Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.521 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10 13:38
- oblomov - schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 23:34:
De unieke frame geometrie en ruime verstelbaarheid maken framematen overbodig. De verstelbaarheid is geschikt voor personen tussen de 1.60m en 2.00m, volgens de brochure.

De fiets dwingt tot een zeer sportieve fietshouding. Ik vond de fiets wat nerveus sturen. Ik ben het ook niet meer gewend om voorover steunend op een laag en recht stuur te fietsen.
Ik weet dat dit de brochure is, maar.....

De grootste onzin die er is. Een fiets kan qua maat niet geschikt zijn voor mensen tussen de 1.60 en 2.00. De zadelhoogte is mogelijk (met een mega zadelpen), maar je gaat altijd een probleem krijgen met de lengte van de bovenbuis. Een langere/kortere stuurpen monteren heeft grote gevolgen voor de besturing, zeker met zulke verschillen. Een kortere pen wordt nerveus... precies wat je ondervond omdat je toevallig in het kleinere spectrum zit. En ga maar na dat je eerder in het midden van het spectrum zit dan aan de rand. Voor iemand van 1.60 is hij bijkans onbestuurbaar.

En iemand van 2.00? Een 20cm langere stuurpen (bestaan niet^^)? Hoe gaat hij dat regelen met zijn stuurhoogte? Ook maar 20 cm omhoog? Hoe flexibel gaat dat allemaal worden? Iemand van 2.00 is niet bepaald licht.

Het kan best een goede fiets zijn en je kan best wat rommelen met stuur/zadelpen, maar een fiets voor mensen van 1.60 en 2.00 die ook nog voor beide personen even goed rijdt is niet te maken. Gewoon een simpele blik op de geometrie van een standaard fiets geeft al direct aan dat dat gewoon onmogelijk is.

Ik heb meer dan een beetje moeite met een fabrikant die dit soort dingen op de markt brengt... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 00:20:
Ik weet dat dit de brochure is, maar.....

De grootste onzin die er is. Een fiets kan qua maat niet geschikt zijn voor mensen tussen de 1.60 en 2.00. De zadelhoogte is mogelijk (met een mega zadelpen), maar je gaat altijd een probleem krijgen met de lengte van de bovenbuis. Een langere/kortere stuurpen monteren heeft grote gevolgen voor de besturing, zeker met zulke verschillen. Een kortere pen wordt nerveus... precies wat je ondervond omdat je toevallig in het kleinere spectrum zit. En ga maar na dat je eerder in het midden van het spectrum zit dan aan de rand. Voor iemand van 1.60 is hij bijkans onbestuurbaar.

En iemand van 2.00? Een 20cm langere stuurpen (bestaan niet^^)? Hoe gaat hij dat regelen met zijn stuurhoogte? Ook maar 20 cm omhoog? Hoe flexibel gaat dat allemaal worden? Iemand van 2.00 is niet bepaald licht.

Het kan best een goede fiets zijn en je kan best wat rommelen met stuur/zadelpen, maar een fiets voor mensen van 1.60 en 2.00 die ook nog voor beide personen even goed rijdt is niet te maken. Gewoon een simpele blik op de geometrie van een standaard fiets geeft al direct aan dat dat gewoon onmogelijk is.

Ik heb meer dan een beetje moeite met een fabrikant die dit soort dingen op de markt brengt... :X
Gelukkig was ik zo wijs om de brochure aan te halen. Ik houd ervan om te citeren als ik het gevoel heb dat het niet helemaal klopt ;)

Geen moppers aangaande de naafaandrijving, roffeltjes? De webbrouwser spellingscorrectie maakt er steeds naaiaandrijving van. Moet ik dat zien als een hint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Je zegt er zelf genoeg over toch? 3k voor een fiets die niet echt prettig rijdt en met maar 1 frame maat. Tsja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56
Die P-RD9S viel me laatst ook al eens op. Heb er ook op gereden tijdens de elektrischefietsen.com opstapdag. Was ook een model die stand 9 unlocked had :)

Het is eigenlijk een beetje een vreemde eend in de bijt. Hij gaat harder dan 25 km/u maar je kan hem niet op kenteken laten zetten. Unlocken kan alleen bij de dealer.

Wat ik wel als een groot voordeel zie bij dit model is de mogelijkheid om een extra zware capaciteit accu van 735Wh te kiezen. Dat is net zoveel als een Bulls Green Mover! Maximale snelheid van 35 km/u is tegelijkertijd wel slim. Zoals ik al vaker heb aangegeven vind ik dit gewoon een veel realistischer snelheid. Hard zat.

Ben zelf 2.00 meter, tijdens de proefrit afgelopen voorjaar zat ik verder wel lekker op die fiets. Maar het was maar 1 rondje op het parcours dus een echt oordeel kan ik er niet over vellen. Wat Roffeltjes hierboven zegt makes sense, die gozer heeft er nou eenmaal verstand van :)

Met mijn 2 meter pas ik echter wel prima op een Merida framemaatje 61. Mijn vorige Batavus Stabilo was framemaat 70 en had als bijnaam De Tank.
Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-g2IVAmyKs0E/UFhmFu70lcI/AAAAAAAAAIM/Tc161p500Oc/s1600/DSC_0166.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Een aanvulling op hetgeen ik schreef over de Qwic. De zeer sportieve fietshouding had vooral te maken met de instelling van het moment.
Ik had kunnen vragen om het stuur wat hoger te zetten. De houding werd ook afgedwongen door het rechte stuur. De RD9 (zonder s) wordt geleverd met een instelbaar (quick release) gebogen stuur. Het One-Size frame paste mij, met 1.76 m, wel. Vergelijkbare Qwic One-Size frame fietsen in de showroom met dat instelbaar (quick release) gebogen stuur voelde goed. Om het zeker te weten zou ik dan nog een testrit moeten maken.

Of zo’n One-Size frame in een bandbreedte van 160 - 200 cm kan voorzien is discutabel en kan ik niet bevestigen, maar met de juiste instellingen past de fiets voor mij waarschijnlijk wel en ook Vlassie (zie hier boven) met een lengte van 2 meter zat ik lekker op. Hij maakt wel een voorbehoud om dat hij maar korte tijd op de fiets zat.

De prijs van € 2949,-, die ik in het verslag noemde, is de verkoopprijs met de grootste 735 Wh accu. De FM bood de fiets voor € 2600,- aan.

De Qwic RD9 met 470 Wh accu kost € 2499,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenoble
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-01-2021
Omdat ik hier veel lees over de afwerking van de aan te schaffen fiets ben ik nagegaan wat ik aan mijn fiets heb aangepast.

Ik ben gestart met een standaard Centurion E-fire.
Hier is in de loop van anderhalf jaar het volgende vervangen/bijgekocht:

- Spiegeltje
- Standaard fietsbel in plaats van de Ping racefiets (ik hoor je niet) bel
- Led verlichting op eigen accu (Banggood voor 20,- superveel licht)
- Superstar components kettinggeleider ( beste aankoop op deze fiets met singlespeed)
- Suntour parallel verende zadelpen
- SQlab zadel (604)
- Swalbe Big Ben banden 622-55 (enige aanpassing spatborden is wel nodig met deze dikte )
- Cassette 11-28 tands ipv standaard 11-36 tands
- Koehoorns op het stuur
- 29" Downhill achtervelg.
- Trappers rubber profiel ipv metalen tanden die je schoenen stuk maken :( .

Vooral de kettinggeleider is een uitkomst. Regelmatig viel mijn ketting tussen het voorblad en de "bashguard"en dan zit ie muurvast. Na montage van de kettinggeleider geen aflopende ketting meer gehad. Die is zijn prijs in goud waard !

Uiteindelijk bijna een compleet nieuwe fiets aan accessoires. Ik weet nu wel wat ik op mijn volgende fiets wel en niet wil ;)

Ik rij 33 kilometer enkele reis naar het werk, over veelal onverlichte paden, vooral nu met al die eikels >:) op de weg is extra verlichting erg handig. Blijf het apart vinden dat ik in het donker nog regelmatig racefietsers tegenkom zonder verlichting... die hebben waarschijnlijk een O-) op de schouder zitten.

[ Voor 34% gewijzigd door lenoble op 21-10-2015 12:36 . Reden: Nog niet klaar met de post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 19:04:
Geldt dat ook niet voor de performance motor dan? Waar staat dat? :)
Nee, enkel de eerste classic motoren... Die hadden een kunststof tandwieltje dat brak. Mensen die een nieuwe motor kregen zouden wel een verbeterde versie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
lenoble schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:27:
Omdat ik hier veel lees over de afwerking van de aan te schaffen fiets ben ik nagegaan wat ik aan mijn fiets heb aangepast.

- Spiegeltje
- Superstar components kettinggeleider ( beste aankoop op deze fiets met singlespeed)
- SQlab zadel (604)
- Swalbe Big Ben banden 622-55 (enige aanpassing spatborden is wel nodig met deze dikte )
- Koehoorns op het stuur

Vooral de kettinggeleider is een uitkomst. Regelmatig viel mijn ketting tussen het voorblad en de "bashguard"en dan zit ie muurvast. Na montage van de kettinggeleider geen aflopende ketting meer gehad. Die is zijn prijs in goud waard !

Uiteindelijk bijna een compleet nieuwe fiets aan accessoires. Ik weet nu wel wat ik op mijn volgende fiets wel en niet wil ;)

Ik rij 33 kilometer enkele reis naar het werk, over veelal onverlichte paden, vooral nu met al die eikels >:) op de weg is extra verlichting erg handig. Blijf het apart vinden dat ik in het donker nog regelmatig racefietsers tegenkom zonder verlichting... die hebben waarschijnlijk een O-) op de schouder zitten.
Goede en zinvolle aanvullingen/verbeteringen, dunk mij. Prima tips voor anderen.

Ik verving onlangs de trappers voor trappers met metalen tanden. Omdat ik, ondanks de grof geprofileerde berg/wandelschoenen, regelmatig van de trapper gleed. Echter, als je naar je werkt gaat dan draag je andere schoenen en dan vreten die trappers de zolen kapot.
Zo'n speciaal, op maat gemaakt, zadel lijkt mij ook wel wat.

Ja, onvoorstelbaar dat die racefietsers, in die omstandigheden, zonder verlichting fietsen. Jij kan daar de dupe van worden. In deze context zijn het ook eikels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
lenoble schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:27:

- Spiegeltje
- SQlab zadel (604)
- Koehoorns op het stuur

ik heb me nu ook eens een nieuwe LED verlichting aangeschaft.
mijn kleine verlichting (250lm) is wel ok, maar vorige week iemand ingehaald die 1 had van 1200lm.
En dat is toch een aardig verschil ook op bangood iets gekocht van 14€ met 2000lm in 2 standen... (ben benieuwd.)
je mag altijd eens je link welke jij kocht sturen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
@Vlassie, ja ik weet waar ik over praat, maar ik mag mijn toon ook wel eens matigen. Ik ben te snel geïrriteerd en dat is grote onzin van mijn kant. :|
Vlassie1980 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 08:59:

Met mijn 2 meter pas ik echter wel prima op een Merida framemaatje 61. Mijn vorige Batavus Stabilo was framemaat 70 en had als bijnaam De Tank.
Frame maten is altijd lastig zonder plaatje. Wat heel erg meespeelt is dat de framemaat doorgaans de lengte van de zitbuis is. Dat is makkelijk, maar slaat eigenlijk nergens meer op. Dat zag je met de vergelijking met de Koga (meer klassiek) en de Cube(meer sloping). Een klassieke diamant of een sloping geo maken nogal uit qua zitbuis lengte, terwijl het frame dezelfde lengte mensen kan passen.

Ik denk dat een merk met (vertaald naar klassiek) 50, 54, 58 en 62 vrijwel iedereen kan bedienen. Eventueel een 47 cm dames frame eronder zetten en de 62 laten vervallen voor dames (een dames frame van die maat wordt wat slap).

Bij De QWIC gaan ze gewoon altijd een probleem hebben met de afstand tussen zadel en stuur. Er van uitgaande dat het verschil tussen iemand van 1.60 en 2.00 een cm of 30 is (bovenlichaam/armen in fietshouding, gokje van mijn kant!) zal de kleine persoon heel gestrekt zitten en de langere persoon meer rechtop. Je kan dat met een langere stuurpen wel een beetje aanpassen, maar dat houdt bij dat soort waardes op. En met verstelbare stuurpennen heb je altijd weer het probleem dat korter ook omhoog betekent. Kortom iemand van 1.60 zit heel anders op dezelfde fiets dan iemand van 2.00, dat is fysiek onvermijdelijk. Dat lijkt me niet de bedoeling toch? Je ontwerpt een fiets met een bepaald doel en daar past een zithouding bij. Dat je daar wat mee rommelt is heel normaal, maar dit is gewoon teveel.

Overigens is een fiets aanmeten niet zo lastig en zijn de vuistregels van de meeste fabrikanten prima. En ook een beetje FM doet dat soort dingen best netjes. Blijft toch een kwestie van ervaring en dat hoort een FM toch wel te hebben.

Zo ook zadelhoogte: hak op de trappers is helemaal niet verkeerd om mee te beginnen en dan na wat rondrijden aanpassen. Je moet het vooral niet te spannend maken.

@ Lenoble: Goede post met ervaringen!

Betreft fietsverlichting: Interresante (gebruikers)test van allerlei lampen: http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/index_nl.html

- Philips saferide is erg goed!
- B&M valt me tegen.
- Herrmans H-flow (zit op de Batavus) is budget rommel :o

Ik fiets wel s'nachts maar dan vooral (zeg maar uitsluitend) in de stad (veel fietspaden en veel licht), dus ik moet vooral gezien worden. Daarvoor voldoen dit soort lampen gelukkig wel. Als ik vaker over provinciewegen moest fitsen had ik er wel fors geld tegen aan gegooid, ik ben wat dat betreft een bangerik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenoble
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-01-2021
Repi3 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:39:
[...]

ik heb me nu ook eens een nieuwe LED verlichting aangeschaft.
mijn kleine verlichting (250lm) is wel ok, maar vorige week iemand ingehaald die 1 had van 1200lm.
En dat is toch een aardig verschil ook op bangood iets gekocht van 14€ met 2000lm in 2 standen... (ben benieuwd.)
je mag altijd eens je link welke jij kocht sturen :D
Ik heb deze nu ruim twee jaar en hij doet het nog perfect.
Zit altijd op de fiets dus door weer en wind.

http://www.banggood.com/W...adlamp-Torch-p-34335.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DHL schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:34:
[...]

Nee, enkel de eerste classic motoren... Die hadden een kunststof tandwieltje dat brak. Mensen die een nieuwe motor kregen zouden wel een verbeterde versie hebben.
En het geldt enkel voor de Classic (+) motoren die tot augustus 2013 geproduceerd zijn en alleen als zich dat specifiek probleem voordoet. Verder is de voorwaarde dat het onderhoud conform de fabriek plaats heeft gevonden, enz. enz. (bron)
Door blijven rijden met oude software, zoals XanderDrake, opperde kan de doen garantie vervallen. Zodra de fiets aan het diagnosesysteem gehangen wordt (wat gebeuren moet bij een onderhoudsbeurt) wordt dit bij Bosch gelogd. Waarom de nieuwste software niet geladen werd, zal de handelaar dan duidelijk moeten maken aan Bosch, wil hij een garantieclaim kunnen doen bij Bosch.
Bij de nieuwste software is de ondersteuning merkbaar minder, zo zeggen gebruikers van de software. Kennelijk kwamen er dus teveel krachten op dat teflon tandwieltje.

Deze maatregel heeft Bosch toegevoegd aan de nieuwere versies van diagnosesoftware om illegale verspreiding daarvan te voorkomen.
Die jongens van Bosch hebben dat hele systeem van software goed dichtgetimmerd omdat ze kennelijk als de dood zijn dat anderen (bijvoorbeeld Tweakers) ermee aan de gang gaan.
De software is nl zo geschreven dat het vrij eenvoudig is om de status van handelaar te wijzigen in fabrikant of zelfs Bosch. met die laatste twee gebruikersrechten is veel meer mogelijk wat tuning aangaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Peatsmoke op 22-10-2015 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerlijk gezegd vind ik het knap onbeschoft om de garantie te laten vervallen als je niet periodiek langs de fietsenmaker gaat. Als je dit in autotermen vertaalt zou het feitelijk een terugroepactie (motor klapt) moeten zijn, niet een bugfixje (lampjes die te lang blijven branden oid) wat ze installeren omdat je toevallig de auto voor onderhoud brengt. Die laatste krijg je ook niet als je de auto netjes bij een willekeurige bovag wegbrengt. De fix van Bosch had in autoland overigens een class action lawsuit op kunnen leveren, stel je voor dat de crank breekt en dat ze als oplossing je auto geen 130 maar 100pk geven dmv wat ECU tuning.

Overigens staat nergens in de voorwaarden van Merida dat ik periodiek onderhoud bij de fietsenmaker moet plegen, wat ik ook niet doe. Die vragen 50+ euro (een kleine beurt voor de auto kost ex olie ca net zoveel) voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt, maar wat er aan de fiets te doen valt behalve wat poetsen, beetje olie op de ketting en eventueel een slagje aan het derailleur geven konden ze me ook niet vertellen. Op de sarcastische vraag of ze dan wel synthetische olie gebruikten stonden ze me schaapachtig aan te kijken :P

Ze maken het steeds gekker, alsof een fiets hogere wiskunde is.

Andere vraag, de winter en pekel komen eraan, heeft iemand hier ervaring met rvs/vernikkelde fietskettingen? Mijn ervaring van vorig jaar is dat de hele boel anders verroest is aan het einde van de winter, incl. mijn Shimano SPD combipedalen ( :X ).

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2015 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik gebruik een speciale KMC ebike ketting. Nog geen roest mee gehad.
http://www.fietsenwinkelx...Q49H6_tZwRDnK4aAl-l8P8HAQ

Pedalen zijn nog steeds standaard, zit wel wat lichte roestvorming op maar daar lig ik niet echt wakker van. Het is een gebruiksvoorwerp he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met de pedalen verroest bedoel ik dat ze vorig jaar dermate verroest waren dat het SPD klik mechanisme gewoon onbruikbaar was geworden. Het is vrij karig dat een merk als Shimano niet aan pekel lijkt te denken, stel je voor dat die paar onderdelen wat extra hadden gekost om te maken van RVS..

Het je ook een speciale cassette die niet roest? Die 114 schakels kloppen voor de combinatie Bosch + 10sp derailleur?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2015 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik heb een Ultegra cassette erop laten zetten. 11-28 uit mijn hoofd, oude originele cassette was niet verroest.
Of die schakels kloppen weet ik niet, heb het laten doen bij de FM. Verder geen reden tot klagen, die cassette met kleinere tandwielen is een verademing in vergelijking met de originele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:32

OgWok

U.N.C.L.E.

Vlassie1980 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:29:
Ik gebruik een speciale KMC ebike ketting. Nog geen roest mee gehad.
http://www.fietsenwinkelx...Q49H6_tZwRDnK4aAl-l8P8HAQ

Pedalen zijn nog steeds standaard, zit wel wat lichte roestvorming op maar daar lig ik niet echt wakker van. Het is een gebruiksvoorwerp he :P
Ziet er prachtig uit; maar € 39,-- vind ik wel erg veul....... voor een ketting.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D'r zijn ook kettingen van ~25 euro van RVS, dus dat heeft dan wel de voorkeur :P Denk dat ik na de winter ook naar een racecassette ga of het tandwiel op de motor een slagje groter zet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:08:
D'r zijn ook kettingen van ~25 euro van RVS, dus dat heeft dan wel de voorkeur :P Denk dat ik na de winter ook naar een racecassette ga of het tandwiel op de motor een slagje groter zet. :)
Het schijnt zo te zijn dat als je het voortandwiel van een Bosch motor wilt aanpassen de motor opgestuurd moet worden naar Bosch om opnieuw ingesteld te worden.

Heb hier een tijdje geleden bij 12Go naar geinformeerd en dit zou 150 euro kosten. Dus dat heb ik niet laten doen. De race cassette is verder wel erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Als je echt een opvallende ketting zoekt, die niet roest, heb je bij KMC ook nog deze keuze:

Afbeeldingslocatie: http://www.mtbcommunity.com/images/products/kmc1.jpg
Vlassie1980 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:36:
[...]

Het schijnt zo te zijn dat als je het voortandwiel van een Bosch motor wilt aanpassen de motor opgestuurd moet worden naar Bosch om opnieuw ingesteld te worden.

Heb hier een tijdje geleden bij 12Go naar geinformeerd en dit zou 150 euro kosten. Dus dat heb ik niet laten doen. De race cassette is verder wel erg prettig.
Dat klopt inderdaad. Één tand meer of minder oid mag wel, maar wil je echt iets anders moet de software aangepast worden. Ik zou echt wel eens wat dieper in de materie van de Bosch-software willen duiken, maar geen enkele FM is meewerkend om eens die software een uurtje uit te lenen. Op het Duitse pedelecforum zijn ook een paar man bezig hiermee.

[ Voor 70% gewijzigd door Peatsmoke op 22-10-2015 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:54:Het is vrij karig dat een merk als Shimano niet aan pekel lijkt te denken, stel je voor dat die paar onderdelen wat extra hadden gekost om te maken van RVS..
Dat gaat niet... je alu wordt dan opgevreten door Galvanische corrosie (edel en niet edel metaal), dus meestal wordt er bij alu onderdelen niet teveel RVS gebruikt (gewoon staal is al erg genoeg). Je winter probleem wordt minder, maar de levensduur van je pedalen gaat achteruit. Sowieso zijn pedalen toch al erg kritisch, dus dat gaat Shimano niet doen.

Bovendien is RVS ook niet heel erg bestand tegen pekel, zeker niet als je er met zand/modder poten op gaat stampen (dat is onvermijdelijk, beetje zand is al genoeg). Uitstel van executie op zijn best.

Overigens is dat wel een hele goede reden voor goedkope cassettes en kettingen. Ik rij op mijn wedstrijdfiets ook gewoon rond met Veloce cassettes ipv Record, je merkt er niks van, scheelt klauwen vol geld en gaat ook nog eens langer mee. Zo ook Ultegra... je kan dan beter 105 of (als het in die vitesse te krijgen is) lager kopen. Qua werking merk je het niet.. je portemonnee wel.

[ Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 22-10-2015 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Voor mij is het ook simpel: Als het echt dusdanig glad is dat er gepekeld moet worden dan is de kans vrij klein dat ik op het fietsje naar de zaak ga.

Vorig jaar ook vrij hard op mijn plaat gegaan door een stuk opgevroren fietspad. Gelukkig geen schade toen maar ben wel rechtsomkeert naar huis gegaan en in de auto gesprongen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
- oblomov - schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 21:03:
Mij intrigeert het eventuele verschil tussen de Yamaha met SyncDrive middenmotortechnologie waarmee Giant adverteert en de Yamaha MM zoals die gebruikt wordt door Batavus.
roffeltjes schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 11:39:
Ik denk dat er geen verschil is, maar ik kan het mis hebben. ;)
Kreeg vandaag een reactie op mijn e-mail aan Giant.
Er is geen verschil tussen de Yamaha 'met SyncDrive middenmotortechnologie' en de Yamaha MM. Giant gebruikt alleen die toevoeging om zich te onderscheiden! Nu had ik daar een vermoeden van, hetgeen nu definitief is bevestigd.

“Giant werkt sinds 2011 samen met Yamaha aan de ontwikkeling en perfectionering van ons SyncDrive-motorsysteem. Deze samenwerking leidde tot de nieuwe SyncDrive middenmotortechnologie, die te vinden zal zijn op de belangrijkste Giant elektrische fietsen modellen van 2014”.

Holle reclame kretologie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Nuance... Giant is (een van?) de grootste fiets-fabrikant(en) op de wereld. Ik geloof direct dat ze mee hebben ontwikkeld, Yamaha mist toch specifieke kennis. En Yamaha heeft dan direct een grote partner binnen de branche. Ik heb groot respect voor Giant, toch echt een trendsetter die eigenhandig de sloping formule hebben veroorzaakt.

Ik geloof maar eens in het goede van de mens en ga ervan uit dat Giant wel degelijk heeft mee ontwikkeld. Maar dat betekent dus niet dat er verschillende Yamaha motoren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Dat is wil ik best geloven. Dat laatste bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Accupakket is wel heel anders, dat is echt van Giant zelf. Kwam al een tijdje geleden deze Quick E+ 45 tegen en dat is toch wel een hele mooie forensenfiets.

Afbeeldingslocatie: http://d2k6j1fqfkfmqi.cloudfront.net/_generated/_generated_nl/bikes/models/images/2000/2016/Quick-E_25.jpg

Kan er verder helaas vrij weinig over vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
vandaag mijn trapas opnieuw problemen...
3weken geleden pas een nieuwe laten inzetten na 'getik' nu komt hij los.
Ik vermoed dus dat de FM hem niet goed dichtgemaakt heeft :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Vlassie1980 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:18:
Accupakket is wel heel anders, dat is echt van Giant zelf.
Dan merk je dus dat Giant wel de financiele armslag heeft om zoiets te laten maken bij Yamaha. Verder is het natuurlijk toch vooral de buitenkant en de orientatie van de cellen. Een 500watt accu voor Yamaha bestond er ook al in bagagedrager versie, dus een controller voor een dergelijke accu is ook al bij andere merken. Maar die gaanvrijwel zeker alleen standaard varianten leveren, zo financieel sterk als Giant zijn ze natuurlijk ook niet (dit is vermoedelijk ook een internationaler model).

Overigens wel een gruwelijk mooie fiets, vreemd dat we hem hier niet eerder hebben besproken. Iets duurder dan de Gazelle, maar veel beter doordacht en lekker minimalistisch (dus minder kans op kaput).

Die voorvork en de 180mm schijfremmen doen me in ieder geval plezier na die monoshock van de Gazelle. Ook mooi: Isis Crankset met meerdere voorbladen. Vaste stuurpen, dus loeisterk, BREDE banden. Als je die spatborden eraf trekt heb je gewoon een leuke Mountainbike waar je waanzinnig veel pret mee kan hebben.

Leuke achterdrager, maar wel enigzins benieuwd hoe ze dat hebben bevestigd naar de achterbrug... als ze dat niet hebben bevestigd gaat er niet veel aan mogen hangen.

Nee als ik die Giant zo bekijk krijg ik alleen nog meer afkeer van die Gazelle... je ziet er toch wel heel erg aan af dat Gazelle al jaren geen sportieve fietsen meer maakt. En dat prijsverschil valt echt weg als je naar design en onderdelen kijkt.

OEPS: Geen verlichting, dus dat is natuurlijk wel weer een forse kostenpost die het lijnenspel zal verstoren. Ook interresant hoe dat gaat met het 2017 verhaal met verlicht plaatje.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 22-10-2015 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
roffeltjes schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:53:
[...]
OEPS: Geen verlichting, dus dat is natuurlijk wel weer een forse kostenpost die het lijnenspel zal verstoren. Ook interresant hoe dat gaat met het 2017 verhaal met verlicht plaatje.
Mij viel dat ook meteen al op, maar ik begrijp natuurlijk wel dat dit niet past in de marketing.

Ik heb het er even bij gezocht en als de Giant in NL een typegoedkeuring wil krijgen zal ze aan de volgende eisen moeten voldoen (natuurlijk is dat niet alleen voor Giant, maar voor alle snelle e-bikes , wil je er mee de weg op gaan. Want de regeling voor snorfietsen ( de huidige status) is volgens mij precies hetzelfde, wat verlichting en kenteken betreft):

Regeling voertuigen
Artikel 5.6.51

1.
Bromfietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
a. één dimlicht;
b. één achterlicht;
c. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
d. één remlicht indien de bromfiets een vermogen van meer dan 0,5 kW en een maximumsnelheid van meer dan 25 km/h heeft en in gebruik is genomen na 31 december 2006;
e. één ambergele retroreflector aan de zijkant van het voertuig indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2006;
f. vier ambergele retroreflectoren aan de trappers voor zover de bromfiets is voorzien van niet-intrekbare trappers en in gebruik is genomen na 31 december 2006.
Artikel 5.6.53

1.De dimlichten en stadslichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.
2.De richtingaanwijzers mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
3.De achterlichten mogen niet anders dan rood stralen.
4.De remlichten mogen niet anders dan rood stralen.
Artikel 5.6.55

1.De in de artikelen 5.6.51 en 5.6.52 bedoelde lichten moeten goed werken. Indien een licht wordt gevormd door meerdere lichtbronnen mag door defecte lichtbronnen het verlichte oppervlak met niet meer dan 25% afnemen.
2.De lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.
3.De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt, dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.
4.Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.
5.De in de artikelen 5.6.51 en 5.6.52 bedoelde lichten en retroreflectoren, voorzover het het lichtdoorlatend gedeelte betreft, mogen ten hoogste 25% zijn afgeschermd.
6.De in de artikelen 5.6.51 en 5.6.52 bedoelde retroreflectoren mogen geen gebreken vertonen die de retroreflectie beïnvloeden.
7.Remlichten van bromfietsen in gebruik genomen na 31 december 2006 moeten werken bij bediening van zowel de achterwielrem als de voorwielrem.
Artikel 5.6.57

1.
Bromfietsen op twee wielen mogen zijn voorzien van:
a. één of twee grote lichten;
b. één extra dimlicht;
c. één of twee stadslichten;
d. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde twee richtingaanwijzers aan de achterzijde en waarschuwingsknipperlichten;
e. één extra achterlicht indien de breedte van het voertuig niet meer bedraagt dan 1.30m;
f. één of twee remlichten;
g. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;
h. achterkentekenplaatverlichting;
i. één naar voren gerichte witte retroreflector;
j. één dagrijlicht.

2.
Bromfietsen op drie of vier wielen mogen zijn voorzien van:
a. één of twee grote lichten indien de breedte van het voertuig 1,30 m of minder bedraagt en twee grote lichten indien de breedte van het voertuig meer dan 1,30 m bedraagt;
b. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde twee richtingaanwijzers aan de achterzijde en waarschuwingsknipperlichten indien het voertuig niet is voorzien van een gesloten carrosserie;
c. achterkentekenplaatverlichting;
d. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig;
e. naar voren gerichte witte retroreflectoren;
f. één of twee mistvoorlichten;
g. één of twee mistachterlichten;
h. één of twee achteruitrijlichten;
i. een derde remlicht, aangebracht zodanig dat:
1°. het zich bevindt op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf het middenlangsvlak, en
2°. de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in artikel 5.6.51, derde lid, onder e.
3.Bromfietsen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.
4.In afwijking van het tweede lid, onderdeel i, mogen twee extra remlichten worden aangebracht, indien het derde remlicht niet binnen 0,15 m vanaf het middenlangsvlak kan worden bevestigd.
Artikel 5.6.59

1.Het grote licht, het mistvoorlicht, het achteruitrijlicht en het stadslicht mogen niet anders dan wit of geel stralen.
2.Het achterlicht, het mistachterlicht, het derde remlicht en het remlicht mogen niet anders dan rood stralen.
3.Richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen niet anders dan ambergeel stralen.
4.De achterkentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.
5.Het dagrijlicht mag niet anders dan wit stralen.
Artikel 5.6.59a

1.De in artikel 5.6.57 bedoelde lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.
2.De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.
3.Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.
Artikel 5.6.64

1.Bromfietsen mogen, met uitzondering van groot licht, niet zijn voorzien van verblindende lichten.
2.Bromfietsen mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers en de waarschuwingsknipperlichten, niet zijn voorzien van knipperende lichten.
Artikel 5.6.65

1.Bromfietsen mogen niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.6.51, 5.6.52, 5.6.57, 5.6.57a en 5.6.58 is voorgeschreven of toegestaan. In of op het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen doen dit niet naar de buitenzijde van het voertuig.
Visuele controle. Indien lichtarmaturen aanwezig zijn die niet zijn voorgeschreven dan wel toegestaan, mogen de lichten hiervan niet werken.
2.Bromfietsen mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten.
Onderstaande artikel heb ik nog even hierbij gezet, omdat zo'n ketekenplaat natuurlijk ook geen sieraad is. Het staat nogal omslachtig omschreven, maar hieruit blijkt dat dat er gewoon de enige plek waar de kentekenplaat gemonteerd mag worden, het spatbord is.
Regeling kentekens en kentekenplaten

Artikel 7

1.Bij motorrijtuigen op meer dan drie wielen, met uitzondering van bromfietsen, moeten de kentekenplaten zijn aangebracht aan de voor- en achterzijde van het motorrijtuig op de daartoe bestemde plaats.
2.Bij motorrijtuigen op twee of drie wielen met of zonder zijspanwagen, met uitzondering van bromfietsen, moet de kentekenplaat zijn aangebracht aan de achterzijde van het motorrijtuig op de daartoe bestemde plaats.
3.Bij aanhangwagens waarvoor een kenteken dient te zijn opgegeven moet de kentekenplaat zijn aangebracht aan de achterzijde van de aanhangwagen op de daartoe bestemde plaats.
4.Bij bromfietsen moet de kentekenplaat zijn aangebracht aan de achterzijde van de bromfiets op de daartoe bestemde plaats.
5.Bij aanhangwagens waarvoor het vereiste dat een kenteken dient te zijn opgegeven niet geldt, moet, indien de aanhangwagen is verbonden met een motorrijtuig, een kentekenplaat met het kenteken van het motorrijtuig zijn aangebracht aan de achterzijde van de aanhangwagen op de daartoe bestemde plaats.
6.De kentekenplaat moet loodrecht op het verticale mediaanvlak van het voertuig zijn aangebracht en zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5%. Indien de vorm van het voertuig zulks vereist, mag de kentekenplaat evenwel de volgende helling ten opzichte van de verticale stand hebben:
a. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar boven is gekeerd, een hoek van ten hoogste 30°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich niet hoger dan 1.20 m boven het wegdek bevindt,
b. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar beneden is gekeerd, een hoek van ten hoogste 15°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich op een grotere hoogte dan 1.20 m boven het wegdek bevindt.
7.Het kenteken dat aan de voorzijde is aangebracht moet van voren, het kenteken dat aan de achterzijde is aangebracht, moet van achteren zichtbaar zijn en mag niet hoger dan 2 m boven het wegdek zijn aangebracht.

8.De kentekenplaat moet zodanig op het motorrijtuig dan wel de aanhangwagen bevestigd, dat:
a. de kentekenplaat en het kenteken aan de achterzijde van het voertuig over de volle, in de bijlage voorgeschreven, oppervlakte zichtbaar is voor een waarnemer, die zich op een afstand van 20 m midden achter het voertuig bevindt,
b. de karakters van het kenteken niet door de bevestigingsmiddelen zijn beschadigd, en
c. de kentekenplaat aan de achterzijde van het voertuig niet door glas of ander doorzichtig materiaal wordt bedekt.
9.Aan of op het motorrijtuig, de aanhangwagen of de kentekenplaat mag geen teken of middel zijn aangebracht dat de herkenning, daaronder begrepen de herkenning met behulp van technische voorzieningen, van het kenteken bemoeilijkt of kan bemoeilijken.
10.Het bepaalde in het achtste lid, onderdeel c, geldt niet voor voertuigen die voor 1 januari 1972 in gebruik zijn genomen, tenzij het kenteken op een retroflecterende plaat is aangebracht.
Er is, door de wetgeving (waarbij ik voor het gemak nog wat ministeriële regelingen heb weggelaten, die nog minder speelruimte geven) eigenlijk geen ruimte voor discussie.
Zoals ik al eerder schreef heb ik ook ergens gelezen dat vanaf 1-1-2017 kentekenplaatverlichting verplicht wordt op bromfietsen in Europa. De Belgische overheid heeft daarover wel al iets gepubliceerd, maar in NL is het beleid dat men de wetgeving alleen online heet staan zoals die nu van toepassing is.
Maar imo maakt het weinig uit of die plaat wel of niet verlicht moet zijn: de kentekenplaatverlichting is maar minimaal wat grootte betreft.

[ Voor 200% gewijzigd door Peatsmoke op 23-10-2015 07:18 . Reden: gezicht is iets anders dan gezocht... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 15:11:
Voor mij is het ook simpel: Als het echt dusdanig glad is dat er gepekeld moet worden dan is de kans vrij klein dat ik op het fietsje naar de zaak ga.
Ze zijn tegenwoordig wel heel enthousiast met pekelen en dit is de periode dat ik tov de auto veruit de meeste tijdswinst haal, dus zolang ik niet zomaar onderuit glibber probeer ik wel te fietsen. Ben na die valpartij wel ietsje voorzichtiger in bochten geworden met temperaturen rond het vriespunt :P (normaal ben ik vrij enthousiast met de fiets gewoon de bocht inhoeken :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:47
In Groningen is al een tijdje een showroom van Stromer gevestigd, er staat ook een model voor de fans van FC Groningen,stevig geprijsd :)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CEZGuP2UkAAIfa0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Peatsmoke schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 07:14:
Mij viel dat ook meteen al op, maar ik begrijp natuurlijk wel dat dit niet past in de marketing.

Ik heb het er even bij gezocht en als de Giant in NL een typegoedkeuring wil krijgen zal ze aan de volgende eisen moeten voldoen (natuurlijk is dat niet alleen voor Giant, maar voor alle snelle e-bikes , wil je er mee de weg op gaan. Want de regeling voor snorfietsen ( de huidige status) is volgens mij precies hetzelfde, wat verlichting en kenteken betreft):
Van zwaan tot lelijk eendje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met Vogue fietsen? Ik vond een fiets van hun met het Shimano Steps systeem voor weinig geld. Zie: http://www.voguewebshop.n...teps-8sp-lady-e-bike.html. Is dit wel wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik vond Steps niet zo fijn rijden. Tijdens een opstapdag hadden ze van Merida een prototype staan.

Bij de 26 km per uur ging hij erg onrustig aan en weer uit omdat de ondersteuning dan op moet houden.

Maar kan zijn dat ze dit wel verbeterd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Als de aangegeven prijs de prijs is die je moet betalen voor de Vogue... dan zou ik eerder uitkijken naar de meer gevestigde merken. In die prijsklasse heb je al heel wat keuze hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DHL

DHL

Binnenkort zullen weer veel fietsen gestald worden tot na de winter. Nog eens meegeven dat je de fiets nooit mag wegzetten met een lege batterij en best ook niet met een volle batterij. 60 procent is de ideale lading en elke maand 10 minuutjes aan de lader... Voor de eerste rit langdurig opladen zodat alle cellen gelijk staan en dan eventueel eens volledig leegrijden om je boordcomputer te ijken. T is maar een tip voor langere levensduur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:18:
Accupakket is wel heel anders, dat is echt van Giant zelf. Kwam al een tijdje geleden deze Quick E+ 45 tegen en dat is toch wel een hele mooie forensenfiets.
Kan er verder helaas vrij weinig over vinden...
[afbeelding]

Op dit soort sportief gestylde fietsen is 45 km/u wel een vereiste. Anders voelt het als een Porsche die niet harder kan dan 90 km/u op de autosnelweg.
Zelfs de meest zelfverzekerde fietser zal zich op een dergelijke e-bike met een lagere snelheid op de duur belachelijk gaan voelen.

Je wilt niet weten wat er door mij heen gaat als ik op mijn gewone 25 km/u e-bike met moeite een struise flink doorfietsende boer’n dochter op een gewone fiets passeer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-10 22:12
Na 1,5 jaar fietsen met de Kalkhoff Agattu Impulse maar eens een berichtje doen over deze fiets.

De fiest heeft 4 modificaties gekregen: er is een chainglider geplaatst, de bel is door een hoorbaar exemplaar vervangen, het te korte voorspatbord is verlengd met een stuk plastic en 2 popnagels en het achtertandwiel is van 21 naar 18 tandjes gegaan.

Deze fiets had ik gekozen om het fietsgevoel zonder en met accu en de efficiency zonder ondersteuning.
Op deze punten scoort ie wat mij betreft 100%.

Inmiddels 7000 km met accu en ongeveer 2000 zonder accu afgelegd. Gebruik met accu woonwerk 2x15 km in weer, wind en pekel, zonder accu 1x fietsvakantie vol bepakt en korte ritjes.
Geen structurele problemen gehad. De fiets voelt aan als een tank en dat blijkt ook. Nergens roest losse dingen of overmatige slijtage. De achterdragerbevestiging door het spatbord heen is oerdegelijk (pech voor de puristen). De brede banden zijn heerlijk comfortabel, zelfs kasseien geen probleem. De stander gemonteerd vlak voor de achteras is super, waarom doen alle fabrikanten dat niet vraag je je af. Inmiddels 1x remblokken Magura vervangen en ketting 2x gesmeerd. Met chainglider nauwelijks naspannen, dat was bij mijn vorige fietsen heel anders.

Het enige wat me stoort bij het rijden is het zwabberen als ik de tas met laptop achterop heb. Zodra ik het stuur loslaat gaat de hele fiets krachtig zwabberen. Met een lege achterdrager of met zware bepakking daarentegen blijft het stil.

Over het elektrische deel niks dan lof. Mooi klein display (zit niet in de weg), ondersteuningsnivo's zijn heel goed gekozen. Bereik bij mijn gebruik 100-160 km (400 Wh accu).

[ Voor 0% gewijzigd door sbijlsma op 24-10-2015 14:38 . Reden: spelfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
- oblomov - schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 13:14:
[...]

[afbeelding]

Op dit soort sportief gestylde fietsen is 45 km/u wel een vereiste. Anders voelt het als een Porsche die niet harder kan dan 90 km/u op de autosnelweg.
Zelfs de meest zelfverzekerde fietser zal zich op een dergelijke e-bike met een lagere snelheid op de duur belachelijk gaan voelen.

Je wilt niet weten wat er door mij heen gaat als ik op mijn gewone 25 km/u e-bike met moeite een struise flink doorfietsende boer’n dochter op een gewone fiets passeer :)
Die redenatie kan ik even niet volgen? 8)7

De fiets kan dan heel sportief utizien, maar als je mensen voorbij fietst, prijkt er toch een grote kentekenplaat achterop en dan ben je toch gewoon een stille Sparta-met... :9

Zoals jezelf ook al schreef, blijft er weinig van sportiviteit over als de fiets in de winkel staat, met verlichting voor en achter, oranje reflector aan de zijkant en een kentekenplaat. :F
DHL schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 21:52:
Binnenkort zullen weer veel fietsen gestald worden tot na de winter. Nog eens meegeven dat je de fiets nooit mag wegzetten met een lege batterij en best ook niet met een volle batterij. 60 procent is de ideale lading en elke maand 10 minuutjes aan de lader... Voor de eerste rit langdurig opladen zodat alle cellen gelijk staan en dan eventueel eens volledig leegrijden om je boordcomputer te ijken. T is maar een tip voor langere levensduur :)
Misschien nog even erbij vermelden dat de accu zich het beste voelt op kamertemperatuur. Dus van de fiets halen en in de woonkamer in een kast opbergen.

[ Voor 23% gewijzigd door Peatsmoke op 24-10-2015 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
Misschien nog even erbij vermelden dat de accu zich het beste voelt op kamertemperatuur. Dus van de fiets halen en in de woonkamer in een kast opbergen.
Dat is niet juist voor Li-accu's. Opladen wel bij kamertemperatuur (in elk geval > 10C), maar bij opslag is koud beter. Dan gaat de natuurlijke degradatie langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
sbijlsma schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 17:48:
[...]

Dat is niet juist voor Li-accu's. Opladen wel bij kamertemperatuur (in elk geval > 10C), maar bij opslag is koud beter. Dan gaat de natuurlijke degradatie langzamer.
Uit de gebruiksaanwijzing van Bosch Li-ion accu: Link op blz 18 staat dit:
Overwintering
Accu’s drogen enopslaan bij kamertemperatuurr.
Tussen 15 °C en 20 °C is optimaal. Als
ze helemaal vol of leeg zijn, is dat nadelig
voor de accu. Het ideale laadniveau bij langere
stilstand is ca. 50 tot 60 % ofwel drie
brandende lampjes op de accu-indicator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

DHL schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 21:52:
Denk je dat er echt veel gestald worden? Ik had eigenlijk het idee dat een electrische fiets wel iets was voor zomer en winter, het is een vervoersmiddel en dat heb je gewoon nodig in tegenstelling tot misschien een racefiets.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]Op dit soort sportief gestylde fietsen is 45 km/u wel een vereiste. Anders voelt het als een Porsche die niet harder kan dan 90 km/u op de autosnelweg.
Meh, Dat soort dingen moet je je helemaal niet druk over maken (mijn mening^^)

Bovendien, zoveel mensen rijden geen 26kmpu+, of ze zitten op een racefiets (en trappen dan best aardig door).

Ik denk dat die Giant ook met een 26kmpu motor een hardloper zou zijn (iets kleiner prijsje natuurlijk), hij ziet er waanzinnig uit... en offroad is het meer dan rap genoeg door het enorme koppel.

Betreft verlichting en plaatje: Als Giant dat vanaf de grond netjes ontwerpt is het helemaal geen visueel issue, laten we niet overdrijven (zoals bv Stromer al laat zien). Het probleem is dat deze het niet heeft en je dus achteraf moet knutselen en dat is ongetwijfeld lelijk.

=> Een net geintegreerde flink stoere led op het achterspatbord, met daarboven het plaatje (als die soep al zo heet wordt gegeten en hij niet op de achterbrug/in de diamant/achter het zadel mag) , direct onder je stuurpen (lekker hoog, goed voor het zicht!) een mooi design lampje. Het is allemaal al eerder gedaan.

Maar ja....deze is dus niet goed voorbereid op de toekomst :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Marzman schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 20:15:
[...]

Denk je dat er echt veel gestald worden? Ik had eigenlijk het idee dat een electrische fiets wel iets was voor zomer en winter, het is een vervoersmiddel en dat heb je gewoon nodig in tegenstelling tot misschien een racefiets.
De meeste E-bikers forenzen er niet mee, dus DHL heeft absoluut een punt. Er zijn hier een paar hardcore gebruikers (Vlassie, Neo, Ik en nog een paar anderen), waarvan enkelen erg toeteren aanwezig zijn (humhumhum^^)

Aan de andere kant, het is wel heel erg vroeg om nu al te worden verjaagd van je fiets, zo bar is het bepaald niet^^

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 24-10-2015 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:05:
[...]

De meeste E-bikers forenzen er niet mee, dus DHL heeft absoluut een punt. Er zijn hier een paar hardcore gebruikers (Vlassie, Neo, Ik en nog een paar anderen), waarvan enkelen erg toeteren aanwezig zijn (humhumhum^^)

Aan de andere kant, het is wel heel erg vroeg om nu al te worden verjaagd van je fiets, zo bar is het bepaald niet^^
Dinsdag wordt hier 19 graden verwacht: da's met-de-korte-broek-op-de-fiets-weer. :)
roffeltjes schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:02:
[...]

Meh, Dat soort dingen moet je je helemaal niet druk over maken (mijn mening^^)

Bovendien, zoveel mensen rijden geen 26kmpu+, of ze zitten op een racefiets (en trappen dan best aardig door).

Ik denk dat die Giant ook met een 26kmpu motor een hardloper zou zijn (iets kleiner prijsje natuurlijk), hij ziet er waanzinnig uit... en offroad is het meer dan rap genoeg door het enorme koppel.

Betreft verlichting en plaatje: Als Giant dat vanaf de grond netjes ontwerpt is het helemaal geen visueel issue, laten we niet overdrijven (zoals bv Stromer al laat zien). Het probleem is dat deze het niet heeft en je dus achteraf moet knutselen en dat is ongetwijfeld lelijk.

=> Een net geintegreerde flink stoere led op het achterspatbord, met daarboven het plaatje (als die soep al zo heet wordt gegeten en hij niet op de achterbrug/in de diamant/achter het zadel mag) , direct onder je stuurpen (lekker hoog, goed voor het zicht!) een mooi design lampje. Het is allemaal al eerder gedaan.

Maar ja....deze is dus niet goed voorbereid op de toekomst :/
Ja, Stromer macht's möglich... Maar ja: daar hangt dan ook weer een aardig prijskaartje aan. Zeker aan die ST2, waar het lampje aan de voorzijde echt mooi is weggewerkt. Een Led is leuk en aardig achter maar er moet ook nog een rode reflector van een bepaalde afmeting bij, vandaar dat bij die Stromer gewoon een bagagedrager gemonteerd zit. Dan valt die lamp weer wat minder op en kun je nog eens wat meenemen. ;)
In of op het zadel is ook geen optie want hij moet aan de uiterste achterzijde van het voertuig zitten.
Voor al die lampjes, reflectors enz. enz. zijn weer allerlei regelingen en toelichtingen die precies omschrijven wat er wel en niet mag.
Leuker maken ze het niet, wel ingewikkelder. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Peatsmoke op 24-10-2015 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:05:

Adviezen zijn altijd welkom. Doch zolang het niet vriest, regent en/of glad is, ben ik van plan de e-bike gewoon door de gebruiken. Misschien dat ik vaker een reden zal hebben. Bijvoorbeeld iets kopen bij een bedrijf 25 km verderop, waar ik voorheen de auto of het openbaar vervoer voor pakte.
Vandaag 70 km puur recreatief gefietst onder een dun zonnetje bij 11-12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
sbijlsma schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 14:37:
Na 1,5 jaar fietsen met de Kalkhoff Agattu Impulse maar eens een berichtje doen over deze fiets.

De fiest heeft 4 modificaties gekregen: er is een chainglider geplaatst, de bel is door een hoorbaar exemplaar vervangen, het te korte voorspatbord is verlengd met een stuk plastic en 2 popnagels en het achtertandwiel is van 21 naar 18 tandjes gegaan.

Deze fiets had ik gekozen om het fietsgevoel zonder en met accu en de efficiency zonder ondersteuning.
Op deze punten scoort ie wat mij betreft 100%.

Inmiddels 7000 km met accu en ongeveer 2000 zonder accu afgelegd. Gebruik met accu woonwerk 2x15 km in weer, wind en pekel, zonder accu 1x fietsvakantie vol bepakt en korte ritjes.
Geen structurele problemen gehad. De fiets voelt aan als een tank en dat blijkt ook. Nergens roest losse dingen of overmatige slijtage. De achterdragerbevestiging door het spatbord heen is oerdegelijk (pech voor de puristen). De brede banden zijn heerlijk comfortabel, zelfs kasseien geen probleem. De stander gemonteerd vlak voor de achteras is super, waarom doen alle fabrikanten dat niet vraag je je af. Inmiddels 1x remblokken Magura vervangen en ketting 2x gesmeerd. Met chainglider nauwelijks naspannen, dat was bij mijn vorige fietsen heel anders.

Het enige wat me stoort bij het rijden is het zwabberen als ik de tas met laptop achterop heb. Zodra ik het stuur loslaat gaat de hele fiets krachtig zwabberen. Met een lege achterdrager of met zware bepakking daarentegen blijft het stil.

Over het elektrische deel niks dan lof. Mooi klein display (zit niet in de weg), ondersteuningsnivo's zijn heel goed gekozen. Bereik bij mijn gebruik 100-160 km (400 Wh accu).
Altijd interessant om dit soort bijdragen te lezen. Ook zonder accu zal het geen lichte fiets zijn voor een fietsvakantie. Dat je tevens 2000 km zonder ondersteuning hebt gefietst zegt wel iets over je doorzettingsvermogen.

Welke Kalkhoff Agattu Impulse heb je?

Je schrijft: “De achterdragerbevestiging door het spatbord heen is oerdegelijk (pech voor de puristen).” en vervolgens: “Het enige wat me stoort bij het rijden is het zwabberen als ik de tas met laptop achterop heb. Zodra ik het stuur loslaat gaat de hele fiets krachtig zwabberen. Met een lege achterdrager of met zware bepakking daarentegen blijft het stil.”

Ik vermoed dat het zwabberen met de bevestiging van de drager op het spatbord te maken heeft. De tas met laptop is voldoende om de bagagedrager te laten vibreren. Laat je vervolgens ook het stuur los, is de vibratie in staat om de fiets te laten zwabberen.
Zware bepakking is ook niet goed voor dit soort bevestiging, maar onderdrukt, de vibratie, door het hogere gewicht.

Een purist wil niet voor niets een stevige bevestiging aan het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
Dat zwabberen wordt ook wel sjimmyen genoemd heb ik begrepen, dat kan bij alle fietsen voorkomen, ook zonder achterdrager. Heeft volgens mij vooral te maken met een heel stijf frame en een voorvork die weinig vooruit steekt tov de lijn die door de voorbuis/ balhoofd kunt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Klopt, toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat, in dit specifieke geval met die tas & laptop zoals jij dat beschrijft, de bagagedrager er debet aan is.

Is het een dames of heren model?

Nogmaals terugkomend op je verslag: Met “De stander gemonteerd vlak voor de achteras”, bedoel je waarschijnlijk de accu.
Meestal maakt de accu op die plaats de wielbasis langer. Een langere wielbasis zorgt dat de fiets wat minder beweeglijk reageert. Voor een sportieve fiets is dat minder wenselijk. Echter ik vind de combinatie sportief en e-bike een contradictio in terminis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Marzman schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 20:15:
[...]

Wees maar zeker dat heel veel mensen, net zoals ik, een ebike hebben om puur recreatief te gebruiken. Lees je genoeg op andere fora. Hier zijn nu wel enkele echte forenzen aktief, maar de mensen die recreatief fietsen, lezen hier ook mee en zullen minder snel geneigd zijn te schrijven.
Het is eerder uitzonderlijk (zeker in Belgie) dat een fiets de auto gaat vervangen. De fiets is hier meestal 'iets erbij'. Nederland heeft een totaal andere fietscultuur. Maar dat merken jullie wellicht ook eenmaal de grens over aan onze infrastructuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
sbijlsma schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 23:37:
Dat zwabberen wordt ook wel sjimmyen genoemd heb ik begrepen, dat kan bij alle fietsen voorkomen, ook zonder achterdrager. Heeft volgens mij vooral te maken met een heel stijf frame en een voorvork die weinig vooruit steekt tov de lijn die door de voorbuis/ balhoofd kunt trekken.
We hebben hier een half jaar geleden al eens naar gekeken. Er was een heel moeilijk te onthouden technische term voor. Iets met een *Duitse wetenschapper* oscilatie of zo.

Voor zover ik het begrijp:

1. Shimmyen komt bij elke fiets voor. Alleen is het op sommige fietsen dusdanig lastig om de shimmy te veroorzaken dat je mag zeggen dat ze nauwelijks shimmyen.
2. Hoe stijver het frame hoe minder erg de shimmy.
3. De Naloop speelt een rol (zoals de poster hierboven stelt), maar is zeker niet de enige factor. Ik ken heel steile fietsen die niet shimmyen en stadsfietsen die dit wel doen.
4. Zoals de poster stelt, gewichtsverdeling speelt een rol; 1 tas, 2 tassen, zwaar, licht het speelt allemaal een rol bij oscilatie.

De ene shimmy is de andere ook niet. Als ik met losse handen rij met een achterzitje (zonder kind) krijg ik mijn fiets nu ook in een shimmy, maar met een hand aan het stuur merk ik niks. Mijn vrouw had vroeger een fiets die met 25kmpu en een lichte achtertas begon te shimmyen als je twee handen aan het stuur had. Ook is een shimmy in een afdaling dood en dood-eng.

Hoe stop je een shimmy? Remmen verergert het vaak. Er zijn twee trucjes voor, allebei niet echt prettig.

1. Voorwiel op tillen.
2. Bovenbuis vastpakken. Je kan het met je knie doen, iets minder link.

Dan over de wielbasis en sportief sturen. Ik ga hierbij niet uit van een mountainbiker die op relatief lage snelheid naar beneden gaat op een technisch parkoers, maar van weg-gebruik.

1, Hoe sneller de fiets, hoe minder snel de fiets moet reageren! Niet voor niets dat stuurbekrachtiging op hoge snelheid minder wordt in een auto. Zie ook Colnago, een unaniem geprezen race-geometrie... lang, met heel flauwe hoeken (voor een racefiets).
2. Een fiets stuur je met minimale stuuruitslag.
3. Een wielbasis van een cm langer maakt de fiets wat meer geneigd om rechtuit te gaan. Of je dat voelt (alles gelijkblijvend)? Ik vermoed van niet. En zo ja ben je dat na 100 meter al vergeten.

Geometrie moet kloppen, maar in mijn ervaring luistert het vooral heel nauw aan de voorkant, waar enkele millimeters naloop dramatische effecten hebben. De wielbasis zelf is een veel subtieler verhaal.

Verder is er totaal geen reden waarom de geometrie van een e-bike anders zou moeten zijn dan die van een gewone fiets. De snelheden zitten nog ruim binnen beide curves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
sbijlsma schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 23:37:
Heeft mijn Merida ook last van. Fiets rijdt heerlijk maar met losse handjes is binnen no time zonder tandjes 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Dinsdag leveren ze mijn tigste fiets... Eindelijk iets kwalitatiefs gevonden met enkel een rotatiesensor. Meestal zit je dan tussen de goedkope Chinese fietsen of moet jet het stellen met rollerbrakes... Deze heeft tenminste Magura's. Jammer dat Bosch en consoorten niet voor mij bestemd zijn, want hierin heb je natuurlijk de mooiste keuze. Leukste vind ik die knappe MTB's tegenwoordig zoals die van Haibike (en de Cube van de kids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCMG
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-08-2024
sbijlsma schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 14:37:

Wat je beschrijft van zwabberen heb ik zelfs zonder belading en m'n handen even van het stuur haal. Graag had ik wat informatie over die chainglider (hebie?) bestelnr?
:)
en de combinatie van je achtertandwiel hoe ervaar je dat?

[ Voor 61% gewijzigd door CCMG op 25-10-2015 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:29
[...]

[afbeelding]

Ik snap je wel een beetje :)

Ik vind het ook vermakelijk als ik met mijn kona unit een 45km/h voorbij fiets in mn 10km sprint :p

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
DHL schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 19:02:
Dinsdag leveren ze mijn tigste fiets... Eindelijk iets kwalitatiefs gevonden met enkel een rotatiesensor. Meestal zit je dan tussen de goedkope Chinese fietsen of moet je het stellen met rollerbrakes... Deze heeft tenminste Magura's. Jammer dat Bosch en consoorten niet voor mij bestemd zijn, want hierin heb je natuurlijk de mooiste keuze. Leukste vind ik die knappe MTB's tegenwoordig zoals die van Haibike (en de Cube van de kids)
De weersomstandigheden zijn dinsdag goed. Hopelijk kan je een rit maken. Ben benieuwd hoe die rotatiesensor jou gaat bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
s0ulmaster schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 19:28:
Ik snap je wel een beetje :)

Ik vind het ook vermakelijk als ik met mijn kona unit een 45km/h voorbij fiets in mn 10km sprint :p
Niet zo opscheppen jongeman ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
CCMG schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 19:10:
[...]

Wat je beschrijft van zwabberen heb ik zelfs zonder belading en m'n handen even van het stuur haal. Graag had ik wat informatie over die chainglider (hebie?) bestelnr?
:)
en de combinatie van je achtertandwiel hoe ervaar je dat?
Die chainglider is idd hebie, heb ik door de FM laten monteren. Maatvoering komt nauw.
De tandwielen 38 voor en 18 achter vind ik het beste passen bij de Nexus 8 naaf. 20 km/ u in de 5 en 25 km/ u in de 6e. De 5e en 6e versnelling voelen aan als verliesvrij, dat kan ik niet zeggen van de 4e en 7e versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:29
- oblomov - schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 19:55:
[...]
Niet zo opscheppen jongeman ;)
Sorry :$

Laatst voor het eerst op zo'n 45km/h ding gefietst.

Kreeg nou niet echt het gevoel dat de meeste fietspaden daarvoor zijn gemaakt. Daar was de fiets iets te log voor.

De acceleratie op zo'n fiets is ook niet mis trouwens. Zou ik geen 65+'er opzetten

[ Voor 4% gewijzigd door s0ulmaster op 25-10-2015 20:42 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
s0ulmaster schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 20:42:
De acceleratie op zo'n fiets is ook niet mis trouwens. Zou ik geen 65+'er opzetten
Wat een geluk dat ik pas volgende maand 65 word :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
- oblomov - schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 22:25:
[...]

Wat een geluk dat ik pas volgende maand 65 word :)
Dan mag je er dus nog een maandje op fietsen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

65 is tegenwoordig middelbare leeftijd he mannen... Als ik zie hoe fit de meesten zijn op die leeftijd, kunnen veel jonge gasten een voorbeeld aan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
:)B Beste DHL, dank voor je bemoedigende reactie en altijd een vriendelijk, in tegenstelling tot sommige anderen alhier. :)B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
- oblomov - schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:33:
:)B Beste DHL, dank voor je bemoedigende reactie en altijd een vriendelijk, in tegenstelling tot sommige anderen alhier. :)B
Niet zo'n lange tenen hè? De smiley gaf toch al aan dat dit als grap bedoeld was. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Allez zulle, het is mijn manier van terug grappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Belgie-Nederland over e-bikes... zotter moet het niet wordeOverigens oover s-pedelecs. Ik ben een groot voorstander van auto alternatieven. En ik vind dat je qua helm het vooral niet moet doodreguleren.

Maar Iets anders!

Van de week werd ik in het park in het holst van de nacht ingehaald door een Stromer... en dat deed me toch even goed nadenken. Ik ben met mijn Razer sneller dan een brommer over de eerste tien meter. Een Stromer? Dat is helemaal een raket. Als het allemaal goed overzichtelijk is is er geen issue (en dan zie ik ze dus altijd), maar deze ontmoeting in het park was toch een beetje bedenkelijk. Veel onoverzichtelijk bochtjes en tunneltjes waar hij met knallende snelheid doorheen jaste, dit terwijl het daar stikt van de (slingerende) Amsterdammers en voetgangers die links en rechts over straat gaan (het is en blijft een park).

Ja, dat is gedrag.... maar zo'n Stromer gaat wel heeeel hard in doodse stilte. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik daar van moet vinden. Aan de ene kant een middel om dat doodlopende autogebruik terug te dringen, aan de andere kant toch wel een voertuig met issues voor de rest van de gebruikers. Van Alphen aan de Rijn naar Amsterdam over het fietspad een mooi ding. S'avonds in Amsterdam toch wat minder leuk.

Lastig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Het is maar de bestuurder die beslist of het gevaarlijk wordt of niet. Mijn wagen is vrij snel, maar is niet gevaarlijk. Zelfde voor een moto, een fiets,...
Zoals ik al zei, de overheid staart zich blind op de topsnelheid. Mijn inszien doet die niet terzake. Optreden tegen onaangepast weggedrag is veel belangrijker. Laat zo'n Stromer maar op topsnelheid langs een grote weg rijden, stukken veiliger dan het peleton amateurs dat hier elke zondag het 1 meter brede jaagpad terroriseert tegen 50 per uur. Graag die laatsten beboeten en die eenzame hardrijder gerust laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Je kan voorstander van alternatieven voor de automobiel zijn en tevens de waaghalzerij van die Stromer coureur veroordelen. We verbieden toch ook niet de auto omdat 1 automobilist met 60 door een woonwijk rijdt, waar 30 km/u mag en verantwoord is.

[ Voor 1% gewijzigd door - oblomov - op 26-10-2015 22:55 . Reden: taalvout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
- oblomov - schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 22:54:
Je kan voorstander van alternatieven voor de automobiel zijn en tevens de waaghalzerij van die Stromer coureur veroordelen. We verbieden toch ook niet de auto omdat 1 automobilist met 60 door een woonwijk rijdt, waar 30 km/u mag en verantwoord is.
Nee, daarvoor leggen ze in Nederland drempels aan.
Met s-pedelecs pakken ze dat anders aan: daarvoor maken ze een veel te warme en oncomfortabele helm verplicht... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Met een auto hebben we wel degelijk veel meer regulatie, dus dat argument gaat niet op als we het hebben over de wenselijkheid van het dereguleren van S-Pedelecs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ik vind het nogal een belachelijke bedoening rond die S pedelecs. Op vlak rijdt mijn zoon zo ook wel 40 a 45, hier de bergaf gaat hij 55. Moet hij dan ook een zware helm op, verzekering betalen en rijbewijs hebben? En nog straffer, nu gaan ze de gewone ebike nog verbieden onder de 16 jaar. Vraag me af of werkelijk alles zo afgelijnd moet worden... Is betutteling eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Over die Stromer....

Die moet je zien als een zware speed pedelec. Gaat met gemak 40 km per uur zonder veel effort.
Zelfde geldt ook voor de Bulls Green Mover, ook een achterwielaangedreven 500W motor.

Ik zie de Bosch varianten met de Speed motor als gemiddeld zware speed pedelec waarmee je gemiddeld rond de 35 km/u blijft hangen. Er staat overal dat die 350W zijn en het is ook lastiger om hogere snelheden lang vol te houden.

Lichte speed pedelec is de Qwic P-RD9S, die ondersteunt volgens mij niet harder dan 35 km/u, correct me if i am wrong.

Aldus mijn kwalificatie, en dus ook de reden dat je niet alle speed pedelecs de rijbaan op kunt schoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Qwic P-RD9S heeft een begrenzer, die je bij de dealer kunt laten uitschakelen. Met begrenzer een gewone ebike, zonder een lichte speed pedelec. Als de nieuwe regels van kracht worden in 2017, kun je dan gewoon de begrenzer er weer op laten zetten toch? Zijn er meer ebikes waarvoor dit geldt, het is nml. razend aantrekkelijk in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

De Bosch'es met de truuk van het magneetje op je pedaal.
Goedkopere fietsen met zo'n King klavier.

[ Voor 27% gewijzigd door DHL op 27-10-2015 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Peatsmoke schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 05:52:
Nee, daarvoor leggen ze in Nederland drempels aan.
Met s-pedelecs pakken ze dat anders aan: daarvoor maken ze een veel te warme en oncomfortabele helm verplicht... 8)7
"Een verkeersdrempel op uw hoofd.... voor uw eigen veiligheid & die van anderen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:13:
Over die Stromer....

Die moet je zien als een zware speed pedelec. Gaat met gemak 40 km per uur zonder veel effort.
Zelfde geldt ook voor de Bulls Green Mover, ook een achterwielaangedreven 500W motor.

Ik zie de Bosch varianten met de Speed motor als gemiddeld zware speed pedelec waarmee je gemiddeld rond de 35 km/u blijft hangen. Er staat overal dat die 350W zijn en het is ook lastiger om hogere snelheden lang vol te houden.

Lichte speed pedelec is de Qwic P-RD9S, die ondersteunt volgens mij niet harder dan 35 km/u, correct me if i am wrong.

Aldus mijn kwalificatie, en dus ook de reden dat je niet alle speed pedelecs de rijbaan op kunt schoppen.
Of zoals in de Verenigde Staten. E-bikes mogen daar maximaal 20 mph - 32 km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
@Vlassie: ik begrijp je nuance, maar zulke nuances zijn verdraaid lastig in (werkbare) regelgeving te vatten. Maar die Stromer... sjongejonge... daar zou ik wel eens op willen zitten. De acceleratie van mijn Yamaha is fun... ik kan me voorstellen dat dat bij de Stromer hilarisch gaat zijn.

@Oblomov: Tsja, ik kan me daar in vinden, maar de S-pedelec is toch vooral verkocht om zijn concurerende reistijd (concurerend met Auto).

Omdat ik als wielrenner ook wel eens 40+ rondrij ging ik ervan uit dat het niet zo'n issue zou zijn. Dat was dus toch iets te simplistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:25

vhal

ಠ_ಠ

roffeltjes schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:13:
@Vlassie: ik begrijp je nuance, maar zulke nuances zijn verdraaid lastig in (werkbare) regelgeving te vatten. Maar die Stromer... sjongejonge... daar zou ik wel eens op willen zitten. De acceleratie van mijn Yamaha is fun... ik kan me voorstellen dat dat bij de Stromer hilarisch gaat zijn.
Ghe, wat betreft acceleratie; ik stond vorige week te wachten bij het stoplicht toen er een bontkraagje naast mij kwam staan met een herriestinkscooter. Ik zag hem al een beetje kijken enzo en ondertussen was hij al een beetje aan het revv'en. Helaas heb ik mij even laten verleiden door mijn computer op Turbo te zetten, pedaal in de goede positie en toen het licht op groen sprong letterlijk wegspoot om hem vervolgens de eerste 10-20 meter niet meer te zien :+ En een herrie dat het ding maakte... 8)7

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Vanmorgen ben ik met de Merida flink in mijn hemd gezet door een Sparta Ion, zat een dame van een jaar of 30 op dat ding en bij het stoplicht was ik al gauw weg. Maar ze haalde me gewoon in met 28 km/u terwijl mijn Bosch het bij 26 km/u laat afweten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Een dame nog wel ;)

Als ik dit lees (26 km/u) dan is mijn ombouwset nog niet zo slecht. Toch heb ik zin in een 'echte', dan maar iets langzamer.

Ben zojuist terug van een lange toertocht. Als ik dan thuis van de fiets stap en vaste grond voel heb ik enige tijd zeebenen.
Flinke stukken door de bossen gefietst op enigszins verharde zandpaden met de nodige wortelgroei. Alsof je over een geribbeld wasbord fietst. Goede voorvorkvering is dan een uitkomst. Om het verschil eens goed te ervaren heb ik hetzelfde gedeelte van het pad met en zonder (Lock-out) vering, gefietst. Het resultaat is dat ik heb besloten om de Batavus Razer van mijn lijst te schrappen. Ik had twijfels wat die vaste voorvork betreft, maar nu weet ik het zeker. De Razer zal ongetwijfeld een goede e-bike zijn, maar niet waarvoor ik de fiets onder andere gebruik.

Mijn Koga krijgt flink wat voor de kiezen, maar geeft geen krimp. Een goedkopere fiets zou allang uit elkaar gerammeld zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door - oblomov - op 27-10-2015 17:46 . Reden: dubbel woordgebruik ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Mijn fietske is geleverd... Ziet er goed uit zulle. Wat de rotatiesensor betreft, ik weet hoe dat rijdt en waar ik me mag aan verwachten. Maar ben blij dit keer ene gevonden te hebben dit een PAS sensor heeft en toch degelijk uitgerust is.
In vergelijking met goedkopere onbekende merken lijkt die motor me mooi stil te zijn, de Magura's zijn heel goed en blijkbaar weer een beetje verbeterd qua afstelling (nu met torx ipv zo'n rolletje). Gelijk mijn Suntour zadelpen erop gezet. Morgen nog even verder foefelen om mijn spiegeltje in het handvat te krijgen en de Louxorzakken monteren. Dan kunnen we rijden...
Heb trouwens goede zaak gedaan, heb de fiets voor 1500 euro gekregen omdat het model wat ik bestelde uitverkocht was... Gaat om deze: https://www.fietsenwinkel...ix-c7-hybrid-f-heren-9450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst , ben benieuwd naar je bevindingen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Dank je Harry... Veel denk ik niet te kunnen vertellen eigenlijk, is een vrij eenvoudige (verouderde) fiets. Maar ideaal voor mij, freewheelen en toch rijden als ik moe ben en een degelijke fiets.
Daarstraks nog eens naar de Cube MTB met Bosch performance gekeken. Heeft nu 600 km en nog niks aan geweest. En 't zijn wel echt snelle kilometers, die jong gasten gaan er nogal mee d'een berg op hier. Enkel in het begin een gekraak gehad thv de motor. Heb toen WD40 tussen kader en motor gespoten en sindsdien geen krimp meer. Vind het van alle fietsen die ik ooit had de beste aankoop. Vooral als je naar de prijs kijkt die ik betaalde. In volle seizoen 20 procent gekregen, dus 1600 betaald. Degelijk afgewerkt met remschijven, deore,... en mooi ook. Wou dat ik fitter was, zou er dan ook geregeld mee rijden. Die noppen ronken zo mooi als je 25 rijdt op asfalt ;)
Is een fiets waar je veel bekijks mee hebt, ook van jonge gasten. Heb veel duurdere fietsen gehad, maar hetgene Cube hier aanbiedt aan die prijs is geweldig. Een gelijkwaardige Trek is 500 euro duurder en dan heb je zelfs de performance niet als motor... Wel levenslang garantie op je kader, maar wie rijdt nu een kader stuk...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Fijn dat je de 'ideale' fiets hebt gevonden. De komende dagen blijft het redelijk tot mooi weer. Dus nog even echt uitleven alvorens het kouder wordt.

Overigens welke Cube MTB met Bosch performance bedoel je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Bah een vallpartij :(

We reden met de kinderen (en een vriendinnetje) door het bos over een lemen fietspad. Het was glad in de bochten, maar dat is als je goed op let geen probleem.

Springt er midden in de bocht een grote hond voor mijn wielen. Ik rem.. voorwiel gaat glijden. Kansloos met een kind achterop. Gelukkig was het stapvoets, maar toch ff schrikken.

Baas van de hond geeft zijn hond een schop en loopt zonder iets te zeggen voorbij terwijl ik onder mijn fiets lig met een geschrokken kleuter achterop :X

Mijn vrouw kon zich gelukkig beheersen, ik dacht even dat ze er achteraan zou gaan om een hartig woordje met hem te wisselen. Niet gewenst als je met meerdere kleine kinderen op stap bent.

Schade was gelukkig beperkt tot een vieze knie, stoere kleuter (ik heb geen pijn!) en een gebogen remhendel (was weer recht te buigen). Ik ben benieuwd of de remhendel vervangen moet worden, maar ik geloof niet dat discussie met deze man over verzekering/kosten de moeite waard was geweest. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de "ground clearance" bij die emtb's ook beter dan bij de normale fietsen? Ook bij mijn Merida moet ik in de bochten goed opletten dat ik de trapper aan de binnenzijde van de bocht omhoog heb, anders raak ik hem nog wel eens. Dat kan hard mis gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 12:57:
[...]

Is de "ground clearance" bij die emtb's ook beter dan bij de normale fietsen? Ook bij mijn Merida moet ik in de bochten goed opletten dat ik de trapper aan de binnenzijde van de bocht omhoog heb, anders raak ik hem nog wel eens. Dat kan hard mis gaan :)
Had ik vanmorgen toevallig ook, toch maar niet te scherp de bocht in hoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het echt op tempo doet kun je jezelf gewoon onderuit meppen, erg vervelend. Het is wel iets wat ik meestal al deed maar bij de Merida is het gewoon noodzaak. Als dat bij die MTB's niet beter is dan zou dat wel een fors nadeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 12:20:

We reden met de kinderen (en een vriendinnetje) door het bos over een lemen fietspad. Het was glad in de bochten, maar dat is als je goed op let geen probleem.

Springt er midden in de bocht een grote hond voor mijn wielen. Ik rem.. voorwiel gaat glijden. Kansloos met een kind achterop. Gelukkig was het stapvoets, maar toch ff schrikken.

Baas van de hond geeft zijn hond een schop en loopt zonder iets te zeggen voorbij terwijl ik onder mijn fiets lig met een geschrokken kleuter achterop :X

Mijn vrouw kon zich gelukkig beheersen, ik dacht even dat ze er achteraan zou gaan om een hartig woordje met hem te wisselen. Niet gewenst als je met meerdere kleine kinderen op stap bent.

Schade was gelukkig beperkt tot een vieze knie, stoere kleuter (ik heb geen pijn!) en een gebogen remhendel (was weer recht te buigen). Ik ben benieuwd of de remhendel vervangen moet worden, maar ik geloof niet dat discussie met deze man over verzekering/kosten de moeite waard was geweest. |:(
Die man had jullie te hulp moeten schieten en dan heb ik het nog niet over excuses. Helaas iemand die zo asociaal is, is totaal niet gevoelig voor een hartig woordje.
Gelukkig liep het nog redelijk goed af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:25

vhal

ಠ_ಠ

Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 13:20:
Als je het echt op tempo doet kun je jezelf gewoon onderuit meppen, erg vervelend. Het is wel iets wat ik meestal al deed maar bij de Merida is het gewoon noodzaak. Als dat bij die MTB's niet beter is dan zou dat wel een fors nadeel zijn.
Je bent niet de enige, best vervelend bij lange doordraaiers waar je door blijft trappen. Mijn pedaal heeft wel aardige slijtplekken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

[...]

Ik zou het niet weten, maar als je wil kan ik het wel eens meten voor je. Heb wel de indruk dat het hoger is dan een gewone fiets.

Ben even gaan kijken... als die tegen de grond komen in de bocht denk ik dat de hele fiets tegen de vlakte gaat lol. Is vrij hoog (misschien omdat het een 29'er is?)

[ Voor 14% gewijzigd door DHL op 29-10-2015 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
[...]
Mijn partner heeft er op het damesmodel eerder last van dan ik op het herenmodel valt me wel eens op.
roffeltjes schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 12:20:

Fijn, al die mensen die hun verantwoording nemen als ze gaan wandelen met een hond. Een hond hoort aan de lijn, ook in een bos, want in een bos zit wild dat niet met rust gelaten wordt door honden, maar dat terzijde.
Geluk dat het op een onverharde ondergrond gebeurde. Als je in de toekomst probeert te onthouden dat je op onverharde ondergrond zoveel mogelijk met je achterrem moet remmen, is de kans dat je voorwiel blokkeert en wegglijdt nihil.
DHL schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:12:
[...]
Ik zou het niet weten, maar als je wil kan ik het wel eens meten voor je. Heb wel de indruk dat het hoger is dan een gewone fiets.

Ben even gaan kijken... als die tegen de grond komen in de bocht denk ik dat de hele fiets tegen de vlakte gaat lol. Is vrij hoog (misschien omdat het een 29'er is?)
Naar mijn bescheiden mening is een 29-er een 29-er en daarmee zeker geen MTB, ook al lijken ze qua uiterlijk veel op een MTB. ;)
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 13:20:
In de regel rij je met een MTB toch niet zo'n enorm hoge snelheden in bochten? In bochten waar je zo scheef moet gaan hangen dat je het risico loopt met een pedaal aan de grond te komen is het risico veel groter dat je ten val komt doordat je banden de grip verliezen. Tenminste als je een MTB gebruikt waarvoor hij gemaakt is: buiten wegen.
Misschien dat het in vlakke bossen anders is, maar ik gebruik even het landschap hier in Zuid-Limburg als referentie. :9

[ Voor 23% gewijzigd door Peatsmoke op 30-10-2015 05:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Peatsmoke schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 05:34:
[...]
Geluk dat het op een onverharde ondergrond gebeurde. Als je in de toekomst probeert te onthouden dat je op onverharde ondergrond zoveel mogelijk met je achterrem moet remmen, is de kans dat je voorwiel blokkeert en wegglijdt nihil.
Dan heb jij nog niet genoeg gemountainbiked op technische parkoersen als het glad is. In hele scherpe bochten kan je voorwiel gewoon wegschieten zonder dat jij de rem aanraakt, zeker als je geen grof profiel hebt ;)

En dat is hier dus ook gebeurd. Ik remde achter, maar omdat ik al zo langzaam ging, het zwaartepunt ver naar achteren lag (kind achterop) en scheef hing (90 graden bocht, paadje 1 meter breed) ging de voorkant schuiven. De ondergrond was keihard leem waar de toplaag glibberig was en de band die ik heb heeft nagenoeg geen profiel, in ieder geval niet voor dit werk. Met noppen had ik veel meer kans gehad.
In de regel rij je met een MTB toch niet zo'n enorm hoge snelheden in bochten?
Afhangend van de bocht moet je er of snel of stapvoets doorheen gaan. In de wedstrijden waar ik heb meegereden kan je ervan uitgaan dat KNOERTHARD de norm is... of je wordt gedubbeld na twee rondjes (been there). En juist bij geaccidenteerde parkoersen liggen vaak heel snelle stukken (afdaling).

YouTube: MTB Techniques (5): Mountainbike Fast Cornering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Het verschil tussen een 27,5 en een 29'er zijn enkel de wielen. Idem voor een 26'er. Een 29'er is eigenlijk een 28 inch met een hoge band erop, zo heb ik toch altijd begrepen.
Dus zie niet in waarom een 29'er geen MTB zou zijn... Staat ook zo in de catalogus geloof ik.
26, 27,5 of 29... zijn allemaal MTB's dus.

[ Voor 36% gewijzigd door DHL op 30-10-2015 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Inderdaad... MTB is een vergaar bak van van alles:

29er
27
26
Fully
Rigid
Marathon
Competition

En dan zijn er combinaties van bovenstaand (29 fully/29 rigid). Allemaal Mountain Bikes.

Overigens zijn er wel verschillen tussen de geo van een 29er en een 26er, anders krijg je wel een hele hoge brackethoogte en verander je de naloop (de fiets wordt sloom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peatsmoke schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 05:34:
In de regel rij je met een MTB toch niet zo'n enorm hoge snelheden in bochten? In bochten waar je zo scheef moet gaan hangen dat je het risico loopt met een pedaal aan de grond te komen is het risico veel groter dat je ten val komt doordat je banden de grip verliezen. Tenminste als je een MTB gebruikt waarvoor hij gemaakt is: buiten wegen.
Misschien dat het in vlakke bossen anders is, maar ik gebruik even het landschap hier in Zuid-Limburg als referentie. :9
Genoeg krappe bochten waar je met redelijke snelheid doorheen gaat, beetje afhankelijk van de ondergrond. Maar ook op de lange stukken kan het dermate hard gaan dat je de fiets behoorlijk plat in de bocht legt. Met de Merida op droog asfalt gebeurt het echt heel regelmatig dat ik anders de grond zou raken.

Op nat wegdek ben ik wel heel voorzichtig, de grip op de wang van de standaard banden is niet best op nat wegdek. Dan ga ik er rustig en zo rechtop mogelijk doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 07:48:
[...]

Dan heb jij nog niet genoeg gemountainbiked op technische parkoersen als het glad is. In hele scherpe bochten kan je voorwiel gewoon wegschieten zonder dat jij de rem aanraakt, zeker als je geen grof profiel hebt ;)

En dat is hier dus ook gebeurd. Ik remde achter, maar omdat ik al zo langzaam ging, het zwaartepunt ver naar achteren lag (kind achterop) en scheef hing (90 graden bocht, paadje 1 meter breed) ging de voorkant schuiven. De ondergrond was keihard leem waar de toplaag glibberig was en de band die ik heb heeft nagenoeg geen profiel, in ieder geval niet voor dit werk. Met noppen had ik veel meer kans gehad.
Klopt, ik heb er nauwelijks ervaring mee, maar de tip die ik gaf komt uit een opleiding voor terreinrijden voor met de motor. Dat is eigenlijk niks anders dan een ssssss-pedelec in MTB uitvoering... ;)

Maar als ik je verhaal begrijp was de kans dat je op je snuffert was gegaan zonder die hond, ook aanwezig geweest, of niet?

Toevallig heeft een vriend van me een 29-er en hij zegt altijd dat je met die 29-er niet echt uit de voeten komt op de MTB-parcoursen hier in de buurt (of hij heeft gewoon te weinig techniek, dat kan ook).

Zelf heb ik er nauwelijks ervaring mee, maar wat niet is kan nog komen icm een Bosch CX... :9~

[ Voor 0% gewijzigd door Peatsmoke op 31-10-2015 04:58 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Een 29-er is niet gemaakt voor een parcours met vele bochten waar je steeds weer moet versnellen. De wielen slorpen dan teveel energie op. Vandaar dat die tussenmaat er kwam.
Pagina: 1 ... 63 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.