Nee ben ook razend benieuwd, als jij een plek weet waar je kan testrijden ga ik er wel heenDHL schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 21:00:
Die performance CX, heb je die al gereden? Ik verwacht dat dit een enorm aangename motor is eigenlijk. Als je mij laat kiezen tussen performance en active is de keuze snel gemaakt. Ook mijn oudste zoon kiest oniddellijk voor de performance. Enige dat die mist is kracht vanaf het nulpunt, wat Yamaha wel heeft. CX zou dit oplossen nu...
Puntenwaardering van een aantal midden en achterwiel motoren volgens het Duitse tijdschrift Elektrorad 1-2015
De Yamaha springt eruit vanwege de 80 Newtonmeter. Heuvels zijn geen probleem voor de Yamaha, aldus Elektrorad
Mij valt ook de relatief goede score voor het Suntour achterwiel motor op; Torque 50 Nm, volgens Suntour.
1.0 is de hoogste score.
Bosch Active 1.8
Bosch Performance 1.4
Impulse 2.0 1.6
Panasonic MM 1.4
Shimano Steps 1.3
Yamaha 1.0
BionX D-serie 1.4
SR Suntour 1.5
Of die verschillen in waardering er zo precies, als in bovenstaand staatje, zou moeten uitzien, kan ik niet beoordelen, maar wat ik gelezen heb op dit forum (vanaf december 2014) en mij nog meen te herinneren, komt de rangorde in waardering van de midden motoren wel ongeveer overeen, maar pin mij er niet op vast. Don't Shoot Me I'm Only the Piano Player
De Yamaha springt eruit vanwege de 80 Newtonmeter. Heuvels zijn geen probleem voor de Yamaha, aldus Elektrorad
Mij valt ook de relatief goede score voor het Suntour achterwiel motor op; Torque 50 Nm, volgens Suntour.
1.0 is de hoogste score.
Bosch Active 1.8
Bosch Performance 1.4
Impulse 2.0 1.6
Panasonic MM 1.4
Shimano Steps 1.3
Yamaha 1.0
BionX D-serie 1.4
SR Suntour 1.5
Of die verschillen in waardering er zo precies, als in bovenstaand staatje, zou moeten uitzien, kan ik niet beoordelen, maar wat ik gelezen heb op dit forum (vanaf december 2014) en mij nog meen te herinneren, komt de rangorde in waardering van de midden motoren wel ongeveer overeen, maar pin mij er niet op vast. Don't Shoot Me I'm Only the Piano Player
Tsja, ik ben echt wel kritisch en ik ben wild enthusiast over deze motor.De kracht en toch een giga actieradius zijn gewoon fabeltastisch.
Nadelen:
Je aandrijving krijgt heel veel voor zijn kiezen, meer dan dat hij officieel aan zou kunnen (specs Shimano Nexus)
1. Ik had 2 kettingbladboutjes verloren. Op zich een montage issue, maar ik verdenk de enorme kracht,
2. Ketting moest na 4k worden gespannen (afloper). Ik verdenk weer de kracht.
Dus Yamaha eigenaren: hou je aandrijving in de gaten en als hij kraakt laat dan alles aandraaien. Niet doorrijden en denken dat het wel losloopt (want dat doet het^^)
Nadelen:
Je aandrijving krijgt heel veel voor zijn kiezen, meer dan dat hij officieel aan zou kunnen (specs Shimano Nexus)
1. Ik had 2 kettingbladboutjes verloren. Op zich een montage issue, maar ik verdenk de enorme kracht,
2. Ketting moest na 4k worden gespannen (afloper). Ik verdenk weer de kracht.
Dus Yamaha eigenaren: hou je aandrijving in de gaten en als hij kraakt laat dan alles aandraaien. Niet doorrijden en denken dat het wel losloopt (want dat doet het^^)
Ben wel gecharmeerd van zo’n achterwiel motor. Ze zijn redelijk geruisloos, tegenwoordig ook vrij krachtig met een koppel van 50 Nm en ik lees regelmatig dat gebruikers ze waarderen om de soepele wijze van ondersteuning, vaak iets voorbij de 27.5 km/u. Daarbij vind ik een e-bike met een motor in het achterwiel meestal fraai om te zien.
Uitgaande van die Suntour motor (zie mijn voorgaande posting) ben ik ingenomen met de Hercules Alassio herenfiets.
Behalve die achterwielmotor, zit de accu op een goede plaats en heeft een grote capaciteit 17 Ah / 615 Wh. De motor heeft een zogenaamde vrijloop zodat je makkelijker! voorbij de 27.5 km/u kan fietsen. De materialen zijn van een redelijke tot goede kwaliteit. Selle Royal Look-In zadel, Suntour NCX-E RL AIR met Remote Lockout voorvork, Shimano BR-M447 hydraulische schijfremmen, Deore XT schakeling en achterkrans.
De Schwalbe Marathon Racer RaceGuard 40-622 banden hadden voor mij wat breder mogen zijn.
De prijs: 2799,- is behoorlijk, doch, zover ik op papier kan beoordelen, wel in overeenstemming met de kwaliteit en de capaciteit van de batterij.
Met deze afmontage zou de prijs met een middenmotor waarschijnlijk een paar honderd euro hoger zijn.
Er is 1 probleem, dit merk is maar op een paar plaatsen te koop in Nederland en zover ik nu kan achterhalen niet in Eindhoven of wijdere omgeving.
http://www.hercules-bikes...160,490,23363,detail.html
Uitgaande van die Suntour motor (zie mijn voorgaande posting) ben ik ingenomen met de Hercules Alassio herenfiets.
Behalve die achterwielmotor, zit de accu op een goede plaats en heeft een grote capaciteit 17 Ah / 615 Wh. De motor heeft een zogenaamde vrijloop zodat je makkelijker! voorbij de 27.5 km/u kan fietsen. De materialen zijn van een redelijke tot goede kwaliteit. Selle Royal Look-In zadel, Suntour NCX-E RL AIR met Remote Lockout voorvork, Shimano BR-M447 hydraulische schijfremmen, Deore XT schakeling en achterkrans.
De Schwalbe Marathon Racer RaceGuard 40-622 banden hadden voor mij wat breder mogen zijn.
De prijs: 2799,- is behoorlijk, doch, zover ik op papier kan beoordelen, wel in overeenstemming met de kwaliteit en de capaciteit van de batterij.
Met deze afmontage zou de prijs met een middenmotor waarschijnlijk een paar honderd euro hoger zijn.
Er is 1 probleem, dit merk is maar op een paar plaatsen te koop in Nederland en zover ik nu kan achterhalen niet in Eindhoven of wijdere omgeving.
@ roffeltjes, Elektrorad is onder de indruk van de Batavus Razer.
Waardering: ‘Überragend’ oftewel buitengewoon, uitmuntend, uitzonderlijk.
Das Urbanbike Razer ist vor allem für Urban-Einsätze geplant, aber sogar erstklassige Tourenambitionen besitzt. Beim Zuschalten des Yamaha fühlt man sofort de kräftigen Schub met bis zum 80 Newtonmeter in der Spitze. Bergspitsen werden einfach "glattgebügelt.
Een van de testers schrijft: Fahreigenschaften TOP. Beeindruckt bin ich vor allem von der gelungen Fahrleistungen. Geradeaus und in der Kurve stets sicher.
Ook de beschermde kettinggeleiding 'Vollkettenschutz' en afscherming van de schakelnaaf 'Schaltnabe', kunnen de Duitsers waarderen.
Fazit
Rad met top Fahreigenschaften, toller Technik und einem Schuss Farbe. Super für Alltag und Touren, mit Freude auch sportlich!
+ Montage Vorderradgepäckträger möglich
+ lange Bremsgriffe
+ übersichtliches Display
- Taster Bedienelement
Waardering: ‘Überragend’ oftewel buitengewoon, uitmuntend, uitzonderlijk.
Das Urbanbike Razer ist vor allem für Urban-Einsätze geplant, aber sogar erstklassige Tourenambitionen besitzt. Beim Zuschalten des Yamaha fühlt man sofort de kräftigen Schub met bis zum 80 Newtonmeter in der Spitze. Bergspitsen werden einfach "glattgebügelt.
Een van de testers schrijft: Fahreigenschaften TOP. Beeindruckt bin ich vor allem von der gelungen Fahrleistungen. Geradeaus und in der Kurve stets sicher.
Ook de beschermde kettinggeleiding 'Vollkettenschutz' en afscherming van de schakelnaaf 'Schaltnabe', kunnen de Duitsers waarderen.
Fazit
Rad met top Fahreigenschaften, toller Technik und einem Schuss Farbe. Super für Alltag und Touren, mit Freude auch sportlich!
+ Montage Vorderradgepäckträger möglich
+ lange Bremsgriffe
+ übersichtliches Display
- Taster Bedienelement
Ja en was niet goed... Ten eerste voelde je die 80 NM bijlange niet in vergelijking met Bosch of Yamaha, ten tweede moest je, zelfs zonder trapkrachtsensor, kracht zetten op de pedalen om te rijden. Dus niet ok voor mij. Ga nu nog eens rijden met een Beaufort (Belgisch merk) dat te duur is voor hetgene het maar is eigenlijk. Maar wil het een kans geven, is het merk van de FM hier wat verder.- oblomov - schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 21:11:
[...]
En... heb je die testrit vandaag kunnen doen?
Maar voorlopig gaat mijn voorkeur naar de Gazelle Chamonix met 30 NM. Is minder, maar wel voldoende om de berg op te geraken zonder zelf veel inspanning te leveren. Het is dus quasi onmogelijk een ebike te vinden voor een zieke mens. Bizar eigenlijk, denk dat bejaarden tegen hetzelfde prob aanlopen. Anderzijds, niet iedereen woont boven een berg. Ideaal zou de elektrische Spartamet zijn. Maar door die stomme wetgeving valt dit ook al onder bromfiets, dus helm, verzekering, nr plaat en niet meer rijden langs het jaagpad bvb. Een driewieler kopen lol... die mag tot 500 watt gaan geloof ik indien het een zogezegde revalidatiefiets is.
Ha, nog een nachtbraker.
Tja, ik heb al eerder gelezen dat het niet makkelijk is voor jou. Misschien een mooie, eventueel nieuwe, fiets kopen. Bijvoorbeeld een gewone Gazelle Chamonix en die (laten) ombouwen tot een e-bike en daarbij een duimgashendel laten plaatsen. Tegenwoordig zijn er mooie ombouw sets te koop en is niet zien dat het een ombouwset betreft.
Heb je vaak ook maar 30 Nm, maar die gashendel kan ondersteuning geven bij het wegrijden. Of is te gebruiken als je moe bent. Natuurlijk vreet zo'n hendel stroom (te vergelijken met de hoogste ondersteuning als je niet mee trapt, ongeveer 400 Wh. Dus op een vlakke weg zonder tegenwind kan je er 1 uur mee rijden en nogmaals dus zonder dat je mee trapt, maar daar is bij jou geen sprake van). Ik meen mij te herinneren dat je relatief korte ritten van 20-30 km maakt.
Officieel mag zo'n gashendel niet (althans in Nederland), maar ik kan via het LCD de gashendel zo programmeren dat eerst enige trapbeweging wel nodig is, In die stand is de hendel niet verboden. Mocht je ooit onverhoopt door de politie worden aangehouden dan kan je zeggen dat je bent vergeten de hendel te programmeren. Doch ik durf te beweren dat je van iedere politieagent, na uitleg aangaande je beperkingen (eventueel met behulp van een medisch attest) die gashendel, stilzwijgend weliswaar, mag blijven gebruiken.
Tja, ik heb al eerder gelezen dat het niet makkelijk is voor jou. Misschien een mooie, eventueel nieuwe, fiets kopen. Bijvoorbeeld een gewone Gazelle Chamonix en die (laten) ombouwen tot een e-bike en daarbij een duimgashendel laten plaatsen. Tegenwoordig zijn er mooie ombouw sets te koop en is niet zien dat het een ombouwset betreft.
Heb je vaak ook maar 30 Nm, maar die gashendel kan ondersteuning geven bij het wegrijden. Of is te gebruiken als je moe bent. Natuurlijk vreet zo'n hendel stroom (te vergelijken met de hoogste ondersteuning als je niet mee trapt, ongeveer 400 Wh. Dus op een vlakke weg zonder tegenwind kan je er 1 uur mee rijden en nogmaals dus zonder dat je mee trapt, maar daar is bij jou geen sprake van). Ik meen mij te herinneren dat je relatief korte ritten van 20-30 km maakt.
Officieel mag zo'n gashendel niet (althans in Nederland), maar ik kan via het LCD de gashendel zo programmeren dat eerst enige trapbeweging wel nodig is, In die stand is de hendel niet verboden. Mocht je ooit onverhoopt door de politie worden aangehouden dan kan je zeggen dat je bent vergeten de hendel te programmeren. Doch ik durf te beweren dat je van iedere politieagent, na uitleg aangaande je beperkingen (eventueel met behulp van een medisch attest) die gashendel, stilzwijgend weliswaar, mag blijven gebruiken.
Ja ombouwen is een mogelijkheid. Maar grootste probleem is dat je tegen die beperkte vermogens aanloopt altijd. En bijkomstig, wie of waar laat je dat doen... ? Maar freewheelen als ik moe ben is niet echt een probleem. Natuurlijk zou zo'n duimgas wel leuk zijn. Mijn ritjes zijn inderdaad max 30 km ver. En dan rij ik zo'n 18 per uur. Op die manier heb ik overschot met 300 wh. Heb een Sparta gehad me 240 Wh en dat was zonder overschot.
Haha, een nachtbraker zeg je... Deze nacht weinig geslapen inderdaad.
Haha, een nachtbraker zeg je... Deze nacht weinig geslapen inderdaad.
Een goede naafmotor rijdt heerlijk, maar er is een reden dat middenmotoren zo populair zijn.- oblomov - schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 23:02:
Ben wel gecharmeerd van zo’n achterwiel motor. Ze zijn redelijk geruisloos, tegenwoordig ook vrij krachtig met een koppel van 50 Nm en ik lees regelmatig dat gebruikers ze waarderen om de soepele wijze van ondersteuning, vaak iets voorbij de 27.5 km/u. Daarbij vind ik een e-bike met een motor in het achterwiel meestal fraai om te zien.
Naafmotoren zijn een stuk kwetsbaarder en gewoon onderhoud is direct een halve open-hart operatie, ik zou daarom nooit meer voor dat type motor kiezen.
Als het echt puur om de snelheid gaat, kun je in mijn optiek eigenlijk een gewone e-bike natuurlijk al meteen schrappen. Of je nu een Active, Perfomance of CX rijdt, bij 27 km/u is het afgelopen met de ondersteuning en moet je het zelf doen. Als je met de Active moeite hebt om een snelheidsbeleving te hebben wordt het -op eigen kracht- harder dan 27 km/u blijven fietsen waarschijnlijk ondoenlijk.Ramon typeR schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:10:
[...]
Als ik in de ECO stand rondrij, heb ik het gevoel dat dat nauwelijks iets meer doet dan de extra weerstand van de motor op te heffen.
Vind ik zonde van het forse extra geld wat je voor een e-bike betaald.
Nee, ik ben altijd van de snelheid geweest, zowel in bochten als op rechte stukken en dan heeft een onbegrensde performance line wel degelijk meerwaarde, ook de zwarte ipv grijze tinten vind ik persoonlijk fraaier. Ik zal voornamelijk in de stand sport en turbo gaan rijden, dus een beetje extra accu capaciteit is zeker de moeite waard. Ik geloof idd dat de meeste fietshandelaars daar voor 200 extra euro niet moeilijk over doen.
Eigenlijk ervaar je het verschil tussen Performance en Active ook alleen maar op derailleur-systemen, want bij de gesloten schakelsystemen is het verschil van koppel maar 2 Nm (50 vs 48). Ondanks dat ik het verschil tussen de Performance en Active natuurlijk ook wel merkte tijdens proefritten, vond ik de actieradius die ik er bij moest inboeten niet waard. Nu zul je daar in de polder minder last van hebben dan in Zuid-Limburg.
Maar goed dat Bosch zijn consumenten in ieder geval een keuze geeft, want ook hier zie je: zoveel mensen, zoveel wensen.
Wat jij schetst over de ECO stand, ervaar ik helemaal niet zo. De ondersteuning is dan weliswaar niet overduidelijk aanwezig op de vlakke weg, maar zodra er een beetje helling of vals plat om de hoek komt kijken merk ik het wel degelijk. Eerlijkheid gebied me ook te erkennen dat ik fysiek nog wel redelijk goed in elkaar zit voor mijn leeftijd en ik de e-bike alleen maar als luxe heb en niet uit noodzaak, maar ik heb het idee dat dit voor de meesten hier op dit forum zo is.
Als jij bereid bent om €360 neer te leggen als de politie niet door de vingers kijkt...- oblomov - schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 02:27:
.... Dus op een vlakke weg zonder tegenwind kan je er 1 uur mee rijden en nogmaals dus zonder dat je mee trapt, maar daar is bij jou geen sprake van). Ik meen mij te herinneren dat je relatief korte ritten van 20-30 km maakt.
Officieel mag zo'n gashendel niet (althans in Nederland), maar ik kan via het LCD de gashendel zo programmeren dat eerst enige trapbeweging wel nodig is, In die stand is de hendel niet verboden. Mocht je ooit onverhoopt door de politie worden aangehouden dan kan je zeggen dat je bent vergeten de hendel te programmeren. Doch ik durf te beweren dat je van iedere politieagent, na uitleg aangaande je beperkingen (eventueel met behulp van een medisch attest) die gashendel, stilzwijgend weliswaar, mag blijven gebruiken...
Wat betreft het rijden zonder rijbewijs zullen heel wat dienders nog wel door de vingers kijken als jij een medisch attest zou kunnen overleggen, maar het rijden zonder verzekering gaat je geld kosten ook omdat onverzekerde invalidenvoertuigen ook gewoon bekeurd worden. Op het moment dat jij iemand aanrijdt met je "duimgashendelfiets", die dan toevallig zijn/haar been breekt (of jijzelf) komt er een technisch onderzoek. Als blijkt dat je dan op een fiets rijdt die eigenlijk een snor-/bromfiets is, gaat je WA-verzekering niet uitkeren. Als je veel geluk hebt keren ze wel uit en vorderen ze het uitgekeerde bedrag dus terug (overigens geldt dat ook voor alle "getunede" fietsen...).
In mijn vorige baan heb ik ongevallen meegemaakt waarbij minder valide personen betrokken waren met een voertuig dat onverzekerd was. Hier werd altijd proces-verbaal voor opgemaakt. Het is niet voor niets dat elektrische rolstoelen en scootmobielen ook gewoon een WAM-verzekering hebben.
De enige fatsoenlijke optie is om je gewone fiets te laten ombouwen dooreen bedrijf dat erkend is in de ombouw voor minder valide voertuigen. Op die manier heb je ook kans dat je een verzekeringsmaatschappij vindt die bereid is om je omgebouwde fiets te verzekeren.
Ik heb nog wat contacten bij mijn vorige werkgever en ik kan je vertellen dat verkeershandhavingsteams en verkeersdiensten druk bezig zijn om de e-bike onder de loep te gaan nemen, want ook deze lijkt heel veel geld in het laadje van de overheid te kunnen gaan brengen. Eigen(om)bouw heeft daarbij extra aandacht en ze zijn makkelijk te herkennen aan het feit dat een VIN-nummer ontbreekt.
Wellicht om dat ik nu veel voor verzekeringsmaatschappijen werk, zie ik regelmatig tot welke ellende onverzekerd rijden met zich meebrengt. Behalve dat het benadeelden een hoop ellende oplevert heeft het ook eigenaren/bestuurders van onverzekerde voertuigen aan financiële afgronden gebracht.
Ik wil het hier op het forum maar weer eens een keer heel sterk afraden.
Een Spartamet is een snorfiets en moet dus inderdaad verzekerd worden, maar een helm is niet verplicht bij een Spartamet.DHL schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 01:24:
[...]
Ja en was niet goed... Ten eerste voelde je die 80 NM bijlange niet in vergelijking met Bosch of Yamaha, ten tweede moest je, zelfs zonder trapkrachtsensor, kracht zetten op de pedalen om te rijden. Dus niet ok voor mij. Ga nu nog eens rijden met een Beaufort (Belgisch merk) dat te duur is voor hetgene het maar is eigenlijk. Maar wil het een kans geven, is het merk van de FM hier wat verder.
Maar voorlopig gaat mijn voorkeur naar de Gazelle Chamonix met 30 NM. Is minder, maar wel voldoende om de berg op te geraken zonder zelf veel inspanning te leveren. Het is dus quasi onmogelijk een ebike te vinden voor een zieke mens. Bizar eigenlijk, denk dat bejaarden tegen hetzelfde prob aanlopen. Anderzijds, niet iedereen woont boven een berg. Ideaal zou de elektrische Spartamet zijn. Maar door die stomme wetgeving valt dit ook al onder bromfiets, dus helm, verzekering, nr plaat en niet meer rijden langs het jaagpad bvb. Een driewieler kopen lol... die mag tot 500 watt gaan geloof ik indien het een zogezegde revalidatiefiets is.
[ Voor 50% gewijzigd door Peatsmoke op 11-10-2015 09:50 . Reden: stukje bijgevoegd... ]
Eerlijk gezegd ben ik met mijn Yamaha stukken sneller dan met mijn ION, ook al had de ION een hogere top. Acceleratie en torques hakken er wel degelijk fors in. In het geval van de Active en Performance zit het verschil niet zozeer in het koppel (zoals je terecht aangeeft), maar in het profiel, dus je merkt meer da het beperkte verschil in afgegeven vermogen.
Maar het gat tussen een (oude) ION en een Yamaha is belachelijk veel groter dan een Active en een Performance, dus ik twijfel eigenlijk niet dat het verschil in reistijd minimaal zal zijn. Ik ben het helemaal met je eens dat dit verschil voor mij geen overweging zou zijn,.
Betreft snelheidsbeleving... ik ben een aardige wielrenner, dus kan veel harder dan 27kmpu maar het gevoel wat de Razer me geeft is wel degelijk een van bizarre snelheden (ik moet vrij vaak oversteken/stoppen als ik naar mijn werk ga). Het gevoel om na 1-2 trappen weer 26 te gaan is machtig, evenals het "turbo"duwtje in de rug tussen de 20 en 26.
Volstrekt subjectief en eigenlijk grote onzin, maar gevoelsmatig snap ik het allemaal wel
Kwestie van jouw rationele overwegingen tegenover de gevoelsmatige ervaringen. Bij mijn eerste selectie leun ik zwaar op het eerste (van longlist naar short-list), maar bij het uiteindelijke kiezen ga ik ook weer op mijn gevoel af (shortlist naar keuze).
Het voelt een beetje dom
Maar het gat tussen een (oude) ION en een Yamaha is belachelijk veel groter dan een Active en een Performance, dus ik twijfel eigenlijk niet dat het verschil in reistijd minimaal zal zijn. Ik ben het helemaal met je eens dat dit verschil voor mij geen overweging zou zijn,.
Betreft snelheidsbeleving... ik ben een aardige wielrenner, dus kan veel harder dan 27kmpu maar het gevoel wat de Razer me geeft is wel degelijk een van bizarre snelheden (ik moet vrij vaak oversteken/stoppen als ik naar mijn werk ga). Het gevoel om na 1-2 trappen weer 26 te gaan is machtig, evenals het "turbo"duwtje in de rug tussen de 20 en 26.
Volstrekt subjectief en eigenlijk grote onzin, maar gevoelsmatig snap ik het allemaal wel
Kwestie van jouw rationele overwegingen tegenover de gevoelsmatige ervaringen. Bij mijn eerste selectie leun ik zwaar op het eerste (van longlist naar short-list), maar bij het uiteindelijke kiezen ga ik ook weer op mijn gevoel af (shortlist naar keuze).
Het voelt een beetje dom
Dank je, een goed argument. Als ‘rookie’ op dit gebied, heb ik mij dat nog onvoldoende gerealiseerd. Maar ik schrijf de achterwielmotor nog niet definitief af.roffeltjes schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 07:20:
Een goede naafmotor rijdt heerlijk, maar er is een reden dat middenmotoren zo populair zijn.
Naafmotoren zijn een stuk kwetsbaarder en gewoon onderhoud is direct een halve open-hart operatie, ik zou daarom nooit meer voor dat type motor kiezen.
Nu word ik ook wel blij bij het zien van de Batavus Razer, maar wat mij enigszins weerhoudt bij deze e-bike is de afwezigheid van vering en de, tegenwoordig, relatief kleine accu capaciteit. Desgevraagd, laat Batavus weten dat de accu capaciteit niet verhoogd wordt in 2016.
Doch die vering is voor een belangrijk deel op te vangen door een Suntour SP12 NCX zadelpen en voor een klein gedeelte door de wat bredere 42-622 banden van de Razer. Ik rijd nu op Schwalbe Marathon Plus Tour 37-622 banden, die met een schuifmaat, bij 3.5 Bar, maar 33 mm meten. Schwalbe banden (althans de Marathon serie, weet ik uit ervaring) zijn smaller dan opgegeven. Kortom met 42-622 op de Razer en een bandenspanning à la roffeltjes, win ik aan vering.
Wat de de capaciteit van de 396 Wh accu op de Batavus Razer betreft, bleek uit die Duitse test dat de Razer een grote actieradius heeft. De Duitsers hebben, om te kunnen vergelijken, alle fietsen aan een, wat ze noemen, Prüfstand gemeten. Ze benadrukken dat het richtwaarden betreft, die in de praktijk kunnen afwijken.
Meetgegevens van de Batavus Razer en de 396 Wh accu:
Ebene: persoon van 90 kg op een vlakke asfalt weg (Eco-modus): >150 km
Tour: persoon van 90 kg op asfalt en bospaden in heuvelig terrein (Power-modus): 92 km
Stadt: persoon van 90 kg op een vlakke asfalt weg met om de 500 meter flink afremmen tot stop (Power-modus): 72 km
Nachladen: (1 stunde) 1 uur opladen nadat de accu leeg is gereden: 73 km
Dus zo gezien valt het met de vering en de accu wel mee. Blijft over een gebogen stuur, betere handvatten en zadel.
Behalve de Hercules Alassio en de Batavus Razer, voel ik ook wel iets voor de Merida E-Spresso 511/411. Of de Merida’s met de Shimano Steps (wat de Steps betreft, zie ook mijn vorige post aangaande de Puntenwaardering van een aantal midden en achterwiel motoren volgens het Duitse tijdschrift Elektrorad 1-2015) omdat ik die Bosch Active en Performance bij proefritten niet echt soepel vond rijden.
Voorlopige top 3 2
1. Hercules Alassio
2. Batavus Razer / Merida E-Spresso 511/411 ex aequo
Disclaimer: Onder voorbehoud van verandering zonder kennisgeving!
Om duidelijkheid te krijgen zijn proefritten van minstens 1 ‘a 2 uur op allerlei soorten terrein een vereiste.
Afin, ik hoef nog niets per se, want het alhier verguisde triviale voorwiel motortje spint nog tevreden en brengt mij met gezwinde spoed langs s’Heren wegen.
Je hebt volkomen gelijk wat die duimgashendel betreft. Een onschuldig hulpmiddel kan grote gevolgen hebben, alleen omdat het bij wet verboden is. Ik gebruik de hendel kort bij het wegrijden om over het dode punt te geraken. Eerlijk gezegd, omdat ik weet dat ik de hendel kan gebruiken, schakel ik minder snel terug. Terwijl ik dat gewoon moet doen.Peatsmoke schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 09:06:
Als jij bereid bent om €360 neer te leggen als de politie niet door de vingers kijkt...
Wat betreft het rijden zonder rijbewijs zullen heel wat dienders nog wel door de vingers kijken als jij een medisch attest zou kunnen overleggen, maar het rijden zonder verzekering gaat je geld kosten ook omdat onverzekerde invalidenvoertuigen ook gewoon bekeurd worden. Op het moment dat jij iemand aanrijdt met je "duimgashendelfiets", die dan toevallig zijn/haar been breekt (of jijzelf) komt er een technisch onderzoek. Als blijkt dat je dan op een fiets rijdt die eigenlijk een snor-/bromfiets is, gaat je WA-verzekering niet uitkeren. Als je veel geluk hebt keren ze wel uit en vorderen ze het uitgekeerde bedrag dus terug (overigens geldt dat ook voor alle "getunede" fietsen...).
Als ik in de toekomst een e-bike koop die tevens een trapkrachtsensor op de trapas heeft, is dat ‘probleem’ bij het wegrijden ook minder een issue voor mij. Een argument om snel een nieuwe te kopen
Het blijft wrang dat een wielrenner > 40 km/u mag rijden, maar een ongevaarlijke duimgashendel op een e-bike, die niet harder mag dan 25 km/u, verboden is.
In Prüfstand schreef je??? Vind je het goed dat ik daar sinds de Dieselgate bij die Duitsers niet zo heel veel waarde meer aan hecht?- oblomov - schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 12:11:
[...]
....Prüfstand gemeten. Ze benadrukken dat het richtwaarden betreft, die in de praktijk kunnen afwijken.
Meetgegevens van de Batavus Razer en de 396 Wh accu:
Ebene: persoon van 90 kg op een vlakke asfalt weg (Eco-modus): >150 km
Tour: persoon van 90 kg op asfalt en bospaden in heuvelig terrein (Power-modus): 92 km
Stadt: persoon van 90 kg op een vlakke asfalt weg met om de 500 meter flink afremmen tot stop (Power-modus): 72 km
Nachladen: (1 stunde) 1 uur opladen nadat de accu leeg is gereden: 73 km
Dus zo gezien valt het met de vering en de accu wel mee. Blijft over een gebogen stuur, betere handvatten en zadel.
Behalve de Hercules Alassio en de Batavus Razer, voel ik ook wel iets voor de Merida E-Spresso 511/411. Of de Merida’s met de Shimano Steps (wat de Steps betreft, zie ook mijn vorige post aangaande de Puntenwaardering van een aantal midden en achterwiel motoren volgens het Duitse tijdschrift Elektrorad 1-2015) omdat ik die Bosch Active en Performance bij proefritten niet echt soepel vond rijden.
Voorlopige top 3 2
1. Hercules Alassio
2. Batavus Razer / Merida E-Spresso 511/411 ex aequo
Disclaimer: Onder voorbehoud van verandering zonder kennisgeving!
Om duidelijkheid te krijgen zijn proefritten van minstens 1 ‘a 2 uur op allerlei soorten terrein een vereiste.
Afin, ik hoef nog niets per se, want het alhier verguisde triviale voorwiel motortje spint nog tevreden en brengt mij met gezwinde spoed langs s’Heren wegen.
Als ik het mis heb, moet iemand me beslist verbeteren, maar ik denk dat je daar in de praktijk zeker 20-25% van mag aftrekken. Ik baseer me dan op mijn Bosch motortje met dezelfde accucapaciteit, maar ik verwacht niet dat dit zo heel veel zal schelen.
Zo'n schakelaar als walk-assist mag weer wel maar dan zal het niet harder dan 5 km/uur gaan. Ik zie het verschil ook niet zo tussen zo'n schakelaar gebruiken en een beetje freewheelen met je benen (behalve dan het wettige aspect)- oblomov - schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 13:10:
[...]
Het blijft wrang dat een wielrenner > 40 km/u mag rijden, maar een ongevaarlijke duimgashendel op een e-bike, die niet harder mag dan 25 km/u, verboden is.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Iedereen weet al jaren dat die uitstoot cijfers zeer rooskleurig worden voorgesteld. Niet alleen bij Volkswagen. De machtige autoindustrie is de grootste lobbyist in Brussel en het is geen geheim dat Angela Merkel landen, zoals Nederland, dreigt met maatregelen als deze strengere normen willen. Dat VW de zaak ook nog eens bedroog met software is toch wel een verrassing en ronduit crimineel.Peatsmoke schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 16:02:
In Prüfstand schreef je??? Vind je het goed dat ik daar sinds de Dieselgate bij die Duitsers niet zo heel veel waarde meer aan hecht?![]()
Als ik het mis heb, moet iemand me beslist verbeteren, maar ik denk dat je daar in de praktijk zeker 20-25% van mag aftrekken. Ik baseer me dan op mijn Bosch motortje met dezelfde accucapaciteit, maar ik verwacht niet dat dit zo heel veel zal schelen.
Het staat je vrij om ergens waarde aan te hechten. Kritisch zijn kan nooit kwaad. Zeker als het testen en enquētes betreft.
Natuurlijk, kan een tijdschrift voorzichtig zijn met een merk dat veel adverteert. Toch heb ik vertrouwen in de testers in deze. Die marge van 20-25% lijkt me ook redelijk tenslotte wegen we niet allemaal 90 kg en/of hebben sommige e-bikers wind vangende tassen op de fiets. Ik heb nergens gelezen dat ze een windmachine voor de rollerbank hebben gezet.
Waar het omgaat is dat je onder gelijke testomstandigheden kan zien of er verschillen tussen de verschillende e-bikes op dit onderdeel zijn.
Overigens deed Yamaha het iets beter dan de Bosch motoren. In de praktijk zal een klein verschil gezien de wisselende factoren niet van belang, niet merkbaar en meetbaar zijn.
Klopt Marzman. Doch bij een ongeluk, wordt men afgerekend op dat wettige aspect. Zeker als er sprake is van invaliditeit of grote materiële schade bij de andere partij, zal een verzekering gaan kijken of er zaken zijn waardoor ze niet hoeven te betalen; te veel alcohol, drugs, opgevoerd, enz.Marzman schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 16:13:
Zo'n schakelaar als walk-assist mag weer wel maar dan zal het niet harder dan 5 km/uur gaan. Ik zie het verschil ook niet zo tussen zo'n schakelaar gebruiken en een beetje freewheelen met je benen (behalve dan het wettige aspect)
Goed dat Peatsmoke daar nog eens op gewezen heeft.
Yep, en net daarom durf ik het niet.
Ivm de Spartamet, in Belgie moeten bestuurders van een snorfiets ook een helm dragen...
Ivm de Spartamet, in Belgie moeten bestuurders van een snorfiets ook een helm dragen...
FWIW, die afstanden komen verbazingwekkend overeen met wat wij halen (dus twee Razers als ijkpunt!), dus ik denk dat je hier te kritisch bent (niet vreemd, ik vind het elke keer weer verrassend).Peatsmoke schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 16:02:
[...]
In Prüfstand schreef je??? Vind je het goed dat ik daar sinds de Dieselgate bij die Duitsers niet zo heel veel waarde meer aan hecht?![]()
Meest verbluffende tocht was toen ik mijn Roland Carrie M haalde: 110km, Zijwind 3bft. terug 60km met een lege Carrie M, 1 (lichte) zijtas. Laatste km 80-100 standaard, laatste 10km high (ik werd het een beetje zat^^). 12% accu over.
Met lichte wind omstandigheden en zonder bagage haal ik echt wel 170km (ik ben wel wat lichter, zit heel diep en heb een erg goede fietsconditie).
De Stream van mijn Schoonmoeder (een zeer actieve fietser!) heeft een veel grotere accu... dat is helemaal waanzin. En dan te bedenken dat ik met mijn ION op spaarstand en hard werken 70km haalde...
[ Voor 29% gewijzigd door roffeltjes op 11-10-2015 18:55 ]
Laten we maar wegblijven uit de discussie's over auto's en over de machtige politieke lobby die daarachter zit.- oblomov - schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 17:24:
[...]
Iedereen weet al jaren dat die uitstoot cijfers zeer rooskleurig worden voorgesteld. Niet alleen bij Volkswagen. De machtige autoindustrie is de grootste lobbyist in Brussel en het is geen geheim dat Angela Merkel landen, zoals Nederland, dreigt met maatregelen als deze strengere normen willen. Dat VW de zaak ook nog eens bedroog met software is toch wel een verrassing en ronduit crimineel.
Het staat je vrij om ergens waarde aan te hechten. Kritisch zijn kan nooit kwaad. Zeker als het testen en enquētes betreft.
Natuurlijk, kan een tijdschrift voorzichtig zijn met een merk dat veel adverteert. Toch heb ik vertrouwen in de testers in deze. Die marge van 20-25% lijkt me ook redelijk tenslotte wegen we niet allemaal 90 kg en/of hebben sommige e-bikers wind vangende tassen op de fiets. Ik heb nergens gelezen dat ze een windmachine voor de rollerbank hebben gezet.
Waar het omgaat is dat je onder gelijke testomstandigheden kan zien of er verschillen tussen de verschillende e-bikes op dit onderdeel zijn.
Overigens deed Yamaha het iets beter dan de Bosch motoren. In de praktijk zal een klein verschil gezien de wisselende factoren niet van belang, niet merkbaar en meetbaar zijn.
Zonder dat ik me in de test verdiept heb, vraag ik me toch af of dit wel zuiver is, niet in de laatste plaats omdat Elektrorad een commercieel blad is. Voor de huidige generatie middenmotor zal het best en redelijke vergelijking zijn omdat die op hetzelfde principe werken en voorzien zijn van hetzelfde soort software. Maar of je in die prüfstand dan een vergelijk kunt trekken met naafmotoren die alleen een rotatiesensor heeft of alleen een krachtsensor, daar stel ik mijn vraagtekens bij.
Volgens mij ben jij ook 20 tot 25% lichter dan die 90 Kg?roffeltjes schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:44:
[...]
FWIW, die afstanden komen verbazingwekkend overeen met wat wij halen (dus twee Razers als ijkpunt!), dus ik denk dat je hier te kritisch bent (niet vreemd, ik vind het ook verrassend).
[ Voor 8% gewijzigd door Peatsmoke op 11-10-2015 18:49 ]
Ik weeg (kleren en schoenen) 70kg, dus dat scheelt inderdaad wel wat. Maar op een lang vlak stuk zonder stoppen maakt dat niet zo gek veel uit.
Nogmaals, die test is een beetje mal, maar ik denk dat het verassend overeenkomt met wat haalbaar is. Sterker nog, ik denk dat je het nog wel beter kan doen als ik aan dat ritje met de Carrie M denk. Zo'n kar hakt er fors meer in dan 20kg extra.
Maar goed, dat is inclusief diep zitten, dus dat zal inderdaad niet iedereen halen (of volhouden).
Maar dat de Razer geen grotere accu nodig heeft kan ik beamen. Je moet echt fanatiek zijn wil je dat ding leeg krijgen. En anders moet je de Stream nemen, dan kan je op één accu het IJsselmeer rond
Nogmaals, die test is een beetje mal, maar ik denk dat het verassend overeenkomt met wat haalbaar is. Sterker nog, ik denk dat je het nog wel beter kan doen als ik aan dat ritje met de Carrie M denk. Zo'n kar hakt er fors meer in dan 20kg extra.
Maar goed, dat is inclusief diep zitten, dus dat zal inderdaad niet iedereen halen (of volhouden).
Lijkt me meer toeval dat ze op enigzins realistische waarden kwamen dan wetenschap... met een rollenbank kan je natuurlijk alleen maar een wilde gok doen.Zonder dat ik me in de test verdiept heb, vraag ik me toch af of dit wel zuiver is, niet in de laatste plaats omdat Elektrorad een commercieel blad is.
Maar dat de Razer geen grotere accu nodig heeft kan ik beamen. Je moet echt fanatiek zijn wil je dat ding leeg krijgen. En anders moet je de Stream nemen, dan kan je op één accu het IJsselmeer rond
[ Voor 68% gewijzigd door roffeltjes op 11-10-2015 19:06 ]
Je kan om een medisch attest vragen en mogelijk dat jij dan zo'n gashendel wettelijk wel mag gebruiken op je e-bike. Ik begrijp, dat een dergelijke stap emotioneel niet makkelijk te accepteren is, want het benadrukt zo je lichamelijke beperkingen. Ik ken je niet en weet niet hoe je met de acceptatie daarvan omgaat.DHL schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:04:
Yep, en net daarom durf ik het niet.
Wat een helm betreft, ik denk er aan om er aan te kopen! Eigenlijk zuo het voor iedereen op een snorfiets en e-bike verplicht moeten zijn. Uiteindelijk denk ik dat die verplichting er ook gaat komen.
Ondanks dat ik altijd een helm draag ben ik niet zo'n fan van een helmplicht, maar bij een Speed-pedelec snap ik het wel. Maar dan wel een lichte fietshelm!
Die waardes komen zeer goed overeen met mijn ervaring met de Razer. In goede omstandigheden (zonder al te veel (tegen)wind en hellingen) haal ik ook gemakkelijk 140km+ op de Razer in de ECO-stand..Peatsmoke schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 16:02:
[...]
In de Normale stand zit ik gemiddeld rond de 110 km onder die omstandigheden.
Alleen bij goede tegenwind en hellingen gaat de actieradius flink naar beneden. (en natuurlijk indien de Bikespeed RS is geacriveerd

Met die constante tegenwind in ECO zat ik dan vooral rond de 20km/u te rijden.
p.s. Weeg rond de 85 kilo hier.
PSN-id: Chrasher
Dames? & Heren, hierbij wat vers discussiemateriaal.
Over Prüfstand gesproken. Datzelfde tijdschrift heeft verschillende e-bike motoren aan een 'bergproef' onderworpen. Iedere e-bike rijdt bergopwaarts met een stijging van 6%. Elke e-bike wordt inclusief fiets, de berijder en bepakking op een gewicht gebracht van 120 kg.
Kort gezegd was het de bedoeling om te meten welke afstand de e-bike kan afleggen met een volle accu ongeacht de accu capaciteit. De verkregen afstand werd gerelateerd aan het Wh verbruik per gereden kilometer.
Een aantal cijfers:
Hercules Alassio (Suntour achterwielmotor)
accu capaciteit: 615 Wh - afstand: 19.20 km - verbruik in Wh per kilometer: 32.03
Batavus Razer (Yamaha MM)
accu capaciteit: 396 Wh - afstand: 18.70 km - verbruik in Wh per kilometer: 21.18
Cube Elly Ride Hybride (Bosch Actieve MM)
accu capaciteit: 400 Wh - afstand: 15.40 km - verbruik in Wh per kilometer: 25.97
Scott E-sub Tour Lady (Shimano Steps MM)
accu capaciteit: 418 Wh - afstand: 15.80 km - verbruik in Wh per kilometer: 26.46
Bergamont E-Line C XT Nyon (Bosch Performance MM)
accu capaciteit: 400 Wh - afstand: 15.10 km - verbruik in Wh per kilometer: 26.49
Kalkhoff Integrale 10 (Impulse Evo 2 MM)
accu capaciteit: 603 Wh - afstand: 21.50 km - verbruik in Wh per kilometer: 28.05
Tour de Suisse Testvelo (MPF MM)
accu capaciteit: 392 Wh - afstand: 12.30 km - verbruik in Wh per kilometer: 31.87
Opvallend, de Hercules Alassio met Suntour achterwielmotor komt, (Let wel: onder deze proef omstandigheden) met een 216 Wh grotere accu capaciteit maar 500 meter verder dan de Batavus Razer met een Yamaha middenmotor.
Deze proef zegt niet alles en kan onder deze omstandigheden ook niet voor 100% betrouwbaar zijn, maar een tijdschrift heeft er ook geen enkele baat bij om grote Duitse bedrijven zoals Bosch, Kalkhoff en Cube zonder argumenten tegen de schenen te schoppen.
'Bosch das der motor'
Gemakshalve uitgaande van deze proef, kan de Hercules Alassio met achterwielmotor de 216 Wh grotere accu capaciteit ten opzichte van de accu capaciteit van de Batavus Razer, maar omzetten in een 500 meter grotere rijdt afstand.
Verder schrijft men over deze motor: Ondanks de naafversnelling op de Batavus is de Yamaha motor een kanjer (vrij vertaald) en overtuigd door efficiëntie.
Ik had nooit gedacht dat de verschillen zo groot zouden zijn. Die Yamaha motor begint steeds meer mijn aandacht te krijgen.
Moraal van het verhaal: de accu capaciteit en de motor zegt ook niet alles, maar dat wist iedereen natuurlijk al lang
Over Prüfstand gesproken. Datzelfde tijdschrift heeft verschillende e-bike motoren aan een 'bergproef' onderworpen. Iedere e-bike rijdt bergopwaarts met een stijging van 6%. Elke e-bike wordt inclusief fiets, de berijder en bepakking op een gewicht gebracht van 120 kg.
Kort gezegd was het de bedoeling om te meten welke afstand de e-bike kan afleggen met een volle accu ongeacht de accu capaciteit. De verkregen afstand werd gerelateerd aan het Wh verbruik per gereden kilometer.
Een aantal cijfers:
accu capaciteit: 615 Wh - afstand: 19.20 km - verbruik in Wh per kilometer: 32.03
accu capaciteit: 396 Wh - afstand: 18.70 km - verbruik in Wh per kilometer: 21.18
accu capaciteit: 400 Wh - afstand: 15.40 km - verbruik in Wh per kilometer: 25.97
accu capaciteit: 418 Wh - afstand: 15.80 km - verbruik in Wh per kilometer: 26.46
accu capaciteit: 400 Wh - afstand: 15.10 km - verbruik in Wh per kilometer: 26.49
accu capaciteit: 603 Wh - afstand: 21.50 km - verbruik in Wh per kilometer: 28.05
accu capaciteit: 392 Wh - afstand: 12.30 km - verbruik in Wh per kilometer: 31.87
Opvallend, de Hercules Alassio met Suntour achterwielmotor komt, (Let wel: onder deze proef omstandigheden) met een 216 Wh grotere accu capaciteit maar 500 meter verder dan de Batavus Razer met een Yamaha middenmotor.
Deze proef zegt niet alles en kan onder deze omstandigheden ook niet voor 100% betrouwbaar zijn, maar een tijdschrift heeft er ook geen enkele baat bij om grote Duitse bedrijven zoals Bosch, Kalkhoff en Cube zonder argumenten tegen de schenen te schoppen.
'Bosch das der motor'
Gemakshalve uitgaande van deze proef, kan de Hercules Alassio met achterwielmotor de 216 Wh grotere accu capaciteit ten opzichte van de accu capaciteit van de Batavus Razer, maar omzetten in een 500 meter grotere rijdt afstand.
Verder schrijft men over deze motor: Ondanks de naafversnelling op de Batavus is de Yamaha motor een kanjer (vrij vertaald) en overtuigd door efficiëntie.
Ik had nooit gedacht dat de verschillen zo groot zouden zijn. Die Yamaha motor begint steeds meer mijn aandacht te krijgen.
Moraal van het verhaal: de accu capaciteit en de motor zegt ook niet alles, maar dat wist iedereen natuurlijk al lang
Wat zegt deze test over de mate van ondersteuning? Niks?
Minder ondersteuning resulteerd in een grotere bereik met de zelfde accu capaciteit. In mijn ervaring is de mate van ondersteuning een van de belangrijkste parameters die het bereik bepaald. Sparta heeft in het verleden de ondersteuning op de Ion M-gear verlaagd omdat het bereik met de originele software bij lange na niet gehaald werdt. Met latere software kon je in de laagste stand en onder gunstige omstandigheden wel de geadverteerde 60Km benaderen. Maar op maximale ondersteuning was de accu gegarandeerd binnen 15Km leeg.
In theorie is een naafmotor efficienter als een naaf motor. Minder overbrengings verliezen.
Minder ondersteuning resulteerd in een grotere bereik met de zelfde accu capaciteit. In mijn ervaring is de mate van ondersteuning een van de belangrijkste parameters die het bereik bepaald. Sparta heeft in het verleden de ondersteuning op de Ion M-gear verlaagd omdat het bereik met de originele software bij lange na niet gehaald werdt. Met latere software kon je in de laagste stand en onder gunstige omstandigheden wel de geadverteerde 60Km benaderen. Maar op maximale ondersteuning was de accu gegarandeerd binnen 15Km leeg.
In theorie is een naafmotor efficienter als een naaf motor. Minder overbrengings verliezen.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Waarom geen helmplicht voor snorfietsers en ebikers? Ik bedoel natuurlijk ook een lichte fietshelm.roffeltjes schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 19:18:
Ondanks dat ik altijd een helm draag ben ik niet zo'n fan van een helmplicht, maar bij een Speed-pedelec snap ik het wel. Maar dan wel een lichte fietshelm!
Overigens, dan zijn we ook meteen af van al die opgevoerde snorfietsers op het rijwielpad. Als ze dan toch een helm moeten dragen willen ze een bromfiets en moeten ze de rijbaan op.
Speed-pedelecs kunnen wat mij betreft op het rijwielpad blijven. Levensgevaarlijk zo'n fiets tussen de auto's op de rijweg. Ik zie het al voor mij: Een speed-pedelec, tegen de wind in de regen moeizaam trappend met 32 km/u in het donker met een file zich ergerende automobilisten erachter.
Zelfs onder optimale omstandigheden is het onverantwoord. Ik geloof ook niet dat het doorgaat, of dat de verplichting na korte tijd en een aantal ernstige ongelukken weer wordt afgeschaft.
Ga je er automatisch vanuit dat de testers met die ondersteuningsverschillen niet zoveel als mogelijk rekening mee hebben gehouden!martijn_tje schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:16:
Wat zegt deze test over de mate van ondersteuning? Niks?
Tja, dan zou ik zeggen zet een maximumsnelheid van 30 km/uur op fietspaden (dus ook voor wielrenners, als je harder wilt moet je maar ergens anders gaan fietsen waar het wel veilig kan). Hebben ze in Belgie ook en dan blijven de snelheidsverschillen een beetje beperkt. Handhaving is wel wat lastiger.- oblomov - schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:26:
[...]
Speed-pedelecs kunnen wat mij betreft op het rijwielpad blijven. Levensgevaarlijk zo'n fiets tussen de auto's op de rijweg. Ik zie het al voor mij: Een speed-pedelec, tegen de wind in de regen moeizaam trappend met 32 km/u in het donker met een file zich ergerende automobilisten erachter.
Zelfs onder optimale omstandigheden is het onverantwoord. Ik geloof ook niet dat het doorgaat, of dat de verplichting na korte tijd en een aantal ernstige ongelukken weer wordt afgeschaft.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Af fabriek? Ja, dat is het enige wat de fabrikant eraan kan doen. Zithouding e.d. is toch vooral de getraindheid van de fietser.martijn_tje schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:16:
Minder ondersteuning resulteerd in een grotere bereik met de zelfde accu capaciteit.
Betreft deze motor... als je in je achterhoofd houdt dat de Yamaha sneller optrekt dan de Bosch (dus zo zuinig staat hij niet afgesteld) en dat hij echt ontzettend positief wordt gezien (niet alleen hier, ook op de Duitse pedelec fora) denk ik dat je niet bang hoeft te zijn over het niveau. Bovendien kan de Yamaha AFAIK niet zomaar worden voorzien van andere software (er is geen interface!!!) dus je hoeft niet bang te zijn voor "upgrades".
Maar dat deze test niet al teveel zegt kan ik alleen maar beamen. Het is interresant dat hij zo efficient is, maar doordat het profiel niet is gemeten weet je niet zoveel.
Ik ben niet 100% overtuigd dat dat helemaal waar is. Je krijgt namelijk extra wrijving op je as, dus je gaat meer verliezen dan bij een normaal freewheel. Je merkt het ook goed bij coasten/freewheelen, het is echt wel iets anders dan een gewone naaf.In theorie is een naafmotor efficienter als een naaf motor. Minder overbrengings verliezen.
In deze zijn de praktijkcijfers ook wel overtuigend in het voordeel van de middenmotor. Ondanks dat ze veel krachtiger zijn zijn ze ook efficienter. Het lijkt me dus dat die theoretische voordelen wel eens een luchtspiegeling kunnen zijn.
Maar goed, ik word steeds meer gesterkt in mijn gevoel dat momenteel je het beste een Yamaha motor kan hebben. Best grappig... ik was vrijwel zeker naar een Bosch gegaan als ik niet op het nippertje de Razer had getest.
1. Helmplicht schrikt af, mensen gaan minder fietsen.- oblomov - schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:26:
[...]Waarom geen helmplicht voor snorfietsers en ebikers? Ik bedoel natuurlijk ook een lichte fietshelm.
2. E-bike zorgt voor bestuurders ONDER de 65 jaar niet voor extra risico (SWOV cijfers). Dan kan je net zo goed iedere fietser een helm opdoen. En dat lijkt me in combo met punt 1 echt verschrikkelijk stupide (is ook geen draagvlak voor).
Alles wat mensen de auto uit jaagt is wat mij betreft heilig. Bovendien hakt dat er nog veel meer in op de lange termijn qua zorgkosten.
En betreft 65+ers. Ik geloof dat die cijfers iets verbergen, namelijk dat die mensen anders úberhaupt niet meer fietsen (dat wordt door het SWOV ook aangegeven in de extra vragen). Ze voelen zich veiliger op een E-bike en dat kan ik me heel goed voorstellen.
Oftewel, de oudjes die problemen hebben met de e-bike zijn vermoedelijk sowieso al wat zwakker. Ik denk dat het het wel waard is dat die mensen mobiel blijven... is het niet voor hun gezondheid dan wel voor hun welzijn en zelfgevoel.
Als je oud bent ben je kwetsbaar.. dat is niet helemaal te vermijden als we een humane maatschappij willen zijn. En ook dan denk ik dat botbreuken een veel groter issue zijn dan hoofdwonden.
Daarom: geen helmplicht aub. Ik raad iedereen aan er één te dragen, maar verplichten? Nee.
[ Voor 28% gewijzigd door roffeltjes op 11-10-2015 22:08 ]
Staat genoteerdroffeltjes schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 21:59:
Daarom: geen helmplicht aub. Ik raad iedereen aan er één te dragen, maar verplichten? Nee.
Batavus is wel erg erg karig met informatie aangaande de Razer. Daarom een vraag:
Welk tandwiel ligt voorop bij die Razer en wordt er ook een vermeningsvuldigingsfactor gebruikt zoals bij de Bosch MM?
Mogelijk weet je het al, maar zo niet, voor 2016 is de aandrijving van de Yamaha motor verder verbeterd door een ECO+ modus die de actieradius met 30% moet vergroten.
Het geluidsniveau is met 11 Db naar beneden gebracht!
Wat die ECO+ modus betreft, is het jammer dat er bij Yamaha geen software update mogelijkheid is. Of vergis ik mij hierin?
[ Voor 7% gewijzigd door - oblomov - op 12-10-2015 00:43 . Reden: Onduidelijk tekstgedeelte verwijderd! ]
Is wel een feit hoor dat de Yamaha minder ondersteuning biedt bij constante snelheid. Hierdoor rijdt die verder dan de Bosch. Je ziet dit heel goed aan het ondersteuningsbalkje. Het optrekken zelf is inderdaad iets sneller met de Yamaha, maar ik zag graag eens het verschil met de nieuwe CX motor.
Ergens is het logisch hee, een motor verbruikt volgens het gebruik. Meer ondersteuning is meer verbruik.
Ergens is het logisch hee, een motor verbruikt volgens het gebruik. Meer ondersteuning is meer verbruik.
@Roffeltjes en @Crasher:- oblomov - schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:08:
Dames? & Heren, hierbij wat vers discussiemateriaal.
Een aantal cijfers:
'Bosch das der motor'![]()
Gezien bovenstaande proef, is het inderdaad te verklaren dat de actieradius van de Razer groter is dan van Cube Touring Hybrid (waar ik mijn ervaringen baseer).
De Yamaha-motor gaat dus kennelijk efficiënter met energie om, of Batavus heeft minder verlies in de aandrijflijn.
Of de helmplicht voor gewone e-bikes er ooit gaat komen daar waag ik me niet aan, maar voor de snorfiets gaat hij zeker komen (voor de (e-)bike op termijn zou het mij ook niet verbazen). Dat die helmplicht voor snorfietsen er in de toekomst gaat komen heeft meer te maken met het onvermogen van de overheid en rechterlijke macht om de werkelijke problemen echt aan te pakken (bijv: opgevoerde snor/bromfiets= crusher) dan het gevaar van een originele snorfiets.- oblomov - schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:26:
[...]
Waarom geen helmplicht voor snorfietsers en ebikers? Ik bedoel natuurlijk ook een lichte fietshelm.
Overigens, dan zijn we ook meteen af van al die opgevoerde snorfietsers op het rijwielpad. Als ze dan toch een helm moeten dragen willen ze een bromfiets en moeten ze de rijbaan op.
Zelfs in Duitsland (waar men toch al heel lang iets met helmen heeft
De Vmax voor fietsers gaat er niet komen want aan regels die niet te handhaven zijn heb je niks. In België hebben ze wel meer snelheidsregels die (soms) wel gehandhaafd worden, maar waar vervolgens geen capaciteit bij de vervolging of Rechterlijke Macht is, dus dit regeltje kan er ook nog wel bij.Marzman schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 21:35:
[...]
Tja, dan zou ik zeggen zet een maximumsnelheid van 30 km/uur op fietspaden (dus ook voor wielrenners, als je harder wilt moet je maar ergens anders gaan fietsen waar het wel veilig kan). Hebben ze in Belgie ook en dan blijven de snelheidsverschillen een beetje beperkt. Handhaving is wel wat lastiger.
Het negatieve effect van alle regels voor fietsers (en wielrenners) is nu dat deze met complete volgauto's de Nederlandse wegen onveilig komen maken, dus laat ze aub niet nog meer regels in België maken, want de grootste malloten in die sport wijken dan nog meer uit naar NL.
Jij schrijft wel vaker dat een helm mensen van de fiets af gaat jagen, maar ik denk dat dit best mee zal vallen. Wat mensen in enquêtes beweren en wat ze vervolgens gaan doen staat soms mijlenver uit elkaar, kijk bijvoorbeeld ook maar eens bij alle politieke peilingen.roffeltjes schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 21:59:
1. Helmplicht schrikt af, mensen gaan minder fietsen.
2. E-bike zorgt voor bestuurders ONDER de 65 jaar niet voor extra risico (SWOV cijfers). Dan kan je net zo goed iedere fietser een helm opdoen. En dat lijkt me in combo met punt 1 echt verschrikkelijk stupide (is ook geen draagvlak voor).
Alles wat mensen de auto uit jaagt is wat mij betreft heilig. Bovendien hakt dat er nog veel meer in op de lange termijn qua zorgkosten.
Wellicht dat het voor de jeugd, voor zover die nog bereid zijn om zich enigszins moe te maken, wel van toepassing is. Maar goed, de jeugd gaat tegenwoordig toch al liever met het OV naar school. Er zijn zelfs al projecten om de jeugd uit het OV te krijgen met een e-bike...

Zelf denk ik dat het even gewenning vraagt, maar dat daarna gewoon weer iedereen op de fiets stapt, want je doet het toch vooral omdat je het lekker vindt om te fietsen.
In Duitsland zie je gewoon iedereen met een helm op de fiets zitten, waarom: omdat veel Duitse verzekeringen je lieten opdraaien voor een deel van de schade. Daar ontbreekt ook de Wettelijke verplichting nog, maar door zo'n kleine maatregel draagt iedereen daar een helm. (Inmiddels zijn de maatschappijen door de rechter hierin teruggefloten).
Dat het fietsen goed is voor de zorgkosten is eveneens een discussiepunt. Lang werd inderdaad gedacht dat sporten gunstig is voor de zorgkosten, maar inmiddels is men daar al van teruggekomen. Sporten zorgt namelijk juist voor veel hogere kosten: zorgkosten plus verzuimkosten. Hierover heb ik verschillende artikelen gelezen, maar gun me even de tijd om uit te zoeken op welke onderzoeken en kosten dit gebaseerd werd.
[ Voor 126% gewijzigd door Peatsmoke op 12-10-2015 07:25 ]
Het verzet? Geen idee, boeit me ook niet zo, het is geen racefiets. Ik rij toch altijd in de 6 of 7. Verder kent Yamaha geen overbrenging zoals Bosch. Het werkt verder net als een gewone aandrijving.- oblomov - schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 23:13:
Welk tandwiel ligt voorop bij die Razer en wordt er ook een vermeningsvuldigingsfactor gebruikt zoals bij de Bosch MM?]/
Je moet gewoon Batavus mailen, dan krijg je die info wel, ik heb daar goede ervaringen mee.
Dat lijkt me vooral een afzwakking van dat profiel, anders zouden alle standen erop vooruitgaan.Mogelijk weet je het al, maar zo niet, voor 2016 is de aandrijving van de Yamaha motor verder verbeterd door een ECO+ modus die de actieradius met 30% moet vergroten.
Dat is altijd welkom.Het geluidsniveau is met 11 Db naar beneden gebracht!
Volgens mij niet, maar eerlijk gezegd is dat niet zo spannend. Kans dat een software update alles opbokt is flink aanwezig (zie ION, Bosch etc.). Ik hoef geen ander profiel.Wat die ECO+ modus betreft, is het jammer dat er bij Yamaha geen software update mogelijkheid is. Of vergis ik mij hierin?
@peatsmoke, meer onderzoek is zeker welkom, maar draagvlak voor de helmplicht bij gewone fietsen en e-bikes ontbreekt echt in Nederland. Speed-pedelecs(en racefietsen) is een ander verhaal, maar als we daar motorhelmen gaan voorschrijven is het gewoon einde oefening.
En Duitsers zijn veel volgzamer dan Nederlanders (mijn subjectieve persoonlijke ervaring).
Betreft gezondheidskosten, ik baseer me vooral op lange termijn baten en die zijn reëel (mensen bewegen te weinig). Dat er andere klachten kunnen komen is natuurlijk waar. Aan de andere kant is fietsen op een E-bike natuurlijk niet te vergelijken met Tennissen of Voetbal. Bovendien neem ik ook welzijn mee
Ik veroed dat het superlastig wordt specifiek onderzoek hierover te vinden. Het is wel leuk.. ik hou wel van dat soort materie.
Sinds afgelopen zaterdag ben ik, zoals dat heet, de trotse bezitter van de Koga E-Deluxe 2016 (tot mijn verrassing was hij al leverbaar). Niet eens zo lang geleden had ik een Azor-fiets gekocht en die laten ombouwen tot e-bike. Over de Azor als kale fiets was ik meer dan tevreden: van alle fietsen die ik ooit gehad heb, en dat zijn er letterlijk tientallen (mede dankzij het dievengilde van onze hoofdstad) was dit toch wel een topper: oerdegelijk, strak en supersnel, prachtig om te zien, kortom, heerlijk om op te fietsen, met of zonder motortje.
Het ombouwen op zichzelf was technisch gezien ook best in orde, alleen, waar ik me in toenemende mate aan ergerde was die rare rotatiesensortechniek: snelheid gekoppeld aan ondersteuning. Hier is de z.g. current mode al eens genoemd, waarmee je de nadelen daarvan kunt beperken maar die optie zat gewoon niet in mijn systeem. Dat houdt dus in dat, wanneer je b.v. 25 km/u wilt fietsen je altijd hoge ondersteuningsstanden moet gebruiken. Van de 9 oplopende standen zit je dan sowieso al op stand 7, vaak veel hoger dan je wil. Kies je een lagere stand dan heb je opeens helemaal geen ondersteuning meer. Ik vond die koppeling tussen snelheid en ondersteuning bizar en in de praktijk irritant, nog afgezien daarvan loopt je accu eerder leeg dan nodig. Voor de kenners hier zal dat allemaal gesneden koek zijn; ik had er geen rekeninmg mee gehouden.
En hoe goed die Azor op zichzelf ook was, op mijn fietstocht naar de Zwarte Zee ging de route ook vaak door de bergen en dan merk je toch wel dat rollerbrakes volstrekt ontoereikend zijn, vooral bij wat langere en steilere afdalingen. Ook dat had ik onderschat. Fiets dus maar verkocht, helaas.
M'n nieuwe e-bike moest dus sowieso een trapkrachtsensor hebben, velgremmen èn een ION-systeem, want hoe goed de middenmotor ook is, je hóórt 'm en dat wil ik domweg niet. Op al deze punten is de nieuwe Koga toch wel een duidelijke verbetering: vergeleken met een rotatiesensor rijdt deze fiets met trapkrachtsensor veel 'natuurlijker', de remmen werken supergoed en het systeem is, zoals Koga belooft, ook echt 100% stil. Alleen die 30 versnellingen vind ik wat overkill, maar goed.
Voor veel mensen zal de keuze voor een e-bike niet zo problematisch zijn, zelf heb ik ondervonden dat je je toch wel kunt vergissen als je niet goed genoeg rekening houdt met hoe en waarvoor je het ding gaat gebruiken, vandaar ook dit berichtje.
Het ombouwen op zichzelf was technisch gezien ook best in orde, alleen, waar ik me in toenemende mate aan ergerde was die rare rotatiesensortechniek: snelheid gekoppeld aan ondersteuning. Hier is de z.g. current mode al eens genoemd, waarmee je de nadelen daarvan kunt beperken maar die optie zat gewoon niet in mijn systeem. Dat houdt dus in dat, wanneer je b.v. 25 km/u wilt fietsen je altijd hoge ondersteuningsstanden moet gebruiken. Van de 9 oplopende standen zit je dan sowieso al op stand 7, vaak veel hoger dan je wil. Kies je een lagere stand dan heb je opeens helemaal geen ondersteuning meer. Ik vond die koppeling tussen snelheid en ondersteuning bizar en in de praktijk irritant, nog afgezien daarvan loopt je accu eerder leeg dan nodig. Voor de kenners hier zal dat allemaal gesneden koek zijn; ik had er geen rekeninmg mee gehouden.
En hoe goed die Azor op zichzelf ook was, op mijn fietstocht naar de Zwarte Zee ging de route ook vaak door de bergen en dan merk je toch wel dat rollerbrakes volstrekt ontoereikend zijn, vooral bij wat langere en steilere afdalingen. Ook dat had ik onderschat. Fiets dus maar verkocht, helaas.
M'n nieuwe e-bike moest dus sowieso een trapkrachtsensor hebben, velgremmen èn een ION-systeem, want hoe goed de middenmotor ook is, je hóórt 'm en dat wil ik domweg niet. Op al deze punten is de nieuwe Koga toch wel een duidelijke verbetering: vergeleken met een rotatiesensor rijdt deze fiets met trapkrachtsensor veel 'natuurlijker', de remmen werken supergoed en het systeem is, zoals Koga belooft, ook echt 100% stil. Alleen die 30 versnellingen vind ik wat overkill, maar goed.
Voor veel mensen zal de keuze voor een e-bike niet zo problematisch zijn, zelf heb ik ondervonden dat je je toch wel kunt vergissen als je niet goed genoeg rekening houdt met hoe en waarvoor je het ding gaat gebruiken, vandaar ook dit berichtje.
Gefeliciteerd met je aankoop, en veel fietsplezier gewenstWalker78 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 09:58:
Sinds afgelopen zaterdag ben ik, zoals dat heet, de trotse bezitter van de Koga E-Deluxe 2016 (tot mijn verrassing was hij al leverbaar). Niet eens zo lang geleden had ik een Azor-fiets gekocht en die laten ombouwen tot e-bike. Over de Azor als kale fiets was ik meer dan tevreden: van alle fietsen die ik ooit gehad heb, en dat zijn er letterlijk tientallen (mede dankzij het dievengilde van onze hoofdstad) was dit toch wel een topper: oerdegelijk, strak en supersnel, prachtig om te zien, kortom, heerlijk om op te fietsen, met of zonder motortje.
Vind de prijzen van Koga trouwens wel heel erg hoog, leuk dat het frame handgemaakt is maar als je bijvoorbeeld een Koga E-XLR8 naast een Gazelle Cityzen zet dan heb je een prijsverschil van een rug terwijl er qua componenten alles vrijwel hetzelfde is.
Heb zelf ook een weekje een Koga Enova Nuvinci te leen gehad met een cataloguswaarde van 3,5K
Zou ik er never ever voor over hebben
Veel plezier met je aanwinst.Walker78 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 09:58:
Sinds afgelopen zaterdag ben ik, zoals dat heet, de trotse bezitter van de Koga E-Deluxe 2016 (tot mijn verrassing was hij al leverbaar).
Het ombouwen op zichzelf was technisch gezien ook best in orde, alleen, waar ik me in toenemende mate aan ergerde was die rare rotatiesensortechniek: snelheid gekoppeld aan ondersteuning. Hier is de z.g. current mode al eens genoemd, waarmee je de nadelen daarvan kunt beperken maar die optie zat gewoon niet in mijn systeem. Dat houdt dus in dat, wanneer je b.v. 25 km/u wilt fietsen je altijd hoge ondersteuningsstanden moet gebruiken.
Jammer van die vervelende beperking op de ombouwset. Gelukkig kon/kan ik op mijn omgebouwde fiets kiezen voor die zogenoemde 'current mode'. Heb die andere mode ook weleens geprobeerd, maar daar werd ik niet vrolijk van.
Ik heb van te voren een uitgebreide proefrit gemaakt, dus ik wist wat ik kon verwachten. Ik raad dat iedereen aan die zo'n ombouwset wil kopen.
De keuze die ik kan maken via het LCD display is als volgt:
Instelling 1 Draaimoment ondersteuning
Hierbij geeft de motor ondersteuning in alle 5 vermogensniveaus tot de maximumsnelheid.
Deze stand fiets het prettigst.
Instelling 0 (Speed Control Mode) Snelheidsafhankelijke ondersteuning’. Hierbij geeft de motor volle ondersteuning tot een van de ingestelde 5 ondersteuningsstanden: Stand 1 tot ongeveer 18km, Stand 2 tot ongeveer 22km, enz.
Sinds gisteren ook eigenaar van een e-bike...
Ik heb voor een hele leuke prijs een R&M bluelabel Cruiser II hybrid nuvinci over kunnen nemen.
Fiets is in de zomer 2014 aangekocht door de eerste eigenaar en deze heeft er maar een 200 km op gefietst.
Alleen, en dat was vooraf bekend, laad de bosch accu maar op tot de 4e led, verder laden doet hij niet.
Iemand een idee hoe dit misschien simpel op te lossen is zonder dat ik naar de fietsenmaker hoef?
Het is overigens het 25 km model, ben er blij mee.
Ik heb voor een hele leuke prijs een R&M bluelabel Cruiser II hybrid nuvinci over kunnen nemen.
Fiets is in de zomer 2014 aangekocht door de eerste eigenaar en deze heeft er maar een 200 km op gefietst.
Alleen, en dat was vooraf bekend, laad de bosch accu maar op tot de 4e led, verder laden doet hij niet.
Iemand een idee hoe dit misschien simpel op te lossen is zonder dat ik naar de fietsenmaker hoef?
voor de geinteresseerde, de Yamaha service doc:
http://fatbike-motor.com/...les/Yamaha_X94_Manual.pdf
met uitgebreide diagnostics en wiring diagram.
Ik heb nu op de razer een GPS tracker gebouwd met geofencing en movement sensor.
Toch wel geinig, terwijl ik in de thalys naar Parijs met 300km/u deze gps tracker vanmijn Batavus Razer in de schuur remote zat te configureren.
http://fatbike-motor.com/...les/Yamaha_X94_Manual.pdf
met uitgebreide diagnostics en wiring diagram.
Ik heb nu op de razer een GPS tracker gebouwd met geofencing en movement sensor.
Toch wel geinig, terwijl ik in de thalys naar Parijs met 300km/u deze gps tracker vanmijn Batavus Razer in de schuur remote zat te configureren.
Een goed onderbouwd verhaal.Peatsmoke schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 06:10:
Jij schrijft wel vaker dat een helm mensen van de fiets af gaat jagen, maar ik denk dat dit best mee zal vallen. Wat mensen in enquêtes beweren en wat ze vervolgens gaan doen staat soms mijlenver uit elkaar, kijk bijvoorbeeld ook maar eens bij alle politieke peilingen.
Wellicht dat het voor de jeugd, voor zover die nog bereid zijn om zich enigszins moe te maken, wel van toepassing is. Maar goed, de jeugd gaat tegenwoordig toch al liever met het OV naar school. Er zijn zelfs al projecten om de jeugd uit het OV te krijgen met een e-bike...(Het wordt tijd dat de dienstplicht weer ingevoerd gaat worden en nu, naar Israëlisch voorbeeld, voor mannen en vrouwen).
![]()
Zelf denk ik dat het even gewenning vraagt, maar dat daarna gewoon weer iedereen op de fiets stapt, want je doet het toch vooral omdat je het lekker vindt om te fietsen.
In Duitsland zie je gewoon iedereen met een helm op de fiets zitten, waarom: omdat veel Duitse verzekeringen je lieten opdraaien voor een deel van de schade. Daar ontbreekt ook de Wettelijke verplichting nog, maar door zo'n kleine maatregel draagt iedereen daar een helm. (Inmiddels zijn de maatschappijen door de rechter hierin teruggefloten).
Dat het fietsen goed is voor de zorgkosten is eveneens een discussiepunt. Lang werd inderdaad gedacht dat sporten gunstig is voor de zorgkosten, maar inmiddels is men daar al van teruggekomen. Sporten zorgt namelijk juist voor veel hogere kosten: zorgkosten plus verzuimkosten. Hierover heb ik verschillende artikelen gelezen, maar gun me even de tijd om uit te zoeken op welke onderzoeken en kosten dit gebaseerd werd.
roffeltjes schrijft:
Duitsers zijn veel volgzamer dan Nederlanders (mijn subjectieve persoonlijke ervaring.
Dat is ook mijn subjectieve ervaring, doch dat is een zwak argument om dan maar geen helmplicht in te voeren in Nederland.
Het kan ook zo zijn dat Yamaha, die al heel lang in motoren doet, de kennis heeft om de motor efficiënter af te stellen.DHL schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 03:19:
Is wel een feit hoor dat de Yamaha minder ondersteuning biedt bij constante snelheid. Hierdoor rijdt die verder dan de Bosch. Je ziet dit heel goed aan het ondersteuningsbalkje. Het optrekken zelf is inderdaad iets sneller met de Yamaha, maar ik zag graag eens het verschil met de nieuwe CX motor.
Belangrijk is om, door middel van proefritten, er achter te komen welk motortype de ondersteuning geeft die het prettigst aansluit op je manier van fietsen. En als dat de minst efficiënte motor blijkt zijn, kies ik waarschijnlijk voor.
Als een efficiëntere motor 20 km langer ondersteuning geeft, is dan niet belangrijk.
Ik spreek uit ondervindelijke ervaring... Ik had een Trek T700 Nyon, een Batavus Stream en een Cube MTB. 2 performances en 1 Yamaha. Je kon duidelijk zien dat de Yamaha minder helpt bij constante snelheid. Ook voelde je dat uiteraard. Bij Bosch is het belangrijk om niet te traag te trappen, en dan krijg je een stuk meer ondersteuning dan bij Yamaha. Yamaha heeft vanaf het nulpunt kracht, Bosch heeft dat dan weer niet. Bosch kan je updaten, Yamaha niet want er is geen poort.
Ik zou zeer graag de CX versie eens testen.
Heb me trouwens vandaag weeral een nieuwe besteld lol. Een Gazelle dit keer.
Heb je geld teveel? Anders mag je mij ook wel een keer sponsorenDHL schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:14:
Ik spreek uit ondervindelijke ervaring... Ik had een Trek T700 Nyon, een Batavus Stream en een Cube MTB. 2 performances en 1 Yamaha. Je kon duidelijk zien dat de Yamaha minder helpt bij constante snelheid. Ook voelde je dat uiteraard. Bij Bosch is het belangrijk om niet te traag te trappen, en dan krijg je een stuk meer ondersteuning dan bij Yamaha. Yamaha heeft vanaf het nulpunt kracht, Bosch heeft dat dan weer niet. Bosch kan je updaten, Yamaha niet want er is geen poort.
Aangezien ik altijd koude jatten had in de winter en mijn oude handschoenen wel op waren na 3 jaar heb ik nu deze aangeschaft. Een handschoen waar je ook een want van kunt maken:

Vanmorgen was het weer lekker fris met vorst aan de grond, geen centje pijn meer! Kost wel 50 eurie maar dan heb je ook wat

Vanmorgen was het weer lekker fris met vorst aan de grond, geen centje pijn meer! Kost wel 50 eurie maar dan heb je ook wat
Verwijderd
Je kunt eens proberen om de accu te resetten door de drukknop op de accu langer dan 10 sec ingedrukt te houdenWillianv schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:50:
Kijk ook eens op deze site pag 89
http://order.amazingwheel...s/bosch_scholing_2014.pdf
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2015 16:16 ]
Verwijderd
Linkie? Ik heb hetzelfde probleem: kouden vingers en koude tenen in de winterVlassie1980 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:59:
Aangezien ik altijd koude jatten had in de winter en mijn oude handschoenen wel op waren na 3 jaar heb ik nu deze aangeschaft. Een handschoen waar je ook een want van kunt maken:
[afbeelding]
[afbeelding]
Die prijzen ja...maar daar hebben we het hier al eens eerder gehad; marktwerking en zo. Bij de zaak waar ik 'm kocht krijg je 20% korting en dat scheelt bij deze prijzen dan toch weer 600 Euro. Persoonlijk krijg ik het gewoon niet voor elkaar een fiets te kopen die ik lelijk vind, ik heb deze E-Deluxe naast vergelijkbare modellen van Gazelle, Batavus en Sparta gezet, de Koga was de enige die ik aardig vond en die koop je dan maar (wel even slikken, vanwege die prijs)Vlassie1980 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:18:
Vind de prijzen van Koga trouwens wel heel erg hoog, leuk dat het frame handgemaakt is maar als je bijvoorbeeld een Koga E-XLR8 naast een Gazelle Cityzen zet dan heb je een prijsverschil van een rug terwijl er qua componenten alles vrijwel hetzelfde is.
Daar is hier al eens over geschreven, toen kwam iemand met verwarmde zolen en handschoenen, zoiets:Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:10:
Linkie? Ik heb hetzelfde probleem: kouden vingers en koude tenen in de winter
http://www.comfort-produc...roducten/verwarmde-zolen/
http://www.beekhovenbikes.nl/northwave-husky-handschoen.htmlVerwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:10:
[...]
Linkie? Ik heb hetzelfde probleem: kouden vingers en koude tenen in de winter
Heb ze bij Bikezone gekocht in de winkel, niet via een site.
Nu nog even een paar degelijke schoenen kopen, want ik heb ook wel eens koude tenen. Vind ik alleen 10x minder erg als koude vingers, als die eenmaal gaan tintelen als ik weer binnen ben ga ik soms door de grond van de pijn.
Gefeliciteerd, maar als de fiets van 2014 is, heb je gewon 2 jaar fabrieksgarantie.Willianv schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:50:
Geen problemen met schakelen en dergelijke!Vlassie1980 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:59:
Ik wil een verwarmd zadelWalker78 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:21:
Daar is hier al eens over geschreven, toen kwam iemand met verwarmde zoelen en handschoenen, zoiets:
Ik neem die ervaring ook ter harte.DHL schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:14:
Welke Gazelle?
Als je er plezier in hebt en het is je hobby en je de kan de huidige fiets aantrekkelijk verkopen, wat let je om het niet te doen.
Vanmiddag ruim 70 km in de omgeving gefietst. Niet echt warm 10-11 graden en af & toe een fris tegenwindje, maar een zonnetje en dat maakt veel goed. Ik fiets vrij veel door bosgebieden met verharde grindpaden en soms een (modderig) zandpad.
Op zo’n momenten vraag ik mij af hoe een toekomstige e-bike eruit zou moeten zien;
meer op snelheid gericht met een minimum aan vering en met een sportievere zithouding zoals de Batavus Razer, of een fiets met dikke banden, goed geveerd en een rechtere zit, waarbij snelheid niet op de eerste plaats komt. Mijn huidige Koga hybride (27 versnellingen), met ombouwset, zit daar een beetje tussen in. De 37-622 Schwalbe banden (waarvan in werkelijkheid maar 33mm overblijft) zijn eigenlijk te smal voor die zandpaden.
Buiten de bosgebieden heb ik de neiging om steeds voor maximale snelheid te gaan, zo tegen de 28-29 km/u. Ik ben dan ook altijd bezweet, terwijl ik, ondanks mijn leeftijd (65), een redelijke conditie heb. Dat zweten vind ik geen probleem, want ik hoef daarna niet nog een dag te werken. Ik fiets puur voor mijn plezier.
Maar in de bossen rijdend, wat ik het liefst doe, met zo min mogelijk officiële fietspaden, maar ook geen echt ruig werk, denk ik dat een minder sportieve fiets, met een rechtere zithouding, goede vering en dikke banden mij beter gaat bevallen. Als ik een nieuwe e-bike koop moet het voor langere tijd zijn. Voor het ‘zanderige boswerk’ zal een naafversnelling met een gesloten kettingkast ook beter zijn.
Uh... echt niet.... de Koga heeft SLX, de Gazelle standaard Deore.Vlassie1980 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:18:
Daarnaast is de bagagedrager van de Koga logischer (meer ruimte voor bredere banden), heeft bidonnokken en heeft hij een veel betere voorvork. Verder is de Koga is in meer maten verkrijgbaar. Het is wat mij betreft een veel betere fiets.
Ik snap best dat de Koga duur wordt gevonden, maar als je hem kritisch bekijkt is hij echt wel een slag mooier dan de Gazelle. Of het die premium waard is is natuurlijk een persoonlijke afweging,
TBH, rechtop en dikke banden is niet een combi die ik 1-2-3 kan matchen met een e-bike. Dikke banden zijn voor zover ik weet altijd gekoppeld aan sportieve geometrie. Overigens stuurt dat wel beter op zandpaqden.- oblomov - schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 20:00:
Maar in de bossen rijdend, wat ik het liefst doe, met zo min mogelijk officiële fietspaden, maar ook geen echt ruig werk, denk ik dat een minder sportieve fiets, met een rechtere zithouding, goede vering en dikke banden mij beter gaat bevallen.
Ik zeg gedraag je naar je leeftijd en neem een sportieve Merida of Razer
Hmm... Dus sportiever, dus een betere stuurcontrole, dus een betere controle op die wat weg schuifende zandpaden.
Precies! En je gaat toch niet als middelbare vent op een oubollige fiets rondrijden in je vrije tijd?
Niet zo onbeschroomde toon aanslaan tegen een heer op leeftijd, roffeltjes
Resumerend: een e-bike met een sportieve zithouding, goede vering, brede banden en een krachtige motor (of course).
Graag tips van iedereen voor een e-bike die zoveel als mogelijk aan deze voorwaarden voldoet.
Deze e-bike komt in de buurt.
http://www.cube.eu/nl/pro...400-blacknflashblue-2016/
Banden redelijk breed 42x622
Helaas de accu niet op de voorbuis, maar ik kan er mee leven.
500 Wh accu (optie)
Resumerend: een e-bike met een sportieve zithouding, goede vering, brede banden en een krachtige motor (of course).
Graag tips van iedereen voor een e-bike die zoveel als mogelijk aan deze voorwaarden voldoet.
500 Wh accu (optie)
[ Voor 70% gewijzigd door - oblomov - op 12-10-2015 22:24 . Reden: Bookmark & tekst aangepast ]
Heb nu deze gekocht omwille van zijn rotatiesensor en comfort...: http://www.gazelle.nl/assortiment/chamonix-c7-hf
Die Cube lijkt me een goede keuze. Cube is vrij scherp geprijsd en je krijgt een goede afmontage voor je geld. Mocht ik terug Bosch gaan rijden zou een Cube op mijn lijstje staan. Hebben hier een Cube MTB elektrisch met Bosch performance en niks dan lof over. Dezelfde MTB met vergelijkbare afmontage is bij bvb Trek minstens 500 Euro duurder (hebt dan wel levenslange garantie op het kader, maar is dat zo belangrijk?) en dan heb je nog maar de active motor. Ik zou wel nog een maandje wachten en eens kijken welke fietsen uitgerust zullen worden met de CX motor en deze eens vergelijken met de gewone performance motor. Niet dat die laatste slecht is, maar de CX zou nog sportiever afgesteld zijn. Is ook weer een beetje krachtiger.
Die Cube lijkt me een goede keuze. Cube is vrij scherp geprijsd en je krijgt een goede afmontage voor je geld. Mocht ik terug Bosch gaan rijden zou een Cube op mijn lijstje staan. Hebben hier een Cube MTB elektrisch met Bosch performance en niks dan lof over. Dezelfde MTB met vergelijkbare afmontage is bij bvb Trek minstens 500 Euro duurder (hebt dan wel levenslange garantie op het kader, maar is dat zo belangrijk?) en dan heb je nog maar de active motor. Ik zou wel nog een maandje wachten en eens kijken welke fietsen uitgerust zullen worden met de CX motor en deze eens vergelijken met de gewone performance motor. Niet dat die laatste slecht is, maar de CX zou nog sportiever afgesteld zijn. Is ook weer een beetje krachtiger.
Jij hebt het enorm voor een sportievere ebike, maar ik denk dat iedereen toch best eens met de twee verschillende gaat rijden. Mijn mening blijft dat een comfortabele fiets ook luxueuzer rijdt op midellange afstanden. Maar je zal er misschien minder snelheid mee maken. Hangt ervan af wat je prioriteiten zijn. Voor enkele ritjes van pakweg 20 km zou ik een stadsfiets verkiezen eigenlijk. En ik ben nog redelijk jongroffeltjes schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 20:20:
[...]
TBH, rechtop en dikke banden is niet een combi die ik 1-2-3 kan matchen met een e-bike. Dikke banden zijn voor zover ik weet altijd gekoppeld aan sportieve geometrie. Overigens stuurt dat wel beter op zandpaqden.
Ik zeg gedraag je naar je leeftijd en neem een sportieve Merida of Razer
Die Trek T700 vond ik bvb een perfekte fiets qua zithouding. Viel een beetje tussen de twee in. (Zie net dat ze de motor vervingen door hun Bionx systeem, jammer... Was vroeger performance)
[ Voor 9% gewijzigd door DHL op 12-10-2015 23:14 ]
Als dat je voorwaarden zijn, lijkt me deze Chamonix een goede keus. De kleur staat mij wat minder aan.DHL schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 23:04:
Heb nu deze gekocht omwille van zijn rotatiesensor en comfort...: http://www.gazelle.nl/assortiment/chamonix-c7-hf
Nog een e-bike!!
http://www.zemo.com/product/zemo-ze-10-sport-herren/
Brede 50 mm banden
Iets meer comfort (stuur)
Betere zadelpen vering
Accu op de voorbuis
Ik hoop een 500 Wh accu als optie?
Wel veel duurder dan de Cube
Verwijderd
Als lezer van dit topic een vraag op bovenstaande. Zelf heb ik deze fiets sinds enkele weken. Stand 9 is bij mij ook geactiveerd. En ging de fiets in het begin zo'n dikke 40 km/h. Echter bleek de software niet juist waardoor de teller teveel aan gaf, de wielomtrek richting de 24 inch 'bijstellen' hielp om enigzins in de buurt van de werkelijke snelheid te komen.Menno1234 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 19:30:
Inmiddels heb ik een Qwic fiets gekocht (P-RD9s) en de eerste 100 km bevalt er goed. Dealer heeft 'standje 9' unlockt en de fiets gaat nu 38 km/h: fijn voor de rechte stukken.
Na een software update door de dealer/QWIC klopt de snelheid exact (uitgaande van de 28 inch bandenmaat in het settings menu), maar haalt de fiets met enorm hard meetrappen zo'n 34 km/h.
Ik moet er bij vertellen dat de accu (470 Wh) niet helemaal vol meer was bij deze meting, maar met een dergelijke accu zou je toch vrij lang deze snelheid moeten kunnen halen lijkt me. De accu is door mij slechts 1 keer opgeladen.
Welke accu heb jij en wat is de ingestelde wielomtrek (geeft het display bij het inschakelen kort weer)?
Of zijn er andere tweakers die een zelfde fiets hebben en weten wat de werkelijke (GPS) topsnelheid van deze fiets in stand 9 is?
De Cube Touring Hybrid kan ik alleen maar aanraden voor dit soort fietwerk. Ik rij deze ook, alleen niet in de Executive uitvoering omdat deze niet met Active leverbaar was eind vorig jaar.- oblomov - schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 21:15:
Niet zo onbeschroomde toon aanslaan tegen een heer op leeftijd, roffeltjes![]()
500 Wh accu (optie)
Zowel op verharde als onverharde wegen en paden heeft deze fiets zich als een trouwe metgezel ontpopt.
Uitgebreidere ervaring lees je hier.
Nee, valt wel mee, maar de eis dikke banden en goede "comfort" e-bike kan ik niet 1-2-3 in een model vinden. Dikke banden zijn toch meestal de ATB achtige modellen.DHL schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 23:09:
[...]
Jij hebt het enorm voor een sportievere ebike, maar ik denk dat iedereen toch best eens met de twee verschillende gaat rijden.
Er is niets mis met toer e-bikes, Op een toer e-bike kan je ook meer voorover zitten, alleen niet zo diep als op een sportiever model en zit je meestal smallere banden. Wij hebben er meer dan 5 jaar heel gelukkig op rond gereden. Ik prefereer met afstanden boven een uur wel een meer voorover houding, simpelweg voor het comfort. Net zoals ik harde zadels aanraad voor comfort.
Dat is niet eens gebaseerd op eigen voorkeur als consensus uit de fietswereld. Meer voorover is minder druk op je zitvlak en beter stuurgedrag (en minder wind vangen!), hardere zadels laten je netjes op je botjes zitten. Op deze punten ben ik niet afwijkend van wat ervaren fietsers al tientallen jaren adviseren
Overigens is die Cube een heel mooie fiets, maar verkijk je niet op de geometrie, die is heel erg sportief!
- Bovenbuis lengte is heel erg lang (gestrekt!)
- Balhoofdbuis is heel erg kort.
Om maar aan te geven, de 50cm is 1 cm minder lang en een halve cm minder diep dan een Specialized Tarmac (fiets Nibali) van 54cm. Nu heb je een ander stuur, dus is het niet ZO extreem, maar dat is dus zonder meer een zeer sportieve bouw.
Wel een prachtige fiets
[ Voor 21% gewijzigd door roffeltjes op 13-10-2015 07:32 ]
Owja, handschoenen en overschoenen; die moet ik nog bestellenVlassie1980 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:59:

Morgen pak ik de fiets weer, het viel mij al weer op dat het frisjes was. Altijd maar weer de vraag, 2 of 3 laagjes...
Overigens mijn snobisme onderkennende...
Net even de Razer van mijn vrouw bij de FM afgegegevn omdat de standaard los zit. Design misser: betekend dat de motor eraf moet
Ik kreeg mijn favoriete leen e-bike even mee: Een Batavus Personal bike.
China voorwiel motor uit het jaar kruik. Giert, rotatiesensor, reageert pas na een seconde als je de trappers stilhoudt. Beetje tegenwind, dan ga je 23kmpu. Actieradius 25km (gewoon een oude bak)
Terugtraprem en niet werkende rollerbrake voor.
Geometrie Oma fiets.
En ik vind het ding heel erg leuk! Je knalt in chopperstand door bochten, je heb het gevoel dat iemand je meesleurt, comfort en stabiliteit zijn eigenlijk prima. Ik heb elke keer weer een grijns als ik dat ding meekrijg. De leen Batavus ION is een veel betere fiets, maar dit ding maakt me op de een of andere manier elke keer weer blij.
Straks weer de Razer van mijn vrouw ophalen, maar snob of niet, een e-bike is altijd weer leuk.
Net even de Razer van mijn vrouw bij de FM afgegegevn omdat de standaard los zit. Design misser: betekend dat de motor eraf moet
Ik kreeg mijn favoriete leen e-bike even mee: Een Batavus Personal bike.
China voorwiel motor uit het jaar kruik. Giert, rotatiesensor, reageert pas na een seconde als je de trappers stilhoudt. Beetje tegenwind, dan ga je 23kmpu. Actieradius 25km (gewoon een oude bak)
Terugtraprem en niet werkende rollerbrake voor.
Geometrie Oma fiets.
En ik vind het ding heel erg leuk! Je knalt in chopperstand door bochten, je heb het gevoel dat iemand je meesleurt, comfort en stabiliteit zijn eigenlijk prima. Ik heb elke keer weer een grijns als ik dat ding meekrijg. De leen Batavus ION is een veel betere fiets, maar dit ding maakt me op de een of andere manier elke keer weer blij.
Straks weer de Razer van mijn vrouw ophalen, maar snob of niet, een e-bike is altijd weer leuk.
Klinkt heel wat beter als die Giant Ease E die ik laatst meekreeg. Dat kreng haalde maar 22 km/u tenzij je gas gaf met de walk assist gashendel 
Kan je bevestigen dat je hier last van je polsen van krijgt
Met mijn vorige handschoenen had ik zeker wel even koude vingers gehad maar nu geen centje pijn meer
Kan je bevestigen dat je hier last van je polsen van krijgt
Die handschoenen zijn prima!vhal schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 08:49:
[...]
Owja, handschoenen en overschoenen; die moet ik nog bestellenGoed dat je mij daar aan herinnert...
Morgen pak ik de fiets weer, het viel mij al weer op dat het frisjes was. Altijd maar weer de vraag, 2 of 3 laagjes...
Met mijn vorige handschoenen had ik zeker wel even koude vingers gehad maar nu geen centje pijn meer
[ Voor 53% gewijzigd door Vlassie1980 op 13-10-2015 09:47 ]
Prettig leesbaar geschreven, onderhoudend en informatief verslag. BedanktPeatsmoke schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 06:07:
De Cube Touring Hybrid kan ik alleen maar aanraden voor dit soort fietwerk. Ik rij deze ook, alleen niet in de Executive uitvoering omdat deze niet met Active leverbaar was eind vorig jaar.
Zowel op verharde als onverharde wegen en paden heeft deze fiets zich als een trouwe metgezel ontpopt.
Uitgebreidere ervaring lees je hier.
De zin: 'Het herenmodel is zeker niet geschikt voor iedereen omdat de zitpositie nogal sportief is en het op en afstappen een zekere mate van lenigheid en balansgevoel vraagt.’ Maakt mij behoedzaam. Want roffeltjes kan dan wel gekscherend schrijven: ‘… je gaat toch niet als middelbare vent op een oubollige fiets rondrijden in je vrije tijd?’, ik word er niet jonger op. Doch na een proefrit kom ik daar wel achter.
Je schrijft op Tweakers: ‘Ik rij deze ook, alleen niet in de Executive uitvoering omdat deze niet met Active leverbaar was eind vorig jaar.’ Begrijp ik het goed dat je bewust voor de Bosch Active heb gekozen, in plaats van de Performance?
De leuze voor de Bosch Active was inderdaad een bewuste keuze omdat ik geen enkele concessie wilde doen aan de actieradius van de fiets. Boven de stand "Tour" op de Active heeft het voor mijn gevoel toch al weinig meer met fietsen te maken wat je doet, dus de Performance was voor mij overdone.
Als ik hard wil gaan pak ik wel de auto of motor en wip de grens over.
Ben nog wel benieuwd, als het straks echt weer goed vriezend weer is, hoe warm je duim blijft tov je vingers? Dat is toch vaak de bottleneck (thumb) bij mij.Vlassie1980 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:59:
Mocht het echt erg hard vriezen dan zit ik ook niet meer op de fiets hoordcl! schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:40:
[...]
Ben nog wel benieuwd, als het straks echt weer goed vriezend weer is, hoe warm je duim blijft tov je vingers? Dat is toch vaak de bottleneck (thumb) bij mij.
Ben een keer goed hard onderuit gegaan en dat overkomt me niet nog een keer. Dan toch maar in de auto kruipen. Voor die 5 dagen per jaar moet dat wel kunnen toch?
Ik krijg al koude vingers als de temp onder de 8 graden duikt, vandaar dus die overkill handschoenen
Zoals ik al zei: Als je naar de Geo kijkt dan zie je dat de Cube is echt heel erg sportief is, wat je niet direct uit de foto's afleid. Het "probleem" is de lange bovenbuis.- oblomov - schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 11:37:
De zin: 'Het herenmodel is zeker niet geschikt voor iedereen omdat de zitpositie nogal sportief is en het op en afstappen een zekere mate van lenigheid en balansgevoel vraagt.’ Maakt mij behoedzaam. Want roffeltjes kan dan wel gekscherend schrijven: ‘… je gaat toch niet als middelbare vent op een oubollige fiets rondrijden in je vrije tijd?’, ik word er niet jonger op. Doch na een proefrit kom ik daar wel achter.
Volgens mij is de Razer (daar kijk je immers ook naar) een stukje korter en is het wat makkelijker je stuur wat hoger te zetten. Bovendien is het damesmodel heel erg strak en heeft dus wel de rijeigenschappen en toch de lage instap.
Daar is iets voor te zeggen. Scheelt wel 10-15% in de actieradius heb ik hier & daar gelezen. De actieradius die jij haalt vind ik wel knap in dat heuvellandschap.Peatsmoke schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:27:
De keuze voor de Bosch Active was inderdaad een bewuste keuze omdat ik geen enkele concessie wilde doen aan de actieradius van de fiets. Boven de stand "Tour" op de Active heeft het voor mijn gevoel toch al weinig meer met fietsen te maken wat je doet, dus de Performance was voor mij overdone.
Ja, dat mixed frame ziet er ook smaakvol uit, maar zo erg is het ook weer niet gesteld met mij, ik zwaai nog soepel met mijn been over het zadel. Wel even uit de buurt blijven tijdens deze exercitie.roffeltjes schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 17:33:
[...]
Zoals ik al zei: Als je naar de Geo kijkt dan zie je dat de Cube is echt heel erg sportief is, wat je niet direct uit de foto's afleid. Het "probleem" is de lange bovenbuis.
Volgens mij is de Razer (daar kijk je immers ook naar) een stukje korter en is het wat makkelijker je stuur wat hoger te zetten. Bovendien is het damesmodel heel erg strak en heeft dus wel de rijeigenschappen en toch de lage instap.
Dat is ook één van de redenen geweest waarom ik telkens weer terug ging naar de Cube-boer...roffeltjes schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 07:17:
[...]
....
Overigens is die Cube een heel mooie fiets, maar verkijk je niet op de geometrie, die is heel erg sportief!
- Bovenbuis lengte is heel erg lang (gestrekt!)
- Balhoofdbuis is heel erg kort.
Om maar aan te geven, de 50cm is 1 cm minder lang en een halve cm minder diep dan een Specialized Tarmac (fiets Nibali) van 54cm. Nu heb je een ander stuur, dus is het niet ZO extreem, maar dat is dus zonder meer een zeer sportieve bouw.
Wel een prachtige fiets
Om op mijn leeftijd (47) al een e-bike te kopen, vond ik mezelf nogal wat jong (ja, ik ben nog iemand van de generatie van moe worden doen we niet, pijn is fijn en bloed moet). Ik had hele goede ervaringen met een ander Duits merk (Stevens Strada 800) en bovendien was de Cube, wat afmontage betreft, eigenlijk wel een heel goede fiets voor dat geld.
De actieradius die ik haal in het heuvellandschap is dan wel tijdens de zomermaanden, bij weinig wind en op stand ECO. I.v.m. gebrek aan tijd (door korter wordende dagen) en slechter weer worden mijn fietstochten tijdens de wintermaanden ook wat korter.- oblomov - schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 19:27:
[...]
Daar is iets voor te zeggen. Scheelt wel 10-15% in de actieradius heb ik hier & daar gelezen. De actieradius die jij haalt vind ik wel knap in dat heuvellandschap.
Het mixed frame ziet inderdaad ook mooi uit. Persoonlijk heb ik niet zo'n kijk op de geometrie in kale cijfers, daar kan Roffeltjes wellicht meer over zeggen. Voor mij moet een fiets gewoon passen en dat deed de 58-er beter dan de 60-er, hoewel ik die -puur afgaande op mijn lengte- eerder nodig had gehad.Ja, dat mixed frame ziet er ook smaakvol uit, maar zo erg is het ook weer niet gesteld met mij, ik zwaai nog soepel met mijn been over het zadel. Wel even uit de buurt blijven tijdens deze exercitie.
Op mijn fiets heb ik daarom het stuur nog wat verder naar voren en lager gezet, maar ik heb in verhouding korte benen t.o.v. mijn bovenlichaam.
Af en toe heb ik toch wat dingetjes met de bikespeed RS. Het koppelen/aanzetten/uitzetten van het Intuvia display moet blijkbaar op een bepaalde manier gedaan worden aldus de handleiding
klopt ook wel, ik heb nu toch een paar keer gehad dat de vorige rit niet opgeteld werd aan mijn totaal afstand. Eigenlijk mis ik nu zo'n ~120 km op mijn KM-teller...Note on removing the battery or the display:
Please turn your bike always off before you remove the battery or the display. If the battery or the display is removed during your bike is on this can cause trouble with the bikespeed-RS and your odometers are
not correct any more.
Op mijn verzoek stuurde Zemo mij een aantal geometrie maten, een tekening hadden ze niet.roffeltjes schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 17:33:
Zoals ik al zei: Als je naar de Geo kijkt dan zie je dat de Cube is echt heel erg sportief is, wat je niet direct uit de foto's afleid. Het "probleem" is de lange bovenbuis.
Hieronder de maten van de Cube Touring Hybride EXC 400 en de Zemo ZE-10 Sport.
Beide: framemaat 50
Cube 1) http://www.cube.eu/nl/pro...400-blacknflashblue-2016/
Zeno 2) http://www.zemo.com/product/zemo-ze-10-sport-herren/
Top Tub Horizontal_Wheelbase_Head Tube_Angle Chain Stays_Seat Tube_Head Tube Angle
1)-----569 mm-------------1099----------130-----------------480----------------73º---------------70.5º
2)-----580 mm-------------1133----------170-----------------495----------------73.5º-------------70º
Ben benieuwd wat roffeltjes ervan vindt.
Toen ik 7 jaar geleden een Koga fiets van 1250,- euro kocht, kwam ik niet op de gedachte om korting te vragen. Toen ik afrekende hoefde ik maar 1175,- euro te betalen. De verkoper zei: “U bent een van de weinige die niet naar korting vraagt, 5% vinden wij redelijk en dat rond ik af naar 1175,- euro.” Ik schrijf dit niet omdat ik zo’n goedhartig mens ben, of dat ik er niet naar durf te vragen, maar ik dacht er toen gewoon niet aan.
Ik weet uiteraard dat er mensen zijn die altijd korting vragen en ik ben ook weleens getuige van. Ik ben er zeker niet tegen en er is niets mis mee. Een en ander is ook afhankelijk van wat, hoe vaak en hoeveel men koopt. Toch voel ik weleens plaatsvervangende schaamte als ik getuige ben van de lompe wijze waarop sommigen dat doen en ik zie dan de ergernis bij de verkoper die zich niet serieus genomen voelt en moet beslissen: ga ik daarmee akkoord of niet. Nee, dan verkoopt hij op dat moment niet, maar de zaak moet ook draaien, zijn gezin moet ook eten. Hij gaat misschien op het brutale voorstel in; beter iets dan niets.
De kans is aanwezig dat hij die klant straks een hoger bedrag vraagt voor het onderhoud en/of een onderdeel vervangt dat hij ook had kunnen repareren. Of dat hij niet zijn best doet bij de fabrikant als de accu, 2 maanden na afloop van garantietermijn, defect raakt.
Soms doe ik, vooral bij tweedehands goederen, een voorstel. Altijd speelt bij mij mee dat het redelijk moet zijn voor zowel de koper als de verkoper. Beide moeten er een tevreden gevoel aan overhouden. De verkoper heeft misschien niet helemaal het bedrag gekregen dat hij ervoor wilde hebben en ik wil niet het onderste uit de kan.
Voor sommige mensen is het een sport. Ze genieten ervan en proberen overal een forse korting los te peuteren. Iedereen die niet tot het uiterste gaat, doet zich zelf tekort, in hun ogen. Ze kloppen zich op de borst. Dat het toch maar weer gelukt is. "Zo moet je dat doen" vertellen ze trots.
Andersom heb ik bij een flink aantal producten het gevoel dat de fabrikant/importeur/verkoper, de consument ook niet serieus neemt, door de adviesprijs bewust hoog te houden, om de klant, die daar om vraagt, korting te geven.
Vanmiddag was ik in een fietswinkel op zoek naar een bepaald model dat ik wilde bekijken. De verkoper stelde een proefrit voor. Hoewel dat niet mijn bedoeling was, gezien het tijdstip en het koude regenachtige weer, kon ik de verleiding niet weerstaan en heb een proefrit(je) gemaakt. Die fiets was niet de koop en nieuwe zouden pas in februari 2016 geleverd worden. Toen ik de winkel uitliep zei de verkoper ongevraagd “O ja, wij geven 5% korting”.
Nu is mijn vraag beste forumleden, wat voor een redelijke korting je kan vragen als je een nieuwe e-bike koopt bij een fietswinkel (geen internet).
Ik weet uiteraard dat er mensen zijn die altijd korting vragen en ik ben ook weleens getuige van. Ik ben er zeker niet tegen en er is niets mis mee. Een en ander is ook afhankelijk van wat, hoe vaak en hoeveel men koopt. Toch voel ik weleens plaatsvervangende schaamte als ik getuige ben van de lompe wijze waarop sommigen dat doen en ik zie dan de ergernis bij de verkoper die zich niet serieus genomen voelt en moet beslissen: ga ik daarmee akkoord of niet. Nee, dan verkoopt hij op dat moment niet, maar de zaak moet ook draaien, zijn gezin moet ook eten. Hij gaat misschien op het brutale voorstel in; beter iets dan niets.
De kans is aanwezig dat hij die klant straks een hoger bedrag vraagt voor het onderhoud en/of een onderdeel vervangt dat hij ook had kunnen repareren. Of dat hij niet zijn best doet bij de fabrikant als de accu, 2 maanden na afloop van garantietermijn, defect raakt.
Soms doe ik, vooral bij tweedehands goederen, een voorstel. Altijd speelt bij mij mee dat het redelijk moet zijn voor zowel de koper als de verkoper. Beide moeten er een tevreden gevoel aan overhouden. De verkoper heeft misschien niet helemaal het bedrag gekregen dat hij ervoor wilde hebben en ik wil niet het onderste uit de kan.
Voor sommige mensen is het een sport. Ze genieten ervan en proberen overal een forse korting los te peuteren. Iedereen die niet tot het uiterste gaat, doet zich zelf tekort, in hun ogen. Ze kloppen zich op de borst. Dat het toch maar weer gelukt is. "Zo moet je dat doen" vertellen ze trots.
Andersom heb ik bij een flink aantal producten het gevoel dat de fabrikant/importeur/verkoper, de consument ook niet serieus neemt, door de adviesprijs bewust hoog te houden, om de klant, die daar om vraagt, korting te geven.
Vanmiddag was ik in een fietswinkel op zoek naar een bepaald model dat ik wilde bekijken. De verkoper stelde een proefrit voor. Hoewel dat niet mijn bedoeling was, gezien het tijdstip en het koude regenachtige weer, kon ik de verleiding niet weerstaan en heb een proefrit(je) gemaakt. Die fiets was niet de koop en nieuwe zouden pas in februari 2016 geleverd worden. Toen ik de winkel uitliep zei de verkoper ongevraagd “O ja, wij geven 5% korting”.
Nu is mijn vraag beste forumleden, wat voor een redelijke korting je kan vragen als je een nieuwe e-bike koopt bij een fietswinkel (geen internet).
Bij Cube mag de leverancier geen korting geven op de fiets, dat is ook de reden waarom de Cube-fietsen online net zo duur zijn als in de winkel. Het is in mijn ogen een Sovjet-systeem, maar het verlenen van korting kan je dus het dealerschap kosten van dat merk.
Misschien dat Cube daarom veel waar voor het geld biedt?
Oh? Ik heb deze week eentje besteld die online nu de helft kost van de originele catalogus prijs. Wel een 2014 modelletje, maar toch, 1200 euro korting!Peatsmoke schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 06:14:
Bij Cube mag de leverancier geen korting geven op de fiets, dat is ook de reden waarom de Cube-fietsen online net zo duur zijn als in de winkel. Het is in mijn ogen een Sovjet-systeem, maar het verlenen van korting kan je dus het dealerschap kosten van dat merk.
Mooie fiets verder
[ Voor 9% gewijzigd door XanderDrake op 23-07-2016 11:29 ]
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Ja... model 2014.... 
Die fiets is al zo oud dat er waarschijnlijk nog de prijs in gulden op stond.
De modellen 2015, die wel de huidige lijn motoren hebben, koop je natuurlijk ook met behoorlijke korting.
Maar goed ik zal mijn uitspraak nuanceren: "Handelaren mogen alleen korting geven van Cube op overjarige modellen".

Die fiets is al zo oud dat er waarschijnlijk nog de prijs in gulden op stond.
De modellen 2015, die wel de huidige lijn motoren hebben, koop je natuurlijk ook met behoorlijke korting.
Maar goed ik zal mijn uitspraak nuanceren: "Handelaren mogen alleen korting geven van Cube op overjarige modellen".

Je weet nooit wie welke korting geeft en waarom. Als je daar niet naar vraagt, weet je het ook niet.- oblomov - schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 02:37:Nu is mijn vraag beste forumleden, wat voor een redelijke korting je kan vragen als je een nieuwe e-bike koopt bij een fietswinkel (geen internet).
Volgens mij kreeg mijn meisje 10% op haar fiets. Op de mijne zat 20%. Fietsenwinkel.nl is volgens mij nog wel meer.
Aan de andere kant vind ik: u moet doen waar u zich zelf goed bij voelt.
Eigenlijk heb je de reach nodig (afstand bracket naar bovenkant balhoofdbuis, horizontaal gemeten), maar ik ga mijn best doen.- oblomov - schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 20:33:
[...]
Op mijn verzoek stuurde Zemo mij een aantal geometrie maten, een tekening hadden ze niet.
Hieronder de maten van de Cube Touring Hybride EXC 400 en de Zemo ZE-10 Sport.
Beide: framemaat 50
Cube 1) http://www.cube.eu/nl/pro...400-blacknflashblue-2016/
Zeno 2) http://www.zemo.com/product/zemo-ze-10-sport-herren/
Top Tub Horizontal_Wheelbase_Head Tube_Angle Chain Stays_Seat Tube_Head Tube Angle
1)-----569 mm-------------1099----------130-----------------480----------------73º---------------70.5º
2)-----580 mm-------------1133----------170-----------------495----------------73.5º-------------70º
Ben benieuwd wat roffeltjes ervan vindt.
- De Zemo is sportief, met een nog langere bovenbuis dan de Cube. Nogmaals, ik mis wat gegevens, maar dat is ongelovelijk lang voor een 50cm frame (zelfs voor sloping).
- De stack (afstand bracket naar bovenkant balhoofdbuis, horizontaal gemeten) is bij de Zemo vrijwel zeker een stuk hoger, waardoor je weer wat hoger zit.
- Uitgaande van een gelijke vorksprong van 45mm zal de Zemo het rustigste rijgedrag hebben.
Ik zou zeggen dat de Zemo behoorlijk in de buurt komt van een klassieke 58cm (maar vrijwel alle frames zijn tegenwoordig min of meer sloping, dus dat zegt niet zoveel).
Als vergelijkingsmateriaal een Koga Element:
http://www.koga.com/nl/el...ctie/e-lement.htm?frame=D
Je ziet daar bij de Geo dat dit bij Koga overeenkomt met een 54cm (en dat de 56cm van Koga eigenlijk effectief kleiner is dan de 54 cm!!!).
Overigens, als er vragen zijn over stack en reach zal ik wel wat linkjes opzoeken die het beter kunnen uitleggen dan ik. Kort door het bochtje:
De positie van bracket tot bovenkant balhoofd bepaald de maat van je fiets. Als de reach hetzelfde is, maar de zitbuis een andere hoek heeft veranderd de bovenbuislengte, maar dat kan je (tot op zekere hoogte!) compenseren door je zadel meer of minder naar voren te zetten. Zo ook de stack. Door het stuur hoger/lager te zetten kan je dit compenseren.
Daarentegen is reach niet echt aan te passen, immers je kan wel een langere/kortere stuurpen nemen, maar dan pas je het rijgedrag aan. Zo ook Stack, hoger is meestal wel haalbaar (paar cm iig), maar lager wordt lastig.
Overigens is dat super puristisch en ben ik daar totaal niet rigide in... een paar cm langer of korter boeit veel minder dan dat de fanaten zeggen, maar dat stack en reach het mogelijk maken om geo's te vergelijken is zonder meer waar.
Peatsmoke schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 08:18:
Ja... model 2014....
Die fiets is al zo oud dat er waarschijnlijk nog de prijs in gulden op stond.![]()
Ik vond het een mooie inhaak quote om het te hebben over mijn nieuwe fiets. Vandaag 24 km mee gefietst, ging erg lekker. Moet wel zeggen dat alleen de turbo stand past bij mijn fietsstijl.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
De korting is inderdaad behoorlijk, maar dat heeft natuurlijk ook te maken dat zowel het frame als de motor verouderd zijn en de markt voor de Bosch Classic motor natuurlijk heel erg beperkt is.XanderDrake schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:07:
[...]
(zeg nou zelf, 50% korting is erg stevig)
Ik vond het een mooie inhaak quote om het te hebben over mijn nieuwe fiets. Vandaag 24 km mee gefietst, ging erg lekker. Moet wel zeggen dat alleen de turbo stand past bij mijn fietsstijl.
De stand Turbo is niet zo mijn ding, hooguit als ik een warme maaltijd van een afhaal bergop moet fietsen, maar het heeft imo weinig te maken met fietsen, behalve dat je met de pedalen beweegt.
Betreft korting: Ik betaal de volle mep voor mijn fietsen.
Maar:
1. Ik wordt bijna altijd direct geholpen (meestal ben ik degene die zegt dat het einde van de dag ook goed is).
2. Ik krijg altijd een leen e-bike.
3. Stuur/zadel/handvatten werden kosteloos aangepast bij aankoop, geen arbeid voor betaald.
4. Als er moet worden geknutseld doet men niet moeilijk. Als de FM iets niet kan leveren vind hij het prima als ik het zelf koop, hij monteert het dan zonder mopperen.
5. Standaard zat deze week los, motor moet er dan af (designblunder van Batavus). Service, terwijl dat toch een 20 minuten sleutelen is.
6. Als er iets lastigs is (zoals de saga van de aankoop van onze huidige e-bikes) wordt er meegedacht en worden alle registers opengetrokken. Ze hebben fietsen laten aanrukken van bevriende fietsenmakers.
Kwestie van gunnen. Het is een goede zaak en die steun ik graag... zij steunen ons weer door no questions asked service te bieden. En daar zit een prijskaartje bij.
Trouwens: de FM had iets te vieren en ik had toevallig wat aardige (niet overdreven dure) wijn bij me. Meteen een flesje gegeven. De volgende keer als ik weer wat sloop gaan ze weer voor me hollen. De volgende keer dat ik weer eens zeur nemen ze me serieus. De volgende keer dat ik haast heb wordt dat ding direct gefixt. Ik ben een van de weinige klanten die de werkplaats in wordt gevraagd om mee te kijken naar de reparatie en om mee te denken over oplossingen.
Maar zo werk ik zelf toch ook? Aardige klanten/collega's help je direct en het is een stuk leuker.
Maar goed, het hangt van je portemonnee en je eisen af. Ik wil niet teveel zelf sleutelen en toch altijd kunnen fietsen. Dat kost wel wat.
Maar:
1. Ik wordt bijna altijd direct geholpen (meestal ben ik degene die zegt dat het einde van de dag ook goed is).
3. Stuur/zadel/handvatten werden kosteloos aangepast bij aankoop, geen arbeid voor betaald.
4. Als er moet worden geknutseld doet men niet moeilijk. Als de FM iets niet kan leveren vind hij het prima als ik het zelf koop, hij monteert het dan zonder mopperen.
5. Standaard zat deze week los, motor moet er dan af (designblunder van Batavus). Service, terwijl dat toch een 20 minuten sleutelen is.
6. Als er iets lastigs is (zoals de saga van de aankoop van onze huidige e-bikes) wordt er meegedacht en worden alle registers opengetrokken. Ze hebben fietsen laten aanrukken van bevriende fietsenmakers.
Kwestie van gunnen. Het is een goede zaak en die steun ik graag... zij steunen ons weer door no questions asked service te bieden. En daar zit een prijskaartje bij.
Trouwens: de FM had iets te vieren en ik had toevallig wat aardige (niet overdreven dure) wijn bij me. Meteen een flesje gegeven. De volgende keer als ik weer wat sloop gaan ze weer voor me hollen. De volgende keer dat ik weer eens zeur nemen ze me serieus. De volgende keer dat ik haast heb wordt dat ding direct gefixt. Ik ben een van de weinige klanten die de werkplaats in wordt gevraagd om mee te kijken naar de reparatie en om mee te denken over oplossingen.
Maar zo werk ik zelf toch ook? Aardige klanten/collega's help je direct en het is een stuk leuker.
Maar goed, het hangt van je portemonnee en je eisen af. Ik wil niet teveel zelf sleutelen en toch altijd kunnen fietsen. Dat kost wel wat.
[ Voor 21% gewijzigd door roffeltjes op 15-10-2015 09:23 ]
Ik heb een jaar geleden 2 fietsen besteld bij fietsvoordeelshop.nl en kreeg daar geen korting bij omdat ik er 2 bestelde (heb gebeld). Maar ze waren sowieo verreweg de goedkoopste dus toch daar besteld. Verder perfecte service overigens.
Ik denk je je tijdens het orienteren op internet even moet kijken wat de prijs ongeveer is. Als er een webshop is die flink minder vraagt dan is dat waarschijnlijk de bodemprijs die je ook met korting in een andere winkel zou moeten kunnen krijgen.
Ik denk je je tijdens het orienteren op internet even moet kijken wat de prijs ongeveer is. Als er een webshop is die flink minder vraagt dan is dat waarschijnlijk de bodemprijs die je ook met korting in een andere winkel zou moeten kunnen krijgen.
Leef lekker in het nu, er is niks anders
Heel erg beperktPeatsmoke schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:12:
[...]
De korting is inderdaad behoorlijk, maar dat heeft natuurlijk ook te maken dat zowel het frame als de motor verouderd zijn en de markt voor de Bosch Classic motor natuurlijk heel erg beperkt is.
Heeft met je fietsstijl te maken denk. Ik fietste er stevig bij, de ondersteuning was niet meer dan 25%als ik de interface moet geloven. Kwam bezweet aan vandaag en tis niet bepaald warm.De stand Turbo is niet zo mijn ding, hooguit als ik een warme maaltijd van een afhaal bergop moet fietsen, maar het heeft imo weinig te maken met fietsen, behalve dat je met de pedalen beweegt.
[ Voor 5% gewijzigd door XanderDrake op 15-10-2015 09:37 ]
Da's er wel een beetje over heeroffeltjes schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:15:
Ik krijg 20 procent korting hier bij de FM, op internet tot 30 procent als je een model 2015 neemt. Perfekte service bij de FM en een goede service via het internetbedrijf. Goed omdat het wat langer duurt bij internetbedrijven. Perfekt omdat ik steeds direct geholpen word bij de FM...
Idem in de garage, heb me pas een nieuwe Renault Espace besteld, heb 15 procent korting gekregen. Service van de garage is al jaren eerste klas. Je kan het ook omdraaien, omdat ik al vele jaren goede klant ben, krijg ik goede prijzen en niet ik betaal veel en dan krijg ik goede service...
Wie zegt dat nu weer? Ik kocht mijn Cube met 20 procent korting. Seizoen 2015, model 2015.[
Bedankt dat je dat wilde doen. Helaas kreeg ik maar weinig gegevens.roffeltjes schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:07:
Eigenlijk heb je de reach nodig (afstand bracket naar bovenkant balhoofdbuis, horizontaal gemeten), maar ik ga mijn best doen.
- De Zemo is sportief, met een nog langere bovenbuis dan de Cube. Nogmaals, ik mis wat gegevens, maar dat is ongelovelijk lang voor een 50cm frame (zelfs voor sloping).
- De stack (afstand bracket naar bovenkant balhoofdbuis, horizontaal gemeten) is bij de Zemo vrijwel zeker een stuk hoger, waardoor je weer wat hoger zit.
- Uitgaande van een gelijke vorksprong van 45mm zal de Zemo het rustigste rijgedrag hebben.
Ik zou zeggen dat de Zemo behoorlijk in de buurt komt van een klassieke 58cm (maar vrijwel alle frames zijn tegenwoordig min of meer sloping, dus dat zegt niet zoveel).
Als vergelijkingsmateriaal een Koga Element:
http://www.koga.com/nl/el...ctie/e-lement.htm?frame=D
Je ziet daar bij de Geo dat dit bij Koga overeenkomt met een 54cm (en dat de 56cm van Koga eigenlijk effectief kleiner is dan de 54 cm!!!).
Overigens, als er vragen zijn over stack en reach zal ik wel wat linkjes opzoeken die het beter kunnen uitleggen dan ik. Kort door het bochtje:
De positie van bracket tot bovenkant balhoofd bepaald de maat van je fiets. Als de reach hetzelfde is, maar de zitbuis een andere hoek heeft veranderd de bovenbuislengte, maar dat kan je (tot op zekere hoogte!) compenseren door je zadel meer of minder naar voren te zetten. Zo ook de stack. Door het stuur hoger/lager te zetten kan je dit compenseren.
Daarentegen is reach niet echt aan te passen, immers je kan wel een langere/kortere stuurpen nemen, maar dan pas je het rijgedrag aan. Zo ook Stack, hoger is meestal wel haalbaar (paar cm), maar lager wordt lastig.
Overigens is dat super puristisch en ben ik daar totaal niet rigide in... een paar cm langer of korter boeit veel minder dan dat de fanaten zeggen, maar dat stack en reach het mogelijk maken om geo's te vergelijken is zonder meer waar.
Ik verwacht ook dat de Zemo iets meer comfort biedt voor mij dan de Cube, als ik überhaupt de mogelijkheid krijg die Zemo te proberen hier in Nederland.
Gisteren kort de Hercules Alassio geprobeerd. De winkel hadden alleen een mixed frame uitvoering staan. De proefrit was, zoals gezegd, kort, maar het fietsen aangenaam. Het zitcomfort en de iets sportievere houding voelde beter als mijn eigen fiets! De Suntour achterwiel motor (koppel 50 Nm, volgens opgave!) reageerde snel en krachtig. De afwerking en onderdelen zijn zonder meer goed.
Zie ook mijn eerder posting over deze fiets: - oblomov - in "Het grote elektrischefietsentopic"
Mijn huidige fiets heeft een 57 framemaat. Met de verende zadelpen is dat met mijn 1.76 meter (inmiddels al wat gekrompen) op het randje. Voor een nieuwe fiets denk ik eerder aan een framemaat van 53 cm. De Hercules Alassio van gisteren was 50 cm. Nu vraag ik mij af, gezien de als natuurlijk aanvoelende houding die ik ervoer op die Alassio, of framemaat 50 niet geschikter is. Natuurlijk is dat een kwestie van proberen in de praktijk. Toch ben ik benieuwd naar jullie bevindingen in deze. Ook al omdat de winkels, in het gunstigste geval van ieder model maar 1 fiets, meestal een dames model in 1 framemaat, ter beschikking hebben voor een proefrit.
Blijft ook de reactie van roffeltje knagen: “Naafmoteren zijn een stuk kwetsbaarder en gewoon onderhoud is direct een halve open hart operatie. Ik zou daarom nooit meer voor dat type motor kiezen”
De opmerking aangaande het gewone onderhoud wil ik geloven, maar dat veel kwetsbaarder, vraag ik mij af. Je hebt, wat dat laatste betreft, niet de beste ervaringen met die Ion motor?
Tot slot, puur esthetisch, vind ik die mixed frames vaak mooier om te zien dan de heren frames. Vooral de grotere heren maten (sorry lange mensen) zien er met die hoge, lange bovenbuis, in mijn ogen, minder mooi uit. Bij een meer uitgesproken sloping bovenbuis, valt het weer mee.
Mijn handelaar en verschillende andere handelaren in de buurt (NL+D), namens Cube.DHL schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 12:35:
[...]
Wie zegt dat nu weer? Ik kocht mijn Cube met 20 procent korting. Seizoen 2015, model 2015.
Nu sluit ik me helemaal aan bij jou...roffeltjes schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:15:
Maar:
Mijn FM komt de fietsen ophalen en thuis brengen voor de gratis servicebeurten en wanneer er een defect is kan ik hem van ma t/m zat bellen en komt hij me oppikken. Op zondag moet ik het via de mobiliteitsservice van ENRA doen. De eerste twee jaar hoe ik de beurten à gemiddeld 60 euro per beurt niet te betalen. Kleine werkzaamheden voert hij gratis uit en ik wordt gebeld als er software-updates zijn.
Natuurlijk lees je op fora dat er ook FM zijn die al deze services verlenen en daarbij ook nog 20 -30% korting verlenen, maar zoals ik het inschat zullen die na drie jaar hun deuren moeten sluiten of zitten er andere addertjes onder het gras want én, én, én kan gewoonweg niet. Ook de FM moet eten en heeft onkosten.
De afzet voor de Bosch Classic is heel erg beperkt omdat de meeste mensen nu gewoon de Active, Performance of CX willen hebben. Die zijn ook op de markt gebracht om de Classic, te doen vergeten.XanderDrake schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:36:
[...]
Heel erg beperktAls in veel mensen willen meer ondersteuning dan deze Bosch biedt?
Dan klopt er weinig van het display of de motor. De ondersteuning is immers 250% van de eigen kracht die je levert. Als het display maar tot ongeveer 25% uitslaat is er iets mis of trap je met uiterst geringe kracht.[...]
Heeft met je fietsstijl te maken denk. Ik fietste er stevig bij, de ondersteuning was niet meer dan 25%als ik de interface moet geloven. Kwam bezweet aan vandaag en tis niet bepaald warm
[ Voor 14% gewijzigd door Peatsmoke op 15-10-2015 18:02 ]
Verwijderd
Wellicht hebben andere High speed e-bike bezitters hier ook last van, mij viel namelijk op dat mijn Qwic P-RD9s bij het leegraken van de accu een minder hoge topsnelheid haalt.
Waar het bij bijna volle accu met flink meetrappen tussen de 35-40 km/h schommelt, daalt dit bij bijna lege accu (zeg maar zo'n 10-20% lading over) naar zo'n 31-32 km/h.
Tevens fluctueert de accu-indicatie dan ook behoorlijk. Bij vertrek nog 2-3 blokjes, in de hoogste stand met de huidige kou zakt dit af en toe naar 1 blokje terug.
Ik weet dat veel systemen puur op voltage meten, maar las dat Bosch systemen tot de laatste kilometer eenzelfde vermogen blijven leveren.
Is dit een bekend feit bij high speed e-bikes?
Waar het bij bijna volle accu met flink meetrappen tussen de 35-40 km/h schommelt, daalt dit bij bijna lege accu (zeg maar zo'n 10-20% lading over) naar zo'n 31-32 km/h.
Tevens fluctueert de accu-indicatie dan ook behoorlijk. Bij vertrek nog 2-3 blokjes, in de hoogste stand met de huidige kou zakt dit af en toe naar 1 blokje terug.
Ik weet dat veel systemen puur op voltage meten, maar las dat Bosch systemen tot de laatste kilometer eenzelfde vermogen blijven leveren.
Is dit een bekend feit bij high speed e-bikes?
dat lijkt me beide niet. Het is volgens mij nog maar een klein stukje extra kracht om met de max snelheid (26.5km) te gaan. Das die 25%. Maar goed, als jij zo graag op die toon je gelijk wilt halen, by all means. Ik heb niet zo veel meer toe te voegen aan dit topic merk ik, als mensen met zo'n gestrekt been dingen discussiëren.Peatsmoke schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:37:
Dan klopt er weinig van het display of de motor. De ondersteuning is immers 250% van de eigen kracht die je levert. Als het display maar tot ongeveer 25% uitslaat is er iets mis of trap je met uiterst geringe kracht.
[ Voor 4% gewijzigd door XanderDrake op 15-10-2015 19:16 ]
quote:
DHL schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 12:35:
[...]
Wie zegt dat nu weer? Ik kocht mijn Cube met 20 procent korting. Seizoen 2015, model 2015.
Mijn handelaar en verschillende andere handelaren in de buurt (NL+D), namens Cube.
Moet nu ook niet alles geloven wat de verkoper je vertelt hee. Ik heb altijd in de verkoop gezeten en dan bekijk je de zaken wel iets anders...
De Cubedealer waar ik ga bestaat trouwens een dertig jaar. Invoerder zit hier vlakbij. Ik kan gaan kijken bij de invoerder en bij de FM bestellen. Da's service.
Toen ik auto's verkocht verdiende ik ook nooit veel op een wagen en gaf ik liever service. Tuurlijk gaf ik service, maar reken maar dat ik na korting nog goed boerde... In plaats van om de paar weken een autot te verkopen, verkoop je er een paar honderd per jaar. Zelfde bij die FM, hij verkocht verleden jaar 150 elektrische fietsen. Heeft 2 man personeel en heeft het niet bepaald krap bij kas.
Ik bedoel maar, je hebt wellicht dikwijls gelijk, maar niet altijd
DHL schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 12:35:
[...]
Mijn handelaar en verschillende andere handelaren in de buurt (NL+D), namens Cube.
Moet nu ook niet alles geloven wat de verkoper je vertelt hee. Ik heb altijd in de verkoop gezeten en dan bekijk je de zaken wel iets anders...
De Cubedealer waar ik ga bestaat trouwens een dertig jaar. Invoerder zit hier vlakbij. Ik kan gaan kijken bij de invoerder en bij de FM bestellen. Da's service.
Toen ik auto's verkocht verdiende ik ook nooit veel op een wagen en gaf ik liever service. Tuurlijk gaf ik service, maar reken maar dat ik na korting nog goed boerde... In plaats van om de paar weken een autot te verkopen, verkoop je er een paar honderd per jaar. Zelfde bij die FM, hij verkocht verleden jaar 150 elektrische fietsen. Heeft 2 man personeel en heeft het niet bepaald krap bij kas.
Ik bedoel maar, je hebt wellicht dikwijls gelijk, maar niet altijd
Om 100 procent op het balkje te krijgen moet je al een serieuze helling oprijden. Bijna recht omhoog bij wijze van spreken...XanderDrake schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 19:14:
[...]
dat lijkt me beide niet. Het is volgens mij nog maar een klein stukje extra kracht om met de max snelheid (26.5km) te gaan. Das die 25%. Maar goed, als jij zo graag op die toon je gelijk wilt halen, by all means. Ik heb niet zo veel meer toe te voegen aan dit topic merk ik, als mensen met zo'n gestrekt been dingen discussiëren.
De toon van Peatsmoke is soms wat straight on, maar ja, alle mannen zijn autistisch, beweert mijn vrouw en gezien je wijze van reageren XanderDrake in je laatste posting, heeft ze misschien wel gelijk.XanderDrake schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 19:14:
dat lijkt me beide niet. Het is volgens mij nog maar een klein stukje extra kracht om met de max snelheid (26.5km) te gaan. Das die 25%. Maar goed, als jij zo graag op die toon je gelijk wilt halen, by all means. Ik heb niet zo veel meer toe te voegen aan dit topic merk ik, als mensen met zo'n gestrekt been dingen discussiëren.
Laat ik het eens overzichtelijk maken.
Behalve de plaagstootjes over en weer, blijft over die Turbo-stand.
XanderDrake: schrijft dat alleen de Turbo-stand bij zijn fietsstijl past. Dus de stand met de meeste motor-ondersteuning.
Waarop Peatsmoke reageert met: maar het heeft imo weinig te maken met fietsen, behalve dat je met de pedalen beweegt.
En XanderDrake vervolgens: Heeft met je fietsstijl te maken denk. Ik fietste er stevig bij, de ondersteuning was niet meer dan 25% als ik de interface moet geloven. Kwam bezweet aan vandaag en tis niet bepaald warm.
Vervolgens Peatsmoke weer: Dan klopt er weinig van het display of de motor. De ondersteuning is immers 250% van de eigen kracht die je levert. Als het display maar tot ongeveer 25% uitslaat is er iets mis of trap je met uiterst geringe kracht.
Tot slot, XanderDrake: dat lijkt me beide niet. Het is volgens mij nog maar een klein stukje extra kracht om met de max snelheid (26.5km) te gaan. Das die 25%. Maar goed, als jij zo graag op die toon je gelijk wilt halen, by all means. Ik heb niet zo veel meer toe te voegen aan dit topic merk ik, als mensen met zo'n gestrekt been dingen discussiëren.
Kortom, een TURBO-stand die, als XanderDrake het display moet geloven, niet meer ondersteuning aangeeft dan 25% en waarbij hij, ondanks het koude weer, bezweet aan kwam.
Misschien werkt het met die Bosch Classic motor zoals op mijn fiets met ombouwset. Ik kan, als ik dat wil, in stand 5, vergelijkbaar met de Turbo stand bij Bosch, als ik heel langzaam mijn pedalen beweeg, 300 watt ondersteuning krijgen, maar als ik snel en krachtig fiets, bijvoorbeeld met een snelheid van 29 km/u, geeft het display aan dat ik nog maar 25 watt of zelfs minder ondersteuning van de motor nodig heb.
Dit topic is gesloten.