FWIW, ik zit meer op de lijn DHL, maar wat BartV zegt is grotendeels absoluut ook waar.
Dingen die BartV zegt waar ik het absoluut mee eens bent.
1. De Yamaha helpt je snel naar de topsnelheid. Eerlijk gezegd rij ik op een (standaard) e-bike 99% van de tijd op de topsnelheid, dus of hij onrustig rijd op lagere snelheden durf ik niet te zeggen. Het zou me niks verbazen (juist omdat hij zo reageerd op pedaaldruk).
2. De ondersteuningscurve is bij alle drie de standen hetzelfde (maar minder sterk), vandaar dat ze eco verder gaan afzwakken. Ik zie het probleem niet helemaal omdat de afstand die je met Eco aflegt wel degelijk veel groter is.
3. Ik vind het onder de 80rpm niet prettig (maar dat vind ik op geen enkele fiets).
DHL raakt echter wel de kern van wat ik ook ervaar:
3. De Yamaha ondersteunt nauwelijks als je op snelheid zit. Kan ik het ook alleen maar mee eens zijn. Maar als het waait/omhoog gaat en je dus wat meer druk op de pedalen zet dan helpt de Yamaha je weer erg goed.
Mijn gevoel is dat de Yamaha erg gevoelig is voor pedaaldruk, wat zich uit in de al genoemde acceleratie. Als ik met 26 kmpu met 80-100 rpm (vervelend gat daar in de versnellingen^^) rondrij lever ik doorgaans niet zoveel kracht (tenzij er dus wind is) en zie je dat de motor vrijwel niks meer doet (springt tussen de 0 en 3 barretjes ondersteuning).
Het moet ook wel zo zijn dat de Yamaha ergens in zijn curve minder ondersteunt dan de Bosch want zoveel efficienter is het design volgen mij niet. Die enorme actieradius moet ergens vandaan komen. Maar goed, ik laat me graag blij verassen, dus als het wel aan de techniek ligt ben ik helemaal blij^^.
De fietsen gingen in ieder geval de wereld rond, de motoren net niet. Maar er was meer met ION wat irriteerde: die displays zijn rommel... niet waterdicht. Regenbuien waren geen probleem... maar een hoosbui was elke keer weer trouble. Op het laatst helemaal afgeplakt met eendjes-tape rondgereden. Maar ook dan hadden we in de winter weer condens issues. En als er eenmaal een beetje vocht inzat kon je aftellen.
Ik denk dat we met drie fietsen 8 displays hebben versleten en dat is een voorzichtige schatting.
Verder: Ik heb natuurlijk niet elk systeem uitgebreid bereden, maar dat een borstelloze motor ook gaat brommen als je hem echt zwaar belast bij lage snelheid was me ook opgevallen. Klimmen, zeker met bagage, vond ION niet zo lekker. Maar dat zal bij een grotere motor (fysiek, dus meer koeling) met meer kracht minder een issue zijn.
FWIW: Ik zit nu op 6000 KM op mijn Razer en heb nog geen motor sores gehad. Maar goed, bij ION was het eerste jaar volgens mij ook onderhoudsvrij op de display ellende na.
Blijft lastig, ik ben ook maar een anecdote, ook al lees ik veel ervaringen van andere gebruikers en babbel vaak met de FM over dit soort ontwikkelingen.
Betreft de voorvork van de Razer: Vervangen door een verende voorvork zal de geo wel flink veranderen.
Ik ben zelf niet een fan van de meeste verende vorken op stads/trekking fietsen, ze zijn kwalitatief vaak een sluitpost en zijn soms dusdanig onderdeel van de bouw dat je ze niet kan vervangen door aftermarket parts (zeker die mono-veerders zijn knudde). Maar Bergamont is andere koek; die monteren gewoon een Rockshox vork. Nou zal dat ook wel budget zijn, maar dat is zo standaard qua montage dat je die altijd kan vervangen door een betere vork.
Verder is een verende vork zwaarder (boeit mij niet) en heeft geen lowrider nokken (boeit mij enorm, maar ik ben een uitzondering).
Over die Bergamont. Die keuze voor Rock Shox maakt me blij. Een merk dat snapt dat je op dat soort onderdelen dus niet moet gaan beknibbelen! Verder allemaal goede onderdelen.
Ik zou direct snappen waarom je de Bergamont zou kiezen, objectief gezien superieur aan de meeste Nederlandse meuk. Het enige dat de Razer leuk maakt tov de Bergamont is de motor en de vaste vork (en dat laatste is voor de meeste mensen geen voordeel). Qua onderdelen blaast de Bergamont verder de Razer compleet weg,
[
Voor 29% gewijzigd door
roffeltjes op 16-10-2015 08:17
]