Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 102 Laatste
Acties:
  • 791.220 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

XanderDrake schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 15:02:
[...]

Was dat richting mij? Zo ja, kunnen die sneller dan 26kmph?
Nee, was gewoon in antwoord op dat systeem welke op de fietsband werkt...
En nee, die gaan niet sneller dan 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 16:08:
Die Votani ziet er niet slecht uit, maar als ik op de site van Votani kijk zie ik alleen maar seniorenmodellen?
yup, blijkbaar is dit een nieuw model voor volgend jaar om ook de mtb/sportieve mensen aan te spreken.
FM was 2de winkel die hem binnen had voor demo ...

Hier wat meer foto's :
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/6iiwn4qht/IMG_4437_Large.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/p70kw7srp/IMG_4439_Large.jpg Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/4beakywkl/IMG_4440_Large.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/4dy67t085/IMG_4442_Large.jpg Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/5hiajrkv9/IMG_4443_Large.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/d7p2own6t/IMG_4444_Large.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tja, wat die Vontani aangaat: het blijft natuurlijk een kwestie van smaak of je hem wel of niet mooi vindt. Hoewel ik het uiterlijk van een fiets ook heel erg belangrijk vind, is natuurlijk de beleving het belangrijkste. Dat deze fiets een heel ander gevoel geeft dan die vorige fiets, is natuurlijk ook niet gek, want het is een heel ander type fiets.
In mijn ogen blijft het echter een B-merk waar ik me niet zo veilig en zeker op zou voelen als op een Cube, Merida, Haibike of Stevens (in willekeurige volgorde). Al deze merken maken soortgelijke fietsen die rond dezelfde prijsklasse zitten, tenminste Cube wel (da's de enige waar ik het zeker van weet). Je krijgt voor dat geld natuurlijk geen Shimano XT of XTR afmontage, maar je hebt dan wel een fiets waar je geen enkel moment hoeft te twijfelen of de gebruikte componenten goed en veilig zijn. Op mijn fiets durf ik de Keutenberg, Cauberg of Doodemanweg al niet voluit af te gaan, omdat ik altijd rekening hou met het feit dat een van de componenten het spontaan kan begeven (ik ben hiermee vaak genoeg geconfronteerd geworden tijdens mijn vorige beroep, dus dat geeft natuurlijk ook een vertekend beeld) en ik kan je vertellen dat de naam van de laatste weg niet uit de lucht gegrepen is, enfin...
Omdat de fiets officieel nog niet op de markt is, weet je natuurlijk ook niet welke componenten er gebruikt worden voor de afmontage en kun je -tenminste da's mijn mening- ook niet stellen dat de prijs van €1950 goed is. Of heb je een link waarin meer info staat over dit model, want op de eigen site van Darfon/Vontani staat -behalve de 27 versnellingen van Shimano Alvio, alles een beetje vaag omschreven.
Als ik de prijs afzet tegen wat ik erover kan vinden, vind ik de aanbieding overigens helemaal niet zo bijzonder.
Het zou bijzonder lullig zijn als je straks een fiets blijkt te hebben die na een paar weken of maanden toch niet zo goed blijkt te zijn of waarmee je elke twee weken naar de FM kunt gaan. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Vraag me af welke motor erin zit? 3 assistance levels is ook weinig. Ik zou eerder in deze prijsklasse naar Bosch of Yamaha gaan kijken eigenlijk. Geeft me al weinig vertrouwen dat er Chinese tekens staan op de site...
De fiets lijkt me een Haibike copy met die knik.

[ Voor 10% gewijzigd door DHL op 06-10-2015 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-07 13:40
Repi3 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 22:56:
[...]

yup, blijkbaar is dit een nieuw model voor volgend jaar om ook de mtb/sportieve mensen aan te spreken.
FM was 2de winkel die hem binnen had voor demo ...

Hier wat meer foto's :
[afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding]
Ben het wel een beetje met bovenstaande reactie eens, de fiets ziet er mooi uit maar als ik wat meer inzoom dan vind ik de accu er toch wel erg lomp uit zien. Ook merkloze bandjes eronder in plaats van een kwaliteitsmerk als Schwalbe. Verder is het apart dat hij een 350W motor heeft en toch maar 25 km/u gaat. Tijdens het elektrischefietsen.com event begin dit jaar hadden ze ook een ander model en die zou tot 32 km/u ondersteunen.

Ik zou de emotie onderdrukken en even rationeel gaan denken ;)

Die Giant leenfiets van me is ook een lachertje, dat kreng wilde niet harder als 22 km per uur. Maar als je het gashendeltje van de walk assist open trok dan ging hij opeens wel 25 km per uur :+
Wat een ding joh :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenoble
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-01-2021
Repi3 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 15:38:
[...]
Ik ga toch nog eens met die Votani rijden, want die bekoorde me toch erg!
Ben benieuwd wat je ervaringen hiermee zijn. Qua afwerking lijkt het op de website wel OK, enkel de motoren wordt geen specs bij gegeven.. Ik zou zelf niet snel gaan voor een onbekende motor of een motor van eigen fabricaat. ( Heb slechte ervaringen met de gazelle voorwiel motoren) Zou hier kiezen voor een Bosch, Yamaha of BionX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:14

vhal

ಠ_ಠ

In hoeverre werkt het (maximale) wattage van een Bosch motor?. Levert de motor altijd 250W of is dit afhankelijk van de situatie (tegenwind, snelheid, koppel etc) ?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
DHL schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 08:59:
De fiets lijkt me een Haibike copy met die knik.
Haibike is tenminste nog Deutsche gründlichkeit, al zou je dat niet direct verwachten met die naam... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
De Sduro lijn van Haibike vind ik bijzonder mooi geslaagd. Integratie van motor en accu in het frame is echt goed:

Afbeeldingslocatie: http://portal.haibike.de/bild.php?src=portal/pics/artikeldatenbank/artikel/Haibike/2015/detail/ebikes/sduro/haibike_sduro_allmtn_rc_2015.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-07 17:46
Peatsmoke schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 07:24: je hebt dan wel een fiets waar je geen enkel moment hoeft te twijfelen of de gebruikte componenten goed en veilig zijn.
Eigenlijk zie ik niet direct dingen die inherent slecht/onveilig zouden zijn, het is allemaal mainstream spul. Gelukkig is er niet zo ontzettend veel rommel meer op de markt qua standaard onderdelen (buiten de echte ultra-budget segmenten). Wat dat betreft is er de laatste 10-15 jar veel vooruitgang geboekt.

Ik heb wel dezelfde vragen als jij bij zowel de ondersteuning van de verdeler en over de kwaliteit van de motor. Ik zou geen fiets meer met een (onbekende!) naafmotor kopen en ik zou eigenlijk ook geen e-bike van een b-merk kopen. Hoe je het ook wendt of keert, motoren/electronica gaat kapot en dan ben je in de serviceafhandeling in mijn ervaring (veel) beter uit met de grotere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

En dan al zeker niet aan die prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 12:20:
De Sduro lijn van Haibike vind ik bijzonder mooi geslaagd. Integratie van motor en accu in het frame is echt goed.
Totdat je accu niet goed is en je een nieuwe krijgt... Daar zitten die stickers niet op of sluiten niet aan. Ik weet een gevalletje op het pedelecforum.de; die man zit nu nog te stuiteren omdat hij een zwarte accu zonder stickers kreeg... :D

De integratie van de motor is zo simpel maar wel mooi, eigenlijk onbegrijpelijk dat dit nog geen gemeengoed is bij die Bosch (of andere) middenmotoren?
roffeltjes schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 12:21:
[...]
Eigenlijk zie ik niet direct dingen die inherent slecht/onveilig zouden zijn, het is allemaal mainstream spul. Gelukkig is er niet zo ontzettend veel rommel meer op de markt qua standaard onderdelen (buiten de echte ultra-budget segmenten). Wat dat betreft is er de laatste 10-15 jar veel vooruitgang geboekt.

Ik heb wel dezelfde vragen als jij bij zowel de ondersteuning van de verdeler en over de kwaliteit van de motor. Ik zou geen fiets meer met een (onbekende!) naafmotor kopen en ik zou eigenlijk ook geen e-bike van een b-merk kopen. Hoe je het ook wendt of keert, motoren/electronica gaat kapot en dan ben je in de serviceafhandeling in mijn ervaring (veel) beter uit met de grotere merken.
Nou...
Ik herinner me nog een crashtest met Chinese auto's die in Italië en België een typegoedkeuring hadden gekregen voor de EU. In theorie was je eigenlijk al dood voordat je ermee van de oprit gereden was, zo onveilig waren die dingen. Aangezien Taiwan een afvallige provincie van China is (*kuch*) zal het daar niet veel anders zijn...

[ Voor 21% gewijzigd door Peatsmoke op 06-10-2015 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Peatsmoke op 06-10-2015 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Peatsmoke schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 16:35:
Nou...
Ik herinner me nog een crashtest met Chinese auto's die in Italië en België een typegoedkeuring hadden gekregen voor de EU. In theorie was je eigenlijk al dood voordat je ermee van de oprit gereden was, zo onveilig waren die dingen. Aangezien Taiwan een afvallige provincie van China is (*kuch*) zal het daar niet veel anders zijn...
Ik bedoelde fiets onderdelen 8)

Er zijn een aantal grote Duitse distributers (zoals XLC/Ergotec) die zware maar degelijke China spullen leveren aan de fietsassembleurs (fabrikanten^^). Die Volani gebruikt op het eerste gezicht gewoon precies hetzelfde spul.

Die paniek fietsen is gelukkig echt wel een tijdje terug (of je moet echt bottom of the barrel gaan kopen). De tijd dat je direct alles dol draaide is in mijn ervaring al weer achter ons.

Maar zoals aangegeven, je vraagtekens bij een kleiner B-merk deel ik, juist als we het om een E-bike hebben. Volani ken ik op zich wel en zal niet morgen failliet gaan, maar of ze een flink ondersteuningsnetwerk hebben? Lijkt me niet.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 06-10-2015 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Wie kent een leuke fiets met enkel rotatiesensor? Moet een goede fiets zijn en mag gerust wat kosten. Momenteel twijfel ik voor deze: file:///Users/Victor/Desktop/Gazelle%20Chamonix%20C7%20Hybrid%20F%20Heren%20-%20Fietsenwinkel.com.html
Deze heeft toch Magura's... Je vindt heel moeilijk iets kwaliteitsvol met die verouderde techniek. De Makrofiets is verkocht, die was goed om te rijden, maar te simpel uitgevoerd. Maar hierdoor weet ik zeker dat ik naar die PAS sensor toe moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 16:52:
[...]
Ik bedoelde fiets onderdelen 8)

Er zijn een aantal grote Duitse distributers (zoals XLC/Ergotec) die zware maar degelijke China spullen leveren aan de fietsassembleurs (fabrikanten^^). Die Volani gebruikt op het eerste gezicht gewoon precies hetzelfde spul.

Die paniek fietsen is gelukkig echt wel een tijdje terug (of je moet echt bottom of the barrel gaan kopen). De tijd dat je direct alles dol draaide is in mijn ervaring al weer achter ons.

Maar zoals aangegeven, je vraagtekens bij een kleiner B-merk deel ik, juist als we het om een E-bike hebben. Volani ken ik op zich wel en zal niet morgen failliet gaan, maar of ze een flink ondersteuningsnetwerk hebben? Lijkt me niet.
Wij gaan ook geen discussie meer voeren over punten en komma's, hadden we afgesproken, toch? ;)
Mijn link naar de auto's werd gelegd vanwege het feit dat "die Chinezen" (en Taiwanezen) toch echt -naar onze maatstaven- rotzooi op de weg brengen. Dat dit voor fietsen, zoals jij schrijft, niet opgaat, is alleen maar hoopgevend. :)

Nu ik je toch gequote heb... ;) Hahaha... 8)7

Toevallig las ik dit stukje in een Duitse krant: de discussie over de snelle e-bike is daar ook in volle gang, maar net als hier, wijkt de regering daar ook nauwelijks.
Voor de mensen die niet zo goed Duits kunnen lezen:
Het artikel gaat over de plaats op de weg en dat een S-pedelec (snelle e-bike) op de weg moet rijden. In Duitsland willen ze nu (net als in Nederland al gebruikelijk is) buiten de bebouwde kom de snelle e-bike op het fiets/bromfietspad toe te laten. Tot nu rij je dus met je Moped (Duitse brommer) op een 80 km-weg op de rijbaan. Voor de snelle e-bike willen ze dus ene uitzondering zodat die buiten de bebouwde om, op het fietspad mag.
Het eerste deel gaat over fietsen die daar ook (in 80% van de gevallen op het trottoir mogen binnen de bebouwde kom).
De reacties zijn nagenoeg hetzelfde als hier in Nederland, maar ook hier wordt duidelijk dat de wetgeving niet veranderd omdat het Europees zo afgesproken is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:40
lenoble schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 10:33:
[quote]Peatsmoke schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 14:15:
[...]

Ik ben er nu achter dat de mindere trapondersteuning op mijn fiets komt doordat het bereik onder een bepaald niveau komt. Als ik onder de 5 kilometer bereik kom wordt de trapondersteuning teruggeschroefd. Dit gaat tot het niveau Eco... :( Omdat ik met tuning rij, betekend dit dat ik eigenlijk nog 10 kilometer kan rijden. Maar dan wel met met zwaar verminderde ondersteuning…
Omdat ik met twee accu's rij om de afstand te overbruggen is dit verre van ideaal.

Mijn vorige motor (management) bleef ondersteunen tot de accu leeg was, waarna ik hem omruilde voor een verse accu en de rest van de rit vervolgde. Nu heb ik een tussen stuk van 10 kilometer waarin ik minder ondersteuning heb. }:O

De fietsenmaker geeft aan dat dit in theorie niet mogelijk is omdat dit een soortgelijke motor is.
Maar ze zullen contact opnemen met Bosch.

Mij lijkt dat dit soort variabelen in het motor management aan te passen zijn, echter de FM geeft aan dat zij dit niet kunnen.
Ben hier niet :) mee.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen met de Bosch motor?
Check! Zelfde ervaring hier. Ik heb hier zelfs mijn motor om laten wisselen door de FM maar probleem blijft. Andere accu gerobeert; zelfde verhaal.
Ik heb een classic line High Speed model.
Bosch is niet zo spraakzaam bij dit soort wijzigingen in de software en laat liever de FM nogmaals een motor wisselen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
wmeester schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 17:53:
[...]

Check! Zelfde ervaring hier. Ik heb hier zelfs mijn motor om laten wisselen door de FM maar probleem blijft. Andere accu gerobeert; zelfde verhaal.
Bosch is niet zo spraakzaam bij dit soort wijzigingen in de software en laat liever de FM nogmaals een motor wisselen...
Bosch is sowieso niet erg spraakzaam over de software-versie en de changelist. Kennelijk mogen consumenten niet weten wat en waarom Bosch zaken aanpast...

Dat heeft alles te maken met der echten van de software, maar juist in de Classic line schijnt dat gemakkelijk te omzeilen te zijn. (kijk een bij de blog van Bert).
In een van zijn vele blogs heeft hij beschreven hoe dat zit en dat het vrij makkelijk aan te passen is.
Het was iets met 1 voor Bosch, 2 voor de producent en 3 voor de FM in de software. Door aanpassing van dat getal zou je meer rechten kunnen krijgen, maar mij ontbreekt de tijd om nu te zoeken waar dat precies stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

lenoble schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 09:28:
[...]

( Heb slechte ervaringen met de gazelle voorwiel motoren) Zou hier kiezen voor een Bosch, Yamaha of BionX.
Waren die slechte ervaringen met de Panasonic van Gazelle? Zo ja, wat gebeurde er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Peatsmoke schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 17:44:
[...]

Toevallig las ik dit stukje in een Duitse krant: de discussie over de snelle e-bike is daar ook in volle gang, maar net als hier, wijkt de regering daar ook nauwelijks.
Voor de mensen die niet zo goed Duits kunnen lezen:
Het artikel gaat over de plaats op de weg en dat een S-pedelec (snelle e-bike) op de weg moet rijden. In Duitsland willen ze nu (net als in Nederland al gebruikelijk is) buiten de bebouwde kom de snelle e-bike op het fiets/bromfietspad toe te laten. Tot nu rij je dus met je Moped (Duitse brommer) op een 80 km-weg op de rijbaan. Voor de snelle e-bike willen ze dus ene uitzondering zodat die buiten de bebouwde om, op het fietspad mag.
Het eerste deel gaat over fietsen die daar ook (in 80% van de gevallen op het trottoir mogen binnen de bebouwde kom).
De reacties zijn nagenoeg hetzelfde als hier in Nederland, maar ook hier wordt duidelijk dat de wetgeving niet veranderd omdat het Europees zo afgesproken is....
Mijn ervaring met de fietsinfrastructuur in Duitsland is zodanig dat je als snellere fietser niet graag in de bebouwde kom op hun gedeelde fiets/voetpaden wil rijden. Met een S-pedelec is dat ronduit gevaarlijk.
En de fietspaden buiten de bebouwde kom zijn vaak van zo'n slechte kwaliteit dat je daar ook niet wil rijden, laat staan als je 30 km/h of harder rijdt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Het hangt nogal af van de regio... mijn ervaringen met Duitse fietspaden in Noord Duitsland zijn heel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenoble
DHL schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 06:21:
[...]

Waren die slechte ervaringen met de Panasonic van Gazelle? Zo ja, wat gebeurde er?
Dit was geen Panasonic motor

Ik heb problemen gehad met de X2 motor van gazelle.
De eerste was defect na 5 kilometer, de tweede na 400 kilometer etc..
Verder zou dit een motor zijn die extra krachtig is, speciaal voor het nemen van heuvels en tegenwind.

Echter het tegengestelde was waar, bij het zien van een heuvel kreeg de motor al last van een ondersteuningsdip.... Hierdoor was dit geen geschikte match om 33 km enkele reis naar het werk af te legen. Ondersteuning tot 21 kilometer per uur en daarna niets meer...
De fiets is meerdere malen terug geweest, en uiteindelijk terug genomen door gazelle en de centjes terug gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
wmeester schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 17:53:
[...]

Ik heb ook iets vaags, vermoedelijk ook na een Bosch update.

Gemiddelde snelheid klopt niet meer ondanks dat ik 26 a 27 per uur ga blijft de gemiddelde snelheid op 22 hangen. Dit was voor een servicebeurt niet zo! Heel vreemd verhaal. Heb nu de Badass erop zitten dus het klopt toch niet en verder boeit het me ook niet zo maar het blijft wel een vreemd verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Thnx allen (eervolle vermeldingen roffeltjes, Peatsmoke en Vlassie1980) voor de uitstekende info. Ik ben heel wat wijzer geworden en ook enthousiast geworden over het concept ebike, waar ik dat in een vrij recent verleden nog iets vond voor oude mensen :P
Onzin, zo bleek.

Ik ga deze maand eens proefrijden in Zeist en Hoevelaken voor ebikes van Kalkhoff en Gazelle.

Nog een vraag: hoe makkelijk is het om de garantie bij aanschaf te verlengen op onderdelen als accu, motor, display? Fabrieksgarantie is vaak maar 2 jaar, dat zou ik willen opkrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Anoniem: 654400 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 12:02:
Thnx allen (eervolle vermeldingen roffeltjes, Peatsmoke en Vlassie1980) voor de uitstekende info. Ik ben heel wat wijzer geworden en ook enthousiast geworden over het concept ebike, waar ik dat in een vrij recent verleden nog iets vond voor oude mensen :P
Onzin, zo bleek.

Ik ga deze maand eens proefrijden in Zeist en Hoevelaken voor ebikes van Kalkhoff en Gazelle.

Nog een vraag: hoe makkelijk is het om de garantie bij aanschaf te verlengen op onderdelen als accu, motor, display? Fabrieksgarantie is vaak maar 2 jaar, dat zou ik willen opkrikken.
Graag gedaan, het concept is gewoon erg revolutionair maar wordt helaas te vaak ge-associeerd met ouderen. En dat is niet terecht, maar ik merk wel dat er steeds meer jongere mensen op een pedelec stappen. Collega van me heeft laatst ook weer een mooie Cube gescoord met Bosch :)

Over die garantie: Ik kan me herinneren dat ik ergens op een site zag dat Gazelle tegen een geringe meerprijs 5 jaar garantie gaf. Maar dat kan volgens mij niet op een accu, die zijn nou eenmaal slijtagegevoelig en na 5 jaar zeker aan vervanging toe. Je kunt het beste even informeren bij de verkoper of je extra garantie kunt bijkopen.

Flyer geeft bijvoorbeeld 5 jaar garantie, maar niet op Flyers met een Bosch systeem:
http://www.flyer-fietsen.nl/garantie/

Je kunt bij Gazelle ook nog 2 jaar extra garantie bijkopen bovenop de huidige 2 jaar garantie:
http://www.gazelle.nl/ass...ietsen/verlengde-garantie

Mocht ik voor een nieuwe fiets gaan in de toekomst dan ga ik ook zeker voor extra garantie. Dat ding moet kilometers vreten zonder extra onvoorziene kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenoble
Vlassie1980 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 12:28:
[...]

Mocht ik voor een nieuwe fiets gaan in de toekomst dan ga ik ook zeker voor extra garantie. Dat ding moet kilometers vreten zonder extra onvoorziene kosten :)
Als jij getuned rijdt kan je met de garantie wel eens in de moeilijkheden komen.
Ik heb laatst mijn achtervelg overlangs gescheurd, maar mooi geen garantie, omdat ik er met een Badass mee had gereden en daar zou de velg niet tegenkunnen..... 8)7 grote onzin natuurlijk, maar voor de leverancier wel een reden om de garantieaanspraken af te wijzen..

Ook bij het kapotgaan van de kunststof tandwiel in de motor gaf de FM aan dat het wel eens lastig kon worden omdat ik getuned rij. Gelukkig was dit geen probleem bij Bosch, maar voor het zelfde geld wordt die ook afgewezen vanwege een getunde fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Tsja, ik heb vernomen dat het voor een fm alsnog heel lastig is om te achterhalen of een fiets wel of niet getuned is. Bij onderhoud trek ik die Badass eraf en reset ik alles.

Verder heeft Bosch volgens mij een beleid om bij elke serieus defect een nieuwe motor door te schuiven, iets met cost efficiency :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Printkop
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-07 17:14
De fietsenmaker heeft, in mijn stadsfiets met Bosch middenmotor, de binnenband van het achterwiel vervangen door een Gaadi gedeelde binnenband. Kan ik dat als een volwaardig alternatief zien? Of is dat meer een tijdelijke oplossing? Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:40
Hmmm, ik zie hier wat staan:
https://www.consumentenbo...fietsen/gaadi-binnenband/

Ik kan denk ik sneller een band verwisselen. Zeker met middenmotor.

Na drie jaar heen en weer fietsen heb ik overigens maar drie keer een lekke band gehad, en was iedere keer te repareren dmv een plakkertje. Dat kost wat minder dan een nieuwe band...

[ Voor 35% gewijzigd door wmeester op 07-10-2015 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-07 21:52
roffeltjes schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 07:48:
Het hangt nogal af van de regio... mijn ervaringen met Duitse fietspaden in Noord Duitsland zijn heel erg goed.
Inderdaad. Ik was deze zomer in de Eiffel en daar zijn de wegen supergoed, zat ruimte voor fietsers.
Mooiste is echter nog de vele fietspaden, vaak over oude spoorbaantracés.
Was prima te doen met 40km/u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
In België gaan ze nu zelfs van 3 klasses spreken...
Federaal mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) wil een rijbewijs invoeren voor elektrische fietsen met een vermogen boven de 4 kilowatt, die sneller dan 45 km per uur kunnen rijden. Dat schrijft La Libre Belgique woensdag. Volgens de krant wil Galant daarmee Europese regelgeving omzetten in Belgisch recht.
Er zouden drie categorieën van elektrische fietsen komen. Een eerste categorie bevat fietsen met een vermogen minder dan 1 kilowatt en waarvan de elektrische bijstand afneemt en stopt bij 25 km per uur. Deze tweewielers worden gelijkgesteld met klassieke fietsen, maar zijn wel verboden voor min-16-jarigen.

Een tweede categorie bevat de elektrische fietsen waarvan het vermogen tussen de 1 en de 4 kilowatt ligt (maximum 33 km/u). Deze worden gelijkgesteld met bromfietsen klasse B, waarvoor een nummerplaat en een verzekering en het dragen van een helm verplicht is en waarvoor je een theoretisch rijexamen moet afleggen.

De derde categorie behelst de snelste elektrische fietsen, die sneller dan 45 km per uur gaan. Die zullen beschouwd worden als motorfietsen. Wie er mee rijdt moet rijexamen afleggen, een helm dragen en een verzekering nemen.

Volgens minister Galant gaat het om een wetsontwerp waar nu verder over gediscussieerd zal moeten worden met de gewesten die voor de verdere praktische uitwerking zullen moeten zorgen.

Fietsersbond

De Fietsersbond zegt te kunnen leven met het voorstel van de minister. ‘Wij waren geen vragende partij, maar kunnen ons wel vinden in het globaal voorstel. Wij waren betrokken bij de voorbereidende gesprekken en hadden zelf wel liever gezien dat voor de categorie tot 33 km/u ook geen rijbewijs nodig zou zij. Maar dat was niet mogelijk gezien de Europese context waarin het voorstel past’, zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond.

Hoe het rijbewijs er zal uitzien en vooral hoe het examen zal verlopen, is vandaag nog niet geweten.

‘Dat moet nog allemaal ontwikkeld worden. Want vandaag bestaat er niets specifiek voor fietsers’, zegt De Cleen nog. Ook bij Goca, dat theoretische en praktische rijexamens organiseert, kan men nog geen details geven omdat alles nog moet uitgewerkt worden.

Verzekering

Elektrische fietsen van de categorieën twee en drie in het voorstel van minister Galant zullen sowieso ook een verzekering moeten hebben. En ook die tarieven liggen nog niet vast.

Voor fietsen met een vermogen tussen de 1 en de 4 kilowatt denkt de minister aan een verzekeringspremie van 25 tot 45 euro per jaar. ‘Ik denk dat die tarieven inderdaad zullen meevallen’, zegt François de Clippele, woordvoerder van verzekeringssector Assuralia.

‘De wet zegt dat elk voertuig dat zelfstandig kan rijden, zonder gebruik van spierkracht dus, onderhevig is aan een verplichte verzekering burgerlijke aansprakelijkheid. Om met een elektrische fiets te rijden, is er spierkracht nodig, hoe beperkt ook. Maar je moet trappen om te kunnen vertrekken. Wanneer de motor dominant wordt, val je onder het principe van de motorrijtuigen. Bij die snelste modellen is het duidelijk dat de gemiddelde fietser niet met spierkracht alleen zulke hoge snelheiden kan halen. Dus vallen ze onder motorrijtuigen. Net als rolstoelen met motor bijvoorbeeld, hoe stil ze ook rijden. Nu al een tarief kleven op een verzekering voor elektrische fietsen, is te voorbarig. We zitten nog maar in een voorbereidende fase. Maar ik denk dat het zal meevallen omdat de tarieven worden berekend op basis van de risico’s en die zijn hier beperkt. Voor voor derden, de grootste schade wordt meestal geleden door de bestuurder zelf’, zegt François de Clippele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Opperpanter2 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 14:33:
[...]

Inderdaad. Ik was deze zomer in de Eiffel en daar zijn de wegen supergoed, zat ruimte voor fietsers.
Mooiste is echter nog de vele fietspaden, vaak over oude spoorbaantracés.
Was prima te doen met 40km/u!
Ik heb jaren in Duesseldorf gewoond, en daar was het droevig gesteld met de fietspaden. De Duitsers zelf vonden over het algemeen hun land fietsonvriendelijk vergeleken met NL. Dat kan uiteraard verschillen per regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
En toch is Duitsland wel een echt fietsersland, komen zat grote fietsmerken daarvandaan. ( Riese und Muller, Kalkhoff, Stevens)

Voor mij is het vrij waarschijnlijk dat ik over een paar jaar op een Duitsah zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik vind dat Belgische voorstel heel redelijk MITS ze met een helm een gewone fietshelm bedoelen. Het gat tussen 25-33 km is erg klein, maar een racefietshelm is prima voor die snelheden,

Heck, als ze dat invoeren in Nederland stap ik blij over, ik draag immers nu al een helm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
DHL schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 17:19:
Wie kent een leuke fiets met enkel rotatiesensor? Moet een goede fiets zijn en mag gerust wat kosten. Momenteel twijfel ik voor deze: file:///Users/Victor/Desktop/Gazelle%20Chamonix%20C7%20Hybrid%20F%20Heren%20-%20Fietsenwinkel.com.html
Deze heeft toch Magura's... Je vindt heel moeilijk iets kwaliteitsvol met die verouderde techniek. De Makrofiets is verkocht, die was goed om te rijden, maar te simpel uitgevoerd. Maar hierdoor weet ik zeker dat ik naar die PAS sensor toe moet.
Zelf een fiets uitzoeken en laten ombouwen met een Bafang of ander PAS setje. Heb je tenminste een fiets die bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Dat belgische voorstel is al een stuk realistischer, vooral omdat ze die belachelijke 250W grens laten varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 07:45:
[...]

Mijn ervaring met de fietsinfrastructuur in Duitsland is zodanig dat je als snellere fietser niet graag in de bebouwde kom op hun gedeelde fiets/voetpaden wil rijden. Met een S-pedelec is dat ronduit gevaarlijk.
En de fietspaden buiten de bebouwde kom zijn vaak van zo'n slechte kwaliteit dat je daar ook niet wil rijden, laat staan als je 30 km/h of harder rijdt.
Daar wil ik eigenlijk al niet met een gewone (e-)bike fietsen, maar soms is het gewooen verplicht, althans volgens de bebording... 8) Met een onschuldige toon en een verbaasde blik kom je ook bij de polizei redelijk ver... :D
De fietspaden in de streek waar ik veel fiets (NRW, Kreis Heinsberg en Kreis Aachen), zijn van heel matige kwaliteit, zeker langs de Bundesstrassen en Landesstrassen. Op plekken waar zoveel wortelopdruk was dat je er hoog van ging zingen, hebben ze het asfalt weg gehaald en vervangen door dolomiet split. 8)7

De link was ook meer bedoeld om aan te geven dat de discussie die hier speelt, ook in Duitsland gaande is. Misschien zou een Europese actie de overheden op andere gedachten kunnen brengen.
Karl Marx zou trots zijn geweest: Bond der bannelingen, s-pedelecers aller landen verenigt u! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:49

XanderDrake

Build the future!

(jarig!)
Peatsmoke schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 07:19:
De fietspaden in de streek waar ik veel fiets (NRW, Kreis Heinsberg en Kreis Aachen), zijn van heel matige kwaliteit, zeker langs de Bundesstrassen en Landesstrassen. Op plekken waar zoveel wortelopdruk was dat je er hoog van ging zingen, hebben ze het asfalt weg gehaald en vervangen door dolomiet split. 8)7
In Berlijn waar ik tijdje heb gewoond is het niet veel beter. Fietspad markering die halverwege de straat en/of kruispunt ophoudt. Fietspaden die permanent worden gebruikt als parkeerplaats en nooit beboet verder. Slechte wegen, autos die nooit omkijken naar fietsen, en altijd verbaast dat ik naast ze fiets als ze langzaam rijden. Ik zie mij echt geen s-pedelec fietsen daaro.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 19:54:
Ik vind dat Belgische voorstel heel redelijk MITS ze met een helm een gewone fietshelm bedoelen. Het gat tussen 25-33 km is erg klein, maar een racefietshelm is prima voor die snelheden,

Heck, als ze dat invoeren in Nederland stap ik blij over, ik draag immers nu al een helm.
ja maar ze spreken ook van een verzekering/helm/nummerplaat tussen de 1-4kw... (25-33km/h)
heel wat mensen komen hier ook in aanmerking dus!

Dat ze tot 4kw een verzekering en helm verplichten ja, maar nog een nummerplaat ook 8)7

ps. ik denk dat de meesten hier wel een helm dragen toch?
Opperpanter2 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 22:33:
Dat belgische voorstel is al een stuk realistischer, vooral omdat ze die belachelijke 250W grens laten varen.
Dat wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tsja, een nummerplaat? Mag hoor, zal er niet mee zitten, het beinvloed mijn fietsen niet (een zware helm wel!) *shrug*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Peatsmoke schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 07:19:
[...]

Daar wil ik eigenlijk al niet met een gewone (e-)bike fietsen, maar soms is het gewooen verplicht, althans volgens de bebording... 8) Met een onschuldige toon en een verbaasde blik kom je ook bij de polizei redelijk ver... :D
Dan zal het inderdaad regiogebonden zijn, want ik fiets ook in NRW, kreis Viersen :D Er zijn daar tegenwoordig twee goede fietspaden: (delen van) het Bahnradpad van Kaldenkirchen naar Kempen en langs de L373 (Brüggen - Swalmen) is het fietspad dit jaar vernieuwd.
Maar ik ben een paar keer naar Mönchengladbach geweest en als je dan daar in de bebouwing komt op gedeelde fiets/voetpaden van nog geen meter breed die direkt voor huizen langs gaan... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Hier zijn we al blij met een fietspad... Hetgeen jullie hebben kunnen wij als Belg enkel van dromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ben zelf ook heel blij met mijn route. Allemaal mooi strak fietspad, klein stukje op een 60 weg waar auto's vrij hard voorbij scheuren maar verder is het allemaal redelijk safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DHL schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 09:48:
Hier zijn we al blij met een fietspad... Hetgeen jullie hebben kunnen wij als Belg enkel van dromen.
Het wegdek is in België niet altijd even prettig, maar ik heb geen probleem met zo'n fietsstrook langs een 4-baans expresweg zoals hier langs de N78 (zelfs als die weg niet beperkt was tot 70 km/h).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Is gewoon jammer, vooral heel 'populaire' routes worden zelfs niet aangepakt...
Maar in grote assen zijn ze toch (eindelijk) bezig met 'fietssnelwegen'...

ik heb nog 'geluk' omdat het 20km langs een vaart rijden is, dus wel super tof en 'rustig'
Maar ik kom bijvoorbeeld bij elke brug dit tegen...
https://www.google.be/map...ngnBUA!2e0!7i13312!8i6656

en op het einde zo een stukken :
https://www.google.be/map...kKNWdA!2e0!7i13312!8i6656

dat bolt echt NIET...
Vooral dat het tot 3j geleden nog gewoon beton was :(

(iframes als afbeelding van google maps werken hier niet zeker?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dat lijkt me vooral lullig als het regent, dat soort wegdek wordt dan superglad (gladder dan gewoon klinkers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:49

XanderDrake

Build the future!

(jarig!)
Ik heb op marktplaats iemand die Badass kopie modules verkoopt, voor de helft van de prijs. Is natuurlijk goed mogelijk dat het werkt, maar heeft iemand daar hiero ervaring mee?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Denk iets gevonden te hebben voor mezelf... Jools bike. Koppel 80 NM zonder krachtsensor, Bafang middenmotor, Batterij van een 500wh, Mooi zadel en handvatten, slechte remmen (v brakes shimano) en mooie looks. Prijs 2000 Euro. Van 't weekend eens gaan testen. Verwacht echt wel veel kracht eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-07 06:59
lenoble schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 12:38:
Ik heb laatst mijn achtervelg overlangs gescheurd, maar mooi geen garantie, omdat ik er met een Badass mee had gereden en daar zou de velg niet tegenkunnen..... 8)7 grote onzin natuurlijk, maar voor de leverancier wel een reden om de garantieaanspraken af te wijzen..
met 45 door een put heen denderen geeft een heel andere impact op de velg als het zelfde putje met 25.
Opperpanter2 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 22:33:
Wat is er belachelijk aan die 250w grens voor een fiets met trapondersteuning en max snelheid van 25km/h.

Gezien de 500w grens voor een brommer met helmplicht vind ik die grens helemaal niet gek.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Mijn zoon zou dan wel niet meer met z'n MTB mogen rijden, da's wel belachelijk vind ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Allereerst mijn dank voor degenen die dit forum zo onderhoudend en leerzaam maken. In het bijzonder elektrischefietsentopic starter Vlassie.
In de weerwil van mijn nickname! kost het mij geen enkele moeite om hier al geruime tijd regelmatig rond te snuffelen.

Enige weken geleden heb ik zelf mijn 7 jaar oude Koga (Miyata) Balance (21 versnellingen) elektrisch gemaakt met een FMH ombouwset. Ik weet hoe hier over ombouwen (met een voorwiel motor) wordt gedacht, maar de indertijd 1200 euro kostende fiets verkeerd nog in goede staat. Daarbij, binnenkort gepensioneerd zijnde, gebruik ik de fiets puur voor mijn plezier.

De FMH ombouwset met een 36 Volt, 11 Ah Panasonic Lithium Polymeer batterij is niet de goedkoopste, maar de materialen zijn, zover als ik kan beoordelen, goed en, niet onbelangrijk, de importeur/verdeler woont min of meer in de buurt.
Tevens heb ik een duimgashendel gemonteerd. Ja, ja! Dat is makkelijk bij wegrijden, bij afwezigheid van een trapkrachtsensor en met alleen een magneetsensor (vooral als ik vergeet terug te schakelen) en als ik snel een drukke weg wil oversteken.
De ondersteuning van de FMH voorwiel-motor loopt onder normale omstandigheden soepel door tot ongeveer 28-29 km/u. Het kan harder tot 33 km/u, maar dan moet er behoorlijk wat inspanning geleverd te worden. Nergens voel ik die 'muur' die ik al bij 26,5 km/u ervoer tijdens testritten op e-bikes met een Bosch Active en Performance middenmotor. Dat vrij abrupte afbreken van de ondersteuning van die Bosch motor vond ik behoorlijk frustrerend. Als ik ooit voor een middenmotor ga dan moet die (licht) opgevoerd kunnen worden. Want Zemo, Trek, Merida, Cube, Kalkhoff, Hercules, Qwic en Victoria maken wel hebberig. Prettig is dat ik de ombouwset zonder meer op de fiets van mijn echtgenote kan overzetten. Vooral dat gashendeltje heeft haar bijzondere belangstelling. Dat simpele hendeltje kan dus zomaar het glijmiddel voor een nieuwe fiets worden ;)

Nu, na ongeveer 1000 km, ben ik nog steeds tevreden over de ombouwset. Ook de Koga weet met de relatief ongunstige gewichtverdeling (motor in het voorwiel en accu op de bagagedrager) goed om te gaan (lelijk qua design zo'n accu op de bagagedrager, maar fietstassen doen wonderen). De fiets is zeer star en ligt als een blok op de weg. De ergens op dit forum geadviseerde stabiliteit en behendigheid testen (inclusief losse handen fietsen) doorstaat de fiets (de berijder gelukkig ook) met glans.

Van het veelgenoemde trekken van een voorwielmotor merk ik nauwelijks iets en ervaar ik niet als vervelend, waarschijnlijk ook omdat ik meestal in ondersteuningsstand 2 (van de 5), indien mogelijk, flink door fiets tot de maximumsnelheid. Ik ben dan ook vaak toch licht bezweet na een fietstocht.

De Shimano versnelling gebruik ik als volgt: voorblad 42 (grootste) in combinatie met 11-13-15-18 van het achterkransje. Ik ben aan het oefenen om mijn trapritme, nu ongeveer 65 p/m, te verhogen. Dat is langer vol te houden merk ik ook. Met dank aan Roffeltje.

Wat de alhier regelmatig verguisde V-brakes betreft! Ik wil aannemen dat hydraulisch velgremmen of schijfremmen een betere keus zijn voor e-bikes, maar ik heb nog geen enkele keer het gevoel gehad dat de V-brakes niet voldeden. Terwijl ik al enkele keren, ondanks mijn defensieve rijstijl, min of meer een noodstop moest maken. Bovendien, die V-brakes zitten nu eenmaal op die Koga!

Ik fiets op Schwalbe Marathon Plus Tour banden, omdat ik ook regelmatig op verharde grindpaden in natuurgebieden fiets. De Marathon Plus Tour heeft een wat grover profiel dan de Marathon Plus, terwijl de rolweerstand hetzelfde is als die van de Marathon Plus, aldus Schwalbe.

Omdat ik nu meer en langer fiets en ook vaker op slecht onderhouden grindpaden, begint mij de zeer matige presterende (en dat is nog een eufemisme) verende zadelpen op te breken. Voor een verbetering twijfel tussen de Suntour SP12 NCX Suspension Seat Post of de By.Schulz G.1 Suspension Seat Post. Respectievelijk ongeveer 62 & 120 euro inclusief verzendkosten bij Amazon.de
De half zo dure Suntour is de prettigst verende (volgens een Duitse test) en krijgt van 170 klanten ruim 4 sterren (van de 5), maar toch klagen vrij veel kopers over knak geluiden na enige tijd. De By.Schulz G.1, is twee keer zo duur, relatief kort op de markt en er zijn maar weinig gebruikerservaringen te vinden. Toch geeft de constructie van de Schulz G.1 mij meer vertrouwen voor de lange duur. Van de andere kant kan ik twee keer een Suntour SP12 NCX kopen voor de prijs van één Schulz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
:o

Alle gekheid op een stokje, erg leuk om te zien dat je zoveel plezier krijgt in het fietsen. Ik heb vijf jaar met volle tevredenheid gefietst met een ION met voorwielmotor en qua fietsgevoel is dat nog steeds een vreselijk goede fiets. Verder betreft V-Brakes/Canti's, altijd nog beter dan Rollerbrakes :+

Kijk als je een nieuwe fiets koopt is het wat mij betreft wat stringenter: Liefst een middenmotor (ivm storingen!) met minimaal Magura's, liever schijven. In dat geval is mijn advies: Doe het gewoon in één keer goed.

Maar ombouwen is toch een andere tak van sport met een heel ander prijs-plaatje. En dan is een china set op een al in het bezit zijnde fiets met goede canti's natuurlijk dikke pret.

Horses for courses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Het fietsen op een e-bike nodigt uit tot veel langere en plezierigere fietstochten en is ondanks de ondersteuning, uiteindelijk veel gezonder dan korte fietstochten zonder ondersteuning.

Overigens roffeltjes, lees ik je bijdragen graag. Niet iedereen is het altijd met je eens, maar dat hoeft ook niet, als de discussie maar begripvol voor andermans standpunten en vriendelijk blijft.

Die fiets van jou vind ik, ook puur van uit design oogpunt, een plaatje. Zou dan zelf graag een wat groter accu willen hebben, maar Batavus heeft mij al laten weten dat ook in 2016 de accu van de Razer 400 Wh blijft.
Niet dat ik die fiets direct wil kopen en daarbij ben ik een liefhebber van een ‘goede’ vering!

[ Voor 8% gewijzigd door - oblomov - op 09-10-2015 01:20 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
De actieradius is erg groot, dus ik zit er niet mee. Ik heb een aantal andere bezwaren tegen de Razer, maar die zullen ze ook wel niet aanpassen. Niks dramatisch, maar het zou de fiets wel af maken.

1. Een drager die rechtstreeks naar de achtervorken loopt ipv onder het spatbord naar de achterbrug. Scheelt in draagvermogen en je kan bredere banden kwijt. Kwestie van form over function.
2. Geen schijfremmen, zelfs geen montage punten op het frame/vork.
3. Geen biddonnokken.
4. Stuur inrichting is zoals geleverd niet geschikt voor prettig fietsen (er is een kaarsrecht stuur gemonteerd) . Kan de FM wel voor je vervangen (goed stuur van Ergotec is om en nabij een tientje).

Wat dat betreft zijn de Merida's praktischer.

Eigenlijk is het allergrootste voordeel van de Razer over de concurentie wat mij betreft de vaste voorvork waar ik low-riders op kwijt kan. Dat is vooral handig als je een kind achterop hebt en toch twee tassen mee kan nemen. Bagagedrager verlengingen maken een fiets heel erg zwabberig. En het maakt de fiets geschikt voor flinke vakanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
De verkoop van bromfietsen in Nederland is met 12 procent gestegen in de eerste drie kwartalen van 2015, ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Dat blijkt donderdag uit cijfers van Bovag, de RAI Vereniging en RDC.

In totaal werden er 13.952 bromfietsen verkocht. Brommers van het merk Piaggio/Vespa zijn het populairst, gevolgd door Kymco en SYM.

Ook werden er in de eerste drie kwartalen 39.998 nieuwe snorfietsen geregistreerd, een stijging van 2 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.Hiervan behoorden er 2.818 tot de zogenoemde speed pedelecs of speed e-bikes, elektrische fietsen die een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur kunnen bereiken.

De snelle e-bikes worden steeds populairder en sinds dit jaar worden de verkoopgegevens over deze snorfiets voor het eerst apart onder de loep genomen.

Onder de speed pedelecs loopt Sparta voorop met een marktaandeel van 46 procent. Riese und Müller neemt de tweede plaats in, gevolgd door Stromer.
Onder de gewone snorfietsen is, net als bij bromfietsen, het merk Piaggio/Vespa het meest in trek.

Bron: NU.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Mooie ontwikkeling, zijn er toch aardig wat. Bijna 3000 stuks.

Sparta modellen vind ik 10x niks, Riese und Muller is zeer mooi. Kwam vanmorgen een Stromer ST2 tegemoet met die mooie dagverlichting, kwijl kwijl....

Beetje jammer dat er in de pers ook weer de 45 km per uur snelheid zo naar voren komt. Gemiddelde snelheid ligt echt niet zo hoog. Mijn getunede Merida rijdt ook maar 30 gemiddeld. Vanmorgen kwam er een racefietser voorbij, beetje achter blijven hangen.

Harder kan wel, maar dan kom ik in de knoop met de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 09:27:
Mooie ontwikkeling, zijn er toch aardig wat. Bijna 3000 stuks.

Sparta modellen vind ik 10x niks, Riese und Muller is zeer mooi. Kwam vanmorgen een Stromer ST2 tegemoet met die mooie dagverlichting, kwijl kwijl....

Beetje jammer dat er in de pers ook weer de 45 km per uur snelheid zo naar voren komt. Gemiddelde snelheid ligt echt niet zo hoog. Mijn getunede Merida rijdt ook maar 30 gemiddeld. Vanmorgen kwam er een racefietser voorbij, beetje achter blijven hangen.

Harder kan wel, maar dan kom ik in de knoop met de accu.
Zo'n Stromer is idd een heel mooie fiets, maar mag je zoiets eigenlijk nog wel fiets noemen? Je zou er zo mee in een scene van Starwars kunnen stappen...
Riese & Müller vind ik persoonlijk helemaal niks hebben qua design en daarbij is de prijs-kwaliteit in mijn ogen helemaal scheef gegroeid bij dit merk. Dit zie je overigens wel vaker bij Duitse merken als ze gaan pretenderen dat ze een zogenaamd premium merk zijn (en blijken alleen maar "premium" of "vorsprung" status te kunnen bereiken middels illegale software-aanpassingen :+ ).
Die 45 km/u is gewoon de voertuigsnelheid, dat is nu eenmaal zo. In de nabije toekomst denk ik dat dit soort snelheden makkelijker en langer gereden kunnen worden. Er ligt nu immers een duidelijke regelgeving waarop fabrikanten ook kunnen gaan inspelen. De enige bottleneck om die snelheid niet lang te rijden is eigenlijk alleen de accu. Ik verwacht dat binnen een jaar of drie de magische 1000Wh een feit zijn (bij productie bromfietsen) en daarmee ook de 40 km/u gemiddeld, makkelijk gereden gaan worden.

Ik heb het idee dat Sparta een trucje uitgehaald heeft en heel veel fietsen al laten registreren. Je ziet dat bij automerken ook wel eens om de verkoopcijfers kunstmatig op te krikken. Misschien staan er wel 1500 Sparta's, Stromers en R&M's in een hal, te wachten om ingezet te worden als demo voor 2016...
Want heel eerlijk een Stromer ben ik pas één keer tegengekomen en dat was in Duitsland. In Zuid-Limburg zie ik ze nooit, maar dat kan er ook mee te maken hebben dat het de gemiddelde opleiding en dientengevolge het inkomen hier ook lager (en de gemiddelde leeftijd hoger) ligt dan in de Randstad.

[ Voor 13% gewijzigd door Peatsmoke op 09-10-2015 10:22 . Reden: verhaal aangepast... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik zie toch wel regelmatig Stromers in Amsterdam, maar geen idee hoe zich dat verhoudt tot de verkoopcijfers. Ik geloof wel in je theorie over getilde cijfers, al moet ik ook weer zeggen dat de levertijden echt wel hoog lagen dit jaar wat wel duidt op goede verkopen. Ik moet dus toegeven dat ik geen flauw idee heb hoe het gaat....

En tsja die Sparta, het is een goede fiets en het merk is toch wel een beetje de bekendste naam qua E-Bikes.Ik zie er trouwens zelden één in de stad, maar ik ken ook geen Sparta dealers hier in Amsterdam(zullen er plenty zijn, ik ken ze gewoon niet). Het is hier vooral Batavus en Giant die je ziet. Rond Weesp zie ik weer Sparta's. Wat er in de buurt rondrijdt hangt dus nogal af van welke dealers in een regio zitten.

En grappig dat je mijn mening deelt over Riese en Muller, ik sta daarin behoorlijk in de minderheid... ik vind het form over function. Ik wil alles kunnen vervangen.

[ Voor 27% gewijzigd door roffeltjes op 09-10-2015 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik vind Riese und Muller qua uiterlijk vaak erg geslaagd. Enige nadeel aan bijvoorbeeld een Cruiser HS zijn de Magura velgremmen in plaats van schijfremmen en natuurlijk de accucapciteit, Bosch komt momenteel wel met 500Wh varianten maar ik vind dat alsnog een beetje tegenvallen. Een Speed Pedelec voor mijn afstand zou eigenlijk minimaal 600Wh moeten hebben om heel de rit met een beetje wind op Turbo te kunnen fietsen.

Stromers kom ik geregeld tegen hier in het Groene Hart, ook R&M's, Sparta's, Kalkhoff's en Gazelle's. Kan me nog herinneren dat toen ik net een maand mijn nieuwe omgebouwde Batavaus Stabilo had werd ingehaald door een Flyer HS. Sindsdien zie ik alleen maar meer S-pedelecs op het fietspad.
Was niet leuk toen, ik zag die gozer op die Flyer echt aan de horizon verdwijnen terwijl ik toch wel 28 km per uur ging :P

Maar laat maar komen die 1000Wh varianten, en hopelijk ook voor een schappelijk prijsje. 5000 euro is echt teveel van het goede. Die Kalkhoff Integrale is trouwens ook errug mooi maar die heb ik nog niet in het wild gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:38
Wellicht niet helemaal de juiste plaats, maar toch...

Aangezien de vorstperiode weer aan breekt en de handgreep van mijn accu van de E-bike gebroken is wordt het binnen opladen van de accu "lastig".

Ik weet dat het onder het vriespunt stallen en opladen niet goed is voor de accu.

Nu zit ik er aan te denken om een vorstbeschermingskacheltje aan te schaffen wat aan slaat als het onder de 5 graden komt en deze dicht bij mijn fiets te zetten in de schuur. De schuur is ongeveer 3x3x2 meter.

Zou dit afdoende zijn om de accu heel te houden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
DHL schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 17:15:
Denk iets gevonden te hebben voor mezelf... Jools bike. Koppel 80 NM zonder krachtsensor, Bafang middenmotor, Batterij van een 500wh, Mooi zadel en handvatten, slechte remmen (v brakes shimano) en mooie looks. Prijs 2000 Euro. Van 't weekend eens gaan testen. Verwacht echt wel veel kracht eigenlijk...
Haha het duurde even, maar je hebt de bafang ontdekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
martijn_tje schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 18:05:
Wat is er belachelijk aan die 250w grens voor een fiets met trapondersteuning en max snelheid van 25km/h.

Gezien de 500w grens voor een brommer met helmplicht vind ik die grens helemaal niet gek.
Probeer maar eens met een 250W voorwielmotor een heuvel in limburg op te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vlassie1980 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:41:
Ik vind Riese und Muller qua uiterlijk vaak erg geslaagd. Enige nadeel aan bijvoorbeeld een Cruiser HS zijn de Magura velgremmen in plaats van schijfremmen en natuurlijk de accucapciteit, Bosch komt momenteel wel met 500Wh varianten maar ik vind dat alsnog een beetje tegenvallen. Een Speed Pedelec voor mijn afstand zou eigenlijk minimaal 600Wh moeten hebben om heel de rit met een beetje wind op Turbo te kunnen fietsen.
Tsja, met mijn 400Wh accu zou ik het misschien wel kunnen redden om heen en weer te rijden (28km x 2) op mijn iets opgevoerde Merida, al zal het krapjes worden (zeker in de winter). Overigens fiets ik alleen op ECO, soms op Tour als het wat harder waait. Sport en Turbo gebruik ik eigenlijk zelden, hooguit een keer voor de lol of als de Bikespeed RS uitgeschakeld is. Qua gemiddelde schommel ik zo rond de 30-33 km/h

Een s-pedelec zou ooit een optie kunnen zijn als men de huidige 'geruchten' opzij weet te leggen. Ik ga echt niet met mijn fiets op de rijbaan rijden.

[ Voor 7% gewijzigd door vhal op 09-10-2015 12:22 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Opperpanter2: Probeer maar eens met een 250W voorwielmotor een heuvel in limburg op te komen.
Vaak gedaan als kind op een fiets met 3 versnellingen en ook daarna nog regelmatig. Altijd zonder de hulp van een motor.
Afin, klein verzet en fietsen met ondersteuning van de motor. Dat is toch de bedoeling van een e-bike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Opperpanter2 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 12:05:
[...]

Haha het duurde even, maar je hebt de bafang ontdekt :)
Ook de voorwielmotoren van Bafang zouden vrij krachtig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

vhal schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 12:20:
[...]

Tsja, met mijn 400Wh accu zou ik het misschien wel kunnen redden om heen en weer te rijden (28km x 2) op mijn iets opgevoerde Merida, al zal het krapjes worden (zeker in de winter). Overigens fiets ik alleen op ECO, soms op Tour als het wat harder waait. Sport en Turbo gebruik ik eigenlijk zelden, hooguit een keer voor de lol of als de Bikespeed RS uitgeschakeld is. Qua gemiddelde schommel ik zo rond de 30-33 km/h
Je kan de lader ook meenemen of een tweede lader op je werk laten liggen. Overigens zou je dan niet twee keer op en neer moeten kunnen rijden? Dat vind ik niet krapjes.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 568384

Heren, de herfst komt eraan, de kortere dagen ook. DUs we hebben weer goede verlichting nodig.

Over welke verlichting zijn jullie tevreden?

Toen ik mijn fiets heb omgebouwd, vond ik fietsverlichting erg duur (vind ik nog steeds).
Ik heb geen naafdynamo, dus dan ben je een beetje op batterijlampen aangewezen. Ik wilde ook geen lamp op het stuur, maar op die steun boven je voorspatbord.

Ik ben toen uitgekomen op de AXA Sprint, lamp van ~20euro voor 2/3 AA batterijen.
Ervaring: er komt op licht uit, medeweggebruikers zullen je zien. Echter buiten de bebouwde kom verlicht het de weg maar heel beperkt.
Ik fiets daar normaal met 40km/hr, maar met deze lamp is het zicht dan te beperkt. Batterijen is overigens ook niet geweldig, gaan in de winter gewoon niet heel lang mee.

Afgelopen week was sale in de werknemersshop van philips, zag ik daar de philips saferide 80 pedelec voor een schappelijke prijs liggen (40euro).
Helaas wel in het zilver, met een zwarte fiets, maja je kan niet alles hebben. Voordeel van deze lamp is dat ik hem op direct op de ebike batterij kan aansluiten.
Zat allang in dubio, naafdynamo is ideaal, maar het inbouwen ervan.... En je hebt zoiezo altijd al een flinke batterij bij je.
Deze lamp werkt voor 6-48v, Ik heb zelf 48Volt en het werkt top!! Iemand anders ervaringen met deze lamp? Google geeft zeer goede beoordelingen.

Wat is jullie favoriet? Of wat absoluut niet? ;)
Welke andere lampen zijn geschikt voor een ebike batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
DHL schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 13:14:
[...]

Ook de voorwielmotoren van Bafang zouden vrij krachtig zijn?
Die van mij was dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
- oblomov - schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 12:24:
[...]

Vaak gedaan als kind op een fiets met 3 versnellingen en ook daarna nog regelmatig. Altijd zonder de hulp van een motor.
Afin, klein verzet en fietsen met ondersteuning van de motor. Dat is toch de bedoeling van een e-bike!
Veel mensen met een e-bike hebben deze vanwege gezondheidsproblemen. Tegen een heuvel op heb je bijna niks aan een voorwielmotor van 250W. De snelheid is zo laag, dat het effectief geleverde vermogen beneden de 100W zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Met mijn oude Batavus Stabilo had ik een Lezyne Mini Drive erop zitten. Die gaf een aardige bundel licht maar het nadeel was wel dat hij binnen no time leeg was. Hij ligt nu in de kast stof te kweken.

De Merida heeft standaard een redelijke lamp, maar na een valpartij heeft de fietsenmaker een nog beter model lamp van Lumotec erop gezet omdat het origineel niet leverbaar was. Dus daar ben ik wel blij mee. Geeft een mooie bundel voor me uit. Achterverlichting is verder ook prima. Blijft ook een paar minuten nabranden zodat je ook bij het stoplicht verlichting hebt.

Op mijn route heb je niks aan verlichting waarmee je gezien wordt, je moet ook een mooie bundel op het fietspad hebben omdat je soms in het aardedonker fietst in het weiland.

Ik zou nog wel eens een keer een Supernova koplamp willen hebben, die geeft een partij licht waar je eng van wordt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Vlassie1980 op 09-10-2015 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 568384

@Vlassie,

Idd dat is/was mijn probleem ook. Een heel stukl door buitengebied, daar zie je met die AXA maar zeer beperkt. En dit komt de veiligheid niet ten goede. Jouw merida heeft een dynamo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ja, die heeft een dynamo in het voorwiel. Werkt prima :)
Noppesnada schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:50:
Wellicht niet helemaal de juiste plaats, maar toch...

Aangezien de vorstperiode weer aan breekt en de handgreep van mijn accu van de E-bike gebroken is wordt het binnen opladen van de accu "lastig".

Ik weet dat het onder het vriespunt stallen en opladen niet goed is voor de accu.

Nu zit ik er aan te denken om een vorstbeschermingskacheltje aan te schaffen wat aan slaat als het onder de 5 graden komt en deze dicht bij mijn fiets te zetten in de schuur. De schuur is ongeveer 3x3x2 meter.

Zou dit afdoende zijn om de accu heel te houden ?
Volgens mij is het sowieso het beste om de accu bij kamertemperatuur op te laden. In de schuur laden doe ik nu ook niet meer. 5 graden lijkt me ook aan de koude kant. Weet verder ook niet of jouw accu een beveiliging heeft tegen te koud laden? Mijn Bosch accu schijnt dat wel te hebben maar ik heb geen zin om het te proberen.

Geen mogelijkheid om de accu behuizing te fixen?

[ Voor 90% gewijzigd door Vlassie1980 op 09-10-2015 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Marzman schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 13:18:
[...]

Je kan de lader ook meenemen of een tweede lader op je werk laten liggen. Overigens zou je dan niet twee keer op en neer moeten kunnen rijden? Dat vind ik niet krapjes.
De lader ligt standaard in mijn fietstas voor het geval dat. Meestal heb ik heen wind mee (weinig accuverbruik) en terug tegen (relatief veel accugebruik). Eigenlijk moet ik het gewoon eens gaan uittesten, in het ergste geval moet ik 'echt' fietsen of simpelweg de bikespeed uitzetten.

Zonder de bikespeed kan ik prima 3-4 keer heen en weer op stand ECO
Anoniem: 568384 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 13:30:
Heren, de herfst komt eraan, de kortere dagen ook. DUs we hebben weer goede verlichting nodig.

Ik heb onderstaande lamp

http://www.fietsverlichti...ateye-el-460rc-zwart.html
http://road.cc/content/re...teye-volt-300-front-light

- Klein
- degelijke behuizing
- laadbaar via USB
- Goede lichtopbrengst en bundel
- simpele stuurbevestiging.

Het enige is dat hij kan storen op fietscomputers als je deze te dicht erbij plaatst. Zelf heb ik geen last van dit probleem.

[ Voor 34% gewijzigd door vhal op 09-10-2015 15:08 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-04 09:34
roffeltjes schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 07:16:
De actieradius is erg groot, dus ik zit er niet mee. Ik heb een aantal andere bezwaren tegen de Razer, maar die zullen ze ook wel niet aanpassen. Niks dramatisch, maar het zou de fiets wel af maken.

1. Een drager die rechtstreeks naar de achtervorken loopt ipv onder het spatbord naar de achterbrug. Scheelt in draagvermogen en je kan bredere banden kwijt. Kwestie van form over function.

mee eens, alhoewel ik nu een ortlieb trunkbag met het snap systeem erop heb zitten ( standaard drager heeft dit ook)

2. Geen schijfremmen, zelfs geen montage punten op het frame/vork.
yes, mooie schijfremmen. heb nu wel een brakebooster erop gezet na tips op dit forum, en dat is een verbetering zeg.

3. Geen biddonnokken.
ja irritant, nu met dat klitteband
4. Stuur inrichting is zoals geleverd niet geschikt voor prettig fietsen (er is een kaarsrecht stuur gemonteerd) . Kan de FM wel voor je vervangen (goed stuur van Ergotec is om en nabij een tientje).

ben er nog niet overuit om te vervangen, totnu bevalt dat stuur wel, maar heb nog geen lange tochten >35 km mee gedaan

Wat dat betreft zijn de Merida's praktischer.
die nam ik niet omdat je daar het stuur niet voldoende kon verstellen, de razer wel.

Eigenlijk is het allergrootste voordeel van de Razer over de concurentie wat mij betreft de vaste voorvork waar ik low-riders op kwijt kan. Dat is vooral handig als je een kind achterop hebt en toch twee tassen mee kan nemen. Bagagedrager verlengingen maken een fiets heel erg zwabberig. En het maakt de fiets geschikt voor flinke vakanties.

ik wil alleen een ander tandwiel voor of achter, de cadans is nu te hoog bij 30km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
Anoniem: 568384 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 13:30:

Toen ik mijn fiets heb omgebouwd, vond ik fietsverlichting erg duur (vind ik nog steeds).
Ik heb geen naafdynamo, dus dan ben je een beetje op batterijlampen aangewezen. Ik wilde ook geen lamp op het stuur, maar op die steun boven je voorspatbord.

Ik ben toen uitgekomen op de AXA Sprint, lamp van ~20euro voor 2/3 AA batterijen.
Ervaring: er komt op licht uit, medeweggebruikers zullen je zien. Echter buiten de bebouwde kom verlicht het de weg maar heel beperkt.
Ik fiets daar normaal met 40km/hr, maar met deze lamp is het zicht dan te beperkt. Batterijen is overigens ook niet geweldig, gaan in de winter gewoon niet heel lang mee.

Afgelopen week was sale in de werknemersshop van philips, zag ik daar de philips saferide 80 pedelec voor een schappelijke prijs liggen (40euro).
Helaas wel in het zilver, met een zwarte fiets, maja je kan niet alles hebben. Voordeel van deze lamp is dat ik hem op direct op de ebike batterij kan aansluiten.
Zat allang in dubio, naafdynamo is ideaal, maar het inbouwen ervan.... En je hebt zoiezo altijd al een flinke batterij bij je.
Deze lamp werkt voor 6-48v, Ik heb zelf 48Volt en het werkt top!! Iemand anders ervaringen met deze lamp? Google geeft zeer goede beoordelingen.

Wat is jullie favoriet? Of wat absoluut niet? ;)
Welke andere lampen zijn geschikt voor een ebike batterij
voor mijn mtb heb ik deze
http://www.lampen24.nl/Kr...slamp-Scream-BPM170L.html

werkt perfect oa in de donkere franse tunnels.
voor de razer heb ik de standaard verlichting, maar ik vind ze iets te suf ogen, doen het daarintegen perfect. speel wel met de gedachte om een batterij gevoede led lamp om te bouwen naar 6v voeding (dmv een spanningsregelaar ic zoals de 7805)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
ik had het al eerder genoemd, maar wat raden jullie aan mbt een ander tandwiel (en ketting dan) op de razer om de cadans bij hogere snelheden naar beneden te krijgen. is het te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 13:36:
[...]
Veel mensen met een e-bike hebben deze vanwege gezondheidsproblemen. Tegen een heuvel op heb je bijna niks aan een voorwielmotor van 250W. De snelheid is zo laag, dat het effectief geleverde vermogen beneden de 100W zakt.
Ja, nu begrijp ik wat je bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Maar met de Makrofiets met de luidruchtige Bafang 8 fun rij ik hier wel tegen 20 de berg op. Ik denk dat je voldoende hebt aan 30 NM ongeveer om de fiets autonoom met iemand van 90 kg te laten boven rijden. Die 8FUN zou maar 25 NM leveren hoorde ik...
Spreek natuurlijk niet over 10 procent helling, eerder 6 a 7 wat toch al behoorlijk is.
Daarom dat ik me afvraag wat er zal gebeuren met de 80 NM van die Bafang middenmotor... Normaal moet die je met gemak boven sleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
bhoek schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 18:28:
ik had het al eerder genoemd, maar wat raden jullie aan mbt een ander tandwiel (en ketting dan) op de razer om de cadans bij hogere snelheden naar beneden te krijgen. is het te doen?
Je hebt de keuze uit de volgende achtertandwielen:

16, 18, 19, 20, 21, 22, 23

Geen idee wat er nu op zit, maar zal vermoedelijk niet de 16 zijn, je ketting blijft dan gewoon hetzelfde. Als er al een 16 op zit kan je eventueel een groter voorblad nemen.

Ik snap alleen niet zo goed waarom je met 30kmpu tegen de limiet aanloopt, je cadans ligt op die snelheid met de hoogste versnelling helemaal niet hoog. Ik blijf het maar herhalen: als je geen gezondheids issues hebt is het veel verstandiger een 80+ cadans te hanteren. Beter voor je knieën en je houdt het langer vol.

[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 09-10-2015 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
DHL schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 19:07:
Maar met de Makrofiets met de luidruchtige Bafang 8 fun rij ik hier wel tegen 20 de berg op. Ik denk dat je voldoende hebt aan 30 NM ongeveer om de fiets autonoom met iemand van 90 kg te laten boven rijden. Die 8FUN zou maar 25 NM leveren hoorde ik...
Spreek natuurlijk niet over 10 procent helling, eerder 6 a 7 wat toch al behoorlijk is.
Daarom dat ik me afvraag wat er zal gebeuren met de 80 NM van die Bafang middenmotor... Normaal moet die je met gemak boven sleuren.
30Nm gaat niet genoeg zijn voor autonoom denk ik, maar het kan zijn dat ik gewoon een wat zwakkere motor had. De Bafang midden motor knalt omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ga er morgen een testritje mee doen... Ben heel benieuwd. Je vindt dat niet makkelijk hee, een krachtige motor zonder krachtsensor. En dan nog een beetje een mooie fiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:40:

En grappig dat je mijn mening deelt over Riese en Muller, ik sta daarin behoorlijk in de minderheid... ik vind het form over function. Ik wil alles kunnen vervangen.
We zijn het eens... *O* *O* *O* oOo oOo oOo
Nee, voor de mensen die het niet wisten, onze bijlen zijn een paar weken geleden begraven. ;)

Dat ik wel eens alleen sta in meningen, ben ik wel gewend, maar R&M heeft gewoon een grote groep fans die eigenlijk niet willen horen of inzien dat hun fiets ongeveer €500 duurder is dan welk ander (premium) Duits merk. De fietsen verschillen niet van afwerking en afmontage, dus moet men mij eens proberen uit te leggen waarom die €500 dan te rechtvaardigen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Peatsmoke schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 19:39:
[...]

We zijn het eens... *O* *O* *O* oOo oOo oOo
Nee, voor de mensen die het niet wisten, onze bijlen zijn een paar weken geleden begraven. ;)

Dat ik wel eens alleen sta in meningen, ben ik wel gewend, maar R&M heeft gewoon een grote groep fans die eigenlijk niet willen horen of inzien dat hun fiets ongeveer €500 duurder is dan welk ander (premium) Duits merk. De fietsen verschillen niet van afwerking en afmontage, dus moet men mij eens proberen uit te leggen waarom die €500 dan te rechtvaardigen zijn?
Die Delite en Culture van R&M vind ik maar raar en buitensporig duur. Maar de Charger, Cruiser en Roadster kunnen me qua uiterlijk zeker wel bekoren. Toch een beetje meer eigenzinnige vormgeving. Vooral de Cruiser met retro lijnen vind ik gewoon mooi. En qua prijs vind ik die nou niet echt buitensporig duurder dan een andere Duitse fiets. Volgens mij betaal je voor een Kalkhoff met soortgelijke specs redelijk dezelfde prijs.

Ze zijn wel een stuk duurder als onze poldervarianten van Gazelle en Sparta. Die nieuwe Gazelle Citizen is trouwens ook wel mooi:

Afbeeldingslocatie: https://www.fietsenwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/163b81649b7ef7bc8a00b0066e59ae0a/c/i/cityzen-speed-heren_1.jpg

En de prijs is ook zeer scherp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Heel erg mooi. Bijna perfect naar mijn wensen. Maar:

1. Voorvork bekoort mij totaal niet. Dit systeem is kwetsbaarder dan de dubbele veer (meer kracht op een veer). Cannondale doet dit zelfde systeem hardstikke mooi, maar dat is wel een andere prijs met een veel grotere veer. Koga heeft ook dit systeem en daar bevalt het niet (zie ook ervaringen op het wereldfietser forum). => De 25kmpu Cityzen heeft gelukkig geen vering, maar heeft geen low rider nokken. Jammer!!!!
2. Ook weer een design achterdrager. Zonde!
3. Bandbreedte is op het eerste gezicht te smal. Vanwege het vorige punt kan je dat ook niet zomaar vervangen.
4. Heel klein bezwaar: Spaakpatroon is fancy, niet handig als je op vakantie gaat en er iets moet worden vervangen door de dorps fietsenboer, maar dat is natuurlijk buiten het doel van de fiets. Maar goed, op zich niks mis met dat spaakpatroon, spaken breken is mij al 20 jaar niet gebeurd, dus dit is een beetje zeuren van mijn kant.

Maar die vork, drager en banden zijn gewoon weer kwalijke "form over function" zaken. Jammer.

Ik vind ook dat ze op de 8speed de plank misslaan met de aandrijving. Nexus met zo'n kettingspanner is wat mij betreft een beetje jammer... worst of both worlds. Dan kan je net zo goed een nette derailleur erop drukken, heb je geen verlies. Een naaf versnelling is juist fijn als je er een kettingkast op kan monteren, anders is het wat mij betreft een beetje zinloos.

Wel top dat ze er Magura Schijfremmen op hebben gezet!

En zoals je zeg, de prijzen zijn in orde. Ik vind hem op voor mij belangrijke details veel minder geschikt dan de Razer (lagere voorkant, Yamaha motor, lowriders en dikke banden tellen voor mij superzwaar!), maar voor het gros van de forenzen lijkt me deze een mooiere fiets! Goedkoper en net een slagje betere onderdelen.

Overigens is de Razer 2015 bij Batavus flink afgeprijst. Ik ben benieuwd of de nieuwe nog een upgrade krijgt of dat ze er een nieuw kleurtje op doen. Ik zal persoonlijk wel een beetje balen als ze er nu wel schijven op drukken. :+

[ Voor 60% gewijzigd door roffeltjes op 10-10-2015 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Niet iedereen koopt een fiets om zo zwaar te belasten hee. Ik vind het tof dat er fietsen zijn die design prefereren. En ik denk nu wel dat je met zo'n fiets kilometers kan malen zonder probs. Wel bizar die kettingspanner in combinatie met Nexus 8. Zoals je zegt zou een gesloten kast beter zijn.
Nu vraag ik me af of je wel veercomfort hebt van zo'n voorvork. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
DHL schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 08:36:
Niet iedereen koopt een fiets om zo zwaar te belasten hee.
Helemaal waar, zoals ik al zeg is hij voor het gros van de mensen beter dan de Razer. Al is die verende vork op die S-pedelec wel een zeer matige oplossing.
Wel bizar die kettingspanner in combinatie met Nexus 8. Zoals je zegt zou een gesloten kast beter zijn.
Het heeft absoluut wel een reden... ik heb met de Yamaha mijn ketting na 4k moeten laten naspannen. Maar het probleem "ketting die losloopt" is mij inderdaad het gemis van de kettingkast niet waard.
Nu vraag ik me af of je wel veercomfort hebt van zo'n voorvork. Iemand ervaring mee?
Ik heb een zelfde model op een Koga bereden. Het werkt prima.
Probleem is als hij ouder wordt de veer gaat lubberen en dat de constructie kwetsbaarder is voor torsie dan de methode met verende vorkpoten.

Deze constructie kan op zich wel, maar dan praat je over een hele andere klasse voorvorken.

En ja, deze Gazelle is weer een signaal dat het oubollige van E-bikes aan het vervallen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 28-07 16:41

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

roffeltjes schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 07:41:
3. Bandbreedte is op het eerste gezicht te smal. Vanwege het vorige punt kan je dat ook niet zomaar vervangen.
4. Heel klein bezwaar: Spaakpatroon is fancy, niet handig als je op vakantie gaat en er iets moet worden vervangen door de dorps fietsenboer, maar dat is natuurlijk buiten het doel van de fiets. Maar goed, op zich niks mis met dat spaakpatroon, spaken breken is mij al 20 jaar niet gebeurd, dus dit is een beetje zeuren van mijn kant.
Ik zie wel een probleem: deze fiets heeft schijfremmen, wat betekent dat de spaken bij het remmen veel zwaarder worden belast dan met velgremmen. Bij het model dat tot 45 km/h ondersteuning biedt vindt ik dat spaakpatroon wel zeer zorgelijk. Dit fantasiespaakpatroon maakt de wielen zwakker, en moeilijker om een slag er uit te halen. Het heeft geen enkele toegevoegde waarde anders dan "anders" zijn. Dit is juist het tegenovergestelde van goed design waarbij functionaliteit en vorm elkaar versterken.

Ook de breedte van de banden bij fietsen die zo'n snelheid halen is iets waar ik me over blijf verbazen. Krachtige schijfremmen zijn nutteloos als je niet voldoende grip hebt. Je hebt echt een groter contactoppervlak nodig. Dit is wederom niet iets nieuws, of theoretisch maar alom bekend en in de dagelijkse praktijk merkbaar. Met dikkere banden was die kwetsbare geveerde voorvork ook niet nodig geweest.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Johnny schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 09:28:
[...] Dit fantasiespaakpatroon maakt de wielen zwakker, en moeilijker om een slag er uit te halen. Het heeft geen enkele toegevoegde waarde anders dan "anders" zijn.
Dat eerste dacht ik ook altijd, maar ik ben hierover door top wielerbouwers over gecorrigeerd (zie ook G3 spaakpatroon Campagnolo). Het is ook in dit geval vermoedelijk niet helemaal fantasie en het maakt potentieel een wiel ietsje sterker (ik geloofde het ook nooit). Dit kwam na een hele lange theoretische discussie met allerlei mensen uit de industrie, inclusief erg goede boetiek wielbouwers. Het werd ook doorgerekend met software.. er is een piepklein winstje met gegroepeerde spaken.

Maar de nadelen wegen wat mij betreft zwaarder dan een kleine theoretische winst. Ik ben het dus niet met je oneens.

Ik ben trouwens net als jouw wel weer heel erg benieuwd hoe dit spaakpatroon rijmt met een schijfrem want dat is inderdaad een stuk kritischer en dynamisch heel anders dan een velgrem... maar ik ga er vooralsnog vanuit dat dit iets meer als fantasie en dat ze dit door de computer hebben geknikkerd.
Ook de breedte van de banden bij fietsen die zo'n snelheid halen is iets waar ik me over blijf verbazen. Krachtige schijfremmen zijn nutteloos als je niet voldoende grip hebt. Je hebt echt een groter contactoppervlak nodig. Dit is wederom niet iets nieuws, of theoretisch maar alom bekend en in de dagelijkse praktijk merkbaar. Met dikkere banden was die kwetsbare geveerde voorvork ook niet nodig geweest.
Ja ergerlijk... Nou vind ik de snelheid minder een probleem dan het comfort, ik denk namelijk dat het contactoppervlakte wel afdoende gaat zijn. Het is een beetje appels en peren, maar met mijn racefiets 25mm sta ik ook heel snel stil. Ik weeg dan fors minder, maar deze band is op het oog 37mm, dus dat compenseert weer. Ik vind het dus geen show-stopper... wel uiterst zonde.

Maar dat dikker beter is: JA!

Form over bloody-function |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Ik denk dat de bagagedrager of een heel sterk spatbord op elke snelle e-bike gaat komen. Het VR schrijft immers voor dat de kentekenplaat verlicht moet zijn en gemonteerd moet zitten op de meridiaan van het voertuig op de uiterste achterzijde. Dat moet ook nog voldoen aan een bepaalde hoek afstand tot wegdek. Het is zo dichtgetimmerd dat "de daarvoor bestemde plaats" in de wetstekst, het achterspatbord is...
Hoe dit in verhouding staat tot een MTB-model???
Ik denk dat een snelle MTB niet op de markt gebracht kan worden vanwege de inrichtingseisen.
De kentekenplaat mag dus niet aan het frame (bijvorbeeld bij de achteras) of aan de zadelpen gemonteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Van 16 - 19 oktober is de Bike Motion Benelux in de Jaarbeurs te Utrecht. De beurs voor de sportieve fietser, staat er op de intersite te lezen.
Er zijn ook (sportieve) E-bikes / Speed pedelecs te zien. Onder andere van Trek, Hercules, Merida en Riese & Müller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon typeR
  • Laatst online: 01-07 20:21
Vlassie1980 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 23:33:
[...]

Die nieuwe Gazelle Citizen is trouwens ook wel mooi:

En de prijs is ook zeer scherp!
Gisteren testgereden bij de Gazelle fabriek, jammer dat het parcours zich niet echt leent voor deze fiets, je rijd hierbij over de parkeerplaats van Gazelle, volgens mij gaat het dit bedrijf aardig voor de wind gezien de leasevloot, maar dit terzijde, moest de bejaarden die testreden ook een beetje ontwijken en opletten voor auto's die aan en af rijden.

Maar wat een raket is de citizen speed, niet normaal! Design is ook heel fraai en alles is afgestemd op sportiviteit. Superstijf frame en als ik toch wat kritiek mag geven, mijn kont deed aardig zeer. Wat ik ook erg jammer vind is dat de 400 Watt accu van Bosch is gemonteerd en niet de 500 Watt. Prettig is dat je de hoek van het stuur kan instellen, als ik me goed herinner gaat het van 10 tot 50 graden. Motor hoorde ik niet, wel een schijfrem die per omwenteling van het wiel even aanliep op een bepaald punt. Banden zijn wat te smal denk ik, kan het rempotentieel van de schijfremmen niet echt benutten zo, zeker op de klinkers. Ook met de normale citizen gereden, hier zit helaas een bosch active op, waardoor ik hem niet overweeg, toch ging deze heel vlot naar de 27 km/u.

Het gaat voor mij op dit moment tussen de Citizen speed en de Merida E-SPRESSO SPORT 511 ( deze heeft wél de 500 Watt accu en de nieuwe 75Nm Bosch CX 2016 motor en volgens mij geen kentekenplicht, design vind ik wat minder mooi en is wat prijziger.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2ijjfhz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Een proefrit over een parkeerplaats????
Dat kun je een rondrit noemen maar zeker geen proefrit, als je het mij vraagt. Om een goed beeld te krijgen van een fiets zul je er toch echt een uurtje of twee (minimaal) op moeten gaan fietsen over verschillende soorten wegen en door verschillend terrein.
Wat actieradius betreft zul je waarschijnlijk met de 400W icm Active Line ongeveer net zo ver komen als met de 500W icm CX motor. Het lijkt mij trouwens onwaarschijnlijk dat je voor een meerprijs van ongeveer €200, de 400Wh niet kunt opwaarderen tot 500Wh.
Behalve als je echt een fysieke beperking hebt waardoor je geen of nauwelijks kracht kunt zetten, is een CX motor voor een gewone toerfiets een beetje overdone, lijkt mij. Op mijn Cube heb ik een Bosch Active en woon in Zuid-Limburg. Ondanks dat maak ik in 99% van de gevallen alleen gebruik van de ECO-stand en zou ik niet weten waarom ik een performance nodig zou hebben, buiten het feit dat de actieradius van de Performance t.o.v. de Active ongeveer 25% minder is. Ik begrijp daarom je opmerking dat het zeker geen Active line wordt, ook niet zo goed, wat is er mis mee?
Met het veercomfort van de Gazelle is in principe als ze (zoals Roffeltjes al schreef) nieuw zijn, weinig mis, maar t.o.v. een goede veerpoot is dat toch vele malen minder stabiel. Trek je voorrem maar eens in in een behoorlijke helling en draai dan eens kort, dan zul je het verschil t.o.v. veerpoten duidelijk merken.
Verder is natuurlijk niet alleen de kentekenplaat het verschil. Zonder de hele discussie weer op te rakelen zijn de meeste leuke fietspaden verboden gebied van 1-1-2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tsja, de acceleratie is datgene wat verschilt en daar moet je van houden. Ik zou er eerlijk gezegd ook mijn keuze niet door laten leiden. Het zijn dezelfde motoren en de performance zal ongetwijfeld wat langer meegaan omdat hij wat conservatiever staat ingesteld. Maar het verschil is dusdanig klein dat ik het niet zo zwaar zou laten meetellen.

Als je trouwens echt pittig wil moet je de Razer ook proberen, dat trekt op als een malle, al zit je dan met een een begrenzing op 27kmpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Peatsmoke schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 11:22:
Ik denk dat de bagagedrager of een heel sterk spatbord op elke snelle e-bike gaat komen. Het VR schrijft immers voor dat de kentekenplaat verlicht moet zijn en gemonteerd moet zitten op de meridiaan van het voertuig op de uiterste achterzijde. Dat moet ook nog voldoen aan een bepaalde hoek afstand tot wegdek. Het is zo dichtgetimmerd dat "de daarvoor bestemde plaats" in de wetstekst, het achterspatbord is...
Hoe dit in verhouding staat tot een MTB-model???
Ik denk dat een snelle MTB niet op de markt gebracht kan worden vanwege de inrichtingseisen.
De kentekenplaat mag dus niet aan het frame (bijvorbeeld bij de achteras) of aan de zadelpen gemonteerd worden.
Weet je dat zeker van dat verlicht zijn? Volgens mij zijn kentekens van veel brommers en motoren niet eens verlicht (soms is er een uitsparing in het achterlicht dat er wit licht naar beneden doorstraalt maar meestal niks)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Johnny schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 09:28:
[...]
Ik zie wel een probleem: deze fiets heeft schijfremmen, wat betekent dat de spaken bij het remmen veel zwaarder worden belast dan met velgremmen. Bij het model dat tot 45 km/h ondersteuning biedt vindt ik dat spaakpatroon wel zeer zorgelijk. Dit fantasiespaakpatroon maakt de wielen zwakker, en moeilijker om een slag er uit te halen. Het heeft geen enkele toegevoegde waarde anders dan "anders" zijn. Dit is juist het tegenovergestelde van goed design waarbij functionaliteit en vorm elkaar versterken.
Ok, ik heb rationalisatie gevonden.

Een schijfremwiel is "paraplu" gespaakt, dus niet helemaal symetrisch. Dit heeft als effect dat aan de kant van de schijf de spanning hoger moet. Door asymetrisch te spaken (meer spaken aan de schijfkant) met gegroepeerd patroon kan je de spaakspanning meer in evenwicht houden.

Dit verklaart ook meteen waarom ze dit patroon niet alleen achter (waar ik het al eerder van kende) maar nu ook voor hebben toegepast. Hier is een blog hierover, waarbij de auteur het onzin vind op voorwielen omdat deze symetrisch zijn, maar op het einde ook nog even verwijst naar schijfremmen als uitzondering.

http://sprinterdellacasa....ment-g3-or-not-to-g3.html

Ik ben nog steeds geen fan van dit soort wielen, maar het is waarschijnlijk iets te makkelijk om dit "fantasie"wielen te noemen, er zit wel degelijk een idee achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 16:49:
[...]

Weet je dat zeker van dat verlicht zijn? Volgens mij zijn kentekens van veel brommers en motoren niet eens verlicht (soms is er een uitsparing in het achterlicht dat er wit licht naar beneden doorstraalt maar meestal niks)
Voor motoren zijn ze zeker wel verplicht.
Op bromfietsen zijn ze nu nog niet verplicht, maar mogen wel.
Ergens dacht ik gelezen te hebben dat de kentekenplaatverlichting vanaf 1-1-2017 ook verplicht wordt voor bromfietsen (uiteraard voor bromfietsen die na die datum op kenteken gezet worden). Sommige merken (bijvoorbeeld Koga en Cube) hebben daarom al standaard kentekenplaatverlichting.
Een remlicht is overigens wel al verplicht voor bromfietsen.

Verplicht is kentekenverlichting (nog) niet. 8)7
roffeltjes schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 16:43:
Tsja, de acceleratie is datgene wat verschilt en daar moet je van houden. Ik zou er eerlijk gezegd ook mijn keuze niet door laten leiden. Het zijn dezelfde motoren en de performance zal ongetwijfeld wat langer meegaan omdat hij wat conservatiever staat ingesteld. Maar het verschil is dusdanig klein dat ik het niet zo zwaar zou laten meetellen.

Als je trouwens echt pittig wil moet je de Razer ook proberen, dat trekt op als een malle, al zit je dan met een een begrenzing op 27kmpu.
Ik neem aan dat je bedoelde dat de Active wat conservatiever is ingesteld en daarom iets langer meegaat dan de performance?

[ Voor 29% gewijzigd door Peatsmoke op 10-10-2015 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik haal ze door elkaar? :+

Bosch allemaal één pot nat ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon typeR
  • Laatst online: 01-07 20:21
Peatsmoke schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 16:28:
Een proefrit over een parkeerplaats????
Dat kun je een rondrit noemen maar zeker geen proefrit, als je het mij vraagt. Om een goed beeld te krijgen van een fiets zul je er toch echt een uurtje of twee (minimaal) op moeten gaan fietsen over verschillende soorten wegen en door verschillend terrein.
Wat actieradius betreft zul je waarschijnlijk met de 400W icm Active Line ongeveer net zo ver komen als met de 500W icm CX motor. Het lijkt mij trouwens onwaarschijnlijk dat je voor een meerprijs van ongeveer €200, de 400Wh niet kunt opwaarderen tot 500Wh.
Behalve als je echt een fysieke beperking hebt waardoor je geen of nauwelijks kracht kunt zetten, is een CX motor voor een gewone toerfiets een beetje overdone, lijkt mij. Op mijn Cube heb ik een Bosch Active en woon in Zuid-Limburg. Ondanks dat maak ik in 99% van de gevallen alleen gebruik van de ECO-stand en zou ik niet weten waarom ik een performance nodig zou hebben, buiten het feit dat de actieradius van de Performance t.o.v. de Active ongeveer 25% minder is. Ik begrijp daarom je opmerking dat het zeker geen Active line wordt, ook niet zo goed, wat is er mis mee?
Met het veercomfort van de Gazelle is in principe als ze (zoals Roffeltjes al schreef) nieuw zijn, weinig mis, maar t.o.v. een goede veerpoot is dat toch vele malen minder stabiel. Trek je voorrem maar eens in in een behoorlijke helling en draai dan eens kort, dan zul je het verschil t.o.v. veerpoten duidelijk merken.
Verder is natuurlijk niet alleen de kentekenplaat het verschil. Zonder de hele discussie weer op te rakelen zijn de meeste leuke fietspaden verboden gebied van 1-1-2017.
Als ik in de ECO stand rondrij, heb ik het gevoel dat dat nauwelijks iets meer doet dan de extra weerstand van de motor op te heffen.

Vind ik zonde van het forse extra geld wat je voor een e-bike betaald.

Nee, ik ben altijd van de snelheid geweest, zowel in bochten als op rechte stukken en dan heeft een onbegrensde performance line wel degelijk meerwaarde, ook de zwarte ipv grijze tinten vind ik persoonlijk fraaier. Ik zal voornamelijk in de stand sport en turbo gaan rijden, dus een beetje extra accu capaciteit is zeker de moeite waard. Ik geloof idd dat de meeste fietshandelaars daar voor 200 extra euro niet moeilijk over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Die performance CX, heb je die al gereden? Ik verwacht dat dit een enorm aangename motor is eigenlijk. Als je mij laat kiezen tussen performance en active is de keuze snel gemaakt. Ook mijn oudste zoon kiest oniddellijk voor de performance. Enige dat die mist is kracht vanaf het nulpunt, wat Yamaha wel heeft. CX zou dit oplossen nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
DHL schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 19:23:
Ga er morgen een testritje mee doen... Ben heel benieuwd. Je vindt dat niet makkelijk hee, een krachtige motor zonder krachtsensor. En dan nog een beetje een mooie fiets...
En... heb je die testrit vandaag kunnen doen?
Pagina: 1 ... 60 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.