Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.524 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:08
Dat klopt ook, boven de 25/ 26 km per uur heb je geen ondersteuning meer, en als je heel snel rondtrapt wordt de ondersteuning ook minder.
En ja, mijn favorieten stand is ook Turbo, en ik kan soms meer dan 100 km rijden op turbo, gewoon omdat hij met mijn tempo bijna niet ondersteund,

Wat iedereen gerbuikt moet hij toch lekker zelf weten! ik krijg vaak van die vreemde reactie op mijn E MTB, zowat, ik heb er plezier in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
DHL schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 19:55:
quote:
DHL schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 12:35:
Wie zegt dat nu weer? Ik kocht mijn Cube met 20 procent korting. Seizoen 2015, model 2015.
Mijn handelaar en verschillende andere handelaren in de buurt (NL+D), namens Cube.

Moet nu ook niet alles geloven wat de verkoper je vertelt hee. Ik heb altijd in de verkoop gezeten en dan bekijk je de zaken wel iets anders...
De Cubedealer waar ik ga bestaat trouwens een dertig jaar. Invoerder zit hier vlakbij. Ik kan gaan kijken bij de invoerder en bij de FM bestellen. Da's service.
Toen ik auto's verkocht verdiende ik ook nooit veel op een wagen en gaf ik liever service. Tuurlijk gaf ik service, maar reken maar dat ik na korting nog goed boerde... In plaats van om de paar weken een autot te verkopen, verkoop je er een paar honderd per jaar. Zelfde bij die FM, hij verkocht verleden jaar 150 elektrische fietsen. Heeft 2 man personeel en heeft het niet bepaald krap bij kas.
Ik bedoel maar, je hebt wellicht dikwijls gelijk, maar niet altijd ;)
Het is een manier van zaken doen, waarmee bedrijven zoals Ikea, H&M, Lidl groot zijn geworden. Lage prijzen, een hoog volume en daardoor toch winstgevend.

Een garagehouder zei eens tegen mij: “Op die auto verdien ik bijna niets, maar ik hoop dat je bij mij terug komt voor het onderhoud.”

Het moet hoe dan ook uit de lengte of de breedte komen.

Het heeft ook met attitude te maken. Ik zelf zal niet snel om korting vragen. Ik denk vaak, die verkoper moet er ook van leven.

Laat ik afsluiten met de woorden van forumlid Gert02, die schrijft:
u moet doen waar u zich zelf goed bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
fazertje schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 20:56:
Dat klopt ook, boven de 25/ 26 km per uur heb je geen ondersteuning meer, en als je heel snel rondtrapt wordt de ondersteuning ook minder.
En ja, mijn favorieten stand is ook Turbo, en ik kan soms meer dan 100 km rijden op turbo, gewoon omdat hij met mijn tempo bijna niet ondersteund,

Wat iedereen gerbuikt moet hij toch lekker zelf weten! ik krijg vaak van die vreemde reactie op mijn E MTB, zowat, ik heb er plezier in!
Ik kan ook in aansluiting op wat ik eerder over stand 5 schreef: in stand 1 (de stand waarin de motor maximaal 75 watt ondersteuning geeft) tot bijvoorbeeld 29km/u fietsen en nog maar 25 watt nodig hebben.
Echt geavanceerd is zo'n ombouw set niet, maar de inspanning blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Mensen kunnen het amper geloven he zo'n elektrische MTB. Zelfs de jonge gasten vinden het cool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

XanderDrake schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 06:46:
[...]

Oh? Ik heb deze week een Cube EPO Travel pro besteld die online nu de helft kost van de originele catalogus prijs. Wel een 2014 modelletje, maar toch, 1200 euro korting!

Mooie fiets verder 8)
[afbeelding]
Inderdaad, mooie deal gedaan. De motor mag dan van vorige generatie zijn, maar is daarom zeker niet slecht. Ook de gebruikte afmontage is hedendaags. Proficiat met je aankoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:57:
Wellicht hebben andere High speed e-bike bezitters hier ook last van, mij viel namelijk op dat mijn Qwic P-RD9s bij het leegraken van de accu een minder hoge topsnelheid haalt.

Waar het bij bijna volle accu met flink meetrappen tussen de 35-40 km/h schommelt, daalt dit bij bijna lege accu (zeg maar zo'n 10-20% lading over) naar zo'n 31-32 km/h.

Tevens fluctueert de accu-indicatie dan ook behoorlijk. Bij vertrek nog 2-3 blokjes, in de hoogste stand met de huidige kou zakt dit af en toe naar 1 blokje terug.

Ik weet dat veel systemen puur op voltage meten, maar las dat Bosch systemen tot de laatste kilometer eenzelfde vermogen blijven leveren.

Is dit een bekend feit bij high speed e-bikes?
Is bij alle e-bikes zo naar mijn weten. De topsnelheid van een motor wordt met name bepaald door het voltage (ervanuitgaande dat er genoeg vermogen is). Dus als het voltage zakt, zakt ook de topsnelheid.
Dus ook al levert de Bosch accu (en motor) nog steeds de volle 400Watt, je topsnelheid is dan lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ja, maar je hebt ook het BMS. Dat kan volgens mij wel een verschil maken tussen de merken onderling. Misschien houdt de Bosch meer achter dan echt nodig is. Maar blijf je hierdoor wel je top behouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook Bosch levert de laatste kilometers in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10 13:38
- oblomov - schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:00:

Mijn huidige fiets heeft een 57 framemaat. Met de verende zadelpen is dat met mijn 1.76 meter (inmiddels al wat gekrompen) op het randje. Voor een nieuwe fiets denk ik eerder aan een framemaat van 53 cm
even voor de vuist (want ik ken je precieze lijf en ledematen niet zit je inderdaad bij klassiek (Diamant) rond de 55cm (verschillend per merk).. Maar zoals je al merkt is dat met sloping frames nog veel gevarieerder geworden, je hebt nu 50cm fietsen die eerder een 58 zijn.

Als je proefrijd, rij dan wel op "het juiste"geslacht, heren en dames fietsen verschillen nog wel eens, wat onzin is, mannen en vrouwen verschillen qua lichaamsmaat veel minder dan mensen denken. Been lengte verschil zit ergens rond 0.5% (ik heb wel ergens de artikelen als iemand zo'n uitstapje wenst te maken^^).
Blijft ook de reactie van roffeltje knagen: “Naafmoteren zijn een stuk kwetsbaarder en gewoon onderhoud is direct een halve open hart operatie. Ik zou daarom nooit meer voor dat type motor kiezen”
De opmerking aangaande het gewone onderhoud wil ik geloven, maar dat veel kwetsbaarder, vraag ik mij af. Je hebt, wat dat laatste betreft, niet de beste ervaringen met die Ion motor?
Ja en nee. Fietst erg goed, maar 50k per fiets was een beetje te veel van het goede. Na 30k waren ze wel op bij ons... maar we belasten ze superzwaar, dus dat moet je wel meenemen.

Maar een algemene klacht is en blijft de kabelboom, vooral omdat je meestal geen kabels kan vervangen, die motor moet dan echt terug naar een servicecentrum. De kabelboom is heel kwetsbaar bij een voorwielmotor en minder bij een achterwiel, maar altijd meer dan een middenmotor met accu erbovenop.

Swiss motoren, Bionx, ION, ik hoor vanuit de vakhandel telkens hetzelfde signaal, klacht #1 is en blijft de bekabeling.

Maar weet je, als die Hercules lekker zit en fijn rijdt en je FM goede service biedt is het natuurlijk ook geen probleem. Ik heb vijf superjaren op de ION's gehad en bij ons zijn ze echt "gezins"-kritisch. De paar catastrofale storingen neem ik dan voor lief.. en het was toch echt een oudere generatie.

En ik blijf het zeggen... ION rijdt onopgemerkt prettig. Ik snap dus wel waarom je die Suntour fijn vond... een goede naafmotor rijdt heel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 22:08:
Ook Bosch levert de laatste kilometers in :)
Nog niet ondervonden hier... Misschien omdat ze quasi nieuw zijn?
Of omdat het 25 km per uur versies zijn en het hierdoor niet echt voelt?

[ Voor 13% gewijzigd door DHL op 15-10-2015 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie dat er hier nogal wat ervaringsdeskundigen rondlopen.
Ik heb een vraagde :
Wij, mijn vrouw en ik, rijden nu 4 jaar met een Giant Twist, en zijn tot op heden bijzonder tevreden.
Nu wil ik toch graag een nieuwe fiets kopen, liefst een model 2016 met Bosch en NuVinci Harmony of met Shimano Steps DI2. Ik ben uiterst gecharmeerd door de fietsen van Koga en heb mijn oog laten vallen op de E-NOVA NUVINCI.
Wat is jullie oordeel?
Ik fiets elke dag om boodschappen te doen en recreatief, en woon in een heuvelachtig gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 22:47:
Zie dat er hier nogal wat ervaringsdeskundigen rondlopen.
Ik heb een vraagde :
Wij, mijn vrouw en ik, rijden nu 4 jaar met een Giant Twist, en zijn tot op heden bijzonder tevreden.
Nu wil ik toch graag een nieuwe fiets kopen, liefst een model 2016 met Bosch en NuVinci Harmony of met Shimano Steps DI2. Ik ben uiterst gecharmeerd door de fietsen van Koga en heb mijn oog laten vallen op de E-NOVA NUVINCI.
Wat is jullie oordeel?
Ik fiets elke dag om boodschappen te doen en recreatief, en woon in een heuvelachtig gebied.
Ik heb ze niet bereden, maar:

1. Nuvinci is inefficient (inherent aan het systeem) en hoewel Nuvinci met een motor al een stuk beter is dan zonder motor is dat wel een puntje als je ook bergop moet.
2. De verhalen over Steps zijn nog niet heel erg enthusiast. Nogal bedeesd profiel wat heel laat aangrijpt.

Voor heuvels zou ik gewoon een Yamaha of Bosch middenmotor met Alfine/Nexus 8 of derailleur kiezen. Maar goed, dat is mijn mening. Het beste advies is: uitgebreid proefrijden.

Betreft de luxere prijsklasse: Als Koga je ding is, kijk dan ook bij Gaastra. ik vind het hele mooie fietsen die echt "af" zijn en net wat praktischer dan Koga. Gaastra is ook veel design en vorm, maar ook vooral function. Zeker met een vracht boodschappen wordt je heel blij van het "tank"gevoel van Gaastra. En je kan er heel eel op meenemen, want hij heeft lowrider nokken! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alvast bedankt voor de snelle reactie. Is het niet zo dat NuVinci voorheen een eerder slechte reputatie had, maar dat daar ondertussen ook wel een evolutie aan de hand is ?
Proefrijden moet zeker, en liefst langer dan een voor of namiddag.
Ondertussen eens 'lurken' bij Gaastra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-04 09:34
- oblomov - schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 21:07:
[...]

Het is een manier van zaken doen, waarmee bedrijven zoals Ikea, H&M, Lidl groot zijn geworden. Lage prijzen, een hoog volume en daardoor toch winstgevend.

Een garagehouder zei eens tegen mij: “Op die auto verdien ik bijna niets, maar ik hoop dat je bij mij terug komt voor het onderhoud.”

Het moet hoe dan ook uit de lengte of de breedte komen.

Het heeft ook met attitude te maken. Ik zelf zal niet snel om korting vragen. Ik denk vaak, die verkoper moet er ook van leven.

Laat ik afsluiten met de woorden van forumlid Gert02, die schrijft:
u moet doen waar u zich zelf goed bij voelt.
bij mij in de buurt zitten de fm niet op klanten te wachten lijkt het, soms op het arrogante af. ze hebben blijkbaar voldoende aan om ions te verkopen, en bandjes plakken van scholieren wrakken.
nu had ik niets in te ruilen en dat beetje sleutelen doe ik zelf wel. bij 12go werd ik goed geholpen dus daar mijn razer gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 23:16:
Alvast bedankt voor de snelle reactie. Is het niet zo dat NuVinci voorheen een eerder slechte reputatie had, maar dat daar ondertussen ook wel een evolutie aan de hand is ?
Proefrijden moet zeker, en liefst langer dan een voor of namiddag.
Ondertussen eens 'lurken' bij Gaastra.
Nuvincy zou hetzelfde verlies hebben als Nexus 7... Is dat erg? Sommigen blijven zweren bij een derailleur, anderen willen niet meer zonder het Nuvinci systeem. Beste wat je kan doen is proefrijden. Mocht Nuvinci zo slecht zijn, het zou niet zo'n grote opgang kennen zoals de laatste tijd. Belangrijker lijkt me een performance motor te kiezen boven de active. Dat verschil voel je echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

bhoek schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 23:26:
[...]

bij mij in de buurt zitten de fm niet op klanten te wachten lijkt het, soms op het arrogante af. ze hebben blijkbaar voldoende aan om ions te verkopen, en bandjes plakken van scholieren wrakken.
nu had ik niets in te ruilen en dat beetje sleutelen doe ik zelf wel. bij 12go werd ik goed geholpen dus daar mijn razer gehaald.
De kleine zaken vallen er stillekes aan tussenuit. Zelfs de groten moeten opletten, internet zal steeds meer deel uitmaken van ons leven, dus ook in ons koopgedrag... En dat niet alleen voor fietsen. Is dat erg? Nee, het creeert andere vormen van werkgelegenheid. Vooruitgang hoeft niet perse slecht te zijn. Het zullen de goede bedrijven zijn die meegaan in deze vooruitgang. Denk bvb aan een FM die ook online zijn produkten aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Akkoord wat betreft de motorkeuze, maar kan je de Performance zomaar kiezen bij gelijk welk type fiets ?
Ondertussen ff naar de Gaastra gekeken, er zit een dealer in de buurt, dus volgende week testen. Met de aankoop nog even wachten, VeloFollies komt er aan, misschien zien we daar nog nieuwe ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Nee, de motor kan je jammer genoeg niet kiezen. Die hoort bij het model dat je kiest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 22:11:
Ja en nee. Fietst erg goed, maar 50k per fiets was een beetje te veel van het goede. Na 30k waren ze wel op bij ons... maar we belasten ze superzwaar, dus dat moet je wel meenemen.

Maar een algemene klacht is en blijft de kabelboom, vooral omdat je meestal geen kabels kan vervangen, die motor moet dan echt terug naar een servicecentrum. De kabelboom is heel kwetsbaar bij een voorwielmotor en minder bij een achterwiel, maar altijd meer dan een middenmotor met accu erbovenop.

Swiss motoren, Bionx, ION, ik hoor vanuit de vakhandel telkens hetzelfde signaal, klacht #1 is en blijft de bekabeling.

Maar weet je, als die Hercules lekker zit en fijn rijdt en je FM goede service biedt is het natuurlijk ook geen probleem. Ik heb vijf superjaren op de ION's gehad en bij ons zijn ze echt "gezins"-kritisch. De paar catastrofale storingen neem ik dan voor lief.. en het was toch echt een oudere generatie.

En ik blijf het zeggen... ION rijdt onopgemerkt prettig. Ik snap dus wel waarom je die Suntour fijn vond... een goede naafmotor rijdt heel natuurlijk.
30k roffeltjes, is een fantastische score dunkt mij. ION kan jullie zo inzetten voor reclamedoeleinden. Roffeltjes en zijn meisje op ION naafmotors bijna de de wereld rond.

Ik heb nog eens het een en ander uitgezocht en dan blijkt dat bijna al de naafmotoren bij die “Bergtest”, waarover ik onlangs schreef, even moesten afkoelen. Ook de Suntour in een vergelijkbare test in 2014 werd te warm en stopte. Het was bij die test weliswaar nog maar een Suntour proefmodel, maar toch.
Als ik dat dan ook nog lees over die kwetsbare kabelboom, ga ik definitief stoppen met nadenken over een e-bike met naafmotor.

Ik kan veel plezier beleven in het uitzoeken van iets. Of het nu een e-bike, een fotocamera is.

Vanmiddag, weer eens de derailleur, ketting en kettingbladen schoon gemaakt. Al poetsend kreeg ik visioenen van de Razer met die goede Alfine naafversnelling en chainglider die nauwelijks onderhoud behoeven. Toch ook een dijk van een fiets. Echter, ik ben bevreesd dat ik spijt krijg van die starre voorvork. Nu vraag ik mij af of het kostbaar is om er later een verende voorvork op te zetten. Of is dat, gezien de geometrie, niet goed mogelijk?

Ook nog eens nagedacht over het verschil in verbruik tussen de Yamaha en de Bosch motor in die “Bergtest”. Vooral omdat ik, als ik die Razer koop, niet een groter accu kan kiezen en bij Bosch wel, want als ik dit soort bedragen uitgeeft wil ik ook de laatste stand van zaken op accugebied.

Voor de berekening van dat verschil gebruik ik nog eens de niet 100% betrouwbare cijfers van die “Bergtest”:
Gezien het koppel is de vergelijking tussen de Bosch Performance en de Yamaha motor de meest voor de hand liggende.
- Batavus Razer (Yamaha): accu capaciteit: 396Wh - afstand: 18.70km
- Bergamont E-Line C XT (Bosch Performance) accu capaciteit: 400Wh - afstand: 15.10km

Dan blijkt dat de Yamaha motor op een 400Wh accu bijna even ver te geraken als een Bosch motor op een 500Wh accu (nu de grootste Bosch accu).

Ik heb dat als volgt berekend:
- Bosch Perfor. afstand op een 400Wh accu 15.10km:4x5= 18.875 km met een 500Wh B. accu

Ervan uitgaand dat die nieuwe Bosch accu’s, behalve de verhoging in Wh, niet nog andere verbeteringen heeft.

Resumerend:
- Yamaha MM: accu capaciteit: 396Wh - afstand: 18.70km
- Bosch Performance MM accu capaciteit: 500Wh - afstand: 18.875km

Met andere woorden: De actieradius van de Yamaha 400Wh accu in combinatie met de Razer is even groot als Bergamont E-Line C XT e-bike in combinatie met een Bosch 500 Wh en dat geeft mij een prettiger gevoel mocht ik voor de Batavus Razer gaan. Nogmaals berekent aan de hand van die zogenoemde “Bergtest” cijfers

Ja ik weet, het is enigszins speculatief, maar niet onredelijk om er op deze manier naar te kijken.

[ Voor 1% gewijzigd door - oblomov - op 16-10-2015 00:24 . Reden: Tekst aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

De twee motoren hebben een duidelijk verschil qua rijkarakter. Ik zou eerst eens beginnen met beide test te rijden en kijken welke motor je het beste ligt. Je kan rekenen en zo, maar als je de motor hebt die minst bij je past deed je de verkeerde aankoop. We kunnen het verschil in aanvoelen wel uitleggen, maar dat is niet hetzelfde als een echte, lange testrit...
Ik kan me van de mening niet ontdoen dat de Yamaha verder geraakt door op snelheid minder te helpen tov de Bosch als je in het juiste cadans zit. Het lijkt wel of je bij Yamaha steeds een standje lager rijdt dan met de Bosch. Is ook duidelijk te zien op je klavier.
Ik zou zeker eens kijken welke fietsen uitgerust worden met de CX motor. Die zou wel eens het beste van beiden (rijeigenschappen) kunnen combineren met weliswaar een iets hoger verbruik. Dat iets hoger verbruik is qua kostprijs ook maar miniem, tot zelfs te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 13:37
Ik heb er nu ruim 1000km opzitten op de Batavus Razer, met Yamaha motor dus. Mijn gevoel is dat juist de Yamaha je heel graag naar de topsnelheid/cadans 80rpm wil helpen, en dan lekker rustig blijft meewerken.
Op lagere snelheden en lagere cadans is hij wat onrustiger en wil meer meehelpen dan je zou willen (op stand Normal). De Bosch Active was bij mijn testritten hier wat soepeler in, en de Shimano Steps nog natuurlijker.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
FWIW, ik zit meer op de lijn DHL, maar wat BartV zegt is grotendeels absoluut ook waar.

Dingen die BartV zegt waar ik het absoluut mee eens bent.

1. De Yamaha helpt je snel naar de topsnelheid. Eerlijk gezegd rij ik op een (standaard) e-bike 99% van de tijd op de topsnelheid, dus of hij onrustig rijd op lagere snelheden durf ik niet te zeggen. Het zou me niks verbazen (juist omdat hij zo reageerd op pedaaldruk).
2. De ondersteuningscurve is bij alle drie de standen hetzelfde (maar minder sterk), vandaar dat ze eco verder gaan afzwakken. Ik zie het probleem niet helemaal omdat de afstand die je met Eco aflegt wel degelijk veel groter is.
3. Ik vind het onder de 80rpm niet prettig (maar dat vind ik op geen enkele fiets).

DHL raakt echter wel de kern van wat ik ook ervaar:

3. De Yamaha ondersteunt nauwelijks als je op snelheid zit. Kan ik het ook alleen maar mee eens zijn. Maar als het waait/omhoog gaat en je dus wat meer druk op de pedalen zet dan helpt de Yamaha je weer erg goed.

Mijn gevoel is dat de Yamaha erg gevoelig is voor pedaaldruk, wat zich uit in de al genoemde acceleratie. Als ik met 26 kmpu met 80-100 rpm (vervelend gat daar in de versnellingen^^) rondrij lever ik doorgaans niet zoveel kracht (tenzij er dus wind is) en zie je dat de motor vrijwel niks meer doet (springt tussen de 0 en 3 barretjes ondersteuning).

Het moet ook wel zo zijn dat de Yamaha ergens in zijn curve minder ondersteunt dan de Bosch want zoveel efficienter is het design volgen mij niet. Die enorme actieradius moet ergens vandaan komen. Maar goed, ik laat me graag blij verassen, dus als het wel aan de techniek ligt ben ik helemaal blij^^.
- oblomov - schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 00:16:
[...]

30k roffeltjes, is een fantastische score dunkt mij. ION kan jullie zo inzetten voor reclamedoeleinden. Roffeltjes en zijn meisje op ION naafmotors bijna de de wereld rond.
De fietsen gingen in ieder geval de wereld rond, de motoren net niet. Maar er was meer met ION wat irriteerde: die displays zijn rommel... niet waterdicht. Regenbuien waren geen probleem... maar een hoosbui was elke keer weer trouble. Op het laatst helemaal afgeplakt met eendjes-tape rondgereden. Maar ook dan hadden we in de winter weer condens issues. En als er eenmaal een beetje vocht inzat kon je aftellen.

Ik denk dat we met drie fietsen 8 displays hebben versleten en dat is een voorzichtige schatting.

Verder: Ik heb natuurlijk niet elk systeem uitgebreid bereden, maar dat een borstelloze motor ook gaat brommen als je hem echt zwaar belast bij lage snelheid was me ook opgevallen. Klimmen, zeker met bagage, vond ION niet zo lekker. Maar dat zal bij een grotere motor (fysiek, dus meer koeling) met meer kracht minder een issue zijn.

FWIW: Ik zit nu op 6000 KM op mijn Razer en heb nog geen motor sores gehad. Maar goed, bij ION was het eerste jaar volgens mij ook onderhoudsvrij op de display ellende na.

Blijft lastig, ik ben ook maar een anecdote, ook al lees ik veel ervaringen van andere gebruikers en babbel vaak met de FM over dit soort ontwikkelingen.

Betreft de voorvork van de Razer: Vervangen door een verende voorvork zal de geo wel flink veranderen.

Ik ben zelf niet een fan van de meeste verende vorken op stads/trekking fietsen, ze zijn kwalitatief vaak een sluitpost en zijn soms dusdanig onderdeel van de bouw dat je ze niet kan vervangen door aftermarket parts (zeker die mono-veerders zijn knudde). Maar Bergamont is andere koek; die monteren gewoon een Rockshox vork. Nou zal dat ook wel budget zijn, maar dat is zo standaard qua montage dat je die altijd kan vervangen door een betere vork.

Verder is een verende vork zwaarder (boeit mij niet) en heeft geen lowrider nokken (boeit mij enorm, maar ik ben een uitzondering).

Over die Bergamont. Die keuze voor Rock Shox maakt me blij. Een merk dat snapt dat je op dat soort onderdelen dus niet moet gaan beknibbelen! Verder allemaal goede onderdelen.

Ik zou direct snappen waarom je de Bergamont zou kiezen, objectief gezien superieur aan de meeste Nederlandse meuk. Het enige dat de Razer leuk maakt tov de Bergamont is de motor en de vaste vork (en dat laatste is voor de meeste mensen geen voordeel). Qua onderdelen blaast de Bergamont verder de Razer compleet weg,

[ Voor 29% gewijzigd door roffeltjes op 16-10-2015 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:56

XanderDrake

Build the future!

- oblomov - schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 20:44:
Misschien werkt het met die Bosch Classic motor zoals op mijn fiets met ombouwset. Ik kan, als ik dat wil, in stand 5, vergelijkbaar met de Turbo stand bij Bosch, als ik heel langzaam mijn pedalen beweeg, 300 watt ondersteuning krijgen, maar als ik snel en krachtig fiets, bijvoorbeeld met een snelheid van 29 km/u, geeft het display aan dat ik nog maar 25 watt of zelfs minder ondersteuning van de motor nodig heb.
En ja, mijn favorieten stand is ook Turbo, en ik kan soms meer dan 100 km rijden op turbo, gewoon omdat hij met mijn tempo bijna niet ondersteund
Dit allemaal klinkt mij logisch in de oren. Ik haal waarschijnlijk ook rond de 90 km met mijn turbo hoe ik hem nu gebruik, volgens de range indicator

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
BAH!

Batavus heeft bij de Razer volgens mij alleen de kleur groen toegevoegd aan het dames model voor 2016.

Echt jammer, een briljante fiets.... schijfremmen erop en het ding is helemaal af. Maar ja, herdesign na slechts een jaar kost ook een pak en ze zullen nog wel wat frames en onderdelen in order hebben staan, dus ik ben niet verbaasd.

Het blijft onder andere dankzij die motor wel mijn favoriete fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:47
@roffeltjes zou onderstaande aanbieding dan toch model 2015 zijn?

http://www.fietsenstunt.nl/batavus-razer-dames-2016.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Jep, dat is volgens mij dus inderdaad het 2016 model. Ik baseer dat op het feit dat de dames Razer alleen in het zwart blauw te krijgen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

2015: https://www.fietsenwinkel.com/batavus-razer-2015-dames
2016: https://www.fietsenwinkel.com/batavus-razer-2016-dames

Laatste exemplaar dames 57cm 2015,... indien mijn maat zou ik het wel weten :)

[ Voor 25% gewijzigd door DHL op 16-10-2015 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
Over Batavus gesproken, ik heb de Batavus Personal Bike een keer als leenfiets meegekregen en vond hem zo lekker fietsen dat ik een bod heb gedaan bij de FM, was nog nieuw.
Er staat ook leenfiets op het frame, wel grappig en misschien een reden om hem niet te jatten.

Nu las ik dat Roffeltjes de elektrische versie wel eens meekrijgt, wist niet eens dat deze bestond, is ook niet meer te krijgen volgens mij

@DHL maar goed dat de Razer niet in je maat is, dat zou anders je 18e fiets zijn dit jaar :)

[ Voor 10% gewijzigd door mguzz op 16-10-2015 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Haha... nee, de Razer is niet goed voor mij wegens de krachtsensor.

Maar kan een interessant gegeven zijn voor de liefhebber hee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
BartV schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 07:02:
Ik heb er nu ruim 1000km opzitten op de Batavus Razer, met Yamaha motor dus. Mijn gevoel is dat juist de Yamaha je heel graag naar de topsnelheid/cadans 80rpm wil helpen, en dan lekker rustig blijft meewerken.
Op lagere snelheden en lagere cadans is hij wat onrustiger en wil meer meehelpen dan je zou willen (op stand Normal). De Bosch Active was bij mijn testritten hier wat soepeler in, en de Shimano Steps nog natuurlijker.
ik haal met de razer bij 34km/u gem en flinke wind tegen,ortlieb gevuld, een bereik van 40km, dat is om de dag laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
DHL schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 22:32:
[...]

Nog niet ondervonden hier... Misschien omdat ze quasi nieuw zijn?
Of omdat het 25 km per uur versies zijn en het hierdoor niet echt voelt?
25km/h is dan ook niet de top van de motor. Die motor is geknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is die nieuwe steps motor beter dan de oude, ik heb toen 1x die oude geprobeerd en was niet onder de indruk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
DHL schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 02:31:
De twee motoren hebben een duidelijk verschil qua rijkarakter. Ik zou eerst eens beginnen met beide test te rijden en kijken welke motor je het beste ligt. Je kan rekenen en zo, maar als je de motor hebt die minst bij je past deed je de verkeerde aankoop. We kunnen het verschil in aanvoelen wel uitleggen, maar dat is niet hetzelfde als een echte, lange testrit...
Ik kan me van de mening niet ontdoen dat de Yamaha verder geraakt door op snelheid minder te helpen tov de Bosch als je in het juiste cadans zit. Het lijkt wel of je bij Yamaha steeds een standje lager rijdt dan met de Bosch. Is ook duidelijk te zien op je klavier.
Ik zou zeker eens kijken welke fietsen uitgerust worden met de CX motor. Die zou wel eens het beste van beiden (rijeigenschappen) kunnen combineren met weliswaar een iets hoger verbruik. Dat iets hoger verbruik is qua kostprijs ook maar miniem, tot zelfs te verwaarlozen.
Zeker, uiteindelijk is het de testrit die het verschil kan bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Toen ik die testrit op de Hercules Alassio maakte piepte de voorwiel schijfrem. Nu verneem & lees ik regelmatig over piepende schijfremmen. Gisteren hoorde ik dat nog van 2 personen. Beiden vertelden dat na een bezoek aan de FM het piepen een korte tijd weg was en dan weer begon. Ik begrijp dat schijfremmen kwetsbaar zijn, ook gezien positie op de fiets en (veel?) zorg behoeven. Alle remmen behoeven zorg, maar met de V-brakes op mijn fiets, qua remkracht en dosering niet helemaal vergelijkbaar met hydraulische, heb ik nog nooit problemen gehad.

Nu vraag ik mij af of hydraulische velgremmen, the second best, niet meer de aangewezen remmen zijn in combinatie met de 'gewone' e-bike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vrijwel nooit gezeik met m'n schijfremmen, ik wil absoluut niks anders meer, qua remkracht gaat er niks boven een set goede schijfremmen. Piepen heb ik nu op 1 van de 3 fietsen last van, reden is dat de fietsenmaker heel vriendelijk met fiets heeft schoongemaakt met cockpitspray. Tja, dat moet je dus niet op je schijven spuiten, evenals PTFE en andere vettigheden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
DHL schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 02:31:
Zover als ik begrijp is de CX motor meer bedoeld voor MTB's. Een hoger verbruik bij langere fietstochten is op te vangen met een hogere accucapaciteit en die is bij Bosch zelfs met maximaal 500 Wh niet echt hoog. Ik fiets nu afstanden tot ongeveer 90 km, maar wil en kan meer. Een Active lijkt me, in deze context, meer geschikt dan een Performance motor. Vermits de ondersteuning past mijn manier van fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 11:57:
Ik heb vrijwel nooit gezeik met m'n schijfremmen, ik wil absoluut niks anders meer, qua remkracht gaat er niks boven een set goede schijfremmen. Piepen heb ik nu op 1 van de 3 fietsen last van, reden is dat de fietsenmaker heel vriendelijk met fiets heeft schoongemaakt met cockpitspray. Tja, dat moet je dus niet op je schijven spuiten, evenals PTFE en andere vettigheden ;)
Wat bedoel je met vrijwel nooit gezeik?

[ Voor 0% gewijzigd door - oblomov - op 17-10-2015 12:17 . Reden: 'vrijwel' vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu heb ik piepende remmen, anders nooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Zou het vochtige weer er ook mee te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De fietsenmaker heeft cockpitspray op de schijven gespoten.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Hit him with your rhythm stick ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

- oblomov - schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 12:06:
[...]

Zover als ik begrijp is de CX motor meer bedoeld voor MTB's. Een hoger verbruik bij langere fietstochten is op te vangen met een hogere accucapaciteit en die is bij Bosch zelfs met maximaal 500 Wh niet echt hoog. Ik fiets nu afstanden tot ongeveer 90 km, maar wil en kan meer. Een Active lijkt me, in deze context, meer geschikt dan een Performance motor. Vermits de ondersteuning past mijn manier van fietsen.
Ik zou in uw situatie de Yamaha dan ook eens testen. Rijdt beter dan de active en is zuinig. Kan je echt wel ver mee geraken hoor.
Die CX zou ook in de sportieve fietsen (kunnen) komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 12:41:
Nu heb ik piepende remmen, anders nooit?
Beetje olie op de blokjes doet wonderen... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
DHL schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 13:13:
Ik zou in uw situatie de Yamaha dan ook eens testen. Rijdt beter dan de active en is zuinig. Kan je echt wel ver mee geraken hoor.
Die CX zou ook in de sportieve fietsen (kunnen) komen.
Dank u, ga ik zeker doen.

Zojuist de fietsboer uit mijn dorp gebeld. Hij verkoopt Batavus, maar heeft geen Razer staan, ook nog nooit een verkocht en daarbij, vertelde hij, verkoopt hij meestal de fiets aan de klant van de proefrit. Met andere woorden een Razer alleen laten komen voor een proefrit…!
Het probleem bij Batavus is dat de fabrikant voor een proefrit doorverwijst naar een dealer en, zover ik nu weet, niet zelf die mogelijkheid geeft.
Nu ben ik een doorzetter. Er zijn meer en grotere dealers en maandag eens contact opnemen met de fabrikant.

Anders wordt het wachten op die zogenaamde e-bike dagen. Ook niet ideaal, maar daar kan ik mijn zoektocht verfijnen en daarna een langere testrit maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Wat een dwaas. Sorry, maar daar kan mijn hoofd niet bij. De Razer is sowieso een hardloper, dus zelfs als hij hem niet via een bevriende FM of via een Batavus vertegenwoordiger kan laten komen kom je die echt wel kwijt. Sommige fietsenmakers zijn echt te conservatief om te overleven.

Betreft remmen:

Het punt is dat je met een E-bike niet eens maximaal zoveel harder gaat dan een gewone fiets, het grote issue is (mijns inziens) in de stad.

- Je trekt veel sneller op dan je medeweggebruikers denken.
- Mensen schatten je snelheid niet goed in.
- Zelfs de beste Magura velgremmen zijn (veel!) minder goed in de regen.
- Doseerbaarheid van schijfremmen is onovertroffen. Blokkeren van een wiel is een eitje, je kan ook een stok tussen je spaken rammen. Het gaat om het doseren!

Ja, je kan defensief rijden, ja je kan met anticiperen veel vermijden. Ja, met V-brakes kan je ook een fiets mee stoppen (maar die doseren slecht, dat is niet alleen mijn mening, maar daar kan je zat info over vinden, niet voor niets dat tandems vaak bij Canti's zweren).

Maar ik heb in Amsterdam al een keer meegemaakt dat iemand parallel aan het fietspad op de stoep liep en opeens pardoes overstak. Ik vol in de ankers, maar blokkeerde voor (het was nat op klinkertjes), dus ik schepte haar toch met een aardig vaartje (ik denk een km of 10 en dat komt echt wel aan met 25kg fiets, 70kg berijder). Ze wist dat ze fout zat en omstanders wezen op haar gedrag, maar ik was toch mooi op mijn knie gelazerd en achteraf bleek mijn fietssleutel geraakt te zijn en brak die af.

Had ik met schijfremmen meer geluk gehad? Geen idee, maar met mijn schijfremmen op mijn MTB blokkeer ik nooit, dus ik vind het echt wel een punt.

En ik sta hierin bepaald niet alleen. Neo klaagt ook al als hij een leenfiets heeft met Magura velgremmen en beter dan dat is er niet qua velgremmen. Verder zijn er filmpjes waar racefietsen worden vergeleken. Een moderne dual-pivot rem is duidelijk veel minder goed dan een schijfrem.

- Een moderne dual pivot race rem is superstrak (namelijk supercompact) en doet niet of nauwelijks onder voor een magura. Ik kan met mijn racefiets gruwelijk hard remmen (mits droog).
- Een racefiets+renner is veel lichter dan een e-bike+ berijder in gewoon kloffie. => Met een e-bike zal het verschil dus nog groter zijn!

Als ik kan kiezen zou ik gewoon altijd voor de beste remmen kiezen die er zijn, en dat zijn schijfremmen. Als het echt niet anders kan dan Magura's (en dan brakeboosters erop!), maar het is en blijft echt iets waar ik een beetje van baal op mijn verder fantastische fiets.

Betreft kwetsbaarheid: Daar is een leuke draad over bij Velocipede salon. Conservatievere fietsers vind je niet snel (steel is real en zo). Ook daar wordt er smakelijk gelachen over het idee dat een schijfrem onderhoudstechnisch lastig is. Blokjes vervangen is een eitje, velgen gaan eeuwig mee, remvloeistof eens inde twee jaar en klaar is Klara. Als zij al om zijn, dan duurt het niet lang of de velgrem heeft dezelfde toekomst als een Dodo.

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 17-10-2015 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 14:44:
Wat een dwaas. Sorry, maar daar kan mijn hoofd niet bij. De Razer is sowieso een hardloper, dus zelfs als hij hem niet via een bevriende FM of via een Batavus vertegenwoordiger kan laten komen kom je die echt wel kwijt. Sommige fietsenmakers zijn echt te conservatief om te overleven.
Ik schreef niet voor niets fietsboer in plaats van FM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 14:44:
Betreft remmen:

Het punt is dat je met een E-bike niet eens maximaal zoveel harder gaat dan een gewone fiets, het grote issue is (mijns inziens) in de stad.

- Je trekt veel sneller op dan je medeweggebruikers denken.
- Mensen schatten je snelheid niet goed in.
- Zelfs de beste Magura velgremmen zijn (veel!) minder goed in de regen.
- Doseerbaarheid van schijfremmen is onovertroffen. Blokkeren van een wiel is een eitje, je kan ook een stok tussen je spaken rammen. Het gaat om het doseren!

Ja, je kan defensief rijden, ja je kan met anticiperen veel vermijden. Ja, met V-brakes kan je ook een fiets mee stoppen (maar die doseren slecht, dat is niet alleen mijn mening, maar daar kan je zat info over vinden, niet voor niets dat tandems vaak bij Canti's zweren).

Maar ik heb in Amsterdam al een keer meegemaakt dat iemand parallel aan het fietspad op de stoep liep en opeens pardoes overstak. Ik vol in de ankers, maar blokkeerde voor (het was nat op klinkertjes), dus ik schepte haar toch met een aardig vaartje (ik denk een km of 10 en dat komt echt wel aan met 25kg fiets, 70kg berijder). Ze wist dat ze fout zat en omstanders wezen op haar gedrag, maar ik was toch mooi op mijn knie gelazerd en achteraf bleek mijn fietssleutel geraakt te zijn en brak die af.

Had ik met schijfremmen meer geluk gehad? Geen idee, maar met mijn schijfremmen op mijn MTB blokkeer ik nooit, dus ik vind het echt wel een punt.

En ik sta hierin bepaald niet alleen. Neo klaagt ook al als hij een leenfiets heeft met Magura velgremmen en beter dan dat is er niet qua velgremmen. Verder zijn er filmpjes waar racefietsen worden vergeleken. Een moderne dual-pivot rem is duidelijk veel minder goed dan een schijfrem.

- Een moderne dual pivot race rem is superstrak (namelijk supercompact) en doet niet of nauwelijks onder voor een magura. Ik kan met mijn racefiets gruwelijk hard remmen (mits droog).
- Een racefiets+renner is veel lichter dan een e-bike+ berijder in gewoon kloffie. => Met een e-bike zal het verschil dus nog groter zijn!

Als ik kan kiezen zou ik gewoon altijd voor de beste remmen kiezen die er zijn, en dat zijn schijfremmen. Als het echt niet anders kan dan Magura's (en dan brakeboosters erop!), maar het is en blijft echt iets waar ik een beetje van baal op mijn verder fantastische fiets.

Betreft kwetsbaarheid: Daar is een leuke draad over bij Velocipede salon. Conservatievere fietsers vind je niet snel (steel is real en zo). Ook daar wordt er smakelijk gelachen over het idee dat een schijfrem onderhoudstechnisch lastig is. Blokjes vervangen is een eitje, velgen gaan eeuwig mee, remvloeistof eens inde twee jaar en klaar is Klara. Als zij al om zijn, dan duurt het niet lang of de velgrem heeft dezelfde toekomst als een Dodo.
Klopt, maar de Razer heeft nu eenmaal geen schijfremmen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

En... Roffeltjes is ook wel zeer kritisch hee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ook wel pragmatisch hoor, maar ik wil gewoon iets waar ik tevreden mee ben, anders ga ik er spijt van krijgen.

Eigenlijk bleek pas achteraf dat de Razer zo goed was, had weinig gescheeld of ik had iets veel duurders gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
bhoek schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 15:40:
Ik haal met de razer bij 34km/u gem en flinke wind tegen,ortlieb gevuld, een bereik van 40km, dat is om de dag laden.
Als ik dit goed begrijp, betekent dat per acculading, onder straffe condities (gemiddelde snelheid 34 km/u, een flinke wind tegen en de Ortlieb gevuld) een actieradius van 80 km!!

Mag ik dan zo vrij zijn je te vragen of je wilt laten weten wat je gewicht is en hoelang je bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Mij intrigeert het eventuele verschil tussen de Yamaha met SyncDrive middenmotortechnologie waarmee Giant adverteert en de Yamaha MM zoals die gebruikt wordt door Batavus.

Het enige wat ik er over kan vinden is het volgende: “Giant werkt sinds 2011 samen met Yamaha aan de ontwikkeling en perfectionering van ons SyncDrive-motorsysteem. Deze samenwerking leidde tot de nieuwe SyncDrive middenmotortechnologie, die te vinden zal zijn op de belangrijkste Giant elektrische fietsen modellen van 2014”

Ik kan Giant een e-mail sturen, maar misschien weet iemand dat alhier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
- oblomov - schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 20:31:
[...]

Als ik dit goed begrijp, betekent dat per acculading, onder straffe condities (gemiddelde snelheid 34 km/u, een flinke wind tegen en de Ortlieb gevuld) een actieradius van 80 km!!

Mag ik dan zo vrij zijn je te vragen of je wilt laten weten wat je gewicht is en hoelang je bent.
Volgens mij zegt hij toch een actieradius van 40km? Lijkt me realistischer ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Klopt, leek/lijkt mij ook realistischer, vandaar dat ik er toch, dus eigenlijk retorisch, naar vroeg. "Dat is om de dag laden", zette mij op het verkeerde been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Rijbewijs verplicht voor e-bikes die heel snel zijn, maar weinigen weten dat.

http://www.telegraaf.nl/b...ike_mist_rijbewijs__.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Ik neem aan dat het rijbewijs voor Speed Pedelecs hetzelfde gaat worden als het Bromfietsrijbewijs.

Heeft u een geldig Nederlands autorijbewijs (categorie B) of motorrijbewijs categorie A? Dan hoeft u geen apart bromfietsrijbewijs te hebben. U krijgt het automatisch bijgeschreven op uw rijbewijs. U hoeft dus ook geen apart bromfietsexamen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 13:37
Opperpanter2 schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 21:50:
[...]

Ja, kan ik bevestigen. Ik doe dagelijks totaal circa 35km woon-werk verkeer. Begrensd op 26km/h kost dat een halve accu lading. Onbegrensd, dus in de praktijk ergens tussen de 30-35 km/h, kost dat net geen volledige acculading. Voor mij dus elke dag opladen.

De yamaha beperkt de ondersteuning trouwens tot maximaal 50% zodra het laatste streepje acculading op het display begint te knipperen.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
- oblomov - schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 21:03:
Mij intrigeert het eventuele verschil tussen de Yamaha met SyncDrive middenmotortechnologie waarmee Giant adverteert en de Yamaha MM zoals die gebruikt wordt door Batavus.
Ik denk dat er geen verschil is, maar ik kan het mis hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
In een Duits tijdschrift wordt de waardering voor de Yamaha motor in de Giant iets lager gewaardeerd, voor wat het waard is natuurlijk.

Misschien dat een Yamaha met SyncDrive van Giant iets geknepen is om een naafversnelling niet te veel te belasten, gezien het hoge koppel van de Yamaha! Om het niet té ingewikkeld te maken gebruiken ze deze Yamaha met SyncDrive dan maar voor alle versnellingssystemen.

Het kan ook zo zijn dat Giant zich met een nietszeggende toevoeging wil onderscheiden, want het valt op dat Giant nergens de SyncDrive middenmotortechnologie verklaard en meestal wordt een verbetering in flink benadrukt.

Morgen stuur ik een e-mail naar Giant. De reactie van Giant plaats ik hier.

Zo, ik ga nu een flink eind fietsen.

[ Voor 2% gewijzigd door - oblomov - op 18-10-2015 12:15 . Reden: Zo, ik ga nu een flink eind fietsen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
ga ook weer fietsen, razer wil naar buiten

[ Voor 90% gewijzigd door bhoek op 18-10-2015 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
Opperpanter2 schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 21:50:
[...]

175cm 76kg

let op, de 40 km is met flinke wind tegen in de polder, en 34km/u, dat is ruim boven de 25km :) geen snelle kleding, gewone jas ed. je merkt echt de rijwind. je ziet dan de powermeter redelijk uitslaan

[ Voor 31% gewijzigd door bhoek op 18-10-2015 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
bhoek schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 18:10:
175cm 76kg

let op, de 40 km is met flinke wind tegen in de polder, en 34km/u, dat is ruim boven de 25km :) geen snelle kleding, gewone jas ed. je merkt echt de rijwind. je ziet dan de powermeter redelijk uitslaan
Ja, met deze gegevens, trek je zelfs de grootste accu binnen korte tijd leeg.
Ik begreep "dat is om de dag laden" verkeerd.
Heb al eerder mijn mea culpa daarover gemaakt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vanmiddag een flink stuk gefietst. Grote stukken over de Strabrechtse heide met veelal uitgeschakelde motor. Af en toe wat lichte regen. Zoals te verwachten valt is accu bij 8º buitentemperatuur sneller leeg.
Toch fascinerend dat zo’n klein voorwielmotortje net die ondersteuning geeft dat ik al fietsend regelmatig beslis om er nog wat dorpen bij te pakken. Afstanden worden relatief en een omweg leuk.

Bij een voorwielmotor heb ik het zelfde gevoel als bij achterwielmotor; ze passen natuurlijker en harmonieuzer in een fiets. Helaas zie ik deze motor alleen in wat bedaagde fietsen.

Een nadeel van een voorwielmotor is het geringe koppel. Geen probleem als men onder min of meer optimale omstandigheden fietst, maar in heuvelachtig gebied en met flinke tegenwind, krijgt zo’n motortje het benauwd. Doch wat is er tegen als ik bij flinke tegenwind (overigens nog niet meegemaakt) in plaats van 25, met maar 15 km/u vooruit kom.
Heuvels zijn er in Zuid-Oost Brabant helaas niet, maar dat kan nog komen.

De voorwielmotor in mijn fiets heeft een koppel van 30 Nm, maar de voorwielmotor van Suntour heeft een koppel van 40 Nm en dat is niet veel minder dan het koppel van de Bosch Active. Daarbij vraag ik mij af, hoeveel kracht er wel niet verloren gaat voordat die middenmotor het opgegeven koppel heeft doorgegeven aan het achterwiel, terwijl een voorwielmotor functioneert als een DirectDrive aansturing en nauwelijks verliezen kent.

Behalve een aantal andere nadelen, waarvan ik nog geen last heb, blijft over: de sexappeal. Veel mensen zijn gevoelig, het zal soms ook met eigenwaarde te maken hebben, voor grote motoren met veel power.

Bij thuiskomst zat alles onder het zand en het heeft mij een flinke tijd gekost om ketting, tandwielen en derailleur schoon te maken. Op de heide kon ik aantal modderpoelen niet vermijden. Eerlijk gezegd wilde ik dat ook niet. Je voelt je als een kind met regenlaarzen dat door de plassen banjert. Al poetsend begon ik langzaam naar een naafversnelling toe te groeien en liefst met een hermetisch gesloten kettingkast.

Blijft over de accu op de voorbuis, maar daarover een volgende keer.

Let wel, ik fiets voor mijn plezier en ik begrijp goed dat een aantal mensen alhier de e-bike ook of voornamelijk gebruikt om bijna iedere dag over flinke afstand zo snel als mogelijk op het werk en weer thuis wil geraken. Dan gelden heel andere eisen wat fiets, onderdelen en krachtbronnen betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door - oblomov - op 09-07-2016 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Volgens iemans op een ander forum neemt het koppel van de Middenmotor juist toe door de transmissie.

1. Bosch motor bij 40Nm 18T motor wiel en 18T achter op rohloff versnelling 1 = 40/0.279=143Nm op het wiel
2. Een yamaha bij 80Nm 42T voor 18T achter => 80*18/(42*0,279)=123Nm

Shameless copy van een ander forum.

Ik ben totaal niet instaat om aan te geven of dit al dan niet waar is (de poster zelf is nogal technisch, maar ook dat zegt niet altijd alles). Indien waar is het verschil dus vrij groot. En dat rijmt wel een beetje met mijn ervaringen.

Overigens nog een nadeel van een voorwielmotor; het kan soms een beetje spooky worden als het glad is (regen/blaadjes). Niet vaak meegemaakt, maar het is wel gebeurd dat het voorwiel begon te glijden (keertje in de stad op blaadjes).. altijd "zonder erg", dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Als ik opengewerkte MM's zie, waarbij de eigenlijke motor via allerlei kleine wieltjes de kracht moet overbrengen op het voorblad, krijg ik het idee dat het niet efficiënt is. Bij de Bosch MM moet het 15 tanden wiel nog eens met factor 2.45 vermenigvuldigd worden.
Maar ik zie het ongetwijfeld verkeerd.

Mijn vraag die ik aangaande de efficiëntie van MM's opwierp, mag je in het licht zien van hetgeen ik schreef over het koppel van de Suntour VWM en de directe aandrijving op het wiel.

De voorwielmotor van Suntour heeft een koppel van 40 Nm en dat is niet veel minder dan het koppel van de Bosch Active. Daarbij vraag ik mij af, hoeveel kracht er wel niet verloren gaat voordat die middenmotor het opgegeven koppel heeft doorgegeven aan het achterwiel, terwijl een voorwielmotor functioneert als een DirectDrive aansturing en nauwelijks verliezen kent.

Nattigheid en blaadje zijn zeker een verhoogd risico met een VWM. Ik onderschat het ook niet. Gedeeltelijk vang ik dat op met een wat grover, 'off the road' profiel op de Marathon Plus Tour banden, echter als het gaat schuiven helpt dat profiel ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tsja, middenmotoren zijn sterker en komen verder, ze zijn dan toch duidelijk efficiënter?

Ik ben geen mechanicus, dus ik ben op dit punt ook maar een simpele ziel, als ik ergens mistast hoor ik het graag :+

Hoe dan ook, met een goede naafmotor is het bepaald geen straf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Laat nu die Razer geen VWM hebben. Het blijft tobben, maar redding is nabij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ik zou zeggen dat een middenmotor efficienter is. Een voorwielmotor heeft altijd een aandrijving van 1 op 1, terwijl een achterwielmotor volgens mij ook geholpen wordt door de versnellingen. Net zoals een moto of een auto. Zo toch altijd gezien in mijn redenering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Achterwielmotor zit toch ook direct op de naaf? Qua efficientie is een middenmotor niet de beste oplossing vermoed ik, bij de Bosch zit je met een interne set tandwielen (=weerstand) en je krijgt de verliezen van de aandrijflijn (met name van een naaf significant) ook voor het motorvermogen voor de kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
Mijn Kalkhoff met Impulse 2.0 middenmotor gaat binnenkort naar de Duitse fabrikant voor controle. Ik fiets nu inmiddels met de 3e motor (9000 km op de teller) maar de ondersteuning blijft af en toe haperen, een erg vaag probleem.
Als ik bv op een lange rechte weg in 1 tempo 30 km/u rij dan valt de ondersteuning een fractie van een seconde uit en soms wel eens tot 3 seconden, erg irritant, Ik kan ook op een bepaald scherm van de display zien dat de ondersteuning wegvalt. Misschien een kabelbreukje, de FM kan het probleem in ieder geval niet verhelpen. Maar bij de volgende rit met een lengte van 50 km heb ik geen enkel probleem.
Nu lees ik op diverse Duitse fora dat meerdere mensen al aan hun 2e of 3e motor toe zijn maar een oplossing is hier niet te vinden.
Mijn accu is trouwens ook al 2x (onder garantie) gereviseerd, de term Duitse degelijkheid is een beetje achterhaald vrees ik. Wordt vervolgd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:18:
Achterwielmotor zit toch ook direct op de naaf? Qua efficientie is een middenmotor niet de beste oplossing vermoed ik, bij de Bosch zit je met een interne set tandwielen (=weerstand) en je krijgt de verliezen van de aandrijflijn (met name van een naaf significant) ook voor het motorvermogen voor de kiezen.
Aandrijving direct op de naaf 'lijkt' mij ook het meest efficiënt. Doch deze veronderstelling wordt onderuitgehaald omdat bij gecontroleerde testen MM een grotere afstand afleggen op een acculading dan AWM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
mguzz schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:36:
Mijn Kalkhoff met Impulse 2.0 middenmotor gaat binnenkort naar de Duitse fabrikant voor controle. Ik fiets nu inmiddels met de 3e motor (9000 km op de teller) maar de ondersteuning blijft af en toe haperen, een erg vaag probleem.
Als ik bv op een lange rechte weg in 1 tempo 30 km/u rij dan valt de ondersteuning een fractie van een seconde uit en soms wel eens tot 3 seconden, erg irritant, Ik kan ook op een bepaald scherm van de display zien dat de ondersteuning wegvalt. Misschien een kabelbreukje, de FM kan het probleem in ieder geval niet verhelpen. Maar bij de volgende rit met een lengte van 50 km heb ik geen enkel probleem.
Nu lees ik op diverse Duitse fora dat meerdere mensen al aan hun 2e of 3e motor toe zijn maar een oplossing is hier niet te vinden.
Mijn accu is trouwens ook al 2x (onder garantie) gereviseerd, de term Duitse degelijkheid is een beetje achterhaald vrees ik. Wordt vervolgd....
Het lijkt me erg vervelend. Het plezier in het rijden op een e-bike gaat op deze manier de mist in. Vraag mij af wat zo'n fabrikant nog verdiend aan zo'n fiets. Of is het de reden dat ze zo prijzig zijn. Ik weet er nog te weinig van, maar vang hier en daar signalen op dat Impluse motoren vaker kuren vertonen dan Yamaha en Bosch (wat Bosch betreft ook pas sinds de laatste 2 jaar).
Ben benieuwd hoe het afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

DHL schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 04:01:
Ik zou zeggen dat een middenmotor efficienter is. Een voorwielmotor heeft altijd een aandrijving van 1 op 1, terwijl een achterwielmotor volgens mij ook geholpen wordt door de versnellingen. Net zoals een moto of een auto. Zo toch altijd gezien in mijn redenering :)
Ik bedoelde middenmotor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Het koppel van de achterwielmotor staat los van het een versnelling. Dat de kracht van een AWM met behulp versnellingen efficiënter ingezet kan worden klopt, maar dat geldt ook voor een MM en VWM.

Echter, zoals ik al eerder schreef:
"Aandrijving direct op de naaf 'lijkt' mij ook het meest efficiënt. Doch deze veronderstelling wordt onderuitgehaald omdat bij gecontroleerde testen MM een grotere afstand afleggen op een acculading dan AWM."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is maar de vraag, in hoeverre is de ondersteuning gelijk? Eco != eco :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Klopt, er zijn veel parameters, gewicht en lengte van de berijder bijvoorbeeld die van invloed zijn. Maar zonder deze parameters, is het mogelijk en veel nauwkeuriger zelfs, de efficiëntie van iets, dus ook van een motor te meten.

De vraag is/was: werkt een 1 op 1 krachtoverzetting, zoals het geval is bij de achterwiel- of voorwielmotor, efficiënter als een middenmotor.

Los van die efficiëntie lukt het middenmotor fabrikanten om motoren met een hoog koppel te maken, die, en daar gaat het uiteindelijk in de praktijk om, op een accu met dezelfde accucapaciteit, meer kilometers ondersteuning kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Een middenmotor is efficiënter omdat deze een groter percentage van de tijd in het meest efficiënte toerengebied functioneert. Meeste naaf motoren hebben dezelfde interne tandwielen. Echte direct drive motoren hebben dat minder, maar hebben geen vrijloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Goed opgemerkt. Heb mij niet gerealiseerd dat de meeste naaf motoren ook tandwielen hebben. Ja natuurlijk, dat moet ook wel met een vrijloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las op het Duitse Pedelec forum iets (voor mij) nieuws, op de vraag welke motor betrouwbaar is kwam het antwoord:
"Der Panasonic 26V gilt als unkaputtbar". Niet kapot te krijgen dus. Ook zouden nieuwe accu's relatief goedkoop zijn.

Aangezien ik betrouwbaarheid extreem belangrijk vind, wekte dit mijn interesse. Bosch en Impulse motoren gaan mij veel te vaak kapot. Bosch Performance zal nog sneller kapot gaan dan de Bosch Active lijkt me. De Yamaha motor lijkt al vrij betrouwbaar te zijn, maar de Panasonic zou daadwerkelijk bekend staan als bulletproof!

Zijn er een beetje knappe ebikes met Panasonic middenmotor? Heeft er iemand ervaring met de Panasonic motor? Flyer monteert ze, volgens de Duitsers hebben Flyers met Panasonic motor zeer weinig onderhoud nodig. Dat klopt aardig met het zeer lage aantal negatieve ervaringen op elektrischefietsen.com met Flyer ebikes, waar bijna alle andere merken ongenadig op hun donder krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Ik heb ergens gelezen dat ook het Duitse Kalkhoff weleens Panasonic MM gebruikt heeft. Nu in ieder geval niet meer. Kalkhoff is een onderdeel van Derby Cycle en Impulse motor ook, vandaar. Nu zie je veel Kalkhoff ebike’s met een Impulse 2.0 of EVO MM.

Las onlangs nog in een Duits tijdschrift de opmerking dat de Panasonic MM motor wat gedateerd aan het geraken is en de afgelopen jaren nauwelijks nog verbeterd.
Dat is een mening en daarbij gedateerd of niet, als de motor zijn werk doet en betrouwbaar is.

Er zijn ook al Flyers met een Bosch MM. De keuze daarvoor is waarschijnlijk om niet van een merk MM afhankelijk te zijn en zeker ook door een sterke lobby van Bosch. Als bijna alle e-bikes met een Bosch MM uitgerust zijn, gaat de klant daar ook naar vragen.
Het zou jammer zijn als Bosch nog sterker zou worden want concurrentie houdt de andere fabrikanten scherp, biedt keuze mogelijkheid, zorgt voor afwisseling en is goed voor de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Kettler heeft een paar ebike's uitgerust met een Panasonic MM. Onder andere de Kettler Obra Plus en de Kettler E Race.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Bizar moment vandaag. De snelheidssensor van mijn Cube voelde het magneetje niet meer toen ik van werk terug naar huis fietste. Foutmelding 102. Ik had geen schroevendraaier bij, en de motor deed het nog, dus ik had zoiets van whatever ik zie het thuis wel.
Maar doordat ie sensor het niet deed, was er geen maximum snelheid om vanaf naar beneden te throttlen. Oftewel Badass bike tuning zonder de chip. Zeker in de hogere versnellingen vloog dat ding naar huis, geweldig.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Zo wordt een Bad ass, a Good guy ;)

Gisteren met mijn ombouw-set-fiets (niet getuned), haalde voor zeer korte tijd 36,4 km/u. Enkele seconden maar (verzet 42x11), langer hield ik dat niet vol. Ik had geen wind mee, maar ook niet tegen. Door, de in verhoudingsgewijs, hoge snelheid was de ondersteuning op de LCD nul. Ik wilde het een keer uitproberen.
Onder gunstige omstandigheden rijd ik, goed fietspad, geen of weinig andere fietsers, weinig of geen wind en weinig stops gemiddeld 22-25 km/u. Daar zitten stukken bij van 28 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56
XanderDrake schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 21:51:
Bizar moment vandaag. De snelheidssensor van mijn Cube voelde het magneetje niet meer toen ik van werk terug naar huis fietste. Foutmelding 102. Ik had geen schroevendraaier bij, en de motor deed het nog, dus ik had zoiets van whatever ik zie het thuis wel.
Maar doordat ie sensor het niet deed, was er geen maximum snelheid om vanaf naar beneden te throttlen. Oftewel Badass bike tuning zonder de chip. Zeker in de hogere versnellingen vloog dat ding naar huis, geweldig.
Wat voor Bosch motor heb je eronder hangen? Schijnt dat je oudere Bosch motoren vroegah ook kon foppen door het magneetje omhoog te schuiven. Hij detecteerde dan niks maar gaf wel de volle ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 19:39:
Ik heb ergens gelezen dat ook het Duitse Kalkhoff weleens Panasonic MM gebruikt heeft. Nu in ieder geval niet meer. Kalkhoff is een onderdeel van Derby Cycle en Impulse motor ook, vandaar. Nu zie je veel Kalkhoff ebike’s met een Impulse 2.0 of EVO MM.

Las onlangs nog in een Duits tijdschrift de opmerking dat de Panasonic MM motor wat gedateerd aan het geraken is en de afgelopen jaren nauwelijks nog verbeterd.
Dat is een mening en daarbij gedateerd of niet, als de motor zijn werk doet en betrouwbaar is.

Er zijn ook al Flyers met een Bosch MM. De keuze daarvoor is waarschijnlijk om niet van een merk MM afhankelijk te zijn en zeker ook door een sterke lobby van Bosch. Als bijna alle e-bikes met een Bosch MM uitgerust zijn, gaat de klant daar ook naar vragen.
Het zou jammer zijn als Bosch nog sterker zou worden want concurrentie houdt de andere fabrikanten scherp, biedt keuze mogelijkheid, zorgt voor afwisseling en is goed voor de klant.
Hmmm ja. Ik krijg iig de indruk dat je voor de echte technische/motorische betrouwbaarheid bij de Japanners moet zijn (Yamaha en Panasonic). Zo is het met auto's ook, een VAG produkt of een BMW is veel en veel minder betrouwbaar dan een Toyota, Nissan, Honda of Mazda.

Ik lees dat Flyer 5 jaar totaalgarantie biedt op hun fietsen (dus incl. accu, motor, display lijkt me), uiteraard is die garantie overdraagbaar. Een 2e hands Flyer met Panasonic 26V motor zou dus ook een leuke optie kunnen zijn. Ik zie echter vooral veel 36V motoren. Zijn dat de 45km fietsen (350W motor)? En een vreselijk domme vraag: betekent een 36V accu dat de motor ook altijd 36V is? Of heb je omvormers oid?

De reden dat ik zo doorzaag over betrouwbaarheid is overigens dat ik geen alternatief vervoer heb, behalve een gewone fiets, en dan is die afstand (35km dubbel) me wel wat gortig. Misschien zou ik een vervangende ebike krijgen bij de dealer, als ik de fiets bij een dealer koop. Iig, als ik lees dat forumgenoot mguzz zijn accu 2x heeft laten reviseren en met zijn 3e motor rijdt (Kalkhoff met Impulse), dan schrik ik daarvan. Ik vind dat echt waardeloos.

Als je een nieuwe auto koopt, rijdt je daar normaliter jarenlang probleemloos mee. Bij ebikes, een veel simpeler produkt, lijkt dat helemaal niet zo te zijn. Daar begrijp ik niets van. Is het dan niet zo dat er over de rug van de consument matige produkten op de markt worden gezet, om op onderdelen de winst te pakken? Dat verdienmodel wordt voor Duitse auto's ook steeds meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens zou de Impulse motor een Duitse doorontwikkeling zijn van de Panasonic MM. What went wrong? Goed, mogelijk is ie krachtiger en fijner in het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:39:
[...]
Als je een nieuwe auto koopt, rijdt je daar normaliter jarenlang probleemloos mee. Bij ebikes, een veel simpeler produkt, lijkt dat helemaal niet zo te zijn. Daar begrijp ik niets van. Is het dan niet zo dat er over de rug van de consument matige produkten op de markt worden gezet, om op onderdelen de winst te pakken? Dat verdienmodel wordt voor Duitse auto's ook steeds meer gebruikt.
Ik denk dat dit een zeer goede vraag is....Ik zou zeggen dat bijvoorbeeld een torquesensor ofzo wel eens kapot gaat, maar de motor + tandwielen... Denk vooral dat de overbrenging zeer marginaal ontworpen is, te fragile tandwielen ofzo. Misschien moeten ze eens naar de beltdrive over zodat je wat bredere (sterkere) componenten kan gebruiken.

Mijn buurman heeft sinds een half jaar 2 nieuwe kalkhoffs. 1x nieuwe motor erop, 2x nieuwe accu's...recreatieve gebruikers (mensen boven de 60..). Dit kan toch gewoon niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
iemand een deftige weer app?
ik gebruik volgende
  • Buienalarm
  • buienradar
  • Bicycle wheater
  • yahoo app
Ze voorspelden allemaal geen regen deze morgen, maar 10min op de fiets en motregenen. (gelukkig alles mee en snel aangedaan)
Maar gans de rit, motregen...

Zo een app die ook de windrichting op je traject heeft zou ook top zijn.
ik dacht dit vroeger eens gevonden te hebben, maar ben die kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem is dat motregen vaak niet op de radar te zien is waardoor die apps het lastig hebben. Soms is het een beetje gokken maar mijn ervaring is dat het aantal keer dat ik natregen nihil is, zeker wanneer je de echt regenachtige dagen een klein beetje vermijd op de fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Vlassie1980 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 10:20:
[...]

Wat voor Bosch motor heb je eronder hangen? Schijnt dat je oudere Bosch motoren vroegah ook kon foppen door het magneetje omhoog te schuiven. Hij detecteerde dan niks maar gaf wel de volle ondersteuning.
Ik heb een Bosch classic, eind 2013 getest, fiets model uit 2014. Dus, is dit een degelijk alternatief op de Badass? Of zijn er andere nadelen die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:39:
Hmmm ja. Ik krijg iig de indruk dat je voor de echte technische/motorische betrouwbaarheid bij de Japanners moet zijn (Yamaha en Panasonic). Zo is het met auto's ook, een VAG produkt of een BMW is veel en veel minder betrouwbaar dan een Toyota, Nissan, Honda of Mazda.
Voor de duidelijkheid Benedict, ik bestrijd dat ook niet. Dat ik een Duits tijdschrift aanhaal, betekend dat niet dat ik het daarmee eens ben. Ik relativeer het zelfs met de zin: "Dat is een mening en daarbij gedateerd of niet, als de motor zijn werk doet en betrouwbaar is."
Dat ik in een Mitsubishi rijd, is niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
XanderDrake schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:26:
[...]

Ik heb een Bosch classic, eind 2013 getest, fiets model uit 2014. Dus, is dit een degelijk alternatief op de Badass? Of zijn er andere nadelen die ik over het hoofd zie?
Dan zou ik met klem bij elke fietsenmaker zeggen dat ze geen software update uit mogen voeren :+
Bosch heeft dit "probleem" volgens mij getackeld middels een software update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Vlassie1980 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:38:
[...]

Dan zou ik met klem bij elke fietsenmaker zeggen dat ze geen software update uit mogen voeren :+
Bosch heeft dit "probleem" volgens mij getackeld middels een software update.
Lolwut, legal hack!
Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat ik niet weet hoe snel ik ga en hoe ver ik rij, maar dat is in principe hetzelfde als een Badass module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCMG
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-08-2024
m'n vrouw en ik hebben begin mei allebeide een Kalkhoff gekocht en haar fiets ondervond ook wat problemen met krakjes ter hoogte v/d trapas tijdens de eerste week. Netjes opgelost, daar ze direkt een ander exemplaar kreeg. Rond 2000km maakte deze dan weer een sterk zoemend geluid en gaf trillingen in pedalen bij ondersteuning. Nu is dus de motor bij 2500km vervangen door een nieuwe motor.
Met mijn fiets zelf is er nog helemaal niks mis geweest en ben ook niet van plan om Kalkhoff maar te bestempelen als "waardeloos" omdat we net een slecht ervaring hebben met dit type motor.
Voor onze fietsenmaker dan ook niks dan lof voor zijn service en garantieafhandeling. Dat dit m'n keuze zal bepalen bij de volgende aanschaf kan wel zijn als deze problemen aanblijven maar
... tegenwoordig kan zelfs een beetje gesjoemel al een topmerk plotsklaps "waardeloos" maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
XanderDrake schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:51:
[...]

Lolwut, legal hack!
Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat ik niet weet hoe snel ik ga en hoe ver ik rij, maar dat is in principe hetzelfde als een Badass module.
En heel makkelijk op te lossen door een tweede fietscomputertje ernaast te zetten.
Actieradius en gereden km's is een ander verhaaltje, maar ook heel wat minder boeieind.

Kan je de fiets over een aantal jaar verkopen en zeggen dat hij bijna niks heeft gelopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mnou het wordt wel knap vervelend als ze het niet permanent opgelost kunnen krijgen, de garantie gaat een keer verlopen en dan kun je je fiets zo goed als afschrijven (dit is mijn ouders al overkomen). Een motor is dermate duur dat het na 2-3 jaar nauwelijks de moeite waard is om te vervangen (zeker niet als de accu ook al minder gaat worden als je veel kilometers maakt).

Daarnaast hoor ik dermate veel problemen om me heen met ebikes dat het vertrouwen wel een lastig punt begint te worden. Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat zo'n motor/display gewoon een 30-50dkm mee moet gaan en een accu een 5 jaar of 1000 laadbeurten (en daarmee vaak ook die aantallen kilometers). De praktijk lijkt toch net even anders te werken en dan komt het terugverdienmodel van een ebike vlot op losse schroeven te staan.

Ik zit inmiddels ook aan motor nummer drie en om me heen ken ik verschillende gevallen met een Bosch motor die terug moest richting Bosch, met een fatsoenlijke kwaliteitscontrole is die kans nihil.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2015 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenoble
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-01-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:20:

Ik zit inmiddels ook aan motor nummer drie en om me heen ken ik verschillende gevallen met een Bosch motor die terug moest richting Bosch, met een fatsoenlijke kwaliteitscontrole is die kans nihil.
De Bosch clasic motor heeft in ieder geval een verlengde garantie tot eind 2016.
Rond die tijd gaat de fiets van mij ook vervangen worden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geldt dat ook niet voor de performance motor dan? Waar staat dat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

lenoble schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:36:
[...]

De Bosch clasic motor heeft in ieder geval een verlengde garantie tot eind 2016.
Rond die tijd gaat de fiets van mij ook vervangen worden >:)
Aaah geldt dat voor iedereen? Goed om te weten.
Vlassie1980 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:11:
[...]

En heel makkelijk op te lossen door een tweede fietscomputertje ernaast te zetten.
Actieradius en gereden km's is een ander verhaaltje, maar ook heel wat minder boeieind.

Kan je de fiets over een aantal jaar verkopen en zeggen dat hij bijna niks heeft gelopen :+
Hehe :P
Actieradius werkte nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:28:
[...]

Voor de duidelijkheid Benedict, ik bestrijd dat ook niet. Dat ik een Duits tijdschrift aanhaal, betekend dat niet dat ik het daarmee eens ben. Ik relativeer het zelfs met de zin: "Dat is een mening en daarbij gedateerd of niet, als de motor zijn werk doet en betrouwbaar is."
Dat ik in een Mitsubishi rijd, is niet voor niets.
Het was me duidelijk, waarde heer, prima geformuleerd. Ik vermoed dat mijn eigen posting daarentegen niet geheel duidelijk was.
CCMG schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:44:
m'n vrouw en ik hebben begin mei allebeide een Kalkhoff gekocht en haar fiets ondervond ook wat problemen met krakjes ter hoogte v/d trapas tijdens de eerste week. Netjes opgelost, daar ze direkt een ander exemplaar kreeg. Rond 2000km maakte deze dan weer een sterk zoemend geluid en gaf trillingen in pedalen bij ondersteuning. Nu is dus de motor bij 2500km vervangen door een nieuwe motor.
Met mijn fiets zelf is er nog helemaal niks mis geweest en ben ook niet van plan om Kalkhoff maar te bestempelen als "waardeloos" omdat we net een slecht ervaring hebben met dit type motor.
Voor onze fietsenmaker dan ook niks dan lof voor zijn service en garantieafhandeling. Dat dit m'n keuze zal bepalen bij de volgende aanschaf kan wel zijn als deze problemen aanblijven maar
... tegenwoordig kan zelfs een beetje gesjoemel al een topmerk plotsklaps "waardeloos" maken. ;)
Ik vind de fiets niet waardeloos hoor, ik vind het waardeloos dat een produkt van enkele duizenden euro's waar geen rocket science voor vereist is, zo snel kapot gaat.

En heel erg vreemd dat de schijnbaar oerbetrouwbare Panasonic middenmotor na "doorontwikkeling" door Kalkhoff tot de Impulse middenmotor, zijn betrouwbaarheid verloren lijkt te hebben. Hoe is dat in vredesnaam mogelijk? Ik ben dan geneigd te denken als scepticus, dat doen ze opzettelijk om meer geld te verdienen aan de consument.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:20:
Mnou het wordt wel knap vervelend als ze het niet permanent opgelost kunnen krijgen, de garantie gaat een keer verlopen en dan kun je je fiets zo goed als afschrijven (dit is mijn ouders al overkomen). Een motor is dermate duur dat het na 2-3 jaar nauwelijks de moeite waard is om te vervangen (zeker niet als de accu ook al minder gaat worden als je veel kilometers maakt).

Daarnaast hoor ik dermate veel problemen om me heen met ebikes dat het vertrouwen wel een lastig punt begint te worden. Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat zo'n motor/display gewoon een 30-50dkm mee moet gaan en een accu een 5 jaar of 1000 laadbeurten (en daarmee vaak ook die aantallen kilometers). De praktijk lijkt toch net even anders te werken en dan komt het terugverdienmodel van een ebike vlot op losse schroeven te staan.

Ik vind het knap vervelend, al die slechte verhalen. Ik wil gewoon zorgeloos en probleemloos kunnen fietsen op een ebike.

Panasonic lijkt de meest betrouwbare middenmotoren te leveren, maar die zijn lelijk en lawaaiig, mogelijk dat ze daarom nauwelijks nog geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vandaag een testrit gemaakt op een Qwic RD9s fiets. Inclusief geactiveerde ondersteuningsstand 9; de speed pedelec versie.

Met een 40 Nm geruisloze naafmotor in het achterwiel. Een mooie fiets om te zien met een zeer stijf frame in opvallend oranje. Leuk voor de hipster die het zich financieel kan veroorloven om regelmatig een nieuwe fiets in een andere kleur te kopen, maar als je wat langer met deze e-bike wilt of moet doen, gaat zo’n kleur vermoedelijk tegenstaan. In natuurgebieden, waar ik vaak fiets, detoneert de kleur met de omgeving en valt hij erg op. Overigens is de Qwic RD9s ook in een grijze kleur verkrijgbaar die dan weer wat chic, maar ook saai oogt. Het is ook nooit goed.

De accu zit achterop (niet mijn voorkeur). Fietsend had ik geen hinder van dat extra gewicht (motor & accu) in het achtergedeelte.

Het aparte prachtige handgemaakt One-Size frame straalt kwaliteit uit.
De unieke frame geometrie en ruime verstelbaarheid maken framematen overbodig. De verstelbaarheid is geschikt voor personen tussen de 1.60m en 2.00m, volgens de brochure.

De fiets is netjes afgewerkt. De kabels, waar mogelijk, in het frame weggewerkt. Het vrij brede zadel (zonder zadelpenvering) vond ik lekker zitten. Het rechte stuur kan wat gekanteld en hoger/lager gezet worden. De vering aan de voorzijde bestaat uit een monoshock vering, die, voor mijn gevoel, nauwelijks veerde (wordt dan ook sportief genoemd), maar ik verwacht dat de stijvere monoshock juist goed voldoet bij de hoge snelheden van deze high speed e-bike.

Gemonteerd zijn Shimano hydraulische schijfremmen en 9 derailleur versnellingen van hetzelfde merk. Gewoon Deore, zonder toevoeging. Niet de hoogste kwaliteit, maar volgens de FM geen probleem omdat een e-biker nauwelijks schakelt. Dat nauwelijks schakelen betwijfel ik, maar daarover dadelijk meer.
De fiets dwingt tot een zeer sportieve fietshouding. Ik vond de fiets wat nerveus sturen. Ik ben het ook niet meer gewend om voorover steunend op een laag en recht stuur te fietsen. Mijn leeftijd (65) begint hier zijn tol te eisen. Toch kon ik met losse handen rijden en dat zegt ook iets over de fiets.

De 30 lux led-lamp voor is van een behoorlijke kwaliteit en dat betreft zeker ook de fietssteun. Het vrij forse achterlicht is onderdeel van de accu. De sleutel om de accu op slot te zetten is dezelfde sleutel als voor het ringslot.

Het display (tevens bediening) geeft de mogelijkheid tot 9!! ondersteuningsstanden. De motor gaf in elke stand bij het weg fietsen, na ongeveer een halve pedaalslag, een vrij krachtige ondersteuning. In de hoogste 5 standen té pittig.
(De handleiding adviseert om de ondersteuningsstanden 1, 2, of 3, te gebruiken voor het weg fietsen uit stilstand).
Eenmaal op gang valt de kracht van de ondersteuning wat terug en komt het meer, dan ik gewend ben, op het fysiek vermogen van de berijder aan.

De werking van de trapbekrachtiging is, volgens de handleiding, afhankelijk van of de pedalen rondgedraaid worden en de fietssnelheid. Niet echt prettig is dat elke ondersteuningsstand maar tot een bepaalde snelheid ondersteuning geeft. Althans zo ervoer ik dat. Wil je met een snelheid van 25 km/u fietsen, dan moet de ondersteuning bijvoorbeeld in stand 5 staan, enz. In stand 9 haalt de fiets 35 km/u. Ook het schakelen is daardoor min of meer gerelateerd aan die standen. Hetgeen betekent dat wil men sneller of langzamer fietsen veel met de druktoetsen op het display bezig is en tegelijk veel aan het op- en afschakelen is. Mij lukte het niet om op de vlakke weg, in stand 5, sneller dan 26 km/u te rijden.
De standen 1-5 zijn geschikt voor de vlakke weg, standen 6-8 zijn zeer krachtig en geschikt voor heuvels, hellingen en zware omstandigheden, aldus de handleiding.
Als de fiets voornamelijk voor woon/werk verkeer wordt gebruikt, tenslotte is het een speed pedelec, en dan veelal in de hoogste ondersteuningsstanden met dito versnelling, zal de bediening misschien minder als bezwaarlijk worden ervaren.

De wijze van ondersteuning van deze Qwic lijkt op de manier waarop dat op mijn ombouwset-fiets ingesteld kan worden, namelijk: instelling 0, Ik geef de voorkeur aan Instelling 1. Doch ik kan via het display kiezen en dat kan, zover ik weet, op de Qwic niet.

Instelling 1 Draaimoment ondersteuning
Hierbij geeft de motor ondersteuning in alle 5 vermogensniveaus tot de maximumsnelheid.
Deze stand fiets het prettigst.

Instelling 0 Snelheidsafhankelijke ondersteuning
Hierbij geeft de motor volle ondersteuning tot een van de ingestelde 5 ondersteuningsstanden: stand 1 tot ongeveer 18 km/u, stand 2 tot ongeveer 22 km/u, enz, enz.

Opvallende vond ik, als ik in de hoogste snelheid ophield met trappen, omdat ik een stoplicht naderde, de fiets vrij sterk afremde op de motor. Bij lagere snelheden vond ik dit fenomeen minder uitgesproken.

De Qwic RD9 (dus zonder s), is honderd euro goedkoper. Heeft een verende zadelpen, een instelbaar (Quick release) gebogen stuur en een bagagedrager. Ook de RD9 zonder s kan in stand 9 gezet worden).

Ik vind deze Qwic een zeer solide, mooie en goed afgewerkte fiets, die als RD9 uitvoering aan mijn, meer op comfort ingestelde, eisen zou voldoen, echter de wijze van ondersteunen, met steeds een stand hoger voor meer snelheid in combinatie met dat schakelen vind ik niet prettig. Misschien heb ik langere tijd nodig om er aan te wennen.
De ondersteuningsstanden zouden wat meer overlap mogen hebben.

De Qwic RD9 rijklaar afgeleverd met de 735 Wh accu kost € 2949,-
Pagina: 1 ... 62 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.