- verkopers van speed-pedelecs;
- fabrikanten van speed-pedelecs.
.
.
.
Doel van de consultatie
Het doel van de consultatie is de doelgroepen te consulteren over voorgenomen wijziging.

Als je dus geen speed-pedelec op naam hebt, geen verkoper of fabrikant bent, heeft reageren dus geen zin.

Als er dus bijvoorbeeld geen S.N. Elfietser uit Boerenstrontstradeel geen speed-pedelec op naam heeft staan, kan die wel een, twee of meer velletjes vol typen en opsturen, maar daar zal dan niets mee gedaan worden omdat hij/zij niet tot de doelgroep behoort.
Maar ondanks dat heb ik ook mijn mening kenbaar gemaakt (korte samenvatting):
  • Helmplicht prima, maar wel een helm die voldoende ventileert maar ook voldoende beschermt tot 45 km/u (ivm zorgplicht van de overheid);
  • Speed-pedelec hoort op de rijbaan ivm grote snelheidsverschil met gewone fietsers en het grotere gevaar t.o.v. bromfietsen omdat ze geruisloos zijn;
  • Eisen rijbewijs AM aanpassen en in de rij-opleiding een aantal lessen met speed-pedelec verplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Acceleratie vermogen van een speed-pedelec is voor mijn gevoel hoger dan dat van een brommer of zit ik er helemaal naast? Met mijn 26kmpu Yamaha ben ik ook sneller op de eerste meters dan benzine slurpers.

Ik vind trouwens de zorgplicht niet helemaal te rijmen met het verschuiven van speed-pedelecs naar de rijbaan. Dat gaat alleen op als het aantal platgereden s-pedelecs lager is dan het aantal brokken die een s-pedelec maakt op een fietspad.

De 1 op 1 vergelijking met een brommer gaat hierin niet op, want die rijden af dealer al flink harder, er zit ook een forse gedoogmarge in van 56kmpu, dus 25% sneller dan een s-pedelec. Een (S-) Pedelecs wordt daarentegen niet uitgeleverd met hogere snelheid (meestal zit de software potdicht). Ook is een brommer veel zwaarder en heeft dus veel meer impact.

Ik zie op zich echt wel het probleem van een s-pedelec op fietspaden (zeker niet alle fietspaden!), maar op een hoop gooien met Brommers is incorrect en gaat ook weer voor problemen zorgen.

[ Voor 66% gewijzigd door roffeltjes op 04-11-2015 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

E-bikers die echt doortrappen zijn me bij het stoplicht vaak wel voor ja. Behoorlijk irritant als ik je 10 meter verder weer in moet halen :P
Maar niet-doorstampers halen het niet hoor. Waarschijnlijk wel tov een Tomosje, maar niet bij een moderne scooter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Jawel, maar we hebben het hier over een s-pedelec, die hebben nogal een motor erin hangen.

Het is in ieder geval niet 1-2-3 wat ik zie als een risico van een s-pedelec in het gemotoriseerde verkeer. De maximale snelheid en het gewicht daarentegen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

Was ook niet als argument bedoeld hoor, ik staafde alleen je bewering met mijn bevindingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Peatsmoke schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:52:
Doelgroepen die door de regeling worden geraakt
- eigenaren van een speed-pedelec die gekentekend is als snorfiets;
- verkopers van speed-pedelecs;
- fabrikanten van speed-pedelecs.
.
.
.
Doel van de consultatie
Het doel van de consultatie is de doelgroepen te consulteren over voorgenomen wijziging.

Als je dus geen speed-pedelec op naam hebt, geen verkoper of fabrikant bent, heeft reageren dus geen zin.

Als er dus bijvoorbeeld geen S.N. Elfietser uit Boerenstrontstradeel geen speed-pedelec op naam heeft staan, kan die wel een, twee of meer velletjes vol typen en opsturen, maar daar zal dan niets mee gedaan worden omdat hij/zij niet tot de doelgroep behoort.
Maar ondanks dat heb ik ook mijn mening kenbaar gemaakt (korte samenvatting):
  • Helmplicht prima, maar wel een helm die voldoende ventileert maar ook voldoende beschermt tot 45 km/u (ivm zorgplicht van de overheid);
  • Speed-pedelec hoort op de rijbaan ivm grote snelheidsverschil met gewone fietsers en het grotere gevaar t.o.v. bromfietsen omdat ze geruisloos zijn;
  • Eisen rijbewijs AM aanpassen en in de rij-opleiding een aantal lessen met speed-pedelec verplichten.
Prima, maar ik moet toch ventileren dus dat heb ik bij deze maar even gedaan :)
Heb altijd geleerd van mijn pa dat ik moet stemmen, anders mag ik ook niet zeiken, zal vast wel iemand mijn feedback lezen en denken: That makes sense.... Of ze er wat mee doen is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat mag ook wel, ik kreeg zonder onderhandelen bij alle fietsenmakers hier in de buurt al 15% op de reguliere prijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Leven en laten leven. Die 10% extra korting maken mij niet gelukkiger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op woensdag 04 november 2015 @ 10:51:
Leven en laten leven. Die 10% extra korting maken mij niet gelukkiger!
Nee maar een prestatie van de zijde van de fietsenmaker is het geenszins... Ik heb het niet over internetaanbieders, die geven nog meer, maar gewoon de lokale fietsenmakers in de regio. :) Ik vind het allemaal leuk lief en aardig, maar ze verdienen al genoeg op het spul en met de arbeidsuren zijn de meeste ook niet bepaald schappelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2015 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 10:14:
[...]

Prima, maar ik moet toch ventileren dus dat heb ik bij deze maar even gedaan :)
Heb altijd geleerd van mijn pa dat ik moet stemmen, anders mag ik ook niet zeiken, zal vast wel iemand mijn feedback lezen en denken: That makes sense.... Of ze er wat mee doen is een tweede.
Als je nog de illusie hebt dat er überhaupt wat gelezen wordt, dat van burgers afkomstig is, benijd ik je vanwege het vertrouwen dat je nog in de politiek hebt.
Ik denk dat ze alleen van de grote jongens (BOVAG, VVN, Fietsberaad en dergelijke clubs) de reacties lezen en dan tijdens de vrijdagmiddag-borrel tossen welke brief beantwoord wordt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 10:24:
[...]

Dat mag ook wel, ik kreeg zonder onderhandelen bij alle fietsenmakers hier in de buurt al 15% op de reguliere prijzen :)
Ik krijg zelfs 20 procent zonder onderhandelen lol... En nog goede service ook. Is wel niet m'n eerste fiets die ik daar kocht. En een mooie korting maakt het me mogelijk de fiets later door te verkopen zonder echt veel verlies te maken. Ik hou mijn fietsen niet lang, vandaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:06:
Nee maar een prestatie van de zijde van de fietsenmaker is het geenszins... Ik heb het niet over internetaanbieders, die geven nog meer, maar gewoon de lokale fietsenmakers in de regio. :) Ik vind het allemaal leuk lief en aardig, maar ze verdienen al genoeg op het spul en met de arbeidsuren zijn de meeste ook niet bepaald schappelijk.
De fietsenbranche krimpt als een gek, dus dit is aantoonbaar niet waar. De marges zijn flinterdun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Nog even gebabbeld over de inruil van mijn fiets. 1100 eurie inruil voor:

- Merida E-spresso 410 EQ met Bosch Performance line
- Aangeschaft vorig jaar februari voor 2599,-
- 13.000 km gelopen

Graag jullie input op deze prijs!
Peatsmoke schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:44:
[...]

Als je nog de illusie hebt dat er überhaupt wat gelezen wordt, dat van burgers afkomstig is, benijd ik je vanwege het vertrouwen dat je nog in de politiek hebt.
Ik denk dat ze alleen van de grote jongens (BOVAG, VVN, Fietsberaad en dergelijke clubs) de reacties lezen en dan tijdens de vrijdagmiddag-borrel tossen welke brief beantwoord wordt. :+
Vertrouwen in de politiek heb ik ook niet meer, maar ik voel me toch geroepen om input te geven. Maar dank voor het scheppen van een realistische blik :)
roffeltjes schreef op woensdag 04 november 2015 @ 00:05:

@ Vlassie op zich is een drager gewoon een optie bij R&M, dus dat is geen probleem.

- Kabelloop is gewoon fokking lelijk. Industrieel? Gewoon lomp, niks functioneels aan.
- Banden limiteren tot 40mm?
- De Geometrie is merkwaardig. Op zich kan het best werken (ik hou wel van sloom en stabiel, maar dit is wel heel veel van het goede), maar wat ik direct al zie is vrij extreem. Dat komt omdat ze de framehoeken bij alle maten hetzelfde houden, dat zie je niet vaak. Gevolg is dat ze met de wielbasis moeten spelen. Korte opsomming:
-- Lange bovenbuis (helemaal als je ziet hoe stijl de zitbuis is...).
-- Super steile zitbuis, zeker voor de grote maten (bij de kleinere maten kan je vaak niet anders)
-- Mega wielbasis. Stabiel maar sloom.
-- Super veel naloop, dus heel stabiel sturend (echt sloom).
-- Kort balhoofd voor de kleinste maat. Super kort voor de grootste maat.
--> Je zit dus nogal gestrekt op deze fiets, zeker in de grootste maat is de hoeveelheid drop die je voor je kiezen krijgt niet mis (ik benadruk: echt heel veel drop). Dat is op zich wel sportief, dus dat klopt dan wel weer met wat ze zeggen. Echt typisch is dat ze je enorm naar voren schuiven door die extreem steile zitbuis. Zeker in de grootste maat gaat je knie heel ver voor je trapas zitten.

Niets voor mij dus.

Als het snel moet dan is die Giant echt zoveel beter doordacht en op lagere snelheid kan ik een pak andere fietsen bedenken die mijn voorkeur hebben.

Thanks voor de input, ik hou van ongefilterde feedback en daar kunnen Roffeltjes en Peatsmoke altijd goed in voorzien. Blijft een kwestie van smaak en het plaatje in de folder is gewoon :9~
Heb hem verder nog niet in de Nederlandse webshops gezien, de Giant Quick E+ ook niet overigens...

Was ook gecharmeerd van de Charger, maar die leveren ze niet in grotere maten. Heb trouwens een Riese und Muller Charger zien staan met banden die net zo dik waren als mijn oude Puch Maxi. Wat een ding man...

[ Voor 88% gewijzigd door Vlassie1980 op 04-11-2015 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
roffeltjes schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:59:
[...]

De fietsenbranche krimpt als een gek, dus dit is aantoonbaar niet waar. De marges zijn flinterdun.
Marges zijn idd flinterdun. Maar krimpen als een gek zie ik even niet.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:59:
[...]

https://www.rabobankcijfe...e=Tweewielerspeciaalzaken

Omzetten stijgen, ondanks een ~ gelijk aantal fietsen maar door de hoge prijzen van de ebikes stijgt de totale omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
DHL schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:58:
Ik krijg zelfs 20 procent zonder onderhandelen lol... En nog goede service ook. Is wel niet m'n eerste fiets die ik daar kocht. En een mooie korting maakt het me mogelijk de fiets later door te verkopen zonder echt veel verlies te maken. Ik hou mijn fietsen niet lang, vandaar...
Als ik regelmatig twee keer per jaar bij dezelfde fietsenmaker een fiets koop, krijg ik dat waarschijnlijk ook zonder onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:16:
Nog even gebabbeld over de inruil van mijn fiets. 1100 eurie inruil voor:

- Merida E-spresso 410 EQ met Bosch Performance line
- Aangeschaft vorig jaar februari voor 2599,-
- 13.000 km gelopen

Graag jullie input op deze prijs!
Pfoe, tja, je hebt de fiets eruit, in die zin kom je wel uit natuurlijk. Nieuwe fiets = nieuwe garantie, ook niet ongunstig :P Maarja 1500 euro bijleggen terwijl de fiets in feite nog okay is, is wel een hoop geld, komt neer op 11 cent per kilometer afschrijving. Dat is wel behoorlijk fors. Als je het al van plan bent is particuliere verkoop vaak gunstiger, al is het maar omdat je meer korting pakt op de nieuwe fiets.

Zelf ben ik geneigd om de fiets gewoon "op" te rijden, als de accu slecht wordt zijn de cellen goed te vinden, enige dat echt duur is is de motor. Het frame blijft normaal gesproken gewoon heel natuurlijk :) D'r zit hier slechts 1 maar aan, ik kan met mazzel volgend jaar weer een nieuwe fiets kopen met ~650 euro belastingvoordeel. Dat zou de rekensom alweer wat anders maken en de afschrijving enorm beperken.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2015 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Je heb zelf een bedrijf, dus je hebt waarschijnlijk zelf ook ervaren hoe gênant het is als klanten om korting bedelen. Die klant neemt jou niet serieus.
Als jij een prijs afspreekt neem ik aan dat het een reële prijs is en dat je het waard bent, waarom zou ik dan nog iets van jouw prijs proberen af te knabbelen.
Als ik korting krijg neem ik die. Als ik het gevoel krijg dat de prijs te hoog is, vraag ik om een toelichting. Ben ik dan nog niet tevreden, ga ik naar een ander.
Ik heb voor iemand gewerkt die altijd moeilijk deed over mijn uurtarief, terwijl hij zelf een uurtarief van 350 euro rekende voor advieswerk (gebakken lucht vond ik vaak), vele malen meer dan het uurtarief dat ik vroeg. Hij was rijk, maar voortdurend ontevreden en die ontevredenheid moest gestelpt worden met nog meer geld. Tot hij op een dag vrij jong te horen kreeg dat het nog maar een kwestie van weken was. Ik vroeg mij af wat hij zoals gedacht heeft op zijn sterfbed. Zoiets in de trant van: "Zo dat heb ik toch maar mooi bij elkaar geschraapt"!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:26:
[...]

Je heb zelf een bedrijf, dus je hebt waarschijnlijk zelf ook ervaren hoe gênant het is als klanten om korting bedelen. Die klant neemt jou niet serieus.
Ik zie het als een doodnormaal onderdeel van het economisch verkeer. Beiden proberen doorgaans de meest gunstige deal eruit te halen. Enige voordeel is dat je met vaste klanten niet telkens dit onderhandelingsproces door hoeft, ik heb er een paar bij waarbij ik de offertes niet eens hoef te maken, de factuur volstaat. :) Maar verder, tja, c'est la vie.

Zeker bij een homogeen product als een fiets is het doodnormaal dat je de prijs uitonderhandelt. Het is ook niet alsof ze nou bar veel werk aan het leveren van een fiets hebben... Enige dat daarna telt is de service, maar aan de prijs die je vooraf afspreekt kun je niet zien of de service goed of slecht zal zijn (mijn ervaring is dat het vaak een slechte indicator is, hogere prijs hoeft niet een betere service te betekenen).

Ik zie dan ook weinig reden om niet te onderhandelen en het ook niet als broodroof, als je een bedrijf hebt heb je concurrentie, ik kan ook geen 200 euro per uur vragen voor de fotografie :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2015 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:45:
[...]

Het is ook niet alsof ze nou bar veel werk aan het leveren van een fiets hebben...
Daar vergis je, je STERK in!

Fietsen komen uit de fabriek gerold met alles "los"!
Een gerenommeerd Hollands fietsen merk heeft een ellen lange lijst wat je als dealer allemaal moet checken voor levering.
Voor mij ook een raadsel want stel je eens voor dat de auto dealer alle boutjes van een auto moet gaan aandraaien voor levering .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:17:
[...]

Pfoe, tja, je hebt de fiets eruit, in die zin kom je wel uit natuurlijk. Nieuwe fiets = nieuwe garantie, ook niet ongunstig :P Maarja 1500 euro bijleggen terwijl de fiets in feite nog okay is, is wel een hoop geld, komt neer op 11 cent per kilometer afschrijving. Dat is wel behoorlijk fors. Als je het al van plan bent is particuliere verkoop vaak gunstiger, al is het maar omdat je meer korting pakt op de nieuwe fiets.

Zelf ben ik geneigd om de fiets gewoon "op" te rijden, als de accu slecht wordt zijn de cellen goed te vinden, enige dat echt duur is is de motor. Het frame blijft normaal gesproken gewoon heel natuurlijk :) D'r zit hier slechts 1 maar aan, ik kan met mazzel volgend jaar weer een nieuwe fiets kopen met ~650 euro belastingvoordeel. Dat zou de rekensom alweer wat anders maken en de afschrijving enorm beperken.
Tsja, op zich is de fiets zoals je aangeeft inderdaad nog in prima staat en ik zou hem eigenlijk nog jarenlang kunnen blijven rijden.

De reden om op den duur naar een speed pedelec over te gaan is de factor tijd: Heb 2 kids thuis en het is in de ochtendspits altijd stressen. Die 10~15 minuten zorgen voor net wat meer rust tijdens dit proces en ik ben 's avonds ook wat eerder thuis. Daarmee win je 20~30 quality time met de kids :)

Particuliere verkoop is ook wel interessant, hoewel de prijs van de FM wel boven verwachting was, ik had gerekend op ongeveer 750,-

Het punt garantie is dan ook wel een goeie, dan ga ik daar zeker op inspelen om extra garantie bij te kopen voor laten we zeggen 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Speedster schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:38:
[...]
Marges zijn idd flinterdun. Maar krimpen als een gek zie ik even niet.
Al jaren is het een slagveld in Amsterdam. Over een paar jaar is het gewoon over en uit met Campagnolo in onze hoofdstad.

@Neo. Omzet is niet hetzelfde als winst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Het is ook niet alsof ze nou bar veel werk aan het leveren van een fiets hebben
Dat verschilt nogal van merk tot merk. Zeker budget merken komen compleet droog aan, een goede FM loopt dan alle draaiende delen na met de vetpot. Verder vergeet je het uur dat ze je hebben geadviseerd, het aannemen en uitpakken van de fiets, de proefritjes, de andere fietsen die ze misschien voor je hebbenlaten komen (zoals bij mij), de eerste servicebeurt, garantie afhandelingen etc. etc.

Verder heb ik geen medelijden met de fietsenbranche an sich, het is zoals het is. Maar de marges zijn zeer zeker flinterdun, Een internet shop is veel goedkoper, maar dat is voor mij helaas geen optie. De service is gewoon per definitie trager dan die van mijn FM.

Omdat het gewoon een feit is dat de marges laag zijn is korting de dood van de fietsenmaker. Iedereen kan begrijpen dat als ze de prijs matchen van een internet shop ze er geld op toe leggen. Dat is op termijn gewoon niet haalbaar.

Je vergelijking met je eigen zaak gaat ook niet op. Jij hebt niet voor een paar ton aan voorraad die elk jaar op MOET, geen meerdere monteurs, geen bestelbus, geen winkelhuur, geen etalage die opgeleukt moet worden etc. Jouw kosten zijn behoorlijk eenvoudig. een fietsenmaker heeft veel meer punten waar hij de boot mee in kan gaan.

Een kleine FM heeft los van de inkoopprijs al gauw 10k aan kosten per maand. Je zit al snel aan een omzet van een paar ton voordat hijzelf een leefbaar inkomen heeft. Dat zijn heel, heel veel fietsen.= en reparaties.

Nogmaals; het is zoals het is en niemand mag rekenen op slapend rijk worden, maar het uitgangspunt dat het makkelijk kan is helaas onzin. De afname van het aantal fietsenmakers is hiervoor een overduidelijke indicatie.

@Vlassie: de inruilprijs is heel erg goed.

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 04-11-2015 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
roffeltjes schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:22:
[...]
Dat verschilt nogal van merk tot merk. Zeker budget merken komen compleet droog aan, een goede FM loopt dan alle draaiende delen na met de vetpot. Verder vergeet je het uur dat ze je hebben geadviseerd, het aannemen en uitpakken van de fiets, de proefritjes, de andere fietsen die ze misschien voor je hebbenlaten komen (zoals bij mij), de eerste servicebeurt, garantie afhandelingen etc. etc.

Verder heb ik geen medelijden met de fietsenbranche an sich, het is zoals het is. Maar de marges zijn zeer zeker flinterdun, Een internet shop is veel goedkoper, maar dat is voor mij helaas geen optie. De service is gewoon per definitie trager dan die van mijn FM.

Omdat het gewoon een feit is dat de marges laag zijn is korting de dood van de fietsenmaker. Iedereen kan begrijpen dat als ze de prijs matchen van een internet shop ze er geld op toe leggen. Dat is op termijn gewoon niet haalbaar.

Je vergelijking met je eigen zaak gaat ook niet op. Jij hebt niet voor een paar ton aan voorraad die elk jaar op MOET, geen meerdere monteurs, geen bestelbus, geen winkelhuur, geen etalage die opgeleukt moet worden etc. Jouw kosten zijn behoorlijk eenvoudig. een fietsenmaker heeft veel meer punten waar hij de boot mee in kan gaan.

Een kleine FM heeft los van de inkoopprijs al gauw 10k aan kosten per maand. Je zit al snel aan een omzet van een paar ton voordat hijzelf een leefbaar inkomen heeft. Dat zijn heel, heel veel fietsen.= en reparaties.

Nogmaals; het is zoals het is en niemand mag rekenen op slapend rijk worden, maar het uitgangspunt dat het makkelijk kan is helaas onzin. De afname van het aantal fietsenmakers is hiervoor een overduidelijke indicatie.

Ik denk dat de realiteit voor fietsenmakers is dat ze gewoon meer service moeten gaan leveren. Fietsenverkoop online zal alleen maar toenemen dus daar kunnen ze niet tegenop boksen. Kwam laatst een keer bij een niet nader te noemen fm om een klein probleempje voor te leggen. Fiets daar niet gekocht en hij wilde me amper te woord staan, dan hoop ik ook maar dat hij lekker op zijn plaat gaat met zijn niet klantgerichte klote houding. Als ik met mijn Mazda bij een andere garage kom wordt ik echt niet zo afgescheept.

Service is het sleutelwoord.

Bedankt voor je expertise over de inruilprijs, maakt het er niet makkelijker op 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Helemaal mee eens Vlassie, ik heb hier ook al meermaals aangegeven dat veel FM domme eigenwijze klojo's zijn. De onbeschofte houding van veel fietsenmakers is verbijsterend.

En zoals al eerder gezdegd, de inruilprijs is prima, maar je gaat er wel geld op toe leggen. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 04-11-2015 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik vind het allemaal leuk lief en aardig, maar ze verdienen al genoeg op het spul en met de arbeidsuren zijn de meeste ook niet bepaald schappelijk.
Ik vind deze uitspraak nogal zwak voor een zelfstandig ondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:58:
Helemaal mee eens Vlassie, ik heb hier ook al meermaals aangegeven dat veel FM domme eigenwijze klojo's zijn. De onbeschofte houding van veel fietsenmakers is verbijsterend.
Het ergste is als ze ruw met de fiets omspringen. Onlangs moest de FM, om bij een inbusbout te geraken, een kunststof afdekplug verwijderen. In plaats dat hij dat met wat beleid deed, vernielde hij, steeds geïrriteerder, de plug met lomp geweld. Ik liet hem begaan, want dat wordt een nieuwe plug dacht ik, echter een nieuwe plug had hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:38:
[...]
De reden om op den duur naar een speed pedelec over te gaan is de factor tijd: Heb 2 kids thuis en het is in de ochtendspits altijd stressen. Die 10~15 minuten zorgen voor net wat meer rust tijdens dit proces en ik ben 's avonds ook wat eerder thuis. Daarmee win je 20~30 quality time met de kids :)
Die 20- 30 minuten is iets van de eerste twee weken. Daarna pas je langzaam maar zeker je schema aan en zit je na een paar weken weer net zo hard te stressen als je nu doet.
roffeltjes schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:22:
[...]

b]Vlassie1980 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:46:[/b]
[...]

Ik denk dat de realiteit voor fietsenmakers is dat ze gewoon meer service moeten gaan leveren. Fietsenverkoop online zal alleen maar toenemen dus daar kunnen ze niet tegenop boksen. Kwam laatst een keer bij een niet nader te noemen fm om een klein probleempje voor te leggen. Fiets daar niet gekocht en hij wilde me amper te woord staan, dan hoop ik ook maar dat hij lekker op zijn plaat gaat met zijn niet klantgerichte klote houding. Als ik met mijn Mazda bij een andere garage kom wordt ik echt niet zo afgescheept.

Service is het sleutelwoord.

Bedankt voor je expertise over de inruilprijs, maakt het er niet makkelijker op 8)
De hele handel zal de komende jaren woelige tijden doormaken en er zal maar een fractie van de fysieke winkels overblijven van een aantal jaren geleden. Dat heeft niet alleen te maken met de enorm toegenomen handel op internet, maar ook door schaalvergroting.
Er komen steeds meer grote spelers op de markt, zoals bijvoorbeeld een Mediamarkt, Hornbach en Decathlon. Door de enorme volumes waarmee die zaken werken, kunnen ze kortingen geven die andere winkeliers nooit kunnen geven.
De concurrentie van internetshops, die vaak niet eens werken met een eigen voorraad, maar alles direct vanaf de groothandel of fabrikant laten afleveren bij de klanten, komt daar nog eens bij.
Fabrikanten proberen hun marges veilig te stellen door allerlei trucs uit te halen en de aftersales leverancier gebonden te maken, maar dit systeem kom steeds meer onder druk te staan. Het is van de zotte dat een FM die een bepaald merk verkoopt, niet de garantieafhandeling wil (en mag) doen voor dat merk, gekocht bij een andere handelaar.
Ze (de handelaren) zullen de komende jaren alle zeilen moeten bijzetten om het hoofd boven water te houden en ze kunnen zich niet meer blijven verschuilen achter die achterlijke regeltjes.

Wat betreft de afschrijving: ik vind € 0,12/km een hoge afschrijving op een fiets, tel daarbij op de investering die je extra moet doen (helm, verzekering, legeskosten kenteken en hogere gebuikskosten ivm hogere snelheden), dan gaat het een behoorlijke duit extra kosten voor een paar minuten tijdswinst per dag. Verder mag je niet vergeten dat een klein half uur reistijd, net voldoende is om de stress van je werk achter je te laten.
Ik weet natuurlijk niet welke wegen je moet rijden, maar als je straks op de rijbaan moet rijden en bepaalde fietspaden niet meer mag berijden, is het de vraag of je ritje zoveel ontspanning geeft als het nu geeft. Mij lijkt een gewone e-bike gewoon veel relaxter dan een bromfiets-fiets waarmee je volgend jaar te maken hebt.

Voor echt grote afstanden zie ik nog wel de meerwaarde van een speed-pedelec, maar voor de ritjes van 30-40 minuten (enkeltje) is de praktische tijdwinst in veel gevallen verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
We zijn al een fase verder. Zaken als de mediamarkt voelen ook al de concurentie van het internet... en fabrikanten gaan nu rechtstreeks aan de klant verkopen, dus die hele internet store-fronts worden overgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedster schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:34:
[...]

Daar vergis je, je STERK in!

Fietsen komen uit de fabriek gerold met alles "los"!
Een gerenommeerd Hollands fietsen merk heeft een ellen lange lijst wat je als dealer allemaal moet checken voor levering.
Voor mij ook een raadsel want stel je eens voor dat de auto dealer alle boutjes van een auto moet gaan aandraaien voor levering .
Okay, dat is niet mijn ervaring, ik heb mijn elektrische fiets zo ongeveer uit de doos zien komen (ze waren me vergeten...) en het was echt binnen notime geregeld. Hetzelfde gold voor zowel mijn mountainbike als tourfiets. Belangrijkste was nog wel het stuur goedzetten, anders werd het wat lastig :P Het spijt me, maar ik heb geen paar honderd euro over voor dit werk en een etalage. De meerwaarde van een fietsenmaker zit m.i. niet in het leveren van de fiets, dat kan elke (online) toko, maar in een stuk service.

Daar schort het nou aan, vaak is het daar nou juist niet zo goed mee gesteld: de expertise ontbreekt, voor de meest simpele handelingen worden regelmatig stevige tarieven gevraagd. Ik zie de branche dan ook meer de online kant op gaan voor de verkoop (dozen schuiven) met een paar stevig grote jongens als Mantel die een echte shop kunnen veroorloven met voldoende demo-modellen.

Je kunt je dan afvragen of op elke straathoek een fietsenmaker moet zitten met winkelvoorraad, een etalage, etc. wat hier in de omgeving wel het geval is. Elk klein dorp en in Arnhem zelfs de meeste wijken hebben een eigen fietsenmaker. Met afnemende volumes, internetshops en een toenemend kostenbewustzijn bij de klanten is dat een lastige situatie.

De markt verandert, het is niet anders, schijnbaar kan de lokale fietsenmaker niet altijd genoeg toegevoegde waarde bieden. Misschien moeten ze wel eerder naar - ik noem maar een zijstraat - een garagebox met lage kosten om de reparaties te doen zodat ze geen kosten voor een etalage en voorraad hebben. Soit, so be it, de wereld verandert. Bij de fotografie was het niet anders, ik ben daarom ook blij dat ik de afweging heb gemaakt om daar niet volop op in te zetten hoe goed het ook liep: ook ik zag de markt veranderen.
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:22:
Dat mag.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2015 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Mijn verwachting is dat de grote zaken echter blijven bestaan, dat er nog verschuivingen aan zitten te komen is zeker, maar detailhandel zal een zeldzaamheid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
En proefrijden doen we dan op de proefrijdagen. Eerst de proeverij en daarna het rijden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Peatsmoke schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:03:
Verder mag je niet vergeten dat een klein half uur reistijd, net voldoende is om de stress van je werk achter je te laten.
Ik weet natuurlijk niet welke wegen je moet rijden, maar als je straks op de rijbaan moet rijden en bepaalde fietspaden niet meer mag berijden, is het de vraag of je ritje zoveel ontspanning geeft als het nu geeft. Mij lijkt een gewone e-bike gewoon veel relaxter dan een bromfiets-fiets waarmee je volgend jaar te maken hebt.

Voor echt grote afstanden zie ik nog wel de meerwaarde van een speed-pedelec, maar voor de ritjes van 30-40 minuten (enkeltje) is de praktische tijdwinst in veel gevallen verwaarloosbaar.
Sterke argumentatie; duurdere fiets, aparte verzekering, gestrester rijden, nauwelijks tijdwinst, een zwaarder type helm en gevaarlijker op de rijbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Wat zijn we weer heerlijk direct in onze goede raad (ben ik wel een fan van!).

Maar laat ik ook zeggen: Als jij die mooie* R&M wil en je eet er geen broodje minder door moet je niet teveel naar ons luisteren. Je weet zelf echt wel wat je wil.

* Je hebt geen smaak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Ben benieuwd op wie dat laatste * van toepassing is mijnheer roffeltjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

With stupid, die lijkt meer op een fiets van de Gamma van 300 euro dan wat anders, geen haar op m'n hoofd dat ik daar de Merida (imho een van de mooiere die te koop is) op in zou ruilen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Rustig aan hè heren met "Je hebt geen smaak" :+
Verder geen commentaar...
Peatsmoke schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:03:
[...]

Die 20- 30 minuten is iets van de eerste twee weken. Daarna pas je langzaam maar zeker je schema aan en zit je na een paar weken weer net zo hard te stressen als je nu doet.

[...]

De hele handel zal de komende jaren woelige tijden doormaken en er zal maar een fractie van de fysieke winkels overblijven van een aantal jaren geleden. Dat heeft niet alleen te maken met de enorm toegenomen handel op internet, maar ook door schaalvergroting.
Er komen steeds meer grote spelers op de markt, zoals bijvoorbeeld een Mediamarkt, Hornbach en Decathlon. Door de enorme volumes waarmee die zaken werken, kunnen ze kortingen geven die andere winkeliers nooit kunnen geven.
De concurrentie van internetshops, die vaak niet eens werken met een eigen voorraad, maar alles direct vanaf de groothandel of fabrikant laten afleveren bij de klanten, komt daar nog eens bij.
Fabrikanten proberen hun marges veilig te stellen door allerlei trucs uit te halen en de aftersales leverancier gebonden te maken, maar dit systeem kom steeds meer onder druk te staan. Het is van de zotte dat een FM die een bepaald merk verkoopt, niet de garantieafhandeling wil (en mag) doen voor dat merk, gekocht bij een andere handelaar.
Ze (de handelaren) zullen de komende jaren alle zeilen moeten bijzetten om het hoofd boven water te houden en ze kunnen zich niet meer blijven verschuilen achter die achterlijke regeltjes.

Wat betreft de afschrijving: ik vind € 0,12/km een hoge afschrijving op een fiets, tel daarbij op de investering die je extra moet doen (helm, verzekering, legeskosten kenteken en hogere gebuikskosten ivm hogere snelheden), dan gaat het een behoorlijke duit extra kosten voor een paar minuten tijdswinst per dag. Verder mag je niet vergeten dat een klein half uur reistijd, net voldoende is om de stress van je werk achter je te laten.

Ten eerste ben ik het niet eens met de stelling dat ik na 2 weken weer zit te stressen. Ik laat de wekker op hetzelfde tijdstip afgaan en heb wat meer de tijd voor de kids.

De weg die ik moet rijden is verder zeer gunstig, allemaal fietspaden buiten de bebouwde kom. Ik heb 2 stoplichten, een paar oversteekplaatsen en een paar rotondes maar het is grotendeels kaarsrecht fietspad dat gewoon om hard fietsen vraagt :)
De reistijd met een standaard pedelec is ongeveer 60~65 minuten en met de R&M was het 46 minuten. Ik moet wel toegeven dat het minder ontspannend was, ging toch een beetje licht transpireren maar dat vind ik ook niet een nadeel omdat ik verder geen lichaamsbeweging heb. En het is geen verplichting om zo hard te gaan, je kunt de fiets ook relaxed rijden natuurlijk.

Toch is het nu te vroeg om de Merida in te ruilen, ik heb besloten om hem nog een tijd aan te houden en de ontwikkelingen verder goed in de gaten te houden. Van 400Wh naar een 500Wh accu is een klein verschil, beetje tegenwind en de actieradius krijgt een enorme dreun. Een mooie 600Wh accu zou beter zijn. Kijken waar Bosch / Yamaha / Impulse komende jaren mee gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ja maar ik ben stupid, dus wat weet ik nou allemaal? :+

Alle gekheid op een stokje, je moet het zelf weten. Als jij nou op een lelijke fiets die eruit ziet alsof hij van de Gamma komt wil rondrijden moet je dat vooral doen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Okidoki ;w

[ Voor 208% gewijzigd door Supertip op 05-11-2015 20:50 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Supertip schreef op woensdag 04 november 2015 @ 21:40:
Na wat speurwerk zijn wij in het bezit van een
en-15194 voorwiel motor van ik denk deze fabrikant Changzhou Zhongchun Electric Co., Ltd.
EN-15194 is een kwaliteits-/veiligheidsnorm: https://www.google.nl/search?q=en-15194
Dit is dus niet het typenummer van de motor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
roffeltjes schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:06:
[...]

Al jaren is het een slagveld in Amsterdam. Over een paar jaar is het gewoon over en uit met Campagnolo in onze hoofdstad.

@Neo. Omzet is niet hetzelfde als winst!
Over en uit met Campagnolo? Integendeel veel Campagnolo komt vrij! De "fixie hipsters" slopen alles van hun "fiets" af.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Behalve dat die niet zo dom zijn om een complete groep te kopen. En zeker niet om Super-record te kopen.

Bovendien, niemand kan het meer monteren omdat ze het gereedschap en de kunde niet hebben. Er zijn AFAIK momenteel twee zaken in Amsterdam die Campagnolo kunnen monteren. De beste (consensus van de fietsenmakers zelf!) daarvan houdt er binnen een paar jaar mee op.

Dus ja, over en uit met Campagnolo in Amsterdam is vooralsnog een behoorlijk accurate voorspelling, tenzij iemand anders de exclusieve fietsen branche inspringt. Dat zou "verrassend" zijn als je ziet wat er met een trits aan wielerzaken in Amsterdam is gebeurd. Zelfs in Amsterdam is de markt voor Campagnolo gewoon te klein om een zaak op te laten draaien. Je red het niet tegenover de Specialized en Giant fietsen met Shimano.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:20
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:22:
[...]

of ze schappelijk zijn met uren e.d. hangt natuurlijk helemaal van de zaak af. Ik had een tijdje geleden een probleem met een zadelpen die vastgeroest zat. Bij twee zaken geweest, 1 zei "doen we niks aan, behalve uitslijpen en dat kost €€"€". De 2e heeft het op meerdere manieren geprobeerd maar kreeg het helaas ook niet zomaar los. Toch hoefde ik daar bij ophalen volgende dag niks te betalen omdat het niet gelukt was.

ik was zo verbaasd dat ik sindsdien al mijn fietsspul bij deze winkel haal. Het kan dus ook anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Heb je geen brander ? Zadelpen afslijpen tot een cm of drie hoogte en dan brander in het gat. Zal snel los zijn hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Nee, dat kan je meestal beter niet doen.... zadelpennen zijn vaak van Aluminium en die zetten sneller uit dan je frame ;)

Hier zijn de beste manieren om een zadelpen los te maken:

http://www.sheldonbrown.com/stuck-seatposts.html
Pagina: 1 ... 64 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.